Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 203.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Boshlangʻich taʼlim pedagogikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi

Sotib olish
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
     AJINIYOZ NOMIDAGI NUKUS DAVLAT
PEDAGOGIKA INSTITUTI
ELLIKQA LA PEDAGOGIKA FAKULTETIʼ
“ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ” YO‘NALISHI
2-bosqich talabasi Saburova Mashhura ning
“Boshlang ich ta lim pedagogikasi fanining boshqa fanlar bilan aloqasi”	
ʻ ʼ
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
Nukus-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
I-BOB.   BOSHLANG‘ICH   TA’LIM   PEDAGOGIKASINING   UMUMIY
ASOSLARI
1.1.   Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasining predmeti, maqsad va vazifalar……... 6
1.2.   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasining   metodologik
asosi…………………... 9
1.3.   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasining   asosiy   tushunchalari   va
tarmoqlari …. 12
1.4.   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasining   ilmiy-tadqiqot
metodlari……………. 17
II-BOB.   BOSHLANG‘ICH   TA’LIM   PEDAGOGIKASINING   BOSHQA
FANLAR BILAN ALOQASI
2.1.   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasi   va   falsafa
……………………………….                            21
2.2.   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasi   va   psixologiy a..
…………………………. 25
2.3.   Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va tabiiy fanlar………………………….. 27
XULOSA………………………………………………………………………... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 29
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .   Ko‘p yillik tajriba shuni ko‘rsatdiki, ta’lim-tarbiya
bilan barcha, ya’ni butun jamiyat  a’zolari  shug‘ullanishlari  zarur. Bu mas’uliyatli
va sharafli ishda bog‘cha tarbiyachisi, maktab va oliy o‘quv yurti muallimlari bilan
bir   qatorda   jamiyatning   bilimli   va   obro‘-e’tiborga   ega   bo‘lgan   a’zolari,   oliy
ma’lumotli  mutaxassis  va rahbar  xodimlar  ham  o‘z  hissalarini  qo‘shishlari  kerak.
Chunki   ular   o‘zlarining   bilimlari   va   yuqori   malakalari   bilan   o‘z   mehnat
jamoalarida   katta   e’tiborga   egadirlar,   shu   bilan   birga   hamma   joyda   o‘z   nutqlari
bilan   insonlarga   ta’sir   o‘tkaza   oladilar.   “Ta’lim-tarbiya   islohoti   haqida   gapirar
ekanmiz,   —   degan   edi   yurtboshimiz   SH.M.   Mirziyoyev,   —   uning   mazmunini
lo‘nda   qilib   ifoda   etish   mumkin:   bizga   bitiruvchilar   emas,   maktab   ta’limi   va
tarbiyasini   ko‘rgan   shaxslar   kerak...   Demokratik   jamiyatda   bolalar,   umuman,   har
bir inson erkin fikrlaydigan qilib tarbiyalanadi” 
Bozor   munosabatlari   sharoitida   bizga   mustaqil   fikr   yurituvchi,   erkin,
tashabbuskor,   tadbirkor   va   milliy   g‘ururga   ega   bo‘lgan   shaxslar   kerak.   Bunday
kishilarni   tarbiyalash   uchun   xalqning   tarixiy   shakllangan   ma’rifiy   madaniyatidan
kelib chiqib, umuminsoniy pedagogik qadriyatlarga tayanuvchi milliy pedagogika
fanini shakllantirish va bu fanni barcha oliy o‘quv yurtlarida o‘qitish zarur. Ammo
shu vaqtgacha xalq xo‘jaligining turli tarmoqlari uchun mutaxassis tayyorlaydigan
oliy   o‘quv   yurtlarida   ta’lim-tarbiya   berish   sirlarini   o‘rgatuvchi   pedagogika   fani
o‘qitilmagan   edi.   Bu   ijtimoiy   hodisani   Prezidentimiz   Islom   Karimov   chuqur   his
etgan holda jamiyatimiz istiqlolining birinchi yillaridan boshlab nopedagogik oliy
o‘quv yurtlarida pedagogikadan bilim berishni tavsiya etdilar. 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligining 1996-yil
7-avgustidagi   189-sonli   buyrug‘iga   ko‘ra   xalq   xo‘jaligi   mutaxassislarini
3 tayyorlaydigan   barcha   oliy   o‘quv   yurtlarida   pedagogika   fani   o‘qitila   boshlandi 1
.
Nopedagogik   yo‘nalishlardagi   bakalavrlar   tayyorlaydigan   oliy   o‘quv   yurtlarida
pedagogika   fanini   o‘qitish   jarayonida   talabalarda   quyidagi   pedagogik   bilim   va
ko‘nikmalarni shakllantirish ko‘zda tutiladi: 
—   talaba   o‘z   ixtisosligini   o‘zlashtirishi   davomida   hamda   ijtimoiy   va
gumanitar fanlar bo‘yicha beriladigan bilimlarni ongli egallashi uchun pedagogika
fanning nazariy asoslarini o‘rganishi va bu bilimlarga ko‘nikma hosil qilishi; 
—   o‘z   ixtisosligi   bo‘yicha   o‘quv   va   ishlab   chiqarish   amaliyotlarini   to‘g‘ri
tashkil   qilish,   texnikani   o‘rganish,   ulardan   ehtiyotkorona   foydalanish   davrida
pedagogikaning asosiy tarbiya metodlarini o‘rganishi va malakalarga ega bo‘lishi;
—   mutaxassislik   fanlaridan   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil
qilingan   darslarning   mohiyatini   anglashdan   avval   pedagogik   texnologiya   degan
birikmaning   ma’no-mazmunini   tushunib   yetib,   o‘z   ma’naviyati   ustida   tinmay
ishlash ko‘nikmasini hosil qilishi; 
—   mutaxassislik   fanlaridan   O‘rta   Osiyo   va   jahon   xalqlariga   xos   bo‘lgan
bilimlarni   egallash   davrida   ularning   pedagogik   merosi   bilan   tanishib,   o‘zida
umuminsoniy qadriyatlarga xos bo‘lgan milliy g‘ururni namoyon qilishi; 
—   mutaxassislik   fanlarini   o‘zlashtirish,   nazoratlarni   vaqtida   topshirish,
fanlardan   yaxshi   natijalarga   erishish   uchun   bilish   faolligini   oshirishi,   bilish
nazariyasi   asoslarini   o‘rganishi   va   shu   bilan   birga   ta’lim   olish   usullari   bilan
tanishishi. Mazkur darslik oliy o‘quv yurtini tugatuvchi talaba kelajakda faqat o‘z
sohasining yetuk mutaxassisi  bo‘lib qolmasdan, balki ma’naviy-intellektual yetuk
shaxs   bo‘lib   yetishishini   ta’minlash   maqsadida   uning   ko‘z   o‘ngida   mustaqil   fan
sifatida shakllanadigan qilib yozilgan.
Kurs   ishining   maqsadi:   Boshlang‘ich   ta’lim   darsliklarida   pedagogika   va
boshqa   fanlarning   aloqasi   o‘rganish   va   o‘quvchilarni   o‘qitish   davrida   ushbu
fanlarni uzviy bog‘liqligini ko‘rsatish.
Kurs   ishining   ob’ekti.   Boshlang‘ich   ta’lim   darsliklarida   pedagogika   va
boshqa fanlarning aloqasi o‘rganiladi.
1
  . O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. - T.: 1996
4 Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Mazkur   kurs   ishi   oliy   o‘quv   yurtini
tugatuvchi   talaba   kelajakda   faqat   o‘z   sohasining   yetuk   mutaxassisi   bo‘lib
qolmasdan,   balki   ma’naviy-intellektual   yetuk   shaxs   bo‘lib   yetishishini   ta’minlash
maqsadida uning ko‘z o‘ngida mustaqil fan sifatida shakllanadigan qilib yozilgan.
Kurs   ishining   predmeti:   Boshlang‘ich   ta’limda   qilinadigan   ishlarning
mazmuni, shakli va metodlaridan foydalanish mazmuni. 
Kurs ishining vazifalari: 
1. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va falsafa
2. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va psixologiya
3. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va tabiiy fanlar
Kurs   ishining   tarkibi   va   hajmi .   Kirish,   2   bob,   7   paragrif,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan tashkil topgan. Barcha ma’lumotlar jami 30
sahifadan iborat.
5 I-BOB. PEDAGOGIKANING UMUMIY ASOSLARI
1.1. Pedagogikaning predmeti, maqsad va vazifalari
Shaxsni   har   tomonlama   barkamol   qilib   tarbiyalash   insoniyatning   azaliy
orzusi   bo‘lib   kelgan.   Ajdodlarimiz   ma’rifat   va   madaniyatni   qanday   qilib   yosh
avlodga   o‘rgatish,   ularni   komillikka   yetaklash   yo‘llari,   qonun   va   qoidalarini
izlaganlar.   Darhaqiqat,   insonning   ma’rifiy   va   ma’naviy   komillikka   erishishi
pedagogika   fani   yetakchiligida   amalga   oshiriladi.   Pedagogika   tarbiya   haqidagi
fandir.   “Pedagogika”   grekcha   so‘z   bo‘lib,   “paydogogos”   —   “bola   yetaklovchi”
ma’nosini   anglatadi.   Insonlarning   ma’rifiy   va   ma’naviy   barkamollikka
munosabatlari   o‘zgarib   borishi   natijasida   pedagogika   (bolani   to‘g‘ri   yo‘lga   solish
san’ati)   fani   xalq   orasida   o‘z   mavqeyiga   ega   bo‘ldi.   Shu   tariqa   insonni
tarbiyalovchi  fan sifatida  pedagogika  dunyo fanlari  tizimi  qatoridan  alohida o‘rin
egalladi. Pedagogikaning bosh masalasi — tarbiyadir 2
. 
Tarbiyaning   keng   ma’no-mazmuni   —   ta’lim,   rivojlanish,   ma’lumot   bilan
bog‘lagan   holda   barkamol   insonni   voyaga   yetkazishdir.   Inson   tarbiyasiga   oid
g‘oyalar,   qoida   va   qonunlar   dastlab   qissalarda,   pandnomalarda,   yozma
yodgorliklarda   hamda   hadislarda   asoslab   berilgan.   Pedagogikaning   fan   sifatida
shakllanib,   boyib   borishida   Sharq   va   G   ‘arb   qomusiy   pedagog-olimlarining   o‘rni
kattadir. Faylasuf  Forobiy o‘zining “Fozil shahar  kishilarining qarashlari” asarida
tarbiya orqali insonga beriladigan 12 fazilatni sharhlab berdi. Ibn Sinoning “Tadbir
al-manzil”, Umar Xayyomning ruboiylari, Yusuf Xos Hojibning “Qutadg‘u bilig”,
Kaykovusning “Qobusnoma”si,  Alisher  Navoiyning “Mahbub  ul-qulub”i  ... inson
ko‘nglini   turli   bilimlar   xazinasiga   aylantirdi   va   bu   tilsim   ichida   Tangri   o‘zini
yashirdi. Insonning ajoyib jismi bir maxfiy sir xazinasi o‘laroq o‘zida ana shu ganj
tilsimini saqlaydi, ya’ni Ollohning butun olamni yaratishdan ko‘zlagan maqsadi —
Inson bo‘lib, u hamma mavjudotlar ichida tengi yo‘qdir. G‘arbda Suqrot, Aristotel,
Platon   o‘z   ijodiyotlarida,   ayniqsa,   Platon   “Davlat”,   Aristotel   “Siyosat”   asarida,
2
 R , Mavlonova, N. Rahmonqulova “Boshlang‘ich ta’limda pedagogika, innovatsiya, integratsiya” Toshket-2013
6 Yan   Amos   Komenskiy,   I.   G.   Pistalotssi,   Gerbart,   K.   D.   Ushinskiylar   o‘z   ijodiy
pedagogik   faoliyatlarida   pedagogikaning   bosh   masalasi   —   tarbiya   muammosiga
turlicha   munosabat   bildirib,   pedagogika   tarbiya   haqidagi   fan   ekanligini   asoslab
berdilar 3
. 
3
 Sh.M. Mirziyoyev-“Erkin va farovon demokratik o‘zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz”- T.: 2021
7Pedagogikaning maqsad va vazifalari
Pedagogikaning   maqsadi   –   insonlarda   yoshlarda,   mutaxassislarda   komillik
sifatlarini   takomillashtirish,   yoshlarni   zamonaviy,   axloqiy-   amaliy   o'quv,
malaka   va   ko'nikmalar   bilan   qurollantirish,   har   tomonlama   yetuk,   komil
insonlarni tarbiyalash, ularda har bir sohaga mos ilm, bilim, ko'nikmalar hosil
qilishdan iborat.
O'quv fanining asosiy vazifalari
Yosh avlodni Vatan ravnaqi, yurt 
tinchligi, xalq faro- vonligi kabi 
oliyjanob g'oya- lar ruhida tarbiyalash.
Yosh avlodda jamiyatimizda qabul 
qilingan, odob-axloq qoidalariga mos 
keladigan e'tiqodni, axloqiy malaka va
ko'nikmalarni, ehtiyoj va intilishlarni 
tarkib toptirish.
O'sib kelayotgan yosh avlod qalbi va 
ongida milliy qadriyatlar asoslarini 
shakllantirish.Yuksak fazilatlarga ega, ezgu g'oyalar 
bilan qurollangan komil insonlarni 
voyaga yetkazish. Yoshlarda asosiy konstitutsiyaviy 
huquqlardan biri bo'lgan har bir kishining
axloqiy-amaliy imkoniyatlarini ro'yobga 
chiqarish.
Yoshlarni jamiyatimizga yot va begona, 
zararli g'oyalarga qarshi kurashishga 
o'rgatish, ular- da hushyorlik 
ko'nikmalarini hosil qilish.Yoshlarning o'zi xohlagan kasbni 
tanlashlari, uni mukammal egallab, shu
sohada muvaffaqiyatli faoliyat ko'r- 
satishlari uchun moddiy- ma'naviy, 
tarbiyaviy didak- tik shart-sharoitlar 
yaratish. 81- chizma. Pedagogikaning maqsad va vazifalari.
O’qitishning ta’lim-
tarbiyaing qonuniyatlari
Fanning
metodologik
asoslarini bilishni
o’rganishTa’lim mazmuni,
usullari, vositalari
bilan qurollantirish Pedagogikaning predmeti
Ta’lim-tarbiya
to’g’risidagi g’oyalarni
yoshlar qalbi va ongiga
singdirish sohalari,
usul va yo’llarini,
vositalarini o’rganish Dunyoning milliy-
ma’naviy rivojida
shaxs kamoloti
uyg’unligi
qonuniyatlarini O’rganiladigan
tushunchalar O’rganiladigan
asosiy g’oyalar
Tarbiya
Malaka
Rivojlanish O’qitishKo’nikma Ma’lumot Ta’lim
Odob-axloq Shaxs Bilim
Komil inson
Yurt tinchligi Vatan ravnaqiBarkamol avlod
Odob-axloqqa
o’rgatish
Xalq
pedagogikasidan
foydalanishAxloqiy sifatlar
2- chizma . Pedagogikaning predmeti. 1.2. Pedagogikaning metodologik asosi
Pedagogikaning   fan   sifatida   shakllanib   borishi   ijtimoiy-iqtisodiy   zaruriyat
mahsuli   sifatida   turli   fanlar   bilan   qadim-qadim   zamonlardan   bog‘liq.   Olloh   yer-u
osmonni   yaratib,   insonni   yer   yuzida   o‘ziga   xalifa   etib   tayinladi.   O‘zining
mavjudligi,   har   bir   ishga   qodirligini,   ilmda   tengsizligini,   mehr-u   muruvvatda
beqiyosligini bildirdi. Islomda ilm berishda bir-biriga bog‘liq bo‘lgan din va dunyo
haqida   tushuncha   mavjud   va   ular   alohida   tushunchalar   emasligi   isbotlangan.
Dunyoviy   deb   ataladigan   ilmlarning   barchasi   Qur’oni   Karim   ta’limoti   bilan
bog‘liqdir.   Shuni   ta’kidlamoq   kerakki,   pedagogika   fanining   metodologik   asosi
diniy va dunyoviy fanlar tarkibida rivojlangan. Qur’onda «Ilm» so‘zi turli hollarda
765   marta   takrorlanadi.   G‘arb   faylasuf   olimlari   ham   Islom   falsafasiga   suyangan
holda ijod etganlar. Rivoyatlarga ko‘ra, yunon olimi Batlimus falakiyot ilmiga oid
kitobida   ...   tuya   qanday   yaratilganini   va   osmon   qanday   ko‘tarilganining   sharhini
Qur’oni Karimdan o‘qib, bilib olganligini ta’kidlaydi. Islom ilmi barcha fanlarning
asosiy   negizidir.   Fransuz   faylasufi   Jak   Kodorse   «Inson   tafakkuri   taraqqiyotining
tarixiy   manzarasi   chizgilari»   nomli   asarida:   «Pedagogikaning   nazariy   asoslari
inson   kamolotiga   qaratilgan,   xalq   yaratgan   boy   tajriba,   ilmiy   tadqiqotga   doir
nazariy va metodik manbalarga, O‘rta Osiyo va jahon m a’rifatparvar, mutafakkir
olimlarining   asoslariga   suyangan   holda,   komil   insonni   tarbiyalash,   o‘qitishning
qonunqoida va tamoyillarining umumiy qonuniyatlariga asoslanadi. O‘rta asrlarda
musulmon   olamida   to‘plangan   ilmiy   bilimlar   G‘arbda   uyg‘onish   davrini
tayyorlashga   xizmat   qilmaganida   insoniyat   besamar   yo‘qolib   ketar   edi»,   —   deb
yozadi 4
. 
Qadimgi   Yunonistonda   Suqrot,   Aristotel,   Platonlar   ma’lum   g‘oyaga
asoslanib   o‘zlarming   inson   kamoloti   haqidagi   qarashlarini   va   tarbiya
masalalarining   falsafiy   negizini   yaratganlar.   Aristotel   «Iskandarga   qilgan
nasihati»da insonning eng yuksak fazilati taqvodor, iymonli, ilmli bo‘lish ekanini
4
 . O‘zbek pedagogikasi antologiyasi. I jild, (tuzuvchi-mualliflar: K. Hoshimov va S. Ochil). — T.: “O‘qituvchi”, 
1995.
9 alohida   ta’kidlagan   edi:   «Taqvodorlik   iymon   vositasida   kamol   topadi.   Iymon   esa
fikr-u   andisha   soyasida   hosil   bo‘ladi».   Falsafa   G   ‘arbdan   Sharqqa   tomon   yurdi.
Forobiy   «Sharh»lar   yozishi   orqali   Sharq   falsafasi   bunyodga   keldi.   Ibn   Sinoning
«Tib   qonuni»   asarida   ham   inson   kamolotining   qonun-qoidalari,   falsafasi   yoritib
beriladi. Pedagogika ilmining asosini yaratishda Qur’oni Karim, Hadis, ya’ni Islom
ta’limoti   katta   rol   o‘ynadi.   Xalq   og‘zaki   va   yozma   ijodiyoti,   xalq   yodgorlik
obidalari,   nasihatnoma,   pandnoma   va   vasiyatnomalarda   ham   komil   insonni
tarbiyalash   qonun,   qoida   va   usullari   o‘z   aksini   topgan.Pedagogika   fani
metodologiyasining   yaratilishida   qomusiy   mutafakkir   va   pedagoglarning
xizmatlari   diqqatga   sazovordir.   Al-Xorazmiy,   Ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,
Rudakiy,   Firdavsiy,   Alisher   Navoiy,   Voiz   Koshifiy,   chex   olimi   Yan   Amos
Komenskiy,   shveysariyalik   pedagog   Iogann   Genrix   Pestalotssi,   nemis   pedagogi
Adolf   Disterverg,   rus   pedagogi   K.   D.   Ushinskiy   kabilar   o‘z   ijodiyotlarida
pedagogikaning metodologik asosini yaratib, komil insonni tarbiyalashdagi qonun-
qoidalarni asoslab   berdilar.
10Fanni o'rganishdagi alohida ahamiyat
berish lozim bo'lgan jihatlar
Dars (mashg'ulotlar)ni olib
borishda o'quvchilarning
yoshi, tafakkuri, dunyo-
qarashi va qiziqishlarini
hisobga olish Ta'lim-tarbiyaning ilg'or,
ta'sirchan vositalaridan,
zamonaviy o'qitish texno-
logiyasi imkoniyatlaridan keng
foydalanish
Sharq mutafakkirlarining
ta'lim-tarbiyaga oid
g'oyalarini insonparvarlik
mohiyatini ko'rsatish asosida
mustaqillik eng oliy qadriyat,
uni asrab-avaylash muqaddas
burch ekanini o'quvchi-
larning qalbi va ongiga
singdirish Mavzuning tushuncha va
tamoyillarini sharhlashda
hayotiy misollar, bugungi
dunyoda ro'y berayotgan
voqealar tahlilidan, matbuot
materiallaridan keng
foydalanishTa'lim jarayonida tazyiq
o'tkazmasdan, ma'rifiy asosda
ish tutish, yoshlarning
mustaqil va erkin fikrlariga
e'tibor qaratish Ayrim tushunchalarni haddan
ziyod soddalash- tirishga,
ta'limning eskicha uslublarini
qo'llash natija- sida fanning
qadrsizlani- shiga yo'l
qo'ymaslik 3- chizma. Pedagogika fanini o‘rganishda zarur bo‘ladigan
 muhim jihatlar tizimi.
O‘tmish   ajdodlarimizning   barkamol   inson   tarbiyasiga   oid   g‘oya   va
ta’limotlarini o‘rganib, unga suyangan holda aytish mumkinki, yangicha sharqona
pedagogikaning metodologiyasi milliy istiqlol mafkurasini mustahkamlash va unga
amal qilishdir. Pedagogika fanining mazmuni, maqsad va vazifalari, tamoyil, usul
va   vositalari,   umuman,   har   bir   inson   uchun   zarur   bo‘lgan   tarbiyaviy   ta’sirlar
yangicha   asosga   ega   bo‘lishi   kerak.   Prezidentimiz   I.   A.   Karimov   bu   borada
shunday degan edi: «O‘zbekistonning yangilanish va rivojlanish yo‘li to‘rtta asosiy
negizga asoslanadi:  — umumiy qadriyatlarga sodiqlik; — xalqimizning ma’naviy
merosini   mustahkamlash   va  rivojlantirish;  —  insonning   o‘z  imkoniyatlarini   erkin
namoyon  qilishi;   —  vatanparvarlik  (I.  A.  Karimov.  «O‘zbekistonning   o‘z  istiqlol
va   taraqqiyot   yo‘li.   Toshkent,   «O‘zbekiston»,   1992-y.,   65-bet).   O‘zbekistonda
mustaqillikni saqlab qolish va uni mustahkamlashda pedagogika fani metodologiya
asoslari muhim ahamiyatga ega va unga bevosita bog‘langan holda har bir pedagog
masalalarga ijodiy, taraqqiyot nuqtayi nazardan yondashishi zarurdir (3- chizma) 5
.
5
 N. G‘aybullayev va boshq.  Pedagogika. — T.: O‘MU, 2005.
11 1.3. Pedagogikaning asosiy tushunchalari va tarmoqlari
Pedagogika   fanida   bir-biri   bilan   uzviy   bog‘langan   quyidagi   tushunchalar
mavjud:   tarbiya,   ta’lim,   ma’lumot.   Tarbiya   ijtimoiy   hayot   uchun   juda   zarur   va
yuksak   ma’naviy-jismoniy   barkamollikka   yetaklovchi   vosita   bo‘lib,   yaxshini
yomondan   farqlash,   buyuk   insoniy   fazilatlarni   shakllantirish   qudratiga   egadir.
Tarbiya   kishilik   jamiyatining   hamma   bosqichlarida   rivojlanib,   o‘sib,
avloddanavlodga   vorislik   vositasida   o‘tib   boradi.   Lekin   har   bir   jamiyatda
tarbiyaning   maqsadi,   vazifasi,   mazmuni   o‘ziga   xosligi   bilan   ajralib   turadi.
Xalqning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ma’naviy   zaruriyatidan   kelib   chiqib,   yosh   avlodni
tarbiyalash   muammolari   dastlab   xalq   og‘zaki   ijodiyoti   pedagogikasi,   yozma
yodgorlik,   pandnomalarda,   tafakkur   qilishga   va   ma’rifatparvarlikka   undovchi
asarlarda   bosh   mavzu   bo‘lib   kelgan   va   insonni   komillikka   yetaklovchi   zaruriy
hodisa   sifatida   talqin   etilgan.   Axloq   va   odob,   vatanga   cheksiz   muhabbat,   adolat,
insof,   rostgo‘ylik,   botirlik,   vafodorlik,   mehnatsevarlik,   ilm,   bilimdonlik   kabi
g‘oyalar   tarbiya   vositasi   hamdir:   Vatan   qadrini   bilmagan   o   ‘z   qadrini   bilmas,
Vatanga kelgan — iymonga kelar. Bola tug‘ganniki emas, tarbiyalaganniki. Ota g
‘ayratli bo‘lsa, bola ibratli bo‘lar  va hokazo 6
. Hadis ilmida ham tarbiyaning inson
kamoloti   uchun   naqadar   zarurligi,   ota-ona,   oila,   qarindoshlar   hamjihatligi,   ilm,
bilimdonlik,   mehnatsevarlik,   vatanga   cheksiz   muhabbat   kabi   sifatlar   ulug‘lanadi:
Farzandlaringizni   izzat-ikrom   qilish   bilan   birga   axloqodobini   ham   yaxshilangiz.
Otaga   itoat   qilish   Tangriga   itoat   qilishdir...   Xalq   og‘zaki   ijodiyoti   va
pedagogikasida   tarbiya   muammosi   iqtisodiy,   ijtimoiy,   jismoniy,   ma’naviy
qarashlarni   o‘ziga   qamrab   olgan   bo‘lib,   ular   tarbiya   orqali   amalga   oshirilishi
ko‘zda   tutiladi.   Tarbiyaning   kuch-qudratini   Alisher   Navoiy   «Mahbub   ul-qulub»
asarida quyidagicha ta’riflaydi: 
Qobilga tarbiyat erur ul nav’kin guhar,
Tushsa, najosat ichra yugay kimsa ani rok.
6
 . Z. K. Ismailova, A. A. Shayusupova. Pedagogikadan ma’ruzalar matni. — T.: TlMl, 2005
12 Gar it uzumiga kishi may birla bersa suv,
Bu tarbiyat bila qila olgaymu ani toq.
  Alisher   Navoiy   mazkur   she’rida   tarbiya   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etish   va
uning   qonun-qoidalariga   amal   qilishga   chorlaydi.   Mustaqil   O‘zbekiston
Respublikasining   milliy   pedagogika   fanida   tarbiya   inson   muammolari,
ajdodlarimiz   g‘oyalariga   suyangan   holda,   quyidagi   qonunlarga   asoslanishi   zarur
deb hisoblanadi: — Tarbiya inson faoliyati jarayonida tartibli ta’sir etuvchi hodisa
bo‘lib,   natijasini   insonning   yashab   turgan   ijtimoiy   sharoiti   belgilaydi.   —   Inson
kamolotini   xarakterlovchi   kuch   o‘rtasidagi   qaramaqarshiliklarning   mavjudligi
uning   shaxsiy   hayotida   namoyon   bo‘ladi.   —   Tarbiya   jarayonida
tarbiyalanuvchining   atrofdagi   narsa   va   hodisalarga   qiziqishini   uyg‘otish   va   uni
e’tiqodga   aylantirish   kerak.   —   Tarbiya   yoshlarning   kattalar   bilan,   kattalarning
yoshlar   bilan   qonuniy   munosabati   natijasida   amalga   oshiriladi.Tarbiya
jarayonining qonun, qoida, tamoyil va usullarini pedagogikaning tarbiya nazariyasi
qismi   chuqur   va   atroflicha   o‘rganadi.   Bilimni   tartibli   bayon   qilish   ta’lim-tarbiya
bilan   uzviy   bog‘-   langan   jarayon   bo‘lganligi   sababli   o‘quvchilarning   aqliy
kamolotiga   tartibli   ta’sir   ko‘rsatish   orqali   ular   ilmli,   barkamol   inson   bo‘lib
yetishadilar. Ta’limning ahamiyati, insonga beradigan foydalari haqida Yusuf Xos
Hojib o‘zining «Qutadg‘u bilig» asarida shunday yozgan edi: 
O‘quv qayda bo‘lsa, ulug‘lik bo‘lar,
Bilim qayda bo‘lsa, buyuklik olar.
O‘quvli tirikdir, o‘quvsiz — o‘lik,
Kelu, ey o‘quvsiz, uquv ol o‘lik.
  Pedagogikada   bir   qancha   tushunchalar   mavjud   bo‘lib,   ular   bir-biri   bilan
uzviy bog‘liqdir. Chunonchi: 
Bilim   —   bir   butunni   tashkil   qiluvchi   qismlar   orasidagi,   ularning   ichki
ziddiyatlaridan  kelib  chiqqan bog‘liqlik. Uni   qonuniyat  deb  ham  yuritiladi. Ya’ni
bilim   insoniyat   tomonidan   mustaqil   hayotda,   faoliyatda,   jumladan,   ishlab
13 chiqarishda   zarur   bo‘lgan   fan   asoslarini,   qonun   va   tushunchalarni   o‘zlashtirish
natijasidir. 
Tarbiya   —   keng   qamrovli   tushuncha   bo‘lib,   avloddan-avlodga   ijtimoiy-
tarixiy   tajribalarni   yetkazish,   shaxs   shakllanishiga   uzluksiz,   maqsadga   muvofiq,
izchil   ta’sir   etish   orqali   uni   mustaqil   harakatga,   ishlab   chiqarish,   foydali,   unumli
mehnatga   tayyorlashdir.   Tarbiya   ta’limsiz   amalga   oshmaydi.   Ta’lim   berishdan
maqsad,   uning  ketidan   tarbiya  berishdir,   ya’ni   ta’lim   orqali   egallangan   bilimlarni
amaliyotda qo‘llay olishga o‘rgatiladi. Tarbiyaning uch xil talqini mavjud: 1. Bola
boqib katta qilish. 2. Parvarish, qarov, tarbiyalab voyaga yetkazish. 3. Inson olgan
bilimlarini amaliyotda qo‘llay bilishi. Masalan: odob-axloqqa o‘rgatish — axloqiy
tarbiya,   kasb-hunarga   o‘rgatish   —   kasb   tarbiyasi,   atrof-muhitni   e’zozlashga
o‘rgatish — ekologik tarbiya va hokazo.
  Ma’lumot   —   o‘qish   jarayoni   va   uning   natijasi   hisoblanib,   o‘quvchining
bilim, iqtidor va ko‘nikmalarni o‘zlashtirganligi, bilish qobiliyatining o‘sganligi va
ular   asosida   ilmiy   dunyoqarashi,   shaxsiy   sifatlari   shakllantirilganligini,   ularning
ijobiy   xislatlari   va   qobiliyatlari   qay   darajada   rivojlanganligini   anglatadi.   U   ikki
ma’noda   ishlatilib,   ikkisi   ham   pedagogikaga   tegishli:   1.   Xabar   —   o‘qitish
jarayonini   amalga   oshiruvchi   vosita.   Bilimli   kishilarning   unga   talabgor
bo‘lganlarga   bilim   berishlari,   yetkazishlari.   Ma’lum   qilish,   ya’ni   til   va
ko‘rgazmalar   yordamida   uni   boshqalarga   bildirish.   2.   Bilim   darajasi   —   o‘qitish,
bilish,   borliqdagi   obyektiv   qonuniyatlarni   his   qilish   natijasida   olingan   bilimlar
yig‘indisi: past, o‘rta va yuqori ma’lumotli va hokazo.
  Ko‘nikma   —   malakaning   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   harakatning   ayrim
qismlarini   nihoyatda   tez,   aniq   va   maqsadga   muvofiq   ravishda   bajarilish
qobiliyatini   ifodalaydi.   Ko‘nikma   o‘quvchilarda   ko‘p   marotaba   takrorlanadigan
mashqlar   natijasida   yuzaga   keladi.   Malaka   —   o‘quvchilarning   mehnat
jarayonidagi harakatini (yoki harakatlar majmuasini) muayyan sharoitda maqsadga
muvofiq shakllantirish va shu oqrali mehnatda ijobiy natijalarga erishib, uni ongli
va   to‘g‘ri   bajarishga   tayyor   bo‘lishdir.   Mahorat   —   turli   malakalardan   ishonchli,
ijodiy   foydalanish   hamda   kasbiy   malakalar   rivojlanishining   yuqori   darajasi   va
14 kasbiy   ta’limning   mutloq   maqsadidir.   Mahorat   —   bu   murakkab   ishni   tez,   aniq
bajarishning yengilligi, mehnatning yuqori sifati va barqaror ritmidir. 
Odob-axloq   —   shaxsning   o‘ziga   va   dunyoga   nisbatan   munosabatlaridagi
xatti-harakatlarning belgilangan, aniqlangan usuli bo‘lib, tasavvurlar va qarashlarni
o‘z ichiga oladi, ya’ni shaxs shakllanadigan manba hisoblanadi. 
Shaxs  — jamiyat a’zosi sifatida o‘z-o‘zini anglashi va tafakkur faoliyatining
obyektivligi.   Muloqotda   hamda   kamolga   yetishishda   nasl   (irsiyat),   biologik,
ijtimoiy muhit, maqsadga muvofiq amalga oshiriladigan ta’lim-tarbiya va nihoyat,
o‘zining faoliyati ham muhim ahamiyatga ega.
  Shaxsning   axloqiy   sifatlari   —   shaxsning   aqliy   jihatdan   kamolotga
yetishuvi   uning   aqliy,   zehniy   sifatlari,   fazilatlari   orqali   namoyon   bo‘ladi:
bilag‘onlik, obyektivlik, fikrlovchilik, qobiliyatlilik va h. k.
  Tizim   —   yunoncha   «sistema»   so‘zidan   olingan   bo‘lib,   bo‘laklardan   hosil
bo‘lgan,   birikish   ma’nosini   anglatadi.   Ya’ni   yaxlit,   butunlikda   faoliyat   ko‘rsata
oladigan o‘zaro bog‘liq elementlarning yig‘indisidir 7
7
 . A. Q. Munavvarov. Pedagogika. — T.: “O‘qituvchi”, 1996.
15Pedagogikaning asosiy tarmoqlari
Umumiy pedagogika
Yoshlar
pedagogikasi
Maktab pedagogikasi
Katta yoshdagilar
pedagogikasi
Maxsus
pedagogika
Pedagogik fanlar
tizimi Metodika
Pedagogika tarixiSurdo
pedagogika
Tiflopedagogika
Oligofrendo 4- chizma. Pedagogikaning asosiy tarmoqlari tizimi.
Intizom   —   maqsadga   erishishda,   qilinayotgan   ishlarda   keragicha   va
maslahatga   muvofiq   doimiy   ravishda   bajariladigan   xattiharakatlar   yig‘indisidir.
Pedagogika   fanlari   tizimida   tarbiyalanuvchilarning   yoshlariga   mos   pedagogika
tarmoqlari   mavjud   (4-   chizma).   Jumladan,   maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi,
umumiy   ta’lim   pedagogikasi,   o‘rta   maxsus   kasb-hunar   ta’limi   pedagogikasi,   oliy
ta’lim pedagogikasi, ishlab chiqarish ta’limi pedagogikasi, pedagogik menejment,
davolash   pedagogikasi,   gerontopedagogika,   harbiy   pedagogika,   yangi   pedagogik
texnologiya   kabilar.   Bulardan   tashqari,   defektologiya   deb   ataluvchi   maxsus
pedagogika   fani   ham   shakllandiki,   bu   maxsus   o‘quv   maskanlari   o‘qituvchi,
tarbiyachilar   tayyorlashda   surdopedagogika   (soqov   bolalarni   o‘qitish   va
tarbiyalash),   tiflopedagogika   (ko‘zi   ojiz   bolalarni   o‘qitish),   oligofrenapedagogika
(aqliy   rivojlanishdan   orqada   qolgan   bolalarni   tarbiyalash   va   o‘qitish),   logopediya
(nutqi   yaxshi   rivojlanmagan   bolalarni   o‘qitish)   masalalari   bilan   shug‘ullanadi.
Pedagogika   fanlar   tizimining   muhim   tarmog‘i   bo‘lgan   aniq   fanlarni   o‘qitish   va
o‘rganish   qonuniyatlarini   o‘rgatuvchi   uslubiyot   fanining   ham   xizmatlari
beqiyosdir.   Har   bir   fanning   o‘ziga   xos   usullari   mavjud.   Ba’zan   bu   fanni   xususiy
metodika,   ya’ni   uslubiyot   deb   atashlari   ham   bejiz   emas.   Keyingi   yillarda   oila
pedagogikasi,   kasb-hunar   ta’limi   pedagogikasi,   harbiy   pedagogika,   sport
pedagogikasi  kabilar shakllanmoqda.  Pedagogika bundan keyin ham mustaqil  fan
sifatida shakllanib boraveradi 8
.
8
 Ziyomuhamedov, Sh. Abdullayeva. Pedagogika. — T.: O‘ME davlat ilmiy nashriyoti, 2000
16 1.4. Pedagogikaning ilmiy-tadqiqot metodlari
Pedagogika   muammolarini   hal   qilishda   turli-tuman   tadqiqot   metodlari
mavjud.   Metod   lotincha   «mitodos»   —   yo   ‘l   so‘zidan   olingan.   Ilmiy   tadqiqot   shu
metod   orqali   nazariy,   siyosiy,   ilmiy,   milliy   va   ijtimoiy   hayot   hodisalarini,
qonuniyatlarini bilishga xizmat qiladi. Ilmiy tadqiqot metodlarini tavsiflash olimlar
tomonidan   turlicha   asoslab   berilgan.   Akademik   S.   Rajabov   tahriri   ostidagi
«Pedagogika»da   kuzatish,   suhbat,   maktab   hujjatlarini   tahlil   qilish,   eksperimentlar
metodi,   statistika   ma’lumotlarini   tahlil   va   sintez   qilish,   anketalar,   hisoblash,
matematika va kibernetika metodlari asoslab berilgan.I.F.Xarlamov «Pedagogika»
o‘quv   qo‘llanmasida   pedagogik   kuzatish,   suhbat,   tajriba-eksperiment,   maktab
hujjatlarini   o‘rganish,   ilg‘or   tajribalarni   umumlashtirish,   ijtimoiy-sotsiologik
tadqiqot,   matematik   hisoblash   metodlari   haqida   to‘xtaladi.   S.   P.   Baranov   va
boshqalar   yaratgan   «Pedagogika»   qo‘llanmasida   esa   kuzatish,   savol-javob,
hujjatlarni   o‘rganish,   eksperiment-tajriba,   modellashtirish   metodlari   beriladi.   A.
Munavvarov   tahriri   ostidagi   «Pedagogika»   o‘quv   qo‘llanmasida   kuzatish,   suhbat,
bolalar   ijodini   o‘rganish,   test-so‘rovnomalar,   maktab   hujjatlarini   tahlil   qilish,
matematika   va   kibernetika   metodlari   haqida   so‘z   boradi.   Mavjud   pedagogika
darslarining   deyarli   barchasida   metodlarni   tavsiflab   chiqishda   bir   xillik   mavjud.
Ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlaridan   talaba,   o‘qituvchi-tarbiyachi,   aspirant-
tadqiqotchi   va   ilmiy   xodimlar   biror   pedagogik   muammoni   hal   qilish   maqsadida
foydalanadilar.   Bulardan   foydalanish   ijodiy   yondashishni   talab   qiladi.   Ilmiy
izlanishning   dastlabki   debochasi   adabiyotlarni   o‘rganib,   tahlil   qilishdan   iboratdir
(5- chizma) 9
.
  Adabiyotlarni   o‘rganish   metodi .   Pedagogika   adabiyotlarini   o‘rganish
jarayonida   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarni   aks   ettiruvchi,   mutafakkir   va
ma’rifatparvar   pedagogik olimlarning asarlari,  Mustaqil  O‘zbekistonning  iqtisodi,
siyosati   va   ma’naviyatiga   doir   adabiyotlar,   O‘zbekiston   Prezidenti   I.   A.   Karimov
9
 K. Y. Habibullin Tomonidan. Samarali boshqaruv usullari/ K. ya.  Habibullin / 7 zamonaviy maktabda ta’lim. - 2005. 
-- № 7.  3-sahifa.
17 asarlari, tadqiqot mavzusiga doir pedagogik, psixologik tadqiqotlar, dissertatsiyalar
o‘rganiladi.
  Kuzatish   metodi .   Kuzatish   adabiyotlarni   o‘rganishdan   keyin   boshlanadi.
Kuzatish   biror   maqsadni   ko‘zda   tutgan   holda   tashkil   etiladi   va   rejalashtiriladi,
uning   dasturi   tuziladi.   Bunda   kuzatish   tezligi,   soni,   manzili,   vaqti,   vaziyati,
materiallarni qayd qilish muddati belgilanadi. Kuzatish muddati ikki turga ajraladi:
qisqa   va   uzoq   muddatli   kuzatish.   Qisqa   kuzatish   —   obyektning   kundalik
faoliyatidagi  o‘zgarishlaridan ma’lum xulosalarga kelish. Uzoq muddatli kuzatish
—   qo‘yilgan   maqsad,   reja   va   dastur   asosida   olib   borilib,   ma’lum   ilmiy,   yakuniy
xulosaga   kelinadi,   kuzatishning   yakunini   qayd   etishda   kinosyomka,   videoyozuv,
televideniye   va   boshqa   texnik   vositalardan   foydalanish   mumkin.   Kuzatish
metodidan to‘g‘ri foydalanish o‘quv-tarbiya jarayonining samaradorligini oshiradi.
Yangi ijodiy faoliyatga boshlaydi. 
Suhbat metodi  — tadqiqot mavzusining biror tomoni yoki hodisalari haqida
bilib   olish   maqsadida   ma’lum   va   mas’ul   shaxslarga   og‘zaki   savollar   berilib,
ulardan  axborot  olish  jarayonidir.  So‘roqlar  mavzu  doirasida   mantiqli,  mazmunli,
tartibli,   aniq   ifodaga   ega   bo‘lishi   lozim.   Uning   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligiga   qarab
jadval   tuziladi.   Suhbat   metodi   jarayonida   intervyu   olish   ham   mumkin.   O‘rinli,
mantiqan yuksak javoblar yoki noaniq javoblar magnit lentalariga yozib boriladi va
tahlil   qilinadi.   Yozma   javoblarni   ommaviy   ravishda   yig‘ib   olish   muddati   anketa
metodi deb ataladi. Anketalar ishlab chiqish murakkab ilmiy jarayon hisoblanadi.
Tadqiqot   natijalarining   ishonchliligi   anketalar   mazmuniga,   berilgan   savollar
shakliga,   to‘ldirilgan   anketalar   soniga   bog‘liqdir.   Odatda,   anketalar   anketa
ma’lumotlarini   EHMda   qo‘llab,   matematik   statistika   metodlari   bilan   ishlashga
imkon beradigan qilib tuziladi. Hujjatlarning yetarli darajada aniqlik bilan bunday
tahlil   qilinishi   aniq   pedagogik   jamoalarning   real   faoliyatidagi   sababli
bog‘lanishlari va bog‘liqliklarini aniqlashga imkon beradi. 
Pedagogik   eksperiment   —   har   qanday   ilmiy-pedagogik   tadqiqotning
asosidir.   Pedagogik   eksperiment   yordamida   ilmiy   gipotezalarning   ishonchliligi
tekshiriladi,   pedagogika   tizimlarining   ayrim   elementlari   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   va
18 munosabatlar   aniqlanadi.   Tabiiy   eksperiment   va   laboratoriya   eksperimenti
pedagogik   eksperimentning   asosiy   turlari   bo‘lib,   ular   o‘z   ichida   yana   turlarga
bo‘linadi.   Tabiiy   eksperiment   sharoitida   yangi   o‘quv   rejalari,   dasturlar,   darsliklar
va   hokazolar   odatdagi   o‘quv   jarayonini   buzmay   turib   tekshiriladi.   Pedagogik
eksperiment   ham   kuzatish,   lekin   u   pedagogik   jarayonning   o‘tish   sharoitlarini
muntazam   o‘zgartirish   munosabati   bilan   maxsus   tashkil   etilgan   bo‘ladi.   Buni
aniqroq   o‘rganish   uchun   eksperimentator   o‘zi   tashkil   etgan   pedagogik   jarayonni
kuzatadi.   Unga   aralashadi,   tarbiyalanuvchilar   bilan   tarbiyachi   faoliyati   uchun
muayyan   sharoitlarni   yaratadi.   Pedagogik   eksperiment   dastlabki   ma’lumotlarni,
aniq   sharoitlarni   va   o‘qitish   usullarini   yoki   tadqiq   qilinadigan   materiallarni   aniq
belgilashni,   shuningdek,   ekperiment   natijalarini   har   tomonlama   hisobga   olishni
talab   etadi.   Laboratoriya   eksperimenti   ilmiy   tadqiqotning   ancha   qat’iy   shakli
bo‘lib,   juda   keng   pedagogik   kontekstdan   uning   muayyan   bo‘lagi   ajratib   olinadi.
Natijalarni   aniq   tekshirib   borishga   va   o‘zgaruvchan   kattaliklar   o‘rnini
almashtirishga   imkon   beradigan   sun’iy   sharoit   yaratiladi.   Pedagogik   eksperiment
uch   bosqichda   amalga   oshiriladi:   eksperimentni   rejalashtirish,   eksperiment
o‘tkazish   va   natijalarni   sharhlash.   Rejalashtirish   eksperimentning   maqsadi   va
vazifalarini   belgilash,   eksperiment   natijasiga   ta’sir   etuvchi   omillar   va   ularning
darajasi miqdorini aniqlash, kerakli kuzatishlar soni, eksperiment o‘tkazish tartibi,
olingan   natijalarni   tekshirish   metodlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Eksperimentni   tashkil
etish va o‘tkazish belgilangan rejaga qat’iy amal qilgan holda olib borilishi kerak.
Sharhlash   bosqichida   esa   ma’lumotlar   yig‘iladi   va   qayta   ishlanadi.   Eksperiment
o‘tkazish   tezkorlik   tamoyillariga   javob   berishi   uchun   quyidagi   shartlarga   rioya
qilish kerak, ya’ni:
 1. Tekshiruvchilar soni va tajribalar miqdorining optimal bo‘lishi.
 2. Tadqiqot metodlarming ishonchliligi. 
3. Farqlarning statistik jihatdan ahamiyatliligini hisobga olish.
  Turli   metodlarning  o‘zaro  qo‘shib  olib  borilishi   pedagogik  tadqiqotlarning
samaradorligini   va   sifatini   oshirishga   imkon   beradi.   Bunda   pedagogikaga   kirib
19 kelgan   matematika   metodlarining   hamda   hisoblash,   yechish   qurilmalari
yordamidagi eksperiment natijalaridan foydalaniladi. 
Maktab hujjatlarini tahlil qilish metodi . Pedagogik hodisalar va faktlarni
tekshirishda   maktab   hujjatlarini   mukammal   va   chuqur   o‘rganmoq   va   ularni   tahlil
qilishda   ta’lim   qonuniga   amal   qilmoq   shart.   Maktab   hujjatlarini   tahlil   qilish
o‘quvchilarning   ijodiy   faolligi   va   mustaqilligi,   iqtidori   hamda   ilg‘or   pedagogik
tajribalar   umumlashtirilishi   va   joriy   etilishi   ko‘rsatilgan   taqdirdagina   to‘liq
qiymatga ega bo‘ladi.
  Bolalar   ijodini   o‘rganish   metodi .   Maktab   o‘quvchilari   ijodi   hamda
ularning   turli-tuman   ishlarini   o‘rganish   va   tahlil   qilish   pedagogik   tadqiqotning
samarali   metodlaridan   biridir.   Iqtidorli   o‘quvchilar   aqliy   qobiliyatlari,   oliyjanob
axloqiy qiyofalari, estetik didlari, sinchkovliklari va qiziquvchanliklari bilan ajralib
turadilar.   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonun   va   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»ga
ko‘ra pedagogika fani bolalar ijodining manbalari va faktorlarini chuqur o‘rganish
hamda   ularni   yanada   taraqqiy   ettirish   va   takomillashtirishning   to‘g‘ri   yo‘llarini
ko‘rsatib   berishi   kerak.   Metodik-pedagogik   tadqiqot,   statistika   ma’lumotlarini
analiz va sintez qilish, ularni ma’lum bir maqsad bilan sistemali o‘rganish mustaqil
O‘zbekistonda   fan,  madaniyat,   ta’lim-tarbiyaning   taraqqiy  etishiga   salmoqli   hissa
qo‘shadi. 
Anketalar   metodi   —   bu   o‘quvchilardan   so‘rash   usulidir.   Anketalar
o‘quvchilar   jamoasining   saviyasi   to‘g‘risidagi   kerakli   ma’lumotlarni   olish,
ularning fikrlari va qarashlarini aniqlash hamda kasbga yo‘llashni belgilash uchun
maxsus   formada   ishlangan   bo‘lishi   lozim.   Anketada   ko‘zlangan   maqsadga
muvofiq   savollar   bo‘lib,   ularning   javoblaridan   pedagogik   natijalar   kelib   chiqishi
lozim.
  Hisoblash   matematikasi   va   kibernetika   metodi .   Hozirgi   zamon   sanoat
ishlab   chiqarishi,   fan   va   texnikasi   turmushda   sinalgan   texnika   vositalarini,
hisoblash   matematikasi   va   kibernetika   usullarini   maktab   ishida   va   pedagogikada
qo‘llashni   talab   qiladi.   Pedagogik   kibernetika   o‘qitish,   bilim   berish   jarayonini
boshqarishning alohida formasi sifatida o‘ziga xos xususiyatga ega. Shuning uchun
20 pedagogik   jarayon   bilan   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   avtomatlashtirish   o‘rtasida
katta   farq   bor.   Pedagogik   tadqiqotlarda   kino,   ovoz   texnikasi,   foto,   televideniye
singari texnika vositalaridan ham keng foydalaniladi. 
II-BOB. PEDAGOGIKANING BOSHQA FANLAR BILAN ALOQASI
2.1. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va falsafa
Falsafa   bilan   aloqadorlik   pedagogik   fikrni   rivojlantirishning   zaruriy
shartidir.   Oldingi   bo‘limlarda   ta’kidlanganidek,   pedagogik   tadqiqotlarni   uslubiy
ta’minlashga   kiritilgan   me’yoriy   hujjatlar   ichida   falsafa   qoidalari   birinchi   va
birinchi o‘rinda turadi.   Falsafiy bilim pedagogik nazariyani qurishda zarur, chunki
nazariy   tadqiqot   voqelikni   o‘rganish   bilan   bilvosita   bog‘liq;   nazariy   bilim   tajriba
ma’lumotlari bilan emas, balki falsafiy bilimlar bilan bevosita bog‘liqdir.
Shu bilan birga, pedagogika va falsafa o‘rtasidagi  munosabatlar  masalasida
hamma   narsa   aniq,   deb   taxmin   qilish   noto‘g‘ri   bo‘ladi.   Muammolar   sezilarli
bo‘ladi
Muayyan   tadqiqot   ishi   bilan   shug‘ullanayotganimizda.   Bu   erda   ko‘p   narsa
tadqiqotchining   aniq   ifodalangan   yoki   ongsiz   ravishda   qabul   qilingan   umumiy
pozitsiyasiga bog‘liq.   Bugungi kunga qadar, shu jumladan, eng so‘nggi pedagogik
tadqiqotlarda,   falsafiy   umumlashmalarning   pedagogikadagi   o‘rni   haqidagi   tarixiy
jihatdan   aniqlangan   ikkita   qarashning   namoyon   bo‘lishini   u   yoki   bu   shaklda
kuzatish   mumkin.   Birinchidan,   bu   pedagogikani   “amaliy   falsafa”ga   qisqartirish
istagi,   ikkinchidan,   pedagogikani   falsafadan   ajralgan   holda   ko‘rib   chiqishga
urinishlar.
Tarixiy jihatdan bu ekstremal  qarashlar  tushunarli.   Pedagogika ham boshqa
fanlar   kabi   qadimdan   falsafiy   tizimlarning   bir   qismi   bo‘lib   kelgan.   Uning   fan
sifatida   identifikatsiyasi   boshqa   bilim   sohalari   falsafasidan   "aylanish"   bilan   birga
boshlandi.   Biroq,   falsafiy   fanlar   -   axloq,   mantiq,   estetika   -   ta’lim   maqsadlari
masalasini   eng   umumiy   shaklda   ko‘rib   chiqadigan   bo‘lsak,   pedagogika,   bu
pozitsiyalarning   birinchisi   tarafdorlariga   ko‘ra,   faqat   amaliy   amaliy   bilim
sohasidir.   .   Ikkinchi   pozitsiya   pozitivistik   munosabat   bilan   bog‘liq.   Pedagogikada
pozitivizm   ruhida   falsafadan   voz   kechishga   urinishlar   19-asr   oxirida,   birinchi
21 tendentsiya hali bartaraf etilmagan paytda amalga oshirildi.   U yoki bu shaklda bu
ikkala pozitsiya hamon pedagogikada yonma-yon mavjud bo‘lib, vaqti-vaqti bilan
to‘qnash keladi 10
.
Bularning barchasi pedagogik tadqiqotlarning borishi va natijalariga sezilarli
ta’sir   ko‘rsatishini   hisobga   olgan   holda,   ushbu   pozitsiyalarning   bizning   fan
sohamizdagi namoyon bo‘lishini batafsil ko‘rib chiqish kerak.
Sovet   pedagogikasi   mavjudligining   dastlabki   yillarida   vulgar   sotsiologizm
ruhida pedagogika fanini falsafadan to g ridan-to g ri xulosa chiqarishga va undanʻ ʻ ʻ ʻ
to g ridan-to g ri   chiqarishga   urinishlar   bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ   Demak,   masalan,   S.Ya.Volfson
pedagogika   tizimini   shunday   tuzish   kerakligini   yozgan   edi:   “Biz   marksizmning
asosiy   nazariy-kognitiv   va   metodologik   tamoyillarini   olib,   ularni   pedagogika
sohasiga   kiritishimiz   kerak.Bizning   umumiy   formulalarimizni   olaylik.
algebraiklardan   -   mos   keladigan   maxsus   elementlarni   almashtirish   orqali   -   ularni
arifmetik qiling.
Bizning falsafiy va sotsiologik tamoyillarimizni  oling va ularni  pedagogika
tiliga   tarjima   qiling,   so‘ngra   ularni   sof   pedagogik   sohada   tekshirishga
topshiring".   Ushbu   soda   qarash   e’tirozlarga   sabab   bo‘ldi.I.F.Svadkovskiy
ta’kidlagan edi: “Dialektikani mexanistik tushunishdan kelib chiqadigan eng keng
tarqalgan   mantiqiy   xato   dialektik   mantiqning   umumiy   qoidalari   va   tarixiy
materializm   qonunlaridan   deduksiya   yordamida   pedagogik   masalalarni   yechish
mumkin,   degan   fikrdir...   Mavzuning   dialektik   rivojlanishining   o‘ziga   xosligi
ma’lum   fanda   hali   ko‘rsatilmagan,   dialektikaning   umumiy   kategoriyalari   ma’lum
fanning   o‘ziga   xos   kategoriyalarida   konkretlashtirilmaguncha,   dialektik
mantiqning   umumiy   kategoriyalaridan   har   qanday   “deduktsiya”   mavjud   bo‘ladi.
bo‘sh   sofizmni   ifodalaydi   va   fanning   o‘ziga   xos   mazmuni   empirizm   kuchida
qoladi.   Aynan   shu   kungacha   pedagogikada   falsafiy   tamoyillar   boshqa
maqsadlarda,   sodda   tarzda,   oddiy   isbotlash   quroliga   aylanib   kelinayotgan   bo‘lsa,
ularni, birinchi navbatda, yangi natijalarni topish, o‘z nuqtai nazaridan o‘tish usuli
10
  .   A.   V.   Xutorskaya   Tomonidan   Yaratilgan.   Ta’limning   shaxsiy   yo‘nalishi   pedagogik   yangilik   sifatida   /   A.   V.
Xutorskaya / 7 maktab texnologiyalari. - 2006,
22 sifatida   ko‘rish   kerak.   noma’lumga   ma’lum.   Pedagogik   adabiyotlarda
pedagogikaning   maxsus   ilmiy   qoidalarini   falsafa   va   uning   qonuniyatlariga
havolalar   bilan   asoslash   amaliyotiga   nisbatan   adolatli   e’tirozlarni   uchratish
mumkin.   Pedagogika   ma’lum   bir   falsafiy   dunyoqarashdan   kelib   chiqadi   va   ilmiy
tadqiqotlarni tashkil etishda yuqorida ta’kidlanganidek, falsafadan o‘zining uslubiy
vazifasida   foydalanadi.   Biroq   pedagogika   fani   falsafiy   tamoyillardan   bevosita
ta’lim qonuniyatlarini chiqarib ololmaydi, u bu o‘ziga xos qonuniyatlarni aniqlashi
kerak. 
Shu nuqtai nazardan qaraganda, inson bilishining umumiy yo‘li bilan bog‘liq
qoidalarni   pedagogik   amaliyotda   mavjud   bo‘lgan   o‘quv   ishining   o‘ziga   xos
shakllariga   bevosita   o‘tkazishga   bo‘lgan   takroriy   urinishlar   samarasiz
ko‘rinadi.   Bilish   nazariyasida   jonli   tafakkur,   mavhum   tafakkur,   amaliyot   kabi
kategoriyalar   butun   insoniyatning   ijtimoiy-tarixiy   tajribasini   xarakterlaydi   va   biz
katta   ijtimoiy   guruhlar   amaliyoti   haqida   bormoqda.   Bu   o‘qituvchi   yoki   alohida
o‘quvchining   amaliy   faoliyati   bilan   bir   xil   emas.   Shuning   uchun   ular,   masalan,
jonli   tafakkur   orqali   biz   o‘quvchilar   darsda   nimani   bevosita   idrok   etayotganini
tushunishimiz   kerakligini   va   amaliyot   orqali   -   o‘rganilayotgan   hodisa   va
qonunlarning   insonning   amaliy   faoliyatida   qo‘llanilishini   ko‘rsatishimiz,   ayrim
hodisalar   va   xususiyatlarni   tushuntirishimiz   kerakligini   ta’kidlaganlarida.   jismlar
asosida   yarimo‘zlashtirilgan   nazariy   bilimlar   -   tushunchalar   almashtiriladi,
metodologiya   metodologiya   darajasiga   tushiriladi   va   uslubiy   texnikalar   uslubiy
kategoriyalar   sifatida   izohlanadi.   Bunday   g‘oyalarning   haqiqati   haqidagi   savolni
chetga   surib   qo‘ysak   ham,   bu   asoslash   usuli   na   o‘qitishning   o‘zi,   na   uni   qanday
o‘rgatish   kerakligi   haqidagi   bilimlarga   hech   qanday   yangilik   qo‘shmasligini
sezmaslik   mumkin   emas.Bizni   qiziqtirgan   jihatda,   pedagogik   amaliyotni   falsafiy
asoslash   bo‘yicha   oldingi   urinishlarni   hozirgi,   dunyo,   inson   va   inson   haqidagi
g‘oyalar   tubdan   yangilanayotgan   davrda   amalga   oshirilayotgan   urinishlar   bilan
solishtirish uchun yanada qadimiy tarixga murojaat qilaylik. ta’lim 11
.  
11
 O. G. Homeriklar. Ta’lim amaliyotida yangilik.  Pedagogika. - 1993.№2.
23 Bunday   urinishlar   mamlakatimiz   o‘qituvchilarining   keng   ko‘lamli   ilmiy
yo‘nalish   –   xorijda,   asosan   AQSh,   Buyuk   Britaniya   va   boshqa   mamlakatlarda
ishlab   chiqilgan   falsafa,   psixologiya   va   pedagogika   bilan   chegaradosh   ta’lim
falsafasiga   bo‘lgan   qiziqishi   fonida   amalga   oshirilmoqda.   Kanada.Ushbu   mavzu
bo‘yicha eng puxta ishlardan biri Komenskiy, Froebel, Gerbart, Disterveg va Dyui
g‘oyalari   ta’sirida   shakllangan   ta’limning   klassik   modeli   o‘zining   foydaliligini
eskirgan   va   endi   talablarga   javob   bermaydi,   degan   fikr   ilgari   surilgan.   jamiyat
tomonidan maktab va ta’limga qo‘yilgan yangi talablar.   Siz bunga rozi bo‘lishingiz
yoki   qo‘shilmasligingiz   mumkin.   Ammo   muallifning   yangi   maktab   uchun
intellektual   asosni   yaratadigan   boshqa   darajadagi   g‘oyalarni   ishlab   chiqish
zarurligi   to‘g‘risidagi   ko‘rsatmasiga   qarshi   chiqish   qiyin.   Savol   boshqacha:
“ta’lim, maktab, o‘qitish shakllari va boshqa pedagogik voqeliklar haqidagi boshqa
tushunchalar”   (o‘sha   yerda)   maqolada   taklif   qilinganidek,   maxsus   ilmiy   fan   –
ta’lim falsafasi orqali ishlab chiqiladimi yoki yo‘qmi. bularning barchasini falsafiy
tahlilga   bo‘ysundirib,   pedagogik   voqelikni   ularning   barcha   tarkibiy   qismlarining
birligida   va   boshqa   fanlar   ob’ektlari   bilan   bog‘liq   holda   maxsus   o‘rganuvchi
pedagogika   fanining   predmetidagi   bunday   tahlil   natijalarini   tushunadi.   Bu
masalani   hal   qilish   uchun,   bir   tomondan,   zamonaviy   ta’lim   falsafasi   vakillari,
ikkinchi   tomondan,   J.A.   Komenskiy   tomonidan   o‘qitish   amaliyotini   asoslash
usullarini taqqoslash foydalidir.
Klassik   hisoblangan   ushbu   masalalarga   bag‘ishlangan   maqolasida   P.   Xirst
ta’lim   fani   yagona   ilmiy   fan   sifatida   mavjud   emasligini,   falsafa   esa   bir   necha
fanlardan   biri   bo‘lib,   ularning   har   biri   o‘ziga   xos   tarzda   o‘ziga   xos   tarzda
bog‘liqligini ta’kidlaydi. ta’lim tamoyillari va amaliyoti.
Haqiqat   bu   pozitsiyalarga   mos   keladi.   Hatto   tashqi   tomondan   "ta’lim
falsafasi"   nomi   bilan   birlashtirilgan   muammolarni   yuzaki   ko‘rib   chiqish   ham   uni
ichkaridan   birlashtiradigan   tizim   yo‘q   degan   xulosaga   kelishga   asos   beradi.   Bu
boradagi   ish   mavzulari:   “Axloq,   axloqiy   rivojlanish   va   tajriba”,   “Nima   uchun
ratsionalizm   kerak:   tanqidiy   fikrlash   haqida   tanqidiy   fikrlash   haqida”.   Ushbu
asarlar   falsafa   bo‘limida   keltirilgan   ta’lim,   aslida,   "sof"   falsafa   sohasiga   tegishli,
24 garchi   printsipial   jihatdan   bu   material   pedagogik   tushunishga   yordam   beradi
(mohiyatan har qanday boshqa kabi) 12
.  
2.2.  Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi va  psixologiya
Pedagogika   esa   psixologik   tushunchalarni   amaliyotga   o‘tkazishda
o‘qituvchilarga   yordam   beradi.   O‘qituvchilar   psixologik   tushunchalarni
o‘quvchilar bilan ishlash va ularga qo‘llab-quvvatlash jarayonlarida ishlatish orqali
o‘quvchilarning   o‘zlashtirishini   oshirish,   motivatsiyalarini   oshirish   va   o‘qishga
qiziqishlarini   oshirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Psixologiya   va   pedagogika
o‘rtasidagi bog‘liqlilikning boshqa bir aspekti, o‘qituvchilar uchun o‘quvchilarning
o‘zlarini   tushunish   va   ularga   moslashishga   oid   psixologik   tushunchalar   va
prinsiplarni   o‘rganishdir.   Bu   o‘qituvchilar   uchun   qadr-qimmatli   bo‘lib,   ularga   o‘
quvchilarning   maqsadlarini,   talabalarning   shaxsiy   taraqqiyotlarini,   o‘quv
jarayonida   qiyinchiliklarga   duch   kelsa   ham   ularni   qo‘llab-quvvatlash   imkonini
beradi.   Psixologiya   va   pedagogika   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   talabalar   uchun   ham
muhimdir.   O‘quvchilar,   o‘zlarining   o‘ziga   maxsus   xususiyatlari,   talabalik
tajribalari   va   rivojlanish   darajalari   bilan   qo‘shilishini   his   qilish,   shaxsiy
rivojlanishlarini   tushunish   va   o‘zlashtirish   jarayonlarini   o‘rganishda   o‘qituvchilar
tomonidan   o‘zlashtirilgan   psixologik   va   pedagogik   usullardan   foydalana   oladi.
Psixologiyaning   pedagogika   bilan   bog‘liqligi   o‘quvchilar   uchun   o‘zaro   tafakkur
oshiradi.   O‘quvchilar   o‘qish   faoliyati   va   o‘rganish   jarayonida   o‘qituvchilar   bilan
munosabatlarda   yaxshi   o‘zaro   hamkorlik   qilish,   o‘z   fikrlarini   ifoda   qilish,   o‘z
hissiyotlarini   ifodalash   va   o‘z   fikrlarini   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Umumiy
holatda, psixologiyaning pedagogika bilan bog‘liqligi o‘quvchilar va o‘qituvchilar
uchun   muhimdir.   Bu   o‘qitish   va   o‘rganish   jarayonlarini   yuqori   darajada
efektivlashtiradi,   o‘quvchilarning   rivojlanishini   oshiradi   va   o‘qituvchilarning
12
  O.   G.   Homeriki,   M.   M.   Potashkin.   -   qaniydi?   S.   L.   Lorensov   Tomonidan.   Maktabni   qanday   rivojlantirish
innovatsion jarayon.   M., 1994 yil
25 talabalarga   yaxshi   o‘zaro   munosabatlarini   shakllantiradi.   Psixologiya   va
pedagogika   o‘rtasidagi   bu   bog‘liqlik,   o‘quv   jarayonlarini   insoniy   taraqqiyotining
eng   yuqori   yo‘llariga   yo‘naltiradi   va   har   bir   talabani   o‘z   potensialiga   erishishga
yordam beradi. Bu erda o‘qituvchilar o‘quvchilar bilan mas’uliyat va ko‘rsatilgan
e’tiborga   muvofiq   o‘zaro   ishlashlari,   talabalarni   o‘zlarini   rivojlantirishga
yondashishlari   va   ularga   qo‘llab-quvvatlashlari   bilan   muvaffaqiyatli   pedagogik
jarayonlarni o‘rganishlari kerak.
Psixologiyaning   pedagogika   bilan   bog‘liqligi   o‘quvchilarning   o‘zlarini
tushunish,   rivojlantirish   va   o‘rganishlariga   yordam   beradi,   shuningdek,
o‘qituvchilarni   o‘quvchilar   bilan   munosabatda   mas’uliyatli   va   murojaatkor
bo‘lishga   intiladi.   Bu   bog‘liqlik   o‘quvchilar   va   o‘qituvchilar   orasidagi   o‘zaro
fikrlash   va   bir-biriga   qarashlarni   qo‘llashni   oshiradi,   shuningdek,   psixologik   va
pedagogik ilm-fanlardan foydalanib, o‘quv jarayonlarini yaratuvchi, samarador va
tarbiyalovchi  qilishda  muhim  ahamiyatga  ega.  Jamiyatimizda  o‘qish  va o‘rganish
jarayonlarida   psixologiya   va   pedagogika   sohasidagi   bilimlarning   yaratilgan
imkoniyatlardan   yuqori   darajada   foydalanish   zarur.   Bu   bilimlar
o‘quvchilarimizning shaxsiy,  ma’naviy va o‘zlashtirish jarayonlarini  yaxshilashda
qo‘llaniladigan   tajribaviy   metodlarni   o‘rganishda   yordam   beradi.   Psixologiya   va
pedagogika o‘rtasidagi bog‘liqlik, o‘quvchi-talaba hamda o‘qituvchilar uchun eng
yaxshi   natijalarni   ko‘rish   va   o‘zlashtirishda   ularga   to‘g‘ri   yo‘nalishni   belgilash
imkonini   beradi.   O‘quvchilarimizning   har   birining   o‘zga   moslashtirish   va
o‘zlashtirish   jarayonlari   o‘ziga   xosdir.   Shuning   uchun   o‘qituvchilarimiz
o‘quvchilarni tushunish, ulardagi muammolarni tahlil qilish, qo‘llab-quvvatlash va
uning   natijalariga   qarab   o‘z   ishlarini   boshlashlari   kerak.   Bunday   holatlarda,
psixologiya   va   pedagogika   bilimlaridan   foydalanib,   o‘quvchilarni   yaxshi
tushunish,   ularga   kerakli   qo‘llab-quvvatni   berish   va   ularning   maqsadlariga   mos
ravishda yordam berishning yo‘llarini topish zarur 13
.
13
  X.   X.   Tilashev   Tomonidan.   O‘rta   asrlarga   yaqin   va   O‘rta   Sharq   entsiklopedistlarining   umumiy   pedagogik   va
didaktik g‘oyalari .
26 2.3.  Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi  va tabiiy fanlar
Pedagogika   insonni   shaxs   sifatida   o‘rganuvchi   fanlar   bilan   chambarchas
bog‘liq.   Bular   anatomiya   va   fiziologiya,   antropologiya   va   tibbiyot   kabi   fanlardir.
Anatomiya   va   fiziologiya   insonning   individual   rivojlanishini   o‘rganadi.
Pedagogikaning   markaziy   muammolaridan   biri   inson   rivojlanishining   tabiiy   va
ijtimoiy   omillari   o‘rtasidagi   bog‘liqlikdir.   Ta’limda   ijtimoiylashuv   jarayoni   inson
va uning rivojlanishi tabiiy omillarning ta’siriga bog‘liqligini hisobga olishi kerak.
Antropologiya insoniyatning biologik tabiati nuqtai nazaridan rivojlanishi haqidagi
fandir.   Insoniyat   tomonidan   to‘plangan   tajribani   "inson-shaxs"   tizimidagi   o‘zaro
ta’sir   jarayonida   keyingi   avlodlarga   o‘tkazish   antropologik   qonunlarga   muvofiq
sodir bo‘ladi.   Pedagogika va antropologiya o‘rtasidagi bog‘liqlik quyidagicha:
 jamiyatda shaxs bo‘lish jarayoni qanday kechayotganini va turli yoshdagi
odamlarning bir-biriga qanday ta’sir qilishini tushunish;
 insonparvarlikka   yo‘naltirilgan   o‘quv   jarayonini   tashkil   etishning
qonuniyatlari, yo‘llari, shakllari va usullarini aniqlash;
 shaxsni o‘qituvchi va ta’lim oluvchi shaxs sifatida tan olish va tushunish;
 inson   hayotining   turli   bosqichlarida   ta’lim   va   tarbiya   olishga   qanchalik
mos ekanligini aniqlash;
 antropologik   ta’lim   tizimlari   mezonlari   va   ularni   amalga   oshirish
usullarini ishlab chiqish.
Antropologiya   metodologik   jihatdan   hech   narsani   kashf   etmaydi,   aksincha,
inson   haqidagi   bilimlarning   allaqachon   ma’lum   sohalariga   vektorlarni
joylashtiradi,   antropologik   xarakterdagi   eng   zamonaviy   ma’lumotlarni
27 tizimlashtiradi   va   pedagogik   sohaga   birlashtiradi.   Bu   rivojlanayotgan   shaxsning
jismoniy   va   ma’naviy   o‘zini   o‘zi   kashf   etishi   uchun   eng   maqbul   pedagogik   va
didaktik   sharoitlarni   aniqlashga   yordam   beradi.   Pedagogik   bilimlarning   alohida
yo‘nalishi   o‘rganishda   qiyinchiliklarga   duch   keladigan   ruhiy   nuqsonlari   bo‘lgan
bolalarga qaratilgan 14
.  
XULOSA
Pedagogika   fani   ham   boshqa   fanlar   singari   yakka   holda   mukammallikka
erisha   olmaydi.   «Pedagogika»   tarbiya   jarayonini   ijtimoiy  hodisa   sifatida   o‘rganar
ekan, tabiiy ravishda jamiyatdagi barcha fanlar bilan bog‘liqdir. U ham ijtimoiy fan
yutuqlaridan   foydalanadi   va   mazmunan   boyib   boradi.   Boshqa   fanlar   kabi
pedagogika   har   bir   insonning   ijtimoiy   kamolotiga   xizmat   qiladi.   Tabiat   va
jamiyatning   rivojlanish   qoidalari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarga   asoslanadi   va   o‘zi
ham   ijtimoiy   fan   sifatida   rivojlanib   boradi. Komenskiy   asarlarining   pedagogika
fanining   shakllanishi   va   rivojlanishidagi   shak-shubhasiz   ahamiyati   hamda   uning
insonparvarlik   g‘oyalarining   o‘zgarmas   ahamiyatiga   to‘xtalmasdan,   shuni
ta’kidlaymizki, tabiatni hisobga olgan holda.
“Buyuk   didaktika”da   keltirilgan   ayrim   tavsiyalarni   asoslash   uchun   bir   qator
mualliflar   Komenskiy   asos   qilib   keltirgan   umumiy   falsafiy   tamoyillar   va
pedagogik   xulosalar   o‘rtasida   mantiqiy   bog‘liqlik   yo‘qligini   haqli   ravishda
ta’kidlaydilar.
A.A.   Krasnovskiy   Ya.A.   Komenskiy   asarlarining   so‘zboshisida   va   uslubiy
xarakterdagi fundamental asarlardan biri mualliflarining8 ta’kidlashicha, argument
Komenskiy  didaktika  tamoyillarini   tabiatni   kuzatishdan   olgandek  tuzilgan,  garchi
haqiqatda u o‘zining didaktik tamoyillarining mohiyatini pedagogik jarayonga jalb
qilingan   shaxsga   tashqi   sohadan   olmaydi.   Bu   holda   ilmiy   asoslash   funktsiyalari
faqat   o‘qitish   qanday   amalga   oshirilishi   kerakligi   haqidagi   mavjud   g‘oyalarning
maqsadga muvofiqligi va haqiqatini tasdiqlash uchun qisqartiriladi.
14
 R.A. Mavlyanova. N.X. Raxmankuiova. “Boshlang‘ich ta’limda innovatsiya”. T..  TDPU 2007-y.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni. - T.: 2020.
2.  Shavkat Mirziyoyev  “ Yangi O‘zbekistonda erkin va farovon yashaylik ”. -
T.: 2021
3.   R,   Mavlonova,   N.   Rahmonqulova   “Boshlang‘ich   ta’limda   pedagogika,
innovatsiya, integratsiya” Toshket-2013
4.   Sh а vk а t   Mirziyoyev   “insonp а rv а rlik,   ezgulik   v а   bunyodkorlik   –   milliy
g‘oyamizning poydevoridir ”.  - T.: 2021
5 .Sh. Mirziyoyev  “ Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasi ” - T.: 2021
6.Sh.M.   Mirziyoyev- “ Erkin   va   farovon   demokratik   o‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz ” - T.: 2021
7.Islom Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q
 8. I. Karimov. “Barkamol avlod O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori”. —
T.: 1997
9.Islom   Karimov.   “ Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida
xizmat qilish eng oliy saodatdir ”. — T.: 1997
10.Islom Karimov.  “ O‘zbekiston XXI asrga intilmoqda ”. — T.: 1997
11. Islom Karimov.  “ O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida ” . — T.: 1997
12.   O‘zbek   pedagogikasi   antologiyasi.   I   jild,   (tuzuvchi-mualliflar:   K.
Hoshimov va S. Ochil). — T.: “O‘qituvchi”, 1995.
13 . N. G‘aybullayev va boshq. Pedagogika. — T.: O‘MU, 2005.
29   14. Z. K. Ismailova, A. A. Shayusupova. Pedagogikadan ma’ruzalar matni.
— T.: TlMl, 2005
15. A. Q. Munavvarov. Pedagogika. — T.: “O‘qituvchi”, 1996.
 16. B.  Ziyomuhamedov, Sh. Abdullayeva. Pedagogika. — T.: O‘ME davlat
ilmiy nashriyoti, 2000
17.   K.   Y.   Habibullin   Tomonidan.   Samarali   boshqaruv   usullari/   K.   ya.
Habibullin / 7 zamonaviy maktabda ta’lim. - 2005. -- № 7.  3-sahifa.
18. A. V. Xutorskaya Tomonidan Yaratilgan. Ta’limning shaxsiy yo‘nalishi
pedagogik yangilik sifatida / A. V. Xutorskaya / 7 maktab texnologiyalari. - 2006, 
19. O. G. Homeriklar. Ta’lim amaliyotida yangilik. Pedagogika. - 1993.№2.
20. O. G. Homeriki, M. M. Potashkin. - qaniydi? S. L. Lorensov Tomonidan.
Maktabni qanday rivojlantirish innovatsion jarayon.  M., 1994 yil
21.   X.   X.   Tilashev   Tomonidan.   O‘rta   asrlarga   yaqin   va   O‘rta   Sharq
entsiklopedistlarining umumiy pedagogik va didaktik g‘oyalari.
22. O‘zbek pedagogikasining pedagogik fikr antologiyasi. M.. 143 s.1959 yil
23.   R.A.   Mavlyanova.   N.X.   Raxmankuiova.   “Boshlang‘ich   ta’limda
innovatsiya”. T.. TDPU 2007-y.
30
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский