Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 49.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 29 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

ALLAMBERGANOVA HULKAR

Ro'yxatga olish sanasi 01 Noyabr 2024

15 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda matematika darsligi ustida ijodiy ishlash, darslik tahlilini amalga oshirish metodikasi (3-sinf misolida)

Sotib olish
                                       MUNDARIJA
KIRISH……………………………….………………….………………………..3
I   BOB.   IJODIY   ISHLASH   VA   METODIK   TAHLILNING   NAZARIY
ASOSLARI…………………………………………………...……………......…5
1.1. Boshlang‘ich sinflarda ijodiyilikni rivojlantirish   ….……………………..….5
1.2. Darslik tahlili metodikasi ……………………………………….……....……11
II   BOB.   3-SINF   MATEMATIKA   DARSLIGINING   TAHLILI   ..
……………...17
2.1.   Ijodiyilikni rivojlantiruvchi elementlar ………………………..………….….17
2.2. Darslik asosida ijodiy darslarni tashkil etish metodikasi    …….…….………24
XULOSA…..…………………….………………………………..……….…...... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR..……..……………………….….....…3 0
                                              KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Matematika   fanining   boshlang ich   ta limdagiʻ ʼ
ahamiyati   hech   qachon   inkor   etilmaydi.   Boshlang ich   sinf   o quvchilarida	
ʻ ʻ
matematik   fikrlashni   shakllantirish,   ularning   mantiqiy   va   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirish   ta lim   jarayonining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   O zbekiston	
ʼ ʻ
Respublikasi   Xalq   ta limi   vazirligining   2025-yilgi   “Boshlang ich   ta lim   davlat	
ʼ ʻ ʼ
standarti”da   matematika   faniga   alohida   e tibor   berilgan   bo lib,   u   orqali	
ʼ ʻ
o quvchilarning   matematik   savodxonligini   oshirish,   ularni   hayotiy   masalalarni	
ʻ
yechishda matematik usullardan foydalanishga o rgatish ko zda tutilgan.	
ʻ ʻ
Zamonaviy   ta lim   tizimida   darsliklar   o quv   jarayonining   asosiy   manbai	
ʼ ʻ
hisoblanadi. Darsliklar orqali o quvchilar nafaqat nazariy bilimlarni olishadi, balki	
ʻ
ularni   amaliyotda   qo llash   ko nikmalarini   ham   egallashadi.   Shuning   uchun	
ʻ ʻ
darsliklarning mazmuni, metodik jihatdan to g ri tuzilishi va o quvchilarning yosh	
ʻ ʻ ʻ
xususiyatlariga   mosligi   juda   muhimdir.   Boshlang ich   sinflarda   matematika	
ʻ
darsliklarini   tahlil   qilish   va   ularni   ijodiy   yondashuvlar   asosida   takomillashtirish
zamonaviy ta limning dolzarb talablaridan biridir.	
ʼ
Ushbu kurs ishining mavzusi – “Boshlang ich sinflarda matematika darsligi	
ʻ
ustida ijodiy ishlash, darslik tahlilini amalga oshirish metodikasi (3-sinf misolida)”
–   aynan   shu   dolzarb   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan.   Tadqiqotning   asosiy
maqsadi 3-sinf matematika darsligini tahlil qilish va uni takomillashtirish bo yicha	
ʻ
ijodiy yondashuvlarni ishlab chiqishdir.
                    Tadqiqotning   maqsadi   va   vazifalari.   Tadqiqotning   asosiy   maqsadi   –
boshlang ich   sinflarda   matematika   darsliklarini   tahlil   qilish   va   ularni	
ʻ
takomillashtirish   bo yicha   ijodiy   metodlarni   ishlab   chiqish,   shuningdek,	
ʻ
o quvchilarning   matematik   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradigan	
ʻ
usullarni taklif etish.
Tadqiqotning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1.   Boshlang ich   sinflarda   matematika   darsliklarini   tahlil   qilishning   nazariy	
ʻ
asoslarini o rganish.
ʻ
2 2.   3-sinf   matematika   darsligining   mazmunini,   metodik   jihatlarini   va   vizual
materiallarini tahlil qilish.
3. Darslik asosida ijodiy darslarni tashkil etish metodikasini ishlab chiqish.
4.   O quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   interaktivʻ
usullarni taklif etish.
5.   Darslikni   takomillashtirish   bo yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish   va   ularni	
ʻ
amaliyotda qo llash.	
ʻ
Tadqiqot   predmeti   va   obyekti.   Tadqiqotning   predmeti   –   boshlang ich	
ʻ
sinflarda matematika darsliklarini tahlil qilish va ularni takomillashtirish bo yicha	
ʻ
metodik yondashuvlar.   Tadqiqotning obyekti – 3-sinf matematika darsligi va unda
qo llaniladigan metodik usullar.	
ʻ
         
3 I BOB. IJODIY ISHLASH VA METODIK TAHLILNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Boshlang‘ich sinflarda ijodiyilikni rivojlantirish
                    Matematik   savodxonlik   har   tomonlama   rivojlangan   ta'limning   muhim
tarkibiy   qismidir,   ayniqsa   boshlang'ich   sinflarda   boshlang'ich   ko'nikmalar
shakllanadi.   U   nafaqat   hisoblash   ko'nikmalarini,   balki   tanqidiy   fikrlash   va
muammolarni hal qilish qobiliyatlarini ham rivojlantirib, haqiqiy dunyo sharoitida
muammolarni hal qilish uchun matematik tushunchalar va protseduralarni qo'llash
qobiliyatini   o'z   ichiga   oladi.   Bugungi   shiddat   bilan   o‘zgarib   borayotgan   dunyoda
erta   yoshdan   kuchli   matematik   savodxonlikni   rivojlantirish   o‘quvchilarni
murakkab   kundalik   vaziyatlarda   harakat   qilishga,   turli   akademik   va   martaba
yo‘llarida muvaffaqiyat qozonishga tayyorlash uchun zarurdir.
                         Jahonda barqaror taraqqiyotning muhim omili deya e`tirof etilgan ta`lim
sifatiga   alohida   e`tibor   qaratilmoqda.   Ta`lim   to`g`risida   qabul   qilingan   2030-
yilgacha   xalqaro   ta`lim   konsepsiyasida   bir   qator   dolzarb   vazifalar   belgilandi.
Shular   jumlasidan   “bilimning   mustahkam   poydevoriga   ega   bo`lish,   ijodiy   va
tanqidiy fikrlashni  rivojlantirish, o`zaro hamkorlikdagi faoliyat muhitini yaratish”
dir.   Bu   esa   bevosita   ta`lim   oluvchilar,   jumladan   kichik   maktab   yoshidagi
o`quvchilarda   ijtimoiy-emotsional   ko`nikmalarni   shakllantirish   va   interfaol
ta`limni   jadallashtirish   asosida   kreativ   fikrlash   va   o`zaro   muloqot
munosabatlarining natijaviyligini oshirishni nazarda tutadi. Mamlakatimizda ta`lim
sohasida olib borilayotgan islohatlar doirasida ta`lim sifatini oshirish, ilg`or xorijiy
tajribalarni   e`tiborga   olgan   holda   ta`lim   tizimini   takomillashtirish,   ayniqsa,
o`quvchilarni   erta,   boshlang`ich   sinfdan   boshlab,   muloqotga   moslashtirishga
alohida   e`tibor   qaratilmoqda.   O`zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo`yicha Harakatlar strategiyasida “Jismonan sog`lom, ruhan va aqlan rivojlangan,
mustaqil  fikrlaydigan, Vatanga  sodiq, qat`iy hayotiy nuqtai  nazarga  ega yoshlarni
tarbiyalash,   demokratik   islohatlarni   chuqurlashtirish   va   fuqorolik   jamiyatini
rivojlantirish jarayonida ularning ijtimoiy faolligini oshirish” kabi muhim vazifalar
belgilangan.   Bu   borada   boshlang`ich   sinf   o`quvchilarida   matematik   tafakkurini
4 shakllantirish   mazmuni,   pedagogik-psixologik   xususiyatlari,   hamkorlikka
asoslangan   o`qitishning   texnologik   yondashuvlariga   oid   metodik   ta`minotni
takomillashtirish   dolzarb   ahamiyatga   ega   hisoblanadi.   Boshlang`ich   sinf
o`quvchilarining   matematik   tafakkurini   shakllantirish   maqsadida   qiziqarli
matematik   o`yinlar,   matematik   o`yinlar,   boshqotirmalar,   geometrik   masala   va
mashqlar, muammoli arifmetik masalalar, hazil masalalar, matematik mazmundagi
topishmoqdagi   topishmoqlardan   vosita   sifatida   foydalanish   o`rinlidir.   Matematik
o`yinlar o`quvchilar bilimini boyitishga ularda aqliy faoliyatni o`stirishga yordam
beradi. Matematik o`yinlar, boshqa termalar o`ziga hos xususiyatlarga ega bo`lib,
ulardagi   o`quvchilarni   o`ylashga   majbur   etadigan   sharoit,   ularning   qiziqaliligi
o`quvchilarda   aqliy   va   ijodiy   qobiliyatlarini   shakllantirishga   yordam   beradi.
Qiziqarli   matematik   o`yinlar   o`quvchilarning   tafakkurining   rivojlanishiga   har
tomonlama   ta`sir   etuvchi   vosita   hisoblanib,   uning   yordamida   aqliy   va   irodaviy
rivojlanish   amalga   oshiriladi.   Fazoviy   hayol,   matematik   tafakkur   maqsadga
qaratilganligi   va   maqsadga   intilganlik,   amaliy   vazifalarni   yechish   uchun
amallarning   yo`llarini   mustaqil   qidirish   va   topish   bularning   hammasi   birgalikda
matematikani   muvaffaqiyatli   egallashlari   uchun   talab   qilinadi.   Bola   maktab
ostonasiga   qadam   qo`yar   ekan,   o`zining   bo`lgan   qiziqishini   yo`qotmaydi,   u
avvalgidek o`yinga o`ch bo`ladi. Hatto qiziqarli masalalar ham bolalarda faollikni
uyg`otib,   tafakkurni   rivojlantiradi.   Boshlang`ich   sinf   o`quvchilarining   matematik
tafakkurini   shakllantirish   uchun,   ular   ning   matematik   bilimlarini   ongli   ravishda
o`zlashtirib   olishlariga   yordam   beradigan   faolliklarini   oshiradigan   va   olgan
bilimlarini mustahkamlaydigan, mustaqil ishlash malakalarini tarbiyalovchi ta`lim
uslublari   yuqori   darajada   rivojlangan   bo`lishi   kerak,   bunday   ta`lim   uslublaridan
yana   biri   umumlashtirishdir.   Umumlashtiruvchi   darsda   o`tilgan   mavzularni
umumlashtirish,   tizimlashtirish   o`quvchilarning   matematik   tafakkurini
rivojlantiradi,   shakllantiradi,   o`quvchilarning   masalaga   ijodiy   yondashishga,
mustaqil   fikrlashga,   masalaning   turli   yechimlari   hamda   eng   qisqa   optimal
usullarini   ishlashga   o`rgatadi.   O`quvchilarda   ilmiy   izlanishga   moyillik   uyg`otadi.
Umumlashtiruvchi   darslarda   umumlashtirish,   matematik   tushunchalarni   va
5 masalaning   qo`yilishini   aniqlashtirish   o`quvchilarning   matematik   tafakkurini,
fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   didaktik   yo`llardan   biri   hisoblanadi.
Boshlang`ich   sinf   matematika   kursida   umumlashtiruvchi   darslarning   umumiy
maqsadi – matematika kursining asosiy tushunchalarini takrorlash, umumlashtirish
bilan   birga   ularni   chuqurlashtirish   va   shu   fandan   o`quvchilar   bilimini
tizimlashtirish   hamda   misol   va   masalalar   orqali   o`quvchilarning   matematik
tafakkurini shakllantirishdir. Mavzularni chuqurlashtirish hamda mustahkamlashda
umumlashtiruvchi takrorlash darslari imkoniyat yaratadi. Umumlashtirib, o`rganish
to`g`ri   tashkil   etilsa,   talabalarda   barcha   mavzulardagi   umumiy   g`oyalarni
ajratishga   imkoniyat   yaratadi.   Bunday   holda   o`quvchilarning   bilimi   yanada
mustahkamlanib,   matematik   madaniyati   oshadi.   Ma`lumki,   boshlang`ich   ta`lim
jarayoni   juda   murakkab   jarayondir.   Chunki   o`quvchi   bevosita   o`quv   faoliyatidan
ta`limiy   faoliyatga   kirishadi.  Bu   jarayonni   hozirgi   kun   davr   talabi   asosida   tashkil
etish,   ya`ni   uzluksiz   ta`lim   tizimida   uzviylikni   ta`minlash   boshlang`ich   sinf
o`qituvchisidan   katta   ma`suliyat,   bilim   mahoratni   talab   etadi.   Bugungi   kun
o`qituvchisi   o`quvchilarning   chuqur   bilimli,   zukko   va   mustaqil   fikr   egasi   etib
tarbiyalashi   uchun   nimalarga   e`tibor   berishi   kerak?   Darsni   qanday   tashkil   etishi
kerak? Yuqorida keltirilgan muammolarning bevosita yechimi, bizning-cha, ta`lim-
tarbiya jarayonini to`g`ri tashkil  etilgandagina boshlang`ich sinflarda, matematika
ta`limi   Davlat   Ta`lim   Standartida   belgilab   berilgan   talablar   darajasiga   amalga
oshiriladi   deb   hisoblaymiz.   Boshlang`ich   ta`limda   matematikadan   Davlat   Ta`lim
Standartlari   talablariga   o`quvchilarning   matematik   mulohazalar   etish
salohiyatlarini   shakllantirish   orqali   erishiladi.   Ma`lumki   mustaqil   fikr,   mustaqil
faoliyat   natijasida   hosil   bo`ladi.   Matematika   ta`limi   mzmuniga   o`quvchilarning
mustaqil   faoliyatlarini   kuchaytirishga   imkon   beruvchi   amaliy   ishlar   va
rivojlantiruvchi   topshiriqlar   kiritish   nihoyatda   yaxshi   natijalar   beradi.   Mustaqil
fikrlash:   o`quvchilarning   tafakkur   doirasini   ijodiy   fikrlash   salohiyatini
kengaytiradi;   o`quvchilarning   yangi   o`quv   vazifalari   va   muammolarini   mustaqil
yecha   olishga   hamda   munozara   yurita   olishga   bo`lgan   tayyorgarlik   va
qobiliyatlarini rivojlantiradi; bolalarning o`ziga xos xususiyatlarini namayon qilish
6 darajasini   oshiradi   va   o`quvchilarda   muhim   o`quv   ko`nikmalari   hamda
qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   (xususan   matematik   fikrlash,   matematik   va   mos
ravishdagi   belgilashlardan   foydalana   olish);   natijalarni   izlahlab,   hukum   chiqara
oladi;   o`quvchilarning   intilishini,   qiziqishlarini,   yo`naltirish   va   shakllantirish,
o`qishga bo`lgan istak, ishtiyoq hamda ta`lim olish uchun kerakli shart – sharoitni
belgilab   olishga   imkon   beradi.   Biz   quyida   tavsiya   etadigan   misol   namunasi
o`quvchilarning   mustaqil   fikrlash   faoliyatini   kuchaytirish   maqsadini   amalga
oshirishga   qaratilgan.   Grafik   ravishda   berilgan   misollar   o`quvchilaning   amallar
tartibini   puxta   o`zlashtirishlariga   yaqindan   yordam   beradi.   Masalan,   ifodaning
qiymatini   topishda   o`quvchilar   1-chizmaga   murojaat   etadilar.   O`quvchilar   avval
birinchi  qatordagi  amalni, ya`ni  ayirish amalini  bajarishlari kerak. So`ng ikkinchi
qatordagi   hisoblashlarni   bajaradilar,   ya`ni   86   ni   ayirmaga   bo`ladilar   va   ifodaning
qiymati   kelib   chiqqanini   ko`radilar.   Bolalarga   matematikadan   ta`lim   berish   va
maktabgacha   ta`limdagi   o`quv-   tarbiya   jarayonini   takomillashtirishning
maqsadlaridan   biri   -   bu   bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirishdir.
Bolalar   matematik   tushunchalarini   rivojlantirish   uchun   pedagogika,   falsafa,
mantiq,   psixologiya   va   boshqa   bir   qator   fundamental   fanlarda   o`rganiladigan
xususiyatlar va konuniyatlarni bilish kerak. Bolalardagi matematik bilim xayotdan
ajralmagan xolda dunyoni chuqurroq, o`rganishga imkon yaratadi. Bunda bolalarda
matematik   tushunchalardan   oldin   mavjud   bo`lgan   g`oya   katta   ahamiyatga   egadir.
Har   bir   yangilikdan   oldin   g`oya   paydo   bo`ladi,   keyin   shu   yangilik   ham   kelib
chiqqan   natijalarni   isbotlash   uchun   umumiy   uslubni   anglashga   va   shu   natijani
umumiy   ifodalashga   harakat   qiladi.     Matematik   masalalarni   yechish   jarayoni
o`zining   mohiyati   bo`yicha   mustaqil   fikrlashni   talab   qiladi.   Matematik
tushunchalarni   rivojlantirish   darajasi   turli   insonlarda   turlicha   bo`ladi.   Uning
shakllanishi doimiy mashq qilishni talab qiladi. Bu mashqlar oila va maktabgacha
ta`limdan   boshlanadi.   Har   bir   mustaqil   yechilgan   masala,   to`zilgan   masala   va
masalani   yechish   jarayonida   uchragan   qiyinchiliklarni   mustaqil   yengishida
matonat   shakllanadi,   ijodiy   qobiliyatlar   rivojlanadi.   Ruxshunoslarning   fikriga
qaraganda,   matematik   tushunchalarni   shakllantirish   muammosi   murakkab   va
7 serqirralidir.   O`zining   mohiyati   bo`yicha   har   bir   fikr   ijodiy,   past   yoki   yuqori
darajaning   maxsulidir.   Har   bir   fikr   -   izlanish   va   yangilikni   yaratish   hamda   uni
ommalashtirishga   qaratilgan   mustaqil   harakatdan   iborat.   Adabiyotlar   taxlillari
shuni   ko`rsatadiki,   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   maxsulining   yuqori
darajadagi   yangiligi,   unga   erishish   jarayonining   o`ziga   xosligi   va   aqliy
rivojlanishga sezilarli ta`sir ko`rsatish bilan ifodalanadi. Ayrim mualliflar bolaning
turli   fikrlashlari   ularning   oldida   to`rgan   yangi   muammolarni   mustaqil   yechishga,
chuqur  bilimlarni   tez  egallashga,  qulay  imkoniyatga  yengil   o`tishga  undaydi,  deb
xisoblaydilar. S.L. Rubinshteynning birinchilardan bo`lib umumiy aqliy rivojlanish
borasida qilgan izlanishlari maqsadga muvofiqdir. Faoliyat - sub`ektning bir-biriga
bog`langan   realligining   o`zaro   ta`sir   ko`rsatishi   deb   bilgan   A.N.   Leontev,
reallikning   bola   ongida   aks   ettirilishi   -   “ta`sir”ning   natijasi   bo`lmay,   uzaro   ta`sir,
ya`ni  bir-biriga duch kelgan jarayonlarning natijasidir, deb hisoblaydi. Matematik
tushunchalarni   rivojlantirishda   bo`lgan   barcha   izlanishlar   ikki   asosiy   yo`nalishda
olib   borilmoqda.   Birinchi   yunalishda   matematik   tushunchalarning   o`ziga   xos
xususiyatlari   ta`riflanadi.   Shu   nuqtai   nazardan   muammolarni   o`rganishga   ko`p
olimlarning   ishlari   bag`ishlangan.   Ularda   bir   necha   g`oyalar   aniq   aks   ettirilgan:
g`oyalardan   biri   -   bolalarning   amaliy   faoliyati   bajarilishidagi   ayrim   belgilar
ularning   har   xil   birikmalarini   ajratib   ko`rsatmoqda,   ya`ni   amaliy   masalalarni
mustaqil   ravishda   tuzmoq,   bajarish,   ijodiy   harakterdagi   masalalarni   yechish,   aniq
va   yashirin   jarayonlarning   funktsional   bog`lanishini   tushungan   holda   bajarish   va
hokazo;   izlanishlarning   ikkinchi   guruhi   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning   xususiyatlarini   bilim   boyligi   va   uni   uzlashtirish   darajasi   orqali
izoqlashni   o`z   ichiga   oladi;   uchinchisi   -   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning   asosini   tarbiyachilarning   turli   xil   (masalan,   tushunchalar
yigindisini:   qo`shmoq,   mulohaza   qilmoq,   mantiqiy   bog`lanishni   aniqlamoq,
bilmoq)   masalalarni   yechishda   namoyon   bo`lgan   umumiy   qobiliyatlari   bilan
bog`laydi.   Ikkinchi   yo`nalishdagi   izlanishlar   matematik   tushunchalar   o`ziga   xos
xususiyatlarini   o`rganish   va   tushuntirishga   bag`ishlangan.   Bunda   matematik
tushunchalarni shakllantirishni shaxs xususiyatlari (kasbga bo`lgan qizikish, shaxs
8 uchun  ijodiy  fikrlashning  ahamiyati,  shaxsning   yoshiga  xos   bo`lgan  xususiyatlar)
bilan   bog`lashga   harakat   qilingan.   Bolada   matematik   tushunchalar   shakllangan
hisoblanadi.   Agar   masalani   yechishdagi   yangilikni,   masalani   qiziqarli   yechish
uslubini, doim  qo`llab kelgan standart uslublaridan voz kechib, masalaning yangi
yechimlarini,   muammoning   asosiy   bog`lanish   mohiyatini   anglash   va   uni   yechish
uchun   turli   usullarni   topish,   amaliy   masalalarni   yechish   muammolaridan   chiqish,
oldindan   aytib   berish   qobiliyatlariga   ega   bo`lsa,   matematik   tushunchalar
rivojlangan hisoblanadi. Bundan  tashqari, masalani  yechish jarayonida tasavvurni
hosil qildirish jarayonini aniqlash uchun tavsiya etilayotgan usullardan foydalanish
maqsadga muvofiq bo`ladi, deb hisoblaymiz. Z.I. Kalmaqovaning fikricha, bolada
matematik   tushunchalarni   shakllantirishning   eng   ishonchli   ko`rsatkichi   -   uning
ta`limiyligi,   ya`ni   bolaning   bilimlarni   o`zlashtirishining   umumiy   qoidalarida,   deb
hisoblaydi.   Ta`limiylikning   asosi,   uning   asosiy   tashhil   etuvchisita`limiylikning
boshqa   parametrlarini   yuqori   darajada   aniqlab   beradigan   fikriy   faoliyatning
umumiylashtirilishidir.  Bolada yangilangan  faoliyat  paydo bo`ladi  va shakllanadi.
Bunday faoliyat asosida bola har xil qobiliyatlarni o`zlashtiradi va yangilaydi. V.V.
Davidov   ushbu   faoliyat   o`quv   masalalarini,   ya`ni   o`rganilayotgan   ob`ekt   va
xolatlarning   muhim   tomonlarini   aniqlashga,   rivojlanish   konuniyati   va   ularning
rivojlanishini   aniqlaydigan   mohiyatini   ochib   beradigan   jixatlarini   o`rganish
jarayonida   bo`ladi,   deb   xisoblaydi.   Shaxs   harakatlanmasdan   maqsadni   aniqlay
olmaydi.   Boshqacha   aytganda,   maqsadlar   tasvirlanmaydi,   asossiz   sub`ekt   bo`la
olmaydi,   ular   ob`ektiv   xolatlarda   berilgan.   Ya`ni,   maqsadni   topish   uchun
harakatlanish   zarur.   Faoliyatimiz,   harakatimiz   qanchalik   har   xil   bo`lsa,   maqsadni
aniqdash,   oldindan   ko`ra   olish   imkoniyati   shuncha   ko`proq   bo`ladi.   Fikrlashning
chuqurligi matematik aniqligi va masalaning mohiyatiga qirib borish qobiliyatida,
asosiysini   ikkinchi   darajalidan   ajrata   bilishda   ifodalanadi.   Echish   toyasi   faraz,
tahlil   qilish,   gipoteza   shaklida   paydo   bo`lishiga   qaramay,   oldin   shakllangan
bilimlar,   faoliyat   uslublari   (bilish   va   kunikish)   masalada   kopilgan   shartlar,
9 xususiyatlar   asosidagi   yangi   botlanishlarning   muhimligi   yechim   asosi   bo`lib
xizmat qiladi . 1
1
 Boshlang`ich sinf o`quvchilarida matematika savodxonlikni shakllantirish usullari_   N.T.Boynazarova
10 1.2. Darslik tahlili metodikasi           
            Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslar   tizimi-o’quvchilar   bilan   har   bir
darsda  bir   necha  tushunchalar   va usullar   bilan ish  olib  borishni  taqazo  etadi.  Har
bir tushunchani tushunish boshqa bir tushunchani takrorlash, esga olish bilan olib
borilsa, bu tushuncha esa keyingi tushunchalarni tushuntirish uchun xizmat qiladi.
O’qitish  jarayonida  har  bir  o’quv materiali  rivojlantirilgan holda olib boriladi, bu
o’quv materiali o’zidan keyin o’qitiladigan materiallarni tushunish uchun poydevor
bo’ladi.   Boshlang'ich   sinflarda   matematikadan   darsni   tahlil   qilish   va   baholash
birinchi   navbatda   uning   ta'lim-tarbiyaviy   ahamiyatini   ko'rsatadi.   Shuning   uchun
darsni   qay   darajada   tuzilganligini   va   o'tilganligini,   hozirgi   zamon   psixologik-
pedagogik   talablar   darajaslda   qanday   bajarilganligini   va   asosiy   didaktik
tamoyillarini   qanday   qo'llanganligini   ko'rsatish   kerak.   Dars   tahlilida   uning
mazmuni,   vaqtning   taqsimlanishi,   ish   bajarish   usullari,   qo'llanilgan   ko'rgazma   va
boshqa   didaktik   vositalarni   ko'rsatish   zarur.   Darsning   har   bir   tomoni   o'quvchilar
faoliyatini   qanday   yo'naltirishini,   undan   qaysi   o'rinda   faollik   va   mustaqillik
buzilganini,   hayajonlanish   bo'lgan-ligini,   boshqa   tarbiyaviy   tomonlar   amalga
oshirganligini   e'tiborga   olish   kerak.   Dars   tahlili   quyidagi   yo'nalishda   yoritilishi
mumkin: 
1.   Darsning   asosiy   didaktik   maqsadini   tushuntirish   va   asoslash.   Bunda   mavzu
bo'yicha darslar tizimida tahlil qilingan darsning o'mi va ahamiyati, boshqa darslar
bilan   bog'liqligi,   darsning   mazmunini   baholash   va   to'g'ri   tushuntirilishi,   uning
tizimi, ishdagi metod va usullari ko'rsatiladi. 
2. Dars mazmunining tahlili. Dars mazmunini tahlil qilishda hisoblash mashqlarini
qanday   qo'llaganligi,   matematik   tushunchalarni   arifmetik   masalalar   yechishga
qaratilgan   va   boshqa   mashqlarni   bajarishga   beriladigan   metodik   bahoda
quyidagilarni e'tiborga olish zarur: 
a) berilgan bilimlarning ilmiyligi va yetarlicha qat'iyligi; 
b)   o'rganiladigan   materialning   puxtaligi   va   tushunilish   darajasi,   ish   jarayonida
o'quvchilarning yetarlicha vazifa bilan taminlanganligi; 
d) dars materialining ta'lim-tarbiyaviy maqsadga taalluqliligi; 
11 e) o'quv materiali mazmuni darsning barcha qismlarini ta'minlash darajasi. 
3.   O'quvchilar   faoliyatini   ijodilikka   yo'naltirish.   Darsda   nechta   o'quvchi   faol
qatnashganligini va mustaqil faoliyat ko'rsatganligi, unga qanday yo'l bilan erishish
zarurligini aniqlash: 
a)   o'quv   materialini,   shuningdek,   ish   metodini   va   usullarini   tanlash,
o'quvchilarning   yoshi,   ulardagi   bilim,   malaka   va   ko'nikmalar   darajasini   hisobga
olish; 
b) o'quvchilarning individual va jamoa bo'lib bajargan ishlarini hisobga olish;
d) o'qitishda differensial yondoshish; 
e)   yangi   matematik   tushuncha,   yangi   hisoblash   qismlari,   masalalar   yechishning
yangi   usullari   bilan   tanishtirish,   bilim   va   malakalarni   ishlab   chiqishda   o'tilgan
materialni mustahkamlashga yo'naltirilgan ishlar e'tiborga olinadi; 
f) darsning har bir qismiga vaqtning taqsimlanishi. 
4.   Darsda   qo'llaniladigan   ko'rgazma   va   didaktik   qo'llanmalarning   ahamiyatini
ko'rsatish. 
5. Dars natijasini reytingi (baholash). Baholashning muhim belgilaridan biri shuki,
dars   o'z   maqsadiga   erishganligi,   har   bir   o'quvchiga   to'laligicha   mustaqil   ish
bajartirilganligi,   ular   barchasi   o'qituvchi   rahbarligida   amalga   oshirilganligi
ko'rsatiladi. Darsni tahlili qilishda shu narsani e'tiborga olish zarurki, o'quvchilarni
o'qitish   va   tarbiyalashning   pedagogik   jaryonlari   bir   maqsadga   qaratilgan   bo'lsa,
dars   to'g'ri   baholanadi.   Boshlang'ich   matematika  kursining   eng  muhim   xususiyati
uning  amaliy  yo'nalganligidir. Agar   yuqori  sinflarda  matematika   dasturining  ba'zi
masalalari   nazariy   xaraktyerda   bo'lsa,   boshlang'ich   maktabda   har   bir   yangi
tushuncha,   xossa,   qonun   amaliy   faoliyat   natijasida   va   amaliy   faoIiyat   uchun
kiritiladi.   Masalan,   VII   sinfda,   o'quvchilarning   to'g'ri   to'rtburchak   tushunchasini
o'zlashtirishlari,   ular   endilikda   to'g'ri   to'rtburchak   ta'rifini   bilishlarini,   uning
alomatlarini   mantiqiy   keltirib   chiqarishni   va   ba'zi   xossalarini   isbotlashni
bilishlarini,   ta'rifli,   alomatlari   va   xossalariga   doir   amaliy   masalalarni   yechish
uchun   foydalana   bilishlarini   bildiradi.   Boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilar   to'g'ri
to'rtburchakning   qarama-qarshi   tomonlari   tengIigini   o'lchash   yo'Ii   bilan
12 aniqlaydilar va to'g'ri to'rtburchakni yasash, uning perimetri va yuzini o'lchash va
hisoblashni   o'rganadilar.   O'quvchilarda   boshlang'ich   maktabda   shakllanadigan
amaliy uquvlardan ko'pchiligi maktab matematika kursi  uchun asosiy ahamiyatga
ega,   lekin   tasavvurlar   haqida   bunday   deyish   murnkin   emas.   Masalan,   son   haqida
III   va   IV  sinf   o'quvchilari   ega   bo'lgan   tasavvurlar   tubdan   farq   qiladi.   Biroq   quyi
sinflarda shakllanadigan arifmetik amallarni yozma va og'zaki bajarish uquvlaridan
o'rta   sinflarda   ham,   'yuqori   sinflarda   ham   foydalaniladi.   Shunday   qilib,
o'quvchilarda   puxta   amaliy   uquv   va   malakalarni   shakllantirish   boshlang'ich   sinf
o'qituvchisining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bunda   u   o'zaro   bog'langan   ikkita
metodik muammoni hal etishi kerak: 
1) ma'lum amaliy ishlarning bajarilish jarayoni mazmuni matnini yozish; 
2)   o'quvchilarning   o'zlashtirishlari   metodikasini   va   o'zlashtirish   ustidan   samarali
nazoratni   ishlab   chiqish.   Aytaylik,   biror   jarayonni   elementar   ishlarning   chekli,
qat'iy ketma-ketligi sifatida tasvirlash mumkin bo'lsin (elementar ish deb, bajarilish
jarayoni   ma'lum   bo'lgan   ishni   tushunamiz).   Berilgan   jarayonni   amalga   oshirish
uchun   qaysi   elementar   ishlarni   va   qaysi   ketma-ketlikda   bajarish   lozimligini
ko'rsatuvchi   buyruq   algoritm   deb   ataladi.   Agar   biror   ishni   bajarish   algoritmi
ma'lum   bo'lsa,   u   holda   uni   amalga   oshirish   uquvini   shakllantirib"   umuman
aytganda,   o'qitilayotgan   bolaga   uni   yetkazishga   erishish   mumkin.   Shunday   qilib,
algoritmlarni   ishlab   chiqish   muhim   metodik   ahamiyatga   ega.   Ikkinchi   tomondan,
ko'pchilik   chizmalar,   yo'riqnomalar,   buyruqlar   tashqi   tomondan   algoritmlarga
o'xshasada,   lekin   aslida   algoritmlar   emas.   Bu   narsa,   xususan,   o'quvchilarga
masalaning ustida ishlashlari bo'yicha eslatmaga ham taalluqlidir: 
l. Masalani diqqat bilan o'qing va masaladagi har bir son nimani bildirishini o'ylab
ko'ring. Masalada aytilayotgan holatni fikran tasavvur qiling. 
2. Agar masala murakkab bo'lsa, uning shartini qisqacha yozing, unga oid chizma
chizing. 
3. Masalani ikkinchi marta o'qing va uning mazmunini ichingizda so'zlab ko'ring. 
13 4. Masalaning savoliga javob berish uchun nimani bilish kerakligini o'ylab ko'ring
va   h.k.     Boshlang'ich   sinflarda   algoritmlashtirish   mumkin   bo'lgan   jarayonlarning
eng muhim sinflarini sanab o'tamiz: 
I) "katta", "kichik", "teng" munosabatlarini o'rnatish; 
2) og'zaki va yozma hisoblashlar; 
3) tenglarnalarni yechish; 
4) geometrik shakllarni yasash; 
5) sonning ulushini, sonning kasrini, sonning ulushi bo'yicha uning o'zini aniqlash.
Ikkinchi metodik muammoni qaraymiz, u o'quvchilarga algoritmlarni o'rgatishning
umumiy   qonuniyatlarini   ochishdan   iborat   bo'ladi.   Yuqorida   aytilganidek,
algoritmlashtirilishi   mumkin   bo'lgan   ma'lum   amaliy   faoliyatni   o'qitish   tamoyilga
ko'ra ushbu bosqichlarga bo'linadi: o'qituvchi algoritmni ishlab chiqadi; o'qituvchi
algoritmning   mazmuni   bilan   o'quvchilarni   tanishtiradi;   o'quvchilar   mazkur
algoritmdan ko'p marta foydalanib, uni o'zlashtiradilar. Xulosa o'rnida shuni aytish
joizki,   dars   vaqtida   o’quvchilarning   ta’lim   faoliyati   innovastion   metodlar
yordamida amalga oshirilsa, uning axborotni qabul  qilishi  samarali, oson kechadi
va   ta’lim   samaradorligi   yanada   oshirishga   yordam   beradi.   Bolaning   aqli   endi
shakllanib   kelayotgan   boshlang'ich   sinflarda   pedagogning   mahorati,   uning
o'qituvchilik   texnologiyalarni   ta'lim   jarayoniga   mohirona   talqin   qila   olishi,
ta'limning yangi-yangi   usullarini   izlashi,  pedagogik  tajribalardan  ijodiy foydalana
olishi   juda   muhim   hisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   o'quv   jarayoniga   pedagogik
yangiliklarni   kiritish,   ta'limda   pedagogik   texnologiyalarni   qo'llash,   turli
innovatsion   metodlardan   foydalanish,   ta'lim   samaradorligini   oshirish   uchun
tinimsiz izlanish bugungi kunning ehtiyojiga aylandi. 2
               Amerikalik   psixolog   P.   Torrens   fikricha,   kreativlik   muammo   yoki   ilmiy
farazlarni   ilgari   surish;   farazni   tekshirish   va   o‘zgartirish;   qaror   natijalarini
shakllantirish asosida muammoni aniqlash; muammo yechimini topishda bilim va
amaliy   harakatlarning   o‘zaro   qarama-qarshiligiga   nisbatan   ta’sirchanlikni
ifodalaydi.   Boshqa   har   qanday   sifat   (fazilat)   kabi   kreativlik   ham   birdaniga
2
 Boshlang'ich sinflarda matematika darsini tahlil qilish _Yusupova Xurshida Ubaydullayevna
14 shakllanmaydi.   Kreativlik   muayyan   bosqichlarda   izchil   shakllantirilib   va
rivojlantirilib boriladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining kreativlik sifatlariga ega
bo‘lishi   uning   shaxsiy   qobiliyatlari,   tabiiy   va   ijtimoiy   quvvatini   kasbiy   faoliyatni
sifatli,   samarali   tashkil   etishga   yo‘naltiradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
kreativlik   sifatlarini   rivojlantirish   jarayonlarini   tashkil   etishga   an’anaviy
yondashishdan   farqli   yangi   g‘oyalarni   yaratish,   bir   qolipda   fikrlamaslik,   o‘ziga
xoslik,   tashabbuskorlik,   noaniqlikka   toqat   qilmaslikka   yordam   beradi.   Binobarin,
kreativlik sifatlariga ega boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ilg‘or pedagogik yutuq va
tajribalarni   mustaqil   o‘rganish   va   tahlil   qila   olish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladilar.
Odatda,   boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   o‘quvchilarining   kreativlik
qobiliyatiga   ega   bo‘lishlari   muammolarni   hal   qilishga   intilish,   ilmiy-tadqiqot
ishlari   yoki   ilmiy   loyihalarni   amalga   oshirish   va   o‘zaro   ijodiy   hamkorlikka
erishishlari orqali ta’minlanadi . 
                 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘z-o‘zidan ijodkor bo‘lib qolmaydi. Uning
ijodkorlik  qobiliyati   ma’lum  vaqt  ichida   izchil   o‘qib-o‘rganish,   o‘z  ustida  ishlash
orqali shakllantiriladi va u asta-sekin takomillashib, rivojlanib boradi. Har qanday
sohada bo‘lgani  kabi  boshlang‘ich sinf o‘quvchilarinig kreativlik qobiliyatiga ega
bo‘lishlari   uchun   ilk   maktab   yillaridanoq   poydevor   qo‘yiladi   va   masala   va
misiollarni   yechishda   kreativ   fikrlash   izchil   rivojlantirib   boriladi.   Bunda
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining o‘zini o‘zi ijodiy faoliyatga yo‘naltirishi va bu
faoliyatni   samarali   tashkil   eta   olishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   ijodiy   faoliyatni   tashkil   etishda   muammoli   masalalarni   yechish,
muammoli vaziyatlarni tahlil qilish, shuningdek, kreativ fikrlash xarakterdagi ijod
mahsulotlarini   yaratishga   alohida   e’tibor   qaratish   zarur.   Muammoli   masala   va
vaziyatlarni   hal   qilar   ekan,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   masala   yechimini
topishga ijodiy yondashishi unda hissiy-irodaviy sifatlarning rivojlanishiga yordam
beradi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   dastlab   o‘z   oldiga   muammoli   masalalarni
qo‘yish   orqali   mavjud   bilimlari   va   hayotiy   tajribalariga   zid   bo‘lgan   dalillar   bilan
to‘qnash   keladi.   Buning   natijasida,   o‘z   ustida   ishlash,   mustaqil   o‘qib-o‘rganishga
nisbatan ehtiyoj sezadi .
15                   Boshqa   har   qanday   sifat   (fazilat)   kabi   kreativlik   ham   birdaniga
shakllanmaydi. 
Kreativlik   muayyan   bosqichlarda   izchil   rivojlantirilib   boriladi.   Xo‘sh,   shaxs
faoliyatida kreativlik xususiyatlari qachondan namoyon bo‘ladi? 
      Odatda, kreativlik bolalarning faoliyatida tez-tez ko‘zga tashlansa-da, biroq bu 
holat   bolalarning   kelgusida   ijodiy   yutuqlarni   qo‘lga   kiritishlarini   kafolatlamaydi.
Faqatgina ular tomonidan u yoki bu ijodiy ko‘nikma, malakalarni o‘zlashtirishlari
zarur   degan   ehtimolni   ifodalaydi.     Bolalarda   kreativlikni   rivojlantirishda
uyidagilarga e’tibor qaratish zarur: 
•   ular   tomonidan   ko‘p   savollar   berilishini   rag‘batlantirish   va   bu   odatni   qo‘llab-
quvvatlash; 
• bolalarning mustaqilligini rag‘batlantirish va ularda javobgarlikni kuchaytirish; 
• bolalar tomonidan mustaqil faoliyatning tashkil etilishi uchun imkoniyat yaratish;
• bolalarning qiziqishlariga e’tibor qaratish. 
                  Xulosa   qilib   aytganda,o‘quvchilarning   kreativ   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirishda,   eng   avvalo,   ularning   fikrlash   qobiliyati   va   ijodkorligini
shakllantirishga   eng   katta   e’tiborni   qaratmoq   lozim.   Zero,   kelajak   kreativ
fikrlovchi yoshlar qo‘lida ekanligi  shubhasizdir.
16 II BOB. 3-SINF MATEMATIKA DARSLIGINING TAHLILI
2.1. Ijodiyilikni rivojlantiruvchi elementlar
                     Ta’lim o’qituvchi va o’quvchilarning hamkorlikdagi faoliyati bo’lib, shu
jarayonda shaxsning taraqqiyoti, uning ma’lumoti va tarbiyasi ham amalga oshadi.
Darslarda o’qituvchi o’z bilimi, ko’nikma va malakalarini mashg’ulotlar vositasida
o’quvchilarga   yetkazadi,   o’quvchilar   esa   uni   o’zlashtirib   borishi   natijasida   undan
foydalanish   qobiliyatiga   ega   bo’ladi.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslar
tizimi-o’quvchilar bilan har bir darsda bir necha tushunchalar va usullar bilan ish
olib   borishni   taqazo   etadi.   Har   bir   tushunchani   tushunish   boshqa   bir   tushunchani
takrorlash,   esga   olish   bilan   olib   borilsa,   bu   tushuncha   esa   keyingi   tushunchalarni
tushuntirish   uchun   xizmat   qiladi.   O’qitish   jarayonida   har   bir   o’quv   materiali
rivojlantirilgan holda olib boriladi, bu o’quv materiali o’zidan keyin o’qitiladigan
materiallarni   tushunish   uchun   poydevor   bo’ladi.   Boshqa   tushunchaning
o’zlashtirilish   jarayonini   qarasak,   u   bir   necha   darslarning   o’zaro   bog’liqli
o’qitilishi   natijasida   hosil   bo’ladi.   Shunday   qilib   matematik   tushunchalarini   hosil
qilish birgina darsning o’zida hosil  qilinmasdan,  balki  o’zaro aloqada  bo’lgan  bir
qancha   darslarni   o’tish   jarayonida   hosil   qilinadi.   Bunday   darslarni   birgalikda
darslar   tizimi   deb   ataymiz.   Shuning   uchun   o’qituvchi   mavzuning   mazmunini
ochadigan   darslarni   mantiqiy   ketma   –   ketlikda   joylashtirishi   kerak.   Ko’pincha
metodik adabiyotlarda darslarni uning didaktik maqsadi bo’yicha ajratish asos qilib
olinadi. Quyida matematik dars tiplarini keltiramiz: 
1.Yangi bilimlarni o’zlashtirish darsi. Bu darslarda o’quvchilar yangi tushunchalar,
hisoblash   usullari,   yangi   turdagi   masalalarning   yechilishi,   figuralarning   yangi
xossalari, sonlari bilan tanishadilar. 
2.Bilim,   malaka   va   ko’nikmalarni   mustahkamlash   darsi.   Bularda   oldingi   darsda
o’zlashtirgan   bilim,   ko’nikma,   malakalarni   mustahkamlashga   doir   misol   va
masalalar ishlaydilar. 
3.Takrorlash   –   umumlashtirish   darslari.   Ushbu   jarayonda   ma’lum   bir   bo’lim
tugaganda,   yoki   o’quv   yili   boshi   va   oxirida   takrorlash,   umumlashtirishlar   misol
bo’la oladi. 
17 4. Bilim, malaka va ko’nikmalarni nazorat qilish darsi. 
5.Aralash yoki murakkab dars, bunda bir necha didaktik maqsadlar bo’lib, ularning
hammasi ham muhimdir. 
        Har bir matematika darsi o’z tarkibiy tuzilishiga ega bo’lib. Darslar quyidagi
asosiy qismlardan iborat bo’lishi mumkin: Aralash dars rejasi misolida. 
I.  Т ashkiliy qism. Maqsad: ish vaziyatini yaratish (1-1,5 min). 
II.   Uy   vazifasini   tekshirish:   so’rash,   didaktik   material   bilan   frontal   ishlash,   (7   –
10min). 
III.  Yangi   bilimlar   berish,   yangi   materialni   tahlil   etish   (suhbat,   hikoya,   ma’ruza,
darslik va daftar bilan mustaqil ishlash) (15 – 20 min). 
IV. Yangi materialni mustahkamlash, ilgari o’tilgan materialni takrorlash, mashqlar,
didaktik o’yinlar elementlari (5 –15 min). 
V.   Uy   vazifasi,   uning   mohiyati   bajarilish   uslubiyoti,   amaliyot   bilan   aloqasi
fanlararo 
aloqadorligi. Uy vazifasini tekshirish darsning majburiy bosqichidir (5 min). 
VI. Darsning yakunlanishi (2 min). 
Yangi bilimlar berish. Darsning bu bosqichi maktab o’quvchilarida bilim va o’quv 
malakalarini shakllantirish va rivojlantirish bilan bog’liq. Mazkur bosqich quyidagi
bosqichlarga ajratiladi: 
a) yangi materialni o’rganishga tayyorgarlik; 
b) maqsadni belgilash (muammoli vaziyat yaratish); 
d) yangi materialni o’rganish; 
e) qoidalar yoki qilinadigan ishlar algoritmini mashq qilish (yodlash). 
Og‘zaki   sanoqdayoq   yangi   bilimlarni   qabul   qilishga   tayyorlash   maqsadida
o’qituvchi   shunday   savollarni   kiritadiki,   ularga   beriladigan   javoblar   ularni   yangi
bilimlar   bilan   bog’lash   hamda   bilim   va   uquvlar   umumiy   tizimiga   kiritilishiga
yordam   beradi.   Yangi   mavzuni,   yangi   materialni   tushuntirishdan   oldin   aytish
mumkin,   biroq   bu   ishni   o’quvchilarni   yangi   hisoblash   usullari,   xossasi   va
boshqalar   bilan   tanishtirilgandan   so’ng   yakun,   tushuntirish   xulosasi   sifatida   ham
amalga oshirish mumkin. Yangi mavzu so’rash orqali tekshiriladi. 
18 So’ngra   qisqacha   so’zlash,   nazariy   bilimlarning   chuqurlashuviga   ham   yordam
beriladi. 
              Darsni   yakunlash.   O’qituvchi   darsni   yakunlaydi:   “Darsda   nima   bilan
shug’ullandik?   Darsda   qanday   yangi   narsani   bilib   oldik?”   O’quvchilar   bilan
birgalikda yangi qoidalar takrorlanadi. 
Xulosa   o’rnida   shuni   ta’kidlash   lozimki,   hozirgi   zamonning   muhim   talablaridan
biri 
o’quvchilarning bilish va ijodiy faoliyatlarini aktivlashtirishdan iborat. Har bir dars
fikrlash,   ijod   qilishga   qaratilgan   bo’lishi   k е rak.   Bunday   jarayonlarda   o’qituvchi
tomonidan   butun   sinfga   topshirilgan   ijobiy   ishda   har   bir   o’quvchining   maksimal
bilimini   hisobga   olish,   maxsusdidaktik   mat е riallardan   foydalanish,   muammoli
vaziyat   yaratish,   t е stlardan   foydalanish,   har   xil   ko’rsatmali   va   ekran   vositalarini
qo’llash, darsda musobaqa shaklidan foydalanish, darsda alohida va umumiy ishni
birgalikda  mohirona   olib   borish,   diff е r е ntsiallashgan   o’qitishni   amalga   oshirishda
muhim   hisoblanadi.   O’qituvchining   mahorati   darsda   o’quvchilar   uning
tushuntirishlarini   qanday   qabul   qilishlariga,   o’quvchilar   qanday   ishlashlariga,
savollarga   javob   b е rishda   va   olishga   qarab   baholanadi.   Zero,   «Har   qarichi
muqaddas   bo’lgan   ona   yerimizga   nisbatan   farzandlarimizda   g’urur   va   iftixor,
sadoqat   tuyg’ularini   uyg’otish   uchun   biz   bugun   nima   qilyapmiz,   degan   savolga
javob   izlab   ko’raylik»   -   degan   fikrlarga   javoban   ta’lim   va   tarbiya   berishning
zamonaviy   usullarini   tadbiq   etish   orqali   ko’zlangan   maqsadga   erishishga   o’z
hissasini  qo’shishni  istaydigan  har  bir  o’qituvchi, ishining  samarasi  uchun  albatta
tinimsiz mehnat qiladi va samarali hamda natijali darslarni tashkillashtirish orqali
o’z o’quvchilarini zaruriy bilimlar bilan ta’minlay oladi. 
Matematika   o'qitishning   umumta'limiy   maqsadi   o'z   oldiga   quyidagi   vazifalami
qo'yadi: 
a)   o'quvchilarga   ma'lum   dasturi   asosida   matematik   bilimlar   berish.   Bu   bilimlar
matematika   fani   to'g'risida   o'quvchilarga   yetarli   darajada   ma'lumot   berishi,   ulami
matematika   fanining   yuqori   bo'limlarini   o'rganishga   tayyorlashi   kerak.   Bundan
tashqari, dastur asosida o'quvchilar o'qish jarayonida olgan bilimlarining ishonchli
19 ekanligini   tekshira   bilishga   o'rganishlari,   nazorat   qilishning   asosiy   metodlarini
egallashlari lozim; 
b)   o'quvchilarning   og'zaki   va   yozma   matematik   bilimlami   tarkib   toptirish   lozim
bo'ladi. Matematikani o'rganish o'quvchilaming o'z ona tillarida nutq madaniyatini
to'g'ri   shakllantirish,   o'z   fikrini   aniq,   ravshan   va   lo'nda   qilib   bayon   eta   bilish
malakalarini o'zlashtirishlariga yordam berishi kerak; 
d)   o'quvchilami   matematik   qonuniyatlar   asosida   haqiqatlami   bilishga   o'rgatish.
Bunday   bilimlar   berish   orqali   esa   o'quvchilaming   fazoviy   tasavvur   qilish
xususiyatlari   shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
Boshlang'ich   sinflarda   matematika   o'qitishning   tarbiyaviy   maqsadi   o'z   oldiga
quyidagi vazifalami qo'yadi: 
a) o'quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish; 
b) o'quvchilarda matematikani o'rganishga bo'lgan qiziqishlami tarbiyalash. 
Boshlang'ich sinf o'qituvchisining vazifasi o'quvchilarda mustaqil mantiqiy fikrlash
qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning   qonuniyatlarini
o'rganishga bo'lgan qiziqishlarini tarbiyalashdan iboratdir;  
d)   o'quvchilarda   matematik   tafakkumi   va   matematik   madaniyatni   shakllantirish.
Matematika   darslarida   o'rganiladigan   ibora,   amal   belgilari,   tushuncha   va   ular
orasidagi   qonuniyatlar   o'quvchilami   atroflicha   fikrlashga   o'rgatadi.   Boshlang'ich
sinflarda   matematika   o'qitishning   amaliy   maqsadi   o'z   oldiga   quyidagi   vazifalari
qo'yadi: 
a) o'quvchilar matematika darsida olgan bilimlarini kundalik hayotda uchraydigan
elementar   masalalami   yechishga   tatbiq   qila   olishga   o'rgatish,   o'quvchilarda
arifmetik 
amallar   bajarish   malakalarini   shakllantirish   va   ulami   mustahkamlash   uchun
maxsus tuzilgan amaliy masalalami hal qilishga o'rgatish; 
b)   matematika   o'qitishda   texnik   vosita   va   ko'rgazmali   qurollardan   foydalanish
malakalarini   shakllantirish.   Bunda   asosiy   e'tibor   o'quvchilarning   jadvallar   va
hisoblash vositalaridan foydalana olish malakalarini tarkib toptirishga qaratilgan; 
20 d)   o'quvchilarni   mustaqil   ravishda   matematik   bilimlarni   egallashga   o'rgatish.
O'quvchilar,   imkoni   boricha,   mustaqil   ravishda   qonuniyat   munosabatlarini
ochishlari,   kuchlari   yetadigan   darajada   umumlashtirishtira   olishlari,   shuningdek,
og'zaki va yozma xulosalar qilishga o'rganishlari kerak. O'qitish samaradorligining
zaruriy va muhim sharti o'quvchilarning o'rganilayotgan materialni o'zlashtirishlari
ustidan   nazoratdir.   Didaktikada   uni   amalga   oshirishning   turli   shakllari   ishlab
chiqilgan. Bu o'quvchilardan og'zaki so'rash; nazorat ishlari. va mustaqil ishlar; uy
vazifalarini   tekshirish,   testlar,   o'tkazish   kabi   usullardir.   Didaktikada   dars   turiga,
o'quvchilarning yosh xususiyatIariga va h.k. bog'liq ravishda nazoratning u yoki bu
shaklidan   foydalanishning   maqsadga   muvofiqligi   masalalari,   shuningdek,
nazoratni   amalga   oshirish   metodikasi   yetarlicha   chuqur   ishlab   chiqilgan.   '
Boshlang'ich   maktabda   matematika   o'qitish   metodikasida   mustaqil   va   nazorat
ishlari,   o'quvchilarda   yakka   (individual)   yozma   so'rov   o'tkazishning   samarali
vositalari yaratilgan. Ba'zi didaktik materiallar dasturning chegaralangan doiradagi
masalalarining   o'zlashtirilishini   reyting   tizimida   nazorat   qilish   uchun,   boshqalari
boshlang'ich   maktab   matematika   kursining   barcha   asosiy   mavzularini   nazorat
qilish uchun mo'ljallangan. Ayrim didaktik materiallarda (ayniqsa, kam komplektli
maktab   uchun   mo'ljallangan)   o'qitish   xarakteridagi   materiallar,   boshqalarida   esa
nazoratni   amalga   oshirish   uchun   materiallar   ko'proqdir.   Boshlang'ich   maktab
matematikasida   barcha   didaktik   materiallar   uchun   umumiy   topshiriqlarning
murakkabligi bo'yicha tabaqalashtirilishidir. Bu materiallar tanlangan g'oyaga ko'ra
ma'lum   mavzu   bo'yicha   topshiriqning   biror   usulini   bajarishi   o'quvchining   bu
mavzuni   faqat   o'zlashtirganligi   haqidagina   emas,   balki   uni   to'la   aniqlangan
darajada   o'zlashtirganligi   haqida   ham   guvohlik   beradi.  Amaliyotda,   o'qituvchilar
ko’pincha   biror   topshiriqning   usullarini   biri,   boshqalaridan   soddaroq   yoki
murakkabroq   deb   aytadilar.   Bundan   tashqari,   didaktik   materiallar   qanchalik
san'atkorona tuzilgan bo'lmasin, ularning mazmuni va 
tuzilishida   qanchalik   sermahsul   va   chuqur   g'oyalar   amalga   oshirilmasin,   ular
baribir   barcha   metodik   vazifalarni   tezda   hal   etishga   qodir   emas.   Shunday   qilib,
didaktik   materiallarni   o'quvchilarning   o'quv   materialini   o'zlashtirish   darajasini
21 nazorat qilish usullaridan biri sifatida qarash lozim. Shu bilan birga muayyan usul
mazkur   sinf,   rnazkur   o'qituvchi   uchun   eng   yaxshi   usul   bo'lishi   mumkin.   Shu
sababli,   didaktik   materiallar   o'qituvchini   o'quvchilarning   bilimlarni   o'zlashtirish
darajasini aniqlash imkonini beradigan individual tekshirish uchun nazorat turlarini
tuzishdan xalos eta olmaydi. 3
3
 Boshlang’ich sinflarda matematika darslarini tashkil etishning zamonaviy yo’nalishlari _Dexqonova Maxfuza 
22 2.2. Darslik asosida ijodiy darslarni tashkil etish metodikasi   
                O‘qitish   metodi   tushunchasi   anchagina  murakkabdir.  Shu  bois  metodikada
uning tobora aniq talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu
tushunchaga   beriladigan   didaktlarning   turli   ta’riflariga   qaramay,   ularning   nuqtai
nazarlarini   yaqinlashtiradigan   qandaydir   umumiylikni   ham   ta’kidlash   mumkin.
Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini talabalarning o‘quv- bilish faoliyatini tashkil
etish   usuli,   deb   hisoblashga   moyildir.   Shu   qoidani   boshlang‘ich   nuqta   bilib,
mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va uning ilmiy ta’rifiga kelishga
harakat qilamiz. Metod so‘zi grekcha so‘zdan olingan bo‘lib, “tadqiqot, maqsadga
erishish yo‘li, usuli” degan ma’nolarni bildiradi. Metod – eng umumiy ma’noda –
maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat. Ko‘rinadiki, bu
o‘rinda   ham   o‘qituvchining   o‘rgatuvchi   ishi   va   u   tashkil   etgan   talabalarning   faol
o‘quv-bilish   faoliyati   uyg‘unlashadi.   Bundan   xulosa   qilish   mumkinki:   ta’lim
metodlari   deyilganda,   o‘rganilayotgan   materialni   egallashga   qaratilgan   turli
didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va talabalar
o‘quv-bilish   faoliyatini   tashkil   etish   usullari   tushunilishi   lozim.   Metodikada,
shuningdek,   ta’lim   usullari   atamasi   ham   keng   qo‘llanadi.   Ta’lim   usuli   –   ta’lim
metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni, Metodlar bilan usullar munosabati
o‘zaro   bir-biriga   bog‘langan.   Usul   va   metod   butun   va   qism   sifatida   bir-biriga
bog‘lanadi.  Usullar  yordamida faqat  pedagogik  yoki  o‘quv vazifasining bir  qismi
hal   qilinadi.   Xuddi   shu   metodik   usullar   turli   metodlarda   foydalanilgan   bo‘lishi
mumkin. Va aksincha xuddi shu metod turli o‘qituvchilar tomonidan turli usullarda
ochib berilishi mumkin. Yuq о rid а  k е ltirilg а n t а ’rifd а n o‘qitish m е t о dl а ri o‘qituvchi
v а   o‘quvchil а rning   birg а likd а gi   f ао liyatid а n   ib о r а t   ek а ni   ko‘rin а di.   Bin о b а rin,
bund а y   f ао liyat   t а shkil   qilish   r а g‘b а tl а ntirish   v а   n а z о r а t   qilishni   n а z а rd а   tut а di,
shung а  ko‘r а  o‘qitish m е t о dl а ri h а m ucht а  k а tt а  grupp а g а  bo‘lin а di: 
-   o‘quv   bilish   fаоliyatini   tаshkil   qilish   mеtоdlаri;   o‘quv-bilish   fаоliyatini
rаg‘bаtlаntirish mеtоdlаri; 
23 -   o‘quv   bilish   fаоliyatini   sаmаrаdоrligini   nаzоrаt   qilish   mеtоdlаri.   O‘quv   bilish
fаоliyatini   tаshkil   qilish   mеtоdlаrini   bir   nеchtа   gruppаlаrgа   bo‘lib   klаssifikаsiya
qilish mumkin. 
I.   o‘quvchilаr   bilim   оlаdigаn   mаnbаlаr   bo‘yichа:   Оg‘zаki,   ko‘rsаtmаli   vа   аmаliy
mеtоdlаr   (tushuntirish,   suhbаt,   hikоya,   kitоb   bilаn   ishlаsh   vа   h.k).   Кo‘rsаtmаli
mеtоdlаr (tеvаrаk аtrоfdаgi prеdmеtlаr vа hоdisаlаrni kuzаtish, ulаrning mоdеllаri
vа tаsvirlаrini qаrаsh).  O‘quvchilаrni аmаliy ishlаri.
II. o‘quvchilаrni fikrining yo‘nаlishi bo‘yichа: Induksiya, dеduksiya vа аnаlоgiya.
III.   Pеdаgоgik   tа’sir,   bоshqаrishning   dаrаjаsi,   o‘quvchilаrning   o‘qishdа
mustаqilliklаr  dаrаjаsi  bo‘yichа:  o‘qituvchi  bоshchiligidа  bаjаrilаdigаn  o‘quv ishi
mеtоdi; o‘quvchilаrning mustаqil ishlаri mеtоdi. 
IV. o‘quvchilаrning mustаqil faolliklаri dаrаjаsi bo‘yichа: Izоhli-illyustrаtiv mеtоd;
Rеprоduktiv mеtоd: Bilimlаrni muаmmоli bаyon qilish mеtоdi; 
Qismаn izlаnish vа tаdqiq qilish mеtоdi. 
       Induksiya, deduksiya va analogiya metodlari. Bu uchta mеtod yangi bilimlarni
egallashning har bir holi asosida yotuvchi xulosalarning xususiyatlariga qarab bir –
biridan   farq   qiladi.   Induktsiya   mеtodi   bilishning   shunday   yo liki,   bundaʻ
o qituvchining   fikri   birlikdan   umumiylikka,   xususiy   xulosalardan   umumiy	
ʻ
xulosalarga   boradi.   Induktiv   хulоsа   –   хususiydаn   umumiygа   qаrаb   bоrаdigаn
хulоsаdir Bu mеtoddan foydalanib biror qonuniyatni еchish yoki qoidani chiqarish
uchun   o qituvchi   misollar,   masalalar,   ko rsatmali   matеriallarni   puxtalik   bilan	
ʻ ʻ
tanlaydi.
       Dеduksiya mеtodi bilishning shunday yo liki, bunda umumiy bilimlar asosida	
ʻ
yangi   xususiy   bilimlarni   olishdan   iborat.   Dеduksiya   –   bu   umumiy   qoidalardan
xususiy misollarga va aniq qoidalarga o‘tishdir.
              Analogiya   -   yunoncha   so‘z   bo lib,   “Muvofiqlik,   aynanlik,   o xshashlik”	
ʻ ʻ
ma’nolarini   anglatadi.   Falsafada   predmet   va   hodisalarda   biror   xususiyatning
o xshashligini   bildiradi,   mantiqda   analogiya   yordamida   ikki   predmetning	
ʻ
qandaydir   bir   xususiyati   o xshasa,   boshqa   xususiyatlari   ham   o xshashligi   haqida	
ʻ ʻ
xulosa chiqariladi. Chiqarilgan xulosaning to g ri yoki noto g riligini bilish uchun	
ʻ ʻ ʻ ʻ
24 uni   amaliyotda   tekshirib   va   sinab   ko rish   lozim.  Analogiya   -   shunday   xulosaki,ʻ
bunda   prеdmеtlar   ba’zi   bеlgilarning   o xshashligi   bo yicha   bu   prеdmеtlar   boshqa
ʻ ʻ
bеlgilari   bo yicha   ham   o xshash,   dеgan   taxminiy   xulosa   chiqariladi.   Analogiya	
ʻ ʻ
“xususiydan   xususiyga   boradigan”   bir   konkrеt   faktdan   boshqa   konkrеt   faktlarga
boradigan xulosadir. Маsаlаn, ikki va uch хоnаli sоnlаrni qo‘shish vа аyirishning
yozmа usullаrini  ko‘p хоnаli  sоnlаrni  qo‘shish vа аyirishgа o‘tkаzish аnаlоgiyani
qo‘llаnishgа аsоslаngаn. Shu mаqsаddа mеtоdik аdаbiyotlаrdа ko‘p хоnаli sоnlаrni
yozmа qo‘shish vа аyirish bilаn tаnishtirishdа shundаy misоllаrni yеchish tаvsiya
qilinаdiki, bundа hаr bir nаvbаtdаgi misоl оldingisini o‘z ichigа оlаdi.
           Darsni tashkil qilishga tayyorgarlik ko‘rish, bir soatlik dars reja konspektini
tayyorlash. Sinf: 3-sinf 
Fan: Matematika. 
Mavzu: “Surati bir xil bo‘lgan kasrlarni taqqoslash”. 
                  Maqsad:   ta’limiy;   o‘quvchilarga   kasr   haqidagi   tushunchalarni
mustahkamlash, to‘g‘ri va noto‘g‘ri kasr haqidagi tushunchalarni hosil qilish. 
Fk:   o‘quvchilarga   kasrning   turlari   to‘g‘ri   va   noto‘g‘ri   kasr   haqida   bilimlarini
shakllantirish. 
Fk:   o‘quvchilarga   guruhlarda   ishlash   davrida   o‘zaro   hurmatga,   odob   –   axloq
qoidalariga   rioya   qilishga   o‘rgatish   .   d)   rivojlantiruvchi;   o‘quvchilarning   kasrlar
haqidagi bilimlarini o‘stirish, matematik savodxonligini rivojlantirish . 
Fk: o‘z-o‘zini rivojlantirish kompetensiya. O‘quvchilarning o‘z bilimlarini oshirish
kasrni ajrata olishga o‘rgatish 
Dars turi: yangi bilim tushunchalarni shakllantiruvchi dars. 
Dars   metodi:   tushuntirish   o‘yinlar,   “O‘z   o‘rningni   top”,   “Sinkveyn”,   ”Kichik
guruhlarda ishlash”, suhbat, test. 
Dars   jihozi:   Rasmli   ko‘rgazmalar,   tarqatma   materiallari,   3-sinf   matematika
darsligi, Akt. 
Darsning   borishi:   1.Tashkiliy   qism:   salomlashish,   fasl   haqida   suhbat   o‘tkazish.
Navbatchi axboroti tinglanadi. -Kim bugun navbatchi? Ushbu kunning hisobin kim
menga aytuvchi?
25 -Menman bugun navbatchi. 
Gullarga suv quyuvchi. 
Sanani ham aytuvchi. 
Doskani ham artuvchi. 
Bugun hafta kunining birinchisi bo‘ladi. 
Alloh ushbu kunga yaxshi nazar soladi.
 Barakalla bolajonlar. 
Bugun oddiy kun emas. 
Balki sinov darsidir, 
O‘tib olsak sinovdan. 
Keyin bari yaxshidir. I
I.   O‘tgan   mavzuni   so‘rash.   Xo‘sh,   biz   o‘tgan   darsda   qaysi   mavzuni   o‘tgan   edik?
O‘tgan matematika darsida. Maxraji bir xil bo‘lgan kasrlarni taqqoslash mavzusiga
doir misollar yechgan edik .  Uy vazifaning bajarilganini tekshirib o‘tiladi.
1 Kasr -nima? 
2.Qanday kasr? to‘g‘ri, noto‘g‘ri 
3. Nima qiladi? Taqsimlaydi, qo‘shiladi , ayriladi 
4.Gap. Kasr butunni teng qismlarga bo‘lish. 
5. Ma’nodosh so‘z - ulush 
III. Yangi mavzu bayoni o‘quvchilarga qoidalar asosida tushuntiriladi.
Bo‘linuvchi bir xil bo‘lib, bo‘luvchi qancha kata bo‘lsa, bo‘linma shuncha kichik
bo‘ladi. Demak, kasr sonning surati bir xil bo‘lib, maxraji qancha katta bo‘lsa, bu
son   shuncha   kichik   bo‘ladi.   2.   Birinchi   doira   4   ga,   ikkinchisi   6   ga   bo‘lindi.
Ikkalasining ham 2 bo‘lagi bo‘yaldi.
3.   Ishchilar   30   km   yo‘lni   ta’mirlashmoqda.   Birinchi   kuni   yo‘lning   beshdan   bir
qismi,   ikkinchi   kuni   oltidan   bir   qismi   ta’mirlandi.   Yo‘l   qaysi   kuni   ko‘proq
ta’mirlangan? 
4.   24   dm   kesmaning   1/3   qismi   uzunmi   yoki   1/6   qismimi?   Butunning   1/6   bo‘lagi
kattami 1/12 bo‘lagimi? 
5. Kasrlarni taqqoslang: 
26 2/6* 4/9 
4/6*2/6 
4/9*3/4
IV.   O‘tilgan   mavzuni   mustahkamlash.   “O‘z   o‘rningni   top!”   To‘g‘ri   va   noto‘g‘ri
kasrlarni ajratib, alohida yozing.
V.Darsni yakunlash. Dars oxirida Pisa test ishlailadi
O‘quvchilar   baholanadi.   Uyga   vazifa   7,8   misol   va   masala   tushuntirib   beriladi.   8-
masala. Odil birinchi kuni kitobning 1/8 qismini, ikkinchi kuni 1/6 qismini o‘qidi.
Agar kitob jami 120 bet bo‘lsa, Odil qaysi kuni ko‘proq kitob o‘qigan?
Yechish: 1) 120:8=15 2) 120 :6= 20 Javob: 2-kuni 4
4
 Matematika o‘qitish metodikasi fan dasturi.  Samarqand-2019
27                                                    XULOSA
              Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   darsligi   ustida   ijodiy   ishlash   va   darslik
tahlilini   amalga   oshirish   metodikasi   ta’lim   jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   3-sinf
misolida olib borilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, darslik materiallarining sifati
va metodik yondashuvlari o‘quvchilarning bilish faoliyatini rivojlantirishda muhim
omil hisoblanadi.
           Matematika darsligi ustida ijodiy ishlash o‘quvchilarning analitik tafakkurini,
muammolarni hal qilish ko‘nikmalarini va matematik mantiqiy fikrlash qobiliyatini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Ijodiy   yondashuv   asosida   ishlab   chiqilgan
topshiriqlar   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   mustaqil   fikrlashni   shakllantirish
va   real   hayot   bilan   bog‘langan   masalalarni   yechishga   yo‘naltirilgan.   Tadqiqot
natijalari   shuni   ko‘rsatadiki,   an’anaviy   ta’lim   metodlaridan   farqli   ravishda,   ijodiy
yondashuv   qo‘llanilgan   holda   o‘tilgan   darslar   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan
qiziqishini   oshirish   bilan   birga   ularning   o‘zlashtirish   darajasini   ham   sezilarli
darajada yaxshilaydi.
                Darslik   tahlili   esa   uning   didaktik   va   metodik   jihatdan   takomillashuviga
xizmat   qiladi.   Tahlil   jarayonida   3-sinf   matematika   darsligining   tarkibiy   tuzilishi,
mavzular   ketma-ketligi,   mashq   va   topshiriqlarning   murakkablik   darajasi,
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   mosligi,   vizual   materiallar   va   qo‘shimcha
didaktik   vositalarning   samaradorligi   o‘rganildi.   Tadqiqot   davomida   aniqlangan
asosiy   muammolar   qatoriga   darslikdagi   ayrim   mavzularning   o‘quvchilarga
tushunarli   tarzda   bayon   qilinmaganligi,   amaliy   topshiriqlarning   yetarlicha   ijodiy
yondashuvni   talab   qilmasligi   va   differensial   yondashuvning   yetarli   darajada
qo‘llanilmaganligi   kiradi.   Shuningdek,   darslik   materiallarining   zamonaviy
texnologiyalar bilan uyg‘unlashmaganligi ham o‘qitish samaradorligini pasaytirishi
mumkinligi aniqlandi.
       Tadqiqot davomida olingan natijalarga asoslanib, 3-sinf matematika darsligini
takomillashtirish bo‘yicha quyidagi tavsiyalar ishlab chiqildi:
28 1. Ijodiy topshiriqlar ulushini oshirish – o‘quvchilarni qiziqtiradigan, real hayotiy
holatlarga   asoslangan   va   turli   yo‘nalishlarda   fikrlashni   talab   qiladigan
topshiriqlarni ko‘paytirish lozim.
2.   Differensial   yondashuvni   keng   qo‘llash   –   har   bir   o‘quvchining   individual
xususiyatlarini  hisobga olgan holda turli  murakkablik darajasidagi  mashqlar bilan
ta’minlash.
3.   Ko‘rgazmali   vositalarni   rivojlantirish   –   darslikka   ko‘proq   rang-barang   vizual
materiallarni   kiritish,   matematik   tushunchalarni   osonroq   tushunishga   yordam
beruvchi grafik va diagrammalardan keng foydalanish.
4.   Zamonaviy   texnologiyalarni   integratsiya   qilish   –   darslikka   QR-kod   orqali
raqamli resurslarni qo‘shish, animatsiyalar va interaktiv mashqlar bilan boyitish.
5.   Matematik   tafakkurni   rivojlantiruvchi   masalalarga   e’tibor   qaratish   –
o‘quvchilarni mantiqiy fikrlashga, tahliliy yondashishga va muammolarni mustaqil
hal qilishga o‘rgatuvchi topshiriqlarni ko‘proq berish.
        Shunday qilib, 3-sinf matematika darsligi ustida ijodiy ishlash va uning tahlili
ta’lim sifatini oshirishga katta hissa qo‘shishi mumkin. Zamonaviy yondashuvlarni
joriy   etish   orqali   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayoni   yanada   samarali   bo‘lishi,
ularning   matematika   faniga   bo‘lgan   qiziqishi   ortishi   va   kelajakda   yanada
mustahkam bilimga ega bo‘lishlari ta’minlanadi. Shu boisdan, matematika darsligi
mazmunini   muntazam   ravishda   yangilash,   ijodiy   va   interaktiv   yondashuvlarni
rivojlantirish   zarurati   mavjud.   Kelgusida   olib   boriladigan   tadqiqotlar   ushbu
yo‘nalishda   yanada   chuqurroq   tahlillar   o‘tkazish   va   takomillashtirish   chora-
tadbirlarini ishlab chiqishda muhim ahamiyat kasb etadi.
29                            FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.M.H.Hakimova ― Matematika oqitish metodikasi , Toshkent-2020 ‖
2. X.E.Madraximovich, ―Matematika o`qitish metodikasi ,Urgench-2019 	
‖
3.S.Alixonov ―Matematika o`qitish metodikasi , Toshkent-2011 	
‖
4. M.E.Jumayev, ―Matematika o`qitish metodikasi  Toshkent-2016	
‖
5. Matematika o‘qitish metodikasi fan dasturi.  Samarqand-2019
6.   Boshlang`ich   sinf   o`quvchilarida   matematika   savodxonlikni   shakllantirish
usullari_ N.T.Boynazarova
7.   Boshlang'ich   sinflarda   matematika   darsini   tahlil   qilish   _Yusupova   Xurshida
Ubaydullayevna
8.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ta’lim   sifatini   oshirish   bo‘yicha
chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-6079-sonli farmoni, 2020 yil.
9.O‘zbekiston Respublikasining *“Ta’lim to‘g‘risida”*gi Qonuni, 2020 yil.
10.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "Yoshlarni   har   tomonlama
rivojlantirish   va   ularning   ijodiy   qobiliyatlarini   qo‘llab-quvvatlash"   to‘g‘risida gi
PF-6157-sonli farmoni, 2021 yil.
11.O‘zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi” ,   Toshkent,
2019 yil.
12.   Boshlang’ich   sinflarda  matematika   darslarida   o’quvchilarning  barcha   toifalari
bilan ishlash Metodikasi_Dilfuza Uchqunovna Raxmanova
13.M.H.Hakimova. Matematika o’qitish metodikasi. Toshkent-2020
14. Matematika o‘qitish metodikasi fan dasturi. Samarqand-2019
15 .Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi. Nasaf. 2000
30 31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский