Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 58.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет География

Продавец

Husenov Jahongir

Дата регистрации 03 Май 2024

9 Продаж

Qozog'iston qishloq xo'jaligining asosiy tarmoqlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI	
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI	
__________________ UNVERSITITETI	
TABIIY FANLAR FAKULTETI	
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”	
“Himoyaga ruxsat etilsin	”	
Tabiiy fanlar fakulteti dekani	
___________________	
“___”_____________2024	
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi	
______ guruh talabasi 	_____________ning	
“______________________________________________”	
mavzusidagi	
KURS ISHI	
Ilmiy rahbar:	
_________o’qit. ______________	
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024	
GULISTON-2024 MUNDARIJA:KIRISH	.......................................................................................................................................	3	
I BOB. QISHLOQ XO JALIGINING IQTISODIY MOHIYATI	ʻ	...............................................	4	
1.1. Qozog iston qishloq xo jaligining tarixiy rivojlanishi	ʻ ʻ	..........................................................	6	
1.2. Qozog iston qishloq xo jaligining iqtisodiy holati	ʻ ʻ	..............................................................	11	
1.3. Qishloq xo jaligining moddiy-texnik bazasi	ʻ	.......................................................................	13	
II BOB. QOZOG ISTON QISHLOQ XO JALIGINING HOZIRGI HOLATI	ʻ ʻ	.........................	17	
2.1. Xususiylashtirish - shakllari, maqsadlari va xususiyatlari	...................................................	20	
2.2 Davlat qishloq xo jaligi korxonalari mulkini xususiylashtirish tamoyillari	ʻ	..........................	21	
2.3. Xususiylashtirish ob’ektlari va sub’ektlari. Qishloq xo jaligi muammolari va istiqbollari	ʻ	.22	
XULOSA	...................................................................................................................................	27	
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI :	ʻ	.............................................................	28	
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi. Qozog iston   Respublikasi   —   Yevroosiyoʻ
materigining   tubida,   ikki   qit a   –   Yevropa   va   Osiyo   tutashgan   joyda   joylashgan	
ʼ
davlat.   1991-yil   16-dekabrda   mamlakat   mustaqilligi   e’lon   qilindi   va   shu   yilning
21-dekabrida MDH tarkibiga kirdi.
Qozog iston   hududi   g arbda   Volganing   quyi   oqimidan   sharqda   Oltoy	
ʻ ʻ
tog lari   etagiga   qadar   ikki   vaqt   zonasini   egallagan,   shuningdek   shimolda   G arbiy	
ʻ ʻ
Sibir   pasttekisligidan   Qizilqum   cho li   va   Tyan-Shangacha   cho zilgan.   janubdagi	
ʻ ʻ
tog lar tizimi. G arbdan sharqqa uzunligi 3000 km1700 km dan oshadi, janubdan	
ʻ ʻ
shimolga.
Qishloq   xo jaligi   Qozog iston   iqtisodiyotining   muhim   tarmog idir.	
ʻ ʻ ʻ
Mamlakatning   qishloq   xo jaligiga   mo ljallangan   yer   maydoni   76,5   ming   gektar,	
ʻ ʻ
shu   jumladan,   haydaladigan   yerlar   24,1   million   gektar,   yaylovlar   46,5   ming
gektarni   tashkil   etadi.   Shimolda   iqlim   sharoiti   bahorgi   bug doy,   jo xori,   arpa   va	
ʻ ʻ
boshqa   don   ekinlarini   etishtirishga   qulaylik   yaratadi,   shuningdek,   sabzavotchilik,
polizchilik   va   bir   qator   texnik   ekinlarni   -   kungaboqar,   jingalak   zig ir,   tamaki   va	
ʻ
boshqalarni etishtirishga imkon beradi. 
Kurs   ishining   maqsadi   –   Qozog iston   Respublikasi   qishloq   xo jaligining	
ʻ ʻ
rivojlanishini   bosqichma-bosqich   ochib   berish   va   Qozog iston   qishloq   xo jaligini	
ʻ ʻ
yaxshilash yo llarini izlash.	
ʻ
Ushbu   kurs   ishida   Qozog iston   Respublikasi   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ
rivojlanishining   asosiy   tarixiy   tendentsiyalari,   iqtisodiyotning   agrar   sektorining
hozirgi holati va muammolarini ko rib chiqamiz.	
ʻ
Kurs ishining vazifalar:
- respublika qishloq xo jaligining rivojlanish tarixini ochib berish;	
ʻ
- Qozog iston qishloq xo jaligining muhim jihatlarini ko rib chiqish;	
ʻ ʻ ʻ
- dehqonchilik uchun tabiiy sharoitlarni tavsiflash;
Kurs ishining tarkibiy qismi:  Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. Har bir bobda uchtadan reja mavjud.	
3 I BOB. QISHLOQ XO JALIGINING IQTISODIY MOHIYATIʻ
Qishloq   xo jaligining   eng   muhim   vazifasi   mamlakat   aholisini   oziq-ovqat	
ʻ
mahsulotlari, qayta ishlash sanoatini esa zarur qishloq xo jaligi xom ashyosi bilan	
ʻ
ta minlashdan   iborat.   Bu   muammoni   hal   etish   sanoatni   yanada   intensivlashtirish,	
ʼ
fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtirish,   iqtisodiy   munosabatlarni
takomillashtirish,   mulkchilikning   turli   shakllari   va   xo jalik   yuritish   turlarini	
ʻ
rivojlantirish   bilan   bog liq.   Boshqaruvning   ilmiy   darajasini   oshirish,   ishlab	
ʻ
chiqarishni  boshqarishda  tashabbus  va faollikni  oshirishning asosiy  sharti  qishloq
xo jaligi   mutaxassislarining   iqtisodiy   tayyorgarligi   hisoblanadi.   Shu   munosabat	
ʻ
bilan   kursning   asosiy   maqsadi   “Qishloq   iqtisodiyoti.   uy   xo’jaliklari»   ob’ektiv
iqtisodiy   qonunlarning   amal   qilishini   va   ularning   qishloq   xo jaligida   namoyon	
ʻ
bo lish shakllarini o rganadi. Iqtisodiyot fani qishloq xo jaligidagi ishlab chiqarish	
ʻ ʻ ʻ
munosabatlarini moddiy ishlab chiqarishning boshqa sohalari bilan o zaro bog liq	
ʻ ʻ
holda   o rganadi   va   tabiiy,   texnikaviy   va   boshqa   turdosh   fanlar   bo yicha   olib	
ʻ ʻ
borilgan tadqiqotlar natijalariga asoslanadi.
Keng   ma’noda   iqtisodiyot   deganda   odamlar   ishlab   chiqarish   jarayonida
ishtirok   etadigan   ijtimoiy   munosabatlar   majmui   tushuniladi.   Tarmoqli   iqtisodiy
fanlar   (sanoat,   transport,   qurilish,   savdo,   qishloq   xo jaligi   va   boshqalar	
ʻ
iqtisodiyoti)   xalq   xo jaligi   tarmoqlarida   umumiy   iqtisodiy   qonuniyatlarning	
ʻ
namoyon bo lish xususiyatlarini o rganadi.	
ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligi   iqtisodiyoti   (AES)   fan   sifatida   ob’ektiv   iqtisodiy	
ʻ
qonunlarning   harakatlarini   va   ularning   qishloq   xo jaligi   ishlab   chiqarishida	
ʻ
namoyon bo lish forumlarini o rganadi. Qishloq xo jaligi bo ysunadigan iqtisodiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qonunlar ob’ektiv xususiyatga ega bo lib, odamlar ongiga bog liq bo lmagan holda	
ʻ ʻ ʻ
ishlaydi.   Umumiy   iqtisodiy   qonunlar,   qishloq   xo jaligini   boshqargan.   iqtisodiyot	
ʻ
muayyan   sharoitlarda   ularning   harakatlarining   o ziga   xosligini   ochib   beradi,
ʻ
iqtisodiy amaliyotda foydalanish usullarini ishlab chiqadi.
Qishloq   xo jaligida   iqtisodiy   qonunlar   tizimi   amal   qiladi:   qiymat   qonuni,	
ʻ
mehnat   unumdorligining   o sishi   qonuni,   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish	
ʻ	
4 qonuni, jamg arish qonuni.ʻ
Iqtisodiy   qonunlarning   butun   tizimini   hisobga   olish   va   ulardan   xolisona
foydalanish   aholining   ortib   borayotgan   ehtiyojlarini   ta’minlash   va   jamiyatning
barcha   a’zolarining   erkin   har   tomonlama   rivojlanishini   ta’minlashga
qaratilgan.Iqtisodiy   qishloq   xo jaligi   fan   sohasi   sifatida   agrosanoat   kompleksi	
ʻ
rivojlanishining o ziga xos sharoitlarida asosiy iqtisodiy qonuniyatlarni qo llash va	
ʻ ʻ
ulardan foydalanish yo llarini ishlab chiqadi va amaliy xulosalar chiqaradi.	
ʻ
Amaldagi   qishloq   xo jaligi   texnikasi   va   asbob-uskunalari,   agrotexnik,	
ʻ
texnologik, meliorativ va boshqa tadbirlar samaradorligini aniqlash fanning muhim
vazifasi hisoblanadi.
Iqtisodiyot   fanida   bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   sharoitida   sanoat
iqtisodiyoti   tushunchasi   bilan   bir   qatorda   iqtisodiyot   tushunchasi   ham   keng
qo llaniladi.   Iqtisodiy   qonunlarni   o rganish,   moddiy   resurslardan   foydalanish   va	
ʻ ʻ
aholi   ehtiyojlarini   qondirish   nuqtai   nazaridan   bu   tushunchalar   bir-biriga   yaqin,
ammo   bir   xil   emas.   Iqtisodiyot   fani   xalq   xo jaligi   tarmoqlarida   (shu   jumladan	
ʻ
qishloq xo jaligida)  ishlab chiqarish munosabatlarini  moddiy ishlab chiqarishning	
ʻ
boshqa sohalari bilan bog liq holda o rganadi. Iqtisodiyot, K.Makkonnel va S.Bryu	
ʻ ʻ
ta’kidlaganidek,   resurslar   cheklangan   dunyoda   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlarni
ishlab   chiqarish,   taqsimlash   va   iste’mol   qilish   jarayonida   insonning   xulq-atvorini
o rganadi. Iqtisodiyot ikkita asosiy faktga asoslanadi:	
ʻ	
5 1.1. Qozog iston qishloq xo jaligining tarixiy rivojlanishiʻ ʻ
40-yillarning   oxiri   va   50-yillarning   boshlarida   oziq-ovqat   bilan   bog liq	
ʻ
qiyinchiliklar   hukumatni  inqirozdan chiqish  yo llarini   izlashga  olib  keldi. Kolxoz	
ʻ
mahsulotlarining   xarid   narxlari   ko tarila   boshladi,   majburiy   zaxiralar   pasaya	
ʻ
boshladi, kolxozlarning halokat yoqasida turgan qarzlari hisobdan chiqarildi. 
Biroq, butun iqtisodiy tizimni tubdan qayta ko rib chiqmasdan turib, qishloq	
ʻ
xo jaligini   yaxshilash   mumkin   emas   edi.   Shuning   uchun   ekin   maydonlarini	
ʻ
mexanik   ravishda   kengaytirish   hisobiga   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmini
oshirishga qaror qilindi.
KPSS   Markaziy   Komiteti   Qozog istonning   shimoliy  viloyatlari,  Sibir,  Ural	
ʻ
va   Shimoliy   Kavkazda   qo‘riq   yerlarni   o zlashtirish   hisobiga   mamlakatda   ekin	
ʻ
maydonlarini   kengaytirish   to g risida   qaror   qabul   qildi.   Bu   tuproqlari   eroziyaga	
ʻ ʻ
juda   zaif   va   namlik   yetishmaydigan   xavfli   dehqonchilik   joylari   edi.   Ularni
shudgorlash   agrotexnologiyaning   intensiv   usullaridan   voz   kechib,
dehqonchilikning   qoloq   usullarini   saqlab   qolishni   anglatardi.   Avgustgacha
allaqachon Qozog istonda 6,5 million gektar shudgor qilindi. Ekin maydonlari 8,5	
ʻ
million gektarga oshdi, 90 ta yangi sovxozlar tashkil etildi. Kuzdan beri yana 250
ta   sovxozlar   tashkil   etila   boshlandi.   Hammasi   bo lib,   qo‘riq   yerlarni   o zlashtirish	
ʻ ʻ
yillarida 25,5 million gektar shudgor qilindi. 
Yangi   yerlarni   ishchi   kuchi   bilan   ta’minlash   uchun   mamlakatning   g arbiy	
ʻ
viloyatlaridan   ko ngillilar   safarbar   etildi,   ularga   katta   imtiyozlar   berildi   -   mulk	
ʻ
bilan   bepul   sayohat   qilish,   1   ming   rublgacha   pul   imtiyozlari,   20   ming   rublgacha
qurilish  uchun 10 ming rublgacha  kredit. yil, 2 ming rublgacha.  chorva mollarini
sotib   olish   uchun   2   yildan   5   yilgacha   qishloq   xo jaligi   solig idan   ozod   qilish.	
ʻ ʻ
Hammasi bo lib 2017-2022-yillarda qo‘riq yerlarni o zlashtirish uchun 20 milliard	
ʻ ʻ
rubldan ortiq mablag  ajratildi.	
ʻ
Qo‘riq yerlarni o zlashtirishning dastlabki yillari, quruq mavsumdan tashqari	
ʻ
1954   г ,   juda   qulay   edi.   Mamlakatda   rekord   darajadagi   125   million   tonna   g alla	
ʻ
hosili   olindi,   uning   50   foizi   qo‘riq   yerlardan   olingan.   Biroq,   ekologik	
6 nomutanosiblik   va   shamol   eroziyasi   50-yillarning   oxirlarida   jiddiy   muammoga
aylana   boshladi.   1960   yilga   kelib   Shimoliy   Qozog istonda   qo‘riq   yerlarningʻ
noratsional   o zlashtirilishi   tufayli   9   million   gektardan   ortiq   maydon   xo jalik	
ʻ ʻ
foydalanishdan   chiqarildi.   tuproq   60-yillarning   boshidan   davriy   qurg oqchilik	
ʻ
boshlandi,   bu   falokatga   olib   keldi,   o shanda   mamlakat   birinchi   marta   oziq-ovqat	
ʻ
bilan  ta’minlash   uchun  chet  eldan   1  milliard  dollarlik  12  million  tonna  don  sotib
olishga majbur bo ldi. 	
ʻ
Qo‘riq tuproqlarning samaradorligi har yili pasaydi va agar 2018-22 yillarda.
o rtacha hosildorlik 7,3 ts/ga, keyin 1961—65 y. -6,1 s/ga.	
ʻ
Qo‘riq erlarning ulkan maydonlarini haydash Qozog istonda pichanzorlar va	
ʻ
yaylovlarning   keskin   qisqarishiga   va   respublikaning   an’anaviy   qishloq   xo jaligi	
ʻ
tarmog i   -   chorvachilikda   uzoq   muddatli   inqirozning   boshlanishiga   olib   keldi.	
ʻ
KPSS   MKning   maxsus   qarorini   qabul   qilib,   47   dasht   viloyati   va   225   sovxozni
go shtli chorvachilikka majburlash zarur edi. Yerni sug orish, oziq-ovqat zaxirasini	
ʻ ʻ
kengaytirish ishlari boshlandi. Natijada katta qiyinchilik bilan respublikada chorva
mollarining   umumiy   sonini   37,4   mln   boshgacha.   Biroq,   aholining   o sishi   oziq-	
ʻ
ovqat   bilan   ta’minlashda   ma’lum   qiyinchiliklarga   olib   keldi,   bu   esa   hukumatni
birinchi   marta   go sht   narxini   30  foizga,  sariyog ni   esa   25  foizga   oshirish.   Go sht	
ʻ ʻ ʻ
ishlab chiqarishni 3 baravar oshirish rejalashtirilgani bajarilmadi.
MTSlarni   (mashina-traktor   stansiyalari)   kolxoz   va   sovxozlar   tomonidan
majburiy   texnika   sotib   olish   bilan   qayta   tashkil   etilishi   qishloq   xo jaligiga   ham	
ʻ
salbiy ta’sir ko rsatdi. Islohotdan gullab-yashnagan fermer xo jaliklari, shubhasiz,	
ʻ ʻ
bahramand bo ldi va mehnatni tashkil  etishni yaxshilash imkoniyatiga ega bo ldi.
ʻ ʻ
Biroq, ko plab kolxozlar og ir ahvolda, chunki; asbob-uskunalarni sotib olish, sotib	
ʻ ʻ
olish   narxlarining   oshishi   natijasida   olingan   barcha   mablag larni   olib   tashladi   va	
ʻ
yangi   davlat   subsidiyalarini   talab   qildi.   Bu   islohot   qishloqdan   malakali
mexanizatorlarning   chiqib   ketishiga   va   qishloq   xo jaligi   mashinalari   parkining	
ʻ
qisqarishiga   sabab   bo ldi.   Qozog istonda   qisqarish   faqat   qo‘riq   yerlarni	
ʻ ʻ
o zlashtirish uchun texnika jo natish hisobiga qoplandi.	
ʻ ʻ
Umuman   olganda,   qo‘riq   yerlarning   o zlashtirilishi   Qozog istonni	
ʻ ʻ	
7 dunyodagi eng yirik g alla ishlab chiqaruvchilardan biriga aylantirdi  va shu bilanʻ
birga   keyingi   yillarda   respublikada   uzoq   muddatli   qishloq   xo jaligi   inqiroziga	
ʻ
zamin yaratdi.
80-yillarda qishloq xo jaligining rivojlanishi. 50-yillarning boshlarida ishlab	
ʻ
chiqaruvchilarni   yer   va   ishlab   chiqarish   vositalaridan   begonalashtirish   jarayoni
yakunlandi.   Qozog istonda   1022   ta   kolxoz   619   ta   davlat   xo jaligiga   aylantirildi.	
ʻ ʻ
Agar   kolxoz   rasmiy   ravishda   jamoa   mulkiga   ega   bo lgan   kooperativ   bo lsa,   u	
ʻ ʻ
holda   sovxoz   davlat   korxonasi,   ya’ni.   hech   qanday   tovonsiz   kooperativ   mulki
davlat mulkiga aylantirildi. Qishloqdagi og ir ijtimoiy-iqtisodiy sharoit 60-yillarda	
ʻ
qishloq aholisining shaharlarga ko chishining kuchayishiga olib keldi. 	
ʻ
Hatto bir qator fermer xo jaliklarining iqtisodiy hisob tubdan o zgarishlarga	
ʻ ʻ
olib   kelmadi.   Tovar   aylanmasining   o sishi   armiya   va   shahar   aholisining   qishloq	
ʻ
xo jaligida muntazam ravishda ishlatilishiga, shuningdek, boshqa respublikalardan	
ʻ
ishchi  kuchining taklif qilinishiga olib keldi. Shunday qilib, o rim-yig im paytida	
ʻ ʻ
Qozog istonga 16 ming kombaynchi va bir necha ming harbiy xizmatchi jo natildi.	
ʻ ʻ
Talabalar  mehnatidan foydalanish (qishloq xo jaligi  ishlari  deb ataladi)  an’anaviy	
ʻ
bo lib qoldi.	
ʻ
70-yillarning   boshlari   qishloq   xo jaligini   kompleks   mexanizatsiyalash,	
ʻ
kimyolashtirish  va  melioratsiya  qilish   asosida   intensivlashtirishga   urinishlar  bilan
ajralib turdi. Chorvachilikni sanoat asosiga o tkazish rejalashtirilgan edi. 	
ʻ
Agrosanoat   majmualari,   jumladan,   qishloq   xo jaligi,   ilmiy-tadqiqot   va	
ʻ
sanoat   korxonalari   shakllantirildi,   jamoaviy   ish   yo lga   qo yildi,   ammo   bu   chora-	
ʻ ʻ
tadbirlar   kerakli   natijani   bermadi.   50-yillarda   qishloq   xo jaligida   shakllangan	
ʻ
tendentsiyalar o sishda davom etdi. Yalpi g alla hosili va chorva mollari soni sekin	
ʻ ʻ
o sib   bordi,   ishchi   kuchining   keskin   tanqisligi   yuzaga   keldi   va   70-yillarning	
ʻ
oxiridan   boshlab   aholini   go sht   va   sut   mahsulotlari   bilan   ta’minlash   muammosi	
ʻ
yana   keskinlashdi.   Qozog iston   sobiq   Ittifoqda   go sht,   jun   va   g allaning   asosiy	
ʻ ʻ ʻ
ishlab chiqaruvchilardan biri edi. 
2018-2023   yillarda   ekin   maydonlari   13,2   million   gektarga   (38   foiz)
kamaydi.   2019-yilda   15   million   tonna   don   yetishtirildi   –   2017-yilga   nisbatan   3	
8 foizga   ko p.   Shu   bilan   birga,   qand   lavlagi,   kungaboqar,   kartoshka   va   sabzavotʻ
yetishtirish mos ravishda 82, 50, 31 va 8 foizga kamaydi. Go sht ishlab chiqarish	
ʻ
53 foizga, sut 40 foizga, tuxum 70 foizga kamaydi. Mamlakat qishloq xo jaligining	
ʻ
eksport   salohiyati   deyarli   ikki   barobar   kamaydi.   Qishloq   xo jaligi   ishlab	
ʻ
chiqarishining   keskin   kamayishi   ham   qishloq   aholisining,   ayniqsa   nemislarning
ko chishi bilan, ham mulk masalasining hal etilmagani bilan bog liq. 	
ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligi   Qozog iston   iqtisodiyotining   asosiy   tarmoqlaridan   biridir.	
ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligining   rivojlanish   darajasi   har   doim   Qozog iston   jamiyatining	
ʻ ʻ
iqtisodiy va ijtimoiy-siyosiy barqarorligini belgilovchi omil bo lib kelgan va bo lib	
ʻ ʻ
qoladi.
Respublika   iqtisodiyotini   rivojlantirishning   ustuvor   yo nalishlaridan   biri
ʻ
bo lgan qishloq xo jaligi ulkan salohiyat va katta zaxiralarga ega. Qozog istonning	
ʻ ʻ ʻ
turli   xil   iqlim   sharoitlari   mo ’tadil   termal   zonada   deyarli   barcha   ekinlarni	
ʻ
etishtirish va chorvachilikni rivojlantirish imkonini beradi.
Qozog iston   agrosanoat   kompleksidagi   vaziyatning   umumiy   tahlili	
ʻ
Qozog iston qishloq xo jaligi sektori quyidagi xususiyatlarga ega:	
ʻ ʻ
•   qishloq   xo jaligiga   mo ljallangan   yerlarning   umumiy   maydoni   222,6	
ʻ ʻ
million gektar, shundan 24 million gektar ekin maydonlari (10,8 foiz), pichanzorlar
5 million gektar (2,2 foiz), yaylovlar 189 million gektar (85 foiz) ni tashkil etadi;
• qishloq aholisi – 7,3 million kishi yoki mamlakat umumiy aholisining 47,2
foizi;
•   tuproq   va   o simlik   qoplamini   gorizontal   va   vertikal   rayonlashtirish   aniq
ʻ
ifodalangan.   Barcha   yerlarning   10%   o rmon-dasht   va   dasht   zonalarida,   60%   ga	
ʻ
yaqini chala cho l va cho l zonalarida, 5% ga yaqini tog li hududlarda;	
ʻ ʻ ʻ
• mamlakatning barcha qishloq xo jaligi zonalari yillik kam yog ingarchilik	
ʻ ʻ
bilan ajralib turadi - 150- 320 mm;
•   tashqi   bozorlarga   chiqishda   katta   qiyinchiliklar   tug diruvchi   dengizga	
ʻ
chiqish imkoniyatining yo qligi;	
ʻ
•   mavsumdan   tashqari   davrda   shakar,   o simlik   moyi,   parranda   go shti,	
ʻ ʻ
sabzavot   va   mevalar   kabi   mahsulotlardan   tashqari,   aksariyat   oziq-ovqat	
9 mahsulotlari bilan o zini-o zi ta’minlash;ʻ ʻ
•   shimoliy   viloyatlarni   g allachilik   va   chorvachilikka   ixtisoslashtirish;	
ʻ
sug orish zarur bo lgan janubiy hududlarda ekinlar (don, moyli o simliklar, meva	
ʻ ʻ ʻ
va rezavorlar, sabzavot, paxta) ko proq diversifikatsiyalangan;	
ʻ
• 2020 yilda qishloq xo jaligi yalpi mahsuloti smetasi 1 g	
ʻ а   ekin maydonlari
bo yicha 47,5 ming tenge, qishloq xo jaligida band bo lgan 1 nafar ishchiga to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
keladigan qishloq xo jaligi mahsulotlari 453 ming teng;	
ʻ
•   bug doy   va   unning   asosiy   eksportchisi   (dunyodagi   eng   yirik   10   ta	
ʻ
eksportchi   qatorida),   paxta   (15%),   teri   va   jun   (25%)   ham   mamlakatning   qishloq
xo jaligi mahsulotlari umumiy eksportida salmoqli ulushga ega;	
ʻ
•   chorvachilik   Qozog iston   uchun   an’anaviy   bo lib,   chorva   mollarining	
ʻ ʻ
deyarli 90% uy xo jaliklariga tegishli;	
ʻ
• qishloq xo jaligiga moliyaviy xizmatlar ko rsatishning cheklanganligi. 
ʻ ʻ	
10 1.2. Qozog iston qishloq xo jaligining iqtisodiy holatiʻ ʻ
Qishloq xo jaligini rivojlantirish ikki shaklda amalga oshiriladi: ekstensiv va	
ʻ
intensiv.   Ekstensiv   deganda   ekin   maydonlarini   kengaytirish,   tabiiy   em-xashak
yerlarini   kengaytirish   va   doimiy   texnik   asosda   tabiiy   tuproq   unumdorligidan
foydalanish   hisobiga   mahsulot   ishlab   chiqarish   hajmi   ortib   boruvchi   qishloq
xo jaligini   rivojlantirish   shakli   tushuniladi  	
ʻ .   Intensiv   shaklda   ekin   maydonlaridan
foydalanishni   yaxshilash,   fan-texnika   taraqqiyotini   joriy   etish   asosida
unumdorligini oshirish, ishlab chiqarishni tashkil etish shakllarini takomillashtirish
natijasida mahsulot ishlab chiqarish hajmi ortadi.
Ekstensiv marshrut qishloq xo jaligi rivojlanishining dastlabki bosqichlarida	
ʻ
ishlab   chiqarishni   ko paytirish   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   edi.   Biroq,   yangi	
ʻ
yerlarni   o zlashtirish   hozirgi   kungacha   davom   etmoqda.   Shu   bilan   birga,	
ʻ
dunyoning   aksariyat   mamlakatlari   taraqqiyotining   tarixiy   tajribasi   shuni
ko rsatadiki,   qishloq   xo jaligini   rivojlantirishning   asosiy   va   eng   istiqbolli	
ʻ ʻ
yo nalishi intensivlashtirishdir.
ʻ
Qishloq   xo jaligini   intensivlashtirishning   ob’ektiv   shartlari  	
ʻ quyidagilardan
iborat:
-qishloq xo jaligida foydalanish uchun yaroqli yerlarning chegaralanganligi;
ʻ
-ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish, yerga ishlov berish qurollari  va
vositalarini takomillashtirish;
-ijtimoiy mehnat taqsimoti;
-shahar aholisining o sishi, qishloq xo jaligi mahsulotlariga bo lgan talab.	
ʻ ʻ ʻ
Intensifikatsiya   yerlarni   ekstensiv   o zlashtirishni   istisno   etmaydi,   bunga	
ʻ
ehtiyoj   ikki   holatda   yuzaga   keladi:   qishloq   xo jaligi   mahsulotlariga  bo lgan  o sib	
ʻ ʻ ʻ
borayotgan talabni faqat intensivlashtirish hisobiga qoplash mumkin bo lmaganda;	
ʻ
agar   ekin   maydonlarini   kengaytirish   kapital   va   joriy   xarajatlar   teng   miqdorda
intensivlashtirishga qaraganda ko proq mahsulot olish imkonini bersa.	
ʻ
Qishloq   xo jaligini   rivojlantirishning   ekstensiv   yoki   intensiv   yo llarining	
ʻ ʻ
ustunligi mavjud iqtisodiy sharoitlarga - bo sh yerlarning mavjudligi, qo shimcha	
ʻ ʻ	
11 investitsiyalar   imkoniyati,   mahsulotga   bo lgan   talab   va   ishlab   chiqarishʻ
samaradorligiga   bog liq.   Amalda   ishlab   chiqarishni   ko paytirish   ko pincha   ikkita	
ʻ ʻ ʻ
shaklni   bir   vaqtning   o zida   qo llash   orqali   sodir   bo ladi.   Shuni   yodda   tutish	
ʻ ʻ ʻ
kerakki,   qishloq   xo jaligini   rivojlantirishning   ekstensiv   shakli   muayyan
ʻ
sharoitlarda   samarali   bo lishi   mumkin,   shuning   uchun   ekstensiv   rivojlanish	
ʻ
samarasizlik bilan bir xil emas.
Qishloq   xo jaligini  	
ʻ intensifikatsiya   qilish   kengaytirilgan   takror   ishlab
chiqarishning   asosiy   shakli   bo lib,   fan-texnika   taraqqiyoti   asosida   soha   tizimini	
ʻ
takomillashtirish,   maydon   birligiga   to g ri   keladigan   mahsulot   hajmini   oshirish,	
ʻ ʻ
mehnat unumdorligini oshirish va mahsulot birligiga xarajatlarni kamaytirish yo li	
ʻ
bilan amalga oshiriladi.
Intensifikatsiyani   aniqlashda   uning   xarakterli   uchlik   munosabatidan   kelib
chiqish   kerak:   xarajatlar   -   yer   mahsulotlari.   Shu   bilan   birga,   mahsulotlarni
intensivlashtirishning atrof-muhitga salbiy ta’siri bilan ham olish mumkin, shuning
uchun bu jarayon uchun zarur shartlardan biri ekologik farovonlikdir.
Binobarin, qishloq xo jaligini intensifikatsiya qilish deganda ishlab chiqarish	
ʻ
hajmini   ko paytirish,   shu   bilan   birga   iqtisodiy   yuksalishlarni   oshirish   maqsadida	
ʻ
texnika   va   ishlab   chiqarish   texnologiyasini   takomillashtirish   asosida   amalga
oshiriladigan   moddiy   resurslar,   ba’zan   esa   ayni   shu   hududdagi   jonli   mehnatning
qo shimcha mablag lari tushunilishi kerak. yer unumdorligi.	
ʻ ʻ
Ushbu   ta’rif   intensivlashtirishning   moddiy   asosini   ochib   beradi,   bu   esa
qo shimcha   sifatli   resurslar   va   malakali   ishchi   kuchidan   iborat.   Intensifikatsiya
ʻ
davrida   moddiy   resurslar   (materiallashtirilgan   mehnat)   xarajatlari   oshadi,   jonli
mehnat   esa   kamayadi,   shuning   uchun   mahsulot   birligiga   yaxlit   mehnat   sarfi
kamayadi.	
12 1.3. Qishloq xo jaligining moddiy-texnik bazasiʻ
Qishloq   xo jaligida   boy   tabiiy   resurslardan   samarali   foydalanishning   eng	
ʻ
muhim   sharti   uni   mexanizatsiyalash   va   elektrlashtirish,   ushbu   sohada   texnik
siyosatni amalga oshirishdir. Sovet Ittifoqi davrida qishloq xo jaligini energiya va	
ʻ
qishloq   xo jaligi   mashinalari   va   uskunalari   bilan   jihozlashning   yuqori   darajasiga	
ʻ
erishildi,   islohotlar   asbob-uskunalar   va   ilmiy-texnik   mahsulotlarga   talabning
keskin   pasayishiga   olib   keldi.   Texnik   jihozlarning   salmoqli   qismi   xizmat
muddatini anchadan beri tugatgan.
Qishloq   xo jaligida   va   oziq-ovqat   va   qayta   ishlash   sanoatining   bir   qator	
ʻ
tarmoqlarida asosiy ishlab chiqarish fondlarining eskirishi 40-70% ni tashkil etadi.
2021-yil   1-yanvar   holatiga   ko ra,   butun   respublika   bo yicha   har   100   ta   dehqon	
ʻ ʻ
xo jaligiga   43   ta   traktor,   22   ta   traktor   tirkamasi,   19   ta   yuk   avtomashinasi,   14   ta	
ʻ
g alla o rish kombaynlari, 27 tasi seyalkalar, 14 ta shudgor, 10 ta kultivator, 12 ta
ʻ ʻ
o roq   mashinasi,   1   ta   o roq   mashinasi,   1   ta   o rim-yig im   mashinasi,   1   ta   o rim-
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yig im mashinasi va 1 ta to g ri keladi. elektr kesish moslamasi. Umuman olganda,	
ʻ ʻ ʻ
mustaqillik yillarida qishloq xo jaligi sohasini texnika bilan ta’minlash darajasi 50	
ʻ
barobardan   ortiq   kamaydi.   Islohotlar   yo lidagi   harakat   narxlar   paritetini	
ʻ
ta’minlashda   ko p   yillar   davomida   mavjud   bo lgan   qiyinchiliklarni   yanada	
ʻ ʻ
kuchaytirdi. 
Qishloq   uchun   ishlab   chiqarish   vositalari   narxlarining   o sishining   manbai	
ʻ
ta’minot   tashkilotlarining   o z   mablag larisiz   o zini   tutgan   katta   ustamalari   va	
ʻ ʻ ʻ
iste’molchiga tovarlarni ilgari surishning har bir oraliq bosqichida olinadigan QQS
edi.   Qishloq   xo jaligi   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan   sotib   olingan   sanoat	
ʻ
mahsulotlari   narxlarining   oshishi   ko p   jihatdan   ularning   energiya   resurslarining	
ʻ
o zgarishiga   bog liq   edi.   Qishloq   xo jaligi   iqlim   sharoitining   oldindan   aytib	
ʻ ʻ ʻ
bo lmaydiganligi bilan bog liq yuqori darajadagi xavf bilan tavsiflanadi. 
ʻ ʻ
Uning o zi, birinchi navbatda, sanoat xususiyatlariga ko ra narxlar paritetini	
ʻ ʻ
saqlay olmaydi:  ishlab chiqarish assortimenti  va mavsumiyligi bo yicha barqaror;	
ʻ
qishloq ishlab chiqaruvchisi, qoida tariqasida, o z mahsulotining narxini bilmasdan	
ʻ	
13 ishlab chiqarish vositalarini oladi va foydalanadi. Bu xususiyat ko plab davlatlarniʻ
qishloq   ishlab   chiqaruvchilarini   narxlarning   nomutanosibligidan   himoya   qilish
uchun maxsus choralar ko rishga majbur qiladi. 	
ʻ
Xorijiy   davlatlarning,   shu   jumladan,   Yevropa   Ittifoqi   davlatlarining   narx
siyosati   ham   qishloq   xo jaligi   mahsulotlarini   iste’molchilari,   ham   ishlab	
ʻ
chiqaruvchilar manfaatlarini himoya qilishga qaratilgan. Bu chegaralarni belgilash
orqali amalga oshiriladi - yuqori va past narxlar. Masalan, AQSHda barcha qishloq
xo jaligi   mahsulotlari   emas,   balki   ba zi   bir   asosiy   tovarlar   –  14   ta  eng   muhimi   –	
ʻ ʼ
davlat   narxlari   tartibga   solinishi   kerak   edi.   Biz   uchun   asosiylari   don,   moyli
o simliklar, qand lavlagi ildizlari, paxta, sut va go sht bo lishi mumkin. 
ʻ ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligining   asosiy   muammolaridan   biri   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ
yerlarining   sifati   va   ekinlarni   muhofaza   qilishning   yomonlashuvidir.   Har   qanday
statistik hisobot yildan yilga respublikaning barcha hududlarida ekin maydonlarida
ozuqa   moddalarining   salbiy   balansini   ko rsatadi,   bunda   Qozog iston   tuproqlari	
ʻ ʻ
allaqachon tabiiy holatda bo lishiga qaramay, ozuqa moddalarining olib tashlanishi	
ʻ
tuproqqa o g itlarni qo llashdan oshib ketadi. past mahsuldor xususiyatlarga ega va	
ʻ ʻ ʻ
doimo takomillashtirishga muhtoj.
Kimyolashtirish xizmati ma’lumotlariga ko ra, Qozog iston ekin maydonlari	
ʻ ʻ
har   yili   2,5   million   tonna   ozuqaviy   moddalarni   bepul   yo qotadi,   tuproqni   tiklash	
ʻ
uchun 1,8 million tonna fosfor, 1,1 million tonna azot va 0,4 million tonna kaliyli
o g itlar ishlab chiqarish va qo llash kerak bo ladi. 2022-yilda 2017-yilga nisbatan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o g itlar   ishlab   chiqarish   7   barobarga,   2018-yilga   nisbatan   esa   73   baravarga,
ʻ ʻ
fosforli  o g itlar   ishlab  chiqarish  mos  ravishda  7  va 87  barobarga,  azotli  o g itlar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ishlab chiqarish 7 va 49 barobarga kamaydi. kaliyli o g itlar besh yil ichida ishlab	
ʻ ʻ
chiqarilmadi.   2018   yilda   azotli   o g itlar   ishlab   chiqarish   ularni   turli   ekinlarga	
ʻ ʻ
qo llash   hajmidan   2,2   baravar   kam   edi.   Azotli   o g itlardan   foydalanish   hajmi	
ʻ ʻ ʻ
halokatli   darajada   kamaydi   -   barcha   qishloq   xo jaligi   ekinlari   uchun   deyarli   34	
ʻ
baravar. 
Ko rinib turibdiki, respublikamizda bu ko rsatkichlar hali ham ekologik toza	
ʻ ʻ
mahsulotlar yetishtirish va iste’mol  qilish uchun hech qanday mablag  sarflamay,	
ʻ	
14 Yevropa va AQShda haqiqiy yuksalishni  boshdan kechirayotgan muqobil organik
dehqonchilikka   o tishdan   dalolat   bermaydi.   Biz   sotib   olingan   mahsulotlardaʻ
nitratlarning istalgan yo qligi haqida emas, balki hosilning pasayishi bilan bog liq	
ʻ ʻ
tabiiy   muammo   haqida   gapirmayapmiz,   uning   muhim   qismi   har   qanday   yomon
hasharotlarning   ishtahasi   bilan   tarqaladi.   Biz   ekinlarga   kimyoviy   ishlov
berilmaganligi   bilan   bog liq   yo qotishlarning   faqat   bitta   faktiga   e’tibor	
ʻ ʻ
qaratishimiz   mumkin:   shu   sababli,   respublika   chigirtkalar   bosqinini   hisobga
olmagan   va   shuning   uchun   statistiklarning   ma’lumotlariga   ko ra,   har   yili   1	
ʻ
gektardan 3,4 sentner don yo qotadi. yer.	
ʻ
Dehqonlarimiz   kimyoviy   mineral   o g itlarning   yetib   bo lmasligi   va	
ʻ ʻ ʻ
qimmatligini   misol   keltirmoqda.   Organik   moddalar   bilan   o g itlangan   maydonlar	
ʻ ʻ
688   ming   gektardan   8,8   ming   gektarga   yoki   78   barobarga   kamaydi.   Va   bunday
pasayishdan   keyin   uning   ulushi   atigi   0,1%   ni   tashkil   qiladi.   Agar   2023-yilda
barcha qishloq xo jaligi ekinlariga 22,4 mln. 	
ʻ
Shu   bilan   birga,   mavjud   qoramol   soni   ham   yer   sifatini   yaxshilash   uchun
zarur hajmda organik o g itlar ishlab chiqarish imkonini beradi. Yer unumdorligiga	
ʻ ʻ
bunday   munosabat   natijasida,   rasmiy   ma lumotlarga   ko ra,   g alla   va   paxta	
ʼ ʻ ʻ
xomashyosining   o rtacha   yillik   hosildorligi   besh   yil   davomida   2017-2021-	
ʻ
yillardagi   o rtacha   yillik   ko rsatkichga   nisbatan   uchdan   bir,   kartoshka   —   uch	
ʻ ʻ
baravar   kamaygan.   beshinchi,   sabzavotlar   -   deyarli   2/5,   kungaboqar   don   -   3
baravar, qand lavlagi - 2,5 baravar.
Qishloq xo jaligida asosiy ishlab chiqarish vositasi yer hisoblanadi. Boshqa	
ʻ
ishlab   chiqarish   vositalariga   nisbatan   u   bir   qator   xususiyatlarga   ega:   yer   abadiy,
almashtirib   bo lmaydigan,   cheklangan   va   erkin   takror   ishlab   chiqarilmaydigan	
ʻ
ishlab chiqarish vositasidir. 
Turli xil yer uchastkalari nisbatan barqaror sifat jihatidan heterojenlikka ega
va   ma’lum   va   doimiy   jismoniy   harakatsizlik   bilan   tavsiflanadi;   ishlab   chiqarish
vositasi   sifatida   yer   faqat   boshqa   ishlab   chiqarish   vositalari   bilan   birgalikda   va
o zaro ta’sirda faoliyat ko rsatishi mumkin; Oqilona foydalanish jarayonida esa yer	
ʻ ʻ
nafaqat   eskirmaydi,   balki   doimiy   ravishda   yaxshilanib   boradi.   Ishda   muhokama	
15 qilingan   narsalardan   xulosa   qilishimiz   mumkinki,   Qozog istonda   qishloqʻ
xo jaligining turli kichik tarmoqlari: o simlikchilik va chorvachilikni rivojlantirish	
ʻ ʻ
uchun ishlatilishi mumkin bo lgan boy er resurslari mavjud. 	
ʻ
Ammo   bu   sohaning   ko p   yillar   davomida   to planib   qolgan   hal   etilmagan
ʻ ʻ
muammolari   natijasida   qishloq   xo jaligining   asosiy   boyligi   bo lmish   yer   mutlaqo	
ʻ ʻ
qoniqarsiz   holatga   keltirildi:   tuproq   unumdorligi   pasayib,   yerlarni   suv   bilan
ta’minlash   murakkablashmoqda,   qishloq   xo jaligining   asosiy   boyligi   bo lyapti.	
ʻ ʻ
katta miqdorda erlar tashlab ketilib, qishloq xo jaligidan foydalanilmaydi.
ʻ	
16 II BOB. QOZOG ISTON QISHLOQ XO JALIGINING HOZIRGIʻ ʻ
HOLATI
Mustaqil   davlat   tarixidagi   eng   tub   islohotlardan   biri   –   yer   islohoti
Qozog istondan boshlandi. Mamlakatda yerga xususiy mulkchilik joriy etilmoqda.	
ʻ
Shunday   qilib,   ekspertlarning   fikricha,   respublika   postsovet   hududida   liberal
islohotlar yetakchilari ro yxatida yetakchi bo lish huquqini yana bir bor tasdiqladi.	
ʻ ʻ
Qozog iston   prezidenti   Nursulton   Nazarboyev   yer   islohotini   davlatning	
ʻ
siyosiy  va iqtisodiy hayotidagi  yangi  bosqich  deb hisoblaydi  va uni  ahamiyati  va
ko lami bo yicha xususiylashtirish bilan qiyoslaydi.	
ʻ ʻ
Qozog iston   rahbarining   so zlariga   ko ra,   bugungi   kunda   mamlakatning	
ʻ ʻ ʻ
ustuvor tarmoqlaridan biri qishloq xo jaligi bo lib, u “iqtisodiy o sishning barqaror	
ʻ ʻ ʻ
bo g ini”ga   aylanishi   kerak.   Qozog iston   hukumati   qishloqni   rivojlantirishning	
ʻ ʻ ʻ
uchta   ustuvor   yo nalishini   belgilab   berdi:   o zini-o zi   oziq-ovqat   bilan   ta’minlash,	
ʻ ʻ ʻ
eksport   uchun   qishloq   xo jaligi   mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   ko paytirish   va	
ʻ ʻ
qishloqda   “munofiq   turmush   sharoiti”ni   yaratish.   Aslida,   davlat   qishloq   aholisiga
allaqachon yordam bermoqda, masalan, har yili subsidiya sifatida 30 milliard tenge
(taxminan 204 million dollar) ajratadi. Bundan tashqari, fermerlarning qarzlari ikki
marta   7  va  5  milliard  tengega  (mos  ravishda   47,5  va  34  million  dollar)   hisobdan
chiqarilgan. Biroq, bitta byudjet in’ektsiyasi etarli emas - investitsiyalar kerak. 
“Qishloq   xo jaligi   sarmoyasini   jalb   qilish   uchun   yerga   xususiy   mulkchilik	
ʻ
joriy   etilmoqda,   –   dedi   Qozog iston   rahbari,   –   biz   yerning   o z   farzandlariga	
ʻ ʻ
o tkazib   berishini   o z   zimmasiga   oladigan   oqilona   egasi   yaratamiz”.   Shu   bilan	
ʻ ʻ
birga,   Nursulton   Nazarboyev   “yer   hech   kimga   tekin   berilmasligini”,   lekin   davlat
“samarali   egasiga”   yordam   berish   majburiyatini   olishini   ta’kidladi.   “Endi   yer
eskirish   darajasiga   qadar   ekspluatatsiya   qilinmoqda.   Yerdan   vahshiylarcha
foydalanayotganlar   bilishi   kerakki,   davlat   uni   tortib   oladi   -   qonunlarni   hayotga
moslashtirish vaqti keldi”, - deya alohida ta’kidladi Qozog iston Prezidenti.	
ʻ
Darhaqiqat, Respublika Yer resurslarini boshqarish agentligi ma lumotlariga	
ʼ
ko ra,   Qozog istonda   yer   uchastkalarini   o zboshimchalik   bilan   egallab   olish	
ʻ ʻ ʻ	
17 holatlari tez-tez qayd etiladi. Shuningdek, agentlik mutaxassislari qishloq xo jaligiʻ
yerlaridan   noratsional   foydalanish   holatlarining   katta   foizini   qayd   etishmoqda   –
bugungi   kunda   respublikada   176   ming   gektardan   ortiq   yer   maydonlarida   qishloq
xo jaligi inshootlarini yetishtirish amaldagi qoidalarga zid ravishda olib borilgan. 	
ʻ
E’tiborlisi, beparvo yer foydalanuvchilari orasida bir nechta vazirliklar bor:
energetika va mineral resurslar, transport va kommunikatsiyalar, tabiiy resurslar va
atrof-muhitni   muhofaza   qilish...   Shu   bois   agentlik   yer   islohoti   Qozog iston	
ʻ
yerlaridan oqilona foydalanishga hissa qo shishiga umid qilmoqda.	
ʻ
Aksariyat ekspertlarning fikriga ko ra, erga xususiy mulkchilik joriy etilishi
ʻ
kerak, chunki “davlat mulki” tushunchasining o zi hamon postsovet ongida “hech	
ʻ
kimniki”   sifatida   qabul   qilinadi.   Bundan   tashqari,   yer   islohoti   nafaqat   qishloqqa
investitsiyalarni   jalb   qilishga   xizmat   qiladi.   Bugungi   kunda   qishloq   xo jaligi	
ʻ
erlarining noaniq maqomi soliqlar va davlat nazoratidan qochishga yordam beradi:
yerning   egasizligi   mansabdor   shaxslar   uchun   qo shimcha   vasvasani   keltirib	
ʻ
chiqaradi,   shuning   uchun   ko p   hollarda   rasman   ekilmagan   uchastkalar   haqiqatda	
ʻ
qo llaniladi va ularning egalari juda yaxshi daromadga ega.	
ʻ
Biroq,   islohotning   yaqqol   afzalliklariga   qaramay,   respublikada   Yer
kodeksining   qabul   qilinishi   yuzasidan   jiddiy   tortishuvlar   yuzaga   keldi.   Va   bu
ajablanarli   emas.   Hamdo stlikning   yosh   mamlakatlarida  yerlarni   xususiylashtirish	
ʻ
siyosiy   kurashlarning   an’anaviy   ob’ekti   hisoblanadi.   Qozog istonda   bu   gal   yer	
ʻ
masalasi   hukumat   va   parlament   o rtasidagi   keskin   qarama-qarshilikka   sabab	
ʻ
bo ldi.   Deputatlar   hukumat   tomonidan   tayyorlangan   hujjatga   700   dan   ortiq	
ʻ
tuzatishlar   kiritdilar,   ulardan   beshtasi   hukumat   tahririga   keskin   ziddir.   Qizg in	
ʻ
bahs-munozaralar   natijasida   respublika   Majilisi   (parlament   quyi   palatasi)
haqiqatda   vazirlar   mahkamasiga   ishonchsizlik   bildirdi   va   o sha   paytdagi   Bosh	
ʻ
vazir Imangali Tasmagambetov iste’foga chiqdi.
Bu sohada islohotlar o tkazish jamiyatda ham, siyosatda ham har doim qiyin	
ʻ
reaktsiyaga   sabab   bo ladi,   biroq   respublikaning   zamonaviy   tarixida   bunday   holat	
ʻ
birinchi   marta   sodir   bo lmoqda”,   —   deya   sharhlaydi   Qozog iston   Majlisi   raisi	
ʻ ʻ
Jarmaxan   Tuyakbay.   —   Birinchidan,   deputatlar   yer   sotib   olish   mexanizmlari	
18 bo yicha   hukumat   bilan   kelishmagan.  Qozoq   dehqonlari  gektariga  35  ming  tengeʻ
(230   dollar)   narxda   yer   sotib   olish   imkoniyatiga   qay   darajada   ega   bo ladi?	
ʻ
Mamlakat   shimolida   yaxshi   hosil   olish   uchun   siz   sotib   olishingiz   kerak   350
гектаров . Yer sug oriladigan janubda uning narxi yana ham qimmat — gektariga	
ʻ
1000-1200   dollar.   Yana   bir   muhim   savol:   yer   sotishdan   tushgan   mablag lar	
ʻ
qayerga yo naltirilishi kerak - milliy yoki maxsus fondga?	
ʻ
Erga xususiy mulkchilikni joriy etish masalasi oddiy qishloq mehnatkashlari
uchun   ritorik   bo lib   qoldi.   Darhaqiqat,   oddiy   dehqon   o z   er   uchastkasini   sotib	
ʻ ʻ
olishga   qodir   emas.   Biroq,   so rov   natijalariga   ko ra,   fermerlarning   70   foizi   Yer	
ʻ ʻ
kodeksining   qabul   qilinishi   tarafdori   bo lgan.   Bugungi   kunda   Qozog istonda   115	
ʻ ʻ
mingga   yaqin   fermer   xo jaliklari   mavjud   bo lib,   ularning   soni   yil   sayin   ortib	
ʻ ʻ
bormoqda – faqat o tgan yili mamlakatda 16 ming fermer paydo bo ldi.	
ʻ ʻ
Aslida,   qozoq   dehqonlari   qishloq   xo jaligi   yerlarini   xususiylashtirishga	
ʻ
tayyor.   Ko pchilik   ekin   maydonlarini   sotib   olish   yoki   kengaytirish   imkoniyatini	
ʻ
allaqachon   hisoblab   chiqqan.   Biroq,   er   sotish   boshlanishiga   hali   kamida   ikki   oy
bor. Yer resurslarini boshqarish agentligi ma’lumotlariga ko ra, yangi kodeksning	
ʻ
mexanizmlarini tartibga soluvchi bir qator qonunosti hujjatlari hali ishlab chiqilishi
kerak.   Mahalliy   hokimiyat   organlari   tez   orada   Yer   uchastkalarining   maksimal
hajmi to g risida qaror qabul qilishlari kerak.	
ʻ ʻ	
19 2.1. Xususiylashtirish - shakllari, maqsadlari va xususiyatlari
Qozog istonda   bozor   iqtisodiyoti   muammolari   bo yicha   qonunchilik   vaʻ ʻ
me’yoriy   hujjatlarda   “davlat   tasarrufidan   chiqarish”   va   “xususiylashtirish”
atamalari ko rib chiqiladi.
ʻ
Davlat   tasarrufidan   chiqarish-xo jalik   yuritish   funksiyalari   va   tegishli	
ʻ
vakolatlarni   bevosita   xo jalik   yurituvchi   subyektlarga   o tkazgan   holda   davlat	
ʻ ʻ
korxonalarini o zgartirish.Xususiylashtirish - bu fuqarolar va yuridik shaxslarning	
ʻ
davlat   mulki   ob’ektlarini   yoki   davlat   aksiyadorlik   jamiyatlarining   ulushlarini
davlatdan   sotib   olishidir.Ishlab   chiqilgan   dasturga   muvofiq,   respublikada   davlat
korxonalari   va   tashkilotlarini   xususiy   yoki   aralash   davlat-xususiy   aktsiyadorlik
jamiyatlari   va   shirkatlariga   aylantirgan   holda   xususiylashtirish   amalga
oshirilmoqda.
Xususiylashtirish   Qozog iston   Respublikasi   Davlat   mulki   davlat   qo mitasi	
ʻ ʻ
va   uning   hududiy   organlari   tomonidan   vazirliklar,   idoralar   va   mahalliy
hokimiyatlar ishtirokida amalga oshiriladi.
Qozog istonda   mulk   islohoti   allaqachon   ikki   bosqichdan   o tgan.   Birinchi	
ʻ ʻ
bosqich 1991 yildan 1992 yilgacha bo lgan davrni qamrab oldi va asosan savdo va	
ʻ
xizmat ko rsatish ob’ektlarini sotish, shuningdek, davlat mulkini korxonalar ishchi	
ʻ
kuchiga   o tkazishga   qaratildi.   Bu   davrda   iqtisodiyotning   nodavlat   sektoriga   2500
ʻ
dan ortiq yirik va 4000 ga yaqin kichik korxonalar o tdi.	
ʻ
Shu   bilan   birga,   davlat   tasarrufidan   o tgan   har   beshinchi   korxona,   asosan,	
ʻ
qishloq   xo jaligi,   savdo,   umumiy   ovqatlanish   va   maishiy   xizmat   ko rsatish	
ʻ ʻ
sohalarida to liq xususiy mulkka aylandi.
ʻ
Islohotning   ikkinchi   bosqichi   1993-yildan   1996-yilning   boshigacha   bo lib	
ʻ
o tdi. Respublikaning barcha korxonalari, xodimlar soni va tarmoqqa mansubligiga	
ʻ
qarab, to rt guruhga bo lingan bo lib, ularning har biri uchun xususiylashtirishning	
ʻ ʻ ʻ
turli usullari ko zda tutilgan.	
ʻ	
20 2.2 Davlat qishloq xo jaligi korxonalari mulkini xususiylashtirishʻ
tamoyillari
4   mingga   yaqin   davlat   qishloq   xo jaligi   korxonalari   va   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ
mahsulotlarini   qayta   ishlash   korxonalari   mavjud.   Davlat   korxonalari
kollektivlashtirilib, yerlar jamoaning alohida a’zolari o rtasida taqsimlanadi.	
ʻ
Qishloq xo jaligi mahsulotlarini qayta ishlash va qishloq xo jaligiga xizmat	
ʻ ʻ
ko rsatish   sohasidagi   davlat   korxonalari   ham   ushbu   dastur   bo yicha   ulushlarini	
ʻ ʻ
jamoalarga,   yakka   tartibdagi   xodimlarga   va   qishloq   xo jaligi   ishlab	
ʻ
chiqaruvchilariga   berish   orqali   xususiylashtiriladi.   Shu   bilan   birga,   narxlar
inflyatsiyani   hisobga   olgan   holda   maqbul   darajada   o rnatiladi.   Xususiylashtirish	
ʻ
dasturi   doirasida   alohida   loyihalar   bo yicha   bir   qancha   yirik   qayta   ishlash	
ʻ
korxonalari sotiladi.
Davlat   qishloq   xo jaligi   korxonalari   mulkini   xususiylashtirishning   asosiy	
ʻ
tamoyillari quyidagilardan iborat:
xususiylashtirish shakllarini tanlashda mehnat jamoasining imtiyozli huquqi;
mehnat   jamoasining   har   bir   a’zosi   davlat   qishloq   xo jaligi   korxonasining	
ʻ
xususiylashtirilgan   mulkidagi   o z   ulushini   pul   yoki   natura   shaklida   olishini	
ʻ
kafolatlash;
mulkchilik   va   xo jalik   yuritishning   turli   shakllarini   yaratish   uchun   teng	
ʻ
huquqiy shart-sharoitlarni ta’minlash;
xususiylashtirish   jarayonida   mulkni   pullik   va   tekinga   berishning
kombinatsiyasi;
yer va boshqa tabiiy resurslarga Qozog iston Respublikasining mutlaq mulki	
ʻ
bilan jamoaviy va xususiy mulk shakllarining kombinatsiyasi ;
xususiylashtirilgan   mulkdan   qishloq   xo jaligi   ishlab   chiqarishi   uchun	
ʻ
foydalanish;	
21 2.3. Xususiylashtirish ob’ektlari va sub’ektlari. Qishloq xo jaligiʻ
muammolari va istiqbollari
Davlat   qishloq   xo jaligi   korxonasining   asosiy   fondlari   va   aylanma	
ʻ
mablag lari, shu jumladan, ijtimoiy-madaniy, maishiy va kommunal maqsadlardagi	
ʻ
ob’ektlar,   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilma   ob’ektlari,   uy-joy   fondi,
shuningdek   korxona   balansidagi   boshqa   mulklar   xususiylashtirish   ob’ektlari
hisoblanadi.   Qozog iston   Respublikasining   mutlaq   mulki   bo lgan   Yer   va   boshqa	
ʻ ʻ
tabiiy   resurslar   xususiylashtirilmaydi.   Ilmiy,   o quv,   o quv   va   tajriba,   tajriba	
ʻ ʻ
xo jaliklari,   shuningdek   veterinariya   korxonalari   va   tashkilotlari,   kimyolashtirish	
ʻ
va   o simliklarni   himoya   qilish   stansiyalari   mulkini   xususiylashtirish   Qozog iston	
ʻ ʻ
Respublikasi   Davlat   mulki   davlat   qo mitasi   tomonidan   tasdiqlangan   ro yxatga	
ʻ ʻ
muvofiq   amalga   oshiriladi   va   xalq   deputatlari   mahalliy   Kengashlari   Qozog iston	
ʻ
Respublikasi   Qishloq   xo jaligi   va   oziq-ovqat   vazirligi,   Qozog iston   qishloq	
ʻ ʻ
xo jaligi fanlari akademiyasining taklifiga binoan.	
ʻ
Davlat   qishloq   xo jaligi   korxonalarining   mulkini   sotib   olish   sub’ektlari	
ʻ
ularning   mehnat   jamoalari,   Qozog iston   Respublikasi   fuqarolari   va   Qozog iston	
ʻ ʻ
Respublikasi   hududida   joylashgan,   mulki   davlatga   tegishli   bo lmagan   yuridik	
ʻ
shaxslardir.
Qishloq   xo jaligining   ayrim   ob’ektlarini   xususiylashtirishda,   respublika	
ʻ
fuqarolarining   ustuvor   huquqlarini   ta’minlash   manfaatlarini   ko zlab,   Qozog iston	
ʻ ʻ
Respublikasi   hukumati   Qozog iston   hududida   kamida   besh   yil   doimiy   yashash	
ʻ
huquqini belgilash huquqiga ega. Xaridor sifatida ishtirok etish.
Qozog istonda mamlakatimiz iqtisodiyotini yanada tarkibiy o zgartirishning	
ʻ ʻ
eng   istiqbolli   yo nalishi   bu   klaster   yondashuvidir,   bu   haqda   Prezidentimiz   o z	
ʻ ʻ
Murojaatnomasida   alohida   ta’kidladi.   Klaster   -   bu   yagona   texnologik   zanjirga
o zaro   bog langan   korxonalar   guruhidan   tashkil   topgan   ishlab   chiqarish   tizimi	
ʻ ʻ
bo lib, bu Yerda birlamchi mahsulot qayta ishlashning barcha bosqichlaridan o tib,
ʻ ʻ
foydalanishga   eng   yuqori   darajada   tayyorlik   xossalariga   ega   bo lgan   yakuniy	
ʻ
mahsulotdir. Har qanday tizim singari, klaster ham ma’lum xususiyatlarga ega. Bu	
22 mahsulotni   qayta   ishlash   chuqurligi,   ishlab   chiqarish   zanjirining   qamrovi,   ushbu
turdagi   ishlab   chiqarishning   murakkablik   darajasi,   qayta   ishlash   jarayonlarining
soni,   fan   intensivligi,   moliya,   xodimlar,   asbob-uskunalar,   mashinalar,
mexanizmlarga bo lgan ehtiyoj, mahsulotga bo lgan ehtiyoj. turdosh tarmoqlarningʻ ʻ
milliy iqtisodiy klasterga jalb qilinganlik darajasi. 
Klaster, shuningdek, korxonalarning hududlar bo yicha joylashgan hududiga	
ʻ
ega:   mintaqaviy,   respublika,   xalqaro.   Klaster   uchun   asosiysi   uning   yakuniy
mahsuloti   qanchalik   raqobatbardoshligi,   bilimga   egaligi,   mustahkamligi,   ichki
talabga   ega   bo ladimi,   shuningdek,   unga   tashqi   bozorlarda   ehtiyoj   bor-yo qligi,	
ʻ ʻ
uning uchun xomashyo doimo tez sur’atda bo ladimi? qayta tiklanadigan. 	
ʻ
Shuningdek,   ushbu   klaster   mintaqa,   davlat,   qit’a   faoliyati   uchun   qanday
natija beradi, qanday ijtimoiy va siyosiy manfaatlar hal etilmoqda. Faoliyat nuqtai
nazaridan,   klaster   bitta   boshqaruv   ostidagi   yopiq   tizimdir.   Shundan   kelib   chiqib,
ma’lum   bir   hududda   klaster   yaratishda   avvalo   uning   barcha   afzalliklari   va
kamchiliklarini   aniqlashimiz   kerak.   Va   shundan   keyingina   davlat   yordami   bilan
ushbu klasterdan qayerda foydalanish haqida qaror qabul qiling.
Jahon amaliyotida klasterni rivojlantirish bo yicha ko plab misollar mavjud.	
ʻ ʻ
Sovet   Ittifoqi   bu   yo nalishda   rivojlandi.   Afsonaviy   Genri   Fordning   avtomobillar	
ʻ
ishlab   chiqarishiga   misol   bor,   u   temir   rudalarini   qazib   olishdan   tortib,   yakuniy
mahsulot   –   avtomobillar   ishlab   chiqarishgacha   bo lgan   hududlarni   qamrab   olgan	
ʻ
yagona tizim yaratib, o z imperiyasini tashkil qilgan. Bunday ishlab chiqarishning	
ʻ
afzalligi shundaki, u ishlagan, kamchilik - raqobat muhitining yo qligi, zanjirning	
ʻ
oldingi   va   keyingi   bo g inlari   o z   mahsulotlarini   olishga   majbur   bo lgan,   ba’zan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
esa   kichik   qayta   ishlash   birligining   manfaatlariga   zarar   etkazgan.   .   Bu   yakuniy
mahsulotning raqobatbardoshligiga ta’sir qildi.
Inqilobiy   shakllanish   davrida   o z   mamlakatida   qishloq   xo jaligining	
ʻ ʻ
yuksalishi   bilan   rivojlanish   sur’atlarini   oshirgan   AQSH,   Xitoy   va   boshqalar
iqtisodiyotlarining   rivojlanishi   misolida.   Qozog istonning   rivojlanishi   faqat   cho l	
ʻ ʻ
chorvachiligida   qishloq   xo jaligi   inqilobining   boshlanishi   bilan   mumkin   bo ladi,	
ʻ ʻ
bu   jamiyat   hayotining   barcha   sohalarida:   texnologik,   iqtisodiy,   ijtimoiy,	
23 intellektual,   madaniy   va   siyosiy   sohalarda   o z   aksini   topadi.   Loyihani   ishlabʻ
chiqish infratuzilmani modernizatsiya qilish va iqtisodiyotni diversifikatsiya qilish
imkonini   beradi,   mamlakatning   energiya   resurslari   va   metallar   narxlariga
qaramligini   kamaytiradi,   respublikaning   eksport   salohiyatini   kengaytiradi   va
mamlakatning oziq-ovqat xavfsizligini mustahkamlaydi.
Qozog iston   ham   boshqa   davlatlar   qatori   o n   yildan   buyon   Jahon   savdo	
ʻ ʻ
tashkilotiga   (JST)   a’zo   bo lishga   intilmoqda.   Istak   yaxshi,   chunki   bu	
ʻ
mamlakatning   zamonaviy   iqtisodiy   aloqalarga   yanada   integratsiyalashuviga
yordam   beradi.Qozog istonning   qo shilish   jarayoni   odatda   ariza   berilgan   paytdan	
ʻ ʻ
boshlab, ya’ni jarayon 10 yildan beri davom etmoqda. (Taqqoslash uchun, Xitoyga
14 yil kerak bo ldi). Ko p yillar davomida Qozog iston hukumati respublika ushbu	
ʻ ʻ ʻ
tashkilotga to laqonli  a’zo bo lishi uchun juda oz vaqt  qolganini ta’kidlab keladi.
ʻ ʻ
Biroq, narsalar hali ham mavjud.
Hukumatni   sustlikda   ayblamaylik,   bu   jarayon   chindan   ham   murakkab   va
uzoq   davom   etadi,   eng   muhimi,   yakuniy   qaror   mutlaqo   bir   davlatning   xohishiga
bog liq   emas.O ylaymizki,   Qozog iston   hukumatini   buning   sustligida   ayblashga	
ʻ ʻ ʻ
ko zga ko rinarli asos yo q. Ehtimol, qaror allaqachon qabul qilinganligini tez-tez
ʻ ʻ ʻ
va baland ovozda e’lon qilishning hojati  yo q. JSTga kirish murakkab manfaatlar	
ʻ
muvozanatini   hisobga   olgan   holda   amalga   oshirilishi   mumkin:   birinchidan,
Qozog istonning   milliy   manfaatlarini   imkon   qadar   himoya   qilish   zarur;	
ʻ
ikkinchidan,   JSTga   a’zo   mamlakatlar   manfaatlarini   hisobga   olmasdan   turib,   a’zo
bo lish amalda mumkin emas.	
ʻ
Har   qanday   davlat   JSTga   a’zo   bo lganda,   nozik   sanoat   deb   ataladigan	
ʻ
tarmoqlar   mavjud:   ishlab   chiqaruvchilari   mamlakat   ushbu   tashkilotga   a’zo
bo lganida   eng   zaif   bo lgan   tarmoqlar.   Qozog istonda   uchta   nozik   tarmoq   –	
ʻ ʻ ʻ
qishloq   xo jaligi,   oziq-ovqat   va   yengil   sanoat   mavjud.Tarixan   (Sovet   davridan	
ʻ
beri) bular respublika iqtisodiyotining eng muammoli tarmoqlari hisoblanadi.
Biz,   avvalo,   statistik   ma’lumotlarga   murojaat   qilish   zarur,   deb
o ylaymiz.Qozog iston   Respublikasida   qishloq   xo jaligiga   mo ljallangan   erlar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
maydoni   216,7   million   gektar,   shu   jumladan   haydaladigan   yerlar   22,6   million	
24 gektar,   pichanzorlar   5,0   million   gektar,   yaylovlar   189   million   gektarni   tashkil
etadi.
Respublikaning iqlim sharoiti ko pchilik viloyatlarda g alla ekinlari, janubiyʻ ʻ
mintaqadagi sug oriladigan yerlarda paxta, tamaki, sholi, qand lavlagi, shuningdek,	
ʻ
uzumzorlar va bog lar yetishtirishga imkon beradi.	
ʻ
Shu   bilan   birga,   qishloq   xo jaligi   zonasining   bioiqlim   salohiyati   Shimoliy	
ʻ
Amerika   va   G arbiy   Yevropaga   nisbatan   2,7   barobar   past   ekanligi   taxmin	
ʻ
qilinmoqda.
Yerning sifati ham nisbatan past.
Faqat 7,2 million gektar ekin maydonlarining sifat ko rsatkichi 50 birlikdan	
ʻ
yuqori bo lib, bu qishloq xo jaligi ekinlarini samarali yetishtirish imkonini beradi.	
ʻ ʻ
Qozog istonning iqlim sharoiti tabiiy yaylovlardan yil davomida oziq-ovqat	
ʻ
manbai   sifatida   foydalanish   imkonini   beradi,   bu   esa   chorvachilikni   rivojlantirish
uchun   sharoit   yaratadi.   Biroq,   2004   yilda   yaylovlarning   suv   bilan
ta’minlanmaganligi sababli qishloq xo jaligi ishlab chiqaruvchilari bor-yo g i 52,6	
ʻ ʻ ʻ
million gektar yoki umumiy maydonining qariyb 28 foizidan foydalangan.
davrida   qishloq   xo jaligining   yalpi   ichki   mahsulotdagi   (YaIM)   ulushi   34	
ʻ
foizdan 6,4 foizga kamaydi, ya’ni. 5 martadan ortiq (1-jadval).
Bunday tarkibiy o zgarishlar global tendentsiyalarga mos keladi. Taqqoslash
ʻ
uchun:   ushbu   yillarda   Rossiya   yalpi   ichki   mahsulotidagi   qishloq   xo jaligining	
ʻ
ulushi   17   foizdan   5   foizga,   Latviyada   22   foizdan   4   foizga,   Litvada   27   foizdan   6
foizga,   Estoniyada   17   foizdan   4   foizga,   Chexiya   -   6   foizdan   3   foizgacha.
Qo shimcha   qilib   o tamiz,   eng   rivojlangan   mamlakatlarda   qishloq   xo jaligining	
ʻ ʻ ʻ
ulushi yalpi ichki mahsulotning 1 foizidan oshmaydi.
Qishloq   xo jaligi   yalpi   mahsuloti   dinamikasi   beqaror   tendentsiyaga   ega.	
ʻ
Xususan,   chorvachilik   mahsulotlari   yetishtirish   sur’ati   sekin   o sib   bormoqda,	
ʻ
o simlikchilik   mahsulotlari   yetishtirish   sur’ati   esa   yildan-yilga   sezilarli	
ʻ
tebranishlarga ega .
Bu  holat  ikki  sababga  bog liq.  Birinchidan,   90-yillarning  inqirozli   yillarida	
ʻ
chorvachilikda chorva mollari sonining sezilarli darajada kamayishi qayd etildi va	
25 uning   hozirgi   o sishi   ularning   sekin   tabiiy   o sishi   bilan   oldindanʻ ʻ
belgilandi.Ikkinchidan, o simlikchilik tabiiy iqlim sharoitiga juda bog liq.	
ʻ ʻ
Qishloq   xo jaligi   mahsulotlarining   asosiy   ishlab   chiqaruvchilari   aholining	
ʻ
shaxsiy   yordamchi   xo jaliklari   bo lib,   ular   tarmoq   yalpi   mahsulotining   50%   dan	
ʻ ʻ
ortig ini,   jumladan,   chorvachilik   mahsulotlarining   qariyb   86%   ni   tashkil	
ʻ
qiladi.Qishloq xo jaligining holati  tahlili  shuni  ko rsatadiki, umuman olganda,  bu	
ʻ ʻ
yerdagi   vaziyat   hamon   beqarorlik   va   raqobatbardoshlikning   pastligi   bilan   ajralib
turadi. Mamlakat  qishloq xo jaligining rivojlanishi  ekstensiv rivojlanish turi bilan	
ʻ
tavsiflanadi.Respublika   iqtisodiyotining  agrar  sektorini   rivojlantirishni  cheklovchi
asosiy muammolar va omillarga quyidagilar kiradi:
- qishloq xo jaligi mahsulotlarining zaif raqobatbardoshligi;	
ʻ
-   tayyor   mahsulotning   yakuniy   bahosida   qishloq   xo jaligi   ulushining	
ʻ
pasayishi,   chunki   uni   sotish   jarayonida   ishlab   chiqarish   bilan   bevosita   bog liq	
ʻ
bo lmagan ko plab vositachilar paydo bo ladi;	
ʻ ʻ ʻ
- qishloq xo jaligi ishlab chiqaruvchilarining to plangan qarzlarining yuqori	
ʻ ʻ
darajasi;
- qishloq xo jaligining iqlim sharoitiga sezilarli bog liqligi;
ʻ ʻ
-   qishloq   xo jaligi   ekinlarini   yetishtirish   va   chorva   mollarini   boqishda	
ʻ
hududning tabiiy-iqlim imkoniyatlaridan unumli foydalanmaslik;
- ekin maydonlaridan noratsional foydalanish;	
26 XULOSA
Tahlillar   shuni   aytish   imkonini   beradiki,   qishloq   xo jaligi   mahsulotlariniʻ
ixtisoslashtirishdan   kelib   chiqqan   holda   uni   diversifikatsiya   qilish,   ishlab
chiqarishga zamonaviy texnologiyalar va ilg or dehqonchilik usullarini joriy etish,	
ʻ
qishloq   xo jaligi   mahsulotlari   yetishtiruvchilarni   davlat   tomonidan   qo llab-	
ʻ ʻ
quvvatlash   hajmini   oshirish   bo yicha   olib   borilayotgan   tizimli   ishlar   samarasida	
ʻ
qishloq   xo jaligi   mahsulotlari   yetishtirishda   qishloq   xo jaligi   mahsulotlari	
ʻ ʻ
yetishtirishda   qishloq   xo jaligi   mahsulotlari   yetishtirishning   asosiy   yo nalishlari	
ʻ ʻ
bo ldi. ortdi.	
ʻ
Qishloqlarni rivojlantirish o ziga xos xususiyatlarga ega va qishloq xo jaligi	
ʻ ʻ
ishlab   chiqarishi   bilan   uzviy   bog liqdir.   Qayta   qurish   korxonalarning   samarali
ʻ
faoliyat   yuritishi   va   yerdan   foydalanish   madaniyatiga   mos   kelishi   uchun   real
kafolatlar   mavjud   bo lgandagina   amalga   oshirilishi   kerak.   Bu   ikki   iqtisodiy	
ʻ
mexanizm   birlikda   hisobga   olinmaydi   va   haqiqatda   ishlamaydi.   Hisobga
olinmagan   omillar   tufayli   qishloqning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   ko plab	
ʻ
sabablarga   ko ra   aholi   ehtiyojlari   va   ijtimoiy   o zgarishlardan   sezilarli   darajada	
ʻ ʻ
orqada qolmoqda:
-   inson   va   fuqaroning   erga   bo lgan   iqtisodiy   munosabatlari   rivojlanmagan,	
ʻ
yer   munosabatlari   qonunchiligi   yer   munosabatlarini   tartibga   solishning   amaldagi
davlat   mexanizmiga   aylanmagan.   Agrar   islohot   institutining   tuzilmaviy   zaifligi
ijtimoiy tengsizlik muammosini bartaraf etishga yoki hal qilishga qodir emas;
-   davlat   xaridlarining   qisqarishi.   Bu   sohada   tartibsizlik   va   korruptsiya
mavjud,   bozor   infratuzilmasi   rivojlanmagan.   Agrosanoat   majmuasida   narx
belgilash   yoki   yerdan   foydalanish   qonunchiligining   buzilishi   uning   xarakterli
belgisiga   aylandi.   Vositachilar   va   soliq   organlarining   pora   va   bitimlar   asosida
integratsiyalashuvi   kengaymoqda.   Ko p   yillar   ketma-ket   vositachilarning	
ʻ
iqtisodiyotga   qarshi   faoliyati   gullab-yashnamoqda.   O zaro   to lovlar   inqirozi	
ʻ ʻ
vositachilar uchun foydali bo lib chiqdi;	
ʻ	
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI :ʻ	
1. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   24   yanvardagi   Oliy   Majlisgaʻ	
yo llagan Murojaatnomasi. 	ʻ	
2. 	O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,ʻ	
monopoliyaga   qarshi   kurashishni   tartibga   solish   tizimini   va   kapital   bozorini   tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari to g risida»gi 2019 yil 14 yanvardagi PF-5630-sonli farmoni 	ʻ ʻ	
3. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O zbekiston   Respublikasi   Markaziyʻ ʻ	
bankining   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi   PF-5296   sonli	ʻ ʻ	
farmoni. 2018 yil 9 yanvar. 	
4. O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O zbekiston   Respublikasini   yanadaʻ ʻ	
rivojlantirish bo yicha Harakatlar strategiyasi to g risida”gi PF-4947 sonli farmoni. 2017 yil 7	ʻ ʻ ʻ	
fevral. 	
5.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   PF-5635-son,	ʻ	
“2017-2021   yillarda   O zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi	ʻ ʻ	
bo yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va   ijtimoiy   rivojlanish   yili”da   amalga	ʻ	
oshirishga oid davlat dasturi to g risida” farmoni. 	ʻ ʻ	
6.  O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari   ommabopligini   oshirish	ʻ	
bo yicha qo shimcha chora-tadbirlar to g risida”gi PF-3620 sonli farmoni. 2018 yil 23 mart. 	ʻ ʻ ʻ ʻ	
7. O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi “Respublika bank	ʻ	
tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirish chora-tadbirlari to g risida”gi PQ-3270	ʻ ʻ	
sonili qarori. 	
8.   Aubakirov   Ya.N.   Qozog iston   strategiyasining   iqtisodiy   muammolari.-   Olmaota,	ʻ	
1997 y.	
9.   Valovoy   D.V.   Bozor   iqtisodiyoti.   Vujudga   kelishi,   evolyutsiyasi   va   mohiyati.   M.:	
INFRA - M, 2005 yil.	
10. Bozor iqtisodiyotiga kirish Ed. A.  Ya. Livshits, I. N. Nikulina.  - M.:  Oliy maktab,	
2003 yil.	
11. Gamarnik G.N. Qozog iston iqtisodiyotini boshqarish: metodologiya, yondashuvlar,	ʻ	
amalga oshirish yo llari. - Olmaota. - 2002 yil.	ʻ	
28 12.   Jankina   D.K.   Qozog iston   Respublikasiga   xorijiy   investitsiyalar:   ijobiy   va   salbiy	ʻ	
tomonlari.   -   Qozog iston   yangi   rivojlanish   modeli   yo lida:   tendentsiyalar,   salohiyat   va   o sish	ʻ ʻ ʻ	
imperativlari. 4-qism.- Olmaota.- 2001.-84-bet.	
13.   Qozog iston   1991-2006   yillar.   Axborot   va   tahliliy   to plam,   ed.   A.A.   Smailova,	ʻ ʻ	
Ostona, 2007 yil	
14.   Qozog iston   yangi   rivojlanish   modeli   yo lida:   tendentsiyalar,   salohiyat   va   o sish	ʻ ʻ ʻ	
imperativlari. 1-qism. - Olmaota.-2007.	
15. Qamshiboyev R.A. Qozog istonning iqtisodiy xavfsizligi: strategiya, omillar tizimi.-	ʻ	
//Qozog iston yangi rivojlanish modeli yo lida: tendentsiyalar, salohiyat va o sish imperativlari.	ʻ ʻ ʻ	
1-qism.- Olmaota.- 2005.- 102-bet.	
16.   Koltsov   V.I.   Qozog iston   sanoatining   rivojlanish   sur’atlari   va   nisbatlari.   Olmaota,	ʻ	
Qozog iston. - 1970. - 136 b.	ʻ
17.   Kulekeev  J.A.  Qozog iston  Respublikasi:   uzoq  muddatli   o sish   yo lidagi   islohotlar	ʻ ʻ ʻ	
bosqichlari.- //Qozog iston yangi rivojlanish modeli yo lida: tendentsiyalar, salohiyat va o sish	ʻ ʻ ʻ	
imperativlari. 1-qism. - Olmaota.-2004.- 3-bet.	
18. Mamyrov N.K., Saxanova A.N. va boshqalar Davlat, tadbirkorlik va jamiyat. 1.2.3-	
kitob: Darslik.- Olmaota.- 2002 y.	
19.   Maulenova   S-J.   Qozog istonning   iqtisodiy   rivojlanish   shartlari   va   omillari.   -	ʻ	
Qozog iston yangi rivojlanish modeli yo lida: tendentsiyalar, salohiyat va o sish imperativlari.	ʻ ʻ ʻ	
1-qism. - Olmaota.-2001.-180-bet.	
29
Купить
  • Похожие документы

  • Ekonomikaliq o’siw modelleri
  • Turizm va rekratsiya geografiyasi
  • O’zbekiston shaharlarining shakllanishi
  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Gastronomik turizm rivojlanishining geografik jihatlari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha