Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
194 SotishMaktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish metodikasi
KIRISH
I- BOB. Tuzlar haqida umumiy ma’lumot
1.1.Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.
1.2.O’rta (normal) tuzlar nomenklaturasi va olinishi.
1.3.Nordon tuzlar nomeklaturasi va olinishi.
II BOB Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish
2.1. Maktab kimyoviy tajribalarni o’tkazishning ilmiy va metodologik asoslari
2.2 Maktab kursida o’rta tuzlar mavzusiga oid tajribalar o’tkazish metodikasi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH.
Bugungi kunda axborot asrida zamon bilan hamnafas ravishda rivojlanish asosiy maqsad boʻlib qolmoqda. Chunki texnika va texnologiya juda tez rivoj topayotgan vaqtda, yosh avlodni talab darajasida tarbiyalash dolzarb sanaladi. Sanoatlashuv jarayoni, chiqindisiz texnologiyalar, zamonaviy asbob va uskunalarning yaratilishi, ta’lim sohasida ham islohatlarni doimiy ravishda rivojlantirib borishga turtki boʻladi. Rivojlangan davlatlar bilan sanoat, texnika, iqtisodiy, ta’lim, madaniy va ma’naviy sohalarda hamkorlik olib borar ekanmiz, kelajak avlodning ongu-tafakkurini, bilimini va tarbiyasini yanada mukammalashtirish chora tadbirlarini izlash asosiy maqsad hisoblanadi. Turli sohalarda yoʻlga qoʻyilayotgan xalqaro hamkorlik garchi oʻz samarasini berayotgan boʻlsada, biroq, milliy mustaqillikni har jihatdan mustahkamlash, erishilgan yutuqlarni boyitish, mavjud kamchiliklarni tezkor bartaraf etish jamiyat a’zolaridan alohida fidokorlik, jonbozlik, shijoat va qat’iyat koʻrsatishni talab etmoqda.
Hozirgi ilm-fan, texnika, sanoat jadal rivojlanayotgan bir vaqtda, ta’lim jarayonida ta’lim mazmuning yangi loyihasi ilg’or pedagogik texnologiyalarni qoʻllash zarurati vujudga keldi. Ta’lim jarayoniga oʻqitishning yangi texnika vositalari, eng soʻnggi kompyuterlar, axborot-kommunikatsion texnologiyaularning kirib kelishi nafaqat ta’lim oluvchilar, balki ta’lim beruvchilarning ham oʻz ustida muntazam ishlashi, pedagogik bilim saviyasi, malaka va koʻnikmalarini doimiy ravishda oshirib borishi zarurligini koʻrsatmoqda.
Har bir dars talabalarning bilimga qiziqishlarini va mustaqil ravishda ishlash koʻnikmalarini rivojlantirishga yordam berishi uchun innovatsion ta’lim texnologiyalaridan foydalangan holda oʻqitish samaradorligini va talabalarни mustaqilishlashfunksiyalarini toʻxtovsiz oshirish hozirgi kunning dolzarb vazifalaridan biri hisoblanadi.
Ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish va kimyo fani boʻyicha mashg’ulotlarda innovatsion ta’lim texnologiyalarni qoʻllash dolzarb ilmiy muammo sifatida maxsus tadqiqotlar olib borishni koʻzda tutadi.
Quyidagi kurs ishi Tuzlar mavzusiga bag’ishlanadi .Ushbu kurs ishida tuzlarning sinflari shuningdek ularning ahamiyati to’g’risida so’z boradi.Tuzlar tabiatda keng tarqalgan binar birikmalar bo’lib, ulardan turli sohalarda foydalaniladi. Murakkab moddalar ichida eng ko’p tarqalgan va xalq xo’jaligidagi eng ko’p ishlatiladigan anorganik moddalar tuzlar hisoblanadi. Ushbu kurs ishida quyidagilar haqida batavsil ma’lumotlar beriladi:
I- BOB. TUZLAR HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT
1.1 Tuzlar haqida qisqacha ma’lumot.
TUZLAR – metal latomlari va kislota qoldig’idan iborat murakkab moddalar (kislota molekulasidagi vodorod atomlarining metallar bilan almashinishidan hosil bo’ladigan murakkab moddalar). Umuman, tuzlar gidroksidlar va kislotalarning o’zaro ta’siri mahsuloti bo’lib, ular turli tarkibli bo’ladilar. Tuzlarning umumiy formulasi MnKmtarzida ifodalanadi: bu yerda M-metall atomi (yoki ammoniy NH4+); K-kislota qoldig’i; n-kislota qoldig’ining valentligi; m-metall atomi valentligi.Masalan: NaCl, Rb2SO3, Be(NO3)2, NaHCO3, KNaSO4, Ca(H2PO4)2, CaOCl2, K4[Fe(CN)6], AlOHSO4, (CuOH)2CO3, K2ZnO2vah.k.
Demak tuzlarnikislota va asoslarning neytrallanish reaksiyasi mahsuloti deb qarab, agar kislota asos o’zaro ekvivalent miqdorda olingan bo’lsa o’rta tuzlar;
Agar kislota ortiqcha asos kam olingan bo’lsa,nordon tuzlar hosil bo’ladi.
Agar asos ortiqcha kislota kam olingan bo’lsa, asosli tuzlar hosil bo’ladi.
Kalsiy,temir, kaliy, natriy va boshqa ko’plab metallar tutgan tuzlar tibbiyotda turli kasalliklarga qarshi dori vositalari sifatida qo’llaniladi.
Azot, fosfor, kaliy, oltingugurt, kalsiy, natriy va mikroelementlar deb nomlanuvchi metal guruhini tutgan tuzlar qishloq xo’jaligida o’g’itlar, ba’zi zararkunandalarga qarshi kurash vositalari, unuvchanlik va hosildorlikni oshiruvchi, o’stiruvchi vositalar sifatida keng qo’llaniladi.
Shuningdek inson organizmi tuz muvozanatini doimo saqlab turishga muhtojdir va organizm umumiy massasiga nisbatan 5.5% turli xildagi tuzlar va shu vazifani bajarib turadi. Masalan, organizmda kalsiy tuzlari kamayib ketsa, muvozanatni tiklash uchun kalsiy tutgan mahsulotlarni iste’mol qilish xohishi paydo bo’ladi. Yoki turli sabablarga ko’ra organizm tez suyuqlik yo’qotadigan bo’lib qolganda, tez suyuqlik bilan chiqib ketib qoladi, shuning uchun bunday hollarda turli fiziolagik tuz eritmalari beriladi.
Barcha tuzlar qattiq moddalar bo’lib, turli rangda bo’ladilar. Ular suvda eruvchanligi bo’yicha yaxshi eriydigan (NaCl, KCl, NH4NO3, KNO3, CaCl va hokazo), kam eruvchan (CaSO4, PbCl, Ag2SO4 va hokazo) va juda kam eruvchan (CaCO3, BaSO4, CaSiO3 va hokazo) larga bo’linadi.
Tuzlarning sinflanishi (klassifikatsiyasi)ga ko’ra besh guruhga bo’linadi va har bir guruh bir –biridan tubdan farq qiladi.