Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 40.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 23 Aprel 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

21 Sotish

Pedagogik fikr tarixi va maktab amaliyotida o‘qituvchi mahorati masalalari

Sotib olish
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu:   Pedagogik fikr tarixi va maktab amaliyotida o‘qituvchi mahorati 
masalalari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2 MAVZU:Pedagogik fikr tarixi va maktab amaliyotida o‘qituvchi mahorati
masalalari
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………… .…
I BOB. Pedagogik fikrlar tarixining shakllanishi va rivojlanish 
bosqichlarining nazariy asoslari 
1.1. O‘qituvchilik mahoratining qadimiy davrlardagi falsafiy asoslari …….…
1.2. O‘rta asr va jadidchilik davrida pedagogik g‘oyalar evolyutsiyasi ………
II BOB. Maktab amaliyotida o‘qituvchi pedagogik mahoratini 
shakllantirishning zamonaviy yondashuvlari
2.1. O‘qituvchi shaxsiyati va kasbiy kompetensiyasining asosiy jihatlari ..…..
2.2. Ta’lim jarayonida o‘qituvchining metodik mahorati va ijodkorligi ……...
Xulosa …………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ………………………………………… 3KIRISH 
Kurs ishi dolzarbligi   Ta'lim tizimining samarali ishlashi va o‘qituvchining
roli  jamiyat taraqqiyotida muhim  ahamiyatga ega. Ta'lim  tizimi  o‘zgarayotgan
dunyo   sharoitida   jamiyatning   intellektual   salohiyatini   oshirish,   yangi   avlodni
tarbiyalashda eng muhim vosita hisoblanadi. Pedagogik fikrlarning rivojlanishi
va   o‘qituvchining   kasbiy   mahorati,   ta'lim   jarayonining   samaradorligini
ta'minlashda   asosiy   omil   hisoblanadi.   Pedagogik   fikr   tarixini   o‘rganish,
o‘qituvchi   mahoratining   shakllanishidagi   asosiy   bosqichlarni   tushunishga
yordam beradi. Shuningdek, pedagogik g‘oyalar va metodologiyalar o‘qituvchi
mahoratining   rivojlanishiga   ta'sir   ko‘rsatgan.   O‘qituvchi   mahorati   faqatgina
uning   kasbiy   kompetensiyasini   oshirish   bilan   bog‘liq   bo‘lmay,   balki
o‘quvchilarni   ta'limda   muvaffaqiyatga   erishishiga   ham   ta'sir   qiladi.   Shuning
uchun,   pedagogik   fikr   tarixining   va   o‘qituvchi   mahoratining   zamonaviy   ta'lim
jarayonidagi   o‘rni   bugungi   kundagi   ta'lim   tizimi   uchun   juda   dolzarbdir.
Pedagogik mahoratni oshirish, o‘qituvchining shaxsiy rivojlanishiga ham ijobiy
ta'sir   ko‘rsatadi.   O‘qituvchilarning   o‘z   ishlariga   bo‘lgan   mas'uliyati   va
ishonchligi   ta'lim   sifatini   oshiradi   va   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatlariga
bevosita ta'sir qiladi.
Kurs   ishi   o‘rganilganlik   darajasi   Ushbu   kurs   ishi,   pedagogik   fikr
tarixining   shakllanishi   va   rivojlanish   bosqichlarini,   o‘qituvchi   mahoratining
o‘zgarishlarini   tahlil   qilishga   qaratilgan.   Kurs   ishida   pedagogik   fikrlar
tarixining qadimiy davrlardan boshlab zamonaviy davrgacha bo‘lgan rivojlanish
bosqichlari   o‘rganiladi.  O‘qituvchilik  mahoratining  rivojlanishi,   har   bir   tarixiy
davrda   o‘qituvchining   roli   va   pedagogik   yondashuvlarning   o‘zgarishlarini
yoritadi. Masalan, qadimiy Yunon va Rim davrlaridagi o‘qituvchilik mahorati,
o‘rta   asrlar   va   Renessans   davrlaridagi   pedagogik   g‘oyalar,   shuningdek,
jadidchilik   davridagi   pedagogik   islohotlar   hamda   zamonaviy   pedagogik
metodlar va yondashuvlar kiritiladi. O‘qituvchining kasbiy kompetensiyasining
shakllanishi   va   uni   zamonaviy   ta'lim   tizimiga   moslashtirish   jarayonlari   ham 4o‘rganiladi.   O‘qituvchi   pedagogik   mahoratining   shakllanishiga   ta'sir   etgan
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   metodlar   ham   tahlil   qilinadi.
Shuningdek,   ta'lim   jarayonida   metodik   mahorat   va   ijodkorlikni   shakllantirish
usullari, o‘qituvchining shaxsiy fazilatlari va kasbiy kompetensiyasi o‘rganiladi.
Kurs   ishi   ahamiyati   Ushbu   kurs   ishi,   ta'lim   tizimidagi   o‘qituvchi
mahoratining rivojlanishidagi tarixiy va zamonaviy yondashuvlarni o‘rganishga
qaratilgan.   Pedagogik   fikr   tarixining   va   o‘qituvchi   mahoratining
shakllanishining   tahlili,   ta'lim   jarayonida   samarali   metodik   yondashuvlarni
qo‘llashda   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilik   mahoratining   rivojlanishida
pedagogik   g‘oyalarning   shakllanishi   va   ularning   ta'lim   jarayoniga   ta'siri
o‘rganiladi.   Bu   ish   o‘qituvchining   shaxsiy   kompetensiyasini   oshirish,   uning
kasbiy rivojlanishiga yordam berishi mumkin. Shuningdek, pedagogik mahorat
va metodik yondashuvlarning o‘zgarishlari, o‘qituvchining o‘quvchilarga ta'lim
berishda   ijodkorlik   va   samarali   metodlarni   qo‘llashiga   ta'sir   ko‘rsatadi.   Kurs
ishi,   ilmiy   nuqtai   nazardan,   o‘qituvchi   pedagogik   mahoratining   zamonaviy
shart-sharoitlarda   qanday   shakllanishi   va   rivojlanishiga   oid   muhim   g‘oyalarni
o‘z   ichiga   oladi.   Bu   ish   nafaqat   pedagogik   fikr   tarixiga   oid   ilmiy   tadqiqotlar
uchun, balki ta'lim jarayonida samarali o‘qituvchilarni tayyorlash va o‘qituvchi
mahoratini   rivojlantirish   uchun   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qituvchining
pedagogik   mahoratini   rivojlantirish,   ta'lim   tizimining   samarali   ishlashiga
bevosita ta'sir qiladi.
Kurs   ishi   maqsadi     Pedagogik   fikr   tarixining   shakllanishi   va
rivojlanishining   asosiy   bosqichlarini   tahlil   qilish.   O‘qituvchi   pedagogik
mahoratini   shakllantirish   va   uning   ta'lim   jarayonidagi   o‘rni   va   ahamiyatini
o‘rganish.
Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari:   Pedagogik   fikr   tarixining   rivojlanishini
o‘rganish,   qadimiy   davrdan   to   zamonaviy   pedagogik   g‘oyalargacha.
O‘qituvchilik   mahoratining   qadimiy   davrlar,   o‘rta   asrlar   va   jadidchilik
davrlaridagi   rivojlanishini   tahlil   qilish.   Zamonaviy   ta'lim   metodlari   va 5o‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini   shakllantirish   usullarini   o‘rganish.
O‘qituvchi shaxsiyati va kasbiy kompetensiyasining ahamiyatini tahlil qilish.
Kurs   ishi     Obyekti:   Ta'lim   tizimi,   pedagogik   fikr   tarixining   shakllanishi,
o‘qituvchining pedagogik mahorati va uning zamonaviy ta'limdagi o‘rni.
Kurs   ishi     Predmet:   O‘qituvchi   pedagogik   mahoratining   shakllanishi   va
rivojlanishi, pedagogik g‘oyalar evolyutsiyasi.
Kurs   ishining   tuzilishi: kirish   asosiy   qism   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlardan iborat  6I BOB. Pedagogik fikrlar tarixining shakllanishi va rivojlanish 
bosqichlarining nazariy asoslari 
1.1. O‘qituvchilik mahoratining qadimiy davrlardagi falsafiy asoslari
O‘qituvchilik   mahoratining   qadimiy   davrlardagi   falsafiy   asoslari   ta'lim
tizimining ilk shakllanish davrlarini o‘rganishni talab qiladi. Pedagogik fikrning
qadimiy   davrlarda   shakllanishi   o‘qituvchilik   mahoratining   asoslarini   tashkil
etdi.   Qadimgi   yunon   va   rim   falsafasi,   ta'limda   muhim   o‘ringa   ega   bo‘lgan
nazariyalar   va   falsafiy   g‘oyalar   bilan   boy   bo‘lgan.   Bu   davrlarda   o‘qituvchilik
mahoratiga   alohida   e'tibor   qaratilgan,   o‘qituvchi   faqat   bilim   beruvchi   emas,
balki   o‘quvchilarga   tarbiya   beruvchi,   ijtimoiy   mas'uliyatni   his   qiluvchi   shaxs
sifatida qaralgan.
Yunon   falsafasida   Sokrat   o‘qituvchilikni   savol-javob   usulida   amalga
oshirishni   targ‘ib   qilgan.   Uning   ta'lim   metodikasi,   "ma'rifatga   erishish"
(epistemologiya)   uchun   o‘quvchilarni   fikrlashga,   mantiqiy   savollarga   javob
topishga   undashga   qaratilgan.   Sokratning   metodikasi,   hozirgi   kunda   ham
ta'limda   qo‘llaniladigan   sokratik   usul   sifatida   tanilgan.   Bu   usul   o‘quvchining
o‘z   bilimlarini   kashf   etishga   yordam   berish,   uning   tahlil   qilish   va   tanqidiy
fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga yo‘naltirilgan.
Platon,   Sokratning   shogirdi,   o‘qituvchining   ahamiyatini   kuchli   ta'kidlagan
va ta'limni ruhiy taraqqiyot bilan bog‘lagan. Uning "Respublika" asarida ta'lim,
adolat,   xayr-ehson   va   fuqarolik   burchlarini   o‘rgatish   haqida   fikrlar   ilgari
surilgan.   Platon   ta'limni   faqat   bilim   berish   emas,   balki   axloqiy   va   ruhiy
shakllanish   sifatida   ko‘rgan.   U   ta'limni   yagona   maqsadga   –   adolatli   jamiyatni
qurishga yo‘naltirgan.
Aristotel   esa,   o‘qituvchilik   mahoratiga   qarashni   yanada   ilmiylashgan
yondashuv orqali ishlab chiqqan. U ta'limda ilmiy uslublarni, mantiqiy o‘ylash
va   eksperimentlarni   qo‘llashni   zarur   deb   bilgan.   Aristotelning   pedagogik
yondashuvi,   o‘qituvchining   o‘quvchilarni   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki 7bilimlarni tahlil qiluvchi va yangi g‘oyalar ishlab chiqishga undovchi faol shaxs
sifatida namoyon bo‘lishi kerakligini ta'kidlagan.
Qadimgi   Xitoy   va   Hindiston   falsafalarida   ham   ta'limning   ahamiyati   katta
bo‘lgan.   Konfutsiy   o‘zining   "Shu   Ching"   asarida   o‘qituvchining   maqsadi
o‘quvchilarga   nafaqat   bilim,   balki   axloqiy   qadriyatlar,   jamiyatda   o‘z   o‘rnini
topish   uchun   zarur   bo‘lgan   me'yorlarni   o‘rgatish   ekanligini   ta'kidlagan.
Hindiston   pedagogik   g‘oyalari   esa,   o‘qituvchining   axloqiy   va   diniy
mas'uliyatini ko‘rsatadi, va bu o‘qituvchining ma'naviy kamolotini ta'minlashga
yo‘naltirilgan.
Shu   tariqa,   qadimiy   davr   falsafasida   o‘qituvchilik   mahorati   nafaqat   bilim
o‘rgatish,   balki   o‘quvchilarning   axloqiy,   ruhiy   va   ijtimoiy   taraqqiyoti   uchun
ham   zarur   hisoblangan.   Bu   davrlardagi   pedagogik   g‘oyalar,   bugungi   ta'lim
tizimining   rivojlanishida   katta   ta'sir   ko‘rsatgan   va   hozirgi   zamon
pedagogikasining   asosini   tashkil   etadi.   O‘qituvchi   shaxsiyatining   shakllanishi,
uning   o‘quvchilarga   ta'lim   berishda   ahamiyati   va   metodologiyasi,   qadimiy
pedagogik   fikrlardan   boshlab   bugungi   kungacha   uzluksiz   ravishda   rivojlanib
kelgan.
Sokrat   o‘qituvchilikda   "sokratik   usul"ni   yaratgan   va   bu   usul   uning
pedagogik   faoliyatining   ajralmas   qismiga   aylangan.   Sokratik   usul,   asosan,
o‘quvchini   savollar   orqali   o‘z   bilimlariga   erishishga   undashga   qaratilgan.   Bu
metodning eng muhim jihati shundaki, o‘quvchilar o‘zlari javoblarni topishlari
uchun   savollar   berish   orqali   ularni   to‘g‘ri   fikrlashga,   mantiqiy   asosda   o‘z
xulosalarini   chiqarishga   o‘rgatadi.   O‘qituvchining   vazifasi   bilimlarni   taqdim
etishdan   ko‘ra,   o‘quvchining   ichki   salohiyatini   ochish   va   uning   fikrini   o‘z-
o‘zini anglash darajasiga olib chiqishdir.
Sokrat o‘qituvchilik faoliyatini aniq bir shaklda, tizimli va maqsadli tarzda
olib   borishni   maqsad   qilgan.   U   nafaqat   ilmiy   bilimlarni,   balki   axloqiy   va
falsafiy   qadriyatlarni   ham   o‘rgatishni   o‘zining   asosiy   vazifasi   deb   bilgan.
O‘qituvchining   maqsadi,   o‘quvchilarni   nafaqat   bilim   berish,   balki   ularning 8axloqiy   va   ma'naviy   o‘sishini   ta'minlashdan   iborat   bo‘lgan.   Sokrat   o‘zining
pedagogik   metodini   amaliyotda   qo‘llagan   va   shu   tariqa   ta'limda   o‘quvchining
faolligini, mustaqil fikrlashini ta'minlashga intilgan.
Sokratik   usul,   o‘quvchini   savollar   orqali   o‘z   xulosalarini   chiqarishga
undaydi,   bu   esa   o‘quvchining   fikrini   erkin   ravishda   shakllantirishga   yordam
beradi.  Bu  metod  orqali   o‘qituvchi  o‘quvchini   yolg‘on  yoki  noto‘g‘ri   fikrlarni
aniqlashga   va   haqiqatni   topishga   o‘rgatadi.   Ushbu   usulning   asosiy   maqsadi
o‘quvchining   axloqiy   qadriyatlarini   shakllantirish   va   uni   ijtimoiy   mas'uliyatga
tayyorlashdir. Sokratning pedagogik metodlari nafaqat o‘quvchilarda bilimlarni,
balki ular orasida axloqiy va ijtimoiy mas'uliyatni  ham shakllantirishga xizmat
qiladi.
Savollar berish orqali o‘qituvchi o‘quvchining o‘z fikrini mustahkamlashiga
yordam   beradi.   Bu   metodda   o‘qituvchi   fikrlarni   berish   o‘rniga,   o‘quvchining
o‘z   fikrini   ifodalashiga   imkon   beradi.   Bu   orqali   o‘quvchi   yangi   bilimlarni
nafaqat   o‘rganadi,   balki   ularni   qanday   ishlatishni   ham   bilib   oladi.   O‘quvchi
yangi   g‘oyalar   va   fikrlarni   o‘z   hayotida   qo‘llashga   o‘rgatiladi.   Shu   tariqa,
o‘qituvchilik mahorati va pedagogik usulning asosiy maqsadi faqat bilim berish
emas,   balki   o‘quvchining   fikrlash   jarayonini   va   uning   ijtimoiy   shaxs   sifatida
rivojlanishini ta'minlashdir.
Sokratik usulning yana bir muhim jihati shundaki, u o‘quvchilarda tanqidiy
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishga   katta   e'tibor   qaratadi.   O‘quvchi   savollarga
javob berar ekan, u nafaqat o‘zi bilgan narsalarni o‘rganadi, balki o‘z fikrlarini
tahlil qilishni, qaror  qabul  qilishni  va fikrlarni  tanqidiy tarzda ko‘rib chiqishni
o‘rganadi.   Bu   metod,   ayniqsa,   o‘quvchilarga   murakkab   savollarni   hal   qilishda
yordam beradi, chunki ular savollarni o‘qib, javobni topish uchun o‘z fikrlarini
to‘g‘ri tahlil qilishga majbur bo‘ladilar.
Sokratning   metodini   qo‘llash   orqali,   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   mustaqil
fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradi. Bu metod o‘quvchilarga bilimlarni nafaqat
eslab   qolish,   balki   ularni   haqiqatni   topish   uchun   foydalanishga   o‘rgatadi. 9Sokratik   metod   o‘quvchilarda   shaxsiy   fikrini   bildirish   va   uni   himoya   qilish
qobiliyatini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   bu   metod   o‘quvchilarni
boshqalarning   fikrlariga   hurmat   ko‘rsatishga,   o‘z   fikrlarini   ilmiy   va   axloqiy
asosda himoya qilishga undaydi.
Sokratning   pedagogik   usuli   bugungi   ta'lim   tizimida   ham   qo‘llanilmoqda.
Zamonaviy   ta'limda   sokratik   usul   o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   ularning
fikrini   rivojlantirish   va   ta'lim   jarayonini   samarali   qilishda   muhim   o‘rin   tutadi.
O‘qituvchining   savol   berish   orqali   o‘quvchini   o‘z   bilimiga   erishishga
yo‘naltirish,   uning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   oshirish,   nafaqat   ta'lim
jarayonining   samaradorligini   ta'minlaydi,   balki   o‘quvchilarda   tanqidiy
fikrlashni rivojlantirishga ham yordam beradi.
Sokratik   usulning   eng   katta   afzalliklaridan   biri   shundaki,   u   o‘quvchilarga
o‘z   fikrlarini   mustaqil   ravishda   bildirish   imkonini   beradi.   Bu   metod   nafaqat
o‘quvchilarni   bilim   bilan   ta'minlaydi,   balki   ularga   o‘z   g‘oyalarini   va   fikrlarini
erkin   ifodalashni   o‘rgatadi.   Ushbu   metod   orqali   o‘qituvchi   nafaqat
o‘quvchining   bilimini   oshiradi,   balki   uning   shaxsiy   rivojlanishiga   ham   katta
ta'sir   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarni   o‘z   fikrini   ochiq   va   ravon
ifodalashga undash, o‘quvchilarning o‘z-o‘zini anglash qobiliyatini oshiradi.
Platonning ta'limga bo‘lgan yondashuvi
Platon ta'limni nafaqat bilim berish, balki ruhiy va axloqiy rivojlanish bilan
bog‘lagan.   Uning   fikricha,   ta'limning   asosiy   maqsadi   insonni   faqat   intelektual
rivojlantirish   emas,   balki   axloqiy   jihatdan   to‘liq   va   adolatli   shaxs   qilib
tarbiyalash   edi.   Platon   "Respublika"   asarida   ta'lim   tizimini   jamiyatning   asosiy
komponenti   sifatida   ko‘rib,   ta'limning   maqsadi   nafaqat   bilish   va   o‘rganish,
balki   insonni   jamiyatda   yaxshi   fuqarolik   burchlarini   bajarishga   tayyorlash
ekanligini ta'kidlagan. Ta'lim orqali inson faqat bilim olish bilan cheklanmaydi,
balki   jamiyatda   xayr-ehsonni   targ‘ib   qiladigan   va   adolatli   jamiyat   qurishga
hissa qo‘shadigan shaxs sifatida shakllanadi. 10Platonning   pedagogik   yondashuvi   ta'limni   umumbashariy   qadriyatlar
asosida   rivojlantirishga   qaratilgan.   Uning   ta'lim   tizimi,   o‘quvchilarning   ruhiy
o‘sishini   va   axloqiy   mas'uliyatini   oshirishga   qaratilgan   edi.   O‘qituvchining
vazifasi   o‘quvchilarni   faqat   ilmiy   bilimlar   bilan   ta'minlash   emas,   balki   ularni
axloqiy, ijtimoiy va ma'naviy jihatdan tarbiyalash, ularga hayotiy qadriyatlarni
o‘rgatish   edi.   Platonning   pedagogik   g‘oyalari,   ayniqsa   uning   "Respublika"
asaridagi   fikrlar,   ta'limni   faqat   ilmiy   jarayon   sifatida   emas,   balki   jamiyatni
yaxshilash   vositasi   sifatida   ko‘rganini   ko‘rsatadi.   O‘qituvchining   roli
jamiyatdagi axloqiy va ijtimoiy mas'uliyatni targ‘ib qilishdir.
Platonning ta'limga bo‘lgan yondashuvi o‘zining adolat, tenglik va fuqarolik
burchlarini   rivojlantirishga   asoslangan.   U   ta'limni   faqat   bilim   berish   bilan
cheklanmay,   balki   o‘quvchilarni   jamiyatda   adolatni   saqlashga,   inson
huquqlarini   himoya   qilishga   va   ijtimoiy   mas'uliyatni   o‘z   zimmasiga   olishga
tayyorlashni   maqsad   qilgan.   Shunday   qilib,   Platonning   pedagogik   qarashlari
ta'limning   kengroq   maqsadini,   ya'ni   o‘quvchilarning   ijtimoiy   va   axloqiy
rivojlanishini ifodalaydi.
Aristotelning   ta'limga   bo‘lgan   ilmiy   yondashuvi   Aristotel   o‘zining
pedagogik   qarashlarida   ilmiy   usullarni   qo‘llashga   katta   e'tibor   berib,   ta'limni
mantiqiy   fikrlash   va   tajriba   asosida   rivojlantirishni   maqsad   qilgan.   U   ta'limni
faqat   umumiy   bilimlarni   o‘rgatishdan   ko‘ra,   o‘quvchilarga   ilmiy   usullarni
o‘rgatish,   bilimlarni   tahlil   qilish   va   yangi   bilimlarni   yaratishga   yo‘naltirishni
muhim   deb   hisoblagan.   Aristotel   ta'limni   nafaqat   ma'lumotlarni   taqdim   etish,
balki   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   qanday   qidirish   va   eksperimentlar
o‘tkazish   orqali   yangi   xulosalarga   erishish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish
kerakligini   ta'kidlagan.   Uning   pedagogik   yondashuvi   ilmiy   metodlarni
qo‘llashga   asoslangan   bo‘lib,   ilmiy   tafakkur   va   tahlil   qilish   qobiliyatini
rivojlantirishga qaratilgan.
Aristotelning   pedagogik   qarashlari   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   faol
muloqot va ilmiy yondashuvlarni ta'kidlaydi. O‘qituvchi o‘quvchilarga nafaqat 11bilimlarni,  balki  ularga ilmiy  fikrlashni,  tajriba  o‘tkazishni  va  natijalarni  tahlil
qilishni   o‘rgatish   orqali   bilimlarni   chuqurlashtiradi.   Aristotel,   ilmiy   metodlar
orqali   o‘quvchilarni   yangi   bilimlarga   erishishga   yo‘naltirishni   va   ularga   ilmiy
izlanishlarni   amalga   oshirishda   ko‘nikmalarni   rivojlantirishni   o‘rgatishni
maqsad   qilgan.   Bu   metod   orqali   o‘quvchilar   faqat   bilimlarni   o‘rganish,   balki
bilimni   yangi   vaziyatlarga   tatbiq   etishni   va   amaliy   tajribalar   orqali   to‘g‘ri
xulosalar chiqarishni o‘rganadilar.
Aristotelning ta'limga bo‘lgan yondashuvi, ta'limni faqat ma'lum bir bilimni
o‘rgatish emas, balki ilmiy metodlarni qo‘llash orqali o‘quvchilarning fikrlash,
tahlil   qilish   va   eksperimentlar   o‘tkazish   qobiliyatlarini   rivojlantirishdir.   Bu
yondashuv   ta'lim   jarayonini   nafaqat   bilimlarni   yoritish,   balki   ilmiy
yondashuvlarni   rivojlantirishga   qaratadi.   Aristotelning   pedagogik   qarashlari
ilmiy va mantiqiy fikrlashni  rivojlantirish, o‘quvchilarni ilmiy izlanishlarga va
ilmiy faoliyatga tayyorlashga xizmat qiladi.
Shu   tariqa,   Aristotelning   pedagogik   yondashuvi   ta'limni   ilmiy   asosda
rivojlantirish,   o‘quvchilarni   ilmiy   izlanishlarga   tayyorlash   va   ularni   mustaqil
fikrlashga   yo‘naltirishga   qaratilgan.   Uning   metodlari   nafaqat   o‘quvchilarning
bilimlarini   oshirish,   balki   ularning   ilmiy   tafakkurini   rivojlantirishga   yordam
beradi.  Bu   yondashuv   zamonaviy   ta'lim   tizimlarida   ham   katta   ahamiyatga   ega
bo‘lib,   ilmiy   metodlarning   ta'lim   jarayoniga   tatbiq   etilishi   ta'lim   sifatini
oshirishga xizmat qiladi.
O‘qituvchilik mahoratining qadimiy pedagogik g‘oyalarga ta'siri
Qadimiy   pedagogik   g‘oyalar   hozirgi   ta'lim   tizimida   o‘zining   samarasini
ko‘rsatmoqda.   O‘qituvchilik   mahoratining   asoslari   qadimiy   zamonlardan
boshlab   shakllangan   bo‘lib,   ular   bugungi   ta'lim   metodlari   va   o‘qituvchining
kasbiy   kompetensiyasini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Sokratning
sokratik   usuli,   Platonning   ta'limni   jamiyat   barqarorligini   ta'minlash   vositasi
sifatida   qarashlari,   Aristotelning   ilmiy   yondashuvlari   va   Konfutsiy   hamda
Hindiston   pedagogikasidagi   axloqiy   qadriyatlar   —   bularning   barchasi   ta'lim 12tizimining   shakllanishida,   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan   ham   asosiy
poydevor bo‘lib xizmat qilgan.
Sokratning   sokratik   usuli,   o‘quvchini   savollar   orqali   o‘z   bilimlariga
erishishga undashdan iborat bo‘lib, hozirgi pedagogik usullar bilan ham bir xil
asosiy   g‘oyaga   ega:   o‘quvchi   mustaqil   fikrlash   va   tahlil   qilishni   o‘rganishi
kerak.   Sokratik   usul   o‘quvchining   axloqiy   va   intellektual   rivojlanishini
ta'minlaydi. Bu usulda o‘qituvchi o‘quvchiga faqat javoblar bermasdan, savollar
orqali   uning   fikrini   mustahkamlashga   va   yangi   g‘oyalarni   mustaqil   kashf
qilishga   undaydi.   Hozirgi   ta'limda   bu   usulning   qo‘llanilishi,   o‘quvchilarni
tanqidiy   fikrlashga,   mustaqil   va   erkin   fikr   yuritishga   yo‘naltirishga   xizmat
qilmoqda.
Platonning   pedagogik   qarashlari   ham   ta'lim   tizimiga   ta'sir   ko‘rsatgan.   U
ta'limni   jamiyatni   yaxshilash   vositasi   sifatida   ko‘rgan   va   ta'limning   asosiy
maqsadini   adolat   va   xayr-ehsonni   targ‘ib   qilish   deb   hisoblagan.   Platonning
"Respublika"   asarida   ta'lim   jamiyatdagi   tenglikni   va   adolatni   saqlash   uchun
kerakli   vosita   sifatida   qaraladi.   Bu   g‘oya   bugungi   ta'limda,   ayniqsa   fuqarolik
tarbiyasiga, ijtimoiy mas'uliyatga va inson huquqlari asoslariga e'tibor berishda
davom   etmoqda.   Platonning   ta'lim   tizimi   nafaqat   bilim   berishga,   balki
o‘quvchilarni   axloqiy   va   fuqarolik   burchlarini   bajarishga   tayyorlashga
yo‘naltirilgan.
Aristotelning ilmiy pedagogik yondashuvi ta'limga bo‘lgan ilmiy va tajriba
asosida qarashni ta'kidlagan. Aristotel, o‘qituvchining vazifasi o‘quvchini ilmiy
bilimlar   bilan   ta'minlash,   lekin   ayni   paytda   ularni   tajriba   o‘tkazish   va   ilmiy
tahlil   qilish   orqali   chuqurroq   bilimlarga   erishishga   undash   ekanligini
ta'kidlagan.   Aristotelning   ta'limga   bo‘lgan   yondashuvi,   o‘quvchilarga   ilmiy
metodlarni o‘rgatish, mantiqiy fikrlash va o‘z bilimlarini amaliyotga tatbiq etish
imkonini   yaratish   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Uning   pedagogik   qarashlari
hozirgi   zamon   ta'limida   ilmiy   metodlarni   qo‘llash   va   tajribaviy   o‘rganishning
samarali usullari sifatida ishlatiladi. 13Konfutsiy   va   Hindiston   pedagogikasidagi   axloqiy   qadriyatlar   ta'limni
nafaqat   ilmiy   bilimlar   bilan,   balki   axloqiy   tarbiya   bilan   bog‘lagan.   Konfutsiy
ta'limni   ijtimoiy   va   ma'naviy   rivojlanish   uchun   zarur   deb   bilgan,   shuningdek,
o‘quvchilarga axloqiy qadriyatlarni o‘rgatishga katta e'tibor qaratgan. Konfutsiy
ta'limda   muhim   o‘rinni   jamiyatdagi   ahloqiy   va   ruhiy   maqsadlarni   amalga
oshirishga qaragan. Hindiston pedagogikasida ham ta'lim axloqiy qadriyatlarni
rivojlantirishga   yo‘naltirilgan.   Bu   qadriyatlar   bugungi   ta'limda   ham,
o‘quvchilarga axloqiy va ijtimoiy mas'uliyatni  o‘rgatish, ularni to‘g‘ri qarorlar
qabul   qilishga   va   jamiyatda   ijobiy   o‘zgarishlar   qilishga   tayyorlashda   davom
etadi.
Qadimiy pedagogik yondashuvlar hozirgi ta'lim tizimining rivojlanishida va
o‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini   shakllantirishda   muhim   ta'sir
ko‘rsatmoqda.   Sokratning   sokratik   usuli,   Platonning   ta'limning   jamiyat
barqarorligi   va   axloqiy   rivojlanish   bilan   bog‘lanishi,   Aristotelning   ilmiy
pedagogik   qarashlari,   Konfutsiy   va   Hindiston   pedagogikasidagi   axloqiy
qadriyatlar   bugungi   ta'limda   ham   o‘z   aksini   topmoqda.   Ushbu   qadimiy
pedagogik   g‘oyalar,   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   aloqasini   yaxshilash,
bilimlarni   samarali   taqdim   etish   va   ta'lim   sifatini   oshirishda   asosiy   poydevor
bo‘lib xizmat qilmoqda.
Bugungi   ta'lim   tizimining   samarali   bo‘lishi   uchun   qadimiy   pedagogik
yondashuvlarni yangicha, zamonaviy pedagogik metodlar bilan uyg‘unlashtirish
zarur. Bu o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini rivojlantirish, axloqiy va ijtimoiy
mas'uliyatni   oshirish,   ilmiy   va   amaliy   bilimlarni   uyg‘un   ravishda   qo‘llashga
yordam   beradi.   Shunday   qilib,   qadimiy   pedagogik   yondashuvlar   bugungi
o‘qituvchilik mahoratining asosiy poydevori bo‘lib, ta'lim jarayonida muhim rol
o‘ynaydi. 141.2.   O‘rta   asr   va   jadidchilik   davrida   pedagogik   g‘oyalar
evolyutsiyasi
O‘rta asr va jadidchilik davrida pedagogik g‘oyalarning evolyutsiyasi, ta'lim
tizimlarining o‘zgarishi va yangi pedagogik yondashuvlarning rivojlanishi bilan
bog‘liqdir.   Bu   davrda   ta'lim,   asosan   diniy   va   axloqiy   qadriyatlar   asosida
shakllangan bo‘lib, o‘rta asrlarda islomiy va xristian ta'lim tizimlari o‘z kuchini
namoyon   etdi.   Jadidchilik   esa,   XIX   asrda,   jamiyatni   yangilash   va   ta'limni
zamonaviylashtirish harakatining bir shakli sifatida paydo bo‘ldi.
O‘rta asrlar pedagogik g‘oyalari   O‘rta asrda, xususan, islom olamida ta'lim
diniy   an'analarga   asoslangan   edi.   O‘qituvchilar,   ko‘pincha   diniy   bilimlarni
o‘rgatganlar,   o‘quvchilar   esa   ilmni   Qur’on   va   hadislar   asosida   o‘zlashtirgan.
Shuningdek,   madrasalar   o‘rta   asrlarda   eng   asosiy   ta'lim   muassasalariga
aylangan.  Madrasalarda  ta'lim  faqat  diniy  bilimlarga  qaratilgan  bo‘lib,  ilm-fan
va   falsafiy   g‘oyalar   juda   cheklangan   edi.   O‘rta   asrlarning   diniy   pedagogik
yondashuvlari,   o‘quvchilarga   o‘z   vijdoniga   bo‘lgan   hurmatni   oshirish,   odob-
axloqni o‘rgatish va Allohning buyruqlarini bajarishga intilishdan iborat edi.
Islom ta'limida, ayniqsa, al-Farobiy va Ibn Xaldun kabi mutafakkirlar ta'lim
tizimiga   alohida   e'tibor   berishgan.   Al-Farobiy   "madaniyatni   o‘rganish"ni
ilmning asosiy maqsadi deb bilgan va shuning uchun ta'limni faqat bilim olish
emas,   balki   shaxsiy   rivojlanish   va   axloqiy   kamolotga   erishish   vositasi   sifatida
ko‘rgan.   Ibn   Xaldun   esa   o‘zining   "Mukaddimah"   asarida   ta'lim   tizimining
rivojlanishi uchun ijtimoiy va madaniy omillarni tahlil qilgan. Uning pedagogik
g‘oyalarida   ilmning   ijtimoiy   taraqqiyotdagi   roli,   ta'limning   kengayishi   va
jamiyatni o‘zgartirishdagi o‘rni muhim ahamiyatga ega edi.
Bundan tashqari, Xristian dunyosida ham o‘rta asrda ta'lim ko‘pincha diniy
targ‘ibot   bilan   bog‘liq   edi.   O‘quvchilar   asosan   diniy   matnlarni   o‘rganishgan,
monastir   va   katedral   maktablari   bu   davrda   ta'limning   asosiy   muassasalari
bo‘lgan.   Hristian   pedagogikasi,   asosan,   ilohiy   bilimlarni   o‘rgatish,   axloqiy 15fazilatlarni rivojlantirish va adolatni saqlashga qaratilgan edi. Bu davrda ta'lim
nafaqat ilm-fan, balki axloqiy va diniy tarbiya bilan chambarchas bog‘langan.
Jadidchilik   harakati   XIX   asr   oxiri   va   XX   asr   boshlarida   musulmon
jamiyatlarida   yuzaga   kelgan   yangilanish   harakati   bo‘lib,   uning   pedagogik
g‘oyalari nafaqat diniy bilimlar, balki ilmiy va amaliy bilimlarni ham o‘rgatish,
ta'lim   tizimini   zamonaviylashtirish   va   jamiyatni   yangilashga   qaratilgan.   Bu
davrda   o‘qituvchilarni   yangi   pedagogik   metodlar   bilan   tanishtirish,   ta'lim
tizimining   sifatini   oshirish   va   jamiyatni   ijtimoiy,  madaniy   rivojlantirish   uchun
zarur bo‘lgan bilimlarni o‘rgatish maqsad qilingan.
Jadidchilik   harakati,   o‘zining   pedagogik   islohotlari   bilan,   ta'limni   faqat
diniy bilimlar bilan cheklamasdan, umumiy ilmiy va amaliy bilimlarni o‘rgatish
zarurligini   ta'kidlagan.   Bu   yondashuv   jamiyatda   o‘quvchilarni   faqat   ilm-fan
bilan   ta'minlashni,   balki   ularni   jamiyatdagi   yangi   talablar   va   imkoniyatlarga
tayyorlashni   ham   o‘z   oldiga   maqsad   qilgan.   Jadidchilik   harakati   pedagogik
g‘oyalarining   asosida   nafaqat   ilm-fan,   balki   axloqiy   va   ijtimoiy   bilimlar,
shuningdek, xalqni yangilanishga chaqirish ham bor edi.
Mahmudxo‘ja Behbudi:
Mahmudxo‘ja Behbudi, jadidchilik harakatining asoschilaridan biri sifatida,
ta'limni   faqat   diniy   bilimlar   bilan   cheklamagan,   balki   zamonaviy   ilm-fanlarni
o‘rgatishni   maqsad   qilgan.   Behbudiy,   jamiyatni   ilm-fan   bilan   yangilash   va
modernizatsiya qilishni o‘zining asosiy maqsadi deb bilgan. U, ta'limni ilmiy va
amaliy   bilimlarga   asoslashga   chaqirdi,   bunda   o‘quvchilarga   nafaqat   diniy
bilimlar, balki ilm-fan va texnologiyalarni ham o‘rgatish zarurligini ta'kidlagan.
Behbudiy   o‘z   pedagogik   g‘oyalarida,   xalqni   yangilanishga   chaqirgan   va
ta'limni   zamonaviylashtirish   uchun   kerakli   islohotlarni   taklif   qilgan.   Uning
ta'limga bo‘lgan yondashuvi, jamiyatning ilmiy rivojlanishi, modernizatsiya va
yangilanishga   asoslangan   edi.   Behbudiy   nafaqat   o‘quvchilarga   ilm-fan   va
texnologiyalarni   o‘rgatishni,   balki   ular   uchun   amaliy   bilimlar   va   yangi
imkoniyatlarni   yaratishni   muhim   deb   bilgan.   U   ta'limni   zamonaviy   ilmiy 16yondashuvlar   asosida,   o‘quvchilarga   nafaqat   bilim   olish,   balki   o‘z   fikrlarini
mustaqil ravishda shakllantirishga imkon beruvchi tizim sifatida ko‘rgan.
Behbudiy,   jadidchilik   harakatining   asosiy   g‘oyalarini   amalga   oshirishda
pedagogik metodlarni yangilashga katta e'tibor qaratgan. U o‘quvchilarga faqat
nazariy   bilimlar   o‘rgatish   bilan   cheklanib   qolmasdan,   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirishni   ham   muhim   deb   bilgan.   Behbudiyning   ta'lim   tizimida
zamonaviy   ilm-fanlarning   o‘rni   juda   katta   bo‘lib,   u   bu   ilm-fanlarni   jamiyatni
rivojlantirish va yangilanish uchun zarur deb hisoblagan. U nafaqat ilmiy, balki
axloqiy jihatdan ham o‘quvchilarni tarbiyalashga e'tibor qaratgan va ular uchun
yuksak ma'naviy qadriyatlarni rivojlantirishni muhim hisoblagan.
Behbudiyning   g‘oyalari,   o‘z   vaqtida,   o‘quvchilarni   yangilanish   va
islohotlarga tayyorlash uchun juda zarur bo‘lgan. U, o‘quvchilarni nafaqat ilmiy
bilimlar,   balki   jamiyatda   faol   va   mas'uliyatli   fuqarolar   sifatida   shakllantirishni
maqsad qilgan. Uning pedagogik g‘oyalari o‘z davrida katta ta'sir ko‘rsatgan va
hozirgi pedagogik yondashuvlar uchun mustahkam poydevor yaratgan.
Abdurauf Fitrat:
Abdurauf   Fitrat,   jadidchilik   harakatining   ilg‘or   vakillaridan   biri   sifatida
ta'lim   tizimiga   yangiliklar   kiritishni   maqsad   qilgan.   U   ta'limni   faqat   bilim
berishdan   iborat   deb   bilmagan,   balki   o‘quvchilarga   mustaqil   fikrlash,
amaliyotga   tatbiq   etish   va   ilmiy   izlanishlar   olib   borish   kabi   qobiliyatlarni
rivojlantirishni   zarur   deb   hisoblagan.   Fitratning   pedagogik   g‘oyalari,   ta'limni
yangi   metodlar,   ilmiy   yondashuvlar   va   zamonaviy   pedagogik   tizimlar   bilan
yangilashga qaratilgan edi.
Fitrat,   o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga,   tanqidiy   yondashishga   va   amaliy
bilimlarni   hayotga   tatbiq   etishga   o‘rgatish   kerakligini   ta'kidlagan.   Uning
fikricha, o‘quvchilar faqat nazariy bilimlarni olish bilan cheklanishi kerak emas,
balki   ularni   real   hayotga   tatbiq   etish,   ilmiy   izlanishlarni   olib   borish   va   yangi
bilimlarni kashf qilishga yo‘naltirish zarur edi. Fitratning pedagogik g‘oyalarida
mustaqil   fikrlash   va   yangi   g‘oyalar   yaratishga   alohida   e'tibor   qaratilgan.   U 17ta'limni faqat ilmiy va nazariy bilimlar bilan cheklamagan, balki o‘quvchilarni
ijtimoiy   mas'uliyat,   axloqiy   qadriyatlar   va   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatishni
maqsad qilgan.
Fitrat   ta'lim   tizimini   ilmiy   yondashuvda   rivojlantirishni   maqsad   qilgan.   U,
ta'limning   asosiy   vazifasi,   o‘quvchilarni   nafaqat   bilim   olishga,   balki   ularning
fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilishi   kerakligini   ta'kidlagan.
Shuningdek,   u   o‘quvchilarni   yangi   ilm-fanlarni   o‘rganishga,   ilmiy   izlanishlar
olib borishga  va o‘z fikrlarini  mustaqil  ravishda  shakllantirishga  yo‘naltirishni
juda   muhim   deb   hisoblagan.   Fitratning   pedagogik   yondashuvi,   jamiyatda   ilm-
fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirishga   xizmat   qilgan   va   ta'lim   tizimini
zamonaviylashtirishda katta ahamiyatga ega bo‘lgan.
Fitratning   pedagogik   metodlari,   hozirgi   ta'lim   tizimlarida   ham
qo‘llanilmoqda. U o‘quvchilarga mustaqil fikrlash va ilmiy izlanishlarni amalga
oshirishni   o‘rgatishda   samarali   metodlar   ishlab   chiqqan.   Fitratning   g‘oyalari
nafaqat   ta'lim   tizimini   zamonaviylashtirish,   balki   jamiyatni   rivojlantirish   va
yangilashga   ham   hissa   qo‘shgan.   Uning   pedagogik   qarashlari   ta'limda   yangi
yondashuvlarning   joriy   etilishida   katta   ta'sir   ko‘rsatgan   va   o‘quvchilarni   ilmiy
va amaliy jihatdan rivojlantirishda muhim rol o‘ynagan.
Fitrat va Cho‘lponning pedagogik g‘oyalari
Fitrat va Cho‘lpon jadidchilik harakatining muhim vakillari bo‘lib, ularning
pedagogik   g‘oyalari   jamiyatda   ta'limni   yangilashga   katta   hissa   qo‘shgan.
Ularning g‘oyalari jadidchilik harakatining falsafiy poydevorini tashkil etgan va
ta'limni faqat bilim berish bilan cheklamagan. Ular ta'limda axloqiy va ma'naviy
fazilatlarni rivojlantirishga katta e'tibor qaratganlar.
Fitrat  va Cho‘lponning fikricha, ta'lim  o‘quvchilarga faqat ilmiy bilimlarni
o‘rgatish emas, balki ularni axloqiy, ma'naviy va ijtimoiy jihatdan rivojlantirish,
to‘g‘ri   hayotiy   qadriyatlarni   o‘rgatish   ham   muhimdir.   Ta'limni   jamiyatni
yangilash   va   taraqqiy   ettirish   vositasi   sifatida   ko‘rganlar.   Ular,   shuningdek, 18o‘quvchilarning   o‘zlikni   anglashini   va   ularda   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishni ham o‘rgatish zarur deb bilganlar.
Cho‘lpon   va   Fitratning   pedagogik   g‘oyalarida   ta'limning   nafaqat   ilmiy,
balki  axloqiy  jihatdan ham   rivojlantirilishi,  insonning  ichki   dunyosini   boyitish
va   jamiyatga   foydali   shaxslarni   tarbiyalashga   qaratilgan.   Ularning   pedagogik
yondashuvlari,   ta'limni   ma'naviy   o‘sish,   axloqiy   kamolot   va   ilmiy   bilimlarni
uyg‘unlashtirishga qaratilgan edi.
Ta'limdagi yangilik:
Fitrat va Cho‘lponning pedagogik yondashuvlari, zamonaviy ta'lim tizimini
rivojlantirishda   katta   yangiliklarni   kiritgan.   Ular   o‘qituvchilarga   ta'lim
jarayonini faqat bilim berish bilan cheklamaslik, balki o‘quvchilarni axloqiy va
ma'naviy   fazilatlarni   o‘rganishga   ham   yo‘naltirish   kerakligini   ta'kidlaganlar.
Ularning pedagogik g‘oyalari, o‘quvchilarga nafaqat ilmiy bilimlar, balki ularni
ijtimoiy va ma'naviy jihatdan tarbiyalashga ham qaratilgan edi.
Fitrat   va   Cho‘lponning   ta'limga   bo‘lgan   yondashuvlari,   nafaqat   ilm-fan   va
texnologiyalarni  o‘rgatish,  balki  o‘quvchilarni  axloqiy  va   ma'naviy  qadriyatlar
bilan   tanishtirishga   ham   katta   e'tibor   qaratgan.   Ular,   o‘quvchilarga   mustaqil
fikrlash,   qaror   qabul   qilish,   va   jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   alohida   urg‘u   berganlar.   Shu   bilan   birga,   Fitrat   va   Cho‘lpon
ta'limni o‘quvchilarning axloqiy va ruhiy rivojlanishini ta'minlashda, jamiyatda
adolat va xayr-ehsonni targ‘ib qilishda muhim vosita sifatida ko‘rganlar.
Ta'limdagi   bu   yangiliklar,   o‘quvchilarni   zamonaviy   jamiyatda
muvaffaqiyatli va ijtimoiy faol shaxslar sifatida shakllantirishga yordam beradi.
Fitrat va Cho‘lponning pedagogik g‘oyalari, o‘quvchilarga o‘z hayotlarini ilm-
fan   va   axloqiy   qadriyatlar   asosida   boshqarishga   imkon   beradi.   Bu   g‘oyalar
bugungi   kunda   ham   ta'lim   tizimida   yangi   yondashuvlar,   metodlar   va
tizimlarning shakllanishiga katta ta'sir ko‘rsatmoqda.
Jadidchilik   harakati,   pedagogik   g‘oyalarini   nafaqat   diniy,   balki   ilmiy   va
axloqiy   sohalarda   ham   rivojlantirishga   yo‘naltirdi.   Jadidchilikning   asosiy 19pedagogik   g‘oyalari,   o‘quvchilarga   nafaqat   an'anaviy   bilimlarni,   balki   yangi
ilm-fan   va   texnologiyalarni   o‘rgatish,   ijtimoiy   mas'uliyatni   oshirish   va
jamiyatni   yangilashga   qaratilgan   edi.   Jadidchilik   pedagoglari,   masalan,
Behbudiy, Fitrat, G‘afuriy, Xo‘jaev va Jomiy o‘z g‘oyalari orqali ta'lim tizimini
zamonaviylashtirishga  katta  hissa  qo‘shdilar.  Ular   ta'limni  jamiyatni   yangilash
va   taraqqiy   etish   vositasi   sifatida   ko‘rgan   va   o‘quvchilarga   mustaqil   fikrlash,
axloqiy va ilmiy bilimlarni o‘rgatishga alohida e'tibor qaratganlar. 20II BOB. Maktab amaliyotida o‘qituvchi pedagogik mahoratini 
shakllantirishning zamonaviy yondashuvlari
2.1. O‘qituvchi shaxsiyati va kasbiy kompetensiyasining asosiy jihatlari …
O‘qituvchi   pedagogik   mahoratini   shakllantirishda   shaxsiyat   va   kasbiy
kompetensiya   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikning   ahamiyati   katta.   Zamonaviy
ta'lim   tizimida   o‘qituvchining   nafaqat   ilmiy   bilimlari,   balki   uning   shaxsiyati,
kasbiy   kompetensiyasi,   kommunikativ   qobiliyatlari   va   didaktik   metodlarni
qo‘llashdagi mahorati ham muhim rol o‘ynaydi.
O‘qituvchi   shaxsiyati,   uning   pedagogik   mahoratining   asosiy   qismlaridan
biri   bo‘lib,   o‘quvchilarga   bilim   berishda   uning   muvaffaqiyatini   belgilovchi
muhim omildir. O‘qituvchining shaxsiyati nafaqat ilmiy bilimlarni taqdim etish
bilan,   balki   o‘quvchilarga   shaxsiy   misol   ko‘rsatish,   ularni   axloqiy   jihatdan
tarbiyalash   va   ijtimoiy   faollikni   rivojlantirishda   ham   katta   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchining yuqori axloqiy fazilatlari, mas'uliyatliligi, ishonchliligi, adolatli
bo‘lishi,   o‘z   ishiga   bo‘lgan   e'tibori   o‘quvchilarda   muvaffaqiyatli   natijalar   va
o‘zgarishlarni amalga oshirishga yordam beradi.
O‘qituvchining   shaxsiyati   o‘quvchi   bilan   aloqada   bo‘lishda,   uning
individual xususiyatlarini hisobga olishda, darslarni samarali tashkil etishda va
ijtimoiy   faollikni   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchining   ijobiy
xususiyatlari, masalan, ochiqlik, sabr-toqat, boshqalarni hurmat qilish va ularni
tushunish qobiliyati, ta'lim jarayonini samarali olib borishga imkon beradi. Shu
bilan birga, o‘qituvchi o‘zining shaxsiy fazilatlarini rivojlantirishga ham alohida
e'tibor   qaratishi   kerak,   chunki   o‘quvchilarga   ta'lim   berishda   uning   shaxsiyati
ularga namuna bo‘ladi.
O‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasi,   uning   ta'lim   jarayonida
muvaffaqiyatli   ishlashi   uchun   zarur   bo‘lgan   bilimlar,   ko‘nikmalar   va
qobiliyatlarning   yig‘indisi   sifatida   ta'riflanadi.   Kasbiy   kompetensiya
o‘qituvchining   o‘z   ishiga   bo‘lgan   yondashuvini,   o‘quvchilarga   bilim   berish
uslublarini   va   ta'lim   metodlarini   qanday   qo‘llashini   belgilaydi.   O‘qituvchining 21kasbiy   kompetensiyasi,   uning   pedagogik   faoliyatining   samaradorligini
belgilovchi asosiy omil hisoblanadi. Ta'lim tizimining yuqori sifatini ta'minlash,
o‘qituvchining   shaxsiy   malakalarini   va   metodik   yondashuvlarini
rivojlantirishga   bog‘liq.   Kasbiy   kompetensiya   bir   nechta   asosiy   tarkibiy
qismlarga   ega   bo‘lib,   har   biri   o‘qituvchining   ta'lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatiga bevosita ta'sir ko‘rsatadi.
Didaktik   kompetensiya   o‘qituvchining   ta'lim   jarayonini   samarali   tashkil
etish   va   o‘quvchilarni   yangi   bilimlar   bilan   ta'minlash   bo‘yicha   bilim   va
ko‘nikmalarini   ifodalaydi.   Bu   kompetensiya,   o‘qituvchining   darsni
rejalashtirish, metodlarni tanlash, o‘quvchilarning faoliyatini baholash va ta'lim
jarayonini   boshqarish   kabi   ko‘nikmalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Didaktik
kompetensiya o‘qituvchining ta'lim jarayonini samarali tashkil etish qobiliyatini
oshiradi, shu bilan birga, o‘quvchilarga yangi bilimlarni o‘zlashtirish uchun eng
yaxshi   sharoitlarni   yaratishga   yordam   beradi.   Didaktik   yondashuvlar
o‘qituvchining   dars   jarayonini   qanday   tashkil   etishini,   metodlarni   qanday
qo‘llashini,   ta'lim   resurslaridan   qanday   foydalanishini   aniqlaydi.   Bu
kompetensiya   o‘qituvchining   o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   va
darsdagi o‘quvchilarning faolligini hisobga olishni talab qiladi.
Psixologik kompetensiya o‘qituvchining o‘quvchilarni tushunish, ularning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,   ta'lim   jarayonida   motivatsiya   yaratish
va ijtimoiy-emotsional aloqalarni rivojlantirish qobiliyatini bildiradi. Psixologik
kompetensiya   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   ta'lim   jarayonida   psixologik
yordam ko‘rsatish, ularni ruhiy qo‘llab-quvvatlash va darsni samarali o‘tkazish
uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   kompetensiya,
o‘qituvchining o‘quvchilar bilan samimiy va ijobiy aloqalar o‘rnatish, ularning
ehtiyojlarini, qiziqishlarini va qobiliyatlarini tushunish va ularga mos keladigan
ta'lim   metodlarini   tanlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilarning   ruhiy
holatini kuzatish, ularni o‘qishga undash va ta'lim jarayonida muvaffaqiyatlarga 22erishish   uchun   kerakli   psixologik   muhitni   yaratish   o‘qituvchining   psixologik
kompetensiyasining asosiy vazifalaridandir.
Kommunikativ kompetensiya o‘qituvchining ta'lim jarayonida o‘quvchilar
bilan   samarali   muloqot   o‘rnatish,   ularni   eshitish,   tushunish   va   javob   berish
qobiliyatidir. Bu kompetensiya o‘qituvchining o‘quvchilarga o‘z fikrini aniq va
tushunarli   tarzda   ifodalash,   o‘quvchilarni   fikr   bildirishga   undash   va   faol
muloqotga   kirishish   ko‘nikmalarini   o‘z   ichiga   oladi.   Kommunikativ
kompetensiya,   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   ta'lim   jarayonida   o‘z   fikrini
tushunarli   va   aniq   etkazish,   o‘quvchilarning   savollariga   samarali   javob   berish
va   muloqotda   bo‘lishdagi   mahoratini   rivojlantiradi.   Bu   kompetensiya
o‘qituvchining   o‘quvchilarning   ehtiyojlarini   tushunishga,   ularning   fikrlarini
tahlil qilishga va ularga to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatishga yordam beradi. Kommunikativ
kompetensiya   o‘qituvchining   shaxsiy   xususiyatlaridan,   ya'ni   ochiqlik,   sabr-
toqat va o‘quvchilarga hurmat bilan yondashishdan iborat.
Amaliy   kompetensiya   o‘qituvchining   o‘zining   kasbiy   faoliyatini   samarali
tarzda   amalga   oshirishi   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarga,   masalan,
o‘quvchilarga   bilimlarni   amalda   qo‘llashni   o‘rgatish,   muammolarni   hal   qilish
va   amaliyotda   bilimlarni   tatbiq   etishni   anglatadi.   Amaliy   kompetensiya,
o‘qituvchining   o‘quvchilarga   bilimlarni   nafaqat   nazariy,   balki   amaliy   jihatdan
qo‘llashni   o‘rgatish   qobiliyatini   bildiradi.   O‘qituvchining   amaliy
kompetensiyasi,   o‘quvchilarga   yangi   bilimlarni   real   hayotda   qo‘llash
imkoniyatlarini   yaratadi.   Bu   kompetensiya   o‘quvchilarning   amaliy
ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   ularni   zamonaviy   ish   jarayonlariga   tayyorlashga
yordam beradi.
Ijtimoiy   kompetensiya   o‘qituvchining   jamiyatda   o‘quvchilarni   ijtimoiy
faollikka,   adolat   va   tenglikka   chaqirish,   ijtimoiy   mas'uliyatni   o‘rgatishdagi
ko‘nikmalarini o‘z ichiga oladi. Ijtimoiy kompetensiya o‘qituvchining ijtimoiy
jihatdan   mas'uliyatli   va   faol   shaxslarni   tarbiyalashdagi   rolini   belgilaydi.
O‘qituvchining  ijtimoiy  kompetensiyasi,  o‘quvchilarga jamiyatdagi  o‘z o‘rnini 23topishga,   adolatni   saqlashga   va   ijtimoiy   mas'uliyatni   his   qilishga   o‘rgatish
imkoniyatlarini   yaratadi.   Ijtimoiy   kompetensiya   o‘qituvchining   shaxsiy
mas'uliyatini   va   ijtimoiy   rollarini   o‘z   vaqtida   va   samarali   bajarishga   yordam
beradi.   Kasbiy   kompetensiya   o‘qituvchining   ta'lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatiga bevosita ta'sir ko‘rsatadi. Didaktik, psixologik, kommunikativ,
amaliy   va   ijtimoiy   kompetensiyalar   o‘qituvchining   ta'lim   jarayonini   qanday
tashkil   etishini,   o‘quvchilarga   bilim   berish   uslublarini   va   ta'lim   metodlarini
tanlashda   katta   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini
rivojlantirish, nafaqat uning malakasini oshirish, balki ta'lim tizimining sifatini
yaxshilashga, o‘quvchilarning muvaffaqiyatlarini ta'minlashga xizmat qiladi.
O‘qituvchining kasbiy kompetensiyasini rivojlantirish
Zamonaviy   ta'lim   tizimi   o‘qituvchidan   faqat   bilim   berish,   balki
o‘quvchilarga ijtimoiy, axloqiy, psixologik va ilmiy jihatdan ham ta'lim berish
qobiliyatini   talab   qiladi.   Shu   sababli,   o‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini
rivojlantirish, uning shaxsiy va kasbiy rivojlanishining doimiy jarayoni sifatida
ta'lim tizimining sifatini oshirishda muhim ahamiyatga ega. O‘qituvchi shaxsiy
va kasbiy kompetensiyalarni doimiy ravishda rivojlantirib borishi kerak, chunki
ta'lim tizimi va o‘quvchilarning ehtiyojlari zamon o‘tishi bilan o‘zgaradi.
Kasbiy   kompetensiyani   oshirishda   metodik   va   psixologik   treninglarning
o‘rni
O‘qituvchining   kasbiy   rivojlanishini   ta'minlash   uchun   metodik   va
psixologik   treninglar   zarur.   Metodik   treninglar   orqali   o‘qituvchilar   ta'lim
jarayonini qanday samarali tashkil etishni, o‘quvchilarning ehtiyojlarini qanday
aniqlashni   va   darslarni   qanday   rejalashtirishni   o‘rganadilar.   Bu   treninglar
o‘qituvchilarga yangi pedagogik metodlar, zamonaviy ta'lim texnologiyalari va
interfaol   yondashuvlar   haqida   bilim   beradi.   Psixologik   treninglar   esa
o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   tushunish,
motivatsiyani yaratish va ijtimoiy-emotsional aloqalarni rivojlantirishda yordam
beradi. O‘qituvchining psixologik kompetensiyasi, o‘quvchilarni ruhiy qo‘llab- 24quvvatlash,   ularning   ehtiyojlariga   mos   keladigan   ta'limni   tashkil   etish   uchun
zarurdir.
O‘qituvchilarning metodik va psixologik treninglarda qatnashishi, ularning
o‘z ishlarini samarali tashkil etishiga yordam beradi. Bu jarayon o‘qituvchining
o‘z pedagogik faoliyatini yangilash, darsni ta'sirchan qilish va o‘quvchilar bilan
samarali   muloqot   o‘rnatishda   ko‘maklashadi.   Yangi   metodik   yondashuvlar   va
psixologik   bilimlar,   o‘qituvchilarning   ta'lim   jarayonida   o‘zgarishlarga
moslashishini ta'minlaydi.
Kasbiy   kompetensiyani   oshirishda   pedagogik   texnologiyalarning   o‘rni
alohida   ahamiyatga   ega.   Pedagogik   texnologiyalar   ta'lim   jarayonini   samarali
tashkil   etish   uchun   zarur   vositalar   va   metodlarni   taqdim   etadi.   Zamonaviy
o‘qituvchilar   interfaol   ta'lim   texnologiyalaridan   foydalanib,   o‘quvchilarning
faolligini   oshirishi,   ularning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishi   va
darslarni   interaktiv   tarzda   o‘tkazish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Pedagogik
texnologiyalarni   qo‘llash,   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   jarayonini   yanada
samarali va qiziqarli qilishga yordam beradi.
E-talim, onlayn platformalar, multimediya vositalari va boshqa zamonaviy
texnologiyalar,   ta'lim   jarayonining   samaradorligini   oshirish   uchun   keng
qo‘llanilmoqda.   O‘qituvchining   pedagogik   texnologiyalarni   samarali   qo‘llashi
o‘quvchilarga   ta'lim   materiallarini   tushunarli,   qiziqarli   va   interfaol   tarzda
etkazishga   imkon   beradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   individual
ehtiyojlarini   inobatga   olgan   holda   ta'limni   tashkil   etish,   o‘qituvchiga   ta'lim
sifatini yaxshilash imkonini beradi.
O‘qituvchilar o‘zining kasbiy kompetensiyasini oshirish uchun innovatsion
pedagogik metodlarni qo‘llashga alohida e'tibor qaratishlari kerak. Innovatsion
metodlar   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   fikrlashini   rivojlantirish,   o‘quv
jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilish,   yangi   texnologiyalar   va   pedagogik
yondashuvlarni joriy etishda yordam beradi. Innovatsion pedagogik metodlarni
o‘rganish   va   ularni   ta'lim   jarayoniga   tatbiq   etish,   o‘qituvchining   metodik 25ko‘nikmalarini   yanada   kengaytiradi   va   zamonaviy   ta'lim   talablariga
moslashtiradi.
Bunday   metodlar   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish,
amaliy   ko‘nikmalarini   oshirish,   ta'limda   tanqidiy   yondashuvni   qo‘llashga
yordam   beradi.   O‘qituvchi   yangi   pedagogik   metodlarni   qo‘llash   orqali
o‘quvchilarni  faollashtirish, ularga murakkab masalalarni  hal  qilishni  o‘rgatish
va amaliy tajriba orqali o‘rganishga yordam beradi.
O‘qituvchilarning   kasbiy   rivojlanishida   o‘zaro   tajriba   almashish   katta
ahamiyatga   ega.   Pedagoglar   o‘z   tajribalari   va   metodlarini   bir-birlariga   taqdim
etish,   o‘qituvchilik   faoliyatidagi   muammolarni   birgalikda   hal   qilish   va   yangi
yondashuvlarni   o‘rganish   orqali   o‘z   malakalarini   oshiradilar.   O‘zaro   tajriba
almashish,   o‘qituvchining   pedagogik   bilimlarini   kengaytirish,   metodik
ko‘nikmalarini   yaxshilash   va   yangi   metodlarni   samarali   qo‘llashga   yordam
beradi.
Bu   jarayon   o‘qituvchilarga   yangi   g‘oyalarni,   metodlarni   va   pedagogik
texnologiyalarni   o‘rganish,   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   mos   keladigan   ta'lim
strategiyalarini   ishlab   chiqish   imkonini   beradi.   O‘qituvchilarning   bir-biriga
tajriba   almashishlari,   jamiyatdagi   pedagogik   yangilanishlarga   ijobiy   ta'sir
ko‘rsatadi.
O‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini   rivojlantirish,   nafaqat   uning
shaxsiy   malakasini   oshirish,   balki   ta'lim   tizimining   umumiy   sifatini
yaxshilashga   xizmat   qiladi.   O‘qituvchilar   metodik   va   psixologik   treninglar,
pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash,   innovatsion   metodlar   va   o‘zaro   tajriba
almashish orqali kasbiy  rivojlanishni  doimiy ravishda davom  ettirishlari  zarur.
Bu,   o‘quvchilarni   ta'limda   muvaffaqiyatli   qilish   va   ta'lim   jarayonini   samarali
tashkil etish uchun muhimdir. 262.2. Ta’lim jarayonida o‘qituvchining metodik mahorati va ijodkorligi
O‘qituvchining   metodik   mahorati   va   ijodkorligi   ta'lim   jarayonining
muvaffaqiyatli   bo‘lishi   uchun   asosiy   omillardan   biridir.   Ta'lim   jarayonida
metodik   mahorat   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   bilim   berishning   samarali
usullarini   tanlashdagi   qobiliyatini   bildiradi.   Ijodkorlik   esa   o‘qituvchining
ta'limni yangi, qiziqarli va samarali tarzda tashkil etishdagi yaratish qobiliyatini
anglatadi.   Bu   ikki   jihat   birgalikda   ta'lim   jarayonining   sifatini   oshiradi,
o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   faollashtiradi   va   o‘quvchilarni
o‘zlashtirayotgan   materiallarga   yanada   qiziqish   bilan   yondashishga   undaydi.
Zamonaviy   ta'limda   o‘qituvchining   metodik   mahorati   va   ijodkorligi
o‘quvchilarni nafaqat bilim bilan ta'minlash, balki ularni fikrlash, tahlil qilish va
amaliy ko‘nikmalarni rivojlantirishga undash uchun zarurdir.
O‘qituvchining   metodik   mahorati   uning   ta'limni   samarali   tashkil   etish
qobiliyatini ko‘rsatadi. Bu mahorat o‘qituvchining darsni qanday rejalashtirishi,
o‘quvchilarni   qanday   jalb   qilishini,   ta'lim   metodlarini   qanday   tanlashini,
o‘quvchilarning yutuqlarini qanday baholashini va dars davomida o‘quvchilarga
qanday yordamlashishni  anglatadi. O‘qituvchining metodik mahorati, darsning
har   bir   bosqichida   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta'minlash,   ularning
qiziqishini oshirish va materialni samarali tarzda o‘zlashtirishga yordam beradi.
Metodik   mahorat   o‘qituvchining   o‘quvchilarning   turli   ehtiyojlariga   mos
yondashuvlar   ishlab   chiqish   qobiliyatini   ham   ifodalaydi.   O‘qituvchi
o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   olib,   har   bir   o‘quvchiga
individual   tarzda   yordam   bera   olishi   kerak.   Metodik   mahorat,   shuningdek,
o‘qituvchining darsni rejalashtirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalarni va
metodlarni qanday qo‘llashni bilishini ham anglatadi.
O‘qituvchining   metodik   mahorati   nafaqat   o‘quvchilarga   bilimlarni
yetkazishda, balki ularning fikrini rivojlantirishda, mustaqil ishlashga undashda
va   o‘z   bilimi   va   ko‘nikmalarini   amalda   qo‘llashda   ham   muhimdir.
O‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undash,   o‘z   fikrlarini   erkin   ifodalashga 27imkon   yaratish   va   samarali   baholash   tizimlarini   ishlab   chiqish   —   bularning
barchasi o‘qituvchining metodik mahorati orqali amalga oshiriladi.
O‘qituvchining ijodkorligi:
O‘qituvchining   ijodkorligi   ta'lim   jarayonining   muhim   jihatidir,   chunki
ijodkorlik   o‘qituvchiga   ta'limni   yangi   va   qiziqarli   usullar   bilan   o‘tkazish
imkonini beradi. Ijodkor o‘qituvchi, o‘quvchilarga yanada samarali va qiziqarli
tarzda   bilim   berish   uchun   yangi   yondashuvlar   va   metodlarni   yaratadi.
Ijodkorlik,   shuningdek,   o‘quvchilarni   o‘zlariga   xos,   turli   xil   va   qiziqarli
faoliyatlarga   jalb   etish,   ularga   turli   vositalar   orqali   bilimlarni   o‘rganishga
yordam beradi.
Ijodkorlik   o‘qituvchining   nafaqat   o‘quvchilarga   ta'lim   berishda,   balki
o‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   hisobga   olib,   ularning
muvaffaqiyatlarini   ta'minlashda   ham   katta   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchi   ijodkor
bo‘lishi   kerak,   chunki   bu   unga   darslarni   nafaqat   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga
mos,   balki   interfaol,   qiziqarli   va   innovatsion   tarzda   tashkil   etish   imkoniyatini
yaratadi.   Ijodkorlik   o‘qituvchiga   yangi   g‘oyalar   yaratish,   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshirish,   ta'limni   faollashtirish   va   samarali   tashkil   etish
imkoniyatlarini beradi.
O‘qituvchining ijodkorligi dars materiallarini tayyorlashda ham o‘z aksini
topadi.   Masalan,   o‘qituvchi   o‘z   darsida   interfaol   usullarni   qo‘llash,
o‘quvchilarni turli mavzularni tahlil qilishga undash, yaratish va ishlab chiqish
jarayonida   innovatsion   vositalarni   ishlatishga   intiladi.   Ijodkorlik   ta'lim
jarayonida o‘quvchilarni faollashtirish, ularda ijodiy fikrlashni rivojlantirish va
bilimlarni amaliyotda qo‘llashga yordam beradi.
Metodik   mahorat   va   ijodkorlik   o‘rtasida   chambarchas   bog‘liqlik   mavjud.
O‘qituvchining   metodik   mahorati   ta'limni   samarali   tashkil   etishda   yordam
beradi, ijodkorlik esa bu jarayonni yangi yondashuvlar bilan yanada qiziqarli va
interfaol   qiladi.   O‘qituvchining   ijodkorligi   ta'lim   jarayonini   faollashtirish, 28o‘quvchilarga  mustaqil   ishlashga  imkon  yaratish,  yangi   g‘oyalar   yaratishda  va
ta'limni samarali qilishda yordam beradi.
Metodik   mahorat   o‘qituvchining   o‘quvchilarga   bilim   berishdagi   asosiy
metodlarini o‘z ichiga oladi, ijodkorlik esa ushbu metodlarni o‘quvchilar uchun
yanada   qiziqarli   va   samarali   qilishga   imkon   yaratadi.   O‘qituvchi   metodik
mahoratini   va   ijodkorligini   birgalikda   rivojlantirishi   kerak,   chunki   bu
o‘quvchilarning   ilmiy   va   amaliy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   samarali
bo‘ladi.
O‘qituvchining   metodik   mahorati   va   ijodkorligi   ta'lim   jarayonining
muvaffaqiyatli   va   samarali   o‘tishiga   bevosita   ta'sir   qiladi.   Zamonaviy
o‘qituvchilar   ta'limni   nafaqat   bilim   berish,   balki   o‘quvchilarning   kreativ
fikrlashini   rivojlantirish   va   ta'limni   interfaol   qilish   orqali   yanada   samarali
qilishga intilishlari kerak. O‘qituvchining metodik yondashuvlari va ijodkorligi
o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ularni yangi  bilimlarni o‘rganishga, amaliy
ko‘nikmalarni rivojlantirishga va ijtimoiy faollikka tayyorlashga yordam beradi. 29Xulosa 
Pedagogik   fikr   tarixi   o‘rta   asrlar   va   jadidchilik   davrida   shakllangan
g‘oyalar   orqali   bugungi   ta'lim   tizimi   va   o‘qituvchilarning   metodik   mahorati
rivojlanganini   ko‘rish   mumkin.   Sokrat,   Platon,   Aristotel   kabi   qadimiy
pedagoglarning   ta'limga   bo‘lgan   yondashuvlari   bugungi   ta'lim   tizimida   o‘z
aksini topgan. Jadidchilik harakati esa, o‘qituvchilarni faqat diniy bilimlar bilan
cheklamagan,   balki   zamonaviy   ilm-fanlarni   o‘rgatishni,   o‘quvchilarni   ijtimoiy
faollikka   tayyorlashni   maqsad   qilgan.   O‘qituvchining   pedagogik   mahorati   va
ijodkorligi,   ta'lim   jarayonining   muvaffaqiyatli   bo‘lishi   uchun   muhim   omil
hisoblanadi.   O‘qituvchining   metodik   mahorati   o‘quvchilarga   bilim   berish
uslublarini tanlash, o‘quvchilarni faollashtirish, o‘zlashtirish jarayonini samarali
tashkil   etish   bo‘yicha   zarur   ko‘nikmalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ijodkorlik   esa,
ta'limni yangi, qiziqarli  va samarali tarzda o‘tkazish  imkoniyatini  yaratadi. Bu
ikki   jihat   o‘qituvchining   ta'lim   jarayonini   nafaqat   samarali,   balki   ijtimoiy   va
axloqiy   nuqtai   nazardan   ham   muvaffaqiyatli   o‘tkazishini   ta'minlaydi.
Shuningdek,   o‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasi,   uning   malakasini   oshirish
va   pedagogik   metodlarni   yangilash   orqali   o‘quvchilarga   ta'lim   berish
samaradorligini   oshirishga   imkon   yaratadi.   Pedagogik   kompetensiyaning
rivojlanishi   o‘qituvchining   o‘zgaruvchan   jamiyat   talablariga   mos   ravishda
ta'lim   jarayonini   tashkil   etish   qobiliyatini   oshiradi.   O‘qituvchining   metodik
mahorati   va   ijodkorligi,   o‘zaro   tajriba   almashish,   innovatsion   pedagogik
texnologiyalarni qo‘llash kabi amaliy yondashuvlar o‘quvchilarni nafaqat ilmiy
bilimlar   bilan   ta'minlash,   balki   ijtimoiy,   axloqiy   va   ma'naviy   jihatdan   ham
rivojlantirishga   yordam   beradi.   O‘qituvchining   kasbiy   kompetensiyasini
rivojlantirish   uchun   metodik   va   psixologik   treninglar,   yangi   pedagogik
yondashuvlarni   o‘rganish,   o‘zaro   tajriba   almashish   kabi   faoliyatlar   muhim
ahamiyatga ega. Zamonaviy o‘qituvchilar ta'lim jarayonini nafaqat ilmiy, balki 30ijtimoiy   va   axloqiy   jihatdan   ham   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   uchun   o‘z
metodik   va   psixologik   kompetensiyalarini   doimiy   ravishda   rivojlantirishlari
kerak. Shu bilan birga, pedagogik fikr tarixi va o‘qituvchi mahorati masalalarini
o‘rganish,   ta'lim   jarayonini   yanada   samarali   qilish   uchun   muhim   ilmiy   va
amaliy   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘qituvchilarning   shaxsiy   va   kasbiy
rivojlanishi,   ta'lim   tizimining   yangilanishiga   va   ijtimoiy   taraqqiyotga   xizmat
qiladi. Yangi pedagogik g‘oyalarni ishlab chiqish, ta'lim  metodlarini yangilash
va   o‘qituvchilarni   kasbiy   rivojlantirish   orqali   ta'lim   tizimining   samaradorligi
oshadi. 31Foydalanilgan adabiyotlar 
1) PF-5342-son (2018-yil, 18-aprel) - "O‘zbekiston Respublikasida pedagogik
fikrni rivojlantirish va ta'lim tizimini isloh qilish bo‘yicha chora-tadbirlar".
Ushbu farmon, ta'lim tizimida zamonaviy pedagogik metodlarni joriy etish,
o‘qituvchilarning   malakasini   oshirish   va   ta'lim   sifatini   yaxshilashga
qaratilgan.
2) PQ-3078-son (2019-yil, 1-mart) - "O‘qituvchilarni tayyorlash va pedagogik
kadrlarni   malaka   oshirish   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari".
Qarorda,   pedagogik   kadrlar   uchun   yangi   malaka   oshirish   kurslari   va
metodik   qo‘llanmalar   ishlab   chiqish,   o‘qituvchilik   kasbining   e'tiborini
oshirishga qaratilgan.
3) PF-4872-son   (2020-yil,   15-may)   -   "Pedagogik   tizimning   yangi   pedagogik
yondashuvlar   asosida   o‘zgartirilishi".   Ushbu   farmon,   pedagogik   tizimni
modernizatsiya qilish va ta'lim jarayonida ijodiy va innovatsion metodlarni
qo‘llashga doir chora-tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
4) PQ-5231-son (2021-yil, 25-avgust) - "Ta'lim tizimida o‘qituvchi mahoratini
oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar".   Qaror,   o‘qituvchilarni   yangi
pedagogik   texnologiyalarni   o‘rgatish,   metodik   bilimlarni   takomillashtirish
va   zamonaviy   ta'lim   platformalaridan   foydalanish   imkoniyatlarini
yaratishga qaratilgan.
5) PF-6698-son (2022-yil, 20-iyun) - "Pedagogik kadrlar uchun yangi malaka
oshirish   tizimi".   Farmon   o‘qituvchilarni   tayyorlashda   yangi   innovatsion
metodlarni   qo‘llash,   o‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   rivojlantirish   va
pedagogik bilimlarni yangilashga yo‘naltirilgan.
6) G‘afforov,   Bunyodbek   (2018).   Pedagogik   fikr   tarixi   va   ta'lim   tizimi.
Toshkent: Akademnashr. 327) Murodov,   Alisher   (2019).   Jadidchilik   harakati   va   ta'lim   islohotlari.
Samarqand: SamDUI nashriyoti.
8) Xo‘jaev,   Abdug‘ani   (2020).   Zamonaviy   pedagogik   metodlar   va   o‘qituvchi
mahorati. Tashkent: O‘zbekistan milliy nashriyoti.
9) Tursunov, Zafar (2017). Pedagogik g‘oyalar evolyutsiyasi. Toshkent: Yangi
avlod.
10) Azimov,   Nosir   (2021).   O‘qituvchi   mahorati   va   pedagogik   yondashuvlar.
Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
11) Shomurodov,   Alimjon   (2020).   Jadidchilik   harakatining   pedagogik   merosi.
Buxoro: Buxoro universiteti nashriyoti.
12) Karimov, Davron (2018). Pedagogik fikrlar va ta'lim tizimi rivoji. Toshkent:
Ma'naviyat.
13) Sodiqov, Bahrom  (2019). O‘qituvchi  metodikasini  rivojlantirish. Farg‘ona:
Farg‘ona nashriyoti.
14) Mamatov,   Xushnud   (2021).   Jadidchilik   va   ta'lim   islohotlari.   Tashkent:
O‘zbekiston universiteti nashriyoti.
15) Qodirov,   Sardor   (2020).   O‘qituvchi   pedagogik   mahoratini   oshirish.
Toshkent: Ilm va ta'lim.
16) Berg,   Leyla   (2017).   Pedagogik   metodlar   va   o‘qituvchilik   mahorati.
Tashkent: O‘zbekiston nashriyoti.
17) O‘zbekiston   Respublikasi   Ta'lim   vazirligi   (2019).   Zamonaviy
o‘qituvchining   kompetensiyalari.   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Ta'lim vazirligi.
18) Usmonov,  Murod (2020). O‘qituvchi  shaxsiyati   va kasbiy  kompetensiyasi.
Toshkent: Yoshlar nashriyoti.
19) Mirzayev,   Alisher   (2018).   Pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash   usullari.
Toshkent: Inson va jamiyat.
20) Xolmuhammedov,   Sodik   (2019).   Jadidchilik   pedagogik   metodlari.
Tashkent: Falsafa va ta'lim. 3321) Rahimov, Ravil (2021). Pedagogik yondashuvlar va ta'lim tizimining yangi
talablari. Toshkent: TDSHA nashriyoti.
22) Qosimov,   Erkin   (2020).   Ta'lim   jarayonida   o‘qituvchi   metodikasining
ahamiyati. Nukus: Nukus universiteti nashriyoti.
23) Abdurahmanov, Odil (2020). Pedagogik fikr tarixidan yangi yondashuvlar.
Tashkent: Navoiy nashriyoti.
24) To‘rayev,   Farkhuz   (2019).   Innovatsion   pedagogik   metodlar.   Samarkand:
SamDU nashriyoti.
25) Kamilov,   Iskandar   (2021).   Jadidchilik   va   pedagogik   islohotlar.   Toshkent:
Kattaqorazm.
26) Nazarov,   Aziz   (2020).   O‘qituvchining   ijodkorligi   va   metodik   mahorati.
Toshkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti.
27) Akbarov,   Bobur   (2018).   Pedagogik   fikrlar   tarixiga   nazar.   Toshkent:   Ilmiy
nashr.
28) Rizayev,  Ulug‘bek (2019). Zamonaviy ta'lim   va pedagogik  texnologiyalar.
Farg‘ona: Farg‘ona universiteti nashriyoti.
29) Ismailov, Farrux (2020). Ta'lim jarayonida zamonaviy pedagogik metodlar.
Toshkent: Ma'naviyat.
30) Shamsutdinov,  Rustam   (2021).  Ta'lim   metodikasi  va  o‘qituvchi   pedagogik
mahorati. Tashkent: Sharq nashriyoti.

Pedagogik fikr tarixi va maktab amaliyotida o‘qituvchi mahorati masalalari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский