Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
194 SotishNutq kamchiligiga ega maktabgacha yoshdagi bolalarda agramatizmlarni bartaraf etish usullari
MUNDARIJA KIRISH……………………………………………………………………….3 I-BOB. NUTQ KAMCHILIGIGA EGA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA AGRAMATIZMBUZILISHI MUAMMOSINING NAZARIY ASPEKTLARI I.1 Nutq kamchiligiga ega maktabgacha yoshdagi bolalarda agramatizmlarni bartaraf etish usullarini olib borishda ilmiy – nazariy asoslari …………….9 I.2. Nutq kamchiligiga ega maktabgacha yoshdagi bolalarda agrammatizmni kelib chiqish sabablari ……………………………………………………….21 I-bob yuzasidan xulosa………………………………………………………38 II-BOB. NUTQ KAMCHILIGIGA EGA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA AGRAMATIZMLARNI BARTARAF ETISHDA KORREKSION ISHLARNI O’RGANISH METODIKASI II.1. Nutq kamchiligiga ega maktabgacha yoshdagi bolalarda agramatizmlarni bartaraf etishning ahamiyati………………………………….………………39 II.2. Nutq kamchiligiga ega maktabgacha yoshdagi bolalarda agramatizmlarni bartaraf etishda agramatizmni bartaraf etish usullar asosida rivojlantirish yo‘llari………………………………………………………………………..53 II-bob yuzasidan xulosa……………………………………………………..74 III-BOB. NUTQ KAMCHILIGIGA EGA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA AGRAMATIZMLARNI BARTARAF ETISH USULLARNI TAKOMILLASHTIRISHNING SAMARADORLIGI III.1. Tajriba-sinov ishlari taxlili va bosqichlari …………………………….79 III.2. Tajriba sinov ishlarining natijalari …………………………………….83 III-bob yuzasidan xulosa……………………………………………………88 UMUMIY XULOSA………………………………………………….…….89 FOYDALANGAN ADABIYOTLAR ROYXATI………………….…….90
| |
KIRISH
Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi. Bugungi kunda mamlakatimizda har bir sohada olib borilayotgan keng ko’lamli islohatlar o’z samarasini bermoqda. Ularning salmoqli qismi ta’lim tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar so’nggi yillarda ta’lim sohasining barcha bosqichlarini zamonaviy talablar asosida tashkil etish bo’yicha amalga oshiralayotgan islohatlarga tegishlidir. Yurtimizda ilk bor maktabgacha ta’lim vazirligining tashkil etilganligi ushbu sohadagi asosiy islohotlardan biri bo’ldi desak, mubolag‘a bo’lmaydi. So’nggi yillarda ta’lim sohasining barcha bosqichlarini zamonaviy talablar asosida modernizatsiya qilish bo’yicha qator farmon va qarorlar qabul qilindi. Xususan, ta’lim tizimida qabul qilingan eng muhim hujjatlardan biri- “Ta’lim to’g‘risida”gi Qonunning [2] yangi tahririga tegishlidir. Mazkur Qonunga asosan ta’lim sohasidagi asosiy prinsiplar, ta’lim tizimi, turlari va shakllari aniq belgilab qo’yildi.
Bugungi kunda eng dolzarb bulgan muammolardan biri, ya’ni rivojlanishida nuqsoni bulgan, ijtimoiy himoyaga muxtoj bolalar bilan bogliq muhim vazifalar va tizimdagi holat xususidagi masaladir.
Ushbu muammoni bartaraf etishga qaratilgan Uzbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2017 yil 19 iyuldagi 528-sonli “ Maktabgacha ta’lim muassasalarining faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi qarori e’lon qilindi. Mazkur qarorda jismoniy yoki psixik rivojlanishida nuqsoni bulgan maktabgacha yoshdagi bulgan bolalar uchun ixtisoslashtirilgan davlat maktabgacha ta’lim muassasasi tugrisida “Nizom” chop etilgan. Uzbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli «Uzbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish buyicha Harakatlar strategiyasi tugrisida»gi, 2017 yil 30 sentyabrdagi PF-5198-sonli «Maktabgacha ta’lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari tugrisida»gi farmonlari, Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 19 iyuldagi 528-sonli «Maktabgacha ta’lim muassasalarining faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari tugrisida»gi, 2017 yil 9 sentyabrdagi PQ-3261-sonli «Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari tugrisida»gi [2, 2-4b] Qarorlari hamda boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishda ushbu tadqiqot ishi muayyan darajada xizmat qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947-sonli 2017-2021 yillarga mo‘ljallangan O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustivor yo‘nalishi boyicha Harakatlar Strategiyasi”ning ijtimoiy sohani rivojlantirish yo‘nalishida aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamini va nogironligi bo‘lgan shaxslarni har tomonlama manzilli qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan alohida e’tiborga asosan «Ta’lim va tarbiya tizimining barcha bo‘g‘inlari faoliyatini bugungi zamon talablari asosida takomillashtirish birinchi darajali vazifamizdir».
“Nogironligi bo‘lgan shaxslarni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-5270-sonli 2017-yil 1-dekabrdagi farmoni va 2017-yil 30-sentabrdagi PF-5198-sonli “Maktabgacha ta’lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori va bizning faoliyatimizga tegishli bo‘lgan boshqa meyoriy-huquqiy hujjatlar maxsus pedagogika sohasida ham bir qator muammoli vaziatlarni ijtimoiy hal etishda muayyan darajada xizmat qiladi.
Shuning uchun ham yurtimizning mustaqillikka erishgan kunlaridanoq hukumatimiz tomonidan yosh avlodni sog‘lig‘i, ta’lim tarbiyasi masalalariga jiddiy ahamiyat berib kelinmoqda. Ushbu ishlarning amaliy yechimi bevosita uzluksiz ta’lim tizimi bo‘g‘ini – maktab bilan bog‘liq.
Maktabgacha ta’lim muassasalarida tarbiyalanuvchi har bir bolani zamon talabi asosida har tomonlama shakllangan shaxs bo’lib, jamiyat ishlarida faol qatnashishida nutqning to’g‘ri rivojlanishi juda katta ahamiyatga ega. Chunki, nutq-bu kishilararo aloqa quroli, milliy boylik hamda tarbiya, maorif va ijodiyot uchuna qudratli vositadir.
Shu bois har bir bolalarni nutqni puxta egallashga, o’z fikrini to’liq ifoda etishga o’rgatish lozim.
Ta’lim-tarbiya jarayonini to’g‘ri tashkil etish uchun nutqida kamchiligi bo’lgan bolalarning psixologik xususiyatlarini hisobga olish darkor. Dunyoqarashi keng, sog‘lom ongli insonni tarbiyalash uchun sog‘lom tafakkurni shakllantirish zarur. Mamlakatimizning jahondagi rivojlangan davlatlar qatoridan joy olishi uchun yoshlarimiz chuqur nazariy bilim bilan birga amaliy ko’nikma-malakalarini ham egallagan bo’lishlari lozim.
Har qanday bilim, ko’nikma, malakalar, ayniqsa, inson tafakkuri va xotirasi bolalik davrida jadallik bilan rivojlanadi. Demak, nutqida kamchiligi bo’lgan bolalarning ruhhiy rivojlanish imkoniyatlarini to’g‘ri tarkib toptirish, zarur vaqtda, alohida yordamga muxtoj bolalarga ta’lim-tarbiya berish jarayonida muhim omil hisoblanadi. Ma’lumki, nutqida kamchiligi bo’lgan bolalarda idrok xususan nutqiy idroki kamchiliklari uchraydi. Bunday bolalarning lug‘atlari kambag‘al bo’ladi. Ularni maktabga tayyorlashda psixologlar bilan bir qatorda logopedlarning ham o’rni beqiyosdir.
Nutqiy muomala faoliyatning turli shakllarini rivojlantirish va jamoa mehnatida ishtirok etish uchun muhim shart-sharoitlar yaratadi. U yoki bu darajadagi nutq buzilishlari (nutq buzilishlarining xususiyatiga bog‘liq holda) bolaning barcha ruhiy rivojlanishlariga salbiy ta’sir etadi, uning faoliyatida, yurish-turishida aks etadi. Og‘ir nutqiy buzilishlar aqliy rivojlanishga, ayniqsa, bilish faoliyati oliy darajalarining shakllanishiga ta’sir etishi mumkin. Bu nutq va tafakkurning chambarchas bog‘liqligi, ijtimoiy, jumladan nutqiy aloqalarning cheklanganligi bilan bog‘langandir. Bu jarayonda bolaning atrof-muhitni idrok etishi amalga oshadi.
Bunda bolalarda o’qish jarayonida agramatizmlar kuzatiladi.
Lug‘atning cheklanganligi va grammatik umumlashtirishning Etarli rivojlanganligi o’qiyotgan narsani tushunishida qiyinchilik keltiradi, chunki o’qiyotgan narsani tushinish bola nutqini qay darajada rivojlanganligi, so’zni tushirish, so’z va gaplarning bog‘lanishlarini tushunish orqali ruyobga chiqadi.
Shuning uchun o’qish malakalarini muvaffaqiyatli o’zlashtirishning asosiy jarayonlari quyidagilar: og‘zaki nutqni, uning fonetik-fonematik tomonini (talaffuz, fonemalarni eshitishda ajratish, ofnematik analiz va sintez), leksik-grammatik analiz va sintezni, leksik-grmammatik tuzilishini, fazoviy tasavvurni, ko’ruv analiz sintezi va mnezisni shakllantirishdir.
Tilning grammatik qurilishini o’zlashtira olmaslik, grammatik formalarning ahamiyatini tushunmaslik, gap tuza olmaslik natijasida yuzaga keladigan nutq buzilishilarni korreksiyalashdan iborat.
Nutqiy madaniyat egallash orqali kishi yetuklik sari bir qadam tashlangan bo’ladi. Madaniyat nutqning fazilatlarini esa uning to’g‘riligi aniqligi mantiqiyligi ifodaviyligini boyligi tashkil etiladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqida turli xil nutq kamchiliklari nuqsonlari uchrab turadi. Eng ko’p uchraydigan nutq nuqsonlaridan biri unli tovushlarni rivojlanmaganidir.