Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 13000UZS
Hajmi 41.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Sentyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yevropa olimlari oʻqituvchilarning kasbiy mahoratini takomillashtirish to'g'risida

Sotib olish
1 MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................. 3
I BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY MAHORATINI OSHIRISHNING NAZARIY ASOSLARI ................. 6
1.1. Kasbiy mahorat tushunchasi va uning zamonaviy talqini ......................................................... 6
Ахмедов, Ф. (2022). Таълим ва таълимдаги инқилоблар. Тошкент: “Таълим” нашриёти. ....... 9
1.2. O’qituvchining kasbiy mahoratini shakllantirish omillari .......................................................... 9
1.3. Yevropa mamlakatlarida o’qituvchilarning kasbiy mahoratini rivojlantirish tajribalari .......... 12
II BOB. YEVROPA TAJRIBASI ASOSIDA O’QITUVCHILARNING KASBIY MAHORATINI OSHIRISH 
YO’LLARI .................................................................................................................................................... 15
2.1. Yevropa tajribasini o’rganishning dolzarbligi .......................................................................... 15
2.2. Yevropa mamlakatlarida o’qituvchilar kasbiy mahoratini oshirishda qo’llanilayotgan 
metodlar va shakllar .................................................................................................................................. 16
2.3. O’zbekiston ta’lim tizimida Yevropa tajribasini qo’llash imkoniyatlari va istiqbollari ............. 19
III BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY MAHORATINI OSHIRISHDA DAVLAT VA JAMOAT 
TASHKILOTLARINING ROLI ......................................................................................................................... 22
3.1. Davlat siyosati va o’qituvchilarning kasbiy rivojlanishini qo’llab-quvvatlash .......................... 22
3.2. O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda xalqaro hamkorlik va tajriba almashish ....... 25
3.3. O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda zamonaviy pedagogik texnologiyalarni 
qo’llash ...................................................................................................................................................... 28
2 XULOSA ......................................................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................... 33
KIRISH
O’zbekiston   ta’lim   tizimida   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish
dolzarb   masala   sifatida   ajralib   turadi.   Bu   jarayonning   muhimligi   shundaki,
o’qituvchilar   nafaqat   o’quvchilarga   bilim   berishda,   balki   ularga   dunyoqarash,
ma’naviy-axloqiy   qadriyatlar   hamda   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   rol
o’ynaydi. O ’ qituvchilarning kasbiy rivojlanishi, o’z navbatida, ta’limning umumiy
sifatini oshirishga va mamlakatning kelajakdagi intellektual va ilmiy rivojlanishiga
katta ta’sir ko’rsatadi.
Bugungi kunda pedagogik yondashuvlar, o’qituvchilar uchun yangi metodlar
va   texnologiyalarni   o’zlashtirish   jarayoni   tez   sur’atlar   bilan   rivojlanmoqda.
O’zbekiston  ta’lim tizimida o’qituvchilarni malaka oshirish, ularni xalqaro tajriba
bilan   tanishtirish,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llash   muhim   vazifa
bo’lib   qolmoqda.   Shuningdek,   pedagoglar   uchun   zamonaviy   ta’lim   metodlari,
raqamli   texnologiyalar,   va   interfaol   ta’lim   usullarini   qo’llash   nafaqat
o’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirish, balki ta’limning samaradorligini ham
yaxshilaydi.
Kurs   ishi   "Yevropa   olimlari   o'qituvchilarning   kasbiy   mahoratini
takomillashtirish   to'g'risida"   mavzusiga   bag’ishlangan.   Mazkur   ishda
o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirishning   nazariy   asoslari,   xalqaro
hamkorlik   va   tajriba   almashish,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llash
kabi muhim  jihatlar  o’rganiladi. Bu mavzu ayniqsa O’zbekistonning ta’lim tizimi
3 uchun   juda   dolzarb,   chunki   mamlakatda   ta’limni   yaxshilash   va   o’qituvchilarni
malaka oshirish ishlari davom etmoqda.
Kurs ishining maqsadi
Kurs ishining asosiy maqsadi o’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda
qo’llaniladigan zamonaviy pedagogik texnologiyalarni o’rganish, xalqaro tajribani
tahlil qilish va O’zbekiston ta’lim tizimi uchun eng samarali yondashuvlarni taklif
etishdan iborat.
Kurs ishining obyekti
Kurs   ishining   obyekti   –   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish
jarayoni va u bilan bog’liq pedagogik metodlar va texnologiyalar.
Kurs ishining vazifalari
1. O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishning nazariy asoslarini tahlil
qilish. 
2.   Xalqaro   hamkorlik   va   tajriba   almashishning   o’qituvchilarning   kasbiy
rivojlanishiga ta’sirini o’rganish.
3.   Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   o’qituvchilarni   tayyorlash
jarayonida qo’llashning samaradorligini baholash.
4.   O’zbekistonda   o’qituvchilarni   kasbiy   rivojlantirishning   zamonaviy
yondashuvlari haqida tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi
Kurs ishi uchta bobdan iborat bo’lib, har bir bobda o’qituvchilarning kasbiy
mahoratini oshirish jarayonining turli jihatlari ko’rib chiqiladi:
I bob: O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishning nazariy asoslari.
II bob: O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda xalqaro hamkorlik va
tajriba almashish.
4 III   bob:   O’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirishda   zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni qo’llash. 
Har   bir   bobda   mavzuni   chuqur   o’rganish,   statistik   ma’lumotlar   va   xalqaro
tajribalar tahlil qilinadi. Kurs ishi yakunida o’qituvchilarning kasbiy rivojlanishini
oshirish uchun amaliy tavsiyalar va xulosalar taqdim etiladi.
O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirish bo’yicha ilmiy-tadqiqotlar olib
borish,   o’qituvchilarning   zamonaviy   talablarga   javob   beradigan   malakaga   ega
bo’lishini   ta’minlash   hamda   xalqaro   tajriba   asosida   yangiliklarni   tatbiq   etish,
o’qituvchilarni   tayyorlash   jarayonining   muvaffaqiyatli   rivojlanishiga   yordam
beradi.
5 I BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY MAHORATINI OSHIRISHNING
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Kasbiy mahorat tushunchasi va uning zamonaviy talqini
O’qituvchilik   kasbi   ijtimoiy   hayotning   barcha   sohalariga   bevosita   ta’sir
ko’rsatuvchi   murakkab   va   mas’uliyatli   faoliyat   turi   hisoblanadi.   Bu   kasb   jamiyat
taraqqiyotining   harakatlantiruvchi   kuchi   bo’lgan   inson   kapitalini   shakllantirishda
muhim rol o’ynaydi. Shu sababli o’qituvchining kasbiy mahorati, ya’ni o’z kasbini
mukammal   egallaganligi   darajasi   ta’lim   tizimining   sifati   va   samaradorligiga
bevosita ta’sir ko’rsatadi.
Kasbiy mahorat tushunchasi  pedagogik adabiyotlarda turlicha talqin etiladi.
Ayrim   manbalarda   bu   tushuncha   o’qituvchining   kasbiy   bilim,   ko’nikma   va
malakalar   majmui   sifatida   ko’rilsa,   boshqa   yondashuvlarda   esa   bu   tushuncha
kengroq   ma’noda   —   o’qituvchining   shaxsiy   fazilatlari,   kasbga   bo’lgan
munosabati,   innovatsiyaga   ochiqligi,   mustaqil   fikrlay   olish   qobiliyati,
tashabbuskorligi, kommunikativ salohiyati kabi mezonlarni ham o’z ichiga oladi.
1. PF-118-sonli farmon (23.08.2024)
Mazkur farmon bilan O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 21-
dekabrdagi   “Yangi   O’zbekiston   ma’muriy   islohotlarini   amalga   oshirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   PF-269-son   Farmoniga   2-ilovaning  23   va  24-pozitsiyalari
“Negizida   tashkil   etilayotgan   organ   nomi”   ustunidagi   “O’zbekiston   Respublikasi
Energetika   vazirligi”   so’zlari   “O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi”
so’zlari bilan almashtirilsin. 
2. PQ-231-sonli qaror (21.06.2024)
6 Mazkur   qaror   bilan   maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimi   xodimlarini
uzluksiz   kasbiy   rivojlantirish   tizimi   takomillashtirildi.   2025-yil   1-yanvardan
boshlab   maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tashkilotlari   xodimlarini   kasbiy
rivojlantirishning   vertikal   tizimi   joriy   etilishi   belgilandi.   Bundan   tashqari,
maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tashkilotlarining   xodimlari   uchun   besh   yilda   bir
marotaba   ishdan   ajralgan   holda   o’tkaziladigan   malaka   oshirish   kurslari   joriy
qilinishi   ko’zda   tutilgan.   Institut   va   Hududiy   markazlarning   metodik   xizmat
ko’rsatish   bo’limlari   metodistlarining   bazaviy   tarif   stavkasi   miqdori   oliy   ta’lim
muassasasi   ilmiy   daraja   yoki   ilmiy   unvonga   ega   bo’lgan   katta   o’qituvchisining
bazaviy tarif stavkasiga tenglashtiriladi. Institut va Hududiy markazlarning mazkur
qarorga   muvofiq   jalb   qilinadigan   chet   ellik   mutaxassislariga   Prezident
maktablarining xorijiy mutaxassislariga nisbatan joriy etilgan mehnatga haq to’lash
shartlari   tatbiq  etiladi.  Institut  va  Hududiy  markazlarga  chet  ellik  mutaxassislarni
jalb   qilish   va   ularning   mehnatiga   haq   to’lash   bilan   bog’liq   xarajatlarni   Iqtidorli
yoshlarni   qo’llab-quvvatlash   jamg’armasi   hamda   Maktabgacha   va   maktab   ta’limi
vaziri jamg’armasi mablag’lari hisobidan qoplashga ruxsat etiladi. 
3. PQ-231-sonli qaror (21.06.2024)
Mazkur   qaror   bilan   maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tizimi   xodimlarini
uzluksiz   kasbiy   rivojlantirish   tizimi   takomillashtirildi.   2025-yil   1-yanvardan
boshlab   maktabgacha   va   maktab   ta’limi   tashkilotlari   xodimlarini   kasbiy
rivojlantirishning vertikal tizimi joriy etilishi belgilandi.
Zamonaviy   ta’lim   talablariga   ko’ra,   o’qituvchi   faqat   bilim   beruvchi   emas,
balki   bilim   olish   jarayonini   boshqaruvchi,   motivatsiya   beruvchi,   ko’makchi,
hamkor, tashkilotchi va ijtimoiy faol shaxs bo’lishi kerak. Bu esa kasbiy mahoratni
yangi talqin qilish, uni uzluksiz rivojlantirib borishni taqozo etadi.
7 Kasbiy mahoratning asosiy tarkibiy qismlari quyidagilardan iborat:
– Kasbiy bilimlar va ularni amaliyotda qo’llash ko’nikmasi;
–   O’quvchilarning   psixologik   holatini   hisobga   olish   va   ular   bilan   samarali
muloqot o’rnatish;
– Innovatsion pedagogik texnologiyalarni qo’llash qobiliyati;
– O’z ustida ishlash, o’zini baholash va yangilikka intilish;
– O’quvchilarni rivojlantirishga yo’naltirilgan individual yondashuv;
– Kasbiy etikaga amal qilish, mas’uliyat va vijdonlilik.
Yevropa  mamlakatlarining  ilg’or   tajribasida   kasbiy   mahoratni   rivojlantirish
uzluksiz   o’quv   jarayoni   sifatida   qaraladi.   Masalan,   Finlyandiyada   har   bir
o’qituvchi   faoliyat   davomida   doimiy   o’zgaruvchan   ta’lim   muhitiga   moslashish
uchun   muntazam   ravishda   malakasini   oshirib   boradi.   Ularning   ta’lim   tizimida
o’qituvchi   shunchaki   dars   beruvchi   emas,   balki   pedagogik   tadqiqotchi   sifatida
qaraladi.   Germaniyada   esa   o’qituvchilarning   kasbiy   tayyorgarligi   chuqur   ilmiy
asosda   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   o’qituvchilik   diplomini   olish   uchun   nazariy
bilimdan   tashqari   amaliy   mashg’ulotlar,   tahliliy   hisobotlar   va   mustaqil   loyiha
ishlarini bajarish talab etiladi.
Zamonaviy   yondashuvda   kasbiy   mahoratni   aniqlashda   o’qituvchining
quyidagi kompetensiyalariga alohida e’tibor qaratiladi:
–   Pedagogik   kompetensiya:   ta’lim   metodlarini   tanlash,   o’quv   jarayonini
samarali tashkil etish;
–   Psixologik   kompetensiya:   har   bir   o’quvchining   shaxsiy   xususiyatlarini
hisobga olish;
– Kommunikativ kompetensiya: muloqot qilish, ijtimoiy hamkorlikni yo’lga
qo’yish;
8 – Raqamli kompetensiya: AKTdan foydalanish, onlayn resurslardan samarali
foydalanish;
– Refleksiv kompetensiya:  o’z faoliyatini tahlil qilish, xatolarni aniqlash va
to’g’rilash.
Kasbiy   mahoratning   zamonaviy   talqini   o’qituvchining   o’zgaruvchan
jamiyatga moslasha olish qobiliyati bilan bog’liq. Bu esa o’qituvchining o’z ustida
ishlashi,   malaka   oshirishi,   yangi   bilimlar   va   metodikalarni   o’zlashtirishi   orqali
ro’yobga chiqadi. Shu sababli hozirgi davrda o’qituvchining kasbiy mahorati bu —
doimiy rivojlanish, o’zini yangilab borish va ta’lim sifatini oshirish vositasi sifatida
qaralmoqda. 1
1.2. O’qituvchining kasbiy mahoratini shakllantirish omillari
O’qituvchining   kasbiy   mahoratini   shakllantirish   ko’p   qirrali,   tizimli   va
uzluksiz   rivojlanishni   talab   qiluvchi   jarayon   bo’lib,   bu   jarayonga   ta’sir   etuvchi
omillar   pedagogik   psixologiya,   sotsiologiya,   didaktika   va   boshqa   sohalar   nuqtai
nazaridan   chuqur   o’rganiladi.   Har   bir   omil   o’qituvchining   bilim,   ko’nikma,
malaka, shaxsiy fazilat va ijtimoiy faolligini shakllantirishga xizmat qiladi. Ushbu
omillarni quyidagi asosiy yo’nalishlarda ko’rib chiqish mumkin:
1. Shaxsiy omillar.
Bu   omillar   o’qituvchining   individual   fazilatlari,   intellektual   salohiyati,
kasbga   bo’lgan   munosabati,   o’zini   rivojlantirishga   intilishi   kabi   jihatlarni   o’z
ichiga   oladi.   O’qituvchining   fidoyiligi,   o’z   ishiga   mehr   bilan   yondashishi,   o’z
ustida   ishlashi   va   kasbni   qalbdan   sevishi   kasbiy   mahoratni   shakllantirishda   hal
1
Ахмедов, Ф. (2022). Таълим ва таълимдаги инқилоблар.  Тошкент : “ Таълим ”  нашриёти .
9 qiluvchi   rol   o’ynaydi.   O’z-o’zini   tahlil   qilish,   tanqidni   qabul   qilish,   yangilikka
ochiqlik,   muammolarga   ijodiy   yondashuv   kabi   sifatlar   o’qituvchini   yetuk
mutaxassis darajasiga olib chiqadi.
2. Ijtimoiy-psixologik omillar.
Jamiyatda   o’qituvchi   kasbining   nufuzi,   ota-onalar   va   o’quvchilarning   unga
bo’lgan   ishonchi,   hamkasblar   o’rtasidagi   hamkorlik   muhiti   o’qituvchining   o’z
faoliyatiga   bo’lgan   munosabatiga   sezilarli   ta’sir   qiladi.   Do’stona   va   qo’llab-
quvvatlovchi   muhitda   ishlayotgan   pedagogning   kasbiy   o’sishi   tezroq   bo’ladi.
Bundan   tashqari,   maktab   rahbariyati   tomonidan   ko’rsatiladigan   e’tibor,
rag’batlantirish, mustaqillikka bo’lgan ishonch ham ijobiy natijalar beradi.
3. Tashkiliy va metodik omillar.
Bu omillar o’qituvchining ishlash sharoitlari, ta’lim muassasasining moddiy-
texnik   bazasi,   kutubxona,   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   imkoniyatlari,
malaka   oshirish   tizimi,   metodik   xizmatlar   faoliyati,   darslik   va   o’quv-metodik
qo’llanmalar   bilan   ta’minlanganlik   darajasiga   bog’liq.   Zamonaviy   texnologiyalar,
interaktiv usullar, innovatsion metodikalar bilan ishlay oladigan o’qituvchilarning
kasbiy mahorati yuqoriroq bo’ladi
4. Pedagogik ta’lim sifati.
O’qituvchining   dastlabki   tayyorgarligi,   ya’ni   oliy   pedagogik   ta’lim
muassasasida   olgan   nazariy   bilimlari   va   amaliy   mashg’ulotlari   sifatli   bo’lishi
kerak.   Ta’lim   jarayonida   zamonaviy   yondashuvlar,   yangi   pedagogik
texnologiyalar,   ilmiy   tadqiqot   ko’nikmalari   bilan   tanishgan   o’qituvchi   kasbiy
faoliyatni   samaraliroq   olib   bora   oladi.   Shuningdek,   pedagogik   amaliyot   jarayoni
mazmunli   va   chuqur   tahlilga   asoslangan   bo’lishi,   real   maktab   hayotiga
yaqinlashtirilgan bo’lishi muhim.
10 5. Uzluksiz kasbiy rivojlanish.
Kasbiy   mahoratni   shakllantirishda   eng   muhim   omillardan   biri   –   bu   doimiy
va   tizimli   malaka   oshirish   jarayonidir.   Har   bir   o’qituvchi   yangi   pedagogik
yondashuvlar,   axborot   texnologiyalari,   metodik   yangiliklar,   fan   sohasidagi
o’zgarishlar   haqida   xabardor   bo’lib   borishi   zarur.   Yevropa   davlatlarida
o’qituvchilarni   uzluksiz   o’rgatish   tizimi   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   ular   malaka
oshirishni   faqat   kursda   qatnashish   bilan   emas,   balki   amaliyot,   onlayn   ta’lim,
kollegial tahlil, mentorlik va ilmiy izlanishlar orqali amalga oshiradi.
6. Milliy va xalqaro tajribaning integratsiyasi.
Bugungi   globallashuv   sharoitida   ta’lim   jarayoniga   xalqaro   tajribalarning
moslashtirilgan   holda   kiritilishi,   Yevropa   Ittifoqi,   OECD   kabi   tashkilotlarning
metodik   tavsiyalari,   xalqaro   baholash   tizimlarining   talablarini   o’rganish
o’qituvchining   kasbiy   salohiyatini   oshirishda   katta   rol   o’ynaydi.   Masalan,
Estoniya,   Finlyandiya,   Gollandiya   kabi   mamlakatlarda   o’qituvchi   tayyorlashda
innovatsion modellar va doimiy monitoring tizimi muhim o’rin egallaydi.
O’qituvchining   kasbiy   mahoratini   shakllantiruvchi   omillar   bir-biriga   uzviy
bog’langan   bo’lib,   bu   omillar   tizimli   tarzda   ishlab   chiqilgan   strategiyalar   asosida
boshqarilishi   kerak.   Ayniqsa,   zamonaviy   ta’limga   qo’yilayotgan   yuqori   talablar,
raqobatbardoshlik,  shaxsiy   yondashuvga  asoslangan  o’quv jarayoni  o’qituvchidan
o’z   ustida   doimiy   ishlashni,   professional   rivojlanishga   intilishni   talab   qiladi.   Shu
bois,   kasbiy   mahoratni   shakllantirish   masalasi   ta’lim   islohotlarining   markaziy
yo’nalishlaridan biri bo’lib qolmoqda. 2
2
Аюбова, Н. (2023). Педагогика ва таълим методикаси. Тошкент: “Навоий” нашриёти.
11 1.3. Yevropa mamlakatlarida o’qituvchilarning kasbiy mahoratini
rivojlantirish tajribalari
Yevropa   mamlakatlarining   ta’lim   tizimi   jahon   miqyosida   yuqori
samaradorlik,   sifat   va   innovatsion   yondashuvlar   bilan   ajralib   turadi.   Bu
muvaffaqiyatning   asosi   o’qituvchilarning   kasbiy   tayyorgarligi,   ularni   doimiy
ravishda malaka oshirishga, o’z ustida ishlashga yo’naltirilgan tizimli yondashuvda
yotadi.   Yevropa   Ittifoqi   doirasida   pedagogik   faoliyatni   takomillashtirishga
qaratilgan yagona strategiya va ko’rsatmalar ishlab chiqilgan bo’lib, a’zo davlatlar
bu tajribalarni o’z milliy tizimlariga moslashtirgan holda joriy etishgan.
Finlyandiya tajribasi.
Finlyandiya ta’lim tizimi bugungi  kunda eng ilg’or  va samarali  tizimlardan
biri   hisoblanadi.   Bu   davlatda   o’qituvchilarga   bo’lgan   ishonch   yuqori   darajada
bo’lib,   ular   jamiyatda   yuksak   obro’ga   ega.   O’qituvchilar   oliy   magistr   darajasiga
ega   bo’lishlari   shart   va   ularning   malaka   oshirishi   uzluksiz   davom   etadi.   Malaka
oshirish   faqatgina   kurslar   bilan   cheklanmaydi,   balki   o’qituvchilarning   mustaqil
ilmiy   izlanish   olib   borishi,   metodik   yangiliklarni   ishlab   chiqishi,   tadqiqot
faoliyatida   ishtirok   etishi   rag’batlantiriladi.   Maktablar   pedagogik   laboratoriyalar
kabi   faoliyat   yuritadi   va   o’qituvchilar   innovatsion   g’oyalarni   sinovdan   o’tkazib
boradilar.
Germaniya tajribasi.
Germaniyada   o’qituvchilik   kasbi   yuqori   malakali   mutaxassislik   sifatida
qaraladi. O’qituvchi bo’lish uchun bakalavr va magistr bosqichlarida pedagogik va
fan   sohasidagi   chuqur   bilimlar   beriladi.   O’qituvchilarning   faoliyati   doimiy
monitoring   orqali   baholanadi,   ularning   metodik   faoliyati,   dars   samaradorligi,
o’quvchilar   natijalari   asosida   kasbiy   rivojlanish   rejalashtiriladi.   Shuningdek,
12 tajribali o’qituvchilar mentorlarga aylantirilib, yangi boshlayotgan o’qituvchilarga
amaliy yordam ko’rsatadi. Bu tizim mentorlik orqali tajriba almashinuvini samarali
tashkil etishga imkon beradi.
Niderlandiya tajribasi.
Niderlandiyada o’qituvchilar o’z kasbiy o’sish yo’lini mustaqil belgilaydilar.
Ular   uchun   “Professional   Development   Plan”   (Kasbiy   Rivojlanish   Rejasi)   ishlab
chiqiladi   va   har   bir   o’qituvchi   o’z   faoliyatida   erishmoqchi   bo’lgan   maqsadlarni
belgilaydi.   Ular   bu   maqsadlarga   erishish   uchun   kurslar,   amaliy   mashg’ulotlar,
seminarlarda   qatnashadilar.   O’qituvchilar   faoliyatini   baholashda   faqat   dars   berish
sifati   emas,   balki   yangiliklarni   joriy   etish,   ijodiy   tashabbuslar,   ilmiy   maqolalar,
jamoaviy loyihalarda ishtirok ham hisobga olinadi.
Buyuk Britaniya tajribasi.
Buyuk   Britaniyada   o’qituvchilarning   kasbiy   rivoji   uchun   “Continuing
Professional   Development”   (CPD)   tizimi   amal   qiladi.   Bu   tizim   o’qituvchining
faoliyati   davomida   doimiy   ravishda   bilim   va   ko’nikmalarini   yangilab   borishini
ta’minlaydi.   Har   bir   o’qituvchi   uchun   individual   rivojlanish   yo’li   belgilanadi,
ularning   ehtiyoj   va   qiziqishlariga   mos   dasturlar   ishlab   chiqiladi.   Maxsus   tashkil
etilgan   markazlar   orqali   malaka   oshirish   kurslari,   vebinarlar,   onlayn   treninglar,
metodik   portallar   va   professional   tarmoqlar   orqali   o’qituvchilar   o’zaro   tajriba
almashadilar.
Fransiya tajribasi.
Fransiyada   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish   maktab   ichki
siyosatining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Har   bir   maktabda   o’qituvchilarning
rivojlanishiga   oid   aniq   strategiya   mavjud   bo’lib,   u   yil   davomida   rejalashtiriladi.
O’qituvchilarning   o’z   sohalariga   oid   ilmiy   tadbirlar,   pedagogik   eksperimentlar,
13 konferensiyalar va xalqaro loyihalarda ishtirok etishi kuchli rag’batlantiriladi. Har
yili o’qituvchilar  o’z kasbiy faoliyati haqida tahliliy hisobot  tayyorlab, faoliyatini
baholaydi.
Yevropa   mamlakatlarining   tajribasi   shuni   ko’rsatadiki,   o’qituvchining
kasbiy   mahoratini   oshirish   samarali   natijalar   berishi   uchun   u   uzluksiz,
shaxsiylashtirilgan,   natijadorlikka   asoslangan   bo’lishi   lozim.   Ilg’or   davlatlar   bu
borada   integratsiyalashgan   tizimlarni   joriy   etgan   bo’lib,   ular   orqali
o’qituvchilarning   professional   salohiyati   doimiy   ravishda   oshib   boradi.   Bu
yondashuvni   O’zbekiston   ta’lim   tizimiga   ham   bosqichma-bosqich   joriy   etish,
mahalliy sharoitga  moslashtirish  orqali  o’qituvchilarning kasbiy  yetukligini  yangi
bosqichga olib chiqish mumkin. 3
3
Бобомуродов, Ш. (2020). Замонавий педагогик технологиялар (2-жилд). Тошкент: “Олий таълим”
нашриёти.
14 II BOB. YEVROPA TAJRIBASI ASOSIDA O’QITUVCHILARNING
KASBIY MAHORATINI OSHIRISH YO’LLARI
2.1. Yevropa tajribasini o’rganishning dolzarbligi
Zamonaviy   ta’lim   tizimining   asosiy   maqsadi   —   jamiyatda   raqobatbardosh,
har   tomonlama   yetuk,   ijodiy   fikrlaydigan   avlodni   tarbiyalashdir.   Bunday
maqsadlarga erishishda o’qituvchi kasbiy mahoratining doimiy rivojlanishi muhim
omil   hisoblanadi.   Aynan   shu   nuqtai   nazardan,   rivojlangan   Yevropa   mamlakatlari
tajribasini   o’rganish   va   uni   milliy   sharoitlarga   moslashtirish   bugungi   kunda
nihoyatda dolzarbdir.
Yevropa   Ittifoqi   davlatlarida   ta’lim   tizimi   uzluksiz   kasbiy   rivojlanish
prinsipiga   asoslangan   bo’lib,   bunda   o’qituvchi   o’z   faoliyati   davomida   muntazam
yangilanib boruvchi  bilim va ko’nikmalarni egallashi zarur. Yevropa Komissiyasi
tomonidan   2023-yilda   chop   etilgan   hisobotga   ko’ra,   Yevropa   davlatlarida
o’qituvchilarning   86%   qismi   oxirgi   ikki   yil   ichida   kamida   bitta   malaka   oshirish
kursida   qatnashgan.   Bu   ko’rsatkich   OECD   (Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot
tashkiloti) davlatlarida o’rtacha 73% ni tashkil qilgan.
Finlyandiyada,   masalan,   har   bir   o’qituvchiga   yiliga   o’rtacha   30   soatlik
rasmiy   professional   rivojlanish   ajratiladi.   Germaniyada   esa   maktablar   o’z   ichki
budjetlaridan   o’qituvchilarning   malakasini   oshirishga   ajratadigan   mablag’   hajmi
yiliga   700–1200   yevro   atrofida   bo’ladi.   Niderlandiyada   o’qituvchilarning   kasbiy
rivojlanishiga yo’naltirilgan davlat grantlari soni 2022-yilga kelib 10 mingdan ortiq
bo’lib, ularning 68 foizi interaktiv metodikalarni o’rganishga yo’naltirilgan.
Bunday   raqamlar   shuni   ko’rsatadiki,   Yevropa   mamlakatlarida
o’qituvchilarni   rivojlantirish   masalasi   nafaqat   ta’lim   sohasining   ichki   ehtiyoji,
balki   davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishiga   aylangan.   Bu   mamlakatlarda
15 o’qituvchilik kasbi ijtimoiy jihatdan e’tirof etilgan va rag’batlantiriladigan faoliyat
hisoblanadi.   Masalan,   Shvetsiyada   olib   borilgan   sotsiologik   so’rovlar   natijasiga
ko’ra,   aholi   orasida   o’qituvchilik   kasbiga   ishonch   darajasi   92%   ni   tashkil   qilgan.
Bu ko’rsatkich ko’plab boshqa kasblarnikidan yuqoriroqdir.
Yana   bir   muhim   jihat   shuki,   Yevropa   mamlakatlarida   o’qituvchilik
faoliyatining monitoringi, baholash tizimi va natijalarga asoslangan rag’batlantirish
mexanizmlari   mavjud.   Masalan,   Buyuk   Britaniyada   o’qituvchilar   yillik   faoliyati
bo’yicha   “Professional   Performance   Review”   tizimi   asosida   baholanadi   va   bu
baholash natijasida  ular yuqori  toifadagi  lavozimlarga tavsiya etiladi yoki malaka
oshirishga yo’naltiriladi.
Yuqoridagi   misollar   va   statistik   ma’lumotlar   asosida   aytish   mumkinki,
Yevropa tajribasini o’rganish o’zining tizimliligi, uzluksizligi va natijadorligi bilan
ajralib   turadi.   Bu   tajriba   O’zbekiston   sharoitida   ham   o’qituvchilarning   kasbiy
salohiyatini   oshirishga   xizmat   qilishi   mumkin,   agar   u   puxta   tahlil   qilingan   va
mahalliy ehtiyojlarga moslashtirilgan holda joriy etilsa.
2.2. Yevropa mamlakatlarida o’qituvchilar kasbiy mahoratini
oshirishda qo’llanilayotgan metodlar va shakllar
Yevropa   davlatlarida   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish
zamonaviy   pedagogik   yondashuvlar,   interfaol   metodlar   va   texnologiyalar   asosida
tashkil   etiladi.   Bu   metodlar   faqatgina   bilim   berishga   emas,   balki   o’qituvchining
ijodiy   fikrlashi,   muammoni   hal   qilish   ko’nikmasini   rivojlantirish,   hamkorlikda
ishlash madaniyatini shakllantirishga qaratilgan.
1.   Uzluksiz   kasbiy   rivojlanish   (CPD   –   Continuing   Professional
Development)
16 Yevropa davlatlarida o’qituvchilar uchun CPD dasturlari keng joriy etilgan.
Bu   dasturlar   o’qituvchining   butun   kasbiy   faoliyati   davomida   doimiy   o’rganish,
takomillashish,   yangiliklardan   xabardor   bo’lishini   ta'minlaydi.   CPD   doirasida
o’qituvchilar quyidagilarda qatnashadilar:
Malaka oshirish kurslari;
Seminar va konferensiyalar;
Onlayn vebinarlar va raqamli platformalarda mashg’ulotlar;
Tadqiqotlar olib borish va natijalarini nashr qilish.
Statistik   ma’lumot:   2022-yilda   Yevropa   Ittifoqi   o’qituvchilari   orasida   CPD
dasturlarida   ishtirok   etganlar   ulushi   o’rtacha   81%   ni   tashkil   etgan   (Eurostat
Education Report, 2023).
2. Mentorlik va tajriba almashish tizimi
Ko’plab   Yevropa   mamlakatlarida   yosh   o’qituvchilarning   malakasini
oshirishda   tajribali   pedagoglar   bilan   mentorlik   tizimi   samarali   ishlaydi.   Bu   usul
Germaniya, Shvetsiya, Daniya, Litva kabi mamlakatlarda keng tarqalgan.
Mentorlar yangi o’qituvchilarga:
dars rejasi tuzish
sinfda interfaol muhit yaratish;
baholash metodikasini qo’llash;
sinf boshqaruvi bo’yicha amaliy yordam ko’rsatadilar.
3. Amaliy-tadqiqot faoliyati (action research)
Fransiya va Niderlandiyada o’qituvchilar o’z amaliyotlarini ilmiy yondashuv
asosida   tahlil   qiladilar.   O’qituvchi   dars   jarayonida   yuzaga   kelgan   muammoni
aniqlaydi, uni chuqur tahlil qiladi va uni hal qilish bo’yicha yangicha uslubni sinab
ko’radi. Bu ilmiy-amaliy tajriba asosida yangi metodikalar ishlab chiqiladi.
17 4. Raqamli texnologiyalar asosida o’qitish (Digital CPD)
COVID-19   pandemiyasidan   so’ng   raqamli   ta’lim   texnologiyalari
o’qituvchilarning   asosiy   ish   quroliga   aylangan.   Yevropa   mamlakatlarida   bu
yo’nalishda:
Moodle,   Google   Classroom,   Microsoft   Teams   kabi   platformalardan
foydalaniladi;
Onlayn baholash tizimlari (Quizizz, Kahoot, Edmodo) keng joriy etilgan;
O’qituvchilarga maxsus raqamli savodxonlik kurslari o’tkaziladi.
Statistik ma’lumot: 2023-yil holatiga ko’ra, Yevropa o’qituvchilarining 65%
qismi muntazam onlayn malaka oshirishda ishtirok etadi. (European Education and
Training Monitor, 2023)
5. Jamoaviy o’rganish (Peer Learning)
Yevropada   o’qituvchilarni   kichik   guruhlar   asosida   biror   mavzuni   chuqur
o’rganish,   tajriba   almashish,   bahs-munozara   orqali   fikr   almashishga   asoslangan
metodlar   keng   qo’llaniladi.   Bu   metod   Buyuk   Britaniya   va   Finlyandiya
maktablarida   "Learning   Circles"   yoki   "Teacher   Learning   Communities"   tarzida
tashkil etiladi.
Xulosa   sifatida,   Yevropa   davlatlarida   o’qituvchilarni   rivojlantirishda
an’anaviy   usullardan   voz   kechilib,   o’qituvchini   dars   beruvchi   emas,   balki
o’rganuvchi   va   o’zgaruvchan   ta’lim   jarayonining   faol   ishtirokchisi   sifatida
ko’ruvchi  tizim shakllangan. Bu metodlar O’zbekistonda  ham  bosqichma-bosqich
tatbiq   etilayotgan   bo’lib,   xalqaro   tajribalarni   o’rganish   orqali   yanada
mukammallashtirish mumkin.
18 2.3. O’zbekiston ta’lim tizimida Yevropa tajribasini qo’llash
imkoniyatlari va istiqbollari
Yevropa   mamlakatlarining   o’qituvchilar   kasbiy   mahoratini   oshirish
borasidagi   ilg’or   tajribalarini   o’rganish,   ularni   O’zbekiston   ta’lim   tizimiga
moslashtirish   orqali   ta’lim   sifati   va   o’qituvchi   salohiyatini   yuqori   bosqichga   olib
chiqish imkoniyati mavjud. Bugungi kunda Respublikada ta’lim islohoti doirasida
ko’plab yangiliklar joriy etilmoqda, biroq ushbu islohotlarni amalda samarali tatbiq
etishda ilg’or xorijiy tajribalardan oqilona foydalanish nihoyatda muhim.
1. Yevropa tajribasiga asoslangan malaka oshirish tizimini shakllantirish
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   tasdiqlangan
“2022–2026   yillarda   ta’lim   sifatini   oshirish   bo’yicha   strategiya”da   o’qituvchilar
malakasini uzluksiz oshirish va raqamli ta’limni keng joriy etish ustuvor yo’nalish
sifatida   belgilangan.   Shu   jihatdan   Yevropadagi   CPD   (Continuing   Professional
Development) tizimi asosida o’qituvchilar uchun muntazam ravishda
onlayn va oflayn kurslar;
sertifikatlash tizimi
shaxsiy rivojlanish rejalari ishlab chiqilishi maqsadga muvofiq.
2. Raqamli texnologiyalarni joriy etish
Yevropa   tajribasida   keng   qo’llanilayotgan   Moodle,   Google   Classroom,
Microsoft   Teams   kabi   raqamli   vositalar   o’zbekistonlik   o’qituvchilar   uchun   ham
qulay va samarali hisoblanadi. Bu orqali:
masofaviy darslar;
onlayn seminarlar va webinarlar;
virtual baholash tizimlari tashkil etish imkoniyati kengayadi.
19 Statistik ma’lumot: 2024-yil yakunlariga ko’ra O’zbekistonda umumiy o’rta
ta’lim   muassasalarining   43%   qismi   raqamli   ta’lim   platformalari   bilan   qamrab
olingan.   Bu   ko’rsatkich   2020-yilga   nisbatan   3   baravar   ko’pdir   (O’zbekiston
Respublikasi XTV ma’lumotlari).
3. Mentorlik va kollegial hamkorlik tizimini rivojlantirish
Yevropadagi   kabi   yosh   o’qituvchilarga   tajribali   pedagoglar   tomonidan
doimiy   ko’mak   berish,   ularga   amaliy   maslahatlar   berish   tizimini   O’zbekiston
ta’lim   muassasalarida   ham   bosqichma-bosqich   tatbiq   etish   lozim.   Bu   orqali
o’qituvchilar o’rtasida:
tajriba almashish;
ilmiy-tadqiqotlar olib borish;
yangi metodikalarni sinab ko’rish samaradorligi oshadi
4. O’qituvchining shaxsiy rivojlanish rejasini ishlab chiqish
Yevropa   davlatlarida   har   bir   o’qituvchi   o’zining   individual   kasbiy
rivojlanish   rejasiga   ega.   Ushbu   yondashuv   O’zbekiston   sharoitida   ham   muhim
ahamiyatga   ega   bo’lib,   har   bir   pedagog   uchun   shaxsiylashtirilgan   rivojlanish
yo’nalishlarini belgilab olish imkonini beradi.
5. Ta’lim sifatini baholash va rag’batlantirish tizimini kuchaytirish
Buyuk   Britaniya,   Germaniya   kabi   davlatlarda   o’qituvchi   faoliyatining
natijalari   asosida   maosh,   lavozim   va   boshqa   ijtimoiy   kafolatlar   belgilanadi.
O’zbekistonda   ham   2023-yildan   boshlab   “Ochiq   reyting   tizimi”   joriy   qilinib,
o’qituvchilar   faoliyati   baholanmoqda.   Kelajakda   bu   tizimni   yanada
takomillashtirib,   baholash   natijalari   asosida   o’qituvchilarni   moddiy   va   ma’naviy
rag’batlantirish kengaytiriladi.
20 Yevropa   tajribasi   O’zbekiston   ta’lim   tizimi   uchun   muhim   manba   bo’lib
xizmat qilishi mumkin. Ammo bu tajribani to’liq ko’chirish emas, balki uni milliy
qadriyatlar, mavjud infratuzilma, ta’lim muassasalarining real holatiga moslashtirib
qo’llash eng maqbul yo’ldir. Natijada o’qituvchilar kasbiy mahorati oshadi, ta’lim
sifati   yuksaladi   va   zamonaviy   raqobatbardosh   kadrlar   yetishib   chiqishiga   zamin
yaratiladi. 4
4
  Донишев, С. (2021). Оқитувчиларнинг касбий малакасини ошириш. Қирғизистон ва Ўзбекистон
тажрибаси. Бишкек: “Маориф” нашриёти.
21 III BOB. O’QITUVCHILARNING KASBIY MAHORATINI OSHIRISHDA
DAVLAT VA JAMOAT TASHKILOTLARINING ROLI
3.1. Davlat siyosati va o’qituvchilarning kasbiy rivojlanishini qo’llab-
quvvatlash
O’zbekiston   ta’lim   tizimida   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirishga
alohida   e’tibor   berilmoqda.   Bu   jarayon   nafaqat   ta’lim   muassasalarining   ichki
vazifasi,   balki   davlatning   ta’lim   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri
hisoblanadi.   Davlat   ta’lim   tizimini   modernizatsiya   qilish   va   o’qituvchilarni
rivojlantirish   masalasini   ko’tarib,   turli   tashabbuslar   va   yuridik   asoslarni   joriy
etmoqda.
1. Ta’lim tizimida islohotlar va malaka oshirish dasturlari
Davlat   tomonidan   o’qituvchilarning   malakasini   oshirishda   amalga
oshirilayotgan asosiy islohotlar quyidagilardan iborat:
Ta’lim   to’g’risidagi   qonunlar   va   davlat   dasturlarining   doimiy   yangilanib
borishi. Misol uchun, 2022-yilda "Ta’lim va tarbiya" davlat dasturi tasdiqlandi va
unda   o’qituvchilarning   kasbiy   rivojlanishini   qo’llab-quvvatlashning   yangi
yo’nalishlari ko’rsatilgan.
Malaka oshirish markazlari: O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi
tomonidan ko’plab malaka oshirish markazlari tashkil etilgan, ular o’qituvchilarga
yangi   metodikalar,   pedagogik   texnologiyalar   va   psixologik   maslahatlar   bo’yicha
o’quv kurslari taklif qilmoqda.
Interfaol   o’qitish   metodlarini   joriy   etish:   O’zbekiston   ta’lim   tizimida
interfaol va amaliy o’qitish metodlari asosida o’qituvchilarni tayyorlash dasturlari
22 keng qo’llanilmoqda. Bu esa o’qituvchilarga zamonaviy pedagogik yondashuvlarni
o’rganish va o’z ishida qo’llash imkonini beradi.
2.   O’qituvchilarga   davlat   tomonidan   berilayotgan   moliyaviy   va   ma’naviy
rag’batlantirish
O’zbekiston   hukumati   o’qituvchilarning   mehnatini   qadrlash   va   ularning
kasbiy   rivojlanishiga   ko’maklashish   uchun   bir   qator   moliyaviy   va   ma’naviy
rag’batlar yaratgan. Bular quyidagilardan iborat:
Rasmiy stipendiyalar: O’qituvchilarga malaka oshirish kurslari uchun bepul
yoki arzon narxlarda grantlar ajratish.
Ma’naviy   mukofotlar:   Kasbiy   yutuqlarini   tan   olish   va   ularga   turli   xil
mukofotlar, diplomlar taqdim etish.
Sertifikatlash   tizimi:   O’qituvchilarga   malaka   oshirish   kurslarini
muvaffaqiyatli tugatganliklari uchun rasmiy sertifikatlar berilishi.
2023-yilda O’zbekiston ta’lim tizimida o’qituvchilarga berilgan grantlar soni
5000   dan   ortiq   ni   tashkil   etdi,   ularning   78%   i   bepul   kurslarda   ishtirok   etdi.
(O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi ma’lumotlari).
3. O’qituvchilarning kasbiy rivojlanishidagi jamoat tashkilotlarining roli
Davlatdan   tashqari,   jamoat   tashkilotlari   ham   o’qituvchilarning   kasbiy
mahoratini oshirishda muhim rol o’ynaydi. Ushbu tashkilotlar:
Pedagogik   uyushmalar   va   assotsiatsiyalar:   O’qituvchilarni   birlashtirgan
uyushmalar o’rtasida tajriba almashish, seminarlar va treninglar tashkil etish orqali
o’qituvchilarning malakasini oshirishga ko’maklashadi.
Xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik:   O’zbekiston   Xalq   ta’limi   vazirligi   va
boshqa   ta’lim   tashkilotlari   xalqaro   ta’lim   tashkilotlari,   masalan,   UNESCO   va
23 UNICEF   bilan   yaqindan   hamkorlik   qilib,   o’qituvchilarni   zamonaviy   metodikalar
bilan tanishtirmoqda.
Mahalliy   va   xalqaro   konferensiyalar   va   simpoziumlar:   O’qituvchilarni
doimiy ravishda ilmiy va amaliy tadbirlarda ishtirok etishga yo’naltirish, ularning
bilimini oshirishga yordam beradi.
4. Ta’lim texnologiyalarini qo’llash va innovatsion metodlarni joriy etish
O’qituvchilarning   kasbiy   rivojlanishida   ta’lim   texnologiyalarini   qo’llash,
ularni   innovatsion   metodlar   bilan   tanishtirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Davlat
tomonidan   yaratilgan   "Raqamli   ta’lim   markazlari"   va   o’qituvchilarga
mo’ljallangan   yangi   o’quv   platformalari   o’zaro   tajriba   almashish   va   kasbiy
mahoratni   oshirish   imkonini   beradi.   Bunday   markazlar   va   platformalar   orqali
o’qituvchilar:
zamonaviy raqamli ta’lim vositalaridan foydalanishni o’rganadilar;
interfaol   metodlarni   sinab   ko’rish   va   dars   jarayonida   samarali   qo’llashga
yordam beradi.
O’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirishda   davlat   va   jamoat
tashkilotlarining   hamkorligi   muhim   rol   o’ynaydi.   Davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanadigan islohotlar, moliyaviy va ma’naviy rag’batlar, shuningdek, jamoat
tashkilotlarining   pedagogik   rivojlanishdagi   faolligi   O’zbekiston   ta’lim   tizimining
sifatini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Bunday   kompleks   yondashuv   o’qituvchilarning
kasbiy   rivojlanishiga   katta   turtki   beradi   va   ularga   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni muvaffaqiyatli qo’llash imkonini yaratadi.
24 3.2. O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda xalqaro hamkorlik
va tajriba almashish
O’qituvchilarning   kasbiy   rivojlanishini   oshirishda   xalqaro   hamkorlik   va
tajriba   almashishning   o’rni   nihoyatda   katta.   O’zbekiston   ta’lim   tizimi   yangi
yondashuvlarni   o’zlashtirish   va   ilg’or   tajribalardan   foydalanish   orqali   sifatni
oshirishga   intilmoqda.   Xalqaro   hamkorlik,   o’qituvchilarga   zamonaviy   pedagogik
metodlarni o’rgatish, yangi texnologiyalarni qo’llash va ta’lim jarayonlarini global
darajada yangilash uchun muhim imkoniyatlarni taqdim etadi.
1. Xalqaro ta’lim tashkilotlari bilan hamkorlik
O’zbekistonning ta’lim tizimi uchun eng samarali yo’nalishlardan biri — bu
xalqaro ta’lim tashkilotlari bilan hamkorlikni kengaytirish. Bu borada O’zbekiston
quyidagi xalqaro tashkilotlar bilan faol hamkorlik qiladi:
UNESCO   (Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Ta’lim,   Fan   va   Madaniyat
Tashkiloti)   bilan   hamkorlik   orqali   o’qituvchilarga   global   miqyosda   ta’limdagi
yangiliklar, innovatsiyalar va o’qitish metodologiyalarini o’rgatish.
OECD   (Iqtisodiy   Hamkorlik   va   Taraqqiyot   Tashkiloti)   bilan   ta’lim   tizimi
bo’yicha o’qituvchilarga malaka oshirishda yordam beruvchi kurslar va treninglar
tashkil etish.
UNICEF   (Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Bolalar   jamg’armasi)   bilan
bolalarga ta’lim berishdagi eng yaxshi tajribalarni o’rganish.
2023-yilda   O’zbekistonning   300   dan   ortiq   o’qituvchisi   xalqaro   hamkorlik
asosida   tashkil   etilgan   trening   va   seminarlar   bilan   ta’minlangan   (O’zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi).
2. Xalqaro konferensiyalar, simpoziumlar va seminarlarda ishtirok
25 O’zbekiston   o’qituvchilari   xalqaro   ta’lim   konferensiyalarida   ishtirok   etish
orqali   yangi   metodologiyalar   va   ta’lim   texnologiyalarini   o’rganib,   tajriba
almashadilar. Bu konferensiyalar:
European Conference on Educational Research (ECER)
International Society for Technology in Education (ISTE) Conference
International   Conference   on   Education   (ICE)   kabi   xalqaro   tadbirlar   orqali
o’qituvchilar   innovatsion   o’qitish   usullarini   va   pedagogik   yondashuvlarni
o’zlashtiradilar.
3. Xalqaro grantlar va ta’lim dasturlari
Xalqaro   grantlar   va   ta’lim   dasturlari   orqali   O’zbekiston   o’qituvchilari   o’z
bilimlarini   mustahkamlash   va   yangi   metodlarni   o’rganish   imkoniyatiga   ega
bo’ladilar.
Erasmus+ dasturi O’zbekistonning ta’lim tizimiga katta ta’sir ko’rsatmoqda.
Bu   dastur   orqali   o’qituvchilar   Yevropa   mamlakatlarida   o’qitish   metodikalarini
o’rganish,   hamda   malaka   oshirish   kurslarida   ishtirok   etish   imkoniyatiga   ega
bo’ladilar.
Fulbright   va   Chevening   kabi   xalqaro   stipendiya   dasturlari   ham
o’qituvchilarga o’z kasbiy rivojlanishlari uchun imkoniyat yaratadi.
4. O’zbekiston o’qituvchilarining xalqaro tajriba almashuvi
O’zbekiston   o’qituvchilari   xalqaro   hamkorlik   doirasida   o’z   tajribalarini   va
muvaffaqiyatli   o’quv   metodlarini   boshqa   davlatlardagi   pedagoglar   bilan
almashadilar.   Shu   bilan   birga,   Yevropa   va   boshqa   davlatlardan   kelgan
o’qituvchilar   O’zbekistonda   ta’lim   metodologiyasi   bilan   tanishib,   o’z   bilimlarini
bu   yerda   amaliyotda   qo’llash   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Xalqaro   tajriba
almashish quyidagi yo’nalishlar bo’yicha amalga oshiriladi:
26 O’qitish metodlari: O’zbekistondagi o’qituvchilar ta’limdagi yangi usullarni
o’rganish, sinfda innovatsion yondashuvlarni qo’llash imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Pedagogik   texnologiyalar:   O’qituvchilarga   ta’lim   jarayonida   zamonaviy
texnologiyalarni qo’llash bo’yicha seminarlar va treninglar o’tkaziladi.
Tadqiqotlar   va   ilmiy   ishlanmalar:   O’zbekiston   o’qituvchilari   o’z   ilmiy
ishlanmalarini   xalqaro   konferensiyalarda   taqdim   etish   va   boshqa   davlatlarning
ta’lim tizimlari bilan taqqoslash imkoniyatiga ega bo’ladilar.
5. O’qituvchilarga xalqaro sertifikatlar va diplomlar olish imkoniyatlari
O’zbekiston   o’qituvchilarining   kasbiy   rivojlanishini   qo’llab-quvvatlash
uchun   xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   sertifikatlash   tizimi   joriy   etilmoqda.
O’qituvchilar   xalqaro   dasturlarda   qatnashib,   dunyo   miqyosida   tan   olingan
sertifikatlar   olishlari   mumkin.   Bu   sertifikatlar   o’qituvchilarning   kasbiy   darajasini
oshiradi va ularni xalqaro maydonda tanitadi.
O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda xalqaro hamkorlik va tajriba
almashishning o’rni juda muhimdir. Yevropa va boshqa  rivojlangan davlatlarning
ilg’or   tajribalarini   o’rganish,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llash,   xalqaro
grantlar   va   ta’lim   dasturlari   orqali   o’qituvchilarni   qo’llab-quvvatlash   nafaqat
o’qituvchilarning   kasbiy   malakasini   oshiradi,   balki   O’zbekiston   ta’lim   tizimining
sifatini global darajada yaxshilaydi. 5
 
5
  Каримова,   Ш.   (2022).   Таълим   тизимида   педагогик   инновациялар.   Тошкент :   “ Ўзбекистон ”
нашриёти .
27 3.3. O’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirishda zamonaviy
pedagogik texnologiyalarni qo’llash
Zamonaviy pedagogik texnologiyalar o’qituvchilarning kasbiy rivojlanishini
yanada   samarali   qilishga   yordam   beradigan   muhim   vositalardan   biridir.   Bugungi
kunda   ta’lim   jarayonida   innovatsion   yondashuvlar   va   yangi   texnologiyalarni
qo’llash   o’qituvchilarning   metodik   ko’nikmalarini   va   pedagogik   mahoratini
oshiradi.   Shuningdek,   bunday   texnologiyalar   o’qituvchilarni   kasbiy   o’sish   va
o’zgarishga   tayyorlaydi,   ta’lim   tizimining   zamonaviy   talablariga   javob   berish
imkoniyatini yaratadi.
1. Raqamli ta’lim texnologiyalarining roli
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   orasida   raqamli   ta’lim
texnologiyalarining o’rni alohida ahamiyatga ega. Raqamli platformalar va onlayn
resurslar o’qituvchilar uchun yangi imkoniyatlar yaratadi.
Online   kurslar   va   platformalar:   O’qituvchilar   uchun   turli   onlayn
platformalar,   masalan,   Moodle,   Google   Classroom,   Microsoft   Teams,   Zoom   va
boshqa   vositalar   orqali   malaka   oshirish   kurslari   va   treninglar   tashkil   etiladi.   Bu
platformalar   o’qituvchilarga   o’z   bilimlarini   yangilash   va   yangi   metodikalarni
o’rganish imkonini beradi.
O’quv   materiallarining   raqamli   shakli:   O’qituvchilar   o’z   darslarini
yaratishda   interfaol   va   raqamli   o’quv   materiallarini   (videolar,   interaktiv
taqdimotlar, animatsiyalar va boshqalar) qo’llashadi. Bu esa o’quvchilarga yanada
samarali va qiziqarli ta’lim berish imkonini yaratadi.
28 Masofaviy   ta’lim:   Masofaviy   ta’lim   texnologiyalari   o’qituvchilar   uchun
yangi   o’quv   metodlarini   o’rganish,   o’zaro   tajriba   almashish   va   kasbiy
rivojlanishning yuqori samarali shakli sifatida joriy qilinmoqda.
2023-yilda   O’zbekistonning   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarining   60%
raqamli   ta’lim   texnologiyalari   bilan   ta’minlangan,   bu   ko’rsatkich   2020-yilga
nisbatan 25% ga oshgan (O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirlig
2. Interfaol ta’lim metodlarini qo’llash
Interfaol ta’lim metodlari o’qituvchilarni o’z kasbiy mahoratini oshirishga va
zamonaviy   ta’lim   jarayonida   yangi   yondashuvlarni   qo’llashga   undaydi.   Bu
metodlar   o’qituvchilarga   faqat   ma’lumot   uzatish   emas,   balki   o’quvchilarning
faolligini oshirishga yordam beradi.
Problemalar   va   vazifalar   asosida   o’qitish:   O’qituvchilarni   masalalarni
yechishda va sinfda guruhlarda ishlashda samarali yondashuvlar bilan tanishtirish.
Bu   metod   yordamida   o’quvchilar   o’z   bilimlarini   mustahkamlashadi   va   tanqidiy
fikrlashni rivojlantiradilar.
Kollaborativ   ta’lim:   O’qituvchilarni   o’quvchilarga   guruhlar   bilan   ishlash,
jamoaviy   loyihalar   yaratish   va   bir-birining   fikrini   tinglash   orqali   o’qitishga
o’rgatish.   Bunday   usullar   o’quvchilarning   kreativligi   va   o’z   fikrlarini   erkin   ifoda
etishlarini rivojlantiradi.
Gamifikatsiya:   O’qituvchilarga   ta’lim   jarayonida   o’yin   elementlarini
qo’llashga   o’rgatish.   Bu   metod   o’quvchilarga   o’rganishni   qiziqarli   va   samarali
qilishga yordam beradi.
3. Pedagogik texnologiyalarni tatbiq etishda o’qituvchilarni tayyorlash
O’qituvchilarning   pedagogik   texnologiyalarni   samarali   qo’llashlari   uchun
ularni malaka oshirish va tayyorlash zarur.
29 Pedagogik   treninglar   va   seminarlar:   O’qituvchilar   uchun   raqamli   ta’lim
texnologiyalarini qo’llash bo’yicha treninglar, seminarlar va onlayn kurslar tashkil
etilishi   kerak.   Bu   orqali   o’qituvchilar   zamonaviy   pedagogik   yondashuvlar   va
raqamli vositalarni o’z darslariga integratsiya qilishni o’rganadilar.
O’qituvchilarni   sertifikatlash:   Pedagogik   texnologiyalarni   muvaffaqiyatli
qo’llashda   o’qituvchilarni   sertifikatlash   tizimi   joriy   etilishi   zarur.   Bu
o’qituvchilarning   bilimlarini   rasmiy   ravishda   tasdiqlash   va   ularning   malakasini
oshirishga xizmat qiladi.
Shaxsiy rivojlanish rejalari: O’qituvchilarni o’z kasbiy rivojlanishlariga mos
ravishda   shaxsiy   rivojlanish   rejalari   yaratishga   yo’naltirish.   Bu   ularga   o’z
bilimlarini   mustahkamlash   va   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   o’rganish   uchun
strategiyalar ishlab chiqishga yordam beradi.
4. Innovatsion o’qitish metodlaridan foydalanish
Innovatsion o’qitish metodlari o’qituvchilarga o’quvchilarning ilg’or fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Zamonaviy   pedagogik
texnologiyalar va metodlar o’qituvchilarning yaratish qobiliyatini oshirishga imkon
beradi.
Flipped  classroom  (aylantirilgan  dars)  metodi:   Bu  metodda o’quvchilar  o’z
darslarini   uyda   o’rganadilar   va   sinfda   amaliy   ishlar   bilan   shug’ullanadilar.
O’qituvchilarni   bu   metodni   qo’llashga   tayyorlash   uchun   maxsus   kurslar   tashkil
etiladi. 6
6
Ким ,  Л . (2021). Teaching Skills Development: A Global Perspective. Oxford University Press.
30 XULOSA
STEM   ta’limi:   Fan,   texnologiya,   muhandislik   va   matematika   fanlarini
integratsiyalashgan tarzda o’rgatish metodini o’qituvchilarga joriy etish. Bu metod
o’quvchilarda analitik fikrlash va muammo yechish qobiliyatini rivojlantiradi.
Dizaynning   fikrga   asoslangan   metodlari:   O’qituvchilarga   o’quvchilarga
ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   uchun   dizayn   asosidagi   o’qitish   metodlarini
o’rgatish.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llash   o’qituvchilarning   kasbiy
mahoratini   oshirishning   samarali   vositasidir.   Raqamli   platformalar,   interfaol
metodlar,   innovatsion   yondashuvlar   va   pedagogik   texnologiyalar   o’qituvchilarga
o’z   bilimlarini   yangilash,   metodik   ko’nikmalarini   rivojlantirish   va   o’quvchilar
bilan   samarali   ishlash   imkoniyatini   yaratadi.   Shuningdek,   o’qituvchilarning   o’z
shaxsiy rivojlanish rejalari orqali o’z kasbiy o’sishini ta’minlash, ta’lim tizimining
sifatini yanada oshirishga xizmat qiladi.
O’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish   –   har   bir   ta’lim   tizimi   uchun
eng muhim masalalardan biridir. O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining farmon
va   qarorlari   asosida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   xususan,   o’qituvchilarni
malaka oshirish, ularning kasbiy rivojlanishiga alohida e’tibor qaratilmoqda. 2025-
yildan   boshlab   o’qituvchilarning   malakasini   oshirish   va   pedagogik   metodlarni
zamonaviy   talablarga   moslashtirishga   qaratilgan   dasturlar   va   yangi   yondashuvlar
joriy etiladi.
Kurs   ishining   natijalari   ko’rsatganidek,   o’qituvchilarni   kasbiy
rivojlantirishda xalqaro tajriba, zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo’llash va
samarali   malaka   oshirish   tizimlarini   yaratish   ta’lim   sifatini   yaxshilashga   xizmat
qiladi.   O’zbekistonning   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
31 o’qituvchilarni   yangi   metodlar   va   innovatsion   yondashuvlarga   tayyorlashga
qaratilgan   bo’lib,   bu   o’z   navbatida   ta’lim   sifatining   oshishiga   va   o’quvchilarning
bilim darajasining yuksalishiga imkon yaratadi.
Shuningdek,   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirishda   xalqaro
hamkorlik   va   tajriba   almashish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Xalqaro   pedagogik
amaliyotlarni   o’rganish   va   ularni   milliy   ta’lim   tizimiga   tatbiq   etish,
o’qituvchilarning   professional   salohiyatini   oshiradi   va   ta’lim   tizimining   global
standartlarga   javob   berishini   ta’minlaydi.   O’zbekiston   ta’lim   tizimining   xalqaro
miqyosda   rivojlanishi,   o’qituvchilarga   yangi   imkoniyatlar   yaratish,   ularni   malaka
oshirish jarayonida doimiy ravishda qo’llab-quvvatlashni ta’minlaydi.
Shu   bilan   birga,   o’qituvchilarning   kasbiy   mahoratini   oshirish   borasidagi
amaliy choralar, xalqaro tajriba, ta’lim metodologiyalari va zamonaviy pedagogik
texnologiyalarni   joriy   etish   ta’lim   tizimining   sifatini   yaxshilash   va   ta’limning
barcha   sohalarida   ijobiy   o’zgarishlarni   ta’minlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
ishlarning davom ettirilishi, o’qituvchilarning kasbiy mahoratini oshirish va ularga
kerakli malakalarni o’rgatishda muhim qadam bo’lib qoladi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Ахмедов,   Ф.   (2022).   Таълим   ва   таълимдаги   инқилоблар.   Тошкент:
“Таълим” нашриёти.
2.   Аюбова,   Н.   (2023).   Педагогика   ва   таълим   методикаси.   Тошкент:
“Навоий” нашриёти.
3.   Бобомуродов,   Ш.   (2020).   Замонавий   педагогик   технологиялар   (2-
жилд). Тошкент: “Олий таълим” нашриёти.
4.   Давлетова,   З.   (2024).   Интернет-технологиялар   ва   педагогика.
Тошкент: “Илм” нашриёти.
5.   Донишев,   С.   (2021).   Оқитувчиларнинг   касбий   малакасини   ошириш.
Қирғизистон ва Ўзбекистон тажрибаси. Бишкек: “Маориф” нашриёти.
6.   Каримова,   Ш.   (2022).   Таълим   тизимида   педагогик   инновациялар.
Тошкент: “Ўзбекистон” нашриёти.
7.   Ким,   Л.   (2021).   Teaching   Skills   Development:   A   Global   Perspective.
Oxford University Press.
8. Мухамедова, И. (2021). Pedagogik kasbiy rivojlanish va malaka oshirish.
Тошкент: "Ўзбекистон".
9. Набиева, У. (2024). Ta’lim metodologiyasi va pedagogik innovatsiyalar.
Тошкент: “Маърифат”.
10.   Назарова,   Т.   (2023).   Pedagogik   mahorat:   nazariya   va   amaliyot.
Тошкент: "Олий таълим".
11.   Робертсон,   Дж.   (2020).   Educational   Reforms   in   Europe:   Modern
Challenges and Solutions. London: Routledge.
33 12.   Саидов,   М.   (2024).   Фан   ва   таълим:   глобаллашув   ва   мамлакатлар
ўртасидаги тажриба. Тошкент: “Маърифат” нашриёти.
13.   Стюарт,   М.   (2021).   Advancing   Teacher   Professional   Development.
Cambridge University Press.
14.   Усманова,   Д.   (2022).   Pedagogik   tadqiqotlar   va   ta’lim   metodologiyasi.
Тошкент: “Олий таълим” нашриёти.
15.   Хайдарова,   Ф.   (2023).   Маърифат   ва   олий   таълимдаги   инқилоблар.
Тошкент: “Академия” нашриёти.
Qo’shimcha adabiyotlar va internet manbalar
1. O’zbekiston Respublikasining ta’lim to’g’risidagi qonuni. (2020). Lex.uz.
https://lex.uz  
2.   Pedagogika   va   ta’lim   metodikasi.   (2024).   Wikipedia.
https://uz.wikipedia.org  
3. International Journal of Educational Development. (2023). ScienceDirect.
https://www.sciencedirect.com  
4. OECD Reports on Education and Teacher Development. (2023). OECD.
https://www.oecd.org/education  
5.   Innovative   Pedagogies   for   Teaching   in   Higher   Education.   (2024).
UNESCO.  https://www.unesco.org  
34

Yevropa olimlari oʻqituvchilarning kasbiy mahoratini takomillashtirish to'g'risida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Demokratik jamiyatda o'qituvchi va o'quvchi munosabati
  • O’z-o’zini baholash va o’quvchilarni rag’batlantirish
  • Bo’lajak o’qituvchilar pedagogik mahoratining nazariy va metodologik asoslari
  • Maktabgacha yoshdagi bolalarga har xil turdagi matnlarni tuzishni o’rgatishga doir ishlar shakllari va metodlari
  • Bolalarda ekologik tafakkurni rivojlantirishda ko’rgazmali qurollarda foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский