Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 142.8KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 13 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Mohigul Xolyigitova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Oktyabr 2024

4 Sotish

Matematika darslarida tipik masalalarni yechishga o'rgatish metodikasi

Sotib olish
1
OLIY TA’LIM,  FAN VA INNOVASIYALAR VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Sirtqi bo`lim
“Boshlang ich ta’lim” bakalavr yo nalishiʻ ʻ
“Matematika o‘qitishning xususiy metodikasi
fanidan” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Matematika darslarida tipik masalalarni yechishga o'rgatish metodikasi
                                                                 Bajardi:  Boshlang ich ta’lim bakalavr 	
ʻ
 yo nalishi 4-kurs 2-OT  	
ʻ 2m1711-22 guruh      
talabasi  Alikulov   Xasan                            
Kurs ishi rahbari : Xolyigitova Mohigul
JIZZAX-2025 2
MUNDARIJA
irish.........................................................................................................................3
1 Boshlang’ich   sinfda   masalalar   yechish   ko’nikmasini   shakllantirishning  
metodik   tamoyillari…..............................................................................5
2 Boshlang’ich   sinfda   tipik   masalalarni   yechishga   o’rgatish
texnologiyasi.………………..................................................................11
3 Boshlang’ich   sinflar   uchun   tavsiya   etiladigan   tipik   masalalar   tizimi...18
Xulosa......................................................................................................26
Foydalanilgan adabiyotlar....................................................................27 3
KIRISH.
Mamlakatimizda   ta`lim   tizimining   modernizatsiya   qilinishi,   uni   tarkibiy
jihatdan   qayta   qurish,   ta`lim,   fan,   texnika   va   texnologiyaning   iqtisodiyot   va
madaniyatning   jahon   miqyosidagi   zamonaviy   yutuqlarini   hisobga   olgan   holda
o'qitish   jarayoniga   innovatsiyalarni   tadbiq   etish   bilan   bir   qatorda,   ta`lim-tarbiya
jarayoni   ishtirokchilarining   imkoniyatlari   va   ehtiyojlari   nuqtai   nazaridan ular uchun
zarur va etarli shart-sharoitlarni yaratib berishni bugungi kun   talab etmoqda.
Hozirgi kunda xalq ta`limi oldida ta`lim tarbiya samaradorligini oshirishning
turli  uslublarini  takomillashtirish kabi  ulkan vazifalar  qo`yildi. Bu  vazifa bevosita
boshlang`ich   maktabning   ham   vazifasi.   Ta`lim   samaradorligi   oshirishning   turli
yo`llari   mavjud.   Masalan:   talimning   turli   uslublaridan   unumli   foydalanish,
mazmunini   qayta   ko`rib   chiqish,   davr   talabiga   mos   materialli   tanlash,   talim
jarayonini   tashkil   etishning   turli   shakllaridan   maqsadga   muvofiq   holda   oqilona
foydalana   olish   va   xokazolar.   O`quvchi   o`quv   faoliyatini   faollashtirish   bevosita
o`qituvchi   hamda   o`quvchi   faoliyatlarini   to`g`ri   tashkil   etish   va   uni   boshqarishga
bog`liq.Yosh avlodni   tarbiyalash va ularni kasbli, mahoratli qilish borasida Ta'lim
sohasidagi   bosh   maqsad-ta'lim   va   tarbiyaning   demokratik,   insonparvarlik
printsiplarini   qaror   toptirish,   xalqimizning   tarixiy   an'analari   va   urf-odatlari,
shuningdek,   umumbashariy   qadriyatlik   asosida   ta'lim-tarbiya   jarayoni   mazmunini
tubdan   o`zgartirish,   shu   maqsadda   pedagogik   jamoalarning   tashabbuskorligiga
keng imkoniyat ochib berishdan iboratdir. Biz farzandlarimizning nafaqat jismoniy
va ma'naviy sog`lom o`sishi, balki ularning yeng zamonaviy intelektual bilimlarga
ega   bo`lgan,   uyg’un   rivojlangan   insonlar   bo`lib,   XXI   asr   talablariga   to`liq   javob
beradigan  barkamol   avlod  bo`lib  voyaga  yetishi   uchun  zarur  barcha   imkoniyat  va
sharoitlarni yaratishni   o`z   oldimizga maqsad qilib qo`yganmiz. 
  Ma'naviy   jihatdan   mukammal   rivojlangan   insonni   tarbiyalash,   ta'lim   va
maorifni   yuksaltirish,   milliy   uyg`onish   g`oyasini   ro`yobga   chiqaradigan   yangi
avlodni   voyaga   еtkazish   davlatimizning   eng   muhim   vazifalaridan   biridir.
Farzandlarimizni   mustaqil   fikrli,   zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlarni   egallagan,
sog’lom hayotiy pozitsiyaga ega chinakam vatanparvar insonlar sifatida tarbiyalash   4
biz   uchun   hech   qachon   o’zining   dolzarbligini   yo’qotmaydigan   masala   hisoblanadi. 2
«Ta’lim   to’g’risida»gi   qonunda   hamda   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da
ko’rsatib   o’tilganidek,   har   bir   boshlang’ich   sinf   o’qituvchisi   oldiga   muhim   vazifa
qo’yilmoqda.   Bu   vazifalar   boshlang’ich   ta’lim   uchun   xos   bo’g’inlarni   ajratish
imkonini   beradiki,   bu   bo’g’inlar   xilma-xil   o’quv   fanlari   dasturlarida,   o’quv
rejalarida,   darsliklarda   ta’limning   joriy   etilishi   hamda   metodik   tizimida   biror
tarmoqni hosil   qilishi mumkin.
Sodda   va   murakkab   masalalar   bolalarda   tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy
tasavvur   etish, kuzatuvchanlikni rivojlantirishga   imkon beradi. Shuningdek sodda va
murakkab   masalalar   o`quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   malakalarini   oshirish,
ularning   o`z   fikrlarini   aniq,   to`g`ri   va   tushunarli   bayon   etishi   uchun   zamin   hozirlaydi.
Maktabda   matematikani   o’qitish   o’z       oldiga       zamonaviy       jamiyat
talablariga   javob   beruvchi   va   har   bir   maktab   bitiruvchisiga   uning   kelgusi
yetuklik   hayotida   erkin   va   mustaqil   amaliy   faoliyat       ko’rsata       olishga
imkoniyat   yaratuvchi   bir   necha   kafolatlangan   matematik   tayyorgarlik
darajalarini   taminlash   maqsadini   qo’yadi.   Matematikani   o’rganish   o’quvchini
uning   amaliy   faoliyatida   zarur   bo’ladigan,   qo’shimcha   fanlarni   o’rganishga
yordam   beruvchi   ,   talim   olishni   davom   ettirishga   asos   bo’luvchi   aniq
matematik   bilimlar   bilan   qurollantiradi.   U   o’quvchilarning   fikrlash   sifatini
shakllantirish   bilan   ularning   aqliy   rivojlanishlariga   ulkan   hissa   qo’shadi. 5
1.Boshlang’ich sinfda masalalar yechish ko’nikmasini
shakllantirishning metodik   tamoyillari
Ushbu   mavzu   bo‘yicha   har   bir   bo’lajak   o‘qituvchining bilim  
va   ko‘nikmalariga   talablar:
1. Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   bo‘yicha   masalalarni   yechishga
o‘rgatishga   oid   dastur   izohining asosiy   qoidalarini;
2. Boshlang‘ich sinflarda matematika kursida o‘tiladigan oddiy
va   murakkab masalalarni;
3. Boshlang‘ich sinflarning matematika kursida matnli
masalalar   funksiyasini,
4. Masalalarni   yechishga   o‘rgatishga   oid   turli   xil   usullarni   (yuzma   -
yuz   suhbat,   ko‘rgazmali   vositalardan   foydalanish);
Shuningdek,   har   bir   o‘qituvchi   bilis H i   kerak:
5. Har   qanday   masalani   o‘quvchilar   bilan   yuzma   - yuz   tahlil   etishi;
6. O‘quvchilarga   masalani   turli   yo‘llar   bilan   yechish   mumkinligini
tushuntira   olishi;
7. Mashg‘ulotning   turli   bosqichlarida   masala   yechishning   turli
yozma   shakllaridan maqsadli   foydalana olishi;
8. Masala   yechimini   tekshirishni   turli   yo‘llaridan   foydalanaolishi;
9. Masalalar   yechishni   o‘rgatish   mashg‘ulotini   ishlab   chiqa   olishi;
10. Boshlang‘ich   sinflar   uchun   matematika   kursi   bo‘yicha   har   qanday
masalani yecha   olshi   kerak.
Raqamli sonlar va   nol arifmetikasini o‘rganish, dasturga binoan maqsad sari
yo‘naltirilgan   tizimga   asoslandi,   ya’ni   ularni   yechish   mazkur   kursning   asosiy
tushunchalarini shakllantirish bilan   bog‘liq   bo‘ladi.
Nazariy   masalalar   mashqlarni   yechish   davomida   amaliy   ahamiyat   kashf
etadi,   bu   bilan   mashqlar   nazariya   bilan   amaliyotni   o‘zaro   bog‘lovchi   halqa
vazifasini   bajaradi.   Mashqlardan   foydalanish   o‘quvchilarda   dunyoqarashini
shakllantirishga 6
xizmat   qilib,   ularga   “son”,   “arifmetik   amal”,   kabi   abstrakt   tushunchalar   real
hayotdan,   amaliy   faoliyatdan   olinganligiga   ishonchni mustahkamlaydi.
Mashqlarni yechish jarayonida o‘quvchilar tasavvurini kengaytiruvchi faktlar
bilan   tanishadilar.   Bu   bilan   ularning   farqlash   doirasi   kengayadi,   hamda
mashg‘ulot   bilan hayot,   (amaliyot)   o‘rtasida   uzviy   aloqa   o‘rnatiladi.
Mashqlarni   yechish   o‘quvchilarning   aqliy   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatib,   ularda   tahlil   etish,   taqqoslash,   umumlashtirish   vaabstrakt   farqlashga
ko‘nikmalarni   shakllantiradi.   Mashqlarning tarbiyaviy   ahamiyati ham   beqiyosdir.
Yuqorida sanab o‘tilgan vazifalarni bajarar ekan, ayni vaqtda, mashqlarning
o‘zlari   ham   bevosita   o‘rganish   obektiga,   shuningdek,   ularni   yechish   zaruriy
ko‘nikmalarni shakllantiruvchi   vositagaaylanadi.
1- topshiriq.   Boshlang‘ich   sinflar   uchun   matematika   dasturiga   izoh   matnni
o‘rganib,   undan   mashqlarni   yechish   bilan   bog‘liq   qismlarni   ajratish.   Bu   matnni
mashqlar   vazifasi   bilan   taqqoslang.
2- topshiriq.   Boshlang‘ich   sinflar   uchun   matematika   qo‘llanmasi   bilan
tanishib,   matnli   mashqlarning   asosiy   elementlarini   ayting.   Qay   holatda
“mashqning   yechimi”   iborasini ishlatish mumkinligini   tushuntiring.
Bolalarga   bu   iboraning   mazmunini   qanday   qilib   tushuntirish   mumkin.   Bu
bosqichda   “masala”   iborasini   ishlatgan   ma’qul.   Tayyorgarlik   davridagi   ishdan
maqsad   –   bolalarga   real   hayotda   yuz   beradigan   holatlarni   matematik   simvollar
tiliga   o‘tkazish   imkoniyatini   anglatishdan   iboratdir.   Bu   holatda   rasmlar
yordamida   masalalar   tuzilishining   zarurati   yo‘q.   Yaxshisi   kichik   hikoya   shaklida
bayon   etilgan   holatni   bolalar   matematik   belgilar   bilan   daftarga   yozib   olish
imkoniyati   bo‘lsin.   Hikoya   uchun   +   =       yoki       –       =       .   Sxematik   shakldagi
yozuvlar   ko‘rsatkich   (yo‘llanma)   bo‘lib   xizmat   qilishi   mumkin.   Bu   shakllar
ichiga bolalar   tegishli   sujetdagi   raqamlar   (sonlarni)   qo‘yadilar (yozadilar).
Ko‘rgazmali   vositalar   yordamida   vaziyatni   bolalar   tushunib   olishlariga,
keyinchalik   esa,   shu   mazmundagi   masalalarni   yechishda   harakat   yo‘lini   to‘g‘ri
tanlashlarigaomil   bo‘ladi.   Bu   bosqichdaarifmetik   amallarni   tanlash   haqidagi 7
masalalarni   ko‘tarish   ham   maqsadga   muvofiq   emas,   chunki,   yechim   qushlarni
bevosita   sanab   chiqish yo‘li   bilan   hal etiladi.
O‘quvchilar   shunday   vazifalarni   bajaradilar:   “Stol   ustida   4   piyola   bor.
Stakanlar   soni   esa   undan   2   ta   ko‘proq.   Stolda   qancha   stakanlar   borligini
ko‘rsating!”
Bolalar namuna doskasiga 4 ta piyolani teradilar. Pastiga esa shunga va yana
2   ta   stakanni   teradilar.   So‘ngra   stolda   qancha   stakan   borligini   ko‘rsatadilar.
Tayyorgarlik   bosqichida   ko‘rgazmali   vositalardan   keng   foydalanish   bolalarning
hisoblash   ko‘nikmalarini mukammallashtirishgaxizmat qiladi.
Masalaning   tahlili   ko‘rgazmali   vositalar   yordamida   olib   borilishi   tavsiya
etiladi.   O‘qituvchi   masala   shartlarini   bo‘lak-bo‘lak   qilib   o‘qib,   matnni   rasmlar
orqali tushuntiradi.
Masalalar   yechishning   boshlang‘ich   sinflarda   o‘rganiladigan   u   yoki   bu
nazariy   materiallarni   o‘zlashtirish   jarayonidagi   muhim   rolini   ta’kidlab,   dasturda
shunday   deyiladi:   “Natural   sonlar   arifmetikasi   va   nolni   o‘rganish   maqsadga
muvofiq masalalar va amaliy ishlar tizimi asosida tuziladi. Bu degan so‘z har bir
yangi   tushunchani   tarkib   toptirish   har   doim   bu   tushuncha   ahamiyatini
tushuntirishga   yordam   beradigan,   uning   qo‘llanishini   talab   qiladigan   u   yoki   bu
masalani yechish   bilan   bog‘lanadi”. 5
Arifmetik   amallarning   mazmunini,   amallar   orasidagi   bog‘lanishlarni,   amal
komponentlari   bilan   natijalari   orasidagi   bog‘lanishlarni   ochib   berishda,   har   xil
miqdorlar   orasidagi   bog‘lanishlar   bilan   tanishishda   mos   sodda   masalalardan
foydalaniladi   (yechilishi   uchun   bitta   amal   bajarish   talab   qilinadigan   masalalar
sodda   masalalar jumlasiga   kiradi   ).
Sodda   masalalar   o‘quvchilarni   matematik   munosabatlar   bilan
tanishtirishning   muhim   vositalaridan   biri   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Sodda
masalalardan   ulushlar,   qator   geometrik   tushunchalar   vaalgebra   elementlarini
o‘rganishda   ham   foydalaniladi.
5  
Boshlang’ich   ta’lim   Davlat   ta’lim   standarti   va   o’quv   dasturi.,   Ta’lim   taraqqiyoti  
axborotnomasi,   7 maxsus   son.   – T.: SHarq, 1999. 479 b. 8
Sodda   masalalar   o‘quvchilarda   murakkab   masalalarni   yechish   uchun   zarur
bo‘ladigan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalarni tarkib toptirish uchun asos bo‘lib
xizmat qiladi. Yechilishi uchun bir nechta o‘zaro bog‘liq amallarni bajarish talab
qilinadigan   masalalar   murakkab   masalalar   deyiladi.   Sodda   masalalar   kabi
murakkab   masalalar   ham   bilimlarni   o‘zlashtirishga,   olingan   bilimlarni
mustahkamlash   va   mukammallashtirishgaxizmat   qiladi.
Sodda   va   murakkab   masalalar   bolalarning   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirishning  foydali   vositasi  bo‘lib,  odatda,  o‘z  ichiga  “yashirin axborotni”
oladi.   Bu   axborotni   qidirish,   masala   yechuvchidan   analiz   va   sintezga   mustaqil
murojaat qilish, faktlarni taqqoslash, umumlashtirish va hokazolarni talab qiladi.
Bilishning bu usullarini o‘rgatish matematika o‘qitishning muhim maqsadlaridan
biri hisoblanadi.
Masalalar   yechish   orqali   o‘quvchilarda   ushbu   malakalar   tarkib
topmog‘i   lozim:
Masalalar   ustida   ishlash   rejasi
1. Masalani   o‘qib   chiqing,   masalada   nima   haqida   gap   borayotganini   o‘zing
tasavvur   qiling
2. Masalada   nima   ma’lum   va   nimani   topish   kerakligini   aniqlab   oling.   Agar
masala   matnini   tushunib   olish   qiyin   bo‘lsa,   uni   qisqa   yozing   (yoki  
masalaga   oid chizma tayyorlang).
3. Qisqa   yozuv   bo‘yicha   har   bir   son   nimani   ko‘rsatishini   tushuntiring   va
masala   savolini   takrorlang
4. O‘ylab   ko‘ring,   masala   savoliga   birdaniga   javob   berish   mumkinmi,   agar
mumkin   bo‘lmasa, nega?   Oldin   nimani,   keyin   nimani   bilish   mumkin?  
Masalani   yechish rejasini tuzing.
5. Yechishni   bajaring   va   javobini   yozing.
6. O‘z yechimingizning   to‘g‘riligini   tekshirib   ko‘ring.
7. O‘zingizga   qiziqarli   savollar   bering   va   ularga   javob   bering.
1. Masalani   tinglashni   o‘rganish   va   uni   mustaqil   o‘qiy   olish.   Masala
ustida   ishlash   uning   mazmunini   o‘zlashtirishdan   boshlanadi.   O‘quvchilar   hali
o‘qish 9
malakasiga   ega  bo‘lmagan   dastlabki  vaqtlarda  ularni   o‘qituvchi  o‘qib  beradigan
masala   matnini   tinglashga,   shartning   muhim   elementlarini   tovush   chiqarib
ajratishga o‘rgatish kerak. Shundan keyin masala shartini yaxshiroq o‘zlashtirish
maqsadida,   har   bir   o‘quvchi   masala   matnini   tinglabgina   qolmay,  balki   masalani
mustaqil   o‘qib   chiqishi   zarur;
Masala matni o‘qituvchi yoki o‘quvchilar tomonidan bir-ikki marta o‘qiladi,
ammo   bunda   bolalarni   masala   matnini   bir   marta   o‘qishdayoq   uning   mazmunini
tushunib   olishgaasta-sekin   o‘rgata   borish   kerak.
2. Masalani   dastlabki   analiz   qilish   (ma’lumni   noma’lumdan   ajarataolish
malakasi).
Ma’lumni   noma’lum-dan,   muhimni   nomuhimdan   ajratish,   masalada
berilganlar   bilan   izlanayotganlar   orasidagi   bog‘lanishni   ochish   -   bu   eng   muhim
malakalardan   biri.   Bunday   malakaga   ega   bo‘lmay   turib,   masalalarni   mustaqil
yechishga   o‘rganib   bo‘lmaydi.
3. Masalani   qisqa   yozish   malakasi.
Masala   matni   ustidaog‘zaki   ishlagandan   keyin   uning   mazmunini   matematik  
atamalar tiliga o‘tkazish va qisqa yozuv shaklidagi matematik strukturasini  
belgilash kerak (rasmlar,   chizmalar,   sxemalar,   jadvallar).
Shuni   nazarda   tutish   kerakki,   barcha   hollarda   ham   qisqa   yozuvni   bajarish
bilan   bir   vaqtda   masala   shartining   tahlii   ham   amalgaoshiriladi.   Aslini   aytganda,
qisqa yozuvning vazifasi shundan iborat. Haqiqatan ham masala shartining qisqa
yozuvi   o‘quvchilar   xotirasiga   tayanch   bo‘lib,   son   ma’lumotlarni   tushunish
vaajratish   imkonini   beradi,  shu   bilan   birga   ularning   ratsional   yozilishi   masalada
nima   berilgan   va   nimani   izlash   kerakligini   bayoniy   tushuntirish   imkonini
yaratadi.
4. Sodda   masalalarni   yechishda   amal   tanlashni   asoslab   berish   va
murakkab   masala   tahlilini   amalga   oshirish,   so‘ngra   yechish   rejasini   tuzish
malakasi.
Oldin   sodda   masalani   yechishdaamal   tanlash   masalasini   qarab   chiqishga
to‘xtalamiz.   Bu   malaka   birinchi   sinfdan   boshlab   tarkib   topa   boshlaydi,   ikkinchi 10
va 11
uchinchi   o‘quv   yillarida   yanada   rivoj   toptiriladi,   ya’ni   ba’zi   tanish
masalalarga   nisbatan amal tanlash   ishini bajarish asosi   o‘zgartiriladi.
5. Yechimni   bajarish,   uni   o‘qituvchi   talabiga   mos   qilib   rasmiylashtirish   va
masala   savoliga   javob   berish   malakasi.   Sodda   masalalardan   boshlaymiz.   Sodda
masalani arifmetik usul bilan ham, algebraik usul bilan ham yechish mumkin. Bu
o‘rinda masalalarni arifmetik usul bilan yechish haqidagina so‘z boradi, masalani
algebraik usulda yechish keyinroq   alohida   qaraladi.
6. Masala   yechimini   tekshira   olish   malakasi. Masala   yechimining   tekshirish
quyidagi usullarda qo‘llaniladi:
a) olingan   javob   bilan   masala   sharti   o‘rtasida   moslik   o‘rnatish;
b) teskari   masala   tuzish   va   yechish;
v)   masalani   boshqa   usullar   bilan   yechish;
g)   javobning   chegaralarini   aniqlash   (javobni   chamalash);
d)   grafik   tekshirish.
7. Masalalar   ustida   ishlashda   ma’lum   tizimni   belgilash   va   uni   joriy
qilish   malakasi.
O‘quvchilarda masalalar yechish malakasini tarkib toptirishda
ijodiy   xarakterdagi   mashqlarning   ham   muhim   ahamiyati  
bor.   Bunga   quyidagilar   kiradi:
1. Masalalarni   har   xil   usullar   bilan   yechish.
2. Muammoli   harakterdagi   masalalarni   yechish.
3. Masalalar   tuzish   va   ularni   almashtirishga   doir   topshiriqlar.
Oxirida shuni ta’kidlab o‘tamizki, matematik masala ustida ishlash 
jarayonida   shunga intilish kerakki, har bir masala bolalar uchun haqiqiy bilim 
manbai bo‘lib   qolsin.   Buning   uchun   o‘quvchining   diqqatini   masala   shartidan  
tafakkurini   va   bilish   qobiliyatlarini rivojlantiradigan darajada ko‘proq 
ma’lumotlarni olishga   yo‘naltirish   kerak. 12
2.Boshlang’ich   sinfda   tipik   masalalarni   yechishga   o’rgatish
texnologiyasi
Yig‘indi vа qo‘shiluvchilаrdаn biri mа’lum bo‘lib, 
qo‘shiluvchilаrni   tаqqоslаshni tаlаb   qilаdigаn  
mаsаlаlаr.
Shuni tа’kidlаb o‘tаmizki, bu хildаgi hаr qаndаy mаsаlаning hаm yеchimini
ifоdа yordаmidа tаsvirlаb bo‘lаvеrmаydi. Маsаlаning bоsh sаvоlini qo‘yishdа biz
yеchimini   аlоhidа   аmаllаr   bilаn   yozilishigа   murоjааt   qilishimizgа   to‘g‘ri   kеlаdi.
Aytilgаn   fikrni   tаsdiqlаsh   uchun   bundаy   mаsаlаni   qаrаymiz:
“Bоg‘dа   236   tup   dаrахt   ekishdi,   buning   127   tupi   оlmа,   qоlgаnlаri   оlchа.
Qаysi   dаrахtlаrdаn ko‘p   vа   qаnchа   ko‘p ekishgаn?”
Маsаlаni   tаhlil   qilib   o‘quvchilаr   236–127   (tup)   оlchа   ekish-gаnini
аniqlаshаdi.   Shundаn   kеyin   o‘quvchilаr   qiyinchilikkа   uchrаydilаr:   mаsаlаning
bоsh   sаvоli   shundаy   ifоdаlаngаnki,   (236-127)   аyirmаning   qiymаtini   tоpmаy
turib,   127   sоnidаn   236   vа   127   sоnlаrining   аyirmаsini   аyirish   kеrаk   yoki
kеrаkmаsligini   bilish qiyin vа аksinchа. Shu sаbаbli yеchimni аmаllаrni bаjаrish
bilаn yozish   kеrаk.   Yechimni   аmаllаr   bo‘yichа   izоhlаb yozish   ushbu   ko‘rinishdа
bo‘lаdi:
1) 236–127=109   –   bоg‘   ekkаn   оlchаlаr   sоni. 13
2) 127–109=18   –   оlchаlаrgа   qаrаgаndа   оrtiq   ekilgаn   оlmаlаr   sоni.
Ishni   bajarish   uchun   namuna:
1-    masala   
Jadval   asosida   masala   tuzing   va   uni   yeching   .
Bor   edi Sotildi Qoldi
48kg  
pecheniy Ertalab – 20kg  
Tushlikdan keyin –
10kg ?   kg
Do’konda   48   kg   pecheniy   bor   edi.   Ertalab   20kg,   tushlikdan   keyin   yana   10   kg  
sotildi .   Necha kg   pecheniy   qoldi   ?
Masalaning   yechilishi:
48-(20+10)   =48-   30   =18 (kg)
Javob   :   18   kg pecheniy   qolgan   .
2-    masala.        Qisqa   yozuv   asosida   masala   tuzing   va   uni  
yeching   :   Musiqa   to’garagiga   -   53   nafar   o’quvchi
Tasviriy san’at to’garagiga   - 37 nafar 
o’quvchi   Jami   o’quvchi -   ?   nafar
Maktabdagi   musiqa   to’garagiga   53nafar   o’quvchi   boradi.   Tasviriy   san’at
to’garagiga   esa   37   nafar   o’quvchi   boradi.   Maktab   to’garagiga   necha   nafar
o’quvchi   boradi?
Masalaning   yechilishi:
53 +   37   =   90   nafar
Javob: 90 nafar   o’quvchi 
boradi.   3- masala
Jadval   asosida   masala   tuzing   va   uni   yeching
Bor   edi Sarflandi Qoldi
36m   mato Kostumga   -   16m
Shimga -   14 m ?   m
Anvarning   onasida   36   m   mato   bor   edi. U   kostyum   uchun   16   m, shim 
uchun   yana   14 m   matoni sarfladi.   Anvarning onasida   yana   necha   m   mato  
qolgan?
Yechilishi: 14
36   – ( 16   +   14   )   = 6
Javob :   6 m   mato   qolgan.
а   х   b +   с,   а+b   х  c   vа   h.k.   ko‘rinishdаgi   mаsаlаlаr.
(Ko‘pаytirish   vа   bo‘lishgа   оid   sоddа   mаsаlаlаrni   o‘z   ichigа   оlgаn
mаsаlаlаr.)   Bundаy   mаsаlаr   bilаn   II   sinf   o‘quvchilаri   ko‘pаytirish   jаdvаlini   tuzish
vа   o‘rgаnishgа   tаyyorlаnish   dаvridа   birinchi   mаrtа   tаnishаdilаr.
Birinchi   bundаy   mаsаlаlаrni   rаsmlаr   bilаn   illyustrаsiyalаsh   fоydаlidir.
Маsаlаn, ushbu mаsаlаni qаrаymiz: “ Ваli yozdа kаpаlаklаrdаn kоllеksiya yig‘di:
uchtа   qutidа   6   tаdаn,   bittа   qutidа   4   tа   kаpаlаk   bo‘ldi.   Ваlining   qаnchа   kаpаlаgi
bo‘lgаn?” Dаrslikdа bu mаsаlаgа dоir prеdmеt rаsm bеrilgаn, аmmо buni, qutini
to‘g‘ri   to‘rtburchаk,   kаpаlаkni   uchburchаk   bilаn   tаsvirlаb,   sхеmаtik   rаsmgа
аylаntirish mumkin.
Keyingi mаsаlа shаrtini qisqаchа bundаy yozish 
mumkin:   Qirqib   оlishdi   –   2 хаridоrgа   8   m   dаn.
Qоldi – 7 
m.   Bоr edi 
– ?   yoki  
bundаy:
Qirqib оlishdi – 2 хаridоrgа 8 m 
dаn   Qоldi   – 7   m.
Chizmа yoki qisqа yozuv jаvоbni qidirishgа yordаm 
bеrаdi:   8х2+7=16+7=23 (m).
Jаvоb:   to‘pdа   23   m   chit   bo‘lgаn.
Ikki   ko‘pаytmаning   yig‘indisini   (аyirmаsini);   ikki   bo‘linmаning   аyirmаsini
tоpishgа   dоir   mаsаlаlаr.
“Quruvchilаr hаr biridа 6 tаdаn xonadon bo‘lgаn 8 tа uy vа hаr biridа 5 tаdаn
xonadon   bo‘lgаn   7   tа   uy   qurishdi.   Bu   uylаrdа   hаmmаsi   bo‘lib   qаnchа   kvаrtirа
bo‘lgаn?”
Маsаlаning   shаrtini   qisqаchа   bundаy   yozish
mumkin:   8   tа   uy   6 tаdаn   xon. 15
7   tа   uy   5   tаdаn   xon.   ?
Bundаy mаsаlаlаrni ifоdа tuzib yеchish mаqsаdgа 
muvоfiqdir:   6х8+5х7=83 (kv.)
Jаvоb:   83   tа   xonadon.
“Мinglik”   mаvzusidа   o‘quvchilаr   yangi   mаsаlаlаrgа   duch   kеlmаydilаr.
Bundа   hаm   “Yuzlik”   mаvzusidаgi   mаsаlаlаr   qаrаlаdi.   Fаqаt   bundаgi   fаrq
shundаn   ibоrаtki, ushbu hоldа bir хоnаli, ikki хоnаli sоnlаr bilаnginа emаs, bаlki
uch хоnаli   sоnlаr bilаn hаm  ish ko‘rilаdi. Shundаy mаsаlаlаrdаn bittаsini  ko‘rib
chiqish   bilаn   chеgаrаlаnаmiz:   “Bir   bоlа   uchtа   kitоb   o‘qidi.   Ulаrning   hаmmаsi
653   bеtdаn   ibоrаt.   Birinchi   kitоb   256   bеtli,   ikkinchisi   undаn   58   bеt   kаm.
Uchinchi   kitоb   nеchа   bеtli?” 6
Маsаlа   shаrtini   bundаy   yozаmiz:
653bеt I   k.   – 256 bеt
I k. – ?, 58 bеt kаm
III k.   –   ?
Yechilishi   :
1) 256
2) +   256 3) _ 653
        58    198 454
198(bеt) 54(bеt) 199
(bеt)
Jаvоb:   uchinchi   kitоb   199   bеtli.
Nisbаt   usuli   bilаn   yеchilаdigаn   birlikkа   kеltirishgа   dоir   mаsаlаlаr.
Sоddа uchlik qоidаgа dоir mаsаlаlаr yеchishdа nisbаtlаr usulining mоhiyati
shundаn   ibоrаtki,   оldin   bir   sоn   ikkinchisidа   nеchа   mаrtа   bоrligini   (yoki   bir   sоn
ikkinchisidаn  nеchа   mаrtа   kаttаligini)   bilish  kеrаk,  so‘ngrа  ikkinchi   miqdоrning
mа’lum   kаttаligini   shunchа   mаrtа   оrttirish   yoki   kаmаytirish   kеrаk.   Shuni
tа’kidlаb
6
  Bikbaeva   N.   U.   ,   Sidelnikova   R.   I.   ,   Adambekova   G.   A.   Boshlang’ich   sinf   larda   matematika   o’qitish  
metodikasi.   –   T.   :   O’qituvchi,  1996.  – 316-   b. 16
o‘tаmizki,   qаrаlаyotgаn   mаsаlаlаrni   bu   usul   bilаn   fаqаt   bittа   miqdоrning   ikkitа
qiymаtini   ifоdаlоvchi   sоnlаr   bir-birigа   kаrrаli   bo‘lgаndаginа   yеchish   mumkin.
Nisbаtlаr   usuli   bilаn   yеchilаdigаn   sоddа   uchlik   qоidаgа   dоir   mаsаlаlаrni
yеchishgа   o‘quvchilаrni   tаyyorlаsh   uchun   ulаrgа   tахminаn   bundаy   mаshqlаrni
tаklif qilish fоydаli: “12 l dа nеchа mаrtа 4 l dаn bоr?”, “30 mеtrdа nеchа mаrtа 5
m   dаn bоr?”,   “36 sоni   12 sоnidаn   nеchа   mаrtа   kаttа?”   vа   hоkаzо.
Таyyorgаrlik   mаshqlаrini   bаjаrgаnlаridаn   kеyin   o‘quvchilаrgа   sоddа   uchlik
qоidаgа dоir bundаy mаsаlаni tаklif qilish mumkin: “Ikkitа bir хil kulchа 12 tiyin
turаdi.   Shundаy   6   tа   kulchа   uchun   qаnchа   to‘lаsh   kеrаk?”   Оldin   mаsаlа
o‘quvchilаrgа tаnish usul - birlikkа kеltirish usuli bilаn yеchilаdi: 12 : 2 * 6 = 36
(tiy). Shundаn kеyin o‘qituvchi  bоlаlаrgа bundаy mаsаlаlаrni  yеchishning yangi
usuli   bilаn   tаnishishlаrini   аytаdi.   O‘quvchilаrni   yangi   usulni   tushunishlаrini
оsоnlаshtirish   uchun   ko‘rsаtmаlilikdаn   fоydаlаnish   kеrаk.   Bоlаlаrning   bir
miqdоrning qiymаti qаnchа mаrtа оrttirilsа, ikkinchi miqdоrning qiymаti shunchа
mаrtа   оrttirilishi   kеrаkligini   аniqlаshgа   yordаm   bеrаdi.   Jumlаdаn,   qаrаlаyotgаn
mаsаlаdа 2 tа kulchаgа 12 tiyin to‘lаngаni mа’lum. Dеmаk, 6 tа kulchа uchun 2
tа   kulchаgа qаrаgаndа 6 sоni 2 sоnidаn nеchа mаrtа kаttа bo‘lsа, shunchа mаrtа
оrtiq   to‘lаsh   kеrаk.
Маsаlаning   yеchilishi   ushbu   ko‘rinishdа   bo‘lаdi:
12   *   (6   : 2) =   12   *   3   = 36   (tiy.)
Маsаlа   yеchishning   yangi   usuli   (munоsаbаtlаr   usuli)   оldin   tаnish   bo‘lgаn
usul   bilаn tаqqоslаnаdi vа bu   usullаrning   fаrqi аniqlаnаdi.
Prоpоrsiоnаl   bo‘lishgа   dоir   mаsаlаlаr.
O‘quvchilаrning prоpоrsiоnаl bo‘lishgа dоir mаsаlаlаrning yеchilish usullаri
hаqidаgi bilimlаrini chuqurlаshtirish mаqsаdidа bundаn kеyin ikki хil mаsаlаning
yеchilishini   tаqqоslаsh   kеrаk.   Shu   mаqsаddа   mustаqil   yеchish   uchun   qo‘yidаgi
mаsаlаlarni   bеrish   mumkin:
1) Kutubxonaga   yangi   kitoblar   keltirildi.   Kutubxonachi   3   ta   tokchaga   45
tadan   kitob qo`yganidan keyin yana 80 ta kitob qoldi. Kutubxonaga nechta kitob
keltirildi? 17
45   ta 45   ta 45   ta
?
Yechish:   3*45=135 ta,      135+80=215 ta Javob:      215 ta.
2) Ikki mаktаbgа bir хil bаhоdа yozuvchilаr pоrtrеtlаri оlindi. Bir mаktаbgа
6   tа pоrtrеt, ikkinchi mаktаbgа 8 tа pоrtrеt оlindi. Hаmmа pоrtrеt uchun 70 so‘m
to‘lаndi.   Hаr qаysi   mаktаb   qаnchа   pul   to‘lаshi   kеrаk?
3) Ikki mаktаbgа bir хil bаhоdа 14 tа yozuvchilаr pоrtrеti оlindi: Bir mаktаb
30   so‘m,   ikkinchi   mаktаb   40   so‘m   to‘lаdi.   Hаr   qаysi   mаktаbgа   nеchtа   pоrtrеt
оlingаn?
Ikki   аyirmаgа   ko‘rа   nоmа’lumni   tоpishgа   dоir mаsаlаlаr.
Bu   mаsаlаlаrni   muvаffаqiyatli   yеchish   ko‘p   jihаtdаn   o‘quvchilаrning
mаsаlаdаgi   mаvjud   muhim   хususiyatlаrni   chuqur   tushunishlаrigа   bоg‘liq.   Bu
хususiyatlаr   shundаn   ibоrаtki,   mаsаlаdа   mа’lum   bo‘lgаn   bir   miqdоrning
qiymаtlаri   аyirmаsi   ikkinchi   miqdоrning   qiymаtlаri   аyirmаsigа   to‘g‘ri   kеlishi
kеrаk,   kеyingi   аyirmа   mаsаlаdа   оshkоr   hоldа   bеrilmаydi,   bu   аyirmаni   tоpish
bundаn kеyingi   yеchimni izlаshni   аnchа yеngillаshtirаdi.
Nоmа’lum   ikki   аyirmа   bo‘yichа   tоpishgа   dоir   mаsаlаlаrni   yеchishgа
kirishishdаn   оldin   tаyyorlаsh   mаshqlаrini,   mаsаlаn,   bundаy   mаsаlаlаrni   bеrish
mumkin:   bir   to‘pdаgi   gаzmоl   ikkinchi   to‘pdаgidаn   4   m   оrtiq   bo‘lib,   undаn   24
so‘m   оrtiq turаdi.   1   mеtr gаzmоl qаnchа   turаdi?
Bundаy sаvоl  qo‘yilаdi: nеgа birinchi to‘p gаzmоl ikkinchi to‘p gаzmоldаn
qimmаt?
Narxi Bahosi Miqdori
1-to’p
1   m   ?   so’m 24   so’m   ortiq 4m ortiq
2-to’p ? ? 18
Jаmi pulidаgi 24 so‘m fаrq uzunliklаrdаgi 4 m fаrqqа to‘g‘ri kеlаdi, dеmаk,
4   m   gаzmоl   24   so‘m   turаdi,   dеb   хulоsа   qilinаdi.   Bundаn   mаsаlаning   yеchilishi
hаm   kеlib chiqаdi:  24:4=6   (so‘m).
Jаvоb:1 m   gаzmоl   6 so‘m   turаdi.
Hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr.
“Hаrаkаt”gа   dоir   mаsаlа   dеb,   tаrkibigа   hаrаkаtni   хаrаktеrlоvchi   miqdоrlаr,
ya’ni   tеzlik,   vаqt vа   mаsоfа   kirgаn   mаsаlаlаrni   аtаsh mumkin.
“Hаrаkаt”   so‘zi   hаr   хil   tipdаgi   mаsаlаrdа:   оddiy   uchlik   qоidаgа   dоir
mаsаlаlаrdа,   ikki   аyirmа   bo‘yichа   nоmа’lumni   tоpishgа   dоir   mаsаlаlаrdа   vа
bоshqа   хil   mаsаlаlаrdа   uchrаydi.   Ammо   bu   mаsаlаlаr   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr
turigа   kirmаydi.
Маtеmаtikа   o‘qitish   mеtоdikаsidа   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr   jumlаsigа
hаrаkаtni   хаrаktеrlоvchi   uchtа   miqdоr-tеzlik,   vаqt   vа   mаsоfа   оrаsidаgi
bоg‘lаnishlаrni   tоpishgа   dоir   mаsаlаlаr   kiritilаdi,   bu   mаsаlаlаrdа   аytilgаn
miqdоrlаr   yo‘nаltirilgаn   miqdоrlаr   sifаtidа   qаtnаshаdi.   Хususаn,   quyidаgi
mаsаlаlаr   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr jumlаsigа kirаdi:
а)   bir   jism   hаrаkаtigа   dоir   hаmmа   sоddа   vа   murаkkаb   mаsаlаlаr   (bu
mаsаlаlаrdа miqdоrlаrdаn biri - tеzlik, vаqt yoki mаsоfа-qоlgаn ikkitаsigа bоg‘liq
hоldа   qаtnаshаdi);
b)   uchrаshmа   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr;
v)   ikki   jismning   qаrаmа-qаrshi   yo‘nаlishdаgi   hаrаkаtlаrigа   dоir   mаsаlаlаr;
g)   ikki   jismning   bir   yo‘nаlishdаgi   hаrаkаtigа   dоir   mаsаlаlаr   (mаsаlаlаrning   bu  
turi bоshlаng‘ich   mаktаbdа   qаrаlmаydi).
Ма’lum mаsоfа vа hаrаkаt vаqti bo‘yichа tеzlikni 
tоpishgа   dоir mаsаlаlаr.
Bu   хildаgi   mаsаlаlаr   ustidа   ishlаshning   mоhiyatini   ushbu   mаsаlаni   yеchish  
misоlidа   оchib   bеrаmiz:
“Piyodа   kishi   hаr   sоаtdа   bаrаvаrdаn   yo‘l   bоsib,   3   sоаtdа   12   km   yurgаni  
mа’lum   bo‘lsа,   u   qаndаy   tеzlik   bilаn   yurgаn?” 19
O‘quvchilаr o‘qituvchi   yordаmidа   mаsаlа   shаrtini   tаhlil   qilish   bilаn   bir   vаqtdа  
mаsаlаni jаdvаlgа yozishni   o‘rgаnаdilаr.
– Маsаlаdа   nimа   mа’lum?   (Piyodа   kishi   yo‘ldа   3   sоаt   bo‘lgаni.)
– 3   sоаt   -   tushuntirаdi   o‘qituvchi -   bu   piyodа   kishining   yurgаn   vаqti.
– Маsаlаdа   yanа   nimа mа’lum? (Piyodа   kishi   3   sоаtdа   12   km   o‘tgаni.)
– 12   km   –   piyodа   o‘tgаn   yo‘l yoki   mаsоfа.
– Маsаlаdа   nimаni   bilish   tаlаb   qilinаdi?   (Piyodа   bir   sоаtdа   qаnchа   yo‘l  
o‘tgаni.)
Маsаlаni   аnаliz   qilish   jarayonidа   o‘qituvchi   mаsаlаning   shаrti   jаdvаlgа  
qаndаy   yozilishini   ko‘rsаtаdi:
Теzlik Vаqt Маsоfа
? 3   sоаt 12 km
Bundаy   хulоsа   chiqаrilаdi:   аgаr   mаsоfа   vа   hаrаkаt   vаqti   mа’lum   bo‘lsа,
tеzlikni   tоpish mumkin.   Теzlik   mаsоfаning   vаqtgа   bo‘lingаnigа   tеng.
Tеzlik   vа   hаrаkаt   vаqtigа   ko‘rа   mаsоfаni   tоpishgа   dоir   mаsаlаlаr.
Мisоl   uchun   bundаy   mаsаlаning   yеchilishini   qаrаymiz:   “Piyodа   kishi
sоаtigа   6   km   tеzlik   bilаn   3   sоаt   yo‘ldа   bo‘ldi.   Piyodа   kishi   qаnchа   mаsоfа
o‘tgаn?”
Маsаlа   shаrtini   chizmа   yordаmidа   hаm   hаl   qilish   mumkin.
3.Boshlang’ich   sinflar   uchun   tavsiya   etiladigan   tipik  
masalalar   tizimi
Shungа o‘хshаsh bir qаtоr mаsаlаlаrni yеchish nаtijаsidа o‘quvchilаr bundаy
хulоsаgа kеlishаdi: аgаr tеzlik vа hаrаkаt vаqti mа’lum bo‘lsа, u hоldа mаsоfаni
tоpish   mumkin.   Маsоfа   tеzlik   bilаn   vаqtning ko‘pаytmаsigа   tеng.
Ма’lum   tеzlik   vа   mаsоfаgа   ko‘rа   hаrаkаt   vаqtini   tоpishgа   dоir   bir   qаtоr
mаsаlаlаrni   yuqоridаgidеk   qаrаb   bundаy   хulоsаgа   kеlаdilаr:   аgаr   tеzlik   vа
mаsоfа   mа’lum bo‘lsа, u hоldа hаrаkаt vаqtini tоpish mumkin. Vаqt mаsоfаning
tеzlikkа   bo‘lingаnigа   tеng.
Ishni   bajarish   uchun   namuna:
1-        masala   
2   soatda   „Neksiya“   160km, „Lasetti“   undan   20   km   ortiq, „   Matiz“   esa 20
„Neksiya“ „Lasetti“ „Matiz“
2soatda 160km 20 km ortiq 40km kam
1   soat ?   80km ?   90km ?   60km
Yechish:   160   +20   =180
160   – 40=120
160 :   2   =   80
180 :   2   =   90
120 :   2   =   60
Javob:   80 km,   90 km,   60km
Uchrаshmа   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr.
Uchrаshmа   hаrаkаtgа   dоir   mаsаlаlаr   yеchish   uchun   аvvаl   оg‘zаki
yеchilаdigаn   quyidаgi   tаyyorlаsh   mаsаlаlаri   qаrаb   chiqilаdi,   bundа
ko‘rsаtmаlilikdаn fоydаlаnilаdi.
Bоshlаng‘ich   sinflаrdа  аsоsаn   uchrаshmа   hаrаkаtgа   dоir   shundаy   mаsаlаlаr
bеrilаdiki,   ulаrdа   jismlаr   bir   vаqtdа   hаrаkаtlanadi   vа   bir   vаqtdа   to‘хtаdi.   Bu
mаsаlаlаrdа to‘rttа o‘zаrо bоg‘liq miqdоrlаr ustidа so‘z bоrаdi:   bundа; s – hаrаkаt
qilаyotgаn jismlаrning   tеzliklаri –   hаrаkаt vаqti. Bundаn ushbu guruhgа to‘rt хil
mаsаlа   kirаdi,   dеgаn   хulоsа   chiqаdi.   Ammо   birinchi   vа   ikkinchi   jismlаrning
tеzliklаrini tоpish bir хildа hаl qilishni   tаlаb qilаdi, shu sаbаbli mаsаlаlаrning bu
guruhgа   uch   хil mаsаlаni   kiritish   qаbul qilingаn,
1. Bеrilgаn jismlаrning tеzliklаri vа hаrаkаt  vаqtigа ko‘rа mаsоfаni tоpishgа
dоir   mаsаlаlаr.
2. Hаr qаysi jismning mа’lum tеzligi vа mаsоfаgа ko‘rа vаqtni tоpishgа dоir
mаsаlаlаr.
3. Hаrаkаt   qilаyotgаn   jismlаrdаn   birining   tеzligi,   bеrilgаn   mаsоfа,   hаrаkаt
vаqti   vа   jismlаrdаn   ikkinchisining   tеzligi,   mаsоfа,   hаrаkаt   vаqti   vа   jismlаrdаn
ikkinchisining   tеzligini   tоpishgа dоir   mаsаlаlаr.
Ishni   bajarish   uchun   namuna:
1- masala.   Modellashtirish   usuli   yordamida   masala   tuzing   va   yeching   : 21
1) Oralaridagi masofa 44 km bo`lgan ikki qishloqdan bir 
vaqtda   bir-birlariga qarab ikki velosipedchi yo`lga chiqdi va 2 soatdan
keyin   uchrashdi. Ulardan birining tezligi 12 km/soat. Ikkinchisining 
tezligini   aniqlang?
12   km/soat 2 soat km/soat?
44 km
Yechish:   1)   12*2=24   km, 2) 44-24=20, 3)   20:2=10   km/soat
Javob: 10   km/soat.
Qarama-qarshi   yo'nalishdagi   harakatga   doir   masalalar.Naima	 o'qiydigan	 maktab	 ularning	 uyidan	 o'ng	 tarafda,	 Naimaning	
opasi	 Nozima	 o'qiydigan	 litsey	 esa	 uydan	 chap	 tarafda.	 Opa-singil	 bir	
vaqtda	 	uydan	 	chiqdi	 	va	 	qarama-qarshi	 	yo'nalishda	 	biri	 	maktabga,	
ikkinchisi	 	litseyga	 	yo’l   oldi.   Naimaning   yurish   tezligi   50   m/min,	
Nozimaniki esa 60 m/min. 5	 minutdan	 so'ng	 ular	 orasidagi	 masofa	 necha	
metr	 bo'ladi?
Yechish	.  I usul 	 1)	 Naima	 5 minutda	 qancha	 yo'l	 yuradi?	 50	 m/min	 • 5 min	
= 250	 m.
2)
Nozima	 5 minutda	 qancha	 yo’l	 yuradi?	 60	 m/min	 • 5 min	 = 300	 m.
3)	
5 minutdan	 so'ng	 ular	 orasidagi	 masofa	 necha	 metr	 boladi?	250	
m	 + 300	 m	 = 550	 m.	 Javob:	 550	 metr.	
II	 usul
1)	
1	minutda	Naima	va	Nozima	bir-biridan	necha	
metr	 uzoqlashadi?	 50	 m+60	 m=110	 m.
2)	
5 minutda	 opa-singillar	 bir-biridan	 necha	 metr	 uzoqlashadi?	 110	 m	 • 5	
= 550	 m.	 Javob:	 550	 m.	
Qarama-qarshi	yo'nalishdagi	harakatda	jismlarning	bir-	
biridan	 uzoqlashish	 tezligi	 ular	 tezliklarining	 yig'indisiga	 teng. 22Bir xil yo'nalishdagi harakatga  	doir masalalar. Masala.  	Anvar va	
Ravshan	 A qishloqdan	 bir	 vaqtda	 bir	 xil	 yo'nalishda     velosipedlarda	
yo'lga	 chiqishdi.	 Anvarning	 tezligi	 12	 km/soat,	 Ravshanniki	 esa	 15	
km/soat.	
Ularning	 bir-biridan	 uzoqlashish	 tezligini	 toping.	
Yechish.  	1   soatda   Ravshan   Anvardan   15   km   -   12   km   =   3   km	
oldinda	 	bo’ladi.   Demak,   ularning   bir-biridan   uzoqlanish   tezligi   3	
km/soat ekan.	 Javob:	 3 km/soat.	
O'rtacha tezlikni hisoblashga doir masalalar	 	
Masala.	 Avtomobil	 Toshkentdan	 Samarqandga	 5 soatda	 yetib	 	
keldi.
Toshkentdan	 Samarqandgacha	 330	 km.	 Avtomobilning	 	
tezligini	 toping.	
Yechish.	 Avtomobil	 1 soatda	 necha	 kilometr	 yo'l	 	
yuradi?	 330:5	 = 66(km).	
Javob:	 Avtomobilning	 tezligi	 66	 km/soat.	 Bu	 o'rtacha	 tezlikdir.	
Mashina Toshkentdan Samarqandgacha bo'lgan masofaning	 	
hammasini	 bir	 xil	 o'zgarmas	 66	 km/soat	 tezlik	 bilan	 bosa	 olmaydi:	 u 	
goho	
sekin,	 goho	 tez	 yuradi,	 svetoforlar	 oldida	 to'xtashi	 mumkin.
Ishni   bajarish   uchun   namuna:
1-    masala   
Ikkita   “Neksiya   “   avtomobili   bir   qishloqdan   bir   vaqtda   qarama-qarshi
yo’nalishda   yo’lga   chiqdi.   Birinchisi   1soatda   90km,   ikkinchisi   esa   1   soatda
80km   yo’l   bosdi.   Avtomobillar   shu   tarzda   yursa,   2soatdan   keyin   ular   orasidagi
masofa   necha km   bo’ladi?
1 soatda -90km 1soatda   -80km
                                                          o                                                                   
2soatda -?km  
Yehish   : (   2*90)   +   (   2*80)   =   180 +160 =   340km 23
Javob   :   340km   orasidagi masofa 24
1. Poyezd   56km/soat   tezlik   bilan   ketyapti.   U   a)   2   soatda b)   5
soatda   necha kilometr   yuradi?
Yechish:56   x   2   =   112   km,   56   x   5 =   280   km,
Javob:   112   km,   280   km
Nodira   1   soatda   3   km   yo’l   yuradi.   U   shunday   tezlik   bilan   yursa   6   km  
masofani   qancha vaqtda o’tadi?
Yechish:   6:3   = 2   soat
Javob:   2   soatda   bosib   o’tadi.
2. Toshkent   va   Jizzax   shaharlari   orasidagi   masofa   330   km.
Avtobus   soatiga   55km   tezlik   bilan   yursa, bu   masofani   necha   soatda   o’tadi?
Yechish:   330   :   55   =   6   soat
Javob:   6   soatda
3. Kamolaning   uyidan   maktabgacha   1km,   Kamola   1   soatda   4   km
yuradi.   U   uyidan   maktabga qancha   vaqtda boradi?
Yechish:   60   : 4   =   15  
minut   Javob:   15   minutda  
boradi.
4. Toshkent   va   Nukus   orasidagi   masofa   1200   km   bo’lsa,   samolyot
600km/soat   tezlik   bilan   uchib   qancha   vaqtda   Nukusga   yetib   boradi?
Yechish:   1200   :   600   =   2   soat
Javob:   2   soat
5. Nargizaning   uyidan   maktabgacha   1km   200   m   .   U   bu   masofani   20
minutda o’tsa,   Nargiza 1   minutda qancha   yo’l   yurdi?
Yechish:   1   km   200m   =   1000m   +   200m   =
1200m   1200   : 20   =   60   metr
Javob:   Nargizaning   tezligi   60m/   minut
6. Nozima   va   Naimaning   uylari   orasidagi   masofa   550   m   ,   ular   bir
vaqtda   uylaridan chiqib bir – biriga qarab kela boshladi. Nozima 1 minutda 60m,
Naima   esa 1   minutda   50m yo’l   yuradi.   Qizlar   qancha   vaqtdan   keyin   uchrashadi? 25
Yechish:   1)   qizlar   bir   minutada   bir-birlariga   necha   metr   yaqinlashadi?  
60m   +   50m   = 110   m
2)Qizlar   qancha   vaqtdan   keyin   uchrashadi?  
550   :110   =   5   min
Javob:   5   minutdan   keyin   uchrashadi.
7. A   va   B   shaharlar   orasidagi   masofa   480   km.   Bu   shaharlardan   bir
vaqtda   bir   –   biriga   qarab   ikki   avtomobil   yo’lga   chiqdi.   Ulardan   birining   tezligi
75km/soat,   ikkinchisining   tezligi   esa   85   km/   soat.   A)   Ular   bir   –biriga   qanday
tezlik   bilan   yaqinlashdi?   1   soatdan   keyin   ular   orasidagi   masofa   qancha   bo’ladi?
B)   Avtomobillar   necha   soatdan   keyin   uchrashishadi?
75km/soat 85km/soat
480km
8. Naima   o’qiydigan   maktab   ularning   uyidan   o’ng   tarafda,
Naimaning   opasi   Nozima   o’qiydigan   litsey   esa   uydan   chap   tarafda.   Opa   –
singil   bir   vaqtda   uydan   chiqdi   va   qarama   –qarshi   yo’nalishda   biri   maktabga   ,
ikkinchisi   litseyga   yo’l   oldi.   Naimaning   yurish   tezligi   50m/   minut, Nozimaniki
esa   60m/   minut.   5   minutdan   so’ng   ular   orasidagi   masofa   necha   metr   bo’ladi?
Yechish:   1-usul.
1) Naima   5   minutda   qancha   yo’l
yuradi?   50   m/   min   x 5   min   =   250m
2) Nozima   5   minutda   qancha   yo’l
yurdi?   5   min   x 60   min   = 300m
3) 5   minutdan   so’ng   ular   orasidagi   masofa   necha   km
bo’ladi?   250   m   +   300m   = 550   m
Javob: 550 
m   2-usul.
1) 1   minutda   Nozima   va   Naima   bir-   biridan   necha   metr
uzoqlashadi?   50   m   +   60m   =   110m
2) 5   minutda   opa-singillar   necha   metr
uzoqlashadi?   150   x 5   =550   m 26
Qarama   –   qarshi   yo’nlishdagi   harakatda   jismlarning   bir   –biridan   uzoqlashish  
tezligi   ular tezliklarining   yig’indisiga teng.
9. Anvar   va   Ravshan   A   qishloqdan   bir   vaqtda   bir   xil   yo’nalishda
velosipedlarda   yo’lga   chiqishdi.   Anvarning   tezligi   12   km   /   soat,   Ravshanniki
esa   15   km/soat.   Ularning   bir-biridan   uzoqlashish   tezligini   toping.
Yechish:   1   soatda   Ravshan   Anvardan   15   km   -12   km   =   3km   oldinda   bo’ladi.
Demak   ularnin   bir   –biridan   uzoqlashish   tezligi   3km   /soat   ekan.
Javob:   3   km/soat
10. Avtomobil   Toshkentdan   samarqandga   5   soatda   yetib
keldi.   Toshkentdan   Samarqandgacha   330   km.   Avtomobilning   tezligini
toping.
Yechish:   Avtomobil   1   soatda   necha   km yo’l   yuradi?  
330   :   5 =   66   km
Javob:   Avtomobilning   tezligi   66   km/soat. 27
XULOSA
Kurs    ishi   natijalariga   ko’ra   quyidagi   xulosalarga   kelindi:
1. Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tipik   masalalar   yechishga
o’rgatish   texnologiyasi   bilan   bog’lik   nazariy   va   amaliy   tadqiqot   natijasida
mazmuni va uni   ishlab   chiqishning   asosiy   yo’nalishlari   aniqlandi,   bu   muammoni
maktab   o’quvchilari   matematik   tayyorgarligiga   nisbatan   qo’llash   shart-sharoitlari
belgilandi.
2. Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tipik   masalalar   yechishga
o’rgatish   texnologiyasi   ning   asosiy   yo’nalishi   sifatida   turli   psixologik
jarayonlarni   faollashtirish (qabul qilish,   diqqat va   hokazo)   asos qilib olindi;
3. Kurs     ishi ning   asosiy   maqsadi   boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida
tipik   masalalar   yechishga   o’rgatish   texnologiyasi   jarayonini   takamollishtirish
shart-sharoitlarini belgilashdan iborat   bo’ldi.
4. Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tipik   masalalar   yechishga
o’rgatish   texnologiyasi   bosqichlarida   yuksak   mahorat,   bilimni   egallashda
ijodiy   xususiyat hosil   bo’ladi.
5. Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tipik   masalalar   yechishga
o’rgatish   texnologiyasi   orqali   matematik   bilimlarni   mustaxkamlashga
yondoshishni   amalga   oshirishning   taklif   etilayotgan   uslublari,   yo’llari,   shakli   va
vositalari   dastur   materiallarini chuqur,   mustahkam   o’zlashtirishni   ta’minlaydi.
6. Ishlab   chiqilgan   va   tajribada   tasdiqlangan   ish   turlari,   hamda,   turli
masalalar   o’quvchilarining   matematik   tafakkurini   shakllantirishga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatadi.   Ularda   bilimga   va   shaxsiy   tashabbusga   bo’lgan   chanqoqlikni
uyg’otadi.
7. Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tipik   masalalar   yechishga
o’rgatish   texnologiyasi   bilimlarni   o’zlashtirish   va   mahorat   shakllanishining   turli
bosqichlarida   ularni   qo’llashda   qo’shimcha   o’quv   vaqtini   talab qilmaydi. 28Shu	 bilan	 bir	 qatorda	 boshlang’ich	 sinf	 matematika	 darslarida	 tipik	
masalalar	 yechishga	 o’rgatishga	 yordam	 beradigan	 quyidagi    	tavsiyalar	
ishlab	 chiqildi:
–
boshlang’ich	 sinf	 matematika	 kursini	 o’rganishda	 aniq	 maqsadga	
yo’nalganlik	 (o’qituvchida	 mashg’ulot,	 mavzu,	 bo’lim	 maqsadini	 qo’yish,	
maqsadni	 	tabaqalashtirish,	 	aniqlashtirish	 	va	 	integratsiyalash;	 	dars	
maqsadlarni	 	ajratish;	 	o’quvchilar	 	faoliyatini	 	takomillashtirishga	 	ijodiy	
yondashish);
–	
boshlang’ich	 sinf	 matematika	 kursi	 o’quv	 materialini	 tanlash	 va	
texnologiyani	 amalga	 oshirish,	 uni	 integratsiyalash,	 mazmunning	 didaktik	
elementlarini,	 ularning	 turlari	 va	 belgilarini	 ajratish;	 mazmunni	 va	 uning	
fragmentlarini	 o’qitish	 maqsadlariga	 muvofiqlashtirish,	 ta'lim	 mazmunini	
modellashtirish;
–	
o’quv	 jarayonini	 maqsadlariga	 va	 mazmuniga	 mos	 texnologiyalarni	
tanlash	 uquvlarini,	 o’quv	 topshiriqlarini	 tanlash;
–	
Boshlang’ich	 sinf	 matematika	 darslarida	 tipik	 masalalar	 yechishga	
o’rgatish  texnologiyasini  o’rganishda  masalalarning  tuzilishini hisobga olib
ta'lim	 texnologiyasini	 loyihalash	 va	 barkamol	 avlodni	 tarbiyalash	 uchun	
sharoitlar	 yaratishga	 yo’nalganlik;	
– 	o’quv	 	fanini	 	o’rganishda	 	tipik	 	masalalar	 	yechishga	 	o’rgatish	
texnologiyasini	 ishlab	 chiqishga	 qiziqish	 va	 motivatsiya	 asosida	 yuzaga	
keladigan	 	motivatsiyali-ahamiyatli	 	yo’nalganlik,	 	shuningdek	 	ishlab	
chiqilgan	 texnologiyalarni	 amaliyotga	 joriy	 etish	 imkoniyatini	 berish.	
Mazkur	 ishda	 bayon	 qilingan	 	nazariy	 	tahlil	 	natijalari,	 	o’tkazilgan	
tajriba	 ishning	 qo’yilgan	 ilmiy	 g‘oyasini	 tasdiqladi.	
Muammoning	 	bundan	 	keyingi	 	o’rganilishi	 	ta'lim	 	texnologiyasi	
qonuniyatlari,	 tamoyillari,	 mexanizmlari,	 optimallashtirilgan	 dasturlar     va	
DTS	 	mazmunini	 	va	 	ularni	 	rivojlanishining	 	o’zaro	 	bog’liqligi	 	asosida,	
o’rganish	 bilan	 chuqur	 tadqiq	 etish	 mumkin. 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I.Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar
1. O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta'lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   (O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   Axborotnomasi,   1997   y.,   9-son,   225-modda;
2013 y.,   41-son,   543-modda)
2. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi (O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining
Axborotnomasi,   1997   y.,   11-12-son,   295-modda;   O‘zbekiston   Respublikasi
qonun hujjatlari to‘plami, 2007 y., 15-son, 150-modda; 2013 y., 41-son, 543-
modda)
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Oliy   ta'limning   davlat
ta'lim   standartlarini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   qarori   (O‘zbekiston
Respublikasi   qonun   hujjatlari   to‘plami,   2001   y.,   15-16-son,   104-modda;
2013   y.,   28-son,   363-modda,   52-son,   691-modda;   2015   y.,   2-son,   21-modda)
                            II.         Asosiy adabiyotlar
1. Abdullina   L.B.,   Mustafina   R.Z.,   Shmeleva   N.G.   Matematika   o`qitish
nazariyasi   va   texnologiyasidan   tanlangan   savollar:   Darslik- uslubiy.   “050708   –
Boshlang’ich   ta’lim   pedagogikasi   va   metodikasi”   mutaxassisligi   bo’yicha   1-5   kurs
talabalari uchun materiallar.   – Sterlitamak: Sterlitamak.   davlat   ped.   akad.   ular.   Zaynab
Biisheva, 2012. - 148 b.
2. Abdullina   L.B.,   Mustafina   R.Z.,   Shmeleva   N.G.   Matematika   o`qitish
nazariyasi   va   texnologiyasidan   tanlangan   savollar:   Darslik-uslubiy.   "050708   -
Boshlang'ich   ta'lim   pedagogikasi   va   metodikasi"   mutaxassisligi   bo'yicha   1-5   kurs
talabalari uchun materiallar: 2-qism (mustaqil ta'lim uchun materiallar).   - Sterlitamak:
BashGU Sterlitamak filiali, 2013. - 204 p.
3. Bairamukova   P.U.   Boshlang'ich   sinflarda   matematika   o'qitish
metodikasi.   - Rostov-na-Donu: Feniks, 2009. - 299 p.
4. Bantova   M.A.   O'quvchilarning   hisob-kitoblardagi   xatolari   va   ularning
oldini olish // Boshlang'ich maktab.   - 1982. - No 8. - B. 56 - 61. 30
5. Bantova   M.A.   Hisoblash   ko'nikmalarini   shakllantirish   tizimi   //
Boshlang'ich maktab.   - 1993. - No 11. - B. 38 - 43.
I II .Internet saytlari .
1. lex.uz
2 . edu.uz
3 . el.tfi.uz
4. http// www.pedagog.uz.
5.http// www.ziyo.net.uz.  O‘zbekiston respublikasi talim sayti.
6 . http://www.edustorng.ru/main/book/pedagogtechno.htm 31
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский