Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 9.3MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 01 Oktyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Dars ishlanmalar
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Marg'uba Lapasova

Ro'yxatga olish sanasi 01 Oktyabr 2025

0 Sotish

Kelajak soati darsining ssenariysi

Sotib olish
“Kelajak soati” 1-mavzu
 
 
“Kelajak soati” darsining oliy ta’lim muassalari uchun mashg‘ulot 
ssenariysi:
1 -mavzu: “Vatan uchun, millat uchun, xalq uchun”
Dars maqsadi:
O ʻ quvchilarga milliy mustaqillik ahamiyatini anglash,
mustamlaka davri ko ʻ rguliklari,  
istiqlol yo ʻ lida jafokash xalqimiz ko ʻ rsatgan matonat,
Yangi O ʻ zbekistonning bunyod etilishida mamlakatimiz Prezidenti olib 
borayotgan mustaqil, xalqparvar siyosatning ahamiyati xususida ta ʼ sirli 
ma ʼ lumot va ko ʻ nikmalar berish.
  ✅   Darsdan keyin kutiladigan natijalar:
Talabalarga milliy mustaqillikning    ahamiyatini tushuntirish;
Ularda xalqimizning mustamlakalik yillaridagi hayoti haqida tasavvur 
paydo qilish;
Talabalarga mustaqillikning mohiyatini, qadrini uqtirish;  
Mustaqillikni mustahkamlash uchun mamlakatimiz Prezidenti olib 
borayotgan siyosatning ahamiyati haqida bilimlar berish va zarur 
ko ʻ nikmalarni shakllantirish.
3.   Kutilayotgan   natija:
                   -   talabalar istibdod va istiqlolning farqini anglaydi ;
                   -   mustaqillikning qadrini tushunadi;
                   -   mustaqillikni kundalik amaliy ishlar, fidoyilik, masʼuliyat bilan 
mustahkamlash zaruratini uqib oladi;
                  -   Prezidentimizning Yangi O ʻ zbekistonni bunyod etish yo ʻ lidagi 
xalqparvar siyosati to ʻ g ʻ risida ma ʼ lumot va bilimlarga ega bo ‘ ladi;  
   - islohotlarga daxldorlik, Vatan va millat taqdiri uchun javobgarlik, faol 
fuqarolik pozitsiyasini namoyon qilish ko ʻ nikmalari shakllanadi.
??????   Dars hamkori:   Qori Niyoziy nomidagi milliy tarbiya instituti 
xodimlari.   www.milliytarbiya.uz
??????️   Dars davomiyligi:   45 daqiqa.
?????? ‍?????? Tavsiya etilgan mashg‘ulot shakli:   bilim beruvchi suhbat, video 
parchalar, zamona qahramoni yoki mashhur kishilar intervyulari, o‘yin 
elementlari va qo‘shimcha materiallardan foydalanishni nazarda tutadi.
?????? Materiallar to‘plami:
-           ssenariy; -           uslubiy tavsiyalar;
-           videomateriallar;
-           interaktiv topshiriqlar;
-           taqdimot.
??????   Dars tuzilishi   1 qism. Motivatsion
Darsning birinchi qismining maqsadi – o‘quvchilarning mavzu 
muhokamasida faol ishtirok etishlari uchun sharoit yaratishdir. 
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining kelgusi faoliyatiga bo‘lgan motivatsiya 
mashg‘ulot mavzusini aks ettiruvchi materialni ko‘rish va muhokama 
qilishga asoslanadi.
2-qism. Asosiy
Asosiy qismda o‘quvchilar darsning asosiy ma’nolarini tushunish va 
ochib berishga yo‘naltiriladi. Shu maqsadda o‘quvchilarga tasviriy 
materialni tahlil qilish, videolarni ko‘rish va bilishga qaratilgan savollar 
taklif etiladi.
3-qism. Yakuniy
Dars g‘oyalarini umumlashtirish, mashg‘ulotga yakun yasash.
 
Dars ssenariysi
  Dastlabki 10 daqiqada mavzuning siyosiy-ijtimoiy ahamiyati, Davlat 
rahbari tomonidan ayni mavzuga oid amalga oshirilayotgan sa’y-
harakatlar bayon etiladi (prezentatsiya).
??????   1.   KIRISH .   Motivatsion   qism (10 daqiqa)
Dars boshlanishidan talabalar qarshisidagi ekranda (devorda) davlatimiz 
rahbarining quyidagi fikrlari aks etadi: Aynan mustaqillik tufayli milliy davlatchiligimiz qayta tiklandi. O ʻ zbekiston
yangi tarixiy davrga qadam qo ʻ ydi. Aynan istiqlol tufayli jahon 
hamjamiyatidan munosib o ʻ rin egalladik.
Shavkat Mirziyoyev
O ʻ zbekiston Respublikasi Prezidenti
 
O    ʻ   qituvchi:      Aziz talabalar! Dunyoda nechta til, qancha millat va elat 
borligini, ulardan nechtasi o ʻ z istiqloliga erishgani va qay birining 
mustaqil davlati borligini bilasizmi?3-4 nafar talaba javobi tinglanadi.
O    ʻ   qituvchi:      Men so ʻ ragan masala insoniyatning eng og ʻ riqli savollaridan 
biri. Mana dunyo xaritasiga qaraylik-da, bugungi dunyoda 7 mingga 
yaqin tilda gaplashadigan, 2 mingdan ortiqroq xalqlar, millat va elatlar 
yashaydi. Ulardan bor-yo ʻ g ʻ i 250 dan ortiqrog ʻ ining o ʻ z davlati bor xolos.
Bu necha foizni tashkil qiladi?!
Talabalar: .. .%ni, ustoz.
 
O    ʻ   qituvchi:      To ʻ g ʻ ri. Bu har sakkiztadan bir millatgina mustaqil hayot 
kechirayapti, bu esa, har 8 ta xalqdan bittasigina o ʻ z davlatiga 
ega,     deganidir.
Bilasizlarmi, jahonda hali-hamon chinakam mustaqillikni orzu qilib 
yashayotgan millatlar, istiqlolini boy berib, aziyat     chekayotgan xalqlar va
millatlar oz emas.     Masalan, Avstraliya davlati o ʻ z mustaqilligini 
nishonlaydigan kunni shu yerning tub aholisi,     ya ʼ ni     butun mamlakat 
aholisining bor-yo ʻ g ʻ i 2 foizini tashkil qiladigan     mahalliy kishilar bu 
kunni     bayram qilmaydilar. Aksincha, ular  “ Bu sana bizning 
mustaqilligimiz boy berilgan, huquqlarimiz paymol qilingan,       davlatimiz  yo ʻ qotilgan va       asoratga solinganimiz timsoli bo ʻ lgan kun ”  deb 
hisoblaydilar. Va shu kuni ular     qarshilik namoyishlariga chiqadilar, 
Qo ʻ llarida o ʻ zlarining qadimgi bayroqlarini tutadilar, mashinalari, kichik 
kema va qayiqlarida qora bayroq hilpiraydi     va hokazo. Shu tariqa ular 
o ʻ z noroziliklarini turli shakllarda ifodalaydilar.  
  Mustaqil mamlakatlar orasida aholisi 1,5 milliardlik Xitoy va Hindiston 
ham, bor yo ʻ g ʻ i 500 ming fuqarosi bo ʻ lgan Bosniya va Gersogovina ham,
hududi jihatidan nihoyatda katta     Rossiya, AQSH, Kanada ham, kichik va
bittagina shahardan iborat Monako, Andorra, Singapur, Vatikan     (Rim 
shahrining bir bo ʻ lagi) kabi mitti davlatlar ham bor. Ularning har biri 
xalqaro munosabatlarning teng huquqli subyekti, BMTning boshqalar 
bilan teng a ʼ zosi sifaktida e ʼ tirof qilingan.
  O ʻ z davlatiga ega bo ʻ lgan 250dan ortiq halqlardan boshqa 
millatlar       uchun mustaqillik, o ʻ z davlatiga ega bo ʻ lish hali-hamon orzu, 
eng yuksak maqsad bo ʻ lib qolmoqda. Bu butun dunyodagi holat, 
bugungi kunning real manzarasidir.
Bizning xalqimiz ham bir necha bor istibdod domiga tushgan, 
mustamlakaga aylangan. Va bu mustamlaka zamonlari bir necha o ʻ n 
yillardan bir necha asrlarga cho ʻ zilgan. Lekin har gal mustaqillikka 
erishgan va o ʻ zining milliy davlatchiligini tiklagan.     XX asr oxirida ham 
shunday bo ʻ ldi, Vatanimiz mustaqillikka erishdi va milliy davlatchiligini 
tikladi. Shu kunlarda biz o ʻ ztgan asrdagi eng katta yutug ʻ imiz  –  
xalqimizning o ʻ z istiqloliga erishgan kunning 34 yilligini 
nishonlamoqdamiz.
Aziz talabalar,        ayni shu qutdug    ʻ    kunda        “Istiqlol” va            “Mustaqillik” kabi    
tushunchalar mazmun-mohiyatini yana bir bor chuqur tushunib 
olishingizni istayman. Aytinglarchi “Istiqlol” nima?  “Mustaqillik”tushunchasi nimani anglatadi. Ikkalasii bir narsa 
emasmi?            Siz shunga qo    ʻ   shimcha qilingchi yana nimalarni ayta olasiz?   
 Talabalar javobi
 
O    ʻ   qituvchi:      Javoblaringiz yaxshi. Aniq aytadigan bo ʻ lsak, 
“ istiqlol ”   arabcha so ʻ z va u     “ ozodlik ” ,  “ mustaqillik ” ,  “ erkin bo ʻ lish ” , 
“ inson ” ,  “ millat ” , davlatning erkin rivojlana olish imkoniyatini 
ifodalovchi   tushuncha dir. “Istiqlol” so ʻ zi  “ mustaqillik ”  so ʻ zining o ʻ zagi 
hisoblanadi.
ASOSIY QISM. Mustaqillikning qadrini tushuntirish. (25 daqiqa)
Mustaqillikka erishish istiqlolning to ʻ la ma ʼ noda vokelikka aylangani, ya ʼ ni
boshqalarga tobe bo ʻ lmay, o ʻ z erki bilan yashash, o ʻ zini-
o ʻ zi   boshqarish   va o ʻ z taqdirini o ʻ zi belgilash kabi tamoyillarning to ʻ la 
amalga oshganini bildiradi. Istiqlol, asosan, siyosiy jihatdan erkin 
bo ʻ lishni anglatadi,   mustaqillik   – barcha sohalarda to ʻ la ozodlikka 
erishilgani, ixtiyori o ʻ zida ekanini ifodalaydi.
Keling hozir asrlar davomida xalqimiz mustaqilligi uchun kurashgan, 
davlatchiligimiz yuksalishiga buyuk hissa qo ʻ shgan ajdodlarimizni yodga 
olamiz.
Lavhani diqqat bilan tomosha qilib, ajdodlarimiz ismini birma bir aytamiz.
 
Sunʼiy intellekt yordamida Najmiddin Kubro, Jaloliddin Manguberdi, Amir 
Temur kabi ajdodlarimiz siymosi ifodalangan 1 daqiqalik videolavha 
namoyish etiladi. Lavha davomida ekranda ko
ʻ	ringan qahramonlar ismini	
o
ʻ	quvchilar aytib boradi. Undan keyin xuddi shu lavhaning qahramonlar ismi yozilgan varianti 
qoʻ	yib beriladi. O ʻ	quvchilar ismini topolmagan ajdodlarimiz nomini 	
ikkinchi videolavha orqali bilib oladilar. Videolavha ortida “Kim yurtidan 
yovni quvsa, mendirman o
ʻ	sha	” qo ʻ	shig ʻ	i yangrab turadi.
 
 
O    ʻ   qituvchi:      Barakalla, ko ʻ plab buyuk ajdodlarimizni yaxshi tanir ekansiz. 
Hammalarini doim esda tuting. Chunki ular yurtimiz mustaqilligi uchun, 
vatanimiz gullab-yashnashi uchun jonlarini ayamaganlar.
Eʼtibor berganmisiz, biz mustaqillik bayramidan avval qatag ʻ on 
qurbonlarini xotirlaymiz. Bu orqali avlodlarga mustaqillikka qancha 
qatag ʻ onlar, qurbonlar evaziga erishganimizni uqtirib kelamiz.
Yaqinda ijtimoiy tarmoqlarda yurtimizni paxta qulligidan ozod qilinishi 
haqida yaxshi film namoyish etildi. Ko ʻ rganlar bormi?
 
Talabalar:   ha
 
O    ʻ   qituvchi:      ana o ʻ sha filmda mustabid tuzumning kirdikorlari, oq 
paxtaning qora qismati, umri saratonu qahratonda dalada o ʻ tib, yana 
kamiga  “ o ʻ g ʻ ri, muttaham ”  degan isnodga qolgan minglab 
yurtdoshlarimiz taqdiri yoritilgan.
Masalan, bugun siz bilan oliygoh auditoriyasida erkin suhbatlashib 
o ʻ tiribmiz. Lekin yaqin tarixda ham talabalar va ustozlar sentyabrni paxta 
dalalarida kutib olardi.
Biz o ʻ sha filmda o ʻ z taassurotlarini aytgan O ʻ zbekiston xalq artisti 
Dilorom Karimova siz aziz talabalar uchun alohida intervyu berganlar, 
Keling hozir ularning gaplarini tinglab tomosha qilamiz. Yangi Oʻ	zbekiston bog ʻ	ida O ʻ	zbekiston xalq artisti Dilorom Karimova 	
mustaqillik haqida, paxta zahmatlari, bolalarning dalalarda o
ʻ	tgan umri 	
haqida, bu fojialarga hurmatli Prezidentimiz chek qo
ʻ	ygani haqida gapirib	
bergan	  videolavha namoyish etiladi. 3 daqiqa.
 
O    ʻ   qituvchi:      Hozirgina Dilorom opa aytib bergan eski voqealar bugun qora
tushdek eslanadi. Yangi O ʻ zbekistonda hurmatli Prezidentimiz Shavkapt 
Mirziyoyevning qat ʼ iy siyosiy irodasi bilan majburiy mehnatga chek 
qo ʻ yildi. Inson qadr topdi.
Bugun aholisi 38 million sari ildamlayotgan davlatimiz dunyo 
mamlakatlari orasida tashabbuslar, yangilanishlar diyoriga aylandi.
“Yangi O ʻ zbekistonni barpo etish bu shunchaki xohish-istak, subyektiv 
hodisa emas, balki tub tarixiy asoslarga ega bo ʻ lgan, mamlakatimizdagi 
mavjud siyosiy-huquqiy, ijtimoiy-iqtisodiy, ma ʼ naviy-ma ʼ rifiy vaziyatning 
o ʻ zi taqozo etayotgan, xalqimizning asriy orzu-intilishlariga mos, uning 
milliy manfaatlariga to ʻ la javob beradigan obyektiv zaruratdir ” .
Ushbu fikrlar Prezidentimizning “Yangi O ʻ zbekiston taraqqiyot 
strategiyasi ”  kitobining muqaddimasida yozilgan ushbu fikrda muhim va 
dolzarb vazifalarni lo ʻ nda va yaxlit ifodalangan.
 
Qadrli talabalar, Yangi O ʻ zbekiston islohotlari deaganda birinchi 
navbatda qaysi o ʻ zgarishlarni sanagan bo ʻ lardingiz?
 	
Talabalar javobi
 
Menimcha Yangi O ʻ zbekiston farzandlarida quyidagi 4 fazilat albatta 
bo ʻ lishi kerak: 1.           Milliy qadriyatlar, davlat ramzlari (bayroq, gerb, madhiya) va tarixiy 
shaxslarga hurmat bilan qarash;
2.           Ona tilida to ʻ g ʻ ri va faxr bilan gapirish;
3.           Jamoat ishlarida faol bo ʻ lish;
4.           Internetda ko ʻ radigan ma ʼ lumot, roliklarni tanqidiy baholab, nima 
to ʻ g ʻ ri va nima noto ʻ g ʻ ri ekanligini tushunish, mustaqil fikrga ega bo ʻ lish.
 
Aziz talabalar. Mana shu fazilatlar yoshlarimizda qanday namoyon 
bo ʻ layapti, deb o ʻ ylaysiz?   Keling, bir blis so ʻ rov o ʻ tkazamiz. Auditoriyada 
necha kishi bor?   ...   kishi. Juda yaxshi. “Talabalarda
“1   – islohotlarga daxldorlik;
2 – millat taqdiri uchun masʼuliyat,
3 – faol fuqarolik tuyg ʻ usi   zo    ʻ   r”,      deganlar qo ʻ l ko ʻ tarsin.
Hisoblaymiz. Necha kishi ekan? …… ta. Yaxshi.
 
Endi “Talabalarda   xuddi shu sifatlar   o   ʻ   rtacha    ”, deganlar qo ʻ l ko ʻ tarsin.
Hisoblaymiz. Necha kishi? …… ta. Yaxshi.
 
Endi   “Talabalarda   islohotlarga daxldorlik, millat taqdiri uchun masʼuliyat, 
faol fuqarolik tuyg ʻ usi   past”, deganlar qo ʻ l ko ʻ tarsin.
Hisoblaymiz. Necha kishi ekan? …… ta. Tushunarli. Demak, uchala 
raqamni qo ʻ shib, yig ʻ indini 3   ga bo ʻ lsak, o ʻ rtacha ko ʻ rsatkich chiqadi. 
Mana, o ʻ rtacha ko ʻ rsatkich     … . ekan. Rahmat. Azizlar. Bu qo ʻ llar bekorga ko ʻ tarilmadi. Bu raqamlar bizni 
o ʻ ylatishi kerak.   Men alohida taʼkidlab o ʻ tgan   uch fazilat to ʻ g ʻ ridan - to ʻ g ʻ ri 
mustaqilligimizni himoyalashimiz d a   juda muhim ahamiyatga ega .
Keling hozir   O ʻ zbekiston Respublikasi Jamoat xavfsizligi universitetining 
4-bosqich kursanti Shuhratbek Olimjonovning fikrlarini tinglab, 
suhbatimizni keyin davom ettiramiz.
 Jamoat xavfsizligi universitetining 4-bosqich kursanti Shuhratbek 
Olimjonov intervyusi tinglanadi. U otasi xizmat burchini bajarayotganda 
chegarada halok bo
ʻ	lgani, 	“Jasorat	” medali bilan taqdirlangan, otasi kabi	
vatan himoyachisi bo
ʻ	lishni niyat qilgani haqida gapirib beradi.
O    ʻ   qituvchi:      Shuhratbek tutgan yo ʻ l, o ʻ z oldiga qo ʻ ygan maqsadlari haqida
siz qanday fikrdasiz?
 	
Talabalar javobi
 
Vatan himoyasi haqidagi hikoyalar qadimdan ibrat bo ʻ lib kelgan. Ana 
shunday hikoyatlarning biri qadim ajdodimiz O ʻ g ʻ uzxon bilan bog ʻ liq. 
O ʻ g ʻ izxon  “ ...Men Vatanimni o ʻ z ishqim o ʻ g ʻ risiga xor etmayman!.. Vatan 
faqatgina bizning mulkimiz emasdir! Mozorda yotgan ota-
bobolarimizning va bundan keyin tug ʻ ilajak avlod-ajdodlarimizning bu 
muborak tuproq ustida haqlari bor! Vatandan ozgina bo ʻ lsa ham, bir 
qarich bo ʻ lsa ham yer bermakka hech kimsaning haqqi yo ʻ q... Yer 
davlatning asosidir; uni qanday qilib tortiq qilib, berib yuborish 
mumkin?!..”
O ʻ g ʻ uzxonning bu so ʻ zlari yozilishi bilan bog ʻ liq rivoyatga ko ʻ ra, qo ʻ shni 
podsholardan biri, undan avval sevimli otini, so ʻ ngra suyukli kanizagini 
so ʻ raydi. Tinchlikni saqlash va qo ʻ shnichilik aloqalariga putur  yetkazmaslik uchun bu talablar bajariladi. Bundan qoniqmagan qo ʻ shni 
podsho O ʻ g ʻ izxondan mamlakatining eng chetidagi kichik bir joyni ham 
berishni so ʻ raydi. Yuqoridagi so ʻ zlarda O ʻ g ʻ izxonning bu talabga 
nisbatan keskin javobi, kelajak avlodlarga Vatanni ko ʻ z qorachig ʻ idek 
asrash, uning xududlari daxlsizligini saqlash zarurligi     to ʻ g ʻ risidagi 
vasiyati, o ʻ giti yaqqol aks etgan.
 
Sizningcha vatanni asraydigan,   mustaqillikni qadrlaydigan   talabalar 
qanday bo ʻ lishadi?
 Talabalar javobi
 
Avvalo, maklakatimiz istiqlolining tarixi va tadrijini yaxshi bilishlari lozim. 
Istiqlol yillarida O ʻ zbekistonimiz erishgan yutuqlar qadrini, bularga 
erishish oson bo ʻ lmaganini anglab olishlari zarur. Mamlakatimizda 
amalga oshirilayotgan islohotlarga daxldor bo ʻ lib, Yangi O ʻ zbekistonni 
barpo etishda o ʻ z qo ʻ lidan kelgan hissalarini qo ʻ shish har biringizning 
mas ʼ uliyatli burchingizdir.
Mustaqillikni qadrlashni hozirdan o ʻ rganib borishingiz kerak. Chunki 
mustaqillikning qadrini yaxshi bilgan, bilimlarini xulqida namoyon qilib 
borgan yoshlar  –  ertangi kunning haqiqiy egalari bo ʻ lishadi. Shunday 
ekan, sizlar ham o ʻ zingizni  “ men yoshman, hali talabaman. Katta 
bo ʻ lsam, o ʻ shanda boshlayman ”  deb o ʻ ylamang.
Nima uchun?
Chunki har biringiz – Yangi O ʻ zbekiston farzandisiz. Shu Vatanning 
egalarisiz.     Buning uchun tirishqoqlik bilan o ʻ qib, izlanib, katta-katta 
ishlar qilishni o ʻ rganib boring. Ana shunda O ʻ zbekiston sizlar bilan  faxrlanadi. Yurtimiz faxri bo ʻ lgan farzandlardan biri, tengdoshingiz, tezkor
shaxmat bo ʻ yicha Jahon chempioni Nodirbek Abdusattorov fikrlariga 
quloq tutamiz.
 O
ʻ	quvchilarga Nodirbek Abdusattorovning fikrlari qo ʻ	yib beriladi.
 
O    ʻ   qituvchi:      Nodirbekning siz hozir tinglab tomosha qilgan gaplarini 
aeroportda yozib olishibdi, Nodirbek Dubaydagi musobaqadan qaytib, 
AQSHga yana bir katta musobaqaga uchib ketayotgan ekan. Unga 
havasingiz keldimi?
Yoki sport sohasidagi boshqa qahramonlarimizni ham eslaylik: 
bokschilarimiz, yosh shaxmatchilarimiz, yengil atletikachilarimiz, 
dyuzdochilarimiz, qilichbozlarimiz, futbol bo ʻ yicha o ʻ smirlar terma 
jamoasi va boshqalar erishayotgan yutuqlardan ko ʻ nglimiz tog ʻ dek 
ko ʻ tariladimi-yo ʻ qmi?
Xalqaro fan olimpiadalarida ham sizning tengdoshlaringiz, hatto sizdan-
da yoshroq o ʻ zbekistonlik o ʻ quvchilar qozonayotgan g ʻ alabalar 
yurtimizni, xalqimizni dunyoga qayta tanityaptimi-yo ʻ qmi?
Men bunday misollarni yana ko ʻ plab keltirishim mumkin.
Endi ayting-chi, sizlarning o ʻ sha  –  xalqimizning faxriga aylanayotgan 
tengdoshlaringizdan biror kam joyingiz bormi?
Demak, hamma gap odamning o ʻ ziga bog ʻ liq! Uning harakatlariga, 
intilishlariga, oldiga katta maqsadlar qo ʻ ya olishiga, shu maqsadlar 
yo ʻ lida tinimsiz izlanishi, mehnat qilishiga bog ʻ liq!
Mana shu izlanish, o ʻ qib-o ʻ rganish, o ʻ zini tinimsiz rivojlantirish, 
ishoningki, mustaqilligimizning mustahkamlanishiga, Vatanimizning 
yana-da rivojlanishi va dunyoga dovrug ʻ  solishiga, albatta, salmoqli hissa
bo ʻ lib qo ʻ shiladi! Bu esa, o ʻ z navbatida hali zimmamizda juda ko ʻ p dolzarb vazifalar 
turganidan va bunda har birimizning mustaqillikning qadriga yetadigan 
sobit vatanparvar, faol islohotchi, el-yurt koriga yaraydigan kishilar 
bo ʻ lishimiz zarurligi davr talabiga aylanganidan dalolat beradi.
Xabaringiz bor, mustaqilligimizning 34 yilligi       “Vatan uchun, millat uchun,
xalq uchun!”   shiori ostida nishonlanyapti. Sizingcha nega aynan Vatan, 
millat va xalq tushunchalariga urg ʻ u berilgan?
 Talabalar javobi
 
Aziz talabalarim!
Prezidentimiz aytganlaridek, “Oltin avlod” bo ʻ lish uchun sizlar nima 
qilishlaringiz kerak? Men hali yoshman, desangiz, adashasiz. Bobur 
bobomiz 12 yoshida davlat boshqaruvidek mas ʼ uliyatni zimmasiga olgan,
Mirzo Ulug ʻ bek 14 yoshida Samarqandni idora qila boshlagan, Ibn Sino 
16 yoshida mashhur tabib sifatida tanilib, amirni davolagan. Bunday 
misollarni yuzlab keltirish mumkin.
Sizda hozirdan islohotlarga daxldorlik, millat taqdiri uchun masʼuliyat, 
faol fuqarolik va Ona-Vatanimizni sevish tuyg ʻ usi bor bo ʻ lishi kerak. 
Nega? Kelinglar, birga bilamiz.
“Islohotlarga daxldorlik” tushunchasi nimani anglatadi?
Islohotlarga daxldorlik   – “Bu ishlar menga ham tegishli” deb qarash. Bu 
nima degani?   Bu – mamlakatda bo ʻ layotgan yangilanish, o ʻ zgarishlarga 
“ mening ham aloqam bor ”  deb qarashdir.
Vatan va millat taqdiri uchun javobgarlik   –   “Mengayam ko ʻ p narsa 
bog ʻ liq ”  deb o ʻ ylash. Bu nima degani? Bu  –  faqat davlat rahbari emas,  har bir fuqaro  –  ya ʼ ni     siz ham Vatan taqdiri uchun mas ʼ ul ekanligingni 
anglatadi.
Faol fuqarolik pozitsiyasi   – “Men shunchaki kuzatuvchi emasman, men 
ishtirokchiman!” Nima degani bu?   Bu – mamlakatda nima bo ʻ layotganini 
kuzatish, tushunish va unga nisbatan munosabat bildirish, o ʻ z hissangni 
qo ʻ shish.
Aziz talabalar, diqqat qiling!
Bugungi kunda tobora globallashib borayotgan notinch dunyoning ko ʻ p 
joylarida urushlar bo ʻ layapti. Qon to ʻ kilayapti. Bolalar, keksalar qurbon 
bo ʻ layapti. Hurmatli Prezidentimizning tinchlikparvar siyosati tufayli biz 
tinch yashayapmiz. Biz buning qadriga yetib, tinchlik sharoitida 
vatanparvarlik qilishimiz kerak.
Aziz shogirdlarim!
Aksaringiz   12-22     yoshdasiz. Lekin sizlarda katta yurak bor. Ana shu 
yurak Vatanga, xalqimizga, Prezidentimizga sadoqatga to ʻ la bo ʻ lsa, siz 
sherdek shijoatli bo ʻ lasiz. Yangi O ʻ zbekiston ana shunday sheryurak 
yigit-qizlarning qo ʻ llari bilan quriladi. Buning uchun O ʻ zbekiston bayrog ʻ i 
sizlarning vijdoningizda hilpirab turishi kerak. Boshqalar ko ʻ radimi, 
ko ʻ rmaydimi, shuni yaxshi bilingki, sizning har bir yaxshi ishingiz 
mustaqillikni mustahkamlaydi!
Baʼzan o ʻ zgarishlarga daxldorlik tugul, o ʻ z yurtida bo ʻ layotgan yaxshi 
ishlarni ham ko ʻ rmayotgandek fikrlaydiganlar topiladi. Ijtimoiy 
tarmoqlarda o ʻ z davlatiga qarshi goho oshkor, goho pinhon toshlar otadi.
Bundan ming yillar avval Mahmud Koshg ʻ ariy bobomiz  “ Devonu lug ʻ otit-
turk ” , ya ʼ ni  “ Turkiy so ʻ zlar devoni ”  asarida  “Tulku o ʻ	z iniga ursa, ujuz 	
bo
ʻ	lur	” yaʼni	    “Tulki o ʻ z uyasiga qarab ulisa qo ʻ tir bo ʻ ladi ” ,   degan maqolni
yozib qoldirgan. Ming yillar osh yashab kelayotgan bu maqol  muallifning     izohlashicha,   “o ʻ z elini, urug ʻ ini va mamlakatini 
yomonlovchilarga qarata aytiladi ” .
 
3. YAKUNIY QISM
 O
ʻ	qituvchi she	ʼriy asarni ifodali o ʻ	qiy oladigan talabaga O ʻ	zbekiston 	
Qahramoni, xalq shoiri Erkin Vohidov qalamiga mansub 	“Sen davlatsan, 	
aziz vatandosh	” nomli she	ʼrni beradi. Talaba tengdoshlari qarshisida uni 	
ta	ʼsirli ovozda o
ʻ	qiydi:
 
Talaba:             Do ʻ stim!
Sen o ʻ zni ko ʻ p hokisor tutma,
Ojiz bandaman, deb egib yurma bosh.
Yurtning egasisan, zinhor unutma,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
Mustaqil, mo ʻ tabar mamlakat  –  sensan,
Mamlakatda oliy mashvarat – sensan,
Xalqsan, hukumatsan, saltanat sensan,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
Panada turmoqning fursati emas,
Bu tuproq faqirlar turbati emas,
Sohib bo ʻ l, davlatning murvati emas, Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
G ʻ ayratsiz zotlarga zamonlar yomon,
Jasorat yo ʻ q yerda yomonlar omon,
Davlat ne, mardona bo ʻ lmasang qalqon,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
Diyonatli o ʻ tgan naslu nasabing,
Nohaqlikka bardosh bermas asabing,
Keragida bo ʻ lsin qahring, g ʻ azabing,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
Yurt farzandi asli o ʻ zi yurt bo ʻ lar,
Ko ʻ zi chaqnoq bo ʻ lar, qalbi o ʻ t bo ʻ lar,
Qatorda nori bor vatan but bo ʻ lar,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh.
 
Men deb ko ʻ krak kerib yurguvchi o ʻ zing,
Yurtga soqchi bo ʻ lib turguvchi o ʻ zing,
Buyuk kelajakni qurguvchi o ʻ zing,
Sen o ʻ zing davlatsan, aziz vatandosh. 
O    ʻ   qituvchi:      – Anglagan bo ʻ lsangiz, she ʼ rning butun ruhida 
yurtdoshlarimiz, xususan, yoshlarimizning mutelik, befarqlik, shijoatsizlik 
singari illatlardan xalos bo ʻ lishga, o ʻ zini shu yurtning egasi sifatida his  qilishga chaqiriq ufurib turibdi. Zero, ona yurti, tug ʻ ib katta qilgan 
xalqining buguni va ertasiga daxldorlikni his qilib yashaydigan  –  
o ʻ qiydigan, ishlaydigan, ilm va ijod qiladigan insonlargina Vatanni obod 
qilishadi, uning mustaqilligini ongli muhofaza eta olishadi. Aks holda, 
shoir aytmoqchi, “G ʻ ayratsiz zotlarga zamonlar yomon, Jasorat yo ʻ q 
yerda yomonlar omon ”   bo ʻ laveradi.
Agar eʼtibor bergan bo ʻ lsangiz, bugungi suhbatimizda eslaganimiz xalq 
maqollarida ham, tinglaganimiz qo ʻ shiq va suhbatlarda, she ʼ rlarda ham 
mana shu masala  –  har bir fuqaroning shaxs bo ʻ lib shakllanishi, Vatan va
xalq taqdiriga, milliy mustaqillikni asrash va mustahkamlash ishiga 
daxldor bo ʻ lib yashashga o ʻ tli da ʼ vatlar bor. Shunday ekan, bugungi jonli 
muloqotimiz, o ʻ zimiz va o ʻ zligimizni anglashga bag ʻ ishlangan 
suhbatimizning hikmatini ham Prezidentimiz da ʼ vatidan olsak to ʻ g ʻ ri 
bo ʻ ladi, menimcha:
“VATAN UCHUN, MILLAT UCHUN, XALQ UCHUN YASHAYLIK!”
Mana shu muqaddas vazifa – mustaqilligimizni mustahkamlash, Yangi 
O ʻ zbekistonni bunyod etib, jahonga tanitish yo ʻ lida sizlarga kuch va 
quvvat, so ʻ nmas shijoat, o ʻ qishingiz hamda bo ʻ lg ʻ usi hayotingizda katta 
muvaffaqiyatlar tilayman!
Bundan yuz yillar oldin yurtimiz farzandlari hammadan zo ʻ r bo ʻ lib 
ulg ʻ ayishini istagan jadid bobolarimiz ham barchamizni tinimsiz 
harakatga, ilm olishga chaqirgan. Qadrli o ʻ quvchilar, keling endi 
hammamiz hozir jadid bobolarimiz yod etilgan mashhur qo ʻ shiqni tinglab,
birgalikda kuylaymiz.
 O
ʻ	quvchilarga Jahongir Poziljonov ijrosidagi 	“Jadidlar	” qo ʻ	shig ʻ	i qo ʻ	yib 	
beriladi va karaoke tarzida birga kulanadi.
  Qadrli o ʻ quvchilar  “ kelajak soati ”  darsimizni jadid bobomiz Abdurauf 
Fitratning quyidagi gaplari bilan yakunlaymiz: 
Turma – yugur,
Tinma – tirish,
Bukilma – yuksal,
Hurkma – kurash,
Qo
ʻ	rqma 	– yopish,	
Yorilma – qo
ʻ	zg ʻ	al.
 
Kim bu gaplarni hayotining shioriga aylantirsa, albatta oilasiga, Vataniga,
millatiga, xalqiga munosib xizmat qiladigan inson bo ʻ lib kamolga yetadi!
Mashg ʻ ulotda faol ishtirok etgan barcha o ʻ quvchilarimizga esa alohida 
rahmat aytaman.
Xayr, salomat bo ʻ linglar!

Oliy ta'lim muassasalari uchun milliy mustaqillik va istiqlol o'qitish maqsadida dars ssenariysi, talabalarga muhim ko'nikmalar berish.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ming va yuz ichida arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasi
  • Vatan millat xalq haqida 1-4 sinflar uchun dars
  • Kelajak soati darsining 5-8 sinflar uchun ssenariysi
  • Kelajak soati darsining 9-11 sinflar uchun ssenariysi
  • Kelajak soati darsining mttlar uchun ssenariysi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский