Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 36.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 15 Dekabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Referatlar
Fan Pedagogika

Sotuvchi

User One

Ro'yxatga olish sanasi 15 Dekabr 2023

1 Sotish

Ta’lim global muammo sifatida

Sotib olish
Ta’lim global muammo sifatida
 
REJA:
1. Dunyo hamjamiyatidagi eng yetakchi global muammo
2.  Ta’lim olish globallashuvi
3.  Savodsizlik oqibatlari
4.  O’zbekistonda ta’lim va isloh qilish
5.  Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
                        KIRISH
Ma’rifatparvar   olim   Abdulla   Avloniy   bundan   yuz   yillar   avval   aytgan:
“Tarbiya biz uchun yo hayot — yo mamot, yo najot — yo halokat, yo saodat —
yo falokat masalasidir”-degan iborasi ayni kunda ham o’z qimmatini yo’qotgan
emas.   Darhaqiqat,   dunyo   bilan   bo’ylashishimiz   uchun   yoshlarimizning   ta’lim-
tarbiyasi muhim ahamiyat kasb etadi.
  Albatta,   mustaqillikning   ilk   yillaridan   boshlab   yurtimizda   ta’lim   tizimini
isloh   etishga   katta   e’tibor   qaratildi   va   bugungi   kunga   kelib   sohada   ma’lum
yutuqlarga   erishildi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimida,   xususan,   maktabgacha   ta’lim,
umumiy   o’rta   ta’lim,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi,   oliy   ta’lim,   kadrlar
malakasini  oshirish va qayta tayyorlash, maktabdan tashqari  ta’lim turlarida katta
o’zgarishlar yuz berdi. Qo’lga kiritilgan yutuqlar o’zimizniki. Ammo globallashuv
davrida jahonda ilm-fan, texnika va texnologiyalar shiddat bilan rivojlanayotganini
aslo ko’zdan qochirib bo’lmaydi. Bu esa o’z navbatida ta’lim, ilm-fan oldiga yangi
talablarni   ko’ndalang   qo’ymoqda.   Ta’lim   tizimini   muntazam   isloh   etish,
o’qitishning   zamonaviy   usul   va   vositalarini   takomillashtirish,   ta’lim   mazmunini
boyitib   borish,   demak,   bugungi   kunning   ham   dolzarb   talabi   bo’lib   qolaveradi.
Bugun   amaldagi   ta’lim   tizimimiz   zamonaviy,   rivojlangan   davlatlardagi   kabi
globallashuv   talablariga   javob   bera   olayaptimi?   Ta’lim   tizimida   yechimini
kutayotgan   qanday   muammolar   bor?   Kadrlar   tayyorlash   milliy   tizimining
globallashuv   jarayonida   bozor   talablariga   to’liq   javob   bermasligi,   ta’lim   tizimida
o’quv   jarayonining   moddiy-texnika   va   axborot   bazasi   takomiliga
yetkazilmaganligi,   yuksak   malakali   pedagog   kadrlarning   yetishmasligi,   hozirgi
zamon talablariga mos o’quv-uslubiy va ilmiy adabiyotlar  kamligi, fan, ta’lim  va
ishlab   chiqarish   o’rtasida   o’zaro   aloqaning   zaifligi   tizimdagi   kamchiliklardan
hisoblanadi.   DUNYO   HAMJAMIYATIDAGI   ENG   YETAKCHI   GLOBAL
MUAMMO
Bugungi   kunda   o’quv   muassasalarini   bitirib   chiqayotgan   o’quvchi   va
talabalarda mustaqil fikrlash layoqati to’la rivojlangan, deb bo’lmaydi. Ularda ilm-
fan   yutuqlariga,   amaliyotga   tayangan   yechimlar   qabul   qilish   uchun   malaka   va
bilim   yetarli   emas.   Shu   bois   maktab,   kollej   va   akademik   litseylarni   bitirgan
yoshlarimizning ko’pchiligi mustaqil hayotda o’z o’rnini topa olmayapti. Sir emas,
akademik litseylar va kasb-hunar kollejlari bitiruvchilarining taxminan 10 foizigina
oliy o’quv yurtlariga birinchi yili o’qishga kirmoqda, xolos. Shu bois qo’shimcha
ta’lim   —   repetitor   xizmatiga   katta   ehtiyoj   mavjud.   Ta’lim   muassasalari   o’quv
jarayonini   tashkil   etishda   yetarlicha   mustaqillikka   ega   emas,   ular   mehnat
bozorining o’zgaruvchan sharoitlariga yaxshi moslashmagan. Ta’lim muassasalari
va   ishlab   chiqarish   tashkilotlarining   malakali   kadrlarni   tayyorlash,   ish   bilan
ta’minlash   jarayonidagi   hamkorligi   qoniqarli   deb   bo’lmaydi.   Davlat   ta’lim
standartlarini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   ishlari   ta’lim   muassasalari   va   ishlab
chiqarish   tashkilotlari,   ish   beruvchilar   bilan   birgalikda   keng   muhokama
qilinmaydi.   Tizimdagi   o’qituvchi-pedagoglar   katta   qismining   bilim   va   kasbiy
salohiyati   pastligi   jiddiy   muammo   bo’lib   qolmoqda,   malakali,   bilimdon,   bozor
talablariga   mos   pedagog   kadrlarga   ehtiyoj   katta.   Ta’lim   va   ishlab   chiqarish
sohalarining   samarali   hamkorligini   ta’minlash,   tayyorlanayotgan   kadrlarning
bilimi sifatiga nisbatan korxonalar va tashkilotlarning buyurtmalarini shakllantirish
mexanizmlarini   ishlab   chiqish   ham   dolzarb   masala   sanaladi.   Uzluksiz   ta’lim   va
kadrlar   tayyorlash  tizimiga  byudjetdan  tashqari  mablag’lar, shu  jumladan,  chet   el
investitsiyalarini jalb etish mexanizmlarini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etish
lozim.   Kadrlar   tayyorlash   tizimini   mamlakat   iqtisodiy   va   ijtimoiy   taraqqiyoti
istiqbollaridan,   jamiyat   ehtiyojlaridan,   texnika   va   texnologiyalarning   zamonaviy
yutuqlaridan   kelib   chiqqan   holda   qayta   qurish   talab   etilmoqda.   O’zbekiston
sharoitida   oliy   ta’limda   ta’lim   sifatini   ta’minlashga   nazoratning   «Davlat,   jamoat
tashkilotlari   va   kadrlar   buyurtmachilari»   nazorati   va   «Tashqi   baholash»   (DTM
tomonidan)   ishlari   samarali   faoliyat   olib   bormoqda,   deya   olmaymiz. Xususan,   «Davlat,   jamoat   tashkilotlari   va   kadrlar   buyurtmachilari»   nazoratining
aynan,   jamoat   tashkilotlari   va   kadrlar   buyurtmachilari»   qismi   bo’yicha   faoliyati
sezilarli   darajada   emas.   Ta’lim   sifatini   ta’minlash   uchun   oliy   ta’lim   muassasalari
faoliyatini   baholashda   jamoatchilik   va   kadrlar   buyurtmachilarining   zamonaviy
qarashlari va yondashuvlarini yanada takomillashtirishni  talab etadi. Yevropaning
rivojlangan   davlatlari   ta’lim   tizimida   qabul   qilingan   «Jamoatchilik   va   kadrlar
buyurtmachilari»   tamoyillaridan   keng   foydalanish   ham   yaxshi   samara   beradi.
Xalqaro   standartlar,   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlarini   inobatga   olgan   holda,   o’quv
dasturlari,   darsliklar   va   o’quv   qo’llanmalari,   o’qitish   uslubiyatini   muntazam
takomillashtirish,   ta’limning   barcha   bosqichlarida   tabiiy-ilmiy   va   muhandislik
fanlarini o’qitishning amaliy tizimini joriy etish, o’qitishning barcha bosqichlarida
xorijiy   tillarni   o’rganishni   kengaytirish   lozim.   Shu   bilan   birga,   pedagog   va
olimlarning   xalqaro   mehnat   bozori   sharoitlariga   moslashishini   ta’minlash   muhim
ahamiyatga   ega.   Oliy   o’quv   yurtlarida   kadrlar   tayyorlash,   ta’lim   tizimini   isloh
qilishning   jahonda   tan   olingan,   tajribada   isbotlangan   4   ta   modeli   mavjud.   Bular
AQSh,   Frantsiya,   Germaniya   va   Yaponiya   modellaridir.   Ular,   garchi,   umumiy
qoida   va   yo’nalishlar   bo’yicha   bir-biriga   yaqin   bo’lsa-da,   lekin   ushbu
mamlakatlarning   hozirgi   iqtisodiy,   ijtimoiy-siyosiy   holati,   milliy   xususiyatlari
hamda fuqarolarning yashash sharoitidan kelib chiqib, farq qiladi.
Osiyo,   Yevropa   va   AQShning   rivojlangan   mamlakatlar   safidan   o’rin
olishida   ushbu   mamlakatlar   universitetlarida   zamonaviy   ilm-fan,   texnika,
texnologiyalar yutuqlarining qo’llanishi asosiy rol o’ynagan. Ularning fan, texnika-
texnologiyalar   sohasida   boshqa   davlatlardan   tezda   o’zib   ketganligining   sababi
shundaki,   avvalo,   ushbu   mamlakatlarda   erkin   va   ijodiy   fikr   qadrlanadi.   Har   bir
insonga noyob iste’dod egasi deb qaraladi. TA`LIM OLISH GLOBALLASHUVI
Globallashuv jarayonida mamlakatimiz barqaror taraqqiyotini ta’minlashda
ilm-fan,   yangi   texnika-texnologiyalar   rivoji   muhim   rol   o’ynaydi.   Quvonarlisi
shuki,   mamlakatimiz   rahbariyati   ushbu   sohalarga   katta   e’tibor   qaratmoqda.
Kelgusida   ham   rivojlangan   mamlakatlar   tajribalari   chuqur   o’rganilib,
mamlakatimizga   xos   xususiyatlar,   qadriyatlar,   sharoitlar   inobatga   olingan   holda
kadrlar  tayyorlash tizimini  tubdan modernizatsiya  qilishimiz  lozim. Hozir  oliy va
o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligi   tomonidan   malaka   oshirish,   chet   el   professorlarini
O’zbekistonga   olib   kelib   ma’ruza   o’qitish,   bakalavr   va   magistr   dasturlarini
rivojlangan   mamlakatlardagi   o’quv   dasturlariga   yaqinlashtirish   ishlari   olib
borilmoqda. Ularning darsliklari, o’quv standartlari tajriba sifatida qo’llanilmoqda.
Bu   albatta,   yaxshi   tashabbus   va   shu   sohadagi   ishlarni   yanada   rivojlantirishimiz
lozim. Oliy ta’lim muassasalarida ta’limni rivojlantirish, ta’lim sifatini ta’minlash
va   nazorat   qilish   borasida   xorijiy   mamlakatlar   (Yaponiya,   Germaniya,   Angliya,
Frantsiya,   Shvetsiya,   AQSh)   ning   tajribalari   O’zbekiston   oliy   ta’lim   tizimidagi
holatlar bilan qiyosiy tahlil qilinishi lozim. Bu o’rinda ilg’or mamlakatlarning oliy
o’quv   dargohlari   bilan   xalqaro   ilmiy-pedagogik   aloqalarni   rivojlantirish,   xalqaro
ta’lim   dasturlarida   ishtirok   etish,   xalqaro   loyiha   va   dasturlarda   qatnashish   uchun
buyurtmalar   berish,   mamlakat   ilm-fanining   xalqaro   ilmiy   hamjamiyatga
qo’shilishini   faollashtirish   maqsadida   olimlar   va   pedagoglar   bilan   o’zaro   fikr
almashinuv   jarayonini   kuchaytirish   lozim.   Ko’plab   mamlakatlarning
universitetlarida   xalqaro   dasturlar,   grantlar   sohibi   sifatida   taklif   bilan   qatnashib,
ma’ruzalar   qilganman.   Chet   ellardagi   ko’plab   iste’dodli   o’zbek   yosh   olimlarini
taniyman.   Ular   bugungi   kunda   Osiyo,   Yevropa,   AQSh   universitetlarida
magistraturani   tugatib,   ilmiy   ishlarini   davom   ettirib,   fan   doktorlari   bo’lib,   o’sha
mamlakat   universitetlarida,   ilmiy-tekshirish   institutlarida   samarali   faoliyat
ko’rsatishmoqda.   O’zbekistonning   salohiyatini   jahonga   tanishtirishmoqda.   Ular
bilan   har   qancha   faxrlansak   arziydi.   Birgina   Vashingtondagi   Xalqaro   oziq-ovqat
ilmiy  tekshirish   instituti   (IFPRI)dan   kelgan  uch  nafar  yosh   fan  doktori  mazmunli
ma’ruzalar  qilishdi  va konferentsiya raisligini  ham olib borishdi. AQSh, Yevropa mamlakatlari   keyingi   yillarda   universitetlariga,   ilmiy   markazlariga   jahonning
barcha   mamlakatlaridan   talantli   yosh   olimlarni   turli   grantlar   va   dasturlar   asosida
taklif qilib, ularning ilmiy salohiyatidan foydalanib, o’z mamlakatlari taraqqiyotini
ta’minlamoqda. Oxirgi yillarda Xitoy, Hindiston, Janubiy Koreya ham turli dastur
va   grantlar   bilan   jahondagi   rivojlanayotgan   mamlakatlardan   iste’dodli   yoshlarni
chaqirib olishmoqda. Bular safida o’zbekistonlik yoshlar ham bor. Ayni kunda biz
ham   rivojlangan   mamlakatlar   universitetlarida   va   ilmiy-tekshirish   muassasalarida
faoliyat   ko’rsatayotgan   o’zbekistonlik   iste’dodli   yoshlarni   mamlakatimizga   taklif
qilsak   yaxshi   bo’lardi.   Ular   o’z   Vataniga   kelib,   mamlakatimizda   ilm-fan,   yangi
texnika, texnologiyalar, sanoat, qishloq xo’jaligiga va boshqa sohalar rivojiga hissa
qo’shadigan   vaqti   keldi.   O’ylaymanki,   ushbu   sa’y-harakatlar   jonajon
O’zbekistonimizning   juda   ko’p   sohalarda   jadallik   bilan   olg’a   siljishiga,
pirovardida, yurtimiz ravnaqiga va xalqimiz farovonligiga olib keladi.  
              
    Zamonaviy   ta'limning   o'rni   va   muammolari   haqida   fikr   yuritganda,
bugungi   dunyodagi   ijtimoiy   vaziyatga   murojaat   qilmaslik   mumkin   emas,   chunki
ushbu   vaziyatning   barcha   xususiyatlari   bevosita   ta'lim   tizimida   aks   etadi.
Zamonaviy   dunyo   juda   ko'p   turli   xil   muammolar   bilan   ajralib   turadi.   Bizning
sivilizatsiyamizning eng muhim va "og'riqli" muammolari orasida zamonamizning
global muammolari deb nomlangan narsa alohida o'rin tutadi. Ushbu muammolarni
tushunish   "ularni   shakllantirish   (tarbiyalash)   orqali   faoliyatni   saqlash   va   yaratish
uchun   boshlang'ich   nuqtaga   aylanadigan"   ularni   hal   qilish   yo'llari   va   usullarini
aniqlashga   imkon   beradi.   Dunyo   tubdan   o'zgardi.   Milliy   miqyosda   yechim
topadigan   insoniyat   sivilizatsiyasi   uchun   deyarli   hech   qanday   muammo   yo'q.
Global muammolar bu butun dunyoga va u bilan birga alohida mintaqalarga ta'sir
ko'rsatadigan   eng   keskin   ijtimoiy-tabiiy   ziddiyatlarning   majmuasidir.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   u   yoki   bu   muammoni   global   yoki   mintaqaviy   yoki
mahalliy deb hisoblashga imkon beradigan chegaralar, ba'zi hollarda o'zgaruvchan
va harakatchan. Global muammolar ko'plab odamlarning manfaatlariga ta'sir qiladi
va   butun   insoniyat   taqdiriga   ta'sir   qilishi   mumkin.   E’tibor   berilmagan   global muammolar   kelajakda   odamlar   uchun   jiddiy,   ehtimol   qaytarib   bo'lmaydigan
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Muayyan   qiyinchilik   shundaki,   muammolardan
birini hal qilish boshqalarning unga ta'sirini hisobga olish zarurligini taxmin qiladi.
Globalizmning   yetakchi   nazariyotchilaridan   biri   A.Peccei   ta'kidlaganidek,
insoniyat   oldida   turgan   muammolar   "ulkan   ahtapotning   tentaklari   singari   bir-biri
bilan to'qnashdi, butun sayyorani chulg'ab oldi ... hal qilinmagan muammolar soni
ko'paymoqda, ular murakkablashmoqda, ularning o'zaro yechimi tobora chalkashib
ketmoqda".
O'qish   va   rivojlanish   o'rtasidagi   munosabatlar   muammosi   rivojlanish
psixologiyasining   markaziy   mavzularidan   biridir.   Ushbu   muammoning   yechimi
savollarga   javob   berishga   imkon   beradi:   insonning   ijtimoiy   muhiti   uning
rivojlanishiga qay darajada ta'sir qiladi? Barcha o'rganish bolani rivojlantiradimi?
Berilgan   savollarga   berilgan   javoblarga   qarab,   yosh   avlodga   ta'lim   berish,
shuningdek   psixologik   diagnostika   va   tuzatish   amaliyoti   tashkil   etiladi.   An'anaga
ko'ra,   o'z   vaqtida   o'rganish   va   rivojlanish   jarayonlari   o'rtasidagi   bog'liqlik
muammosini hal qilishda bir nechta yondashuvlar mavjud.
Birinchi   yondashuv:   o'rganish   va   rivojlantirish   mustaqil   jarayonlardir.
Ta'lim   -   bu   bolaning   aqliy   rivojlanishiga   faol   ta'sir   o'tkaza   olmaydigan   tashqi
jarayon.   Bolani   o'rgatish   imkoniyati   paydo   bo'lishidan   oldin,   ba'zi   aqliy
funktsiyalar   yetuk   bo'lishi   kerak.   Shuning   uchun,   taraqqiyot   o'rganishdan   oldin
bo'ladi  va o'rganish shunchaki  rivojlanish ustiga quriladi. Ushbu yondashuv bilan
rivojlanish   nuqsonlarini tuzatish , bolaning faoliyati va boshqalar haqidagi savollar
o'chiriladi. 
Ikkinchi   yondashuv:   o'rganish   rivojlanish   bilan   bir   xildir.   Bola   individual
tajriba   orttiradi   va   u   voyaga   yetganda   o'rganadi.   Bunday   yondashuv   bilan   inson
o'zi o'sib-ulg'aygan madaniy muhitga to'liq bog'liq bo'lib, unga kattalar uchun zarur
bo'lgan   hamma   narsani   o'rgatish   mumkin.   Rivojlanish   va   o'rganish   bir-biriga
o'xshash jarayonlardir. Bolaning pozitsiyasi  passivdir; u o'quv jarayonida shaxsan
ishtirok   etishi   mumkin   emas,   chunki   bu   ob'ekt   emas,   balki   o'rganish   sub'ekti.
Uchinchi   yondashuv:   o'rganish   rivojlanishdan   oldinroq   boradi   va   uni   davom ettiradi.   Ushbu   yondashuv   rivojlanishning   madaniy-tarixiy   nazariyasiga   xosdir.
Rivojlanish   va   o'rganish   tasodifiy   bo'lmagan   jarayonlar   sifatida   qaraladi,   ular
orasida   murakkab,   hayotni   o'zgartiruvchi   o'zaro   bog'liqlik   mavjud.   Ushbu
yondashuv   bilan   o'rganish   bola   va   kattalar   o'rtasidagi   aloqa   va   hamkorlik   deb
tushuniladi,   bu   davrda   kattalar   bolaga   ob'ektiv   dunyoni   va   u   bilan   o'zaro
aloqalarning ma'nosini kashf etishga yordam beradi. Ta'lim - bu bola rivojlanishini
muntazam ravishda tashkil etish va rivojlanishning harakatlantiruvchi kuchlaridan
biridir.   Bu   o'qishdan   tashqari   imkonsiz   bo'lgan   jarayonlarning   rivojlanishini
rag'batlantiradi.   Ta'limning   asosiy   roli   -   bu   bolaning   o'z   xatti-harakatlarini
o'zlashtirishi uchun imkoniyat yaratishdir. Bugungi kunda savodxonlik yoki uning
yetishmasligi   inson   hayotining   barcha   sohalariga   ta'sir   qiladi.   Dunyodagi   eng
keskin   va   ommalashgan   muammo   bu   nutq   va   yozuv   savodxonligi   muammosi.
Kamroq o'rganilgan, ammo dolzarb bo'lib qolgan moliyaviy, huquqiy, kompyuter,
axborot,   ekologik,   geografik   va   siyosiy   savodxonlik   masalalari.   Shu   bilan   birga,
olimlar ta'kidlaganidek, savodsizlikning har qanday turi bitta ta'rifga to'g'ri keladi -
bu   har   qanday   ma'lumotni   bilmaslik,   bu   sohada   ko'nikma   va   qobiliyatlarning
ytishmasligi.Albatta, hamma narsani bilish mumkin emas, shu bilan birga, u yoki
bu   masalada   odamning   savodsizligi   oqibatlari   nafaqat   "biron   bir   narsaning
yaxshiroq   sifatiga   to'sqinlik   qilishi   yoki   maqsadga   erishilmasligi"   mumkin
emas,   balki favqulodda vaziyatlar , sog'lig'i yoki hatto inson hayotining yo'qolishiga
olib   kelishi   mumkin.   ...   shu   munosabat   bilan   hayot   xavfsizligi   sohasidagi
savodsizlik   masalalari   eng   dolzarb   bo'lib   qolmoqda.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,
zamonaviy   jamiyat   sharoitida   odamlarning   atrof-muhit   bilan   -   sanoat,   tabiiy,
maishiy   -   o'zaro   ta'sirining   xavfsizligi   darajasi   pasaymoqda.   Mening   fikrimcha,
odamlarni va atrof-muhitni salbiy omillar ta'siridan himoya qilish muammosini hal
qilish   kerak.   Shu   sababli,   ushbu   mavzudagi   muhim   jihat   inson   xavfsizligi
madaniyatini   shakllantirishdir va yana shuni ta’kidlashni xohlardimki, savodsizlik
oqibatida   inson   o’z   huquq   va   majburiyatlarini   bilmaslik   alomatidir.   Bu   nafaqat,
insonning   o’zining   muammosidir,   balki   mavzuda   qayd   etib   o’tilganidek   butun
dunyoning global muammosidir.  Hozirgi zamonda insonlarning bilimi va malakasi jamiyatning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishini aniqlovchi muhim omildir. Shuning
uchun   ko’pchilik   mamlakatlarda   ta'limni   rivojlantirish   istiqboli   eng   asosiy
masalalardan   biriga   aylanmoqda.   O’zbekistonning   bugungi   kuni   uchun
iqtisodiyotning   innovatsiyalarga   asoslangan   rivojlanishini   ta'minlash   vazifasi
turmoqda.   Shuning   uchun   O’zbekistonda   ta'lim   tizimidagi   islohotlar
iqtisodiyotdagi yangi o’zgarishlar paydo bo’lishi bilan chambarchas bog’liq bo’lib
qolmoqda. O’zbekiston ta'lim tizimida keyingi 20 yilda qator o’zgarishlar amalga
oshirildi.   Shu   bilan   birga   O’zbekiston   ta'lim   tizimida   yaqin   vaqtda   yechimini
kutayotgan   muammolar   mavjud.   Masalan,   O’zbekistonda   talabalik   yoshidagi
aholining   oliy   ta'lim   bilan   qamrab   olinishi   darajasi   9   foiz   bo’lib,   bu   Markaziy
Osiyoda   va   jahon   miqyosida   ancha   past   ko’rsatgichdir.   O’zbekiston   oliy   ta'lim
tizimi 67 o’quv yurtidan iborat. Ularda 2015/16 o’quv yilida jami 253 ming talaba
ta'lim   olishgan.   Rejalashtirishning   markazlashgan   tizimi   oliy   o’quv   yurtlariga
talabalar   qabuli   miqdorini   ham,   ular   ta'lim   yo’nalishlarini   ham   belgilaydi.   Oliy
ta'limga   davlat   g’aznasidan   moliyalashtirish   mamlakatimiz   yalpi   ichki
mahsulotining atigi 0,4 foizini tashkil etadi. Bu jahonda eng past ko’rsatgichlardan
biridir. O’zbekistonda davlat byudjyetidan har bir talabaga to’g’ri keluvchi xarajat
Rossiyaga   nisbatan   2   marta,   Turkiyaga   nisban   3   marta,   Malayziyaga   nisbatan   7
marta kam. 2000 yildan beri oliy ta'limni moliyalashtirishning umumiy miqdorida
davlat   g’aznasidan   xarajatlar   60   foizdan   35   foizacha   kamaydi.   Davlat   xarajatlari
kamayishi   bilan   oliy   o’quv   yurtlari   ko’proq   ta'lim   uchun   to’lovlar   hisobiga
moliyalashtirishga   o’tmoqda.   O’zbekistonda   oliy   ta'limni   xususiy   moliyalash
darajasi   (60   foiz)   AQShga   nisbatan   (57   foiz)   va   Buyuk   Britaniyaga   nisbatan   (52
foiz)   ham   yuqori.   Aholi   daromadlari   yuqori   bo’lgan   mamlakatlar   orasida   oliy
ta'limni   xususiy   moliyalashtirish   o’rtacha   29   foizni   tashkil   etadi.   O’zbekistonda
oliy   ta'limni   xususiy   moliyalashtirish   hajmining   oshishi   nafaqat   to’lov-kontrakt
asosida   qabul   qilingan   talabalar   soni   oshishi   bilan,   balki   ta'lim   uchun   to’lovlar
miqdorining   ko’payishi   bilan   ham   bog’liq.   O’zbekiston   aholisining   daromadlari
ham   keyingi   yillarda   oshgani   holda,   kontrakt   to’lovi   miqdori   tezroq   oshdi.
Natijada,   mamlakat   oliy   o’quv   yurtlariga   jamiyatning   boy   qatlamlari   oilalari farzandlari   kirishi   ulushi   oshmoqda.   O’zbekiston   oliy   ta'limi   tizimida
xarajatlarning   joriy   taqsimoti   ham   oliy   ta'lim   sifati   yuqoriroq   bo’lgan
mamlakatlarga mos kelmaydi. Talabalarga beriladigan stipendiyalar ulushi haddan
ko’p   (oliy   o’quv   yurtlari   byudjyetining   deyarli   40   foizi).   Iqtisodiy   hamkorlik   va
tarraqiyot   tashkilotiga   kiruvchi   mamlakatlarda   bu   ko’rsatgich   10   foizni   tashkil
etadi.   Oliy   ta'limni   moliyalashtirishdagi   ushbu   kamchiliklar   oliy   ta'lim
muassasalari   moddiy   texnika   bazasining   nochor   ahvolga   tushishiga   sabab   bo’ldi.
Boz   ustiga,   O’zbekiston   oliy   ta'limi   tizimida   ilmiy   darajali   o’qituvchilar   miqdori
20   yil   ichida   52   foizdan   35   foizgacha   kamaydi.   2014/15   o’quv   yilida   har   100
talabaga   kompyuterlar   soni   13   ta,   Internetdan   foydalanib   dars   o’tayotgan
o’qituvchilar soni  35 foizni tashkil etdi. Bir necha yil oldin ko’pchilik oliy o’quv
yurtlarining   nafaqa   yoshiga   yetgan   professor-o’qituvchilarini   lavozimidan   olinib,
stavkalari   kamaytirilgandan   so’ng,   ba'zi   kafedralarga   mudir   sifatida   fan   nomzodi
ilmiy darajasiga ega bo’lgan mutaxassisni topish ham muammo bo’ldi. Bu keyingi
25 yilda oliy ta'limdan keyingi bosqichga ham yetarli e'tibor berilmagani va ilmiy
darajali olimlarning migratsiyasi natijasidir.
Oliy ta'limni isloh qilish O’zbekistonning fuqarolik va iqtisodiy taraqqiyoti
uchun   zarur.   Mamlakat   taraqqiyotining   hozirgi   holati   yuqori   malakali
mutaxassislarga   talabni   kuchaytirmoqda.   Holbuki,   O’zbekistonda   faqat   bazaviy
malakaga   ega   bo’lgan   ishchilar   ko’pchilikni   tashkil   etmoqda.   Agar   2008   yilda
o’zbek   tadbirkorlari   orasida   o’tkazilgan   so’rovda   ularning   73   foizi   biznesni   olib
borishdagi   to’siqlar   sifatida   ishchilarning   bilim   darajasi   va   malakalari
yetishmasligini  ko’rsatgan bo’lsa, 2013 yilda Jahon banki hisobotini tayyorlashda
o’tkazilgan   so’rovlarda   sanoat   firmalarining   49   foiz   rahbarlari   oliy   ma'lumotli
malakali mutaxassislarni topishda qiyinchiliklar borligini ko’rsatishgan. Oliy o’quv
yurtlari   bitiruvchilarining   bilimi   va   malakasi   sifatidan   33   foiz   firma   rahbarlari
qanoatlangan   bo’lsa,   36   foizi   norozi   ekanligini   bildirgan.   Bu   xususda,   oliy   o’quv
yurtlari   bitiruvchilarining   ancha   qismi   (turli   mutaxassisliklar   bo’yicha   30–
50foizgacha)   o’z   yo’nalishi   bo’yicha   ishlamayotganini   ko’rsatish   mumkin.   Ish
beruvchilar,   sanoat   va   oliy   o’quv   yurtlari   orasidagi   o’zaro   aloqaning   bo’shligi iqtisodiyotga   innovatsiyalar   tatbiqini   sekinlantiruvchi   yana   bir   omildir.
O’zbekistonda  ta'lim  sifatini  nazorat  qilish   Davlat   test  markazi  qoshidagi   maxsus
boshqarmaga yuklatilgan edi. Ammo ushbu boshqarma tomonidan o’quv yurtlarini
attestatsiya   va   akkreditatsiyalash   muddatlari   kechikishi ,   attestatsiyadan   o’tmagan
o’quv   yurtlarida   rahbarlarga   intizomiy   choralar   ko’rilmagani,   o’quv   yurtlarining
moddiy   bazasi   va   professor-o’qituvchilar   salohiyati   haqida   chuqur   xulosalar
chiqarilmagani,   o’quv   yurtlaridagi   ahvol   oshqora   muhokama   etilmagani   sababli
davlat   tomonidan   ta'lim-tarbiya   sifatiga   qo’yilayotgan   talablar   bajarilishida
sustkashlikka olib keldi.  Bundan tashqari, ushbu boshqarmaning talabalar qabulini
amalga oshiruvchi Markaz qoshida bo’lishligi ham xolisona xulosalar chiqarishga
halaqit berardi. Shuning uchun prezident Sh. Mirziyoyevning 2017 yil 20 apreldagi
farmoniga   asosan   ta'lim   sifatini   nazorat   etadigan   Davlat   inspeksiyasi   Vazirlar
Mahkamasi qoshida tashkil etildi.
O’zbekistonda ta'lim tizimini boshqarishda ham qator kamchiliklar mavjud.
Ta'lim   sohasini   boshqarishni   bitta   vazirlikka   yuklatish   vaqti   keldi.   AQSh   va
Rossiya   kabi   mamlakatlar   tajribasi   buni   ko’rsatib   turibdi.   Ta'lim   muassasalari
boshqaruvini   takomillashtirish,   ularning   mustaqilligini   kuchaytirish   uchun   rektor,
prorektorlarni tayinlashda o’quv yurti jamoasi fikrini hisobga olish, rahbariyatning
5   yil   ishidan   so’ng   faoliyatlarini   baholash   kerak.   O’tgan   20   yil   davomida   o’quv
dasturlari, o’quv rejalari va baholash tizimining juda tez o’zgarishi ta'lim sifatining
pasayishiga olib keldi. Kollej va oliy o’quv yurtlari talabalarining paxta terimiga,
obodonlashtirishga   jalb   qilinishi,   qishqi   ta'tillarning   cho’zilib   ketishi   ham   ta'lim
jarayoniga   salbiy   ta'sir   etmoqda.   Oliy   o’quv   yurtlari   bitiruvchilarining   bilimi   va
malakasi   sifatidan   33   foiz   firma   rahbarlari   qanoatlangan   bo’lsa,   36   foizi   norozi
ekanligini bildirgan. Bu xususda, oliy o’quv yurtlari bitiruvchilarining ancha qismi
(turli   mutaxassisliklar   bo’yicha   30–50   foizgacha)   o’z   yo’nalishi   bo’yicha
ishlamayotganini   ko’rsatish   joiz
Yuqorida   aytib   o’tilgan   fikrlardan   anglashiladiki,   ta’lim   inson   uchun   asosiy
predmetlardan   biri   bo’lishi   lozim.   O’zimizning   davlatchiligimizdan   kelib   chiqib
aytadigan bo’lsam, biz mamlakatimizni rivojlantirmoqchi bo’lsak, albatta, birinchi navbatda  ta’lim   tizimimizga   katta  ahamiyat   berishimiz  lozim.  Bizda   ta’lim  tizimi
bor,   lekin   u   bizga   yakunda   nima   beryapti,   shuni   rahbariyatimiz   ko’rib   chiqishi
kerak.Kerak bo’lsa dunyoning ta’lim sifati  rivojlangan davlatlardan mutaxassislar
jalb   qilinishi,   talabalarning   zamonaviy-amaliy   ko’nikmalarini   shaklllantirish ,   quyi
ta’lim   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   bolalarni   yoshlikdan   ta’lim   olishga   qiziqishini
ta’minlash   -   ustuvor   masalalardan   biri   deb   bilaman.   Ko’pchilik   odamlar   ta’lim
tizimini tahlil qilar ekan, eng avvalo maktablardagi poraxo’rlik, majburiy mehnat,
majburiy   obuna,   o’qituvchilarning   o’quvchilardan   pul   yig’ishi,   darslarga
bee’tiborlik   kabi   kamchiliklarni   ko’rsatishadi.   Ammo,   mana   necha   yildirki,
muammolarni   qancha   gapirmaylik,   kurashmaylik,   ular   bartaraf   etilayotgani   yo’q.
Nega?..Chunki   biz   muammolarni   keltirib   chiqarayotgan   asosiy   sabablarni
o’rganayotganimiz yo’q. Balki oqibatlarni tahlil qilishga berilib ketganmiz. Ba’zan
esa muammoning tagiga yetish uchun chekka bir qishloq maktabining rahbari yoki
o’qituvchisini topib olib, uni yomonlashga tushamiz. Go’yoki bu muammo boshqa
joyda yo’g’u, shu maktabdagina paydo bo’lganday. Agar biror jamoada biron illat
paydo   bo’lsa-yu,   boshqa   joylarda   uchramasa,   uning   sababi   shu   joydan   axtariladi.
Ammo shunday illatlar bir nechta shunday jamoada, boshqa hududlardagi o’xshash
sotsial   guruhlarda  ham  kuzatilsa,   demak  uning  sabablari   tizimning  boshqaruvi  va
tashkil   etilishi   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Shunday   ekan,   bu   muammolarni   keltirib
chiqarayotgan sabablarni kompleks tarzda ilmiy o’rganish, tahlil qilish, xulosalash
va   bartaraf   etish   uchun   choralar   ishlab   chiqish   kerak   bo’ladi.   Xo’sh,   tizimdagi
muammolarning   kelib   chiqishida   eng   asosiy   sabab   bo’layotgan   muammolar
nimadan iborat? Kadrlar  muammosi  tizimdagi  kadrlar salohiyatini  yaxshilash  eng
dolzarb   vazifadir.   Zero,   har   qanday   ijtimoiy   faoliyat   ravnaqi   yoki   tanazzuli
kadrlarning salohiyati bilan bog’liqdir. Shu paytgacha xalq ta’limi tizimida barcha
muammolarni keltirib chiqarayotgan kadrlar masalasi tom ma’noda isloh qilingani
yo’q. 
                   SAVODSIZLIK OQIBATLARI
    Aslida   barcha   sohalardagi   eng   asosiy   muammolarni   uquvsiz   va   bilimsiz
kadrlar   keltirib   chiqarayapti.   Kadrlarni   esa   «mansabsotar»   kadrlar   bo’limlari boshliqlari   va   ularning   gumashtasi   bo’lgan   haromxo’r   rahbarlari   tanlaydi.   Bugun
bu  tizim   shunchalar   maxfiylashib   ketganki ,  deyarli   hamma  bo’g’inlarning  kadrlar
bo’limlarini pismiq, sir boy bermaydigan, olsa ham olmaganday turaveradigan bez
mutaxassislar   egallagan.   Ta’kidlash   kerak,   bu   kabi   xodimlar   poraxo’r   rahbarlar
uchun   ayni   muddaodir.   Shu   o’rinda   tizimning   eng   yaqin   tarixiga   nazar   solsak.
1991   yilga   qadar   xalq   ta’limi   tizimida   lavozimlar   uchun   pora   berish   juda   past
darajada   bo’lgan.   Aksincha,   kadrlarni   gazetalarda   maxsus   e’lonlar   berib,   turli
imtiyozlar va’da qilib ishga taklif etish tizimi mavjud bo’lgan. Ammo mustaqillik
yillarida   tizimning   o’zgarishi   va   ro’y   bergan   ijtimoiy-iqtisodiy   inqiroz   tufayli
yaxshi kadrlar ta’lim tizimini tashlab keta boshladi (bu holat faqat ta’lim tizimida
emas, barcha sohalarda kuzatildi). Xodimlarga oylik maoshlarining kechiktirilishi,
inflyasiyaning   keskin   o’sishi   o’qituvchilarning   ijtimoiy   ahvolini   butunlay   yomon
ahvolga   solib   qo’ydi   (shu   davrlarni   bir   esga   olsak:   Toshkent   shahrida   maktab
direktorlari o’qituvchilarni ishda saqlab qola olmagani uchun pedagogika sohasida
o’qiyotgan   talabalarni   ishga   taklif   qilishar,   ularga   bepul   oylik   chiptalar   va’da
qilishardi.   Talabalar   esa   o’sha   davrda   «Vuzgorodok   voqeasi»   sabab
stipendiyalarini   o’z   vaqtida   oladigan,   bepul   tushlik   bilan   ta’minlangan,   yagona
sotsial   guruhga   aylangan,   qolaversa,   qo’shimcha   ish   va   tajriba   orttirish   ham   ular
uchun   foydadan   xoli   emasdi).
Oradan yillar o’tib budjet sohasida ishlayotgan xodimlar ish haqlarining oshirilishi,
ta’lim   tizimida   olib   borilgan   islohotlar   sababli   o’qituvchilarga   muntazam   oylik
to’lash   yo’lga   qo’yildi.   Ish   haqi   miqdori   juda   kam   bo’lsa-da,   budjet   tizimidan
boshqa sohalarda muntazam ish haqi to’lanmasligi tufayli ko’proq ish o’rniga ega
bo’lgan ta’lim tizimining nufuzi ancha oshdi. Ayrim o’qituvchilar yana maktabga
qayta   boshladi.   Shu   davr   o’qituvchilarni   ishga   olish   uchun   pora   olishning   eng
kuchaygan   davri   bo’ldi.   Bunda   eng   asosiy   omillardan   biri   tadbirkorlik   sohasiga
ketib, ancha-muncha oldi-berdi muomalasiga o’rganib qaytganlarning ta’siri bo’ldi
desak   adashmaymiz.   Chunki   o’sha   davrda   «qassob-o’qituvchi»,   «fermer-
o’qituvchi»,   «do’kondor-o’qituvchi»,   «dallol-o’qituvchi»,   «tabib-o’qituvchi»,
hattoki   «folbin-o’qituvchi»lar   ko’paygan   edi.   Aynan   shular   ta’lim   tizimining buzilishi   va   korrupsiyalashuviga   katta   ta’sir   ko’rsatdi.   Ularning   ko’pchiligi   ikki
ishni muvofiqlashtirish uchun urinar, ish vaqtida ishni tashlab ketar yoki darslarni
ma’lum   kunlarga   qo’yib   berishni   so’rashar,   ba’zilari   esa   oylikni   direktorga   berib
«menga  staj   bo’lsa   bo’ldi,  pul  kerakmas»   deyishar   edi.  Yuqoridagi   omillar  sabab
keyingi   bosqichda   maktab   rahbarlarining   ham   nufuzi   oshib   bordi.   Endi   maktab
direktorligini   egallash   uchun   pora   berish   boshlandi.   Tabiiyki,   yana   o’sha   toifa,
ya’ni oldi-berdini eplaydiganlar direktorlik kursisiga o’tira boshladi. Ilmli, axloqni
ustun   qo’yadigan   vijdonli   rahbarlar   esa   boshqa   sohaga   ketdi   yoki   oddiy
o’qituvchilikka   qayta   boshladi.   Ayrimlar   esa   zamonga   moslashib   olishdi.   Bunda
bosh-qosh   bo’lgan   kadrlar   bo’limlari   kalamushlari   vakant   o’rinlarga   rahbar
tayinlashda   «xufiya»   hujjat   tayyorlashga   o’tib   olishdi.   Ya’ni   bo’sh   o’rinlar
to’g’risida ommaviy axborot vositalarida yoki idoradagi  maxsus  afishalarda e’lon
berish   butunlay   to’xtab   qoldi.
Xalq ta’limi tizimida rahbar kadrlar inqirozi boshlandi. Ma’lumki, 2005 yilga kelib
Vazirlar   Mahkamasining   «Xalq   ta’limi   xodimlari   mehnatiga   haq   to’lashning
takomillashtirilgan   tizimini   tasdiqlash   to’g’risida»gi   275-qarori   qabul   qilindi.
Ko’pchilik   qaror   mazmuni   bilan   tanishib   chiqqach,   endi   mehnatga   haq   to’lash
tizimi   yaxshilanadi   deb   o’ylagan   edi.   Chunki   qarorga   tegishli   «Umumta’lim
muassasalarining   o’rnak   ko’rsatgan   xodimlarini   rag’batlantirishning   direktor
jamg’armasi   to’g’risidagi   nizom»da   ma’lum   bir   demokratik   tamoyillar   olg’a
surilgan edi. Ammo bunday bo’lmadi. Jamg’armaning «direktor jamg’armasi» deb
atalishi yana direktorlarning nufuzini oshirdi xolos. Vijdonini uyg’otmadi. Direktor
fondidan   ustamalar   nizomda   ko’rsatilganidek   demokratik   va   xolislik   tamoyillari
asosida   emas   (vijdonan   ishlaydigan ,   olimpiada   va   bilimlar   bellashuvlarida
yutuqlarga   ega   bo’lgan   o’qituvchilar   bundan   mustasno),   direktor   bilan   ustamani
«arra»   qilishga   rozi   bo’lganlarga   berila   boshladi.   Savol   tug’iladi:   nahotki   natija
ko’rsatmagan   o’qituvchiga   ustama   tayinlash   mumkin   bo’lsa?   Albatta,   direktor
hech   bir   asossiz   nobop   o’qituvchiga   ustama   belgilay   olmaydi.   Ammo   o’sha
natijani   qalbakilashtirish   mumkin.   Tuman   xalq   ta’limi   bo’limi   tomonidan   soxta
faxriy yorliqlar, DTS bo’limlaridan soxta natijalar pulga sotib olinib «arrachi»larga ustama   belgilana   boshlandi.   Keyingi   yillarda   o’qituvchilar   orasida   bu   borada
e’tirozlar   ko’payib   ketdi.   «Nega   u   ustama   oladi,   men   olmayman?»   degan   haqli
savollar   berildi.   Ammo   islohotlar   shunday   kechsa,   natijalar   sotilsa,   nima   qilish
mumkin?   Qolaversa,   primitiv   boshqaruvga   asoslangan   va   uquvsiz   kadrlar   bilan
to’lgan   tizimda   adolat   o’rnatish   mumkinmi?   Nima   qilmoq   kerak?   Tizimni
yangilash   uchun   eng   avvalo   chuqur   o’ylangan   va   ilmiy   asoslangan   konsepsiya
ishlab chiqish zarur. Agar mendan taklif so’rashsa, hech ikkilanmay ishni kadrlarni
almashtirishdan boshlashni va Ta’limni ilmlilarga olib berish konsepsiyasini taklif
qilgan   bo’lar   edim.
Hech   ko’rganmisiz   yaxshi   agronomlarsiz   qishloq   xo’jaligi,   yaxshi   injenerlarsiz
sanoat  rivojlanganini? Xuddi  shunday ta’lim  ham olimlar, bilimli o’qituvchilarsiz
rivojlanmaydi. Bugun o’qituvchilar orasida savodxonlikni muhokama qilish noyob
hodisaga aylangan. O’qituvchilardan diktant  olinganda natijalar  shuni  ko’rsatdiki,
ayrim fan o’qituvchilari umuman savodxonlikka ega emas. Oddiy imlo qoidalarini
bilmaydi.   Tasavvur   qiling,   hatto   ona   tili   va   adabiyot   o’qituvchilari   ham   diktant
yoza   olmayapti.   Maktablardagi   o’quv-tarbiya   jarayonlari   uchun   mas’ul
o’rinbosarlarning   aksariyati   maktab   ta’limini   tashkil   etish   me’yorlari   haqida
tushunchaga ega emas. O’qituvchilar bilan ishlash, ularning pedagogik faoliyatini
boshqarish layoqati  yo’q. Chunki  tizimda yangi  rahbarlarga ko’mak berish uchun
xolis   menejmentlik   yordami   shakllantirilmagan.   Ko’pchilik   o’rinbosarlar   direktor
bilan til topisha olgani yoki darsi kamligi uchun shu lavozimni egallagan. Shunday
bo’lsa-da,   hamon   maktablarda   bilimli,   jonkuyar   o’qituvchilar   bor.   Maktabni,
universitetni a’lo baholar bilan bitirgan, axloqan barqaror, bolalikdan o’qituvchilik
kasbini   sevib,   shu   sohani   ongli   ravishda   tanlagan   o’qituvchilar   ham   juda   ko’p.
Respublikamizning   hamma   maktablarida   o’nlab   topiladi.   Ammo   ular   rahbarlikni
xohlamaydilar.   Balki   xohlar ,   ammo   rahbarlari   botib   turgan   korrupsiya   botqog’iga
kirgisi kelmaydi. Bilimli o’qituvchilarning ko’pchiligi o’quvchi bilan ishlab natija
ko’rsatishga,  harakat  qilib  ustama   olishga  intilishadi.  Ayrimlari  esa   maktablardan
nomiga   staj   uchun   dars   olib,   repetitorlik   bilan   shug’ullanadi.   Ularni   rahbarlikka
qo’yish   kerak.   Agar   tizimdagi   islohotlar   o’sha   bilimli   o’qituvchilarni   rahbarlikka tayinlash  bilan boshlansa,  tizim  o’zgaradi.  Bugungi  kunda  ularni  rahbarlikka  olib
kelish   osonlashdi.   Chunki   ular   yoqtirmaydigan   majburiy   mehnat,   turli   noqonuniy
yig’imlarga   chek   qo’yildi.   O’qituvchidan   faqat   sifatli   ta’lim   so’ralsa,   ular
rahbarlikka   rozi   bo’lishadi.   Buning   uchun   aniq,   puxta   o’ylangan,   tizimli   va
davomli   konsepsiya   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   zarur   bo’ladi.
O’qituvchilarning   kasbiy   faoliyatini   yaxshilash   muammosi   Ta’lim   tizimini   isloh
qilishning yana bir dolzarb vazifasi o’qituvchilarning kasbiy faoliyatini yaxshilash
bilan   bog’liqdir.   Kasbiy   faoliyatni   yaxshilash   uchun   esa   ularning   malakasini
oshirish   zurur.   Ammo   malaka   qanday   oshiriladi?
Shu   paytgacha   kuzatganimiz   malaka   oshirish   institutlari   faoliyati   amalda   talabga
javob   bermadi.   Shu   sababli   malaka   oshirish   tizimi   oliy   ta’lim   muassasalari
tarkibiga   o’tkazildi.   Xo’sh,   nima   o’zgardi?   Deyarli   hech   narsa!   O’sha   malaka
oshirish  institutlaridagi   pedagogik  jamoa yana  o’z o’rnida qoldi.  Yana o’sha  eski
tanish   qiyofalar   darrov   til   topib   olishdi.   «Men   malaka   oshirishga   kelmayman,
evaziga   seni   siylayman,   sen   esa   qarashib   yuborasan»   deb   nomlangan   eski
ssenariyga   o’zgarishlar   kiritilmadi.   Aksincha,   o’qituvchi   faoliyatini   baholaydigan
qandaydir test-co’rov tizimi joriy etilib, o’qituvchilar malaka oshirish o’rniga xalq
ta’limi bo’limlaridan maqtov yorliqlari va natijalarni sotib olishi ko’paydi.
Nima   qilmoq   kerak?   Bu   borada   ham   aniq   islohotlar   o’tkazilishi   zurur.
Chunki   sifatli   dars   bera   olmayotgan   o’qituvchi,   maktabning   o’quv   jarayonini
tushunmaydigan   direktor,   ta’lim   tizimining   ilmiy   soha   ekanligini   his   qila
olmaydigan tuman, viloyat xalq ta’limi  mutasaddilari, vazirlik idoralari  rahbarlari
uchun malaka oshirish juda ham kerak. Buning uchun eng avvalo o’qituvchilarning
AKT   bilan   ishlash   ko’nikmasini   rivojlantirish   zarur.   Afsuski,   bu   borada   shu
paytgacha   deyarli   hech   bir   ish   qilinmadi.   Mutaxassislar   sobiq   sovet   davridagi
yoppasiga savodxonlikni tugatish tamoyilini qo’llashdi shekilli, AKT savodxonligi
bo’yicha o’qishlar faqat hisobotlarda yaxshi bo’ldi. Yolg’on ma’lumotlarga tayanib
xulosalar   qilindi.   Ammo   AKT   bilan   ishlash ,   internetdan   foydalanish   layoqati   har
bir   shaxsning   individual   qiziqishlari   doirasida   shakllanishiga   e’tibor   qaratilmadi.
Endilikda asosiy tayanch kompetensiyalarining ikkitasi: axborotlar bilan ishlash va o’zini   o’zi   rivojlantirish   kompetensiyalarini   shakllantirishga   e’tibor   berish   kerak
bo’ladi. Unda:  media manbalardan zarur  ma’lumotlarni  izlab topa  olish,  saralash,
qayta   ishlash,   saqlash,   ulardan   samarali   foydalana   olish,   ularning   xavfsizligini
ta’minlash, mediamadaniyatga ega bo’lish layoqatini shakllantirish, o’qituvchining
ma’naviy,   ruhiy,   intellektual   va   kreativ   rivojlanishi,   kamolotga   intilishi,   hayot
davomida   mustaqil   o’qib-o’rganishi,   kognitivlik   ko’nikmalarini   va   hayotiy
tajribani mustaqil ravishda muntazam oshirib borishi, o’z xatti-harakatini muqobil
baholashi   va   mustaqil   qaror   qabul   qila   olish   ko’nikmalarini   egallashi   nazarda
tutiladi.
Eng   asosiysi   esa   o’qituvchilar   malakasini   oshirishda   eskicha   uslublardan   voz
kechish,   zamonaviy   o’qituvchi   qiyofasini   shakllantirish   zarur.   Ta’lim   tizimida
rahbarlar   va   o’qituvchilar   faoliyatini   ochiqlash   zarur.   Agar   shu   paytgacha
tizimdagi   muammolarni   yoritmoqchi   bo’lsangiz   Xalq   ta’limi   vazirligining   o’zi
qarshi   chiqar,   rahbarlarda   har   qanday   tanqidiy   maqolaga   qarshi   reaksiya   mavjud
edi.   Ijtimoiy   saytlarda   e’lon   qilingan   har   qanday   tanqidiy   maqolaga   vazirlikning
xurujlari   boshlanar   edi.   O’tgan   yili   dars   ishlanmalari   tanlovidagi
ko’chirmakashliklar   haqidagi   maqolaning   ommaviy   saytlardan   yo’qolib   qolishi,
shaxsan   men   yozgan   «Fan   olimpiadalaridagi   nohaqliklar»nomli   maqolamni
«Ufq.uz»,   «Xabar.uz»   saytlaridan   olib   tashlash   uchun   qilingan   harakatlar   bunga
misol   bo’ladi.   Balki   bu   borada   faqat   xalq   ta’limi   tizimini   ayblash   kerak   emasdir,
chunki   yigirma   besh   yil   davomida   muammolarni   oshkor   qilmaslik   va   yopiq   hal
qilish amaliyoti  hamma sohalarda ham kuzatildi. Ammo nima bo’lganda ham xalq
ta’limi tizimida bu amaliyotning asoratlari ko’proq iz qoldirdi. Rahbarlarda vijdon
oldida hisob berish, eldan uyalish hissi yo’qolib bordi. Bir rahbar jiddiy   aybi uchun
ishdan   olinsa-da ,   tez   orada   yanada   yaxshiroq   lavozimga   tayinlanaverdi.   Chunki
uning   ayblari   ommaga   oshkor   qilinmadi.   Shunday   ekan,   ommaviy   axborot
vositalari   tomonidan  ta’lim  tizimi   faoliyati   keng  yoritilishi,  rahbarlarning  ayblari,
nafaqat rahbarlar, balki o’qituvchilarning ham nojo’ya qiliqlari, nopedagogik xatti-
harakatlari ommaviy tarzda muhokama qilinishi zarur. Shuningdek ochiq darslarni
ko’paytirish, ularga jamoat tashkilotlari vakillarini, jurnalistlarni jalb qilish hamda ular   orqali   ta’limga   jamoatchilikning   adolatli,   tahliliy   munosabatini   shakllantirish
kerak bo’ladi. Buning uchun ta’lim tizimidagi gazeta va jurnallar faoliyatini isloh
qilish,   agar   buning   imkoni   bo’lmasa   yoki   kechiksa   ijtimoiy-ommaviy   saytlar,
blogerlar   ko’magiga   tayanish   kerak.   Nima   bo’lganda   ham   xalq   ta’limi   tizimi
faoliyati xalq uchun ochiqlanishi zarur.
           O`ZBEKISTONDA TA`LIM VA ISLOH QILISH
  Ta’lim   tor   mahnoda   o’qitish   tushunchasini   anglatadi.   Lekin   u   faqat   turli
o’quv   yurtlarida   o’qitish   jarayoni   emas,   balki   oila,   ishlab   chiqarish   va   shu   kabi
sohalarda   ham   mahlumot   o’zlashtirish   jarayonidir.   Ta’lim   ilm   berish   va
tarbiyalashni   o’ziga   qamrab   olib,   respublikaning   aql   zakovat   va   ilm   borasidagi
kuch-quvvatini   rivojlantirish,   jamiyat,   oila   va   davlat   oldidagi   o’z   mashuliyatini
anglaydigan   har   jihatdan   barkamol   erkin   shaxsni   shakllantirish   maqsadini
ko’zlaydi.   SHuning   uchun   ham   u   ustuvor   soha   hisoblanadi.   Ta’lim   faoliyati   o’z
tarkibiga   quyidagilarni   qamrab   oladi:   a)   mahlum   bir   tajriba   va   amaliy   faoliyat
turini   muvaffaqqiyat   bilan   tashkil   qilish   uchun   olamning   zarur   xususiyatlari
haqidagi axborotlarni o’zlashtirish (bu jarayonning mahsuloti bilimlardir); b) mana
shu   faoliyat   turlarini   yuzaga   keltiradigan   usul   va   vositalarni   o’zlashtirish   (bu
jarayonlarning   mahsuloti   malakalardan   iborat   bo’ladi);   v)   ko’zlangan   maqsad   va
berilgan  masala  shartiga  mos  ravishda  to’g’ri   yo’l   va  usul   tanlash  hamda nazorat
qilish   uchun   ko’rsatilgan   axborotlardan   foydalanish   usullarini   egallash   (bu
jarayonning   mahsuli   –   malakadan   iborat   bo’ladi).   Insonning   mahlum   bilim,
ko’nikma   va   malakalarni   o’zlashtirishida   ongli   maqsad   bilan   boshqariladigan
barcha   harakatlari   ta’lim   bilan   bog’liq   bo’ladi.   Ta’limning   mohiyati,   maqsadi   va
mazmuni jamiyatning madaniy taraqqiyoti, fantexnikasining rivojlanganligi, ishlab
chiqarish texnologiyalarining amalga joriy etish darajasi kabilar bilan belgilanadi.
Ijtimoiy munosabatlar, umumiy mahlumotga bo’lgan talab va ehtiyoj, kishilarning
kasbiy tayyorgarligiga, ta’lim haqidagi g’oyalarga qarab kishilik jamiyatining turli
davr (bosqich)larida ta’limning mohiyati, maqsadi, mazmuni tashkil etish shakllari,
amalga   oshirish   metodlari   va   vositalari   o’zgarib,   takomillashib   boradi.   Ta’lim
mohiyatiga   ko’ra   bu   jarayonda   ishtirok   etuvchilarning   o’zaro   hamkorlikdagi faoliyatlarining   natijasidir.   Ta’lim   jarayonida   shaxsning   dunyoqarashi,   qobiliyati,
fazilat   (xislat)lari   o’zgaradi.   Ta’lim   jarayonida   kishilik   jamiyatining   ijtimoiy-
tarixiy   tajribalari   tahsil   oluvchilar   tomonidan   o’zlashtiriladi   va   shu   yo’l   bilan   u
avlodlar   orasidagi   mahnaviy-madaniy,   ijtimoiy,   ijtimoiy   vorislikni   taminlaydi.
Ta’limning metodologik asosini dealektik bilish nazariyasi tashkil etadi.
 KASBIY PEDAGOGIKA  – umumiy pedagogikaning bir sohasi bo’lib, u
tarbiya, ta’lim, o’qitish haqida qator nazariy va amaliy mahlumotlar beradi. Kasbiy
pedagogika   sanoat,   ishlab   chiqarish   va  mehnat   pedagogikasining   masalalari   bilan
shug’ullanadi. Kasb-hunar ta’limi pedagogikasi bir necha bo’limlariga bo’linib, bu
bo’limlarda kasbiy pedagogikaning asoslari  va muhim malasalalarini, yahni kasb-
hunar   ta’limi   yo’nalishlari,   mehnat   pedagogikasi,   kasb-hunar   didaktikasi   kabi
masalalarni   qamrab   oladi.   SHuningdek   ularda   kasb-hunar   tarbiyasining   ijtimoiy
psixologik   shartsharoitlari,   kasb-hunar   ta’limi   nazariyasi   va   kasb-hunar   ta’limi
huquqi o’rganiladi. 
KASB TA’LIM TEXNOLOGIYaSI   - butun o’qitish va o’qish jarayonini
ishlab   chiqish,   amalga   oshirish   va   baholashning   tizimi   usuli   bo’lib,   u   maqsadga
erishishga   yo’naltirilgan   holda   insonlarning   o’rganish   qobiliyati   va   ular   o’rtasida
muloqot   to’g’risidagi   tadqiqotlar   natijasiga   hamda   ta’lim   jarayonini   yanada
samarali   tashkillashtirishning   jonli,   jonsiz   vositalari   bilan   shug’ullanishga
asoslanadi.  DIDAKTIKA –  grekcha didaskien so’zidan olingan bo’lib, o’qitaman,
o’qishni   o’tgataman   mahnolarini   anglatadi.   Shunga   ko’ra   didaktika   –   bu   o’qitish
nazariyasidir.   Didaktika   ukitish   jarayonining   shakllari,   metodlari,   tamoyillari,
mazmuni, vazifasi va maksadlarini ishlab chikadi.
                       
                    Xulosa
Bu vazifalarni amalga oshirish orqali malakali mutaxassislarni tayyorlashda
xorij tajribalaridan samarali foydalanish, uning asosida o’quv mashg’ulotini tashkil
etishga   ta’lim   muassasalarida   yangicha   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   zarur.
Chunki,   o’quv   mashg’uloti   jarayoni   pedagogik   ijodkorlikning   asosiy   maydoni
bo’lib,   uni   tashkil   qilish   va   boshqarishga   to’g’ri,   innovasion   yondashuv   ta’lim
oluvchilarni   bilim   olishga,   mustaqillikka,   ijodkorlikka,   tashabbuskorlikka,
hamkorlikda   ishlashga,   kasbiy   kompetensiyalarni   chuqurlashtirish   orqali   ta’lim
sifatiga e’tibor berishga jalb qiladi. Ta’lim sifatini oshirishdagi mavjud kamchilik
va muammolarni bartaraf etish, bu yo’ldagi maqsad va vazifalarni aniq belgilash,
buning   uchun   jahonda   tan   olingan   tajribalardan   foydalanish,   axborot
texnologiyalarini   pedagogik   texnologiyalar   bilan   uyg’unlashgan   holda   qo’llash
bo’lajak   mutaxassis   kadrlarning   kasbiy   tayyorgarlik   sifatini   yaxshilashga   xizmat
qiladi,   bu   jarayon   samaradorligini   oshiradi.   Ta’lim   maqsadlarini   oydinlashtirish,
o’qitish   va   o’zlashtirish   jarayonlarida   qo’llaniladigan   turli   texnologiya   va
usullardan   foydalanish,   mazmunga   e’tiborni   qaratish   ta’lim   muassasalari
faoliyatini   rivojlantirish   va   takomillashtirishga   olib   keladi.
      
         
            
Foydalanilgan adabiyotlar  1. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga 
bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo’shma majlisidagi nutq / Sh.M. 
Mirziyoyev. - Toshkent: O’zbekiston, 2016. — 56 b. 
2. Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik — har bir rahbar ʼ
faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. Mamlakatimizni 2016 yilda 
ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va 2017 yilga mo’ljallangan 
iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar 
Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma ruza, 2017 yil 14 yanvar / Sh.M. 	
ʼ
Mirziyoyev. — Toshkent: O’zbekiston, 2017. — 104 b. 
3. Pedagogika. (Ma ruzalar matni. Prof. N. G`aybullayev taxriri ostida). T. 	
ʼ
„Universitet “. 1999.
 4. O’zbekiston Respublikasining „Ta lim to’grisida “gi Qonuni. T, 1997.	
ʼ
 5. O’zbekiston Respublikasi „Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi “. T, 1997. 
6. O’zbek pedagogikasi tarixi. (Ko’llanma. prof. A. Zunnunov taxriri ostida). T. 
„O’qituvchi “. 1997. 
7. Pedagogika. (Qo’llanma. A Munavvarov taxriri ostida) T. O’qituvchi. 1996. 
8. Pedagogika. (Qo’llanma. prof. A. Ilina taxriri ostida). M. 1984. 
9. Ochilov M. Universitetlar tizimida pedagog xodimlar tayyorlash muammolari. 
Ta lim va tarbiya “jurnali. 1997. 5-6 son.	
ʼ

Ta’lim global muammo sifatida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский