Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 89.9KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 29 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

ALLAMBERGANOVA HULKAR

Ro'yxatga olish sanasi 01 Noyabr 2024

15 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda matematika darsligi ustida ijodiy ishlash, darslik tahlilini amalga oshirish metodikasi (2-sinf misolida)

Sotib olish
                                                        MUNDARIJA
KIRISH……………………………….………………….
………………………...3I   BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA
MATEMATIKA   TA`LIMINING   O`ZIGA
XOSLIGI …….......................................................................................…5   1.1.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   maqsadi   va   vazifalari …….5   1.2.
2-sinf matematika kursining mazmuni va tuzilishi   ……………………...……11   II
BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINF   DARSLIKLARI   USTIDA   IJODIY
ISHLASHNING   MOHIYATI  …………………………..…………………...…16
2.1.   O‘quvchilarni faollashtirish usullar  ………………………………………….16
2.2.   Matematika darslarida interfaol metodlardan   f oydalanishning ahamiyati   ……
21   XULOSA…..…………………….………………………………..……….
…......32FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR..……..……………………….
….....…35
                                                    KIRISH
              XXI asrda ta’lim jarayoni innovatsion texnologiyalar va yangi pedagogik
yondashuvlar   bilan   boyitilib,   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashi,   ijodkorligi   va
analitik   tafakkurini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinflarda
matematika   fani   bolalarning   mantiqiy   fikrlashi   va   muammolarni   hal   qilish
qobiliyatini shakllantirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Shu sababli, boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilari   uchun   mo‘ljallangan   matematika   darsliklarining   sifati,   tuzilishi
hamda   undan   samarali   foydalanish   metodikasi   dolzarb   masalalardan   biri
hisoblanadi.                  
                    Mavzuning dolzarbligi . Matematika — o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini
shakllantirish   va   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   asosiy   fanlardan   biridir.
Boshlang‘ich sinflarda bu fan bolalarga faqatgina hisob-kitob amallarini o‘rgatish
bilan   cheklanmay,   balki   ularning   analitik   tafakkuri,   mantiqiy   mushohada   yuritish
ko‘nikmalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. 2-sinf matematika darsligi esa bolalar
uchun fanning ilk asoslarini tushuntirish, son va amallar haqida bilim berish, sodda
masalalarni   mustaqil   yechish   malakasini   shakllantirish   vazifalarini   bajaradi.
Bugungi   kunda   o‘qitish   jarayonida   darslik   bilan   ishlashning   samarali
metodikalarini ishlab chiqish va tatbiq etish talab etiladi. Darslikni faqatgina bilim
berish   vositasi   sifatida   emas,   balki   o‘quvchilarning   qiziqishlarini
rag‘batlantiruvchi,   ijodiy   yondashuvni   rivojlantiruvchi   resurs   sifatida   ko‘rish
muhimdir. Shu sababli, 2-sinf matematika darsligini tahlil qilish va undan samarali
foydalanish   metodikasini   ishlab   chiqish   ushbu   kurs   ishining   asosiy   dolzarbligini
tashkil etadi.
         Ishning maqsadi va vazifalari.  Ushbu kurs ishining asosiy maqsadi — 2-sinf
matematika   darsligi   ustida   ijodiy   ishlash   metodikasini   ishlab   chiqish,   darslik
materiallarini   tahlil   qilish   va   uning   o‘quvchilarga   ta’sirini   o‘rganishdan   iborat.
Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalar   belgilangan:
2 1.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   ta’limining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini
aniqlash:   2-sinf   matematika   kursining   asosiy   mavzulari,   ularning   o‘quvchilarning
yosh xususiyatlariga mosligi va o‘qitish metodikasi tahlil qilinadi.
2.   Matematika   darsligi   bilan   ishlashda   ijodiy   yondashuvlarni   aniqlash:   Darslikni
faqat   bilim   berish   vositasi   sifatida   emas,   balki   o‘quvchilarning   mantiqiy
tafakkurini rivojlantiruvchi manba sifatida tahlil qilish.
3.   2-sinf   matematika   darsligini   mazmun   va   metodik   jihatdan   tahlil   qilish:
Darslikdagi   mashqlar,   misollar,   mavzular   ketma-ketligi   va   o‘quvchilarning
qiziqishlarini rag‘batlantiruvchi elementlar o‘rganiladi.
4. Darslik asosida ijodiy topshiriqlar va mashqlar ishlab chiqish:  O‘quvchilarning
mustaqil   fikrlashini   rivojlantirishga   qaratilgan   interaktiv   usullarni   yaratish   va
ularni amaliyotga joriy etish.
5.   Matematika   darsliklaridan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish:   O‘qituvchilar   uchun   darslik   bilan   ijodiy   ishlash   metodikasi   bo‘yicha
amaliy ko‘rsatmalar berish.
                      Kurs   ishi   predmeti   va   obyekti .   Ushbu   tadqiqotning   predmeti   —
boshlang‘ich   sinflarda   matematika   darsligini   o‘qitish   jarayonida   qo‘llanadigan
metodik   usullar   va   ijodiy   yondashuvlar.   Tadqiqotning   obyekti   esa   —   2-sinf
matematika   darsligi,   uning   tarkibiy   qismlari,   mashqlar   tizimi   hamda
o‘quvchilarning bu darslik bilan ishlash samaradorligi hisoblanadi. Shunday qilib,
ushbu   kurs   ishida   2-sinf   matematika   darsligini   chuqur   tahlil   qilish   va   uni
o‘quvchilarning   qiziqishlarini   rag‘batlantiruvchi   ijodiy   metodlar   asosida   o‘qitish
bo‘yicha   ilmiy   va   amaliy   asoslar   ishlab   chiqiladi.   Bu   esa   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari uchun dars jarayonini yanada samarali tashkil etishga yordam beradi.
3 Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA TA`LIMINING
O`ZIGA XOSLIGI. 
1.1.Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitishning maqsadi va vazifalari
       Mamlakatimizda yuz berayotgan ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar, xalq ta’limi
tizimida bo‘layotgan o‘zgarishlar  “Ta’lim  to‘g‘risida”gi  qonunda hamda “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”da   ko‘rsatib   o‘tilganidek,   har   bir   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchisi oldiga muhim vazifalar qo‘yilmoqda. Bu vazifalar boshlang‘ich ta’lim
uchun   xos   bo‘g‘inlarni   ajratish   imkonini   beradi,   bu   bo‘g‘inlar   turli   o‘quv   fanlari
dasturlarida, o‘quv rejalari va darsliklarda ta’limning joriy etilishi hamda metodik
tizimida muayyan tarmoqni hosil qilishi mumkin.
              Davlat   ta’lim   standartlari   o‘quv   fani   bo‘yicha   o‘quv-metodik   majmualar
(dastur, o‘quv rejasi, darsliklar)ni yaratish uchun keng imkoniyatlar ochib beradi.
Shu bilan birga, o‘quv fanlari  o‘zaro bog‘liqligini va bilimlarni  muvofiqlashtirish
tamoyili asosida fanlararo integratsiyani ta’minlashga xizmat qiladi.
             Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining metodik-matematik tayyorgarligi deganda
biz   uni   ilmiy   dunyoqarash   asosida   matematika   o‘qitish   metodikasini   umumiy
pedagogik-psixologik   va   matematik   tayyorgarlik   bilan   uzviy   bog‘liq   holda
o‘zlashtirishni   tushunamiz.   Bunday   tayyorgarlik   vazifasiga   matematika   bo‘yicha
boshlang‘ich   ta’lim   sohasida   zarur   bilim   va   ko‘nikmalarni   egallash   hamda
bolalarni o‘qitish orqali tarbiyalash kiradi.
              Metodik-matematik   tayyorgarlik   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisini
tayyorlashning   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   uning   ta’limiy-tarbiyaviy   faoliyatidan
ajralgan holda qaralishi mumkin emas. Ikkinchi tomondan, boshlang‘ich sinflarda
matematikani   o‘qitish   birinchi   bosqich   bo‘lib,   bu   bosqich   bolalarni   keyingi
matematik   kurslarni   o‘zlashtirishga   tayyorlashga   xizmat   qiladi.   Matematikadan
4 boshlang‘ich ta’limning ushbu ikki jihati (ta’limning tarkibiy qismi  va matematik
tayyorgarlik) metodikada o‘zining munosib aksini topishi lozim.
                  Boshlang‘ich   matematika   kursi   bolalar   tafakkuri   rivojlanishiga   yordam
beradi.   Shu   bilan   boshlang‘ich   bilimlar   yagona   majmuani   yaratadi,   ikkinchi
tomondan,   zaruriy   metodologik   tasavvurlarni   va   fikrlashning   mantiqiy
tuzilishlarini   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   6-10   yoshli   bolalarning
fikrlash qobiliyatlari shakllanishida mas’ul davr ekanligini psixologlar isbot qilgan.
Shu   sababli   boshlang‘ich   ta’lim   metodikasining,   xususan,   matematikadan
boshlang‘ich   ta’lim   metodikasining   vazifalaridan   biri   o‘qitishning   yetarlicha
yuqori rivojlantiruvchi samaradorligini oshirishni ta’minlashdan iboratdir.
          Matematikadan boshlang‘ich ta’lim – tarbiyaviy vazifalarni nazariy bilimlar
tizimi   asosidagina   hal   etishi   mumkin.   Bu   ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,
didaktika,   matematika   o‘qitish   nazariyasini   (matematika   didaktikasi)   o‘z   ichiga
oladi.   Biroq,   birgina   nazariy   bilimlarning   o‘zi   yetarli   emas.   O‘qitishning   ma’lum
mazmuni   va   o‘qituvchilarning   aqliy   faoliyati   saviyasi   bilan   ta’sirlanadigan   turli
o‘quv yo‘nalishlari uchun eng samarali usullarni qo‘llay bilish, darsga tayyorgarlik
jarayonida   yoki   darsning   o‘zida   yuzaga   keladigan   aniq   metodik   vazifalarni   hal
etish lozim.
          Boshlang‘ich sinflarda bolalarning aqliy rivojlanishiga asos solinishi sababli
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   uchun   o‘quvchilarning   aqliy   faoliyatlari   darajasini
va   imkoniyatlarini   bilish   hamda   hisobga   olish   muhimdir.   Nazariy   bilimlardan
amaliyotda   foydalanish   jarayonida   yuzaga   keladigan   turli   metodik   masalalar   hal
etilishi   lozim.   Metodik   masalalar   har   bir   darsda   yuzaga   keladi,   shu   bilan   birga,
odatda, ular yagona yechimga ega emas. O‘qituvchi darsda yuzaga kelgan metodik
masalaning mazkur o‘quv vaziyati uchun eng mos yechimini tez topa olishi uchun
bu sohada yetarlicha keng tayyorgarlikka ega bo‘lishi talab etiladi.
              Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi   o‘qitish   vositasi   sifatida   mavjud   didaktik
o‘yinlar, mantiq ilmi va matematika nuqtayi nazaridan mazmunan yetarli emasligi
5 tufayli didaktik o‘yinlardan foydalaniladi va o‘rganilgan materialni mustahkamlash
vositasi sifatida qo‘llaniladi.
                 Bolalarni 6-7 yoshdan o‘qitishning mazmunida muammolar yuzaga keladi.
Bu bog‘cha-maktablarda o‘qitish orqali hal etiladi. Sanashni o‘rganish, qo‘shish va
ko‘paytirishni   birinchi   bosqichda   o‘rgatish   (20   ichida)   boshlang‘ich   ta’limning
asosiy   vazifasi   bo‘lib   kelgan.   Biroq,   bu   vazifa   yagona   bo‘lib   qolmaydi,   balki   u
bolalarni matematikani  o‘rganishga yanada kengroq va har tomonlama tayyorlash
ishining tarkibiy qismi sifatida quyidagi ikki asosiy yo‘l bilan belgilanadi:
1.   Pedagogik   yo‘l   –   bolalar   fikrlashini   qo‘llaniladigan   matematik   mulohazalarga
tayyorlash.
2.   Matematik   yo‘l   –   bolalarni   eng   muhim   matematik   tushunchalarni   va   avvalo,
natural son hamda geometrik shakl tushunchalarini o‘rganishga tayyorlash.
            So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   maktabda   matematika   o‘qitish,   ayniqsa,
boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   o‘z   o‘rni   va   ahamiyati   jihatidan   nihoyatda   katta
bo‘lgan o‘zgarishlar amalga oshirildi.
              Masalan,   1997-yil   27-avgustdagi   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonunning   12-
moddasi   I-IV   sinflarni   o‘qitishga   bag‘ishlangan.   O‘zbekiston   Respublikasida
“Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”ning   3.3.1-bandi   uzluksiz   ta’limni
rivojlantirishda I-IV sinflarda o‘qitishni tashkil qilishning rejalari ko‘rsatilgan.
            Maktab   ta’limi   oldiga   tamomila   yangi   maqsadlarning   qo‘yilishi   matematika
o‘qitish   mazmunining   tubdan   o‘zgarishiga   olib   kelmoqda.   Matematika
boshlang‘ich   kursi   mazmunida   ham,   darslik   va   qo‘llanmalardan   foydalanish
metodikasida ham rivojlanish bo‘lishini talab qiladi.
                Matematika   so‘zi   yunoncha   “mathema”   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   uning
ma’nosi   “fanlarni   bilish”   demakdir.   Matematika   fanining   o‘rganadigan   obyekti
fazoviy shakllar va ularning o‘zaro miqdoriy munosabatlaridan iboratdir.
6               Maktab   matematika   kursining   maqsadi   o‘quvchilarga   ularning   psixologik
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematika   bilimlar   tizimini   berishdan
iboratdir.
       Bu matematika bilimlar tizimi ma’lum usullar (metodika) orqali o‘quvchilarga
yetkaziladi.   “Metodika”   yunoncha   so‘z   bo‘lib,   “metod”   degani   “yo‘l”   ma’nosini
anglatadi.
                Matematika   metodikasi   pedagogika   fanlari   tizimiga   kiruvchi   pedagogika
fanining   tarmog‘i   bo‘lib,   jamiyat   tomonidan   qo‘yilgan   o‘qitish   maqsadlariga
muvofiq   matematika   o‘qitish   qonuniyatlarini   matematika   rivojining   ma’lum
bosqichida   tatbiq   qiladi.   O‘qitishda   yangi   maqsadlarning   qo‘yilishi   matematika
o‘qitish mazmunining tubdan o‘zgarishiga olib keldi.
                  Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   matematikadan   samarali   ta’lim   berilishi
uchun o‘qituvchi boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasini egallab,
chuqur o‘zlashtirib olishi zarur.
Matematika boshlang‘ich ta’lim metodikasining predmeti quyidagilardan iborat:
1.   Matematika   o‘qitishda   ko‘zda   tutilgan   maqsadni   asoslash   (nima   uchun
matematika o‘qitiladi, o‘rgatiladi).
2.   Matematika   o‘qitish   mazmunini   ilmiy   ishlab   chiqish   (nima   o‘rgatilishi   kerak),
bir tizimga keltirilgan bilimlar darajasini o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos
keladigan   qilib   qanday   taqsimlansa,   fan   asoslarini   o‘rgatishda   izchillik
ta’minlanadi,   o‘quv   ishlariga   o‘quv   mashg‘ulotlari   beradigan   yuklama   bartaraf
qilinadi,   ta’lim   mazmuni   o‘quvchilarning   aniq   bilim   olish   imkoniyatlariga   mos
keladi.
3.   O‘qitish   metodlarini   ilmiy   ishlab   chiqish   (qanday   o‘qitish   kerak,   ya’ni,
o‘quvchilar   hozirgi   kunda   zarur   bo‘lgan   iqtisodiy   bilimlarni,   malaka,
ko‘nikmalarni va aqliy faoliyat qobiliyatlarini egallab olishlari uchun o‘quv ishlari
metodikasi qanday bo‘lishi kerak?).
7 4. O‘qitish vositalari – darsliklar, didaktik materiallar, ko‘rgazmali qo‘llanmalar va
o‘quv-texnika vositalaridan foydalanish (nima yordamida o‘qitish).
5.   Ta’limni   tashkil   qilishni   ilmiy   ishlab   chiqish   (darsni   va   ta’limning   darsdan
tashqari shakllarini qanday tashkil etish).
            O‘qitishning   maqsadi,   mazmuni,   metodlari,   vositalari   va   shakllari   metodik
jihatdan   asosiy   tarkiblarida   murakkab,   uni   o‘ziga   xos   grafik   bilan   tasvirlash
mumkin.
         Matematika o‘qitish metodikasi boshqa fanlar, eng avvalo, matematika fani –
o‘zining tayanch fani bilan uzviy bog‘liq.
        Hozirgi zamon matematikasi natural son tushunchasini asoslashda to‘plamlar
nazariyasiga tayanadi.
                Boshlang‘ich   sinflar   uchun   mo‘ljallangan   hozirgi   zamon   matematika
darsligining   birinchi   sinfi   uchun   berilgan   quyidagi   topshiriqlarga   duch   kelamiz:
“Rasmda nechta yuk mashinasi bo‘lsa, bir qatorda shuncha katakni bo‘ya, rasmda
nechta avtobus bo‘lsa, 2-qatorda shuncha katakni bo‘ya.”
          Bunday   topshiriqlarni   bajarish   bolalarni   ko‘rsatilgan   to‘plamlar   elementlari
orasida   o‘zaro   bir   qiymatli   moslik   o‘rnatishga   undaydi,   bu   esa   natural   son
tushunchasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
          Matematika   o‘qitish   metodikasi   (MOM)   umumiy   matematika   metodikasiga
bog‘liq.Umumiy   matematika   metodikasi   tomonidan   belgilangan   qonuniyatlar
kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ishlab
chiqiladi.
     Boshlang‘ich sinf MOM pedagogika va yangi pedagogik texnologiya fani bilan
uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   uning   qonuniyatlariga   tayanadi.   MOM   bilan   pedagogika
o‘rtasida ikki tomonlama bog‘lanish mavjud:
            Birinchi   tomondan,   matematika   metodikasi   pedagogikaning   umumiy
nazariyasiga   tayanadi   va   shu   asosda   shakllanadi.   Bu   holat   matematika   o‘qitish
8 masalalarini   hal   etishda   metodik   va   nazariy   yaqinlashishning   bir   butunligini
ta’minlaydi.
          Ikkinchi   tomondan,   pedagogika   umumiy   qonuniyatlarini   shakllantirishda
xususiy   metodikalar   tomonidan   erishilgan   ma’lumotlarga   tayanadi,   bu   uning
hayotiyligi va aniqligini ta’minlaydi.
        Shunday   qilib,   pedagogika   metodikalarning   aniq   materialidan   “oziqlanadi”,
undan   pedagogik   umumlashtirishda   foydalaniladi   va   o‘z   navbatida   metodikalarni
ishlab chiqishda yo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi.
          Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog‘liq.   Boshlang‘ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari
(ona tili, tabiatshunoslik, rasm, mehnat va boshqa fanlar o‘qitish metodikasi) bilan
bog‘liq.
              O‘qitishda   fanlararo   bog‘lanishni   to‘g‘ri   amalga   oshirish   uchun   o‘qituvchi
buni hisobga olishi juda muhimdir.
              Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog‘lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni   o‘rnatish   va   ilmiy   nazariyalarni   tuzish   maqsadida   ilmiy   axborotlarni
olish usullaridir.
          Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishish,   o‘quvchilar   ishlarini
o‘rganish,   suhbat   va   so‘rovnomalar   o‘tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga kiradi.
              So‘nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,
matematika o‘qitishda modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
              Matematika   o‘qitishning   umumiy   metodikasi .   Bu   bo‘limda   matematika
fanining   maqsadi,   mazmuni,   metodologiyasi,   shakli,   metodlari   va   vositalarining
metodik tizimi pedagogik, psixologik qonunlar hamda didaktik tamoyillar asosida
ochib beriladi.
9             Matematika   o‘qitishning   maxsus   metodikasi.   Bu   bo‘limda   matematika
o‘qitish   umumiy   metodikasining   qonun   va   qoidalarini   aniq   mavzu   materiallariga
tatbiq qilish yo‘llari ko‘rsatiladi.
                  Matematika   o‘qitishning   konkret   metodikasi.   Bu   bo‘lim   ikki   qismdan
iborat:
a) Umumiy metodikaning xususiy masalalari.
b) Maxsus metodikaning xususiy masalalari.
                  Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi   butun   pedagogik
tadqiqotlarda   pedagogik   texnologiya,   axborot   texnologiyalari   yutuqlaridan
qo‘llaniladigan metodlardan foydalanadi.
          Tadqiqotning maqsad va vazifalarini yaqqol aniqlash, uning nazariy asoslari
va   tamoyillarini   ishlab   chiqish,   ishchi   faraz   tuzish,   boshlang‘ich   sinflarda
matematika o‘qitish metodikasining shakllanishida asosiy mezonlar hisoblanadi.
1.2. 2-sinf matematika kursining mazmuni va tuzilishi. 
                 Boshlang’ich sinflarda matematika darslar  tizimi-o’quvchilar  bilan har bir
darsda  bir   necha  tushunchalar   va usullar   bilan ish  olib  borishni  taqazo  etadi.  Har
bir tushunchani tushunish boshqa bir tushunchani  takrorlash, esga olish bilan olib
borilsa, bu tushuncha esa keyingi tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi.
O’qitish  jarayonida  har  bir  o’quv materiali  rivojlantirilgan holda olib boriladi, bu
o’quv materiali o’zidan keyin o’qitiladigan materiallarni tushunish uchun poydevor
bo’ladi.   Boshlang'ich   sinflarda   matematikadan   darsni   tahlil   qilish   va   baholash
birinchi   navbatda   uning   ta'lim-tarbiyaviy   ahamiyatini   ko'rsatadi.   Shuning   uchun
darsni   qay   darajada   tuzilganligini   va   o'tilganligini,   hozirgi   zamon   psixologik-
pedagogik   talablar   darajaslda   qanday   bajarilganligini   va   asosiy   didaktik
tamoyillarini   qanday   qo'llanganligini   ko'rsatish   kerak.   Dars   tahlilida   uning
mazmuni,   vaqtning   taqsimlanishi,   ish   bajarish   usullari,   qo'llanilgan   ko'rgazma   va
10 boshqa   didaktik   vositalarni   ko'rsatish   zarur.   Darsning   har   bir   tomoni   o'quvchilar
faoliyatini   qanday   yo'naltirishini,   undan   qaysi   o'rinda   faollik   va   mustaqillik
buzilganini,   hayajonlanish   bo'lgan-ligini,   boshqa   tarbiyaviy   tomonlar   amalga
oshirganligini   e'tiborga   olish   kerak.   Dars   tahlili   quyidagi   yo'nalishda   yoritilishi
mumkin: 
1.   Darsning   asosiy   didaktik   maqsadini   tushuntirish   va   asoslash.   Bunda   mavzu
bo'yicha darslar tizimida tahlil qilingan darsning o'mi va ahamiyati, boshqa darslar
bilan   bog'liqligi,   darsning   mazmunini   baholash   va   to'g'ri   tushuntirilishi,   uning
tizimi, ishdagi metod va usullari ko'rsatiladi. 
2. Dars mazmunining tahlili. Dars mazmunini tahlil qilishda hisoblash mashqlarini 
qanday   qo'llaganligi,   matematik   tushunchalarni   arifmetik   masalalar   yechishga
qaratilgan   va   boshqa   mashqlarni   bajarishga   beriladigan   metodik   bahoda
quyidagilarni e'tiborga olish zarur:
 a) berilgan bilimlarning ilmiyligi va yetarlicha qat'iyligi; 
b)   o'rganiladigan   materialning   puxtaligi   va   tushunilish   darajasi,   ish   jarayonida
o'quvchilarning yetarlicha 
vazifa bilan taminlanganligi; 
d) dars materialining ta'lim-tarbiyaviy maqsadga taalluqliligi; 
e) o'quv materiali mazmuni darsning barcha qismlarini ta'minlash darajasi. 
3.   O'quvchilar   faoliyatini   ijodilikka   yo'naltirish.   Darsda   nechta   o'quvchi   faol
qatnashganligini va mustaqil faoliyat ko'rsatganligi, unga qanday yo'l bilan erishish
zarurligini   aniqlash:   a)   o'quv   materialini,   shuningdek,   ish   metodini   va   usullarini
tanlash,   o'quvchilarning   yoshi,   ulardagi   bilim,   malaka   va   ko'nikmalar   darajasini
hisobga olish;
b) o'quvchilarning individual va jamoa bo'lib bajargan ishlarini hisobga olish; 
d) o'qitishda differensial yondoshish; 
11 e)   yangi   matematik   tushuncha,   yangi   hisoblash   qismlari,   masalalar   yechishning
yangi   usullari   bilan   tanishtirish,   bilim   va   malakalarni   ishlab   chiqishda   o'tilgan
materialni mustahkamlashga yo'naltirilgan ishlar e'tiborga olinadi; 
f) darsning har bir qismiga vaqtning taqsimlanishi. 
4.   Darsda   qo'llaniladigan   ko'rgazma   va   didaktik   qo'llanmalarning   ahamiyatini
ko'rsatish. 
5. Dars natijasini reytingi (baholash). Baholashning muhim belgilaridan biri shuki,
dars   o'z   maqsadiga   erishganligi,   har   bir   o'quvchiga   to'laligicha   mustaqil   ish
bajartirilganligi,   ular   barchasi   o'qituvchi   rahbarligida   amalga   oshirilganligi
ko'rsatiladi. Darsni tahlili qilishda shu narsani e'tiborga olish zarurki, o'quvchilarni
o'qitish   va   tarbiyalashning   pedagogik   jaryonlari   bir   maqsadga   qaratilgan   bo'lsa,
dars   to'g'ri   baholanadi.   Boshlang'ich   matematika  kursining   eng  muhim   xususiyati
uning amaliy yo'nalganligidir. Agar  yuqori sinflarda matematika dasturining ba'zi
masalalari   nazariy   xaraktyerda   bo'lsa,   boshlang'ich   maktabda   har   bir   yangi
tushuncha,   xossa,   qonun   amaliy   faoliyat   natijasida   va   amaliy   faoIiyat   uchun
kiritiladi.   Masalan,   VII   sinfda,   o'quvchilarning   to'g'ri   to'rtburchak   tushunchasini
o'zlashtirishlari,   ular   endilikda   to'g'ri   to'rtburchak   ta'rifini   bilishlarini,   uning
alomatlarini   mantiqiy   keltirib   chiqarishni   va   ba'zi   xossalarini   isbotlashni
bilishlarini,   ta'rifli,   alomatlari   va   xossalariga   doir   amaliy   masalalarni   yechish
uchun   foydalana   bilishlarini   bildiradi.   Boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilar   to'g'ri
to'rtburchakning   qarama-qarshi   tomonlari   tengIigini   o'lchash   yo'Ii   bilan
aniqlaydilar va to'g'ri to'rtburchakni yasash, uning perimetri va yuzini o'lchash va
hisoblashni o'rganadilar. 
O'quvchilarda   boshlang'ich   maktabda   shakllanadigan   amaliy   uquvlardan
ko'pchiligi 
maktab   matematika   kursi   uchun   asosiy   ahamiyatga   ega,   lekin   tasavvurlar   haqida
bunday deyish murnkin emas. Masalan, son haqida III va IV sinf o'quvchilari ega
bo'lgan   tasavvurlar   tubdan   farq   qiladi.   Biroq   quyi   sinflarda   shakllanadigan
12 arifmetik   amallarni   yozma   va   og'zaki   bajarish   uquvlaridan   o'rta   sinflarda   ham,
'yuqori   sinflarda   ham   foydalaniladi.   Shunday   qilib,   o'quvchilarda   puxta   amaliy
uquv   va   malakalarni   shakllantirish   boshlang'ich   sinf   o'qituvchisining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   Bunda   u   o'zaro   bog'langan   ikkita   metodik   muammoni   hal
etishi kerak: 
1) ma'lum amaliy ishlarning bajarilish jarayoni mazmuni matnini yozish;
2)   o'quvchilarning   o'zlashtirishlari   metodikasini   va   o'zlashtirish   ustidan   samarali
nazoratni   ishlab   chiqish.   Aytaylik,   biror   jarayonni   elementar   ishlarning   chekli,
qat'iy ketma-ketligi sifatida tasvirlash mumkin bo'lsin (elementar ish deb, bajarilish
jarayoni   ma'lum   bo'lgan   ishni   tushunamiz).   Berilgan   jarayonni   amalga   oshirish
uchun   qaysi   elementar   ishlarni   va   qaysi   ketma-ketlikda   bajarish   lozimligini
ko'rsatuvchi   buyruq   algoritm   deb   ataladi.   Agar   biror   ishni   bajarish   algoritmi
ma'lum   bo'lsa,   u   holda   uni   amalga   oshirish   uquvini   shakllantirib"   umuman
aytganda,   o'qitilayotgan   bolaga   uni   yetkazishga   erishish   mumkin.   Shunday   qilib,
algoritmlarni   ishlab   chiqish   muhim   metodik   ahamiyatga   ega.   Ikkinchi   tomondan,
ko'pchilik   chizmalar,   yo'riqnomalar,   buyruqlar   tashqi   tomondan   algoritmlarga
o'xshasada,   lekin   aslida   algoritmlar   emas.   Bu   narsa,   xususan,   o'quvchilarga
masalaning ustida ishlashlari bo'yicha eslatmaga ham taalluqlidir: 
l. Masalani diqqat bilan o'qing va masaladagi har bir son nimani bildirishini o'ylab 
ko'ring. Masalada aytilayotgan holatni fikran tasavvur qiling.
2. Agar masala murakkab bo'lsa, uning shartini qisqacha yozing, unga oid chizma
chizing. 
3. Masalani ikkinchi marta o'qing va uning mazmunini ichingizda so'zlab ko'ring. 
4. Masalaning savoliga javob berish uchun nimani bilish kerakligini o'ylab ko'ring
va   h.k.   Boshlang'ich   sinflarda   algoritmlashtirish   mumkin   bo'lgan   jarayonlarning
eng 
muhim sinflarini sanab o'tamiz: 
I) "katta", "kichik", "teng" munosabatlarini o'rnatish; 
13 2) og'zaki va yozma hisoblashlar; 
3) tenglarnalarni yechish; 
4) geometrik shakllarni yasash; 
5) sonning ulushini, sonning kasrini, sonning ulushi bo'yicha uning o'zini aniqlash. 
Ikkinchi metodik muammoni qaraymiz, u o'quvchilarga algoritmlarni o'rgatishning
umumiy   qonuniyatlarini   ochishdan   iborat   bo'ladi.   Yuqorida   aytilganidek,
algoritmlashtirilishi   mumkin   bo'lgan   ma'lum   amaliy   faoliyatni   o'qitish   tamoyilga
ko'ra ushbu bosqichlarga bo'linadi: o'qituvchi algoritmni ishlab chiqadi; o'qituvchi
algoritmning   mazmuni   bilan   o'quvchilarni   tanishtiradi;   o'quvchilar   mazkur
algoritmdan ko'p marta foydalanib, uni o'zlashtiradilar. Xulosa o'rnida shuni aytish
joizki,   dars   vaqtida   o’quvchilarning   ta’lim   faoliyati   innovastion   metodlar
yordamida amalga oshirilsa, uning axborotni qabul  qilishi  samarali, oson kechadi
va   ta’lim   samaradorligi   yanada   oshirishga   yordam   beradi.   Bolaning   aqli   endi
shakllanib   kelayotgan   boshlang'ich   sinflarda   pedagogning   mahorati,   uning
o'qituvchilik   texnologiyalarni   ta'lim   jarayoniga   mohirona   talqin   qila   olishi,
ta'limning yangi-yangi 
usullarini   izlashi,   pedagogik   tajribalardan   ijodiy   foydalana   olishi   juda   muhimn
hisoblanadi. Shuning uchun ham o'quv jarayoniga pedagogik yangiliklarni kiritish,
ta'limda   pedagogik   texnologiyalarni   qo'llash,   turli   innovatsion   metodlardan
foydalanish,   ta'lim   samaradorligini   oshirish   uchun   tinimsiz   izlanish   bugungi
kunning ehtiyojiga aylandi. 1
            Og'zaki   hisoblashlarning   asosiy   ko'nikmalari   1   va   2-   sinflarda   shakllanadi.
Og'zaki hisoblash usullari ham, yozma hisoblash usullari ham amallar xossalari va
ulardan   kelib   chiqadigan   natijalarni   amallar   kompanentlari   bilan   natijalari
orasidagi   bog'lanishlarni   bilganlikka   asoslanadi.Yangi   boshlang’ich   matematika
kursida, avvaldagiga o’xshash, arifmetika asosiy o’rinni egallaydi. 1-4- sinflarning
1
 Boshlang’ich sinflarda matematika darslarida o’quvchilarning barcha toifalari bilan ishlash Metodikasi_Dilfuza 
Uchqunovna Raxmanova
14 yangi   dasturida   arifmetik   material   mazmuni   unchalik   ko’p   o’zgarmagan:
arifmetika   nazariyasi   (amallarning   xossalari,   natijalar   va   komponentlar   orasidagi
o’zaro   bog’lanish,   komponentlardan   biri   o’zgarganda;   amallar   natijalarining
o’zgarishi)   kamroq   yoritilgan,   nazariyaning   amaliy   masalalar   (sanoq,   o’lchashlar,
hisoblashlar,   masalalar   echish)   bilan   bog’lanishi   yanada   mustahkamlangan:   eng
muhim tushunchalar (son, sanoq sistemasi, arifmetik amallar)ni shakllantirishning
birmuncha   mukammal   sistemasi   ko’zda   tutilgan.   Shuningdek,   arifme-tikani
boshlang’ich   o’rganish   uslubi   ham   mukammallashtirilgan.   Kichik   yoshdagi
o’quvchilarni   o’qitishning   barcha   bosqichlaridan   ularning   fikrlash   faoliyatlarini
aktivlashtirishga,   tayin   faktlar   va   kuzatishlarni   o’z   vaqtida   umumlashtirishga,
ayrim   masalalar   orasidagi   o’zaro   bog’lanishni   tayinlashga,   bolalarda   mustaqil
ishlash   o’quvlarini   paydo   qilishga   qaratilgan   yangi   ilmiy   asoslangan   usul   va
uslublari maktab dasturiga kiritilgan. 2
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINF DARSLIKLARI USTIDA IJODIY
ISHLASHNING MOHIYATI
2.1. O‘quvchilarni faollashtirish usullar
2
 M.H.Hakimova. Matematika o’qitish metodikasi. Toshkent-2020
15                   Boshlang`ich   ta‘lim   umumiy   o`rta   ta‘limning   asosiy   poydevori,
o`quvchilarning kelajakda komil inson bo`lib voyaga yetishini ta`minlovchi muhim
bosqich   hisoblanadi.   Boshlang‘ich   matematika   kursi,bolalar   tafakkuri
rivojlanishiga   yordam   beradi.Shu   bilan   boshlang‘ich   bilimlar   yagona   majmuini
yaratadi,   ikkinchi   tomondan,   zaruriy   metodologik   tasavvurlarni   va   fikrlashning
mantiqiy tuzilishlarini 
shakllantirishga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   6-10   yoshli   bolalarning   fikrlash
qobiliyatlarini   shakllanishida   mas‘ul   davr   ekanligini   psixologlar   isbot   qilishgan.
Shu   sababli   boshlang‘ich   ta‘lim   metodikasining,   xususan,   matematikadan
boshlang‘ich   ta‘lim   metodikasining   vazifalaridan   biri   o‘qitishning   yetarlicha
yuqori   rivojlantiruvchi   samaradorligini   oshirishni   ta‘minlashda   o‘qitishni
bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   ta‘sirlarini   jadallashtirishdan   iborat.
Matematikadan   boshlang‘ich   ta‘lim-tarbiyaviy   vazifalarini   nazariy   bilimlar   tizimi
asosidagina   hal   etishi   mumkin.   Bu   ilmiy   dunyoqarash,   psixologiya,   didaktika,
matematikani o‘qitish nazariyasini (matematik didaktikasini)o‘z ichiga oladi. Biroq
birgina nazariy bilimlarning o‘zi  yetarli emas . O‘qitishning ma‘lum  mazmuni  va
o‘qituvchilarning   aqliy   faoliyati   saviyasi   bilan   ta‘sirlanadigan   u   yoki   bu   o‘quv
yo‘nalishi   uchun   eng   samarali   usullarni   qo‘llay   bilish   darsga   tayyorlanishda   yoki
darsning o‘zida yuzaga keladigan aniq metodik vazifalarni hal etishni bilishi zarur.
Boshlang‘ich   sinflarda   bolalarning   aqliy   rivojlanishlariga   asos   solinishi   sababli
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   uchun   o‘quvchilarning   aqliy   faoliyatlari   darajasini
va   imkoniyatlarini   bilish   hamda   hisobga   olish   muhimdir.   Nazariy   bilimlardan
amaliyotda   foydalanish   jarayonida   yuzaga   keladigan   turli-tuman   metodik
masalalar   hal   etilishi   lozim.   Metodik   masalalar   har   bir   darsda   yuzaga   keladi,shu
bilan birga, odatda, ular bir qiymatli yechimga ega emas. O‘qituvchi darsda yuzaga
keladigan   metodik   masalaning   mazkur   o‘quv   vaziyati   uchun   eng   yaroqli
yechimining   tez   topa   olishi   uchun   bu   sohada   yetarlicha   keng   tayyorgarlikka   ega
bo‘lish talab etiladi. 
16          Matematika so‘zi grekcha ―mathema so‘zidan olingan bo‘lib, uning ma`nosi
―fanlarni   bilish   demakdir.   Matematika   fanining   o‘rganadigan   obyekti   fazoviy
shakllar   va   ular   orasidagi   miqdoriy   munosabatlardan   iboratdir.   Boshlang`ich
sinflarda matematika o`qitish quyidagi maqsadini o`z oldiga qo`yadi: 
a) o`quvchilar matematika darsida olgan bilimlarini kundalik hayotda uchraydigan
elementar   masalalarni   yechishga   tatbiq   qila   olishga   o`rgatish,   o`quvchilarda
arifmetik   amallar   bajarish   malakalarini   shakllantirish   va   ularni   mustahkamlash
uchun maxsus tuzilgan amaliy masalalarni hal qilishga o`rgatish 
b)   matematika   o`qitishda   texnik   vosita   va   ko`rgazmali   qurollardan   foydalanish
malakalarini   shakllantirish.   Bunda   asosiy   e‘tibor   o`quvchilarning   jadvallar   va
hisoblash vositalaridan foydalana olish malakalarini tarkib toptirishga qaratilgan. 
d) o`quvchilarni mustaqil ravishda matematik bilimlarni egallashga o`rgatish. 
Boshlang`ich matematika o`qitish metodikasining o`qitish vazifalari: 
1) ta‘lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi, 
2) nazariy bilimlar tizimini o`rganish jarayonini yoritib berishi kerak; 
3) o`quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish yo`llarini o`rgatishi kerak; 
4) ta‘limni insonparvarlashtirish; 
5)   matematika   o`qitish   jarayonida   insonni   mehnatni   sevishga,   o`zining   qadr-
qimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko`rsatib beradi; 
6)   o`qitish   metodikasi   I–IV   sinflar   matematikasining   davomi   bo`lgan   V–VI   sinf
matematikasi   mazmuni   bilan   bog`lab   o`qitishni   ko`rsatadi.   Ularning   ilmiy
izlanishda qo`llanilishi. 
                Metodoloiya.   Boshlang`ich   sinf   o`quvchilari   egallashlari   kerak   bo`lgan
ko`nikma va malakalariga qo‘yiladigan talablarni : 
— milli о n ichidagi s о nlarni; 
—  natural s о nlar qat о rining ch е ksizligini; 
—  о `nli san о q sist е masi mis о lida s о nlarning har  х il san о q sist е masida y о zilishini; 
—  ро zitsi о n va n оро zitsi о n san о q sist е malarini. 
17 —   а tr о f-muhitd а   mo`lj а l   о l а   bilish m а rshrutni (yo‘nalishni) r е j а l а shtirish, h а r а k а t
yo`lini t а nl а y  о lish v а  h.k.)ni; 
— t а qq о sl а sh v а   turli   а l о m а tl а ri:  uzunligi, yuzi, m а ss а si, sig`imig а   ko`r а   t а rtibg а
s о l а   о lishni; 
— s оа tg а  q а r а b v а qtni  а niql а shni (s оа t v а  minutl а rd а ); 
— m а ishiy-h а yotiy v а ziyatl а r (s а vd о -s о tiq, o`lch а sh, t о rtish v а   h.k.) bil а n b о g`liq
his о bl а shl а rg а   о id m а s а l а l а rni yechish; 
— o`lch а ml а rni ko`zd а  «ch а m а l а b» b а h о l а sh; 
—   must а qil   k о nstrukt о rlik   f ао liyati   (turli-tum а n   g ео m е trik   sh а kll а rni   qo`ll а nish
imk о niyatl а rini his о bg а   о lg а n h о ld а ). 
—   1000000   ichida   s о nlarning   o`qilishini;   s о nni   x о na   q о `shiluvchilarining
yig`indisi k о `rinishidagi y о zilishini;
—   san о q   t е xnikasi   (t о `g`ri   va   t е skari   tartibda   sanash,   juftliklar   va   о `nliklar   bilan
sanash, s о ndan  о ldin va k е yin k е luvchi s о nni aytish)ni; 
—   natural   s о nlarni   о ‗zar о   taqq о slash:   «>»,   «<»,   va   «=»   b е lgilarini   t о `g`ri
q о `llashni; 
— q о ` shish, ayirish, k о ` р aytirish va b о ` lishning jadvalli h о llari natijalarini y о dda
о lib q о lish, murakkab b о `lmagan h о llarda 100 ichida  о g`zaki his о blashlarni 
bajarishni. 
— r а sml а rd а   k е sm а , uchburch а k, to`rtburch а k, to`g`ri  to`rtburch а k v а   kv а dr а tl а r,
ko`pburch а k v а   а yl а n а ni t а nishni; 
—  а tr о f-muhitd а gi g ео m е trik sh а kll а rni t а nish v а  t о p а   о lishni; 
—   uzunlik   o`lch о v   birlikl а ri   (mm,   sm,   dm,   m,   km)ni,   ul а r   о r а sid а gi   а s о siy
nisb а tl а rni   bilish,   z а rur   h о ll а rd а   ul а rd а n   q а ysi   birini   qo`ll а sh   m а qs а dg а
muv о fiqligini tushunish, yuz o`lch о v birlikl а ri (kv. sm, kv. dm, kv. m) ni. 
—   k е sm а   uzunligini   o`lch а sh,   b е rilg а n   uzunlikd а gi   k е sm а ni   yas а sh,   k е sm а
uzunligini ko`z bil а n ch а m а l а b o`lch а shni; 
18 —   chizg`ich,   go`niya,   sirkuld а n   f о yd а l а nib,   to`g`ri   to`rtburch а k,   kv а dr а t,
uchburch а k v а   а yl а n а l а r yas а shni; 
— ko`pburch а k p е rim е trini, to`g`ri to`rtburch а k yuzini v а  kv а dr а t birlikl а rid а n 
tuzilg а n sh а kll а rning yuzini his о bl а shni; 
— m а s а l а l а r yechishd а  o`rn а tilg а n g ео m е trik jisml а rning h а jml а rini his о bl а shni; 
—   bir   х il   m ах r а jli   о ddiy  k а srl а rni  qo‗shish  v а   а yir а   о lish  h а md а   bu  m а l а k а l а rni
m а s а l а l а r yechishd а  qo`ll а y  о lishni  bilishi k е r а k. 
— 1000000 ichida s о nlarni  о `qish va y о zish; 
— s о nlarni y о zma q о `shish, uch   хо nali va t о `rt x о nali s о nlarni ayirish, bir x о nali
va   ikki   x о nali   s о nga   k о ` р aytirish   va   b о ` lish,   q о ` shish   va   ayirish,   k о ` р aytirish   va
b о `lish   о rasidagi   al о qalarni   tushunish   as о sida   his о blashlarning   t о `g`riligini
t е kshirish; 
— k о ` р  x о nali s о nlarni y о zma q о `shish va ayirish hamda his о blash 
natijalarining t о `g`riligini t е kshirish; 
—   k о ` р   x о nali   s о nlarni   bir   x о nali   va   ikki   x о nali   s о nlarga   y о zma   k о ` р aytirish   va
b о `lish hamda his о blash natijalarining t о `g`riligini t е kshirish; 
— 2–3 amalli s о nli (shu jumladan, qavsli) if о daning qiymatini t ор ish; 
—   «...ta   о rtiq»,   «...   ta   kam»,   «...   marta   о rtiq»,   «...   marta   kam»,   «hammasi»,
«q о ldi», «t е ng» mun о sabatlarining ma‘n о sini tushunish va ularni arifm е tik amallar
bilan   t о `g`ri   b о g`lay   о lish,   shu   tushunchalarga   tayangan   h о lda   masalalarni   y е cha
о lish;
—  kattaliklar  (mahsulоt  narxi,  miqdоri  va   qiymati,  tо`g`ri  chiziqli  harakatda  yо`l
tеzlik va vaqt) оrasidagi bоg`lanishlarni qо`llab, amaliy mazmundagi masalalarni 
y е chishni  ko‘nikmalariga ega bo‘lishi kerak.
              Matematika   darslarining   o‘ziga   xos   yana   bir   tomoni   shundaki,   bu   o‘quv
materialining abstrakligidir. Shuning uchun ko‘rgazmali vositalar,o‘qitishning faol
metodlarini   sinchiklab   tanlash,o‘quvchilarning   faolligi,   sinf   o‘quvchilarining
o‘quvchilarining   o‘zlashtirish   darajasi   kabilarga   ham   bog‘liq.   Matematika
19 darslarida   turli-tuman   tarbiyaviy   vazifalar   ham   hal   qilinadi.   O‘quvchilarda
kuzatuvchanlikni   ziyraklikni   ,   atrofga   tanqidiy   qarashni,   ishda   tashabbuskorlikni,
mas‘uliyatni   va   ishda   sof   vijdonlikni,   to‘g‘ri   va   aniq   so‘zlashni,   hisoblash   va
o‘lchash,   yozuvlarda   aniqlikni,   mehnatsevarlik   va   qiyinchilikni   yengishni
hislatlarini tarbiyalayd i.
       O‘quvchilar bilan har bir darsda bir necha tushunchalar bilan ish olib boriladi.
Har   birini   shu   darsning   turli   bosqichlarida   o‘zlashtirishi   mumkin.   Har   bir
tushunchani   tushunish   boshqa   bir   tushunchani   takrorlash,   esga   olish   bilan   olib
borilsa, bu tushuncha esa keying tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi.
O‘qitish  jarayonida  har  bir  o‘quv materiali  rivojlantirilgan holda olib boriladi, bu
o‘quv materiali o‘zidan keyin o‘qitiladigan materiallarni tushunish uchun poydevor
bo‘ladi.Boshqa   tushunchaning   o‘zlashtirish   jarayonini   qarasak,u   bir   necha
darslarning   o‘zaro   bog‘liqli   o‘qitilishi   natijasida   hosil   bo‘ladi.   Shunday   qilib
matematik   tushunchalarini   hosil   qilish   birgina   darsning   o‘zida   hosil   qilinmasdan,
balki  o‘zaro aloqada  bo‘lgan bir  qancha darslarni  o‘tish jarayonida hosil  qilinadi.
Bunday   darslarni   birgalikda   darslar   tizimi   deb   ataymiz.   Eng   katta   talab   darsning
o‘quv-tarbiyaviy   maqsadini   e‘tiborga   olish,o‘qitish   tamoyillarining   metodik   va
umumpedagogik   tomonlarini   hisobga   olishdir.   Mavzu   bo‘yicha   yaxshi   o‘ylangan
darslar tizimining o‘quv vaqtini mavzuchalarga to‘g‘ri taqsimlashga bog‘liq . 3
3
 Matematika o‘qitish metodikasi fan dasturi. Samarqand-2019
20 2.2. Matematika darslarida interfaol metodlardan  f oydalanishning ahamiyati.
              Interfaol   metodlar   deganda-   ta’lim   oluvchini   faollashtiruvchi   va   mustaqil
fikrlashga   undovchi,   ta’lim   jarayonining   markazida   ta’lim   oluvchi   bo’lgan
metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini
faol   ishtirok   etishga   chorlaydi.   Interfaol   metod   biror   faoliyat   yoki   muammoni
o’zaro muloqotda, o’zaro bahs-munozarada fikrlash asnosida,hamjihatlik bilan hal
etishdir.   Bu   usulning   afzalligi   shundaki,   butun   faoliyat   o’quvchilarni   mustaqil
fikrlashga   o’rgatib,   mustaqil   hayotga   tayyorlaydi.   Interfaol   metodlar   orqali
o’quvchilarning   tashabbuskorligi   hamda   jamoaviy   izlanuvchanligini   oshiriladi.
Interfaol   metodlardan   foydalanib   darslarni   tashkil   etilsa,   o’quvchi   darsga   bo’lgan
qiziqishi 
yanada oshadi va ta’lim sifati yaxshilanadi. 
Interfaol   usullar   orqali   o’tilgan   darslar   o’quvchini   ijobiy   fikrlashga,   olingan
axborotlarni   faollikda   hal   etishga,   fikrini   erkin   bayon   qilishga,   hamkorlikda   ish
yuritishga,   fikrni   yozma   bayon   etishga   chorlaydi.   Interfaol   metodlar   orqali
o’tiladigan   darslarda   an’anaviy   usullardan   voz   kechish   degani   emas,   balki
mazmunni   o’zaro   faollikda   hal   eta   olishdir.   Interfaollik   bu   faollikdir,   ya’ni
o’quvchi   va   o’qituvchi   o’rtasidagi   o’zaro   muloqoti   asosida   kechadi.   Albatta,   har
bir   ishning   maqsadi   bo’lgani   kabi   interfaol   usullarni   qo’llashdan   maqsad   bo’ladi.
Matematika   darslarida   interfaol   metodlar   orqali   tashkillashtirilsa,   dars   ham
qiziqarli, ham mazmunli o’tishi mumkin. Chunki, biz bilamizki, boshlang’ich sinf
o’quvchilar   juda   o’yinqaro   bo’lishadi.   Shuning   uchun   ham   darslarni   rangbarang
metodlarni tashkil qilish maqsadga muvofiq. Misol uchun “Ko’paytirish jadvali”ni
tushunishida   o’quvchi   qiynaladi.   Agar   bu   mavzularni   tushuntirishda   interfaol
21 metodlar orqali tushuntirilsa, o’quvchining xotirasiga ham qolishi osonroq bo’ladi.
Hozirgi   yuksalish   va   yangilanish   davrida   yashar   ekanmiz   biz   o’qituvchilar
interfaol   metodlar   asosida   dars   jarayonalarini   tashkil   qilamiz.Oddiygina   o’qitish
metodini   olsak,   bu   tushuncha   didaktika   va   metodikaning   asosiy   tushunchalaridan
biridir.   Didaktika   va   metodikaga   oid   hozirgi   zamon   ishlarining   ko’pchiligida
o’qitish   metodlari   o’qituvchi   va   o’quvchilarning   birgalikdagi   faoliyatlari   usullari,
bo’lib,   bu   faoliyat   yordamida   yangi   bilimlar,malaka   va   ko’nikmalarga   erishiladi,
o’quvchilarning   dunyoqarashlari   shakllanadi,   ularning   qobilyatlari   rivojlanadi.
Darsda o’quvchilar faolligini oshiruvchi vositalardan biri-interfaol metodlardir. Bu
uslublar   maktab   pedogikasi   uchun   yangilik   emas.   Ulardan   ilgari   ham   foydalanib
kelingan. Qachonki, bu metodlar samarali natija bera oladi: 
-Dars va mavzuning maqsadlari to’g’ri aniq tanlanganda; 
-Mavzuga mos metodlarni tanlay olinsa; 
-Bir   metod   butun   dars   davomida   qamrab   olmasdan,   balki   kichik   daqiqalarni
qamrab 
olsa; 
-Tanlagan   metod   o’quvchilarga   yangi   bir   axborotlarni   yetkazib   bersa,o’quvchi
mavzuni nima haqidaligini tezgina tushuna oladi. 
            O'qituvchilarning   matematika   fanlarini   o'qitishda   yo'naltirilgan   darslar
jarayonini noan'anaviy shakllarda tashkil etish, ta'lim jarayonini mukammal andoza
asosida   loyihalashga   erishish,   mazkur   loyihalardan   oqilona   foydalana   olish
ko'nikmalariga ega bo'lishi ta'lim oluvchilar tomonidan nazariy bilimlarning puxta,
chuqur o'zlashtirilishi, ularda amaliy ko'nikma va malakalarning hosil bo'lishining
kafolati   bo'la   oladi.   Ta'lim   jarayoni   o'quv   materiali   mazmunini   yoritishga   xizmat
qiluvchi muayyan mavzu bo'yicha nazariy va amaliy bilimlar majmuini ifoda etish
imkonini   beradi.   Ta'lim   mazmunida,   shuningdek,   o'quvchilar   tomonidan
o'zlashtirilishi lozim bo'lgan tushuncha, ko'nikma hamda malakalarning hajmi ham
o'z   ifodasini   topa   olishi   lozim.   Zero,   ta'lim   mazmunining   g'oyaviy   jihatdan
22 mukammalligi  o'quvchilar  tomonidan muayyan  bilim, ko'nikma  va malakalarning
o'zlashtirilish darajasi bilan belgilanadi. Buning samarasi      o'quvchilar tomonidan
ma'lum tushunchalarning o'zlashtirilishi, ko'nikma va malakalarning shakllanishini
ta'minlovchi   shartlarning   ishlab   chiqilganligida  namoyon   bo'ladi.   Aynan  darsning
shakli, metod va vositalari  ta'lim  jarayonining muvaffaqiyatli  ta'minlanishiga olib
keladi.   Ular   yordami   bilangina   o'quv   predmetining   mavzusi   borasidagi   nazariy
bilimlar   o'quvchilarga   uzatiladi,   o'quvchilar   tomonidan   esa   ushbu   bilimlar   qabul
qilinadi.   Dars   mashg'uloti   uchun   eng   maqbul   deb   topilgan   shakl,   metod   va
vositalarning   belgilanishi   ta'lim   jarayonining   qarib   90   foizlik   muvaffaqiyatini
kafolatlaydi.   Yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   asosiy   mohiyati
aynan   mana   shu   bosqichda   ochib   beriladi.   O'quvchilarni   ijodiy   izlanish,   faollik,
erkin   fikr   yuritishga   yo'naltiruvchi   ta'lim   shakli,   metod   va   vositalarining   to'g'ri
tanlanishi   dars   jarayonini   samarali,   qiziqarli,   bahs-munozaralarga   boy   bo'lishi,
ijodiy   tortishuvlarning   yuzaga   kelishiga   turtki   beradi.   Mana   shu   holatdagina
o'quvchilar   tashabbusni   o'z   qo'llariga   oladilar,   o'qituvchining   zimmasida   esa
ularning faoliyatini ma'lum yo'nalishga solib yuborish, umumiy faoliyatni nazorat
qila olish, murakkab vaziyatlarda yo'l-yo'riq ko'rsatish, maslahatlar  berish, hamda
ular  faoliyatini  baholash  kabi  vazifalar  qoladi. Zamonaviy ta'limni  tashkil  etishga
qo'yiladigan   muhim   talablardan   biri   ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay,
qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga   erishishdir.   Qisqa   vaqt   orasida   muayyan
nazariy bilimlarni o'quvchilarga yetkazib berish, ularda ma'lum faoliyat yuzasidan
ko'nikma   va   malakalarni   hosil   qilish,   shuningdek,   o'quvchilar   faoliyatini   nazorat
qilish, ular tomonidan egallangan bilim, ko'nikma va malakalar darajasini baholash
o'qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahorat   hamda   ta'lim   jarayoniga   nisbatan
yangicha 
yondashuvni   talab   etadi.   Pedagogik   texnologiyalardan   majburan   foydalanish
mumkin   emas.   Aksincha,   tajribali   pedagoglar   tomonidan   asoslangan   yoki   ular
23 tomonidan   qo'llanilayotgan   ilg'or   texnologiyalardan   maqsadga   muvofiq
foydalanish bilan birga, ularni ijodiy rivojlantirish maqsadga muvofiqdir. 
       Bugungi kunda o'quvchilarning o'quv va ijodiy faolliklarini oshiruvchi hamda
ta'lim-tarbiya   jarayonining   samaradorligini   kafolatlovchi   pedagogik
texnologiyalarni   qo'llash   borasida   katta   tajriba   to'plangan   bo'lib,   ushbu   tajriba
asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritiladi. 
Matematika   darslarida   foydalaniladigan   interfaol   metodlardan   bir   nechtasining
mohiyati va ulardan foydalanish usullarini korib chiqamiz. "Fikriy hujum" metodi.
Mazkur  metod o'quvchilarning darslar  jarayonidagi  faolliklarini  ta'minlash,  ularni
erkin   fikr   yuritishga   rag'batlantirish   hamda   bir   xil   fikrlash   inertsiyasidan   ozod
etish,   muayyan   mavzu   yuzasidan   rang-barang   g'oyalarni   to'plash,   shuningdek,
ijodiy   vazifalarni   hal   etish   jarayonining   dastlabki   bosqichida   paydo   bo'lgan
fikrlarni yengishga o'rganish uchun xizmat qiladi. "6x6x6" metodi. "6x6x6" metodi
yordamida   bir   vaqtning   o'zida   36   nafar   o'quvchini   muayyan   faoliyatga   jalb   etish
orqali  ma'lum  topshiriq yoki  masalani  hal  etish, shuningdek, guruhlarning har  bir
a'zosi imkoniyatlarini aniqlash, ularning qarashlarini bilib olish mumkin. Bu metod
asosida tashkil etilayotgan mashg'ulotda har birida 6 nafardan 
ishtirokchi bo'lgan 6 ta guruh o'qituvchi tomonidan o'rtaga tashlangan muammoni
muhokama   qiladi.   Belgilangan   vaqt   nihoyasiga   yetgach   o'qituvchi   6   ta   guruhni
qayta tuzadi. Qaytadan shakllangan guruhlarning har birida avvalgi 6 ta guruhdan
bittadan   vakil   bo'ladi.   Yangidan   shakllangan   guruh   a'zolari   o'z   jamoadoshlariga
guruhi   tomonidan   muammo   yechimi   sifatida   taqdim   etilgan   xulosani   bayon   etib
beradilar va mazkur yechimlarni birgalikda muhokama qiladilar. "Klaster" metodi.
Klaster   (g'uncha,   bog'lam)   metodi   pedagogik,   didaktik   strategiyaning   muayyan
shakli bo'lib, u o'quvchilarga ixtiyoriy muammolar xususida erkin, ochiq o'ylash va
shaxsiy   fikrlarni   bemalol   bayon   etish   uchun   sharoit   yaratishga   yordam   beradi.
Mazkur metod turli xil g'oyalar o'rtasidagi aloqalar to'g'risida fikrlash imkoniyatini
beruvchi   tuzilmani   aniqlashni   talab   etadi.   "Klaster"   metodi   aniq   ob'ektga
24 yo'naltirilmagan   fikrlash   shakli   sanaladi.   Undan   foydalanish   inson   miya
faoliyatining  ishlash  tamoyili   bilan  bog'liq  ravishda  amalga  oshadi.  Ushbu  metod
muayyan mavzuning o'quvchilar tomonidan chuqur hamda puxta o'zlashtirilguniga
qadar   fikrlash   faoliyatining   bir   maromda   bo'lishini   ta'minlashga   xizmat   qiladi.
Metod   guruh   asosida   tashkiletilayotgan   mashg'ulotlar   va   o'quvchilar   tomonidan
bildirilayotgan g'oyalarning majmui tarzida namoyon bo'ladi. Bu esa ilgari surilgan
g'oyalarni   umumlashtirish   va   ular   o'rtasidagi   aloqalarni   topish   imkoniyatini
yaratadi.   "Zakovatli   zukko"   metodi.   Mavjud   bilimlarni   puxta   o'zlashtirishda
o'quvchlarning 
fikrlash,   tafakkur   yuritish   layoqatlariga   egaliklari   muhim   ahamiyatga   ega.
"Zakovatli   zukko"   metodi   o'quvchlarda   tezkor   fikrlash   ko'nikmalarini
shaklalantirish,   shuningdek,   ularning     tafakkur   tezliklarini   aniqlashga   yordam
beradi. Metod o'z bilimlarini sinab ko'rish istagida bo'lgan o'quvchlar uchun qulay
imkoniyat   yaratadi.   Ular   o'qituvchi   tomonidan   berilgan   savollarga   qisqa
muddatlarda to'g'ri va aniq javob qaytara olishlari zarur. Savollarning murakkablik
darajasiga  ko'ra  har  bir   savolga  qaytarilgan  to'g'ri  javob  uchun  ballar  belgilanadi.
Metod   o'quvchlar   bilan   yakka   tartibda,   guruhli   va   ommaviy   ishlashda   birdek
qo'llanilishi   mumkin.   "Charxpalak"   metodi.   "Charxpalak"   texnologiyasidan   o'quv
mashg'ulotlarining   barcha   turlarida,   dars   boshi   va   oxirida,   biror   bo'lim
tugatilganidan   keyin,   o'tilgan   mavzularni   o'zlashtirganlik   darajasini   baholashda,
takrorlash, mustahkamlash, oraliq va yakuniy nazoratlarni o'tkazishda foydalanish
mumkin. Mashg'ulotlarni  yakka va guruh shaklida tashkil  etsa bo'ladi. Qolaversa,
o'z   ichiga   og'zaki   va   yozma   ish   shakllarini   qamragan   holda   turli   mazmun   va
xarakterga   ega   mavzularni   o'rganishda   ham   asqotadi.   Shuni   aytish   joizki,
matematika   darslarida   interfaol   o'yinlar   bolaning   his-   tuyg'usiga   ta'sir   etib,   unda
o'qishga ijobiy munosabat va qiziqish xislatini tarkib toptiradi. Bolalar o'yinda zo'r
mamnuniyat   bilan   ishtirok   etadilar.   O'yin   boshlanishini   sabrsizlik   bilan   kutadilar,
25 ularning   ongida   beixtiyor   ertangi   o'quv   kunining   quvonchli   manzarasi
gavdalanadi. 4
               Boshlang'ich  sinf  o'quvchilari  uchun matematik tasavvurlarni  rivojlantirish
quyidagi yo'llarni o'z ichiga oladi: 
*   Amaliy   Mashg'ulotlar:   O'quvchilar   matematik   amaliyotlar   orqali   ko'nikma   va
mahoratlarini   oshirishadi.   Misollar,   o'yinlar   va   ko'nikmalarni   o'zlashtirish   keng
imkoniyatlar yaratadi. 
* Vizual Materiallar: Rasm, grafikalar va jadvallar orqali matematik ko'nikmalarni
vizual ravishda tushuntirish o'quvchilarning tushunishini oshirishga yordam beradi.
*   Ta'limiy   O'yinlar:   Matematik   o'yinlar   orqali   o'quvchilarning   savollar   yechish,
mantiqiy muhokama qilish va problemalar orasida aloqani rivojlantirishadi. 
*   Guruh   Ishlar   va   Hamkorlik:   O'quvchilar   o'rtasida   guruh   ishlari   yordamida
matematik konseptlarini o'rganish va boshqa o'quvchilar bilan fikr almashishadi. 
*   Yangi   Materialdan   Iste'dodlar:   So'nggi   maqolalar,   darsliklar   yoki   video   darslar
orqali   yangi   matematik   konseptlarini   o'rganish   uchun   o'quvchilarni   muhokama
qilishadi.   Har   bir   o'quvchi   individualligi   va   o'rganish   usullari   farqlanadi,   shuning
uchun har bir metod o'quvchilarga mos ravishda qo'llanilishi muhim.
  -   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda
o'qituvchilar   ko'p   turli   usul   va   metodlardan   foydalanishadi.   Ular   o'quvchilarni
qiziqtirish, faol qatnashish, va amaliyotlarga yo'naltirish uchun quyidagi usullardan
foydalanishadi: 
*   Amaliyotlar   va   O'yinlar:   O'quvchilarga   matematika   amaliyotlari   va   o'yinlar
orqali ta'lim berish, ularni qiziqtirib, fikrini ishlatishga rag'batlantiradi. 
* Grafikalar va Modellash:  Ko'rsatmalarni va modellashni  qo'llash orqali abstrakt
matematik konseptlarini tushuntirish, o'quvchilar tasavvurlarini rivojlantiradi. 
4
 Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi. Nasaf. 2000.
26 * Biriktirish va Bog'lash: O'quvchilarning o'zlarining fikrlarini biriktirish va ularni
boshqalarga izohlash orqali, guruh ichida o'quvchilarning fikrlarini bog'lash uchun
o'qituvchilar foydalanishadi. 
* O'zlashtirilgan Ta'lim Materiallari: O'quvchilarga yaqinroq va turli ko'rinishlarda
ta'lim materiallarini qo'llab-quvvatlash orqali matematika bilimini o'rgatishadi.
  *   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda
biriktirish   va   bog'lash   usuli:   Ularning   matematik   fikrlarini   qurish   va   ularga   oid
mavzularni   bog'lash   orqali   amaliyotlarini   o'rganishdan   iborat   bo'ladi.   Bu   usul,
o'quvchilarga   matematikdagi   muammoni   tahlil   qilish,   masalalarni   hal   qilish   va
matematik   fikrlarini   qurishga   yordam   beradi.   Bu   jarayon   o'quvchilarga
matematikni anglash va uning amaliyotlarini tahlil qilishga yordam beradi. 
*   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda
didaktik   oyinlar   juda   samarali   bo'lishi   mumkin.   Misol   uchun,   matematikni
o'rganishda   konseptlarni   tushunish   uchun   o'yinlar,   masalan,   to'plama   va   ayirma,
san'atlarni   yaxshi   o'rganish   uchun   foydalanish   mumkin.   Yondashuvni   o'rganish
uchun   bloklar   yoki   shakllar   qurish   o'yinlariga   ham   qiziqish   mumkin.   Bunday
o'yinlar   o'quvchilarning   tushunishini   oshirishga   va   matematikni   ko'rib   chiqishga
yordam berishi mumkin . 
-   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   uchun   amaliy   o'yinlar   juda   samarali   bo'lishi
mumkin. Masalan, quyidagi o'yinlardan foydalanish mumkin: 
*   Kartalar   orqali   hisoblash:   O'quvchilar   uchun   kartalar   yordamida   yig'indilarni
yoki   ayirishlarini   hisoblash   o'yinlari   tuzish.   Misol   uchun,   10   kartadan   iborat
qutidan   kartalar   chiqarib,   ularni   bir-biriga   qo'shish   orqali   belgilangan   natijaga
yetishish. 
*   Matematikiy   to'rtliklar   va   bloklar:   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilari   uchun
matematikiy   bloklar   va   to'rtliklarni   qo'llash   orqali   amaliy   hisoblashni   o'rganishga
yordam beradigan o'yinlar tuzish. 
27 *   Jadval   o'yinlari:   O'quvchilar   uchun   jadval   o'yinlarini   tuzish.   Masalan,   misollar
uchun   jadval   tuzish   va   ularni   to'ldirish   yoki   bo'shatish   orqali   boshlang'ich
qonuniylikni o'rganish. 
*   Jadval   orqali   tasir:   O'quvchilar   uchun   tasir   yaratish   o'yinlarini   tuzish.   Misol
uchun,   jadval   orqali   tasir   tuzish   orqali   hisob-kitoblarni   o'rganish.   Bu   tur   amaliy
o'yinlar   o'quvchilarning   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda   yaratuvchi
bo'lishadi, ularni qiziquvch va o'rganishga o'rnatlavchi bo'lishadi. 
-   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda
ko'rgazmali   qurollardan  foydalanish.Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining  matematik
tasavvurlarini   rivojlantirishda   ko'rgazmali   qurollardan   foydalanish   juda   samarali
bo'lishi mumkin. Quyidagi ko'rgazmali qurollardan foydalanish mumkin: 
* Matematik bloklar va shakllar: O'quvchilar uchun matematik bloklar va shakllar
tizimini   ishlatish   orqali   hisoblash,   geometriya,   va   jumlalarni   o'rganishga   yordam
berish mumkin. 
*   Yordamchi   chiziqlar   va   qoplamalar:   O'quvchilar   uchun   yordamchi   chiziqlar   va
qoplamalar   tuzish   orqali   sonlarni   va   hisob-kitoblarni   o'rganishga   yordam   berish
mumkin. 
*   Matematik   qog'ozlar   va   kartalar:   Matematik   qog'ozlar   va   kartalar   orqali
o'quvchilarni   sonlarni   hisoblash,   solishtirish,   va   tahlil   qilishga   yordam   berish
mumkin. 
*   Matematik   o'yinlar:   Matematik   o'yinlar   orqali   o'quvchilarni   motivatsiyalash   va
matematik konseptlarni tushunishga yordam berish mumkin. Masalan, jangchi yoki
to'g'ri   yoki   yolg'on   o'yinlari.   Ko'rgazmali   qurollar   boshlang'ich   sinf
o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda   jiddiy   ta'sir   qoldirishi
mumkin va ularni amaliyotga o'rgatishga o'zaro munosabatni oshirishi mumkin. 
-   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda
matematik shakllardan foydalanish.Boshlang'ich sinf o'quvchilari uchun matematik
shakllardan   foydalanish,   ularning   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirish   va
28 abstrakt   o'ylash   qobiliyatlarini   oshirishga   yordam   berishi   mumkin.   Quyidagi
matematik shakllardan foydalanish foydali bo'ladi: 
* Geometrik shakllar: Doira, to'g'ri  burchak, kvadrat, triangel, va shu kabi  asosiy
geometrik shakllarni o'rganish orqali o'quvchilarga geometriya va hisob-kitoblarni
o'rganishga intizom bering. 
* Soniy shakllar: Soniy shakllar, masalan, sonlar ustida grafiklar, histogrammalar,
va   shu   kabi,   matematik   dasturlash   va   statistikaga   kirish   uchun   yordam   berishi
mumkin. 
* Qattiqliklar  va  qoplamalar:  O'quvchilarga  qattiqliklar   va  qoplamalar   yordamida
matematik   amallarni   o'rganish   va   tushunishga   yordam   berish   mumkin.   Misol
uchun, doira qoplamalari orqali hisob-kitoblarni o'rganish. 
* Matematikiy tasvir  yoki model:  Matematikiy tasvir yoki  model ishlatish  orqali,
real hayotdan mashq olish va amaliy mashqlarni tahlil qilish uchun o'quvchilarning
tushunishini oshirish mumkin.
Matematik   shakllardan   foydalanish,   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik
tasavvurlarini   rivojlantirishda   kashf   etish   va   tahlil   qilish   uchun   yaxshi   bir   vosita
bo'lib,   ularni   amaliyotga   solishtirish   va   matematik   fikrini   o'rgatishga   yordam
beradi.   -   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini
rivojlantirishda geometrik shakllardan foydalanish juda samarali bo'lishi  mumkin.
Quyidagi yo'llardan foydalanishingiz mumkin: 
*   Geometrik   qimorlar   va   shakllar:   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilariga   geometrik
qimorlar   va   shakllar   (to'g'ri   burchak,   kvadrat,   triangel,   doira,   va   shu   kabi)
tushunish orqali geometriya asoslarini o'rgatish mumkin. 
*   Qirqish   va   murabba:   O'quvchilarni   qirqish   va   murabba   shakllari   orqali   kvadrat
metrlarini   hisoblash   va   doira,   kvadrat   va   triangel   shakllarini   solishtirish   orqali
amaliy hisob-kitoblarni o'rganishga yordam berish mumkin. 
29 * 3D model qurish: Boshlang'ich sinf o'quvchilari uchun 3D model qurish orqali,
masalan, shaxmat taqsimotini yoki qoshiqqa o'xshash geometrik ob'ektlarni tuzish
orqali geometriya va to'plamani tushunishga yordam berish mumkin. 
*   Tasviriy   matematika:   Tasviriy   matematika   orqali,   o'quvchilarga   real   dunyoda
uyg'unliklarni   o'rganish   va   tushunishga   yordam   berish   mumkin.   Masalan,   shahar
xaritasi   yoki   yuzlar   shaklida  taqsimotlar  orqali   geometrik  kontseptlarni   o'rganish.
Geometrik   shakllardan   foydalanish,   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik
tasavvurlarini   rivojlantirish   va   abstrakt   o'ylash   qobiliyatlarini   oshirishga   yordam
beradi.   Bu   shakllar   orqali   o'quvchilar   sonlarni   solishtirish,   jadval   va   grafiklarni
o'qishni   o'rganishga   ham   yordam   beradi.   -   Boshlang'ich   sinfdanoq   biz   bolalarga
matematika   fanidan   saboq   berar   ekanmiz,   matematik   masalalar   bilan   ishlash
ko'nikmasini shakllantirib boramiz. 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilariga   bugungi   kunga   kelib   quyidagi   3   xil   turdagi
masalalar o'gatilmoqda: 
*   birinchisi,   sodda   masalalar-   bunday   masalalar   qisqa   hajmli,   bir   amal   bajarish
bilan yechiladigan, o'quvchilar uchun tushunarli masalalardir.
  *   ikkinchisi,   murakkab   masalalar-yechilishi   uchun   bir   nechta   o'zaro   bog'liq
amallarni bajarishni talab qilinadigan masalalardir. 
*   uchinchisi,   mantiqiy   masalalar-o'quvchilarni   fikrlash   qobiliyatini   o'stiradigan,
ularni   mantiqiy   mulohazalar   chiqarishga   davat   etadigan   masalalardir.   Dastlabki
matematik bilimlar  orqali  boshlang’ich sinf  o’quvchilari  son  va sanoq,  geometrik
shakllar,   vaqt   va   fazo   haqida,   kattaliklar   haqida   boshlang‘ich   bilimlarni
egallaydilar.   Shunday   bilimlarga   tayanib   o’quvchilar   idrok   qilinadigan
obyektlarning   xususiyatlarini   analiz   va   sintez   qilish,   taqqoslash   va
umumlashtirishning   sodda   bog‘lanishlari   hamda   ular   orasidagi   munosabatlarni
tushunib   oladilar.   Dastlabki   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   natijasida
bolalarda: 
30 - geometrik shakllar va predmetlarning shakli haqidagi tasavvurlar shakllantiriladi;
-   fazoviy   munosabatlarni   tushunish   va   fazoda   mo‘ljal   olish   ko‘nikmasi   hosil
qilinadi; - vaqt haqida tasavvurlar shakllantiriladi; 
- miqdor (kattalik) haqida tasavvurlar hosil qilinadi; 
-son  va sanoq  haqida bilimlar  berilib, birinchi  va ikkinchi  o‘nlik ichida miqdoriy
munosabatlar haqida tushunchalar hosil qilinadi. 
Xulosa   qilib   aytganda   o’qituvchi   ta'lim   faoliyatlarga   tayyorlanar   ekan,   har   bir
mavzuni   integrativ   yondashuv   asosida   shakllanishiga   e’tibor   bermog’i   lozim.
Matematik   bilimlar   bolalarga   qat'iy   aniqlangan   sistema   va   izchillikda   beriladi,
bunda yangi materiallar bolalar o'zlashtira oladigan darajada bo'lishi kerak. Har bir
vazifa   bir   qator   kichik   topshiriqlarga   bolinadi.   Matematik   tasavvurlarni
shakllantirishda   bilimning   integratsiyalashgan   (ko'rgazmali)   tarmog'ida
integratsiyalashning   usul   va   vositalari:   ta'lim   rejasidagi   o'qitish   joyida   vaqtning
hajmiga   qarab,   shu   kursni   to'la   o'zlashtrish   vaqti   o'quvchilarning   o'zlashtirish
darajasi   – ko’p maqsadli  va  rangbarangliligi   hamda  ko'p funksiyaga  egaligi   bilan
tavsiflanadi.  Matematika fanining "fanlar ichra shoh", "aniq fanlarning asosi" deb
ta'riflanishlari   ham   bejiz   emas.   Bu   fan   insonni   har   tomonlama   yuksaltiradi.
Shuning   uchun   ham   shaxs   rivojlanish   jarayonida   matematik   tafakkur   va
tushunchalarni   shakllantirish   maktabgacha   va   boshlang'ich   ta'lim   tizimidanoq
boshlanib,   asosiy   poydevor   yaratiladi.   Matematikani   o'qitish   davomida   biz   kabi
pedagoglar   uning   har   bir   tarkibiy   qismi(elementlari)ni   yoshlarimizga   to'g'ri   va
chuqur singdirishimiz lozim. Shu o'rinda Prezidentimizning quyidagi fikrlari yodga
tushadi:   "Bugungi   kunda   O'zbekistonning   yangi   taraqqiyot   davri   poydevorini
yaratyapmiz.   Bunda   bizning   eng   yaqin   ko'makchilarimiz   ustoz   va   murabbiylar,
ilmiy   va   ijodkor   ziyolilardir".   Ushbu   fikrlar   kishi   yelkasiga   katta   bir   mas'uliyat
hamda   o'ziga   xos   bir   ishonch   hissini   ham   yuklaydi,   albatta.   Boshlang'ich   sinf
o'quvchilarning matematika tasavvurlarini rivojlantirishda o'qituvchining o'rni juda
katta.   O'qituvchi   o'quvchilarga   ko'ngil   bergan   va   birinchi   sinfda   abstrakt
31 konseptlarni   o'rgatishda   sabrli   va   sodda   usullarni   qo'llamoqda.   Boshlang'ich   sinf
o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirishda,   o'quvchilarning
o'rni,ularning   fikrlash,   muhokama   qilish   va   savollar   orqali   o'rganishiga   aloqador.
Praktikada   amaliy   mashg'ulotlar   va   misollar   orqali,   matematik   konseptlarini
o'rganish,   o'quvchilarni   o'z   fikrlarini   bayon   etish   va   muhokama   qilish   uchun
imkoniyat yaratish muhimdir. 5
                                                       XULOSA
              Boshlang‘ich sinflarda matematika ta’limi  bolalarning fikrlash jarayonlarini
rivojlantirish,   hisoblash   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   kundalik   hayotda   duch
5
 Boshlang'ich sinf o'quvchilarining matematik tasavvurlarini rivojlantirish _Toshboyeva Saidaxon 
Rahmonberdiyevna, _Ergasheva Surayyo Komiljon qizi
32 keladigan masalalarni hal qilish qobiliyatlarini oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Xususan,   2-sinf   matematika   darsligi   bolalarga   asosiy   matematik   tushunchalarni
o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Ushbu   kurs   ishi   davomida   2-sinf   matematika
darsligining   tuzilishi,   mazmuni,   didaktik   imkoniyatlari   va   samaradorligi   tahlil
qilindi hamda darslik ustida ijodiy ishlash metodikasi ishlab chiqildi.
              Tadqiqot  davomida  aniqlanishicha,  2-sinf   matematika  darsligi  boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilarining   yosh   xususiyatlari   va   idrok   qilish   darajasiga   mos   tarzda
tuzilgan.   Darslikka   kiritilgan   mavzular   izchil   va   mantiqiy   ketma-ketlikda
joylashtirilgan   bo‘lib,   ular   o‘quvchilarning   oldindan   o‘rgangan   bilimlarini
mustahkamlash   va   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayonini   qulaylashtiradi.   Shu
bilan birga, ayrim  hollarda mavzularni  yanada qiziqarli  usullar  bilan bayon etish,
o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradigan   qo‘shimcha   materiallar   bilan   boyitish
zarurati mavjudligi kuzatildi.
           Darslikdagi mavzular tahlili shuni ko‘rsatdiki, darslik asosan quyidagi asosiy
yo‘nalishlarni   qamrab   oladi:   sonlar   va   ularning   xossalari,   arifmetik   amallar,
geometriya   elementlari,   o‘lchash   birliklari   hamda   amaliy   masalalar.   Ushbu
mavzular bolalarning turli ko‘nikmalarini rivojlantirishga yo‘naltirilgan bo‘lsa-da,
ularning   kundalik   hayot   bilan   bog‘liqligini   kuchaytirish,   o‘quvchilarning   hayotiy
tajribalaridan   foydalanish   imkoniyatini   kengaytirish   orqali   darslik   mazmunini
yanada mukammallashtirish mumkin.
            Darslikdagi   mashqlar   va   misollar   tizimi   ham   alohida   e’tibor   talab   qiladigan
jihatlardan   biri   ekanligi   aniqlandi.   Mashqlar   murakkablik   darajasiga   ko‘ra
mantiqiy   ketma-ketlik   asosida   joylashtirilgan,   bu   esa   o‘quvchilarning   bilimlarini
bosqichma-bosqich  rivojlantirishga  xizmat  qiladi. Biroq, ayrim  hollarda mashqlar
takroriy   bo‘lib,   ularning   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   yo‘naltirish   darajasi
yetarli   emasligi   kuzatildi.   Shu   bois,   mashqlar   tizimini   yanada   takomillashtirish,
ularni   turli   xil   strategiyalar   asosida   yechish   imkoniyatini   yaratish   darslik
samaradorligini oshirishga xizmat qilishi mumkin.
33           Darslikdagi   vizual   vositalarning   samaradorligi   ham   o‘rganildi.   2-sinf
o‘quvchilari   uchun   rasmlar,   diagrammalar   va   boshqa   ko‘rgazmali   materiallar
tushunchalarni   yaxshiroq   anglashda   muhim   o‘rin   tutadi.   Darslikda   bunday
elementlar   mavjud   bo‘lsa-da,   ba’zi   hollarda   ularning   tushuntirish   imkoniyatlarini
yanada   kuchaytirish   mumkinligi   aniqlandi.   Ayniqsa,   masalalarning
vizuallashtirilishi,   mavhum   tushunchalarning   sodda   tasvirlar   orqali   tushuntirilishi
bolalarning dars materialini o‘zlashtirish darajasini oshiradi.
              Tadqiqot   davomida   darslik   ustida   ijodiy   ishlash   metodikasi   ham   ko‘rib
chiqildi.   O‘qituvchilar   tomonidan   darslikdan   samarali   foydalanish   uchun   turli
interfaol   metodlar,   didaktik   o‘yinlar,   amaliy   mashg‘ulotlar   qo‘llanilishi
mumkinligi   aniqlandi.   Ayniqsa,   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   maqsadida
turli  kreativ  yondashuvlar,  jumladan,  matematik  o‘yinlar,  guruhli   topshiriqlar,  rol
o‘yinlari   va   loyiha   asosida   o‘qitish   metodlaridan   foydalanish   samarali   ekani
kuzatildi.   Bu   metodlar   nafaqat   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi,   balki   ularning
mustaqil fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishga ham xizmat qiladi.
            Darslikdan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   uchun   innovatsion
texnologiyalarni   qo‘llash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish,   masalan,   raqamli   platformalar
orqali   qo‘shimcha   interaktiv   topshiriqlar   berish   yoki   o‘quvchilarni   matematik
muammolarni   vizual   tarzda   yechishga   undaydigan   dasturlardan   foydalanish
darslikdan   foydalanish   jarayonini   yanada   qiziqarli   qiladi.   Shuningdek,
o‘qituvchilarning   doimiy   ravishda   metodik   bilimlarini   oshirib   borishi   ham
darslikdan samarali foydalanishning muhim shartlaridan biri hisoblanadi.
              Xulosa   qilib   aytganda,   2-sinf   matematika   darsligi   boshlang‘ich   ta’lim
jarayonining ajralmas qismi bo‘lib, uning samaradorligini oshirish uchun ijodiy va
innovatsion   yondashuvlar   talab   etiladi.   Darslikning   ilmiy-metodik   asoslarini
yanada   mustahkamlash,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   tatbiq   etish   va
34 o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   bo‘yicha   doimiy   ish   olib   borish   orqali
boshlang‘ich matematika ta’limini yanada rivojlantirish mumkin.
35                               FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslarida   o’quvchilarning   barcha
toifalari bilan ishlash Metodikasi_Dilfuza Uchqunovna Raxmanova
2.M.H.Hakimova. Matematika o’qitish metodikasi. Toshkent-2020
3. Matematika o‘qitish metodikasi fan dasturi. Samarqand-2019
4.Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi. Nasaf. 2000
5.   Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   matematik   tasavvurlarini   rivojlantirish
_Toshboyeva   Saidaxon   Rahmonberdiyevna,   _Ergasheva   Surayyo   Komiljon
qizi
36
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский