Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 55.2KB
Покупки 4
Дата загрузки 23 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

Bohodir Jalolov

O'zbekiston Respublikasi fuqarolarining siyosiy huquqlari

Купить
O zbekiston Respublikasi fuqarolarining siyosiyʻ
huquqlari
KURS ISHI
TO ShKENT 2Muntarija:
Kirish
1.1 Siyosiy huquqlar tushunchasi va uning mazmun-mohiyati
1.2 Yanggi kanstitutsiya siyosiy huquqlari kafolati
II. BOB Fuqorolarning jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda ishtirok
etish huquqi
2.1 Fuqorolarning davlat va jamiyat ishalrida ishtirok etish huquqi
2.2 Fuqorolarning jamoatchilik nazoratini amalga oshirish huquqi
III. BOB Fuqarolarning jamoat birlashmalariga uyishish huquqi
3.1 Kasaba uyushmalari va boshqa jamoat birlashmalariga birlashish 
huquqi -siyosiy huquqlarning muhim ifodasi
3.2 Siyosiy partiyalar-huquqiy demokratik davlat qurilishining bosh 
elementi.
IV. BOB Vakolatli organlarga murojaat etish huquqi
4.1 Murojaat qilish huquqi, murojatlarning shakllari va turlari
4.2 Murojaat qilishni amalga oshirish kafolatlari
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ruyhati 3 Kirish
    Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.  Tarixga nazar solar ekanmiz har bir
davlat o’z istiqlol va taraqqiyot yo’lini tanlar ekan, xalq farovonligini ta’minlashga
xizmat   qiladigan   eng   muhim   maqsad   va   vazifalarni   o’zining   Konstitutsiyasi   –
Asosiy   qonunida   mustahkamlab   oladi.   O’zbekiston   Respublikasida   2023-yil   30-
aprel   kuni   o’tkazilgan   referendumda   yangi   tahrirdagi   O’zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   ishtirok   etgan   fuqarolarning   90,21   foizi   tomonidan   yoqlab   ovoz
berish orqali qabul qilinganligi unda xalqimizning Yangi O’zbekistonni barpo etish
bo’yicha   orzu-umidlari   va   intilishlari   o’z   aksini   topganligidan   dalolat   beradi.
Konstitusiya davlatimizda insonlarning ozod va erkin yashash, ta’lim olish, mehnat
qilish, saylash va saylanish kabi huquqlarini, so’z hamda e’tiqod erkinliklarini oliy
qadriyat   darajasiga   ko’tardi.   Yana   shuni   unutmasligimiz   kerakki,   har   qanday
demokratik   islohotlar   samarasi,   tinchlik   va   taraqqiyotning   asosiy   garovi   ham
Konstitutsiya va qonun ustuvorligi bilan bevosita bog’liq. 
   Yangi tahrirdagi Konstitutsiyaning e’tiborli jihati shundan iboratki, unda
birinchi   navbatda   shaxs   manfaatining   davlat   manfaatidan   ustun   ekanligi   belgilab
qo’yildi,   inson,   uning   huquq   va   erkinliklari   hamda   manfaatlari   eng   oliy   qadriyat
sifatida   muhrlandi.   Xususan,   Konstitutsiyada   davlat   qurilishining   yangi   strategik
maqsadi   –   ijtimoiy   davlat   qurish   ekanligi   belgilab   berildi,   ijtimoiy   adolat   va
birdamlik   prinsiplari   joriy   etildi,   inson   huquq   va   erkinliklarini   himoya   qilishning
mutlaqo   yangi   mexanizmlarini   nazarda   tutuvchi   konstitutsiyaviy   asoslar
mustahkamlandi.
   Yangi tahrirdagi Konstitutsiyada ikkinchi bo’lim: inson va fuqarolarning
asosiy   huquqlari,   erkinliklari   va   burchlari;   VIII   bob:   “Siyosiy   huquqlar”   deb
nomlangan bo’lib, kurs ishi ushbu bob moddalarida keltirilgan fuqarolarning davlat
ishlarini   boshqarishda   ishtirok   etishi,   referendumlar   o’tkazish   va   unda   ishtirok
etish tartibi, miting,yig’ilish namiyish shaklida ijtimoiy faolligini amalga oshirish,
siyosiy partiyalar va jamoat birlashmalariga birlashish, vakolatli davlat organlariga
murojaat   qilish   kabi   siyosiy   huquqlarini   amalga   oshirishda   yuzaga   keladigan
muommolarning ilmiy yechimini topish dolzarb ahamiyat kasb etadi. 4    Umuman   olganda   huquq   va   erkinliklar   haqida   so’z   borar   ekan,   shuni
anglash   joizki:   siyosiy   huquqlarni   inson   hayotidagi   o’rni   beqiyosdir.   Siyosiy
huquqlar   Konstitutsiyamizda   huquq   va   erkinliklarni   mustahkamlash   bilan,
fuqarolar zimmasiga katta ma’suliyat ham yuklaydi. Fuqarolar saylov, referendum,
siyosiy   partiyalarga   birlashish,   jamoat   birlashmalariga   uyushish   va   davlat
organlariga   murojaati   orqali   siyosiy   huquqlarini   amalga   oshiradilar.   Fuqarolar
o’zlariga   berilgan   huquqlardan   unumli   foydalanib,   shaxs   va   jamiyat   shuningdek
davlat   manfaatlarini   hurmat   qilib   uning   faoliyatida   va   davlat   hokimiyatini
shakillantirishda ishtirok etishlari bilan o’zlarining ijtimoiy faolliklarini namoyish
qiladilar.
    "O zbekiston   Respublikasi   Referendumi   to g risida"gi   Qonun,   "Siyosiyʻ ʻ ʻ
Partiyalar to g risida"gi Qonun, "O zbekiston Respublikasida jamoat birlashmalari
ʻ ʻ ʻ
to g risida"gi.   Qonun,   "Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlari	
ʻ ʻ
to g risida”gi   O zbekiston   Respublikasi   Qonunlarni   o rganib   chiqish   va   siyosiy
ʻ ʻ ʼ ʻ
huquqlarni   qonunda   belgilangan   tartibda   amalga   oshirish   bilan   bog’liq   ustuvor
vazifalarning   amalga   oshirilishida   ushbu   kurs   ishi   mavzusini   o’rganish   muayyan
darajada   xizmat   qiladi.  
        Kurs   ishi   mavzusini   o’rganilganlik   darajasi:   Siyosiy   huquqlar   va   ularning
kafolatlari   haqida   fikr   yuritgan   olimlardan   A.To laganov,   M.Qirg izboyev,	
ʻ ʻ
R.Hakimov,   X.   Odilqoriyev,   O.   Husanov,   F.   Muhitdinovalarni   alohida   ajratib
ko’rsatish   mumkin.   Mazkur   olimlarning   asarlarida   fuqarolik   va   konstitutsiyaviy
huquqda   siyosiy   huquqlar   to’g’risida   bir   qancha   ilmiy   fikrlar   va   xulosalar   ishlab
chiqgan   va   bu   qarashlar   konstitutsiyaviy   huquq   fanida   siyosiy   huquqlarning
rivojlanishiga o’ziga xos hissa bo’lib qo’shilgan. 
    "O zbekiston   Respublikasi   Referendumi   to g risida"gi   Qonun,   "Siyosiy	
ʻ ʻ ʻ
Partiyalar to g risida"gi Qonun, "O zbekiston Respublikasida jamoat birlashmalari
ʻ ʻ ʻ
to g risida"gi.   Qonun,   "Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlari	
ʻ ʻ
to g risida”gi   O zbekiston   Respublikasi   Qonuni,   Fuqarolik   Kodeksi,   Saylov
ʻ ʻ ʼ
kodeksi va asosiy manba O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida fuqarolarning	
ʻ 5siyosiy   huquqlari   xalqaro   huquq   talablariga   mos   ravishda   talqin   etilgan   va
kafolatlangan.
        Kurs   ishi   maqsadi.   Konstitutsiyaviy   huquqda   siyosiy   huquqlarning
o’rni   va   ahamiyati,   siyosiy   huquqlarning   turlari   va   amalga   oshirilish   tartiblari,
davlat   boshqaruvida   fuqarolarning   siyosiy   faolligi   va   davlat   hokimiyatini   tashkil
etishda   tutgan   o’rni   va   ahamiyati   hamda   konstitutsiyaviy   huquqda   siyosiy
huquqlarni ahamiyatini anglagan holda ushbu huquq yuzasidan fuqarolar huquqiy
ongi   va   savodxonligini   oshirish   va   ushbu   huquqlarni   yanada   takomillashtirish
borasida tegishli takliflar, tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat. 
      Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi: 
 Siyosiy   huquqlar   tushunchasi   va   uni   davlat   boshqaruvida   tutgan
o rnini o rganishʻ ʻ
 Siyosiy huquqlarning boshqa fuqarolik huqularidan farqi va mazmun-
mohityai tahlil qilish
 Siyosiy   huquqlarni   amalga   oshirish   shakllari   haqida   ma’lumotlarni
o’rganish
 Siyosiy huquqlar kelib chiqishi va ularning huquqiy asoslari o’rganish
 Siyosiy huquqlarni amalga oshirishni tartibga solish 
        Kurs  ishining  predmeti:   O zbekiston  Respublikasi   Konstitutsiyasi   va	
ʻ
boshqa   siyosiy   huquqlarga   oid   normativ-huquqiy   hujjatlar   kurs   ishi   mavzusining
predtmetini tashkil etadi. 
        Kurs   ishining   obyekti :   Siyosiy   huquqlarga   oid   qonun   hujjatlarini
takomillashtirish, shartnomalarning ahamiyati, mohiyati va ularni takomillashtirish
borasidagi moddiy-huquqiy muammolar tashkil etadi. 
     Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati.   Kurs ishida bayon etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning  o’rnini  aniqlash, uning ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy hayotda tutgan
mavqeyini   o’rganish   uchun   asos   qilib   olish   mumkin.   O’rganish   natijalari   o’quv 6yurtlarida   mavzuga   oid   ma’ruzalarni   o’qitishda   ma’lumot   sifatida   foydalanish
mumkin. 
        Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish,   4   bob,   8   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.  
 
   
I. Siyosiy huquqlar tushunchasi mazmuni va
O zbekiston respublikasi konstitutsiyasida siyosiyʻ
Huquqlar
1.1. Siyosiy huquqlar tushunchasi va mohiyati
      Tarixda insonlar o’z haq-huquqlari uchun kurashmagan davr bo’lmagan.
Kishilarning   o’z   huquqlari   uchun   kurash   jarayoni   insonning   munosib   hayot
keshirishi   yoqlangan   bir   qator   ta’limot   va   nazariyalar   vujudga   keldi.   Uyg’onish
davri   mutaffakirlaridan   biri   Sharqning   buyuk   huquqshunosi   Burhoniddin   al-
Malg’inoniy   har   bir   insonning   tabiiy   huquqlariga,   shu   davlatni   fuqarosi   ekanligi
yoki   fuqarosi   bo’lmasligidan   qat’iy   nazar,   rioya   etilishini   qonuniylashtirish   va
ta’minlash   zarurligi   to’g’risidagi   g’oyalarni   yoqladilar.   O’sha   davrdan   boshlab
davlat   institutiga   (tashkilotiga)   inson   va   jamiat   manfaatlariga   xizmat   qilishi
nuqtayi-nazaridan   yondashilmoqda.   Shuni   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   inson   va
fuqaralarni   huquqlar   uch   guruhga   bo’linadi.   Bular:   shaxsiy   huquqlar,   ijtimoiy-
iqtisodiy huquqlar va siyosiy huquqlar.
    Endi  siyosiy  huquqlar   atamasiga   to’xtaladigan  bo’lsak,   siyosiy  huquqlar
bu   asosan   fuqarolik   bilan   bog’liq   bo’lib,   u   tegishli   davlat   fuqarolariga   davlat   va
jamlat   ishlarini   boshqarish   imkoniyatini   beradi.   Siyosiy   huquqlar   davlatning
harakteridan kelib chiqib, o’z fuqarolari uchungina o’rnatiladi. Shu o’rinda asosiy 7qomusimiz   hisoblangan   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiytasiga   nazar
tashlaydigan bo’lsak, unda inson va fuqarolarning siyosiy  huqulariga alohida bob
va   moddalar   ajratilgan.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   VIII   bobi
"Siyosiy   huquqlar"   deb   nomlanib   unda   bevosita   fuqarolar   hayoti   va   ularni   davlat
boshqaruvini   shakillantirishdagi   o’rni   va   rolini   har   yoqlama   ko’rsatib   beradigan
to’rtta   modda   36-40   moddalar   mavjud.   Konstitutsiyamizda   siyosiy   huquqlarga
alohida   bobning   ajratilishi   alohida   muhim   voqealikdir.   Siyosiy   huqular   orqali
fuqarolar davlat organlarini tuzish ularni faoliyatida ishtirok etish, davlat organlari
va mansabdor shaxslar ustidan nazorat olib borish, qonunlarni yartilishida ishtirok
etish   va   eng   asosiysi   siyosat   va   davlat   faoliyati   haqida   o’z   fikrlarini   bildirish
imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Shu   o’rinda   Konstitutsiyamizni   boshqa   davlatlar
Yevropaning   rivojlangan   davlatlar   Fransiya,   Germaniya,   Rossiya,   Daniya   kabi
davlatlar   Konstitutsiyalari   bilan   solishtirib   ko’rib   shunday   xulosaga   kelish
mumkinki,   ularni   konstitutsiyasida   siyosiy   huquqlar   uchun   alohida   bob   va
moddalar   ajratilmagan   ekanaligini   anglashimiz   mumkin.   Bu   bir   tarafdan   olib
qaraganda   bizni   davlat   fuqarolar   uchun   bir   ustun   jihatdir   ya’ni   fuqarolar   davlatni
shaklantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
   Siyosiy huquqlar faqat O’zbekiston Respublikasi fuqarolariga tegishlimi?
degan   savol   tug’ilishi   mumkin.   Bu   savolga   quyidagicha   javob   va   izoh   berish
mumkin.   Siyosiy   huquqlar   bir   tarafdan   olib   qaraganada,   O’zbekiston   hududida
istiqomat qilayotgan chet davlat fuqarolari va fuqaroligi bo’lmagan shaxslar uchun
ham   taaluqlidir.   Misol   qiladigan   bo’lsak,   chet   davlat   fuqarolari   va   fuqaroligi
bo’lmagan   shaxslar   ham   jamoat   birlashmalarida   qatnashish,   davlat   organlari   va
mansabdor shaxslarga ariza va shikoyat  bilan murojaat qilish huquqiga ega, lekin
taklif   bilan   murojaat   qila   olmaydilar.   Chunki   taklif   davlat   hayotiga   tegishli
masalalar   bo’yicha   beriladi.   Yana   boshqa   tarafdan   olib   qaraydigan   bo’lsak,   chet
davlat   fuqarolari   va   fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslar   saylov   huquqidan   foydalana
olmaydilar   chunki   saylov   kodeksi   va   saylov   to’g’risidagi   qonunga   ko’ra   saylov
huquqiga faqat O’zbekiston fuqarolari egadirlar. 1
1
Vapayev Karimboy Muzaffar o'g'li- "Siyosiy huquqlarning inson hayotidagi o rni" -20.12.2022ʻ 8    Umumiy   olganda   siyosiy   huquqlar   fuqarolik   bilan   bog’liq   bo’lib,   u
tegishli davlatning fuqarolariga davlat va jamiyat ishlarini boshqarish imkoniyatini
beradi. ya’na bir  xususiyati  shundaki  siyosiy huquqlarga faqat  mamlakat  fuqarosi
ega bo’lishi mumkin.  
    Siyosiy   huquqlar   orqali   fuqarolar   tegishli   davlat   organlarini   tuzish,
ularning ishida ishtirok etish, davlat organlari va mansabdorlar faoliyatini nazorat
qilish,   qonunlar   yaratilishida   ishtirok   etish,   siyosat   va   davlat   faoliyati   haqida   o’z
fikrlarini bildirish imkoniyatiga ega bo’ladi.
    Agar   shaxsiy   huquqlar   insonning   ajralmas   huquqi   bo’lib,   undan   inson
fuqaroligidan   qat’i   nazar   foydalansa   va   davlat   har   qanday   hollarda   ularni
ta’minlashga majbur bo’lsa, siyosiy huquqlar davlatning xarakteridan kelib chiqib,
o’z   fuqarolari   uchungina   o’rnatiladi.   Davlat   qanchalik   demokratik   bo’lsa,   siyosiy
huquqlar ko’proq bo’ladi va ulardan foydalanish kengroq bo’ladi. Aksincha, davlat
nodemokratik bo’lsa, siyosiy huquqlar doirasi torroq bo’ladi va mavjud huquqlarni
ham turli vositalar bilan cheklash hollari uchrab turadi.
    Shaxsiy huquqlardan farq qilib, siyosiy huquqlarga asosan ma’lum yoshga
yetgan   fuqarolar   ega   bo’ladi.   Shuningdek,   siyosiy   huquqlardan   foydalanishda
ayrim   hollarda   chegaralar   o’rnatilishi   mumkin.   Masalan,   saylash   huquqi   18   yosh
qilib   belgilangan   bo’lsa,   yana   saylovlarda   Sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz
deb   topilgan   fuqarolar.   shuningdek   ogir   va   o’ta   og’ir   jinoyatlar   sodir   etganlik
uchun   sudning   xukmiga   ko’ra   ozodlikdan   maxrum   etish   joylarida   saqlanayotgan
shaxslar saylovda ishtirok etish xuquqidan faqat qonunga muvofiq xamda sudning
qarori asosida maxrum etilishi mumkin. Boshqa xar kanday xollarda fuqarolarning
saylov   xuquqlarini   to’g’ridan-to’g’ri   yoki   bilvosita   cheklashga   yo’l   qo’yilmaydi,
degan   qoida   Konstitutsiyada   (128-modda)   ko’rsatilgan.   Saylanish   huquqidan
foydalanish   uchun   ham   ma’lum   yoshga   yetgan   bo’lish   kerak.   Masalan,
O’zbekiston   Respublikasida   fuqarolar   Oliy   Majlis   deputatligiga   25   yoshdan,
Prezidentlikka   35   yoshdan   saylanish   huquqiga   ega.   Bundan   tashqari,   saylov 9qonunlarida   harbiy   xizmatchilar,   diniy   arboblar   uchun   ham   qonun   doirasida
cheklashlar o’rnatilgan. 2
    Siyosiy  huquqlar   eng  avvalo  davlatni  boshqarishda   ishtirok  etish,  davlat
faoliyatiga   ta’sir   etish   imkoniyatini   yaratuvchi   huquqlar   bo’lgani   uchun   ularning
miqdori,   amalga   oshirish   chora-tadbirlar   doirasi   qanday   bo’lishini   davlat
belgilaydi.
1.2. Yangi Konstitutsiya O zbekiston Respublikasi fuqarolariʻ
siyosiy huquqlari kafolati
  Har qaysi davlat huquq tizimida bir talay qonunlar mavjud bo’ladi. Ammo
ular orasida eng asosiysi  deb e’tirof etiladigan birdan-bir qonun mavjudki, u ham
bo’lsa, konstitutsiyadir. 
  Konstitutsiya jamiyat va davlat tuzilishini, davlat hokimiyati va boshqaruv
organlarini tuzish hamda faoli-yatining asosiy prinsiplarini, ularning vakolatlarini,
fuqarolaming   asosiy   huquqlari   va   burchlarini   belgilab   beradi.   Qolgan   barcha
qonunlar, kodekslar, qarorlar va farmonlar konstitutsiya negizida va unga muvofiq
tarzda   qabul   qilinadi.   Bu   esa   davlatning   har   bir   normativ   hujjati   konstitutsiyaga
mos   kelishi   shart   ekanligini   anglatadi.   Mamlakatimiz   Prezidenti   ta kidlaganidek:	
ʼ
"Har   bir   davlat   o’z   istiqlol   va   taraqqiyot   yo’lini   tanlar   ekan,   xalq   farovonligini
ta’minlashga xizmat qiladigan eng muhim maqsad va vazifalarini o’zining Asosiy
qonuni - Konstitutsiyasida  mustahkamlab oladi. Binobarin, O’z xalqining xohish-
irodasi,   dili   va   tilidagi   ezgu   niyatlariga   hamohang   Konstitutsiyaga   ega   bo’lgan
mamlakat   o’zi   belgilagan   yuksak   marralardan   hech   qachon   og’ishmasdan,   doimo
oldinga qarab boradi." 3
.
    O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   II   Bo’lim   "   Inson   va
fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari " deb nomlanib, VIII bob.
2
 Husanov O.T. Konstitutsiyaviy huquq: darslik To'ldirilgan va qayta ishlangan ikkinchi nashr.-Toshkent: Yuridik 
adabiyotlar publish,2020
3
 Shavkat Mirziyoyevning O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 27 yilligiga bag'ishlangan 
tantanali marosimdagi ma'ruzasi- 12.12.2019 10"Siyosiy huquqlar "ga bag’ishlanganligi muhim ahamiyatga egadir. Mamlakatimiz
suveren,   demokratik,   huquqiy,   ijtimoiy   va   dunyoviy   davlat   hisoblanib 4
demokratiya   haqida   fikr   yuritilar   ekan   birinchi   navbatda   siyosiy-huquqiy
munosabatlar va bu munosabatlarda fuqarolarning ishtirok etishi, ijtimoiy faolligi,
davlat   boshqaruvi   va   jamoatchilik   nazorati   tushunilishi   maqsadga   muvofiqdir.
Konstitutsiyada   siyosiy   huquqlarga   alohida   bob   ajratilib,   36-37-38-39-40-
moddalarda   siyosiy   huquqlarning   o’z   ifodasini   topganligi   demokratik   huquqiy
davlatga hos elementlardan hisoblanib, bu element, ya’ni siyosiy huquqlarga butun
bir   bobning   ajratilishi   boshqa   xorijiy   mamlakatlar   konstitutsiyasida   uchramaydi.
Shu sababdan ham bu masalada O’zbekistonning tom ma’noda ustunligini tan olish
va e’tirof etish har jihatdan muhim hisoblanadi.        
    O’zbekiston   fuqarolarining   Siyosiy   huquq   va   erkinliklar   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasidan   tashqari   boshqa   qonun   hujjatlarida   ham   mavjud
bo’lib:
   «Fuqarolarning saylov huquklari kafolatlari to’g’risida» (1994-y. 5 may).
«O’zbekiston   Respublikasining   referendumi   to’g’risida»   [1991-y.   18   noyabr.
(2001-y. 30 avg. da yangi tahrirda) qabul qilingan], «Siyosiy partiyalar to’g’risida»
(1996-y. 26 dek.), «Vijdon erkinligi  va diniy tashkilotlar to’g’risida» [1991-y. 14
iyun   (1998-y.   1-mayda   yangi   tahrirda)   qabul   qilingan],   «Kasaba   uyushmalari,
ularning   huquqlari   va   faoliyatining   kafolatlari   to’g’risida»   (1992-v   2   iyul)
«O’zbekiston   Respublikasida   jamoat   birlashmalari   to’g’risida»   (1991-y.   15   fev.)
kabi   bir   qancha   qonunlar   va   qonun   kuchiga   ega   bo’lgan   hujjatlar   bilan   belgilab
qo’yilgan. 5
  Umumiy olganda siyosiy huquqlar nafaqat xususiy huquqda balki xalqaro
huquqda ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bunga yorqin misol qilib "Fuqaroviy va
siyosiy   huquqlar   to g risida   "gi   Xalqaro   Paktni   keltirib   o’tishimiz   mumkin.ʻ ʻ
Xalqaro paktda shaxsiy, fuqaroviy va siyosiy huquqlar qayd etilgan bo’lib, Siyosiy
huquqlarga misol qilib 25-moddani keltirib o’tish mumkin:
4
 Yangi tahrirdagi O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi- I Bob. 1-modda.
5
 Qomus.info - onlayn ensiklopediya - O'zbekiston Milliy Ensiklopediyasi  11    "Har   bir   fuqaro   2-moddada   ko’rsatib   o’tilgan   hech   bir   kamsitishsiz   va
asoslanmagan   cheklashlarsiz   quyidagi   huquq   hamda   imkoniyatlarga   ega   bo’lishi
kerak:
        a)   ham   bevosita,   ham   erkin   saylangan   vakillar   orqali   davlat   ishlarini
yuritishda ishtirok etish;
        b)   yalpi   teng   saylov   huquqi   asosida,   yashirin   ovoz   berish   orqali
o’tkaziladigan va saylovchilarning erkin xohish-irodasini ta’minlaydigan chinakam
davriy saylovlarda ovoz berish va saylanish; 
    s) o’z mamlakatida umumiy tenglik shartlarida davlat xizmatiga kirish.". 6
    Umumlashtirilgan   holda   shuni   aytishimiz   mumkinki   O’zbekiston
Respublikasida siyosiy huquqlar xalqaro huquqning umume tirof etilgan norma vaʼ
prinsiplariga   muvofiq   holda   O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   va
boshqa qonunlar va qonun kuchiga ega bo lgan hujjatlar bilan kafolatlab qo’yilgan.	
ʻ
6
" Fuqaroviy va siyosiy huquqlar to g risida"   Xalqaro Pakt -1966-yil 16-dekabr, Nyu-York	
ʻ ʻ 12II. Fuqarolarning jamiyat va davlat ishlarini      boshqarishda
ishtirok etish huquqi
2.1 Fuqarolarning bevosita yoki o z vakillari orqali davlat vaʻ
jamiyat ishlarida ishtirok etish huquqi
    O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   36-moddasida   O’zbekiston
Respublikasi   fuqarolari   jamiyat   va   davlat   ishlarini   boshqarishda   bevosita   hamda
o’z   vakillari   orqali   ishtirok   etish   huquqiga   ega.   Bunday   ishtirok   etish   o’zini-o’zi
boshqarish, referendumlar o’tkazish va davlat organlarini demokratik tarzda tashkil
etish,   shuningdek   davlat   organlarining   faoliyati   ustidan   jamoatchilik   nazoratini
rivojlantirish   va   takomillashtirish   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi   deb   belgilab
qo’yilgan.   Bevosita   ya’ni   to’g’ridan   to’g’ri   demakratiya,   bunda   xalq   davlat
ishlarini vakillarsiz o’zi hal qiladi.    
    Saylov,   referendum,   fuqarolar   murojaati,   qonunlar   loyihasi   muhokamasi
orqali   erishiladi.   Bilvosita   ya’ni   vakillik   demokratiyasi,   unda   xalq   suveren
huquqlaridan   foydalanib,   o’zlari   saylab   qo’ygan   vakillar   orqali   (deputatlar   va
senatorlar)   orqali   amalga   oshiradilar.   Demak   fuqarolarning   davlat   va   jamiyat
ishlaridagi   ishtiroki   eng   avvalo   davlat   va   jamiyatning   boshqarishda   namoyon
bo’ladi. Ya’ni bu fuqarolarning jamiyat va davlat ishlari boshqarish huquqidir.
    Mamlakatimizda   fuqarolarning   davlat   va   jamiyat   ishlaridagi   ishtiroki
huquqini  ta’minlovchi  vositalardan  biri   o’zini   o’zi  boshqarish  hisoblanadi.  O’zini
o’zi   boshqarish   organlari   butun   mamlakat   hududida   qishloq   shaharcha   va
shahardagi mahallalarda tuziladigan fuqarolar yig’ini bo’lib, ular barcha 18 yoshga
yetgan fuqarolarni qamrab oladi. Fuqarolar fuqarolar yig’inida ishtirok etib, uning
organlarini   tuzishda   qatnashadi   va   shu   asosda   jamiyat   ishlarida   ishtirok   etadi.
Fuqarolarning siyosiy faollik asosida jamiyat hayotida ishtirok etishi zaruratdir.
    Fuqarolarning bevosita va o z vakillari orqali davlat va jamiyat ishlarida	
ʻ
ishtirok   etish   huquqi   ta minlanishining   amaldagi   ifodasi-   saylov   ya’ni   saylash   va	
ʼ
saylanish   huquqini   amalga   oshirilishidir.   O zbekiston   davlat   boshqaruv   shakli	
ʻ
jihatidan   prezidentlik   Respublikasi   hisoblanib,   bu   tushuncha   O zbekiston	
ʻ 13Respublikasi   Prezidentini   O zbekiston   Respublikasining   fuqarolari   tomonidanʻ
saylanishida   o z   aksini   topadi.   O zbekiston   Respublikasida   saylov   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Respublikasining   "Saylov   kodeksi"   ga   muvofiq   tarzda   umumiy,   teng,   to’g’ridan
to’g’ri saylov huquqi asosida yashirin ovoz berish orqali o’tkaziladi. Saylov ochiq
va oshkora o’tkaziladi. 7
    Qonunga   muvofiq   saylov   kuni   o’n   sakkiz   yoshga   to’lgan   O’zbekiston
Respublikasi fuqarolari saylash huquqiga ega hisoblanadi. Fuqarolar jinsi, irqiy va
milliy mansubligi, tili, dinga munosabati, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy
va ijtimoiy mavqeyi, ma’lumoti, mashg’ulotining turi va xususiyatidan qat’i nazar,
teng   saylov   huquqiga   egadir.   Saylov   huquqida   ma lum   bir   cheklashlar   mavjud	
ʼ
bo lib   bu   cheklashlar   davlat   va   jamiyat   qurilishi   tizimining   yetuk   rivojlanganligi,	
ʻ
inson-   jamiyat   -   davlat   prinsipining   yaqol   namunasi   bo la   oladi.   Buning   sabibini	
ʻ
ushbu cheklashlarning ifodalanishidan ham anglab olish mukin. Ular quyidagilar:
    "Sud   tomonidan   muomalaga   layoqatsiz   deb   topilgan   fuqarolar,
shuningdek   sud   hukmi   bilan   ozodlikdan   mahrum   etish   joylarida   saqlanayotgan
shaxslar saylanishi mumkin emas.
   Sud tomonidan muomalaga layoqatsiz deb topilgan fuqarolar, shuningdek
og’ir   va   o’ta   og’ir   jinoyatlar   sodir   etganlik   uchun   sudning   hukmiga   ko’ra
ozodlikdan mahrum etish joylarida saqlanayotgan shaxslar  saylovda ishtirok etish
huquqidan faqat  qonunga muvofiq hamda sudning qarori  asosida mahrum  etilishi
mumkin. Boshqa har qanday hollarda fuqarolarning saylov huquqlarini to’g’ridan
to’g’ri yoki bilvosita cheklashga yo’l qo’yilmaydi . " 8
    Referendumlar   saylovlar   bilan   bir   qatorda   xalq   irodasining   bevosita
mahsuli   hisoblanadi.   Referendumlarning   yana   bir   ahamiyatli   jihati   shundaki
referendum orqali qabul qilingan qarorlar oliy yuridik kuchga ega bo lib, qarorning	
ʻ
o zida   boshqacha   tartib   bo lmasa   referendumda   qabul   qilingan   qarorlar   faqatgina	
ʻ ʻ
referendum orqali bekor qilinishi yoki o zgartirilishi mumkin.	
ʻ
  Referendumni o tkazish tashabbusi bilan:	
ʻ
7
 O zbekiston Respublikasining Saylov kodeksi - 3-modda -26.06.2019	
ʻ
8
 O zbekiston Respublikasining Saylov kodeksi - 5-modda -26.06.2019
ʻ 14 O’zbekiston Respublikasi fuqarolari;
 O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari;
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti chiqishi mumkin.
   Referendum o tkazishda qo yiladigan masalalar O zbekiston xalqi uchunʻ ʻ ʻ
ahamiyati  katta bo lgan masalalar  bo lib, qonunda bu borada  ba zi  bir  cheklovlar	
ʻ ʻ ʼ
ham   mavjud   hisoblanadi.   Qonunga   muvofiq   quyidagilar   Referendum   predmeti
bo’la olmaydi:
 O’zbekiston Respublikasining hududiy yaxlitligini o’zgartirish;
 O’zbekiston Respublikasi Davlat budjeti va soliqlar;
 amnistiya va afv etish;
 jamoat   tartibini,   aholi   sog’lig’i   va   xavfsizligini   ta’minlash   bo’yicha
favqulodda va shoshilinch chora-tadbirlar o’tkazish; 
 O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalaridan   kelib
chiqadigan majburiyatlarni bajarish;
 mansabdor shaxslarni tayinlash va vazifasidan ozod etish. 9
    Referendumlar   ham   saylovlar   kabi   dam   olish   kuni   soat   8.00   dan   20.00
gacha   vaqt   davomida   o’tkaziladi.   Ovoz   berish   vaqti   va   joyi   to’g’risida   uchastka
komissiyasi referendum o’tkaziladigan kunga kamida o’n kun qolganda fuqarolarni
xabardor qilishi kerak. Mamlakatimizda ohirgi referendum 2023-yil 30-aprel kuni
bo lib o tdi va saylov byulletenidagi:	
ʻ ʻ
    "Siz   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   to’g’risidagi   O’zbekiston
Respublikasi   konstitutsiyaviy   qonunini   qabul   qilasizmi?"   degan   savolga   19   mln
722 ming 809 nafar fuqarodan 15 mln 40 ming 55 nafari, ya’ni 90,21 foizi yoqlab
ovoz   berdi.   Mamlakatimizda   o tkazilgan   bu   referendum   Qonunning   barcha	
ʻ
talablariga   muvofiq   holda   o tkazildi,   jumladan   Yangi   tahrirdagi   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi Konstitutsiyasi loyihasi shu yil 15- mart kuni matbuotda e’lon qilinib,
jamoatchilik e’tiboriga havola etildi. O’zbekistonda konstitutsiyaviy islohotlarning
tashabbuskori va ijodkori - xalqimiz. Xalqimiz tomonidan saylangan vakillar - Oliy
Majlis   Qonunchilik   palatasi   va   Senati   a’zolari,   siyosiy   partiyalar   va   boshqa
9
 “O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING REFERENDUMI TO‘G‘RISIDA”GI O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
QONUNI-09.11.2001-2-modda 15jamoatchilik   vakillaridan   iborat   Konstitutsiyaviy   komissiya   tomonidan   aholining
fikr-mulohazalari, takliflari to plangani va mutaxassislar ishtirokida puxta o rganibʻ ʻ
chiqilgani   fikrimiz   dalilidir.   Ikki   bosqichda   amalga   oshirilgan   xalq   fikrini
o’rganish   jarayonida   puxta   takomillashtirilgan   Konstitutsiya   loyihasi   bilan   5
milliondan ortiq yurtdoshimiz tanishgani, 220 mingdan ziyod taklif kelib tushgani
va   loyiha   olti   turdagi   ekspertizadan   o’tkazilgani   sababli   ham   ayta   olamizki,
Konstitutsiyaning   yangi   tahrirdagi   qiyofasi,   mazmun-mohiyati,   g’oya   va   maqsadi
tom   ma’noda   xalqimiz   ishtirokida   shakllandi.   Mavjud   128   moddaga   yana   27   ta
yangisi qo’shilib, 155 taga yetgani buning yorqin misolidir. Natijada, Konstitutsiya
loyihasi deyarli 65% foizga yangilandi. 162.2. Fuqarolarning davlat organlari faoliyati ustidan jamoatchilik
nazoratini amalga oshirish huquqi 
   Mamlakatimizda fuqarolik jamiyati shakllanib borishi bilan fuqarolarning
jamiyat   va   davlat   ishlarida   ishtirok   etish   yo’llari   kengayib   bormoqda.   Ana   shu
yo llardan yana biri bu jamoatchilik nazoratidir.ʻ
      Jamoatchilik nazorati  — bu davlat hokimiyati va boshqaruv organlari
hamda   nodavlat   tashkilotlar   faoliyati   ustidan   fuqarolar,   ularning   birlashmalari   va
o zini o zi boshqarish, fuqarolik jamiyatining boshqa tuzilmalari tomonidan qonun
ʻ ʻ
doirasida olib boriladigan nazorat hisoblanadi.
    2010-yil   12-noyabrda   Birinchi   Prezidentimiz   tomonidan   ilgari   surilgan
konsepsiyada   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   tomonidan   qonun
hujjatlarining   ijro   etilishi   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   kuchaytirish,   shu
maqsadda   “O’zbekiston   Respublikasida   jamoatchilik   nazorati   to’g’risida”   Qonun
qabul qilish zarurligi  aytib o’tildi. 10
  Bu voqea tom ma noda jamoatchilik nazorati	
ʼ
haqida 12.04.2018 yildagi O’RQ- 474-sonli O’zbekiston Respublikasining Qonuni
paydo bo lishiga va demokratik davlat belgilaridan yana birining Respublikamizda	
ʻ
shakllanishiga sabab bo ldi desak mubolag a bo lmaydi.	
ʻ ʻ ʻ
   "Jamoatchilik nazorati to g risida"gi O zbekiston Respublikasi  Qonunida	
ʻ ʻ ʻ
jamoatchilik nazorati subyektlari keltirilgan bo lib:	
ʻ
  "O’zbekiston Respublikasi fuqarolari fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish
organlari,   shuningdek   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   ro’yxatga   olingan
nodavlat   notijorat   tashkilotlari,   ommaviy   axborot   vositalari   jamoatchilik   nazorati
subyektlaridir"
  Jamoatchilik nazorati obyektlari- bu jamoatchilik nazorati subyektlarining
qaysi   davlat   organlari   yoki   mansabdor   shaxslar   faoliyati   ustidan   nazorat   o rnata	
ʻ
olishi hisoblanib, ular quyidagilardir:
 Davlat organlarining va ular mansabdor shaxslarining:
10
 Karimov I.A. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish 
va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi. – T.: O‘zbekiston, 2010. – 46-bet 17 qabul   qilinayotgan   normativ-huquqiy   hujjatlarda,   qarorlarda,
shuningdek   rivojlanish   davlat,   tarmoq   va   hududiy   dasturlarida   jamoatchilik
manfaatlarini, jamoatchilik fikrini hisobga olishga;
 fuqarolarning,   yuridik   shaxslarning   huquqlari   va   qonuniy
manfaatlarini,   jamiyat   manfaatlarini   himoya   qilish   sohasidagi   qonunchilik
talablarining ijro etilishini ta’minlashga;
 o’z   zimmasiga   yuklatilgan,   ijtimoiy   va   jamoatchilik   manfaatlariga
daxldor bo’lgan vazifalar va funksiyalarni bajarishga;
 davlat xizmatlarini ko’rsatishga;
 ijtimoiy   sheriklik   doirasida   amalga   oshiriladigan   bitimlar,
shartnomalar, loyihalar va dasturlarni bajarishga doir faoliyati.
    Jamoatchilik   nazoratining   shakllari   ham   qonun   bilan   belgilangan   bo lib,ʻ
ular quyidagilardan iborat:
 davlat organlariga murojaatlar va so’rovlar;
 davlat organlarining ochiq hay’at majlislarida ishtirok etish;
 jamoatchilik muhokamasi;
 jamoatchilik eshituvi;
 jamoatchilik monitoringi;
 jamoatchilik ekspertizasi;
 jamoatchilik fikrini o’rganish;
 fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish   organlari   tomonidan   davlat
organlari mansabdor shaxslarining hisobotlari va axborotini eshitish.
    Jamoatchilik   nazoratining   natijalariga   ko’ra   bayonnoma,   xulosa,
ma’lumotnoma   shaklida   yoxud   qonunchilikda   nazarda   tutilgan   boshqa   shaklda
yakuniy hujjat tayyorlanishi mumkin.
  Yakuniy hujjat axborot va tavsiya xususiyatiga ega bo’ladi.
    Yakuniy   hujjatda   bayon   etilgan   axborot,   tavsiya   va   takliflar   davlat
organlari   tomonidan   majburiy   tartibda   ko’rib   chiqiladi   hamda   ular   yuzasidan
qonuniy qarorlar qabul qilinadi.
     18 
III BOB Fuqarolarining jamoat birlashmalariga
Uyishish huquqi
3.1 Kasaba uyushmalari va boshqa jamoat birlashmalariga
uyishish huquqi – siyosiy huquqlarning muhim ifodasi
    Fuqarolar davlat va jamiyat ishlarida turli vositalar orqali ishtiirok etadi.
Shulardan biri fuqarolarning turli jamoat birlashmalari, harakatlarini tashkil qilish,
ularga   a’zo   bo’lib   kirish   huquqlaridir.
   Konstitutsiyaning 39-moddasi  birinchi  qismida fuqarolar kasaba  uyushmalariga,
siyosiy   partiyalarga   va   boshqa   jamoat   birlashmalariga   uyushish,   ommaviy
harakatlarda ishtirok etish huquqiga egaligi mustahkamlangan.
    "O zbekiston   Respublikasi   jamoat   birlashmalari   to g risida"giʻ ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Qonunining   1-moddasiga   ko ra   o z   huquqlari,	
ʻ ʻ ʻ
erkinliklarini   hamda   siyosat,   iqtisodiyot,   ijtimoiy   rivojlanish,   fan,   madaniyat,
ekologiya   va   hayotning   boshqa   sohalaridagi   qonuniy   manfaatlarini   birgalikda
ro’yobga   chiqarish   uchun   birlashgan   fuqarolarning   xohish-irodalarini   erkin
bildirishlari   natijasida   vujudga   kelgan   ixtiyoriy   tuzilma   jamoat   birlashmasidir.
Qonunga ko ra quyidagi birlashmalar jamoat birlashmalari deb e tirof etiladi:	
ʻ ʼ
 Siyosiy partiyalar 
 Ommaviy harakatlar 
 Kasaba uyushmalari
 Xotin-qizlar, yoshlar va bolalar tashkilotlari
 Veteranlar va nogironligi bo’lgan shaxslar tashkilotlari
 Ilmiy-texnikaviy, madaniy-ma’rifiy, jismoniy tarbiya-sport va boshqa
ko’ngilli jamiyatlar
 Ijodiy uyushmalar,
 Yurtdoshlar uyushmalari
 Assotsiatsiyalar va fuqarolarning boshqa birlashmalari 19  Jamoat birlashmasi kamida o’n nafar fuqaroning tashabbusi bilan tuziladi.
Jamoat   birlashmasini   tuzish   tashabbuskorlari   ta’sis   syezdini   (konferensiyasini)
yoki   umumiy   yig’ilishini   chaqiradilar,   unda   ustav   (nizom,   o’zga   asosiy   hujjat)
qabul qilinadi va rahbar idoralar tuziladi.
    Jamoat   birlashmalari   fuqarolik,   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy,
huquqlar   hamda   erkinliklarni   ro’yobga   chiqarish   va   himoya   qilish;   fuqarolarning
faolligi   va   tashabbuskorligini,   davlat   va   jamiyat   ishlarini   boshqarishda   ularning
ishtirok   etishini   rivojlantirish;   kasb-kor   va   havaskorlik   qiziqishlarini   qondirish;
ilmiy, texnikaviy va badiiy ijodkorlikni rivojlantirish; aholining sihat-salomatligini
saqlash,   xayriya   faoliyatida   qatnashish;   madaniy-ma’rifiy,   jismoniy   tarbiya-
sog’lomlashtirish   va   sport   ishlarini   amalga   oshirish;   tabiatni,   madaniy   meros
obyektlarini   muhofaza   qilish;   vatanparvarlik   va   insonparvarlik   tarbiyasi;
respublikalararo   va   xalqaro   aloqalarni   kengaytirish,   xalqlar   o’rtasida   tinchlik   va
do’stlikni   mustahkamlash;   qonunda   taqiqlanmagan   boshqa   faoliyatni   amalga
oshirish maqsadida tuziladi.
    O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   jamoat   birlashmasi   a’zolari
(qatnashchilari) bo’ladilar. Siyosiy partiyalardan tashqari jamoat birlashmalarining
ustavida chet el fuqarolari va fuqaroligi bo’lmagan shaxslarning birlashmaga a’zo
bo’lishlari   ko’zda   tutilishi   mumkin.  
                      Kasaba uyushmalari 
    Tashkilot,   korxona,   muassasalarda   fuqarolar   o’zlarining   iqtisodiy
manfaatlarini   himoya   qilish,   mehnat   sharoitlarini   yaxshilashni   yo’lga   qo’yish
maqsadida   kasaba   uyushmalariga   birlashadi.O zbekiston   Respublikasiʻ
Konstitutsiyasi,   O zbekiston   Respublikasining   “Kasaba   uyushmalari,   ularning	
ʻ
huquqlari  va  faoliyatining kafolatlari  to g risida”gi  qonuni, “Jamoat  birlashmalari	
ʻ ʻ
to g risida”,   “Nodavlat   notijorat   tashkilotlar   to g risida”gi   qonunlari,   Ta lim,   fan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
va   madaniyat   xodimlari   kasaba   uyushmasi   Respublika   kengashining   Ustavi   va
boshqa huquqiy hujjatlar asosida yuritadi.
    2019-yil   6-dekabrdagi   O zbekiston   Respublikasining   “Kasaba	
ʻ
uyushmalari   to g risida”gi   Qonuniga   muvofiq,   Qonunning   maqsadi   fuqarolarning	
ʻ ʻ 20kasaba   uyushmalariga   birlashish   huquqini   amalga   oshirish,   shuningdek,   kasaba
uyushmalarini   tuzish   va   ularning   faoliyatini   tashkil   etish   sohasidagi
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir.
    Kasaba   uyushmasi   –   fuqarolarning   o z   faoliyati   yoki   o qishi   turiʻ ʻ
bo yicha umumiy kasbiy manfaatlari bilan bog liq bo lgan, ularning mehnatga oid,	
ʻ ʻ ʻ
boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy   huquq   va   manfaatlarini   ifodalash   hamda   himoya   qilish
maqsadida   tuziladigan,   o’z   ustavi   asosida   faoliyat   ko rsatadigan   ixtiyoriy   jamoat	
ʻ
birlashmasidir.
  Kasaba uyushmalarining birlashmasi  – xodimlarning kasbiy, mehnatga
oid,   ijtimoiy-iqtisodiy   huquq   va   manfaatlarini   amalga   oshirish   hamda   himoya
qilishda   harakatlarning   muvofiqlashtirilishiga   va   birligiga   erishish   maqsadida
tarmoqqa doir, hududiy yoki kasbiy o’ziga xoslikni  hisobga  oluvchi  boshqa belgi
bo’yicha tuziladigan ixtiyoriy birlashmadir.
    Mehnat   faoliyatini   amalga   oshirayotgan   fuqarolar,   shuningdek,   o rta	
ʻ
maxsus,   kasb-hunar   ta limi,   oliy   ta lim   va   ilmiy-tadqiqot   muassasalarida   ta lim	
ʼ ʼ ʼ
olayotgan, o n besh yoshga to lgan shaxslar  hech qanday tafovutsiz o z tanloviga	
ʻ ʻ ʻ
ko ra   va   oldindan   ruxsat   olmay   turib,   ixtiyoriy   ravishda   kasaba   uyushmalarini	
ʻ
tuzish   huquqiga,   shuningdek,   kasaba   uyushmalariga   ularning   ustavlariga   rioya
etish sharti bilan a zo bo lish huquqiga egadir.	
ʼ ʻ
    Qonuniylik,   ixtiyoriylik,   kamsitishga   yo l   qo ymaslik,   mustaqillik   va	
ʻ ʻ
o zini o zi boshqarish, teng huquqlilik va oshkoralik, ochiqlik Kasaba uyushmalari	
ʻ ʻ
faoliyatining asosiy prinsiplari sirasiga kiradi.
    Bundan   tashqari,   Kasaba   uyushmalari,   ularning   birlashmalari,
bo linmalari   va   boshlang ich   kasaba   uyushmalari   tashkilotlari   aholi   bandligini
ʻ ʻ
ta minlash,   ishdan   ozod   etilayotgan   xodimlarni   himoya   qilish   masalalarini,
ʼ
shuningdek,   xodimlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   huquq   va   manfaatlarini   himoya
qilishga doir boshqa masalalarni hal qilishda ishtirok etish huquqiga ega.
    Kasaba   uyushmalari,   ularning   birlashmalari   insonning   munosib   hayot
kechirishini   va   erkin   rivojlanishini   ta minlovchi   shart-sharoitlar   yaratishga	
ʼ
qaratilgan   ijtimoiy   dasturlarni   shakllantirishda,   xodimlarni   ijtimoiy   himoya   qilish 21bo yicha   chora-tadbirlarni   ishlab   chiqishda,   turmush   darajasining   asosiyʻ
mezonlarini   va   tirikchilik   uchun   zarur   bo lgan   narsalarning   eng   kam   miqdorini	
ʻ
belgilashda ishtirok etish huquqiga ega.
  Kasaba uyushmalarining quyidagi vakolatlari bor:
 aholi   bandligini   ta minlash,   ishdan   ozod   etilayotgan   xodimlarni	
ʼ
himoya qilish masalalarini, shuningdek, xodimlarning ijtimoiy-iqtisodiy huquq va
manfaatlarini himoya qilishga doir boshqa masalalarni hal qilishda ishtirok etish;
 xodimlarning   mehnat   huquqlarini   himoya   qilib   sudga   da vo   arizasi,	
ʼ
shuningdek sud buyrug ini chiqarish to g risidagi ariza bilan murojaat qilish;	
ʻ ʻ ʻ
 xodimlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   huquq   va   manfaatlariga   taalluqli
bo lgan   normativ-huquqiy   hujjatlar   hamda   texnik   jihatdan   tartibga   solish	
ʻ
sohasidagi normativ hujjatlar loyihalarini ishlab chiqishda ishtirok etish;
 davlat   bandlik   dasturlarini   ishlab   chiqishda   ishtirok   etadi,   bandlikni
ta minlash, shu jumladan yangi ish o rinlarini tashkil qilish va mavjudlarini saqlab
ʼ ʻ
qolish,   tashkilotlarning   faoliyatini   yaxshilash,   xodimlarning   ommaviy   ravishda
ishdan ozod etilishining oldini olish bo yicha chora-tadbirlar taklif etish;	
ʻ
 davlat   organlaridan,   ularning   mansabdor   shaxslaridan,   ish
beruvchilardan   xodimlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   huquq   va   manfaatlari   masalalari
yuzasidan bepul axborot olish;
 ishlab   chiqarishdagi   baxtsiz   hodisalar   va   kasb   kasalliklarini
tekshirishda ishtirok etish;
 xodimlarning   hayoti   va   sog lig iga   xavf   tug ilgan   hollarda   ishlarni	
ʻ ʻ ʻ
to xtatib   turish   to g risida,   shuningdek   mehnatni   muhofaza   qilish   talablarining	
ʻ ʻ ʻ
buzilishlarini bartaraf etish haqida ish beruvchiga takliflar kiritish;
 mehnatni muhofaza qilishning holatini o rganadi, ish beruvchilarning	
ʻ
jamoa   shartnomalari   va   kelishuvlarida   nazarda   tutilgan   mehnatni   muhofaza
qilishga doir majburiyatlarining bajarilishini nazorat qilish;
 davlat organlariga, ularning mansabdor shaxslariga, ish beruvchilarga,
ularning   birlashmalariga   (ittifoqlariga,   uyushmalariga)   arizalar,   shikoyatlar   va
takliflar bilan murojaat qiladi, ularga so rovlar yuboradi.	
ʻ 22    Kasaba   uyushmalarining   yana   bir   e tiborli   jihati   shuki,   ular   ularʼ
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish sohasida ham ma lum darajada huquqlarga	
ʼ
ega
    Bir   so z   bilan   aytganda,   farovon   hayotimizni   ta minlash   va   haq-	
ʻ ʼ
huquqlarimizni ta minlashda kasaba uyushmasining o rni va ahamiyati beqiyosdir.
ʼ ʻ
      
3.2 Siyosiy partiyalar-huquqiy demokratik davlat
qurilishining bosh elementi
Jamoat birlashmalari tizimida siyosiy partiyalar muhim o`rin tutadi. Chunki
siyosiy   partiyalarda   jamiyatimizningeng   ilg`or,   siyosiy   barkamol   fuqarolari
birlashib,   davlat   va   jamiyatning   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy   rivojlanishi
yo`nalishlarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirishda   faol   qatnashadi.   Kuchli
davlatdan kuchli jamiyat sari borishimizga xizmat qiladi.
  "Partiya" so’zi lotincha "part" so’zidan kelib chiqqan bo’lib, "ish", "qism"
degan   ma’nolarni   anglatadi.   Siyosiy   partiya   fuqarolarning   eng   faol,   mushtarak
mafkura asosida bog langan, davlat hokimiyatini qo lga kiritish, uni saqlab qolish	
ʻ ʻ
va amalga oshirishga intiluvchi qismi, ixtiyoriy ittifoqi.
    Siyosiy   partiya   bu   jamiyatdagi   ma’lum   bir   guruhlar,   toifalar,
qatlamlarning qiziqishlarini aks ettiradigan hamda davlat hokimiyatini tashkil etish
va   davlat   ishlarida   qatnashish   orqali   ularni   amalga   oshirishni   o’z   oldiga   maqsad
qilib   qo’yadigan   kishilar   birligini   ifodalaydi.   Boshqacha   aytganda,   siyosiy
partiyalar   mamlakatdagi   muayyan   aholining   yoki   guruhlarning   manfaatlarini,
maqsadlarini   va   intilishlarini   ifodalaydigan   hamda   qonuniy   vositalar   yordamida
ularni   davlat   siyosti   darajasiga   ko’tara   oladigan   jamiyatdagi   yagona   kuch
hisoblanadi.   Aynan   mana   shu   jihati,   ya’niy   siyosiy   hayotdagi   bevosita   ishtiroki
bilan   o’z   manfaatlarini   ifodalashi   orqali   siyosiy   partiyalar   boshqa   jamoat
tashkilotlaridan farqlanadi.
    Siyosiy   partiyalar   zamonaviy   demokratik   jamiyatlar   siyosiy   tizimining
muhim ajralmas qismidir. Davlat va huquq nazariyasidan bizga ma’lumki, siyosiy
tizim - bu xalq irodasiga muvofiq davlatda siyosiy hokimiyatni amalga oshirishga 23xizmat   qiluvchi   siyosiy   institutlar,   siyosiy   normalar,   prinsplar,   jarayonlarning
o’zaro   aloqadorligi   va   mushtarak   yig’indisi.   Ramziy   ma’noda   aytganda,   siyosiy
tizim   davlat   hokimiyatini   amalga   oshiruvchi   siyosiy   muassasalar   yoki
tashkilotlarning   harakatlanish   maydonidir,   ushbu   siyosiy   maydonning
barqarorligini   mustahkamlovchi   siyosiy   poydevor   siyosiy   partiyalardir.   Zero,
siyosiy   partiyalar   hokimiyat   konstitutsiyaviy-huquqiy   tuzilishining   barcha
bo’g’inlariga   singib   ketgan   holda   nafaqat   uni   shakllantirishda,   balki   faoliyat
yuritishida ham hal qiluvchi rol o’ynaydilar.
    Jamiyatda   turli   xil   patriyalarning  mavjud  bo lishi   natijasida   siyosiy  fikr,ʻ
qarashlarning xilma-xilligi  vujudga keladi. "Plyuralizm, ya’ni  fikrlar  xilma-xilligi
va qarashlarning rang-barangligi ma’rifiy jamiyatga xos bo’lib, muayyan haqiqatni
turlicha izohlash, tushunish va talqin etish tamoyiliga asoslanadi”.
    Siyosiy   partiyalarning   o’ziga   xos   xususiyatlari   qonuniy   raqobat   olib
borilishi sharoitida ijobiy natijalarga olib keladi hamda davlat, jamiyat rivoji uchun
o’z hissasini qo’shadi. Bugungi kunda, aynan shu sababli, demokratik jarayonlarni
chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirishda   mamlakatdagi   siyosiy
raqobatni   rivojlantirish   asosiy   maqsad,   yo’nalish   sifatida   namoyon   bo’lmoqda.
Partiyalararo   qonuniy   raqobat   fuqarolar   siyosiy   madaniyatidagi   halol   raqobat
tushunchasi bilan uzviy bog’liq.
    Hozirgi   kunda   respublikamizda   Xalq   Demokratik   partiyasi,   "Adolat"
sotsial-   demokratik   partiyasi,   "Milliy   tiklanish"   demokratik   partiyasi,   tadbirkorlar
va   ishbilarmonlar   harakati   O zbekiston   Liberal-demokratik   partiyasi   hamda	
ʻ
O’zbekiston   ekologik   partiyalari   faoliyat   yuritib   kelmoqdalar.   Barcha   siyosiy
partiyalar   o’z   faoliyatlarini   Konstitutsiya   va   O’zbekiston   Respublikasi   Qonunlari
asosida   amalga   oshiradilar.   Shu   boisdan,   siyosiy   partiyalar   qonun   asosida   tashkil
etilishi   va   faoliyat   olib   borishi,   bir   maqsadli   shaxslarni   birlashtirishi,   muayyan
dasturi   va   yo’nalishiga   ega   bo’lishi,   boshqa   jamoat   tashkilotlari   orasida   o’zining
rasmiyligi va muhimligi bilan ajralib turishini ta’kidlash lozim.
                    Siyosiy partiyaga a zolik 	
ʼ 24  "Siyosiy partiyalar to g risida"gi O’zbekiston Respublikasi Qonunining 4-ʻ ʻ
moddasiga muvofiq fuqarolar bir paytning o’zida faqat bitta siyosiy partiyaga a’zo
bo’lishi mumkin.
    Partiyaga   mansubligiga   ko’ra   fuqaroning   huquqlarini   har   qanday
cheklash, xuddi shuningdek unga imtiyozlar yoki ustunliklar berish taqiqlanadi.
    O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   respublika   barcha   fuqarolarining
huquq va erkinliklariga rioya qilinishining kafili sifatida prezidentlik vakolatlarini
bajarish   muddati   davomida   siyosiy   partiyaga   a’zolikni   yoki   unda   ishtirok   etishni
to’xtatib turishi yoxud butunlay to’xtatishi shart.
 Quyidagilar siyosiy partiyalarga a’zo bo’la olmaydilar:
 sudyalar;
 O’zbekiston Respublikasi Hisob palatasining mansabdor shaxslari;
 prokurorlar va prokuratura tergovchilari;
 ichki   ishlar,   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   gvardiyasi   organlari,
davlat  
 xavfsizlik xizmati xodimlari;
 harbiy xizmatchilar;
 xorijiy davlatlarning fuqarolari va fuqaroligi bo’lmagan shaxslar.
  Siyosiy partiyalarga a’zolik yakka tartibda qayd etiladi.
                   Siyosiy partiya tuzish tartibi
    Siyosiy   partiyani   tuzish   uchun   kamida   sakkizta   hududiy   subyektda
(viloyatda),   shu   jumladan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   va   Toshkent   shahrida
yashayotgan   hamda   partiyaga   birlashish   istagida   bo’lgan   kamida   yigirma   ming
fuqaroning imzosi bo’lishi talab etiladi.
    Siyosiy   partiya   tuzish   tashabbuskorlari   kamida   ellik   kishidan   iborat
bo’lishi,   ular   partiya   ta’sis   hujjatlarini   tayyorlash,   a’zolar   tarkibini   shakllantirish
hamda   ta’sis   syezdi   yoki   konferensiyasini   chaqirish   bo’yicha   tashkiliy   qo’mitani
tuzishlari lozim.
    Quyidagi   siyosiy   partiyalarni   tuzish   va   ularning   faoliyat   ko’rsatishi
taqiqlanadi: 25 Konstitutsiyaviy   tuzumni   zo’rlik   bilan   o’zgartirishni   maqsad   qilib
qo’yuvchi;
 O’zbekiston Respublikasi suvereniteti, yaxlitligi va xavfsizligiga,  
 fuqarolarining   konstitutsiyaviy   huquq   va   erkinliklariga   qarshi
chiquvchi;
 Urushni, ijtimoiy, milliy, irqiy va diniy adovatni targ’ib qiluvchi;
 Xalqning sog’lig’i va ma’naviyatiga tajovuz qiluvchi;
 Milliy va diniy ruhdagi partiyalar.
  Davlat va siyosiy partiyalar o’zaro munosabatlarining asosiy yo’nalishlari
ular faoliyatini normativ tartibga solish, davlat va jamoatchilik nazorati, davlat va
siyosiy   partiyalarning   masalalarni   bahamjihat   hal   qilish   bo yicha   o’zaroʻ
hamkorligi,   siyosiy   partiyalar   faoliyatini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash
hisoblanadi.
    Siyosiy   partiyalar   davlat   va   jamiyat   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega
bo lib,   davlat   hokimiyatini   tuzishda   xalq   irodasining   yorqin   ifodasi   hisoblanadi.	
ʻ
Shuning   uchun   ham,   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev:	
ʻ
"Bir   fikrni   takror   va   takror   aytishni   o’rinli,   deb   bilaman:   olib   borayotgan
islohotlarimizning   muvaffaqiyati,   avvalambor,   siyosiy   partiyalarning   yetuklik
darajasiga,   ularning   jonajon   Vatanimiz   oldidagi   mas’uliyatni   o’z   zimmasiga
olishga qay darajada tayyor ekaniga bevosita bog’liqdir", deb ta’kidlaydi.
       
IV. BOB Vakolatli organlarga murojaat etish
huquqi
        4.1   Murojaat   qilish   huquqi,   murojatlarning   shakllari   va
turlari 
35-modda.   Har   bir   shaxs   bevosita   o’zi   va   boshqalar   bilan   birgalikda
vakolatli   davlat   organlariga,   muassasalariga   yoki   xalq   vakillariga   ariza,   taklif   va
shikoyatlar   bilan   murojaat   qilish   huquqiga   ega.   Arizalar,   takliflar   va   shikoyatlar
qonunda belgilangan tartibda va muddatlarda ko’rib chiqilishi shart. 26    O’zbekiston   Respublikasida   har   bir   shaxsning   davlat   organlariga,
muassasalariga yoki xalq vakillariga murojaat qilish huquqi konstitutsiyaviy norma
asosida   shakllandi.   Konstitutsiyada   shaxslarning   ariza,   taklif   va   shikoyatlar   bilan
murojaat qilish turlari mustahkamlab qo’yildi. O’z navbatida, har bir shaxs ushbu
konstitutsiyaviy   huquqini   bevosita   o’zi   va   boshqalar   bilan   birgalikda   amalga
oshirishlari mumkin. Arizalar, takliflar va shikoyatlar qonunda belgilangan tartibda
va muddatlarda ko’rib chiqilishi shart.
    Mustaqillik   yillarida   Konstitutsiyada   mustahkamlangan   shaxslarning
murojaat   qilish  huquqi  “Fuqarolarning  murojaatlari   to’g’risida”gi,  “Fuqarolarning
huquqlari   va   erkinliklarini   buzadigan   xatti-harakatlar   va   qarorlar   ustidan   sudga
shikoyat   qilish   to’g’risida”gi,   “Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlari
to’g’risida”gi kabi qonunlar orqali amalga oshirildi.
    Xususan,   2017   yil   11   sentyabrdagi   “Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning
murojaatlari   to’g’risida”gi   Qonunida   fuqarolarning   murojaat   qilish   huquqini
amalga oshirishlarining tartibi keng yoritib berilgan. Shuningdek, aholining davlat
organlari   munosabatga   kirishlarining   huquqiy   tartibi   ushbu   qonun   bilan   tartibga
solingan   bo’lib,   ko’zda   tutilgan   qoidalar   barcha   davlat   organlari,   davlat
ishtirokidagi tashkilotlarga va fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari uchun
birdek amal qiladi.
    Ushbu   Qonun   davlat   organlari   va   davlat   muassasalariga,   shuningdek
ularning   mansabdor   shaxslariga   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlari
sohasidagi   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   asosiy   normativ-huquqiy   hujjat
hisoblanadi.
    Qonunga  muvofiq, bugungi   kunda  shaxslarning  murojaatlari   qonuniylik,
o’z vaqtida va to’liq ko’rib chiqish, murojaatlarga nisbatan talablarning bir xilligi,
jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari, erkinliklari  va qonuniy manfaatlariga
rioya   etilishi,   murojaatlarni   ko’rib   chiqishda   byurokratizm   va   sansalorlikka   yo’l
qo’yilmasligi,   murojaatlarni   ko’rib  chiqishda   davlat   organlari,  tashkilotlar  va  ular
mansabdor   shaxslari   faoliyatining   shaffofligi   tamoyillari   asosida   amalga
oshirilmoqda. 27   Qonunchilikda har bir shaxsning davlat organlariga, muassasalariga yoki
xalq   vakillariga   murojaat   qilish   huquqini   amalga   oshirish   boshqa   shaxslar   va
jamiyat   va   davlatning   manfaatlari   ham   hisobga   olingan   bo’lib,   javobgarlik
masalalari ham mustahkamlab qo’yilgan.
    Mamlakatimizda   murojaatning   og’zaki,   yozma   yoki   elektron   shakllari
bo’lib,   buni   amalga   oshirish   uchun   huquqiy   asoslar   bilan   birgalikda,   zarur   shart-
sharoitlar,  jihoz   va  texnologiyalar  mavjud.  Murojaatlar  ariza,  taklif   yoki   shikoyat
tarzida beriladi:
        Ariza   -   huquqlarni,   erkinliklarni   va   qonuniy   manfaatlarni   amalga
oshirishda yordam ko’rsatish to’g’risidagi iltimos bayon etilgan murojaat;
    Taklif  - davlat va jamiyat faoliyatini takomillashtirishga doir tavsiyalarni
o’z ichiga olgan murojaat;
      Shikoyat   -   buzilgan   huquqlarni,   erkinliklarni   tiklash   va   qonuniy
manfaatlarni himoya qilish to’g’risidagi talab bayon etilgan murojaat.
   O’zbekiston Respublikasining “Oliy Majlisning Inson huquqlari bo’yicha
vakili (ombudsman) to’g’risida”gi Qonunida Ombudsman chet el fuqarolari hamda
fuqaroligi   bo’lmagan   shaxslarning   murojaatlarini   ko’rishi   mumkin.   Chet   el
fuqarolari   faqat   ariza   va   shikoyatlar   bilan   murojaat   qilishi   mumkin.   Taklif   bilan
murojaat qila olmaydi. Taklif davlat hayotiga tegishli masalalar bo’yicha beriladi.  
Takliflar orqali fuqarolar ko’proq ijtimoiy muammolarni hal qilish yo’llari,
ishlab chiqarishni takomillashtirish, o’quv jarayonini takomillashtirish, boshqaruv
tizimini   takomillashtirish,   qoidalarni   takomillashtirish,   atrof-muhitni
sog’lomlashtirish, moddiy va tabiiy resurslardan oqilona foydalanish bo’yicha o’z
fikr-mulohazalarini bildiradi.
    Murojaatlarning   shakli,   turidan   qat’i   nazar   huquqiy   jihatdan   teng
hisoblanadi.   Kelib   tushgan   murojaatlar   tegishli   davlat   organi   tomonidan   yoki
murojaatlarni   ko’rib   chiqish   bo’yicha   ma’sul   shaxs   tomonidan   ko’rib   chiqiladi.
Davlat organlari va tashkilotlarning vakolatli shaxslari  tomonidan joylarda sayyor
qabullar tashkil etilishi ham mumkin. 28  Murojaatlarni ko’rib chiqish va ijobiy hal etish qonunchilikda belgilangan
tegishli  huquqiy asoslar,  tartib va  muddatlarda amalga  oshiriladi. Jumladan, ariza
yoki   shikoyat   15   kun   ichida,   qo’shimcha   o’rganish,   tekshirish,   yoki   qo’shimcha
hujjatlarni   so’rab   olish   talab   etilgan   hollarda   bir   oygacha   muddatda   ko’rib
chiqilishi   mumkin.   Qonunchilikka   muvofiq,   muddat   tegishli   davlat   organining
rahbari tomonidan ko’pi bilan bir oy muddatga uzaytirilishi nazarda tutilgan. Taklif
bir oygacha bo’lgan muddatda o’rganilib, ko’rib chiqiladi. Ushbu tartib-taomillarni
ishlab chiqishda xalq manfaatlari hisobga olindi.
    2016   yil   28   dekabrdagi   “Jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   murojaatlari
bilan ishlash tizimini tubdan takomillashtirishga doir chora-tadbirlar to’g’risida”gi
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning
murojaatlari   bilan   ishlash   bo’yicha   samarali   mexanizmlari   tatbiq   etilishiga   asos
bo’lib,   ushbu   huquqiy   hujjat   asosida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
Virtual   qabulxonasi   va   Xalq   qabulxonalari   tashkil   etildi.   Ushbu   Farmon   asosida
Prezident   devonida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Xalq   qabulxonasi,
shuningdek   Qoraqalpog’iston   Respublikasida,   viloyatlarda   va   Toshkent   shahrida,
respublikaning   har   bir   tumani   va   shaharida   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining Xalq qabulxonalari tashkil etildi.
  
      
     
          294.2 Murojaat qilishni amalga oshirish kafolatlari
    Jismoniy   va   yuridik   shaxslarga   davlat   organlariga,   tashkilotlarga   va
ularning   mansabdor   shaxslariga   yakka   tartibda   yoki   jamoa   bo’lib   murojaat   etish
huquqi kafolatlanadi.
    Murojaat   etish   huquqi   ixtiyoriy   amalga   oshiriladi.   Hech   kim   biron-bir
murojaatni   himoya   qilishga   yoxud   unga   qarshi   qaratilgan   harakatlarda   ishtirok
etishga majbur qilinishi mumkin emas.
  Qonunga muvofiq quyidagi murojaatlar ko’rib chiqilmaydi:
 anonim murojaatlar;
 jismoniy va yuridik shaxslarning vakillari orqali berilgan murojaatlar,
ularning vakolatini tasdiqlovchi hujjatlar mavjud bo’lmagan taqdirda;
 qonunda   belgilangan   boshqa   talablarga   muvofiq   bo’lmagan
murojaatlar.
   Murojaat etish huquqining amalga oshirilishi boshqa jismoniy va yuridik
shaxslarning   huquqlarini,  erkinliklarini  hamda  qonuniy  manfaatlarini,  shuningdek
jamiyat va davlat manfaatlarini buzmasligi kerak.
    Jismoniy   shaxsning   murojaatida   jismoniy   shaxsning   familiyasi   (ismi,
otasining   ismi),   uning   yashash   joyi   to’g’risidagi   ma’lumotlar   ko’rsatilgan   va
murojaatning mohiyati bayon etilgan bo’lishi kerak.
    Yuridik   shaxsning   murojaatida   yuridik   shaxsning   to’liq   nomi,   uning
joylashgan   yeri   (pochta   manzili)   to’g’risidagi   ma’lumotlar   ko’rsatilgan   va
murojaatning mohiyati bayon etilgan bo’lishi kerak.
  Murojaatlar davlat tilida va boshqa tillarda berilishi mumkin.
Yozma   murojaat   murojaat   etuvchi   jismoniy   shaxsning   imzosi   yoki
murojaat etuvchi yuridik shaxs rahbarining yoxud vakolatli shaxsining imzosi bilan
tasdiqlangan   bo’lishi   lozim.   Jismoniy   shaxsning   yozma   murojaatini   murojaat
etuvchining   imzosi   bilan   tasdiqlash   imkoni   bo’lmagan   taqdirda,   bu   murojaat   uni
yozib bergan shaxsning imzosi bilan tasdiqlanib, uning familiyasi (ismi, otasining
ismi) ham qo’shimcha ravishda yozib qo’yilishi kerak. 30    Elektron   murojaat   elektron   raqamli   imzo   bilan   tasdiqlangan   va   elektron
hujjatning   uni   identifikatsiya   qilish   imkoniyatini   beradigan   boshqa   rekvizitlariga
ega   bo’lgan   elektron   hujjat   shaklida   bo’lishi   kerak.   Elektron   murojaat   qonunda
belgilangan talablarga muvofiq bo’lishi kerak.
   Jismoniy shaxsning  familiyasi  (ismi, otasining ismi), uning yashash  joyi
to’g’risidagi   ma’lumotlar   yoki   yuridik   shaxsning   to’liq   nomi,   uning   joylashgan
yeri   (pochta   manzili)   to’g’isidagi   ma’lumotlar   ko’rsatilmagan   yoxud   ular   haqida
yolg’on ma’lumotlar ko’rsatilgan, shuningdek, imzo (elektron raqamli imzo) bilan
tasdiqlanmagan   murojaatlar   anonim   murojaatlar   deb   hisoblanadi.   Anonim
murojaatlar   ham   o’rnatilgan   tartibda   ro’yxatga   olinib,   uning   anonim   ekanligi
murojaatni ko’rib chiqqan organ tomonidan belgilanadi.
    Murojaatni   anonim   deb   e’tirof   etish   murojaatlar   bilan   ishlash   bo’yicha
bo’linma yoki tarkibiy bo’linma rahbari tomonidan amalga oshiriladi.
Murojaat anonim deb e’tirof etilganda bu haqda xulosa tuziladi. Xulosada
murojaatni anonim deb e’tirof etish uchun asoslar ko’rsatiladi. Murojaatni anonim
deb   e’tirof   etish   to’g’risidagi   xulosa   murojaatlar   bilan   ishlovchi   bo’linma   rahbari
yoki tarkibiy bo’linma rahbari tomonidan tasdiqlanadi.
    Davlat   organlarining,   tashkilotlarining   ishonch   telefonlari,   “tezkor
aloqa”ga tushgan murojaatlar Qonunda nazarda tutilgan tartibda anonim deb e’tirof
etilishi mumkin.
    Anonim   deb   e’tirof   etilgan   murojaatlar   xulosa   tasdiqlangan   paytdan
boshlab nazoratdan yoki ijrodan olinadi va ko’rib chiqilmaydi.
    Murojaatlarni   ko’rib   chiqishda   jismoniy   shaxslarning   shaxsiy   hayoti,
yuridik   shaxslarning   faoliyati   to’g’risidagi   ma’lumotlar   ularning   roziligisiz,
shuningdek   davlat   sirini   yoxud   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   boshqa   sirni   tashkil
etuvchi   ma’lumotlar   va,   agar   bu   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   huquqlari,
erkinliklari   hamda   qonuniy   manfaatlarini   kamsitadigan   bo’lsa,   boshqa   axborot
Agentlik xodimlari tomonidan oshkor etilishiga yo’l qo’yilmaydi.
    Jismoniy   va   yuridik   shaxs   to’g’risidagi,   murojaatga   taalluqli   bo’lmagan
ma’lumotlarni aniqlashga yo’l qo’yilmaydi. 31Jismoniy   shaxsning   iltimosiga   ko’ra   uning   shaxsiga   doir   biron-bir
ma’lumot oshkor etilmasligi kerak.
    Qo’yilgan   masalalarni   hal   etish   o’zining   vakolati   doirasiga   kirmaydigan
davlat   organiga,   tashkilotiga   kelib   tushgan   murojaatlar   besh   kun   muddatdan
kechiktirmay   davlat   organining,  tashkilotining  rahbari   yoki   tarkibiy  bo’linmaning
rahbari   tomonidan   imzolangan   xat   bilan   tegishli   organlarga   yuboriladi,   bu   haqda
murojaat qiluvchiga yozma yoxud elektron shaklda xabar qilinadi.
    Murojaatni   ko’rib   chiqish   uchun   asossiz   ravishda   boshqa   davlat
organlariga,   tashkilotlariga   o’tkazish   yoxud   qarorlari   yoki   harakatlari
(harakatsizligi)   ustidan   shikoyat   qilinayotgan   organlarga   yoki   mansabdor
shaxslarga yuborish taqiqlanadi.
Agar murojaatlarda ularni tegishli organlarga yuborish uchun zarur bo’lgan
ma’lumotlar   mavjud   bo’lmasa,   u   holda   ular   besh   kun   muddatdan   kechiktirmay
asoslantirilgan tushuntirish bilan murojaat qiluvchilarga qaytariladi.
    Murojaatga   javob   xati   davlat   organi,   tashkiloti   yoki   uning   tarkibiy
bo’linmasi rahbari tomonidan imzolanadi.
    Murojaatlarga   javob   xati,   mumkin   qadar,   murojaat   etilgan   tilda   bayon
qilinadi.
    Murojaat,   unda   ko’tarilgan   barcha   masalalar   Qonun   talablariga   muvofiq
ko’rib   chiqilgan   va   murojaat   qiluvchiga   tegishli   javob   yuborilgan   taqdirda   ko’rib
chiqilgan hisoblanadi. 32 Xulosa
    Jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida   bosib   o’tilgan   yo’limiz   va
jamiyatimiz hayotida yuz bergan chuqur o’zgarishlar isbotlashga olinadigan bo’lsa,
bugungi kundagi siyosiy huquqlar tushunchasi va ma zmuni tom ma noda o zgaribʼ ʼ ʻ
rivojlanib ketganligini guvohi bo lamiz.	
ʻ
    Respublikamiz   qonunchiligida   islohatlar   izchillik   bilan,   aniq   maqsadni
ko’zlab   amalga   oshirilmoqda.   Fuqarolarning   siyosiy   huquqlarini   ta minlash   va	
ʼ
saylovchi   va   saylanuvchi   huquqlarini   kafolatlashga   qaratilgan   ko’plab   qonunlar
qabul   qilindi   va   ular   amalda   qo’llanilmoqda.   Mamlakatimiz   rahbari
SH.M.Mirziyoev:   «Bugun   mamlakatimizning   barqaror   rivojlanish   yo’lida   izchil
ilgarilab   borishini   tahlil   qilar   ekanmiz,   o’tgan   yili   prinsipial   muhim   islohotlarni
amalga oshirish bo’yicha qat’iy qadamlar qo’yildi, deb aytishga barcha asoslarimiz
bor.”- deb ta’kidladi. 
    Hozirgi   davrda   O zbekistonning   yangi   davlatchiligini   mustahkamlash	
ʻ
uchun jamiyatning siyosiy institutlari tizimida davlatning o rni va ahamiyatini aniq	
ʻ
belgilab   olish   lozim.   Ayni   paytda   milliy   taraqqiyotning   XXI   asr   boshlari   asosiy
strategik   ustuvor   yo nalishlaridan   biri   bo lgan   davlat   va   jamiyat   qurilishini	
ʻ ʻ
erkinlashtirish   "Kuchli   davlatdan   kuchli   jamiyat   sari"   siyosiy   qurilish   dasturining
mohiyatini   belgilashi   hamda   fuqarolik   jamiyatining   mustahkam   asoslarini   barpo
etish yo lidagi ishlarimizning ma zmunini ifoda etishi darkor.	
ʻ ʼ
    Mamlakatimizda   hozirgi   davrda   huquqiy   madaniyat,   ma naviyat   va	
ʼ
ma rifatga  bo lgan  talab   va   ehtiyoj   tobora  ortib  bormoqda.  Shu   munosabat   bilian	
ʼ ʻ
Birinchi   Prezidentimiz   huquqiy   demokratik   davlat   va   fuqarolik   jamiyati   barpo
etilishini,   qonunchilikni   mustahkamlash   va   ijtimoiy   adolat   qaror   topishini
ta minlash,   shaxsning   ijtimoiy-siyosiy   faolligini   oshirishda   huquqiy
ʼ
bilimdonlikning ahamiyatini qayta-qayta takidlab keldi. Ana shu g oya va nazariy	
ʻ
yo l-yo riqlar uning qator asarlarida, nutq va ma ruzalarida , jumladan, " Huquqiy	
ʻ ʻ ʼ
tarbiyani   yaxshilash,   aholining   huquqiy   madaniyati   darajasini   yuksaltirish,
huquqshunos   kadrlarni   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish,   jamoatchilik   fikrini 33o rganish ishini yaxshilash haqida" gi Farmonida o z rivojini topib kelayotganligiʻ ʻ
buni yorqin ifodasi hisoblanadi.
   Yuqorida men konstitutsiyaviy huquqda siyosiy huquqlar va ularning qay
tartibda   amalga   oshirislishi,   ulardan   ko zlangan   maqsadlar,   siyosiy   huquqlarning	
ʻ
davlat   va   jamiyat   qurilishidagi   ahamiyatiga   oid   masalalarni   o’rganib   chiqdim.
Bitiruv  malaka  ishi  jarayoni   quyidagicha  xulosalar,   taklif  va  tavsiyalarni  vujudga
kelishiga asos bo’lib xizmat qildi:
- Men   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   belgilangan   siyosiy
huquqlar  va ularga taniqli  huquqshunoslar  tomonidan berilgan ta riflarni o rganib	
ʼ ʻ
chiqdim.   Ular   siyosiy   huquqlarga   turli   xil   ta riflar   berganlar.   Men   ularning	
ʼ
ta riflari   va   siyosiy   huquqlar   ifodalangan   qonunlarni   o rgangan   holda   shuni   ayta	
ʼ ʻ
olamanki   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   berilgan   siyosiy   huquqlar	
ʻ
davlatimizda   mavjud   bo lishi   kerak   bo lgan   siyosiy   huquqlarni   barchasini   o zida	
ʻ ʻ ʻ
qamrab olgan va boshqa O zbekiston Respublikasi Qonunlarida bu huquqlar yetuk	
ʻ
ravishda   talqin   qilinib   himoyalangan   va   kafolatlangan.   Siyosiy   huquqlarga
O zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasida alohida bob ajratilganligi esa huquqiy	
ʻ
demokratik   davlat   bo lgan   O zbekiston   Respublikasi   uchun   nihoyatda   muhim	
ʻ ʻ
yutuq hisoblanadi;
- hozirgi   kunda   Respublikamizda   jamoatchilik   nazorati   fuqarolarning
jamiyat   va   davlat   ishlarida   ishtirokining   muhim   shakllaridan   biri   bo lib,	
ʻ
jamoatchilik   nazorati   to g risida   bir   qator   qonun   hujjatlari   mavjud   hisoblanadi.	
ʻ ʻ
Mening   nazarimda   sohani   rivojlantirish   bo yicha   bir   qator   masalalar   hal   qilinishi	
ʻ
maqsadga muvofiqdir :
 birinchidan,   hozirgi   kunda   fuqarolarda   jamoatchilik   nazorati
tushunchasi   haqida   to liq   tasavvurlar   kamdan   kam   holatlarda   mavjud   bo lib,	
ʻ ʻ
jamoatchilik   nazorati   institutini   rivojlantirishning   eng   muqobil   yo li   -	
ʻ
fuqarolarning huquqiy madaniyatini oshirish va ularga jamoatchilik nazoratiga oid
normalarni mukammal tanishtirish;
 ikkinchidan, jamoatchilik kengashi faoliyati O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining 04.07.2018 yildagi PQ-3837-son Qarorining 14-bandida:     34    "Jamoatchilik kengashining tarkibi davlat organi rahbarining qarori bilan
har   3   yilda   tasdiqlanadi"   deb   belgilangan   bo lib,   jamoatchilik   nazorati   faoliyatiniʻ
yanada   takomillashtirish   maqsadi   bilan   jamoatchilik   kengashi   raisi   davlat   organi
qarori bilan emas, fuqarolarning saylash huquqi asosida amalga oshirilsa maqsadga
muvofiq bo lar edi.	
ʻ 35Foydalanilgan Adabiyotlar Ro’yxati
I. Rahbariy Adabiyotlar
1. Karimov   I.   А.   O zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda.   Т.,   «O zbekiston»,ʻ ʻ
199
2. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz
bilan birga quramiz... – Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. – 488 b.
3. Karimov   I.A.   Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish 
        va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi.   –   T.:   O’zbekiston,
2010.
  4. Shavkat Mirziyoyevning O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul
qilinganining   27   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruzasi-
12.12.2019
        
IV. Internet saytlari.
1. www.ziyonet.uz. O’zbekiston Respublikasi elektron kutubxonasi
2. www.uza.uz      O’zbekiston milliy matbuot agentligi.
3. www.gov.uz. O’zbekiston Respublikasi xukumat portali
4. www.norma.uz. “NORMA” Axborot huquqiy tizimi. 
5. www.lex.uz

O'zbekiston Respublikasi fuqarolarining siyosiy huquqlari

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar
  • Yuridik psixologiyaning fan sifatida shakllanishi
  • Yuridik javobgarlik tushunchasi va belgilari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha