Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 141.2KB
Покупки 8
Дата загрузки 18 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

ibrohim muxtorov

Дата регистрации 10 Май 2024

70 Продаж

G'afur G'ulom sheriyatida falsafiy teranlik va badiiy mukammallik

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYLAR
VAZIRLIGI
CHIRCHIQ DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
“GUMANITAR FANLAR” FAKULTETI
“O'ZBEK ADABIYOTSHUNOSLIGI ” KAFEDRASI
O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI YO’NALISHI
22/3 guruh talabasi
Shirinova Fotima Akmaljon qizining
“ADABIYOT O'QITISH METODIKASI”
fanidan
KURS ISHI
MAVZU:    G'AFUR G'ULOM SHERIYATIDA FALSAFIY TERANLIK VA
BADIIY MUKAMALLIK
Bajardi: Salohiddinova Sevinch
        Ilmiy rahbar:_____________
Bahosi: __________
Chirchiq – 2024
1 Kurs   ishi   Chirchiq   davlat   pedagogika   universiteti   Gumanitar   fanlar
fakulteti,  “ o'zbek adabiyotshunosligi ”  kafedrasida bajarilgan. 
Ilmiy rahbar: _________________________________  __________
F.I.SH  imzo
Himoya   2024   yil   ______   oyining   ____-   kuni   soat   ___   da   Chirchiq   davlat
pedagogika universiteti   Gumanitar fanlar fakulteti,   “o'zbek adabiyotshunosligi ”
kafedrasida kurs ishlari himoyasi yig’ilishida o’tkaziladi. 
Kurs   ishi   2024-yil   __________   oyining   _______   kunida   kafedraga
topshirildi.
Kurs   ishini   topshirdim
________________________________________________________________
F.I.SH.
_________________________  202 4   yil  “ ___ ”  ________ ___________
Lavozimi sana imzo
Qabul   qilib   oldim
________________________________________________________________
F.I.SH.
_________________________  202 4   yil  “ ___ ”  ________ ___________
Lavozimi sana imzo
Kurs   ishi   bilan   Chirchiq   davlat   pedagogika   universiteti   Gumanitar   fanlar
fakulteti ,  “ O'zbek adabiyotshunosligi ”  kafedrasida tanishish mumkin
2 MUNDARIJA: bet
KIRISH.  5
I BOB. ADABIYOTIMIZDA GA’FUR G’ULOMNING TUTGAN O’RNI 6
1.1. Ga’fur G’ulomning mashaqqatli yo’li 6
1.2. G’afur G’ulom hassos shoir 11
II BOB. G’AFUR G’ULOM IJODINING RUHIYATI 18
2.1.    G’afur G’ulom she’riyatining badiiy ahamiyati 18
2.2. Shoir she’riyatida falsafiylik 29
XULOSA. 32
FOYDALANILGAN ADABIYORLAR RO’YXATI. 34
3 KIRISH.
Mavzuning   dolzarbligi .   G afur   G ulomning   sheriyat   va   badiiyat   sohasidagiʻ ʻ
falsafiy teranlik va mukammal mukofotlarining mavzusi oldukça zor va tushunarli. U
yirik   O zbek   poeti   va   filosofchisidir,   uning   asarlarida   din,   falsafa,   madaniyat   va	
ʻ
insoniyatning   o ziga   xos   masalalari   ustuvor   joy   egallashgan.   Uning   sheriyatidagi	
ʻ
mazmunlar   va   badiiy   tasvirlar   bilan   mamlakatining   ijodiy   ruhini   ifodalash   va   uning
ictimoiy   va   siyosiy   mazmuni   bilan   hamkorlik   qiladi.   G afur   G ulomning   asarlari,	
ʻ ʻ
jamiyatning aholisini yaxshilab tan olishda, ma'naviy va falsafiy savollar ustuvor joy
egallaydi.   Uning   asarlarini   o rganish   bilan,   uning   mukammal   mukofotlariga   oid	
ʻ
mavzularda ko proq tushunishga erishishingiz mumkin. 	
ʻ
Kurs   ishning   obyekti .   G'afur   G'ulomning   sheriyat   va   badiiyat   sohasidagi
falsafiy   teranlik   va   mukammal   mukofotlarining   obyekti   o zbek   adabiyoti,   falsafa   va	
ʻ
madaniyatning o ziga xos shakllarini o rganish, tushunish va ulash bo lib hisoblanadi.	
ʻ ʻ ʻ
Uning  asarlari   va  fikrlari   orqali   O zbekiston   jamiyatining   tarixiy,   madaniy,   diniy   va	
ʻ
falsafiy   muzokaralariga   kirishiladi.   Shuningdek,   uning   asarlari   va   falsafiy
nazariyalarining o ziga xosligi va o zining shaxsiy hayoti, davriy konteksti, ijtimoiy-	
ʻ ʻ
madaniy   mablag lari   va   boshqa   asosiy   omillari   mukofotlar   obyektini   shakllantiradi.
ʻ
Bu   kurs   ishi   G'afur   G'ulomning   o zbek   adabiyoti   va   falsafiyatidagi   ko nikmalari   va	
ʻ ʻ
atrof-muhitini   tushunishga,   uning   asarlarini   nazarda   tutishga,   o zbek   adabiyoti   va	
ʻ
falsafiyatining muhim masalalarini tahlil qilishga yo nalib olib boradi. 	
ʻ
Kurs   ishning   maqsad   va   vazifalari .   G'afur   G'ulomning   sheriyat   va   badiiyat
sohasidagi   falsafiy   teranlik   va   mukammal   mukofotlarini   tahlil   qilish,   o zbek	
ʻ
adabiyoti,   falsafa   va   madaniyatning   o ziga   xos   shakllarini   tushunish   va   o rganishni	
ʻ ʻ
ta minlashdan iborat bo ladi.	
ʼ ʻ  
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi .   kurs   ishi   dastlabki   bosqichdan   so ngra	
ʻ
o zgardi.   Ushbu   mavzu   G'afur   G'ulomning   sheriyat   va   badiiyat   sohasidagi   falsafiy	
ʻ
teranlik   va   mukammal   mukofotlarini   tahlil   qilish,   uning   asarlari   va   fikrlarini
4 o rganish,   va   ulardagi   tarixiy-madaniy   muzokaralarni   chuqurroq   tushunishgaʻ
yo naltirildi. Mavzu, ilmiy tadqiqotlar, akademik muhokamalar, asarlar va maqolalar
ʻ
orqali to la o rganilgan, ammo, bu yo nalishdagi o rganilganlik darajasi hamisha o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
vaqtida oshib borishi mumkin.
Kurs   ishning   ilmiy   yangiligi   Kurs   ishning   ilmiy   yangiligi   G'afur   G'ulomning
sheriyat va badiiyat sohasidagi falsafiy teranlik va mukammal mukofotlarini o'rganish
va   tahlil   qilishda   yashaydigan   yangiliklar   va   istiqbolga   qaratilgan   ilmiy   ko'nikmalar
bilan bog'liq.
G'afur   G'ulomning   sheriyatga   asoslangan   falsafa   va   badiiy   mukamallik   haqida
muloqot   qilishni   hohlasangiz,   albatta,   biz   bu   haqda   gaplashamiz.   G'afur   G'ulom,
O'zbekiston   falsafasining   eng   zaruri   predstavitelaridan   biri   sifatida   taniladi.   Uning
sheriyatga   asoslangan   falsafasi   va   badiiy   mukamalligi   haqida   gaplashish,   u   tarixiy
ma'naviyatning   katta   bo'lagi   hisoblanadi.   Uning   falsafasi   zamonaviy   dushanbadan,
ya'ni   asosan   islomiy   mazmunda.   U   o'zining   falsafiy   tushunchalarini   madaniy
muloqotlarda, adabiyotlarda va o'zining asarlarida ifodalab keldi.
G'afur   G'ulom,   mazmuni   va   o'zining   o'ziga   xos   uslubi   orqali   adabiyotda   keng
tarqalgan. Uning falsafiy qarashlari o'zlashtirilgan, o'zaro munosabatlarda mavjud va
o'zini ta'sir etgan. U sheriyatga asoslangan falsafa va badiiy mukamallikni qanday tan
olganligi, o'zining maqbul va o'ziga xos uslubi orqali ifodalangan mazmuni fikrlarini
to'g'ri yetkazadi. Ma'nog'a e'tibor qaratganda, G'afur G'ulomning falsafiy qarashlari va
badiiy   mukamallikga   qarashlari   tajribaga   ega   bo'lgan,   shuningdek,   uning   o'zining
ijodiy yondoshuvi bilan ham bog'liq.
I BOB. ADABIYOTIMIZDA GA’FUR G’ULOMNING TUTGAN O’RNI
5 Ga’fur G’ulomning mashaqqatli yo’li
G‘afur   G‘ulom   —   O‘zbekistonning   taniqli   yozuvchisi.   G‘ofur   G‘ulomning
she’riyati   va   nasrida   o‘zbek   xalqi   tarixi   o‘zining   badiiy   timsolini   topgan.
Yozuvchining   ijodi   rang-barang   —   she’rlar,   qo‘shiqlar,   dostonlar,   qasidalar,
hikoyalar,   qissalar.   G‘ofur   G‘ulomning   urushdan   keyingi   davrdagi   ijodi   o‘zbek
adabiyoti rivojida beqiyos o‘rin tutgan.
G‘afur   G‘ulom,   shuningdek,   Pushkin,   Lermontov,   Griboyedov,   Mayakovskiy,
Nozim   Hikmet,   Rustaveli,   Nizomiy,   Shekspir,   Dante,   Bomarshe   va   boshqalarning
asarlarini o‘zbek tiliga mohirona tarjimasi bilan mashhur.
G‘afur   G‘ulom   1903   yilning   10   may   kuni   Toshkentda,   deqhonlar   oilasida
tug‘ilgan.   Uning   otasi   savodxon   bo‘lgan.   U   o‘zbek   va   tojik   mumtoz   adabiyotini
o‘qigan,   rus   tilini   bilgan,   o‘zi   ham   she’rlar   yozgan.   Uning   uyiga   Muqimiy,   Furqat,
Asiriy, Xislat va boshqa shoirlar kelib turgan.
1916   yilning   kuzida   G‘ofur   o‘qishga   kiradi.   Onasining   vafotidan   so‘ng   (otasi
avvalroq   vafot   etgan),   u   ishlashga   majbur   bo‘lgan.   Ko‘plab   kasblarda   o‘zini   sinab
ko‘rgach,   u   nihoyat,   matbaaga   harf   teruvchi   bo‘lib   ishga   kiradi,   so‘ngra,   pedagogik
kurslarda   tahsil   oladi.   1919   yildan   1927   yilgacha   u   o‘qituvchi,   maktab   direktori,
Ma’naviyat uyushmasi ishchilari raisi bo‘lib ishlaydi, bolalar uyini tashkil etishda faol
ishtirok etadi.
1923   yildan   G‘.G‘ulomning   adabiy   faoliyati   boshlanadi.   She’rlar,   dostonlar,
ocherklar,   hajviy   hikoyalar   va   qissalari   gazeta   va   jurnallarda   chop   etila   boshlaydi.
1923 yil yozilgan “Feliks farzandlari” she’rida yetim bolalar haqida gapirarkan, unda
yozuvchi o‘z hayotini ifodalaydi, “Maorif va o‘qituvchi” oynomasida esa “Go‘zallik
6 qayerda”   nomli   ikkinchi   she’ri   nashr   qilinali.   Birin-ketin   she’riy   to‘plamlari
bosmadan   chiqadi:   “Dinamo”,   “Xitoy   suratlari”,   “Biz   sizlar   bilan   tirikmiz”,   “Jonli
qo‘shiqlar”, “Sizga”, “Sovg‘a”, “Tong qo‘shig‘i”, “Qo‘qon” dostoni va boshqalar.
G‘afur   G‘ulomning   30-yil   boshlarida   yozilgan   she’rlarida   yangi   shakllarga
burilish   seziladi,   bunga   mumtoz   rus   tilini   o‘rganashi   ham   muhim   darajada   ta’sir
ko‘rsatgan.   Bundan   tashqari,   sanoatning   o‘sishi,   Turksib   temir   yo‘l   magistralining
qurilishi   kabi   uning   ona   yurtida   sodir   bo‘layotgan   ajoyib   o‘zgarishlarni   ta’riflash
uchun   yangi   lug‘at   boyligi,   yangi   she’riy   bo‘yoqlar,   yangi   ohang   va   vazn   talab
etilgan.
“Dinamo”   (1931),   “Tirik   qo‘shiqlar”   (1932)   —   yosh   shoirning   yo‘nalishi
yorqin namoyon bo‘lgan birinchi she’riy to‘plamlari.
Shoirning   boqiy   hayot,   mangu   ko‘k   daraxt   haqidagi   “Qish   va   qor”   (1929),
“Non” (1931), “Toshkent” (1933), “Qutbda saylovlar” (1937), “Men - Yahudiyman”
(1941), “Qish” (1941), “Xotin” (1942), “Afsuski, afsusni qo‘shib ko‘mmadi” (1945),
“Bog‘” (1934), “Qayg‘u” (1942), “Kuz keldi” (1945), “Kuzgi ko‘chatlar” (1948) kabi
she’rlarida umuminsoniylik, insonparvarlik mavzulari o‘z aksini topdi.
Ko‘pgina   she’rlarida   sharq   donishmandi   -   ota   timsoli   mavjud:   “Sen   yetim
emassan”   (1942),   “Qayg‘u”   (1942),   “Biri   biriga   shogird,   biri   biriga   ustod”   (1950),
“Sizlarga - yoshlar” (1947), “Bahor taronalari” (1948) va boshqalar.
“Netay”   (1930),   “Yodgor”   (1936),   “Shum   bola”   (1936-1962)   qissalari   va
“Shariat   nayranglari”   (1930),   “Mening   o‘g‘rigina   bolam”   (1965)   hikoyalarida
chinakam xalq qahramonlari, milliyligimiz tavsirlangan.
“Netay”   qissasi   —   keng   ijtimoiy   umumlashmalarga   boy   ajoyib   asar.   Syujet
asosiga   haqiqiy   voqea   qo‘yilgan.   So‘nggi   Buxoro   amiri   Peterburgga   safari   chog‘i
7 Toshkentda to‘xtaydi. Amir mamnun va xursand bo‘lishi uchun boylar hamma narsa
qiladi. Uning huzuriga ermak uchun Netay ismli qizni keltirishadi.
Oddiy   ishchilar   timsoli   yoqimli   tarzda   ifodalangan   -   urug‘lar   va   ularning
ayollari  hayotning qiyinchiliklariga qaramay, ma’nan boy va juda ta’sirchan bo’lgan
Netay   ismli   o‘n   yashar   qizni   boqib   olishadi.   Qissada   G‘ofur   G‘ulomning   o‘ta
serqirraligi   va   iqtidorining   moslashuvchanligi   va   nasr   texnikasidan   mohirona
foydalana olishi namoyon bo‘lgan.
O‘zbekiston Fanlar akademiyasi akademiki G‘ofur G‘ulom “Navoiy va bizning
davr”   (1948),   “Folklordan   o‘rganaylik”   (1939)   tadqiqotlarini,   “Jaloliddin   dramasi
haqida” (1945), “Muqimiy” (1941) maqolalarini yaratgan.
O‘z davrining dolzard asari yosh avlodni  tarbiyalashdagi  qudratli  kuch haqida
so‘zlovchi   “Yo‘ldosh”   dostoni   bo‘lgan.   Fuqarolik   urushida   yaqinlari   Yo‘ldoshdan
ayriladi. Boshqa yetim bo‘lib qarovsiz qolgan bolalar kabi, bu bolakayga ham davlat
g‘amxo‘rlik   qiladi   —   ular   uchun   boshpana   bo‘lgan   internatlar   va   bolalar   uylari
yaratishadi.
Bolalar   uyi   tarbiyalanuvchilari   o‘z   Vatani   mustaqilligi   himoyasi   uchun   doim
tayyor   turishadi.   Dostonda   katta   mahorat   va   iliqlik   ila   Yo‘ldoshning   otasi   bilan
uchrashuvi   aks   etilgan,   o‘z   qarziga   vafoli   insonlar   siymosi   chuqur   va   keng   ochib
berilgan.   Vatan   himoyachisi   mavzusi   G‘ofur   G‘ulomning   1941   -   1945   yillardagi
keyingi   ijodida   yanada   rivojlandi   va   chuqurlashdi.   U   odamlarni   “bor   sabri,   bor
iqtidori”ni   fashistlar   ustidan   g‘alabaga   qaratishga   chorlaydi.   Shoir   urushdan   keyingi
davrlardagi mamlakatning iqtisodiy rivojlanishida o‘zbek ayolining o‘rnini tarannum
etadi.
8 “Ikki akt” dostonida u qishloqlarning qayta joylashuvini madh etarkan, o‘zbek
dehqonchiligi   va   ularning   kelajak   orzu   tuyg‘ularini   ifodalaydi.   Doston   o‘zining
chinakan   hayot   haqiqatiga   sadoqati   bilan   kuchlidir.   Bu   yerda   o‘zbek
dehqonchiligining   tarixiy   ishonchli   surati   chizilgan.   Ushbu   mavzu   “Qo‘qon”
dostonida   ham   yangraydi.   O‘z   vaqtida   u   xalqda   ommabop   bo‘lgan   va   qishloq
xo‘jaligini mustahkamlash kurashida targ‘ibot vazifasini bajargan.
G‘ofur G‘ulom qisqa, o‘tkir syujetli hikoyalar ustasi sifatida ham taniqli bo‘lib,
hikoya uslubi o‘rnida u yozuvchining savol-javoblari bilan to‘ldirilgan jonli do‘stona
bahs-munozara   shaklida,   mualliflik   nutqi   va   kitobxonga   erkin   yuzlanish   orqali
foydalanadi.   G‘ofur   G‘ulom   tomonidan   30-yillarda   yaratilgan   ko‘plab   nasriy   asarlar
yangi   insoniy   munosabatlarga   bag‘ishlangan.   U   asarlarida   yoritgan   asosiy   muammo
va yechimlar - bu insonning axloqiy tarbiyasi, uning ma’naviy va madaniy rivoji sari
kurashdir.   Muallif   o‘zining   nasriy   asarlarida   yorqin   ijobiy   timsollar   yaratadi.
“Yodgor”   qissasidagi   katta   qalb   egasi   bo‘lmish   ijobiy   qahramon   Jo‘ra   begonaning
farzandini   tarbiyalaydi.   Aynan   oddiy   insonning   begona   bolaga   bo‘lgan   munosabati
orqali muallif Jo‘raning yuqori axloqiy darajasini ko‘rsatib bergan.
G‘ofur G‘ulom ko‘plab asarlarini bolalarga bag‘ishlagan. “Shum bola” hikoyasi
nisbatan omadli hisoblanadi. Qahramon o‘zining fojiali hayoti haqida o‘zi so‘zlaydi.
Bola   uyidan  mahsulotlarni   olib  chiqib   ketayotgan   vaqtda  onasi   jazolaganligi   tufayli,
uyidan xolasinikiga qarab qochadi. Ammo, bu yerda ham bolaning omadi kelmaydi: u
tasodifan tog‘asining bedanasini o‘ldirib qo‘yib, bu uydan ham ketadi. Shunday qilib,
u   darbadar   va   ovoralik   qilishni   boshlaydi.   Yozuvchi   o‘z   e’tiborini   shum   bolaning
xavotirlari va ichki kechinmalarini tasvirlashga qaratadi. Tashqi hodisalar, narsalar va
kichik   qahramonni   o‘rab   turgan   barchasini   tasvirlash   inson   tuyg‘ularini   chuqur
namoyon   qilishda   xizmat   qiladi.   Bunga   barchasi   bo‘ysunadi   —   voqea   bayonotining
nuqtai-nazari, manzara va asarning timsoliy negizi.
9 G‘ofur   G‘ulom   o‘zining   juda   yaxshi   she’rlarini   bolalar   va   o‘smirlar   uchun
bag‘ishlagan: “Ikki bolalik”, “Bilaman”, “Seni Vatan kutmoqda”.
Urush   yillarida   G‘ofur   G‘ulom   “Sen   yetim   emassan”,   “Seni   kutyapman,
o‘g‘lim!”,   “Vaqt”,   “Kuzatish”,   “Ayol”,   “Bizning   ko‘chada   ham   bayram   bo‘lajak”
kabi ajoyib she’rlar  yaratgan. “Seni  kutyapman, o‘g‘lim!” she’rida shoir  front  ortida
o‘zlarining qahramonona mehnatlari orqali dushman ustidan g‘alabani yaqinlashtirgan
otalarning sabri va kuchini madh etadi.
Mushkul kunlarda insonlarning bolalarga bo‘lgan muhabbati buyuk ma’no kasb
etgan.   Bu  -   ota-onasini   yo‘qotib,  oddiy   odamlarning   sidqidildan   qilgan   g‘amxo‘rligi
haqida so‘z boruvchi ajoyib “Sen yetim emassan” she’rida yaqqol seziladi. Shoirning
urush   yillarida   yozilgan   “Bahaybat”,   “G‘alabachilar   qo‘shig‘i”,   “Vaqt”,   “Xotin”
she’rlari   yuqori   fuqarolik   she’riyatining   namunalari   hisoblanadi.   Ular   “Sharqdan
kelmoqdaman” to‘plamidan joy olgan.
Urushdan keyingi yillar G‘ufur G‘ulom bir qator she’riy to‘plamlarini nashrdan
chiqaradi: “Yangi she’rlar”, “O‘zbekiston olovlari”, “Onalar”, “O‘zbek xalq g‘ururi”,
“Tong qo‘shig‘i”, “Yashasin, tinchlik!”, “Bu - sening imzoing”. Ushbu to‘plamlardan
joy   olgan   she’rlarda   shoir   tinchlik   davrining   muhim   savollariga   javob   topishga,
o‘zbek   xalqining   mehnat   faoliyatidagi   muvaffaqiyatlarini   ko‘rsatishga   intiladi.
Asarlarining   qahramonlari   —   dunyo   ishlari   va   osoyishta   mehnat   bilan   band   sobiq
askar.
G‘ofur   G‘ulom   —   tinchlik,   do‘stlik   va   xalq   baxtining   jo‘shqin   kurashchisi.
Shoir   tinchlik   uchun   kurashga   bag‘ishlangan   to‘plam   yaratgan.   Ulardan   eng
yaxshilari:   “Dunyo   minbaridan”,   “Yashasin,   tinchlik!”,   “Bu   —   sening   imzoing”   va
boshqalar.
10 G‘afur   G‘ulom,   shuningdek,   Pushkin,   Lermontov,   Griboyedov,   Mayakovskiy,
Nozim   Hikmet,   Rustaveli,   Nizomiy,   Shekspir,   Dante,   Bomarshe   va   boshqalarning
asarlarini   o‘zbek   tiliga   mohirona   tarjimasi,   shuningdek,   adabiyotshunoslik   va
publitsistik maqolalari bilan mashhur.
G‘ofur   G‘ulomning   dunyo   qarashi   va   badiiy   didining   shakllanishida   Vladimir
Mayakovskiy  asarlari  katta  ta’sir   ko‘rsatgan.   G‘ofur   G‘ulom  o‘zining  maqolalaridan
birida shunday yozadi:  “Men... rus mumtoz ijodkorlarini bilaman va ularni  sevaman
va   ularning   ko‘plab   asarlarini   ona   tilimga   tarjima   qildim.   Lekin   “men   uchun   vazn,
lug‘at,   timsol,   she’rning   ohang   tuzilishi   sohalarida   eng   serqirra   va   cheksiz
imkoniyatlarni   ochgan”   Mayakovskiyning   shogirdiman,   deyishni   istayman”.
Mayakovskiy   satirasidagi   darg‘azab,   tanqidiy   kinoya,   lirikasidagi   bag‘oyat   ulkan
tuyg‘u   kuchidan   tashqari,   men   o‘zimda...   uning   usullarining   dovyurak   notiqlik
kuchini,   metaforalar   jasorati,   mubolag‘alar   ifodaliligini   jamdashga   harakat   qildim.
Hatto, usulli, ohangli va ma’no ifodaliligini oshiruvchi she’r qurilishidan ham o‘zbek
she’r   tuzimida   foydalanishimga   to‘g‘ri   keldi”.   Bular   G‘ofur   G‘ulomning   ko‘plab
she’rlarida   namoyondir,   masalan:   “Turksib   yo‘llarida”,   “Ona   yer”,   “Yashasin,
tinchlik!”.
G‘ofur   G‘ulom   ijodining   urushdan   keyingi   davri   o‘zbek   adabiyoti   rivojida
muhim   o‘rin   egalladi.   Urushdan   avvalgi   davrlarda   uning   she’rlarida   urushdan   oldin
ular   tomonidan   yaratilgan   narsalarni   qo‘lda   qurol   bilan   himoya   qilayotgan,   yerda
tinchlik   istayotgan   odamlarning   ichki   kechinmalari   va   o‘y-xayollari   tasvirlangan.
Shoirning   urushdan   keyingi   davr   lirikasi   uning   urush   yillar   lirikasining   mantiqiy
davomi va rivoji hisoblanadi, “Unutma, Vatan seni kutmoqda!” va “G‘alaba bayrami”
she’rlari — shoirning mazkur ikki ijodiy davrining bog‘lovchi halqasi kabidir.
11 1.2. G’afur G’ulom hassos shoir
Kechiktirilgan   fenomeni,   voqeasi   bir   yo‘la   bir   necha   –   fizika,   matematika,
astronomiya va boshqa fanlarda o‘rganiladi. Chunki bu fanlar dunyoviy yarayonlarni
tadqiq   etar   ekan,   vaqt   ishtirok   etmagan   yarayonning   o'zi   yo'q,   qaysidir   darajasida
vaqtga   to'qnadi.   Badiiy   adabiyot   otlig'   yaratishning   ham   zaruriy   ingredienti,
masllig'idir. Lekin o'ta nozik, ko'z ilgamas, ammo hamisha har narsada paydo bo'ladi
nozir mas'uldir.
“Tarix – bu vaqt bo yicha kechadigan yarayonlarni o rganish bo ladi, lekin vaqtʻ ʻ ʻ
nima ekanini kim bilmaydi”.
Kechikkan kabi yuzaki qaraganda jun, zamirga boqilsa, o'ta tilsim va mavhum
narsani, uni nimarsa deb ham, nima ham deb bo'lmaydi, poetik mavzuda muhokama
olish,   uni   munosib   tarzda   yuksak   poetik   mezonlarda   ochib   berish   uchun   bu   ishga
qo'llab urgan shoir uncha-muncha shoir bo'lmasligi. , bir vaqtning o'zida (yana vaqt!)
ham   ulug'   shoir,   ham   faylasuf   bo'lishi,   ya'ni   mavhum   fikrdan   she'r   yaratmogi,   fikr
qayridagi she'riyat, jozibani kashf etmogi kerak.
Buyuk bilimmand Aristel o'zining “Fizika” asarida vaqt to'xtagan ekan, yuki “
sirasi mavjud bo'lgan vaqtga kiradimi yoki nomavjud narsalar sirasiga, ajoyib tabiati
qanaqa”   tarzida   qo'ydi.   Jismoniy,   vaqt   qaysi,   fizikaviy   yoki   poetik   hissiy   shaklda
o'rganilsin, hamisha sirli bo'lib qolaveradi.
“Vaqt”   she ri   yaratilishidan   sal   o tiboq,   1946   yil   (she rga   19.9.45   sanasi	
ʼ ʻ ʼ
qo yilgan) “Hozirgi o zbekdagi sizga so zning cho qqisi” deya baholangan.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
She'rning   paydo   bo'lishiga   qarab   turtki   aniq   qayd   etildi,   “Menga   soat   taqdim
etgan jiyan yozib qo'ydidulla Husan o'g'liga bag'ishlangan” deb yozib qo'yilgan[4]. Bu
12 shunchaki   oddiy   bog'ishlov   bo'lmay,   uni   semiotik   ochqich   deb   baholash   mumkin.
Bagishlovda boshqa tafsilot yo'q. Ammo va tarjimon Aleksandr Naumov shoir tilida
yozgan   “Yo‘l   tug‘amaydi”   (“Put   ne   konchaetsya”)   deb   nomlanganda   shoirning
o‘zidan   “Vaqt”   she’rlari   haqida   qimmatli   ma’lumotlar   beradi.   Bunda   aytilishicha,
shoirga zobit jiyani taqdim etgan soat oddiy, ya'ni do'kondan xarid yangi soat emas,
balki trofey soat tashkil. Soat azal-azaldan vaqt o'lchagich asbob, lekin trofey soatning
boshqa ko'shimcha belgisi ham bor, u tutilgan, dushmandan o'lja tarzda oling buyum.
Buni sizga kerak.
Shoir   tomonidan   yaratilganda   ham   hassoszjodkor,   ham   teran   adabiyotshunos
sifatda,   akademik-shoir   ifodasi   faqat   G'afur   G'ulomga   yarashadi,   “Vaqt”ning
tug'ilishidagi ikki jihatni aniq belgilab beradi.
Birinchi   jihat.   Shoir   sovg'a   haqida   gapirib   kelib,   dedi:   “Uni   oldimu   sal
ijirgandim,   soatni   ko'riboq   o'yladim,   uni   qandaydir   nemis,   fashist   takkan,   buning
ustiga   u   doimiy…   Shunday   tashrif,   soat   45-yil   mayigacha   qaerdadir   yotdi.   Bayram
tantanalari   avji   qizigan   yot   tasodifan   oldimdan   chiqdi.   Ongimda   shakllangan   fikr
bo'lmasa-da men uni endi taxishim mumkin, deb o'yladim. Bir to'yda qadah so'zi aytar
ekanman,   dedim:   mening   bilagimdagi   trofey   soat   bejizga   emas,   ilgari   u   dushman
uchun   vaqtni   o'lchasa,   endi   u   bizning   vaqtni   saqlab   qoldi!   (Asliyatda:   ranshe
otschityvali vremya vragu, a teper scitayut nashe vremya!). Bizning vaqt… Lekin bu
o'ta   umumiy   belgilar   bo'ladi,   u   hamma   narsani   o'ziga   sig'dirardi.   She'r   zaruriyati
ongda pishib etilgandi;  lekin shaxsiy  obrazi  xuddi  bepoyon suv suvdek edi:  men bir
bog da turadi, ikkinchi bog liqdan ko ra olmasdim…”.ʻ ʻ ʻ
ikkinchi jihat. Yana allomaning so'zlari: “Bir kuni, chala-yarim uyqusiz tundan
keyin   tongda   shahar   aylanib   chiqdim,   ko'chada   sayr   yurib,   nashriyot   eshigiga   kelib
qolibman.   Adabiy   hisobriyatda   ikki   kishi   bor   edi   –   muxarrir   do'stlarimdan   bir   va
korrektor   qiz.   Men   beixtiyor   salomlashdim,   beixtiyor   savolga   javob   berdim;   qiz
13 menga   yonlab   turadi,   men   uzunligi   mayin   kipriklariga   boqdim.   Ular   xuddi   tungi
kapalak qanotiday ko'tarilib-tushardi… Men yana  qaradim:  kapalak  yana qanotlarini
yozdi. Ko'zini  pirpiratdi…  va men  o'zining  o'yin lahzasini   arang  ilg'ay  oldim. Mana
sizga   mangulikning   ikkinchi   chegarasi,langarizatsiyasi!   Ayni   shu   emasmi   lahzaning
jonli   obrazi…   ko'z   ochib-yumgulik   lahza?   Va   ilk   kalit   band,   meni   uzok   qiyanagan,
uni topish amrimaxal m'jiza, xuddi havodan moddiy nimarsa hosil qilishday tuyulgan
tansiq band tusatdan o'z oyog'i bilan keldi va xuddi bayramda o'tkaziladigan mushak
kabi mening hodisaim osmonida portladi”.
Bu   so'zlar   g'oyat   noob   isbotlar   bo'lib,   uni   yozib   olgan   Aleksandr   Naumovdan
minnatdormiz kerak. Bunda alloma o'zi yaratgan muazzamning kurtaklanish onlarini,
ta'bir   joiz   bo'lsa,   badiiy   embrionni   saqlab   turibdi.   Masala   echimining   (she'r   nazorati
ham  masala,  Nizomiy Ganjaviy yozganidek, tasviri  so'z  yana  bir  so'z,  ya'ni  so'zning
tasviri so'zning o'zidan kattaroq), ilmi aniq kalitini beryapti. Faqat bu kalitni she'rning
dil kulfiga solib, nazokat bilan burash qoladi, xolos.
Shoirning   osmonida   portlagan   ilk   bandga   solsak,   tomoshamizki,   she r   ikkiʼ
voqea   qiyosidan   boshlanadi:   “G uncha   ochilguncha   o tgan   vaqtni   Kapalak   qiyos	
ʻ ʻ
etgulik…”   Agar   qiyoslanuvchi   nuqta,   maxraj   –   Lahza   topilmasa,   umuman   “Vaqt”
she'ri uchun qiyos printsipi etakchi printsip sifatda kashf  etilmasa, she'r  tug'ilmagan,
dunyo yuzini ko'rmagan.
Voqea-hodisalar xol-xol bo'lishi mumkin bo'ladi, beto'xtov o'tadi. ishlov berish.
She'rda aytilganidek,
Zamona soati zang urar mudom,
Minglab voqealarga daqiqalarga qayd.
Qahramon tug'ildi, shaxar oldi,
14 Bir gigant qurildi sharfli bu mez.
Ilk   nashrda   birinchi   misradagi   ko'chimsiz   aniq   “Kreml   kuranti”   o'roniga
qo'yilgan   keng   qamrovli   metaik   jumla   “   soat”   (buni   “   soatfor   soat”   uslubida   ham
talqon qilish mumkin) she'rning yalpi ro'yxatiga ortik darajasida mos. Biz bu o'rinda
yana   yukorida   aytilgan   kuchayish   fenomeniga   guvoh   bo'lamiz.   yuzda   yuz'iy
ta'mirlashchining badiy didiga ta'mirlashni aytamiz.
Yana   “Bebaholarning   tirik   joni   biz…”   deb  boshlanadigan   7-bandga   qaytamiz.
Undagi “Nafaski, mazmuni fazolardan keng” misrasida yukorida so'zlaganimiz fazo –
vaqt o'zaro uchradi va to'qnashadi. Bunda ham she'rda etakchi falsafali qiyos printsipi
yopikroq tarzda mavjud, ya'ni lahza (nafas) bilan qiyoslanmoqda va fazolardan keng
ekanligi ishlab turibdi. Buning usiga, bu nafas tirik buyuklarning nafasi.
Ezoterik   ilmlarga   bo'yicha   kitoblarda   aytilganidek,   “Vaqt   uch   o'lchamli   fazo
chegarasidan   tashqari   chiqadi.   Biz   vaqt   olgan   vaqt   to'rtinch   o'lchamdir”.   Fazodadan
tashqari  chiqqan, undan ajralgan holatda fazoga davolash mumkin, ungaganda, keng
ma'noda o'zgarish bo'ladi. fazo vaqtda, vaqt bilan va ta'bir  joiz bo'lsa,  vaqt vujudida
yashaydi. Yana shu er yozilishicha, “Agar biz vaqtni kerakli narsa deb o'ylayman, har
bir narsa bir kerakli joyda obodlik kerak (vertikali) bilan kesiladi. Abadiylik vaqtdan
bir   o'lchamga   ortik.   Shuning   uchun   agar   vaqt   to'rtinchi   o'lcham   bo'lsa,   obodlik
beshinchi o'lchamdir”.
Bunday   to'xtamga,   aytish   joizki,   kvant   mexanika,   yangi   zamonaviy   fizika
kelmagan. Bu ezoterik ilmlar oldida ojizligini saqlab qolmaydi, fizika fani kashfiyot
asos   va   dalillarga   tayanib   ish   ko'rishini   anglatadi,   xolos.   Abadiylik,   yangi   beshinchi
o'lcham haqida gap ketganda yana bir haqiqatni aytish kerak. Yangi fizika asoslarini
yaratgan olimlarning barchasi botiniy jihatdan, qalban dindor yuzaga kelgan, ya'ni o'n
15 sakkiz ming olamni yaratgan Tangrini tan olgan. Abadiylik esa Qodir Olloh izmi va
himoyadagi sir-sinoatdir.
Netongki, “Vaqt” she riy ham obodlikka kiritilgan muazzam band bilan yakunʼ
topadi.
Shoir   ijodidagi   zamonasozlik   haqida   gapirib,   “Vaqt”   she’rlarini   ham   o‘qib,
qo‘shib   yoborishadi.   Zamonasozlik   zamonga,   davr   talabiga   qarab   ish   tutilishni,
ishlashni  anglatsa, unda “Vaqt” she'ri  bunday zamonaso'zlikdan ancha yukori turadi.
Umuman,   bu   kabi   asarlarga   odiy   mezon   bilan   yondashib   ham,   bunda   mezonVakt”
kabi she'rlarga qo'llab ham bo'lmaydi. She'rni zamonasoz asarlar sirasiga kiritganlarni
undagi joriy zamonga voqealar-hodisa va shaxslar  tilga oluvchi chalg'itgan aniqlashi
mumkin.   Lekin   siz   ijodkor   o'zingni   qo'yib   ko'ring,   vaqtni   yozib,   o'sha   vaqtdagi,
vaqtdagi   voqealarni   tilga   olmaslik   mumkinmi?   Vaqtinchalik   vaqtdan   ulgi   oladi,
boshqa bir narsadan boshqa narsa emas. Shu bois zamonasozlik bilan zamonavilikni
farqlash kerak. “Vaqt”ga yuksak zamonavilik, ya'ni zamon bilan, o'zi nafas olgan on,
moment   bilan   birgalik,   hamnafaslik   xos.   Savol   tug'iladi,   qaysi   zamon   bilan,   she'r
yaratgan   va   mustbid   turgan   Stalini   boshqargan   vaqt   bilanmi   yoki   biz   she'rni
ko'rsatmoqchiman?   Muayyan   badiiy   darajaga   erishgan   asar   hamma   davrlar   uchun
zamonaviy, barcha davrlarga zamondosh. “Vaqt” she’riga kelsak, u uzluksiz, mutlaq
vaqt   haqida,   vaqta   shu   vaqtning   bir   parchasi,   abadiyat   holatidan   qaralsa,   u   mutlaq
vaqtning   bir   lahzasi,   xolos.   Shu   bois   “Vaqt”   she'rini   zamonaviy   asarlar   sirasiga
yaratishish   namoyishi   anglamaslikdan   boshqa   narsa   emas.   “Vaqt”   nisbatan   oddiy,
botinan tushunilishi qiyin she'rlardan. Misralar sirt oddiy bo'lib ko'rinadi, dan bilquv
ma'nosi   birdan   inglizlashmaydi.   Ma'no   anglamaguncha   ongda   poetik   obraz
shakllanmaydi.   Bir   tur   she'rlarda   avval   obraz   yakqol   ko'zga   tashlanib,   obraz   bilan
deyarli   bir   vaqtda   ko'rinsa   bo'lsa,   “Vaqt”da   avval   so'z   va   misradagi   ma'noni   chqish
kerak,   shundan   keyingina   obrazli   vaziyatda   ishlay   boshlaydi.   “Vaqt”   she'ri
16 chalg'ituvchi   soddalikni   bosib   o'tib,   zamirda   zil   ma'nolar   yashiringan   misralarni
anglashga   uringan,   shunday   urishdan   zavq   tuya   oladigan   aqlli   kitobxon   mulkidir.
“Vaqt”ni yuzaki o'qish vaqtni besamar sarflash demakdir.
Qahramon adibimiz Said Ahmad “Vaqt”ning tug'ilishi (Bir she'r tarixi)” xotira-
maqolasida   yozishicha,   oxirgi   bandi   chaqiruvi   bilan   bitilgan.   Nima   ishlab
chiqarilganda   ham,   bu   band   butun   she'r   kabi   ilhomning   yuksak   onlarida   tug'ilgan;
undagi   har   bir   so'z   o'z   o'rnida   qoim.   Bunday   vaqtda   so'z   quylib   keladi,   bunday   so'z
qayridan   kutilmagan   ma'noga   gimir-gimir   qaratib   chiqib   kelaveradi.   Bunda   ma'no
avtonomiyasi   deyish  mumkin bo'lgan  hodisaga  duch  kelamiz.  Ma'no  foydalanishdan
tashqari harakat qilayotgandek tuyuladi g'ovyo.
Hayot sharobidan bir kultum yutay,
Damlar g'animatdir umrzoq soqiy.
Quyosh-ku falakda kechib yuribdi,
Umrimiz boqiydir, umrimiz boqiy.
Said   Ahmad   yukorida   tilga   olingan   maqolada   yozadi:   “Shu   bilan   tongotar
vaqtda   G‘afur   G‘ulom   nomini   juda   uzoq   ellarga   olib   borgan   she’rga   kerakli   qo‘ydi.
Bu she'r ulkan shoirning falsafiy tahlili
17 II BOB. G’AFUR G’ULOM IJODINING RUHIYATI
2.1.    G’afur G’ulom she’riyatining badiiy ahamiyati
’afur G’ulomning nasrdagi mahorati «Netay» (1930), «Tirilgan murda» (1934),
«Yodgor»   (1936),   «Shum   bola»   (1936-1962)   qissalarida   ancha   yorqin   ko‘rinadi33.
Jumladan,   «Netay»   qissasida   ijtimoiy   davr   bosh   qahramon   taqdirining   fojiali
bo‘lishiga   olib   keladi.   Qissada   yozuvchi   inson   va   jamiyat   munosabatlari   masalasini
ancha   keng   yoritadi.   U   har   qanday   notinchlikni   qattiq   qoralab,   «Otalar   o‘g’illarini,
onalar qizlarini tanimagan bir musibat kunlar» da ham chin insoniy fazilatlar saqlanib
qolishi va otalik hissining qadrdon va lazzatli tuyg’ulari zinhor millat tanlamasligiga
diqqat   qaratadi.   Muhit   Netayxonni   ko‘chaga   haydab   soladi.   Topgan   puli   «kundalik
maishatini ming qiyinchilik bilan qoplaydigan» oddiy rus ishchisi Semyon uni uyiga
olib ketadi. Xotini ikkalasi uni boqib, yuvib, tarab, voyaga yetkazadi. Afsuski, ilgari
«xudo   bersin»   deb   qizchaga   qiyo   boqmagan   Samad   va   Valixo‘ja   boylar   Semyonni
dinni buzishda, qiz o‘g’irlashda ayblashadi. Undan Netayni  tortib olishib, Semyonni
zavoddan   xaydatishadi.   Amal,   boylik   uchun   Netayni   amirga   tortiq   qiladilar.   Bu
jihatdan  qissa   Hamzaning   ahloqiy-ma’naviy   buzilishni   fosh   etuvchi   «Paranji   sirlari»
(1927) tragediyasiga qisman o‘xshab ketadi. G’afur G’ulom ham islovatxona hayoti,
fahsh   dunyo   tasviri   orqali   insoniylikni   oyoqosti   qiluvchi   razil   odamlarni   ko‘rsatadi.
18 Bu masala Cho‘lponning «Kecha va kunduz» romanida ham o‘ziga xos tarzda badiiy
talqinini   topgan.   Demak,   “Netay”   qissasida   G’afur   G’ulom   jamiyatning   katta
illatlaridan birini qalamga oladi. Yozuvchi «yomon xonning zulmi»ni, mingboshilar,
shahar   qozilari,   gubernatorlarning   zo‘ravonligini   qahr-g’azab   bilan   fosh   etadi   va
«ko‘ngillari   yig’lagan,   yuzlari   kulgan,   qalblari   haqoratlardan   qonagan»   ayollarni
himoya   qiladi.   Ayrim   tadqiqotchilar   bisyor   qayd   qilishganidek,   qissada   rus   ishchisi
obrazi   yaratilganligi   muhim   emas.   Muhimi,   Semyon   va   uning   xotinidagi   qaynoq
mehrshafqat   tuyg’ulari,   bolajonlilik   xislatlarining   nosir   tomonidan   alohida
mehrmuhabbat   bilan   chizilganligidadir.   Zero,   G’afur   G’ulom   ham   Zebixon,
Po‘taxonlarning   baxtsiz   turmushidan,   ko‘ngillaridagi   tuyg’ulardan,   ularni   qafaslarga
qamashga   olib   kelgan   vaziyatdan,   istak-tilaklarning   bo‘g’ilayotganligidan,
haqoratlangan   qalblaridan   otilib   chiqayotgan   yig’ilari   tosh   ko‘ngillarga   yetib
bormaganidan  so‘zlamoqchi  ekanligini  lirik chekinishlarda  goh oshkor, goh majoziy
tarzda so‘zlaydi. Dukchi eshon boshchiligidagi g’azot qanchalik ijobiy ahamiyat kasb
etmasin, G’afur G’ulom nazarida mamlakatdagi betinchlikdan oddiy xalq jabr ko‘radi.
Sargardonlik   tufayli   Qo‘qon   ko‘chalarida   tentirab   yurgan   yetim   qiz   Netay   bir   burda
non   ilinjida   odamlar   qo‘liga   qaraydi.   Biroq   «Xudo   bersin»,-   degan   kalomdan
boshqasini   eshitmaydi.   Hatto   unga   ayrimlar   vahshiy   niyat   bilan   nazar   soladilar.
Qissada   kishilar   haminqadar   kun   kechirayotgan,   xalqning   ahvoli   nihoyatda   nochor
bo‘lgan   davr   manzaralari   ana   shu   tariqa   jonlantiriladi.   Haqli   savol   tug’iladi.   Tasvir
mantig’ining   o‘zi   G’afur   G’ulomning   ijodiy   kontseptsiyasiga   xos   qarama-qarshi
qo‘yib   qiyoslash   uslubiga   muvofiq   tarzda   Semyon   obrazini   talab   qilmaydimi?
Darhaqiqat   shunday.   Dukchi   eshon   g’azotining   mohiyatini   yaxshi   anglagan   kishi
adibning   Rossiyaga   xos   ikkinchi   manzarani,   ya’ni   oddiy   rus   kishilarini   tasvirlash
orqali, ulardagi mahalliy millat vakillariga bo‘lgan munosabatni ko‘rsatish bilan nosir
masalani   ilmiy   jihatdan   ham   to‘g’ri   asoslashga   intilganligini   anglaydi.   Chunki   adib
qissada   qo‘yilgan   masalani   nafaqat   badiiy,   balki   tadqiqot   yo‘li   bilan   ham   yechishga
19 harakat qilgan. Asarda tirikchiligi zo‘rg’a o‘tayotgan, farzandlaridan bevaqt  ajralgan
qalbi   o‘ksik   Semyon   ko‘prik   tagida   beozor   uxlab   yotgan   qizaloqqa   achinish
barobarida   farzandlariga   vaqtida   bera   olmagan,   qalbining   allaqaerida   saqlanayotgan,
sekin-asta   unitila   boshlagan   tuyg’ularini   41   tiriltirib   yuboradi.   Bu   otaning  farzandga
bo‘lgan   mehri,   shafqati,   muhabbati,   ardog’i   edi.   Taassufki,   bu   go‘zal   tuyg’ularni
Samad,   Saidrahimboy,   Valixo‘ja   boylar   to‘g’ri   tushunmaydilar.   Natijada   Netayning
taqdirini tashqi muhit tomonidan yaratilgan vaziyat hal qilib, johil, nafs iskanjasidagi
kishilar   masalani   zo‘rlik   va   zulm   bilan   hal   qiladilar.   Mansabparastlik,   ta’magirlik,
shafqatsizlik,   nafs   iskanjasidagi   evrilishlar   qizning   taqdirini   fojiali   yakunlashga   olib
keladi   va   u   fohishaxonaga   tashlanadi.   Garchand,   qissada   xarakterlar   ruhiyati
yetarlicha   ochilmagan,   voqealar   mantig’i   ancha   kuchli,   tarixiy   faktlar   bisyor,
kompozitsion   tarqoqlik   mavjud   bo‘lsa-da,   asarning   yechimi   to‘g’ri   hal   qilingan.
G’afur   G’ulom   XX   asr   boshlaridagi   Turkiston   hayotini   ezgu   va   razil   kimsalar
o‘rtasidagi   to‘qnashuvlar,   taqdir   o‘yinlari,   ijtimoiy   jarayonlar   zamirida   Netayning
ayanchli   taqdiriga   sabab   bo‘lgan   shart-sharoit   larni,   jamiyatni,   turfa   xil   kishilar
xarakterini   gavdalantirib   bera   olgan,   inson   farzandining   haq-huquqsizligi   qattiq
qoralagan.
Adib «Shum  bola»  qissasida  ham  birinchi  jahon urushi  kulfatini, chorizmning
shafqatsiz   zulmini   ko‘rsatadi.   Asar   boshida   o‘sha   paytda   Toshkentda   sanog’iga
yetolmaydigan jinnilar paydo bo‘lgani ta’kidlanadi. O‘sha adolatsiz, zo‘ravon tuzum
kosiblar,   hunarmandlar,   savdogarlarni   sindirib,   jinni   qilib   qo‘yadi.   G’afur   G’ulom,
masalan,   «Juft   kaptarga   hukumatdan   tekkan   edi.   Nikolay   bormi,   Kaufmani   bormi,
Mochalov   bormi,   o‘g’ri   degan   mirshab   bormihammasini   bir   qozon   qilib,
martabasining   past-balandiga   qaramay,   sukaverar   edi»,   deb   yozadi.   Asar   boshidagi
bunday tasvir keyin chiziladigan turfa hayotning elchisi, debochasi edi. Keyin Shum
bola   sarguzashti   bahonasida   o‘sha   fojiaviy   hayotdagi   inson   holatini,   uning   axloqiy-
ma’naviy   dunyosini,   odamiyligi   va   mehrshafqatini,   hayvoniy   qiyofasini   haqqoniy
20 ko‘rsatadi.   «Shum   bola»   avtobiografik   asar   emas.   Qissada   real,   tarixiy   aniq   faktlar,
voqealar,   tarixiy   shaxslarga   nisbatan   badiiy   to‘qima,   fantaziyaning   salmog’i   ortiq.
Shuning   uchun   qissa   L.   Tolstoyning   «Bolalik»,   «O‘smirlik»,   M.   Gorьkiyning
«Bolalik»,   «Odamlar   orasida»   asarlariga   o‘xshamaydi.   Aslida,   badiiyavtobiografik
asarda   voqeaning   yo‘nalishi,   syujet   chizig’i,   konflikt,   personajlar   soni   va   asar
syujetida   o‘ynaydigan   roli   shu   asarga   asos   bo‘lgan   shaxsning   hayot   yo‘li   qanday
bo‘lsa,   shunday,   chiziladi.   Muallif   hayot   yo‘li   qancha   murakkab,   boy   va   qizg’in
bo‘lsa,   avtobiografik   asar   ham   shuncha   qiziqarli   bo‘ladi.   «Shum   bola»   qissasidagi
qahramonlarga   xos   «erkin»,   «tashqi»   avtobiografik   belgilar   ularni   o‘z   orqasidan
ergashtirib   ketmaydi:   voqea   mantig’i   xarakterlar   mantig’iga   ko‘ra   tug’iladi   va
rivojlanadi. Qaxramonlarning harakatlari, asar syujeti, konflikti hayot haqiqatiga mos.
Qissada   badiiy-avtobiografik   asarlarga   xos   fazilatlar   ham   talaygina.   Bosh   qahramon
va uning o‘rtoqlari tarixiy shaxslar, ular tug’ilgan makon-ko‘cha, mahalla aniq. Hatto
Shum   bolaga   G’afur   G’ulom   xarakterining  ko‘pgina  xislatlari   singib   ketgan.  Asarda
hayotning   rang-barang,   43   murakkab   tomonlari,   tarix   harakati,   xalq   taqdiri
ko‘rsatilgan. Biroq bular qahramonning dunyoqarashi, tushunchasi, kechinmasi nuqtai
nazaridan   yoritiladi.   «Shum   bola»   qissasida   ham   voqelik   shu   shum   bolalar   taqdiri,
nuqtai   nazari   orqali   tasvirlanadi.   Shum   bolalar   hayot   hodisalarini   o‘z   yoshi,   ongi,
dunyoqarashi,   hayotiy   tajribasidan   kelib   chiqib   tushunadi,   baholaydi.   Kitobxon   esa,
hayotning  ular  qalb   ko‘zgusidagi   in’ikosiga   qarab  turib,  o‘zicha  xulosalar  chiqaradi,
yozuvchi   niyatini   tuyadi...   Qissa   syujetiga   xos   sarguzashtlilik   xususiyati,
qahramonlarning   mahallamamahalla,   qishloqma-qishloq   kezib   yurishlari   o‘z-o‘zidan
asarga   ko‘plab   epizodik   qahramonlar   kirib   kelishiga   sabab   bo‘ladi.   Avtobiografik
asarlarda   bu   xususiyat   asosiy   va   tabiiy   holdir.   Masalan:   Sulton   o‘g’ri,   o‘lik   yuvish
voqeasida   qatnashgan   domulla,   shum   bola   tomonidan   so‘yib   qo‘yilgan   eshakning
egasi,   Shum   bola   xizmatida   bo‘lgan   eshon   va   uning   xotinlari,   Sariboy   oilasi   kabi
personajlar   yo‘lyulakay   paydo   bo‘lib,   voqealar   tizmasidan   tushib   qoladi.   Bu   xislati
21 bilan   «Shum   bola»   badiiy-avtobiografik   asarlarga   yaqin   turadi.   Biroq   avtobiografik
asarlardagi   yo‘l-yulakay   asarga   kiruvchi   epizodlar   va   obrazlar   xarakteri   bir-biridan
farq qiladi. «Shum bola»ga yangi-yangi voqealar va qahramonlarning kirib kelishi, bir
tomondan,   xarakterlar   mantig’iga   bog’liq.   Xarakter   mantig’i   esa,   ketma-ket   kulgili
vaziyatlarni   keltirib   chiqaradi.   «Shum   bola»   –   yumoristik   asar.   Yozuvchi   asar
boshidayoq   yumoristik   ruh   yaratadi.   Tuyg’u   va   kechinmalar   tahliliga   berilmaydi.   U
butun diqqatini xarakterlar mantig’i bilan tug’ilgan komik vaziyatni, komik voqea va
detallarni   tasvirlashga   qaratadi.   Bora-bora   yumor   satiraga   o‘tadi.   Asarda   satirik   ruh
kuchli.   Bu   bu   yozuvchi   shartlilik   printsipiga   keng   murojaat   etishining   natijasidir.
Bizningcha,   anashu   badiiy   usul   mantiqan   asoslangan   va   u   hayot   haqiqatini   ochish,
xarakter yaratish uchun xizmat qilgan. «Shum bola» qissasida G’afur G’ulom sodda,
beg’ubor, ma’sum va musaffo tabiiy xislatlarga ega bo‘lgan o‘spirin obrazini yaratadi.
Asar   o‘tkir   hajv   va   dono   yumor   bilan   ziynatlangan,   yetim   bolaning   sarguzashtlari
asosiga   44   qurilgan.   Asarda   ma’lum   darajada   avtobiografik   elementlar   uchrasa-da,
unda   o‘zbek   bolalarining   boshidan   o‘tkazgan   sarguzashtlari   hikoya   qilinadi.
Mamlakatdagi   notinchlik   tufayli   shaharda   ishsizlik   muammosi   kelib   chiqqan.
Qissadagi   Omon,   It   Obid,   Bit   Obid,   Turobboy,   Yo‘ldosh,   Husni,   Solih,   Abdulla,
Po‘latxo‘ja, Miraziz singari bolalarning taqdiri bir- biriga o‘xshash. Omon onasidan,
Yo‘ldosh esa ota-onasidan, Shum bola otasidan ajralgan. Odamlarning kasb-korlariga
diqqat qilinsa, pichoqchi, eski-tuski yig’uvchi, tikuvchi, ko‘nchi, hofiz, g’o‘zafurush,
kerosinfurush,   mayda   savdogarlik   va   hokazo.   Shum   bola   tanigan   mahalladoshlari,
qo‘ni-qo‘shnilari   bilan   kitobxon   shu   tarzda   tanishadi.   E’tibor   berilsa   Yo‘ldosh   «bari
mog’orlab ketgan surp yaktak» kiyib olgan va boshqalarning ham ahvoli haminqadar.
Shum‘‘   bolalarning   maydachuyda   saqlanadigan   uyi   zax   bosgan.   Yog’lari
kichkinagina   ho‘qchada   saqlanadi.   Hatto   tovuqqa   moyak   o‘rniga   ham   piyoz
qo‘yilgan. Shunga qaramasdan odamlarda mehr-shafqat, iymon, e’tiqod kabi insoniy
tuyg’ular   so‘nmagan.   Shum   bolaning   onasi   obrazini   olaylik.   U   bolasining   boshiga
22 xamir   yoyib   o‘tirgan   o‘qlovi   bilan   «astagina»   uradi.   Chunki   uning   uchun   o‘choq
boshi «Fotimai Zahroning dastgohlari bo‘lgan qutlug’ yer» bo‘lib, bu joyni iflos qilish
gunoh.   Ona   bolaginamning   boshini   yorib   qo‘ydimmi?-degan   andishada   esxonasi
chiqib   ketsa,   Shum   bola   qo‘rqish   va   uyatdan   ko‘chaga   qochadi,   hatto   uyiga   qaytib
kelishga   beti   chidamaydi.   Chunki   yetimcha   singillarining   nasibasini   ko‘chaga
tashmalash   uyat   ekanligini   u   yaxshi   biladi.   Biroq   o‘rtoqlari   oldidagi   hamiyatli
bo‘lishga intilish tuyg’usi uni shu yo‘lga boshlagandi-da. Bechora onaizor butun qissa
davomida   Shum   bolani   sog’inch   va   intizorlik   bilan   kutadi.   Do‘sti   Turobboyning
tilidan   bayon   qilinishicha,   u   hatto   o‘g’lim   o‘lib   qolgan   bo‘lsa-ya,   deb   aza
ochmoqchiyam   bo‘ladi.   Shum   bolaning   uyga   qaytmasligi   bizningcha,   uning   mehri
qattiq   bolaligidan   emas.   Bu   hol   bir   qarashda   bu   bolaning   sayohatga   o‘chligidan,
yangiyangi   sarguzashtlarga   moyilligidan   kelib   chiqqanday   tuyuladi.   Biroq   shu
bilangina mazkur  holatni izohlab bo‘lmaydi. Ammasi  va pochchasining  erkalashlari,
bolajonligi   Shum   bola   qalbidagina   emas,   kitobxonda   ham   nihoyatda   45   iliq
taassurotlar   uyg’otadi.   Bu   mehribonchilik   bir   jihatdan   ularning   o‘ksik   qalbi   bilan
bog’liq   bo‘lsa,   ikkinchidan   yetimparvarlik,   qarindoshjonlilik   bilan   izohlanadi.   Axir
ularning nozik qalblari turfa gullargayu hayvonu parrandalargacha tizginsiz bir mehr
mujassamlashgan  emasmi? «Shum  bola» qissasida  mazkur  tipdagi qahramonlar juda
ko‘p.   Shum   bola   va   Omondan   to‘rsiz   gardish   va   bola   beshikni   olgan   qozoq   kampir
hikoyachi   «men»   aytganiday   «ko‘r   xaridor»   emas.   U   o‘z   bolalarini   bozorlik   bilan
siylamoqchi,   qolaversa,   shu   yetimcha   bolalarni-da   xushnud   etib,   keraksiz   matoh   -
gardishni   ham   sotib   oladi.   Har   bir   so‘zida   «qarog’im»,   «qaroqlarim»,-deb   og’zidan
bol tomadigan bu mehribon va halol kampir shu bolalarni rozi qilib mollarini olishga
ko‘nadi.   Qozoq   kampirning   iqtisodiy   ahvoli   ham   maqtovga   loyiq   emas.   U   o‘zi
yetishtirgan   ul-bul   narsalar:   tovuq,   tuxum,   so‘k,   qurut   bilan   oilaga   zarur   anjomlarni
ayriboshlashining   o‘ziyoq   bechoraholligini   ko‘rsatib   turibdi.   Chunki   savdo   qilishga
naqd   puli   yo‘q.   Demak,   o‘lkadagi   barcha   millat   vakillari   ham   moddiy   muhtojlikda
23 qo‘l   uchida   umrguzaronlik   qilishmoqda.   SHunga   qaramasdan,   insoniy   harorat,
bolajonlilik,   halollik,   poklik,   insof   tuyg’ulari   bilan   ularning   qalbi   limmo-lim   to‘la
ekanligi   juda   muhimdir.   Qirg’iz   kampir   Yaxshiqiz   xarakterida   anchagina   salbiy
jihatlar   bo‘rtib   ko‘rinadi.   Bechora   kampirni   turmush   tashvishlari   birmuncha   hisob-
kitoblik   qilib   qo‘ygan   bo‘lib,   u   o‘z   tirikchiligi   muammolari   bilan   hayot   kechiradi.
Biroq   kampir   insoniy   xislatlardan,   e’tiqoddan   begona   ham   emas.   Kampir
yetimchalarga   xayrli   nazar   bilan   qaraydi,   ularni   andak   ayab,   yarim   tanga   evaziga
tunash joyi ikkita chap-chap non bilan siylab, o‘zlari olib kelgan tuxumlarni qovurib
berishga   rozi   bo‘ladi.   «Allohning   osmoni   ham,   yeri   ham   keng»   ekanligi   haqidagi
kampirning   sodda   falsafasi   zamirida   uning   e’tiqodiga   xos   jihatlar   mujassamlashgan.
Atrofini   qurshagan   muhitga   ko‘nikib   ketgan   kampirda   ham   hali   so‘nmagan   insoniy
tuyg’ularni ko‘rish uchun davr va odamlar hayotini teran bilish, maishiy holatlarning
sabablarini   tahlil   eta   olish,   har   bir   qahramonning   ruhiy   olamidagi   46   ko‘z   ilg’amas
nozik   jihatlarni   mahorat   bilan   aks   ettirish   lozim   edi.   G’afur   G’ulom   mazkur
mashaqqatli   yumushni   yuksak   darajada   uddalay   oldi.   Shum   bola   Sariboynikiga   ilk
borgan   kuni   olma   yashiklaridan   karovat,   yog’och   qirindisidan   yostiq   qilib   yotishiga
qaramasdan,   mazza   qilib   uxlaydi.   Chunki   u   hali   ziqna   boy   bilan   yuzlashmagan   edi.
O‘ziga   o‘xshagan   xizmatkorlarning   mehr-shafqatidan,   samimiy   maslahatlaridan
qoniqish hosil qilgan edi. Bir cho‘mich go‘jayu ikki burda jaydari non bir yetimning
ko‘nglini   ovlashga,   qornini   to‘ydirishga   yetar   ekan.   Odamning   odamga   mehr-oqibat
ko‘rsatishi   nahotki   shunchalar   mushkul   bo‘lsa?-deya   ta’kidlayotganday   tuyuladi
G’afur   G’ulom.   Bunday   o‘rinlar   Shum   bolani   darbadarlik   va   makonsizlik   balosiga
girifdor   etgan   muhit   ustidan   aybnomaday   tuyuladi.   Aslida   ham   shunday.   Aksariyat
tadqiqotchilar   qissadagi   Omon   obraziga   birmuncha   yotsirab   qarashadi.   Shum
bolaning   ayrim   safarlarida   yo‘ldosh   bo‘lgan   hamqishlog’i   Omon   taqdirini   bosh
qahramon qismatidan ajratish mumkinmi? Bunday yo‘l tutishda nechog’lik asos bor.
M.Amilova uning qiyofasida do‘stga hiyonatni, boylikka o‘chlikni ko‘radi.34 Omonni
24 Shum   bolaga   qarama-qarshi   tarzda   yaratilgan   obraz   deb   hisoblaydi.   H.Yoqubov   esa
uni ochiqdan-ochiq «so‘tak», deb ta’riflaydi.
“Tirilgan murda” asarida mehnatning tarbiyaviy ahamiyati. G’afur G’ulomning
“Tirilgan   murda”   asarida   jamiyatga   dog’   bo’lib   tushadigan   dangasalik   bilan   mehnat
o’rtasidagi kurash asosida mehnatning tarbiyalovchi qudrati tasvir etiladi. Mualijodiy
maqsadini Mamajonning boshidan kechirganlari va uning o’z tomonidalif n yozilgan
kundalik sahifalari vositasida, kulgili  tarzda hikoya qiladi. Asar  prolog va epilogdan
tashqari   ,  olti   fasldan   iborat   bo’lib,  ularda  mulla   Mamajonning   1925  yildan   to  1933
yilgacha   o’tgan   davrda   boshidan   kechirganlari   yozilgan.   Asarda   G’.   G’ulom   o’z
qahramoniga “so’z” berib, uning o’ziga xos xarakterini yaratadi.
Ishyoqmaslik   va   yalqovlikda   afsonaviy   dangasalarni   ham   “bir   cho’qishda
qochiradigan” mulla Mamajonning bugungi kunda mehnatkashlarning ijobiy ta‘sirida
asta-sekin   yalqovlikni   tashlab,   ilg’or   mehnatkashga   aylanganligini   hayotiy,   tipik
sharoitda,   hajviy   va   kulgili   ifodalarga   boy   lavhalarda   ko’rsatiladi.   Mamajon   timsoli
asta-sekin o’sib, izchil xarakter darajasiga ko’tariladi.
Adibning   “Tirilgan   murda”   asari   ikki   qismdan   iborat.Ikkinchi   qismda   uning
jamoa   xo’jaligiga   kirishi   va   qayta   tarbiyalanishi,   farovon   hayotga   erishishi
tasvirlanadi.
Yozuvchi   Mamajonning   yalqovligi   va   erinchoqligini   chuqurroq   ochish   uchun,
avval   uni   “Ming   bir   kecha”ertaklaridagi   Abutanbalning   yalqovligi   bilan
taqqoslaydi:”Xo’sh   desangiz,   Bag’dod   degan   shaharda   Abutanbal   degan   bir   yalqov
yigit  o’z onasi  qoshida  yashar  ekan.  Abutanbal   hech  qanday  ish  qilmas  ekan.  Onasi
topib   kelgan   ovqatni   chaynab   og’ziga   solsa   ham   yutgani   erinar   ekan.   Doimo
yonboshlab   yotar   ekan-u,   o’rnidan   turishga   hafsalasi   kelmas   ekan.   Mabodo
qo’ltig’idan ko’tarib, tika turg’izib qo’ysangiz, qadam  qo’yishga botinolmas,  zo’rlab
25 qadam qo’ydirgan chog’ingizda ham, oyoqlari bir-biroviga chalishib yiqilar ekan... ”
Mamajon   sarguzashtlarining   uning   o’z   tilidan   so’zlatilishi   bolalarga   asar   g’oyaviy
mazmunini   yaxshi   tushunishga   va   ularning   qiziquvchanligini   oshirishga   xizmat
qilgan.
Mamajon   shu   qadar   yalqovki,   u   otasi   ekib   ketgan   yarim   tanobcha   yerdagi
jo’xorini   qayirib  olishga   va   buni   pishirib   tiriklik  o’tkazishga   ham   erinadi.  Bu   haqda
uning   o’zi   shunday   deydi:”Qaddimni   ko’tarishdan   ko’ra   chollarning   koyishlarini
eshitish   osonroq   ko’rinar   edi”.   Xatto,   yurishga   ham   hafsalasi   kelmagan   yalqov
Mamajon   birdaniga   ilg’or   mehnatkash   bo’lib   qolmaydi.   Davr   voqeligi,   mehnatning
shon-sharaf   va   qahramonlik   ishiga   aylanib,   yalqovlikning   tag-tomiri   bilan   yemirib
tashlanishi   Mamajon   ongida   illatlarni   yo’qotib,   uning   o’zgarib   borishida   haqqoniy,
aniq   va   hayotbaxsh   kuch   rolini   o’taydi.Mamajonni   mehnatga   jalb   qilishda   yaxshi
odamlarning ko’rsatgan ijobiy namunalari Sattorqul obrazida mujassamlashtiriladi.
“Sattorqul   akam   qo’yarda-qo’ymay   shudgorga   olib   chiqdi.   –Bas   endi,
yotaverma. Sal mehnatga ham qayish. Ranging joyiga kelib qolibdi. To’lishibsan. Yur
men bilan, - dedi. Erinib uning ketidan keta boshladim. U qo’sh haydadi. Men otboshi
yetakladim.   Shudgor   odamlar   bilan   to’la   edi:   birisi   haydayotir,   birisi   mola   bsayotir,
boshqalari   ketmon   chopayotir   .”   Bunday   jo’shqin   hayot,   daladagi   qaynoq   mehnat
sururi Mamajonda asta-sekin mehnatga havas tuyg’usini uyg’ota boshlaydi.
Mamajon   yalqovlikdan,   qoloqlikdan   qutilib,   ilg’or   ongli   mehnatkashga
aylanadi. Uning qayta tarbiyalanishida jamoa va erkin mehnat katta rol o’ynaganligi
haqqoniy   ravishda   tasvirlab   berilgan.   Yozuvchi   bu   obraz   orqali   mehnatsevarlik
g’oyalarini   ilgari   suradi.Asarning   tuzilishi   o’ziga   xos,   qiziqarli,   tili   ravon   va
soddadir.Mamajon   tushida   ko’rgan   ayol:   “G’unchaday   tugilib   kelgan   qip-qizil   lab,
havoda   uchib   yurgan   qaldirg’ochning   muttasil   qanotiday   payvasta   qora   qosh,
26 sochlarining uchi qung’iroq boylanganday jingalak, yuzlari atirgulga o’xshagan tiniq
pushti rang ” tarzida chizilgan.
“Mening   o’g’rigina   bolam”   hikoyasining   yaratilish   tarixi.   Yozuvchi   asarlarini
yaratida   turli   tasviriy   vositalar,   o’xshatilar,   so’z   o’yinlari   va   iboralardan
foydalanadi.”Mening   o’g’rigina   bolam”   hikoyasi   yuqoridagi   ta‘riflarga   mos   keladi.
Hikoyada   yozuvchi   yosh   o’spirin   bola   tilidan   gapiradi,   hikoyaning   qahramoni   ham
shu o’spirin bola. Voqea bir kichik oilada , bir kechada bo’lib o’tadi.
Kuz oqshomlarining birida hamma tinch uyquda edi. Shu payt ularnikiga o’g’ri
keldi.U   tomdan   yurib   kelayotgan   vaqtda   aksa   urib   yubordi.O’y   va   xayol   og’ushida
bedor yotgan kampir  o’g’rini sezib qoladi. Ular  keyin uzoq vaqt urush haqida hayot
haqida suhbatlashib o’tirishadi.Tong yorishay deb qolganda o’g’ri hech kim uni tanib
qolishini istamay, hech narsa ham olmay jo’nab qoladi.
“Buni   qarang-a,   bizning   uyimizga   o’g’ri   kepti.   Bizni   ham   odam   deb
yo’qlaydigan   ham   bor   ekanda   dunyoda?   Ertaga   o’rtoqlarimga   toza   maqtanadigan
bo’ldim-da:   ”Bizning   uyga   o’g’ri   keldi”.   G’urur   bilan   aytilsa   bo’ladi.   Lekin
ishonisharmikan? ”
Bunday fikrlash ham bolalarga xos bo’lgan odat, chunki uyga o’g’ri kirsa hech
kim xursand bo’lmaydi. Bu bechora bola esa shu voqeani do’stlariga aytgisi, bu bilan
u o’zlarining unchalik darajada qashshoq emasligini, uylarida nimadir borligini aytib
maqtangisi kelar edi.
Ana turkiy tilning jilvalari, ana o’zbek atlasidek kamalak bo’yoqlar, ana milliy
ohanglar,   ana   ruhiy   evrilishlar,   ana   oddiy   xalq   qalbining   manzaralari.   Adib
qalamining   mo’jizasi   shu   qadar   sehrgarki,   bizning   bolalik   ruhimizga,   qonimizga,
suyak-suyagimizga singib ketgan.
27 Yomonlik,   qabihlik   ma‘nosini   anglatuvchi   “o’g’ri”   so’zi   buyuk   shoirning
mahorati   bilan   “o’g’rigina”   bo’lib,   mehrga   yo’g’rilib,   vaqtincha   o’zining   asl
ma‘nosini   ham   unutib,   bedor   yotgan   kampirga   qo’shilib,   tom   bo’g’otida   turgan
o’g’riga rahmimiz kelib: chin yurakdan shu qozonginani olib ket, quruq ketma!” deb
yalina   boshlaymiz.   “O’g’rigina   bola”dan   nafratlanish   o’rniga,   unga   mehrimiz
tovlanadi. “O’g’rigina”ga rahmimiz kelib, quruq qaytarmaslik uchun berib yuborishga
ro’zg’ordan arzigulik biror buyum qidiramiz.
Bir soatda aytib turib yozdirilgan, tahrir etilmagan, sayqal  ko’rmagan bu asar,
agar dunyo hikoyalarining eng nufuzli antologiyasi tuzilsa, o’sha majmuaning gultoji
bo’lishiga, shubha yo’q edi.
G‘afur   G‘ulom   butun   umri   davomida   ko‘pdan-ko‘p   she‘rlar,   dostonlar   yozdi.
Sho‘ro siyosati  va komfirqa mafkurasi  ta‘sirida el-yurtni yuksak ko‘tarinkilik ruhida
yashash   va   mehnat   qilishga   chorladi.   Yaxshilik,   ezgulik,   birodarlik,   do‘stlikni
ulug‘ladi.   Ulug‘   maqsad   va   fikr   yo‘lida   xalqni,   ommani   safarbarlikka   da‘vat   qildi.
Kelajakda   katta   umidlar   bilan   qarashga   undadi.   Bular   uning   asarlariga   xos   bo‘lgan
muhim   xususiyatlardir.   Mana   shu   xususiyatlarni   badiiy   tarannum   etishda   lirik
qahramonning   chuqur   o‘y-mushohadalari-yu,   uning   donishmandligidan   tortib,   shu
donishmandlikni namoyon etuvchi obrazlar vositasidagi rang-baranglik, serqatlamlik,
ko‘pma‘nolilik,   purhikmatlilik,   bir   so‘z   bilan   aytganda,   falsafiylik   shoir   ijodining
muhim belgisi sifatida namoyon bo‘ladi.
Aziz asrimizning aziz onlari
Aziz odamlardan so’raydi qadri
Fursat g’animatdir, shoh satrlar-la
Bezamoq chog’idir umr daftarin.
28 («Vaqt»   she’ridan)   G‘afur   G‘ulomning   ba‘zi   she‘rlari   tarixiy   hodisalar,
ma‘lumotlar   va   shaxslar   obrazini   aks   ettirish   asosiga   qurilgan.   Bunday   asarlar
tarixning badiiy solnomasi, tarixiy shAxs taqsdiri, qiyofasining in‘ikosi qadar aniqlik
kasb   etadi   «Turksib   yo‘llarida»,   «Hamza   xotirasi‘,   «Insoniyat   tarixining   birinchi
kosmonavtiga» sh‘erlariga shunday xususiyat xosdir. G‘afur G‘ulom Sharq va G‘arb
tarixi,   falsafasi,   madaniyatini   favqulodda   chuqur   bilgan   alloma   kishi   edi.   Shu   bois
uning aksar  she‘rlarida Injilu Qurondan tortib Bobil, gotik naqshlar-u kattayu-kichik
tarixiy   hodisalar,   ma‘lumotlar,   u   yoki   bu   shaxs,   ular   bilan   aloqador   faktlar,jahon
xalqalrining   urf-odatlaridagi   chizgilari,   tarixiy   joy   nomlari   bilan   aloqador   fikrlar
asarning   badiiy   to‘qimasiga   singdirib   yuboriladi.   G’afur   G’ulom   butun   ijodi
davomida taqvim tarzida ko’plab she’rlar yozdi. 1-may, 7-oktabr, Konstitutsiya kuni,
partiya   va   komsomol   syezdlari,   adabiy   o‘n   kunliklar,   sotsialistik   musobaqa,   paxta
rejasining   bajarilishi   singari   kundalik,   o‘tkinchi   hodisa   va   voqealarga   bag‘ishlangan
bunday she‘rlar adabiyot tarixida ham , muallif ijodida ham sezilarli iz qoldirmadi. Bu
hol   shoirning   o‘ziga   ham   sir   emas   edi.   Zero,   bunday   she‘rlarning   ko‘pi   o‘zlarini
hurmat qilgan shoirlarning nainki «Tanlangan asarlari», hatto muntazam chiqib turgan
to‘plamlariga   ham   kiritilmas   edi.   G‘.G‘ulom   ham   bundan   istisno   emas.   Biroq   shuni
ham   ta‘kidlash   lozimki,   g‘afurona   buyuklik   va   donishmandlik   bilan   sug‘orilgan
falsafiy obrazlar uning taqvim she‘rlarida ham uchrab turadi. G‘afur G‘ulom so‘nggi
nafasigacha   ijod   etdi,   mehnat   qildi.   Uzoq   yillar   davomida   O‘zbekiston   Fanlar
akademiyasining til va adabiyot institutida ilmiy xodim bo‘lib ishladi. Badiiy asarlar
bilan   bir   qatorda   ko‘plab   ilmiy   maqolalar   yozdi,   tarjimalar   qildi.   O‘zining   asarlari
ham o‘nlab tillarga o‘girildi. Mehnatlari evaziga u O‘zbekiston Fanlar akademiyasiga
haqiqiy   a‘zo   etib   saylandi.   Respublika   Oily   kengashiga   deputat   bo‘ldi.   Unga
«Ozbekiston   xalq   shoiri»   yuksak   unvoni   berildi.   Badiiy   asarlari   sovetlar
mamlakatining   eng   yuksak   mukofotlariga   sazovor   bo‘ldi.   Uning   o‘n   ikki   jilddan
iborat mukammal asarlar to‘plami bosilib chiqdi.
29 2.2. Shoir she’riyatida falsafiylik.
Ikkinchi jahon urushi voqealari, ko‘rguliklari G‘afur G‘ulom qalbida o‘chmas 
iz qoldirdi. Agar u Birinchi jahon urushi yillarida bolaligiga borib, urushning butun 
dahshati va asoratlarini to‘liq his qila olmagan bo‘lsa, yangi urushni va uni 
qo‘zg‘aganlarni ijodkor o‘zining shaxsiy, ashaddiy dushmani deb bildi. Shu yillari 
shoirning “Sen yetim emassan”, “Oltin medal”, “Kuzatish”, “Vaqt”, “Sog‘inish”, 
“Bizning ko‘chada ham bayram bo‘lajak”, “Men – yahudiy” singari tom ma’nodagi 
mumtoz she’rlari dunyoga keldi. Shoir urush yillarida yozilgan she’rlari jamlangan 
“Sharqdan kelayotirman” to‘plami uchun 1946-yilda Davlat mukofotiga sazovor 
bo‘ladi. Xususan, “Sen yetim emassan” she’rida shunday deb yozgan: “Yetimlik 
nimadir, bizlardan so‘ra, O‘ninchi yillarning sargardonligi, Isitma aralash qo‘rqinch 
tush kabi Xayol ko‘zgusidan o‘chmaydi sira...”. Ushbu satrlarda shoirning o’sha 
yillarda ota-onasidan ayrilib qolganligi, sargardon bo‘lib, o’zini “o‘qdan cho‘qqa” 
urib yurganligi haqidagi armoni ifodalangan desak aslo mubolag‘a bo‘lmaydi. 
Shuni alohida ta’kidlash lozimki, G‘afur G‘ulomning “Sog‘inish” 
she’rida“o‘zbek otasi”ning bo‘rtma, umumiy, hamma uchun tanish, yaxlit siymosini 
aks ettirgan desak, hech mubolag‘a bo‘lmaydi. Bu she’rda otalarimizga xos bo‘lgan 
jamiki fazilatlar o‘zining yorqin ifodasini topgan. Ularning samimiyligi, jonsarakligi, 
har doim ham oshkor qilinavermaydigan farzandga mehr-u muhabbati, 
kuzatuvchanligi, tantiligi, andishasi... barcha-barchasi shu she’rda namoyon bo‘ladi. 
Asar misralari ichra urushga ketgan o‘g‘lidan bir mujda – nedir yaxshi xabar 
kutayotgan Otaning bezovta yuragi gupillab urib turibdi. Uning ko‘ngliga goh 
vahima-vasvasa ko‘lanka soladi. Atrofga har kuni yuzlab «qoraxat» qo‘nayotgan 
30 tahlikali kunlarda bu bezovtalikka, albatta, o‘rin bor – “Ne qilsa otaman, meros 
hissiyot...”  
“Sog‘inish” she’rining lirik qahramoni – Otaning sog‘inchi shunchalar zo‘rki, u
har bir narsadan umidlanadi, najot so‘rab to quyoshga qadar zorlanadi: 
Eng kichik zarradan Yupitergacha  
O‘zing murabbiysan, xabar ber, quyosh. 
Ayniqsa, ota sog‘inch o‘rtagan paytlari aynan Bedilni o‘qishi, uni o‘qib 
bo‘lgach, “loyqa xayolotlar chashmaday” tinishi diqqatni tortadi. Gap shundaki, asli 
nasli turkiylardan bo‘lgan fors shoiri Bedil she’riyati o‘zining falsafiy chuqurligi, 
o‘quvchini o‘tkinchi dunyo g‘amtashvishlaridan yuqoriroq turib fikrlashga undashi 
bilan ajralib turadi. Bedil mutolaasi Otaga abadiy haqiqatlardan, o‘lmas va yuksak 
tuyg‘ulardan saboq beradi.  
Xulosa qilib aytganda, G‘afur G‘ulomning “Sog‘inish” she’ri nafaqat urush 
davri va nafaqat o‘zbek she’riyati, balki insoniyat badiiy tafakkurining eng yuksak 
cho‘qqilarida turishga arzigulik, o‘zida eng pokiza insoniy hislarni badiiy mukammal 
tarzda mujassam etgan noyob badiiy asardir desak ta’bir joiz bo‘lmaydi. 
G‘afur G‘ulom ijodiy tafakkuriga faylasufona mulohazakorlik, kichik tuyulgan 
hayotiy detallardan katta umumlashmalar yasay olish xos edi. Bu noyob fazilatlar 
shoirning 1945-yilda fashizm ustidan qozonilgan g‘alaba munosabati bilan yozgan 
“Vaqt” she’rida yaqqol ifodasini topdi. Shoir mazkur she’rda lahza(sekund)ning 
mohiyatiga nazar tashlaydi. 
Darhaqiqat, yuzaki qaraganda, lahza nima? Ko‘z ochib yumguncha o‘tadigan 
fursat. Go‘yo e’tiborga, diqqatga arzimaydi. O‘z umrini poyonsiz deb o‘ylaydigan 
aksariyat odamlar uchun lahzaning sariq chaqalik qimmati bo‘lmasligi ham mumkin. 
31 Biroq shoir ijodiy tafakkuri butun insoniyat hayoti – uning quvonch-u tashvishlari, 
hatto qismati ham mana shu lahzalarga jo ekanini favqulodda misollar bilan isbotlab 
beradi: 
Bir onning bahosin o‘lchamoq uchun  Oltindan taroz-u, olmosdan tosh oz. 
Faylasuf shoir G‘afur G‘ulom o‘zining mo‘jazgina asari – “Vaqt” she’ri bilan 
lahzaga abadiy haykal qo‘ydi, deb bemalol aytsak bo‘ladi! Bu she’r bag‘riga jo 
bo‘lgan mantiq va ma’no, san’at va sayqal ko‘lamini anglamoq uchun, qarangki, 
asrlar talab qilinmoqda. Chinakam she’riyatning, adabiyotning mo‘jizaviy qudrati, 
balki mana shundadir. 
XULOSALAR.
G'afur   G'ulomning   she'riyatida   falsafiy   teranlik   va   badiiy   mukamallik   o'ziga
xos va yuqori darajada namoyon bo'ladi. U o'z asarlarida insonning ichki dunyosini,
ijtimoiy   hayotni   va   milliy   qadriyatlarni   chuqur   anglashga   intiladi.   Uning   she'rlari
ma'naviyat va falsafiy g'oyalarga boy bo'lib, ular orqali hayotning murakkab va ko'p
qirrali ekanligini ko'rsatishga harakat qiladi.
32 Badiiy   mukamallik   nuqtai   nazaridan,   G'afur   G'ulom   she'rlarida   til   va   ifoda
vositalaridan   mohirona   foydalangan.   U   an'anaviy   she'riy   shakllarni   zamonaviy
mavzular bilan uyg'unlashtirgan, bu esa uning asarlarini ham o'z davrida, ham hozirgi
kunda   dolzarbligini   saqlab   qoladi.   Uning   she'rlaridagi   ohangdorlik,   ritm   va
metaforalarning boyligi o'quvchini chuqur o'ylashga, hayotning mohiyatini anglashga
undaydi.
Xulosa  qilib aytganda,  G'afur  G'ulomning  she'riyati   falsafiy  teranlik va  badiiy
mukamallikni   o'zida   mujassam   etgan.   Uning   ijodi   nafaqat   o'z   davrida,   balki   hozirgi
kunda   ham   o'quvchilarga   ilhom   bag'ishlaydi   va   ularni   hayot   haqidagi   chuqur
mulohazalarga chorlaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.   Мирзиёев   Ш.М.   Қонун   устуворлиги   ва   инсон   манфаатларини   таъминлаш   –
юрт тараққиёти ва фаровонлигининг гарови // Халқ сўзи, –2016 йил 8 декабр
2. Мирзиёев Ш.М: Ижтимоий барқарорликни таъминлаш, муқаддас
динимизнинг софлигини асраш – давр талаби. // Халқ сўзи, – 2017 йил 16 июн
3. Абдуллаев Ҳ. Ғафур Ғулом ва Хоразм. – Т: 2003
4. Айтматов Ч. // Тошкент оқшоми. 1988, 14 феврал
33 5. Амилова М. Ўзбек совет адабиётида фольклор анъаналари. – Т: Фан,1990
6. Ёқубов Ҳ. Ғафур Ғулом (ҳаёти ва ижоди). – Т: Бадиий адабиёт, 1959
7. Исҳоқов Ё. Навоий поэтикаси. – Т: Фан, 1983
8. Каримов Н. Ғафур Ғулом. – Т: Ғафур Ғулом номидаги НМИУ, 2003.
9. Каримов Б. Қодирий қадри. –Т: 2003
10. Мамажонов С. Шоир ва замонавийлик. – Т: Фан, 1963
11. Мамажонов С. Ғафур Ғулом прозаси. – Т: Фан, 1966
12. Мамажонов С. Услуб жилолари. – Т: Адабиёт ва санъат, 1972
13. Матёқубова Т. Ғафур Ғулом бадиияти. – Т: Фан ва технология, 2006
14. Минг бир кеча. Араб эртаклари. 8 томлик. 4 т. –Т: Ўзадабийнашр,1961
15. Назаров Б. Ғафур Ғулом олами. – Т: Фан, 2004.
16. Норматов У. Қодирий боғи. – Т : Ёзувчи, 1995 – Б. 173
17. Отаев Р. Тонг юлдузи шуълалари. // Шарқ юлдузи,1989. № 1
18. Халқ сўзи. // – 2003 йил, 13 май.
19. Ўзбек филологиясининг долзарб муаммолари. – Андижон, 2003
20. Ўзбек насри тарихидан. – Т: Фан, 1982
21. Ўзбек фольклорининг эпик жанрлари. – Т : Фан, 1981
22. Қуронов Д. Чўлпон насри поэтикаси. – Т : Шарқ, 2004   55
23.   Қуронов   Д,   Мамажонов   З,   Шералиева   М.   Адабиётшунослик   луғати.   –   Т:
Академнашр , 2010
24. Ғафур Ғулом. Мукаммал асарлар тўплами. 5 т. – Т : Фан, 1986
25. Ғафур Ғулом. Мукаммал асарлар тўплами. 6 т. – Т: Фан, 1986
26. Ғафур Ғулом. Мукаммал асарлар тўплами. 12 томлик. 12 том. – Т :Фан, 1989
27.   Ғафур   Ғулом   замондошлари   хотирасида.   –   Т:   Ғафур   Ғулом   номидаги
нашриёт - матбаа ижодий уйи, 2003
28. Ғафур Ғулом ва давр. – Т: Университет, 2003
29. Ғафур Ғулом ва Самарқанд. – Самарқанд, Университет, 2003
34 30. Ғафур Ғулом – ўзбек адабиётининг байроқдори. – Самарқанд,   Университет,
2003
31. Ғафур Ғулом – шоир, ёзувчи ва олим. – Фарғона, 2003
32. Ҳабибулла Қодирий. Отам ҳақида. Хотиралар. – Т: 1983.
35 Chirchiq davlat pedagogika universiteti
Gumanitar fanlar fakulteti  O‘TA 22/3 - guruh  talabasi
Salohiddinova Sevinch
“ MAQSUD SHAYXZODA "JALOLIDDIN" TRAGEDIYASIDA
VATANPARVARLIK VA MILLATPARVARLIK MOTIVLARI. ”
mavzusida yozilgan kurs ishiga
XULOSA
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi, o’rganilganlik darajasining aniqlanganligi 
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________
   Kurs ishining maqsad va vazifalari, tadqiq usullarining to’g’ri belgilanganligi 
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
________________________________________________________
    Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to’planganligi, mavjud ilmiy 
manbalarning qay darajada tahlil qilinganligi  
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
_____________________________________________________
   Kurs ish mavzusi yuzasidan talabaning o’z nuqtayi nazarini haqqoniy aks ettira 
olganligi, ko’tarilgan muammoni hal etishga ijodiy yondashuvi  
36 _____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_________________________________________________________
Talabaning kurs ishi mavzusini yozma madaniy nutq talablari asosida chuqur ilmiy 
mushohada bilan izchillikida yoritib berganligi darajasi 
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
___________________________________________________________
Talabaning kurs ishida ko’tarilgan muammo yuzasidan umumlashma ilmiy-nazariy 
xulosalar chiqara olganligi 
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
______________________________________________________________
Talabaning kurs ishini rasmiylashtirishi va ochiq himoya qilishi. Himoya vaqtida 
talabaning mavzuni ilmiy nutq malakasi asosida izchil yorita berish mahorati, uning  
axborot texnologiyalaridan  to’g’ri va samarali foydalanganlik darajasi 
___________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ilmiy rahbar ___________  
Kafedra mudiri   O'.Saidov   
37

G'afur G'ulom sheriyatida falsafiy teranlik va badiiy mukammallik

Купить
  • Похожие документы

  • Talabalar kompetentligini shakllantirishda adabiyot o‘qitish metodikasi fanining o‘rni va roli kurs ishi
  • Abayning Yoshlikdan bilim izlab hamda Avaz O'tarning Har tilni biluv emdi she'rlarini interfaol usullar orqali o'rgatish metodlari kurs ishi
  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha