Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 2.3MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Boshlang'ich sinf o'quvchilarni tarbiyalashda tejamkorlikdan foydalanish usullari

Sotib olish
 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI IJTIMOIY FANLAR 
FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT TARBIYAVIY ISHI
YO’NALISHI 4-KURS 401-GURUH TALABASI
XURAMOVA SITORANING
TARBIYABIY ISHLAR METODIKASI FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
    
    
Topshirdi__________________________
Qabul qildi:________________________
Termiz 2022
Topshirdi___________________________
Qabul qildi:________________________
Termiz-2024MAVZU:  Boshlang'ich sinf o'quvchilarnitarbiyalashda  tijamkorlikdan
foydalanish usullari MUNDARIJA:
KIRISH
I   BOB.   OILADA   BOLA   TARBIYASI   VA   TEJAMKORLIK
TUSHUNCHALARINI SINGDIRISH
1.1  Oilada bola tarbiyasining o‘rni
1.2 T arbiya jarayonida o‘quvchilarda tejamkorlik tushunchalarini singdirish
II BOB O’QUVCHILARNI TEJAMKORLIK SIFATLARINI 
SHAKLLANTIRISH
2.1 O’quvchilarning tejamkorlik sifatlarini shakllantirishda iqtisodiy 
tarbiyaning tutgan o’rni  
2.2 Oila byudjeti
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI Kirish
“O‘g‘il-qizlarimiz   el-yurtimizga   munosib
farzand, ertaga vatanimizning haqiqiy fuqorosi
bo‘ladigan     insonlar   etib   tarbiyalash   avvalo
oila   bag‘rida,   oilaning   sog‘lom   iqlimi,   ota-
onaning bir-biriga mehri va hurmati sharoitida
chuqur   ildiz   otishini,     anglaymiz.   .”
I.A.Karimov.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom
Karimov   Vazirlar   Maxkamasi   yig‘ilishida   2010   yil   yakunlari   va   2011   yildagi
vazifalar   bo‘yicha   qilgan   ma’ruzasida   ta’lim   tizimida   ta’lim-tarbiya   ishlarining
sifatini   oshirish,   o‘quvchilar   bilimi   va   ularning   o‘zlari   egallayotgan   kasb-hunarga
bo‘lgan   qiziqishlarining   yanada   kuchaytirish   kabi   amalga   oshirilishi   zarur   bo‘lgan
dolzarb   masalalar   ijrosini   kun   tartibiga   ko‘ydi.     «...   ilm-ma'rifat   insonni
yuksaklikka   ko'taradi.   XXI   asrda,   men   ishonaman,   madaniyat   uchun,   ilmu
ma'rifat   uchun   jonini   beradigan   va   buni   hayotining   asosiy   maqsadi   qilib
qo'yadigan yangi avlod paydo bo'ladi.  Biz ana shu avlod uchun yashayapmiz.
Biz   ana   shu   olijanob   maqsadlarni   odamlar   ongiga   singdirish   uchun   harakat
qila miz.   Biz   kutayotgan   avlod   mana   shu   boylikni   dunyodagi   eng   katta   boylik
deb   bilsa,   hayotini   unga   bahshida   etsa,   bilingki,   odamzod   yorug'     kunlarga
erishishi muqarrar». , deb takidlaydi  Prezidentimiz  I.A Karimov.
Ayni paytda ta’lim muassasasini bitirib chiqayotgan yoshlarimiz, egallayotgan
eng zamonaviy bilim va ko`nikmalarni amalda joriy etishi uchun ularni kichik biznes
va tadbirkorlik sohasiga keng jalb qilish masalasiga prinsipial ahamiyat berilmoqda.
Bugungi   kunda   taraqqiyot   h aqida   s o` z   borganda,   ilm-fanning   o` rni   va   a h amiyati
beqiyosdir.   Biz   mamlakatimizning   kelajagini   ko`zda   tutgan   holda,   bugungi   kunda
taraqqiy topgan davlatlar ilmiy jamoatchiligining e’tibor markazida turgan eng ilg’or,
istiqbolli   ilmiy   izlanish   va   tadqiqot   ishlarini   yurtimizda   rivojlantirish   ilm-fan
markazlari bilan samarali hamkorlik aloqalari o`rnatishga erishishimiz  zarur. Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   tarbiya   texnalogiyalari   haqida
umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish
orqali   talabalarni   tarbiyaviy   ishlar   metodikasi   faniga   qiziqishlarini   yanada
oshirish.
Kurs ishining vazifasi:
-bo‘lajak boshlang'ich ta'lim va sport tarbiyaviy ish o‘qituvchilarining -
chizmachilik   o'qitish   metodikasi   bo‘yicha   kasbiy   tayyorgarligi   tizimi
mazmunining nazariy va amaliy holatini o‘rganish va tahlil qilish;
-talabalarga   tarbiya   texnalogiyalarini   tasvirlashdagi   o’ziga   xos
xususiyatlarni   va   ularning   turlari   haqida   tushunchalar   berish   va
takomillashtirish;
-   talabalarning   mavzu   yuzasidan   bilim,   ko'nikma   va   malakasini
shakllantirish;
-talabalarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   muammoli
darslarni tashkil eta olish ko‘nikmasini shakllantirish.
Kurs ishining ob’yekti:   Oliy ta’lim tizimida “Boshlang'ich ta'lim va
sport   tarbiyaviy   ish”   bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   tarbiya
texnalogiyalari haqida ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   boshlang'ich   ta'lim   va   sport
tarbiyaviy   ish   o‘qituvchilarini   tayyorlash   bo‘yicha   tahsil   olayotgan
talabalarning tarbiyaviy ishlar metodikasi ilmini egallash jarayonidagi ta’lim
mazmuni va texnologiyasi.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to'rt
paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.   1.  Oilada bola tarbiyasining o‘rni
Bu   mavzuni   o‘rganishdan   maqsad   o‘quvchilarga   shaxsning   kamol   topishida
oilaning   yetakchi   ta’sirini   oila   tarbiyasining   o‘ziga   xos   milliy   xususiyatlari   hamda
tipik   kamchiliklarini,   bu   kamchiliklarni   bartaraf   etish   yo‘llarini,   tarbiya
samaradorligining   oshirish   omillarini   tushuntirish,   oila   tarbiyasi,   oiladagi   tarbiya
imkoniyati va pedagogik madaniyat haqida tushunchalar berish.
O‘qituvchi mavzuni e’lon qilgach, taxtaga ikkita portretni, masalan, X.Olimjon
va   bir   noma’lum   shaxsning   portretlarini   iladi   va   «Kimlarning   suratlarini   ko‘rib
turibsiz?»   deb   so‘raydi.   O‘quvchilar   X.Olimjon   nomini   darhol   aytadilar,   ammo
ikkinchi   portretga   qarab   jim   bo‘lib   qoladilar.   O‘qituvchi   «Bu   o‘g‘ri,   bezori   N.ning
surati», deydi va davom etadi: «X.Olimjon sizga yaxshi tanish. U atigi o‘ttiz besh yil
umr ko‘rgan. Lekin shu qisqa umrida o‘zbek xalqi uchun ajoyib badiiy, ilmiy asarlar
qoldirdiki,   ularni   biz   bugungacha   sevib   o‘qiymiz.   Shoirning   hayoti,   ijodi   bilan
qiziqqan tadqiqotchilar avvalo uning qanday oilada tarbiyalanganiga, bolalik davriga
e’tibor   beradilar.   O‘g‘ri,   bezorining   jinoiy   ishlarini   o‘rganadigan   jinoyat   qidiruv
bo‘limi   hodimlari   ham   uning   qanday   oilada   voyaga   yetganini,   kimlarning   ta’siriga
berilganini   aniqlaydilar.   Xo‘sh,   nega   har   ikki   shaxsning   bolalik   davri,   oila   muhiti
sinchkovlik bilan o‘rganiladi?»
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   javoblarini   diqqat   bilan   tinglaydi,   so‘ng
umumlashtirib, shunday xulosa chiqaradi:
«Demak, bola shaxsining shakllanishida oila muhiti hal qiluvchi ahamiyat kasb
etadi.   O‘tmishda   ba’zi   faylasuflar,   pedagoglar   bolaning   oila   muhitida   tarbiyalanishi
manfaatparastlik   va   boshqa   illatlarni   vujudga   keltirib,   odamlarning   o‘zaro   inoq
yashashiga   xalaqit   beradi,   deb   hisoblaganlar.   Bunday   fikrdagi   kishilar   hozir   ham
topiladi.   Ular   hamma   ota-onalarda   pedagogik   bilimlar   bo‘lavermaydi,   bundan
tashqari,   bola   bir-bir   yarim   yoshida   yasliga,   keyin   bog‘chaga,   maktabga   boradi.
Demak, ko‘p vaqtini ijtimoiy tarbiya muassasalarida o‘tkazadi, ota-onalar bir sutkada
o‘z   bolasi   tarbiyasi   uchun   un   besh   minut   ham   vaqt   ajratmaydi,   degan   xulosalarga
tayanib,   oilaviy   tarbiyadan   butunlay   voz   kechib,   ijtimoiy   tarbiyaga   o‘tish   kerak,
degan fikrni olg‘a surmoqdalar. Xo‘sh, bunga siz nima deysiz?». Bir-ikki   nafar   o‘quvchining   javobini   eshitib,   davom   etiladi:   oilani   ijtimoiy
hayotdan   butunlay   ajralib   qolgan   qal’a   deb   qarash   noto‘g‘ri.   «Agar   inson   o‘z
tabiatiga ko‘ra ijtimoiy mavjudot ekan» (K.Marks) oila ham ijtimoiy jamoadir; axir, u
odamlar ittifoqidan tarkib topganku! Binobarin, har bir oiladagi tarbiya ham ma’lum
ma’noda   ijtimoiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Oiladagi   tarbiya   asosida   shakllangan
shaxsning   manfaati   jamiyat   manfaatlariga   zid   bo‘lmay   yashashi   va   birlashib   ketishi
ham mumkin. Ulyanovlar oilasida insoniyat baxti uchun kurashgan fidokor shaxslar
yetishib chiqishi bunga yorqin misol bo‘la oladi. Yozuvchi V.Kanimets «Ulyanovlar»
nomli kitobida Mariya Aleksandrovna va Ilya Nikolaevich bolalar tarbiyasiga qanday
ahamiyat   berishgani,   Vladimir   Ilich   shaxsining   kamolotida   oila   tarbiyasi,   muhiti
qanday rol, o‘ynagani tasvirlab berilgan. Shu o‘rinda bu kitobni o‘qishni tavsiya etish
maqsadga muvofiqdir.
Bola shaxsini kamolga yetkazish uchun kurashda oiladagi tarbiyaviy jarayonni
pedagogik madaniyat asosida  tashkil eta olish juda muhimdir. Pedagogik madaniyat
nima?   Pedagogik   madaniyat   –   bolani   klassik   va   zamonaviy   pedagogik   bilimlarni
bilgan   holda   zamon   talabi   asosida   tarbiyalashdir.   Ota-onada   pedagogik   madaniyat
o‘z-o‘zidan   hosil   bo‘lmaydi,   balki   unga   tarbiya   bilan   jiddiy   shug‘ullanish,   izlanish,
o‘qish,   tajriba   orttirish   orqali   erishiladi.   Oilada   bola   tarbiyasini   rejimdan   boshlash,
rejimni bolaning yoshiga qarab belgilash lozim; rejimga o‘rgangan bolada tartiblilik,
intizomlilik xislatlari tabiiy ravishda rivojlanadi; shuningdek, uni tozalikka o‘rgatish
kerak.   Bu   tarbiyaviy   omillarni   amalga   oshirishda   bolaning   jismoniy   rivojlanishiga,
chiniqishiga ham e’tibor, berib borishi lozim. Bola tilga kira boshlashi bilan nisbatan
murakkab   tarbiyaviy   ishlarni   amalga   oshirish   kerak.   Bola   ozoda,   intizomli,   odobli
qilib   tarbiyalansa-yu,   zamonaviy   sotsial-psixologik   va   taraqqiyot   talablari   hisobga
olinmasa, uning kelajagiga, baxtiga zomin bo‘lib qolish mumkin. Shuning uchun ota-
ona   ijtimoiy   tarbiya   muassasalari   bilan   hamkorlikda   bolalarning   kasb-hunarni,
kompyuter   savodxonligini,   tillarni,   badiiy   adabiyotni,   ilmni   o‘rganishga   sportga
intilishini rag‘batlantirishlari zarur.
Ota-ona   sinchkov   psixolog,   nozik   didli   pedagog,   bolaning   kelajagini
yaratuvchi   bashoratgo‘y   bo‘lishi   lozim.   Agar   ota-ona   boladagi   iste’dod   kurtaklarini o‘z   vaqtida   sezib,   ularning   rivojlanishiga   sharoit   yaratib   bera   olsa,   bola   shaxsining
kamol topishiga katta yo‘l ochadi.
O‘qituvchi   ana   shularni   tushuntirgandan   so‘ng   ota-onaning   bolaga   namuna
sifatidagi   ta’siri   haqida   to‘xtaladi.   U   avvalo   quyidagi   parchani   o‘qib   beradi   yoki
o‘quvchilardan biriga o‘qitadi:
«Sizning o‘z xulqu atvoringiz - hal qiluvchi eng muhim narsadir. Bolani faqat
u   bilan   gaplashganda,   nasihat   qilganda,   yoki   unga   biror   narsa   buyurgandagina
tarbiyalayman   deb   o‘ylamang.   Siz   bolani   turmushingizning   har   bir   momentida,
hattoki o‘zingiz uyda yo‘qligingizda ham tarbiyalaysiz. Sizning qanday kiyinishingiz,
boshqalar   bilan   va   boshqalar   haqida   qanday   gaplashishingiz,   xursand   bo‘lishingiz
yoki   tashvishlanishingiz,   do‘st   va   dushmaningiz   bilan   qanday   muomala   qilishingiz,
kulishingiz,   gazeta   o‘qishingiz   –   bular   hammasi   bola   uchun   katta   ahamiyatga   ega.
Gapingiz  ohangi  sal   o‘zgarsa   ham,  bola  buni   darrov  payqab   oladi   yoki   sezadi,  bola
fikringizdagi   hamma   o‘zgarishlarni   har   xil   yo‘l   bilan   bilib   oladi,   lekin   o‘zingiz
bundan bexabar bo‘lasiz. Agar siz uyda qo‘pollik yoki maqtanchoqlik qilsangiz, yoki
ichkilikka   berilsangiz,   undan   ham   yomoni   –   onani   xaqorat   qilsangiz   –   siz
bolalaringizga nihoyatda katta zarar yetkazgan bo‘lasiz, ularga yomon tarbiya bergan
bo‘lasiz va sizning bu nojo‘ya qiliqlaringizning oqibati juda yomon bo‘ladi.
Ota-onaning o‘ziga talabchan bo‘lishi, ota-onaning o‘z oilasini hurmat qilishi,
ota-ona o‘zining har bir qadamini nazorat ostiga olishi lozim – tarbiyaning birinchi va
eng asosiy metodi shudir!».
O‘qituvchi:   «Bu  parcha  har   bir   oilada  bo‘lishi   va tez-tez  o‘qib  turilishi   lozim
bo‘lgan A.S.Makarenkoning «Bolalar tarbiyasi haqida leksiyalar» kitobidan keltirildi.
Bu   kitobdagi   gaplar   mag‘zini   chaqib   olgan   ota-ona   o‘z   pedagogik   madaniyatini
yuksaltirishga   erishadi»,   deydi   va   o‘zbek   oilalaridagi   tarbiyaning   o‘ziga   xosligiga
to‘xtaladi.
O‘zbek oilalarida bolani mehnatsevarlikka o‘rgatishga alohida e’tibor beriladi.
Bunda ko‘pincha ota-onalarning o‘zlari bolalarga o‘rnak ko‘rsatadilar. Masalan, ona
ovqat   pishirish,   kir   yuvish,   uyni   saranjom-sarishta   tutish,   kabi   ishlarni   sidqidildan
bajaradi   va   buni   o‘zining   oiladagi   burchi   deb   biladi,   hech   qachon   eriga:   huquqimiz
tengku,   siz   ham   kir   yuving,   non   yoping!»   demaydi.   Ota   ham   o‘z   navbatida ro‘zg‘ordagi   barcha   og‘ir   ishlarni,   oilani   iqtisodiy   jihatdan   ta’minlashni   o‘z
zimmasiga   oladi,   bu   borada   mehnatsevarlik,   jonkuyarlik   namunalarini   ko‘rsatadi.
Bunday   sharoitda   ota-onaga   taqlidan   bola   shaxsida   mehnatsevarlik,   oilaparvarlik
xislatlari   tarkib   topa   boradi.   O‘zbek   xalqining   «bir   bolaga   yetti   qo‘shni   xo‘jayin»,
degan   naqli   bor.   Bola   ulg‘aygan   sayin   mahalladagi   to‘y-ma’rakalarda   qatnashadi,
atrofdagi   yaxshi   odamlarni   ko‘rib   o‘zining   fazilatlarini   boyitadi,   kamchiliklarini
yo‘qotishga   harakat   qiladi,   undagi   xudbinlik   hislari   yo‘qolib   boradi.   Katta   yoshli
kishilar bolani yaxshi ishlari uchun maqtab, yomon qiliqlari uchun uyaltirib turadilar.
Yuqoridagi fikrlardan o‘zbek oilalarida bola shaxsini kamolga yetkazish uchun
hamma shart-sharoit muhayyo, degan xulosa kelib chiqmaydi. Ba’zi o‘zbek oilalarida
bolaning   usti   but,   qorni   to‘q   bo‘lsa   yetadi,   bo‘ladigan   bola   o‘zi   bo‘laveradi,   degan
salbiy   qarashlar   ham   mavjud.   Yoki   katta-katta   to‘y-ma’rakalar   qilgan   holda   xola
shaxsining   rivojlanishi   uchun   zarur   buyumlarni   xarid   qilishni   istamaydilar.   Ba’zi
xonadonlarda bolalarning darsligidan tashqari  badiiy, ilmiy-ommabop kitoblar yo‘q,
gazeta-jurnallarga obuna bo‘lishmaydi, men bir kosib yoki savdo xodimiman, kitobni
nima   qilaman   deyishadi.   Vaholanki,   kitobsiz   hech   kimning   shaxsi   kamolga   yeta
olmaydi.   Keyingi   yillarda   har   bir   xonadon   uchun   zarur   «Salomatlik»,   «Uy-ro‘zg‘or
ensiklopediyasi»   «U   kim?   Bu   nima?»   kabi   kitoblar   chop   etiladi.   Bu   kitoblar   oilada
bola   tarbiyasi   bilan   shug‘ullanishda   juda   qo‘l   keladi,   shuning   uchun   o‘zbek
xonadonlari ularga ega bo‘lishi lozim. Ba’zi ota-onalar borcha, maktab bor deb bola
tarbiyasi   bilan   jiddiy   shug‘ullanmaydilar,   bodalari   noto‘g‘ri   yo‘lga   kirib   ketgandan
so‘ng esa-oh-voh qilib yuradilar. Ota-ona borcha, maktab bilan yaqin aloqa o‘rnatsa,
oiladagi   tarbiyaviy   ishlar   ijtimoiy   tarbiya   bilan   uyg‘unlikda   olib   borilsa,   bola
shaxsining shakllanishi ikki xillik, xatolar ro‘y bermaydi.
Oila   tarbiyasida   katta-kichik   masala   yo‘q.   Shuning   uchun   ovqatlanish,
muomala, yurish-turish, kiyinish, shaxsiy gigiena qoidalariga amal qilish, televidenie,
radio   eshittirishlaridan   foydalana   bilish,   ko‘pchilik   orasida   o‘zini   tutish,   kattalarni
hurmat   qilishni   o‘rganish   bola   shaxsining   kamol   topishida   birdek   ahamiyatga   ega
bo‘lgan ishlardir.
Har bir xalq o‘z bolalarining baxtli bo‘lishi uchun qadimdan kurashib kelgan.
Buni avlodlardan avlodlarga o‘tib kelgan ma’naviy xazina – kitoblardan bilsa bo‘ladi. Ana   shunday   kitoblardan   biri   -   Sharqda   mashhur   bo‘lgan   «Qobusnoma»   dir.   U   XI
asrda,   fors-tojik   tilida   yaratilgan,   juda   ko‘p   tillarga   tarjima   qilingan.   1860   yilda
Ogahiy   tomonidan   o‘zbek   tiliga   tarjima   qilingach   «Qobusnoma»   o‘zbek   xalqining
oila tarbiyasini  amalga oshirishda yordam  beradigan qo‘llanmalardan bo‘lib qolgan.
Bu   kitobda   kasb-hunar   o‘rganishning   zarurligi   xususida   shunday   deyiladi:   «Agar
tabiating   har   qancha   asl   bo‘lsa   ham,   unga   mag‘rur   bo‘lmagil,   chunki   tan   go‘zalligi
hunar   bezagi   bilan   ziynatlanmas,   hech   narsaga   arzimaydi.   Masalan,   debdurlarkim,
ulug‘lik   akut   va   bilim   bilandir,   nasl-nasab   bilan   emas.   Ota-onang   qo‘ygan   otlariga
mag‘rur   bo‘lmagil,   bu   ot   faqat   tashqi   ko‘rinishdan   boshqa   narsa   emas.   Ammo   sen
hunar   bilan   bir   nomga   ega   bo‘lgil».   Binobarin,   har   qanday   kasbning   ustasi   bo‘lish
uchun oilada bolaga yo‘l ochish kerak, chunki bolalikda shakllangan mohirlik, udda-
buronlik sifatlari bir umr doimiy yo‘ldosh bo‘ladi.
Ota-ona   bola   tarbiyasida   bir   yoqadan   bosh   chiqarishi   zarur,   agar   ota
boshqacha, ona boshqacha talab qo‘ysa, bolada ikkiyuzlamalik alomatlarini ko‘ramiz.
Bunday   paytda   ota-ona   darhol   o‘z   xatosini   to‘g‘rilashi,   boladagi   nojo‘ya   qiliqlarni
yo‘qotishga   harakat   qilishi   lozim.   Ota-ona   shunday   ish   tutib,   o‘zlari   berayotgan
tarbiyaning   bolaga   qanday   ta’sir   ko‘rsatayotganini   kuzatib   borishi,   bolada   nojo‘ya
qiliqlar   sezilsa,   tarbiyaning   boshqa   samaraliroq   usullarini   qo‘llashi   zarur.   Bolaga
mehribonlik qilib, haddan tashqari erkalash uning kalondimog‘, xudbin qilib qo‘yishi,
yoki pismiq, jur’atsiz, tashabbussiz bo‘lib qolishiga olib kelishi mumkin.
Ma’lumki,   pedagogikada   tan   jazosi   berish   taqiqlangan.   Shuningdek,   oila
tarbiyasida   ham   bolaga   tan   jazosi   berishdan   saqlanish   lozim.   Buning   o‘rniga
tushuntirish,   dashnom   berish,   oilaviy   yig‘ilishda   gunohkor   bolani   muhokama   qilish
usullaridan foydalanish zarur. Bolani  hadeb jazolayverish,  «sen  odam  bo‘lmaysan!»
deb kamsitish ham noto‘g‘ri. Bunda bola qash-qatayoq bo‘lib qoladi. Shuning uchun
bolani vaqt-vaqtida rag‘batlantirib turish kerak.
Xullas,   har   bir   ota-ona   bolaga   tarbiya   berish   borasida   o‘zining   pedagogik
madaniyatini yuksaltirib borib, bu juda mas’uliyatli ishga qat’iyat va ijodkorlik bilan
yondoshishi zarur. 2 .   Tarbiya   jarayonida   o‘quvchilarda   tejamkorlik   tushunchalarini
singdirish
Bozor   iqtisodiyoti   oila   tarbiyasida   keng   qo‘llanib   kelingan   milliy   qadriyat
sifatidagi   tajribalariga   suyanishni   ham   taqozo   etadi.   Masalan,   o‘zbek   oilalarida
bolalarni tejamkorlik ruhida tarbiyalab kelganlar, isrofgarchilikka yo‘l qo‘ymaganlar.
Ma’lumki,   «iqtisod»   so‘zining   ma’nosi   keng   bo‘lib,   chuqur   mazmunga   ega.
Ko‘p urindi bu so‘z xalq ichida «tejamkorlik» so‘zining sinomini sifatida qo‘llaniladi.
Tejamkorlik haqida so‘z ketganda isrofgarchilikka yo‘l qo‘ymaslikki tushunamiz.
«Iqtisod»   tushunchasiga,   mashhur   o‘zbek   muayamini   Abdulla   Avloniy
quyidagicha   ta’rif   beradi:   «Iqtisod   deb   pul   va   mol   kabi   na’matlarning   qadrini
bilmakka aytilur.
Mol   qadrini   biluvchi   kishilar   o‘rinsiz   yerga   bir   tiyin   sarf   qilmas,   o‘rni
kelganda,   so‘mni   ayamas.   Sahovatning  ziddi   bahillik   o‘ldig‘i   kabi   iqtisodning   ziddi
isrovdur. Alloh. Taolo isrof qiluvchilarni suymas».
Ota-bobolarimizning   o‘z   farzandlarini   tejamkor   bo‘lishga   undaganlarini   xalq
og‘zaki   ijodi   misolida   ham   ko‘rishimiz   mumkin.   Masalan,   tejamkorlik   mavzui   xalq
maqollarida ham o‘z aksini topgan. Zero, bu maqollar yuz yillar davomida avloddan-
avlodga o‘tib, xalqning dilida saqlanib kelgan.
Maqollar   kishilarning   tarixiy   tajribasi   sifatida   ko‘pgina   sinovlardan   o‘tib
shakllanadi   va   chuqur   ma’no   kasb   etadi.   Mana   ularning   ayrimlari:   «Tejagan-birga
birni qo‘shar, tejamagan birini ham boy berar», «Pul topish uchun kuch-quvvat kerak,
tejash   uchun-fahmu-farosat»,   «O‘zingnikini   bir   bor   tejasang,   xalqnikini   ming   bor
teja»,   «Tejamligu   rasomadlik-aka-uka,   to‘g‘riligu   halollik-opa-singil»,   «Tejamkor-
olqish olar, isrofgar koyishga qolar» va hokazo.
Hattoki,   ota-onalarimiz   tejamkorlik   ruhida   tarbiyalash   vazifasiga
farzandlarining   baxtli-saodatli   bo‘lishning   bir   sharti,   axloqiy   tarbiyaning   bir
ko‘rinishi sifatida qaraganlar.
Bozor   iqtisodiyotining   maqsadi   jamiyatning   barcha   a’zolarini,   jumladan,   ota-
onalarni,   ularning   farzandlarini   amaliy   hisob-kitobga   va   oqilona   omilkorlikka
o‘rgatishdan   iborat.   Zotan,   pul   ham   shaxsni   tarbiyalaydi.   Uni   mensimaslik   ikki
tomonlama   xatolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Uning   bir   tomoni,   bolani   oilaning moddiy   qiyinchiliklarini   bilishni   istamaslik   odati   paydo   bo‘ladi   va   u   tekinxo‘rlikka
o‘rganadi.   Ikkinchi   tomoni,   pulga   xirs   qo‘yish,   ochko‘zlik,   xudbinlik,   xasislik   kabi
illatlarni keltirib chiqaradi.
Ma’lumki,   azaldan   ota-onalarimiz   bolalarni   xo‘jalik   ishlari   bilan   tanishtirib,
oilaning   kirim   va   chiqim   ishlarini   ularga   o‘rgatib   kelishgan.   Shu   tarzda,   bolada
oilaning moddiy ahvoli xasida tasavvur hosil bo‘lishiga e’tibor berilgan.
Hozirgi   zamonda   butun   dunyoda   ko‘zga   tashlayotgan   oziq-ovqat,   ichimlik
suvi,   foydali   qazilmalar   va   shu   kabi   zaxiralarning   kamayib   borayotganligi,
shuningdek,   ahvoli   sonining   ortib   ketayotganligi   qator   muammolarni   keltirib
chiqarayotganligi   tejamkorlik,   ishbilarmonlik,   omilkorlik   kabi   qadriyatlarning
umuminsoniy, umumbashariy ahamiyatini zarurligini ko‘rsatib bermoqda.
Demak, tejamkorlik ishbilarmonlikni bir ko‘rinishi sifatida qadriyat hisoblanib
kelingan   va   u   ma’naviy-axloqiy   mazmunga   egadir.   Bu   tushunchani   bola   ongiga
singdirib   borish   ota-onaning   vazifasini   bo‘lib,   uni   bajarish   faqat   shaxsiy   ish
bo‘lmasdan,   balki   ijtimoiy   ahamiyatiga   molik   hodisadir.   Chunki,   bola   o‘zida
tejamkorlik  tuyg‘usini  shakllantira  borib,  faqat   o‘z  mehnatini  va   o‘zgalar  mehnatini
qadriga   yetadigan   bo‘ladi.   Buni   anglab   yetish   bolada   o‘zi,   ota-onasi   va   jamiyat
yaratgan   boyliklarni   qadriga   yetish,   ularni   asrab-avaylash   ko‘nikmasi   va   malakasi
paydo bo‘la boshlaydi.
Ota-onalar bolalarining kelajagini o‘ylab, ularni ilk yoshlaridan mehnatga solib
chiniqtirib   boradilar.   To‘g‘ri   tarbiyaning   eng   ta’sirni,   eng   samarali   usuli   ham   shu
mehnatdir.   Ota-onalar   bolalarining   mehnatiga   hamma   vaqt   ham   muhtoj
bo‘lavermaydilar,   lekin   bolani   yoshligidan   ishga   o‘rgatish,   mehnatga   ko‘niktirish
zimmalaridagi burch ekanligidan shunday yo‘l tutadilar.
Ma’lumki, har bir oilaning o‘z xo‘jaligi bo‘ladi va u o‘z   xo‘jaligini sof, halol
mehnati bilan quradi: bu xo‘jalik daromadi oila a’zolarining qandaydir doimiy fonda
olib turishlari orqasidan emas, balki ish haqining oshuvi va oila harajatlaridan orttirib,
tejab qolish tufayli ko‘payadi.
Bizdagi   oila   xo‘jaligi   ro‘zg‘or   uchun   kerakli   bo‘lgan   buyumlardan,   ashyo   va
jihozlardan   iboratdir.   Oila   davlatmand   bo‘lsa,   bu   hol   oila   a’zolari   yaxshi   va   baxtli
kechirayotganini,   iste’mol   buyumlarini   ko‘proq   kelayotganini,   o‘z   ehtiyojlarini ko‘proq   xarid   kelayotganini,   o‘z   ehtiyojlarini   ko‘proq   qanoatlantirayotganini
bildiradi.
Har   bir   oila   o‘z   xo‘jaligini   tuzatib   olish   yo‘li   bilan   turmushini   yaxshilashga
urinadi.   Oilaning   davlatmand   bo‘lishi   ko‘proq   butun   mamlakat   erishgan
muvaffaqiyatlarga   uning   iqtisodiyot   va   madaniyat   sohasidagi   yutuqlariga   bog‘liq
bo‘ladi.   oilada   bolalarni   tejamkorlik   ruhida   tarbiyalashga   qanchalik   ko‘p   e’tibor
berilsa,   ular   xalqqa   ham,   ota-onalariga   ham   o‘zlariga   ham   shuncha   ko‘p   foyda
yetkazadilar.
Har   bir   bola   oilaning   tenghuquqli   a’zosidir.   Demak,   u   oila   xo‘jaligining
ishtirokchisidir.   Shu   bilan   birga,   bolalarimizni   faqat   oila   xo‘jaligini   yuritishga
qobiliyatli kishilar qilib tarbiyalabgina qolmay, shuningdek butun jamiyat xo‘jaligini
ham tejab-tergan yuritadigan sadoqatli fuqarolar qilib tarbiya qilmog‘imiz lozim.
Barcha   ota-onalar   bunday   tarbiya   maqsadlari   to‘g‘risida   o‘zlarida   ravshan
tushuncha hosil qilib, bu bilan o‘z tarbiya yo‘sinlarini doimiy ishga solib va tekshirib
borishlari zarur.
Ko‘pincha   ota-onalar   bolalarining   hamma   narsani   muhayyo   bo‘lishi,   ya’ni
yaxshi   yeb-ichishi,   yaxshi   kiyinishi,   katta   bo‘lganda   uy-joyli   bo‘lishi   haqida
o‘ylaydilar. Bularning hammasini farzandlariga cheksiz mehribonliklaridan va ularni
behad   sevganliklaridan   qiladilar.   Bolalarini   deb   o‘zlarining   eng   zarur   ehtiyojlarini
qondirishni  ham  chetga surib qo‘yyadilar, lekin buni  bola esiga  ham keltirmaydi va
hatto sekin-asta o‘zini hammadan ortiq, mening istagim ota-onam uchun qonun, deb
o‘ylashga odatlanadi.
Bu tarbiyaning noto‘g‘ri  va  zararli  yo‘li  bo‘lib, bundan ota-onalarning o‘zlari
ko‘proq zahmat  chekadilar. Bizningcha, ota-onalar o‘z farzandlarini mehnatsevar  va
tejamkor qilib tarbiyalash uchun quyidagilarga amal qilishlari kerak.
Bola o‘z ota onasining qaerda ishlashini va nima ishlab chiqarishini, bu ishlab-
chiqarishning butun jamiyat uchun qanday ahamiyati borligini bilishi kerak.
Umuman,   bola   ota-onasi   ishlab,   topib   keltiradigan   daromadning   katta   va
foydali   ijtimoiy   mehnat   evaziga   olinadigan   ish   haqi   ekanini   mumkin   qadar   ertaroq
yaxshi tushunishi lozim. bolani   oila   byudjeti   bilanmumkin   qadar   ertaroq   tanishtirish   lozim.   u   otasi   va
onasining   qancha   maosh   olishini   bilishi   kerak.   Bola   ota   yoki   onasining   nimaga
muhtoj   ekanligini,   bu   muhtojlikning   qanchalik   zarurligini   bilishi   zarur,   u   oilaning
boshqa   a’zolari   ehtiyojini   yaxshiroq   qondirish   uchun   o‘zining   ba’zi   ehtiyojlaridan
vaqtincha kechishga odatlanishi kerak. Oilaning umumiy ehtiyojiga doir masalalarini
muhokama qilishga bolani ko‘proq jalb qilish lozim.
Agar   oilaning   moddiy   sharoiti   juda   yaxshi   bo‘lsa,   bolaning   o‘z   tengdoshlari
oldida   bunday   yaxshi   sharoit   bilan   g‘ururlanish   va   maqtanishga   odatlantirmaslik
kerak.   Bola   oilaning   boyligidan   o‘zgalar   oldida   gerdayishga   hech   qanday   asos
yo‘qligini tushunish zarur.
Ota-onalar   bolalarining   halol,   rostgo‘y   va   sofdillikka   odatlanib   borishlarini
diqqat   bilan   kuzatib   borishlari   kerak.   Ular   hech   narsani   boladan   atayin
yashirmasliklari va shu bilan birga uning ko‘z o‘ngida yotgan bo‘lsa ham, so‘roqsiz
olmaslikka   o‘rgatishlari   zarur.   Havas   keltiradigan   har   xil   narsalarni   atayin   bolaning
ko‘z o‘ngicha qo‘yib, uni ana shu narsalarga beparvolik bilan, suhlik qilmay qarashga
o‘rgatish lozim.
Oilada tejaskorlik va xtiyotkorlik tarbiyasini to‘g‘ri tashkil etib eskirib qolgan
narsalarni   yaxshilab   ta’mir   qilib,   yangisini   sotib   olish   vaqtini   cho‘zish   va   shu   yo‘l
bilan  ota-onalar  yoki  oilaning  boshqa   a’zolari  topgan  pulning  ma’lum   qismini   tejab
qolish bolani juda kichik yoshligidan boshlab xo‘jaligini yaxshi yuritmoqchi bo‘lgan
kishi   ro‘zg‘orda   qaysi   narsaning   eskira   boshlanganini   avvalroq   payqashi,   ro‘zg‘or
buyumlarining juda eskirib qolishiga yo‘l qo‘ymasligi, ularni o‘z vaqtida tuzattirish,
bozorda   yoki   do‘konda   tasodifan   ko‘rib   qolgan   narsasini   sotib   olavermay,   balki
haqiqatdan   kerak   bo‘lgan   narsani   sotib   olishi   maqsadga   muvofiqdir.   Bolalarga   ham
shu odatni singdirib borish kerak.
Bola   faqat   o‘z   xonadonidagi   buyumlarinigina   ehtiyot   qilib   qolmay,   balki
boshqa kishilarning buyumlarini ayniqsa, ko‘pchilik foydalanadigan buyumlarni ham
ehtiyot qiladigan bo‘lishi lozim.
Tejab-tergab ish ko‘rish odatlarini bolada mumkin qadar ertaroq tarbiyalamoq
kerak. Odat mashq qilish bilan hosil bo‘ladi. shu yo‘l bilan bolada buyumlarni tejab-
tergab turish istagini doimo rag‘batlantirib turish kerak. Pulni   tejab-tergan   sarflash   ayniqsa   muhimdir.   bunday   harajatlarning   ro‘yxati
bolaning   yoshiga   va   oilaning   qurbiga   qarab   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Deylik,   10
yashar   bola   uchun   taxminan   quyidagicha   ro‘yxat   tuzsa   bo‘ladi:   daftar,   kitob   sotib
olish, yo‘l  kira, butun oila uchun non, sut, saryog‘, sovun sotib olish, uning o‘zi va
ukasiga   ruchka   olish…   bola   katta   bo‘lgan   sari,   bunday   harajatlar   ro‘yxati   ancha
ma’suliyatliroq va murakkabroq bo‘la borishi lozim.
Oilada   ota-onalar   o‘z   farzandlarining   mehnatsevar,   tejamkor   va   ehtiyotkor
kishilar   bo‘lib   yetishishlarida   o‘zlari   namuna   bo‘lishlari   kerak.   Bu   tarbiya   ishlari
uchun juda muhim omillardan sanaladi.
Oila byudjeti va xo‘jaligi.
Bizning mavzuni o‘rganishda oila byudjeti va xo‘jaligi, uni rejalashtirish, ota-
ona, bolalar o‘rtasida ishlarning taqsimlanishi va oilaning iqtisodiy manbai xususida
fikr   yuritilib,   o‘quvchilarda   oila   byudjetining   daromadi   va   harajati,   oila   xo‘jaligini
boshqarish kabi tushunchalar shakllantiriladi.
O‘qituvchi   darsning   tashkiliy   qismidan   keyin   quyidagi   ikki   lavhani   ikki
o‘quvchiga o‘qitadi.
Iqtisod.
Pul   va   molni   kerakli,   zarur   narsalarga   sarflagandan   keyin   qolgan   puldan   bir
qismini   kelgusi   kunlar   uchun   saqlash   lozim.   shunday   qilinsa,   doimo   iqtisod   qilib
borilsa, katta sarmoya hosil bo‘ladi.
Iqtisod   qilishga,   tejashga   odatlangan   odamlar   saodat   va   tinchlik   bilan   umr
kechiradilar.   To‘g‘ri,   yaxshi   yoyish,   ichish,   kiyish   kerak,   ammo   «ko‘rpangga   qarab
oyoq uzat» naqliga amal qilinsa, boshqalarning narsalariga ta’na qilinmaydi, ko‘ngil
ham hotirjam bo‘ladi. Qo‘lida bo‘lgan pulga, mulka qanoat qilmagan odamning nafsi
butun dunyo moliga ham qanoat qilmaydi.
Isrof.
Isrof – o‘rinsiz foydasiz ishlarga pul va mol sarflashdir. Qo‘ldagi pul va molni
kerakli   joylarga   sarflash,   yaxshi   idora   qila   olish,   isrofgarchilikdan   saqlanish   lozim.
Shuhrat   qozonish   uchun   to‘y   va   ziyofatlar   qilib,   pul   sarf   etishnodonlikdir.   Isrof natijasida   yo‘qchilik,   keyin   har   kimning   mol,   davlatiga   ta’na   va   hasad   qilish   kelib
chiqadi.
Bayt:
Sen agar isrof etishni tashlading,
Ul zamon davlat etagin ushlading.
O‘quvchilarning ana shu ikki lavha xususidagi fikrlari umumlashtirilib, davom
etiladi.
Har   qanday   oila   ma’lum   bir   daromad   hisobiga   yashaydi.   Partiya   va
hukumatimiz   oilalarning   iqtisodiy   quvvatini   oshirishga   yaqindan   yordam   berish
maqsadida   yildan   yilga   mehnatkashlarning  oylik  ish  haqlarini   oshiryapti,  pensioner,
student,   yolg‘iz   ona   ham   davlat   e’tiboridan   chetda   qolayotgani   yo‘q.   Davlatimiz
oilaga   ma’naviy,   iqtisodiy   jihatdan   yordam   berar   ekan,   oilada   kelajak
yaratuvchisining xarakteri, mehnatga munosabati, axloqi, g‘oyaviy-madaniy saviyasi
o‘sishini ko‘zda tutuadi, oilalarni kundalik ro‘zg‘or uchun zarur narsalar, uy-joy bilan
ta’minlashni,   ayolning   mehnatini   yengillashtirishni   o‘z   oldiga   vazifa,   qilib   qo‘yadi.
Bu   esa   o‘zbek   oilasining   mustahkamlanishida,   byudjet   va   xo‘jaligi   rivojida   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Yosh   oilalar   faqat   bir-birlarini   tushunmaslik   tufayligina   emas,   balki   iqtisodiy
sharoitni yo‘lcha qo‘ya olmay ham ajraladigan hollar uchraydi.
Shunday   oilalar   borki,   qiyinchilik   bilan   topilgan   pulni,   osongina   sovuradilar,
ular   oilaning   iqtisodiy   masalalari   bilan   yuzaki   shug‘ullanadilar.   Ammo   bu   borada
o‘nlab ko‘radian ko‘p muammolar bor.
Oila   a’zolari   oyiga   qancha   ish   haqi   olishlari   aniq,   lekin   shu   pulni   qaysi
maqsadlarga, qanday sarflayotganlari haqida aniq hisob-kitob yo‘q.
Oila byudjeti – oila a’zolarining oylik ish haqi hisobidan to‘planib, daromad va
harajatlar   yig‘indisidir.   Xo‘sh   tabiiy   va   maishiy   ehtijga   sarflanganidan   qolgan
mablag‘ni   nimaga   sarflash   kerak?   Turkiston   sayohat   uchunmi?   Kitob   sotib
olishgami?   Qimmatbaho   kiyimlar   uchunmi?   Mashina   xarid   qilishgami?   Buni   oila
a’zolari hal qilishi kerak.
Oilada bolalarni yoshligidanoq oilaning iqtisodiy masalalarni  hal qilishga jalb
etish   birinchidan   bolanining   ota-ona   oldidagi   qadrini   oshiradi,   bolaning   o‘ziga ishonchini   kuchaytiradi,   ikkinchidan   pul   sarflash   madaniyatiga   hisob-kitobga,
tejamkorlikka   o‘rgatadi.   Oila   xo‘jaligining   iqtisodiy   masalalari   demokratik   asosda,
hamma oila a’zolari ishtirokida o‘tadigan oilalarda pul-mablag‘ sababli janjallar ro‘y
bermaydi, balki oila a’zolarini oila kollektiviga yanada jipslashtiradi.
Doimiy   ravishda   pul   yetmay   qolishi,   ko‘pgina   oilalarda   urush-janjalga   sabab
bo‘ladi. ular pulni rasamadi bilan harajat qilishni bilmaydilar. Pulni hisob-kitob bilan
harajat qilish haqida o‘quvchilarga bir topishmoq aytish mumkin:
«Ota o‘g‘liga chaqa pul berib:
O‘zimizga, sigirimizga, tovuqlarimizga yegulik biror narsa xarid qil, -dedi.
O‘g‘li   bozorga   bordi,   o‘ylab-o‘ylab   bir   narsa   xarid   qilib   keldi.   Bundan   ota
xursand bo‘ldi. O‘g‘il nima sotib olgan edi?»
Qovun.
O‘qituvchi javobini izohlab, davom qildi.
Oila byudjetini, xo‘jaligini to‘g‘ri bosh qarish uchun yil boshida er-xotin bir yil
davomida qilinadigan harajatlarni hisoblab chiqadi. Bu umumiy daromadga nisbatan
olinadi. Harajatlar uch qismga ajratiladi.
Har oyda takrorlanadigan joriy harajatlar: oziq-ovqat, turar joy haqi, transport,
gigienaga sarflanadigan mablag‘.
Aniq   hisob-kitobsiz,   taxminiy   sarflnadigan   (kitob   xarid   qilishga,   gazeta-
jurnalga) mablag‘.
Uzoq muddat saqlanadigan buyumlar sotib olishga sarflanadigan mablag‘.
Yillik   umumiy   daromaddan   straxovaniega,   oilaning   katta   a’zolari   sarf
qiladigan   ba’zi   harajatlarni   chiqarib   tashlaymiz.   Harajatni   rejalashtirishni   kunda
bo‘ladigan   harajatlarning   aniq   miqdorini   belgilashdan   boshlab   kerak,   shunda   undan
daromad uzoq muddat saqlanadigan buyumlar sotib olishga harajatlanadi
Kundalik harajatlar oilaning umumiy daromadiga hamda yashash usuliga qarab
belgilanadi.   Bunda   uy-ro‘zg‘or   ishlarini   boshqaradigan   ayolga   ham   ko‘p   narsa
bog‘liq, shunday ayollar borki, hech qachon ovqatni aynimaydi, nonni isrof qilmaydi,
hammayoq saramjon-sarishta, hech shoshib qolmaydi, ro‘zg‘orida doim hamma narsa
yetarli   bo‘ladi.   boshqa   bir   ayol   buning   mutlaqo   teskarisi.   Bu   esa   ayolning   qizligida
uyida olgan tarbiyasiga ham bog‘liq. Ba’zi   oilalar   kayf-safoni,   to‘kin-sochin   dasturxon   atrofida   mehmon   kutishni   ,
sovg‘a-salom   bilan   mehmonga   borishni   boshqalarni   sayohatni,   yana   ba’zilarni
kutubxonalari uchun kitob yig‘ishni sevadilar. Harajat ham shunga qarab bo‘ladi.
Ayrim bolalar ota-onalarininng oylik daromadlari qancha ekanligini bilmagani
uchun ba’zi qimmatbaho narcha olib berishni talab qilib turib oladi. oylik daromadni
bilganda   u   bunday   qilmasdi.   Shuning   uchun   Makarenko   bolani   oila   xo‘jaligini
yuritish ishlaridan xabardor qilib turish kerakligini uqtirgan edi.
Agar   oila   yaxshi   ta’minlangan   bo‘lsa,   bu   haqda   bolaning   o‘rtoqlariga
maqtanishiga yo‘l qo‘ymaslik kerak.
Oila   o‘z   ehtiyojlarini   qiyinchilik   bilan   (ma’lum   bir   sabablarga   ko‘ra)
qolayotgan   bo‘lsa,   shunday   qilish   kerakki,   bola   boshqalarga   hasad   bilan   qaramasin.
Bola   mehnatsiz   keladigan   daromaddan   ko‘ra,   qiyinchilik   bilan,   mehnat   bilan   oila
hayoti yaxshilanishidan faxrlansin.
Agar oilada pul mablag‘lari to‘g‘ri sarflansa, bu oiladagi bola bosiq, tejamkor,
pulning qadrini bilandigan bo‘lib ulg‘ayadi.
Shunaq   oilalar   borki,   oylik   olishi   bilan   bolalarga   shirinliklar,   o‘yinchoqlar
sovg‘a qilinadi-yu, keyin tang holga tushib qolishadi. Bunday oilalardagi bolalar pul
va buyumlarning qadriga  yetmaydi, borgan  sari  katta  talablar  qo‘ya  boshlaydi.  Ota-
ona   qiyinchilik   bilan   bo‘lsa-da   bolaning   xarxashasidan   qutilish   uchun   aytgan
narsasini olib beradi.
Bundan   bolada   boqimandalik   kayfiyati,   isrofgarchilik   odati,   xudbinlik   paydo
bo‘ladi. u haqiqiy yurt grajdani, mehnatkashi bo‘la olmaydi.
Bundan   bolaga   umaman   sovg‘a   bermaslik   kerak,   degan   ma’no   chiqmaydi,
sovg‘a bolaga katta xursandchilik baxsh etadi va sovg‘a kutadi! Puxta o‘ylab qilingan
sovg‘aning tarbiyaviy ahamiyati katta bo‘ladi.
Bolaning   oila   xo‘jaligi   ishlarida   qatnashishi   o‘zining   ortiqcha   talablarini
tiyishga,   isrofgarchilikka   qarshi   kurashga   o‘rgatadi.   Bola   8-9   yoshga   yetganda
harajatlarni   hisobga   olgan   holda   oldindan   pul   berib   turish   mumkin.   Bola   bunga
o‘rgangandan keyin uni muntazam ta’minlab turish zarur.
Bolaning mehnati yoki o‘qishi hech qachon pul bilan rag‘batlantirmaslik kerak. Oila byudjeti.
Oilaning   ma’lum   muddat   (oy,   uch   oy,   yil)   da   kutadigan   daromadlari   va
harajatlarining kitobi.
Oila byudjetining daromadi barcha oila a’zolarining ish haqi, turli mukofotlar,
nafaqa,   stipendiya,   pensiya,   shaxsiy   yordamchi   xo‘jaliklaridan   olinadigan   foyda   va
boshqalar yig‘indisi hisoblanadi.
Oila byudjetining sarflanishi quyidagi yo‘nalishlarda bo‘lishini o‘rgangan edik:
Uy-joy harajatlari.
Oila uchun oziq-ovqatlar, kiyim-kechalar, transport harajatlari.
Ro‘zg‘or uchun jihozlar.
Oila miqyosidagi an’anaviy tadbirlar o‘tkazish uchun sarf-harajatlar.
Oila qo‘shimcha daromad keltiruvchi xo‘jalikka qaratilgan sarf-harajatlar (em-
xashak, kunjara, silos, don va boshqalar).
Oila uchun texnikaviy jihozlar.
Sanab o‘tilgan sarf-harajatlar  katta a kichik, doimiy va takrorlanuvchi bo‘lishi
mumkin.
Harajat turlari.
Uy-joy   avtombil,   zamonaviy   texnika   an’anaviy   tadbirlar   kabilarga
sarflanadigan mablag‘ katta harajatlar hisoblanadi.
Turli uy-ro‘zg‘or anjomlari (bolg‘a, tesha, supurgi, changyutgich, qozon, idish-
tovoq   va   boshqalar),   ro‘zg‘origa   oid,   zarur   kichik   jihozlar,   mayda-chuydalarga
sarflangan   mablag‘   kichik   harajatlar   deb   ataladi.   Oziq-ovqat   mahsulotlari   uchun,
oilaga   qo‘shimcha   daromad   keltiruvchi   xo‘jalikka   yo‘naltirilgan   sarflar   hamda
kundalik ehtiyoj uchun ajratiladigan mablag‘lar doimiy harajatlar sanaladi.
Uy-hovli   soliqlari,   radio,   telefon,   gaz,   suv,   elektr   kabilarga,   o‘quv   to‘lovlar,
mavsumiy kiyim-kechaklar, o‘quv qurollari va boshqalarga sarflanadigan mablag‘lar
takrorlanuvchi harajatlar deb yuritiladi.
Oila   byudjetini   to‘liq   va   to‘g‘ri   tushunishdan   iqtisodning   tub   ma’nosini
anglash,   shuningdek   «Iqtisod»   qasrining   sehrli   kalitini   topish   boshlanadi.   Gap shundaki,   oila   va   uning   a’zolari   ehtiyoji   chegaralanmagan.   Masalan:   hamma   oila
hashamatli uy-joy, zamonaviy avtotransport, texnikaviy jihozlarga, eng yaxshi kiyim-
kechak,   sifatli   oziq-ovqat,   ko‘rkam   dala-hovli   kabilarga   ega   bo‘lishni   istaydi.
Ammo,oila byudjeti doimo chegaralangan.
Demak,   chegaralangan   imkoniyatdan   samarali   foydalangan   holda
chegaralanmagan   ehtiyojni   qondirish   muammolarini   yechish   iqtisodiyotni   keltirib
chiqaradi.
Oila   byudjetini   sarflash   yo‘nalishlari   ehtiyoj   turining   ahamiyatiga   qarab
o‘zgaradi. Masalan, oila a’zolarini avtomobil olishga bo‘lgan ehtiyoji birinchi o‘ringa
qo‘yilsa,   qolgan   yo‘nalishlardagi   sarf-harajatlar   avtomobil   sotib   olish   maqsadiga
erishguncha qadar kamaytiriladi. Shuningdek, yuqoridagi yo‘nalishlarda ko‘rsatilgan
katta   harajatlarga   bo‘lgan   ehtiyoj   maqsadga   aylancha,   qolgan   yo‘nalishlari
sarflanadigan mablag‘ o‘z-o‘zidan kamayadi.
Pul qadrini saqlash.
Oilada   ma’lum   maqsadda   to‘plangan   pul   o‘z   qadrini   yo‘qotmasligi   uchun   u
ko‘chmas   mulkka,   oltin   va   qimmatbaho   buyumlarga,   shuningdek   qimmatbaho
qog‘ozlarga aylantiriladi.
Milliy   an’analarimizga   ko‘ra   ota-onalarimiz   o‘z   farzandlarini   uy-joy   bilan
ta’minlashga   katta   e’tibor   berganlari   ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan   ehtiyoj   asosiy
maqsadga aylanadi.
Oilani boshqarishda byudjetni oqilona va to‘g‘ri rejalashtirish alohida ahamiyat
kasb   etadi.   Har   bir   oilada   daromad   va   sarf-harajatlar   doimiy   hisobga   olib   borilsa
rejalashtirish   oddiylashadi.   Olib   boriladigan   hisob-kitoblarga   ko‘ra   rejalash
varinatlari ham o‘zgarib turadi. 3 .  O’quvchilarning tejamkorlik sifatlarini shakllantirishda iqtisodiy
tarbiyaning tutgan o’rni
O‘zbekiston 1991 yili o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritganidan so‘ng umrini o‘tab
bo‘lgan   mustabid,   ma’muriy-buyruqbozlik,   rejali-taqsimot   tizimidan   voz   kechib,
“o‘zbek   modeli”   deb   nom   olgan   o‘z   taraqqiyot   yo‘lini   tanlab   oldi.   Yurtboshimiz
tomonidan   ishlab   chiqilgan   mamlakatni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
konsepsiyasiga   asosan,   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   keyin   ijtimoiy
yo‘naltirilgan   bozor   unosabatlariga   o‘tish,   mamlakatimizda   isloh   etish   va
modernizatsiya   qilish   borasida   salmoqli   ishlar   amalga   oshirildi.   Shu   bilan   birga,
ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   huquqiy   demokratik   davlat
barpo   etish   va   fuqarolik   jamiyatini   shakllantirish   maqsadida   g‘oyat   mashaqatli,
sharafli   taraqqiyot   yo‘li   bosib   o‘tildi.   «.Mustaqil   taraqqiyotimizning   o‘tgan   davrida
amalga   oshirgan   ishlarimizni   sarhisob   qilar   ekanmiz,   ularni   haqqoniy   baholash   va
islohotlar   dasturiga   ma’lum   o‘zgartishlar   kiritish   bilan   birga,   birinchi   navbatda
ertangi   kun   talablaridan   kelib   chiqqan   holda,   mamlakatimizni   isloh   etish   va
modernizatsiya qilish yo‘lidagi izchil harakatlarimizni kuchaytirishimiz, ularni yangi,
yanada   yuqori   bosqichga   ko‘tarishimiz   darkor   –   deb   ta’kidlaydi   Islom     Karimov.
Prezidentimiz   “O‘zbekiston   –   bozor   munosabatlariga   o‘tishning   o‘ziga   xos   yo‘li”
risolasida   mamlakatimiz   mustaqillikka   erishganidan   keyingi   dastlabki   yillardagi
rivojlanish   jarayonlarini   tahlil   qilib,   O‘zbekistonda   davlat   qurilishi   va   iqtisodiyotni
isloh qilish dasturining o‘zagi  sifatida 5 ta asosiy  tamoyilni  belgilab berdi. Ilmiy va
amaliy jihatdan puxta ishlab chiqilgan bu dastur nafaqat o‘sha davrdagi avlod taqdiri,
balki kelajak avlodlarimiz taqdirini ham o‘ylab tuzilgan bo‘lib, eski tuzumdan meros
bo‘lgan   illatlarni   tezroq   bartaraf   etish,   mamlakatimizning   rivojlangan,   madaniyatli
davlatlar darajasiga chiqib olishini ta’minlashni ko‘zda tutgan edi. Bu haqiqatan ham
Prezidentimiz   nomi   bilan   bevosita   bog‘liq   holda   jahonga   tanilgan
taraqqiyotning o‘zbek modeli edi. 
Islohotlarning o‘zbek modeli bundan oldin dunyoda yaratilgan va mavjud 
bo‘lgan modellarning birortasini takrorlamagan holda, o‘z mohiyati va mazmuni 
jihatidan butunlay yangi taraqqiyot modeli bo‘ldi. 
Taraqqiyotning o‘zbek modeli quyidagi besh tamoyilga asoslanadi: birinchidan,   iqtisodiy   islohotlar   hech   qachon   siyosat   ortida   qolmasligi   kerak,
ya’ni   iqtisodiyot   siyosatdan   ustun   bo‘lishi   kerak.   Shuningdek,   ichki,   tashqi   va
iqtisodiy munosabatlarni mafkuradan holi etishni ta’minlash zarur;
ikkinchidan,   o‘tish   davrida   davlat   asosiy   islohotchi   bo‘lishi   lozim.   U
islohotlarning   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilab   berishi,   o‘zgarishlar   siyosatini   ishlab
chiqishi va uni izchillik bilan amalga oshirishi shart;
uchinchidan,  qonun ustuvorligiga erishish, qonunlarga qat’iy rioya etish lozim.
Buning   ma’nosi   shuki,   demokratik   yo‘l   bilan   qabul   qilingan   yangi   Konstitutsiya   va
qonunlarni   barcha   hech   istisnosiz   hurmat   qilishi   va   ularga   og‘ishmay   rioya   etishi
lozim;
to‘rtinchidan,   aholining   demografik   tarkibini   hisobga   olgan   holda   kuchli
ijtimoiy   siyosat   o‘tkazish   kerak.   Aholining   salkam   50   foizini   16   yoshga   yetmagan
bolalar tashkil etadigan O‘zbekistonda buning alohida ahamiyati bor;
beshinchidan,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   iqtisodiyotning   ob’ektiv   qonunlarini
e’tiborga   olib,   yaqin   o‘tmishdagi   “inqilobiy   sakrashlar”siz,   ya’ni   evolyutsion   yo‘l
bilan puxta o‘ylab, bosqichma-bosqich amalga oshirilishi kerak. 
Mamlakatimiz   iqtisodiyotini   isloh   qilish   va   yurtimizda   ijtimoiy   yo‘naltirilgan
bozor iqtisodiyotini shakllantirish asosida  chuqur tanazzuldan  xalos bo‘lib, barqaror
taraqqiyot   va   aholi   turmush   farovonligiga   erishishga   qaratilgan   tub   o‘zgartirishlar
siyosatining   strategik   maqsadlari   I.A.Karimov   tomonidan   quyidagicha   izohlab
berildi: 
- ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor  iqtisodiyotini  bosqichma-bosqich shakllantirish,
qudratli   va   tinimsiz   rivojlanib   boradigan,   kishilar   hayoti   va   faoliyati   uchun   zarur
shart-sharoitlarni ta’minlaydigan iqtisodiy tizimni barpo etish;
- ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   yaratish,   insonning   mulkdan   mahrum   bo‘lishiga
barham berish, tashabbuskorlik va uddaburonlikni butun choralar bilan rivojlantirish
negizi bo‘lgan xususiy mulkning davlat tomonidan himoya qilinishini ta’minlash;
- korxonalar  va fuqarolarga keng iqtisodiy erkinliklar  berish, ularning xo‘jalik
faoliyatiga   davlatning   bevosita   aralashuvidan   voz   kechish,   iqtisodiyotni
boshqarishning ma’muriy-buyruqbozlik usullarini bartaraf etish, iqtisodiy omillar va
rag‘batlantirish vositalaridan keng foydalanish;  - iqtisodiyotda   moddiy,   tabiiy   va   mehnat   resurslaridan   samarali   foydalanishni
ta’minlaydigan   chuqur   tarkibiy   o‘zgarishlar   qilish,   raqobatdosh   mahsulotlar   ishlab
chiqarish, jahon iqtisodiy tizimiga qo‘shilib borish; 
- kishilarda   yangicha   iqtisodiy   fikrlashni   shakllantirish,   ularning
dunyoqarashini   o‘zgartirish,   har   bir   kishiga   o‘z   mehnatini   sarflash   sohasi   va
shakllarini mustaqil belgilash imkonini berish 1
.
  Mustaqillikning   ilk   yillarida,   ya’ni   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishning birinchi bosqichida quyidagi ikki vazifani birdaniga hal qilish maqsad qilib
qo‘yildi:
- totalitar   tizimning   og‘ir   oqibatlarini   yengish,   tanglikka   barham   berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish;
- respublikaning   o‘ziga   xos   sharoiti   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,
bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish;
Mazkur vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning quyidagi
muhim yo‘nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi:
- o‘tish   jarayonining   huquqiy   asoslarini   shakllantirish,   islohotlarning   qonuniy-
huquqiy negizini mustahkamlash;
- mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat ko‘rsatish korxonalarini, uy-joy fondini
xususiylashtirish,   qishloq   xo‘jaligi   va   xalq   xo‘jaligining   boshqa   sohalarida
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish;
- ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   barham   berish,   moliyaviy   ahvolning
barqarorlashuvini ta’minlash.
- bozor munosabatlariga o‘tishning bosqich
Respublikada   bozor   munosabatlariga   o‘tishning   birinchi   bosqichida
iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohada   yuz   bergan   tub   o‘zgarishlar   uning   o‘z   taraqqiyotida
keyingi sifat jihatdan yangi  bosqichga o‘ta boshlash  uchun mustahkam  shart-sharoit
yaratdi.   Shu   bilan   birga,   isloh   qilishning   birinchi   bosqichi   natijalari   keyingi
bosqichning   strategik   maqsadlari   va   yo‘nalishlarini   aniq   belgilab   olish   imkonini
berdi.
1
 Каримов И.А. Ўзбекистон иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштириш йўлида. –Т., “Ўзбекистон”, 1995, 18-бет. Ikkinchi bosqichda   iqtisodiyotni modernizatsiya qilish va isloh etishni yanada
chuqurlashtirish,   investitsiya   faoliyatini   kuchaytirish,   chuqur   tarkibiy   o‘zgarishlarni
amalga oshirish, shuning negizida iqtisodiy o‘sishni ta’minlab, bozor munosabatlarini
to‘liq   joriy   qilish   maqsad   qilib   qo‘yildi.   Shu   maqsaddan   kelib   chiqib,   mazkur
bosqichda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan vazifalar quyidagi tartibda belgilandi:
- davlat mulkini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga yetkazish; 
- ishlab   chiqarishning   pasayishiga   barham   berish   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash; 
- milliy valyuta – so‘mni yanada mustahkamlash;
- iqtisodiyotning   tarkibiy   tuzilishini   tubdan   o‘zgartirish,   xomashyo   yetkazib
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o‘tish.
O‘tish   davrining   ikkinchi   bosqichida   aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini
ijtimoiy   himoyalashni   kuchaytirish,   ularga   tegishli   yordam   ko‘rsatish   borasida
birinchi bosqichda tutilgan yo‘l davom ettirildi.
Prezidentimiz   I.A.Karimov   o‘z   asarlarida   ta’kidlab   o‘tganidek,   mazkur
bosqichda   “erkinlashtirish   va   islohotlarni   chuqurlashtirish   nafaqat   iqtisodiy,   balki
ham   ijtimoiy,   ham   siyosiy   vazifalarni   hal   qilishning   asosiy   shartidir” 1
.   Bu   esa
iqtisodiyot sohasida quyidagi vazifalarni amalga oshirishni ko‘zda tutdi: 
- iqtisodiyotning   barcha   soha   va   tarmoqlarida   erkinlashtirish   jarayonini
izchillik bilan o‘tkazish hamda iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish;
- xususiylashtirish   jarayonini   yanada   chuqurlashtirish   va   shu   asosida
mulkdorlar sinfini shakllantirish;
- mamlakat   iqtisodiyotiga   xorij   sarmoyasini,   avvalo,   bevosita   yo‘naltirilgan
sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay xuquqiy shart-sharoit, kafolat  va iqtisodiy
omillarni yanada kuchaytirish;
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning iqtisodiy taraqqiyotda ustuvor o‘rin
egallashiga erishish;
1
  Каримов   И.А.   Озод   ва   обод   Ватан,   эркин   ва   фаровон   ҳаёт   –   пировард   мақсадимиз.   -Т.:
“Ўзбекистон”, 2000, 15-бет. - mamlakatning   eksport   salohiyatini   rivojlantirish   va   mustahkamlash,
iqtisodiyotimizning   jahon   iqtisodiy   tizimiga   keng   ko‘lamda   integratsiyalashuvini
ta’minlash;
- iqtisodiyotda mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligini yanada mustahkamlashga
qaratilgan tarkibiy o‘zgarishlarni izchil davom ettirish.
Shunday   ekan,   demokratik   jamiyat   qurishdan   ko‘zlangan   maqsad   yurtimizda
istiqomat   qiladigan   barcha   insonlar   uchun   munosib   hayot   sharoiti   yaratib   berish,
rivojlangan   demokratik   mamlakatlar   kabi   kafolatlangan   yuksak   turmush   darajasi
hamda   erkinliklarni   ta’minlashdan   iborat.   Mazkur   ezgu   maqsadni   amalga   oshirish
uchun   birlamchi   ahamiyat   kasb   etgan,   ya’ni   ijtimoiy   bozor   iqtisodiyotini   yaratishga
yo‘naltirilgan iqtisodiy islohotlarga e’tibor qaratildi. 
Iqtisodiy islohotlar  esa o‘z o‘rnida jamiyatimizning siyosiy,  ijtimoiy, ma’naviy
hamda   davlat   qurilishi   sohalaridagi   tub   islohotlar   bilan   chambarchas,   uzviy
bog‘liqlikda amalga oshirib kelinmoqda.
Iqtisodiy tarbiya o'quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirishning tarkibiy qismi
O'zbekiston   Respublikasida   bozor   munosabatlari   shakllanayotgan   sharoitda
o'quvchilarga   iqtisodiy   bilimlarni   berish   va   ularda   iqtisodiy   faoliyatni   yurita   olish
ko'nikma, malakalarni shakllantirish o'ziga hos ahamiyat kasb etadi.
Iqtisodiy   -tarbiya   o'quvchilarga   iqtisodiy   bilimlarni   berish,   ularda   iqtisodiy   faoliyat
(oila   byudjetini   shakliantirish,   oila   ho'jaligini   yuritish,-   mavjud   moddiy   boyliklarn;
asrash,   ko'paytirish,   savdo-sotiq   munosabatlarini   to'g'ri   tashkil   etish   va   hokazolarni
tashkil   etish   Ko'nikma   va   malakalarini   shakllantirishdan   iborat   bo'lib,   ijtimoiy
tarbiyaning muhim tarkibiy qismi sanaladi.
Iqtisodiy   tarbiya   ta'lim   muassasalarida'yo'lga   qo'yilayotgan   iqtisodiy     bi'lim   bilan
chambarchas   holda   olib   boriladi     iqtisodiy   tarbiyani   tashkil   etishda   oila,   ta'lim
muassasasi   va   jamoatchilik   o'rtasidagi   mustahkam   hamkorlikka   tayanish   ijobiy
natijalarni kafolatlaydi.
Iqtisodiy   tarbiyani   tashkil   etish   jarayonida   quyidagi   vazifalar   amalga   oshiriladi:
o'quvchilarga iqtisodiy bilim asoslari (iqtisod, oila ho'jaligini yuritish va  boshqarish,
ishlab   chiqarish   jarayonini   tashkil   etish,   ishlab   chiqarishni   moliyalashtirish,
kapital,   tadbirkor,   tadbirkorlik   faoliyati,   kichik   va   o'rta   biznes,   ijara, shartnomalar   va   ularni   tuzish,   banklar,   bank   operatsiyalari;   byujdetni
shakllantirish, daromad, bankrot, biznes reja va boshqalar) borasida chuqur
bilimlar   berish   va   ularni   takomillashtirish;   o'quvchilarda   iqtisodiy   ong   va
tafakkur, xususan, mavjud moddiy boyliklarga nisbatan oqilbna munosabatni
tarbiyalash;
ularda   muayyan   kasbiy   yoki   ishlab   chiqarish   ko'nikma   va   malakalarini
shakliantirish; ularni iqtisodiy ishlab chiqarish jarayoniga faol jalb etish;
o'quvchilarda   tadbirkorlik   fa'oliyatini   tashkil   etishga   nisbatan   ehtiyoj   va
layoqatni yuzaga keltirish;
  ular tomonidan tor doirada bo'lsada tadbirkorlik faoliyatining yo'lga qo'yilishiga
erishish.
Iqtisodiy   mavzulardagi   suhbat,   bahs-munozara,   hamda   treninglar,   ishlab
chiqarish ilg'orlari bilan uchrashuvlar, ishlab chiqarish korhonalariga uyushtiriluvchi
ekskursiyalar,   tadbirkorlik   yoki   muayyan   kasbiy   faoliyatni   tashkil   etish
ko'nikmalarini   shakllantiruvchi   ishchanlik   o'yinlari,   o'quvchilarning   ishlab   chiqarish
borasidagi   ijodiy   qobiliyatlarini   namoyish   etishga   imkon   beruvchi   ko'rik-tanlovlar,
ularning iqtisodiy   tafakkurini   o'stiruvchi   iqtisodiy   yo'nalishdagi   konferentsiya,
seminar va munozaralarni tashkil
dish iqtisodiy tarbiya samaradorligini ta'minlaydi.
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimov   «Halqimizning   yo'li   -
mustaqillik,   ozodlik   va   tub   islohotlar   yo'lidir»   nomli   asarida   quyidagilarni   bayon
etadi:   «Bozor   munosabatlariga   o'tish   davrida   o'quvchilarga   iqtisodiy   bilimlarni,
marketing,   menejment,   biznes   sohasida   bizning   iqtisodiy   rivoiianishimizda.   bu
tushunchalarnig   mohiyati   va   roli   borasida   ko'proq   bilim   berishimiz   maqsadga
muvofiqdir»,  deya ta'kidlagan edi.
Iqtisodiy sohada amalga oshirilayotgan isiohotlarni samarali tashkil etish uning
ilmiy asoslarini ishlab chiqishni taqozo etadi. O'zbekiston Respublikasida Prezidenti
I.A.Karimov   asarlarida   respublika   iqtisodiy   taraqqiyotining   asosiy   yo'nalishlari,
omillari hamda tamoyillari batafsil ko'rsatib o'tilgan.   XULOSA.
              Bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasida   yoshlarga   aqliy   tarbiya   berishga
katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Zero,   yuksak   ma’naviy   va   axloqiy     talablarga   javob
beruvchi   yuqori   malakali   kadr   bo‘lib     yetishish   mavjud   ilmiy,   shuningdek,   kasbiy
bilimlarni puxta egallsh zarur. 
Bozor     munosaba'tlarini   shakllantirishning   quyidagi   tamoyillariga   alohida
tayanadi
1. Iqtisodiyotning har qanday siyofiy mafkuralardan ozod qilish asosida ijtimoiy
barqarorlikni ta'minlash.
2. Iqti sodjyotni,   moliyaviy   ahvolni   barqarorlashtirish   -iqtisodiy   islor   ollarni
amalga oshinshning muhim sharti.
3.     Bozor   iqtisodiyotiga   o'tishda   halqning   tub   manfaatlarini   ko'zlnsh,   davlatning
iqtisodiy isiohotlarni  amalga oshirish tashkilotchisi va etakchisi bo'lishi.
4.  Pul siyosatini olib borishda mustaqil bo'lish, valyuta zahiralarini boyitish.
5.  Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishda qonun ustuvorligiga erishish, iqtisodiy
faoliyat,   tadbirkorlik   va   mchnat   qilish   erkinligi,   barcha   mulk   shakllarining   teng
huquqliligi va huquqiy jihatdan bab-baravar  muhofaza etilishi.
6.  B o zor munosabatlari sharoitida aholini ijtimoiy himoyalash.
7.   Iqtisodiy   islohotlarning   bosqichma   -bosqich,   evolyutsion   tarzda   am alga
oshirilishi.
Iqtisodiy tarbiyani uzluksiz   amalga   oshirishda ta'lim muassasalarida dars
va   darsdan   tashqari   sharoitlar,   shuningdek,   oilada   amalga   o shirilayotgan
harakatlar   muhim   ahamiyatga   ega.   Iqtisodiy   mazmundagi   suhbatlar,
uchrashuvlar,   ekskursiyalar,   to'garaklar   ko'rinishidagi   amaliy   tadbirkorlik
faoliyati   (u   yoki   bu   hunar   yo'nalishidagi   ijodiy   ishlar)ni   tashkil   etish
o'quvchilarda iqtisodiy tafakkurning shakllanishiga yordam beradi. FOYDALANILGAN  ADABIY O TLAR
1. Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish
va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi   //   Xalq   so‘zi,2010   yil   13
noyabr, № 220 (5135).
2. I.A.Karimov.   Barkamol   avlod-O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   Tosh.:
“Sharq”nashryoti,1997,42-bet.
3. Karimov I.A. O‘zbekiston XX1 asr bo‘sag‘asida . .. Toshkent, 1997, 215-bet.
4. Karimov I.A. Yuksak malakali mutaxassislar taraqqiyot omili. T.: O‘zbekiston,
1995. -23 b.
5. I.A.Karimov.   Barkamol   avlod-O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   Tosh.:
“Sharq”nashryoti,1997,42-bet.
6. Inomova   K . M.   «Oilada   bolalarning   ma’naviy-axlo q iy   tarbiyasi»   –Toshkent :   Fan,
1999 ,  –   151  b.
7. Isaqova M. Shaxs ijtimoiylashuvida mahalla. – Xalq ta’limi 2003, 3-son
8. Jo‘ra y ev A.J. Tarbiyaviy darslarni o‘tish. T.: “O‘qituvchi”, 1994.
9. Munavvarov A.K. «Oila pedagogikasi» .  –   T .:   O‘q ituvchi, 1994 ,  –   112  b
10. Mahkamov U. Ahloq-odob saboqlari. T.: “Fan”, 1994.
11. Mirqosimov M. Maktabni boshqarishning nazariy va pedagogik asoslari. T.:1996 y.
12. Musurmonova O. «Oila ma’naviyat-milliy g‘urur». – Toshkent: O‘qituvchi. 1999, –
200 b.
13. Ochilova M. Ochilova N. «O‘qituvchi  odobi» .  –   Toshkent:  O‘q ituvchi, 1993\7 .  –   136
b.
14. Popov G.X. O‘quvchining shaxsiy ishini tashkil etish. T.: “O‘qituvchi”,1992 y.

Kurs ishi talabalar uchun

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский