Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 698.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Kvadrikaning markazi va tasnifi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM ,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi  24.02-guruh  talabasi
ning
Analitik geometriyafanidan
“Kvadrikaning markazi va tasnifi”
 mavzusidagi
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                   .
                                                                                        
             
                             Farg ona-2025ʻ                                                             MUNDARIJA
KIRISH …………………………………………………………….3
1-§. Affin fazoda kvadrikalar haqida tushuncha…………………..7  
2-§. Affin fazoda kvadrikalar tenglamasini kanonik ko rinishga ʻ
keltirish…………………………………………………………….9        
3-§. Kvadrika markazi va tasnifi………………………………….12     
4-§. Uch o lchovli Yevklid fazosidagi kvadrikalar……………….20       	
ʻ
XULOSA ………………………………………………………….27       
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………29       
Foydalanilgan imternet saytlari……………………………………30 
                                                                                  2                                                                  KIRISH
Yosh avlodni Vatan ravnaqi, yurt tinchligi, xalq faravonligi kabi oliyjanob 
tuyg ular ruhida tarbiyalash, yuksak fazilatlarga ega, ezgu g oyalar bilan ʻ ʻ
qurollangan komil insonlarni voyaga yetkazish, jahon andozalariga mos, kuchli, 
bilimli, raqobatbardosh kadrlar tayyorlashdir. Keyingi yillarda mamlakatimiz ilm-
fani ham axborotlashtirishning nazariy asoslariga katta hissa qo shib kelmoqda.	
ʻ
             SH.Mirziyoyev
Matematikada   kvadrik   geometrik   figuraning   bir   turi   bo‘lib,   uni   algebraik
jihatdan   kvadrat   tenglamaning   yechimlari   to‘plami   sifatida   tasvirlash   mumkin.
Xususan,   affin   fazoda   kvadrikalar   ma’lum   miqdordagi   o‘zgaruvchilarda   ikkinchi
darajali   polinom   tenglamasini   qanoatlantiradigan   nuqtalar   to‘plamidir.
Kvadrikalarni   kanonik   qilish   uchun   biz   har   qanday   kvadrikani   standart   shaklga
aylantirish   imkonini   beruvchi   usullardan   foydalanamiz.   Bu   to‘rtburchaklar   bilan
ishlashni va turli kvadratlarni solishtirish va solishtirishni osonlashtiradi. Kanonik
shakllar,   shuningdek,   kvadrikalar     xossalari,   masalan:   ularning   haqiqiy   yoki
xayoliy   yechimlari   yoki   simmetrik   yoki   cheksiz   ekanligi   haqida   muhim
tushunchalar beradi.
Kvadrikalar   va   ularning   kanonik   shakllarini   tushunish   matematika   va
fizikaning   ko plab   sohalarida,   jumladan   algebraik   geometriya,   differensial	
ʻ
geometriya   va   mexanikada   muhim   ahamiyatga   ega.   Keyingi   bo‘limlarda   biz
mavzuni   batafsilroq   o‘rganamiz   va   kvadrikalarni   kanonik   qilish   uchun
qo‘llaniladigan   ba’zi   usullarni   muhokama   qilamiz.   Kvadrikalar   algebraik
geometriyaning   asosiy   tushunchasi   bo lib,   matematikaning   ko plab   sohalarida,	
ʻ ʻ
jumladan, geometriya, topologiya va fizikada muhim rol o ynaydi.  Ruxsat  etilgan	
ʻ
nuqtalari   bo‘lmagan   geometrik   fazo   bo‘lgan   affin   fazoda   kvadratiklar   kvadrat
polinomlarning nollari sifatida aniqlanadi. 
Kvadrikalarni   kanonik   qilish   uchun   almashtirishlardan   foydalanib,   ularni
ishlash   osonroq   bo‘lgan   standart   shaklga   aylantirish   mumkin.   Xususan,   chiziqli
almashtirishlar   o zaro   mahsulot   atamalarini   yo q   qilish   va   kvadrat   tenglamani	
ʻ ʻ
diagonaldan   tashqari shartlarsiz aylantirilgan va masshtabli koordinatalar tizimini
                                                                                  3 ifodalash  uchun  ishlatilishi  mumkin.  Bu shakl kanonik shakl sifatida tanilgan va
kvadrikaning hisob-kitoblari va tahlillarini soddalashtirishi mumkin.
Kvadrikaning   kanonik   shaklini   topish   uchun   turli   usullardan   foydalanish
mumkin,   jumladan,   bog langan   kvadratik   shaklni   diagonallashtirish   va   xosʻ
vektorlar   va   xos   qiymatlardan   foydalanish.   Kvadrikalar   matematika,   fizika,
muhandislik   va   kompyuter   grafikasida   muhim   rol   o‘ynaydigan   geometrik
obyektlardir.   Affin   fazodagi   kvadrikani   affin   fazoning   o‘zgaruvchilaridagi
kvadratik ko‘phadning nol to‘plami sifatida aniqlash mumkin. Kvadriklarga misol
sifatida sharlar, ellipsoidlar, paraboloidlar, giperboloidlar va konuslar kiradi. Affin
fazoda   kvadrikalarni   o‘rganish   ularning   xossalari   va   turli   real   vaziyatlarda
qo‘llanilishini tushunishga yordam beradi.
Kvadrikalar   bilan   ishlashda   bir   qiyinchilik   shundaki,   ular   odatda
koordinatalar   tizimini   tanlashga   qarab   ko‘plab   mumkin   bo‘lgan   tasvirlarga   ega.
Biroq, kvadrikalarni kanonik qilish orqali biz bu ortiqchalarni bartaraf etishimiz va
tahlilimizni   soddalashtirishimiz   mumkin.   Kvadrikaning   kanonik   shakli
koordinatalar   tizimining   chiziqli   o‘zgarishlari   ostida   o‘zgarmas   bo‘lgan   yagona
tasvirdir.   Kvadrikani   kanonik   shaklga   o‘tkazish   uning   markazi,   o‘q   uzunligi,
orientatsiyasi va turi kabi muhim xususiyatlarni aniqlash imkonini beradi.
Ushbu  mavzuda   biz  affin  fazodagi  kvadrikalar   asoslarini  va  ularni  kanonik
qilish   usullarini   o‘rganamiz.   Biz   kvadrikaning   ta’rifi   va   misollari   bilan
tanishishdan   boshlaymiz,   so‘ngra   affin   fazodagi   kvadrika   tenglamasini   ko‘rib
chiqamiz. Keyin biz kvadrikalarni kanonik qilish tafsilotlarini, jumladan, kanonik
shaklning   ta’rifini,   kvadrikaning   kanonik   shaklini   chiqarishni   va   kvadrikalarning
turli    xil  o zgarishlarni  ko rib  chiqamiz.  Shuningdek,  biz  kvadrikalarning  turli	
ʻ ʻ
sohalarda     qo llanilishini     tasvirlab     beramiz     va     haqiqiy     misollar     keltirishga	
ʻ
harakat  qilamiz. Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya
berishning     murakkab     vazifalarini     hal   etish   o qituvchining     g oyaviy   e’tiqodi,	
ʻ ʻ
kasb   mahoratiga,     san’ati,     iste’dodi   va   madaniyatiga   hal   qiluvchi     darajada
                                                                                  4 bog liqdir.   Ta’lim   tarbiya     jarayonini   to g ri   tashkil   etish   uchun     barcha     mavjudʻ ʻ ʻ
imkoniyatlarni  safarbar etish  o qituvchilarning  birinchi  navbatdagi  vazifalaridan	
ʻ
biridir.   Kvadrika   o sib     kelayotgan     yosh     avlodni     kamol     topdirishi     uchun	
ʻ
o rgatilishi  mumkin  bo lgan  asosiy  mavzulardan  biri  hisoblanadi.  U  o quvchi	
ʻ ʻ ʻ
tafakkurini     rivojlantirib,     ularning   aqlini   peshlaydi,   uni   tartibga   soladi,
o quvchilarda maqsadga   yo naltirganlik, mantiqiy fikrlash,   topqirlik     xislatlarini
ʻ ʻ
shakllantirib     boradi.     Shu     bilan     bir     qatorda     mulohazalarning     to g ri,     go zal	
ʻ ʻ ʻ
tuzilganligi,  o quvchilarni  didli,  go zallikka  ehtiyojli  qilib  tarbiyalab  boradi.	
ʻ ʻ
Affin     fazoda     kvadrikalar     analizi     matematikaviy     usul     olishiga     qarab,
lekin   ko plab   sohalar   uchun   muhim   vosita   bo lib,   matematikaviy   modellovchi	
ʻ ʻ
ilmiy   tadqiqotlarning   yanada   odobliroq   qo llanmasiga,   g oyaviy   va   tizimli	
ʻ ʻ
yechimlar yaratishda ham juda katta yordam beradi.
Kvadrika mavzusi o quvchilarni irodali,  diqqatni  to plab  olishni,  qobiliyat	
ʻ ʻ
va     faollikni,     tasavvurining     rivojlangan     bo lishini     talab     eta     borib,     mustaqil,	
ʻ
ma’suliyatli,     mehnatsevar,     intizomli     va     mantiqiy     fikrlash     hamda     o zining	
ʻ
qarash     va     e’tiqodlarini     dalillar     asosida     himoya     qila     olish     ko nikmalarini	
ʻ
rivojlantirishni     talab     qiladi.     Hozirgi     zamon     darajasiga     qo yiladigan     eng	
ʻ
muhim  talablardan  biri  har  bir  darsda  tanlangan  mavzuning  ilmiy  asoslangan
bo lishidir,  ya’ni  darsdan  ko zlangan  maqsad  hamda  o quvchilar  imkoniyatini	
ʻ ʻ ʻ
hisobga  olgan  holda  mavzu  hajmini  belgilash  uning  murakkabligini  aniqlash,
avvalgi  o rganilgan  mavzu  bilan  bog lash,  o quvchilarga  beriladigan  topshiriq	
ʻ ʻ ʻ
va     mustaqil     ishlarning     ketma-ketligini     aniqlash,     darsda     kerak     bo ladigan	
ʻ
jihozlarni     belgilash     va     qo shimcha     ko rgazmali     qurollar     bilan     boyitish,	
ʻ ʻ
qo shimcha  axborot  texnalogiyalardan  foydalangan  holda  muammoli  vaziyatni	
ʻ
yaratishdir.   Mavzu   davomida   o quvchilarning   jismoniy   holati,   ijodkorligi   va	
ʻ
tez  fikrlash  qobiliyatlari  rivojlanishiga  ishonchim  komil.   
Kurs   ishing   maqsadi:   Analitik   geometriya   fani   davomida   kvadrikalar
tushunchasi   haqidagi   bilim   ko nikmalarni   mustahkamlash.   Kvadrikalar   haqidagi	
ʻ
tasavvurni kengaytirish.
                                                                                  5 Kurs ishining vazifalari: 
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig ish va rejani shakllantirish.ʻ
2. Affin fazosidagi kvadrikalar tenglamasi haqida tushuncha berish.
3. Affin fazosida kvadrika tenglamasini kanonik ko rinishga keltirish.	
ʻ
4. Uch o lchovli Yevklid fazosida kvadrika tenglamasining kanonik tenglamalarini	
ʻ
o rganish.	
ʻ
5. Kvadrikaning grafiklari bilan tanishish.
  
                                                                                  6   1- §. Affin fazoda kvadrikalar haqida tushuncha
         A
n   bu  n  o lchovli  affin  fazo  bo lsin.    ʻ ʻ    Ta’rif:  dagi biror
  reperda quyidagi ikkinchi tartibli algebraik  tenglamani 
qanoatlantiruvchi   ning barcha nuqtalari to‘plami  kvadrika   (yoki  ikkinchi  
tartibli  sirt) deb  ataladi  (uni  Q  bilan  belgilaylik):
      Q:	
a11x1x1+2a12x1x2+…	+2a1nx1xn+a22x2x2+2a23x2x3+…	++annxnxn+2a1x1+2a2x2+…	+2anxn+a0=0,
(1)   bunda    a
ij = a
ji    bo lib,   bulardan   kamida   bittasi   noldan   farqli. n=2	
ʻ
bo lgan  holda  Q  ning  tenglamasi:	
ʻ	
a11x12+2a12x1x2+a22x22+2a1x1+2a2x2+a0=0
      bu     yerda
x
1 , = x
,    x
2 = y
   desak,   	
a11x2+a12xy	+a22y2+a1x+a2y+a0=0    tenglama   hosil   qilinib,   u
affin     tekislikda     ikkinchi     tartibli     chiziqning     tenglamasidir.     Demak,     affin
tekislikda     kvadrika     ikkinchi     tartibli     chiziqdir.     n=3     da     (1)     tenglama     uch
o zgaruvchili  bo lib,  	
ʻ ʻ x
1 = x ,
   x
2 = y ,
   x
3 = z
  desak,
a11x2+a22y2+a33z2+2a12xy	+2a13xz	+2a23yz	+2a1x+2a2y++2a3z+a0=0
     
  ko rinishida     bo ladi.     Bu     esa     uch	
ʻ ʻ
o lchovli  affin  fazodagi  ikkinchi  tartibli  sirtning  tenglamasidir.  	
ʻ
Affin     fazodagi     kvadrika   ikki   yoki   undan   ortiq   o zgaruvchili   kvadrat	
ʻ
tenglamaning yechimlari to plami sifatida belgilanishi mumkin bo lgan geometrik	
ʻ ʻ
shakldir.   Shuni     ham     ta’kidlaymizki,     affin     fazodagi     kvadrika     tushunchasi
koordinatalar     istemasini     almashtirishga     nisbatan     invariantdir,     bir     reperda
berilgan   ikkinchi   darajali   tenglama   boshqa   reperda   yozilganda   ham   ikkinchi
darajali  tenglamadan  iborat  bo ladi  (chunki  bir  affin  reperidan  ikkinchi  affin	
ʻ
reperiga  o tishda  tenglamaning  darajasi  oshmaydi  va  kamaymaydi).    	
ʻ
     Kvadrikalarni   bir   jinsli   koordinatalarda   ham   o rganish   mumkin,   bu   esa	
ʻ
ularning tenglamalarini yanada ixcham ifodalash va geometrik xossalarini to liqroq	
ʻ
tushunish   imkonini   beradi.   Bir   jinsli   koordinatalarda   kvadrat   tenglama   fazoning
                                                                                  7 affin   koordinatalaridagi   polinom   tenglama   sifatida   emas,   balki   koordinatalar
vektorida kvadratik shakl sifatida ifodalanishi mumkin.
Affin   fazova   kvadrikalar   orasidagi   munosabat,   ko‘plab   matematikaviy   va
mexanika   sohasida   foydalaniladi.   Maxsus   qilib,   grafik   dizayni,   kompyuter
grafikasi,   robotik,   shakl   taniish,   geometrik   ma'lumotlar   vaboshqalar   kabi   sohalar,
ma’no   yaralash,   chizilgan   model   yasashi   va   boshqa   bo‘limlarda   juda   muhim
ishoradur.
Affin   fazo,   kvadrikalar   orasidagi   munosabatni   ta’riflashda   foydali   bo‘lib,
kvadrikalar   shakl,   hajm,   joylashuvi   va   boshqa   xususiyatlari   analizini
osonlashtiradi.   Affin   fazda   kvadrikalar   analizi,   ma’lumotli   sohaning
kengaytmasiga   qaramay,   yutuqlar   va   tijorat   ishlari   ham   juda   muhimdir.   Misol
uchun,   kompyutergrafikaga   oid   sohada,   uch   o‘lchamli   narsani   farqli
ko‘rinishlardan   ko‘rsatish   uchun   Affin   fazo   ishlatiladi.   Shuningdek,   yutuq
texnologiyalar   hamda   shakl   tanish   sohalarida,   Affin   fazo   obyektlari   o‘zaro
o‘xshashlikni   o‘lchash   va   obyektlarni   aniqlash   va   kuzatishda   foydali   bir   vosita
bo‘ladi.
                        
                                                                                  8 2- §. Affin fazoda kvadrikaning kanonik shakllari
 Yuqoridagi  (1.1)  tenglamani  qisqaroq  ko rinishda  yozib  olsak:ʻ
                    φ
2 +2φ
1 + a
0 =0              (2.1)
bunda  φ
2   kvadratik  forma,  φ
1   esa  chiziqli  forma hisoblanadi.
Endi   (2.1)   tenglamani   soddalashtirish   bilan   shug ullanaylik.   Bu	
ʻ
tenglamaning chap tomonidagi ifoda birinchi qo shiluvchi  φ	
ʻ
2   kvadratik  formadan
iboratligi  sababli,  uni  alohida yozib  olib  kanonik  ko rinishga  keltiramiz.  Faraz	
ʻ
qilaylik,  u  quyidagi  ko rinishga  kelsin:	
ʻ	
φ2=b1y12+b2y22+…	+bkyk2≤n,
   b
1 ∙ b
2 ∙ … ∙ b
k ≠ 0
          (2.2)   
u  holda  shu  (2.2)  kvadratik  forma  yozilgan  reperda  (2.1)  ni  yozaylik:	
b1y12+b2y22+…	+bkyk2+2c1y1+2c2y2+…	+2cnyn+a0=0
  (2.3)   ravshanki,     yangi
reperga  o tilganda  φ	
ʻ
1   chiziqli  formaning  ham  koefitsiyentlari  o zgaradi,  ularni	ʻ
biz   	
c1,c2,…	,cn   deb   belgiladik.   (2.3)    dagi    hadlarni   guruhlab,   to la   kvadratga	ʻ
keltiramiz:
b
1	
( y
12
+ 2 c
1
b
1 y
1 + c
12
b
12 − c
12
b
1 2	) + b
2	( y
22
+ 2 c
2
b
2 y
2 + c
22
b
22 − c
22
b
22	) + … + b
k	( y
k2
+ + 2 c
k
b
k y
k + c
k2
b
k2 − c
k2
b
k2	) + 2 c
k + 1 y
k + 1 + … + 2 c
n y
n + a
0 = 0
yoki               
b
1	
( y
1 + c
1
b
1	) ² + b
2	( y
2 + c
2
b
2	) ² + … + b
k	( y
k + c
k
b
k	) ² + + 2 c
k + 1 y
k + 1 + … + 2 c
n y
n + a
0 −	( c
12
b
1 2 + c
22
b
22 + … + c
k2
b
k2	) = 0
  Endi     quyidagi     formulalar     orqali
yangi  reperga  o tamiz:	
ʻ  	z1=	y1+c1
b1
,     z
2 = y
2 + c
2
b
2 ,
  . . . ,  z
k = y
k + c
k
b
k ,	
zk+1=	yk+1,
  . . . , 	zn=	yn         hamda     a = − a
0 +	( c
12
b
12 + c
22
b
22 + … + c
k2
b
k2	)       belgilashni     kiritamiz,
natijada:  	
b1z12+b2z22+…	+bkzk2+2ck+1zk+1+…	+2cnzn=a                      (2.4)
Agar  k=n  bo lsa,  bu  (2.4)  tenglama 	
ʻ
            	
b1z12+b2z22+…	+bnzn2=a                                                     (2.5) 
ko rinishni  oladi. Quyidagi  hollarni  ko rib  chiqaylik.	
ʻ ʻ
                                                                                  9 1-hol.  (2.4)  da  ck+1=	ck+2=…	=	cn=0  va   a	≠ 0  bo lsa,	ʻ	
b1z12+b2z22+…	+bkzk2=a.
                                     (2.6) Chap     tomondagi  
kanonik   ko rinishdagi   kvadratik   formani   normal   ko rinishga   keltiramiz,	
ʻ ʻ
buning  uchun  o zgaruvchilarni  quyidagicha  almashtiramiz:
ʻ	
z1=	
√|
a
b1|u1,
   	z2=
√|
a
b2|u2,   .   .   .   ,	
zk=	
√|
a
bk|uk,
  z
k + 1 = u
k + 1 ,
  z
n = u
n .
  bularni  (2.6)  ga  qo ysak,	ʻ
                    ɛ
1 u
12
+ ɛ
2 u
22
+ … + ɛ
k u
k2
= 1 ,
     
(2.7)   bunda   	
ɛ1,ɛ2,…	,ɛk   lar  yoki  +1  yoki  -1  dir,  aniqrog i  	ʻ	a
bi
>0    bo lsa,	ʻ	
ɛi=1,
 	a
bi
<0   bo lsa,  	ʻ	ɛi=−1 .
2-hol.  	
ck+1=	ck+2=…	=	cn=0 va     a =0     bo lsa,     (2.4)     quyidagi	ʻ
ko rinishni  oladi:	
ʻ
                    	
b1z12+b2z22+…	+bkzk2=0.         
O zgaruvchilarni  quyidagicha  almashtiramiz:	
ʻ
z
1 = 1	
√|
b
1	| u
1 ,
  z
2 = 1	√|
b
2	| u
2 ,
  ...,   z
k = 1	√|
b
k	| u
k .
U  holda  	
ɛ1u12+ɛ2u22+…	+ɛkuk2=	0,
                                                    bunda  	bi>0
bo lsa,  	
ʻ	ɛi=1   va  	bi<0   bo lsa,  	ʻ	ɛi=−1 .   3-hol.  	k<n
bo lib,    	
ʻ	ck+1,ck+2,…	,cn     lardan     kamida     bittasi     noldan     farqli,     aniqrog i    	ʻ c
k + 1 ≠ 0
bo lsin.  O zgaruvchilarni  quyidagicha  almashtiramiz             	
ʻ ʻ	z1=	v1,    	z2=v2,  . . . ,
z
k = v
k ,
  	
a
2−	ck+1zk+1−…	−cnzn=	vk+1 ,  	zk+2=vk+2 ,  . . . ,   z
n = v
n .   
                                     U  holda  (2.4)  quyidagi
ko rinishni  oladi:	
ʻ	
b1v12+b2v22+…	+bkvk2=2vk+1
(2.9)                    yoki
           	
v1=	1
√|b1|
u1,     v
2 = 1	
√|
b
2	| u
2 ,
    .   .   .   ,
                                                                                  10 vk=	1
√|bk|
uk,  	vk+1=uk+1,   . . . ,  	vn=un     desak,   
      	
ɛ2u22+ɛ2u22+…	+ɛkuk2=2uk+1
                      (2.10)  bo ladi,   bunda  ham   	ʻ ɛ
t    lar  +1  yoki
-1.     (2.7),     (2.6)     va     (2.10)     ko rinishdagi     tenglamalar     kvadrikaning    	
ʻ normal
ko rinishdagi  tenglamalari   	
ʻ deb   ataladi.  Xulosa   qilib   shuni  aytish   mumkinki,
(1.1)     ko rinishdagi     har     qanday     tenglamani     yangi     reperga     o tish     yoli     bilan	
ʻ ʻ
quyidagi  uch  ko rinishdan  biriga  keltirish  mumkin  ekan: 	
ʻ	
I.ɛ1u12+ɛ2u22+…	+ɛkuk2=1,
  	k≤n,   ɛi=±1.      	
II	.ɛ1u12+ɛ2u22+…	ɛkuk2=	0,
    k ≤ n ,
    ɛ
i = ± 1.
                      (2.11) 	
III	.ɛ1u12+ɛ2u22+…	+ɛkuk2=2uk+1,
     k < n ,
   	ɛi=±1.
Misol.   8 x
12
− 4 x
1 x
2 + 5 x
22
+ 6 x
2 = 0
kvadrikaning tenglamasini kanonik ko’rinishga keltiring.  
                 Yechish: ,   .   ni kanonik ko‘rinishga
keltiramiz.  ,    desak,  bo‘lib,
                                yoki      .
U holda berilgan tenglama quyidagi holatga ko‘rinishni oladi:
                                                  
Yoki to‘liq kvadratga keltirsak,
                                                  
                                                                                  11 almashtirishdan so‘ng    .    dagi ellips tenglamasi
hosil qilindi.
             3-§. Kvadrika markazi va tasnifi.
Kesmaning  o rta  nuqtasi  affin  almashtirishda  shu  kesma  obrazining ʻ
o rta  nuqtasiga  o tadi,  shunga  asoslanib  A	
ʻ ʻ
n   da  kvadrikaning  simmetriya 
markazi  tushunchasini  kiritish  mumkin.
 Ta’rif.  Kvadrikaning  har  bir  nuqtasiga  uning  biror  S  nuqtaga  nisbatan 
simmetrik  nuqtasi  mavjud  bo lsa,  S  nuqta  kvadrikaning  	
ʻ simmetriya  markazi  
deb  ataladi.   
Masalan,  A
3   dagi  reperda  kanonik  tenglamasi  bilan  berilgan  epsiloid,  
bir  va  ikki  pallali  giperboloidlar  uchun  koordinatalar  boshi  simmetriya  mar-
kazidir.  Kvadrika  	
ɛ
1 u 2
1 +	ɛ
2 u 2
2 + …+	ɛ
k u 2
k = 1,  (2.7)   tenglama  bilan  berilsa,  uning 
simmetriya  markazi  koordinatalar  boshidan  iborat  va  aksincha,  kvadrikaning  
markazi  koordinatalar  boshida  bo lsa,  uning  tenglamasi  shu  reperda  (2.7)  
ʻ
ko -rinishida  bo ladi.  Haqiqatdan  ham,  	
ʻ ʻ
                 M(u
1 , u
2 , … , u
n ) ∈  (2.7)  ⟹ M	
ʹ   (	− u
1 ,	− u
2 , … , 	− u
n ) ∈ (2.7).
 	
M Mʹ    kesmaning  o rta  nuqtasi   	ʻ O   (0, 0, … , 0)   dir,  chunki  kesmaning  uchlari
uning     o rta     nuqtasiga     nisbatan     simmetrik     joylashgan.     Bundan     tenglamalari	
ʻ
u
1 =0,    u
2 =0, … ,  u
k =0   dan   iborat  (n-k)  o lchovli   tekislikning   barcha  nuqtalari	
ʻ
(2.7)   tenglama   bilan   aniqlanadigan   kvadrikaning   simmetriya   markazi   bo ladi	
ʻ
degan   xulosa   chiqaramiz.   Xususiy   holda   k=n   bo lsa,   simmetriya   markazlari	
ʻ
to plami    nol    o lchovli   tekislik   bo lib,   faqat    bitta   nuqtadan,   u   ham    bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
koordinatalar     boshidan     iborat.     U     vaqtda     kvadrika     faqat     bitta   simmetriya
markaziga  ega  bo lib,  u  	
ʻ markazli  kvadrika   deb  ataladi.  Endi     kvadrikaning
tenglamasi     φ
2 +2φ
1 + a
0 =0,     (2.1)     ko rinishida     berilgan     bo lsa,     bu     kvadrika	
ʻ ʻ
markazining  mavjudligi  masalasiga  to xtalaylik.
ʻ  
                                                                                  12             Kvadrika  
φ
2 + a =0                                             (3.1)
ko rinishidagi  (bunda  φʻ
2    ifoda  n  o zgaruvchili  kvadratik  forma)  tenglama	ʻ
bilan  berilsa,  uning  simmetriya  markazi  koordinatalar  boshidan  iborat.
Endi  (2.1)  ko rinishiga  mos  holni  ko raylik.  Faraz  qilaylik,  S (x	
ʻ ʻ 0
1 , x 0
2 ,
… x 0
n )  nuqta  (2.1)  kvadrikaning  simmetriya  markazi  bo lsin.  Reper  boshini	
ʻ
shu  nuqtaga  ko chiramiz,  bazis  vektorlarning  yo nalishini  esa  saqlab  qolamiz:	
ʻ ʻ
    	
x1=	y1+x10 ,	
x2=	y2+x20
,
… … … … … …
x
n = y
n + x
n0
  Bularni  (2.1)  ga  qo yib,	
ʻ
soddalashtirsak,       	
φ2'+(2a11x10+2a12x20+…	+2a1nxn0+2a1)y1+…	+(2an1x10+2an2x20+…	+2annxn0+2an)yn+a'=0
,
(3.3)    bunda   φ
2   ifoda  	
ˈ y
1 ,   y
2 ,  . . . ,   y
n   o zgaruvchili	ʻ
kvadratik  forma,   a ˈ − ¿
  barcha  ozod  sonlarning  algebraik  yig indisi.	
ʻ
Koordinatalar  boshi  kvadrikaning  simmetriya  markazi  bo lishi  uchun  (3.3)	
ʻ
tenglama  (3.1)  ko rinishni  olishi  kerak,  ya’ni  birinchi  darajali  hadlarning	
ʻ
barcha  koeffitsiyentlari  bir  vaqtda  nolga  teng  bo lishi  zarur  va  yetarlidir:	
ʻ
a
11 x
10
+ a
12 x
20
+ … + a
1 n x
n0
= − a
1 ,    	
a21x10+a22x20+…	+a2nxn0=−	a2
,                     (3.4)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .	
an1x10+an2x20+…	+annxn0=−	an
.
Demak,  kvadrika  simmetriya  markazining  x 0
1 , x 0
2 , . . . , x 0
n   koordinatalari
(3.4)  ni  qanoatlantirishi  kerak,  demak,  kvadrika  markazining  mavjudligi
masalasi  (3.4)  sistemaning  yechimiga  bog liq  quyidagi  determinantni  qaraylik:	
ʻ
¿
1.  ∆ ≠ 0 ,
   (3.4)  sistema  yagona  yechimga  ega,  kvadrika  bitta  simmetriya
markaziga  ega   markazli   deb  atalgan   kvadrika   hosil  qilinadi.  
                                                                                  13 2.  ∆=	0   va  (3.4)  sistema  cheksiz  ko p  yechimga  ega  bo lsa,  kvadrikaning  	ʻ ʻ
simmetriya  markazlari  ham  cheksiz  ko p  bo ladi  (bunday  nuqtalar  to plami  k 	
ʻ ʻ ʻ
o lchovli  tekislik  bo ladi). 	
ʻ ʻ
3.  	
∆=	0   va  (3.4)  sistema  birgalikda  bo lmasa,  kvadrika  bitta  ham  simmetriya  	ʻ
markaziga  ega  emas.  Keyingi  ikki  holda   kvadrika  markazsiz   deb  ataladi. 
Eslatma.  (3.4)  sistemaning  birinchi  tenglamasiga  diqqat  bilan  qarasak,  u  (1.1)
tenglamadan  x
1   bo yicha  (qolgan  x	
ʻ
2 , x
3 , . . . , x
n   larni  doimiy  deb  olinsa)  
olingan  hosiladan,  ikkinchi  tenglama  esa  (1.1)  dan  x
2   bo yicha  olingan  	
ʻ
hosiladan  (bunda  x
1 , x
3 , x
4 , . . . x
n   lar  doimiy  deb  olinadi)  va  h.k.,  oxirgi  
tenglama  esa  (1.1)  dan  x
n   bo yicha  olingan  hosiladan  (bunda  	
ʻ x
1 , x
2 , … , x
n − 1   lar
doimiy  hisoblanadi)  iborat  ekan.                     
Misol.   x 2
1 − ¿
5x 2
3 +2x
1 x
2 − ¿
2x
2 x
3 +2x
1 +4x
2 +10x
3 − ¿
3=0   kvadrikaning  
simmetriya  markazining mavjudligini isbotlang  hamda  parallel  ko chirish  	
ʻ
yordamida  tenglamani  soddalashtiring.  
Yechish.   (2.1)  bilan  solishtirsak,
φ
2 = x
12
− 5 x
32
+ 2 x
1 x
2 − 2 x
2 x
3 ,        	
φ1=	2x1+4x2+10	x3 .      Endi  (3.4)  sistemani  
tuzamiz. 	
x10+x20=−1
,	
x10−	x30=−	2
, (*)	
x20+5x30=	5
.      Uning  determinanti: 	
∆=
|
111	
10−1	
015|
=−4≠0.
                                                  (*)  dan  x 0
1 =
− ¿ 1,  x 0
2 =0, x 0
3 =1.  
Berilgan  kvadrika  markazi  S( − ¿
1,0,1).  Reperni  parallel  ko chirib,  uning  	
ʻ
boshini  S  nuqtaga  keltiramiz:                              
x
1 =y
1 − ¿
1,  x
2 =y
2 ,  x
3 =y
3 +1;  bularni   berilgan  
tenglamaga  qo yib,  uni  soddalashtirsak,	
ʻ                       
y 2
1 − ¿
5y 2
3 +2y
1 y
2 − ¿
2y
2 y
3 +1=0.                                                                                   
n   o lchovli  affin  fazodagi  kvadrikaning  (1.1)  ko rinishidagi  	
ʻ ʻ
                                                                                  14 tenglamasini  affin  reperni  maxsus  tanlab  olish  yo li  bilan  ʻ   І.	ε1u12 +	
ε2u22
+...+	εkuk2 =1, k ≤ n
,     ε
i = ± 1
II.	
ε1u12 +	ε2u22 +...+	εkuk2 =0, k ≤ n
, 	εi = ±
1
III.  	
ε1u12 + ε
1 u
1 2
+ ε
2 u
2 2
+ ... + ε
k u
k 2
= 2 u
k + 1 , k < n , ε
i = ± 1
    (2.11)      ko rinishdagi  uchta  	ʻ
tenglamaning  biriga  keltirish  mumkin.  Hech  qanday  affin almashtirish  bilan  
bu  tenglamalardan  birini  ikkinchisiga  o tkazib  bo lmaydi,  demak,  ular  o zaro  	
ʻ ʻ ʻ
affin  ekvivalent  sinflar  emas.  Shu  tenglamalarning  har  birini  ko rib  chiqaylik.	
ʻ
       1. ε
1 u
1 2
+ ε
2 u
2 2
+...
+ ε
k u
k 2
=1, k	
≤n.   k = n   da  	
ε1u12
+	ε2u22 +...+	εnun2 =1.                                  (3.5)            1-hol.  	ɛ
1 =	ɛ
2 = . . . =	ɛ
n = 1  
uchun             
u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
n =1               (3.6)      hosil  qilinib,  kvadrika
ellipsoid   deb  ataladi  ( n =3  da   A
3   dagi  ellipsoid).                                    2-
hol.  	
ɛ
1 =	ɛ
2 = . . . =	ɛ
n = − ¿
1  bo lsa,  (3.5) 	ʻ	⇒   u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
n = − ¿
1.   A
n   da  bu  
tenglamani  qanoatlantiruvchi  birorta  ham  haqiqiy  nuqta  yo q,  bu  holda  (3.6)  	
ʻ
tenglama   mavhum  ellipsoid ni  ifodalaydi  deymiz.    
3-hol.  	
ɛ
1 =	ɛ
2 = . . . =	ɛ
t =1,  	ɛ
t+1 =	ɛ
t+2 = . . . =	ɛ
n = − ¿
1  bu  holda  (3.5)  tenglama  bilan  
aniqlanadigan    kvadrika  n − ¿
t   indeksli  giperboloid   deb  ataladi  (n=2  hol  yuz  
bersa,  	
ɛ
1 =1,  	ɛ
2 = − ¿
1  yoki  	ɛ
1 = − ¿
1,  	ɛ
2 =1  da  kvadrika  tekislikdagi  giperbolani  
ifoda  qiladi,  n=3  da  	
ɛ
1 ,  	ɛ
2 ,  	ɛ
3   dan  bittasi   − ¿
1  ga  teng  bo lsa,  kvadrika  	ʻ bir  
pallali  giperboloid ni,  	
ɛ
1 ,  	ɛ
2 ,  	ɛ
3   dan  ikkitasi   − ¿
1  ga  teng  bo lsa,  kvadrika  	ʻ ikki
pallali  giperboloid ni  aniqlaydi).
Endi  k<n  bo lgan  holni  ko raylik.	
ʻ ʻ
                   	
ɛ
1 u 2
1 + 	ɛ
2 u 2
2 + . . . + 	ɛ
k u 2
k =1.                         (3.7)
Ma’lumki,  bu  ko rinishdagi  tenglama  simmetriya  markazlari  (n-1)  	
ʻ
o lchovli  koordinata  tekisligidan  iborat  bo lgan  sirtni  ifoda  qiladi,  bunday  	
ʻ ʻ
kvadrika   A
n   da   silindrik  sirt   deb  ataladi.            
1-hol.  	
ɛ
1 = 	ɛ
2 = . . . = 	ɛ
k =1.    (3.7)  tenglama  
                              u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
k =1         (3.8)  ko rinishni  	
ʻ
                                                                                  15 oladi  va  k  o lchovli  tekislikdagi  ellipsoidni  aniqlab,  ʻ A
n   fazoda  esa  asosi  shu  
ellipsoiddan,  yasovchilari  (n-k)  o lchovli  tekislikdan  iborat  	
ʻ elliptik  silindr ni  
beradi.  N=3,  k=2  da  esa   A
3   da  yasovchilari  biror  koordinata  o qiga  parallel  	
ʻ
eliptik  silindrni  aniqlaydi.    2-hol. 
ɛ
1 = 	
ɛ
2 = . . . = 	ɛ
k = − ¿
1  uchun   u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
k = − ¿
1.  Bu  tenglama  birorta  ham  
haqiqiy  nuqtaga  ega  bo lmagan  kvadrikani  aniqlab,  uni  	
ʻ mavhum  silindr  
deyiladi.    
3-hol.  	
ɛ
1 = 	ɛ
2 = . . . = 	ɛ
t =1.    	ɛ
t+1 = 	ɛ
t+2 = . . . = 	ɛ
k = − ¿
1   uchun                                       
               u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
t − ¿
u 2
t+1 − ¿
 . . .  –
u 2
k =1.               (3.9)                
Bu  tenglama  k  o lchovli  tekislikda  (k-t)  indeksli  giperboloidni  aniqlab,  uning 	
ʻ
har  bir  nuqtasidan  (n-k)  o lchovli  tekislik  o tadi.  Bunday  kvadrikani  	
ʻ ʻ A
n   da  
(k-t)  indeksli  giperbolik  silindr   deb  ataladi.  Uning  yasovchilari  (n-k)  
o lchovli  tekislikdan  iborat.  	
ʻ
II. 	
ɛ
1 u 2
1 + 	ɛ
2 u 2
2 + . . . + 	ɛ
k u 2
k =0.
Bu  tenglama  bilan  aniqlangan  kvadrikaning  simmetriya  markazi  
koordinatalar  boshida  bo lib,  bu  nuqta  kvadrikaga  tegishlidir.	
ʻ
k=n  bo lsin.  	
ʻ
1-hol.  
ɛ
1 = 	ɛ
2 = . . . = 	ɛ
n   bo lsa,  (3.10)	ʻ	⇒   u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
n =0  tenglama  bilan 
aniqlanadigan  kivadrika   mavhum  konus   deb  ataladi.  Bu  konus  faqat  bitta  
haqiqiy  nuqtaga  ega  bo ladi  (koordinatalar  boshi  	
ʻ O ).
2-hol.  	
ɛ
1 ,  	ɛ
2 ,  . . . , 	ɛ
n   ning  barchasi  bir  xil  ishorali  bo lmasa,  kvadrika  	ʻ
konus   deb  ataladi,  demak,  konus  markazli  sirtdir. Uning  markazi   konusning  
uchi   deb  ataladi.  Shunisi  qiziqki,  bu  konusga  tegishli  biror  T  nuqtani  olsak,  
OT   to g ri  chiziqning  (	
ʻ ʻ O  -  konusning  markazi)  barcha  nuqtalari  ham  konusga
tegishli  bo ladi.  Bu  to g ri  chiziq  	
ʻ ʻ ʻ konusning  yasovchisi   deb  ataladi.
  Endi  k<n  holni  tekshiraylik.
1-hol.  	
ɛ
1 = 	ɛ
2 = . . . = 	ɛ
k    (3.10)   tenglama  
              u 2
1 + u 2
2 + . . . + u 2
k =0.         (3.11)  
                                                                                  16 ko rinishni  oladi.  Bu  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika  ham  ʻ mavhum  
konus   deb  yuritiladi.
Lekin  bu  tenglamani   A
n   da  qarasak,  bu  kvadrika  (n-k)  o lchovli  	
ʻ
tekislikning  barcha  nuqtalarini  o z  ichiga  oladi  (chunki  	
ʻ N (0, 0, . . . , 0,   u
k+1 , . . .
,  u
n )  ko rinishdagi  barcha  nuqtalarning  koordinatalari  (3.11)  tenglamani  	
ʻ
qanoatlantiradi).  Bunday  konus  uchi  (n-k)  o lchovli  tekislikdan  iborat  	
ʻ
mavhum  konus   deb  ataladi.  
2-hol.  	
ɛ
1 ,  	ɛ
2 , . . . ,  	ɛ
k   ning  barchasi  bir  xil  ishorali  bo lmasa   (masalan,  t	ʻ
tasi  +1  bo lsa),  u  holda  (3.10)  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrikani    	
ʻ (k-t)
indeksli,  uchi  (n-k)  o lchovli  tekislikdan  iborat  konus  	
ʻ deb  ataladi.
Nihoyat,  (2.11)  dagi  uchinchi  tenglamani  tekshiraylik,  
 	
ε1u12 +	ε1u12+ε2u22+...+εkuk2=2uk+1  .         (3.12)  k=n-1.  1-hol.     ε
1 =	ε2
=…=ɛ
n-1     (3.12)  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika   elliptic  paraboloid   deb 
ataladi  (n=3  bo lsa,  (3.12)  tenglama     	
ʻ	u12 +	u22  =  2u
3    koʻrinishda  boʻlib,  A
3   dagi 
elliptic  paraboloidni  ifodalaydi).                        2-hol. 	
ɛ
1 ,  	ɛ
2,  . . . ,  	ɛ
n-1   
ning  barchasi  bir  xil  ishorali  bo lmasa  (masalan,  t  tasi  +1  bo lsa),  u  holda  	
ʻ ʻ
(16)  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika   (k-t)  indeksli  giperbolik  
paraboloid   deb  ataladi. k	
≤ n-2.  Mavzuga oid
misol yechish. 1)    A
3   da  
u 2
1 + u 2
2 +4 u
1 u
3 -4 u
2 =0  tenglama  bilan  aniqlanuvchi  kvadrikaning  turini  toping.
Yechish.   Avvalo  bu  
kvadrikaning  simmetriya  markazi  bor  yoki  yo qligini  aniqlaylik.  Buning  	
ʻ
uchun  berilgan  tenglamadan  avval   u
1 ,  keyin   u
2 ,  nihoyat   u
3   boyicha  hosila  
olaylik:
2 u
1 +4 u
3 =0,
2 u
2 -4=0,
4 u
1 =0.  bu  sistema  
yagona  yechimga  ega:   u
1 =0,   u
2 =2,   u
3 =0.  Markaz  (0, 2, 0)  nuqtada  joylashgan 
ekan.  Endi  reper  boshini  shu  markazga  keltiraylik,  buning  uchun  quyidagicha
                                                                                  17 chiziqli  almashtirishni  bajarish  kerak:
u
1 =y
1 ,   u
2 =y
2 +2,   u
3 =y
3 .  
bularni   berilgan  tenglamaga  qo ysak,ʻ
y 2
1 +(y
2 +2) 2
+4y
1 y
3 -4(y
2 +2)=0,
          y 2
1 +y 2
2 +4y
2 +4+4y
1 y
3 -4y
2 -8=0,
y 2
1 +y 2
2 +4y
1 y
3 -4=0. Endi  
φ
2 =y 2
1 +y 2
2 +4y
1 y
3   kvadratik  formani  Logranj  usuli  bilan  kanonik  ko rinishga  	
ʻ
keltiramiz.  Ushbu  
x
1 =y
1 +2y
3 ,  x
2 =y
2 ,  x
3 =y
3  
almashtirishni  bajarib,  φ
2 -x 2
1   ni  hisoblaylik:            
φ
2 -x 2
1 =y 2
1 +4y
1 y
3 +y 2
2 -(y
1 +2y
3 ) 2
=y 2
1 +4y
1 y
3 +y 2
2 -y 2
1 -4y
1 y
3 -4y 2
3 =y 2
2 -4y 2
3 =x 2
2 -4x 2
3 ,  
yoki    φ
2  =x 2
1 +x 2
2 -4x 2
3 .           
U holda berilgan tenglama quyidagicha bo ladi: x	
ʻ 2
1 +x 2
2 -4x 2
3 -4=0,  yoki  x 2
1 +x 2
2 -
4x 2
3 =4,  yoki  x 2
1 /4+x 2
2 /4-x 2
3 =1,  bu  esa,  A
3   dagi   bir  pallali  giperboloiddir.   
2 )   A
3   da   u 2
1 + u 2
2 + u 2
3 -2 u
1 +4 u
2 -11=0   tenglama  bilan  aniqlanuvchi  kvadrikaning 
turini  toping.
Yechish.   Birinchi  o rinda  bu  kvadrikaning  simmetriya  markazini  	
ʻ
aniqlaymiz.  Buning  uchun  berilgan  tenglamadan  avval   u
1 ,  keyin   u
2 ,  so ng   	
ʻ u
3 
bo yicha  hosila  olaylik:	
ʻ
2 u
1 -2=0
2 u
2 +4=0
2 u
3 =0  
bu  sistema  yagona  yechimga  ega:   u
1 =1,   u
2 = − ¿
2,   u
3 =0.  Demak,  markaz         
(1;  − ¿
2; 0) nuqtada  ekan.  Endi  reper  boshini  markazga  keltiramiz,  buning  
uchun  quyidagicha  chiziqli  almashtirishni  kiritamiz:
u
1 = y
1 +1,     u
2 = y
2 − ¿
2,     u
3 = y
3  
bularni  berilgan  tenglamaga  qo ysak,  	
ʻ
( y
1 +1) 2
+( y
2 − ¿
2) 2
+ y 2
3   − ¿
2( y
1 +1)+4( y
2   − ¿
2)  − ¿
11=0
        y 2
1 +2 y
1 +1+ y 2
2   − ¿
4 y
2 +4+ y 2
3   − ¿
2 y
1   − ¿
2+4 y
2   − ¿
8  − ¿
11=0 
                                                                                  18 y 2
1 + y 2
2 + y 2
3   − ¿
16=0    yoki    
y
1 = x ,    y
2 = y ,    y
3 = z      deb  belgilasak,     
 u  holda  berilgan   tenglama  ko rinishi   quyidagicha  bo ladi:  ʻ ʻ	
x2+y2+z2=16
,  yoki    x 2
16 + y 2
16 + z 2
16 = 1
    bu  tenglama   esa  A
3   dagi    
ellipsoidni  ifodalaydi.
                                                                                  19     4-§. Uch o lchovli Yevklid fazosidagi kvadratikalar.ʻ
Biz  n  o lchovli  affin  fazodagi  kvadrikalar  tasnifi  bilan  tanishdik. Uch  	
ʻ
o lchovli  affin  fazoda  17  xil  kvadrikaning  borligini  oshkor  qilish  osondir. 	
ʻ   
І.
ε1u12 +	ε2u22 +...+ ε
k u
k 2
=1,k	≤n ,	εi =±1.
II.	
ε1u12 +	ε2u22 +...+	εkuk2 =0,k ≤ n
,	εi = ±
1.
III.  	
ε1u12 + ε
1 u
1 2
+ ε
2 u
2 2
+ ... + ε
k u
k 2
= 2 u
k + 1 , k ≤ n , ε
i = ± 1.
tenglamalarda   k  ni  1, 2, 3  sonlar  deb  olinsa  17  ta  har  xil  tenglama  hosil  
qilamiz.
Shu   kvadrikalarni  uch  o lchovli  yevklid  fazosida  qarasak,  dekart  	
ʻ
reperini  qulay  tanlab  olish   yo li   bilan  ularning  tenglamalarini  quyidagi  
ʻ
jadvalda  ko rsatilgandek  qilib  yozish  mumkin   (o zgaruvchilarni  u	
ʻ ʻ
1 ,   u
2,    u
3 
bilan  emas,  balki  eskicha  belgilashimizga  mos  ravishda  x,  y,  z  deb    olamiz).	
№
Kvadrikaning sodda tenglamas  Kvadrikaning nomi
  1	
x2
a2+	y2
b2+z2
c2=1 Ellipsoid
  2 x 2
a 2 + y 2
b 2 + z 2
c 2 = − 1 mavhum  ellipsoid
  3 x 2
a 2 + y 2
b 2 − z 2
c 2 = 1 bir  pallali  giperboloid
  4 x 2
a 2 − y 2
b 2 − z 2
c 2 = 1 ikki  pallali  giperboloid
  13 x 2
a 2 + y 2
b 2 + z 2
c 2 = 0  mavhum  konus
  14	
x2
a2+	y2
b2−	z2
c2=0 uchi     koordinatalar     boshida     bo lgan	ʻ
konus
                                                                                  20   15 x 2
a 2 + y 2
b 2 = 1 elliptik  silindr
  16x2
a2−	y2
b2=	2z giperbolik paraboloid
  17 x 2
a 2 = 2 z parabolik slindr
       
                                                                                                               
                                                                                  21  5
x 2
a 2 + y 2
b 2 = − 1 mavhum  silindr
  6
x 2
a 2 − y 2
b 2 = 1 giperbolik  silindr
  7
x 2
a 2 + y 2
b 2 = 0 Oz   o qi  bo yicha  kesishuvchi  2ta	
ʻ ʻ
mavhum  tekislik
  8
x 2
a 2 − y 2
b 2 = 0 ikkita  kesishuvchi  tekislik
  9	
x2
a2=1
ikki  o zaro  parallel  tekislik	ʻ
 10
x 2
a 2 = − 1 ikki  mavhum  o zaro  parallel  tekislik	
ʻ
 11
                 	
x2=0 ustma-ust  tushgan  ikki  tekislik
 12
x2
a2+	y2
b2=	2z
elliptik  paraboloid                                                                                   22                                                                                   23                                                                                   24                                                                                   25                                                                                   26 XULOSA
         Kvadratikalar matematika, muhandislik va informatika sohalarida muhim rol
o‘ynaydi. Nisbatan oddiy matematik tenglamalar yordamida 3D fazoda murakkab
shakllar   va   sirtlarni   ifodalash   orqali   kvadrikalar   geometrik   muammolarni
soddalashtirishga   va   murakkab   ob’ektlar   va   mexanizmlarni   loyihalashni
osonlashtirishga   qodir.   Bundan   tashqari,   kvadrikalarni   kanonik   qilish   ularning
matematik   tasvirini   yanada   soddalashtirishga   yordam   beradi,   bu   esa   yanada
samarali   hisob-kitoblarga   va   keng   ko‘lamli   masalalarda   qo‘llanilishi   mumkin
bo‘lgan umumlashtirilgan yechimlarga olib keladi. Umuman olganda, affin fazoda
kvadrikalardan   foydalanish   innovatsion   tadqiqotlar   va   turli   sohalarda   amaliy
qo‘llash uchun ajoyib imkoniyatlarni taqdim etishda davom etmoqda.
Matematikada   affin   fazo   tushunchasi   masofa   va   burchak   tushunchalari
mavjud bo‘lmagan, nuqtalar, chiziqlar va tekisliklar kabi geometrik jismlar mavjud
bo‘lgan fazoni anglatadi. Shu nuqtai nazardan, kvadratni nuqtalari koordinatalarda
ikkinchi darajali tenglamani qanoatlantiradigan geometrik obyekt sifatida aniqlash
mumkin.
                                                                                  27 Kvadrikalarni   kanonik   qilish   kvadrikani   standart   shaklga   aylantirishni   o‘z
ichiga   oladi,   bu   esa   tahlil   va   hisoblashni   osonlashtiradi.   Bunga   to‘rtburchak
chiziqli   o‘zgartirishlar   ketma-ketligini   u   standart   taniqli   shaklga   ega   bo‘lguncha
qo‘llash   orqali   erishiladi.   Masalan:   kvadrat   matritsani   diagonallashtirish
o‘zgarmaslarni   hisoblashni   va   kvadratiklarni   o‘zgartirishni   soddalashtirishi
mumkin.   Kvadriklarning   kanonik   shakllari,   shuningdek,   ushbu   obyektlarning
o‘qlari, markazi va geometrik xususiyatlari kabi keyingi tahlilni osonlashtiradigan
o‘ziga xos xususiyatlaridan foydalanishga imkon beradi.
Affin   fazodagi   kvadrikalar   algebraik   geometriyada   muhim   rol   o‘ynaydi   va
fizika   va   kompyuter   grafikasida   turli   amaliy   qo‘llanmalarga   ega.   Kvadriklarni
kanonik qilish jarayoni ularni aniqlash va standart shaklga aylantirishni o‘z ichiga
oladi,   bu   ularni   tahlil   qilish   va   manipulyatsiya   qilishni   osonlashtiradi.   Chiziqli
almashtirishlar   va   diagonalizatsiya   kabi   usullardan   foydalangan   holda,
kvadratiklarning   geometrik   xususiyatlarini   samarali   o‘rganish   va   ulardan   haqiqiy
muammolarni   hal   qilish   uchun   foydalanish   mumkin.   Kanonik   shakllar,
shuningdek,   samaraliroq   hisob-kitoblarni   amalga   oshirishga   imkon   beradi   va
kvadratiklar ishtirok etgan tenglamalar tizimlarining yechimlarini topish jarayonini
soddalashtiradi.   Umuman   olganda,   kvadratiklarni   kanonik   qilish   bu   geometrik
ob’ektlarni   turli   kontekstlarda   o‘rganish   va   ulardan   foydalanish   uchun   kuchli
vositadir.
Affin fazoda kvadriklardan foydalanish muhandislik, kompyuter grafikasi va
robototexnika   kabi   turli   sohalarda   qo llanilishi   mumkin.   Masalan:kompyuterʻ
grafikasida   kvadrikalar   xarakter   animatsiyasi   va   deformatsiya   modellari   kabi
murakkab   modellarni   ifodalash   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Xuddi   shunday,
robototexnikada   kvadrikalar   turli   robot   mexanizmlarini   va   ularning   atrof-muhit
bilan o‘zaro ta'sirini modellashtirishda foydali bo‘lishi mumkin. Umuman olganda,
affin   fazoda   kvadrikalarni   kanonik   qilish   qobiliyati   ularni   turli   sohalardagi
muammolarni hal qilish uchun foydali vositalarga aylantiradi.
                                                                                  28   
             FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
1.  Narmanov A.Y. Analitik geometriya. Toshkent . “O‘zbekiston faylasuflari milliy
jamiyati”  2020 yil , 176 bet.
2.   Bayturayev   A.M.,   Kucharov.   R.R.   Algebra   va   geometriya.   Toshkent.
“Innovatsiya-Ziyo”, 2020 yil, 184 bet.
3 .  Baxvalov S.V., Modenov P.S., Parxomenko A.S. Analitik geometriyadan 
masalalar to‘plami. T. Universitet, 2006 yil, 442 bet.
4. Ильин В. А., Позняк Э.Г. Аналитическая геометрия. М. «Физматлит», 2004
yil ,   232   стр. 4.     X.Latipov,   Sh.Tojiеv   “Analitik   gеomеtriya   va   chiziqli   algеbra”,
T.1995 ,  
5.  Dadajonov N.D. , Jurayev M.SH. Geometriya.  1-qism Toshkent. 1995 
6.  Latipov X., Tojiyev SH., Rustamov R. Analitik geometriya va chiziqli        
algebra.  Toshkent. “O‘qituvchi” 1993 y
7.   Клетеник   Д.В.,   Сборник   задач   по   аналитической   геометрии.   М .
« Физматлит », 2016  г , 241  стр .  
8 .     Boxonov.Z.S   Analitik   geometriyadan   misol   va   masalalar   to‘plami.
Uslubiy qo‘llanma. Nam DU 2018 yil, 106 bet.
                                                                                  29 9.   Izu   Vaisman .   Analytical   Geometry.   World   Scientific,   USA,   2007   year,
297  p.
10.  N.D.Dadjonov ,  M.SH.Jo ra.  “Geometriya”  1-qism.  O qituvchi  1986.ʻ ʻ
11.  A.Y.Narmanov  “Analitik  geometriya  kursi”  Toshkent  2006.
12. Baxvalov   “Analitik  geometriyadan  masalalar  to plami”.	
ʻ
13. Q.M.Baratov   “Analitik  geometriya”.
14. D.Dadajonov   “Geometriya  2-qism  Geometriya  asoslari”.
15. D.A.Izotov,   SH.U.Ismailov  “Analitik  geometriya”.
O.F.G aniyev  “Analitik  geometriya”.	
ʻ
                                                                                  30      FOYDALANILGAN  ELEKTRON  SAYTLAR
1.   www./Ziyo .  Net.
2. http://vilenin.narod.ru/Mm/Books/   
3. http://www.allmath.ru/   
4. http://www.pedagog.uz/   
5. http://window.edu.ru/window/   
6.  htt://www.arki.ru/magaz   
7.  htt://www.lib.ru   
8.   htt://www.bilimdon.uz     
9.   htt://www.istedod.   
                                                                                  31

Kvadrikaning markazi va tasnifi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • IX- XII-asrlarda O'rta Osiyo aholisini ijtimoiy siyosiy holatini tarixiy manbalarda yoritilishi kurs ishi
  • Myunxen shartnomasi
  • Ispan merosi uchun urush

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский