Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 127.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Geometriyada muammoli masalalarni vizual texnologiyalar yordamida yechish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ORIENTAL UNIVERSITETI
    Himoyaga ruxsat etilsin 
“ Pedagogika”  fakulteti menejeri
  _____________  M. Meliboyev
    ____ ________2025-yil             Himoyaga tavsiya etilsin 
         “Uzluksiz ta’lim pedagogikasi” 
  kafedrasi mudiri:_________ T. Isaqulov
                  ____ ________2025-yil
PEDAGOGIKA FAKULTETI
60110500 – “ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ”  YO‘NALISHI  
UZLUKSIZ TA’LIM PEDAGOGIKASI   KAFEDRA SI
Sirtqi talim shakli, 105-guruh talabasi Xasanova Mastura Toshkanboy
qizining
“ MATEMATIKA O QITISH METODIKASI”ʻ  fanidan
Mavzu: Geometriyada muammoli masalalarni vizual texnologiyalar
yordamida yechish
Ilmiy rahbar: Elmurodov Jamshid
Talaba:   Xasanova Mastura Toshkanboy qizi
TOSHKENT - 2025
Annotatsiya:KURS IShI Ushbu   kurs   ishi   “Boshlang‘ich   sinflarda   geometriyada   muammoli
masalalarni   vizual   texnologiyalar   yordamida   yechish”   mavzusiga   bag‘ishlangan
bo‘lib, geometriya fanini o‘qitishda vizual texnologiyalarning o‘rni va ahamiyatini
o‘rganishga   qaratilgan.   Kurs   ishi   ikki   bobdan   iborat   bo‘lib,   birinchi   bobda
geometrik   ta’limda   vizual   texnologiyalarning   qo‘llanilishi,   ularning
o‘quvchilarning   geometrik   tafakkurini   rivojlantirishdagi   roli   hamda   bu
texnologiyalarning   ta’lim   jarayoniga   kiritilishi   bo‘yicha   metodik   yondashuvlar
ko‘rib   chiqiladi.   Ikkinchi   bobda   esa   muammoli   masalalarni   yechish   metodikasi,
vizual   texnologiyalar   yordamida   masalalarni   yechishning   samaradorligi   va
o‘quvchilarning   bilimlarini   baholash   tizimi   muhokama   qilinadi.   Kurs   ishining
asosiy   maqsadi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   geometrik   masalalarni   vizual
texnologiyalar orqali yanada samarali tushuntirish va ularda analitik fikrlash, ijodiy
tafakkur kabi ko‘nikmalarni rivojlantirishdan iborat. O‘quvchilarga masalalarni hal
qilishda   vizual   materiallar   yordamida   qo‘llaniladigan   usullarni   amaliy   misollar
bilan   tushuntirish,   o‘qituvchi   uchun   metodik   tavsiyalarni   ishlab   chiqish   ushbu
ishning muhim qismidir.
2 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 4
I-BOB.   GEOMETRIYA   TA ’ LIMIDA   VIZUAL   TEXNOLOGIYA -
LARNING O‘RNI
1.1.   Geometriyaning boshlang‘ich sinflarda o‘rganilishining ahamiyati………... 6
1.2.   Vizual   texnologiyalarni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashning
afzalliklari…………. 11
1.3.   Vizual   texnologiyalarning   o‘quvchilarning   geometrik   tafakkurini
rivojlantirishdagi roli……………………………………………………………..
15
II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MUAMMOLI MASALALARNI
VIZUAL TEXNOLOGIYALAR YORDAMIDA YECHISH
2.1.   Muammoli   masalalar   va   ularni   vizual   texnologiyalar   yordamida
yechishning
metodikasi ……………………………………………………………………….. 18
2.2.   Geometriyada   vizual   texnologiyalar   yordamida   misollarni   tahlil
qilish …….. 24
2.3.   Vizual   texnologiyalarning   samaradorligini
baholash....................................... 26
XULOSA………………………………………………………………………... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 32
3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Boshlang‘ich   ta’limda   geometriya   fanini   o‘qitish
jarayoni   o‘quvchilarda   matematik   tafakkur,   analitik   fikrlash   va   mantiqiy
qobiliyatlarni   rivojlantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   geometriya   fanida
muammoli   masalalarni   yechish   jarayonida   vizual   texnologiyalarni   qo‘llash
o‘quvchilarning   matematik   fikrlashini   yanada   mustahkamlashga   yordam   beradi.
Vizual   texnologiyalar   yordamida   geometrik   shakllar,   diagrammalar,   grafiklar   va
interaktiv   dasturlar   orqali   o‘quvchilarga   masalalarni   aniq   va   samarali   tarzda
tushuntirish   imkoniyati   yaratiladi.   Bu   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlarini   qondirishda   va   ularning   o‘quv   faoliyatini   samarali   tashkil   etishda
yordam   beradi.   Prezidentning   ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan
qarorlarida   ta’lim   metodologiyasini   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   boyitish,   shu
jumladan, vizual texnologiyalarni keng qo‘llashni rag‘batlantirishga alohida e’tibor
qaratilgan.   Mavjud   o‘quv   dasturlariga   texnologik   yangiliklarni   joriy   etish,
o‘quvchilarning   matematik   va   geometrik   tasavvurlarini   rivojlantirishga   yordam
beruvchi interaktiv o‘quv vositalaridan foydalanish zarurligi ta’kidlangan.
Geometriya   darslarida   vizual   texnologiyalarni   qo‘llashning   dolzarbligi
o‘quvchilarga   masalalarni   murakkablik   darajasidan   qat’i   nazar   aniq   tushuntirish
imkonini   beradi.   Bu   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   yanada
samarali tashkil etishga, ular bilan muloqotda bo‘lishga va o‘quvchilarning shaxsiy
yondashuvlarini   hisobga   olishga   imkon   yaratadi.   Geometriya   fanini   vizual
texnologiyalar   yordamida   o‘qitish   o‘quvchilarda   abstrakt   tasavvurlarni
shakllantirish   va   ular   tomonidan   masalalarni   hal   qilishdagi   ijodiy   yondashuvni
rivojlantirishda muhim vosita hisoblanadi.
Prezident   tomonidan   qabul   qilingan   yangi   qarorlarga   binoan,   ta’limda
zamonaviy   texnologiyalardan   keng   foydalanish,   o‘quvchilarning   bilim   va
4 ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan   o‘zgarishlar   amalga   oshirilmoqda.
Shunday qilib, boshlang‘ich sinflarda geometrik masalalarni vizual texnologiyalar
yordamida yechish ta’lim tizimini yanada sifatli va samarali qilishga xizmat qiladi.
Kurs ishining  maqsadi.  Boshlang‘ich sinflarda geometriya fanini o‘qitishda
vizual   texnologiyalarning   samarali   qo‘llanilishini   o‘rganishdir.   Kurs   ishida
muammoli   masalalarni   yechishda   vizual   texnologiyalarning   ta’lim   jarayoniga
kiritilishi,   o‘quvchilarning   geometrik   tasavvurlarini   rivojlantirishdagi   roli   va   bu
texnologiyalarning   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini   shakllantirishdagi
ahamiyati   tadqiq   etiladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   geometrik   bilimlarini
kengaytirish   va   ularning   masalalarni   vizual   usulda   hal   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   qaratilgan   metodik   yondashuvlar   ishlab   chiqiladi.   Kurs   ishining
maqsadi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   geometriya   fanini   vizual
texnologiyalar yordamida samarali o‘qitishning usul va metodlarini tahlil qilish va
amaliyotda qo‘llashga yo‘naltirilgan tavsiyalarni taqdim etishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
 Boshlang‘ich   sinflarda   geometriya   o‘qitishda   vizual   texnologiyalarning
o‘rni va ahamiyatini o‘rganish.
 Vizual   texnologiyalar   yordamida   muammoli   masalalarni   yechish
metodikasini tahlil qilish.
 Geometrik   tasavvurlarni   rivojlantirish   uchun   vizual   usullarni   amaliyotda
qo‘llash.
 O‘quvchilarning   geometrik   tafakkurini   mustahkamlashga   qaratilgan
metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
 Vizual texnologiyalarning ta’lim jarayonidagi samaradorligini baholash.
Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinflarda   geometriya   fanini
o‘qitishda   vizual   texnologiyalar   yordamida   muammoli   masalalarni   yechish
jarayoni   va   uning   o‘quvchilarning   geometrik   tasavvurlarini   rivojlantirishdagi
rolidir.
5 Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   sinflarda   geometriya   fanini   o‘qitish
jarayoni,   ayniqsa,   vizual   texnologiyalar   yordamida   muammoli   masalalarni
yechishning metodikasi va amaliy qo‘llanilishi hisoblanadi.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB.  GEOMETRIYA TA ’ LIMIDA VIZUAL TEXNOLOGIYALARNING
O‘RNI
1.1.   Geometriyaning boshlang‘ich sinflarda o‘rganilishining ahamiyati
Boshlang‘ich   sinflarda   geometriyaning   o‘rganilishi   o‘quvchilarning
intellektual, mantiqiy va fazoviy tafakkurini shakllantirishda muhim ahamiyat kasb
etadi.   Bu   fan   orqali   o‘quvchilar   atrof-muhitdagi   jismlarni   shakl   va   o‘lcham
jihatdan anglashni, ularni tasniflashni, solishtirishni va tahlil qilishni o‘rganadilar.
Aynan   boshlang‘ich   bosqichda   berilgan   geometriya   bilimlari   keyingi
bosqichlardagi   matematik   va   tabiiy   fanlar   asosining   shakllanishida   katta   rol
o‘ynaydi.
Geometriya o‘quvchilarda fazoviy  tasavvurni, ya’ni  jismlarning  makondagi
holatini tushunish, ularning o‘zaro joylashuvi, harakatdagi holatini idrok etish kabi
muhim ko‘nikmalarni rivojlantiradi.  Ushbu ko‘nikmalar nafaqat matematika, balki
boshqa ko‘plab fanlar bilan integratsiyalashgan holda rivojlanadi.
Masalan, matematika fanida o‘quvchi geometrik shakllarni o‘lchash, uzunlik
va yuzani aniqlash, ko‘pburchaklarni solishtirish kabi amaliy mashg‘ulotlar orqali
mantiqiy   fikrlash   va   muammoli   vaziyatlarni   hal   qilishga   o‘rganadi.   Bu   esa   unga
algebra,   sonlar   ustida   amallar,   tenglamalar   va   masalalar   yechishda   asos   bo‘lib
xizmat qiladi.
Tasviriy   san’at   fanida   esa   o‘quvchi   shakllarning   simmetriyasini,
proporsiyasini,  kompozitsion joylashuvini  tushunishga  o‘rganadi. Geometriyadagi
bilimlar   unga   turli   shakllarni   chizishda,   elementlar   o‘rtasidagi   muvozanatni
yaratishda yordam beradi. Bu, o‘z navbatida, estetik didni shakllantiradi.
6 Texnologiya   va   mehnat   darslarida   esa   o‘quvchilar   sodda   konstruksiyalar
yasash,   chizmalar   chizish,   oddiy   modellar   tayyorlash   orqali   geometrik   shakllarni
amaliyotda   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Bu   darslarda   geometriyada   o‘rganilgan
tushunchalar – kvadrat, to‘g‘ri chiziq, aylana, markaz, burchaklar haqidagi bilimlar
bevosita   qo‘llaniladi.   Geometriya   hayotiy   ko‘nikmalarni   shakllantirishda   ham
beqiyosdir.   O‘quvchilar   joylashuvni   tushunish,   makonda   yo‘nalishni   aniqlash,
xarita   yoki   sxemalar   asosida   yo‘l   topish   kabi   amaliy   bilim   va   malakalarni
egallaydilar.   Bu   esa   ularning   real   hayotdagi   muammolarni   tushunishi   va   hal
qilishiga   zamin   yaratadi.   Geometriya   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini,
kuzatuvchanligini,   aniqlik   va   izchillik   kabi   sifatlarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,
abstrakt   tafakkurni   shakllantirish,   umumlashtirish,   guruhlash   va   modellashtirish
kabi   aqliy   faoliyatlar   aynan   geometrik   bilimlar   asosida   mustahkamlanadi.
Boshlang‘ich ta’limda geometriya fanining o‘qitilishi  nafaqat  o‘ziga xos bilim  va
ko‘nikmalarni   shakllantiradi,   balki   o‘quvchilarning   boshqa   fanlarni   chuqur   va
tizimli   o‘zlashtirishi   uchun   mustahkam   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   fan
orqali   o‘quvchi   atrof-muhitni   o‘rganadi,   shakl   va   makonni   anglaydi,   tasavvur
qiladi, tahlil qiladi va eng asosiysi, mustaqil fikrlashga o‘rgana boshlaydi.
Boshlang‘ich   ta’lim   yoshi   o‘quvchilarning   psixologik   va   aqliy   rivojlanishi
uchun   eng   sezgir   va   faol   davr   hisoblanadi.   Bu   bosqichda   bolalarda   atrofdagi
olamga   nisbatan   qiziqish   kuchli   bo‘ladi,   ular   turli   jismlarni   ko‘rish,   tutish,
solishtirish, shaklini aniqlash orqali bilishga harakat qilishadi. Shuning uchun ham
boshlang‘ich   sinflarda   geometriya   elementlarini   o‘rgatish   orqali   o‘quvchilarning
geometrik   tasavvurlarini   shakllantirish   nihoyatda   muhim   hisoblanadi.   Geometrik
tasavvur   o‘quvchining   fazoviy   tafakkuri,   ko‘rish   orqali   idrok   etish   qobiliyati   va
mantiqiy   fikrlash   darajasini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   o‘quvchi
biror   buyumni   ko‘rib,   uning   qanday   shaklga   ega   ekanini   ayta   olishi,   uning   qaysi
qismlari   simmetrik   ekanini   farqlay   olishi,   ob’ektlarning   makondagi   joylashuvini
tasavvur   qila   olishi   –   bularning   barchasi   uning   geometrik   tasavvur   darajasiga
bog‘liq.
7 Bu ko‘nikmalarni shakllantirish o‘quvchiga nafaqat geometriya fanini, balki
boshqa   darslarni   ham   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirishda,   amaliy   faoliyatda
muvaffaqiyatga   erishishda   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Geometrik   tasavvurlar
o‘quvchiga   atrof-muhitdagi   shakl   va   jismlarni   tahlil   qilish,   ularni   guruhlash,
farqlash, taqqoslash, modellashtirish va xulosa chiqarish imkonini beradi.
Geometrik   tasavvurni   shakllantirish   quyidagi   asosiy   jihatlarda   muhim   rol
o‘ynaydi:
 Kuzatuvchanlik   va   diqqatni   rivojlantiradi   –   O‘quvchilar   turli   geometrik
shakllar,   ularning   elementlari,   simmetriyasi,   chiziqlari,   burchaklari   kabi   jihatlarni
farqlash orqali diqqatini muayyan obyektga qaratishga o‘rganadi.
 Tafakkur,   xususan,   fazoviy   va   vizual   fikrlashni   kuchaytiradi   –
O‘quvchilar   shakllarni   makonda   qanday   joylashganini,   ularning   hajmini,   nisbiy
o‘lchamlarini   tasavvur   qilishga   o‘rgana   boshlaydi.   Bu   fazoviy   fikrlashni
shakllantiradi,   bu   esa   texnologiya,   chizmachilik,   fizikaga   oid   topshiriqlarda
yordam beradi.
 Tushunchalar   orqali   umumlashtirish   va   tahlil   qilish   imkonini   beradi   –
Masalan,   uchburchak,   to‘g‘ri   to‘rtburchak,   aylana   kabi   shakllar   orqali   o‘quvchi
qaysi jihatlar bo‘yicha ular bir-biriga o‘xshash yoki farq qilishini tahlil qila oladi.
Bu esa mantiqiy tahlil, sintez va tasniflash ko‘nikmalarini mustahkamlaydi.
O‘quvchilarning   geometrik   tasavvurlari   o‘yinlar,   amaliy   mashg‘ulotlar,
qurish   ishlari,   konstruktorlik   topshiriqlari   orqali   sezilarli   darajada   rivojlanadi.
Interaktiv   metodlar,   vizual   texnologiyalar,   modellashtirish   va   tajribalar   orqali
berilgan   topshiriqlar   o‘quvchining   mustaqil   fikrlashi,   kreativ   yondashuvi   va   real
hayotdagi   muammolarni   geometrik   asosda   hal   qilishiga   yordam   beradi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   geometrik   tasavvurni   shakllantirish   nafaqat
ularning   fan   bo‘yicha   bilimlarini   mustahkamlash,   balki   umumiy   aqliy
rivojlanishini ta’minlashda ham asosiy vosita hisoblanadi.
Boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   geometriyani   o‘qitish   o‘quvchilarning
maktabdagi keyingi yutuqlari uchun mustahkam asos bo‘lib xizmat qiladi. Bu fan
8 orqali   o‘quvchi   fazoviy   tasavvurga   ega   bo‘ladi,   shakl   va   jismlarni   idrok   etish,
ularning o‘zaro bog‘liqligini tushunish, chizish, yasash,  o‘lchash, solishtirish kabi
ko‘nikmalarni   egallaydi.   Geometriyani   o‘rganish   kichik   yoshdagi   bolalarda
tafakkur, idrok, kuzatuvchanlik, aniqlik, izchillik va mantiqiy fikrlash kabi muhim
aqliy   faoliyatlarning   rivojlanishiga   kuchli   turtki   beradi.   Ayniqsa,   bosqichma-
bosqich   ta’limda   geometriya   orqali   o‘quvchilarning   hayotiy   tajribasi   boyitiladi:
ular   atrof-muhitdagi   shakl   va   jismlarni   anglashi,   ularni   tahlil   qilib   taqqoslashi,
makon va yo‘nalishni tushunishi orqali kundalik hayotda uchraydigan vaziyatlarga
ongli yondashishni o‘rganadilar.
Geometriya   o‘qitishning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilar   ongida   shakl   va
jismlarga  oid  boshlang‘ich  tushunchalarni  shakllantirishdan,  ularni   real  hayotdagi
hodisalar   bilan   bog‘lay   olish   qobiliyatini   rivojlantirishdan   iborat.   Bolalar
boshlang‘ich   sinfda   aylana,   kvadrat,   uchburchak,   to‘g‘ri   burchak,   to‘g‘ri   chiziq
kabi asosiy geometrik elementlar bilan tanishadi, ularni ajratadi, chizadi, o‘lchaydi,
ularni   nomlaydi   va   hayotda   qanday   ko‘rinishda   bo‘lishini   tushunadi.   Bu   jarayon
davomida   ularning   tafakkuri   amaliy   mashg‘ulotlar   bilan   uyg‘unlashadi.
O‘quvchilar shakllarni qog‘ozdan kesadi, bir-biri bilan taqqoslaydi, yangi tasvirlar
hosil qiladi, ranglaydi, shakllarni yassi va uch o‘lchamli jihatdan farqlay boshlaydi.
Shuningdek,   geometrik   figuralar   ustida   bajariladigan   mashqlar   orqali   bolalarda
muammoli   vaziyatlarda   mustaqil   fikrlash,   tanlash,   taxmin   qilish   va   xulosa
chiqarish malakalari shakllanadi.
Geometriyani   o‘qitishda   eng   muhim   xususiyatlardan   biri   bu
ko‘rgazmalilikka   tayanishdir.   Kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   mavhum   bilimlarni
emas, balki aniq, ko‘rib, ushlab ko‘radigan, chizadigan narsalarni tezroq anglaydi.
Shu   sababli   darslarda   shakl   va   jismlarning   maketlari,   chizmalar,   diagrammalar,
video   va   animatsiyalar,   har   xil   geometrik   qurilmalar   va   o‘yinchoqlardan
foydalanish   ta’lim   samaradorligini   oshiradi.   Vizual   taqdim   etilgan   ma’lumotlar
o‘quvchining   diqqatini   tortadi,   mavzuni   yaxshi   tushunishga   va   eslab   qolishga
yordam   beradi.   Masalan,   sinfda   uchburchak   turidagi   shakllarni   har   xil   ranglarda
9 chizish,   ularni   aylantirish,   bir-biriga   qo‘shib   yangi   shakl   yasash,   simmetriyani
topish orqali o‘quvchi geometrik fikrlashga o‘rganadi.
Geometriya   o‘rgatish   jarayoni   har   doim   amaliy   mashg‘ulotlar   bilan
boyitilgan   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilar   chizish,   yasash,   o‘lchash,   shakllarni
qog‘ozda   yasash,   ular   ustida   tajriba   o‘tkazish   orqali   o‘z   bilimlarini   amalda   sinab
ko‘radilar. Bu faoliyat orqali ular ham vizual, ham kinestetik yondashuvni boshdan
kechiradi,   ya’ni   nafaqat   ko‘radi,   balki   qo‘llari   bilan   ham   ishlaydi.   Bu   esa   bilish
faoliyatini   yanada   samarali   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   didaktik
o‘yinlar   orqali   o‘rganish   jarayoni   juda   muhim   sanaladi.   O‘yinlar   o‘quvchida
qiziqish   uyg‘otadi,   darsni   jonlantiradi,   harakatli   va   interaktiv   qiladi.   Masalan,
"Shaklni   top",   "Tangram",   "Simmetrik   rasmni   chiz",   "Qaysi   shakl   yo‘qolgan?"
kabi o‘yinlar orqali o‘quvchilar sezmagan holda muhim geometrik tushunchalarni
o‘zlashtiradi. Bu orqali o‘quvchi nafaqat bilim oladi, balki uni zavq bilan, xotira va
tasavvur   bilan   mustahkamlaydi.   Geometriya   darslari   boshqa   fanlar   bilan   uzviy
bog‘liqlikda   olib   borilishi   bilan   ham   ajralib   turadi.   Matematika,   tasviriy   san’at,
texnologiya, musiqa, jismoniy tarbiya darslarida geometrik bilimlar  bevosita yoki
bilvosita   qo‘llaniladi.   Masalan,   texnologiya   darsida   detal   yasashda   shakllarni
to‘g‘ri   aniqlash,   san’at   darsida   chizmachilikni   tushunish,   musiqa   darsida   ritm   va
simmetriya   tushunchalaridan   foydalanish   orqali   geometriya   boshqa   fanlar   bilan
uyg‘unlashadi.   Bu   integratsiya   o‘quvchilarning   umumiy   tafakkur   doirasini
kengaytiradi va ularni har tomonlama rivojlantirishga xizmat qiladi.
Yana   bir   muhim   jihati   shuki,   zamonaviy   pedagogika   texnologiyalari,
masalan, axborot-kommunikatsiya vositalari, interaktiv doskalar, geometriyaga oid
dasturiy   vositalar,   mobil   ilovalar   o‘quvchilarda   geometriyaga   nisbatan   qiziqishni
oshirib,   bilimlarni   zamonaviy   uslubda   o‘zlashtirishga   imkon   yaratmoqda.   Virtual
muhitda   shakllar   bilan   ishlash,   3D   modellarni   tahlil   qilish,   turli   shakllarni
aylantirib   ko‘rish   imkoniyatlari   o‘quvchini   vizual   tushunishga   olib   keladi.
Boshlang‘ich   ta’limda   geometriya   o‘qitilishi   nafaqat   matematik   bilimlarni
shakllantirishga,   balki   bolalarning   tafakkuri,   mantiqiy   fikrlashi,   vizual   idroki,
10 tasviriy va texnologik ko‘nikmalarini rivojlantirishga xizmat  qiladi. Bu fan orqali
o‘quvchilar   maktabdagi   boshqa   barcha   fanlarga   ham   tayyorlanadi,   real   hayotda
uchraydigan   shakllarni   idrok   etib,   ulardan   ongli   foydalanishni   o‘rganadi,   bu   esa
ularning intellektual o‘sishida muhim o‘rin tutadi.
1.2. Vizual texnologiyalarni ta’lim jarayonida qo‘llashning afzalliklari
Zamonaviy   ta’lim   tizimi   an’anaviy   yondashuvlardan   ko‘ra   interaktiv,
qiziqarli   va   texnologik   imkoniyatlarga   boy   metodlarni   talab   qilmoqda.   Xususan,
boshlang‘ich   ta’limda   bilim   berish   jarayonida   vizual   texnologiyalarni   qo‘llash
nafaqat pedagogik jarayonni soddalashtiradi, balki o‘quvchilarning fikrlash, idrok
etish va mustaqil o‘rganish qobiliyatlarini kuchaytiradi.  Vizual texnologiyalar – bu
ma’lumotni   tasviriy,   grafikli,   multimediya   va   harakatli   shaklda   taqdim   etish
vositalaridir.   Ular   o‘quvchilarda   shakl,   makon,   harakat,   rang,   strukturaviy
bog‘liqliklarni   anglashga   yordam   beruvchi   ko‘rgazmali   va   analitik   vositalar
sifatida   ta’lim   samaradorligini   keskin   oshiradi.   Vizual   texnologiyalarning
boshlang‘ich   ta’limda   qo‘llanishi   bugungi   kunda   ayniqsa   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Shu   bosqichdagi   o‘quvchilar   mavhum   tushunchalarni   to‘g‘ridan   to‘g‘ri
anglab   olishga   qiynaladilar.   Shu   bois   vizual   texnologiyalar   orqali   mavzuni
o‘quvchiga   rang,   harakat,   rasm,   model,   animatsiya,   interaktiv   muhit   vositasida
taqdim   etish   o‘quv   jarayonining   mazmunli,   esda   qolarli   va   tushunarli   bo‘lishiga
sabab bo‘ladi. Masalan, matematik shakllar haqida og‘zaki izoh berish o‘rniga, uni
ekranda harakatlantirish, aylantirish, qismlarga ajratish orqali tushuntirish o‘quvchi
xotirasida   yanada   mustahkam   saqlanadi.   Geometriya   fanini   o‘qitishda   ayniqsa
vizual   texnologiyalarning   o‘rni   beqiyos.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisi   uchun
aylana, uchburchak, parallelogramm, prizma, konus yoki silindr kabi shakllarning
tasvirini oddiygina kitobdan ko‘rish bilan idrok qilish qiyin. Ammo bu shakllarni
11 3D   formatda   kompyuter   yoki   planshet   orqali   ko‘rish,   aylantirish,   kesimini   ochib
ko‘rish, yuzasini  o‘lchash yoki  qirralarini  sanash  orqali  o‘quvchi  shakl  tuzilishini
to‘liq   anglab   oladi.   Bu   shakllarni   virtual   reallik   (VR)   orqali   tasvirlash,   masalan,
VR   ko‘zoynak   yoki   mobil   ilovalar   yordamida   kuzatish   imkoniyati   esa   darsni
tamoman yangi bosqichga olib chiqadi.
Bundan   tashqari,   interaktiv   dasturni   qo‘llash   —   masalan,   GeoGebra,
Plickers,   Kahoot!,   Nearpod,   Padlet   yoki   Jamboard   kabi   platformalarda   o‘quvchi
shakl   chizadi,   tenglikni   bajarayotganda   real   vaqt   rejimida   natijani   ko‘radi,   yoki
xatolikni   ko‘rib   darhol   tuzatadi.   Bunday   texnologiyalar   orqali   o‘qituvchi   ham
o‘quvchi faoliyatini kuzatadi, darhol tahlil qiladi va fikr bildiradi. Bu esa ta’limda
teskari   aloqani   kuchaytiradi.   Vizual   texnologiyalar   orqali   o‘quvchilar   o‘rtasida
ijodkorlik rivojlanadi. Masalan, ular geometrik shakllardan yangi kompozitsiyalar
yasaydi,   rang   va   simmetriyaga   asoslangan   tasvirlar   chizadi,   burchaklarni
kombinatsiyalab o‘yin shaklida  yangi  shakl  yasashga  harakat  qiladi. Bu esa  faqat
bilim   olish   emas,   balki   ijodiy   yondashuvni   shakllantiradi,   o‘quvchini   qiziqtiradi,
mantiqiy   va   fazoviy   tafakkurni   kuchaytiradi.   Vizual   texnologiyalar   yana
o‘quvchilarda   ko‘p   kanalli   idrokni   shakllantiradi:   ular   ko‘radi,   eshitadi,   harakat
qiladi va sinaydi. Masalan, bir vaqtning o‘zida ekranda shaklni ko‘rish, uni audio
izoh   bilan   eshitish   va   u   bilan   bog‘liq   topshiriqni   bajarayotgan   bola,   bu   bilimni
ancha chuqur o‘zlashtiradi. 
Yana   bir   afzallik   –   vizual   texnologiyalar   yordamida   ta’limni   shaxsga
yo‘naltirish mumkin. Har bir o‘quvchi o‘ziga mos darajada topshiriq bajaradi, o‘z
tezligida   shakllarni   ko‘radi,   murakkablik   darajasini   nazorat   qiladi.   Masalan,   AR
(augmented reality – kengaytirilgan reallik) ilovalari yordamida shaklni kamerada
ko‘rib,   u   haqidagi   ma’lumotlarni   mobil   qurilmada   interaktiv   tarzda   o‘qish
imkoniyati   yaratiladi.   Bu   o‘quvchini   mustaqil   o‘rganishga   undaydi.   So‘nggi
yillarda ta’lim sohasida keng tatbiq etilayotgan “STEAM” yondashuvi  (Science –
Technology – Engineering – Art – Math) aynan vizual texnologiyalarga tayanadi.
Bu   yondashuv   orqali   geometriya   texnologiya,   san’at   va   muhandislik   elementlari
12 bilan   uyg‘unlashtirilib   o‘qitiladi.   Masalan,   shakl   yasashda   texnologik   qurilmalar
ishlatiladi, bu esa o‘quvchini  nafaqat  rasm  chizishga, balki  texnik fikrlashga ham
o‘rgatadi.   Vizual   texnologiyalar   ta’lim   jarayoniga   chuqur   singib   bormoqda   va
ayniqsa   boshlang‘ich   sinflarda   geometriya   kabi   ko‘rgazmalilikka   tayanadigan
fanlarda juda yuqori samara bermoqda. Ular orqali o‘quvchining darsga qiziqishi,
mustaqil fikrlashi, idroki va nutqi rivojlanadi. Murakkab tushunchalar oddiy, jonli
va   qiziqarli   ko‘rinishda   yetkaziladi.   Ta’lim   esa   yanada   sifatli,   zamonaviy   va
natijador bo‘ladi. 
Bugungi   kunda   ta’lim   sohasidagi   global   yondashuvlar   o‘quv   markazidan
o‘quvchi   markaziga   siljigan   bo‘lib,   o‘quvchi   faoliyatini   faollashtirishga   xizmat
qiluvchi   metodlardan   biri   sifatida   vizual   texnologiyalar   yetakchi   o‘ringa
chiqmoqda.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   bu   texnologiyalarning   o‘rni
beqiyosdir. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ko‘proq vizual va kinestetik idrok orqali
o‘rganadilar,   ular   mavhum   tushunchalarni   ko‘rgazmali   vositalar   yordamida
tushunishga   moyil   bo‘ladilar.   Shuning   uchun   ham   vizual   texnologiyalar   –   ya’ni
ma’lumotni   ko‘rish,   ko‘rsatish,   modellashtirish   orqali   taqdim   etish   –
o‘quvchilarning   bilimni   egallash   jarayonini   ancha   samarali   qiladi.   Vizual
texnologiyalar   deganda   faqat   rasm   yoki   slaydlardan   foydalanish   emas,   balki
interaktiv taqdimotlar, grafiklar, infografikalar, videodarslar, 3D modellar, virtual
real muhitlar, QR-kodli topshiriqlar, raqamli laboratoriyalar, mobil ilovalar orqali
axborotni tushunarli tarzda yetkazish tushuniladi. Bularning barchasi o‘quvchining
e’tiborini   dars   mavzusiga   to‘liq   jamlashiga,   bilimlarni   o‘zlashtirishga   va
mustahkamlashga kuchli xizmat qiladi.
Boshlang‘ich   ta’limda,   ayniqsa   geometriya   fanini   o‘qitishda,   vizual
texnologiyalar ayni muddaodir. Chunki  geometrik tushunchalar  – bu shakl, hajm,
joylashuv,   yo‘nalish,   simmetriya   kabi   fazoviy   elementlarga   asoslangan.   Bunday
tushunchalarni   og‘zaki   ifoda   orqali   emas,   interaktiv   ko‘rsatmalar,   animatsiya,
grafik harakatlar, shakllarning dinamik o‘zgarishi orqali tushuntirish o‘quvchilarda
bilimlarni   mustahkamlashda   ancha   samarali   bo‘ladi.   Misol   uchun,   kub   yoki
13 piramidaning shaklini kitobda rasm ko‘rinishida berish bir narsa, ammo 3D model
orqali uni aylantirish, qismlarga ajratish, burchak va qirralarini yaqqol ko‘rsatish –
bu   o‘quvchi   tafakkurini   bevosita   rivojlantiradigan   vositadir.   Bu   nafaqat   shaklni
eslab   qolishga,   balki   uni   makonda   tasavvur   qilishga,   umumlashtirish   va   tahlil
qilishga   ham   yordam   beradi.   GeoGebra,   ClassPoint,   Nearpod,   Kahoot!,
Mentimeter,   Quiver   kabi   zamonaviy   vizual   vositalar   va   platformalar   yordamida
o‘qituvchi   o‘quvchilarni   darsga   jalb   etgan   holda   interaktiv   tarzda   geometrik
shakllarni   chizdirish,   o‘lchovlar   bilan   ishlash,   grafikani   tahlil   qilish   kabi
vazifalarni   bajarish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Bu   vositalar   darsni   jonli,   ijodiy   va
raqamli muhitga yaqinlashtirilgan tarzda tashkil etishga xizmat qiladi.
Vizual texnologiyalarning foydalari quyidagicha:
– O‘quvchilar mavzuni ko‘rish orqali tezroq tushunadi va uzoq eslab qoladi;
– Murakkab tushunchalarni soddalashtirish, bosqichma-bosqich tushuntirish
imkonini beradi;
– O‘quvchilarning diqqatini jalb qiladi, o‘qishga qiziqishini oshiradi;
– Mustaqil o‘rganishga, o‘z-o‘zini tekshirishga imkon yaratadi (masalan, QR
testlar);
–   Har   bir   o‘quvchining   o‘z   sur’atida   o‘rganishiga   sharoit   yaratadi
(differensial yondashuv);
–   Darsda   vaqtni   tejaydi,   ayni   paytda   chuqur   va   keng   materialni   qisqa
muddatda yetkazish imkonini beradi;
– O‘quvchilarning ijodiy va mantiqiy fikrlashini rivojlantiradi.
Amaliy   misollarni   olaylik:   boshlang‘ich   sinfda   “Uchburchaklar   turlari”
mavzusida dars o‘tkazilayotgan bo‘lsa, har xil uchburchaklarning harakatlanuvchi
grafik tasvirlari orqali ularning farqi, burchaklari va tomonlari uzunligini ko‘rsatish
mumkin. Har bir o‘quvchi planshet yoki telefonida shaklni o‘zgartirib ko‘rishi, uni
o‘lchashi   va   yakunda   mustaqil   xulosa   chiqarishi   mumkin.   Shuningdek,
o‘yinlashtirish elementlari – masalan, “qaysi shakl noto‘g‘ri joylashtirilgan?” kabi
topshiriqlar   bolalarni   fikrlashga   undaydi.   Yana   bir   amaliy   yondashuv   —   vizual
14 interaktiv   xaritalar   yoki   shakl   dizayn   konstruktori   orqali   o‘quvchilar   o‘zlari   turli
shakllarni tanlab, joylashtiradi va mustaqil yangi geometrik figura yaratadi. Bu esa
nafaqat   bilimni,   balki   ijodkorlik,   tahlil   va   konstruktorlik   ko‘nikmalarini   ham
rivojlantiradi.   Vizual   texnologiyalar   yordamida   tashkil   etilgan   darslar   faqat   bilim
emas,   balki   kompetensiya   va   funksional   savodxonlikni   shakllantirishga   xizmat
qiladi. Bugungi ta’lim standartlariga ko‘ra, o‘quvchi faqat bilim egasi emas, balki
bilimni amaliyotda qo‘llay oladigan shaxs bo‘lishi kerak. 
1.3.   Vizual texnologiyalarning o‘quvchilarning geometrik tafakkurini
rivojlantirishdagi roli
Geometrik   tafakkur   o‘quvchilarni   nafaqat   shakllarni   tanib   olishga,   balki
ularni   manipulyatsiya   qilishga,   boshqalar   bilan   taqqoslashga   va   ular   orasidagi
aloqalarni anglashga o‘rgatadi. Bu jarayonni samarali tarzda qo‘llab-quvvatlashda
vizual   texnologiyalar   muhim   ahamiyatga   ega.   Vizual   materiallar   yordamida
geometrik   shakllar,   ularning   xossalari,   fazoviy   munosabatlari   va   o‘zaro   ta’siri
ko‘rsatilganda,   o‘quvchilarda   yuqori   darajadagi   tafakkur   shakllanadi.   Geometrik
shakllar   va   tasvirlar   yordamida   o‘quvchilarning   tafakkuri   kengayadi.   Masalan,
oddiy   geometrik   shakllar   (uchburchak,   kvadrat,   to‘g‘ri   burchakli,   romb)   va
ularning   o‘zaro   munosabati   ko‘rsatganda,   bolalar   nafaqat   ularning   qanday
ko‘rinishini,   balki   ularning   o‘zaro   joylashuvini,   nisbatlarini   va   shakllarni   o‘zaro
solishtirish   imkoniyatini   topadilar.   Dinamik   animatsiyalar   va   3D   modellar   orqali
shakllar   o‘zgarishini   ko‘rish,   ularning   harakatini   kuzatish,   ularni   ma’lum   bir
xususiyatlarga qarab solishtirish va tahlil qilish juda samarali metod hisoblanadi.
Misol: Agar o‘quvchi 3D model yordamida kubning barcha yuzlarini ko‘rib
chiqsa,   uni   qiyin   matematik   formulalar   bilan   emas,   balki   shakllarning
harakatlantirilishi   yoki   ularning   qiyoslanishi   yordamida   tasavvur   qilishi
osonlashadi.   Bu   esa   o‘quvchiga   geometrik   tafakkurni   rivojlantirish   imkoniyatini
beradi.   Bugungi   kunda   zamonaviy   raqamli   texnologiyalar   geometrik   tafakkurda
yangi imkoniyatlar yaratmoqda. Interaktiv doskalar, mobil  ilovalar, virtual  reallik
15 (VR)   va   kengaytirilgan   reallik   (AR)   texnologiyalari   yordamida   o‘quvchilar
geometrik shakllarni yuqori darajada tasavvur qilish imkoniga ega bo‘ladilar.
 Interaktiv   doskalar   (Smart   boards):   Bu   texnologiya   o‘quvchilarga
shakllarni   chizish,   o‘lchash   va   taqqoslash   imkonini   beradi.   Masalan,   o‘quvchilar
to‘g‘ri  burchakli  uchburchakning  asosini  va  balandligini  osongina   o‘lchashlari   va
bu shaklni interaktiv tarzda manipulyatsiya qilishlari mumkin.
 GeoGebra   va   Cabri   Geometry   kabi   dasturlar:   Ushbu   dasturlar   orqali
o‘quvchilar   shakllarni   yaratish,   ular   bilan   amaliy   ishlar   o‘tkazish,   ularning
xossalarini   tahlil   qilish   imkoniyatiga   ega.   Dasturda   shakllarni   yaratish   va   o‘zaro
aloqalarini ko‘rsatish o‘quvchilarning analitik fikrlashini kuchaytiradi.
 AR   (Kengaytirilgan   reallik):   AR   texnologiyalari   yordamida   o‘quvchilar
haqiqiy   muhitda   geometrik   shakllarni   ko‘rib,   ular   bilan   bevosita   o‘zaro   aloqada
bo‘lishlari   mumkin.   Misol   uchun,   mobil   telefon   yoki   planshetdan   foydalanib,
o‘quvchi biror shaklni ko‘rishi va uning 3D modelini o‘zgartirishi mumkin, bu esa
fazoviy fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi.
 Virtual   Reallik   (VR):   VR   texnologiyasi   yordamida   o‘quvchilar   to‘g‘ri
burchakli   piramida   yoki   sharsimon   ob’ektlarni   uch   o‘lchovli   makon   orqali
ko‘rishlari   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchilarga   fazoviy   o‘ylashda   yangi   darajaga
erishish imkoniyatini yaratadi.
Geometriya   masalalarini   yechish   jarayonida   vizual   texnologiyalar
yordamida masalalarning tasviriy ko‘rinishini  yaratish o‘quvchilarning matematik
fikrlash   qobiliyatini   oshiradi.   O‘quvchi   uchun   masalani   tasavvur   qilishda   faqat
matnli tushuntirish emas, balki shakllar, diagrammalar va animatsiyalar yordamida
masalaning yakuniy natijasi qanday bo‘lishini ko‘rish juda muhimdir.
 Grafiklar   va   diagrammalar:   Grafiklar   yordamida   masalalarni   tahlil
qilishda   o‘quvchilar   shakllarni   yoritish,   o‘lchash   va   harakatini   ko‘rish
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   koordinatalar   tizimida   nuqta   va   chiziqni
kiritish   orqali   o‘quvchilar   geometrik   masalani   yechishda   amaliy   ko‘nikmalarni
oshiradilar.
16  O‘quvchilarni   vizual   materiallar   yordamida   jalb   etish:   Grafik   va   chizma
materiallari   yordamida   o‘quvchilarni   masalani   yechishga   jalb   etish   va   individual
yondashuvni   amalga   oshirish   mumkin.   Har   bir   o‘quvchiga   individual
shaxsiylashtirilgan   vizual   materiallar   taqdim   etish,   masalan,   rangli   diagrammalar
yoki   animatsion   shakllar   yordamida   har   bir   o‘quvchining   masalani   tushunishini
yaxshilash mumkin.
 Amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish: Shakllarni yasash va modellashtirish
orqali   o‘quvchilar   o‘zlarining   amaliy   geometrik   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.
Bu   orqali   o‘quvchi   nafaqat   shaklni   tan   olish,   balki   uni   yaratish,   o‘lchash   va
solishtirishni   o‘rganadi.   Har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   o‘rganish   uslubi   bor,
shuning   uchun   individual   yondashuv   katta   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilarning   turli
darajadagi   qobiliyatlari   va   o‘rganish   sur’atlariga   mos   keladigan   vizual
texnologiyalar yordamida ta’lim jarayonini shaxsiylashtirish mumkin.
 Dastur   orqali   individual   mashqlar:   Har   bir   o‘quvchiga   uning   bilim
darajasiga   mos   ravishda   grafik   materiallar,   animatsiyalar   va   vizual   ishlar   taqdim
etiladi.
 Shakllarni   yaratish   va   konstruksiyalashda   individual   yordam:
O‘quvchilarga   shakllarni   yaratish   yoki   mavjud   shakllarga   o‘zgarishlar   kiritishda
individual yordam ko‘rsatish, ularning fazoviy tafakkurini kuchaytiradi.
Vizual   texnologiyalar   yordamida   geometrik   tafakkurni   rivojlantirishda
o‘quvchilarni  faollashtirish,  motivatsiya   berish   va  ularning  amaliy   ko‘nikmalarini
oshirish   mumkin.   Interaktiv   texnologiyalar,   3D   modellash   va   virtual   reallik   kabi
innovatsion   vositalar   o‘quvchilarga   geometrik   shakllarni   nafaqat   ko‘rish,   balki
ularni   manipulyatsiya   qilish,   o‘zaro   taqqoslash   va   yangi   tushunchalarni
shakllantirish   imkoniyatini   yaratadi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   tafakkurini
kengaytiradi   va   ularga   mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini   beradi.   Yangi
texnologiyalarning qo‘llanilishi va vizual materiallar bilan ishlash orqali geometrik
tafakkur   nafaqat   o‘quvchilarning   shakllar   va   ular   orasidagi   munosabatlarni
17 yaxshiroq   tushunishlariga,   balki   ularning   matematik   va   analitik   tafakkurlarini
rivojlantirishga xizmat qiladi.
II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MUAMMOLI MASALALARNI
VIZUAL TEXNOLOGIYALAR YORDAMIDA YECHISH
2.1.  Muammoli masalalar va ularni vizual texnologiyalar yordamida
yechishning metodikasi
Muammoli masalalar ta’lim jarayonida o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini,
tahliliy   tafakkurini   va   ijodiy   izlanishlarini   shakllantirishda   katta   ahamiyatga   ega.
Bu turdagi masalalar oddiy bilimlarni yod olishga emas, balki o‘quvchining ilgari
egallagan   bilimlarini   yangilashga,   ularni   yangi   sharoitda   qo‘llashga   va   ilgari
noma’lum   bo‘lgan   bilimlarni   mustaqil   izlashga   undaydi.   Muammoli   masalaning
asosiy   xususiyati   —   u   darhol   va   an’anaviy   usullar   bilan   yechilmaydi;   bu   esa
o‘quvchini mulohaza yuritishga, fikrini erkin bayon qilishga, yechim topish uchun
faol   intellektual   harakatga   kirishga   majbur   qiladi.   Geometriya   fanida   muammoli
masalalar   alohida   o‘rin   tutadi,   chunki   bu   fan   shakl,   hajm,   fazoviy   o‘zaro
munosabatlar   va   o‘lchamlarni   o‘rganadi.   O‘quvchining   bunday   murakkab
tushunchalarni chuqur tushunishi uchun uni faqat nazariy ma’lumotlar bilan emas,
balki   real   hayotiy   muammolar   orqali   ham   o‘rgatish   lozim.   Masalan,   “To‘g‘ri
burchakli   uchburchakning   gipotenuzasi   o‘zgarmagan   holda,   katetlardan   biri
qisqarganda,   uchburchakning   burchaklarida   qanday   o‘zgarish   yuz   beradi?”   kabi
18 savollar   o‘quvchini   geometriya   qonuniyatlari   ustida   o‘ylashga,   tajriba   qilishga,
chizma chizish va ularni taqqoslashga undaydi.
Bu   jarayonda   o‘quvchi   mustaqil   tahlil   yuritadi,   avvalgi   bilimlarini   tahlil
qiladi,   ularni   yangilaydi   va   yangi   xulosalarga   keladi.   Muammoli   masala   orqali
o‘quvchining   nafaqat   matematik   yoki   geometrik   bilimlari   chuqurlashadi,   balki   u
mantiqiy   fikrlash,   taxmin   qilish,   gipoteza   ilgari   surish,   uni   tasdiqlash   yoki   rad
etish, umumlashtirish kabi umumiy tafakkur ko‘nikmalarini ham egallaydi. Aynan
shu jihatlari muammoli masalalarni didaktik nuqtayi nazardan yuqori qadriyatlarga
ega   vosita   sifatida   qaralishiga   sabab   bo‘ladi.   Muammoli   masalalar,   o‘quvchining
motivatsiyasini   oshiradi,   chunki   bunda   u   o‘zini   bilim   izlovchi,   mas’uliyatli   fikr
yurituvchi, mustaqil qaror qabul qiluvchi shaxs sifatida his qiladi.  Darsda shunday
masalalar   berilganda,   o‘quvchilar   savolni   muhokama   qilishga,   bir   nechta   yechim
variantlarini   taklif   etishga,   bir-biri   bilan   fikr   almashishga   intilishadi.   Bu   esa
nafaqat   o‘z   fikrini,   balki   boshqalar   fikrini   ham   tinglash   va   qabul   qilish
madaniyatini   shakllantiradi.   Muammoli   masalalar   o‘qituvchiga   ham   yangi
yondashuvlarni   ishlab   chiqish,   darslarni   jonlantirish,   o‘quvchilarning   individual
imkoniyatlarini   aniqlash   imkonini   beradi.   Har   bir   o‘quvchi   muammoni   o‘z   bilim
darajasi,   tajribasi   va   dunyoqarashiga   qarab   yechadi,   bu   esa   ularning   individual
rivojlanishini  ta’minlaydi. Shu sababli, muammoli masalalarni  o‘qitish jarayoniga
kiritish   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quvchini   faol   subyekt   sifatida  shakllantirishning
eng samarali vositalaridan biri hisoblanadi.
Muammoli   masalalarni   yechishda   metodik   yondashuvlar   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlashini   faollashtirish,   ularni   amaliy   izlanishlarga   jalb   qilish   va
o‘rganilayotgan   mavzuni   chuqurroq   anglashlariga   xizmat   qiladi.   Ushbu
yondashuvlar   orqali   o‘quvchilar   muammoning   mohiyatini   tushunishga,   mavjud
bilimlarini   yangilashga   va   yangi   bilimlarni   mustaqil   ravishda   kashf   etishga
yo‘naltiriladi.   Bunda   o‘qituvchining   vazifasi   —   muammoni   aniq   va   tushunarli
tarzda   ifodalash,   uni   kichik   bosqichlarga   ajratish   hamda   har   bir   bosqichda
19 o‘quvchini   mustaqil   fikr   yuritishga   rag‘batlantirishdan   iborat.   Metodik
yondashuvlar quyidagi asosiy yo‘nalishlar orqali amalga oshiriladi:
Savol-javob   asosida   muammo   qo‘yish   —   Bu   metod   o‘quvchiga   tanish
bo‘lgan shakllar, hodisalar yoki  holatlar asosida  yangi, ilgari uchramagan savolni
qo‘yish orqali amalga oshiriladi. Misol uchun: “Agar kvadratning barcha tomonlari
teng,   lekin   burchaklari   o‘zgartirilsa,   u   qanday   shaklga   aylanadi?”   Bu   savol
o‘quvchini   oddiy  kvadrat   haqida  o‘ylashdan   chiqib,   yangi   geometrik  tushunchani
anglashga undaydi.
Gipoteza   tuzish   —   O‘quvchiga   muammoning   yechimi   bo‘yicha   mustaqil
ravishda   taxmin   (gipoteza)   ilgari   surish   taklif   etiladi.   Bu   metod   orqali   o‘quvchi
turli   variantlarni   ko‘rib   chiqadi,   ularni   solishtiradi   va   qaysi   biri   eng   mantiqiy
yechim ekanligini aniqlashga harakat qiladi. Masalan: “Agar doiraning radiusi ikki
baravar   ortsa,   uning   yuzasi   qanday   o‘zgaradi?”   —   degan   savol   asosida   gipoteza
tuzish mumkin.
Eksperiment va modellashtirish — Muammoli vaziyatni amaliy tajriba yoki
vizual   modellar   orqali   yechishga   yo‘naltiradi.   Bu   yerda   o‘quvchilar   chizmalar
chizish,   figuralarni   yasash,   kesmalarni   o‘lchash   yoki   elektron   dasturlar   orqali
shakllar   ustida   tajriba   qilish   orqali   javob   topadilar.   Masalan,   qog‘ozdan   teng
tomonli   uchburchak   yasab,   uning   burchaklarini   o‘lchash   orqali   gipoteza
tasdiqlanadi.
Tahliliy   fikrlash   orqali   xulosa   chiqarish   —   O‘quvchi   mavjud   shakllar,
ularning o‘lchamlari, o‘zaro munosabatlari va qonuniyatlari asosida tahlil yuritadi.
Bu   bosqichda   u   o‘z   gipotezasini   tasdiqlaydi   yoki   rad   etadi,   umumiy   qonuniyatni
shakllantiradi.  Masalan,  “To‘g‘ri   to‘rtburchakdagi   diagonallar   bir-biriga  tengmi?”
kabi savol orqali tahlil qilishga yo‘naltiriladi.
Diskussiya   va   guruhiy   fikrlash   —   O‘quvchilar   kichik   guruhlarda   ishlash
orqali   muammoli   masala   ustida   bahs   yuritadilar.   Bu   usul   nafaqat   o‘quvchilarni
fikrlashga,   balki   muloqot   madaniyatiga,   fikrlarni   solishtirish   va   murosaga   kelish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Guruhiy   fikrlash   orqali   bir   nechta   alternativ
20 yechimlar topiladi, ularning afzallik va kamchiliklari muhokama qilinadi. Umuman
olganda,   muammoli   masalalarni   yechishda   qo‘llaniladigan   metodik   yondashuvlar
o‘quvchining   faol   ishtirokini,   mustaqil   fikr   yuritish   qobiliyatini   va   ijodiy
tafakkurini   shakllantirishda   katta   rol   o‘ynaydi.   Bu   usullar   orqali   nafaqat
geometriya   fani   chuqurroq   o‘zlashtiriladi,   balki   o‘quvchilarning   intellektual   va
shaxsiy salohiyati ham rivojlanadi.
Vizual   texnologiyalar   yordamida   geometrik   masalalarni   yechishning
metodik   asoslari   zamonaviy   ta’limda   ayniqsa   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Geometriya   fanining   o‘ziga   xosligi   shundaki,   unda   ko‘plab   tushuncha   va
qonuniyatlar   fazoda   tasavvur   qilishni,   chizmalar   orqali   anglashni   talab   qiladi.
Mazkur   fan   doirasida   vizual   yondashuvlardan   foydalanish   o‘quvchilarning
mavzuni   chuqurroq   tushunishi,   mulohaza   yuritishi   va   individual   yondashuv
shakllantirishi uchun keng imkoniyatlar yaratadi.
Vizual   texnologiyalar   asosida   quyidagi   metodik   asoslar   samarali
hisoblanadi:
Grafik-tahliliy yondashuv.  Bu metodda geometriya masalasi grafiklar yoki
diagrammalar   orqali   ko‘rgazmali   taqdim   etiladi.   Masalan,   parabola   egri   chizig‘i
ustida   harakatlanayotgan   nuqtaning   trayektoriyasini   tahlil   qilishda   grafik   asosida
harakatni aniqlash va u bilan bog‘liq xossalarni tushuntirish osonlashadi. O‘quvchi
rasmni ko‘ribgina qolmay, uni tahlil qiladi, undan xulosa chiqaradi.
Uch   o‘lchamli   (3D)   modellashtirish.   Bu   usul   orqali   fazoviy   shakllar   —
masalan,   kub,   piramida,   konus,   silindr   —   ning   modellarini   3D   ko‘rinishda
ko‘rsatish mumkin. Bu ayniqsa stereometriya bo‘limida samarali  bo‘lib, o‘quvchi
har   bir   shaklning   elementlari,   ularning   o‘zaro   munosabati,   kesishish   nuqtalari   va
burchaklar   orasidagi   bog‘liqlikni   aniq   ko‘ra   oladi.   Fazoviy   tafakkur   uchun   bu
metod juda muhim.
Interaktiv   doskalar   va   elektron   ilovalardan   foydalanish.   Zamonaviy
interaktiv   doskalar   yoki   planşetlar   orqali   geometriya   elementlarini   real   vaqt
rejimida   harakatlantirish,   o‘lchamlarini   o‘zgartirish   va   o‘zaro   joylashuvini
21 ko‘rsatish   mumkin.   Masalan,   uchburchakning   burchaklarini   o‘zgartirish   orqali
uning   yuzasidagi   o‘zgarishlarni   jonli   kuzatish   o‘quvchilarda   sabab-oqibat
bog‘liqliklarini anglashga yordam beradi.
GeoGebra   dasturi   —   bu   interaktiv   geometriya   muhiti   bo‘lib,   unda
o‘quvchilar geometrik figuralar yasash, ularni o‘zgartirish, formulalarni qo‘llash va
natijalarni vizual ko‘rish imkoniyatiga ega. Bu dastur yordamida masalalar nafaqat
chizmaviy, balki algebraik va statistik yondashuvlar orqali ham yechiladi. Ayniqsa
dinamik   o‘zgarishlarni   kuzatish   o‘quvchilarda   muammoli   vaziyatni   chuqur
anglashga   yordam   beradi.   Bunda   masalaning   yechimi   bosqichma-bosqich
animatsiya   ko‘rinishida   namoyish   etiladi.   Masalan,   “Kvadratning   diagonallari
kesishganida   hosil   bo‘ladigan   burchaklar   qanday   bo‘ladi?”   degan   savolga   vizual
animatsiya   asosida   javob   topish   mumkin.   Bu   usul   o‘quvchilarning   e’tiborini   jalb
etadi, tushunchalarni eslab qolish va ularni real holatga bog‘lash imkonini yaratadi.
 Vizual texnologiyalar o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini faollashtiradi.
 Geometrik masalalarni intuitiv tarzda tushunish imkonini beradi.
 Har   bir   o‘quvchi   o‘z   tezligida   modellar   ustida   ishlay   oladi,   bu   esa
individual yondashuvni qo‘llashga zamin yaratadi.
 O‘quvchilarda   “nima   uchun?”   va   “qanday   qilib?”   degan   savollarni
tug‘dirib, fikrlashga undaydi.
 Geometriyani   real   hayot   bilan   bog‘lashni   osonlashtiradi   —   masalan,
arxitektura,   dizayn,   texnologiya   sohalaridagi   real   ob’ektlar   bilan   analogiyalarni
ko‘rsatish mumkin.
Geometrik   masalalarni   vizual   texnologiyalar   orqali   yechish   metodikasi
o‘quvchilarni   faollashtirish,   ularning   mavzuga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   va
chuqurroq   anglashiga   xizmat   qiladi.   Bu   yondashuvlar   orqali   nafaqat   bilim,   balki
tahliliy   va   ijodiy   fikrlash,   muammoli   vaziyatni   hal   qilish   kabi   ko‘nikmalar   ham
shakllanadi.
Muammoli   masalalar   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatini   faollashtiruvchi,
ularni   mustaqil   izlanishga,   mantiqiy   va   ijodiy   yondashuvga   undovchi   muhim
22 metodik   vositadir.   Bu   turdagi   masalalar   oddiy   hisob-kitobdan   farqli   o‘laroq,
o‘quvchining ilgari o‘zlashtirgan bilimlari yetarli bo‘lmagan holatlarni yaratadi va
uni   yangi   yo‘llar   bilan   muammoni   hal   qilishga   chorlaydi.   Aynan   shunday
jarayonda   o‘quvchilarda   analitik   tafakkur   va   ijodkorlik   rivojlanadi.   Birinchidan,
muammoli   masalalar   orqali   mantiqiy   fikrlash   chuqurlashadi.   Masalan,   “agar-
shartli”   shakldagi   fikrlash   —   ya’ni,   “Agar   bu   element   o‘zgarsa,   natija   qanday
bo‘ladi?” — o‘quvchiga harakatlar zanjiri asosida fikr yuritishni o‘rgatadi. U sabab
va oqibatni bog‘lashni, har bir o‘zgarishning yechimga qanday ta’sir qilishini tahlil
qiladi.   Ikkinchidan,   bunday   masalalar   o‘quvchining   tashqi   va   ichki   tafakkurini
rivojlantiradi.   Tashqi   tafakkur   deganda   chizmalar,   tasvirlar   orqali   ko‘ra   olish,
fazoviy   tasavvur   qilish   tushuniladi.   Ichki   tafakkur   esa   bu   tasvir   asosida   nazariy
xulosalar chiqarish, qonuniyatlarni anglash, formulalarni qo‘llash orqali yechimga
erishishni   anglatadi.   Shunday   qilib,   geometriya   fanida   muammoli   masalalar   ikki
turdagi   tafakkurni   birgalikda   rivojlantiradi.   Uchinchidan,   muammoli   masalalar
o‘quvchini   muqobil   yechimlar   izlashga   undaydi.   Masala   uchun   faqat   bitta   to‘g‘ri
yechim   emas,   balki   bir   nechta   variantlar   mavjud   bo‘ladi.   Bu   esa   o‘quvchining
qaror   qabul   qilish   ko‘nikmasini,   tanqidiy   yondashuvini   kuchaytiradi.   O‘quvchi
qaysi   yo‘l   eng   maqbul,   qaysi   usul   tezroq   yoki   aniqroq   yechimga   olib   kelishini
tahlil   qiladi.   To‘rtinchidan,   bu   jarayonlarda   ijodiy   fikrlash   shakllanadi.   Har   bir
masala — bu yangi situatsiya, yangi fikr yuritish zarurati.  Masalan:
 “To‘g‘ri   burchakli   uchburchakning   katetlarini   o‘zgartirib,   gipotenuza
uzunligini   qanday   saqlab   qolish   mumkin?”   —  bu   masala   orqali   o‘quvchi   Pifagor
teoremasini   turli   variantlarda   qo‘llashga   harakat   qiladi,   algebraik   va   geometrik
usullarni sinaydi.
 “Bir doira ichiga maksimal nechta teng tomonli uchburchak joylashtirish
mumkin?”   —   bu   savol   esa   nafaqat   rasm   chizish,   balki   fazoviy   kompozitsiyani
tasavvur   qilish,   shakllarning   bir-biriga   qanday   joylashishini   o‘ylab   topishni   talab
qiladi.
23 Shunday misollar orqali o‘quvchi nafaqat o‘rganadi, balki o‘zi kashf qiladi.
Bu jarayonda:
 Vizual vositalar (rasmlar, chizmalar, 3D modellar),
 Harakatlanuvchi grafikalar (interaktiv dasturlar),
 O‘zining   chizgan   modellaridan   foydalanish   o‘quvchining   faol   ishtirokini
ta’minlaydi, uning fikr yuritish uslubini shakllantiradi.
Muammoli   masalalar   —   bu   oddiy   savollardan   ko‘ra   ko‘proq   o‘quvchini
o‘ylashga,   kuzatishga,   solishtirishga,   sinab   ko‘rishga,   yangi   variantlarni   topishga
majbur   qiladigan   topshiriqlardir.   Bunday   masalalar   o‘quvchilarning   analitik
tafakkurini chuqurlashtiradi, ijodiy qobiliyatini rivojlantiradi, ularda real hayotdagi
muammolarni   ham   tahlil   qilishga   asos   yaratadi.   Shu   jihatdan,   bu   metod   ta’limda
nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   fikrlashni   shakllantiruvchi   vosita   sifatida   muhim
o‘rin egallaydi.
2.2.  Geometriyada vizual texnologiyalar yordamida misollarni tahlil
qilish
Geometriyada   vizual   texnologiyalar   yordamida   masalalarni   yechish
o‘quvchilarga  geometrik  tushunchalarni   tushunishni  osonlashtiradi  va  masalalarni
hal   qilishda   yanada   samarali   yondashuvni   taqdim   etadi.   Vizual   texnologiyalar,
masalan, grafik dasturlar va interaktiv modellar, geometrik shakllarni vizual tarzda
ko‘rsatish,   ularni   manipulyatsiya   qilish   va   o‘quvchilarga   masalalarni   hal   qilishda
yordam berish imkonini beradi.
Misol   1:   Uchburchakning   perimetrini   toppish.   Uchburchakning   uchta
tomonining uzunligi berilgan. Uchburchakning perimetrini hisoblash uchun barcha
tomonlarning   uzunliklari   qo‘shiladi.   Vizual   texnologiyalar   yordamida
uchburchakning shakli chiziladi va o‘quvchi har bir tomonning uzunligini ko‘rishi
mumkin.   GeoGebra   yoki   boshqa   dasturlar   yordamida   uchburchakni   yaratish   va
24 perimetrni   hisoblash   osonlashadi.   Bu   jarayonda,   o‘quvchi   nafaqat   matematik
hisob-kitobni, balki geometrik shaklni ham to‘liq anglaydi.
Misol   2:   Parallelogrammning   maydonini   toppish.   Parallelogrammning
asosining   uzunligi   va   balandligi   berilgan.   Maydonni   hisoblash   formulasi   asos   va
balandlikni   ko‘paytirishga   asoslangan.   Vizual   texnologiyalar   yordamida
parallelogrammning   shakli   chiziladi   va   balandlikni   aniqlash   mumkin.   Bu
o‘quvchilarga   maydonni   aniqlashda   yanada   aniqroq   tushuncha   beradi,   chunki
ularning ko‘rish orqali o‘rganishlari mumkin bo‘ladi.
Misol  3:  Doiraning yuzasini  hisoblash.   Doiraning radiusi  berilgan bo‘lsa,
yuzani hisoblash uchun radiusning kvadrati va   π   sonini ko‘paytirish kerak. Vizual
dasturda   doira   chizilishi   va   radiusni   aniq   ko‘rish   mumkin,   bu   esa   o‘quvchining
yondashuvini   soddalashtiradi.   GeoGebra   kabi   dasturda   doira   shakli   va   uning
radiusi to‘g‘risidagi ma’lumotlar avtomatik tarzda ko‘rsatiladi, o‘quvchilar esa shu
orqali hisoblashlarni osonroq bajara olishadi.
Misol   4:   Kvadratning   diagonali.   Kvadratning   bir   tomonining   uzunligi
berilgan   bo‘lsa,   diagonali   Pifagor   teoremasi   yordamida   hisoblanadi.   Kvadrat
shaklini vizual ko‘rish o‘quvchilarga diagonali qanday hosil bo‘lishini tushunishga
yordam   beradi.   Dastur   yordamida   kvadratning   diagonali   chizilishi   va   uning
uzunligini aniqlash o‘quvchining tushunishini kuchaytiradi.
Misol   5:   Trapesiyaning   maydonini   hisoblash.   Trapesiyaning   yuqori   va
pastki  asoslari,  shuningdek   balandligi   berilgan  bo‘lsa,   maydonni   topish   formulasi
yordamida hisoblash mumkin. Vizual texnologiyalar yordamida trapesiya shaklini
chizish   va   asoslar   bilan   balandlikni   ko‘rish   o‘quvchilarga   yanada   aniqroq
tushunchalar   beradi.   Bu   masalada   o‘quvchilar   nafaqat   matematik   hisob-kitobni,
balki geometrik tasavvurlarni ham yaxshi o‘zlashtiradilar.
Vizual   texnologiyalarning   ta’siri.   Vizual   texnologiyalar   yordamida
masalalarni  yechishning bir  necha afzalliklari  mavjud. Birinchidan, o‘quvchilarga
geometrik   shakllarni   real   va   aniq   ko‘rish   imkoniyati   yaratiladi.   Ikkinchidan,
masalalarni   interaktiv   ravishda   hal   qilish   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini
25 rivojlantiradi.   Uchinchidan,   vizual   texnologiyalar   yordamida   masalalarni   yechish
jarayoni   yanada   qiziqarli   va   samarali   bo‘ladi,   bu   esa   o‘quvchilarning   darsga
bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   vizual   texnologiyalar   orqali
o‘quvchilar nafaqat geometriya masalalarini hal qilishni o‘rganadilar, balki analitik
fikrlash   va   masalalarni   to‘g‘ri   yondashuv   bilan   yechish   ko‘nikmalarini   ham
rivojlantiradilar.   Bu   metod   o‘quvchilarga   nafaqat   matematik,   balki   geometrik
tushunchalarni o‘zlashtirishda yordam beradi va umumiy ta’lim sifatini oshiradi.
2.3.   Vizual texnologiyalarning samaradorligini baholash
Vizual   texnologiyalar   yordamida   muammoli   masalalarni   hal   qilishda
o‘quvchilarning   yutuqlarini   baholash   –   bu   nafaqat   ularning   to‘g‘ri   yechimga
erishganligini,   balki   fikrlash   uslubi,   tahliliy   yondashuvi,   va   ijodiy   qarashlarini
aniqlash   jarayonidir.   Bu   baholashning   asosiy   maqsadi   –   o‘quvchining   dars
jarayonidagi faolligi, mustaqil fikrlashi va vizual ko‘rgazmalarni anglash darajasini
o‘lchashdir.   Vizual   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarning   bilim   darajasini
baholash   –   zamonaviy   ta’limning   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biridir.   An’anaviy
testlar   yoki   yozma   ishlarga   qaraganda,   vizual   texnologiyalar   orqali   olib   borilgan
baholash   usullari   o‘quvchining   nafaqat   bilim   darajasini,   balki   uning   fikrlash
yo‘nalishi,   tahliliy   yondashuvi   va   ijodkorligini   ham   chuqurroq   aniqlash   imkonini
beradi. Quyidagi metodlar bu jarayonda eng samarali vosita sifatida xizmat qiladi:
26 Dinamik testlar va interaktiv topshiriqlar – o‘quvchilarga elektron qurilmalar
yordamida   taqdim   etiladigan   topshiriqlardir.   Bu   topshiriqlarda   masalalar   grafik
modellar,   harakatlanuvchi   chizmalar   yoki   dinamik   shakllar   orqali   ifodalanadi.
Masalan, GeoGebra dasturida berilgan uchburchakni aylantirib, burchaklar qanday
o‘zgarishini   kuzatish   topshirig‘i.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   o‘quvchining   har   bir
bosqichdagi   fikrlash   ketma-ketligini   tahlil   qilishi   mumkin.   Bu   yondashuv
o‘quvchining   vizual   tahlil,   mantiqiy   fikrlash   va   texnologik   vositalardan
foydalanish malakasini baholashda samaralidir.
Chizma   asosidagi   og‘zaki   izoh   –   bu   usulda   o‘quvchi   o‘zining   chizgan
geometrik modelini og‘zaki tushuntirib beradi. Misol uchun, “nega bu shakl to‘g‘ri
to‘rtburchak   hosil   qildi?”,   “diagonallar   qanday   kesishdi?”,   “burchaklar   nega
o‘zgarib   turibdi?”   kabi   savollar   asosida   o‘quvchi   o‘z   fikrini   izohlaydi.   Ushbu
yondashuv   orqali   bilim   bilan   birga   uning   ifoda   qilish,   sabablarni   tahlil   qilish   va
mulohaza yuritish ko‘nikmalari ham baholanadi.
Stsenariy asosida topshiriqlar – bu topshiriqlar o‘quvchining kuzatish, tahlil
qilish   va   xulosa   chiqarish   ko‘nikmalarini   sinovdan   o‘tkazadi.   Masalan,   “agar
parallelogrammning   bitta   burchagi   90°   bo‘lsa,   boshqa   burchaklar   qanday
bo‘ladi?”,   yoki   “ko‘pburchakning   diagonallari   kesishishidan   qanday   yangi   shakl
hosil   bo‘ladi?”   kabi   savollar   interaktiv  grafiklar   yordamida   o‘rganiladi.   O‘quvchi
har   bir   bosqichda   natijani   o‘z   ko‘zi   bilan   kuzatadi,   sababini   anglaydi   va   ilmiy
asoslangan xulosa chiqaradi.
O‘z-o‘zini baholash varaqalari – bu baholash shakli o‘quvchining o‘z ishini
tanqidiy   ko‘z   bilan   tahlil   qilishi   va   o‘z   bilim   darajasini   mustaqil   baholashini
ta’minlaydi.   O‘quvchi   quyidagi   kabi   savollarga   javob   beradi:   “men   bu   masalani
qanday yondashuv bilan hal qildim?”, “qanday xatolar ketdi?”, “bu masalani yana
qanday usul bilan yechish mumkin edi?”. Bu usul o‘quvchining metakognitiv (o‘z-
o‘zini   anglash   va   nazorat   qilish)   qobiliyatlarini   shakllantirishda   juda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Ayniqsa   ijodiy   fikr   yuritishga,   alternativ   yo‘llarni   ko‘rib   chiqishga
yordam beradi.
27 Elektron   portfolio   va   loyiha   ishi   –   bu   usulda   o‘quvchilar   dars   davomida
bajargan   barcha   ishlarini   (grafik   modellar,   chizmalar,   izohlar,   kuzatuvlar)   jamlab
elektron   portfolioga   joylashtiradi.   Portfolioda   har   bir   topshiriq   asosli   tarzda
izohlanadi   va   bir   necha   yechim   variantlari   keltiriladi.   Bundan   tashqari,   o‘quvchi
o‘zining   umumiy   fikrini,   o‘rganilgan   darslikni   va   natijaviy   yondashuvlarini   ham
qo‘shadi.   Elektron   portfolio   –   o‘quvchining   mustaqil   o‘quv   faoliyati,   analitik
fikrlashi  va  ijodkorligini  keng ko‘lamda  baholash imkonini  beradi. Ushbu usullar
orqali   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   nafaqat   aniq   bilimlarini,   balki   ularning   qiziqish
darajasi,   masalaga   yondashuvi,   vizual   ko‘nikmalari   va   shaxsiy   yondashuvlarini
aniqlab,  baholashda   kompleks  yondashuvni   amalga  oshiradi.  Shu  bilan  birga,  har
bir   o‘quvchi   o‘z   bilimini   amaliyotda   ko‘rsatish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladi,   bu   esa
real hayotga yaqinlashtirilgan ta’lim muhiti yaratishda muhim ahamiyatga ega.
Vizual   texnologiyalarning   samaradorligini   tahlil   qilish   o‘quv   jarayonida
o‘quvchilarning bilim olishini yanada samarali  tashkil etish va baholash imkonini
beradi.   Bunda   o‘qituvchi   vizual   metodlardan   foydalanishda   nafaqat   ularning
mavjudligini, balki qanday natija berganini, ya’ni o‘quvchilarning bilim, ko‘nikma
va qiziqish darajasiga ta’sirini ham chuqur tahlil qiladi.
O‘qituvchi   metod   tanlayotganda   birinchi   navbatda   ularning   tushunarlilik
darajasiga   e’tibor   qaratadi.   Masalan,   agar   murakkab   masalani   oddiy   chizma,
animatsiya   yoki   model   orqali   tushuntirish   mumkin   bo‘lsa,   bu   metod   o‘quvchi
uchun   yanada   tushunarli   va   esda   qolarli   bo‘ladi.   Ayniqsa,   geometriya,   fizika,
biologiya kabi fanlarda murakkab jarayonlar, shakllar va harakatlarni vizual tarzda
ko‘rsatish   orqali   o‘quvchilar   mavzuni   tez   va   aniq   tushunib   olishadi.   Tanlangan
texnologiyaning   foydalanish   qulayligi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchi
dastur   yoki   vositani   mustaqil   ravishda   ishlata   olishi,   unda   interaktiv   amallarni
bajara   olishi   kerak.   Masalan,   GeoGebra   dasturida   o‘quvchi   chizma   yasash,
o‘lchash,   harakatlanuvchi   elementlar   bilan   ishlash   kabi   harakatlarni   mustaqil
amalga   oshirishi   mumkin.   Yana   bir   muhim   jihat   —   vizual   texnologiyalar
ijodkorlikni   qo‘llab-quvvatlashi   kerak.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   yondashuvini   erkin
28 tanlashi,   shakl,   rang,   uslubda   o‘zini   ifoda   eta   olishi   zarur.   Bu   orqali   har   bir
o‘quvchining   individual   fikrlash   tarzi,   ilg‘or   g‘oyalari   va   innovatsion   qarashlari
yuzaga chiqadi.
Vizual   metodlarning   samaradorligini   tahlil   qilishda   o‘qituvchi   bir   qancha
mezonlarga  tayanadi.   Avvalo,   dars   davomida  faol   ishtirok   etgan   o‘quvchilar   soni
hisobga   olinadi.   Qancha   o‘quvchi   vizual   texnologiyadan   foydalangan,   o‘z
g‘oyasini   chizma   yoki   grafik   orqali   ifodalagan,   bu   o‘rganiladi.   O‘quvchilarning
mustaqil yechimlari va ularning xilma-xilligi baholanadi. Bir muammoning necha
xil   yechimi   taklif   qilindi?   O‘quvchilar   turli   usullarni   sinab   ko‘rdimi?   Bu
o‘quvchilarning muammoni tahlil qilish, farqlash va o‘ziga xos yondashuv qo‘llay
olish darajasini ko‘rsatadi.
Yana bir mezon — yakuniy test natijalari va og‘zaki izohlar sifati. O‘quvchi
vizual asosda bajargan topshiriqni qanday izohladi? Tushuntirish aniq, mantiqli va
asoslangan   bo‘ldimi?   Sabablarni   ko‘rsatib   bera   oldimi?   Bu   o‘quvchining   nafaqat
texnik   ko‘nikmasi,   balki   og‘zaki   ifoda   qilish   va   izoh   berish   qobiliyatini   ham
namoyon   etadi.   O‘quvchilar   orasida   texnologiyaga   bo‘lgan   qiziqish   darajasi   ham
muhim.   Agar   dars   davomida   o‘quvchilar   savol   bersa,   ko‘proq   interaktiv
topshiriqlar   bajarishga   intilsa,   bu   ularning   mavzuga   qiziqishini   oshirganini
ko‘rsatadi.   Bu   holat,   ayniqsa,   ilgari   sust   qatnashgan   o‘quvchilarning   faollashuvi
orqali ko‘rinadi.
Masalan, GeoGebra dasturidan foydalangan holda berilgan topshiriqda “Bir
perimetri bir xil bo‘lgan shakllarning yuzalarini solishtiring” degan topshiriqda bir
necha o‘quvchi har xil shakllarni yasaydi: doira, kvadrat, to‘g‘ri to‘rtburchak. Har
biri o‘z shaklini tanlash sababini  tushuntiradi va qaysi  shaklning yuzasi  eng katta
bo‘lganini   aniqlaydi.   Ularning   yondashuvlari,   xulosalari   va   chizmadagi   aniqlik
darajasi   solishtiriladi.   Bunday   yondashuv   orqali   o‘qituvchi   nafaqat   kim   to‘g‘ri
yechim topganini, balki kim qanday fikrlaganini ham tahlil qilishi mumkin. Vizual
texnologiyalarni qo‘llash samaradorligini tahlil qilishda o‘qituvchi o‘quvchilarning
texnologiyaga   bo‘lgan   munosabati,   undan   foydalanish   ko‘nikmalari,   ijodiy
29 yondashuvlari, og‘zaki va yozma ifoda qilish qobiliyatlari hamda mustaqil fikrlash
darajasini   chuqur   tahlil   qiladi.   Bu   esa   nafaqat   o‘quvchilarning   rivojlanish
darajasini   aniqlashga,   balki   kelajakdagi   darslar   uchun   eng   samarali   usullarni
tanlashga xizmat qiladi.
XULOSA
Geometriyada   muammoli   masalalarni   vizual   texnologiyalar   yordamida
yechish o‘quvchilarning geometrik tafakkurini rivojlantirishda muhim ahamiyatga
ega.   Vizual   texnologiyalar,   jumladan   interaktiv   dasturlar,   3D   modellar,
animatsiyalar va grafik modellar, geometriya tushunchalarini aniq va amaliy tarzda
tushuntirish   uchun   samarali   vositalardir.   Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarga
masalalarni   nafaqat   aniq   echishga,   balki   o‘z   yondashuvlarini   sinab   ko‘rishga   va
ijodiy  fikrlashni  rivojlantirishga   imkon  beradi.  Masalan,   GeoGebra  kabi  dasturlar
geometriya   masalalarini   real   vaqt   rejimida   modellashtirish   imkoniyatini   taqdim
etadi. O‘quvchilar, masalan, uchburchakning burchaklarini yoki to‘g‘ri chiziqlarni
o‘zgartirib,   qanday   o‘zgarishlar   yuzaga   kelishini   ko‘rishlari   mumkin.   Bu   nafaqat
30 o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi,   balki
ularning   fazoviy   tasavvurini   kuchaytiradi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘zlarining
yechimlari   va   fikrlash   jarayonlarini   boshqalar   bilan   muhokama   qilib,   guruhiy
yondashuvni   rivojlantiradilar.   Muammoli   masalalar   orqali   o‘quvchilar   turli
matematik   ko‘nikmalarni   rivojlantiradilar.   Masalan,   o‘quvchilarga   "Agar   to‘g‘ri
burchakli   uchburchakning   katetlari   o‘zgarsa,   gipotenuzaning   uzunligi   qanday
o‘zgaradi?"   degan   masala   berilganida,   ular   masalani   tahlil   qilib,   turli   matematik
modellardan   foydalanishlari   mumkin.   Vizual   texnologiyalar,   shu   jumladan   grafik
tasvirlar   yoki   animatsiyalar,   masalani   tushunishni   osonlashtiradi   va   o‘quvchiga
yechimga olib boradigan har bir qadamni aniq ko‘rsatadi. Bu o‘quvchilarga nafaqat
yakuniy   natijani   olish,   balki   yechimga   qanday   erishganini   ham   tushunishga
yordam beradi.
Shu   bilan   birga,   vizual   texnologiyalar   yordamida   geometrik   masalalarni
yechish nafaqat  analitik tafakkurni, balki ijodiy yondashuvni  rivojlantirishga ham
yordam   beradi.   O‘quvchilar,   masalan,   geometriya   bo‘yicha   turli   ko‘rinishdagi
yechimlarni topish, yoki masalaning o‘ziga xos xususiyatlarini topish orqali ijodiy
yondashuvni   rivojlantiradilar.     O‘quvchilarga   vizual   texnologiyalar   yordamida
o‘quv   jarayonini   yanada   interaktiv   va   samarali   qilish   imkoniyatini   yaratadi.   Ular
masalani   yechishda   o‘zlari   boshqaradigan   vositalardan   foydalanadilar   va   o‘z
yechimlarini   real   vaqt   rejimida   sinab   ko‘radilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning
matematik   tushunchalarini   yanada   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Masalan,
chizmalar   yordamida   masalani   vizual   ravishda   ko‘rsatish,   o‘quvchilarga   nafaqat
matematik formulalarni, balki ularga oid konseptlarni  ham yaxshiroq tushunishga
yordam beradi. O‘quvchilar o‘z-o‘zini baholash imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Misol
uchun,   ular   o‘z   yechimlarining   to‘g‘riligini   va   samaradorligini   baholash   uchun
vizual   texnologiyalar   yordamida   o‘zlarining   ishlari   haqida   fikr   yuritishlari
mumkin.   Bu,   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi   va
o‘zlarining   noto‘g‘ri   tushunishlari   yoki   xatolarini   aniqlashlariga   yordam   beradi.
Vizual   texnologiyalarning   samaradorligi   baholash   uchun   o‘qituvchi   bir   qator
31 parametrlarni   tahlil   qiladi.   Bularning   eng   muhimi   o‘quvchilarning   masalalarga
nisbatan qiziqishini oshirish, ularning faol ishtirokini ta’minlash va natijaviy testlar
va   og‘zaki   javoblar   orqali   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   baholashdir.
GeoGebra   yoki   boshqa   dasturlar   yordamida   o‘quvchilarning   yechimlari   va
fikrlarini   tahlil   qilish   orqali   ularning   geometriya   bo‘yicha   bilimlarini   baholash
mumkin. Bu o‘quvchilarning o‘zgarishlarni, matematik modellardan foydalanishni
va   analitik   fikrlashni   qanday   amalga   oshirayotganliklarini   ko‘rsatadi.   Vizual
texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   bir-birlarini   baholash   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.   Guruhiy   ishlarda,   o‘quvchilar   bir-birlarining   yondashuvlarini   tahlil
qilishadi   va   turli   usullarni   sinab   ko‘rishadi.   Bu   ularning   fikr   almashishiga,   yangi
bilimlarni   o‘rganishiga   va   muammolarga   birgalikda   yechim   topishga   yordam
beradi. 
Xulosa   qilib   aytganda,   geometriyada   vizual   texnologiyalarni   qo‘llash
o‘quvchilarning   matematik   fikrlashini   chuqurlashtiradi,   ijodiy   va   analitik
yondashuvlarni   rivojlantiradi,   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlashini   ta’minlaydi   va
darslarga   bo‘lgan   qiziqishni   oshiradi.   Vizual   texnologiyalar   geometriya   bo‘yicha
aniq,   samarali   va   interaktiv   ta’lim   berishning   muhim   vositasidir.   Bu
o‘quvchilarning   tushunishini   chuqurlashtirish,   ularga   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirishda   yordam   berish   va   o‘quv   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali
qilish imkoniyatini yaratadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I.  Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar.
1.1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   –   T.,   “O‘zbekiston”
nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2008-y. – 40 b. 8-11 betlar.
1.2.   2020-yil   31-dekabrdagi   “Oliy   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayonini
tashkil   etish   bilan   bog‘liq   tizimni   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi
824-sonli qaror.
32 1.3. O‘zbekiston  Respublikasi  Ta’lim   to‘g‘risidagi  qonuni.  – T.:  “Adabiyot
va san’at”, 2021-y. – 128 b.
II.  Monografiya, ilmiy maqola, patent, ilmiy to‘plamlar.
2.1.   Abdullayev   H.,   Mirzayeva   M.   Ta’lim   samaradorligining   muhim
shartlari // Xalq ta’limi. 1993-y. 8-9. – B. 3.
2.2. Nishonaliev U. Ta’lim  standarti va pedagogik innovatsiyalar //  J. Xalq
ta’limi. 1999. - №6.- 28-31 b.
2.3. Kamilov M. Pedagogik texnologiyalarni rivojlantirish: ilmiy izlanishlar.
– T., “Fan” nashriyoti, 2011-y. – 210 b.
2.4.   Ziyomuhammadov   B.,   Tojiev   M.   Pedagogik   texnologiya   –   zamonaviy
o‘zbek milliy modeli. – T.: “Lider press”, 2009-y. – 104 b. 56-bet.
2.5.   Ishmuhamedov   R.J.   Innovatsion   texnologiya   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish. – TDPU, 2004. – 35 b.
2.6. Xusanov A. Geometriyada interaktiv texnologiyalarni qo‘llash // Ta’lim
va innovatsiyalar. 2016-y. – B. 150-157.
III.  Foydalanilgan boshqa adabiyotlar.
3.1. Azizxo‘jayeva N.N. Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat. – T.:
TDPU. 2003-yil. 174 b. 92-bet.
3.2.   Isroilov   A.   Geometriya   darslarida   interaktiv   metodlarning   o‘rni.   –   T.:
TDPU, 2012. – 78 b.
3.3.   Yusupov   T.   Geometriyada   vizual   texnologiyalar   va   ulardan   samarali
foydalanish. – T., “O‘zbekiston” nashriyot-matbaa ijodiy uyi, 2014. – 120 b.
3.4. Nasirov A. Geometriya fanida muammoli masalalarni hal etishda vizual
texnologiyalarni qo‘llash. – T.: TDPU, 2016. – 150 b.
3.5. Karimov M. Geometriya va vizual metodlarni o‘rgatish texnologiyalari.
– T.: Fan va texnologiya, 2015-y. – 110 b.
3.6.   Jafarov   F.   O‘quvchilar   uchun   geometrik   masalalarni   vizual
modellashtirish usullari // Pedagogika va ilm-fan. 2019-y. – B. 35-40.
IV.  Internet saytlari.
33 4.1.   http://www.edu.uz   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus
ta’lim vazirligi sayti.
4.2.   http://www.lex.uz   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi.
4.3.   http://www.ziyonet.uz   Ta’lim   va   ilmiy   tadqiqotlar   sohasidagi   onlayn
resurslar.
4.4.  http://www.geogebra.org  GeoGebra – interaktiv matematik vosita sayti.
4.5.   http://www.mathworks.com   MATLAB   –   matematik   va   ilmiy
hisoblashlarni amalga oshirish platformasi.
_____________________________________________________________ ta’lim
yo‘nalishi _____________________ ta’lim shakli _______ - kurs ________ guruh
talabasi   ____________________________________________________________
ning_______________________________________________________________
__________________________________________________________________
_____________________________________________ mavzusidagi kurs ishiga. 
RAHBAR XULOSASI
34                   Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu to‘liq qamrab olinganligi).
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
          Ishdagi kamchiliklar:____________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
           Kurs ishining yoritilishi  bo‘yicha rahbar tomonidan baholanishi  (kurs ishiga
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
 
KOMISSIYA XULOSASI
              Talaba   tomonidan   mavzuning   og‘zaki   bayoni   (yoritib  berishi,   tushunchasi,
savollarga to‘liq javob bera olishi, tahlillar keltirishi, xulosalar chiqara olishi). 
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
35 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
 
                  Kurs   ishining   og‘zaki   bayoni   bo‘yicha   komissiya   tomonidan   baholanishi
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball ______________ 
                                                                Jami ball ________________________
Komissiya   raisi:         ________________________________________________
_________________ 
                                                                              (FISH)                                                                                          (imzo) 
Komissiya   a’zosi:         ______________________________________________
_________________ 
                                                                               (FISH)                                                                                         (imzo) 
Komissiya   a’zosi:         ______________________________________________
_________________ 
                                                                                (FISH)                                                                                        (imzo) 
36
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский