Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 86.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

21 Sotish

“Yuzlik” mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati

Sotib olish
2 “ Yuzlik ”  mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati
Reja
Kirish........................................................................................................................3
I.Bob. ,Yuzlik ' mavzusini o'qitishda didaktik o'yinlarning ahamiyati
1.1   “Yuzlik” mavzusida sonlarni nomerlashni o’rganish metodikasi……………8
1.2   Didaktik o‘yinlar va ularni ta’lim   jarayonida qo‘llashni nazariy
asoslari..17
II.Bob Didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   ularni   guruxlarda
qo‘llash
2.1   Didaktik   o‘yinlar   yordamida   bolalar   og‘zaki   hisoblash   malakasini
shakllantirish...........................................................................................................23
2.2 Didaktik o’yinlar mеtodi...................................................................................27
Xulosa.....................................................................................................................28
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxati........................ . ........................................30 3 Kirish
Kurs   ishining     dolzarbligi.   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan
islohotlarni   samarali   kechishi   davlatimizni   rivojlangan   davlvtlar   hamjamiyati
integratsiyalashuvida   yosh   avlodning   ta‘lim   jarayoni   samaradorligini   oshirish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Ta‘lim   jarayonida   bo’lajak   o’quvchi   bilish   faoliyatini   yo’lga   ko’yishm	uh	im	dir.
      B i r i n c h i  	Prez	identim	iz      	I.A	.K	arim	ov      	―O’	zbekiston      	XX	I	
asirga
     	intilm	oqa  asarida   dunyoviy   bilimlarga   ega   bo’lgan,   atrofida   yuz
berayotgan   hodisalarga   mustaqil   munosabat   bildira   oladigan   shaxsiy   manfaatlarini
xalk   manfaati bilan   uy g’unlikda   ko’radigon   barkamol   insonni   tarbiyalash   hozirgi
kunning   muhim   vazifalaridan   biri   ekanligini   ta‘kidlab   o’tgan.
Biz tafakkurga fikr musobaqarsiga ehtiyoj har qachongidan ham kuchaygan
davrda   yashamokdamiz.   Binobarin,   xalkimizning   ong   va   tafakkurida   keskin
burilish   yasash,   mamlakatimiz   yoshlarining   intellektual   salohiyatini   yanada
yuksaltirish   har   jihatdan   barkamol   yoshlarni   voyaga   yetkazish   iqtisodiy   jihatdan
qudratli   davlat   barpo   etishning   asosiy   shartidir.
Jamiyat   ravnaq   topgani   sari,   o’quvchi   mustakil   jarayonini   tashkil   etish
ularning   bilim   sa‘viyalari,   ish   unumdorligini   o’stiradi.   Bunda   didaktik   o’yinlar
asosiy   omil   hisoblanadi.   Chunki,   o’quvchi   yoshlar   shu   jumladan   individual
xususiyatlariga ko’ra turlicha fikrlashga   moyil bo’ladi, ana shu sifatlarni didaktik
o’yinlar   orqali   amalda   ro’yobga   chiqarish,   oz   fursatda   bilimli,   iqtidorli   va   kasb
mahoratin   to’la   egallagan   yoshlarni   tarbiyalash,   voyaga   yetkazish   dolzarb
pedagogik   muammodir.   Bunday   muhim   vazifalarni   bajarish   oila   va   umumiy
o’rta   ta‘lim   maktablari,   akademik   litseylar   va   kasb-xunar   kollejlari   zimmasiga
yuklatilgan,   shu   jihatdan   ularni   ilmiy   jihatdan   asoslangan,   tajribada   sinovdan
o’tkazilgan ta‘lim   jarayonida didaktik o’yinlardan samarali foydalanish yuzasidan
ta‘minlash   esa   maxsus   pedagogik-pisixologik   tadqiqotlarni   amalga   oshirishni
takazo   etadi. 4Kurs   ishining     asosi.   Mazkur   masala   yuzasidan   o’tkazilgan   tadqiqotlarning
tahlili   O’zbekiston   olimlaridan   S.Rajabov,   U.Nishonaliev,   N.Saidahmedov,
E.Seitxalilov,   R.Safarova,   O.Roziqov,   B.Adizov,   X.   Bo’ydanov,   T.X.Hasanov,
J.Xasanboev,   A.Chorievlar   muammoga   aloqador   masalalar   bo’yicha   tadqiqot   olib
borganliklarini   ko’rsatadi.
Psixolog   olimlarimizdan   M.G.Davletshin,   E.Goziev,   B.Qodirov,   V.M.Karimova
va   boshqalar   muammoning   psixologik   jihatlari   hakida   fikr   bildirganlar.   Shuningdek,
G.B.Niyozov,   S.X.Xurramova,   I.   Muhammadjonova,   Ya.K.Zaripova va boshqalar o’z
tadqiqotlarida   muammoga   sharq   allomalari   fikri   va   xalk   o   g’zaki   ijodi   asosida
yondashganligini   guvohi   bo’ldik.   Shu   bilan   bir   qatorda   tarbiyalanuvchilarning   ta‘lim
jarayonida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   shartlarining
aniqlanmaganligi,   muammoning   uslubiy   jihatlari   tajribada   sinalmaganligi   bu   borada
maxsus tadqiqot o’tkazish lozimligini   ko’rsatadi.
Kurs   ishining     maqsadi   –   maktabgacha   ta‘lim   muassasalari
tarbiyalanuvchilarining   ta‘lim   jarayonida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish
samaradorligini oshirishning pedagogik asoslarini aniqlash..
Kurs ishining vazifasi:  5I.Bob. ,Yuzlik ' mavzusini o'qitishda didaktik o'yinlarning ahamiyati
1.1. “Yuzlik” mavzusida sonlarni nomerlashni o’rganish metodikasi.  
“Yuzlik”   mavzusida   sonlarni   nomerlashni   o’rgatish   uslubiyoti.   Bolalarni   100
ichida sanash  ko’nikmalarini  o’zlashtirishlari, tartib va sanoq, sonlarning  birliklardan
iborat   tarkibi,   sonning   ikkita   kichik   sondan   iborat   tarkibi,   qo’shni   sonlar   orasidagi
munosabatlarni tushunish, to’g ’ ri va teskari sanoq tushunchalari bolalar bog ’ chalari va
maktablar   sinflar   dasturida   ko’rsatilgan.   SHu   sababli   o’qituvchining   birinchi
navbatdagi   vazifasi   birinchi   sinfga   kelgan   bolalarning   matematik   tayyorgarlik
darajalarini aniqlashdan iborat. Bunday tekshirishni mashg ’ ulotlar boshlangunga qadar
bolalarni   maktabga   qabul   qilish   vaqtida   yoki   o’qishning   birinchi   haftasi   davomida
amalga   oshirish   mumkin.   Bolalar   bilim,   malaka   va   ko’nikmalarini   aniqlash   va
tekshirishda quyidagi savollardan foydalanish mumkin: 1. Sen sanay olasanmi? Sana-
chi. Ma ’ lumki, bolalar bog ’ chalari dasturiga binoan bolalar 100 gacha sanay olishlari
kerak.   Birinchi   sinfga   kelgan   ko’pchilik   bolalar   100   dan   yuqori   ham   sanay   oladilar.
Bular   hali   bolalar   ongli   ravishda   sanaydilar   deyishga   asos   bo’la   olmaydi.   Sanoqning
onglilik   darajasini   tekshirish   uchun   quyidagi   savollar   beriladi.   2.   Bu   olmalarni,
noklarni,   sabzilarni,   doirachalarni   sana.   Bunda   .........   qancha?   (6–8   ta)   O’quvchining
to’g ’ ri javobi taxminan bunday bo’ladi: bir, ikki, uch, to’rt, besh, olti. Hammasi oltita
olma...   Bu   holda   o’quvchi   oxirgi   aytilgan   sonni   umumiy   miqdor   bilan   to’g ’ ri   mos
keltirdi va o’quvchi tushunib sanaydi. Agar bola oxirgi aytilgan sonni umumiy miqdor
bilan   to’gri   mos   keltira   olmasa,   u   holda   bola   sanay   olmaydi.   3.   Stolda   nechta   qalam
yotgan bo’lsa, chap qo’lingga shuncha qalam ol. 4. Bilgin-chi, qaysi doirachalar ko’p,
qizillarmi   yoki   ko’klarmi?   Bu   ikkala   savol   predmetlarning   ikkita   to’plamini   ularni
tashkil   etuvchi   elementlari   soni   bo’yicha   taqqoslashga   doir   amaliy   malakalarini
tekshirishga   yo’naltirilgan.   Ikki   to’plamni   taqqoslashni   bolalar   har   bir   to’plam
elementlarini   sanash   yo’li   bilan   yoki   bir   to’plamning   har   bir   elementini   ikkinchi
to’plamning   elementiga   mos   keltirish   yo’li   bilan   amalga   oshirish   mumkin.
5.“SHolg ’ om” ertagiga ishlangan rasmga qara va kuchukcha oldida, mushukdan keyin,
nevara   bilan,   mushuk   orasida   nimalar   turganini   ayt.   Bunday   mashqlarning   asosiy
vazifasi “bolalarning ...dan keyin”, “oldida turish”, “orasida” kabi tartib munosabatlari 6haqidagi tasavvurlarini aniqlashdan iborat. SHu bilan birga bolalarda “chapda o’ngda”,
“yuqori pastda” kabi fazoviy munosabatlar tarkib toptiriladi. Tekshirishning borishida
bolalar   geometrik   figuralarni   taniy   olishlarini   va   farq   qila   olishlarini   va   masalalarni
echa olishlarini aniqlanadi. Birinchi Yuzlik sonlarini o’rganishda tayyorgarlik davri va
tegishli   raqamlar   hamda   sonlar   bilan   tanishtirish   davri   ajratiladi.   Tayyorgarlik
davrining   asosiy   vazifasi   nomerlashni   o’rganishga   o’tish   uchun   zarur   bo’ladigan
bilimlar, malakalar va ko’nikmalarni aniqlash, ularni to’ldirish va sistemalashtirishdan
iborat. Tayyorgarlik davrida quyidagi mashqlar bajariladi. 1. Predmetlar, tovushlar va
harakatlarni  sanash  Sanoq o’tkazish  prosessida  bolalarni  bir  xil  ma ’ lumotlarning o’zi
bo’yicha   imkoni   boricha   “qancha?”   so’zi   bilan   ko’proq   savollar   qo’yishga   mashq
qildiriladi. Sanoq bilan bog ’ liq mashqlarni bajarish prosessida sanoqda oxirgi aytilgan
son sanayotgan gruppada qancha predmet bor? deb qo’yilgan savolga javob bo’lishini
5   tushuntirish   kerak.   Predmetlarni   o’ngdan   chapga   yoki   chapdan   o’ngga,   pastdan
yuqoriga   yoki   yuqoridan   pastga   qarab   sanashimiz   bilan   sanoq   natijasi   o’zgarmaydi.
Predmetlarni   sanashga   bag ’ ishlangan   darslarda   bolalarni   predmetlarni   bittalab
sanashgagina emas, balki ikkitalab, beshtalab sanashga o’rgatish mumkin.
2.  Ikkita  to’plamni   ularni   hosil   qilgan   elementlarning  soni   bo’yicha   taqqoslash
va tenglashtirish. Mashqlar  bajarish prosessida katta (ortiq, ko’p), kichik, (kam), teng
(shuncha) munosabatlarning ma ’ nosini ochib berish kerak. 3. Tartib munosabatlari va
sonlarning   tartib   qiymatlari.   Tartib   munosabatlari   (...oldida   kelish)   bilan   bolalar
maktabgacha bo’lgan tajribalarida juda ko’p uchrashishgan. Maktabda esa bolalarning
tartib   munosabatlariga   oid   bilimlarini   to’ldirish   va   sistemaga   olish   uchun   har   xil
didaktik   materiallardan   foydalanish   mumkin.   Masalan:   katakli   taxtachaning   bir
qatoriga har xil rangdagi doirachalar qo’yib, bunday savollarni beramiz: qizil doiracha
sanoq   bo’yicha   nechanchi?   Yashil   doiracha   sanoq   bo’yicha   nechanchi?   Uchinchi
doiracha   qanday   rangda?   va   ....   4.   Qo’shish   va   ayirish   amallarini   o’rganishga
tayyorlash.  Masalan:  Nargizaga   onasi  4  ta  katakli,  5  ta  yo’lli   daftar  berdi.  Nargizaga
onasi   nechta   daftar   berdi?   Bolalarni   qo’shish   va   ayirish   amallarini   o’rganishga
tayyorlash   maqsadida   berilgan   ikki   to’plamni   birlashtirishga   doir   va   to’plam   qismini
ajratishga   doir   mashqlar   bajariladi.   5.   Raqamlarni   yozishga   tayyorlash.   Hoshiyalar, 7jiyaklar rasmini chizish bilan bog ’ liq bo’lgan mashqlar raqamlarni yozishga tayyorlash
imkonini   beradi.   Bunday   mashqlar   1-   sinf   darsligining   dastlabki   har   qaysi   sahifasida
berilgan.   Bu   mashqlarni   bajarish   bilan   o’quvchilar   ruchkani   to’g ’ ri   tutishni,   satrni
ko’rishni,   sahifaga   yozuvni   joylashtirishni   o’rganadilar.   Dasturda   1-   sinf   uchun
matematikada   birinchi   mavzu   birinchi   Yuzlik   sonlarini   nomerlashdan   iborat.   Bu
mavzu ustida ishlashda o’qituvchining vazifasi bolalarda sanoq malakasini hosil qilish,
ularda birinchi o’nta son haqida tasavvur shakllantirish son bilan, uning nomi raqamlar
yordamida   bosma   va   yozma   belgilanishi   orasida   moslik   o’rnatish   malakasini   tarkib
toptirishdan   iborat,   o’quvchilarni   sonlarning   natural   qatorining   ba ’ zi   xossalari   bilan,
sonlarning   tarkibi   bilan   tanishtirishdan   iborat.   Birinchi   Yuzlikning   har   bir   soni   bilan
tanishishda quyidagi savollardan foydalanish mumkin: 1. U yoki bu son qanday hosil
qilinishi   mumkin?   Birinchi   Yuzlikning   har   bir   soni   o’zidan   oldingi   songa   birni
qo’shish   bilan va  o’zidan keyingi   sondan  birni   ayirish  bilan  hosil   qilinishi  kerak.  Bu
o’quvchilarga   sonlarning   qatordagi   ketma-ketligini   o’sib   berish   tarkibida   ham,
kamayib   berish   tarkibida   ham   o’zlashtirish   imkonini   beradi.   Birinchi   Yuzlik   sonlari
ikki   qo’shiluvchidan   tashkil   topish   ham,   alohida   birliklardan   tashkil   topish   ham
mumkin. 2. Son qanday ataladi va u bosma va yozma raqamlar bilan qanday yoziladi?
Bolalar   oldin   bosma   raqamlar   bilan   tanishadilar,   ular   predmetlarning   tegishli
to’plamlari   yoniga   o’rnatib   qo’yiladi.   3.   Berilgan   son   sonlarning   natural   qatorida
qanday   o’rinni   egallaydi?   6   Bunda   bolalarga   quyidagi   savollarga   javob   topa   olishga
o’rgatiladi.   Berilgan   son   sonlar   qatorida   qaysi   sondan   keyin   uchraydi,   qaysi   sondan
oldin   keladi,   sonlar   qatorida   berilgan   sonning   o’rni   egallaydi.   2.   Natural   qatorning
birinchi   sonlari   bilan   tanishtirishda   o’quvchilar   oldin   tevrakotrofdagi   narsalar   va
ularning tasvirlari bilan ish ko’radilar. (doirachalar, olmalar, mashinalar). Katta sonlar
6,   7,   8,   9,   100   sonlar   bilan   tanishtirishda   predmet   ko’rsatmalilikdan   foydalanish
o’rgatiladi yoki sonli zinapoyachadan foydalanish mumkin. 3.Birinchi Yuzlik sonlarini
o’rganishda   shu   sonlarning   tarkiblarini   qarashga   oid   ishlar   o’rgatiladi.   Bunda   2–5
sonlariga   nisbatan   bu   sonlarning   ikki   qo’shiluvchidan   iborat   tarkibini   eslab   qolishga
qoid   ishlar   qilinadi.   6–100   sonlariga   nisbatan   ishlar   esa   “100   ichida   qo’shish   va
ayirish” mavzusini o’rganishda davom ettiriladi. Sonlar tarkiblarining har xil hollarini 8ko’rsatish uchun didaktik materialdan, rasmlardan, har xil jadvallardan, kvadratlardan
foydalanish   mumkin.   Sonlar   tarkibini   mustahkamlash   va   takrorlashda   “O’ylab   top!”,
“Estofeta”,   “Arifmetik   labirint”   kabi   o’yinlardan   foydalaniladi.   Masalan:   “O’ylab
top!” o’yinini o’tkazishda bolalarga 8 sonini qanday ikki qo’shiluvchidan hosil qilish
mumkinligini topish taklif qilinadi. Eng ko’p holni topgan o’quvchi yutib chiqadi. 1–
100   sonlari   bilan   tanishilganidan   keyin   bolalar   0   raqami   bilan   tanishadilar.   Buni
quyidagicha   o’rgatish   mumkin.   Partaga   uchta   sanoq   cho’pini   qo’ying.   1   tasini   oling.
Nechta   qoldi?   (2).   Yana   bittasini   (doirachani)   oling.   Nechta   qoldi?   Yana   bittasini
olinsa, nechta qoladi? (Bitta ham qolmadi). Oxirgi misolni yozing. 1-1=0 soni chiqadi.
0 soni  bitta ham predmet qolmaganini ko’rsatadi. SHundan keyin 0 soni 1 soni  bilan
taqqoslanadi va 0, 91.2 Didaktik   o‘yinlar   va   ularni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashning   nazariy
asoslari.
Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlarni samarali   kechishi
davlatimizni rivojlangan davlvtlar hamjamiyati integratsiyalashuvida yosh   avlodning
ta‘lim   jarayoni   samaradorligini   oshirish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Biz   tafakkurga   fikr   musobaqarsiga   ehtiyoj   har   qachongidan   ham   kuchaygan
davrda   yashamokdamiz.   Binobarin,   xalkimizning   ong   va   tafakkurida   keskin   burilish
yasash,   mamlakatimiz   yoshlarining   intellektual   salohiyatini   yanada   yuksaltirish   har
jihatdan barkamol yoshlarni voyaga yetkazish iqtisodiy jihatdan   qudratli   davlat   barpo
etishning   asosiy   shartidir.
Didaetik   o’yinlar   inson   hayotida   shunday   ahamiyat   kasb   etganki,   ularga   karab
inson   shaxsiyati,   harakteri,   manfaatlari,   mayillari,   qobiliyatlari   xakida   fikr   yuritish
mumkin   hisoblangan.   O’zbeklar   farzandlarini   bolaligidanok   baxodirlik,  harbiylik,	
jang	ovorlik
   	m	alakalarini    	pshirganlar.    	X	alk    	do	stonida    	―A	lpo	m	ish‖    	dagi   sevimli
bosh   kaxramon   Xakimbek   xakidagi   satirlar   shundan   dalolat   beradi.   demak,   o’yinlar
bekorchi   mashgulot   emas.   Bu   bola   uchun   birinchi   maktab.   Bobolar   va  	
buv	ilarning	
kattikk	o’	l
   	ota-onalarga    	―Bolalarning    	o’	yn	iga    	xalakit    	berm	ang	lar!‖    	deb   tanbex
berishlari   bejis   emas-da.
Bo‘lajak   tarbiyachilar   faoliyatida   ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar
o‘yinlari   va   ularni   tashkil   etish.
Bolaning   butun   hayoti   o’yin   bilan   chambarchas   bo   g’liqdir.   Bola   qanchalik
kichik   bo’lsa,   unga   o’yinlar   uchun   shuncha   ko’p   vaqt   berish   lozim.  Kichkintoylar   hali
mustaqil   o’   ynashni   bilmaydilar,   ularda   turmush   tajribasi   hamda   o’yinchoqlar
bilan   o’ynash   tajribasi   hali   juda   oz.   Bir   yil   mobaynida  	
ularga  	o’  	sishning,  	xususan	
o’yin
 	faoliyatidan  	o’  	sishning  	katta  	yo’  	lini  	bosib	  o’   tishga   to’   g’ri   keladi,   bunda
kattalarning   tarbiyaviy   ta‘   sir   kursatishi   hal   qiluvchi   rol   o’   ynaydi.   O’yinda
bolalarning   kattalar   bilan   munosabati  ham   katta   ahamiyatga   egadir.
Pedagog   bolalar   o’   yiniga   rahbarlik   qilayotib,   amalga   oshirilishi zarur   bo’lgan
tarbiyaviy vazifalarni   yaqqol   tasavvur qilishi   lozim.   Bolalarda   tetik,   quvnoq   kayfiyat,
faol     xatti-harakat   tug’dirish;   bolalarni   o’   yinchoqlar   bilan   o’   ynashga   va   ularni 10ehtiyot   qilishga,   o’   yinchoqlarning      chiroyliligini   sezishga   o’   rgatish;   birgalikda   o’
ynash   konikma   va   malakalari,   birgalikda   bolishga   intilish,   hamdardlik,   bir-birlariga
yaxshi   munosabatda   bo’   lishni   tarbiyalash   juda       muhimdir.       O’yin       pr oqessi da
tarbiyachi       bolalar       nutqini   o’   stiradi,   narsalarning   atalishi,   nimalarga   va   qanday
ishlatilishi   bilan,   ayrim   belgilari   bilan   tanishtiradi,   tevarak-atrof   (bolalarga   yaqin
va   tushunarli   bo’lgan   tevarak-atrof)   haqidagi   tasavvurlarini   aniqlaydi   va
mustahkamlaydi,   har   narsani   bilishga   qiziqish   tarbiyalaydi;
Tarbiyachi   ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo’lgan   bolalar   o’ yinining   yetarli
darajada   turli-tuman   bo’lishiga,   ular   mazmunining   asta-sekin   boyib   borishiga   harakat
qilishi   lozim.   Bu   narsa   o’   yinda   tarbiya   vazifalarining   anchagina       muvaffaqiyatli
amalga     oshirilishini   ta‘ minlaydi,     bolalar   hayotini   o’   yin   asosida   yulga   qo’   yish
imkonini   beradi.
Tarbiyachining   bolalar   o’ yinini,       ularning       o’ yin       paytidagi   xulq-atvorini
kuzatib      turishi       muhimdir.       Bu       pedagogning       bolani   yaxshi         o’ rganishiga,
uning           xususiyatlarini           bilib           olishiga            faqat   o’ yinda   emas,   balki   b o s h q a
faoliyatda,   hayotda     ham.   amalga   oshirilishi   lozim   bo’lgan   tarbiyaviy   vazifalarni
belgilab   olishiga   yordambe-   radi.
O‘yinlarni   yo‘lga   qo‘yish.   Bolalar   bog’ chasida   tarbiya   programmasida
quvnoq,   ta‘   lim-tarbiyaviy   jihatdan   qimmatli   o’yinlarni   ko’   proq   uynatish
uchun   bolalarga   xilma-xil   o’ yinchoqlar,   qo’ llanmalar   berish   lozimligi   qayd
qilinadi.   Tarbiyachi   bolalarning   mehnat   proqesslari   va   mashg’ulotlardan   qolgan
bo’ sh   vaqtlarida   o’yinda   aktivlik,   mustaqillik   ko’ rsata   olishlari,   har   bir
kichkintoyning   o’ z   xohishiga   qarab     o’yinchoq,     o’yin     tanlab   olishi   haqida
g’amxo’   rlik   silishi   lozim.   Shu   bilan   birga,   bu     yoshdagi     bolalar   turmush
tajribasining   kamligini   hisobga   olib,   tarbiyachi   ularning   o’   yiniga   rahbar-   lik   qiladi,
bolalar   faoliyatining   xilma-xil   va   almashinib   turadigan   bo’lishiga   yordam   beradi.
(Tinch   o’  yinlar   bilan   harakatli   o’yinlarni   navbatlashtirib   turadi.)
Bolalar   o’yinini   yulga   qo’   yishda   vaqtni   ham   hisobga   olish   lozim. E r t a l a
b k i   o ’   y i n l a r   bolalarda   osoyishta,     quvnokq,     shu     bilan   birga,   faol     kayfiyat
tug’dirishi   kerak.   Bolalarga   ularga   tanish  bo’lgan	    o’ yinchoqlar   beriladi, 11tarbiyachi   har   bir   bolaning   o’   ziga   o’   yinchoq   tanlab   olishini   kuzatadi.   Ertalab   ba‘
zan,   gruppada    bolalar   kam   bo’lganida,  yangi  o’	 yinchoqni	 bolalarga  	ko’rsatib,	 uni
o’ ynattirish   mumkin.   Keyinroq   bu   o’yinchoqni   vaqtincha   yashirib   qo’   yish   lozim.
Tarbiyachi     ertalab   bolalarni   q a b o ’ l   qilib   olish bilan band   bo’   lgani   sababli   doimo
kattalarning   nazorati   ostida     o’ynalishi  lozim   bo’ lgan   (mozaika,   qirqilgan   rasmlar)
o’   yinchoq   va   qo’   llanmalar,   shuningdek   bolalarni   juda   ham   hayajonlantirib
yuboradigan   shovqin-suron   bilan   o’   ynaladigan   mashina,                  ve-   losiped   kabi   o’
yinchoqlar   berilmaydi.
Gruppada   o’ yinchoqlar   yetarli   bo’   lishi   va   ular   qulay   joylashtirilishi   lozim.
Bu      narsa     hatto     yangi   sharoitga      ko’   nika     olmaydigan     bolaning   o’   yinchoqni
bemalol   ko’   rishiga   va   unga   qiziqishiga   yordam   beradi.
Tanish   xatti-harakat   qilishga   undaydigan   va   murakkab   bo’ lmagan   syujetli   o’
yinlarni   vujudga   keltiradigan   o’ yinchoqlar   bolalarni   yaxshi   uyushtiradi.   Bunday
o’yinchoqlar,     masalan:   aravachaga,   mashinaga   solib  	
o’	ynash,   stulga  	o’  	tqazish	
mumkin	 	bo ’	lgan  	qo’g’i rchoq,	 	o’yinchoq	 	idish-	 
tovoqlar,   kir   yuvadigan   va
dazmollaydigan   asboblar   o’   yin   uchun   ajratilgan           burchakka         joylashtiriladi.
Yil          boshidayoq         garchi          b u   o’   yinchoqlar   harakatlar   mosligini   talab   etmasa
ham   bolalarni   bir-biriga   yaqinlashtiradi.   Bir   necha   st ol   ustiga   joylashtirilgan   qurilish
materiallari   ertalab   bolalarda   o’ yin   xohishini   paydo   qiladi   va   bolalarni   yaxshi
uyushtiradi.   Shu   maqsadda       tarbiyachi       qurilish       materiallaridan       uncha   qiyin
bo’lmagan,     bolalarni   ma‘   lum       o’ yinga       undaydigan       biror     narsa:     o’ yinchoq
mashinalar   utadigan   darvoza,   hayvonlar   uchun   saroylar,   matryoshkalarni   olib   otish
uchun   ko’  prik   va   shu    kabilarni-   qurishi   mumkin.
Ertalab   didaktik   o’   yinchoqlardan   bolalarga   tanish   bo’lganlarigina   beriladi.
G’ildirakli   o’yinchoqlarning:   aravachalar,   katalkalar   va   mashinalarning       iloji
boricha       g’ichirlamaydigani       tanlanadi.         G’ildirakli       o’   yinchoqlar   bolani   aktiv
harakatga   undaydi,   unga   zavq   ba g’ishlaydi.
Ayrim   tarbiyachilar   ertalabki   qabul     paytida,   ayniqsa,   yil   boshida   bolalarni
ovutishning   oddiy   usullaridan,   masalan,   chapak   chalish,   barmoq   o’   yinlaridan
foydalanadilar.   Ermak,   hazil,     qiziqchilik-hazil     o’   yinlar   bolani   quvontiradi,   chunki 12ular   oddiy,   tushunarli   va   serharakatdir.   Tarbiyachi   bolaning   qolini   ushlab,   uning
barmoqlarini   quyidagi   sozlarni   aytib   turib,   birin-ketin   bukadi:
Bubarmoq   —   buvamiz,   Bu   barmoq   —   buvimiz,   Bu   barmoq   —   xolamiz,   Bu
barmoq — opamiz,   Bu kenja — kichkintoy   Uning   oti   Xoltoy.
Shuningdek,   kichkintoylar:
Boqqa kirasizmi?   Uzum yeysizmi?   Ari   chaqsinmi?
Jiz-biz,   jiz-biz.
kabi   qiziq   suzlarni   aytib   uynaladigan   o’   yinlarni   yaxshiko’	 radilar.
T   u   s   h   k   i   u y   q   u   d   a   n   k   e   y   i   n   bolalarning   o’   yinini   yulga   qo’ yi sh   uchun
birmuncha   ko’   proq     imkoniyatlar   mavjuddir.   Tarbiyachi,   enaga   uyqudan   turgan
bolalarning   kiyinishiga   yordam   beradilar   va   ularga   uynab   turishni      taklif      etadilar.
Ayrim       bolalarning       diqqatini       gruppada       bo’lgan   o’   yinchoqlarga   alohida   jalb
qilish   lozim.   Gruppaga     yangi   kelgan   yoki   sustkash     bolalar   uchun   bunday
usulni   qullanish    maqsadga     muvofiqdir;   uxlab   turgandan   keyin   bunday   bolalar   lanj
bo’   lib,   nima   qilishlarini   bilmay   turadilar.
Kichik   bolalarning   uyqudan   turish   vaqtida   katta   gruppa   bolalarida   3-4   tasini
yordam     uchun   taklif   qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Ular   kichik   bolalarga
kiyinishda   yordam   beradilar,   so ’   ng   esa     shaxsan     tashabbus   ko’rsatib         yoki
tarbiyachining     «topshiri g’ini»     bajarib,     bolalar    bilan   o’   ynaydilar.
Kunning         ikkinchi       yarmida         tarbiyachi       gruppada       mavjud         bo’lgan	
o’	yinchoqlar	 qatoriga	 bolalarga	 tanish	 bo ’	lmagan,	 ular	 o’	zlari
 	o’	ynay	  olmaydigan
o’ yinchoqlardan   qo’   shib   qo’yadi.
Mana,   tarbiyachi   katta   yangi   biz-bizakni   aylantirib   yubordi,   bolalar   uning
aylanishini   zavq   bilan   kuzatdilar,   uning   aylanishidan   chiqqan   tovushga   quloq   soldilar.
So’ng   kichkintoylar   bu   o’yinchoqni   o’zlari  	
o’ynashni	 o’rganib	  oladilar   yoki   tarbiyachi
bir-ikki   bolani   chaqirib   biror   o’yinchoqni   uning   nomini   aytib   turib   olib   kelishni
buyuradi.   Bolalar   to’planishib,   o’yinchoqni   birgalashib   tomosha   qiladilar,   uning
qanday   atalishini,   qanday   o’ynash   kerakligini   bilib   oladilar.   Tarbiyachi   hamma
bolalarning   o’yinchoqlar   o’ynab   o’tirishlarini,   tetik  va   osoyishta   bo’lishlarini   kuzatib 13turadi.   Bolalar   uyqudan   uy   g’onganidan             to   sayrga   chiqqunigacha   bir   yarim   soat
vaqt   o’tadi.   Shu   vaqt   davomida   tarbiyachi   bolalar   mustaqil   yordam   beradi   va
ikkinchi   mash   g’ulotni   o’tkazadi.     Bog’chada   kecha-kunduz   bo’ladigan   bolalar
uchun  esa   uyqudan  oldin   har   xil turdagi tinch o’yinlarni yulga quyish lozim. Tarbiya
programmasida   ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo’lgan   bolalarning   har   xil   turdagi
o’yinlari   ko’rsatib   o’tilgan.
O’yınları   va   harakatlı   o’yınlar   Ikki   yashar   bolalar   mustaqil   faoliyatlarida
harakatli o’yinlar katta o’rin tutadi. Bu yoshda bolalar aravacha,   katalka  sudrab yurib,
ularda narsa tashiydilar, o’yinchoq mashinalarni yurgizadilar,     g’ildiraklar     g’ildiratib
yuradilar   va   yugurib   o’ynaydilar.   Dastavval   ular   hatto   obrazli   o’yinchoqlarni   qam
sudrab   ichiga   narsa   solib   tashib   uynaydilar.   Tarbiyachi   bolalarni   harakatli   o’yinlarga
qiziqtiradi,   shu   bilan   birga,   ularning   charchab   qolmasliklarini, uzoq vaqt bir vaziyatda
o’tirmasliklarini kuzatib turadi. Uzoq vaqt   gilamda   o’tirib   olib   qu g’irchok,   o’yinchoq
hayvonlarni   uynab   o’tiradigan   kamharakat bolalarga ko’proq harakatni talab qiladigan
o’yinchoqlar  berish   lozim.
Harakatlarning   o’   sishi     bolaning   umumiy   kamolotida,   uning   nerv-   psixik
jihatdan   o’   sishida,   xarakter   ijobiy   sifatlarining   tarkib   topishida  katta   rol   uynaydi.
Kuzatishlar   uch   yoshga   qadam   qo’   ygan   bolalar   o’   yinida   uncha   murakkab   bo’
lmagan   syujet   vujudga   kelishini kursatadi.   Ular   o’yinchoqlar   yordamida         tevarak-
atrofdagi       kundan-kunga    takrorlanib      boruvchi         va   o’   zlariga   birmuncha   tanish
bo’   lgan   hodisalarni   aks   ettiradilar.         Konkreg   harakatlarda:   ku   g’irchoqni   cho’
miltirish,   uxlatish,   ovqat   tayyorlash,   mashinada   sayr       qildirishlar      ifodalanadigan
o’yinlar       deyarli       hamma   bolalarga   ma‘   lumdir.   Bolalar   ancha   kichik   yoshlaridan
boshlabok   o’   yinda   ikki-uchtadan   bo’ lib   gruppaga     birlashadilar,   lekin   bu
birlashish   hamma   vaqt   ham   yagona   maqsad   kuzlash   natijasida   bo’   lavermaydi.   Bu
faqat  «yonma-yon   turib»   o’ynashdir.   Ularni   bir-biridan   ajratmaslik lozim.
Asta-   sekin,   yangi   bilimlar   egallash   bilan,   o’   zaro   munosabat     tajribasining   ortishi
bilan,   tarbiyachi   maslahatlari   ta‘   sirida   bolalar   o’yinda     o’ z   harakatlarini   o’
rtoqlarining   harakatlari   bilan   birmuncha   moslashtira   boshlaydilar.
Bolalarda uch  yoshga to’	 lish oldida s   y   u   j   e   t   l   i   -   r   o l   l   a   r   g   a   	b o ’	 l i n i b 14u   y   n   a   l   a   d   i   g   a   n  o ’	 y i n l a r , v u	judga keladi. Maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bolalar   ma‘   lum   rolni   bajarib,   ya‘   ni   ona,   ota,   dokt or   rolini   bajari   b	
o’	ynaydilar, 
ular harakatiga taqlid qiladilar;	o’	 yinga uncha
murakkab   bo’   lmagan   syujet   kiradi.   «Men   ota   bo’   laman,   sen   esa   onasi   bo’lasan,
yur   ishga   bo-   ramiz»,—   deydi   Vali   (2   yashar-u   11   oylik)   Jamila   (2   yashar-u   100
oylik).   Bolalar   qo’ l   ushlashib,   xonaning   u   boshidan   bu   boshiga   yuradilar,   so ’   ngra
skameykachaga,   hayoldagi   «mashinaga»   o’   tiradilar.   Vali   u   yoq-bu   yoqda
tebranib,   mashinani   «boshqaradi».   O’yin   shu   bilan   tugaydi.
O’yinda   bolalar   faqat   har   kuni   uyda,   bog’ chada   ko’rib   yurgan   narsalarinigina
emas,   balki   yangi   faktlar,   kiziq   voqealarni   ham,   masalan,   bolaning   poezdda
ketayotganini, avtomashinani tuzatishini,   sa  rtarosh  bo’   lib   s o c h       olishini   ham   aks
ettiradilar.       Syujetli-rollarga       bo’linib       uynaladigan   o’   yinlarda   bolaning   tasavvuri
paydo   bo’ ladi   va   o’   sadi,   bola   tasavvurida   ijodkorlik   elementlari   kurina
boshlaydi.     Bolalar   o’yinda     hayotdagi   qandaydir       hodisani       aks
ettirayotganlarida,      faqat       shu       hodisaning     aynan   o’   zinigina   aks   zttirib   qolmay,
balki   uni   bir   oz     o’   zgartiradilar,   o’   z   his-   tuyg’ularini   aks   ettiradilar,   o’   zlarining
munosabatlarini   namoyon   qiladilar.
Uch  yoshga  qadam  qo’   ygan   bolalarga   agar   oddiy  qurilish   materiallari,   ya‘ ni
g’ishtchalar   berilib,   qurish     usullari   o’   rgatilsa,   ular   hayotida   qurilish   o’   yinlari
ma‘   lum   rol   uynay   boshlaydi.   Bola   ikki   yoshidan   to   uch   yoshga   to’lgunicha
tarbiyachi ta‘ siri  ostida   materiallar   bilan   oddiy   o’   yinlar   qilish   va   oddiy   maqsadga
qaratilgan   harakatlar      (masalan,      kubiklarni   bir-birining   ustiga      terib      quyishdan)
qilishdan     mustaqil   ravishda     qurilishlar     qilishga—
«qurishga»    utadi.   Bola   qurgan   narsasining   o’   sha   tanish   bo’   lgan   narsaga
o’   xshaganligini   sezganida   juda   xursand   bo’   lib:   «Qarang,     ko’   prik   yasadim»,—
deydi.   Yil   oxiriga   borib     bolalar   nima   yasamoqchi   bo’lganliklarini   oldindan
aytadilar       yoki   kattalarning   –       Nima   yasaysan?     –   deb   aniq   javob   beradilar.
Haqiqatdan   ham   o’ylagan   ishlarini   bajaradilar.   Bu
narsa   o’yinlarning   o’   sishidagi   yangi,   juda   muhim   bosqichdir.     Agar
tarbiyachilar   bolalarning   qurilish       o’   yinlariga   tug’ri   rahbarlik   qilib,       ularga  	
ish 15o’rgatsalar, 	qo ’ 	rish  	o’ 	yinlarini  	ko’ rsatsalar,  	bu  	bo s q i ch  	o’ 	z  	vaqtida	  o’   tadi.
Tarbiyachi   biror   narsa   ko’rayotib,   nima   qimoqchi   ekanini   gapirib   turadi:	
―H	ozir
     	tepacha      	yasaym	iz...    	K	attarok    	ku	bikn	i    	qo’	yib,    	ung	a    	taxtachani	
qiyalatib  
qo’yamiz.   Saida,   menga   taxtachani   berib   yubor.   Doskachani   mana   bunday
qo’yamiz. Endi mashina tepachadan  g’izillab tushadi . Agar bolaning o’zi biror	
‖   narsa
ko’rayotgan   bo’lsa,   uni   ra   g’batlantirish,   undan   nima   qurayotganligini   so’rash,
qurayotgan   narsasining   tasvirlamoqchi   bo’lgan   narsasiga   o’xshashligini   toptirish
muhimdir.   Zarur   bo’lgan   holda,   qurilgan   narsada   qanday   kamchiligi   borligini   aytib
berish   lozim.   Masalan,   «Qurgan   uyingning   tomi   qani?»,   «Tomi   bo’lmasa,   yom   g’ir
yoqqanda   hamma   yoq-ho’l   bo’lib   ketadi-ku!»   va   shu   kabilarni   aytish   bilan   bolani
ishdagn   kamchiliklarni   tuzatishga   yullab   turishi   lozim.
Agar   bolaning   qurish   sohasidagi   malakasi   juda   sodda   bo’lsa,   qurishni
murakkablashtiradigan   savollar   berishga       shoshilmaslik   lozim.   Bola   uchun   shu
kurgan   narsasining   uziyoq   bir   yutuqdir.   O’yin   uchun   ajratilgan   soat da   tarbiyachi
bolalarning   qurilish   o’   yinlariga   rahbarlik   qilayotib,   ayrim   bola-   larning   qanday
qurishini   kuzatib,   ularga      mashg’ulotlarda      qanday   qurilishlar   qilinganligini   eslatib
o’   tadi.   Masalan,   bolaga   matryoshka   berib,   uning   atrofiga   qanday   qilib   devor
qurganligini   eslashni   taklif   qiladi.   Kattalarning   muhim   vazifasi   -   bolani   faqat
nusxa olib   qurishga emas,   balki   o’  zicha mustaqil  biror narsa  (uycha,  ko’  prik, divan
va   boshqalar)  qurishga   ham   o’   rgatishdir.
Yil   boshidayoq   tarbiyachilar   ha r a k a t l i   o ’   y i n l a r n i   yo’lga   qo’yadilar.
Dastavval   pedagog   kichkina   gruppani   o’   yinga   jalb   qiladi,   yil   oxiriga   borib   esa
harakatli   o’   yinlarda   gruppaning   hamma   bolalari,   uncha   murakkab   bo’   lmagan
qoidalarga   asoslanib   («Bolalar   harakatini   ustirish»   bo’limiga   qarang)   qatnashadilar.	
O’yinlarning
   	o’sishida    	va    	bolalar    	hayotini    	yo’	lga    	qo ’	yishda
o’ yinchoqlar tanlash va ularni   qulay joyga  qo’   yish katta   ahamiyatga   egadir.   Mustaqil
harakatli   o’  yinlar   uchun   g’ildirakli   platformalar,   ikki    g’ildirakli   aravalar,   aravachalar,
katalkalar,   turli   katta-kichiklikdagi   koptoklar,   halqalar   bo’lishi   lozim.   Bolalar
stolchalari,   uch     g’ildirakli   velosipedlar,   pedalli   otlar   harakatni   o’   stirish,   chaqqonlik
tarbiyalash   va   bu   sohada    ish   olib   borish   uchun   juda   qulaydir. 16Syujetli   yoki   obrazli   o’   yinchoqlar   shunday   narsani   ko’   zda   tutgan   holda
tanlanadiki,   ular   bolalarga   tanish   bo’   lgan   obrazlarni   eslatsin   yoki   suratlar
ko’rayotganlarida,   kattalarning   hikoyasini   eshitayotganlarida   hosil   bo’lgan
tasavvurlarini   to’   ldirib     va   oydinlashtirib      bersin,     masalan,   bola     quyonning   o’
zini   hech   qachon   ko’   rmagan   bo’   lishi   mumkin,   lekin   u   sevimli   ertaklar,   suratlar
orqali   quyonning   qandayligini   yaxshi   biladi.   O’yinchoqlar   orqali   bolani   unga   avval
tanish   bo’lmagan    buyumlar   bilan   tanishtirish   mumkin.
Kichkintoylarning   eng   sevimli   syujetli      o’   yinchoqlari      har      xil  kattalikdagi	
(o’  	  g’il  va	 qiz)	 qo’ g’irchoqlardir.	 ―  	Yumshoq  	‖qo ’  	g’	irchoq	 (agar	 
boshi   va   qo’   llari
selluloiddan   qilingan   bo’   lsa   yana   ham   yaxshi)   bolalarga   juda   yoqadi;   uni
kiyintirib-echintirish   ham   o s o n   bo’   ladi.   Qo’   g’irchoqning   kiyimi   tarbiyaviy   va
didaktik   maqsadlarga   muvofiq   bo’   lishi:   ko’   ylagi   did   bilan             tikilgan,
osongina               yechib-kiydiriladigan,         tugmalanadigan,   bog’ ichlanadigan   bo’lishi;
almashtirib   turiladigan   b o s h q a   kiyim-bosh  	
bo’lishi	 	lozim.	 O’yin	 	vaqtida	 	qo ’	
g’irchoqlarni	 kiyintirishni	 mashq	 qildirish
–   mustaqillik   va   batartiblik   malakasini   tarbiyalashning   sinab   ko’   rilgan
usulidir.
Ikki   yoshdan   uch   yoshgacha   bo’   lgan   bolalarga   qiziq   o’yinchoqlar   berildi.
Bu   o’   yinchoqlar   ko’   pincha   ovoz   chiqaradigan   bo’ladi.   Masalan,   d o n   chiqiydigan
chumchuq,  do’   mbira   chalayotgan   xo’   roz   va   boshqalar.   Kanop   yoki   yumshoq   sim
o’tkazib   o’   ynaladigan    g’ildirakchalar,   halqalar,
g’altaklardan   ham   tanlash     ma‘ qul.      Bu     materiallar     bilan     shug’ullanish,
qo’   lning   mayda   muskullarini,   harakatlar   mosligini   o’stirishga     yordam   beradi,
diqqatni         bir    yerga     to’play       olishni    tarbiyalaydi.     Tarbiyachi   o’   yinchoqlar
bir   qismi,   ayniqsa   bolalar   yaxshi   ko’   radigan   o’   yinchoqlarning  	
bir  	qismi  	bir  	xil	
bo’  	lishi
 	to’  	g’risida  	g’amxo’   rlik  	qilishi  	lozim.  	Masalan,	  qo’   g’ irchoqlardan   bir
nechasining   katta-kichikligi   hamda   ko’ylaklari,   matryoshka,     mashina   va
aravachalarning   bir   nechasi   bir   xil   bo’lishi   lozim.   Bu   yoshdagi   bolalar   taqlid
qilishni   yaxshi   ko’   radilar,   shuning   uchun   ham  	
b o s h q a	 bolaning	 qo ’  	lida	 biror	 o’	
yinchoqni	  ko’rsalar,	  o’  	zlarida	 	ham	 	huddi	 
shunday   o’   yinchoq   bo’   lishini 17xohlaydilar.
O’yinda o’qituvchi sonlarni aytadi. O’quvchilar aytilgan sondan oldin keladigan
keyin   keladigan   sonlarni   aytishi   kerak.   Masalan,   sanaganda   4   dan   oldin   qaysi   son
keladi?   3   dan   keyin   qaysi   son   keladi?   8   dan   oldinchi?   Kabi   savollarga   javob   bergan
o’quvchi     g’olib   hisoblanadi.   Matematik   o’yinlar,   avvalambor   sinfda   o’tkazilgan   har
bir   darsni   mustaxkamlash   uchun   olib   boriladi.   Sinfdan   tashqari   ularning   asosiy
shakllardan biri bo’ladi qiziqarli matematika soatlari minutlari ham bolalarni bu   fanga
bo’lgan   qiziqishlarini   oshirishga,   yana   bilimdon,   hozir   javob,   bilimlarni   ixtiyoriy
ravishda   o’zlashtirishga   xizmat   kiladi.
Bolalar       bir-birlariga       xalaqit     bermay,     tinch       o’ynashlari         uchun   o’
yinchoqlarni   albatta   xonaning   har   yer-har   yeriga   qo’   yish   lozim.   2-3   yashar   bolalar
nerv   sistemasining   xususiyatlariga   ko’   ra   tez   charchab   qoladilar   va   salginaga
hayajonlanib   ketadilar,   sho’   ning   uchun   o’yinlar   vaqtida   yetarlicha   osoyishtalik,
o’yinlar   va   ayrim   mashg’ulotlar   vaqtida  tinchlik   bo’   lishi juda   zarurdir.   18II.Bob Didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   ularni
guruxlarda qo‘llash
2.1  Didaktik o‘yinlar yordamida bolalar og‘zaki hisoblash malakasini
shakllantirish.
O’quvchilarni   o g’zaki   hisoblashga   o’rgatishning   muhim   yetakchi   metodlardan
biri   didaktik   o’yinlar.   Bolalar   fakat   o’kish   mobaynida   o’rganib   kolmay,   balki   o’yin
jarayonida   ham   o’rganadilar.   Bunda   didaktik   o’yinlarni   dastur   talabiga   mos   ravishda
tanlash   kerak   bo’ladi.   O’yin   vaktida   bola   faoliyati   aktivlashadi,   ularning   erkin   dikkati
va   xotiralari   rivojlanadi.
1   sinif   matematika   darslarida   o’quvchilarning   o’zlari   va   yozma   hisoblashm	alakalarini
 oshirishda    	―O’	rningn	i  top‖,    	―K	im  	oldin‖,    	―Chapaklar‖,    	―Top	ishm	oq‖
kabi o’yinlar   kata   yordam   beradi.
O’rningni   top   o’ynini   quyidagicha   o’tkaziladi.   Qizlar   juft   raqamlarni   2,   4,   6,
8, 100, O’gil bolalar tok   sonlarni 1, 3, 5, 7, 9, va (+) (-) (=) ishoralarini ushlab
doira  shaklida   turadilar.   Xat   tashuvchi   qizlarga   xat   olib   keladi.   Masalan:
1-o’quvchi 2-o’quvchi 3-o’quvchi
Shu   raqamlarni   bolalar   va   ularning   javoblari   doiradan   chiqib,   misol   kabi   turib	
olishlari	 kerak.	 O’z	 o’rnini	 tezda	 to’gri	 topgan	 bola	 o’yin	  g’olibi	 bo’ladi.	
―K	im
 	oldin‖  	o’	yini  guv	ox  	bo’	yicha  	o’	tkaz	iladi.  Bun	da  	3  	ta  	o’q	uv	chi  do	skaga
chiqarilib,   musobaqar   sharti   tushuntiriladi.   Kim   oldin   5   ta   yozish:
Qaysi   o’quvchi   tez va chiroyli   chizsa,   o’sha qator     g’olib   chiqadi.  	
―Chapaklar‖	
o’	yini
   	o’	quv	chilarning    	eshitib,    	sanash    	qob	iliyatlari    	oshiriladi.  Necha marta qarsak
urilsa   o’sha   son   xosil   bo’ladi.   Bolalar   buni   tinglab,   ichlarida   sanab   turadilar.   To’gri 19sanagan   o’quvchilar   ragbatlantiriladi.―Top	ishm	oq‖
     	o’	yini      	ham      	juda      	qiziqarli.      	O’	quv	chilardan      	biri      	―M	enda
hammasi   bo’lib   5   ta   cho’p   bor,   1   ko’limda   3   ta,   2   –   sida   nechta   bor? ,   deb   so’raydi.	
‖
Bolalar   javob   beradilar.   O’yin   shu   tariqa   davom   etadi.	
―So	nn	ing
   	tarkibini  top	ing‖    	o’	yinida  	m	agn	it  do’	skasida  	9  	raqam	i  ko’	rsatiladi
va   u   qanday   sonlardan   tuzilganligini   so’raladi.   O’quvchilar   magnit   do’skasida
ko’rsatishadi. 8   +   1   =   9 6   +   3   =   9
7   +   2   =   9 5   +   4 =   9
Bu   o’yin   orqali   o’quvchilar   sonining   tarkibini   aniqlaydilar.	
―M	oxir
    	hisob	chi‖     	o’	yinida     	sinf     	taxtasiga     	3     	ustun	dan     	ibo	rat     	m	illi	onlar
yoziladi.   Har   bir   qatordan   1   tadan   o’quvchi   chiqariladigan   tegishli   ustundagi   misolni
yechiladi.   Tez   bajargan   o’quvchi   moxir   hisobchi   bo’ladi.	
―O’	ylab
    	top‖     	o’	yini     	bo	shlang‘ich     	sinflarning    	hamm	asida,     	o’	zlari    	uchu	n
ajratilgan   hisob   vaqtlarida   o’tkaziladi.   Bu   o’yin   bolalarda   qiziqishni,   faollikni
kuchaytiradi.   Do’skada   bir   necha   misollar   berilgan   bo’ladi.   O’qituvchi   aytadi:   -bu
misollardan birining javobi 30. Men qaysi misolni yechdim. O’quvchilardan biri   javob
beradi.   O’qituvchi   hamma   misollar   yechilib   tamom   bo’lguncha,   o’yinni   davom
ettiradi.	
―K	im
   	tez	roq‖    	o’	yini  uchu	n    	sonlar    	yoziladigan    	kv	adratlardan    	foydalaniladi  4
ta o’quvchini chiqarib, ularga kvadratlarga yozilgan sonlarning qatori ko’rsatiladi.   Kim
o’ziga   berilgan   qatordagi   sonlar   yigindisini   tezroq   va   to’gri   aytsa,   shu   o’quvchi  g’olib
hisoblanadi. Bunday jadvallar sinfga va bolaning bilimiga qarab   tuziladi.   Buni   ko’proq
qo‘shish  ayrishni   o’rgatishda qo’llash   mumkin:
2
00 1
20 3
00 2
80
4
20 1
80 2
50 1
20
8
00 3
00 1
50 1
30. 20Tomoshabinlardan   tashqari   bolalarga   qo’shiq-hisob   va   she‘r-hisoblar   berish
ham   ularning   qiziqishlarini   orttiradi.   Ulardan   misollar   keltiraylik.
Shohdadir   7   qush,   uchib   ketsa   5   tasi   bu   shohdadir   3   Qush,   Shohda   qolar
nechtasi?   Azam   tutdi   4   sazan,   Bolta   tutdi   2   laqqa,   Chori   tutdi   3   cho’rtan,   nechta   baliq
chiqdi   qirgoqqa?   Oyim   berdi   5   anor   O’zimda   ham   3   ta   bor   Sanab   bilsang   ayta   qol
Menda   nechta   anor bor? O’zimda bor 5 yong‘oq   Cho’ntagimda   2   tasi   Do’stimda   ham
shuncha   bor   Hamma   yong‘oqlar   qancha?
O’quvchilarning   o’zlari   hisoblashga   o’rgatishning   yana   bir   usuli   yevristik
suxbatdir.   Bunda   o’qituvchi   tayor   bilimlarni   o’yin   harakteriga   ega   bo’lgan   savollar
orqali o’quvchilarga   beradi:
1   tovuq   bir   oyog‘i   bilan   tursa,   3   kg   2   oyog‘i   bilan   tursa   necha   kg   bo’ladi?
Qaynagan suvda 1 ta tuxum 3 minutda pishadi, 3 ta tuxum necha minutda pishadi?   Eng
kichik   2   xonali   son,   eng   katta   bir   xonali   sondan   qancha   katta?
Bir bola ko’chadan  5 so’m topib oldi. Ikkinchi kishi chiqsa necha so’m topar edi?
Ushbu savollar o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini faollashtiradi va turli
miqdorlar   orasidagi   bo g’lanishlarni   aniqlashga   o’rgatib   boradi.
Boshqotirma  O’zbekistondagi   shaxar   va   viloyat   nomlariQ
O
’	Q	O	N	
J	I	Z	Z	A	X	
B	U	X	O	R	O	
T	E	R	M	I	Z	
T	O
S
h	K	E	N	T	
X	I	V	A	
S	A	M	A	R	K	A	N	D	
G	U	L	I	S	T	O	N	
F	A	R	G	O	N	A	
N	A	M	A	N	G	A	N
Keling   endi   matematik   o’yinlarni   ham   ko’rib chiqaylik:   matematik   o’yinlar 21―Q	iziqarli 	kv	adrat‖  	o’	yini   0   dan   9   gacha   bo’lgan   sonlarni   bo’sh   kataklarga
shunday   joylashtiringki,   istalgan   yonalishdagi   sonlar   yigindisi   15   ga   teng   bo’lsin.	
6	7	2	
1	5	9	
8	3	4	
―Loto‖
 o’	yini.
O’qituvchi   stol   yonida   turib,   ko’paytirish   jadvaliga   tegishli   birorta   sonni
ko’rsatadi,  masalan, besh. Bolalarning qo’lidagi kartochkalarda esa ko’paytirishga   doir
misollar   bo’ladi.   Ular   tegishli   kartochkalar   5Ч4;   4Ч5   ni   ko’rsatishlari mumkin.	
―D	oirani
 aylantirish‖    	o’	yini.
Bu   o’yindan   maqsad   o’quvchilarda   hisoblash   malakasini   xosil   kilish.   Doira
rasimda ko’rsatilgandek, sonlar yozishib, doira tashqarisida 1 ta son belgilanadi.   So’ng
2   o’quvchi   doskaga   chiqariladi.   Ulardan   biri   doirani   aylantiradi.   Nuqta   to’g‘risiga
qaysi   son   kelib   to’xtasa,   o’sha   sonlarga   qarab   avval   qo‘shish,   keyin   ayirishga   doir
misol  tuzadi  va  yechadi.   Keyin  navbatdagi  2  ta  o’quvchi  chiqadi  va   o’yin   shu   tariqa
davom   ettiriladi. 8 1
6 2
3 5
7 4 4 3
1
6 5
10
7 9
22―Bir sonn	ing  	o’	rniga  ikk	i  son‖  o’	yini.
Bu   o’yindan   maqsad   yangi   o’tilgan   son   tartibini   o’rganish.
Bu   o’yinda   hamma   o’quvchilarning   oldida   raqamli   kartochkalar   bo’ladi.
O’qituvchida   kattaroq   raqamli   kartochka   bo’ladi.   O’qituvchi   o’quvchilarga   kattaroq
son   kartochkasini   ko’rsatadi,   masalan   4.   O’quvchilarga   tarkibi   4   bo’ladigon 2 va 2, 3
va 1, 1 va 3, raqamlarini ko’rsatadilar. To’gri ko’rsatgan   o’quvchi    g’olib   bo’ladi.	
―O’	qituv	chi‖
 o’	yini.
Bu   o’yindan   maqsad,   geometrik   shakllarini   farqlay   bilishiga   o’rgatish.
Bu   o’yinda   bolalardan   biri   o’qituvchi   vazifasini   o’taydi.   U   bolalarga   biror
shaklni   ko’rsatadi,   uni   nima   deb   atalishini   so’raydi.   Bolalar   o’qituvchiga   javob
berganda   javob   beradilar.   Shu   tariqa   boshqa   bolalar   ham   o’qituvchi   bo’lib,   o’yinni
davom   ettiradilar.	
―K	im
 	tez	roq  	aytadi‖  	o’	yini.
O’yin   maqsadi   tez   va   to’gri   aytish   malakasini   o’stirish.
O’yinda o’qituvchi sonlarni aytadi. O’quvchilar aytilgan sondan oldin keladigan
keyin   keladigan   sonlarni   aytishi   kerak.   Masalan,   sanaganda   4   dan   oldin   qaysi   son
keladi?   3   dan   keyin   qaysi   son   keladi?   8   dan   oldinchi?   Kabi   savollarga   javob   bergan
o’quvchi     g’olib   hisoblanadi.   Matematik   o’yinlar,   avvalambor   sinfda   o’tkazilgan   har
bir   darsni   mustaxkamlash   uchun   olib   boriladi.   Sinfdan   tashqari   ularning   asosiy
shakllardan biri bo’ladi qiziqarli matematika soatlari minutlari ham bolalarni bu   fanga
bo’lgan   qiziqishlarini   oshirishga,   yana   bilimdon,   hozir   javob,   bilimlarni   ixtiyoriy 23ravishda   o’zlashtirishga   xizmat   kiladi.
1-sinifda   qiziqiarli   matematik   soatlarining   taxminiy   konspekti.   Bugun   biz
qiziqarli   matematikadarsi   o’tamiz.   Nima   bilan   shugullanishimizni   hozir   bilib   olasiz.
Juda   ziyrak   bo’lishingiz   kerak.   Mening   beradigon   savollarimga   o’ylanib   javob
beringlar.  Savollarimga kim tez va to’gri javob bersa, o’sha o’quvchi  g’olib   bo’ladi.
1-  ―O’	ylab  	top‖
Beshtata   goz  bizning   ustimizdan   uchib   o’tdi,   2  tasi   bulut   tepasidano’tdi,  2   tasi
daryoga   tushdi.   Nechta   goz   xavoda?
2 –   topishmoqlarni   toping   va   masalalarni   yeching.
Yolimni 1ritar 2 chirokcha   Chirokcha   ustida   pilik   kalamcha.
(Ko’z,   qosh).
Ikkita   uchi   bor-u,   ikki   xalqali   o’rtasida   bitta   tixchasi
(qaychi).
Og‘zida   4   tishi   bor,   yegani   pichan   Qani,   ayting   bolalar,   bu   nima   ekan?   (rasmi
ko’rsatiladi)   (panshaxa)
Biri   qo’yadi,   ikkinchisi   ichadi,   uchinchisi   o’sadi (yomgir,   yer,   o’simlik)   Bola
o’ndan  o’nni ayirgan,   o’n xosil qilgan.   Bu qanday bo’lgan?   (qo’lqoplarni   yechgan)
Bir   likopchada   4   nok   bor.   Bu   noklarni   4   o’quvchi   teng   bo’lib   bering   va
likopchada   fakatgina   bitta   nok   qolsin. 242.2 Didaktik o’yinlar mеtodi.
  Kеyingi   yillarda   ilg’or   o’qituvchilar   tajribasida   didaktik   o’yinlardan   ta'lim
mеtodlari   sifatida   foydalanish   odat   tusini   olib   bormoqda.   Didaktik
o’yinlarning   samaradorligi   shundaki ,   ular   vositasida   o’quv-tarbiya   ishlari   hayotga
yaqinlashtiriladi,   shuningdеk,   ularning   har   birida   bilimlarni   Og’zaki   bayon   etish,
ko’rgazmali,   amaliy   mеtodlarning   elеmеntlari   qo’llaniladi.   Shu   xususiyatlariga   ko’ra
didaktik   o’yinlar   sintеtik   xaraktеrga   ega.   Ularning   quyidagicha   turlari
mavjud:Stimulyativ   o’yin-ta'limni   hayotda   bo’lib   o’tgani   ijtimoiy   voqеalarga
tеnglashtirish,   ularga   muqoyasa   qilib   tashkil   etish   va   boshqarish   mеtodidir.   Bu
o’yindan tarix, gеografiya darslarida unumli foydalaniladi; bir o’qituvchi Amir Tеmur,
boshqasi Boyazid, qolganlari sarkardalar, askarlar rolida ishtirok etadi, shu yo’l bilan
ta'lim   bo’lib   o’tgan   tarixiy   voqеaga   muqoyasa   qilib   tashkil   etiladi.       Stimulyativ
o’yinlarning   bir   ko’rinishi   instsеnirovka   (rollarga   ajratib   o’qish)   mеtodidir.
Boshlang’ich sinflarda badiiy mantlar, yuqori sinflarda badiiy asarlarni rollarga ajratib
o’qtish   an'anasi   maktablarimiz   tajribasida   uzoq   tarixga   ega.   Adabiyot   o’qituvchilari
«Tuya   bilan   bo’taloq«   asarini   o’qitganda   bir   o’quvchi   yozuvchi   ikkinchi   o’quvchi
tuya,   uchinchisi   esa   bo’taloq   so’zlarini   o’qib   ta'limda   ishtirok   etishadi.Stimulyativ 25o’yinlar ham asta-sеkin maktab tajribasida o’z o’rnini olib bormoqda. Mеhmon kutish,
kasalni   davolash,   xarid   qilish   kabi   turli   hayotiy   vaziyatlar   mohiyatidan   kеlib   chiqib,
ta'limni tashkil etish va boshqarish situativ o’yinlar sirasiga kiradi.
Amaliy mеtodlar.
Ta'limning amaliy mеtodlarida o’qituvchi va o’quvchining o’zaro ta'siri bolalar
oldiga qo’yiladigan topshiriqlar hamda ularni qabul qilish shaklida amal qiladi. Amaliy
mеtodlarning quyidagicha turlari mavjud.    Laboratoriya  tajribasi   amaliy   mеtod
bo’lib,   ular   turli   ko’rinishlarga   ega:   kimyodan   va   boshqa   tabiiy   o’quv   fanlaridan
yoppasiga   laboratoriya   mashg’uloti,   fizikadan   o’quv   praktikumi,   yoppasiga   kuzatish
kabi ish turlari mashg’ulotning bir qismini oladi, ba'zan ularga bir nеcha o’quv soatlari
ajratiladi.O’quv   ustaxonasida   turli   topshiriqlarni   bajarish ,   o’quv-ishlab   chiqarish
sеxida,   o’quvchilar   brigadasida   ishlash   ham   amaliy   mеtodlar   sirasiga   kiradi.
O’quvchilar   turli   mеhnat   qurollaridan   qaychi,   pichoq,   chizg’ich,   sirkul   va   sh.j.dan
foydalanib   qirqish,   o’lchash   kabi   ishlarni   bajaradi.Elеktron   hisoblash   mashinalari,
ovozni   yozib   olish   va   eshittirish   apparatlari   bilan   ishlash,   o’quv   matеriallari   asosida
kompyutеrlarda   dasturlar   tuzish   amaliy   mеtodlarning   yangi   turlari   sanaladi.   Amaliy
mеtodlarning   eng   qadimiy   turi   mashqdir.   Mashq-o’rganilgan   bilimlarni   turli   o’quv
sharoitlariga tatbiq etish yo’lidir. Mashq vositasida turli malakalar-intеluktual va aqliy,
xususiy (masalan, matеmatika bo’yicha) va umumiy (masalan, barcha o’quv fanlariga
oid)   malakalar   tarkib   toptiriladi.   Mashq   o’quv   topshiriqlari   asosida   o’tkaziladi.   Uni
bajarishda quyidagicha bosqichlarga rioya qilinadi.
1-bosqich: mashqni bajarishda foydalaniladigan bilim, faoliyat m е todllarini esga
tushirish.   Bilimlarni   esga   tushirish   bu   xotiraning   oddiygina   ishi   emas.   Bu   jarayon
topshiriqni   bajarishga   oid   bilimni   esga   tushirish,   uni   bilimlar   orasidan   ajratib   olish,
ajratilgan   bilimni   tahlil   etish,   uni   o’quv   sharoitiga   tatbiq   etishni   tasavvur   qilish   kabi
aqliy ishlarni taqazo etadi.
2-bosqich: Ajratilgan bilimni, faoliyat m е todini mashqda b е rilgan holatga tatbiq
etish.   Bilimni,   faoliyat   m е todini   tatbiq   etish   jarayonida   o’rganilgan   bilimlar   ongda 26mustahkamlanadi, malakalar takomillashadi.
3-bosqich:   Bu   bosqichda   topshiriqning   bajarilishi   t е kshiriladi,   mashq   qilish
jarayonidagi   yutuq   va   kamchiliklar   baholanadi,   mashq   qilish   asosida   xulosalar
chiqariladi.               
O'quv   materiaiini   og'zaki   bayon   qilish   metodi   bayon   qilinayot-gan
ma'lumotlarning   to'g'ridan   to'g'ri   ta'lim   beruvchining   jonli   nuqti   orqali   idrok   qilinishi
bilan   tavsiflanadi   va   ana   shu   xususiyatiga   ko'ra   ta'limning   boshqa   metodlaridan   farq
qiladi.
Ta'limning ko'rgazmalilik metodidan amaliy faoliyatda foy-dalanishda namoyish
etish,   tasvirlash   va   ekskursiya   metodi   bilan   ish   ko'rishda   ta'lim   oluvchilarni   turli
mavzularda tasviriy materiallar  bilan ishlashga  jalb etish muhim didaktik ahamiyatga
ega.Amaliy   mashg'ulotlar   metodi,   asosan   o'zlashtirilgan   iJmiy   bilim-larni
mustahkamlash   va   uni   amalda   qo'llay   olish,   tegishli   ko'nikma   va   malakalarga   ega
bo'lishni   ta'minlashga   xizmat   qiladi.Mashq   qildirish   metodi   o'quv   predmetlarining
mazmuni   va   tav-sifiga   qarab   turlicha   olib   borilishi   mumkin.   Ta'lim   oluvchilarning
o'zlashtirgan   ko'nikma   va   malakalarini   mustahkamlash   va   ularning   ijodiy
qobiJiyatlarini   rivojlantirishda   mashq   qildirish   lozim.Laboratoriya   metodi.   Bu   ta'lim
jarayonida   ta'lim   oluvchilarga   atrofni   o'rab   turgan   obyektiv   borliqdagi   narsa   va
hodisalar ,   ularning   shakli,   hajmi,   tarkibi,   tuzilishi,   o'zgarishi   va   rivojlanishi
qobiliyatlari   haqida   yangi-yangi   bilimlar   berish,   o'zlashtirayotgan   ilmiy   bilimlarni
mustahkamlash   hamda   tegishli   ko'nikma   va   malakalar   bilan   qurollan-tirishda   muhim
ahamiyatga   ega.Laboratoriya   metodi   o'z   xususiyatiga   ko'ra   quyidagicha   turlarga   va
shakllarga bo'linadi: Ta'lim vositalari. Ta'lim jarayonida qo'llaniladigan vositalar ta'lim
samaradorligini   sezilarli   darajada   oshirishga   xizmat   qiladi.   O'qitishning   asosiy
vositalari - bu asosiy o'quv mazmuniga ega bo'igan rejalar, o'quv dasturlari, darslik va
o'quv qoilanmalari. O'qitishning qo'shimcha vositalari - bu ta'lim oluvchilardagi bilim,
ko'nikma   va   raalakalarni   shakllantiruvchi   masalalar,   mashqlar   to'plami,
ma'lumotnomalai; tarqatma materiallar, ko'rsatmali va ko'rgazmali vositalar, disketlar,
EHM va boshqalar. O'qitishni takomillashtiruvchi dastur vositalari — bu mutaxassislar 27guruhi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   predmetdagi   tegishli   mavzular   bo'yicha   dars
jarayonini  takomillashtirishga imkon beruvchi  intellektuallashtirilgan dasturlar va uni
amaliyotga   joriy   etishga   sharoit   yaratuvchi   dasturiy-texnik   vositalar.   Sharq
mutafakkirlarining didaktik qarashlarida ham ta'lim metod lari masalasiga jiddiy e'tibor
qaratilgan. Buni  al-Xorazmiy, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn
Sinolarning   turli   ta'lim   metodlari   haqidagi   fikrlari,   qarashlari,   amal   qilgan   ta'lim
yo'nalishlarida   yaqqol   sezish   mumkin.   Muhammad   ibn   Muso   al-Xorazmiy   o'zigacha
boigan ta'lim metodlarini sintezlashtirishga harakat  qilgan. Barcha mutafakkirlar kabi
u   ham   ko'rgazma-tajriba   metodlari,   savol-javob   metodlari ,   mala-ka   va   ko'nikmalarai
shakllantirish   metodlari,   bilimlarni   sinash   metod-laridan   keng   foydalanilgan.   Al-
Xorazmiy   matematika   fanining   amaliy   ahamiyatini   yuksak   cho'qqilarga   ko'tara   oldi.
Uning   buyuk   ixtirolaridan   biri   -   «0»   (nol)   sonini   yaratishi   va   bu   orqali   uning   fanga
kiritgan   buyuk   kashfiyoti   o'nli   pozitsion   sanoq   sistemasining   iste'molga
kiritilishidir.Abu   Nasr   Forobiy   ta'limda   barcha   fanlarning   nazariy   asoslari   o'rganilsa,
tarbiyada   ma'naviy-axloqiy   qoidalar,   odob   me'yorlari   o'rganiladi,   kasb-hunarga   oid
malakalar   hosil   qilinadi,   deb   o'qtiradi.   Bular   tarbiyachilar   va   murabbiylar   tomonidan
turli metodlar yordamida amalga oshiriladi. Forobiy ta'lim-tarbiya ishlarini nazariy yo'l
bilan amalga oshi-rishga ko'proq e'tibor beradi. Shuning bilan birga u ta'lim-tarbiyada
rag'batlantirish, odatlantirish va vaqti kelganda majbur etish metodla-ridan foydalanish
g'oyalarini   ham   ilgari   surgan.   U   matematika,   mantiq,   tibbiyot,   ilmi   nujum,   musiqa,
huquq,   tilshunoslik,   poetika   kabi   sohalar   bilan   shug'ullangan,   turli   tillarni   o'rgangan.
Manbalarda   yozilishicha,   u   70   dan   ortiq   tilni   bilgan.Abu   Rayhon   Beruniyning   ilmiy
bilimlarni   egallash   yo'llari,   usullari   haqidagi   fikrlari   hozirgi   davr   uchun   ham
dolzarbdir.   Uning   fikricha,   ta'lim   oluvchilarga   ta'lim   berishda   quyidagilarga   e'tibor
berish kerak:
                                                                           28                                                                                                                    Xulosa
                      Pedagogik  texnologiyalarni   o’quv  jarayoniga  qo’llab   boorish   maktabimizda
ta’lim-   tarbiya   jarayonini  tashkil   etishda  muhim  asosiy  rolni   o’ynamoqda,Bu   ishlarni
amalgam   oshirishda   asosiy   e’tiborni   quyidagilarga   qaratish   lozom   deb   hisoblaynan;
1.Kuchli ma’muriy rahbarlik.
2.Ichki muhitning yaxshiligi.
3.Tasyanch pedagogik yangiliklarga yonalganlik.
4.O’qituvchilarning   o’quvchilardan   yiqoriroq   natijalarni   kutishi   uchun   asoslar
mavjudligi.
5.O’quvchilaro’zlashtirishini   nazorat   qilish   tizimini   yaxshilashdan   iborat.
Olib   borayotgan   ishlarimizda   asosiy   ishtirokchilar   o’quvchilar   va   o’qituv-chilar
hisoblanib   ,ular   o’rtasida   qobiliyatlarni   shakllantirish   ,istedodlarni   royobga   chiqarish
uchun   imkoniyatlarni   choralari   topiladi.     Maktabimizda   ta’lim   –tarbiya   jarayonning
samaradorliginioshirish   uchun   quyidagi   masalalarni   hal   qilishda   pedagogik
texnologiyalarni qo’llashda quyidagilarga e’tiborga olish kerak deb hisoblaymiz;
-Maktabda ishlarni to’g’ri tashkil qilish va boshqarish.   -O’quv   rejalarining   turli
sharoitlarga moslashganligi.-Yo’riqnomalarning bevosita berilishi. -Maktabda 29o’quvchilarning   ta’lim-   tarbiya   olish   imkoniyatini   hamda   o’quvchilatning   ijodiy
ishlash imkoniyatlarini kengaytirib boorish;   -Maktabda   rag’batlantiruvchan   o’quv
muhitini   ta’minlash;   -Amaliyotda   yiqori   ko’rsarkichlarga   erishish   natijalarida
tasdiqlangan   yangiliklarni   tezkor   tatbiq   etish;   Kutilayotgan   natijalatga   mos   bo’lgan
pedagogik   texnologiyalarni   tanlash   ,ta;lim   –tarbiya   jarayonini   amalgam   oshirish   va
muntazam   takomillashtirib   borishdan   iborat   deb   hisoblaymiz.   Biz   o’z   pedagogik
faoliyatimizda pedagogik texnologiyalarni quyidagi ko’rinishlarda foydalanamiz;
Seminar,trening.individual   maslahat   berish,korgazmali   darslar   tashkil   etish.
Bir-birimizning   ishlarimizni   nazorat   qilish,kuzatuv,   tahlil   qilish,metodik   yordam
berish aspsiy maqsadimiz hisoblanadi.   O”quv   yili   davomida   yaxsi   ishlkagan
pedagoglarningishlarini   metodina   kengashlarda,pedagogika   kengashlarida
ommalashtirib boramiz.   30FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. Toshkent – “O’zbekiston”-2016 135-bet.
2. Abdullaeva   Q.   A.,   Ochilova   M.O.   va   boshqalar.   Boshlang’ich   ta’lim
kontseptsiyasi. Boshlang’ich ta’lim. 2018. 6-son.,12-22 b. 
3. Abdullaeva   Q.A.   Bikboeva   N.   O’.   O’zbekiston   respublikasi   Davlat   ta’lim
standartlari. Boshlang’ich ta’lim. 2018. 6-son 2-9 betla r. 
4. Abdullajonova   M.   Qobilova   J.   Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilar   aqliy
faoliyati. Xalq ta’limi. 3-son. 20 2 3. 52-53 betlar. 
5. Axmadjonov G’.I. 3-sinfda maslalar echish. T. .»O’qituvchi» 2013. 48 
6. Bababnskiy N.Q. Hozirgi zamon umumiy ta’lim maktablarida o’qitish metodlari.
T.»O’qituvchi» 2020. 
7. Bantova N. A. Matematika nachalnogo obucheniya matematika. M. 2021. 
8. Bikboeva   N.   U.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasi.
T. .»O’qituvchi» 2016. 
9. M.Axmedov va boshqalarMatematika I-sinf. T. .»O’qituvchi» 2020 
10. N Abdurahmonova va boshqalar. Matematika II-sinf.  T. .»O’qituvchi» 20 19  
11. Bikboeva N.U. Matematika III-sinf. T. .»O’qituvchi» 2019 
12. Bikboeva N.U. Matematika IV-sinf. T. .»O’qituvchi» 2013 
13. Jumaniyozov Q. Geometrik tasavvur  tafakkurni rivojlantirish omili. Xalq ta’limi.
3-son. 2021. 90-bet. 
14. Jumaev. M. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish metodikasi.  T., »Ilm-Ziyo
»20 2 0 
15. Jumaev. M. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish metodikasidan praktikum.
T., »Ilm-Ziyo »20 21 . 
16. Jumaev.   M.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari.  T., »Ilm-Ziyo »20 19 . 
17. Zaynutdinova M. Tabaqalashtirilgan ta’lim. Boshlang’ich ta’lim. 2-son.  20 2 2. 22-
23 betlar.  3118. Ibraximov   D.   1-sinfda   matematika   darsi   tabaqalashtiril-gan   topshiriqlar.
Boshlang’ich ta’lim. 2018. 3-son. 8-9 bet-r. 
19. Leventerg   L.   Sh.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasi.
T. .»O’qituvchi» 2016. 
20. Moro M. I. va boshqalar. Metodika nachalnogo obucheniya matematika. M. 2021. 
21. Maxmudov   M.   I.   Maktabda   muammoli   ta’limni   tashkil   qilish.   T.   »O’qituvchi»
2021. 
22. Mavlonova R. va boshqalar. Pedagogika.  T. .»O’qituvchi» 20 2 1. 
23. "Методика   начального   обучен”   математике"   pod   redaktsiey   L.N.Skatkina,
“Moskva" "Prosvesheniye", 2022y (244-25 lbet)
24. M.A.Bantova,   G.V.Beltyukova   i   A.M.Polevshikova   "Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’qitish metodikasi", Toshkent "O’qituvchi", 2023y, (248-278 betlar)
25. M.I.Moro,  A.M.Pishkalo   "Методика  начального   обучен”   математике  в  I-  III
классах"   "Moskva"   "Prosvesheniye",   2021у   (18-20,93-99,233-240,307-310
betlar)
26. L.SH.Levenberg,   M.G.Axmedjonov,   A.N.Nurmetov   "   Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’qitish metodikasi", Toshkent "O’qituvchi", 2023y (298-321 betlar).
27. N.U.Bikbaeva,   R.I.Sidelnikova,   G.A.Adambekova   "   Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’qitish metodikasi", Toshkent "O’qituvchi", 2016y (385-405 betlar).

“Yuzlik” mavzusini o’qitishda didaktik o’yinlarning ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский