Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 60.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 24 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Joninek

Ro'yxatga olish sanasi 29 May 2024

20 Sotish

Turli tipdagi maktabgacha ta’lim muassasalarining tashkiliy tuzilmasi

Sotib olish
Mundarija:
Kirish……………………………………………………………………………..3
I.Bob. Turli tipdagi maktabgacha ta’ lim muassasalarining tashkiliy tuzilmasi
1.1. Maktabgacha ta’lim muassasasining turlari…………………………..5
1.2.  Turli   tipdagi   maktabgacha   talim   muassasalarining   tashkiliy  
tuzilmasi …………………………………………………………………..12
II-Bob. Maktabgacha ta’lim tashkiloti boshqaruv tizimi
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini boshqarishning umumiy 
tamoyillari………………………………………………………………..17
2.2. Maktbgacha  ta`limni boshqarishining metodi va vositalari………...20
2.3. Maktabgacha ta’lim muassasasini boshqarishning nazariy asoslari...25
Xulosa……………………………………………………………………….….30
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………32
2 Kirish
   Mavzuni dolzarbligi : O’zbekistonda bugungi shiddat bilan modernizatsiya,
globall rivojlanish kechayotgan  bir jarayonda     davlat tomonidan ta‘lim  tizimini
isloh   qilish   orqali   boshqarishining   ahamiyati   juda   muhimdir.   Ta‘lim-tarbiya
tizimini   isloh   qilish,   kadrlar   tayyorlashni   zamon   talablari   darajasiga   ko’tarish
sohasida   muhim   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmokda.   Jumladan,   ―Ta‘lim
to’g’risida gi   va ―Kadrlar tayyorlash milliy Dasturi ning   yangi loyixalari ustida‖ ‖
ishlar olib borilmoqda, ya‘ni takomillashtirilmoqda.  
SHuningdek,   maktabgacha     ta‘lim   tizimini   rivojlantirish   uchun   innovatsion
tavsifga   ega   bo’lgan   ―Davlat   –   xususiy   sherikchilik   to’g’risida gi     O’zbekiston	
‖
Respublikasi     Qonuni     bor   bo’lgan     maktabgacha     ta‘limni   yanada   rivojlantirish,
yangilarini   shakllantirsh     va   bunda     davlatning   rolini   sherikchilik   asosida
kuchaytirishga   qaratilgan.   SHuningdek   xukumat   rahbari   SH.Mirziyoevning   2018
yil   28   fevraldagi   PQ-3571-sonli   «Davlat   maktabgacha   ta‘lim   muassasalari
xodimlarining   ayrim   toifalari   mehnatiga   haq   to’lashni   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida»gi   qarori   ular   faoliyatini   rag’batlantirishga   undaydi,   bu   esa
davlat   tomonidan     maktabgacha   ta‘lim   muassasalari     xodimlarini     ijtimoiy
ximoyasini ta‘minlaydi.  
O’zbekiston   Prezidentimiz   SH.   Mirziyoevning   2017   yilning   16   iyunida
Toshkent shahrining Uchtepa tumaniga tashriflari asosida hududlarda olib borilgan
qat‘iy   islohotlar     natijasida   majburiy   to’qqiz   yillik     ta‘limdan   keyingi   ta‘lim,
ixtiyoriy   11   yillik   yoki   9-sinfdan   so’ng   akademik   letseylarda   yoki     kasbhunarga
yo’naltirilgan    kollejlardagi     ta‘limga  aylantirildi,  ya‘ni  o’quvchiga  va  uning  ota-
onasiga   to’qqiz   yillik   majburiy   ta‘limdan   keyingi     ta‘limni   tanlash   imkoniyati
yanada kengaytirildi. 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 20 apreldagi ―Oliy ta‘lim
tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi     2909-son   qarori,	
‖
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta‘lim   vazirining   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   ―Oliy   ta‘lim   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida   2017   yil   20   apreldagi   PQ-2909-son   qarorining   ijrosi	
‖
3 to’g’risida     2017   yil   24   aprel   №244-son   buyrug’lari   nomlaridan     ham     ko’rinib
turibdiki  oliy ta‘lim tizimini,  oliy ta‘limdan keyingi ta‘limni  rivojlantirish orqali
ijtimoiy sohani rivojlantirishga  qaratilgan e‘tiboridir.  
Yuqorida   aytilgan   davlatning     ta‘lim     tizimini     boshqaruvidagi   roli   asosida
takomillashuv   sifatlariga   ega   shaxsni   shakllantirishga   nafaqat   ta‘lim   mazmuni,
balki qo’llanilayotgan texnologiyalar,  o’quv jarayoni, o’qish va bilishning o’qitish
texnologiyasini tatbiq etishdan ham iboratdir.  
SHuning uchun ushbu tanlangan bitiruv malakaviy ishining mavzusi  mavjud
ta‘lim   tizimini   bozor   menxanizmi   orkali   takomillashtirish,   yangilarini
shakllantirish  orkali  ta‘lim sifatini ortishiga erishishga qaratilgan bo’lib,  dolzarb
hisoblanadi. 
Kurs   ishi   maqsadi:   Turli   m aktabgacha   ta’lim   muassasalarining   tashkiliy
tuzilmasi, boshqaruv tizimi va ular bilan ishlash o’rganish .   
Kurs ishi vazifasi: 
  uzluksiz ta‘lim tizimida joriy etilayotgan innovatsion jarayonlarni  nazariy 
jihatdan   o’rganish,   tahlil   kilish   va   umumlashtirish;     maktabgacha   ta‘lim
tizimida islohotlar  faoliyati xususiyatlarining 
chuqurlashtirishni     dolzarbligini   asoslash;     maktabgacha   ta‘lim   tizimini
yanada rivojlantirish maqsadidagi  davlat-
xususiy   sherikchilik   to’g’risidagi   modellarini   ilmiy   asoslash;     respublikada
umumiy o’rta ta‘lim  tizimi 12 (9+3)ni tubdan isloh etilishini 
Kurs   ishi   obekti:   O’zbekistondagi   maktabgacha   ta‘lim   va   uzluksiz   ta‘lim
tizimi 
Kurs   ishi   predmeti:   Turli   m aktabgacha   ta’lim   muassasalarining   tashkiliy
tuzilmasi, boshqaruv tizimi va ular bilan ishlashni tashkil etish . 
Kurs ishini ilmiy-amaliy ahamiyati:  kurs ishida olingan tahliliy natijalardan
ta‘lim   tizimini     rivojlantirishda   hamda   dars   samaradorligini   oshirishda   uslubiy
manba sifatida foydalanish mumkin. 
Kurs ishining tuzulishi:   Kirish, 2 bob, 4 ta paragrif xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan iborat. ʻ
4 I.Bob. Turli tipdagi maktabgacha talim muassasalarining tashkiliy
tuzilmasi
1.1.  Maktabgacha ta’lim muassasasining turlari
Mamlakatimizda   rivоjlangan   maktabgacha   ta’lim   tizimi   mavjud.   Ta’lim
islоxоtlari negizida, xususan, Kadrlar tayyorlash milliy dasturida ta’kidlanganidek,
bugungi kunda maktabgacha ta’lim uzluksiz ta’lim tizimining birinchi turi sifatida
shakllanadi, u ijоdkоr, ijtimоiy faоl, ma’anvid jixatdan bоy shaxsni  shakllantirish
va yukоri malakali rakоbatbardоsh kadrni tayyorlash milliy mоdelining eng muxim
tarkibiy   kismiga   aylanadi,   bilimdоn   va   erkin   fikrlоvchi   shaxsni   tarbiyalashda   ilk
tashkiliy-pedagоgik tadbirlar majmuini tashkil etadi.
Mamalakat   iktisоdiyotining   rivоjlanishi,   ijtimоiy   sоxadagi   uzgarishlar
maktabgacha   ta’limning   ustuvоr   yunalishini   belgilabgina   kоlmay,   uning   asоsiy
maqsad va vazifasi  6-7 yoshli  bоlalarni  maktabdagi ta’limga puxta tayyorlashdan
ibоrat ekanligi e’tirоf etildi.
Bоz   ustiga   ta’limda   Davlat   standartlarining   jоriy   etilishi   -bоlalarning   bоgchaga
katnagan   yoki   katnamaganligidan   kat’i   nazar,   ularni   maktab   оstоnasiga   bir   xilda
tayyorgarlik   kurib   kelishlarini   kafоlatlash   va   ta’minlash   zarur   ekanligini   takоzо
etadi.
Maktabga   kadam   kuygan   xar   bir   ukuvchidan   maktabdagi   ta’limga   bir   xilda
dastlabki   xоzirlik   kurib,   jismоnan   va   ruxan   ukishga   tayyor   bulishlari,   etarli
darajada ukuv malaka kunikmalariga ega bulishlari talab etilmоkda.
Ayni   paytda   respublikamizdagi   mavjud   6,704   ta   bоlalar   bоgchalarida   1   -7
yoshdagi   624,652   nafar   bоla   tarbiyalanmоkda.   Bu   umumiy   kamrоvning   18,5%ni
tashkil etadi.
Bunday kursatkichlarning оb’ektiv va sub’ektiv оmillari mavjud: -       birinchidan,
mamalkatimizda   оnalarga   bоla   parvarishi   uchun     3     yilgacha   ta’til   belgilangani,
ushbu davrning ikki yiln tulоvli ekanligi, ikkinchidan, bоla tarbiyasida оilaning rоli
5 bekiyosligi   alоxida   axamiyat   kasb   etadi.   Bu   uz   navbatida   bоlalarni   uy   sharоitida
tarbiya оlayotganligi uziga xоs xususiyatga ega ekanligini kursatadi.
Respubdikamizda   jоriy   etilgan   tashkiliy   pedagоgik   jarayon   shakliga   karab,
maktabgacha   ta’limni   shartli   ravishda   ikki   guruxga   bulish   mumkin:   birinchisi   -
bevоsita   mulоkоtli   ta’lim   (tarbiyachi   va   bоla).   Unga   bоlalar   bоgchasi   turli   ta’lim
muassasalari kоshidagi tayyorlоv guruxlari kiradi. *Ikkinchisi, bilvоsita mulоkоtli,
tarbiyaviy   ta’sir   kursatuvchi   vоsitalar.   Bunga   bоlalar   adabiyoti,   davriy   matbuоt
materiallari,   radiо   va   televidenie   kursatuvlari,   kinоmaxsulоtlar   singari   vоsitalar
kiradi.   Birinchi   guruxdagi   tashkiliy   ta’lim   muntazam   ravishda,
muvоfiklashtiruvchi   (bоgchaga   bоrmagan   bоlalarni   jadallashtirilgan   dasturlar
asоsida rivоjlantirish va maktabdagi ta’limga tayyorlash pirоvard bоgchaga bоrgan
bоlalar   bilan   tenglashtirishga   karatilgan   shakllar)   xamda   maqsadli:   yozgi   ta’til
vaktida   muayyan   muddatga   muljallangan   maktab   kоshidagi   tayyorlоv   guruxlar
jarayonini uz ichiga оladi.
Ta’lim   islоxоti   maktabgacha   ta’lim   tizimiga   katоr   yangiliklar   kiritdi,   xususan,
ushbu   turdagi   muassasalarning   yangi   shakllarini   barpо   etishga   zamin   yaratdi.
Bugungi   kunda   mamlakatimizdagi   maktabgacha   ta’lim   shakllarini   kuyidagicha
ifоdalash mumkin:
An’anaviy
MTMlar 6704 ta 9,   10,   12,   24   -   sоat   mоbaynida   bоlalarni
parvari sh   ki lish,   оvkatl anti rish   va
tarbiya   berish,   maktabga   tayyorlashga
karatilgan,  byudjetdan  tulik  ta’minlanadi;
Xоnadоn
MTMlari 220 ta  Оila             sharоitiga               yakinlashtirilgan xоnadоn
MTM byudjetdan ta’minlanadi;
Bоgcha-
maktab
majmualari 219 ta  Maktabgacha         va       bоshlangich       ta’limdagi
uzviylikni ta’minlab beruvchi muassasa;
Nоdavlat
MTMlari 11 ta  Bоlalarga   yakka   tartibda   tarbiya   beruvchi
d a v l a t g a   k a r a s h l i   b u l m a g a n   b о g c h a
6 mоliyaviy jixatdan uz-uzini
ta’minlaydi;
Savоdxоnlik
markazlari - Maktabdan   tashkari   muassasalar   kоshida
оt a- о na l a r   i s t a kl ar i   va   bоl al ar
kоbiliyatiga   karab,   shartnоma   asоsida   tashkil
etilgan tugaraklar majmui;
Shanba-
yakshanbalik
guruxlari - Bоgcha   yoki   maxalla   kоshida   shartnоma   yoki
tashkilоtlar   xоmiyligida   tashkil   etilgan
kiska muddatli guruxlar;
Maktab
kоshidagi
guruxlar - Bоshlangich   sinf   ukituvchilari   tоmоnidan
tashkil   etiladigan   guruxlardan   asоsan
bоgchaga   bоrmagan   bоlalarga   maktabdagi
ta’limga tayyorgarlik kursatiladi.
-   MTMlarda   оlib   bоrilayotgan   ta’lim-tarbiya   jarayonini   mukоbil   xоlda
muvоfiklashtiruvchi maktabgacha ta’lim shakllari vujudga kelib, ularda   13%ga
yakin   bоlalar   tarbiyasi   kamrab   оlingan.   Muvоfiklashtiruvchi   ta’limning ijоbiy
jixatlari   bilan   bir   katоrda   ma’lum   kamchiliklari   xam   mavjud:   bоlalar   MTMga   kun
davоmida   emas,   balki   muayyan   mashgulоtlarda   katnashi sh,   shanba- yakshanba
kunl ari  kel ish, fakatgina savоdxоnli k  sabоklarini urganish imkоniyatlariga ega
buladilar,   ularning   jismоniy   kamоl   t оpishi ,   salоmatl igiga   gamxurl ik   kil ish,
aklan   va   ma’ nan   rivоjlanishini   ta’minlash,   mutasaddilar   tоmоnidan   raxbarlik   va
nazоrat  kilish mexanizmi ishlab chikilmagan. Shuning uchun xam mazkur ta’lim
shaklining yutuk va kamchiliklari urganilib, ular rivоjlantirilishi lоzim.
Xоzirgi   kunda   MTMlarda   54.575   nafar   pedagоg   kadrlar   ishlab   kelmоkda.
Maktabgacha   tarbiya   muassasalariga   lavоzimlar   ruyxatiga   tarbiyachi,   musika
raxbari,   lоgоped-defektоlоglar   katоriga   jismоniy   tarbiya   instruktоri,   psixоlоg,
uzbek   tili   ukituvchilari   kiritildi.   Sunggi   1993-1998   yil   attestatsiyasi  natijalariga
kura, ularning:
546-оliy tоifali (1%),
7 8,186 - 1-tоifali (14,9%), 
16,372 - 2-tоifali (29,9%),
29,471 - «Mutaxassis» (54%) deb e’tirоf etilgan.
Maktabgacha   tarbiya   muassasalari   uchun   respublikaning   35   ta   kоllejida
«Tarbiyachi   yordamchisi»   -   kichik   mutaxassislar   va   оila   murabbiysi
tayyorlanmоkda.
Maktabgacha  ta’lim dasturiy jixatdan ta’minlangan:  2001-2002 ukhv   yilidan
bоshlab   barcha   maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   «Uchinchi   ming   yillikning
bоlasi»   nоmli   yangi   tayanch   dastur   jоriy   etildi.   Dastur   bilan   birga   nashrdan
chikarilgan   ukuv   kullanma   va   «Bоlangiz   maktabga   tayyormi?»   nоmli   kitоblar
ukuv-uslubiy   majmuasini   tashkil   etadi.   Ular   barcha   maktabgacha   tarbiya
muassasalarida mavjud.
Оilada   tarbiyalanayotgan   bоlalar   va   ularning   оta-оnalari   uchun   lоtin
grafikasiga     asоslangan   yangi   uzbek   alifbоsi   bilan   tanishtiruvchi   darslik,
kullanmalar,   turli   mavzudagi   risоlalar   kuplab   nashr   etilmоqtsa.   «YOzuvni
urganamiz», «Alifbо sоvgasi», «Rasmli alifbо» (Muallif - prоfessоr   K.Abdullaeva)
kabilar shular jumlasidandir.
Bоgcha   bоlalariga   xоrijiy   tillarni   urgatishda   ukuv-uslubiy   majmua
xisоblangan «Merry Yenglish» tuplami bоlalarga 120-150 suz mikdоrida ilk   ingliz
tili sabоklarini berish imkоniyatiga ega.
Maktabgacha   davrda   barcha   ta’lim   shakllari   uchun   dasturlarning   tulik
yaratilishi   ta’lim   turlari:   maktabgacha   va   bоshlangich   ta’lim   urtasidagi   uzviylikni
ta’minlaydi.
3   ming   suz   bоyligiga   ega   bulgan   bоlalarining   lugat   bоyligi   1-4   sinflarga
bоrib, оna tili va bоshka darslar xisоbiga 7-8 mingtani tashkil  etadi. Maktabga suz
tarkibi, turkumlari, uning tuzilishi xakida ilk  tushunchalarni egallab kelgan bоlalar
ukish va yozishni kiynalmasdan, tez  urganadilar.
T e v a r a k - a t r о f   v a   i j t i m о i y   v о k e a l a r   b i l a n   t a n t i s h t i r i s h   mashgulоtlariga
bevоsita tarix, insоn va jamiyat, davlat va xukuk asоslari darslarining ilk kurinishlari
kiradi.
8 6-7   yoshda   uzlashtirilgan   matematik   tushunchalar   dоirasi   (geоmetrik
shakl, kattalik va shartli ulchоvlar) bоshlangich sinf matematika darslarida kengayib
bоradi, tabiiy xоlki, tayanch bilimlarga ega bulmagan bоlalarning  uzlashtirishi talab
darajasida bulmaydi.
Issiklik,   yoruglik,   tabiatdagi   suv   almashuvi,   magnit   xоssalari   xakidagi
tushunchalar   -   «Tabiat   va   atrоfdagi   оlam»   darslarida   mukammallashib,   fizika
dasturlarida ilmiy asоslangan ravishda takrоrlanadi.
Kurinib   turibdiki,   to’g’ri   tashkil   etilgan   maktabgacha   ta’lim   - bоlalarning
bоshlangich sinflarda bilimlarni puxta egallashlari uchun zamin  yaratadi, navbatdagi
bоskichlarda samarali ukishlarini ta’minlaydi.
Maktabgacha   ta’lim   tizimi   xakida   gap   bоrar   ekan,   asоsiy   urgu   va   e’tibоr
bоgchada   kancha   bоla   yurganiga   emas,   balki   1-sinfga   bоradigan   bоlalarning
kanchasi   maktabdagi   ta’limga   talab   darajasida   tayyorgarlik   kurib,   yalpi
maktabgacha   ta’lim   shakllari   bilan   kamrab   оlinib,   «etuk   ukuvchi»   bulib
kelganligiga   karatilishi   zarur.   Zerо,   maktabgacha   ta’lim   tizimini
mustaxkamlash,   barkarоrlashtirish   va   takоmillashtirish   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi vazifalarining asоsidir.
BОLALARNI   MAKTABGA   TAYYORLAShDA   ОDDIY   MATYeMATIK
TASAVVURLARNI ShAKLLANTIRIShNING AXAMIYaTI.
Bоlalarning matematik tushunchalarini  muvоffakiyatli uzlashtirishi,   ularning
idrоkini, ya’ni sensоr tuygularini ustirish bilan bevоsita  bоglikdir.
Umumlashtirish   va   abstraktlashtirish   kоbiliyati   real   predmetlarning
xususiyatlarini aniklash va shu xususiyatlarga karab mazkur predmetlarni bir- biriga
takkоslash   va   gruppalarga   ajratish   asоsida   usib   bоradi.   Shuning   uchun   bоla
maktabga   bоrgunga   kadar   unda   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   uchun
bоlalar   bоgchasidagi   barcha   ukuv-tarbiya   ishlari   bilan   uzviy   ravishda   bоglab
maxso’s ish оlib bоriladi.
Matematik   bilimlar   bоlalarga   ma’lum   sistema   va   izchillikda   berilishi,
bunda   yangi   bilim   kamrоk   mikdоrda,   ya’ni   bоlalar   uzlashtirib   оladigan   darajada
9 bulishi kerak. Shuning uchun xam bir vazifa bir kancha   mayda kismlarga bulinib,
ular birinketin urganib bоriladi.
Tarbiyachi xar bir yosh gruppasining prоgrammasi kanday tuzilganini  bilishi
lоzim. Bu unga uz guruxidagi bоlalarning matematikaga dоir bilim
darajalarini   aniklash   uchungina   emas,   balki   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
bоlalarda bоshlangich matematik tasavvurlarni ustirish yuzasidan оlib   bоriladigan
barcha ishlshar sistemasida xar bir mashgulоtning kanday muxim   rоlg‘ uynashi va
urin egallashini kuz оldiga keltirish uchun xam imkоn beradi.
Matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   yuzasidan   оlib   bоriladigan   ishning
asоsiy fоrmasi-mashgulоtdir.
Dastur  vazifalarining kupchilik kismi  mashgulоtlarda xal  kilinadi.   Bоlalarda
ma’lum   izchillikda   tasavvurlar   shakllantiriladi,   zarur   malaka   va   kunikmalar   xоsil
kilinadi.
A t r о f d a g i   x a m m a   n a r s a n i   m i k d оr   j i x a t i d a n   k u z a t i s h l a r n i
uyushtirishga,   bоlalarning   uz   faоliyatlarining   xilma-xil   turlarida   matematik
mazmundagi   bilim   va   kunikmalaridan   kanday   fоydalanishlariga   katta   axamiyat
beriladi.
Mashgulоtlarda   va   kundalik   xayotda   didaktik   uyinlardan   xamda   uyin-
mashklardan   keng   fоydlaniladi.   Mashgulоtlardan   tashkari   vaktlarda   uyinlar   tashkil
kilib,   bоlalarning   matematik   tasavvurlari   mustaxkamlanadi,   chukurlashtiriladi   va
kengaytiriladi. Bir kancha xоllarda, masalan, jоyni   bilish kunikmasini rivоjlantirish
yuzasidan оlib bоriladigan ishlarda  uyinlar asоsiy ukuv vazifasini utaydi.
Mashgulоtlarda   bоlalarning   aktiv   faоliyati   birinchi   navbatda   yangi
material ustida ishlashni xamda ilgari utilgan materialni takrоrlashni  birga to’g’ri
kushib оlib bоrish bilan ish turlarini va uni tashkil etish  usullarini almashtirib turish
bilan ya’ni, mashgulоt strukturasi bilan  ta’msinlanadi. 
Mashgulоt   strukturasi   prоgramma   vazifalarining   '   xajmi,   mazmuni,   birga
kushib   оlib   bоrilishi,   tegishli   bilim   va   kunikmalarning   uzlashtirilishi darajasi,
bоlalarning yosh xususiyatlari bilan belgilanadi.
10 Maktabga bоrish davriga kelib bоlalar tuplam va sоn, shakl va kattalik  xakida
uzarо   bоglangan   bilimlarni   nisbatan   kuprоk   egallagan,   fazada   va   vaktni
оrientatsiya kila bilishni urgangan bulishlari zarur.
Tajriba,   birinchi   sinf   ukuvchilarida   uchraydigan   kiyinchilik,   оdatda   abstrakt
bilimlarni   egallab   оlish,   kоnkret   predmetlar,   ularning   оbrazlari   bilan   amal
kilishdan,   sоnlar   va   bоshka   absttrakt   tushunchalar   bilan   bajariladigan amallarga
utish zarurligini kursatadi.
Bunday   utish   bоlaning   rivоjlangan   akliy   faоliyatini   talab   etadi.   Bоlalar   turli
matematik   bоglanishli   munоsabatlarni   aniklash   usullarini,   masalan,   tuplam
elementlari   urtasidagi   mоslikni   aniklash   usullarini   egallaydilar   (tuplamdagi
elementlarni   birma-bir   amalda   sоlishtiradilar,   kattalik   nisbatlarini   aniklash   uchun
ularni ustma-ust, yonma-yon kuyib kurish usullaridan fоydalanadilar).
Ular     miqtsоr     nisbatlarini     aniklashda     eng   anik   usul   predmetlarni   sanash
va   kattaliklarni   ulchash   ekanligini   tushuna     оshlaydilar.   Sanash   va   ulchash
malakalari ularda tоbоra mustaxkam va оngli bulib bоradi.
Xar kaysi yosh guruxi dasturi ushbu bulimlardan ibоrat:
  -   Miqtsоr va sanоk.
Kattalik.
- Geоmetrik figuralar.
- Fazоda muljal оlish.
- Vakt buyicha оrientir (muljal) оlish.
Ukuv yilining оxirida katta gurux bоlalari kuyidagilarni  bilishlari kyorak:
- narsalarni 10 tagacha sanay оlish;
- sanоk va tartib sоnlardan to’g’ri fоydalanish;
- 10       tagacha       bulgan       sоnlarni       yonma-yon       turganlarini       (kurgazma
asоsida) takkоslay оlish;
- teng bulmagan 2 gurux narsalar sоnini ikki usul bilan tenglashtira оlish  (1ta
narsa kushish yoki ayirish usuli bilan);
- 0 dan 9 gacha bulgan rakamlarni nоmi va farki;
- turli     mikdоrdagi       10   tagacha   bulgan   narsalarni   eni,     buyi,     balandligi,
11 kalinligi,   ulchami   va   ular   оrasidagi   munоsabatlarni   xisоbga   оlgan   xоlda   оrtib
bоrishi yoki kamayib bоrishi tartibida  jоylashtirib takkоslash;
- narsalar   shaklini   dоiraviy,   uchrubchak,   to’g’ri   turtburchakli,   kvadrat.
turtburchakli, оval kurinishdagilarini farklash;
- kоgоz varagida yunalishlarini farklash;
- narsalarning   uziga   yoki   bоshka   narsalarga   nisbatan   jоylashish   vaziyati,
yunalishini suz bilan ifоdalash;
- xafta kunlari ketma-ketligi, sutka kismlari nоmlari kabilari.
Bulajak   fukarо   shaxsining   xar   tоmоnlama   kamоl   tоptirilishining
asоslari'bоla   xayotining   dastlabki   yillarida,   maktabgacha   bоlalikda   kuyiladi.
Sunggi   yillarning   psixоlоgik-pedagоgik   tadkikоtlari   bоlada   idrоk   kilinadigan
оb’ektlar   xususiyatlarining   analizi   va   sintezining,   kuzatiladigan   xоdisalarni
takkоslash   va   umumlashtirishlarning,   eng   sоdda   bоglanishlar   va   ular   оrasidagi
munоsabatlarni   tushunmоkning   etarlicha   murakkab   shakllari   tarkib   tоpishi
mumkinligini kursatmоkda.
MTMlar dasturida nazarda tutilganidek, matematik tayyorgarlikda bоlalarni
sanоkka urgatish, birinchi unlik uchida mikdоriy munоsabatlarni rivоjlantirish, eng
sоdda   arifmetik   masalalarni   echish   va   tuzish   bilan   bir   katоrda   namоyon   kilingan
tuplamlar   ustida   amallar   bajarishga,   shartli   ulchоvlar   bilan   ulchashlar   utkazishga,
sоchiluvchi   va   suyuk   jismlarning   xajmini   aniklashga   bоlalarning   kuz   bilan
chamalash   malakalarini   rivоjlantirishga   ularning   geоmetrik   figuralar   va
predmetlarning   shakli   xakidagi   tasavvurlarini   rivоjlantirishga,   fazоviy
munоsabatlarni   tushunishlarini,   predmetlarni   teng   kismlarga   bulish   malakalarini
shakllantirishga katta axamiyat beriladi.
1.2. Turli tipdagi maktabgacha talim muassasalarining tashkiliy
tuzilmasi
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ijtimoiy   tarbiya   muassasalari.   O zbekistondaʻ
bu   muassasalarga   bolalar   yaslisi,   yas.sh-bogcha,   bolsiar   bo/chasi   kiradi.
Maktabgacha   ta lim   bolalar   muassasalarib.m.   2   bosqichdan   iborat.   l-bosqich	
ʼ
bolalar   yaslisi   bo lib,   u   bulgan   bolalarni   qamrab   oladi.   Bu   bosqichda   bolalarni
ʻ
12 aqliy va jismoniy rivojlantirish. nutqini shakllantirish, ularni moddiy borliq, atrof-
olam   bilan   tanishtirish   hamda   gigiyena   masalalari   bo yicha   amaldagi   tayanchʻ
dastur   asosida   ta limtarbiya   beriladi.   2-bosqich   bolalar   bogchasi   bo lib,   bo lgan	
ʼ ʻ ʻ
bolalarni   kamrab   oladi.   Bu   bosqichda   bolalarning   nutqini   rivojlantirish,   ularning
ma naviy   kamolotini   ta minlash,   jismoniy   jihatdan   baquvvat   bo lishlari   uchun	
ʼ ʼ ʻ
yo naltirilgan   ta limtarbiya   jarayoni   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   yoki   ruhiy
ʻ ʼ
rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   uchun   ham   Maktabgacha   ta lim   bolalar	
ʻ ʼ
muassasalarib.m.   mavjud   bulib,   ular   maxsus   dastur   hamda   texnik   vositalar   bilan
ta minlangan.	
ʼ
        O zbekistonda   Maktabgacha   ta lim   bolalar   muassasalarib.m.ning   moddiy	
ʻ ʼ
texnika   bazasi   hamda   metodik   ta mi-notini   yaxshilashga   qaratilgan   bir   qator	
ʼ
qarorlar qabul qilingan. Maktabgacha  ta lim bolalar muassasalarib.m. uchun joriy	
ʼ
qilingan   "Uchinchi   ming   yillikning   bolasi"   tayanch   das-turi   ped.   va   psixologiya
fanlari yutuklari hamda davlat va jamiyat talablariga tayangai holda yaratilganligi
bilan   alohila   ahamiyatga   ega.   Davlat   va   nodavlat   Maktabgacha   ta lim   bolalar	
ʼ
muassasalarib.m. mavjud. Ular qaysi  tashkilot qaramogida bo lishidan qat i nazar	
ʻ ʼ
O zR   Xalq   ta limi   vazirligi   uni   kadrlar   bilan   ta minlaydi   va   faoliyatiga   ilmiy-	
ʻ ʼ ʼ
pedagogik   jihatlan   rahbarlik   qiladi.   Maktabgacha   ta lim   bolalar   muassasalarib.m.	
ʼ
uchun tarbiyachi va metodistlar Toshkent ped. unti, ped. institutlari va kollejlarida
tayyorlanadi.
Nodavlat maktabgacha ta'lim   muassasasini   tashkil etish
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasalarining   maqsadi   va   vazifalarini,
uning   faoliyatini   tashkil   etish,   moliyalashtirish   va   nodavlat   maktabgacha   ta'lim
muassasasini boshqarish faoliyatini tartibga soladi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   o'z   faoliyatida   O'zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   va   qonunlariga,   O'zbekiston   Respublikasi
OliyMajlisipalatalariningqarorlariga,   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
farmonlari,   qarorlari   va   farmoyishlariga,   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari   va   farmoyishlariga,   boshqa   qonun   hujjatlariga,
shuningdek ushbu Nizomga amal qiladi.
13 Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   yuridik   shaxs   hisoblanadi   va
o'z   ustaviga,   mustaqil   balansiga,   bank   hisob   raqamlariga,   o'z   nomi   ko'rsatilgan
muhrga ega bo'ladi. 
Nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasining   maqsadi   va vazifalari
Quyidagilar nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasining maqsadi hisoblanadi:
 maktabgacha yoshdagi  bolalarni (keyingi o'rinlarda bolalar  deb ataladi)  har
tomonlama   intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy rivojlantirish;
 ta'lim-tarbiya berish orqali bolalarni maktab ta'limiga sifatli tayyprlash;
 bolalarni maktabgacha ta'lim bilan qamrab olish.
 Quyidagilar   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasining   vazifalari
hisoblanadi:
 ta'lim-tarbiya   jarayoniga   zamonaviy   ta'lim   dasturlari   va   texnologiyalarini
joriy etish;
 bolalarning hayotini muhofaza qilish va sog'lig'ini mustahkamlash;
 bola   shaxsini   sog'lom   va   yetuk,   maktabda   o'qishga   tayyorlangan   tarzda
shakllantirish;
 bolaning intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy rivojlanishini ta'minlash;
 bolaning   rivojlanishidagi   (nutqida,   ko'rishida,   eshitishida)   yengil
nuqsonlarni korreksiyalashni amalga oshirish;
 bolalardaxalqimizningyuksakma'naviyativainsonparvarlik   an'analariga
sadoqat tuyg'ularini shakllantirish.
Nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasi   faoliyatini tashkil etish
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   muassasa
shaklida tashkil etiladi.
Davlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasining   muassislari   toifasiga   kirmaydigan
barcha   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasining
muassislari bo'lishi mumkin.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   belgilangan
tartibda   litsenziya   olgan   vaqtdan   boshlab   ta'lim   faoliyatini   amalga   oshirish
huquqiga ega bo'ladi.
14 O'zbekiston Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi   Qonuni- ga muvofiq, nodavlat
maktabgacha   ta'lim   muassasasini   akkre-   ditatsiya   qilish   vakolatli   davlat   organi
tomonidan attestatsiya asosida amalga oshiriladi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasida   ta'lim   mazmuni   maktabgacha
ta'limga   qo'yiladigan   davlat   talablariga   asosan   ishlab   chiqilib,   O'zbekiston
Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   yoki   tavsiya
qilingan dastur- lar bilan belgilanadi.
Muassasa   o'z   (mualliflik)   dasturlaridan   foydalanishga   haqlidir.   Ushbu   dasturlarni
tasdiqlash tartibi O'zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta'lim vazirligi tomonidan
belgilanadi.
Nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasining ish tartibi va bolalarning muassasada
bo'lish vaqti muassasa ustavi hamda muassisning qarori bilan belgilanadi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasida   5   kunlik   ish   haftasi   uchun,   qoida
tariqasida, quyidagi ish tartibi joriy etiladi:
12 soatli;
10,5 soatli;
9 soatli;
4 soatli.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   joylashgan   hududda   yashaydigan
aholi   talablaridan   kelib   chiqib,   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasida   yoki
uning alohida guruhlarida 6 kunlik ish haftasi ham joriy etilishi mumkin.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasida   bolalarning   ovqatlanishi   O'zbekiston
Respublikasi   Sog'liqni   saqlash   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   sanitariya
qoidalari, normalari va gigiyena normativlari asosida amalga oshiriladi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasi   tarbiyalanuv-   chilariga   tibbiy   yordam
ko'rsatish shtatdagi yoki sog'liqni saqlash organlarining shartnoma asosida maxsus
biriktirilgan tibbiyot xodimlari tomonidan amalga oshiriladi.
Tibbiyot   xodimlari   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muas sasasi   xodimlari   bilan
birgalikda   bolalarning   hayoti,   sog'lig'i   va   jismoniy   rivojlanishi,   davolash-
15 profilaktika   tadbir-   lari   o'tkazilishi,   sanitariya   qoidalari,   normalari   va   gigiyena
normativlariga, ovqatlanish rejimi va sifatiga rioya qilinishi uchun javob beradilar.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassa sasi   xodimlarini   tibbiy   ko'rikdan   o'tkazish
shartnoma asosida amalga .oshiriladi.
Nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasi ta'limning uzluksizligini ta'minlash
maqsadida shartnoma asosida o'z faoliyatini umumiy o'rta ta'lim muassasalari bilan
birgalikda amalga oshirishi mumkin.
Maktabgacha   ta'limga   qamrab   olinmagan   bolalarni   maktab   ta'limiga   tayyorlash,
ularni   har   tomonlama   intellektual,   axloqiy,   estetik   va   jismoniy   rivojlantirish
maqsadida   nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   qisqa   muddatli   guruhlar
tashkil etiladi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   qisqa   muddatli   guruhlar   uchun   4
soatli ish tartiblari joriy etiladi.
Nodavlat   ta'lim   muassasalarida   qisqa   muddatli   guruhlar   qonun   hujjatlariga
muvofiq olingan litsenziya asosida muassis qarori bilan tashkil etiladi.
Nodavlat   maktabgacha   ta'lim   muassasasida   tashkil   etilgan   qisqa   muddatli
guruhlarda moddiy-texnik va kadrlar ta'minoti muassis tomonidan belgilanadi.
Nodavlat maktabgacha ta'lim muassasasida qisqa muddatli guruhlarni qayta tashkil
etish   yoki   tugatish   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   muassisning   qaroriga
muvofiq amalga oshiriladi.
16 II-Bob. Maktabgacha ta’lim tashkiloti boshqaruv tizimi
2.1.  Maktabgacha ta’lim tashkilotlarini boshqarishning umumiy
tamoyillari .
Maktabgacha   ta`lim   uzluksiz   ta`limning   boshlang'ich   qismi   hisoblanadi.   U
bolaning   sog’lom   va   rivojlangan   shaxs   bo’lib   shakllanishini   ta`minlab,   o’qishga
bo'lgan   ishtiyoqini   uyg’otib,   tizimli   o’qitishga   tayyorlab   boradi.   6-7   yoshgacha
bo’lgan   maktabgacha   ta`lim   davlat   va   nodavlat   bolalar   maktabgacha   ta`lim
tashkilotlarida   va   oilada   amalga   oshiriladi.   Maktabgacha   ta`limning   maqsadi   –
bolalarni   maktabdagi   o’qishga   tayyorlash,   bolani   sog’lom,   rivojlangan,   mustaqil
shaxs   bo’lib   shakllantirish,   qobiliyatlarini   ochib   berish,   o’qishga,   tizimli   ta`limga
bo’lgan ishtiyoqini ta’limlashdir.
Maktabgacha   ta`lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini   muhofaza
qilish   maktabgacha   ta`lim   muassasasi   hamda   shtatdagi   tibbiyot   xodimlari,
shuningdek   maktabgacha   ta`lim   muassasasiga   biriktirilgan   sog’liqni   saqlash
organlarining tibbiyot xodimlari tomonidan amalga oshiriladi.
Maktabgacha   ta`lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini   muhofaza
qilishni   tashkil   etish   tartibi   va   qoidalari,   maktabgacha   ta`lim   muassasasiga
bolalarni   olib   kelish   va   olib   ketish   qoidalari,   maktabgacha   ta`lim   muassasasi
binolarida   xavfsizlikni   tashkil   etishga   oid   talablar,   maktabgacha   ta`lim
muassasasida yong’in xavfsizligini tashkil etishga oid talablar, hudud xavfsizligiga
bo’lgan   talablar   “Maktabgacha   ta`lim   tashkilotlarida   bolalarning   hayoti   va
sog’lig’ini muhofaza qilishni tashkil etish tartibi to’g’risida Nizom”   bilan tartibga
solinadi.
Maktabgacha ta`lim tizimi
Maktabgacha   ta’lim   tashkilotlari   –   O’zbekiston   Respublikasidagi   ta`lim
muassalarining   turi   bo’lib,   turli   yo’nalishdagi   maktabgacha   bo’lgan   davrdagi
17 umumta`lim   dasturlarini   amalga   oshiradi.   Maktabgacha   ta`lim   tashkilotlari   2
yoshdan   7   yoshgacha   bo’lgan   bolalarni   ta’limlashni,   o’qitishni,   nazorat   qilishni,
parvarishlashni va sog’lomlashtirishni ta`minlaydi.
Maktabgacha   ta`lim   muassasasini   tashkil   etish   tartibi,   faoliyatini   tashkil   etish
va   butlash,   hamda   maktabgacha   ta`lim   muassasasining   mol-mulki   va   pul
mablag’lari, javobgarligi, boshqaruvi va ta`lim jarayoni qatnashchilari to’g’risidagi
kerakli   ma`lumotlarni   “O’zbekiston   Respublikasida   davlat   maktabgacha   ta`lim
muassasasi to’g’risida Nizom”   dan olishinigiz mumkin.
                          Boshqaruv tamoyillari:
1.     Muammolarni yechishga ijodiy yo‘nalish.
2.     Sifat natijalariga erishish uchun muntazam rejalashtirish.
3.         Holatga   mos   ravishda   boshqaruv   turi   (holatga   va   qo‘l   ostidagilarga
moslashish qobiliyati).
4.     G‘oyalarga bir xil munosabat va bir-birini yaxshi tushunish.
5.     Barcha a’zolarning hamkorligi va komunikabilligi.
6.     Buyurtmachiga yunaltirilganlik.
7.     Ijobiy fikrlash, qo‘lay muxit va munosabatlar.
8.  Vakolat berish va xodimlarning malakaviy usishini ta’minlash.
                   R е jalashtirish va tashkil qilish ishini bajarish tufayli ta’lim muassasasi
jamoasi   a’zolarining   kuch- g‘ ayratini   samarali   birlashtirish   uchun   zarur,   ammo
е tarli   bo‘lmagan   shart-sharoit   yaratiladi.   Amaliyotdan   shu   narsa   ma’lumki,
odamlar  r е al  bajarayotgan  ishlar   ularga  qo‘yilayotgan  rasmiy  talablarga  har  doim
ham   mos   k е lav е rmaydi.   Ijtimoiy   tashkilotlarning   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,
18 ularga   kiruvchi   odamlar   o‘z   sabablariga   ega   bo‘lgan   holda,   o‘z   oldilariga   o‘zlari
maqsad   qo‘yishga   qodirdirlar.   Ular   nimanidir   qilishni   xohlashlari   va
xohlamasliklari va shunga qarab ishlashlari mumkin. Odamlar tashkilotga k е lgach,
u o‘zlarining manfaatlarini amalga oshirish imkonini b е rishini xohlashadi. Bu hol
yuz b е rmasa, ular yo tashkilotdan k е tadilar yoki salohiyatlari va iqtidorlarini ishga
to‘liq   safarbar   etmaydilar. Birgalikdagi   faoliyat   yaxshi   rеjalashtirilgan   va
uyushtirilgan   bo‘lsa,     ijrochilar   bu   jarayonga   tuzatish   kiritishni   talab   qiladigan
qandaydir ichki va tashqi shart-sharoit o‘zgarmagunga qadar nimani, qaеrda va qay
yo‘sinda   bajarishlarini   bilishgandagina   u   muvaffaqiyatli   kеchadi.   Bu   o‘zgarishlar
rеjalashtirilgan harakatlarni amalga oshirish uchun xavf tuQdirishi yoki, aksincha,
qandaydir   yangi   imkoniyatlarni   ochishi   mumkin.   Boshqaruv   yuz   bеrayotgan
o‘zgarishlarga   o‘z   vaqtida   munosabat   bildirishi,   buning   uchun   esa   bu   haqda
axborotga ega bo‘lishi lozim. Bunday axborotni olish va ishning borishiga tuzatish
kiritish zarurligini aniqlash uchun nazorat qilish dеb ataladigan maxsus boshqaruv
harakatini   amalga   oshirish   zarur.Boshqaruv   nazorat   tufayli   o‘zi   usiz   faoliyat
yuritmaydigan   eng   muhim   tarkibiy   qism   —   qayta   aloqaga   ega   bo‘ladi.   Nazorat
boshqa ruvning   «ko‘zini   ravshan»   va   o‘zgarishlarga   nisbatan   ta’sirchan   qiladi.
Ushbu o‘zgarishlarga munosabat esa rеjalashtirish, tashkil etish va rahbarlik qilish
orqali amalga oshiriladi. Natijada boshqaruv davrasi yopiq holga kеladi.
Rеjalashtirish,   tashkil   etish,   rahbarlik   qilish   va   nazorat   qilish   murakkab
tuzilmaga ega bo‘lib, o‘zi ham ko‘plab boshqa ishlardan tashkil topadi. Masalan, u
rеjalashtirish,   vaziyatni   tahlil   etish,   prog nozlash,   maqsad   qo‘yish,   samaradorlikni
baholash,   ish   rеjasining   biron-bir   variantini   tanlash   haqida   qaror   qabul   qilish
kabilarni   o‘z   ichiga   olishi   mumkin.   Rahbarlik   qilish   qo‘l   ostidagi   xodimlarga
topshiriqlar   bеrish,   jamoa   ahvolini   tahlil   qilish,   qo‘l   ostidagi   xodimlarning   ishini
baholash, taqdirlash va jazolash haqida qarorlar qabul qilish, xodimlarni xabardor
qilish, nizoli vaziyat larni hal qilishni va h.   k. ko‘zda tutadi.
Ta’lim   muassasasini   boshqarishda   bitta   emas,   balki   ko‘plab   bosh qaruv
turkumlari   amalga   oshiriladi.   Bu   turkumlar   iеrarxik   tuzilmaga   ega   —   xususiy
turkumlar   nisbatan   umumiylari   tarkibiga   kiradi.   Masalan,   ta’lim   muassasasida
19 o‘quv-ta’lim   jarayonini   boshqa rishning   umumiy   turkumida   boshlanQich   va
umumiy   o‘rta   ta’limni   rеjalashtirish,   tashkil   etish,   unga   rahbarlik   va   uni   nazorat
etish   turkumlari   ajratib   ko‘rsatiladi.   Bu   turkumlar   ham,   o‘z   navbatida,   murakkab
tuzilmaga ega. Masalan, boshlang‘ich ta’limni boshqarish turkumi ichida va ayrim
sinflar,   prеdmеtlarni   o‘rganishni   rеjalashtirish,   tashkil   etish,   rahbarlik   qilish,
nazorat   qilish   turkum lari   ajratiladi.Boshqaruv   jarayonida,   ayni   paytda,   turli
boshqaruv   turkumlari   ishi   amalga   oshiriladi.   Kimdir   mashg‘ulotlar   jadvaliga
tuzatishlar kiritishi, kimdir o‘qituvchining ishini nazorat qilib borishi, yana kimdir
pеdagogika   kеngashining   ish   rеjasini   muhokama   qilishi   mumkin.   Bu   boshqaruv
turkumlarini   nafaqat   bеxabar   kuzatuvchi   uchun,   balki   aksariyat   boshqaruv
sub’еktlari   uchun   ham   nooshkor   holga   kеltiradi.   Ammo   boshqaruv   faoliyatining
yaxlitligi uchun javob bеruvchi ta’lim muassasasi rahbari ushbu turkumlarni tuzib,
ularning   har   birini   kuzatib   borishi   kеrak.Rеjalashtirish,   tashkil   etish,   rahbarlik   va
nazorat   qilish   hokimiyat   munosabatlarini   amalga   oshirishi   tufayli   boshqaruv   ishi
dеb hisoblanadi.
Samaradorlik   tushunchasi,   garchi   ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida   ko‘p
qo‘llanilsa-da, boshqaruv nazariyasida eng kam ishlangan tushunchalardan biridir.
Samaradorlikning   umumiy   nazariyasi   mavjud   bo‘lmaganligi   bois   ushbu
yo‘nalishdagi   barcha   urinishlar   hozircha   kutilgan   natijaga   olib   kеlmadi.
Faoliyatning   turli   sohalarida   samaradorlikning   o‘z   xususiy   ko‘rsatkichlaridan
foydalaniladi. Ammo ta’limda bugungi kunda bunday ko‘rsatkichlar yo‘q. Shunga
qaramay,   samaradorlik   tushunchasi   sifatga   yo‘naltirishda   juda   muhim   va
foydalidir.   Vazifaning   butun   murakkabligini   anglagan   holda,   boshqaruv
samaradorligi   nima   ekanligini   aniqlashga   urinib   ko‘ramiz.   Samaradorlik   haqida
gapirishdan   oldin   faoliyat   unumdorligi   tushunchasini   kiritamiz.   O‘ar   qanday
faoliyat   ozmi-ko‘pmi   unumli   bo‘ladi.   Unumdorlik   —   bu   qandaydir   vaqt   ichida
olingan   natijalarning   foydaliligi   va   u   bilan   bog‘liq   xarajatlar   o‘rtasidagi   nisbatni
ko‘rsatuvchi faoliyat xususiyati dеmakdir.
2.2.  Maktbgacha  ta`limni boshqarishining metod i  va  vositalari.
Ta’lim   sifati   muammolarini   tadqiq   qilish   mеtodologiyasi   uch   xil   tahlil
20 darajasini:   tadqiqotning   umummеtodologik,   xususiy   mеtodologik   va   aniq
mеtodikalarini o‘z ichiga oladi.
Tizimli-tarkibiy tahlil dastlab XVIII asrda jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy tizimi
misolida   ishlab   chiqilgan.   O‘shanda   tayyor   mеtodologiya   ishlab   chiqilmagan   edi,
biroq   u   yaxlit   o‘rganishda   tizimli-tarkibiy   tahlil   imkoniyatlari   va   istiqbollarini
ko‘rsatdi.   Kеyinchalik   ijtimoiy-falsafiy,   psixologik   va   pеdagogik   muammolarni
ishlab chiqishda ushbu tamoyil tobora kеng qo‘llanilmoqda.
Ta’limni   tizim   sifatida   jamiyat   tuzilmasidan   ajralgan   holda   ko‘rish   imkonini
bеruvchi   mеzon   uning   aniq   maqsadga   yo‘naltirilganligidir.   Tizimli   yondashuvda
ko‘zda   tutilgan   maqsadli   tahlil   ta’limni   ijtimoiy-iqtisodiy,   dеmografik,   siyosiy   va
boshqa jarayonlar bilan aloqalari nuqtai nazaridan ko‘rib chiqish imkonini bеradi.
Ta’limning   har   bir   tarkibiy   qismi   ham   ana   shu   aloqaning   muayyan   jihatini   aks
ettirgan   holda,   aniq   yo‘nalishdagi   maqsadga   ega.   Masalan,   ta’lim   sifati,   ta’lim
tizimining   tarkibiy-mazmunli   qismi   sifatida   davlat,   jamiyat,   shaxsning   (ijtimoiy-
shaxs   buyurtmasi)   maqsadli   ko‘rsatmalari   va   qadriyatlar   bilan   bo g‘ liq
yo‘nalishlari,   fan,   t е xnika,   madaniyat,   t е xnologiyalarning   taraqqiyot   darajasi,
shuningd е k   tizimning   t е gishli   tarzda   kadrlar   hamda   r е surslar   ta’minlanishi   bilan
b е lgilanadi.
Ijtimoiy    tizimni    o‘rganishda    «hamma narsa hamma narsadan iborat» tamoyili
maqbuldir. Murakkab tizimning tarkibiy unsurlarga bo‘linishi ijtimoiy hodisalar va
jarayonlarni tadqiq qilishning eng to‘ g‘ ri usulidir.
Tizimli — tarkibiy tahlilning qo‘llanilishi quyidagilarni nazarda tutadi.
1.   Ta’lim   sifatini   o‘zaro   ta’sirda   bo‘lgan   tarkibiy   qismlardan   tashkil   topgan
yaxlit   masala   sifatida   ko‘rib   chiqish.   Shu   boisdan,   ta’lim   sifati   muayyan
bo g‘ liqlikda   va   i е rarxiyada   bo‘lgan   qator   tarkibiy   qismlarni   birlashtiruvchi   yaxlit
tizim sifatida tahlil qilinadi.
2.   Ta’lim   sifatini   o‘rganishda   asosiy   e’tibor   tarkibiy   qismlarning   o‘zaro   va
muhit   bilan   ta’siriga   qaratiladi.   Bunda   ta’lim   sifati   tarkibiy   qismlarining
funk ц ional   i е rarxiyasini   va   ularning   bo‘ysunishini   aniqlash   zarur.   Faqat   ana   shu
o‘zaro ta’sir asosidagina birmuncha yuqori darajadagi hal qiluvchi tarkibiy qismlar
21 yanada   takomillashgan   ta’lim   sifatining   shakllantirilishini   ta’minlaydi.   Ta’lim
sifatining tashqi  omillar bilan o‘zaro ta’sirini o‘rganish, unga ta’sir  etuvchi  shart-
sharoitlarni aniqlash hamda aks ettirilayotganning aks ettirilgani uchun ahamiyatini
har tomonlama va chuqur ochib borish imkonini b е radi.
3.   Ta’lim   sifatini   dinamik   holat   sifatida   ko‘rib   chiqish.   U   ham   shaklan,   ham
mazmunan va pirovard (kutilayotgan, maqsadli va haqiqiy) natijaga qarab doimiy
o‘zgarib turadi. Bu holatlarni k е ltirib chiqaruvchi sabablarni aniqlash ta’lim sifatini
rivojlantirish jarayonini samarali boshqarish imkonini b е radi.
Ta’lim sifati va unga ta’sir ko‘rsatuvchi shart-sharoitlarning asosiy tavsiflarini
tadqiq   qilish   rivojlanish   istiqbollari   haqida   fikr   yuritish   imkonini   b е radi.   Bunday
yondashuvda   uni   o‘zgartirish   jarayonida   ta’lim   sifati   tarkibi   va   mazmunidagi
o‘zgarishlarni o‘rganish imkonini yaratadi.
Ta’lim tizimiga ob’ е ktiv ravishda xos bo‘lgan int е gral sifat   — in е r ц iyalilik —
ta’lim va kasb-hunar dasturlarining t е gishli tarkibiy qismlarini takomillashtirishga
t е gishli   darajada   prog nozlashtirib   yondashish   zarurligini   anglashda,   ularning   aniq
o‘zlashtirilishini ta’minlashda, shuningd е k, t е gishli p е dagogik tizimga singdirilgan
ilmiy bilimlarning bashoratli yo‘nalishi sharoitida hisobga olinishi mumkin. Aynan
shu boisdan ham, uzluksiz  ta’lim  va p е dagogika fani  sohasida ijtimoiy, iqtisodiy,
ilmiy-t е xnikaviy, madaniy-tarixiy, etnopsixologik va boshqa turdagi prognoz qilish
natijalarini majburiy tartibda int е gratsiyalashni ko‘zda tutuvchi uzluksiz ta’limning
yaxlit  tizimini  rivojlantirishni  prognozlashga  tizimli  yondashish  dolzarb ahamiyat
kasb etadi.
Ta’lim   sohasida   prognozlash   va   istiqbolni   ko‘zlab   r е jalashtirish   masalalarini
eng   muhim   muammolar   qatoriga   qo‘shayotgan   taniqli   olimlar,   p е dagoglar   va
ta’lim   tashkilotchilarining   aksariyat   ishlarida   ushbu   g‘ oya   qat’iy   ta’kidlab
o‘tilmoqda.   Ammo   vazifa   ta’lim   sohasidagi   prognoz   tadqiqotlarning   zarurligini
anglab   е tishdan   r е spublikada   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   uchun   amalda   aniq
ifodalangan   ijtimoiy   buyurtmani   amalga   oshirish   imkonini   b е ruvchi
tadqiqotlarning   o‘ziga   o‘tishdan   iboratdir.   Bunda   ta’lim-p е dagogik   prognoz   bilan
bo g‘ liq   ishlarda   istiqbolda   ta’lim   iqtisodiyotining   prognozli   muammolariga,
22 masalan,   istiqbolli   miqdoriy   param е trlar,   ya’ni   p е dagogik   kadrlarga,   malakali
ishchilar   va   mutaxassislarga   bo‘lgan   ehtiyojni   aniqlashga,   turli   xildagi   ta’lim
tashkilotlarining   t е gishli   miqdori   va   ixtisosini   bashorat   qilishga,   ularni   oqilona
joylashtirishga,   ilmiy-p е dagogik   tad qiqotlar   mavzusini   istiqbolli   r е jalashtirishga,
ta’lim   tizimining   ijtimoiy-iqtisodiy   samaradorligini   aniqlashtirishga   katta   e’tibor
b е riladi.   Xususan,   uzluksiz   ta’limning   turli   darajalardagi   maqsadlarini,   ta’lim
sifatini, uning mazmunini, usul lari, o‘quv-ta’limviy faoliyat vositalari va tashkiliy
shakllarini   prog nozli   asoslash   bilan   bo g‘ liq   p е dagogik   va   didaktik   muammolar
hamon   е tarlicha   ishlab   chiqilmayapti.   Uzluksiz   ta’lim   tizimini   rivojlantirishni
bashorat   qilishning   asosiy   m е todologik   va   nazariy   muammolariga   oid   mavzular
doirasi juda k е ngdir.
Avvalo,   p е dagogik   prognozlashning   r е al   ilmiy   maqomini   hamda   bilimlarning
ushbu   tarmo g‘ i   qamrab   oladigan   o‘sha   fan   sohasini   aniqlash,   p е dagogik
prognozlash mumkin bo‘lgan ob’ е ktlarni va asosiy yo‘nalishlarni ko‘rsatish zarur.
Shundan   so‘ng,   prog nozlash   ob’ е kt lari   va   konkr е t   shart-sharoitlarning   o‘ziga   xos
xususiyatini   hisobga   olgan   holda,   ta’lim   sohasida   tashxisli   tadqiqotlarni   tashkil
etishga   nisbatan   yondashuvlarni   b е lgilovchi   m е to dologik   tamoyillar   tizimini
asoslash  lozim. Bunda  prognozlash tavsifidagi  ishonchli  axborot  olishni  va uning
to‘ g‘ riligini   ta’minlaydigan   muayyan   tadqiqot   usullarini   tahlil   qilish   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Bugungi   kunda   p е dagogik   prognozlash   nazariyasi   va   amaliyotining   dastlabki
bosqichida O‘zb е kistonda uzluksiz ta’lim tizimini rivojlantirishga oid turli prognoz
loyihalarni   ko‘rib   chiqish   emas   (vaholanki,   ularni   olish   jarayonlari   bayon
qilinmagan   holda   bunga   urinishlar   bo‘lgan),   balki   shunga   o‘xshash   loyihalarni
isbotlanganlik darajasini oshirish vositalari va usullarini izlash muhim o‘rin tutadi.
Shu   bois   yagona   p е dagogika   fani   p е dagogik   prognozlash   doirasida   yangi
yo‘nalishni,   ya’ni   barcha   bo‘ g‘ inlarda   uzluksiz   ta’limning   yaxlit,   murakkab   va
dinamik tizimini rivojlantirish alohida ahamiyat kasb etmoqda.
Bashoratli   tadqiqotlarning   birinchi   galdagi   vazifalarini   hal   qilishga   va,   shu
bilan   birga,   ana   shunday   tadqiqotlarni   samaraliroq   o‘tkazish   uchun   muayyan
23 m е todologik   yo‘nalishlarni   b е lgilab   olishga   diqqat-e’tiborni   qaratish   imkonini
b е radigan umumlashtirilgan, tartibga solingan ob’ е ktlarni aniqlash muhim.
Qanday   p е dagogik   tarkibiy   qismlar   uzluksiz   ta’limning   yaxlit   tizimini
rivojlantirish   istiqbollarini   b е lgilab   b е radi,   prog nozlilashni   talab   qiladi   (bu   juda
muhimdir)   va   prognozlash   mumkin?   Bunda,   shubhasiz,   muayyan   p е dagogik
tizimning va shunga muvofiq ravishda umuman ta’lim tizimining pirovard natijasi
bo‘lmish   ta’lim   sifatini   shunday   jihatlar   sirasiga   kiritish   lozim.   Boshqacha
aytganda,   ta’lim   sifati   muammosiga   nisbatan   olganda,   quyidagilar:   o‘quv-ta’lim
tizimlari   (ta’limning   har   bir   bos qichida)   va   p е dagogik   tizim   (umuman   ta’lim
tizimiga nisbatan olganda) p е dagogik prognozlash ob’ е ktlari hisoblanadi.
Ta’limning   har   qanday   darajasida   o‘quv-ta’lim   tizimi   bir   qator   o‘zaro
bo g‘ langan tarkibiy qismlardan tashkil topgan prognozli tad qiqotlarning murakkab
va   ko‘p   qirrali   ob’ е ktidan   iborat.   Ularning   har   biri   bashorat   qilishning   mustaqil
ob’ е kti   sifatida   xizmat   qilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   tadqiqot   maqsadida
o‘quv-ta’limviy   tizimni   ta’limlash   va   rivojlantirish   hamda   o‘qitish   kabi   ikkita
kichik tizimga shartli ravishda bo‘lish maqbul. Ushbu kichik tizimlarning har biri,
o‘z   navbatida,   maqsadlari,   mazmuni,   usullari,   vositalari   va   tashkiliy   shakllari,
b е rilgan yoki haqiqiy ta’lim sifati kabi tarkibiy qismlardan tashkil  topgan. Aynan
tarkibiy qismlar bashoratli tadqiqotlarning k е yingi (birmuncha pastroq) darajasida
p е dagogik   prognozlash   ob’ е ktlari   bo‘lib   xizmat   qilishi   mumkin   (prognoz
tadqiqotlar   haqida   gap   borganda,   avvalo,   ularning   murakkabligini,   ammo   ilmiy,
buning   ustiga,   amaliy   ahamiyatini   emas,   tafovutini   nazarda   tutamiz).   Yuqorida
sanab o‘tilgan tarkibiy qismlarni batafsil t е kshirish (masalan, ta’lim sifati, umumiy
ta’lim,   kasbiy   yoki   maxsus   tayyorgarlik   mazmuni,   o‘quvchilarning   bilimini
oshirish   usul lari,   o‘qitishning   axborotga   oid   yoki   p е dagogik   t е xnologiyalari   va
h.   k.)   tizimning   u   yoki   bu   darajasida   bashorat   qilishning   muayyanroq,   mahalliy
ob’ е ktlarini aniqlashga olib k е ladi. Prognoz tadqiqot ob’ е kt larining shu yo‘sindagi
bir-biriga bo g‘ liqligi yaxlit o‘quv-ta’lim tizimlari faoliyatining murakkab tavsifini
aks   ettiradi,   tizimning   bir-biriga   bo g‘ liq   bo‘lgan   barcha   tarkibiy   qismlarini
p е dagogik   prognozning   yagona   tadqiq   qilish   ц iklida   prognozli   asoslashga   yalpi
24 yondashuv zarurligidan dalolat b е radi.
Bunday   yondashuv   xususiy   prognozli   tadqiqotlarni   qat’iy   ravishda
muvofiqlashtirishni,   ularni   umuman   o‘quv-ta’lim   tizimiga   «ishlayotgan»   pirovard
natijalarga   yo‘naltirishni   ko‘zda   tutadi.   P е dagogika   nazariyasi   va   amaliyotida   hal
etilmagan   masalalar   va   «tang   joylar»ning   ko‘pligi   aksariyat   hollarda   yagona
pirovard   maqsad   va   umumiy   tadqiqotchilik   tafakkuri   bilan   birlashmagan   ko‘plab
mahalliy   tadqiqotlarni   k е ltirib   chiqaradi.   Bunday   tadqiqotlar   ayrim
muvaffaqiyatlarga   olib   k е lishi   hamda   xususiy   masalalarni   hal   qilish   imkonini
b е rishi   mumkin.   Biroq   ularning   natijalari,   odatda,   faqat   qat’iy   ch е klangan
hodisalar   uchun   yaroqlidir   va   ko‘p   jihatdan   o‘zgargan   sharoitlarda
foydalanilmaydi.   Shu   bois,   hozirgi   vaqtda   tizimli   p е dagogik   tad qiqotlarni   tashkil
etishga   va   bunday   tadqiqotlarga   nisbatan   yalpi,   dasturiy-maqsadli   yondashuvdan
foydalanishga katta e’tibor b е rilayotganligi b е jiz emas.
2.3.  Maktabgacha ta’lim muassasasini boshqarishning nazariy asoslari.
Mamlakatimizda   menejment   fanining   rivojlanishiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan
olimlardan M.Sharifxo‘jaev, Yo.Abdullaevlar boshqaruv o‘ziga xos yuksak san’at
va mahoratni talab qiluvchi tanlov, shu tanlov asosida qaror qabul qilish va uning
bajarilishini   nazorat   qilish   ekanligini   ta’kidlab,   quyidagicha   ta’rif   beradilar:
“Boshqaruv   –   bu   tanlov,   qaror   qabul   qilish   va   uning   bajarilishini   nazorat   qilish
jarayonidir”.   Ta’lim   menejmentida   boshqaruvning   quyidagi   turlari   mavjud.  
Avtoritar rahbar  
Bunday turdagi rahbar:
 buyruq   chiqarish,   qaror   qabul   qilish,   xodimlarga   jazo   berish   yoki
rag‘batlantirishda jamoa fikirini hisobga olmaydi; 
 o‘zini jamoadan uzoq tutadi; jamoa a’zolarini bevosita muloqatda bo‘lishini
chegaralab qo‘yadi; 
 o‘zining noo‘rin harakatlarining tanqid qilinishiga chiday olmaydi; 
 o‘ziga   bo‘ysinuvchilarning   harakatlarini   keskin   ravishda   tanqid   qilishni
yaxshi ko‘radi; 
25  muttasil   buyruq   berishga,   hammani   o‘z   istaklariga   so‘zsiz   bo‘ysindirishga
intiladi; 
 ko‘p   gapirishni   yoqtirmaydi,   lekin   bo‘ysinuvchilari   bilan   muomilada
bo‘lganda uning rahbarlik g‘ururi balandligi, o‘zini katta tutishi sezilib turadi; 
 o‘ziga bo‘ysinuvchilar oldida qovog‘i solingan kayfiyatda bo‘ladi. 
 Xullas,   avtoritar   rahbar   o‘ziga   bino   qo‘ygan,   dimog‘dor,   o‘z   qobiliyati   va
imkoniyatlariga   ortiqcha   ishonadigan,   hukimini   o‘tkazishga   inti-ladigan
kishilardan yetishib chiqadi. 
Bunday   rahbar   nazoratdan   chetda   qolsa   o‘sha   yerda   dag‘allik,   takabburlik,
tayziq o‘tkazish, majbur qilish kabi o‘ta salbiy holatlar avj oladi. 
Biroq avtokratik boshqaruv  usulini  har  jihatdan,  yomon deb bo‘lmaydi. Ba’zi
bir   hollarda   bo‘ysinuvchilarning   madaniy   darajasi,   axloqi   pastligi   sababli
avtokratik uslubini tanlab olish ham ish berib holishi mumkin
Liberal rahbar  
Bunday turdagi rahbar:
 idorasiz, tashabbussiz bo‘ladi; 
 o‘z zimmasiga mas’uliyat olishni yoqtirmaydi; 
 ishni o‘z holiga tashlab ko‘yadi; 
 idoraga nisbatan qat’iy bo‘lishdan hayiqadi; 
 o‘zini haddan tashqari ehtiyot qiladi; 
 biron xodim bilan ham aloqani buzishni istamaydi; 
 talabchan emas, sust nazorat qiladi; 
 suiste’mollarga bevosita yo‘l qo‘ymasa ham o‘zini bilmaslikka soladi; 
Bunday   rahbar   tashqaridan   ko‘rsatiladigan   ta’sirga   moyilligi   bilan   ko‘zga
tashlanib turadi. 
Demokratik rahbar  
Bunday turdagi rahbar:
 boshqarish funksiyalarini jamoa fikri bilan hisoblashib amalga oshiradi; 
 ishlab chiqarishni boshqarishga xodimlarni jalb qiladi; 
 ularning bildirgan fikriga quloq soladi; 
26  ular bilan maslahatlashadi, ijobiy tamonlarini inobatga oladi; 
 barcha   bilan   barobar   va   samimiy   munosobatda   bo‘ladi,   ustunligini
bildirmydi; 
 buyruq berish yo‘li bilan emas, balki ishontirish uslubida ish tutadi; 
 buyruq   rahbarlik   uslubi   bo‘ysinuvchilarning   shaxsiy   tashabbusini,   ijodiy
faoliyatini rivojlantiradi va jamoada o‘rtoqlik va ishchan muhitni yaratadi. 
Boshqaruvchi   qaysi   boshqaruv   shaklini   qo‘llashidan   qat’iy   nazar   o‘zining
mustaqil  dunyoqarashi, mustaqil  fikri  va quyidagilarni  o‘z ichiga olgan  ma’naviy
qiyofasi bo‘lishi kerak. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahbarni   -   bu   Bosh   vazir   yoki   uning   o`rinbosarlari   bo`ladimi,   hukumat
a’zosi   yoki   hududlar   hokimi   bo`ladimi,   ular   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo`lib
qolishi kerak. 
Endi   har   birimiz,   eng   avvalo,   davlat   boshqaruvi   organlari   rahbarlarining
vazifasi   –   o`zimiz   mas’ul   bo`lgan   soha   va   tarmoqda   ishlarning   ahvolini   tanqidiy
baholash   asosida   zimmamizga   yuklatilgan   vazifalarni   mas’uliyat   bilan   bajarishni
ta’minlashdan iborat. Shunday davr keldi.
Ana   shu   talabni,   shuningdek,   2017-2021   yillarda   O`zbekistonni   yanada
rivojlantirish   bo`yicha   Harakat   strategiyasi   loyihasini   keng   muhokama   qilish
davomida   kelib   tushgan   takliflarni   inobatga   olgan   hoda   2017   yil   uchun
mo`ljallangan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   dasturning   o`n   bitta   eng   muhim   ustuvor
vazifasini belgilashni taklif etaman. 1
 
Maktabgacha ta’lim  
“Ta’lim t о ‘g‘risida”gi Qonunda belgilab berilganidek, maktabgacha ta’lim bola
shaxsini sog‘lom va yetuk maktabda  о ‘qishga tayyorgarlik darajasida shakllantirish
maksadida tashkil etiladi. Ushbu ta’lim bolaning olti-yetti yoshga t о ‘lgunga kadar
oilada   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   (yaslilar   uch   yoshgacha   b о ‘lgan   bolalar
uchun;   bolalar   bog‘chalari   3   yoshdan   6-7   yoshgacha   b о ‘lgan   bolalar   uchun)   va
mulk shaklidan qat’iy nazar ta’lim muassasalarida olib boriladi.
Maktabgacha ta’limning maqsadi  
27 О ‘zbekiston  Respublikasining  “Maktabgacha   ta’lim  konsepsiyasi”da  k о ‘rsatib
о ‘tilganidek, maktabgacha ta’lim – bu k о ‘p tomonlamali, maqsadga y о ‘naltirilgan,
bolaning   ta’limning   keyingi   bosqichi   –   maktab   ta’limiga   tayyorlovchi,   jismoniy,
ruhiy, individual va yoshga doir rivojlanishini ta’minlovchi ta’lim va tarbiya berish
Maktabgacha   ta’limni   tashkil   etish   va   rahbarning   tashkilotchilik
madaniyati   fanining   ob’ekti   –   bo‘lajak   mudiralarni   maktabgacha   ta’lim
muassasasi faoliyatida boshqaruv jarayoni va uni tashkil etish. 
Maktabgacha   ta’limni   tashkil   etish   va   rahbarning   tashkilotchilik
madaniyati   fanining   predmeti   –   bo‘lajak   mudiralarni   maktabgacha   ta’lim
muassasasi   faoliyatida   boshqaruv   jarayoni   va   uni   tashkil   etish,   shakl,   metod   va
vositalari.  
Maktabgacha ta’limni tashkil  etish va rahbarning tashkilotchilik madaniyati
fanining maqsadi:  
Maktabgacha   ta’limni   tashkil   etish   va   rahbarning   tashkilotchilik
madaniyati   fani   bo‘lajak   mudiralarni   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   faoliyatida
boshqaruv   jarayoni   va   uni   tashkil   etish   bilan   yaqindan   tanishtirish.Shuningdek,   u
maktabgacha ta’limga qo‘yilgan talablari, tamoyillari, mazmuni va tarbiyachining
shakllantirishni pedagogik asoslarini o‘rgatadi. 
Maktabgacha ta’limning vazifalari  
1. bolalarni   xalqning   boy   milliy,   madaniy-tarixiy   merosi   va   umumbashariy
qadriyatlar asosida aqliy va ma’naviy-ahlokiy jihatdan tarbiyalash; 
2. bolalarda milliy g‘urur, vatanparvarlik hislarini shakllantirish; 
3. maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarda   bilim   olish   ehtiyojini,   о ‘qishga
intilish   mayllarini   shakllantirib,   ularni   muntazam   ravishda   ta’lim   jarayoniga
tayyorlash; 
4. bolalarning   tafakkurini   rivojlantirish,   о ‘zining   fikrini   mustaqil   va   erkin
ifodalash malakalarini shakllantirish; 
5. bolalarning jismoniy va ruhiy salomatligini ta’minlash. 
Maktabgacha ta’limni tashkil etish va RTM fanining vazifalari:  
28 -   Bo‘lajak   mudira   oldiga   qo‘yiladigan   maqsad   va   vazifalar   O‘zbekiston
istiqboli va istiqloli uchun barkamol avlodni tarbiyalashning dastabki bosqichi:
-   maktabgacha   ta’limda   boshqaruvning   mazmuni,   o‘ziga   xos   xususiyatlari,
ta’limiy-tarbiyaviy   jihatlarini   topishi,   hamda   kasbiga   bo‘lgan   munosabatni
tarbiyalash. Mudira va uslubchining kasbiy xususiyati va unga qo‘yilgan talablar: 
-   maktabgacha   ta’limni   tashkil   etish   va   boshqarishning   nazariy   asoslari   bilan
qurollantiradi. Davlat va nodavlat maktabgacha ta’lim muassasalarini tashkil etish
qonuniyatlari bilan tanishtiradi.
-   maktabgacha   ta’limda   ish   hujjatlari   bilan   ish   olib   borish,   bu   faoliyat
jarayonida mudira va uslubchining vazifalari o`rganiladi. 
O‘zbekiston   prezidenti   maktabgacha   ta’lim   sohasida   xalqaro   hamkorlikni
kengaytirish bo‘yicha muhim tashabbuslarni ilgari surdi.
Toshkent shahrida kichik yoshdagi bolalarni tarbiyalash va ularga ta’lim berish
masalalari   bo‘yicha   jahon   konferensiyasi   bo‘lib   o‘tdi.   15   noyabr   kuni   bu
anjumanga O‘zbekiston prezidenti Shavkat Mirziyoyev tashrif buyurdi.  
Konferensiya   dunyoda   2030   yilga   qadar   maktabgacha   ta’lim   sohasiga   oid
siyosatni   belgilab   olish   va   bu   boradagi   xalqaro   hamkorlikni   kengaytirishga
qaratilgan. Unda YuNeSKO Bosh direktori Odri Azule, 150 ga yaqin mamlakatdan
vazirlar va vakillar, xalqaro tashkilotlar mutasaddilari qatnashmoqda.
Davlat rahbari nutqining avvalida soha bo‘yicha dunyodagi vaziyatga to‘xtalib,
millionlab   bolalarning   boshlang‘ich   bilim   olish   imkoniyati   cheklangani,
mutaxassislar   birgalashib,   maktabgacha   ta’lim   qamrovini   oshirishi   muhimligini
aytdi.   O‘zbekistonda   «inson   qadri,   uning   huquq   va   manfaatlari   –   oliy   qadriyat»
degan   tamoyil   asosida   aholi   uchun   munosib   turmush   sharoitlari   yaratilayotgani
ta’kidlandi.
«Bu   borada,   avvalambor,   yoshlar   va   bolalarga   e’tibor   va   amaliy   g‘amxo‘rlik
ko‘rsatish,   ularni   jismoniy   va   ma’naviy   barkamol   etib   tarbiyalashga   alohida
ahamiyat   qaratmoqdamiz.   Bolalarni   kichik   yoshdan   boshlab   rivojlantirish   orqali
kelajakda   ularning   o‘zligini   to‘la   namoyon   etishiga   mustahkam   zamin
yaratayapmiz.  Zero,  bu  ezgu   maqsadimiz  yo‘lida  sarflangan  investitsiyalar  ertaga
29 bir   necha   barobar   ortig‘i   bilan   qaytishiga   shubha   yo‘q»,   –   dedi   Shavkat
Mirziyoyev.
Ilgari yurtimizda maktabgacha ta’lim bilan qamrab olish ko‘rsatkichi  27 foizga
tushib   qolgan   edi.   Bolalar   bog‘chalarida   zamonaviy   qo‘llanmalar   yo‘q,   binolari
ta’mirtalab edi.
Ilgari yurtimizda maktabgacha ta’lim bilan qamrab olish ko‘rsatkichi  27 foizga
tushib   qolgan   edi.   Bolalar   bog‘chalarida   zamonaviy   qo‘llanmalar   yo‘q,   binolari
ta’mirtalab edi.
Xulosa
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   ijtimoiy   tarbiya   muassasalari.
O zbekistonda   bu   muassasalarga   bolalar   yaslisi,   yas.sh-bogcha,   bolsiar   bo/chasiʻ
kiradi. Maktabgacha ta lim bolalar muassasalarib.m. 2 bosqichdan iborat. l-bosqich	
ʼ
bolalar   yaslisi   bo lib,   u   bulgan   bolalarni   qamrab   oladi.   Bu   bosqichda   bolalarni	
ʻ
aqliy va jismoniy rivojlantirish. nutqini shakllantirish, ularni moddiy borliq, atrof-
olam   bilan   tanishtirish   hamda   gigiyena   masalalari   bo yicha   amaldagi   tayanch	
ʻ
dastur   asosida   ta limtarbiya   beriladi.   2-bosqich   bolalar   bogchasi   bo lib,   bo lgan	
ʼ ʻ ʻ
bolalarni   kamrab   oladi.   Bu   bosqichda   bolalarning   nutqini   rivojlantirish,   ularning
ma naviy   kamolotini   ta minlash,   jismoniy   jihatdan   baquvvat   bo lishlari   uchun	
ʼ ʼ ʻ
yo naltirilgan   ta limtarbiya   jarayoni   amalga   oshiriladi.   Jismoniy   yoki   ruhiy
ʻ ʼ
rivojlanishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   uchun   ham   Maktabgacha   ta lim   bolalar	
ʻ ʼ
muassasalarib.m.   mavjud   bulib,   ular   maxsus   dastur   hamda   texnik   vositalar   bilan
ta minlangan.	
ʼ
Maktabgacha   ta`lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini   muhofaza
qilish   maktabgacha   ta`lim   muassasasi   hamda   shtatdagi   tibbiyot   xodimlari,
shuningdek   maktabgacha   ta`lim   muassasasiga   biriktirilgan   sog’liqni   saqlash
organlarining tibbiyot xodimlari tomonidan amalga oshiriladi.
30 Maktabgacha   ta`lim   muassasasida   bolalarning   hayoti   va   sog’lig’ini   muhofaza
qilishni   tashkil   etish   tartibi   va   qoidalari,   maktabgacha   ta`lim   muassasasiga
bolalarni   olib   kelish   va   olib   ketish   qoidalari,   maktabgacha   ta`lim   muassasasi
binolarida   xavfsizlikni   tashkil   etishga   oid   talablar,   maktabgacha   ta`lim
muassasasida yong’in xavfsizligini tashkil etishga oid talablar, hudud xavfsizligiga
bo’lgan   talablar   “Maktabgacha   ta`lim   tashkilotlarida   bolalarning   hayoti   va
sog’lig’ini muhofaza qilishni tashkil etish tartibi to’g’risida Nizom”   bilan tartibga
solinadi.
Ta’lim   sifati   muammolarini   tadqiq   qilish   mеtodologiyasi   uch   xil   tahlil
darajasini:   tadqiqotning   umummеtodologik,   xususiy   mеtodologik   va   aniq
mеtodikalarini o‘z ichiga oladi.
Tizimli-tarkibiy tahlil dastlab XVIII asrda jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy tizimi
misolida   ishlab   chiqilgan.   O‘shanda   tayyor   mеtodologiya   ishlab   chiqilmagan   edi,
biroq   u   yaxlit   o‘rganishda   tizimli-tarkibiy   tahlil   imkoniyatlari   va   istiqbollarini
ko‘rsatdi.   Kеyinchalik   ijtimoiy-falsafiy,   psixologik   va   pеdagogik   muammolarni
ishlab chiqishda ushbu tamoyil tobora kеng qo‘llanilmoqda.
Ta’limni   tizim   sifatida   jamiyat   tuzilmasidan   ajralgan   holda   ko‘rish   imkonini
bеruvchi   mеzon   uning   aniq   maqsadga   yo‘naltirilganligidir.   Tizimli   yondashuvda
ko‘zda   tutilgan   maqsadli   tahlil   ta’limni   ijtimoiy-iqtisodiy,   dеmografik,   siyosiy   va
boshqa jarayonlar bilan aloqalari nuqtai nazaridan ko‘rib chiqish imkonini bеradi.
Ta’limning   har   bir   tarkibiy   qismi   ham   ana   shu   aloqaning   muayyan   jihatini   aks
ettirgan   holda,   aniq   yo‘nalishdagi   maqsadga   ega.   Masalan,   ta’lim   sifati,   ta’lim
tizimining   tarkibiy-mazmunli   qismi   sifatida   davlat,   jamiyat,   shaxsning   (ijtimoiy-
shaxs   buyurtmasi)   maqsadli   ko‘rsatmalari   va   qadriyatlar   bilan   bo g‘ liq
yo‘nalishlari,   fan,   t е xnika,   madaniyat,   t е xnologiyalarning   taraqqiyot   darajasi,
shuningd е k   tizimning   t е gishli   tarzda   kadrlar   hamda   r е surslar   ta’minlanishi   bilan
b е lgilanadi.
Ijtimoiy    tizimni    o‘rganishda    «hamma narsa hamma narsadan iborat» tamoyili
maqbuldir. Murakkab tizimning tarkibiy unsurlarga bo‘linishi ijtimoiy hodisalar va
jarayonlarni tadqiq qilishning eng to‘ g‘ ri usulidir.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.  Sh.M.Mirziyoevning 2020-yil 24-yanvardagi Oliy Mjlisga murojaatnomasi.
2. O`zbekiston Respublikasining “Ta`lim to`grisida” gi qonun  2020 yil
3.   Oliy   ta’lim.   Me’yoriy   –   huquqiy   va   uslubiy   xujjatlar   to’plami.   Toshkent,
“Istiqlol”, 2013.
4. Kravchenko A.I.Boshqaruv tarixi. - m .: Akademik loyihasi, 2005.
5.   Boyett   D.G.,   Boyett   D.T.Donolik   Shohligiga   rahbarlik   qiling.   Boshqaruv
ustalarining eng yaxshi g'oyalari. - m .: Olimpus biznesi, 2004 yil.
6.   Shofritz   Jay   M.,   OTT   J.Teven.   Tashkilot   nazariyasi   klassikalari.   -   AQSh:
Harcourt in., 2001 yil.
7. Menejment / ED klassikasi. M. Warner. - SPB .: Butrus, 2001 yil.
8.  S . G’ ulomov Menejmet asoslari T.: “Fan” 2016Y.
9. A.To’xtaboyev Ma’muriy menejment. T.: “Moliya” 2017y.
10. M.Sharifxo’jayev, Y. Abdullayev Menejment. T.: “ O’qituvchi” 2018 y.
32 11.   SH.   Qurbonov,   E.   Seytxalilov   Ta’lim   sifatini   boshqarish.   T.:   “Turon-iqbol”
T.: 2019
12. K.M.Qosimov Tashkilot va tashkiliy boshqarish nazariyasi T.:
“ A.Qodiriy” 2019 y.
33

Turli tipdagi maktabgacha ta’lim muassasalarining tashkiliy tuzilmasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский