Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 1.4MB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 31 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

Maktabgacha yoshdagi bolalarda sensomotorika indikatorlarini shakllantirish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
“Boshlang’ich ta'lim metodikasi” kafedrasi
“Sport faoliyati, pedagogika va psixalogiya” fakulteti
“Maktabgacha talim yo’nalishi”
 205 guruh 5 kurs talabasi  Azimboyeva Nafosatning 
Maktabgacha talimda pedagogik jarayonlarni loyihalashtirish
fanidan 
KURS ISHI
URGANCH-2024
1 Maktabgacha yoshdagi bolalarda sensomotorika indikatorlarini
shakllantirish .
Reja: 
Kirish …………………………………………………………………...………….3
I-Bob:   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika   rivojlanishining
nazariy asoslari ……………………………………………………….……...……6
1.1   Sensomotorika   indikatorlari:   ta'rif   va
tasnifi ………………………………..6
1.2   Sensomotorika   indikatorlarining   bolalar   rivojlanishidagi   roli ……………
11
1.3   Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirishning   pedagogik   ahamiyati …
14
II-Bob:   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotor   rivojlanishni
shakllantirish   bo'yicha   amaliy
strategiyalar …………………………………....17
2.1   Sensomotor   rivojlanish   uchun   samarali   faoliyat   turlari ………………...…
17
2.2   Sensomotor   rivojlanishda   tarbiyachi   va   ota-onalarning
roli ……………....21
2.3   Sensomotor   rivojlanish   jarayonini   kuzatish   va
takomillashtirish ………...24
Xulosa   ……………………………………………………………………….……
27
Foydalanilgan adabiyotlar  …………………………………………………...…29
Ilova………………………………………………………………………………31
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishida
sensomotorika   ko‘nikmalarining   shakllanishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Sensor   va
motor   ko‘nikmalar   bola   miyasining   rivojlanishi,   shaxs   sifatida   shakllanishi   va
atrof-muhit   bilan   o‘zaro   munosabatlarida   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Bolaning
kelajakdagi   ta’lim   olishi   va   ijtimoiy   hayotga   kirishishi   uchun   sensomotorika
rivojlanishi asosiy omil hisoblanadi. Ushbu mavzu dolzarb, chunki bugungi kunda
bolalar   rivojlanishiga   salbiy   ta sir   ko‘rsatadigan   omillar   ko‘p   bo‘lib,   ularni   ertaʼ
aniqlash va to‘g‘ri rivojlantirish choralari zarur.
Maktabgacha   yosh   —   bolalarning   rivojlanish   jarayonida   o‘ta   muhim   davr
bo‘lib,   bu   davrda   ularning   sensor   va   motor   ko‘nikmalari   shakllanadi.
Sensomotorika   —   bu   bolalar   tomonidan   his-suytgi   va   harakat   faoliyatlari   orqali
atrof-muhitni anglash jarayoni. Ushbu jarayon bolalarning umumiy rivojlanishiga,
ijodiy tafakkurlariga va ijtimoiy aloqalariga ta'sir ko‘rsatadi.
Maktabgacha   ta'limda   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   bolalar
o‘rganish   jarayonining   muhim   qismidir.   Ushbu   ishning   maqsadi   sensomotorika
indikatorlarini   shakllantirishda   pedagogik   metodlar,   amaliy   yondashuvlar   va   ota-
onalar bilan hamkorlikni o‘rganishdir 1
.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika   indikatorlarini
shakllantirish   zamonaviy   ta'lim   tizimining   muhim   yo‘nalishlaridan   biridir.
Sensomotorika,   bolaning   atrofdagi   olam   bilan   aloqasi   va   o‘zini   ifoda   etishi
1
F.R.Qodirova. Maktabgacha pedagogika. T.: Tafakkur 2019. Qo‘shimcha adabiyotlar 
3 jarayonida   sensor   va   motor   ko‘nikmalarining   rivojlanishini   anglatadi.   Bu
ko‘nikmalar   bolaning   psixomotor   rivojlanishida,   ijtimoiy   aloqalarida   va
intellektual faoliyatida muhim ahamiyatga ega.
Bolalar   0-7   yoshgacha   bo‘lgan   davrda   sensomotorik   rivojlanish   juda   tez
sodir   bo‘ladi.   Ushbu   davrda   bolalar   o‘zlari   uchun   yangi   tajribalar   orttiradilar,
harakat   qilishni   o‘rganadilar   va   o‘z   hissiyotlarini   ifoda   etish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar. Ushbu jarayonlarda ota-onalar, o‘qituvchilar va tarbiyachilarning
roli juda muhimdir. Ular bolalarning sensomotorika indikatorlarini shakllantirishga
qaratilgan   o‘yinlar,   faoliyatlar   va   o‘qitish   usullarini   qo‘llab-quvvatlash   orqali
bolalarning rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko‘rsatadilar.
Sensomotorika   indikatorlarining   shakllanishi,   nafaqat   motor   ko‘nikmalarini
rivojlantirish, balki bolaning hissiy va ijtimoiy rivojlanishiga ham yordam beradi.
Bu   ko‘nikmalar   bolalarning   o‘z-o‘zini   anglashiga,   boshqalar   bilan   muloqot
qilishiga   va   ularning   o‘zaro   munosabatlarini   shakllantirishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   sensomotorika   indikatorlari   bolalar   o‘rganish   jarayonida   qiziqish,
motivatsiya va ijodiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Yaqinda   amalga   oshirilgan   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatdiki,   bolalarda
sensomotorika   ko‘nikmalarining   rivojlanishi,   ularning   ta'lim   jarayonida
muvaffaqiyatli   ishtirok   etishlari   va   ijtimoiy   muhitda   faol   bo‘lishlari   uchun   zarur
shart-sharoitlarni   yaratadi.   Shu   sababli,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish,   ularning   umumbashqaruv   faoliyatiga
tayyorlanishiga   va   kelajakda   muvaffaqiyatli   shaxslar   bo‘lib   o‘sishlariga   yordam
beradi.
Ushbu   kurs   ishida   sensomotorika   indikatorlarining   mohiyati,   ularning
bolalar   rivojlanishidagi   o‘rni,   pedagogik   metodlar   va   shaxsiy   yondashuvlar,
shuningdek, ota-onalar bilan hamkorlik masalalari  keng yoritiladi. Sensomotorika
indikatorlarini   shakllantirish   usullari   va   yondashuvlari,   shuningdek,   bolalar
ta'limida   yangiliklar   va   amaliy   tajribalar   ko‘rib   chiqiladi.   Bu   jarayonlar   orqali
maktabgacha yoshdagi bolalarning sifatli ta'lim olishi va rivojlanishi ta'minlanadi.
4 Kurs   ishining   maqsadi:   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika
indikatorlarini   shakllantirish   jarayonlarini   o‘rganish   va   ularni   rivojlantirishning
samarali metodlarini ishlab chiqishdir. Shu bilan birga, bolalarda harakat va sezgi
ko‘nikmalarini   rivojlantirishning   ta limiy   va   tarbiyaviy   ahamiyatini   tadqiq   qilishʼ
ham maqsad qilingan.
Kurs   ishining   obyekti :   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   sensomotor
rivojlanishi  jarayoni. Ushbu jarayonda bola tanasi  harakatlarini  boshqarishi, sezgi
va   harakatlarning   birgalikda   amalga   oshirilishi,   atrof-muhitni   anglash
qobiliyatlarini shakllantirish jarayoni o‘rganiladi.
Kurs   ishining   predmeti :   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika
indikatorlarining   shakllanishi   va   ularni   rivojlantirish   metodlari.   Bu   yerda   bola
sezgilari   va   harakatlarining   o‘zaro   ta siri,   ularning   qanchalik   samarali	
ʼ
rivojlantirilishi tadqiq etiladi.
Kurs ishining vazifalari :
Kurs ishi quyidagi vazifalarni o‘z ichiga oladi:
Sensomotorika tushunchasini nazariy jihatdan o‘rganish va uning rivojlanish
bosqichlarini tahlil qilish.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotor   rivojlanish   ko‘rsatkichlarini
aniqlash.
Bolalarda   sezgi   va   harakat   ko‘nikmalarini   shakllantirish   metodlarini   ishlab
chiqish va o‘rganish.
Sensomotorika rivojlanishining ta’lim jarayoniga ta’sirini o‘rganish.
Sensomotor rivojlanishni tezlashtiruvchi metodlar va amaliy mashg‘ulotlarni
tadbiq etish va ularning samaradorligini baholash.
Kurs   ishining   tarkibi:   Mundarija,   kirish,   2   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I-Bob: Sensomotorika indikatorlarining mohiyati va bolalar
rivojlanishidagi roli .
1.1 Sensomotorika indikatorlari: ta'rif va tasnifi .
  Sensomotorika   indikatorlarining   mohiyati   Sensomotorika   indikatorlari
bolalar rivojlanishining eng muhim jihatlaridan biridir. Ular bolalarning his-suytgi
va   motor   ko‘nikmalarini   birlashtiradi   va   atrof-muhit   bilan   interaktsiyasini
ta'minlaydi.   Ushbu   indikatorlar   bolalar   uchun   o‘yinlar,   faoliyatlar   va   turli   xil
tajribalar orqali rivojlanish jarayonida shakllanadi.
Sensomotorika   —   bu   sensor   (his-suytgi)   va   motor   (harakat)
ko‘nikmalarining   o‘zaro   ta'siri.   Ular   bolalarning   aqliy,   ijodiy   va   ijtimoiy
rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   o‘zlarini
ifoda   etish,   his-tuyg‘ularini   anglash   va   atrof-muhitga   moslashish   qobiliyatlarini
shakllantiradi. 2
Sensomotorika indikatorlarining tasnifi
Sensomotorika indikatorlarini quyidagi asosiy guruhlarga bo‘lish mumkin:
1. Motor ko‘nikmalar :
o Katta   motor   ko‘nikmalar :   Bolalarning   katta   mushak   guruhlarini
ishlatishga   asoslangan   harakatlar.   Masalan,   yurish,   yugurish,   sakrash,   raqsga
tushish kabi faoliyatlar katta motor ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
2
  “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi. T.:BMT bolalar jamg‘armasi (YUNISEF), 2018
6 o Kichik motor ko‘nikmalar : Qo‘l va barmoq mushaklarini ishlatishga
asoslangan   harakatlar.   Rasm   chizish,   qalam   tutish,   qisqichbaqalar   yasash   kabi
faoliyatlar kichik motor ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
2. Sensor ko‘nikmalar :
o Vizual   ko‘nikmalar :   Ko‘z   orqali   ma'lumotlarni   qabul   qilish,
ranglarni, shakllarni, o‘lchamlarni farqlash.
o Auditor   ko‘nikmalar :   Tovushlarni,   musiqa   va   shovqinlarni   anglash
qobiliyati.
o Taktile   ko‘nikmalar :   Teri   orqali   ob'ektlarning   tuzilishi,   issiqlik   va
boshqa xususiyatlarni his qilish.
3. Hissiy va ijtimoiy ko‘nikmalar :
o Emotsional   ko‘nikmalar :   Bolalarning   hissiyotlarini   anglash,   ifoda
etish va boshqalar bilan aloqada bo‘lish qobiliyatlari.
o Ijtimoiy   ko‘nikmalar :   Boshqalar   bilan   muloqot   qilish,   guruhda
ishlash va ijtimoiy aloqalarni o‘rnatish.
Sensomotorika indikatorlarining bolalar rivojlanishidagi roli
Sensomotorika   indikatorlari   bolalarning   rivojlanishida   bir   necha   jihatlarni
o‘z ichiga oladi:
1. Kognitiv   rivojlanish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarga   atrof-
muhitni   anglash,   o‘z   tajribalarini   tahlil   qilish   va   yangi   ma'lumotlarni   o‘rganishda
yordam   beradi.   Bolalar   harakat   va   his-tuyg‘ular   orqali   yangi   narsalarni   kashf
etadilar, bu esa ularning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradi.
2. Ijodiy   rivojlanish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning   ijodiy
fikrlashiga   va   yangi   g‘oyalarni   yaratish   qobiliyatiga   hissa   qo‘shadi.   O‘yinlar   va
faoliyatlar   orqali   bolalar   o‘z   tasavvurlarini   amalga   oshirish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.
3. Ijtimoiy   rivojlanish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar   o‘rtasida
ijtimoiy   aloqalarni   o‘rnatish   va   boshqalar   bilan   muloqot   qilishda   yordam   beradi.
O‘yin davomida bolalar bir-biri bilan muloqot qiladilar, hissiyotlarini ifoda etadilar
va hamkorlik qilishni o‘rganadilar.
7 4. Emotsional   rivojlanish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar   his-
tuyg‘ularini anglash  va boshqalarga qanday ta'sir  ko‘rsatishni  o‘rganishda muhim
rol   o‘ynaydi.   Ular   o‘z   hissiyotlarini   ifoda   etishda   va   boshqalarning   hissiyotlarini
tushunishda ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   rivojlanishining   poydevorini   tashkil
etadi.   Ular   his-suytgi   va   harakat   ko‘nikmalarini   o‘z   ichiga   olib,   bolalarning
kognitiv,   ijodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi.   Ushbu   ko‘nikmalarni
rivojlantirish maktabgacha ta'limda juda muhim ahamiyatga ega bo‘lib, bolalarning
kelajakdagi   muvaffaqiyatli   shaxslar   bo‘lib   shakllanishiga   yordam   beradi.
Sensomotorika  ko‘nikmalarini   shakllantirish   jarayonida  pedagoglar,   ota-onalar   va
jamoatchilik birgalikda faol ishtirok etishlari zarur.
Sensomotorika   —   bu   sensor   (his-suytgi)   va   motor   (harakat)
ko‘nikmalarining birlashuvidir. Bu ko‘nikmalar bolalar harakatlarini nazorat qilish,
his-tuyg‘ularni   ifoda   etish   va   atrof-muhitni   o‘rganishlariga   yordam   beradi.
Sensomotorika indikatorlari quyidagi turlarga bo‘linadi:
 Motor   ko‘nikmalar :   Harakatni   nazorat   qilish   va   muvofiqlashtirish,
mushaklarning ishlashini o‘rganish.
 Sensor ko‘nikmalar : His-suytgi organlari orqali ma'lumotlarni qabul
qilish va qayta ishlash, masalan, ko‘z, quloq, teri orqali.
 Hissiy   ko‘nikmalar :   Bolalarning   his-tuyg‘ularini   anglash   va   ifoda
etish qobiliyatlari.
Sensomotorika indikatorlari — bu bolalarning his-suytgi (sensor) va harakat
(motor) ko‘nikmalarini ifodalovchi qobiliyatlar to‘plamidir. Ular bolalarning atrof-
muhitni   anglash,   o‘zlarini   ifoda   etish,   o‘rganish   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.
Sensomotorika   ko‘nikmalari,   asosan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun
rivojlanishning   poydevorini   tashkil   etadi   va   ularning   kognitiv,   ijodiy   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
Sensomotorika jarayoni bolalarning his-tuyg‘ulari va harakatlari orqali atrof-
muhit   bilan   o‘zaro   aloqada   bo‘lishiga   yordam   beradi.   Ushbu   jarayonda   bolalar
sensor   organlari   (ko‘z,   quloq,   teri)   orqali   ma'lumotlarni   qabul   qilib,   motor
8 ko‘nikmalarini   qo‘llab,   turli   harakatlarni   bajaradilar.   Misol   uchun,   bola
o‘yinchoqni   ko‘rib,   uni   ushlash   uchun   qo‘lini   cho‘zadi;   bu   harakat   uning   motor
ko‘nikmalarini namoyon etadi.
Sensomotorika   indikatorlari   turli   ko‘rinishlarda   tasniflanishi   mumkin.   Ular
asosan uch asosiy kategoriyaga bo‘linadi:
1. Motor indikatorlar :
o Katta motor ko‘nikmalar : Bu ko‘nikmalarga katta mushak guruhlari
(qon   tomirlar,   qo‘llar,   oyoqlar)   orqali   amalga   oshiriladigan   harakatlar   kiradi.
Masalan,   yugurish,   sakrash,   yurish   kabi   harakatlar   katta   motor   ko‘nikmalariga
misol bo‘la oladi.
o Kichik   motor   ko‘nikmalar :   Bu   ko‘nikmalarga   qo‘l   va   barmoqlarni
boshqarish,   mayda   mushaklarning   faoliyatini   talab   qiladigan   harakatlar   kiradi.
Misol   uchun,   qalam   tutish,   kichik   o‘yinchoqlarni   yig‘ish,   rasm   chizish   kabi
faoliyatlar kichik motor ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
2. Sensor indikatorlar :
o Vizual   indikatorlar :   Bolalarning   ko‘z   orqali   ma'lumotlarni   qabul
qilish, ranglarni, shakllarni, o‘lchamlarni aniqlash qobiliyatlari.
o Auditor   indikatorlar :   Bolalarning   quloq   orqali   tovushlarni,   musiqa
ritmlarini va boshqa ovozlarni anglash qobiliyatlari.
o Taktile indikatorlar : Bolalarning teri  orqali harakatlarni, yuzalar va
ob'ektlarning xususiyatlarini his qilish qobiliyatlari.
3. Hissiy indikatorlar :
o Emotsional   indikatorlar :   Bolalarning   his-tuyg‘ularini   anglash,   o‘z
hissiyotlarini   ifoda   etish   va   boshqalarning   hissiyotlariga   ta'sir   ko‘rsatish
qobiliyatlari.
o Ijtimoiy   indikatorlar :   Bolalarning   boshqalar   bilan   o‘zaro
munosabatlar o‘rnatish, muloqot qilish va guruhda ishlash ko‘nikmalari.
Sensomotorika indikatorlarining rivojlanishi
Sensomotorika indikatorlari bolalarning rivojlanish jarayonida bir-biri bilan
bog‘liq holda shakllanadi. Masalan, bolalar biror o‘yinchoqni ushlash orqali motor
9 ko‘nikmalarini   rivojlantirishadi,   shu   bilan   birga,   o‘yin   davomida   turli   his-
tuyg‘ularni   boshdan   kechirishadi.   Bu   jarayon   bolalarning   kognitiv  qobiliyatlarini,
masalan,   yangi   narsalarni   o‘rganish   va   o‘z   bilimlarini   kengaytirishga   yordam
beradi.
Bundan   tashqari,   sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar   o‘rtasida   ijtimoiy
aloqalarni ham mustahkamlashga yordam beradi. O‘yinlar orqali bolalar boshqalar
bilan   muloqot   qilishni,   o‘z   fikrlarini   ifoda   etishni   va   birgalikda   harakat   qilishni
o‘rganadilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning   ijtimoiy   rivojlanishiga   va   kelajakda
muvaffaqiyatli shaxslar bo‘lib shakllanishlariga hissa qo‘shadi.
Sensomotorika   indikatorlari   bolalarning   rivojlanish   jarayonining   muhim
qismi hisoblanadi. Ularning motor, sensor va hissiy ko‘nikmalari bolalarning atrof-
muhitni   anglash,   ijodiy   fikrlash   va   ijtimoiy   aloqalar   o‘rnatishiga   yordam   beradi.
Ushbu   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   pedagogik   jarayonda   alohida   e'tiborni   talab
etadi,   chunki   ular   bolalarning   umumiy   rivojlanishiga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Sensomotorika indikatorlarini shakllantirish jarayoni maktabgacha ta'limda muhim
ahamiyatga ega bo‘lib, bolalarning kelajakdagi muvaffaqiyatli rivojlanishiga hissa
qo‘shadi.
10 1.2 Sensomotorika indikatorlarining bolalar rivojlanishidagi roli .
Sensomotorika   indikatorlari   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   rivojlanishida
muhim ahamiyatga ega. Ular:
 Kognitiv   rivojlanish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarga   yangi
ma'lumotlarni qabul  qilish va o‘zlashtirishda yordam beradi. O‘z tajribalari orqali
bolalar   muammolarni   hal   qilish   va   o‘z-o‘zini   o‘rganish   qobiliyatini
rivojlantiradilar.
 Ijodiy   rivojlanish :   Ushbu   ko‘nikmalar   bolalarning   ijodiy   fikrlashini
oshiradi va o‘z tasavvurlarini amalga oshirishda yordam beradi.
 Ijtimoiy rivojlanish : Bolalar his-tuyg‘ularini ifoda etish va boshqalar
bilan muloqot qilishda sensomotorika ko‘nikmalaridan foydalanadilar. Bu jarayon
ijtimoiy aloqalarni mustahkamlashga yordam beradi.
Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   rivojlanishining   muhim   komponentidir.
Ular   his-suytgi   va   motor   ko‘nikmalarining   o‘zaro   ta'siri   orqali   bolalarning
kognitiv,   ijodiy,   ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishiga   ta'sir   ko‘rsatadi.   Ushbu
indikatorlarning rivojlanishi bolalarning atrof-muhitni anglash, o‘zlarini ifoda etish
va muammolarni hal qilish qobiliyatlarini oshiradi. 3
1. Kognitiv rivojlanish
Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   o‘rganish   jarayonida   muhim   rol
o‘ynaydi.   His-suytgi   va   motor   ko‘nikmalari   orqali   bolalar   atrof-muhitni
3
  Sodiqova SH.A. Maktabgacha pedagogika. T.: Tafakkur bo‘stoni 2013 
11 kuzatadilar,   ma'lumotlarni   qabul   qiladilar   va   ularga   asoslangan   fikrlash
jarayonlarini rivojlantiradilar. Misol uchun:
 Kuzatish :   Bolalar   ob'ektlar   va   hodisalarni   ko‘rish   orqali   ularning
xususiyatlarini,   ranglarini   va   shakllarini   anglaydilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning
analitik fikrlash qobiliyatlarini shakllantiradi.
 O‘rganish : Bolalar harakatlar va his-tuyg‘ular orqali yangi narsalarni
o‘rganadilar. Masalan, biror o‘yinchoqni ushlash, tugmachalarini bosish yoki rasm
chizish orqali ular yangi ko‘nikmalarni o‘zlashtiradilar.
 Muammo   hal   qilish :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarga
muammolarni   hal   qilishda   yordam   beradi.   Ular   turli   vaziyatlarga   qanday
munosabatda   bo‘lishni   o‘rganadilar   va   bu   jarayonda   yangi   strategiyalar   ishlab
chiqadilar.
2. Ijodiy rivojlanish
Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirishda   ham
muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘yinlar   va   faoliyatlar   orqali   bolalar   o‘z   tasavvurlarini
amalga oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bu ijodiy jarayonda quyidagi jihatlar
mavjud:
 Tasavvur va ijodkorlik : O‘yinlarda bolalar o‘z fantaziyalarini  ifoda
etadilar. Misol uchun, ular biror o‘yinchoqni yangi vazifalar berib, uni yangi rolga
kiritishlari   mumkin.   Bu   bolalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam
beradi.
 Materiallardan   foydalanish :   O‘yinlar   davomida   bolalar   turli
materiallardan   foydalanadilar.   Ular   o‘zlari   uchun   yangi   narsalarni   yaratishda
tajriba   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Masalan,   rasm   chizish   yoki   qo‘lda
yasash orqali bolalar ijodiy ifodalarini kengaytiradilar.
 Rollarni   bajarish :   Syujet-rolli   o‘yinlarda   bolalar   turli   rollarni
o‘ynaydilar,   bu   esa   ularning   ijodiy   va   empatiya   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.
Rollarni   bajarish   orqali   bolalar   boshqalarning   his-tuyg‘ularini   tushunish   va   ifoda
etishda yordam beradi.
12 3. Ijtimoiy rivojlanish
Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning   ijtimoiy   aloqalarini   o‘rnatishda
ham muhimdir. O‘yinlar orqali bolalar bir-biri bilan muloqot qilishni, hissiyotlarini
ifoda etishni va hamkorlikni o‘rganadilar:
 Muloqot qilish : Bolalar o‘yin davomida bir-biri bilan muloqot qilish
orqali   o‘z   fikrlarini   ifoda   etishni   o‘rganadilar.   Ular   o‘zaro   fikr   almashish   va
hamkorlik qilish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
 Ijtimoiy   ko‘nikmalar :   Bolalar   ijtimoiy   rollarni   o‘ynash,   boshqalar
bilan muammolarni hal qilish va jamoada ishlash qobiliyatlarini o‘rganadilar. Bu,
ularning kelajakdagi ijtimoiy aloqalarini mustahkamlashga yordam beradi.
 Hissiy   o‘zaro   ta'sir :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning
boshqalar   bilan   his-tuyg‘ularini   anglash   va   ifoda   etish   qobiliyatlarini
rivojlantirishda   muhimdir.   O‘yinlarda   bolalar   bir-birining   his-tuyg‘ularini
tushunish va ularni qondirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
4. Emotsional rivojlanish
Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar   his-tuyg‘ularini   anglash   va   boshqalar
bilan aloqada bo‘lishda muhim rol o‘ynaydi. Bu rivojlanish quyidagi jihatlarni o‘z
ichiga oladi:
 Hissiyotlarni anglash : Bolalar o‘z hissiyotlarini anglash va boshqalar
bilan   bo‘lishda   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Ular   o‘z   hissiyotlarini   ifoda   etish
va boshqalarning his-tuyg‘ularini tushunish qobiliyatini o‘rganadilar.
 Emotsional   barqarorlik :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning
emotsional   barqarorligini   oshirishda   yordam   beradi.   O‘yinlar   davomida   bolalar
his-tuyg‘ularini   ifoda   etishda   va   boshqalarning   hissiyotlariga   moslashishda   o‘z
ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
 O‘z-o‘zini   nazorat   qilish :   O‘yinlar   orqali   bolalar   o‘z   hissiyotlarini
nazorat   qilishni   va   boshqalarning   his-tuyg‘ulariga   nisbatan   empatiya   ko‘rsatishni
o‘rganadilar.   Bu,   ularning   emotsional   rivojlanishiga   va   shaxsiy   aloqalarini
mustahkamlashga yordam beradi.
13 Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   rivojlanishining   barcha   jihatlarida
muhim   rol   o‘ynaydi.   Ular   kognitiv,   ijodiy,   ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishni
birlashtiradi,   bolalarning   atrof-muhitni   anglash,   o‘zlarini   ifoda   etish   va   boshqa
odamlar bilan muloqot qilish qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi. Ushbu
ko‘nikmalarni   rivojlantirish   jarayonida   pedagoglar   va   ota-onalar   muhim   rol
o‘ynaydi,   chunki   ular   bolalar   uchun   o‘yinlar   va   faoliyatlarni   tashkil   etish   orqali
ularning   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydilar.   Sensomotorika   ko‘nikmalarining
rivojlanishi   bolalar   uchun   kelajakdagi   muvaffaqiyatli   shaxslar   bo‘lib
shakllanishlari uchun poydevor yaratadi.
1.3 Sensomotorika indikatorlarini shakllantirishning pedagogik
ahamiyati .
Bolalarning   sensomotorika   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   maktabgacha
ta'limning   muhim   vazifalaridan   biridir.   Ta'lim   jarayonida   bu   ko‘nikmalarni
shakllantirish orqali bolalar uchun muhim qobiliyatlar va ko‘nikmalarni o‘rganish
imkoniyatlari yaratiladi.
 Ta'limning   asosiy   vazifasi :   Pedagoglar   bolalar   uchun   o‘yinlar   va
faoliyatlar orqali sensomotorika ko‘nikmalarini shakllantirishga yordam beradilar.
Bu, o‘z navbatida, bolalar o‘rtasida ijtimoiy va hissiy rivojlanishni rag‘batlantiradi.
 Raqobatbardosh   shaxslar   tayyorlash :   Sensomotorika
ko‘nikmalarini  rivojlantirish  orqali  bolalarning kelajakda  raqobatbardosh  shaxslar
bo‘lib shakllanishiga hissa qo‘shiladi.
Sensomotorika   indikatorlari   bolalarning   rivojlanishida   muhim   o‘rin   tutadi.
Ular   his-suytgi   va   motor   ko‘nikmalarining   birlashuvi   orqali   bolalar   o‘zini   ifoda
etish, o‘rganish va muammolarni hal qilish qobiliyatlarini rivojlantiradilar. Ushbu
indikatorlarni   shakllantirish   pedagogik   jarayonning   muhim   qismidir.   Quyida   bu
jarayonning pedagogik ahamiyatini keng yoritamiz.
14 1. Kognitiv rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash
Sensomotorika   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bolalarning   kognitiv
rivojlanishiga muhim hissa qo‘shadi. Ushbu ko‘nikmalar orqali bolalar:
 Tajribalarni   anglash :   Bolalar   sensor   va   motor   faoliyatlari   orqali
yangi tajribalarni o‘zlashtiradilar. Har bir yangi harakat yoki his-tuyg‘u bolalarning
atrof-muhitga   bo‘lgan   munosabatini   o‘zgartiradi,   bu   esa   ularning   kognitiv
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
 Muammo  hal   qilish   qobiliyati :   Sensomotorika  ko‘nikmalari   bolalar
muammolarni   hal   qilishda   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish   qobiliyatlarini
oshiradi. O‘yinlar va faoliyatlar bolalarga turli vaziyatlarda muammolarni aniqlash
va hal etish imkoniyatini beradi.
 Kreativ   fikrlash :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning   ijodiy
fikrlashini   rivojlantirishda   muhimdir.   O‘yinlar   va   faoliyatlar   bolalarga   o‘z
tasavvurlarini ifoda etish va yangi g‘oyalarni kashf etish imkonini beradi.
2. Emotsional va ijtimoiy rivojlanishni rag‘batlantirish
Sensomotorika   ko‘nikmalarini   shakllantirish   bolalarning   emotsional   va
ijtimoiy rivojlanishiga yordam beradi:
 Emotsional   barqarorlik :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalarning
o‘z   his-tuyg‘ularini   anglash   va   ifoda   etish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   O‘yinlar   va
faoliyatlar bolalar o‘z hissiyotlarini boshqarishni o‘rganishga yordam beradi.
 Ijtimoiy aloqalar : Sensomotorika ko‘nikmalari bolalarning boshqalar
bilan muloqot qilish qobiliyatini oshiradi. O‘yinlar davomida bolalar bir-biri bilan
o‘ynashar   ekan,   o‘zaro   aloqalarini   mustahkamlashadi.   Bu   jarayonda   empatiya   va
muloqot ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun imkoniyatlar yaratiladi.
 Guruhda ishlash ko‘nikmalari : Sensomotorika ko‘nikmalari bolalar
uchun guruhda ishlashni o‘rganish imkonini beradi. Ular bir-biriga yordam berish,
birgalikda qaror qabul qilish va muloqot qilish ko‘nikmalarini shakllantirishadi.
3. Motor ko‘nikmalarini rivojlantirish
Sensomotorika   indikatorlari   bolalar   motor   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
muhim ahamiyatga ega:
15  Katta motor ko‘nikmalar : Bolalar katta mushak guruhlarini ishlatish
orqali   muhim   harakat   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Bu,   masalan,   yurish,
sakrash,   yugurish   va   boshqa   jismoniy   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu
ko‘nikmalar bolalar salomatligini mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi.
 Kichik   motor   ko‘nikmalar :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar
uchun kichik motor  ko‘nikmalarini  rivojlantirishda ham  muhimdir. Rasm  chizish,
o‘yinchoqlarni   to‘plash,   turli   materiallardan   foydalanish   bolalarning   qo‘l   va
barmoq mushaklarini rivojlantiradi.
4. O‘qitish va tarbiyalash jarayonining samaradorligini oshirish
Sensomotorika   ko‘nikmalarini   shakllantirish   o‘qitish   va   tarbiyalash
jarayonining samaradorligini oshiradi:
 Interaktiv   o‘qitish :   Sensomotorika   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
uchun   o‘yinlar   va   interaktiv   faoliyatlar   o‘tkazish   o‘qitish   jarayonini   qiziqarli   va
samarali   qiladi.   Bolalar   o‘yin   orqali   o‘rganishadi,   bu   esa   o‘qituvchilar   uchun
muhim ahamiyatga ega.
 Fokusni   oshirish :   Sensomotorika   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
bolalarning   diqqatini   jamlash   va   muammolarni   hal   qilish   qobiliyatini   oshirishga
yordam beradi. Bu, o‘z navbatida, o‘qitish jarayonini samarali qilishda muhimdir.
 Natijalarni   baholash :   Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolalar
rivojlanishini  baholash uchun muhim kriteriyalarni taqdim etadi. O‘qituvchilar va
tarbiyachilar   bolalarning   sensomotorika   ko‘nikmalarini   kuzatish   orqali   ularning
rivojlanishini tahlil qilishlari mumkin.
Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   pedagogik   jarayonning   muhim
jihatidir.   Ular   bolalarning   kognitiv,   emotsional,   ijtimoiy   va   motor   rivojlanishiga
yordam beradi. O‘qitish va tarbiyalash jarayonida pedagoglar ushbu ko‘nikmalarni
rivojlantirishga qaratilgan faoliyatlarni tashkil  etish orqali bolalarning kelajakdagi
muvaffaqiyatlari   uchun   poydevor   yaratadilar.   Sensomotorika   ko‘nikmalarini
shakllantirish   orqali   bolalar   o‘z   hayotlarida   mustaqil,   ijodiy   va   ijtimoiy   jihatdan
rivojlangan shaxslar bo‘lib o‘sadilar 4
.
4
  N.Kayumova. Maktabgacha pedagogika. T.: TDPU 2013 
16 II-Bob: Sensomotorika indikatorlarini shakllantirish usullari va
yondashuvlari .
2.1 Pedagogik metodlar .
Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirishda   turli   pedagogik   metodlar
qo‘llaniladi.   Ushbu   metodlar   bolalarning   harakat,   his-suytgi   va   kognitiv
ko‘nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan bo‘lishi kerak. Ba'zi samarali metodlar:
 O‘yinlar :   O‘yinlar   bolalarning   sensomotorika   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.   Misol   uchun,   o‘yinchoqlar   bilan
o‘ynash,   harakatli   o‘yinlar   va   dramalashtirish   orqali   bolalar   o‘z   ko‘nikmalarini
takomillashtirishlari mumkin.
 Sensor   faoliyatlar :   Sensor   faoliyatlar   bolalarga   turli   his-tuyg‘ularni
(ko‘z,   quloq,   teri)   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Ular   ranglarni,   tovushlarni,
tuyg‘ularni va boshqa stimulyatsiyalarni o‘rganadilar.
 Amaliy   mashg‘ulotlar :   Bolalar   amaliy   mashg‘ulotlar   (rasm   chizish,
qumda   o‘ynash,   plastilindan   narsalar   yasash   va   h.k.)   orqali   sensor   va   motor
ko‘nikmalarini rivojlantirishlari mumkin.
Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   jarayoni   o‘qitish   va
tarbiyalashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bu   jarayonda   turli   pedagogik   metodlar   va
usullar   qo‘llaniladi,   ularning   maqsadi   bolalarning   his-suytgi   va   motor
17 ko‘nikmalarini   rivojlantirishdir.   Ushbu   bo‘limda   pedagogik   metodlar   haqida
batafsil ma'lumot beramiz.
1. O‘yin metodlari
O‘yin metodlari sensomotorika ko‘nikmalarini rivojlantirishda eng samarali
usullardan   biridir.   O‘yin   jarayonida   bolalar   turli   his-tuyg‘ularni,   harakatlarni   va
ijodiy fikrlashni o‘rganadilar. O‘yin metodlarining asosiy turlari:
 Syujet-rolli   o‘yinlar :   Ushbu   o‘yinlar   bolalar   o‘rtasida   muomala   va
ijtimoiy   aloqalarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bolalar   o‘zlariga   berilgan
rollarda   o‘ynash   orqali   boshqalar   bilan   muloqot   qilish   ko‘nikmalarini
shakllantiradilar.
 Harakatli o‘yinlar : Bu turdagi o‘yinlar bolalar motor ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Ular   turli   harakatlarni   bajara   turib,   mushaklarni
mustahkamlashadi va harakat muvozanatini oshiradilar.
 Tajribaviy   o‘yinlar :   Bolalarga   o‘z   tajribalarini   o‘rganish   va   amaliy
ko‘nikmalarni rivojlantirish imkoniyatini beruvchi o‘yinlar. Masalan, bolalar biror
ob'ekt bilan tajriba qilish orqali uning xususiyatlarini o‘rganadilar.
2. Interaktiv usullar
Interaktiv   usullar   bolalar   o‘rtasidagi   muloqotni   va   hamkorlikni
rag‘batlantirishga   qaratilgan.   Ushbu   usullar   orqali   bolalar   o‘zaro   tajriba
almashadilar va muammolarni birgalikda hal qiladilar. Interaktiv usullar:
 Guruh   faoliyatlari :   Bolalar   kichik   guruhlarga   bo‘linib,   muayyan
vazifalarni   bajaradilar.   Bu   jarayon   davomida   ular   bir-biridan   o‘rganadilar   va
ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
 Tanqidiy muhokama : Bolalar o‘z fikrlarini ifoda etish va boshqalar
bilan   baham   ko‘rish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   usul,   ularning   analitik
fikrlashini rivojlantirishga yordam beradi.
 Hamkorlik   asosida   o‘qitish :   Bolalar   o‘rganish   jarayonida   bir-biriga
yordam   berish   orqali   muammolarni   hal   qilishni   o‘rganadilar.   Bu   usul   ularning
empatiya va muloqot ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
18 3. Amaliy metodlar
Amaliy metodlar bolalar uchun nazariy bilimlarni amaliyotga tatbiq etishga
yordam   beradi.   Ushbu   metodlar   bolalarning   real   hayotdagi   vaziyatlarga
tayyorlanishiga yordam beradi. Amaliy metodlar:
 Praktik faoliyatlar :  Bolalar   turli   materiallar   bilan  amaliy  faoliyatlar
olib boradilar, masalan, rasm chizish, qo‘l mehnati, ovqat tayyorlash. Bu jarayonda
ular motor ko‘nikmalarini rivojlantiradilar.
 Tajribalar   o‘tkazish :   Bolalar   o‘zlariga   qiziqish   uyg‘otadigan
tajribalarni o‘tkazish orqali yangi bilimlar va ko‘nikmalarni o‘zlashtiradilar.
 Yoshga   mos   faoliyatlar :   Bolalarning   yoshiga   mos   faoliyatlarni
tashkil   etish,   ularning   qobiliyatlarini   hisobga   olgan   holda   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda muhimdir.
4. Didaktik metodlar
Didaktik   metodlar   bolalarga   bilimlarni   o‘rganish   jarayonida   yordam   berish
maqsadida   ishlab   chiqilgan.   Ushbu   metodlar   orqali   bolalar   o‘z   bilimlarini
kengaytiradilar va yangi ma'lumotlarni o‘zlashtiradilar. Didaktik metodlar:
 O‘qituvchining   tushuntirishlari :   O‘qituvchi   bolalarga   yangi
materiallarni   tushuntirib   berish   orqali   ularning   qiziqishini   oshiradi.   Bu   jarayonda
o‘qituvchining aniq va ravon ma'ruzasi muhimdir.
 Multimedia   materiallari :   Rasm,   video   va   boshqa   ko‘rgazmali
materiallar yordamida bolalarga bilimlarni o‘rganish jarayonini qiziqarli qilish. Bu,
ularning vizual xotirasini oshirishga yordam beradi.
 Nazorat va baholash : Bolalarning o‘rganish jarayonini nazorat qilish
va   baholash,   ularning   rivojlanishini   tahlil   qilish   va   kerak   bo‘lganda   tuzatishlar
kiritish imkonini beradi.
5. O‘z-o‘zini o‘rganish metodlari
O‘z-o‘zini   o‘rganish   metodlari   bolalarga   mustaqil   ravishda   bilim   va
ko‘nikmalarni o‘zlashtirish imkoniyatini beradi. Ushbu metodlar:
19  Mustaqil ishlar : Bolalarga mustaqil ravishda bajarish uchun vazifalar
berish,   bu   orqali   o‘z   fikrlarini   ifoda   etish   va   o‘zlarini   rivojlantirish   imkoniyatini
yaratish.
 O‘z-o‘zini   baholash :   Bolalar   o‘z   ishlarini   baholash   orqali   o‘z
xatolaridan o‘rganadilar va kelajakda ularni tuzatishga harakat qiladilar.
 Yozma ishlar : Bolalarga yozma ishlar berish, bu orqali o‘z fikrlarini
ifoda etish va kognitiv ko‘nikmalarini rivojlantirish. 5
Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   jarayoni   pedagogik   metodlar
yordamida   amalga   oshiriladi.   O‘yin,   interaktiv,   amaliy,   didaktik   va   o‘z-o‘zini
o‘rganish metodlari bolalarning his-suytgi va motor ko‘nikmalarini rivojlantirishda
muhim ahamiyatga ega. O‘qituvchilar va tarbiyachilar ushbu metodlardan samarali
foydalanish   orqali   bolalarning   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlaydilar,   kelajakda
muvaffaqiyatli shaxslar bo‘lib shakllanishlariga yordam beradi.
5
  D.R.Djurayeva Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim-tarbita berishning zamonaviy tendensiyalari. T:,
O‘ZPFITI 2015
20 2.2 Shaxsiy yondashuv.
Bolalarning   individual   xususiyatlari,   qobiliyatlari   va   qiziqishlari
sensomotorika indikatorlarini  shakllantirishda  inobatga olinishi  kerak. Pedagoglar
har   bir   bolaning   individual   ehtiyojlariga   mos   keladigan   yondashuvlar   va
faoliyatlarni tanlashlari zarur. Bu yondashuv bolalar uchun:
 Qiziqarli va jalb qiluvchi faoliyatlar : Bolalar qiziqishini oshirish va
ularni   faoliyatga   jalb   qilish   maqsadida   qiziqarli   va   muhim   faoliyatlarni   tashkil
etish.
 Moslashuvchanlik :   Har   bir   bolaning   shaxsiy   rivojlanishiga   mos
ravishda faoliyatlarni moslashtirish va bolalarga yordam berish.
Shaxsiy   yondashuv   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   jarayonida
muhim ahamiyatga ega. Bu yondashuv, har bir bolaning o‘ziga xos xususiyatlarini,
qobiliyatlarini   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini
individual   ravishda   tashkil   etishdan   iborat.   Shaxsiy   yondashuv,   bolalar
rivojlanishini   eng   yuqori   darajada   qo‘llab-quvvatlash   va   ularning   o‘ziga   xos
rivojlanish yo‘llarini ko‘rsatish maqsadida muhimdir. 6
6
  D.R.Babayeva   “Nutq   o‘stirish   nazariyasi   va   metodikasi”   O‘zbekiston   Respublikasi   adliya   vazirligi
huzuridagi “Intellektual mulk agentligi”.- T.:2020-yil. (elektron darslik).
21 1. Individual ehtiyojlarni hisobga olish
Har   bir   bola   o‘z   qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   ega.   Shaxsiy
yondashuv   bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ularning
ta'lim jarayonini tashkil etishga yordam beradi. Bu jarayonda:
 O‘ziga xos qobiliyatlarni aniqlash : O‘qituvchi bolalarning kuchli va
kuchsiz   tomonlarini   aniqlash   orqali   ularning   sensomotorika   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda muvofiq strategiyalarni ishlab chiqadi.
 Maqsadga yo‘naltirilgan faoliyatlar :  Har  bir  bolaning ehtiyojlariga
muvofiq   faoliyatlar   va   o‘yinlar   tanlanadi.   Bu   bolaning   qiziqishlariga   mos   kelishi
va uni o‘rganishga rag‘batlantirishi zarur.
 Raqamli   va   shaxsiy   maqsadlar :   Shaxsiy   yondashuvda   har   bir   bola
uchun   individual   maqsadlar   belgilab   qo‘yiladi.   Bu   maqsadlar   bolaning
rivojlanishini nazorat qilish va baholash uchun asos bo‘ladi.
2. Rivojlanish jarayonining shaxsiylashtirilishi
Shaxsiy   yondashuv,   bolalar   rivojlanishini   shaxsiylashtirish   jarayonini
qo‘llab-quvvatlaydi. Bu jarayonda:
 O‘yin va faoliyatning shaxsiy tanlovi : Bolalar o‘zlari qiziqadigan va
yoqtiradigan   o‘yinlarni   tanlashlari   mumkin.   Bu,   ularning   o‘rganishga   qiziqishini
oshiradi va rivojlanish jarayonini jonlantiradi.
 Mavjud bilimlarni kengaytirish : Shaxsiy yondashuv bolalarga yangi
bilimlarni o‘zlashtirishda o‘zining oldingi tajribasidan foydalanishga imkon beradi.
Bu, bolaning o‘z-o‘zini rivojlantirishiga yordam beradi.
 Uzluksiz   rivojlanish :   Bolalarning   individual   rivojlanish   yo‘llari   har
xil   bo‘lishi   mumkin.   Shaxsiy   yondashuv,   har   bir   bolani   o‘zining   imkoniyatlariga
qarab rivojlantirishni ko‘zda tutadi.
3. Oila va jamiyat bilan hamkorlik
Shaxsiy   yondashuvda   oila   va   jamiyat   bilan   hamkorlik   alohida   ahamiyatga
ega. Bu jarayonda:
 Oila   bilan   muloqot :   O‘qituvchilar   bolalarning   ota-onalari   bilan
doimiy   muloqot   qilib,   ularning   o‘zaro   aloqalarini   va   bolalar   rivojlanishini
22 yaxshilashga   yordam   berishlari   zarur.   Bu,   bolalar   rivojlanishida   oila   muhitining
ahamiyatini oshiradi.
 Jamiyatda   ishtirok :   Bolalarni   jamiyatga   integratsiyalashda   shaxsiy
yondashuv qo‘llaniladi. Bolalar jamiyatdagi turli faoliyatlarda ishtirok etishlari va
o‘z ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishlari kerak.
 Ota-onalarning   faolligi :   Ota-onalar   bolalarning   rivojlanishida   faol
ishtirok   etishlari   kerak.   Ularning   qo‘llab-quvvatlashi   bolalarning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchini oshiradi va rivojlanish jarayonini tezlashtiradi.
4. Shaxsiy rivojlanish va o‘z-o‘zini anglash
Shaxsiy   yondashuv   bolalar   uchun   o‘z-o‘zini   anglash   va   shaxsiy   rivojlanish
imkoniyatlarini yaratadi:
 His-tuyg‘ularni   anglash :   Shaxsiy   yondashuv   bolaning   o‘z   his-
tuyg‘ularini   anglashiga   yordam   beradi.   Bu,   bolalarning   o‘zlarini   ifoda   etish   va
boshqalar bilan muloqot qilish ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhimdir.
 Ijodiy   fikrlash :   Bolalar   o‘z   shaxsiy   qobiliyatlarini   va   ijodiy
fikrlashlarini   rivojlantirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   jarayonda   ularning
qiziqishlari va ko‘nikmalari inobatga olinadi.
 O‘z-o‘zini   baholash :   Shaxsiy   yondashuv   bolalarga   o‘z   ishlarini
baholash   va   o‘z   rivojlanishlarini   kuzatish   imkoniyatini   beradi.   Bu,   ularning   o‘z-
o‘zini anglash va mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
Shaxsiy   yondashuv   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish   jarayonida
muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   yondashuv,   bolalarning   individual   ehtiyojlarini,
qobiliyatlarini   va   qiziqishlarini   hisobga   olgan   holda,   ta'lim   va   tarbiya   jarayonini
shaxsiylashtirishga qaratilgan. Oila va jamiyat bilan hamkorlik, shaxsiy rivojlanish
va   o‘z-o‘zini   anglash   shaxsiy   yondashuvning   muhim   elementlaridir.   Ushbu
yondashuv   yordamida   bolalar   o‘z   salohiyatlarini   to‘liq   ochib   berish   va   kelajakda
muvaffaqiyatli shaxslar bo‘lib o‘sish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. 7
7
  www. pedagog.uz 
23 2.3 Ota-onalar bilan hamkorlik .
Sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirishda   ota-onalar   bilan   hamkorlik
qilish   juda   muhimdir.   Ota-onalar   bolalarining   rivojlanishiga   katta   ta'sir
ko‘rsatadilar.   Pedagoglar   ota-onalarga   quyidagi   usullar   orqali   yordam   berishlari
mumkin:
 Ma'lumot   berish :   Ota-onalarga   bolalarining   sensomotorika
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   qanday   faoliyatlar   olib   borishlari   va   qanday
o‘yinlar o‘ynashlari haqida ma'lumot berish.
 Uchrashuvlar   va   seminarlar :   Ota-onalar   bilan   uchrashuvlar   va
seminarlar o‘tkazish, ular bilan fikr almashish va bolalar tarbiyasi bo‘yicha tajriba
o‘rganish.
 Ota-onalar   uchun   ko‘rsatmalar :   Ota-onalar   uchun   sensomotorika
ko‘nikmalarini rivojlantirish bo‘yicha tavsiyalar va ko‘rsatmalar tayyorlash.
Ota-onalar   bilan   hamkorlik   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish
jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   Ota-onalar,   bolalar   rivojlanishining   asosiy
ustunlaridan   biri   sifatida,   o‘z   farzandlari   uchun   eng   yaxshi   muhit   yaratishda   faol
ishtirok etishlari kerak. Ushbu bo‘limda ota-onalar bilan hamkorlikning ahamiyati,
usullari va samaradorligi haqida batafsil ma'lumot beramiz.
1. Ota-onalar bilan muloqotning ahamiyati
Ota-onalar   bilan   samarali   muloqot   bolalar   rivojlanishida   muhim   rol
o‘ynaydi. Muloqot quyidagi afzalliklarga ega:
 Rivojlanish   jarayonini   kuzatish :   Ota-onalar   bolalarning   rivojlanish
jarayonini  o‘rganish  va  kuzatish  imkoniyatiga  ega.  Ular  bolalarining  yutuqlari  va
24 qiyinchiliklarini   bilish   orqali   o‘qituvchilar   bilan   birgalikda   samarali   yechimlarni
topishlari mumkin.
 Maqsadlarni   belgilash :   Ota-onalar   bolalarning   ta'lim   maqsadlarini
belgilashda   o‘qituvchilar   bilan   hamkorlik   qilishlari   zarur.   Bu,   bolalarning
rivojlanishiga mos keladigan individual maqsadlar qo‘yishga yordam beradi.
 Ijtimoiy muhitni yaratish : Ota-onalar bolalarining ijtimoiy muhitini
yaratishda   o‘qituvchilar   bilan   birga   ishlash   orqali,   bolalar   uchun   qulay   sharoitlar
ta'minlaydilar. Bu, bolalarning o‘zaro aloqalarini rivojlantirishga yordam beradi.
2. Ota-onalar bilan hamkorlik usullari
Ota-onalar   bilan   hamkorlikni   ta'minlash   uchun   turli   usullar   va   strategiyalar
mavjud. Ular quyidagilardan iborat:
 Seminarlarda   va   treninglarda   ishtirok   etish :   Ota-onalarni   bolalar
rivojlanishidagi yangiliklar va metodologiyalar haqida ma'lumot berish maqsadida
treninglar va seminarlar tashkil etish. Bu, ota-onalarning ta'lim jarayonida ishtirok
etish imkoniyatini oshiradi.
 Yillik   uchrashuvlar :   Ota-onalar   bilan   yil   davomida   belgilangan
uchrashuvlar   o‘tkazish.   Ular   orqali   bolalarning   o‘qituvchi   va   ota-onalar   bilan
aloqalarini muhokama qilish mumkin.
 Ma'lumot   va   resurslar   taqdim   etish :   Ota-onalarga   bolalar
rivojlanishiga   oid   foydali   ma'lumotlar,   kitoblar,   va   resurslar   taqdim   etish.   Bu,
ularning bilimlarini kengaytirishga yordam beradi.
 Ota-onalar   va   o‘qituvchilar   o‘rtasida   aloqa :   Ota-onalar   va
o‘qituvchilar   o‘rtasida   muntazam   aloqalarni   o‘rnatish.   Bu,   bolalarning
rivojlanishidagi muammolarni tezkor hal qilish imkoniyatini yaratadi.
3. Ota-onalar bilan ta'lim jarayonida hamkorlik
Ota-onalar   ta'lim   jarayonida   quyidagi   yo‘nalishlarda   faol   ishtirok   etishlari
mumkin:
 Uyda faoliyatlar tashkil etish : Ota-onalar bolalarning sensomotorika
indikatorlarini rivojlantirish maqsadida uyda o‘yinlar va faoliyatlar tashkil etishlari
25 kerak.   Masalan,   bolalar   bilan   birgalikda   qo‘l   mehnati,   rasm   chizish   yoki   tajriba
o‘tkazish.
 Ijtimoiy   faoliyatlarda   ishtirok   etish :   Ota-onalar   bolalar   bilan   birga
jamiyatda   turli   ijtimoiy   faoliyatlarda   ishtirok   etishlari   kerak.   Bu,   bolalarning
ijtimoiy ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
 Tarbiyaviy   muhitni   yaratish :   Ota-onalar   bolalar   uchun   qulay   va
xavfsiz tarbiyaviy muhit yaratishlari zarur. Bu, bolalarning o‘zini  his qilishida va
rivojlanishida muhim omil hisoblanadi.
4. Ota-onalar bilan natijalarni baholash
Ota-onalar   bilan   hamkorlik   jarayonida   natijalarni   baholash   muhimdir.   Bu
jarayonda:
 Rivojlanish   ko‘rsatkichlarini   nazorat   qilish :   Ota-onalar
bolalarining   rivojlanish   ko‘rsatkichlarini   kuzatib   borishlari   va   o‘qituvchilar   bilan
bu   haqda   baham   ko‘rishlari   zarur.   Bu,   bolalarning   muvaffaqiyatlari   va
qiyinchiliklarini aniqlashga yordam beradi.
 Yutuqlarni   baholash :   Ota-onalar   bolalarining   yutuqlarini   baholash
orqali ularning qobiliyatlarini va rivojlanish darajasini aniqlash imkoniyatiga ega.
Bu, kelajakda rivojlanish yo‘nalishini belgilashda muhimdir.
 Tugallangan   faoliyatlarni   muhokama   qilish :   Ota-onalar   bilan
bolalar   tomonidan   amalga   oshirilgan   faoliyatlarni   muhokama   qilish,   ularning
natijalarini baholash va kelajakdagi maqsadlarni belgilashga yordam beradi.
Ota-onalar   bilan   hamkorlik   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish
jarayonida   muhim   o‘rin   tutadi.   Ularning   faol   ishtiroki,   bolalarning   rivojlanishiga
ijobiy ta'sir ko‘rsatadi. Ota-onalar bilan samarali muloqot o‘rnatish, turli usullar va
strategiyalarni   qo‘llash,   hamkorlikni   mustahkash   va   natijalarni   baholash   orqali
bolalarning   sensomotorika   ko‘nikmalarini   muvaffaqiyatli   ravishda   rivojlantirish
mumkin.   Bu   jarayonda   o‘qituvchilarning   roli   ham   muhimdir,   chunki   ular   ota-
26 onalarni   tarbiyalash   jarayonida   qo‘llab-quvvatlashlari   va   yo‘l-yo‘riq   berishlari
kerak. 8
Xulosa
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika   indikatorlarini
shakllantirish   jarayoni,   bolalar   rivojlanishining   asosiy   jihatlaridan   biridir.   Ushbu
jarayon   bolalar   uchun   muhim   qobiliyatlar,   ko‘nikmalar   va   his-tuyg‘ularni
rivojlantirishda katta ahamiyatga ega. Sensomotorika ko‘nikmalarini shakllantirish
uchun   pedagogik   metodlar,   shaxsiy   yondashuvlar   va   ota-onalar   bilan   hamkorlik
qilish   zarur.   Ushbu   jarayonlar   bolalarning   ijodiy,   kognitiv   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi,   kelajakda   muvaffaqiyatli   shaxslar   bo‘lib
shakllanishlariga   yordam   beradi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   sensomotorika
indikatorlarini   shakllantirish,   ularning   umumiy   rivojlanishida   muhim   ahamiyatga
ega   bo‘lib,   bolaning   hayotining   dastlabki   bosqichlarida   sensor   va   motor
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan   tizimli   yondashuvni   talab   etadi.
Sensomotorika   indikatorlari   bolaning   o‘zini   ifoda   etish,   ijtimoiy   aloqalar,   hissiy
rivojlanish va intellektual ko‘nikmalarini mustahkamlashda muhim rol o‘ynaydi.
Sensomotorika   ko‘nikmalari   bolaning   atrofdagi   olam   bilan   aloqasini
kuchaytiradi,  o‘rganish  jarayonida  faol   ishtirok  etishga  imkon  beradi  va  bolaning
muammolarni   hal   etish   qobiliyatini   oshiradi.   Shuningdek,   sensomotorika
ko‘nikmalari   bolalarning   kreativ   fikrlashini   rivojlantirishga,   ijtimoiy
ko‘nikmalarini mustahkamlashga va muloqot qilish qobiliyatini oshirishga yordam
8
https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/06/04/NamDU-ARM-3892-   
Maktabgacha_talimda_pedagogik_jarayonlarni_rivojlantirish.pdf
27 beradi.   Bu   jarayon,   o‘z   navbatida,   bolaning   o‘z-o‘zini   anglashiga,   mustaqil
fikrlashga va boshqalar bilan muloqot qilishga tayyorlanishiga olib keladi.
Ota-onalar,   tarbiyachilar   va   o‘qituvchilar   hamkorligi   bu   jarayonda   muhim
ahamiyatga ega. Ota-onalar bolalarining rivojlanishida faol ishtirok etishlari zarur.
Ular   bolalar   uchun   qulay   sharoitlarni   yaratish,   o‘yin   va   faoliyatlarni
tashkillashtirish   orqali   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Shuningdek,   tarbiyachilar   va   o‘qituvchilar   innovatsion   pedagogik
metodlarni   qo‘llab,   bolalar   bilan   interaktiv   faoliyatlar   o‘tkazish   orqali   ularning
rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko‘rsatishi mumkin.
Kurs   ishida   ko‘rib   chiqilgan   sensomotorika   indikatorlarini   shakllantirish
usullari,   pedagogik   metodlar   va   shaxsiy   yondashuvlar   bolalar   ta'limidagi
yangiliklar va amaliy tajribalar bilan bog‘liq. Ushbu jarayonlar orqali maktabgacha
yoshdagi   bolalar   sifatli   ta'lim   olishlari,   ijodiy   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirishlari   va   kelajakda   muvaffaqiyatli   shaxslar   bo‘lib   o‘sishlariga   zamin
yaratadi.
Kelajakda   bu   sohada   olib   boriladigan   tadqiqotlar   va   amaliy   faoliyatlar,
bolalarda sensomotorika indikatorlarini shakllantirishga qaratilgan yanada samarali
usullar   va   strategiyalarni   ishlab   chiqish   imkonini   berishi   muhimdir.   Shu   bilan
birga,   bolalar   rivojlanishining   har   bir   bosqichida   ularning   ehtiyojlariga   mos
keladigan   pedagogik   yondashuvlar   va   innovatsion   usullarni   qo‘llash   zarur.
Maktabgacha   ta'lim   tizimining   samaradorligini   oshirish,   bolalarning   to‘g‘ri   va
sog‘lom rivojlanishini ta'minlash uchun bu masalalar e'tiborga olinishi lozim.
28 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. F.R.Qodirova.   Maktabgacha   pedagogika.   T.:   Tafakkur   2019.   Qo‘shimcha
adabiyotlar 
2. SH.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz” T:, 2016. 
3. “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi. T.:BMT bolalar jamg‘armasi (YUNISEF),
2018
4. O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi   O‘zbekiston   Respublikasi   prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017-yil, 6-son, 70-modda. 
5. Sodiqova SH.A. Maktabgacha pedagogika. T.: Tafakkur bo‘stoni 2013 
6. N.Kayumova. Maktabgacha pedagogika. T.: TDPU 2013 
7. SH.M, Mirziyoyev, “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz” T 2016 
8. SH.M.   Mirziyoyev.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash-
yurt taraqqyoti va xalq farovonligini garovi” T.: 2016 y. 
9. SH.Nurmatova,   SH.T.Xasanova,   D.E.Azimova.   Ustaxonada   amaliy
mashg‘ulot. Toshkent 2010 Cho‘lpon nashriyoti.
29 10. “Bolangiz maktabga tayyormi?” metodik qo‘llanma T:, 2001 
11. O.Hasanboyeva va boshq. Oila pedagogikasi. T:. ”Aloqachi”, 2007 y. 
12. D.R.Djurayeva   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   ta’lim-tarbita   berishning
zamonaviy tendensiyalari. T:, O‘ZPFITI 2015
13. Djanpensova,   B.Xolmuratova,.   Matematik   tasavvurlarni   shakllantieish.   T:,
“Innovatsiya-Ziyo”, 2020 
14. Bikbayeva.N.U.,   Ibragimova   Z.I.,   Qosimova   X.I.   “Maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bolalarda   elementar   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish”   T.
“O‘qituvchi”. 1995. 
15. D.R.Babayeva   “Nutq   o‘stirish   nazariyasi   va   metodikasi”   O‘zbekiston
Respublikasi adliya vazirligi huzuridagi “Intellektual mulk agentligi”.- T.:2020-yil.
(elektron darslik).
Axborot manbalari 
1. https://urdu.uz/user_files/user_26/20232024/MTM/Allaberganova%20N/
Allaberganova%20N.docx
2. www. pedagog.uz 
3. www. Ziyonet.Uz 
4. www. edu.Uz
5. https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/06/04/NamDU-ARM-3892-
Maktabgacha_talimda_pedagogik_jarayonlarni_rivojlantirish.pdf
6. https://mpe.uz/files/Ilk%20Qadam%20UZB%20final.pdf
7. https://cyberleninka.ru/article/n/maktabgacha-yoshdagi-bolalarni-kitob-
oqishga-qiziqtirishda-psixologiyaning-orni
8. https://www.herald.kokanduni.uz/index.php/public_html/article/download/   
613/399
30 ILOVALAR
31 32 33
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский