Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 144.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

25 Sotish

Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi

Sotib olish
1MAVZU: Guruh   jamoasini   tashkil   etish,   tarbiyalash   va   hamkorlikda   ish
olib borish metodikasi
Kirish ……………………………………………………………………………
I BOB. Guruh jamoasini tashkil etishning nazariy asoslari
1.1. Guruh va jamoa tushunchalarining pedagogik-psixologik talqini …………
1.2.Guruh jamoasini shakllantirish bosqichlari va tamoyillari ………………….
1.3. Jamoada shaxslararo munosabat va ijtimoiy-psixologik muhit …………….
II   BOB.   Guruh   jamoasini   tarbiyalash   va   hamkorlikda   ish   olib   borish
metodikasi
2.1.Jamoaviy tarbiyaning asosiy yo‘nalishlari va metodlari ……………………..
2.2.Ta’lim   jarayonida   guruh   bo‘lib   ishlash   va   hamkorlikni   rivojlantirish
usullari .
2.3.Guruhda tarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirishda pedagogning roli …….
Xulosa ……………………………………………………………………………
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ……………………………………………. 2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi   Yosh   avlodni   sog‘lom   fikrli,   jamoaviy   ishlash
ko‘nikmasiga   ega,   ijtimoiy   faol   insonlar   etib   tarbiyalash   davlat   ta’lim
siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biridir.   Bunda   har   bir   o‘quvchining
guruhdagi   faol   ishtiroki,   o‘zaro   hamkorlikka   bo‘lgan   tayyorgarligi   va   ijtimoiy
mas’uliyat hissi muhim ahamiyat kasb etadi. Guruh jamoasini shakllantirish va
uni   boshqarish   orqali   o‘quvchilarning   liderlik   fazilatlari,   tashabbuskorligi,
o‘zaro hurmat va ishonch asosida hamkorlikda ishlash ko‘nikmalari rivojlanadi.
Mazkur masala zamonaviy pedagogikadagi dolzarb yo‘nalishlardan biri bo‘lib,
uni   chuqur   o‘rganish   jamoaviy   tarbiyaning   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.   Guruhli   faoliyat   orqali   o‘quvchilar   o‘zlarining   shaxsiy   qobiliyatlarini
jamoa   bilan   uyg‘unlashtirib,   ijtimoiylashuv   jarayonida   faol   ishtirok   etadilar.
Shuningdek,   guruh   doirasidagi   munosabatlar   orqali   o‘quvchida   mas’uliyat,
intizom,   mehnatsevarlik   va   insoniylik   sifatlari   mustahkamlanadi.   Shu   nuqtai
nazardan,   guruh   jamoasini   shakllantirish,   tarbiyalash   va   hamkorlikda   ish   olib
borishning metodik asoslarini  chuqur  o‘rganish va amaliyotda qo‘llash hozirgi
kunda   pedagoglar   uchun   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ayniqsa,
ta’lim   jarayonida   interaktiv   yondashuvlar,   loyiha   asosida   ishlash,   kichik
guruhlar   faoliyati   orqali   o‘quvchilarni   ijtimoiy   jihatdan   faol   va   mas’uliyatli
shaxs etib voyaga yetkazish imkoni ortmoqda.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi   Guruh   jamoasi,   uning   shakllanishi
va   tarbiyaviy   ta’siri   masalalari   pedagogika   va   psixologiya   fanlarida   keng
yoritilgan.   Bu   borada   A.V.   Petrovsky,   V.A.   Kan-Kalik,   G.M.   Andreeva,   L.I.
Bojovich, O‘zbekistonlik olimlardan esa M.N. Maxmudov, M.A. Quronboyeva,
G'.X.   Xodjayeva   va   boshqalarning   ilmiy   ishlari   asosiy   manba   sifatida   xizmat
qilmoqda.   Ularning   ilmiy   qarashlarida   jamoa   –   bu   faqatgina   o‘quvchilar 3yig‘indisi   emas,   balki   maqsadli   faoliyat   asosida   o‘zaro   bog‘langan   shaxslar
tizimi sifatida talqin etiladi.   Zamonaviy pedagogikada guruhli ta’lim metodlari
–   kollaborativ   o‘qitish,   loyihaviy   yondashuv,   muammoli   vaziyatlarda   guruhli
tahlil   –   jamoaviy   ishlashni   rag‘batlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘lmoqda.   Shu   bilan   birga,   sinfdagi   ijtimoiy-psixologik   muhitni   o‘rganish,
o‘quvchilarning rol va funksiyalarini aniqlash hamda ularga muvofiq pedagogik
strategiyalar   ishlab   chiqish   zaruriyati   ortib   bormoqda.   Ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan   amaliy   tadqiqotlar,   xususan,   interaktiv   metodlar,   hamkorlikda
ta’lim   olish   va   shaxsiylashtirilgan   yondashuvlar   orqali   guruh   jamoasining
shakllanish jarayoni yanada chuqur o‘rganilmoqda. 
Kurs   ishining   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishining   ahamiyati   shundaki,   u
guruh   jamoasining   pedagogik   imkoniyatlarini   ochib   beradi.   Guruhli   faoliyat
orqali o‘quvchilarning o‘zaro munosabati, hamkorlikdagi muomala madaniyati
va jamoaviy fikrlashi shakllanadi. Ayniqsa, bugungi kunda zamonaviy ta’limda
kichik   guruhlar   bilan   ishlash,   loyiha   asosida   ta’lim   olish,   rolli   o‘yinlar   va
amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   jamoaviylik   ko‘nikmalarini   shakllantirish   dolzarb
ahamiyatga   ega.   Ta’lim   muassasalarida   guruh   orqali   tarbiya   berish,   ularni
shakllantirish   bosqichlari   va   metodlari   haqida   nazariy   va   amaliy   bilimlar
beriladi.   Jamoa   ichida   o‘quvchilar   o‘zaro   bir-birini   qo‘llab-quvvatlash,
mas’uliyatni   bo‘lishish,   intizomli   bo‘lish,   nizolarga   yo‘l   qo‘ymaslik   kabi
ijtimoiy   ko‘nikmalarni   o‘zlashtiradilar.   Shuningdek,   guruhda   olib   boriladigan
tarbiyaviy   ishlar   orqali   shaxslararo   munosabatlar,   hamkorlik   asosida   ishlash
kabi ijtimoiy-psixologik holatlar chuqur tahlil qilinadi.   Bu esa pedagoglarga o‘z
faoliyatini   yanada   samarali   olib   borishda,   sinfdagi   tarbiyaviy   muhitni
sog‘lomlashtirishda   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   ijobiy   munosabatlarni
rivojlantirishda metodik asos bo‘lib xizmat qiladi. Shu bilan birga, ushbu kurs
ishi orqali pedagog o‘z kasbiy faoliyatida guruh jamoasining ijtimoiy-tarbiyaviy
imkoniyatlaridan to‘g‘ri va samarali foydalanishni o‘rganadi. 4Kurs ishining asosiy maqsadi   – guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash
va   hamkorlikda   ish   olib   borish   metodikasini   ilmiy-nazariy   hamda   amaliy
jihatdan yoritishdan iborat.
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat:   Guruh   va   jamoa
tushunchalarining   mohiyatini   pedagogik-psixologik   nuqtai   nazardan   tahlil
qilish;   Guruh   jamoasining   shakllanish   bosqichlari   va   tamoyillarini   aniqlash;
Jamoada   shaxslararo   munosabat   va   ijtimoiy-psixologik   muhitni   o‘rganish;
Jamoaviy   tarbiyaning   metodlari   va   yo‘nalishlarini   tahlil   qilish;     Ta’lim
jarayonida   guruh   bo‘lib   ishlash   va   hamkorlikni   rivojlantirish   usullarini
ko‘rsatish;   Pedagogning tarbiyaviy jarayondagi rolini aniqlash.
Kurs ishining obyekti  – ta’lim muassasasidagi o‘quvchilar jamoasi.
Kurs   ishining   predmeti   –   guruh   jamoasini   tashkil   etish,   tarbiyalash   va
hamkorlikda ish olib borish metodikasi.
Kurs ishining tuzilishi   Ushbu kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, har bir bob
uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 5I BOB. Guruh jamoasini tashkil etishning nazariy asoslari
1.1. Guruh va jamoa tushunchalarining pedagogik-psixologik talqini
              Ta’lim   tizimida   guruh   va   jamoa   tushunchalari   ko‘p   hollarda   sinonim
sifatida   ishlatilsa-da,   aslida   bu   ikki   tushuncha   bir-biridan   tubdan   farq   qiladi.
Guruh   bu   –   umumiy   maqsadga   yo‘naltirilgan,   biror   faoliyat   doirasida   tashkil
topgan   shaxslar   to‘plamidir.   Guruhlar   ko‘pincha   tashkiliy   zarurat   asosida
shakllanadi   va   ularning   hayoti   ko‘p   hollarda   vaqtinchalik   bo‘ladi.   Masalan,
sinfdagi o‘quvchilar yoki bir loyihada ishtirok etayotgan talabalar guruhi.
Bunday   guruhda   a’zolar   o‘rtasidagi   aloqalar   rasmiy,   vazifa   yo‘naltirilgan   va
shaxsiy   yaqinliksiz   bo‘lishi   mumkin.   Ular   bir-birini   yaxshi   tanimasligi   yoki
psixologik   jihatdan   yaqin   bo‘lmasligi   ehtimoldan   xoli   emas.   Bu   holatlarda
guruhda o‘zaro qo‘llab-quvvatlash, samimiylik, bir-birini tushunish kabi ijobiy
ijtimoiy-psixologik omillar yetarli bo‘lmaydi.
Aksincha,   jamoa   bu   guruhdan   keyingi   rivojlanish   bosqichidir.   Jamoa   –   bu
yagona   qadriyatlar,   umumiy   ideallar,   o‘zaro   hurmat   va   ishonchga   asoslangan
shaxslar   uyushmasidir.   Jamoaning   har   bir   a’zosi   o‘zini   nafaqat   jamoa   a’zosi,
balki   uning   muhim   va   ajralmas   qismi   sifatida   his   qiladi.   Jamoa   ichida   har   bir
insonning   nuqtayi   nazari   inobatga   olinadi,   har   kimning   hissasi   qadrlanadi   va
barcha umumiy maqsad sari harakat qiladi. 1
Guruhdan   jamoaga   aylanish   jarayoni   avtomatik   tarzda   kechmaydi.   Bu
murakkab, bosqichma-bosqich kechadigan psixologik va tarbiyaviy jarayondir.
Dastlab,   guruh   a’zolari   bir-birini   tanib   oladi,   rollar   taqsimlanadi,   keyinchalik
esa   o‘zaro   ishonch,   ochiqlik,   hamkorlik   singari   munosabatlar   shakllana
1
  Xasanboyeva O. “Pedagogika nazariyasi va tarixi”. – Toshkent: «Fan va texnologiya», 2019. 6boshlaydi.   Bu   bosqichlarda   pedagog   yoki   rahbarning   roli   nihoyatda   muhim
hisoblanadi.
Jamoa   shakllanishida   o‘qituvchining   yondashuvi,   muloqot   madaniyati,
muammolarni   hal   qilish   uslublari   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   U   sinfdagi
sharoitni   tahlil   qilishi,   har   bir   o‘quvchining   psixologik   xususiyatini   e’tiborga
olishi   lozim.   Faollik,   ochiqlik,   g‘oya   aytish   imkoniyati,   fikr   xilma-xilligini
qo‘llab-quvvatlash jamoaviylikni kuchaytiradi.
Guruh   tarkibidagi   shaxslar   o‘zaro   bog‘lanmagan   bo‘lishi   mumkin,   lekin
jamoada   har   bir   a’zo   boshqa   bir   a’zoga   yaqinlik   hissi   bilan   qaraydi.   Jamoada
individual manfaatlar emas, balki umumiy manfaatlar ustuvor bo‘ladi. Bu holat
aynan   ta’lim   jarayonida   bolalarni   ijtimoiy   faollikka,   hamkorlikka   va
yetakchilikka tayyorlashda eng muhim vositalardan biridir.
Bundan   tashqari,   guruh   va   jamoaning   asosiy   farqlari   ularning   ichki   muhitida
ham   namoyon   bo‘ladi.   Guruhda   “men”   tushunchasi   ustuvor   bo‘lishi   mumkin,
jamoada   esa   “biz”   tushunchasi   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Guruh   ichida   raqobat
kuchli   bo‘lishi   mumkin,   jamoada   esa   bu   raqobat   sog‘lom   tarzda   shakllanib,
rivojlanish vositasiga aylanadi.
Psixologik   jihatdan   qaralganda,   guruhda   ishtirok   etayotgan   odam   o‘zini
erkin   his   qilmasligi   mumkin,   ya’ni   faqat   tashqi   zarurat   bilan   ishtirok   etadi.
Jamoada esa har bir a’zo ichki motivatsiya bilan faoliyat yuritadi, bu esa yuqori
natijalarga   olib   keladi.   Jamoada   ishtirokchilar   bir-birini   rag‘batlantiradi,
qo‘llab-quvvatlaydi, muvaffaqiyatlarni baham ko‘radi.
Pedagogik   nuqtai   nazardan   qaralganda,   guruh   bu   –   ta’lim   jarayonida
tashkil   etilgan,   muayyan   vazifalarni   bajarishga   yo‘naltirilgan   o‘quvchilar
yig‘indisidir.  Bu sinf,  fan to‘garagi,  sport   jamoasi   yoki  loyihaviy ishlar  uchun
tuzilgan kichik guruh bo‘lishi mumkin. Guruhlar o‘zlarining tashkiliy tuzilmasi,
vazifalari,   vaqtinchalik   yoki   doimiyligiga   ko‘ra   farqlanadi.   Ularning   asosiy
vazifasi   –   o‘quvchilarni   bir   maqsad   atrofida   birlashtirib,   muayyan   natijaga
erishishga yo‘naltirishdir. 7Biroq guruhlar har doim ham jamoaga aylana olmaydi. Jamoa – bu nafaqat
tashkiliy   birlik,   balki   ichki   psixologik   muhit,   o‘zaro   ishonch   va   ijtimoiy
qadriyatlar   bilan   boyitilgan   tarbiyaviy   tuzilmadir.   Jamoada   har   bir   o‘quvchi
o‘zini muhim a’zo deb his qiladi, boshqalarning fikrini hurmat qiladi, umumiy
maqsad   sari   harakat   qilishga   tayyor   bo‘ladi.   Bunday   birlik,   ayniqsa   o‘smir
yoshidagi o‘quvchilarning ijtimoiy rivojlanishida katta ahamiyat kasb etadi.
Pedagog   uchun   guruh   va   jamoaning   farqini   anglash   –   tarbiyaviy   ishlarni
to‘g‘ri   tashkil   qilishning   kalitidir.   Agar   o‘qituvchi   guruhga   faqatgina   nazorat
ostidagi   ijrochi   tuzilma   sifatida   qarasa,   unda   o‘quvchilarning   faolligi,
mustaqilligi   va   tashabbuskorligi   rivojlanmaydi.   Aksincha,   agar   pedagog
guruhni jamoaga aylantirish yo‘lida ishlasa, unda o‘quvchilarda hamkorlik, bir-
biriga hurmat va o‘zaro yordam tamoyillari shakllanadi.
Jamoaviylik tarbiyaning muhim komponentidir. Jamoaviy o‘qitish usullari
–   bu   faqat   o‘zlashtirish   emas,   balki   shaxsiy   va   ijtimoiy   kompetensiyalarni
shakllantirish   vositasidir.   Jamoa   orqali   o‘quvchilar   muloqot   qilish,
muammolarni   hal   qilish,   liderlik   qilish,   javobgarlikni   bo‘lishish   kabi   hayotiy
ko‘nikmalarni   o‘zlashtiradilar.   Shuning   uchun,   pedagogik   amaliyotda   jamoani
shakllantirishga yo‘naltirilgan uslublar tobora dolzarb bo‘lmoqda.
Pedagogik   jamoalarda   ta’lim   faqat   bilim   berish   bilan   cheklanmaydi.   Bu
jarayonda   har   bir   a’zoning   hissasi,   qobiliyati   va   ehtiyojlari   hisobga   olinadi.
O‘qituvchi har bir o‘quvchini faollikka jalb etadi, uni tinglaydi, rag‘batlantiradi
va shunday muhit yaratadiki, har kim o‘zini erkin va ishonchli his qiladi. Bu esa
shaxsning rivojlanishiga olib keladi. 2
Jamoa muhitida o‘quvchilar orasida sog‘lom raqobat, musobaqa va o‘zaro
yordam   uyg‘unlashadi.   Bu   pedagogik   yondashuv   o‘quvchilarning   darsga
bo‘lgan   munosabatini   ijobiy   tomonga   o‘zgartiradi.   Ular   darsni   faqat   rasmiy
majburiyat   sifatida   emas,   balki   jamoa   bilan   birgalikda   maqsad   sari
2
  Raxmatullayeva D. “Ta’limda shaxslararo munosabatlar psixologiyasi”. – Toshkent: “Yangi asr 
avlodi”, 2021. 8yo‘naltirilgan faoliyat sifatida qabul qiladilar. Shunday muhitda o‘quvchi o‘zini
jamiyatning faol va mas’uliyatli a’zosi sifatida tarbiyalaydi.
Shuningdek,   jamoada   pedagogning   roli   murabbiy   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   U   o‘quvchilarning   ichki   dunyosini   tushunadi,   ularni   qo‘llab-
quvvatlaydi   va   har   birining   salohiyatini   ochishga   harakat   qiladi.   Jamoa
muhitida o‘quvchilarning hissiy holati, muloqot madaniyati va ijtimoiy faolligi
o‘zgaradi, bu esa ularning hayotga tayyor bo‘lishiga xizmat qiladi.
Guruhda   harakatlar   ko‘proq   rahbar   tomonidan   boshqarilsa,   jamoada
tashabbus bevosita a’zolardan keladi. O‘quvchilar o‘zlari qaror qabul qilishadi,
muammolarni   hal   etishadi,   rejalar   tuzishadi.   Bu   esa   ularni   hayotga   mustaqil
qarashga,   mas’uliyatli   bo‘lishga,   ijtimoiy   vazifalarni   o‘z   zimmasiga   olishga
tayyorlaydi.
Ta’lim   muassasalarida   guruhni   jamoaga   aylantirish   pedagogdan   ko‘p
mehnat,   sabr-toqat   va   puxta   rejalashtirilgan   ishni   talab   qiladi.   Buning   uchun
metodik ishlanmalar, treninglar, psixologik mashg‘ulotlar, interaktiv metodlar –
bularning barchasi pedagogik arsenalda bo‘lishi kerak. Faqatgina shunda guruh
ijtimoiy-tarbiyaviy kuchli jamoaga aylanishi mumkin.
Psixologiya   fanida   guruh   va   jamoa   tushunchalari   shaxslararo
munosabatlar,   hissiy   yaqinlik,   roli   taqsimoti,   ijtimoiy   maqom   va   ichki
motivatsiyalarga asoslangan holda o‘rganiladi. Guruh – bu odamlarning tashqi
maqsadlar atrofida birlashgan, ko‘pincha vazifaviy yoki rasmiy aloqa doirasida
mavjud   bo‘ladigan   psixologik   tizimdir.   Guruh   a’zolari   o‘rtasida   muayyan
darajada   muloqot   mavjud   bo‘lishi   mumkin,   ammo   bu   aloqalar   chuqur
psixologik bog‘lanishga ega bo‘lmasligi mumkin.
Jamoa   esa   bu   bosqichdan   o‘tgan,   ichki   birlik,   o‘zaro   ishonch   va   ruhiy
uyg‘unlik   asosida   shakllangan   ijtimoiy   psixologik   birlikdir.   Jamoa   ichida   har
bir  a’zo o‘zini  qadrlangan,  eshitilgan va e’tiborga loyiq deb his qiladi. Bu  esa
insonning   psixologik   ehtiyojlari   –   tan   olinish,   tegishlilik,   o‘zini   anglash   kabi 9ichki   ehtiyojlarini   qondiradi.   Shunday   ehtiyojlar   jamoani   psixologik   jihatdan
barqaror va samarali muhitga aylantiradi.
Guruhda   ishtirokchilar   rollari   rasmiy   belgilangan   bo‘lishi   mumkin,
masalan,   sardor,   yordamchi   yoki   oddiy   a’zo.   Ammo   jamoada   bu   rollar   tabiiy
tarzda shakllanadi, odamlar o‘zining ichki qiziqishi, motivatsiyasi yoki ijtimoiy
tajribasi asosida ma’lum mavqega ega bo‘ladi. Jamoada norasmiy liderlar ham
bo‘lishi mumkin, bu esa ichki harakatlanishlarni yanada kuchaytiradi.
Psixologik   nuqtai   nazardan   jamoaning   shakllanishi   muayyan
bosqichlardan   iborat.   Dastlabki   bosqich   –   bu   tanishish   bosqichi,   ya’ni   guruh
a’zolari   bir-biri   bilan   aloqa   o‘rnatishga   harakat   qiladi.   Bu   bosqichda
ishtirokchilar   o‘zining   pozitsiyasini   aniqlaydi,   qanday   guruhga   tushib   qolgani
haqida   fikr   yuritadi.  Keyingi   bosqich   –  aniqlik   va  to‘qnashuv   davri   bo‘lib,  bu
yerda   liderlik,   rollar   va   vazifalar   aniqlashiladi,   ba’zan   esa   qarama-qarshiliklar
ham yuzaga keladi.
Uchinchi   bosqich   –   bu   uyg‘unlik   va   qabul   qilish   bosqichidir.   Bu   davrda
guruh   a’zolari   bir-birini   tushunib,   umumiy   qoidalar   va   qadriyatlar   asosida
harakat qilishga o‘tadi. Shaxslararo munosabatlar chuqurlashadi, o‘zaro ishonch
shakllanadi.   To‘rtinchi   va   eng   barqaror   bosqich   –   faoliyatning   uyg‘unligi
bosqichidir.   Bu   bosqichda   guruh   a’zolari   umumiy   maqsad   sari   bir   jamoa
sifatida   harakat   qiladi.   Ular   har   bir   vazifani   birgalikda   hal   qilishga   harakat
qilishadi, va bunda tashqi boshqaruvga ehtiyoj kamayadi.
Psixologiyada jamoani shakllantirishda muhim bo‘lgan holatlardan biri bu
– hissiy barqarorlikdir. Jamoa ichida xavfsiz va ishonchli muhit bo‘lishi kerak.
Har bir a’zo o‘z fikrini ochiq ayta olishi, tanqiddan cho‘chimay gaplasha olishi
va xatolaridan  o‘rganishga  tayyor  bo‘lishi   lozim. Bunday  muhitda  o‘sish,   o‘z-
o‘zini rivojlantirish va ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantirish imkoniyati ortadi.
Shu   bosqichlarda   pedagogning   roli   beqiyosdir.   O‘qituvchi   guruh   ichidagi
psixologik   muvozanatni   nazorat   qiladi,   nizolarni   boshqaradi,   inklyuziv   muhit
yaratadi va har bir o‘quvchining jamoaga moslashishini qo‘llab-quvvatlaydi. U 10faollikni   rag‘batlantiradi,   passivlarni   jalb   etadi   va   har   kimning   o‘zini   ifoda
etishiga imkon yaratadi.
Pedagog,   ayniqsa,   psixologik   jihatdan   nozik   bolalar   bilan   ishlaganda
ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradigan,   hissiy   yaqinlikni
kuchaytiradigan   uslullardan   foydalanadi.   Bu   esa   jamoa   ichida   muvozanat   va
o‘zaro hurmat muhitini mustahkamlaydi. Bunday sharoitda o‘quvchilar nafaqat
bilim oladi, balki insoniy sifatlarni o‘zida shakllantira boradi.
Psixologik  jihatdan  kuchli   jamoa  –  bu  ijtimoiy  ko‘nikmalarga  ega,  ijobiy
ruhda shakllangan, vazifalarni birgalikda hal qila oladigan, qaror qabul qilishda
barcha   ishtirok   etadigan,   bir-birining   hissasini   qadrlaydigan   birlikdir.   Bunday
jamoalar   har   qanday   loyihada,   o‘qitishda   yoki   tarbiyaviy   faoliyatda   yuqori
natijaga   erishadi.   Bu   esa,   zamonaviy   pedagogika   uchun   asosiy   mezonlardan
biridir.
1.2.Guruh jamoasini shakllantirish bosqichlari va
tamoyillari
Guruh   jamoasini   shakllantirish   murakkab,   lekin   o‘ta   zarur   bo‘lgan
ijtimoiy-psixologik   jarayon   hisoblanadi.   Bu   jarayon   har   bir   guruh   a’zosining
jamoadagi   o‘rnini   anglab   yetishi,   o‘zaro   munosabatlar   yo‘lga   qo‘yilishi,
vazifalarning  birgalikda  bajarilishi  orqali   yuzaga  chiqadi.  Shakllanish   jarayoni
bir   necha   bosqichlarda   kechadi   va   bu   bosqichlarning   har   birida   pedagogning
roli muhim hisoblanadi.
Dastlabki   bosqich   –   tanishuv   bosqichi   bo‘lib,   bunda   o‘quvchilar   bir-biri
bilan tanishadi, sinfdagi yoki guruhdagi umumiy vaziyatga ko‘z yugurtiradi. Bu
bosqichda   noaniqlik,   tortinish   va   ichki   yopiq   holatlar   kuzatiladi.   O‘quvchilar
hali   bir-biriga   to‘liq   ishonmaydi,   faollik   ko‘rsatmaydi,   tashabbus   ko‘rsatishga
ikkilanib turadi. Shu sababli pedagog bu bosqichda qiziqarli tanishuv mashqlari,
jamoaviy   o‘yinlar   va   ishonchga   asoslangan   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilarni
ochishga harakat qiladi. 11Keyingi   bosqich   –   o‘zaro   rollarni   taqsimlash   bosqichidir.   Bu   bosqichda
kim   faol,   kim   tashabbuskor,   kim   passiv,   kim   boshqalarga   ergashuvchan   ekani
namoyon   bo‘ladi.   Bu   holat   o‘quvchilar   orasida   tabiiy   ravishda   norasmiy
liderlarning   ajralib   chiqishiga   olib   keladi.   Bu   jarayonda   ijtimoiy   maqomlar
shakllana boshlaydi va guruhda ichki tartib intizomi yuzaga keladi. Pedagog bu
holatni   ehtiyotkorlik   bilan   kuzatishi,   kerak   bo‘lsa,   muvozanatni   ushlab   turishi
lozim.
Uchinchi   bosqich   –   o‘zaro   ishonch   va   aloqa   shakllanishidir.   O‘quvchilar
bir-birining   xarakterini   tushuna   boshlaydi,   hamkorlik   qilishga   harakat   qiladi.
Ular   birgalikda   topshiriqlarni   bajarishda   ko‘proq   ochila   boshlaydilar.   Bu
bosqichda   o‘zaro   qo‘llab-quvvatlash,   fikr   almashish,   tanqidni   to‘g‘ri   qabul
qilish kabi psixologik elementlar shakllanadi. Shuningdek, jamoaning umumiy
qadriyatlari, ichki qoidalari, norasmiy tartib-intizomi yuzaga chiqadi.
To‘rtinchi  bosqich – jipslashuv  va uyg‘unlashuv bosqichi  deb ataladi. Bu
bosqichda   o‘quvchilar   jamoaviylikni   qadrlashni   o‘rganadi.   Har   bir   a’zo   jamoa
uchun   foydali   bo‘lishga   harakat   qiladi.   Biror   vazifani   bajarishdan   ko‘ra,
umumiy   natijaga   erishish   ustuvor   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   jarayonda   liderlik
kuchayadi,   lekin   bu   liderlik   zo‘ravonlik   yoki   buyruqbozlikka   emas,   ijobiy
namuna va mulohazali harakatlarga asoslanadi.  O‘zaro fikrlar erkin bildiriladi,
shaxsiy manfaat emas, umumiy maqsad ustuvor bo‘ladi.
Keyingi   bosqich   –   samarali   jamoaviy   faoliyat   bosqichi   hisoblanadi.   Bu
bosqichga   yetgan   guruh   to‘laqonli   jamoa   sifatida   harakat   qiladi.   Ular   har
qanday topshiriqni jamoa bo‘lib bajaradi, muammolarni birgalikda tahlil qiladi,
javobgarlikni o‘zaro bo‘lishadi. Bu bosqichda o‘quvchilar o‘z ustida ishlashni,
o‘zaro   maslahatlashishni,   g‘oya   ilgari   surishni   va   ijtimoiy   faol   bo‘lishni
o‘rganadi.   Jamoaviy   ong   shakllanadi,   ya’ni   har   bir   a’zo   jamoaning   umumiy
yo‘nalishini tushunadi va unga ko‘mak beradi.
Guruh   shakllanishida   muhim   rol   o‘ynovchi   yana   bir   jihat   –   psixologik
iqlimdir.   Agar   sinfda   yoki   guruhda   iliq,   ishonchli   va   ochiq   muhit   bo‘lsa, 12shakllanish   ancha   tez   va   samarali   kechadi.   Aksincha,   bosim,   xatolarni   ustidan
kulish,   rag‘bat   yo‘qligi   bo‘lsa   –   guruhda   jamoaviylik   paydo   bo‘lmaydi.   Shu
bois pedagog o‘quvchilarning ruhiy holatini, hissiy fonini  muntazam  kuzatishi
lozim.   Kerak   bo‘lsa,   alohida   suhbatlar,   psixologik   mashg‘ulotlar   o‘tkazish
zarur.
Guruh   jamoasi   shakllanishida   yana   bir   asosiy   omil   –   muloqot   sifatidir.
O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda   etishi,   bir-birini   diqqat   bilan   tinglashi,
tanqidni   adolatli   va   yumshoq   qabul   qilishi   kerak.   Buning   uchun   pedagog
muloqot   madaniyatini   namoyish   qilishi   va   uni   mashq   qilish   orqali   o‘rgatishi
muhim.   Bahs-munozaralar,   guruh   ichidagi   kichik   yig‘ilishlar,   qarorlar   qabul
qilish   jarayonlari   barchasi   ochiq   muhitda   o‘tkazilishi   kerak.   Shuningdek,
jamoaviylikni shakllantirishda motivatsiya muhim o‘rin tutadi. Har bir a’zo o‘z
harakati   jamoa   tomonidan   qadrlanishini   his   qilishi   kerak.   Rag‘batlantirish,
ijobiy   fikr   bildirish,   minnatdorchilik   bildirish   –   bu   oddiy,   lekin   kuchli
usullardir.   Shu   orqali   o‘quvchilarda   “men   kerakman”   degan   hissiyot   paydo
bo‘ladi, bu esa jamoaviy ruhni kuchaytiradi. 3
Guruh   jamoasini   shakllantirish   jarayoni   faqatgina   tashkiliy   ishlar   va
faoliyatlar  orqali  emas, balki chuqur  pedagogik tamoyillarga asoslangan  holda
olib   borilishi   kerak.   Har   qanday   jamoa   to‘g‘ri   shakllanishi   uchun   bir   qancha
asosiy   yondashuvlar,   ya’ni   tamoyillar   doirasida   harakat   qilish   zarur.   Bu
tamoyillar   guruh   ichida   sog‘lom   psixologik   muhitni,   barqaror   ijtimoiy
munosabatlarni va samarali hamkorlikni ta’minlaydi.
Eng muhim tamoyillardan biri – insonparvarlik va hurmat tamoyili. Har bir
o‘quvchi   jamoada   o‘z   o‘rniga   ega,   o‘z   fikriga,   qobiliyatiga   ega   shaxs   sifatida
e’tirof   etilishi   kerak.   O‘quvchilarni   bir   xil   mezonda   baholash,   ularning   kuchli
va   zaif   tomonlarini   tushunish,   ularga   individual   yondashuv   ko‘rsatish
3
  Raxmatullayeva D. “Ta’limda shaxslararo munosabatlar psixologiyasi”. – Toshkent: “Yangi
asr avlodi”, 2021. 13pedagogning   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarda
o‘ziga bo‘lgan ishonch va jamoaga bo‘lgan sadoqatni oshiradi.
Keyingi   tamoyil   –   ochiqlik   va   erkin   fikr   almashish   muhitini   yaratishdir.
O‘quvchilar har qanday fikrini ochiq ayta olishlari, so‘z erkinligini his qilishlari
kerak. Muloqot jarayonida har bir a’zoga so‘z berilishi, uning fikri qadrlanishi
muhimdir. Aks holda, faqat kuchli yoki faol a’zolar yetakchi bo‘lib, boshqalar
chetda   qolib   ketadi.   Bu   esa   jamoaviylikni   buzadi   va   norozilikka   olib   keladi.
Shuning   uchun   ham   muloqotda   tenglik   va   ishtirokchanlik   tamoyili   saqlanishi
kerak.
Adolat va tenglik – jamoa tamoyillarining negizidir. O‘quvchilar o‘rtasida
hech   kim   ajratilmasligi,   barcha   teng   imkoniyatlarga   ega   bo‘lishi   kerak.
Boshqacha   aytganda,   sinfda   favoritizm   yoki   kayfiyatga   asoslangan   qarorlar
qabul   qilinmasligi   lozim.   Bu   tamoyil   jamoaning   ichki   tartib-intizomini
mustahkamlaydi,   ishonchni   oshiradi.   Ayniqsa,   baholashda   adolat,   vazifalar
taqsimotida   tenglik   tamoyili   qo‘llanilsa,   bu   o‘quvchilarni   bir-biriga
yaqinlashtiradi.
Hamkorlik   tamoyili   ham   jamoaviy   ruhni   shakllantirishda   muhim
hisoblanadi. Har bir topshiriq, loyiha yoki tadbir jamoa bo‘lib bajarilsa, bunda
faqat natijaga emas, balki jarayonga e’tibor qaratilishi kerak. Birgalikda ishlash
o‘quvchilarning   o‘zaro   muloqoti,   ijtimoiy   ko‘nikmalari,   liderlik   fazilatlarini
rivojlantiradi.   Hamkorlik   orqali   bolalar   bir-birini   anglaydi,   yordam   berishni
o‘rganadi,   mas’uliyatni   bo‘lishadi.   Bu   esa   kelajakda   ularga   ijtimoiy   hayotga
moslashishda foydali bo‘ladi.
Motivatsiya   va   rag‘batlantirish   tamoyili   –   har   qanday   faoliyatda
o‘quvchilarning   ishtirokini   kuchaytiruvchi   asosiy   vositadir.   O‘quvchilar   faqat
jazo   orqali   emas,   balki   ijobiy   rag‘bat   orqali   o‘zgaradi.   Har   qanday   ijobiy
harakat   e’tirof   etilishi,   kichik   yutuqlar   katta   natijalar   uchun   zamin   bo‘lishi
kerak. Rag‘bat moddiy bo‘lishi shart emas, og‘zaki maqtov, alohida e’tibor yoki
kichik sovg‘a ham jamoaviylikni mustahkamlaydi. 14Inklyuzivlik tamoyili – bu jamoa tarkibida har bir o‘quvchining ishtirokini
ta’minlash   tamoyilidir.   Bu   nafaqat   nogironligi   bor   o‘quvchilarni,   balki
psixologik   jihatdan   sust,   ijtimoiy   ko‘nikmalari   zaif   yoki   til   o‘rganishda
qiyinchilikka duch kelayotgan bolalarni ham qamrab oladi. Har bir bola o‘zini
bu   jamoaning   ajralmas   qismi   deb   his   qilsa,   u   unda   faol   ishtirok   etadi.   Bu   esa
tenglik, insonparvarlik va ishtirokchanlik tamoyillariga bevosita bog‘liq.
Qarorlar muhokamasi va ishtirok tamoyili – sinf yoki jamoada har qanday
qaror pedagog tomonidan emas, jamoa bilan muhokama qilib qabul qilinsa, bu
o‘quvchilarda   o‘ziga   bo‘lgan   hurmatni   oshiradi.   Ular   bu   jamoaning   faol
ishtirokchisi   ekanini   his   qiladi.   Bu   demokratik   yondashuv   orqali   sinfda   tartib,
muvofiqlik va o‘zaro ishonch kuchayadi.
Yana bir muhim tamoyil – sog‘lom raqobat va shaffoflik. Jamoada raqobat
bo‘lishi tabiiy, ammo u adolatli va sog‘lom shaklda olib borilishi lozim. Bunda
qaysidir   a’zoni   ustun   qilish   emas,   balki   har   birining   kuchli   jihatlarini   ochish
muhim.   Raqobatni   ko‘ngilochar,   motivatsion   shaklda   tashkil   qilish   sinfda
faoliyatga nisbatan ijobiy munosabatni shakllantiradi.
Guruh jamoasini shakllantirish tamoyillari jadvali
Tamoyil nomi Mazmuni Pedagogik ahamiyati
Insonparvarlik va 
hurmat Har bir o‘quvchining shaxsiyati 
qadrlanadi, hurmat qilinadi Shaxsiy o‘sish, o‘ziga bo‘lgan 
ishonch va ijtimoiy faollikni oshiradi
Ochiqlik va erkin 
fikr almashish Fikrlar erkin bildiriladi, muloqot
ochiq va to‘siqsiz bo‘ladi O‘quvchilarda so‘z erkinligi, faol 
ishtirok va ijtimoiy faollik 
shakllanadi
Adolat va tenglik Har bir a’zoga teng imkoniyat, 
vazifalarning teng taqsimoti Ichki tartib-intizom, ishonch va 
jamoada ijtimoiy barqarorlikni 
ta’minlaydi
Hamkorlik Jamoaviy faoliyat, birgalikda 
qaror qabul qilish Muloqot, mas’uliyat va jamoada 
harakat qilish ko‘nikmalarini  15Tamoyil nomi Mazmuni Pedagogik ahamiyati
rivojlantiradi
Motivatsiya va 
rag‘bat Har bir harakat ijobiy 
baholanadi, natijalar e’tirof 
etiladi O‘quvchilarni rag‘batlantiradi, 
ishtirokni kuchaytiradi
Inklyuzivlik Har bir o‘quvchi jamoaviy 
faoliyatga jalb qilinadi Chetda qolgan, sust yoki ijtimoiy 
nofaol bolalarni jamoaga jalb qiladi
Qarorlar 
muhokamasi Qarorlar o‘qituvchi emas, guruh
bilan birga qabul qilinadi Demokratik muhit, teng ishtirok va 
qaror uchun mas’uliyat hissini 
kuchaytiradi
Sog‘lom raqobat Natijaga emas, rivojga 
yo‘naltirilgan raqobat tashkil 
etiladi Faollikni oshiradi, o‘zini namoyon 
qilish imkonini beradi
Shaffoflik Baholash, rag‘batlantirish va 
tanlovlar ochiq va tushunarli 
bo‘ladi Norozilik va ishonchsizlikning oldi 
olinadi
Barqarorlik va 
davomiylik Jamoaviylik uzluksiz saqlanadi, 
muntazam mustahkamlanib 
boradi Jamoaning izchil rivoji, sinfda 
barqaror ijtimoiy muhitni saqlab 
qoladi
Jamoani   bir   marta   shakllantirib,   keyinchalik   e’tiborsiz   qoldirish   mumkin
emas.   Jamoaviylik   doimo   yangilanib   turilishi,   rivojlanib   borishi   zarur.   Bu   esa
pedagogning   uzluksiz   kuzatuvi,   muloqoti,   yondashuvi   va   metodikasi   orqali
ta’minlanadi.   Shunday   qilib,   guruh   jamoasini   shakllantirishda   yuqoridagi
tamoyillarga rioya etilsa, o‘quvchilar faqat bilim emas, balki hayot uchun zarur
ijtimoiy   tajriba,   muloqot   madaniyati   va   fuqarolik   pozitsiyasini   ham
o‘zlashtiradi. Bu esa zamonaviy ta’limning eng muhim maqsadlaridan biridir. 161.3. Jamoada shaxslararo munosabat va ijtimoiy-psixologik
muhit 
Jamoaning   shakllanishi   va   uning   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   eng
muhim   omillardan   biri   bu   –   shaxslararo   munosabatlar   va   ijtimoiy-psixologik
muhitdir.   Jamoa   ichida   a’zolar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlarning   sifati,
ishonch   darajasi,   muloqot   madaniyati   va   hissiy   muvozanat   umumiy   jamoaviy
samaradorlikka bevosita  ta’sir  ko‘rsatadi.  Shuning uchun pedagogik jarayonda
faqat   tashkiliy   struktura   emas,   balki   aynan   insonlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy-
psixologik aloqalarning sifati diqqat markazida bo‘lishi kerak.
Shaxslararo   munosabat   deganda   jamoa   a’zolari   o‘rtasidagi   do‘stlik,
hamkorlik,   yordam,   tushunish,   e’tibor,   qabul   qilish   va   baham   ko‘rish   kabi
emotsional   va   axloqiy   munosabatlar   tushuniladi.   Bu   munosabatlar   ijobiy
shakllanganda jamoada o‘zaro ishonch, hurmat va hamjihatlik kuchayadi. Agar
bu   munosabatlar   salbiy   yo‘nalishda   rivojlansa,   jamoada   nizolar,   ishtiroksizlik
va   ijtimoiy   ajralish   paydo   bo‘ladi.   Shuning   uchun   har   bir   pedagog   sinfda
shaxslararo   muvozanatni   saqlashni   birinchi   darajali   vazifa   sifatida   ko‘rishi
zarur.
Shaxslararo   munosabatlar   o‘z-o‘zidan   shakllanmaydi.   Ular   muloqot,
birgalikda   faoliyat   olib   borish,   hamkorlikdagi   tajribalar,   bahs   va   kelishuvlar
orqali rivojlanadi. Pedagog bu jarayonlarda vositachi, yo‘naltiruvchi va ba’zida
hakam   rolini   bajaradi.   U   jamoada   nozik   psixologik   vaziyatlarni   anglay   olishi,
o‘quvchilar  o‘rtasidagi  emotsional  fonni kuzatib borishi kerak. Ayniqsa, yangi
tashkil   etilgan   guruh   yoki   sinfda   bu   jarayon   yanada   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘ladi.
Ijtimoiy-psixologik   muhit   bu   –   guruhdagi   umumiy   kayfiyat,   ruhiy   holat,
ichki   iqlimdir.   U   bevosita   shaxslararo   munosabatlarga,   liderlikka,   baholashga,
muvaffaqiyatga   munosabatga,   rag‘bat   va   tanqidga   qanday   qaralishiga   bog‘liq.
Psixologik   muhit   iliq   va   do‘stona   bo‘lsa,   har   bir   o‘quvchi   o‘zini   jamoaning 17ajralmas qismi deb his qiladi, ochiq bo‘ladi, fikr bildiradi va faollik ko‘rsatadi.
Aks holda, sovuq, qo‘rqinchli yoki adolatsiz muhit o‘quvchini passivlashtiradi,
yakkalanishga olib keladi.
Ijobiy   psixologik   muhitni   yaratish   uchun   bir   nechta   asosiy   omillarni
e’tiborga   olish   kerak.   Ulardan   biri   –   bu   ijtimoiy   tenglik.   Sinfda   hech   kim
ajratilmasligi,   barchaga   bir   xil   munosabatda   bo‘lish   juda   muhim.   Shuningdek,
o‘quvchilarning fikrini qadrlash, ularni tinglash va e’tibor berish muhitni ijobiy
qiladi.   O‘qituvchi   o‘quvchining   harakatini   emas,   shaxsini   qadrlashi   lozim.   Bu
ishonch asosidagi munosabatlarni mustahkamlaydi.
Shaxslararo   munosabatlarning   yana   bir   muhim   tomoni   –   bu   muloqot
madaniyatidir.   O‘quvchilar   qanday   muloqot   qiladi,   bir-biriga   qanday
munosabatda   bo‘ladi,   qanchalik   ochiq   va   samimiy   –   bularning   barchasi
jamoaning ijtimoiy muhitini belgilaydi. O‘qituvchi o‘z nutqi, tana tili, savollar
berish   uslubi   va   munosabati   bilan   bu   madaniyatga   namuna   bo‘ladi.   Sinfda
odob,   hurmat,   sabr   va   tushunish   madaniyati   shakllansa,   bu   jamiyatda   muhim
ko‘nikmalar hisoblanadi.
Jamoada   ba’zan   nizolar,   tushunmovchiliklar   yoki   to‘qnashuvlar   ham
yuzaga   keladi.   Bu   tabiiy   holatdir,   chunki   har   kimning   xarakteri,   qiziqishi   va
tajribasi turlicha. Muhimi – bu nizolar qanday hal qilinadi. O‘qituvchi nizolarni
bostirmasligi, balki ularni hal qilishga o‘rgatishi lozim. Kelishuvga asoslangan
suhbatlar,   bahs-munozaralar,   vaziyatli   o‘yinlar   bu   borada   samarali   vosita
bo‘lishi   mumkin.   Bu   jarayon   orqali   o‘quvchilar   ijtimoiy   murosaga   erishishni
o‘rganadi.
Ijtimoiy-psixologik muhit faqat  o‘quvchilar orasidagi  munosabatlar  emas,
balki   pedagogning   o‘z   o‘rnini   qanday   tutishiga   ham   bog‘liq.   O‘qituvchining
mehribonligi,   qat’iyligi,   adolatliligi,   nutqidagi   yumshoqlik   yoki   keskinlik   –
bularning barchasi  sinf  muhitiga ta’sir  ko‘rsatadi. Shuning uchun pedagog o‘z
psixologik   holatini   boshqara   olishi,   stressni   yengishi,   neytral   pozitsiyada
bo‘lishi zarur. 18Shuningdek,   ijobiy   muhit   yaratishda   sinfdagi   umumiy   qadriyatlar,   urf-
odatlar,  an’analar,  ichki   qoidalar   ham   muhim.   Masalan,   har   haftaning  boshida
bir-biriga   tilak   bildirish,   do‘stlik   kunini   nishonlash,   liderlarni   tan   olish   kabi
an’anaviy ishlanmalar ijtimoiy iqlimni boyitadi. Bu orqali sinf ichida o‘ziga xos
madaniyat   shakllanadi   va   bu   madaniyat   jamoaning   barqarorligi   uchun   xizmat
qiladi.
Yana bir omil – bu jamoaning o‘z-o‘zini boshqarishidir. Agar o‘quvchilar
o‘zlari   jamoada   rol   o‘ynashsa,   muammolarni   o‘zlari   muhokama   qilishsa,   bu
ularning ijtimoiy faolligini kuchaytiradi. O‘qituvchi bunday holatda kuzatuvchi,
yo‘naltiruvchi   bo‘lib   qoladi.   Bu   o‘z-o‘zini   boshqaruv   orqali   jamoada   o‘zaro
hurmat,   ishonch   va   yelka-doshlik   shakllanadi.   jamoada   shaxslararo
munosabatlar   va   ijtimoiy-psixologik   muhit   o‘zaro   chambarchas   bog‘liq.   Ular
pedagogik   jarayonning   samaradorligini   belgilovchi   asosiy   omillardan   biridir.
Agar muhit ijobiy, insonparvar va ochiq bo‘lsa, o‘quvchilar nafaqat o‘z fikrini
erkin   bildiradi,   balki   bir-birini   eshitadi,   tushunadi   va   hurmat   qiladi.   Bu   esa
kelajakda   jamiyatga   ijtimoiy   jihatdan   yetuk,   madaniyatli   va   mas’uliyatli
shaxslarni yetkazib berishning kafolatidir.
1 bob Xulosa
Guruh   va   jamoa   tushunchalarining   farqlanishi,   ularning   pedagogik   va
psixologik   mohiyatini   anglash   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Guruh   jamoasining   shakllanishi   bosqichma-bosqich
kechadi   va   bu   jarayonda   pedagog   faol   ishtirok   etishi   zarur.   Har   bir   bosqichda
to‘g‘ri   yondashuv,   ijtimoiy-psixologik   muvozanatni   saqlash   va   jamoaviylikni
shakllantirish   zarur.   Jamoada   sog‘lom   shaxslararo   munosabatlar   va   ijobiy
psixologik   muhit   mavjud   bo‘lsa,   o‘quvchilar   o‘zini   erkin,   faol   va   mas’uliyatli
his   qiladi.   Tamoyillarga   asoslangan   yondashuv   jamoaviy   ruhni
mustahkamlaydi.   Shu   bois,   pedagog   jamoa   shakllanishining   har   bir   jihatini
puxta o‘rganishi va amaliyotga tadbiq etishi lozim. 19II BOB. Guruh jamoasini tarbiyalash va hamkorlikda ish olib
borish metodikasi
2.1.Jamoaviy tarbiyaning asosiy yo‘nalishlari va metodlari
Jamoaviy   tarbiya   –   bu   o‘quvchilar   guruhini   birlashtirish,   ular   orasida
ijobiy   munosabatlar   shakllantirish,   umumiy   ijtimoiy   qadriyatlar   asosida
tarbiyaviy ishlar olib borish jarayonidir. Ta’lim tizimida jamoaviy tarbiya orqali
o‘quvchilarda mas’uliyat, hamkorlik, fuqarolik pozitsiyasi, ijtimoiy faollik kabi
muhim   sifatlar   rivojlanadi.   Bu   jarayonda   o‘quvchilarning   faqat   individual
qobiliyatlari   emas,   balki   jamoa   bilan   ishlash,   umumiy   maqsad   sari   harakat
qilish kabi ijtimoiy ko‘nikmalari ham shakllanadi.
Jamoaviy   tarbiyaning   eng   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   –   bu   fuqarolik
tarbiyasi  bo‘lib, o‘quvchilarni  jamiyatga foydali  inson  sifatida shakllantirishga
qaratiladi.   Bu   yo‘nalishda   Vatanparvarlik,   qonunlarga   hurmat,   milliy   g‘urur,
tarix   va   madaniyatga   sadoqat   asosiy   tushunchalar   sifatida   ilgari   suriladi.
O‘quvchilarni faqat darsdan tashqari tadbirlarga emas, balki jamiyat hayotidagi
dolzarb   muammolarni   tushunishga   undash   orqali   jamoaviy   fikrlash
ko‘nikmalari mustahkamlanadi.
Yana   bir   muhim   yo‘nalish   –   bu   axloqiy   tarbiyadir.   O‘quvchilarda   odob-
axloq, madaniy muloqot, halollik, sabr-toqat, o‘zaro hurmat, kattalarga hurmat
va   tengdoshlar   bilan   samimiy   munosabatni   rivojlantirish   jamoada   muhim
ahamiyat kasb etadi. Jamoa ichidagi axloqiy muhit nafaqat individual tarbiyani,
balki   umumiy   sinf   madaniyatini   ham   belgilaydi.   Shu   bois,   pedagoglar   bu
yo‘nalishda   rolli   o‘yinlar,   muhokamalar,   hayotiy   vaziyatli   mashqlar   orqali
axloqiy tarbiya metodlarini qo‘llaydi.
Mehnat   tarbiyasi   ham   jamoaviy   tarbiyaning   ajralmas   yo‘nalishidir.
O‘quvchilarning   jamoaviy   mehnatga   jalb   qilinishi   orqali   ularning   mas’uliyati,
sabr-bardoshi,   jamoada   harakat   qilish   qobiliyati   rivojlanadi.   Mehnat   tarbiyasi
faqatgina   og‘ir   ishlar   emas,   balki   sinfni   tartibga   keltirish,   bog‘dorchilik, 20tozalash,   xayriya   ishlari,   kichik   loyihalarda   qatnashish   orqali   ham   amalga
oshiriladi.   Jamoa   bo‘lib   bajarilgan   har   bir   ish   o‘quvchilarni   birlashtiradi,   ular
orasidagi o‘zaro ishonchni oshiradi.
Estetik tarbiya –  jamoani   go‘zallikni   ko‘ra biladigan,  badiiy  qadriyatlarni
anglaydigan,   musiqiy,   tasviriy   san’at   va   adabiyot   orqali   ruhiy   boylikka   ega
bo‘lgan   shaxslardan   tashkil   qilishni   ko‘zlaydi.   Jamoaviy   tarzda   teatr
ko‘rinishlari,   konsertlar,   rasm   ko‘rgazmalari   tashkil   etilishi,   estetik   didni
rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. Bu yo‘nalish orqali nafaqat san’atga mehr
uyg‘otiladi, balki o‘zini estetik ifoda qilish, chiqish madaniyati, o‘zaro maqtov
va qo‘llab-quvvatlash muhitini yaratish ta’minlanadi.
Ekologik tarbiya ham jamoaviylikni shakllantirishda dolzarb yo‘nalishdir.
O‘quvchilarni tabiatni asrashga, ekologik madaniyatga ega bo‘lishga o‘rgatish –
bu   faqat   dars   emas,   balki   amaliy   harakatlar   orqali   bo‘ladi.   Daraxt   ekish,
chiqindilarni   saralash,   maktab   hovlisini   tozalash,   tabiatni   muhofaza   qilish
aksiyalarida   jamoaviy   ishtirok   bolalarda   muhitga   nisbatan   mas’uliyat   hissini
oshiradi.
Sport-tanlov   va   sog‘lom   turmush   tarzi   tarbiyasi   ham   jamoaviy   ruhni
kuchaytiradi.   Jamoaviy   musobaqalar,   sport   bayramlari,   sog‘lom   hayot
haftaliklari orqali o‘quvchilar o‘z sog‘lig‘iga mas’uliyat bilan qaraydi, jismonan
bardam   bo‘lishga   intiladi.   Bunday   tadbirlar   guruhlar   o‘rtasida   do‘stona
raqobatni kuchaytiradi, jamoaviy g‘alabalarga erishish istagini uyg‘otadi.
Endi   esa   jamoaviy   tarbiyada   qo‘llaniladigan   asosiy   metodlarga   e’tibor
qaratamiz.   Bu   metodlar   o‘quvchilarni   faqat   tinglovchi   emas,   balki   faol
ishtirokchi   sifatida   jalb   qilishni   ko‘zda   tutadi.   Birinchi   metod   –   bu   suhbat   va
bahs   bo‘lib,   u   orqali   o‘quvchilar   o‘z   fikrini   erkin   aytish,   boshqalarni   tinglash,
mantiqiy asoslash, muhokama yuritishni o‘rganadi. Suhbatlar doirasida axloqiy,
vatanparvarlik, ijtimoiy masalalar yoritilishi lozim.
Amaliy   mashg‘ulotlar   metodi   esa   bevosita   ish   faoliyati   orqali   tarbiyaviy
ta’sir   o‘tkazishni   nazarda   tutadi.   Jamoaviy   tartibga   keltirish   ishlari,   ijtimoiy 21loyihalar,   ekskursiyalar,   bog‘dorchilik   ishlari   –   bularning   barchasi
o‘quvchilarning   real   harakatlarda   ishtirokini   ta’minlaydi.   Bu   metod   o‘zida
mehnat tarbiyasini, ekologik mas’uliyatni, jamoaviylikni uyg‘unlashtiradi.
Ijodiy   metodlar   –   dramalash,   rolli   o‘yinlar,   sahnalashtirish,   plakat
tayyorlash,   esdalik   daftarlarini   yuritish,   shoirona   chiqishlar   jamoani   nafaqat
birlashtiradi, balki  ularning iste’dodlarini  namoyon etishga ham  imkon beradi.
Bunday   mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchilarda   jamoa   oldida   chiqish   qilishga,   o‘z
fikrini omma oldida ifoda etishga, ijodiy fikrlashga intilish kuchayadi.
Rag‘batlantirish   va   taqdirlash   metodlari   jamoaning   ichki   kayfiyatini
ko‘taradi. Eng faol, halol, mas’uliyatli, tartibli o‘quvchilarni taqdirlash, ularning
jamoada   tutgan   o‘rnini   e’tirof   etish   boshqa   o‘quvchilarni   ham   faol   bo‘lishga
undaydi. Bu metod ijobiy musobaqalashuvni kuchaytiradi, ayniqsa, yosh bolalar
uchun samarali hisoblanadi.
Tashkiliy-metodik usullar – ya’ni maktab va sinf hayotini tartibga soluvchi
rejalar, darsdan tashqari ishlar, oromgohdagi faoliyatlar orqali jamoaviy tarbiya 22doimiylik   kasb   etadi.   Bu   usul   orqali   jamoa   an’analarini   shakllantirish,   sinf
bayrog‘i, madhiyasi, odob qoidalari kabi atributlar orqali jamoaviylikka chuqur
mazmun beriladi.
Jamoaviy   tarbiya   metodlarining   asosiy   vazifasi   –   har   bir   o‘quvchining
jamoada   o‘z   o‘rnini   topishiga,   o‘zining   fikri   va   harakati   bilan   guruhga   foyda
keltirishiga, o‘zini mas’uliyatli, erkin va faol shaxs sifatida his qilishiga yordam
berishdan   iborat.   Bu   metodlar   to‘g‘ri   tanlansa   va   izchil   qo‘llansa,   o‘quvchi
jamoa   oldidagi   vazifasini   his   qiladi,   unga   sodiq   bo‘ladi,   jamiyatda   ham   faol
fuqaroga aylanadi.
2.2. Ta’lim jarayonida guruh bo‘lib ishlash va hamkorlikni
rivojlantirish usullari
Zamonaviy   ta’lim   jarayoni   individual   bilim   olishdan   ko‘ra   jamoa   bilan
hamkorlikda   ishlashga   asoslangan.   Chunki   bugungi   kunda  jamiyatning   har   bir
a’zosi   nafaqat   mustaqil   fikrlay   olishi,   balki   jamoada   faol   ishtirok   etishi,   fikr
almashishi,   o‘z   hissasini   qo‘shishi   lozim.   Shu   sababli   ta’limda   guruh   bo‘lib
ishlash va hamkorlikni shakllantirish o‘quvchilarni ijtimoiy jihatdan tayyorlash,
shaxslararo muomala ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi.
Guruh   bo‘lib   ishlash   deganda,   o‘quvchilarning   kichik   jamoalarda   o‘zaro
fikr almashgan holda bir muammoni hal qilishi, vazifalarni bo‘lib olishi, har bir
a’zo   o‘z   ulushini   bajargani   holda   umumiy   natijaga   erishishi   tushuniladi.   Bu
jarayon   o‘quvchiga   faqatgina   bilim   emas,   balki   hayot   uchun   zarur   bo‘lgan
mas’uliyat,   tashabbus,   liderlik,   murosaga   kelish,   muloqot,   yordam   kabi
ko‘nikmalarni beradi.
Hamkorlikda   o‘qitish  (collaborative  learning)  metodi  guruhli   o‘qitishning
zamonaviy shakli bo‘lib, bunda o‘quvchilar bilimni birgalikda yaratadi. Har bir
o‘quvchi   bu   jarayonda   faol   ishtirok   etadi,   o‘z   fikrini   aytadi,   boshqalarning
fikriga   hurmat   bilan   qaraydi.   Shu   yo‘l   bilan   ular   umumiy   yechim   topishga 23intiladi. Bu metod orqali har bir bola o‘zining kuchli tomonini ko‘rsatish, o‘ziga
ishonch hosil qilish imkoniga ega bo‘ladi.
Guruhli   ishlashda   eng   muhim   jihatlardan   biri   –   bu   guruhlarning   to‘g‘ri
tashkil etilishidir. Guruhlar teng sonli, ijtimoiy jihatdan turlicha, har bir guruhda
faol   va   passiv   o‘quvchilar   aralash   bo‘lishi   kerak.   Guruh   yetakchisi   tanlanadi
yoki tabiiy ravishda ajralib chiqadi. Guruhga beriladigan topshiriqlar esa ochiq,
muammoli,   fikrlashga   yo‘naltirilgan,   aniq   yechimdan   ko‘ra   turli   yo‘llar   bilan
yechiladigan bo‘lishi maqsadga muvofiq.
Ta’lim jarayonida guruhli ishlash uchun samarali usullar mavjud. Ulardan
biri   bu   –   “Aqliy   hujum”   metodidir.   Bu   usulda   o‘quvchilar   muayyan   mavzu
yuzasidan   o‘z   fikrlarini   tez   va   erkin   ifoda   etadi.   Bu   fikrlar   tanqid   qilinmaydi,
faqat yozib olinadi. Keyinchalik tahlil qilinib, eng maqbullari tanlab olinadi. Bu
metod   o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlashni,   tez   qaror   qabul   qilishni,   boshqa   fikrga
hurmat bilan qarashni o‘rgatadi.
Yana   bir   samarali   usul   –   “Guruhlararo   bahs”.   Bu   usulda   har   bir   guruh
muayyan   mavzuni   himoya   qiladi,   boshqa   guruh   esa   unga   savollar   beradi.   Bu
jarayon   o‘quvchilarning   dalil   keltirish,   mantiqiy   fikrlash,   javob   berish,
muhokama olib borish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Pedagog esa bu jarayonda
yo‘naltiruvchi, hakam va rag‘batlantiruvchi rolini o‘ynaydi.
“Loyiha   usuli”   ham   guruhda   ishlash   va   hamkorlikni   rivojlantiradigan
samarali   yondashuvdir.   O‘quvchilar   biror   muammoni   aniqlaydi,   uni   tahlil
qiladi, uni hal qilish yo‘llarini birgalikda ishlab chiqadi, natijalarni taqdim etadi.
Bu   usul   real   hayotga   yaqin   bo‘lib,   o‘quvchilarni   mustaqil   tadqiqot,   izlanish,
amaliyotga yo‘naltiradi. Loyiha yakunida jamoa bo‘lib taqdimot o‘tkaziladi va
umumiy natijaga baho beriladi.
“Rolli   o‘yinlar”   esa   hamkorlikda   ishlashning   ijtimoiy-psixologik
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   O‘quvchilar   turli   rollarda   chiqish   qiladi:   rahbar,
maslahatchi, ijrochi, kuzatuvchi va hokazo. Bu usul orqali o‘quvchilar jamoada 24o‘z   o‘rnini   topadi,   mas’uliyatni   anglaydi,   o‘zini   boshqalarning   o‘rniga   qo‘yib
fikrlaydi.
Guruhli   ishlashda   pedagogning   roli   alohida   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchi
topshiriqni   aniqlik   bilan   tushuntirishi,   guruhlarni   shakllantirishi,   faoliyatni
kuzatib borishi, baholash mezonlarini e’lon qilishi va yakuniy natijani baholashi
lozim.   Har   bir   o‘quvchining   ishtirok   darajasi   inobatga   olinishi,   hatto   passiv
o‘quvchilar ham faoliyatga jalb qilinishi zarur.
Baholash   jarayoni   ham   hamkorlikni   rag‘batlantiruvchi   bo‘lishi   lozim.
Faqat yakka o‘quvchining emas, butun guruhning ishi baholanishi kerak. Bunda
“guruhga   hissa   qo‘shganlik”,   “fikr   bildirganlik”,   “boshqalarga   yordam
berganlik”   kabi   mezonlar   inobatga   olinadi.   Baholashning   ochiq,   shaffof   va
adolatli bo‘lishi ham jamoada sog‘lom iqlimni ta’minlaydi.
Hamkorlikni   rivojlantirish  uchun maktabda  darsdan  tashqari   faoliyat   ham
muhim.   Qo‘shma   tadbirlar,   ekskursiyalar,   klublar,   sport   musobaqalari   orqali
o‘quvchilar   bir-birini   yaqindan   tanishadi.   Bu   esa   sinfdagi   psixologik   muhitni
ijobiy   tomonga   o‘zgartiradi.   Qancha   ko‘p   birgalikda   faoliyat   olib   borilsa,
jamoada o‘zaro ishonch va hurmat shuncha kuchli bo‘ladi.
Jamoada   ishlash   va   hamkorlik   qilish   madaniyati   bolalarga   faqat   maktab
davrida   emas,   balki   hayot   davomida   ham   kerak   bo‘ladi.   Hozirgi   kunda   ish
beruvchilar   ko‘proq   jamoa   bilan   ishlay   oladigan,   liderlikka   ega,   tashabbuskor
va   o‘zaro   muloqot   madaniyatini   egallagan   shaxslarni   qadrlaydi.   Shu   bois,
maktabda   bu   ko‘nikmalarni   shakllantirish   zamonaviy   ta’limning   ustuvor
vazifasidir.   guruh   bo‘lib   ishlash   va   hamkorlikni   rivojlantirish   usullari
o‘quvchilarni shunchaki bilim olishga emas, balki ijtimoiy, axloqiy, madaniy va
ruhiy   jihatdan   shakllangan   shaxs   bo‘lib   yetishishiga   xizmat   qiladi.   Bu   usullar
o‘quvchilarni   hayotga   tayyorlaydi,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topa   oladigan,
boshqalar   bilan   birgalikda   ishlay   oladigan,   murosaga   keladigan,   liderlik   qila
oladigan fuqarolarni tarbiyalaydi. 252.3. Guruhda tarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirishda
pedagogning roli
Ta’lim   va   tarbiya   jarayonining   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   pedagogning
shaxsiy fazilatlari, kasbiy mahorati va guruh bilan ishlash madaniyatiga bog‘liq.
Ayniqsa,   jamoada   tarbiyaviy   ishlarning   samaradorligini   oshirishda   pedagog
faqat   dars   beruvchi   emas,   balki   yo‘lboshchi,   vositachi,   motivator   va   ishonchli
yetakchi   sifatida   faol   ishtirok   etadi.   U   o‘quvchilarning   ijtimoiy   shakllanishida
asosiy tayanch bo‘lib xizmat qiladi.
Pedagog guruhdagi tarbiyaviy jarayonni tashkil qilishda, avvalo, sinf yoki
guruhning   ijtimoiy-psixologik   muhitini   tahlil   qilishi   lozim.   Bu   tahlil   orqali   u
kim   faol,   kim   passiv,   kim   liderlik   qobiliyatiga   ega,   kim   esa   chetda
qolayotganini   aniqlay   oladi.   Buning   uchun   pedagog   muntazam   kuzatish,
suhbatlar,   psixologik   testlar   yoki   mustaqil   mashg‘ulotlarni   baholash   orqali
axborot   to‘playdi.   Bu   ma’lumotlar   asosida   u   guruhdagi   har   bir   o‘quvchiga
individual yondashadi.
Tarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirishda pedagogning birinchi vazifasi
–   guruhni   ijtimoiy   birlikka   aylantirishdir.   Buning   uchun   sinfda   ochiq   va
ishonchli   muloqot   muhiti   yaratilishi   kerak.   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   fikrini
erkin   bildirish,   tanqidga   dosh   berish,   boshqalarni   tinglash   va   o‘z   pozitsiyasini
tushuntira   olishni   o‘rgatadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   guruhdagi   shaxslararo
munosabatlarning yaxshilanishiga xizmat qiladi.
Pedagog jamoada sog‘lom  raqobatni  yo‘lga  qo‘yishi,  o‘quvchilarni  ijodiy
faoliyatga   jalb   qilishi,   tashabbusni   qo‘llab-quvvatlashi   lozim.   Bu   orqali
o‘quvchilarda   o‘zini   namoyon   qilishga,   jamoadan   ajralib   chiqmaslikka,   o‘z
hissasini   qo‘shishga   intilish   kuchayadi.   Shu   boisdan   pedagog   doim   ijobiy   fikr
bildiruvchi, motivatsiya beruvchi va ilhomlantiruvchi bo‘lishi zarur.
Tarbiyaviy   ishlar   doirasida   pedagog   sinfni   turli   yo‘nalishlarda   birlashtira
olishi kerak: bu – axloqiy tarbiya, ekologik tarbiya, fuqarolik tarbiyasi, estetik
tarbiya,  mehnat   tarbiyasi  va  boshqalar.  Har  bir  yo‘nalish  bo‘yicha  o‘quvchilar 26bilan   amaliy   mashg‘ulotlar,   suhbatlar,   guruhiy   topshiriqlar,   muhokamalar,
chiqishlar   orqali   jamoaviylik   shakllantiriladi.   Pedagog   bu   jarayonda
yo‘naltiruvchi va muvofiqlashtiruvchi sifatida ishtirok etadi.
Bundan   tashqari,   pedagog   guruhda   mustaqil   fikrlash   va   muammoli
vaziyatlarga   yondashishni   o‘rgatadi.   O‘quvchilarga   real   hayotdagi
muammolarni   taqdim   etib,   ularni   guruhda   tahlil   qilish,   fikr   almashish,   xulosa
chiqarish imkonini beradi. Bu metodik yondashuv, ayniqsa, shaxsiy javobgarlik
va ijtimoiy faollikni oshirishda samarali hisoblanadi.
Pedagog,   shuningdek,   sinf   yoki   guruhda   tarbiyaviy   ishlar   rejasini   puxta
tuzishi,   ularni   tizimli   va   izchil   olib   borishi   lozim.   Har   bir   tadbir,   suhbat   yoki
amaliy   mashg‘ulot   maqsadli,   aniq   natijaga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   zarur.   Bu
jarayonda   pedagog   sinf   yetakchilari,   ota-onalar   va   ma’muriyat   bilan
hamkorlikda ishlashi samaradorlikni yanada kuchaytiradi.
Tarbiyaviy jarayonlarda pedagogning nutqi, harakati, kiyinish madaniyati,
gapirish ohangi – barchasi o‘quvchilarga bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli
pedagog har  tomonlama namuna bo‘lishi lozim. Agar o‘quvchi o‘qituvchining
adolatli, halol, ochiq va mehribon inson ekanini ko‘rsa, unga ishonadi va uning
yetakchiligini qabul qiladi. Bu esa tarbiya samaradorligining asosiy shartidir.
Pedagogning   guruhda   o‘z   o‘rnini   topishi   uchun   u   o‘quvchilarni   yaxshi
tanishi,   ularning   qiziqishlari,   o‘yinchoqlari,   muammolari,   orzulari   haqida
xabardor bo‘lishi kerak. Bu ma’lumotlar asosida u o‘quvchilar bilan individual
yondashuv asosida ishlaydi. Har bir o‘quvchi o‘zining esda qolarli, qadrlangan
inson ekanini his qilsa, u jamoada faol ishtirok etadi.
Pedagog   tarbiyaviy   jarayonlarda   hamkorlik   muhitini   kuchaytirishi   uchun
guruhda   inklyuziv   yondashuvdan   ham   foydalanadi.   Yani   barcha   o‘quvchilar,
shu   jumladan   zaif   qatlam   vakillari,   nogironligi   bo‘lganlar,   ijtimoiy
muammolarga ega bolalar ham jamoa hayotiga faol jalb qilinadi. Bu tenglik va
adolat prinsipini mustahkamlaydi. 27Yakuniy   bosqichda   pedagog   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   baholaydi.
Bu   baholash   individual   va   guruhiy   shaklda   olib   boriladi.   O‘quvchining   faol
ishtiroki,   tashabbusi,   ijtimoiy   xulq-atvori,   guruhdagi   o‘zgarishlar   muntazam
kuzatib boriladi. Har  bir kichik yutuq alohida e’tirof etilishi, rag‘batlantirilishi
va   boshqalar   uchun   namuna   sifatida   ko‘rsatilishi   lozim.m   pedagog   guruhda
tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   oshirishda   asosiy   kuchdir.   Uning   kasbiy
bilimlari,   ijtimoiy   faolligi,   mehribonligi   va   adolatliligi   o‘quvchilarda
jamoaviylik,   mas’uliyat,   insoniylik   va   yetuklik   fazilatlarini   shakllantirishga
xizmat qiladi. Shu bois har bir o‘qituvchi jamoaviy tarbiyaviy faoliyatda faqat
dars beruvchi emas, balki haqiqiy tarbiyachi sifatida qatnashishi kerak.
II BOB. xulosa 
 Ta’lim jarayonida guruh bo‘lib ishlash, o‘quvchilarda ijtimoiy mas’uliyat,
muloqot   ko‘nikmalari   va   jamoaviylikni   shakllantiradi.   Hamkorlik   metodlari   –
suhbat, loyiha, rolli o‘yin, guruhli bahslar – o‘quvchilarning faolligini oshiradi.
Shu bilan birga, pedagogning ushbu jarayonlardagi ishtiroki, kuzatuvchanligi va
yo‘naltiruvchilik   qobiliyati   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   belgilaydi.   Jamoa
ichida   sog‘lom   muhitni   yaratish,   har   bir   o‘quvchining   hissasini   qadrlash   va
rag‘batlantirish   pedagogning   asosiy   vazifasidir.   Natijada   o‘quvchilar   jips,   faol
va ijtimoiy yetuk shaxs bo‘lib shakllanadi. 28Xulosa 
Mazkur   kurs   ishida   guruh   jamoasini   tashkil   etish,   uni   tarbiyalash   va
hamkorlikda   ishlash   metodikasi   ilmiy-nazariy   va   amaliy   jihatdan   har
tomonlama   tahlil   qilindi.   Zamonaviy   ta’limda   o‘quvchi   shaxsini
ijtimoiylashtirish,   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish   va   jamoaviylik   ruhini
singdirishda   guruhli   faoliyat   muhim   o‘rin   tutadi.   Aynan   guruh   jamoasi   orqali
o‘quvchilar   bir-birini   anglash,   hurmat   qilish,   murosa   qilish   va   birgalikda
yechim topish kabi ko‘nikmalarga ega bo‘ladi.
Kurs   ishining   birinchi   bobida   guruh   va   jamoa   tushunchalarining
pedagogik-psixologik   talqini,   ularning   shakllanish   bosqichlari,   tamoyillari   va
jamoa   ichidagi   ijtimoiy-psixologik   muhitning   ahamiyati   yoritildi.   Ikkinchi
bobda   esa   jamoaviy   tarbiyaning   yo‘nalishlari,   o‘quvchilarda   hamkorlik
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   usullari   hamda   bu   jarayonda   pedagogning   o‘rni
chuqur tahlil qilindi.
Pedagogning   kasbiy   yondashuvi,   kuzatuvchanligi   va   metodik   mahorati
guruhni mustahkam jamoaga aylantirishda hal qiluvchi ahamiyatga ega. Ta’lim
jarayonida   qo‘llaniladigan   guruhli   metodlar   –   suhbat,   loyiha,   rolli   o‘yinlar,
bahs-munozaralar   –   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi,   ularni   bir-biriga
yaqinlashtiradi.   Tarbiyaviy   ishlarning   izchil   olib   borilishi,   adolatli   baholash,
rag‘batlantirish   va   sog‘lom   raqobat   muhitini   shakllantirish   guruh   jamoasining
barqaror rivojlanishiga xizmat qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   guruh   jamoasini   tashkil   etish   va   uni   tarbiyalash
bo‘yicha   metodik   yondashuvlar   ta’limning   ijtimoiy   va   tarbiyaviy
samaradorligini   oshiradi.   Shuning   uchun   har   bir   pedagog   bu   boradagi   nazariy
bilim   va   amaliy   tajribalarni   egallab,   zamonaviy   metodik   usullardan   maqsadga
muvofiq   foydalanishi   zarur.   Bu   orqali   nafaqat   muvaffaqiyatli   ta’lim,   balki
insoniylik, hamkorlik va madaniy jamiyatga zamin yaratiladi. 29Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. Xasanboyeva   O.   “Pedagogika   nazariyasi   va   tarixi”.   –   Toshkent:   «Fan   va
texnologiya», 2019.
2. Yuldashev   Q.,   Karimova   R.   “Umumiy   pedagogika”.   –   Toshkent:
«Zarqaynar», 2021.
3. Abdullayeva   G’.T.   “Sinf   jamoasini   shakllantirish   metodikasi”.   –
Samarqand: SamDU nashriyoti, 2020.
4. Karimov A.A. “Ijtimoiy pedagogika”. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2018.
5. Raxmatullayeva   D.   “Ta’limda   shaxslararo   munosabatlar   psixologiyasi”.   –
Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2021.
6. Jo‘rayev   O’.   “Pedagogik   mahorat   asoslari”.   –   Toshkent:   “IQTISOD-
MOLIYA”, 2020.
7. Komilova Z.A. “Faol ta’lim metodlari”. – Toshkent: TDPU, 2019.
8. Muxamedov   M.M.   “Guruhli   va   differensial   o‘qitish   usullari”.   –   Buxoro:
BDU, 2020.
9. Musurmonova   O.M.   “Innovatsion   pedagogik   texnologiyalar”.   –   Toshkent:
2022.
10. Quronboyeva   M.A.   “Pedagogik   yondashuvlar   va   ijtimoiy   tarbiya”.   –
Toshkent: “Ilm ziyo”, 2021.
11. Tursunov R.A. “Ta’limda tarbiyaviy ishlarni tashkil etish”. – Nukus: 2020.
12. Norkulova   Z.M.   “Boshlang‘ich   sinflarda   tarbiyaviy   ishlar   metodikasi”.   –
Toshkent: TDPU, 2017.
13. Sultonova M. “Ta’lim jarayonida hamkorlikni rivojlantirish”. – Namangan:
NamDU, 2019.
14. Avazov   T.,   Sattorova   D.   “Pedagogik   psixologiya”.   –   Toshkent:
“Iqtisodchi”, 2018.
15. Raximova M. “Psixologik muhit va guruh dinamikasi”. – Toshkent: 2021.
16. Sattorov A. “Ta’limda tarbiya jarayonining mohiyati”. – Farg‘ona: 2020.
17. Sodiqov A. “Yoshlar tarbiyasida jamoaviy yondashuv”. – Buxoro: 2022. 3018. Qodirova   S.   “Zamonaviy   o‘qituvchining   kasbiy   yondashuvi”.   –   Toshkent:
TDPU, 2023.
19. Islomova  M.   “Pedagogik   iqlim   va   shaxslararo   munosabatlar”.   –   Toshkent:
2019.
20. “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun. – O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari
to‘plami, 2020-yil.
21. O‘zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  PQ–4312-sonli  qarori,  2019-yil   –
Ta’lim   sifatini   oshirish   va   o‘qituvchilar   malakasini   takomillashtirish
to‘g‘risida.
22. O‘zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  2021-yil   29-oktabrdagi   PF–6108-
sonli Farmoni – “Yangi O‘zbekiston – ma’naviyatli jamiyat” konsepsiyasi.

Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский