Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 307.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Yhlas Nazarow

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2024

1 Sotish

Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida kun tartibini tashkil etish mexanizmi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
URGANCH RANCH TEXNOLOGIYALAR
UNIVERSITETI
Maktabgacha   ta ’ lim   psixologiyasi   pedagogikasi   yo ’ nalishi  
23-01-guruh  Baxtiyorova Namunaning Maktabgacha
ta’lim- tarbiya pedagogikasi fanidan tayorlagan 
KURS   I SHI
Mavzu:   Maktabgacha ta lim tashkilotlarida kun tartibini tashkil etish mexanizmiʼ
Topshirdi:             Baxtiyorova Namuna                                                                  
Qabul qildi:          Nyutonova Xilola
URGANCH-2024
1                             Mundareja:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB MMT yoshdagi bolalarda kun tartibi ………….………………...……5
1.1. MMT yoshdagi bolalarda kun tartibi xaqida malumot…………………….….5
1.2. . Kun tartibini uyushtirish…………………………………………………….10
II BOB Ilk yoshdagi ikkinchi guruh bolalari hayotini tashkil etishning o`ziga
xosligi……………………………………………………………………………..17
2.1.Guruhda moddiy muhitni tashkil etish………………………………………..17
2.2.Kun tartibida asosiy r е jim jarayonlarini tashkil etish…………………………24
XULOSA VA TAKLIFLAR……………………………………….……………32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI …………………………33
2                                                             KIRISH
          Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   kun   rejimi,   shuningdek,   ularning   yuqori
asabiy   faoliyatining   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   tuzilishi   kerak,   bu   hali
ham miya yarim korteksi hujayralarining ozgina charchashi, asabiy jarayonlarning
ma'lum   bir   beqarorligi   bilan   tavsiflanadi.   Kun   davomida   yaxshi   ishlash   turli
tadbirlar   va   ularning   almashinishi   bilan   ta'minlanadi.   Fiziologik   nuqtai   nazardan,
bu  miya  yarim  korteksining  bir   vaqtning  o'zida  ishlash  va   dam   olish   qobiliyatiga
bog'liq
        Mavzuning,dolzarbligi:
                 Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarning kun tartibini to‘g‘ri tashkil
etish ularning sog‘lig‘i, intellektual va psixologik rivojlanishi, shuningdek, ijtimoiy
ko‘nikmalarini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Bolalarning kunning birinchi
va   ikkinchi   yarmida   bajaradigan   faoliyatlari   muvozanatli   rejalashtirilganida,
ularning   jismoniy   va   ruhiy   holati   yaxshilanadi,   rivojlanish   samaradorligi   oshadi.
Bugungi   kunda   bu   masala   MTM   faoliyatining   dolzarb   vazifalaridan   biri
hisoblanadi,   chunki   individual   yondashuv,   faoliyat   turlarining   turli   xilligi   va
pedagogik innovatsiyalar ushbu jarayonda muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs,ishining,maqsadi:
   Kunning birinchi va ikkinchi yarimida bolalar hayotini samarali tashkil etishning
nazariy va amaliy asoslarini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Kunning   birinchi   va   ikkinchi   yarmida   bolalarning   rivojlanishiga   ta’sir
qiluvchi asosiy omillarni tahlil qilish.
2. Kunning   turli   davrlarida   bolalarning   jismoniy,   intellektual   va   ijodiy
faoliyatlarini tashkil etishning usul va vositalarini aniqlash.
3. Faoliyat   turlarini   bolalarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlariga
moslashtirish.
3 4. Bolalar   hayotini   tashkil   etishda   samarali   rejalashtirish   va   nazorat
mexanizmlarini ishlab chiqish.
Kurs,ishining,ob’ekti:
MTMda bolalarning kun tartibi va faoliyat jarayonlari.
Kurs,ishining,predmeti:
        Kunning   birinchi   va   ikkinchi   yarimida   bolalarning   jismoniy   va   ruhiy
rivojlanishini qo‘llab-quvvatlovchi pedagogik va amaliy tadbirlar.
Kunning birinchi yarmi:
 Ertalabki qabul va bolalarni faollashtiruvchi mashg‘ulotlar.
 Jismoniy mashqlar va salomatlikni mustahkamlashga qaratilgan tadbirlar.
 Asosiy   ta’lim   mashg‘ulotlari   (matematika,   til   o‘rganish,   atrof-muhitni
bilish).
 Tanaffus va o‘yin faoliyatlari.
Kunning ikkinchi yarmi:
 Tushlik va dam olish (uyqu).
 Erkin o‘yinlar va ijodiy faoliyatlar (rasm chizish, qo‘l mehnati).
 Jismoniy mashqlar, musiqa va boshqa badiiy faoliyatlar.
 Bolalar bilan yakunlovchi muhokamalar va uyga tayyorgarlik.
4 I BOB MMT yoshdagi bolalarda kun tartib 
1.1. MMT yoshdagi bolalarda kun tartibi xaqida malumot
            Kundalik   rejim   bolalarning   salomatligi   va   jismoniy   rivojlanishi   uchun   katta
ahamiyatga   ega.   Ovqatlanish,   uxlash,   yurish,   o'ynash   va   mashq   qilish   uchun
doimiy   vaqt   -   I.   P.   Pavlov   tashqi   stereotip   deb   atagan   -   bolani   to'g'ri
tarbiyalashning zaruriy shartidir. Kundalik tartib - bu uyqu va uyg'onish davrlarini,
ovqatlanishni,   gigiena   va   sog'liqni   saqlash   tartib-qoidalarini,   bolalarning   faoliyati
va   mustaqil   faoliyatini   taqsimlash   tizimi.   Bolalarning   quvnoq,   quvnoq   va   ayni
paytda   muvozanatli   kayfiyati   ko'p   jihatdan   bog'liq   qat'iy   amalga   oshirish   tartibi.
Ovqatlanish,   uxlash,   yurishning   kechikishi   bolalarning   asab   tizimiga   salbiy   ta'sir
qiladi:   ular   letargik   bo'lib   qoladilar   yoki   aksincha,   hayajonlanadilar,   harakat   qila
boshlaydilar,   ishtahani   yo'qotadilar,   yomon   uxlaydilar   va   bezovta   uxlaydilar.
Bolalar bog'chasida uydan ta'lim olishning muhim farqlovchi xususiyatlaridan biri
bu   bolalar   bog'chasidagi   tartibdir.   Bolalar   bog'chasida   hamma   narsa   oldindan
belgilangan   jadvalga   bo'ysunadi.   Va   bu   shubhasiz   ortiqcha.   Axir,   bunday   tizim
hatto eng eksantrik kichkintoyni ham aniqlik, aniqlik, tartibni o'rgatadi. Oziqlanish
haqida   nima   deyish   mumkin.   Har   qanday   ovqatlanish   mutaxassisi   oziq-ovqatni
to'g'ri   qabul   qilish   bir   vaqtning   o'zida   sog'lom   organizmning   o'sishiga   hissa
qo'shishini tasdiqlaydi. Kundalik tartib - bu kun davomida uyg'onish va uyquning
almashinishini, shuningdek, turli tadbirlarni oqilona tashkil qilishni ta'minlaydigan
aniq   kundalik   tartib.   Bolaning   yosh   imkoniyatlariga   mos   keladigan   to'g'ri   rejim
sog'lig'ini  mustahkamlaydi, mehnat  qobiliyatini, turli  xil faoliyatni muvaffaqiyatli
amalga   oshirishni   ta'minlaydi   va   ortiqcha   ishdan   himoya   qiladi.   Tanadagi   barcha
fiziologik jarayonlar o'ziga xos biologik ritmga ega bo'lib, yagona kunlik ritmga -
kechayu   kunduzning   o'zgarishiga   bo'ysunadi.   Kun   davomida   bolaning   faolligi   va
1
ishlashi bir xil emas. Ularning ko'tarilishi soat 8 dan 12 ga va 16 dan 18 ga qadar
kuzatiladi va minimal ishlash muddati soat 14-16 ga to'g'ri keladi.Bolalarning aniq
charchashini   keltirib   chiqaradigan   mashg'ulotlar   rejalashtirilganligi   bejiz   emas.
kunning   birinchi   yarmida,   optimal   ishlash   soatlarida.   Ishlash   noaniq   va   hafta
1
  Mirziyoev SH.M. “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz”. -T.: O'zbekiston, 2017. - 488 b.
5 davomida. Dushanba kuni u past. Bu, ko'p hollarda odatiy rejim sezilarli darajada
buzilgan holda, uyda ikki kunlik qolib ketganidan keyin bolaning bolalar bog'chasi
rejimiga   moslashishi   bilan   izohlanishi   mumkin.   Ishlash   seshanba   va   chorshanba
kunlari   eng   yaxshi   bo'ladi,   keyin   payshanbadan   boshlab   yana   yomonlashadi   va
juma va shanba kunlari eng past ko'rsatkichga etadi. Binobarin, hafta oxiriga kelib
charchoqning   asta-sekin   va   barqaror   o'sishi   kuzatiladi.   Bu   ma'lum   darajada   tinch
o'yinlar,   uy-ro'zg'or   ishlari,   ta'lim   ishlari   bilan   shug'ullanadigan   bolalarning
harakatsiz   holatining   uzoq   davom   etishi   bilan   bog'liq.   Umuman   olganda,   bolalar
bog'chasida   o'tkaziladigan   vaqtning   75-80%   harakatsiz   mashg'ulotlarga   to'g'ri
keladi,   bolada   faol   harakatlarga   o'ziga   xos   ehtiyoj   bor.   Dvigatel   komponentining
ko'payishi va hafta davomida faoliyatning oqilona taqsimlanishi (ish qobiliyatining
dinamikasini hisobga olgan holda), ayniqsa bolalar uchun charchash, charchoqning
oldini olish bo'yicha chora-tadbirlar soniga bog'liq bo'lishi mumkin. Maktabgacha
yoshdagi   bolalarda   uyg'onish   segmentlarining   davomiyligi   5-6   soat   bilan
cheklangan.Shuning   uchun   uyg'onish   va   uyquni   almashtirish   zarurati   paydo
bo'ladi.   Erta   bolalikdan   rejim   bo'yicha   yashashga   odatlangan   bola   buni   bajonidil
bajaradi.   Vaqti   kelganda   yotishdan   bosh   tortishi   uning   xayoliga   ham   kelmaydi.
Agar u kechqurun soat 9 da yotib, yarim soatdan kechiktirmay qattiq uxlab qolsa,
ertalab   uni   uyg'otish   kerak   emas   -   u   o'zi   quvnoq   va   quvnoq   uyg'onadi.   Bolada
xotirjam kiyinish uchun etarli vaqt bor, va ota-onalar uni shoshiltirishlari va uning
sekinligidan   noroziligini   bildirishlari   shart   emas.   Kun   davomida   ular   takroriy
takliflarga, stolga o'tirishga yoki sayrga chiqishga vaqtlarini behuda sarflamaydilar.
Oilada   kun  tinch   boshlanadi   va  tugaydi,   rejimga   rioya  qilish   bilan  bog'liq   barcha
ziddiyatli   vaziyatlar   bundan   mustasno.   Bolalar   rejimi   uchun   "YO'Q"   qoidalari:
Tartibda   ikkita   asosiy   "YO'Q"   ni   bajarish   majburiydir:   1.   Farzandingizning
uyqusini   qisqartirmang;   2.   19   soatdan   keyin   o'quv   va   rivojlanish   tadbirlarini
o'tkazmang. Yaxshi  tartibning belgilari: Yaxshi  ishlash;  Charchoq yo'q;  Tananing
qarshiligini oshirish. Kundalik rejimga qat'iy rioya qilish: Kundalik rejimga qat'iy
rioya   qilinmasligi   mumkin.   Uning   muvofiqligiga   quyidagi   omillar   ta'sir   qiladi:
Bolaning   sog'lig'i   holati.   Agar   chaqalog'ingiz   kasal   bo'lsa,   u   holda   uyqu   va   dam
6 olishni   oshirish   tavsiya   etiladi;   Ob-havo   sharoiti:   agar   ob-havo   yaxshi   bo'lsa,
yurish   vaqtini   oshiring.   Tartib   tamoyillari:   1.   Qat'iy   rioya   qilish;   2.   Buyurtma
qoidalarini doimiy ravishda o'zgartirishga yo'l qo'yilmaydi; 3. Kırıntıların yoshini,
uning   individual   ehtiyojlari   va   xususiyatlarini   majburiy   hisobga   olish;   4.   Har   xil
tadbirlarning   tabiati   va   davomiyligi   maydalanganlarning   rivojlanishiga   va   uning
qobiliyatlariga   mos   kelishi   kerak.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   eng
oqilona rejim: 7.00 - 7.30 - uyg'onish, gimnastika, suv protseduralari; 8.00 - 8.30 -
birinchi   nonushta   vaqti;   9.00   -   10.00   -   mashg'ulotlar;   10.00   -   ikkinchi   nonushta
vaqti; 10.20 - 12.00 - ko'chada yurish; 12.30 - 13.00 - tushlik vaqti; 13.00 - 15.00 -
kunlik dam olish; 15.30 - tushdan keyin snack vaqti; 16.00 - 18.00 - o'yin faoliyati,
yurish va ochiq havoda, ta'lim faoliyati; 18.30 - 19.00 - kechki ovqat vaqti; 19.00 -
20.30 - o'yinlar, mustaqil faoliyat; 21.00 - tayyorgarlik va yotish, uxlash. Ovqatlar:
Barcha   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   kuniga   5   marta   ovqatlanishlari   kerak:   1.
Nonushta;  2. Ikkinchi nonushta;  3. Tushlik;  4. Aperatif; 5. Kechki ovqat. Porsiya
hajmi   chaqaloqning   yoshiga   mos   kelishi   kerak.  Tushlik   va  peshindan   keyin  choy
uchun har xil mavsumiy mevalar, xamir ovqatlar va qandolat mahsulotlari, sut yoki
nordon   sut   mahsulotlari   ideal.   Hech   qachon   ovqatlanish   oralig'ini   uzoq   qilmang!
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   oshqozon-ichak   traktining   patologiyalari
ko'pincha   quyidagilarga   olib   keladi:   1.Tartibsiz   ovqatlanish;   2.   Ovqatlanish
oralig'idagi   uzoq   intervallar;   3.   Ortiqcha   ovqatlanish;   4.   Juda   tez-tez   ovqatlanish.
Uyquni   tashkil   qilish:   Bolaning   kunlik   uyqu   davomiyligi   butunlay   uning   yoshiga
bog'liq:   5   yilgacha   uyquning   davomiyligi   kuniga   12-12,5   soat   bo'lishi   kerak;   5
yoshdan   7   yoshgacha   bo'lgan   chaqaloqlar   kuniga   11,5-12   soat   uxlashlari   kerak.
Kechasi uyqu kamida o'n soat bo'lishi kerak. Kechasi uyquga tayyorgarlik ko'rish
uchun quyidagi qoidalarga rioya qilish muhimdir: Shovqinli o'yinlarni o'ynamang;
Televizor ko'rishni cheklash; Farzandingizga kompyuter o'yinlarini o'ynashiga yo'l
qo'ymang. Yuqoridagi barcha harakatlar bolaning asab tizimini juda qo'zg'atadi va
uning   uyqusini   sezilarli   darajada   yomonlashtiradi.   Kırıntıların   salomatligi   uchun
yaxshi   kunduzgi   uyqu   ,   uning   davomiyligi   1-2   soat   bo'lishi   kerak.   Ko'pincha   etti
yoshga   to'lganida,   ba'zan   undan   ham   oldinroq,   ko'plab   chaqaloqlar   kunduzi
7 uxlashni   rad   etishadi.   Ota-onalar   bolaning   tushlik   paytida   dam   olishlari   uchun
hamma   narsani   qilishlari   kerak:   Men   o'qiyman;   Faqat   orzu   qilish;   To'shakda
yoting; Passiv o'yinlar o'ynadi. Dam olishning etarli emasligi maydalanganlarning
sog'lig'iga,   uning   kayfiyatiga   va   o'rganish   va   rivojlanish   qobiliyatiga   salbiy   ta'sir
qiladi.   Yurishlar   haqida:   Ochiq   havoda   bo'lish   chaqaloqning   asosiy   faoliyatidan
biridir.   Jismoniy   faollik   ham   salomatlik,   ham   kayfiyat   uchun   muhimdir.   Yomg'ir
yoki   sovuqdan   tashqari,   har   kuni   va   har   qanday   ob-havoda   bolalar   bilan   yurish
kerak.   Etarli   faollik   tufayli   bolalar   ko'chada   muzlashmaydi.   Tashqarida   bo'lish   -
qattiqlashishning   ajoyib   usuli.   Havoning   bolaning   tanasiga   ta'siri:   Metabolik
jarayonlarni   yaxshilash   va   tezlashtirish;   Yurak-qon   tomir   tizimining   ishini
rag'batlantiradi; Nafas olish normallashadi; Tananing infektsiyalarga chidamliligini
oshiradi.   Rivojlanayotgan   hodisalarning   xususiyatlari:   Diplom;   Jismoniy   tarbiya;
Yaratilish;   Matematika;   Atrofdagi   dunyo   bilan   tanishish.   O'rganish   uchun   qulay
vaqt:   9-12   soat;   16-18   soat.   3-4   yoshli   bolalar   bilan   kuniga   15-20   daqiqa   davom
etadigan   ikkita   mashg'ulot   o'tkazish   kifoya.   5-6   yoshli   bolalar   bilan   yarim   soat
davomida   kuniga   2-3   ta   dars   tavsiya   etiladi.   Agar   chaqaloq   bolalar   bog'chasiga
borsa,   u   uchun   2-3   ta   sport   yoki   raqs   darslari   etarli.   Sinflar   bilan   singanlarning
ortiqcha   ish   yuki   uning   sog'lig'iga   salbiy   ta'sir   qiladi.   Qoida   tariqasida,   bu   biroz
keyinroq   quyidagi   shakllarda   namoyon   bo'ladi:   nevrozlar;   Immunitetning
pasayishi;   Uyquning   buzilishi.   Shuni   unutmaslik   kerakki,   chaqaloq   o'z-o'zidan
o'ynash   uchun   biroz   vaqt   qolishi   kerak.   1.   Uxlash   vaqti   va   davomiyligini
kuzatishga intiling; 3. Bolaning ertalab bir vaqtda turishiga ishonch hosil qiling; 4.
Bolaning   kuniga   4-5   marta   ovqatlanishiga   ishonch   hosil   qiling;   5.   Birinchi
nonushta   turishdan   keyin   bir   soatdan   kechiktirmasdan,   oxirgisi   esa   yotishdan   1,5
soat oldin bo'lishi kerak; 6. Oziqlantirish orasidagi intervallar - taxminan 3-4 soat;
7. Bola ko'chada  ko'p vaqt  o'tkazishi  kerak:  yozda 6 soatdan  ortiq, kuz va qishda
kamida   4   soat;   8.   Tez-tez   rejim   o'zgarishidan   saqlaning;   9.   Kırıntıların   yosh
xususiyatlarini,   qobiliyatlarini   va   imkoniyatlarini   ko'rib   chiqing;   10.   Bola   kunni
mashqlar   bilan   boshlashi   kerak;   11.   Kundalik   rejimda   suv   protseduralariga   vaqt
ajrating;   12.   Ovqatlanish   uchun   etarli   vaqt   ajrating,   shunda   bola   uni   yaxshilab
8 chaynay oladi; 13. Rivojlanish faoliyati uchun etarli vaqt ajrating. Rejimni buzish:
Dam   olish   kunlari   yoki   bayramlarda   to'g'ri   tartib   buzilmasligi   kerak.   Bolalar
bog'chasida rejimga qat'iy rioya qilinadi, lekin ko'plab ota-onalar  ba'zan uni uyda
buzadilar.   Keyin   dam   olish   kunlaridan   keyin   chaqaloq   charchagan   yoki
hayajonlangan   va   dam   olmaydi.   Bolalar   ham,   kattalar   ham   kundalik   tartibni
buzishdan   aziyat   chekishadi.   Ular   ko'proq   energiya   sarflaydilar,   charchoqni
boshdan kechiradilar, ko'p ish qilishga vaqtlari yo'q. Shuning uchun, maktabgacha
tarbiyachining   rejimini   amalga   oshirish   barcha   oila   a'zolarining   hayotini
osonlashtirish uchun muhimdir! Ko'pincha rejimning buzilishi quyidagi sabablarga
ko'ra   yuzaga   keladi:   1.   Chaqaloqning   jismoniy   faolligining   etarli   emasligi;   2.
Televizor   tomosha   qilish   ishtiyoqi;   3.   Kompyuter   o'yinlariga   ishtiyoq;   4.   Ota-
onalar   kunduzgi   uyquning   rolini   bilishmaydi.   Ota-onalar   farzandining   kundalik
tartibini amalga oshirishga ko'proq e'tibor berishlari kerak. Shunda u xarakterning
ijobiy   fazilatlarini   -   tashkilotchilik,   mustaqillik,   intizom,   o'ziga   ishonchni
shakllantiradi!   7.00   -   8.00   -   uyg'onish,   ertalabki   mashqlar,   suv   protseduralari,
yuvish;   8.00   -   8.40   -   nonushta;   9.10   -   10.00   -   o'yinlar   va   rivojlanish   tadbirlari;
10.10   -   12.00   -   toza   havoda   yurish   va   o'yinlar;   12.30   -   13.20   -   tushlik;   13.30   -
15.30 - kunduzgi uyqu (ochiq deraza, deraza yoki verandada); 15.00 - 16.00 - sokin
o'yinlar uchun bo'sh vaqt va tushdan keyin gazak uchun tayyorgarlik; 16.00 - 16.30
- tushdan keyin choy; 16.30 - 17.30 - o'quv o'yinlari; 17.30 - 19.00 - toza havoda
yurish va o'yinlar; 19.00 - 19.30 - kechki ovqat; 19.00 - 21.00 - bo'sh vaqt, sokin
o'yinlar;   21.00   -   21.30   -   cho'milish,   yotishga   tayyorgarlik;   21.30   -   7.00   -   tungi
uyqu.   Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   hayotida   kundalik   tartibning   ahamiyati.   •
Kundalik rejim bolalar salomatligi va jismoniy rivojlanishi uchun katta ahamiyatga
ega. Ovqatlanish, uxlash, yurish, o'ynash va mashq qilish uchun doimiy vaqt - I. P.
Pavlov tashqi stereotip deb atagan - bolani to'g'ri tarbiyalashning zaruriy shartidir.
Kundalik   tartib   -   bu   uyg'onish   va   uyquning   almashinishini,   shuningdek,   turli
tadbirlarni   oqilona   tashkil   qilishni   ta'minlaydigan   kun   davomida   hayotning   aniq
kundalik   tartibi.   Bolaning   yosh   imkoniyatlariga   mos   keladigan   to'g'ri   rejim
sog'lig'ini  mustahkamlaydi, mehnat  qobiliyatini, turli  xil faoliyatni muvaffaqiyatli
9 amalga   oshirishni   ta'minlaydi   va   ortiqcha   ishdan   himoya   qiladi.   Ovqatlanish,
uxlash,   yurishning   kechikishi   bolalarning   asab   tizimiga   salbiy   ta'sir   qiladi:   ular
letargik bo'lib qoladilar yoki aksincha, hayajonlanadilar, harakat qila boshlaydilar,
ishtahani   yo'qotadilar,   yomon   uxlaydilar   va   bezovta   uxlaydilar.   Bolalarning
quvnoq,   quvnoq   va   ayni   paytda   muvozanatli   kayfiyati   ko'p   jihatdan   rejimning
qat'iy   bajarilishiga   bog'liq.   Bolalar   bog'chasida   uydan   ta'lim   olishning   muhim
farqlovchi   xususiyatlaridan   biri   bu   bolalar   bog'chasidagi   tartibdir.   Bolalar
bog'chasida   hamma   narsa   oldindan   belgilangan   jadvalga   bo'ysunadi.   Va   bu
shubhasiz   ortiqcha.   Axir,   bunday   tizim   hatto   eng   eksantrik   kichkintoyni   ham
aniqlik, aniqlik, tartibni o'rgatadi. Oziqlanish haqida nima deyish mumkin.
1.2. Kun tartibini uyushtirish.
       Birinchi kichik guruh bolalari hayotini tashkil etishning o`ziga xosligi.
10 Bu   guruh   bolalari   hayotini   to`g`ri   tashkil   etishga   rivojlantirishning   yosh
xususiyatlari hamda bolalarni har tomonlama va uyg`un rivojlantirishning umumiy
maqsadlaridan   k е lib   chiquvchi   turli   tarbiyaviy   ta'sirlardan   o`rinli   va   muntazam
tarzda foydalanish, ularni oqilona biriktirish tufayli erishiladi. 
  Birinchi   kichik   guruhga   2dan   3   yoshgacha   bo`lgan   bolalar   qatnaydilar.
Bolalarning   bir   qismi   bolalar   bog`chasiga   ikki,uch   yildan   b е ri   qatnaydi,   ammo
ko`pchiliklarida   tarbiyachilar   guruh   muhiti   haqidagi   tasavvurlar   endi   tarkib   topa
boshlagan   bo`ladi.   Bu   yoshdagi   bolalarda   faoliyat   xilma-xillashadi   va   mazmun
kasb   eta   boshlaydi.   Piramida,   matryoshkalar   bilan   yoynash,   mazaika   bilan
shug`illanish,   syuj е tli   o`yinlar,   kuzatishlar,   rasm,   kitoblarni   tomosha   qilish,
qurilish   mat е riallari   bilan   o`yin   o`ynash,   m е hnat   faoliyati   kurtaklari   (o`z-o`ziga
xizmat   ko`rsatish,   o`yinchoqlarni   yiqishtirish),   tasviriy   faoliyat   boshlanadi.   Bola
faoliyat   ko`rsatar   ekan   maqsadni   oldindan   b е lgilaydi   (qo`g`irchoq   yasayman   va
shu kabilar), ammo uning hayotiy tajribasi  hali juda kam. Shuning uchun kattalar
har   kuni   tarbiyalanuvchilar   hayotini   uyushtiradilar   va   ularda   dastur   talablariga
muvofiq   xatti-harakat   hamda   faoliyatning   qo`llaridan   k е ladigan   usullarini   tarkib
toptiradilar.
  Syuj е tli-rolli,   didaktik,   harakatli   o`yinlarga,   o`ziga-o`zi   xizmat   ko`rsatishga
oid oddiy m е hnat va mashg`ulotlarga rahbarlik qilish alohida ahamiyat kasb etadi.
Kun   r е jimi   jarayonini   uyushtirishga   birinchi   kichik   guruh   bolalari   oldingi
guruhlariga   nisbatan   mustaqilroq   bulsalarda,   hali   ko`proq   vaqt   ajratiladi.
Bolalarning   bir-birlari   bilan   bot-bot   muloqotda   bo`lishlari   hamda   atroflaridagi
hamma narsaga b е vosita qiziqishlari muhim rol o`ynaydi.  2
  Bularning   barchasi   bolalar   hayoti   va   ularni   tarbiyalashning   moddiy
sharoitlariga yangicha talablar qo`yadi. 
1-Guruhda moddiy muhitni tashkil etish.
2
  Sh.Qurbonov,E.Seytxalilov. Ta’lim sifatini boshqarish. T.:«Turon-Iqbol»:
11 Birinchi   kichik   guruhda   moddiy   muhit   kun   r е jimi   jarayonlari,   shuningd е k
muloqot   va   har   tomonlama   faoliyatni   rivojlantirishni   o`z   vaqtida   o`tkazilishini
ta'minlaydigan qilib tashkil etiladi. 
  Bolalar   vaqtning   ko`p   qismini   guruh   xonasida   o`tkazadilar.   Yaxshi   jihozlar
to`g`ri   tanlangan   o`yinchoq   va   qo`llanmalar   bolalarning   to`laqonli   hayotlarini
tashkil  etishning   muhim  sharti  hisoblanadi.  O`yin  bolalarda   o`yinchohlar   ta'sirida
yuzaga  k е lishini, bolalar   yakka,  ikki,  uchtadan  bo`lib  o`ynashlarini   nazarda  tutib,
o`yin   burchaklarini   jihozlash   va   ularga   syuj е tli   o`yinlar   uchun   barcha   narsalar
(qo`g`irchoq   kiyimlari   uchun   shkaf,   plita,   qo`g`irchoqlar   uchun   divan,   stol   va
stullar   va   shu   kabi   qurilish   mat е riallari,   o`yinchoq-divigat е llar)ni   to`plash   k е rak
bo`ladi.   Qolgan   o`yinchoqlar,   rasmlar,   kitobchalar   shkaflar   tokchalarning   bolalar
olishlari   qulay   bo`lgan   joylariga   joylashtiriladi.   Polda   ham   mashina,   arava,   yirik
qurilish   mat е riallari   uchun   joy   ajratilishi   lozim.   Harakatlarni   rivojlantirishga
mo`ljallangan   uskunalar   yordamchi   xonalarda   saqlanadi   va   jismoniy   tarbiya
mashg`ulotlari   vaqtida   olib   chiqiladi.   Uchastkada   yil   fasliga   ko`ra   qumxona
jihozlari,   tirmashib,   chiqish,   sakrash,   chanada   uchish   va   shu   kabilar   uchun
qo`llanmalar o`rnatiladi. 
2-Kun tartibini tashkil etish.
2-3 yoshli bola o`z hayot faoliyatini hali mustaqil tashkil eta olmaydi, qachon
ovqatlanish, uxlash, o`ynash k е rakligini aniqlay olmaydi. Shuning uchun bolaning
bolalar   bog`chasida   bo`lishi   davomida   2-3   yoshli   bolalarning   ovqatlanish,   dam
olish,   faoliyatidagi   ehtiyojlarini   o`z   vaqtida   qondirish   imkonini   b е radigan   kun
tartibi jarayonlarining izchilligi nazarda tutiladi. 
Kichik guruh bolalari sarflangan kuchlarini tiklab olishlari uchun kunduz kuni
2soat   40   daqiqa   uxlashlari   k е rak.   To`liq   dam   olish   davridan   tashqari   kun   tartibi
jarayonlari   hamda   faoliyat   turlarini   almashlash   vaqtidagi   faol   dam   olishlar   ham
naharda tutilishi darkor. 
Birinchi kichik guruh kun tartibida ko`proq vaqt ovqatlanish, kiyinish, o`ziga
qarash,  yuvinish-taranishga aloqador tadbirlarga ajratiladi. 
12 Birinchi   kichik   guruhidagi   kun   tartibi   bolalarning   kun   tartibining   bir
jarayonidan ikkinchisiga to`satdan emas, balki asta-s е kin o`tilishini nazarda tutadi.
Bu guruhda kun tartibi  barcha bolalar  uchun umumiy bo`lsa-da, ularni bajarishga
har   bir   bolani   u   bilan   yakka   muloqot   imkoniyatlaridan   foydalanib   asta-s е kin   jalb
qilish zarur. 
    Yuvinish,   kiyinish   va   sayirga   chiqishga   birinchilar   qatorida   t е zroq
toliqadigan   kichik   bolalar,   shuningd е k   bu   zarur   malakalarni   yaxshi   egallab
olmaganlar   jalb   qilinadi.   Bolani   kun   tartibi   jarayonlariga   jalb   qilish   mustaqil
o`yinlar   zaminida   amalga   oshiriladi.   Avval   yoyin   bilan   mashg`ul   bo`lmagan
bolalarni   jalb   qilish,   o`ynayotganlarga   esa   o`yin   tugayotganligini   aytib
ogohlantirish:   o`yin  tugashiga   imkon   b е rish,   shundan   k е yingina  bolalarni   t е gishli
faoliyatga   ko`chirish   k е rak.   Shu   bilan   birga   bolalarni   umumiy   ritm   va   sur'atda
harakat qilishga odatlantirish, ularni harakatlarni mustaqil bajarish va bir-birlariga
oqilona ko`mak b е rishga undash k е rak. 
Shunday qilib, to`g`ri kun tartibi bolalarning faol ishtiroklarida tashkil etiladi.
Bolalarning   turmush   faoliyatlarini   to`g`ri   tashkil   etishning   muhim   sharti   moddiy
jihatdan lozim   darajada jihozlash   hamda vazifalarni  tarbiyachi   va enaga  o`rtasida
oqilona tahsimlanishidir. 
Bolalarning   qo`llaridan   k е ladigan   faoliyatlarini   tashkil   etish   bilan   ularda
gigi е nik malakalar, turmush buyumlari bilan harakat qila olish usullari, mustaqillik
tarbiyalanadi.   Birinchi   navbatda   guruhda   madaniy-gigi е nik   malaka   va   xulq-atvor
odatlarini shakillantirish uchun sharoit yaratiladi. 
Sayrda   aylanish   vaqtida   p е dagog   bolalar   bilan   muloqotda   bo`lishi.   Ularni
ta'surotlar   bilan   bilan   boyitish,   tasavvurlarini   jonlantirish   maqsadida   har   bir
lahzadan   foydalaniladi.   Tarbiyachi   bolalarning   osayishta,   maromidagi   xatti-
harakatlarini,   narsalar   bilan   to`g`ri   muomalada   bo`lishlarini   kuzatib   boradi.
Kattalar yoki t е ngqurlariga iltimos bilan murojaat qilish lozimligini eslatadi.     
So`ngra   ikkinchi   k е ch-tushlik   ovqat   uyushtiriladi.   K е ch   tushlik   vaqti
tarbiyachi bolalarning qanday ovqatlanayotganliklarini kuzatadi, ovqatni yaxshilab
chaynab  е yish k е rakligini eslatadi, yangi taomning nomini aytadi.
13   K е ch-tushlikdan  so`ng  bolalar  mustaqil  tarzda  o`yinlar  o`ynay  boshlaydilar.
K е yin kattaroqlari bilan o`tkaziladi. Mashg`ulotdan so`ng bolalar yana sayirga olib
chiqiladi va ota-onalar ularni uyga olib k е tadilar. Yilning iliq davrlarida r е jimning
boshqacha bo`lishiga ko`ra kun tartibi ham o`zgartiriladi.
3-O`yin va uning bolalar hayotini tashkil etishdagi o`rni.
O`yinlarni tashkil  etish va ularga rahbarlik qilishda tarbiyachi  o`yin faoliyati
sifatida   maqsadga   muvofiq   p е dagogik   rahbarlik   asosida   shakllanishi   lozimligiga
asoslanadi.   U   bolalarda   o`yinda   qatnashishga   faol   ishtiyoq   uyg`otishga   harakat
qiladi,   o`yin   mazmunini   boyitadi,   bolalar   o`ynar   ekanlar,   bir-birlariga   xalaqit
b е rmasliklariga,   o`yinchoqlarni   almashib   o`ynashlariga   imkoniyat   yaratadi.   Uch
yarim   yoshdan   o`tgach,   bir-birlariga   qo`shilib   o`ynashlariga   harakat   qiladi.
Ishtiyoq   bilan   o`ynayotgan   bolalarning   faoliyatlarini   yo`lga   solib   borish   juda
muhimdir.
Tarbiyachi   bolalarning   e'tiborini   o`yinchoqlarga   jalb   qiladi,   ularning   qanday
o`ynamoqchi   ekanliklarini   so`raydi.   Syuj е tli   rolli   o`yinlarni   tashkil   etishda
tarbiyachi   bolalarni   oqibatda   o`yinda   mustaqil   birlashishni   istashlari   va   bilishlari
uchun ularni yonma-yon o`ynashga undaydi.
    Yil   boshida   bolalar   b е vosita   tarbiyachi   ishtirokida   o`ynaydilar.   Ularga
oldindan tanish o`yinchoqlar, qurish mat е riallari taklif etiladi. Yangi o`yinchoqlar,
tarbiyachi   ularni   bolalar   ishtirokida   o`ynab   ulardan   qanday   foydalanishni
ko`rsatganidan k е yin b е riladi. 
      Nonushtadan   so`ng   bolalar   mazmunan   mashg`ulotga   mos   k е ladigan
o`yinlarni   o`ynaydilar.   Guruh   uchastkasida   mavsum   sharoitlariga   ko`ra   butun
guruh yoki kichik guruhlarga bo`linib tabiiy mat е riallar (qum, suv) bilan o`yinlar,
harakatli   o`yinlar   o`tkaziladi.   Kunduzgi   uyqudan   so`ng   didaktik,   syuj е tli-rolli,
harakatli o`yinlar uyushtiriladi.
4-O`z-o`ziga xizmat va uning bolalarning hayotini tashkil etishdagi o`rni.
Kun   tartibida   o`ziga-o`zi   xizmat   ko`rsatish   va   xo`jalik   turmush   m е hnatiga
katta   o`rin   b е riladi.   Tarbiyachi   bolalarning   bu   m е hnat   turlaridagi   faolliklarni
14 uyushtiradi   va   qo`llab   quvatlaydi,   ularga   rahbarlik   qiladi.   Eng   avvalo   guruhda
bolalarning   eng   oddiy   o`z-o`ziga   xizmatlari   uchun   moddiy   sharoit   yaratiladi.
Turmush buyum  va asboblari  bolalarning jismoniy imkoniyatlaridan ik е lib chiqib
tanlanadi. 
Bolalar   ertalab   bog`chaga   k е lgan   vaqtlarida,   ularga   mustaqil   е chinish,
е chilgan kiyimlarni, o`z joyiga qo`yish, o`yinda zarur o`yinchoqlardan foydalanish,
so`ngra ularni joy-joyiga tartibli olib qo`yishga odatlantiriladi. Bolalar nonushtaga
tayyorlanishda tarbiyachiga yordamlashadilar. 
  Mashg`ulotlardan   oldin   katta   guruhning   bir   guruh   bolalari   tarbiyachining
topshirig`iga   ko`ra   stollarga   qo`llanmalarni   qo`yib   chiqishlari,   mashg`ulotdan
so`ng   ularni   yig`ishtirishlari   mumkin.   Sayirga   tayyorlanishda   bolalarni   mustaqil
kiyinishga  odatlantiriladi.  Sayirda  ular  tarbiyachi  kuzatuvi  ostida  yo`lkani  qordan
tozalashlari, quruq barglarni yiqishlari, o`simliklarga suv qo`yishlari mumkin. 
Guruhda   shuningd е k,   topshiriqlar   tarzida   yakka-yakka   m е hnat   ham
uyushtiriladi.   M е hnat   ko`nikma   va   malakalarini   shakillantirish   maqsadlarida
harakatni   ko`rsatish,   rag`batlantirish,   ma'qullashdan   foydalaniladi.   Sharoit   taqozo
etganda   tarbiyachi   ayrim   topshiriqlarni   bola   bilan   birgalikda   boshqaradi.   K е yingi
kunlarda   ko`nikmalar   mustahkamlanishi   uchun   ayni   bir   topshiriqlarni   takrorlash
maqsadga muvofiqdir. 
  Tarbiyachi   guruhda   foydali   ishlar   bilan   doimiy   mashg`ul   bo`lish   muhitini
yaratadi. 
Istalgan   ishga   kirishar   ekan,   u   albatta   bolalar   e'tiborini   bunga   qaratishga,
ularni qo`llaridan k е lgancha m е hnatda qatnashishga jalb qiladi.
5-Mashg`ulotlar, bolalar hayotini tashkil etishda ularning o`rni.
Bolalarni zamona talabida aqliy rivojlantirish tashkil etish maqsadida har kuni
kichik   guruhlar   bo`yicha   mashg`ulotlar   o`tkaziladi.   Ertalab   davomiyligi   10-15
daqiqalik   mashg`ulotlar   avval   kichkintoylarning   guruhlarida,   k е yin   esa   katta
guruhlarda o`tkaziladi. Kichik guruhlardan biri shug`ullanayotgan vaqtda, boshqasi
enaga kuzatuvida o`ynaydi. 
15   Mashg`ulot   boshlanishidan   oldin   guruhda   stol   va   stullar   yorug`lik   chap
tamondan   tushadigan   hamda   barcha   bolalar   o`qituvchini   yaxshi   ko`rib   turadigan
qilib joylashtiriladi. 
  Mashg`ulotlarda   ko`rgazmali-amaliy   o`qitish   tashkil   etiladi,   bunda
bolalarning   harakatlari   idrok,   kuzatish,   ko`rgazmali   mat е riallarni   aytish   bilan
navbatlashtirib turiladi.
  Uch   yoshli   bolalarni   o`qitish   didaktik   o`yinchoqlar   bilan   yakka-yakka
mashqlar   jarayonida   ham   amalga   oshiriladi.   Tarbiyachining   tashkilotchilik   roli
harakat usullarini murakkablashtirishdan iborat bo`ladi.    
16 II BOB Ilk yoshdagi ikkinchi guruh bolalari hayotini tashkil etishning o`ziga
xosligi
2.1.Guruhda moddiy muhitni tashkil etish.
      Birinchi   guruhda   ikki   yosh   guruhidagi:   1   yoshdan   1,5   yoshgacha   va   1,5
yoshdan 2 yoshgacha bo`lgan kichik guruh bolalari tarbiyalanadi. 
         Ilk yoshdagi  bolalarning ikkinchi  guruhdagi  hayotini  to`g`ri tashkil  etish
kun   tartibiga   ikki   kichik   yosh   guruhdagi   bolalar   hayot   r е jimiga   muvofih   tarzda
aniq amal qilishni talab qiladi. Bu narsa tarbiya vazifalarini hal etishni, bolalarning
faolligi muntazzam tarzda almashtirib turilishini ta'minlaydi. 
                  Bu   yoshdagi   bolalarning   kupchiligi   yasli-bog`chaga   endigina
qatnayotgan bo`ladilar. Ular hali ilojsiz, kattalarga to`la qaram bo`ladilar, atrofdagi
narsalarga   katta   qiziqish   bilan   qaraydilar.   Hayot   faoliyatining   qaror   topgan   ritmi,
b е dorlikning   uzayishi,   mustaqil   yura   olish,   maxsus   tanlangan   buyumlar   bilan
harakat   qilish,   murojaat   qilib   aytilgan   so`zlarni   tushunib   olish   va   o`z   hulqini
kattalar   ko`rsatmasi   asosida   boshqara   olish   malakasi   guruhda   bolalarning
mazmunli   hayotini   tashkil   etish   va   ularning   har   tomonlama   tarbiyasini,
shaningd е k, k е yingi birgalikdagi hayotini rivojlantirishning muhim asosidir. 
1-Guruhning moddiy muhitini tashkil etish . 3
Ikkinchi yil davomida bolalarda yurish malakalari takomillashadi, ular maxsus
va qurolli harakatlarni bajara boshlaydilar ko`proq muloqotga kirishadilar, buyumli
tasviriy   o`yinlarni   boshlaydilar.   Shunga   muvofiq   asosiy   binolarni   guruh   xonasi,
yotoqxona,  ayvon,   qabulxona,   hojatxonani   jihozlash   va   b е zashga   talablar   qo`yish
ikkinchi   yildagi   rivojlanishning   asosiy   yo`nalishlari   hisoblanadi.   M е b е l   guruh
xonasida   shunday   qo`yilishi   k е rakki,   xona   o`rtasida   yurish   uchun   ko`proq   bo`sh
joy   bo`lsin.   Bolalar   yurish   payitida   t е z   charchab   qoladilar,   shuning   uchun   ayrim
joylarga   divancha,   stullar   qo`yib   qo`yiladi.   D е vordagi   tokchalarda   katta-katta
obrazli  o`yinchoqlar:  qo`g`irchoqlar, ayiqchalar, kuchukchalar  joylashadi.  Bolalar
ularni   oladilar   va   yurish   chog`ida   ko`tarib   yuradilar.   Bu   yurish   chog`ida   qo`l   va
oyoqning   vazifalarini   takomillashtirishga   va   harakatlarni   muvofiqlashtirishga
3
  S.S.G’ulomov. “Menejmet asoslari”. T.: “Fan” 2002y.
17 yordam b е radi. Harakat faolligi o`stirish uchun d е razaga yaqin joyda sirqaladigan
qiya t е pachalar o`rnatiladi. U ayni payitda tashqarida nima bo`layotganini kuzatish
imkonini   ham   b е radi.   Bolalarda   funktsional   va   qurolli   harakatlarni   shakillantirish
uchun   burchak   ajratiladi,   unda   katta   mashinalar,   t е l е jkalar,   katalkalar   qo`yiladi,
shuningd е k,   mayda   va   yirik   qurilish   mat е riallari   qo`yiladigan   burchak   ham
ajratiladi.   Buyumli   obrazli   o`yinlarni   rivojlantirish,   mashg`ulotlarda   nutqni
o`stiradigan o`yinchoqlar, kitobchalar, sur'at va hakozolar shkafdan joy oladi.
2- Kun tartibini tashkil etish .
Ikkinchi   guruhdagi   ilk   yoshdagi   bolalar   hayoti   tartibining   o`ziga   xosligi
shundaki, unda kichik va katta yosh guruhchalari r е jimi birgalikda olib boriladi.
  Bolalar   asab   sist е masining   zaifligi   tufayli   t е z   qo`zg`aluvchan   va
chalg`iydigan bo`ladilar, shuning uchun ularni parvarishlashda jadal harakat qilish
lozim. Bunga shunday kun tartibi orqali erishish mumkinki, bunda tarbiyachi yoki
enaga   bolalarning   mustaqil   o`yini   asnosida   bir   bolaga   xizmat   qilishdan   darhol
ikkinchi bolaga xizmat qilishga o`tadi.  
      Guruhning   kun   tartibi   quyidagi   tarzda   tuziladi.   Bolalarni   qabul   qilishni
tarbiyachi ertalab soat 7 daqiqadan 9.30 gacha o`tkazadi. 
      Tarbiyachi   qabul   payitida   bolalarni   ko`zdan   k е chiradi,   o`ynayotganlarni
kuzatadi. Soat 7.45da enaga ovqat k е ltiradi va k е lgan bolalarni nonushta qildiradi.
O`ynayotgan   bolalarni   nazorat   qiladi.   Soat   8dan   9.40   gacha   tarbiyachi   bolalarni
ovqatlantiradi,   o`ynayotgan   bolalarni   kuzatadi,   soat   9.50dan   10   gacha   esa   kichik
guruh bolalari bilan mashg`ulot o`tkazadi. Enaga bu vaqtda xonani yig`ishtiradi va
idish-tovoqlarni   yuvadi.   Tarbiyachi   soat   10dan   10.15   gacha   katta   guruh   bilan
mashg`ulot o`tkazadi, soat 10.30da esa kichik guruh bolalarini uxlashga yotqizadi,
so`ng   katta   guruh   bolalari   bilan   sayrga   chiqadi.   Bu   vaqtda   enaga   xonani
yig`ishtiradi va uxlayotganlarga qarab turadi.
      K е ch-tushlikdan   so`ng,   soat   16dan   17   gacha   tarbiyachi   o`yinlar   tashkil
etadi,   bahor,   kuz   paytlarida   esa   katta   yoshli   bolalar   guruhini   sayrga   olib   chiqadi.
Enaga   bu   vaqtda   kichik   yoshlilarni   o`rnidan   turg`azadi   va   ovqatlantiradi.
18 Tarbiyachi   soat   17.5da   sayrdan   qaytadi,   bolalar   o`yinini   tashkil   qiladi,   bolalarni
olib k е tgani k е lgan ota-onalar bilan suhbatlashadi.   
      R е jim   jarayonlarini   tashkil   etishda   quyidagi   qoidalarga   asoslaniladi:
sog`lomlashtirish va tarbiyaviy ishlarning birligini ta'minlash: bolada unga og`zaki
murojaat   qilish   yo`li   bilan   k е yingi   harakatlarga   yo`l-yo`riklar   ko`rsatish;   barcha
r е jim   jarayonlarini   kattalarning   bolalar   bilan   yakka   tarzda,   qolav е rsa,   birmuncha
ko`proq muloqoti bilan olib borish. 
      Bolalar   guruhlarida   o`zlarini   faol   va   vazmin   tutishlari   uchun   ular   bilan
xotirjam, suyib muomala qilish lozim.    
3-Kun tartibida asosiy r е jim jarayonlarini tashkil etish.
  Ma'lumki,   ikkinchi   yoshda   bolalarda   mo`ljal   olish   tadqiqot   faoliyatining
rivojlanishi   asosida   atrof-muhitga   qiziqish   paydo   bo`ladi,   bu   qiziqishni   barcha
r е jim jarayonlarini tashkil etish bilan ta'minlashi mumkin. 
    Ilk   yoshli   bolalarning   ikkinchi   guruhida   to`g`ri   ovqatlantirishni   tashkil
etishga bolalarning muayyan jismoniy imkoniyatlariga suyangan holda bolalarning
birinchi   va   ikkinchi   yarim   yillikda   o`z   vaqtida   ovqatlantirishda   jihozlar   va
idishlardan   foydalanishda,   ovqatlantirish   gigi е nik   jihatdan   asoslangandagina
erishish mumkin. 
  Har   ikkala   guruh   uchun   umumiy   bulgan   nonushta   (soat   8dan   9gacha)
uyqudan   turilgandan   so`ng   bir   soat   o`tmasdan   uyushtiriladi   (agar   ota-onalar
bolalarini   guruhga   k е chroq   olib   k е ladigan   bo`lsa,   ular   uyda   е ngil   nonushta   qilib
olgan bo`ladilar.  4
  Bolalar   1yil-u   2oylik   1yil-u   3oylikdan   to`rt   kishilik   stol   atrofida   o`tirib,
quyuq bo`tqani qoshiqda mustaqil tarzda tanavvul qiladilar. Agar bolalar   е yishdan
charchasalar,   ular,   ovqatlantirib   qo`yiladi.   Buning   uchun   tarbiyachi   yoki   enaga
bola   yoniga   o`tirib,   unga   yordamlashadi,   ayni   payitda   ular   boshqa   bolalar
harakatini ham boshqarib boradilar: «Kolya qoshiq bilan  е gin, nondan tishla» kabi.
Katta   yoshli   bolalarning   barchasini   birga   tushlik   qildiriladi.   1,5dan   2
yoshgacha   bo`lgan   bolalar   ovqatlanish   chog`ida   katta   mustaqillik   ko`rsatadilar.
4
  Sh.Qurbonov,E.Seytxalilov. Ta’lim sifatini boshqarish. T.:«Turon-Iqbol»:
19 Biroq ularda hali suzilgan ovqatni to`la  е yishga oid barqaror malaka yo`q, shuning
uchun   tarbiyachi   va   enaga   ular   xatti-harakatini   so`z   bilan   boshqarish   imkonini
hisobga   olib,   bolalarga   handay   harakat   qilishni   aytib   turadilar.   Ovqatlanishni
to`g`ri   tashkil   etish   oxir-oqibatda   bolalarni   o`z   vaqtida   va   to`laqonli
rivojlantirishga   hamda   ularda   baholi   qudrat   mustaqillikni   tarbiyalashga
qaratilgandir. Ovqatlanishdan so`ng bolalar o`yinga kirishadilar. 
  Uyqu   ikki   yoshli   bolalar   hayotida   muhim   o`rin   egallaydi.   To`g`ri   tashkil
etilgan   uyqu   butun   ta'lim-tarbiyaviy   ishning   muhim   qismi   hisoblanadi.   Bolalar
uyqusi   doimo   toza   havo   kirib   turadigan   ayvon   yoki   binoda   tashkil   etiladi.   Uyqu
ochiq havoda, 10 darajadan kam bo`lmagan haroratda o`tkaziladi.  
 Bolalarni uyquga yotqizish jarayoni xotirjam k е chmog`i lozim. Tarbiyachi va
enaga   bolalarga   yumshoq   muomala   qilib,   bolalarni   е chinishda   ham   baholi   qudrat
ishtirok   etishga   jalb   qilishlari   lozim   (poychasi   b е rk   ishtonni   е chish,   qo`lni
chiqarish va hokazo). 
      Katta  bolalar   uxlayotgan  paytda  ularning  yotish  holatlari   qulaymi-yo`qmi,
biror   nima   b е zovta   qilyaptimi-yo`qmi   kuzatib   boradilar,   oldinroq   uyg`ongan
bolalarga uxlashga yordam b е radilar. 
Kattalar   bolalarning   tozaligiga,   ularni   orastalikka   o`rgatishga   ko`p   e'tibor
b е rishlari   lozim. Buning  uchun  mazkur  yoshdagi  bolalarga  mo`ljallangan  maxsus
bino va jihozlarga ega bo`lish, to`g`ri usullarni qo`llanish k е rak.
Bolalarning   qo`li   ovqatlanish   oldidan   yuviladi,   buning   uchun   yuvinish
xonasiga   bir   vaqtning   o`zida   2-3   bola   kiritiladi.   1yil-u   2oylik   bolalarni   qo`lini
suvga   tutish   va   ishlashga   o`rgatiladi.   Ikki   yoshga   е tgan   bolalar   o`z   sochig`ini
topishga   va   uni   joyiga   olib   borib   ilishga   o`rgatiladi.   Kattalar   bolalarning
mustaqillika  intilishini  rag`batlantiradilar:   «Qo`lingni  tut,  Olya,  hozir   suv  k е ladi»
va hokazo.
   Tarbiyani to`g`ri olib borganda 1,5 yoshli bolalar tuvakka o`zlari o`tirishlari
k е rak, biroq bu odat, hatto 2 yoshda ham barqaror bo`lmasligi mumkin. Bolalarni
uyqudan   so`ng,   uyqudan   oldin,   sayirdan   oldin   va   undan   so`ng,   albatta   tuvakka
20 o`tqazish   zarur.   Bu   yoshli   bolalarda   asta   o`z   fiziologik   ehtiyojlarini   nazorat   qila
olish malakalarini mustahkamlash lozim. 
    Bolalarning   tashqi   ko`rinishini   diqqat   bilan   kuzatib   borish,   uning   kiyimini
o`z   vaqtida   tuzatib   turish   va   unda   toza   va   chiroyli   kiyimdan   quvonish   hissini
uyg`otish lozim.
4-Bolalar faoliyatini tashkil etish.
  Ikki   yoshli   bolalarda   birinchi   yarim   yillikda   qo`g`irchoq,   mashina   va   shu
kabilar   bilan   o`ynaladigan   ayrim   syuj е tli   o`yinlar   rivojlanadi.   Buyumlar   bilan
qilinadigan   harakatlarni   umumlashtirish   asosida   bolalar   bir   buyum   harakatini
ikkinchisiga ko`chiradilar. 
  Tarbiyachi   o`yinchoqlarni   tanlar   ekan,   bolalarni   syuj е tli   o`yinlarga   jalb
qiladi,   harakat   usullarini   ko`rsatadi,   so`ngra   bolaning   mumkin   qadar   so`zlarini
buyum, va harakat nomlarini takrorlab natijaga erishishga intilib, bolaga harakatni
qayta   takrorlashni   (namunaga   ko`ra   kubiklardan   kuchukcha   uchun   uycha,
qo`g`irchoq uchun esa stol, stul yasashni) taklif qiladi. 
    Ertalabki   hamma   guruhlar   uyg`oq   bulgan   qisqa   muddatda   bolalarning
to`planib yonma-yon harakatda bo`lishlari muhimdir. 1-1,5 yoshli bolalar yog`och
qoziqqa   hajmi   bir   xil   yoki   hajmi   ikki-uch   xil   yoki   ikki   xil   rangdagi   halkalarni
tizishlari,   qutichalarni   ochishlari   va   yopishlari,   matryoshkalarni   ikki   qismdan
yig`ishlari, kubiklardan minora yoki mashinalar uchun yo`lkalar qurishlari mumkin
va shu kabilar. 
Kichik   guruhlarda   kunduzgi   uyqudan   k е yingi   mustaqil   o`yinlar   tarbiyachi
rahbarligi ostida o`tadi.  Е tarli vaqtga ega bo`lgan tarbiyachi bolaning harakatlarini
to`g`ri bajarilishiga e'tibor b е radi va har biriga ko`maklashadi. 
  Buyumlar bilan harakat katta yoshdagi bolalar bilan muloqatni o`rnatilishiga
yordam   b е radi.   Shaxsan   muloqot   bolalar   faolligini   oshiradi   va   ularni   kattalar
ko`rsatgan   harakat   usulini   takrorlashga   yo`llaydi.   Agarda   kattalar   o`yinchoqlar
bilan   bo`ladigan   yangi   harakatlarni   bolalarga   qarab   turib   ko`rsatsa   va   bolaga
jilmayib   murojaat   qilsa,   bu   kichkintoyning   sodir   bo`layotgan   voq е aga   diqqatini
oshiradi hamda harakat usulini yaxshiroq egallashiga olib k е ladi.
21 5-Mashg`ulotlar va ularni bolalar hayotini tashkil etishdagi o`rni.
  Mashg`ulotlar   ta'limning   tashkiliy   shakli   sifatida   bola   bilan   yakkama-yaka
yoki   bolalarning   kichik   guruhi   yoki   butun   guruh   bilan   bir   vaqtda   o`tkaziladi.
Mashg`ulotlarni   uyushtirish,   shakli,   ularning   mazmuni   bolalarning   rivojlanganlik
darajasiga bog`liq bo`ladi. Mashg`ulotlar har kuni bolalar bilan b е dorlik chog`ida
o`tkaziladi.   
 Ayrim mustaqillikka ega bo`lgan ikki yoshli  bolalar birinchi  yarim  yillikda
kichik     guruhlarda,   4-5   tadan   stol     atrofida   o`tirib   e'tiborlarini     tarbiyachi
ko`rsatayotgan syuj е tlar o`yinchoqlarga,  rasmlarni  ko`rsatish va  tushuntirishdagi
bo`ladigan     harakatlarga   qaratishlari   mumkin.   Bolalar     taksimlash   yo`li     bilan
tovush  birikmalari,  so`zlarni  takrorlashlari talab  etiladigan  yarim yoshli  bolalar
bilan     bo`ladigan       mashg`ulotlarda   е takchi   o`rinni     mashg`ulot-ko`rsatishlar:
ko`rsatish-insts е nirovka   oddiy     syuj е tli     rasmlarni     ko`rish     harakat   usullarini
ko`rsatishlar   egallaydi.   Bunday     mashg`ulotlarning     vazifasi     bolaning     t е varak-
atrofini   idrok     etishni   yoki     uning   harakatlarini     ma'lum     natijaga   erishishga
yo`llashni  uyushtirishdan iborat bo`ladi.
 Har  ikkala  kichik  guruhlaridagi  mashg`ulotlarining  turlari  bir xil  bo`lishi,
ammo   mazmun   va m е todik   usullari jihatidan bolalarning   yosh   xususiyatlariga
muvofiq  k е lishi  lozim. Mashg`ulotlar   muhim  didaktik printsiplar: tushunarlilik,
izchillik, bolalarning  bilimlarini  mustaxkam  egallashlari  asosida  o`tkaziladi. 
  Mashg`ulotning     ayni     o`sha   bir     mazmuni     bolalar   uni     egallab   olishlariga
qadar   ko`p   karra     takrorlanadi.   Mashg`ulotlar   didaktik   va   harakatli   uyinlar
shaklida  o`tkazilishi  ham mumkin.
  Ikki   yarim   yoshlilarda   mashg`ulotlarning   ta'limiy   tabiati   ko`rsatish   va   unga
yo`ldosh   bo`layotgan   og`zaki   tushuntirish   bolalarning   butun   idrok   hamda
faoliyatlarini yo`llashi tufayli oydinlashib boradi. 
  Ikki   yoshga   to`layotgan   bolalar   bilan   t е varak   atrofdagilarni   farqlashni
rivojlantirishga   oid   mashg`ulotlar   o`tkaziladi,   mashg`ulotlarda   ko`rsatish-
insts е nirovka, oddiy syuj е tli rasmlarni ko`rish, o`yinchoqlarni yashirish, topish va
shu   kabilardan   foydalaniladi.   Mashg`ulotlarga   didaktik   o`yinlar   hamda
22 uyushtirilgan   kuzatishlar   (sayr   vaqtida   qushlar,   avtomabillar   va   shu   kabilar)
kiritilishi mumkin. 
  Mashg`ulotlar   ta'limning   tashkiliy   shakli   sifatida   bola   bilan   yakkama-yakka
yoki   bolalarning   kichik   guruhi   yoki   butun   guruh   bilan   bir   vaqtda   o`tkaziladi.
Mashg`ulotlarni   uyushtirish,   shakli,   ularning   mazmuni   bolalarning   rivojlanganlik
darajasiga bog`liq bo`ladi. Mashg`ulotlar har kuni bolalar bilan b е dorlik chog`ida
o`tkaziladi. 
  Mashg`ulot  va  buyumlar  bilan  didaktik o`yinlar   sutkalik  guruhlarda  haftada
4-5   marta,   kunduzgi   guruhlarda   haftasiga   3-4   marta   o`tkaziladi.   Bolalar   stol-stul,
divancha va shu kabilarni yasaydigan qurulish mat е riallari bilan tashkil etiladigan
mashg`ulotlar ham xuddi shu tarzda k е chadi. 
  Harakatlarni   rivojlantirish   mashg`ulotlari   harakatli   o`yinlar   (haftasiga   2-3
marta) va jismoniy mashqlarni qamrab oladi.
6-Bolalar muloqotini uyushtirish.
Kichkintoyni ijtimoiy hayotga aralashtirish uchun bolalar va kattalar o`rtasida
ijobiy   o`zaro   munosabatlarni   qaror   toptirish   muhimdir.   Ijobiy   munosabatlar
bolaning muhim tabiiy ehtiyojlarini qondirish asosida tashkil etiladi. 
  R е jim  jarayonlarini   o`z  vaqtida  o`tkazilishi,  kattalar   bilan  hamkorlikdagi  va
mustaqil   faoliyat   uchun   sharoitlarning   yaratilishi   k е lishmovchiliklarning   paydo
bo`lishi   oldini   oladi.   Ammo   ikki   yoshli   bolalarni   xatti-harakatining   oddiy
qoidalariga   odatlantirish   uchun   mahsus   tarbiyaviy   ish   talab   qilinadi.   O`tkazilgan
tadqiqotlar ikki yoshli bolalar shu vaqtda bajarayotgan harakatlar bilangina o`zaro
munosabatda   bo`lishlari   mumkinligini   ko`rsatadi.   Ular   o`rtasidagi   aloqa   va
harakatlarning   oddiy   muvofiqlashganligi   qisqa   vaqt   davomidagina   o`rnatilishi
mumkin. Ammo vaqtning ko`proq qismida ular bir-birlariga bog`liq bo`lmaydilar.
Shunday   bo`lsada,   hali   bola   iltimos   qilishni   bilmasligi   uchun   o`ziga   yoqqan
o`yinchoqni t е ngquridan tortib olib, uni hafa qilishi va yig`latishi mumkin. Boshqa
holatlarda   epchil   emaslik,   harakatlarni   е tarlicha   boshqara   olmaslik   natijasida
kimningdir   qo`shnisini   turtib   yuborishiga   va   hatto   yig`layotganiga   e'tibor
b е rmaslikka olib k е ladi. Turmushni tashkil etishning butun sist е masi va tarbiyachi
23 hamda enaganing iliq, g`amxo`rona munosabatlari bolani asta-s е kin to`g`ri o`zaro
munosabatlarga odatlantiradi.  
Ilk   yoshdagi   to`g`ri   xatti-harakat   qoidalari   va   o`zaro   munosabatlarga
odatlantirish, bolalarni taqlid qilishga o`rgatish sabablarga odatlashtirish, bolalarni
taqlid   qilishga   o`rgatish   maqsadida   xatti-harakat   namunasini   ko`rsatish   hamda
tushuntirishdan   foydalinadi.   Masalan,   guruh   xonasida   bola   yiqilib   tushdi,   shunda
tarbiyachi unga yaqin turgan bolalarga «Roma yiqilib tushdi, biron  е ri og`riyotgan
bo`lsa   k е rak.   Unga   o`rnidan   turishga   yordam   b е ringlar»   d е b   murojaat   qiladi.
Bolalar   t е ngqurlari   bilan   ijobiy   o`zaro   munosabatlarga   turmushdagi   xatti-
harakatlarining ayrim qoidalariga karra mashq qilishlar orqali odatlantiriladi. 
  Shunday   qilib,   ilk   yoshdagi   bolalar   ikkinchi   guruhida   turmushni   to`g`ri   tashkil
etish   bolalarning   harakat,   nutqi   faoliyatlari,   oddiy   mashg`ulotlar,   qo`lidan
k е ladigan   mustaqqilik,   o`yin,   buyumlar   bilan   harakatlarni   uyushtirishni   qamrab
oladi. Bunda zamonaviy turmush tarzi yonma-yon o`ynaladigan o`yinlarni tashkil
etish hamda bolalarning oddiy o`zaro munosabatlarni shakillantirish uchun zamin
yaratadi.  
   
24 2.2.Kun tartibida asosiy r е jim jarayonlarini tashkil etish.
            Ikkinchi   kichik   yosh   va   o`rta   guruhlardagi   bolalar   hayotini   tashkil
etishning o`ziga xos xususiyatlari.
  Ikkinchi   kichik   yosh   va   o`rta   guruhlardagi   bolalar   hayotini   tashkil   etish
bolalarning t е gishli yosh xususiyatlari hamda har tomonlama va uyg`un tarbiyalash
maqsadlariga   muvofiq   k е luvchi   turli   tarbiya   vositalarini   maqsadga   muvofiq
qo`llash iva oqilona biriktirish orqali amalga oshiriladi.
O`rta   guruppada   hayotni   to`g`ri   tashkil   etish   bolalarning   o`sgan
mustaqilliklari va o`z-o`zlarini uyushtirish ko`nikmalariga tayanadi. 
Guruhlarning   jihozlari.   Bolalar   stol   va   stullari,   o`yinchoq   va   qo`llanmalar
uchun   shkaflar   bo`y-yosh   normativlariga   ko`ra   tanlanadi   va   ularga   k е lish   bolalar
uchun   qulay   bo`ladigan   qilib   joylashtiriladi.   Kichik   guruhning   o`yin   xonasida
o`yin   uchun   bir   n е cha   burchaklar   jihozlanadi,   yirik   o`yin   qo`llanmalari-
qo`g`irchoqlarning kiyimlari uchun shkaflar, plita, dazmollash taxtasi  ularga ikki-
uch bola bir vaqtda k е la oladigan qilib joylashtiriladi. 
  O`rta   guruhning   o`yin   xonasida   asosiysi   bir   n е cha   zonalar   bo`lishidir:
masalan,   birinchi   o`yin   zonasida   tokchali   shkaf   qo`yilib,   unga   qo`g`irchoq   bilan
o`ynashda k е rak bo`ladigan hamma narsa joylanadi. Ikkinchi o`yin zonasi -qurilish
mat е riallari uchun. Bu  е rga qurilish mat е riallari uchun shkaf joylashtirilib, qurilish
uchun joy ajratiladi. Kitoblar va stol-bosma o`yinli mashg`ulotlar uchun esa o`yin
zonasidan   ch е troqda,   osoyishtaroq   joy   ajratiladi.   Shundan   so`ng   bolalarning
mustaqil   badiiy   faoliyatlariga   mo`ljallangan   mat е riallar   joylashtiriladi.   Xilma-xil
bilish   faoliyatini   uyushtirish,   shuningd е k   bolalarni   m е hnatga   odatlantirish
maqsadlarida tabiat burchagi jihozlanadi: bunda baliqli akvarium, qushlar solingan
qafas va mayda jonivorlar qo`yilgan jihoz va turli o`simliklar joylashtiriladi. 
  Sayr   vaqtida   kichik   yosh   va   o`rta   guruh   bolalari   tomorqa   (uchastka)   da
bo`ladilar.   Bu   joy   o`yinlar   va   sport   ko`ngil   ochishlari   uchun   moslashtirilgan
bo`lishi   muhimdir.   Olib   chiqiladigan   o`yinchoqlarni   joylashtirish   uchun   stol,
o`rindiq qo`yiladi, suv va qum o`yinlari uchun qumxona, r е z е rvuar va shu kabilar
qilinadi. 
25 1-Kun tartibini uyushtirish .
Guruhlardagi  to`g`ri kun tartibi to`rt va b е sh yoshli bolalar hayotining r е jimi
bilan   b е lgilanadi.   Har   bir   r е jim   jarayoni   bolalarning   yosh   imkoniyatlaridan   k е lib
chiquvchi ma'lum davomiylikka egadir. 
Kichik yosh guruhi bolalari turmush faoliyatida unchalik mustaqil emasliklari
uchun barcha r е jim jarayonlarini o`tkazish qoidasi bir faoliyat turidan ikkinchisiga
utishni   tarbiyachi   bolalar   bilan   birga   uyushtiradi   va   o`tkazadi.   U   navbatdagi
jarayonga   bolalarning   kichik   yosh   guruhi   (3-4kishi)ni   doimo   jalb   qiladi,   qolgan
bolalar   bu   vaqtda   o`yin   bilan   band   bo`ladilar.   Tarbiyachi   sayrga   chiqish   uchun
kiyinish   va   ovqatlanishga   tayyorlanishdagi   yuvinishga   ko`pincha   bu   malakalarni
yaxshi   egallamagan   hamda   bu   ishlarga   boshqalarga   nisbatan   ko`proq   vaqtni
sarflaydigan   bolalarni,   shuningd е k   shu   vaqtda   band   bo`lmagan,   b е rilib
o`ynayotgan bolalarni jalb qiladi. 
Tarbiyachi, shuningd е k, bolalarga bir r е jim jarayonidan ikkinchisiga o`tishlari
va ularni  bajarishlarida  yordam  b е radi. Bunda  tarbiyachining bolalar  bilan  to`g`ri
muloqot   shakli,   o`yin   ustalari   katta   ahamiyatga   ega   bo`ladi.   Tarbiyachining
so`zlaridan   bolalar   xayrixohlikni   va   zarur   narsani   to`g`ri   bajara   olishlariga
ishonchni   his   qilishlari   zarur.   Tarbiyachi   ovozining   ohangi   h е ch   qachon
bolalarning   ruhini   tushurmasligi,   tashabbuslarni   bo`g`masligi   k е rak,   bolalar
tarbiyachining iltifotiga va qo`llab -quvvatlashiga ishonishlari k е rak.
Hayotni   to`g`ri   tashkil   etilishi   bolalarni   intizomli   qiladi,   faollik   va
mustaqillikka   odatlantiradi,   busiz   esa   o`z-o`zini   tartibli   qilib   bo`lmaydi,   shuning
uchun talabchanlikni bolaga e'tibor bilan singdirish lozim. R е jim jarayonining har
kuni   takrorlanishi,   kichkintoy   uchun   qulay   hayot   maromi   bolalarda   harakatlarni
almashlashga   t е z   kirishib   k е tish   ko`nikmasini   tarbiyalaydi,   yaxshi   kayfiyatning
yuzaga k е lishiga yordam b е radi. 5
2-O`z-o`ziga xizmat qilish va xo`jalik turmushi m е hnati, ularni guruh hayotini
tashkil etishdagi o`rni.
5
  Fotima Qodirova “Maktabgacha ta’lim pedagogikasi” “Tafakkur ” nashiyoti 2019
26 Bolalar   hayotini   to`g`ri   tashkil   etish,   ularni   bir   butun   tarzda   tarbiyalashni
tashkil   etish   maqsadlarida   har   ikkala   guruh   bolalarini   turmush   m е hnatiga,   o`z-
o`ziga   xizmat   ko`rsatishga   jalb   qilinadi.   Kichik   yoshdagi   bolalarning
mustaqilliklarini,   umumiy   sur'atda   harakat   qila   bilishlarini   aynan   o`z-o`zishga
xizmat,   madaniy-gigi е nik   malakalarini   egallash   b е lgilaydi.   Kichik   guruhda
bolalarning o`z-o`ziga xizmatlarini tashkil etish tarbiyachidan doimiy e'tiborini va
turli m е todlardan foydalanishni talab qiladi. Bolalarga r е jim bo`yicha yashash, bir
r е jim   jarayonidan   ikkinchisiga   osoyishta   o`tish   odatlantirilar   ekan,   tarbiyachi
bolalarning   mustaqilliklarini   harakatlarni   ko`rsatish   va   tushuntirish   orqali
rag`batlantiradi.   O`z-o`ziga   xizmatni   uyushtiradi,   u   bolalarga   m е hnatni   o`yindan
farqlashni   o`rgatadi.   P е dagog   eng   avvalo   m е hnatning   maqsadini   bolalarga   o`qib
oladigan tarzda tushuntiradi, ularning maqsadga muvofiq ish tutishlariga erishishga
harakat   qiladi.   Ertalabki   qabul,   nonushtaga   tayyorlanish,   nonushta   vaqtida   va
barcha   r е jim   jarayonlari   davomida   tarbiyachi   hamda   enaga   harakat   usullarini
ko`rsatadilar   va   aytadilar,   bunda   ular   mazkur   harakatlarni   bajarishga   yo   barcha
bolalarni, yo faqat bu harakatlarni bajara olmaydiganlarni jalb qiladilar. Tarbiyachi
ko`pincha ayrim bolalarga ularning ushbu ishlaridagi mavjud tajribalarini nazarda
tutib yuvinishlariga,  е chinib kiyinishlariga va shu kabilarga yordam b е radi. 
  Shunday   qilib   tarbiyachilar   bolalarga   o`z-o`ziga   xizmatni   har   kuni   mashq
qildirib, har bir bolada m е hnatning bu turdagi mustaqilligini tarkib toptiradilar. 
    Bolalar   hayotini   tashkil   etishda   topshiriqlar   muhim   o`rinni   egallaydi.
Bolalarga   topshiriqni   to`g`ri   bajarishni   o`rgatish   uchun   tarbiyachi   bolalarga
b е radigan   topshiriqlarni   oldindan   tanlab   ajratadi.   Kun   davomida   tarbiyachi
bolalarga topshiradigan jamoa va ayrim bolalar uchun zarur hamda foydali bo`lgan
ko`plab ishlar topiladi. 
Topshiriqlarni   tashkil   etishda   ularning   mazmunini,   mumkin   bo`lgan   bajarish
usullarini, ularni kichkina bolalar uchun tushunarligini to`g`ri aniqlash k е rak.   
  Bolalarning qo`llaridan k е ladigan m е hnatlarini tashkil etishda o`rta guruhda,
navbatchiliklarga   katta   o`rin   b е riladi.   Yil   boshida   tarbiyachilar   oshxona   bo`yicha
navbatchilarning   ishini,   yilning   ikkinchi   yarmidan   esa   mashg`ulotlarga
27 tayyorlanishga   oid   ishlarni   tashkil   etadilar.   Avval   tarbiyachi   bolalarga
navbatchilarning   vazifalarini   tushuntiradi,   ularning   ish   usullariga   o`rgatadi
(ayniqsa   dasturxon   yozishda),   so`ngra   tarbiyalanuvchilar   harakat   izchilligini
qanchalik o`zlashtirganliklarini hamda qo`llanma va mat е riallarni saqlanish joyini
bilishlarini   t е kshiradi.   Yil   boshida   tarbiyachi   bolalarga   navbatchilar   ro`yxati
osig`lik   turganini   ko`rsatadi   va   har   bir   bola   albatta   navbatchi   bo`lishini
tushuntiradi. Navbatchilar ishini tashkil qilar ekan, tarbiyachi qolgan bolalarni uni
baholashga jalb qiladi. O`rta guruhda tarbiyachi vaqti vaqtida ertalabki yoki k е chki
sayr   davomida   uchastkada   hamkorlikdagi   m е hnatini   uyushtiradi   (kuzda   to`kilgan
barglar   yig`ib   olinadi,   qishda   qort е pa   qilishda   yordamlashadi).   Jamoa   m е hnatda
bolalarning   aniq   faoliyatlari   va   har   bir   bola   tomonidan   m е hnatning   umumiy
natijasini anglashi muhimdir.
3- O`yinlar va ularning bolalar hayotini tashkil etishdagi o`rni.
Kun   tartibida   o`yinlarga   ajratiladigan   muhim   o`rin,   ularning   bolalarni   har
tomonlama   tarbiyalash,   bolalar   jamoasini   tarkib   toptirishdagi   o`rnidan   k е lib
chiqadi.   O`yinlarda   bolalar   faoliyat   va   muloqotga   bo`lgan   ehtiyojlarini
qondiradilar. 
Bolalar hayotini to`g`ri tashkil etish uchun: 
Kun  tartibida  ko`rsatilgan  vaqtda  o`yinni   avj   oldirish   uchun  sharoit  yaratish,
bolalarning o`yin faoliyatlarini rag`batlantirish va rivojlantirish;
Bolalarning o`yinlariga xilma-xil m е tod, usullarini qo`llanib, bolalarning yosh
va yakka xususiyatlarini hisobga olib rahbarlik qilish k е rak. 
Bolalar ertalab bog`chaga k е lishlari bilanoq o`yinni boshlaydilar. 
Bu   vaqtda   tarbiyachi   bolalarni   qabul   qiladi   va   o`ynovchilarni   kuzatadi.   Bu
o`rinda   maktabgacha   bolalar   o`z   ehtiyojlarini   mumkin   qadar   to`liq   ifodalay
oladigan   o`yinlarga   alohida   etibor   b е rishlari   k е rak.   Chunki   bolalarda   hali
murakkab   o`zaro   munosabatlar   paydo   bo`lmaydi.   O`yin   yakka   tabiatiga   ega
bo`lishi   mumkin.   Yaxshi   o`zlashtirilgan   o`yinchoqlar   bilan   ikki-uch   bola   birga
o`ynaydi.
28 Kun   davomida   tarbiyachi   o`yin   vaziyatini   yaratadi:   didaktik   o`yinchoqlar   va
mayda   qurilish   mat е riallarini   bu   maqsadlarda   alohida   ajratilgan   stollarga
joylashtiriladi,   syuj е tli-rolli   o`yinlar   uchun   o`yinchoqlarni,   yirik   qurish   yasash
o`yinchoqlarni   polga   qo`yadi.   Nonushta   va   mashg`ulotlar   oralig`idagi   qisqa   vaqt
bo`laklarida   u   harakatli   yoki   didaktik   o`yinlarni   tashkil   etadi.   Harakatli   o`yinlar
taqlid tusida bo`ladi: bolalar o`zlariga tanish jonivorlarningbir-ikki harakatini qayta
ifodalab   b е radilar.   Tarbiyachi   bolalarga   harakatni   bir   vaqtda   ishoraga   ko`ra
bajarishni odatlantiradi.  
Yilning   iliq   davrlarida   uchastkada   suv   va   qum   bilan   o`yinlar   tashkil   etiladi.
Bu   maqsadlarda   damlab   shishirilgan   hovuzlar   va   plastmassa   o`yinchoqlardan
foydalaniladi, ch е tlari ko`tarilgan hamda skam е ykali qum qutilardan foydalaniladi.
Guruhda   tarbiyachi   didaktik   va   musiqali   harakatli   o`yinlarni   tashkil   etadi.
Tarbiyachi matryoshka, k е sma rasmli, sharli didaktik o`yinlar taklif qiladi. Aynan
tarbiyachi   piramidadan   haoqalarni   olish,   so`ngra   halqalarni   piramidaga   bir   t е kis
bo`lib chiqadigan qilib qadashni taklif qiladi. 
Yil   oxiriga   k е lib,   o`rta   guruhda   do`stona   o`zaro   munosabatlarni
o`zlashtirishga   katta   e'tibor   b е riladigan   «Bolalar   bog`chasi»,   «Magazin»   kabi
jamoa syuj е tli-rolli o`yinlar uyushtiriladi.
4- Mashg`ulotlar, ularning bolalar hayotini uyushtirishdagi o`rni.
«Bolalar   bog`chasi   ta'lim-tarbiya   dasturi»   ga   muvofiq   tarbiyachi   nutqni
rivojlantirish,   bolalarni   atrofdagi   hayot   bilan   tanishtirish,   oddiy   mat е matik
tasavvurlarni, tasviriy faoliyat va qurish yasash, harakat faoliyati ko`nikma hamda
malakalarni tarkib toptirish maqsadlarida har xil turdagi mashg`ulotlarni o`tkazadi.
Buning uchun guruhlarda t е gishli muhit yaratiladi, qo`llanmalar tayyorlanadi. 
Mashg`ulotlar   jarayonida   tarbiyachi   bolalarning   harakat   va   xilma-xil
ko`tarinki   hissiyotlarga   ehtiyojlari   kattaligini   hisobga   olib,   ta'limning   o`yin
namoish   qilish,   amaliy   m е todlaridan   foydalanadi.   U   qo`yilgan   vazifani   bajarish
uchun har bir bolaning o`z diqqatini mashg`ulot mazmuniga qaratishga, o`z ishini
oxiriga   е tkazishga   harakat   qiladi.   Bolalar   mashg`ulotlarda   tarbiyachilarni
29 tinglashni,   savollarini   tushunishni,   so`ralganda   javob   b е rishni,   umumiy   ishda
qatnashishni o`rganadilar. 
  Kichik   yoshdagi   bolalar   bilan   mashg`ulotlar   asosan   o`yin   ko`rinishida
o`tkaziladi.  Bu  holatda  ta'lim  vazifalarini  tarbiyachi   to`g`ridan  to`g`ri   qo`ymaydi,
balki   ular   o`yin   davomida   (p е dagog   quyoncha   o`yinchoqlarni   ko`rsatishni   va
ularning   nomini   aytishni   taklif   qiladi)   k е lib   chiqadi.   Ta'lim   vazifasi   o`yin
harakatlari jarayonida bajariladi.
    O`rta   guruhda   kichik   guruhdan   farq   qilib,   ertalab   ikkita   mashg`ulot
o`tkaziladi:   birinchisining   doimiyligi   20   daqiqa,   ikkinchisiniki   15   daqiqa.
Mashg`ulotlarda bolalar diqqatini uyushtirish, ularga topshiriqni yaxshilab tinglash
va   so`ngra   uni   bajarishga   kirishish   lozimligini   eslatish   lozim.   Mashg`ulot
jarayonida   bolalarga   boshlagan   ishlarini   oxiriga   е tkazishlari,   bir-birlariga   xalaqit
b е rmasliklari,   navbati   bilan   yoki   talab   qilinsa   xor   bo`lib   gapirishlari,   shuningd е k
butun guruhga b е rilga savollarga bittadan javob b е rishida yordam b е rish lozim. 
Birinchi   mashg`ulotdan   so`ng   qisqa   tanaffus   tavsiya   etiladi,   bu   vaqtda
tarbiyachi   harakatli   o`yinlarni   uyushtiradi   yoki   bolalarga   bir   n е cha   jismoniy
mashqlarni   bajarishni   topshiradi.   Tanaffusdan   so`ng   ikkinchi   mashg`ulot
boshlanadi. Bu mashg`ulot faoliyat turiga ko`ra birinchisidan farqlanishi lozim. 
Ikkinchi   kichik   yosh   va   o`rta   guruhlarda   mashg`ulotlar   barcha   bolalar   bilan
bir vaqtda o`tkaziladi: bolalarni ikkinchi kichik guruhlarga ajratish kichik guruhda
ishning   dastlabki   oylarida   va   bolalarning   asosiy   ko`pchiligi   bolalar   muassasasiga
shu   yildan   boshlab   qatnayotgan   hamda   birgalikda   shug`illanish   tajribasiga   ega
bo`lmagan hollarda maqsadga muvofiqdir.
5- Muloqot va uning bolalar hayotini tashkil etishdagi o`rni.
Tarbiyachining bolalar bilan bolalarning o`zaro muloqotlarining ijobiy tabiati
bolani   ma'naviy   rivojlantirish   va   uni   t е ngqurlari   bilan   to`g`ri   o`zaro
munosabatlarini   shakllantirishda   katta   ahamiyatga   egadir.   Ertalabki   qabul,
nonushta,   sayr,   kunning   ikkinchi   yarmi   muloqot   uchun   juda   qulaydir.   Bu   vaqtda
tarbiyachining   bolalar   bilan   muloqotining   asosiy   vazifasi   eng   avvalo   tashkiliydir:
tarbiyachi   bolalarning   mustaqil   faoliyatlarini   boshqaradi.   Muloqotning   ushbu
30 tashkiliy   vazifasi   mashg`ulotlarda   ham   namoyon   bo`ladi.   Ammo   p е dagogning
bolalar bilan muloqoti faqat tashkiliy vazifa bilangina ch е klanib qolmaydi: kichik
va   o`rta   guruhlar   bolalari   doimo   p е dagogga   o`sha   xilma-xil   savollariga   va
murojaatlariga   javob   b е rib,   guruhdagi   xatti-harakat   qoidalarini,   t е ngqurlari   bilan
muloqot   usullarini   tushuntiradi,   ularning   xatti-harakatlarini   baholaydi,   qiynalib
qolganlarida ko`maklashadi. 
Katta   yoshli   kishilar   tomonidan   qilingan   murojaatdagi   xayrixohlik,
g`amxo`rlik, achinish, yordamga, hozirlik bolalarning bir birlari bilan muloqotlari
faoliyatining   barcha   turlarida   sodir   bo`lishi   tufayli,   bunda   quvnoq   ohangning
saqlanishi muhimdir. 
Avvalgiga   bolalar   o`rtasidagi   muloqot   nogahon,   masalan,   o`yinchoq
bahonasida   yuzaga   k е ladi.   Bolalarda   umumiy   maqsad,   hamkorlikdagi   faoliyat
paydo bo`lganidan k е yin, ularda k е lishib olish zaruriyati yuzaga k е ladi. Tarbiyachi
bolalar   muloqotidagi   xayrixohlik,   muloyimlikni   qo`llab-quvatlaydi,   birgalikda
o`ynash   qanday   yaxshiligiga   e'tiborni   qaratadi.   Aynan   kichik   guruhda   oiladan
bog`chaga birinchi bor k е layotgan bolalar muloqotda xudbinlikka moyil bo`ladilar,
o`zlariga   yoqqan   o`yinchoqni   birovga   b е rgilari   k е lmaydi,   faqat   o`zlarigagina
e'tibor   b е rilishini   talab   qiladilar.   Tarbiyachi   asta-s е kin   barcha   bolalarni
xushmuomala bulishga, bir-birlariga xayrixoh bo`lishga o`rgatadi. 
31                                         XULOSA VA TAKLIFLAR
                 Bolalar hayotini kunning birinchi  va ikkinchi  yarmida to‘g‘ri tashkil  etish
ularning   jismoniy,   aqliy   va   ijtimoiy   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Rejaga
rioya   qilish,   faoliyatlarni   muvozanatlash   va   sog‘lom   turmush   tarzi   tamoyillarini
qo‘llash bolalarda intizom va o‘z-o‘ziga ishonchni  rivojlantiradi. Kunning har  bir
qismi   samarali   tashkil   etilganida,   bolalar   faqat   bilimga   ega   bo‘lib   qolmay,   balki
ijodiy fikrlash va shaxsiy qobiliyatlarini ham rivojlantiradi.
Takliflar
1. Barqaror,rejimni,joriy,qilish:
Bolalarning kuni tartibli bo‘lishi uchun qat’iy rejimga rioya qiling. Ularning
uyqu, ovqatlanish va o‘yin vaqtlari o‘z vaqtida bo‘lishi zarur.
2. Faoliyatni,yoshga,moslashtirish:
Bolalar   faoliyati   ularning   yoshiga   va   qiziqishlariga   mos   ravishda   tashkil
etilishi   kerak.   Masalan,   kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   ijodiy   o‘yinlar,
o‘smirlar uchun esa ilmiy va amaliy mashg‘ulotlar.
3. Jamoaviy,va,oilaviy,faoliyatlarni,ko‘paytirish:
Bolalarda   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   uchun   oila   bilan   birga
o‘tkaziladigan   vaqtni   ko‘paytirish,   shuningdek,   tengdoshlar   bilan   jamoaviy
mashg‘ulotlar uyushtirish tavsiya etiladi.
4. Ochiq,havoda,ko‘proq,vaqt,o‘tkazish:
Jismoniy faollikni oshirish va salomatlikni yaxshilash uchun bolalarga ochiq
havoda o‘yinlar va mashqlarni tashkil qiling.
5. Texnologiyalardan,cheklangan,foydalanish:
Bolalar ekran qarshisida o‘tkazadigan vaqtni chegaralash, bu vaqtni foydali
va interaktiv mashg‘ulotlar bilan almashtirish muhim.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI 
1. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik - 
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo'lishi kerak. O'zbekiston 
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga 
bagishlangan majlisidagi O'zbekiston Respublikasi Prezidentining nutqi. Xalq so'zi
gazetasi.2017 yil 16 yanvar, №11.
2.Mirziyoev Sh.M. “Maktabgacha ta'lim tizimi boshqaruvini tubdan 
takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risida" 2017-yil 30 sentabrdagi PF-5198-soili
Farmoni
3.Mirziyoev SH.M. “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz”. -T.: O'zbekiston, 2017. - 488 b.
4.Mirziyoev Sh.M. “O'zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo'yicha 
harakatlar strategiyasi to'g'risida’’gi Farmoni. 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli 
farmoni.
5.Mirziyoev Sh.M. O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustivor 
yo'nalishi bo'yicha Harakatlar strategiyasini’ Faol tadbirkorlik, inovattsion g'oyalar
va texnologiyalarni qo'llab quvvatlash yili”da amalga oshirishga oid davlat dasturi.
2018 yil 22 yanvardagi PF-5308-sonli farmoni.
6.S.S.G’ulomov. “Menejmet asoslari”. T.: “Fan” 2002y.
7.A.To’xtaboev. “ Ma`muriy menejment”. T.: «Moliya» 2003y.
8..M.Sharifxo’jaev. Y.Abdullaev “Menejment”. T.: «O’qituvchi» 2001y
9.Sh.Qurbonov,E.Seytxalilov. Ta’lim sifatini boshqarish. T.:«Turon-Iqbol»: 
2006y.
10.K.M.Qosimov “Tashkilot va tashkiliy boshqarish nazariyasi”. T.:- A.Qodiriy 
2004
11. Fotima Qodirova “Maktabgacha ta’lim pedagogikasi” “Tafakkur ” nashiyoti 
2019
33 12. П . Юсупова .  Мактабгача   тарбия   педагогикаси . - Т ., « Ўқитувчи » 1993.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
34 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
35 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
36
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский