Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 109.7KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Boshlang‘ich sinflarda qo‘shish va ko‘paytirishning xossalaridan foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
 “PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
BT 22-S-32-guruh talabasi Choriyeva Salomatning 
KURS ISHI
Mavzu: “ Boshlang‘ich sinflarda qo‘shish va ko‘paytirishning xossalaridan
foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi”
      
Ilmiy rahbar:   Fayziyev Anvarjon Isoqulovich
“_____”  ____________2025-yil
Toshkent-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I.BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINF   O‘QUVCHILARIDA   MATEMATIK
TASAVVURLARNI   RIVOJLANTIRISHDA   QO‘SHISH   VA
KO‘PAYTIRISHNING XOSSALARINI O‘RGATISH ASOSLARI
1.1.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   boshlang‘ich   matematik   ta’limdagi
o‘rni   va
ahamiyati………………………………………………………………... 5
1.2.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarining   turlari   va   ularni   o‘rgatish
bosqichlari. 12
1.3.   Boshlang‘ich   sinf   darsliklarida   amallar   xossalariga   oid   materiallarning
tahlili 16
II.BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINF   O‘QUVCHILARINI   QO‘SHISH   VA
KO‘PAYTIRISH   XOSSALARIDAN   FOYDALANIB   MISOLLAR
YECHISHGA O‘RGATISH METODIKASI
2.1.   Amallar   xossalaridan   foydalanib   misollar   yechishga   bosqichma-bosqich
o‘rgatish metodikasi ……………………………………………………………... 22
2.2.  Interfaol usullar va o‘yin texnologiyalaridan foydalanish imkoniyatlari …… 27
2.3. Dars ishlanmalari va nazorat topshiriqlari asosida o‘quvchilarning bilimini
baholash................................................................................................................. 30
XULOSA……………………………………………………………………….. 32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 33
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasida ta’lim
tizimini   isloh   qilish,   ayniqsa   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichini   takomillashtirish
davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida   belgilanmoqda.   Chunki
aynan   boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarning   bilimga   bo‘lgan   qiziqishi
shakllanadi,   fikrlash   va   tahlil   qilish   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Shu   jihatdan,
matematika   fanini   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini
yuksaltirish, ularda sonlar ustida amallarni ongli bajarish malakasini shakllantirish
dolzarb   ahamiyat   kasb   etadi.   Matematika   ta’limining   eng   muhim   bosqichlaridan
biri   bu   –   arifmetik   amallarni,   xususan   qo‘shish   va   ko‘paytirishning   xossalarini
to‘g‘ri   tushunish   va   ular   asosida   misollar   yechishni   o‘rgatishdir.   Ayniqsa
boshlang‘ich   sinflarda   bu   mavzuni   o‘zlashtirish   o‘quvchilarda   mustahkam
matematik   poydevor   yaratadi.   Shuningdek,   qo‘shish   va   ko‘paytirish   xossalarini
o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   misollarni   soddalashtirish,   turli   usullar   bilan   yechish
va o‘z fikrini  asoslash  ko‘nikmalarini  hosil  qiladilar. Bu  esa  ularning kelajakdagi
murakkab masalalarni hal qilishiga zamin yaratadi.
So‘nggi   yillarda   Prezidentimiz   tomonidan   ta’lim   sifatini   oshirishga
qaratilgan   muhim   qaror   va   farmonlar   qabul   qilinmoqda.   Jumladan,   2022-yil   11-
maydagi   “2022–2026   yillarda   xalq   ta’limi   tizimini   rivojlantirish   bo‘yicha   milliy
dastur to‘g‘risida”gi PF–208-sonli Prezident farmoni hamda 2023-yil 13-fevraldagi
“Maktabgacha   va   maktab   ta’limi   sohasida   boshqaruvni   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–53-sonli   qarorida   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy
yondashuvlar,   innovatsion   metodlarni   joriy   etish,   darslarning   samaradorligini
oshirish   masalalari   alohida   ta’kidlangan.   Mazkur   qaror   va   farmonlar   asosida
boshlang‘ich   ta’limda   ham   har   bir   mavzuni   o‘rgatishda   metodik   yondashuvlar
chuqur tahlil qilinmoqda.
Ushbu   kurs   ishida   boshlang‘ich   sinflarda   qo‘shish   va   ko‘paytirishning
xossalaridan foydalanib misollar yechishga o‘rgatish metodikasi chuqur yoritiladi.
Bunda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar,   amaliy   mashg‘ulotlar,   ilg‘or
3 tajribalardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   darsdagi   faolligini   oshirish,
mustaqil   fikrlashga   yo‘naltirish   masalalari   ko‘rib   chiqiladi.   Kurs   ishi   amaliyotchi
o‘qituvchilarga, boshlang‘ich ta’lim metodistlariga va talabalarga uslubiy yordam
sifatida xizmat qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi .   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   qo‘shish   va
ko‘paytirishning   xossalari   haqida   bilim   va   tasavvurlarni   shakllantirish,   bu
bilimlardan   foydalanib   misollarni   ongli   va   samarali   yechishga   o‘rgatish
metodikasini   ilmiy-nazariy   hamda   amaliy   jihatdan   o‘rganishdan   iborat.
Shuningdek,   matematik   amallarning   xossalarini   o‘rgatishda   foydalaniladigan
samarali   metodik   yondashuvlar,   dars   jarayonida   o‘quvchilarning   faolligini
oshirishga xizmat qiluvchi interfaol metodlar, didaktik o‘yinlar, mustahkamlovchi
topshiriqlar   tahlil   qilinadi.   Kurs   ishida   nazariy   bilimlarni   amaliy   mashg‘ulotlar
bilan   uyg‘unlashtirish   orqali   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilarining   dars
samaradorligini   oshirishga   doir   metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqish   ham   ko‘zda
tutilgan.
Kurs ishining  vazifalari: 
– Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarining mazmunini yoritish;
– Boshlang‘ich sinf darsliklarida mavzuning yoritilishini tahlil qilish;
– Misollar yechishda amallar xossasidan foydalanish usullarini ko‘rsatish;
– O‘quvchilarda amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish metodikasini aniqlash;
– Samarali dars ishlanmalar va tavsiyalarni ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   qo‘shish
va   ko‘paytirishning   xossalaridan   foydalanib   misollar   yechish   jarayonining
metodikasi hisoblanadi.
Kurs ishining obyekti.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilan olib boriladigan
matematik ta’lim jarayoni hisoblanadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   2   bob,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan tashkil topgan.
4 5 I.BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MATEMATIK
TASAVVURLARNI RIVOJLANTIRISHDA QO‘SHISH VA
KO‘PAYTIRISHNING XOSSALARINI O‘RGATISH ASOSLARI
1.1.   Qo‘shish va ko‘paytirish amallarining boshlang‘ich matematik ta’limdagi
o‘rni va ahamiyati
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematika   —   bu   atrofdagi   dunyoni
raqamlar,   miqdorlar   va   shakllar   orqali   tushunish   vositasidir.   Ushbu   bosqichda
asosiy   arifmetik   amallar   —   ayniqsa   qo‘shish   va   ko‘paytirish   —   matematika
ta’limining eng muhim poydevorlaridan biri hisoblanadi.   Qo‘shish va ko‘paytirish
amallarining boshlang‘ich matematik ta’limdagi o‘rni va ahamiyati juda katta. Bu
amallar   bolalar   uchun   nafaqat   raqamlarni   hisoblash,   balki   matematik   tafakkurni
shakllantirishda   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ularning   o‘rganilishi   nafaqat
arifmetik   bilimlarni   rivojlantiradi,   balki   mantiqiy   fikrlash,   analitik   yondashuv   va
masalalarni hal qilish ko‘nikmalarini ham oshiradi.
Qo‘shish amali ikki yoki undan ortiq sonni birlashtirib, yig‘indini aniqlashni
ta’minlaydi.   Masalan,   2   +   3   =   5.   Ko‘paytirish   esa   bir   xil   sonni   bir   necha   marta
qo‘shishni soddalashtiradi. Misol uchun, 3 × 4 = 12, bu 3 ni 4 marta qo‘shishning
qisqacha   ko‘rinishidir.   Har   ikkala   amalning   o‘rganilishi   boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchilarning matematik tafakkurini shakllantiradi va ular uchun raqamlar bilan
ishlashni   soddalashtiradi.   Bu   amallarni   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   miqdoriy
fikrlashni   rivojlantiradilar,   raqamlar   va   sonlar   bilan   mustaqil   ishlash   malakasini
oshiradilar. Qo‘shish va ko‘paytirish o‘quvchilarga turli matematik masalalarni hal
qilishda   yordam   beradi,   chunki   bu   amallarni   bilish   o‘z   navbatida   murakkabroq
amallarni,   masalan,   ayirish   yoki   bo‘lishni   o‘rganishning   poydevorini   yaratadi.
O‘quvchilar   murakkab   masalalarni   qismlarga   ajratib   hal   qilishni   o‘rganadilar,   bu
esa ularning tahliliy fikrlashini va matematik yondashuvlarini kuchaytiradi.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   o‘ziga   xos   jihatlari   ham   mavjud.
Masalan, qo‘shish amali kommutativ (o‘rin almashtirish) va assotsiativ (guruhlash)
xossalarga   ega,   ya’ni   a   +   b   =   b   +   a   va   (a   +   b)   +   c   =   a   +   (b   +   c)   kabi   xossalar
mavjud. Ko‘paytirish amali esa kommutativlik, assotsiativlik, va distributivlik kabi
6 xossalar bilan ajralib turadi. Masalan, a × b = b × a va a × (b + c) = a × b + a × c
kabi xossalar matematik masalalarni soddalashtirishda yordam beradi.
Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   o‘rganish
o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu
amallarni  tushunish  va  o‘zlashtirish  bolalarga  nafaqat   matematik bilimlarni,  balki
kundalik   hayotda   uchraydigan   ko‘plab   masalalarni   hal   qilishda   ham   yordam
beradi.   Masalan,   xarid   qilishda   yoki   vaqtni   hisoblashda   qo‘shish   va   ko‘paytirish
amallaridan foydalaniladi. O‘quvchilar, shuningdek, bu amallarni o‘rganish orqali
o‘zlarining   mustaqil   fikrlash   va   masalalarni   hal   qilish   ko‘nikmalarini   oshiradilar.
Bu esa o‘z navbatida ularda matematika fani va boshqa fanlarga bo‘lgan qiziqishni
kuchaytiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchi   tomonidan   qo‘shish   va   ko‘paytirishni
o‘rgatishda metodologik yondashuvlar ham katta rol o‘ynaydi. Yangi yondashuvlar
va   ko‘rgazmali   materiallar,   masalan,   rasmlar,   modellar,   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilarga matematik amallarni o‘rgatish yanada qiziqarli va samarali bo‘ladi.
Bu   yondashuvlar   orqali   o‘quvchilar   faqat   matematik   formulalarni   yodlab   qolish
emas,   balki   o‘zlari   uchun   tushunarli   va   amaliy   usullarda   foydalanish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Qo‘shish   va   ko‘paytirishning   boshlang‘ich
matematik   ta’limdagi   o‘rni   shundan   iboratki,   ular   nafaqat   arifmetik   bilimlarni
beribgina   qolmay,   balki   o‘quvchilarda   mustahkam   asosiy   matematik   bilimlarni,
tahliliy   va   mantiqiy   fikrlashni   ham   shakllantiradi.   Bu   esa   o‘quvchilarning
matematikani   chuqurroq   o‘rganishiga   va   boshqa   fanlarni   muvaffaqiyatli
o‘zlashtirishiga asos bo‘ladi.
Qo‘shish va ko‘paytirishning o‘ziga xos jihatlari .
Qo‘shishning xossalari:
1. Kommutativlik   (o‘rin   almashtirish):   Bu   xossa   shuni   bildiradiki,   qo‘shish
amali   sonlarning   tartibini   almashtirishga   ta’sir   qilmaydi.   Ya'ni,   a   va   b   sonlarini
qo‘shishda, ularning o‘rni almashtirilsa ham natija o‘zgarmaydi:
a + b = b + a
Masalan, 3 + 5 = 5 + 3 = 8.
7 2. Assotsiativlik   (guruhlash):   Bu   xossa   shuni   bildiradi   ki,   agar   uch   yoki
undan   ortiq   sonlarni   qo‘shilsa,   guruhlash   tartibi   natijaga   ta’sir   qilmaydi.   Ya'ni,
qo‘shish   amali   bir   nechta   sonlar   o‘rtasida   guruhlanib   amalga   oshirilsa,   natija
o‘zgarmaydi:
(a + b) + c = a + (b + c)
Masalan, (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4) = 9.
3. Nol element: Bu xossa shuni bildiradiki, nol sonini qo‘shish hech qanday
o‘zgarish keltirmaydi, ya’ni a soniga 0 qo‘shish o‘sha sonni o‘zgartirmaydi:
a + 0 = a
Masalan, 7 + 0 = 7.
Ko‘paytirishning xossalari:
1. Kommutativlik:   Ko‘paytirish   amali   sonlarning   tartibini   almashtirishga
ta’sir qilmaydi. Ya’ni, a va b sonlarini ko‘paytirishda, ularning o‘rni almashtirilsa
ham natija o‘zgarmaydi:
a × b = b × a
Masalan, 4 × 6 = 6 × 4 = 24.
2. Assotsiativlik:   Bu   xossa   ko‘paytirish   amali   bir   nechta   sonlar   o‘rtasida
guruhlanib amalga oshirilsa, natija o‘zgarmaydi:
(a × b) × c = a × (b × c)
Masalan, (2 × 3) × 4 = 2 × (3 × 4) = 24.
3. Distributivlik:   Bu   xossa   ko‘paytirishning   qo‘shishga   nisbatan   ta’sirini
ko‘rsatadi.   Ya’ni,  birinchi   sonni   qo‘shishga   ta’sir   qilish   orqali   ularni   ko‘paytirish
mumkin:
a × (b + c) = a × b + a × c
Masalan, 3 × (4 + 5) = 3 × 4 + 3 × 5 = 12 + 15 = 27.
4. Birlik elementi: Bu xossa shuni bildiradiki, birni ko‘paytirish amali hech
qanday   o‘zgarish   keltirmaydi,   ya’ni   a   sonini   1   ga   ko‘paytirish   o‘sha   sonni
o‘zgartirmaydi:
a × 1 = a
Masalan, 9 × 1 = 9.
8 5. Nolga ko‘paytirish: Bu xossa nol sonini har qanday son bilan ko‘paytirish
natijasida nol hosil bo‘lishini bildiradi:
a × 0 = 0
Masalan, 5 × 0 = 0.
Qo‘shish   va   ko‘paytirishning   bu   xossalarini   o‘rganish   o‘quvchilarga
matematik   fikrlashni   sistemalashtirish,   yodda   saqlash   va   turli   yondashuvlarni
solishtirishni   o‘rgatadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   strategik   fikrlash   va
masalalarni   hal   qilishda   samarali   yondashuvlarni   qo‘llash   imkoniyatini   oshiradi.
Shu tarzda ular nafaqat matematikada, balki kundalik hayotda ham muammolarni
hal qilishda bu xossalardan foydalanish ko‘nikmalarini egallaydilar.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   tafakkurining   shakllanishida   qo‘shish   va
ko‘paytirish   amallari   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   amallar   o‘quvchilarda   matematik
tafakkur   va   analitik   fikrlashni   rivojlantirishda   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Arifmetik amallar orqali o‘quvchilarda mantiqiy tafakkur shakllanadi, chunki ular
sonlar   o‘rtasidagi   munosabatlarni   tushunishni   boshlaydilar   va   bu   munosabatlarni
qo‘llashni   o‘rganadilar.   Qo‘shish   va   ko‘paytirish,   kognitiv   rivojlanishning
markaziy   elementlari   sifatida,   o‘quvchilarga   turli   xil   vaziyatlarni   tahlil   qilishni
o‘rgatadi.   Bu   amallarni   o‘rganish   orqali   bola   nafaqat   sonlarni   qo‘shish   va
ko‘paytirish,   balki   ular   orasidagi   munosabatlarni   va   ularni   qanday   bog‘lashni
tushunishni   boshlaydi.   Shuningdek,   qo‘shish   va   ko‘paytirishning   o‘ziga   xos
xossalari   (kommutativlik,   assotsiativlik   va   boshqalar)   orqali   o‘quvchilar   o‘z
fikrlashlarini   tizimli   va   mantiqiy   ravishda   rivojlantiradilar.   Arifmetik   amallarni
o‘rganish,   o‘quvchilarda   matematik   intuitsiyaning   shakllanishiga   ham   yordam
beradi.   Bola,   masalan,   ko‘paytirish   va   qo‘shishning   teskari   amallarini   (bo‘lish   va
ayirish)   o‘rganish   orqali,   bu   amallarni   bir-biri   bilan   qanday   bog‘lashni   tushunadi
va   yangi   masalalarni   hal   qilishda   ilg‘or   yondashuvlarni   qo‘llay   oladi.   Kundalik
hayotda,  o‘quvchilar  qo‘shish  va  ko‘paytirish  amallaridan  foydalanish  orqali  turli
vaziyatlarda,   masalan,   pul   hisoblashda,   vaqtni   aniqlashda   yoki   boshqa   amaliy
masalalarni   hal   qilishda   mustaqil   qaror   qabul   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar.   Bu   ko‘nikmalar   bolaga   hayotda   uchraydigan   turli   xil   matematik
9 muammolarni   hal   qilishda   yordam   beradi   va   ularning   mustaqil   fikrlashini   ham
oshiradi.   Boshlang‘ich   sinfda   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   o‘rganish
o‘quvchilarda   nafaqat   matematik   bilimlarni   shakllantiradi,   balki   ularni   amaliy
tafakkur,   mustaqil   fikrlash   va   mantiqiy   yondashuvlarga   o‘rgatadi.   Bu   esa
bolalarning   o‘zlariga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   kelajakda   murakkabroq
masalalarni hal qilish uchun poydevor yaratadi.
Darslik   va   o‘quv   jarayonida   qo‘llanilishi .   Bugungi   boshlang‘ich   ta’lim
darsliklarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘quvchilarning   matematik
tafakkurini   rivojlantirish   uchun   turli   xil   innovatsion   usullar   orqali   yoritiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan
darsliklarda qo‘shish va ko‘paytirish amallari:
1. Ko‘rgazmali   usullar   asosida :   O‘quvchilarga   qo‘shish   va   ko‘paytirish
amallarini   tushuntirishda   ko‘rgazmali   materiallar,   masalan,   kublar,   nuqtalar,   va
predmetlar ishlatiladi. Bu usul, o‘quvchilarga har bir sonni vizual tarzda ko‘rsatish
orqali arifmetik amallarni tushunishni osonlashtiradi. Misol uchun, qo‘shishda ikki
guruhni   birlashtirish   yoki   ko‘paytirishda   guruhlarning   ko‘payishini   ko‘rsatish
orqali amallarni amaliy tarzda namoyish etish mumkin.
2. Grafik   va   rasmli   illyustratsiyalar   bilan :   Rasmli   illyustratsiyalar
yordamida qo‘shish va ko‘paytirish amallari aniq va tushunarli tarzda ko‘rsatiladi.
Bu,   o‘quvchilarga   amallarning   mazmunini   vizual   ravishda   tushunishga   yordam
beradi.   Rasm   va   grafikalar,   matematikaviy   kontseptsiyalarni   konkretlashtiradi   va
bola uchun yanada qulayroq bo‘lgan tasavvur shaklini yaratadi.
3. Topshiriq   va   o‘yinlar   orqali   interaktiv   tarzda :   O‘quv   jarayoniga
interaktivlikni   kiritish,   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlaydi.   Topshiriq   va
o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarga   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   amaliy   tarzda
bajartirish mumkin. Bu o‘yinlar va topshiriqlar o‘quvchilarda qiziqish uyg‘otadi va
ularni o‘rganishga faol jalb etadi.
Misollar:
10 1. ??????
  2 + 2 = ?  – Bolaga rasmda 2 olma + 2 olma ko‘rinishida beriladi. Bu
usul   orqali   bola   qo‘shishning   ma’nosini,   ya'ni   ikkita   guruhni   birlashtirishni
tushunadi.
2. ??????
  3   ×   2   =   ?   –   3   dona   ikkitalik   guruhlar   ko‘rinishida   ko‘rsatiladi.
Ko‘paytirishning   asosiy   tushunchasi   –   bir   guruhning   ko‘paytirilganligini   va   bu
guruhlarning qancha ekanligini tushuntirishni osonlashtiradi.
Bu   yondashuvlar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik   amallarni
o‘rganish   jarayonini   yanada   qulay,   qiziqarli   va   samarali   qilishga   xizmat   qiladi.
Grafik,   rasmli   illyustratsiyalar   va  interaktiv  usullar   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb
qilib,   ularda   matematik   kontseptsiyalarni   mustahkamroq   o‘zlashtirishga   yordam
beradi.
O‘qituvchi   metodikasining   o‘rni   boshlang‘ich   ta'lim   jarayonida   katta
ahamiyatga  ega.  U o‘quvchilarning  matematik tafakkurini  rivojlantirishda  va  ular
uchun   yangi   kontseptsiyalarni   tushuntirishda   asosiy   vazifani   bajaradi.   O‘qituvchi
dars jarayonini tashkil qilishda bir qancha omillarni inobatga olishi kerak:
Birinchidan,   o‘quvchilarning   individual   rivojlanish   darajasini   hisobga   olish
zarur.   Har   bir   bola   o‘ziga   xos   o‘rganish   tezligiga   ega,   ba’zi   o‘quvchilar   yangi
materialni   tez   o‘zlashtirsa,   boshqalari   ko‘proq   vaqt   va   amaliy   mashqlarni   talab
qiladi. O‘qituvchi bu farqlarni inobatga olib, har bir o‘quvchining ehtiyojiga mos
darslarni   tashkil   etishi   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatini   ta’minlaydi   va
o‘rganish jarayonini yanada samarali qiladi.
Ikkinchidan,   o‘quvchilarning   yoshga   xos   qabul   qilish   xususiyatlarini   bilish
muhim.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ko‘proq   vizual   va   kinestetik   tarzda
o‘rganadilar,   ya’ni   ular   ko‘rgan   va   sezgan   narsalarni   yaxshi   eslab   qoladilar.
Shuning   uchun,   o‘qituvchi   darslarda   ko‘rgazmali   materiallar,   rasm,   grafikalar,   va
turli   jismoniy   faoliyatlarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirishi
mumkin.   Masalan,   qo‘shish   yoki   ko‘paytirish   amallarini   tushuntirishda   konkret
predmetlar   yoki   kublar   orqali   misollar   keltirish   o‘quvchilarga   tushunishni
osonlashtiradi.
11 Uchinchidan,   matematik   amallarni   real   hayotdagi   misollar   bilan   bog‘lab
tushuntirish juda muhimdir. Bu o‘quvchilarga matematikaning amaliy ahamiyatini
ko‘rsatadi   va   ularni   o‘rganishga   yanada   rag‘batlantiradi.   Masalan,   "3   ×   5"ni
tushuntirishda  o‘qituvchi   “3 o‘quvchi   har   biri   5 ta  qalam  olib  keldi. Jami  qancha
qalam   bor?”   kabi   misollarni   keltirib,   o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni
haqiqiy   vaziyatlar   bilan   bog‘lab   o‘rgatadi.   Bu   usul   matematik   amallarni
o‘rganishda yanada yaxshiroq natijalar beradi, chunki  o‘quvchilar  amallarni faqat
nazariy   jihatdan   emas,   balki   amaliy   hayotda   qo‘llanishini   ko‘rishadi.   O‘qituvchi
mantiqiy   tafakkurni   rag‘batlantirishga   ham   alohida   e’tibor   qaratishi   kerak.
Qo‘shish va ko‘paytirish kabi asosiy amallarni tushuntirishda, savollarni mantiqiy
va   amaliy   tarzda   shakllantirish   o‘quvchilarni   yanada   faol   ishtirok   etishga   va
o‘rganishga rag‘batlantiradi. Masalan, "Agar 5 xonada 3 ta stul bo‘lsa, jami qancha
stul   bor?"   kabi   savollar   o‘quvchilarga   mavzuni   yaxshiroq   tushunishga   yordam
beradi.   O‘qituvchining   metodikasi   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini
rivojlantirishda va ular uchun yangi bilimlarni o‘zlashtirishda muhim rol o‘ynaydi.
Har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlarini   qondiradigan   yondashuvni   tanlash   va   darsni
interaktiv   tarzda   tashkil   etish   matematik   amallarni   o‘rganish   jarayonini   samarali
qilishga yordam beradi.
12 1.2. Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarining turlari va ularni o‘rgatish
bosqichlari
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   arifmetik   tafakkurning   asosiy
elementlaridan   biri   bo‘lib,   o‘quvchilarda   mantiqiy   va   analitik   fikrlashni
shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. Har bir amal o‘ziga xos xossalarga ega bo‘lib,
ularni o‘rgatish o‘quvchilarga amallarni aniq va to‘g‘ri bajarishga yordam beradi.
Qo‘shishning xossalari
1. Kommutativlik   (O‘rin   almashtirish   xossasi).   Qo‘shish   amali
kommutativ xossaga ega. Bu degani, qo‘shuvchilarni joyini almashtirish yig‘indiga
ta’sir qilmaydi. Ya’ni, a + b = b + a.
Masalan, agar o‘quvchi 2 + 3 ni va 3 + 2 ni hisoblasa, u har ikkalasida ham 5
natijasini   oladi.   Bu   xossa   o‘quvchilarga   raqamlarni   turli   tartibda   qo‘shish
mumkinligini va natijaning o‘zgarmasligini tushuntiradi.
2. Assotsiativlik   (Guruhlash   xossasi).   Qo‘shish   amali   assotsiativ   xossaga
ega.   Bu   shuni   anglatadiki,   qo‘shish   amallarida   raqamlarni   guruhlash   natijani
o‘zgartirmaydi. Masalan, (a + b) + c = a + (b + c).
Bu   xossa   o‘quvchilarga   bir   nechta   raqamlarni   turli   guruhlarda   qo‘shish   va
tartibni o‘zgartirishning natijaga ta’sir qilmasligini ko‘rsatadi. Masalan, agar 1 + 2
ni   avval   hisoblab,   natijaga   3   ni   qo‘shsa,   bu   2   +   3   ni   birinchi   hisoblashga   teng
bo‘ladi.
3. Nol   element   (Identik   element).   Qo‘shish   amali   uchun   nol   element
mavjud.   Nolni   istalgan   raqam   bilan   qo‘shganingizda,   o‘sha   raqam   o‘zgarishsiz
qoladi. Ya’ni, a + 0 = a. Masalan, 5 + 0 = 5 yoki 0 + 7 = 7. Nolning qo‘shishdagi
roli   o‘quvchilarga   aniq   tushuntiriladi,   chunki   nolni   qo‘shish   amali   raqamni
o‘zgartirmaydi.
13 Ko‘paytirishning xossalari :
1. Kommutativlik.  Ko‘paytirish ham kommutativ xossaga ega, ya’ni a × b =
b   ×   a.   Bu   xossa   ko‘paytirishda   raqamlarni   o‘zgartirish   natijani   o‘zgartirmasligini
anglatadi. Masalan, 3 × 2 = 2 × 3 = 6.
2. Assotsiativlik.  Ko‘paytirish amali assotsiativ xossaga ega, ya’ni (a × b) ×
c   =   a   ×   (b   ×   c).   Bu   xossa,   ko‘paytirishdagi   guruhlashning   natijani
o‘zgartirmasligini tushuntiradi. Masalan, (2 × 3) × 4 = 2 × (3 × 4) = 24.
3. Distributivlik.   Ko‘paytirishning   distributiv   xossasi   quyidagicha
ifodalanadi:   a   ×  (b  +   c)   =  a   ×  b   +  a   ×  c.   Bu   xossa   ko‘paytirishni   qo‘shish   amali
bilan   taqqoslash   imkoniyatini   beradi   va   raqamlarni   samarali   ishlashga   yordam
beradi. Masalan, 2 × (3 + 4) = 2 × 3 + 2 × 4 = 6 + 8 = 14.
4. Birlik elementi.  Ko‘paytirishning birlik elementi mavjud, ya’ni a × 1 = a.
Bu   xossa   o‘quvchilarga   ko‘paytirishning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntiradi,
chunki 1 bilan ko‘paytirish raqamni o‘zgartirmaydi.
5. Nolga   ko‘paytirish.   Nolga   ko‘paytirish   xossasi,   a   ×   0   =   0,   ya’ni   har
qanday   sonni   nolga   ko‘paytirganda   natija   nolga   teng   bo‘ladi.   Bu   xossa
o‘quvchilarga   nolning   ko‘paytirishdagi   rolini   tushuntiradi   va   nolni   ko‘paytirish
amali bilan qanday ishlashni o‘rganishga yordam beradi.
Xossalarning o‘rganilishining ahamiyati :

Kommutativlik xossasi o‘quvchilarga raqamlarni turli tartibda qo‘shish va
ko‘paytirish   imkoniyatini   beradi   va   ular   har   doim   bir   xil   natijani   olishlarini
tushunishga yordam beradi.

Assotsiativlik   o‘quvchilarga   raqamlarni   guruhlash   orqali   hisoblashni
soddalashtirishni o‘rgatadi.

Distributivlik   xossasi   o‘quvchilarga   murakkab   ifodalarni
soddalashtirishga yordam beradi.

Nol va birlik elementlari xossalari o‘quvchilarga arifmetikada muhim rol
o‘ynaydi va amaliy masalalarni yechishda asosan qo‘llaniladi.
14 Bu   xossalar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   amallarni   to‘g‘ri   bajarishni,   balki
murakkabroq   matematik   masalalarni   hal   qilishda   qat’iy   yondashuvni
rivojlantiradilar.
Ko‘paytirishning xossalari:
1. Kommutativlik   (O‘rin   almashtirish   xossasi):   Ko‘paytirish   amali   ham
kommutativ xossaga ega. Ya’ni, ko‘paytiruvchi raqamlarning o‘rni o‘zgarsa, natija
o‘zgarmaydi.  Masalan:  a×b=b×a 
Bu   xossa   o‘quvchilarga   ko‘paytirishni   har   qanday   tartibda   amalga   oshirish
mumkinligini   ko‘rsatadi.   Masalan,   4   ×   5   va   5   ×   4   har   ikkalasi   ham   20   natijasini
beradi.
2. Assotsiativlik   (Guruhlash   xossasi):   Ko‘paytirishda   ham   assotsiativlik
xossasi   mavjud.   Bu   degani,   ko‘paytirish   amali   uchun   raqamlarni   guruhlash
natijaga ta’sir qilmaydi: (a×b)×c=a×(b×c) 
O‘quvchilar   bu   xossani   tushunib,   ko‘paytirishni   turli   usullarda,   ya’ni
guruhlar orqali amalga oshirishni o‘rganadilar.  Masalan, (2 × 3) × 4 va 2 × (3 × 4)
har ikkalasi ham 24 natijasini beradi.
3. Distributivlik   (Taqqoslash   xossasi):   Ko‘paytirish   va   qo‘shish   amallari
orasidagi taqqoslash xossasi ham mavjud.  Bu xossa quyidagicha ifodalanadi:
a×(b+c)=a×b+a×c
O‘quvchilar   bu   xossani   o‘rganganlarida,   ko‘paytirishning   qo‘shishdan
qanday   alohida   bo‘lishi   va   qanday   qilib   bir   nechta   raqamlarni   birgalikda
hisoblashni o‘rganadilar.  Masalan, 3 × (4 + 2) = 3 × 4 + 3 × 2 = 12 + 6 = 18.
4. Birlik   elementi   (Identik   element):   Ko‘paytirishda   birlik   elementi
mavjud.   Ya’ni,   har   qanday   raqamni   1   ga   ko‘paytirganingizda,   o‘sha   raqam
o‘zgarishsiz qoladi: a×1=a 
Bu xossa o‘quvchilarga 1 ning ko‘paytirishda qanday ishlashini tushuntiradi
va ular 1 bilan ko‘paytirishning oddiyligini o‘rganadilar.
5. Nolga   ko‘paytirish:   Ko‘paytirishning   yana   bir   xossasi   nolga
ko‘paytirishdir.   Har   qanday   raqamni   0   ga   ko‘paytirsangiz,   natija   nol   bo‘ladi:
a×0=0 
15 O‘quvchilar   bu   xossani   bilib,   nolni   ko‘paytirishda   qanday   natija   olishlarini
tushunadilar.
Qo‘shish va ko‘paytirish xossalarini o‘rgatish bosqichlari
1. Boshlang‘ich   bosqich.   Bu   bosqichda   o‘quvchilarga   qo‘shish   va
ko‘paytirishning   asosiy   xossalari   tushuntiriladi.   Asosiy   e’tibor   kommutativlik   va
assotsiativlik   xossalariga   qaratiladi.   O‘quvchilarga   raqamlarni   turli   tartibda
qo‘shish   (kommutativlik)   va   guruhlash   (assotsiativlik)   orqali   amallarni   bajarish
ko‘rsatiladi.   Bu   jarayonda   oddiy   va   aniq   misollar   orqali   tushuncha   beriladi,
masalan, 2 + 3 = 3 + 2 va (1 + 2) + 3 = 1 + (2 + 3). Raqamlar o‘rnini almashtirish
va guruhlash amallari yordamida o‘quvchilar xossalarni tushunadilar.
2. O‘rta bosqich.  O‘rta bosqichda o‘quvchilarni ko‘paytirishning distributiv
xossasi   bilan   tanishtirish   kerak.   Distributiv   xossasini   o‘rgatishda,   qo‘shish   va
ko‘paytirish   amallarini   birgalikda   ishlatish   muhimdir.   Bu   bosqichda   misollarni
soddalashtirish va real hayotdagi vaziyatlarga tatbiq etish o‘rgatiladi. Masalan, a ×
(b + c) = a × b + a × c kabi ifodalarni misollar yordamida ko‘rsatish. Distributiv
xossaning   amaliyotda   qanday   ishlashini   o‘quvchilarga   ko‘rsatish,   ularning
matematik tafakkurini rivojlantirishga yordam beradi.
3. Yuqori   bosqich.   Yuqori   bosqichda   o‘quvchilarni   xossalarni   murakkab
masalalarda   qo‘llashga   o‘rgatish   muhimdir.   Bu   bosqichda   o‘quvchilarni   turli   xil
matematik   amallarni   birlashtirishga   va   birgalikda   xossalarni   qo‘llashga   o‘rgatish
kerak.   Misollar   orqali,   masalan,   (a   +   b)   ×   c   yoki   a   ×   (b   +   c)   kabi   ifodalarni
soddalashtirishni   o‘rgatish   orqali   o‘quvchilarning   matematik   ko‘nikmalarini
mustahkamlash   mumkin.   Bu   bosqichda   o‘quvchilarni   murakkab   amallarni   tez   va
to‘g‘ri bajarishga o‘rgatish uchun ko‘plab masalalar va vazifalar yechish zarur.
Qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalari   o‘quvchilarga   matematik
tafakkurni   rivojlantirishda   yordam   beradi.   Har   bir   bosqichda   o‘quvchilarga
xossalar   orqali   matematika   dunyosini   yanada   chuqurroq   tushunishga   yordam
beriladi.   Bu   bosqichlar   o‘quvchilarda   matematik   bilim   va   amaliy   ko‘nikmalarni
mustahkamlashga yordam beradi.
16 1.3. Boshlang‘ich sinf darsliklarida amallar xossalariga oid
materiallarning tahlili
Boshlang‘ich   sinf   darsliklarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining
xossalari (kommutativlik, assotsiativlik, distributivlik) bilan tanishtirishning o‘ziga
xos   metodlari   va   didaktik   yondashuvlari   mavjud.   1–4-sinflar   darsliklarida   bu
xossalar   tushuntirilayotganda,   o‘quvchilarga   matematik   fikrlashni   rivojlantirish,
amallarni   sodda   misollar   orqali   tushuntirish   va   real   hayotdagi   vaziyatlarga   tatbiq
etish maqsad qilinadi.
1–2-sinf darsliklarida qo‘shish va ko‘paytirish amallari va ularning xossalari
o‘quvchilarga oson tushunarli va amaliy usullar bilan tushuntiriladi. Bu bosqichda
asosiy   arifmetik   amallarni   o‘rgatish   va   ularning   xossalarini   o‘zlashtirish   uchun
turli didaktik yondashuvlar, vizual materiallar va interaktiv metodlar qo‘llaniladi.
Kommutativlik xossasi  qo‘shish amali uchun asosiy xossalardan biridir. Bu
xossa   raqamlarni   turli   tartibda   qo‘shish   natijasini   o‘zgartirmasligini   bildiradi.
O‘quvchilar   uchun   bu   xossani   tushuntirishda   ko‘plab   amaliy   misollar   va
ko‘rgazmali materiallar ishlatiladi. O‘quvchilar 3 + 4 va 4 + 3 ni hisoblash orqali
ularning yig‘indisi o‘zgarmasligini ko‘rishadi.
Darsliklarda   raqamlar   o‘rnini   almashtirish   orqali   yig‘indining
o‘zgarmasligini ko‘rsatuvchi misollar ko‘rsatiladi.  Masalan:

3 + 4 = 4 + 3
Bundan tashqari, rasm yoki kartochkalar yordamida qo‘shish amali orqali bu
xossa   o‘quvchilarga   vizual   ravishda   tushuntiriladi.   Rasmda   3   olma   va   4   olma
17 birlashtirilsa,   7   olma   hosil   bo‘ladi.   Boshqa   misolda   esa   4   olma   va   3   olma
birlashtirilganda ham 7 olma hosil bo‘ladi.
Assotsiativlik   xossasi   qo‘shish   amallarida   raqamlarni   guruhlash   orqali
yig‘indining   o‘zgarmasligini   bildiradi.   Bu   xossada   o‘quvchilarga   qo‘shish
amallarini guruhlash orqali amalga oshirish ko‘rsatiladi.  Misol uchun:

(2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4)
O‘quvchilar   bu   xossani   guruhlash   orqali   tushunadilar.   Misolda,   birinchi
guruhni (2 + 3) hisoblash va keyin 4 ni qo‘shish yoki 3 + 4 ni hisoblab, natijaga 2
ni   qo‘shish   orqali   yig‘indi   har   doim   bir   xil   bo‘ladi.   Bu   xossa   o‘quvchilarga
raqamlarni   guruhlash   va   turli   kombinatsiyalarni   ishlatish   orqali   qo‘shishni
o‘rgatadi.
Nol element qo‘shish amali uchun mavjud bo‘lib, nolni istalgan raqam bilan
qo‘shganda, raqam o‘zgarmaydi. Misol:

a + 0 = a
Bu xossa o‘quvchilarga nolning qo‘shishdagi rolini tushuntiradi. Masalan, 5
+   0   =   5   bo‘lishi,   nolni   qo‘shishning   natijani   o‘zgartirmasligini   ko‘rsatadi.
Darslikda   o‘quvchilarga   nolni   raqamlar   bilan   qo‘shishning   oddiy   misollari
keltiriladi,   masalan,   7   +   0,   3   +   0   va   boshqa   misollar   orqali   nolning   qo‘shishda
qanday ishlashini ko‘rsatish mumkin.
1–2-sinf   darsliklarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalari
o‘quvchilarga   ko‘rgazmali   va   interaktiv   metodlar   yordamida   tushuntiriladi.
O‘quvchilar uchun ko‘plab amaliy misollar, o‘yinlar va topshiriqlar orqali xossalar
o‘rganiladi.   Misollarni   tushuntirishda   vizual   materiallar   va   guruhli   ishlar
yordamida o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlash muhimdir.
O‘quvchilarni   guruhlarga   bo‘lib,   har   bir   guruhga   kartochkalar   yoki   rasmli
materiallar   yordamida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   bajarishni   taklif   etish
mumkin.   Guruhli   ish   o‘quvchilarga   amallarni   tushunishni   osonlashtiradi   va
birgalikda   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilarga   qo‘shish   va
ko‘paytirish   xossalarini   o‘rganishda   o‘yinlar   yordamida   amallarni   bajarish   juda
samarali.   Masalan,   3   +   4   ni   hisoblash   o‘rniga   o‘quvchilarga   raqamlar   va
18 kartochkalar yordamida o‘yinga o‘xshash topshiriqlar beriladi. Bu o‘quvchilarning
qiziqishini oshiradi va ularning faol ishtirokini ta’minlaydi.
Darsliklar   va   o‘quv   materiallarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining
xossalari   real   hayotdagi   vaziyatlarga   tatbiq   etiladi.   O‘quvchilar   oddiy,   amaliy
misollar orqali matematik bilimlarini  mustahkamlaydilar. Misollar  ko‘rsatilganda,
ular   haqiqiy   hayotdagi   vaziyatlar   bilan   bog‘lanishi   o‘quvchilarga   matematikani
yanada tushunarli qiladi.

3 + 4 = 7. O‘quvchi 3 ta olma va 4 ta olma birlashtirganda, yig‘indi 7 ta
olma bo‘ladi.

2 × 3 = 6. 2 guruhda, har bir guruhda 3 dona nuqta bo‘lsa, jami 6 nuqta
bo‘ladi.
1–2-sinf darsliklarida qo‘shish va ko‘paytirish amallari va ularning xossalari
o‘quvchilarga   interaktiv   metodlar,   ko‘rgazmali   vositalar   va   amaliy   misollar
yordamida tushuntiriladi. Kommutativlik, assotsiativlik va nol element kabi asosiy
xossalar   o‘quvchilarga   amallarni   o‘rganishda   va   tushunishda   mustahkam   asos
yaratadi.   Bularning   barchasi   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini   rivojlantirish
va ularni mantiqiy fikrlashga o‘rgatish uchun muhim ahamiyatga ega.
3–4-sinf   darsliklarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   xossalari
murakkablashadi   va   o‘quvchilarga   murakkab   amallarni   tushunish   va   bajara   olish
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   ko‘proq   misollar,   masalalar   va   didaktik
yondashuvlar qo‘llaniladi. Ushbu bosqichda qo‘shish va ko‘paytirish amallarining
o‘zaro   aloqasi,   distributivlik   xossasi   va   uning   amaliyotdagi   qo‘llanilishi   kabi
murakkab   mavzular   o‘rganiladi.   3–4-sinf   o‘quvchilari   uchun   ko‘paytirishning
kommutativlik xossasi o‘qitishda asosiy o‘ringa ega. Kommutativlik xossasi, ya'ni
raqamlarni   turli   tartibda   ko‘paytirish   natijasining   o‘zgarmasligi,   o‘quvchilarga
yangi va ilg‘or amallarni tushuntirishda yordam beradi.

4 × 6 = 6 × 4.
Bu   misol   orqali   o‘quvchilarga   ko‘paytirish   amali   uchun   kommutativlikni
ko‘rsatish mumkin. O‘quvchilar bu misollarni yechish orqali ko‘paytirishning o‘rin
almashtirish xossasini amalda tushunadilar.
19 3–4-sinfda   assotsiativlik   va   distributivlik   xossalari   qo‘shiladi.   Bu   xossalar
o‘quvchilarga ko‘paytirish va qo‘shish amallarini qanday guruhlash mumkinligini,
ularni   qanday   soddalashtirish   va   murakkab   masalalarni   qanday   yechish   haqida
ma'lumot   beradi.   Assotsiativlik   xossasi   o‘quvchilarga   ko‘paytirishda   raqamlarni
guruhlashni   tushuntiradi.   Bu   xossa   o‘quvchilarga   bir   nechta   raqamlarni
birlashtirishni osonlashtiradi.

(3 × 2) × 4 = 3 × (2 × 4).
Bu misol orqali  o‘quvchilar raqamlarni qanday guruhlashni  o‘rganadilar va
natijalar bir xil bo‘lishini tushunadilar.
Distributivlik   xossasi   qo‘shish   va   ko‘paytirishning   o‘zaro   aloqasini
tushuntiradi.   O‘quvchilarga   bu   xossa   yordamida   murakkab   amallarni
soddalashtirishni   o‘rgatish   mumkin.   Masalan,   distributivlikni   tushuntirishda
o‘quvchilar 5 × (2 + 3) ni quyidagicha yechishadi:

× (2 + 3) = 5 × 2 + 5 × 3.
Bu   misol   orqali   o‘quvchilar   ko‘paytirishni   qo‘shishning   distributiv   xossasi
yordamida   qanday   soddalashtirishni   o‘rganadilar.   Ushbu   xossalar   amaliy
masalalarda   qo‘llaniladi,   masalan,   savdo   hisob-kitoblarida   yoki   to‘lovlarni
hisoblashda.
3–4-sinf   darsliklarida   amallar   xossalari   ko‘p   misollar   va   real   hayotga
asoslangan vaziyatlar orqali o‘rgatiladi. Darsliklarda o‘quvchilarga ko‘paytirish va
qo‘shish   amallarining   xossalari   yordamida   masalalar   yechish   taklif   etiladi.   Bular
orqali o‘quvchilar o‘z bilimlarini amaliyotda qo‘llashni o‘rganadilar.
Misollar:

(6 × 7) × 3 = 6 × (7 × 3).

5 × (4 + 2) = 5 × 4 + 5 × 2.
Misollarni   real   hayotdagi   masalalar   bilan   bog‘lash,   o‘quvchilarga   nafaqat
matematik   xossalarni   o‘rganishga,   balki   ularni   kundalik   hayotda   qo‘llashga
yordam beradi.
O‘quvchilarga   ko‘paytirish   va   qo‘shish   amallarining   xossalarini
tushuntirishda   interaktiv   didaktik   yondashuvlar   qo‘llaniladi.   Misollarni   yechish,
20 guruh   ishlari   va   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undaydi.   Bu
yondashuvlar   o‘quvchilarga   masalalarni   yechishda   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantiradi. Ko‘rgazmali  vositalar, masalan,  kartochkalar, jadvallar, tasvirlar  va
diagrammalar   yordamida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarini   tushuntirishni
osonlashtirish   mumkin.   Rasm   yoki   jadvallar   yordamida   misollarni   ko‘rsatish,
o‘quvchilarga   mavzuni   yanada   aniqroq   tushunishga   yordam   beradi.   3–4-sinf
darsliklarida   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallarining   murakkab   xossalari,   masalan,
kommutativlik,   assotsiativlik   va   distributivlik   o‘quvchilarga   real   hayotdagi
masalalar orqali tushuntiriladi. O‘quvchilarga bu xossalarni amaliyotda qo‘llashni
o‘rgatish   uchun   ko‘plab   misollar,   amaliy   topshiriqlar   va   ko‘rgazmali   vositalar
ishlatiladi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarga   matematik   tafakkurni   rivojlantirishda   va
masalalarni soddalashtirishda yordam beradi.
Darsliklarda qo‘shish va ko‘paytirish amallarining xossalarini tushuntirishda
misollar   va   didaktik   yondashuvlar   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarning
matematik   tafakkurini   rivojlantirish   va   ularga   murakkab   amallarni   osonroq
tushuntirish uchun turli xil yondashuvlar ishlatiladi.  Vizual yondashuv yordamida
arifmetik   amallarni   tushuntirishda   rasm,   diagramma   va   tasvirlardan   foydalanish
o‘quvchilarga ko‘proq tushunishga  yordam  beradi. Bu yondashuv,  ayniqsa  kichik
sinflarda   (1–2-sinf)   juda   samarali   bo‘ladi,   chunki   tasvirlar   va   rasmlar   yordamida
arifmetik amallarni va ularning xossalarini ko‘rsatuvchi misollar keltiriladi.

Misol:   2   olma   +   3   olma   =   5   olma.   Bu   misolda   raqamlar   va   tasvirlar
yordamida qo‘shish amali sodda va aniq ko‘rsatiladi. Rasm va tasvirlar yordamida
o‘quvchilar matematik amallarni osonroq tushunib, xossalarni ko‘rishlari mumkin.
Bu   yondashuv,   ayniqsa,   kichik   yoshdagi   o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni
ko‘rish va tushunishiga yordam beradi.
Interaktiv   yondashuvlar   o‘quvchilarga   o‘yinlar   va   interaktiv   topshiriqlar
yordamida   amallarni   o‘rganish   imkonini   beradi.   Bu   yondashuv   yordamida
o‘quvchilar   matematikani   o‘rganishni   yanada   qiziqarli   va   ko‘ngilochar   tarzda
amalga   oshiradilar.   O‘yinlar   va   topshiriqlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   sinab
21 ko‘rish,   amallarni   mustahkamlash   va   xossalarni   amaliyotda   qo‘llash   imkonini
beradi.

Misol:   O‘quvchilarga  interaktiv  karta   yoki   raqamlar   yordamida  qo‘shish
yoki   ko‘paytirish   amallarini   yechish   vazifalari   berilishi   mumkin.   Bu   yondashuv
orqali   o‘quvchilar   nafaqat   matematik   amallarni   o‘rganadilar,   balki   matematik
tafakkurlarini rivojlantiradilar.
Darsliklarda   arifmetik   amallarni   real   hayotdagi   vaziyatlar   bilan   bog‘lashga
katta   ahamiyat   beriladi.   Real   hayotga   oid   masalalar   o‘quvchilarga   nafaqat
matematikani o‘rganishga yordam beradi, balki amallarni kundalik hayotda qanday
qo‘llashni   o‘rgatadi.   Bunday   masalalar   o‘quvchilarga   qo‘shimcha   motivatsiya
beradi va ular o‘z bilimlarini haqiqiy hayotda qo‘llashni o‘rganadilar.

Misol:   Pulni hisoblash, vaqtni aniqlash yoki sotuvdagi narxlarni qo‘shish
va   ko‘paytirish   kabi   real   vaziyatlar   orqali   arifmetik   amallarni   o‘rganish.
O‘quvchilarga  “Agar  sizda   10 000  so‘m  bo‘lsa  va siz   3 ta  kitobni   2500 so‘mdan
olsangiz, qancha pul qoladi?” kabi masalalar beriladi. Bu masala orqali o‘quvchilar
nafaqat  qo‘shish  va  ayirish  amallarini   bajarishni  o‘rganadilar,  balki  matematikani
real hayotda qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Darsliklarda   amallarni   tushuntirishda   ba’zan   noto‘g‘ri   misollar   yoki
xatoliklar   uchrab   turadi.   Masalan,   assotsiativlikni   tushuntirishda   ba’zi   holatlarda
guruhlash   tartibi   noto‘g‘ri   ko‘rsatilishi   yoki   xatolik   bilan   misollar   berilishi
mumkin. Bunday xatoliklar o‘quvchilarning matematik tushunchalarini buzishi va
noto‘g‘ri o‘rganishga olib kelishi mumkin.

Xato:  (5 + 3) × 2 = 5 + (3 × 2). Bu misolda distributivlik xossasi noto‘g‘ri
qo‘llanilgan.   Bunday   xatoliklarni   bartaraf   etish   uchun   o‘qituvchilar   quyidagi
usullardan foydalanishi kerak:
1. O‘qituvchi noto‘g‘ri misolni aniqlab, uni to‘g‘ri misol bilan almashtirishi
lozim.   Misolni   yechish   jarayonida   tushuntirish   berib,   xatolikni   qanday   bartaraf
etish mumkinligini ko‘rsatish.
2. O‘quvchilarga   to‘g‘ri   misollarni   keltirish   va   misolni   aniq   tushuntirish
orqali xatoliklarni bartaraf etish.
22 Darsliklardagi misollar va didaktik yondashuvlar o‘quvchilarning matematik
tafakkurini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Vizual, interaktiv va real hayotga
oid yondashuvlar  orqali  o‘quvchilarga  arifmetik  amallarni  o‘rganishning  samarali
usullari   taqdim   etiladi.   Shuningdek,   darsliklardagi   xatoliklarni   bartaraf   etish,
o‘qituvchilarga o‘quvchilarga to‘g‘ri bilimlar berishda yordam beradi.
II.BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARINI QO‘SHISH VA
KO‘PAYTIRISH XOSSALARIDAN FOYDALANIB MISOLLAR
YECHISHGA O‘RGATISH METODIKASI
2.1.  Amallar xossalaridan foydalanib misollar yechishga bosqichma-
bosqich o‘rgatish metodikasi
Amallar   xossalaridan   foydalanib   misollarni   bosqichma-bosqich   o‘rgatish
metodikasi,   o‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   tushunishga   yordam   beradigan
muhim   yondashuvdir.   Bu   metodika   amallar   xossalarini,   masalan,   kommutativlik,
assotsiativlik,   distributivlik   kabi   xossalarni   o‘rgatishda   amaliy   misollarni   yechish
jarayonini   tashkil   etadi.   O‘quvchilarga   amallarni   qanday   bajarishni   bosqichma-
bosqich   o‘rgatish,   ularning   matematik   tafakkurini   rivojlantirish   va   mantiqiy
o‘ylashlarini   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Amallar   xossalarini   o‘rgatishda
misollarni tanlash muhim bosqich hisoblanadi. Bu jarayonda o‘quvchilarning yosh
xususiyatlari, intellektual  darajasi  va mavzuga bo‘lgan qiziqishi  e’tiborga olinadi.
Birinchi   navbatda,   misollar   oddiy,   tushunarli   va   bosqichma-bosqich
murakkablashib   boradigan   shaklda   tanlanishi   kerak.   Masalan,   1–2-sinf
o‘quvchilari   uchun   rasm   va   predmetlar   yordamida   ko‘rsatiladigan   qo‘shish   va
ayirish   misollari   tanlanadi.   Ular   oddiy   arifmetik   ifodalar   —   masalan,   2   +   3   =   5
yoki 7 – 2 = 5 ko‘rinishida bo‘ladi. Ushbu misollar kommutativlik va assotsiativlik
xossalarini tushuntirishga xizmat qiladi, masalan: 2 + 3 = 3 + 2.
23 3–4-sinf   o‘quvchilari   uchun   esa   misollar   murakkabroq   shaklda   bo‘ladi.   Bu
bosqichda   distributivlik   xossasiga   doir   misollar   ustuvorlik   qiladi.   Misollar   orqali
o‘quvchi   har   bir   amalni   qanday   soddalashtirish   mumkinligini   o‘zlashtiradi.
Masalan,   5   ×   (2   +   3)   misoli   orqali   distributivlik   xossasi:   5   ×   2   +   5   ×   3   kabi
ochiqlanadi. Bunday misollar o‘quvchining matematik tafakkurini shakllantiradi va
amallar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   tushunishga   yordam   beradi.   Misollarni   tanlashda
real hayotga bog‘liq bo‘lishi ham juda muhim. Chunki bu o‘quvchining mavzuga
nisbatan qiziqishini oshiradi va o‘rgangan bilimni amaliyotda qo‘llashga o‘rgatadi.
Masalan, “Ali do‘kondan 3 dona 2 so‘mlik shokolad sotib oldi. U jami nechta so‘m
to‘ladi?”   kabi   masalalar   o‘quvchilarga   ko‘paytirish   amallarini   real   hayotda
tushunishga yordam beradi. Shu tarzda, har bir xossa uchun mos misollar tanlanib,
ular   orqali   xossalar   izchil   va   tushunarli   tarzda   ochib   beriladi.   O‘quvchilar   bilan
ishlashda   turli   ko‘rinishdagi   misollar   (grafik,   og‘zaki,   yozma)   birgalikda
qo‘llanadi, bu esa mavzuni chuqurroq tushunishga zamin yaratadi.
Misollarni   izohlash   –   o‘quvchilarning   arifmetik   amallar   mohiyatini   to‘g‘ri
anglashida   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   jarayon   nafaqat   misolni   yechish,   balki   uni
tushunish, har bir bosqichda nima uchun aynan shunday amal bajarilishini asoslash
orqali   amalga   oshiriladi.   Misollarni   izohlashda   quyidagi   metodlar   samarali
hisoblanadi:
Tushuntirish   –   bu   o‘qituvchining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Har   bir
misolni   izohlashdan   oldin   o‘qituvchi   misolning   maqsadini   tushuntiradi:   bu   amal
qaysi xossani anglatadi, nima uchun aynan shu yo‘l bilan yechiladi. Masalan, “3 +
5   =   5   +   3”   misoli   orqali   qo‘shishning   kommutativlik   xossasini   ochib   berishda
o‘qituvchi   raqamlar   o‘rnini   almashtirishda   yig‘indi   o‘zgarmasligini   o‘quvchilarga
ko‘rsatadi. Bunda u "Yig‘indi – bu qancha bo‘lishidan qat’i nazar, tartib o‘zgarsa
ham natija o‘zgarmaydi" degan fikrni tushuntiradi.
Bosqichma-bosqich yondashuv  – o‘quvchining bilim darajasiga mos holda
misollarni   avval   sodda,   so‘ng   asta-sekin   murakkablashtirib   borish   tavsiya   etiladi.
Masalan:
1. 2 + 3 = 5 (oddiy misol),
24 2. 7 + 4 + 1 = (7 + 4) + 1 = 12 (assotsiativlik xossasi),
3. 3 × (2 + 4) = 3 × 2 + 3 × 4 = 18 (distributivlik xossasi).
Bu usul  o‘quvchining fikrlash zanjirini shakllantirishga yordam beradi. Har
bir   bosqichda   savol-javoblar   orqali   o‘quvchining   faolligi   oshiriladi,   masalani
mustaqil tushunishga rag‘batlantiriladi.
Vizual   ko‘rsatmalar   –   ayniqsa   boshlang‘ich   sinflarda   misolni
tushuntirishda   ko‘rgazmali   vositalardan   foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.
Raqamlar,   predmetlar   rasmi,   diagrammalar   orqali   misolni   ko‘rsatish
o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash,   mavzuni   tezroq   tushunishiga   yordam   beradi.
Masalan,  2 + 3 misolini  tushuntirishda  2 ta olma va 3 ta olma rasmi  ko‘rsatiladi.
Keyin ular sanalib, umumiy son topiladi. Keyin raqamlarning joyi almashtirilib, (3
+ 2) holatida ham natijaning o‘zgarmasligi ko‘rsatiladi. Bu orqali o‘quvchi amalda
ko‘rib, tajriba orqali xossani tushunadi. Misollarni izohlashda yana bir muhim jihat
– o‘quvchining fikrini  faol ishtirok ettirishdir. O‘qituvchi har bir  bosqichda savol
berib, bolaning fikrlashiga turtki beradi: “Nega bu raqamni oldin yozding?”, “Agar
tartibni   o‘zgartirsak   nima   bo‘ladi?”,   “Bu   amal   qanday   natijaga   olib   keladi?”   va
hokazo.   Shu   yo‘l   bilan   misollar   izchil,   tushunarli   va   vizual   tarzda   izohlanadi   va
o‘quvchining matematik tafakkuri shakllanadi.
Amallarni   o‘rganishda   va   misollarni   tanlash,   ularni   izohlash   hamda   dars
jarayonida   qo‘llashda   o‘qituvchi   bir   necha   muhim   metodik   yondashuvlarga   amal
qilishi   lozim.   Bu   jarayon   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   arifmetik
tushunchalarni   chuqurroq   o‘zlashtirishda   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Misollarni   to‘g‘ri
tanlash   va   ulardan   samarali   foydalanish   orqali   bolalarda   mantiqiy   fikrlash,
amallarni tushunish va real hayotda qo‘llash ko‘nikmalari shakllanadi.
Misollarni   tanlashda   birinchi   navbatda   o‘quvchilarning   yoshi   va   bilim
darajasi   hisobga   olinadi.   1–2-sinf   o‘quvchilari   uchun   sodda,   ko‘rgazmali   va
tushunarli   misollar   tanlanishi   kerak,   masalan,   2   +   3   =   5   yoki   4   −   1   =   3   kabi
amallarni   real   buyumlar   (olmalar,   qalamlar)   orqali   tushuntirish.   3–4-sinflarda   esa
murakkabroq misollar, xossalarga asoslangan amallar va kichik masalalar berilishi
maqsadga   muvofiq.   Shuningdek,   har   bir   arifmetik   xossa   uchun   maxsus   va   aniq
25 misollar   tanlanadi.   Masalan,   qo‘shishning   kommutativlik   xossasini   tushuntirishda
2 + 3 = 5 va 3 + 2 = 5 misollari, distributivlik xossasini tushuntirishda esa 5 × (2 +
3)   =   5   ×   2   +   5   ×   3   misoli   tanlanadi.   Bu   orqali   o‘quvchi   raqamlar   o‘rnini
almashtirish yoki guruhlash natijaga ta’sir qilmasligini tushunadi.
Tanlanadigan   misollar   real   hayotdagi   vaziyatlarga   ham   mos   bo‘lishi   kerak.
Chunki   o‘quvchilar   uchun   kundalik   hayotdagi   holatlar   asosida   qurilgan   misollar,
masalan,   pulni   hisoblash,   vaqtni   aniqlash,   do‘konda   xarid   qilish,   ovqat
porsiyalarini   taqsimlash   kabi   vaziyatlar   yanada   tushunarli   va   ahamiyatli   bo‘ladi.
Bu   ularni   matematikani   faqat   darslikda   emas,   balki   real   hayotda   ham   qo‘llash
mumkinligini anglashlariga yordam beradi.
Misollarni   izohlashda   esa   o‘qituvchi   har   bir   amalni   nima   sababdan   aynan
shunday   yechilishini   o‘quvchilarga   tushuntirib   berishi   kerak.   Bu   jarayon   oddiy
tushuntirish,   bosqichma-bosqich   ko‘rsatish   va   savol-javoblar   orqali   olib   boriladi.
Dastlab   oddiy   misollar   tanlanib,   ularning   yechimi   tushuntiriladi.   Keyin   esa
murakkabroq  misollar  orqali   bu  bilim  mustahkamlanadi.  Masalan,   2  + 3  misolini
o‘rganishda   dastlab   ikki   olma,  keyin   yana   uchta  olma   rasm   orqali   ko‘rsatiladi   va
jami besh olma ekanligi tushuntiriladi. Keyin bu misol raqamlar shaklida yoziladi
va   3   +   2   misoli   bilan   taqqoslanadi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   sonlar   o‘rnini
almashtirganda ham natija o‘zgarmasligini o‘zlari kuzatib tushunib yetadilar.
Izohlashda   ko‘rgazmali   vositalar   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Rasmlar,
diagrammalar,   kartochkalar,   magnitli   taxtalar,   raqamli   kubiklar   kabi   vositalar
orqali   tushuntirilgan   misollar   bolalar   uchun   qiziqroq   va   tushunarliroq   bo‘ladi.
Ayniqsa   boshlang‘ich   sinflarda   vizual   ko‘mak   o‘quvchilarning   diqqatini   ushlab
turadi,   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Dars   jarayonida   esa   misollardan   faol
foydalanish   zarur.   O‘qituvchi   misollar   orqali   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qilishi,
ularning   fikrlash   faolligini   oshirishi   kerak.   Bunda   savol-javoblar,   guruhlarda
ishlash,   rolli   o‘yinlar,   interaktiv   topshiriqlar   kabi   metodlar   qo‘llaniladi.
O‘quvchilar   kichik   guruhlarda   birgalikda   ishlash   orqali   bir-biriga   yordam   beradi,
o‘z   fikrlarini   ifoda   etadi   va   jamoaviy   hal   qilish   ko‘nikmasini   shakllantiradi.
Masalan,   har   bir   guruhga   distributivlik   xossasiga   oid   misol   beriladi   va   ularning
26 yechimlari sinfda taqqoslanadi. Shuningdek, misollar asosida o‘yinlar, kartochkali
musobaqalar tashkil etiladi. Bu orqali bolalar matematika darsini zerikarsiz va faol
tarzda   o‘zlashtiradilar.   Dars   oxirida   esa   o‘rganilgan   bilimlar   mustahkamlanadi.
O‘quvchilarga o‘rgatilgan xossalarga mos mustahkamlovchi misollar beriladi. Ular
bu   misollarni   mustaqil   yechadi,   bir-biri   bilan   taqqoslaydi,   xatolarini   aniqlaydi   va
tuzatadi. O‘qituvchi esa umumiy xulosa chiqaradi, xatolar ustida ishlaydi va uyga
vazifa   orqali   mavzuni   mustahkamlashni   davom   ettiradi.   Misollarni   tanlash,
izohlash va darsda qo‘llash orqali o‘quvchilarda arifmetik amallar bo‘yicha chuqur
va barqaror bilimlar shakllanadi. Bu metodik yondashuv o‘quvchilarning mantiqiy
fikrlashini   rivojlantiradi,   mustaqil   ishlashga   o‘rgatadi   va   matematikani   hayotiy
fanga   aylantiradi.   O‘quvchilarning   xatolarini   tahlil   qilish   va   ularni   tuzatish
o‘qituvchining   muhim   vazifalaridan   biridir.   Har   bir   xatolik   –   bu   o‘quvchining
fikrlash   jarayonida   yuzaga   kelgan   muammo   bo‘lib,   to‘g‘ri   yondashuv   orqali   uni
bartaraf   etish   mumkin.   Xatolarni   aniqlash,   ularning   sababini   tushuntirish   va
o‘quvchi bilan birga tuzatish orqali nafaqat dars materiali mustahkamlanadi, balki
o‘quvchida   tanqidiy   fikrlash,   xatoni   tan   olish   va   uni   to‘g‘rilash   ko‘nikmasi   ham
shakllanadi. Avvalo, o‘qituvchi xatoni aniqlagach, darhol o‘quvchini tanqid qilish
yoki ayblash o‘rniga, uning yechim yo‘lini tahlil qilishi kerak. Masalan, o‘quvchi 4
×   (2   +   1)   =   4   ×   2   +   1   deb   javob   bergan   bo‘lsa,   bu   yerda   distributivlik   xossasi
noto‘g‘ri   qo‘llanilganini   tushunish   mumkin.   O‘qituvchi   bu   holatda:   “Keling,   bu
amallarni birgalikda ko‘rib chiqamiz,” deb, har bir bosqichni tushuntiradi: “Avval
qavs ichidagi  amallar  bajarilishi  kerak, ya’ni 2 + 1 = 3, shunda 4 × 3 = 12. Endi
distributivlik xossasini to‘g‘ri qo‘llasak: 4 × 2 + 4 × 1 = 8 + 4 = 12. Ko‘ryapsizmi,
ikkala   usulda   ham   natija   12   bo‘ladi.   Siz   faqat   4   ×   2   ni   olib,   qolgan   sonni   oddiy
qo‘shib qo‘ygansiz. Demak, siz distributivlikni to‘liq ishlatmagansiz.”
Bunday yondashuv o‘quvchida xato qilganini tushunish, lekin o‘ziga bo‘lgan
ishonchni yo‘qotmaslikka yordam beradi. Xatoliklar tahlil qilinar ekan, o‘qituvchi
ularni   umumlashtirishi   va   boshqa   o‘quvchilar   bilan   ham   muhokama   qilishi
mumkin. Bu orqali sinfdagi boshqa o‘quvchilar ham o‘sha xatoga yo‘l qo‘ymaslik
uchun saboq oladi. Bunda o‘quvchining shaxsiyati tahqirlanmasligi, balki xatolik –
27 o‘rganishning   bir   bosqichi   ekanligi   tushuntiriladi.   O‘quvchilarga   o‘z   xatolarini
o‘zlari   aniqlash   va   tuzatish   imkoniyatini   berish   foydali   bo‘ladi.   Masalan,
o‘qituvchi:   “Natijani   yana   bir   marta   tekshirib   ko‘raylik,   balki   biror   bosqichda
xatoga   yo‘l   qo‘yilgandir,”   deb   o‘quvchini   fikrlashga   undaydi.   Bu   jarayonda
o‘quvchi   xatosini   anglaydi   va   o‘zi   to‘g‘rilaydi,   bu   esa   bilimning   chuqurroq
singishiga sabab bo‘ladi. O‘quvchilar orasida keng tarqalgan xatolarni aniqlash va
ularni   umumiy muhokama  qilish  orqali   dars  yakunida  “Xatoliklar  burchagi”  yoki
“Bugungi   saboq”   kabi   qisqa   tahliliy   vaqt   ajratilishi   mumkin.   Bu   jarayon   darsni
qiziqarli va o‘quvchilar uchun ochiq muloqotga aylantiradi.
2.2.  Interfaol usullar va o‘yin texnologiyalaridan foydalanish
imkoniyatlari
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   interfaol   metodlar   va   o‘yin
texnologiyalaridan   foydalanish   o‘quvchilarda   arifmetik   amallarni   chuqurroq
o‘zlashtirish,   faollikni   oshirish   va   darsga   bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytirishda   katta
ahamiyatga ega.
“Aqliy   hujum”   usuli   —   bu   o‘quvchilarning   fikrlash   tezligini,   matematik
faoliyatga jalb etish darajasini oshiruvchi, interfaol va qiziqarli metodlardan biridir.
Bu   usulda   asosiy   e’tibor   o‘quvchilarning   tezkor   fikrlashi,   diqqatni   jamlay   olishi,
aqliy   faolligi   va   raqamlar   ustida   tez   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga
qaratiladi.   Odatda,   bu   metod   qisqa   vaqtli   topshiriqlar   orqali   amalga   oshiriladi,
bunda o‘qituvchi bir necha oddiy, lekin tez javob talab qiladigan savollarni beradi.
Dars jarayonida “Aqliy hujum” usulini qo‘llashda o‘qituvchi taxtaga yoki ekranga
arifmetik amallarni yozadi: masalan, “6 + 4 = ?”, “9 – 3 = ?”, “5 × 2 = ?”, “12 ÷ 4
= ?” kabi misollarni taqdim etadi. O‘quvchilar ushbu misollarni imkon qadar tez va
to‘g‘ri yechishga harakat qilishadi. Bu usulda o‘quvchilar individual ravishda ham,
guruh   yoki   jamoalarda   ham   ishlashlari   mumkin.   Guruhli   ishlash   shaklida   esa
savollarga   tezroq   va   to‘g‘ri   javob   bergan   guruh   rag‘batlantiriladi.   “Aqliy   hujum”
o‘quvchilarni   darsga   faol   jalb   qiladi,   ular   faqat   tinglovchi   emas,   balki   faol
ishtirokchi bo‘lib qoladi. Bunda:
28 
Arifmetik amallarni mustahkamlash,

Yodda saqlash va tez yechish ko‘nikmalarini shakllantirish,

Matematik xossalarni tez aniqlay olish,

Raqamlar bilan ishlashdagi aniqlik va ishonch,

Guruhda fikr almashish, bir-biridan o‘rganish imkoniyati yaratiladi.
Shuningdek,   bu   metod   raqobat   muhitini   yaratadi,   o‘quvchilarda   o‘zini
ko‘rsatishga,   bilimini   sinashga   intilish   uyg‘otadi.   O‘quvchilar   o‘z   javoblarini
boshqa o‘quvchilarnikilar bilan solishtirib, xatolarini ko‘rib chiqishadi va bu orqali
xatolardan   o‘rganish   imkoniga   ega   bo‘ladilar.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari  uchun bu metod qiziqarli, jonli  va samarali  bo‘lib, dars jarayonining
monotonligini   buzadi,   faollikni   oshiradi.   Darsni   jonlantirish,   matematik
muammolarga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirishda   “Aqliy   hujum”   usuli   muhim   rol
o‘ynaydi.
“Kim   chaqqon?”   o‘yini   —   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   juda
samarali,   raqobatga   asoslangan   o‘yin   uslubidagi   interfaol   metod   bo‘lib,   arifmetik
amallarni mustahkamlash va o‘quvchilarning matematik savodxonligini oshirishga
xizmat qiladi. Ushbu o‘yin jarayonida o‘quvchilar ikki yoki undan ortiq guruhlarga
bo‘linadi.   Har   bir   guruhga   bir   xil   murakkablik   darajasiga   ega   bo‘lgan   misollar,
masalalar   yoki   arifmetik   amallar   beriladi.   Guruhlar   berilgan   topshiriqni   iloji
boricha   tez   va   to‘g‘ri   yechishga   harakat   qilishadi.   Kim   birinchi   bo‘lib   barcha
misollarni   to‘g‘ri   yechsa,   o‘sha   guruh   “chaqqon”   deb   e’tirof   etiladi   va
rag‘batlantiriladi (masalan, yulduzcha, baho yoki maqtov so‘zi orqali).
Bu o‘yin orqali quyidagi ko‘nikmalar shakllanadi:

Tezkor fikrlash – o‘quvchilar topshiriqlarni tez tahlil qilib, natijani iloji
boricha tez topishga harakat qiladi;

Diqqatni jamlash – tez ishlash talab etilganida o‘quvchi barcha e’tiborini
vazifaga qaratadi;

Aniqlik   –   raqobat   sharoitida   faqat   tezlik   emas,   balki   to‘g‘ri   natija   ham
muhim bo‘ladi;
29 
Jamoaviy   ish   –   o‘quvchilar   guruh   bo‘lib   ishlagani   sababli,   bir-biriga
yordam   berishadi,   maslahatlashishadi,   bu   esa   hamkorlik   ko‘nikmasini
rivojlantiradi;

Qiziqish   va   motivatsiya   –   o‘yin   shaklidagi   topshiriqlar   o‘quvchilar
uchun oddiy darsdan ko‘ra ko‘proq zavq bag‘ishlaydi.
“Kim   chaqqon?”   o‘yini   darsni   jonlantirish,   o‘quvchilarning   matematikaga
bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytirish   va   raqamlar   bilan   ishlashda   ishonch   hosil   qilish
uchun juda qulay metod hisoblanadi. Shu orqali o‘quvchilar arifmetik amallarni tez
va   to‘g‘ri   bajarishga   o‘rganadilar,   o‘z   bilimlarini   sinovdan   o‘tkazadilar   va
natijalarni taqqoslab, xatolar ustida ishlash imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
“Aqliy hujum” usuli – bu metod yordamida o‘quvchilarga qisqa vaqt ichida
savollarga tez va aniq javob berish topshirig‘i qo‘yiladi. O‘qituvchi taxtaga oddiy
misollarni yozadi, masalan, “6 + 4 = ?” yoki “5 × 2 = ?”. O‘quvchilar navbatma-
navbat   yoki   guruhlarda   javob   beradilar.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilar   matematik
fikrlashni tezlashtiradi va arifmetik amallarni yodda saqlab qolishadi.
“Kim   chaqqon?”   o‘yini   –   bu   raqobatga   asoslangan   o‘yin   shaklidir.
O‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linadi.   Har   bir   guruhga   bir   xil   darajadagi   misollar
beriladi.   Kim   birinchi   to‘g‘ri   yechim   topadi   –   g‘olib   bo‘ladi.   Bu   usul   bolalarda
tezkorlik, diqqat va aniqlikni shakllantiradi.
“Matematik   estafeta”   –   bu   harakatli   va   jamoaviy   o‘yin   bo‘lib,
o‘quvchilarning   hamkorlikda   ishlash,   bir-birini   qo‘llab-quvvatlash   ko‘nikmasini
rivojlantiradi.   O‘qituvchi   har   bir   guruhga   navbat   bilan   misollar   beradi.   Guruh
a’zolari   ketma-ket   misollarni   yechib,   keyingi   ishtirokchiga   uzatadi.   So‘nggi
ishtirokchi   natijani   aytadi.   Bu   usul   orqali   dars   jonlanadi,   bolalarda   musobaqa
ruhiyoti shakllanadi.
Ushbu metodlarning afzalliklari: 

O‘quvchilarni darsga faol jalb etadi; 

O‘rganilgan mavzuni mustahkamlashga yordam beradi; 

Jamoaviy ishlash va muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi; 

Diqqat, xotira va tez fikrlash qobiliyatini oshiradi.
30 Demak,   “Aqliy   hujum”,   “Kim   chaqqon?”   va   “Matematik   estafeta”   kabi
interfaol   va   o‘yin   texnologiyalari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   nafaqat
samarali, balki qiziqarli ta’lim vositasi sifatida ham xizmat qiladi.
2.3. Dars ishlanmalari va nazorat topshiriqlari asosida o‘quvchilarning
bilimini baholash
O‘quvchilarning bilimini baholash ta’lim jarayonida muhim ahamiyatga ega,
chunki   u   o‘quvchilarning   o‘rganilgan   mavzuni   qanday   o‘zlashtirgani   va   ularni
keyingi bosqichga o‘tkazish uchun qanday choralar ko‘rish kerakligini aniqlashga
yordam   beradi.   Bilim   baholash   turli   metodlar   orqali   amalga   oshiriladi,   jumladan
yozma   topshiriqlar,   og‘zaki   topshiriqlar,   testlar   va   diagnostik   metodlar.   Yozma
topshiriqlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   yozma   ravishda   ko‘rsatishga   imkon
beradi.   Bu   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyati,   o‘zgaruvchan
vaziyatlarga   qanday   javob   berishi   va   yozma   malakasi   baholanadi.   Masalan,
matematika   darsida   masalalar   yechish,   adabiyot   darsida   insho   yozish   yoki   tarix
darsida   mavzu   bo‘yicha   referat   tayyorlash.   Yozma   topshiriqlar   o‘quvchining   o‘z
fikrini   aniq   va   to‘g‘ri   ifodalashini   talab   qiladi,   shu   bilan   birga   ular   o‘quvchilarni
mustaqil fikrlashga va chuqurroq o‘rganishga undaydi.
Og‘zaki   topshiriqlar   esa   o‘quvchilarning   og‘zaki   ifodalash,   tez   fikrlash   va
savollarga javob berish qobiliyatini baholashga qaratilgan. Bu metodda o‘qituvchi
o‘quvchidan biror savolni so‘raydi va o‘quvchi tezda og‘zaki javob beradi. Og‘zaki
31 topshiriqlar   darsda   savol-javob   tarzida   olib   borilishi   mumkin,   bu   o‘quvchilarning
diqqatini   oshiradi   va   o‘rganilgan   mavzuni   mustahkamlashga   yordam   beradi.
Masalan,   matematika   darsida   o‘quvchi   tomonidan   misollarni   og‘zaki   yechish,   til
darslarida   grammatika   qoidalarini   tushuntirish   yoki   tarix   bo‘yicha   savollarga
og‘zaki  javob berish.  Testlar  o‘quvchilarning bilimini  tez  va samarali  baholashda
keng qo‘llaniladi. Testlar yordamida o‘quvchilarning o‘rganilgan mavzuni qanday
o‘zlashtirganini obyektiv tarzda baholash mumkin. Testlar turli shakllarda bo‘lishi
mumkin:   to‘g‘ri/yo‘q   javoblar,   variantli   savollar,   yoki   ochiq   savollar.   Testlar
o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   qanday   yaxshilash   zarurligini   ko‘rsatadi.   Testlar
yordamida   o‘quvchilarni   turli   darajada   baholash   mumkin:   o‘rganilgan   mavzuni
tushunish, amaliyotga tadbiq etish yoki o‘z bilimlarini kengaytirish.
Diagnostik   metodlar   o‘quvchilarning   bilimini   tahlil   qilish   va   o‘rganish
jarayonidagi   muammolarni   aniqlash   uchun   ishlatiladi.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning   bilimini   chuqurroq   tahlil   qilishga   yordam   beradi,   shuningdek,
o‘quvchilarning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash   imkonini   beradi.   Diagnostik
metodlar   o‘qituvchiga   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonidagi   qiyinchiliklarni
ko‘rsatadi   va   ularni   bartaraf   etishga   yordam   beradi.   Bunday   metodlar
o‘quvchilarning   bilimini   yanada   yaxshilash   va   ularga   zarur   yordam   ko‘rsatish
imkoniyatini   yaratadi.   Yuqoridagi   metodlar   birgalikda   ishlatilganda,
o‘quvchilarning   bilimini   turli   nuqtai   nazardan   baholash   mumkin.   Bu   metodlar
nafaqat o‘quvchilarning bilimini aniq va samarali baholashga yordam beradi, balki
o‘quvchilarni   yaxshiroq   o‘rganishga   va   bilimlarini   mustahkamlashga   undaydi.
Bilim   baholash   jarayonida   yozma,   og‘zaki   topshiriqlar,   testlar   va   diagnostik
metodlarni   birlashtirish,   o‘quvchilarni   yanada   samarali   baholashga   va   ta’lim
jarayonini takomillashtirishga imkon beradi.
32 XULOSA
Qo‘shish   va   ko‘paytirishning   xossalarini   o‘rganish   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari uchun juda muhim. Ushbu xossalar orqali o‘quvchilar oddiy arifmetik
amallarni   chuqurroq   tushunishga   va   murakkab   masalalarni   yechishga   qodir
bo‘ladilar.   Kommutativlik,   assotsiativlik   va   distributivlik   kabi   asosiy   xossalar
o‘quvchilarga   raqamlarni   manipulyatsiya   qilishni   osonlashtiradi   va   matematik
fikrlashni tezlashtiradi. Darslarda bu xossalarni o‘rganishning samarali usullaridan
biri interfaol metodlarni qo‘llashdir. Masalan, “Aqliy hujum”, “Kim chaqqon?” va
“Matematik   estafeta”   kabi   o‘yinlar   va   topshiriqlar   o‘quvchilarni   faollashtirib,
ularga   amallarni   o‘rganishni   qiziqarli   va   samarali   qilishga   yordam   beradi.   Shu
bilan   birga,   guruh   ishlarini   qo‘llash   va   jamoaviy   ishlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish o‘quvchilarni yanada faollashtiradi va bir-biriga yordam berish orqali
yanada   kuchliroq   natijalarga   erishishga   imkon   yaratadi.   Qo‘shish   va
ko‘paytirishning   xossalaridan   foydalanib   yechilgan   misollar   nafaqat   arifmetik
ko‘nikmalarni   rivojlantiradi,   balki   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   va
muammolarni   yechish   qobiliyatini   ham   oshiradi.   Misollarni   bosqichma-bosqich
33 o‘rgatish   va   interaktiv   metodlarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilar   mustahkam   bilimga
ega bo‘ladilar.
Darslarni   o‘qitishda   yozma   va   og‘zaki   topshiriqlar,   testlar   va   diagnostik
metodlardan   foydalanish   o‘quvchilarning   bilimini   baholash   va   o‘zlashtirish
darajasini   aniqlashga   yordam   beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarga   o‘zlarini
tahlil   qilish   va   rivojlantirish   imkoniyatini   beradi.   Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘shish
va   ko‘paytirish   xossalari   yordamida   misollar   yechishga   o‘rgatish   metodikasi
o‘quvchilarga matematik bilimlarni chuqur o‘rganish va real hayotdagi masalalarni
hal   qilishda   yordam   beradi.   Bu   metodika   nafaqat   matematika   fanini   o‘rganishda,
balki   umumiy   fikrlash   va   mantiqiy   qobiliyatlarni   rivojlantirishda   ham   muhim   rol
o‘ynaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mamadaliyev,   S.   -   Matematika   o‘qitish   metodikasi .   –   Tashkent:
O‘qituvchi, 2005. – 152 b.
2. Saidov,   D.   -   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitishning   samarali
usullari . – Tashkent: Fan, 2007. – 180 b.
3. Shodiev,   A.   -   Matematika   o‘qitishda   kreativ   metodlar .   –   Tashkent:
O‘qituvchi, 2006. – 165 b.
4. Sultonov, A. -  Pedagogik texnologiyalar va ularning ta’limdagi o‘rni . –
Tashkent: O‘qituvchi, 2010. – 220 b.
5. Raximov,   Z.   -   Matematika   fanining   asoslari   va   o‘qitish   metodikasi .   –
Tashkent: Sharq, 2008. – 195 b.
6. Valiyev,   X.   -   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitish   metodikasi .   –
Tashkent: O‘qituvchi, 2009. – 210 b.
7. Toshmatov,   F.   -   Matematika   o‘qitish   metodikasi   asoslari .  –   Tashkent:
O‘qituvchi, 2011. – 195 b.
34 8. Nazarov,   R.   -   Matematika   va   uning   o‘qitilishi .   –   Tashkent:   Toshkent
universiteti nashriyoti, 2010. – 230 b.
9. Azimov, M. -  Matematika o‘qitish metodikasi va amaliyoti . – Tashkent:
Fan, 2012. – 180 b.
10. Muminov, K. -   Boshlang‘ich ta’limda matematik ifodalar . – Tashkent:
Sharq, 2011. – 160 b.
11. G‘aniyev,   U.   -   Matematika   fanining   o‘qitish   metodlari .   –   Tashkent:
O‘qituvchi, 2004. – 190 b.
12. Mansurov,   E.   -   O‘qitishda   ifoda   tushunchasining   roli .   –   Tashkent:
Akademnashr, 2009. – 205 b.
13. Sattorov,   I.   -   Boshlang‘ich   sinfda   matematika   o‘qitishning   yangi
yondashuvlari . – Tashkent: O‘qituvchi, 2014. – 185 b.
14. Abdullayev,   F.   -   Matematika   o‘qitishning   yangi   usullari .   –   Tashkent:
Fan, 2011. – 170 b.
15. Yo‘ldoshev,  B. -   O‘quvchilarda  matematika ifodalarini  shakllantirish .
– Tashkent: O‘qituvchi, 2013. – 160 b.
16. Rasulov,   O.   -   Ta’limda   matematik   ifodalarning   o‘rni .   –   Tashkent:
Sharq, 2010. – 145 b.
17. Shomurodov,   M.   -   O‘qitishda   matematika   ifodalarini   o‘rganish .   –
Tashkent: Akademnashr, 2012. – 210 b.
18. Toshpo‘latov, A. -   O‘quvchilarga matematika o‘rgatishda innovatsion
texnologiyalar . – Tashkent: O‘qituvchi, 2015. – 230 b.
19. Karimov,   S.   -   Matematika   fanini   boshlang‘ich   ta’limda   o‘qitish
metodikasi . – Tashkent: Fan, 2014. – 175 b.
20. Sharipov, R. -   Matematika o‘qitishda innovatsion usullar . – Tashkent:
O‘qituvchi, 2008. – 160 b.
21. Khan Academy -  https://www.khanacademy.org
22. Edutopia -  https://www.edutopia.org
23. Mathsisfun -  https://www.mathsisfun.com
24. CPALMS -  https://www.cpalms.org
35 25. National   Council   of   Teachers   of   Mathematics   (NCTM)
- https://www.nctm.org
26. TeacherTube -  https://www.teachertube.com
27. Math.com -  https://www.math.com
36
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский