Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 156.5KB
Xaridlar 26
Yuklab olingan sana 29 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ona tili darslarida tashkil qilinadigan ta’limiy o’yinlarning turlari va mazmuni

Sotib olish
Ona tili darslarida tashkil qilinadigan ta’limiy
o’yinlarning turlari va mazmuni
Mundarıja
Kirish
I   BOB.   Ona tili   darslarida   ta’limiy   o’yinlarni   tashkil   qilish
1.1. Uzluksiz adabiy ta’limda ta’limiy o’yinlarni
o’rganishning    ahamiyati
1.2. Adabiy   ta’limni   rivojlantirishda   ta’limiy   o’yinlar   orqali  
integrativ    yondashuv
2.1. Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni noan’anaviy ta’lim  
metodlari asosida o’rganish
2.2. Badiiy   asarlar   orqali   ta’limiy o’yinlarni   tashkil   qilish
Xulosa
Foydalanılgan adabıyotlar ro’yxatı Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqillikdan   keyin   yuzaga   kelgan   ijtimoiy   –   siyosiy,
ma’naviy   –   ma’rifiy,   madaniy,   ilmiy,   ta’limiy   muhit,   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”,   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonunning   qabul   qilinishi   va   tarixiy   ahamiyati,
Yurtboshimiz   tomonidan   ilm-fanga   alohida   e’tibor   berilayotganligi   tufayli   ta’lim
sohasida   keng   imkoniyatlar,   qulay   sharoitlar   yuzaga   keldi.   Birinchi   Prezidentimiz
“Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   asarida   quyidagilarni   a’lohida e’tirof etadilar:
“Istiqlol   davrida   barpo   etilgan,   barcha   shart-sharoitlarga   ega   bolgan   akademik   litsey
va kasb-hunar kollejlari, oliy o’quv yurtlarida tahsil   olayotgan,   zamonaviy   kasb-hunar
va   ilm   ma’rifat   sirlarini   o’rganayotgan,   hozirdanoq   ikki-uch   tilda   bemalol   gaplasha
oladigan   ming-minglab   o’quvchilar,   katta   hayotga   kirib   kelayotgan,   o’z   iste’dodi   va
salohiyatini   yorqin   namoyon   etayotgan yosh kadrlarimiz misolida ana shunday orzu -
intilishlarimiz bugunning   o’zida   o’z   hosilini   berayotganining guvohi   bo’lmoqdamiz”.
Mazkur davrda darsliklarning yangi avlodi tushunchasi hayotiylik kasb etdi.   Har
bir sinf uchun darsliklarning yangi avlodi shakllantirildi.   Bu davrda yaratilgan   dastur
va   darsliklarda   asosiy   maqsad   milliy   qadriyatlarimiz   asosi   sanalmish   adabiyotimizning
bebaho   merosi,   an’analari   bilan   tanish   bo’lgan   o’quvchilarning   bilimlarini   sistemali
yo’sinda   umumlashtirish   va   egallangan   ko’nikmalarini   mustahkamlashga   qaratila
boshlandi.   Binobarin,   adabiyot   fanidan   mavzularni   chuqur   anglash   ehtiyojini
to’ldirish,   o’quvchilar   to’la   anglab   etmagan   yoki   tushunilishi qiyinchilik tug’diradigan
mavzularni   kengroq   izohlash   va   shu   orqali   etarli   nutqiy   malakani   shakllantirish,
adabiy-badiiy   matnlar   ustida   ishlash   ko’nikmalarni   o’stirish   kabi   vazifalarni   bajarish
nazarda   tutilgan.
Kuzatishlardan   ma’lum   bo’ladiki,   darslik   va   dasturni   tuzishda   ta’lim   bosqichida
chuqur   o’zlashtirilmagan   bilimlarni   singdirishga   e’tibor   berilgan.   Ular   mazmunida
o’quvchilarning   muayyan   mavzu   yuzasidan   mustaqil   fikr   yuritishlariga,   o’z   ustilarida
ko’proq   ishlashlariga,   bilim   egallashning   tipiklashtirishdan   umumlashtirishga   qarab
borish,   dalillarni   sharhlash   va   asoslash   yo’sinlariga   asosiy   diqqat   qaratilgan.
Amaldagi   dasturlar   bo’yicha   mavzular, birinchidan,   umumiy   o’rta   maktabning   sinovdan   o’tgan   yangi   dasturlari   negizida
yaratilganligi,   ikkinchidan,   o’zlashtirilayotgan   bilimlarning   amaliy   tadbiqi   bosh
mezon   sifatida   tanlanganligi   hamda   tarixiylik,   izchillik,   milliylik   va   zamonaviylik
tamoyillariga   to’la   bo’ysundirilganligi   bilan   ajralib   turadi.   SHu   bilan   bir   qatorda,
doimiy   taraqqiyot   yaratilgan   o’quv   adabiyotlarini   ilmiy-metodik   tomondan   kuzatishni
ham   talab   etadiki,   bu   tabiiy   jarayondir.   Xuddi   shu   jihat   adabiyot   darslarida   ta’limiy
o’yin   texnologiyalaridan   foydalanishga   ham   aloqador.   Mazkur   holat   ishimiz   dolzarb
mavzulardan   biriga   bag’ishlanganligini   ko’rsatadi,   albatta.
Mavzuning   o’rganilishi.   Adabiyot   darslarini   tashkil   etishning   ilmiy-metodik
asoslari   haqida   S.   Dolimov 1
,   A.Zunnunov 2
,   Q.Yo’ldoshev 3
,   B.To’xliyev 4
,
R.Niyozmetova 5
,   M.Mirqosimova 6
  va   boshqalarning   ilmiy   tadqiqot   ishlarida   atroflicha
fikr   yuritilgan.   Ammo   adabiyot   darslarida   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish   xususida
alohida   tadqiqotlar   amalga   oshirilgan   emas.
Kurs   ishimizning   obyekti   va   predmeti.   Ushbu   tadqiqotda   obyekt   qilib,   5-11-
sinflar   hamda   akademik   litseylar   uchun   tayyorlangan   adabiyot   darsliklari   olindi.
Uning   predmeti   esa   darslik   materiallari   bilan   chambarchas   bog’liqlikda   xarakterlanadi.
Kurs ishimizning   metodologik   asosi   va   metodlari.   Prezidentimizning   ilm-fan,
ta’lim-tarbiya   haqidagi   qarashlari,   soha   mutaxassislarining mavzuga doir fundamental
asarlari ishimizning metodologik   asosini belgilaydi. Shuningdek, qiyoslash, tavsiflash,
sistem-struktur kabi metod va   tahlil   usullaridan   ham   foydalaniladi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari.   Tadqiqotdan ko’zlangan   maqsad 5 va 11-
sinflar   hamda   akademik   litseylar   darslik   materiallarida   taniqli   ijodkor   va   jamoat
arboblari   hayoti   va   ijodi   haqidagi   materiallarning   berilishi,   asarlaridan   keltirilgan
materiallar,   ular   uchun   ajratilgan   soatlar   miqdori,   tuzilgan
1
  Долимов   С.,   Убайдуллаев   С,   Ахмедов   К,   Адабиёт   ўқитиш   методикаси.   –   Т.:   Ўқитувчи,   1967
2
  Zunnunov   A.   Pedagogik   tadqiqot   metodikasi.   –Тoshkent,   2000.
3
  Yo`ldoshev   Q.   Adabiyot   o`qitishning   ilmiy-nazariy   asoslari.   –T.: O`qituvchi.   1996.
4
  To’xliyev   B.   Adabiyot   o’qitish   metodikasi.   –   Toshkent,   2012.
5
  Niyozmetova   R.   Adabiyot   darslaridan   mustaqil   ishlar.   –T.:   O`qituvchi.   1984.
6
  Mirqosimova   M.   Badiiy   tahlil usullari. –   T.:   RO`MM.   1993. savol   va   topshiriqlar   ustida   ishlashda   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish   hamda   ularning
o’quvchi   bilim   olishidagi   ahamiyati,   kabi   metodik   masalalarni   o’rganishga   qaratilgan.
Mazkur   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalarni   belgilab   oldik:
– Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   dastur   va   darsliklarida   berilgan
mavzularni   sinchiklab   o’rganish;
– Adabiy   ta’limda   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish   xususida  
mavjud manbalarni   tahlil   qilish;
– Ta’limiy o’yinlarning o’quvchi psixologiyasiga ta’siri
yuzasidan   bildirilgan   mulohazalarni   o’rganish;
– O’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda  
adabiy   ta’limni tashkil etish   bo’yicha   mulohazalar   yuritish;
– Adabiyot   darslarida   ta’limiy   o’yinlardan   foydalangan   holda  
namunaviy   dars   ishlanmasi   tayyorlash.
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   borasida   shuni   aytish   mumkinki,
kuzatishlar   jarayonida   qo’lga   kiritilgan   natijalar   metodik   adabiyotlar   tayyorlashda
ma’lumot vazifasini o’taydi. Metodika sohasidagi ayrim   darslar   mavzularini   yoritishda
undan   material   sifatida   foydalanish   mumkin. I   BOB.   Ona tili   darslarida   ta’limiy   o’yinlarni   tashkil   qilish
1.1. Uzluksiz   adabiy   ta’limda   ta’limiy   o’yinlarni   o’rganishning
ahamiyati
Hozirda   ta’lim   sohasida   amalga   oshirilayotgan,   barcha   islohotlarning   mazmun-
mohiyati   bir   narsaga,   ya’ni   ta’limning   sifatini   oshirish,   dars   jarayonida   kam   kuch
sarflab,   ko’proq   samaradorlikka   erishishga   qaratilgan.   Biz   ham   ushbu   nazariyani
esdan   chiqarmagan   holda,   ilmiy-nazariy   adabiyotlardan   metodologik   manba   sifatida
foydalanib,   belgilangan   mavzu   yuzasidan   interfaol   dars   ishlanmalar,   mavzu
mazmunini   ochib   beruvchi   vedio   roliklar   ishlab   chiqishga   harakat   qildik.   O’quvchilar
diqqatini   dars   jarayoniga   jalb   qilish,   berilayotgan   ma’lumotlarni   ular   ongiga   tez   va
oson   yetib   borishini   ta’minlash   maqsadida,   axborot texnologiyalari faolligini   birinchi
darajaga   olib   chiqishga   harakat   qildik.   Bu   kurs   ishi   orqali   axborot   texnologiyalari
yordamida   faqatgina adib ijodi haqida   ma’lumot   berish   emas,   balkim   o’quvchilarning
og’zaki   va   yozma   nutqlarini   shakllantirish,   asar   qahramonlariga   xolisona   baho   bеra
olish   malakalarini   rivojlantirish,   adib   asarlarida   ilgari   surilgan   umumbashariy
g’oyalarning   tub   mohiyatini   to’g’ri   tahlil   qilish   usullari   ishlab   chiqildi.   Bundan
nazarda tutilgan   maqsad, har tomonlama yetuk,   ma’naviyati mustahkam komil insonni
voyaga   yetkazishdir.
Hozirgi   davr   ta’lim   taraqqiyoti   yangi   yo’nalish   -   innovatsion   pedagogika ni
maydonga   olib   chiqdi.   «Innovatsion   pedagogika»   termini   va   unga   xos   bo’lgan
tadqiqotlar   g’arbiy   evropa   va   AQSHda   60-yillarda   paydo   bo’ldi.   Innovatsion   faoliyat
F.N.   Gonobolin 7
,   V.I.Zagvyazinskiy 8
,   V.A.Kan-Kalik 9
,   V.A.   Slastenin 10
,   ishlarida
tadqiq   etilgan.   Bu   tadqiqotlarda   innovatsion   faoliyat   amaliyoti   va   ilg’or   pedagogik
tajribalarni   keng   yoyish   nuqtayi   nazardan   yoritilgan,   X.Bamet,   Dj.   Basset,   D.
Gamilton,   N.Gross,   R.   Karlson,   M.   Maylz,   A.Xeyvlok,   D.Chen,   R.Edem   ishlarida
innovatsion   jarayonlarni   boshqarish,   ta’limdagi   o’zgarishlarni
7
  Гоноболин   Ф. Н. Книга   об учителе.   –   M.,   1965.
8
 Загвязинский В. И., Емельянова И. Н. Общая педагогика. Учебное пособие для ВУЗов. – M.:  
Высшая   школа, 2008.
9
  Кан-Калик   В.   А.   Грамматика   общения .   –   M.: Роспедагентство,   1995.
10
  Сластенин   В.   А.   Антропологический   подход   в   педагогическом   образовании.   –   M.,   1994. tashkil   etish,   innovatsiyaning   “hayoti   va   faoliyati”   uchun   zarur   bo’lgan   shart-
sharoitlar   masalalari   tahlil   qilingan.
Keng   ma’noda   qaraganda   ta’lim   tizimidagi   har   qanday   o’zgarish   -   bu   pedagogik
innovatsiyadir. Pedagogik innovatika pedagogik yangiliklarni baholash,   uni   pedagogik
jamoa   tomonidan   o’zlashtirilishiga   erishish,   nig’oyat   pedagogik   yangiliklarni
amaliyotda   qo’llash   haqidagi   ta’limot sifatida   qaraladi.
Pedagogik   neologiya   -   yangilik   haqidagi   ta’limot   bo’lib,   bunda   pedagogika
sohasidagi   har   qanday   yangiliklar   o’rganiladi   va   umumlashtiriladi.
Pedagogik   aksiologiya   -   isbot   talab   qilmaydigan   ta’limot   manosini   ifodalab,
bunda   pedagogik yangiliklar   ichidan eng samaralilari tanlab   olinadi.
Pedagogik   praksologiya   -   amaliyotda   qo’llash   haqidagi   ta’limot   bo’lib,   bunda
tanlab olingan pedagogik yangiliklar   amaliyotda   qo’llaniladi.
Yangilik   kiritishning   sotsial-psixologik   aspekti   amerikalik   innovatik   E.Rodjers
tomonidan   ishlab   chiqilgan.   U   yangilik   kiritish   jarayoni   qatnashchilarining
toifa(tip)lari   tasnifini,   uning   yangilikka   bo’lgan   munosabatini,   uni   idrok   qilishga
shayligini   tadqiq   etadi.
Oliy   maktab   o’qituvchisining   innovatsion   faoliyati,   oliy   maktab
pedagogikasining bosh muammolaridan   biridir.
Shu   jihatdan   ushbu   mavzyda   oliy   maktab   o’qituvchisi   innovatsion   faoliyatining
shakllanish   konsepsiyasi,   innovatsiyaning   ijtimoiy-madaniy   va   hayot-   faoliyati
aspektlari   haqida   bahs   yuritiladi.
O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   turli   xildagi   qarashlarning   to’qnashuvi   va
o’zaro boyitilishi   dinamikasida   amalga   oshishini ko’zda   tutadi.
O’qituvchining   innovatsion   faoliyatini   samarali   amalga   oshirish   bir   qator   shart-
sharoitlarga   bog’liq.   Unga   o’qituvchining   tayinli   muloqoti,   aks   fikrlargaPedagogik 
praksologiyaPedagogik   neologiya Pedagogik  
aksiologiyaBu ta'limot uch yo’nalishni o'z ichiga  
oladi: nisbatan   beg’araz   munosabat,   turli   holatlarda   ratsional   vaziyatning   tan   olinishini
uqtirishga   tayyorligi   kiradi.   Buning   natijasida   o’qituvchi   o’z   bilim   va   ilmiy   faoliyatini
ta’minlaydigan   keng   hamrovli   mavzu   (motiv)ga   ega   bo’ladi.
O’qituvchi   faoliyatida   o’z-o’zini   faollashtirish,   o’z   ijodkorligi,   o’z-o’zini   bilishi
va yaratuvchiligi kabi mavzu (motiv)lar muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa   o’qituvchi
shaxsining   kreativligini   shakllantirish   imkoniyatini   beradi.
Yangilik   kiritishning   muhim   sharti   muloqotning   yangi   vaziyatini   tug’dirishdir.
Muloqotning   yangi   vaziyati   -   bu   o’qituvchining   o’z   mustaqillik   mavqeini,   dunyoga,
pedagogik   fanga,   o’ziga   bo’lgan   yangi   munosabatni   yarata   olish   qobiliyatidir.
O’qituvchi   o’z   nuqtayi   nazarlariga   o’ralashib   qolmaydi,   u   pedagogik   tajribalarning
boy   shakllari   orqali   ochilib,   mukammallashib   boradi.   Bunday   vaziyatlarda
o’qituvchining   fikrlash   usullari,   aqliy   madaniyati   o’zgarib   boradi,   hissiy   tuyg’ulari
rivojlanadi.
Keyingi   sharti   -   bu   o’qituvchining   madaniyat   va   muloqotga   shayligi.
O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikni   o’zgartirishga,   uning   muammolari   va
usularini   echishni   aniqlashga   qaratilgandir.   O’qituvchi   va   talaba   o’rtasidagi   muloqot
namunasining   o’zgarishi,   innovatsion faoliyat   shartlaridan   biridir.
Yangi munosabatlar, an’analarda bo’lganidek, qistovlar, hukmga bo’ysunish   kabi
unsurlardan   holi   bo’lishi   lozim.   Ular   tenglarning   hamkorligi,   o’zaro   boshqarilishi,
o’zaro   yordam   shaklida   qurilgan   bo’lishi   darkor.   Ular   munosabatlaridagi   eng   muhim
xususiyat   bu   o’qituvchi   va   talabaning   ijoddagi   hamkorligidir.
Innovatsion   faoliyat   quyidagi   asosiy   funksiyalar   bilan   izohlanadi:            kasbiy
faoliyatning   ongli   tahlili;
             me   yorlarga   nisbatan   tanqidiy   yondashuv;            kasbiy  
yangiliklarga   nisbatan   shaylik;
             dunyoga   ijodiy   yaratuvchilik   munosabatida   bo’lish;
             (o’z   imkoniyatlarini   ro’yobga   chiqarish,   o’z   turmush   tarzi   va   intilishlarini 
kasbiy   faoliyatda mujassam   qilish). Demak,   o’qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalar,   nazariyalar,
konseptsiyalarning   muallifi,   ishlab   chiqaruvchisi,   tadqiqotchisi,   foydalanuvchisi   va
targ’ibotchisi sifatida   namoyon   bo’ladi.
Hozirgi   jamiyat,   madaniyat   va   ta’lim   taraqqiyoti   sharoitida   o’qituvchi
innovatsiya   faoliyatiga   bo’lgan   zaruriyat quyidagilar   bilan   o’lchanadi:
                      ijtimoiy-iqtisodiy   yangilanish   ta’lim   tizimi,   metodologiya   va   o’quv
jarayoni   texnologiyasining tubdan   yangilashni   talab   qiladi.
                      bunday   sharoitda   o’qituvchining   innovatsiya   faoliyati   pedagogik
yangiliklarni   yaratish,   o’zlashtirish   va   foydalanishdan   iborat   bo’ladi;
                      mazmunini   insonparvarlashtirish,   doimo   o’qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini,   texnologiyalarini   qidirishni   taqozo   qiladi;
                      pedagogik   yangilikni   o’zlashtirish   va   uni   tatbiq   etishga   nisbatan
o’qituvchining munosabati xarakteri   o’zgarishi.
O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning   samaradorligini
belgilovchi   muayyan   me’yorlardan   foydalanishni   talab   qiladi.   Bunday   me’yorlarga   -
yangilik,   maqbullik   (optimalnost),   yuqori   natijalilik,   ommaviy   tajribalarda
innovatsiyani   ijodiy   qo’llash   imkoniyatlari kiradi
Yangilik   pedagogik   yangilik   me’yori   sifatida   o’zida   taklif   qilinadigan   yangini,
yangilik   darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.   Pedagog   olimlar   yangilikning   qo’llanish
mashqurligi   darajasi   va   sohasiga   ko’ra   farqlanadigan   mutlaq,   chegaralangan   mutlaq,
shartli,   subektiv darajalarini farqlaydilar.
Maqbullik   me’yori   o’qituvchi   va   talabaning   natijaga   erishish   uchun   sarflangan
kuch   va vositalarini   bildiradi.
Natijalilik   o’qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni   bildiradi.
Pedagogik yangilik o’z   mohiyatiga ko’ra ommaviy tajribalar mulki bo’lib   qolishi
lozim.   Pedagogika   yangilikni   dastlab   ayrim   o’qituvchilarning   faoliyatiga   olib   kiradi.
Keyingi bosqichda - sinalgandan va obyektiv   baho olgandan so’ng   pedagogik yangilik
ommaviy   tatbiq etishga   tavsiya etiladi. V.A.Slastenin   o’tkazgan   tadqiqotlar   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   kasbiy
tayyorgarligini aniqlash imkoniyatlarini beradi. Ular quyidagi tavsiflardan   iborat:
                      mo’ljallangan   yangilikni   yalpi   va   uning   alohida   bosqichlari
muvaffaqiyatini bashorat   qilish;
                      kelgusida qayta ishlash maqsadida  yangilikning o’zidagi  va uni   tatbiq
qilishdagi   kamchiliklami   aniqlash;
             yangilikni   boshqa   innovatsiyalar   bilan   qiyoslash,   ulardan   samaradorlarini
tanlab olish, ularning eng ahamiyatli va pishiqlik darajasini   aniqlash;
tekshirish; baho   berish.
yangilikni tatbiq etishning muvaffaqiyatlilik darajasini
yangilikni   tatbiq   etadigan   tashkilotning   innovatsiya   qobiliyatiga
O’qituvchining   innovatsion   faoliyati   o’z   ichiga   yangilikni   tahlil   qilish   va   unga
baho   berish,   kelgusidagi   harakatlarning   maqsadi   va   konseptsiyasini   shakllantirish,
ushbu   rejani   amalga   oshirish   va   tahrir   qilish,   samaradorlikka   baho   berish   kabilarni
qamrab oladi.
Innovatsion   faoliyatning   samaradorligi   pedagog   shaxsiyati   bilan   belgilanadi.
V.A.Slastenin   tadqiqotlarida   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   bo’lgan
qobiliyatlarining   asosiy   xislatlari   belgilab   berilgan.   Unga   quyidagi   xislatlar   taalluqli:
                      shaxsning ijodiy-motivasion yo’nalganligi. Bu - qiziquvchanlik,   ijodiy
qiziqish;   ijodiy   yutuqlarga   intilish;   peshqadamlikka   intilish;   o’z   kamolotiga   intilish   va
boshqalar;
                      kreativlik.   Bu   —   hayolot   (fantastlik),   faraz;   qoliplardan   holi   bo’lish,
tavakkal   qilish,   tanqidiy   flkrlash,   baho   bera   olish   qobiliyati,   o’zicha   mushohada
yuritish,   refleksiya;
                      kasbiy   faoliyatni   baholash.   Bu   -   ijodiy   faoliyat   metodologiyasini
egallash   qobiliyati;   pedagogik   tadqiqot   metodlarini egallash   qobiliyati;   mualliflik   konseptsiyasi   faoliyat   texnologiyasini   yaratish
qobiliyati,   ziddiyatni   ijodiy
                      bartaraf qilish qobiliyati; ijodiy faoliyatda hamkorlik va o’zaro   yordam
berish   qobiliyati   va boshqalar;
             o’qituvchining individual qobiliyati. Bu - ijodiy faoliyat surati;   shaxsning
ijodiy faoliyatdagi ish qobiliyati; qatiyatlilik,   o’ziga ishonch;   ma’suliyatlilik,   halollik,
haqiqatgo’ylik,   o’zini tuta   bilish   va   boshqalar.
Innovatsion   faoliyat   tadqiqotlari   o’qituvchining   innovatsion   faoliyatga   hozirligi
me’yorlarini   belgilashga   imkon   berdi (V.A.   Slastenin):
             innovatsion   foliyatga   bo’lgan   zaruriyatni   anglash;            ijodiy  
faoliyatga   jalb   qilinishiga   shaylik;
             shaxsiy   maqsadlarni   innovatsion   faoliyat   bilan   moslashtirish;                     
ijodiy   muvaffaqiyatsizliklarni   engishga   shaylik;
             innovatsion faoliyatni ijro etish uchun texnologik shaylik
darajasi;
             innovatsion   faoliyatning   kasbiy   mustaqillikka   ta   ‘siri;            kasbiy  
reflektsiyaga   bo’lgan qobiliyat.
Oliy maktabdagi  innovatsiya  jarayonlari  xarakteri  kiritilgan yangiliklar   xususiyatlari,
o’qituvchilarning   kasbiy   imkoniyatlari,   yangilik   kiritish
tashabbuskorlari   va   ishtirokchilarining   innovatsion   faoliyatlari   xususiyatlari   bilan
belgilanadi.
Innovatsion   faoliyatda   eng   muhim   masalalardan   biri   o’qituvchi   shaxsidir.
O’qituvchi-novator   sermahsul   ijodiy   shaxs   bo’lishi,   kreativlikni,   keng   hamrovli
qiziqish   va   mashhullikni,   sevuvchi   ichki   dunyosi   boy,   pedagogik   yangiliklarga   o’ch
bo’lishi   lozim.
O’qituvchini   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash   ikki   yo’nalishda   amalga
oshirilishi   lozim:
             yangilikni   idrok   qilishga   innovatsion   shaylikni   shakllantirish;           
yangicha   harakat   qila   olishga   o’rgatish. Innovatsion   faoliyatni   tashkil   etishda   talabalarning   o’quv-bilish   faoliyati   va   uni
boshqarish   alohida ahamiyatga   ega.
Innovatsiya   jarayonlari,   ularning   funksiyalari,   rivojlanish   qonuniyatlari,
mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish   texnologiyalari,   boshqarish   tamoyillarining
pedagogik   asoslarini   o’rganish   oliy   maktab   o’quv   jarayonini   zamonaviy   pedagogika
hamda   psixologiya   fanlari   yutuqlari   asosida   jahon   standartlari   darajasida   tashkil   etish
imkonini   beradi.
Ta’lim   jarayonida   ta’limiy   o’yinli   texnologiyalar   ta’limiy   o’yinli   dars   shaklida
qo’llaniladi.   Ushbu   darslarda   talabalarning   bilim   olish   jarayoni   o’yin   faoliyati   orqali
uyg’unlashtiriladi. Shu sababli talabalarning ta’lim olish faoliyati   o’yin   faoliyati   bilan
uyg’unlashgan   darslar   ta’limiy   o’yinli   darslar   deb   ataladi.
Inson   hayotida   o’yin   faoliyati   orqali   quyidagi   vazifalar   amalga   oshiriladi:
 o’yin  faoliyati   orqali  shaxsning   o’qishga,   mehnatga  bo’lgan  qiziqishi
ortadi;
 o’yin   davomida   shaxsning   muloqotga   kirishishi   ya’ni,   kommunikativ
– muloqot   madaniyatini   egallashi   uchun   yordam   beriladi;
 shaxsning o’z iqtidori, qiziqishi, bilimi va o’zligini namoyon etishiga
imkon yaratiladi;
 hayotda   va   o’yin   jarayonida   yuz   beradigan   turli   qiyinichiliklarni
engish   va   mo’ljalni   to’g’ri   olish   ko’nikmalarining   tarkib   topishiga   yordam   beradi;
 o’yin   jarayonida   ijtimoiy   normalarga   mos   xulq-atvorni   egallash,
kamchiliklarga   barham   berish imkoniyati   yaratiladi;
 shaxsning   ijobiy   fazilatlarini   shakllantirishga   zamin   tayyorlaydi;
 insoniyat   uchun   ahamiyatli   bo’lgan   qadriyatlar   tizimi,   ayniqsa,
ijtimoiy, ma’naviy-madaniy, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni o’rganishga   e’tibor
qaratiladi;
 o’yin   ishtirokchilarida   jamoaviy   muloqot   madaniyatini   rivojlantirish
ko’zda   tutiladi. Ta’limiy   o’yinli   mashg’ulotlarni   talabalarning   bilim   olish   va   o’yin   faoliyatining
uyg’unligiga   qarab:   syujetli-rolli   o’yinlar,   ijodiy   o’yinlar,   ishbilarmonlar   o’yini,
konferentsiyalar,   o’yin-mashqlarga   ajratish   mumkin.
O’qituvchi-pedagog   avval   talabalarni   individual   (yakka   tartibdagi),
so’ngra   guruhli   o’yinlarga   tayyorlashi   va   uni   o’tkazishi,   o’yin   muvaffaqiyatli
chiqqandan   so’ng   esa,   ularni   ommaviy   o’yinlarga   tayyorlashi   lozim.   Chunki   talabalar
ta’limiy   o’yinli   mashg’ulotlarda   faol   ishtirok   etishlari   uchun   zaruriy   bilim, ko’nikma
va   malakalarga   ega   bo’lishlari,   bundan   tashqari,   guruh   jamoasi   o’rtasida   hamkorlik,
o’zaro yordam   vujudga   kelishi   lozim.
O’yinli   texnologiyalardan   foydalanishning   asosini   talabalarning   faollashtiruvchi
va   jadallashtiruvchi faoliyati   tashkil etadi.
O’yin   olimlar   tadqiqotlariga   ko’ra   mehnat   va   o’qish   bilan   birgalikda   faoliyatning
asosiy   turlaridan   biri   hisoblanadi.
Psixologlarning   ta’kidlashlaricha,   o’yinli   faoliyatning   psixologik   mexanizmlari
shaxsning   o’zini   namoyon   qilish,   hayotda   o’z   o’rnini   barqaror   qilish,   o’zini   o’zi
boshqarish,   o’z   imkoniyatlarini   amalga   oshirishning   ftindamental   ehtiyojlariga
tayanadi.
O’yin   ijtimoiy   tajribalarni   o’zlashtirish   va   qayta   yaratishga   yo’nalgan
vaziyatlarda,   faoliyat   turi   sifatida   belgilanadi   va   unda   shaxsning   o’z   xulqini
boshqarishi shakllanadi   va takomillashadi.
D.N.   Uznadzening   ta’rificha,   o’yin   shaxsga   xos   bo’lgan   ichki   immanent   psixik 
(ruhiy) xulq   shaklidir 11
.
L.S. Vigodskiy o’yinni bolaning ichki ijtimoiy dunyosi, ijtimoiy
buyurtmalarni   o’zlashtirish   vositasi   sifatida ta’riflaydi 12
.
A.N.   Leontev   o’yinga   shaxsning   xayolotdagi   amalga   oshirib   bo’lmaydigan  
qiziqishlari   (manfaatlari)ni   xayolan   amalga   oshirishdagi   erkinligi   sifatida   qaraydi 13
.
11
  Узнадзе   Д.Н.   Основы   экспериментальной   психологии.   –   М.,   1965.
12
  Выготский,   Л.   С.   Мышление   и   речь .   М.-Л.: Соцэкгиз,   1934.
13
  Леонтьев А. А.,  Леонтьев Д. А.,  Соколова Е. Е. Предисловие // Леонтьев А. Н. Деятельность,  
сознание,   личность. —   М.:   Смысл, 2005. Psixologlar   ta’kidlaydilarki,   o’yinga   kirishib   ketish   qobiliyati   kishi   yoshiga   bog’liq  
emas,   lekin   har   bir   yoshdagi   shaxs   uchun   o’yin o’ziga   xos   bo’ladi.
O’yinli faoliyat muayyan funksiyalarni bajarishga bag’ishlangan bo’ladi.   Ular  
quyidagilar.
             maftunkorlik;
             kommunikativlik;
             o’z   imkoniyatlarini   amalga   oshirish;           
davolovchilik;
             tashxis;
             millatlararo   muloqot;           
ijtimoiylashuv.
1.2. Adabiy   ta’limni   rivojlantirishda   ta’limiy   o’yinlar   orqali   integrativ
yondashuv
Ta’limiy   o’yinlar   yordamida   bir   necha   fanni   adabiyot   bilan   bog’lash   mumkin.
Integratsiya   o’yin   texnologiyalari   yordamida   yanada   oson   amalga   oshiriladi.   Adabiyot
fani   istalgan   fan   bilan   aloqaga   kirisha   oladi.   Chunki   badiiy   asar   hayotning   hamma
qatlamini   qamrab   oladi.   Adabiyot   darslari   boshqa   o’quv   predmetlaridan   alohida,
mustaqil   yashay   olmaydi.   Aksincha,   u   ta’lim   bosqichlarida   o’rganiladigan   xilma-xil
o’quv   predmetlari,   xususan,   adabiyot,   matematika,   fizika,   informatika,   xorijiy   tillar
bilan   o’zaro   aloqadorlikda   o’rganilsa,   o’z   samarasini   beradi.   Chunki   ta’lim   tizimida
fanlararo   aloqadorlik   –   integratsiya   darslarini   tashkil   etish   o’quvchilarning   mavzuni
tez   va   oson   anglashiga   olib   keladi.   Adabiyot   darslari   asosida   so’z   va   matn   turgani
uchun ham bu imkoniyat yanada kengayadi.   Chunki   matn   vazifasini   istagan   o’quv   fani
materiali   bajara   oladi.   Umuman   olganda,   fanlararo   aloqalarni   amalga   oshirishning
turli   xil   usullari   mavjud.   Adabiyot   darslarida   badiiy   matnning   til   xususiyatlarini,
uslublarini   o’rganish,   shu   orqali   o’quvchilarning   nutq   madaniyatini   rivojlantirishda
bajariladigan   ish   turlaridan   biri   undan   biror   til   hodisasi   yoki   uslubini   aniqlash   va
izohlash,   bunda o’quv fanlararo integratsiyalashdan  foydalanishdir. Mazkur  ish usuli mohiyatan   hosil
qilinayotgan   bilimlarni   mustahkamlash   jarayonini   ifoda   etadi.   Dastlab   o’qituvchi
uslublar   haqida   umumiy   ma’lumot   beradi   va   o’quvchilarga   kerakli   manbaalarni
yozdirib   o’tadi.   Mavzu   tushuntirib   berilgan   keyin,   bevosita   boshqa   fanlar   bilan
bog’laydi.   Ta’lim   bosqichlarida,   xususan,   ona   tili   darsi   jarayonida   “Uslubiyat”
mavzusini   o’tishda  qo’shimcha  manbalardan  foydalanish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.
Buning   uchun   o’qituvchi   o’quvchilar   qo’liga   har-xil   turdagi   matnlar   aks   etgan
tarqatma   materiladan   foydalanashi   mumkin.   Bu   bilan   o’qituvchi   darsning   qiziqarli
o’tishi va shu bilan bir qatorda o’quvchining faol bo’lishiga   imkon   yaratadi.   Masalan,
quyidagi materiallardan   foydalanishimiz   mumkin:
. -Yaxshi   ham   boshqa   bolalar   bilishmadi,   dedi   Gulchehra   xo’rsinib   .   –  
bilishganda,   bittasi   emas,   bittasi   aytib   qo’yardi.
-Ha,   rozi   bo’ldi Abdulla,   rosa   to’polon   bo’lardi.
-Men   amakidan   qo’rqaman.   Ko’zi   yomon.
Gulchehra   Dadavoy   amakining   ko’zlarini   ko’rsatmoqchi   bo’lib   olaydi,  
o’xshata   olmadi.   Abdulla   kulib yubordi.
(O’.Umarbekov.   “Odam   bo’lish   qiyin”   asaridan)
. Qalandarovning   hovlisi   kattagina   ekan.   Bir   tomonda   uncha   did   bilan
solinmagan   bo’lsa   ham,   kattagina   imorat,   sirkor   ayvon:   uning   ro’parasida
hovuz,   chog’roq   shiypon,   sim   tortib   ko’tarilgan   tok,   bog’cha,   poliz…   lekin
bularning   hammasi   hovli   egasining   havasi   zo’ru,   hafsala   va   didi   yo’qligini
ko’rsatib turar edi: tokning bir  necha   novdasi  simga o’z holicha tirmashibdi-
yu,   qolgani   yerda   yotibdi;   meva   daraxtlarining   ostini,   polizini   sho’ra   va
g’umay   bosib   ketibdi.
(A.Qahhor.   “Sinchalak”   qissasidan)
. -Vatan,   istiqlol,   ma’naviyat…   bu   so’zlar   inson   ongidagi   eng   buyuk
tushunchalarni   ifodalashda   pur   hikmat   so’zlardir.   Agar   insonda   shu
so’zlarning   birortasi   yo’q   bo’lsa,   hayotning   qayeridir   kemtik   bo’lib
turaveradi. (Gazetadan)
. O’ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   QONUNI
Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosini   joriy   etish   to’g’risida
Ushbu   qonun   O’zbekiston   Respublikasi   Konsititutsiyasiga   asoslanib
va   o’zbek   yozuvining   lotin   alifbosiga   o’tilgan   1929-1940-yillardagi   ijobiy
tajribasidan   kelib   chiqib,   jamoatchilik   vakillari   bildirgan   istak-xohishlari
inobatga   olingan   holda   respublikaning   har   taraflama   kamol   topishi   va   jahon
kommunikatsiya   tizimiga   kirishni   jadallashtiruvchi   qulay   sharoit   yaratishga
xizmat qiladi.
Ozbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimov
Toshkent   shahri,   1993-yil   2-sentabr
. Yomg’ir-suyuq tomchi holidagi atmosfera yog’ini. Tomchining diametri
0,5-0,6mm   bo’ladi.Yomg’ir   bulutlardagi   mayda   suv   zarralarining   qo’shilib
yiriklashuvidan   hosil   bo’ladi.   Yomg’ir   ikki   xildir:   jala   yomg’ir,   shivalama
yomg’ir.   Jala   yomg’ir   to’p-to’p   bulutlardan   yog’adi,   ko’p   vaqt   o’tmay
to’xtaydi,   tomchilari   yirik   bo’ladi.
(Darslikdan)
Matnlardan   ko’rinib   turibdiki,   har   bir   uslubni   o’quvchiga   tushuntirishda   boshqa
fanlar   bilan   bog’langan.   O’quvchilar   qo’lidagi   matnlar   jamlanmasini   o’qituvchi bilan
birgalikda   kuzatib   boradilar   va   bu   uning   ko’z   o’ngida   qolishiga   yordam   beradi.
O’qituvchi   tushuntirishni   boshlaydi:   birinchi   matn   badiiy   asardan   olingan   bo’lib,
so’zlashuv   uslibiga,   aynan,   badiiy   so’zlashuv   uslubiga   xosligini   va   so’zlashuv
uslubiga   xos   belgilarni   ko’rsatib   o’tadi.   Ikkinchi   gapda   esa,   badiiy   uslub   ishtirok
etganini   va   bu   uslubni   yoritish   uchun   badiiy   asarga   yuzlanganini   aytadi.   Uchinchi
gapda   publitsistik   uslubning   yozma   shaklini   aytib,   bu   uslubning   muhim   xususiyati
axborot  berish   va  ta’sir  etish   bo’lib,  soddalilik,   tushunarlilik,   adabiy   til   me’yorlariga
qattiy   amal   qilishi   ekanligi   eslatilib   o’tib   ketiladi.   Xulosa  qilib aytganda,  ona  tili   va
adabiyot fanlari integrfatsiyasi juda yaxshi   samara   beradi.
Integratsiya   jarayonida   eng   ko’p   qo’llashimiz   mumkin   bo’lgan   o’yin   turlaridan biri   tadbirkorlik   o’yinlaridir.   Pedagogik   o’yinlar   faoliyat   turlari,   pedagogik   jarayon
xarakteri,   o’yin   metodikasi,   soha   xususiyati,   o’yin   muhiti   bo’yicha   tasnif   qilingan.
Amaliy vazifa va muammolarni yechishdagi  talabalarning   umumiy   faoliyatini   tashkil
etishning   samarali   shakli   tadbirkorlik   o’yinlaridir.   Ma’lumki,   tadbirkorlik   o’yinlari
talabalarning   jamoaviy   faoliyatini   tashkil   etishni   bildiradi.   Bu   jarayonda   uning
bo’lg’usi kasbiy faoliyatining ashyoviy va ijtimoiy   mazmuni yaratiladi.
Tadbirkorlik   o’yinlarining   pedagogik   samaradorligi   natijasi   ko’p   jihatlardan
o’yinning   ssenariysini   ishlab   chiqish   va   uning   tayyorlanish   sifati   bilan   belgilanadi.
Tadbirkorlik   o’yinlari   talabani   amaliy   tayyorlashning   pedagogik   vazifalari   tizimini
echishga   qaratilgan   bo’lishi   lozim.   Bularga   birinchi   navbatda:   real   kasbiy   faoliyat
sharoitida   qo’llanadigan   amaliy   malaka   va   ko’nikmalarni   shakllantirish;   amaliy
vaziyatlar   va   shunga   mos   harakat   usullarini   ishlab   chiqishni   tahlil   qiladigan   fikrlash
qobiliyatlarini   shakllantirish   guruh   (jamoa)   faoliyatida   faol   ishtirok   etishini
ta’minlaydigan qobiliyatlarni shakllantirish   taalluqlidir.
O’yinning   mazmuni   va   tuzilmasi   shunday   shakllanishi   va   shunday   ruzilishi
kerakki,   unda   shunga   mos   malaka   va   qobiliyatlar   har   bir   ishtirokchida   butun   o’yin
davomida shakllansin. O’yinning pedagogik vazifalari ssenariyda aniq aks etishi   shart. Rollarga   bo’lib   ijro   etiladigan   o’yinlar .   Bu   usulni   bir   fan,   bir   tsiklga   kiruvchi
fanlar   yoki   bir   auditoriyada   dars   beruvchi   turli   fan   o’qituvchilari   amalga   oshirishlari
mumkin.   O’qituvchilarning   o’yinlarda   o’z   ixtiyorlari   bilan   qiziqib   ishtirok etishlari bu
usulning   muhim   sharti   bo’lib   hisoblanadi.   Ishtirokchilar   soni   4-6   kishidan   iborat
bo’lishi  etarli. O’qituvchilar talabalar qiyofasiga kirib, ularning   idroki,   reaktsiyasi   va
ular   dars   davomida   duchor   bo’ladigan   qiyinichiliklarni   anglatuvchi   harakatlarni
bajaradilar. O’yin natijalari asosida o’qituvchilar faoliyati   ham   modellanadi.
2. Imitatsion-rollarga   bo’lib   modellash.   Bu   usulda   4-6   kishidan   iborat
o’qituvchilar   guruhi   talabalar   qiyofasiga   kiradilar   hamda   o’qituvchi   ular   bilan   aniq
o’quv   maqsadlari   va   mezoniy   yo’nalgan   testlar   bo’yicha   mashg’ulot   o’tkazadi.
Talabalarning   fikrlashdagi   harakat   modellari   yaratiladi   va   ular   alohida   kartochkalarga
yoziladi. O’qituvchi  qiyofasini  bajaruvchi  o’yin ishtirokchilarining   o’z   xatti-harakati,
fikrlashining   borishi   bo’yicha   bergan   ma’lumotlarni   saralab   kartochkalarga   yozib
boradi. Shuningdek, kartochkaga o’z xatti-harakatlarini ham   yozib boradi.
So’ngra   o’qituvchi   va   “talabalar”   faoliyatining   umumiy   manzarasi   va   har   bir
ishtirokchi   fikrlashining   borish   sxemasi   chizmakashlik   varaqiga   tushirilib,   darsning
o’ziga   xos   sxema-diagrammasi   yaratiladi.
Bu   usul   alternativ   (turli   variantli)   rejalarni   sinab   ko’rishda,   ularga   tegishli
tuzatishlar   kiritishda   qo’llaniladi   va   bu   bilan   haqiqiy   o’quv   jarayonini   ixchamlashtirib,
uning samaradorligini   oshirishga   erishiladi.
Namuna   «Bahsda   g’olib   kelish   san’ati»
Bu   o’yin   2,3   soatga   mo’ljallangan.   Shuning   uchun   uni   darsdan   tashqari   to’garak
mashg’ulotlarida qo’llash   mumkin. O’yinning   maqsadi   —   talabalarning   bahs-munozara   olib   borish   malakalari   va  
qobiliyatlarini rivojlantirish   va   baholash.
Munozara   —   bahsning   muammolari.   Bahs-munozaraga   olib   ciqiladigan  
muammo talabalar uchun dolzarb   va qiziqarli   bo’lishi   kerak.
Namuna tariqasida quyidagi savollarni qo’yish mumkin:   1.Mening   ijodiy,
raqobatbardoshlik   shaxsiyatim   g’oyasi   qanday?
2. Shaxsning ijodiy, ziyolilik, raqobatbardoshlik xususiyati nimalarda
ko’rinadi?
3. Shaxsning mustaqil rivojlanish jarayonini men qanday tasavvur qilaman.  
4.Bozor   iqtisodi   munosabatlari   sharoitida   o’zimni   qanday   unga   bahshida
qilaman.
O’yin        ishtirokchilarining        rollari        va        vazifalari.   
Boshlovchi   —   o’qituvchi   o’yinning   ma’nosi,   asosiy   bosqichlari   va
ishtirokchilarning   vazifalarini   aytib   beradi.
Ikki   raqobatbardosh   7-10   kishidan   iborat   guruhlar   yuqoridagi   savollar   bo’yicha
munozaraga   kirishadilar.
Boshlovchi   -   o’qituvchi   o’yinni   lozim   topgan   oqimga   yo’llab   turadi,   uning
a’zolari   faolligini   ta’minlab   turadi,   munozaraning   to’g’riligini   kuzatadi,   unga   yakun
yasaydi.
Ekspert   — talabalar   munozara ishtirokchilariga   baho beradi,  guruhga  va   uning
a’zolariga   quyidagi me’yorlarga   asoslangan holda   baho   qo’yadi:
a) ifodaning   mantiqiyligi   va   asoslanganligi;   b)   nutq   madaniyati,   notiqlik
san’ati   usullarini   egallaganligi;   v)xulosalarning   isbotliligi;   g)   bahs   usullaridan   rang-
barang   va   samarali   foydalanishi;   d) savollar   g’o’ya olishi.
O’yin        bosqichlari:   
Birinchi   bosqich   tashkiliy   bosqichdir.   Unda   raqobatga   kirishuvchi   jamoalar   va
ekspertlar   guruhi   shaldlantiriladi.   O’qituvchi   o’yinning   maqsadi   va   qoidalarini   bayon
qilib   beradi. Ikkinchi   bosqich   o’yinjarayonidir.   O’yin   davomida   jamoalar   tashabbusni   qo’lga
olishlari   mumkin   va   unda   munozarani   kutilmagan   darajada   yangi   o’ylash   va   topish
imkoniyatiga   ega bo’ladilar.
Uchinchi   bosqich   o’yinga   yakun   yasashdir.   Bu   bosqichda   ekspertlarning   har
biriga   o’z   mulohazalarini   bildirish   uchun   imkoniyat   beriladi,   ular   esa   o’z   baholarining
me’yorlarini   hamda   bahs-munozara   ishtirokchilarining   chiqishlari   natijalarini  asoslab
beradilar.
Ekspertlar   vazifasi:
Jamoaning   g’alabasini   asoslash:   a)   o’yin   ishtrokchilaridan   eng   xushmuomala;
b) eng   aqlli;   v)   eng   obro’li;   g)   eng   ijodkorlarini   aniqlab   beradi.
O’yin   yakunida   o’qituvchi   o’yinni   tahlil   qilib   beradi   va   yakun   yasaydi.   Ayniqsa,
o’qituvchi   o’yinning   borishi,   uning   muvaffaqiyati   va   kamchiliklariga   urg’u   berishi
lozim.   Shuningdek,   istiqbolda   e’tibor   berilishi   kerak   bo’lgan   muvaffaqiyatli,
munozarali,   ijodiy   vaziyatlarni farqilab berishi   kerak. II   BOB.   Ona tili   darslarida   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanish
2.1. Ona tili darslarida ta’limiy o’yinlarni noan’anaviy ta’lim
metodlari asosida   o’rganish
Mamlakatimizda   ijtimoiy-siyosiy   sohada   amalga   oshirilayotgan   keng   islohotlar
Vatan   taqdiri,   xalq   ravnaqi,   mustaqil   yurtning   kelajakdagi   boshqaruvchilari-yangi
avlod   tarbiyasiga   qaratilmoqda.   Mustaqillikka   erishgan   birinchi   kunimizdanoq,
umuminsoniy   va   o’zbekona   qadriyatlarni   har   tomonlama   tiklash,   ularga   chuqurroq
nazar   tashlash   uchun   zamin   yaratildi.   Mustaqil   Vatanimizga   har   tomonlama   yetuk,
mukammal, axloqiy pok, yuksak ma’naviy   hislatlarga ega, iymon-e’tiqodi butun, o’z
xalqi,   o’z   ona-Vataniga   fidoiy,   barkamol   insonlarni   tarbiyalash   davlat   siyosatida
ustuvor masalalardan biri sifatida qarala   boshladi.
Tarbiyada xalqning milliy va ma’naviy qadriyatlariga suyanish, ular orqali 5-   11-
sinf   o’quvchilarida   milliy   qadriyatlarni   shakllantirish   –   o’ta   dolzarb   masalalardan
biridir. Chunki, bugungi kunda mafkuraviy poligonlarda yoshlar ongi   va qalbi uchun
kurash   keskinlashgan   bir   paytda   o’quvchilarni   iloji   boricha,   maktab   yoshidanoq
vatanparvar,   xalqparvar,   fidoiy,   Vatani,   xalqi   uchun   jonini   ayamaydigan   matonatli
qilib o’stirish   zarur.
Pedagog   kadrlar,   yetuk   mutaxassislar   tayyorlash,   o’qituvchilar   malakasini
oshirish   hozirgi   kunning   dolzarb   vazifasiga   aylangan.   Darslarni   yuqori   saviyada
o’tkazish, darsga zamonaviy pedagogik texnologiyalarni olib kirish, yangi-yangi   dars
uslublarini   ishlab   chiqish,   noan’anaviy   dars   uslublaridan   foydalanish,
o’qituvchilarning   o’z   ustlarida   ishlab   borishlari,   zamon   bilan   hamnafas   yashash   va
ishlash   o’qituvchilar   oldida   turgan   eng   muhim   vazifaga   aylandi.
Ta’lim sifati va samaradorligini ko’tarish,
darslarda   o’quvchilar   faolligini   oshirish,   takomillashtirilgan   standart   va
modеrinizatsiya   qilingan   dasturlarni   o’zlashtirishni   kafolatlash,   o’quvchini   faollikka,
erkin   fikr   yuritishga   o’rgatish,   o’z   nuqtayi   nazarini   himoya   qilishga   erishtirish
uchun         nima         qilmoq,          qanday          choralar          ko’rmoq   kеrak?   Faollik   o’zi
nima? Faollik   bir   maqsad   yo’lida   aqliy,   jismoniy   va   boshqa   harakatlarni   tеz   va
unumli   amalga   oshirishga   intilish   demakdir.
Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturida   talim   berishda   ilg’or   pedagogik
texnologiyalarning   zamonaviy   o’quv-uslubiy   majmualarini   yaratish   va   o’quv   tarbiya
jarayonini   ta’limiy   jihatdan   ta’minlash   umumiy   o’rta   ta’limning   asosiy   shartlaridan
biri   sifatida   belgilangan.   Ilg’or   pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayonining
ta’sirchanligini   oshiradi,   o’quvchilarning   bilim   olishga   bo’lgan   ishtiyoqi   va   qiziqishini
oshiradi.   Pedagogik   texnologiyalarni   boshlang’ich   sinflardan   boshlaboq   qo’llash
ancha yaxshi  samara beradi.   Boshlang’ich sinf  bola   hayotida   muhim   o’rin   tutadi.   Bu
davrda   ta’limning   pedagogik   texnologiyalar   asosida   qiziqarli   talqin etilishi   o’quvchini
ta’lim   jarayonida   faollashtiradi.
Yangi pedagogik texnologiyalarga bag’ishlangan adabiyotlar va maqolalarda   bir
qator   o’qitish   usullari   haqida   so’z   yuritilmoqda.   Shulardan   biri   bo’lgan   ta’limiy
o’yinlar   texnologiyasining   ayrim   ko’rinishlari   xususida   so’z   yuritmoqchimiz.
Ta’lim   jarayonida   ta’limiy   o’yinli   texnologiyalar   ta’limiy   o’yinli   dars   shaklida
qo’llaniladi. Ushbu darslarda o’quvchilarning bilim olish jarayoni o’yin   faoliyati   bilan
uyg’unlashtiriladi.
Maktabda bolaning zehnini o’stirishga qaratilgan har bir dars bola aqlining   tarkib
topishi   va   rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Shuning   uchun   ham   bu   davrda,   avvalo,
ta’lim   jarayonini   qiziqarli,   ta’sirli   qilib   tashkil   etishga   e’tibor   qaratish   lozim.
O’quvchilar   o’yinlar   orqali   o’z   bilimlarini   mukammallashtiradilar   va   uni   chuqur
o’zlashtiradilar.   Ta’limiy   o’yinlar   ta’lim   jarayoni   samaradorligini   va   o’quvchilar
faolligini   oshiradi.
Ma’lumki,   1-sinfga   qabul   qilinib,   maktab   ostonasiga   ilk   qadam   qo’ygan
bolaning   faoliyatida   o’yin   asosiy   o’rinni   egallaydi.   O’yin   ularning   eng   sevimli
mashg’uloti   bo’lib,   ular   har   qanday   mashg’ulotni   o’yin   bilan   uyg’unlashtirishga
harakat   qiladilar.   Shunday   ekan,   o’qituvchi   o’quvchi   faoliyatida   ularning   sevimli
mashg’uloti –   o’yinni siqib chiqarmasdan,   undan maqsadga muvofiq foydalanish   bilan
ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishi   lozim. Ta’lim   jarayonida   qo’llaniladigan   ta’limiy   o’yinlarni   biz   mazmuniga   va   amalga
oshirish   shakliga   ko’ra   ikki   xil   tasnif   qildik.
Quyida   darslarda   qo’llash   mumkin   bo’lgan   ba’zi   ta’limiy   o’yinlar   bilan   ham
tanishamiz.
Tinch   o’yinlar .
“U   kim,   bu nima?”   o’yini
Stol   ustiga   bir   qancha   badiiy   asarlar   terib   qo’yiladi.   O’qituvchi   shu   asarlardan
birortasini   ta’riflaydi.   O’quvchilar   shu   belgilar   asosida   gap   nima   haqida
borayotganligini topadilar.
Bu   o’yinning   afzallik   tomoni   shundaki,   undan   dars   davomida   o’quvchilar
diqqatini   jamlash,   qo’llarga   dam   berish   maqsadida   yoki   yangi   asarlar   bilan
tanishtirish,   adabiyot   darslarida   yangi   mavzuni   bayon   qilish   jarayonida   ham
foydalanish mumkin.
1-variant:   U   mehribon   ona.   O’z   farzandi   uchun   jonini   ham   ayamaydi.   Betob
farzandini   asrash   uchun   qishning   qahratonidan   cho’chimay   yalangoyoq   qor   kechib
tabibga chopadi. (Javob: O’.Hoshimov “Dunyoning ishlari” qissasidagi ona obrazi)   2-
variant:   U   urushdan   qochib,   to’qayzorga   berkinadi.   Unga   onasi   har   kuni   yegulik
tashiydi,   ammo   o’g’li   mehrsiz   va   sabotsiz   odam   edi.   (Javob:   S.AhmadTa’limiy
o'yinlar
tinch   o'yinlar harakatli
o'yinlar aralash   tipdagi
o'yinlar “Ufq”   romanidagi   Tursunboy   obrazi) 3-variant:   Ular   o’tning   bo’lig’i,   suvning   tinig’i   bor   joyni   qidirib   yo’lga
otlanadilar.   (Javob:   “Susambil”   ertagi   qahramonlari)
“Noto’g’ri   jumla”   o’yini
Bu   o’yin   suratlar   asosida   o’tkaziladi.   O’qituvchi   ma’lum   adibning   suratini
tasvirlab   berish   jarayonida   adibga   tegishli   bo’lmagan   jumlalarni   ham   ishlatadi.
O’quvchilar ziyraklik   bilan   shu jumlani   topishlari   lozim.
O’quvchilardan   bu   o’yin   davomida   ziyraklik,   sinchkovlik,   kuzatuvchanlik   va
diqqat talab qilinadi. Ya’ni ular suratni kuzatish bilan birga tinglab turadilar. Har   bir
noto’g’ri   jumlalar   topa   bilishi,   ularning   sinchkovligini,   o’ziga   bo’lgan   ishonchini   va
darsga   qiziqishini   orttiradi.
Bu   o’yindan   faqat   adabiyot   darslarida   emas,   balki   darsdan   tashqari
mashg’ulotlarida   ham   foydalanish   mumkin.
1- variant:   1907-yil   17-sentabrda   Qo’qon   shahrida   temirchi   oilasida   dunyoga
keldi.  Yozuvchining   urushdan   keyingi   yillarda  yaratgan   Qo’shchinor   chiroqlari»   va
“Diyonat”   (1951)   romani   jamoalashtirish   mavzusiga   bag’ishlangan.   U   o’zining
«Shohi   so’zana»   (1951),   Og’riq   tishlar»   (1954),   «Tobutdan   tovush»   (1962),
«Ayajonlarim»   (1967),   “Kuyov”   komediyalari   bilan   o’zbek   dramaturgiyasi   rivojiga
salmoqli hissa qo’shdi.   (javob: Abdulla Qahhor. Lekin “Diyonat” romani   va   “Kuyov”
komediyalari uning   qalamiga   mansub   emas)
2- variant:   XX   asr   o’zbek   adabiyotining   rivojiga   ulkan   va   bebaho   hissa
qo’shgan   ulug’   adib,   shoir,   olim,   jamoat   arbobi,   O’zbekiston   xalq   yozuvchisi.
Adabiyotimizga «Tuyg’ular» she’riy to’plami bilan kirib kelgan. “O’ch”, “Oygul   bilan
Baxtiyor” dostonlari   muallifi.
(Javob:   Muso   Toshmuhammad   o’g’li   Oybek.   “Oygul   bilan   Baxtiyor”   dostoni
uning   qalamiga mansub   emas)
3- variant:  1941-yil 21-martda Qashqadaryo viloyati, Koson tumaniga qarashli
Neko’z   qishlog’ida   tug’ilgan.   Ilk   she’riy   to’plami   “Mitti   baliqcha”   deb   nomlangan.
“Sohibqiron”   romani muallifi.
(Javob:   Abdulla   Oripov.   Ilk   to’plami   nomi   “Mitti   yulduz”,   “Sohibqiron”   roman
emas,   drama) Harakatli   o’yinlar
“U   nima   nima   qilyapti?”   (“pantamimo”)   o’yini
O’quvchilardan   biri   bolalar   oldiga   chiqarib   ovozsiz   harakatlar   qilishadi.
O’quvchilar   jamoasi   birgalikda   uning   harakatlarini   izohlab   berishlari   lozim.
Bunday o’yin adabiyot darslarida o’quvchilar nutqini va ziyrakligini o’stirishi   va
zeriktirmaslik   uchun   o’tkaziladi.   Biror   badiiy   asar   qahramonining   harakatlarini
ko’rsatish orqali   tengdoshlariga   yetkazadi.
Aralash   tipdagi   o’yinlar.
“Kun   va   tun”   o’yini
O’qituvchi   doskaga   ikki   yoki   undan   ortiq   ijodkor   nomini   yozadi.   O’quvchilar
o’qiganlaridan   so’ng   “Tun”   deb   buyruq   beradilar.   Bolalar   ko’zlarini   yumib   oladilar.
O’zlarini   uxlaganga   soladilar.   O’qituvchi   so’zlardagi   biror   harfni   yoki   bo’g’inlarni
almashtirib   qo’yadi.   “Kun”   degan   buyruqdan   keyin   o’quvchilar   ko’zlarini   ochadilar   va
qanday   o’zgarishlar   bo’lganligini aniqlaydilar.
“Meni   tushun”   o’yini
Bu   o’yinni   o’quvchilar   diqqatini   jamlash   maqsadida   adabiyot   darslarida
bo’ladigan   dam   olish   daqiqalarida   o’tkazish   mumkin.
O’qituvchi   badiiy   asarlar   nomlari   yozilgan   qog’ozlarni   stol   ustiga   teskari   qilib
qo’yadi. O’quvchilardan biri qog’ozlardan bittasini tanlab oladi va shu qog’ozga   qarab
unda nomi  yozilgan asarni  shunday tasvirlashi  kerakki, qolgan o’quvchilar   gap   nima
haqida   borayotganligini   darrov   tushunib   javob   berishlari kerak.
1- variant: Bu roman janriga mansub asar. Unda bobokalonimiz Bobur mirzo
hayoti aks   etgan.   (Javob:   “Yulduzli   tunlar”)
2- variant:   Bu   hikoya   muallifi   O’tkir   Hoshimov.   Unda   urush   davri   voqealari
tasvirlangan.   Asarda   kasalvand   uka   va   montyor   aka   obrazlari   bor   (Javob:   “Urushning
so’nggi   qurboni”)
3- variant:   Bu   she’r   muallifi   shoir   Muhammad   Yusuf.   Unda   Vatan   madh
etiladi.   She’r   davomida   Usmon   Nosir,   Furqat   singari   ijodkorlarning   ayanchli   qismati
haqida   so’z boradi (Javob:   “Ulug’imsan,   Vatanim”) Shuni   eslatib   o’tish   joizki,yuqori   sinf   adabiyot   darslarida   qo’llash   uchun   tavsiya
qilinayotgan   ta’limiy   o’yinlardan   foydalanishda   qat’iy   chegara   mavjud   bo’lmay,
boshqa   sinflarga   ham   moslashtirib   foydalanish   mumkin.   Ta’limiy   o’yinlar
o’quvchilarning   bilimga   bo’lgan   ishtiyoqlari   rivojiga   katta   turtki   bo’lishi   mumkin.
Ayniqsa,   qiyin   o’zlashtiruvchi   o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlarini   oshirishga
bunday   o’yinlar samarali   ta’sir   ko’rsatadi. 2.2. Badiiy   asarlar   orqali   ta’limiy   o’yinlarni   tashkil   qilish
Maktab   tajribasida   asarni   tahlil   qilishni   “Asarda   kim   haqida   hikoya   qilinadi?”
yoki   “Hikoyada   qatnashuvchi   shaxslarni   ayting”,   “Muallif   nima   haqida   hikoya
qilganini   qisqacha   ayting”   kabi   savol   va   topshiriqlar   bilan   boshlash   maqsadga
muvofiq   dеb   topiladi.
Ta’lim   mazmunining   maksimum   darajasida   mujassamlashtirilgan   bilimlar   esa
o’quvchining   muntazam   rivojlanishiga   yordam   bеradi.   Shuning   uchun   ham
darsliklarda   taqdim   etilgan   mashk,   masalalar,   savol   va   topshiriqlarda   rеproduktiv,
mahsuldor mеtodlar hamda   usullar   uzviy   aloqadorlikda   tatbiq etilishi   lozim.   O’quv
– bilim jarayoni o’quvchiga ta’lim bеrish harakatlari asosan o’quv matеriallarining
qurilishdan   kеlib   chiqqan   holda   amalga   oshiriladi.   Bunda   o’zlashtirilgan   matеriallariga
bilimlarning   Yangi   darajalari   nuqtayi   nazaridan   yondashish   imkoniyatlari   ham
mavjud.   Shunga   ko’ra   o’quvchilarga   o’quv   jarayonining   maqsadidan   kеlib   chiqqan
holda tabaqalashtirilgan savol va topshiriqlar taqdim   qilinishi   ulardagi   gеndеr   tеnglik
va   gеndеr   farqlarga   rioya   etilishi lozim.
Bugungi   kunda   ta’limiy   jihatdan   katta   samara   bеrayotgan   usullardan yana   biri
– sinf ahli yoki alohida tanlab olingan o’quvchilar guruhning alohida – alohida ish
turlari   yoki   individual   topshiriqlar   bilan   band   qilinishi   bilan   bog’lik   harakatlardir.
Asarni o’rganish yuzasidan butun sinfga mo’ljallanadigan savol va topshiriqlar   odatda
yaxshi   o’zlashtiradigan   o’quvchilarni   o’ylab   beriladi.   Lekin   savol   va   topshiriqlar
asosida har kim o’z imkoniyati doirasida tayyorgarlik ko’radi. Iqtidorli   o’quvchilarga
qo’shimcha   yoki   murakkablashtirilgan   savol   va   topshiriqlar   bermaslik,   sinf
o’quvchilarining   faolligiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Doim   sanoqli   3-
4   o’quvchidan   so’ralaverganda   esa   boshqa   o’quvchilar   imkoniyatlari
yetmayotganligini   his   etib,   darsga   qiziqmay   qo’yadilar.   Uyga   vazifa   berganda   yozma
bajariladigan   ishlarni   nazarda   tutgan   ma’qulroqdir.   O’quvchi   bir   nechta   savolga
yozma   javob   topishi   va   hokazo   ishlarni   bajarib   keladi.   Lekin   bu   yumushlar
o’quvchidan   ko’p   vaqt   talab   etmasligi   lozimligi   umumta’limiy   talablardan   kelib
chiqadi.   O’qish   paytida   matn   ustida   kuzatish   ishlarini   tashkil   etuvchi   va
umumlashtiruvchi   savol   va   topshiriqlar   darsda   bajariladigan   eng   muhim   ish turlaridan   biridir.   Masalan,   qahramonning   fazilatini   ochishga   yordam   beruvchi
tafsillarni   aniqlash   va   hokazo.   5-6-7   sinflarda   o’qitishda   asosan   turli   xil   topqirlar
bellashuvi,   tez   aytish,   jumlalarni-jumlalarga   bog’lash,   “Kim   epchil-u,   kim   chaqqon”
o’yini,   “Keling   bog’yarataylik”,   “Gap   qoldiqlarini   tez   to’ldiring”,   “Savollarga   javob
bering”   kabi   o’yinlardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq.   Yuqori   sinf   o’quvchilari
bilan   dars   jarayonida   muammoli   vaziyat   yaxshi   natija   beradi.
Adabiyot   darslarida   yuqorida   keltirilgan   ba’zi   o’yinlarni   ko’rib   o’tishimiz
mumkin.   Masalan.   5-   sinfda   mavzu   o’tildi,   mavzuni   yakunlash   yoki   bolalarni   biroz
dam   oldirish   maqsadida   “Keling   bog’yarataylik”   o’yinini   o’tkazish   mumkin.
O’quvchilar   uchun   ishlangan   alohida   kichik   bir   doska,   doskada   to’qqizta   kichik
taxtachalar,   taxtachalarning   oldi   qimiga   gul   rasmi   yopishtirilgan,   orqa   qismiga   savol
yashiringan.   O’quvchilar   uch   guruhga   bo’linishadi.   Bir   o’quvchi   chiqib   kichik
taxtachalardan   birini   tanlaydi   va   shu   taxtachaga   yozilgan   savolga   javob   beradi,   agar
javob   bera   olmasa   katta   doskaga   taxtachalar   ilinmaydi.   Javob   o’quvchi   tomonidan
to’la   aytilsa,   taxtachaga   ilinadi.   Javob   bergan   guruh   o’z   bog’iga   bitta   ko’chat   ekadi.
Shu   tariqa   davom   ettirilsa,   kichik   bir   bog’   hosil   bo’ladi.   G’olib   guruh,             faol
ishtirok            etgan            o’quvchilar              izohli              baholanadi.   Bunday   dars   jarayonida
o’tkaziladigan   o’yinlar   o’quvchilarni   dunyo   qarashini,   dadil   va   ravon   so’zlashga,
tabiatga,   gullarga   bo’lgan mehrini oshiradi.
Adabiyot   darsi   orqali   o’quvchi   faqat   tilga   oid   bo’lgan   bilim,   ko’nikma   va
malakalarini   emas,   balki   shaxs   sifatida   shakllanishi   lozim.   Har   bir   mavzuni
yoritishda mavzuni nutqdagi o’rnini ham ta’kidlab o’tish lozim.
Ayni   vaqtda   davr   talabi   ham   yosh   avlod   ma’naviy   zukko,   mustaqil   fikrlay   oladigan
dadil   kadrlarni   kutmoqda.
«Adabiy muzey» o’yini.   Bu o’yin ham badiiy asarni tahlil qilish jarayonida   juda
qo’l keladi. O’qituvchi «muzey» zallari bo’ylab xayolan sayohat uyushtiradi.   Har   bir
zal   asarlarning   janriga   mos   nomlanadi.   Masalan:   hozir   biz   siz   bilan   muzeyning
«Ertaklar zali»ga tashrif buyuramiz. Bu zalda sehrli buyumlar bor.   O’ylab ko’ringchi,
ular kimga tegishli.
1. Oltin   tuflicha   –   “Bulbul”   ertagidagi   imperatorga; 2. Qizil   sharf   –   “Kichkina   shahzoda”ga;
3. “Pingvin” markali  muzlatgich  – “Shahzoda Plombir”dagi  sinor
Molteniga.
«Hammualliflar» o’yini.   O’qituvchi matnni o’qiydi yoki o’quvchilar matn   bilan
mustaqil   tanishadilar.   Topshiriq:   –   Matnning   davomini   o’ylab   toping.   Kelgusida
qanday   voqealar   sodir   bo’lishi   mumkin   ekanligini   o’ylab ko’ring.
– Qahramonlardan qaysi biri voqealarga ko’proq ta’sir ko’rsatgan? U ishtirok
etmasa   asar mazmuni   qanday   o’zgaradi?
– Sujetning   rivojiga   qaysi   voqea   ta’sir   qilgan?
«Domino»   (So’z   top)   o’yini.   Bu   o’yin   darsning   kirish   yoki   mustahkamlovchi
qismida   o’tkazilishi   mumkin.   O’qituvchi   biron   ijodkor   ismini   aytadi,   o’quvchilar
davom   ettiradilar.   O’qituvchi   boshlagan   so’z   qaysi   harfda   tugasa,   o’quvchi   shu
harfdan   boshlangan   so’zni   matn   ichidan   topib   aytishi   kerak.   Masalan:   Oybek,   Krilov,
Vadud   Mahmud,   Dumbadze   va   hokazo.
«Maqollar   zanjiri»   o’yini .   Bu   o’yinda   o’quvchilar   Vatan   haqidagi   maqollardan
ketma-ket aytadilar. Navbati kelganda maqol ayta olmagan o’quvchi   o’yinda ishtirok
etmaydi. Baliq  suv  bilan  tirik,  Odam  –  el  bilan.  Vatan  qadrini   bilmagan, o’z  qadrini
bilmas. Bulbul chamanni sevar, Odam – Vatanni. Vatanni   sotgan er bo’lmas…
«Davomini top»   o’yini.   Aytar   so’zni   ayt,   Aytmas   so’zdan        (qayt)   Aytilgan
so’z – otilgan….. (o’q) Tilga e’tibor – ….. e’tibor. (elga) Tilingda bo’lsa boling,   Kulib
turar   ……..   (iqboling)   Til   –…   kaliti   (dil)   Tili   shirinning   ……   ko’p.   (do’sti).
“Sirli   sandiq”   o’yini.   Har   bir   guruhdan   navbat   bilan     ikkitadan   ishtirokchi
chiqib,   sandiqchadan   savolni   oladi   va   unga   javob   beradi.   Agar   o’quvchi   javob
berolmay   qolsa,   o’z   guruhidan   yordam   olishi   mumkin.   Buni   O’tkir   Hoshimovning
hayoti   va   ijodi   bilan   tanishgandan   so’ng   quyidagicha   qo’llash   mumkin:
1. “Gilam paypoq” hikoyasida onaning bolasiga fidoyiligi 
nimalarda   ko’rinadi? 2. Iltijo   deganda   nimani   tushanasiz?
3. “Qarz” bobi so’ngida qo’shnining qizchasi Nilufar   bilan   suhbat   chog’ida  
nega   adibning qo’lidan   konfetlar   tushib   ketdi?
4. “Haqqush”   hikoyasida   noahil   aka-ukalar   qanday   jazoga   tortildi?
5. “Alla” bobidagi ona allasining   nima sababdan barcha uchun   tushunarli  
ekanligini   sharhlang.
6. Asarda tasvirlangan ona timsoli bilan   barchamizning onalarimiz o’rtasida
qanday   o’xshashliklarni   ko’ramiz? Xulosa
Maktab   –   bolalarning   dastlabki   bilim   oladigan   maskani   ekanligi   barchamizga
ma’lum. Shu bois, ta’lim — tarbiyaning aynan maktab davridan qattiq nazorat   ostiga
olinishi katta ahamiyatga ega. O’quvchilarning har bir fanni mukammal   o’zlashtirishi
ertangi   kunning   yetuk   mutaxassislari   bo’lib   yetishib   chiqishida   muhim   o’rin   tutadi.
O’quvchilarning   darsga   bo’lgan   e’tibor   va   intilishlarini   shakllantirish   o’qituvchi
oldidagi   dolzarb,   ayni   paytda   muqaddas   vazifadir.   Maktab   o’quvchilarining   har   bir
fanni puxta o’zlashtirishi, yetarli ko’nikma va bilimlarga   ega   bo’lishida   o’qituvchidan
ijodkorlik   va   albatta   chuqur   bilimdonlik   talab   etiladi.
O’qituvchi   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan   har   bir   darsga   puxta   tayyorgarlik
ko’rish   va   uni   namunali   darajada   tashkil   etish   bugungi   kun   o’quvchisini   ta’lim
jarayonining   faol   sub’ektiga   aylantiradi.   Deyarli   barcha   o’qituvchilar   kundalik   dars
jarayonida   yangi   pedagogik   texnologiyaning   qaysidir   shakliga   murojaat   qiladi.   Bu
jarayon,   o’z   navbatida,   o’quvchida   darsga   bo’lgan   muhabbatining   uyg’onishiga,
qiziqish   va   intiluvchanlik   xislatlarining   yuzaga   chiqishiga   turtki   beradi.
Ta’limiy-ta’limiy   o’yinlarning   asosiy   turlari:   Intellektual   (aqliy),   harakatli   va
aralash o’yin turlari. Fanlarning o’qitish sifatini oshirish va o’quvchilarda tahlil   qilish,
mantiqiy   fikrlash,   tadqiq   qilish,   hisoblash,   o’lchash,   yasash,   sinash,   kuzatish,
solishtirish, xulosa chiqarish, mustaqil qaror qabul qilish, guruh yoki   jamoa tarkibida
ishlash   ko’nikmalarini   shakllantirishga   yo’naltirilganligi.   O’yinlar   mohiyatiga   ko’ra,
bir   necha   turlarga   bo’linadi.   Biz   dars   mobaynida   bularni   qo’llaymiz. O’yinda ishtirok
etuvchilar   soniga   ko’ra   ta’limiy-ta’limiy   o’yin   turlari:   Individual   o’yinlar,   Guruhli
o’yinlar,   Ommaviy   o’yinlar,   Syujetli   rolli   o’yinlar,   Ijodiy   o’yinlar,   Ishbilarmonlar
o’yini,   ta’limiy   mashqlar.   O’quvchilar   faoliyatiga   ko’ra   turlari:   o’quvchi   faoliyatini
o’zlashtirishni   talab   etadigan   o’yinlar,   bilimlar   mustaqil   qo’llaniladigan   o’yinlar,
zakovatni   rivojlantiruvchi   o’yinlar.   Ta’limiy   maqsadiga   ko’ra:   Ta’lim-tarbiya
beruvchi   o’yinlar,   Bilimlarni   mustahkamlovchi o’yinlar,   O’quv   materialini   takrorlovchi   o’yinlar,   Bilimlarni   nazorat   qiluvchi   o’yinlar.
O’qituvchi   o’rni   bilan   ulardan   foydalansa,   muvaffaqiyatlarga   erishib,
o’quvchilarning   e’tiboriga   tushishi   aniq.   Ta’limning   ta’sirchanligi   haqida   o’ylash
muallimning faoliyatiga mezon   bo’lishi   kerak. Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. Karimov   I.   A.   ”Yuksak   bilimli   va   intellektual   rivojlangan   avlodni   tarbiyalash   –
mamlakatni   barqaror   taraqqiy   yettirish   va   modernizatsiya   qilishning   eng   muhim
sharti” //“Ma’rifat”   gazetasi,   2012-yil.   №14,   1-bet.
2. Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi   qonuni.   –   T:   1997   yil
3. Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”. –   T:   1997   yil
4. O’zbekiston   Respublikasining   Prezidentining   Farmoni   “Ta’lim   va   tarbiya   va
kadrlar   tayyorlash   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazish
to’g’risida”.   – T:   1997-yil   6-oktabr.
5. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-4797-sonli Farmoni. 2016-yil   13-may.
6. Adabiyot nazariyasi. 2jildlik / akademik M.Nurmuhamedov tahriri ostida.–   T: fan,
1978,   1979.
7. Adabiyot   o’qitish   metodikasi./A.Zunnunov,   N.   Hotamov,   J.Esonov,   A.Ibrohimovlar
hammuallifligida.   –Toshkent:   O’qituvchi,   1992.
8. ADABIYOT.   Akademik   litseylarning   III   bosqich   o’quvchilari   uchun   .   –   T.:
Cho’lpon,   2015.

Ona tili darslarida tashkil qilinadigan ta’limiy o’yinlarning turlari va mazmuni

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский