Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 47.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 25 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

O'quvchilarni algoritmik fikrlashga o'rgatishda kampyuter dasturlarining ahamiyati

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
ORIENTAL UNIVERSITETI
“ Pedagogika” fakulteti
“Uzluksiz ta’lim pedagogika”kafedrasi|
60110500-Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi (sirtqi) ta’lim shakli
  “ Matematika va uni o’qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
 MAVZU:  O'quvchilarni algoritmik fikrlashga o'rgatishda
kampyuter dasturlarining ahamiyati.
Bajardi: ____________             208-guruh talabasi
                              (imzo)                     Elboyeva Dildora
Ilmiy rahbar: ____________                 J. G'afurov
                  (imzo)
_______________ ______________
Kurs ishi himoya qilindi Kurs ishiga qo‘yilgan 
baho 
“___” ___________ 2024-yil “___” ball. ____________
(imzo)
Toshkent-2025
1 Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………….4
I   BOB:   ALGORITMIK   FIKRLASH   VA   UNING   TA’LIM   JARAYONIDAGI
O‘RNI.
1.1. Algoritmik fikrlash tushunchasi va uning mohiyati……………………………
5
1.2.   O‘quvchilarda   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirish
metodlari……………...12
1.3.   Kompyuter   dasturlarining   ta’lim   jarayonidagi   o‘rni   va
ahamiyati………….15
II   BOB:   KOMPYUTER   DASTURLARI   ORQALI   ALGORITMIK
FIKRLASHNI RIVOJLANTIRISH USULLARI.
2.1.   Algoritmik   fikrlashni   rivojlantirishga   qaratilgan   dasturiy
vositalar………..20
2.2. O‘quv jarayonida algoritmik fikrlashni rivojlantirishga qaratilgan metodik
yondashuvlar………………………………………………………………………...27
2.3.   Algoritmik   tafakkurni   shakllantirish   bo‘yicha   tavsiyalar……………………
30
Xulosa…………………………………………………..……………………………35
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………….………………………37
2 ANNOTATSIYA
Ushbu   kurs   ishi   o'quvchilarni   algoritmik   fikrlashga   o'rgatishda   kompyuter
dasturlarining   ahamiyatini   o'rganishga   bag'ishlangan.   Tadqiqot   davomida   algoritmik
fikrlash   tushunchasi,   uning   ta'lim   jarayonidagi   o'rni   va   zamonaviy   kompyuter
dasturlarining ushbu jarayondagi roli tahlil qilinadi. Shuningdek, mavzuga doir ilg'or
metodlar   va   ularning   samaradorligi   yoritiladi.   Ishning   amaliy   qismida   algoritmik
fikrlashni shakllantirishga yordam beruvchi dasturlar tahlil qilinadi va ularning o'quv
jarayoniga tatbiq etish bo'yicha tavsiyalar beriladi. Zamonaviy axborot texnologiyalari
rivojlangan davrda algoritmik fikrlash – bu har bir inson uchun zarur bo‘lgan asosiy
ko‘nikmalardan   biridir.   Algoritmik   fikrlash   deganda,   muammolarni   ketma-ketlikda
hal   qilish,   ularni   bo‘laklarga   ajratish   va   har   bir   bosqichni   mantiqiy   tartibda   amalga
oshirish   qobiliyati   tushuniladi.   Bu   ko‘nikma   nafaqat   dasturlash   va   informatika
sohasida, balki kundalik hayotda ham muhim ahamiyatga ega.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   algoritmik   fikrlashga   o‘rgatish   ularning
mantiqiy   fikrlashini,   muammolarni   hal   qilish   qobiliyatini   va   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu   jarayonda   kompyuter   dasturlari   muhim   vosita
hisoblanadi. Kompyuter dasturlari orqali o‘quvchilar algoritmlarni vizual va interfaol
tarzda   o‘rganishadi,   bu   esa   ularning   bilimlarini   mustahkamlab,   ularni   amaliyotda
qo‘llash imkoniyatini beradi.
3 Kirish.
Axborot   texnologiyalarining   rivojlanishi   bilan   ta'lim   jarayonida   ham   turli   xil
innovatsion   yondashuvlar   joriy   etilmoqda.   Ulardan   biri   –   o‘quvchilarda   algoritmik
fikrlashni   shakllantirishdir.   Algoritmik   fikrlash   –   bu   muammoni   bosqichma-bosqich
hal   qilish   qobiliyati   bo‘lib,   u   nafaqat   dasturlash,   balki   kundalik   hayotda   ham   keng
qo‘llaniladi.   Ushbu   kurs   ishida   kompyuter   dasturlarining   o‘quvchilarning   algoritmik
fikrlashiga ta’siri va ushbu jarayonning samaradorligi tahlil qilinadi.
Kurs ishining maqsadi:
 O‘quvchilarning   algoritmik   fikrlash   qobiliyatini   shakllantirishda
kompyuter dasturlarining o‘rnini aniqlash.
 Algoritmik   tafakkurni   rivojlantirishda   innovatsion   yondashuvlarni   tahlil
qilish.
 Dasturiy   vositalardan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish.
Kurs ishining dolzarbligi:  Hozirgi kunda texnologiyalarning jadal rivojlanishi
ta’lim   jarayoniga   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   Algoritmik   fikrlashni   o‘rgatish
o‘quvchilarning   muammolarni   tizimli   hal   qilish,   mantiqiy   fikrlash   va   kreativ
yondashuvlarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Shu   sababli,   ushbu   mavzu
zamonaviy ta’lim jarayonida dolzarb hisoblanadi.
Kurs ishining vazifalari:
 Algoritmik fikrlash tushunchasini tahlil qilish.
 O‘quvchilarda algoritmik tafakkurni shakllantirish usullarini o‘rganish.
 Kompyuter dasturlarining o‘quv jarayoniga ta’sirini tahlil qilish.
4  Algoritmik   fikrlashni   rivojlantirishga   qaratilgan   dasturiy   vositalarni
aniqlash.
 O‘quv   jarayonida   algoritmik   fikrlashni   rivojlantirish   bo‘yicha   metodik
tavsiyalar ishlab chiqish.
I BOB: ALGORITMIK FIKRLASH VA UNING TA’LIM
JARAYONIDAGI O‘RNI.
1.1. Algoritmik fikrlash tushunchasi va uning mohiyati.
Algoritmik fikrlash nima?
Algoritmik   fikrlash   –   bu   har   qanday   muammoni   bosqichma-bosqich   hal
qilishga   yo‘naltirilgan   fikrlash   turi   bo‘lib,   unda   har   bir   jarayon   aniq   ketma-ketlik
asosida   bajariladi.   Bu   tafakkur   turi   insonning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishga   yordam   beradi   va   har   qanday   masalani   tizimli   ravishda   yechishga
imkon yaratadi.
Algoritmik   fikrlash   odatda   kompyuter   fanlari   bilan   bog‘liq   tushuncha   sifatida
qaraladi, biroq u kundalik hayot, muhandislik, iqtisodiyot, tibbiyot va boshqa ko‘plab
sohalarda ham qo‘llaniladi. Masalan, oddiy osh pishirish jarayonidan tortib, murakkab
dasturlash   muhitlarida   kod   yozishgacha   bo‘lgan   barcha   jarayonlar   algoritmik
tafakkurni talab qiladi.
Algoritmik fikrlashning mohiyati.
Algoritmik fikrlash quyidagi muhim jihatlarni o‘z ichiga oladi:
1. Muammoni kichik qismlarga bo‘lish
o Har   qanday   muammo   yechimini   oddiyroq   bosqichlarga   ajratish   orqali
osonroq hal qilinadi.
o Masalan,   dastur   yaratishda   dastlab   muammo   aniqlanadi,   keyin   uning
asosiy tarkibiy qismlari belgilab olinadi, so‘ng esa ular kod shaklida ifodalanadi.
2. Tizimli va izchil yondashuv
o Har qanday jarayonni aniq tartib bilan amalga oshirish kerak.
5 o Masalan, matematik masalani  yechishda avval tenglamani yozish, keyin
ma’lumotlarni o‘rniga qo‘yish va so‘ng natijani tekshirish bosqichlari mavjud.
3. Mantiqiy fikrlash
o Har   bir   qarorni   asoslab   chiqish   va   muammoni   mantiqiy   ravishda   tahlil
qilish talab etiladi.
o Masalan, shaxmat o‘yinida oldindan harakatlarni rejalashtirish algoritmik
tafakkurni talab qiladi.
4. Abstraksiyalash va umumlashtirish
o Keraksiz   tafsilotlardan   voz   kechib,   asosiy   elementlarga   e’tibor   qaratish
muhimdir.
o Masalan, bank kartasidan pul yechish jarayoni algoritmik jihatdan asosiy
bosqichlarga ajratiladi: karta tekshiriladi, parol kiritiladi, mablag‘ hisobdan yechiladi.
5. Takroriylik va naqshlarni aniqlash
o Ba’zi   jarayonlar   doimiy   ravishda   takrorlanadi   va   umumiy   naqshlarga
asoslanadi.
o Masalan,   saralash   algoritmlari   turli   dasturlash   tillarida   bir   xil
tamoyillarga asoslanadi.
6. Optimallashtirish va samaradorlik
o Eng tez va samarali yechim topish muhimdir.
o Masalan,   kompyuter   dasturlarida   vaqt   va   xotira   jihatidan   eng   qulay
algoritm tanlanadi.
Algoritmik tafakkurning asosiy tamoyillari
Algoritmik tafakkur quyidagi asosiy tamoyillarga asoslanadi:
1. Aniqlik (Deterministiklik)
o Algoritm   har   doim   bir   xil   natija   beradi,   ya’ni   u   qat’iy   belgilangan
qoidalarga asoslanadi.
2. Tushunarlilik
6 o Algoritm   inson   yoki   kompyuter   tomonidan   tushunilishi   va   bajarilishi
kerak.
3. Diskretlik
o Algoritmning har bir qadami alohida va aniq ketma-ketlikda bajariladi.
4. Yakuniylik
o Algoritm ma’lum bir bosqichdan so‘ng natijaga olib kelishi kerak.
Algoritmik tafakkurning tarixi va rivojlanishi
Algoritmik tafakkur tushunchasi qadimiy davrlardan beri mavjud bo‘lib, uning
rivojlanishi quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
1. Qadimgi davrlar
o Algoritmik   tafakkur   tushunchasi   qadimgi   matematik   qoidalar   bilan
bog‘liq. Masalan, Evklid algoritmi yoki Rim sonlar tizimi qadimdan mavjud bo‘lgan
algoritmik tizimlarga misol bo‘la oladi.
2. O‘rta asrlar
o IX   asrda   buyuk   olim   Muhammad   ibn   Muso   al-Xorazmiy   tomonidan
birinchi   algoritmlar   nazariyasi   shakllantirildi.   Uning   nomidan   “algoritm”   so‘zi   kelib
chiqqan.
3. XX asr va kompyuter davri
o XX   asrning   o‘rtalarida   Alan   Turing,   Jon   fon   Neyman   kabi   olimlar
tomonidan zamonaviy algoritmik tafakkur va kompyuter ilmlariga asos solindi.
4. Hozirgi zamon
o Hozirda   algoritmik   tafakkur   nafaqat   kompyuter   sohasida,   balki   ta’lim,
iqtisodiyot, tibbiyot, biologiya va boshqa ko‘plab sohalarda qo‘llanilmoqda.
Algoritmik tafakkur va ta’lim jarayoni
Bugungi   kunda   algoritmik   fikrlashni   rivojlantirish   ta’lim   tizimida   muhim
ahamiyat kasb etadi. Chunki:
1. O‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi
7 o O‘quvchilar   murakkab   masalalarni   tahlil   qilish   va   muammolarni   tizimli
hal qilishni o‘rganadilar.
2. Matematik bilimlarni chuqurlashtiradi
o Matematikada   algoritmik   tafakkur   muhim   rol   o‘ynaydi,   chunki   har
qanday formulalar va tenglamalar ketma-ket bajariladigan algoritmlarga asoslangan.
3. Dasturlash va texnologiyalarni tushunishga yordam beradi
o Dasturlash   tilini   o‘rganishda   algoritmik   tafakkur   muhim   omildir.
O‘quvchilar algoritmik fikrlash orqali dasturlash tamoyillarini tezroq o‘zlashtiradilar.
4. Amaliy muammolarni hal qilish qobiliyatini rivojlantiradi
o O‘quvchilar   turli   sohalardagi   real   muammolarni   hal   qilish   uchun
algoritmik yondashuvni qo‘llashni o‘rganadilar.
Algoritmik tafakkur har qanday muammoni tizimli ravishda hal qilishga imkon
beradigan   muhim   qobiliyatdir.   Bu   tafakkur   turi   nafaqat   dasturlash   va   kompyuter
fanlarida, balki kundalik hayotda ham katta ahamiyatga ega.
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarning   algoritmik   fikrlashini
rivojlantirish   uchun   dasturlash,   matematika   va   mantiqiy   tafakkurni   rivojlantirishga
qaratilgan ta’lim usullari joriy etilmoqda. Chunki algoritmik tafakkurga ega insonlar
murakkab   muammolarni   tez   va   samarali   hal   qilish,   tizimli   fikrlash   va   aniq
yechimlarni ishlab chiqish qobiliyatiga ega bo‘ladilar.
Shuning   uchun,   zamonaviy   ta’lim   tizimida   algoritmik   fikrlashni   shakllantirish
eng   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib,   o‘quvchilarni   kelajakdagi   texnologik   va   ilmiy
taraqqiyotga tayyorlash uchun muhim hisoblanadi.
Algoritmik fikrlashning asosiy xususiyatlari
Algoritmik   fikrlash   –   bu   muammolarni   hal   qilish   uchun   aniq   va   izchil   yo‘lni
topish, har bir jarayonni bosqichma-bosqich tushunish va muammolarni samarali hal
qilish   qobiliyatidir.   Bu   tafakkur   turi   dasturlash,   muhandislik,   matematika   va   hatto
kundalik hayotdagi muammolarni hal qilishda muhim rol o‘ynaydi.
Algoritmik fikrlashning quyidagi asosiy xususiyatlari mavjud:
8 1. Tizimlilik va izchillik
o Algoritmik tafakkurga ega bo‘lgan inson har qanday muammoni aniq va
ketma-ketlik asosida hal qiladi.
o Masalan, matematik masalani yechishda avval formulani qo‘llash, keyin
hisob-kitob qilish, so‘ng natijani tahlil qilish bosqichlari mavjud.
2. Mantiqiy tahlil qilish qobiliyati
o Berilgan   ma’lumotlarni   mantiqiy   ravishda   tahlil   qilish   va   muammoni
asosiy qismlarga ajratish muhimdir.
o Masalan,   biror   biznes   muammosini   hal   qilish   uchun,   avvalo,   uning
sabablarini aniqlash, keyin esa echimlar ustida ishlash kerak.
3. Abstraksiyalash
o Muammoning   ortiqcha   tafsilotlaridan   voz   kechib,   asosiy   nuqtalariga
e’tibor qaratish.
o Masalan,   biror   dastur   ishlab   chiqishda   real   hayotdagi   hodisani
soddalashtirilgan modelga aylantirish muhim.
4. Takroriylik va shablonlar asosida ishlash
o Bir muammoning yechimi boshqalarga ham mos kelishi mumkin.
o Masalan,   saralash   algoritmlari   turli   ma’lumotlar   turlarida   bir   xil
tamoyillarga asoslanadi.
5. Optimallashtirish va samaradorlik
o Har qanday muammoni eng tez va samarali usulda yechish muhim.
o Masalan,   katta   ma’lumotlar   bazasidan   eng   qisqa   yo‘lda   qidiruv   qilish
uchun samarali algoritmlardan foydalanish lozim.
Algoritmik tafakkurning dasturlash bilan bog‘liqligi
Algoritmik   tafakkur   va   dasturlash   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Chunki
har   qanday   dastur   o‘z   ichida   algoritmlarni   mujassam   etadi.   Dasturlash   jarayonida
inson   muammoni   hal   qilish   uchun   algoritmlardan   foydalanadi.   Quyida   algoritmik
tafakkurning dasturlash bilan bog‘liqligi haqida batafsil ma’lumot beriladi:
9 1. Dastur – bu algoritmning amaliy ifodasi
o Har qanday dastur bu muayyan algoritmni kod orqali ifodalashdir.
o Masalan,   onlayn   do‘konlarda   tavsiyalar   beradigan   tizimlar   algoritmik
tafakkur asosida ishlab chiqiladi.
2. Muammolarni model sifatida ko‘rish
o Dasturchilar   real   hayotdagi   muammolarni   algoritm   shaklida   model
sifatida yaratadilar.
o Masalan,   haydovchilarga   eng   qisqa   yo‘lni   ko‘rsatadigan   navigatsiya
tizimi algoritmik yondashuvga asoslangan.
3. Dasturlash tillari va algoritmlar
o Har   qanday   dasturlash   tili   (Python,   C++,   Java)   algoritmik   fikrlash
asosida ishlaydi.
o Masalan,   rekursiv   algoritmlar,   dinamik   dasturlash,   ma’lumotlar
tuzilmalari   (massivlar,   bog‘langan   ro‘yxatlar)   algoritmik   tafakkurning   amaliy
ifodasidir.
4. Optimallashtirish va samaradorlik
o Dasturlarni samarali qilish uchun eng maqbul algoritmlar tanlanadi.
o Masalan,   web-saytlarda   sahifalar   tez   yuklanishi   uchun
optimallashtirilgan qidiruv algoritmlaridan foydalaniladi.
5. Kundalik hayotda algoritmik tafakkur
o Dasturlash nafaqat texnik sohada, balki boshqa sohalarda ham algoritmik
fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi.
o Masalan, biznesda xarajatlarni kamaytirish, vaqtni tejash va jarayonlarni
avtomatlashtirishda algoritmik yondashuv qo‘llaniladi.
Algoritmik fikrlashni shakllantirish bosqichlari
Algoritmik   fikrlashni   shakllantirish   jarayoni   bosqichma-bosqich   amalga
oshiriladi. Quyidagi bosqichlar algoritmik tafakkurni rivojlantirishda muhim ahamiyat
kasb etadi:
10 1. Muammoni tushunish va tahlil qilish
o Berilgan masalani to‘g‘ri tushunish va uni kichik qismlarga bo‘lish.
o Masalan,   biror   dastur   yaratishda   avval   uning   maqsadini   va   vazifalarini
aniqlash lozim.
2. Algoritm yaratish
o Muammoni hal qilish uchun aniq qadamlarni belgilash.
o Masalan,   bank   hisobvarag‘idan   pul   yechish   jarayoni   algoritmik
bosqichlarga ega.
3. Dastur kodini yozish
o Algoritmni amaliyotda qo‘llash uchun kod shaklida ifodalash.
o Masalan,   Python   yoki   C++   da   yozilgan   dastur   algoritmik   tafakkurning
natijasidir.
4. Natijalarni tahlil qilish va optimallashtirish
o Algoritm ishlashini tekshirish va uni yanada samarali qilish.
o Masalan,   kompyuter   o‘yinlarida   tezroq   ishlaydigan   fizik   modellar
yaratish uchun optimallashtirish usullari qo‘llaniladi.
5. Amaliy mashqlar va real loyihalar
o O‘rganilgan algoritmlarni real hayotda qo‘llab ko‘rish.
o Masalan, oddiy matematik masalalar, ma’lumotlarni saralash yoki sun’iy
intellekt yaratish kabi loyihalar orqali algoritmik tafakkur rivojlantiriladi.
Algoritmik   tafakkur   inson   miyasining   tizimli   ishlashiga   yordam   beruvchi
muhim   qobiliyat   hisoblanadi.   U   muammolarni   bosqichma-bosqich   tahlil   qilish,   eng
samarali   yechimni   topish   va   natijalarni   oldindan   ko‘ra   olish   imkonini   beradi.
Algoritmik   tafakkur   dasturlashda,   muhandislikda,   iqtisodiyotda   va   hatto   kundalik
hayotda ham katta ahamiyatga ega.
Ushbu   tafakkurni   shakllantirish   uchun   o‘quvchilarni   mantiqiy   va   algoritmik
fikrlashga   yo‘naltirish,   dasturlash   asoslarini   o‘rgatish   va   amaliy   mashg‘ulotlarga
e’tibor qaratish lozim.
11 Algoritmik tafakkur quyidagi sohalarda qo‘llaniladi:
 Ta’lim  – matematik va mantiqiy fikrlashni rivojlantirishda muhimdir.
 Texnologiya  – dasturlar va tizimlar yaratishda asosiy rol o‘ynaydi.
 Biznes   –   ma’lumotlarni   tahlil   qilish   va   qaror   qabul   qilish   jarayonlarida
qo‘llaniladi.
 Hayotiy muammolarni hal qilish  – har qanday murakkab vaziyatda eng
optimal yechimni topishga yordam beradi.
1.2. O‘quvchilarda algoritmik tafakkurni rivojlantirish metodlari
Hozirgi   zamonaviy   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   algoritmik   tafakkurini
rivojlantirish   muhim   masalalardan   biridir.   Algoritmik   fikrlash   insonning   har   qanday
muammoni   bosqichma-bosqich   tahlil   qilish,   tizimli   va   mantiqiy   yechimlarni   ishlab
chiqish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Ushbu   jarayonni   samarali   tashkil   etish   uchun   bir
necha innovatsion metodlar va yondashuvlardan foydalanish mumkin.
Dasturlash asosida o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini rivojlantirish
Dasturlash – algoritmik tafakkurni shakllantirishning eng samarali vositalaridan
biridir.   Dasturlashni   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   turli   masalalarni   tahlil   qilish,
muammolarni   bosqichma-bosqich   hal   qilish   va   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantiradilar.
Dasturlashning algoritmik tafakkurga ta’siri:
1. Muammoni tahlil qilish va uni kichik qismlarga bo‘lish
o Dasturlash   tilida   har   qanday   dastur   kichik   modullarga   bo‘linib   ishlab
chiqiladi. Bu esa muammoni yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
2. Ketma-ketlik va mantiqiy bog‘liqlikni tushunish
o Har   qanday   dasturda   buyruqlar   aniq  ketma-ketlik  asosida   bajariladi.  Bu
o‘quvchilarga   har   bir   harakatning   natijasini   oldindan   tushunish   va   prognoz   qilishga
yordam beradi.
3. Mantiqiy qaror qabul qilish qobiliyatini oshirish
12 o Dasturlash orqali turli shart operatorlari, sikllar va funksiyalar yordamida
mantiqiy fikrlash qobiliyati shakllanadi.
4. Ijodiy va innovatsion fikrlashni rivojlantirish
o O‘quvchilar   dasturlash   orqali   o‘z   loyihalarini   yaratib,   ijodkorlik
qobiliyatlarini rivojlantiradilar.
Dasturlash asosida ta’lim jarayonini tashkil etish usullari
1. Scratch va Blockly kabi vizual dasturlash muhitlaridan foydalanish
o Boshlang‘ich sinflar va yosh o‘quvchilar uchun Scratch va Blockly kabi
vizual dasturlash platformalaridan foydalanish samarali bo‘lishi mumkin. Bu muhitlar
yordamida   o‘quvchilar   dastur   kodlarini   yozmasdan,   bloklarni   ketma-ket   joylashtirib
algoritmik tafakkurni rivojlantirishlari mumkin.
2. Python, JavaScript, C++ kabi dasturlash tillarini o‘rganish
o Yuqori   sinf   o‘quvchilari   va   universitet   talabalari   uchun   Python,
JavaScript,   C++   kabi   dasturlash   tillarini   o‘rgatish   algoritmik   tafakkurni
shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
3. Kod yozish bo‘yicha amaliy mashg‘ulotlar va loyihalar tashkil etish
o O‘quvchilar   mustaqil   ravishda   kichik   dasturlar   yaratish   orqali   o‘z
mantiqiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradilar. Masalan, oddiy kalkulyator yaratish,
raqamlarni saralash dasturi yozish kabi amaliy mashg‘ulotlar o‘tkazilishi mumkin.
4. Algoritmik   masalalarni   yechish   va   dasturlash   tanlovlarida   ishtirok
etish
o Informatika   olimpiadalari,   “Codeforces”,   “LeetCode”,   “Hackerrank”
kabi platformalarda algoritmik masalalar yechish o‘quvchilarning tafakkurini yanada
mustahkamlaydi.
Algoritmik yondashuvni qo‘llashning afzalliklari
Algoritmik yondashuvni ta’lim jarayonida qo‘llash quyidagi afzalliklarga ega:
1. Tizimli va mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
13 o O‘quvchilar   har   qanday   masalani   bosqichma-bosqich   tahlil   qilish,   uni
turli yo‘llar bilan hal qilish va natijalarni tahlil qilishni o‘rganadilar.
2. Muammoni tez va samarali hal qilish qobiliyatini oshirish
o Algoritmik   fikrlash   orqali   o‘quvchilar   muammolarni   tezroq   va   aniqroq
yechish yo‘llarini ishlab chiqadilar.
3. Ijodiy va innovatsion fikrlash qobiliyatini rivojlantirish
o Algoritmik   yondashuv   orqali   o‘quvchilar   yangi   va   samarali   usullarni
topishga harakat qiladilar, bu esa ularning ijodkorlik qobiliyatlarini oshiradi.
4. Murakkab jarayonlarni soddalashtirish
o Algoritmik   fikrlash   yordamida   murakkab   muammolar   sodda   va
tushunarli bosqichlarga ajratiladi, bu esa ularni osonroq tushunishga yordam beradi.
5. Dasturlash va texnologiyalarni tez o‘zlashtirish imkoniyati
o Algoritmik   tafakkurga   ega   o‘quvchilar   yangi   dasturlash   tillarini   oson
o‘zlashtira oladilar.
6. Turli fanlar bilan bog‘liqlik
o Algoritmik   yondashuv   faqat   informatika   bilan   cheklanib   qolmay,   balki
matematika,   fizika,   kimyo,   iqtisodiyot   va   muhandislik   sohalarida   ham   keng
qo‘llaniladi.
Innovatsion   pedagogik   texnologiyalarning   algoritmik   tafakkurni
shakllantirishdagi roli
Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash   orqali
o‘quvchilarning algoritmik tafakkurini rivojlantirish samaradorligi oshib bormoqda.
Innovatsion pedagogik texnologiyalar
1. Interfaol ta’lim usullari
o O‘quvchilarning faolligini  oshirish  va ularni  mustaqil  fikrlashga  undash
uchun   interfaol   dars   metodlaridan   foydalanish   muhimdir.   Masalan,   "Miya   hujumi",
"Klaster",   "Aqliy   hujum"   kabi   metodlar   algoritmik   tafakkurni   shakllantirishda
samarali hisoblanadi.
14 2. STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) ta’limi
o STEM   yondashuvi   orqali   o‘quvchilar   ilmiy   asoslangan   texnologik
masalalarni hal qilishni o‘rganadilar.
3. Gamifikatsiya (o‘yin elementlaridan foydalanish)
o O‘quv   jarayonida   o‘yin   elementlarini   qo‘shish   (masalan,   kod   yozish
bo‘yicha   musobaqalar,   onlayn   testlar)   algoritmik   tafakkurni   shakllantirishga   yordam
beradi.
4. Loyihaviy ta’lim
o O‘quvchilarga   real   hayotdagi   muammolarni   hal   qilish   uchun   loyihalar
berish orqali ularning algoritmik tafakkuri rivojlantiriladi.
5. Sun’iy intellekt va robototexnika
o Dasturlash va sun’iy intellekt asosida ishlaydigan robotlar yaratish orqali
o‘quvchilar innovatsion fikrlash va algoritmik yondashuvni rivojlantiradilar.
6. Virtual laboratoriyalar va onlayn ta’lim platformalari
o O‘quvchilar "Code.org", "Khan Academy", "Coursera" kabi platformalar
orqali   mustaqil   ravishda   dasturlash   va   algoritmik   tafakkur   bo‘yicha   bilimlarini
mustahkamlashlari mumkin.
O‘quvchilarning   algoritmik   tafakkurini   rivojlantirish   zamonaviy   ta’limning
asosiy   yo‘nalishlaridan   biridir.   Dasturlash,   algoritmik   yondashuv   va   innovatsion
pedagogik   texnologiyalar   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   shakllantirish
mumkin. Algoritmik tafakkur nafaqat dasturlash sohasida, balki boshqa fanlarda ham
samarali   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Shuning   uchun,   ta’lim
tizimida ushbu yondashuvlarni keng joriy etish lozim.
1.3. Kompyuter dasturlarining ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamiyati.
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   axborot   texnologiyalarining   tutgan   o‘rni   tobora
ortib bormoqda. Kompyuter dasturlaridan foydalanish o‘quvchilarga yangi bilimlarni
15 samarali o‘zlashtirish, interaktiv o‘qitish muhitini shakllantirish, mustaqil ta’lim olish
imkoniyatlarini kengaytirish va algoritmik tafakkurni rivojlantirish imkonini beradi.
Axborot texnologiyalari ta’lim tizimiga integratsiya qilingandan so‘ng quyidagi
ijobiy o‘zgarishlar kuzatilmoqda:
 O‘quvchilarning  mantiqiy tafakkur  qobiliyati rivojlanmoqda.
 Dars jarayonlari  qiziqarli va interfaol  tarzda tashkil etilmoqda.
 O‘quvchilarning mustaqil ishlash ko‘nikmalari oshmoqda.
 Ta’lim jarayoni individual yondashuv asosida shakllanmoqda.
 Vaqt va resurslar  tejalmoqda , chunki o‘quv jarayoni elektron shaklda
boshqarilmoqda.
1. Algoritmik tafakkurni rivojlantirishga qaratilgan dasturlar
Algoritmik   tafakkur   inson   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatining   muhim
ko‘rinishlaridan   biri   bo‘lib,  muammolarni   bosqichma-bosqich   yechishga   asoslangan.
Ushbu qobiliyatni shakllantirish uchun quyidagi dasturlar ishlatiladi:
1.1. Scratch
Scratch   –   MIT   (Massachusetts   Institute   of   Technology)   tomonidan   ishlab
chiqilgan   vizual   dasturlash   muhiti   bo‘lib,   asosan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
uchun mo‘ljallangan.
Afzalliklari:
 Blokli kod yozish orqali  dasturlashni soddalashtiradi .
 O‘quvchilarga   mustaqil   ravishda   animatsiya   va   o‘yinlar   yaratish
imkoniyatini beradi.
 Mantiqiy tafakkurni shakllantirish uchun qulay vosita.
1.2. Blockly
Google   tomonidan   ishlab   chiqilgan   Blockly   vizual   dasturlash   muhiti   bo‘lib,
Scratchga o‘xshash blokli yondashuv asosida ishlaydi.
Afzalliklari:
16  Scratchga   qaraganda   yanada   murakkab   algoritmlarni   yaratish
imkonini beradi.
 O‘quvchilar dasturlash asoslarini tez va   qiziqarli shaklda o‘rganishlari
mumkin.
1.3. Python (IDLE, PyCharm, Jupyter Notebook)
Python   –   sodda   sintaksis   va   keng   imkoniyatlarga   ega   bo‘lgan   mashhur
dasturlash tili . U nafaqat boshlang‘ich, balki  professional dasturchilar uchun ham
eng ommabop tillardan biri  hisoblanadi.
Afzalliklari:
 Matematik   modellashtirish,   sun’iy   intellekt   va   ma’lumotlar   tahlili
kabi sohaga tayyorgarlik ko‘rish uchun ideal.
 Mantiqiy   fikrlash   va   tizimli   yondashuvni   rivojlantirishga   yordam
beradi .
1.4. Code.org
Code.org   –   bu   o‘quvchilarga   dasturlash   asoslarini   o‘rgatish   uchun
mo‘ljallangan platforma .
Afzalliklari:
 O‘quvchilar   turli   interfaol   o‘yinlar   orqali   kod   yozishni   o‘rganishlari
mumkin.
 Boshlang‘ich darajadan professional darajaga  o‘tish imkonini beradi.
1.5. Tynker
Tynker   –   o‘quvchilarga   dasturlashni   vizual   va   interaktiv   tarzda   o‘rgatish
uchun ishlab chiqilgan  muhit.
Afzalliklari:
 Scratchga   o‘xshash   interfeysga   ega,   ammo   yanada   rivojlangan
variantlari  mavjud.
 O‘quvchilar o‘z o‘yin va hikoyalari uchun kod yozish imkoniga ega .
2. O‘quv jarayonida dasturiy vositalardan foydalanish tajribalari.
17 Dasturiy vositalar yordamida ta’lim jarayonini samarali tashkil qilish mumkin.
O‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish,   interfaol   yondashuvni   qo‘llash   va   natijalarni
yaxshilash uchun quyidagi yondashuvlar mavjud:
2.1. Masofaviy ta’lim platformalari
 Moodle, Coursera, Khan Academy
 Ushbu   platformalar   yordamida   o‘qituvchilar   elektron   dars
materiallarini   joylashtirish ,   o‘quvchilarga   topshiriqlar   berish   va   ularning
natijalarini baholashlari  mumkin.
2.2. Virtual laboratoriyalar va simulyatsiyalar
 PhET   Interactive   Simulations   –   O‘quvchilarga   fizika,   kimyo   va
matematika  bo‘yicha tajribalar o‘tkazish imkonini beradi.
 Labster   –   Biologiya va tibbiyot fanlari bo‘yicha virtual laboratoriya
tajribalari .
2.3. Sun’iy intellekt asosida ta’lim
 Chatbot   va   virtual   yordamchilar   orqali   o‘quvchilar   mustaqil   bilim
olishlari mumkin.
 Sun’iy intellekt yordamida har bir o‘quvchining  individual o‘zlashtirish
tezligiga moslashtirilgan ta’lim jarayoni  yaratiladi.
2.4. Robototexnika va muhandislik asoslari
 Arduino,   Raspberry   Pi,   LEGO   Mindstorms   kabi   platformalar   orqali
o‘quvchilar  elektronika va dasturlash bo‘yicha tajriba orttirishlari  mumkin.
3. Dasturlar orqali interaktiv va qiziqarli ta’lim muhitini yaratish
O‘quv   jarayonida   kompyuter   dasturlaridan   foydalanish   nafaqat   bilim   olish
jarayonini soddalashtiradi, balki o‘quvchilar uchun   qiziqarli muhit yaratishga ham
yordam beradi .
3.1. O‘yinlar va gamifikatsiya
 Kahoot,   Quizizz   –   Interaktiv   test   va   viktorinalar   yaratish   uchun   qulay
vositalar.
18  Minecraft   Education   Edition   –   Informatika,   muhandislik   va
matematikani o‘rgatish uchun innovatsion platforma.
3.2. 3D vizualizatsiya va simulyatsiyalar
 Blender,   Unity   –   O‘quvchilarga   3D   modellashtirish   va   animatsiya
yaratish imkonini beradi .
 Tinkercad   –   Muhandislik   va   konstruktorlik   ko‘nikmalarini
rivojlantirish uchun qulay vosita .
3.3. Dasturiy vositalar orqali baholash
 Google   Forms,   Microsoft   Forms   –   Testlar   orqali   o‘quvchilarning
bilim darajasini baholash va natijalarni avtomatik tahlil qilish imkonini beradi .
Kompyuter dasturlari ta’lim jarayonining ajralmas qismiga aylanib bormoqda. 
Ushbu texnologiyalar:
✅   O‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatini oshiradi.
✅   Mustaqil ta’lim olish imkoniyatlarini kengaytiradi.
✅   Interaktiv va qiziqarli o‘qitish muhitini yaratadi.
✅   Pedagogik jarayonning sifatini oshiradi.
Shu   sababli,   zamonaviy   o‘qituvchilar   ta’lim   jarayoniga   raqamli
texnologiyalarni joriy etish  orqali dars samaradorligini oshirishlari kerak.
19 II BOB: KOMPYUTER DASTURLARI ORQALI ALGORITMIK
FIKRLASHNI RIVOJLANTIRISH USULLARI.
2.1. Algoritmik fikrlashni rivojlantirishga qaratilgan dasturiy vositalar.
Algoritmik fikrlash – bu   muammolarni aniqlash, ularni bosqichma-bosqich
tahlil qilish va mantiqiy xulosa chiqarish orqali yechim topish qobiliyati . Ushbu
ko‘nikma   zamonaviy   ta’lim   jarayonida   juda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi,   chunki   u
o‘quvchilarga   muhandislik,   dasturlash,   matematik   modellashtirish,   sun’iy
intellekt kabi yo‘nalishlarda chuqur bilim olish imkoniyatini  beradi.
Kompyuter   dasturlari   orqali   o‘quvchilarning   algoritmik   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishga   qaratilgan   bir   qancha   vositalar   mavjud.   Ushbu   vositalar   bolalarga,
o‘smirlarga va kattalarga   dasturlash asoslarini  oson va qiziqarli tarzda o‘rganish
imkonini beradi. Quyida algoritmik tafakkurni shakllantirishga yordam beruvchi eng
samarali dasturiy vositalar ko‘rib chiqiladi.
1. Vizual dasturlash muhitlari
Vizual dasturlash – bu   grafik interfeys orqali dastur yaratish usuli   bo‘lib, u
kod   yozishni   bilmaydiganlar   uchun   ham   qulay   hisoblanadi.   Bu   usul   yordamida
o‘quvchilar   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirish   va   kodning   mantiqiy   tuzilishini
tushunish imkoniga ega bo‘ladilar.
1.1. Scratch
Scratch   –  MIT   (Massachusetts   Institute of  Technology)  tomonidan  yaratilgan
va   bolalar   hamda   boshlang‘ich   o‘quvchilar   uchun   mo‘ljallangan   vizual
dasturlash muhitidir .
✅   Afzalliklari:
 Blokli kodlash texnologiyasi yordamida o‘quvchilar  dasturlashni sodda
va tushunarli shaklda o‘rganishlari  mumkin.
 Interaktiv   o‘yinlar,   animatsiyalar   va   hikoyalar   yaratish   imkoniyati
mavjud .
20  O‘quvchilar   muammolarni tahlil qilish, mantiqiy xulosa chiqarish va
kod tuzishni o‘rganadilar .
??????   Scratch qanday ishlaydi?
Scratch   blokli   kodlash   tamoyili   asosida   ishlaydi.   O‘quvchilar   buyruq   bloklarini
ketma-ket   joylashtirib,   o‘z   dasturlarini   yaratishlari   mumkin .   Masalan,   "agar"
sharti   yordamida   belgili   shartlar   kiritish ,   "takrorlash"   bloki   yordamida   tsikl
yaratish  va boshqa amallar bajarilishi mumkin.
1.2. Blockly
Google   tomonidan   ishlab   chiqilgan   Blockly   –   Scratchga   o‘xshash   vizual
dasturlash muhiti bo‘lib, lekin yanada  kengroq imkoniyatlarga ega .
✅   Afzalliklari:
 Scratch   kabi   blokli   kodlashdan   foydalanadi,   lekin   yanada   rivojlangan
va murakkab algoritmlarni ishlab chiqishga imkon beradi .
 O‘quvchilarga   Python,   JavaScript   kabi   an’anaviy   dasturlash
tillarini oson o‘rganish imkonini beradi .
 Blockly  veb-saytlar va ilovalar yaratishda ham qo‘llanilishi mumkin .
??????   Blockly qanday ishlaydi?
Blockly’ning   interfeysi   Scratchga   o‘xshash   bo‘lib,   foydalanuvchilar   turli   buyruqlar
bloklarini   tortib   olib,   ularni   o‘zaro   bog‘lash   orqali   dastur   yaratadilar.   Bu   usul
an’anaviy kod yozishdan oldin mantiqiy tuzilishni tushunishga yordam beradi .
2. An’anaviy dasturlash tillari asosida o‘qitish.
Vizual   dasturlashdan   keyin,   o‘quvchilar   an’anaviy   dasturlash   tillari   orqali
murakkabroq   algoritmlar   yaratish   bosqichiga   o‘tadilar.   Buning   uchun   quyidagi
dasturiy vositalar ishlatiladi.
2.1. Python – boshlang‘ich va o‘rta darajadagi o‘quvchilar uchun.
Python – eng mashhur dasturlash tillaridan biri bo‘lib,  o‘quvchilar uchun oson
sintaksis va keng imkoniyatlarga ega .
✅   Afzalliklari:
21  Oson sintaksis va tushunarli kod .
 Matematik   masalalar,   muammolar   yechimi,   data   analiz   va   sun’iy
intellekt  sohalarida keng qo‘llanadi.
 Jupyter   Notebook,   PyCharm,   IDLE   kabi   dasturiy   muhitar   orqali
foydalanish mumkin.
??????   Misol:
python
CopyEdit
for  i  in   range ( 1 ,  6 ):
     print ( f"Bu  {i} -takrorlash" )
Bu   kod   oddiy   tsikl   (loop)   misoli   bo‘lib,   u   5   marta   matnni   chiqaradi .
O‘quvchilar   ushbu   tsikllar   yordamida   algoritmik   fikrlashni   rivojlantirishlari
mumkin.
2.2. C++ – o‘rta va ilg‘or o‘quvchilar uchun.
C++ – dasturlashning fundamental tillaridan biri bo‘lib,   o‘quvchilarga tizimli
fikrlash va optimallashtirish ko‘nikmalarini rivojlantirish imkonini beradi .
✅   Afzalliklari:
 Yuqori tezlik va samaradorlik.
 Ma’lumotlar   strukturalari   va   algoritmlarini   chuqur   tushunish
imkonini beradi .
 O‘quvchilar murakkab loyihalar yaratishi mumkin.
??????   Misol:
cpp
CopyEdit
# include   <iostream>
using   namespace  std;
int   main ()   {
22      for  ( int  i =  1 ; i <=  5 ; i++) {
        cout <<  "Bu "  << i <<  "-takrorlash"  << endl;
    }
     return   0 ;
}
Bu   kod   tsikl   orqali   harakatni   bajarish   va   algoritmik   fikrlashni
rivojlantirishga yordam beradi.
3. Algoritmik tafakkurni rivojlantirish uchun maxsus platformalar
Quyidagi   platformalar   yordamida   o‘quvchilar   algoritmik   muammolarni
yechish va dasturlash amaliyotini rivojlantirishlari mumkin .
3.1. Code.org.
 Scratch va Blockly asosida ishlaydi.
 Interaktiv o‘yin va darslar orqali dasturlash asoslarini o‘rgatadi .
3.2. LeetCode, Codeforces, HackerRank.
 Murakkab algoritmik masalalarni yechish uchun mo‘ljallangan .
 O‘quvchilar   bu   platformalar   yordamida   dasturlash   sohasida   tajriba
orttirishlari mumkin .
3.3. Tynker.
 O‘yinlar   va   animatsiyalar   yaratish   orqali   o‘quvchilarning   kreativ
fikrlash qobiliyatini oshiradi .
 Scratchga   o‘xshash   vizual   kodlashdan   foydalangan   holda   murakkab
algoritmlar ishlab chiqishga imkon beradi .
✅   Algoritmik tafakkurni rivojlantirish uchun Scratch, Blockly, Python kabi 
dasturlar eng samarali vositalardir .
✅   Dasturlash orqali o‘quvchilar muammolarni mantiqiy tahlil qilish va 
ularning yechimini topish ko‘nikmalarini rivojlantiradilar .
✅   Maxsus platformalar orqali o‘quvchilar real hayotiy muammolarni hal qilish
tajribasini orttirishlari mumkin .
23 Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   algoritmik   tafakkurni   shakllantirishning   eng
samarali yo‘li – bu zamonaviy dasturiy vositalardan foydalanishdir .
Scratch va uning boshlang‘ich sinflardagi ahamiyati.
Scratch   –   bu   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   maxsus   yaratilgan   vizual
dasturlash   muhiti   bo‘lib,   MIT   Media   Lab   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   Ushbu
dasturiy vosita o‘quvchilarga  algoritmik tafakkur  va  mantiqiy fikrlash qobiliyatini
rivojlantirish   uchun samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi. Scratch yordamida bolalar
o‘yinlar,   interaktiv   hikoyalar   va   animatsiyalar   yaratish   orqali   dasturlash
asoslarini o‘zlashtirishadi .
Scratch’ning boshlang‘ich sinflar uchun afzalliklari:
✅   Vizual   kodlash   tizimi   –   Scratch   kod   yozish   o‘rniga   tayyor   buyruqlarni
(bloklarni)   ketma-ket   joylashtirish   orqali   dastur   yaratishga   imkon   beradi.   Bu   esa
kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   qulay   va   tushunarli.
✅   Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   –   Scratch’da   topshiriqlarni   bajarayotganda
o‘quvchilar   tizimli   fikrlash ,   muammoni   bosqichma-bosqich   hal   qilish ,   oraliq
natijalarni   baholash   kabi   muhim   qobiliyatlarni   o‘zlashtiradilar.
✅   Ijodiy yondashuvni rivojlantirish   – Scratch bolalarga   o‘z g‘oyalarini  raqamli
shaklda  ifodalash ,   harakatlanuvchi   personajlar  yaratish ,   turli  ovoz  va  tasvirlar
bilan   ishlash   imkonini   beradi.
✅   O‘yinlar   va   interaktiv   hikoyalar   orqali   o‘rganish   –   Scratch   yordamida
o‘quvchilar   o‘zlarining   matematik,   lingvistik   va   ilmiy   bilimlarini   amalda
qo‘llashlari   mumkin.   Masalan,   matematika   darslarida   hisob-kitob   qilish   yoki
adabiyot   darslarida   hikoyalar   yaratish   mumkin.
✅   Oson   o‘zlashtirish   va   mustaqil   ishlash   imkoniyati   –   Scratch   maxsus   grafik
interfeysga   ega   bo‘lgani   uchun   bolalar   hech   qanday   maxsus   tayyorgarliksiz
dasturlashni o‘rganishi mumkin.
24 Scratch’dan foydalanish usullari:
??????   Interaktiv   matematik   mashqlar   yaratish   –   masalan,   2+2   misolini   ekranda
chizib,   to‘g‘ri   javobni   bosganda   belgini   animatsiya   qilish   mumkin.
??????   O‘quvchilarning mustaqil loyihalar yaratishi  – o‘quvchilar o‘z animatsiyalarini
yoki sodda o‘yinlarini yaratib, o‘zlarining  ijodiy fikrlarini  rivojlantirishlari mumkin.
??????   Mantiqiy muammolarni hal qilish  – masalan, qanday qilib belgilar bir-biri bilan
harakatlanishi yoki o‘zaro aloqaga kirishishini aniqlash.
Python va vizual dasturlash muhitlari
Python – bu  oddiy va tushunarli sintaksisga ega  bo‘lgan dasturlash tili bo‘lib,
ayniqsa   boshlang‘ich   o‘quvchilar   uchun   ham   mos   keladi.   Pythonning   qulayligi
shundaki,   u   algoritmik   fikrlashni   shakllantirish   uchun   sodda   vositalarni   taqdim
etadi.
Pythonning boshlang‘ich sinflar uchun ahamiyati:
✅   Oddiy   sintaksis   –   boshqa   dasturlash   tillariga   qaraganda,   Python   kamroq   kod
bilan   ko‘proq   natija   olish   imkonini   beradi.
✅   Matematika va mantiq bilan bog‘liq mashqlar  – Python yordamida  matematik
formulalarni   avtomatlashtirish ,   sonlar   ustida   amallar   bajarish ,   oddiy
algoritmlar   yaratish   mumkin.
✅   O‘yinlar   va   interaktiv   mashqlar   yaratish   –   Pygame   kabi   vositalar   orqali
o‘quvchilar   sodda   o‘yinlar   va   interaktiv   dasturlar   yaratishlari   mumkin.
✅   Ma’lumotlar   bilan   ishlash   –   boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilar   Python   orqali
oddiy   grafiklar   va   diagrammalar   yaratishlari,   ma’lumotlarni   tahlil   qilishga
o‘rganishlari mumkin.
Python-dan foydalanish orqali o‘quvchilar quyidagi bilim va ko‘nikmalarga ega
bo‘ladilar:
??????   Muammolarni   bosqichma-bosqich   yechish   –   masalan,   sonlar   ketma-ketligini
yaratish ,   matematik   amallarni   avtomatlashtirish .
??????   Shartli   operatorlar   va   tsikllar   orqali   tizimli   fikrlashni   rivojlantirish .
25 ??????   Soddadan   murakkabga   o‘tish   –   dasturlashni   oson   kodlardan   boshlab,   keyin
murakkab vazifalarga o‘tish.
Robototexnika va algoritmik tafakkurni rivojlantirish.
Bugungi   kunda   robototexnika   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirishda   muhim
o‘rin   tutadi.   Arduino,   LEGO   Mindstorms,   VEX   Robotics   kabi   robototexnika
platformalari   bolalarga   amaliy   dasturlash   va   muammolarni   hal   qilish
ko‘nikmalarini  shakllantirishga yordam beradi.
Robototexnikaning afzalliklari:
✅   Real   dunyo   bilan   bog‘liq   vazifalarni   yechish   –   o‘quvchilar   fizik   muhitda
sensorlar,   dvigatellar   va   mikrokontrollerlar   bilan   ishlaydi.
✅   Dasturlash   va  muhandislik   bilimlarini   uyg‘unlashtirish   –   bu  yo‘nalish   orqali
bolalar   fizika,   mexanika   va   elektronika   haqida   ham   tushunchaga   ega   bo‘ladilar.
✅   Jamoaviy   ishlash   va   loyihalar   yaratish   –   o‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib,
muammolarni   hal   qilish ,   tahlil   qilish ,   robotlarni   dasturlash   va   sinovdan
o‘tkazish   ko‘nikmalarini   shakllantiradilar.
✅   Innovatsion   texnologiyalarga   tayyorgarlik   –   kelajakda   sun’iy   intellekt,
avtomatlashtirish   va   robototexnika   sohasi   rivojlanishi   bilan,   bu   ko‘nikmalar   katta
ahamiyatga ega bo‘ladi.
Robototexnika yordamida algoritmik fikrlashni rivojlantirish usullari:
??????   Sensorlar   orqali   atrof-muhit   bilan   bog‘lanish   –   masalan,   robot   to‘siqni
sezganda   to‘xtash   algoritmini   ishlab   chiqish.
??????   Oddiy   harakatlar   dasturlash   –   oldinga   yurish,   burilish,   to‘xtash   kabi
harakatlarni   dasturlash   orqali   ketma-ketlik   va   shartli   operatorlarni   tushunish .
??????   Murakkab   algoritmlarni   yaratish   –   masalan,   ma’lum   marshrut   bo‘ylab
yuradigan robot dasturini tuzish.
Scratch,   Python   va   robototexnika   orqali   o‘quvchilarning   algoritmik
tafakkurini   rivojlantirish   nafaqat   ularga   dasturlash   asoslarini   o‘rgatadi,   balki
mantiqiy   fikrlash,   muammolarni   hal   qilish   va   ijodiy   yondashuv   ko‘nikmalarini
26 ham   shakllantiradi.   Scratch   yosh   bolalar   uchun   qulay   bo‘lsa,   Python   esa   ancha
murakkab   masalalarni   yechishda   qo‘llaniladi.   Robototexnika   esa   nazariy   bilimlarni
amaliyotda   qo‘llashga   yordam   beradi.   Ushbu   dasturiy   vositalardan   foydalanish
zamonaviy ta’lim jarayonini  interaktiv va samarali qilishga imkon beradi.
2.2. O‘quv jarayonida algoritmik fikrlashni rivojlantirishga qaratilgan
metodik yondashuvlar.
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   algoritmik   fikrlash   o‘quvchilarning
muammolarni   tahlil   qilish,   bosqichma-bosqich   yechim   topish   va   tizimli   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   uchun   muhim   hisoblanadi.   Ushbu   jarayonda   interaktiv
dars   usullari,   gamifikatsiya   elementlari   va   mustaqil   fikrlashni   shakllantirishga
yordam beruvchi mashg‘ulotlar  muhim o‘rin tutadi.
Interaktiv dars usullari
Interaktiv ta’lim  – bu o‘quvchilarni  faol ishtirok  etishga undaydigan metodik
yondashuv   bo‘lib,   bunda   ular   dars   jarayonida   o‘z   bilimlarini   mustaqil
mustahkamlash ,   tajriba   almashish ,   muammolarni   yechish   va   ijodiy   fikrlash
imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Interaktiv usullar yordamida algoritmik fikrlashni rivojlantirish
1  .  Muammo asosida o‘rganish (Problem-Based Learning – PBL)
 O‘quvchilarga   real   hayotiy   muammolar   yoki   dasturlash   bilan   bog‘liq
topshiriqlar beriladi.
 Masalan,   "Suv   quvuridan   suv   oqib   chiqmoqda,   uni   qanday   usul   bilan
to‘xtatish   mumkin?"   degan   muammo   qo‘yilib,   o‘quvchilar   shartli   operatorlar,
algoritmlar va tsikllar yordamida masalaga yechim topishadi.
2
  .  Loyiha asosida o‘qitish (Project-Based Learning – PjBL)
 O‘quvchilar   mustaqil   yoki   jamoa   bo‘lib   biror   loyihani   ishlab
chiqishadi .
27  Masalan,   Scratch   yoki   Python   yordamida   interaktiv   o‘yin   yoki   ta’lim
dasturini ishlab chiqish  topshirig‘i beriladi.
3  .  Juftlik va guruhda ishlash
 O‘quvchilar   2-3   kishilik   guruhlarga   bo‘linib,   algoritmlar   tuzish ,
kodlarni sinovdan o‘tkazish  va  muammolarni muhokama qilishadi .
 Masalan,   guruhlarga   bitta   dasturiy   kod   berilib,   ular   unda   xatoliklarni
topish va tuzatishlari  kerak bo‘ladi.
4
  .  Rol o‘ynash va simulyatsiyalar
 O‘quvchilar   algoritmik   jarayonlarni   tushunish   uchun   o‘zlari   algoritm
qismlarini ifodalovchi rollarga  ajratiladi.
 Masalan,   o‘quvchilar   Scratch’dagi   harakat   bloklarini   jismonan   bajarish
orqali  tsikl, shartli operator va o‘zgaruvchilar  qanday ishlashini tushunishadi.
O‘quvchilarni jalb qilish uchun gamifikatsiya elementlari
Gamifikatsiya   –   ta’lim   jarayoniga   o‘yin   elementlarini   qo‘shish   orqali
o‘quvchilarni   yanada   faol   ishtirok   etishga   undovchi   metodik   yondashuvdir.   Bu   usul
orqali   o‘quvchilarning   motivatsiyasi   oshadi ,   raqobatbardoshlik   va   jamoaviy
ishlash qobiliyatlari rivojlanadi .
Gamifikatsiya elementlarining ta’limdagi ahamiyati
??????   Ballar va reyting tizimi
 O‘quvchilarga   har   bir   to‘g‘ri   bajarilgan   algoritmik   topshiriq   uchun   ball
beriladi.
 Masalan,   Scratch   yoki   Python   yordamida   turli   masalalarni   yechish ,
dasturlarni tuzatish ,  ijodiy loyiha yaratish  uchun ball to‘planadi.
??????   Missiyalar va darajalar
 O‘quvchilar   dasturlash   asoslarini   bosqichma-bosqich   o‘rganishadi,   har
bir bosqichni tugatgandan keyin keyingi darajaga o‘tish imkoniyatiga ega bo‘lishadi.
28  Masalan,   Python-da   if-else   shart   operatorlari ni   o‘rgangan   o‘quvchi
keyingi bosqichda  for va while tsikllari ni o‘rganishi mumkin.
??????   O‘yinlashtirilgan muammolar va chaqiruvlar
 Masalan,   o‘quvchilar   Scratch   yoki   Python’da   bir-birlariga   kod
yozish bo‘yicha chaqiruvlar tashlashlari mumkin .
 Shuningdek,   "Kim eng qisqa kod yozadi?" ,   "Kim eng qiziqarli o‘yin
yaratadi?"  kabi tanlovlar ham foydali bo‘ladi.
??????   O‘quvchilarning o‘z o‘yinlarini yaratishi
 Scratch yoki Pygame yordamida o‘quvchilar   o‘zlari  o‘yin yaratishlari ,
unda algoritmik qoidalarni tatbiq etishlari  va  boshqalar bilan baham ko‘rishlari
mumkin.
Mustaqil fikrlashni shakllantirishga yordam beruvchi mashg‘ulotlar
Mustaqil fikrlashni rivojlantirish uchun  ijodiy, analitik va tanqidiy fikrlashni
talab qiladigan mashg‘ulotlar  taqdim etilishi lozim.
1. Algoritmik jumboqlar va masalalar
??????   Kod   bloklari   topish   –   o‘quvchilarga   chala   kod   yoki   noto‘g‘ri   yozilgan
algoritm   berilib,   uni   tuzatish   yoki   to‘ldirish   talab   etiladi.
??????   Kod   tartibini   to‘g‘rilash   –   Python   yoki   Scratch’da   buzilgan   kod   qismlarini
to‘g‘ri ketma-ketlikka keltirish  vazifasi beriladi.
2. Teskari muammo usuli
??????   Javobdan   boshlash   –   o‘quvchilarga   dastur   natijasi   yoki   yakuniy
animatsiya   ko‘rsatiladi,   va   ular   shu   natijaga   olib   keladigan   algoritmni   o‘zlari
yozishadi .
3. “Agar...” mashg‘uloti
??????  O‘quvchilarga “Agar ... bo‘lsa, nima sodir bo‘ladi?” degan savollar orqali 
algoritmlarni shakllantirish  topshiriladi.
??????  Masalan:
 Agar  o‘yinchi g‘olib bo‘lsa, nima sodir bo‘ladi?
29  Agar  tugma bosilsa, qaysi harakat amalga oshadi?
4. Konstruktiv bahs va muhokamalar
??????   Kod   yozish   bo‘yicha   bahslar   –   o‘quvchilar   guruhlarga   bo‘linib,   turli
algoritmlarni ishlab chiqishadi va ularning samaradorligini  muhokama qilishadi .
??????   Interaktiv   dars   usullari   orqali   o‘quvchilar   faol   ishtirok   etib ,
muammolarni   hal   qilish ,   loyihalar   ustida   ishlash   va   algoritmik   fikrlashni
shakllantirish  imkoniga ega bo‘ladilar.
??????   Gamifikatsiya   elementlari   yordamida   ta’lim   jarayoni   qiziqarli,
motivatsion   va   raqobatbardosh   bo‘lib,   o‘quvchilar   o‘zlarini   o‘yin   muhitida
rivojlantirish  imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
??????   Mustaqil   fikrlashni   shakllantirishga   yordam   beruvchi   mashg‘ulotlar
orqali o‘quvchilar   tanqidiy fikrlash ,   ijodiy yondashish   va   mustaqil muammolarni
yechish  qobiliyatlarini rivojlantiradilar.
Shunday   qilib,   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirish   uchun   metodik
yondashuvlar   to‘g‘ri   tanlansa ,   o‘quvchilar   nafaqat   dasturlashni   o‘rganishadi ,
balki   mantiqiy   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlarini   ham
oshiradilar .  ??????
2.3. Algoritmik tafakkurni shakllantirish bo‘yicha tavsiyalar.
Algoritmik   tafakkur   –   bu   muammolarni   bosqichma-bosqich   hal   qilishga
asoslangan mantiqiy fikrlash qobiliyatidir. Bu nafaqat dasturlash, balki hayotdagi har
qanday   jarayonda   muammolarni   tizimli   tahlil   qilish ,   optimal   yechim   topish   va
natijalarga   erishish   uchun   muhim   sanaladi.   O‘quvchilarning   algoritmik   tafakkurini
rivojlantirish   uchun   maktab   dasturiga   dasturlash   fanini   kiritish ,   pedagogik
tavsiyalarni   tatbiq   etish   va   kreativ   fikrlashni   oshiruvchi   interaktiv   muhit
yaratish  muhim hisoblanadi.
1. Maktab dasturida dasturlash fanini joriy qilishning afzalliklari
30 Zamonaviy   texnologiyalar   hayotimizning   ajralmas   qismiga   aylanib   bormoqda
va   dasturlash   bilimlari   kelajak   kasblari   uchun   muhim   sanaladi.   Shu   sababli,
maktab o‘quv dasturiga  dasturlash fanini kiritish quyidagi afzalliklarga ega :
✅   Mantiqiy va algoritmik tafakkurni rivojlantiradi
 O‘quvchilar muammolarni bosqichma-bosqich yechishga o‘rganadi.
 Matematik tafakkur  va  mantiqiy fikrlash  rivojlanadi.
✅   Ijodiy fikrlashni oshiradi
 Dasturlash   orqali   o‘quvchilar   o‘z   loyihalarini   yaratish ,   interaktiv
o‘yinlar   ishlab   chiqish   yoki   avtomatlashtirilgan   tizimlar   yaratish   imkoniyatiga
ega bo‘ladilar.
✅   Texnologik savodxonlikni oshiradi
 O‘quvchilar   dasturlash   bilan   birga   sun’iy   intellekt,   robototexnika,
mobil ilovalar ishlab chiqish  kabi sohalar bilan tanishadilar.
 Ularning   IT sohasiga bo‘lgan qiziqishi ortadi   va zamonaviy kasblarga
tayyor bo‘ladilar.
✅   Muammolarni yechish ko‘nikmasini rivojlantiradi
 O‘quvchilar   real   hayotiy   masalalarni   algoritmik   yondashuv   bilan   hal
qilishni o‘rganadilar.
 Masalan,   dastur kodidagi xatoliklarni topish  va   ularni tuzatish  orqali
analitik fikrlash  rivojlanadi.
✅   Jamoaviy ishlash ko‘nikmalarini shakllantiradi
 Loyiha   asosida   ishlash   orqali   o‘quvchilar   jamoa   bilan   ishlash ,
vazifalarni bo‘lishish  va  o‘zaro fikr almashish  ko‘nikmalariga ega bo‘ladilar.
Maktab   dasturiga   dasturlashni   kiritish   orqali   o‘quvchilar   zamonaviy
kasblarga   tayyorlanadi,   ijodiy   tafakkuri   va   muammolarni   yechish   qobiliyati
rivojlanadi .
31 2.   Ta’lim   jarayonida   algoritmik   fikrlashni   rivojlantirish   bo‘yicha   pedagogik
tavsiyalar
Algoritmik   tafakkurni   shakllantirish   uchun   pedagoglar   zamonaviy   va
innovatsion   yondashuvlardan   foydalanishlari   kerak .   Quyida   samarali   usullar
keltirilgan:
??????   1. Bosqichma-bosqich o‘rganish (Step-by-Step Learning)
 O‘quvchilar dasturlash va algoritmik tafakkurni  oddiy tushunchalardan
murakkab mavzularga qarab  o‘rganishlari kerak.
 Masalan,   Scratch   yoki   blokli   dasturlash   muhitlaridan   boshlab,   keyin
Python va C++ kabi an’anaviy dasturlash tillariga o‘tish mumkin.
??????   2. Interaktiv va amaliy mashg‘ulotlar qo‘llash
 Nazariy   bilimlar   praktik   mashg‘ulotlar   va   loyihalar   orqali
mustahkamlanishi kerak.
 O‘quvchilarga  o‘yinlar yaratish, robototexnika bilan ishlash yoki real
muammolarni yechishga qaratilgan loyihalar ustida ishlash  topshirilishi mumkin.
??????   3. Gamifikatsiya va qiziqarli metodlardan foydalanish
 Ballar   to‘plash ,   darajalar   oshirish ,   musobaqalar   o‘tkazish   kabi
usullar o‘quvchilarning qiziqishini oshiradi.
 Masalan,   Scratch   yoki   Python’da   "Eng   yaxshi   algoritm   yozish"   yoki
"Eng kreativ loyiha" tanlovlarini o‘tkazish  mumkin.
??????   4. Loyihaviy ta’lim (Project-Based Learning – PBL)
 O‘quvchilar   mustaqil   yoki   jamoa   bo‘lib   real   loyihalar   ustida   ishlashi
kerak.
 Masalan,   maktab   jurnali   dasturini   yaratish ,   interaktiv   viktorina
qilish  yoki  robot boshqarish dasturini yozish .
??????   5. Tanqidiy fikrlashni rivojlantirish
 O‘quvchilarga   murakkab   muammolarni   tahlil   qilish ,   bir   nechta
yechim variantlarini topish  va  eng samaralisini tanlash  o‘rgatilishi kerak.
32  Masalan,   "Berilgan   muammoni   ikkita   turli   algoritm   yordamida   yechish
mumkinmi?" degan topshiriqlar berish mumkin.
??????   6. O‘quvchilarga mustaqil tadqiqot qilish imkoniyatini yaratish
 O‘quvchilarga   internet   manbalari ,   onlayn   kurslar ,   dasturlash
bo‘yicha resurslar  bilan ishlash o‘rgatilishi lozim.
 Ularning   o‘zlari   mustaqil   dasturlar   ishlab   chiqishiga   rag‘batlantirish
kerak.
  O‘qituvchilar algoritmik tafakkurni rivojlantirish uchun   amaliy va interaktiv
yondashuvlarni   qo‘llashlari ,   o‘yin   va   musobaqalar   tashkil   qilishlari   va
o‘quvchilarga mustaqil fikrlash imkonini berishlari  kerak.
3. O‘quvchilarning kreativ fikrlashini oshirish uchun interaktiv muhit yaratish
Kreativ   fikrlash   –   bu   yangi   g‘oyalar   yaratish ,   muammolarga   noodatiy
yondashish   va   innovatsion echimlar topish qobiliyatidir . Interaktiv muhit yaratish
orqali o‘quvchilarning ijodiy fikrlash qobiliyatini oshirish mumkin.
??????   Scratch va blokli dasturlash muhitlaridan foydalanish
 O‘quvchilar   Scratch   yordamida   animatsiyalar   va   interaktiv   o‘yinlar
yaratish orqali  dasturlashga qiziqish hosil qilishadi.
??????   Robototexnika va mikrokontrollerlardan foydalanish
 Arduino   va   LEGO   Mindstorms   kabi   vositalar   orqali   o‘quvchilar   o‘z
robotlarini   dasturlash   va   avtomatlashtirilgan   tizimlarni   yaratish   imkoniyatiga
ega bo‘ladilar.
??????   Virtual laboratoriyalar va simulyatorlardan foydalanish
 O‘quvchilar   turli   xil   algoritmlar   ishlashini   vizual   ko‘rish   va   tajriba
qilish  uchun  onlayn simulyatorlar  va  mobil ilovalardan  foydalanishlari mumkin.
??????   Jamoaviy loyihalar ustida ishlash
 O‘quvchilar   guruh   bo‘lib   o‘z   dasturlarini   yaratish ,   o‘yinlarni   ishlab
chiqish ,   o‘quv   loyihalarini   bajarish   orqali   bir-birlari   bilan   fikr   almashishadi   va
ijodkorlikni rivojlantiradilar .
33 ??????   Innovatsion muhit yaratish
 Dars   xonalarida   interaktiv   taxtalar ,   dasturlash   uchun   maxsus
kompyuter laboratoriyalari   va   IT texnologiyalar markazlari tashkil qilish   orqali
o‘quvchilarga kreativ muhit taqdim etish lozim.
Kreativ   fikrlashni   rivojlantirish   uchun   interaktiv   dasturlash   muhitlari,
robototexnika   va   jamoaviy   loyiha   yondashuvlari dan   foydalanish   juda   samarali
hisoblanadi.  ??????
Xulosa.
Ushbu   kurs   ishida   o‘quvchilarda   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirishning
ahamiyati,   uning   ta’lim   jarayonidagi   o‘rni   va   kompyuter   dasturlarining   bu   boradagi
roli   tahlil   qilindi.   Tadqiqot   natijalari   shuni   ko‘rsatdiki,   interaktiv   dasturlar   va
zamonaviy   texnologiyalar   yordamida   algoritmik   tafakkurni   shakllantirish
34 o‘quvchilarning muammolarni yechish qobiliyatini oshiradi, ularni mantiqiy va tizimli
fikrlashga   o‘rgatadi.   Kelgusida   algoritmik   fikrlashni   yanada   samarali   rivojlantirish
uchun   dasturlash   fanini   keng   joriy   etish   va   o‘qituvchilarning   malakasini   oshirish
lozim.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarning   algoritmik   tafakkurini
rivojlantirish dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi. Chunki zamonaviy texnologiyalar,
axborot-kommunikatsiya   vositalari   va   raqamli   iqtisodiyot   tobora   rivojlanib,   ularga
moslashish   uchun   mantiqiy   fikrlash ,   muammolarni   tahlil   qilish ,   algoritmik
yondashuv   asosida   masalalarni   hal   qilish   kabi   qobiliyatlar   muhim   ahamiyat   kasb
etmoqda.   Shu   boisdan,   ushbu   kurs   ishida   algoritmik   tafakkurni   rivojlantirishga
qaratilgan   metodik   yondashuvlar,   interaktiv   dars   usullari,   gamifikatsiya   elementlari,
mustaqil   fikrlashni   shakllantirish   bo‘yicha   mashg‘ulotlar   hamda   ta’lim   jarayonida
dasturlashni joriy qilishning afzalliklari batafsil tahlil qilindi.
Algoritmik   tafakkurni   shakllantirish   o‘quvchilarning   nafaqat   dasturlash   va
informatika   bo‘yicha   bilimlarini   chuqurlashtirish ,   balki   ularning   tanqidiy   va
tizimli   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Shu   boisdan,   ta’lim
tizimida   interaktiv   yondashuvlarni   keng   qo‘llash,   o‘quvchilarni   mustaqil   izlanishga
undash,   ijodiy   va   amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   ularning   qiziqishini   oshirish   muhim
sanaladi. Interaktiv dars usullari, ayniqsa,   muammolarni  bosqichma-bosqich tahlil
qilish ,   algoritmlar   tuzish ,   kod   yozish   va   amaliy   misollar   orqali   bilimlarni
mustahkamlash  kabi jarayonlarni samarali tashkil etishga yordam beradi.
Gamifikatsiya   elementlarini   ta’lim   jarayoniga   kiritish   orqali   o‘quvchilarning
motivatsiyasini oshirish mumkin. Bunda  ballar yig‘ish ,  musobaqalar tashkil qilish ,
bosqichma-bosqich   darajalar   (level)   o‘tish ,   o‘yinlar   asosida   bilimlarni
o‘zlashtirish   kabi   usullar   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undaydi.   Bu   esa   dars
jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilishga   xizmat   qiladi.   Mustaqil   fikrlashni
shakllantirish   uchun   o‘quvchilarga   mustaqil   loyihalar   ustida   ishlash ,
muammolarni   turli   yondashuvlar   asosida   tahlil   qilish ,   ijodiy   tafakkurni
rivojlantirish uchun muhit yaratish  muhim ahamiyat kasb etadi.
35 Maktab   dasturiga   dasturlash   fanini   kiritish   orqali   o‘quvchilarga   zamonaviy
texnologiyalar bilan ishlash ,   dastur tuzish ,   muammolarni  algoritmik asosda hal
qilish   imkoniyati   beriladi.   Dasturlash   fani   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirish   va
innovatsion   yechimlarni   izlash   imkoniyatini   taqdim   etadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich
sinflardan   boshlab   Scratch,   Blockly   kabi   vizual   dasturlash   tillarini   o‘rgatish,   yuqori
sinflarda   esa   Python,   C++,   Java   kabi   tillarga   o‘tish   orqali   o‘quvchilarni   raqamli
kelajakka tayyorlash mumkin.
Pedagogik   tavsiyalar   sifatida   algoritmik   tafakkurni   shakllantirishda
bosqichma-bosqich   ta’lim ,   amaliy   mashg‘ulotlar ,   loyihaviy   ta’lim ,   dasturlash
musobaqalari ,   robototexnika   va   sun’iy   intellektga   oid   mashg‘ulotlar   kabi
metodlarni   qo‘llash   samarali   natija   berishi   mumkinligi   ta’kidlandi.   O‘quvchilarni
ijodiy   fikrlashga   undash   uchun   interaktiv   muhit   yaratish ,   virtual   laboratoriyalar
va   simulyatorlardan   foydalanish ,   o‘quvchilarni   jamoaviy   ishlarga   jalb   qilish
muhim ahamiyatga ega.
Umuman   olganda,   algoritmik   tafakkurni   shakllantirish   faqat   informatika
yoki dasturlash bilan cheklanmaydi . Bu   kundalik hayotda mantiqiy tahlil qilish,
muammolarni hal etish, innovatsion fikrlash va kelajak kasblariga tayyorlanish
uchun   zarur   bo‘lgan   muhim   ko‘nikmalarni   shakllantiradi .   Shu   sababli,   ta’lim
tizimida   ushbu   yo‘nalishda   kompleks   yondashuvlarni   ishlab   chiqish,   zamonaviy
ta’lim   texnologiyalaridan   keng   foydalanish   hamda   o‘quvchilarning   mustaqil   ijodiy
fikrlashini rivojlantirish dolzarb vazifa hisoblanadi.
Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Wing, J. M. (2006). "Computational  Thinking." Communications of the
ACM.
2. Resnick, M. (2013). Learn to Code, Code to Learn.
36 3. Grover,   S.,   &   Pea,   R.   (2018).   "Computational   Thinking   in   K-12:   A
Review of the State of the Field."  Educational Researcher.
4. Shneiderman,   B.   (2010).   Designing   the   User   Interface:   Strategies   for
Effective Human-Computer Interaction.
5. Uzbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligi.   (2023).
Axborot texnologiyalari va dasturlash bo‘yicha metodik qo‘llanma.
Internet manbalar
6. https://www.code.org/
7. https://scratch.mit.edu/
8. https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming
9. https://www.coursera.org/specializations/computational-thinking
10. https://edutopia.org/article/teaching-computational-thinking
37
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский