Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 124.1KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 13 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Matematika fanini oʻqitishning an’anaviy va zamonaviy usullarini qiyoslash

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI  OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ORIENTAL UNIVERSITETI
    «Himoyaga ruxsat etilsin» 
“ Pedagogika”  fakulteti menejeri
  _____________  M. Meliboyev
    «____» ________2025-yil             «Himoyaga tavsiya etilsin» 
         “Uzluksiz ta’lim pedagogikasi” 
  kafedrasi mudiri:_________ T. Isaqulov
                  «____» ________2025-yil
PEDAGOGIKA FAKULTETI
60110500 – “ BOSHLANG‘ICH TA’LIM ”  YO‘NALISHI  
UZLUKSIZ TA’LIM PEDAGOGIKASI   KAFEDRA SI
Sirtqi talim shakli, 105-guruh talabasi Risqimova Nigina Alisher qizining
“ MATEMATIKA O QITISH METODIKASI”ʻ  fanidan
Mavzu: Matematika fanini o qitishning an’anaviy va zamonaviy usullarini	
ʻ
qiyoslash.
Ilmiy rahbar: Elmurodov Jamshid
Talaba:   Risqimova Nigina Alisher qizi
TOSHKENT - 2025
AnnotatsiyaKURS ISHI Ushbu   kurs   ishi   «Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini   o qitishningʻ
an’anaviy   va   zamonaviy   usullarini   qiyoslash»   mavzusida   yozilgan.   Maqsad   —
boshlang‘ich sinflarda matematika fanini o‘qitishda qo‘llanilayotgan an’anaviy va
zamonaviy   usullarni   tahlil   qilish,   ularning   samaradorligini   solishtirish   va   ta’lim
jarayonini takomillashtirish uchun bir nechta yondashuvlarni ko‘rib chiqishdir.
Kirishda   matematikani   o‘qitishda   usullarni   tanlashning   ahamiyati   va
dolzarbligi   tushuntiriladi.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning
muhimligi,   o‘quvchilarning   asosiy   bilimlarni   shakllantirishdagi   roli   va   har   bir
usulning pedagogik afzalliklari ko‘rsatiladi.
I-bobda   an’anaviy   o‘qitish   metodlari   batafsil   yoritiladi.   Bu   bo‘limda
an’anaviy   o‘qitish   usullari,   ularning   xususiyatlari   va   boshlang‘ich   sinflarda
samaradorligi   muhokama   qilinadi.   Shuningdek,   an’anaviy   metodlarni   qo‘llashda
yuzaga keladigan qiyinchiliklar, o‘quvchilarni passivlashtirish  xavfi va individual
yondashuvning etishmasligi kabi muammolar ham ko‘rib chiqiladi.
II-bobda   zamonaviy   o‘qitish   metodlari,   xususan,   interaktiv   metodlar,
o‘yinlar   va   multimedia   texnologiyalari   orqali   matematika   o‘qitish   imkoniyatlari
tahlil   qilinadi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   ishlatishda   o‘qituvchilarning
tayyorgarligi   va   zaruriy   resurslar   masalalari,   shuningdek,   o‘quvchilarga   yangi
metodlar orqali ta’lim berishning afzalliklari va kamchiliklari muhokama qilinadi.
Xulosa   qismlarida   an’anaviy   va   zamonaviy   o‘qitish   usullarining
samaradorligi taqqoslanadi. Barcha metodlarning o‘zaro uyg‘unlashtirilishi, ta’lim
jarayonini   yanada   samarali   qilish   uchun   qanday   usullarni   qo‘llash   mumkinligi
haqida fikrlar bildiriladi.
Kurs ishi boshlang‘ich sinflarda matematika fanini o‘qitishning an’anaviy va
zamonaviy   usullarining   o‘ziga   xos   jihatlarini   taqqoslashga   va   har   ikki   usulning
imkoniyatlarini eng samarali tarzda birlashtirishga qaratilgan.
MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 4
2 I-BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   MATEMATIKA   FANINI
O QITISHNING ANʻ ’ ANAVIY USULLARI
1.1.   An’anaviy usullarning ta’rifi va xususiyatlari………………………………. 7
1.2.   An ’ anaviy   metodlarning   boshlang‘ich   sinfdagi
samaradorligi ………………. 12
1.3.   An’anaviy   usullarni   qo‘llashda   yuzaga   keladigan
qiyinchiliklar…………….. 14
II-BOB.   AN’ANAVIY   USULLARNI   QO‘LLASHDA   YUZAGA
KELADIGAN QIYINCHILIKLAR
2.1.  Zamonaviy usullar va texnologiyalarning ta ’ rifi ……………………………. 18
2.2.   Zamonaviy   usullarning   boshlang‘ich   sinfda
qo‘llanilishi ……………………. 21
2.3.   Zamonaviy   usullarning   afzalliklari   va
kamchiliklari………………………… 25
XULOSA………………………………………………………………………… 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.............................................................. 31
3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Matematika   fanini   o‘qitish,   ayniqsa   boshlang‘ich
sinflarda,   ta’lim   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismidir.   O‘quvchilarga   matematik
bilimlarni   o‘rgatish,   nafaqat   ularning   ilmiy   tafakkurini   rivojlantirish,   balki
kundalik   hayotda   turli   vaziyatlarni   hal   qilish   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni
shakllantiradi. Shuning uchun, matematikani o‘qitishda samarali usullarni tanlash,
o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   to‘g‘ri   o‘zlashtirishida   katta   rol
o‘ynaydi.   An’anaviy   va   zamonaviy   usullarni   solishtirish,   ta’lim   tizimidagi
yangiliklar   va   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalarni   o‘rganish   ta’limni
rivojlantirishning muhim bosqichidir. Hozirgi kunda ta’lim tizimi dunyoning turli
mamlakatlarida o‘zgarmoqda, yangi metodlar va texnologiyalar o‘qitish jarayoniga
jadal   kirib   kelmoqda.   Bu   o‘zgarishlarning   samaradorligini   baholash   va   an’anaviy
usullar   bilan   qiyoslash,   yangi   usullarni   joriy   qilishda   yuzaga   kelishi   mumkin
bo‘lgan   muammolarni   tahlil   qilish,   o‘qituvchilarning   metodik   tayyorgarligini
oshirishga yordam beradi.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   an’anaviy   usullari   uzoq
yillardan   beri   o‘qituvchilar   tomonidan   qo‘llanib   kelinmoqda.   Bunga   misollar
sifatida   ma’ruzalar,   kitoblar   va   individual   mashqlarni   keltirish   mumkin.   Ushbu
usullarning   afzalliklari   bor,   ammo   ularning   samaradorligi   ko‘p   hollarda
o‘quvchilarning   passiv   ishtirokini   keltirib   chiqaradi.   Shuning   uchun,   so‘nggi
yillarda yangi pedagogik texnologiyalar va zamonaviy usullar, jumladan interaktiv
o‘qitish,   o‘yin   metodlari   va   multimedia   dasturlarining   ta’lim   jarayoniga   kirib
kelishi talab etilmoqda. Bu usullar o‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlaydi va
matematikani o‘rganishni qiziqarli va samarali qiladi. Zamonaviy usullarni o‘qitish
jarayoniga   joriy   qilish   o‘zining   muammolari   va   qiyinchiliklarini   ham   keltirib
chiqaradi.   O‘qituvchilar   bu   usullarni   muvaffaqiyatli   qo‘llash   uchun   maxsus
4 tayyorgarlikdan   o‘tishlari,   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘rganishlari   va   shu   bilan
birga sinfdagi o‘quvchilarning turli ehtiyojlarini hisobga olishlari zarur.
An’anaviy   va   zamonaviy   usullarni   qiyoslash,   o‘qituvchilarga   ta’lim
jarayonida   eng   samarali   metodlarni   tanlashga   yordam   beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,
o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   samarali   o‘rgatish,   ularning   mantiqiy
tafakkurini   rivojlantirish   va   matematikada   muvaffaqiyatga   erishish   imkonini
yaratadi. Mavzuning dolzarbligi shundan iboratki, ta’lim metodlarini yangilash va
ularni   sinchiklab   tahlil   qilish   orqali   boshlang‘ich   sinflarda   matematikani   o‘qitish
samaradorligini   oshirish   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchilarning   kelajakdagi   ilmiy   va
amaliy faoliyatlarida mustahkam poydevor yaratadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini
o‘qitishda   an’anaviy   va   zamonaviy   usullarni   tahlil   qilish   va   ularning
samaradorligini   solishtirishdir.   Kurs   ishining   asosiy   vazifasi,   matematikani
o‘qitishda har ikki usulning o‘ziga xos jihatlarini o‘rganish, ularning kuchli va zaif
tomonlarini   aniqlash,   shuningdek,   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   yanada
samarali   qilish   uchun   qanday   metodlarni   qo‘llash   mumkinligini   belgilashdan
iborat.   Maqsad   o‘qitish   metodlarining   samarasini   oshirish   va   ularni
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   moslashtirish,   shuningdek,   matematik
bilimlarni taqdim etishda yangi pedagogik texnologiyalarni qanday muvaffaqiyatli
joriy   qilishni   ko‘rsatishdan   iborat.   Bu   orqali,   boshlang‘ich   sinflarda   matematika
fanini   o‘qitish   samaradorligini   oshirish   va   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini
rivojlantirishga erishish ko‘zda tutilgan.
Kurs ishining vazifalari:
 Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   an’anaviy   va   zamonaviy
usullarini tahlil qilish.
 Har ikki usulning afzalliklari va kamchiliklarini aniqlash.
 O‘qitish   samaradorligini   oshirish   uchun   metodlarni   qo‘llashning
imkoniyatlarini o‘rganish.
5  Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   matematika   o‘qitishda
qo‘llashning samaradorligini baholash.
 Boshlang‘ich   sinflarda   matematikani   o‘rganish   jarayonini
takomillashtirish yo‘llarini ishlab chiqish.
Kurs   ishining   predmeti.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini
o‘qitishda qo‘llanilayotgan an’anaviy va zamonaviy o‘qitish usullarining tahlili va
ularning ta’lim jarayonidagi samaradorligi hisoblanadi. Bu predmet, matematikani
o‘rgatish   metodologiyasi,   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayoniga   ta’sir
ko‘rsatadigan   pedagogik   yondashuvlar   va   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘qitish
jarayoniga joriy etish bilan bog‘liq.
Kurs   ishining   obyekti.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   fanini   o‘qitish
jarayonidir.   Bu   jarayonda   qo‘llanilayotgan   an’anaviy   va   zamonaviy   o‘qitish
usullari,   o‘quvchilarning   bilim   olish   faolligi,   o‘qituvchilarning   metodik
yondashuvlari va ta’lim texnologiyalarining samaradorligi o‘rganiladi.
Kurs ishining tuzilishi:    kirish, 2 ta bob, umumiy xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
6 I-BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA FANINI
O QITISHNING ANʻ ’ ANAVIY USULLARI
1.1.   An’anaviy usullarning ta’rifi va xususiyatlari
An’anaviy o‘qitish usullari uzoq yillar  davomida ta’lim tizimida qo‘llanilib
kelmoqda va ular o‘qituvchining markaziy rolini ta’kidlaydi. Bu metodlar, asosan,
o‘qituvchining   ma’ruzalar   o‘qishi,   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   berish,   amaliy
misollarni   yechish,   mustahkamlash   va   takrorlashni   o‘z   ichiga   oladi.   An’anaviy
usullarni   qo‘llashda   o‘quvchi   faoliyati   asosan   o‘qituvchining   bergan   ma’ruzasini
tinglash va takrorlashga yo‘naltirilgan.
Ma’ruzalar.   Ma’ruza   –   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   ma’lum   bir   mavzu
bo‘yicha   bilimlarni   tushuntirish   jarayonidir.   O‘qituvchi   o‘zining   bilim   va
tajribasiga asoslanib, o‘quvchilarga yangi materialni taqdim etadi. O‘quvchilar esa
ushbu   ma’lumotni   tinglab,   kerakli   joylarni   qayd   etadilar   va   o‘zlari   uchun
tushunarli   bo‘lgan   joylarga   alohida   e’tibor   qaratadilar.   An’anaviy   o‘qitish
metodlarida   ma’ruza   ko‘pincha   passiv   shaklda   o‘tiladi,   ya’ni   o‘qituvchi   mavzu
bo‘yicha   to‘liq   ma’lumot   beradi,   o‘quvchilar   esa   faqat   tinglashadi.   Bu   jarayonda
o‘quvchilarning   faoliyati   asosan   ma’lumotlarni   qabul   qilish   va   keyinchalik
yodlashdan   iborat   bo‘ladi.   Shuning   uchun,   ma’ruza   usuli   o‘quvchilarda
ma’lumotlarni   eslab   qolish   va   tushunish   qobiliyatini   rivojlantirishga   yordam
beradi,   ammo   ularni   amaliy   faoliyatga   jalb   qilishda   ba’zan   cheklovlarga   ega
bo‘ladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ma’ruza   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   yangi
bilimlarni tushuntirishda eng ko‘p ishlatiladigan metodlardan biridir. Biroq, bolalar
diqqatini   uzoq   vaqt   davomida   ushlab   turish   qiyin   bo‘lishi   sababli,   ma’ruzalar
7 qisqa, aniq va tushunarli bo‘lishi kerak. O‘qituvchi mavzu bo‘yicha asosiy fikrlarni
ta’kidlashga,   o‘quvchilarning   qiziqishini   uyg‘otishga   harakat   qilishi   zarur.
Ma’ruzalar   shuningdek,   o‘quvchilarda   yangi   bilimlarni   mustahkamlash,   ilgari
o‘rganilgan   material   bilan   bog‘lash   va   yangi   mavzuni   o‘zlashtirish   uchun   asos
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   ma’ruzalar   o‘qituvchining   o‘quvchilarga
bilimlarni   taqdim   etish   usuli   sifatida   juda   samarali   bo‘lishi   mumkin,   ammo
zamonaviy ta’limda interaktiv metodlar bilan birgalikda qo‘llanilishi muhimdir.  Bu
o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   va   ularning   kritikal   fikrlash
qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi.
Misollarni   yechish.   Misollarni   yechish   –   an’anaviy   o‘qitish   metodlarining
asosiy   elementlaridan   biridir   va   matematikani   o‘qitishda   samarali   metod
hisoblanadi.   Bu   metodda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   nazariy   bilimlarni   qanday
amaliyotda   qo‘llashni   ko‘rsatadi.   O‘qituvchi   avvalo   o‘zi   misolni   yechadi,   uni
bosqichma-bosqich tushuntirib, matematik qoidalar va usullarni qanday qo‘llashni
o‘rgatadi.  Keyin  esa  o‘quvchilarga   o‘xshash  misollarni  yechishga  yordam   beradi,
ular  esa o‘rganilgan bilimlarni  amalda qo‘llashni  o‘rganadilar. Misollarni  yechish
metodining   asosiy   afzalligi   shundaki,   o‘quvchilar   nazariy   bilimlarni   amalda
qanday   ishlatishni   ko‘rib,   bu   bilimlarni   o‘zlarining   kundalik   vaziyatlarida
qo‘llashni   o‘rganadilar.   Bu   metod   o‘quvchilarning   matematik   qoidalar   va
formulalarni   yaxshiroq   tushunishiga   va   ularga   asoslangan   amaliy   ko‘nikmalarni
shakllantirishga yordam beradi.
Misollarni   yechish   jarayonida   o‘quvchilar   fikrlash,   mulohaza   yuritish   va
muammolarni   yechish   uchun   turli   strategiyalarni   ishlab   chiqishadi.   Ular   har   bir
misolni   yechishda   o‘zlarining   mantiqiy   va   kreativ   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantiradilar.   O‘qituvchi   har   bir   bosqichda   o‘quvchilarga   yordam   beradi,
ularning   qiyinchiliklariga   yechim   topishga   yordam   berishi   mumkin.   Bu   jarayon,
shuningdek,   o‘quvchilarga   mustahkamlash   va   takrorlash   orqali   matematikani
yanada   chuqurroq   o‘zlashtirish   imkonini   beradi.   Misollarni   yechish   orqali
o‘quvchilar   o‘rganilgan   nazariy   materialni   turli   vaziyatlarga   nisbatan   qanday
8 ishlatish kerakligini o‘rganadilar, bu esa ularning umumiy bilim va ko‘nikmalarini
shakllantirishga yordam beradi.
Mustahkamlash.   Mustahkamlash   –   bu   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning
oldingi   mavzularda   olingan   bilimlarini   takrorlash   va   yangi   material   bilan
bog‘lashni  o‘z  ichiga oladi.  Bu  metod o‘quvchilarning  o‘rganilgan  ma’lumotlarni
yaxshiroq   eslab   qolishlari,   ularni   chuqur   anglashlari   va   yangi   materialni   avvalgi
bilimlar   bilan   birlashtirishlariga   yordam   beradi.   Mustahkamlash   o‘quvchilarda
mustahkam   va   barqaror   bilim   poydevorini   yaratishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Mustahkamlash   jarayonida   o‘qituvchi   avvalgi   o‘rganilgan   mavzularni   eslatadi   va
o‘quvchilarga   yangi   materialni   ular   ilgari   o‘rganilgan   bilimlarga   asoslanib
tushuntiradi.   O‘quvchilar   esa   takrorlash   orqali   o‘rganilgan   ma’lumotlarni   yanada
yaxshi   anglashadi   va   ularni   yangi   holatlarda   qo‘llashga   tayyor   bo‘ladilar.   Bu
metod   o‘quvchilarning   o‘rganilgan   bilimlarni   saqlashlarini,   yanada
mustahkamlashlarini va yangi ko‘nikmalarni o‘zlashtirishlarini ta’minlaydi.
Mustahkamlashning   samarali   qo‘llanilishi,   o‘quvchilarning   o‘rganilgan
bilimlarni   uzoq   muddatda   eslab   qolishlariga   yordam   beradi.   Takrorlash,
o‘quvchilarga   materialni   faol   ravishda   qayta   ishlash,   uni   yangi   vaziyatlarga
moslashtirish   va   amaliyotda   qo‘llash   imkonini   beradi.   Bu   usul   o‘quvchilarning
fikrlash   va   muammolarni   yechish   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Mustahkamlash
jarayonida   o‘quvchilar   o‘rganilgan   materialni   real   hayotdagi   vaziyatlarga
qo‘llashga   o‘rganadilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning   o‘zgaruvchan   vaziyatlarga
moslashish, yangi bilimlarni qo‘llash va turli muammolarni hal etish qobiliyatlarini
kuchaytiradi.   Mustahkamlash   metodini   qo‘llashda   o‘qituvchining   yordam   berishi
va o‘quvchilarni faol ishtirokchiga aylantirishi juda muhimdir.
Eslatmalar   va   takrorlash.   An’anaviy   o‘qitish   metodlarining   muhim
jihatlaridan   biri   o‘quvchilarni   eslatmalar   va   takrorlash   orqali   o‘rgatishdir.
Eslatmalar   o‘qituvchi   yoki   o‘quvchilarning   o‘rganilgan   materialni   yodda   saqlash
uchun kiritgan qisqa va aniq qaydlari bo‘lib, bu materialni qayta ko‘rib chiqish va
mustahkamlashda   yordam   beradi.   Eslatmalar   o‘quvchilar   uchun   o‘rganilgan
9 materialni   yodda   saqlashni   osonlashtiradi   va   ularni   yanada   samarali   o‘rganishga
undaydi.  Takrorlash  esa  o‘quvchilarga   ilgari  o‘rganilgan  mavzularni  yana   bir  bor
ko‘rib   chiqish   va   tushuncha   va   qoidalarni   mustahkamlash   imkonini   yaratadi.   Bu
metodning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarning   o‘rganilgan   bilimlarni   uzoq   muddat
yodda   saqlashini   va   ulardan   amaliyotda   to‘g‘ri   foydalanishlarini   ta’minlashdir.
Takrorlash jarayonida o‘qituvchi o‘quvchilarga o‘rganilgan materialni eslatib, turli
savollar   berishi   mumkin.   Bu   savollar   orqali   o‘quvchilar   materialni   yana   bir   bor
qayta ko‘rib chiqadilar va tushunchalarini mustahkamlashadi.
Takrorlash   metodini   qo‘llashda   o‘qituvchi   o‘quvchilar   bilan   diyalog   olib
boradi   va   ularning   fikrlarini   so‘raydi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   faollashadi   va   o‘z
bilimlarini   amaliyotda   qanday   qo‘llashlarini   ko‘rishadi.   O‘qituvchi   shuningdek,
o‘quvchilarning yodlash jarayonida yuzaga kelgan savollariga javob berish, ularni
yanada   tushunarli   qilib   berish   orqali   yordam   beradi.   Bu   metod   o‘quvchilarning
o‘rganilgan   bilimlarni   saqlashini,   mustahkamlashini   va   ulardan   turli   vaziyatlarda
foydalanishini   rivojlantiradi.   Takrorlash   jarayonida   o‘quvchilar   o‘rganilgan
bilimlarni   yangi   material   bilan   bog‘lab,   chuqurroq   anglashadi   va   o‘zgartirilgan
savollarga   javob   berish   orqali   bilimlarini   mustahkamlaydilar.   Eslatmalar   va
takrorlashning   samarali   qo‘llanilishi   o‘quvchilarni   mustahkam   bilimlar   bilan
ta’minlaydi va ularni kelajakda yangi ma’lumotlarni o‘zlashtirishga tayyorlaydi.
Xususiyatlari:
1. Passiv   o‘quvchilar   faoliyati :   An’anaviy   o‘qitish   metodlarida
o‘quvchilarning   faoliyati   asosan   tinglash   va   yozib   olish   bilan   cheklanadi.
O‘qituvchi   mavzuni   tushuntiradi,   o‘quvchilar   esa   ma’lumotni   eslab   qolish   va
yodlashga   majbur   bo‘ladi.   Bu   jarayon   ko‘pincha   passiv   ta’lim   bo‘lib,
o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonidagi   faolligini   cheklaydi.   O‘quvchilarning
faolligi ko‘proq tinglash va ma’lumotlarni yodlashga asoslangan bo‘ladi.
2. O‘qituvchining   markaziy   roli :   An’anaviy   metodlarda   o‘qituvchi
o‘quvchilarga   bilim   beradi   va   ularning   faoliyatini   nazorat   qiladi.   O‘qituvchi
ma’lumotlarni   o‘zidan   taqdim   etadi,   o‘quvchilar   esa   bu   ma’lumotlarni   yodlab
10 olishadi.   O‘qituvchining   roli   an’anaviy   metodlarda   juda   muhim   bo‘lib,   u   dars
jarayonida   asosiy   bilim   manbai   sifatida   xizmat   qiladi.   Bu   metodda   o‘qituvchi
o‘quvchilarning faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi.
3. Tushunishni   va   yodlashni   o‘stirish :   An’anaviy   metodlar   o‘quvchilarda
bilimlarni   yodlash   va   tushunishni   rivojlantirishga   qaratilgan.   O‘quvchilar
o‘rganilgan   materialni   eslab   qolishlari   va   uni   tushunishlari   kerak.   Biroq,   bu
metodlarning   kamchiligi   shundaki,   ba’zan   o‘quvchilar   o‘rganilgan   bilimlarni
amaliyotda   qo‘llashda   qiyinchiliklarga   duch   kelishadi,   chunki   ular   faqatgina
yodlashga asoslangan.
4. Bir   xil   yondashuv :   An’anaviy   metodlarda   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlari va o‘ziga xos xususiyatlari hisobga olinmaydi. Barcha o‘quvchilarga bir
xil   yondashuv   qo‘llaniladi,   bu   esa   turli   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   mos
kelmasligi   mumkin.   Har   bir   o‘quvchi   o‘rganish   jarayonida   turli   darajadagi
yordamga   muhtoj   bo‘lishi   mumkin,   ammo   an’anaviy   metodlarda   bu   ehtiyojlar
ko‘pincha e’tibordan chetda qoladi.
An’anaviy   usullar   oddiyligi   va   uzoq   vaqt   davomida   samarali   ishlaganligi
bilan   ajralib   turadi.   Ammo   bugungi   kunda,   ular   o‘quvchilarning   faolligini
pasaytirishi   va   kreativ   fikrlashni   rivojlantirishda   ba’zi   cheklovlarni   keltirib
chiqarishi mumkin. Shu sababli, zamonaviy pedagogik texnologiyalarni an’anaviy
usullar   bilan   birlashtirish   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   yanada   samarali
qilishga   yordam   beradi.   Bu   kombinatsiya   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,
kreativlikni   rivojlantirish   va   amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirishda   samarali
bo‘lishi mumkin.
11 1.2. An ’ anaviy metodlarning boshlang‘ich sinfdagi samaradorligi
Boshlang‘ich   sinflarda   an’anaviy   metodlarning   samaradorligi   katta
ahamiyatga ega, chunki bu metodlarda o‘qituvchi dars jarayonida markaziy o‘rinda
turadi.   O‘qituvchining   roli   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarga   bilimlarni   aniq   va
tushunarli   tarzda   yetkazishdir.   An’anaviy   usullar,   asosan,   o‘qituvchining
faoliyatiga   asoslanadi,   chunki   o‘qituvchi   mavzu   bo‘yicha   ma’lumotlarni,
misollarni   va   tushuntirishlarni   beradi.   O‘quvchilar   esa   ushbu   ma’lumotlarni
tinglashadi va yozib olishadi, bu esa ularni diqqat bilan o‘rganishga majbur qiladi.
Boshlang‘ich sinfda, o‘quvchilarning e’tibori qisqa vaqt davomida saqlanishi zarur
bo‘ladi,   shuning   uchun   ma’ruzalar   va   misollarni   yechish   usullari   an’anaviy
metodlar   doirasida   samarali   qo‘llaniladi.   O‘qituvchi   qisqa   va   sodda   ma’ruzalar
o‘qib,   o‘quvchilarga   asosan   tushunishlari   uchun   aniq   misollarni   keltiradi.   Bu
metod   yordamida   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni   yodlashadi   va
o‘zlashtirgan bilimlarini amaliy misollar orqali mustahkamlaydilar. O‘qituvchining
izohli   va   batafsil   tushuntirishlari   boshlang‘ich   sinfdagi   o‘quvchilarda   matematik
fikrlashni   shakllantirishga   yordam   beradi.   Bu   usulda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga
yangi mavzularni bosqichma-bosqich tushuntirib boradi, bunda har bir qadamning
muvaffaqiyatli bo‘lishi uchun o‘qituvchi nazoratni olib boradi
An’anaviy   metodlar   boshlang‘ich   sinfdagi   o‘quvchilarda   matematik
asoslarni shakllantirishda samarali natijalar beradi. Bu metodlarning samaradorligi,
avvalo, o‘quvchilarga mustahkam bilimlarni boshidan o‘rganish imkonini yaratadi.
Misollarni   yechish   va   ma’ruzalar   orqali   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni
12 bosqichma-bosqich   o‘zlashtiradilar.   Masalan,   matematik   amallarni   o‘rganishda
o‘qituvchi har bir amaldan oldin uni nazariy jihatdan tushuntiradi va keyin amaliy
misollar   bilan   mustahkamlaydi.   Bu   metod   yordamida   o‘quvchilar   o‘zlashtirgan
bilimlarini   to‘g‘ri   va   mantiqiy   qo‘llashni   o‘rganadilar.   Boshlang‘ich   sinfda
an’anaviy   metodlar   matematik   asoslarni   shakllantirishda   juda   muhim.   Masalan,
o‘qituvchi   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda,   o‘quvchilarga   bir   nechta   oddiy
misollarni yechishni taklif etadi, so‘ngra har bir misolni alohida tushuntirib boradi.
Shu   tariqa,   o‘quvchilar   arifmetik   qoidalarni   yodlashadi   va   bu   bilimlarni   kundalik
hayotda   qo‘llashga   tayyor   bo‘ladilar.   O‘quvchilar   matematik   operatsiyalarni
(masalan,   qo‘shish,   ayirish)   mashq   qilish   orqali   mustahkam   o‘rganadilar.
An’anaviy   metodlar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   nazariy   bilimlarni,   balki
matematikani   amaliyotda   qo‘llashni   ham   o‘rganadilar.   O‘qituvchi   har   bir   mavzu
bo‘yicha   alohida   misollarni   keltiradi,   shuningdek,   o‘quvchilarni   bu   misollarni
yechishda   faollikka   chaqiradi.   Bu   o‘quvchilarda   matematik   metodlarni
tushunishga,   ularni   real   hayotda   qanday   qo‘llash   mumkinligini   ko‘rishga   yordam
beradi. 
Boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarda   matematik   asoslarni   shakllantirishda
mustahkamlash va takrorlash metodlari ham juda muhimdir. An’anaviy metodlarda
o‘quvchilar   ko‘p   hollarda   o‘rganilgan   mavzularni   qayta   takrorlashga,   ularni
mustahkamlashga   undaladi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   avvalgi
darslarda   o‘rganilgan   materialni   takrorlab,   yangi   bilimlar   bilan   bog‘laydi.
Takrorlash   jarayoni   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasini   oshiradi   va
bilimlarning   yaxlitligini   ta’minlaydi.   Takrorlash   metodlari   boshlang‘ich   sinfda
juda   samarali   bo‘lishi   mumkin,   chunki   o‘quvchilar   uchun   yangiliklar,   xususan,
matematik   ko‘nikmalar   va   tushunchalar,   birinchi   marta   o‘rganilganda   murakkab
bo‘lishi mumkin. Shuning uchun o‘quvchilarga ilgari o‘rganganlarini qayta ko‘rib
chiqish,   ularni   yanada   mustahkamlash   va   chuqurroq   tushunishga   yordam   beradi.
An’anaviy   metodlar   yordamida   o‘quvchilar   matematik   asoslarni   muntazam
ravishda   takrorlash   orqali   mustahkam   bilim   poydevorini   yaratadilar,   bu   esa
13 kelajakda   murakkabroq   masalalarni   yechish   uchun   zarur   bo‘lgan   bilim   va
ko‘nikmalarni shakllantiradi.
An’anaviy   metodlarning   boshlang‘ich   sinfda   samaradorligi   yuqori   bo‘lib,
ular   o‘quvchilarga   matematika   asoslarini   tushunishga   yordam   beradi.
O‘qituvchining   markaziy   roli   va   ilmiy   yondashuv   orqali   o‘quvchilar   o‘rganilgan
mavzularni   aniq   va   samarali   tarzda   o‘zlashtiradilar.   O‘quvchilar,   shu   bilan   birga,
an’anaviy   metodlar   yordamida   matematik   tushunchalarni   amaliyotda   qo‘llashni
o‘rganadilar,   bu   esa   ularning   matematik   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
1.3. An’anaviy usullarni qo‘llashda yuzaga keladigan qiyinchiliklar
An’anaviy usullarda o‘quvchilarning faoliyatlari asosan tinglash, yozib olish
va   o‘qituvchidan   ma’lumot   olish   bilan   cheklanadi.   Bu   metodlar   ko‘pincha
o‘qituvchining   markaziy   roli   orqali   amalga   oshiriladi,   o‘quvchilar   esa   faqat
ma’lumotni   qabul   qilib,   yodlashadi.   Bu   jarayonda   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini
ifodalash yoki mavzularni o‘zlaricha izohlash imkoniyati kam bo‘ladi, shuningdek,
interaktiv va faol muhokamalarga ishtirok etish imkoniyatlari cheklangan bo‘ladi.
An’anaviy   metodlarda   o‘quvchilarning   passivligi   ularning   ijodkorlik   va   mustaqil
fikrlash   imkoniyatlarini   cheklaydi.   O‘quvchilarning   dars   jarayoniga   faolligi
pasayganida,   ular   faqat   berilgan   ma’lumotni   yodlash   va   qayta   tiklashga   e’tibor
beradilar.   Bu   holat   o‘quvchilarda   kreativ   fikrlash,   tanqidiy   fikrlash   va   mustaqil
qaror  qabul qilish kabi  ko‘nikmalarni rivojlantirishda qiyinchiliklarga olib keladi.
Bunday   yondashuvda   o‘quvchilar   o‘zlari   faol   ishtirok   etmaydigan   bo‘lib,
bilimlarni faqat xotirada saqlashni o‘rganadilar.
An’anaviy   metodlar   sinfda   yuzaga   keladigan   turli   savollar   yoki
muammolarni hal qilishda ham qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi. O‘quvchilarning
passivligi   o‘qituvchining   ishini   yanada   murakkablashtiradi,   chunki   o‘quvchilarni
motivatsiya   qilish   va   ularni   o‘qishga   qiziqtirish   juda   mushkul   bo‘ladi.
O‘quvchilarning   fikrini   olish,   o‘zlarini   ifodalashga   yordam   berish   yoki   ularni
14 savollarga javob berishga undash qiyinlashadi. O‘qituvchi ham darsni qiziqarli va
interaktiv   tarzda   o‘tkazishdan   ko‘ra,   faqat   ma’lumotlarni   uzatishga   va   ularni
yodlashga   yo‘naltirilgan   metodlarga   ko‘proq   tayanadi.   O‘quvchilarning
passivlashuvi,   shuningdek,   sinfda   o‘quvchilar   o‘rtasida   o‘zaro   muloqotning
kamayishiga,   individual   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish   qobiliyatining   pasayishiga
olib   keladi.   Bu   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarda   o‘z   fikrini   bildirish   va   o‘rganilgan
bilimni   amaliyotga   qo‘llash   qobiliyatining   rivojlanmasligiga   sabab   bo‘ladi.
An’anaviy   usullarni   qo‘llashda   o‘quvchilarni   passivlashtirishning   oldini   olish
uchun metodlarni diversifikatsiya qilish, o‘quvchilarga faollikni ta’minlaydigan va
ularni   interaktiv   tarzda   darsga   jalb   qiladigan   pedagogik   yondashuvlarni   qo‘llash
zarur.   O‘quvchilarning   qiziqishini   saqlab   qolish,   ularni   mustaqil   fikrlash   va
ijodkorlikni   rivojlantirish   uchun   o‘qituvchilar   darsni   ko‘proq   amaliy   mashqlar,
guruh   ishlarini,   bahs-munozaralar   va   loyiha   ishlari   bilan   boyitishlari   kerak.
O‘quvchilarga dars jarayonida faol  ishtirok etish imkoniyatini  yaratish, ularni  o‘z
fikrlarini   bildirishga   undash   va   bilimlarni   amaliy   qo‘llashga   ko‘proq   e’tibor
qaratish an’anaviy metodlarning samaradorligini oshiradi.
An’anaviy   o‘qitish   metodlari,   ko‘pincha   bir   xil   tarzda   va   bir   xil   materialni
o‘qitishga  asoslanadi.  O‘qituvchi  barcha  o‘quvchilarga  bir   xil  ma’lumotni,  bir   xil
tezlikda   va  bir   xil   usulda   taqdim   etadi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlarini   inobatga   olmaydi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,
ya’ni   ularning   bilim   olish   usullari,   tezligi   va   darajasi   turlicha   bo‘lishi   mumkin.
Biroq,   an’anaviy   metodlarda   o‘quvchilar   bir   xil   materialni,   bir   xil   tezlikda
o‘rganishadi,   bu   esa   ba’zi   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   jarayoniga   to‘sqinlik
qiladi.   Misol   uchun,   ba’zi   o‘quvchilar   tez   o‘rganib,   yangi   ma’lumotlarni   tezda
qabul   qiladilar,   boshqalari   esa   qiyinchiliklarga   duch   kelishi   mumkin.   Bu   holat
an’anaviy   metodlarning   bir   xil   yondashuvini   qo‘llashda   individual   ehtiyojlarning
hisobga  olinmasligini  ko‘rsatadi.  O‘qituvchi   barcha o‘quvchilarni  bir  xil   darajada
baholaydi   va   ularga   bir   xil   dars   materialini   bir   xil   vaqtda   taqdim   etadi.   Natijada,
15 ba’zi   o‘quvchilar   tezda   darsni   yodlab   olishadi,   boshqalari   esa   tushunishda
qiyinchiliklarga duch kelishadi.
An’anaviy   metodlarda   individual   yondashuvning   etishmasligi
o‘quvchilarning   rivojlanish   darajasiga   to‘g‘ri   kelmaydi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘ziga
xos rivojlanish tezligiga ega bo‘lishi mumkin. Masalan, tez o‘rganadigan o‘quvchi
o‘zining   maqsadlariga   erishish   uchun   ko‘proq   materialga   kirishishi   mumkin,
ammo   sekin   o‘rganadigan   o‘quvchi   ortda   qoladi.   Bu   farq,   o‘quvchilarning
bilimlarni   to‘liq   o‘zlashtirishlariga   to‘sqinlik   qiladi   va   ularning   o‘zaro   farqlarini
inobatga   olishning   zarurligini   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   an’anaviy   metodlar
yordamida   individual   yondashuvni   ta’minlash   uchun   o‘qituvchilar   darslarda
o‘quvchilarning   ehtiyojlarini,   qiziqishlarini   va   rivojlanish   tezligini   hisobga
olishlari   zarur.   Bu   o‘quvchilarga   darsni   moslashtirish   va   ularning   o‘zlashtirish
jarayonini qo‘llab-quvvatlash imkonini beradi. O‘qituvchilar har bir o‘quvchining
o‘quv ehtiyojlarini va darajasini baholash orqali, ularning muvaffaqiyatini oshirishi
va   individual   ehtiyojlarga   mos   metodlarni   qo‘llashi   kerak.   Misol   uchun,
o‘quvchilarning   individual   tezligini   hisobga   olish,   qo‘shimcha   mashqlar   yoki
individual   yordamni   taqdim   etish,   ba’zi   o‘quvchilarga   sinfda   boshqalarga
qaraganda ko‘proq vaqt ajratish kabi usullarni qo‘llash mumkin.
An’anaviy   metodlar   yordamida   individual   yondashuvning   etishmasligi,
o‘qitish   jarayonidagi   eng   katta   muammolardan   biri   sifatida   ko‘rinadi.   Bunda
o‘quvchilarning o‘ziga xos ehtiyojlarini  va o‘quv jarayonidagi  farqlarini  inobatga
olishda qiyinchiliklar yuzaga keladi. Har bir o‘quvchining o‘quv jarayonida o‘ziga
xos   ehtiyojlari   bo‘ladi.   Ba’zi   o‘quvchilar   yangi   materialni   tezda   o‘zlashtiradi   va
o‘zlarini   yangilikka   ochiq   tutadilar,   boshqalari   esa   ko‘proq   vaqt   va   qo‘shimcha
yordam   talab   qiladi.   An’anaviy   metodlar   o‘quvchilarning   o‘zgaruvchan   tezliklari
va   qiyinchilik   darajalarini   hisobga   olishga   imkon   bermaydi,   chunki   o‘qituvchilar
barcha o‘quvchilarga bir xil materialni taqdim etadilar.
Bu   muammo,   o‘quvchilarning   individual   rivojlanish   darajasiga   mos
kelmaydi   va   ularning   individual   o‘quv   ehtiyojlarini   inobatga   olmaydi.   Shuning
16 uchun, ba’zi o‘quvchilarning bilimlarini mukammal o‘zlashtirishiga, boshqalar esa
tushunmaslik va qiyinchiliklarga duch kelishiga olib kelishi mumkin.
Yechim   sifatida   o‘qituvchilar   darslarni   har   bir   o‘quvchining   individual
ehtiyojiga   moslashtirishlari   zarur.   Misol   uchun,   tez   o‘rganadigan   o‘quvchilarga
qo‘shimcha   materiallar   taqdim   etish   yoki   ularga   murakkabroq   vazifalar   berish
mumkin,  bu  esa  ularga  yanada   rivojlanish   imkoniyatini  yaratadi.  Aksincha,  sekin
o‘rganadigan   o‘quvchilarga   ko‘proq   vaqt   ajratish,   oddiyroq   vazifalar   yoki
qo‘shimcha   yordam   taklif   qilish   muhimdir.   Shuningdek,   «flipped   classroom»
metodini qo‘llash ham samarali yechim bo‘lishi mumkin. Bu metodda o‘quvchilar
dars   materialini   uyda   mustaqil   ravishda   o‘rganadilar,   darslarda   esa   o‘qituvchi
amaliy   mashqlar   va   muammolarni   hal   qilishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,
an’anaviy   metodlarda   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   inobatga   olishning
etishmasligi,   o‘qituvchilarni   ham   qiyin   vaziyatlarga   solishi   mumkin.
O‘qituvchilarning darslarda barcha o‘quvchilarga bir xil yondashuvni qo‘llashlari,
ularning  darsga  bo‘lgan  qiziqishlari  va  motivatsiyalarini   pasaytirishi   mumkin.  Bu
holatni   oldini   olish   uchun   o‘qituvchilar   o‘quvchilarning   rivojlanish   darajalarini
doimiy   ravishda   kuzatib   borishlari   va   moslashuvchan   pedagogik   metodlarni
qo‘llashlari   zarur.   An’anaviy   metodlar   orqali   individual   yondashuvni   ta’minlash
qiyin,   ammo   o‘qituvchilar   o‘z   darslarini   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga
moslashtirish   orqali   bu   muammoni   hal   qilishlari   mumkin.   O‘quvchilarning
individual   tezligini   va   qiyinchiliklarini   inobatga   olgan   holda,   darslarni
diversifikatsiya   qilish,   qo‘shimcha   yordam   berish   va   o‘quvchilarga   o‘z
ehtiyojlariga   mos   materiallar   taqdim   etish   o‘qitish   jarayonini   yanada   samarali
qiladi.
An’anaviy   metodlar   yordamida   individual   yondashuvning   etishmasligi
o‘qitish   jarayonida   jiddiy   qiyinchiliklarga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning   o‘ziga   xos   ehtiyojlarini   va   rivojlanish   darajalarini   hisobga
olmaydi,   chunki   barcha   o‘quvchilarga   bir   xil   yondashuv   qo‘llaniladi.   Har   bir
o‘quvchining   o‘rganish   tezligi   va   qiyinchilik   darajasi   turlicha   bo‘lishi   mumkin,
17 ammo   an’anaviy   usullar   bu   farqlarni   inobatga   olishda   qiyinchiliklar   yuzaga
keltiradi. Ba’zi o‘quvchilar yangi materialni tezda o‘zlashtirsa, boshqalari ko‘proq
vaqt   talab   qiladi.   An’anaviy   metodlar   esa   barcha   o‘quvchilarga   bir   xil   o‘quv
jarayonini   taqdim   etadi,   bu   esa   ba’zi   o‘quvchilarning   orqada   qolishiga,
boshqalarining esa   darsni  tushunishda   qiyinchiliklarga  duch  kelishiga  olib keladi.
O‘quvchilarning   individual   ehtiyojlari   e’tiborsiz   qoldirilganda,   bu   ularning
bilimlarini   mukammal   o‘zlashtirishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Bundan   qochish   uchun
o‘qituvchilar   darslarni   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   moslashtirishlari
zarur.   Masalan,   tez   o‘rganadigan   o‘quvchilarga   qo‘shimcha   materiallar   yoki
murakkabroq   vazifalar   berish,   sekinroq   o‘rganuvchilarga   esa   ko‘proq   vaqt   va
yordam   taqdim   etish   mumkin.   Shuningdek,   darslarni   interaktiv   va   faolroq   qilish,
o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   bildirish   va   muammolarni   hal   qilish   imkoniyatlarini
yaratish   ham   samarali   bo‘lishi   mumkin.   An’anaviy   metodlarni   individual
ehtiyojlarga   moslashtirish   orqali   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatini   oshirish
mumkin.
II-BOB. AN’ANAVIY USULLARNI QO‘LLASHDA YUZAGA
KELADIGAN QIYINCHILIKLAR
2.1.  Zamonaviy usullar va texnologiyalarning ta ’ rifi
Zamonaviy   o‘qitish   usullari   va   texnologiyalari   an’anaviy   metodlarga
nisbatan   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   va
bilimlarni amaliy qo‘llash imkoniyatlarini yaratishga qaratilgan. Ushbu usullar va
texnologiyalar   o‘quvchilarning   o‘zaro   aloqalarini   mustahkamlash,   o‘rganish
jarayonini   yanada   samarali   qilish   va   individual   ehtiyojlarga   moslashish   imkonini
beradi .   Interaktiv   metodlar   o‘quvchilarga   o‘qitish   jarayonida   faollikni   oshirishga
imkoniyat   yaratadi.   Bu   metodlarning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarning   o‘zaro
aloqalarini   rivojlantirish,   kreativ   fikrlashni   qo‘llab-quvvatlash   va   mustaqil
o‘rganishni   rag‘batlantirishdir.   Interaktiv   metodlar   o‘quvchilarga   darsda   faollikni
oshirish, o‘zlarini ifodalash va o‘qituvchidan tashqari bilimlarni olish imkoniyatini
beradi.
18 O‘yinlar :   O‘yinlar   o‘qitishning   eng   samarali   va   qiziqarli   metodlaridan
biridir. O‘quvchilar o‘yinlar orqali ma’lum bir mavzuni o‘rganishadi va shu bilan
birga   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   O‘yinlar   interaktiv   bo‘lib,   o‘quvchilarni
darsga jalb qilishning samarali usuli hisoblanadi. Masalan, matematik masalalarni
o‘yin   shaklida   yechish   yoki   lug‘atni   o‘rganishda   o‘yinlar   yordamida   yanada
samarali   natijalarga   erishish   mumkin.   O‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini
amalda   qo‘llab,   ijtimoiy   va   muammolarni   hal   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar.
Muammolarni   hal   qilish :   Bu   metod   o‘quvchilarga   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilar   muammolarni   o‘zlari   tahlil   qilishadi,
yechimlar   topadilar   va   o‘z   qarorlarini   mustaqil   ravishda   qabul   qilishadi.   Bu
jarayonda   o‘quvchilar   jamoa   bo‘lib   ishlashni   o‘rganishadi,   bir-birlariga   yordam
berishadi va o‘zaro fikr almashishadi. Muammolarni hal qilish orqali o‘quvchilarda
analitik fikrlashni  kuchaytirish, fikrlarni ifodalash va yangi g‘oyalar yaratish kabi
ko‘nikmalar rivojlanadi.
Guruhda   ishlash :   Guruhda   ishlash   metodida   o‘quvchilar   birgalikda
muammolarni yechishga, fikr almashishga va bir-birlaridan o‘rganishga imkoniyat
yaratadilar.   Bu   metod   o‘quvchilarga   jamiyatda   bir-birlariga   yordam   berish,
muloqot qilish va jamoaviy ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Guruhda ishlash
o‘quvchilarning o‘zaro hurmatini oshiradi, o‘z fikrlarini erkin ifodalashga yordam
beradi   va   barchaning   fikrini   tinglashni   o‘rgatadi.   Guruh   ishlari   o‘quvchilarga
o‘zaro   kooperatsiya   qilish,   muammolarni   birgalikda   yechish   va   qarorlar   qabul
qilishda bir-biriga yordam berish imkoniyatlarini taqdim etadi.
Interaktiv   metodlar,   ayniqsa,   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undab,
ularning   ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   katta
ahamiyatga   ega.   Bu   metodlar   yordamida   o‘quvchilarning   darsda   qatnashish
darajasi   oshadi,   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayoni   qiziqarli   va   samarali   bo‘ladi.
O‘quvchilar o‘zlarini erkin ifodalashadi, yangi g‘oyalarni yaratishadi va o‘rganish
jarayonini yanada samarali va o‘ziga xos qilib o‘tkazishadi.
19 Multimedia   va   raqamli   texnologiyalar   yordamida   o‘qitish   ta’lim   jarayonini
sezilarli   darajada   yaxshilash   va   zamonaviy   qilish   imkoniyatini   yaratadi.   Ushbu
texnologiyalar   ta’limni   yanada   interaktiv,   qiziqarli   va   samarali   qilishga   yordam
beradi,   o‘quvchilarga   individual   yondashuvni   ta’minlaydi   va   bilimlarni
o‘zlashtirishni   osonlashtiradi.   Zamonaviy   texnologiyalarning   ta’lim   jarayoniga
integratsiyasi o‘quvchilarga quyidagi afzalliklarni beradi:
1. Ta’lim   dasturlari .   Turli   xil   ta’lim   dasturlari   o‘quvchilarga
o‘zlashtirayotgan materialni interaktiv tarzda o‘rganish imkonini beradi. Masalan,
matematikada   hisoblash,   fizikada   eksperimentlar   o‘rganish   yoki   tarixiy   faktlar
bilan   tanishish   uchun   maxsus   yaratilgan   dasturlar   yordamida   o‘quvchilar   o‘z
ritmlarida   ishlashlari   mumkin.   Dasturlar   nafaqat   nazariy   ma’lumotlarni
o‘zlashtirish, balki o‘quvchilarning amaliy ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam
beradi.   Bu   metod   o‘quvchilarga   nazariy   bilimlarni   o‘rganishda   yanada   ko‘proq
imkoniyatlar   yaratadi,   ularning   o‘rganish   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qiladi.
O‘quvchilar   dasturlarni   o‘z   tezliklarida   ishlashlari   mumkin,   bu   esa   ularning
ehtiyojlariga moslashishni ta’minlaydi.
2. Interaktiv   taxtalar .   Interaktiv   taxtalar   sinfdagi   darslarni   yanada
interaktiv   va   ko‘proq   qiziqarli   qilish   imkonini   beradi.   Bu   taxtalar   o‘qituvchilarga
o‘z materiallarini vizual tarzda tushuntirish imkoniyatini beradi. O‘quvchilar taxta
bilan   bevosita   muloqotda   bo‘lishadi,   bu   esa   ularga   o‘rganilayotgan   mavzularni
yanada   chuqurroq   tushunish   imkoniyatini   beradi.   Interaktiv   taxtalar   yordamida
o‘qituvchi   matematik   masalalarni   yechishda,   ilmiy   tajribalarni   o‘tkazishda   yoki
boshqa fanlarni o‘rgatishda yanada samarali ishlashi mumkin. O‘quvchilar taxtada
ko‘rish,   yozish   va   o‘z   fikrlarini   ifodalash   orqali   o‘zlashtirish   jarayoniga   faol
qatnashadilar.   Bu   texnologiya   o‘quvchilarning   kognitiv   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   yordam   beradi,   chunki   ular   ma’lumotni   nafaqat   eshitish,   balki
amaliyotda ko‘rish va qo‘llash orqali o‘rganadilar.
3. Zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llashning   afzalliklari .   Multimedia   va
raqamli   texnologiyalar   yordamida   o‘qitish   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlashda,
20 motivatsiyasini oshirishda va o‘rganish jarayonida faollikni ta’minlashda samarali
vosita bo‘ladi. Ushbu texnologiyalar yordamida o‘quvchilarning ijodiy fikrlashlari
rivojlanadi, chunki ular o‘zlarining bilimlarini amaliyotga tatbiq etish imkoniyatiga
ega bo‘lishadi. O‘quvchilarga bir xil materialni turli usullar bilan, masalan, audio,
video va interaktiv mashqlar yordamida taqdim etish, o‘rgatish jarayonini ko‘proq
diversifikatsiyalash va shaxsiylashtirish imkonini beradi. 
Multimedia   va   raqamli   texnologiyalar   yordamida   o‘qitish   o‘quvchilarga
o‘zlarining   o‘qish   jarayonlarini   nazorat   qilish   va   o‘zlashtirishni   yaxshilash
imkoniyatini   beradi.   O‘quvchilar   ta’lim   dasturlari   yordamida   o‘z   tezliklarida
materialni o‘zlashtirishlari mumkin, bu esa o‘z-o‘zini o‘qitish va mustaqil ishlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Bundan   tashqari,   texnologiyalarning   yordamida
o‘quvchilar   darslarda   faollashadi,   o‘z   fikrlarini   ifodalashadi   va   guruhlarda   bir-
birlariga   yordam   berishadi,   bu   esa   jamoaviy   ishlash   va   muloqot   ko‘nikmalarini
oshiradi.
2.2.  Zamonaviy usullarning boshlang‘ich sinfda qo‘llanilishi
Zamonaviy   o‘qitish   metodlari   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarning
motivatsiyasini   oshirish,   o‘qish   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilish
uchun muhim ahamiyatga ega. Bu usullar o‘quvchilarning diqqatini jalb qilish va
bilimlarni   samarali   o‘zlashtirishda   qo‘llaniladi.   Asosan,   vizual   va   interaktiv
usullar, o‘yinlar va amaliy mashqlar orqali o‘quvchilarga yanada samarali o‘rgatish
mumkin.   Matematika   boshlang‘ich   sinfda   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning
diqqatini   jalb   qilish   va   ularni   muvaffaqiyatli   o‘qitish   uchun   vizual   va   interaktiv
usullarning   qo‘llanilishi   juda   muhim.   Bu   usullar   matematikani   o‘rganishni
osonlashtiradi,   chunki   ular   o‘quvchilarni   amalda   qo‘llanadigan   va   tushunarli
usullar   bilan   bilimlarni   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Matematik   tushunchalar
ko‘pincha   abstrakt   bo‘lib,   o‘quvchilar   ularni   tushunishda   qiyinchiliklarga   duch
kelishlari   mumkin.   Shuning   uchun,   vizual   va   interaktiv   metodlar   matematik
bilimlarni samarali va qiziqarli tarzda o‘rgatishda yordam beradi.   Vizual metodlar
o‘quvchilarga   matematik   tushunchalarni   aniq   va   ko‘rinadigan   tarzda   tushuntirish
21 imkonini   beradi.   Raqamlar,   geometrik   shakllar,   diagrammalar,   va   rang-barang
tasvirlar   o‘quvchilarga   ma’lumotlarni   osonroq   o‘zlashtirishda   yordam   beradi.
Masalan:
 Sonlarni tasvirlash . Matematik sonlar va ularning qiymatlarini tasvirlash
orqali   o‘quvchilar   ularning   real   hayotdagi   qo‘llanilishlarini   ko‘rishadi.
Diagrammalar yordamida sonlar orasidagi  farqni yoki ulushlarni o‘rgatish yanada
tushunarli bo‘ladi.
 Geometrik   shakllar .   Geometriya   bo‘yicha   geometrik   shakllarni   chizish
va ularni diagrammalar yordamida tasvirlash, o‘quvchilarga shakllarni aniqlash va
ularning   o‘zgarishini   tushunishga   yordam   beradi.   Masalan,   turli   xil   geometrik
shakllarning   yuzasini,   uzunligini   yoki   burchaklarini   hisoblashda   bu   usul
qo‘llaniladi.
 Diagrammalar   va   grafikalar .   Matematik   masalalarni   grafikalar   yoki
diagrammalar   orqali   tushuntirish,   o‘quvchilarga   materialni   yanada   aniq   va
soddaroq tarzda tushunishga yordam beradi. Masalan, jadvallar yoki grafikalardan
foydalanish orqali o‘quvchilar sonlar orasidagi o‘zgarishni vizual tarzda ko‘rishlari
mumkin.   Bu   usullar   o‘quvchilarning   vizual   tasavvurini   rivojlantiradi   va   ular
mavzuni   chuqurroq   o‘zlashtiradi.   Shuningdek,   vizual   usullar   matematikada
ko‘plab   bilimlarni   birlashtirish   va   mustahkamlash   uchun   samarali   vosita
hisoblanadi.
Interaktiv   metodlar   o‘quvchilarni   faollashtiradi   va   ularni   o‘qish   jarayonida
yanada faol ishtirok etishga undaydi. Interaktiv texnologiyalar, masalan, interaktiv
taxtalar   va   raqamli   ta’lim   dasturlari   orqali   o‘quvchilar   matematik   masalalarni
yechishda,   shakllarni   aniqlashda   va   o‘z   bilimlarini   sinovdan   o‘tkazishda   faol
qatnashadilar.
 Interaktiv   taxtalar .   Interaktiv   taxtalar   o‘qituvchilarga   darsni   yanada
interaktiv   qilish   imkonini   beradi.   Bu   taxtalar   orqali   o‘quvchilar   matematik
masalalarni   bevosita   hal   qilishlari,   shakllarni   chizishlari   va   o‘z   bilimlarini   o‘z
vaqtida   tekshirishlari   mumkin.   Taxta   yordamida   o‘qituvchi   o‘quvchilarga
22 masalalarni   vizual   tarzda   tushuntirib,   ularni   dars   jarayonida   faol   ishtirok   etishga
undaydi.
 Raqamli   ta’lim   dasturlari .   Raqamli   ta’lim   dasturlari   yordamida
o‘quvchilar   o‘z   tezligida   matematik   masalalarni   yechishlari,   materialni   qayta
ko‘rib   chiqishlari   va   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashlari   mumkin.   Bu   dasturlar
o‘quvchilarga turli xil masalalar va misollarni o‘rganishga yordam beradi, ularning
o‘zlashtirish darajasini baholash va tezkor feedback olish imkoniyatini yaratadi.
 Onlayn mashqlar va testlar . O‘quvchilar  onlayn matematik mashqlarni
bajarish   orqali   o‘z   bilimlarini   amalda   qo‘llashadi.   Dastur   natijalarni   darhol
ko‘rsatib,  o‘quvchilarga  o‘z xatolarini  tahlil   qilish  va  to‘g‘rilash  imkonini   beradi.
Bu   o‘quvchilarga   o‘z-o‘zini   rivojlantirish   va   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini oshirishda yordam beradi.
Interaktiv   usullar   o‘quvchilarga   matematik   bilimlarni   yanada   samarali
o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Ular   o‘z   vaqtida   natijalarni   ko‘rish,   o‘z-o‘zini
baholash   va   o‘qish   jarayoniga   yanada   faolroq   jalb   etish   imkonini   yaratadi.   Bu
usullar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash,   analitik   fikrlash   va
muammolarni   hal   qilishda   yordam   beradi.   Vizual   va   interaktiv   metodlarning
birlashishi,   o‘quvchilarga   nafaqat   yangi   bilimlarni   o‘zlashtirishda,   balki   o‘zaro
hamkorlik qilishda, muammolarni hal qilishda va ijodiy fikrlashni rivojlantirishda
samarali   bo‘ladi.   Masalan,   o‘quvchilar   interaktiv   taxtalar   orqali   matematik
masalalarni   yechishda,   bir-birlari   bilan   hamkorlikda   ishlashlari,   o‘z   fikrlarini
bildirishlari   va   dars   jarayoniga   yanada   faol   ishtirok   etishlari   mumkin.   Vizual   va
interaktiv   metodlarning   qo‘llanilishi   boshlang‘ich   sinfda   o‘qitishni   yanada
qiziqarli,   samarali   va   ta’sirli   qiladi.   Bu   usullar   o‘quvchilarga   matematikani
tushunishga yordam beradi va ularning o‘zlashtirish darajasini oshiradi.
O‘yinlar   va   amaliy   mashqlar   boshlang‘ich   sinfda   o‘qish   jarayonini   yanada
samarali va qiziqarli qilish uchun eng yaxshi  vositalardan hisoblanadi. Bu usullar
o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlab,   ularning   bilimlarini   mustahkamlashga
yordam  beradi. O‘yinlar va amaliy mashqlar  o‘quvchilarni  o‘qishga jalb qilishda,
23 ularning   diqqatini   saqlashda   va   motivatsiyasini   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
O‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   faollik   bilan   darsga   kirishadilar,   bu   esa   o‘rganish
jarayonining   samaradorligini   oshiradi.   O‘yinlar   nafaqat   o‘quvchilarning   diqqatini
jalb   qiladi,   balki   ular   o‘zlarini   raqobatbardosh   muhitda   sinab   ko‘rishlari,   ijodiy
fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishlari   mumkin.
O‘yinlar yordamida matematikani o‘rganish jarayoni yanada interaktiv va qiziqarli
bo‘ladi.  Masalan:
 O‘yinlar   yordamida   o‘quvchilar   sonlarni   o‘zaro   tartibga   solish,   ular
orasidagi farqni aniqlash va matematik amallarni bajarishni o‘rganadilar.
 O‘quvchilar geometrik shakllarni aniqlash va ularni ajratish, shuningdek,
ularning   o‘lchamlari,   yuzalari   va   burchaklarini   hisoblash   kabi   masalalarni
yechadilar.
 O‘quvchilar  turli xil  matematik jumboqlarni hal qilish orqali o‘z fikrlash
va   muammolarni   yechish   qobiliyatlarini   rivojlantiradilar.   Bu   o‘yinlar   ular   uchun
nafaqat qiziqarli, balki bilimlarni mustahkamlash imkoniyatini yaratadi.
O‘yinlar   o‘quvchilarga   o‘rgatish   jarayonini   osonlashtiradi,   chunki   ular
o‘rganishning jarayoniga faol tarzda kirishadilar va yangi bilimlarni o‘yinlar orqali
tatbiq   etadilar.   O‘yinlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   sinab   ko‘rish   va   yengillik
bilan   o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi,   shuningdek,   ular   o‘zlashtirgan   materialni
yanada   yaxshi   tushunadilar.   Amaliy   mashqlar   o‘quvchilarga   o‘rgatilayotgan
materialni yanada chuqurroq tushunishga va uni mustahkamlashga yordam beradi.
O‘quvchilar   amaliy   mashqlarni   bajarishda   nafaqat   nazariy   bilimlarni
o‘zlashtiradilar, balki ularni amalda qo‘llashni ham o‘rganadilar.  Masalan:
 O‘quvchilar   turli   xil   matematik   masalalarni   yechish   orqali   o‘zlashtirgan
bilimlarini   mustahkamlashadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarga   nafaqat   matematik
ma’lumotlarni olish, balki ular bilan ishlash va mustahkamlash imkonini beradi.
 O‘quvchilar   guruhlar   shaklida   masalalarni   yechishadi,   bu   esa   jamoaviy
ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Guruh   ishlari   orqali   o‘quvchilar   bir-
24 birlarining fikrlarini tinglashadi, yangi yondashuvlar o‘rganishadi va muammolarni
hamkorlikda hal qilishni o‘rganadilar.
 O‘quvchilar   o‘rgangan   bilimlarini   real   hayotdagi   vaziyatlarga   qo‘llashni
o‘rganadilar.   Masalan,   o‘quvchilar   kundalik   hayotda   uchraydigan   masalalarni   hal
qilishda matematikani qo‘llashni o‘rganadilar.
Amaliy   mashqlar   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   mustahkamlash,   amaliyotga
tatbiq   etish   va   real   vaziyatlarga   moslashtirish   imkonini   yaratadi.   Bu   usul
o‘quvchilarni   o‘zlashtirgan   bilimlarini   kengaytirish   va   rivojlantirishda   yordam
beradi.   O‘yinlar   va   amaliy   mashqlarni   birgalikda   qo‘llash,   boshlang‘ich   sinfda
o‘qitish   jarayonini   yanada   samarali   qiladi.   O‘quvchilar   o‘yinlar   yordamida
qiziqarli   va   faol   o‘qish   jarayoniga   jalb   etiladi,   amaliy   mashqlar   esa   ularning
bilimlarini mustahkamlash  va yangi ma’lumotlarni o‘zlashtirishda yordam beradi.
Ushbu   usullar   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshiradi,   ular   o‘zlarini   yanada
ishonchli his qilishadi va dars jarayoniga yanada faolroq qatnashadilar. O‘yinlar va
amaliy   mashqlar   o‘quvchilarga   o‘zaro   hamkorlik   qilish,   jamoaviy   ishlash   va
muammolarni hal qilish ko‘nikmalarini rivojlantirishda muhim rol o‘ynaydi. 
2.3.   Zamonaviy usullarning afzalliklari va kamchiliklari
Zamonaviy   texnologiyalar   va   usullar   boshlang‘ich   sinfda   matematikani
o‘qitishda   katta   afzalliklarga   ega,   ammo  ular   bilan   bir   qatorda  ba’zi   kamchiliklar
ham   mavjud.   Ushbu   usullar   o‘quvchilarning   bilimlarini   yaxshilashda   va   o‘qitish
jarayonini   samarali   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi,   lekin   ba’zi   holatlarda   ularni
ishlatish   uchun   tayyorlik   va   resurslar   kerak.   Zamonaviy   usullar   o‘quvchilarda
matematik   qobiliyatlarni   yaxshilashda   katta   rol   o‘ynaydi.   Ushbu   usullar
o‘quvchilarning   bilimlarini   faqat   nazariy   jihatdan   emas,   balki   amaliy   tarzda   ham
rivojlantiradi.   Bunda   interaktiv   ta’lim,   vizual   yordamlar,   o‘z-o‘zini   baholash,
motivatsiya va faollikni oshirish, va differensial yondashuv kabi vositalar alohida
ahamiyat   kasb   etadi.   Interaktiv   ta’lim   usulida   o‘quvchilar   faol   ishtirok   etishga
undaladi.   Masalan,   interaktiv   taxtalar,   raqamli   ta’lim   dasturlari   va   o‘yinlar
yordamida   o‘quvchilar   matematik   masalalarni   hal   qilishda   bevosita   ishtirok
25 etadilar. Bu jarayon nafaqat o‘quvchilarning faoliyatini oshiradi, balki ularning o‘z
bilimlarini amalda qo‘llashga imkon yaratadi. Bu usul o‘quvchilarning masalalarni
tezroq   va   aniqroq   yechishlarini   ta’minlaydi,   shuningdek,   ular   o‘zlashtirayotgan
materialni qiziqarli va interaktiv tarzda o‘rganadilar. Vizual yordamlar matematik
tushunchalarni   o‘rgatishda   ayniqsa   samarali   bo‘ladi.   Geometrik   shakllar,
diagrammalar,   grafikalar   va   boshqa   vizual   vositalar   yordamida   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   osonroq   tushunishadi.   Masalan,   sonlar,   shakllar   yoki
grafikalar   yordamida   matematik   ma’lumotlar   vizual   tarzda   taqdim   etilishi
o‘quvchilarga   abstrakt   tushunchalarni   tushunishni   osonlashtiradi.   Bu   usul   nafaqat
matematikani   o‘rganish   jarayonini   osonlashtiradi,   balki   o‘quvchilarga   o‘z
tushunchalarini shakllantirish va yanada puxta tushunish imkonini beradi.
O‘z-o‘zini   baholash   zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarga
darhol   natijalarni   ko‘rish   imkonini   yaratadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarga   o‘z
bilimlarini   tahlil   qilish   va   o‘z   kuchli   hamda   zaif   tomonlarini   aniqlashda   yordam
beradi.   Onlayn   dasturlar   va   raqamli   platformalar   orqali   o‘quvchilar   masalalarni
yechib, ularning to‘g‘riligi va xatoliklarini tezda ko‘rishlari mumkin. Bu o‘z-o‘zini
baholash   jarayoni   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   takomillashtirish   va
rivojlantirishda   mustahkam   asos   yaratadi.   Motivatsiya   va   faollik   o‘quvchilarda
matematikaga   qiziqishni   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Zamonaviy
texnologiyalar   o‘quvchilarga   qiziqarli   va   interaktiv   darslar   taqdim   etish
imkoniyatini   yaratadi.   O‘yinlar,   simulyatsiyalar   va   boshqa   interaktiv   vositalar
orqali   o‘quvchilar   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishlarini   yanada   oshirishadi.
O‘yinlar va amaliy mashqlar orqali o‘quvchilar matematik masalalarni hal qilishni
o‘rganadilar,   shu   bilan   birga   o‘zlarini   sinab   ko‘rishga,   yangiliklarni   o‘rganishga
tayyor bo‘lishadi.
Differensial yondashuv texnologiyalar yordamida amalga oshiriladi. Har bir
o‘quvchining   o‘quv   jarayoni   individual   tarzda   moslashtirilishi   mumkin.
Texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   mos   darslar
ishlab   chiqish   mumkin,   bu   esa   o‘quvchilarga   o‘z   vaqtida   va   qiziqarli   tarzda
26 o‘rganish   imkonini   beradi.   Bu   yondashuv   o‘quvchilarning   individual   temponi   va
qiziqishlariga   qarab   o‘quv   materiallarini   taqdim   etish   imkoniyatini   yaratadi.
Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘zlarining   rivojlanishlarini   o‘z   vaqtida   baholashlari   va
o‘z o‘quv jarayonlarini optimallashtirishlari mumkin. Zamonaviy texnologiyalar va
usullar   o‘quvchilarda   matematik   qobiliyatlarni   yaxshilashda   juda   samarali
vositalardir.   Ular   o‘quvchilarga   matematikani   yanada   aniq,   samarali   va   qiziqarli
o‘rganish   imkoniyatini   yaratadi.   O‘quvchilar   faollik   ko‘rsatib,   o‘z   bilimlarini
mustahkamlashlari   mumkin,   shuningdek,   o‘quv   jarayonida   yangi   ko‘nikmalarni
rivojlantiradilar.   Zamonaviy   texnologiyalarni   ta’lim   jarayonida   qo‘llash   nafaqat
o‘quvchilarning bilim darajasini oshiradi, balki ularni o‘qishga bo‘lgan qiziqishini
ham   oshiradi.   Zamonaviy   texnologiyalar   o‘qitishda   katta   imkoniyatlar   yaratadi,
ammo   ularning   samarali   qo‘llanilishi   ba’zi   muammolarni   keltirib   chiqarishi
mumkin.
O‘qituvchilarning   tayyorgarligi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   samarali
qo‘llash   o‘qituvchilardan   maxsus   tayyorgarlikni   talab   qiladi.   O‘qituvchilar
texnologiyalarni to‘g‘ri va samarali ishlatish uchun kerakli bilim va ko‘nikmalarga
ega   bo‘lishlari   zarur.   Ba’zi   o‘qituvchilar,   texnologiyalarni   o‘qitish   jarayoniga
kiritishda qiynalishadi, chunki ular texnologiyalarni qanday qo‘llashni yoki undan
qanday maksimal foydalanishni to‘liq tushunmasliklari mumkin. Bundan tashqari,
o‘qituvchilarning   texnologiyalarni   o‘rganishdagi   tayyorgarlik   darajasi   farq   qiladi.
Buning   natijasida   ba’zi   o‘qituvchilar   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘qitishda
samarali   bo‘lishi   mumkin,   boshqalari   esa   texnologiyalardan   to‘liq   foydalana
olmaydi. Bunday muammolarni hal qilish uchun o‘qituvchilarni texnologiyalarning
pedagogik   imkoniyatlari   va   ularni   qanday   samarali   qo‘llash   bo‘yicha   tayyorlash
zarur.   Maxsus   treninglar,   kurslar   va   seminarlar   o‘tkazilishi   kerak.   Bu
o‘qituvchilarni   texnologiyalarning   imkoniyatlarini   to‘liq   tushunishga   yordam
beradi va ularning o‘qitish samaradorligini oshiradi.
Resurslarning   yetishmasligi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   uchun
zarur   bo‘lgan   qurilmalar,   dasturlar   va   boshqa   resurslar   har   doim   ham   mavjud
27 bo‘lmaydi. Bu muammo ayniqsa, moliyaviy cheklovlar mavjud bo‘lgan maktablar
va   o‘quv   muassasalarida   seziladi.   Raqamli   qurilmalar,   interaktiv   taxtalar,
kompyuterlar   va   o‘qitish   dasturlarining   mavjud   emasligi,   o‘quvchilarning
zamonaviy   texnologiyalarni   o‘zlashtirish   va   undan   foydalanish   imkoniyatini
cheklaydi. Bu esa o‘quvchilarning ta’lim sifatiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Ba’zi   maktablarda   texnologiyalar   faqat   ba’zi   sinflarda   yoki   sinfdagi   bir   necha
o‘quvchiga   mo‘ljallangan   bo‘lishi   mumkin.   Bunday   vaziyatda   ta’lim   jarayonida
texnologiyalarni   samarali   qo‘llash   qiyinlashadi.   Maktablar   va   o‘quv   muassasalari
zarur   texnologik   vositalarni   ta’minlash   uchun   moliyaviy   resurslar   va   dasturiy
ta’minotga   investitsiyalar   kiritishlari   zarur.   Shuningdek,   maktablar   uchun
texnologik infrastruktura yaratish va rivojlantirishga e’tibor qaratish lozim.
Tartib   va   tizimning   yo‘qligi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   o‘qitish
jarayonida   qo‘llashda   o‘qituvchilar   ba’zan   qanday   va   qachon   foydalanishni
aniqlashda   qiynalishadi.   O‘qituvchilar   texnologiyalarni   qanday   ishlatishni
bilishlari   kerak,   lekin   ko‘pincha   bu   to‘g‘ri   vaqtni   tanlash,   texnologiyalarni
darsning   maqsadlariga   moslashtirishda   qiyinchiliklarga   duch   keladilar.   Ba’zi
o‘qituvchilar   dars   rejasini   va   qo‘llanmalarini   tayyorlashda   yordam   olmasliklari
mumkin,   bu   esa   texnologiyalarni   to‘g‘ri   va   samarali   qo‘llashda   muammolarni
keltirib   chiqaradi.   Bu   masalani   hal   qilish   uchun   o‘qituvchilarga   zamonaviy
texnologiyalardan   qanday   foydalanish   bo‘yicha   aniq   ko‘rsatmalar   va   reja   ishlab
chiqish   lozim.   O‘qituvchilarni   texnologiyalarni   pedagogik   jarayonda   samarali
qo‘llash uchun ta’lim rejalari va metodik qo‘llanmalar bilan ta’minlash muhimdir.
Shuningdek, o‘qituvchilarga o‘z darslarini texnologiyalarga moslashtirish bo‘yicha
ko‘proq vaqt va imkoniyatlar berilishi kerak.
Texnologiya   bilan   bog‘liq   muammolar.   Zamonaviy   texnologiyalarni
qo‘llashda   ba’zan   texnologik   vositalar   ishlamay   qolishi   yoki   internet   ulanishida
muammolar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Masalan,   interaktiv   taxta   yoki   kompyuter
ishlamay   qolishi,   dasturdagi   xatoliklar   yoki   tarmoqlardagi   nosozliklar   dars
jarayonini   to‘xtatishi   mumkin.   Bu   holat   o‘quvchilarni   e’tiborsiz   qoldirishi   va
28 o‘qituvchilarning   samaradorligini   pasaytirishi   mumkin.   Shuningdek,
texnologiyaning ishlamasligi o‘qituvchining darsga tayyorligini va rejalashtirilgan
faoliyatni   amalga   oshirishga   qodirligini   ham   kamaytiradi.   Bunday   muammolarni
bartaraf etish uchun ta’lim muassasalari texnik yordam va texnologik vositalarning
ishlashini   doimiy   ravishda   nazorat   qilishlari   zarur.   Texnologiyalarni   qo‘llashda
uzilishlar   bo‘lganda   tezda   texnik   yordam   ko‘rsatish   va   qo‘llab-quvvatlash
xizmatlarini   ta’minlash   kerak.   O‘qituvchilarga   texnologik   muammolarni   hal
qilishda   yordam   berish   uchun   maxsus   mutaxassislar   va   texnik   qo‘llab-quvvatlash
tizimlarini tashkil etish lozim. Zamonaviy texnologiyalarni qo‘llash matematikani
o‘qitishda yangi imkoniyatlar yaratadi. O‘quvchilarni interaktiv va vizual metodlar
yordamida   matematika   masalalariga   jalb   qilish,   ularning   qobiliyatlarini
yaxshilashda   katta   ahamiyatga   ega.   Biroq,   o‘qituvchilarning   tayyorgarligi   va
resurslarning   yetishmasligi   kabi   muammolar   bu   texnologiyalarni   to‘liq   qo‘llashni
qiyinlashtiradi.   Shu   sababli,   bu   texnologiyalarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish
uchun   o‘qituvchilarni   tayyorlash,   texnologik   resurslarni   ta’minlash   va   samarali
qo‘llanishini   ta’minlash   zarur.   Bu   jarayonni   tizimli   yondashuv   va   o‘qituvchilarga
qo‘llab-quvvatlash xizmatlari yordamida amalga oshirish mumkin. 
XULOSA
An’anaviy   va   zamonaviy   o‘qitish   metodlari   boshlang‘ich   sinflarda   ta’lim
berish   jarayonida   turli   yondashuvlarni   taqdim   etadi.   Har   ikkala   usul   ham   o‘ziga
xos   afzalliklarga   ega   bo‘lsa-da,   ularning   samaradorligi   va   o‘quvchilarga   ta’siri
o‘zaro  muvozanatli  bo‘lishi   kerak. Quyida  an’anaviy va  zamonaviy  metodlarning
boshlang‘ich   sinflarda   samaradorligini   taqqoslashga   doir   ba’zi   muhim   jihatlar
keltirilgan.   An’anaviy   o‘qitish   metodlari   o‘qituvchilarning   boshchiligida   va
o‘quvchilarning   passiv   ishtirokida   bo‘lib,   asosan   darsliklar,   qo‘lyozmalar   va
mavzularni   to‘liq   o‘rganishga   qaratilgan.   Bu   usulda   o‘qituvchi   o‘quvchilarga
bilimlarni   taqdim   etadi,   va   o‘quvchilar   ko‘proq   eslab   qolish   va   nutq   orqali
fikrlarini ifodalashga tayyorlanadi. An’anaviy metodning asosiy afzalligi shundaki,
o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasida   kuchli   pedagogik   aloqalar   o‘rnatiladi,   va
29 o‘qituvchi   o‘quvchilarni   individual   tarzda   kuzatib   boradi.   Biroq,   ushbu   metodda
o‘quvchilar   ko‘proq   o‘qish   va   eslashga   yo‘naltiriladi,   bu   esa   ba’zan   ijodkorlik,
tanqidiy fikrlash va mustaqil ishlashni rivojlantirishga to‘sqinlik qilishi mumkin.
Zamonaviy   metodlar,   aksincha,   o‘quvchilarning   faolligini   oshirishga
qaratilgan. Ushbu metodlarda interaktiv ta’lim, raqamli vositalar, vizual yordamlar,
va   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarni   ta’lim   jarayoniga   jalb   qilishga   harakat   qilinadi.
Bunday   metodlarning   asosiy   afzalligi   shundaki,   ular   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshiradi   va   ularning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi.   Interaktiv   metodlar   va
zamonaviy  texnologiyalar   o‘quvchilarga  amaliy mashqlarni  bajarish  va  bilimlarni
mustahkamlashda   yordam   beradi,   shuningdek,   o‘z-o‘zini   baholash   va
o‘zlashtirishni   osonlashtiradi.   Biroq,   zamonaviy   metodlar   texnik   vositalar   va
maxsus   tayyorgarlikni   talab   qiladi,   va   ba’zi   hollarda   resurslarning   etishmasligi
muammosi   mavjud.   An’anaviy   va   zamonaviy   metodlar   bir-birini   to‘ldirishi
mumkin.   O‘qitish   jarayonida   ularni   uyg‘unlashtirish   orqali,   o‘quvchilarning
ehtiyojlariga   va   o‘qitishning   aniq   maqsadlariga   qarab   turli   yondashuvlardan
foydalanish   mumkin.   Masalan,   boshlang‘ich   sinflarda   matematikani   o‘rgatishda
o‘qituvchi   an’anaviy   metodlar   yordamida   asosiy   tushunchalarni   tushuntirishi   va
keyin   zamonaviy   texnologiyalar   yoki   interaktiv   o‘yinlar   yordamida
o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashi   mumkin.   Bu   yondashuv
o‘quvchilarning   yanada   faol   ishtirokini   ta’minlaydi   va   o‘qitish   samaradorligini
oshiradi. Zamonaviy metodlar an’anaviy metodlarga qaraganda yanada kreativ va
innovatsion fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi. Biroq, ba’zi o‘qituvchilar bu
texnologiyalardan   foydalanishda   qiynalishlari   mumkin,   shuning   uchun
o‘qituvchilarni yangi metodlar bo‘yicha tayyorlash va zarur resurslarni ta’minlash
zarur. Shu bilan birga, o‘qituvchilarning an’anaviy metodlarni yaxshi tushunishi va
o‘z darslarini shunga mos ravishda tashkil etishi kerak.
An’anaviy   va   zamonaviy   metodlar   o‘qitish   jarayonida   har   biri   o‘ziga   xos
o‘rinni   egallaydi.   An’anaviy   metodlar,   ayniqsa,   asosiy   bilimlarni   o‘rgatishda   va
o‘quvchilarning   tayyorligini   kuzatishda   samarali   bo‘lsa,   zamonaviy   metodlar
30 o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   va   ta’lim
jarayonini   qiziqarli   qilishda   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   ularni   birlashtirib,
o‘qituvchilar o‘quvchilarning ehtiyojlariga mos ravishda ta’lim jarayonini samarali
tashkil   etishlari   kerak.   O‘qituvchilarni   zamonaviy   metodlarni   qo‘llashga
tayyorlash,   zarur   texnik   resurslarni   ta’minlash   va   metodik   qo‘llanmalar   yaratish
orqali o‘qitish samaradorligini sezilarli darajada oshirish mumkin.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar.
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T., “O‘zbekiston” nashriyot-
matbaa ijodiy uyi, 2008-y. – 40 b. 8-11 betlar.
2. Oliy   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayonini   tashkil   etish   bilan   bog‘liq
tizimni   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risidagi   824-sonli   qaror.   –   2020-y.
31-dekabr.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim   to‘g‘risidagi   qonuni.   –   T.:   “Adabiyot
va san’at”, 2021-y. – 128 b.
II. Monografiya, ilmiy maqola, patent, ilmiy to‘plamlar.
31 1. Abdullayev H., Mirzayeva M. Ta’lim samaradorligining muhim shartlari
// Xalq ta’limi.  1993-y. 8-9. – B. 3.
2. Nishonaliev   U.   Ta’lim   standarti   va   pedagogik   innovatsiyalar   //   J.   Xalq
ta’limi.  1999. - №6.- 28-31 b.
3. Kamilov M. Pedagogik texnologiyalarni rivojlantirish: ilmiy izlanishlar.
– T., “Fan” nashriyoti, 2011-y. – 210 b.
4. Ziyomuhammadov   B.,   Tojiev   M.   Pedagogik   texnologiya   –   zamonaviy
o‘zbek milliy modeli. – T.: “Lider press”, 2009-y. – 104 b. 56-bet.
5. Ishmuhamedov   R.J.   Innovatsion   texnologiya   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish. – TDPU, 2004. – 35 b.
6. Xusanov A. Geometriyada interaktiv texnologiyalarni qo‘llash // Ta’lim
va innovatsiyalar.  2016-y. – B. 150-157.
III. Foydalanilgan boshqa adabiyotlar.
1. Shavkatov,   O.   O‘quvchilarni   ta’limga   jalb   qilish   bo‘yicha   normativ
hujjatlar. Toshkent: «O‘qituvchi» nashriyoti, 2021. 72 b.
2. Rasulov,   X.   Pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish   tartibi.   Toshkent:
«Ma’naviyat» nashriyoti, 2020. 56 b.
3. Ismailov,   N.   Boshlang‘ich   sinfda   metodik   yondashuvlar.   Toshkent:
«O‘zbekistan» nashriyoti, 2019. 48 b.
4. Asimov, I. Ta’lim metodlari: O‘quvchilarni faol ishtirok etishga undash.
Toshkent: «Shark» nashriyoti, 2022. 112 b.
5. Davronov,   R.   Innovatsion   texnologiyalar   va   o‘qitish   metodlari.
Toshkent: «O‘zbek universiteti» nashriyoti, 2020. 94 b.
6. Rahimov,   A.   Boshlang‘ich   ta’limda   interaktiv   usullar.   Toshkent:
«Zarafshon» nashriyoti, 2021. 135 b.
7. Muhammad,   A.   Matematik   ta’lim   metodikasining   zamonaviy
yondashuvlari.  Toshkent: «Ma’naviyat» nashriyoti, 2018. 108 b.
8. Bozorov,  F.   Pedagogik  texnologiyalarni   amaliyotda  qo‘llash.   Toshkent:
«O‘qituvchi» nashriyoti, 2021. 76 b.
32 9. Vahobov,   N.   Zamonaviy   metodlarning   boshlang‘ich   ta’limdagi   o‘rni.
Toshkent: «Ilm ziyo» nashriyoti, 2019. 82 b.
10. Mavlonov,   S.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘yinlar   va   amaliy   mashqlar.
Toshkent: «Moliya» nashriyoti, 2020. 120 b.
IV. Internet saytlari.
1. http://www.edu.uz     O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim
vazirligi sayti.
2. http://www.lex.uz      O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari
ma’lumotlari milliy bazasi.
3. http://www.ziyonet.uz      Ta’lim   va   ilmiy   tadqiqotlar   sohasidagi   onlayn
resurslar.
4. http://www.geogebra.org     GeoGebra – interaktiv matematik vosita sayti.
5. http://www.mathworks.com      MATLAB   –   matematik   va   ilmiy
hisoblashlarni amalga oshirish platformasi.
_____________________________________________________________ ta’lim
yo‘nalishi _____________________ ta’lim shakli _______ - kurs ________ guruh
talabasi  ____________________________________________________________
ning_______________________________________________________________
__________________________________________________________________
_____________________________________________ mavzusidagi kurs ishiga. 
RAHBAR XULOSASI
                  Mavzu   talaba   tomonidan   (mustaqil   yozilganligi,   amaliy   ahamiyati,
dolzarbligi, mazmunda keltirilgan ijobiy tomonlar va rejaning izchil yoritilganligi,
mavzu to‘liq qamrab olinganligi).
33 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
          Ishdagi kamchiliklar:____________________________________________ 
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
           Kurs ishining yoritilishi  bo‘yicha rahbar tomonidan baholanishi  (kurs ishiga
ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball __________ 
 
KOMISSIYA XULOSASI
       Talaba tomonidan mavzuning og‘zaki bayoni (yoritib berishi, tushunchasi, 
savollarga to‘liq javob bera olishi, tahlillar keltirishi, xulosalar chiqara olishi). 
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
34 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
 
         Kurs ishining og‘zaki bayoni bo‘yicha komissiya tomonidan baholanishi 
(kurs ishiga ajratilgan balldan  25% gacha baholanadi): Ball ______________ 
                                                                Jami ball ________________________
Komissiya raisi:     ________________________________________________     
_________________ 
                                                                              (FISH)                                                                                          (imzo) 
Komissiya a’zosi:     ______________________________________________      
_________________ 
                                                                               (FISH)                                                                                         (imzo) 
Komissiya a’zosi:     ______________________________________________      
_________________ 
                                                                                (FISH)                                                                                        (imzo) 
35

Matematika fanini oʻqitishning an’anaviy va zamonaviy usullarini qiyoslash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский