Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 3.1MB
Покупки 1
Дата загрузки 16 Декабрь 2024
Расширение pptx
Раздел Презентации
Предмет Социология

Продавец

Ulugbek

Дата регистрации 16 Декабрь 2024

1 Продаж

O‘zbekistonda ijtimoiy sohada amalga oshirilayotgan o‘zgarishlar mazmun va mohiyati

Купить
O‘zbekistonda  ijtimoiy  sohada  amalga  
oshirilayotgan  o‘zgarishlar mazmun va mohiyati O’zbekistonda  demokratik  islohotlar  amalga  oshirilayotgan 
hamda  bozor  iqtisodiyotiga  o’tilayotgan  bir  davrda  ijtimoiy 
muammolarga  alohida  e’tibor  qaratilmoqda.  O’zbekistonnning  o’z 
tiklanish  va  taraqqiy  etish  yo’liga  asoslangan  tamoyillardan  biri 
ham  bu  kuchli  ijtimoiy  siyosatdir.  Kuchli  ijtimoiy  siyosat  deganda 
“o’zbekistonning  har  bir  fuqarosi  millati,  dini  va  e’tiqodidan  qat’iy 
nazar  shaxs  sifatida  shakllanishi,  o’z  qobiliyatini  namoyon  etishi, 
hayotini yanada farovon, munosib, ma’naviy boyroq qilishi uchun”1 
zarur  sharoitlarni  yaratishga  qaratilgan  aholini  ijtimoiy  himoyalash 
bo’yicha  ijtimoiy  kafolat  va  choralarning  ta’minlanishi  tushuniladi. 
Fuqarolarga  natijali  ijtimoiy  ko’makni  ko’rsatish  imkonini  beruvchi 
aholini  ijtimoiy  himoyalash  tizimining  vujudga  kelishi  ushbu 
yillardagi ijtimoiy siyosatning tabiiy yutuqlaridan bo’lib hisoblanadi.  Mustaqillik  yillari  mobaynida  mavjud  real  iqtisodiy  va  demografik 
vaziyatni  inobatga  olgan  holda  bozor  iqtisodiyoti  sari  bosqichma  bosqich 
o’tish asnosida aholini ijtimoiy himoyalash mexanizmi yaratildi. Dastlabki 
bosqichlarida bu barcha aholini ijtimoiy himoyalanishini ta’minlovchi yo’li 
bo’lib,  u  o’z  o’rnida  insonlar  hayoti  darajasining  keskin  ravishda  tushib 
ketishini  oldini  olish,  mamlakatda  turg‘unlikni  saqlab  qolish  imkoniyatini 
berdi.  Islohotlarning  chuqurlashib  borishi  barobarida  aholiga  manzilli 
yordam  ko’rsatilishiga  katta  e’tibor  qaratildi.  Barcha  nafaqa  va  yordam 
trurlari oilalarga berila boshlandi, bunda asosiy e’tibor kam ta’minlangan 
oilalar,  qariyalar  va  bolalarga  qaratildi.  Aholining  turli  qatlamlariga 
differensial  yondoshish  zamonaviy  ijtimoiy  himoya  tizimining  o’ziga  xos 
tomonlaridan biridir.  O’zbekistonda  ijtimoiy  himoya  tizimi  rivojlanishining  zamonaviy  bosqichi 
barqaror  iqtisodiy  o’sish,  aholi  hayoti  tarzining  sifat  jihatidan  yaxshilanilishiga 
asoslangan.  Hozirgi  davrda  aholining  bandligini  va  xususan  tadbirkorlik  1 
Karimov  I.A.  О ‘zbekiston  XXI  asr  b о ‘sag‘asida:  xavfsizlikka  tahdid,  barqarorlik 
shartlari  va  taraqqiyot  kafolatlari.  M.:  Drofa,  1997.B  .  209.  faoliyatini 
rivojlantirish orqali iqtisodiy faolligini rivojlanishi ijtimoiy himoyalashning asosi 
bo’lib  xizmat  qiladi.  Mamlakat  ijtimoiy  siyosatining  yana  bir  yutuqlaridan 
bo’lib,  ijtimoiy  xizmat  ko’rsatish  tizimining  vujudga  kelishi,  aholi  bilan 
ishlashda  fuqarolarga  natijali  ijtimoiy  ko’mak  ko’rsatish  imkonini  beruvchi 
zamoaviy  usul  va  texnologiyalardan  keng  foydalanish  hisoblanadi.  Mahalliy 
o’zini  boshqarish  organlari  –  xokimiyatlarda  hududiy  ijtimoiy  xizmatlarni 
ko’rsatish,  ijtimoiy  ish,  ijtimoiy  pedagogika  va  amaliy  psixologiya  sohasida 
mutaxassislarni  tayyorlash  tizimining  tashkil  topishi  va  rivojlantirilishi 
barobarida aholiga ijtimoiy xizmat ko’rsatish imkoniyati ortib boraverdi.   Zamonaviy  o’zbekiston  sharoitida  aholiga  ijtimoiy  xizmat  ko’rsatish  tizimi 
alohida shaxslar, oila yoki guruhlarning moslashuvi, ijtimoiy reabilitatsiyasiga 
yo’naltirilgan ijtimoiy-gumanistik faoliyatning ma’lum bir uslubi tizimi sifatida 
namoyon  bo’ladi.  O’tish  davrining  murakkab  ijtimoiy-iqtisodiy  sharoitlarida 
O’zbekiston  o’z  muhtoj  fuqarolarining  zarur  yordam  va  ko’magini  olishi 
uchun  xizmat  qiladigan  yangi  ijtimoiy  muassalar  tizimini  yaratish 
imkoniyatiga  ega  bo’ldi.  Qariyalar,  bolalar,  nogironlar  haqida  qayg‘urish 
Mehnat  va  aholini  ijtimoiy  muhofaza  qilish  Vazirligi,  jamoatchilik  tarzida 
o’zini  boshqarish  organlari  (mahalla),  IIV  tomonidan  amalga  oshiriladi. 
Bunday  muassasalar  tarkibiga  turli  toifadagi  fuqarolarga  ijtimoiy  xizmat 
ko’rsatish  markazlari,  aholiga  psixologik-pedagogik  yordam  ko’rsatish 
markazlari, voyaga yetmaganlar uchun ijtimoiy-reabilitatsiya markazlari, oila, 
ayollar va bolalarga ijtimoiy yordam ko’rsatish boyicha hududiy markazlar va 
b. kiradi.  Umuman,  davlatimizning  butun  ijtimoiy  siyosati  shularning  barchasiga 
yo’naltirilgan.  Ijtimoiy  siyosat  va  ijtimoiy  ish  bir-biri  bilan  chambarchas  bog‘liqdir. 
Ijtimoiy  ish  –  bu  ijtimoiy  siyosatni  amalga  oshirishning  o’ziga  xos  bir  shakli  bo’lsa, 
ijtimoiy  siyosat  esa  ijtimoiy  ishning  o’zagi,  yo’nalishidir.  Huquqiy,  fuqarolik 
jamiyatini  shakllantirishning  murakkab  yo’lida  mamlakatimiz  usun  yangi  bo’lgan 
faoliyat  turini  shakllantirish  va  rivojlantirish,  kasbiy  salohiyatli  ijtimoiy  ishchilarni 
tayyorlash zamon taqozosidir. Ijtimoiy ish sohasidagi mutaxassislar faoliyatini tavsifi 
ularga  nisbatan  talabning  yuqoriligi  haqida  fikr  yuritish  imkonini  beradi. 
Respublikaning  bozor  iqtisodiyoti  tizimiga  kirishining  o’zi  ijtimoiy  ishchilarga 
nisbatan  ehtiyoj  paydo  bo’lishini  ta’minladi.  Bundan  tashqari,  bugungi  kunda 
respublikadagi  barcha  faoliyat  yurituvchi  ijtimoiy  boshqarish  organlarida  ijtimoiy 
ma’lumotga  ega  bo’lmagan  mutaxassislar  ishlab  kelmoqda.  Ijtimoiy  ishchilarni 
mavjud  boshqa  turli  ta’lim  shakllari  boyicha  tayyorlanilishi  respublikada  davlat 
ijtimoiy siyosati boyicha kadrlarni ta’minlash borasidagi muammolarning xal etilishi 
imkonini beradi.   Har  qanday  sharoitda  ham  ta’rif  o’zida  qadriyatlar  yo’nalganligini,  ijtimoiy  ishchi 
yondoshadigan  pozitsiyalar,  ijtimoiy  ish  mohiyati  to’g‘risidagi  nazariyalar,  masalan 
mazkur  kasbning  jamiyatdagi  roli  yoki  uning  boshqa  fanlar  bilan  aloqasi 
to’g‘risidagi  sotsiologik  nazariyalarni  aks  ettiradi.
Shunday  ta’riflardan  birini  keltirib  o’tamiz:  ijtimoiy  ish  –  bu  individu,  guruh  yoki 
jamoatchiliklarga ijtimoiy hayotda o’zlarini namoyon etish boyicha imkoniyatlarini 
kuchaytirish yoki tiklashga, ular uchun eng ma’qul ijtimoiy sharoitlarniya aratishga 
kasbiy  salohiyat  bilan  yordam  ko’rsatishdan  iborat  bo’lgan  faoliyatdir.  Ijtimoiy 
ishning  maxsus  nazariyalari  ijtimoiy  ishchilarning  bajarayotgan  ishlarini  tavsiflab, 
tushuntirish  berish  hamda  baholashga  harakat  qiladi.  Ijtimoiy  ish  nazariyasining 
asoslari  ko’pincha  ijtimoiy  fanlardagi  kabi  ketma-ketlik  va  o’zaro  muvofiqlikda 
namoyon  bo’ladi.  Nazariy  g‘oyalar  borasidagi  aniq  tasavvurlar  ijtimoiy  ishning 
kasbiy tarkibi sifatida talqin etiladi, bu g‘oyalar ijtimoiy ishchilarning yetuk tarzdagi 
fikr va munosabatlari hamda o’zini anglashlarining zarur tarkibi hisoblanadi.  Amaliyotda  ham  kasbiy  faoliyatning  o’ziga  xosligini  tushunish 
nazariyaning  asosiy  maqsadi  hamda  insonlarga  yordam  ko’rsatishga 
intiluvchan  insonlar  uchun  hayotiy  zaruriyatdir.  Bundan  tashqari  ijtimoiy 
ish  o’z  shakli  va  usullarida  ko’p  qirralidir.  Ijtimoiy  ishchilarning  o’zlari  o’z 
kasblariga  turlicha  yondoshadilar,  ba’zan  uni  taqdirlanish,  frustratsiya, 
xuzur-xalovat, afsuslanish, stress manbasi deb hisoblaydilar, lekin ulardan 
ko’pchilik  ish  mobaynida  qaysidir  fikrda  ikkilanishlarini,  qayta  tahlil  qilib 
ko’rishga,  tanqidiy  muhokama  qilishga  va  har  bir  vaziyatni  serqirra 
muammo  sifatida  ko’rib  chiqishga  majbur  bo’lishlarini  ta’kidlaydilar.  Bu 
vazifalarni  uddalay  olish  uchun  ijtimoiy  ishchi  keng  ma’noda  salohiyatli 
kasb  ustasi,  madaniyat,  jamiyat  va  ijtimoiy  guruhlarning  o’zaro 
munosabati masalalaridan xabardor inson bo’lishi kerak.  Shu  bilan  birga  ijtimoiy  ishchi  boshqa  maxsus  bilimlarga  ham  ega  bo’lishi  zarur. 
Ijtimoiy  ishchilar  faoliyatiga  qoyiladigan  umumiy  ahl  borayotgan  talablar  asosida 
to’planib rivojlanib boraveradi. Vrach kasbiga o’xshagandek, bu yerda ham umumiy 
tamoyillar va asoslar mavjuddir, lekin u yoki bu sohaga ixtisoslashgan ijtimoiy ishchi 
uchun  maxsus  ko’nikma,  bilimlar  ham  talab  etiladi.  Ijtimoiy  ish  –  multidissiplinar 
kasb  sohasi.  Bu  mijozga  yordam  ko’rsatish  maqsadida  ijtimoiy  ishchi  boshqa 
mutaxassislik  sohasi  vakillari  –  vrach,  pedagog,  psixolog,  militsiya  xodimi  bilan 
o’zaro  aloqadorlik  tizimini  shakllantiradi,  deganidir.  Boshqa  tomondan  ijtimoiy 
ishchining  o’zi  ham  maxsus  kasbiy  tayyorgarlikka  ega  bo’lganligi  va  ushbu 
kasblarning  ko’pchiligi  bilan  bog‘liq  asosiy  bilim  va  ko’nikmalarga  ega  bo’lgani 
uchun  ham  universal  mutaxassis  hisoblanadi.  Bu  tarzdagi  turli  fanlarga  oid 
bilimlarga  egalik  birlamchi  tashxisni  amalga  oshirishga  yordam  beradi,  shuningdek 
boshqa  mutaxasislarga  muammolarni  ilg‘ashlariga  imkon  yaratish  uchun  xizmat 
qiladi.  Bu  ijtimoiy  ishchi  boshqa  mutaxassislarda  bo’lgani  kabi  ijtimoiy  ishchilarda 
o’z shaxsiy usullari yo’q degani emas, albatta. Masalan,  amaliy  psixologiya  va  ijtimoiy-psixologik  ishda  qo’llaniladigan 
individual va oilaviy terapiya, ta’sir ko’rsatish ob’ekti hamda ijtimoiy o’zgarishlar 
jarayoniga  aralashishning  “chuqurligi”  bilan  farqlanadi.  Keng  ma’noda  ushbu 
kasb  millatning  ijtimoiy  o’zini  anglashi,  davlatning  insonparvarligi  va  taraqqiy 
etganligi  darajasi,  madaniylilik  darajasini  o’zida  aks  ettiradi.  Ijtimoiy  ish  sohasi 
doimo  kengayib  boraveradi,  G‘arbda  ham  ijtimoiy  ishchilarni  mahalliy  o’zini 
boshqarish  idoralarida,  maktablarda,  tibbiyot  muassasalarida,  oila  va  bolalarga 
yordam  ko’rsatish  markazlarida,  biznes  va  industriyada,  ruhiy  sog‘lomlashtirish 
markazlari,  korreksion  muassasalar  va  xususiy  amaliyotda  uchratish  mumkin.
Ijtimoiy  muammolar  aniq  bir  jamiyat  doirasida  belgilanadi.  Munosabatlarning 
mazmun  va  mohiyati  madaniy-tarixiy  va  ijtimoiy-siyosiy  sharoitlarga  bog‘liq 
bo’ladi.  Ijtimoiy  muammo  sifatida  belgilangan  u  yoki  bu  hodisa  o’z  o’rnida 
madaniyat,  ijtimoiy  institut  va  jamiyatdagi  munosabatlarning  rivojlanishiga 
ta’sir ko’rsatadi. Amaliy  ijtimoiy  ishchilar,  ijtimoiy  ma’murlar  va  tadqiqotchilar  o’z  shaxsiy 
madaniyatiga  egadirlar.  Ularning  reallik  yoki  reallikni  barpo  etilishi 
haqidagi  tasavvurlari,  ular  tomonidan  ratsionallikning  e’tirof etilishi,  yoki 
ongli  va  meyoriy  talablarning  talqini,  shuningdek  ijtimoiy  muammolarga 
nisbatan  munosabati  qisman  odatga  aylangan  madaniy  qadriyatlar  va 
meyorlarga  borib  taqaladi.  Professional  sifatida  bu  insonlar,  aslo 
o’zlarining  “madaniy  ko’zgu”lari  doirasidagina  ishlashlariga  haqlari  yo’q, 
biroq  tanqidiy va tahliliy yondoshuvlardan  foydalangan holda  qadriyatlar 
tizimi,  ijtimoiy  deviatsiya  va  ijtimoiy  muammolarni  inobatga  olishga 
majburdirlar.  Barcha  toifadagi  ijtimoiy  ishchilarning  kasbiy  ixtisosligi 
ulardan  reallikni  boshdan  kechirish  va  talqin  etishning  turli  xil  usullari 
haqida  muntazam  fikr  yuritishlari  va  ongli  munosabatda  bo’lishlarini 
talab etadi. Har  qanday  ijtimoiy  ishchining,  ijtimoiy  siyosatchi  yoki  tadqiqotchining  jiddiy 
vazifalaridan  biri,  bu  nazariy  va  amaliy  bilimlarni  oshirish  maqsadida  izlanish 
va  muntazam  ravishda  o’z  dunyoqarashini  kengaytirish,  haqiqatning  ortida 
nima  turganligini  o’rganishga  nisbatan  intilishidir.  Faqat  shu  yo’l  bilangina 
muammo  yoki  muammo  kompleksini  tushunishning  yangi  vositalarini  egallab 
borish  mumkin.  Bu  esa  o’z  o’rnida  ijtimoiy  ishda  strategiyaning  belgilanishiga 
yordam  beradi.  Ijtimoiy  ishning  alohida  ijtimoiy  institut  sifatida  shakllanishi 
jamiyatning  tarixan  rivojlanishi,  ijtimoiy  tuzilmaning  va  ijtimoiy  kichik 
tizimlarning  o’zgarishi  bilan  shartlangandir.  Urug‘doshlik  munosabatlari 
hukmronlik  qilgan  davrlarda  ijtimoiy  harakatlar  bir-biriga  qorishiq  bo’lib,  u 
ham amaliy, ham taomil xususiyatga ega bo’ldi. U hox hosilni yig‘ish bilan, hox 
toy  yoki  qondoshlik  intiqomi  bog‘liq  bo’lmasin  odatlar  insoniy  faoliyatni 
tartibni  yo’lga  qoyish,  uyg‘unlikka  erishish,  betartiblik,  noturg‘unlik  hosil 
bo’lishining mohiyatini to’ldirib boradi. Shuning uchun ham an’anaviy madaniyat jamiyat a’zolaridan doimo yozilmagan qonun-
qoidalarda  e’tirof  etilgan  va  nasliy  jamoa  meyorlari  va  qadriyatlariga  muvofiq  ravishda 
ijtimoiy  tartibni  saqlab  qolishga  yo’naltirilgan  harakatlarni  talab  qiladi.  Jamiyatning 
keyingi  rivojlanishida  ijtimoiylashuv  va  ijtimoiy  ko’mak  funksiyalarini  oila  o’z  zimmasiga 
oladi, keyinchalik esa maxsus ijtimoiy institutlar zimmasiga o’tadi. Shu jumladan ijtimoiy 
ish  instituti  ham.  Jamiyatning  shunday  ijtimoiy  institutga  nisbatan  ehtiyoji  ko’pgina 
omillar  bilan  belgilanadi,  ular  orasida  zamonaviy  madaniyatlarga  xos  bo’lgan 
shaxslararo  ajralganlik,  begonalashib  ketish,  oilalarda  kechayotgan  tuzilmaviy 
o’zgarishlar  yuqori  ko’rsatkichni  ko’rsatib  kelmoqda.  Jamiyatning  ijtimoiy  ishni  institut 
sifatida  yetaklab  borishga  nisbatan  tayyorgarligi  ijtimoiy  va  davlat  kichik  tizimlari 
maqsadlarining  davlat  qonunchiligi,  konstitutsiyasi  va  siyosatining  taraqqiy  etganligida 
aks  etuvchi  insoniyatning  rivojlanishiga  qarab  yo’nalganligida  namoyon  bo’ladi.  Inson 
fikri,  shunday  qilib,  qadriyatli  va  meyoriy  tizimlarning  ko’pqirraligi  va  tenghuquqliligini 
anglash,  ratsional  yordam  va  ko’mak  ko’rsatilishiga  olib  keluvchi  qiyin  vaziyatlarni 
tushunish hamda hayrihox bo’lish orqali kechadi. Ijtimoiy  madaniy  omillar  ijtimoiy  ishning  mohiyati  va  turini  belgilab  beradi,  ijtimoiy 
istiqbollarni  hamda  ijtimoiy  ish  modellarining  turli  xil  toifalarini  ochib  beradi.  Ijtimoiy 
ish  o’z  shakllari  boyicha  serqirra  bo’lib,  mutaxassislar  orasida  quyidagilarni  ajratib 
ko’rsatish  mumkin:  boshqaruvchilik  darajasidagi  ijtimoiy  ishchilar,  oila  bilan  ishlovchi 
mutaxassislar,  bola  rivojlanishi  boyicha  mutaxassislar,  individ  yoki  guruh  bilan  ishlash 
boyicha  psixoterapevtik  va  psixologik  usullarga  ixtisoslashgan  ijtimoiy  ishchilar,  ijtimoiy 
xizmat  va  agentliklar,  boshpana  (priyutlar),  internatlar  ijtimoiy  ishchilari,  tibbiyot 
muassasalari  tizimidagi  ijtimoiy  ishchilar,  nogironlar  bilan  ishlovchi  ijtimoiy  ishchilar, 
mehnat  bandligi  va  migratsiyasi  xizmati  ijtimoiy  ishchilari,  armiyadagi  ofitser-ijtimoiy 
ishchilar,  ijtimoiy  pedagoglar  –  royxatni  davom  ettirish  ham  mumkin .
Ijtimoiy  ishchi  faoliyati  turlarini  sanab  ko’rsatamiz:  moliyaviy  yordam,  bandlik, 
ko’nikmalarga  o’rgatish,  ruhiy  sog‘lomlik  boyicha  jamoatchilik  markazlari,  oziq-ovqat 
mahsulotlari  va  buyumlar  bilan  ta’minlash,  tibbiy  yordam,  ijtimoiy  ko’mak, 
huquqlarining  himoyalanishi,  kommunal  rejalashtirish,  shuningdek  o’zini  mustaqil 
ravishda himoya qilolmaydigan insonlar nomidan himoyalash. Bu  royxat,  albatta,  to’la  emas.  Lekin  u  ijtimoiy  ish  xizmatining  jamiyatni  turli  darajada 
mavjud  bo’lgan  ijtimoiy  ishning  −  resurs  va  imkoniyatlari  kamaygan  immigrantlar, 
qochoqlar,  jamiyatdagi  ozchilikni  tashkil  etuvchi  millat  vakillari,  yokiirqiy  va  boshqa 
sabab  tufayli  kamsitilish  jabrdiydalari;  −  ishsizlar  va  ularning  oilalari;  −  jismoniy  va  ruhiy 
rivojlanishi  mavjud  bolalar  va  kattalar  hamda  ularning  oilalari;  −  doimiy  qarovga  muhtoj 
bo’lgan  qariyalar;  −  o’z  muammolarini  mustaqil  ravishda  xal  eta  olmaydigan  migrantlar 
va ko’chib o’tganlar; − maktabdagi ta’lim bilan bog‘liq muammolarga ega bo’lgan bolalar 
va ularning oilalari; − ljarohatlar yoki ular hayotidagi muhim hodisalar (nafaqaga chiqish, 
yaqin  insoning  o’limi)  bilan  bog‘liq  kuchli  stressni  kechirayotgan  insonalar,  uyidan 
qochadigan  bolalar  va  boshqalar.  Ijtimoiy  ij  mijozi  degan  tushunchaning  mohiyatini 
tushunish  uchun  mazkur  tushunchaning  ikki  semantik  darajada  rivojlanish  jarayonini 
tushunish  lozim:  birinchi  darajasi  o’z  ichiga  jamiyat  va  uning  instituti  tushunchasini  o’z 
ichiga  olsa,  ikkinchisi  alohida  ijtimoiy-psixologik  vaziyat  dinamikasini  ochib  beradi.  Mijoz 
(clienthood),  bir  tomondan  ijtimoiy  ishchiga  yordam  so’rab  murojaat  etgan  va  yordam 
ko’rsatilayotgan  individ,  oila  insonlar  guruhi  bo’lsa,  boshqa  tomondan  mijoz  deb 
ataladigan insonning ijtimoiy-psixologik xolati tushuniladi. Professional  yordam  ko’rsatilayotgan  insonlarning  marginal  xolati  bilan  aniqlangan  bu  xolat, 
odatda bola, katta yoshdagi inson, oila, guruh, jamiyat hayotidagi krizis vaziyat bilan bevosita 
bog‘liq  bo’ladi.  Insonning  yordam  olishiga  bo’lgan  huquqini  e’tirof  etgan  holda  bu  xolat 
mijozning  ijtimoiy  ishchi  bilan  kelishuvini  har  ikki  tomonning  chiqib  keta  olmas  doirasiga 
aylantirib yuborish imkoniga ega bo’lgan “Men” obrazining ambivalentligi bilan tavsiflanib, o’z 
muammosini  mustaqil  ravishda  yecha  olmasligini  har  doim  isbotlayotgan  iste’molchining 
alohida  ijtimoiy  mavqe’i  sifatida  aks  etadi.  Mijozning  ijtimoiy  mavqe’ining  belgilanishida 
ijtimoiy  ishning  ekologik  modeli  sezilarli  o’zgartirishlar  kiritilishiga  olib  keladi,  unda  mijoz 
ijtimoiy  xizmatlarning  buyurtmachisi  sifatida  ularning  iste’molchilaridan  va  ushbu  ta’sir 
yo’naltirilgan  shaxslardan  farq  qilishi  mumkin.  (Pinkus,  Minaxanga  qarang,  1993).   Mazkur 
tushunchalar  tizimi  nuqtai  nazari  boyicha  maktab  ijtimoiy  ishchisi  yoki  uning  tibbiy  xodimi 
bo’lishi mumkin, ijtimoiy xizmatlar iste’molchisi va harakatlar mo’ljali sifatida esa – aksentual 
xulq-atvorni  namoyon  etayotgan  bolaning  oilasi  tushuniladi.  Mazkur  misol  Shvesiyadagi 
bolalar  va  o’spirinlar  uchun  psixiatrik  poliklinikasining  amaliy  tajribasidan  olingan  bo’lib, 
bunda oila ta’sir ko’rsatish va xizmatlarni oluvchisi hisoblanadi. Poliklinikaga yo’llanma (remis) 
maktab,  maktabgacha  ta’lim  muasasasi  yoki  tuman  ijtimoiy  byurosi  ijtimoiy  ishchisi 
tomonidan tuziladi. Xizmatlar  ko’rsatilayotgan  shaxslarda  mijozning  ijtimoiy  ishchi  bilan  o’zaro  ijtimoiy 
munosabatlarini  tadqiq  etishning  bir  usuli  sifatida  murakkablashib  boruvchi  tahlil  usulini 
qo’llagan  holda  mijozlilikning  xissiy  imkoniyatlari  va  ijtimoiy-psixologik  mohiyati  haqida 
tasavvurlarini rivojlantirish mumkin. Bunda intervyuni shunday shakllantirish kerakki, toki 
uni  yordamida  mijozlilikning  ekzistensional  fenomeni  haqida  ma’lumot  olish  hamda 
maslahat  berish,  terapiya  va  kasbiy  yordam  amaliyotidagi  salbiy  va  ijobiy  tajribani  tahlil 
qila  olish  imkoni  bo’lsin.  Mijozlilikning  dastlabki  tushunchasi  bilan  cheklangan  holda 
mazkur  hodisaning  ijtimoiy  tavsifiga  alohida  e’tibor  qaratamiz.  Bir  tomondan  ko’pgina 
man’anaviy  qadriyatlarning  buzilishiga  olib  kelgan  sobiq  Sovet  hududi  jamiyatining  global 
ijtimoiy-iqtisodiy  krizisi  ishsiz,  uysiz  insonlar,  qochoqlar  sonining  ortishiga  olib  kelmoqda. 
Bu  o’z  o’rnida  oilaning  kabi  boshqa  ijtimoiy  institutlar  barqarorligining  buzilishiga  va 
insonlar  ruhiy  hamda  somatik  sog‘lig‘i  buzilishining  ortishiga  ta’sir  ko’rsatmoqda.  Shu 
asnoda  butun  bir  ijtimoiy  guruh  va  mamlakatlarni  ijtimoiy  ish  mijozi  toifasiga  kiritib 
qoymoqda. Boshqa tomondan esa ijtimoiy qadriyatlarning insonparvarlashuvi jamiyatdagi 
har  bir  insonning  turli  xil  ijtimoiy  va  individual  ehtiyojlarining  qondirilishiga  yo’naltirilgan 
xizmatlarning rivojlanishiga olib keladi. Shunday qilib, ijtimoiy ishda mijozlilk tushunchasini belgilash uchun mazkur tushunchaning 
ikki  darajada  rivojlanishi  jarayonini  tushunmoq  zarur.  Mijozlar  –  bu  1rdam  ko’rsatilayotgan 
individ,  oila,  bir  guruh  insonlar  hisoblanadi.  Ular  bir  tomondan  ijtimoiy  ishchiga  xizmatlar 
uchun  buyurtma  bersa,  ikinchi  tomondan  alohida  ijtimoiy-psixologik  holatga  tushib 
qoladilar.  Bunday  holat,  odatda,  bola,  yoshi  katta  inson,  oila,  guruh,  jamiyat  hayotidagi 
krizis  vaziyat  bilan  chambarchas  bog‘liqdir.  Tarixan  ijtimoiy  ish  insonlar  va  guruhlar  orasida 
mavjud  adolatsizlik  bilan  kurashishga  qaratilgan.  Ijtimoiy  ish  gumanitar  va  demokratik 
g‘oyalar  asosida  rivojlanib,  u  diskriminatsiya  va  resurslarning  adolatsiz  taqsimlanishiga 
qarshi  kurashga  chorlagan.  Adolatsizlikka  qarshi  kurashishga  chorlash  va  demokratik 
g‘oyalarning  ilgari  surilishi  kabi  asosiy  holatlar  bugungi  kundagi  ahloqiy  kodeksning  bir 
qismini tashkil etadi (NASW 1996). Ijtimoiy ish nafaqat inson (yoki guruhdagi insonlar) balki 
uning atrofidagi ijtimoiy muhitga yo’naltirilgan bo’lib, bunda uning atrofidagi ijtimoiy muhit 
inson  ehtiyojlari  qondirilishida  katta  ahamiyatga  ega  ekanligini  tan  oladi  (Compton  i 
Galaway  1994;  Kirst-Ashman  i  Hull  1993;  Germain  i  Gitterman  1996).  Ijtimoiy  ishchilar 
nafaqat  alohida  insonlarga  yordam  ko’rstaishga  harakat  qiladilar,  balki  yanada  kengroq 
global darajada o’zgarishlarga erishishga intilishadi (Goldstein 1992). Mazkur  ikki  tomonlama  e’tiborning  mavjudligi  ijtimoiy  ishchini  boshqa  yordamchi 
kasblardan,  masalan,  insoniy  ehtiyojlar  bilan  bog‘liq  faoliyat  bilan  shug‘ullanuvchi,  biroq 
mazkur  ehtiyojlar  qondirilishini  hal  etishda  tashqi  qarshiliklarga  ta’sir  ko’rsata  olish 
imkoniyatiga  ega  bo’lmagan  psixologiya  va  tibbiyotdan  farqlanadi.  Ijtimoiy  ish  himoyaga 
muhtoj aholi guruhlariga yordam ko’rsatishga qaratilgan bo’lib, unda intervensiyalar ishlab 
chiqilgan.  Mazkur  intervensiyalar  inson  huquqlari  sohasi  bilan  chambarchas  bog‘liqdir. 
Ijtimoiy  ishdagi  asosiy  intervensiyalar  Ijtimoiy  ishda  ijtimoiy  ishchilar  uchun  bir  qancha 
intervensiyalar  ishlab  chiqilgan  bo’lib,  ular  mazkur  kasbning  ikki  yo’nalishini,  ya’ni  alohida 
insonlarga  yordam  ko’rsatish  va  global  o’zgarishlarga  erishishga  urinishlarini 
qo’llabquvvatlashga  yordam  beradi.  Mazkur  intervensiyalar  jabr-zulmga  qarshi  kurashib, 
imkoniyatlar  berish,  kuchli  tomonlar  istiqbolini  nazarda  tutadi.  Ushbu  intervensiyalarni 
tushunish  orqali  ijtimoiy  ishchilar  o’z  kasbining  inson  huquqlari  mavzusi  bilan  aloqasini 
oson belgilab olish imkoniga ega bo’ladilar. Jabr-zulmga qarshi kurashishga da’vat […] Jabr-
zulm  ko’rish  alohida  inson  yoki  guruhlarga  nisbatan  o’z  vakolatidan  noto’g‘ri  foydalanish 
yoki  adolatsiz  hukmronlik  bilan  bog‘liqdir.  Jabrzulmning  turli  xil  shakllari  mavjud  bo’lib,  u 
irqiy, etnik, sinfiy va jinsiy mansublik, yosh va jinsiy yo’nalganlik kabilarga asoslanadi. Jabr-zulmning  har  qanday  shakli  o’zining  nohaq  munosabati  turini  va  teng  bo’lmagan  kuchlar 
tizimini hosil qilib, jabr-zulmning mazkur turining mavjud bo’lishi va davom etishi uchun imkoniyat 
yaratadi.  […]  Muntazam  ravishda  zulmga  tortilish,  tashqi  zulmkorning  ko’rsatayotgan  ta’siri  inson 
yoki  bir  guruh  insonlar  tomonidan  o’zining  salbiy  obrazini  o’zlashtirilishi  barobarida  zulmni 
o’zlashtirib  olinishiga  ham  olib  kelishi  mumkin.  Insonlar  ko’pincha  bu  kabi  o’zlashtirilgan  zulmga 
qarshi jahl va g‘azab bilan munosabatda bo’ladilar. Bu kabi g‘azabning inson ongidan o’rin egallashi 
o’zini  badnom  etuvchi  yoki  boshqa  insonlarga  nisbatan  destruktiv  ta’sir  ko’rsatuvchi  xulqning 
shakllanishiga olib kelishi mumkin (Shulman, 1999). Ijtimoiy ishchilar zulmni keltirib chiqaruvchi va 
qo’llab-quvvatlovchi  individual  va  ijtimoiy  munosabatlarni  aniqlashi  hamda  qoralashlari  zarur 
(Pinderhugb.es 1989). […] Imkoniyatlar berish Ijtimoiy ishchilar tomonidan qo’llaniladigan va inson 
huquqlari  bilan  bog‘liq  bo’lgan  intervensiyaning  boshqa  turi  bu  imkoniyatlar  berishdir. 
Intervensiyaning  ushbu  turi  etnik,  sinfiy  mansubliligi,  yoshi,  kelib  chiqishi,  dini  va  jinsiy 
yo’nalganligidan  kelib  chiqqan  holda  differensial  munosabatda  bo’lishga  ta’sir  etuvchi  sharoit  va 
holatlarni  tadqiq  etilishiga  qaratilgan.  Bunday  intervensiya  mohiyati  boyicha  individual  yoki 
guruhiy zulm vaziyatiga javoban munosabatda bo’lishni da’vat etadi (Saleebey, 2002). Imkoniyatlar 
berish  jamiyatda  insonga  nisbatan  qanday  munosabatda  bo’linishiga,  shuningdek  insonning  o’zi 
resurs va hokimiyatdan qanchalik foydalana olishiga asoslanadi.   (Cowger 1994; Roche i Dewees 2001). Teng bo’lmagan kuchga ega bo’lgan tuzilmalarning kamaytirilishi shu turdagi intervensiya uchun 
yo’l  ochib  beradigan  hamda  fundamental  asosni  shakllantiradi  (Solomon  1976;  Gutierrez  1990; 
Lee  1994;  Simon  1994).  Imkoniyatlar  berish  ikki  o’zaro  bog‘liq  va  interfaol  dinamik  jarayonlar 
bilan  tavsiflanadi  (Cowger  1994).  Shaxsiy  planda  mijozning  yordam  jarayoniga  yo’nalishi 
barobarida o’z shaxsiy hayoti yuzasidan ma’suliyat va nazoratni o’z zimmasiga olishi orqali yangi 
vaziyatga  qanday  munosabat  bilan  qarashga  o’rganadi,  shu  bilan  hayotiy  vaziyatining 
yaxshilanilishi  natijasida  o’zlariga  “mukofot”  tariqasida  yangi  xulq  shakllarini  o’zlashtiradilar,  bu 
holat  o’z  mavqe’ini  belgilashning  klinik  mohiyatini  eslatadi  (Cowger  1994:263).  Bularning 
barchasi imkoniyatlarga egalik bilan bog‘liqdir, chunki ularsiz o’z mavqe’ini belgilash bir muncha 
murakkab kechardi. Masalan, agarda inson tibbiy xizmat olish va bu xizmat haqini to’lash uchun 
iqtisodiy  imkoniyatga  ega  bo’lmasa,  u  taqdirda  bu  insonga  munosib  tibbiy  parvarish  olish  bilan 
bog‘liq  ehtiyojini  qondirish  birmuncha  qiyinchilik  uyg‘otadi.  Ijtimoiy  jihatdan  vakolatlarga  ega 
bo’lish  dinamikasi  insonning  tavsifi  u  yashayotgan  sharoit  kontekstidan  ayri  bo’lishi  mumkin 
emasligini  taqozo  etadi  (Cowger  1994).  Inson  hulqi  va  uning  o’ziga  xos  xususiyatlari  boshqa 
insonlarning  ijtimoiy  faollikdagi  xulqi  va  xususiyatlari  bilan  bog‘liq  (Falck  1988).  o’z  tashqi 
ijtimoiy muhitida ahamiyatli rollardan biriga ega bo’lish uchun resurs hamda imkoniyatlarga ega 
bo’lgan inson o’ziga kerakli bo’lgan natijalarga shunchalik oson erishishi mumkin bo’ladi.

slayd

Купить
  • Похожие документы

  • Yoshlar - kelajagimiz Davlat dasturining ahamiyati
  • Sotsial xizmat
  • O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash amaliyotining rivojlanish tarixi
  • Mehnat sotsiologiyasi va iqtisodiy sotsiologiyaning asosiy kategoriyalari
  • Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning sotsiologik tahlili

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha