Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 6.9MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda narx-navoga doir masalalarni yechishga o‘rgatish metodikasi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT FAN VA TEXNOLOGIYALAR UNIVERSITETI 
 
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi 
303-guruh talabasi
Ulugova Shaxzoda Ulug‘bek qizining
Matematika va uni o‘qitish metodikasi fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Boshlang‘ich sinflarda narx-navoga doir masalalarni
yechishga o‘rgatish metodikasi
Kurs ishi rahbari: Asadullayeva M.
TOSHKENT-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   NARX-NAVOGA   DOIR
MASALALARNI   YECHISHGA   O‘RGATISHNING   NAZARIY
ASOSLAR
1.1.   Narx-navoga   doir   masalalarning   mazmuni   va   ularning   o‘quvchilarning
matematik   tafakkurini   rivojlantirishdagi
o‘rni…………………………………… 5
1.2.   Narx-navoga   doir   masalalarni   yechish   bosqichlari   va   metodik
yondashuvlar. 10
1.3.   Narx-navoga   doir   masalalarni   yechishda   innovatsion   metodlardan
foydalanish ………………………………………………………………………. 17
II-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINF   O‘QUVCHILARINI   NARX-NAVOGA
DOIR   MASALALARNI   YECHISHGA   O‘RGATISHNING   AMALIY
JIHATLARI
2.1.  Narx-navoga doir masalalarni tanlash va ularni dars jarayoniga integratsiya
qilish ……………………………………………………………………………... 22
2.2.   Boshlang‘ich   sinflar   kesimida   n arx-navoga   doir   masalalar dan
namunalar ….. 27
XULOSA……………………………………………………………………….. 33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 35
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Hozirgi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim
tizimida olib borilayotgan islohotlar, ayniqsa boshlang‘ich ta’lim sifatini oshirish,
o‘quvchilarning   hayotiy   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   amaliy   bilimlar   asosida
darslarni tashkil etish yo‘nalishida keng ko‘lamli o‘zgarishlarni talab etmoqda. Bu
borada,   ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   o‘quvchilarda   iqtisodiy
tushunchalar,   jumladan   narx,   qiymat,   miqdor   kabi   atamalarni   anglash,   ulardan
to‘g‘ri   foydalanish,   real   hayotiy   vaziyatlarga   nisbatan   qo‘llash   ko‘nikmasini
shakllantirish   nihoyatda   muhimdir.   Chunki   bunday   masalalarni   yechish   orqali
o‘quvchilar   faqat   matematik   amallarni   o‘zlashtiribgina   qolmay,   balki   kundalik
hayotda   uchraydigan   iqtisodiy   jarayonlarni   tushunishga,   xarid   qilish,   tejash,
solishtirish, rejalashtirish kabi muhim ijtimoiy-iqtisodiy faoliyatlarga tayyor bo‘lib
boradilar.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   2022-yil   28-yanvardagi   “2022–
2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF–60-sonli Farmonida ta’lim-tarbiya sifatini oshirish, yosh avlodni
zamonaviy   bilimlar   asosida   o‘qitish   va   ularni   raqobatbardosh   shaxs   sifatida
shakllantirish davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishi sifatida belgilab o‘tilgan. Shu
bilan birga, 2019-yil 29-apreldagi “O‘zbekiston Respublikasi  xalq ta’limi tizimini
2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PQ–4312-
sonli   Qarorda   ham   boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,
muammoli   vaziyatlarni   hal   etish   va   amaliy   ko‘nikmalarini   shakllantirish
masalalariga alohida urg‘u qaratilgan.
Narx-navoga   doir   masalalarni   boshlang‘ich   sinfda   o‘rgatish   —   bu   faqat
matematikaga   doir   ish   emas,   balki   bolani   real   hayotga   tayyorlashning   ilk
bosqichidir.   Bunday   masalalarni   yechish   orqali   o‘quvchilarda   iqtisodiy
3 savodxonlik, mantiqiy fikrlash, hisob-kitobga e’tiborli bo‘lish, xarajat va daromad
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunish,   muqobil   variantlar   ustida   fikr   yuritish
ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Aynan   shu   boisdan,   bu   mavzu   nafaqat   o‘quv   jarayoni,
balki   umuman   ta’limning   maqsad   va   vazifalari   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   uni
chuqur o‘rganish va metodik asoslarini ishlab chiqish dolzarb masala hisoblanadi.
Kurs ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga narx-navoga doir
masalalarni   yechish   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   samarali
metodik   yondashuvlarni   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan   o‘rganish,   ularni   dars
jarayoniga   to‘g‘ri   integratsiya   qilish,   innovatsion   texnologiyalar   asosida   o‘qitish
usullarini   ishlab   chiqish   hamda   o‘quvchilarning   iqtisodiy   tafakkurini
shakllantirishda bu turdagi masalalarning o‘rnini aniqlashdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
 Narx-navoga doir masalalarning mazmunini aniqlash;
 Ularni o‘rgatishdagi metodik yondashuvlarni tahlil qilish;
 Dars jarayoniga integratsiya qilish usullarini ko‘rsatish;
 O‘quvchilarning mustaqil ishlashini rag‘batlantirish yo‘llarini o‘rganish;
 Innovatsion metodlarni qo‘llash imkoniyatlarini aniqlash;
 O‘quv natijalarini baholash mezonlarini asoslash.
Kurs ishining predmeti.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini narx-navoga doir
masalalarni   yechishga   o‘rgatish   jarayonidagi   metodik   yondashuvlar   va   o‘qitish
texnologiyalari.
Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarga
matematik masalalarni, xususan narx-navoga doir masalalarni o‘rgatish jarayoni.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I-BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA NARX-NAVOGA DOIR
MASALALARNI YECHISHGA O‘RGATISHNING NAZARIY ASOSLAR
1.1.   Narx-navoga doir masalalarning mazmuni va ularning
o‘quvchilarning matematik tafakkurini rivojlantirishdagi o‘rni
Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   tafakkurni   shakllantirish   —   bu   bolalarda
fikrlash,   tahlil   qilish,   solishtirish,   umumlashtirish,   xulosa   chiqarish,   muqobil
yechimlarni topish qobiliyatini rivojlantirish jarayonidir. Ayniqsa, narx-navoga oid
masalalar — o‘quvchilarning nafaqat matematik bilimlarini mustahkamlash, balki
real hayot bilan bog‘lanishini ta’minlovchi vosita sifatida alohida ahamiyatga ega.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   tafakkurni   shakllantirishda
“narx”,   “qiymat”   va   “miqdor”   tushunchalarining   o‘ziga   xos   ahamiyati   bor.   Bu
tushunchalar   hayotiy   voqelik   bilan   bog‘langanligi   bois,   bolalar   tomonidan   tezroq
qabul qilinadi va mustahkam o‘zlashtiriladi.
Narx tushunchasi.   "Narx" deganda, bir birlik mahsulot  yoki xizmat uchun
belgilangan   baho   tushuniladi.   O‘quvchilarga   bu   tushunchani   o‘rgatishda   ular
kundalik   hayotda   duch   keladigan   misollardan   foydalanish   ayni   muddao   bo‘ladi.
Masalan: "1 kg olma 5000 so‘m turadi."
Bu   yerda   “5000   so‘m”   —   bu   bir   birlik   (1   kg)   olmaning   narxidir.   Dars
jarayonida   ushbu   tushunchani   chuqurlashtirish   uchun   boshqa   mahsulotlar   (non,
qalam, dafta, suv) misolida o‘xshash misollar tuzish foydalidir.
Qiymat   tushunchasi.   “Qiymat”   esa   —   bir   nechta   birlik   mahsulot   yoki
xizmatning umumiy narxi. Boshqacha qilib aytganda: Qiymat = Narx × Miqdor
Masalan:   "3   kg   olma   har   biri   5000   so‘mdan.   Ularning   umumiy   qiymatini
toping." 5000 × 3 = 15000 so‘m
5 O‘quvchi   bu   orqali   ko‘paytirish   amalining   real   hayotdagi   qo‘llanilishini
ko‘radi.   Bu   ularning   nafaqat   amaliy,   balki   matematik   mantiqiy   tafakkurini   ham
kuchaytiradi.
Miqdor   tushunchasi.   “Miqdor”   —   bu   mahsulot   soni   yoki   og‘irligi,   ya’ni
nechta   birlik   mahsulot   mavjudligi.   Bu   tushuncha   orqali   o‘quvchilar   son-sanoqni,
o‘lchov   birliklarini   (kg,   litr,   dona,   metr   va   boshqalar)   farqlashga   va   amaliyotda
to‘g‘ri qo‘llashga o‘rganadilar. Masalan:  "1 dona qalam  2000 so‘m. 8000 so‘mga
nechta qalam olish mumkin?"
Bu   kabi   masalalar   orqali   o‘quvchi   teskari   amallarni   (bo‘lish)   qo‘llashni
o‘rganadi.
Mazkur   tushunchalar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   shakllantirish.   Narx,
qiymat va miqdor o‘zaro bog‘liq tushunchalar bo‘lib, ular o‘quvchilarga quyidagi
formulani anglashga yordam beradi:
Qiymat = Narx × Miqdor
Narx = Qiymat ÷ Miqdor
Miqdor = Qiymat ÷ Narx
Bu   formulalar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   sonlarni   hisoblash,   balki   ularning
o‘zaro   bog‘liqligini   tahlil   qilish,   mavjud   ma’lumotdan   foydalangan   holda   kerakli
natijani topish ko‘nikmasiga ega bo‘ladi.mnNarx, qiymat va miqdor tushunchalari
bolalarning   iqtisodiy   savodxonligini   shakllantirishda   asosiy   rol   o‘ynaydi.
O‘quvchilar   kundalik   hayotda   xarajat   qilish,   tejash,   byudjetni   rejalashtirish,
narxlarni   solishtirish   kabi   odatlarni   shakllantirish   uchun   ilk   bilimlarni   shu
masalalar   orqali   oladilar.   Bu   esa   ularni   kelajakda   moliyaviy   jihatdan   savodli   va
mas’uliyatli fuqaro bo‘lishga tayyorlaydi.
Boshlang‘ich   sinfda   narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rganish   —
o‘quvchilarga   nafaqat   matematik   amallarni   o‘rgatish,   balki   real   hayotdagi
holatlarni matematik tilda ifodalash, ya’ni matematik modellashtirish ko‘nikmasini
shakllantirish uchun muhim bosqichdir.
6 Narx-navoga  doir  masalalar  o‘quvchilarning kundalik hayotidagi  holatlarga
asoslanganligi   sababli,   ular   uchun   tushunarli,   qiziqarli   va   amaliy   jihatdan   foydali
hisoblanadi.   Bu   masalalar   o‘quvchini   o‘zi   duch   keladigan   vaziyatlarga   doir
savollar   orqali   mustaqil   fikrlashga   undaydi.   Masalan:   “1   dona   non   4000   so‘m.
Kuniga 2 dona non iste’mol qilinadi. Oylik non xarajati qancha?”. Bu kabi misollar
orqali  bolalar  nafaqat  ko‘paytirish   amalini,  balki   kundalik  xarajatni   rejalashtirish,
iqtisodiy   hisob-kitob   yuritish,   resurslarni   to‘g‘ri   boshqarish   kabi   hayotiy
ko‘nikmalarga ega bo‘ladilar.
Matematik   modellashtirish   —   bu   hayotiy   vaziyatni   matematik   ifoda,
formulalar   yoki   tenglamalar   orqali   ifodalash   jarayonidir.   Boshlang‘ich   sinf
darajasida bu tushuncha quyidagicha boshlanadi:
Vaziyat:   “Oila   haftasiga   4   litr   sut   oladi.   Har   litri   6000   so‘m.”   Masala:
“Oyiga qancha sarf bo‘ladi?” Matematik model: 4 (litr/hafta) × 6000 (so‘m/litr) × 4
(hafta) = 96 000 so‘m
Bu yerda o‘quvchi:
 miqdor — 4 litr,
 narx — 6000 so‘m,
 davomiylik — 4 hafta kabi omillarni aniqlaydi, ular orasidagi bog‘liqlikni
tushunadi va formulaga joylaydi.
Amaliy masalalarni modelga aylantirish orqali o‘quvchilarda:
 tahlil qilish,
 asosiy va ikkilamchi ma’lumotlarni ajratish,
 ketma-ketlik bilan amal bajarish,
 xulosa chiqarish ko‘nikmalari shakllanadi.
Bu esa matematikaning asosiy maqsadi — mantiqiy tafakkur va muammoni
hal qilish qobiliyatini rivojlantirish yo‘lida muhim qadamdir.
Bunday masalalar orqali o‘quvchi nafaqat hisob-kitob qiladi, balki:
 oilaviy budjetni tushunadi,
 resurslar cheklanganini anglaydi,
7  tejamkorlikni qadrlaydi,
 rejalashtirishga o‘rganadi.
Bu   jihatlar   o‘quvchining   keyingi   bosqichlarda   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
matematik fanlarni osonroq o‘zlashtirishiga tayanch bo‘ladi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishda
narx-navoga doir masalalar muhim o‘rin tutadi. Bunday masalalar o‘z mohiyatiga
ko‘ra bir necha amallarni o‘z ichiga oladi, ketma-ket yechim topishni talab qiladi
va mantiqiy tafakkurni faollashtiradi. Ayniqsa, tanqidiy fikrlashni shakllantirishda
bu turdagi masalalarning roli beqiyosdir.
Narx-navoga doir masalalar odatda ikki bosqichli yoki ko‘p bosqichli bo‘lib,
bolalar har bosqichda bir nechta fikr yuritishga majbur bo‘ladilar. Misol uchun: “3
ta   daftarning   narxi   9000   so‘m.   Har   bir   daftarning   narxi   bir   xil.   5   ta   daftarning
umumiy narxini toping.”
Ushbu masala o‘quvchidan quyidagi ketma-ket tahlilni talab qiladi:
 1-bosqich: 9000 : 3 = 3000 (1 ta daftarning narxi)
 2-bosqich: 3000 × 5 = 15000 (5 ta daftarning narxi)
Bunday masalalarda o‘quvchi:
 kerakli ma’lumotlarni ajratadi,
 tartib bilan fikr yuritadi,
 birinchi bosqich natijasidan foydalanib ikkinchi yechimni topadi,
 va natijani baholaydi.
Bu esa mantiqiy va tizimli fikrlash asoslarini shakllantiradi.
Tanqidiy   fikrlash   —   bu   faqat   hisoblash   emas,   muammoni   tahlil   qilish,
noto‘g‘ri   yechimlarni   aniqlash,   alternativ   yo‘llarni   ko‘rib   chiqish   qobiliyatidir.
Narx-navoga oid murakkab masalalarda o‘quvchilar:
 berilgan ma’lumotlar orasidagi bog‘liqlikni tahlil qiladi,
 keraksiz yoki chalg‘ituvchi ma’lumotlarni ajratadi,
 turli yo‘llar bilan yechim topishga harakat qiladi,
 xatoliklarni aniqlab, tahlil qilishga o‘rganadi.
8 Misol:   “4   ta   qalam   3200   so‘m,   biroq   1   tasi   yaroqsiz   bo‘lib   chiqdi.   Har   bir
qalamning narxini toping.” Bu yerda o‘quvchi shunchaki to‘g‘ridan-to‘g‘ri bo‘lish
emas,   balki   “barcha   qalamlar   bir   xil   narxda”   degan   farazni   tanqidiy   ko‘z   bilan
tahlil qilishga majbur bo‘ladi.
Narx-navoga doir masalalar orqali o‘quvchi nafaqat yechim topadi, balki:
 javob mantiqan to‘g‘ri yoki yo‘qligini aniqlaydi,
 natijaning real hayotga mos kelishini tekshiradi,
 muqobil holatlarni farqlaydi,
 shaxsiy fikr bildiradi va o‘z tanlovini asoslaydi.
“Agar   har   hafta   10   000   so‘m   jamg‘arsa,   2   oyda   qancha   bo‘ladi?”
Bu masala faqat arifmetik amal emas — o‘quvchi vaqt birligi, haftalar soni, va oy
tushunchasini   taqqoslab,   asosli   qarorga   keladi.   Shu   asosda   narx-navoga   oid
masalalarni to‘g‘ri tanlash va ulardan foydalanish orqali o‘quvchilarda o‘z fikriga
ishonch,   argument   asosida   fikr   bildirishi,   va   mantiqiy   xulosa   chiqarishi   singari
hayotiy muhim ko‘nikmalar shakllanadi.
Demak,   narx-navoga   oid   masalalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘rganish,   balki   iqtisodiy   savodxonlik,   real   hayotga
tayyorlik,   va   eng   asosiysi   –   mantiqiy   va   tanqidiy   fikrlash   ko‘nikmalarini
shakllantiruvchi samarali metodik vositadir. Ushbu masalalar o‘quvchilarni nafaqat
raqamlar bilan ishlashga, balki ularning ma’nosini tushunishga, hayotga qo‘llashga
va   mustaqil   xulosa   chiqarishga   o‘rgatadi.   Narx-navoga   doir   masalalar
o‘quvchilarda   analitik   tafakkurni,   mantiqiy   izlanishlarni,   va   asosli   qarorlar   qabul
qilish   qobiliyatini   rivojlantiradi,   bu   esa   ularning   kelajakdagi   muvaffaqiyatlari
uchun   mustahkam   poydevor   yaratadi.   Shuningdek,   amaliy   va   real   hayotdagi
iqtisodiy   masalalarni   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   o‘z   kundalik   faoliyatlarida
samarali   qarorlar   qabul   qilishni,   moliyaviy   rejalashtirishni   va   kelajakda   iqtisodiy
jarayonlarga   faol   ishtirok   etishni   o‘rganadilar.   Shu   tarzda,   narx-navoga   oid
masalalar   boshlang‘ich   sinfda   faqat   matematik   bilimlarni   rivojlantirish   bilan
9 cheklanmay,   balki   yosh   avlodni   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishga
tayyorlashda katta rol o‘ynaydi.
1.2. Narx-navoga doir masalalarni yechish bosqichlari va metodik
yondashuvlar
Narx-navoga   doir   masalalar,   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni
o‘rganishdan   tashqari,   amaliy   hayotdagi   iqtisodiy   masalalarni   yechish
ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Bu masalalar, o‘quvchilarni nafaqat
raqamlar   bilan   ishlashga,   balki   iqtisodiy   tushunchalarni   tushunishga,   mantiqiy
fikrlashga   va   qarorlar   qabul   qilishga   o‘rgatadi.   Masalalarni   yechishda   quyidagi
bosqichlar va metodik yondashuvlar samarali tarzda ishlatiladi.
Masala   tahlili   –   masalani   to‘g‘ri   tushunish   va   yechim   topish   jarayonining
birinchi bosqichidir. Bu bosqichda o‘quvchilar masala shartini diqqat bilan o‘qib,
berilgan ma’lumotlarni ajratadilar va muammoning asosiy nuqtalarini aniqlashadi.
O‘quvchilarga   masalani   tahlil   qilishda   qanday   harakatlar   qilish   zarurligini
tushuntirish   juda   muhimdir.   Avvalo,   masalada   berilgan   raqamlarni   aniqlab   olish
kerak:   misol   uchun,   narx,   miqdor   va   umumiy   qiymat   kabi   ma’lumotlar.
O‘quvchilar   berilgan   ma’lumotlarni   ajratib,   kerakli   va   keraksiz   bo‘lgan   qismlarni
aniqlaydilar.   Masalan,   “Bir   kg   olma   5000   so‘m.   3   kg   olma   sotib   olish   uchun
qancha  pul  kerak?”  masalasini   olsak,  o‘quvchi   1  kg  olmaning  narxini  5000  so‘m
deb  ajratadi   va  miqdor   (3  kg)   bilan   narxni   birlashtirish   kerakligini   tushunadi.   Bu
bosqichda,   o‘quvchilar   narx   va   miqdor   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   aniqlab,   bu
ma’lumotni matematik formulaga aylantiradilar.
10 Masala   tahlilini   amalga   oshirganidan   so‘ng,   o‘quvchilar   masala   shartidan
qanday   maqsadlar   amalga   oshirilishi   kerakligini   tushunadilar.   Ular   masalaning
asosiy maqsadiga qaratilgan savollarga javob topishga harakat  qiladilar. Masalan,
yuqoridagi   masalada   maqsad   3   kg   olma   uchun   umumiy   narxni   hisoblashdir.   Bu
tahlil   o‘quvchilarga   masala   haqida   to‘liq   tasavvur   hosil   qilish   va   keyingi
bosqichlarda   masalani   yechishga   tayyorlash   imkonini   beradi.   Masala   tahlili
bosqichi   o‘quvchilarga   nafaqat   masalani   tushunish,   balki   matematik   masalalarni
samarali tarzda yechishga yordam beradi. Bu bosqichda o‘quvchilarning diqqatini
masala shartiga qaratish, zarur ma’lumotlarni ajratib olish va to‘g‘ri qarorlar qabul
qilish ko‘nikmalari rivojlanadi.
Model   tuzish   jarayoni   o‘quvchilarga   matematik   masalani   real   hayotiy
vaziyatlarga   asoslanib   ifodalashni   o‘rgatadi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   masalani
matematik modelga aylantirish orqali, hayotdagi iqtisodiy va amaliy muammolarni
yechish   jarayoniga   chuqurroq   kirib   boradilar.   Avvalo,   masalaning   o‘ziga   xos
jihatlarini aniqlash lozim. Masala shartidan qanday ma’lumotlar berilganini ajratib
olish,  ularning  har  biri   qanday  matematik  ifodaga  ega  ekanligini  tushunish  zarur.
Bu   bosqichda   o‘quvchilar   masala   shartidagi   muhim   ma’lumotlarni   ajratib,   ular
o‘rtasidagi bog‘liqlikni aniqlay boshlaydilar.
Keyingi   bosqichda,   masalaning   matematik   modelini   yaratish   jarayoni
amalga   oshadi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   masalaning   amaliy   aspektlarini
matematik   formulalar   orqali   aks   ettiradilar.   Masalaning   matematik   modelini
yaratishda   eng   muhim   jihat   shundaki,   o‘quvchi   real   hayotdagi   vaziyatlarni
matematik formulalar yordamida aniqlay olishi kerak. Shu bilan birga, o‘quvchilar
masalani   yechish   uchun   o‘zlari   uchun   eng   tushunarli   bo‘lgan   formulalarni
tanlaydilar.   Ularning   formulalarni   va   yechimni   tushunishdagi   muvaffaqiyatlari
ko‘proq masalani sodda va aniq ifodalashga bog‘liq. Buning uchun turli matematik
yondashuvlardan foydalaniladi, ular o‘quvchilarning bilim darajasiga mos ravishda
tanlanadi.
11 Masalan,  "Bir  oila  4  litr   sut  sotib  oladi.  Har  litri  6000  so‘m.  Ular  bir   oyda
qancha   pul   sarflaydi?"   masalasini   olamiz.   Bu   masala   quyidagi   tarzda   modelga
aylantiriladi:
1. Berilgan ma’lumotlar:
o 1 litr sutning narxi 6000 so‘m.
o Sutning miqdori 4 litr.
o Oyning davomiyligi 30 kun.
2. Matematik model tuzish:
o Qiymat = (sutning narxi) × (sutning miqdori) × (oy davomiyligi)
o Qiymat = 6000 so‘m × 4 litr × 30 kun = 720,000 so‘m
Bu   model   yordamida   o‘quvchilar   narx,   miqdor   va   davomiylik   kabi
tushunchalarni matematik jihatdan birlashtirishadi. Bu esa ularga amaliy hayotdagi
iqtisodiy   vaziyatlarni   matematik   model   yordamida   tushunishga   imkon   beradi.
Model   tuzish   jarayoni   o‘quvchilarning   tahliliy   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirishga,   matematik   formulalar   orqali   masalalarni   samarali   yechishga
yordam   beradi.   Model   tuzish   bosqichi   o‘quvchilarga   real   hayotdagi   iqtisodiy   va
moliyaviy masalalarni matematik vositalar bilan ifodalashda yordam beradi, bu esa
ularning amaliy hayotga tayyorlanishlariga yordam beradi.
Yechim topish bosqichi masalani matematik formulalar yordamida hal qilish
jarayonidir. Bu bosqichda o‘quvchilar avvalgi bosqichda o‘rganilgan formulalarga
amal   qilib,   masalaning   matematik   modelini   hayotiy   vaziyatga   moslashtiradilar.
Yechim topishning asosiy maqsadi – masalani yechish uchun zarur bo‘lgan barcha
arifmetik   amallarni   to‘g‘ri   bajarish   va   xatoliklar   yuz   bermasligini   ta’minlashdir.
Buning   uchun   o‘quvchilar   har   bir   qadamni   izchil   va   to‘g‘ri   bajarishga   harakat
qilishadi.
Masalaning yechimida quyidagi jarayonlar amalga oshiriladi:
1. Masala   shartiga   asoslanib,   to‘g‘ri   formulani   tanlash   zarur.   Formulani
aniqlash   uchun   masalani   yaxshilab   o‘rganish   va   undagi   barcha   muhim
ma’lumotlarni ajratib olish kerak.
12 2. Formulaga   qo‘yiladigan   qiymatlar   aniqlangach,   o‘quvchilar   arifmetik
amallarni   bajaradilar.   Masalan,   masalani   yechishda   ko‘paytirish,   bo‘lish   yoki
boshqa amallarni to‘g‘ri bajarish kerak.
3. Har   bir   arifmetik   amal   izchil   va   aniq   bajarilishi   lozim.   Masalan,   6000
so‘mni 4 litrga ko‘paytirish orqali natijani topish uchun: 6000 × 4 = 24,000 so‘m.
Masala yechilgandan so‘ng, o‘quvchilar javobni tekshiradilar. Bu bosqichda,
ularning   yechimlari   to‘g‘ri   ekanligini   tasdiqlash   va   har   qanday   xatolikni   aniqlash
muhimdir.   Bu   jarayon   nafaqat   matematik   ko‘nikmalarni   oshiradi,   balki
o‘quvchilarning diqqatini va aniqlik talabini kuchaytiradi.
Javobni   tekshirish   bosqichi,   masala   yechish   jarayonining   yakuniy
bosqichidir.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   o‘zlarining   yechimlarini   to‘g‘riligini
tasdiqlash   yoki   xatoliklarni   aniqlash   maqsadida   yana   bir   bor   ko‘rib   chiqadilar.
Javobni   tekshirish   jarayoni   nafaqat   natijani   tasdiqlashni,   balki   o‘quvchilarning
fikrini   mustahkamlash   va   yanada   puxtaroq   bilimlarni   shakllantirishga   yordam
beradi.
1. Javobni   tekshirish :   Yechimni   tekshirishda   o‘quvchi   masalani   qayta
ko‘rib chiqadi  va hisob-kitoblar, arifmetik amallar to‘g‘ri  bajarilganini tekshiradi.
Masalan,   agar   masalani   yechishda   ko‘paytirish   yoki   bo‘lish   amallari   bajarilgan
bo‘lsa,   o‘quvchi   bu   amallarni   yana   bir   bor   tekshirib   chiqadi   va   xatoliklarni
aniqlashga   harakat   qiladi.   Bu   jarayon,   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
mustahkamlashga yordam beradi.
2. Masalani   boshqa   yo‘llar   bilan   yechish :   Ba’zan   masalani   yechishning
turli   usullari   bo‘lishi   mumkin.   O‘quvchilar   bu   usullarni   ham   ko‘rib   chiqishadi.
Masalan, o‘quvchi masalani boshqacha yondashuv bilan yechib, natijani tekshirishi
mumkin. Bu usul o‘quvchilarning ijodiy yondashuvlarini rivojlantiradi va masalani
kengroq nuqtai nazardan tushunishga yordam beradi.
3. Javobni   real   hayotda   tekshirish :   Masalaning   natijasini   real   hayotda
sinab   ko‘rish   orqali   o‘quvchilar   o‘rgangan   bilimlarini   amalda   qo‘llash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   agar   masalada   narx   va   miqdor   haqidagi
13 masala   bo‘lsa,   o‘quvchi   do‘konda   haqiqatan   ham   narxni   tekshirib,   masaladagi
hisob-kitobning   to‘g‘riligini   tasdiqlashi   mumkin.   Bu,   bilimlarni   real   dunyo   bilan
bog‘lash va o‘quvchilarning amaliy tajribasini kengaytiradi.
4. Tadqiqot   va   muhokama :   O‘quvchilar   o‘zlarining   yechimlarini   sinfda
muhokama   qilishlari   va   bir-birlariga   tushuntirishlari   mumkin.   Bu   jarayon
xatoliklarni   aniqlashga   yordam   beradi   va   o‘quvchilarning   fikrlarni   izohli
tushuntirish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   guruhda   ishlash   va
muhokama qilish o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmalarini ham oshiradi.
5. Sodda va murakkab yechimlarni taqqoslash : O‘quvchilar masalani bir
nechta usulda  yechib, o‘z yechimlarining to‘g‘riligini  solishtirishlari  mumkin. Bu
usul   nafaqat   matematik   bilimlarni   rivojlantiradi,   balki   turli   yondashuvlarning
samaradorligini ham tushunishga yordam beradi.
Javobni   tekshirish   bosqichi   o‘quvchilarga   masalalarni   to‘g‘ri   hal   qilishni
o‘rgatadi,   ular   o‘z   bilimlarini   amalda   qo‘llash   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar   va
yanada   mustahkam   o‘quvchilar   bo‘lib   yetishadilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
diqqatini   oshiradi,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradi   va   mustaqil   o‘rganish
ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rganishda   ilmiy-metodik   manbalardan
foydalanish o‘quvchilarning mustahkam bilim olishiga yordam beradi. Bunda dars
rejalarida   masalalarni   yechishning   aniq   bosqichlari   ko‘rsatiladi,   o‘qituvchi
tomonidan taklif etilgan metodik yondashuvlar o‘quvchilarning qiziqishini oshiradi
va   matematik   modellashtirish,   tahlil   qilish   va   sinovdan   o‘tkazish   kabi   metodlar
dars jarayoniga kiritiladi. Ilmiy-metodik manbalar darslar va metodik materiallarni
yaratishda   o‘qituvchilarga   yordam   beradi,   masalan,   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llash,   amaliy   masalalarni   yaratish   va   o‘quvchilarni   mustaqil   ishlashga
rag‘batlantirish uchun zarur bo‘lgan resurslarni ishlab chiqish.
Dars   rejalarida   masalalarni   yechishning   har   bir   bosqichi   aniq   va   tizimli
ravishda ko‘rsatiladi. O‘quvchilarni masalani to‘g‘ri tushunish, matematik modelni
yaratish,   yechimni   topish   va   javobni   tekshirish   kabi   bosqichlar   bilan   tanishtirish
14 ularning masalalarni oson va samarali yechishlariga yordam beradi. Bu bosqichlar
darsda   o‘quvchilarga   aniq   yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatadi   va   ular   o‘z   bilimlarini   tizimli
ravishda   oshirishadi.   Dars   rejalari   ilmiy-metodik   manbalarga   asoslanib,
o‘qituvchilar   uchun   samarali   metodik   yondashuvlarni   taqdim   etadi.   Masalalarni
yechishda an'anaviy yondashuvlar bilan birga, yangi pedagogik texnologiyalar ham
qo‘llaniladi.   Bu   metodik   yondashuvlar   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi,
ularning  faol  ishtirokini  ta’minlaydi  va  mustaqil   ishlashga  undaydi.  Misol  uchun,
guruh   ishlari,   loyiha   asosida   ishlash,   interaktiv   darslar   va   didaktik   o‘yinlar
o‘quvchilarni yanada faol qatnashishga rag‘batlantiradi.
Dars   jarayoniga   matematik   modellashtirish   va   tahlil   qilish   metodlari
kiritiladi.  O‘quvchilar  real  hayotdagi  iqtisodiy   vaziyatlarni   matematik  modellarga
aylantirishni   o‘rganadilar.   Bu   metodlar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   masalani
yechish,   balki   uni   tahlil   qilish,   natijalarni   sinovdan   o‘tkazish   va   xatoliklarni
aniqlash   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradilar.   Misol   uchun,   narx-navoga   doir
masalalarni   yechishda   o‘quvchilar   matematik   modellarni   yaratib,   ular   yordamida
natijalarni   tekshirib,   real   hayotdagi   holatlar   bilan   taqqoslashadi.   Ilmiy-metodik
manbalarga   asoslangan   dars   rejalari   o‘quvchilarni   mustaqil   ishlashga
rag‘batlantirishga   qaratilgan.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   turli   xil   amaliy
masalalarni   taqdim   etadilar   va   ularga   mustaqil   yechim   topish   imkoniyatini
yaratadilar.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   o‘z   fikrini   izohlash,   xatolarini   tahlil
qilish va mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Ilmiy-metodik manbalarga
asoslangan   dars   rejalari   o‘quvchilarning   nafaqat   matematik,   balki   iqtisodiy
savodxonligini   oshirishga   yordam   beradi.   Bu   metodik   yondashuvlar
o‘quvchilarning   analitik   fikrlashini   rivojlantiradi,   ular   amaliy   masalalarni
yechishda puxta va to‘g‘ri qarorlar qabul qilish ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Ko‘rgazmali   vositalar   va   didaktik   o‘yinlar   yordamida   narx-navoga   oid
masalalarni o‘rgatish jarayoni samarali va interaktiv bo‘lishi mumkin. O‘quvchilar
uchun   bu   metodlar   nafaqat   qiziqarli,   balki   bilimlarni   mustahkamlashga   va   real
hayotdagi   vaziyatlarga   moslashtirishga   yordam   beradi.   Ko‘rgazmali   vositalar
15 masalalarni tushunish jarayonini osonlashtiradi. Misol uchun, jadvallar yordamida
narx   va   miqdor   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushuntirish   mumkin.   Jadvalda   turli   xil
mahsulotlarning   narxlari   va   miqdorlari   ko‘rsatiladi,   o‘quvchilar   esa   bu
ma’lumotlarni   taqqoslash   orqali   masalaning   yechimiga   yaqinlashadilar.
Grafikalarda   esa,   o‘quvchilar   narx   va   miqdor   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ko‘rishlari
mumkin.   Bu   orqali   ular   o‘zlariga   kerakli   ma’lumotlarni   aniqlashda   vizual
yordamni qo‘llaydilar. Kartochkalar yordamida esa o‘quvchilar masalalarning turli
xil   shakllarini   o‘rganishadi   va   ularni   o‘zaro   moslashtirib,   yechimlarni   topadilar.
Ko‘rgazmali vositalar o‘quvchilarga masalalarni yanada tushunarli qilish imkonini
beradi.
Didaktik o‘yinlar esa o‘quvchilarni qiziqtiradi va ularni faol ishtirok etishga
undaydi. Masalan, "Narx-navo o‘yini"da o‘quvchilarga mahsulotlarning narxlari va
miqdori   beriladi,   ular   esa   bu   ma’lumotlarni   ishlatib,   masalalarni   yechishadi.   Bu
o‘yin   o‘quvchilarga   amaliy   mashqlar   orqali   narx-navoga   oid   bilimlarni
mustahkamlash   imkonini   beradi.   "Bozor   o‘yinlari"da   esa   o‘quvchilar   do‘konda
mahsulot sotib olish va sotish jarayonida narx-navoga oid masalalarni  yechadilar.
Bu o‘yin o‘quvchilarga real hayotdagi bozor munosabatlarini o‘rganishga yordam
beradi   va   ular   masalalarni   amaliyotda   qanday   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Didaktik
o‘yinlar   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   real   sharoitda   qo‘llashlarini
ta'minlaydi   va   darslarni   yanada   interaktiv   qiladi.   Bu   metodlar   nafaqat
o‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini,   balki   iqtisodiy   tushunchalarni   ham
rivojlantiradi.   O‘quvchilar   nafaqat   matematik   formulalarni,   balki   real   hayotdagi
masalalarni yechish uchun zarur bo‘lgan iqtisodiy bilimlarni ham o‘rganadilar.
16 1.3. Narx-navoga doir masalalarni yechishda innovatsion metodlardan
foydalanish
Innovatsion   metodlar   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish,   darslarni
interaktiv   va   samarali   tashkil   etish   uchun   juda   muhimdir.   Narx-navoga   doir
masalalarni   yechishda   zamonaviy   metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarga
matematika   va   iqtisodiy   bilimlarni   birlashtirishga   yordam   beradi.   Axborot-
kommunikatsiya texnologiyalaridan (AKT) foydalanish darsni yanada interaktiv va
qiziqarli   qiladi.   AKT   yordamida   o‘quvchilar   masalalarni   tushunish   jarayonini
yanada   samarali   tarzda   amalga   oshirishlari   mumkin.   AKT   ning   ta'siri   nafaqat
o‘quvchilarning   bilim   olishiga   yordam   beradi,   balki   ularni   mavzuga   bo‘lgan
qiziqishini oshiradi va darsni yanada samarali qilishga yordam beradi. 
Multimediali taqdimotlar, masalan, PowerPoint, Prezi yoki boshqa taqdimot
dasturlari   yordamida   masalalarni   vizual   tarzda   tushuntirish   mumkin.   Bu
o‘quvchilarga   masalalarni   ko‘rish   va   tushunishni   osonlashtiradi.   Masalan,
grafikalar,   diagrammalar   va   video   materiallar   yordamida   narx-navoga   oid
masalalar   haqidagi   tushunchalar   aniqroq   va   osonroq   etkazilishi   mumkin.
Diagrammalar   va   grafiklar   o‘quvchilarga   narx   va   miqdor   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
ko‘rsatish,   narx   o‘zgarishlarini   va   iqtisodiy   jarayonlarni   tushunishga   yordam
beradi. Video materiallar  esa  amaliy misollarni, bozorning ishlashini  yoki  narxlar
o‘zgarishini ko‘rsatishda samarali bo‘ladi.
17 Simulyatorlar   o‘quvchilarga   turli   iqtisodiy   sharoitlar   va   masalalar   asosida
o‘qish tajribasini taqdim etadi. Simulyatorlar virtual bozorlar, narxlar o‘zgarishi va
boshqa   iqtisodiy   jarayonlarni   simulyatsiya   qilish   imkoniyatini   yaratadi.
O‘quvchilar   turli   iqtisodiy   sharoitlarda   qarorlar   qabul   qilishni   va   o‘zgaruvchan
sharoitlarda   amaliy   bilimlarni   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Masalan,   virtual   bozor
yaratish orqali o‘quvchilar mahsulot sotish va sotib olish, narxlar o‘zgarishi haqida
amaliy   bilimlarga   ega   bo‘ladilar.   Bu   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   real   hayotga
tatbiq etish imkonini beradi.
Onlayn   darslar   masalalarni   o‘quvchilarga   ko‘rsatish   va   ular   bilan   muloqot
qilishda   samarali   vosita   hisoblanadi.   Zoom,   Google   Meet,   Microsoft   Teams   kabi
platformalar   yordamida   o‘quvchilarga   masalalarni   tushuntirish   va   guruhli   yoki
individual   mashqlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Onlayn   darslar   o‘quvchilarga
masalalarni mustaqil ravishda yechishga imkon yaratadi va ularni interaktiv tarzda
ishtirok   etishga   undaydi.   O‘quvchilar   darsda   faollashib,   masalalarni   yechish
jarayonida   bir-birlari   bilan   hamkorlik   qilib,   bilimlarini   kengaytirishlari   mumkin.
Onlayn  darslar   yordamida   o‘quvchilarga  turli  xil  mashqlar,   viktorinalar   va  testlar
tashkil etish mumkin. Bu esa o‘quvchilarning bilimlarini mustahkamlash va ularni
testlar   orqali   o‘zlashtirgan   materiallarini   tekshirishga   yordam   beradi.   Raqamli
platformalar   yordamida   masalalarni   tushunish   va   yechish   jarayonini   qiziqarli   va
interaktiv tarzda o‘tkazish mumkin.
Onlayn   ta'lim   platformalaridan   foydalanish   o‘quvchilarga   masalalarni
mustaqil   ravishda   yechishga   imkon   yaratadi.   Misol   uchun,   LearningApps,
Wordwall   yoki   Quizizz   kabi   platformalar   yordamida   o‘quvchilarga   interaktiv
mashqlar,   viktorinalar   va   boshqa   interaktiv   topshiriqlar   berilishi   mumkin.   Bu
platformalar   masalalarni   yechishning   turli   shakllarini   taqdim   etadi   va
o‘quvchilarga yanada samarali o‘rganish imkoniyatini yaratadi.
 LearningApps :   Bu   platformada   o‘quvchilarga   masalalar   turli   shakllarda
taqdim   etiladi,   masalan,   "match",   "fill-in-the-blank"   va   boshqa   interaktiv   usullar
orqali.  O‘quvchilar o‘z bilimlarini baholashlari va mustahkamlashlari mumkin.
18  Wordwall :   O‘quvchilarga   turli   shakldagi   topshiriqlarni   taklif   etish
mumkin.   Bu   platforma   yordamida   o‘quvchilar   masalalarni   o‘rganish   jarayonida
qiziqarli va samarali mashqlarni bajaradilar.
 Quizizz : O‘quvchilarni testlar va viktorinalar orqali bilimlarini tekshirish
va   sinash   imkoniyatini   beradi.   Bu   platforma   o‘quvchilarga   masalalarni   turli
shakllarda   yechishga   yordam   beradi   va   ularning   bilimlarini   mustahkamlashga
yordam beradi.
O‘quvchilarga   virtual   sinovlar   va   ko‘rgazmalar   o‘tkazish,   ularning
masalalarni   yechishdagi   bilimlarini   sinash   va   o‘rganilgan   bilimlarni   amalda
qo‘llash imkonini yaratadi. Virtual ko‘rgazmalar orqali masalalarni tushuntirish va
o‘quvchilarga   ular   bilan   ishlashni   osonlashtirish   mumkin.   Sinovlar   va
ko‘rgazmalar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   yanada   mustahkamlashga   yordam
beradi   va   ularga   real   hayotdagi   masalalarni   hal   etishda   yordam   beradi.   AKT
yordamida   darslar   yanada   qiziqarli   va   samarali   bo‘ladi.   O‘quvchilar   masalalarni
ko‘proq   tushunishadi   va   o‘zlashtirish   jarayonida   faollashishadi.   AKT   metodlari
o‘quvchilarni   motivatsiya  qilish,  ularni  mustaqil  ishlashga   rag‘batlantirish  va real
hayotdagi   masalalarni   hal   etishda   bilimlarini   qo‘llashga   yordam   beradi.   Bu
metodlar   o‘quvchilarga   amaliy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   iqtisodiy   masalalarni
yechishda   o‘z   bilimlarini   tatbiq   etish   va   matematika   va   iqtisodiy   tushunchalarni
mustahkamlash uchun zarurdir.
STEAM yondashuvi (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics)
ilm-fan,   texnologiya,   muhandislik,   san’at   va   matematikani   birlashtirib   o‘rganish
uchun   samarali   usul   bo‘lib,   o‘quvchilarga   ko‘p   qirrali   bilimlarni   rivojlantirish
imkonini   beradi.   Bu   yondashuv   narx-navoga   oid   masalalarni   o‘rganishda
innovatsion   va   samarali   metod   hisoblanadi.   STEAM   asosidagi   darslar
o‘quvchilarga bir nechta sohalarni o‘zaro bog‘lashga yordam beradi va ular amaliy
ko‘nikmalarni   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   STEAM   yondashuvini
qo‘llashning   afzalliklari   ko‘plab   sohalarda   o‘quvchilarga   keng   imkoniyatlar
yaratadi.   Masalan,   o‘quvchilar   matematik   va   iqtisodiy   tushunchalarni   ilmiy
19 yondashuvlar,   texnologiyalar   va   san’at   orqali   o‘rganadilar.   Bu,   o‘z   navbatida,
ularning fikrlash qobiliyatlarini kengaytiradi va ijodiy yondashuvni rivojlantiradi.
STEAM yondashuvini  narx-navoga oid masalalarni  o‘rganishda  qo‘llashda,
o‘quvchilar   real   hayotdagi   iqtisodiy   sharoitlarni   simulyatsiya   qilish   imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   Masalan,   o‘quvchilar   kompyuter   dasturlari   va   simulyatorlar
yordamida   narx   o‘zgarishlarini   kuzatishadi,   shuningdek,   grafikalar   va
diagrammalar   yordamida   masalalarni   tushunishadi.   Bu   usul   orqali   o‘quvchilarga
amaliy   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   yordam   beriladi.   Texnologik   vositalar   va
dasturlarni   qo‘llash   o‘quvchilarga   amaliy   bilimlarni   mustahkamlashda   yordam
beradi.   STEAM   yondashuvi   narx-navoga   oid   masalalarni   o‘rganishda   ijodiy
yondashuvni   rivojlantirishga   ham   yordam   beradi.   O‘quvchilar   san’at   va   dizayn
yordamida   narx   o‘zgarishini   ifodalashadi.   Masalan,   ular   grafik   dizaynlar   yoki
san’at asarlari yordamida iqtisodiy tushunchalarni o‘rganishadi. Bu ijodiy jarayon
o‘quvchilarga matematik va iqtisodiy masalalarni  ijodiy tarzda yechishga yordam
beradi.
Bundan   tashqari,   STEAM   yondashuvi   o‘quvchilarga   turli   sohalar   bo‘yicha
bilimlarni integratsiya qilish imkonini yaratadi. O‘quvchilar matematik masalalarni
yechishda ilm-fan, iqtisodiyot, san’at va texnologiya bilimlarini birlashtiradilar. Bu
turli   sohalar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunish   va   bilimlarni   birlashtirish
o‘quvchilarning   ko‘p   qirrali   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   STEAM
yondashuvi   nafaqat   bilimlarni   oshirish,   balki   amaliy   ko‘nikmalarni   ham
rivojlantiradi.   O‘quvchilar   masalalarni   yechish   uchun   texnologiyalardan
foydalanadilar,   simulyatsiyalarni   yaratadilar,   grafikalar   va   diagrammalar   orqali
tushunchalarni   aks   ettiradilar.   Bu   usul   o‘quvchilarga   matematik   va   iqtisodiy
bilimlarni real hayot sharoitlariga moslashtirishda yordam beradi.
Yana  bir   muhim  jihat  shundaki,   STEAM  yondashuvi   o‘quvchilarda  kreativ
fikrlashni rivojlantiradi. O‘quvchilar matematik va iqtisodiy masalalarni  ijodiy va
innovatsion   usullar   bilan   yechishga   harakat   qiladilar.   Bu   jarayon   ularga   yangi
yondashuvlarni sinab ko‘rish, yangi texnologiyalarni qo‘llash va yangi echimlarni
20 topishga   yordam   beradi.   Hamkorlikda   ishlash   ham   STEAM   yondashuvidan
ajralmas  qism  hisoblanadi.  O‘quvchilar  guruhlar   bo‘lib  ishlashadi,  o‘z  bilimlarini
boshqalar   bilan   bo‘lishadilar.   Bu   esa   ularning   hamkorlik   va   jamoaviy   ishlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Guruhli   ishlash   orqali   o‘quvchilar   bir-biridan
o‘rganishadi va masalalarni yechishda bir-biriga yordam berishadi.
STEAM   yondashuvi   individual   yondashuvni   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Har   bir
o‘quvchining o‘ziga xos ehtiyojlari va qobiliyatlari hisobga olinadi. O‘quvchilarga
o‘z   qobiliyatlariga   moslashtirilgan   topshiriqlar   beriladi,   bu   esa   ularga   o‘z
bilimlarini   yanada   chuqurlashtirish   va   rivojlantirish   imkoniyatini   beradi.   STEAM
yondashuvi narx-navoga oid masalalarni o‘rganishda juda samarali va innovatsion
yondashuv hisoblanadi. U o‘quvchilarga ko‘p sohalar bo‘yicha bilim olish, amaliy
ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   ijodiy   fikrlashni   kengaytirish   va   real   dunyo
masalalariga   samarali   yechimlar   topish   imkonini   yaratadi.   Bu   yondashuv
o‘quvchilarning   ilm-fan,   texnologiya,   muhandislik,   san’at   va   matematikaga
bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   ularga   turli   sohalarda   bilim   va   ko‘nikmalarni
rivojlantirish imkoniyatini taqdim etadi.
Raqamli platformalar yordamida o‘quvchilarga narx-navoga oid masalalarni
o‘rganish   yanada   interaktiv   va   qiziqarli   bo‘ladi.   LearningApps,   Wordwall,   va
Quizizz   kabi   platformalar   o‘quvchilarga   matematik   masalalarni   turli   shakllarda,
o‘rganishni yanada samarali qilish imkoniyatini taqdim etadi.
LearningApps   platformasi   interaktiv   mashqlar,   viktorinalar,   jadvallar   va
so‘zli   masalalar   yaratishga   imkon   beradi.   O‘quvchilar   bu   mashqlarni   o‘z   vaqtida
bajarib,   narx-navoga   oid   masalalarni   o‘rganadilar   va   o‘zlashtirishni
mustahkamlaydilar.   Bu   orqali   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni   amaliyotda
ishlatishni   o‘rganadilar.   Wordwall   platformasi   turli   xil   interaktiv   mashqlarni
yaratishga   yordam   beradi,   masalan,   matching   (moslashtirish),   fill-in-the-blank
(bo‘sh  joyni  to‘ldirish)  kabi  mashqlar   orqali  o‘quvchilarni  matematik  masalalarni
yechishga   motivatsiya   qilish   mumkin.   Bu   platforma   o‘quvchilarga   masalalarni
qiziqarli shaklda taqdim etadi, shu bilan birga masalalarni qiziqarli va o‘rganishga
21 oson   qilishga   yordam   beradi.   Quizizz   o‘quvchilarni   raqamli   testlar   yordamida
baholash imkonini beradi. Bu platforma o‘quvchilarni o‘z bilimi va tezligini sinab
ko‘rishlari, masalalarni turli shakllarda ko‘rishlari uchun ideal vosita. O‘quvchilar
mashqlarni   mustaqil   tarzda   bajarib,   bilimlarini   mustahkamlashadi.   Bularning
barchasi   o‘quvchilarning   masalalarni   samarali   tarzda   yechish,   bilimlarini
mustahkamlash, va amaliy ko‘nikmalarni rivojlantirishga yordam beradi. Raqamli
platformalar   o‘quvchilarga   o‘rganishni   qiziqarli   va   interaktiv   tarzda   amalga
oshirish   imkoniyatini   yaratadi,   shuningdek,   ularni   matematik   masalalarni   yanada
chuqurroq o‘zlashtirishga undaydi.
II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARINI NARX-
NAVOGA DOIR MASALALARNI YECHISHGA O‘RGATISHNING
AMALIY JIHATLARI
2.1.  Narx-navoga doir masalalarni tanlash va ularni dars jarayoniga
integratsiya qilish
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rgatishda
ularning   yosh   xususiyatlariga,   bilim   darajasiga   va   hayotiy   tajribasiga   mos
masalalarni   tanlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Bunday   masalalar   o‘quvchilarning
mavzuga   qiziqishini   oshirib,   ularni   faol   fikrlashga   undaydi   hamda   amaliy
ko‘nikmalarni   shakllantiradi.   Masalalar   avvalo   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   sodda   va   tushunarli   tarzda   tuzilishi   kerak.
Masalan:
1-masala:  Do‘konga borgan Azizbek 3000 so‘mga non, 2500 so‘mga bir litr
sut sotib oldi. U jami qancha pul sarfladi?
22 Bu   kabi   masalalar   kundalik   hayot   bilan   bog‘langan   bo‘lib,   bolalar   uchun
tanish   vaziyatlarda   quriladi.   Ular   bunday   holatlarni   oilasi   bilan   do‘konga
chiqqanida ko‘rgan va tajriba orttirgan.
Narx-navoga   doir   masalalarda   arifmetik   amallarning   qo‘llanilishi   ham
muhim.   Har   bir   masalada   qo‘shish,   ayirish,   ba'zida   ko‘paytirish   yoki   bo‘lish
amallariga   ehtiyoj   bo‘ladi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   amaliyotda   pul   bilan
ishlashni,   balki   matematikani   real   vaziyatlarda   qanday   qo‘llashni   o‘rganadilar.
Masalan:
2-masala:  Maftuna bozordan 3 ta olma oldi, har birining narxi 1500 so‘m. U
jami qancha pul to‘ladi?
23 Bu   masalada   o‘quvchi   ko‘paytirish   amali   orqali   narxni   hisoblashni
o‘rganadi.   Bu   ko‘nikma   real   hayotda   to‘g‘ri   xarid   qilish   va   hisob-kitob   qilishda
asqotadi.
Masalaning   murakkablik   darajasi   ham   muhim.   Masalaning   shakli
oddiyroqdan   murakkabrog‘iga   qarab   tanlanadi.   Boshlanishida   faqat   qo‘shish-
ayirish   amallari   berilishi,   keyinchalik   ikki   va   undan   ortiq   amalli   masalalarga
o‘tilishi kerak. Masalan:
3-masala   (murakkabroq):   Jamshidning   onasi   unga   10   000   so‘m   berdi.   U
3500 so‘mga daftar, 4200 so‘mga ruchka sotib oldi. Qancha puli qoldi?
Bunday   masalalar   o‘quvchini   ketma-ket   amallarni   bajarishga   o‘rgatadi.
Masalada xarid, qolgan pulni hisoblash – bular real hayotga yaqin va ayni paytda
matematik fikrlashni kuchaytiruvchi holatlardir.
Shuningdek,   masalalarda   chegirmali   savdo,   taqqoslash,   qolgan   miqdorni
topish   kabi   elementlar   ham   bo‘lishi   mumkin.   Bu   orqali   o‘quvchilar   iqtisodiy
fikrlashni shakllantiradi. Masalan:
24 4-masala:   1 kilogramm shakar 8000 so‘m edi, lekin chegirma tufayli 7000
so‘mga tushirildi. Shakar necha so‘mga arzonlashdi?
Shu tarzda tanlangan masalalar orqali o‘quvchilar narx tushunchasi, miqdor
va xarajatlar orasidagi bog‘liqlikni o‘zlashtiradilar. Ular real hayotda pulni to‘g‘ri
sarflash,   hisob-kitob   qilish,   iqtisodiy   qaror   qabul   qilish   kabi   ko‘nikmalarga   ega
bo‘ladilar.   Narx-navoga   oid   masalalarni   tanlashda   ularning   o‘quvchilarga
tushunarli,   hayotga   yaqin,   matematik   amallarga   asoslangan   va   mos   murakkablik
darajasida   bo‘lishi   kerak.   Bu   esa   o‘quvchilarni   nafaqat   matematik,   balki   amaliy
jihatdan   ham   mustaqil   fikrlovchi,   hisob-kitobga   o‘rgangan   shaxs   sifatida
shakllantirishga xizmat qiladi.
Narx-navoga   doir   masalalarni   dars   jarayoniga   integratsiya   qilish
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   iqtisodiy   va   matematik   tafakkurini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Masalalarni   darsning   turli
bosqichlariga   to‘g‘ri   kiritish   orqali   mavzularni   osonroq   o‘zlashtirish,
mustahkamlash va baholash mumkin.
25 Yangi   mavzuni   o‘rganishda   masalalar   o‘quvchilarning   diqqatini   mavzuga
jalb   qilish   va   mavzuni   tushunishga   ko‘maklashuvchi   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Masalan:
1-masala:  Oybek 2000 so‘mga qalam, 1500 so‘mga daftar sotib oldi. U jami
qancha pul sarfladi?
Yechish:   2000 + 1500 = 3500 so‘m.
Javob: Oybek jami 3500 so‘m sarfladi.
Bu   masala   orqali   o‘quvchilar   yangi   mavzu   —   narxni   hisoblashda   qo‘shish
amalini   qanday   qo‘llashni   o‘rganadi.   Bu   bosqichda   o‘qituvchi   misolni   sinf   bilan
birga yechib, har bir bosqichni tushuntiradi.
O‘rganilgan   mavzuni   mustahkamlashda   masalalar   mustaqil   yoki   guruhiy
ishlanadi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   individual   fikrlash   va   hamkorlikda   ishlash
ko‘nikmasini rivojlantiradi. Misol uchun:
2-masala:   Gulnora   3   ta   o‘yinchoq   oldi,   har   biri   2500   so‘mdan.   U   jami
qancha pul to‘ladi?
Y echish:  3 × 2500 = 7500 so‘m.
Javob:  Gulnora jami 7500 so‘m to‘ladi.
3-masala:   Davronning   10   000   so‘mi   bor   edi.   U   6200   so‘mga   sumka   oldi.
Qancha puli qoldi?
Yechish:  10,000 - 6200 = 3800 so‘m.
Javob:  Davronning 3800 so‘m puli qoldi.
Bu   kabi   masalalar   mustaqil   ishlash   uchun   mos   bo‘lib,   o‘quvchilarning
bilimini   mustahkamlaydi   va   real   hayotga   bog‘liq   vaziyatlarda   yechim   topishga
undaydi.
Nazorat   ishlarida   masalalardan   foydalanish   esa   o‘quvchilarning   mavzu
bo‘yicha egallagan bilim va ko‘nikmalarini baholashga xizmat qiladi. Masalan:
4-masala:   Bir kg olma 8000 so‘m. 2 kg olma va 1 litr sharbat (5000 so‘m)
sotib olindi. Jami qancha pul sarflandi?
Yechish:  (2 × 8000) + 5000 = 16,000 + 5000 = 21,000 so‘m.
26 Javob:  Jami 21,000 so‘m sarflandi.
5-masala:   Dilshod   15   000   so‘m   olib,   3500   so‘mga   ruchka,   2800   so‘mga
kitob oldi. Qancha puli qoldi?
Yechish:  3500 + 2800 = 6300 so‘m. 15,000 - 6300 = 8700 so‘m.
Javob:  Dilshodning 8700 so‘m puli qoldi.
Bunday masalalar bir necha bosqichli hisob-kitobni talab qilganligi sababli,
o‘quvchining   chuqur   tushunishi   va   fikrlashi   baholanadi.   Interaktiv   usullar   orqali
narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rgatish   yanada   samarali   bo‘ladi.   O‘yinlar   orqali
o‘qituvchi   darsni   jonlantirishi,   o‘quvchilarning   ishtirokini   faollashtirishi   mumkin.
Masalan, “Do‘koncha” o‘yini orqali:
Har   bir   o‘quvchiga   “pul”   va   mahsulot   kartochkalari   beriladi.   O‘quvchilar
navbatma-navbat   xaridor   va   sotuvchi   bo‘lib,   mahsulot   narxini   hisoblab,   pul
beradilar yoki qaytim qaytaradilar.
Bu   o‘yin   orqali   bolalar   nafaqat   matematik   hisob-kitobni,   balki   iqtisodiy
muomalani   ham   o‘rganadilar.   Zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   esa
masalalarni   interaktiv   doska   yoki   kompyuter   dasturlari   orqali   vizual   tarzda
tushuntirish   mumkin.   Masalan,   grafiklar,   rasmlar   yoki   animatsiyalar   yordamida
masalaning   har   bir   bosqichi   ko‘rsatiladi,   bu   esa   o‘quvchilarning   mavzuni
yaxshiroq tushunishiga xizmat qiladi. Fanlararo integratsiya orqali narx-navoga oid
masalalarni boshqa fanlar bilan bog‘lash ham ta’lim samaradorligini oshiradi. Ona
tili   darsida   narx,   mahsulotlar   va   xarid   haqidagi   matnlarni   o‘qish,   tabiatshunoslik
darsida esa mahsulotlar kelib chiqishi haqida suhbat qurish orqali o‘quvchilarning
bilimlari mustahkamlanadi. Masalan:
“Bozorda   qaysi   mevalar   sotilmoqda?   Qaysi   biri   arzon,   qaysi   biri   qimmat?
Nega?”   —   bu   savollar   o‘quvchilarda   iqtisodiy   tushunchani   uyg‘otadi   va   tanqidiy
fikrlashga undaydi.
Umuman   olganda,   narx-navoga   doir   masalalarni   darsga   turli   usullarda
integratsiya   qilish   o‘quvchilarning   chuqurroq   o‘rganishiga,   mavzuga   qiziqishini
oshirishga   va   real   hayot   bilan   bog‘liqlikni   kuchaytirishga   xizmat   qiladi.   Bu   esa
27 ularni  kelajakda  ongli, iqtisodiy  bilimga ega shaxs  bo‘lib shakllanishlariga zamin
yaratadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   narx-navoga   oid   masalalarni   tanlashda
quyidagi jihatlarga e’tibor qaratish zarur:
O‘quvchilarning   qiziqishlari :   Masalalar   o‘quvchilarning   yoshiga   mos,
tushunarli   va   qiziqarli   bo‘lishi   kerak.   Bu   ularning   mavzuga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi va o‘rganishni osonlashtiradi.
Amaliy   ahamiyat :   Masalalar   o‘quvchilarning   kundalik   hayotiga   yaqin
bo‘lishi   lozim.   Masalan,   do‘konda   xarid   qilish,   pul   hisoblash,   chegirmalarni
aniqlash kabi mavzular o‘quvchilarga tanish bo‘lib, ularning amaliy ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Tarbiyaviy   maqsadlar :   Masalalar   orqali   o‘quvchilarda   iqtisodiy
savodxonlik, tejamkorlik, mas'uliyat kabi fazilatlar shakllantiriladi.
Bu jihatlar  boshlang‘ich sinf matematika darslarida iqtisodiy savodxonlikni
shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalalarni   tanlashda   o‘quvchilarning
yosh xususiyatlari, hayotiy tajribalari va qiziqishlari hisobga olinishi, shuningdek,
ularning   iqtisodiy   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat   qilishi   lozim.       Masalalar
orqali o‘quvchilarda iqtisodiy savodxonlik, tejamkorlik, mas'uliyat kabi fazilatlarni
shakllantirish, ularni real hayotdagi muammolarni hal qilishga tayyorlash mumkin.
Bu   esa   o‘quvchilarning   iqtisodiy   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.
Umuman olganda, narx-navoga oid masalalarni tanlashda o‘quvchilarning yoshiga
moslik,   hayotiy   mazmun,   matematik   amalga   moslik,   murakkablik   darajasi,
qiziqishlari,   amaliy   ahamiyati   va   tarbiyaviy   maqsadlar   kabi   jihatlarga   e’tibor
qaratish   zarur.   Bu   orqali   o‘quvchilarning   iqtisodiy   savodxonligini   oshirish,
matematik ko‘nikmalarini rivojlantirish va ularni real hayotdagi muammolarni hal
qilishga tayyorlash mumkin.
28 2.2.  Boshlang‘ich sinflar kesimida narx-navoga doir masalalardan
namunalar
Narx-navoga doir masalalarni yechishda o‘quvchilarning mustaqil ishlashini
tashkil   etish,   ular   uchun   nafaqat   arifmetik   ko‘nikmalarni,   balki   iqtisodiy
tafakkurlarini   rivojlantirishga   ham   yordam   beradi.   Bu   jarayonni   1-4   sinf
o‘quvchilari   uchun   alohida   tarzda   tashkil   etish,   masalalarni   o‘quvchilarning
yoshiga mos ravishda yechishga yordam beradi.
1-sinf:   Oddiy   arifmetik   masalalarni   yechish.   1-sinf   o‘quvchilariga   narx-
navoga   oid   oddiy   masalalarni   yechishda   arifmetik   amallarni   qo‘llashni   o‘rgatish.
Bu o‘quvchilarni narxlar va xaridlar haqida asosiy tushunchalarni shakllantirishga
yordam   beradi,   shuningdek,   qo‘shish   va   ayirish   amallarini   amalda   qo‘llash
imkoniyatini yaratadi.
Masalalar:
1. Masala 1:  "Bir taomning narxi 500 so‘m. Agar 3 ta taom sotib olsak, jami
qancha pul to‘laysiz?"
500 so‘m 500 so‘m 500 so‘m
Yechish : Taomning narxi – 500 so‘m, sotib olingan taomlar soni – 3 ta. Jami
to‘lanadigan summa: 500 so‘m × 3 = 1500 so‘m.
2. Masala 2:   "Odam 3 ta olma sotib oldi. Har biri 200 so‘m turadi. U jami
qancha pul sarfladi?"
29 Yechish :   Olmaning   narxi   –   200   so‘m,   sotib   olingan   olma   soni   –   3   ta.
Jami sarflangan pul: 200 so‘m × 3 = 600 so‘m.
1-sinf o‘quvchilari uchun masalalar oddiy, tushunarli va real hayotga yaqin
bo‘lishi  kerak. Masalalarni  o‘quvchilar uchun amaliy va qiziqarli qilishda ko‘rish
vositalari, rasm va jismoniy ob'ektlar yordamida yechish o‘quvchilarning diqqatini
jalb   qiladi   va   ular   uchun   tushunishni   osonlashtiradi.   Masalan,   3   ta   taom   va   olma
rasmlarini   ishlatish,   o‘quvchilarga   masalalarni   aniqroq   tasavvur   qilishga   yordam
beradi.   O‘quvchilarga   mustaqil   ishlashni   boshlashda,   masalalar   kichik   va   oddiy
bo‘lishi,   o‘quvchilarning   arifmetik   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   imkon   berish
kerak.   Darsda   masalalarni   yechishda   o‘quvchilarga   dastlab   o‘qituvchi   tomonidan
misollarni   yechish   ko‘rsatiladi,   so‘ngra   o‘quvchilarga   mustaqil   ravishda   shunga
o‘xshash   masalalar   yechish   topshiriladi.   Har   bir   masala   bo‘yicha   o‘quvchilarni
nazorat qilish, ularning to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri yechimlarini aniqlash va tushuntirish
o‘quvchilarga   yanada   yaxshi   tushunishga   yordam   beradi.   Masalalarni   yechishda
o‘quvchilarning   faoliyatini   har   tomonlama   kuzatish   muhimdir,   chunki   bu   ular
uchun   murakkabroq   masalalarni   keyingi   sinflarda   mustaqil   yechishda
osonlashtiradi.
2-sinf:   Arifmetik   amallarni   kengaytirish.   2-sinf   o‘quvchilariga   narx-
navoga oid masalalarda ko‘paytirish va bo‘lish amallarini qo‘llashni o‘rgatish. Bu
amallarni qo‘llash orqali o‘quvchilar narxlarni hisoblash, sotib olish va jami pulni
aniqlashda ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
30 Masalalar:
1. Masala 1:   "Bir  qalamning narxi  250 so‘m. Agar  4 ta  qalam  sotib olsak,
jami qancha pul kerak?"
Yechish :   Qalamning   narxi   –   250   so‘m,   sotib   olingan   qalamlar   soni   –   4   ta.
Jami pul: 250 so‘m × 4 = 1000 so‘m.
2. Masala   2:   "Bir   do‘konda   5   xil   mahsulot   sotilmoqda,   har   birining   narxi
400 so‘m. Bularni yig‘ib, jami qancha pul to‘lashingiz kerak?"
Yechish :   Har   bir   mahsulotning   narxi   –   400   so‘m,   mahsulotlar   soni   –   5   ta.
Jami pul: 400 so‘m × 5 = 2000 so‘m.
2-sinf   o‘quvchilari   uchun   masalalar   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini
qo‘llashni talab qiladi. Ushbu amallarni mustaqil ravishda ishlash uchun, masalalar
yosh xususiyatlariga mos, ya’ni oddiy va tushunarli bo‘lishi kerak. O‘quvchilarga
bu   amallarni   mustahkamlash   uchun   ketma-ket   va   izchil   tarzda   masalalar   taqdim
etilishi zarur. Masalan, birinchi masalalar oddiy ko‘paytirish amali bilan cheklanib,
keyingi   masalalarda   ularni   murakkablashtirish   kerak.   Darsda,   o‘quvchilarga
masalalarni   yechishdan   oldin   ularni   yaxshilab   tushuntirib   berish   va   masala
shartlarini qanday o‘qish, qanday amallarni qo‘llash haqida muhokama qilish juda
muhim.   Keyin,   o‘quvchilarga   mustaqil   ishlash   uchun   masalalarni   berish   kerak.
O‘quvchilarning masalalarni yechishda qiyinchiliklarga duch kelmasligi uchun, har
bir  masalani  oddiy, lekin aniq yechimlarga yo‘naltirgan holda taqdim  etish zarur.
O‘quvchilarga   bo‘lish   amali   bilan   masalalarni   yechishning   qanday   usullarini
ko‘rsatish   va   amallarni   to‘g‘ri   qo‘llashni   o‘rgatish   juda   muhimdir.   Masalalarga
ko‘proq   amaliyot   va   vizual   yordam   (rasmlar,   ko‘rish   vositalari)   kiritish,
o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qiladi   va   natijada   ular   masalalarni   tez   va   to‘g‘ri
yechishga o‘rganadilar.
3-sinf:   Murakkab   masalalarni   yechish.   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   narx-
navoga   oid   masalalar   bir   nechta   arifmetik   amallarni   o‘z   ichiga   olgan   murakkab
masalalarni   yechishni   o‘rgatadi.   Masalalar   o‘quvchilarga   matematik   fikrlashni
31 rivojlantirishga   yordam   beradi,   shuningdek,   ularning   o‘rgangan   amallarni
murakkab vaziyatlarda qo‘llash ko‘nikmalarini oshiradi.
Misol 1:  Bir qalamning narxi 500 so‘m. Agar 20% chegirma bo‘lsa, qalamni
qancha   pulga   sotib   olish   mumkin?   Javob:   Chegirma   miqdori   500   so‘m   ×   20%   =
100 so‘m. Chegirmali narx esa 500 so‘m – 100 so‘m = 400 so‘m.
Misol   2:   Bir   dona   soat   30000   so‘m   turadi.   Agar   3   dona   soat   olsa,   jami
qancha pul sarflanadi? Javob: Jami pul 30000 so‘m × 3 = 90000 so‘m.
Masalalarni mustaqil yechishda o‘quvchilarga amallarni bosqichma-bosqich
aniqlashni   o‘rgatish   zarur.   Misol   uchun,   chegirma   masalasida   avval   chegirma
miqdorini   hisoblab,   keyin   chegirmali   narxni   aniqlashni   tushuntirish.   Murakkab
masalalarda   arifmetik   amallarni   qo‘llashning   to‘g‘ri   tartibini   o‘quvchilarga
ko‘rsatish   va   masalalarni   izchil   ravishda   yechishni   o‘rgatish   juda   muhim.
O‘quvchilarga   amaliy   masalalar   orqali   matematik   masalalarni   hayotda   qanday
qo‘llashni   ko‘rsatish,   ularning   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.
O‘quvchilarga   mustaqil   ishlash   uchun   kichik,   oddiy   masalalardan   boshlab,   asta-
sekin   murakkab   masalalarga   o‘tishni   ta’minlash   lozim.   Bu   orqali   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   mustahkamlashadi   va   bir   nechta   arifmetik   amallarni
qo‘llashda tajriba orttiradilar.
4-sinf:   Narx-navoga   oid   tahliliy   masalalarni   yechish.   4-sinf   o‘quvchilari
uchun   narx-navoga   oid   tahliliy   masalalar   murakkabroq   va   ko‘proq   analitik
yondashuvni talab qiladi. Bu sinfda o‘quvchilar matematik tushunchalarni nafaqat
amaliy   jihatdan,   balki   muammolarni   tahlil   qilish   orqali   qo‘llashni   o‘rganadilar.
Masalalar   ko‘pincha   bir   nechta   bosqichdan   iborat   bo‘lib,   arifmetik   amallarni
to‘g‘ri va izchil tartibda qo‘llashni talab qiladi.
Misol  1: Bir kitobning narxi 15000 so‘m. Agar 10% chegirma va 5% soliq
bo‘lsa, kitobning yakuniy narxini hisoblang.  Javob:
1. Chegirma miqdorini hisoblaymiz: 15000 so‘m × 10% = 1500 so‘m.
2. Chegirmali narxni aniqlaymiz: 15000 so‘m – 1500 so‘m = 13500 so‘m.
3. Soliqni hisoblaymiz: 13500 so‘m × 5% = 675 so‘m.
32 4. Yakuniy narxni hisoblaymiz: 13500 so‘m + 675 so‘m = 14175 so‘m.
Misol  2: Bir do‘konda 2 xil mahsulot sotilmoqda: qalam 1200 so‘m, daftar
1500   so‘m.   Agar   2   ta   qalam   va   3   ta   daftar   sotib   olsangiz,   jami   qancha   pul
sarflaysiz?  Javob:
1. Qalamlar uchun jami pul: 2 × 1200 so‘m = 2400 so‘m.
2. Daftarlar uchun jami pul: 3 × 1500 so‘m = 4500 so‘m.
3. Jami sarflangan pul: 2400 so‘m + 4500 so‘m = 6900 so‘m.
4-sinfda   masalalar   ko‘proq   tahlilni   va   bir   nechta   amallarni   qo‘llashni   talab
qiladi. O‘quvchilarga bunday masalalarda turli elementlarni birlashtirish va ketma-
ket   yechimlar   orqali   murakkab   muammolarni   hal   qilishni   o‘rgatish   zarur.
Masalalarni  mustaqil  yechish uchun o‘quvchilarni har bir bosqichni  alohida tahlil
qilishga   undash,   shu   bilan   birga,   arifmetik   amallarni   aniq   va   izchil   ravishda
qo‘llashni   ta’minlash   kerak.   O‘quvchilarga   bu   kabi   masalalarni   yechishda
o‘qituvchi   maslahatlari   va   yordamiga   murojaat   qilish   imkoniyatini   berish,   ular
mustaqil   ravishda   tahlil   qilishni   o‘rganishlari   uchun   muhimdir.   Shuningdek,
masalalarga   turli   yondashuvlarni   taklif   qilish   va   turli   xil   yechimlarni   muhokama
qilish orqali o‘quvchilarning analitik fikrlashini rivojlantirishga yordam beradi.
33 XULOSA
Narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rgatish   boshlang‘ich   sinf   matematika
ta’limining   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   masalalar   orqali
o‘quvchilar  nafaqat  matematik amallarni  bajarish ko‘nikmasini  egallaydilar, balki
ularni   real   hayotiy   holatlar   bilan   bog‘lab   fikrlash,   iqtisodiy   tushunchalarni
o‘zlashtirish,   tanqidiy   tahlil   qilish   va   mustaqil   qaror   qabul   qilish   malakalarini
rivojlantiradilar.
Mazkur   kurs   ishida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   narx-navoga   doir
masalalarni   o‘rgatishning   pedagogik-psixologik   asoslari,   mazmuni,   maqsadi,
o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlari   nuqtai   nazaridan   yondashuvlar
chuqur tahlil qilindi. Jumladan, iqtisodiy masalalarni o‘rgatishda bolalar tafakkuri
va   ongining   shakllanishiga   ta’sir   ko‘rsatadigan   jihatlar,   mavzularni   tanlashda
ijtimoiy-tarbiyaviy va amaliy ahamiyatlar e’tiborga olindi.
O‘rgatish   metodikasi   bo‘yicha   olib   borilgan   kuzatish   va   tahlillar   shuni
ko‘rsatadiki,   narx-navoga   doir   masalalarni   o‘rgatishda   quyidagi   metodik
yondashuvlar yuqori samara beradi:
 Hayotiylik   prinsipiga asoslangan yondashuv – ya’ni bolalar uchun tanish
bo‘lgan   do‘kon,   bozor,   chegirma,   pul   birligi   kabi   tushunchalar   orqali   misollar
berish;
 Ko‘rgazmalilik   va   vizual   materiallardan   foydalanish   –   narx   belgilari,
kassachilik o‘yini, pul modellari orqali mavzuni tushuntirish;
 Interfaol   metodlar   –   savol-javoblar,   rolli   o‘yinlar,   kichik   guruhlarda
ishlash orqali mavzuni mustahkamlash;
 O‘zaro   baholash   va   o‘z-o‘zini   baholash   vositalaridan   foydalanish   –
o‘quvchining   o‘z   yondashuvi   va   natijalarini   tahlil   qilishi,   tahliliy   fikr   yuritishini
rag‘batlantiradi;
 Differensial   yondashuv   –   o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini
inobatga   olgan   holda   mashqlarni   tanlash   va   murakkablik   darajasini   bosqichma-
bosqich oshirish.
34 Shuningdek,   ushbu   kurs   ishida   baholash   mezonlari,   diagnostika   ishlari,
interfaol   testlar   va   rivojlanish   monitoringi   haqida   ham   keng   ma’lumot   berildi.
Ayniqsa,   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   baholashi   va   o‘qituvchi   fikri   asosidagi
monitoring   ularning   mustaqil   fikrlash,   xatolar   ustida   ishlash,   o‘z   ustida   ishlash
ko‘nikmasini shakllantirishi ta’kidlab o‘tildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   narx-navoga   doir
masalalarni   o‘rgatish   —   bu   faqatgina   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   emas,   balki
ularning   iqtisodiy   tafakkurini,   hayotiy   muammolarni   hal   etish   ko‘nikmalarini,
mehnatga   va   pulga   nisbatan   ongli   munosabatini   shakllantirish   demakdir.   Bu   esa
zamonaviy   jamiyatda   bolalarning   iqtisodiy   bilimli,   savodli   va   ijtimoiy   faol   shaxs
bo‘lib kamol topishlariga zamin yaratadi. Shunday ekan, mazkur yo‘nalishda olib
borilayotgan metodik izlanishlar  va tajribalar  ta’lim sifatini  yuksaltirishda  muhim
omil bo‘lib xizmat qiladi.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   2022-yil   28-yanvardagi   “2022–
2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF–60-sonli Farmoni
2. 2019-yil   29-apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   xalq   ta’limi   tizimini
2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PQ–4312-
sonli Qaror
3. Axmedov   N.,   To‘xtayeva   R.   –   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitish
metodikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 2020.
4. Raximov   A.,   Murodova   G.   –   Boshlang‘ich   sinfda   fanlarni   o‘qitishning
innovatsion metodlari . – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021.
5. G‘ulomov A., Po‘latov A. –   Matematika darslarini tashkil etish usullari .
– Toshkent: NMIU, 2019.
6. Axmedova N. –   Boshlang‘ich ta’limda iqtisodiy savodxonlik elementlari .
– Toshkent: Ilm ziyo, 2022.
7. Islomova N. –   Boshlang‘ich ta’lim metodikasi . – Samarqand: Samarqand
davlat universiteti nashriyoti, 2018.
8. Yusupova   Z.   –   Matematika   o‘qitish   metodikasi   va   interfaol   usullar .   –
Buxoro: BDU nashriyoti, 2021.
9. Umarova D. –  Boshlang‘ich ta’lim psixologiyasi . – Toshkent: O‘qituvchi,
2020.
10. Qodirova   M.   –   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   darslarini
rejalashtirish . – Toshkent: Fan, 2019.
11. Rasulov D. –  Didaktika asoslari . – Toshkent: NMIU, 2018.
12. Shermatova N. –   Boshlang‘ich sinflarda fanlararo bog‘liqlik . – Termiz:
TDIU, 2022.
13. Halilova   M.   –   Ta’limda   baholash   mezonlari   va   texnologiyalari .   –
Toshkent: Iqtisod-Moliya, 2021.
36 14. Ergashova S. –  Pedagogik texnologiyalar va innovatsiyalar . – Toshkent:
TDPU, 2020.
15. Nazarova O. –   Boshlang‘ich sinflarda  interfaol  usullardan  foydalanish .
– Farg‘ona: FDU, 2019.
16. G‘ofurov   N.   –   Matematika   darslarida   kompetensiya   yondashuvi .   –
Toshkent: Fan, 2022.
17. Jumanazarova   G.   –   Iqtisodiy   bilimlarni   shakllantirish   yo‘llari .   –
Andijon: ADU, 2021.
18. Ubaydullaeva   M.   –   O‘quvchilarda   iqtisodiy   tafakkurni   rivojlantirish .   –
Toshkent: TDPU, 2019.
19. Saidov   A.   –   Metodik   qo‘llanma:   boshlang‘ich   sinfda   iqtisodiy
masalalarni o‘rgatish . – Toshkent: Ilm, 2021.
20. Jurnal:   Boshlang‘ich   ta’lim .  –   TDPU   Ilmiy-uslubiy   jurnali,   turli   sonlar,
2020–2024.
21. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   –   Boshlang‘ich   sinf
matematika fan dasturi . – Toshkent, 2022.
22. Azizxo‘jayeva N.N. –   Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat .
– Toshkent: O‘zbekiston, 2016.
23. Karimova   R.   –   Ta’lim   jarayonida   o‘quvchini   baholash   usullari .   –
Toshkent: Iqtisodiyot, 2021.
24. World Bank Group –  Improving the Quality of Education in Uzbekistan .
– Washington DC, 2020.
25. OECD   Report   –   Education   Policy   Outlook:   Uzbekistan .   –   OECD
Publishing, 2021.
26. UNESCO   –   Global   Education   Monitoring   Report .   –   Paris:   UNESCO,
turli yillari.
27. Mavlonova   R.   –   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar .   –   Toshkent:
NMIU, 2021.
37 28. Salomova  N.  –   Boshlang‘ich  ta’limda  metodik  yondashuvlar .  –  Qarshi:
QDU, 2020.
29. G‘aniyeva   M.   –   Matematika   darslarida   muammo   asosidagi   ta’lim .   –
Toshkent: Ilm Ziyo, 2019.
30. Ergasheva   T.  –   Boshlang‘ich  sinf   o‘quvchilarining   iqtisodiy  bilimlarini
shakllantirish . – Namangan: NamDU, 2021.
31. Abdullayeva   Z.   –   Ta’limda   raqamli   texnologiyalar   va   testlar   tizimi .   –
Toshkent: NMIU, 2022.
32. TDPU ilmiy ishlari to‘plami –   Boshlang‘ich ta’lim metodikasi bo‘yicha
maqolalar . – Toshkent: TDPU, 2020–2023 yillar.
Internet saytlar:
1. https://uzedu.uz      –   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining
rasmiy sayti
2. https://tdpu.uz     – Toshkent davlat pedagogika universiteti rasmiy sayti
3. https://ziyonet.uz      –   O‘zbekiston   ta’lim   portali   (metodik   materiallar,   dars
ishlanmalari)
4. https://lex.uz      – O‘zbekiston Respublikasi qonunlari va prezident qarorlari
(ta’lim sohasidagi hujjatlar)
5. https://eduportal.uz     – Ta’lim islohotlari va yangiliklari bo‘yicha portal
6. https://unicef.org/uzbekistan   –   UNICEF   O‘zbekistonda   ta’lim   va   bolalar
savodxonligi bo‘yicha ma’lumotlar
7. https://worldbank.org      –   Jahon   banki   ta’lim   bo‘yicha   hisobotlari,
O‘zbekistondagi islohotlar tahlili
8. https://oecd.org      –   Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkiloti   (ta’lim
siyosati bo‘yicha tavsiyalar)
9. https://unesco.org      – Ta’limda global yondashuvlar va barqaror taraqqiyot
bo‘yicha hisobotlar
10. https://learningapps.org      –   Interaktiv   mashqlar   yaratish   va   matematika
topshiriqlari uchun onlayn platforma
38
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский