Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 14999UZS
Hajmi 271.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Baxtiyor

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

14 Sotish

Integratsiyaning hozirgi zamon muammolari

Sotib olish
“   BOSHLANG‘ICH TA’LIM VA GUMANITAR FANLAR” KAFEDRASI
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi sirtqi bo‘lim  2  -  kurs talabasi
___________________________________________NING
“Boshlang'ich ta’lim pedagogikasi" fanidan
MAVZU: “Integratsiyaning hozirgi zamon muammolari”
KURS ISHI
                 Tayyorlagan:                             
                Qabul qildi:                                                      
- 2024 MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………………3
I.BOB.TA’LIM JARAYONINI INTEGRALLASHNING NAZARIY 
ASOSLARI.
1.1.Boshlang‘ich ta’lim tarbiyani integrallash…………………………………..…6
1.2. Ta’limni integrallashning hozirgi zamon muammolari………………………..12
II.BOB.   INTEGRATIV  DARSLARINI TASHKIL ETISH METODIKASI
2.1.Boshlang‘ich ta’lim   muasssasalarida o‘qitish va tarbiyalash integratsiyasi
muammolari. ………………………………………………………………………17
2.2.Integratsiya jarayonini o‘rganishda buyuk pedagoglarning fikrlari……………23
XULOSA…………………………………………………………………………..28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI…………………………29
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   O‘zbekiston   xalqining   milliy   taraqqiyot   yo‘lidagi   bosh
g’oyasi   ozod   va   obod   Vatan,   erkin   va   farovon   hayot   borpo   etishdir.   O‘zbekiston
mustaqilligi   tufayli   Vatanga   e‘tiqod,   milliy   munosabat   madaniyati   xalqimizning
barcha   orzu   intilishlarida,   amaliy   faoliyatida   va   yorug’   kelajagida   yetakchi   o‘rinni
egallab   kelmoqda.   Yoshlarni   zamonaviy   fan-texnikaning,   umuman,   ilm-fanning
yutuqlaridan   bahramand   qilmasdan   turib,   ularga   yuqori   malakali   ixtisos   egalari
bo‘lib   yetishishga   sharoit   tug’dirmay   turib,   biz   respublikamiz   xalq   xo‘jaligini,
sanoat   ishlab   chiqarish   sohalarni   tubdan   o‘zgartira   olmaymiz.Yana   bir   narsani   biz
hech   qachon   esimizdan   chiqarmasligmiz   lozim:   iste‘dodli   yoshlarga   sharoit
yaratishdir. O‘tgan yillarimizga, o‘tgan yo‘llarimizga nazar tashlab, ularni sarhisob
qilsak,   mustaqilligimiz   sharofatini   yanada   chuqurroq   anglaymiz.   Davlatimiz
istiqboli   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   asoslangan   jamiyat   qurish   sohasidagi
ishlarining   samaradorligini   yuqori   malakali,   yuksak   ma’naviyatli   rivojlangan
mamlakatlar   darajasida   raqobatbardosh   mutaxassis   tayyorlash,   yosh   avlodni
shakllantirish muammosi bilan ishlab chiqildi. 
Bu   xujjatlarda   kadrlar   tayyorlash   va   uzluksiz   ta’lim   tizimiga   erishilgan   yutuqlar
bilan   bir   qator   mavjud   kamchilik   va   muammolar   ham   ko‘rsatilgan   jumladan
Boshlang‘ich ta’lim muassasasilar o‘quv yurtlaridan ta’lim jarayonining o‘zidagi va
o‘qitish uslubiyotidagi kamchiliklar oqibatida bolalarda mustaqil fikrlash qobiliyati
rivojlanmay   qolayotganligi,   umumiy   o‘rta   ta’limning   amaliy   yo‘nalmaganligi,
kasbga   yo‘nalganlik   darajasini   baxolash   tizimida   ob‘ektivlik   va   tezkorlikni
ta’minlanmayotganligi,   pedagoglarning   katta   qismi   yaxshi   tayyorgarlik
ko‘rmaganligi,   bilim   va   kasb   saviyasi   pastligi   shular   jumlasidandir.   Kadrlar
tayyorlash   va   ta’lim   tizimidagi   o‘quv   tarbiya   ishlari   sohasidagi   muammolarni
izchillik   bilan   bosqichma-bosqich   hal   etish   yo‘llari   va   vositalari   yuqorida   tilga
olingan davlat xujjatlarida belgilab berilgan. 
O‘quv-uslubiy adabiyotlar majmualarni, yangi interfaol metodlarini texnologiyalarni
yaratish   va   amaliyotga   joriy   etish,   bir   tomondan   davlat   va   jamoat   muassasalari,
3 ta’lim va fan o‘qituvchilar, tadqiqotchilar tomonidan katta ishlarni bajarishni ta’lim-
tarbiya,  interfaol   ta’lim   sohasidagi  ta’lim  jarayonini  ishlab  chiqish  va  ilmiy tajriba
sinovlardan   o‘tkazish   ilmiy   asoslangan   tavsiyalar   ishlab   chiqishni   taqazo   etadi.
Uzluksiz   ta’lim   tizimi   xodimlari,   pedagog   o‘qituvchilarning   zamonaviy   ta’lim
texnologiyalari mohiyatidan xabardorliklari hamda ularni ta’lim jarayonida samarali
qo‘llay   olishlari,   shuningdek,   ta’lim   jarayonida   tashkil   etishda   nisbatan   ijodiy
yondoshuvning   qaror   topishi   xar   tomonlama   rivojlangan   ma’naviy   barkamol
yoshlarni   tarbiyalab   ularni   raqobatbardosh,   yetuk   mutaxasislar   bo‘lib   yetishishiga
zamin yaratdi.
  K urs ishining maqsadi:    Yurtimizda    boshlang ‘ ich   ta ’ lim   muasssasasigacha   ta ’ lim
muassasasi   misolida  asosiy   va qo‘shimcha  ta’limning  integratsiyalashuvini  nazariy
va amaliy jihatdan ko‘rib chiqishdan iborat.
Maqsadni belgilash quyidagi vazifalarni hal qilishni tashkil qiladi:
1. Asosiy va qo‘shimcha ta’lim integratsiyasining mohiyati va konsepsiyasini ochib
berish va o‘rganish. Uning normativ-huquqiy bazasini ko‘rib chiqing;
  Qo‘shimcha   ta’limning   funktsiyalari,   tamoyillari,   modellari   va   asosiy   va
qo‘shimcha ta’limni integratsiyalashuvi shartlarini aniqlash;
Tadqiqot   gipotezasi   shundan   iboratki,   integratsiya   ya’ni.   asosiy   va   qo‘shimcha
ta’limni   birlashtirish   bolalar   faoliyatini   yaxshilashga,   bolalar   va   o‘smirlarning
axloqiy va estetik tarbiyasi sifatini oshirishga foydali ta’sir ko‘rsatadi.
Maqsad   va   vazifalarga   erishish,   gipotezani   sinab   ko‘rish   uchun   bir   qator   tadqiqot
usullari qo‘llanildi:
K urs ishining  vazifalari :  ijtimoiy-madaniy sifat sifatini oshirishning qonuniyligi va
istiqbollarini asoslash va isbotlashdan iborat.
umumta’lim   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarida   asosiy   va   qo‘shimcha   ta’limni
uyg'unlashtirish asosida bolalar va o‘smirlarni tarbiyalash 
4   K urs   ishining   ob ’ yekti :   psixologik-pedagogik   adabiyotlarni   tahlil   qilish,
o‘rganilayotgan  muammoning turli   jihatlari   bo‘yicha  pedagogik  tajribani  o‘rganish
va   umumlashtirish;   o‘smirlarni   tarbiyalashning   tipik   va   integratsiyalashgan
dasturlarini tahlil qilish.
  Empirik   tadqiqot   usullari:   bevosita   va   bilvosita   kuzatish;   diagnostika   usullari:
suhbat, so‘roq, talabalarni tekshirish; eksperimental ma’lumotlarni qayta ishlashning
statistik, analitik va qiyosiy usullari; pedagogik eksperiment.
K urs   ishining   predmeti .   Kurs   ishida   ta’lim,   kognitiv   va   rivojlanish   jarayonining
tabiatiga   ega   bo‘lgan   zamonaviy   rus   jamiyatining   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda   asosiy   va   qo‘shimcha   ta’limni   birlashtirish   muammosi   haqida   tushuncha
mavjud.
Kurs  ish ining tarkibiy qismlari :   Kirish, 2 bob, 4 bo‘lim,  xulosalar, foydalanilgan
adabiyotlar royhatidan iborat.
5 I.BOB.TA’LIM JARAYONINI INTEGRALLASHNING NAZARIY
ASOSLARI.
1.1. Boshlang‘ich ta’lim tarbiyani integrallash
N.N.Skat ki n,   I.Ya.L erner ,   Al eksyuk   Yu.K.Babanskiylarning
tekshi ruvl ari da   t a’l im   uslubl ar iga   t aall uqli   ikkil am chi   tur   belgilari ni ng
ta’ rifi   ber il adi,   Ular   usl ub-if oda,   mazm un   va   ta’li m   usul i   ekanl igi   isbotl ab
berishgan.
Gegel  falsaf adagi  usl ubni  mazm un har akat ining shakli  si fati da ko‘rsat adi.
Ta’l im   jar ayoi ida   tur li   xil   mant iqiy   tizim lar   or qali   o‘qit uvchi   va   u   bi lan
bir gali kda   bolalar   o‘z   bil im ,   qobil iyat   va   ko‘nikmalar ini   dedukt si ya,
indukt si ya,   sintez,   um um lashti ri sh,   konkretl asht ir ish,     t aqqosl ash   takl ida
ifodalaydidar .
Barcha   m anti qi y   j arayonl ar   uslubning   m azmun   bil an   uzviy   bog‘l angan
ichkn tomoni ni  t ashkil  qil adi.
Boshlang‘i ch   si nf larda   o‘quv   j ar ayoni   foydalani layotgan   usul ,   uslub   va
shaklari ni ng t url i tumanl igi bil an ajr al ib t uradi .
Maml akat im izda   am al ga   oshi ri layotgan   yangi   o‘quv   rej al ar i   va
dast ur lari ga   o‘t ish   davri da   jami yat   va   atr of-m uhit   o‘rt asndagi   aloqalar ni
uyg‘unl asht ir ish,   atrof-m uhi tga   jiddi y   m unosabat ni   o‘ rnat ish   va
shakll anti ri sh masalalari  muhim  ahami yat  kasb etadi .
Atr of- muhit ga   ji ddiy   munosabatl ar ni ng   poydevor i   boshl ang‘ ich   sinfl ar da
o‘rgat al adi.  Shuni ng uchun  iqt isodiy  ta’ li mning nati jasi  Boshlang‘i ch  ta’ li m
muassasasi ta’l im ining   bir inchi   bosqi chiga   bog‘ liq.   Yangi   psi xologi k-
pedagogi k   tadqiqotl ar   ki chik   yoshdagi   Boshl ang‘ ich   ta’li m
muassasasi bolalari ni ng   bi lish   faol iyat lar i   chekl ai ganl ngi   haqi da   il gar ngi
tushunchal ar ni   ko‘r ib   chi qi shga   im kon   ber adi.   Bu   boshl ang‘ ich   i qti sodi y
ta’ li mning   bar cha   t arkibiy   qisml ar ini   o‘zgartir ish   va   yangi lashga   asos
yaratadi . [ 3 ]
6 Boshlangich   si nf   bol al ar ini ng   yosh   xususiyat lari ga   j avob   ber adigan   va
dars   t al ablar iga   m os   kel adigan,   maqsadni   ani ql ash   bunday   yangi lani shni ng
asosiy  m asal asidir .
XIX-XX   asrl ar   or al ig‘ ida   pedagogi kada   ki chik   Boshlang‘i ch   ta’ li m
muassasasi bolalari ni ng   tabi iy   muhit   bi lan   t anisht ir ishning
integratsiyal angan   kursini   yar at ish   fikri   paydo   bo‘l gan.   Bu   fi kr   A.Ya.Gerd,
D.N.Kaygor odov,   A.P.Pavlov   koml ar i   bilan   bog‘l iq   bo‘ lib,   ular
boshlang‘i ch   Boshl ang‘ ich   ta’ li m   m uassasasiga   atr ofdagi   j onln   va   jonsiz
dunyo haqi dagi  bo‘l inmagan kursni  kir gi zi shni  talab qi lishdi.
Int egratsiyal ashgan   ta’li m-t ar bi ya,   fanl ar aro   al oqal ar ii ng   ayr im   ji hatl ari
mashhur   pedagogl ar ni ng   ( Ya.   Komenski y,   D.L okk,   I.   Gsr bart ,   M.
Pest al ot st si ,   K.Ushi nskny   va   boshqal ar ),   di dakt ikal arning   (I .D.Zverev,
M.A.   Danil ov,   V.N.   Maksim ova,   S.P.Bar anova,   N.M.Kat ki na   na   boshqalar)
psixol og   oli ml ar ning   (E.N.Kabanova,   Mel ler,   N.F.Tali zi na,   Yu.A.
Samar ina,   G.I.Vergel es),   medi st   oli mlarning   ( M.R.Lvo»,   V.G.Goreskiy,   N.
N.Svet lovskaya.   Yu.M.Kol yagi n,   G.N.Pri st upova)   i shlari da   ko‘r ib
chiqil gan.
Bi r   qator   i shlar   boshlang‘i ch   ta’ li mdagi   fanlarar o   va   fanlar   i chidagi
al oqal ar ga   bag‘ ishl angan.   By   muam molar   o‘quv   fanl ari ni   int egratsiyal ashga
o‘t ishning yaqin ri vojl anish zonasidir .
(T.G.Rai zayeva,   G.N.Akvil eva,   D.I .Troyt al ,   G.V.Balt yukova,
N.Ya.Vel enki n,   N.M.Drujnina,   T.S.Nazar ova,   I.K.Bl inova,
R.G.Matyushova) ,
  Boshl ang‘ ich   t a’ lim da   int egratsion   aloqalari   kam   i shlab   chi qil gan,
qarama- qarshi   ifodalangan.   Bu   al oqal ar ni ng   m ohiyat i   haqi da   oli mlar
orasi da  qarama -qar shil iklar ko‘ p.
Int egratsiya   at am a   va   uslubi y   nuqtaiy   nazar dan   hodisa   si fati da   ni ma
ekanli gann ko‘r ib chi qayl ik.
«Intergr at si ya»   so‘ zi   l ot incha   integr at io- ti klash,   to‘ ldi rish,   «i nt eger »
butun so‘zidan keli b chiqqan. [ 4 ]
7 Ikkit a tushunchaga egam iz:
1.T izim ,   organizmning   al ohida   t abaqal asht ir il gan   qi sm   va   vazif al ar ni ng
bog‘l iqli k   holati ni   bi ldiruvchi   tushuncha   va   shu   hol at ga   ol ib   bor uvchi
jar ayon.
2.   Tabaqalashti ri sh   j arayonl ar i   bil an   bir ga   amalga   oshir ilayotgan   fanlarni
yaqi nl asht ir ish j arayoni .
Diff er entsiatsiya   -   fr antsuzcha   (diff e'rent iof ion   loti ncha   diff erent ia   -   far q
har   xil li k,   ya’ni   butunni   bo‘ lakl ar ga   bo‘l ish,   ajr at ish.   Ta’l im   m azmuni ni
inter gratsiyal ash- dunyo   tendentsiyasi   (g‘ oya,   fi kr,   i nt ili sh),   Int egr at iv
yondoshi shi   t urli   darajadagi   ti zi ml i   aloqalarning   ob’ekt iv   yaxl itl igil i   aks
et tir adi.   (tabi at -j am iyat- inson) .   Integratsiya   il gari   bo‘ li shyan   qi sm larni   bir
butunga   birl asht ir ish   bi lan   bog‘ li q.   U   t izim   el em entl ari ni ng   yaxl it li k   va
uyushqoqli k darajasi ni ng oshi ri shga  ol ib kel adi.
Int egratsiyal ash   mobaynida   bir -bi riga   bog‘ li qli k   hajm i   oshadi   va   tar ti bta
tushadi,   shu   t izim   qi sm larniig   ishl ashi   va   o‘r gani sh   ob’ekt ining   yaxli tl igi
tar ti bga soli nadi .
Bu   umumiy   qoidal ar ni   qanday   qi li b   Boshl ang‘ ich   ta’li m
muassasasi ta’l im ida   qo‘l lash   m um kin?   Zam onzviy   di dakt ik   va   metodi kada
ta’ ki dl anishi cha,   bolalar ni   o‘qit ish,   ri vojlani shi   va   t arbiyasining
muvoff aqiyat lari   ul arning   dunyosi ni ng   bi rli gi   haqi da   tushunchaning
shakll anganl igi,   o‘ z   faoli yatl ari ni   um um iy   tabi at   qonunl ari   asosida   yo‘l ga
soli sh   zar uri yati ni   tushunishl ar i.   tabi at shunosli k   kur si da   pr edment lar ar o   va
predm et lar   i chidagi   aloqalarni   yecha   olishl ar i   bil an   bog‘ liq.   T a’l imdagi
integratsiya   o‘quv   pr edmetl ari   m azmuni ni   konst rukt si yalashga   ti zi mli
yondoshi sh  or qali  ko‘ri b chiqil adi.
Int egratsiyaning   t urli   dar aj al ar i   ajr at il adi:   boshl ang‘ ich.   t abiat   haqi dagi
el em entl ar   bi lim larni   bkrlashti radi ;   orali q   -   pr edmetl ar   bo‘ lim lari ni   bo‘l ish
inter gratsiyasi;   yakuniy   -   t abiatshunosl ikni   o‘r gani sh   bi lam   bog‘l iq   bo‘l gan
talm mninng   oxi rgi   bosqichi   i nt egratsiyasi.   Shu   bi lan   birga,   t abii y-il mi y
ta’ li mi ni   to‘li qroq   va   kengr oq   i nt egr at si yalash   im koniyat i   ham   inkor
8 et il maydi.   Boshlang‘i ch   t a’l im   muassasasi ta’l im ini   integratsiyal ash
jar ayonining   psi xologi k   asosi   sif at ida   psi xolog   Yu.A.Sam ar inning
assotsiati v   taf akkur   t o‘g‘r isidagi   fikr lari)   oli ni shi   mumki n.   Bu   fi krl ar nii g
mazm uni   shundaki ,   har   qanday   bi li m   bu   o‘ xshati sh,   bi lim lar   tizim i     esa
o‘xshat ishl ar  ti zi mi dir . Yu.A.Sam ar in o‘ xshati shlarning
quyi dagi  t url arnni  ajr at adi:
lokal (mahall iy, ma’lum bir  j oy, narsa bil an chegaralangan), biror  t izim ga
tegashli   bo‘l gan,   ti zi m   i chidagi,   ti zi ml ar   orasi dagi   va   aql iy   faoli yat
darajalar ini   o‘ xshati shlari ni ng   m os   kel adigai   darajasi ga   bir lashgi ri sh
xususi yati ga  qar ab t asni fl aydi) .
Tabiat   yoki   pr edmet   haqi dagi   eng   oddiy   bi li mlarni   hosil   qi luvchi
bog‘l iqli kni ng   eng   soddasi   m a’l um   bir   joy   yoki   tushuncha   bil an
chegar al angan   l okal   t asavvurdir .   Bu   bog‘li kl ik   boshqa   bil im lar dan   ni sbat an
ajr al gan,   shuning   uchun   eng   oddiy   aql iy   f aoliyat ni   t a’ minlaydi.   Bu   kichi k
Boshlang‘i ch   t a’ lim   muassasasi yoshi ga   xos.   Bi ror   bir   ti zi mga   t egishl i
bo‘ lgan   t asavvurl ar   eng   solda   t iziml i   tasavvur lardmr.   Ular   bir or   bir   m avzu,
predm et   yoki   hodi sani   o‘rganishi   asosi da   hosi l   bo‘ ladi .   Bir or   bir   pr edmetni
bi li sh   yangi   fakt   va   t ushunchalarm ing   t anlani shi   ular ni   bir   bi lim lar   bil an
taqqoslani shi   or qali   am al ga   oshir il adi.   Bi li ml arning   eng   odli y
um um lashti ri sh   sodi r   bo‘ ladi ,   leki n   oli ngan   bil im   ham ma   unga   yaqin
bo‘ lgan bil im lar  bil an bog‘ lansa edi.  
Bunda   o‘quuvchi larning   t ahlil   qi li sh   va   umuml asht ir tl   faoli yatl ari
vujudga   keladi .   Ti zim   i chidagi   t asavvurl ar   bolalarning   butun   bir   fanl ar
bi li shini   ta’mi nl aydi .   (fizikaviy,   kimyoviy,   bi ol ogik,   bil im lar   t izim i)
o‘rganil ayot gan   fan   doirasi da   bili ml ar dai   keng   foydal anish   kuzati ladi .
Tizim   ichi dagi   tasavvur lar,   vaqt ,   m uhit ,   son   bog‘ lani shlari   aks   et tnradn.
Predm et larar o   t asavvurl ar   aqli y   f aol iyat ining   eng   yuqori   pog‘onasi
hi sobl anadi.   Ular   bili ml arning   t url i   t iziml ar ini   bi rlashti radi ,   hodi sa   yoki
jar ayonni ng   xil ma-xi ll igini   bil ishi ga   im koni yat   ber adi.   Shu   bil iml ar   asosi da
um um iy   tushunchal ar   keli b   chiqadi.   Tiziml ar aro   t asavvurl ar ni ng
9 shakll anishi ,   ul arni   bi li mlardan   foydal anishga,   ular in   bir-biri ga
bo‘ ysundi ri shga,   bi li ml ar   chegarasi da   bo‘ shli ql iklarni   aniqlashga   im koi
beradi .
Bayon   qil ingan   psixol ogik   dalil lar   boshlang‘i ch,   to‘ li qsiz   o‘rt a   va   o‘rt a
Boshlang‘i ch   ta’li m   muassasasi   ta’ li mi ning   integr at si yalashnnng   asosi y
xususi yatl ar ini  ani ql ashga imkon ber adi.
S.P.Bar anov,   L.R.Bol ot in,   V.A.Sl astennnm ing   «Pedagogika»   kitobi da
darslarda   qo‘ ll anil adigan   fanlar ar o   bog‘l anish   ko‘rsat il adi,   leki n
integratsiyal ashgan  ta’ li m muam molar i aks etm agai .
««Boshlang‘i ch   ta’li m»   j urnal ar nda   Boshlang‘i ch   t a’l im
muassasasi ta’l im ini   ii tegratsiyal ash   muam mosi ga   kat ta   aham iyat   beri ladi .
L.N.Baxar eva   o‘zining   «Boshl ang‘ ich   Boshl ang‘ ich   t a’ lim   m uassasasio‘quv
mashg‘ ul ot lar ini   o‘l kashunosli k   asosida   integr at si yalash»   maqolasi da
integratsiya- differ entsiatsiya   jar ayonlari   bil an   bi rgal ikda   am al ga   ol ayot gan
fanlarni   yakunl asht ir ish   va   bog‘l ash   jar ayoni   bo‘ li b,   yangi ,   butun,   yaxli t
bo‘ li ml ar   yaratshshga   yor dam   beruvchi ,   fanlarar o   al oqal ar ni   amalga
oshi ruvchi  yuqori  ko‘ri ni shdi r. 
O‘quv   pr edmetl arn   orasi da   integratsiya   pr edmetl ar   t izim ini   inkor   etm aydi
integratsiya   tizim ini   takomi llashti ri shni ng,   kam chil iklari   bart araf   et ishning
yo‘ li   bo‘l ib   pr edmetl ar   or asidagi   aloqalar   va   bog‘ li ql iklar ni
chuqurl asht ir ishga   qarati lgan   bunday   yondoshuv   differ entsim at tsiya   va
integratsiya orasi dagi  munosabatl ar ni  tushuni il ga tayanadi .
Pedagogi kani ng     maqsadi   bir   xil   maqsad   vazif al arga   zga   bo‘l gan   turli
fanlarning   element   va   qi sm larni   bir   but unga   bi rlashti ri shga   yo‘ nalt iri lgan
inter gratsiyani   amalga   oshir ishda   o‘ qit uvchil ar ga   yor dam   ber ishdir .   Ko‘p
yi lli k   kuzat ishl ar   shuni   ko‘rsat adiki,   boshl angi ch   si nf   o‘qit uvchil ari ,
keyi nchali k   esa   bi tir uvchil ar   u   yoki   bu   fanl arni   o‘rganib   shu   bi li m
ko‘ ni km al ar ni   boshqa   fanl ar ni   o‘r gani shda   qo‘ ll ashga   qi ynal yapt il ar,   ular ga
must aqil   fi krl ash,   oli ngan   bi lim larni   o‘ xshash   yoki   yangi   vaziyat larga
ko‘ chir a   bili sh   ko‘ nikmalari   yeti shmayapt i.   Bul ar ni ig   hamm asi
10 boshlang‘i ch   sinflardagi   t url i   fanl ar   bo‘ yi cha   m ashg‘ulotl ar ning   o‘zapo
keli shmovchi li gi   tufayl i   sodir   bo‘ layapt n.   Bu   hol at da   inter gr at si ya   bir
predm et   bo‘yicha   bi li mlarni   i kki nchi si ga   ko‘ chiri sh   va   f aoli yati ning
al mashinishi   emas   bal ki   zam onaviy   fanlar   integratsiyasi   yo‘ nali shlari ni   aks
et tir uvchi   yangi   dedakt iv   ekvival ent   (m os   bo‘l gan,   o‘ xshash,   keng
ksladi gan   narsa)   larni   yarati sh   j arayoni di r.   Psixol og   YE.N.Kabanova-
Mi ll er ni ng   ayti shicha   «O‘ qit uvchiga   hali   uchramagan   vazi fa   asosida   bil im
ko‘ knikma   va       qobi li yatl ari ni       m ustaqi l       ko‘chir il ishi       akli y
rivoj lani shni ng   m uhi m   ko‘r satkichdir ».   L.P.Eli nko   o‘ zi ni ng   «Boshl ang‘ ich
si nf lar da   ta’ li mni   i nt egratsiyal ash   tajri basi »   i chida   Boshl ang‘ ich   t a’l im
muassasasi ta’l im ini   i nt egr at si yalashni ng     m uhi ml igiga   e’t iborni   qaratsa,
L.P.El enko   i nt egr at si ya   darsini   sam ar al i   qi li sh   vosi tasi ,   predm et lar
al oqal ar ini   yangi   pog‘onalarga   ko‘t ari sh   shakl i   deb   hisoblaydi.   I ntegr at si ya
o‘qit uvchil arning   tur li   fanl ar   bo‘yicha   kuzat ishl ar i   va   xulosalari ni   t asdi ql ab
yoki  chuqur lashti ri b beruvchi  yangi  dal il lar ni  t opib beri sh manbai dir .
Ul ar   faoli yati ni ng   turl i   shakl lari ni ng   al mashib   turi shi   orqal i   bol al ar ni ng
char chashi  va asabiylashishi ni ng  ol di ni ol adi. [ 5 ]
11 1.2. Ta’limni integrallashning hozirgi zamon muammolariBoshlang‘ich
 	Boshlang‘ich ta’lim  muassasasi	ta’l	im-	tarbiyasini  	int	egratsiyalash	
m	uam	m	osi
 	nazariya  	uchun  	ham	,  	am	aliyot  	uchun  	ham  	m	uh	im  	va  	do	lzar	bd	ir.	
Boshlang’ich
 	ta’li	m	ni  	int	egrat	siyalash  	m	as	alasiga  	keyingi  	paytda  	bir  	qancha	
yond	as	hishlar
 	bo‘	ldi:  	dar	sni  	ikki  	fan  	o‘	qituvchisi  	olib  	bo	rishi  	yo	ki  	ikki  	fanni  	bir	
darsga
 	birlashtirib,  	uni  	bir  	o‘	qituvchi  	tom	onidan  	o‘	tilishid	an  	to  	int	egratsiyalang	an	
kurslar
 tashkil  	etish,  bo	shlang‘ich  	ta’l	im  	m	azm	unini  	tubd	an  	o‘	zgar	tirishgacha.  	Bun	ga	
Boshlang‘ich ta’lim muassasasi	ham	,
 didak	tika  	va  m	eto	dika  	ham  	tayyor  	em	as.	
Hoz	irgi
 	kunda  	asosini  	tab	iatshu	noslik  	bo‘y	icha  	bilim	lar  	tashkil  	etuvchi	
int	egrat	siyalangan
 	kurs  	yara	tish  	m	uam	m	osi  	do	lzarb  	bo‘l	ib  	turibdi.  	Bular  	bo	shqa	
turdagi
 	bil	im	lam	i  jipslashtiruv	chi  	asosiy  	vazifani  	o‘	z  zim	m	asiga  oladi.	
Bund	ay
 	yonda	shish  	anchad	an  	beri  	m	a’	lum  	va  	chet  	el  	Boshlang‘ich   ta’lim	
muassasasi	lari
 taj	riba	sida  	hal  etilg	an.  Bunda  	so‘z  	faq	at  sinf	larda  	em	as,  balki  um	um	iy	
ta’limning
 	o‘tta  	va  	tugallovchi  	bo‘	g’in	larida  	ham  	bir  	qator  	fanlarning  	m	azmunini	
integrat	siyalash
 	ustida  	bo	rm	oqda.  	Bu  	int	egrat	siyalangan  	fanga  	tabiat  	va  	jam	iya	tning	
birligini
 	tushun	ish  	uchun  	zarur  	bo‘l	gan  	bir  	qator  	ijtim	oiy	-iqtiso	diy,  axloqiy-estetik	
g’oya
 va  tushun	chalarni  	kiritish  	ko‘	zda  	tutilgan.  Chet  el  taj	riba	si  bilan  	tanishish  	shuni	
ko‘r	sa	tdi	ki,
 tab	iat  va  	jam	iyat  haqid	agi  	bilim	lam	i  rivojlantirish  	uchun  	asos  	bo‘lu	vchi	
int	egratsiyalangan
 	fanlar  	ko‘	pgi	na  	m	am	lak	atlarning  	o‘	quv  	das	turlariga  	kiritilgan.  Bu	
ek	ologik
 	yo‘	nalishga  	ega  	bo‘l	gan  	integrat	siyalangan  	fanlar  	jahon  	ham	jam	iya	tida	
bola	larda
 	atrof-m	uhitga  	javobgarlikni  	shakllantirishn	ing  	asosiy  	vositasi  	ek	anl	igi	
to‘	g’risida
 	hab	ar  beradi.
Hozirgi   kunda   integratsiyaning   bir   necha   usullari   qo‘llaniladi.   Birinchisi,   bir
nechta   fanlarni   bir   fanga   birlashtirish.   Shu   masaladagi   1988-yilda   chop   etilgan
xalqaro   pedagogik   tajriba   yakunlariga   bag’ishlangan   tadqiqot-foydali   manba
ko‘pgina   xorijiy   mamlakatlar   boshlang’ich   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarining
o‘ziga   xos   xususiyati   integratsiyalangan   kurslar   bo‘yicha   ta’lim   bo‘lib   qoldi.
Kursning   maqsadi   bolani   dunyo   bilan   suhbatga   tortish,   inson   tabiat,   jamiyat,   fan,
12 san’at   bilan   suhbatlashishga   faqat   odamlar   suhbatlashadigan   til   bilangina   emas,
hayvonlar,   o‘simliklar   tili   bilan,   rassomlar,   musiqachilar,   olimlar   foydalanadigan   til
bilan   tanishtirishdir.Boshlang‘ich   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasida   integratsiyani
amalga   oshiruvchi   bo‘g’in   vazifasini   o‘qituvchining   o‘zi   bajaradi.   U   bolalarni
arifmetikaga,  yozishga,  tabiiy ko‘pgina  boshiang’ich tushunchalar  va  yana  ko‘pgina
narsalarga o‘rgatadi. O‘z kuch va imkoniyatlari darajasida bu ishni amalga oshiradi. [6]
Boshlang’ich   sinflarda   bir   o‘qituvchining   dars   berishini   integratsiyaning   bir
usuli, deb hisoblasak  ham  bo‘ladi.Integratsiyani  amalga oshirishning  usullari  yaxshi
yoki   yomon  bo‘lishi  mumkin.  Muammoning   mohiyati  shundaki,  usullaming  biridan
yuz o‘girib, ikkinchisida barcha darajada o‘qituvchilarning (psixologik va fiziologik)
yosh   xususiyatlarini   hisobga   oladigan   integratsion   choralar   tuzishni   kiritishdir.
Masalaning   bunday   qo‘yilishi   integratsiyaning   turli   ta’lim   pog’onalarida   turli
xususiyatlarga   egaligidir.   Boshlang‘ich   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasida
integratsiyani   bir-biriga   nisbatan   yaqin   fanlarni   birlashtirish   asosida   ko‘rish
maqsadga muvofiq.
Ta’limning   keyingi   pog’onalarida   u   asosiy   fanlarning   chegaralarini
birlashtirishga harakat qiladi. Boshlang‘ich ta’lim-tarbiyani  integratsiyalashda  ijobiy
va   salbiy   omillar   mavjudligini   hisobga   olish   kerak.   Bu   omillar   integratsiyaning
usullarini   belgilab   beradi.   Y.M.Kolegin   va   O.L.Aleksinko   integratsiyaning   salbiy
omillarini quyidagicha ko‘rsatib berishadi:
-   o‘quv   predmetlarining   chegaralangan   soni-olinayotgan   katta   hajmdagi
bilimlarning mazmuni ko‘rinishini, qismlarining o‘zaro bog’liqligini aks ettirish bilan
to‘ldirish mumkin.
-   juda   muhim   bo‘lgan   o   ‘qish,   yozish   va   sanoq   ko‘nikmalarini   shakllantirish
zarurati.Bu
 	narsalar  	xud	di  	fanlarga  	bo‘linib  	o‘q	itishni  	talab  	qila	diganga  	o‘	xshaydi.	
Lekin
 	o‘q	ish  	va  	m	atem	atikaga  	o‘	qitishning  	an’anaviy  	tajriba	si  ham  	keng  	integratsi	on	
im	koni	yatlar
 	haqida  	dalolat  	bera	di.  Bunda  	o‘	qish  	fan  	sifa	tida  	o‘z  	ichi	ga  	faq	at  badiiy
13 m	atnla	rni 	em	as,  tarix,  tabiatshu	noslik  	bo‘yic	ha  	m	ate	riallarni  	ham  	oladi.  Ma	tem	atika	
arifm	etika,
 	algebra  	va  	geom	etrik  	m	ate	riallarini  	o‘z  	ichi	ga  	oladi.  Bund	ay  	integrat	siya	
muh	im
 	ko‘n	ikm	alar  hosil  	qilishga  	halaqit  berm	aslik,  	aksincha,  ularni  	sh	akllantirishga	
kafolat.bera	di.R	ob	ert
 	Karlosning  	aytishicha,  	bo	shlang’ich  	Boshlang‘ich   ta’lim	
muassasasi	faqat
 	o‘q	ish,  	yozish  	va  	sa	nashni  	o‘	zgartibgi	na  	qolm	asdan,  	bu	ndan  	ham	
muh	im	roq
 	va  	katta	roq  	m	asalani  	am	alga  	oshi	rishi  	kerak.  	Chun	ki  	har  	bir  	bola	
shakllantirish
 	davrida  	uning  	intellekt	ual  faollig	ini  	ra	g’batlantirish,  tabiiy  	qo	biliya	ti	
sin	gari
 	un	ing  	keyingi  	m	uv	affa	qiyatlar	i  	uchun  	juda  	muh	im	dir.  	Integratsiy	alangan	
kurslarni
 	shu  	yoshdagi  	bo	lalarga  	tushu	narli  	va  	qiziq  	bo‘l	ishi  	uchun  	bayon  	qili	shning	
qiyinli	gini
 	barta	raf  etishning  	yo‘	llari  am	aliyotda  	tek	shi	rilgan  	eng  	m	a’	qul  	uslublarni	
ishlab
 	chi	qishda  	ham	da  	o‘q	ituv	chi	lar  tayyo	rlashni	ng  	m	axsus  tizim	ida	dir.[7]
          Ta’limni integratsiyalashning asosiy maqsadi boshlang’ich Boshlang‘ich ta’lim
muassasasidayoq   tabiat   va   jamiyat   haqida   yaxshi   tasavvur   asoslarini   qo‘yishi   va
ularning   rivojlanishi   qonunlariga   o‘z   munosabatlarini   shakllantirishdir.   Mana
shuning uchun kichik Boshlang‘ich  ta’lim  muassasasibolasi  predmet  yoki voqealik
hodisalarining   bir   necha   tomondan   ko‘rish   muhimdir:   mantiqiy   va   emotsional
tomondan, badiiy asarda va ilmiy ommabop maqolada, adabiyotshunos so‘z ustasi ,
rassom, musiqachi nuqta nazardan va boshqalar.
            Asosiy   fanlarni   o‘zlashtirish   va   olamdagi   bor   narsalarning   qonuniyatlarini
tushunishda   fanlar   ichidagi   va   fanlararo   aloqalarni   o‘rnatish   ta’limga
integratsiyalashga   yondashuvning   metodik   asosidir.   Bunga   turli   darslarga,
tushunchalarga   ko‘p   marotaba   qaytishi   ,   ularni   chuqurlashtirish   va   boyitish,   shu
yoshga   tushunarli   bo‘lgan   muhim   belgilarni   aniqlash   orqali   erishish   mumkin.
Shunday   qilib   yaxshi   shakllangan   tuzilish   va   o‘tkazish   tartibga   ega   bo‘lgan,
tarkibiga shu o‘quv faniga tegishli bo‘lgan tushunchalar guruhi kiritilgan har qanday
dars   integratsiyaga   asos   qilib   olinishi   mumkin.   Lekin   integratsiyalangan   darsga
boshqa   fanlar,   boshqa   o‘quv   predemetlari   bilan   bog’liq   tushunchalar   tahlil
qilishning natijalari kiritiladi. Dars ijodiy, erkin bo‘lishi bilan birga, yaxlit, mantiqan
ketma - ket , o‘ziga xos o‘tish metodikasiga ega bo‘ladi. [8]
14   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasida   o‘qitish   va   tarbiyalash   integratsiyasi
muammolari   nazariy   va   amaliy   jihatdan   hozirgi   zamon   nuqtai   nazardan     juda
muhim bo‘lib, yangi ijtimoiy talablar  asosida yanada dolzarblik kasb etadi. Bugungi
kunda fan rivoji va  ishlab chiqarishdagi ulkan o‘zgarishlar tufayli kelib chiqayotgan
talablar Boshlang‘ich ta’lim muassasasi ta’limi oldiga yangi vazifalarni qo‘ymoqda.
Hozirgi zamon ilm berish tizimi yuqori darajada fan asoslarini o‘rnatishga, tafakkuri
rivojlangan,   olamni   bir   butunlikda   anglashga   va   tasavvur   etishga,   tevarak   atrofda
bo‘layotgan   voqealarni   to‘g‘ri   anglashga,   ularni   mohiyatini   anglab   oladigan
yoshlarni tarbiyalashga yo‘naltirilgan.
Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarda   o‘rgatiladigan   fanlarning   tarqoqligi
Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasi   bitiruvchisida   bir   ko‘rinishli   (fragmentar)
dunyoqarashni keltirib chiqaradi. Hozirgi zamon ilm-fanida esa iqtisodiy va siyosiy
fanlari integratsiyasiga moyillik yuqori turadi.
Atrof   -   muhitga   jiddiy   munosabatlar   poydevori   boshlang‘ich   sinflarda
o‘rgatiladi.   Shuning   uchun   iqtisodiy   ta’limning   natijasi   Boshlang‘ich   ta’lim
muassasasita’limining   birinchi   bosqichiga   bog‘liq   yangi   psixologik   -   pedagogik
tadqiqotlar   kichik   yoshdagi   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasibolalarining   bilish
faoliyatlari   cheklanganligi   haqida   ilgarigi   tushunchalarni   ko‘rib   chiqishga   imkon
beradi.   Bu   boshlang‘ich   sinflarda   iqtisodiy   ta’limning   barcha   tarkibiy   qismlarini
o‘zlashtirish va yangilashga asos yaratadi.
Boshlang‘ich   sinf   bolalarining   yosh   xususiyatlariga   javob   beradigan   va   dars
talablariga   mos   keladigan   maqsadni   aniqlash   bunday   yangilanishning   asosiy
masalasidir. 
Integrativ darslarni tashkil qilish orqali munozara  qildirish,  mustaqil  tarzda  ijodiy
mulohaza     yuritishga     o‘rgatish,     guruhlararo     musobaqa,     savol   -   javob     tashkil   qilish
mumkin.     Bunday     zamonaviy     dars     turlarini     qo‘llashdan     asosiy     maqsad     o‘quv
jarayonida     tinglovchilar     faoliyatini     faollashtirish,   o‘quv     materialini     o‘zlashtirishning
yuqori     darajasiga   erishishdan     iborat.     Ana     shunday     texnologiya   bolalarda     dunyoni
o‘zgacha     tasavvur     qilishga     o‘rgatadi,   amaliyotni     hayot     bilan     bog‘lashga     nazariy
qoidalarni  so‘zma - so‘z yodlamaslikka, shaxs  va  jamiyat  uyg‘unligini  anglashga, fikrlar
15 rang - barangligiga     erishishga,   nostandart   tafakkur   qilishga,   shuningdek,   o‘z - o‘zini
rivojlantirish  yo‘larini  tushunishga  imkon  yaratdi.
Fanlararo   aloqadorlik   o‘quv-tarbiya   jarayonining   barcha   tarkibiy   elementlari
(mazmun,   shakl,   usul   va   vositalari)   ni   yaxlit   bir   tizimga   birlashtirishga   xizmat
qiladi.   Bundan   tashqari,   u   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   ta’minlashning   muhim
omili hisoblanadi.     [9]
                                        
16 II.BOB.   INTEGRATIV  DARSLARINI TASHKIL ETISH METODIKASI
2.1. Boshlang‘ich ta’lim   muasssasalarida o‘qitish va tarbiyalash integratsiyasi
muammolari 
Hozirgi  kunda  lug’atlarda  integratsiya  so`zining  uslubiy  ma’nosi ko`rsatilmagan.
Lekin  hammaga ma’lum lotincha so`z  “Integratio”  tiklanish,  to`ldirish , “integrir”
-  bir  butunikki  ma’noda  foydalanishga qabul qilingan.
1)   Qandaydir qismlar elementlarni bir qilib birlash tirish.
2)      Ikki    yoki  undan ko`p davlatlar  bir  turdagi  ijtimoiy   tuzimga ega   bo`lgan
bo`lsa, 
iqtisodiy yoxud madaniy  jihatdan uyg’unlashtirish jarayoni.
Bir     turdagi     qism     yoki     elementlar     mavjudligi     va     ularning     bir     maqsadga
tabiiy 
bo`ysundirish     imkoni     va     bir     qator     o`quv     fanlari     uslubidagi     yaqinlik
integratsiya   atamasini   aniqlashga   asos   beradi,     ya’ni   o`qitish,   tarbiya   qilish   va
o`quvchilarni   ma’lum   o`quv     fanlarini     o`zlashtirishni     uyg’unlashtirish     usullari
haqidagi     fan.    Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasida     mavjud     hamma     fanlar     o`ziga
xos     integratsion     imkonga     e   ga.     Lekin   ularning     bir   -   biriga     mos     bo`lishi
integrirlangan  kurslarning  samaradorligi  ko`p sharoitlarga bog’liq. SHuning uchun
yangi   dastur   yar ati shdan   oldin   pedagoglar   va uslubchilar ga   integr atsiyaning
imkoniyati     va    zaruriyati    xulosa     ishiga   yor  dam   beradigan vaziyatlarni   hisobga
olish kerak.
Buning  uchun  o`qituvchi  sinf  o`quvchilarining  tayyorgarlik  darajasini o ldin
tahlil   qilishi,   ularning     ma’naviy       xususiyatlar   ini,     o`rganishga   qiziqishlarini
nazarda tutgan holda o`rganadi.  O`quv  faoliyatida  mavjud  bo`lgan  qiyinchiliklar
integratsiya     usulidan     foydalanish     sabablaridan     biri     bo`lishi   mumkin   .     Ba   `z   i
o`quvchilarning     bir     fandagi     muvaffaqiyati     ikkinchi     fandan     olgan     bilim     va
ko`nikmalariga bog’liq bo`lishi mumkin.Masalan:   o`quvchi   savodli   va   tez   matn
17 ko`chirishga  tez  va  to`g’ri  o`qishi bog’liq.  Lekin  agar  aniq  bo`nday  hamkorlik
ko`rsatilmasa     ham     yoki     umumiylik   bo`lmasa     bir     fan     rejasidagi     mazmunga
to`g’ri   baho   bersa   o`qituvchi   alo hida   dars berishini   etarli   emasligini   ko`rish
mumkin.  Biz  bilamizki,  dunyo  bir,  u  sanoqsiz  ichki aloqalar  bilan  bog’langan,
shuning   uchun   bitta   muhim   masalani,   boshqa   ko`pgina masalalarga tegmasdan
echish qiyin. Shunga o`xshash  solishtirishlar  integratsiya ga asos  bo`la   oladi.   Bir
qator     fanlarning     dasturlarida     «chorrahalar»     bor,     ya’ni     umumiy   muomala     va
masallar     bilan     bir     bo`lgan,     tez   –   tez     bir     hodisa,     ya’ni     boshqa   -   boshqa
nuqtalardan bir  ob`ektni o`rganiladi. Bularning barchasi integratsiyaga talabnoma.
Lekin  birlashtirish  asosi  juda  chuqur.  Agar  o`qituvchi  o`zi  dars  berayotgan 
fandan  shunday  o`zaro  muloqotga  oid  joylarini  aniqlasa  ular  o`z  navbatida
o`qitish   samaradorligini     oshirishga     yordam     berish     mumkinligini     aniqlasa
qo`yilgan  maqsadga erishish  uchun  uning  texnologiyasini  ishlab  chiqish  kerak.
O`qituvchi     va   o`quvchi     faoliyatining     tashkillanishini     hisobga     olsak
integrirlangan  dars  sharoitida  u tez - tez bahs va kelishmovchilikka sabab bo`ladi.
[10]
Tabiiyki,   har     bir    sinfda     o`quvchilar     guruxdari    bor.    Ular     bir   -  birlarid an
xotira turlariga ko`ra farq qilishadi, qabul qilish,  diqqat jihatidan farqlanadi.
Ularning  ba’zilari  o`qituvchi  olib  borgan  dars  tezligi  qoniqtiradi,  kimgadir 
tezlik  qiladi.  Kimgadir  darsda  ishlatilgan  jadval  tushunarli,  boshqalari  qayta
-   qayta   izohlagan   dan   keyin     tushunadi.Mustaqil   tashkiliy   ish   o`quvchilarning
imkonlarini bir oz   tenglashtiradi,   chunki har biri o`ziga xos qarorni tanlashga yo`l
izlaydi, lekin albatta bir muammo qoladi  -o`quvchiga qo`yilgan  maqsadni topishga
qanaqa usul, vosita bilan qur ollantirish kerak. Darsning cheklangan vaqti ham, har
bir o`quvchining topshiriqni   b ajar is h   vaqti ham mo s emas , lekin ular n in g f
aoliyatini     ta’minlovchi   yagona   shaxs     —   o`qituvchi.Integr   ir   langan     dar   sning
xususiyati     bu     jar   ayonda     2     yoki     3     ba’zida     undan   ham     ko`p     pedagoglar
qatnashishi     mumkinligi.     Bunday     integrirlangan     darsni     o`tish   osonmi,
18 murakkabmi?   Ko`pincha     o`qituvchilar   ga     bog’   liq.     Lekin,     dar   s     bu     ishning
muhim  qismi  e kanligini  unutmaslik  kerak.  Aynan  dars  orqali  asosiy  masalalar
integrirlangan  kurs da  amalga  oshiriladi  va  natija  omadli  yoki  omadsiz  bo`lishi
mumkin.Lekin  integrirlangan  dars  tushunchasi  hamon  bahsli  bo`lib  qolmoqda. 
3.Integratsiya jarayonida o‘rganishda buyuk pedagoklarning fikrlari.
Integrirlangan kursning o`zi  yangi murakkab birlik  bo`lib,  umuman boshqacha
shaklda bo`ladi hamda masalalarni aniq va  samarali echishga qaratiladi.   2)   Ular 2
yoki 3 ta fan asosida rejalashtiriladi. Shuning uchun   bir nechta o`qituvchi yoki bir
nechta o`quv fanlari materiali  mexanik usulda birlashtiriladi.
3)       O`rganishga     qiziqish   jarayonini     faollashtirishning    usullari,    malaka   va
ko`nikmalari ishlab chiqiladi.O`qituvchilar  darsni  birga  yoki  alohida  o`tkazishlari
mumkin,     lekin     natijalar   umumiy   harakatlar   orqali   echiladi.   Ko`pincha   5   -
sinfda yangi o`qituvchilar kirishadi va o`quvchilarga  turlicha  talablar  qo` yis h adi,
an   cha     vaqt     qiyn   alis   h   adi.     Bu   nd   an   ko   `   r   in   adiki,     Boshlang‘ich   ta’lim
muassasasilarimizda  pedagoglarimiz  umumiy  ta’lim  siyosatiga  ega   emaslar,  bir
jamoa     bo`lib     harakat     qilishmaydi.     Integrirlangan     dar   sning     chegarasida
o`qituvchilar  oldindan  nima  muhim ,  nima  ikkinchi  darajali  ekanini  aniqlashlari
lozim.     O`quvchilar     bu     darsda     o`z     ishlarini     lo`nda     va     aniq     ifoda     etishni,
og’zaki   savollarni   to`g’ri     tuzishni,   o`z   -   o`zini   nazorat   qilishni,   o`ziga   baho
qo`yishni   o`rganishi   kerak.     O`qituvchilar     ana     shunday     hamko   rlik     asosida
tuzilgan  darslar  integrirlangan 
bo`ladi,  lekin  ular  asosida  o`rganilgan  material  bir - biri  bilanhamohang 
b   o   `   lm   a   yd   i.     Bundaydarslarni     integratsiyaning   1   -   darajasiga   kiritish
mumkin.
1) 2-va   3   -   darajali   integratsiyali   eng   keng   tarqalgan   darslar.2-   daraja     deb
tushuncha   ma’lumotli   o`quv   fani   M:   Takrorlash   darslariga qo`shimcha kiritish,
mavzuga   qo`shimcha   material   tanlash.3   -   darajada     solishtirish     umumlashirishda
19 gap     materialni     o`rganish     masalalari   bilan     bog’liq.     O`quvchilar     hodisa     va
ob`ektlarni     solish   tirish     va     taqqoslash     bilan   bog’laydilar.   Bunday   dasrda   2   ta
o`qituvchi   ishtirok   etishi   mumkin.Eng     chuqur     deb     integratsiyaning     4   -   darajasi
olinadi.     O`quvchilar     faktlarni   solishtira     boshlashdi,     bitta     hodisani,     voqeani
muhokama    qilishadi,     ular     orasidagi   aloqa  larni   aniqlashadi,   hamkorlikda     o`quv
ko`nikmasini   birgalikda   ishlab   chiqishadi.Integritsiyalangan     dars     maqsadi
yuqoridagilarda  qamrab  olingan  jarayon     nazorat qilinadi.     
Qo`yilgan     fikrlarni     shakllantirish  o`quvchining  talabiga,  qiziqishi, intilish
iga   ko`r a   rivojlan tir iladi.   O`qituvchilar   va   o`quvchilar   orasida taqsimlangan
vazifalarni     hisobga     olinganda     integrirlangan     darslar     har     xil     shaklga   ega,
noan`anaviy   Bilim     almashish   darsi.O`quvchilar     guruhlarga     bo`linadi.     Har     xil
mavzularda     topshiriq     berilib,     bir   birlariga   xabar   beradilar.   Bunday   shakl   o`quv
fanlar bir - biriga o`xshash bo`lganda eng samarali.
2)   O`zaro tekshirish darslari.Guruh  va  juftliklarda  ish  olib  boriladi.  
U     o`quvchilardan     yaxshi   tayyorgarlik     talab     qiladi.     Faoliyatning     hamma     turl
arida  ob`ektiv  va  aniq  baholash talab  etiladi.  Sinfdoshlarining  bilimlarini  
tekshirganda  har  bir  o`quvchi ko`rsatkichlari jadvali  bo`lishi shart.
3)       Ijodiy   izlanish   darsi.O`quvchilar     o`zlari     mustaqil     tarzda     muammoning
echimini  izlashadi.  Lekin izlanish  us lublari  o`qituvchi  tomonidan  ilgari  o`tilgan
darslarda  ko`rib  chiqilgan bo`ladi. Bunday dars samarasi  yuqori bo`ladi.
4)     Ro`znoma chop etish, ilmiy almanax (nashr) darsi.   Ma’lum   bir   mavzuga
asosan  guruhlarga  ijodiy  topshiriqlar  beriladi.  Ish  natijasi gazeta  yoki  al’manax.
Ish  natijasi  nazorat  is hlar i  yoki  ijodiy  is hni  himo ya  yoki jor iy imtihon qilib
o`tkazilishi   mumkin.Mavzu     asosan     suhbatlar,     muammoli     masallarni     echish,
tanlov,    kim     oshdi   savdosi.Boshlang’ich     sinflarda     o`quv    fanlari     kam.     Nimani
integrirlas h  kerak?  Qanday? Boshlang’ich  sinf  o`qituvchisiga  integrirlangan  dar
slar   ga     o`tish     oson,     chunki     bir   o`zi     hamma     f   anlar   ni     o`qitadi.     O`quvchi
qanchalar  yosh  bo`lsa,  u  shuncha  kam biladi.  
20 Shuning     uchun     oshlang’   ichda     integr   atsiya     imkonlar   i     chegar   alangan.
Boshlan g’ ich  ta’limda  amalda  ichki  va  fanlararo  aloqalardan  foydalanish  va r
ivojlantir   ish     ker   ak.     Boshlang’   ich     ta’limda     integr   atsiya     «oz   -   oz     hamma
narsadan»   usuliga     ega.     Bolalar     boshlang’ich     ta’limda     juda     ko`p     hodisa,
tushuncha,     fanlar     bilan   tanishishadi,   lekin   ula   r   to`g’risida   elementar   tushuncha
olishadi.  Keyingi  yillarda mavjud  bilimlarini    to`ldirib    va   kengaytirib    borishadi.
Shuning     uchun     o`qituvchi     bir     xillikdan   qochishi   va   rang   -   barang   shakl   va
usullarda dars o`tishi  talab etiladi. Integratsiyalangan  darslar                 charchoqni
va taranglik n i  o`quvchilardan oladi  faoliyatning  bir  turidan  ikkinchisiga  o`tishi
hisobidan     ziyraklik     va   hozirjavoblikka   o`rgatadi.   Lekin   1   -   2   -   sinflarda
integratsion   darslarga   uncha   berilmaslik   tavsiya     etiladi.     Chunki     bolaning     bilim
zapasi     ko`p     emas   ,     grammatik,     matematik     va   texnik   ko`nikmalari   shakllanib
ulgurmagan.Chunki     integratsiya     mavjud     mavzuni     kengaytiradi,     chuqur     tahlil
qilishni  talab qiladi,  hodisalarni  umumlashtiradi,  ularning  bilim  doirasi  boshqa
fanlar     hisobiga   kengayadi.     O`quvchilar     must   aqil     tarzda     shuncha     ishni
bajarishga     kuchi     etmasligi   mumkin.O`z     navbatida     o`qituvchiga     juda     ko`p
talablar  qo`yiladi.  
Integrirlangan  dars o`qituvchidan  qo`shimcha  tayyorgarlik,  katta  bilimdonlik,
yuqori     kasb     mahoratini   talab   qiladi.   O`z   darsida     o`qituvchi     quyidagilarni
e`tiborga olishi kerak.
1.       Dars   maqsadi   (bu   mavzuni   o`rganish   muddatini   hujjati   bo`lsaqisqartirish,
o`quvchi bilimini kamolotiga yo`naltirish vaboshqa).
2.     Ob`ekt tanlash, ya’ni yangi ma’lumot manbalarini, ularningdars maqsadiga
javob berishi inobatga olinadi.
3.     Tizimlashtiruvchi omillarni aniqlash, ya’ni har xilfanlarning ma’lumotlarini
birlashtirish uchun asos toppish (fikr, hodisa,tushuncha, fan).
4.       Kursning   yangi   tizimini   yaratish.   Bilimlarning   funktsionalyo`nalishini
o`zgar tirish.
21 5.       Mazmunni   qayta   ishlash.   eski   shakllarni   buzish,   tizimdaalohida   bo`lgan
elementlar   orasida   aloqalar   yaratish.O`qituvchi     qachon     va     qanaqa     fanlarni
integrirlash  mumkin  yoki  integrirlash shartligini bilish muhim ahamiyatga ega.
Boshlang’ich    sinf    o`quvchilarini     o`qitishda     dars     samaradorligiga    e  rishish
uchun   integrirlashga     e`tibor     berishi     shart.     «Birinchi     sinfda     quyidagi     fanlarni
integritsiyalashuv  mumkin:  o`qish,  yozuv, tasviriy san`at va  mehnat. Faqat o`qish
va faqat yozish  bolani juda charchatadi va unda salbiy  tuyg’ularni  uyg’otadi.   1 -
sinf   bolasida   birinchi   darslar dayoq   o`q ishga   bo‘lgan   istak   yo‘q   bo`lmasligi
kerak.     Uning     ko`zlaridagi     uchqun     o`chmasligi   kerak.     Yuqorida   aytib   o`tilgan
fanlarni   tartiblashda   o`quvchining   o`rganish     jarayonini,   qiziqishini   ushlab   turish,
faollashtirishga e`tibor  beriladi». [11]
22 2.2. Integratsiya jarayonini o‘rganishda buyuk pedagoglarning fikrlari 
Fanlararo bog'liqlik g'oyasiga keyinchalik juda ko‘p pedagoglar yondoshib, uni
rivojlanishi va  umumlashtirilishiga  hissa  qo‘shdilar.  D.Lokk  g'oyasiga  ko‘ra:  
“Ta’lim  mazmuning aniqlanishida bir fan boshqa fanlar elementlari va faktlari bilan
to‘ldirilishi kerak”.
I. V.Pestalossi   o‘zining   didaktik   maqolasida   o‘quv   darsliklaridagi
bog'liqlik masalasiga keng to‘xtalib o‘tar ekan: “Bir-biri bilan bog'liq fanlari ongiga
keltir, ularni tabiatdagi uzviy bog'liqlik holatida  ekanini  angla”  -deydi.  Pestalossi
bir  fanning  boshqa  bir  fandan  uzoqlashuvi  hatto havfliligini ta’kidlaydi.O‘tmish
pedagogikasida   didaktik   ta’sirining   ruhiy-pedagogik   xususiyati   hamda
psixologikpedagogik   bog'liqlik   to‘g'risida   K.D.Ushenskiy   shunday   deydi:   “Har
qanday fan tomonidan habar qilinayotgan  bilim  va  g'oya  dunyo  va  xayotga  keng
nigoh  va  yorituvchan  holatda  berilishi lozim”.Fanlararo  bog'liqlik  nazariyasining
ishlab  chiqishda  K.D.Ushenskiy   juda  katta  ta’sir ko‘rsatdi.  
II. Fanlararo   aloqa   va   integrasiyaning   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarda
o‘qitish   va   tarbiyalashdagi   ahamiyati   juda   ko‘p   pedagog   olimlar   tomonidan   ko‘rib
chiqiladi.Integratsiya     jarayoni     o‘rganishda     I.Boguslovskiyning     “Go‘dakdan   -
olamga,     olamdan-go‘dakka”   maqolasining   ahamiyati   katta.   Unda   aytilishicha:
Bolalarning   atrof-muhitni   his   qilish,   unga     o‘rganish     va     Boshlang‘ich   ta’lim
muassasasi ta’limida   bu   muhitni   turli   fanlarga   sun'iy   ravishda   bo‘linishi   turli
hil   qarama   qarshiliklarga   sabab       bo‘ladi.Bunga   “Go‘dakdan-olamga,   olamdan-
go‘dakka”, tezisi misol bo‘la oladi.Keyinchalik  markazlashtirilgan  fanlar  o‘ziga  
bolaning     ongini     kengaytiruvchi     mavzular   paydo   bo‘ldi.   Bola   ulg'aygan   sari
uning   dunyoqarashi   kengayib,   ongida   oila   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasituman
shahar   mamlakat   insoniyat   koinot   kabi   tushunchalar   paydo   bo‘la   boshlaydi   va   ilm
darajasi   ham   o‘sib   boradi.Bu   holatda   boshlang'ich   Boshlang‘ich   ta’lim
muassasasilarda asosiy o‘rinda ikki fan yo‘nalishi turishi ko‘zda tutilgan.
1.  Tabiatshunoslik.2.  Jamiyatshunoslik
23 Bu     fanlar     bolalarda     atrof-muhit     bilan     tanishish,     odamlar,     jamiyat,
tashkilotlar  hamdao‘zining vazifalari bilan tanishishga yo‘l ochib beradi.
Gumanitar  va  tabiiy  fanlar  bo‘lmish  tarix,  geografiya,  tabiatshunoslikni  bir-
biri  bilan chuqur va keng bog'liqliklari qayt etib o‘tiladi.
Bu   bilan   boshlang'ich   ta’lim   Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarida   o‘z   ichiga
ko‘p fanlarni mujassamlashtirgan bita fan  –olamshunoslik  (dunyoshunoslik)  fanini
o‘qitish  g'oyasi  o‘rtaga  tashlanadi.  Bu  fan  ta’limtarbiya yo‘nalishida integrasiya
yo‘lini tugan asosiy fan hisoblanadi.Bunday  holatda  o‘quv   darslari   integrasiyaga
kirishib,     o‘zlarining     xususiyatlarini   yo‘qotishadi     yoki     o‘rta     zvenoda     qolib
ketardi.     Lekin     o‘zining     mazmuni     va     jihatlari     bilan   umumlashgan.Integrativ
manbada     hamma     fanlar     rivojlanayotgan     ijod     mahsuli     sifatida     hal     qilinishi,
texnologik     integrasiya     asosga     umumta’lim     jarayoni     kompyuterlashtirish
yo‘nalishiga     o‘tish,     darsjarayonida   hamma   o‘qituvchilar    uchun     aktiv    bo‘lgan
usulda  o‘qitish  usullarini  va  sintetikharakterga  ega  bo‘lgan  darslarhamda  sun'iy
ravishda     barpo     etilganmetopredmetlar   (belgi,   son,   simvol)   bo‘lishi   nazarda
tutilgan.Shunday     qili     o‘quv     materiallarini     integrasiyalashga     bo‘lgan     intilish
butun  dunyo va  bizningmaorif tizimimizda asosiy e'tiborda turgan muammolardan
biridir.Hozirgi   vaqtda   ham   integrasiya   muammosiga   alohida   e'tibor
qaratilmoqda.Hozirgi     vaqtda     Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasilarda     integrasiya
deganda     biz     yangi     aktiv     pedagogik     izlanishlarni,   pedagogik     jamoada     ijodiy
o‘sishni,  bolalarga  foydali,  bolalar  ongiga  singdirishningqulay usullarini qo‘llash
mahoratini tushunamiz.  [12]
Hozirgi   kunda   lug’atlarda   integratsiya   so`zining   uslubiy   ma’nosi   ko`rsatilmagan.
Lekin hammaga  ma’lum  lotincha so`z  “Integratio” tiklanish, to`ldirish,  “integrir” -
bir   butun   ikki   ma’noda   foydalanishga   qabul   qilingan.
1.Qandaydir qismlar elementlarni bir qilib birlashtirish.
2.Ikki yoki undan ko`p davlatlar bir turdagi ijtimoiy tuzimga ega bo`lgan bo`lsa, 
iqtisodiy yoxud madaniy jihatdan uyg’unlashtirish jarayoni.
24 Bir   turdagi   qism   yoki   elementlar   mavjudligi   va   ularning   bir   maqsadga   tabiiy
bo`ysundirish   imkoni   va   bir   qator   o`quv   fanlari   uslubidagi   yaqinlik   integratsiya
atamasini   aniqlashga   asos   beradi,   ya’ni   o`qitish,   tarbiya   qilish   va   o`quvchilarni
ma’lum   o`quv   fanlarini   o`zlashtirishni   uyg’unlashtirish   usullari   haqidagi   fan.
Integratsiya-ni   uslubiy   hodisa   sifatida   tahlil   qilib   bergan   «Qanday   qilib
integrirlangan darsni tashkillash mumkin?» nomli maqola mualliflari I.Kalojvari va
L.Pechnikova ta’kidlashlaricha: «Integratsiyaning kelajagi porloq. Bu usul natijasida
o`quvchilar  ongida  olamning  faol   va  ko`p  tomonli  tasviri  shakllanadi.   O`quvchilar
olgan bilimlarini  amalda  faol  foydalanishga  boshlashadi.   Chunki  bilimlari  osonroq
amaliyotga   xos   xususiyatlarni   aniqlaydi,   yangicha   fikrlay   boshlaydi,   fanni   tez
o`zlashtiradi,   uning   boshqa   fanlarga   bo`lgan   munosabatini   ravshanlashtiradi».
Boshlang‘ich   ta’lim   muassasasida   mavjud   hamma   fanlar   o`ziga   xos   integratsion
imkonga   ega.   Lekin   ularning   bir-biriga   mos   bo`lishi   integrirlangan   kurslarning
samaradorligi   ko`p   sharoitlarga   bog’liq.   SHuning   uchun   yangi   dastur   yaratishdan
oldin   pedagoglar   va   uslubchilarga   integratsiyaning   imkoniyati   va   zaruriyati   xulosa
ishiga   yordam   beradigan   vaziyatlarni   hisobga   olish   kerak.
Buning   uchun   o`qituvchi   sinf   o`quvchilarining   tayyorgarlik   darajasini   oldin   tahlil
qilishi,   ularning   ma’naviy   xususiyatlarini,   o`rganishga   qiziqishlarini   o`rganadi.
O`quv   faoliyatida   mavjud   bo`lgan   qiyinchiliklar   integratsiya   usulidan   foydalanish
sabablaridan biri bo`lishi mumkin.  [13]
Ba’zi o`quvchilarning bir fandagi muvaffaqiyati ikkinchi fandan olgan bilim va
ko`nikmalariga bog’liq bo`lishi mumkin.
Masalan:   o`quvchi   savodli   va   tez   matn   ko`chirishga   tez   va   to`g’ri   o`qishi
bog’liq.   Lekin   agar   aniq   bo`nday   hamkorlik   ko`rsatilmasa   ham   yoki   umumiylik
bo`lmasa   bir   fan   rejasidagi   mazmunga   to`g’ri   baho   bersa   o`qituvchi   alohida   dars
berishini   etarli   emasligini   ko`rish   mumkin.   Biz   bilamizki,   dunyo   bir,   u   sanoqsiz
ichki   aloqalar   bilan   bog’langan,   shuning   uchun   bitta   muhim   masalani,   boshqa
ko`pgina   masalalarga   tegmasdan   echish   qiyin.   Shunga   o`xshash   solishtirishlar
integratsiyaga asos bo`la oladi. Bir qator fanlarning dasturlarida   «chorrahalar»   bor,
25 ya’ni   umumiy   muomala   va   masallar   bilan   bir   bo`lgan,   tez-tez   bir   hodisa,   ya’ni
boshqa-boshqa   nuqtalardan   bir   ob`ektni   o`rganiladi.   Bularning   barchasi
integratsiyaga talabnoma.
Lekin   birlashtirish   asosi   juda   chuqur.   Agar   o`qituvchi   o`zi   dars   berayotgan
fandan shunday o`zaro muloqotga oid joylarini aniqlasa ular o`z navbatida o`qitish
samaradorligini   oshirishga   yordam   berish   mumkinligini   aniqlasa   qo`yilgan
maqsadga erishish uchun uning texnologiyasini ishlab chiqish kerak. O`qituvchi va
o`quvchi faoliyatining tashkillanishini hisobga olsak integrirlangan dars sharoitida u
tez-tez bahs va kelishmovchilikka sabab bo`ladi.
Tabiiyki,   har   bir   sinfda   o`quvchilar   guruxdari   bor.   Ular   bir-birlaridan   xotira
turlariga   ko`ra   farq   qilishadi,   qabul   qilish,   diqqat   jihatidan   farqlanadi.
Ularning   ba’zilari   o`qituvchi   olib   borgan   dars   tezligi   qoniqtiradi,   kimgadir   tezlik
qiladi.   Kimgadir   darsda   ishlatilgan   jadval   tushunarli,   boshqalari   qayta-qayta
izohlagandan keyin tushunadi.
Mustaqil  tashkiliy ish o`quvchilarning imkonlarini bir oz tenglashtiradi, chunki
har biri o`ziga xos qarorni tanlashga yo`l izlaydi, lekin albatta bir muammo qoladi -
o`quvchiga   qo`yilgan   maqsadni   topishga   qanaqa   usul,   vosita   bilan   qurollantirish
kerak.   Darsning   cheklangan   vaqti   ham,   har   bir   o`quvchining   topshiriqni   bajarish
vaqti   ham   mos   emas,   lekin   ularning   faoliyatini   ta’minlovchi   yagona   shaxs   —
o`qituvchi.
Integrirlangan   darsning   xususiyati   bu   jarayonda   2   yoki   3   ba’zida   undan   ham
ko`p   pedagoglar   qatnashishi   mumkinligi.   Bunday   integrirlangan   darsni   o`tish
osonmi,   murakkabmi?   Ko`pincha   o`qituvchilarga   bog’liq.   Lekin,   dars   bu   ishning
muhim   qismi   ekanligini   unutmaslik   kerak.   Aynan   dars   orqali   asosiy   masalalar
integrirlangan   kursda   amalga   oshiriladi   va   natija   omadli   yoki   omadsiz   bo`lishi
mumkin.   Ta’lim tizimida ilgaridan integrirlangan kurslar borligini unutmaslik kerak.
M:   Savodxonlik   darslari   o`qish   va   yozuv   K.D.Ushinskiy   davridanoq   integrirlanib
o`tiladi.   Hozir   1-sinfda   yarim   yillikda   o`qish   va   yozuvga   o`rgatiladi.   Sinfdan
26 tashqari   o`qish   ham   integrirlangan.   Bunda   bir   butun   jarayon:   kitob-o`qish   jihozi
sifatida, darsda olgan o`qish ko`nikmalarini rivojlantirish, matn-so`z san`ati sifatida,
nutqning rivojlanishi, kitob olami, suhbatdoshlar doirasi sifatida. [14]
Azaldan tabiatshunoslik integrirlangan: tabiatshunoslik va geografiya.
Matematika   asli   arifmetika,   algebraning   elementlari,   geometriya,   arifmetik
materiallar   yaxshiroq   o`zlashtirishga   ko`maklashadi.   Shu   bilan   birga   algebrani,
geometriyani, mehnat ta’limi o`rganishga asos soladi.
Yuqorida   aytilgan   integrar   kurslarni   o`qish   -   ona   tili,   o`qish   -   tabiatshunoslik,
o`qish — tabiatshunoslik, o`qish — tasviriy san`at, o`qish - tabiatshunoslik - tasviriy
san`at, ona tili - o`qish -tasviriy san`at, o`qish — tabiatshunoslik — mehnat, ona tili
-tabiatshunoslik - tasviriy san`at kabilarga birlashtirish mumkin.
Integrirlangan darsning asosiy xususiyati bunday dars bir fan asosida tuziladi, u
asosiy   e`tiborda   bo`ladi,   qolganlari   u   bilan   birga   integrirlashadi,   uning   aloqalarini,
jarayonlarni   o`rganishda   fanning   ma’nosini   tushunishda,   hayot   bilan   aloqasini
tushunishda, olingan bilimni amalda ishlatishda qo`llanadi. [15]
27 XULOSA
Xulasa   qilib   aytsak,   tadqiqotim   integratsiya   tizimlar   nazariyasi   tushunchasi
ekanligini   aniqlashga   imkon   berdi,   bu   alohida   tabaqalashtirilgan   qismlarning   bir
butunga bog'langanlik holatini, shuningdek, bunday holatga olib keladigan jarayonni
anglatadi.   Integratsiya   -   bu   o‘zaro   ta’sir,   o‘zaro   bog'liqlik   kabi   tartiblangan
munosabatlar turini rivojlantirish orqali ma’lum bir makon chegaralarida yaxlitlikni
tiklash   vositasi   yoki   mexanizmi.   Yagona   ta’lim   makonining   asosiy   elementi
pedagogik tizimdir. Bu pedagogik jarayon ishtirokchilarining shaxsni shakllantirish
va   rivojlantirishga   qaratilgan   o‘zlari,   atrof-muhit   va   uning   ma’naviy   va   moddiy
qadriyatlari   o‘rtasidagi   hamkorlik   asosida   o‘zaro   ta’sir   qiladigan   ijtimoiy   jihatdan
aniqlangan yaxlitligi sifatida qaraladi. Muayyan muassasada pedagogik tizim asosiy
quyi   tizimlarni   (kadrlar   tayyorlash,   sinfdan   tashqari   ishlar,   qo‘shimcha   ta’lim)   va
ularda sodir bo‘ladigan ta’lim jarayonlarini o‘z ichiga oladi.
Bolalar uchun qo‘shimcha ta’lim davlat ta’lim standartlari doirasidan tashqariga
chiqadigan va bolalar uchun qo‘shimcha ta’lim muassasalarida ham, umumiy ta’lim
muassasalarida ham ta’lim dasturlari orqali amalga oshiriladigan umumiy ta’limning
ajralmas   qismidir.   U   quyidagi   ustuvor   g'oyalarga   asoslanadi:   bolaning   faoliyat
sohalari va turlarini erkin tanlashi, shaxsiy manfaatlariga yo‘naltirilganligi, bolaning
ehtiyojlari, erkin o‘zini o‘zi belgilash va o‘zini o‘zi amalga oshirish imkoniyati.
  Bolalarning     asosiy   va   qo‘shimcha   ta’limini   integratsiyalash   jarayonining
samaradorligi ko‘p jihatdan turli ob'ektlarning o‘zaro bog'liqligini ta’minlaydigan va
ta’lim   tizimining   ishlashi   uchun   zarur   shart   bo‘lgan   tashkiliy   tuzilmaning
puxtaligiga   bog'liq.   Tuzilishni   to‘liqroq   ko‘rish   va   uning   ehtiyojlari   va
imkoniyatlarini   tushunish   uchun   modelni   ishlab   chiqish   kerak.   Model   ob'ekt,
jarayon, hodisaning bir turi bo‘lib, ularning asosiy belgilari va munosabatlarini aks
ettiradi.
28 FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasining Ta’lim to‘g‘risida Qonuni // Barkamol avlod –
O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. – Toshkent: Sharq, 1997. – B. 2-29.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi
to‘g‘risida   //   Barkamol   avlod   –   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –
Toshkent: Sharq, 1997. – B. 31-61.
3. O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF-4947-son
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
4. Xalq   ta’limini   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   bo‘yicha   qo‘shimcha
chora-tadbirlar to‘g‘risida. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-5538-son
Farmoni. 2018 yil 5 sentabr.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   xalq   ta’limi   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
PF-5712-son Farmoni. 2019 yil 29 aprel.
6. Xalq ta’limi tizimida ta’lim sifatini baholash sohasidagi xalqaro tadqiqotlarni
tashkil   etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida.   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining 997-son qarori. 2018 yil 8 dekabr.
7. Chet (ingliz, nemis, fransuz) tillar fanlaridan o‘quv dasturi (1-9 sinf).
8. Mavlonova R.A., Voxidova N., Raxmonqulova N. Pedagogika nazariyasi  va
tarixi. – Toshkent:   Fan va texnologiya , 2010. – 464 b. - B. 121.
9. Abdullaeva   D.U.   Boshlang‘ich   sinflarda   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishning
psixologik xususiyatlari /Zamonaviy ta’lim.-№ 8.– Toshkent ,2016. 37-42 b.-B. 38.
10.   Karimov   I.A   Barkamol   avlod-O`zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.
Toshkent “O`zbekiston” 1997
11. Barkamol   avlod   orzusi.   Tuzuvchi   muallif.   SH.   Karimov   va   boshqalar.
Toshkent “Sharq” 1999
29 12.   Mavlonova R, Raxmonqulova N Boshlang`ich ta’limning integratsiyalashgan
pedagogikasi. Toshkent “O`qituvchi” 2006
13.   Tursunov I, Nishonaliyev U pedagogika kursi. Toshkent “O`qituvchi” 1997
14. R.A.Mavlanova,   N.X.Raxmankulova.   Boshlang'ich   ta’lim
pedagogikasi,   innovsiyasi   va   intergatsiyasi.   O‘quv   qo‘Hanma.T.:   «G'.G'uIom»,   2
013-   yil.  
15.   R.A.   Mavlonova,   O.T.To‘rayeva,   K.M.   Xoliqberdiyev.   Pedagogika.   Darslik.  
T:.   «0'qituvchi»   2008-   yil.  
16. J.G'.Yoidoshev,   S.A.Usmonov.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   O‘quv  
qo‘llanma T:.   «0'qituvchi», 2004-   yil.  
17.   K.   Xoshimov,   S.   Ochilov.   O‘zbek   pedagogikasi   antologiyasi.   O‘quv   qo‘llan
ma.   Toshkent,   «0'qituvchii»,   2010   -   yil.  
18. Jshmuhamedov,   A.Abduqodirov,   A.Pardayev.
Ta’limdainnovatsiontexnologiyalar.   Amaliy   tavsiyalar.   T:.   «Iste'dod».   2008-yil.  
19. Jshmuhamedov,   A.Abduqodirov,   A.Pardayev.   Tarbiyada   innovatsion   texnolo
giyalar.   Amaliy   tavsiyalar.   T:.   «Iste'dod».   2008-yil.  
20. J.G'.Yo‘ldoshev,   S.Hasanov.   Pedagogik   texnologiyalar.   O‘quv   qo‘llanma   T:.  
«Iqtisod-moliya»,   2009-yil.  
Internet resurslari .
1.www.tdpu.uz
2.www.pedagog.uz
3.www.Ziyonet.uz
30 Nukus innovatsion institutı
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi ____ kurs talabasi ______________________ kurs
ishini himoya qilish bo‘yicha 2024 yil «____» _____________ kungi № ________
sonli majlisining
B A YO N N O M A S I 
Kurs ishining mavzusi_____________________________________________
_______________________________________________________________
Qatnashganlar:
Komissiya raisi _________________________________________
A’zolari
___________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Ish rejasi bo‘yicha:
Kurs ishi rahbari ________________________________________
Kurs ishi bo‘yicha quyidagi materiallar tafsiya etildi:
1. Yozish va tahrirlash ____ _______ ______________________________
2. Himoya   qilish   vaqtidagi bayonot _______________________________
3. Berilgan savollarga javoblari __________________________________
4. Kurs ishi rahbarining  yakuni __________________________________
_______________________________________________________________
31 Kurs ishining himoya qilgandan keyin talabaga quyidagi savollar berildi:
1. _____________________________________________________________
2. _____________________________________________________________
3. _____________________________________________________________
Komissiya qarori: 
1.Talaba____________________________________________________kurs ishini 
bajargan va ____________bahoga himoya qilgan deb hisoblansin .
Komissiya raisi:        ______________________
Komissiya a’zoları:   ______________________
    ______________________
    ______________________
Kotib:                        ______________________
32

BOSHLANG‘ICH TA'LIM PEDAGOGIKA

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский