Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 95.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

O'zbek tilida fe'l nisbatlari (Oybek asarlari misolida)

Купить
O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
_________________________________________
UNIVERSITETI
“ __________________________________________ ” YO ‘ NALISHI
_______ -guruh talabasi  ________________________________ ning 
“ __________________________________________  ” fanidan
“ O'zbek tilida fe'l nisbatlari (Oybek asarlari misolida)” 
mavzusida
KURS ISHI
Bajardi:   ________- guruh   talabasi __________ _____________
Ilmiy rahbar:   ______________________________________
____________________-2025 MUNDARIJA:
KIRISH................................................................................................................. 3
1.   Fe’l nisbatlari tushunchasi va ularning tasnifi………………………………… 7
2.   Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining
qo‘llanilishi……………………………… 18
3.   Fe’l   nisbatlarining   pleonazm   holatlari   va   badiiy   tildagi
ta’siri ………………… 23
4.   Fe’l   nisbatlari   bo‘yicha   tadqiqot   natijalari   va
xulosalar……………………….. 29
XULOSA……………………………………………………………………….. 33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................. 35
2 KIRISH
Tilshunoslikning   muhim   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lgan   fe’l   nisbatlari
harakatning subyekt  va obyektga bog‘liqligini ifodalab, til  tizimining sintaktik va
semantik   tuzilishini   belgilaydi.   O‘zbek   tilida   aniq,   majhul,   o‘zlik,   orttirma   va
birgalik   nisbatlari   mavjud   bo‘lib,   ular   harakatning   qanday   amalga   oshirilishini
ko‘rsatadi.   Bunday   grammatik   hodisalar   nafaqat   kundalik   nutqda,   balki   badiiy
adabiyotda ham muhim o‘rin tutadi. Ayniqsa, Oybek ijodida fe’l nisbatlari uslubiy
vosita   sifatida   keng   qo‘llanilgan   bo‘lib,   badiiy   matnning   mazmun   va   obrazlar
tizimini yanada boyitishga xizmat qiladi.
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ta’lim   va   til
siyosati   borasida   qabul   qilgan   qaror   va   farmonlari   o‘zbek   tilshunosligini
rivojlantirish   va   ilmiy-tadqiqot   ishlarini   rag‘batlantirishga   katta   turtki   bo‘ldi.
Jumladan,   2019-yil   21-oktabrda   qabul   qilingan   “O‘zbek   tilining   davlat   tili
sifatidagi   nufuzini   oshirish   va   til   siyosatini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   PF-5850-sonli 1
  Prezident   farmoni   o‘zbek   tilshunosligi   sohasida
amalga   oshirilayotgan   islohotlarni   yanada   jadallashtirdi.   Ushbu   hujjatda   tilni
rivojlantirish   bo‘yicha   tadqiqotlarni   qo‘llab-quvvatlash,   davlat   tili   maqomini
mustahkamlash va o‘zbek tilining xalqaro miqyosda targ‘ib etilishi bo‘yicha keng
qamrovli   vazifalar   belgilangan.   Shuningdek,   Prezidentning   “O‘zbekiston
Respublikasida   o‘zbek   tilini   rivojlantirish   va   til   siyosatini   takomillashtirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   qarori   ham   tilshunoslikning   dolzarb
yo‘nalishlari bo‘yicha tadqiqotlarni kengaytirishga qaratilgan.
Mazkur   qaror   va   farmonlar   asosida   amalga   oshirilayotgan   ilmiy   izlanishlar
qatorida o‘zbek tili grammatikasi, xususan, fe’l nisbatlarining badiiy adabiyotdagi
roli   ham   alohida   o‘rganilishi   lozim.   Chunki   Oybek   ijodida   fe’l   nisbatlarining
1
  “O‘zbek   tilining   davlat   tili   sifatidagi   nufuzini   oshirish   va   til   siyosatini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi PF-5850-sonli farmoni
3 qo‘llanilishi   faqat   sintaktik   jihatdan   emas,   balki   stilistik   va   semantik   nuqtayi
nazardan   ham   ahamiyatli   bo‘lib,   ularning   turli   obrazlarni   yaratish,   dialoglarni
tabiiylashtirish, badiiy tafsilotlarni kuchaytirish kabi funksiyalari mavjud. Masalan,
majhul nisbat Oybek asarlarida ko‘pincha voqealar dinamikasini kuchaytirish yoki
harakat subyektining muhim emasligini bildirish uchun ishlatilgan. Orttirma nisbat
esa asar qahramonlarining bir-biriga ta’sirini ifodalashda keng qo‘llanilgan.
Shu bois, ushbu kurs ishida Oybek asarlarida fe’l nisbatlarining grammatik,
semantik   va   stilistik   xususiyatlari   tahlil   qilinib,   ularning   badiiy   matn   tarkibidagi
vazifalari   yoritiladi.   Tadqiqot   natijasida   Oybek   ijodidagi   eng   ko‘p   ishlatiladigan
fe’l nisbatlari aniqlanib, ularning uslubiy imkoniyatlari va matn mazmuniga ta’siri
haqida   xulosalar   chiqariladi.   Ushbu   masala   nafaqat   badiiy   tilshunoslik,   balki
zamonaviy   o‘zbek   tilining   rivojlanish   tendensiyalarini   tushunish   uchun   ham
muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi.   O‘zbek   tilida   fe’l   nisbatlarining   grammatik,
semantik va stilistik xususiyatlarini Oybek asarlari misolida o‘rganish va ularning
badiiy   nutqdagi   ahamiyatini   tahlil   qilishdir.   Fe’l   nisbatlari   o‘zbek   tilshunosligida
muhim   grammatik   kategoriyalardan   biri   bo‘lib,   ular   gapning   sintaktik   tuzilishini
shakllantirish,   subyekt   va   obyekt   orasidagi   munosabatlarni   ifodalash   hamda
harakatning kimga yoki nimaga taalluqli ekanligini aniqlashga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   o ‘ rganilganlik   darajasi:   O‘zbek   tilshunosligida   fe’l
nisbatlari   grammatik   kategoriyalar   orasida   alohida   o‘ringa   ega   bo‘lib,   u   turli
tadqiqotlarda   chuqur   tahlil   qilingan.   Fe’l   nisbatlarining   o‘rganilishi   XX   asr
boshlaridan   boshlangan   bo‘lib,   dastlabki   izlanishlar   Fitrat   (1927)   va   Qayumov
(1940)   tomonidan   olib   borilgan.   Ular   fe’lning   morfologik   tuzilishi   va   uning
sintaktik tizimidagi o‘rniga e’tibor qaratgan.
Keyingi   davrlarda   o‘zbek   tilining   grammatik   kategoriyalarini   chuqur   tahlil
qilgan   Abdurahmonov   G‘.   (2008)   va   Mahmudov   N.   (2012)   fe’l   nisbatlarining
shakllanish   jarayoni   va   ularning   gapdagi   grammatik   vazifalarini   o‘rgangan.
4 Mamatov X. (2015) esa fe’l nisbatlarining sintaktik rolini tahlil qilib, ularning gap
tuzilishiga ta’sirini ko‘rsatib bergan.
Oxirgi   yillarda   fe’l   nisbatlari   masalasi   yangi   ilmiy   yondashuvlar   asosida
o‘rganilmoqda.   Yo‘ldoshev   B.   (2019)   o‘zbek   tilining   morfologik   tuzilishini,   shu
jumladan fe’l nisbatlarining shakllanish jarayonini batafsil tahlil qilgan. Usmonov
U.   (2021)   esa   lingvistik   korpuslarga   asoslangan   holda   fe’l   nisbatlarining   turli
shakllanish   xususiyatlarini   tadqiq   qilgan.   Xodjayev   R.   (2023)   Oybek   asarlari
misolida fe’l nisbatlarining badiiy nutqdagi o‘rnini o‘rganib, adabiy uslub nuqtayi
nazaridan ularning tahlilini bergan.
Bugungi  kunda fe’l nisbatlari  bo‘yicha olib borilayotgan tadqiqotlar  asosan
grammatik   tuzilish,   semantik   imkoniyatlar,   sintaktik   o‘rni   va   adabiy   qo‘llanilish
yo‘nalishlarida   rivojlanmoqda.   Ularning   morfologik   tuzilishi   bilan   bog‘liq   ilmiy
ishlarda nisbatlarning hosil bo‘lishi va ularning grammatik ko‘rsatkichlari batafsil
yoritilgan.   Semantik   jihatdan   esa   fe’l   nisbatlari   turli   nutq   vaziyatlarida   qanday
qo‘llanishi   o‘rganilib   kelinmoqda.   Sintaktik   tahlillarda   fe’l   nisbatlarining   gap
tarkibidagi roli va boshqa so‘z turkumlari bilan bog‘liqligi o‘rganiladi.
Xususan,   Oybek   asarlari   misolida   fe’l   nisbatlari   tahlil   qilinganda,   ularning
adabiy   matndagi   ishlatilish   xususiyatlari   va   stilistik   imkoniyatlari   o‘rganilgan.
Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, Oybek ijodida fe’l nisbatlari o‘zbek adabiy tilining
badiiy   ifoda   vositasi   sifatida   keng   qo‘llanilgan.   U   asarlarida   fe’l   nisbatlarini
sintaktik   konstruksiyalarni   kengaytirish,   nutq   jarayonini   aniqlashtirish   va   badiiy
ifodalilikni oshirish uchun samarali qo‘llagan.
Fe’l   nisbatlari   bo‘yicha   tadqiqotlar   grammatik   va   badiiy   uslubiy   jihatlari
bo‘yicha   hozirga   qadar   davom   etmoqda.   Ularning   amaliy   tadqiqotlari
tilshunoslikning   turli   yo‘nalishlari,   jumladan,   kompyuter   lingvistikasi   va   matn
tahlili metodlari yordamida yanada chuqur o‘rganilmoqda.
Kurs   ishining   obyekti.   O‘zbek   tilidagi   fe’l   nisbatlari   va   ularning   Oybek
asarlarida   qo‘llanishi.   Ushbu   tadqiqot   doirasida   fe’l   nisbatlarining   grammatik   va
5 semantik   xususiyatlari,   ularning   gap   ichidagi   sintaktik   roli   va   badiiy   matnlarda
qo‘llanish xususiyatlari o‘rganiladi.
Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati.     Mazkur   tadqiqot   o‘zbek   tilshunosligida
fe’l   nisbatlari   va   ularning   badiiy   matnlardagi   qo‘llanishi   bo‘yicha   ilmiy
tushunchalarni   boyitishga   xizmat   qiladi.   Asosiy   ilmiy   ahamiyati   quyidagilarda
namoyon bo‘ladi:
1. Nazariy ahamiyati :
 Fe’l nisbatlarining grammatik va semantik jihatlari chuqur tahlil qilinadi.
 O‘zbek tilida fe’l nisbatlarining sintaktik strukturadagi o‘rni aniqlanadi.
 Nisbatlarning badiiy uslubdagi vazifasi va ifoda imkoniyatlari yoritiladi.
2. Amaliy ahamiyati :
 Filologiya   va   tilshunoslik   yo‘nalishida   tadqiqot   olib   borayotgan
talabalar, o‘qituvchilar va tilshunoslar uchun qo‘llanma vazifasini o‘taydi.
 O‘zbek adabiyotida fe’l nisbatlarining qo‘llanilishi haqida aniq tasavvur
hosil qilishga yordam beradi.
 Oybek   asarlari   misolida   fe’l   nisbatlarining   stilistik   va   uslubiy
funksiyalari o‘rganilib, adabiy tilga ta’siri aniqlanadi.
3. Tilshunoslikda qo‘llanilishi :
 O‘zbek tili grammatikasida fe’l nisbatlari bo‘yicha mavjud tadqiqotlarga
yangi ilmiy qarashlarni kiritadi.
 Amaliy   lingvistika   va   tarjimashunoslik   sohalarida   fe’l   nisbatlarining
tarjima jarayoniga ta’siri o‘rganiladi.
 Kompyuter   lingvistikasi   va   sun’iy   intellektda   o‘zbek   tilini   qayta
ishlashda fe’l nisbatlari tizimi uchun nazariy asos yaratishga xizmat qiladi.
Shunday   qilib,   bu   ish   o‘zbek   tilshunosligi   va   filologiyasi   uchun   dolzarb
bo‘lib, grammatik nazariya va badiiy matn tahlili sohasiga o‘z hissasini qo‘shadi.
6 1.   Fe’l nisbatlari tushunchasi va ularning tasnifi
Fe’l   nisbatlari   –   bu   fe’lning   bajaruvchiga   va   harakatning   bajarilishiga
bog‘liq   holda   turli   grammatik   shakllarda   ifodalanishidir.   O‘zbek   tilida   fe’l
nisbatlari   ish-harakat   bajaruvchisi   va   uning   boshqa   subyektlarga   bog‘liqligini
ifodalash   uchun   xizmat   qiladi.   Fe’l   nisbatlari   morfologik   jihatdan   maxsus
qo‘shimchalar   orqali   shakllanadi   va   sintaktik   jihatdan   gapning   tuzilishiga   ta’sir
qiladi.
O‘zbek tilida beshta asosiy fe’l nisbatlari mavjud:
1. Aniq nisbat
2. Majhul nisbat
3. O‘zlik nisbat
4. Orttirma nisbat
5. Birgalik nisbat
Aniq nisbat   – bu fe’lning bajaruvchisi  (subyekti) aniq ko‘rsatilgan holatda
qo‘llaniladigan   nisbat   turi   hisoblanadi.   Bu   nisbatda   harakatni   aynan   kim
bajarayotgani   gap   tarkibida   ochiq   yoki   yashirin   holda   ifodalanadi.   O‘zbek   tilida
aniq   nisbat   fe’lning   tabiiy   shakli   hisoblanadi   va   unga   hech   qanday   maxsus
qo‘shimcha   talab   etilmaydi.   Fe’lning   aniq   nisbatda   shakllanishi   tabiiy   bo‘lib,   u
shaxs-son   va   zamon   qo‘shimchalari   yordamida   o‘zgaradi.   Masalan,   Men   kitob
o‘qidim   gapida   "men"   bajaruvchi   sifatida   ochiq   ifodalangan   va   "o‘qidim"   fe’li
shaxs qo‘shimchasi bilan o‘zgarib, aniq nisbatda kelgan. U she’r yozdi gapida ham
bajaruvchi aniq bo‘lib, "u" so‘zi bajaruvchini ifodalab turibdi 2
.
Aniq nisbatning grammatik xususiyatlari:
2
 Abdullayeva Z. O‘zbek tilida fe’l yasalishi va uning strukturasi. – Toshkent, 2013
7 1. Bajaruvchi   har   doim   gapda   mavjud   bo‘ladi.   Bajaruvchi   ochiq   ravishda
yoki yashirin holda kelishi mumkin:
o Men maktabga bordim. (Bajaruvchi aniq – "men")
o O‘quvchilar kitob o‘qidi.  (Bajaruvchi aniq – "o‘quvchilar")
o Keldim. (Bajaruvchi yashirin holda – "men")
2. Fe’l shaxs-son va zamon qo‘shimchalari bilan o‘zgaradi.
o Hozirgi zamon: Men yozaman.
o O‘tgan zamon: Men yozdim.
o Kelasi zamon: Men yozajakman.
3. Fe’l bajaruvchiga bog‘liq holda ifodalanadi.
o Onam non yopdi. (Bajaruvchi – "onam")
o Do‘stim menga xat yozdi.  (Bajaruvchi – "do‘stim")
4. Harakatni bevosita bajaruvchi amalga oshiradi.
o Men surat chizdim. (Bajaruvchi – "men", harakatni o‘zi bajarmoqda.)
o Siz   eshikni   ochdingiz.   (Bajaruvchi   –   "siz",   harakatni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
bajarmoqda.)
Aniq nisbat  turli  gap  turlarida  keng qo‘llaniladi, jumladan,  buyruq  va  istak
gaplarda   ham   ishlatiladi.   Buyruq   gaplarda   bajaruvchi   yashirin   bo‘lishi   mumkin,
ammo u aniq ekanligi ayon bo‘ladi:
 Bor! (Bajaruvchi yashirin – "sen")
 O‘qing! (Bajaruvchi yashirin – "siz")
Aniq   nisbat   majhul,   o‘zlik,   orttirma   va   birgalik   nisbatlaridan   farq   qiladi.
Majhul   nisbatda   bajaruvchi   noma’lum   yoki   ifodalanmagan   bo‘lsa,   aniq   nisbatda
harakat bevosita bajaruvchi tomonidan amalga oshiriladi.
Qiyosiy misollar:
Nisbat turi Xususiyatlari Misol
Aniq nisbat Bajaruvchi   aniq   va   gap   tarkibida
ko‘rsatilgan bo‘ladi. Men maktabga bordim.
Majhul Bajaruvchi   noma’lum   yoki Maktabga borildi.
8 nisbat ifodalanmagan bo‘ladi.
O‘zlik nisbat Harakat   subyektning   o‘ziga   taalluqli
bo‘ladi. Men tarandim.
Orttirma
nisbat Harakat   boshqa   shaxs   orqali   amalga
oshirilgan bo‘ladi. Men kitob o‘qitdim.
Birgalik
nisbat Harakat birgalikda amalga oshirilgan
bo‘ladi. Biz suhbatlashdik.
Aniq   nisbat   gapning   aniq   ma’noda   shakllanishiga   yordam   beradi   va
fe’llarning eng keng qo‘llaniladigan nisbatlaridan biri hisoblanadi.
Majhul   nisbat -   fe’lning   bajaruvchisi   noma’lum   yoki   ahamiyatsiz   bo‘lgan
holatda   qo‘llaniladi.   Bu   nisbatda   gapning   diqqat   markazi   harakatni   kim
bajarganligiga emas, balki uning natijasiga qaratiladi. O‘zbek tilida majhul nisbat
ko‘pincha   ish-harakatning   passiv   bajarilganligini   ifodalashda   ishlatiladi.   Majhul
nisbatda   bajaruvchi   (subyekt)   ochiq   ifodalanmaydi   yoki   gap   tarkibida   mavjud
bo‘lmaydi. Shu sababli,  bu nisbat  asosan  rasmiy,  ilmiy, hujjatli  matnlarda hamda
hikoya va bayon shaklidagi gaplarda qo‘llanadi.
Majhul   nisbatni   hosil   qilish   uchun   fe’llarga   -l,   -in,   -n   qo‘shimchalari
qo‘shiladi.
 -l qo‘shimchasi orqali: yuv-l-di, qur-il-di, yoz-il-di
 -in qo‘shimchasi orqali: ber-in-di, o‘q-in-di
 -n qo‘shimchasi orqali: ko‘r-in-di, bil-in-di
Misollar:
 Ko‘prik qurildi. (Kim tomonidan?  Noma’lum.)
 Xat yozildi. (Kim yozdi? Aniqlanmagan.)
 Kitob chop etildi. (Kim tomonidan ekani muhim emas, natija muhim.)
 Uy   ta’mir   qilindi.   (Bajaruvchi   ko‘rsatilmagan,   diqqat   natijaga
qaratilgan.)
Xususiyatlari:
1. Bajaruvchi noma’lum yoki ahamiyatsiz bo‘ladi.
o Bino qurildi. (Kim qurdi? Gapda ifodalanmagan.)
9 o Imtihon topshirildi. (Buni kim bajardi?  Muayyan shaxs ko‘rsatilmagan.)
2. Ish-harakatning natijasi muhim bo‘ladi.
o Yangi   qonun   qabul   qilindi.   (Kim   tomonidan?   Aniq   emas,   lekin
qonunning o‘zi muhim.)
o Uy ta’mirlandi. (Kim ta’mirladi? Ahamiyatsiz, natija muhim.)
3. Gap passiv (sust) tuzilishga ega bo‘ladi.
o Maktab yangilandi.
o Masala yechildi.
o Hukm chiqarildi.
4. Ko‘pincha rasmiy va ilmiy uslubda qo‘llanadi.
o Majlisda qaror qabul qilindi.
o Tadqiqot natijalari e’lon qilindi.
o Yangi dastur ishlab chiqildi.
Majhul nisbatning ishlatilishi boshqa nisbatlardan farq qiladi. Masalan, aniq
nisbatda   bajaruvchi   (subyekt)   aniq   ifodalanadi,   o‘zlik   nisbatda   harakat   aynan
bajaruvchining   o‘ziga   taalluqli   bo‘ladi,   orttirma   nisbatda   esa   bajaruvchi   boshqa
birov orqali harakatni amalga oshiradi 3
.
Qiyosiy tahlil:
Nisbat turi Xususiyatlari Misol
Aniq nisbat Bajaruvchi aniq ko‘rsatilgan bo‘ladi. U kitob o‘qidi.
Majhul nisbat Bajaruvchi   noma’lum   yoki   muhim
emas. Kitob o‘qildi.
O‘zlik nisbat Harakat   subyektning   o‘ziga   taalluqli
bo‘ladi. Men tarandim.
Orttirma nisbat Harakat   boshqasi   orqali   amalga
oshiriladi. Men kitob o‘qitdim.
Birgalik nisbat Harakat birgalikda amalga oshiriladi. Biz suhbatlashdik.
3
 Abduazizov A. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. – Toshkent: O‘zbekiston, 2016.
10 Majhul   nisbat   matnning   bevosita   bajaruvchisiga   emas,   balki   natijaga
qaratilganligini ko‘rsatish uchun qo‘llaniladi va bu uni boshqa nisbatlardan ajratib
turadi.
O‘zlik   nisbat   fe’li   -     bajaruvchining   o‘ziga   taalluqli   bo‘lishini   bildiradi.
Ya’ni,   harakat   bevosita   subyektning   o‘ziga   qaratilgan   holda   bajariladi.   Ushbu
nisbat   fe’lning   o‘ziga   xos   grammatik   va   semantik   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,
refleksiv   (o‘z-o‘ziga   nisbatan)   harakatni   ifodalaydi.   O‘zbek   tilida   o‘zlik   nisbat
harakatning bajaruvchisi va obyekti bir shaxs bo‘lishi bilan ajralib turadi. Masalan,
“Men   yuvindim”   gapida   bajaruvchi   ham,   harakat   qaratilgan   shaxs   ham   bir   xil   –
“men”.
O‘zlik nisbatni hosil qilish uchun fe’lga  -in, -n  qo‘shimchalari qo‘shiladi:
 - in qo‘shimchasi orqali: tar-in-di, kiyin-di, yuv-in-di
 -n qo‘shimchasi orqali: o‘rgan-di, bo‘yan-di, charchan-di
Misollar:
 Men yuvindim. (Harakat o‘ziga taalluqli – men o‘zimni yuvdim.)
 O‘quvchi kiyinmoqda. (O‘ziga taalluqli – o‘quvchi o‘zini kiymoqda.)
 U tarandi. (Boshqasi emas, aynan u o‘zini taradi.)
 Ayol bo‘yanib oldi. (Bo‘yanish harakati o‘ziga tegishli.)
Xususiyatlari:
1. Harakat bajaruvchi (subyekt) o‘ziga qaratilgan bo‘ladi.
o Men o‘rindim. (Men o‘zimni o‘rindim.)
o U kiyinmoqda. (U o‘zini kiymoqda.)
2. Ko‘pincha refleksiv (o‘z-o‘ziga nisbatan) ma’noga ega bo‘ladi.
o Men tarandim. (O‘zini tarash ma’nosida.)
o Bolalar yuvinishdi. (Har biri o‘zini yuvdi.)
3. Ko‘p hollarda insonlarning shaxsiy harakatlarini ifodalaydi.
o U charchandi. (O‘zining charchashi.)
o Qizlar bo‘yanmoqda. (O‘zlarini bo‘yash harakati.)
11 4. Ba’zi fe’llarda o‘zlik nisbat shunchaki harakatning ichki jarayoni ekanini
bildiradi.
o Ish o‘rganildi. (Kimdir emas, o‘zi o‘rganilgan.)
o Gap tushunildi. (Kim tushundi? Bu muhim emas, harakat muhim.)
Qiyosiy tahlil:
Nisbat turi Xususiyatlari Misol
Aniq nisbat Bajaruvchi aniq ko‘rsatilgan U kitob o‘qidi.
Majhul nisbat Bajaruvchi noma’lum yoki muhim emas Kitob o‘qildi.
O‘zlik nisbat Harakat subyektning o‘ziga qaratilgan Men kiyinib oldim.
Orttirma
nisbat Harakat boshqasi orqali amalga oshiriladi Men kitob o‘qitdim.
Birgalik nisbat Harakat birgalikda amalga oshiriladi Biz suhbatlashdik.
O‘zlik   nisbatdagi   fe’llar   ko‘pincha   kundalik   nutqda   qo‘llaniladi   va   harakat
bajaruvchining   o‘ziga   nisbatan   bajarilganligini   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   u
boshqa tillarda uchraydigan refleksiv fe’llarga o‘xshash grammatik xususiyatlarga
ega bo‘lib, o‘zbek tilining grammatik tizimida muhim o‘rin tutadi.
Orttirma   nisbat   fe ’ li   -   bajaruvchining   harakatni   o ‘ zi   emas ,   boshqa   birov
orqali   amalga   oshirganligini   bildiradi .   Bunda   bajaruvchi   ( subyekt )   harakatni   o ‘ zi
bajarmaydi ,   balki   boshqa   shaxs   yoki   predmetni   harakatga   undaydi .   Orttirma
nisbatni   hosil   qilish   uchun   fe ’ lga   - dir ,   - tir ,   - kaz ,   - g ‘ iz ,   - qiz   qo ‘ shimchalari
qo ‘ shiladi .
 - dir qo‘shimchasi: yozdirdi, chizdirdi, bildirdi
 -tir qo‘shimchasi: o‘rgattir, ayttir, yuttirdi
 -kaz qo‘shimchasi: o‘qkazdi, oldkazdi, chiqkazdi
 -g‘iz qo‘shimchasi: yozg‘izdi, o‘qitg‘izdi, aytg‘izdi
 -qiz qo‘shimchasi: chizqizdi, keltirqizdi, o‘rgatqizdi
Misollar :
 U bolaga kitob o‘qitdi. (O‘zi o‘qimadi, kimnidir o‘qishga majbur qildi.)
 Men rasm chizdirdim. (O‘zim chizmadi, boshqasiga chizdirganman.)
12  O‘qituvchi o‘quvchilarga mashq yozdirdi. (O‘zi yozmadi, o‘quvchilarga
yozdirgan.)
 U o‘rtog‘iga xat yozdirib yubordi. (O‘zi yozmadi, boshqa birov yozdi.)
Xususiyatlari :
1. Harakat boshqa shaxs yoki predmet orqali bajariladi.
o O‘qituvchi   bolaga   she’r   yodlatdi.   (Bola   yod   oldi,   lekin   o‘qituvchi   uni
yodlashga majbur qildi.)
2. Ko‘pincha   harakatni   bajarishga   majburlash   yoki   so‘rash   ma’nosini
anglatadi.
o U   do‘stiga   xat   yozdirdi.   (Do‘stidan   yozishini   talab   qildi   yoki   iltimos
qildi.)
3. Ko‘pincha o‘zaro ta’sirni bildiradi.
o Men derazani artkazdim. (Boshqaga derazani artishini aytdim.)
4. Barcha zamonlarda qo‘llaniladi.
o Kechagi darsda bizga test yechdirishdi.  (O‘tgan zamon)
o Men unga uyini yig‘ishtiraman.  (Hozirgi zamon)
o Ertaga sen menga gap ayttirasan.  (Kelasi zamon)
Orttirma   nisbatning   qo‘llanilishi   tilimizda   juda   keng   bo‘lib,   buyruq   berish,
iltimos   qilish   yoki   boshqa   birovga   harakatni   bajartirish   holatlarida   juda   keng
qo‘llaniladi.
Birgalik  nisbat   -   fe’lning  bajarilishi   bir   nechta  subyekt   tomonidan   amalga
oshirilishini   bildiradi.   Bu   nisbatda   harakat   kamida   ikki   yoki   undan   ortiq   shaxs
tomonidan o‘zaro yoki hamkorlikda bajariladi. Bunday fe’llarni hosil qilish uchun
odatda   -ish,   -lash   qo‘shimchalari   qo‘shiladi.   Masalan,   ko‘rishdi,   uchrashdi,
kurashdi,   bahslashdi,   tanishdi   kabi   fe’llar   aynan   birgalik   nisbatini   ifodalaydi.   Bu
fe’llarda harakatning birgalikda amalga oshirilishi ko‘rinib turadi.
Misollar:
 Biz uchrashdik. (Ikki yoki undan ortiq kishi bir-biri bilan uchrashgan.)
 Ikki shoir bahslashdi. (Bahs ikki tomonlama amalga oshgan.)
13  Do‘stlar xayrlashdi. (Ikkovlon bir-biri bilan xayrlashgan.)
 Ular tortishib ketishdi. (Ikki yoki undan ortiq kishi o‘zaro tortishgan.)
Birgalik   nisbatning   asosiy   xususiyati   shundaki,   unda   harakat   o‘zaro   yoki
hamkorlik   shaklida   bajarilgan   bo‘ladi.   Bu   nisbattagi   fe’llar   gapda   odatda   ko‘plik
shaklida   keladi,   chunki   kamida   ikki   shaxs   yoki   narsa   harakatda   ishtirok   etadi.
Fe’lning o‘zaro bog‘lanish xususiyati uning mazmunida aniq ifodalanadi. Masalan,
"ikki jamoa o‘yin davomida bellashdi" gapida harakat ikki tomonlama bajarilgan.
Shu   sababli,   birgalik   nisbat   odatda   sport,   bahs-munozara,   uchrashuv,   hamkorlik
kabi hodisalarda keng ishlatiladi.
Fe’l   nisbatlari   grammatik,   morfologik   va   semantik   jihatdan   o‘ziga   xos
xususiyatlarga ega. Morfologik jihatdan har bir nisbat maxsus qo‘shimchalar orqali
yasaladi.   Aniq   nisbat   shaklan   oddiy   bo‘lib,   hech   qanday   qo‘shimcha   talab
qilmaydi, chunki fe’lning oddiy shakli aynan aniq nisbat sanaladi. Majhul, o‘zlik,
orttirma   va   birgalik   nisbatlari   esa   maxsus   qo‘shimchalar   orqali   hosil   qilinadi.
Majhul nisbat -l, -in, -n, o‘zlik nisbat -in, -n, orttirma nisbat -dir, -tir, -kaz, -g‘iz, -
qiz, birgalik nisbat esa -ish, -lash qo‘shimchalari yordamida yasaladi.
Sintaktik   jihatdan   fe’l   nisbatlarining   o‘ziga   xos   hususiyatlari   mavjud.   Aniq
nisbatda bajaruvchi har doim ochiq yoki yashirin holda ifodalanadi, ya’ni subyekt
aniq   bo‘ladi.   Masalan,   "Men   kitob   o‘qidim"   gapida   bajaruvchi   –   men.   Majhul
nisbatda   esa   bajaruvchi   noma’lum   yoki   ahamiyatsiz   bo‘ladi,   natijaga   urg‘u
beriladi.   "Ko‘prik   qurildi"   gapida   kim   tomonidan   qurilgani   aniq   emas,   natija
muhim.   Orttirma   nisbatda   harakatni   bajaruvchi   va   uni   amalga   oshiruvchi   ikki   xil
bo‘lib keladi, ya’ni bajaruvchi kimdir orqali harakatni bajartiradi. "U bolaga kitob
o‘qitdi" gapida "kitob o‘qigan" shaxs emas, balki uni o‘qishga majbur qilgan shaxs
muhim.   Birgalik   nisbatda   esa   harakat   kamida   ikki   shaxs   tomonidan   bajariladi,
ya’ni   harakat   o‘zaro   yoki   hamkorlik   shaklida   amalga   oshadi.   "Ikki   shoir
bahslashdi" gapida harakat ikki tomonlama bajarilgan 4
.
Semantik jihatdan nisbatlarning har biri o‘ziga xos ma’no yuklaydi. Majhul
nisbatda   natija   muhim   bo‘lib,   bajaruvchi   e’tibordan   chetda   qoladi.   O‘zlik   nisbat
4
 Asqarova M. O‘zbek tilida so‘z yasalishi va grammatik kategoriyalar. – Toshkent: Fan, 2005
14 subyektning   o‘ziga   qaratilgan   harakatni   bildiradi,   ya’ni   harakat   bajaruvchi
tomonidan   o‘ziga   nisbatan   bajariladi.   "Men   yuvindim"   gapida   bajaruvchi   –   men,
harakat   esa   o‘ziga   qaratilgan.   Orttirma   nisbat   harakatni   boshqaga   qildirishni
anglatadi,   ya’ni   bajaruvchi   o‘zi   emas,   balki   kimdir   orqali   harakatni   amalga
oshiradi.   "Men   rasm   chizdirdim"   gapida   rasm   chizgan   shaxs   boshqa   kishi,
bajaruvchi   esa   faqat   jarayonga   ta’sir   qilgan.   Birgalik   nisbat   esa   hamkorlikda
bajarilgan   harakatni   bildiradi,   ya’ni   bir   nechta   shaxs   o‘zaro   yoki   birgalikda
harakatni  amalga  oshiradi.  "Biz  uchrashdik"  gapida  uchrashish   jarayoni  ikki  yoki
undan ortiq shaxs tomonidan sodir bo‘lgan. Fe’l nisbatlari morfologik va semantik
jihatdan   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lib,   har   biri   harakatning   qanday   amalga   oshirilishini
ifodalash uchun xizmat qiladi. Shu sababli, o‘zbek tilining grammatik tizimida fe’l
nisbatlari muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbek   tilidagi   fe’l   nisbatlarini   boshqa   tillardagi   ekvivalentlari   bilan
qiyoslash   grammatik   tuzilish   va   semantik   ma’nolarni   tushunishda   muhim
ahamiyatga ega.
Rus tili bilan qiyoslash.  Rus tilida fe’l nisbatlari asosan qo‘shimchalar yoki
yordamchi so‘zlar orqali ifodalanadi:
 Majhul   nisbat:   - ся   qo‘shimchasi   yordamida   hosil   qilinadi.   Masalan:
Дверь   открылась  (Eshik ochildi) – bunda bajaruvchi noma’lum yoki ahamiyatsiz.
 O‘zlik nisbat: O‘zbek tilidagi -in, -n qo‘shimchalariga mos ravishda rus
tilida ham - ся  ishlatiladi.
Он   умылся  (U yuvindi) – harakat bajaruvchining o‘ziga qaratilgan.
 Orttirma   nisbat:   Rus   tilida   bu   holat   делать   что - то   через   кого - то
(boshqaga   qildirish)   yoki   заставить   кого - то   что - то   делать   konstruksiyasi   orqali
ifodalanadi.  Я заставил его работать (Men uni ishlashga majbur qildim).
Ingliz   tili   bilan   qiyoslash.   Ingliz   tilida   fe ’ l   nisbatlari   asosan   yordamchi
fe ’ llar   va   reflexive   pronouns  ( o ‘ zim ,  o ‘ zing ,  o ‘ zini )  orqali   ifodalanadi :
 Majhul nisbat: be + past participle shaklida yasaladi.
15 The   book   was   written   (Kitob   yozildi)   –   bajaruvchi   noma’lum   yoki   muhim
emas.
 O‘zlik   nisbat:   Reflexive   pronouns   yordamida   hosil   qilinadi.
He washed himself (U o‘zini yuvdi) – harakat bajaruvchiga qaratilgan.
 Orttirma   nisbat:   make/cause   somebody   to   do   something   konstruksiyasi
orqali beriladi. I made him read (Men uni o‘qishga majbur qildim).
Turkiy tillar bilan qiyoslash.   Qirg‘iz, qozoq va turk tillarida fe’l nisbatlari
o‘zbek tiliga o‘xshash maxsus qo‘shimchalar orqali shakllanadi:
 Majhul   nisbat:   Turk   tilida   -l   qo‘shimchasi   yordamida   yasaladi.
Kapı açıldı (Eshik ochildi).
 O‘zlik   nisbat:   O‘zbek   tilidagi   kabi   o‘ziga   qaratilgan   harakatni   bildiradi
va -n, -in kabi qo‘shimchalar ishlatiladi.
 Orttirma nisbat: -dir, -t qo‘shimchalari yordamida hosil qilinadi. Ben ona
kitap okuttum (Men unga kitob o‘qitdim) – ya’ni kimdir orqali bajarilgan harakat.
O‘zbek   tilidagi   fe’l   nisbatlari   turli   tillarda   turli   grammatik   vositalar   orqali
ifodalanadi, lekin ma’nosi jihatidan o‘xshashlik mavjud.
Xulosa.   O‘zbek   tilida   fe’l   nisbatlari   fe’lning   bajaruvchi   bilan   bog‘liqligini
ifodalovchi   muhim   grammatik   kategoriya   hisoblanadi.   Ular   bajarilayotgan
harakatning   subyektga   yoki   obyektga   qanday   bog‘lanishini   aniqlaydi   va   asosan
besh   turga   bo‘linadi:   aniq,   majhul,   o‘zlik,   orttirma   va   birgalik   nisbatlari.   Har   bir
nisbat turi o‘ziga xos grammatik va semantik xususiyatlarga ega bo‘lib, matndagi
ma’no nozikliklarini ifodalashda muhim rol o‘ynaydi. Aniq nisbat bajaruvchi shaxs
yoki   predmetni   ochiq   ko‘rsatadi   va   harakatni   subyekt   bilan   bog‘laydi.   Majhul
nisbat   esa  bajaruvchini  yashirib,  harakatning obyektga  qaratilganligini  ifodalaydi.
O‘zlik   nisbat   harakatning   subyekt   tomonidan   bajarilib,   yana   o‘ziga   qaytishini
bildirsa,   orttirma   nisbat   harakatning   boshqa   shaxs   yoki   predmet   orqali   amalga
oshirilishini   ifodalaydi.   Birgalik   nisbat   esa   harakatning   bir   nechta   subyekt
tomonidan   birgalikda   bajarilishini   ko‘rsatadi.   Fe’l   nisbatlarining   grammatik   va
semantik   xususiyatlari   shundan   iboratki,   ular   gapning   sintaktik   tuzilishiga   va
16 harakatning   subyekt   bilan   bog‘lanish   darajasiga   ta’sir   qiladi.   Semantik   jihatdan
ular   gapdagi   harakatni   ijrochi   yoki   uning   ta’siri   nuqtayi   nazaridan   izohlash
imkonini beradi. Ayniqsa, badiiy matnlarda fe’l nisbatlari obrazlarning xarakterini
ochishda,   matnning   ta’sirchanligini   oshirishda   va   stilistik   bo‘yoqlarni   yaratishda
muhim ahamiyatga ega.
Qiyosiy jihatdan olib qaraganda, o‘zbek tilidagi fe’l nisbatlari turkiy tillarga
xos bo‘lib, ba’zi jihatlari bilan boshqa tillardagi diateza tizimlariga o‘xshash yoki
farqlanadi.   Masalan,   rus   tilida   majhul   nisbat   fe’llarning   passiv   shakllari   orqali
ifodalanadi,   ingliz   tilida   esa   "be   +   past   participle"   konstruktsiyasi   orqali   amalga
oshiriladi.   O‘zbek   tilida   esa   majhul   nisbat   maxsus   affikslar   (-l,   -n)   yordamida
yasaladi.   Bundan   tashqari,   orttirma   nisbatning   o‘zbek   tilida   mustaqil   grammatik
kategoriya sifatida mavjudligi ba’zi tillardan farqli jihat sanaladi.
Umuman   olganda,   fe’l   nisbatlari   o‘zbek   tilining   morfologik   va   sintaktik
tizimida   muhim   o‘rin   tutadi.   Ular   matnning   mazmunini   aniq   va   ravshan
ifodalashga yordam beradi, stilistik nuqtayi nazardan esa ta’sirchanlik va obrazlilik
yaratishda   muhim   vositadir.   Fe’l   nisbatlarining   tadqiqi   tilshunoslikda   grammatik
tahlil,   qiyosiy   lingvistika   va   stilistik   tadqiqotlar   uchun   dolzarb   ahamiyatga   ega
bo‘lib, ularning boshqa tillardagi o‘xshash va farqli tomonlarini aniqlash kelajakda
tilshunoslik faniga qo‘shimcha hissalar qo‘shishi mumkin.
17 2. Oybek asarlarida fe’l nisbatlarining qo‘llanilishi
Oybekning   “Qutlug‘   qon”   va   “Navoiy”   romanlari   o‘zbek   adabiy   tilining
badiiy ifoda imkoniyatlarini keng namoyon etadigan asarlardan hisoblanadi. Ushbu
romanlarda   fe’l   nisbatlarining   qo‘llanilishi   muallif   uslubini   yanada   jonlantirish,
obrazlar   xarakterini   chuqurroq   ochib   berish   va   badiiy   ta’sirchanlikni   oshirishga
xizmat qiladi.
  “Qutlug‘   qon”   va   “Navoiy”   romanlari   misolida   fe’l   nisbatlarining
ko‘rinishlari.   Majhul   nisbat   asarda   ko‘pincha   hodisalarning   umumiy   tavsifini
berish yoki muhim bo‘lgan natijani ta’kidlash uchun ishlatiladi:
 Qishloq yoqildi, ayollar va bolalar qochdi, hech kim omon qolmadi.
 Shoirning nomi tarixda yozildi, lekin haqiqat yashirildi.
Bu misollarda bajaruvchi noma’lum yoki e’tibordan chetda qolgani seziladi.
Oybek   majhul   nisbatdan   tarixiy   voqealarni,   taqdir   taqozosi   bilan   yuz   bergan
holatlarni ifodalash uchun foydalangan.
O‘zlik   nisbat   fe’li   romanlardagi   qahramonlarning   o‘ziga   qaratilgan
harakatlarini ifodalashda ishlatiladi:
 Alisher uzoq o‘yladi, keyin o‘zini yig‘ishtirdi va javob yozishga kirishdi.
 Botir yuvindi, kiyindi, o‘zini jangga tayyorladi.
18 Bu   fe’llar   qahramonlarning   ruhiy   holatini   va   o‘z   ichki   kechinmalarini   aks
ettirish uchun ishlatiladi.
Oybek   orttirma   nisbatdan   qahramonlarning   harakatni   boshqaga   qildirish
holatlarini tasvirlashda foydalanadi:
 Bekka tez xabar yetkazdirildi, u darhol harakatga tushdi.
 Alisher Navoiy doston yozdirib, uni xalqqa o‘qittirdi.
Bu yerda harakat  bevosita  qahramon tomonidan  bajarilmaydi, balki  boshqa
shaxs yoki guruh orqali amalga oshiriladi.
Birgalik   nisbat   qahramonlarning   o‘zaro   aloqalarini,   muloqotlarini   yoki
jamoaviy harakatlarni ifodalash uchun ishlatiladi:
 O‘zbek askarlari to‘planib, dushman ustiga yurish qildilar.
 Shoirlar yig‘ilib, bahslashdilar, yangi she’rlar o‘qildi.
Bu holatlar  romanlarda hamkorlik, jamoaviy harakat  yoki  qahramonlarning
o‘zaro bog‘liqligini ochib beradi 5
.
Oybek   asarlarida  fe’l   nisbatlari   faqat   grammatik   vosita   sifatida   emas,   balki
muallifning uslubiy xususiyatlarini shakllantiruvchi muhim badiiy vositalardan biri
sifatida   ham   namoyon   bo‘ladi.   U   o‘z   romanlarida   turli   nisbat   shakllaridan
foydalanib,   qahramonlar   ruhiyatini,   tarixiy   voqealarni,   ijtimoiy   jarayonlarni   va
insonlar o‘rtasidagi munosabatlarni o‘ziga xos uslubda ifodalaydi.
Tarixiy   voqealarni   ifodalash.   Oybek   o‘z   asarlarida   tarixiy   voqealarni
realistik va ta’sirchan tarzda tasvirlash uchun majhul nisbatdan keng foydalanadi.
Majhul   nisbat   yordamida  muayyan  bir   harakatni  bajaruvchi   shaxs  ko‘rsatilmaydi,
balki hodisa yoki natija oldingi planga chiqadi.  Masalan,  “Qutlug‘ qon”  romanida:
 Xalq bosqinchilar tomonidan ezildi, yerlar tortib olindi, adolat yo‘qoldi.
 Yangi hukmdor taxtga o‘tirdi, lekin ko‘pchilik bunga norozilik bildirdi.
Ushbu  misollarda kim   tomonidan amalga  oshirilgani  ochiqlanmagan  bo‘lsa
ham,   hodisaning   o‘zi   muhim   bo‘lib,   tarixiy   jarayonning   ta’siri   yaqqol   seziladi.
Ayniqsa,   majhul   nisbat   orqali   Oybek   hukmron   tabaqalar   zulmini,   xalqning
5
 G‘ofurov U. Hozirgi o‘zbek adabiy tilining sintaksisi. – Toshkent: Fan, 2008.
19 chidashiga   majbur   bo‘lganini   va   jamiyatda   kechayotgan   muhim   o‘zgarishlarni
tasvirlaydi.
Qahramonlarning   ichki   kechinmalarini   yoritish.   O‘zlik   nisbat   Oybek
uslubida   qahramonlarning   ichki   dunyosini,   ularning   ruhiy   o‘zgarishlarini   va   his-
tuyg‘ularining   evolyutsiyasini   tasvirlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ayniqsa,
“Navoiy”  romanida bu nisbat shakli ko‘p qo‘llanadi:
 Alisher uzoq o‘yladi, so‘ng o‘zini qo‘lga oldi va yozishga kirishdi.
 Botir jangdan so‘ng yuvindi, kiyindi va otasi oldiga bordi.
Bu   misollarda   qahramonlarning   o‘z   harakatlarini   ongli   ravishda
boshqarayotganlari,   o‘z   ichki   kechinmalari   ustidan   nazorat   o‘rnatayotganlari   aks
ettirilgan.   O‘zlik   nisbat   Oybek   asarlarida   inson   psixologiyasini   chuqur   yoritish,
qahramonlarning  ichki  dunyosini   realistik   va  ta’sirchan   tasvirlash  uchun   samarali
vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Tashqi   ta’sirni   ko‘rsatish.   Orttirma   nisbat   Oybek   asarlarida
qahramonlarning   o‘z   harakatlarini   emas,   balki   boshqalar   orqali   amalga
oshirtirayotgan   jarayonlarini   ifodalashda   ishlatiladi.   Bu   uslub   asosan
qahramonlarning jamiyatdagi mavqei, ta’siri va buyruq berish vakolatini ifodalash
uchun ishlatiladi.  Masalan,  “Navoiy”  romanida:
 Navoiy she’rlarini kotiblariga yozdirib, keyin uni nashr qildirardi.
 Hukmdor askarlarga farmon yuborib, dushman ustiga yurish boshlatdi.
Orttirma nisbat Oybekning badiiy uslubida ijtimoiy tabaqalanish va irodaviy
munosabatlarni   ko‘rsatish   vositasi   sifatida   xizmat   qiladi.   Tarixiy   shaxslarning
harakatlarini   chuqur   yoritish   va   ular   jamiyatda   qanday   ta’sirga   ega   ekanini
ifodalash uchun bu shakldan foydalaniladi 6
.
Hamkorlik   va   ijtimoiy   munosabatlarni   aks   ettirish.   Birgalik   nisbat
Oybek   asarlarida   qahramonlarning   o‘zaro   aloqalarini,   jamoaviy   harakatlarini   va
jamiyatdagi   munosabatlarni   ifodalash   uchun   keng   ishlatiladi.   “Qutlug‘   qon”   va
“Navoiy”  romanlarida ushbu nisbat quyidagi ko‘rinishda namoyon bo‘ladi:
 Askarlar jam bo‘lib, jangga otlandilar.
6
 Jo‘rayev M. Tilshunoslik asoslari. – Toshkent: Universitet, 2014.
20  Shoirlar bir yerga to‘planib, yangi she’rlar haqida bahslashdilar.
Bu shakldagi fe’llar asarlarda hamkorlik, birlik va jamoaviy harakat muhim
o‘rin   egallagan   joylarda   ishlatiladi.   Ayniqsa,   xalqning   bosqinchilarga   qarshi
kurashi,   do‘stlar   o‘rtasidagi   muloqot   yoki   ijodiy   muhitni   tasvirlashda   birgalik
nisbat muallifning eng samarali uslublaridan biri sifatida namoyon bo‘ladi.
Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlari   faqat   grammatik   shakl   emas,   balki
muallifning   badiiy   uslubini   shakllantiruvchi   muhim   vositadir.   U   turli   nisbat
shakllaridan foydalangan holda:
 tarixiy voqealarni jonlantirish (majhul nisbat),
 qahramonlarning ichki kechinmalarini ochish (o‘zlik nisbat),
 tashqi ta’sir va irodaviy ta’sirni ifodalash (orttirma nisbat),
 ijtimoiy   munosabat   va   hamkorlikni   ko‘rsatish   (birgalik   nisbat)   kabi
jihatlarni badiiy mukammallik bilan yoritib beradi.
Bu jihatlar Oybekning badiiy uslubini o‘ziga xos va ta’sirchan qiladi hamda
uning asarlaridagi til vositalarining boyligini namoyon etadi.
Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlari   qahramonlarning   xarakterini   ochishda,
badiiy   ta’sirchanlikni   oshirishda   va   realistik   tasvir   yaratishda   muhim   ahamiyat
kasb etadi. Orttirma va o‘zlik nisbatlar qahramonlarning ichki dunyosini chuqurroq
yoritishga   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   Alisher   Navoiy   obrazini   yaratishda   o‘zlik
nisbatdan   foydalanish   qahramonning   ichki   kechinmalari,   fikrlari   va   shaxsiy
taraqqiyotini   ifodalashda   yordam   beradi.   Bu   orqali   muallif   qahramonning   ruhiy
o‘zgarishlarini aniq aks ettiradi.
Majhul   nisbat   esa   Oybek   asarlarida   badiiy   ta’sirchanlikni   oshirish   uchun
ishlatiladi.   Hodisalar   va   voqealar   shaxsga   bog‘lanmagan   holda   berilib,   fojiali
lahzalar   yanada   dramatik   tus   oladi.   Bu   uslub   asar   voqealarini   yanada   ta’sirchan
qilishga xizmat qiladi, ayniqsa, tarixiy voqealarni tasvirlashda muhim rol o‘ynaydi.
Misol   uchun,   "Qutlug‘   qon"   romanida   ayrim   hodisalarning   umumiy   tus   olishi   va
ularning   shaxsiy   emas,   balki   ijtimoiy   muammolar   ekanligi   majhul   nisbat
yordamida   yoritiladi.   Orttirma   nisbat   esa   tarixiy   voqealar   va   ijtimoiy   hayotni
21 realistik ifodalashda muhim ahamiyatga ega. Muallif qahramonlarning hukmdorlik
davridagi   ta’sirini,   ularning   boshqalarga   ta’sir   o‘tkazishini   orttirma   nisbat   orqali
ko‘rsatadi. Bu uslub Oybekning tarixiy shaxslar obrazini yaratishda va jamiyatning
murakkab jarayonlarini  tasvirlashda katta ahamiyat  kasb etadi. Shu tariqa, Oybek
fe’l nisbatlarini badiiy ifoda vositasi sifatida ishlatib, asarlarining badiiy qiymatini
oshiradi va ularni yanada ta’sirchan qiladi 7
.
Xulosa.   Oybek asarlarida fe’l nisbatlarining qo‘llanilishi muallifning badiiy
uslubini   shakllantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   “Qutlug‘   qon”   va
“Navoiy”   romanlarida   fe’l   nisbatlari   qahramon   xarakterini   ochish,   tarixiy
voqealarni   jonlantirish   va   badiiy   ta’sirchanlikni   oshirish   vositasi   sifatida   faol
ishlatilgan. “Qutlug‘ qon” romanida orttirma va majhul nisbatlarning qo‘llanilishi
voqealarning   dramatik   tusini   kuchaytirishga   xizmat   qiladi.   Tarixiy   jarayonlar,
qahramonlar   taqdiri   va   ijtimoiy   o‘zgarishlar   tasvirida   majhul   nisbat   yordamida
harakatning bajaruvchisi  yashirilgan holatlari  ko‘p uchraydi. Bu esa voqealarning
umumiyligi va keng qamrovli ekanligini ta’kidlashga imkon beradi.
“Navoiy”   romanida   esa   muallif   o‘zlik   va   orttirma   nisbatlardan   faol
foydalanib, buyuk shoir va mutafakkir Alisher Navoiyning ichki dunyosini, fikrlari
va   kechinmalarini   chuqur   aks   ettiradi.   O‘zlik   nisbat,   ayniqsa,   qahramonning   o‘z-
o‘zini   anglash   jarayonlarini   ifodalashda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   uning   o‘z
ichki   olami   bilan   muloqotini   ko‘rsatadi.   Muallif   uslubida   fe’l   nisbatlarining
qo‘llanilishi   matnning   o‘ziga   xos   badiiy   jihatini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Oybek
o‘z asarlarida fe’l nisbatlari yordamida realistik ifodalash vositalarini kuchaytiradi.
Tarixiy   shaxslarning   ta’siri   va   ular   orqali   yuzaga   kelgan   o‘zgarishlar   orttirma
nisbat   orqali   ko‘rsatilib,   bu   yondashuv   voqealar   dinamikasini   oshirishga   xizmat
qiladi.   Shuningdek,   majhul   nisbatning   ko‘p   qo‘llanishi   tasvirlarning
universallashishiga, ya’ni muayyan shaxsdan tashqariga chiqib, jamiyat miqyosida
umumlashishiga yordam beradi. Badiiy ifoda vositasi sifatida fe’l nisbatlari Oybek
asarlarida tasvirning jonliligi va ta’sirchanligini oshirishda asosiy vositalardan biri
hisoblanadi. Ular nafaqat qahramonlarning his-tuyg‘ularini ochishda, balki tarixiy
7
 Madrahimov A. O‘zbek tili grammatikasi va stilistikasi. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2011.
22 jarayonlarni haqqoniy va realistik tasvirlashda ham muhim rol o‘ynaydi. Ayniqsa,
orttirma   nisbatlar   qahramonlarning   bir-biriga   ta’sirini   aks   ettirishda,   o‘zlik   nisbat
esa ularning ichki kechinmalarini ifodalashda samarali vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining   qo‘llanilishi
nafaqat grammatik jihatdan, balki stilistik va semantik tomondan ham asarlarning
umumiy   badiiy   qimmati   va   tarixiy   to‘g‘riligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Fe’l
nisbatlari   muallif   uslubining   o‘ziga   xosligi   va   matnning   emotsional   ta’sirini
kuchaytirish   vositasi   sifatida   samarali   ishlatilgan   bo‘lib,   bu   Oybek   asarlarining
o‘ziga xos badiiy yuksakligini ta’minlovchi muhim omillardan biridir.
3. Fe’l nisbatlarining pleonazm holatlari va badiiy tildagi ta’siri
Hammamizga   ma’lumki,   fe’lning   orttirma   nisbat   shaklini   yasovchi
qo’shimchalar   fe’lga   qo’shilganda   ish-harakatning   biror   bir   shaxs   tomonidan
boshqa   bir   shaxs   orqali   bajarilganini   ko’rsatadi.   Ba’zi   hollarda   bu   qo’shimchalar
takror  holda qo’llanadi. Bunga misol  tariqasida  ,,o’ynattir”, ,,to’shattir” so’zlarini
keltirishimiz   mumkin.   Bu   so’zlarda   orttirma   nisbatdagi   fe’l   shaklini   yasovchi
o’zaro sinonim  bo’lgan ,,-t” va ,,-tir” qo’shimchalari  bir  so’zda ketma-ket  keladi.
Ne’mat   Mahkamov   ba’zi   so’zlarda   fe’lning   orttirma   nisbat   qo’shimchalarining
takrorlanishini   A.Hojiyevning   ,,Harakat   bajaruvchisining   birdan   ortiq   bo’lishi
ko’plik   formasi   va   birgalik   daraja   formasidagina   ko’rinadi”   degan   fikirlariga
asoslanib   pleonastik   qo’llanish   deb   hisoblaydi.   Biz   bu   fikrdan   ancha   yiroqmiz.
Bizningcha, bir so’zda ketma-ket kelgan bu nisbat  qo’shimchalari o’zaro sinonim
qo’shimchalar   bo’lsa-da,   ular   qo’shilgan   so’zning   konnotativ   ma’nosini   turli
darajada  boyitadi.  Birgina  ,,o’qittir”  so’zi  misolida  oladigan   bo’lsak,   quyidagicha
morfemik tasnifga ega bo’lamiz: o’qi+t+tir=o’qittir. Biz ,,o’qittirmoq” so’zi orqali
bir shaxs tomonidan boshqa bir shaxs orqali uchinchi bir shaxs ustida ish-harakat
amalga   oshirilishi   anglaymiz.   Agarda,   ,,-tir”   nisbat   qo’shimchasini   olib
tashlaydigan bo’lsak, ongimizda ,,o’qittirmoq” so’zi orqali paydo bo’ladigan uchta
shaxslardan   birini   yo’qotamiz,   aniqrog’i,   miyamizga   ikkita   obyekt   haqida   signal
boradi. Misol uchun ,,Sevinchning otasi unga ukasini o’qittirdi” gapida ish-harakat
23 uchinnchi   obyekt   ustida   ikkinchi   obyekt   tomonidan   birinchi   obyekt   ta’sirida
bajarilganini tushunamiz. ,,Sevinch ukasini o’qitdi” gapida esa ish-harakat ikkinchi
obyekt   ustida   birinchi   obyekt   ta’sirida   yuzaga   chiqqanini   ko’rishimiz   mumkin.
Yuqoridagilardan  shuni   xulosa  qilishimiz  mumkinki,  orttirma  nisbatdagi   fe’llarda
uchraydigan   va   hozirgacha   pleonazm   hodisasi   deb   hisoblab   kelingan   bu   holat
aslida   sinonim   qo’shimchalarning   turli   vazifada   turli   ma’nolarni   ifodalab
kelishidir 8
.
Yuqoridagi   kabi   qarashlar   nafaqat   orttirma   nisbatdagi   so’zlarga,   balki,
birgalik   nisbatdagi   so’zlarga   nisbatan   ham   mavjud.   Ba’zi   tilshunoslar   jumladan,
Mahkamov   ham,   birgalik   nisbat   affikkslari   ham   pleonastik   qo’llanilishi   mumkin
deb   hisoblashadi.   Fikrlarining   isboti   sifatida   ,,so’zlashishdi”,   ,,o’ynashishdi”,
va   ,,tortishishdi”   kabi   so’zlarni   misol   qilib   keltirishadi   va   bu   so’zlardagi   birinchi
birgalik nisbat suffiksining o’z ma’nosi sezilib tursa ham, bugungi kunda nol, ya’ni
bosh   shakl   hisoblanadi   degan   g’oyani   o’rtaga   tashlashadi.   Mening   nazarimda,
yuqorida   keltirilgan   bu   tushunchalar   haqiqatdan   biroz   yiroq.   Ta’kidlab
o’tilganidek, pleonazm qoidasiga ko’ra, pleonastic qo’llangan qo’shimchaning biri
olib   tashlanganda   ham   so’z   ma’nosi   o’zgarishga   uchramasligi   lozim.   Agarda,
yuqorida   keltirilgan   misollardan   bitta   birgalik   nisbat   qo’shimchasini   o’chirib
o’qiydigan   bo’lsak,   biz   birnchi   marotaba   o’qiganimizda   anglagan   ma’nomizni
emas   boshqa   ma’noni   tushunamiz.   Misol   uchun,   ,,Anvar   va   Lobar   ko’rsatuv
davomida   so’zlashishdi”   ga’pidan   Anvar   va   Lobarlarning   bir-biri   bilan   ko’rsatuv
davomida   so’zlashishganligi   haqidagi   ma’no   anglashiladi.   ,,Anvar   va   Lobar
ko’rsatuv   davomida   so’zlashdi”   gapidan   esa   ularning   shunchaki   so’zlashganligi
haqidagi   ma’lumotni   olishimiz   mumkin   va   bugapda   ular   kimga   gapirishganligi
haqidagi informatsiya mavhumligicha qoladi. Xuddi shunday, ,,Bolalar o’zlarining
sinf   rahbarlari   bilan   o’ynashishdi”   va   ,,Bolalar   o’zlarining   sinf   rahbarlari   bilan
o’ynashdi”   gaplari   ham   bir   biridan   farq   qiladi.   Birinchi   gapda   ,,jig’iga   tegishdi”
degan   salbiy   bo’yoqqa   ega   ma’no   anglashilsa,   ikkinchi   gapda   ,,o’yin   o’ynashdi
yoki   raqsga   tushishdi”   degan   ma’no   ifodalanadi.   Shu   o’rinda,   ,,tortishishdi”
8
 Mahmudov N., Usmonov S. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. – Toshkent: Fan, 2005.
24 so’ziga alohida to’xtalib o’tishimiz lozim. Hammamizga ma’lumki, ,,tortmoq” fe’li
biror   bir   narsani   qo’l   bilan   tortish,   oldinga   boshlash   kabi   ma’nolarni   beradi.
Lekin,   ,,tortishmoq”   fe’li   orqali   bahslashish   ma’nosi   tushuniladi.   Shuni   inobatga
olgan   holda   ,,tortishishdi”   so’zidagi   birinchi   ,,-   ish”   affiksi   so’z   yasovchi
qo’shimcha deb hisoblashimiz mumkin va ishonch bilan bu so’zda ham pleonastik
qo’llanish hodisasi yo’q deb ayta olamiz 9
.
Oybek   asarlarida  fe’l   nisbatlarining  pleonazm   holatlari   adabiy   tilning  ifoda
vositalaridan biri sifatida muhim ahamiyat kasb etadi. Pleonazm – bu ortiqcha so‘z
yoki grammatik birliklar qo‘llanilishi orqali badiiy nutqni yanada ta’sirchan qilish
usuli bo‘lib, Oybek romanlarida u muhim stilistik vosita sifatida namoyon bo‘ladi.
Ayniqsa, "Qutlug‘ qon" va "Navoiy" romanlarida fe’l nisbatlarining turli shakllari
pleonazm holatlarida uchrab, muallifning uslubiy mahoratini namoyon etadi.
Pleonazm   holatlarining   uchrashi   Oybek   uslubining   tabiiyligi   va   jonliligi
bilan   bog‘liq.   Masalan,   asarlarida   orttirma,   majhul   va   o‘zlik   nisbatlarining
birgalikda   ishlatilishi   orqali   voqealarning   ta’sirchanligi   oshiriladi.   "Navoiy"
romanida qahramonlarning ichki kechinmalarini chuqur ochib berish uchun o‘zlik
nisbatdagi   fe’llar   juda   ko‘p   ishlatiladi.   Masalan,   "U   o‘z-o‘zini   taftish   qildi",
"Ko‘ngli   buzildi",   "Xayollarga   berildi"   kabi   iboralar   qahramonlarning   ruhiy
holatini   aniq   aks   ettirishga   xizmat   qiladi.   Bu   usul   orqali   Oybek   qahramonlarning
ichki dunyosini yorqinroq va chuqurroq tasvirlaydi.
Majhul   nisbat   pleonazm   holatlarida   hodisalarning   ta’sir   doirasini
kengaytirish   uchun   ishlatiladi.   Oybek   tarixiy   voqealarni   tasvirlar   ekan,   ko‘pincha
voqealarni   noaniq   subyekt   orqali   ifodalash   uchun   majhul   nisbatdan   foydalanadi.
"Qutlug‘   qon"   romanida   "Qishloqlar   vayron   qilindi",   "Qo‘zg‘olon   bostirildi",
"Farmon chiqarildi" kabi iboralar orqali voqealarning ijtimoiy ahamiyatini oshiradi
va   keng   ommaga   ta’sir   qilishini   ta’kidlaydi.   Bu   usul   tarixiy   voqealarni   ommaviy
xotira   shaklida   tasvirlash   imkonini   beradi.   Orttirma  nisbat   Oybek   uslubida   tashqi
ta’sirni   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladi.   Bu   nisbat   orqali   qahramonlarning   qanday
harakatga   majburlanganligi   yoki   boshqalarga   ta’sir   o‘tkazayotganligi   ifodalanadi.
9
 Mengliyev B. Fe’l kategoriyasi va uning sintaktik xususiyatlari. – Toshkent, 2017.
25 Masalan,   "U   kishiga   ayttirdi",   "Hukmdorga   elchilar   yuborildi",   "Yozdirildi"   kabi
fe’l shakllari orqali voqealar rivojiga urg‘u beriladi. Orttirma nisbatning pleonazm
holatlarida   ishlatilishi   Oybek   uslubiga   xos   bo‘lib,   qahramonlar   faoliyati   va
ularning ijtimoiy hayotga ta’sirini aks ettirishga xizmat qiladi.
Badiiy nutqni  jonlantirishda  fe’l  nisbatlarining ahamiyati  juda katta. Oybek
o‘z   asarlarida   turli   nisbat   shakllarini   ishlatish   orqali   tasviriy   vositalarni   boyitadi.
Masalan, "Navoiy" romanida qahramonlar o‘rtasidagi muloqotlar va ularning ichki
kechinmalarini   tasvirlashda   birgalik   nisbat   qo‘llaniladi:   "Ular   maslahatlashib
oldilar", "Birga harakat qilishdi", "G‘azal o‘qildi, fikr bildirildi". Bu kabi misollar
muallif uslubining tabiiyligini va jonliligini ta’minlaydi.
Fe’l   nisbatlarining   ortiqcha   qo‘llanilishi,   ya’ni   pleonazm   holatlari,   ba’zan
badiiy ifodani kuchaytirsa, ba’zan esa murakkablashtirishi mumkin. Ba’zi hollarda
ortiqcha takrorlashlar so‘zlarning ortiqcha yuklanishiga olib keladi, lekin Oybek bu
usuldan   ongli   ravishda   foydalanib,   asarlarining   badiiy   ta’sirchanligini   oshirishga
erishadi.   Masalan,   "O‘zi   o‘zining   aybini   tan   oldi"   yoki   "Qilingan   ish   qayta
bajarildi"   kabi   ifodalarda   ortiqcha   grammatik   birliklar   mavjud   bo‘lsa   ham,   ular
matnning   ekspressiv   ta’sirini   kuchaytiradi.   Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining
pleonazm   holatlari   badiiy   nutqning   jonliligi,   obrazlar   xarakterining
chuqurlashtirilishi   va   tarixiy   voqealar   ta’sirchanligini   oshirish   uchun   muhim
ahamiyatga   ega.   Fe’l   nisbatlarining   stilistik   jihatdan   ortiqcha   qo‘llanilishi   Oybek
uslubining   badiiy   kuchini   oshirish   bilan   birga,   asarlarning   tasviriy   ifoda
vositalarini ham boyitadi 10
.
Fe’l   nisbatlarining   pleonazm   holatlari   Oybek   asarlarida   nafaqat   badiiy
tasvirning   jonliligini   oshirish,   balki   qahramonlarning   ruhiy   kechinmalarini
chuqurlashtirish   uchun   ham   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   tarixiy   va   ijtimoiy   muhitni
tasvirlashda   muallif   turli   nisbat   shakllarini   uyg‘unlashtirib,   realistik   va   dramatik
effekt yaratishga erishadi.Fe’l nisbatlarining takroriy qo‘llanilishi, ya’ni pleonazm
usuli,   Oybekning   tasviriy   tilini   yanada   o‘ziga   xos   va   ta’sirchan   qiladi.   Masalan,
majhul   nisbatning   orttirma   nisbat   bilan   birikishi   natijasida   voqea  rivojiga  alohida
10
 Mirtojiyev M. Hozirgi o‘zbek adabiy tili: morfologiya va sintaksis. – Toshkent, 2012.
26 urg‘u   beriladi:   "Unga   farmon   ayttirildi   va   bu   ish   bajarildi"   kabi   iboralar   orqali
voqeaning   ta’sir   kuchi   oshiriladi.   Ushbu   uslub   Oybek   tomonidan   ayniqsa   tarixiy
jarayonlarni ifodalashda qo‘llanilib, o‘quvchini hodisalarning ichiga olib kiradi.
Bundan   tashqari,   o‘zlik   nisbat   fe’llarining   pleonazm   holatlarida   ishlatilishi
qahramonlarning   ichki   ruhiy   kechinmalarini   chuqurroq   ochib   beradi.   Masalan,
"O‘zi   o‘zini   aybladi",   "Ichida   o‘z-o‘zidan   gumon   tug‘ildi"   kabi   ifodalarda   o‘zlik
nisbatning   ikki   marta   ishlatilishi   qahramonning   ichki   tortishuvlarini   yanada
kuchaytiradi. Bu usul asarlarining badiiy va ruhiy qatlamlarini boyitadi.
Oybekning   badiiy   uslubida   ortiqcha   grammatik   birliklar   ba’zan   matnning
ta’sirchanligini oshirsa, ba’zan esa murakkab tuzilish hosil  qilishi  mumkin. Lekin
muallif   bu   usuldan   ataylab   foydalanib,   matndagi   ekspressivlikni   kuchaytiradi.
Xususan, tarixiy romanlarda "Bu xabar tarqatildi va hammaga eshittirildi", "Hukm
chiqarildi   va   e’lon   qilindi"   kabi   jumlalarda   pleonazm   holati   kuzatiladi.   Bunday
takroriy   tuzilmalarning   badiiy   ifoda   vositasi   sifatidagi   ahamiyati   shundaki,   ular
voqealarning   ta’sir   doirasini   kengaytiradi   va   dramatik   kuchini   oshiradi.   Fe’l
nisbatlarining   pleonazm   holatlarida   ishlatilishi   Oybek   asarlarining   ritmik
tuzilishini   ham   ta’minlaydi.   Masalan,   dialoglar   yoki   monologlarda   bu   uslub
nutqning tabiiyligini saqlashga yordam beradi. "Sen bu ishni o‘zing qilishing kerak
edi, lekin qilinmadi", "Uning qalbida bir narsa tug‘ildi va bu his o‘sib bordi" kabi
misollarda   ortiqcha   grammatik   birliklar   mavjud   bo‘lsa-da,   ular   qahramonlarning
ichki   kechinmalarini   aniqroq   ifodalashga   xizmat   qiladi.   Oybek   asarlarida   fe’l
nisbatlarining  pleonazm  holatlari   badiiy  nutqni   jonlantirish,  qahramon  xarakterini
chuqurlashtirish,   tarixiy   va   ijtimoiy   voqealarni   realistik   tasvirlashda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Muallif   pleonazm   orqali   asarlarining   tasviriy   ifoda
vositalarini boyitib, o‘quvchida chuqur taassurot qoldirishga erishadi 11
.
Xulosa.   Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining   pleonazm   holatlarida   uchrashi
muallifning   badiiy   nutqni   kuchaytirish,   qahramonlarning   his-tuyg‘ularini   aniqroq
ifodalash   va   tasviriylikni   oshirish   maqsadida   qo‘llangan   uslublardan   biri
hisoblanadi.   Pleonazm,   ya’ni   ortiqcha   so‘z   ishlatish   hodisasi,   Oybek  tilida   badiiy
11
 Nurmonov A. O‘zbek tili nazariy grammatikasi. – Toshkent: Fan, 2015
27 ifodalilikni   kuchaytiruvchi   omil   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   Bu   uslub   asosan
qahramonlarning hissiyotlarini ifodalashda, voqealar rivojini chuqurlashtirishda va
muallifning   shaxsiy   munosabatini   bildirishda   foydalanilgan.   Badiiy   nutqni
jonlantirishda   fe’l   nisbatlari   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   majhul   va
orttirma   nisbatlarning   qo‘llanilishi   matndagi   emotsional   yukni   oshirishga   xizmat
qiladi. Majhul nisbat vositasida qahramonlar taqdiri tasvirlanar ekan, voqealarning
umumiyligi   va   keng   qamrovli   ekanligi   ta’kidlanadi.   Orttirma   nisbat   esa   bir
shaxsning   ikkinchi   shaxsga   ta’sirini   ko‘rsatishda,   ya’ni   xarakterlarni
shakllantirishda   samarali   qo‘llanilgan.   Bu   uslub   Oybek   asarlarida   tasviriylik   va
realizmni oshirishga xizmat qiladi. Fe’l nisbatlarining ortiqcha qo‘llanilishi stilistik
jihatdan   ba’zan   matnning   ortiqcha   yuklanishiga   ham   sabab   bo‘lishi   mumkin.
Ammo Oybek asarlarida bu hodisa maqsadli qo‘llanilib, asar badiiyligini oshirish,
qahramonlarning   ichki   kechinmalarini   aniqroq   yetkazish   va   tarixiy   voqealarni
realistik   ifodalash   uchun   ishlatilgan.   Muallifning   uslubi   o‘quvchida   kuchli
emotsional   ta’sir   uyg‘otish,   voqealar   rivojiga   ta’sir   o‘tkazish   va   tarixiy   haqiqatni
jonli   aks   ettirishga   qaratilgan   bo‘lib,   bu   jarayonda   fe’l   nisbatlarining   pleonazm
holatlari muhim rol o‘ynaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining   pleonazm
holatlarida qo‘llanilishi matnning badiiy ta’sirchanligini oshirish, qahramonlarning
xarakterini  ochish va tarixiy voqealarni  haqqoniy yoritish kabi  muhim  vazifalarni
bajaradi. Bunda muallif badiiy nutqning jonliligini oshirish, tasviriylik va stilistik
boylikni ta’minlashga erishgan.
28 4.   Fe’l nisbatlari bo‘yicha tadqiqot natijalari va xulosalar
Oybek asarlarida fe’l nisbatlarining qo‘llanilishi va ularning badiiy, stilistik
va   semantik   ahamiyati   tilshunoslikda   alohida   o‘rganish   talab   qilinadigan
masalalardan   biridir.   Fe’l   nisbatlari   Oybekning   adabiy   tilida   faqat   sintaktik
jihatdan   emas,   balki   obraz   yaratish,   nutq   ta’sirchanligini   oshirish   va   tarixiy
voqealarni realizm ruhida ifodalash kabi muhim funksiyalarni bajaradi.
Oybek   asarlarida   eng   ko‘p   ishlatilgan   fe’l   nisbatlari.   Tadqiqot
natijalariga   ko‘ra,   Oybek   asarlarida   o‘zlik,   majhul   va   orttirma   nisbatlar   keng
qo‘llanadi. Ushbu nisbatlarning har biri o‘ziga xos badiiy va stilistik yuk ko‘taradi:
1. O‘zlik   nisbat   –   qahramonlarning   ichki   kechinmalarini   ifodalash   uchun
ishlatiladi.   Masalan,   Oybekning   "Navoiy"   romanida   qahramonning   his-
tuyg‘ularini chuqur aks ettirish maqsadida o‘zlik nisbatdagi fe’llar qo‘llanadi:
o "o‘ylandi",   "anglandi",   "tushunildi"   –   qahramon   o‘z   fikr-
mulohazalarini o‘zi anglayotganini ko‘rsatadi.
2. Majhul   nisbat   –   tarixiy   voqealarni   umumiy   shaklda,   subyektni   yashirin
holda   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Oybekning   tarixiy   va   ijtimoiy   jarayonlarni
tasvirlashda   majhul   nisbatdan   foydalanishi   betaraflik   va   obyektivlik   hissini
uyg‘otadi:
o "Farmon   chiqarildi",   "hukm   e’lon   qilindi",   "el-yurt   yig‘ildi"   kabi
shakllar rasmiy yoki tarixiy voqealarning umumlashgan tasvirini beradi.
29 3. Orttirma nisbat  – biror shaxs yoki hodisaning boshqa shaxslarga ta’sirini
ko‘rsatishda   qo‘llanadi.   Bu   uslub   orqali   muallif   qahramonning   ijtimoiy   muhitga
ta’sirini ifodalagan:
o "fikri   ayttirildi",   "hukm   ijro   ettirildi",   "ish   tezlashtirildi"   kabi
shakllar   qahramonlarning   faol   yoki   majburiy   ravishda   ta’sirchanligini   oshirishga
xizmat qiladi.
Fe’l   nisbatlarining   zamonaviy   o‘zbek   tilidagi   ahamiyati.   Hozirgi
zamonaviy o‘zbek tilida fe’l nisbatlari turli nutq uslublarida keng ishlatiladi:
 Rasmiy va ilmiy uslub   – asosan majhul nisbat shakllari ustunlik qiladi.
Chunki bu shakllar obyektiv va betaraf ifodalashni ta’minlaydi:
o "Tadqiqot   o‘tkazildi",   "Xulosa   chiqarildi",   "Ma’lumot   yetkazildi"
kabi shakllar ilmiy maqolalar, hujjatlar va rasmiy matnlarda qo‘llaniladi.
 Badiiy uslub  – o‘zlik va orttirma nisbatlar badiiy obrazlarni jonlantirish,
dramatik   effekt   yaratish   va   qahramonlarning   kechinmalarini   ochib   berish   uchun
ishlatiladi. Masalan, bugungi adabiy tilimizda:
o "ko‘nglidan o‘tdi", "o‘ylab ko‘rildi", "eslab qoldi"  kabi fe’llar badiiy
tilda keng ishlatilmoqda.
 Jurnalistika va ommaviy nutq   – ommaviy axborot vositalarida majhul
nisbat   shakllari   yangiliklarni   obektiv   va   rasmiy   uslubda   yetkazish   uchun
ishlatiladi:
o "Xabar   berildi",   "Majlis   o‘tkazildi",   "Tahlil   qilindi"   kabi   iboralar
yangilik maqolalarida ko‘p uchraydi.
O‘zbek   tilshunosligida   fe’l   nisbatlarini   tadqiq   qilish   yo‘nalishlari.   Fe’l
nisbatlari bo‘yicha tadqiqotlar turli lingvistik jihatlar bo‘yicha olib borilmoqda:
1. Sintaktik va semantik tadqiqotlar :
o Fe’l nisbatlarining gap tarkibidagi o‘rni, boshqa so‘zlar bilan bog‘lanishi
va   ularning   ma’no   yukini   o‘rganish   lingvistik   tahlilning   asosiy   yo‘nalishlaridan
biridir.
30 o Masalan,   orttirma   nisbat   shakllarining   subyektga   ta’siri   hamda   majhul
nisbatlarning obyektivlikni ta’minlashdagi roli tahlil qilinadi.
2. Stilistik tadqiqotlar :
o Fe’l   nisbatlarining   badiiy   asarlarda,   rasmiy   hujjatlarda   va   ilmiy
matnlarda qanday uslubiy xususiyat kasb etishi o‘rganiladi.
o Xususan,   Oybek   kabi   adiblarning   asarlarida   bu   nisbatlarning   qanday
badiiy vosita sifatida ishlatilganini tadqiq qilish muhimdir.
3. Tarixiy va qiyosiy tadqiqotlar :
o Fe’l nisbatlarining qadimgi o‘zbek tilidan zamonaviy o‘zbek tiliga o‘tish
jarayoni   va   ularning   qiyosiy   tahlili   lingvistik   tadqiqotlarning   muhim
yo‘nalishlaridan biridir.
o Eski   o‘zbek   tilida   uchragan   "-durildi" ,   "-tirilg‘ay" ,   "-latdi"
shakllarining bugungi kunda qanday ishlatilishi va rivojlanishi o‘rganiladi.
4. Korpus lingvistikasi va sun’iy intellekt tadqiqotlari:
o Bugungi   zamonaviy   lingvistika   texnologiyalari   yordamida   katta   matn
korpuslari   asosida   fe’l   nisbatlarining   qo‘llanish   chastotasi,   sintaktik   va   semantik
o‘zgarishlari o‘rganilmoqda.
o Sun’iy   intellekt   asosidagi   tilni   qayta   ishlash   tizimlarida   fe’l
nisbatlarining   avtomatik   tahlili   nutqni   tushunish   va   tarjima   jarayonlarida   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Oybek   asarlarida   fe’l   nisbatlarining   o‘rganilishi   adibning   badiiy   uslubini
chuqur   tushunish   va   o‘zbek   tilining   grammatik   xususiyatlarini   tadqiq   qilishda
muhim ahamiyatga ega. O‘zlik, majhul va orttirma nisbatlarning Oybek asarlarida
qanday   stilistik,   semantik   va   sintaktik   vazifalarni   bajarayotgani   o‘rganilishi,
ularning   zamonaviy   o‘zbek   tilidagi   o‘rnini   tushunishga   xizmat   qiladi.   Fe’l
nisbatlari   hozirgi   lingvistika   tadqiqotlarida   ham   dolzarb   mavzulardan   bo‘lib,
ularning   o‘zgarish   dinamikasi,   funksional   imkoniyatlari   va   texnologik
rivojlanishdagi o‘rni bo‘yicha tahlillar davom etmoqda 12
.
12
 Qo‘chqorov N. O‘zbek tilida fe’l kategoriyasi va uning grammatik shakllari. – Toshkent: Universitet, 2018 
31 Xulosa.  Fe’l nisbatlari bo‘yicha olib borilgan tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki,
ular o‘zbek tilining grammatik tizimida muhim rol o‘ynaydi va nutqning aniqligi,
ifodaliligi   hamda   uslubiy   boyligini   ta’minlaydi.   Oybek   asarlarining   tahlili
natijasida muallifning fe’l nisbatlaridan samarali foydalanishi uning badiiy uslubini
kuchaytirish,   qahramon   xarakterini   ochish   va   tarixiy   voqealarni   haqqoniy
yoritishda   muhim   vosita   ekanligi   aniqlandi.   Tadqiqot   natijalari   shuni   ko‘rsatdiki,
Oybek   asarlarida   o‘zlik   va   orttirma   nisbatlar   eng   ko‘p   ishlatilgan   bo‘lib,   ular
qahramonlarning   ichki   kechinmalari   va   voqealar   dinamikasini   jonlantirishga
xizmat qiladi. Majhul nisbat esa tarixiy voqealarni kengroq ifodalash, ob’ektivlikni
ta’minlash   va   dramatik   ta’sirni   kuchaytirishda   qo‘llangan.   Orttirma   nisbat
muallifning   badiiy   tasvir   uslubida   voqealar   rivojini   ifodalashga   hamda
qahramonlararo   munosabatlarni   ochib   berishga   xizmat   qilgan.   Zamonaviy   o‘zbek
tilshunosligida   fe’l   nisbatlari   bo‘yicha   tadqiqotlar   davom   etmoqda.   Ularning
sintaktik   va   semantik   jihatlari,   boshqa   tillar   bilan   qiyosiy   tahlili   hamda   badiiy
nutqda   tutgan   o‘rni   chuqur   o‘rganilmoqda.   Ayniqsa,   turkiy   tillar   bilan   qiyosiy
tadqiqotlar   fe’l   nisbatlarining   o‘ziga   xosliklarini   va   rivojlanish   tendensiyalarini
aniqlashga yordam bermoqda.
Umuman   olganda,   Oybek   asarlari   misolida   o‘rganilgan   fe’l   nisbatlari
ularning badiiy nutqni jonlantirishdagi, xarakterlar ruhiy holatini ochib berishdagi
va   tarixiy   voqealarni   realizm   asosida   tasvirlashdagi   muhim   rolini   ko‘rsatdi.   Fe’l
nisbatlarining   tadqiqi   o‘zbek   tili   grammatikasi   va   stilistikasi   uchun   ham   muhim
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   kelajakda   ularning   lingvistik   va   adabiy   tahlillari   yanada
chuqurlashishi lozim.
32 XULOSA
O‘zbek   tilida   fe’l   nisbatlari   tildagi   sintaktik   va   semantik   munosabatlarni
ifodalovchi   muhim   grammatik   vosita   hisoblanadi.   Oybek   asarlari   misolida   bu
nisbatlarning badiiy nutqdagi o‘rni yanada yaqqol namoyon bo‘ladi. Fe’l nisbatlari
muallifning   badiiy   uslubini   shakllantirish,   qahramonlarning   xarakterini   chuqur
ochib berish va tasviriy vositalarni kuchaytirish kabi jihatlarda faol qo‘llanilgan.
O‘zlik   nisbat   qahramonlarning   ichki   kechinmalari,   ruhiy   iztiroblari   va
shaxsiy   his-tuyg‘ularining   tabiiy   tasvirini   berishda   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Masalan,   “Navoiy”   romanida   Alisher   Navoiyning   ichki   monologlari   va   o‘z-o‘zi
bilan   kechgan   fikrlari   aynan   o‘zlik   nisbat   orqali   jonlantiriladi.   Bu   nisbat   roman
qahramonlarining ruhiy olamiga kirib borish, ularning tafakkur jarayonlarini tabiiy
ko‘rsatish imkonini beradi.
Majhul   nisbat   Oybek   asarlarida   obyektivlik   va   tarixiy   voqealarning   keng
ommaga   taalluqli   ekanligini   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   “Qutlug‘   qon”   romanida
ijtimoiy-siyosiy voqealar va xalq hayotidagi tub o‘zgarishlarni tasvirlashda majhul
nisbat vositasida gap qurilishlari uchraydi. Bu usul muallifning voqelikka nisbatan
neytral pozitsiyada turishini ta’minlaydi va matnga tarixiylik ruhini olib kiradi.
Orttirma   nisbat   Oybek   badiiy   uslubida   dramatik   tasvir   kuchini   oshirish
uchun   qo‘llaniladi.   Ushbu   nisbat   qahramonlarning   boshqalarga   ta’siri,   buyruq
berish,  majbur  qilish  yoki  qandaydir  hodisalarni  boshqalar  orqali  amalga oshirish
holatlarida   ishlatilgan.   Ayniqsa,   tarixiy   voqealar   tasvirlangan   joylarda
33 hukmdorlarning   farmonlari   yoki   muayyan   shaxslarning   jamiyatga   ta’siri   orttirma
nisbat orqali ifodalangan.
Fe’l nisbatlarining badiiy nutqni jonlantirishdagi o‘rni ham e’tiborga molik.
Oybek   o‘z   asarlarida   pleonazm   holatlariga   yo‘l   qo‘ymaslikka   harakat   qilgan
bo‘lsa-da,   ba’zan   fe’l   nisbatlarining   ortiqcha   qo‘llanilishi   orqali   badiiy
ta’sirchanlikni oshirishga erishgan. Masalan, tarixiy voqealarni bayon qilishda yoki
qahramonlar   o‘rtasidagi   ziddiyatni   kuchaytirishda   fe’l   nisbatlari   bir-birini
takrorlashiga qaramay, muayyan tasviriy maqsadga xizmat qilgan.
Tadqiqot natijalari shuni ko‘rsatadiki, Oybek asarlarida eng ko‘p ishlatilgan
fe’l   nisbatlari   o‘zlik,   majhul   va   orttirma   nisbatlardir.   O‘zbek   tilining   zamonaviy
rivojlanishida ham fe’l nisbatlari badiiy, ilmiy va rasmiy uslublarda o‘z o‘rniga ega
bo‘lib,   tilshunoslikda   ularni   chuqurroq   tadqiq   qilish   dolzarb   masalalardan   biri
bo‘lib   qolmoqda.   Ayniqsa,   fe’l   nisbatlarining   stilistik   imkoniyatlarini   aniqlash   va
ularning nutqdagi ta’sirini o‘rganish hozirgi tilshunoslikda muhim yo‘nalishlardan
biridir.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abdullayeva   Z.   O‘zbek   tilida   fe’l   yasalishi   va   uning   strukturasi .   –
Toshkent, 2013  【 140 】 . 
2. Abduazizov A.  Hozirgi o‘zbek adabiy tili . – Toshkent: O‘zbekiston, 2016.
3. Asqarova   M.   O‘zbek   tilida   so‘z   yasalishi   va   grammatik   kategoriyalar .   –
Toshkent: Fan, 2005. 
4. Boboyev M.  O‘zbek tili grammatikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 2010. 
5. G‘ofurov   U.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilining   sintaksisi .   –   Toshkent:   Fan,
2008. 
6. Jo‘rayev M.  Tilshunoslik asoslari . – Toshkent: Universitet, 2014. 
7. Madrahimov   A.   O‘zbek   tili   grammatikasi   va   stilistikasi .   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2011. 
8. Mahmudov N., Usmonov S.   Hozirgi o‘zbek adabiy tili . – Toshkent: Fan,
2005. 
9. Mengliyev   B.   Fe’l   kategoriyasi   va   uning   sintaktik   xususiyatlari .   –
Toshkent, 2017. 
10. Mirtojiyev   M.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili:   morfologiya   va   sintaksis .   –
Toshkent, 2012. 
11. Nurmonov A.  O‘zbek tili nazariy grammatikasi . – Toshkent: Fan, 2015. 
35 12. Qo‘chqorov   N.   O‘zbek   tilida   fe’l   kategoriyasi   va   uning   grammatik
shakllari . – Toshkent: Universitet, 2018. 
13. Qurbonova M.  Hozirgi o‘zbek tili . – Toshkent: Universitet, 2019  【 141 】 .
14. Rajabov R.   O‘zbek tilida fe’l kategoriyasi va uning sintaksisdagi o‘rni . –
Toshkent: Fan, 2014. 
15. Raupova   L.   Hozirgi   o‘zbek   tilshunosligi   masalalari .   –   Toshkent:
Universitet, 2016. 
16. Sayfullayeva   R.   O‘zbek   tilida   fe’l   nisbatlari   va   ularning   stilistik
xususiyatlari . – Toshkent: Fan, 2019. 
17. Sobirov   A.   O‘zbek   tilida   majhul   nisbat   va   uning   stilistik   vazifasi .   –
Toshkent: Universitet, 2018. 
18. To‘xtasinov H.  O‘zbek tilining grammatik qurilishi . – Toshkent: Yangi asr
avlodi, 2017. 
19. Usmonov S.  O‘zbek tilida fe’l turlari va ularning funksional xususiyatlari .
– Toshkent: Universitet, 2020. 
20. Yo‘ldosheva   D.   O‘zbek   tili   grammatikasi:   shakl   va   ma’no   uyg‘unligi .   –
Toshkent: Fan, 2016.
36
Купить
  • Похожие документы

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha