O’quvchilarga fartuk va bog’ichli qalpoqchalarni tikib, oxirgi o’lchov berish mavzusini o’qitish ijodkorlikni shakllantirish metodikasi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
“MILLIY LIBOS VA SAN’AT” FAKULTETI
 
“Texnologik ta'lim” yo‘nalishi   4-bosqich 221-guruh talabasi
To’rayeva Muharramning
"Texnologik ta’lim metodikasi" fanidan 
 “ O’quvchilarga “fartuk va bog’ichli qalpoqchalarni tikib, oxirgi o’lchov
berish” mavzusini o’qitish ijodkorlikni shakllantirish metodikasi ” 
MAVZUSIDA YOZGAN
KURS ISHI
Ilmiy rahbar : __________________________
Termiz 2024 MUNDARIJA
  KIRISH  …..……………………… ………. ……………………………………    3
I-BOB.   O’QUVCHILARGA   “FARTUK   VA   QALPOQCHA”LARNI   TIKIB,
O’RGATISHNING ASOSLARI…………………………………………………5
1.1.   Texnologiya   fanida   o’quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni   tikish   jarayonini
tashkil qilish.................................................................................................………5
1.2.   Texnologiya   amaliy   darsida   o’quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni   tikishda
ishlatiladigan asbob-uskunalardan foydalanish usullari........................................... 9
II-BOB.   O’QUVCHILARGA   “FARTUK   VA   QALPOQCHA”NI   TIKISHNI
O’RGATISHDA   INTERFAOL   METODLARDAN
FOYDALANISH ..............13
2.1.   O'quvchilarga   texnologiya   darslarida   materiallarni   bichish   texnologiyasini
joriy
qilish........................................................................................................................ 13
2.2.   Texnologiya amaliy darsida o’quvchilarga “fartuk va qalpoqcha”ni tikishni 
o’rgatish jarayonida zanjir metodidan foydalanish.................................................20
XULOSA................................................................................................................24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .............................................................26
ILOVALAR....................................................................................................................28
2 K I R I S H
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Respublikamiz   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng
iqtisodiyotning   barcha   sohalari   kabi   ta’lim   sohasiga   ham   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   Jumladan,   Respublikamiz   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyevning
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   so‘zlagan   nutqida   O‘zbekiston
taraqqiyotining   poydevori   barkamol   avlod   ekanligi,   hayotimizni   xal   etuvchi
muhim   masalalar   katoriga   ta’lim-tarbiya   tizimini   tubdan   o‘zgartirish,   uni   yangi
zamon   talabi   darajasiga   ko‘tarish,   barkamol   avlodimiz   kelajagiga   dahldor   qonun
loyihalar qabul qilinishi kerakligini ko‘rsatib o‘tdi. 
Prezident   Sh.M.   Mirziyoyev   o‘qituvchi   va   murabbiylarning   «obro‘yi   joyiga
qo‘yilsa»,   maktablar,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   va   oliygohlarda   sifat
o‘zgarishlarini amalga oshirilsa, «butun harakatlarimiz ikki-uch karra o‘zgarishi»ni
aytib   o‘tdi.   «Yutuqlar   bizniki   bo‘ladi,   faqat   bilim   kerak.   Bilim   kerak,   nimaga
desangiz,   har   birimiz   orqamizga   qarab,   qanday   buyuk   ajdodlarning   farzandi
ekanimizni   hech   qachon   unutmasligimiz   kerak»,   —   deya   qo‘shimcha   qildi
prezident. 1
 
Bugungi kunda mamlakatimiz iqtisodiyotining ko‘plab sohalarida chet ellik
mutaxassislar   bilan   biigalikda   hamkorlik   qilib   kelinmoqda.   Tikuvchilik   sanoati
ham   bundan   mustasno   emas.   Odam   gavdasi   tuzilishi   asoslari,   turlari,   gavdaning
asosiy   antropometrik   nuqtalari   va   chiziqlari,   gavdani   modul   bo'yicha   chizish,
kiyimni loyihalashda foydalaniladigan asosiy o’lchovlar va ularni gavdadan olish,
kiyimni   loyihalash   usullari,   unda   ishlatiladigan   qo'shimchalar   haqida   yetarli
ma’lumotlar berilgan.
Shuningdek,   kiyimlami   loyihalash,   ya’ni   asos   chizmasini   tuzish,   to'r
qismidan   boshlab,   keyin   konstruktiv   nuqtalar   va   chiziqlar   o   'rnini   aniqlashgacha
bo‘lgan   jarayon   bosqichma-bosqich   yoritib   berilgan.   O   ‘zbek   milliy   kiyimlariga
ham to‘xtab o ‘tilgan.
Texnik   modellashtirish   haqida   ma’lumotlar   talabalarga   tushunarli   qilib
bayon qilingan. Kiyim kompozisiyasining asoslari, kostyum hosil qilishning asosiy
tamoyillari, xususiyatlari va kompozisiya vositalari yoritib berilgan.
Kurs ishining maqsadi :   O ’quvchilarga “fartuk va bog’ichli qalpoqchalarni
tikib,   oxirgi   o’lchov   berish”   mavzusini   o’qitish   ijodkorlikni   shakllantirish
metodikasi”   mavzusi ni   interfaol   metodlar   orqali   ta’lim   jarayoniga   qo’’llashni
o’rgatish.
1
 Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob halqimiz bilan birga quramiz. –
Toshkent.“O‘zbekiston”, 2017.-488 b.
3 O ‘zbekiston tikuvchilik sanoatida keng iste’molchilarommasi eht ivoji va didini
qondimdigan   xilma-xil   kiyimlar   ishlab   chiqarilayotganligi.   Ommaviy   ishlab
chiqarish   bilan   bir   qatorda   yakka   buyiutma   tikish   korxonalari,   kichik   va   o   'rta
xususiy   korxonalar   aholining   kiyimga   boigan   ehtiyojini   qondilayotganligi.
Kiyimning asosiy andozalarini tayyorlash, modellar yaratish, asosiy andozalardan
model andozalarini chiqarish va unga bezaklar tanlash asosiy maqsadidir .
Kurs ishining vazifa s i :  
1.   Texnologiya   fanida   o’quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni   tikish
jarayonini tashkil qilishni o’rgatish.
2.   Texnologiya   amaliy   darsida   o’quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni
tikishda ishlatiladigan asbob-uskunalardan foydalanish usullari bilan tanishtirish.
3. O'quvchilarga texnologiya darslarida materiallarni bichish texnologiyasini
joriy qilishni interfaol metodlarni qo’llagan holda o’qitish. 
4.   Texnologiya   amaliy   darsida   o’quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni
tikishni o’rgatish jarayonida zanjir metodidan foydalanishni qo’llashni o’rgatish
Kurs   ishi   bir   neclia   bobdan   iborat.   Bu   boblarda   kiyim   haqida   va   uning
tarixidan   ma’lumot,   kiyimlarga   qo‘yiladigan   talablar,   kiyimlarning   sinflanishi,
ayollar,   bolalar   va   erkaklar   kiyimini   loyihalash   bo'yicha   asosiy   ma’lumotlar
batafsil yoritilgan.
Kurs   ishi   ob’yekti:   Umumta’lim   maktablarida   Texnologiya   fani   darslarida
innovatsion   texnologiyalarni   tadbiq   etish   hamda   pedagogik   va   axborot
texnologiyalalrini tashkil etish jarayoni. 
Kurs   ishi   predmeti:   Umumta’lim   maktablarida   texnologiya   fani   darslarida
innovatsion texnologiyalar asosida samarali tashkil etish shakl va metodlari. 
Kurs   ishining   predmeti   va   mazmuni:   Ushbu   kurs   ishida   o’quvchilarga
“fartuk va bog’ichli qalpoqchalarni tikib, oxirgi o’lchov berish” mavzusini o’qitish
ijodkorlikni   shakllantirish   metodikasi”   mavzusida   barcha   metodik   texnologiyalar
talqin etiladi.   Mavzuni o’qitish metodikasini o’rganish orqali darsga qo’yiladigan
talablarni, modellashtirishning maqsad va vazifalari shuningdek fartuk va bog’ichli
qalpoqchalar tikishni  modellashtirishni o`rganamiz. 
Kurs   ishining   hajmi:   Kurs   ishi   Kirish,   2   bob,   4   ta   paragrif,   Xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I-BOB.   O’QUVCHILARGA “FARTUK VA BOG’ICHLI
QALPOQCHALARNI TIKIB, OXIRGI O’LCHOV BERISH” MAVZUSINI
O’QITISH.
1.1.  Texnologiya fanida o’quvchilarga “fartuk va qalpoqcha”ni tikish
jarayonini tashkil qilish.
Fartuk va bog‘ichli qalpoqcha chizmasini chizish” mavzusiga dars rejasini
tuzish va  o‘tkazish.
Mavzu   rejasi:
1. “Bichish   va   tikish   haqida   ma’lumot   Gavdadan   o‘lchov   olish.   Fartuk   va
bog‘ichli qalpoqcha chizmasini chizish” mavzusiga dars rejasini tuzish.
2. Mavzuga   oid   baholash   mezonlarini   ishlab  chiqish.
Amaliy   mashg’ulotining   maqsadi:   “Bichish   va   tikish   haqida
ma’lumot.Gavdadan   o’lchov   olish.Faktur   va   bog’ichli   qalpoqcha   chizmasini
chizish”   mavzusidagi   dars   rejasini   tuzish   va   o’tkazish   haqida   ko’nikmalarini
shakllantirish.
Amaliy   mashg’ulot   dars  rejasi
Mavzu:   “Bichish va tikish haqida ma’lumot. Gavdadan o’lchov olish.   Fartuk
va   bog’ichli   qalpoqcha   chizmasini   chizish”   mavzusiga   dars   rejasini   tuzish   va
o’tkazish.
Ishdan   maqsad:   Talabalarga   bichish,   tikish   sirlarini   o’rgatish,   gavdadan
mustaqil   o’lchov   olishni   o’rgatish,   fartuk   bog’ichi   qalpoqchasi   chizmasini
chizishni o’rgatish.
Moddiy texnik jihatdan jihozlash va ko’rgazmali qurollar:   Bolalar fartugi
va turli qalpoqchalar chizmalari plakatlari,
slaydlar,   kiyim   namunalari,   o’quv
qurollari, kompyuter
Ishni   bajarish  tartibi:
Dars   o’tish   yuzasidan   metodik
tavsiyalar
Texnika   vositalaridan   foydalanib
5
6-rasm.   Qaлpoqcha   rumol qalpoqcha-ro’mol,   bog’ichli   qalpoqcha   va   ayvonchali   yozgi   qalpoqcha   eskizlari
namoyish   qilinadi.   Bu   bosh   kiyimlarning   chizmalarini   qurish   uchun   hisoblash
jadvali tuziladi, jadval  asosida buyumlar chizmasini  o’qituvchi  doskada masshtab
1:1da,   o’quvchilar   esa   daftarda   masshtab   1:4   da   quradilar.   CHizish   davomida
o’qituvchi   o’quvchilarning   ishlarini   nazorat   qilib   turadi.   Xato   va   kamchiliklarni
yo’l-yo’lakay bartaraf etib boradi.
Dars   mashg’uloti   yuzasidan   nazariy   ma’lumotlar
Qalpoqcha-ro’mol   (6-rasm). Bunday qalpoqcha chizmasini qurish uchun   B
sh A
– bosh aylanasi o’lchovi va erkin turish qo’shimchasi kerak bo’ladi.
Kiyim   gavda   yuzasining   shaklini   to’la   takrorlamaydi   va   gavdaning  u   yoki   bu
joylariga turlicha yopishib turadi. Kiyim qay darajada gavdaga yopishib turishiga
qaramay   uning   ichki   o’lchamlari   odam   gavdasining   o’lchamlaridan   katta   bo’ladi
Shuning   uchun   kiyim   chizmasini   qurish   uchun
gavda   o’lchamlarining   o’zi   etarli   bo’lmaydi.   Kiyim
ichki   o’lchamlarining   gavda   o’lchamlaridan
farqining  miqdori   qo’shimcha
deyiladi   va   «Q»   harfi   bilan   belgilanadi
Bosh   aylanasi   o’lchovi   quyidagicha   o’lchanadi:
santimetr lentasi oldinda peshonadan va orqada ensa
qismidan aylantirib o’lchanadi.  B
sh A    48	
   sm
Q
BshA     4-6   sm   (hamma   razmerlar  uchun)
Qalpoqcha-ro’mol chizmasini qurish   (7-
rasm) . To’g’ri burchak chizilib, uning
burchagi V harfi bilan
belgilanadi. V   nuqtadan   chap   tomonga   va
yuqoriga   bosh  aylanasi o’lchoviga
uning qo’shimchasini   qo’shib   ikkiga   bo’lingan
qiymati qo’yiladi: VV
1    VV	

2    (B	
sh A+ Q
BshA ):2 	
(48+4):2   26	
   sm.
V
1  va V
2   nuqtalar birlashtiriladi. VV
1  chiziq o’ng tomonga davom ettiriladi.
VV
1    VV
3
V
2   va   V
3   nuqtalar   birlashtiriladi.   Bu   erda   V
1 V
3   chiziq   qalpoqcha   ro’molning
peshona   qismi   hisoblanadi.   Ayvonchali   yozgi
qalpoqcha   (8-rasm).   Bunday   qalpoqchani   istalgan
gazlamadan tikish mumkin. Biroq buni  qalin paxta
tolali   gazlamadan   tikilsa,   uning   ko’rinishi   juda
chiroyli   bo’ladi.   Bu   qalpoqcha   ikki   xil   rangdagi
gazlamalardan   foydalanib   tikilishi   ham   mumkin.
Qalpoqchaning   ustki   qismini   kashta   yoki
66-rasm.   Qaлpoqcha   rumol
1.1.2-rasm applikasiyalar bilan bezatilishi maqsadga muvofiq bo’ladi.
Bunday   qalpoqcha   chizmasini   qurish   uchun   B
sh A   –   bosh   aylanasi   o’lchovi
kerak   bo’ladi.   Erkin   turish   qo’shimchasi   esa   qalpoqcha   chizmasini   qurish
jarayonida   detallarning   kengayishi   hisobiga   chizmaga   kiritilgan   bo’ladi.
Ayvonchali   qalpoqcha   3 ta detaldan iborat:   qalpoqchaning ustki qismi, 
doirachasi   va   ayvonchasi.   Ayvonchali   yozgi   qalpoqcha   chizmasini   qurish   (9-
rasm).   Ustki             qismi      uzunligini   qurishda   bosh   aylanasi   4   bo’lakka   bo’lib   olinadi:
AV      B
sh A   :   4    48:4    12	   sm
Ustki   qismining   balandligi   7-7,5   sm   qilib   olinishi   mumkin.   Bu   qismning
boshqa tomonlarini  rasmda ko’rsatilgandek qilib oxiriga etkazib quriladi (9-rasm,
a).  Qalpoqchaning        doirachasini      qurish   uchun   quyidagi   ishlar   amalga  oshiriladi:
A
1 S   egrlikning   uzunligi   o’lchab  olinadi;
-     ustki   qism   shu   ko’rinishida   qalpoqchada   4   marta   ishlatilishini   e’tiborga
olgan holda A
1 S   uzunlik   4 ga  ko’paytiriladi:  A
1 S    4	
    10,25	    4	    41	   sm
- doirachaning   radiusini   topish   uchun   topilgan   qiymatni   6   soniga   (o’zgarmas
doimiy qiymat) bo’linadi:         r    41 :	
   6    6,8	   sm
- topilgan   radiusda   aylana   chizilib,   qalpoqchaning   doirachasi   detali   hosil
qilinadi (9-rasm, b).
Qalpoqchaning             ayvonchasi      uzunligini   qurish   uchun   ustki   qismi   uzunligiga
doimiy qiymat 3 sm   qo’shiladi:          GD    AV
   +   3      12   +   3    15	   sm
Qalpoqcha   ayvonchasining   boshqa   tomonlarini   rasmda   ko’rsatilgandek   qilib
oxiriga etkazib quriladi (9-rasm, v).
Fartuk   uy   kiyimi   hisoblanib,   uyda   biror   yumush   bilan   band   bo’lganda
ko’ylakni   iflos   qilib   yubormaslik,
ishni   bemalol   qilish   uchun   kiyiladi.
Fartuk   turli   xil   fasonlarda   bo’lib,
uning   fasoni   odamning   yoshiga   va
gazlamasiga   bog’liq   bo’ladi.   Quyida
taklif qilinayotgan fartuklar bog’cha   va
maktab   yoshidagi   qiz   bolalarga
mo’ljallangan   bo’lib,   asosan   paxta
tolali   gazlamalardan  tikiladi.
Bolalar	
    fartugi	    (10-rasm).
Fartuk   ko’ylakdan   5   sm   kaltaroq
bo’lishi   tavsiya   qilinadi.   Fartuk
chizmasining   to’r   qismini   qurish
uchun   quyidagi   o’lchamlar   kerak
bo’ladi:
Buyum   uzunligi–   BU   –   40   sm;
71.1.2-rasm
1.1.3-rasm Ko’krak   yarim   aylanasi   –   KYAA   –   30  sm;
Ko’krak   aylanasiga   qo’shimcha   –     QK   –   10  sm.       B
n E      40   sm
B
n   va   E   nuqtalardan   o’ng   tomonga   ko’krak   yarim   aylanasi   o’lchoviga   uning
qo’shimchasini   (barcha   razmerlar   uchun   bir   xil)   qo’shilgan   qiymat   qo’yiladi   va
to’g’ri to’rtburchak chizib olinadi.     B
n B
n1 EE
1 KYAA	   +   QK 30+10 40 	  sm
B
n   nuqtadan   pastga   ko’krak   yarim   aylanasi   o’lchovining   yarmiga   5   sm
qo’shib K nuqta topiladi.      B
n K	
   KYAA:2+5 30:2+5 20	    sm
B
n B
n1   chiziq   4   ta   teng   bo’laklarga   bo’lib   olinadi.  
Bu   chiziqlardan   birinchisini   ko’krak   chizig’i   bilan   kesishgan   nuqtasi   K
3   bilan   K
1
nuqtalar oralig’i 2 ga bo’linadi va undan pastga 3 sm qo’yilib yordamchi O nuqta
topiladi. B
n   nuqtadan pastga va o’ng tomonga 8 sm dan bo’yin o’mizi kengligi va
chuqurligi  qo’yiladi. 8 nuqtadan gorizontal chiziqda 6 sm qo’yilib elka nuqtasi  E
aniqlanadi. E nuqtadan pastga 1 sm qo’yilib E
1  elka qiyaligi topiladi.
Fartukning   etak   qismlarining   tushishi,   kengayishi,   cho’ntak   o’lchamlari   va
o’rni,   fartukning   orqa   taqilma   qismi   11-rasmda   berilganday   hamma   razmerlar
uchun   bir xilda topiladi.
Gavdadan   o’lchov   olish   qoidalari.       Aylanalar
Bo’yin   aylanasi   –   bo’yin   yelka   bilan   tutashgan   joyidan   santimetr   lentani
aylantirib  o’lchanadi.
Ko’krak   aylanasi   –   ko’krakning   eng   turtib   chiqqan   joyning   ustidan   santimetr
lentani o’tkazib, aylantirib o’lchanadi.
Bel   aylanasi   – belning   eng   ingichka   joyi  o’lchanadi.
Bo’ksa   aylanasi   –   bo’ksaning   eng   turtib   chiqqan   joyning   ustidan   santimetr
lentani o’tkazib, aylantirib o’lchanadi.
Bo’ksa   aylanasi   2   –   bo’ksa   tugab   son   boshlanishidagi   bukilgan   joydan
santimetr   lentani aylantirib o’lchanadi.
Son   aylanasi   – sonning   eng   yo’g’on   qismi   aylantirib   o’lchanadi.
Yuqori   bilak   aylanasi–yelka   tugab   qo’l   boshlanayotgan   qismi   aylantirib
o’lchanadi.
Bilak   aylanasi   –   qo’l   tugab   kaft   boshlanayotgan   qism   aylantirib   o’lchanadi.
Uzunliklar
Old   belgacha   uzunlik   –   santimetr   lentaning   uchi   yelkadan   qo’yiladi,
ko’krakning turtib chiqqan joyidan lenta o’tkazilib, bel chizig’igacha o’lchanadi.
Ort belgacha uzunlik – santimetr lentaning uchi orqaning bo’yin qismida turtib
chiqqan   7-umurtqa   suyakchasi   ustiga   qo’yiladi,   kurakning   turtib   chiqqan   joyidan
lenta o’tkazilib, bel chizig’igacha o’lchanadi.
Beldan   bo’ksagacha   uzunlik-   yon   tomondan   o’lchanadi,   bel   chizig’dan
bo’ksaning turtib chiqqan joyigacha o’lchanadi.
Beldan   tizzagacha   uzunlik   –   bel   chizig’idan   tizzagacha   o’lchanadi.
8 Beldan   polgacha   uzunlik –   bel   chizig’idan   polgcha   o’lchanadi
Qo’ltiq o’mizi uzunligi   – qo’ltiq o’mizi uzunligi murakkab asosdagi kiyimlarni
chizganda qo’llanilib, bu mavzuga hali alohida to’xtalamiz.
Kengliklar
A   yelka   kenglik   –   bo’yin   tugagan   joydan,   yelka   bukilgan joygacha o’lchanadi.
B   yelka   kenglik –   orqa   tomondan   ikki   yelka   qirrasi   oralig’i   o’lchanadi,
bu o'lchamni to'liq yelka kenglik deyish ham mumkin.
Ort   kenglik   –   ikki   kurak   turtib   chiqqan   joy   ustidan   qo’l   boshkangan
joygacha  o’lchanadi.
Old   kenglik – xuddi   orqa   kenglik   o’lchangan   chiziqni   oldi   tomoni   o’lchanadi.
Va   yana
a-ko'krak   balandligi-   yelkadan ko'krakning turtib chiqqan qirrasigacha
o'lchanadi.
b-ko'krak   markazlari   oralig'i -   ikki   ko'krak   qirralari   oralig'i   o'lchanadi .
Amaliy   topshiriq:   Mustaqil   ravishda   istalgan   modeldagi   fartuk   va   qalpoqcha
chizmasini masshtab 1:1 da chizish dars rejasini tuzish.
Mustaqil  ishning maqsadi:  ilmiy dunyoqarashni  kengaytirish, nazariy tadqiqot
usullarini o‘zlashtirish, talaba tafakkurining mustaqilligini rivojlantirish.
Referat   (lotincha   refere   -   hisobot,   hisobot)   -   yangi   ma’lumot   va   muhim
ma’lumotlarni olish uchun birlamchi manba matnini mustaqil ijodiy aks ettirish va
o‘zgartirish mahsulidir. Annotatsiya turlari:
Umumlashtirilgan   shakldagi   faktik   ma’lumotlarni,   illyustrativ   materialni,
tadqiqot   usullari,   tadqiqot   natijalari   va   ularni   qo‘llash   imkoniyatlari   haqida   turli
ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan konspekt-konspekt;
Mustaqil   ishning   rejalashtirilgan   natijalari:   -   talabalarning   axborotni
umumlashtirish,   tahlil   qilish,   idrok   etish,   o‘z   oldiga   maqsad   qo‘yish   va   unga
erishish   yo‘llarini   tanlash   qobiliyati;   -   og‘zaki   va   yozma   nutqni   mantiqan  to‘g‘ri,
asosli va aniq qurish qobiliyati.
1.2.  Texnologiya amaliy darsida o’quvchilarga “fartuk va qalpoqcha”ni
tikishda ishlatiladigan asbob-uskunalardan foydalanish usullari .
               Texnologiya amaliy darsida o‘quvchilarga “fartuk va qalpoqcha”ni tikishda
ishlatiladigan   asbob-uskunalardan   foydalanish   usullari   bo‘yicha   quyidagi
tavsiyalarni keltirish mumkin. 2
Kirish
O‘quvchilarga   amaliy   tikuvchilik   darslarida   asbob-uskunalarni   to‘g‘ri
ishlatishni   o‘rgatish   texnik   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   va   jarayonni   xavfsiz
2
 N.A. Muslimov, Sh.S. Sharipov, O.A. Qo’ysinov Texnologiya ta’limi o’qitish metodikasi, kasb tanlashga yo’llash. 
Darslik T.: O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2014, 449 b.
9 bajarish   uchun   muhimdir.   Bu   bilim   va   ko‘nikmalar   fartuk   va   qalpoqcha   kabi
tikuvchilik loyihalarida muvaffaqiyatli ishlashga asos bo‘lib xizmat qiladi.
Tikuvchilikda ishlatiladigan asbob-uskunalar va ulardan foydalanish usullari
1. Qaychi
Vazifasi: Mato va iplarni kesishda ishlatiladi.
Foydalanish usuli:
Mato yoki ipni teng va toza kesish uchun qaychini to‘g‘ri tutish.
Mato   qirralarini   shikastlamaslik   uchun   qaychini   uchidan   emas,   pichog‘ining
o‘rta qismini ishlatish.
Foydalanishdan so‘ng qaychini xavfsiz joyga qo‘yish.
2. O‘lchov lenta
Vazifasi: Mato va bog‘ichlarni o‘lchashda ishlatiladi.
Foydalanish usuli:
O‘lchov lentasini tekis joylashtirib, noto‘g‘ri o‘lchamlarni oldini olish.
Har bir o‘lchovni qayd qilib, reja asosida ishlash.
3. Tikuv ignasi va ip
Vazifasi: Mato qismlarini birlashtirish uchun ishlatiladi.
Foydalanish usuli:
Ignaga ipni to‘g‘ri o‘tkazish va ipning oxirini tugun qilib mahkamlash.
Tikuvni bir tekisda bajarish uchun ignani to‘g‘ri burchak ostida ishlatish.
Ishni tugatgandan keyin ignani xavfsiz idishga joylashtirish.
4. Tikuv mashinasi (agar ishlatilsa)
Vazifasi: Tikuv jarayonini tezlashtirish va mustahkamroq bo‘lishini ta’minlash.
Foydalanish usuli:
Mashinani ishlatishdan oldin uni sozlash va igna bilan ipni to‘g‘ri joylashtirish.
Mato harakatlanayotgan paytda qo‘llarni ehtiyotkorlik bilan joylashtirish.
Mashina tugmalarini boshqarib tikuvning izchil bo‘lishini ta’minlash.
5. Qalam va matoga chizish vositalari
Vazifasi: Mato ustida belgilash va chizish uchun ishlatiladi.
Foydalanish usuli:
Belgilarni tikuv yo‘nalishiga mos ravishda qo‘yish.
Chiziqlarni o‘chib ketuvchi yoki vaqtinchalik bo‘yoqli qalam bilan chizish.
6. Qirralarni qayta ishlash vositalari
Vazifasi:   Mato   chetlarini   silliq   qilish   va   qirralarning   tikuvdan   keyin   ochilib
ketmasligini ta’minlash.
Foydalanish usuli:
Overlok mashinasi yoki qo‘l bilan zigzag tikuvlardan foydalanish.
Xavfsizlik qoidalari
10 Qaychi   va   igna   kabi   asbob-uskunalar   bilan   ishlashda   ehtiyotkorlik   bilan
harakat qilish.
Ishlash jarayonida asboblarni boshqa o‘quvchilarga to‘g‘ri topshirish.
Tikuv mashinasidan foydalanishda qo‘llarni mato va igna orasida ehtiyotkorlik
bilan joylashtirish.
Amaliy darsning bosqichlari
O‘qituvchi   tomonidan   namoyish:   Har   bir   asbob-uskunaning   funksiyasi   va
undan foydalanish tartibini ko‘rsatib beradi.
O‘quvchilarning   mustaqil   ishlashi:   O‘qituvchi   yordamida   har   bir   o‘quvchi
asbob-uskunalardan foydalanishni sinab ko‘radi.
Jarayonni   tahlil   qilish:   Ish   davomida   o‘quvchilar   tomonidan   yo‘l   qo‘yilgan
xatolar tahlil qilinadi va tuzatiladi.
Estetik   faoliyat   ilmiy   izlanishlarning   hamma   bosqichlarida   ilmiy
muammolarning   qo‘yilishi,   ularning   yechimi,   olingan   ilmiy   natijalarni   baholash
jarayonida katta ahamiyat kasb etadi. Eng yaxshi san’at asarlari insonlarda xayol-
farazni   vujudga   keltiradi   va   yaxlitlik,   nafosat   his-tuyg‘usini   uyg‘unlashtiradi,
tafakkur   qilish   qobiliyatini   oshiradi,   erkin   dunyoqarash   baxsh   etadi,   yuksak
muloqot   madaniyatini   shakllantiradi,   hozirgi   fan   ravnaqi   uchun   juda   muhim
ahamiyat kasb etadigan barcha qobiliyat imkoniyatlarini safarbar qilishga undaydi
Estetik   ong   oddiy   his-tuyg‘u   emas,   balki   muayyan   axloqiy,   huquqiy,   ilmiy-
mafkuraviy qadriyatlarga asoslangan e’tiqoddir.  Demak, estetik ongning mohiyati,
111.2.1-rasm mazmuni insonning o‘zini anglash darajasi  bilan bog‘liq. Estetik ong shakllangan
e’tiqodlar, maqsad va manfaatlar tizimi,
o‘z-o‘zini   anglash   esa   shu   tizimning
shakllanish   jarayonidir.                 Estetik
faoliyat nisbatan badiiy faoliyatda, ya’ni
san’atda   eng   sof   holda   ko‘rinadi.   Shu
bois   san’at   estetik   faoliyatning
ixtisoslashgan   ko‘rinishidir.   Inson
faoliyatining   asl   xususiyatlarini   anglash
uchun   san’atga   murojaat   qilish
maqsadga   muvofiq   keladi.   Chunki
san’at   o‘z   tabiatiga   ko‘ra   ijodiy
maqsadga   qaratilgan,   «nafosat
qonunlariga rioya qilingan» bo‘lib, undan inson faoliyatining eng muhim belgilari
ko‘rinadi.   Estetik   faoliyat   moddiy   ishlab   chiqarishning   barcha   sohalarini   -
texnologiya   sharoitlarini   ham,   texnologiya   samaralarini   ham   qamrab   oladi.
Texnologiya insonning jismoniy va ma’naviy kuch-qudratining mohiyatini ko‘proq
ifodalasa,   uning   estetik   ahamiyati   ham   shunchalik   ko‘proq   ortib   boradi.
Texnologiyaning   estetik   jihatdan   to‘laqonli   bo‘lishi,   birinchi   navbatda,   obyektiv
omillarga,   qolaversa,   ishlab   chiqarish   jarayoni   qatnashchilarining   umumiy   va
estetik   madaniyati   darajasiga   bog‘liqdir.   Bu   yerda   texnologiya   sharoitlari   ham
muhim o‘rin tutadi.
Qalpoqchaning   orqa   va   yon   qismini   loyihalash   va   chizishda   Chizmani
loyihalash   uchun   quyidagi   o‘lchovlar   kerak   bo‘ladi:     1.   QU=20   sm,   qalpoqcha
uzunligi   (peshananing   o‘rtasidan   bo‘yin   umurtqasigacha   bo‘lgan   oraliq
o‘lchanadi).   2.   BshYaA   =   18   sm,   boshning   peshana   ustidan   o‘lchanadigan
yarimaylanasi. Qalpoqchaning orqa qismini loyihalash.  
1.   To‘g‘ri   burchak   chizilib,   burchagiga   A   nuqta   qo‘yiladi.   2.   AV   =   AG   =
BshYaA:2+3   =   12   sm   (qalpoqcha   tomonlari,   3   sm   hamma   o‘lchamlar   uchun   bir
xil).   3.  A, V,  G, S  nuqtalardan kvadrat   hosil
qilib chiziladi.  
4 .   Kvadratning   hamma   tomonlari   ikkiga
bo‘linib,   1,   2,   3,   4   nuqtalar   bilan   belgilanadi,
ya’ni AV:2 = 12:2 = 6 sm.  5. Burchak A va V
nuqtalardan   bissektrisa   chiqazib,   unga   2   sm
qo‘yiladi   va   mos   ravishda   5,   6   nuqtalar   bilan
belgilanadi.                              6. G7 = 2 sm (o‘ng
tomonga),   S8   =   2   sm   (chap   tomonga)
121.2.2-rasm
1.2.3-rasm yordamchi nuqtalar belgilanadi, ya’ni ensa qismining kengligi hosil qilinadi.  7. 7,
4, 5, 1, 6, 2, 8 nuqtalar ravon aylana egri chiziq bilan tutashtiriladi.  8. 33 = 0, 5 sm
(ensa qismining ko‘tarilishi, doimiy qiymat).   9. 7, 3, 8 nuqtalar ravon egri chiziq
bilan tutashtiriladi.  Qalpoqchaning yon qismini loyihalash. 
II-BOB. O’QUVCHILARGA “FARTUK VA QALPOQCHA”NI TIKISHNI
O’RGATISHDA INTERFAOL METODLARDAN FOYDALANISH.
2.1. O'quvchilarga texnologiya darslarida materiallarni bichish
texnologiyasini joriy qilish .
Ijodkorlik   kasbiy   muvaffaqiyatga   erishishning   kalitidir,   lekin   shaxsiy
hayotda,   salomatlik   va   baxt   haqida   gap   ketganda   ham   bu   qobiliyat   muhim   rol
o’ynaydi. Odatda biz ijodkorlikni badiiy va musiqiy ifoda bilan bog’laymiz, ammo
bundan tashqari, u fan, matematika va ijtimoiy sohalarda     ham juda ahamiyatlidir.
Bolaning   ijodkorligini   rivojlantirishning   bir   necha   yo’li   mavjud.   Quyidagi
ro’yxatda siz ulardan ba’zilari bilan   tanishasiz : 
Ochiq   savollar   orqali:   “Agar   biror-bir   joyga   borishingiz   mumkin   bo’lsa,
qayerga   borasiz?   Agar   odamlar   okeanda   yashashlari   mumkin   bo’lsa-chi?   Agar   ..
bo’lsa nima bo’ladi?” Bolalarga nazariyalar va farazli g’oyalarni taklif qilishlariga
imkon berish, ularning ijodini rivojlantirishning samarali bir usulidir.
Bolalarni   oddiy   tanlov   qilishga   undang:   tushlikda   nima   iste’mol
qilmoqchisiz?   Ta’til   kunlari   nima   qilishni   xohlar   edingiz?   Ularga   mustaqil   fikr
yuritishlariga ijozat bering, bu ijodkorlikni mashq qilishning ajoyib usuli. Buning
yana bir usuli — farzandlaringizni kundalik hayotida qaror qabul qilishida ishtirok
etish,   masalan:   “Biz   nimani   mazali   va   sodda   qilib   pishirishimiz   mumkin?”,
“Qanday qilib uyni tezroq tozalashimiz mumkin?”
Mutolaa:   o’qish nafaqat xotirani yaxshilaydi, balki so’z boyligini kengaytiradi
va   diqqatni   oshiradi,   shu   bilan   birgalikda,   ijodkorlikni   ham   shakllantiradi.
Bolalarga foydali bo’lgan eng yaxshi odatlardan biri har kuni yotishdan oldin kitob
o’qishdir.   Ammo  an’anaviy   o’qish   bunga   doim   ham   yordam   bermasligi   mumkin.
Biror   bobni   o’qib   tugatish   va   chiroqni   o’chirish   o’rniga,   bolangizdan   keyin   nima
bo’lishini   o’ylab   ko’rishini   so’rang   va   kitobdagi   sevimli   qahramonlar   haqida
so’zlashing. Siz shunda  nafaqat  farzandingiz bilan samarali  vaqt o’tkazasiz, balki
ularga   fikrlash   doirasini   kengaytirishga,   yaratuvchanligini   oshirishga   yordam
berasiz.
Rag’batlantiruvchi muhit yarating:   oddiy va rangli qalamlar, hunarmandchilik
buyumlari,   kitoblar   va   boshqalar.   Rag’batlantiruvchi   muhit   bolalarga   o’zlarining
tasavvurlarini   ishga   solib,   o’yinlar   va   o’yin   sxemalarini   o’ylab   topishga   yordam
beradi.
Farzandingiz   bilan   o’ynang:   rol   o’ynash,   improvizatsiya,   film   sahnalari   …
hamma   narsa!   O’zini   chiroyli   ko’rsatish,   bolangizga   hayotni   boshqa   nuqtai
13 nazardan   tasavvur   qilish   va   kerak   bo’lganda   ijodiy   yechimlarni   taklif   qilish
imkonini beradi. Ssenariyni yaratish uchun uy atrofidagi narsalardan foydalaning,
mavjud   bo’lgan   barcha   imkoniyatlarni   ishga   soling   va   bir   muncha   vaqt   sahna
aktyorlari bo’ling!
Natijalarga   emas,   balki   jarayonga   e’tiboringizni   qarating:   tasavvur   qiling,
farzandingiz   robot   yaratyapti.   Bolalardan   natijani   so’rash   o’rniga,   jarayon   haqida
so’rang:   sizga   eng   yoqadigan   jarayon   nima   edi?   Eng   qiyin   jihati   qaysi   edi?   Bu
bilan   bolalar   nafaqat   analitik   qobiliyatlarni   rivojlantiradilar,   balki   ularni   bir   xil
faoliyat   uchun   turli   xil   yechimlar   topishga   va   fikr   almashishga   undashingiz
mumkin.
Bolalar   oldiga   muammolar   qo’ying!   Mukofotlar   har   doim   muammoni
yechishga   turtki   bo’ladi,   agar   siz   bolalar   oldiga   yecha   olishi   mumkin   bo’lgan
muammolarni qo’ysangiz, bola muammoni hal etishning cheksiz usullarini topadi.
Ushbu   qiyinchiliklar   haqiqiy   ekanligiga   va     natijaga   emas,   balki   jarayonga
asoslanganligiga ishonch hosil qiling. Bu bolaga kelajakda ham o’z muammolariga
oson yechim topishga yordam beradi va ularning ijodkorlik qobiliyatini oshiradi.  3
Tadqiqot   doirasida   asosiy   e’tibor   tushunishni   namoyon   qilishdan
o’zlashtirilgan ma’lumotlarni qanday qilib yangi loyihalar  va vaziyatlarda qo’llay
olish   qobiliyatlarini   namoyon   qilishga   qaratilgan.   O’quvchi   bu   jarayonning   faol
qatnashuvchisi bo’lib, ma’no yaratadi, matn ustida mushohada yuritadi va samarali
o’qish   strategiyalarini   ongli   ravishda   tanlab   qo’llaydi.   Har   bir   matn   turi   odatiy
shakl   va   qoidalarga   amal   qilgan   holda   o’quvchiga   matnni   sharhlashga   yordam
beradi.   Har   qanday   matn   turli   shaklga   ega   bo’lishi   mumkin.Bular   an’anaviy
kitoblar, jurnallar, hujjatlar va gazetalar, shuningdek, raqamli ko’rinishdagi yozma
shakllarni ham o’z ichiga oladi.PIRLS tadqiqotida o’quvchilarning dars vaqtida va
maktabdan tashqari vaqtlarida o’qishini ikki turi baholanadi:
1. O’quvchining adabiy tajribasini baholash maqsadida o’qish;
2. Ma’lumotni o’zlashtirish va undan foydalanish maqsadida o’qish.
Tadqiqot qoidalariga muvofiq, badiiy va informatsion matnlarni o’qiyotganda
o’qish qobiliyatining to’rtta guruhi baholanadi:
•aniq ko’rsatilgan ma’lumotlarni topish;
•xulosalarni shakllantirish;
•ma’lumotlarni talqin va sintez qilish;
•mazmuni, til xususiyatlari va matn tuzilishini tahlil qilish va baholash.
Mavzulardan   chetlashgan,   shuningdek,   qiziqarli   hamda   o’quvchiga   unchalik
tanish   bo’lmaydi.O‘quvchilarning   ijodkorlik   qobiliyatini   rivojlantirish   masalasi
hamisha ahamiyatli bo‘lgani singari bu jrayonlarda foydalaniladigan shakl, metod
va   vositalar   ham   doimiy   ravishda   o‘z   ahamiyatiga   egadir.Maktab   bosqichidagi
3
 N.A.Muslimov, SH.S.SHaripov va.boshkalar. Mexnat ta’limi o‘kitish metodikasi. O‘quv qo‘ll. -T.: 2009,427 b.
14 ta’lim o‘quvchilar bilim olishining poydevori hisoblanar ekan, joiz bo’lsa, mazkur
jarayonlarda   ilk   bilim   olish   davrlaridayoq   o‘quvchilarda   ijodiy   faoliyatni
rivojlantirishni   taqozo   etadi.   Shunday   ekan,   o‘quvchilarda   ijodkorlik   qobiliyatini
rivojlantirish, ijodiy faoliyatni yanada takomillashtirish lozimligi bugungi kunning
kun   tartibidagi   muammo   bo’lishi   darkor.   Zero,   ilk   bilim   olish   davrlarida
o‘quvchilarning   ijodkorlik   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ijodiy   faoliyatini
takomillashtirishda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   e’tiborga   olish,   ta’limni
samarali   tashkil   etishda   darslarni   noan’anaviy   tarzda   o‘tkazish,   darslarda
innovatsion metodlardan foydalanish, bugungi ta’lim tizimlarida faol bo‘lgan eng
ilg‘or   shakl,   metod   va   vositalarga   murojaat   etish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Chunki   o‘quvchilarning   ijodkolrik   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   o‘quvchilarida
ijodiy   faoliyatni   yanada   takomil   etish   ularni   har   tomonlama   yetuk   bo‘lishiga
xizmat   qiladi.
  Interfaol   metod   –   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   hamda   o‘qituvchi   o‘rtasidagi
faollikni   oshirish   orqali   o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
“Interaktiv” (interfaol)-inglizcha so‘z bo‘lib, “interact”- “inter”-bu o‘zaro,
“act”-bu “harakat qilmoq” ma’nosini anglatadi.
Umumlatirganda   esa   “Interaktiv”   (interfaol)   –“o‘zaro   harakat   qilmoq”
ma’nosini anglatadi.
Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:   norasmiy   bahs-munozaralar   o‘tkazish,
o‘quv   materialini   erkin   bayon   etish   va   ifodalash   imkoniyati,   ma’ruzalar   soni
kamligi,   lekin   seminarlar   soni   ko‘pligi,   o‘quvchilar   tashabbus   ko‘rsatishlariga
imkoniyatlar   yaratilishi,   kichiq   guruh,   katta   guruh,   sinf   jamoasi   bo‘lib   ishlash
uchun   topshiriqlar   berish,   yozma   ishlar   bajarish   va   boshqa   metodlardan   iborat
bo‘lib,   ular   ta’lim-   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini   oshirishda   o‘ziga   xos
ahamiyatga   ega.   Demak,   ta’lim   –   tarbiya   sifati   va   samaradorligini   o’quvchining
o’quv   mazmunini   o’zlashtirishga   yo’naltirilgan   mustaqil   mutolaa   bilan   samarali
shug’ullanishi, mustaqil  fikr yuritishi  va tafakkur faoliyati bilan bog’liq. Interfaol
metodlarda   dars   jarayonini   olib  borishda   o’quvchilarda   quyidagi   xususiyatlarning
rivojlanishini ko’rsatish mumkin:
- O’quvchi o’qitilmaydi, uni mustaqil o’qish, o’rganish, ishlashga o’rgatiladi.
Bunda   mustaqil   ravishda   tahlil   qilish   orqali     o’zlashtirishga,   ijodiy   mulohaza
yuritishga,   shaxsiy   xulosalar   asosida   erkin   fikr   yuritishga   o’rgatiladi.
O’quvchilarda yod fikrlarga qarshi  fikr yurita olish, o’z pozitsiyasini  himoya qila
olish ko’nikmalari shakllantiriladi.
 - O’quvchiga bilimlar tayyor holda berilmasdan, bilimlarni darsliklardan, turli
manbalardan   izlash,   topish,   qayta   ishlash   orqali   uning   bilim   olish   malakasi
shakllantiriladi.   Olgan   bilimlari   orqali   ijodiy   mushohada   yuritish   imkoniyati
15 yaratiladi.   O’quvchini   darsliklar   bilan   ishlash,   o’qish,   o’rganish,   qo’shimcha
adabiyotlardan   foydalanib   mustaqil   o’zlashtirish   ko’nikmalarini   egallashga
o’rgatiladi.
- Maktabda   barcha   o’quvchilarning   o’z   qobiliyatlari   darajasida   albatta
o’zlashtirishlari   kafolatlanadi.   Bunda   o’quvchining   o’zlashtirilgan   bilimlarini
hayotda,   amaliy   faoliyatda   foydalana   olish   ko’nikma   va   malakalari   bilan
belgilanadi.
- Barcha   o’qituvchi   –   o’quvchilar   interfaol   metodlar   asosida   ishlashni
o’rganib,  uni   o’z  o’quv  –  biluv  faoliyatlariga   olib  kira  olsalar  barcha  o’quvchilar
bir xil natijalarga erisha oladilar.
Bu   masalada   amerikalik   psixolog   va   pedagog   B.Blum   bilish   va   emotsional
sohalardagi   pedagogik   maqsadlarning   taksonomiyasini   yaratgan.   Uni   Blum
taksonomiyasi   deb   nomlanadi.   (Taksonomiya-   borliqning   murakkab   tuzilgan
sohalarini   tasniflash   va   sistemalashtirish   nazariyasi).   Unga   ko‘ra   tafakkurning
rivojlanishi bilish, tushunish, qo‘llash, tahlil, umumlashtirish, baholash darajalarida
bo‘ladi. Bular quyidagi belgilar hamda har bir darajaga muvofiq fe’llar namunalari
bilan ham ifodalanadi, jumladan:
Bilish-dastlabki   tafakkur   darajasi   bo‘lib,   bunda   o‘quvchi   atamalarni   ayta
oladi,   aniq   qoidalar,   tushunchalar,   faktlar   va   shu   kabilarni   biladi.   Bu   tafakkur
darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   qaytara   bilish,   mustahkamlay   olish,
axborotni etkaza olish, aytib bera olish, yozish, ifodalay olish, farqlash, taniy olish,
gapirib berish, takrorlash.
Tushunish   darajasidagi   tafakkurga   ega   bo‘lganda   esa,   o‘quvchi   faktlar,
qoidalar,   sxema,   jadvallarni   tushunadi.   Mavjud   ma’lumotlar   asosida   kelgusi
oqibatlarni   taxminiy   tafsiflay   oladi.   Bu   tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar
namunalari: asoslash, almashtirish, yaqqollashtirish, belgilash, tushuntirish, tarjima
qilish, qayta tuzish, yoritib berish, sharhlash, oydinlashtirish.
Qo‘llash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi olgan bilimlaridan faqat an’anaviy
emas,   noa’nanaviy   holatlarda   ham   foydalana   oladi   va   ularni   to‘g‘ri   qo‘llaydi.   Bu
tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   joriy   qilish,   hisoblab   chiqish,
namoyish   qilish,   foydalanish,   o‘rgatish,   aniqlash,   amalga   oshirish,   hisob-kitob
qilish, tatbiq qilish, hal etish.
Tahlil   darajasidagi   tafakkurda   o‘quvchi   yaxlitning   qismlarini   va   ular
o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqliklarni   ajrata   oladi,   fikrlash   mantiqidagi   xatolarni
ko‘radi,   faktlar   va   oqibatlar   orasidagi   farqlarni   ajratadi,   ma’lumotlarning
ahamiyatini baholaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: keltirib
chiqarish,   ajratish,   tabaqalashtirish,   tasniflash,   taxmin   qilish,   bashorat   qilish,
yoyish, taqsimlash, tekshirish, guruhlash.
16 Umumlashtirish   darajasidagi   tafakkurda   o‘quvchi   ijodiy   ish   bajaradi,   biror
tajriba   o‘tkazish   rejasini   tuzadi,   birnechta   sohalardagi   bilimlardan   foydalanadi.
Ma’lumotni   yangilik   yaratish   uchun   ijodiy   qayta   ishlaydi.   Bu   tafakkur   darajasiga
muvofiq   fe’llar   namunalari:   yangilik   yaratish,   umumlashtirish,   birlashtirish,
rejalashtirish,   ishlab   chiqish,   tizimlashtirish,   kombinastiyalashtirish,   yaratish,
tuzish, loyihalash.
Baholash   darajasidagi   tafakkurda   o‘quvchi   mezonlarni   ajrata   oladi,   ularga
rioya   qila   oladi,   mezonlarning   xilma-xilligini   ko‘radi,   xulosalarning   mavjud
ma’lumotlarga   mosligini   baholaydi,   faktlar   va   baholovchi   fikrlar   orasidagi
farqlarni   ajratadi.   Bu   tafakkur   darajasiga   muvofiq   fe’llar   namunalari:   tashxislash,
isbotlash,   o‘lchash,   nazorat   qilish,   asoslash,   ma’qullash,   baholash,   tekshirish,
solishtirish,   qiyoslash.   Interfaol   ta`lim   o`z   xususiyatiga   ko`ra   didaktik   o`yinlar
orqali,   evristik   (fikrlash,   izlash,   topish)   suhbat-dars   jarayonini   loyihalash   orqali,
muamoli   vaziyatni   hosil   qilish   va   yechish   orqali,   kreativ-ijodkorlik   asosida,
axborot   kommunikatsion   texnologiyalar   yordamida   amalga   oshirish   metodlarini
o`z ichiga oladi.
Axborot   kommunikatsion   texnologiyalar   asosida   ta`lim   o`z   navbatida
kompyuter   dasturlari   yordamida   o`qitish,   masofadan   o`qitish,   internet   tarmoqlari
asosida o`qitish, media-ta`lim metodlaridan iborat.
  Boshlang`ich   ta`limda   o`quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   savodxonlik
darajalari,   shaxsiy   tabiatlariga   ko`ra   didaktik   o`yinlar   orqali,   evristik   suhbatlar
loyihalashtirish asosidagi  metodlar keng qo`llanilmoqda. Agar o`qitish jarayonida
har   bir   o`quvchi   o`zining   o`zlashtirish   imkoniyati   darajasida   topshiriqlar   olib
ishlaganida u yuqori sifat va samaradorlikni ta`minlagan bo`lar edi. Bunday holatni
faqat tabaqalashtirilgan ta`lim orqaligina amalga oshirish mumkin.
Didaktik   o`yinli   metodlar   o`quvchi   faoliyatini   faollashtirish   va
jadallashtirishga   asoslangan.   Ular   o`quvchi   shaxsidagi   ijodiy   imkoniyatlarni
ro`yobga   chiqarish   va   rivojlantirishning   amaliy   yechimlarini   aniqlash   va   amalga
oshirishda katta ahamiyatga ega. Bu metod o`quvchini ichki imkoniyatlarini ishga
tushishiga,   o`ylashga,   erkin   fikr   yuritishga,   muloqotga,   ijodkorlikka   yetaklaydi.
Ayniqsa,   unda   atrof-muhit,   hayotni   bilishga   qiziqish   ortadi,   uchragan   qiyinchilik,
to`siqlarni, qanday yengish va tanqidiy fikrlash ko`nikmalarini shakllantiradi.
  Ta`lim-tarbiya   jarayonida   asosan   o`quvchilarda   ta`lim   olish   motivlarini,
ularni   turli   yo`nalishlardagi   qobiliyat   qiziqishlarini   oshiradigan,   biror   kasbga
moyilliklarini   ko`rsatadigan,   didaktik   o`yinlardan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.
Didaktik   o`yinlar   nazariy,   amaliy,   jismoniy,   rolli,   ishchaniik   va   boshqa
yo`nalishdagi turlarga ajratiladi. Ular o`quvchilarda tahlil qilish, mantiqiy fikrlash,
tadqiq   qilish,   hisoblash,   o`lchash,   yasash,   sinash,   kuzatish,   solishtirish,   xulosa
17 chiqarish,   mustaqil   qaror   qabul   qilish,   guruh   yoki   jamoa   tarkibida   ishlash,   nutq
o`stirish, til o`rgatish, yangi bilimlar olish faoliyatlarini rivojlantiradi.
Umumiy   o`yinlar   nazariyasiga   ko`ra,   mavjud   barcha   o`yin   turlarini
tasniflashda   ularni   funksional,   mavzuli,   konstruktiv,   didaktik,   sport   va   harbiy
o`yinlarga ajratiladi. Didaktik o`yin turlarini tanlashda, quydagi mezonlarga rioya
qilish yaxshi natijalar beradi:
— ishtirokchilarning   tarkibi   bo`yicha,   ya`ni   o`g`il   bolalar,   qiz   bolalar   yoki
aralash guruhlar uchun o`yinlar;
— ishtirokchilarning soni bo`yicha: yakka, juftlikda, kichik guruh, katta guruh,
sinf jamoasi, sinflararo va ommaviy tarzdagi o`yinlar;
— o`yin jarayoni bo`yicha fikrlash, o`ylash, topag`onlik, harakatlar asoslangan,
musobaqa va boshqalarga yo`naltirilgan;
— vaqt   me`yori   bo`yicha   dars,   mashg`ulot   vaqtining   reja   bo`yicha   ajratilgan
qismi,   o`yin   maqsadiga   erishguncha,   g`oliblar   aniqlanguncha   davom   etadigan
o`yinlar.
Shu   vaqtgacha   an`anaviy   ta`limda   o`quvchilarni   faqat   tayyor   bilimlarni
egallashga   o`rgatib   kelingan   edi.   Bunday   usul   o`quvchilarda   mustaqil   fikrlash,
ijodiy izlanish tashabbuskorlikni so`ndirar edi.
Zamonaviy   texnologiyalar   qo`llanilgan   mashg`ulotlar   o`quvchilar
egallayotgan   bilimlarni   o`zlari   qidirib   topishlariga,   mustaqil   o`rganib,   tahlil
qilishlariga,   xatto   xulosalarni   ham   o`zlari   keltirib   chiqarishlariga   qaratilgan.
O`qituvchi bu jarayonda shaxs va jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi
va   tarbiyanishiga   sharoit   yaratadi,   shu   bilan   bir   qatorda,   boshqaruvchilik,
yo`naltiruvchilik   vazifasini   bajaradi.   Bunday   o`quv   jarayonida   o`quvchi   asosiy
figuraga   aylanadi.   Ko’pchilik   pedagoglar   interfaol   metodlarni   ta’lim   metodlari
bilan   bir   xil   deb   hisoblashadi,   lekin   bunday   emas.   Ta’lim   metodlari   asosan
an’anaviy   darsda   foydalaniladi.   Ular   yangi   bilimlarni   o’quvchilarga   yetkazishga
asoslangan bo’lsa, interfaol metodlar o’quvchilarni mustaqil shug’ullanish, yanada
faollik   bilan   birgalikda,   o’zaro   hamkorlikda   faoliyat   olib   borishlariga   asoslanadi.
Quyidagi jadvolda interfaol metodlar turlarini ko’rishimiz mumkin:
 “Muammoli vaziyat” metodi (o‘qituvchining kichiq ma’ruzasi)
“Muammoli vaziyat” metodi ta’lim oluvchilarda muammoli
vaziyatlarning   sababini   va   oqibatlarini   tahlil   qilish   hamda   ularning   yechimlarini
topish bo‘yicha ko‘nikma va malakalarni shakllantirishga qaratilgan metod.
“Muammoli vaziyat” metodining tarkibiy tuzilishi quyidagicha:
Muammoli vaziyat tavsifini keltirish
O‘quvchilarni guruhlarga bo‘lish
Guruhlar muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlashi
Guruhlarning muammoli vaziyatni oqibatlari to‘g‘risidagi
18 fikrlarini jamlanish bosqichi
Guruhlarni muammoli vaziyatni yechimini ishlab chiqish bosqichi
To‘g‘ri yechimlarni tanlash bosqichi
“Muammoli   vaziyat”   metodi   uchun   tanlangan   muammoning   murakkabligi
o‘quvchilarning   bilim   darajalariga   mos   kelishi   kerak.   O‘quvchilar   qo‘yilgan
muammoning   yechimini   topishga   qodir   bo‘lishi   kerak,   chunki   muammoni
yechimini   topa   olmasa   o‘quvchilarning   qiziqishlari   so‘nishi   va   bolalar   o‘ziga
bo‘lgan   ishonchini   yo‘qotishi   mumkin.   Dars   jarayonida   ushbu   metoddan
foydalanganda   o‘quchilar   mustaqil   fikr   yurtishga,   muammoning   sabab   va
oqibatlarini tahlil qilishga, uning yechimini topishga o‘rganadilar.
“Muammoli vaziyat” metodini qo‘llash bosqichlari quyidagilardan iborat:
1. O‘qituvchi   mavzu   bo‘yicha   muammoli   vaziyatni   tanlaydi,   maqsad   va
vazifalarni aniqlaydi, muammmoni bayon qiladi.
2. O‘qituvchi   o‘quvchilarni   topshiriqning   vazifalari   va   shartlari   bilan
tanishtiradi.
3. O‘quvchilarni kichiq guruhlarga ajratadi.
4. Kichiq guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar va muammoning
kelib   chiqish   sabablarini   aniqlaydilar.   Barcha   guruhlar   muammoni   sabablarini
o‘rganib   chiqqach,   taqdimot   o‘tkazadilar.   Barcha   guruhlardagi   muammoning
sabablari to‘g‘risidagi bir xil fiklar jamlanadi.
5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida guruhlar muammoning kelib chiqish
mumkin   bo‘lgan   oqibatlari   to‘g‘risida   fikr   yuritadilar   va   vaqt   tugagach,   har   bir
guruh o‘z taqdimotini o‘tkazadi. Taqdimotdan keyin bir xil fikrlar yana jamlanadi.
 6. Endi   guruhlar   muammoni   yechishning   turli   yo‘llari   va   imkoniyatlarini
muhokama qiladilar, tahlillar o‘tkazadilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini
ishlab chiqadilar.
7. Kichiq   guruhlar   muammoni   yechish   bo‘yicha   o‘z   variantlari   taklif   etilgan
taqdimot o‘tkazadilar.
8. Barcha   guruhlarning   taqdimotidan   keyin   bir   xil   yechimlar   yoki   original
yechimlar jamlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar bilan birgalikda muammoli vaziyatni
yechishning eng maqbul variantini tanlab oladi.
Texnologiya   darslari   da   BBB   jadvalidan   ham   foydalanishimiz   mumkin.
Bunda   avval   o’quvchilarning   mavzuga   oid   shaxsiy   fikrlarini   so’raymiz.   Keyingi
bosqichda   yangi   nazariy   amaliy   ma’lumotlar   beriladi.   So’ng   dars   so’ngida
o’quvchilarning savollarini joylashtiriladi. Dars so’ngida jadval ustida muhokama
olib   boriladi.   Mustaqil   o’rganish   uchun   topshiriqlar   beriladi.   Quyidagi   BBB
jadvalini ko’rishimiz mumkin:
“Bilaman. Bilishni xohlayman. Bilib oldim” metodi qo’llaniladi.
Bilaman Bilishni xoxlayman Bilib oldim
19 Texnologiya   fani   o ’ qituvchi   rahbarligida   o ’ quvchilar   tomonidan
bajariladigan   aqliy   va   jismoniy   harakatlar   jarayonidan   iborat   bo ’ lib ,   yakuniy
natijada   ularning   mehnat   qurollari ,   vositalari   va   jarayonlari   haqidagi   bilimlarini
hamda   ma ' lum   sohadagi   ishlab   chiqarish   mehnatini   bajarish   uchun   zarur   amaliy
ko ’ nikma   va   malakalarni   egallashlariga   ongli   ravishda   kasb   tanlashga   hamda
jamiyat   va   shaxs   farovonligi   yo ’ lida   mehnat   faoliyatida   ko ’ nikishlariga   imkon
beruvchi   shaxsiy   sifatlarni   va   tafakkurlarni   rivojlantirishga   qaratilgan   o ’ quv
fanidir .
Mehnat va kasblarni qadrlash ularni ahamiyatini tushunishga o’rgatish 4
Kasb   tanlashga   tayyorlash   orqali   ularning   kasbgacha   tayyorgarliklarini
amalga oshirish
Boshlang’ich sinflarda 1-4- sinf texnologiya darslari da interfaol metodlarning
juda ko’p turlaridan foydalanishimiz mumkin. Masalan, 1- sinf “Qog’oz va uning
turlari”   mavzusini   o’tkanimizdan   so’ng,     dars   so’ngida   Venn   diagrammasi   grafik
organayzeridan   foydalanib,   qog’oz   va   uning   turlarining   bir-biridan   farqini   va
ularning o’xshash jihatlarini kiritishimiz mumkin. Bunda o’quvchilarni 3 guruhga
bo’lamiz.
1-guruh   qog’ozning   o’ziga   xos   xususiyatlarini   yozadi.   2-guruh   kartonning
o’ziga xos xususiyatlarini.
3-guruh ularning o’xshash jihatlarini yozadi.
Guruhlar   ishlarini   tugatgach,   Venn   diagrammasi   chizilib,   ma’lumotlar
joylashtiriladi. Bunda o’quvchilar o’zaro hamkorlikda faoliyat olib borishadi.
SWOT- universal tahlil qilish metodi.
Ushbu   metod   maqsadlarda   qo‘llaniladigan   metodlardan   biri   hisoblanadi.
Uning   nomi   inglizcha   so‘zlarning   birinchi   harfidan   olingan   bo‘lib,   Strengths   –
kuchli tomonlar, Wearnesses – kuchsiz tomonlar yoki muammolar, Opportunetiss
–tashqi imkoniyatlar, Threats-tashqi muhitda mavjud xavf-xatarlar.
Masalan:1-sinf   “Tabiiy   va   turli   materiallardan   jonivorlar   shaklini   yasash”
mavzusini SWOT -tahlil metodidan foydalangan holda o‘tkazish mumkin.
2.2. Texnologiya amaliy darsida o’quvchilarga “fartuk va qalpoqcha”ni
tikishni o’rgatish jarayonida zanjir metodidan foydalanish .
4
 Qodirov B.E. O’quvchilarda milliy va xalq hunarmandchilikka oid ko’nikmalarni rivojlantirish muammolari // 
Xalq ta’limi. – Toshkent, 2019
20 "Texnologiya   amaliy   darsida   o‘quvchilarga   “fartuk   va   qalpoqcha”ni   tikishni
o‘rgatish  jarayonida zanjir   metodidan foydalanish"  mavzusini  ochib  berish  uchun
quyidagi yo‘nalishlarda yondashishingiz mumkin:
Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Amaliy   darslarda   zanjir   metodidan   foydalanish
o‘quvchilarning o‘quv jarayonidagi faol ishtirokini ta'minlaydi, ularning bilimlarni
tez va samarali egallashlariga yordam beradi.
Maqsad:   O‘quvchilarga   fartuk   va   qalpoqcha   tikishni   bosqichma-bosqich
o‘rgatish   orqali   ularda   ijodkorlik,   diqqatni   jamlash   va   texnik   ko‘nikmalarni
rivojlantirish.
Asosiy qism
1. Zanjir metodi haqida tushuncha.   Ta'rif: Zanjir metodi – bir  bosqichda
olingan   bilimlar   keyingi   bosqichga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladigan,   o‘quvchilarni
izchil faoliyatga jalb qiladigan usul.
Afzalliklari:  O‘quvchilarning darsga jalb etilishi oshadi.
Har bir qadamda nazorat qilish va xatolarni o‘z vaqtida to‘g‘rilash imkonini
beradi. Guruhda ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
2. Fartuk va qalpoqcha tikish jarayonida zanjir metodini qo‘llash.
Tayyorlov bosqichi:
O‘quvchilarga kerakli materiallar va asbob-uskunalarni tanishtirish (matolar,
igna, qaychi, iplar). Fartuk va qalpoqcha tikishga oid oddiy namunalar ko‘rsatish.
Amaliy bosqich:
Birinchi   qadam:   Matoni   o‘lchash   va   shakllantirish.   Har   bir   o‘quvchi
belgilangan o‘lcham bo‘yicha ishni boshlaydi.
Ikkinchi qadam:   Fartukni tikish jarayoni. Har bir bosqichda ishni tugatgan
o‘quvchi keyingi qadamga o‘tadi.
Uchinchi qadam:   Qalpoqcha tikish. Tikilgan fartuk asosida  ishlash  davom
ettiriladi.
Nazorat   va   baholash:   Har   bir   o‘quvchi   ishlagan   mahsulotini   namoyish
qiladi, xatolar va kamchiliklar o‘quvchilar bilan birgalikda muhokama qilinadi.
3.   Pedagogik   yondashuvlar.   Har   bir   bosqichda   o‘qituvchi   tomonidan
individual   yondashuv.Muvaffaqiyatga   erishgan   o‘quvchilar   boshqalarga   yordam
beradi (peer teaching).
Ishlash   jarayonida   o‘quvchilarning   savollariga   javob   berish   orqali   ularning
faoliyatini qo‘llab-quvvatlash.
Xulosa.   Zanjir   metodidan   foydalanish   fartuk   va   qalpoqcha   tikishni
o‘rgatishda   samarali   usul   bo‘lib,   o‘quvchilarning   amaliy   bilim   va   ko‘nikmalarini
shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
21 Bu   metod   o‘quvchilarning   o‘z-o‘ziga   ishonchini   oshiradi   va   ijodiy
yondashuvlarini rag‘batlantiradi.
Amaliy   tavsiyalar.   Har   bir   amaliy   bosqich   uchun   vizual   materiallar   va
namunalardan foydalanish.
Har bir o‘quvchining individual sur'atini hisobga olish.
Dars jarayonida o‘quvchilarning fikr-mulohazalarini inobatga olish.
Darsning to‘liq rejasi
Mavzu:   Fartuk va qalpoqcha tikishni o‘rgatish.
Maqsad:
1. O‘quvchilarga fartuk va qalpoqcha tikishni bosqichma-bosqich o‘rgatish.
2. Zanjir metodidan foydalanish orqali izchil amaliy ko‘nikmalarni 
shakllantirish.
3. O‘quvchilarda ijodkorlik va mehnatsevarlik sifatlarini rivojlantirish.
Darsning tuzilishi
1. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
 O‘qituvchining kirish so‘zi : Bugungi darsda fartuk va qalpoqcha tikish 
jarayoniga e’tibor qaratamiz.  Ushbu ish zanjir metodi asosida olib boriladi.
 Material va jihozlarni taqdim etish :
o Matolar (2 xil rangli).
o Ignalar, iplar.
o Qaychi.
o O‘lchov lenta va qalam.
 O‘quvchilarning guruhlarga bo‘linishi : Har bir guruhda 3-4 o‘quvchi 
bo‘lib, har biri ma’lum bir bosqichni bajaradi.
2. Asosiy qism (35 daqiqa)
1. Boshlang‘ich tayyorlov ishlari (10 daqiqa)
 Matolarni o‘lchash:
1. O‘quvchilarga fartuk uchun 60x40 sm, qalpoqcha uchun 40x40 sm 
o‘lchamdagi matolarni belgilashni ko‘rsatib berish.
2. O‘lchovdan so‘ng materiallarni qaychi bilan kesib olish.
2. Tikish jarayoni – zanjir metodidan foydalanish (25 daqiqa)
1. 1-qadam – Fartuk tikishning boshlanishi :
o Pastki qirralarni igna va ip yordamida qaytarib tikish (toza qirralash).
o Har bir o‘quvchi bajarilgan ishi bo‘yicha o‘qituvchi yoki guruh 
a’zolaridan tasdiq oladi.
2. 2-qadam – Bog‘ichlar tikish :
o Fartukning ikkita yuqori va ikkita yon tomoniga mato bo‘laklaridan 
bog‘ich tikish.
o Har bir bosqichdan so‘ng ishni ko‘rsatish va keyingi bosqichga o‘tish.
22 3. 3-qadam – Qalpoqcha tikish :
o Qalpoqchaning yuqori va yon qirralarini tikish.
o Old tomoniga dekorativ chiziqlar qo‘shish (agar vaqt yetarli bo‘lsa).
3. Nazorat va baholash (5 daqiqa)
 Tayyor mahsulotlarni ko‘rib chiqish va baholash:
1. Ishning tozaligi va aniqligi.
2. Zanjir metodida hamkorlik darajasi.
3. O‘quvchilarning faol ishtiroki.
3. Yakuniy qism (5-10 daqiqa)
 Dars yakuni :
o Yaxshi tikilgan fartuk va qalpoqcha namoyish etiladi.
o Qiyinchiliklar muhokama qilinadi: nima muvaffaqiyatli bo‘ldi va 
qayerda xatoliklar yuz berdi.
 Uyga vazifa :
o Fartuk va qalpoqchaga dekorativ naqsh qo‘shish usullarini o‘rganib 
kelish.
o Qo‘shimcha ravishda o‘z mustaqil loyihasini tayyorlashni taklif qilish.
Qo‘shimcha tavsiyalar
 Vizual ko‘mak : Amaliy ish boshlanishidan oldin fartuk va qalpoqcha 
namunalari ekranga yoki taxta oldiga joylashtiriladi.
 Jarayonni osonlashtirish : Murakkab bosqichlarni o‘qituvchi oldindan 
ko‘rsatib beradi.
 Motivatsiya : Eng yaxshi mahsulot egalariga kichik rag‘batlantiruvchi 
sovg‘alar beriladi (masalan, tikuvchilik buyumlari).
23 XULOSA.
Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   bichish-tikish   to‘garagi   rahbarlarini
tayyorlash orqali loyihalovchi rassom, tikuvchi, bichuvchi kasblariga qiziqishi bor
bo‘lgan o‘quvchilarga yordam beriladi. Umumta’lim maktablarida mehnat ta’limi
fanining maqsadi o‘quvchilarni aqliy va jismoniy mehnat turlari, jarayonlari hamda
kasblari   bilan   dastlabki   tanishtirish,   kasb   tanlashga   tayyorlash,   ularda   mehnatni
qadrlash,   mehnatga   qiziqish,   mehnatsevarlikni   shakllantirish   orqali   ularning
kasbgacha tayyorgarliklarini amalga oshirishdan iborat. Mehnat ta’limi jarayonida
olgan bilimlarni mustahkamlash, ularning bo‘sh vaqtlarining to‘g‘ri, rejali o‘tishini
ta’minlash va tikuvchi-bichuvchi kasblarini egallashlarida to‘garaklarning vazifasi
katta.
Tikuvchi   -   bichuvchi   kasbini   egallash   orqali   qizlarimizni   hayotga
tayyorlashdek zarur vazifa bajariladi, chunki har bir ayol tikuvchilik sirlarini bilishi
albatta kerak. Tikuvchilik kasbi eng sharafli kasblardan biri hisoblanadi, axir hech
bir   sanoat   yoki   odam   yo‘qki   bu   kasb   xizmatidan   foydalanmasin.   Bichish-tikishni
o‘rgatish   uslubiyoti   tikuvchi   kasbi   to‘garagi   tashkilotchisi   tayyorlashda
mutaxassislik   fani   hisoblanadi1.   Bu   fanning   asosiy   maqsadi   bo‘lajak   to‘garak
rahbarlariga bichish-tikish to‘garagi davomida tikuvchilik kasbi sirlarini, ularni har
tomonlama   tarbiyalashni   o‘rgatishda   zarur   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma,   malakalarni
hosil qilish yo‘l-yo‘riqlarini o‘rgatishdir. Fanning asosiy vazifasi bo‘lajak to‘garak
rahbarlariga   tikuvchilik   ustaxonasining   moddiy   bazasi,   jihozlanishi,   kiyimlarni
tikishda   qo‘llaniladigan   ish   turlarini   bajarish   va   kiyimda   qo‘llash,   yengil
kiyimlarning xillari va ularni  tikish jarayonlarini o‘rgatishda qo‘llaniladigan yo‘l-
yo‘riqlarni   o‘rgatadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   har   bir   to‘garak   tashkilotchisi
tikuvchilik mutaxassislign tavsifnomasida ko‘rsatilgan 3-4 razryadli tikuvchi kasbi
bajara   oladigan   ishlarni   o‘zi   bilishi   va   to‘garak   a’zolariga   o‘rgata   olishi   zarur.
Dastur   nazariy   va   amaliy   tarzda   o‘qitiladi.   Nazariy   bilimlar   berishda   tikuvchilik
sohasida   qo‘lga   kiritilgan   yangiliklar,   yangi   tikuv   mashinalari,   ishlov   berish
usullari   haqida   ma’lumotlar   va   o‘quvchilarga   yetkazish   haqida   ko‘rsatmalar
beriladi. Amaliy ishlarni bajarishda “Mehnat  ta’limi” fanidan egallagan ko‘nikma
va malakalariga asoslaniladi.
Texnik to‘garaklarida o‘quvchilarning ijodiy ko‘nikmalarini shakllantirishning
barcha   bosqichlarida   kompyuter   bilan   yakka   tartibda   ishlashga,   undan   mustaqil
ravishda   avvaldan   belgilab   qo‘yilgan   o‘quv   axborotlarini   olishga   to‘g‘ri   keladi.
242.1.1-rasm Odatda,   an’anaviy   usulda   olingan   bilimlar   o‘quvchi   xotirasida   sezilarli   iz
qoldirmaydi.   Bunga   sabab,   matnlarida   o‘quvchilar   faolligini   oshiruvchi   maxsus
usullarning   yetarlicha   qo‘llanilmasligidir.   Shu   sababli   bu   o‘rinda   o‘quvchi
tafakkurining faol ishlashidanam ayon bo‘luvchi bilish faolligini oshirish masalasi
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Texnik   t‘ogaraklarida   o‘quvchilarning   ijodiy
ko‘nikmalarini   shakllantirishda   bilish   faolligini   oshirish   birinchidan   ijodiy
faoliyatni   rivojlantirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   ixtirochilik   ijodkorligini
shakllantirish   muammosining   to‘la   ishlab   chiqilmaganligi   va   ikkinchidan   texnika
taraqqiyotining   hozirgi   sharoitlarida   o‘quvchilarning   ob’yektlarni   real
xususiyatlariga ko‘ra loyihalashda turli darajadagi  dinamik modellar bilan ishlash
qobiliyatiga bo‘lgan talabning ortib borayotganligi bilan belgilanadi.
O‘quvchi ijodiy fikrlashini faollashtirishda eng asosiy omil jonli mushohada va
abstrakt   tafakkur   bo‘lgani   uchun   uni   rivojlantirish   bosh   masala   sifatida   qaraladi.
Ular   o`quvchi   shaxsining   muhim   sifatlari,   faollik,   mustaqillik,   tashabbuskorlik,
ishga   ijodiy   yondoshish,   qiziquvchanlik   kabi   ta’limda   o‘quvchi   shaxsining
shakllantirish   vazifalariga   javob   bera   oladigan   xislatlari   bilan   uyg‘unlashtirib
borildi.   Shu   bilan   birgalikda   dasturlashtirilgan   ta’limda   ijodkorligi   asoslariga   oid
nazariy   bilimlarni   tadqiq   etilayotgan   ob’yektlarning   namuna   nusxalarini   ishlab
chiqish amaliyoti bilan birgalikda olib borilishi, ta’lim jarayonini faollashtirishning
eng  muhim   didaktik  vositasi   sifatida  qaraladi.   Ana  shu  xislatlarni  rivojlantirishda
qo‘llanilgan   ijodiy   masalalar   va   ularni   yechishda   bajarilgan   amaliy   faoliyat
turlarini ko‘rsatib o‘tamiz:
 1. Ijodiy ko‘nikmalari bilan bog‘liq bo`lgan faoliyat turlari: ijodkorlik bilimlari
yuzasidan   savollarga   javob;   ijodkorlik   tadqiqotlari   mavzusini   shakllantirish;
tadqiqot shartlarini tahlil qilish.
2. Ijodiy ko‘nikmalarini shakllantirish natijalarini rasmiylashtirish bilan bog‘liq
bo‘lgan faoliyat turlari: ixtirochilik metodlarini o‘rganish; patent tadqiqotlarini olib
borish;   ixtiro   ob’yektining   qiyosini   aniqlash;   ixtiro   ta’rifini   shakllantirish;   ixtiro
samaradorligini baholash3.
Texnologiya   ta’limi   o`qituvchisi   boshqaradigan   to‘garakdagi   o‘quvchilar
mehnatining ob’yektlarini belgilashda asosiy diqqat e‘tibor maktab ustaxonalarini
ayrim   texnik   qurilmalar,   texnologik   uskunalar   o‘quvchilarning   ishlab   chiqarish
brigadasi yoki boshqa mehnat birlashmalaridagi mehnatning kichik mexanizatsiya
vositalari bilan ta’minlashga, maktab ustaxonalaridagi mavjud uskunalarni remont
qilish va takomillashtirishda, o‘quvchilar o‘quv materialini o‘zlashtirishida yordam
beradigan har xil ko‘rsatmali qo‘llanmalarni, elektrlashtirilgan stendlarni, bilishga
doir o‘yinlarni ishlab chiqishga qaratiladi.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Asosiy adabiyotlar
1. Shomirzayev.   Texnologiya   fanini   o’qitishda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar. Termiz. TerDU nashr-Matbaa markazi nashriyoti.2021. 228-b.
2. Shomirzayev.   M.X.   6-sinf   “Texnologiya”   fanidan     amaliy   mashg’ulotlarni
tashkil   etish.   O’quv   qo’llanma.   Toshkent-2022.   317-b.   Termiz.   TerDU   nashr-
Matbaa markazi nashriyoti.2021. 228-b.
3. YUsupov   R.A.,   Topildiev   S.R.,   Ganiev   B.Z.   Global   iqtisodiy
rivojlanish.O‘quv qo‘llanma.-Toshkent, Iqtisod, 2019,-170s.
4. Abdullaev   S.A.,   Xojiev   B,D.,   Mambetjanov   Q.Q.,   O‘zbekistonning
ijtimoiy-   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasi.   Darslik,   -T;   Barkamol   fayz
media”, 2018. - 424 b;
5. Muslimov N.A. Bo‘lajak kasb ta’limi   o‘qituvchilarini   kasbiy
shakllantirish. Toshkent: «Fan», 2004.
6. Nishonaliev.U.N, Toliev, O‘.Q, SHaripov   SH.S.   Kasbiy   ta’lim
pedagogikasi. O‘quv qo‘llanma. -Toshkent: TDLU, 2007, 374 b.
Qo’shimcha adabiyotlar
7. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   halqimiz   bilan
birga quramiz. –Toshkent.“O‘zbekiston”, 2017.-488 b.
8. Sh.M.   Mirziyoyevning   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil
istiqbollariga   bag‘ishlangan   majlisdagi   O‘zbekiston   republikasi   prezidentining
nutqi. // Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, № 11.
 9. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. “O‘zbekiston” 2016.
10. O‘zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2017-2021   yillarda
O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   harakat
strategiyasi. 7 yanvar 2017 yil.
11. Mirziyoyev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash yurt
taraqqiyoti va Xalq farovonligi garovi.-Toshkent, O’zbekiston,2017.-48b.
12. O.A.Qo’ysinov,   V.N.Sattorov,   H.S.Yakubova.   Texnologiya   fanidan   amaliy
mashg’ulotlarni tashkil etish metodikasi. (Metodik qo’llanma). T.: Nizomiy nomli
TDPU, 2011, 79 b.
26 13. O.A.Qo‘ysinov,   H.S.Yakubova,   F.S.To‘rabekov,   S.Rajabova.   Texnologiya
ta`limi,   kasb   tanlashga   yo’llash   fanidan   labaratoriya   mashg’ulotlari.   Metodik
qo’llanma. T.: Nizomiy nomli TDPU, 2013.160 b.
14. Uzviylashtirilgan   Davlat   ta`lim   standarti   va   o’quv   dasturi.   Mehnat   ta’limi,
Tasviriy san’at, Chizmachilik, Musiqa madaniyati, Jismoniy tarbiya. (1-9-sinflar),
“Toshkent-2010”.
15. N.A.   Muslimov,   Sh.S.   Sharipov,   O.A.Qo’ysinov   va   boshqalar.   Mehnat
ta’limi 5- sinf darsligi T. “Sharq” 2012, 235 b.
16. Q.T.   Olimov,   F.H.G’afforov,   D.A.   Sayfullayeva,   A.Yu.   Isakov,   O.E.
Azizov.   “Innovatsion   ta’lim   texnologiyalar”.O’quv   qo’llanma.   T.:-   “LESSON
PRESS” MCHJ nashriyoti, 2021.
17. Z.D.   Rasulova,   Sh.H.Quliyeva,   A.R.Jo‘rayev.   Texnologiya   fanini   o‘qitish
metodikasi.O’quv qo’llanma.-Buxoro: 2020
Internet saytlari
18. www.ziyonet.uz
19. www.pedagog.uz
20. http://www.istedod.uz
21. http://www.tdpu.uz
22. http://www.rtm.uz
23. http://www.buxdu.uz
24. http://www.uzedu.uz
27 Ilovalar.
1-ilova
281-rasm.   Qalpoqcha   ro’mol   2-ilova
29 3- ilova
30 4-ilova
Asosiy mato - polka nuqtalari, oq qiyshiq chiziqlar bilan bezash mumkin.
Yupqa paxtadan qilingan apron "tantanali" apron sifatida rejalashtirilgan,
ya'ni dantel va bezaklar talab qilinadi.
31  ko'krak, burma va o'q bilan! 
32