Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 141.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 24 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Xojiakbar Sultonov

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2024

8 Sotish

Boshlang’ich sinfda mustaqil fikrlashni rivojlantirish

Sotib olish
BOSHLANG'ICH SINFDA MUSTAQIL FIKRLASHNI
RIVOJLANTIRISH MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................................................ 3
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA MUSTAQIL FIKRLASHNI 
RIVOJLANTIRISHNING USULLARI VA METODLARI ........................................................... 6
I.1. Boshlang ich sinf o quvchilarini mustaqil fikrlashga o rgatishda modulli ta’lim ʻ ʻ ʻ
texnologiyalaridan foydalanish ........................................................................................................ 6
I.2. Boshlang'ich sinf o'quvchilarini kreativ fikrlashga o'rgatish usullari ...................................... 11
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA O‘QUVCHILAR MUSTAQILLIGINI 
BAHOLASH VA RAG‘BATLANTIRISH ................................................................................... 15
II.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining bilimini baholashda xalqaro baholash tadqiqotlaring 
ahamiyati va afzalliklari ................................................................................................................. 15
II.2. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar bilimini baholashda pirls dasturi ................................... 19
XULOSA ....................................................................................................................................... 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ ................................................................... 26
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi :   O zbekiston   Respublikasida   umumiy   o rta   vaʻ ʻ
maktabdan   tashqari   ta'limni   tizimli   isloh   qilishning   ustuvor   yo nalishlarini	
ʻ
belgilash,   o sib   kelayotgan   yosh   avlodni   ma'naviy-axloqiy   va   intellektual	
ʻ
rivojlantirishni   sifat   jihatidan   yangi   darajaga   ko tarish,   o quv-tarbiya   jarayoniga	
ʻ ʻ
ta'limning   innovatsion   shakllari   va   usullarini   joriy   etish   maqsadida   "O zbekiston	
ʻ
respublikasi   Xalq   ta'limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi	
‟
to g risida   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   qabul   qilindi.	
ʻ ʻ ʻ
Mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   "Yoshlarimizning   mustaqil
fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   ma'naviy   salohiyatga   ega   bo lib,   dunyo	
ʻ
miqyosida o z tengdoshlariga hech qaysi sohada bo sh kelmaydigan insonlar bo lib	
ʻ ʻ ʻ
kamol   topishi,   baxtli   bo lishi   uchun   davlatimiz   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va	
ʻ
imkoniyatlarini   safarbar   etamiz"   1
degan   da'vatlari   ta'limning   sifatli   va   samarali
tashkil   etilishini,   ayniqsa,   boshlang ich   sinflardan   boshlab   o quvchilarni   mustaqil	
ʻ ʻ
fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   ma'naviy   salohiyatga   ega   shaxs   sifatida
tarbiyalash   bugungi   kunning   dolzarb   masalalaridan   biri   hisoblanadi.   Ma'lumki,
Milliy   o quv   dasturi   asosida   2021-2022-   o quv   yilidan   boshlab   umumta lim	
ʻ ʻ ʼ
maktablarida Ona tili va O qish fanlarining birlashuvi natijasida "Ona tili va o qish	
ʻ ʻ
savodxonligi" fani joriy etildi va hamda ushbu fanga "yashashni o rgatadigan fan"	
ʻ
deya   ta'rif   berilmoqda.   Ikki   fanning   birlashuviga   asosiy   sabab   ona   tilini
o qitishdagi yondashuvning o zgarishi bo ldi. Endilikda grammatika va yodlashga	
ʻ ʻ ʻ
asoslangan   ta limdan   tinglab   tushunish,   o qib   tushunish,   fikrni   og zaki   va   yozma	
ʼ ʻ ʻ
bayon   qilishdan   iborat   til   o rgatishning   to rt   ko nikmasini   rivojlantirishga	
ʻ ʻ ʻ
qaratilgan   ta lim   shakliga   o tildi.   Boshlang ich   maktabning   muhim   vazifalaridan	
ʼ ʻ ʻ
biri   kichik   yoshdagi   o quvchilarning   og zaki   va   yozma   nutqini   o stirishdir.	
ʻ ʻ ʻ
Shubhasiz,   hamma   fanlar   o quvchilarning   lug at   boyligini   o stirishga,   imlodan	
ʻ ʻ ʻ
savodxonligini   oshirish   va   nutq   malakalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.
Ma'lumki,   o qish   darsliklaridagi   matnlar   turli   manbalardan   olinganligi   aniq.   Ona	
ʻ
tili   darsini   o qish   bilan   bog lansa,   o quvchilarning   o qish   darsida   o qiganlari
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
1
 Мирзиёев Ш.М. Янги Ўзбекистон стратегияси. – Тошкент: O‘zbekiston, 2021. – 464 б.
3 asosida  olgan haqiqiy bilimlaridan foydalanishga imkon yaratiladi. Buning uchun
o quvchilarga   mamlakatimizda,   maktabda,   oilada   sodir   bo lgan   qiziq   voqea-ʻ ʻ
hodisalar   haqida,   tabiatdagi   o zgarishlar   haqida   o qiganlaridan   foydalanib   gap	
ʻ ʻ
tuzish,   ayrim   parchalarni   kitobdan   ko chirib   yozish,   grammatik   tahlil   kabi	
ʻ
topshiriqlarni   bajartirish   maqsadga   muvofiqdir.   Ona   tilidan   ko zlangan   maqsadga	
ʻ
erishish   uchun:   birinchidan,ona   tili   darsida   o qishdan   beriladigan   topshiriq	
ʻ
oldindan   tayyorgarlik   ko rib,   puxta   o ylab,   so ng   berilishi;   ikkinchidan,   ona   tili	
ʻ ʻ ʻ
darsida   o tilgan   mavzuni   mustahkamlashga   imkon   berishi   hisobga   olinishi;	
ʻ
uchinchidan, topshiriq (misol qaysi asardan olingan bo lsa) berilgan asar g oyasini	
ʻ ʻ
yana   ham   mustahkamlashga   yorlashishini   hisobga   olish   kerak.   Ma'lumki,
grammatik   bilim   tilni   ongli   egallashni   va   savodli   yozish   malakasini
shakllantirishning   asosi   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   o quvchilarning	
ʻ
grammatikadan olgan bilimlari to g ri yozuv malakalarini shakllantirish bilan birga	
ʻ ʻ
olib   boriladi.   To g ri   yozuv   malakasini   rivojlantirishda   imloviy   mashq   turlari:	
ʻ ʻ
grammatik   imloviy   tahlil,   matnni   ko chirib   yozish,   ta'limiy   diktant   va   bayondan	
ʻ
mashq   sifatida   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.   Imloviy   mashqlarni   amalga
oshirishda   ona   tili   darsligi   sahifalarida   berilgan   mashqlardan   foydalanish   bilan
birga   boshqa   materiallardan   foydalanish   yaxshi   natija   beradi.   Chunki   o quvchilar	
ʻ
yangi materialga qiziqish bilan kirishadilar, o ylashga, fikrlashga harakat qiladilar.	
ʻ
Kurs   ishningi   predmeti .   Boshlang'ich   sinflarda   innovatsion
texnologiyalaridan foydalanish metodikasi 
Kurs   ishining   metodlari.   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik,   metodik
adabiyotlarni o rganib tahlil qilish, suhbat, kuzatish, anketa- so rovnomalar, ilg or	
ʻ ʻ ʻ
o qituvchilarning ish tajribalarini o rganish, pedagogik tajriba, taqqoslash.	
ʻ ʻ
Kurs   ishining   metodologik   asoslari.   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Konstitutsiyasi, "Talim tog risida" gi Qonun, " Milliy o quv dasturi" Boshlang ich	
ʻ ʻ ʻ
ta'lim   konsepsiyasi,   metodist   psixolog,   didakt   olimlarning   muammo   yuzasidan
qayd   etgan   qarashlari,   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ta'lim   tarbiyaga
ʻ
oid fikrlari. 
4 Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs   ishi   kirish   qismi,   ikkita   bob,   to rtaʻ
paragraf va qilingan xulosalardan iborat. Ishga qo yilgan maqsadga erishishi uchun	
ʻ
to plangan adabiyotlar manbalarning nomlari va elektron manzillari keltirildi. 	
ʻ
5 I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA MUSTAQIL FIKRLASHNI
RIVOJLANTIRISHNING USULLARI VA METODLARI
I.1. Boshlang ich sinf o quvchilarini mustaqil fikrlashga o rgatishda modulliʻ ʻ ʻ
ta’lim texnologiyalaridan foydalanish
O zbekiston   o zining   mustaqilligiga   erishgach,   o sib   kelayotgan   yosh	
ʻ ʻ ʻ
avlodni   barkamol   tarbiyalash   masalasi   davlat   miqyosidagi   ustuvor   masala   etib
belgilandi, bu yo nalishda respublika Prezidentining ko plab qarorlari, Farmonlari	
ʻ ʻ
qabul qilinib muhim islohotlar amalga oshirildi va yanada mukammal holda davom
ettirilmoqda.   Bolaning   ongi   va   tafakkuri   endi   shakllanib   kelayotgan   boshlang‘ich
sinflarda   o‘qituuvchining   mahorati,   uning   zamonaviy   texnologiyalarni   ta’lim
jarayoniga   mohirona   tadbiq   eta   olishi,   ta’limning   yangi-yangi   yo‘l   va   usullarini
izlashi,   ilg‘or   pedagogik   tajribalardan   ijodiy   foydalana   olishi   juda   muhimdir.
Shuning uchun ham boshlang‘ich sinf o‘qvchilarini mustaqil fikrlashga o‘rgatishda
modulli   ta’lim   texnologiyasidan   foydalanish,   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni   amaliyotga   joriy   etishga   tayyorlash   bugungi   boshlang‘ich   ta’lim
oldiga   qo‘yilgan   muhim   talablardan   biridir.   Chunki   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar, birinchidan, o‘quvchilarni bilim, ko‘nikma va malakalarni oson va
qiziqib   o‘rganishlari   uchun   imkoniyat   yaratsa,   ikkinchidan,   o‘qituvchining   ham
professional o‘sishiga, ham ma’naviy rivojlanishiga yordam beradi. 2
O‘quvchini   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish   qachondan   boshlanadi?   degan
savol  tug'ilishi   tabiiy.  Buning  uchun  insonnning  fikrlash  jarayonining  shakllanish
bosqichlarini   bilish   lozim.   Insonnning   fikrlash   jarayoni   hayotni,   insonlarni,   ular
orasidagi   munosabatlarni,   tabiatni   sezgilar   yordamida   kuzatish   jarayonida
shakllana   boradi.   Bola   dunyoga   kelgandan   boshlab   hayotni,   kattalar   faoliyatini,
tabiatdagi voqea va hodisalarni ko‘rib, kuzatib, ularni o‘ziga o‘zlashtira boshlaydi
va   natijada   unda   tasavvurlar   paydo   bo‘ladi,   nutq   shakllanadi.   Shuning   bilan
birgalikda   bola   sezgilari   yordamida   to‘plagan   ma'lumotlari   asosida   ko‘plab
tasavvur   boyliklariga   ega   bo‘ladi   va   uni   tushunishga,   anglashga   intiladi.   Shuning
2
  Saidova   G.E.   The   situation   of   free   choice   in   mathematics   lessons   in   primary   school   //   Bulletin   of   science   and
education. – 2019. – No. 7-3 (61).
6 uchun  ularda  ko‘plab  savollar   paydo  bo‘ladi.  Masalan,   osmonda  nima  bor?  Nega
kecha   va   kunduz   bo‘ladi?   Qushlar   nega   uchadi?   Nega   men   kichkinaman?   Nega
ranglar  xilma-xil? Nega yomg'ir, qor  yog'adi? Ular qaerdan paydo bo‘ladi?Bulut-
chi? va hokazo. 
Bir   onaning   uch   yarim   yashar   bolasi   haqida   so‘zlab   berganlari:”Bir   kun
bolam menga shunday savol berdi: 
Ona nega bizning burnimiz har xil? Meniki yassi, sizniki tik, opamniki yana
boshqacha? Nima deyishni bilmasdan, 
Shunday yasashganda bolam, dedim. 
Kim yasagan, do‘xtirlarmi? Ular kesib-kesib yopishtirishadimi? 
Yo‘q, bolam, xudo yasagan. 
Xudo qanday yasaydi? Xullas, bolam meni savol-javobda yengdi. Nima deb
tushuntirishni bilmadim. 
Bolamni   chalg'itishga  harakat   qildim.  Bolam   esa  savol  berishini   to‘xtatmas
edi.   Darhaqiqat,   maktabgacha   tarbiya   yoshida   bolalar   ota-onalariga   tinimsiz
savollar   yog'diradilar.   Ana   shunday   paytda   bolaning   savollariga   chidam   bilan
javob   berish   uning   fikrlashiga,   voqea,   hodisalarni   anglashiga   yordam   beradi,
nutqining o‘sishiga sabab bo‘ladi. Ko‘pincha ba'zi ota-onalar bu savollarga befarq
qaraydilar yoki javob berishni lozim topmaydilar. Uni urishib tashlaydilar. Bu esa
bolaning   fikrlash   jarayonini   susaytiradi,   uni   befarqlikka   yo‘llaydi.   Hamma   narsa
mening   uchun   emas,   mening   bilishim   shart   emas   deb   o‘ylaydi,   hamma   voqea   va
hodisalarga   befarq   bo‘lib   qoladi.   Bolaning   nutqi   maktab   ta'limiga   tayyorgarlik
bosqichida   kattalar   bilan   muloqatga   kirishib   kishilarning   fikrini   uqib   olish   va
to‘g'ri   idrok   qilish   darajasida   shakllana   boradi.   U   eshitgan   va   ko‘rganlari
to‘g'risidagi   ma'lumotlarni   tushuna   oladi.   O‘zidagi   axborotlarni   muayyan   tartibda
bayon   qila   biladi,   aqliy   faoliyat   operasiyalaridan   o‘rinli   foydalanadi. 3
  (Ularni
taqqoslaydi,   oydinlashtiradi,   guruhlarga   ajratadi,   haqli   xulosa   chiqarishga   harakat
qiladi). Shunday qilib unda fikrlash bosqichi paydo bo‘ladi. Maktabgacha yoshdagi
3
  Saidova   G.E,   Roziyeva   Z.S.   Methods   for   improving   the   system   of   assessing   pupils   'knowledge   based   on   the
qualitological approach. Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal https: // www.saarj.com.
2020.  321–326.
7 bolaning   fikrlash   darajasi   maktabdagi   ta'lim-tarbiya   jarayonida   takomillashadi.
O‘quvchining   fikrlash   darajasining   takomillashuvida   o‘qituvchining   roli
beqiyosdir.   O‘qituvchi   o‘quvchilarni   ta'lim   jarayonining   faol   subektiga
aylantirmog'i   lozim.   O‘quvchilarni   o‘rganayotgan   materiallari   ustida   fikr
yuritishga,   o‘zining   fikrini   erkin   bayon   etishga   o‘rgatish   ayniqsa   muhim.   Bunda
ta'lim   jarayonida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   katta   samara   beradi.
Pedagogik texnologiyalar asosida tashkil qilingan darsda o‘quvchi faol qatnashadi,
o‘qituvchi   va   o‘rtoqlari   bilan   erkin   muloqotga   kirishadi. 4
  Ayniqsa   shaxsga
yo‘naltirilgan texnologiya o‘quvchilarni ta'lim jarayonining sub'ektiga aylantiradi.
O‘quvchilarni   o‘quv   materiali   ustida   erkin   fikr   yuritishga   imkoniyat   yaratadi.   Bu
sohada   modulli   ta'lim   texnologiyasining   o‘rni   beqiyosdir.   Shuningdek,   ta'lim
jarayonida   didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   ham   katta   samara   beradi.   Didaktik
o‘yinlar   bolada   o‘qish   motivini   rivojlanishiga   yordam   beradi.   O‘yinsiz   tom
ma'nodagi   aqliy   rivojlanish   bo‘lishi   mumkin   emas.   O‘yin   o‘quvchilarda   bilimga
ishtiyoq   va   qiziqishni   uyg'otadigan   uchqundir.   O‘yin   vositasida   o‘quvchilarning
bilim   o‘zlashtirish   jarayoni   qulaylashadi,   turli   xil   predmetlar   bilan   munosabatda
bo‘lishga o‘rganadi, shuningdek, ularda muomala madaniyati shakllanadi. Muhimi,
didaktik o‘yinlar jarayonida bolada o‘z kuchiga ishonch shakllanadi, erkin harakat
qilishga,   o‘z   fikrlarini   erkin   bayon   qilishga   o‘rganadi,   mustaqil   fikrlar   bildira
boshlaydi. Masalan, “Suratdagi xatoni top” o‘yinida bola suratni mustaqil kuzatadi.
Qish manzarasi tasvirlangan suratda daraxtning gullayotgani ham chizilgan bo‘lsa,
buni   bola   mustaqil   topadi.   Shu   joyda   uning   tafakkuri   ham   ishga   tushadi.   Ya'ni
o‘rganganlari   asosida   har   bir   faslning   o‘ziga   xosliklarini   esga   oladi   va   qishda
daraxt   gullamasligini   asoslaydi. 5
  Xuddi   shuningdek,   “Bo‘lishi   mumkin   emas”,
“Matndagi   xatoni   top”   o‘yinlari,   rebus,   boshqotirma   kabilar   o‘quvchilarning
fikrlash   jarayonini   faollashtiradi   va   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatadi.   Shuningdek,
darslikdagi   rasm   ustida   ishlashga   doir   mashqlar   ham   o‘quvchilarning   mustaqil
4
  Saidova   M.J.   Methods   and   Importance   of   Using   Innovative   Technologies   in   Learning   Concenter   “Decimal”   at
Teaching Process of Math in Primary Schools // www.auris-verlag. de. – 2017.
5
  Saidova   Mohinur   Jonpulatovna,   Ibrahimova   Mohichehra   Furkat   Qizi.   An   integrated   approach   to   the   use   of
pedagogical technologies in primary school mathematics // Middle European Scientific Bulletin.  Volume 8, January
2021, 174.
8 fikrlashga o‘rgatadi. Bola rasmga o‘z munosabatini bildiradi, savol-javoblarda faol
ishtirok   etadi,   rasm   asosida   hikoya   yozish   topshirig'i   berilsa,   u   o‘z   tasavvurlari
asosida   hikoya   yozadi.   Boshlang'ich   sinf   o‘qish   darslarida   bolani   mustaqil
fikrlashga   o‘rgatish   imkoniyatlari   keng   va   undan   oqilona   foydalanish   yaxshi
samara   beradi.   O‘quvchini   matn   ustida   ishlashga   yo‘llash   mustaqil   fikrlashga
o‘rgatishning   eng   samarali   usullaridan   biridir.   Boshlang'ich   sinflar   uchun
tayyorlanadigan   darsliklar   ham   matn   oxirida   beriladigan   mashqlar,   savol   va
topshiriqlar   asosida   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   yo‘llashi   lozim.   Masalan,
“”She'rni kim aytayapti?”, “She'rga siz qanday qo‘shimcha qila olasiz?”, “Hikoya
(yoki  ertak)   qahramoni  bilan  do‘stlashishni  xohlaysizmi?”,  “Hikoya   qahramoniga
qanday   maslahat   berasiz?”   ,   “Ertak   voqealari   ichida   bo‘lishni   xohlaysizmi?”,
“Unda   kim   bo‘lib   qatnashishni   xohlaysiz?”   kabi   savollar,   “Matnni   qismlarga
bo‘ling va har bir qismga sarlavha qo‘ying”, “O‘qituvchi yordamida matn rejasini
tuzing”,   “Reja   asosida   matnni   qayta   hikoya   qiling”,   “Matndagi   qahramonlarni
almashtirib   qayta   hikoya   qiling”   va   boshqa   shu   kabi   topshiriqlarni   berish
o‘quvchilarning tafakkurini rivojlantirishga va mustaqil fikrlashini rivojlantirishga
xizmat qiladi. 6
Modulli   ta’lim   texnologiyasini   qo‘llash   asosida   faoliyat   ko‘rsatayotgan
o‘qituvchilar   kontingentining   yangicha   va   samarali   ishlash   sirlarini   o‘rganib
chiqish. Pedagoglarning modulli ta’lim texnologiyasini qo‘llash faolligini oshirish
va   aksincha,   unga   to‘sqinlik   qilayotgan   sabablarni   aniqlash,   modulli   ta’lim
texnologiyasini   qo‘llash   asosida   ishlashning   yanada   samaraliroq   yo‘llarini   izlash.
Mazkur   masalalar   bo‘yicha   to‘plangan   axborotlar   maktab   o‘qituvchisi   pedagogik
faoliyatini  modulli  ta’lim  texnologiyasini  qo‘llash  elementlari  bilan boyitishda  va
uning   samarali   bo‘lishiga   yordam   beradigan   bir   qator   chora-tadbirlarni   belgilab
olishga   yordam   beradi.   Tajribali   o‘qituvchilarning   modulli   ta’lim   texnologiyasini
qo‘llash asosida ishlash sirlarining o‘ziga xosligi, tuzilishidagi farqlari va xarakter
xususiyatlarini   chuqur   o‘rganish.   Buni   bilish   o‘qituvchining   modulli   ta’lim
texnologiyasini qo‘llash faoliyatining motivli asosini  “tasvirlab” berishga, uni o‘z
6
 Hayitov H.A. Literary influence and artistic image //  Экономика   и   социум . – 2019. – №. 8. –  С . 11–14.
9 etaloni   sifatida   qabul   qilishga,   o‘qituvchi   kasbiga   qiziqishning   o‘quv   yurtidagi
rivojlanish   jarayonini   bilish,   yosh   kadrlar   tayyorlashdagi   kamchiliklarni   ko‘rish,
ularning amaliyotini to‘g‘ri yo‘lga yo‘naltirishga yordam beradi. 7
7
  Saidova   M.   Educate   students   by   solving   textual   problems   //European   Journal   of   Research   and   Reflection   in
Educational Sciences Vol. – 2019. –  Т . 7. – №.  12.
10 I.2. Boshlang'ich sinf o'quvchilarini kreativ fikrlashga o'rgatish usullari
Ta’limning  asosiy   vazifalari  shaxsni  ilmiy  bilimlar,  ko nikma  va  malakalarʻ
bilan qurollantirishdan iborat. Ta’lim inson faoliyatining bir turi sifatida bir necha
ma’noni   bildiradi.   Ya’ni   ta’lim   oluvchilarda   bilim,   ko nikma   va   malakalar   hosil	
ʻ
qilish   ularda   dunyoqarash,   fikr   va   e’tiqodlarni   shakllantirish   hamda   ularning
qobiliyatlarini   o stirishdir.   Ta’lim   orqali   yosh   avlodga   insoniyat   tajribasi   orqali	
ʻ
to plangan   bilimlar   beriladi,   zaruriy   ko nikma   va   malakalar   hamda   e’tiqodlar	
ʻ ʻ
shakllanadi.   Ta’lim   o qituvchi   va   o quvchilarning   birgalikdagi   faoliyati   bo lib,   u	
ʻ ʻ ʻ
ikki tomonlama xarakterga ega, ya’ni unda ikki tomon o qituvchi va o quvchi faol	
ʻ ʻ
ishtirok   etadi.   O qituvchi   aniq   maqsadni   ko zlab   reja   va   dastur   asosida   bilim,	
ʻ ʻ
malaka   va   ko nikmalarni   singdiradi,   o quvchi   esa   uni   faol   o zlashtirib   oladi.	
ʻ ʻ ʻ
Bildirish,   bilish   murakkab,   qiyin,   ziddiyatli   jarayondir.   Bu   jarayonda   inson
psixikasiga  tegishli  sezgi,  idrok tasavvur  va tafakkur  kabi  jarayonlar  faol  ishtirok
etadi   va   muhim   rol   o ynaydi.   Ta’lim   berish   yoshlarga   bilim   berish.   Ularda	
ʻ
ko nikma   va   malakalarni   hosil   qilish,   ya’ni   haqiqatni   ocha   olishga   qodir   bo lgan	
ʻ ʻ
jiddiy   mantiqiy   tafakkurni   tarbiyalashdir.   Bugungi   jadal   rivojlanayotgan
zamonaviy globallashuv va axborotlashuv davrida ta’limni yanada rivojlantirish va
takomillashtirishni   dars   jarayonida   innovatsiyalarning   turli   shakllaridan   tatbiq
etmasdan turib amaiga oshirish mumkin emas. Innovatsion ta’lim ta’limda birinchi
navbatda, ijodiy qobilyatlar, o z-o zini rivojlantirish va kreativ fikrlash ehg muhim	
ʻ ʻ
motivatsiyalardan   hisoblanadi. 8
  Boshlang ich   sinf   o quvchilarining   ijodiy	
ʻ ʻ
imkoniyatlarini   aniqlashda,   ularning   kreativ   fikrlash   motivatsiyalarini
rivojlantirishda   ta’lim-tarbiya   jarayonida   innovatsion   texnologiyalardan   to g ri   va	
ʻ ʻ
o rinli   foydalanish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Kreativlik—lotincha   so z   bo lib,	
ʻ ʻ ʻ
“ijod” yoki “yo q narsadan yaratish” kabi ma’nolarni anglatadi. Kreativlik –shaxs	
ʻ
tomonidan   amalga   oshiriladigan   amaliy   harakat   bo lib,   u   o zida   muayyan	
ʻ ʻ
yangilikni,   yangi   g oyalarni   aks   ettirishi   kerak.   Kreativlik   tushunchasi   o zida	
ʻ ʻ
xilma-xillik,   qiziquvchanlikni,   tafakkur   va   noan’anaviylikni   aks   ettiradi.   Bugungi
8
 O.R. Avezov. Ekstrennaya psixologicheskaya pomosh v ekstremalnix situatsiyax.  Vestnik integrativnoy psixologii
4 (No. 21), 34-37.
11 kun   boshlang ich   sinf   o qituvchisida   ijodkorlik   va   kreativlik   bo lishi   muhimʻ ʻ ʻ
ahamiyatga ega bo lib, bu jixati uning ta’lim-tarbiya jarayonida o quvchilarda ham	
ʻ ʻ
ushbu   sifatlarni   shakllantirish   va   rivojlantirishda   muhim   omil   hisoblanadi.
Boshlang ich   sinf   o quvchilarining   kreativlik   fikrlash   qobilyati   va   ijodkorlik	
ʻ ʻ
xususiyati   uning   ta’lim   jarayonidagi   muloqotida,tafakkurida,   his-tuyg ularida   va	
ʻ
muayyan   faoliyat   turlarida   namoyon   bo ladi.   Kreativlik   iqtidorning   muhim   omili	
ʻ
sifatida   ham   aks   etadi.   Patti   Drapeau   nuqtai   nazariga   ko ra   kreativ   fikrlash,   eng	
ʻ
avvalo   muayyan   masala   yuzasidan   har   tomonlama   fikrlashdir.   Darhaqiqat,   har
tomonlama   fikrlash   o quvchilardan   berilgan   turli   topshiriq,   masala   va   vazifalarni	
ʻ
bajarishda   ko plab   g oyalarga   tayanishni   talab   etadi.   Ya’ni   topshiriqni   bajarish,	
ʻ ʻ
masalani   yechishda   o quvchi   yechimning   bir   necha   variantlarini   izlaydi,   so ngra	
ʻ ʻ
ular  orasidan  eng maqbul  birgina  to g ri  yechimga to xtaladi. Oqituvchining ham	
ʻ ʻ ʻ
dars   jarayoniga   kreativ   yondashuvi   o quvchilarning   darsda   berilgan   bilim,	
ʻ
ko nikma   va   malakalarni   o zlashtirishlari,   qo llay   olishlari   uchun   muhim   omil	
ʻ ʻ ʻ
sanaladi. O qituvchining kreativligi darsda ikki holatni kafolatlaydi: 	
ʻ
-   Past   o zlashtiruvchi   o quvchilarni,   darsda   “bir   xillik”   dan   zerikkan	
ʻ ʻ
o quvchilar e’tiborini dars jarayoniga jab etish va qiziqtirish 	
ʻ
-   O quvchilarda   kreativ   fikrlash   va   ijodiy   faoliyatni   aniqlash   va	
ʻ
rivojlantirish,   rag batlantirish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Boshlang‘ich   sinflarda	
ʻ
interfaol   metodlar   va   ta'limiy   o‘yinlardan,   zamonaviy   axborotkommunikatsiya
texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga, ijodiy izlanish va
mantiqiy   fikrlash   doiralarini   kengaytirish   bilan   birga   ularni   darslarda
o‘rganganlarini   hayot   bilan   bog‘lashga,   qiziqishlarini   oshirishga   yordam   beradi.
O‘qituvchilarning   bunday   zamonaviy   talablar   asosida   yaratilgan   sharoitlardan
samarali   foydalanib,   darslarni   ilg‘or   pedagogik   hamda   axborot   kommunikatsiya
texnologiyalari   asosida   tashkil   etilishi   ta'lim-tarbiya   jarayonini   sifatini
kafolatlaydi. 9
  O qish   darslarni   tashkil   e’tishda   va   o quvchilarning   darsda   faolligi,	
ʻ ʻ
qiziqishlarini oshirishda quyidagilarni hisobga olishni tavsiya qilaman: 
9
 O.R. Avezov. Ekstrennaya psixologicheskaya pomosh v ekstremalnix situatsiyax.  Vestnik integrativnoy psixologii
4 (No. 21), 34-37.
12 -Yangi   g oyalar   qabul   qiling,   bir   xillikdan   qoching,   bu   darsniʻ
boshlashingizdan tortib, o tilgan mavzuni mustahkamlashda, yangi mavzuni bayon	
ʻ
qilishingizda   o z   aksini   topsin.   O quvchi   uchun   yangilik   bo lsin.   Bu   o quvchida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
a’lo   kayfiyatni   va   darsga   bo lgan   qiziqishini   oshiradi.Sinf   xonasi   o quvchiga	
ʻ ʻ
yoqadigan   bo lishi   kerak.   Sinf   xonasining   o quvchiga   yoqadigan   qilib   bezatilishi	
ʻ ʻ
uning o zini erkin va qulay his qilishiga yordam beradi. 	
ʻ
- Darsni audio va videolardan foydalanib o tish kerak. 	
ʻ
-   Darsni   hayotga  bog lab   o tish   kerak.  Oquvchi   faqat   sinfda   o tirishi   kerak	
ʻ ʻ ʻ
emas,   vaqti   bilan   tashqariga   olib   chiqib   dars   o tish   ham   yaxshi   samara   beradi.	
ʻ
O quvchi o zi hayotida ana shu o rganganlarini qo llaydi. 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
- Darslarda sahna ko rinishlardan foydalanish kerak. O quvchi keng doirada	
ʻ ʻ
o zini tutishni o rganadi. 	
ʻ ʻ
- Mavzuni o rgatishda rasmlardan foydalaning. Masalan, bitta hikoya uchun	
ʻ
5 ta rasm. O quvchi hikoyaning mazmuniga qarab rasmlarni o rniga qo yadi. 	
ʻ ʻ ʻ
-   Darslarda   topishmoq   o yinlardan   foydalaning.   O rganish   jarayoni	
ʻ ʻ
xursandchilik bilan o tadi. O quvchini qiyinchiliklarni yengishga tayyorlaydi. 	
ʻ ʻ
- Ijodkorligini oshirish uchun o quvchi mavzuga mos ko rgazmalarni ko rib	
ʻ ʻ ʻ
tursin,   mavzudagi   voqea-hodisani   tasavvur   qila   olsin.   Bu   o quvchining   mavzuga	
ʻ
bo lgan qiziqishini oshiradi. 	
ʻ
-   O quvchining   diqqatini   jalb   qilishda   ko rgazmalardan   keng   foydalanish	
ʻ ʻ
kerak.   Masalan,   prezidentasiya   qilib   ko rsatish.   Darsda   o quvchida   oxirgi	
ʻ ʻ
taassurotni qoldirish bu juda muhim. 
-   Darsni   ertak   sifatida   olib   borish,   qiziqarli   hikoyaga   bog lab   o tish,	
ʻ ʻ
o quvchining yoqtirgan filmiga bog lab o tish ham o quvchining darsga qiziqishini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
oshiradi.
-   Darsda   o quvchilarni   turli   xil   g oyalarga   undang.   O quvchi   fikrini   erkin	
ʻ ʻ ʻ
aytsin. Bunda guruhlar bilan ishlash metodidan foydalanish yaxshi natija beradi. 
-   Toqatli   bo lish   kerak.   Bu   o quvchiga   darrov   baho   berib   qo yishdan	
ʻ ʻ ʻ
saqlaydi. Yana kechirimlilik, mehribonlik, mas’uliyat va o quvchini eshita olish bu	
ʻ
o quvchini   fanni   sevishi   va   yaxshi   o zlashtirishiga   yordam   beruvchi   omil	
ʻ ʻ
13 hisoblanadi. 10
  Xulosa   qilib   aytganda,   har   bir   kreator   va   ijodkor   boshlang ich   sinfʻ
o qituvchisi   o z   o quvchilarining   kreativ   fikrlash   qobilyatlarini   o z   vaqtida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aniqlashi va doimo rivojlantirib borishi shart va zarur. Hozirgi kundagi muhtaram
Prezidentimiz   tomonidan   ilgari   surilgan   beshta   muhim   tashabbusning   asosiy
maqsadi ham o quvchi va yoshlarning o ziga xos kreativ qobilyatlarini aniqlash va	
ʻ ʻ
rivojlantirishga   va   ularning   bo sh   vaqtini   mazmunli,   samarali   tashkil   etishga	
ʻ
qaratilgan.   Ozod   va   obod   Vatanimizning   ertangi   kelajagi   bugungi   o quvchi	
ʻ
yoshlarning qo lida ekan,  buni  biz o qituvchi  pedagoglar  doimo yodda tutishimiz	
ʻ ʻ
va o z kasbimizga sidqidildan yondashishimiz kerak.	
ʻ
10
  Adizova   Nigora,   Adizova   Nodira.   Alisher   Navoiyning   tibbiy   qarashlari.   Conferences.   Amonov   U.S.,   Saparova
S.R. The mother tongue textbook of the primary school in elbek’s interpretation // ACADEMICIA: An International
Multidisciplinary Research Journal. – 2021. –  Т . 11. – №. 6. –  С . 403–407.
14 II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA O‘QUVCHILAR
MUSTAQILLIGINI BAHOLASH VA RAG‘BATLANTIRISH
II.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining bilimini baholashda xalqaro baholash
tadqiqotlaring ahamiyati va afzalliklari
Bugungi zamonaviy va tezkor taraqqiyot sari initilayotgan har bir jamiyatda
har   bir   insonning   kasbiy   faoliyati   va   hayoti   davomida   texnogen   komponentning
rivoj   topishi   kuzatilmoqda.   Shu   boisdan   ham   nafaqat   kelajak   yillardagi   yetuk
mutaxassislarni, balki hozirgi vaqtdagi umumiy o‘rta ta’limda tahsil olayotgan har
bir   maktab   o‘quvchisini   bir   necha   fanlar   bo‘yicha   o‘tkir   savodxon   etib
tayyorlashning   ahamiyati   yuksalib   bormoqda.   Ayni   shundan   kelib   chiqib,
respublikaning   Xalq   ta’limi   tizimida   o‘qitishning   maqsadlarini   kuchaytirish
choratadbirlari   amalga   oshirilyapti.   Mamlakat   bo‘ylab   amalga   oshirilayotgan
islohotlar   natijasida   ulkan   iqtisodiy   o‘sish   ko‘rsatkichlariga   erishilayotganligi
barcha sohalarda malakali kadrlar va yetuk mutaxassilarga bo‘lgan talabni yanada
oshirmoqda.   Bu   o‘z-o‘zidan   maktab   o‘quvchilarining   darslarga   qiziqish
xususiyatini   oshirish   va   o‘qituvchilarning   har   tomonlama   ta’lim-   tarbiyaga
e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. 11
Yuqoridagi  talablarning ta’lim tizimi  uchun juda muhim  ekanligi, aksariyat
xorijiy   davlatlardagi   kabi   ta’lim   va   fan   sohalari   rivojlanishini   baholash   va
monitoring   qilish   orqali   ta’lim   sifatini   oshirishga   qaratilgan   ilg‘or   tajribalarni
sohaga   jalb   qilish   kerakligini   anglatadi.   Ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirish
yo‘lida   xorijiy   ilg‘or   tajribalarni   o‘rganish,   xalqaro   standartlar   talablarining   joriy
etilishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Mamlakat   o‘quvchilari   xalqaro   baholash
dasturlarida   ishtirok   etishi   ham   respublikada   mavjud   ta’lim   sifatini   oshirishga
qaratilgan   muhim   jarayon   hisoblanadi.   Kelajak   egalarining   zamonaviy   bilim,
intellektual salohiyat, ilmu ma rifat, erkin fikr, ilg‘or texnologiyalarni tadbiq etish,ʼ
jahonda   e tirof   etilgan   uslub   va   an analarni   qo‘llash   malakasiga   ega   bo‘lishi	
ʼ ʼ
muhim ahamiyatga ega. Ta lim tizimidagi islohotlar ana shu maqsadga qaratilgan	
ʼ
11
  Adizova   Nigora,   Adizova   Nodira.   Alisher   Navoiyning   tibbiy   qarashlari.   Conferences.   Amonov   U.S.,   Saparova
S.R. The mother tongue textbook of the primary school in elbek’s interpretation // ACADEMICIA: An International
Multidisciplinary Research Journal. – 2021. –  Т . 11. – №. 6. –  С . 403–407.
15 bo‘lib,   xalqaro   mezonlar   asosida   dunyoning   yuksak   taraqqiy   etgan   davlatlarida
qo‘llanayotgan   va   katta   samara   berayotgan   ta lim   texnologiyalari,   baholashningʼ
xalqaro   talablariga   muvofiq   bo‘lishiga   qaratilmoqda.   Dunyoning   yuksak   taraqqiy
etgan   davlatlarida   ta lim   sohasida   baholashning   PIRLS,   TIMSS,   PISA,   TALIS	
ʼ
kabi   xalqaro   baholash   dasturlari   amaliyotga   muvaffaqiyatli   tadbiq   etilmoqda.
Taraqqiyot odimlari bilan jahonga yuz tutayotgan O‘zbekiston Respublikasida ham
ta lim sohasida baholashning xalqaro mezonlari qo‘llanilmoqda. Ma lumki, ta lim	
ʼ ʼ ʼ
sifatini   xalqaro   standartlar   asosida   baholash   orqali   dunyo   mamlakatlari   bilan
qiyosiy tahlillar olib borish maqsadida Vazirlar Mahkamasi tomonidan 2018-yil 8-
dekabrda   «Xalq   ta limi   tizimida   ta lim   sifatini   baholash   sohasidagi   xalqaro	
ʼ ʼ
tadqiqotlarni   tashkil   etish   chora-tadbirlari   to g risida»gi   qaror   qabul   qilingan.	
ʻ ʻ
Qarorda   ta lim   sifatini   nazorat   qilish   davlat   inspektsiyasi   huzurida   ta lim   sifatini	
ʼ ʼ
baholash   bo‘yicha   xalqaro   tadqiqotlarni   amalga   oshirish   milliy   markazi   tashkil
etilib,   ta lim   sifatini   belgilash   bo‘yicha   qator   xalqaro   tadqiqotlarda   ishtirok   etishi	
ʼ
belgilangan. 12
  Qolaversa,   O‘zbekiston   Pespublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   «O‘zbekiston   Respublikasi   xalq   ta limi   tizimini   2030-yilgacha	
ʼ
rivojlantirish   kontsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida»gi   farmonida   inson   kapitalini
shakllantirishning asosiy bo‘g‘ini bo‘lgan tizimda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan
vazifalar   va   ularni   hayotga   tadbiq   etish   yo‘llari   atroflicha   belgilab   berildi.
Jumladan,   unda   mamlakatning   2030-yilga   borib   PISA   (The   Programme   for
International Student Assessment) — o‘quvchilarning ta lim sohasidagi yutuqlarini	
ʼ
baholash   bo‘yicha   xalqaro   dastur   reytingida   jahonning   30   ta   ilg‘or   mamlakati
qatoriga   kirishiga   erishish   vazifasi   qo‘yilgan.   Xalq   ta limida   sodir   bo‘layotgan
ʼ
mazkur   o‘zgarishlar   bevosita   Oliy   ta lim   muassasalari   bilan   ham   bog‘liq   bo‘lib,	
ʼ
maktab   va   Oliy   ta lim   muassasalari   hamkorlik   aloqalari   yuksalishiga   sabab	
ʼ
bo‘lmoqda. 13
Hozirgi   kunda   dunyoning   ko‘pgina   davlatlari   ta’lim   tizimida   o‘z   o‘rnini
mustahkam   egallab   kelayotgan   xalqaro   datsurlarda   ishtirok   etish   yosh   avlodning
12
  A.N.   Bakhtiyorovna,   E.   Dilsora.   Visual   Aids,   Which   Are   Used   in   The   Educational   Process   In   The   Use   Of
Didactic Games. The American Journal of Social Science and Education Innovations 3 (31), 540-545
13
  A.N. Bakhtiyorovna, A.N. Bakhtiyorovna. The role of the fun genre in children’s spiritual development.   Middle
European Scientific Bulletin 4, 38–40.
16 intellektual-ma’naviy   darajasini   aniqlash,   shu   orqali   natija   va   samaradorlikning
yangi yo‘nalishlarini belgilab olishga imkoniyat yaratsa, milliy baholash tizimining
yanada   takomillashtirish   xalqaro   baholash   dasturlarida   muvaffaqiyatli   ishtirok
etish   etishini   ta’minlash   bilan   birga,   ularning   kreativligini   va   komponentligini   va
o‘z   navbatida   ta’lim   sifatini   yanada   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Ayni   shundan
kelib chiqib aytish mumkinki, ushbu xalqaro baholash dasturlari boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarini   o‘ylantirishga,   fikrlay   olish   doirasini   kengaytirishga,   ya’ni
intellektual-ma’naviy salohiyatini rivoj toptirishga yo‘naltirilar ekan, boshlang‘ich
sinflarda   bu   dasturni   kengroq   ko‘lamda   tadbiq   etish   muhim   ahamiyatga   egaligini
ko‘rsatadi.   Buni   namuna   tariqasida   xalqaro   baholash   dasturining   PIRLS   dasturi
bo‘yicha   qaralsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   intellektual-ma’naviy
darajasini   rivoj   toptirishda   kitobxonlik   madaniyatini   shakllantirish   masalasi
mazkur   xalqaro   baholash   dasturini   (PIRSLni)   amaliyotga   qo‘llash   va   yuqori
samaradorlikka erishsihning asosiy omili deyish mumkin. 14
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   intellektual   darajasini   rivojlantirishda
zamonaviy   axborot   resurslaridan   oqilona   va   maqsadli   foydalanish,   xalqaro
baholash   dasturlaridan   kerkalicha   foydalanish   o‘quvchilarning   muammolarni   hal
etish   qobiliyatini   rivojlantirish,   komponentlar,   tushunchalar,   ko‘nikmalar,
jarayonlarni   o‘rganish   va   baholash   singari   yo‘nalishlarni   ta’minlab   berishda
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Kelgusida   ham   rivojlangan   mamlakatlar   tajribalari
chuqur   o‘rganilib,   O‘zbekiston   Respublikasiga   xos   xususiyatlar,   qadriyatlar,
sharoitlar   inobatga   olingan   holda,   kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan
modernizatsiya qilish lozim. Hozir Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan
malaka oshirish, chet el professorlarini O ‘zbekistonga olib kelib ma’ruza o‘qitish,
bakalavr   va   magistr   dasturlarini   rivojlangan   mamlakatlardagi   o‘quv   dasturlariga
yaqinlashtirish   ishlari   olib   borilmoqda.   Xuddi   shu   tizim   asosida   Oliy   ta’lim
tizimida   ishlayotgan   tajribali   o‘qituvchilarni   maktablarga   biriktirish,
kafedralarning hududiy filiallarini ochish orqali maktab o‘qituvchilari salohiyatini
rivojlantirish   ishlari   ham   jadal   olib   borilmoqda.   Bugungi   kunda   hamkorlikni
14
  A.N.   Bakhtiyorovna,   E.   Dilsora.   Visual   Aids,   Which   Are   Used   in   The   Educational   Process   In   The   Use   Of
Didactic Games.  The American Journal of Social Science and Education Innovations 3 (31), 540-545
17 boshlagan Oliy va xalq ta’limi  tizimlari  oldida turgan asosiy  maqsad ham  shu —
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilariga   amaliy   yordam   berish.   Xulosa   qilib   aytganda,
mamlakat   innovatsion   taraqqiyot   yo‘lida   shiddat   bilan   rivojlanib   borayotgan   bir
davrda  kelajak  davomchilari   bo‘lgan  yoshlarning   ijodiy  g‘oyalari   va  ijodkorligini
har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlash,   ularning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini
shakllantirish   hamda   ilg‘or   xorijiy   tajribalar,   xalqaro   mezon   va   talablar   asosida
baholash   tizimini   takomillashtirish,   shu   yo‘lda   xalqaro   tajribalarni   o‘rganish,
mavjud tizimni har tomonlama qiyosiy tahlil qilish, tegishli yo‘nalishdagi xalqaro
va xorijiy tashkilotlar, ilmiy tadqiqot muassasalari bilan yaqindan hamkorlik qilish
muhim ahamiyatga egadir. 15
15
 N.B. Adizova, M. Raimqulova. Use of alisher navoi’s spiritual and enlightenment views in textbooks for grades 1-
4.  Актуальные вопросы современной науки и образования, 121–123.
18 II.2. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar bilimini baholashda pirls dasturi
Maktabda   olingan   bilim   insonning   kelgusi   hayot   yo‘lini   belgilaydi.
Ko‘pchilik uni baho bilan o‘lchaydi. Ammo baho bilimni belgilovchi aniq mezon
emas. U o‘quvchilarni faollikka undovchi, rag‘batlantiruvchi vosita, xolos. Har bir
o‘qituvchining o‘z ish uslubi, baholash metodi bor. Qaysidir o‘qituvchi uchun baho
bu   –   rag‘bat   yoki   o‘quvchini   45   daqiqa   ushlab   turish   vositasi.   Shundanmi,   bir
sinfdan ikkinchi sinfga o‘tgan bolaning bahosida keskin o‘zgarish yaqqol namoyon
o‘ladi.   Yana   pedagoglar   orasida   bahoni   nisbatan   yuqoriroq   qo‘yuvchi   yoki
o‘quvchining   bilim   darajasi   talabga   javob   bersa-da,   “5”   ni   tejaydiganlari   bor.   Bu
usullarning   qaysi   biri   to‘g‘riligi   esa   doimiy   bahstalab   mavzu.   O‘quvchilarning
bilim   va   malakasini   umumiy   ravishda   tahlil   qilish   mamlakatdagi   ta’lim   sifati
darajasini   belgilaydi.   Shu   maqsadda   o‘quv   yili   davomida   har   bir   ta’lim
muassasasida ichki va tashqi monitoring o‘tkazib boriladi. Uning natijasiga ko‘ra,
eng namunali maktablar ketma-ketligi, o‘qituvchilar salohiyati va o‘quvchilarning
o‘zlashtirish   darajasi   aniqlanadi.   Bu   jarayon   ta’lim   taraqqiyotini   belgilovchi
muhim mezon bo‘lgani uchun Xalq ta’limi vazirligi tashabbusi bilan umumiy o‘rta
ta’lim   maktabi   o‘quvchilari   bilimini   baholash   bo‘yicha   xalqaro   dasturlarni
amaliyotga   joriy   etish   maqsadida   ilk   qadamlar   tashlandi. 16
  Ya’ni   o‘quvchilar
bilimini   xalqaro   talablarga   yetkazish,   unga   mosligini   o‘rganib   borish   maqsadida
PISA   (Programme   for   International   Student   Assesment),   TIMSS   (Trends   in
Mathematics   and   Science   Study)   kabi   baholash   dasturlaridan   foydalanilmoqda.
O‘quvchilarni   mazkur   dasturlar   talablari   asosida   tayyorlash   maqsadida   “Milliy
dastur”   va   u   asosida   darsliklar   yaratilib   amaliyotga   joriy   qilinmoqda.   PIRLS
xalqaro   boshlang‘ich   sinf   bitiruvchi   o‘quvchilarining   matnni   o‘qish   va   tushish
savodxonligini   baholash   dasturi   o‘tkazish   davrlarida   zamonga   moslashtirib,
topshiriqlar   mazmuni   va   mohiyatini   takomillashtirib   boradi.   Masalan,   4-o‘tish
davri   (PIRLS-2016   yil)da   o‘quvchilar   topshiriqlarni   kompyuterda   onlayn   tarzida
o‘tkazilib,   natijalari   elektron   hisoblashga   o‘tkaziladi.   2021-yilda   o‘tkaziladigan
16
  Nigora   Baxtiyorovna   Adizova.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   nutqini   o‘stirishda   mustaqil   ishlarning   o   ‘rni   va
ahamiyati.  Scientific progress
19 PIRLS tadqiqotlarida raqamli format, internet orqali muloqot qilishning ko‘p sonli
turlari (forum, chat, blog), ko‘p hollarda matn o‘zaro bog‘langan veb-saytlar kabi
raqamli   shakllarga   o‘tish   rejalashtirildi.  Lekin,  shu   bilan   birga,   an’anaviy   format,
ya’ni kitoblar, jurnallar, hujjatlar va gazetalardagi kabi an’anaviy yozuv shakllarida
ham   beriladi.   O‘quvchilarga   beriladigan   materiallar   rag‘batlantiradigan   va   bir
butun   samaradoralikni   oishiradigan   va   qiziqarli   va   tasavvur   qilish   jihatdan
yoqadigan   sifatida   taqdim   etiladi.   PIRLS-2021   dasturida   moslanuvchan   dizayn
qo‘llanildi.   Xalqaro   dasturda   qatnashayotgan   mamlakatlar   o‘quvchilari   o‘qish   va
qismlarni   boshqarishadi,   har   bir   mamlakatda   alohida   turli   xil   darajadagi   test
shakllari   moslashtirib   beriladi.   Mazkur   yangi   g‘oya   boshlang‘ich   sinf
bitiruvchilarining   turli   xil   o‘qish   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan   mamlakatlar   uchun
o‘qish darajalarining PIRLS o‘lchovini takomillashtirib, o‘quvchilarning faolligini
oshirib   boradi.   “Agar   bu   bolalar   murakkab   matnni   o‘qishsa,   unda   ular   faqat   aniq
tasvirlangan tafsilotlarni topib olishlari mumkin. Ammo agar bolalarga oddiy matn
berilgan bo‘lsa yoki matn qismlarga bo‘lib taqdim etilsa, ular og‘zaki va noverbal
tekshiriladigan   ma’lumotni   topib   chiqarib   (grafikalar   yoki   diagrammalar
yordamida),   voqealari   va   qahramonlar   harakatlarining   sabablari   to‘g‘risida   sodda
xulosalar   chiqarishlari,   voqealar   va   asosiy   g‘oyani   sharhlay   boshlaydilar.
PIRLSning   muhim   maqsadi   –   to‘rtinchi   sinfda   o‘qish   yutuqlari   bilan   bog‘liq   uy,
jamoat, maktab va o‘quvchi omillarini o‘rganish. Ushbu maqsadni amalga oshirish
uchun   o‘quv   sharoitlari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar   o‘quvchilar,   shuningdek,
ularning   otaonalari,   o‘qituvchilari   va   direktorlari   tomonidan   to‘ldirilgan
so‘rovnomalar   orqali   to‘planadi.   PIRLSning   vazifa   sifatida   topshiriqlarning   10   ta
varianti   taklif   qilingan.   Sinovlarda   adabiy   matn   qo‘llanilgan:   “Inverted
sichqonchalar”, “Bir loy parchasi”, “Gulda gular”, “Qovoq zilzilani ogohlantiradi”;
“Leonardo   da   Vinchi”,   “Antarktida”   kabi   mashhur   ilmiy   matnlar   va   "Daryo
bo‘ylab marshrutda" matnlari berilgan. 17
 Sinov topshiriqlarining barcha versiyalari
bir   xil   tuzilishga   va   qiyinchilik   darajasiga   ega.   Sinovning   barcha   variantlari   ikki
17
 A.B. Rakhmonovich, A.N. Bakhtiyorovna. The main motives and tasks of children’s folklore. Emergent: Journal
of   Educational   Discoveries   and   Lifelong   Learning   (EJEDL)     Нигора   Бахтиёровна   Адизова ,   Ҳилола
Худойбердиева .  Қизиқмачоқларда оқсоқол ва хон образлари. Scientific progress.
20 qismdan   iborat   bo‘lib,   ularning   har   biriga   11   dan   14   tagacha   savol   topshiriqlari
berilgan   2016-yilda   o‘tkazilgan   PIRLS   tadqoqotida   materiallar   16   variantda
ishlangan bo‘lib, ularning har biri bir xil qiyinchilik darajasiga ega bo‘lgan. Har bir
o‘quvchiga ikkita, ya’ni badiiy va ilmiy-ommabop matnlar va har bir matn uchun
12-17   ta   topshiriqlar   berilgan.   PIRLS   tadqiqotlari   boshlang‘ich   sinf
bitiruvchilarning   monitoringi   bo‘lib   hisoblanadi.   PIRLS   topshiriqlari   xaqaro
hamjamiyat   jamoatchiligi   tomonidan   kitobni   o‘qiydigan   o‘quvchilar   uchun   eng
yaxshi zamonaviy o‘qish savodxonligi deb tan olingan. Nima uchun aynan o‘qish
savodxonligi   ta’lim   tizimidagi   yutuqlarning   markaziy   ko‘rsatkichi   sifatida   tan
olingan?   Chunki   matnlardan   olingan   ma’lumotlarni   tushunish   va   ishlatish
qobiliyati har bir bola taqdiriga va mamlakat farovonligiga sezilarli darajada ta’sir
qiladi. Tadqiqotlar natijasida o‘n bir yashar o‘quvchiga o‘qish savodxonligini juda
yuqori   darajada   bo‘lishi   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabini   tugatgandan   keyin   ham
ta’lim   olishni   davom   ettirish   ehtimolini   kuchaytiradi.   O‘quvchilarda   o‘qish
savodxonligining   yaxshilanishi   iqtisodiy   o‘sishga   boshqa   savodxonliklarga
nisbatan ko‘proq o‘z ta’sirini ko‘rsatadi PIRLSga a’zo mamlakatlar besh yilda bir
marotoba ta’lim olish natijalariga bog‘liq bo‘lgan, yaxshi o‘ylangan ta’limda o‘sish
imkonini beruvchi strategik qarorlar qabul qilish imkonini yaratidagan ma’lumotlar
bazasiga   ega   bo‘lishadi. 18
  Qabul   qilinadigan   qarorlar   ko‘lamining   farqi   shundaki,
unda   butun   mamlakatning   hamda   har   bir   sinf   o‘quvchisiga   o‘z   ta’sirini
ko‘rsatadigan   darajada   bo‘ladi.   Mana   shunday   qarorlar   natijasida   yoshlarning
o‘qish   savodxonligi   taqdiri   hal   qilinadi.   Dasturning   har   bir   (5   yillik)   davriy
o‘tishida   tadqiqotning   tashkilotchilari   topshiriqlar   ma’lumotlar   bazasini   ayni
zamon   talablariga   mos   darajadagi   dolzarb   matnlar   bilan   moslashtirib   borishadi.
O‘quvchilarning yosh psixologik rivojlanishi o‘sib borayotganligini inobatga olib,
bolaning   ta’lim-tarbiyasiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi   omillarga   e’tibor   qaratib
boradi.   2021-yilda   o‘tkaziladigan   PIRLS   xalqaro   baholash   dasturida   70   ga   yaqin
davlatlar qatorida mamlakatimizdagi 4-sinf o‘quvchilari ham ilk marotaba ishtirok
etadi.   Tadqiqotlar   2001,   2006,   2011,   2016   yillarda   o‘tkazilgan   bo‘lib,   2021   yil
18
  Nigora   Adizova   Baxtiyorovna.   3-4-sinf   ona   tili   darslarida   qo llanadigan   tayanch   kompetensiyalar.  ʻ Journal   of
Advanced Research and Stability. Volume: 02 Issue: 01 | 2022.
21 tadqiqotning   beshinchi   davriyligi   hisoblanadi.   Har   besh   yilda   o‘tkaziladigan
PIRLS   dasturi   4-sinf   o‘quvchilarining   o‘qib   tushunish   ko‘nikmasini   xalqaro
darajada   baholaydi.   Mazkur   dastur   4-sinf   o‘quvchilarining   matematika   va   tabiiy
fanlardan   bilim   darajasini   baholaydigan   TIMSS   dasturini   to‘ldirishga
yo‘naltirilgan   bo‘lib,   Boston   kollejidagi   TIMSS   va   PIRLS   xalqaro   markazi,   IEA
tashkilotining   Gamburg   va   Amsterdam   shaharlaridagi   idoralari   bilan   yaqindan
hamkorlikda   boshqariladi.   O‘quvchilarning   erishgan   yutuqlarini   baholash   barcha
o‘quvchilardan   emas,   balki   ushbu   qatlam   vakillari   sifatida   tanlab   olingan
o‘quvchilardan   obyektiv   testlarni   o‘tkazish   orqali   amalga   oshiriladi.   Shuningdek,
maktab direktorlari, o‘qituvchilar, o‘quvchilar, hattoki otaonalardan so‘rovnomalar
o‘tkazilib,   ta’lim   sifatiga   ta’sir   etuvchi   omillarga   doir   qimmatli   ma’lumotlar
to‘planadi.   PIRLS   xalqaro   tadqiqoti   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   o‘qib
tushunish   ko‘nikmalarining   qay   darajada   rivojlanganligi   haqidagi   ma’lumotlarni
xalqaro miqyosda taqqoslash imkonini beradigan, o‘qish va o‘qitishni yaxshilashda
ta’lim   sohasidagi   davlat   siyosatiga   xizmat   qilishi   mumkin   bo‘lgan   tahlillarni
taqdim etadigan yirik xalqaro baholash dasturi hisoblanadi. Hozirgi vaqtda PIRLS
ta’rifiga   ko‘ra,   o‘qish   savodxonligi   jamiyat   tomonidan   talab   qilinadigan   va   inson
tomonidan   qadrlanadigan   yozma   til   shakllarini   tushunish   va   ulardan   foydalanish,
shuningdek,   matnlardan   turli   shakllarda   ma’no   hosil   qila   olish   qobiliyati   hamdir.
Tadqiqot   doirasida   asosiy   e’tibor   tushunishni   namoyon   qilishdan   o‘zlashtirilgan
ma’lumotlarni   qanday   qilib   yangi   loyihalar   va   vaziyatlarda   qo‘llay   olish
qobiliyatlarini   namoyon   qilishga   qaratilmoqda.   O‘quvchi   bu   jarayonning   faol
qatnashuvchisi bo‘lib, ma’no yaratadi, matn ustida mushohada yuritadi va samarali
o‘qish   strategiyalarini   ongli   ravishda   tanlab   qo‘llaydi.   Har   bir   matn   turi   odatiy
shakl   va   qoidalarga   amal   qilgan   holda   o‘quvchiga   matnni   sharhlashga   yordam
beradi.   Har   qanday   matn   turli   shaklga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Bular   an’anaviy
kitoblar, jurnallar, hujjatlar va gazetalar, shuningdek, raqamli ko‘rinishdagi yozma
shakllarni ham o‘z ichiga oladi. PIRLS boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining sinf va
sinfdan   tashqari   o‘qishini   baholashda   ikkita   keng   qamrovli   maqsadga,   ya’ni
“badiiy tajriba orttirish”, “axborotni olish va undan foydalanish”ga qaratiladi. O‘z
22 navbatida,   ushbu   maqsadlarning   har   biri   to‘rtta   keng   tushunish   jarayonini
birlashtiradi.   Bular:   diqqatni   jamlash   va   aniq   ko‘rsatilgan   ma’lumotlarni   topish;
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xulosalar   chiqarish;   kontent   va   matn   elementlarini   baholash   va
tanqid qilish; g‘oyalar va axborotni talqin qilish va uyg‘unlashtirish. Tadqiqotdagi
matnlar   murakkabligiga   ko‘ra,   o‘rtacha   500   dan   800   tagacha,   o‘quvchilarning
o‘qish savodxonligi darajasi past bo‘lgan mamlakatlar uchun 400–500 ta, PIRLSda
esa, taxminan 1000 ta so‘zdan iborat bo‘ladi. 19
  Matnning mazmuni 9-10 yoshdagi
o‘quvchilarga   mos,   ayrim   madaniyatlarga   juda   xos   bo‘lgan   mavzulardan
chetlashgan,   shuningdek,   qiziqarli   hamda   o‘quvchiga   unchalik   tanish   bo‘lmaydi.
PIRLS tadqiqotida o‘qish savodxonligining darajalari quyidagicha tavsiflanadi:
Eng   yuqori   daraja   (625   ball   va   undan   yuqori)   –   o‘quvchilar   matnni   yaxlit
o‘zlashtira   oladi   va   ayni   paytda   uning   alohida   qismlarini   bir-biri   bilan   bog‘liq
holda   tushunadi.   Muallifning   g‘oyasini   izohlashda   o‘z   fikrini   asoslash   uchun
matnga tayana  oladi.  Yuqori   daraja (550  ball)   – o‘quvchilar   matnning ahamiyatli
xabarlarini   tushunadi,   matnga   asoslanib   o‘z   xulosalarini   chiqaradi,   matn
mazmuniga   ham,   shakliga   ham   baho   bera   oladi,   uning   ayrim   til   xususiyatlariga
e’tibor   qarata   oladi.   O‘rta   daraja   (475   ball)   –   o‘quvchilar   matndan   axborot   topa
oladi, matn shakli va tilining ba’zi xususiyatlaridan foydalanib, matnga asosan o‘z
xulosalarini  chiqaradi.   Quyi  daraja  (400  ball)   – o‘quvchilar  matnda  aniq  berilgan
va   cheklash   oson   bo‘lgan   xabarni   ajratib   oladi.   Tadqiqotda   O‘zbekistonning
boshlang‘ich   sinf   bitiruvchilari   boshqa   davlatlardagi   tengdoshlariga   nisbatan
qanchalik   darajada   yaxshi   o‘qiydi?   O‘zbekiston   o‘quvchilarining   o‘qish
savodxonligi   qay   darajada?   O‘qish   4-sinf   o‘quvchilari   uchun   sevimli
mashg‘ulotmi?   Oila   tomonidan   savodxonlikni   rivojlantirishga   qanday   hissa
qo‘shilmoqda? Bugungi kunda bizning mamlakatimizda o‘qishni o‘rgatish jarayoni
qanday   tashkil   etilgan?   O‘zbekiston   o‘qishni   o‘rgatish   jarayonining   boshqa
davlatlarga nisbatan o‘ziga xosligi bormi, agar shunday bo‘lsa, u nimada namoyon
bo‘ladi?   Boshlang‘ich   sinflarimizning   o‘qituvchilari   foydalanayotgan   metodlar
boshqa   mamlakat   o‘qituvchilari   foydalanayotgan   metodlardan   farq   qiladimi   kabi
19
 Adizova Nigora Bakhtiyorovna. The Arrival of Great, Child and Khan Images in Interesting. European journal of
life safety and stability (ejlss). www.ejlss.indexedresearch.org Volume 14, 2022.
23 asosiy   masalalar  o‘rganiladi.  Shuningdek,   tadqiqotda   ta’lim  sifatiga  ta’sir   etuvchi
omillarni   o‘rganish   va   tahlil   qilish   maqsadida   anketa   so‘rovnomalari   ham
o‘tkaziladi.   Jumladan,   o‘quvchilar   so‘rovnomasi   orqali   ishtirokchi   haqida
ma’lumotlar,   oiladagi   ta’limiy   resurslar,   maktabga,   o‘qituvchiga,   o‘quv   faniga
munosabat,   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   munosabat,   o‘quv   fanlari   bo‘yicha   o‘zini
baholash,   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   to‘g‘risida   ma’lumotlar   to‘planadi.
O‘qituvchilar   so‘rovnomasi   o‘qituvchilar   haqidagi   ma’lumotlar,   maktabning
jihozlanishi, xavfsizlik, maktab muhiti, o‘qitish usuli, malaka oshirish masalalarini
o‘z   ichiga   oladi.   Ota-onalar   so‘rovnomasida   ota-onalar   haqidagi   ma’lumotlar,
oiladagi   ta’limiy   resurslar,   farzandini   maktabga   tayyorlash,   maktabga   qabul
qilinishidan avvalgi ko‘nikma va malakalari, ota-onalarning maktabga va o‘qishga
munosabati o‘rganiladi. Maktab ma’muriyati so‘rovnomasi orqali maktab quvvati,
joylashuvi,   jihozlanishi,   ta’limiy   resurslar,   maktabda   o‘quv   jarayonining   tashkil
etilishi, maktab muhiti o‘rganilib, tahlil etiladi. Tadqiqotning 2016-yil natijalariga
ko‘ra,   50   ta   mamlakat   ichida   Rossiya,   Singapur,   Gonkong,   Irlandiya   va
Finlyandiya   mamlakatlari   yuqori   natijalarni   qayd   etgan   bo‘lsa,   shular   orasida
rossiyalik   va   singapurlik   o‘quvchilar   matnni   o‘qish   va   tushunish   bo‘yicha   eng
yuqori   natijalarni   ko‘rsatdi.   Shuningdek,   Rossiyaning   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari ushbu mezon bo‘yicha dunyoda yetakchilik qildi. Mazkur davlatlarda
o‘qish   savodxonligi   bo‘yicha   yuqori   natijalar   quyidagi   omillar   bilan   bog‘liq:
uydagi kitoblar va raqamli qurilmalarning mavjudligi, ziyoli ota-onalar va ularning
kitobga   bo‘lgan   muhabbati,   bola   maktabga   borgunga   qadar   o‘qish-yozishni
o‘rganganligi   hamda   maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   qamrab   olish
ko‘rsatkichining   yuqoriligi.   PIRLS   tadqiqotida   O‘zbekiston   Respublikasining
ishtirok   etishi   ta’lim   sifatini   oshirish,   xalqaro   miqyosda   mamlakat   nufuzini
mustahkamlash   bilan   birga,   o‘quvchilar   bilimini   xalqaro   talablar   darajasiga   olib
chiqishga xizmat qiladi. 20
20
 Адизова Нигора Бахтиёровна. Оқсоқол Бува, Бола Ва Хон Образлари Қизиқмачоқлар Талқинида.  Journal of
innovations in social sciencesjournal of innovations in social sciences.  02 Issue: 01 | 2022.
24 XULOSA
Boshlang‘ich   sinflarda   mustaqil   fikrlashni   rivojlantirish   bugungi   zamon
ta'limining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Chunki   yosh   avlodni   erkin,   ijodkor   va
mustaqil   fikrlay   oladigan   shaxs   sifatida   shakllantirish   kelajakda   jamiyatning
taraqqiy   etishini   ta'minlaydi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   darslarda   muammoli
vaziyatlar yaratish, interaktiv metodlardan foydalanish va o‘quvchilarga o‘z fikrini
erkin ifoda etish imkoniyatini berish orqali muhim rol o‘ynaydi.  
Shuningdek,   ota-onalar   va   pedagoglar   bolalarning   fikrlash   qobiliyatlarini
rag‘batlantiruvchi   muhit   yaratishlari   zarur.   Mustaqil   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan   o‘quvchilar   murakkab   muammolarni   hal   qila   olishadi,   jamiyatga   foydali
g‘oyalar   kiritadilar   va   o‘z   hayotlarida   muvaffaqiyatlarga   erishadilar.   Shu   sababli,
mustaqil   fikrlashni   rivojlantirish   nafaqat   ta'limning,   balki   millatning   kelajagini
yuksaltirishning muhim omilidir.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Мирзиёев   Ш.М.   Янги   Ўзбекистон   стратегияси.   –   Тошкент:   O‘zbekiston,
2021. – 464 б.
2. Адизова   Нигора   Бахтиёровна .   Оқсоқол   Бува,   Бола   Ва   Хон   Образлари
Қизиқмачоқлар Талқинида.  Journal of innovations in social sciencesjournal of
innovations in social sciences. 02 Issue: 01 | 2022. 
3. Adizova Nigora Bakhtiyorovna. The Arrival of Great, Child and Khan Images
in   Interesting.   European   journal   of   life   safety   and   stability   (ejlss).
www.ejlss.indexedresearch.org Volume 14, 2022. 
4. Nigora   Adizova   Baxtiyorovna.   3-4-sinf   ona   tili   darslarida   qo llanadigan	
ʻ
tayanch kompetensiyalar. Journal of Advanced Research and Stability. Volume:
02 Issue: 01 | 2022.
5. A.B.   Rakhmonovich,   A.N.   Bakhtiyorovna.   The   main   motives   and   tasks   of
children’s folklore. Emergent: Journal of Educational Discoveries and Lifelong
Learning (EJEDL) 
6. Нигора   Бахтиёровна   Адизова,   Ҳилола   Худойбердиева.   Қизиқмачоқларда
оқсоқол   ва   хон   образлари . Scientific progress. 
7. Nigora   Baxtiyorovna   Adizova.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   nutqini
o‘stirishda mustaqil ishlarning o ‘rni va ahamiyati. Scientific progress 
8. N.B.   Adizova,   M.   Raimqulova.   Use   of   alisher   navoi’s   spiritual   and
enlightenment   views   in   textbooks   for   grades   1-4.   Актуальные   вопросы
современной науки и образования, 121–123. 
9. N.A. Bakhtiyorovna, N.A. Bakhtiyorovna. Anvar Obidjon is a children’s poet.
Middle European Scientific Bulletin. 
10. A.N.   Bakhtiyorovna,   E.   Dilsora.   Visual   Aids,   Which   Are   Used   in   The
Educational Process In The Use Of Didactic Games. The American Journal of
Social Science and Education Innovations 3 (31), 540-545 
11.   A.N.   Bakhtiyorovna,   A.N.   Bakhtiyorovna.   The   role   of   the   fun   genre   in
children’s spiritual development. Middle European Scientific Bulletin 4, 38–40.
26 12. Adizova   Nigora,   Adizova   Nodira.   Alisher   Navoiyning   tibbiy   qarashlari.
Conferences. 
13. Amonov   U.S.,   Saparova   S.R.   The   mother   tongue   textbook   of   the   primary
school   in   elbek’s   interpretation   //   ACADEMICIA:   An   International
Multidisciplinary Research Journal. – 2021. –  Т . 11. – №. 6. –  С . 403–407.
14.   O.R.   Avezov.   Ekstrennaya   psixologicheskaya   pomosh   v   ekstremalnix
situatsiyax. Vestnik integrativnoy psixologii 4 (No. 21), 34-37.
15.  Hayitov H.A. Literary influence and artistic image //   Экономика   и   социум . –
2019. – №. 8. –  С . 11–14.
16.   Saidova  M.  Educate  students   by solving  textual   problems  //European  Journal
of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. – 2019. –   Т . 7. – №.
12. 
17. Saidova   M.J.   Methods   and   Importance   of   Using   Innovative   Technologies   in
Learning Concenter “Decimal” at Teaching Process of Math in Primary Schools
// www.auris-verlag. de. – 2017.
18.   Saidova   Mohinur   Jonpulatovna,   Ibrahimova   Mohichehra   Furkat   Qizi.   An
integrated   approach   to   the   use   of   pedagogical   technologies   in   primary   school
mathematics  //  Middle  European Scientific Bulletin. Volume 8, January  2021,
174.
19.   Saidova   G.E,   Roziyeva   Z.S.   Methods   for   improving   the   system   of   assessing
pupils   'knowledge   based   on   the   qualitological   approach.   Academicia:   An
International Multidisciplinary Research Journal https: // www.saarj.com. 2020.
321–326. 
20.   Saidova   G.E.   The   situation   of   free   choice   in   mathematics   lessons   in   primary
school // Bulletin of science and education. – 2019. – No. 7-3 (61).
27

Boshlang’ich sinfda mustaqil fikrlashni rivojlantirish

KIRISH.. 3

I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA MUSTAQIL FIKRLASHNI RIVOJLANTIRISHNING USULLARI VA METODLARI 6

I.1. Boshlangʻich sinf oʻquvchilarini mustaqil fikrlashga oʻrgatishda modulli ta’lim texnologiyalaridan foydalanish. 6

I.2. Boshlang'ich sinf o'quvchilarini kreativ fikrlashga o'rgatish usullari 11

II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLARIDA O‘QUVCHILAR MUSTAQILLIGINI BAHOLASH VA RAG‘BATLANTIRISH.. 15

II.1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining bilimini baholashda xalqaro baholash tadqiqotlaring ahamiyati va afzalliklari 15

II.2. Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar bilimini baholashda pirls dasturi 19

XULOSA.. 25

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI 26

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский