Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish metodikasi

Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar
o’tkazish metodikasi
KIRISH
I- BOB. Tuzlar haqida umumiy ma’lumot
1.1.Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.
1.2.O’rta (normal) tuzlar nomenklaturasi va olinishi.
1.3.Nordon tuzlar nomeklaturasi va olinishi.
II   BOB  Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish
2.1. Maktab kimyoviy tajribalarni o’tkazishning ilmiy va metodologik
asoslari
2.2 Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish 
metodikasi
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  KIRISH.
Bugungi   kunda   axborot   asrida   zamon   bilan   hamnafas   ravishda   rivojlanish
asosiy   maqsad   bo lib   qolmoqda.   Chunki   texnika   va   texnologiya   juda   tez   rivojʻ
topayotgan   vaqtda,   yosh   avlodni   talab   darajasida   tarbiyalash   dolzarb   sanaladi.
Sanoatlashuv   jarayoni,   chiqindisiz   texnologiyalar,   zamonaviy   asbob   va
uskunalarning   yaratilishi,   ta’lim   sohasida   ham   islohatlarni   doimiy   ravishda
rivojlantirib   borishga   turtki   bo ladi.   Rivojlangan   davlatlar   bilan   sanoat,   texnika,	
ʻ
iqtisodiy,   ta’lim,   madaniy   va   ma’naviy   sohalarda   hamkorlik   olib   borar   ekanmiz,
kelajak   avlodning   ongu-tafakkurini,   bilimini   va   tarbiyasini   yanada
mukammalashtirish   chora   tadbirlarini   izlash   asosiy   maqsad   hisoblanadi.   Turli
sohalarda   yo lga   qo yilayotgan   xalqaro   hamkorlik   garchi   o z   samarasini	
ʻ ʻ ʻ
berayotgan   bo lsada,   biroq,   milliy   mustaqillikni   har   jihatdan   mustahkamlash,
ʻ
erishilgan yutuqlarni boyitish, mavjud kamchiliklarni tezkor bartaraf etish jamiyat a’zolaridan   alohida   fidokorlik,   jonbozlik,   shijoat   va   qat’iyat   ko rsatishni   talabʻ
etmoqda.
Hozirgi   ilm-fan,   texnika,   sanoat   jadal   rivojlanayotgan   bir   vaqtda,   ta’lim
jarayonida   ta’lim   mazmuning   yangi   loyihasi   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni
qo llash   zarurati   vujudga   keldi.   Ta’lim   jarayoniga   o qitishning   yangi   texnika	
ʻ ʻ
vositalari,   eng   so nggi   kompyuterlar,   axborot-kommunikatsion	
ʻ
texnologiyaularning   kirib   kelishi   nafaqat   ta’lim   oluvchilar,   balki   ta’lim
beruvchilarning   ham   o z   ustida   muntazam   ishlashi,   pedagogik   bilim   saviyasi,	
ʻ
malaka   va   ko nikmalarini   doimiy   ravishda   oshirib   borishi   zarurligini	
ʻ
ko rsatmoqda.	
ʻ
Har bir dars talabalarning bilimga qiziqishlarini va mustaqil ravishda ishlash
ko nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   berishi   uchun   innovatsion   ta’lim
ʻ
texnologiyalaridan   foydalangan   holda   o qitish   samaradorligini   va   talabalarни	
ʻ
mustaqilishlashfunksiyalarini   to xtovsiz   oshirish   hozirgi   kunning   dolzarb	
ʻ
vazifalaridan biri hisoblanadi.
Ta’lim   texnologiyalarini   ishlab   chiqish   va   kimyo   fani   bo yicha	
ʻ
mashg’ulotlarda   innovatsion   ta’lim   texnologiyalarni   qo llash   dolzarb   ilmiy	
ʻ
muammo sifatida maxsus tadqiqotlar olib borishni ko zda tutadi.	
ʻ
Quyidagi   kurs   ishi   Tuzlar   mavzusiga   bag’ishlanadi   .Ushbu   kurs   ishida
tuzlarning   sinflari   shuningdek   ularning   ahamiyati   to’g’risida   so’z   boradi.Tuzlar
tabiatda   keng   tarqalgan   binar   birikmalar   bo’lib,   ulardan   turli   sohalarda
foydalaniladi. Murakkab moddalar ichida eng ko’p tarqalgan va xalq xo’jaligidagi
eng ko’p ishlatiladigan anorganik moddalar tuzlar  hisoblanadi. Ushbu kurs ishida
quyidagilar haqida batavsil ma’lumotlar beriladi: I- BOB. TUZLAR HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT O’rta (normal) tuzlar
nomenklaturasi va olinishi.
Nordon tuzlar nomeklaturasi
va olinishi.
Asosli tuzlar  nomeklaturasi
va olinishi.Tuzlar haqida qisqacha
ma’lumot.
Qo’sh tuzlar nomeklaturasi
va olinishi.
Kompleks tuzlar. Tuzlarning
umumiy xossalari. 1.1 Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.
TUZLAR   –   metal   latomlari   va   kislota   qoldig’idan   iborat   murakkab
moddalar   (kislota   molekulasidagi   vodorod   atomlarining   metallar   bilan
almashinishidan   hosil   bo’ladigan   murakkab   modda lar ).   Umuman,   tuzlar
gidroksidlar   va   kislotalarning   o’zaro   ta’siri   mahsuloti   bo’lib,   ular   turli   tarkibli
bo’ladilar.   Tuzlarning   umumiy   formulasi   M
n K
m tarzida   ifodalanadi:   bu   yerda   M-
metall   atomi   (yoki   ammoniy   NH
4 +
);   K-kislota   qoldig’i;   n-kislota   qoldig’ining
valentligi; m-metall atomi valentligi. Masalan: NaCl, Rb
2 SO
3 , Be(NO
3 )
2 , NaHCO
3 ,
KNaSO
4 ,   Ca(H
2 P O
4 )
2 ,   CaOCl
2 ,   K
4 [Fe(CN)
6 ],   AlOHSO
4 ,   (CuOH)
2 CO
3 ,
K
2 ZnO
2 vah.k.
Demak tuzlarnikislota va asoslarning neytrallanish reaksiyasi mahsuloti deb
qarab, agar kislota asos o’zaro ekvivalent miqdorda olingan bo’lsa o’rta tuzlar;
Agar kislota ortiqcha asos kam olingan bo’lsa,nordon tuzlar hosil bo’ladi.
Agar asos ortiqcha kislota kam olingan bo’lsa, asosli tuzlar hosil bo’ladi.
Kalsiy,temir,   kaliy,   natriy   va   boshqa   ko’plab   metallar   tutgan   tuzlar
tibbiyotda turli kasalliklarga qarshi dori vositalari sifatida qo’llaniladi.
  Azot,   fosfor,   kaliy,   oltingugurt,   kalsiy,   natriy   va   mikroelementlar   deb
nomlanuvchi   metal   guruhini   tutgan   tuzlar   qishloq   xo’jaligida   o’g’itlar,   ba’zi
zararkunandalarga   qarshi   kurash   vositalari,   unuvchanlik   va   hosildorlikni
oshiruvchi, o’stiruvchi vositalar sifatida keng qo’llaniladi.
  Shuningdek   inson   organizmi   tuz   muvozanatini   doimo   saqlab   turishga
muhtojdir va organizm umumiy massasiga nisbatan 5.5% turli xildagi tuzlar va shu
vazifani   bajarib   turadi.   Masalan,   organizmda   kalsiy   tuzlari   kamayib   ketsa,
muvozanatni   tiklash   uchun   kalsiy   tutgan   mahsulotlarni   iste’mol   qilish   xohishi paydo   bo’ladi.   Yoki   turli   sabablarga   ko’ra   organizm   tez   suyuqlik   yo’qotadigan
bo’lib   qolganda,   tez   suyuqlik   bilan   chiqib   ketib   qoladi,   shuning   uchun   bunday
hollarda turli fiziolagik tuz eritmalari beriladi.
Barcha   tuzlar   qattiq   moddalar   bo’lib,   turli   rangda   bo’ladilar.   Ular   suvda
eruvchanligi   bo’yicha   yaxshi   eriydigan   (NaCl,   KCl,   NH
4 NO
3 ,   KNO
3 ,   CaCl   va
hokazo), kam eruvchan (CaSO
4 , PbCl, Ag
2 SO
4   va hokazo) va juda kam eruvchan
(CaCO
3 , BaSO
4 , CaSiO
3  va hokazo) larga bo’linadi.
Tuzlarning sinflanishi (klassifikatsiyasi )ga ko’ra besh guruhga
bo’linadi va har bir guruh bir –biridan tubdan farq qiladi.
Qo’sh tuzlar.Asosli tuzlar.Nordon tuzlar. O’rta tuzlar. Tuzlarning sinflanishi
(klassifikatsiyasi )      1. 2.O’rta (normal) tuzlar nomenklaturasi va olinishi.
O’rta   ( n ormal)   tuzlar   –   Metall   atomi   va   kislota   qoldig’idan   iborat
murakkab   moddalar.   Masalan:   NaCl,   CaSO
4 ,   Cu(NO
3 )
2 ,   Al
2 (CO
3 )
3 ,   Fe
3 (‘O
4 )
2 ,
MnCl
3 ,   TiCl
4 vah.k.   O’rta   tuzlarni   nomlash:   metall   nomi   (metall   o’zgaruvchan
valentli   bo’lsa va bir necha xil tuzlar hosil qilsa,rim   raqamda   qavs   ichida   valentlik
ko’rsatiladi  va qavsdan keyin chiziqcha qo’yiladi  hamda)ga   kislota   qoldig’i   nomi
qo’shib   aytiladi. Masalan:  NaCl – natriyxlorid, CaSO
4   – kaltsiysulfat, Cu(NO
3 )
2   –
mis (II) nitrat, Al
2 (CO
3 )
3  – alyuminiykarbonat, Fe
3 ( P O
4 )
2  – temir (II) fosfat, MnCl
3
– marganets (III) xlorid, TiCl
4  – titan (IV) xloridvah okazo .
Agar   bir   metall   bitta   kislota   bilan   ikki   yoki   bir   necha   tuz   xosil q ilsa, bunday
tuzlarni   nomlashda   avval   metall   nomi   aytilib, qavs ichidari   raqami   bilan   metallning
valentligi   ko’rsatiladi, so’ngra kislota   nomi   aytiladi. Masalan,  FeS0
4 — temir  (II)-
sulfat,   Fe(N0
3 )
2 —temir   (II)-nitrat,   Fe(N0
3 )
3 —   temir   (III)   nitratvaxokazo.   Normal
tuzlar texnik nomlar bilan ham atalishi mumkin. Masalan, NaCl-osh tuzi, Na
2 CO
3  –
soda, K
2 CO
3   – potash, K
2 SO
4* Al
2 (SO
4 )
3 -achchiqtosh CuSO
4* 5H
2 O – mis kuporosi,
KNO
3  – kaliyli selitra va hokazo.
 O’rta tuzlar quyidagi usullar bilan olinadi:
1) Metallarning metallmaslar bilan ta’sirida.
Mg+Cl
2 =MgCl
2Kompleks tuzlar.  Fe+S=Fes
2Al+3I
2 =2AlI
3
2) Nordon   tuzlar   ishqorlar   va   kislotalar   bilan   reaksiyaga   kirishib   yangi
o’rta tuz va suv (kislota yoki oksidni) hosil qiladi.
NaHCO3+NaOH=Na
2 CO
3 +H
2 O
NaHCO
3 +HCl=NaCl+ H
2 O+CO
2
3) Metallarning kislotalar bilan ta’sirida.
Fe+2HCl=FeCl
2 +H
2
Zn+H
2 SO
4 =ZnSO
4 +H
2
4) Metallarning tuzlar bilan ta’sirida.
Fe+Hg(NO
3 )
2 = Fe(NO
3 )
2 +Hg
Cu+2AgNO
3 == Cu(NO
3 )
2 +2Ag
5) Gidroksidlar va kislotalarning o’zaro ta’sirida.
Ca(OH)
2 +2HNO
3 =Ca(NO
3 )
2 +2H
2 O
Fe(OH)
2 + H
2 SO
4 =FeSO
4 +2H
2 O
6) Galogenlarning ishqorlarda erishidan.
Cl
2 +2KOH=KCl+KClO+H
2 O
 I
2 +2KOH=KI+KIO+H
2 O 7) Ammiakning kislotalar bilan birikishi tufayli o’rta tuz hosil bo’lishi.
2NH
3 + H
2 SO
4 =(NH
4 )
2 SO
4
 NH
3 +HNO
3 =NH
4 NO
3
Xossalari:
Fizik   xossalari:   deyarli   barcha   tuzlar   qattiq   turli   rangdagi   kristall   moddalar
bo’lib,   suvda   har   xil   erish   qobiliyatiga   ega.Tuzlar   tarkibiga   kristallizatsion   suv
tutishi mumkin. Masalan mis kuparosi CuSO
4 *5H
2 O.
Kimyoviy xossalari. Tuzlar kimtoviy jihatdan faol moddalar bo’lib, ko’plab
o’zgarishlarga   uchraydi.   Quyida   misollarda   o’rta   tuzlarning   kimyoviy   xossalari
bilan tanishib chiqamiz.
1.O’rta tuzlar ishqorlar va kislotalar ta’sirida quyidagilarni hosil qiladi.
 FeCl
3 +3NaOH=Fe(OH)
3 +3NaCl (asos va yangi tuz) yoki,
2FeCl
3 +3H
2 SO
4 =Fe
2 (SO
4 )
3 +6HCl (yangi tuz va yangi kislota)
 FeCl
2 +2KOH=Fe(OH)
2 +2KCl
2.O’rta   tuzlarning   kislotalarga   ta’siri   natijasida   yangi   tuz   va   yangi   kislota
hosil bo’ladi.
KNO
3 + H
2 SO
4 =KHSO
4 +HNO
3
NaCl+ H
2 SO
4 =NaHSO
4 +HCl
3.O’rta tuzlar kislotali oksidlar bilan ta’sirlashib,yangi tuz va yangi kislotali
oksid hosil qiladi.
Na
2 CO
3 +SO
2 =Na
2 SO
3 +CO
2 CaCO
3 +SiO
2 =CaSiO
3 +CO
2
4.O’rta   tuzlarning   metallarga   ta’siri   natijasida   yangi   tuzhosil   bo’lib,   yangi
metall ajralib chiqadi.
Fe+Hg(NO
3 )
2 = Fe(NO
3 )
2 +Hg
Cu+2AgNO
3 = Cu(NO
3 )
2 +2Ag
5.Temperatura natijasida parchalanadi.
 Na
2 CO
3 =Na
2 O+CO
2
K
2 SO
4 =K
2 O+SO
3
1.3.Nordon tuzlar nomeklaturasi va olinishi.
Nordontuzlar   –   kislota   molekulasidagi   vodorod   atomlari   metall   bilan
qisman   almashinganda   hosil   bo’lib,   metall   atomi,   vodorod   va   kislota   q oldig’idan
iborat   bo’ladi.   Masalan:   Ca(HCO
3 )
2 ,   NaHCO
3 ,   Cu(HSO
4 )
2 ,KHS,Ba(HSO
3 )
2 ,
NaHSO
4,   LiHSO
4,   Mg(HCO
3 )
2 vahokazo.   Nordon   tuzlarni   nomlash:   metall   nomi
(metall   o’zgaruvchan   valentli   bo’lsa   rim   raqamda   qavs   ichida   valentlik
ko’rsatiladi)ga   molekulada   bitta   vodorod   bo’lsa “gidro” so’zi, ikkita   vodorodbo’lsa
“digidro”so’zi   va   kislota   qoldig’i   nomi   qo’shib   aytiladi.   Masalan:   Ca(HCO
3 )
2   –
kalg’tsiy   gidrokarbonat,   NaHCO
3   –   natriygidrokarbonat,   Cu(HSO
4 )
2   –   mis   (II)
gidrosulfat, Fe(H
2 PO
4 )
2  – temir (II) digidrofosfat,KHS – kaliygidrosulfid, Li
2 HPO
4
–   litiygidrofosfat,   Ba(HSO
3 )
2   –   bariygidrosulfit,   Ca(H
2 PO
4 )
2   –
kaltsiydigidrofosfatvah.k.
Nordon   tuzlar   suvdagi   eritmalarida   ikki   boskichda (metall   xamda
vodorod) kation   va   bitta (kislota   qoldig’i) anion   xosil   qilish   bilan
dissotsilanadi:   Nordon   tuzlar   suvdagi   eritmalarida   ikki   bosqichda
disotsilanadi:  Na Н CO
3 =Na  +
 +  Н CO3 -
Н CO3 -
  = Н +  
+ CO
3 2-
  Nordon tuzlardagi vodorod metal atomlariga o’rin bera
oladi, natijada, normal tuzlar hosil bo’ladi:
Na Н CO
3  + NaO Н  = Na
2 CO
3  + H
2 O
Na Н SO
4  + NaO Н  = Na
2 SO
4  + H
2 O 
Nordon   tuzlar   qizdirilganda   o’zidan   suv   ajratib   chiqaradi   va   normal   tuzga
o’tadi: 
Ca(HCO
2 )
3 =CaCO
3  + H
2 O + CO
2 (qizdirilganda)
Mg(HCO
3 )
2 =MgCO
3  + H
2 O + CO
2 (qizdirilganda)
Olinish   usullari :1.Kislotalarga   kam   miqdorda   ishqor   qo’shish   bilan   nordon
tuz hosil qilish mumkin: 
H
2 SO
4  + KOH = KHSO
4  +H
2 O 
 2. Tuzlarga oz miqdorda kislota qo’shib nordon tuz hosil qilish mumkin: 
Ca
3 (PO
4 )
2  + H
3 PO
4  = 3CaHPO
4
 Ca
3 (PO
4 )
2  + 4H
3 PO
4  = 3Ca(H
2 PO
4 )
2
  3.Asoslarga mo’lmiqdorda kislotali oksid ta’sir qilib ham nordon tuz hosil
qilinadi: 
NaOH + CO
2  = NaHCO
3
Ba(OH)
2  + 2CO
2  = Ba(HCO
3 )
2
4.   Bir   valentli   metal   bilan   ikki   asosli   kislota   qoldig’idan   hosil   bo’lgan
tuzlarni gidrolizga uchratish yo’li bilan ham nordon tuzlar olish mumkin: 
K
2 CO
3  + H
2 O=KHCO
3  + KOH  Na
2 S + H
2 O=NaHS + NaO
Xossalari:
1.Nordon tuzlar ishqorlar va kislotalar  bilan reaksiyaga kirishib yangi o’rta
tuz va suv (kislota yoki oksidni) hosil qiladilar:
 NaHCO
3 +NaOH=Na
2 CO
3 +H
2 O
 NaHCO
3 +HCl=NaCl+H
2 O+CO
2
 Mg(HCO
3 )
2 + H
2 SO
4  =MgSO
4 +2 H
2 O+2CO
2
2.Nordon tuzga o’rta tuzning ta’siri:
 Ca(H
2 PO
4 )
2 +2CaSO
4= Ca
3 (PO
4 )
2 +2H
2 S
Asosli tuzlar  nomeklaturasi va olinishi.
Asoslituzlar   –   tarkibida   metall   atomi,   gidroksid   guruhi   va   kislota   qoldig’i
saqlagan   murakkab   moddalar. Gidrokso-tuzlarni   nomlashda   avval   metall   nomi
aytilib,   «Gidrokso»   so’zi   qo’shiladi,   so’ngra   kislota   nomi   aytiladi.   Masalan:
(CuOH)
2 CO
3 , Mg(OH)NO
3 , Al(OH)
2 Br, Cr(OH)
2 NO
3 , Mn(OH)Cl, [Fe(OH)
2 ]
2 SO
4 ,
Cr(OH)(CH
3 COO)
2 ,   Al(OH)SO
3   va   h.k.   Asosli   tuzlarni   nomlash:   metall   nomi
(metall   o’zgaruvchan   valentli   bo’lsa   rim   raqamda   qavs   ichida   valentlik
ko’rsatiladi)   gamolekulada   bitta   gidroksid   guruhi   bo’lsa   “gidrkosi”   so’zi,   ikkita
gidroksid   guruhi   bo’lsa “digidroksi” so’zi   va   kislota   qoldig’i   nomi   qo’shib   aytiladi.
Masalan:   (CuOH)
2 CO
3   –   mis   (II)   gidroksikarbonat,   Mg(OH)NO
3   –   magniy
gidroksinitrat,   Al(OH)
2 Br   alyuminiy   digidroksibromid,   Cr(OH)
2 NO
3   –   xrom   (III)
digidroksinitrat,Mn(OH)Cl   –   marganets   (II)   gidroksixlorid,   [Fe(OH)
2 ]
2 SO
4   –
temir(III)   digidroksisulfat,   Cr(OH)(CH
3 COO)
2   –   xrom   (III)   gidroksiatsetat,
Al(OH)SO
3   –   alyuminiy   gidroksisulfit,   Fe(OH)
2 Cl-temir   digidroksoxlorid, Ti(OH)
3 Cl-   titan   trigidroksoxlorid,   Ni(OH)NO
3 -   nikel   gidroksonitrat.   Gidrokso–
tuzlar   qizdirilganida   yoki   umuman   vaqt   o’tishi   bilan   tarkibida   suv   molekulalarini
chiqarib, okso-tuzlarga aylanadi:   2Mg(OH)Cl → Mg
2 OCl
2   + H
2 OOkso-tuzlar ham
asoslar xosasini namoyon qiladi. Binobarin, kislota ta’sirida okso- tuzlarni normal
tuzga aylantirish mumkin: 
Gidrokso-tuzlar   dissotsilanganda   metall   kationi, kislota   qoldig’i   va   gidroksil
anioniga   dissotsilanadi; 
masalan:
Cu
2 (OH)
2 SO
4 =2Cu
2 +
 + 2OH -
 + SO
4 -2
Bi(OH)
2 NO
3 =Bi 3+
 + 2OH -
 + NO
3 -
Bi(OH)
2 NO
3  =BiOH 2+
 + OH -
 + NO
3 - 
BiOH 2+
=Bi  3+
 +HO - 
Gidrokso-tuzlarning olinishi:
1.O’rta   tuzlarga   ishqor   ta’sir   ettirganda   yangi   asosli   tuz   va   o’rta   tuz   hosil
bo’ladi.
 FeCl
3 +2NaOH=Fe(OH)
2 Cl+2NaCl
 AlCl
3 +2KOH=Al(OH)
2 Cl+2KOH
2.Gidrokso-tuzlar normal tuzlarning gidrolizi natijasida hosil bo’ladi.
CuCl
2 + H
2 O=Cu(OH)Cl+HCl
Al
2 (SO
4 )
3 +H
2 O=Al(OH)
2 SO
4 +H
2 SO
4
3.Asoslarga oz miqdorda kislota ta’sir ettirib gidrokso-tuzlarning olinishi. Fe(OH)
2 +H
2 SO
4 =Fe(OH)SO
4 +2 H
2 O
Cu(OH)
2 +H
2 SO
4= Cu(OH)SO
4 +2H
2 O
Xossalari:
Fizik xossasi: Gidokso-tuzlar suvda yomon eriydi.
Kimyoviy xossalari:
1.Gidrokso-tuzlarning kislotaga ta’siridan o’rta tuz hosil bo’ladi.
2Fe(OH)SO
4 +H
2 SO
4 = Fe
2 (SO
4 )
3 +2H
2 O
 2Al(OH)
2 SO
4 +H
2 SO
4 = Al
2 (SO
4 )
3 +H
2 O
2.Gidrokso-tuzlar   qizdirish   yoki   umuman   vaqt   o’tishi   bilan   suv
molekulalarini chiqarib, okso-tuzlarga aylanadi.
2Mg(OH)Cl→Mg
2 OCl
2 +H
2 O
Sb(OH)
2 Cl→SbOCl+H
2 O
Qo’shtuzlar nomeklaturasi va olinishi.
Qo’sh   tuzlar   – kislota   molekulasidagi   vodorod   atomlari   har   xil   metal   bilan
almashinganda   hosil   bo’lgan   murakkab   moddalar.   Masalan:   KAl(SO
4 )
2 ,
KCr(SO
4 )
2 ,   (NH
4 )
2 Fe(SO
4 )
2 vah.k.   Qo’sh   tuzlarni   nomlash:   avval   valentligi   katta
metall   nomi   keyin   valentligi   kichik   metall   nomi   (metall   o’zgaruvchan   valentli
bo’lsa   rim   raqamda   qavs   ichida   valentlik   ko’rsatiladi)ga   kislota   qoldig’   nomi
qo’shib   aytiladi.   Ular   achchiqtoshlar   ham   deyiladi.   Masalan:   KAl(SO
4 )
2   –
alyuminiykaliysulfat,   KCr(SO
4 )
2   –   xrom   (III)   kaliysulfat,   (NH
4 )
2 Fe(SO
4 )
2   –   temir
(II)   ammoniysulfatyoki   KAl(SO
4 )
2 *12H
2 O   –   alyuminiykaliyliachchiqtosh, KCr(SO
4 )
2 *   6H
2 O   –   xromkaliyliachchiqtosh,   (NH
4 )
2 Fe(SO
4 )
2 *12H
2 O   –   temir
ammoniyli   achchiqtosh   va   h.k.
Olinishi:
1. Qo’sh tuzlar ayrim tuzlarning o’zaro birikishi hisobiga hosil bo’ladi.
2KJ+HgJ
2 =K [ HgJ
4 ]
3KCl+CrCl
3 =K
3 [ CrCl
6 ]
K
2 SO
4 +Al
2 (SO
4 )
3 =2 KAl(SO
4 )
2
3(NH
4 )
2 SO
4 +Cr
2 (SO
4 )
3 =2 (NH
4 )
3 Cr (SO
4 )
3
2.Agar ko’p asosli kislotaga ikki xil asos ta’sir ettirilganda qo’sh tuzlar hosil
bo’ladi.
H
3 PO
4 +2KOH+NaOH=K
2 NaPO
4 +3H
2 O
2H
2 SO
4 +KOH+Al(OH)
3 =KAl(SO
4 )
2 +4H
2 O
3.Agar ko’p kislotali asosga ikki xil kislota ta’sir ettirilsa qo’sh yoki aralash
tuz hosil bo’ladi.
Ca(OH)
2 +HCl+HClO=CaClOCl yoki CaOCl
2
Cl(xlorid kislota qoldig’i)
Ca
 O-Cl(gipoxlorid kislota qoldig’i)
Kompleks tuzlar. Kompleks   tuzlar   –   tarkibida   kompleksion   saqlagan   murakkab   moddalar.
Masalan: K
3 [Fe(CN)
6 ], K
4 [Fe(CN)
6 ], Fe
3 [Fe(CN)
6 ]
2 , Fe
4 [Fe(CN)
6 ]
3 , Na
3 [Co(NO
2 )
6 ],
K
3 [FeF
6 ],   K
2 [‘tF
4 ],   Na
2 [HgI
4 ],   [CrCl
2 (H
2 O)
4 ]Cl,   [CrCl
3 (H
2 O)
3 ]   va   h.k.   Kompleks
tuzlarni   nomlash:   asosan   tarixiy   nomlar   ishlatiladi,   masalan:   K
3 [Fe(CN)
6 ]   –   qizil
qon   tuzi,   K
4 [Fe(CN)
6 ]   –   sariq   qon   tuzi,   Fe
3 [Fe(CN)
6 ]
2   –   berlin   zangorisi,
Fe
4 [Fe(CN)
6 ]
3  – turunbul   ko’ki   va   h.k. Bundan   tashqari   kompleks   tuzlar   sistematik
quyidagicha   nomlanadi: K
3 [Fe(CN)
6 ] – kaliy   geksatsianoferrat (III), K
4 [Fe(CN)
6 ] –
kaliy   geksatsianoferrat   (II),   Fe
3 [Fe(CN)
6 ]
2   –   temir   (II)   geksatsianoferrat   (III),
Fe
4 [Fe(CN)
6 ]
3   –   temir   (III)   geksatsianoferrat   (II),   Na
3 [Co(NO
2 )
6 ]
natriygeksanitritokobaltat   (III),   K
3 [FeF
6 ]   kaliygeksaftoroferrat   (III),   K
2 [‘tF
4 ]   –
kaliytetraftoroplatinat   (II),   [CrCl
2 (H
2 O)
4 ]Cl   –   dixlorotetraakvaxrom   (III)   xlorid,
[CrCl
3 (H
2 O)
3 ]   –   trixlorotriakvaxrom   (III)   vah.k.Ba’zi   murakkab   moddalar   boshqa
murakkab moddalar bilan reaktsiyaga kirishib yanada murakkabroq moddalar hosil
qiladi.   Hosil   bo’lgan   moddalar   XIX   asrning   oxirlarida   kompleks   birikmalar   deb
ataladigan   bo’ldi.   Kompleks   birikmalar   hosil   bo’ladigan   jarayonning   mohiyatini
tushunib olish uchun 1893 yilda Shveytsariya kimyogari A.Verner taklif qilgan va
L.Chugaev,   I.Chernyaev,   A.Grinberg   va   boshqalar   tomonidan   to’ldirilgan
kordinatsion   nazariya   bilan   qisqacha   tanishib   o’tamiz.   Bu   nazariyaning   asosiy
bandlari quyidagilardan iborat:
1. Kompleks birikmalardagi ion yoki atomlardan biri markaziy ion (yoki
markaziy atom) hisoblanadi va uni kompleks hosil qiluvchi deb ataladi.  2. Kompleks   hosil   qiluvchi   markaziy   ion   (yoki   atom)   atrofiga   ma’lum
son   qarama-qarshi   zaryadli   ionlar   yoki   qutblangan   molekulalar   (ligandlar)
joylashadi (boshqacha aytganda ular koordinatsiyalanadi). 
3. Markaziy ion yoki atomning qo’shimcha valentliklari fazoda ma’lum
yo’nalishlarga ega bo’ladi. 
4. Markaziy ion yoki atom ligandlar bilan birga kompleksning ichki 
sferasini hosilqiladi.
5.Markaziy   ion   yoki   atom   bilan   bevosita   birikkan   ligandlar   soni   2,4,6,8
ga teng bo’ladi. 
6.Markaziy   ion   yoki   atomdan   uzoqroq   joylashgan   ionlar   kompleksning
tashqi sferasini tashkil qiladi. 
A.Vernerning   fikricha   birinchi   tartibdagi   birikmalar   asosiy   valentliklar
hisobiga  hosil   bo’ladi.  Kompleks  birikmalar  esa   qo’shimcha   valentliklar   hisobiga
hosil bo’ladi. Masalan:  PtCl4 bilan 2KCl birikib, PtCl4∙2KCl ni hosil qilganda Pt
va   Cl   atomlari   o’zlarining   asosiy   valentligidan   tashqari   yana   qo’shimcha
valentliklar namoyon qiladi: 
K- Cl
Cl
PtCl
Cl K-Cl Cl
  bu   erda   qora   chiziqlar   asosiy   valentlikni,   punktir   chiziqlar   qo’shimcha
valentlikni   qo’rsatadi.   Hozirgi   zamon   termini   bilan   aytganda   asosiy   valentlik
elementning   ayni   birikmadagi   oksidlanish   darajasini,   qo’shimcha   valentlik   esa
uning koordinatsion sonini ko’rsatadi. PtCl
4 ∙2KCl da platinaning asosiy valentligi
4 ga, qo’shimcha valentligi 6 ga tengdir. Kompleks tarkibida markaziy atom bilan
bevosita   birikkan   ligandlar   orasidagi   bog’lanishlar   soni   markaziy   atomning
koordinatsion   soni   deb   ataladi.   Kompleksda   markaziy   atom   bilan   ligandlar
orasidagi barcha bog’lanishlar bir xil kuchga ega bo’ladi. Bir valentli elementning
koordinatsion   soni   ko’pincha   2   ga   teng   bo’ladi:   [Ag(NH
3 )
2 ]Cl,   K[Ag(CN)
2 ].   Ikki
valentlilarning   kooordinatsion   sonlari   ko’pincha   to’rtga,   ba’zan   uchga   va   oltiga
teng   bo’ladi:   Na[RbI
3 ],   K
4 [Fe(CN)
6 ],   [Zn(NH
3 )
4 ]Cl
2 .   Uch   va   to’rt   valentli
elementlarning koordinatsion sonlari asosan oltiga teng: K
3 [Fe(CN)
6 ]. 
Kompleks tuzlarning xossalari:
1.Amfoter   metallardan   hosil   bo’lgan   kompleks   tuzlarning   hammasi
qizdirilganda parchalanadi.
Na
2 [Zn(OH)
4 ] →Na
2 ZnO
2 +2H
2 O
K[Al(OH)
4 ] →KAlO
2 +2H
2 O
2.Kompleks   tuzlar   elektrolit   moddalar   singari   eritmada   bosqichma-bosqich
ionlarga ajraladi. Bunda dastlab tashqi sferadagi ionlarga va ichki sferaga ajraladi.
[Cu(NH
3 )
4 ]SO
4 ↔[Cu(NH
3 )
4 ] 2+
 +SO
4 2- Keyingi   bosqichda   ichki   sfera   ham   bosqichli   ajraladi,  yani   metal   ioniga   va
ligantlarga bo’linib ketadi.
[Cu(NH
3 )
4 ] 2+
↔[Cu(NH
3 )
3 ] 2+
+NH
3 I bosqich
[Cu(NH
3 )
3 ] 2+
↔[Cu(NH
3 )
2 ] 2+
+NH
3 II bosqich
va umumiy holda [Cu(NH
3 )
4 ] 2+
↔Cu 2+
+4NH
3
              Tuzlar uchun umumiy bo’lgan xossalar.
Tuzlarning   olinish   usullari
Tuzlar   juda   ko’p   usullar   bilan   hosil   qilinadi. Quyida   ularning   ayrimlari   bilan  
tanishib   chiqamiz.
1. Metallar   bilan   metalmaslarning   bevosita   ta ’ siri:
Mg + Cl
2 =  MgCl
2
2Fe + 3Br
2 =  2FeBr
3
Zn + S  =  ZnS
2Al + 3I
2 =  2AlI
3
2. Metallarni   kislotalar   bilan   ta ’ siri:
2K + H
2 SO
4 = K
2 SO
4  + H
2
Sr + 2HBr = SrBr
2  + H
2
Zn + 2HCl = ZnCl
2  + H
2
Fe + H
2 SO
4  = FeSO
4  + H
2
Cu + 2H
2 SO
4 =  CuSO
4  + SO
2  + 2H
2 O Cu + 4HNO
3 =  Cu(NO
3 )
2  + 2NO
2  + 2H
2 O
3. Metallarni   ishqorlar   bilan   ta ’ siri:
2NaOH + Be  = Na
2 BeO
2  + H
2
2Al + 6KOH = 2K
3 AlO
3  + 3H
2
4. Metallarni   tuzlar   bilan   ta ’ siri:
Fe + CuSO
4 = FeSO
4  + Cu 
Zn + 2AgNO
3 = Zn(NO
3 )
2  + 2Ag 
Cr + HgCl
2 = CrCl
2  + Hg 
5. Asosli   oksidlarni   kislotali   oksidlar   bilan   ta ’ siri:
CaO + SO
3 = CaSO
4
Al
2 O
3  + 3N
2 O
3 = 2Al(NO
2 )
3
Rb
2 O + CO
2 = Rb
2 CO
3
6. Asosli   oksidlarni   kislotalar   bilan   ta ’ siri:
Fe
2 O
3  + 3H
2 SO
4 = Fe
2 (SO
4 )
3  + 3H
2 O
CuO + 2HCl = CuCl
2  + H
2 O
RuO + 2HNO
3 = Ru(NO
3 )
2  + H
2 O
7. Kislotali   oksidlarni   asoslar   bilan   ta ’ siri:
Ca(OH)
2  +  P
2 O
5 =  Ca
3 ( P O
4 )
2  + 3H
2 O 
2NaOH + SO
3 =  Na
2 SO
4  + H
2 O
NH
4 OH + CO
2 =  NH
4 HCO
3 8. Asoslar   va   kislotalarning   o’zaro   ta ’ siri: 
KOH + CH
3 COOH  =  CH
3 COOK + H
2 O
Mo(OH)
2  + 2HNO
3 =  Mo(NO
3 )
2  + 2H
2 O 
Ba(OH)
2  + H
2 SO
4 =  BaSO
4  + 2H
2 O 
9. Kislotali   oksidlarning   tuzlar   bilan   tasiri:
Na
2 CO
3  + SO
3 =  Na
2 SO
4  + CO
2
CaCO
3  + SiO
2 =  CaSiO
3  + CO
2
3MgSO
4  +  P
2 O
5 =  Mg
3 ( P O
4 )
2  + 3SO
3
10. Tuzlarning   o’zaro   tasiri:
AgNO
3  + KBr  =  AgBr + KNO
3
BaCl
2  + Na
2 SO
4 =  BaSO
4  + 2NaCl 
CaI
2  +  P b(NO
3 )
2 =P bI
2  + Ca(NO
3 )
2
11. Tuzlarning   ishqorlar   bilan   tasiri:
P b(CH
3 COO)
2  + 2NaOH  =P b(OH)
2  + 2CH
3 COONa 
Cu(NO
3 )
2  + 2NH
4 OH  =  Cu(OH)
2  + 2NH
4 NO
3
CdCl
2  + Ba(OH)
2 =  Cd(OH)
2  + BaCl
2
12. Tuzlarning   kislotalar   bilan   tasiri: 
2NaCl + H
2 SO
4 =  Na
2 SO
4  + 2HCl 
2MgCl
2  + H
4 P
2 O
7 =  Mg
2 P
2 O
7  + 4HCl
2KNO
3  + H
2 SO
4 =  K
2 SO
4  + 2HNO
3 13. Metalmaslar   bilan   ishqorlarning   tasiri:
I
2  + 2NaOH  =  NaI + NaIO + H
2 O 
3Cl
2  + 6KOH  =  5KCl + KClO
3  + 3H
2 O 
3S + 6KOH  =  2K
2 S + K
2 SO
3  + 3H
2 O
14. Metalmaslar   bilan   tuzlarning   tasiri:
2NaI + Cl
2 =  2NaCl + I
2
2MnCl
2  + Cl
2 =  2MnCl
3
2Na
2 SO
3  + O
2 =  2Na
2 SO
4
15. Tuzlarning   termik   parchalanishi:
2KMnO
4 =  K
2 MnO
4  + MnO
2  + O
2
2KClO
3 =  2KCl + 3O
2
2RbNO
3 =  2RbNO
2  + O
2
16. Ammiakning   kislotalarga   birikishi: 
NH
3  + HCl  =  NH
4 Cl 
NH
3  + HNO
3 = NH
4 NO
3
2NH
3  + H
3 P O
4 =  (NH
4 )
2 H P O
4
17. Tuzlarning   o’zaro   birikishi:
2KI + HgI
2 = K
2 [HgI
4 ] 
3KCl + CrCl
3 =  K
3 [CrCl
6 ] 
K
2 SO
4  + Al
2 (SO
4 )
3 =  2KAl(SO
4 )
2 3(NH
4 )
2 SO
4  + Cr
2 (SO
4 )
3 =  2(NH
4 )
3 Cr(SO
4 )
3
Barcha tuzlar uchun umumiy bo’lgan fizik xossalar.
Barcha   tuzlar   oddiy   sharoitda   qattiq   moddalar   bo’lib,   tabiatda   turli   rangda
uchraydi.   Ular   suvda   eruvchanligiga   qarab,   1)   Yaxshi   eruvchan   (NaCl,   Na
2 SO
4 ,
KNO
3 ,   NH
4 NO
3 ,   CaCl
2 ),   2)   Kameruvchan   (CaSO
4 ,   Ag
2 SO
4 ,   PbCl
2 ),   3)   Deyarli
erimaydigan   (BaSO
4 ,   CaCO
3 ,   CaSiO
3 ,   Al
2 (SiO
3 )
3 )   kabi   turlarga   bo’linadi.   Tuzlar
oziq-ovqat   sanoatida,   qishloq   xo’jaligida   o’g’it   sifatida,   tibbiyotda   dori   sifatida,
laboratoriyalarda   sintezda   katalizator   sifatida,   umuman   juda   ko’p   sohalarda
ishlatiladi. Bundan tashqari Tuzlar suvda eriganda teskari qonuniyatlar kuzatiladi.
  Ishqoriy   metallar   karbonatlaridan   hosil   bo’lgan   tuzlar   Masalan:Na
2 CO
3 ,
K
2 CO
3 ,   ,   Li
2 CO
3   va   hokazolar   suvda   yaxshi   eriydi.Ammo   ularning
gidrokarbonatlari (NaHCO
3 , KHCO
3 , LiHCO
3 ) suvda yomon eriydi .
Ishqoriy   yer   metallari   karbonatli   tuzlarida   teskari   jarayonni   kuzatishimiz
mumkin.Masalan:MgCO
3 ,   CaCO
3 ,BaCO
3   va   hokazolar   suvda   erimaydi.   Ammo
ularning gidrokarbonatlari Mg(HCO
3 ), Ca(HCO
3 ), Ba(HCO
3 ) suvda yaxshi eriydi.
Barcha tuzlar uchun umumiy bo’lgan kimyoviy xossalar bilan tanishib
chiqamiz.
1. Deyarli   barcha   tuzlar   qizdirilganda   parchalanadi:
CaCO
3 =  CaO + CO
2
2Cu(NO
3 )
2 =  2CuO + 4NO
2  + O
2
Mg(HCO
3 )
2 =  MgCO
3  + CO
2  + H
2 O 
(NH
4 )
2 Cr
2 O
7 =  N
2  + Cr
2 O
3  + 4H
2 O 
2. Nordon   tuzlar   ishqorlar   va   kislotalar   bilan   reaktsiyaga   kirishadi:
NaHCO
3  + NaOH  =  Na
2 CO
3  + H
2 O  Ca(HCO
3 )
2  + 2HCl  =  CaCl
2  + 2H
2 O + 2CO
2
3. Asoslituzlarishqorlar vakislotalar bilanta ’ sirlashadi:
Al(OH)SO
4  + 2NaOH  =  Al(OH)
3  + Na
2 SO
4
Fe(OH)
2 Cl  +  2HCl  =  FeCl
3  + 2H
2 O
Mg(OH)Cl + KOH = Mg(OH)
2  + KCl
4. Ko’pchiliktuzlarsuvta ’ siridaparchalanadi:
CuS + 2H
2 O  =  Cu(OH)
2  + H
2 S 
Al(CH
3 COO)
3  + 3H
2 O  =  Al(OH)
3  + 3CH
3 COOH 
FeCl
2  + 2H
2 O  =  Fe(OH)
2  + 2HCl 
Zn(NO
3 )
2  + 2H
2 O  =  Zn(OH)
2  + 2HNO
3
 5.Tuzlarning metallmaslarga ta’siri kamroq bo’lib, asosan oksidlanish-
qaytarilish reaksiyalari hisoblanadi.
2NaNO
2 +O
2 =2NaNO
3
Na
2 S+Br
2 =2NaBr+S
2KJ+Br
2 =2KBr+J
2
BaSO
4 +2C=BaS+2CO
2
2.1. Maktab kimyoviy tajribalarni o’tkazishning ilmiy va metodologik
asoslari
Bugungi   kunga   kelib   kelajagi   buyuk   bo’lgan   yosh   avlodni   tarbiyalash,
nihoyatda katta diqqat e’tiborni talab qiladigan ichki ziddiyatli jarayondir. Shunday
ekan,   o’qituvchi   o’quvchi   yoki   talabaning   shakllanish   jarayonini   zo’r   havas   va
sinchkovlik   bilan   kuzatishi   lozim.   U   pedagogik   jarayonlarni   boshqarar   ekan,
pedagogik bilim va mahorat egasi bo’lishi lozim. Shundagina o’qituvchi pedagogik hodisalarning   mohiyatini   va   dialektikasini,   pedagogik   mehnat   metodi,   kasb   va
texnologiyasini va professional pedagogikani tushunib yetadi. Pedagogik bilim va
mahorat   egasi   bo’lgan   o’qituvchi   avvalo,   pedagogika   fanining   metodologik
asoslarini,   shaxs   rivojlanishining   qonuniyatlari   va   omillarini,   kadrlar   tayyorlash
milliy  dasturining mohiyati,  maqsad  va  vazifalarini   bilishi  kerak.  Ta’lim  tizimida
mehnat   qilayotgan   pedagoglarning   ko’pchiligi   ta’lim   va   tarbiya   jarayonida
pedagogik   mahoratning   zaruriyati   va   ahamiyatini   tobora   chuqur   anglab
bormokdalar.  Bugungi  kunga  kelib,bir  qator  tadqiqotchilar  kimyo  fanni   bo’yicha,
xususan,   anorganik   va   organik   kimyo   bo’yicha   ham   metodologik   materiallardan
o’rinli   foydalanmaslik   oqibatida   ilmiy   nazariy,   ilmiy-amaliy   va   ilmiy-metodik
tadqiqotlarning   saviyasi   sayozlashib   qolganligini   ta’kidlashmoqda   Ta’lim   tizimi
paydo bo’libdiki, uning mazmunini didaktika tamoyillari bilan belgilab kelingan va
baholangan.   Ta’lim   jarayonida   didaktika   tamoyillari   muammosi   jahon
pedagoglarining hamma davrlarda ham diqqat e’tiborida bo’lib kelgan. Bu borada
mutaxassislar   erishgan   yutuqlar   bilan   birga,   shuni   ham   ta’kidlab   o’tish   joizki,
hozirga   qadar   ta’lim   tamoyillari   tizimida   metodolgiyaning   ilmiy   asoslari
mukammal   ishlab   chiqilmagan.   Ta’lim   tamoyillari   boshqa   didaktik   kategoriyalar
kabi   pedagogika   fanining   zamonaviy   rivojlanish   darajasi   va   yosh   avlodni
tarbiyalash sifati talablariga ko’ra, aniqlashtirilishiga muhtojlik sezilmoqda.
Pedagogik   adabiyotlar   tahlili   shuni   ko’rsatadiki,   ta’lim   tamoyillari   ijtimoiy
hayotning o’zgarishi, pedagogika fanining rivojlanishi bilan o’zgarib turadi, ya’ni
ayrim  didaktik tamoyillar  o’rniga yangi  didaktik tamoyillar  kirib keladi. Tahlillar
shuni   ko’rsatadiki,   har   bir   ta’lim   tamoyili   u   yoki   bu   mutaxassis   yoki   olim
tomonidan   ta’lim   tamoyillari   qatoriga   kiritilgan.   Masalan,   Ya.A.Komenskiy tomonidan   ta’limda   tabiiy   moslik,   ko’rgazmalilik,   ketma-ketliklar,   K.V.Elniskiy
tomonidan   ta’limda   onglilik,   I.A.Lashkaryova   tomonidan   ta’limda   predmetlararo
aloqadorlik,   S.M.Mixaylov   tomonidan   ta’limda   tarixiylik,   M.I.Maxmutov
tomonidan   ta’limda   muammolilik   S.Rajabov   tomonidan   ta’lim   va   tarbiya   birligi,
I.T.Ogorodnikov   tomonidan   ilmiylik,   M.A.Danilov   tomonidan   g’oyaviylik,
tarixiylik,Ya.A.Komenskiyning   didaktik   ta’limotini   tahlil   qiladigan   bo’lsak,   u
quyidagi   didaktika   tamoyillari   tizimiga   navbatdagi   tamoyillarni   kiritgan:   1)
ta’limda onglilik va faollik;  2)  ta’limda sistemalilik;  3) ta’limda tabiiy moslik;  4)
ta’limda  puxta o’qitish;   5)   ta’limda  ketma-ketlik;   6)  o’qitishda   ko’rgazmalilik;  7)
o’qitishda nazariya va amaliyot uzviyligi.
Ya.A.   Komenskiy   birinchilardan   bo’lib,   o’qitishda   ko’rsatmalilikning
zarurligini ta’kidlab, ta’lim jarayonida ko’rsatmalilikni amalga oshirishning ilmiy-
amaliy   asoslarini   ishlab   chiqdi.   Nemis   olimi   A.Disterveg   ta’lim   tamoyillari   –   bu
o’qituvchi   va   o’quvchi   hamda   ta’lim   mazmuniga   qo’yilgan   talab   va   qoidalardir,
deb   ta’kidlab   o’tgan.   XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshida   ta’lim   tamoyillari   masalalari
bilan rus olimlaridan K.V. Yelniskiy ta’lim tamoyillari tizimini ta’limda asosiylik
tamoyili,   o’qitishda   ketma-ketlik,   ko’rsatmalilik,   nazariyaning   amaliyot   bilan
birligi,   puxta   o’zlashtirish,   onglilik,   mustaqillik,   o’rganilayotgan   ob’ektni   boshqa
ob’ekt bilan aloqasini o’rgatish tamoyillari tashkil etadi, deb ta’kidladi. 1916 yilga
kelib   Skvorsova   ta’limda   ketma-ketlik,   ko’rsatmalilik,   onglilik,   yakka   holda
o’qitish,   ta’limda   faoliyatlilik   tamoyillari   asosiy   didaktika   tamoyillari   ekanligini
ta’kidlagan.XX   asrning   20-yillarida   rus   pedagog   nazariyachilari   Sh.I.Ganelin,
A.P.Pinkevichlar   o’z   asarlarida   didaktika   tamoyillarining   ahamiyati   va   ularning
turlari,   didaktika   tamoyillari   tizimi   borasida   o’z   fikrlarini   bildirganlar. A.P.Pinkevich   yaratgan   didaktika   tamoyillari   tizimida   quyidagi   tamoyillar   o’rin
olgan:   1)   ta’limning   hayot   bilan   bog’liqligi;   2)   o’quv   jarayonining   ijodiy   tusda
bo’lishi; 3) ta’limda mustaqillik
XX   asrning   30-yillarida   pedagogika   fani   nazariyachilari   va   amaliyotchilari
oldida   asosiy   vazifa   sifatida   o’quvchilarning   fan   asoslaridan   bilimlarni   puxta
egallashini ta’minlash vazifasi turardi. Shunga asoslanib Ye.M.Medinskiy quyidagi
ta’lim tamoyillari majmuasini ilgari surgan:
1) ta’limda tizimlilik; 2) ta’limda onglilik; 3) ta’limda nazariyaning amaliyot
bilan   bog’liqligi;   4)   ta’limning   tarbiyalovchiligi;   5)   ta’limda   o’qituvchining
yetakchilik   roli;   6)   ta’limda   texnika   tamoyili.XX   asrning   30-yillari   oxirlarida
S.N.Rivesning   ta’kidlashicha,   ta’lim   jarayonida   quyidagi   asosiy   didaktik
tamoyillar   mavjud   bo’lishi   kerak:   tizimlilik,   ko’rsatmalilik,   moslik,   onglilik,
faollik,   puxtalik.   Yuqoridagi   ta’lim   tamoyillari   tizimi   o’quvchilarda   fan   asoslari
to’g’risidagi   bilimlar   tizimini   puxta   o’zlashtirishga   yo’naltirgan.   N.G.Kazanskiy
ta’limda   onglilik,   ko’rsatmalilik   va   ketma-ketlilik   tamoyillari   ahamiyatini   yoritib
bergan.   Boshqalardan   farqli   o’laroq,   C.M.Mixaylov   quyidagi   ta’lim   tamoyillari
tizimini ta’lim jarayonining asosiy didaktik tamoyillari, deb ta’kidlagan:
1)   ta’limda   ko’rsatmalilik   tamoyili;   2)   ta’limda   tarixiylik   tamoyili;   3)
ta’limda o’rganish tamoyili; 4)  o’rganilayotgan ob’ektning boshqa  ob’ektlar  bilan
aloqasini   o’rnatish   tamoyili;   5)   ob’ektlar   o’rtasidagi   aloqalarni   aniqlash
tamoyili.M.N.Skatkinning   fikricha,   ta’lim   jarayonining   asosiy   tamoyillari:
ta’limning   tarbiyalovchi   tamoyili,   ta’limda   ilmiylik   tamoyili,   ta’limda   tizimlilik
tamoyili, ko’rsatmalilik tamoyili, nazariyaning amaliyot  bilan bog’liqlik tamoyili, bilimlarni puxta o’zlashtirish tamoyili, onglilik tamoyili va faollik tamoyili tashkil
qiladi.
Respublikamizda faoliyat ko’rsatgan va ko’rsatayotgan didaktshunos olimlar
S.Rajabov,   A.Munavvarov,   I.Tursunov,   O.Roziqovlar   tahriri   ostida   chop   etilgan
darslik   va   metodik   qo’llanmalarda   quyidagi   ta’lim   tamoyillari   asosiydir,   deb
ta’kidlanadi:   ta’limda   ilmiylik   tamoyili,   ta’lim   va   tarbiyaning   aloqadorligi
tamoyili,   ko’rsatmalilik,   ta’limda   moslik,   nazariyaning   amaliyot   bilan   bog’liqligi
tamoyili,   ta’limda   puxta   o’zlashtirish   tamoyili,   onglilik   tamoyili,   faollik   va
ta’limda   yakka   holda   o’qitish   tamoyili   Polyak   olimi   V.Okon   fikricha,   quyidagi
ta’lim   tamoyillari   tizimi   ta’lim   jarayoni   samaradorligining   oshishini   ta’minlaydi:
ta’limda   samaradorlik   tamoyili,   ta’limda   mustaqillik   tamoyili,   ta’limda   yakka
o’qitish   tamoyili,   nazariya   bilan   amaliyotning   bog’liqligi   tamoyili,   moslik   va
tizimlilik tamoyili. Ma’lumki, XX–XXI asr jahon fan va texnika inqilobi asri, deb
talqin   etilar   ekan,   pedagogika   fanining   kelajagi   va   ravnaqi   ilg’or   jahon
pedagogikasi   erishgan   yutuqlari   bilan   kompleks   holda   o’rganiladi   va   taraqqiy
ettiriladi.   Zero,   keyingi   yillarda   taraqqiy   etgan   xorijiy   davlatlarda   bu   sohadagi
ilg’or   tajribalar,   chunonchi:   Angliyada   A.   Froyil,   Fransiyada   J.   Demlo,
Yaponiyada   Z.   Xatayama   va   boshqalar   ta’lim   tamoyillari,   xususan,   didaktik
tamoyillarga salmoqli hissa qo’shmoqdalar. Ularning talqinicha, davlat va xususiy
maktablarda   amalga   oshiriladigan   tamoyillar   va   qonuniyatlar   quyidagilarga
asoslanishi   lozim:   1)   ta’limda   ilmiylik;   2)   sistemalilik   va   izchillik;   3)   ta’limda
onglilik   va   faollik;   4)   ta’limda   bilimlarni   puxta   va   mustahkam   o’zlashtirish;   5)
ta’limda   o’quvchilarning   yoshi   va   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish;   6)
muvofiqlik; 7) ta’limda ko’rsatmalilik; 8) nazariyaning amaliyot bilan bog’liqligi; 9)   ta’limda   mustaqillik   va   erkin   fikrlash,   tafakkur   qilish;   10)   ta’limda
rag’batlashtirish.
So’nggi   yillarda   chop   etilgan   adabiyotlar   orasida   B.   G.Lixachyovning
qarashlari e’tiborga loyiqdir. U ma’lum va mavjud tamoyillarni ikki guruhga, ya’ni
o’quv-tarbiya jarayonlarini tashkil etish tamoyillari va o’quv faoliyatini boshqarish
tamoyillari   kabi   guruhlarga   ajratgan.   Biroq   hech   bir   nufuzli   nashrda   o’qitishning
metodologiya   tamoyili   va   o’quv-tarbiya   jarayonida   revojlanish   bosqichdagi
materiallarning   o’rganish   usullari   keltirilmagan.   Taniqli   kimyogar-metodistlar
G.I.Shelinskiy   va   A.D.Smirnovlarning   fikri   bundan   mustasno.   Ular   ta’limning
asosiy tamoyillari sifatida:
1)   ilmiylik;   2)   tushunarlilik;   3)   ketma-ketlilik   va   tizimlilik;   4)   maqsadga
yo’nalganlik; 5) tarixiylik; 6) amaliyot bilan aloqadorlikni sanab o’tganlar.
Maktabda   kimyo   talimini   muxum   tushunchalarini   shakllantirishda
nazariyani   praktikaga   bog’liq   holda   tashkil   etish   orqali   amalga   oshirish   taqoza
etilmoqda.Qaysik o’lug’ metodist olimlarimizning nazariyalari va ilmiy pedagogik
tadqiqotlarida nazariyani eksermental tajribalar asosida o’tkazish samarasi ayniqsa
talabalarni   ilmiy   tadqiqotlar   o’tkazishlarigacha   olib   kelinadi,Buni   uchun
tajribalarni o’tkazish texnikasi  va metodikasini metodologiyasini  chuqur bilishlari
kerak.Labaratoriya mashg’ulotlarga oid eksperimental tajribalarni o’tkazish ishlari
o’quvchilarning   yangi   materiallarni   ancha   tushunib   idrok   etishlari   uchun   yordam
beradigan   juda   muhim   vositalardan   biridir.labaratoriya   ishlari   o’qituvchining
kimyo   kursidagi   ko’pgina   masallarini   ancha   konkrent   va   ancha   ishonarli   qilib
ochib   berishi,o’quvchilarni   kimyoga   qiziqtirshi,shuningdek   o’quvchilarda   bazi
amaliy   o’quv   va   malakalar   hosil   qilish   uchun   yordam   beradi.   O’quvchilar labaratoriya   ishlarining   mazmuni   bilan   bazan   og’zaki   tanishadilar,ko’pincha   esa
darslik   oxiridagi   tafsilotdan   yoki   maxsus   to’zilgan   instruksiyadan   qarab
tanishadilar.O’quvchilar bu tafsilotlarni diqqat bilan o’qiydilar va o’qituvchi bilan
birgalikda muhokama qiladilar.O’quvchilar olgan nazariyalarni asta sekinlik bilan
tajribalar   asosida   isbotlab   borishadilar.   Bunda   oldin   oddiy   moddalarni
o’rganishadilar   ,so’ngra   esa   murakkab   moddalarni   ,undan   so’ng  esa   o’zlarini   fikr
muloxazalari   asosida   yangi   moddalarni   sintez   qilishga   intiladilar,bunday   holatni
eksperimental tajribalar asosida yangi moddalarni sintez qilishda o’qituvchi o’z ish
usullarining hammasini o’quvchilarga tushuntirib berishlar kerak bo’lgan hollarda
esa   ko’rsatib   berishlari   shart.   O’qituvchi   ish   vaqtida   o’quvchilar   qanday
ishlayotganligini,tajribani o’tkazishda jihozlar bilan ishlashlari moddalarga qanday
etibor   berayotganligi,reaksiyani   o’tkazish   metodikasida   qanday   xato
qilayotganligini   diqqat   bilan   kuzatib   turadi.   Sinfdagi   umumiy   tartibga,ishning
bajarilish texnikasiga, o’quvchilar o’zlari bajarayotgan ishini, yozuvini, rasimlarini
va   shu   kabilarini   tushunishlariga   etibor   qaratshlari   zarurdir.Agar   sinfda
bajarilayotgan   tajribada   ko’pchilikda   bir   xil   xatoliklar   vujudga   kelsa,o’qituvchi
xamma   ishlarni   tuxtatib,etiborni   ishni   bajarishga   bo’lgan   holatni   yana   nazariyani
va   tajribani   boshqatdan   tushuntirib   berishi   zarur,aks   holda   bu   xatolib   keingi
tajribalarda   ham   takrollanmasligi   kerak.   Metodist   o’qituvchi   tajribalarni
bajartirishda   o’quvchilarni   mustaqil   tajriba   bajarishlarini   va   erkin   fikrlashga
yunaltirishishlari   kerak.   O’quvchilar   ishning   har   bir   bo’limida   o’qituvchining
bevosita rahbarligi ostida muhokama qiladilar- tajribani o’tkazishda qanday modda
olganliklari,   qanday   jihozda   ishlagani,qanday   reaksiya   o’tkazganligi,natijada
qanday   modda   g’osil   bo’lgani   va   uning   formulasi   qanaqangi   tuzilishga egaligi,reaksiyani   qanday   o’tkazganliklarini   va   bu   reaksiyalar   qanday   reaksiya
turlarga   tegishi   ekanligini   o’rganishlari   ,o’tkazgan   tajribalarni   ko’zatishlari   va   bu
kuzatishlar   nimadan   darak   berishlarini   aytib   o’tadilar.O’quvchilar   bajargan
tajribalari asosida ishlarni nazariy va amaliy jihatdan muhokamasi asosida umumiy
bir   xulosa   chiqaradilar   va   o’qituvchi   tahrir   qillib   bergan   bu   xulosani   o’z
daftarlariga yozib qo’yadilar. Pastki sinflarda o’quvchilar daftarlariga o’qituvchini
aytganlarini   yozishlari   orqali   amalga   oshiradilar,   yuqori   sinflarda   esa   o’quvchilar
mustaqil   suratda   yozadilar   va   buni   metodist   o’qituvchi   yozganlarini   tekshirib
maslaxatlar beradilar.
2.2 Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish
metodikasi
Kimyoviy   tajriba   o‘ziga   xos   ko‘rgazmali   qurol   va   qo‘llanma   bo‘lib,   uni
tayyorlash   uchun   o‘qish   jarayonida   o‘qituvchining   anchagina   vaqti   sarflanadi.
Kimyoviy tajribaning yetakchi  roli  o‘quv reja bo‘yicha ajratilgan vaqtga nisbatan
2-3 barobar ko‘proq vaqt talab etuvchi, o‘quvchilarning mustaqil tajribalarda ham
o‘z  kuchini   saqlab  qoladi. Kimyo  kabineti  yaxshi  jihozlanganligi   o‘quvchilarning
mustaqil   tajribalarini   tashkil   etish   uchun   zaruriy   jihozlar   yetishmasligi   natijasida
bunday   tajribalarni   amalga   oshirish   qiyinchilik   tug‘dirganda   ham   o‘qituvchi
ko‘rgazmali   tajribalarini   o‘tkazishi   shart.   Kimyoviy   tajriba   jarayonida   o‘qituvchi
o‘quvchilar   kuzatishini   tashkil   qiladi,   laboratoriya   jihozlari   bilan   to‘g‘ri foydalanishni ko‘rsatadi: o‘quvchilar diqqatini tajriba o‘tkazish sharoitlariga, uning
maqsadga muvofiqligiga va ta’sir asosiga hamda xavfsizlik texnikasiga jalb etadi.
Maktab kimyo tajribasining turlari.
Kimyo   o‘qitish   amaliyotida   kimyoviy   tajriba   ikki   turga   bo‘linadi:1.
Ko‘rgazmali   tajriba   -   o‘qituvchi   tomonidan   bajariladi.2.   O‘quv   tajriba   -
laboratoriya   tajribalari,   amaliy   mashg‘ulotlar,   amaliyot   o‘tkazish,   tajribaviy
masalalar   yechish   tarzida   o‘quvchilarning   o‘zlari   bajaradilar.   Bu   klassifikatsiya
o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   faoliyati   asosida   yaratilgan.   Laboratoriya
tajribalarining hillari: 1. individual (yakka tartibda); 2. guruh (bitta stolda o‘tirgan
o‘quvchilar   bir   xil   tajribani   bajaradilar-u,   lekin   o‘rtasidagi   vazifalar   taqsimlanib
qo‘yilgan bo‘ladi); 3. jamoa (turli xil stolda o‘tirgan o‘quvchilar turlicha tajribalar
bajaradilar,   natijasi   esa   sinfda   muhokama   qilib,   jamoa   bo‘lib   xulosalar   qiladilar).
Kimyo   kursining   bir   qismi   o‘tilgandan   keyin   o‘quv   tajribalar:   1.   laboratoriya
tajribalari, 2. amaliy mashg‘ulotlar, 3. amaliyotdan iborat.
Laboratoriya   tajribasining   maqsadi   -   yangi   bilim   olish,   yangi   mavzuni
o‘rganish.   Laboratoriya   tajribalari   yangi   o‘quv   materialni   o‘qitishda   ko‘proq
qo‘llaniladi,   o‘quvchilarning   ko‘nikma   va   malakalar   egallashda   yordam   beradi.
Laboratoriya   tajribasining   darsdagi   muvafaqqiyati   uni   tayyorlashga   bog‘liq.
Avvalo,   har   bir   stol   uchun   zarur   bo‘lgan   jihozlarni   tanlash   va   uni   o‘z   joyiga
qo‘yish   haqida   o‘ylash   lozim.   Asbobning   bir   qismi,   yoki   probirka   va   shunga
o‘xshashlarning   yo‘qligi  butun  sinf  ishini  izidan  chiqaradi. Idishlardagi  reaktivlar
albatta o‘qituvchi tomonidan tekshirilib ko‘rilishi kerak. Agar bir qism reaktivlarni
probirkalarga   quyib   berish   kerak   bo‘lsa,   ularni   raqamlash,   doskada   esa   qaysi probirkada   qanday   modda   borligini   yozib   qo‘yish   kerak.   Xavfsizlik   texnikasi
qoidasiga rioya qilish maqsadida biroz murakkab tajribalarni yakka tartibda emas,
balki   o‘quvchilar   guruh   bo‘lib   (2-3   kishi)   bajargani   ma’qul.   Tajribani
bajarish   paytida   o‘quvchilarning   faoliyati   boshqarilishi,   kim   yaxshi
ishlayotganligini   ta’kidlash,   xavfsizlik   texnikasi   va   natijalarini   kuzatib   boorish
kerak. Ish yakunida avvaldan yig‘ishtirish uchun bir necha daqiqa qoldirish kerak.
Ish   tamom   bo‘lgandan   so‘ng,   uning   natijalari   muhokama   qilinadi   va   daftarga
yoziladi.   Amaliy   mashg‘ulotlarni   o‘quvchilar   ayrim   mavzularni   o‘tgandan   keyin
mustaqil   o‘zlari   bajaradilar,   ya’ni   mavzu   tamom   bo‘lgandan   so‘ng   bilimlarni
mustahkamlash   va   takomillashtirish,   aniqlashtirish   amaliy   ko‘nikmalarni
shakllantirish,   o‘quvchilarda   mavjud   bo‘lgan   ko‘nikma   va   malakalarini
takomillashtirish   uchun   o‘tkaziladi.   Demak,   laboratoriya   tajribasi   va   amaliy
mashg‘ulot didaktik maqsadiga ko‘ra bir-biridan farq qiladi.
Tajriba-1.   Simob   (11)radanitni   parchalanishi:Bunda   metodist   o’qituvchi
azbest  sitkaga simob radanitni tuzidan ozgina olib azbest  sitkaga qo’yiladi va uni
yoqish orqali qora rangli ilon hosil bo’lishligini o’quvchilarga tushuntirib,reaksiya
tenglamalarini keltirib,natijada yangi modda hosil bo’lganligi asoslaniladi.
Tajriba-2. Biror katta stakan olib uni yarmigacha suv solib,uni ustidan kalsiy
oksidini   solamiz   natijada   reaksiya   shiddatli   borishligi   va   natijada   sutsimon   yangi
modda   hosil   bo’lishligi   reaksiya   tenglamalarini   keltirib   izoxlaniladi,bunda
o’quvchilarda   kimyoviy   reaksiyalarni   eritmada   borishligi   bo’yicha   tushunchalar
shakllanib boradi.
Tajriba-3.   Biror   stakanga   mis   sulfatni   ko’k   rangli   eritmasidan   solib   asta
sikinlik   bilan   unga   rangsiz   natriy   gidroksid   eritmasida   tomizamiz,   natijada   kuk rangli   cho’kma   hosil   bo’lishligini   kursatamiz.   Hosil   bo’lgan   cho’kma   bilan
o’quvchilar   tanishgandan   so’ng,   ularga   cho’kmani   hosil   bo’lish   sabablari   va
reaksiya   turlari   haqida   kimyoviy   tushunchalar   beriladi.   Bunda   o’quvchilarda
kimyoviy   reaksiyalarni   turlari   bo’yicha   ko’nikmalar   vujudga   keladi.Shundan
so’ng,   o’quvchilarda   yangi   moddalarni   sifat   jihatdan   aniqlashga   oid   tajribalar
ko’rsatish   orqali   har   qanday   moddalarni   sifat   jihatdan   aniqlash   mumkinligiga
ishonch hosil qilishga olib kelinadi.
Buning uchun quydagi tajribani kursatish mumkin:
Tajriba-4: Biror katta stakanga natriy karbonat eritmasidn solib,uning ustiga
labaratoriya   sharoitida   mavjudblgan   kumush   nitrat   yoki   variy   xlorid   eritmasidan
tomizamiz   natijada   oq   cho’kma   hosil   bo’lishligini   ko’rsatish   orqali   har   qanday
kimyoviy   reaksiyalardan   karbonat   anionlarini   mavjudligini   sifat   jihatdan   shu
usulda   aniqlash   mumkinligi   tavsiya   etiladi.   Shundan   so’ng   metodist   o’qituvchi
tajribani nazariy jihatdan tushuntirib, qanday reaksiya turlari sodir bo’lganligini va
cho’kmani   hosil   bo’lishligi   asoslani   beriladi.   Shunday   qilib,   tajriba   asosida   hosil
bo’lgan   kimyoviy   tushunchani   yanada   revojlantirib,uning   suvda   erimasa   ham,
ammo   kislotalarda   erishini   nazariy   jihatdan   reaksiya   tenglamalarini   yozib
ko’rsatish   orqali   tushuntirilgandan   so’ng,tajriba   orqali   stakakandagi   cho’kmani
filtrlab ajratib olib uni bir nechta probirkalarga bo’lib,ularni ustiga xlorid kislota va
sirka   kislotalarni   ta’sir   etirilganda   gaz   ajralib   eritma   tinq   holatga   o’tishligi,
eritmada   bariy   xlorid   yana   hosil   bo’lganligi   asoslab   beriladi.   Bu   orqali
o’quvchilarda har qanday cho’kma ham qandaydir moddalardan tashkil topganligin
va   kimyoviy   reaksiyalarga   kirishishi   mumkinligi   bo’yicha   yangi   kimyoaiy
tushunchalar hosil qilinadi. O’quvchilar modda va kimyoviy reaksiyalarga oid demonstatsion tajribalarni
ko’rishganlardan   so’ng,   ularni   o’zlari   bajarib   ko’rishlari   uchun   imkoniyatlar
yaratilib   berilishi   zarur,   chunki   o’quvchini   o’zi   bajarishlari   tajribani   har   tonlarini
o’z ko’zlari bilan ko’rish orqali va ajralib chiqayotgan moddani hidi va ranglarini
sizgi   organlari   orqali   xis   qilish   orqali   kimyoviy   reaksiyalar   bo’yicha   ko’nikma
vujudga   keladi.bugungi   kun   talabidagi   metodist   o’qituvchi   o’quvchilarga
tajribalarni o’rgatishda quydagi metodlar asosida tashkil etishlari kerak.
Tajribani o’tkazish metodikasi bo’yicha tavsiya:
1.Reaksiya   uchun   olingan   moddani   umumiy   xossalarini
o’rganish(rangi,agregat holat, hidi va boshqa hossalari).
2.O’tkaziladigan reaksiyani turlari bo’yicha nazariy asoslarini bilishligi.
3.Reaksiya   sharoiti   (qizdirish,   katalizator   ta’sir   ettirish,   sovutish,   qayta
kristallash);
4.Ko’zatiladigan   o’zgarishlar   (rangning   o’zgarish,   gaz   ajralib   chiqishi,
yorug’lik chiqishi va boshqalari);
5.Ko’zatiladigan   hodisaning   mohiyati   (izohlash,   rasmlarini   chizish,
kimyoviy reaksiyalarning tenglamalarni yozish);
6.Tajriba o’tkazish metodikasini o’rganish;
7.Olingan   natijalar   asosidda   modda   va   kimyoviy   reaksiyalar   bo’yicha
umumiy   xulosalar   chiqarishga   yo’naltiriladi.   Umumiy   xulosalar   chiqarish
ko’nikmalarini shakllantirish;
O’quvchilarda   kimyoviy   tushunchalarni   shakllantirishda   metodist
o’qituvchini   klassik   metodlar   va   pedagogik   texnologiyalardan   inter   aktiv
metodlarini   qo’llash   orqali   amalga   oshiradi.   O’quvchilarga   kimyoviy   tajribalarni qilib   ko’rsatishda   metodist   o’qituvchi   navotir   o’qituvchilarni   ilmiy   metodik
ishlarin   va   metodist   olimlarini   ishlarini   taxlil   qilgan   holda   amalga   oshirishlari
zarurdir.   Bunda   asosan   metodist   o’qituvchi   o’zining   xususiy   metodikasiga
asoslanib,dars   o’tish   rejasini   ishlab   chiqadi   nazariyani   tushuntirayotgan   vaqtida
tajriba   ko’rsatish   vaqtlari   aniqlaniladi.Ko’rsatiladigan   tajribaga   o’qituvchi
nihoyatda   yaxshi   tayyorgarlik   ko’rishi   kerak,   chunki   tajribani   ko’rsatish   vaqtida
muvaffaqiyatsiz   chiqqan   har   qanday   tajriba   o’qituvchining   obro’ysini
tushiradi.O’qituvchi   qilib   ko’rsatadigan   ekisperimentni   tayyorlashda   vaqtida   xafli
tajribalarga aloxida etibor berishi kerak.Bunday tajribalar jumlasiga ,masalan,Kipp
aparatidining   gaz   chiqaradigan   nayi   uchida   vodorodni   yondirish   tajribasi,mis(II)-
oksididdan misni  vodorod yordami  bilan qaytarish  tajribasi,kisdorodni  vodorodda
yondirish   tajribasi,   fosfor,   xlor,   brom   va   ishqoriy   metallar   bilan   qilinadigan
tajribalar, xlorning vodorod bilan aralashmasini va metanning havo kislorodi bilan
aralashmasini portlash tajribalari,termitaralashmani o’t oldirish tajribasi va boshqa
tajribalar   kiradi.Bugungi   kunda   zamonaviy   jihozlarga   etibor   katta   bo’lgani   uchun
Kipp   aparatini   o’rniga   oddiy   gaz   olish   jihozidan   foydalanilsa   maqsadga   to’g’ri
keladi. O’qituvchi zaharli moddalarni, murili shuningdek qo’lansa hidli moddalarni
demonstratsiya   qilish   jarayonida,   agar   mo’rili   shkaf   bo’lmagan   taqdirda,
eksikatordan   muvaffaqiyatli   suratda   foydalanishi   mumkin,   masalan,   xlor   hamda
vodorod sulfidni o’yuvchi natriy eritmasi yordami bilan tutib qolish mumkinligini
va   boshqalarni   nazarda   tutishi   kerak.   Kimyo   o’qituvchilari   hamma   vaqt   ham
chiqavermagan   tajribalarini   labarant   bilan   birgalikda   birnecha   marta   takrolab
qaerda xatoga qo’yyotganligini  aniqqlash  orqali  tajribalarni  to’g’ri  tashkil  etishga
asoslaniladi.  XULOSA
Yuqorida   ko'rib   o'tganlarimizni   umumlashtirib   shuni   aytamizki,   biz
organizmimizda   kechadigan   har   qanday   jarayonlaryoki   ulardagi   moddalar
almashinuvi jarayonlari va shunga o’xshash barcha hodisalar suvli eritmada ketadi.
Bu jarayonlarning organizmimizda qanday bosqichda ketishini bilishimiz va
albatta,   bu   jarayonlarni   to’liq   tushunishimiz   zarurdir.   Organizmimizda   tuzlar
miqdori yuqori foizlarni tashkil  etadi. Misol  uchun bu tuzlarga misol keltiradigan
bo’lsak,   kalsiy   karbonat-   suyak   tarkibiga   kirib,   suyakning   mustahkam   va
qattiqligini   ta’minlaydi.   Kalsiy   fosfat   –   bu   tuz   ham   suyak   tarkibiga   kirib,   u   ham
mustahkamligini ta’minlaydi. Natriy xlorid – bu organizm uchun 0,9% li eritmasi
fiziologik eritma hisoblanadi. Hujayra ichida va tashqarisida natriy va kaliy ionlari
mavjud   bo’lib,   ular   hujayra   ichiga   tashqarisiga   ionlar   almashinuvida   muhim   rol
o’ynaydi.   Bulardan   tashqari,   mis,   nikel,   temir,   kobalt,   zux,   oltin,   marganes   va
boshqa elementlarning qator tuzlari organizmda o’ta muhim vazifalarni bajaradi.
Demak biz tuzlarning xossalarini mukammal o’rganishimiz zarurdir.Chunki
ular   xossalariga   ko’ra   turli   guruhlarga   ajratilgan.   Ushbu   kurs   ishimda   tuzlar   va
uning guruhlarigabatavsil to’xtalib o’tdim.
Kurs   ishini   o’rganishimmobaynida   ko’pgina   adabiyotlar   shuningdek,
internet   ma’lumotlaridan   samarali   tarzda   foydalandim.   Kelajakdagi   ilmiy
faoliyatimda ushbu bilimlardanamaliyotda keng foydalanaman. Tuzlarning 	
turlari	
        
        	O’rta 	
        	tuzlar	
      
        	Nordon 	
         	tuzlar	
     	Aralash	
     	tuzlar	
    
       	Kompleks	
        	tuzlar	
    
       
         	Qo’sh	
         	tuzlar	
    
          	Asosli	
          	tuzlar FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Pаrpiev N . A. Аnоrgаnik kimyoning nаzаriy аsоslаri. T . ,, 
O`zbekistоn”.2000.
2 .Маmаjоnоv S. D.Теshаbоyеv М.Nishоnоv.Аnоrgаnikkimyo. 
T. ,,O’zbekiston “.2001.
3. Ahmerov Q.Jalilov A. SayfutdinovR.Umumiy va anorganik 
kimyo. ,,O’zbekiston’’ nashriyoti. Toshkent-2003.
4. Toshpo’latovYu.T.IshoqovSh.S. Anorganik kimyo. 
Toshkent. ,,O’qituvchi’’.1992
5.MuftahovA.G.Umumiy kimyo. Toshkent.,,O’qituvchi’’. 2004.
6.HasanovG.A.110 kimyoviy element izohli lug’at.O’zbekiston 
RespublikasiFA ,,Fan” nashriyoti. 2010.
7 . Mardonov U.M. AtoyevI.X. Umumiy va anorganik kimyodan ma’ruzalar. 
II-qism Buxoro-2002.
8.LutfullayevE.L. Berdiyev.A.T.Mamadiyarova X.S.. 
Anorganikkimyo.Samarqand-2009.
9.  Ahmedov.N. S. “Общая и неорганическая химия”.“Высшая школа”. 
М.1998 y.
10.Ubaydullaeva R.D.Abdullaev Sh.Umumiy kimyodan nazariy va amaliy 
mashg`ulotlar.Toshkent. "O`zbekiston”.  1998 y .Tuzlarning 	
turlari	
        
        	O’rta 	
        	tuzlar	
      
        	Nordon 	
         	tuzlar	
     	Aralash	
     	tuzlar	
    
       	Kompleks	
        	tuzlar	
    
       
         	Qo’sh	
         	tuzlar	
    
          	Asosli	
          	tuzlar

Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish metodikasi




 

KIRISH

I- BOB. Tuzlar haqida umumiy ma’lumot

1.1.Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.

1.2.O’rta (normal) tuzlar nomenklaturasi va olinishi.

1.3.Nordon tuzlar nomeklaturasi va olinishi.

II BOB Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish

2.1. Maktab kimyoviy tajribalarni o’tkazishning ilmiy va metodologik asoslari

2.2 Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish metodikasi

XULOSA 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIRISH.

Bugungi kunda axborot asrida zamon bilan hamnafas ravishda rivojlanish asosiy maqsad boʻlib qolmoqda. Chunki texnika va texnologiya juda tez rivoj topayotgan vaqtda, yosh avlodni talab darajasida tarbiyalash dolzarb sanaladi. Sanoatlashuv jarayoni, chiqindisiz texnologiyalar, zamonaviy asbob va uskunalarning yaratilishi, ta’lim sohasida ham islohatlarni doimiy ravishda rivojlantirib borishga turtki boʻladi. Rivojlangan davlatlar bilan sanoat, texnika, iqtisodiy, ta’lim, madaniy va ma’naviy sohalarda hamkorlik olib borar ekanmiz, kelajak avlodning ongu-tafakkurini, bilimini va tarbiyasini yanada mukammalashtirish chora tadbirlarini izlash asosiy maqsad hisoblanadi. Turli sohalarda yoʻlga qoʻyilayotgan xalqaro hamkorlik garchi oʻz samarasini berayotgan boʻlsada, biroq, milliy mustaqillikni har jihatdan mustahkamlash, erishilgan yutuqlarni boyitish, mavjud kamchiliklarni tezkor bartaraf etish jamiyat a’zolaridan alohida fidokorlik, jonbozlik, shijoat va qat’iyat koʻrsatishni talab etmoqda.

Hozirgi ilm-fan, texnika, sanoat jadal rivojlanayotgan bir vaqtda, ta’lim jarayonida ta’lim mazmuning yangi loyihasi ilg’or pedagogik texnologiyalarni qoʻllash zarurati vujudga keldi. Ta’lim jarayoniga oʻqitishning yangi texnika vositalari, eng soʻnggi kompyuterlar, axborot-kommunikatsion texnologiyaularning kirib kelishi nafaqat ta’lim oluvchilar, balki ta’lim beruvchilarning ham oʻz ustida muntazam ishlashi, pedagogik bilim saviyasi, malaka va koʻnikmalarini doimiy ravishda oshirib borishi zarurligini koʻrsatmoqda.

Har bir dars talabalarning bilimga qiziqishlarini va mustaqil ravishda ishlash koʻnikmalarini rivojlantirishga yordam berishi uchun innovatsion ta’lim texnologiyalaridan foydalangan holda oʻqitish samaradorligini va talabalarни mustaqilishlashfunksiyalarini toʻxtovsiz oshirish hozirgi kunning dolzarb vazifalaridan biri hisoblanadi.

Ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va kimyo fani boʻyicha mashg’ulotlarda innovatsion ta’lim texnologiyalarni qoʻllash dolzarb ilmiy muammo sifatida maxsus tadqiqotlar olib borishni koʻzda tutadi.

Quyidagi kurs ishi Tuzlar mavzusiga bag’ishlanadi .Ushbu kurs ishida tuzlarning sinflari shuningdek ularning ahamiyati to’g’risida so’z boradi.Tuzlar tabiatda keng tarqalgan binar birikmalar bo’lib, ulardan turli sohalarda foydalaniladi. Murakkab moddalar ichida eng ko’p tarqalgan va xalq xo’jaligidagi eng ko’p ishlatiladigan anorganik moddalar tuzlar hisoblanadi. Ushbu kurs ishida quyidagilar haqida batavsil ma’lumotlar beriladi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

I- BOB. TUZLAR HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT

1.1 Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.

TUZLAR – metal latomlari va kislota qoldig’idan iborat murakkab moddalar (kislota molekulasidagi vodorod atomlarining metallar bilan almashinishidan hosil bo’ladigan murakkab moddalar). Umuman, tuzlar gidroksidlar va kislotalarning o’zaro ta’siri mahsuloti bo’lib, ular turli tarkibli bo’ladilar. Tuzlarning umumiy formulasi MnKmtarzida ifodalanadi: bu yerda M-metall atomi (yoki ammoniy NH4+); K-kislota qoldig’i; n-kislota qoldig’ining valentligi; m-metall atomi valentligi.Masalan: NaCl, Rb2SO3, Be(NO3)2, NaHCO3, KNaSO4, Ca(H2PO4)2, CaOCl2, K4[Fe(CN)6], AlOHSO4, (CuOH)2CO3, K2ZnO2vah.k.

Demak tuzlarnikislota va asoslarning neytrallanish reaksiyasi mahsuloti deb qarab, agar kislota asos o’zaro ekvivalent miqdorda olingan bo’lsa o’rta tuzlar;

Agar kislota ortiqcha asos kam olingan bo’lsa,nordon tuzlar hosil bo’ladi.

Agar asos ortiqcha kislota kam olingan bo’lsa, asosli tuzlar hosil bo’ladi.

Kalsiy,temir, kaliy, natriy va boshqa ko’plab metallar tutgan tuzlar tibbiyotda turli kasalliklarga qarshi dori vositalari sifatida qo’llaniladi.

 Azot, fosfor, kaliy, oltingugurt, kalsiy, natriy va mikroelementlar deb nomlanuvchi metal guruhini tutgan tuzlar qishloq xo’jaligida o’g’itlar, ba’zi zararkunandalarga qarshi kurash vositalari, unuvchanlik va hosildorlikni oshiruvchi, o’stiruvchi vositalar sifatida keng qo’llaniladi.

 Shuningdek inson organizmi tuz muvozanatini doimo saqlab turishga muhtojdir va organizm umumiy massasiga nisbatan 5.5% turli xildagi tuzlar va shu vazifani bajarib turadi. Masalan, organizmda kalsiy tuzlari kamayib ketsa, muvozanatni tiklash uchun kalsiy tutgan mahsulotlarni iste’mol qilish xohishi paydo bo’ladi. Yoki turli sabablarga ko’ra organizm tez suyuqlik yo’qotadigan bo’lib qolganda, tez suyuqlik bilan chiqib ketib qoladi, shuning uchun bunday hollarda turli fiziolagik tuz eritmalari beriladi.

Barcha tuzlar qattiq moddalar bo’lib, turli rangda bo’ladilar. Ular suvda eruvchanligi bo’yicha yaxshi eriydigan (NaCl, KCl, NH4NO3, KNO3, CaCl va hokazo), kam eruvchan (CaSO4, PbCl, Ag2SO4 va hokazo) va juda kam eruvchan (CaCO3, BaSO4, CaSiO3 va hokazo) larga bo’linadi.

Tuzlarning sinflanishi (klassifikatsiyasi)ga ko’ra besh guruhga bo’linadi va har bir guruh bir –biridan tubdan farq qiladi.