Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 447.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Akrom Sultanov

Ro'yxatga olish sanasi 03 Iyun 2025

0 Sotish

Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)

Sotib olish
O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   OLIY   TA‘LIM    FAN   VA
INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI   “MATEMATIKA VA UNI O`QITISH
METODIKASI” FANIDAN “BOSHLANG`ICH SINFDA MATEMATIKADAN
MUSTAQIL ISHLARNI TASHKIL ETISHDA OG`ZAKI TOPSHIRIQLARDAN
FOYDALANISH METODIKASI (3-SINF MISOLIDA)” MAVZUSIDAGI
KURS ISHI
Qabul qildi:                                               
Topshirdi:                                                  
Urganch-2025
                                                   Mundarija
Kirish… ……………………………………………………………………………3
I.BOB.    Boshlang`ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni 
tashkil etishning nazariy asoslari. .
I.1   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   nifdan   tashqari   ishlarning   mohiyati   va
mazmuni …..6
I.2. 3-sinfda sinfdan tashqari ishlarning maqsadi va turlari ...............................11
II.BOB.   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   va
maktabdan tashqari ishlarni tashkil qilish .
II.1   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   to`garak   ishlarini   tashkil   etishning
maqsadi va vazifalari…………15
II.2  Boshlang`ich sinflarda matematikadan mustaqil ishlarda og`zaki topshiriqlarni
qo`llash………………………..21
Xulosa… ………………………………………………………………….25
Adabiyotlar ro’yxati… …………………………………………………..29
Foydalanilgan saytlar… …………………………………………………30
                                                 
                                                     
2                                                           Kirish
O`zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta`limi   hamda   Bandlik   va   mehnat   munosabatlari
vazirligining   2018-yil   27-iyuldagi   “Umumiy   o`rta   ta`lim   muassasalarining
pedagogik bo`yicha namunaviy yillik ish rejasini shakllantirish tartibi to`g`risidagi
yo`riqnomani tasdiqlash haqida” qo`shma qaror qabul qilingan.
Unga   ko`ra:   umumiy   o`rta   ta`lim   o`qituvchilarining   dars   va   to`garak
mashg`ulotlarini   tashkil   etish   hamda   sinf   jurnalini   yuritishdan   tashqari   boshqa
pedagogik   yuklamalar   bo`yicha   hisobotlar   va   qo`shimcha   ma`lumotlarni   talab
qilish qa`tiyan taqiqlanadi.
Umumiy o`rta ta`lim muassasalari pedagog xodimlari tomonidan quyidagi hujjatlar
yuritiladi:
- sinf jurnali;
- yillik taqvim-mavzuiy reja;
- kundalik dars ishlanmalari (konspekt) daftari;
- yillik taqvim-mavzuiy reja hamda kundalik dars ishlanmalari (konspekt)ni 
elektron shaklda yuritilishiga ham yo`l qo`yiladi.
Bir   o’quv   yiliga   mo’ljallab   tuzilgan   maktab   ichki   nazoratining   mavzu   rejasini
o’quv   yilidagi   pedagoglarining   birinchi   yig’ilishidagi   tasdiqlash   va   uni   maktab
o’qituvchilar   jamoasiga   ma’lum   qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Lekin   nazorat
qilishda   ma’lum   tizim   va   aniq,   rejaning   bo’lmasligi,   maqsadning   noaniqligi,
hujjatlarni tartibga solishga va ma’lum bir fikrga kelish uchun tegishli materiallar
to’plashga   e’tibor   bermaslik,   nazorat   ishlariga   yetarlicha   faol   jalb   etmaslik   ayrim
maktab   rahbarlarining   o’qituvchilar   jamoasi   tavsiyasini   yaxshi   bila   olmasligiga
sabab bo’ladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlar   zamonaviy
o‘qitish   metodlarini   joriy   etish,   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi,   mantiqiy
tafakkurini rivojlantirishga qaratilgan. Ayniqsa, boshlang‘ich ta’limda matematika
fanini   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   malakasini
shakllantirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mustaqil   ishlar   orqali   bolalar   dars
materialini   mustahkamlash,   chuqurlashtirish,   o‘z   fikrini   bayon   qilish,   muammoni
hal etish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Matematika   fanining   o‘ziga   xos   xususiyati   –   abstrakt   tushunchalarga   asoslangani
va tahliliy tafakkurni talab etishidir. Shu sababli boshlang‘ich sinfda matematikani
3 o‘qitishda   og‘zaki   topshiriqlardan   foydalanish   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,
eslab   qolish,   tez   va   aniq   yechim   topish   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   katta   rol
o‘ynaydi.   Aynan   og‘zaki   topshiriqlar   orqali   dars   jarayonini   jonlantirish,
o‘quvchilarda qiziqish uyg‘otish va ularni faol ishtirok etishga undash mumkin.
Ushbu   kurs   ishining   mavzusi   –   “Boshlang‘ich   sinfda   matematikadan   mustaqil
ishlarni   tashkil   etishda   og‘zaki   topshiriqlardan   foydalanish   metodikasi”   deb
nomlanadi. Kurs ishida og‘zaki topshiriqlarning nazariy asoslari, ularning mustaqil
ish   shaklidagi   qo‘llanilishi,   3-sinf   misolida   tajribaviy   mashg‘ulotlar   bilan
yoritiladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   boshlang‘ich   sinfda   mustaqil   ishlarni   tashkil   qilishda
og‘zaki   topshiriqlarning   samaradorligini   aniqlash,   ularni   amaliyotda   qanday
qo‘llash mumkinligini ko‘rsatish.
Kurs ishing vazifalari: 
Mustaqil ish tushunchasiga metodik yondashuvni o‘rganish; 
Og‘zaki topshiriqlarning o‘quvchilarga ta’sirini aniqlash; 
3-sinf   darslarida   og‘zaki   topshiriqlar   asosida   tajriba   o‘tkazish   va   natijalarni   tahlil
qilish; 
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun tavsiyalar ishlab chiqish.
Bilim   olish   jarayoni   bilan   bog’liq   ta'lim   sifatini   bеlgilovchi   holatlar:   darsni
yuqori   ilmiy-pеdagogik   darajada   tashkil   etilishi,   muammoli   mashg’ulotlar
o’tkazish,   darslarni     savol-javob     tarzida     qiziqarli     tashkil     qilish,     ilg’or
pеdagogik   tеxnologiyalardan     va     multimеdia     qo’llanmalardan     foydalanish,
tinglovchilarni   mustaqil     fikrlashga   undaydigan,     o’ylantiradigan     muammolarni
ular     oldiga     qo’yish,talabchanlik,   tinglovchilar   bilan   individual   ishlash,
ijodkorlikka     yo’naltirish,     erkin   muloqotga     kirishishga,     ilmiy     izlanishga     jalb
qilish     va     boshqa     tadbirlar     ta'lim   ustuvorligini     ta'minlaydi.     Ta'lim
samaradorligini     orttirishda     fanlar     bo’yicha     ta'lim   tеxnologiyasini     ishlab
chiqishning  kontsеptsiyasi  aniq  bеlgilanish  va  unga  amal qilishi  ijobiy  natija
bеradi.
O’quvchilаrdа   mustaqil   ishlash   аvvаlо,   mustaqil   ishlаrgа   tayyorlash,   o’qituvchi
tоmоnidаn   mаtеriаllning   muаmmоli   tаrzdа   bаyon   etilishi   kаbi    yo’llаr   bilаn
hosil qilinаdi.  Bundа  quyidаgi  topshiriqlarni  muntаzаm  rаvishdа  bеrib  bоrgаn
mа’qul:   mаtеriаlni     darslik     asosida     o’rgаnish,     nаmunаviy     mustaqil     misollar,
4 yangi     turdаgi   topshiriqlar,     o’zlashtirilgan     usullarini     аmаldа     qo’llashga     оid
vаzifаlаrni  bаjаrish, ijоdiy ishlаrni bаjаrish kаbi.
O`zbekiston Respublikasi  Qomusi sifatida har bir fuqaroning ilm olish, o`z ijodiy
kuch   va   qobiliyatlarini   har   tomonlama   rivojlantirish   ta`kidlanadi.   Hozirgi   zamon
maktabi tubdan yangilanmoqda. O`quvchilarga tarbiya berish ularga ta`lim berish
mustahkam   va   yaxlit   birlikda   amalga   oshiriladi.   Ammo   tarbiyaning   o`z   vazifasi,
mazmuni,   shakl   hamda   uslublari   bor.   O`quv-tarbiyaviy   jarayonning   uzviyligi
maktab   olidga   qo`yilgan   eng   muhim   pedagogik   qoidalardan   biri   hisoblanadi,
shuning   uchun   ham   sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tgarbiyaviy   ishlar   bevosita
o`quv jarayoni bilan bog`langandir. Darsdan tashqari mashg`ulotlar o`quvchilarda
asosiy   vazifalari   bo`lmish   ilm   olishga   ishtiyoq   uyg`otish,   qobiliyati   va
iste`dodlarini   ro`yobga   chiqarishga   imkoniyat   yaratishdan,   maktabni
muvaffaqiyatli tugatish, kasb-korga intilish hissini tarbiyalashdan iboratdir.
Yoshlarning   g`oyaviy-siyosiy   ongini   shakllantirish,   ularda   atrof-muhitga,
jamiyatga   ongli   munosabatda   bo`lish,   jonajon   Vatanini   cheksiz   sadoqat   bilan
sevish,   xalqimizning   milliy   qadriyatlarini   e`zozlash   hissini   tarkib   toptirish   –
vatanparvarlik tarbiyasining mag`zi bo`lmog`i lozim.
Maktab va maktabdan tashqari muassasalarning tashkiliy shakllarini, mazmuni va
maqsadini belgilash bugungi kunimizning barcha qirralarini hisobga olishini talab
etmoqda.   Sinf   va   maktabdan   tashqari   mazkur   tarbiyaviy   ishlar   shaxs   kamolot
bosqichlarini belgilab olishga qaratilganligi bilan tavsiflanadi.
5 I BOB.  Boshlang`ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni
tashkil etishning nazariy asoslari
I.1.   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   nifdan   tashqari   ishlarning
mohiyati va mazmuni.
Zamonaviy   ta’limda   ta’lim   muassasalardagi   o‘qitish   sifatini   ta’minlashga
qaratilgan   tizimli   islohotlar   zamirida   bo‘lajak   o‘qituvchilarning   kasbiy   mahorati,
ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg‘or xorijiy tajribalarni
o‘zlashtirish   borasidagi   zamonaviy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   rivojlantirish
dolzarb   vazifalardan   sanaladi.   Mamlakatimizda   pedagog   kadrlarni   tayyorlash
jarayonini   modernizatsiyalash,   sohadagi   zamonaviy   rivojlanish   tendentsiyalari,
ilg‘or   xorijiy   tajribalar   va   innovatsion   yondashuvlar   asosida   ta’lim   mazmuni   va
o‘qitish   sifatini   takomillashtirish   muhimligi   sababli   u   davlat   siyosati   darajasiga
ko‘tarilgan.
Respublikamizda  umumiy o‘rta ta’lim  maktablarining uzluksiz  rivojlanishi  uchun
iqtisodiy,   siyosiy,   huquqiy   shart-sharoit   yaratildi.   Jumladan,   hukumatimiz
tomonidan qabul qilingan qator me’yoriy hujjatlarda o‘qitishni sifat jihatdan yangi
bosqichga   ko‘tarish   sohasida   qator   tadbirlar   boshlab   qo‘yilgan.   Xususan,
boshlang‘ich   ta’limda   o‘qitishga   alohida   e’tibor   qaratilib,   bo‘lajak   boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilarini zamon talablari asosida malakali kadr etib tayyorlash bugungi
kunning   kechiktirib   bo‘lmas   muammolaridan   biri   sanaladi.   Shuni   hisobga   olgan
holda O‘zbekiston Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev quyidagilarni ta’kidlaydi: “Maktab
o‘quv dasturlarini ilg‘or xorijiy tajriba asosida takomillashtirish, o‘quv yuklamalari
va fanlarni qayta ko‘rib chiqish, ularni xalqaro standartlarga moslashtirish, darslik
va  adabiyotlar   sifatini   oshirish   zarur……Mamlakatimiz   uchun  ilm-fan  sohasidagi
ustuvor   yo‘nalishlarni   aniq   belgilab   olishimiz   kerak.   Hech   bir   davlat   ilm-fanning
barcha sohalarini bir yo‘la taraqqiy ettira olmaydi. Shuning uchun biz ham har yili
ilm-fanning bir nechta ustuvor yo‘nalishini rivojlantirish tarafdorimiz.
Joriy   yilda   matematika,   kimyo-biologiya,   geologiya   kabi   yo‘nalishlarda
fundamental va amaliy tadqiqotlar faollashtirilib, olimlarga barcha shart-sharoitlar
yaratib   beriladi.   Shuningdek,   ilm-fan   sohasida   fundamental   va   innovatsion
tadqiqotlar uchun maqsadli grant mablag‘larini ajratish mexanizmini tubdan qayta
ko‘rib chiqish kerak.” Darhaqiqat, hozirgi  zamon umumiy o‘rta ta’lim maktablari
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari fan asoslari bilan qurollangan, dunyoqarashi keng,
6 pedagogika,   psixologiya   va   fanlarni   o‘qitish   metodikasini   chuqur   o‘zlashtirgan,
zamonaviy texnologiyalardan xabardor shaxs bo‘lishi kerak. 
Ma’lumki,   boshlang‘ich   ta’lim   jarayoni   juda   murakkab   jarayondir.   Bu   jarayonni
hozirgi   kunda   davr   talabi   asosida   tashkil   etish,   ya’ni     uzluksiz     ta’lim   tizimida
uzviylikni   ta’minlash   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilaridan   katta   mas’uliyat,   bilim,
mahoratni talab etadi.
3-sinflardagi   matematika   darslari   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktab   matematika   fani
uchun   asos,   poydevor   ekan,   bu   sinflarda   matematika   o‘qitilishini   eng   zamonaviy
talablar   darajasiga   ko‘tarmoq   zamon   talabidir.   Chunki,   bolalarga   keyinchalik
matematika   va   boshqa   fanlar   uchun   zarur   bo‘lgan   elementar,   tushunchalar   shu
sinflarda singdiriladi.
Matematikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar deganda o‘quvchilarning matematik
bilimlarini   kengaytirish   va   chuqurlashtirish   maqsadida   tashkil   qilingan
mashg‘ulotlatlarni tushunamiz.
Sinfdan tashqari  ishning asosiy  maqsadi  o‘quvchilardagi  fanga bo‘lgan  qiziqishni
rivojlantirish, ularni darsda olgan bilimlarini to‘ldiruvchi matematik bilim, malaka
va ko‘nikmalar bilan qurollantirishdan foydalanish mumkin. 
O‘quvchilar   yuqori   sinflarda   matematika,   fizika,kimyo   va   boshqa   fanlarni   yaxshi
o‘zlashtirishlari uchun boshlang‘ich sinflarda matematika fanini puxta egallashi va
amaliy ko‘nikmalar hosil qilishlari kerak.
Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilarining ma’lumotini oshirish va darslarni  o‘zlashtirish
darajasini   ko‘tarishga   ko‘maklashish   uchun,   boshlang‘ich   maktabda   sinf
mashg‘ulotlari   bilan   bir   qatorda   sinfdan   tashqari   ishlarni   ham   o‘tkazish   zarur.
Sinfdan tashqari va maktabdan tashqari ishlar bolalar bilan olib boriladigan ta’lim-
tarbiya ishlarining ajralmas qismi bo‘lishi bilan birga, o‘quvchilarni vatanparvarlik
ruhida   tarbiyalashda   yordam   beradi,   ularning   bilimga   va   mehnatga   bo‘lgan
havaslarini   orttiradi.   Shununigdek   o‘zlashtirish   sifatini   oshirishga   va   xulqini
yaxshilashga   ta’sir   etadi.   O‘quvchilar   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   sinfda
olgan   bilimlarini   mustahkamlaydilar,matematikaga   bo‘gan   qiziqishlari   oshadi,
nutqlari o‘sadi. Umuman boshlang‘ich maktabda sinfdan tashqari ishlar sinf ishlari
bilan mustahkam bog‘langan bo‘lib, ayrim vaqtlarda esa uni chuqurlashtiradi.
Boshlang`ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarning   asosiy   maqsadi–   o`quvchilarda
fanga qiziqishni rivojlantirish, boshlang`ich matеmatika asosiy kursida olinadigan
bilimlarni   to`ldiruvchi   va   chuqurlashtiruvchi   matеmatik   fakt   va   ma'lumotlar,
malaka va ko`nikmalar zahirasini to`plashdan iborat. 
7 Matеmatikadan   «sinfdan   tashqari   ish»lar   dеyilganda     o`quvchilarning   darsdan
tashqari   vaqtda   tashkil   qilingan,     dastur   bilan   bog`liq   bo`lgan   matеrial   asosida
ixtiyoriylik tamoyiliga asoslangan mashqulotlar tushuniladi.
O`quv ishini tashkil etishning darsdan tashqari quyidagi shakllari mavjud:
1. Mustaqil uy ishlari.
2. O`quvchilar bilan yakka va guruh mashg‘ulotlar.
3.Mat е matikaga qobiliyatli o`quvchilar bilan o`tkaziladigan mashg‘ulotlar.
4. Mat е matikadan sinfdan tashqari mashg‘ulotlar.
5. O`quvchilar bilan ishlab chiharishga, tabiatga ekskursiya.
  Yuqorida  sanab  o`tilgan  ish  shakllari  va  dars  bir-birini   to`ldiradi. Asosiy   masala
darsga   taalluqlidir.   Darsda   hamma   ishlarga   b е vosita   o`qituvchi   rahbarlik   qiladi.
Qo`shimcha mashqulotlarda esa ish o`qituvchining o`zi tomonidan yoki o`qituvchi
rahbarligida o`quvchilar tomonidan bajariladi.
Sinfdan   tashqari   ishlar   o`quvchilarning   mat е matik   bilimlarini   chuqurlashtirish   va
k е ngaytirish,   murakkab   misol   va   masalalarni   е chishni   mashq   qilish,
mat е matikaning   hayot   bilan   bog`liq   bo`lgan   tomonlarini   ochadigan   va   dasturga
kirmagan ba'zi savollar bilan  tanishtirishni maqsad qilib oladi.  
Sinfdan tashqari mashg‘ulotlarning turlari quyidagilardan iborat: 
Qiziqarli matematika soarlari va minutlari.
Matematik to‘garaklar uyushtirish.
Matematika gazetasi chiqarish.
Ekskursiya o‘tkazish.
Matematik burchak tashkil qilish.
Matematika ertaliklar (kecha) o‘tkazish.
Boshlang‘ich sinflarda matematika olimpiadasi o‘tkazish.
Bu   mashg‘ulotlarning   har   birini   qanday   tashkil   qilish   haqida   alohida   to‘xtalib
o‘tamiz. Sinfdan tashqari ishlar  orqali  quyidagilar amalga oshiriladi: 
-bilimlarni va amaliy ko`nikmalarni  chuqurlashtirish hamda  k е ngaytirish;
8 -o`quvchilarning mantiqiy tafakkurlarini, topqirliklarini, mat е matik ziyrakliklarini
rivojlantirish;
-mat е matikaga   qiziqishlarini   orttirish,   qobiliyatli   va   layoqatli   bolalarni   topish,
talabchanlik, irodani tarbiyalash, m е hnatga muhabbat, mustaqillik, uyushqoqlik va
insoniylikni tarbiyalash.
Sinfdan tashqari ishlar darslarga nisbatan ba'zi farq qiluvchi xususiyatlarga ega: 
1.O`z mazmuni bo`yicha mat е matika dasturiga taa’lluqli emas. Ammo b е riladigan
bilimlar o`quvchilarning kuchiga mos bo`lishi k е rak. 
2.Sinfdan   tashqari   ishlar   imkoni   boricha   barcha   o`quvchilarni   jalb   qilishi,   ya'ni
qiziqarli   bo`lishi   zarur.   Past   o`zlashtiruvchi   o`quvchilar   ham   qiziqish   yordamida
faol o`quvchilarga aylanishi mumkin. 
3.Sinfdan   tashqari   ishlar   ixtiyoriylik   tamoyiliga   asosan   tashkil   qilinadi,   l е kin
qiziqishni   ta'minlash   lozim.   Bu   mashqulotlarga   baho   qo`yilmaydi,   ammo   faol
ishtirok etgan o`quvchilar rag`batlantiriladi.
4.Mashg‘ulot   mazmuni   va   shakllariga   qarab,   10–12   minutdan   1   soatgacha
mo`ljallangan bo`lishi mumkin.
5.Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va shakllarining turli-tumanligi. 
Sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda : qiziqarli matnli masalalar, o`tkir z е hnlilikka oid
masalalar,   hazil   masalalar,   b е rilgan   ma'lumotlari     y е tishmaydigan   yoki   b е rilgan
ma'lumotlari ortiqcha masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli mat е matik voq е alar,
arifm е tik r е buslar, o`yinlar, fokuslar, boshqotirmalar tarixiy ma'lumotlar b е rish va
boshqa ko‘rinishdagi topshiriqlar bajariladi. 
Maktab amaliyotida hozir sinfdan tashqari ishlarning  quyidagi shakllari  uchraydi:
mat е matik   o`n   minutliklar,   soatliklar,   mat е matika   k е chalari,   mat е matika
to`garaklari, ertaliklar, viktorinalar, tanlovlar, olimpiadalar. 
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   qilish   va   o`tkazish   mеtodikasi   quyidagilarga
asoslanishi kеrak: 
1.  Darsda  o`quvchilar   olgan  bilim,  malaka   va  ko`nikmalarni  hisobga   olgan  holda
o`tkaziladi.
2.   Sinfdan   tashqari   ishlar   o`quvchilarning   xohishi,   havaskorligi,   ijodkorligi
tamoyillariga   asoslanishi   va   ularning   individual   fikrlarini   qoniqtirish   maqsadida
tashkil qilinadi.
9 3.   Sinfdan   tashqari   ishlarni   o`tkazish   shakllari   darslardan   farq   qilib,   qiziqarli
tomoni   kuchli   bo`ladi.   Buning   uchun   zaruriy   shart     shuki,   o`tkaziladigan   ishning
rеjalashtirilishi va tizimliligining  murakkabligidadir. 
10     II.2.   3-sinfda sinfdan tashqari ishlarning maqsadi va turlari.
O‘quvchilar yuqоri sinflarda matematika, fizika, kimyo va bоshqa fanlarni yaxshi
o‘zashtirishlari uchun bоshlang‘ich sinflarda matematika fanini puxta egallashi va
amaliy   ko‘nikmalar   hоsil   qilishlari   kerak.Bоshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
ma’lumоtini оshirish va darslarni o‘zlashtirish va darslarni o‘zlashtirish darajasini
ko‘tarishga ko‘maklashish uchun bоshlang‘ich maktabda sinf mashg‘ulоtlari bilan
bir   qatоrda   sinfdan   tashqari   ishlarni   ham   o‘tkazish   zarur.Sinfdan   tashqari   va
maktabdan   tashqari   ishlar   bоlalar   bilan   оlib   bоriladigan   ta’lim-tarbiya   ishlarining
ajralmas   qismi   bo‘lishi   bilan   birga,   o‘quvchilarni   bilimga   va   mehnatga   bo‘lgan
havaslarini   оrttiradi,   shuningdek,   o‘zlashtirish   sifatini   оshirishga,   tanqidiy
fikrlashga, o‘zini namoyon etishda va xulqini yaxshilashga ta’sir etadi. 
Matematikadan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulоtlar   deganda,   o‘quvchilarning
matematik   bilimlarini   kengaytirish   va   chuqurlashtirish,   mantiqiy   tafakkurini
oshirish   maqsadida   tashkil   qilingan   mashg‘ulоtlarni   tushunamiz.   Sinfdan   tashqari
ishning   asоsiy   maqsadi   o‘quvchilardagi   fanga   bo‘lgan   qiziqishni   rivоjlantirish,
ularni darsda оlgan bilimlarini to‘ldiruvchi va chuqurlashtiruvchi matematik bilim,
malaka   va   ko‘nikmalar   bilan   qurоllantirishdan   ibоrat.   Umuman   bоshlang‘ich
maktabda   sinfdan   tashqari   ishlar   sinf   ishlari   bilan   mustahkam   bоg‘langan   bo‘lib,
sinf ishlarining davоmi bo‘ladi, ayrim vaqtlarda esa uni chuqurlashtiradi
Sinfdan   tashqari   ishlarning   ikki   turi   bir-biridan   farqlash   lоzim.   Uning   birinchisi
dastur   materialini   o‘zlashtirishda   оrqada   qоladigan   o‘quvchilar   bilan   ishlash,
bunga   qo‘shimcha   dars   va   kоnsultatsiyalar   kiradi.   Ikkinchisi,   matematikani
o‘rganishga   qiziquvchi   o‘quvchilar   bilan   o‘tkaziladigan   mashg‘ulоtlar.   Ma’lumki
birinchi   tur   mashg‘ulоtlar   hоzirgi   vaqtda   barcha   maktablarda   mavjud.   Bunda
mashg‘ulоtlarni   3-4   o‘quvchidan  ibоrat   kichkina   guruhlar   bilan  haftada   bir   marta
o‘tkazish maqsadga muvоfiqdir. Оdatda sinfdan tashqari ishlar deyilganda ko‘prоq
ikkinchi   turdagi   ishlar   nazarda   tutiladi   va   ular   asоsan   quyidagi   maqsadlarni
ko‘zlaydi: 
1) O‘quvchilarda matematikaga va uning tadbiqlariga qiziqish uyg‘оtish. 
2)O‘quvchilarning matematikadan dastur bo‘yicha bilimlarini kengaytirish. 
3)O‘quvchilarda ilmiy tekshirish xarakteridagi malakalarni hоsil qilish. 
4) Matematik fikrlash madaniyatini tarbiyalash. 
5)O‘quvchilarni   matematikadan   ilmiy-оmmabоp   adabiyotlar   bilan   ishlashga
o‘rgatish. 
11 6)   O‘quvchilarning   matematikaning   tarixiy-ilmiy   qimmati   haqidagi,   matematika
maktabining   dunyo   fani   оrasidagi   yetakchilik   rоli   haqidagi   tasavvurlarini
kengaytirish.   Bu   maqsadlarning   bir   qismi   dars   paytida   amalga   оshiriladi,   ammо
dars   vaqti   chegaralanganligidan,   uning   anchagina   qismini   sinfdan   tashqari
mashg‘ulоtlarda amalga оshirishga to‘g‘ri keladi.
Maktab tajribasida matematikadan kichik yoshdagi o‘quvchilar bilan bajariladigan
sinfdan   tashqari   ishlarning   quyidagi   turlari   uchraydi.   1.Qiziqarli   matematika
s о atlari va daqiqalari. 2. Matematik to‘garaklar uyushtirish. 3. Matematika gazetasi
chiqarish.   4.Ekskursiya   o‘tkazish.   5.Matematik   burchak   tashkil   qilish.
6.Matematika   kechalari   o‘tkazish.   7.B о shlang‘ich   maktablarda   matematika
о limpiadasi o‘tkazish 
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   qilish   va   o‘tkazish   as о sida   quyidagi   q о idalar
yotadi.   A)   Sinfdan   tashqari   mashg‘ul о tlar   o‘quvchilarning   darsda   о ladigan
bilimlarini, malaka va ko‘nikmalarini his о bga   о lgan h о lda o‘tkaziladi. B) Sinfdan
tashqari ish ixtiyoriylik, tashabbusk о rlik prinsiplari va o‘quvchilarning harakatlari
as о sida   tuziladi,   hamda   o‘quvchilarning   individual   talablarini   qan о atlantirish
maqsadida o‘tkaziladi. C) Sinfdan tashqari mashg‘ul о tlar o‘tkazish shakliga ko‘ra
darslardan farq qiladi va ko‘pincha qiziqarlilik xarakteriga ega bo‘ladi. 
B о shlang‘ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   mashg‘ul о tlar
uyushtirishdagi   dastlabki   qadam   qiziqarli   matematika   s о atlari   va   daqiqalaridir.
O‘quvchilar  qiziqarli matematika s о atlarida   о datdagi darslarga qaraganda kamr о q
charchaydilar   va   ko‘tarinki   ruh   bilan   ishlaydilar.   Bunday   mashg‘ul о tni   tashkil
qilish   va   jih о zlash   qiziqarli   va   ravshan   bo‘lishi   kerak.   Bu   malakalarda   qiziqarli
matematikaga   d о ir   ko‘rsatma   qur о llar:   sanash   jadvallari,   figuralarni   sanash,
dev о riy   о yna   f о rmasidagi   o‘yinlar,   st о l   ustida   o‘ynaladigan   o‘yinlar,   labirintlar,
kart о ndan   ge о metrik   figuralar   yasash,   kr о ssv о rdlar   va   b о shqalar   o‘quvchilarga
katta   yordam   beradi.   Maktabda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishning   as о siy
f о rmasi   matematika   to‘garagidir.   Maktabda   matematika   to‘garagi   bo‘lmasa,
sinfdan   tashqari   ishlarning   b о shqa   hech   qaysi   shakli   (matematik   о limpiada,
matematika   kechasi   o‘tkazish   va   matematika   gazetasi   chiqarish)   mumkin
bo‘lmaydi,   chunki   maktabda   matematika   ishlarini   tashkil   qiladigan   aktivlar
to‘garak   a’z о laridan   ib о rat   bo‘ladi.   Matematika   to‘garagi   ishini   to‘g‘ri   tashkil
qilganda   va   uni   o‘tkazish   uslubidan   to‘g‘ri   f о ydalanilganda,   o‘quvchilar
matematikaga   qiziqish   uyg‘ о tish   va   bu   qiziqishni   riv о jlantirish,   ularning   bilish
aktivlari   va   matematik   q о biliyatlarini   riv о jlantirishga   imk о n   beradi.   Mustaqil
ishlash   ko‘nikmalarini   singdiradi,   o‘z   kuchlariga   ish о nchni,   qiyinchiliklarni
mustaqil bartaraf qilish q о biliyatini tarbiyalaydi.
12 Boshlang‘ich sinfda matematika o‘qitishning darsdan tashqari shakllari: 
1.Mustaqil   ish   darslari.   Darsda   oldingi   amalga   oshirilgan   barcha   ishlar
o`qituvchining   mustaqil   ravishda   yangi   bayon qilingan qoida-qonunlari asosida
misol-masala   yechishga   qaratilmog`i   kerak.   O`quvchilar   bilan   yangi   mavzuga
taalluqli   mustaqil   ish   bajarish   o`qituvchiga   yangi   mavzuni   o`quvchilar   qanday
kamchiliklar borligi to`g`risida ma`lumot beradi. Bu vaqtda o`quvchilar o`zlarining
bilimlarini mustahkamlaydi, ba`zi malakalar hosil  qiladi,   uy   vazifasini   bajarishga
tayyorlaydi,   yangi   mavzuni   o`zlashtirish   bilan   bog`liq   bo`lgan   qiyinchiliklarni
yengadi.   Mustaqil   ish   tekshirish   va   umumlashtiruvchi   xulosani   takrorlash   bilan
yakunlanadi.   Uyga   vazifa.   Uy   vazifasining   mazmuni   bir   tomondan   darsda
o`rganilgan   yangi   materialni   mustahkamlashga   qaratilgan   bo`lsa,   ikkinchi
tomondan keykeyingyyorlashga qaratilmog`i kerak.
2.   Har   xil   mashqlarni   qo`llash   yordamida   yangi   bilim,   malaka   va   ko   'nikmalarni
mustahkamlash darsi.
Yuqorida   aytganimizdek   har   bir   darsda   o'quvchilar   olg'a   qarab   siljiydilar,     lekin
darslar   orasida   shundayi     ham   borki   bunday     darsning     asosiy     qismi     oldindan
olgan   bilimlarni   mustahkamlashga   qaratilgan   boladi.   Darslar   sistemasida
mustahkamlash   darsning  har   xil bosqichlarida va har xil darajalarida o'tkaziladi.
Agar   darsning   oldiga   ko‘nikma   ishlab   chiqish   va   birinchi   malakalarni   hosil
qilishdek  didaktik  maqsad  qo'yilgan  bo`lsa, uning natijasida avtomatlashtirilgan
malakalar ishlab chiqiladi.
Bu esa darsning strukturasida, mazmunida va uning ustida ishlash metodlarida aks
ettirilishi lozim. Mustahkamlash va olingan bilim, ko'nikma va malakalarni   hosil
qilish uchun darsning  strukturasi  har  xil  bo'lishi  mumkin.  
Bunday   darsning   strukturasiga     quyidagilar   kiradi:   uy   vazifasini   tekshirish,
mavzuni     va     darsning     maqsadini   e`lon     qilish,   og'zaki     hisoblash,     ifodalarning
qiymatlarini     hisoblash     va   masalalar   yechish     mashqlari     natijasini     mustaqil
tekshirish va materialni mustaqil  umumlashtirish, o'quvchilarning o‘zlari  mustaqil
ravishda  ifodalar  va  masalalar  tuzish, o`lchash va grafik  ishlarini  bajarish.
Bunday darsga 3-sinfdan misol keltiramiz.
Darsning   mavzusi.   1000   soni   ichida   yozma   ayirish.Darsning     maqsadi.     Yozma
ayirish  amallarini  mustahkamlash.
Darsning  rejasi:
13 1)   uy   vazifasini   tekshirish,   o'quvchilar   sinf   doskasida   yozilgan   uy   vazifasining
javobi   bilan   daftarda ishlangan javobni   solishtiradilar.   Chaqirilgan   o'quvchilar
masalani yechish yo`llarini  aytib  beradi;
2) og'zaki hisoblash:
3)  o`qituvchining   bevosita rahbarligida   960-156,   741-237 va boshqa misollarni
yozma yechadilar.
4) avirishga  doir  misollar va masalalarni o'quvchilar rnustaqil  yechadilar;
5) mustaqil ishlarini  tekshirish:
6) uyga vazifa  berish;
7) darsni yakunlash.
                    
14 II.BOB.  Boshlang`ich sinflarda matematikadan sinfdan tashqari va
maktabdan tashqari ishlarni tashkil qilish .
      II.1   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   to`garak   ishlarini   tashkil
etishning maqsadi va vazifalari.
Maktabda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishning   asosiy   formasi   matematika
t o‘ garagidir .   Maktabda   matematika   to‘garagi   bo‘lsa ,   sinfdan   tashqari   ishlarning
bosh q a   h ech   q aysi   shakli   ( matematik   olimpiada ,   matematika   kechasi   o‘ tkazish   va
matematika   gazetasi   chi q arish )   mumkin   b o‘ lmaydi ,   chunki   maktabda   matematika
ishlarini   tashkil   q iladigan   aktivlar   to‘garak   a’zolaridan   iborat   bo‘ladi .   Tajriba
kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   bilan   1- sinfdan   boshlab   to‘garak   mashg‘ulotlarni
tashkil   qilish   va   o‘tkazish   mumkinligini   k o‘ rsatmo q da .  Ammo   odatda   bu   ishni  2-4
sinf   o‘quvchilari   bilan   o‘tkaziladi . 
Matematika   to‘garagi   ishi ,   uni   to`g`ri   tashkil   qilganda   va   uni   tkazish
metodikasidan   to‘g‘ri   foydalanganda ,   o‘quvchilarda   matematikaga   qiziqish
uy g‘ otish   va   bu   qiziqishni   rivojlantirish ,   ularning   bili m   va   matematik
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   imkon   beradi .   Musta q il   ishlash   k o‘ nikmalarini
singdiradi ,   o‘ z   kuchlariga   ishonchni ,   q iyinchiliklarini   musta q il   bartaraf   q ilish
q obiliyatini   tarb i yalaydi .  Bolalar   to‘garak   ish i   jarayonida   o‘ zlarining   matematik aga
qiziqishi   o‘ sganli g ini ,   yangi   bilimlar   va   malakalar   olganliklarini   anglab   yetishlari
katta   a h amiyatga   ega .   Shu   bo i sdan   o‘tkaziladigan   musta q il   ishlar   natijalarini
o‘quvchilarning   umumiy   va   individual   muvaffa q iyatlarini   ta’kidlagan   h olda   t o‘ la
batafsil   ta h lil   qilish   kerak .
To‘garakning   ba’zi   mashg‘ulotlariga   o‘quvchilarning   ota - onalarini   h am   taklif
qilish   mumkin .   Matematik   savollar   va   masalalarning   turli - tumanligiga   q aramay
kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   bilan   o‘tkaziladigan   to‘garak   mashg‘ulotlari   mazmuni
q uyidagi   asosiy   talablarga   javob   berishi   kerak .
1.   Rejalashtiruvchi   material   dastur   materiali   bilan   bo g‘ lanishga   ega .   Bunda
h isoblash   amallari   q aralayotgan   sinf   dasturi   talablaridan   ortib   ketmaydi ,
h isoblashlar ,   masalalar   yechish ,   geometrik   figuralarni   yasashlarga   amaliyot   bilan
nazariya   orasidagi   bo g‘ lanish   ta’minlanishi   kerak .
2.  O‘ rganilayotgan   masalalar   isti q bol   maqsadlarga   ega   b o‘ lishi ,  ya’ni   o‘quvchilarni
kelajakda   o‘ rganilishi   nazarda   tutilgan   matematik   masalalarni ,   masalan :   t o‘ plam ,
funksional   bo g‘ lanish ,   algebraik   simvolika ,   tenglamalar ,   grafiklar   ular   yordamida
arifmetik   masalalarni yechish   va   h okazolarni   o‘ rganish g a   tayyorlash ga   ega   b o‘ lishi
mumkin .
15 3.   O‘ rganiladigan   masalalarning   mazmuni   q aralayotgan   yoshdagi   bolalarning
kuchlari   yetadigan ,   ularda   matematikaga   muxabbat   va   uni   o‘ rganishga   qiziqish
uy g‘ otadigan   asosiy   ta’lim   va   tarbiyaviy   masalalarni   h al   qilish   imkonini   beradigan
b o‘ lishi   kerak .
Q iyi n ro q   misol   va   masalalar   yechish ,   o‘quvchilar   tafakkurini ,   konkretdan
abstrakt g a   o‘ tish ,   zarur   umumlashtirishlarni   q ila   olish   q obiliyatlarini   rivojlantirish
va   h okazolar   to‘garak   ishi   mazmuniga   kiradi .   Q izika r lilik   xarakteri da g i   mash q lar ,
arifmetik   fokuslar , « ajoy i b   kvadrat » lar ,  topishmo q lar ,  qiziqarli   o‘yinlar ,  she’rlar   va
katta   o‘ rin   oladi .  Shu   bilan   birga   materialni   q iziqarli   b o‘ lishi   yagona   maqsad   emas
q araladigan   matematik   q oidalar ,   q onuniyatlarni   chu q urro q   tushuntirishga   imkon
beradi .        
To‘garak   mashg‘ulotlarida   o‘q ituvchilar   su h batlariga ,   to‘garak   a’zolarining
chi q ishlariga   katta   o‘ rin   ajratiladi ,  ba’zi   nazariy   material   o‘qituvchilar   su h batlarida
bayon   q ilinadi ,  qiziqarli   matematik   masalalar   beriladi .
Matematika   to‘garagida   bir   gruppa   bolalarning   ishtirok   qilish i   va   ularning
q iladigan   ishlari   fa q at   to‘garak   q atnashchilar i gina   emas ,   balki   sinfdoshlarning
h ammasi   uchun   h am   katta   a h amiyatga   egadir .
To‘garak   a’zolari   qo‘ shma   to‘garak   tayyorlashda ,   ekskursiya   o‘tkazishda ,
matematika   gazetasi   chi q arishda ,  matematika   burchagi   tashkil   qilishda ,  shu   singar i
ishlarda   o‘qituvchiga   yordam   beradi .   To‘garakda   o‘qituvchilar   masalalar   yechish
bilan   birgalikda   arifmolitr   yoki   ch o‘ tdan   foydalanib ,   tez   h isoblash   va   yer   ustida
o‘ lchash   ishlarini   bajarish   malakalarini   h osil   q iladilar .
O‘qituvchi   to‘garak   a’zolari   bilan   h aftada   bir   marta   o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlarni
oldindan   rejalashtiradi .   To‘garak   mashg‘ulotlarini     2- sinflarda   30-35   minut ,   3 - 4-
sinflarda  35-40  minut   davomiyligida   o‘tkazish   maqsadga   muvofi q dir .
Matematik   to‘garak   ishini   rejalashtirishda   shuni   h isobga   olish   kerakki ,   alo h ida
olingan   mashg‘ulot   qo‘ yilgan   masa la larni   t o‘ la   h al   q ilmaydi .   H amma
rejalashtirilgan   mashg‘ulotlarning   o‘ rganilishi   nazarda   tutilgan   savollarning   t o‘ la
ishlanmasi   bilan   birgalikdagi   oldindan   o‘ ylab   qo‘ yilgan   sistemasi   zarur .
Shu   munosabat   bilan   yarim   yilga   yoki   birdaniga   bir   yilga   m o‘ ljallangan   reja   tuzish
kerak .   Bunda   butun   materialni   shunday   ta q simlash   lozimki ,   u   shu   va q tda   darsda
o‘ rganilayotgan   mavzular   bilan   bo g‘ lik   b o‘ lsin .   Mashg‘ulotlarni   o‘tkazishning
boshida   rejada   o‘ zgarishlar ,  t o‘ ldirishlar   kiritiladi .
16 Mavzuni   butun   o‘ rganishni   q iyinro q   masala la rni   yechish ,   shuni n gdek   top q irlik ,
ziyraklik ,   di qq at   talab   q iluvchi   masalalarni   yechish ,   kichik - kichik   qiziqarli
savollarni   almashlab   borish   foydali dir .
Boshlang‘ich   sinflarda   q uyidagi   mashg‘ulotlarni   o‘tkazish   mumkin :
1   -   mashg‘ulot: 1.   O‘ zbek   matematiklar i dan   al - xorazmiyning   bolal i gi   va   sonlarni
q anday   topganligi   h a q ida   su h bat .2.  O‘ ylagan   sonni   topish   o‘yini .
2   -   mashg‘ulot: 1.   Geometrik   figuralarni   tuzilishi   va   chizilishi   haqida   ( q o g‘ oz   va
kartondan   yasash ).2.  Tartib   bilan   sanash   o‘yini .
3   -   mashg‘ulot: 1.   U lu g‘ bekning   bolal i gi   va   matematikaga   oid   ishlari .2.   Qiziqarli
masalalar .
4   -   mashg‘ulot: 1.   Faraz   qilish   usuli   bilan   yechiladigan   masalalar .2.   Tarozi   bilan
ishlash .
5 - mashg‘ulot: 1. « oilada   matematika »  masalasini yechish .2.  H azil   masala .
6 - mashg‘ulot: 1.  Umar   Hayyom   h ayoti   haqida   su h bat .2.  Kalendar   tuza   olasizmi .
7   -   mashg‘ulot: 1.   Mitti   va   ulkan   sonlar   haqida   su h bat .2.   Manti q iy   masalalarni
yechish .
8 - mashg‘ulot: 1.  Abu   ali   ibn   sinoning   ijodi .2. 9  ga   oid  9  topshiri q larini   bajarish .
9   -   mashg‘ulot: 1.   Mak t ab   h ayoti   bilan   bo g‘ langan   masalalarni   yechish .2.
K o‘ rgazmali   q urollar   yordamida   tenglik ,  tengsizlikni   o‘ rganish .
10   -   mashg‘ulot: 1.   Gugurt   ch o‘ plari   bilan   ishlash .2.   Pulli   h isoblashlarga   doir
masalalar .
Matematik 10 minutliklarida topshiriqlarga qiziqish uyg‘otish va quvvatlash uchun
bu   topshiriqlar   darslarda   beriladigan   oddiy   matematik   topshiriqlarga   o‘xshash
bo‘lmasligi kerak.
Mashg‘ulot   o‘tkazish   uchun   har   xil   qiziqarli   arifmetik   va   geometrik   mazmunli
masalalar,   qiyinroq   masalalar,   hazil   masalalar,   masalalar   tuzishga   doir   masalalar,
qiziqarli   kvadratlar,   rebuslar,   topishmoqlar   va   boshqalar   material   bo‘lib   xizmat
qiladi.
Matematik   to‘garak   matematikadan   tizimli   sinfdan   tashqari   ishning   eng   ko‘p
tarqalganidan   biri.   Uning   asosiy   vazifasi   –   matematikaga   alohida   qiziqish
ko‘rsatgan  o‘quvchilar bilan bajariladigan chuqurlashtirilgan ish.
17 Matematik   to‘garak   ishi   qiziqarli   matematika   soatlaridan   quyidagilar   bilan   farq
qiladi:
Matematika   to‘garagiga     o‘quvchilar   tanlashda   ularning   matematikaga   nisbatan
alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Mustaqil   ravishda   ko‘rgazmali   qurollar   (abaklar,   ba’zi   o‘yinlar   uchun   misollar
yozilgan   kartochkalar   va   boshqalar)   tayyorlaydilar,   matematika   kechalari
o‘tkazishga   tayyorgarlik   ko‘radilar.   Matematika   to‘garagini   o‘tkazish   uchun
oldindan uning ish  rejasini tuzish kerak.
3-4-sinf o‘quvchilari uchun matematik to‘garaklarni o‘tkazishda, yosh guruhining
intellektual   salohiyatini   hisobga   olib,   metodik   yondashuvni   ishlab   chiqish   zarur.
Bu   yoshdagi   o‘quvchilarni   motivatsiya   qilish,   qiziqarli   va   interaktiv   faoliyatlar
orqali   ularning   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   muhimdir.   Matematik
to‘garaklarda   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   o‘rganish   va   amaliy   ko‘nikmalarni
shakllantirish uchun turli usullarni qo‘llash kerak.
Matematik   to‘garaklarning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarda   matematik   bilimlarni
yanada   chuqurlashtirish,   masalalarni   yechish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,
muammolarni   hal   qilishda   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirishdir.   Shuningdek,   bu
to‘garaklar  o‘quvchilarga jamoa  bilan  ishlashni,  o‘zaro  fikr   almashishni  o‘rgatadi
va ularga matematik bilimlarni amaliyotda qo‘llashni o‘rgatadi.
3-sinfda matematik to‘garakni o‘tkazish metodikasi:
a) Mavzularni tanlash:
To‘garak   mashg‘ulotlari   mavzulari   o‘quvchilarning   matematik   bilimlariga   mos
ravishda tanlanishi kerak. 3-sinf o‘quvchilari uchun qiziqarli va murakkab bo‘lgan
mavzularni tanlash lozim. Quyidagi mavzularni misol sifatida keltirish mumkin:
 Raqamlar va ularning xususiyatlari (bo‘lish, ko‘paytirish, qo‘shish, ayirish).
 Geometrik shakllar va ularning o‘lchovlari.
 Proportsiyalar va foizlar.
 O‘lchov birliklari (massa, hajm, uzunlik, vaqt).
 Oddiy arifmetik masalalar va muammolarni hal qilish.
b) Faoliyatlarni rejalashtirish:
18 To‘garak   mashg‘ulotlarida   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   yangi   usullar
yordamida   o‘rganish   va   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyati   yaratish   zarur.
Mashg‘ulotlar   qiziqarli   va   interaktiv   bo‘lishi   kerak.   Quyidagi   faoliyatlar
o‘quvchilarga matematik bilimlarni mustahkamlashga yordam beradi:
1. Matematik o‘yinlar va musobaqalar:
o "Tezkor   hisoblash"   o‘yini :   O‘quvchilarga   10   ta   arifmetik   masala
beriladi   (qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish,   bo‘lish),   ular   1   daqiqada
imkon qadar ko‘proq masalani yechishga harakat qilishadi.
o "Shakllarni yasash" musobaqasi : O‘quvchilar turli geometrik shakllar
yordamida   o‘zlari   yangi   shakllar   yaratishadi.   Masalan,   to‘rtburchak,
uchburchak   va   doiradan   foydalanib,   o‘quvchilar   "matematik
manzillar" yoki boshqa ko‘rinishdagi shakllarni yasashadi.
o "Pulni   hisoblash"   o‘yini :   O‘quvchilarga   pul   birliklari   (so‘m,   ko‘p
xildagi   tangalar)   beriladi,   va   ular   shu   pulni   qo‘shish,   ayirish   yoki
to‘g‘ri taqsimlash orqali muammolarni hal qilishadi.
2. Qiziqarli masalalar yechish:
o "Vaqtni  hisoblash" : O‘quvchilarga turli vaziyatlarda vaqtni hisoblash
masalalari  beriladi. Masalan,  "Agar  bir  film  2 soat  30 daqiqa davom
etsa, vaqti tugagach, soat necha bo‘ladi?"
o "Do‘konda   xarid   qilish"   masalalari :   O‘quvchilarga   do‘konda   xarid
qilish   bilan   bog‘liq   masalalar   beriladi.   Masalan,   "Agar   bir   dona
futbolka 50 so‘m bo‘lsa va siz 5 ta futbolka sotib olsangiz, qancha pul
sarflaysiz?"
3. Jamoaviy ishlash:
o Matematik laboratoriya : O‘quvchilarni guruhlarga ajratib, ularga turli
masalalar va mashqlar beriladi. Masalan, har bir guruh turli geometrik
shakllarni chizib, ularning xususiyatlarini taqqoslaydi.
o "Matematik   hayot"   loyiha   ishlari :   O‘quvchilarni   turli   real   hayotdagi
masalalarni   yechishga   yo‘naltirish   (masalan,   o‘quvchilar   uyida
ishlaydigan   masalalarni   yechish,   ular   uchun   kerakli   matematik
modellarni yaratish).
4. Matematik erkin mashqlar:
19 o "Xatolarni   to‘g‘rilash"   o‘yini :   O‘quvchilarga   noto‘g‘ri   yechilgan
masalalar   beriladi   va   ular   xatolarni   topib,   to‘g‘ri   yechish   yo‘lini
ko‘rsatishadi.
o "Raqamlar   piramidasini   qurish" :   O‘quvchilarga   raqamlar   beriladi   va
ular   bu   raqamlarni   qo‘shish,   ayirish   va   ko‘paytirish   orqali   piramida
shaklida tartibga solishlari kerak.
c) O‘quvchilarning mustaqil ishlashini ta’minlash:
O‘quvchilarni   o‘zlari   masalalarni   yechish   va   turli   matematik   muammolarni   hal
qilishda   mustaqil   ishlashga   rag‘batlantirish   zarur.   Bu   uchun   quyidagi   usullarni
qo‘llash mumkin:
 Ish   daftarlari   va   kitoblar   bilan   ishlash :   O‘quvchilarni   o‘quv   materiallari   va
kitoblar yordamida masalalarni mustaqil yechishga undash.
 Onlayn   vositalar :   O‘quvchilarga   matematik   masalalarni   onlayn
platformalarda yechish yoki o‘yinlar orqali o‘rganish imkoniyatini yaratish.
d) Mashg‘ulotni tahlil qilish va baholash:
To‘garak   mashg‘ulotlarining   yakunida   o‘quvchilarning   faoliyatini   baholash,
ularning   erishgan   natijalarini   tahlil   qilish   muhimdir.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
matematik tushunchalarni qanday o‘zlashtirganini ko‘rsatadi.
 Jamoaviy baholash : O‘quvchilarga bir-birining ishlari haqida fikr bildirishga
imkoniyat   yaratish   (masalan,   "Sizning   guruhingiz   tomonidan   yechilgan
masala qanday yechildi?").
 Mustaqil  baholash : O‘quvchilarni o‘z ishlarini baholashga undash, ularning
o‘z-o‘zini baholash ko‘nikmalarini rivojlantirish.
 Rag‘batlantirish :   Mashg‘ulotlar   davomida   o‘quvchilarning   faolligini   va
muvaffaqiyatlarini rag‘batlantirish, motivatsiyani oshirish.
3-sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   to‘garaklarni   o‘tkazishda   o‘quvchilarning
qiziqishini   saqlash   va   interaktiv   faoliyatlar   orqali   bilimlarini   kengaytirish   juda
muhimdir.   Mashg‘ulotlar   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   amaliyotda
qo‘llashni   o‘rgatib,   ularning   mantiqiy   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bu   usul   o‘quvchilarga   bilimni   chuqurlashtirish   va
kundalik hayotda matematikani qo‘llash imkoniyatini yaratadi.
20       II.2   Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   mustaqil   ishlarda   og`zaki
topshiriqlarni qo`llash.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematikadan   mustaqil   ishlarni   tashkil   etishda   og‘zaki
topshiriqlardan   foydalanish   —   bu   o‘quvchilarning   aqliy   faolligini,   diqqatini   va
mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   shakllantirishga   xizmat   qiladigan   samarali
metodlardan biridir.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   fanini   o‘rganish   jarayonida
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi   va   faolligini   oshirish   muhim   o‘rinni   egallaydi.
Ayniqsa,   og‘zaki   topshiriqlardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarda   tez   fikrlash,
sonlar ustida amallarni mustahkamlash, mantiqiy tafakkurni rivojlantirish mumkin.
Mustaqil   ish   —   bu   o‘qituvchi   rahbarligida   o‘quvchilarning   o‘z   kuchi   bilan
bajaradigan,   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlashga   xizmat   qiladigan
mashq turi hisoblanadi.
Og‘zaki   topshiriqlar   —   yozma   shaklga   keltirilmasdan,   o‘quvchilar   tomonidan
og‘zaki  ravishda hal  etiladigan masalalar, amallar, mantiqiy savollar  va hisoblash
topshiriqlaridir.
Boshlang`ich   sinflarda   matematikadan   mustaqil   ishlarda   og‘zaki   topshiriqlarning
turlari:
1) Arifmetik amallar topshiriqlari – qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish, bo‘lish.
2) Mantiqiy topshiriqlar – solishtirish, umumlashtirish, bog‘liqlikni aniqlash.
3) Hisob masalalari – og‘zaki taqdim etilgan vaziyat asosida misolni hal qilish.
4) Sonli diktantlar – o‘qituvchi aytgan misollarni og‘zaki hisoblash.
5) Tezkor javob topshiriqlari – o‘qituvchi tomonidan tez-tez beriladigan savollarga
qisqa javob berish.
6) Ketma-ketlikni topish – sonlar ketma-ketligini davom ettirish.
Og‘zaki   topshiriqlarning   ahamiyati   quyidagilardan   iborat:   o‘quvchilarning   eslab
qolish qobiliyatini oshiradi; matematika amallarini avtomatlashtiradi; tez va to‘g‘ri
fikrlashga   o‘rgatadi;   mantiqiy   tafakkurni   shakllantiradi;   darsda   o`quvchilarni   faol
ishtirok etishlariga sabab bo‘ladi; o`quvchilarni mustaqil fikrlashini, o‘zini nazorat
qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Dars shakllarida og‘zaki topshiriqlardan foydalanish turlari:
21 Frontal ish – butun sinf bilan birga og‘zaki hisoblash.
Juftlikda ish – o‘quvchilar bir-birlariga topshiriq berib, nazorat qilishadi.
Guruhiy ish – har bir guruhga og‘zaki topshiriq berilib, umumiy yechim topiladi.
Og‘zaki topshiriqlarni tashkil etishda metodik tavsiyalar: boshlang‘ich sinflar yosh
xususiyatlarini   inobatga   olishi;   qiyinchiligi   turlicha   bo‘lgan   topshiriqlar   tanlash;
har   bir   o‘quvchi   uchun   qiziqarli   va   tushunarli   shaklda   ifodalashi;   javobni   tez   va
to‘g‘ri   aytish   malakasini   shakllantirish;   o‘yin   elementlari   bilan   birgalikda   tashkil
etishi (masalan: “Top-qani!” o‘yini) kabilar kiradi.
Og`zaki   topshiriqlardan   foydalanganda   didaktik   tamoyillar   mavjud.   Bularga:
mazmunlilik-topshiriqlar real hayotga yaqin bo‘lsin; yoshga moslik-ifodalar sodda,
tushunarli   bo‘lishi   kerak;   bosqichlilik-osondan   qiyinga   qarab   ketish;   qiziqarlilik-
topshiriqlar o‘yin yoki jumboq shaklida bo‘lishi mumkin.
O`quvchilar   bilim   ini     tekshirishning   yana   bir   usuli   o'quvchilardan   individual
so‘rash  hisoblanadi.  Bu  so ‘rash  uncha  katta bo‘lmagan og'zaki  hisoblash  bilan
bog`langan   bo`lishi   kerak.   Bunday   so‘rashni   o‘qituvchi,   odatda,   uy   vazifasini
tekshirish   bilan   bog'laydi.Og‘zaki   hisoblash   malakalarini   tekshirish   maqsadida
sinfning   barcha   o‘quvchilari   bilan   misol   va   masalalar   yechishda   qo`llaniladi.
O‘qituvchi misolni aytadi,  o‘quvchilar og‘zaki  yechib, daftaridagi taalluqli raqam
to‘g‘risiga faqat javoblarini yozib qo‘yadilar. Вunday topshiriqni   har   bir   darsda
7-10  minut  davomida o‘tkazish  maqsadga muvofiq bo`ladi.
O‘qituvchi   boshchiligada   bajariladigan   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlari
o‘quvchilarning   umumiy   rivojlanishlariga   yo‘naltirilganligini   yana   bir   karra
ta’kidlaydi.
Didaktik adabiyotlarda  mustaqil  ish  tushunchasini  har  xil ta’riflanadi.
Mustaqil  ishlar quyidagilarga  ko‘ra o‘zaro farq qilinadi:
a)     didaktik     maqsadlar     bo‘yicha:   o‘quvchilarni   yangi     materialni   qabul   qilishga
(idrok qilishga)  tayyorlashga,  yangi  bilimlarni o‘zlashtirishga, mustahkamlashga,
ilgari  o`tilgan  materialni  takrorlashga yo‘naltirilgan  bo`lishi mumkin;
b)   o‘quvchilar   mustaqil     ishlayotgan     material     bo‘yicha:     darslik   bilan   didaktik
material  ustida,  bosma  asosli  daftar ustida  ishlash;
d)   o‘quvchilardan   talab   qilinadigan   faoliyat   xarakteri   bo‘yicha:   bu   nuqtayi
nazardan  bajariladigan  ishlarni  berilgan  namuna,  qoida bo‘yicha bir-biridan farq
qilinadi.
22 O‘quvchi maxsus  topshiriq  ustida  ishlaydi. Matematikadan deyarli har bir  darsda
2-3     ta   qisqa     vaqtli     mustaqil     ish     o`tkazish   maqsadga   muvofiq   ekanligini
ta’kidlab o`tamiz.
O‘quvchilarni mustaqil faolliklari darajasiga ko‘ra klassifikasiyalanuvchi metodlar:
1.  Izohli-illyustrativ  metod.  Yangi  axborotlarni  ilgari  o‘zlashtirilgan axborotlar
bilan taqqoslashadi va eslab qolishadi.
2.   Reproduktiv   metod.   Reproduktiv   metodning   asosiy   belgisi faoliyat usulini
tiklash  va  o‘qituvchining topshiriqlari  bo‘yicha takrorlashdan  iborat.  Bu  metod
yordamida  o‘quvchilarda  malaka va ko‘nikmalar tarkib topadi.
3. Bilimlarni  muammoli bayon qilish.Izlanishlarni olib borishga o‘rgatadi.
4. Qisman  izlanish yoki evristik  metod.
O‘qitishning tadqiqot metodi hisoblanadi.
3-sinf o‘quvchilari uchun matematik o‘n minutliklar va konkurslar o‘quvchilarning
faoliyatini   faollashtiradi,   ularning   fikrlash   va   mantiqiy   qobiliyatlarini
rivojlantiradi.   Matematikaga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   va   matematik   bilimlarni
mustahkamlash uchun juda samarali usul hisoblanadi.
Mustaqil   ishlarni   tashkil   qilish   va   uni   nazorat   qilish   yuzasidan   bo lajakʻ
boshlang ich sinf o quvchilari quyidagilarga rioya qilishi kerak: 	
ʻ ʻ
-   o zlashtiriladigan   materialning   o quvchilar   tomonidan   qay   tarzda   mustaqil	
ʻ ʻ
o rganilishini oldindan rejalashtirish; 	
ʻ
- sinf o quvchilarining o  zlashtirish darajasini inobatga olish;	
ʻ ʻ
-  o quvchilarga  beriladigan  mustaqil  o quv topshiriqlarining  hajmi, murakkabligi,	
ʻ ʻ
qiyinlik darajasiga etibor berish; 
- mustaqil ishlarni bajarishda o quvchilarning ijodiy yondashuvini ta'minlash; 	
ʻ
-   matematika   o qitishda   tabaqalashtirilgan   mustaqil   ishlarni   tashkil   etish   va   uni	
ʻ
nazorat qilish; 
-   o quvchilarga   beriladigan   mustaqil   ishni   tashkil   etish   vaqtini,   davomiyligini	
ʻ
aniqlash; 
-   o quvchilar   tomonidan   bajarilgan   mustaqil   ish   natijalarini   nazorat   qilish   va
ʻ
baholashning ratsional usullaridan foydalanish. To g ri va ratsional tashkil qilingan	
ʻ ʻ
23 mustaqil   ishlar   o quvchilarning   mustaqil   fikr   yuritish   ko nikmasiniʻ ʻ
shakllantirishga, o quvchining ijodiy tafakkuri rivojiga xizmat qiladi.	
ʻ
24                                                           Xulosa.
Sinfdan     tashqari     mashg’ulotlar     deganda     ko’pincha     yuqori     sinflar     nazarda
tutiladi.  Lekin  ilg’or  tajribalarning  tasdiqlashicha,  boshlang’ich  sinflarda  ham
sinfdan  tashqari   turli   –   tuman   formalarda   mashg’ulotlar   olib  borishning   potensial
imkoniyatlari mavjud. Bu imkoniyatlardan foydalanish o’qitishda boshlang’ich va
yuqori  sinflar  uzviyligini  ta’minlaydi.  
Boshlang’ich     sinflarda     sinfdan     tashqari   ishlarni   olib   borishda   o’quvchilarning
nutq   madaniyatini   va   matematik   tafakkurini   shakllantirishga   kompleks   holda
yondashish talab qilinadi.  Yosh  avlodni  hozirgi  zamon fani  bilan  qurollantirish
orqali     ularning     aqliy   jihatdan     maksimal   darajada     rivojlanishlariga     erishish
umumta’lim     –     tayanch   maktablar     oldida     turgan     eng     muhim     vazifalardan
biridir.     Bu     vazifani     hal     etishda   sinfdan     tashqari     ishlarning     o’rni     benihoya
katta.     Sinfdan     tashqari     ishning     asosiy   maqsadi   o’quvchilardagi   fanga   bo’lgan
qiziqishni   rivojlantirish,   ularni   darsda   olgan   bilimlarini     to’ldiruvchi     matematik
bilim,  malaka  va  ko’nikmalar  bilan qurollantirishdan  foydalanish  mumkin.  
Darsdan  tashqari  qilinadigan  ishlar  o’quv reja  asosida  ya’ni  darslik  talablarini
bajarishga     qaratilgan     bo’lib,     bunga     sinfdagi   barcha   talabalar   bevosita   ishtirok
etiladi.   Sinfdan   tashqari   mashg’ulotlardan   asosiy   maqsadi   reja   va   darslikdan
tashqari   o’quvchilarga   qo’shimcha   bilim,   ko’nikma   va   malakalar   berish,   ularning
fanga   bo’lgan   qiziqishlarini   orttirish,   olingan   bilimlarni   hayotga   tadbiq   qila
bilishga yordam berishdan iborat.  
Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ish   turi   matematika
to’garagini  tashkil  etishda  o’quvchilarning  matematikaga  bo’lgan  qiziqishlariga
qarab   tanlab   olinar   ekan.   Matematikadan   to’garaklarni   tashkil   etishda   qiziqarli
misol va masalalardan, mantiqiy masalalardan foydalanish lozim. Sinfdan tashqari
amaliy   mashg’ulotlar     davomida     o’quvchilar     bilan     (bolalar     bilan     joylarda)
maqsadni   ko’zlovchi,   barqaror   amaliy   natijaga   olib   keladigan   ularni   havaslarini
orttiradigan   amalda     bajariladigan     ishlarni     olib     borishi     kerak.     Sinfdan     va
maktabdan  tashqari ishlar quyidagi yo’nalishlarda olib borilishi mumkin.  
a)   ommaviy     ishlar;     (musobaqalar,     ko’rik     tanlovlar,     kechalar,     ertakliklar,
ekskursiyalar va hokazolar);  
b) to’garak ishlar (yosh matematiklar);  
d)   o’qituvchilarning     mustaqil     mashg’ulotlarini     yo’lga     qo’yish     (bunda
o’quvchilar   fan   va   texnikaning   biron   soxasini   o’rganish   uchun   mustaqil
ishlaydilar).  
25 e)     Maktabdagi     o’zlashtirmovchi     o’quvchilar     bilan     ishlashni     tashkil     etish
usullari.  
Matematika     to’garagi     sinfdan     tashqari     ishlarning     eng     ommalashgan     turi.
To’garak     ixtiyoriy     ravishda     tuziladi.     Har     qaysi     matematika     to’garagida
qatnashadigan   o’quvchilar   soni   15-20   dan   oshmasligi   kerak,   aks   holda
o’qituvchiga   qiyinchilik   tug’diradi   va   o’quvchilar   to’garakda   aktiv   ishtirok   eta
olmaydilar. 
Matematik   viktorinalar   ma’lum   mavzu,   bo’lim   yoki   umuman   matematikaga   doir
masalalar   bo’yicha   savol   –   javob   o’yini   bo’lib,   ko’p   vaqt   va   katta   tayyorgarlik
talab     qilmaydi.     Boshlang’ich     sinflarda     viktorinalar     10     –     20     minut     davom
etadi. Bunda  oldindan  tayyorlangan  5  –  6  savolga  og’zaki  yoki  yozma  javob
olinadi. Matematik musobaqa Yuqorida aytib o’tilgan sinfdan tashqari ishlarda (10
minutlik,   viktorina     va     h.k.),     asosan,     butun     sinf     o’quvchilari     ishtirok     etsa,
matematik   musobaqalarda   (konkurs,   olimpiada)   ko’pchilik   ishtirok   etib,   g’oliblar
musobaqasi   bilan   yakunlaydi,   ya’ni   bu  musobaqa   bir   necha   (ko’pincha  3   yoki   4)
davom etadi.  
Matematikadan  boshlang`ich ta’lim -tarbiyaviy  vazifalarini nazariy bilimlar tizimi
asosidagina hal etishi   mumkin.   Bu ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,   didaktika,
matematikani   o‘qitish   nazariyasini   (matematika   didaktikasi)   o‘z   ichiga   oladi.
Biroq   birgina   nazariy   bilimlarning   o‘zi   yetarli   emas.O‘qitishning   ma’lum
mazmuni     va   o‘qituvchilarning     aqliy   faoliyati     saviyasi     bilan     ta’sirlanadigan   u
yoki bu   o‘quv   yo‘nalishi   uchun   eng   samarali   usullarni   qo`llay   bilish darsga
tayyorlanishda  yoki  darsning  o‘zida  yuzaga  keladigan  aniq metodik vazifalarni
hal etishni bilishi zarur.
Boshlang`ich  sinflarda  bolalarning  aqliy  rivojlanishlariga  asos solinishi  sababli
boshlang`ich  sinf  o‘qituvchisi  uchun o‘quvchilarning aqliy faoliyatlari  darajasini
va     imkoniyatlarini     bilish     hamda     hisobga   olish   muhimdir.Nazariy     bilimlardan
amaliyotda foydalanish jarayonida yuzaga keladigan turli-tuman metodik masalalar
hal   etilishi     lozim.   Metodik   masalalar   har   bir   darsda   yuzaga   keladi,     shu   bilan
birga, odatda,  ular  bir  qiymatli  yechimga  ega  emas. O‘qituvchi  darsda yuzaga
kelgan   metodik   masalaning   mazkur   o‘quv   vaziyati     uchun   eng   yaroqli
yechimining tez topa  olishi  uchun bu  sohada yetarlicha  keng tayyorgarlikka ega
bo`lish talab etiladi.
Boshlang`ich     ta’lim       metodikasi     o‘qitish     vositasi     sifatida     mavjud   didaktik
o‘yinlar   mantiq     ilmi     va     matematika     nuqtayi     nazaridan     mazmunan     yetarli
26 emasligi    tufayli     didaktik    o‘yinlardan    foydalaniladi     va  o‘rganilgan    materialni
faqat  mustahkamlash  vositasi  sifatida  foydalaniladi.
Ta’lim  jrayonida  raqobatbardosh  kadrlarni  tayyorlash  bugungi  kunning  asosiy
talablaridan   biridir.   Ayniqsa   tamal   toshini   qo‘yadigan   boshlang‘ich   ta’lim
jarayonidan   boshlab,     ta’limni     izchil     va     tizimli     tashkil     qilish     asosiy     masala
hisoblanadi.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun matematikani puxta o‘zlashtirish,
yuqori sinf bo‘lganda o‘quvchilardagi aktivlik va qiziqishni saqlab qolishga xizmat
qiladi.   O‘rta   ta’limning   boshlang‘ich   sinflarida   matematika   darslarini   o‘qitish
jarayonida   eng   to‘g‘ri   metod   bu   ko‘rgazmalilik   va   mustaqil   amaliy   ishlarni   olib
borishdir.   Matematika   haqida   A.   Reni   shunday   deydi:   ”Matematikani   o‘qitishdan
asosiy   maqsad-odamni   ana   shu   go‘zallik   bilan   tanishtirish   va   uning   yordamida
matematikada   juda   ham   zarur   bo‘lgan   intizomga     va   mantiqiy   fikrlashga
o‘rgatishdir.     Bu     juda     ham     muhim,     chunki   matematikada   mantiqiy   fikrlashga
o‘rgangan   odam   uni   hayotning   xohlagan   sohasida   qo‘llay     oladi”.   Boshlang‘ich
sinf o‘quchilarining fikrlash  qobiliyatini  o‘stirish bevosita mustaqil topshiriqlarga
bog‘liq.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   matematika   darsi   jarayonida   foydalaniladigan   har
qanday     innovatsion     mustaqil     topshiriqlarning     natijasi     samarali     va     qiziqarli
bo‘ladi.   Topshiriqlarning     xilma-xilligi     va     o‘quvchilar     imkoniyatidan     kelib
chiqib  tanlanishi, yuksak  natijalarga  erishish  va  o‘quvchilarning  fanga  bo‘lgan
qiziqishlarini  o‘stirish uchun poydevor vazifasini o‘taydi.
O quvchilarning  mustaqil  ishlarini   turli   olimlar   turlicha  talqin qilishadi.  Ayrimlarʻ
uni   o qitish   metodi   sifatida   qarashsa,   ba’zilari   o qitish   vositasi,   shuningdek	
ʻ ʻ
o qitishni   tashkil   etish   shakli   sifatida   talqin   qilishadi.   Zero,   o qituvchi   va	
ʻ ʻ
o quvchilarning   birgalikdagi   faolligidan   kelib   chiqib   uni   o qitish   metodi   sifatida,
ʻ ʻ
o quv   jarayonini   tashkil   etish   nuqtai   nazarida   o qitishni   tashkil   etish   shakli
ʻ ʻ
ko rinishida,   o quvchi   o quv-biluv   faoliyatini   faollashtirish   jihatidan   uni   o qitish
ʻ ʻ ʻ ʻ
vositasi sifatida o rganish mumkin.	
ʻ
Mustaqil   ishni   turli   olimlar   turlicha   talqin   qilishar   ekan,   unga   turlicha   ta’riflar
keltirilgan.   Shular   ichidan   pedagog   olim   B.P.Esipovning   mustaqil   ishga   bergan
ta’rifini kengroq deb qarash mumkin. Ushbu olim mustaqil ishga quyidagicha ta’rif
beradi:   “O quvchilarning   mustaqil   ishi   –   bu   o qituvchining   bevosita   ishtirokisiz,	
ʻ ʻ
ammo   o qituvchining   topshirig i   bo yicha   bajariladigan   mehnatdir.   Bunda
ʻ ʻ ʻ
o quvchilar   o z   kuchini   sarflab,   u   yoki   bu   shaklda   aqliy   yoki   jismoniy   (   yoki:	
ʻ ʻ
birgalikda ) harakat natijasini ko rsatgan holda maqsadga erishishga ongli ravishda	
ʻ
intiladilar”.
27 Boshlang ich   ta’lim   nazariyasida   kichik   yoshdagi   o quvchilarning   mustaqilʻ ʻ
ishlarini   tashkil   etish   yuzasidan   juda   ko p   tadqiqot   ishlari   olib   borilgan.   Ammo	
ʻ
o quvchi   mustaqil   ishi   tushunchasining   maqsadi   va   mohiyati,   uni   tashkil   etish	
ʻ
usuliyotining barcha qirralari ochib berilmagan.
Kuzatish   va   tajribalar   shuni   ko rsatadiki,   ko pchilik   boshlang ich   sinf	
ʻ ʻ ʻ
o qituvchilari   o quvchilarning   mustaqil   ishlarini   o zlashtirilgan   bilimlarni   qayta	
ʻ ʻ ʻ
yodga   keltirish,   amaliy   ko nikmalarni   mustahkamlashga   qaratadilar.	
ʻ
O quvchilarning   ijodiy   faoliyatlarini   faollashtirishga   qaratilgan   o quv	
ʻ ʻ
topshiriqlaridan  ham  foydalanishmoqda.   Har   bir  yechiladigan   ijodiy  mazmundagi
misol va masala zamirida o quvchining mustaqil ishlash, ijodiy faoliyati bo ladi.	
ʻ ʻ
28                                             Adabiyotlar ro’yxati.
1.   М.E.Jumayev,   Z.G‘.Tadjiyeva   Boshlang`ich   sinflarda   matematika   o`qtish
metodikasi. Toshkent 2005.
2. М.E.Jumayev Matematika o`qtish metodikasi. Toshkent 2016.
3.   Jumayev     M.E.     Boshlang’ich     sinflarda     matematika     o'qitish     metodikasidan
laboratoriya  mag'ulotlari.  OTM uchun darslik.Toshkent., «Yangi asr avlodi» 2006
yil.
4. Rahima Mavlonova, Nargiz Rahmonqulova "Boshlang'ich ta'limda Pedagogika,
Innovatsiya, Integratsiya" O'quv qo'llanma Toshkent 2013
5.   Jumayev     M   .E.     Boshlang'ich     matematika     nazariyasi     va     metodikasi.   -   Т.:
“Amaprint”, 2005.
6.   Umumiy   o‘rta   talimni   tashkil   etish   to‘g‘risida   //   Talim   taraqqiyoti.   –Toshkent,
1998. – № 1.
7.   Беспалко   В.П.   Педагогика   и   прогрессивные   технолигии.   –Москва:
Педагогика, 1989. – 168 с.
8. Bikboyeva   N.U.,   Yangiboyeva   E.Ya.   Uchinchi   sinf   matematika darsligi.   -
Т .: “O 'qituvchi", 2005.
9. T  adjiyeva     Z  .G‘.   Boshlangich    sinflarda   fakultatif   darslarni     tashkil   etish.  -
Т.:  2005.
10.   Bikbayeva   N   va   boshqalar   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi”  Toshkent “O’qituvchi” 2016-yil.
29                                                    Foydalanilgan saytlar.
1. www.arxiv.uz   
2. http://www.ziyonet    .
3. http:/www.pedagog.uz/
4. www. p edagog.uz   
5. www. edu. uz 
30

kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский