Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 171.2KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 06 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

orazaliyeva shaxnoza

Ro'yxatga olish sanasi 15 Fevral 2024

31 Sotish

Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat

Sotib olish
MAVZU: MAKTABGACHA TARBIYA YOSHIDAGI BOLALAR BILAN
OLIB BORILADIGAN IJTIMOIY-PEDAGOGIK FAOLIYAT
MUNDARIJA 
 
 
KIRISH ........................................................................................................................................ 2
I.BOB.   MAKTABGACHA   TARBIYA   YOSHDAGI   BOLALAR   BILAN   OLIB
BORILADIGAN IJTIMOIY TA’LIM TARBIYANING ROLI ................................................. 4
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijtimoiy ta’lim tarbiyaning o’rni. ................................. 4
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalar shaxsining shakllanishi ....................................................... 8
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilish jarayonlarining rivojlanishi ..................................... 11
II.BOB. MAKTAB YOSHIDAGI BOLALAR BILAN TASHKIL ETILADIGAN IJTIMOIY -
PEDAGOGIK FAOLIYAT ....................................................................................................... 16
2.1. . Maktabgacha yoshdagi bolalarda ijtimoiy- psixologik faoliyatning xususiyatlari ........... 16
2.2.   Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarni   maktabga   tayyorlash   muammolari,   Pedagogik
korreksiyasi ................................................................................................................................ 25
XULOSA .................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ............................................................... 32
  KIRISH
Pedagogika  fanining tobora ijtimoiy hayotda barkaror, ustuvor ahamiyat kasb
etishi   munosabati   bilan   korreksion   psixologiyaning   roli   ortib   bormoqda,   natijada
nazariyot   bilan   amaliyot   o’rtasidagi   jips   aloqa   uyg’unlikka   ega   bo’lmoqda.
Pedagogik   xizmat   ikki   muxim   funksiya   bajarish   bilan   boshqa   psixologiya
soxalaridan   farqlanib   turadi,   shuningdek,   u   tarmoqlarning   sintezi   sifatida
gavdalanadi. Uning asosiy funksiyasidan biri – ijtimoiy hayotning turli jabxalarida
(ta’lim   tizimi,   tibbiyot   muassasalari,   sanoat,   kishlok   xujaligi,   sport,   transport   va
xokazo)     Pedagogik     amaliy   xizmatni   tashkil   qilishdir.     Pedagogik     xizmatning
ikkinchi   funksiyasi   u   yoki   bu   muassasa   xususiyatidan   kelib  chiqib   ilmiy-tadqiqot
ishlarini   o’tkazish,   natijalarni   taxlil   qilish,   psixologiya   fanini   yangi   ma’lumotlar,
qonuniyatlar bilan boyitishdir.  Pedagogik  xizmatning tatbiqiy jixatlari halq ta’limi
tizimi, ishlab chiqarish korxonalari, tibbiyot  muassasalari,  transport  (xavo yullari,
avtomobil, temir  yul   va suv  transporti  va  boshqalar), oila,  sport  qo’mitasi   singari
tashkilotlarda   o’z   ifodasini   topmoqda.   Xuddi   shu   maqsad   moxiyatiga   ko’ra,
psixologiya   bo’yicha   bakalavrlar,   magistrlar   tayyorlash   uchun   tashkiliy
psixologiyadan   saboq   berish,   amaliy   ko’nikmalar   shakllantirish   davr   talabiga
aylanib   qolmoqda.   O’zbekiston   Respublikasining   universitetlarida   psixolog
mutaxassislar tayyorlashda ilg’or jaxon amaliyotidan foydalanish, etno Pedagogik ,
xududiy   xususiyatlarni   hisobga   olgan   holda   muayyan   ilmiy   nazariyalar   ishlab
chiqish,   insonlarga   ta’sir   o’tkazishning   yangi   texnologiyasini   yaratish   maqsadga
muvofiq.  
Kurs   ishining   dolzarbligi.     Maktabgacha   tarbiya   davri   —   bolaning
shaxsiyatini   shakllantirishning   muhim   bosqichi   bo‘lib,   bu   davrda   bolalar   ko‘p
ijtimoiy   ko‘nikmalarni   o‘zlashtiradi,   o‘z   hissiyotlarini   anglab,   boshqalar   bilan
samarali muloqot qilishni o‘rganadilar. 
Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   olib   boriladigan   ijtimoiy-
pedagogik   faoliyatning   dolzarbligi   bolalar   tarbiyasida   jismoniy,   aqliy,   axloqiy   va
emotsional   rivojlanishning   asosini   yaratadi.   Bu   yoshda   bolalarda   ijtimoiy
ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   mustahkamlash   va   axloqiy   qadriyatlarni   o‘rgatish,
  2 kelajakda   ular   uchun   muvaffaqiyatli,   mas'uliyatli   va   ijtimoiy   faol   shaxslar   bo‘lib
ulg‘ayishlariga   zamin   yaratadi.   Bu   jarayonni   samarali   tashkil   etish   pedagoglar   va
ota-onalar o‘rtasida yaxshilangan hamkorlikni taqozo qiladi.
Kurs   ishining   predmeti   -   maktabgacha   tarbiya   yoshi   davrida   faoliyat   olib
boruvchi   tarbiyachilar   va   maktab   amaliyotchi   pedagoglarining   faoliyati
samaradorligini oshirishdir. 
Kurs   ishining   ob’ekti   -   Maktabgacha   ta’lim   muassasasi   tarbiyachilari   va
maktab amaliyotchi pedagoglarining faoliyati tashkil etadi. 
Kurs   ishining   maqsadi   –   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarning
ijtimoiy  muhitga moslashuvini   ta’minlash,  axloqiy  qadriyatlarni  shakllantirish,  va
bolalar o‘rtasida o‘zaro hurmat va hamkorlikni rivojlantirish.
Kurs ishining vazifasi - 
Bolalarni o‘zaro muloqot qilishga o‘rgatish.
Bolalarga ijtimoiy rollarni tushuntirish va ularga mos vazifalar berish.
Bolalarda jamiyatda to‘g‘ri o‘rin egallash va o‘zaro hurmatni shakllantirish.
Axloqiy qoidalarni o‘rgatish va amalda qo‘llash
Kurs   ishining   tarkibi.   Kirish,   asosiy   qism,   2   bob,   6   bo’lim,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.
  3 I.BOB. MAKTABGACHA TARBIYA YOSHDAGI BOLALAR BILAN 
OLIB BORILADIGAN IJTIMOIY TA’LIM TARBIYANING ROLI
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijtimoiy ta’lim tarbiyaning o’rni.
Maktabgacha   ta’lim   bola   shaxsini   sog‘lom   va   etuk   maktabda   o’qishga
tayyorgarlik   darajasida   shakllantirish   maqsadida   tashkil   etiladi.   Ushbu   ta’lim
bolaning olti – etti yoshga to‘lgunga qadar oilada maktabgacha ta’lim muassasalari
(yaslilar   uch   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   uchun   bolalar   bog‘chalari   3   yoshdan   6-7
yoshgacha   bo‘lgan   bola   uchun)   va   mulk   shaklidan   qat’iy   nazar   ta’lim
muassasalarida   olib   boriladi.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   bolalar
rivojlanadilar va ta’lim – tarbiya oladilar. Ularning sog‘ligi mustahkamlanadi o‘z –
o’ziga   xizmat   kursatish   ko‘nikmalarini   hosil   qiladi.   Ularda   mehnatga   muhabbat
uyg‘onadi.   Kattalarga   hurmat   vatanparvarlik   to‘yg‘ulari   tarbiyalanadi.   Bolalar
maktab   ta’limi   uchun   tayyorgarlik   ko‘radilar.   Maktabgacha   ta’lim   sog‘lom,   har
tomonlama   etuk   bolalarni   tarbiyalash   uchun   zarur   tashkiliy,   uslubiy,   psixologik,
pedagogik shart-sharoitlar yaratadi. Bolalarni maktabda muntazam ravishda ta’lim
olishga   tayyorlashda   ota-onalarga   yordam   beradi.   Maktabgacha   ta’limning   bizga
ma’lum quyidagi vazifalari mavjud: 
-   bolalarni   xalqning   boy   milliy   madaniy-tarixiy   merosi   va   umumbashariy
qadriyatlar asosida aqliy va ma’naviy-ahloqiy jihatdan tarbiyalash; 
- bolalarda milliy g‘urur, vatanparvarlik hislarini shakllantirish;
-   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   bilim   olish   ehtiyojini,   o‘qishga   intilish
mayllarini shakllantirib, ularni muntazam ravishda ta’lim jarayoniga tayyorlash; 
-   bolalarning   tafakkurini   rivojlantirish,   o‘zining   fikrini   mustaqil   va   erkin
ifodalash malakalarini shakllantirish; 
-   bolalarning   jismoniy   va   ruhiy   sog‘lig‘ini   ta’minlash.   Bolaning   rivojlanishi
bola hayotining dastlabki kunlaridanoq boshlanadi: 
Bu   davrlarda   bolaning   nutqi   ham   tez   rivojlanadi.   Bolaning   ilk   yoshlik
chog`ida   to`g`ri,   mavridi   bilan   o`sishi   uning   hayot   sharoitiga,   tevarak   atrofdagi
kattalarning   aktiv,   biror   maqsadga   qaratilgan   ta'sir   ko`rsatishiga   bog`liq.   Bola
uchun zarur sharoit yaratish, kattalarning unga bevosita ta'sir ko`rsatishi natijasida
  4 bolada   birinchi   tabassum   yuzaga   keladi,   u   buyumlar   bilan   o`ynaydi,   harakatlari,
nutqi, rivojlanadi. Bolaning rivojlanishi uning ta'lim va tarbiyasi bilan belgilanadi.
Buni bola hayotining birinchi oylaridanoq boshlash kerak. Ilk yoshdagi bolalarning
birinchi   xususiyati   ularning   jismoniy   va   nerv-psixik   rivojlanishi   o`rtasida
mustahkam aloqa bo`lishidadir. Insonni har tomonlama barkamol qilib tarbiyalash,
xalqimizning   azaliy   orzusi   bo’lib,   ajdodlarimiz   ma’rifat,   ma’naviyat   va
madaniyatni   qanday   qilib   yosh   avlodga   o’rgatish,   ularni   komillikka   yetaklash
yo’llari,   qonun   qoidalarini   muttasil   izlaganlar.Chunki   insonning   ma’rifatli   va
ma’naviy   komillikka   erishishi   pedagogika   fanining   yetakchiligida   amalga
oshiriladi.   Tarbiya   haqida   mashhur   pedagog   Abdulla   Avloniy   tarbiyaga   alohida
e’tibor   berib   :   «Tarbiya   yo   hayot   yo   momot   yo   najot   yo   halokat   yo   saodat   yo
falokar masalasidir»1 - degan edi. Bola tarbiyasi xususida sharq va g’arb olimlari,
allomalari   o’zlarining   fikrlari   qarashlarini   bayon   etib   ketishgan.1934-yilda
takomillashtirilgan   “Tarbiyalash   programmasi”   nashr   etildi.   Unda   bolalar
bog’chasida   bolalarning   ko’p   qirrali   hayotini   tashkil   etish   va   uning   mazmuni
masalalariga katta e’tibor berildi. Qur'oni Karim va Hadislarda ham ta’lim-tarbiya
jarayoniga alohida to’htalib o’tilgan. 
Ilm-ulug’   hikmat,   ilm-iymon,   e’tiqod.Demak,   din   asosini   ham   ta’lim   ilm
tashkil etadi. Beshikdan qabrgacha ilm izla kabi ibratli so’zlar ham hayotiy tajriba
asosida   yuzaga   kelgan   deb   ayta   olamiz.   MAKTAB   TA’LIM   TASHKILOTI   dagi
asosiy vazifasi - hamisha ijobiy holatda bo’lish, o’qitish, o’rgatish va o’rganishdir.
Demak,  ular   maktab ta’lim  tashkilotidagi  jo’shqin  faoliyatning  boshqaruvchisidir.
Bu borada mohir boshqaruvchi bo’lish murabbiy va tarbiyachilarning baxti hamdir.
Bu   jo’shqin   faoliyat   yana   shunisi   bilan   ahamiyatliki,   maktab   ta’lim   tashkilotida
bolalarning   o’zaro   va   murabbiy   hamda   tarbiyachilari   bilan   bo’ladigan
munosabatlari   yanada   chuqurroq   va   mazmundorroq   bo’ladi.   Bolalarda   o’z-o’zini
o’rganish   va   tarbiyalashga   ishtiyoq   kuchayadi.   uchun   yaqin   maslahatchi,   yo’l
ko’rsatuvchi, yaqin kishiga, o’rtoqga, do’stga aylanadi. Barchaga ma’lumki, bolani
maktabda   muvaffaqiyatli   o’qishi   maktabgacha   tarb   iya   davridagi   tayyorgarlik
darajasiga   bog’liq.   Bolani   maktabda   o’qishga   hayot   ning   yangi   bosqichiga
  5 tayyorlash   uning   shaxsi   rivojlanishining   barcha   tomonlarini   o’z   ichiga   oladi   va
maktabgacha   tarbiya   davrida   am   alga   oshiriladi.   Bolani   maktabda   o’qishga
tayyorlashda  uning aqliy jihatdan tayyorligi 3 ta asosiy komponentdan, ya’ni: uni
o’rab turgan tabiat, odamlar hayoti. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolaning   maktab   ta’limiga   o’tishi   hamisha   uning
hayoti,   xulqi,   qiziqishi   va   kundalik   munosabatlarida   anchagina   jiddiy
o’zgarishlarni   yuzaga   keltiradi.   Shuning   uchun   maktabgacha   yoshdagi   bolani
bog’chad   a   yoki   uydayoq   maktab   ta’limiga   tayyorlash   jarayonida   uncha   qiyin
bo’lmagan   bil   im,   tushuncha,   ko’nikma   va   malakalar   bilan   tanishtirish,   o’z
navbatida   bolada   kechadigan   moslashuv   davri   jiddiy   qiyinchiliklarsiz   o’tishga
yordam beradi 
                  Kattalar   va   tengdoshlari   bilan   bo‘lgan   munosabat   orqali   bola   ahloq
me’yorlari,   kishilarni   anglashi,   shuningdek,   ijobiy   va   salbiy   munosabatlar   bilan
tanisha   boshlaydi.   Bog‘cha   yoshidagi   bola   endi   o‘z   gavdasini   yaxshi   boshqara
oladi. Uning harakati muvofiqlashtirilgan holda bo‘ladi. Bu davrda bolaning nutqi
jadal   rivojlana   boshlaydi.   U   yangiliklarni   egallashga   nisbatan   o‘zi   bilganlarini
mustahkamlashga   ehtiyoj   sezadi.   O‘zi   bilgan   ertagini   qayta-qayta   eshitish   va
bundan zerikmaslik, shu davrdagi bolalarga xos xususiyatdir . 
              Bog‘cha yoshidagi bolalarning ehtiyojlari va qiziqishlari jadal   ravishda
ortab   boradi,   Bu   avvalo   keng   doiraga   chiqish   ehtiyoji,   munosabatda   bo‘lish,
o‘ynash ehtiyojlarinig mavjudligidir. Bog‘cha yoshidagi bolalar nutqni bir muncha
to‘la o‘zlashtirganlari va haddan tashqari harakatchanliklari tufayli ularda o‘zlariga
yaqin   bo‘lgan   katta   odamlar   va   tengdoshlari   bilan   munosabatda   bo‘lish   ehtiyoji
tug‘iladi. Ular  tor  doiradan kengroq doiradagi  munosabatlarga intila boshlaydilar.
Ular endi qo‘ni-qo‘shnilarning bolalari bilan ham jamoa bo’lib o’ynashga harakat
qiladilar.   
Hamma   narsani   bilib   olishga   bo‘lgan   ehtiyoj   kuchayadi.   Bog‘cha   yoshidagi
bola tabiatiga xos bo‘lgan kuchli ehtiyojlardan yana biri, uning har narsani yangilik
sifatida ko‘rib, uni har tomonlama bilib olishga intilishidir. 
  6 Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   hayotida   va   ularning   psixik   jihatidan   o‘sishida
qiziqishning   roli   kattadir.   Qiziqish   huddi   ehtiyoj   kabi,   bolaning   biror   faoliyatga
undovchi   omillardan   biridir.   Shuning   uchun   ham   qiziqishni   bilish   jarayoni   bilan
bog‘liq bo‘lgan murakkab psixik hodisa desa bo‘ladi. 
Bolaning   kamol   topishida   qiziqishning   ahamiyati   shundaki,   bola   qiziqqan
narsasini   mumkin   qadar   chuqurroq   bilishiga   intiladi   va   uzoq   vaqt   davomida
qiziqqan narsasi bilan shug‘ullanishdan zerikmaydi, Bu esa o‘z navbatida bolaning
diqqati   hamda   irodasi   kabi   muhim   xislatlarni   o‘stirishga   va   mustahkamlashiga
yordam beradi. 
  7 1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalar shaxsining shakllanishi  
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   shaxsining   shakllanishiga   ko‘ra,   bu   davrni   uch
bosqichga ajratish mumkin: 
- birinchi   davr   -   bu   3-4   yosh   oraligida   bo‘lib,   bola   emotsional   jihatdan   o‘z-
o‘zini    boshqarishning mustahkamlanishi bilan bog‘liqdir; 
- ikkinchi  davr - bu 4-5 yoshni tashkil qilib axloqiy o‘z-o‘zini boshqarish; 
- uchinchi   davr   esa   shaxsiy   ishchanlik   va   tadbirkorlik   xususiyatining
shakllanishi bilan xarakterlanadi. 
Maktabgacha   davrda   axloqiy   tushunchalar   borgan   sari   qatiylasha   boradi.
Axloqiy   tushunchalar   manbai   sifatida,   ularning   ta’lim-tarbiyasi   bilan
shug‘ullanayotgan   kattalar,   shuningdek,   tengdoshlari   ham   bo‘lishi   mumkin.
Axloqiy   tajribalar   asosan   muloqot,   kuzatish,   taqlid   qilish   jarayonida,   shuningdek,
kattalarning   ayniqsa,   onalarning     maqtovi   va   tanqidlari   ta’sirida   o‘tadi   va
mustahkamlanadi.   Bola   doimo   baho,   ayniqsa   maqtov   olishga   harakat   qiladi.   Bu
baho   va   maqtovlar   bolaning   muvaffaqiyatga   erishishga   bo‘lgan   harakatlarining
rivojlanishida,   shuningdek,   uning   shaxsiy   hayoti   hamda   uning   kasb   tanlashida
ahamiyati juda kattadir.  
Bog‘cha   yoshidagi   davrda   bolalarda   muloqotning   yangi   motivlari   yuzaga
keladi.   U   shaxsiy   va   ishbilarmonlik   motivlaridir.   Shaxsiy   muloqot   motivlari   -   bu
bolaning       tashvishga   solayotgan   ichki   muammolari   bilan   bog‘liq,   ishbilarmonlik
motivlari   esa   u   yoki   bu   ishni   bajarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   motivlardir.   Bu
motivlarga   asta-sekinlik   bilan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   egallash   bilan
bog‘liq   bo‘lgan   o‘qish   motivlari   qo‘yiladi.   Bu   motivlar   ilk   bolalik   davridan
boshlanib,   yuzaga   keladigan   bolalarning   tabiiy   qiziquvchanligi   o‘rnida   paydo
bo‘ladi. O‘zini namoyon qilish motivlari ham bu yoshda yaqqol namoyon bo‘ladi.
Bu   motiv,   asosan,   bolalarning   syujetli-rolli   o‘yinlarda   asosiy   rolni   egallashga,
boshqalar ustidan rahbarlik qilishga, musobaqaga kirishishga qo‘rqmasligida, nima
bo’lganida   ham   yutishga   harakat   qilishlarida   ko‘rinadi.   Maktabgacha   yosh   davri
bolalari   uchun   kattalar   beradigan   baholari   juda   muhim.   Bolalar   birinchi   navbatda
  8 ma’naviy   axloq   me’yor   va   qoidalarini,   o‘z   majburiyatlariga   munosabat,   kun
tartibiga   rioya   etish,   hayvon   va   narsalar   bilan   muomala   qilshp   me’yorini
egallaydilar.   Bunday   me’yorlarni   egallash   bu   yoshdagi   bolalar   uchun   qiyin
hisoblanib, ularni yaxshi o‘zlashtirishi uchun syujetli-rolli o‘yinlar yordam berishi
mumkin. Bog‘cha yopshning oxirlariga kelib, ko‘pchilik bolalarda aniq bir axloqiy
qarashlar   tarkib   topadi,   shuningdek,   odamlarga   munosabat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
shaxsiy   sifatlar   ham   shakllanadi.   Kishilarga   nisbatan   diqqat-e’tibor,   mehribon
bulishi   xususiyatidir.   Katta   yoshdagi   brlalar   ko‘p   hollarda   o‘z   xatti-harakatlari
sabablarini tushuntirib bera oladilar. 
3-3,5   yoshlar   oraligida   o‘zlarining   muvaffaqiyat   va   muvaffaqiyatsizliklariga
o‘z   munosabatlarini   bildiradilar   va   bu   munosabat,   asosan,   ularning   uzlariga
beradigan baholari asosida shakllanadi.  4  yoshli bolalar esa o‘z imkoniyatlarini real
baholay   oladilar.   Lekin,   4-5   yoshli   bolalar   hali   shaxsiy   xususiyatlarini   idrok
e'shshga   va   baholashga   qodir   emaslar,   shuningdek   o‘zlari   haqida   ma’lum   bir
xulosani   bera   olmaydilar.   o‘z-o‘zini   anglash   layoqati   katta   bog‘cha   yoshidan
rivojlanib,   avval   u   qanday   bo‘ld-anini   va   kelajakda   qanday   bo‘lishini   fikrlab
ko‘rishga harakat qiladi. Bu esa bolalar beradigan “Men kichkina paytimda qanlay
bo‘lgan   edim?”,   “Men   katta   bo‘lganimda   qanday   bo‘laman?»   singari   savollarida
ko‘rinadi.   Kelajak   haqida   fikr   yuritib,   bolalar   kelgusida   kuchli,   jasur,   aqlli   va
boshqa qimmatli insoniy fazilatlarga ega bo’lishiga harakat qiladilar.  
Kichik va o‘rta Bog‘cha yoshida bola xarakterining shakllanishi davom etadi.
U   asosan,   bolalarning   kattalar   xarakterini   kuzatishlari   asosida   tarkib   topadi.   Shu
yillardan boshlab,  bolada, ahamiyatli  hisoblangan  - iroda, mustaqillik  va
tashabbuskorlik   kabi   ahamiyat   shaxsiy   xususitlar   rivojlana   boshlaydi.   Katta
bog‘cha   yoshida   bola   atrofidagi   odamlar   bilan   turli   faoliyatlarda   muloqot   va
munosabatlarga   kirishishga   o‘rgana   boshlaydi.   Bu   esa   unga   kelajakda   odamlar
bilan muloqotga kirisha olishida, ish bo‘yicha va shaxsiy munosabatlarini samarali
o‘rnata   olishida   foyda   keltiradi.   Bu   yoshdagi   bolalar   shaxsining   shakllanishida
ularning   ota-onalari   haqidagi   fikrlari   va   ularga   beradigan   baholari   nihoyatda
ahamiyatlidir. 
  9 Bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   xayoli   asosan,   ularning   turli-tuman   o‘yin
faoliyatlarida o‘sadi. Biroq, shu narsa diqqatga sazovorki, agar bog‘cha yoshidagi
bolalarda   xayol   qilish   qobiliyati   bo‘lmaganda   edi,   ularning   xayoli   ham   xilma-xil
bo‘lmas edi. Bog‘cha yoshidagi bolalarning xayollari turli xil mashg‘ulotlarda ham
o‘sadi. Masalan, bog‘cha yoshidagi bolalar loydan turli narsalar yasashni, qumdan
turli   narsalar   qurib   o‘ynashni   va   rasm   solishni   yaxshi   ko‘radilar,   Ana   shunday
mashg‘ulotlar bolalar xayolining o‘sishiga faol ta’sir qiladi. 
Bog‘cha yoshidagi bolalar xayolining o‘sishiga faol ta’sir qiluvchi omillardan
yana biri - ertaklardir. Bolalar hayvonlar haqidagi turli ertaklarni eshitganlarida shu
ertaklardagi obrazlarga nisbatan ma’lum munosabatlari yuzaga keladi. 
Katta   bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   burch   hissi   -   «nima   yaxshi-yu»,   «nima
yomon»ligini anglashlari bilan ularning axloqiy tasavvurlari orasida bog‘liqlik bor.
Katta   odamlar   tomonidan   buyurilgai   biron   topshiriqni   bajarganlarida   mamnunlik,
shodlik   tuyg‘ulari   paydo   bo‘lsa,   biron   tartib   qoidani   buzib   qo‘yganlarida   xafalik,
ta’bi xiralik hissi tug‘iladi. 
Shuningdek,   bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   ma’naviy   hissiyotlardan   o‘rtoqlik,
do‘stlik   va   jamoachilik   hislari   ham   yuzaga   kela   boshlaydi.   Bolaning   Bog‘cha
yoshidagi   davrida   estetik   hissiyotlari   ham   ancha   tez   o‘sadi,   Bog‘cha   yoshidagi
bolalarda   estetik   hislarning   namoyon   bo‘lishini,   ayniqsa,   ularning   chiroyli,   yangi
kiyim-bosh kiyganlarida juda yaqqol ko‘rish mumkin. 
 
  10 1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilish jarayonlarining rivojlanishi
Bolaning   rivojlanishi   qanday   bo’ladi,   u   qanday   shakillanadi   va   unga   ta’sir
etuvchi omillar nimadan iborat degan muammo qadim zamonlardan beri psixolog
va   pedagoglarning   diqqatini   jalb   etib   kelmoqda.   Bolalarning   taraqqiy   etishini
tushintirib   berishga   uringan   keksa   nazariy   “Bola   katta   yoshli   kishining   kichik
nushasi”   degan   so’z   bilan   tariflanadi.   Bu   nazariy   tarafdorlari   bola   sifati   e’tibori
bilan   katta   yoshli   kishidan   hech   bir   farq   qilmaydi.   Bola   bo’yi,   shuningdek
tasavvurlari, xotirasi, diqqati, tafakkuri va boshqa jarayonlaridan anchayin kichkina
bo’lgan   katta   yoshlik   kishilardir   deb   ko’rsatishga   urinadir.   Lekin   bola   psixikasini
sifat jihatidan o’ziga hosligini tushintirib bera olmaydilar va taraqqiyotning asosiy
sabablarini   yoritib   bera   olmaydilar   XVII   asrdan   boshlab   filosofik   va   psixologik
yo’nalishlarda   bolaning   taraqqiyoti   haqida   kurash   boradi:   psixologik   yo’nalish
tarafdorlari   psixik   taraqqiyot   butunlay   muhitga   va   turmush   tajribasiga   bog’liq
deydilar.  
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   sezgi,   idrok,   diqqat,   xotira,   tasavvur,   tafakkur,
nutq,   xayol,   xissiyot   va   irodaning   rivojlanishi   jadal   kechadi,   Bola   ranglarni   hali
birbiridan   yaxshi   farq   qila   olmaydi.   Unga   ranglarning   farqini   bilishga   yordam
beradigan   o‘yinchoqlar   bershi   lozim,   rangli   kiyimlar   berish,   rangli   xalqalar,
qushchalar va shu singari o‘yinchoqlar. 
Bog‘cha yoshidagi bolalarning turli narsalarni idrok qilishida ularning ko‘zga
yaqqol   tashlanib   turuvchi   belgilariga   (rangi   va   shakliga)   asoslansalar   ham,   lekin
chuqur tahlil qila olmaydilar. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   kattalarning   yordami   bilan   suratlarni   analitik
ravishda   idrok   qilish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bolalar   suratlarni   idrok
qilayotganlarida   kattalar   turli   xil   savollar   bilan   ularni   taxlil   qilishga   o‘rgatishlari
lozim. Bunda, asosan, bolalar diqqatini: 
1 . Suratning mazmunini (syujetini) to‘g‘ri idrok qilishga; 
  11 2. Suratning   umumiy   ko‘rinishida   har   bir   tasvirlangan narsalarning
o‘rnini to‘g‘ri idrok qilishga; 
3. Tasvirlangan narsalar o‘rtasidagi munosabatlarni to‘g‘ri idrok qilishga
qaratish kerak. 
Diqqat   har   qanday   faoliyatamizning   doimiy   yo‘ldoshidir,   Shuning   uchun
diqqatning inson hayotidagi ahamiyati benihoya kattadir. Bog‘cha 
yoshidagi   bolalar   diqqati   asosan   ixgiyorsiz   bo‘ladi.   Bog‘cha   yoshidagi
bolalarda ixtiyoriy diqqatning o‘sib borishi uchun o‘yin juda kdtta ahamiyatga ega.
o‘yin paytida bolalar diqqatlarini bir joyga to‘plab, o‘z tashabbuslari bilan ma’lum
maqsadlarini ilgari suradilar. 
Bu   yoshdagi   bolaning   xotirasi   yangi   faoliyatlar   va   bolaning   o‘z   oldiga
qo‘ygan yangi talablari asosida takomillasha boradi. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   tafakkuri   va   uning   rivojlanishi   o‘ziga   xos
xususiyatga ega. 
Tafakkur   bolaning   bog‘cha   yoshidagi   davrida   juda   tez   rivojlana   boshlaydi.
Buning   sababi,   birinchidan,   bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   turmush   tajribasining
nisbatan   ko‘payishi,   ikkinchidan,   bu   davrda   bolalar   nutqining   yaxshi   rivojlangan
bo‘lishi, uchinchidan   esa, imkoniyatiga ega bo‘lishlaridir. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   har   sohaga   doir   savollarning   tug‘ilishi   ular
tafakkurining   faollashayotganligidan   darak   beradi.   Bola   o‘z   savoliga   javob   topa
olmasa   yoki   kattalar   uning   savoliga   ahamiyat   bermasalar,   undagi   qiziquvchanlik
so‘na boshlaydi. 
Odatda,   har   qanday   tafakkur   jarayoni   biron   narsadan   taajjublanish,   hayron
qolish va natyajada turli savollarning tug‘ilishi tufayli paydo bo‘ladi. Ko‘pgina ota-
onalar va ayrim tarbiyachilar agarda bolalar ortiqroq savol berib yuborsalar, «ko‘p
mahmadona   bo‘lma»,   «sen   bunday   gaplarni   qaerdan   o‘rganding»,   deb   koyib
beradilar. Natijada bola o‘ksinib, o‘z bilganicha tushunishga harakat qiladi. Ayrim
tortinchoq   bolalar   esa   hech   bir   savol   bermaydilar.   Bunday   bolalarga   turli
magshulotlar va sayohatlarda kattalarning o‘zlari savol ham berishlari va shu bilan
ularni faollashtirishlari lozim. 
  12 Har   qanday   tafakkur,   odatda   biron   narsani   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishdan   boshlanadi.   Shuning   uchun   biz   ana   shu   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishni  tafakkur  jarayoni   deb ataymiz.  Sayohatlar  bolalardagi   tafakkur   jarayonini
faollashtirish   va   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bolalar   tabiatga   qiljngan
sayohatlarda turli narsalarni bir-biri bilan taqqoslaydilar, analiz hamda sintez qilib
ko‘rishga intiladilar. Agar 2 yashar  bolaning so‘z boyligi  taxminai  250 tadan 400
tagacha bo‘lsa, 3 yashar bolaning so‘z boyligi 1000 tadan 1200 tagacha, 7 yashar
bolaning   so‘z   zahirasi   4000   taga   yetadi,   Demak,   bog‘cha   yoshi   davrida   bolaning
nutqi   ham   mikdor,   ham   sifat   jihatidan   ancha   takomillashadi.   Bog‘cha   yoshidagi
bolalar nutqining o‘sishi oilaning madaniy saviyasiga ham ko‘p jihatdan bog‘liq. 
Kattalar bolalar nutqini o‘stirish bilan shug‘ullanar ekanlar, bog‘cha yoshidagi
bolalarning   ba’zi   hollarda   o‘z   nutq   sifatlarini   to‘la   idrok   eta   olmasliklarini
unutmasliklari   kerak.   Bundan   tashqari,   bolalarda   murakkab   nutq   tovushlarini   bir-
biridan   farq   qilish   qobiliyati   ham   hali   to‘la   takomillashmagan   bo‘ladi.   Tili
chuchuklikni   tuzatishning   eng   muhim   shartlaridan   biri,   bola   bilan   to‘la   va   to‘g‘ri
talaffuz etib, ravon til bilan gaplashishdir. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   sezgi,   idrok,   diqqat,   xotira,   tasavvur,   tafakkur,
nutq,   xayol,   xissiyot   va   irodaning   rivojlanishi   jadal   kechadi,   Bola   ranglarni   hali
birbiridan   yaxshi   farq   qila   olmaydi.   Unga   ranglarning   farqini   bilishga   yordam
beradigan   o‘yinchoqlar   bershi   lozim,   rangli   kiyimlar   berish,   rangli   xalqalar,
qushchalar va shu singari o‘yinchoqlar. 
Bog‘cha yoshidagi bolalarning turli narsalarni idrok qilishida ularning ko‘zga
yaqqol   tashlanib   turuvchi   belgilariga   (rangi   va   shakliga)   asoslansalar   ham,   lekin
chuqur tahlil qila olmaydilar. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   kattalarning   yordami   bilan   suratlarni   analitik
ravishda   idrok   qilish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bolalar   suratlarni   idrok
qilayotganlarida   kattalar   turli   xil   savollar   bilan   ularni   taxlil   qilishga   o‘rgatishlari
lozim. Bunda, asosan, bolalar diqqatini: 
1 . Suratning mazmunini (syujetini) to‘g‘ri idrok qilishga; 
  13 2. Suratning   umumiy   ko‘rinishida   har   bir   tasvirlangan narsalarning
o‘rnini to‘g‘ri idrok qilishga; 
3. Tasvirlangan narsalar o‘rtasidagi munosabatlarni to‘g‘ri idrok qilishga
qaratish kerak. 
Diqqat   har   qanday   faoliyatamizning   doimiy   yo‘ldoshidir,   Shuning   uchun
diqqatning   inson   hayotidagi   ahamiyati   benihoya   kattadir.   Bog‘cha   yoshidagi
bolalar   diqqati   asosan   ixgiyorsiz   bo‘ladi.   Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   ixtiyoriy
diqqatning   o‘sib   borishi   uchun   o‘yin   juda   kdtta   ahamiyatga   ega.   o‘yin   paytida
bolalar diqqatlarini bir joyga to‘plab, o‘z tashabbuslari bilan ma’lum maqsadlarini
ilgari suradilar. 
Bu   yoshdagi   bolaning   xotirasi   yangi   faoliyatlar   va   bolaning   o‘z   oldiga
qo‘ygan yangi talablari asosida takomillasha boradi. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   tafakkuri   va   uning   rivojlanishi   o‘ziga   xos
xususiyatga ega. 
Tafakkur bolaning bog‘cha yoshidagi davrida juda tez rivojlana boshlaydi . 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   har   sohaga   doir   savollarning   tug‘ilishi   ular
tafakkurining   faollashayotganligidan   darak   beradi.   Bola   o‘z   savoliga   javob   topa
olmasa   yoki   kattalar   uning   savoliga   ahamiyat   bermasalar,   undagi   qiziquvchanlik
so‘na boshlaydi. 
Odatda,   har   qanday   tafakkur   jarayoni   biron   narsadan   taajjublanish,   hayron
qolish va natyajada turli savollarning tug‘ilishi tufayli paydo bo‘ladi. Ko‘pgina ota-
onalar va ayrim tarbiyachilar agarda bolalar ortiqroq savol berib yuborsalar, «ko‘p
mahmadona   bo‘lma»,   «sen   bunday   gaplarni   qaerdan   o‘rganding»,   deb   koyib
beradilar. Natijada bola o‘ksinib, o‘z bilganicha tushunishga harakat qiladi. Ayrim
tortinchoq   bolalar   esa   hech   bir   savol   bermaydilar.   Bunday   bolalarga   turli
magshulotlar va sayohatlarda kattalarning o‘zlari savol ham berishlari va shu bilan
ularni faollashtirishlari lozim. 
Har   qanday   tafakkur,   odatda   biron   narsani   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishdan   boshlanadi.   Shuning   uchun   biz   ana   shu   taqqoslash,   analiz   va   sintez
qilishni  tafakkur  jarayoni   deb ataymiz.  Sayohatlar  bolalardagi   tafakkur   jarayonini
  14 faollashtirish   va   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bolalar   tabiatga   qiljngan
sayohatlarda turli narsalarni bir-biri bilan taqqoslaydilar, analiz hamda sintez qilib
ko‘rishga intiladilar. Agar 2 yashar  bolaning so‘z boyligi  taxminai  250 tadan 400
tagacha bo‘lsa, 3 yashar bolaning so‘z boyligi 1000 tadan 1200 tagacha, 7 yashar
bolaning   so‘z   zahirasi   4000   taga   yetadi,   Demak,   bog‘cha   yoshi   davrida   bolaning
nutqi   ham   mikdor,   ham   sifat   jihatidan   ancha   takomillashadi.   Bog‘cha   yoshidagi
bolalar nutqining o‘sishi oilaning madaniy saviyasiga ham ko‘p jihatdan bog‘liq. 
Kattalar bolalar nutqini o‘stirish bilan shug‘ullanar ekanlar, bog‘cha yoshidagi
bolalarning   ba’zi   hollarda   o‘z   nutq   sifatlarini   to‘la   idrok   eta   olmasliklarini
unutmasliklari   kerak.   Bundan   tashqari,   bolalarda   murakkab   nutq   tovushlarini   bir-
biridan   farq   qilish   qobiliyati   ham   hali   to‘la   takomillashmagan   bo‘ladi.   Tili
chuchuklikni   tuzatishning   eng   muhim   shartlaridan   biri,   bola   bilan   to‘la   va   to‘g‘ri
talaffuz etib, ravon til bilan gaplashishdir . 
         
  15 II.BOB.   MAKTAB   YOSHIDAGI   BOLALAR   BILAN   TASHKIL
ETILADIGAN IJTIMOIY -PEDAGOGIK FAOLIYAT
2.1. . Maktabgacha yoshdagi  bolalarda   ijtimoiy-  psixologik faoliyatning
xususiyatlari
Bola bog‘cha yoshiga yetgach, uning psixik taraqqiyotida jiddiy o‘zgarishlar
yuzaga keladi. Chunki xuddi ana shu davrdan boshlab bolaning mustaqil faoliyati
anchagina  kuchaya  boshlaydi.  Bog‘cha  yoshidagi   bola mustaqil  faoliyatda bo‘la
olishi   uchun   zarur   bo‘lgan   ikkita   qudratli   kuchga   ega.   Birinchidan,   ma’lum
darajada   o‘ziga   bo‘ysundirilgan   xarakat   apparatiga,   ikkinchidan   esa,   atrofidagi
katta   odamlar   va   o‘z   tengdoshlari   bilan   bir   qadar   erkin   munosabatda   bo‘la
oladigan nutqqa ega. Mana shuning uchun bu yoshdagi bolalarning xulq-atvorlari,
xatti-xarakatlari,   qiziqish   va   extiyojlari   bog‘chagacha   yoshdagi   bolalarnikidan
keskin   farq   kiladi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   bog‘cha   yoshidagi   bolalar   bilan
bog‘chagacha   yoshdagi   bolalar   ta’lim-tarbiyasiga   xam   turlicha   munosabatda
bo‘lishni   taqozo   qiladi.   Bog‘cha   yoshidagi   davrda   bolaning   barcha   psixik
jarayonlari   jadal   rivojlana   borib,   uning   tashqi   muxit   bilan   bo‘ladigan
munosabatlarida   anchagina   o‘zgarishlarni   yuzaga   keltiradi.   Bir   tomondan,   bola
bog‘cha  yoshiga yetgach,  kattalarning doimiy yordamlaridan  ancha ozod bo‘lib,
ulardan   bir   qadar   uzoqlashadi,   ikkinchi   tomondan,   kattalar   bilan   bo‘lgan
munosabatlari  murakkab, ko‘p tomonlama xarakter  kasb  eta boshlaydi. Bog‘cha
yoshidagi   bolalarning   psixik   jihatdan   rivojlanishlarida   ularda   paydo   bo‘ladigan
xilma-xil   extiyoj   va   qiziqishlar   bolalarni   u   yoki   bu   xarakatga   undovchi,   ularni
ishga   soluvchi   (omil)   xisoblanadi.   Ma’lumki,   ilk   yoshdagi   bolalarda   (yangi
chaqaloklarda)   asosan   organik   extiyojlar   (masalan:   ovqatlanish,   tashnalikni
qondirish,   uxlash   kabi)lar   mavjud   bo‘ladi.   Bolaning   faoliyat   doirasi   kengaygan
sari   atrofidagi   narsalarni   bilishga   qaratilgan   extiyojlari   xam   orta   boradi.   Bunga
sabab   bolada   turmush   tajribasining   ozligidir.   Xar   bir   narsa   bola   uchun   yangilik
bo‘lib   tuyuladi   va   bola   uni   xar   tomonlama   bilib   olishga   intila   boradi.   Shuning
uchun   xam   ular   juda   ko‘p   savollar   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
psixik jixatdan rivojlanishlarida bog‘cha muhiti juda katta rol uynaydi.           
  16   Bog‘chadagi tartib, intizom va turli-tuman ta’limiy mashg‘ulotlar bolalarda
yuksak ijtimoiy, intellektual, axlokiy va gigiyenik extiyojlarning uyg‘un ravishda
yuzaga kelishi uchun sharoit tug‘diradi. Psixologiya nuqtai nazaridan qaraganda,
odatlar   o‘z   mohiyati   jihatidan   extiyojga   yaqin   narsalardir.   Boshqacha   qilib
aytganda,   turlicha   odatlar   kundalik   xayotda   takrorlana   berishi   natijasida
vujudimizga juda singib ketib, extiyojga aylanib qoladi. Shuning uchun bolalarda
ijobiy   va   foydali   extiyojlarni   tarbiyalash   deganda   ularda   ijobiy   va   foydali
odatlarni   xosil   kilishni   tushunamiz.   Bog‘cha   yoshidagi   davrda   xosil   kilingan
mustaxkam   ijobiy   odatlar   (extiyojlar)   kishining   butun   umri   davomida   saklanib
koladi.   Bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   psixik   jixatdan   rivojlanishlarida
qiziqishning   xam   roli   g‘oyat   kattadir.   Qiziqish,   xuddi   extiyoj   kabi,   bolani   biror
faoliyatga   undovchi   (xarakatga   soluvchi)   omillardan   biridir.   Qiziqish   deganda,
biz   voqelikdagi   narsa   va   xodisalarni   birmuncha   chuqurrok   bilishga   qaratilgan
maxsus intilishni tushunamiz.          
Ma’lumki,  bolaning  yoshi  ulg‘ayib,  mustaqil  harakat  qilish 
imkoniyati oshgan sari, uning atrofidagi narsa va hodisalar bo‘yicha dunyoqarashi
kengayib boradi. 
Bog‘cha   yoshidagi   bola   atrofidagi   narsalar   dunyosini   bilish   jarayonida   shu
narsalar bilan bevosita amaliy munosobatda bo‘lishga intiladi. Bu urinda shu narsa
xarakterliki,   bola   bilishga   tashnaligidan   atrofdagi   o‘zining   haddi   sig‘adigan
narsalari bilangina emas, balki kattalar uchun mansub bo‘lgan, o‘zining kuchi ham
yetmaydigan,   haddi   sig‘maydigan   narsalar   bilan   ham   amaliy   munosabatda
bo‘lishga   intiladi.   Masalan:   bola   avtomashinani   yoki   tramvayni   o‘zi   haydagisi,
rostakam   otta   minib   yurgisi,   uchuvchi   bo‘lib,   samolyotda   uchgisi   va   rostakam
militsioner bo‘lgisi keladi. Tabiiyki bola o‘zidagi bunday ehtiyojlarning birontasini
ham   haqiqiy   yo‘l   bilan   qondira   olmaydi.   Bu   o‘rinda   savol   tug‘iladi.   Bolalarning
tobora ortib borayottan turli ehtiyojlari   bilan faoliyat  orqali, ya’ni, bolaning o‘yin
faoliyati   orqaligina   hal   qilinishi   mumkin.   Buni   quyidagicha   izohlab   berish
mumkin: 
  17 - birinchidan ,   bolalarning   o‘yin   faoliyati   qandaydir   moddiy   mahsulot   ishlab
chiqarishga   qaratilgan   faoliyat   emas.   Shuning   uchun   bolalarni   o‘yinga   undovchi
sabab (motiv) kelib chiqadigan natija bilan emas, balki shu o‘yin jarayonidagi turli
harakatlarning mazmuniga bog‘liqdir; 
- ikkinchidan   esa,   bolalar   o‘yin   jarayonida   o‘z   ihtiyorlaridagi   narsalarni,
o‘zlarini   qiziqtirgan,   ammo   kattalargagina   mansub   bo‘lgan   narsalarga   aylantirib,
xohlaganlaricha erkin faoliyatda bo‘ladilar. Bolalarning o‘yin faoliyatlari ularning
jismoniy   va   psixik   jihatdan   garmonik   ravishda   rivojlanishi   uchun   birdan-bir
vositadir,   o‘yin   bolalar   hayotida   shunday   ko‘p   qirrali   faoliyatki,   unda   kattalarga
mansub   bo‘lgan   mehnat   xam,   turli   narsmar   haqida   tafakkur   qilish,   xom-hayol
surish,   dam   olish   va   xushchaqchaqlik   jarayonlarining   barchasi   o‘yin   faoliyatida
aniq   bo‘ladi.   Shuni   ham   ta’kidlab   o‘tish   kerakki,   o‘yin       faqat   tashqi   muhitdagi
narsa  hodisalarni  bilish  vositasigina   emas,  balki     qudratli   tarbiya  vositasi   hamdir.
Ijodiy va syujetli o‘yinlarda bolalarning barcha psixik jarayonlari bilan birgalikda
ularning individual xislatlari ham   shakllanadi. Demak, bog‘chadagi ta’lim-tarbiya
ishlarining muvaffaqiyati ko‘p   jihatdan bolalarning o‘yin faoliyatlarini maqsadga
muvofiq   tashkil   qila   bilishga   bog‘liqdir.   Shunday   qilib,   o‘yin   bolalar   hayoli
tomonidan   yaratilgan   narsa   emas,   aksincha,   bolalar   hayolining   o‘zi   o‘yin
jarayonida yuzaga kelib, rivojlanadigan narsadir.  
Natijada ular ham o‘zlarining turli o‘yinlari jarayonida o‘xshatma qilib (ya’ni,
analogik   tarzda),   har   xil   xayoliy   narsalarni   o‘ylab   topadilar   (uchar   ot,   odam
mashina,   gapiradigan   daraxt   kabilar).   Bundan   tashqari,   bolalarning   turli   xayoliy
narsalarni   o‘ylab   chiqarishlari   yana   shuni   anglatadi-ki,   ular   o‘zlarining   har   turli
uyin   faoliyatlarida   faqat   atroflaridagi   bor   narsalarni   emas,   balki   ayni   chog‘da
ehtayojlarini ham aks ettiradilar. 
Bolalarning   o‘yin   faoliyatlarida   turli   xayoliy   va   afsonaviy   obrazlarni
yaratishlari  odamning (shu jumladan,  bolalarning ham)  tashqi  muhitdagi  narsa  va
hodisalarni   aks   ettirishi   passiv   jarayoni   emas,   balki   faol,   ijodiy       yaratuvchanlik
jarayoni ekanligidan dalolat beradi. 
  18 Bolalar   o‘yin   faoliyatlarining   yana   bir   xususiyati,   o‘yin   jarayonida   bolaning
qiladigan   xatti-harakatlari   va   bajaradigan   rollarining   ko‘pincha   umumiylik
xarakteriga   ega   bo‘lishidir.   Buni   shunday   tushunish   kerakki,   bola   o‘zining   turli-
tuman   o‘yinlarida   faqat   o‘ziga   tanish   bo‘lgan   yolg‘iz   bir   shofyorning,   vrachning,
militsionerning,   tarbiyachining,   uchuvchining   hatti-harakatlarnigina   emas,   balki
umuman   shofyorlarning,   vrachlarning,   tarbiyachilarning   hamda   uchuvchilarniig
xatti-harakatlarini   aks   etgaradi,   Albatta,   turmush   tajribalari   va   faoliyatlari   doirasi
cheklangan kichik yoshdagi bolalar (ba’zan kichik guruh bolalari ham) o‘zlarining
o‘yinlarida   konkret   odamlarni   va   ularning   harakatlarini   aks   ettiradilar   xolos.
Masalan, oyisini, dadasini, akasini, tarbiyachisini va shu kabilarni o‘rta yoki katta
bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   o‘yinlarida   esa   bunday   obrazlar   umumiylik
xarakteriga ega bo‘la boshlaydi. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   o‘yinlari   atrofdagi   narsa   va   hodisalarni   bilish
quroli   bo‘lishi   bilan   birga,   yuksak   ijtimoiy   ahamiyatta   ham   ega   o‘zgacha   qilib
aytganda,   o‘yin   qudratli   tarbiya   qurolidir.   Bolalarning   o‘yinlari   orqali   ularda
ijtimoiy   foydali,   ya’ni   yuksak   insoniy   xislatlarni   tarbiyalash   mumkin.   Agarda   biz
bolalarning       o‘yin       faoliyatlarini       tashqaridan       kuzatsak,       o‘yin   jarayonida
ularning   barcha   shaxsiy   xislatlari   (kimning   nimaga   ko‘proq   qiziqishi,   qobiliyati,
irodasi,   temperamenti)   yaqqol   namoyon   bo‘lishini   ko‘ramiz.   Shuning   uchun
bolalarning   o‘yin   faoliyatlari,   ularning   individual   ravishda   o‘rganish   uchun   juda
qulay   vositadir,   Kichik   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   odatda   o‘zlari   yolgiz
o‘ynaydilar.   Predmetli   va   konstruktorli   o‘yinlar   orqali   bu   yoshdagi   bolalar
o‘zlarining   idrok,   xotira,   tasavvur,   tafakkur   hamda   harakat   layoqatlarini
rivojlantiradilar.   Syujetlirolli   o‘yinlarda   bolalar,   asosan,       o‘zlari   har   kuni
ko‘rayotgan   va   kuzatayotgan   kattalarning   hatti-harakatlarini   aks   ettiradilar.   4-5
yoshli bolalarning o‘yini asta-sekinlik bilan jamoa shaklidan xislatlarga ega bo‘lib
boradi. 
Bolalarning   individual   xususiyatlarini,   xususan,   ularning   jamoa   o‘yinlari
orqali   kuzatish   qulaydir.   Bu   o‘yinlarda   bolalar   kattalarning   faqat   predmetlarga
munosabatini   emas,   balki   ko‘proq   o‘zaro   munosabatlarini   aks   ettiradilar.
  19 Shuningdek,  jamoa  o‘yinlarida  bolalar   bir  guruh  odamlarniig      murakkab  hayotiy
faoliyatlarini   aks   ettiradilar,   Masalan,   «poezd»   o‘yinini   olaylik.   Bunda   mashinist,
parovozga   ko‘mir   yoquvchi,   provodniklar,   kontrolyor,   kassir,   stansiya   xodimdari
va   yo‘lovchilar   bo‘ladi.   Bolalarning   mana   shu   kabi   jamoa   o‘yinlari   artistlarning
faoliyatiga o‘xshaydi. Chunki, jamoa o‘yinidagi har bir bola o‘z rolini yaxshi ado
etishga   intilishi   bilan   birga,   o‘yinning   umumiy   mazmunidan   ham   chetga   chiqib
ketmaslikka   tirishadi.   Bu   esa,   xar   bir   boladan   uzining   butun   qobiliyatini   ishga
solishni   talab   etadi.   Ma’lum   rollarga   bo‘lingan   jamoa   uyin,   bolalardan   qat’iy
qoidalarga   bo‘ysunishini   va   ayrim   vazifalarni   talab   doirasida   bajarishni   taqozo
etadi. Shuning uchun bolalarning bunday jamoa o‘yinlari psixologak jihatdan katta
ahamiyatta   ega.   Chunki,   bunday   uyinlar   bolalarda   irodaviylik,   xushmuammolilik,
o‘yin qoidalariga, tartib-intizomga bo‘ysunish va shu kabi boshqa ijobiy xislatlarni
tarbiyalaydi va rivojlantiradi.  
Katta bog‘cha yoshida syujetli-rolli o‘yinlar esa endi o‘z mavzusining boyligi
va   xilma-xilligi   bilan   farqlanadi.   Bu   o‘yinlar   jaraenida   bolalarda   sardorlik
xususiyati   yuzaga   kela   boshlaydi,   ularda   tashkilotchilik   ko’nikma   va   malakalari
rivojlana boshlaydi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   shugullanadigan   ijodiy   faoliyatlar   orasida
tasviriy   san’atning   ham   ahamiyati   juda   kattadir.   Bolaning   tasavvur   etish
xarakteriga   kura,   uning   atrof   hayotni   qanday   idrok   etishi,   xotira,   tasavvur   va
tafakkur   xususiyatlarnga   baxo   berish   mumkin.   Katta   bog‘cha   yoshidagi   bolalar
chizgan   rasmlar   ularning   ichki   kechinmalari,   ruhiy   xrlatlari,   orzu,   umid   va
ehtiyojlarini ham aks ettiradi. 
Bu   yoshdagi   bolalar   rasm   chizishga   nihoyatda   qiziqadilar.   Rasm   chizish
bolalar   uchun   uyin   faoliyatining   Uziga   xos   bir   shakli   bo‘lib   hisoblanadi.   Bola
avvalo kurayotgan narsalarini, keyinchalik esa  o‘zi  biladigan,  xotirasidagi  va o‘zi
o‘ylab topgan narsalarni chizadi. 
Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   musobaqa   juda   katta   ahamiyatta
ega   bulib,   aynan   shunday   o‘yinlarda   muvaffaqiyatga   erishish   shakllanadi   va
  20 mustahkamlanadi.   Bu   yoshdagi   bolalarning   uchun   eng   yaxshi   daqiqalari   va
muvaffaqiyat bilan bog‘liq bo‘lgan musobaqa o‘yinlarining ahamiyatligidir. 
Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   musobaqalar   juda   katta
ahamiyatga ega bulib, aynan shunday o‘yinlarda muvaffaqiyata erishish  motivlari
shakllanadi   va   mustahkamlanadi.   Bu   yoshdaga   bolalar   uchun   eng   yoqimli   vaqt   -
yutish va muvaffaqiyat bo‘lgan musobaqa uyinlarining ham ahamiyati juda katta. 
Katta   bog‘cha   yoshida   konstruktorlik   uyinlari   asta-sekinlik   bilan   mehnat
faoliyatiga   aylanib   boradi.   uyinda   bola   sodda   lmehnat   ko‘nikma   va   malakalarini
egallay   boshlaydi,   predmetlarning   xossalarini   anglay   boshlaydi,   amaliy   tafakkur
namunalari rivojlana boradi. 
3-7 yoshli bolalarning psixik rivojlanishida badiiy-ijodiy faoliyat turi bo‘lgan
musiqaning   ahamiyati   ham   juda   kattadir.   Musiqa   orqali   bolalar   ashula   aytishga,
musiqa  ohangiga   mos   -ritmik  harakatlar  qilishga   urganadilar.  3-7  yoshlik  davrida
bolalarning asosiy faoliyati quyidagi ketma-ketlikda kechadi: 
- predmetlarni o‘rganishi ; 
- individual predmetli o‘yinlar, jamoa syujetli-rolli o‘yinlar ; 
- individual va guruhiy ijod ; 
- musobaqa  o’yinlari; 
- muloqot o‘yinlari ; -   uy mexnati . 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalariing   o‘yin   faoliyatlari   haqida   gapirar   ekanmiz,
albatta ularning o‘yinchog‘i masalasiga ham to‘xtab o‘tish kerak. 
Bolalarga   o‘yinchoqlarni   berishda   ularning   yosh   xususiyatlarini,   taraqqiyot
darajalarini   va   ayni   paytda   ularni   ko‘proq   nimalar   qiziqtirishini   hisobga   olish
kerak. 
Ma’lumki,   1-3   yoshdagi   bolalar   hali   tashqi   muhitni   juda   oz   uzlashtirgan
buladilar, ular hali ko‘p narsalarning rangini, hajmini ham yaxshi ajrata  olmaydilar
O‘yin faoliyati bolalarni insoniyatning ijtimoiy tajribasini egallashning faol shakli
bulgan   ta’lim   faoliyatiga   tayyorlaydi.   Odam   birdaniga   ijtimoiy       tajribani
o‘zlashtirishga   kirisha   olmaydi.   Ijtimoiy   tajribalarni   faol   egallashi   uchun   odam,
avvalo,   yetarli   darajada     nutqni   egallagan   bo‘lishi,   ma’lum   malakalar,  uquvlar   va
  21 sodda   tushunchalarga   ega   bo‘lishi   kerak   bo‘ladi.   Bularga   bola   yuqorida   ko‘rsatib
o‘tganimizdek, o‘yin faoliyati orqali erishadi. 
      Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   olib   boriladigan   ijtimoiy-
pedagogik   faoliyat   metodikasi   —   bu   bolalarni   ijtimoiy,   psixologik   va   ma’naviy
rivojlantirish, ularda ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantirish, mustahkamlash va ular
bilan   faol,   samarali   ish   olib   borishning   yo‘llari   va   usullari   to‘plamidir.   Ushbu
metodika   bolalar   tarbiyasida   ularning   jismoniy,   aqliy,   axloqiy   va   emotsional
rivojlanishini birgalikda rivojlantirishga qaratilgan.
Maktabgacha   ta'limda   ijtimoiy-pedagogik   faoliyatning   metodikasi   quyidagi
asosiy yo‘nalishlarga asoslanadi:
1. Bolalar bilan ijtimoiy muhitni yaratish
 Ijtimoiy   o‘yinlar :   Bolalar   o‘yinlar   orqali   o‘zaro   munosabatlarni
o‘rganadilar, ijtimoiy rollarni bajaradilar. Masalan, “Savatga mahsulotlar joylash”,
“Do‘stlar”   kabi   o‘yinlar   orqali   bolalarda   o‘zaro   hurmat   va   hamkorlikni
rivojlantirish mumkin.
 Interaktiv   faoliyat :   Har   bir   bolaga   o‘z   fikrini   aytishga,   jamoada   ishlashga
imkoniyat yaratish, erkin muloqot qilishga yordam beradi.
2. Pedagogik muloqot va bolalar bilan interaktiv faoliyat
 Pedagogning   o‘rni :   Maktabgacha   tarbiya   muassasasida   pedagoglar   bolalar
bilan   muloqot   qilishda   o‘zgaruvchan,   empatiya   ko‘rsatadigan,   bolalarga   rahbarlik
qiluvchi va ularga ijtimoiy qadriyatlarni o‘rgatadigan shaxslar bo‘lishi kerak.
 Yumshoq   pedagogik   usullar :   Bolalar   bilan   ishlashda   nisbatan   yumshoq
metodlar   —   suhbat,   o‘yinlar,   rolli   o‘yinlar,   muzokaralar   orqali   ijtimoiy
munosabatlarni o‘rgatish.
3. Bolalarda ijtimoiy ko‘nikmalarni shakllantirish
 Empatiya   rivojlanishi :   Bolalarga   boshqa   odamlarning   hissiyotlarini
tushunish va ularga nisbatan o‘z hissiyotlarini boshqarish qobiliyatini o‘rgatish. Bu
faoliyat   psixologik   yordam   va   o‘qituvchining   to‘g‘ri   yondashuvi   orqali   amalga
oshiriladi.
  22  Kommunikativ ko‘nikmalar :  Bolalarni  to‘g‘ri  muloqot  qilish, so‘zlash  va
tinglash,   muammolarni   yechish,   muhokama   qilish   va   ijtimoiy   muhitda
moslashishga o‘rgatish.
4. Axloqiy va ma’naviy tarbiya
 Hushyorlik   va   mas’uliyat   hissi :   Bolalar   o‘z   xatti-harakatlari   uchun
mas’uliyatni his qilishga, hayotda yaxshilik va yomonlikni farqlashga o‘rgatish.
 Samarali   va   tinch   muhitda   tarbiya :   Oila   va   tarbiyachi   o‘rtasidagi
hamkorlik   orqali   axloqiy   qadriyatlarni   mustahkamlash,   bolalarda   adolat,   halollik,
hurmat, rahm-shafqat kabi qadriyatlarni rivojlantirish.
5. Ko‘rgazmali metodlar
 Vizual   materiallardan   foydalanish :   Bolalar   uchun   rang-barang   kartalar,
plakatlar, tasvirlar, multfilmlar va videolar orqali ijtimoiy mavzularni tushuntirish.
 Sahnalashgan   o‘yinlar   va   qo‘llanmalar :   Bolalarni   o‘yinlar   orqali   real
hayotiy   vaziyatlarga   tayyorlash,   masalan,   “Mehmonlarni   kutish”,   “Do‘stlar   bilan
muloqot” kabi o‘yinlar.
6. Mustahkamlash va ijtimoiy faoliyatni rivojlantirish
 Tadbirlar   o‘tkazish :   Yangi   yil   bayrami,   tug‘ilgan   kunlar,   mahalla   va   oila
bilan   birgalikda   o‘tkaziladigan   tadbirlarda   bolalar   o‘zlarini   ijtimoiy   muhitda
namoyon qilishadi.
 Kichik   guruhlarda   ishlash :   Bolalarni   kichik   guruhlarga   ajratib,   ularga
ma’lum   ijtimoiy   vazifalar   berish   orqali   hamkorlik   va   guruhda   ishlash
ko‘nikmalarini rivojlantirish.
7. Tarbiyachi va ota-onalar bilan hamkorlik
 Ota-onalar bilan muloqot :  Tarbiyachilar   ota-onalar   bilan doimiy  ravishda
aloqada   bo‘lib,   bolalarning   ijtimoiy   va   ma’naviy   rivojlanishini   birgalikda
kuzatishadi va yordam berishadi.
 Pedagogik   maslahatlar :   Ota-onalarga   bolalarining   ijtimoiy   rivojlanishiga
yordam berish uchun tavsiyalar berish.
8. Loyiha faoliyati
  23  Ko‘zlangan   natijalar   uchun   loyihalar   yaratish :   Bolalarning   ijtimoiy
rivojlanishini  oshirish uchun turli  loyiha faoliyatlarini tashkil  etish.   Bu faoliyatlar
bolalarga   jamoa   ishlari,   rejalashtirish   va   mas’uliyatni   rivojlantirishga   yordam
beradi.
  Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   olib   boriladigan   ijtimoiy-
pedagogik   faoliyat   metodikasi   bolalarning   har   tomonlama   rivojlanishi   uchun
muhimdir. Bu metodika pedagoglarga bolalarni to‘g‘ri yo‘naltirish, ularda ijtimoiy
ko‘nikmalarni   shakllantirish   va   ijtimoiy   ongni   rivojlantirishda   yordam   beradi.
Pedagog   va   oila   o‘rtasidagi   yaqin   hamkorlik,   bolalar   uchun   turli   xil   o‘yinlar   va
faoliyatlar bolalarning ijtimoiy qobiliyatlarini mustahkamlashga yordam beradi.
 
  24 2.2.   Maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarni   maktabga   tayyorlash
muammolari, Pedagogik  korreksiyasi
 
Bolaning   maktabda   muvaffaqiyatli   o‘qishi   ko‘p   jihatdan   ularning   maktabga
tayyorgarlik   darajalariga   bog‘liq,   Bola   avvalo   maktabga   jismoniy   jihatdan   tayyor
bo‘lishi   kerak.     6   yoshli   bolalarning   anatomik-fiziologik   rivojlanishi   o‘ziga   xos
tarzda   kechadi,   Bu   yoshda   bola   organizmi   jadal   rivojlanadi.   Uning   ogirligi   oyiga
150   dan   200   gacha,   bo‘yi   esa   0,5   sm   gacha   ko‘payadi.   6   yoshli   bolalar   turli
tezliklarda, tez va yengil yugura oladilar. Ular sakrash, konkida yugurish, changida
uchish,   suzish   singari   harakatlarni   ham   bemalol   bajara   oladilar.   Musiqa   bo‘yicha
mashgulotlarda   bu   yoshdagi   balalar   xilma-xil   ritmik   va   plastik   harakatlarni
bajaradilar,   turli   mashqlarni   aniq,   tez,   yengil   va   chaqqon   bajara   oladilar.
Shuningdek,   6-7   yoshli   bolalar   nerv   sistemasini   mustahkamlash,   ularni   surunkali
kasaltshklardan   xalos   etish,   ko‘rish   va   eshitish   qobiliyatiga   alohida   e’tabor
berish,      shuningdek,      umurtqa     pogonasining      to‘gri rivojlanishiga  ahamiyat
berish,       nihoyatda       muhim.     Kattalar     shu   yoshdagi   bolalar   bilan   ish   olib   borar
ekanlar,   bu   yoshdagi   bolalar   organizmi       hali       usishi       davom       etayotganligini
doimo     hisobga olishlari lozim. Masalan, bolani majburan yozishga o‘rgatish hali
barmoq   muskullari   tuliq   rivojlanmaganlik   sababli   ularga   ma’lum   darajada   zarar
keltirishi   yoki   uni   chiroyli   yoza   olmasligi,   o‘z uzidan   bolani     uziga   niebatan
ishonchini   yoki   uqishga   nisbatan   qiziqishini   kamayishiga   olib   kelyuSht   mumkin.
Keyingisi bolaning  aqliy  tayyorgarligi, 
  Ko’pincha     aqliy     tayyorgarlik   deyilganda   bolaning   ma’lum     bir
dunyoqarashi,  jonli tabiat,  yansonlar va ularning   mehnatlari   haqidagi   bilimlari
tuiguniladi.       Ushbu   bilimlar   maktab   beradigan   ta’limga   asos   bo‘lishi   mumkin,
lekin   suz   boyligi,   ma’lum   xatti-harakatlarni   bajara   olish   layoqati   bolaniyag
maktabga aqliy tayyorgarligining asosiy kursatkichi bula olmaydi. Maktab dasturi
bolalardan taqqoslay  olish,  taxlil eta olish, umumlashtira olish, ma’lum bir xulosa
chiqara   olish,   shuningdek   yetarli   darajada   rivojlangan       jarayonlarini   talab   etadi.
Masalan,   6-7   yoshli   bola   tabiat   haqida   ayrim   hodisalarnigina   emas,   balki
  25 organizmning   tabiat   bilan   bog‘liqligini   va   o‘zaro   ta’sirini   ham   tushunishi   va
uzlashtirishi mumkin. 6-7 yoshli bolalar aqliy rivojlanishning natijasi bo‘lib, yuqori
darajada rivojlangan ko‘rgazmali    obrazli   tafakkur   bilan   bola   atrof   olamdagi
pryodmetlarning  asosiy   xususiyatlarini   va   predmetlar   orasidagi   bog‘liqlikni   ajrata
olishidir.     Shuni   alohida   ta’kidlab     utish   lozimki,       ko‘rgazmali-harakatli       va
kurgazmaliobrazli       tafakkur   nafaqat       6-7         yoshli         bolalar,         balki         kichik
maktab       yoshidagi   uquvchilarning       ,aqliy       rivojlanishida       ham       asosiy
funksiyani   bajaradi.   Bu   borada   bolada   ma’lum   bir   ko’nikmalarning   tarkib
topganligi ham nihoyatda muximdir. 
Bolaning   maktabda   muvaffaqiyatli   uqishi   nafaqat   uning   aqliy   va   jismoniy
tayyorgarligi,   balki   shaxsiy   va   ijtimoyy-   Pedagogik     tayyogarligiga   ham   bogliq,
Maktabga uqish uchun kelayotgan bola yanga ijtamoiy mavqeini -   majburiyatlari
va   huquqlari   bulgan   va   unga   turli   talablar   quyiladigan   -   uquvchi   mavqeini   olish
uchun   tayyor   bulmog‘i   lozim.   Katta   bog‘cha   yoshdagi   bolalar   asosan,   maktabda
o‘qish uchun ehtiyoj sezadilar, lekin bu xohish va ehtiyoj motivi  turlicha bo‘lishi
mumkin. "Menga chiroyli forma, daftar, qalam va ruchkalar sotib olib berishadi",
''Maktabda   o‘rtoqlarim   ko‘p   bo‘ladi   va   men   ular   bilan   mazza   qilib   o‘ynayman,
"Maktabda   uxlatishmaydi?',   "Maktabning   tashqi   ramzlari,   shubhasiz   maktabdagi
bolalarni   juda   qiziqtiradi,   lekin   bu   maktabda   muvaffaqiyatli   o‘qish   uchun   asosiy
sabab  bo‘la olmaydi",  "Men  otamga  o‘xshagan   bo‘lishim  uchun  o‘qishim  kerak",
"Yozishni   juda   yaxshi   kuraman",   "O‘qishni   o‘rganaman",   "Maktabda   qiyin
misollarni   yechishni   o‘rganaman".   Ushbu   xohish   va   harakat   bolaning   maktabda
muvaffaqiyatli o‘qishi uchun .tabiiy ravishda asos bo‘la oladi. Bolaning endi o‘zini
katta   bo‘lganini,   Bog‘cha   bolasi   emas,   balki   ma’lum   bir   majburiyatlari   bor
o‘quvchi   bo‘lishini   anglashi,   jiddiy   faoliyat   bilan   shug‘ullanayotganligini   bilishi
nihoyatda   muhim.   Bolaning   maktabga   borishini   istamasligi   ham   salbiy   holat
hisoblanadi.   Maktabda   shaxsiy   va   ijtimoiy   Pedagogik     tayyorgarljk   bolalarda
tengdoshlari,   uqich-uvchilari   bilan   munosabatga   kirisha   olish   xususiyatini
shakllantirishni ham o‘z ichiga oladi. Har bir bola bolalar jamoasiga qushila olishi,
ular   bilan   hamkorlikda   harakat   qila   olishi,   ba’zi   vazi   yatlarda   ularga   yon   bosib,
  26 boshqa   vaziyatlarda   yon   bosmaslikka   erisha   oliish   zarur.   Ushbu   xususiyatlar
bolaning maktabdagi yangi sharoitlarga tez moslasha olishini ta’minlab beradi. 6-7
yoshli   bolalar   o’qishdagi   asosiy   qiyinchilik,     ko’pincha     bu   yoshdagi   bolalar
o’qituvchini   uzoq vaqt davomida tinglab olmaydilar. uquv harakatlariga uzoq vaqt
o‘z   diqqatlarini   to‘plab   olmaydilar.   Bunga   sabab,   faqat,   shu   yoshdagi   bolalarda
ixtiyoriy   diqqatning   rivojlanmaganligida   emas,   balki   bolaning   kattalar   bilan
muloqotga   kirisha   olishi   xususiyatiga   xam   bogliq.   Chunki,   shu   xususiyati
rivojlangan   bolalar   erkin   muloqotaa   kirisha   oladilar,   qiziqtirgan   narsalar   haqida
so‘ra y oladilar, Natijada ularning o‘qishga bo‘lgan qiziqishlari ortadi va o‘qituvchi
gapirayotgan  narsalarni  diqqat  bilan uzoq vaqt  eshita  oladilar. Demak,      bolaning
maktabga      tez     moslashishi      va      muvaffaqiyatli   o‘qishida  shaxsiy   va ijtimoiy-
Pedagogik  tayyorgarligining ham ahamiyati juda katta. 
Bu   davrda   bolalarda   avvalo   bilish   sohalari,   so‘ngra   esa   emotsional
motivatsion   yo‘nalish   bo‘yicha   ichki   shaxsiy   hayot boshlanadi.  U  yoki  bu
yo‘nalishdagi rivojlanish  obrazlilikdan ramzlikkacha bo‘lgan bosqichlarni o‘taydi.
Obrazlilik   deyilganda   bolalarning   turli   obrazlarni   yaratishi,  ularni   o‘zgartirishi   va
erkin   harakatga   keltirishi,   ramzlilik   deyilganda   esa   belgilar   tizimi   (matematik,
lingvistik, mantakiy va boshqalar) bilan ishlash malakasi tushuniladi. Maktabgacha
yosh davrda ijodkorlik jarayoni boshlanadi.         Ijodkorlik         layoqati,         asosan,
bolalarning konstruktorlik o‘yinlarida, texnik va badiiy ijodlarida namoyon bo‘ladi.
Bu     davrda     maxsus     layoqatlar     kurtaklarining     birlamchi   rivojlanishi   ko‘zga
tashlana   boshlaydi.   Bilish   jarayonlari^,a ;
  ichki   va   tashqi   harakatlarning   sintezi
yuzaga keladi ,
                          Tafakkurda     esa   amaliy   masalalar     ishining   usullarini   bitta umumiy
jarayonga   birlashtirish   sifatida   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Shuning   asosida   insoniy
intellekt shakllanadi va rivojlanadi. Maktabgacha davrda tasavvur, tafakkur va nutq
umumlashadi.   Bu   esa   bu   yoshdagi   bolalarda   tafakkur   qilish   omili   sifatida   ichki
nutq yuzaga  kelayotganligidan  dalolat  beradi.   Nutq asosidagi tarbiya jarayonida
bolada sodda axloq me’yorlari va qoidalar egallaniladi. Bu me’yor va qoidalar bola
axloqini boshqaradi. 
  27 Bolaning uning atrofidagi kishilar bilan xilma-xil munosabatlari yuzaga kelib,
bu   munosabatlar   asosida   turli   xil   motivlar   yotadi.   Bularning   hammasi   bolaning
individualligini   tashkil   etib,   uning   boshqa   bolalardan   nafaqat   intellektya,   balki
axloqiy motivatsion jihatdan farqlanadigan shaxsga aylantiradi. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   shaxsi   rivojlanishining   asosiy   o‘zgarishlari,
ularning o‘z shaxsiy sifatlari, layoqatlari, muvaffaqiyat va muvaffaqiyatsizliklarini
anglash, o‘zini-o‘zi anglashi kabi xislarning yuzaga kelishi hisoblanadi. 
Respublikamizda   maktabgacha   ijtimoiy   tarbiya   muassasalari   ta’lim   –tarbiya
ishining keng dasturini amalga oshiradi va bolalarni maktab ta’limiga tayyorlaydi.
Xozirgi   vaktda   yuz   berayotgan   ijtimoiy   va   iktisodiy   uzgarishlar   halq   ta’limining
butun   tizimini   yoshlar   va   bolalarni   tarbiyalash,   ularga   ta’lim-tarbiya   berish   ishini
takomillashtirishni     Pedagogik     jixatdan   diagnostika   qilish   va     Pedagogik
korreksiya ishlarini amalga oshirishni takozo etmokda. Bu vazifa xalq Ta’limning
boshlangich   bugini   bo’lgan   maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   xamisha   maktab
Bilan   uzviy   boglangan   holda   ishlab   kelganlar.   Bohcha   bilan   maktab   o’rtasida
urnatilgan   izchil   aloqaning   xar   tomonlamaligi   bolalarni   maktab   ta’limiga
tayyorlash vazifasini muvafakkiyatli amalga oshirishning asosiy shartidir. Ta’limga
Pedagogik   tayyorgarlik, deganda bolaning ob’ektiv va sub’ektiv jixatdan maktab
talabiga   munosibligi   nazarda   tutiladi.   U   maktab   ta’limiga   avval     Pedagogik
jixatdan   tayyorlanadi.   Uning   tayyorgarlik   darajasi   bolalar   bohchasi   psixologi
tomonidan  Pedagogik  diagnostika kilinadi. Ushbu jarayonida lozim bulgan sabab
Pedagogik     korreksiya   ishlari   amalga   oshiriladi.   Binobarin,   bolaning   psixikasi   bu
davrda ilm  olishga yetarli darajada rivojlangan buladi. Psixolog bu yoshdagi  bola
idrokining   utkirligi,   rivojlanligi,   sezgisining   anikligi,   kizikuvchanligi,   dilkashligi,
xayrixoxligi,   ishonuvchanligi,   xayolining   yorkinligi,   xotirasining   kuchligigi,
tafakkurining yakkolligi darajasini  Pedagogik  jixatdan diagnostika kiladi. Maktab
ta’limiga tayyorlanayotgan bolada dikkat nisbatan uzok muddatli, shartli, barkaror
buladi.     Pedagogik     diagnostika   ishlarini   olib   borayotgan   psixolog   bu   narsani
nazardan chetda koldirmasligi  lozim. Chunonchi, bola dikkatining xususiyati  rolli
va   syujetli   uyinlarda,   rasm   chizish,   kurish,   yasash   mashgulotlarida,   loy,
  28 plastilindan o’yinchoklar tayyorlashda, uzgalar nutkini idrok kili shva tushunishda,
matematik  amallarni   yechishda,   xikoya   tinglash   va  tuzishda   kurinadi.    Pedagogik
diagnostika ishlar mabaynida bola dikkatining muayyan ob’ektga yunaltirilganligi,
tuplanganligi   taksimlanishi   bo’yicha   ma’lum   darajada   ko’nikmaga   ega   yoki   ega
emasligini, uz dikkatini boshqara olish yoki kerakli paytda tuplashga intila olishni
urganish   lozim.   Shuningdek   psixolog   bolaning   xotirasini   kay   darajada   kizikarli,
kishini   taajubga   soladigan   ma’lumot   va   xodisalarni   puxta   esda   olib   kolish,   esda
saklash,   esga   tushirish   imkoniyatlari   darajasini   xam   diagnostika   kiladi.   Psixolog
bolani   maktab   ta’limiga     Pedagogik     tayyorlashning   sub’ektiv   tomonini   xam
Pedagogik     jixatdan   diagnostika   kiladi.   Bolaning   maktabda   o’qishga   xoxish,
intilishi,  katta odamlar  bilan mulokotga  kirishish  istagi  mazkur  tayyorgarlik bilan
uzviy boglik ekanligini esdan chikarmasligi lozim. Bolada shu davrga kelib ukish,
bilim   olish   xakida   tugri   tasavvur   shakllanganligi   darajasi   diagnostika   kilinadi.
Bolani maktab jamoasi a’zolarining mas’uliyatli vazifalarini anglab yetishi, ularga
itoat   qilishga,   ularning   kursatmalarini   kay   darajada   bajarishga   moyilligi   psixolog
tomonidan   diagnostika   kilinadi.   Ushbu   jarayonda   psixolog   bolaning   xammasi   bir
xil   emasligi   sababli   ular   o’rtasida   muxim   farqlar   vujudga   kelishini   hisobga   olishi
zarur. Maktabgacha ta’lim yoshidagi  bolalarni maktabga tayyorlashda   Pedagogik
diagnostika ishlari mobaynida kuyidagi sistema kuzga tashlanadi, ya’ni ba’zi bola
maktabga   butun   vujudi   bilan   talpinadi,   ukishga   kancha   vakt   kolganini   uzluksiz
sanaydi, o’quv ashyolarini oldinrok tayyorlab qo’yishga xarakat kiladi. Boshqa bir
bola esa  maktabdan qat’iy   voz kechishga  boradi. Ushbu  jarayonlarni    Pedagogik
jixatdan   diagnostika   qilishda   ukishga   nisbatan   salbiy   munosabat   kupincha
kattalarning   kurkitishlari   okibatida   vujudga   kelganligi   aniklanadi.   Maktab   bilan
bohcha o’rtasidagi uzviy aloqa va kup tomonlama tuzilishga ega.  
Unda   ta’lim   tarbiyaviy   ishlarning   mazmuni   metod   va   usullari   tashkiliy
shakllari,   shuningdek   bolalarni   tarbiyalash   shart-sharoitlari   va   psixik   talab   kabi
yetakchi   tomonlari     Pedagogik     jixatdan   talab   kilinadi.   Bunda   psixolog
quyidagilarga aloxida e’tibor berishi kerak: 
  29 1. Maktab   talabi   nuqtai   nazaridan   bilimlarni   qay   darajada   chuqurrok
egallab   olishlari   diagnostika   kilinadi.   Lozim   bulsa   korreksion   ishlar   amalga
oshiriladi. 
2. Bohcha   nuktan   nazaridan   bolani   maktab   talabi   darajasidagi   bilim,
malaka, ko’nikmalar bilan qay darajada qurollantirilganligi diagnostika kilinadi. 
3. Bolalarning   maktabga   kay   darajada   ruxiy   tayyorgarligi   darajasi
diagnostika   kilinadi.   Shuningdek   asosiy   vazifa   bolalar   mexnatning   kay   turiga
tayyor   turishlari,   ularda   aqliy   mexnat   bilimga   qiziqishni   o’stirish,   ularni
kelajakdagi mustaqil faoliyatiga qay darajada tayyor ekanligi diagnostika qilinadi. 
4. Bolalar  bohchasidagi   beriladigan  ta’lim  qay  darajada  rivojlantiruvchi
ekanligi diagnostika kilinadi. 
5. Psixolog bolalar bohchasi  bilan maktab o’rtasida izchil aloqa bor yoki
yo’qligini diagnostika qiladi. 
Psixolog   bohcha   yoshidagi   bolalar   egallashlari   lozim   bulgan   bilim   va
tushunchalar   mazmunini, tevarak  atrofdagi   hayot  tugrisidagi   tasavvurlar  va  ayrim
oddiy   tushunchalar   mavjudligini     Pedagogik     jixatdan   diagnostika   kiladi.   Bolalar
tomonidan   tasavvur   va   tushunchalarning   egallab   olinishi   ya’ni   bolalarda   xar   xil
soxalar   bo’yicha   uzlashtirgan   umumiy   tasavvurlar   sistemasi   ularning   kelajakda
umumiy   –   rivojlanishi   uchun   nixoyatda   zarur   bo’lib,   bu   siz   ular   xozirgi   zamon
Davlat   ta’lim   standartlari   asosida   kerakli   bilim,   ko’nikma,   malakalarni   egallay
olmaydilar. 
  30 XULOSA
        Prezidentimiz   o‘zining   O‘zbekistonning   bugungi     istiqlol     va   istiqbol
yo‘lini   ifodalovchi     boshqa   qator   ma’ruzalari   va   asarlarida   ham   iqtisodiyot   bilan
ma’naviyat, inson ruhiyatining barkamolligi,   hayotning o‘zaro ajralmas, bir-birini
to‘ldiradigan, o‘zaro ta’sir va aks ta’sir etadigan muhim omillari ekanligini va ayni
paytda   bugungi   iqtisodiy   o‘nglanish,   iqtisodiy tiklanish, iqtisodiy rivojlanishni,
ma’naviy o‘nglanish, ma’naviy poklanish, ma’naviy   yuksalish   harakatlari    bilan
tamomila   uyg‘un   bo‘lishini   ta’minlashning   muqarrar   ijtimoiy   zarurat   ekanligini
qayta-qayta ta’kidlaydi 
  Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   olib   boriladigan   ijtimoiy-
pedagogik   faoliyat,   bolalarning   ijtimoiy,   axloqiy   va   emotsional   rivojlanishini
ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ushbu   faoliyatning   asosiy   maqsadi   bolalarga
ijtimoiy   ko'nikmalarni,   jamiyatda   o'z   o'rnini   topish   va   boshqalar   bilan   o'zaro
munosabatlarni o'rnatish imkoniyatlarini yaratishdan iboratdir. Pedagoglar o'yinlar,
interaktiv   faoliyatlar,   ijtimoiy   muloqot   va   axloqiy   qadriyatlarni   o'rgatish   orqali
bolalarga bu jarayonda yordam beradi.
Maktabgacha   ta'limda   ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   metodikasi   bolalarni   o'z
hissiyotlarini   anglash,   boshqalar   bilan   hamkorlik  qilish,   mas'uliyatni   his   qilish   va
jamoaviy   ishlash   kabi   ko'nikmalarni   rivojlantirishga   qaratilgan.   Bolalar   o'zaro
aloqalarini   o'rganar   ekan,   ijtimoiy   muloqot,   empatiya,   hurmat,   hamjihatlik   kabi
qadriyatlarni o'zlashtiradilar.
Pedagog   va   oila   o'rtasidagi   hamkorlik   bu   jarayonda   muhim   ahamiyatga   ega.
Bolalar   o'z   uyida   va   ta'lim   muassasasida   bir   xil   ijtimoiy   qadriyatlar   bilan
tarbiyalanganida,   ular   hayotda   muvaffaqiyatli   va   mas'uliyatli   shaxslar   bo'lib
voyaga yetadilar.
Shu   tariqa,   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   bilan   olib   boriladigan
ijtimoiy-pedagogik   faoliyat   nafaqat   bolalarning   ijtimoiy   ko'nikmalarini
rivojlantirishga,   balki   ularning   axloqiy   va   emotsional   jihatdan   sog'lom   shaxslar
bo'lib ulg'ayishlariga ham zamin yaratadi.
  31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.       O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   29   sentyabrdagi
"Maktabgacha   ta'limni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida"gi
farmoni.
2.    Abduvalieva, A. (2015).  Maktabgacha ta'limda pedagogik texnologiyalar. –
Tashkent: O‘qituvchi.
3.   Gulomova,   Z.   (2014).   Maktabgacha   ta'limda   ijtimoiy   ko‘nikmalarni
rivojlantirish. – Tashkent: Akademiya.
4.     Ismoilov,   B.,   &   Turg‘unov,   S.   (2019).   Maktabgacha   ta'lim   metodikasi.   –
Tashkent: O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti.
5.     Raxmatov,   S.   (2017).   Bolalar   psixologiyasiga   asoslangan   pedagogik
faoliyat. – Tashkent: "Fan" nashriyoti.
6.   Xaydarova,   G.   (2020).   Maktabgacha   tarbiya   va   ta'limda   innovatsion
pedagogik texnologiyalar. – Tashkent: TDTU nashriyoti.
7.       Tashkent   State   Pedagogical   University   (2022).   Maktabgacha   ta'lim
metodikasi va pedagogik texnologiyalar. – Tashkent: TSPU nashriyoti.
8. Gaziev E. G., Tulagonova G. K. Metodicheskie ukazaniya po «Vozrastnoy i
pedogogicheskoy   psixologii»   k   razdelu   «Psixologiya   podrostkovogo   vozrosta».
(dlya nepsixologicheskix fakultetov). Tashkent, TagGU, 1990, 25 s. 
9. Gaziev   E.G.,   To‘laganova   G.K.   Tarbiyasi   «qiyin»   o‘smirlar.   Toshkent.
«Yosh gvardiya», 1989. 46-bet. 
10. Gannushkin   P.B.   Tipologicheskie   modeli   psixopatiy.   /   Psixologiya   i
psixoanaliz xaraktera. 
Samara, 1997. 
 11.Qorayev S. Pedagogika. “Zebo Print”. Toshkent., 2023.
12. Xodjayev B.X. Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyoti. Sano-standart. 
Toshkent.2017. 
13.Mavlanova R.A. Raxmonqulova N.X.Umumiy pedagogika. O‘zbekiston 
nashriyoti. Toshkent – 2018. 
  32 14.Yo‘ldoshev O‘.J. Umumiy pedagogika. O‘qituvchi. Toshkent. 2017
15.Egamberdieva N.M. «Ijtimoiy pedagogika» Alisher Navoiy nomidagi 
O‘zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, - Toshkent. 2009 y.
16.Axmedov A.A. Ijtimoiy pedagogika. Kamolot nashryoti, Buxoro,2023
 
INTERNET RESURSLAR
1.www.tipi.uz 
2.www.pedagog.uz
3.www.edu.uz
4.www.gov.uz
5.www.ziyonet.uz
6.www.istedod.uz
 
 
 
 
 
  33

Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский