Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 137.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Joninek

Ro'yxatga olish sanasi 29 May 2024

20 Sotish

Maktabgacha yoshdagi bolalarda nutqiy kasalliklar va ularni bartaraf etish yo’llari

Sotib olish
TOSHKINT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI 
MAKTABGACHA TA’LIM  YO’NALISHI 01-GURUH TALABASI 
ODINOVA DILNOZNING 
MAKTABGACHA PEDAGOGKIKA FANIDAN 
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA NUTQIY KASALLIKLAR
VA ULARNI BARTARAF ETISH YO’LLARI MAVZUSIDA
TAYYORLAGAN 
KURS ISHI
Qabul qildi:__________________________________
Topshirdi:___________________________________
TOSHKENT -2024
MAVZU: MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA NUTQIY
KASALLIKLAR VA ULARNI BARTARAF ETISH YO’LLARI
Reja:
1 KIRISH ………………………………………………………………...……………
ASOSIY QISIM …………………………………………………………………….
I.BOB.NUTQ KAMCHILIKLARI VA ULARNI BARTARAF ETISH 
YO‘LLARI ………………………………………………………………………….
1. 1.  Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirish vazifalari… ………………….………
1.2 .  Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish qonuniyatlari… ......... ……
II.BOB.NUTQ NUQSONLARINI BARTARAF ETISH 
TEXNOLOGIYASI ………………………………………………………………...
2.1 .  «Bolajon» tayanch dasturida bolalar nutqini rivojlantirishning
ilmiy asosi… ………………………………………………………………….……...
2.2 . Nutqni tushunishni rivojlantirishning asosiy metodik usullari ………….……….
XULOSA ……………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………………………….
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………….....…………4
ASOSIY QISIM ………………………………………………………………..….6
2 I.BOB.NUTQ KAMCHILIKLARI VA ULARNI BARTARAF ETISH 
YO‘LLARI ………………………………………..……………………………….7
1. 1.  Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirish vazifalari… …………...……………8
1.2 .  Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish qonuniyatlari… ……...…9
II.BOB.NUTQ NUQSONLARINI BARTARAF ETISH 
TEXNOLOGIYASI ……………………………………………………………...10
2.1 .  «Bolajon» tayanch dasturida bolalar nutqini rivojlantirishning
ilmiy asosi… …………………………………………………………….………...17
2.2 . Nutqni tushunishni rivojlantirishning asosiy metodik usullari …………….….18
XULOSA …………………………………………………………………………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ………………………….30
KIRISH
Pedagogik   fan   sifatida   logopediyada   «nutqning   to‘liq   rivojlanmaganligi»
tushunchasi,   eshitish   va   intellekti   normada   bo‘lgan   bolalarda   barcha   nutq
3 kamponentlarining shakllanishi buzilishi bilan xarakterlanuvchi nutq kamchiligiga
nisbatan qo‘llaniladi. 
«Nutqning   to‘liq   rivojlanmaganligida   nutqning   kechroq   paydo   bo‘lishi,
lug‘atning kambag‘alligi, agrammatizm, talaffuz kamchiliklari kuzatiladi.»
Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi tushunchasi bola nutqi rivojlanishining aniq
holatidan   kelib   chiqqan   holda,   o‘zining   etilogiyasi   bo‘yicha   nutq
rivojlanmaganligining   turli   xil   ko‘rinishlariga   yagona   pedagogik   yondashuv
imkoniyati haqidagi ilg‘or nuqtai nazarga asoslanadi. 
Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi termini nutq rivojlanishi buzilishiga g‘oyat
chuqur yondashuvni ifodalaydi va uni tahlil qilish pedagog zimmasidadir. Bunday
yondoshuv   mutaxassisdan   katta   umumbiologik   va   tibbiy   malakani   talab   qiluvchi,
nuqson  tuzilishini  patogenetik  jihatdan  tahlil  qilishni   talab qilmaydi.  Nutq -  kishi
faoliyatining   turi,   til   vositalari   (so‘z,   so‘z   birikmasi,   gap)asosidatafakkurni   ishga
solishdir.   Nutq   o‘zaro   aloqa   va   xabar,   o‘z   fikrini   his-hayajon
bilanifodalashvaboshqalargata‘sir   etish   vazifasinibajaradi.Yaxshi   rivojlangan   nutq
jamiyatda   kishi   faoliyatining   muhim   vositalaridan   birisifatida   xizmat   qiladi.
O‘quvchi   uchun   esa   nutq   maktabda   muvaffaqiyatli   ta‘lim   olishqurolidir.
tutilsa,nutqo‘stirishdegandatilnihartomonlama(talaffuzi,lug‘ati,sintaktikqurilishini,
bog‘lanishli   nutqni)   faol   amaliy   o‘zlashtirish   tushuniladi.   Agar   o‘qituvchi   ko‘zda
tutilsa,nutq   o‘stirish   deganda,   o‘quvchilarning   tilning   talaffuzi,   lug‘ati,   sintaktik
qurilishi   vabog‘lanishli   nutqni   faol   egallashlariga   yordam   beradigan   metod   va
usullarni qo‘llash tushuniladi. 
I.BOB.NUTQ KAMCHILIKLARI VA ULARNI BARTARAF ETISH
YO‘LLARI
1. 1.  Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirish vazifalari
4 Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirish vazifalari. Uch-besh yoshli bolalarda
kattalarning   mehriga,   ularning   tushunishiga   va   u   bilan   muloqot   qilishiga   ehtiyoj
saqlanib   qoladi.   Kattalarga   nisbatan   ishonchga   asoslangan   muloqot   va   uning
emotsional ahvolini (quvonch, zavq-shavq, qayg‘u, xotirjamlik, jahldorlik va h.k.)
his qilishga, kayfiyat o‘zgarganligi sabablarini tushunishga qodirlik rivojlanadi. 
          Kattalar bilan muloqotning yangi shakli – qiziqarli mavzularda muloqot
qilish   vujudga   keladi   va   rivojlanadi.   U   dastlab   kattalar   bilan   birgalikdagi   bilish
faoliyatiga   (masalan,   o‘yin,   predmetlar   va   o‘yinchoqlar   bilan   tajriba   o‘tkazish,
qog‘ozdan va tabiiy materialdan narsa yasash va boshq.) qo‘shilib ketgan, so‘ngra,
bola   hayotining   beshinchi   yili   oxiriga   kelib   muayyan   vaziyat   bilan   bog‘liq
bo‘lmagan   bilish   mavzularidagi   «nazariy»   muloqot   ko‘rinishiga   ega   bo‘ladi.
Bolalarning   katta   yoshli   odam   bilan   muloqotga   bo‘lgan   ehtiyojining
qondirilmasligi   ular   o‘rtasida   emotsional   jihatdan   begonalashuvga   olib   keladi.   U
turli   ko‘rinishda   namoyon   bo‘ladi:   ba’zi   bolalar   indamas,   hurkak,   arzimagan
narsaga   ham   yig‘lab   yuboruvchi   bo‘lib   qoladilar;   boshqalari   esa   –   negativizm,
tajovuzni   namoyon   qilishadi.   Bola   hayotining   to‘rtinchi   yilida   tengdoshi   uning
uchun eng avvalo, birgalikdagi amaliy faoliyat (rasm chizish, narsa yasash, tuzish
va h.k.) ishtirokchisi, o‘yindagi sherik sifatida qolaveradi. 
Bola   tengdoshiga   eng   oddiy   talablar,   iltimoslar   bilan   murojaat   qiladi   va
tengdoshining harakatiga baho beradi. Besh yoshli bolalar tengdoshlarining hadeb
u   yoki   bu   narsani   so‘rab,   jonga   tegishini   salbiy   baholaydi.   Besh   yoshga   kelib,
tengdoshlari bilan muloqotga va ular bilan bolalar jamiyatini vujudga keltiradigan
birgalikdagi   o‘yinlarga   bo‘lgan   ehtiyoj   keskin   ortadi.   Bola   hayotining   beshinchi
yiliga   kelib,   u   o‘z   tengdoshlari   o‘rtasida   o‘z   o‘rnini   anglay   boshlaydi.
Kommunikativ   qo‘nikma   rivojlanadi:bola   salomlashadi   va   xayrlashadi,   do‘stini
ismini   aytib   chaqiradi,   to‘rt-besh   yoshlarga   kelib   –   sherigini   u   o‘ynayotgan   rol
nomi   bilan   chaqiradi   («hoy,   shofyor,   arqon   g‘ildirakning   tagiga   tushib   ketdi»).
Kattalar   va   tengdoshlar   bilan   muloqot   qilish   bolaga   o‘zining   «men»ini   anglash
imkonini
Uch yashar bola nutqini rivojlantirishga oid vazifalar:
5 -   bolaning   imkon   doirasi   va   undan   tashqaridagi   nutq   vositalari   bilan   faol
muloqotga   kirishishi,   kattalarning   savol   va   takliflariga   javob   berishi,   o‘z   istak
xohishlari,   hissiyotlari,   fikrlarini   ifoda   qilgan   holda   tashabbus   ko‘rsatib   fikr
bildirishga intilishini qo‘llab-quvvatlang;
- tengdoshlari ishlariga qiziqishi, o‘z taassurotlarini ular bilan o‘rtoqlashishni
istashi,   o‘yin   harakatlari,   ro‘y   berayotgan   hodisaga   munosabatini   nutq   bilan
ifodalashga qiziqishini rag‘batlantiring;
-   bolangizning   lug‘at   zahirasini   kishilar,   o‘simliklar,   oziq-ovqatlar,   kiyim-
boshlar,   mebellar,   uy   hayvonlari,   o‘yinchoqlar,   narsa-buyum   qismlari   (ko‘ylak
yengi,   cho‘ntaklari   va   yoqasi;   mashina   eshigi   va   g‘ildiragi   kabilar)   nomlari   bilan
boyitib   boring.   Gapda   so‘zlarni   bir-biriga   to‘g‘ri   bog‘lashni   (masalan,   «Uyda
ketdi»   emas,   «uyga   ketdi»,   «Kecha   boraman»   emas,   «Bugun   boraman»)
o‘rgatishga alohida e’tibor bering;
- bolalarni unli va undosh tovushlarni to‘g‘ri talaff qilishga o‘rgating.
2. Kichik yoshdagi bolalar nutqini o‘stirishning metodik masalalari. Bolaning
kattalar   va   tengdoshlari   bilan   muloqoti   to‘laqonli   ijtimoiy   rivojlanishning   muhim
shartidir.   Shundan   kelib   chiqqan   holda,   bolada   muloqotga   intilish,   muloqot
bo‘yicha   sheriklarining   talabiga   javob   berish,   ijtimoiy   jihatdan   o‘zini   tutishga
moslashuvchanlik   va   xushmuomalalilik   kabi   xislatlarni   tarbiyalamoq   zarur.
Kattalar   (ota-onalar,   pedagoglar)   shuni   tushunishlari   lozimki,   qator   holatlarda
salbiy muloqot tajribasi bolani biron-bir harakatga undamaydi, balki bolani insoniy
munosabatlar olamida o‘zini ko‘rsatishdan «aynitadi», himoya mexanizmlari – o‘zi
bilan   insoniy   olam   o‘rtasidagi   «devor»,   atrofdagi   olamni   «ko‘rmaslik»   paydo
bo‘lishiga olib kelishi mumkin: bola odamlar haqidagi savollarga javob bermaydi,
suratlarda   odamlarni   «ko‘rmaydi»,   odamlar   va   hayvonlarni   tasvirlovchi
o‘yinchoqlar   bilan   o‘ynamaydi.   Muloqotdan   faol   bosh   tortayotgan   bolaning
dunyosiga   qo‘pol   aralashish   salbiy   oqibatlarga   va   tajovuzga   olib   keladi.   Salbiy
kechinmalar   cho‘qqisida   o‘ziga   nisbatan   tajovuz   tug‘uladi.   Bolaga   oilada   va
maktabgacha ta’lim muassasasida psixologik jihatdan qulay bo‘lishi, uning kattalar
6 va   tengdoshlari   o‘rtasida   emotsional   jihatdan   qulay   muhit   yaratish,   ular   bilan
o‘zaro munosabatlardan quvonch va zavq olishlari uchun quyidagilar zarur:
- bolaga kattalar va tengdoshlarining turli emotsional holatdagi hissiyotlari va
kechinmalari olamini ochib berish;
-   bolaning   boshqa   bolalar   bilan   ishongan   holatda   muloqot   qilishi   uchun
sharoit yaratish;
-   quvonchli,   qayg‘uli,   xotirjam,   emotsional   holatini   ko‘rish   va   tushunishga
bo‘lgan intilishni rivojlantirish;
- o‘zini tutib turish va g‘azab, qo‘rquv, jahl hislarini ijtimoiy jihatdan maqbul
shaklda   namoyon   qilishni   rivojlantirish   (boshqa   bolani   turtmaslik,   urmaslik,
o‘yinchoqni qo‘ldan tortib olmaslik va h.k.);
-   jamiyatda   qabul   qilingan   muloqot   usullaridan   foydalanish   ko‘nikmasini
tarbiyalash:   ochiq   chehra   bilan   salomlashish   va   xayrlashish,   o‘z   iltimos   va
takliflarini   xushmuomalalik   bilan   bildirish;   yordam   berganlik,   mehmon   qilganlik
uchun,   o‘yinchoqni   berib   turganlik   uchun   minnatdorchilik   izhor   qilish;
o‘rtog‘ining   iltimosiga   xushmuomalalilik   bilan   javob   qaytarish;   javobini
xotirjamlik   bilan   tinglash;   o‘rtog‘ini   xafa   qilmaydigan   ohangda   o‘z   noroziligini
izhor qilish. 
Pedagogik ishlar  to‘g‘ri tashkil  qilinganida maktabgacha  yoshdagi  bola besh
yoshga kelib ijtimoiy rivojlanishning quyidagi ko‘rsatkichlariga ega bo‘ladi:
- insoniy munosabatlarni tushunadi, atrofdagilarning unga nisbatan yaxshi va
yomon   munosabatlarini   his   qiladi   va   anglaydi;   ota-onasining,   tengdoshining
emotsional   ahvolidagi   o‘zgarishlarni   payqaydi;   diqqat-   e’tibor,   hamdardlik   izhor
qiladi;
-  «men xohlayman!»  vaziyatga  oid bevosita  istagini  to‘xtatib turishga   qodir.
Empatiya   (hamdardlik)   va   emotsional   ekspressiya   (quvonch,   qayg‘u   va   boshqa
holatlarni ifodalash) xususiyatidagi  kechinmalar bola xulq-atvori va muloqotining
tartibga soluvchisiga aylanadi;
- 
1.2 .  Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish qonuniyatlari .
7 B olalar   barqaror   o‘yin   birlashmalariga   kirishi   mumkin,   muloqotda   va
birgalikdagi faoliyatda quvonch, zavqlanish, qayg‘u va boshqa holatlarni ifodalash
uchun   emotsional   ekspressiv   nutqiy   va   nonutqiy   vositalardan   foydalanadi.   3
yoshdan   5   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   nutqini   rivojlantirish   emotsional   tusga   ega
bo‘lishi  lozim. Bunda ko‘rgazmaviylik, o‘yin usullari  va didaktik o‘yinlarni  keng
qo‘llash zarur.
Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish qonuniyatlari. Ma’lumki,
bolaning nutqi til qonuniyatlariga to‘g‘ri amal qilish, kattalar nutqini idrok etish va
o‘zining ijodiy faolligi natijasida rivojlanadi.
Shunday   qilib,   til   va   nutq   maktabgacha   katta   yoshdagi   bolaning   psixologik
rivojlanishi hamda dastavval xotirasi, fikrlashi, idrok etishi, hissiyoti va ehtirosini
ta’minlaydigan ikkita muhim vositadir.
Birinchi   qonuniyat:   Ona   tilidagi   nutqni   idrok   etish   qobiliyati   bola   nutq
organlari   muskullarining   mashq   qildirilishiga   bog‘liq   (shuning   uchun   ham   so‘z,
ibora   va   gaplarni   talaffuz   etishni   takomillashtirish   uchun   nutq   organlarini   mashq
qildirishga yetarli darajada e’tibor bermoq muhimdir).
Ikkinchi   qonuniyat:   Nutq   ma’nosini   tushunish   bola   tomonidan   nutqning
leksik va grammatik qonuniyatlarining o‘zlashtirilishiga bog‘liq.
Uchinchi   qonuniyat:   Nutq   ifodaliligini   o‘zlashtirish   bolada   fonetika,   leksika
va   grammatikaning   ifoda   vositalarini   tushunishga   bo‘lgan   moyillikka   bog‘liq
(maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalarni   nutq   ifodaliligini   tushunishga   o‘rgatish
hamda bu hissiyotlarning bola tomonidan o‘zlashtirilishiga erishish lozim).
To‘rtinchi   qonuniyat:   Nutqni   boyitish,   avvalo,   nutq   ko‘nikmalarini
takomillashtirishga   bog‘liq   (agar   oldingi   yosh   bosqichida   maktabgacha   katta
yoshdagi  bola nutqini  shakllantirish muvaffaqiyatli bo‘lgan bo‘lsa, undan keyingi
nutqni   boyitish   jarayoni   hamda   uni   o‘zlashtirish   oson   va   tez   boradi).   Bundan
tashqari,   tadqiqotchilar   tomonidan   nutqni   boyitish   jadalligi   tilni   his   etish,   bilish
imkoniyatlari (sezish, xotira, idrok qilish, fikrlash), iroda kuchining rivojlanishiga
ham bog‘liq.
8 Beshinchi   qonuniyat:   Nutq   meyorlarini   o‘zlashtirish   tilni   his   etishning
rivojlanishiga
Ma’lumki,   ta’limda   biror-bir   yutuqqa   erishish   tarbiyaga   bog‘liq.   Shuning
uchun   ham   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   madaniy   xulq-odatlarini
shakllantirishga   muayyan   darajada   e’tibor   berish   lozim.Ularda   yaxshilik,
kamtarlik, adolatlilik, vijdonlilik to‘g‘risidagi axloqiy tasavvurlarni tarkib toptirish
kerak.   Nutqni   samaraliroq   rivojlantirish   maqsadida   bolalarning   tevarak-atrof
obyektlari   (kishilarning   hayoti   va   mehnati,   hayvonlar,   o‘simliklar   olami,   suv   osti
dunyosi)   to‘g‘risidagi   tasavvurlarini   aniqlash   va   izchil,   rejali   tarzda   kengaytira
borish   talab   etiladi.   Nutqni   rivojlantirishning   samaradorligini   oshirish   rejasida
nafaqat   tevarak-   atrof   obyektlari   ustida   oddiy   kuzatishlar   (mushohadalar)   uchun,
balki   ularni   o‘rganish   uchun   ham   sayrlar,   sayohatlar   o‘tkazish   muhimdir.   Shu
o‘rinda   tevarak-atrof   obyektlarini   o‘rganishda   nimalarga   erishish   mumkinligini
aniqlab   olishimiz   lozim   bo‘ladi.   Buning   uchun,   avvalo,   nutq   o‘stirishga   oid
tevarak-atrof   manbalarining   o‘zini   guruhlashtirish   taqozo   etiladi.   Tevarak-atrofni
o‘rganishda   (tarbiyachilar   yoki   ota-onalar   tomonidan)   bolalar   shunchaki
kuzatmasliklari,   balki   predmetlarni   ularning   qismlari,   elementlarini   ko‘rib,
jarayonlar,   hodisalarni   idrok   eta   borib,   ular   to‘g‘risida   mulohaza   yuritishlari   ham
lozim.   Bunga   erishish   uchun   tarbiyachi   oldiga   qiyoslash,   taqqoslash,   ajratish,
umumlashtirish,   tahlil   qilish   va   boshqa   shu   kabi   usullardan   foydalanish   vazifasi
qo‘yiladi.   Bundan   tashqari,   o‘rganish   jarayonida)   maktabgacha   katta   yoshdagi
bolalarni   mehnatning   ular   uchun   qulay   bo‘lgan   turlari   (ariqchalarni   tozalash,
daraxtlar   tagini   yumshatish,   gullarni   parvarish   qilish)ga   jalb   qilish   muhimdir.
Bunday yondashuv shu bilan bog‘liqki, inson biron narsani o‘z qo‘li bilan bajarsa,
uni   ko‘proq   va   to‘laroq   esda   saqlaydi.   Mazkur   usul   bilan   maktabgacha   katta
yoshdagi   bolalarning   bog‘lanishli   nutqidagi   kamchiliklar   narsa-predmetlarning
nomlarini   so‘zma-so‘z   va   eslash   orqali   to‘ldiriladi.   Maktabgacha   katta   yoshdagi
bolalar   nutqini   rivojlantirish   ko‘p   jihatdan   quyidagi   narsalarning   to‘g‘ri   hal
etilishiga bog‘liq:
9 - nutqni rivojlantirishga doir didaktik materiallar (tarbiyachi va ota-onalarning
ma’lum maqsadga qaratilgan nutqi, bolalarga o‘qib yoki aytib beriladigan ertaklar,
qo‘shiqlar, hikoyalar);
- ta’limning didaktik materiallarni o‘zlashtirish uchun foydalaniladigan metod
va usullari;
-   ta’limni   tashkil   etish   (tevarak-atrof   obyektlarini   saralash,   shunga   bog‘liq
nutq o‘stirishni rejalashtirish).
-   o‘quv   materialining   mazmuni,   uni   o‘rganishning   ayrim   usullari   hamda
ularga tegishli tamoyillarga tayanib, tarbiyachi nutq o‘stirish bilan bog‘liq bo‘lgan
barcha ishlarni rejalashtirmog‘i zarur.
Biz ayni muammoga oid tadqiqot ishlari olib borish jarayonida nutq o‘stirish
borasida   quyidagi   didaktik   tamoyillarga   tayanib   ish   ko‘rish   yaxshi   natija   beradi
degan xulosaga keldik:
- nutq organlari hamda qo‘lni o‘rgatish uchun nutq materialini tushunish;
-   nutq   ahamiyatini   tushunish   hamda   leksik   va   grammatik   ko‘nikmalarni
rivojlantirish;
-   nutq   ifodaliligini   baholash.   Buning   uchun   maktabgacha   yoshdagi   katta
bolalarda   muayyan   hissiyotni   rivojlantiradigan   didaktik   materiallarni   tanlash
maqsadga muvofiqdir;
- ona tiliga muhabbat tuyg‘usini rivojlantirish tamoyili (bu o‘rinda bolalarga,
xususan,   nutqda   ona   tili   faktlarini   qo‘llash   an’anasini   o‘zlashtirish   bo‘yicha
ta’limni tashkil etish nazarda tutiladi);
- muayyan mavzuga oid yozma nutqni og‘zaki nutq bilan qiyoslash;
- nutqning asta-sekin boyib borishi
3. «Bolajon» tayanch dasturida bolalar nutqini rivojlantirishning ilmiy asosi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar
rivojlanishiga   qo‘yiladigan   Davlat   talablari   2008   yil   28-sentabrdagi   XTV
hay’at   yig‘ilishining   10/4   qarori   bilan   tasdiqlangan.   Bu   Davlat   talablarini
amaliyotga   joriy   etish   zarurati   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi
Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   xodimlarini   qayta   tayyorlash   va   malakasini
10 oshirish   Respublika   o‘quv-metodik   Markazi   4.   «Bolajon»   tayanch   dasturi   yangi
takomillashtirilgan   dasturning   maqsad,   vazifasi   bugungi   Davlat   va   jamiyat
boshqaruvining erkinlashuvi
sharoitida,   fuqarolik   jamiyatining   bo‘lg‘usi   shaxslarini   barkamol   qilib
kamolga   yetkazishga   bo‘lgan   talab   va   ehtiyojini   qondirish,   amaldagi   «Uchinchi
mingyillikning   bolasi»   tayanch   dasturining   samarali   mazmun-mohiyatinisaqlab
qolgan   holda,     maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   yangi   Davlat   talablari   asosida
tarbiyalashga qaratilgan.
Dastur   mazmuni   bolalarda   ilk   bora   milliy   o‘zlikni   anglash   tuyg‘usini
shakllantirish,   milliy   urf-odatlar,   milliy   va   umummilliy   qadriyatlarga   hurmat-
ehtiromni   kuchaytirish   maqsadini   ko‘zda   tutadi.   Ushbu   dastur   O‘zbekiston   Xalq
ta’limi   vazirligi   YUNISEF   xalqaro   tashkiloti   bilan   hamkorlikda   o‘tkazgan   uch
bosqichlik   tajriba-validatsiya   sinovlaridan   samarali   o‘tgan.   «Bolajon»   tayanch
dasturi   bugungi   kunda   maktabgacha   ta’lim   sohasining   barcha   yo‘nalishlari   ushbu
meyoriy   hujjatlar   bilan   ta’minlanganligi   va   ular   XTVning   elektron   saytlarida
yoritilganligi bois, yangi  tayyorlangan takomillashtirilgan nashrga ushbu hujjatlar
kiritilmadi.   «Bolajon»   yangi   tayanch   dasturi   yaxlit   holatda,   to‘ldirish   va
qo‘shimchalar   bilan   12   bosma   taboqni   tashkil   etadi.   «Bolajon»   yangi
taomillashtirilgan   tayanch   dasturi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   4   yo‘nalish   3
bosqichda ta’lim-tarbiya berish maqsadini ko‘zda tutgan:
1. Jismoniy rivojlantirish, o‘z-o‘ziga xizmat va gigiyena;
2. Ijtimoiy-hissiy rivojlantirish;
3. Nutq, o‘qish, savodga tayyorgarlik;
4.   Bilish   jarayoni,   atrof-olam   to‘g‘risidagi   bilimlarga   ega   bo‘lish   va   uni
anglash Misol. Bolaga tavsiya etilgan ertak yoki hikoyani qayta hikoya qilib bera
olishini   aniqlash.   «Zumrad   va   Qimmat»,   «Bo‘g‘irsoq»,   «Ikki   echki»,   «Ur,
to‘qmoq»,   «Yechki   bolalari»,   «Toshbaqa   bilan   chayon»   kabi   ertak   va
hikoyatlardan   uchtasini   taklif   etiladi.   Bola   ertakni   eslay   olmasa,   shu   ertaklarga
ishlangan rasmlar havola qilinadi.
Bolalar hikoyasi quyidagi ko‘rsatkichlar asosida tahlil qilinadi:
11 - hikoyani mustaqil bayon qilish (kattalarning yordamisiz).
- matn mazmunining to‘liqligi;
- matnni bayon qilishda izchillik;
- ifoda vositalaridan foydalanish ko‘nikmasi;
- nutqning ravonligi.
Tevarak-atrofdagi narsa-predmetlarga oid matnni qayta hikoya qilib berishda
bolalar nutqida quyidagi kamchiliklar uchrashi mumkin.
-   bolalar   ertakni   yordamchi   savollar   bermasdan   turib   mustaqil   hikoya   qila
olmaydi;
- matndagi so‘zlarga taqlid qilib so‘zlaydi;
- ba’zi muhim voqealarni tushirib qoldiradi;
- bir oz to‘xtab-to‘xtab hikoya qiladi, nutqda uzilish bo‘ladi;
- nutqda ifodalilik yetishmaydi:
- bir xil tezlikda, bir xil tovushda hikoya qiladi;
- o‘zicha ba’zi so‘zlarni qo‘shib, ma’nosiz hikoya qiladi;
- kattalar yordami vositasida hikoya qiladi;
- hikoya qilish jarayonida matn ma’nosini o‘zgartirib yuboradi;
- mantiqiy izchillikka rioya qilmaydi.
Bolalarga   «Mehmonda»,   «Uycha»,   «Maktabga   yo‘l»   mavzulari   va   ularga
ishlangan rasmlar tavsiya etiladi. Hikoya qilish jarayonida yo‘l qo‘ygan xatolari va
yutuqlari aniqlanadi.
Mazkur   MTMda   bolalarning   nutqini   kuzatganda   quyidagilar   asosiy   mezon
sifatida olinadi:
- tavsiya etilgan matnni hikoya qilishda voqeani kattalarning
yordamisiz, mustaqil bayon eta olishi;
- matn mazmunini to‘liq ifodalay olishi;
- matn mazmunini bayon qilishda izchillikka rioya qilishi;
- ifoda vositalaridan foydalana olishi;
- nutqning ravonligi, tezligi;
- jumlalarning grammatik jihatdan to‘g‘ri tuzilganligi;
12 - nutq madaniyatiga rioya etishi.
Bolalarning nutqini   o‘rganishning  eng qulay  usuli,  shubhasiz,   suhbat   metodi
hisoblanadi.   Shuningdek,   bolalarning   tevarak-atrofda   mavjud   bo‘lgannarsalarni
kuzatish   va   ularni   tahlil   etish,   ular   haqida   sayrlarda   uyushtirilgan   savol–javoblar
ham   muhimdir.   Shu   bilan   birga,   bolalarning   bog‘lanishli   nutqini   o‘rganishda
ularning tarjimai holi yuzasidan olib boriladigan kuzatishlar ham muhim ahamiyat
kasb etadi.
3 .Nutqni tushunishni rivojlantirishning asosiy metodik usullari 
4 . Til tafakkur quroli va muomala vositasi.
So‘zlarni tushunishni  o’rgatishda bolalarga nafakat ular karab turgan narsalarning
va   ularning   o’zlari   bajarayotgan   harakatlarning   nomini   aytish,   balki   bolalarga
ushbu narsalarni ataylab ko’rsatish  va ularni  kiziktirish zarur. Bu usul  «ko’rsatib,
nomini aytish» usuli deb ataladi.
Ko’pincha   bolani   biron-bir   narsa   nomini   tushunishga   undashda   katta   yoshli
odam   undan   so’raydi:   «falon   narsa   kaerda?»,   birok   biz   uni   amaliy   ish   bilan
mustahkamlamasak,   ya’ni   «ko’rsatib,   nomini   aytmasak»,   bola   narsa   bilan   uning
nomi o’rtasidagi bizga zarur bo’lgan shartli alokani o’rnata olmaydi, o’z-o’zidan u
ushbu so’z ma’nosini tushunmaydi. «Falon narsa kaerda» degan savol bilan bolada
u   tushuna   oladigan   so’zlarni   mustahkamlashda   foydalanish   mumkin.   Masalan,
«soat»   deganimizda   bola   ko’zlari   bilan   soatni   izlay   boshlasa,   undan   soat
kaerdaligini tez-tez so’rab turish lozim. Birok bu o’rinda savol emas, aynan soatni
ko’rib   va   eshitib   kabul   kilish   vaktlarining   bir-biriga   mos   kelishi   birlamchi
ahamiyatga egadir.
Ammo katta yoshli odamning fakatgina ushbu usul mohiyatini tushunishi hali
yetarli   emas.   Uni   turli   hayotiy   vaziyatlarda   bolaga   kizikarli   kilib   ko’llashni   ham
o’rganish zarur: bunda katta yoshli odamning nutki birmuncha o’ziga xos bo’ladi.
Katta yoshli odam bola bilan suhbatlashar ekan, u bolani tushunishga undayotgan
so’zni   hadeb   bir   xil   ohangda   kaytaravermasdan   iboralarni   ham   aytishi   lozim.
Ko’rsatilayotgan   narsa     bilan   bog’lanishi   lozim   bo’lgan   so’zni   alohida   ohang,
13 so’zdan   oldin   va   so’zdan   keyin   kiska,   birok   ahamiyatli   bo’lgan   pauzalardan
foydalanish,   uni   ko’p   marta   talaffuz   kilish   lozim.   Ushbu   usuldan   («ko’rsatib,
nomini   aytish»)   foydalangan   holda  katta  yoshli  odam  bolaga   ayrim  o’yinchoklar,
shaxsiy   gigienaga   oid   narsalar,   ovkat   yeyish   bilan   bog’lik   buyumlar   nomlarini
tushunishni   o’rgatishi   darkor.   Bolaga   ko’rsatilayotgan   narsa   kanchalik   kizikarli
bo’lsa,   u   narsalar   bilan   shunchalik   keng   va   ko’p   tanishishi   (ko’l   tegizishi,   ushlab
ko’rishi, ko’lga olishi, kimirlatishi, biron narsaga urib ko’rishi, agarda taom bo’lsa
– ta’mini ko’rishi) mumkin.
Gigienik jarayonlarda, kiyinish, ovkatlanish, o’ynash vaktida bolaga so’zlarni
tushunishni o’rgatish uchun ko’p imkoniyatlar paydo bo’ladi.
Harakatni anglatuvchi so’zlarni («ko’rsat», «takkilat», «tashla», «karsak chal»
va   boshk.)   tushunishni   o’rgatishda   bu   so’zlarni   ushbu   harakat   bola   yoki   katta
yoshli   odam   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   paytda   aytish   lozim.   Zarur   so’zni
aytishda   bolaning   ko’lidan   ushlab,   tegishli   harakatni   bajarib   ko’rish   mumkin.
So’zni   tushunishni   mustahkamlash   uchun   kichkintoyga   «ko’rsat»   deganda   katta
yoshli odam nomini aytgan narsani  barmog’i bilan ko’rsatishni  va «ber» deganda
katta yoshli odam nomini aytgan narsani olib berishni o’rgatish zarur. Bu usullarni
asosan   bolalar   taniydigan   va   nomlarini   tushuna   boshlagan   narsalarga   nisbatan
ko’llash   mumkin.   Aynan   bitta   so’zda   uzok   to’xtalib   kolib   ketmaslik   kerak,   balki
uning   sonini   asta-sekin   kengaytirib   borish,   ayni   paytda   ilgari   o’zlashtirilgan
so’zlarni ham unutmaslik lozim.
2.Til tafakkur quroli va muomala vositasi. Til millatning noyobxazinasi bo‘lib
doimo   og‘zaki   va   yozma   holda   namoyon   bo‘lgan.   Boy,   yorqin,   maroqli,   nutq
so‘zlayotgan   kim   bo‘lishidan   qatiy   nazar,   uning   nuri   hisoblanadi.   Tilni   oliyjanob
imkoniyatlari   nutq   orqali,   nutq   jarayonida   ochiladi.   Nutq   bo‘lmas   ekan   tilning
cheksiz   imkoniyatlari   yuzaga   chiqmay   qolaveradi.   So‘z   va   g‘azal   sultoni   A.
Novoiy til va nutq munosabatlarini shunday izoxlaydi. «Til shuncha sharafi bilan
nutqning qurolidir. Agar nutq
noma’qul bo‘lib chiqsa tilning manfaatidir».
14 Demak.   Til   qanchalik   zo‘r   bo‘lmasin,   u   nutq   uchuun   qurol   sifatida   xizmat
qilarkan.   Uning   kuch   qudrati   nutq   jarayonida   namoyon   bo‘lar   ekan.   Agar   til   o‘q
bo‘lsa, nutq kamondir. O‘qning qudrati, kamonning qudratiga ham bog‘liq. Buyuk
bobomiz   A.   Novoiy   so‘zga   shunday   baho   berganlar.   «So‘zdirki,   nishon   berur
o‘likka   jondin,   So‘zdirki,   berur   jonga   xabar   jonondin.   Insonki   so‘z   ayladi   judo
hayvondin, Balki, guhari sharifroq yo‘q ondin». Qadimgi sharq pedagogikasining
ajoyib   asarlaridan   biri   «Qobusnoma»da   ham   til   va   nutqqa   alohida   e’tibor
berilganki,   ular   hozir   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmaganini   ko‘ramiz.   Kaykovus
barcha   hunarlar   ichida   so‘z   hunari   –   notiqlikni   a’lo   deb   biladi:   «Bilinki   hamma
xunardan   so‘z   xunari   yaxshi».   Shuning   uchun   ham   kishi   suxandon   va   notiq
bo‘lishni   takidlaydi.   Muallif   notiqlikni   egallashning   yo‘lini   tinimsiz   mehnat   va
o‘rganish deb uqtiradi.
Hikoyat: «Shunday deb eshitdimki, bir kecha Xorun ar-Rashid bir tush ko‘rdi.
YA’ni,   og‘zidagi   hamma   tishlari   to‘kilib   tushgan   emish.   Ertalab   turib   bir
ta’birchini chaqirib bu tush ta’biri nima ekanini so‘radik., Ta’birchi dedi: Ey amir
al mo‘min sening huzuringda barcha qarindosh-urug‘laring o‘ladi, sendan  boshqa
hech kishi qolmaydi».
Xorun   ar   Rashid   dedi:   «Mening   yuzimga   shunday   dard   anduh   bilan   to‘lgan
so‘zni aytasanmi? Agar mening qarindoshlarim o‘lsalar men nima ish qilaman?Va
qanday qilib kun kechiraman? - deb ta’birchini yuz tayoq urishga buyurdi. So‘ngra
boshqa   bir   ta’birchini   chaqirdi   va   tushining   ta’birini   so‘radi.   Ta’birchi   dedi:   Ey
amir al mo‘min, sening umring barcha qarindoshlaringning umridan uzun bo‘ladi.
Xorun ar Rashid dedi: «Barcha aqlning yo‘li birdir va ikkovining ta’biri bir yerdan
chiqadi, ammo yuqoridagi ta’birchining iborasi bilan keyingi ta’birchining iborasi
orasidagi   farq   kattadir»,   –   dedi   va   Xalifa   keyingi   ta’birchiga   yuz   tilla   berishini
buyurdi.
Ey   farzand,   so‘zingni   yuzi   va   orqa   tomonini   bilgin,   ularga   rioya   qilgin.
So‘zlaganda   ma’noli   gapir,   bu   notiqlikning   alomatidir.Agar   gapirgan   vaqtingda
so‘zing   qanday   ma’noga   ega   ekanligini   bilmasang,   qushga   o‘xshaysan,   bunday
qushni   to‘ti   deydilar.   To‘ti   ham   so‘zlaydi,   ammo   so‘zining   ma’nosi   bo‘lmaydi.
15 Shunday kishini notiq (suxango‘y) deymizki, uning har bir so‘zi xalqqa tushunarli
bo‘lsin va xalqning har so‘zi unga ma’lum bo‘lsin. Bunday kishilar oqil (aqlli) lar
qatoriga kiradi.
…Bilgan   so‘zingni   o‘z   joyila   ishlatgin,   vaqtni   bekor   o‘tkazmagin.   Agar
vaqtni bekor o‘tkazsang, donishmandlikka putur yetkazgan bo‘lasan. Hamma vaqt
to‘g‘ri   so‘z   gapir,   be’sanilikni   da’vo   qilguvchi   bo‘lmagin,   bilmagan   ilmdan
gapirmagil,   shunda   ilmdan   non   talab   qilma.   Har   qanday   talabing   bo‘lsa, билган
илм,   маърифат   ва   хунардан   ҳозир   бўлади.   Билмаган   илм,   маърифат   ва
хунарни   билмаган   деб   даъво   қилсанг   неч   нарса   ҳосил   бўлмайди   ва
беҳудазахмат чекасан.
Maktabgacha   ta’lim   uzluksiz   ta’lim   tizimidagi   boshlang‘ich   bo‘g‘in
hisoblanadi.   O‘zbekistondagi   rus   tilida   ta’lim   oluvchi   maktabgacha   ta’lim
muassasalarining   o‘ziga   xos   xususiyati   –   undagi   tarbiyalanuvchilarning   ko‘p
millatliligi   –   ko‘proq   –   turk   millati   vakillari,   eng   avvalo   o‘zbek   bolalarining
ko‘pligidir. Shundan kelib chiqqan holda  ushbu bolalarga ta’lim berishga nisbatan
yondashuv   rus   tili   ular   uchun   ona   tili   hisoblangan   kichkintoylardan   farq   qilishi
lozim.
L.S.Vыgotskiy   o‘z   asarlarida   ko‘p   bor   ta’kidlaganidek,   «tarbiyaning
yo‘naltiruvchi  ahamiyati  hech  qaerda  bola  nutqi  va  uning  intellektual  rivojlanishi
taqdiri   uchun   bolalar   aholisining   ikki   tilliligi   yoki   ko‘p   tilliligi   holatidagidek   hal
qiluvchi   ahamiyat   kasb   etmaydi.   Ta’lim   rivojlanishdagi   yangilik   vujudga
kelishining manbai hisoblanadi va u doimo rivojlanishdan oldinda yurishi zarur» 1
.
Shundan   kelib   chiqqan   holda,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   o‘zga   tilni
o‘qitish   modeli   motiv,   maqsad,   fikr   va   uning   xususiyatlari   –   avtomatizm,
barqarorlik,   moslashuvchanlik,   mustaqillik   kabi   nutqiy   harakat   tamoyillarini
hisobga olgan holda jiddiy psixolingvistik poydevor asosida qurilishi lozim. 
Bola o‘z ehtiyojlarini, intilishlarini ifoda qilish uchun so‘zlashishni boshlashi
zarur. Zero bu ehtiyojlarning qondirilishi bola organizmi, uning rivojlanishi uchun
hayotiy   muhimdir,   lekin   u   bu   ehtiyojlarni   uning   o‘zi,   kattalarning   yordamisiz,
1
Выготский Л.С. К вопросу о многоязычии в детском возрасте.//Асарлар тўплами. – М., 1983.  3-жилд. 329-
337-бет
16 qondira   olmaydi.   Muayyan   til   muhiti   ushbu   muhitga   mos   bo‘lgan   nutq
mexanizmlari faoliyatini rag‘batlantiradi.
Chet   tilda   so‘zlashni   boshlash,   ya’ni   unda   mustaqil   fikrlarni   tuzish   uchun
tildan foydalanishning muayyan qoidalarini o‘zlashtirib olish lozim.
Hozirgi   zamon   sharoitida   inson   faoliyati   uchun   zarur   bo‘lgan   axborot
hajmining   beqiyos   darajada   ortib   borayotganligi   ta’lim   oldiga   yangi   talablarni
qo‘yadi.   Gap   qandaydir   dalillar,   bilimlar   va   hattoki   ko‘nikmalar   to‘plami   haqida
emas,   balki   ta’lim   natijasida   bilimni,   malaka,   ko‘nikmalarni   mustaqil   egallash   va
ularni ijodiy ravishda qo‘llay olish qobiliyatlarini hosil qilish to‘g‘risida bormoqda.
O‘qishni o‘rgatish – bugungi kunda ta’lim oldida turgan eng dolzarb vazifadir.
Tilni o‘rganish ushbu til vositalari yordamida o‘zi xohlagan mazmunni uzata
olishni   anglatadi.   Tilni   o‘rganishni   o‘rgatish   ushbu   til   borliqni   aks   ettiradigan
usullarni   izlashni   o‘rgatishni   anglatadi,   ya’ni   o‘qishda   til   materiali   bilan   tahliliy
ishlarga alohida o‘rin ajratilishi va bu ish boshqariladigan bo‘lishi darkor.
O‘zga tilda so‘zlashni  boshlash  uchun ushbu tilga mos keladigan qobiliyatni
shakllantirish, tegishli qoidalar tizimini o‘zlashtirish lozim.
Til   qobiliyati   faqat   nisbatan   keng   faoliyat   doirasidagina,   ya’ni   predmetli
faoliyatda,   muloqotdagina   rivojlanadi.   Bola   so‘zlarni   o‘zi   hoxlagani   yoki   unga
buni   majbur   qilishayotgani   uchungina   emas,   balki   unda   bunga   keskin   hayotiy
ehtiyoj   mavjud   bo‘lgani   uchun   ham   tahlil   qilib,   esda   saqlab   qoladi.   So‘zni   esda
saqlab   qolmadimi   –   demak,   xohlagan   narsaning   nomini   ayta   olmaydi,   so‘rashni
o‘rganmadimi   –   demak,   unga   hech   narsa   berishmaydi,   ko‘plik   sonlarni   aytishni
o‘rganmadimi   –   demak,   unga   bir   nechta   o‘yinchoq   o‘rniga   faqat   bittagina
o‘yinchoq berishadi.
Begona   tilni   o‘rganib   olishning   psixologik   qonuniy   yo‘li   –   bu   «nutqning
anglab etish va maqsad bilan bog‘liq oliy, murakkab xususiyatlari rivojlanadigan,
va   faqat   keyingina   begona   nutqdan   ixtiyoriy   ravishda,   erkin   foydalanish   bilan
bog‘liq eng oddiy xususiyatlar paydo bo‘ladigan» yo‘ldir.
II.BOB.NUTQ NUQSONLARINI BARTARAF ETISH TEXNOLOGIYASI
17 2.1 .  «Bolajon» tayanch dasturida bolalar nutqini rivojlantirishning
ilmiy asosi
Bu psixologik vaziyatni inkor etmagan holda, bolani u ona tilini o‘zlashtirish
uchun borgan yo‘ldan olib borish zarur.
Yangi   bilimlar   va   harakatlarni   o‘zlashtirishni   boshqarish   konsepsiyasi
(P.YA.Galperin,   N.F.Talizina)   asosida   ta’lim   berilayotgan   bolani   (o‘quvchini)
harakatlarning alohida namunalarini namoyish qilish emas, balki umumlashtirilgan
usullari   bilan   tanishtirish   samarali   metod   hisoblanadi.   Bu   eng   avvalo,   shuni
anglatadiki,   o‘quvchiga u yoki bu til hodisasini shunchaki majburlash, shunchaki
qandaydir til mashqlarini bajarishni buyurish, shunchaki  «berilgan mavzu asosida
suhbatlashish»ni   taklif   qilish   emas,   balki   bolani   (o‘quvchini)   tegishli   faoliyatga
jalb qilgan holda, ushbu faoliyatning motivini kafolatlash lozim.
Muloqotga   bo‘lgan   ehtiyoj   har   doim   muayyan   vaziyatda   yuzaga   keladi.
Nutqiy   harakat   muayyan   maqsadda   amalga   oshiriladi,   ya’ni   so‘zlayotib,   biz
suhbatdoshimizga muayyan darajada ta’sir o‘tkazishni ko‘zlaymiz.
Nutqiy harakat alohida operatsiyalardan, eng avvalo biz istayotgan fikrni bera
oladigan   so‘zlarni   tanlashdan   iboratdir.   Har   qanday   til   so‘zlari   minglab
kombinatsiyalarga   birlashishi   mumkin   va   so‘zlovchi   bu   so‘zlarni   mazkur   fikrni,
ya’ni   fikr   konstruksiyasini   berish   uchun   bir-biri   bilan   bog‘lash,   gap   tuzish   uchun
zarur   bo‘lgan   grammatik   elementlarni   (qo‘shimcha,   old   qo‘shimcha,   suffikslar)
tanlash   imkonini   beradigan   usulni   topishi   zarur.   Fikr   bildirish   jarayoni   kerakli
tovushlarni   va   ularning   birikmalarini   talaffuz   qilish,   fikrlarni   kerakli   ohangda
aytish bilan nihoyasiga etadi.
Fikrni hosil qilish jarayonida ushbu operatsiyalar bir zumda amalga oshiriladi.
Ammo   ularni   ham   tahlil   qilish,   ham   o‘qitish   maqsadlarida   ajratish   zarur,   chunki
ulardan   birini   amalga   oshirishni   bilmaslik   noto‘g‘ri   fikr   hosil   qilishga   yoki   uni
umuman hosil qila olmaslikka olib keladi. Nutqiy faoliyat motivlari va maqsadlari
doimo   nutqdan   tashqarida   yotadi;   biron   narsani   aytish   istagi,   bundan   ko‘zlangan
maqsad   odatda,   biron-bir   nutqiy   faoliyat   –   o‘yinlar,   ta’lim,   mehnat   va   hokazolar
doirasidagi muloqotlarda vujudga keladi.
18 So‘zlar   tartibini,   ularning   fikrdagi   bog‘lanishini   tanlashdan   tashqari
«grammatik   mashqlar»ni   ham   bajarish   lozim.   Rus   tilida   iltimosni   (buyruqni)
ifodalash, harakatga undash uchun buyruq mayli f’elining maxsus shakli bo‘lmish
–  day   foydalanidadi. Xushmuomalalik talablari mazkur fe’lni ko‘plik son shaklida
qo‘llashni talab qiladi, buning uchun alohida grammatik element zarur  – day  –  te .
Hattoki,   eng   oddiy   fikrni   hosil   qilish   jarayoni   ham   murakkab   va   ko‘p
bosqichlidir. Boshqa kishi bildirgan fikrni qabul qilish va tushunish jarayoni ham
shu tarzda kechadi. Tinglash, tushunish va so‘zlash - aynan bir nutqiy faoliyatning
uch   turi   bo‘lib,   ular   o‘xshash   ichki   psixologik   tabiatga   ega   va   aynan   bir   xil
sharoitlarni talab qiladi. Fikrni hosil qilish ham va uni qabul qilish ham  ichki nutq
ishtirokida ro‘y beradi. So‘zlash  va nutqni  tushunish  til  tizimini, ya’ni  mazkur  til
muayyan   til   hodisalarini   va   borliq   munosabatlarini   beradigan   usullar   tizimini
o‘zlashtirishni talab qiladi.
Nutqiy   ko‘nikmalarning   muhim   xususiyati   shundaki,   ular   yangi,   hali
uchramagan til birliklariga oson ko‘chib o‘tadi. Bu «Til sezgisi» deb ataladigan va
nutqda   to‘g‘rini   noto‘g‘ridan   ajratib   olish   hamda   nutqiy   ko‘nikmalarni   notanish
materialda qo‘llash, uni darhol tahlil qilish, yangilikni til ko‘rinishlarining ma’lum
bo‘lgan biron-bir toifasiga o‘tkazish (masalan, yangi so‘zning turini, uning sonini,
fe’l turlarini aniqlash va boshq.) imkonini beruvchi hodisadir.
Nutqiy   muloqot   til   birliklarini   fikrga   aylantirishni   nazarda   tutadi.   Nutqiy
muloqotning   doimiy   o‘zgarib   turuvchi   vaziyatlari   bizni   hali   uchramagan   iboralar
hamda   ularning   kombinatsiyalari,   majmualar,   matnlarni   yaratish   va   qabul   qilish
zaruratini   yuzaga   keltiradi.   Bu   vaziyatning   o‘zgarishi   yangi   fikrlarning   paydo
bo‘lishi,   demak,   uni   til   vositalari   orqali   ifodalashni   talab   qilishi   bilan   bog‘liqdir.
Aynan   muayyan   vaziyatdan   kelib   chiqqan   holda   nutqiy   qarorni   topa   olish
qobiliyatini shakllantirish o‘zga tilni o‘rgatishdagi eng qiyin va ayni  paytda zarur
vazifadir. 
Nutqiy   faoliyatning   yuqorida   aytib   o‘tilgan   xususiyatlari   yoshdan   qat’iy
nazar,   chet   tiliga   o‘qitishning   asosiy   psixologik,   pedagogik   shart-sharoitlarini
tashkil qiladi. Bu – so‘z va harakat birligi, nutqni tushunish va uni hosil qilishdagi
19 nutqiy   malaka   va   ko‘nikmalarning   tabaqalashuvi;   operatsiyalar   va   harakatlarni
bosqichma-bosqich   shakllantirish;   yakka   va   jamoaviy   topshiriqlarni   navbatma-
navbat berish, vaziyatlilik va ko‘rgazmaviylikka tayanish; motivlilik; maktabgacha
yoshdagi   bolalarga   o‘zga   tilni   o‘qitish   jarayonida   hisobga   olish   zarur   bo‘lgan
o‘rganuvchining   katta   yoshli   odamga   –   o‘rgatayotgan   til   egasiga   bo‘lgan   ijobiy
munosabatidir.
Nutqiy  funksiyaning   qayd  etib   o‘tilgan   xususiyatlari   bolalikda   bolaning  tilni
qanchalik engil va oson o‘zlashtirishini belgilab beradi.
Mamlakatimizda   va   chet   el   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   o‘zga   til
sifatida   rus   tilini   o‘qitish   borasidagi   tajribalari   (F.R.Qodirova,   1989;
R.M.Qodirova,1990;   G.Jumasheva,   1996;   L.R.Mirjalolova,   2002;
N.SH.Nurmuhamedova,   2004;   A.M.SHaxnorovich,   1993;   E.YU.Protasova,   1996
va   boshq.)   shuni   ko‘rsatdiki,   rus   tilining   bironta   ham   konstruksiyasi   darhol   va
to‘liq   o‘zlashtirilishi   mumkin   emas,   bu   amaliy   malaka   va   ko‘nikmalarni
bosqichma-bosqich   egallashning   uzoqqa   cho‘ziladigan   va   murakkab   jarayonidir:
nutq oqimida konstruksiyani tanib olish va ushbu konstruksiyaga kiruvchi so‘zlar
qo‘shilgan   munosabatlarnigina   tushunish;   kerakli   so‘z   shakllarini   hosil   qila   olish
qobiliyati;   masalan,   mustaqil   so‘zlarni   (otlarni)   olmoshlar   bilan,   savol   bo‘lmagan
so‘zlarni   so‘roq   so‘zlar   bilan   o‘rnini   almashtirish   orqali   bu   konstruksiyalarni
o‘zgartira olish.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   boshqa   tilni   (rus,   o‘zbek,   ingliz  va   boshq.)
o‘qitish jarayonini yosh xususiyatlarini, ta’limning psixologiya, pedagogikaga oid
tamoyillarini hisobga olgan holda, qurish zarur. Bu shuni anglatadiki, birinchidan,
nutq   mazmuni   qiziqarli   va   mazmunli   bo‘lishi,   bolaning   yosh   imkoniyatlari,
qiziqishlari   va   ehtiyojlari   doirasiga   mos   kelishi   lozim.   Folklor   asarlari,   bolalar
adabiyotning   eng   yaxshi   namunalari   mazmunning   yosh   qiziqishlarini   hisobga
olgan holda tanlanishiga o‘ziga xos misol bo‘la oladi.
Nutqiy   faoliyatning   o‘ziga   xos   psixologik   xususiyatlarini   tahlil   qilish
maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   o‘zga   tilni   (rus,   o‘zbek   va   boshq.)   o‘qitish
metodikasi uchun zarur bo‘lgan xulosalarni chiqarish imkonini beradi:
20 -   Ta’limning   boshidan   boshlab   so‘zlash   va   tushunishning   faol   jarayoni
sifatida bolalarning o‘rganilayotgan tildagi nutqiy faoliyatini shakllantirish zarur.
Bu   talab   shuning   uchunki,   so‘zlash   va   tushunish   bitta   umumiy   psixologik
asosga – til qobiliyatiga ega (qisman bir-biriga mos keluvchi ichki jarayonlar).
- Ta’lim metodikasi  nutqiy harakat  tamoyillariga asoslanmog‘i  lozim. SHuni
unutmaslik   kerakki,   har   qanday   nutq   tovushlarini   talaffuz   qilish   ham   nutq
bo‘lavermaydi   (garchi   bu   yaxlit   matnlar   bo‘lsa   ham).   Bolaning   o‘rganilayotgan
tilda   aytayotgan   so‘zlari   faqat   bir   qator   shart-sharoitlarga   rioya   qilingan
taqdirdagina   nutqiy   harakat   natijasi   bo‘ladi:   o‘rganuvchida   ichki   motiv   (nima
uchun u   buni  aytishi  kerak), maqsad (nima uchun buni aytish lozim, buni aytish
natijasida nima ro‘y beradi), fikr (qaysi mazmunni so‘z bilan aytish kerak) bo‘lishi
lozim.
-  O‘quv jarayonini  shunday  qurish  lozimki, unda  bola harakatlari   ta’limning
har bir daqiqasida haqiqatdan ham nutqiy bo‘lsin.
-   Metodik   jihatdan   to‘g‘ri   o‘qitish   natijasida   bolalarda   o‘rganilayotgan   til
materialida ularsiz har qanday, hattoki eng oddiy fikrni ham tuzishning (so‘zlarni
tanlash,   ularni   o‘zgartirish,   konstruksiyani   tanlash,   «grammatik   majburiyatlar»ga
rioya qilish, ushbu grammatik majburiyatlarga muvofiq holda so‘zlarni o‘zgartirish
va boshq.) imkoni bo‘lmagan nutqiy ko‘nikmalar shakllantirilishi mumkin.
Nutqiy   ko‘nikma   faqat   yangi,   bola   hali   uchramagan   so‘zlar   va   nutqiy
vaziyatlarga ko‘chirilgan taqdirdagina shakllantirilgan, deb hisoblanishi mumkin.
O‘zga   tilni   o‘qitishning   maktabgacha   davrida   o‘rganilayotgan   tilda   muloqot
qilishning   dastlabki   ko‘nikmalari,   nutqiy   vaziyatda   yo‘nalish   topa   olish
ko‘nikmasi,   ushbu   vaziyat   asosida   mazmuni   va   nutqiy   ifodalanishi   jihatdan   eng
oddiy fikrni  yaratish ko‘nikmalari hosil  qilinishi  darkor. Aks holda, ta’lim  tayyor
ibora va dialoglarni qotib qolgan va shuning uchun sun’iy bo‘lgan vaziyatlarda yod
olishdan   iborat   bo‘lib   qoladi   va   bunda   bola   o‘rganilayotgan   tilda   real   muloqot
qilish sharoitlarida ilojsiz bo‘lib qoladi.
F.R.Qodirova   tomonidan   o‘tkazilgan   tadqiqotda   nutqli   vazifalar   qo‘yilgan
ijodiy o‘yinli mashqlar asosida bolalarning o‘zga (rus, o‘zbek) tilni bilish darajasi
21 keltirilgan. 5 yoshdan 6 yoshgacha bo‘lgan bolalar (katta guruh) bilan uchta leksik
mavzu, ya’ni: «O‘yinchoqlar», «Hayvonlar» (uy va yovvoyi hayvonlar), «Gullar»
(jami   7   ta   mashq)   bo‘yicha   nutqiy   mashqlar   o‘tkazildi.   6   yoshdan   7   yoshgacha
bo‘lgan   bolalar   (maktabga   tayyorlash   guruhi)   bilan   quyidagi   uchta   leksik   mavzu,
ya’ni   «Bizning   uyimiz»,   «Bayramlar   va   dam   olish»,   «Yil   fasllari»   mavzulari
bo‘yicha nutqiy mashqlar o‘tkazildi. 
Bolalar   nutqini   tadqiq   etish   chog‘ida   maktabgacha   yoshda   so‘z   ustida
ishlashni   bolalar   nutqi   tuzilmasini   rivojlantirishning   muhim   sharti,   deb
hisoblaydigan   O.S.Ushakova   va   E.M.Strunina   (semantik   metod)   metodikalaridan
foydalanildi. Mazkur  ish ular tomonidan boshqa nutqiy vazifalarni hal etish bilan
o‘zaro   bog‘liq   holda   ko‘rib   chiqiladi.   So‘zni   erkin   egallash,   uning   mazmunini
tushunish,   so‘zni   qo‘llashning   aniqligi   grammatik   tuzumni,   tovushli   nutqni
o‘zlashtirishning,   shuningdek,   ravon   fikrni   mustaqil   tuza   olish   qobiliyatini
rivojlantirishning   zarur   sharti   hisoblanadi.   BOLALAR   NUTQI   GRAMMATIK
TUZILISHINING   O‘SISHI  
Tilga   kira   boshlagan   bola   o‘z   nutqida   dastlab   bosh   kelishikda   keladigan   ba’zi
fe’llarni ishlatadi.   Bolalarning dastlabki gaplari bir so‘zdan iborat bo‘ladi. Bu gap
ularda bir necha ma’noga ega bo‘lishi mumkin. Masalan, bola «koptok» der ekan,
bunda   «kop-   tokni   menga   ber»,   «ana   koptok»   degan   va   boshqa   ma’nolarni   ifo-
dalashi   mumkin.  
Lekin bola bir yarim yoshga to‘lgandan keyin, ayniqsa 3 yoshga qadam qo‘yganda
ona   tilisining   Grammatik   tuzilishini   tez-   da   egallay   boshlaydi.  
Bola   «oz»   va   « ко ‘ р »   tushunchasini   juda   erta   farq   qila   bosh laydi,   2   yoshga
yaqinlashganda «katta» va «kichik» tushunchasi ni ham farq qila boshlaydi. Ammo
qaratqich   kelishigi   o‘rniga   tushum   kelishigi   qo‘shimchasini   ishlatadi   (bizani
uyimiz). Bolalar bu yoshda fe’llarni shaxs va zamon e’tibori bilan ham birmuncha
to‘g‘ri   ishlatadigan   bo‘lib   qoladilar.   Bolalar   buyruq   fe’lini   ancha   tez   va   barvaqt
o‘zlashtirib   oladilar.  
Bola   ikki   yoshga   to‘lganida   sodda   gaplarni   to‘g‘ri   tuzib   ga-   pirishni   o‘rganadi.
Endi   bola   o‘zi   turgan   vaziyatdan   tashqaridagi   narsalar,   shu   paytdagi   biror   ish-
22 harakat bilan bilvosita bog‘langan narsalar haqida ham gapira boshlaydi, ya’ni o‘zi
bevosita   ko‘rib   turmagan   narsalar   to‘g‘risida   gapira   boshlaydiki,   bu   xildagi   nutq
tasavvurlarga   asoslanib   fikr   qilishning   ifodasidir.  
Ikki yarim yoshdan besh yoshgacha bo‘lgan bolalarda ak- sari o‘zicha so‘z yasash
hodisasi   ko‘riladi,   masalan,   bu   yosh dagi   bolalar   o'zlari   bilgan   so‘zlarning
shakllariga o‘xshatib so‘z tuza boshlaydilar: non - nanna, osh - ashsha va hokazo.
Maktabgacha   tarbiya   yoshdagi   bolalaming   kattalardan   eshitgan   so‘zlarnigina
takrorlab qolmasdan, balki shu tariqa o‘zlaricha so‘z yasash grammatik shakllarini
ham   egallay   boshlaganini   ko‘rsatuvchi   belgidir.  
Bola   yetti   yoshga   to‘lganida   og‘zaki   nutqning   grammatikasini   amaliy   yo‘l   bilan
egallab   oladi   deyish   mumkin.   Bu   esa   keyincha lik   savod   chiqarish   va   til
grammatikasini   o‘rganishga   imkon   be radi.  
                  2.2 .Nutqni tushunishni rivojlantirishning asosiy metodik usullari .
Maktabda   o‘qiyotgan   bola   o‘z   nutqini   grammatika   qoidala-   riga   muvofiq
sur’atda,   ongli   ravishda   tuzishni   o‘rganadi.   Gram-   matikani   o‘qib-o‘rganish
jarayonida   bola   nutqining   fonetik   ji-   hati   qaror   topib,   nutqning   morfologik   jihati
to‘g‘rilanib   boradi,   sintaksis   tuzilishi   ancha   takomillashadi.   Maktabda
o'qitilayotgan   hamma   fanlarni   o‘rganish   va   shu   fanlar   bilan   shug‘ullanish
jarayonida   o‘quvchi   nutqining   lug‘at   boyligi   ko‘payadi,   so‘zlarning   mazmuni
chuqurlashadi va kengayadi, har qaysi so‘zning, har qaysi atamaning ma’nosi aniq,
Ta’lim   jarayonida   o‘quvchi   yozma   nutqini   to‘g‘ri   tushunishni   o‘rganib   oladi:   o‘z
fikrlarini   yozma   nutq   bilan   ham   bayon   qilish   va   boshqalarga   tushuntirishni
o'rganadi.  
Yozma   autqni   egallash   og‘zaki   nutqni   va   ayniqsa   monolog   nutqni   to‘g‘ri   va
kengroq   qilib   tuzishga   yordam   beradi.  
0‘quvchi ovoz chiqarib o‘qish, matnni aynan yoki o‘z so‘zlari bilan takrorlash yo‘li
bilan   o‘zining   artikulatsiya   apparatini   mashq   qildiradi,   o‘z   nutqini   qay   darajada
to‘g‘riligini,   shu   bilan   birga   o‘zi   o‘zlashtirgan   bilimlarini   to‘g‘ri   va
mustahkamligini   ham   nazorat   qilib   boradi.  
Insonning   eng   muhim   fazilatlaridan   biri   uning   so‘zlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lib,
23 nutq   vositasida   o‘zaro   aloqa   bog‘lay   olishi,   fikrlay   bilishidir.   Turli   tovushlarning
ma’lum   tartibda   birgalashib,   payvasta   bo‘lib   qo‘shilishidan   yuzaga   keladigan
ma’noli   nutq   muayyan   organizmlarning   faoliyati   natijasida   paydo   bo‘ladi.  
Nutq   hosil   bo‘lishida   ishtirok   etadigan   organlaming   jami   nutq   apparati   deyiladi.
Nutq   apparati   markaziy   va   periferik   bo‘limlardan   iborat.   Nutq   apparatining
markaziy   bo‘limiga   bosh   miya   po‘stlog‘i,   po'stloqdagi   markazlar   osti   va
o‘tkazuvchi   asab   tolalar   kiradi.  
Odam   miya   po‘stlog‘ining   ma’lum   qismi   (miya   chap   yarim   peshana   qismining
pastki   tomondagi   pushtlaming   orqa   qismi)   shikastlansa   bemorda   nutq
artikulatsiyasi,   ya’ni   nutq   talaffuzi   buzilib   qolishini   bundan   yuz   yil   awal   1861-
yilda   Broka   kashf   etgan.   Broka   bunday   miyaning   ana   shu   qismi   «so‘z
obrazlarining   motor,   ya’ni   harakatlantiruvchi   markazidir»,   deb   xulosa   chiqargan
edi.   So‘zlar   talaffuzining   markazlari   miyaning   xuddi   shu   qismida   joylashgandir.
Birmuncha   vaqt   o‘tgandan   keyin   (1874-yilda)   К .   Vemike   miya   chap   yarim   shari
tepa qismidagi pushtlarning orqa qismi shikastlanganda nutqni tushunish qobiliyati
yo‘qoIib   qolishini   aniqladi   va   miya   po‘stlog‘ining   ana   shu   qismida   «so‘zlarning
sensor  obrazlari» joylashgan  degan  xulosaga  keldi.  Bunday  tadqiqotlar   odamning
nutq   bilan   bog‘langan   hamma   funksiyalarini   psixologik   va   fiziologik   jihatdan
o‘rganishga   aloqador   bir   qancha   tekshirish   ishlarini   boshlab   berdi.   Shu   ishlar
natijasida  nutq  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  barcha   psixofunksiyalar   miya  po‘stlog‘ining
ma’lum   qismlari   ishtirokida   yuzaga   chiqishi   aniqlandi.  
Ma’lumki,   organizm   atrofidagi   muhit   bilan   doimo   va   mustahkam   o‘zaro   aloqada
bo‘lmay   turib   yashay   olmaydi.   Organizmning   shunday   tashqi   ta’sirlarga
moslanishi,   atrofdagi   muhit   bilan   muvozanatda   bo‘lishi   asab   sistemasi   tufayli
yuzaga   chiqadi.   Oliy   darajadagi   organizm   bo‘lmish   odamda   tashqi   muhit   bilan
bog‘lanish, aloqada bo‘lishning yangi shakllari vujudga kelib, qaror topib borgan.
«Rivojlanib   borayotgan   hayvonot   dunyosida,   -   deb   yozadi   I.   P.   Pavlov,   -   odam
darajasiga   kelganda   asab   faoliyati   mexanizmlariga   juda   ham   katta   qo‘shimcha
qo‘shiladi»'.  
Bu qo‘shimcha odamda nutq paydo bo‘lib, ikkinchi signal sistemasi yuzaga kelishi
24 va   rivojlanib   borishidan   iborat   bo‘ladi.  
Nutqning yuzaga kelishi va idrok qilinishida biz «signallar- ning signallari» (I. P.
Pavlov)   tarzidagi   so‘zlardan   foydalanamiz,   ya’ni   so‘zlarni   tanlaymiz   va   ularning
ma’nosiga qarab tahlil qilamiz, ajratamiz. Bu murakkab jarayon katta miya yarim
sharlarining   po‘stlog‘ida   amalga   oshiriladi.   Bolada   ayrim   tovush   va   fonemalar
hayotining   dastlabki   oylarida   paydo   bo‘lsa-da,   lekin   ular   hali   tegishli   signallar
rolini o‘ynamaydi, ma’lum bir tushunchani, ma’noni ifoda qilmaydi. So‘zni, gapni
talaffuz   etish,   narsalarning   nomini,   gaplardan   iborat   nutqni   tushunish   uchun
miyada   shartli   aloqalar   qaror   topishi   fiziologik   korrelantlar   paydo   bo‘lishi,   ya’ni
miya   faoliyatining   tegishli   mexanizmlari   yuzaga   kelishi   lozim.  
So‘nggi   40   yil   mobaynida   fiziologlar   (P.K.Anoxin,   NA.Bem-   shteyn)   hamda
psixologlar (A.R. Luriya, A.N. Leontyev, E.G‘oziyev, D.N. Uznadze, AQSHda Dj.
Miller   va   boshqalar)   olib   borgan   ilmiy-tadqiqot   ishlaridan   ma’lum   bo‘lishicha,
nutq   faoliyatining   fiziologik   asosini   bunday   tushunish   uni   butunlay   ochib   berib,
talqin   qilish   uchun   yetarli   emas.  
P.   K.   Anoxin   tadqiqotlaridan   olingan   ma’lumotlar   nuqtayi   nazaridan   qaraganda,
nutq   faoliyatining   fiziologik   asosini   ixtisoslashgan   funksional   sistema   yoki,
aniqroq   aytganda,   bir   necha   funksional   sistemalardan   iborat   murakkab   uyushma
tashkil   etadi,   bu   funksional   sistemalardan   ayrimlari   nutq   uchun   ixtisoslashgan
sistema   bo‘lsa,   boshqalari   o‘zga   faoliyatlari   uchun   ham   xizmat   qilaveradi.
Funksional   sistemalaming   bunday   uyushmalari   ko‘p   tomonlama   va   ko‘p
darajalidir.   Nutq   jarayonini   ta’minlashda   «stimul-reaksiya»   tipidagi   juda   sodda
fiziologik mexanizmlar ham, nutq faoliyatining yuksak shakllari, masalan, ichdan
programmalashtirib,   nutq   vositasi   bilan   fikr   bayon   qilishning   har   xil   darajasidagi
maxsus   mexanizmlari   ham   qatnashadi.  
Eshituv analizatori tashqi, o‘rta, ichki quloq, ichki quloqdan boshlanadigan va asab
qo‘zg‘alishlarini   miyaga   o‘tkazib   beruvchi   eshituv   asab   tolasi   va   bosh   miyadagi
eshituv   markazlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Tashqi   quloq   -   quloq   suprasi   va   tashqi
25 eshituv   yo‘lidan   iborat.   Quloq   suprasi   tovushni   tutib   olish   va   yo‘nalishini
aniqlashga   xizmat   qiladi,   tashqi   eshituv   yo‘li   ingichka   tuklar   bilan   qoplangan
kanaldan   iborat   bo‘lib,   uzunligi   kattalarda   2,5   sm   ga   boradi   va   quloqning   tashqi
chegarasi   bo‘lmish   quloq   pardasi   -   nog‘ora   parda   bilan   tutashib   turadi.   Quloq
pardasi   egiluvchan,   elastik   bo‘ladi,   shunga   ko‘ra   tovush   to'lqinlari   ta’sirida
tebranib, shu tebranishlarni buzmasdan takrorlaydi. Quloq pardasi kalla suyagining
chekka qismida joylashgan o‘rta quloq bo‘shlig‘ining tashqi devorini hosil qiladi.
Bu   bo‘shliqda   eshituv   suyakchalari   va   shu   bo‘shliqni   burun-   halqum   bilan
tutashtirib turadigan kanal  - Yevstaxio nayi  bor. 0‘rta quloqning ichki devorchasi
ikkita darcha-  oval  darcha va yumaloq darcha bilan ichki quloqdan ajralib turadi.
0‘rta   quloqdagi   eshituv   suyakchalari   bolg‘acha,   sandon   va   uzangi   deb   ataladigan
uchta   suyakchadan   iborat.   Bolg‘achaning   dastasi   quloq   pardasiga   yopishgan,
boshchasi   harakatchan   bo‘lib,   sandonga   taqalib   turadi.   Sandon   esa   uzangi   bilan
tutashgan.   Uzangining   keng   tarafi   oval   darchadagi   pardaga   yopishgan.   Quloq
pardasining tebranishlari eshituv suyakchalariga o‘tib, ularni ham harakatlantiradi,
buning   natijasida   quloq   pardasining   hamma   tebranishlari   oval   pardasiga   ham
tarqaladi.  
Oval darcha yumaloq darcha bilan birgalikda ichki quloqqa tutashadi. Ichki quloq
(labirint)   chekka   suyagining   piramida   degan   qismida   joylashgan   bo‘lib,   suyak
labirint   va   uning   ichidagi   parda   labirintdan   iborat.   Suyak   labirint   bilan   parda
labirint   devorchalari   o‘rtasida   kichik   bir   kamchak   bo‘lib,   u   perelimfa   degan
suyuqlik   bilan   to‘la   turadi.   Parda   labirint   ichida   ham   suyuq   bor,   buni   enfolimfa
deyiladi.  
Labirint   dahliz,   chig‘anoq   va   yarim   doira   kanallar   degan   qismlardan   iborat.
Labirintning yarim doira kanallari muvozanatni saqlash organi bo‘lib hisoblanadi.
Asl   eshituv   organi   chig‘anoqdir.   U   gajakka   o‘xshab,   2,5   marta   o‘ralgan   suyak
kanaldir.   Uning   ichida   korti   organi   joylashgan.   Korti   organi   tovushni   sezuvchi
moslama bo‘lib, miyadan keladigan eshituv asab tolalarining oxirlari shu organda
tugaydi.  
Eshituv   sezishlari   quyidagicha   kelib   chiqadi.   Tovush   to‘lqin-   lari   havo   orqali
26 tashqi eshituv yo‘liga kirib, quloq pardasiga uril- ganida uni tebratadi. Bu tebranish
eshituv   suyakchalariga   o‘tib,   ularni   ham   tebrantiradi.   Eshituv   suyakchalaridan
uzangi   oval   darcha   pardasiga   taqalib   turadigan   bo‘lganidan   shu   parda   ham
tebranadi.   Bu   tebranish   perelimfaga   undan   endolimfaga   o‘tadi,   endolimfa
tebranganda   chig‘anoqdagi   korti   organi   tuklarni   ham   tebrantirib,   shu   yerdagi
eshituv   asab   tolasi   oxirlarini   qo‘zg‘atadi.   Bu   asab   tolalarda   paydo   bo‘lgan
qo‘zg‘alish bosh miya po‘stlog‘iga 
eshituv   analizatorining   oliy   markaziga   yetib   boradi   va   u   yerda   tahlil   etilib,   bizda
Bolada   nutq   rivojlanib   borishi,   yuqorida   aytilgandek,   eshituv   analizatori
funksiyasiga,   miyada   bo‘lib   o‘tadigan   tahlil   jarayonlarining   takomillashib
borishiga   bevosita   bog‘liqdir.   Bola   hayoti   birinchi   yilining   oxirlari   va   butun
ikkinchi   yili   nutq   shakllanib   qaror   topib   boradigan   davridir.   Bu   davrda   asl   nutq
apparati   rivojlanib,  takomillashib   boradi   va   bosh   miya  po‘stlog‘idagi   tegishli   Asl
nutq apparati: 1) nafas a’zolari; 2) hiqildoq; 3) artiku- latsion apparatlardan tashkil
topgan.   Nutqiy   tovushlami   hosil   qiluvchi   vosita   o‘pkadan   nafas   yo‘llari   orqali
chiqib, hiqildoqqa  va undan  og‘iz bo‘shlig‘i, ba’zan  burun  bo‘shlig‘iga  o‘tadigan
havo oqimidir. Demak, o‘pka nutq tovushlarini talaffuz etish uchun zarur bo‘lgan
Ovoz hiqildoqda hosil bo‘ladi. Hiqildoqda ko‘ndalang joylash- gan elastik, yupqa
tovush   boylamlari   mavjud   bo‘lib,   bular   so‘zlash   paytida,   o‘pkadan   chiqadigan
havo oqimining kuchi bilan tebranadi, shularning tebranishida ovoz hosil  bo‘ladi.
Unli,   sonor   va   jarangli   undosh   tovushlari   ovozi   ana   shu   tovush   boylamlarining
hiqildoq bo‘shlig‘ida tebranishi natijasidir. Jarangsiz undoshlar hosil bo‘lishida bu
boylamlar tebranmaydi, ularning orqasi ochiq turadi: orasi yopiq bo‘lsa havo oqimi
ularning   orasidan   o‘tadi   va   ovozdor:   unli,   sonor,   jarangli   undosh   tovushlar   hosil
bo'ladi.  
Tovush   boylamlarining   tebranishi   natijasida   hosil   bo‘lgan   ovoz   kuchsiz,   past,
noaniq   bo‘ladi.   Og‘iz   va   burun   bo‘shlig‘i   -   nutq   rezonatori,   ya’ni   ovozni
kuchaytirib   beradigan   joydir.   Og‘iz   bo‘shlig‘ida   joylashgan   a’zolarning   turlicha
harakati   va   holati   tufayli   xilma-xil   tovushlar   hosil   bo‘ladi.   Nutq   organlarining
27 tovush   hosil   qilish   paytidagi   harakati   va   holati   artikulatsiya   degan   atama   bilan
belgilanadi. Og‘iz bo‘shlig‘idagi eng faol organ tildir. Til o‘zining harakatchanligi
bilan   tovush   hosil   qilishda   boshqa   nutq   organlariga   nisbatan   kattaroq   vazifani
bajaradi. Til, lablar, yumshoq tanglay, kichik til (lak-luk), tovush boylamlari - faol
organlar  deb;  tish, qattiq tanglay, burun bo‘shlig‘i - nofaol organlar  deb sanaladi.
Hiqildoq orqali o‘tgan havo oqimi til, tanglay yoki  ikki  labning to‘siqligiga duch
kelib,   shovqin   hosil   bo‘ladi.   Og‘iz   bo‘shlig‘i   pastki   harakati   bilan   keng   va   tor
holatga o‘tib turadi. Til bilan tanglayning nutq tovushi hosil qilishidagi harakatini
aniq belgilash maqsadida bularning har biri bir necha qismga bo‘linadi: til oldi, til
o‘rtasi   va   til   orqasi;   tanglay   oldi   yoki   qattiq   tanglay   va   tanglay   orqasi   yoki
yumshoq   tanglay.   Til   og‘iz   bo‘shlig‘ida   gorizontal   va   vertikal   yo‘nalishlarda
harakat   qiladi:   tilning   oldinga   -   milkka   va   orqaga   qarab   siljib   turishi   gorizontal
yo‘nalishdagi, tanglayga tomon yuqori ko‘tarilishi  va undan past  tushishi  vertikal
yo‘nalishdagi   harakatdir.   So‘zlash   paytida   lablar   turlicha   harakat   qiladi:
cho‘chchayadi, pastki lab ustki labga yo tishlarga tegadi va hokazo. U yoki bu nutq
organining tovush hosil qilishida faol qatnashgan qismi artikulatsiya o‘rni bo‘ladi.
Masalan, tilning old qismi oldingi tish milkka tegishi yoki yaqinlashishi bilan «D»,
« Т », «Z», «J», «SH» kabi tovushlar paydo bo‘ladi, demak, bunday tovushlarning
artikulatsiya   o‘rni   til   oldidir.   Pastki   labning   ustki   tishlarga   sal   tegishi   bilan   «F»
tovushi   hosil   bo‘ladi,   «F»   undoshning   artikulatsiya   o‘rni   lab   va   tishlardir.  
Artikulatsiya o‘rni va usuli nutq tovushlarini tasvirlash, tasniflash, logopedik Nutq
apparatining   tuzilishi   va   faoliyatida   turli   xil   kamchiliklar   kuzatilishi   mumkin.
Tilning tuzilishi yoki harakatchanligida kuzatilishi mumkin bo‘lgan nuqsonlari
Xulosa
O ‘ zbеk xalqining yosh avlodni hayotga tayyorlashda ko’p asrlar davomida
qo’llagan  usul   va  vositalari, tadbir  shakllari,  o’ziga xos  urf-odatlari  va  an'analari,
28 ta'lim-tarbiya haqidagi g’oyalari va hayotiy tajribasi mavjud. Bu mеros o’tmishda
ko’plab   alloma-yu   donishmandlar   etishib   chiqishiga   asos   bo’lgan.   Hozirgi   kunda
bu mеrosdan ijodiy foydalanish katta ahamiyatga ega.
Ajdodlarimiz bilim o’rgatuvchi ustoz faoliyatiga katta ahamiyat bеrganlar.
Bu   pеdagogik   faoliyatga   bo’lgan   asosiy   talablardan   biri   edi.   Sharq   uyg’onish
davrining  buyuk mutafakkiri  Abu  Nasr  Forobiy aqlli,  dono va  o’tkir  fikrlaydigan
kishilar   to’g’risida   shunday   dеydi:   «Aqlli   dеb   shunday   kishiga   aytiladiki,   ular
fazilatli,   o’tkir   mulohazali,   foydali   ishlarga   bеrilgan,   zarur   narsalarni   kashf   va
ixtiro   etishda   zo’r   istidodga   ega;   yomon   ishlardan   o’zini   chеtda   olib   yuradilar.
Bunday   kishilarni   oqil   d е ydilar».Uning   fikricha,   «Ta'lim   so’z   va   o’rgatish
bilangina   bo’ladi.   Tarbiya   esa   amaliy   ish   va   tajriba   bilan   o’rganishdir,   ya'ni   shu
xalq,   shu   millatning   amaliy   malakalaridan   iborat   bo’lgan   ish-harakatga,   kasb-
hunarga b е rilgan bo’lishidir. Agar ular ish, kasb-hunarga b е rilgan bo’lsalar, kasb-
hunarga qiziqsalar, shu qiziqish ularni butunlay kasb-hunarga jalb etsa, d е mak, ular
kasb-hunarning chinakam oshig’i bo’ladilar». Logoped o‘z oldiga qo‘ygan maqsad
-   vazifani   hal   etishda   til-   shunoslik,   lingvistik   fanlarga,   psixologiya   va
pedagogikaga   suya-nibishko‘radi.  
Tilshunoslik   fani   kishilarning   eng   muhim   aloqa   quroli   bo‘lgan   nutqni   ijtimoiy
hodisa deb biladi. Nutqning asosiy tarkibiy qism- lari: tovush, so‘z, so‘z birikmasi
va gap bir butun tizimni tashkil etib, fikmi og‘zaki yoki yozma ravishda ifodalash
uchun   xizmat   qiladi.   Har   bir   logoped   tilshunoslikning   ilmiy-nazariy   asoslarini,
fonetika   va   grammatikani,   lug‘at   va   stilistikani,   orfografiya   va   punktuatsiyani
mukammal   bilish   bilan   birga,   ifodali   o‘qiy   olish   va   to‘g‘ri   so‘zlay   olish
qobiliyatiga   ham   ega   bo‘lishi   kerak.   Tabiiyki,   logopedning   o‘zi   imloni   yaxshi
bilmay   turib,   o‘quvchilarga   hech   qachon   savod   malakasini   singdira   olmaydi,
logoped  uchun   og‘zaki   va   yozma   nutq  qobiliyati   amaliy   jihatdan   juda  muhimdir:
logoped   so‘z   vositasida   fan   xulosalarini   izohlabgina   qolmasdan,   ayni   vaqt-   da
nutqida kamchiligi bo‘lgan bolani tarbiyalaydi; tarbiyalanuv- chilar yo‘lini yoritadi
ham.   Logopediya   -   maxsus   pedagogika   -   korreksion   pedagogika   fanining   bir
29 sohasidir.   Logoped   ham   boshqa   fan   o‘qituvchilari   kabi   ta’lim   va   tarbiya
shakllarining   mohiyatini,   maqsad   va   mazmunini,   usul   hamda   vositalarini,
prinsiplarini   yaxshi   egallab,   ularni   amalda   qo‘llay   olishi   kerak.  
Logoped bolalaming psixologik qobiliyatlarini hisobga olishi kerak. Bolalarni o‘z
kuchiga   ishontirishi,   mashg‘ulotlarga   havasi-   ni   uyg‘ota   bilishi,   material   bayoni
vaqtida   ularning   diqqatini   tola   jalb   qila   olish,   materialni   esda   saqlab   qolish
yo‘llarining   (mashq,   ko‘rgazmali   qurollardan   foydalanish,   mustaqil   ish,   suhbat,
gram-   matik   o‘yin   kabi   vositalarni)   qo‘llanishi   o'qitish   samaradorligini   yanada
oshiradi.   Inson   idrokining   mazmuni,   fikri,   nutqi   orqali   shakllanadi.   Bolalar
logoped   tushuntirgan   materiallarni   eshi-   tib,   yozganlarini   ko‘rib,   kuzatib,
mushohada   yo‘li   bilan   o‘zlari   fikr   yuritadilar   va   berilayotgan   bilim-malakalarni
mustahkamlab o‘zlashtirib boradilar
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. “Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar
faoliyatining kundalik qoidasi bo'lishi kerak”. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev asari, Toshkent-2017yil
30 2. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq
farovonligining   garovi”.O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev
asari, Toshkent-2017 yil
3. “Erkin   va   farovon,   demokratik   O'zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz”.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev asari.Toshkent-2017
4. “O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
murojaatnomasi”,   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev
asari.Toshkent-2018 
5. “Xalqimizning   roziligi   bizning   faoliyatimizga   berilgan   eng   oliy   bahodir”
(2-jild),  O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev asari.Toshkent-  
6. Temurova S., Toshpo’latova G. Sinf rahbari faoliyati. - T.: “O’qituvchi”, 1985-
7. G’aybullayev N. R. “Barkamollik - taraqqiyot kaliti”. - T.: “O’qituvchi”, 2000-
y, 191 bet.
8. SattorMahmud. “O’zbek udumlari”. - T., “Fan”, 2005-yil.
9. HasanboyevaO .“K uni uzaytirilgan guruhlarga tarbiyaviy ishlar ”,Q o’llanma.  -  T .:
10. Abdurahmonova E.  O ’yin vositasida  o ’quvchilarning bilimini mustahkamlash.
(Boshla ng ’ich sinf  o ’qituvchilari uchun  qo ’llanma  sifatida). T .:  «O'qituvchi »,  
11. G’afforova T., Ye. Shodmonov, G. Eshturdiyeva. O’qish kitobi. Umumiy o’rta
ta’lim maktablarining 1-sinfi uchun darslik, - T.: “Sharq”, 2013-y., 127 b.
12. http://google.com   
13. http    ://    book    .   uz   
14. http    ://    www    .   ilmiy    -   maqola    .   uz   
15. http    ://    www    .   dissertant    .   uz   
16. http://maqola.uz   
31

Maktabgacha yoshdagi bolalarda nutqiy kasalliklar va ularni bartaraf etish yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский