Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 1.6MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Boshlangʻich sinflarda mobil ilovalar orqali matematik koʻnikmalarni rivojlantirish

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI MAKTABGACHA VAʻ
MAKTAB TA’LIMI VAZIRLIGI      
FARG’ONA DAVLAT UNIVERSITETI SIRTQI BO’LIMI
“ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ” YO‘NALISHI
IV-KURS 21/10-GURUH TALABASI   AMINOVA SHODIYAXON NING
“ Boshlang ich sinflarda mobil ilovalar orqali matematik ko nikmalarni	
ʻ ʻ
rivojlantirish” mavzusida
KURS ISHI
Bajardi: ______________________________
Ilmiy rahbar:  ________________________
Toshkent-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   BOSHLANG ICH   SINF   O‘QUVCHILARIDA   MATEMATIKʻ
KO‘NIKMALARNI   SHAKLLANTIRISHNING   ILMIY-NAZARIY
ASOSLARI
1.1.   Boshlang ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   tafakkurni   shakllantirishning	
ʻ
psixopedagogik xususiyatlari…………………………………………………….
5
1.2.   Matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining o‘rni…………………………………………………………
8
1.3.   Raqamli   texnologiyalar   asosida   ta’lim   olgan   o‘quvchilarning   matematik
savodxonlik darajasi ……………………………………………………………...
13
II-BOB.   BOSHLANG ICH   SINFLARDA   MOBIL   ILOVALAR	
ʻ
YORDAMIDA   MATEMATIK   KO‘NIKMALARNI   RIVOJLANTIRISH
USULLARI
2.1.   AKT   vositalari   bilan   ta’minlangan   sinflarda   matematika   fanini   Kahoot
dasturi yordamida o‘qitish ………………………………………………………..
17
2.2.   AKT   vositalari   bilan   ta’minlanish   darajasi   past   bo‘lgan   sinflarda   Plickers
orqali interfaol o‘qitish …………………………………………………………...
24
2.3.   O‘quvchilar   bilimini   baholashda   iSpring   QuizMaker   va   taqdimot
muharrirlari (PowerPoint, Google Slides) imkoniyatlaridan foydalanish………..
32
XULOSA……………………………………………………………………….. 41
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 42
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .  Zamonaviy ta’lim tizimining rivojlanishida raqamli
texnologiyalar,   xususan   mobil   ilovalar   muhim   rol   o‘ynamoqda.   Axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarining   ta’lim   jarayoniga   kirib   kelishi   nafaqat
o‘quvchilar   bilimini   mustahkamlash,   balki   ularning   fanlarga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirish,   mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   interaktiv   muhitda
o‘qish imkonini yaratmoqda. Ayniqsa, boshlang‘ich sinflarda mobil ilovalar orqali
o‘qitish   usullarining   joriy   etilishi   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayonini
soddalashtiribgina qolmay, balki uni qiziqarli va samarali qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-fevraldagi   “Raqamli
texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   ta’lim   sifatini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PQ–133-sonli   Qarori,   shuningdek,   2023-yil   12-
apreldagi   “2022–2026-yillarda   yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi”da
raqamli   ta’lim   infratuzilmasini   rivojlantirishga   katta   e’tibor   qaratilgan.   Mazkur
qaror   va   hujjatlar   zamirida   raqamli   ta’lim   platformalarini   keng   joriy   etish,   mobil
dasturlar   orqali   o‘quv   jarayonini   samarali   tashkil   qilish,   ta’limda   innovatsion
yondashuvlarni   rivojlantirish   kabi   dolzarb   masalalar   turibdi.   Bu   esa   ushbu   kurs
ishining dolzarbligini yanada oshiradi. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanining
o‘qitilishi   nafaqat   nazariy   bilimlarni,   balki   hayotiy   ko‘nikmalarni   ham
shakllantiradi.   Mobil   ilovalarning   dars   jarayoniga   joriy   etilishi   bu  fanni   interfaol,
o‘quvchiga yo‘naltirilgan va ilg‘or metodlarga asoslangan tarzda o‘qitish imkonini
beradi.   Ayniqsa,   “Kahoot”,   “Plickers”,   “iSpring   QuizMaker”   kabi   mobil
platformalar   o‘quvchilarda   mavzuni   mustahkamlash,   tezkor   fikrlash,   tahlil   qilish
va bilimini baholashda yangi imkoniyatlar eshigini ochadi.
Mazkur   kurs   ishida   mobil   ilovalarning   boshlang‘ich   sinf   matematika
darslaridagi   ahamiyati,   ularning   o‘quvchilar   tafakkuri   va   bilim   darajasiga   ta’siri,
shuningdek,   dars   jarayonini   interaktiv   tashkil   etishdagi   roli   tahlil   qilinadi.
O‘rganilayotgan   masala   bugungi   ta’lim   islohotlari   va   raqamli   transformatsiya
3 sharoitida   juda   dolzarb   bo‘lib,   amaliyotda   keng   qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan
muhim yo‘nalishlardan biridir.
Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   mobil
ilovalar   (Kahoot,   Plickers,   iSpring   QuizMaker   va   boshqalar)dan   samarali
foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishning
nazariy   va   amaliy   asoslarini   yoritish,   shuningdek,   dars   jarayonini   interaktiv   va
raqamli   texnologiyalar   asosida   tashkil   etishning   istiqbolli   usullarini   aniqlashdan
iborat.
Kurs ishining vazifalari:
 Boshlang‘ich   sinflarda   matematik   ko‘nikmalar   shakllanishining
psixopedagogik asoslarini o‘rganish;
 Mobil ilovalarning ta’lim jarayonidagi afzalliklarini tahlil qilish;
 Amaliy   darslarda   Kahoot,   Plickers,   iSpring   QuizMaker   kabi   ilovalardan
foydalanish tajribasini o‘rganish va baholash.
Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   mobil
ilovalar orqali o‘quvchilarning matematik ko‘nikmalarini shakllantirish jarayoni.
Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   ta’lim   tizimida   matematika   fanini
o‘qitish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I-BOB.  BOSHLANG ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MATEMATIKʻ
KO‘NIKMALARNI SHAKLLANTIRISHNING ILMIY-NAZARIY
ASOSLARI
1.1.   Boshlang ich sinf o‘quvchilarida matematik tafakkurni shakllantirishning	
ʻ
psixopedagogik xususiyatlari
Boshlang ich   ta lim   –   bu   o‘quvchining   shaxs   sifatida   shakllanishidagi   eng
ʻ ʼ
muhim   bosqichdir.   Aynan  shu   davrda  bola   fikrlashi,  xotirasi,  tafakkuri,  idroki   va
emotsional   rivojlanishining   asosi   yaratiladi.   Psixologlar   fikricha,   6–10   yosh
oralig‘idagi   bolalarda   tafakkurning   shakllanishi   keskin   rivojlanadi,   bu   davrda
matematik   faoliyat   orqali   bolalar   tafakkuri   yanada   chuqurlashadi,   tahlil   qilish,
umumlashtirish, solishtirish kabi mantiqiy jarayonlar shakllanadi.
Psixologik xususiyatlar:
6–7 yoshdagi bolalarda fikrlash faoliyati:
 asosan konkret–obrazli (ya’ni amaliy faoliyatga bog‘liq);
 real predmetlar va tasvirlar orqali tushunish oson;
 tahlil qilishdan ko‘ra, eslab qolish va taqlid qilishga moyil;
 e’tibor   va   xotira   beqaror,   ammo   qiziqarli   faoliyatga   nisbatan   tez
jamlanadi.
 8–10 yoshga kelib esa:
 mantiqiy tafakkur asta-sekin shakllanadi;
 sabab-oqibatni   tushunish,   umumlashtirish,   muammoli   vazifani   hal   qilish
ko‘nikmalari rivojlanadi;
 o‘quv faoliyati ongli va mustaqil xarakter kasb eta boshlaydi.
Bu   yoshdagi   bolalar   uchun   turli   o‘yinlar,   qiziqarli   topshiriqlar,
texnologiyalarga asoslangan interaktiv darslar eng samarali usullardan hisoblanadi.
Pedagogik yondashuvlar:
Matematik   tafakkurni   shakllantirish   uchun   quyidagi   pedagogik   metodlar
samarali hisoblanadi:
5 1. Vizual   vositalar   –   rasm,   jadval,   diagramma,   taqdimotlar   orqali
tushuntirish.
2. Didaktik  o‘yinlar   –  matematik  labirintlar,  jumboqlar,  raqamli  domino  va
boshqalar.
3. Muammoli topshiriqlar – mustaqil izlanishga undovchi savollar.
4. Jamoaviy ishlash – “fikrlar to‘foni”, “aqliy hujum”, “rolli o‘yinlar” orqali
muhokama qilish.
5. Mobil   ilovalar   asosida   mashg‘ulotlar   –   raqamli   vositalar   yordamida
bilimni mustahkamlash.
Bugungi kunda pedagoglar bolalarda matematik bilimni ongli shakllantirish
uchun   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   dan   faol
foydalanishni tavsiya etmoqda.
Mobil texnologiyalarning psixopedagogik roli:
Mobil   ilovalar   orqali   o‘qitish   (masalan,   Kahoot,   Plickers,   iSpring
QuizMaker, Math Games, Kids Numbers, Math Learner) o‘quvchilarda:
 motivatsiyani oshiradi – o‘yinlar orqali o‘rganish zavqli bo‘ladi;
 diqqatni jamlaydi – topshiriqlarni tez va aniq bajarishga yo‘naltiradi;
 fikrlashni   faollashtiradi   –   har   bir   yechim   uchun   sabab   izlashga   majbur
qiladi;
 raqobat ruhini shakllantiradi – reytinglar orqali o‘z o‘rnini bilib boradi;
 mustaqil o‘rganishga undaydi – ilovalarda mustaqil yechimlar topadi;
 samarali baholash imkonini beradi – tez va aniq natijalarni ko‘rsatadi.
Masalan,   Kahoot   ilovasi   orqali   darsda   test,   krossvord,   viktorina   o‘tkazish
mumkin.   Bu   bolalarda   matematik   tushunchalarni   tezda   qabul   qilish,   aqliy
moslashuv va natijani tahlil qilishga olib keladi.
Matematik tafakkurning tarkibiy qismlari va ularni rivojlantirish:
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida matematik tafakkur quyidagi asosiy jihatlar
orqali shakllanadi:
1. Miqdoriy tafakkur – sonlar, miqdorlar, arifmetik amallarni tushunish;
6 2. Fazoviy tafakkur – shakl, hajm, o‘lcham, yo‘nalish va fazoni idrok qilish;
3. Algoritmik   tafakkur   –   ketma-ketlik,   qoidalar,   yechim   bosqichlarini
tushunish;
4. Analitik tafakkur – berilgan vaziyatda muammo va yechimni ajratish;
5. Kreativ tafakkur – noodatiy vazifalarni ijodiy hal qilish qobiliyati.
Har bir jihatni rivojlantirish uchun maxsus mashqlar, o‘yinlar va texnologik
vositalar ishlatilishi mumkin.
Amaliy tavsiyalar:
 Har   bir   matematik   mavzuga   vizual   tayanchlar   (rasmlar,   skhemalar,
grafikalar) yaratilishi;
 O‘quvchilarga individual darajada topshiriqlar berilishi;
 O‘quvchilar   bilimini   baholash   uchun   onlayn   testlar,   interaktiv   savollar
foydalanilishi;
 Ta’limiy mobil ilovalar sinfda va uyda mustaqil ishlashga moslashtirilishi;
 Bolalarda   ijtimoiy-psixologik   qo‘llab-quvvatlash   muhitini   yaratish
(rag‘batlantirish, do‘stona muomala, musobaqa ruhidagi o‘yinlar).
Boshlang‘ich ta’lim bosqichida o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga
olgan holda, ularning psixologik rivojlanish darajasi, shaxsiy qiziqishlari va bilish
faoliyatiga   mos   metodlar   asosida   matematik   tafakkurni   shakllantirish   zarur.   Bu
jarayonda o‘qituvchi o‘quvchilarning intellektual salohiyatini ro‘yobga chiqarishda
innovatsion   vositalar,   jumladan,   mobil   ilovalar   va   interaktiv   metodlardan   oqilona
foydalanishi lozim.
7 1.2. Matematik ko‘nikmalarni rivojlantirishda axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining o‘rni
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   so‘nggi   yillarda   ta’lim
tizimida o‘qitish va o‘rganish jarayonini yanada samarali va qiziqarli qilish uchun
keng   qo‘llanila   boshladi.   AKT   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   matematik
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   yangi   imkoniyatlarga   ega   bo‘lishadi.   Bu
texnologiyalar   nafaqat   matematik   masalalarni   hal   qilishni   o‘rgatishda,   balki
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   analitik   tafakkur   va   ijodkorlik   qobiliyatlarini
ham   shakllantiradi.   Matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   o‘quvchilarni
quyidagi asosiy elementlar yordamida keng qamrovli tarzda o‘qitish lozim. Har bir
element   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   tushunish,   amaliyotda   qo‘llash   va
yuqori darajadagi tafakkurni rivojlantirish imkoniyatini beradi. 
Sonlar bilan ishlash.  Sonlar bilan ishlash — bu matematik ko‘nikmalarning
eng   asosiy   va   muhim   qismlaridan   biridir.   Sonlarni   to‘g‘ri   ishlatish,   arifmetik
amallarni   bajarish   (qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish,   bo‘lish),   sonlarning   o‘zaro
bog‘liqligini   tushunish   —   bu   o‘quvchilar   uchun   muvaffaqiyatli   matematik
o‘qishning   poydevorini   tashkil   etadi.   Sonlar   bilan   ishlash   o‘quvchilarga   turli
matematik   operatsiyalarni   amalga   oshirishda   yordam   beradi   va   bu   ko‘nikma
ularning   amaliy   hayotida   ham   keng   qo‘llaniladi.   O‘quvchilarga   sonlarni   qanday
qilib  o‘zaro  taqqoslash,   ularning   xossalarini,   masalan,   juft   va   toq  sonlarni,   salbiy
va musbat sonlarni, butun va o‘nlik sonlarni aniqlashni o‘rgatish zarur.
 Qo‘shish   va   ayirish :   Bu   amallarni   bolalar   dastlab   oddiy   sonlar   bilan
o‘rganadilar, so‘ngra kattaroq sonlar  bilan ishlashni  o‘rganadilar. Ular  raqamlarni
ustalik   bilan   qo‘shish   va   ayirish   orqali   natijalarni   tez   va   samarali   hisoblashga
o‘rganadilar.
 Ko‘paytirish va bo‘lish : Bu amallar o‘quvchilarda to‘g‘ri javob topishga
va   muammolarni   yechishda   tezkorlikka   yordam   beradi.   Ayniqsa,   ularning
8 matematik   modellarni   yaratishda   va   statistik   hisoblashlarda   keng   qo‘llanilishiga
sabab bo‘ladi.
Geometrik   tafakkur.   Geometrik   tafakkur   matematik   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi. Geometriya shakllar va fazoviy tushunchalarni
tushunish   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   o‘quvchilarni   turli   shakllar   (kvadrat,   to‘rtburchak,
doira,   uchburchak)   bilan   tanishtiradi.   Ular   bu   shakllarning   xossalarini,
o‘lchovlarini,   har   birining   yuzasini   va   hajmini   qanday   hisoblashni   o‘rganadilar.
Geometrik  tafakkur   orqali   o‘quvchilar   ob’ektlarning  fazoviy  joylashuvi  va   ularga
tegishli matematik formulalarni anglashga o‘rgatiladi.
 Shakllarni tasavvur qilish : O‘quvchilarni ikki o‘lchovli va uch o‘lchovli
shakllar bilan tanishtirish. Shakllarning qismlari, burchaklari, tomonlari va boshqa
xususiyatlarini o‘rganish orqali ular tafakkur qilishni o‘rganadilar.
 Fazoviy o‘lchovlar : O‘quvchilarni fazoviy tushunchalar bilan tanishtirish,
masalan,   kublar   va   silindrlarning   hajmlarini   hisoblash,   sohalarini   va   boshqalarni
o‘rganish.   Bularning   barchasi   o‘quvchilarda   aniq   fikrlash   va   hisoblash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Statistik tafakkur.   Statistik tafakkur o‘quvchilarga ma’lumotlarni to‘plash,
tahlil   qilish   va   tasvirlashni   o‘rgatadi.   Statistik   ko‘nikmalar   ma’lumotlarni   to‘g‘ri
yig‘ish,   tasniflash   va   ularni   analiz   qilishni   o‘rgatadi.   O‘quvchilar   raqamlarni
to‘plash,   jadvallar   tuzish,   diagrammalar   chizish   va   graflarda   tasvirlash   orqali
statistik tahlilni amalga oshirishni  o‘rganadilar. Bu ko‘nikmalar kundalik hayotda
muhimdir, chunki ular o‘quvchilarga ma’lumotlarni tahlil qilish va to‘g‘ri qarorlar
qabul qilishda yordam beradi.
 Grafiklar   va   diagrammalar :   O‘quvchilarni   ma’lumotlarni   vizual
ravishda   tasvirlashga   o‘rgatish.   Grafiklar   yordamida   o‘quvchilar   turli   statistik
ma’lumotlarni yanada samarali tushunadilar.
 O‘rtacha   qiymatlarni   hisoblash :   O‘quvchilarni   o‘rtacha,   maksimal   va
minimal   qiymatlarni   hisoblashni   o‘rgatish.   Bu   ko‘nikmalar   kundalik   hayotda
qo‘llanilishi mumkin.
9 Matematik   modellarni   yaratish.   Matematik   modellarni   yaratish   —   bu
matematik   tushunchalarni   real   hayotdagi   vaziyatlarga   tatbiq   etishdir.   Bu
ko‘nikmalarni o‘quvchilarga murakkab muammolarni yechishda va hayotdagi turli
vaziyatlarni   tushunishda   yordam   beradi.   Matematik   modellar   yordamida
o‘quvchilar   amaliy   masalalarni,   masalan,   iqtisodiy   masalalarni   yoki   tabiiy
hodisalarni matematik formulalar orqali ifodalashni o‘rganadilar.
 Real   hayotdagi   vaziyatlar :   O‘quvchilarga   kundalik   hayotdagi
vaziyatlarni matematik formulalar yordamida modellashtirishni o‘rgatish. Masalan,
transport   masalalari,   iqtisodiy   o‘zgarishlarni   tahlil   qilish   va   boshqa   turdagi
masalalar.
 Qiyoslash   va   prognozlash :   O‘quvchilarni   ma’lumotlarni   matematik
modellar   orqali   solishtirishga   va   natijalarni   prognoz   qilishga   o‘rgatish.   Bu
ko‘nikmalar   o‘quvchilarga   muammolarni   samarali   va   aniq   hal   qilishga   yordam
beradi.
Matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   roli   katta.   Ular   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
osonroq   o‘zlashtirish,   amaliyotda   qo‘llash   va   yuqori   darajadagi   tafakkurni
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Sonlar   bilan   ishlash,   geometrik   tafakkur,   statistik
tafakkur   va   matematik   modellarni   yaratish   kabi   asosiy   elementlar   o‘quvchilarga
matematik   ko‘nikmalarni   mukammal   ravishda   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu
ko‘nikmalar   ularning   mantiqiy   fikrlashini   mustahkamlash   va   amaliy   hayotdagi
vaziyatlarda samarali yechimlarni topishga imkon beradi.
AKT   vositalari   matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   quyidagi   asosiy
afzalliklarni ta’minlaydi:
 Interaktivlik va ko‘ngilocharlik – matematik o‘yinlar, viktorinalar, testlar
yordamida o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlash;
 Mustaqil   ishlashga   rag‘batlantirish   –   turli   mobil   ilovalar   va   onlayn
platformalar yordamida o‘quvchilar o‘z bilimlarini mustahkamlashlari mumkin;
10  Tegishli   va   zamonaviy   materiallarga   kirish   imkoniyati   –   internet,
multimedia   materiallar,   video   darsliklar   orqali   o‘quvchilar   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirishlari osonlashadi;
 Ko‘p   darajali   baholash   tizimi   –   avtomatik   testlar,   feedback   tizimlari
yordamida o‘quvchilarning bilimini tez va samarali baholash.
Matematika   darslarida   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   (AKT)
turli   vositalari   o‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim
rol   o‘ynaydi.   Ushbu   vositalar   o‘quvchilarni   darslarga   jalb   qilish,   ularning
qiziqishini   oshirish,   o‘rganishni   osonlashtirish   va   natijada   samarali   ta’lim   olishni
ta’minlashda   yordam   beradi.   Interaktiv   ta’lim   platformalari,   masalan,   Kahoot   va
Quizizz,   o‘quvchilarga   qiziqarli   viktorinalar   va   o‘yinlarni   taqdim   etadi.   Bu
platformalar matematik masalalarni o‘quvchilarga o‘rgatish va o‘rganishga tayyor
bo‘lgan   tarzda   taqdim   etadi.   Kahoot   dasturi   yordamida   o‘quvchilar   guruhlarga
bo‘lingan holda tezkor masalalarni  hal qilishadi, bu esa ularning tezkor va to‘g‘ri
qaror qabul qilish qobiliyatini rivojlantiradi. Quizizz esa o‘quvchilarga o‘z vaqtida
javob   berish   imkoniyatini   yaratadi,   shuningdek,   test   natijalarini   taqqoslash   orqali
raqobatni   shakllantiradi.   Mobil   ilovalar   yordamida   o‘quvchilar   mustaqil   ravishda
matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishi   mumkin.   Math   Games,   Khan   Academy,
Prodigy   kabi   ilovalar   o‘quvchilarga   matematik   masalalarni   o‘yin   tarzida   taqdim
etadi.   Bu   ilovalar   o‘quvchilarning   matematik   masalalarga   qiziqishini   oshiradi   va
o‘rganishni osonlashtiradi.
Virtual   laboratoriyalar   va   simulyatsiyalar   ham   o‘quvchilarga   abstrakt
tushunchalarni real hayotdagi vaziyatlarga tatbiq etishga yordam beradi. GeoGebra
va   WolframAlpha   kabi   platformalar   o‘quvchilarga   matematik   formulalarni
tushunish   va   amaliyotda   qo‘llashda   yordam   beradi.   Bu   vositalar   o‘quvchilarga
matematik   modellarni   sinovdan   o‘tkazish   imkoniyatini   beradi.   Taqdimot
muharrirlari,   masalan,   PowerPoint,   Prezi,   va   Google   Slides   taqdimot   dasturlari
yordamida o‘quvchilarga matematik tushunchalarni grafik, diagramma va jadvallar
orqali   taqdim   qilish   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning   vizual
11 tafakkurini   rivojlantiradi   va   matematik   materiallarni   osonroq   o‘zlashtirishga
yordam   beradi.   Umuman   olganda,   AKT   vositalari   matematik   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda samarali vositalar bo‘lib, ular o‘quvchilarning o‘rganish jarayonini
qiziqarli, interaktiv va samarali qilishga yordam beradi.
Onlayn   resurslar   va   ularning   samaradorligi .   Onlayn   resurslar,   masalan,
Khan   Academy,   Coursera,   Edmodo   kabi   platformalar,   matematik   ko‘nikmalarni
rivojlantirishda   juda   samarali   vositalar   hisoblanadi.   Ushbu   platformalar
o‘quvchilarga   mustaqil   ravishda   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi,   darslarni   o‘z
vaqtida   o‘zlashtirish   va   malakalarni   mustahkamlashda   yordam   beradi.   Onlayn
video   darsliklar   va   interaktiv   mashqlar   orqali   o‘quvchilar   matematik
tushunchalarni   o‘zlashtirishda   qiziqarli   va   interaktiv   usullarni   qo‘llashadi.   Khan
Academy   va   Coursera   kabi   platformalar   o‘quvchilarga   darslarni   turli   xil
formatlarda – video darslar, testlar, mashqlar va boshqa o‘quv materiallari shaklida
taqdim etadi. Edmodo esa o‘quvchilarni o‘zaro aloqada bo‘lishga, guruh ishlari va
muhokamalar orqali matematik masalalarni hal qilishga undaydi.
AKT   texnologiyalari   o‘quvchilarning   kognitiv   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi. Birinchidan, fikrlash va e’tibor sohalarida AKT yordamida o‘quvchilar
o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   jarayonida   diqqatni   jamlashni   o‘rganadilar.
Matematik   masalalarni   yechishda   zamonaviy   texnologiyalar   o‘quvchilarni   to‘g‘ri
qarorlar   qabul   qilishga   rag‘batlantiradi   va   tahliliy   tafakkurni   rivojlantiradi.   Bu
o‘quvchilarning matematik va mantiqiy tafakkurini yaxshilashga yordam beradi.
Ikkinchidan,   ijodkorlik   va   yangi   g‘oyalar   haqida   gapirganda,   AKT
texnologiyalari o‘quvchilarni aniq va izchil fikrlashga rag‘batlantiradi. Masalalarni
turli usullarda hal qilish, yangi yondashuvlar yordamida ijodiy g‘oyalarni yaratish
qobiliyati   shakllanadi.   Onlayn   resurslar,   ayniqsa   interaktiv   platformalar,
o‘quvchilarga   masalalarni   o‘zgacha   tarzda   hal   qilishni   taklif   etadi   va   bu
ijodkorlikni   rivojlantiradi.   Uchinchidan,   jamoaviy   ish   va   kommunikatsiya   AKT
yordamida   o‘quvchilarni   guruh   bo‘lib   ishlashga   o‘rgatadi.   Onlayn   platformalarda
o‘quvchilar  bir-birlari bilan muloqotda bo‘lib, fikr  almashishadi  va muammolarni
12 jamoaviy   tarzda   hal   qilishadi.   Bu   o‘quvchilarda   jamoaviy   ish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi   va   ular   birgalikda   o‘qish   jarayonini   yanada   samarali   va   qiziqarli
qiladi.
1.3. Raqamli texnologiyalar asosida ta’lim olgan o‘quvchilarning
matematik savodxonlik darajasi
Raqamli   texnologiyalarning   ta’lim   jarayonida   qo‘llanilishi   o‘quvchilarning
matematik savodxonlik darajasiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Matematik savodxonlik,
asosan,   o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   tushunish,   amaliy   masalalarni
yechish,   va   turli   matematik   vositalarni   qo‘llash   qobiliyatini   o‘z   ichiga   oladi.
Raqamli texnologiyalar, xususan, interaktiv platformalar, mobil ilovalar va onlayn
resurslar yordamida o‘quvchilarni bu ko‘nikmalarni rivojlantirishga yo‘naltiradi. 
Raqamli   texnologiyalar   matematik   savodxonlikni   oshirishda   muhim   vosita
sifatida xizmat qiladi, chunki ular o‘quvchilarga nafaqat matematik tushunchalarni
o‘zlashtirish, balki ularni real hayotdagi masalalarda qo‘llash imkoniyatini beradi.
Masalan,   GeoGebra   va   Desmos   kabi   platformalar   o‘quvchilarga   geometriya,
algebra   va   statistikani   o‘rganishda   interaktiv   simulyatsiyalar   orqali   matematik
tushunchalarni   vizual   tarzda   tushunishga   yordam   beradi.   Bu   platformalar
matematik   obyektlarni   ko‘rish,   manipulyatsiya   qilish   va   real   vaqt   rejimida   ularni
tahlil   qilish   imkonini   yaratadi,   bu   esa   o‘quvchilarga   qiyin   matematik   masalalarni
osonroq hal qilish imkoniyatini beradi.  GeoGebra dasturi o‘quvchilarga geometrik
shakllar,   algebraik   formulalar   va   funksiyalarni   birlashtirish   imkonini   beradi.   Bu
dastur   yordamida   o‘quvchilar   geometriya   va   algebra   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
yaxshiroq tushunishlari mumkin. Masalan, o‘quvchilar to‘g‘ri chiziqlar, aylana va
boshqa geometrik shakllar bilan ishlashda formulalar va simulyatsiyalar yordamida
ularning   xossalarini   ko‘rib   chiqadilar.   Desmos   esa   algebra   va   grafikalarni
birlashtiruvchi   interaktiv   platformadir.   U   o‘quvchilarga   funksiyalarni   grafik
shaklida   ko‘rsatishga   imkon   beradi   va   turli   matematik   masalalarni   hal   qilishda
vizual usullarni qo‘llaydi.
13 WolframAlpha   esa   keng   qamrovli   matematik   resurs   bo‘lib,   o‘quvchilarga
matematik   masalalarni   yechishda   yordam   beradi.   Bu   platforma   yordamida
o‘quvchilar  formulalarni  tahlil  qilish,  turli  matematik modellarda ishlash  va hatto
real hayotdagi ma’lumotlarni matematik usulda ifodalashni o‘rganadilar. Masalan,
statistik   ma’lumotlarni   tahlil   qilish,   grafiklar   yaratish   va   prognozlar   qilishda
WolframAlpha   juda   foydalidir.   Raqamli   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   nafaqat   yodlash,   balki   amaliyotda   qo‘llashni   ham
o‘rganadilar.   Interaktiv   simulyatsiyalar,   real   vaqt   rejimida   ishlov   berish   va   turli
matematik   modellarni   qo‘llash   imkoniyati   matematik   savodxonlikni   oshiradi,
chunki   bu   texnologiyalar   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   izchil   va   to‘g‘ri   tarzda
ifodalashni   o‘rgatadi.   Buning   natijasida   o‘quvchilarning   matematik   tafakkuri
rivojlanadi   va   ular   matematik   masalalarni   yechishda   mustaqil   va   samarali
yondashuvlarga ega bo‘ladilar.
Interaktiv   platformalar   va   mobil   ilovalar   matematik   savodxonlikni
oshirishda   muhim   rol   o'ynaydi,   chunki   ular   o‘quvchilarga   matematik
tushunchalarni qiziqarli va samarali tarzda o‘rganish imkonini beradi. Bu vositalar
orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilish   darajasini   sinab   ko‘rishlari,   mustahkamlashlari   va
yanada murakkab masalalarni hal qilishga tayyor bo‘lishlari mumkin.
Kahoot   platformasi   interaktiv   viktorinalar   yaratishga   imkon   beradi.   Bu
platformada   o‘quvchilar   turli   testlar   va   viktorinalar   orqali   o‘z   bilimlarini
tekshiradilar. Testlar qisqa va qiziqarli shaklda taqdim etiladi, bu esa o‘quvchilarni
faol   ishtirok   etishga   undaydi.   O‘quvchilar   tezkor   javoblar   berish   orqali   o‘z
bilimlarini   mustahkamlashadi,   bu   esa   matematik   masalalarni   hal   qilishdagi   tezlik
va  to‘g‘rilikni   oshiradi.   Kahoot   yordamida   o‘quvchilar   o‘rtasida   raqobat   muhitini
yaratish mumkin, bu esa o‘rganish jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Quizizz   esa   o‘quvchilarga   testlarni   va   viktorinalarni   onlayn   ravishda
bajargan   holda   o‘z   bilimlarini   baholash   imkonini   beradi.   Bu   platforma
o‘quvchilarga o‘z vaqtida javoblar berish, natijalarni taqqoslash va o‘z xatolaridan
o‘rganish   imkoniyatini   taqdim   etadi.   O‘quvchilar   natijalarni   ko‘rib   chiqib,
14 xatolarini   tuzatish   orqali   o‘z   bilimlarini   mustahkamlaydilar   va   muvaffaqiyatga
erishadilar.
Mobil   ilovalar,   masalan,   Math   Games,   Prodigy   va   Khan   Academy   Kids,
bolalarga   matematika   bo‘yicha   turli   xil   mashqlarni   bajarishga   yordam   beradi.
Ushbu   ilovalar   o‘yin   uslubida   o‘rganishni   qo‘llaydi,   bu   esa   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshiradi.   Math   Games   kabi   ilovalar   bolalarga   matematik   masalalarni
yechishda   o‘yin   shaklida   mashqlarni   taqdim   etadi.   O‘quvchilar   ko‘rsatilgan
masalalarni   to‘g‘ri   va   tez   hal   qilishga   harakat   qilib,   o‘rganishni   yanada   samarali
amalga   oshiradilar.   Khan   Academy   Kids   esa   turli   yoshdagi   bolalar   uchun
moslashtirilgan o‘quv dasturini taklif etadi va matematika fanining turli sohalarini
o‘rganishda   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   Prodigy   ilovasi   o‘quvchilarga
individual   ravishda   ishlash   imkonini   beradi,   ular   o‘z   qiziqishlariga   va   darajasiga
moslashtirilgan   mashqlarni   bajaradilar.   Bu   ilova   o‘quvchilarning   matematik
ko‘nikmalarini   o‘yin   orqali   rivojlantiradi   va   ular   muvaffaqiyatga   erishgan   sayin
yangi   bosqichlarga   o‘tishadi.   Bu   interaktiv   platformalar   va   mobil   ilovalar
o‘quvchilarga   matematik   savodxonlikni   oshirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.
Ular o‘quvchilarning o‘z bilimlarini mustahkamlashiga, matematik masalalarni hal
qilishni o‘rganishlariga yordam beradi va shu orqali o‘rganish jarayonini qiziqarli
va samarali qiladi.
Raqamli   texnologiyalar   o‘quvchilarga   mustaqil   ravishda   o‘rganish
imkoniyatlarini   taqdim   etib,   ularning   matematik   savodxonlik   darajasini   sezilarli
darajada oshiradi. O‘quvchilar onlayn kurslar, interaktiv video darsliklar va mobil
ilovalar   yordamida   matematikani   o‘rganishni   yanada   qiziqarli   va   samarali   tarzda
amalga   oshirishlari   mumkin.   Bu   texnologiyalar,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarga   o‘z
bilimlarini   mustahkamlash,   yangi   tushunchalarni   o‘rganish   va   matematik
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   yordam   beradi.   Onlayn   kurslar   va  video   darsliklar
o‘quvchilarga o‘z vaqtida va o‘z ritmlarida o‘rganish imkoniyatini yaratadi. Misol
uchun,   Khan   Academy   va   Coursera   kabi   platformalarda   o‘quvchilar   o‘z   bilim
darajasiga   mos   kurslarni   tanlab,   matematik   masalalarni   qadam-baqadam   hal
15 qilishni   o‘rganadilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarga   o‘zingizni   erkin   his   qilgan   holda
yangi   tushunchalarni   mustahkamlash   imkonini   beradi.   Video   darsliklar   esa
murakkab   mavzularni   o‘zlashtirishda   foydalidir,   chunki   o‘quvchilar   masalani
qanday   hal   qilishni   ko‘rishlari   va   tushunchalarni   amalda   qo‘llashni   o‘rganishlari
mumkin.   Mobil   ilovalar   ham   mustaqil   o‘rganishda   muhim   vosita   hisoblanadi.
Misol uchun, Math Games, Prodigy va Photomath kabi ilovalar o‘quvchilarga turli
matematik   masalalarni   interaktiv   ravishda   hal   qilishni   taqdim   etadi.   Bu   ilovalar
o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini   rivojlantirishda,   masalalarni   yechishda
ularning   qiziqishini   oshirishda   va   o‘rganish   jarayonini   ko‘proq   o‘yin   tarzida
bajarishga   yordam   beradi.   Raqamli   texnologiyalar   o‘quvchilarning   faqat
matematik ko‘nikmalarini oshirib qolmay, balki mustaqil o‘rganish ko‘nikmalarini
ham   rivojlantiradi.   Ular   onlayn   resurslardan   foydalanish,   o‘quv   jarayonini
o‘zlashtirish  va  turli   xil  metodlarni  qo‘llash  orqali  o‘z bilimlarini   mustahkamlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bundan   tashqari,   raqamli   texnologiyalar   yordamida
o‘quvchilar   o‘zaro   kommunikatsiya   qilish   va   guruh   ishlarini   olib   borish
imkoniyatini   topadilar.   Bu   esa   jamoaviy   ish,   fikr   almashish   va   masalalarni
birgalikda   hal   qilishni   rivojlantiradi.   Raqamli   texnologiyalar   yordamida
o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash   bilan   birga,   mustaqil   o‘rganish,   yangi
ma'lumotlarni   izlash   va   o‘ziga   yangi   g‘oyalar   yaratish   ko‘nikmalarini   ham
rivojlantiradilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning   matematik   savodxonlik   darajasini
oshiradi va ularni mustaqil fikrlovchi shaxslar sifatida shakllantiradi.
16 II-BOB. BOSHLANG ICH SINFLARDA MOBIL ILOVALARʻ
YORDAMIDA MATEMATIK KO‘NIKMALARNI RIVOJLANTIRISH
USULLARI
2.1.  AKT vositalari bilan ta’minlangan sinflarda matematika fanini Kahoot
dasturi yordamida o‘qitish
Har   qanday   darsga   baho   berish,   o‘quvchilar   egallagan   bilimlar   darajasi
bilan belgilanadi. Shunday ekan har  bir  o‘qituvchi  o‘z darsiga baho berish uchun
o‘quvchilar   olgan   bilimlarini   aniqlash   talab   etiladi.   Har   bir   dars   yakunida
o‘quvchilar   baholanadi.   Bu   ularni   darsga   bo‘lgan   munosabatini   va   olgan   bilimlar
darajasini   aniqlash   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Bunga   o‘qituvchilar   har   xil
usullardan   foydalanadi.   O‘quvchilarni   barchasini   baholash   bir   muncha   qiyin
masala.   Bunga   erishishda   bizga   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
yetarlicha   yordam   beradi.   Barcha   o‘quvchini   o‘zvaqtida   bilimlarini   aniqlash   va
ularni baholash uchun biz “Kahoot!” dasturidan foydalanamiz. O‘yinga asoslangan
o‘quv   platformasi   “Kahoot!”   har   qanday   dars   rejasiga   kiritilishi   mumkin   bo‘lgan
qiziqarli texnologiya vositasidir.
Kahoot   haqida   umumiy   ma’lumot   uchun   va   o‘qituvchilar   undan   sinfda
foydalanishlari   mumkin  bo‘lgan   ba’zi   umumiy  usullarni   ko‘rib  chiqamiz.   Kahoot
interaktiv   komponentlari   barcha   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qiladi   va   darslarni
qiziqarli   o‘tilishini   ta’minlaydi.   Shunday   ekan   quyida   biz   darslarni   o‘tish   va
o‘quvchilarni baholashni “Kahoot!” dan foydalanishni ko‘rsatib o‘tamiz. 
Fan:  Matematika 
17 Mavzu:  Og‘zaki ko‘paytirish va bo‘lish. 
Sinf guruhi:  Boshlang‘ich (3 sinf) 
O‘quv maqsadlari: 
O‘tilgan   mavzu   bo‘yicha   yaxshi   bilim   berish,   barcha   o‘quvchilarni
bilimlarini   tekshirish   orqali   ularni   mavzuni   o‘zlashtirish   darjasini   aniqlash,   ularni
erkin,   mustaqil   ishlashga   o‘rgatish,   axborotkommunikatsiya   texnologiyalardan
foydalanishga   o‘rgatish,   innovatsiya   texnologiyalardan   foydalanish   orqali   ularni
fanga   qiziqishini   oshirish   orqali   aqliy   faoliyatini   kengaytirish,   mantiqiy
qobiliyatini shakllantirish. 
Dars jihozi: 
Barcha o‘quvchi va o‘qituvchilarda kompyuter, planshet yoki mobil telefon
bo‘lishi lozim. 
Kahoot-dan foydalanish! 
O‘qituvchi.   Eng   avvalo   o‘qituvchi   o‘z   kompyuterida   kahoot.com   saytidan
ro‘yxatdan o‘tishi (1- rasm) va o‘qituvchi rolini (2-rasm) tanlashi kerak.
18 O‘quvchi . 
O‘quvchi   ham   o‘z   telefoni   (yoki   kompyuteri)da   kahoot.com   saytidan
ro‘yxatdan   o‘tishi   (1-   rasm)   va   o‘qituvchi   rolini   (2-rasm)   tanlashi   talab   etiladi.
Endi   “Og‘zaki   ko‘paytirish   va   bo‘lish”   mavzusini   tanishtirish   uchun   kontent
yaratishingiz   mumkin.   Kahoot-ning   foydalanuvchi   bosh   sahifasining   sahifaning
yuqori o‘ng burchagida «Yaratish» (3-rasm) tugmachasini ko‘rasiz. Unga bosiladi
va «Mavzularni kahoot bilan kiritish» variantini tanlang.
Shuningdek,   Power   Point,   Keynote,   PDF   slaydlarini   va/yoki   savollarni
mavjud   shakllar   bilan   import   qilishingiz   mumkin.   Agar   sizga   mavzu   bo‘yicha
qo‘shimcha   savol   kerak   bo‘lsa   “Kahoot!”   savollar   bankini   taklif   qiladi.   Sizning
slaydlaringiz   o‘quvchilarga   turli   xil   geometrik   shakllarni   (uchburchak,   aylana,
to‘rtburchak,   tutilish,   kub,   beshburchak,   konus,   parallelogram,   olti   burchak,
sakkizburchak, trapesiya, romb va boshqalar) ko‘rsatishi mumkin.
19 O‘quvchilaringiz   darajasiga   qarab   qaysi   shakllarga   va   nechtasiga   e’tibor
berishni   tanlang.   Boshqa     slaydlar   geometrik   shakllarning   atributlariga   e’tibor
qaratishi   mumkin,   masalan,   har   bir   tomonning   soni,   tomonlarning   teng   yoki
parallelligi   va   har   bir   shaklning   burchaklarining   darajasi.   Slaydlar   orasiga
o quvchilar   darsni   davom   ettirayotganiga   ishonch   hosil   qilish   uchun   so rovʻ ʻ
savollarini   qo shishingiz   yoki   mavzu   bo yicha   o‘quvchilarning   fikrlarini   yozib	
ʻ ʻ
olish uchun so z buluti savollaridan foydalanishingiz mumkin. Yangi savol tuzish
ʻ
uchun   “savol   qo‘shish”   bandi   orqali   amalga   oshiriladi.   Boshlang‘ich   savoldan
so‘ng,   siz   darsning   tushunchalarni   tushuntiradigan   va   o‘quvchilar   uchun
ko‘rsatadigan   qismiga   o‘tishingiz   mumkin.   “Kahoot!”   buning   uchun   slaydlarni
kontent bilan birlashtirish qobiliyatiga ega. Ushbu dars uchun slaydlar tayyorlang
yoki   tayyor   slaydlardan   foydalaning.   O‘quvchilarni   darsga   diqqatini   jamlovchi
savollar tuzing. Savolingizni “Savollarni yozishni boshlang” (4-rasm) degan joyida
yozing.
Kahot dasturi orqali to‘g‘ri-noto‘g‘ri, ko‘pvariantlilik, yopiq, tartiblash kabi
test savollarini yaratish mumkin. Bulardan foydalanib test savollarini yaratamiz: 
1. To‘g‘ri-noto‘g‘ri javoblar orqali tuziladigan test savollar(5- rasm). Bunda
berilgan   jumla   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri   ekanligini   tasdiqlovchi   shakldaki   test
variantlari   bo‘lib,   bu   ko‘rinishidagi   testlar   orqali   o‘quvchini   bilish   yoki
bilmasligini aniqlash uchun ishlatiladi. 
20 Masalan:   4∙1000=4000   o‘quvchi   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri   javoblardan   birini
belgilaydi.
5-rasm. To‘g‘ri-noto‘g‘ri turdagi test ko‘rinishi .
2.   Javob   variantlaridan   bir   yoki   bir   nechtasini   belgilash   mumkin   bo‘lgan
testlar(6-rasm).   Bu   ko‘pvariantlilik   testlarda   o‘quvchi   bilimini   qay   darajada
mukammal bilishini aniqlashda ishlatiladi. 
Masalan: 
Hisoblang:   1200∙8=   o‘quvchi   hisoblashni   bajarib   to‘g‘ri   javobni   tanlaydi.
Savolning ber nechta javoblari bo‘lsa mos javoblarni belgilaydi.
3.   Javob   variantini   matn   yoki   son   kiritish   maydoniga   aniq   yozish   kerak
bo‘ladigan   testlar(7-rasm).   Bu   kabi   testlar   o‘quvchining   pedagogik   qobiliyatini
aniqlash,   ya’ni   faqat   ko‘rib   bajarish   emas   balki   bajara   olishini   yoddan   yozish
qobiliyatini   aniqlash   uchun   ishlatiladi.   Masalan:   O‘yinchoqlar   do‘konidan   sovg‘a
21 uchun 3 ta bir xil o‘yinchoq sotib olindi. Buning uchun necha pul to‘landi? - deb
quyidagi rasm berilgan.
Masalada  aynan qaysi  o‘yinchoq ekani  aytilmagan. O‘quvchilar o‘zlarining
tanlovi   bilan   biri   mashinani,   boshqasi   qo‘g‘irchoqni   yana   biri   koptokni   tanlab
uning   summasini   uchga   ko‘paytiradi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   javobini   kiritadi.
O‘quvchining   javobi   Kahootda   kiritilgan   javob   variantlarining   birortasiga   mos
kelsa natijani to‘g‘ri deb chiqaradi.
4.   Javoblarni   mos   ketma-kitlikda   tartiblash(8-rasm).   Bundan   o‘quvchining
qiladigan ishni to‘g‘ri tartibda bajara olish ko‘nikmalarini aniqlasa bo‘ladi. 
Masalan: 
1) 2459 + 54 ∙ 100= 
2) 2784 – (537 – 22 	
∙ 6)= 
3) 56 	
∙ 100 + 470= 
4) 3608 – 12 	
∙ 8 + 150= 
22 Bu   savolga   4   ta   misol   berilgan.   O‘quvchi   misollarni   ishlab   ularning
javoblarini   savollar   tartibi   bo‘yicha   joylashtirishi   lozim.   Bu   turdagi   test
topshiriqlari   orqali   o‘quvchining   bilimini   har   tomonlama   baholashga   imkon
yaratadi. Bu savollarni bajarilishiga qarab o‘quvchilarni darsda faolligini aniqlash
mumkin. Darsni mustahkamlash uchun mavzu yuzasidan o‘quvchilarga o‘zlarining
kahootlarini  yaratish imkoniyatini  berishingiz mumkin. Bu o‘quvchilar uchun o‘z
tengdoshlari   bilan   o‘z   bilimlarini   qiziqarli   tarzda   namoyish   etishning   ajoyib
usulidir.
Har   bir   savoldan   (yoki   dars   tugagandan)   keyin  o‘quvchilarning   bajarganlik
holati,   natijalari   ko‘rsatilishi   yoki   chop   etilishi   mumkin.   Darsni   jismoniy   sinfda
o‘tkazish uchun siz shunchaki slaydlar bilan interaktiv kahootni ochishingiz va uni
sinf   proyektori   va   ekranida   ko‘rsatishingiz   mumkin.   Onlayn   kurslar   uchun   siz
Google Meet, Microsoft Teams, Zoom kabi onlayn konferentsiya vositasidan yoki
maktabingizning   ta limni   boshqarish   tizimi   (LMS)   mavjud   bo lgan   har   qandayʼ ʻ
imkoniyatdan   foydalanishingiz   mumkin   va   u   yerda   slaydlar   bilan   interaktiv
kahoot-ni  qo yishingiz mumkin. Bundan tashqari, sizning oldingizda jismonan va	
ʻ
bir vaqtning o‘zida onlayn bo‘lgan o‘quvchilar bo‘lsa, hamma ishtirok etishi uchun
bir   vaqtning   o‘zida   o‘rganish   uchun   ushbu   konferentsiya   vositalaridan   birini
ishlatishingiz   mumkin.   Kahoot-dan   foydalanish!   o‘quvchilarni   yangi   mavzular
bilan   tanishtirish,   ularni   darsga   jalb   qilish   va   o‘z   kahootlarini   yaratish   orqali   o‘z
23 bilimlarini   namoyish   etish   imkoniyatini   ta’minlash,   albatta,   qiziqarli   o‘rganish
tajribasiga aylanadi.
2.2.  AKT vositalari bilan ta’minlanish darajasi past bo‘lgan sinflarda
Plickers orqali interfaol o‘qitish
Hozirgi   paytda   axborot   kommunikatsiyasi   rivojlanishining   asosiy   omillari
AKT larning turli sohalarda tobora keng qo llanib borayotganligidadir. AKT lariniʻ
qo llanish   sohasining   kengayishi,   axborot   texnologiyalarining   yaratilishi   jamiyat	
ʻ
hayotining   barcha   91   sohalarida   ya’ni   ishlab   chiqarishda,   fanda,   ta’limda,
tibbiyotda va boshqa jabhalardagi rivojlanish, tezkor axborot almashinuviga, qisqa
vaqtda   axborotlarni   qayta   ishlash,   o z   vaqtida   manbaga   uzatishga   olib   kelmoqda.	
ʻ
Barcha   sohalar   kabi   ta’lim   sohasida   ham   ta’limni   raqamlashtirish   ya’ni   AKTni
ta’lim jarayonida joriy etish bo yicha allaqachon ishlar boshlab yuborilgan. Lekin	
ʻ
bu borada olib borilgan ishlarni quvonarli deb bo lmaydi. 	
ʻ
Ta’limning   barcha   sohalari,   turli   bo g inlari   AKT   vositalari   bilan
ʻ ʻ
ta’minlanish   darajasi   pastligi,   xususan,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   AKT
vositalar   bilan   ta’minlanmagan.   Shuning   uchun   ham   mavjud   AKT   vositalaridan
unumli   foydalanish,   ular   orqali   interfaol   darslarni   tashkil   etib   o‘quvchilar
qiziqishlarini   rivojlantirishimiz   kerak.   Bu   imkoniyatlarni   amalga   oshirishda
Plickers texnologiyasi bizga yordam beradi. Plickers - bu onlayn texnologik vosita
bo‘lib,   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   individual   qurilmalariga   ega   bo‘lmasdan
o‘quvchilarni baholash va sinfda tezkor natijalarni yig‘ish uchun foydalaniladigan
bepul va qiziqarli ta’lim vositasi. 
24 Plickers   platformasi   asosiy   ustuvor   vazifa   sifatida   foydalanish   imkoniyati
bilan   yaratilgan,   ya’ni   u   ko‘pgina   ta’lim   sozlamalari   uchun   juda   mos   keladi.
O‘quvchilar   plickers   kartalarni   ushlab   savollarga   javob   berishadi,   shuning   uchun
o‘quvchi qurilmalari yoki hisob qaydnomalariga ehtiyoj qolmaydi, hattoki seanslar
internetga ulanmasdan ham oflayn rejimda o‘tkazilishi mumkin. Plickers hisobiga
bepul   kirish   huquqi   mavjud.   Ular   individual   foydalanish   uchun   mo ljallanganʻ
bo lib,   bu   interfaol   o qitishda   onlayn   muhit   yaratish   imkonini   beradi.   Plickersni	
ʻ ʻ
ishlatishda   o‘qituvchiga   o‘z   sinfida   shaxsiy   kompyuter   yoki   planshet,   kamera   va
Wi-Fi   ulanishi   mumkin   bo‘lgan   smartfon   bo‘lishi   kerak.   Plickerlardan
foydalanishning uchta asosiy bosqichi mavjud: 
1. Mashg‘ulotdan  oldin:  Darslar va savollarni  tayyorlash. O‘rnatish vaqtida
o‘qituvchilar plickers.com dan ikkita asosiy vazifa uchun foydalanadilar: 
•   Plickers   sinflariga   o‘quvchilar   ro‘yxatini   qo‘shing   va   har   bir   o‘quvchiga
karta raqamini tayinlash; 
• O‘quvchilar bilan o‘ynash uchun bir nechta tanlovli savollar kutubxonasini
(to‘plamlar shaklida) to‘plash.
2.   Sinfda:   Savollarni   o‘ynash   va   o‘quvchilar   kartalarini   skanerlash.   Dars
davomida   o‘qituvchi   plickers.com   saytining   funksiyasi   orqali   o‘z   o‘quvchilarga
savollarni   namoyish   etadi.   O‘quvchilar   o‘zlarining   Plickers   kartalarini   ushlab,
ularni ma’lum bir tarzda yo‘naltirish orqali javob berishadi.
25 Keyin   Plickers   mobil   ilovasi   o‘quvchilarning   javoblarini   to‘plash   uchun
kartalarni   skanerlash   va   to‘g‘ri   tanlovlarni   aniqlash   va   to‘plamdagi   savollarni
o‘tkazish orqali seansni boshqarish uchun ishlatiladi. 
3. Darsdan keyin: o‘quvchilar natijalarini saqlash va ko‘rib chiqish. Plickers
seansi   tugagach,   o‘quvchilar   hisobotlari   va   natijalar   jadvallari   plickers.com   da
taqdim   etiladi,   bu   vaqt   davomida   individual   va   jamoaviy   ish   faoliyatini   kuzatish
uchun ishlatilishi mumkin. Keyinchalik tahlil qilish uchun natijalarni yuklab olish
ham mumkin. Plickersni tashkil etuvchi uchta komponent mavjud. 
Internetda   Plickers-dan   foydalanish   uchun   noutbuk/kompyuteringiz .
Bu platformaning markaziy markazi va eng yaxshi noutbuk yoki kompyuter orqali
ishlatiladi.   O qituvchi   sifatida   plickers.com   saytida   darslaringizni   qo shishingiz,ʻ ʻ
savollar yozishingiz (yoki izlashingiz) va vaqt o tishi bilan o‘quvchilar natijalarini	
ʻ
kuzatib borasiz. 
Plickers   ilovasidan   foydalanish   uchun   mobil   qurilma.   Mobil   ilovaning
asosiy   vazifasi   sinfda   kartalarni   skanerlash   (o‘quvchilarning   javoblarini   qayd
etish).   Bundan   tashqari,   kontentingizni   ijro   etish   va   tezkor   natijalarni   ko‘rsatish
uchun   ham   foydalanishingiz   mumkin,   shuning   uchun   uni   Plickers   seansi   uchun
masofadan boshqarish pulti sifatida foydalaniladi.
Plickers   kartalari.   O‘quvchilarga   har   biriga   karta   raqami   beriladi   va
savollarga   javob   berish   uchun   o‘zlarining   maxsus   kartalarini   ushlab   turadilar.
Skaner   kartadagi   shtrix-kodning   yo‘nalishini   aniqlaydi,   mo‘ljallangan   javob
tanlovini   aniqlaydi   va   uni   ushbu   kartaga   bog‘langan   o‘quvchi   bilan   bog‘laydi.
Ishni boshlash yo‘riqnomasi. 
1-qadam:   Bepul   hisob   qaydnomasi   uchun   ro‘yxatdan   o‘ting.   Plickers
hisoblari individual o‘qituvchi asosida foydalanish uchun mo‘ljallangan va shuning
uchun ushbu qo‘llanmaning maqsadi  o‘z jadvalingiz va siz o‘qitadigan individual
sinflarni aks ettiruvchi hisob yaratishdir. 
Ishni boshlash:
26 Uchun bosh www.plickers.com/signup va ma’lumotlarni kiriting .
Ro‘yxatdan o‘tishning uchta usuli mavjud: 
▪ Parol/elektron pochta kombinatsiyasi (yuqoridagi gifdagi kabi); yoki 
▪ Google-ga kirish 
▪ Apple bilan tizimga kirish 
Qaysi   usuldan   foydalanayotganingizga   ishonch   hosil   qiling.   Agar   siz
elektron   pochta/parol   bilan   ro‘yxatdan   o‘tsangiz,   lekin   keyinroq   boshqa   Google
hisobi   yoki   Apple   ID   yordamida   tizimga   kirishga   harakat   qilsangiz,   siz   ikkita
alohida Plickers hisobiga ega bo‘lishingiz mumkin. 
2-qadam: Sinflar va o‘quvchilarni qo‘shing Sinf va o‘quvchilarni qo‘shishda
Google Classroomdan import qilish yoki Plickersda kiritish mumkin.
1.   plickers.com   sahifasining   chap   tarafdagi   yon   panelda   «Yangi   sinf»   deb
nomlangan havolani bosiladi.
2.   Sinfni   import   qilish   yoki   yangidan   yaratish   mumkin.   Buning   uchun
“Google   Classroomdan   import   qilish...”   tugmasi   bosiladi   va   import   qilmoqchi
27 bo‘lgan sinflarni tanlanadi va sinfni yuklash tugmasi (2-a rasm) bosiladi yoki yangi
sinf nomini kiritiladi va “sinf yaratish” tugmasi (2-b rasm) bosiladi.
3.   Keyin   sizning   sinflaringiz   bosh   sahifangizning   chap   tomonida   paydo
bo‘ladi.   Uni   tanlasangiz   oyna   markazida   “o‘quvchilarni   qo‘shish”   tugmasi   orqali
sinf o‘quvchilarini kiritiladi.
4. O‘quvchilaringizning ismlarini kiriting.
28 5. O‘quvchilaringizning ismlarini tekshiring va tartiblang.
3-qadam: Kontent yaratish uchun “yangi to‘plam” orqali tarkib yarating.
29 Kontent   –   bu   guruh   sifatida   o ynaladigan   va   baholanadigan   savollarʻ
to plami. Misol  uchun, savollar to‘plami ma’lum bir kichik mavzu yoki baholash	
ʻ
turini o‘z ichiga olgan viktorinani tashkil qilishi mumkin. 
a)   To‘plaminga   nom   berish   uchun   sahifaning   yuqori   qismidagi   «Nomsiz
to‘plam» da nom beriladi. 
b) Birinchi savol yozing, keyin javob variantlarini qo‘shing. 
c)   To‘g‘ri   javobni   belgilashga   ishonch   hosil   qiling   Barcha   tanlovlar
to‘ldirilgandan so‘ng, A varianti yashil rangda ta’kidlanganini ko‘rasiz, bu to‘g‘ri
javobni bildiradi. To‘g‘ri javobni o‘zgartirish uchun tegishli harfni o‘z ichiga olgan
kulrang katakchani bosiladi. 
d)   Yuqori   chap   burchakdagi   «+»   tugmasini   bosish   orqali   keyingi   savollar
qo‘shiladi.   To‘plam   muharriri   ishingizni   avtomatik   ravishda   saqlaydi,   shuning
uchun savollaringizni qo‘shishni tugatganingizdan so‘ng, yuqori chap burchakdagi
asosiy   menyudan   foydalanishingiz   yoki   shunchaki   yorliqni   yopishingiz   mumkin.
Keyin,   bosh   sahifangizga   qaytib,   yangi   yaratilgan   to‘plamingiz   kutubxonangizda
ko‘rsatiladi. Endi sizga yana ikkita narsa kerak – bizning kartalarimiz va Plickers
mobil   ilovasi.   Bu   bajariladigan   vazifalarni   dastur   nazorat   qilib,   yordam   berib
boradi.   Har   bir   vazifa   tugallangandan   so‘ng,   u   o‘chiriladi.   Barcha   vazifalar
tugagach, nazoratchi oyna ko‘zdan yo‘qoladi.
30 4-qadam: Plickers kartalarini oling 
Mana Plickers kartasiga misol (aniq bo‘lish uchun 1-karta):
O‘quvchilar   sizning   sinfingizdagi   Plickers   savollariga   javob   berish   uchun
ushbu kartalardan foydalanadilar. 
Sinflaringizni   plickers.com   saytida   yaratganingizda,   har   bir   o‘quvchingizga
raqam berilgan bo‘lardi – aynan mana shu raqam ular foydalanadigan kartaga mos
keladi. Plickers kartalari to‘plamini qanday qilib qo‘lga kiritishingiz mumkin: 
1-variant:   Standart   kartalarni   nazoratchi   oynadan   yuklab   olinib   qog‘ozga
chiqarish; 
2-variant: Amazondan All-Plastik kartalar sotib olish. 
31 5-qadam:   Plickers   mobil   ilovasini   yuklab   olinadi.   Plickers   mobil   ilovasi
asosan   sizning   sinfingizdagi   «nazoratchi»   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Uning   asosiy
vazifasi - karta skaneri bo‘lib, u sizga sinfdagi o‘quvchilar natijalarini tezda yig‘ish
imkonini beradi, lekin u boshqa rollarga ham ega.
Dars so‘ngida o‘quvchilarning bajargan ishlari, to‘plagan ballari ko‘riladi va
hisoboti jadval shaklida olinadi.
2.3.   O‘quvchilar bilimini baholashda iSpring QuizMaker va taqdimot
muharrirlari (PowerPoint, Google Slides) imkoniyatlaridan foydalanish
Ta’lim sohasida raqamli texnologiyalarni qo llash, darslarni interfaol tarzdaʻ
tashkil   etish,   o qituvchilarga   ham,   o quvchilarga   ham   katta   yordam   beradi.	
ʻ ʻ
O qituvchi   uchun   darslarni   tashkil   qilish,   uni   o tish,   ko rsatish,   tushuntirish,	
ʻ ʻ ʻ
mustahkamlash,   nazorat   qilish   va   baholash   kabi   amallarni   bajarishda   raqamli
texnologiyalarni   o rni   beqiyos   hisoblanadi.   Darslarda   raqamli   texnologiyalarni	
ʻ
qo llab,   axborot   kommunikatsiya   texnologiya   vositalaridan   foydalanish   dars	
ʻ
32 samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Zamonaviy,   yangi   texnologiyalarni
qo llab   tashkil   etilgan   darslar   o quvchini   diqqatini   o ziga   jalb   qiladi,   qiziqishiniʻ ʻ ʻ
oshiradi, u tomon yetaklaydi va yuqori natijalarga erishishga olib keladi. Darslarda
raqamli   texnologiyalarni   qo llash,   axborot   kommunikatsiya   texnologiya	
ʻ
vositalaridan   foydalanishdan   maqsad:   darslarni   yaxshi   tashkil   etish,   yuqori
natijalarga   erishish,   o quvchilar   bilimini   oshirish,   ularni   zamon   ruhida	
ʻ
tarbiyalashdan   iborat.   Darslarda   o quvchilar   bilimini   nazorat   qilish,   natijaga	
ʻ
erishish jarayonini baholash oldimizga turgan eng mas’uliyatli vazifalardan biridir.
O qish-o qitish boshlangan vaqtlardan to hozirga qadar o quvchilar bilimini	
ʻ ʻ ʻ
baholashning qator usul va metodlari ishlab chiqilgan. Qaysidir o qituvchi og zaki,	
ʻ ʻ
qaysidir yozma yoki test shaklida nazoratlar olib o quvchini baholashga odatlanib	
ʻ
qolgan.   Lekin   bu   usullar   o quvchini   qay   darajada   bilishini   aniqlashda   yetarli	
ʻ
darajada aniqlikka erishib bo lmaydi. Chunki qaysidir o quvchi gapga ustalik bilan
ʻ ʻ
o zini   ko rsatadiki   uni   fan   bo yicha   bilimini   qay   darajada   egallaganini   anglay	
ʻ ʻ ʻ
olmaysiz. Yozma shaklda nazoratlar olgan vaqtda ham shaffoflik yo qoladi. Bunga	
ʻ
sabab shuki yozma shakldagi nazoratlarda savollar beriladi, o quvchi ma’lum vaqt	
ʻ
oralig ida   unga   javob   yozadi.   Bunda   o quvchi   savolga   javob   bo ladigan   mavzuni	
ʻ ʻ ʻ
to ligicha yoritib beradi.  O qituvchi  esa  unga a’lo baho qo yib, o quvchi  ko proq	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ma’lumotga   ega   ekan   degan   xulosaga   keladi.   Shunisiga   e’tibor   qaratish   kerakki
o quvchi   savolga   javob   bor   bo lgan   mavzuni   to lig icha   ko chirib   uni   orasidan
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
savolga javob bor yo yo qligini o zingiz o qib topib oling tarzida ish tutgan.	
ʻ ʻ ʻ
Vaholangki,   o quvchining   o zi   savolga   aniq   javobni   o zi   yozgan
ʻ ʻ ʻ
ma’lumotlar   orasidan   tanlay   olmasligi   mumkin.   Nazorat   shakllarining   osonroq
usullaridan   biri   ko pchilik   foydalanib   kelayotgan   javob   variantlaridan   bir   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
javobni tanlash mumkin bo lgan test shakli bo lib, bu usul ham o quvchi bilimini	
ʻ ʻ ʻ
to g ri   baholashda   yaxshi   samara   bermaydi.   Sababi   test   savollari   va   uning   javob	
ʻ ʻ
variantlari   ochiq   shaklda   berilgan   bo lib,   o quvchi   bu   variantlardan   bittasini	
ʻ ʻ
belgilash   talab   qilinadi.   O quvchi   esa   bilgan   savollarning   javobini   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
belgilaydi,   lekin   bilmagan   savollarni   ham   javoblarini   taxminan   belgilab   yoqori
33 ko rsatkichlarga   erishayotganligi   ham   sir   emas.   Demak,   bu   ko rinishidagi   testʻ ʻ
topshiriqlari   orqali   ham   o quvchi   bilimini   oqilona   baholab   bo lmas   ekan.   Aslida	
ʻ ʻ
nazorat   testlari   o quvchining   bilimini,   o zlashtirish   sifatini   tezkor   tekshirish,	
ʻ ʻ
xatolarni  o rnida  tuzatish,  bilim   sohasidagi  bo shliqlarini   aniqlash  va  uni  bartaraf	
ʻ ʻ
etishga yordam berishi kerak. 
Darslarda testlardan foydalanishdan maqsad: 
- ish unimdorligini oshirish; 
- ish faoliyatini baholash; 
- o quvchining bilimini tekshirish va baholash; 	
ʻ
- xolislikni oshirish; 
- baholash uchun aniqlikni oshirish (mavhumlikdan qochish); 
- o rganish uchun qo shimcha motivatsiya uyg otish; 
ʻ ʻ ʻ
- o quvchilarni fikrlash xususiyatini aniqlash; 
ʻ
- o quv jarayonini samaradorligini oshirish va boshqalar. 
ʻ
Yuqoridalarni   inobatga   olgan   holda   bir   qator   dasturiy   mahsulotlar   yaratilib
kelinmoqda.   Shulardan   biri   iSpring   QuizMaker   dasturidir   (bunda   iSpring
QuizMaker 7 dasturi haqida fikr yuritilgan). 
iSpring   QuizMaker   dasturi   juda   qulay   ishlangan   bo lib,   istalgan   fan	
ʻ
o qituvchisi bir soatda o rganish imkoniyati mavjud. iSpring dasturining quyidagi	
ʻ ʻ
imkoniyatlari mavjud: 
• taqdimot fayllarini bir necha (exe, swf, html) formatlarda konvertatsiyalash
imkoniyati; 
•   taqdimot   kontentiga   tashqi   resurslarni   (audio,   video   yoki   flash   fayllarni)
kiritish imkoniyati; 
•   taqdimot   kontentini   muhofaza   qilish:   parol   yordamida   ko‘ra   olish,
taqdimotga   «himoya   belgi»si   qo‘yish,   taqdimotni   faqat   ruxsat   etilgan
domenlardagina «aylantirilishi»; 
• video qo‘shish va uni animatsiyalar bilan sinxronlashtirish; 
34 •   elektron   test(nazorat)larini   yaratish   va   natijalarini   elektron   pochtaga   yoki
masofaviy o‘qitish tizimiga (LMS) uzatib berish imkoniyatini beradigan interaktiv
matnlar yaratish uchun vosita o‘rnatilgan (Quiz tugmachasi); 
•   masofaviy   o‘qitish   tizimida   foydalanish   uchun   SCORM/AICC   –   mos
keluvchi kurslarini yaratish; 
• taqdimot dastur darajasida aylantirish uchun ActionScript API; 
• videotasvirni yozish va uni taqdimot bilan sinxronlashtirish; 
•   YouTube   tarmog‘iga   joylashtirilgan   roliklarni   taqdimot   tarkibiga   kiritish
imkoniyati.   iSpring   Kinetics   dastur   imkoniyatlari   elektron   ta’lim   texnologiyalari
resurslari   ichiga   kiruvchi   elektron   nazorat   turlarini   yaratish   uchun   iSpring
QuizMaker dasturini keltirish mumkin. 
iSpring QuizMaker quyidagi asosiy imkoniyatlari mavjud: 
• tarmoqlangan testlar yaratish (adaptatsiyalashtirilgan testlar) imkoniyati; 
•   ikki,   uch,   to‘rt   yoki   besh   javobli   yopiq   test   topshiriqlari:   ulardan   biri
to‘g‘ri, ikkitasi haqiqatga yaqinroq turdagi topshriqlar; 
• bir necha to‘g‘ri javobli yopiq test topshiriqlari; 
• ochiq test topshiriqlari; 
• o‘xshashlikni aniqlashga yo‘naltirilgantopshiriqlar; 
•   to‘g‘ri   ketma-ketlikni   aniqlashga   mo‘ljallangan   topshiriqlarni   yaratish
imkoniyati. Ushbu iSpring QuizMaker dasturi orqali 11 turdagi anketa savollari va
11 turdagi test topshiriqlarini yaratish mumkin. Bu o n bir turdagi test topshiriqlariʻ
orqali   o quvchining   bilimini   har   tomonlama   baholashga   imkon   yaratadi.   Buni	
ʻ
matematika fani misolida ko rib o tsak: 	
ʻ ʻ
1.   To g ri-noto g ri   yoki   ha-yo q   javoblar   orqali   tuziladigan   testlar.   Bunda	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
berilgan   jumla   to g ri   yoki   noto g ri   ekanligini   tasdiqlovchi   shakldaki   test	
ʻ ʻ ʻ ʻ
variantlari   bo lib,   bu   ko rinishidagi   testlar   orqali   o quvchini   bilish   yoki	
ʻ ʻ ʻ
bilmasligini tez aniqlash uchun ishlatiladi. 
Masalan: Savol. 8 soning ikkidan bir qismi 4 ga teng.
35 2. Javob variantlaridan bitta to g ri javobni tanlash mumkin bo lgan testlar.ʻ ʻ ʻ
Bu   kabi   testlardan   o quvchi   bilish,   eslash,   tanlash   kabi   qobiliyatlarini   aniqlashda	
ʻ
ishlatiladigan testlar. 
Masalan:   Savol.   Bo yi   6   sm,   eni   4   sm   bo lgan   to g ri   to rtburchakning	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
perimetri necha sm ga teng? 
3.  Javob  variantlaridan  bir  nechtasini  belgilash   mumkin  bo lgan  testlar.  Bu	
ʻ
ko p   variantlilik   testlarda   o quvchi   bilimini   qay   darajada   mukammal   bilishini	
ʻ ʻ
aniqlashda ishlatiladi. 
Masalan:   Savol.   javob   variantlaridan   11   soni   uchun   mos   jumlalar   qatorini
belgilang. 
4.   Javob   variantini   matn   kiritish   maydoniga   aniq   yozish   kerak   bo ladigan	
ʻ
yopiq   testlar.   Bu   kabi   testlar   o quvchining   savollar   javobi   va   javob   variantlarini	
ʻ
aniq   bilishini   aniqlash,   ya’ni   faqat   ko rib   belgilash   emas   balki   bilishini   yoddan	
ʻ
yozish qobiliyatini aniqlash uchun ishlatiladi. Masalan: Savol. Faqat 1 ga va o ziga	
ʻ
bo linadigan sonlar qanday son deb aytiladi? Bunda joy ajratilgan sohaga o quvchi	
ʻ ʻ
yoddan aynan “tub” so zini yozsa javob to g ri hisoblanadi.	
ʻ ʻ ʻ
Agarda  test   tuzuvchi   tomonidan  savolga   mos   bir   nechta  javob   variantlarini
(masalan: “tub”, “tup”, “TUB”, “tup son”, “tub son” kabi so zlarni) kiritgan bo lsa,	
ʻ ʻ
o quvchi shu sonlardan ixtiyoriy bittasini kiritsa ham javob to g ri hisoblanadi. 	
ʻ ʻ ʻ
36 5.   Savollarga   mos   keladigan   javoblarni   birlashtirish   mumkin   bo ladiganʻ
testlar. Bunda bir nechta savollar va ularning qarshisida shu savollarning javoblari
aralashtirib   beriladi.   O quvchi   savollarga   mos   javoblarni   topib   sichqoncha   bilan	
ʻ
tortib borib birlashtirish talab qilinadigan testlar  bo lib bu birmuncha oson testlar	
ʻ
tarkibiga kiradi.
Sababi  biladigan savollariga to g ri  keladigan javoblarni  tanlab birlashtirib,	
ʻ ʻ
qolganlarini   ajratgan   holda   qolgan   bilmagan   savollarini   ham   topishga   imkon
beradigan testlar. 
Masalan: Savol. Yuzani hisoblash formulalarni to g ri birlashtiring.	
ʻ ʻ
6.   Tartiblash   -   bu   javoblarni   to g ri   ketma-kitlikda   joylashtirish   kerak	
ʻ ʻ
bo ladigan testlar. Bu kabi testlardan o quvchining qiladigan ishni to g ri tartibda	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bajara olish ko nikmalarini aniqlasa bo ladi. 	
ʻ ʻ
Masalan:   Savol.   19   +   4•(1+2):6   –   20   =   ushbu   misolni   bajarishda   arifmetik
amallarni to g ri ketma-ketlikda joylashtiring.	
ʻ ʻ
37 7. Javob variantini kiritish maydoniga aniq raqam yoki sonlar yozish kerak
bo ladigan   yo piq   testlar.   Bu   kabi   testlar   o quvchining   matematik   qobiliyatiniʻ ʻ ʻ
aniqlash uchun ishlatiladi. 
Masalan: Savol. a. Masala. Birinchi do konga 41 kg, ikkinchisiga esa undan	
ʻ
14   kg   kam   go sht   keltirildi.   Ikkala   do konga   jami   necha   kilogramm   go sht	
ʻ ʻ ʻ
keltirilgan? - deb joy ajratilgan sohaga o quvchi yoddan “68” sonini yozish kerak	
ʻ
bo ladi. 	
ʻ
68
b. Misol. Bir xonali juft sonlarga qaysi sonlar kiradi?
Deb   joy   ajratilgan   sohaga   o quvchi   yoddan   “2”,   “4”,   “6”,   “8”,   sonlarini	
ʻ
yozish kerak bo ladi.	
ʻ
8.   Matndagi   bir   yoki   bir   nechta   kamchiliklarni   to ldirishni   talab   qiladigan	
ʻ
testlar   tuzish.   Bu   orqali   o quvchini   matndagi   jumlani   to g ri   tuza   olishini	
ʻ ʻ ʻ
anglashga   yordam   beradi.   Masalan:   Savol.   Matndagi   kataklar   (nuqtalar)   ichini
to ldiring. a. To g ri to rtburchakning perimetrini hisoblash uchun, uning bo yi va .	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shilib   natijani   ikkiga   ko paytiriladi.  O quvchi  bo sh   katak  ichiga  “eni”  so zini
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yozishi   kerak.   b.   To g ri   to rtburchakning   yuzasini   hisoblash   uchun,   uning   .   va	
ʻ ʻ ʻ
eni . . Bu testda birinchi katakka “bo yi”, ikkinchi katakka “ko paytiriladi” so zini	
ʻ ʻ ʻ
yozish kerak bo ladi. 	
ʻ
9. (Ichki  javoblar).  Bu  test   savol-javob  yoki   shunchaki  bir  jumla  tariqasida
beriladi. Test orasida har bir bo sh tashlangan katakda siz ochiladigan ro yxatdan	
ʻ ʻ
tavsiya   etilgan   so z   yoki   iboralardan   birini   tanlashingiz   kerak.   Bu   kabi   testlar	
ʻ
orqali   o quvchini   matndagi   jumlani   to g ri   tanlay   olishini   anglashga   yordam	
ʻ ʻ ʻ
beradi. Masalan:
38 68 10.   “So zlar   banki”   deb   nomlangan   ushbu   test:   Matndagi   bo sh   kataklarniʻ ʻ
so zlar   banki   orqali   to ldirish.   Bunda   o quvchi   muayyan   to plamdagi   so zlardan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yoki   iboralarni   matndagi   tegishli   katakchalarga   o tkazishlari   kerak.   Ushbu	
ʻ
muammoni   hal   qilishni   murakkablashtirish   uchun   so z   bankidagi   elementlarning
ʻ
soni matndagi katakchalarning sonidan oshishi kerak. 
Masalan:   Savol.   To g ri   to rtburchakning   perimetrini   topish   to‘g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo ladigan   tugmalarni   tanlab   jumlani   to ldiring.   To g ri   to rtburchakning	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
perimetrini hisoblash uchun uning
11.   Rasmdan   javobga   mos   sohani   topib   bosish   talab   qilinadi.   Testni   tuzish
vaqtida   sohani   oval,   to rtburchak   yoki   ixtiyoriy   shakllar   orqali   belgilanadi.   Agar	
ʻ
test   tuzayotgan   vaqtda   bir   nechta   sohalar   belgilab   ko rsatilgan   bo lsa,   o quvchi	
ʻ ʻ ʻ
ham   shu   joylarni   belgilashi   kerak   bo ladi.   Bu   ko rinishidagi   testlar   orqali	
ʻ ʻ
o quvchining rasm elementlarini to g ri ajrata olish qobiliyatlari aniqlanadi. 	
ʻ ʻ ʻ
Masalan:   Savol.   Rasmda   keltirilgan   shakllardan   uchburchak   shaklini
tanlang?
39 Ushbu   rasmdan   o quvchi   3   ta   uchburchak   shaklini   tanlashi   kerak.ʻ
O quvchilar   bilimini   oqilona   baholash   uchun   ushbu   11   turdagi   testlardan	
ʻ
foydalanib   nazorat   testlarini   tayyorlash   vaqtida   o qituvchidan   yuksak   mahorat	
ʻ
talab etadi.  Aks  holda  boshqa  testlardan  farqi   qolmaydi.  Bu  kabi  testlarni  qog oz	
ʻ
shaklida oladigan bo lsak, unda testlarning o zaro ta’siri  ko rinmaydi, ko zlangan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
maqsadga   erishish   qiyin   kechadi.   Interfaollik   faqat   testlarni   mustaqil   dastur
shaklida yoki onlayn testlardan foydalanganda o z aksini topadi.	
ʻ
Bunday testlarning afzalliklari: 
- vaqtni tejaydi; 
- variantlar sonini avtomatik ko paytiradi; 	
ʻ
- javoblarni o zi tekshiradi va tezda yetkazadi; 	
ʻ
- sinov natijalarini saqlash qulay; 
-   testni   o quvchini   o zi   qulay   vaqtda   boshlash   imkoniyati   mavjud   va   b.	
ʻ ʻ
iSpring QuizMaker dasturidan foydalanib quyidagilarni amalga oshirish mumkin: 
- test variantlarni tanlashni boshqarish; 
- test sonini belgilash;
- urinishlar sonini va vaqtni belgilash; 
40 - javoblarning to g ri yoki noto g riligiga qarab o tishni rejalashtirish; ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
- javoblarni o z o rnida ko rsatib izohlar qoldirish va ko rsatmalar berish; 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
-   savol   yoki   javoblar   uchun   rasm,   formula,   multimedia   va   flash
animatsiyalardan foydalanish; 
- to g ri javoblarga ballar berish va noto g rilaridan ballar olish va b. 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Bundan   tashqari   iSpring   QuizMaker   dasturida   yaratilgan   testlarni   SCORM
yoki   AICC   standartlarini   qo llab   quvvatlaydigan   har   qanday   masofaviy   o qitish	
ʻ ʻ
tizimlarida   joylashtirish   mumkin.   Shuningdek,   tayyorlangan   testlarni   Word
daturida   eksport   qilish,   qog oz   variantida   chiqarish   mumkin.   Testlarni   tuzishda
ʻ
“testologiya”   qoidalariga   muvofiq,   vaqtlarni   to g ri   taqsimlab,   javoblar   uchun	
ʻ ʻ
ballar   ajratib,   noto g ri   javoblar   uchun   ballar   ayirish   usullaridan   foydalanilsa	
ʻ ʻ
maqsadga   muvofiq   bo ladi.   Chunki   bu   kabi   tuzilgan   testlar   o quvchini   bilmagan	
ʻ ʻ
savollariga   taxminiy   javoblar   qo yishdan   tiyilishiga   olib   keladi.   Bu   o quvchini	
ʻ ʻ
kelajakda o z ustida ishlashiga omil bo ladi.	
ʻ ʻ
41 XULOSA
Boshlang‘ich   sinflarda   mobil   ilovalar   orqali   matematik   ko‘nikmalarni
rivojlantirish   masalasi   o‘rganildi.   Tadqiqot   jarayonida   mobil   ilovalar   ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini   oshirishdagi   ahamiyati   va
samaradorligi   tahlil   qilindi.   Natijalar   shuni   ko‘rsatadiki,   mobil   ilovalar,
o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   tez   va   samarali   o‘zlashtirishlariga
yordam beradi. Ular o‘quvchilarga o‘rganishni qiziqarli, interaktiv va o‘yin tarzida
taqdim   etadi,   bu   esa   darslarni   yanada   samarali   va   qiziqarli   qiladi.   Matematik
ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   mobil   ilovalar   turli   xil   afzalliklarga   ega.
Birinchidan,   ular   o‘quvchilarning   individual   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash
imkoniyatini   yaratadi,   chunki   o‘quvchilar   darsni   o‘z   vaqtida   va   o‘z   ritmlarida
o‘zlashtirishlari   mumkin.   Ikkinchidan,   mobil   ilovalar   o‘quvchilarga   masalalarni
yechish jarayonida tahliliy va mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi. 
Mobil ilovalar yordamida o‘quvchilar turli matematik mavzularni, jumladan,
arifmetik   amallar,   geometriya,   algebra   va   statistika   kabi   yo‘nalishlarni   o‘rganish
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘quvchilar   ilovalarda   har   bir   yangi   bilimni
mustahkamlash   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   turli   xil   mashqlarni
bajaradilar,   bu   esa   ularning   matematik   bilimlarining   sifatini   oshiradi.   Bundan
tashqari,   mobil   ilovalar   o‘qituvchilarga   darslarni   yanada   interaktiv   va   samarali
tarzda   olib   borish   imkonini   beradi.   Ilovalar   orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning
rivojlanishini   kuzatishi,   natijalarni   baholashi   va   kerakli   tavsiyalarni   berishi
mumkin.   Bu   o‘quvchilarning   ta’lim   jarayonida   o‘zlashtirgan   bilimlarini   yanada
mukammallashtirishga   yordam   beradi.   Xulosa   qilib   aytganda,   mobil   ilovalar
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
samarali vosita sifatida foydalanilishi mumkin. Ularning ta’lim jarayonidagi o‘rni
kundan-kun   ortib   bormoqda,   va   ular   o‘quvchilarning   mustaqil   o‘rganish,   ijodiy
fikrlash   va   matematik   tafakkurni   rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Mobil
ilovalar   yordamida   o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini   oshirish,   ta’lim
jarayonini yanada qiziqarli va samarali qilishda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
42 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Oliyʻ
Majlisga murojaatnomasi.  2020 yil 24 yanvar.
2. Sh.M.   Mirziyoyev.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   fanlar
akademiyasida Matematika institutida so‘zlagan nutqi. – T.: 12.06.2020.
3. Sh.M.   Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   //
O zbekiston. – T.: 2017.	
ʻ
4. Botirov   D.B.,   Egamqulov   Sh.A.,   Botirova   Q.T.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   axborotli   madaniyatini   shakllantirishning   ayrim   yo‘llari.   Respublika
ilmiy-amaliy konferensiyasi. – Jizzax, 2006 yil.
5. David   Kent.   Plickers   and   the   pedagogical   practicality   of   fast   formative
assessment.  Teaching English with Technology, 19(3), 90-104.
6. Google Classroom как способ организации дистанционного обучения.
// Материалы к вебинару «Организация дистанционного обучения на Google
Classroom». – 23 марта, 2020 г.
7. Hayitov A.G . Ta’lim jarayonini kompyuterlashtirish. // Usuliy qo llanma.	
ʻ ʻ
– Buxoro, 1999.
8. Hayitov   A.G .   Ta’limni   kompyuterlashtirish   tamoyillari.   //   Boshlang ich
ʻ ʻ
ta’lim. 2002. 1-son.
9. Ishmuhamedov   R.,   Abduqodirov   A.,   Pardayev   A.   Ta’limda   innovatsion
texnologiyalar / Amaliy tavsiyalar. – T.: “Iste’dod” jamg‘armasi, 2008. – 180 b.
10. J.   Tondeur,   M.   Valcke,   J.   van   Braak,   A   multidimensional   approach   to
determinants   of   computer   use   in   primary   education:   teacher   and   school
characteristics.  Journal of Computer Assisted Learning, 24 (2008) 494-506.
11. M. Meelissen, Computer attitudes and competencies among primary and
secondary   school   students.   International   handbook   of   information   technology   in
primary and secondary education, Springer, New York, 2008, pp. 381-395.
43 12. M.S.   Divanova,   S.Q.   Alimova,   O.N.   Alimov.   Boshlang‘ich   sinflarda
matematika   fanini   o‘qitishda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish.   Uslubiy
qo‘llanma. – T.: 2013. 46 bet.
13. Masita,   Maya   &   Fitri,   Nur.   (2020).   The   Use   of   Plickers   for   Formative
Assessment of Vocabulary Mastery.  Ethical Lingua Journal of Language Teaching
and Literature.
14. Olimov   Q.T.   Pedagogik   texnologiyalar.   –   T.:   “Fan   va   texnologiyalar”
nashriyoti, 2011. – 275 b.
15. R.   Vanderlinde,   K.   Aesaert,   J.   Van   Braak.   Institutionalised   ICT   use   in
primary education: a multilevel analysis.  Computers & Education, 72(2014) 1-10.
16. Setiawan,   Adi   &   Soeharto,   Soeharto.   (2020).   Kahoot-Based   Learning
Game   to   Improve   Mathematics   Learning   Motivation   of   Elementary   School
Students.   Al-Jabar:   Jurnal   Pendidikan   Matematika.   11.   39-48.
10.24042/ajpm.v11i1.5833.
17. Wang,   Alf   &   Øfsdahl,   Terje   &   Mørch-Storstein,   Ole.   (2007).   Lecture
quiz-a mobile game concept for lectures.
18. Беляева,   Е.Б.   (2010).   Компьютерная   игра   на   уроках   английского
языка   в   начальной   школе.   Муниципальное   образование:   инновации   и
эксперимент, (2), 52-55.
19. Гладышева,   Е.Н.   Негативное   влияние   компьютерных   технологий.
Санкт-Петербург: Свое издательство, 2017. – С. 99-106.
20. Денисов   А.П.,   Мосягина   Н.Г.   Автоматизированные   системы
обучения   в   среде   начального   и   среднего   професионального   образования.
Современные наукоемкие технологии. – 2007. – № 6. – С. 37-38.
21. Инструкция   по   работе   в   Google   Класе.   Материалы   вебинара
«Google Classroom – простой способ организовать дистанционное обучение».
– 11 апреля, 2020 г.
22. Коновалова,   Н.В.   Применение   ИКТ   в   дошкольном   образовании.
Молодой ученый. – 2016. – № 1 (105). – С. 721-724.
44 23. Мальцева   Е.В.,   Капралова   А.О.   Использование   информационно-
коммуникационных   технологий   на   уроках   математики   в   начальной   школе.
Международной   научно-практической   интернет-конференции   «Актуальные
проблемы   методики   обучения   информатике   и   математике   в   современной
школе», Москва, МПГУ, 22-26 апреля 2019 г. 679-683.
24. Панкратова   О.П.,   Тычинская   Н.Н.   Особенности   использования
информационных и коммуникационных технологий на уроках математики в
начальной сельской школе. Педагогический журнал. 2016. № 4. С. 326-336.
25. Позднякова   Н.В.,   Колесникова   О.И.   Дидактический   потенциал
мобильных   технологий   в   обучении   школьников   математике   на   ступени
основного общего образования. Гаудеамус. vol. 18, no. 3 (41), 2019, pp. 19-26.
26. https://www.instructables.com/How-to-Create-A-Prezi-Presentation-
From-Scratch/
27. http://www.ispring.ru/ispring-quizmaker   
28. http://www.myshared.ru/slide/851848/   
29. https://blogs.umass.edu/onlinetools/assessment-centered-tools/plickers/
30. https://www.techlearning.com/how-to/kahoot-lesson-plan-for-
elementary-grades
31. https://www.tsn.ua/ru/nauka_it/kak-uchitsya-domabesplatnyy-google-
classroom-dlya-uchenikov-i-uchiteley-1518039.html
45
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский