Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.5MB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 29 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinf o’qituvchisining kasbiy madaniyati

Sotib olish
O’ ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA  O’ RTA MAXSUS T A’ LIM VAZIRLIGI
URGANCH INNOVATSION  UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar va p edagogika fakulteti
“ Boshlang’ich ta’lim ”  yo’nalishi 22-01 guruh talabasi
TOHIROVA SEVINCHOYNING
Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi fanidan tayyorlagan
KURS  ISHI
MAVZU:  Boshlang’ich sinf o’qituvchisining kasbiy madaniyati
                  MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….
I BOB. BOSHLANG’ICH SINF O’QITUVCHILARINING KASBIY 
MADANIYATI.. .......................................................................................................
1. 1 Kasbiy -pedagogik madaniyatnig mohiyati .........................................................
1.2 Pedagogik madaniyatning tarbiyaviy vazifasi......................................................
II BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY-METODIK 
TAYYORGARLIGI ...............................................................................................
2.1 O’qituvchilarning innovatsion metodik tayyorgarligi.......................................
2.2 Ilmiy muammoning qo’yilishi ............................................................................
2.3 Davlat ta’lim standartlarining optimallashtirilishi..............................................
XULOSA.................................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI............................................
ILOVA..................................................................................................................... KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   kunda   jamiyatimizda   boshlang’ich   sinf
o’qituvchilarini   tayyorlashda   ularning   kasbiy-pedagogik   faoliyatini   mazmunli   va
sifatli tashkil etish, o’quvchilarning bilimini oshirishga yo’naltirilgan zamonaviy
texnologiyalardan   samarali   foydalanishga   o’rgatishning   zaruriy   e’tiborga
olinmoqda.   Davlatimiz   rahbari   O qituvchi   va   murabbiylar   kuni   munosabati   bilanʻ
soha   vakillariga   yo llagan   tabrik   nutqida   ta kidlaganidek,   “Taraqqiyotning   tamal	
ʻ ʼ
toshi ham, mamlakatni qudratli, millatni buyuk qiladigan kuch ham ilm-fan, ta lim	
ʼ
va   tarbiyadir”-deydi[2.10-12b].   Bo’lajak   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarini
intellektual va ma’naviy salohiyati yuksak yangi avlod kadrlarini tayyorlash, ta’lim
tashkilotlari   bitiruvchilari   zamonaviy   kasb   egalari   bo’lishlari   uchun   ularda   zarur
ko’nikma   va   bilimlarni   shakllantirishning   zaruriy   jihatlari   ochib   berilgan.
Boshlang’ich   sinf   o’qituvchilariga   qo’yiladigan   talablar   pedagogik,   psixologik   va
sotsiologik   xarakterga   egaligi   bilan   ahamiyatli   hisoblanadi.“O’qituvchi   o’z   bilim
malakasini   oshirish   usullarini   puxta   egallamog’i,   mustaqil   ishlashini   o’rganmog’i
lozim”   –   degan   edi   A.   Jomiy.Mamlakatimizda   ilg’or   xorijiy   tajribalar   asosida
uzluksiz   ta’lim   tizimi   uchun   pedagog   kadrlar   tayyorlashni   nazarda   tutuvchi   oliy
ta’lim tizimida zamonaviy yondashuvlarni ishlab chiqishni ta’minlashga qaratilgan
islohotlar   natijasida   bo’lajak   o’qituvchilarni   tayyorlashning   zamonaviy   ta’lim
mazmunini   modernizatsiyalash,   talabalar   ichki   imkoniyatlarini   ro’yobga
chiqarishga   imkon   beruvchi   zarur   shart-sharoitlar   yaratishga   yo’naltirilgan   ta’lim
muhitini   yaratish   bo’yicha   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
farmoni,   2017   yil   20   apreldagi   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ2909-sonli,   2017   yil   29   noyabrdagi   “O’zbekiston
Respublikasi   Innovatsion   rivojlanish   vazirligini   tashkil   etish   to’g’risida”gi   PF-
5264-sonli qarorlari, 2018 yil 25 yanvardagi “Umumiy o’rta, o’rta maxsus va kasb-
hunar   ta’limi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
PF5313-sonli   Farmoni   va   boshqa   ushbu   sohaga   tegishli   me’yoriy-huquqiy hujjatlarda   belgilab   berilgan   vazifalarni   amalga   oshirishda   boshlang’ich   sinf
o’qituvchisining  o’rni  alohida hisoblanadi. Chunki,  boshlang’ich sinf  o’qituvchisi
maktabga   ilk   qadam   qo’ygan   o’quvchilarning   savodini   chiqarishda,   ularni   shaxs
sifatida shakllanishida muhim o’rin egallaydi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchining   kasbiy   madaniyati
rivojlantirishdagi kasbiy kompetensiyalarini rivojlantirish.
Kurs ishining vazifasi:
–Ta’lim-tarbiyani rivojlantirishdagi ilg’or tajribalarni tahlil qilish
–Kasbiy pedogogik soxadagi muammoning yechimlarini aniqlash 
Kurs ishining obyekti: Boshlang’ich sinf o’qituvchilarning kasbiy komponentlari.
Kurs ishining predmeti:  Bo’lajak boshlang’ich sinf 
Kur   ishining   tuzilishi:   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxati va ilovadan iborat. 
I   BOB.   BOSHLANG’ICH   SINF   O’QITUVCHILARINING   KASBIY
MADANIYATI.
1.1  Kasbiy -pedagogik madaniyatnig mohiyati
Pedagogika   tarixiga   oid   tadqiqotlarda   ta’lim-tarbiya   va   pedagogik   fikrlarning
taraqqiyoti quyidagi davrlarga bo’lib o’rganilgan: 
1)   Eng   qadimgi   davrlardan   1917   yilgacha   ta’lim-tarbiya   va   pedagogik   fikrlar
taraqqiyoti;
2) 1917-1990 yillarda pedagogik fikrlar rivojlanishi; 
3)   Mustaqilllik   yillarida   O’zbekistonda   ilm-fan   va   ta’lim-tarbiya   sohasidagi
tadqiqotlar.Bu   davrlashtirishni   bo’lajak   o’qituvchilarni   innovatsion   tayyorlash
davrlari genezisi sifatida ham qabul qilish o’rinlidir. Bu davrlar uchun o’qitishning
quyidagi usullari xarakterlidir: 
1) Savtiya usuli; 2) Jamoa usuli; 3) Jadid usuli; 
4) Sinf-dars usuli; 5) Loyihalashtirishga asoslangan, natijalarga
kafolatli   erishishga   yo’naltirilgan   texnologik   yondashuv.   Mazkur   ta’lim
texnologiyalari bir-biridan progressivligi bilan farq qilib, bir-biriga nisbatan yangi,
innovatsion   texnologiya   hisoblanadi,   xususan,   savtiya   usuliga   nisbatan   jamoa usuli,   jamoa   usuliga   nisbatan   jadid   usuli   innovatsion   va   h.k.   O’qituvchilarni
tayyorlash   sohasida   olib   borilgan   ilmiy   tadqiqotlarda   ilgari   surilgan   o’qituvchi
kasbiy   professiogrammalarining   tahlili   hamda   jamiyatning   o’qituvchilik   kasbiga
qo’yayotgan   talablari   asosida   pedagogik   oliy   ta’lim   muassasalari   bitiruvchisining
sifatlari   ishlab   chiqildi.   Pedagogik   oliy   ta’lim   muassasalari   boshlang’ich   ta’lim
yo’nalishi bitiruvchisining sifatlari quyidagicha guruhlandi:
1-guruh. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga DTSda belgilangan bilim, ko’nikm,
malaka,   kompetensiyalarni   shakllantirishga   psixologik   tayyorgarlik:   jamiyat
hayoti,   yosh   avlod   tarbiyasida   o’zining   alohida   rolini   anglab   yetish.   Hozirgi
zamon  o’qituvchisi   oldiga qo’yiladigan  talablarni   bilish,  pedagogik faoliyatga
qobiliyatning   mavjudligi,   o’qituvchilik   kasbiga   qiziqish,   nerv   sistemasining
egiluvchanligi,   chuqurligi   va   kuchliligi,   undagi   psixik   jarayon   (his   qilish   va
idrok, diqqat, tasavvur, fikrlash, xotira, nutq, iroda)larning optimal holatdaligi.
Pedagoglik   kasbiga   va   o’quvchilar   bilan   muloqotga   kirishishga   bo’lgan
ehtiyojini anglash.
2-guruh.   Shaxs   sifatlari:   insonparvarlik,   ma’lumotlilik,   ma’naviy   dunyosining
mazmuni, madaniyati, eruditsiyasi (iqtidori), o’z bilimini doimo oshirib borish,
pedagogik   odobga   egalik,   talabchanlik   va   adolatlilik,   axloqiy   qiyofasi,   o’z
o’quvchilariga o’qish, ishlash va yashashda namuna bo’la olish, umuminsoniy
va milliy qadriyatlarni hurmat qilish.
3-guruh.   Kasbiy   sifatlar:   o’quvchi-yoshlarning   o’ziga   xos   va   yosh
xususiyatlarini   bilish,   har   bir   o’quvchi   shaxsini   loyihalashtira   olish;   didaktik
bilimlarning   mavjudligi;   o’z   o’quv   predmetini   va   unga   doir   so’nggi
yangiliklarni   bilish,   o’quv   reja,   dastur,   o’quv   qo’llanmalar,   darslik   va
qo’shimcha   adabiyotlarni   bilish;   ta’lim   vazifalari,   funksiyalari   va   tashkil
O’qituvchining   kasbiy   tayyorgarligiga   qo’yiladigan   talablar,   ularning
ulug’lanishi   Sharq   mutafakkirlari   Ismoil   al-Buxoriy,   Yusuf   Xos   Hojib,   Abu
Nasr   Forobiy,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Abduraxmon   Jomiy,
Alisher   Navoiy,   Jaloliddin   Davoniy,   Abdulla   Avloniylarning   asarlarida   o’z
ifodasini   topgan.   Oliy   ta’lim   muassasalarida   o’qituvchilarni   tayyorlash muammolari   respublikamiz   va   chet   ellik   mutaxassislar   tomonidan   bir   qator
adabiyotlarda   yoritilgan.   Oliy   ta’lim   jarayonida   bo’lajak   o’qituvchi   shaxsini
shakllantirish, o’z-o’zini boshqarish asosida o’quvchilarning ijtimoiy faolligini
oshirish va kasbiy shakllanganlikni tashxislash masalalari M.A.Abdullajonova,
O.A.Abdulina,   A.A.Akbarov,   X.A.Abduraxmanova,S.V.Safonovalarning
tadqiqotlarida   o’rganilgan.   O’qituvchining   kasbiy   mahoratini   tadqiq   qilgan
pedagog  olimlar   H.Abdukarimov,  N.Azizxo’jayeva,  A.Aliyev, Yu.A.Axrorov,
A.A.Verbitskiy, R.H.Jo’rayev, B.R.Jo’rayeva, J.G’. Yo’ldoshev, S.M.Markova,
G.M.Maxmutova,   L.M.Mitina,   A.G.Morozov,   U.N.Nishonaliyev,   M.Ochilov,
B.Raximov,   N.Saidahmedov,   V.A.Slastyonin,   O’.Tolipov,   A.R.Xodjaboyev,
A.A.Xoliqov,   N.Shodiyev,   O.Haydarova,   A.A.Hamidov,
F.R.Yuzlikayevlarning   ishlarida   bo’lajak   o’qituvchilarning   pedagogik
mahorati,   ta’lim   texnologiyalaridan   foydalanish   imkoniyatlari,   talabalarning
dunyoqarashlari,   kasbiy   va   muloqot   madaniyatini   rivojlantirish   yo’llari   va
usullari,   shuningdek,   o’qituvchilarni   kasbiy   tarbiyalash   va   tayyorlash
muammolari   tadqiq   etilgan.   O’qituvchi   shaxsini   kasbiy   tarbiyalashning
psixologik   va   psixofiziologik   jihatlari   A.A.Bodalev,   Ye.M.Ivanova,
E.G’oziyev, M.G.Davletshin va boshqalarning tadqiqotlarida o’z aksini topgan.
O’qituvchining   kasbiy   kompetentligini   shakllantirish   muammosi   V.Adolf,
I.Zimnyaya, A.Karabayeva,  N.Kuzmina, N.Muslimov,  Sh.Sharipov kabi  qator
olimlar   tomonidan   o’rganilgan.   Adabiyotlar   tahlili   shundan   dalolat
beradiki,kompetentlik   va   kompetent   yondashuvning   mazmuni   va   ta’riflari,
shuningdek,   zamonaviy   o’qituvchining   kasbiy   sifatlari   keng   tadqiq   etilgan.
Lekin   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo’lajak   kollej   o’qituvchilarini   tayyorlash
jarayonini tashxis qilish tizimi, bo’lajak o’qituvchilarni innovatsion tayyorlash
mazmuni,   shakl,   metod   va   vositalarining   kasbiy   kompetentlikni
shakllantirishdagi imkoniyatlari yetarli darajada o’rganilmagan. O’qituvchining
kasbiy   tavsifnomasini   tuzish,   unga   bo’lgan   talablarni   aniqlash,   shaxsni
shakllantirishda   tarbiyaning   maqsad   va   vazifalari,   qoidalari,   ta’lim   va   tarbiya
metodlari,   uning   qadimiy   ildizlari   (genezisi)ni   aniqlashda   Sharqning   taniqli qomusiy   olim   va   mutafakkirlarining   hissalari   kattadir.   Buyuk   Sharq
mutafakkirlari Al-Xorazmiy, Al-Kindiy, Al-Forobiy, Al-Beruniy, Abu Ali  ibn
Sino,   Umar   Hayyom,   Sa’diy   Sheroziy,   Mirzo   Ulug’bek,   Abduraxmon   Jomiy,
Alisher   Navoiy,   Zahiriddin   Muhammad   Boburlar   birinchilardan   bo’lib   ta’lim
metodlarini   ilmiy   asoslab   berishdi.   etish   tamoyillarini   bilish;   o’quv   dasturiga
tuzatishlar kiritishni bilish, eskirgan ma’lumotlarni olib tashlash, o’rniga yangi,
zamon   talablariga   mos,   jonajon   o’lka   tarixi,   madaniyati,   xalq   an’analari
xususiyatlariga   mos   keladigan   materiallarni   qo’ya   olish;   o’quv   ishlarini
rejalashtirishni   bilish   (kalendar   va   dars   rejalari);   o’quvchilarning   ta’limi,
tarbiyasi va rivojlanishini ta’minlovchi, ta’limning eng ta’sirchan, noan’anaviy
shakl   va   metodlarini   tanlay   olish   va   ijodiy   qo’llay   olish   ko’nikmasi;   xalqaro
aloqalar   imkoniyatlaridan   foydalana   bilish   ko’nikmasi;   ta’lim   jarayonida,
auditoriya va auditoriyadan tashqari ishlar jarayonida tarbiyaviy ishlarni tashkil
eta   bilishga   doir   bilim   va   ko’nikmalarning   mavjudligi;   o’quv-tarbiyaviy
ishlarni   samarali   olib   borishda   erishgan   yutuqlarida   to’xtab   qolmaslik,   faol
ijodiy izlanishda davom etish.
1.2 Pedagogik madaniyatning tarbiyaviy vazifasi
Pedagogika (gr. 'πα ς', paіda — bola, gr. ' γω', gogos — yetaklovchi) atamasiῖ ἄ
qadimiy   bo lib,   „bola   yetaklovchi“   degan   ma noni   bildiruvchi   grekcha	
ʻ ʼ
„paydogogos“   so zidan   kelib   chiqqan.   Tarixiy   manbalarning   ko rsatishicha,	
ʻ ʻ
qadimgi   Yunonistonda   o z   xo jayinining   bolalarini   sayr   qildirgan,   ehtiyot   qilgan,	
ʻ ʻ
harbiy   mahoratni   o rgatgan   tarbiyachini,   ya ni   qullarni   „pedagog“   (bola	
ʻ ʼ
yetaklovchi)   deb   atashgan.   Keyinchalik   esa,   maxsus   o qitilgan   va   pedagoglikni	
ʻ
o ziga kasb qilib olgan kishilarni pedagog deb atay boshlashgan.Pedagogika (yun.	
ʻ
paidagogike)   —   tarbiya,   ta lim   hamda   ma lumot   berishning   nazariy   va   amaliy	
ʼ ʼ
jihatlarini   o rganuvchi   fanlar   majmuasi.   Ped.   institutlari   va   ayrim   boshqa   o quv	
ʻ ʻ
yurtlarida   mutaxassislik   dasturi   asosida   o rganiladigan   o quv   predmeti   ham	
ʻ ʻ
pedagog deb yuritiladi. Pedagogika fan sifatida bola tarbiyasining nazariy asoslari
bilan shug ullangan. Zamonaviy pedagog bolalar bilan birgalikda kattalarning ham	
ʻ
o quv-tarbiyaviy, madaniy hamda ma naviy-ma rifiy tarbiyasi bilan shugullanishni	
ʻ ʼ ʼ ko zda   tutadi.   O zbekiston   Respublikasida   Pedagoglarga   barkamol   shaxsʻ ʻ
ma naviyatini   shakllantirishning   asosiy   vositasi   sifatida   yondashiladi.Pedagog
ʼ
tarbiya   jarayonining   qonuniyatlari,   tarkibi   va   uni   tashkil   etish   mexanizmlarini
tadqiq   etadi,   tarbiyaviy   va   o quv   ishlarining   mazmuni,tamoyillari,   ularni   tashkil	
ʻ
etish shakl, usul hamda yo sinlarini belgilab beradi.Shaxsni tarbiyalash, o qitish va	
ʻ ʻ
shakllantirish   Pedagogning   asosiy   funksiyasi   hisoblanadi.   Shaxsni   tarbiyalash
Pedagogikanidagi asosiy tushuncha sanalib, oila va jamiyatning barkamol shaxsni
shakllantirishga   yo naltirilgan   birgalikdagi   faoliyatini   anglatadi.   Tarbiya	
ʻ
yordamida   inson   shaxsining   ma naviy   jihatlarini   qaror   toptirish   ko zda   tutiladi.	
ʼ ʻ
Dunyoqarash,   e tiqod,   ezgulik,   go zallik,   yaxshilik,   adolatga   doyr   qarash   va	
ʼ ʻ
ko nikmalarning   shaxs   sifa-tiga   aylantirilishi   tarbiya   yordamidagina   amalga	
ʻ
oshiriladi.   Insonlar   ora-sida   yashash,   hayotda   turmush   kechirish   va   faoliyat
ko rsatish   uchun   zarur   bo lgan   bilim,   ko nikma   va   malakalar   yig indi-sini
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zlashtirishga   qaratilgan   faoliyat   o qitish   tushunchasini   ifoda   etadi.   O qitish
ʻ ʻ ʻ
natijasida   shaxs   zaruriy   bilimlar   bilan   ta minlanib,   kelgusida   turli   darajadagi	
ʼ
maxsus ma lumotni olish imkoniga ega bo ladi. Tarbiyalash va o qitish natijasida	
ʼ ʻ ʻ
odamda   muayyan   shaxs   sifatlari   shakllantiriladi.   Shaxe   tarbiyalash   va   o qitish	
ʻ
orqali o zida oldin bo lmagan ma naviy-intellektual sifatlarga ega bo ladi. Bu hol	
ʻ ʻ ʼ ʻ
shaxsning   umri   mobaynida   uzluksiz   davom   etadi   va   uning   rivojlanishiga   omil
bo ladi.Inson   va   uni   shakllantirishga   doir   fan   sifatida   Pedagogika   falsafa,   etika,	
ʻ
estetika,   madaniyatshunoslik,   psixologiya,   iqtisodiyot,   siyosatshunoslik,
demografiya, tarix, adabiyot, tibbiyot, mat. va boshqa fanlar bilan uzviy bog liq. 	
ʻ
    Pedagogika   fani   va   amaliyoti   taraqqiyotida   bu   fanlarning   nazariy   asoslari,
tadqiqot metodlari, ilmiy xulosalarni  aniqlash, taxlil qilish hamda umumlashtirish
usullaridan   foydalanadi.Pedagogikada   ta lim   va   tarbiya   jarayonlarining   qaysi	
ʼ
jihatlarini   o rganishdan   kelib   chiqadigan   bir   qancha   soha   va   bo limlar   mavjud.	
ʻ ʻ
O qitishning   maqsadi,   vazifalari,   tamoyillari,   usullari   bilan   shug ullanadigan	
ʻ ʻ
sohasi   didaktikadir.   Shaxsning   axloqiy   sifatlarini   tarkib   toptirish,   unda   e tiqod,	
ʼ
dunyoqarash,   axloq   singari   ma naviy   jihatlarni   shakllantirish   masalalarini	
ʼ
pedagogikaningning   tarbiya   nazariyasi   va   amaliyoti   tarmog i   o z   ichiga   oladi.	
ʻ ʻ Ta lim-tarbiyani   tashkil   etish,   uyushtirish   va   uni   boshqarish   singari   tashkiliy-pe-ʼ
dagogik   ishlar   qonuniyati   pedagogikaning   mak-tabshunoslik   sohasi   tomonidan
ishlab chiqiladi. pedagogika hamisha muayyan yoshdagi, ma lum hayotiy va akliy	
ʼ
tajribaga   ega   bo lgan   kishilar   bilan   ish   ko radi.   Shuning   uchun   ham	
ʻ ʻ
pedagogikanining   qonuniyatlarini   belgilashda   ta limtarbiya   oluvchining   yosh	
ʼ
xususiyatlarini   hisobga   olish   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega   bo ladi.Ayrim   o quv	
ʻ ʻ
fanlarini   o qitish   qonuniyatlari   va   usullarini   o rgatuvchi   metodika   (tadris)   fanlari	
ʻ ʻ
ham   pedagogikaning   sohalari   hisoblanadi.   Bularga   nisbatan   didaktika   umumiy
metodika   hisoblanadi   va   har   bir   alohida   predmeti   metodikasi   xususiy   didaktika
sanaladi.   Ammo   bu   xil   chegaralanish   anchagina   shartlidir.   Chunonchi,   adabiyot
o qitish   metodikasi   didaktikaga   nisbatan   xususiy   didaktika   hisoblanadi,   ayni	
ʻ
vaqtda,   u   mumtoz   adabiyot   tarixini   o rganish   metodikasi,   chet   el   ada-biyotini	
ʻ
o rganish   metodikasi,   xalq   og zaki   ijodini   o rganish   metodikasiga   nisbatan	
ʻ ʻ ʻ
umumiy metodika vazifa-sini bajaradi. 
  Xususiy   metodikalar   umumiy   didaktikaga   tayangan   va   uning   nazariy
umumlashmalariga asoslangan holdagina rivojlana oladi. Ayni vaqtda, har bir aniq
fanga   tatbiq   etilgan   didaktik   qonuniyatlar   o sha   o quv   predmetini   o qitish	
ʻ ʻ ʻ
tajribasidagi o ziga xoslik bilan boyitiladi, umumiy jihatlarni konkretlashtiradi, har	
ʻ
bir   o ziga   xoslikda   o qitishning   universal   jihatlarini   namoyon	
ʻ ʻ
etadi.Pedagogikaning   jismoniy   yoki   ruhiy   rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar	
ʻ
rivojlanishining   ruhiy-jismoniy   xususiyatlarini,   ularni   tarbiyalash,   o qitish   va	
ʻ
shakllantirishdagi   o ziga   xosliklarini   hisobga   olib   ish   ko radigan   tarmog i	
ʻ ʻ ʻ
defektologiyapnr.   Defektologiya   bolaning   qanday   jismoniy   nuqsonga   egaligi
hamda   ularga   beriladigan   ta limtarbiyaning   yo naltirilganligiga   qarab	
ʼ ʻ
tiflopedagogika,   surdopedagogika,   oligofrenopedagogika,   logopediya   singari
tarmoqlarga bo li-nadi. Jahon yoki milliy tarbiya nazariyasi, didaktika fani hamda	
ʻ
amaliyo-ti   jamiyat   taraqqiyotining   turli   davrlarida   qanday   mazmun-mundarija,
shakl-shamoyil   kasb   etganligi,   qaysi   usul   va   shakllardan   foydalanib   ish
ko rganligi,   qanday   natijalarga   erishganligi   kabi   masalalar   ped.   tarixi   fani	
ʻ
tomonidan   tadqiq   etiladi.20-asr   boshlaridan   qiyosiy   ped.   fani   P.ning   alohida tarmog i   sifatida   dunyoga   keldi.   Unda   jahondagi   turli   xalqlarning   pedagogikʻ
qarashlari va ta lim-tarbiya tizimi qiyosiy-genetik yo sinda bir-biriga solishtirilgan	
ʼ ʻ
holda   o rganildi.   P.ning   bu   tarmog i   ta lim-tarbiya   borasidagi   eng   ilgor   usul   va	
ʻ ʻ ʼ
yondashuvlarni   solishtirish,   maqsadga   muvofiklarini   muayyan   milliy   pedagogik
fan   va   amaliyotga   tat-biq   qilish   imkonini   beradi.   Mamla-katimizda   hozircha
qiyosiy   ped.   alohida   fan   sifatida   shakllanmagan   bo lsada,   bu   borada   jiddiy	
ʻ
izlanishlar amalga oshirilgan. Pedagogika inson faoliyatining eng qadimiy turidir.
U   odam   bilan   birga   paydo   bo lgan   va   odamning   odamligini,   uning   oila,   jamoa	
ʻ
hamda   jamiyat   bo lib   yashashini   ta minlab   turgan   fan   va   amaliyotdir.   Insoniyat	
ʻ ʼ
mavjud   tajribalarni   o rganish   va   boshqalarga   o rgatishni   yo lga   qo ya   boshlagan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
vaqtdan,   ya ni   pedagogika   paydo   bo lganidan   buyon   hamda   shu   tufayligina	
ʼ ʻ
mavjuddir.   Dastlab   sof   amaliy   harakterga   ega   bo lgan   va   insoniyat   ko p   yillar	
ʻ ʻ
mobaynida   orttirgan   hayotiy   tajribalarni   yoshlarga   qisqa   muddatda   o rgatishni	
ʻ
ko zda   tutgan.   Bu   pedagogika   udum,   odat,   an ana   tarzida   namoyon   bo lgan.	
ʻ ʼ ʻ
Shuning   uchun   ham   oldin   xalq   pedagogikasi   vujudga   kelgan.   Chunonchi,   o zbek	
ʻ
xalq   pedagogikasiga   muvofiq,   kichik   yoshdagilar   kattalardan   oldin   taomga   qo l	
ʻ
uzatmaydi,   ko rishish   uchun   oldin   katta   qo l   cho zishi   lozim,   ota   bilan   masala	
ʻ ʻ ʻ
talashilmay-di,   kattalarga   ran   qaytarilmaydi   va   boshqa   odamzodning   hayotiy   va
aqliy   tajribasi   ortib,   turmush   kechirish   tarzi   xilma-xillashib,   mehnat   taqsimoti
yuzaga   kelib   turli   fanlar   paydo   bo la   boshlashi   bilan   pedagogika   ham   inson	
ʻ
faoliyatining   alohida   sohasiga   aylandi.   Ta lim   va   tarbiyaga   doyr   qarashlar   tizimi	
ʼ
shakllandi.   Lekin   bular   darhol   pedagogik   nazariy   tizimlar   sifatida   emas,   balki
milliy fikr tarbiyaga daxldor qarashlar, aqidalar, hikmatlar tarzida namoyon bo ldi.	
ʻ
Yozuv   paydo   bo lishi   bilan   pedagogik   qarashlar   yozuvga   ko chiriladigan   bo ldi.	
ʻ ʻ ʻ
Antik   davrdagi   mu-tafakkirlarning   ta limtarbiya   borasidagi   fiqolari   markazida	
ʼ
yetuk   insonni   shakllantirishga   intilish   is-tagi   turardi.   Shumer,   Misr,   Xitoy,
Hindiston   va   O rta   Osiyodagi   turli   madaniyma rifiy   obidalar   moddiy   madaniyat	
ʻ ʼ
namunalarigina   bo lib   kolmay,   o z   davridagi   buyuk   pedagogik   meros   hamdir.	
ʻ ʻ
Qadim zamonlarda paydo bo lgan pedagogik qarashlar ko proq amaliy xususiyatga	
ʻ ʻ ega bo lsada, keyinchalik pedagogikaning alohida fan sifatida shakllanishiga ulkanʻ
hissa qo shdi. 
ʻ
Pedagogika   insoniyatning   axloqodobi   va   ma naviyatigagina   emas,   balki   akliy	
ʼ
rivojiga   ham   hal   qiluvchi   ta sir   ko rsatgani   sababli   uning   taraqqiyot   darajasi	
ʼ ʻ
jamiyatning   ravnaqiga   muvofiq   tarzda   ro y   berdi.   Bir   qancha   mamla-katlarning	
ʻ
rivojiga   ham,   boshqalarining   esa   qolokligiga   ham   ko pincha   o sha   mamlakatdagi	
ʻ ʻ
Pedagogikaning   holati   sabab   bo lgan.   Xususan,   Sharq   xalklari   o z   vaq-tida   eng	
ʻ ʻ
qadimiy va ilg or pedagogik qarashlar tizimini yaratgan bo lishlariga qaramay, shu	
ʻ ʻ
tizimni zamona talablariga muvofiq tarzda takomillashtirib bormaganliklari uchun
keyinchalik ilm-fan taraqqiyoti jihatidan qoloq holga tushib qoldilar. II BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY-METODIK TAYYORGARLIGI
2.1 O’qituvchilarning innovatsion metodik tayyorgarligi
Ma lumki, so nggi yillarda mamlakatimizda ta lim tizimini rivojlantirish, kadrlarniʼ ʻ ʼ
malakasini oshirish hamda ularni qayta tayyorlash sohasi tubdan isloh qilinmoqda.
Uni   o tmishdan   qolgan   mafkuraviy   qarashlar   va   sarqitlardan   to la   xalos	
ʻ ʻ
etish,rivojlangan   demokratik   davlatlar   darajasida,   yuksak   ma naviy	
ʼ
va   ahloqiy   talablarga   javob   beruvchi   yetuk   mutaxassislar   tayyorlash   tizimini
yaratishga   alohida   e tibor   qaratilyapti.Bunda   innovatsiyalar,   ilg or   pedagogik	
ʼ ʻ
texnologiyalarni joriy etish, shu bo yicha zarur huquqiy	
ʻ   mexanizmlarni   yaratishga
ustuvor   yo nalish   sifatida   qaralayotgani   muhimdir.Shular   asosida,   oliy   malakali	
ʻ
ilmiy   va   ilmiy   pedagog   kadrlar   tayyorlash   hamda   attestatsiyadan   o tkazish   tizimi	
ʻ
yana-da takomillashtirilmoqda, oliy o quv yurtidan keyingi ta lim bosqichiga qator	
ʻ ʼ
yangiliklar tatbiq etilayotir. Shuningdek, dissertatsiya tadqiqotlarining sifati, ilmiy
va   amaliy   ahamiyatini   oshirish   bo yicha   zamon   talablari   asosida   muayyan   ishlar	
ʻ
olib   borilyapti.Yurtimizda   yuridik   kadrlar   tayyorlash   sohasiga   ham   aynan   mana
shunday progressiv   nuqtai-nazar   bilan yondashilayotgani yaqin kelajakda o zining	
ʻ
yorqin   samaralarini   berishi   shubhasiz.   Zero,   shu   bo yicha   qabul   qilinayotgan	
ʻ
Farmon   va   qarorlar,   boshqa   huquqiy   hujjatlarda   mamlakatimizda   amalga
oshirilayotgan   tub   demokratik   va   huquqiy   islohotlar,   fuqarolik   jamiyatini
shakllantirishning   yuksak   talablari   va   zamonaviy   xalqaro   standartlariga   javob
beradigan   yuqori   malakali   yuridik   kadrlarni   tayyorlashga   qaratilgan   aniq   chora-
tadbirlar   belgilab   berilmoqda.   Ularning   ijrosi   esa   so zsiz   va   izchil	
ʻ
ta minlanyapti.	
ʼ   Biroq   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   shu   bilan
bir   joyda   turib   qolishi   kerak   emas,   balki   u   jamiyatimizning   ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotiga   hamohang   tarzda   rivojlanib   borishi   darkor.   O zbekistonda   olib	
ʻ
borilayotgan   tub   islohotlar   sharoitida   davlat   qurilishi   va   huquqiy   siyosatning
mazmun-mohiyatini aniqlashtirish, uning   maqsad   hamda vazifalarini islohotlarning bugungi   taraqqiyoti   asosida   shakllantirib   borish   zarur.   Inson   manfaatlarini
ta minlashning   strategik   jihatdan   yangi   vositalar   bilan   bir   qatorda,   ham   taktikʼ
xususiyatga   ega   bo lgan   ilg or   usullarni   qo llash,shaxs   hamda   jamiyat	
ʻ ʻ ʻ
manfaatlarini   yana-da   samaraliroq   himoya   qilish,   korrupsiyani   oldini   olishning
huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish lozim.
              O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   28-apreldagi   “Toshkent	
ʻ
davlat yuridik universitetida kadrlar tayyorlash tizimini tubdan takomillashtirish va
samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi   qarorida   bu   boradagi   aniq	
ʻ ʻ
“yo l   xaritasi“   chizib   berildi.   Ushbu   muhim   hujjat   2017   —   2021-yillarda	
ʻ
O zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
Harakatlar   strategiyasining   vazifalariga   muvofiq,   shuningdek,   yuridik   kadrlar
tayyorlash   tizimini   xalqaro   standartlarni   hisobga   olgan   holda   yana-da
takomillashtirish,   Toshkent   davlat   yuridik   universitetida   o quv   jarayonini   tashkil	
ʻ
etishning   zamonaviy   usullarini   joriy   qilish,   yoshlarning   oliy   yuridik   ta lim	
ʼ
olishlariga   keng   imkoniyatlar   yaratishni   ta minlash   maqsadida   amaliyotga   joriy	
ʼ
etildi.   Shu   asosda   professor-o qituvchilar   tarkibini   yuqori   darajada   kasbiy	
ʻ
pedagogik   mahoratga,   huquqiy   va   siyosiy   madaniyatga   ega   mutaxassislar   bilan
mustahkamlash,   amaliy   ish   tajribasiga   ega   bo lgan   mutaxassislarni   ta lim	
ʻ ʼ
jarayoniga   keng   jalb   etilmoqda.   Talabalarning   mustaqil   tayyorgarligini
chuqurlashtirishni   hisobga   olgan   holda   nazariy   mashg ulotlar   yana-da	
ʻ
optimallashtirildi, ish beruvchilar ehtiyojidan kelib chiqib, yuristda tahliliy fikrlash
va   kasbiy   ko nikmalarni   rivojlantirishga   qaratilgan   o quv   rejasi,   dastur   va	
ʻ ʻ   o quv-	ʻ
metodik   materiallar   o quv   jarayonida   qo llanilyapti.Modul   tizimi   va   o qitishning	
ʻ ʻ ʻ
innovatsion   metodlarini   rivojlantirish,   o quv   jarayonida   axborot-kommunikatsiya	
ʻ
texnologiyalarini   keng   qo llash,   talabalar,   o qituvchilar   va   yosh   tadqiqotchilarni	
ʻ ʻ
global   axborot-huquqiy   va   ta lim   resurslaridan   foydalanish   imkoniyatlarini	
ʼ
kengaytirish,   amaliyot,   stajirovka   o tish   tartibini   takomillashtirish,   shuningdek,	
ʻ
klinik ta limni joriy etishga alohida ahamiyat qaratilmoqda.O quv, ilmiy va boshqa	
ʼ ʻ
adabiyotlar,   shu   jumladan   xorijiy   adabiyotlar   fondini,   o qitishning   texnik	
ʻ vositalari,   shuningdek,   global   axborot-huquqiy   va   ta lim   resurslarini   muntazamʼ
yangilanayotir.   Yetakchi   xorijiy   ilmiy-ta lim	
ʼ   muassasalari,   tahliliy,   tadqiqot
markazlari, xalqaro tashkilotlar, qolaversa, davlat va xo jalik boshqaruvi organlari,	
ʻ
sud   va   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar,   advokatura   bilan   faol   hamkorlik
yo lga   qo yilgan.   Shunga   uyg un   tarzda   davlatimiz   rahbarining   Oliy   Majlisga	
ʻ ʻ ʻ
Murojaatnomasida   ta lim   tizimini	
ʼ   chuqur   isloh   qilishga   doir   vazifalar   ko rsatib	ʻ
o tildi,   ularni   amalga   oshirish   yo llari   o rtaga   tashlandi.Bu   bevosita   pedagogik	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatni   zamon   talablaridan   kelib   chiqib,   yo lga   qo yish   masalasiga   ham	
ʻ ʻ
daxldordir.Zero, bugun ta lim muassasalarida innovatsion pedagogik faoliyatga har	
ʼ
qachongidan   ham   ko proq   zaruriyat   tug ilyapti.   Bu   darslarni   samarali   o tish,	
ʻ ʻ ʻ
vujudga kelishi mumkin bo lgan ziddiyatlarni oqilona hal etish imkonini beradi.   	
ʻ
         Binobarin, ta lim xodimi – eng avvalo, innovator “xavfsiz sinovlar o tkazish”	
ʼ ʻ
psixologiyasining   bilimdoni   bo lishi   kerak.O qituvchini   aniq   maqsadni   ko zlagan	
ʻ ʻ ʻ
holda   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash   –   bu   yaxlit,   bir   butun   jarayon.   U   o zaro	
ʻ
bog liq   va   bir-biri   bilan   shartlangan   davrdan   tashkil   topgan:   oliy   ta lim	
ʻ ʼ
muassasalarida o qish va tarbiyalash, shuningdek, maxsus muassasalarda o qish va	
ʻ ʻ
maktabdagi amaliy pedagogik faoliyatning o zaro almashib kelishi asosida tashkil	
ʻ
qilingan OTMdan keyingi ta lim. Qayd etib o tilgan davrlarni o qituvchi shaxsini	
ʼ ʻ ʻ
bosqichma-bosqich   rivojlantirib   borishning   yaxlit   jarayoniga   birlashtirilishi   –   uni
innovatsion   faoliyatga   kiritishning   asosidir.O qituvchini   innovatsion   faoliyatga	
ʻ
tayyorlash   konsepsiyasini   yaratishda   o qituvchi   shaxsini   shakllantirishning   bir	
ʻ
butun   jarayonini   loyihalashni   va   faoliyat   olib   borishini   ta minlovchi	
ʼ
tizimli,   refleksiv-faoliyatli,   individual-ijodiy   yondashuvlar   asos   qilib
olinadi.Masalan,   tizimli   yondashuv   jihatdan   –   pedagogik   ta limning   barcha	
ʼ
bo g inlari   innovatsion   faoliyatning   barcha   komponentlarini   ularning   yaxlitligida	
ʻ ʻ
yuzaga   chiqishini   maksimal   darajada   rag batlantirishi   kerak.Refleksiv-	
ʻ
faoliyatli   yondashuvni amalga oshirish esa o qituvchining o z faoliyatiga nisbatan,	
ʻ ʻ
faoliyat   subyekti   sifatida   o quvchi   shaxsini   rivojlantirish   borasidagi	
ʻ
samaradorligini   tanqidiy   tahlil   etish,   mulohaza   qilish   va   uni   baholash   maqsadida o ziga   nisbatan   ham   faolʻ   tadqiqiy   mavqeiga   kirishish   qobiliyatini   rivojlantirishni
nazarda   tutadi.   Individual-ijodiy   yondashuv   o qituvchida   ijodiy   individuallikni	
ʻ
aniqlash   va   shakllantirish,   unda   innovatsion   ongni   rivojlantirishni   takrorlanmas
faoliyat   texnologiyasini   ta minlovchi   shaxsiy   darajaga   olib   chiqadi.Xulosa   qilib	
ʼ
aytganda,   pedagogni   innovatsion   faoliyatini   yo lga   qo yish   obyektiv   voqelikni	
ʻ ʻ
qabul   qilishdagi   qarashlarini   aniqlab   beradi.   Pedagogni   innovatsion   faoliyatga
tayyorlash   muammosi   ma lum   maqsadlarga   bo ysunuvchi   bir   necha   o zaro	
ʼ ʻ ʻ
aloqador va funksional komponentlarni o z ichiga olgan tizim sifatida ifodalanishi	
ʻ
mumkin.Bo lg usi o qituvchining innovatsion tayyorligi uzluksiz ta lim sharoitida	
ʻ ʻ ʻ ʼ
pedagogik   innovatikaning   to liq   mazmun-mohiyatini   egallash   bo yicha   uning	
ʻ ʻ
nazariy,   amaliy   va   psixologik-fiziologik   saviyasidir.   Bunday   tayyorlik   pedagogik
tizim   natijasi   sifatida   nazariya   va   amaliyotning   bir   butunligini   ta minlash,   o quv	
ʼ ʻ
ishlariga   vijdonan   munosabatda   bo lishni   tarbiyalash   hamda   ijodiy   faollikni	
ʻ
rivojlantirish   asosida   o quvchilarda   ma lum   fanlar,	
ʻ ʼ   umumkasbiy   faoliyat
ko rinishlari   bo yicha   bir   butun   bilimlar   va   malakalarni   shakllantirishga   ko mak	
ʻ ʻ ʻ
berishi kerak.  
              Davlatimiz   rahbari   O qituvchi   va   murabbiylar   kuni   munosabati   bilan   soha	
ʻ
vakillariga   yo llagan   tabrik   nutqida   ta kidlaganidek,   taraqqiyotning   tamal   toshi	
ʻ ʼ
ham,   mamlakatni   qudratli,   millatni   buyuk   qiladigan   kuch   ham   ilm-fan,   ta lim   va	
ʼ
tarbiyadir.Shuning   uchun   ham,   O zbekistonda   ta lim   tizimini   kompleks	
ʻ ʼ
rivojlantirish,   malakali   kadrlar   tayyorlash   maqsadlariga   katta   kuch   va   mablag lar	
ʻ
yo naltirilmoqda.   Maktabgacha   ta lim,   maktab   va   oliy   ta lim   tizimlari,   ilmiy-	
ʻ ʼ ʼ
tadqiqot   muassasalari   faoliyatida   sifat   o zgarishlari   ro y   bermoqda.”   Biz   ustozni	
ʻ ʻ
otaday   ulug   deb   bilgan,   doimo   ardoqlagan   ma rifatparvar   xalqning   vakillarimiz.	
ʻ ʼ
Men ham o qituvchi, muallim deganda o zim uchun eng aziz va hurmatli bo lgan,
ʻ ʻ ʻ
ziyoli   va   zamonaviy,   samimiy   va   mehribon   insonlarni   tasavvur   qilaman.   Chunki
hammamizga   ham   shu   muallim   saboq   va   ta lim   berib,   mehribon   ota-onalarimiz	
ʼ
qatorida   tarbiyalagan,   –   dedi   davlat   rahbari   yig ilish   avvalida.   –   Bugungi   kunda	
ʻ
O zbekistonning   yangi   taraqqiyot   davri   poydevorini   yaratyapmiz.   Bunda   bizning	
ʻ eng yaqin ko makchilarimiz ustoz va murabbiylar, ilmiy va ijodkor ziyolilardir.Harʻ
bir   oila,   har   bir   bola   hayoti   maktab   bilan   bog langani,   bu   masala   davlatning,	
ʻ
jamiyatning   eng   muhim   ishi   ekani   ta kidlandi.–   Hammamiz   aziz   farzandlarimiz	
ʼ
hayoti   va   taqdirini   o qituvchi   va   murabbiylarga   ishonib   topshiramiz.   Mana	
ʻ
shunday   beqiyos   boylik   posbonlari,   kelajak   bunyodkorlari   bo lgan   bu   mo tabar	
ʻ ʻ
zotlarga   munosib   hurmat-ehtirom   ko rsatishimiz   kerak”,   –   dedi   Prezident.[4.12-	
ʻ
18b].
2.2 Ilmiy muammoning qo’yilishi
Ilmiy   tadqiqot   (izlanish)   uchta   tarkibiy   qism:   insonning   maqsadli   faoliyati,   ilmiy
mehnat   predmeti   va   ilmiy   mehnat   vositalaridan   iboratdir.   Insonning   maqsadli   ilmiy
faoliyati   tadqiqot   obyekti   haqida   (bo’yicha)   yangi   bilimlarga   yoki   obyekt   haqidagi
(bo’yicha)   mavjud   bilimlarni   to’ldirishga   erishishda   anglab   yetishni   bilishning   aniq
usullaridan   va   ilmiy   uskunalardan   (o’lchov,   hisoblash   texnikalari)   mehnat
vositalaridan   foydalanishga   tayanadi.   Ilmiy   mehnat   predmeti   tadqiqotining   faoliyati
yo’naltirilgan tadqiqot obyekti va u haqidagi (oldingi) bugungacha bo’lgan bilimlar.
Tadqiqot obyektiga moddiy dunyoning har qanday materiali (elektrotexnik uskunalar,
elektrlashtirilgan   qurilmalar,   mashina   va   mexanizmlar),   jarayonlar   (texnologik,
energetik,   agrotexnik,   elektromagnit,   moddiy   materiallar   elementlari   va   h.k.lar)
kiradi.   Ilmiy   tadqiqotlar,   ko’zlangan   maqsadi,   tabiat   yoki   ishlab   chiqarish   bilan
bog’liqlik   darajasi,   ilmiy   ishning   xarakteri   va   chuqurligiga   (qamroviga)   qarab
fundamental,   amaliy   va   ishlanmalarga   bo’linadi.   Bilish   –   ilmiy   izlanishlar
(tadqiqotlar)   yordamida   amalga   oshiriladigan   bilmaslikdan   bilimga,   chala   yoki
noaniq bilimlardan to’laroq va aniq bilimlarga inson onggi va tafakkuri yo’naltirilgan
murakkab   jarayondir.Ilmiy   muammoni   (masalani)   shakllantirishga   tadqiqot   olib
borilayotgan muammo yoki masalaga o’xshash masalalarning yechimlarini texnik va
nazariy   usullari   va   vositalari,   hamda   turdosh   sohalardagi   tadqiqot   natijalari   haqida
ma’lumotlar yig’ish va tahlil etish kabi muhim ilmlar kiradi. Maktablar nafaqat ta lim	
ʼ
maskani,   balki   mahallaning   madaniy,   intellektual   markazi   bo lishi   zarur.Ma lumki,	
ʻ ʼ
mamlakatimiz   ta lim-tarbiya   tizimini   yana-da   takomillashtirish,   ilm-fan   sohasi	
ʼ rivojini jadallashtirish maqsadida Prezident farmoni loyihasi ishlab chiqildi. Mazkur
hujjat regulation.gov.uz portaliga qo yilib, barcha hududlarda, mahalliy kengashlardaʻ
va   maktab   jamoalarida   ota-onalar   ishtirokida   keng   muhokama   qilindi.Farmon
loyihasida ta limdagi hozirgi muammolarni hal qiladigan, yaqin besh yilda natijasini	
ʼ
ko rsatadigan  va keyingi  taraqqiyot  darajasini  belgilab beradigan maqsadlar  qamrab	
ʻ
olingan.Jumladan,   jamiyatda   muallimning   obro -e tibori   va   maqomini   ko tarish,	
ʻ ʼ ʻ
o quv   dasturlari   va   metodikasini   to liq   qayta   ko rib   chiqish,   maktabni   ta limning	
ʻ ʻ ʻ ʼ
keyingi   bosqichlari   bilan   uzviy   bog lash,   o qituvchilarni   ortiqcha   qog ozbozlikdan	
ʻ ʻ ʻ
xalos etib, o z ustida ko proq ishlashi uchun sharoit yaratish va shuni rag batlantirish,	
ʻ ʻ ʻ
maktab   infratuzilmasi   va   undagi   ma naviy   muhitni   yaxshilash   kabi   masalalarning	
ʼ
yechimlari   aniq   belgilab   berilmoqda.Eng   asosiysi,   joylardagi   rahbarlarning,
shuningdek,   mahalliy   kengashlarning   ushbu   muhim   masalaga   yondashuvi   va
e tiborini   tubdan   o zgartirish,   ularning   mas uliyati,   javobgarligi   va   hisobdorligi	
ʼ ʻ ʼ
mexanizmlari   kiritilmoqda.                             Videoselektor   yig ilishida   ta lim   sohasidagi	
ʻ ʼ
muammolar, ularni hal etib, ta lim sifatini oshirishga oid vazifalar muhokama qilindi.	
ʼ
Davlatimiz   rahbari   avvalo   maktablarda   o quv   yuklamasi   va   darslar   sonini   qayta	
ʻ
ko rib   chiqish,   o quvchilarni   faqat   yodlashga   emas,   balki   fikrlashga   chorlaydigan	
ʻ ʻ
metodika   yaratish   zarurligini   ta kidladi.   Bu   borada   Finlyandiya   tajribasi   misol   qilib	
ʼ
keltirildi.   Ushbu   mamlakat   umumiy   savodxonlik,   tabiiy   fanlar   va   matematika
bo yicha   dunyoda   eng   ilg orlardan   biri.   Maktabda   o qitish   metodikasi   o zgarmasa,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ta lim   sifati   ham,   mazmuni   ham,   muhit   ham   o zgarmaydi,   –   dedi   Shavkat
ʼ ʻ
Mirziyoyev. 
              Dunyodagi   zamonaviy   o quv   dasturlari,   o qitish   metodikalarini   o rganib,	
ʻ ʻ ʻ
yurtimiz   umumta lim   maktablarida   joriy   qilish   muhimligi   ta kidlandi.   Xalq   ta limi	
ʼ ʼ ʼ
vazirligiga   ushbu   tajriba   asosida   Milliy   o quv   dasturini   ishlab   chiqib,   2021/2022	
ʻ
o quv   yilidan   boshlab   ta lim   jarayoniga   sinov   tariqasida   tatbiq   etish   vazifasi	
ʻ ʼ
qo yildi.Yangi   metodikani   samarali   yo lga   qo yish   uchun   barcha   maktab
ʻ ʻ ʻ
o qituvchilari   videoaloqa   orqali   xorijiy   mutaxassislar   ishtirokida   o qitiladi.   Eng
ʻ ʻ
muhimi, bu jarayonlarga pedagogika yo nalishidagi universitet va institutlar ham jalb	
ʻ
qilinib,   pedagog   kadrlar   tayyorlash   metodikasi   ham   yangilanadi.   Shuningdek, matematika,   fizika,   kimyo,   biologiya   va   informatika   fanlari   bo yicha   chet   ellardagiʻ
ilg or   darsliklar   chuqur   o rganib   chiqiladi.Maktablarni   ta mirlash,   obodonlashtirish,	
ʻ ʻ ʼ
isitish   kabi   xo jalik   masalalariga   hokimlar   shaxsan   mas ul   ekani   eslatib   o tildi.	
ʻ ʼ ʻ
Shuningdek,   oliy   o quv   yurtiga   kira   olmagan   bitiruvchilarni   muayyan   kasb-hunar	
ʻ
yoki   tadbirkorlikka   jalb   etish   muhim.Shu   bois   kelgusi   yildan   boshlab   7-sinfdan
o g il-qizlarning   kasbga   qiziqishlarini   aniqlash   va   bosqichma-bosqich   kasbga	
ʻ ʻ
yo naltirish   amaliyoti   joriy   qilinishi   belgilandi.   Hududdagi   sanoat,   qishloq   xo jaligi
ʻ ʻ
va xizmat ko rsatish korxonalari maktablarga biriktiriladi. Har bir maktab reytingini	
ʻ
hamda shu asosda ta lim sifati bo yicha tuman, shahar va viloyatlar reytingini ishlab	
ʼ ʻ
chiqish   zarurligi   aytildi.   Reyting   natijalariga   qarab,   maktab   direktorlari   va
o rinbosarlari,   o qituvchilar,   hokimlar   va   ularning   ta lim   bo yicha   maslahatchilari	
ʻ ʻ ʼ ʻ
faoliyatiga   baho   beriladi.Reytingda   birinchi   beshlikka   kirgan   maktab   direktorlariga
mahalliy   byudjetdan   ustama   to lanadi.   Xususan,   maktab   direktorlari   va   ularning	
ʻ
o rinbosarlariga   mehnatga   haq   to lash   eng   kam   miqdorining   3   baravaridan   12	
ʻ ʻ
baravarigacha   rag batlantiruvchi   to lovlar   beriladi.   Shu   bilan   birga,   xalq   ta limi	
ʻ ʻ ʼ
bo limi   rahbari   va   metodisti,   maktab   direktorlari,   tuman   reytingida   birinchi   va	
ʻ
ikkinchi   o rinni   egallagan   maktablarning   2   nafar   ilg or   o qituvchisiga   kasaba	
ʻ ʻ ʻ
uyushmalari   hisobidan   har   yili   sihatgohlarga   ikki   haftalik   bepul   yo llanma   beriladi.	
ʻ
Shuningdek,   fidoyi   pedagoglar   boshqa   yo llar   bilan   ham   rag batlantiriladi.	
ʻ ʻ
Yig ilishda   pedagog   kadrlar   malakasini   oshirish   masalalariga   alohida   e tibor	
ʻ ʼ
qaratildi.   Bugungi   kunda   pedagoglar   har   5   yilda,   rahbar   kadrlar   esa   har   3   yilda
malaka oshirmoqda. Lekin bu to la qamrov uchun yetarli emas. Joriy yilda Sirdaryo	
ʻ
viloyatida   11   ming   nafar   maktab   o qituvchilarining   barchasi   sinov   tariqasida	
ʻ
masofaviy   malaka   oshirish   kurslari   bilan   qamrab   olinmoqda.   Kelgusi   yili   Buxoro,
Samarqand,   Farg ona   viloyatlari   va   Toshkent   shahrida   malaka   oshirish   bo yicha	
ʻ ʻ
masofadan   o qitish   tashkil   etiladi.   Toshkent   davlat   pedagogika   universiteti   pedagog	
ʻ
kadrlar malakasini oshirishda respublikada yetakchi oliygoh etib belgilanadi. Avloniy
nomidagi   malaka   oshirish   instituti   esa   ta lim   muammolarini   chuqur   o rganadigan	
ʼ ʻ
ilmiy-tadqiqot dargohi bo ladi. O qituvchilar toifasini belgilash tartibini ham tubdan	
ʻ ʻ
qayta   ko rib   chiqish   lozimligi   ta kidlandi.Bugungi   kunda   xalq   ta limi   tizimida	
ʻ ʼ ʼ mehnat qilayotgan 490 mingdan ziyod pedagoglarning 4 foizi oliy, 15 foizi birinchi
toifaga   ega.   4   bosqichdan   iborat   amaldagi   attestatsiya   tizimida   qog ozbozlikʻ
hanuzgacha   saqlanib   qolgan.   Shu   bois   mutasaddilarga   toifa   berish   tartibini
soddalashtirish,   pedagoglar   bilimini   yil   davomida   baholash   imkonini   beruvchi   2
bosqichli tizimga o tish bo yicha ko rsatma berildi.Yana bir muammo – ta lim sifati	
ʻ ʻ ʻ ʼ
pastligi,   moddiy-texnika   bazasi   yetarli   bo lmagani   sababli   ayrim   maktablar   to liq	
ʻ ʻ
quvvatda  ishlamayapti.   Masalan,  Toshkent  shahridagi  32  ta  maktabda   o quvchilarni	
ʻ
qamrab   olish   darajasi   past.Mamlakatimizda   xususiy   ta lim   muassasalariga   keng	
ʼ
sharoit   yaratilayotgani   bois   kelgusi   yildan   eksperiment   tariqasida   kam   quvvatda
ishlayotgan   maktablarni   tanlov   asosida   salohiyatli   talabgorlarga   ishonchli
boshqaruvga berish taklifi bildirildi. Maktablarda zamonaviy boshqaruvni joriy qilish
masalalariga   ham   to xtalib   o tildi.   Endi   maktab   direktorlarini   lavozimga   tayinlash	
ʻ ʻ
bevosita   mahalliy   kengashlar   bilan   kelishilgan   holda,   tanlov   asosida   amalga
oshiriladi.   Har   bir   nomzod   maktabning   ko rsatkichlarini   kelgusi   3   yilda   yuqori	
ʻ
darajaga   olib   chiqish   bo yicha   o z   dasturi   bilan   tanlovda   ishtirok   etadi   va   har   yili	
ʻ ʻ
kengashlar   oldida   hisobot   beradi.   Bundan   asosiy   maqsad   –   maktablarning   samarali
faoliyatini   tashkil   etish,   direktorlar   ishiga   noqonuniy   aralashuvlar   va   kadrlar
qo nimsizligiga   barham   berish.Maktablar   bilim   bilan   birga   tarbiya,   ma naviyat	
ʻ ʼ
maskani   hamdir.  Davlatimiz   rahbari   bu  ishlarga   hududlarda  yashab,   ijod   qilayotgan
shoir   va   yozuvchilarni   keng   jalb   qilish,   maktablarning   direktor   jamg armasidan   va	
ʻ
mahalliy   byudjet   mablag laridan   ularga   oylik   maosh   to lash   lozimligini	
ʻ ʻ
ta kidladi.Oliy   ta lim   sohasida   sog lom   raqobat   muhitini   shakllantirish   va   qamrovni	
ʼ ʼ ʻ
oshirish,   har   bir   hududda   kamida   bittadan   nodavlat   oliy   bilim   yurti   tashkil   qilish
muhimligi   qayd   etildi.   Bugun   ko rib   chiqilgan   masalalar   hammadan,   maktab	
ʻ
direktoridan   boshlab   Bosh   vazirgacha   bo lgan   barcha   bo g indagi   rahbarlardan	
ʻ ʻ ʻ
yuksak   mas uliyat   va   yuqori   darajadagi   javobgarlikni   talab   qiladi.   Bu   –   yillar	
ʼ
davomida   ko rinmaydigan,   ammo   natijasi   yaqin   10-15   yilda   butun   mamlakat
ʻ
qiyofasini   tubdan   o zgartirishga   asos   bo ladigan   qudratli   manba,   –   dedi	
ʻ ʻ
Prezident.Parlament   vakillari,   shuningdek,   joylardagi   mahalliy   kengash
deputatlaridan ta lim tizimidagi o zgarishlarni xalqimizga yetkazib, daxldorlik hissini	
ʼ ʻ oshirish, farmon qabul qilingach, ijrosini nazoratga olish, o z tajribalari bilan amaliyʻ
yordam   berish   so raldi.Yig ilishida   hokimlar,   oliy   ta lim   muassasalari   rektorlari,	
ʻ ʻ ʼ
maktab   direktorlari,   pedagoglar   ta lim-tarbiya   sifatini   oshirishga   oid   fikr-	
ʼ
mulohazalarini bildirdi[8.32b].
2.3 Davlat ta’lim standartlarining optimallashtirilishi.
DTS   ta’lim   mazmuni   shakllari,   vositalari,   usullari   va   ularning   sifatini   baholash
tartibini   belgilaydi.   Ta’lim   mazmunini   o’zagi   hisoblangan   standart   vositasida,
mamlakat   hududida   faoliyat   ko’rsatayotgan   turli   ta lim   muassasalarida   (davlat   va	
‟
nodavlat) ta limning barqaror darajasini ta’minlash sharti amalga oshiriladi. DTS o’z	
‟
mohiyatiga   ko’ra   o’quv   dasturlari,   darsliklar,   o’quv   qo’llanmalari,   nizomlar,   o’quv
rejasi va boshqa meyoriy hujjatlarini yaratish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. DTSni,
uning talablarini bajarish O’zbekiston Respublikasi hududida faoliyat ko’rsatayotgan
mulkchilik   shakli   va   idoraviy   bo’ysinishdan   qatiy   nazar   barcha   ta’lim   muassasalari
uchun majburiydir. DTS ning tarkibiy qismi sifatida umumiy o’rta (kasb – hunar va
oliy) ta’lim muassasalari uchun tayanch o’quv rejasi ishlab chiqiladi. Tayanch o’quv
reja   ta’lim   sohalarini   meyorlash   hamda   ta’lim   muassasalarini   moliyaviy   taminotini
ta minlashga asos bo’luvchi davlat muassasalarini moliyaviy taminotini ta minlashga	
‟ ‟
asos bo’luvchi davlat hujjati sanaladi. Tayanch o’quv rejasi o’quv predmeti bo’yicha
beriladigan   ta lim   mazmunini   ta lim   oluvchiga   yetkazish   uchun   ajratilgan   o’quv	
‟ ‟
soatlarining minimum hajmidagi miqdorini belgilaydi. Davlat ta lim standartlarining	
‟
maqsadi va vazifalari nimalardan iborat? – Davlat ta lim standartlarining joriy etilishi	
‟
quyidagi   maqsadlar   amalga   oshirilishini   nazarda   tutadi:   -   ta’limning   yuksak   sifatini
hamda   mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   chuqur   iqtisodiy   va   ijtimoiy   islohotlarni,
rivojlangan demokratik davlat barpo etish talablariga javob beruvchi raqobatbardosh
kadrlar   tayyorlanishini   ta minlash;   -   mamlakatning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   taraqqiyoti	
‟
istiqbollaridan,   jamiyat   ehtiyojlaridan,   fan,   texnika   va   texnologiyaning   zamonaviy
yutuqlaridan  kelib chiqib  kadrlar   tayyorlash   mazmunini  tartibga solish;   -  ta’limning
demokratlashuvi,   insonparvarlashuvi   va   ijtimoiylashuvi,   ta’lim   oluvchilarning
huquqiy va iqtisodiy bilimlari darajasini, shuningdek ta lim jarayoni samaradorligini	
‟
oshirish;   -   sifatli   ta’lim   xizmatlari   ko’rsatish,   ta’lim   va   kadrlar   tayyorlash   sohasida shaxsning,   jamiyat   va   davlatning   manfaatlarini   himoya   qilish;   -   kadrlar   tayyorlash
sifatini   va   ta lim   faoliyatini   baholash   mezonlarini   va   tartibini   belgilash;   -   ta lim‟ ‟
jarayonini va kadrlar tayyorlashning izchilligi va uzluksizligini ta minlash; - mehnat	
‟
va   ta’lim   xizmatlari   bozorida   raqobatbardoshlikni   ta’minlash.   Davlat   ta’lim
standartlarining   vazifalari:   -   talim   sifatiga   va   kadrlar   tayyorlashga,   ko’rsatiladigan
ta’lim   xizmatlari   turlariga   nisbatan   qo’yiladigan   maqbul   talablarni   belgilash;   -
ta’limga va uning pirovard natijalariga, ta’lim oluvchilarning bilimi va kasb malakasi
darajasini   vaqti-vaqti   bilan   baholash   tartibiga,   shuningdek   ta’lim   faoliyati   sifati
ustidan nazorat qilishga nisbatan qo’yiladigan tegishli talablarni belgilovchi meyoriy
negizni   yaratish;   -   xalqning   boy   aql-zakovat   merosi   va   umuminsoniy   qadriyatlar
asosida   ta’lim   oluvchilarni   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalashning   samarali   shakllari   va
usullarini   joriy   etish;   -   ta’limning   barcha   turlarida   ular   mazmunini   hamda   olib
boriladigan   ta’lim   va   tarbiyani   kelishib   olish   ularning   o’zaro   bog’liqligini,   uzluksiz
ta’lim   tizimida   va   kadrlar   tayyorlashda   izchillikni   ta’minlash;   -   o’quv-tarbiya   va
ta’lim   jarayoniga,   pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   bilan   ta’minlashga,   ta’lim
darajasini   nazorat   qilishga,   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   oluvchilar   va   ularni
bitiruvchilarning   malakasiga   nisbatan   meyorlar   va   talablarni   belgilash;   -   ta’lim   va
kadrlar   tayyorlash   sifatiga   baho   berishning   xolis   tizimini,   ta’lim   muassasalarini
attestatsiyadan   o’tkazish  va  akkredetatsiya  qilishni   joriy  qilish;   -  kadrlarni  maqsadli
va   sifatli   tayyorlash   uchun   ta’lim,   fan   va   ishlab   chiqarishning   samarali
integratsiyasini   ta’minlash;   -   milliy   standartlar   talabini   ta’lim   sifati   va   kadrlar
tayyorlashga   nisbatan   xalqaro   talablarga   muvofiqligini   ta’minlash.   7-moddasida
davlat   ta’lim   standartlari   yoritilgan:   Davlat   ta’lim   standartlari   umumiy   o’rta,   o’rta
maxsus, kasb-xunar va oliy ta’lim mazmuniga xamda sifatiga qo’yiladigan talablarni
belgilaydi. Davlat ta’lim standartlarini bajarish O’zbekiston Respublikasining barcha
ta’lim   muassasalari   uchun   majburiydir.   Standartlashtirishning   me`yoriy   elementlari.
Standartlashtirish   turlari   Davlat   ta’lim   standarti   (DTS)   –   1)   bu   davlatning   ta’lim
darajasiga qo’ygan meyori sifatida qabul qilinadigan asosiy parametrlar tizimi bo’lib,
muayyan   shaxsning   ta’lim   tizimidagi   mavjud   imkoniyatlari   va   ularni   ideal   darajaga
yetkazishga   erishishni   anglatadi;   2)   ta’limning   zarur,   yetarli   darajasi   va   o’quv yuklamalari   hajmiga   qo’yiladigan   asosiy   davlat   talablari   majmuasidir.   Standart
qanday   ma’noni   anglatadi?   –   muayyan   hodisaning   etaloni,   namunasi,   modeli,
meyorlari,   qoidalari,   talablarini   belgilovchi   meyoriy   hujjat.   Ta’limni
standartlashtirishning obektlari quyidagilar: - ta’lim fanlarining tuzilmasi, mazmuni,
o’quv   yuklamasi   hajmi,   ta’lim   oluvchilar   va   bitiruvchilarning   malaka   darajasi   va
tayyorlash sifati; - talablar, meyorlar, qoidalar, pedagogik va axborot texnologiyalari,
ta’lim   usullari   va   vostalari,   shuningdek,   ta’lim   tizimida   foydalaniladigan   atamalar,
tushunchalar, kategoriyalar; - ta’lim oluvchilar bilim darajasiga va kasbiy malakasiga
tashxis   qo’yish   tartibi,   bitiruvchilar   sifatini,   ta’lim   faoliyati,   pedagog   va   ilmiy-
pedagog   xodimlar   sifatini   baholash   Ta’limning   umumiy   shrta   ta lim,   shrta   maxsus,‟
kasb-hunar   ta lim,   oliy   ta’lim   uchun   DTS   belgilanadi.   Oliy   ta’lim   yo’nalishlari   va	
‟
mutaxassisliklari klassifikatori. Klassifikator – bu oliy ma’lumotli kadrlar tayyorlash
ta’lm   yo’nalishlari   va   mutaxassisliklarning   tizimlashtirilgan   ruyxati.   U   8   ta   bilim
sohasidan iborat (ta’lim, gumanitar fanlar va san’at, ijtimoiy fanlar, biznes va huquq,
fan,   muhandislik,   ishlov   berish   va   qurilish   tarmoqlar,   qishloq   xo’jaligi,   sog’liqni
saqlash,   xizmatlar).   Oliy   ta’lim   yo’nalishlari   va   mutaxassisliklari   klassifikatori
O’zbeikston   Respublikasida   texnikaviy-iqtisodiy   va   ijtimoiy   axborotlarni   tasniflash
va kodlashtirish bo’yicha yagona tuzilma tarkibiga kiradi va vazirlar mahkamasining
“Uzluksiz ta’lim tizimi uchun davlat ta’lim standartlarini ishlab chiqish va joriy etish
to’g’risida”gi   1998   yil   5   yanvar   5-   son   qarori   asosida   tayyorlangan.   O’rta   maxsus,
kasb-hunar   ta’limining   davlat   ta’lim   standarti   Davlat   ta’lim   standartlari   ta’lim
tizimining   eng   zarur   va   yetarli   darajasi   hamda   o’quv   yuklamalari   hajmiga
qo’yiladigan   asosiy   davlat   talablarini   belgilab   beradi.   Ta’lim   mazmunining   zaruriy
o’zagi   hisoblanmish   ta’lim   standarti   vositasida   mamlakat   xududidagi   turli   o’quv
muassasalarida   ta’limning   barqaror   darajasini   ta’minlash   sharti   amalga   oshiriladi.
O’quv yuklamalari meyoriga keltiriladi, ta’lim oluvchilar bilimini baholash mezonlari
ishlab   chiqiladi.   Ta’lim   oluvchi   davlat   belgilagan   ta’lim   standarti   bilan   cheklanishi
mumkin   yoki   bilimlarni   chuqurroq   egallash   maqsadida   mustaqil   ravishda,   ya’ni
kengroq,   chuqurroq   bilim   olishga   va   yuqori   reyting   bali   to’plash   huquqiga   ega.
Natijada,   qiyin   yoki   ta’lim   oluvchi   xush   ko’rmaydigan   predmetni   o’rganishda   unga standartda   belgilangan   meyor   bilan   cheklanishga   imkon   beriladi.   Bunda   ta’lim
oluvchi o’zining qiziqishi, xohishi, qobiliyatini va intilishlarini ro’yobga chiqarishga,
o’zi   uchun   eng   maqbul   yo’lni   ongli   va   mustaqil   ravishda   tanlash   imkoniyatiga   ega
bo’ladi.   Davlat   ta’lim   standartlari   o’quv-tarbiya   jarayonining   barcha   ishtirokchilari
uchun majburiy tayyorgarlikka qo’yiladigan talablar  ochiq bo’lishini  nazarda tutadi.
Ta’lim oluvchilar  uchun shakl  va mazmun jihatidan tushunarli  tarzda ifoda qilingan
mazkur talablar ta lim oluvchilar va ularning ota-onalariga oldindan ma lum qilinadi.‟ ‟
Davlat   ta’lim   standarti   talablaridan   kelib   chiqib,   Oliy   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar
ta’limining davlat ta’lim standarti ishlab chiqiladi. O’rta maxsus, kasb- hunar ta’limi
tarmoqli   standarti   –   malaka   talablariga   mos   holda   kasbiy   tavsifnoma   asosida
muayyan tayyorlov yo’nalishi  va kasb-hunar  bo’yicha  ta’lim  mazmunining zarur  va
yetarli  hajmi  va  so’nggi  maqsadlarini, o’quv yuklamalari  hajmini  aniqlovchi  hamda
ta’lim   sifatining   standart   talablariga   muvofiqligini   ta’minlovchi   meyoriy   hujjatdir.
Kasb-hunar ta’limi dasturi kasb-hunar kolleji bitiruvchisiga egallagan kasbi bo’yicha
ishni  malakali bajarish imkonini berish hajmidagi ma’lum kasbga  doir  umumkasbiy
va   maxsus   fanlarni   hamda   ishlab   chiqarish   ta’limi   va   amaliyotini   o’z   ichiga   oladi.
Kasb-hunar   ta’limi   dasturini   muvaffaqiyatli   egallash   kasb-hunar   kollejlari
bitiruvchilarini   kasbi   va   ixtisosligi   bo’yicha   mehnat   faoliyatini   amalga   oshirish
huquqi   bilan   ta’minlaydi.   O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limini   standartlashtirishning
maqsadi   va  vazifalari   – o’rta  maxsus,   kasb-hunar  ta’limining  yuksak  sifatini  hamda
mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   chuqur   iqtisodiy   va   ijtimoiy   islohatlarni,
rivojlangan demokratik davlat barpo etish talablariga javob beruvchi raqobatbardosh
kadrlar tayyorlashni ta’minlash, sifatli ta’lim xizmatlari ko’rsatish, kadrlar tayyorlash
sohasida   shaxsning   manfaatlarini   himoya   qilish,   kadrlar   tayyorlash   sifatini,   ta’lim
faoliyatini baholash mezonlari va tartibini belgilashdan iboratdir. O’rta maxsus, kasb-
hunar   ta’limi   sifatiga   va   kadrlar   tayyorlashga,   ko’rsatiladigan   ta’lim   xizmatlari
turlariga   nisbatan   qo’yiladigan   maqbul   talablarni   belgilash,   ta’lim   oluvchilarning
bilimi va kasb malakasi darajasini vaqti-vaqti bilan baholash tartibiga, xalqning boy
merosi   va   umuminsoniy   qadriyatlar   asosida   ta’lim   oluvchilarni   ma’naviy-axloqiy
tarbiyalashning   samarali   shakllari   va   usullarini   joriy   etishdan   iborat   bo’ladi.   O’rta maxsus,   kasb-hunar   ta’limi,   o’quv-tarbiya   jarayonini,   pedagogik   va   axborot
texnologiyalari   bilan   ta’minlashga,   ta’lim   darajasini   nazorat   qilishga,   ta’lim
muassasalarida   ta’lim   oluvchilar   va   ularni   bitiruvchilarning   malakasiga   nisbatan
meyorlar   va   talablarni   belgilash;   kadrlarning   maqsadli   va   sifatli   tayyorlash   uchun
ta’lim,   fan,   ishlab   chiqarishning   samarali   integratsiyasini   ta’minlashdan   iboratdir.
Fanning   o’quv   dasturi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligidan,   ishchi   dastur   esa
ta’lim  muassasining  o’quv-uslubiy kengashi  tomonidan tasdiqlanadi.  Fanning ishchi
o’quv   dasturi   namunaviy   dastur   asosida   ishlab   chiqiladi.   O’quv   fani   dasturi   ham
huddi   o’quv  rejasi   kabi   muhim  davlat   hujjati  bo’lib,  unda  muayyan  o’quv  predmeti
mazmuni   ochib   beriladi   va   o’quv   yili   davomida   ta’lim   oluvchilar   tomonidan
o’zlashtirilishi zarur bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalar hajmi ko’rsatiladi. O’quv
fani dasturi – ta’lim mazmuni, uning ta’lim oluvchilar tomonidan o’zlashtirilishining
eng   maqbul   usullari,   axborot   manbalari   ko’rsatilgan   normativ   hujjat.   O’quv   fani
dasturlari   tegishli   ta’lim   (umumiy   o’rta,  o’rta   maxsus,   kasb   hunar   yoki   Oliy   ta’lim)
turidagi   barcha   ta lim   muassasalari   uchun   yagona,   uning   talablari   to’la   ravishda‟
bajarilishi   majburiydir.   Dastur   tushuntirish   xati,   bo’lim   va   mavzular   bo’yicha
ajratilgan   soatlar   hajmi,   dastur   materiali   mazmuni   hamda   tavsiya   etiladigan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
                   XULOSA.
        Kompetentsiyaviy   yondashuv   asosida   maktab   o’qituvchilarida   kasbiy
madaniyatni   rivojlantirishning   tashkiliy-funktsional   modeli   hamda   texnologiyasi
asosida   ishlab   chiqilgan   maxsus   kurs-dasturlariga   binoan   ta’limiy   tajriba-sinov
ishlari   olib   borilgan.   Bunda   o’qituvchilar   va   o’quvchilar   faoliyatini   bevosita   va
bilvosita   pedagogik   kuzatish,   ular   ishtirokida   refleksiv-rivojlantiruvchi   texnika
mashqlarini   bajarish,   hamkorlikda   o’qitish,   maxsus   pedagogik-psixologik   trening
mashg'ulotlarining yo’lga qo’yilishi, o’z-o’zini baholash kabi metodlar yordamida
o’qituvchilarda   kasbiy   madaniyatga   doir   sifatlarning   rivojlantirilishiga   katta
ahamiyat   qaratilgan.   Nazariy   tadqiqotlar   natijasida   aniqlangan   ilmiy   yechimlar
modulli   ishlanmalar   yaratishda   amaliy   qo’llanilgan   va   aniqlashtirilgan.   Kasbiy
madaniyat   pedagogik   faoliyatning   asosiy   manbayi   bo’lib,   o’qituvchining   ijodiy
qobiliyatini   namoyon   etish,   intellektual   jihatdan   rivojlanish   imkoniyatlarini
oshirishga xizmat qiladi. Kasbiy madaniyatni rivojlantirish – jamiyat va millatning
ichki   hayoti   va   idrokini   mujassamlashtiruvchi   qudratli   kuch,   inson   va   jamiyat
rivojlanishining   asosi   sifatida   umuminsoniy   madaniyatning   asosiy   negizi   sifatida
iqtisodiy-ijtimoiy   hayot   tizimining   shakllanishi,   o’zgarishiga   kuchli   ta’sir   etadi.
O’qituvchi   kasbiy   madaniyatining   shakllanishi   ularda   kasbiy   mahorat,   ijodkorlik
ko’nikmalarini hosil qilish, muomala madaniyatini tarkib toptirishdan iborat bo’lib,
kuzatuvchanlik,   ijodkorlik,   ilg’or   pedagogik   tajribalarni   mustaqil   o’zlashtirish,
o’qish   va   o’qitish   jarayonida   diqqatni   taqsimlash,   psixik   holatlarini   boshqara olishni   ta’minlaydi.   Maktab   o’qituvchilarida   kasbiy   madaniyatni   rivojlantirish
jarayonining rivojlanganlik darajasini aniqlashga yo’naltirilgan pedagogik faoliyat
tashkil   etilgan.   Ko’zda   tutilgan   maqsadga   erishishda   o’qituvchilar   faoliyatini
pedagogik   kuzatish,   suhbat,   anketa   so’rovlari,   shuningdek,   o’quv   va   ma’naviy-
ma’rifiy   ishlar   mohiyatini   yorituvchi   hujjatlarni   o'rganish   kabi   metodlardan
foydalanilgan.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.
1. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining “O’zbekiston  Respublikasi  oliy  ta'lim
tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash   to'g'risida”gi
PF5847-son Farmoni // Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi, 08.10.2019 y.
2.  Abu Rayhon Beruniy. 100 hikmat (Ibratli so'zlar). Toshkent: Fan, 1993. – 248 b.
3.   Alisher   Navoiy.   Mahbub-ul   qulub.   Asarlar.   15-tom.   –   Toshkent:   Fan,   2005.   –
244   b.   Oriental   Renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social   sciences
(E)ISSN:2181-1784   www.oriens.uz   SJIF   2023   =   6.131   /   ASI   Factor   =   1.7   3(6),
June, 2023 501
  4.   Akbarov   N.   Texnika   oliy   o'quv   yurtlari   talabalarida   kasbiy   madaniyatni
shakllantirishning pedagogik asoslari. Ped.fan.nomzod....dis. – T.: 2008. – 6 b. 
5.   Jumayeva   G.   T.   PSYCHOLOGICAL-PEDAGOGICAL   CHARACTERISTICS
AND   STRUCTURAL   COMPONENTS   OF   THE   DEVELOPMENT   OF
PROFESSIONAL   CULTURE   AMONG   SCHOOL   TEACHERS   WEB   OF
SCIENTIST: INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH JOURNAL 213-222
p.   ISSN:   2776-0979,   Volume   4,   Issue   5,   May,   2023.
https://wos.academiascience.org/index.php/wos/article/view/3931 
6.   Jumayeva.G.T.   Maktab   o’qituvchilarida   kasbiy   madaniyatni   rivojlantirishning
pedagogic   tizimini   takomillashtirish.   Xorazm   ma’mun   akademiyasi
axborotnomasi, 3/(2022), 378-380b.  7.   Jumayeva   G.T.   Maktab   o'qituvchilarida   kasbiy   madaniyatni   rivojlantirishning
psixologik-pedagogik   xususiyatlari   va   tarkibiy   komponentlari.   Ta’lim,   fan   va
innovatsiya. Jurnal, 2-son.2022. esijournal.uz. T.76-80 b.
  8.   Mahkamov   U.I.   Yuqori   sinf   talabalarida   axloqiy   madaniyatni
shakllantirishining pedagogik asoslari. Ped.fan. doktori. ... diss. – T.: 1998. –B. 28.
  9.   Musurmonova   O.   Yuqori   sinf   o'quvchilari   ma'naviy   madaniyatini
shakllantirishning pedagogik asoslari. Ped. fan. dok. ...diss. avtoref. – T.: 1993. –
B.48.2. 
  10.   Pedagogik   atamalar   lug'ati.   R.X.Juraev   va   boshq.   Qori   Niyoziy   nomidagi
O'zbekiston pedagogika fanlari ilmiy tadqiqot instituti. – T.: 2008, 136 b. 40-b. 
11.   Valiev   B.N.   Iqtisodiy   madaniyat   va   uni   shakllantirish   omillari.
Falsafa.fan.nom. ... diss.– T.: 2004. –B.134.
12.   M.G.   Davletshin,   Sh.   Do`stmuhamedov,   S.Mavlonov.   “yosh   davrlari   va
pedagogik- Psixologiya” T: Toshkent-2004 
13. B.X. Xodjaev “Umumiy pedagogika” “Sano-standart”nasriyoti Toshkent-2017
  14.   Turgunov   T.,   Maqsudova   L.A.   Pedagogik   jarayonlarni   tashkil   etish   va
boshqarish" – "T": "Fan"-2009 A H xoligov Pedagogik mahorat" detisedmoliya”
INTERNET SAYTLAR.
www. Inter- pedagogika. ru.
www.ziyouz.com   .
www.tdpu.uz . 
www.pedagog.uz . 
www.Ziyonet.uz . 
www.arxiv.uz  
www.zamin.uz ILOVA

Boshlang’ich sinf o’qituvchisining kasbiy madaniyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский