1000 ichida ko'paytirishni o'rgatishda mental arifmetikadan foydalanish

1000 ichida ko'paytirishni o'rgatishda mental
arifmetikadan foydalanish
Reja:
Kirish
1-Bob .Asosiy qism “Minglik mavzusini o’qitish”
1.1   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   minglik   mavzusini
o’qitishda nomerlashni o’rgatish metodikasi
1.2 Ming ichida sonlarni nomerlashni o’rganish
2-Bob.   Ming   ichida   ko’paytirish   va   bo’lishni   og’zaki   va
yozma usullari
2.1   Ming   ichida   ko’paytirish   va   bo’lishni   og’zaki   va   yozma
usullari
2.2Tajriba sinov ishlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Mundarija:
Kirish…………………………………………………………………..3
1-Bob .Asosiy qism “Minglik mavzusini o’qitish”……......................6
1.1 Boshlang’ich sinf o’quvchilarini minglik mavzusini o’qitishda 
nomerlashni o’rgatish metodikasi……………………………………8
1.2 Ming ichida sonlarni nomerlashni o’rganish……………..……..9
2-Bob. Ming ichida ko’paytirish va bo’lishni og’zaki va yozma 
usullari……………………………………………………………...…19
2.1 Ming ichida ko’paytirish va bo’lishni og’zaki va yozma 
usullari………………………………………………………….….….19
2.2Tajriba sinov ishlari………………………………….……….......25
Xulosa…………………………………………………………….…...29
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………….….….30
2 Kirish
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari
darajasigacha   takomillashtirish;   ta'lim   sohasida   davlat   hokimiyati   va   davlat
boshqaruvi   organlari   hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini
belgilash va ular o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga solish; ta'lim sohasida yuridik
va   jismoniy   shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda
ularning   o‘zaro   munosabatlarini   huquqiy   jihatdan   tartibga   solish.   Ta'lim
O‘zbekiston Respublikasi ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim   sohasida   davlat   siyosatining   asosiy   prinsiplari   quyidagilardan
iborat:
Ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
Ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
Ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
12   yillik   (6   yoshdan   7   yoshgacha   bolalarni   bir   yil   davomida   umumiy   o‘rta
ta'limga tayyorlash hamda o‘n bir yillik umumiy o‘rta va o‘rta maxsus) ta'limning
majburiyligi;
Ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat ta'lim standartlari va davlat ta'lim talablari doirasida ta'lim olishning hamma
uchun ochiqligi;
Ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
3 jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat   jinsi,   irqi,   millati,   tili,   dini,   ijtimoiy   kelib   chiqishi,   e'tiqodi,   shaxsi,
ijtimoiy   mavqeidan   qat'iy   nazar,   har   kimga   ta'lim   olishda   teng   huquqlarni
kafolatlaydi.
Davlat ta'lim olish huquqini quyidagilar orqali ta'minlaydi:
ta'lim tashkilotlarini rivojlantirish;
ta'lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   va   ta'lim   dasturlarini   innovatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirishni qo‘llab-quvvatlash;
yetakchi   klassik   oliy   ta'lim   muassasalari   maqomini   belgilash   va   ularni
qo‘llab-quvvatlash;
ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy, dual) ta'lim olishni tashkil etish;
kadrlar tayyorlash va ta'limga oid davlat dasturlari asosida o‘qitish;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta'limni bepul olish;
oilada yoki o‘zi mustaqil ravishda bilim olgan, shuningdek, majburiy umumiy
o‘rta   ta'limni   to‘liq   olmagan   fuqarolarga   akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta'lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish;
ta'lim   muassasalarida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   davlat   buyurtmalarini
mehnat bozorining talablariga muvofiq shakllantirish.
Xorijiy   mamlakatlarning   fuqarolari   O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro
shartnomalarga va qonun hujjatlariga muvofiq ta'lim olish huquqiga ega.
4 Bu   o’quvchilarni   kasbiy   tayyorgarligiga   qaratilgan   ishning   boshlanishidir.
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   o’quvchilar   10   ichida   og’zaki   hisoblashni
to’liq   biladilar.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   og’zaki   va   yozma   hisoblashga
o’rgatish   metodikasini   ishlab   chiqish   zarurdir.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini
og’zaki va yozma hisoblashga o’rgatish metodikasini ishlab chiqish.
- Boshlang’ich sinf o’quvchilarini minglik mavzusini o’qitishda nomerlashni
o’rgatish metodikasini ko’rsatish.
- Boshlang’ich   sinfda   ming   ichida   qo’shish   va   ayirishni   yozma   usullari
o’rgatish;
- Ming ichida ko’paytirish va bo’lishni og’zaki va yozma usullari o’rgatish.
  Shu   bois   bu   sohada   yuzaki,   rasmiy   yondashuvlarga,   puxta   o’ylanmagan
ishlarga mutloqo yo’l qo’yib bo’lmaydi. Maktab ta’lim - tarbiya masalasi davlat va
jamiyat nazoratida bo’lishi asosiy qonunimizda belgilab qo’yilgan. Shu bilan birga,
bu   keng   jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab   -   quvvatlashishini
talab qiladigan umummilliy masaladir.
5 1-Bob. Asosiy qism “Minglik mavzusini o’qitish”
                            O‘qitish metodi tushunchasi.    
Boshlang‘ich     sinflarda     matematika     o‘qitishning   maqsadlari     quyidagilar:
umumta’lim maqsadi, tarbiyaviy maqsadi,   amaliy maqsadi. Bu maqsadlar bir-
biri bilan uzviy bog‘liq bo‘lib,  bir-birini to‘ldiradi.
1. Ta’lim maqsadi  o‘qituvchidan quyidagilarni talab qiladi.          
a) o‘quvchilarga matematik bilimlar tizimidan, bilim, malaka ko‘nikma berish;
b) haqiqiy olamni matematik metodlar  bilan o‘rganish;
v)   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqlarini     o‘stirishni,   uning   sifatli
bo‘lishini ta’minlash;
g)   o‘quvchilarga   matematikadan     shunday   bilimlar   berishni     ta’minlashi
kerakki,   bu   bilimlar   orqali,   faol   bilish   faoliyati   orqali,   bilim,   malaka,
ko‘nikmalari ortib borsin.
2.   Т arbiyaviy   maqsad.   Matematika     o‘qitish   o‘quvchilarni     sabotlilikka,
tirishqoqlikka,     puxtalikka,   o‘z   fikri   va   xulosalarini     nazoarat     qila   olishga,
ayniqsa,   kuzatish,   asosida     aytiladigan   fikrlarning   ravon   bo‘lishiga     erishish
kerak.   Miqdorlar   orasidagi   bog‘lanishni     ifodalash   uchun   matematikada
simvollar   ishlatiladi.     Mana   shu     matematik     til   rivojlanishi   kerak.
O‘qituvchining vazifasi simvolik tilda  ifodalangan matematik fikrni  ona tiliga
ko‘chirishga  o‘rgatishdan iborat bo‘lmog‘i kerak. 
Bilishga intilish, mustaqil ishdan qanoat hosil qilish tuyg‘ularini tarbiyalashi
kerak.   Matematika     fanini   o‘qitishning   o‘zi   o‘quvchilarda   diqqat   va   fikrni
to‘play bilishni tarbiyalaydi.
O‘qituvchi quyidagilarni ta’minlashi kerak:
a) o‘quvchi moddiy olamdagi bog‘lanishlarni, miqdorlarning o‘zgarishini,   bir-
biri bilan aloqasini anglay olishi;
6 b) o‘quvchilarning matematikani  o‘rganishga astoydil qiziqishini ta’minlash; 
d) mehnatga, vatanga insonlarga   bo‘lgan munosabatini tarbiyalash, estetik did
hosil qilish;
g) o‘zbek millatining tarixi,  jumladan,  matematika  o‘qitilishi tarixiga bo‘lgan
dunyoqarashni   tarbiyalash;
d)   o‘quvchilarning     fikrlash   qobiliyatini   va     matematik   madaniyatini
tarbiyalash;
3.   Amaliy     maqsad.   Matematika   o‘qitishdan   kuzatilgan   amaliy   maqsad   –
o‘quvchilar   olgan   bilimlarni,   amalda   qo‘llay   olishga   o‘rgatishdan   iborat.
Olingan   bilimlarni   sonlar   va   matematik   ifodalar,   nuqtalar   ustida
bajariladigan   amallarga   tatbiq   qila   bilish,   har   xil   masalalarni   yechishda
foydalana   bilishga   o‘rgatish.   Bu   bilimlarni   kundalik   hayotda   uchraydigan
masalalarni hal qilishga qo‘llay bilishga o‘rgatishdir.
  O‘qitish   metodi   tushunchasi   didaktika   va   metodikaning   asosiy
tushunchalaridan biri.
  Shunday qilib   o‘qitish metodlari o‘zlashtirish, tarbiyalash va rivojlanish kabi
uchta asosiy vazifani bajaradi.
O‘qitish   metodlaridan,   ta’limning   yangi   mazmuniga,   yangi   vazifalariga   mos
keladiganlariga   ongli   tanlab   olish   uchun   oldin   hamma     o‘qitish   metodlarini
tasniflashni o‘rganib chiqish zarur.
 1. Ilmiy-tadqiqot  metodlari haqida  ma’lumot.  Pedagogik tarbiyalashga oid ish
tajribalarni     o‘rganmay   va     umumlashtirmay,   pedagogik   jarayonini   chuqur
tadqiq qilmay turib pedagogikani rivojlantirib bo‘lmaydi. Hozirgi ta’lim-tarbiya
pedagogikani   ilmiy   bilishning   umumiy   metodi   bilan   qurollantiradi,     ammo
boshqa   har   qanday   fan   kabi   pedagogika   fanining   ham   xususiy   tadqiqot
metodlari mavjud.
7 Ilmiy     tadqiqot   metodlari   -   bu   qonuniy   bog‘lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni o‘rnatish  va ilmiy nazariyalarni tuzish maqsadida ilmiy axborotlarni
olish usullaridir. Kuzatish, tajriba, maktab hujjatlari  bilan tanishish,  o‘rganish,
suhbat   va   so‘rovnomalar   o‘tkazish,   ilmiy   pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga   kiradi.   So‘nggi     vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,
shuningdek, modellashtirish metodlaridan foydalanish qayd qilinmoqda.
Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasida butun pedagogik tadqiqotlarda
qo‘llaniladigan metodlarning  o‘zidan foydalaniladi.
2. Kuzatish metodi. 
Kuzatish   metodi   –   odatdagi   sharoitda   kuzatish   natijalarini     tegishlicha   qayd
qilish bilan pedagogik  jarayonni  bevosita maqsadga yo‘naltirilgan holda idrok
qilishdan   iborat.     Kuzatish   metodidan   o‘quv-tarbiya   ishining     u   yoki   bu
sohasidagi   ishning   qanday   borayotganini   o‘rganish   uchun     foydalaniladi.   Bu
metod   o‘qituvchi     va   o‘quvchilarning   faoliyatlari   haqida     majbur   qilinmagan
tabiiy sharoitda  faktik  material to‘plash imkonini beradi.
1.1.Boshlang’ich sinf o’quvchilarini minglik mavzusini o’qitishda
nomerlashni o’rgatish metodikasi.
Sonlarni 1000 ichida nomerlash va bu sonlar usgida arifmetik amallar bajarish
quyidagi sabablarga ko’ra alohida ajratiladi.
Birinchidan,   bu   yerda   sinf   tushunchasi   shakllantira   boshlanadi   (birlar,   o’nlar,
yuzlar   I   sinfni—birlar   sinfini   tashkil   etadi).   Keyingi   sinflar   (IV   sinf   —   minglar
sinfi,   VII   sinf   —   millionlar   sinfi   va   hokazo)   birinchiga   o’xshash   tuziladi,   faqat
ularda   o’nlar   va   yuzliklarga   boshqa   birliklar   guruhlanadi.   Ko’p   xonali   sonlarni
nomerlashni   o’zlashtirish   haqiqiy   asos   bo’lishi   uchun   bolalar   uch   xonali   sonlarni
og’zaki  va yozma nomerlashni mustahkam  va ongli ravishda o’zlashtirib olishlari
kerak.
Ikkinchidan,   «Ming»   bo’limida   hisoblashlarning   og’zaki   usullarini   o’rganish
asosan   tugallanadi.   Avvalgi   o’qitish   bosqichlari   kabi   hisoblash   usullari   arifmetik
amallar   nazariyasiga   tayangan   holda   ochib   beriladi   (xossalar,   usullar   va   teskari
8 amallarning   o’zaro   bog’lanishi).   Nazariy   bilimlar   o’quvchilarga   faqat   hozir   uch
xonali   sonlar   uchun   qo’llaniladigan,   avval   o’rganilgan   qisoblash   usullarini
izohlabgina   qolmay,   balki   yangi   hisoblash   usullarini   «ochishga»   imkon   beradi.
Shunday   qilib,   1000   ichida   arifmetik   amallarni   o’rganish   og’zaki   hisoblash
ko’nikmalarini   egallash   uchun,   shuningdek,   arifmetik   amallar   haqidagi   bilimlarni
chuqurlashtirish uchun zarurdir.
Uchinchidan,   mazkur   bo’limda   hisoblashlarning   yozma   usullari   ustida   ish
boshlanadi. O’quvchilar qo’shish va ayirishning yozma usullari bilan tanishtiriladi,
chunki   sonlarning   bu   sohasida   muhim   hollarni   qarab   chiqish   va   bu   amallarning
yozma   algoritmlarini   to’liq   ochish   mumkin,   shuningdek,   yozma   usullarning
og’zaki   usullardan   qo’shish   va   ayirishning   murakkab   hollariga   nisbatan
qo’llanilgandagi   afzalligani   ko’rsatish   mumkin.   Tajribaning   ko’rsatishicha,
ko’paytirish va bo’lishning yozma usullari bilan tanishishni «Ko’p xonali sonlar»
bo’limini   o’rganguncha   qoldirgan   yaxshi.   1000   ichida   yozma   usullarni
qo’llanishning   maqsadga   muvofiqligani   va   ularning   og’zaki   usullardan
afzalliklarini   har   doim   ham   ko’rsatishning   iloji   bo’lavermaydi.   Hisoblashlarning
yozma   usullarini   o’rganishning   bir   joyga   to’planganligi   (yozma   ko’paytirish   va
bo’lish   —   «Ming»   bo’limida,   yozma   ko’paytirish   va   bo’lish   —   «Ko’p   xonali
sonlar   bo’limida)   yozma   xisoblash   ko’nikmalarini   shakllantirish   uchun   qulay
sharoit yaratadi. [25]
1.2 Ming ichida sonlarni nomerlashni o’rganish
1000   ichida   sonlarni   nomerlashni   o’rganishga   tayyorgarlik   ishini   «Ming»
bo’limiga   o’tmasdan   ancha   oldin   boshlash   maqsadga   muvofiqdir.   Uch   xonali
sonlarni nomerlashni o’zlashtirish ikki xonali sonlarning hosil bo’lishi prinsiplarini
va   ikki   xonali   sonlarni   yozishni   tushunishga   asoslanadi,   shuning   uchun   birinchi
yuzlik sonlarini nomerlashni oldindan takrorlash kerak, bunda og’zaki mashqlarga
quyidagicha mazmundagi 1—2 tadan topshiriq kiritish lozim:
1. Xona birliklarini taqqoslash: o’nlikda nechta bir bor? Yuzlikda nechta o’n
9 bor?   O’n   soni   birdan   necha   marta   katta?   Yuz   soni   o’ndan   necha   marta   katta?   va
hokazo.
2. Ikki xonali sonlarning o’nli tarkibi: 4 o’nl. va 6 birl.; 8 o’nl. 35 birlikdan
iborat sOn ayting va hokazo.
3. 1—100 sonlarining natural ketma-ketligi: 10 (20, 30 va hokazo) sonidan
boshlab   1   tadan   (3   tadan,   5   tadan,   7   ta-dan,   10   tadan)   qo’shing;   sonlar   qatorini
davom ettiring: 47, 48, 49...; sonlar qatorida 9(99) sonining qo’shnilarini ayting, bu
sonlar qanday hosil bo’ladi?
4. Birinchi   yuzlik   chegarasidan   chiqadigan   sonlarni   aytish   bo’yicha
quyidagicha mashqlarni ham bajarish mumkin:
a) sanashni davom ettiring: 96, 97, ...,...,...,.,.; 70, 80, 90, ...,,..,...,.:.; 96, 98,
b) 34 dan keyin qanday son keladi? 134 sonidan keyin-chi? 234 dan keyin-
chi?   46   sonidan   oldin   qanday   son   turadi?   146   sonidan   oldin-chi?   346   sonidan
oldin-chi?   52   sonining   qo’shnilarini   ayting;   152   sonining   qo’shnilarini,   452
sonining qo’shnilarini ayting.
Sanab   o’tilgan   mashqlar   yuzdan   katta   sonlar   mavjudligini,   bunday   sonlar
ko’pligini,   ularning   hosil   bo’lishi   va   atalishi   bolalarga   tanish   bo’lgan   sonlarga
o’xshash ekanini o’quvchilar tushunib olishlariga yordam beradi.
To’rt   xonali   sonlarni   nomerlashni   o’rganish   uch   xonali   sonlarni   nomerlash
bo’yicha   bilim   va   ko’nikmalarga   tayanib   olib   borilishi   kerak.   Masalan,   birinchi
darsda   yangi   sanoq   birligi   —   ming   bilan   tanishtirishda   ishni   quyidagilarni
takrorlashdan   boshlash   kerak:   10   birlik   =1   o’nl.,   1   o’nlik   —   yangi   sanoq   birligi,
o’nlarni xuddi birlar kabi sanash mumkin, yuzlarni xuddi birlar, o’nlardek sanash
mumkin. Bularning hammasini cho’tda namoyish qilish foydali, bunda 1 tadan, 10
tadan, 100 tadan qo’shib va ayirib sanash va har gal tegishli sanoq birliklari hisob
cho’tining   qaysi   simiga   qo’yilishini   aniqlash   lozim.   Bundan,   10   ta   yuz   mingni
tashkil   etishga,   ming   —   yangi   sanoq   birligi   bo’lib,   u   ham   birlar   kabi   sanalishini
aytish kerak.
Bolalar   bularni   yaxshi   tushunib   olishlari   uchun   dastlab   bu   holatni   yaqqol
namoyish qilishdan foydalanish kerak.
10 Faraz qilaylik: birinchi katta bog’lam yuz — o’nta kichkina bog’lamlardan
— o’nliklardan   hosil   bo’lsin.   Bog’langan   o’ntaliklardan   iborat   dastlabki   «yuzta»
cho’pni o’qituvchi bolalar oldida bitta bog’lamga birlashtiradi, keyingi bog’lamlar
yuzliklar   oldindan   tayyorlab   qo’yilishi   mumkin.   O’qituvchi   yuztalab   sanab,   bitta
yuztalik, ikkita yuztalik va hokazolar  qanday atalishiga  o’quvchilar  diqqatini  jalb
qiladi.   Bu   nomlarni   o’qituvchidan   keyin   takrorlab,   bolalar   o’qituvchining
qo’rsatmasiga   ko’ra   ular   uchun   yangi   bo’lgan   bu   son   turkumlari   qanday   hosil
bo’lishini  kuzatishadi. Bolalarni birliklar, o’nliklar, yuzliklar bilan sanash asosida
keltiriladigan   asosiy   xulosa   sanoqdagi   har   bir   10   birlik   yangi,   yanada   yirikroq
sanoq birliginy tashkil etishiga keltirishdir.
Cho’plardan   tashqari,   bolalar   yuz   ichida   nomerlarni   o’rganishda   va   amallar
bajarishda qo’llana boshlagan qo’llanmadan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Bu
N.   S.   Popova   taklif   etgan   «Kvadratlar   va   tasmalar»   qo’llanmasidir.   U   qalin
qog’ozdan   tayyorlanadi:   birlar   kvadratlar   bilan   (o’lchamlari   1   sm*1sm)
belgilanadi, o’nlar — har birida 10 ta shunday kvadratchalar bo’lgan tasma bilan,
yuzlar esa har birida o’ntadan tasma bo’lgan katta kvadratlar, bilan belgilanadi
Bundan bir necha marta katta o’lchamli shunday qo’llanmadan sinfda namoyish
qilinadigan qo’llanma sifatida foydalanish mumkin.
O’quvchilar   u   yoki   bu   ko’rsatmali   qo’llanmalarga   asoslanib,   10   ta   o’nlikni
sanashadi   va   ularni   bitta   yuz   bidan   almashtirishadi.   Keyin   yuzliklar   sanaladi   (1
yuz, 2 yuz, 3 yuz va hodazo). Yuzliklarni qo’shish va ayirishga doir masalalar va
misollar yechiladi (3 yuz + 4 yuz; 8 yuz •—5 yuz va hokazo). Bu mashqlar asosida
yuzlar   ham   xuddi   o’nlar   yoki   birlar   kabi   xisoblanishi   haqida   xulosa   chiqariladi.
Sanash   jarayonida   bolalar   sanoq   (xona)   qo’shiluvchilari   orasidagi   munosabatni
aniqlashadi va yozishadi.
10 birlik 1 o’nni tashkil etadi.
10 o’nlik 1 yuzni tashkil etadi.
10 yuzlik 1 mingni tashkil etadi.
Har bir grafadagi cho’ntakchalarga bog’lamlar — yuzta cho’p, bog’lamlar — o’nta
cho’p va alohida cho’plar solinadi, bu istagan uch xonali sonni hosil qilishi h aqida
11 aniq   taravvur   beradi.   Keyinchalik   cho’plar   bog’lamlari   o’rniga   yuz,   o’n,   birni
tasvirlovchi   kartochkalardan   foydalanish   mumkin   va   ular   yordamida   1000   ichida
istagan sonni hosil qilish mumkin.
Agar   bolalarda   ham   shunday   shaxsiy   abak   bor   bo’lsa,   u   holda   o’quvchilar   bilan
turli xil mustaqil ishlar o’tkazish mumkin, bu ishlar o’qituvchi vazifa qilib bergan
sonlarni o’quvchilarning o’zlari tuzishiga yordam beradi.
O’quvchilar   abakda   uch   xonali   sonlarni   chiqarishni   o’rganishlari   bilanoq   100
dan 1000 gacha bo’lgan natural sonlar qatorini to’ldirishga kirishishadi. O’qituvchi
sonlar qatoridagi har bir keyingi sonni hosil qilishni bolalar bilan birga eslaydi va
bu bilimlarni sonlarning yangi sohasiga ko’chiradi.
U quyidagi mashqlardan foydalanishi mumkin:
1. Men  sonlarni   aytaman, sizlar  keyingi   sonlarni  aytasiz   (9,  10, 19,  30, 99,
100, 199 va boshqalar).
2. Men sonni aytaman, sizlar esa undan keyin keladigan 3 ta sonni ayting (8,
59, 98, 387, 499 va boshqalar).
3. Men sonni aytaman, sizlar esa shu sonning qo’shnilarini ayting (10, 100,
200, 350, 400 va boshqalar).
4. 798 va 805, 849 va 860 sonlari orasidagi hamma sonlarni ayting. 100 bilan
200, 300 bilan 500, 100 bilan 1000 sonlari orasida nechta son bor? va hokazo.
Bolalarning diqqatini tegishli sonlarning hosil bo’lishi xususiyatlariga qaratish,
o’quvchilarni   zarur   umumlashtirishlarga   olib   kelish   muhimdir,   bunda   ular
mohiyatni   tushunib   olib,   faqat   xotiraga   emas,   balki   shu   bilimga   tayangan   holda,
100   dan   10000   gacha   bo’lgan   sonlarning   ketma-ketligini   va   ularning   atalishini
o’zlashtirib olishlari kerak.
Natural   qatordagi   sonlarni   hosil   qilishda   ruletkadan   foydalanish   muhim
ahamiyatga ega, unda bolalar 1 dan 1000 gacha bo’lgan har bir sonni (1 sm ga teng
bo’limni birlik qilib olib) aniq ko’rishadi.
Ruletka   bo’lganda   natural   sonlar   ketma-ketligi   tushunchasini   shakllantiruvchi
mashqlardan foydalanish mumkin:
1. Ruletkaning uzunligi 380 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Unga (undan) 1
12 sm dan (10 sm dan, 100 sm dan) qo’shib (ayirib) sanang.
2. Tasmaning uzunligi 400 sm bo’lgan qismini ko’rsating. Agar tasma 1 sm
uzaytirilsa (qisqartirilsa), uning uzunligi qancha bo’ladi?
3. Ruletkada   489   va   500   sonlarini   toping.   Bu   sonlarning   qaysinisi   katta?
Qaysinisi kichik? Qancha kichik yoki katta?
4. 700   dan   bitta   kam   sonni   ayting   va   ruletkada   ko’rsating;   bu   sonlar
qatorining qayerida turadi?  Unga nisbatan 700 soni qanday ataladi?
5. Misollarni og’zaki yeching va javobni ruletkada ko’rsating:
449+1, 850—1, 300—1, 599+1.
O’quvchilar   bu   topshiriqlarni   bajarishda   «O’nlik»   va   «Yuzlik»   bo’limlarini
o’rganishda   olingan   natural   sonlar   ketma-ketligi   haqidagi   bilimlaridan
foydalanishlari   muhimdir.   Shuning   uchun   bolalar   o’z   javoblarini   avval
o’zlashtirilgan   xulosalarga   tayangan   holda   asoslashlari   kerak   (sanoqda   har   bir
keyingi   son   oldingisidan   bitta   ortiq;   agar   1  ayirilsa,   u  holda   sanoqda   avvalgi   deb
ataluvchi   sonni   hosil   qilamiz   va   hokazo).   Bo’   holda   o’quvchilarda   natural   sonlar
qatori   haqida   to’g’ri   tushuncha   shakllanadi,   chunki   ular   100   dan   1000   gacha
bo’lgan   sonlar   qatori   1   dan   100   gacha   bo’lgan   sondar   qatori   kabi   qurilishiga
ishonch hosil qiladilar.
Og’zaki   nomerlashni   o’rganish   jarayonida   o’quvchilar   uch   xonali   sonlarning
o’nli tarkibini o’zlashtirib olishlari, bu sonlar yuz, o’n va birlarni sanash natijasida
hosil   bo’lganini   tushunib   olishlari   kerak.   Sonlarni   xona   sonlaridan   tashkil   qilish
mashqlari shu maqsad uchun xizmat qiladi (3 ta yuz 5 ta o’n 7 ta bir; 5 ta yuz 5 ta
o’n;  2 ta yuz 3 ta birdan iborat  sonni  ayting va kvadratchalar hamda tasmachalar
yordamida tasvirlang), shuningdek berilgan sonlarni xona sonlariga ajratishga oid
teskari   mashqlar   ham   shu   maqsad   uchun   xizmat   qiladi   (725   sonida,   420,   305
sonlarida nechta yuz, o’n va bir bor?).
Uch xonali sonlarning o’nli tarkibini bilish ushbu: 100+20, 100+5, 348 — 300,
348 —  40, 348—8,  100+20+5, 348—40—8  va hokazo  ko’rinishdagi  qo’shish  va
ayirishni   bajarishda   qo’llaniladi,   bular   nomerlashni   o’rganishda   kiritilgan   edi   va
avval   ko’rsatmali   qo’llanmalardan   foydalanib   bajariladi.   O’quvchilar   natijanigina
13 aytmasdan, balki hisoblash usulini tushuntirishlari muhimdir. Masalan, 200+5, 200
— bu 2 ta yuz; 2 ta yuz bilan 5 birlik 205 birlikni yoki 205 sonini tashkil etadi; 348
— 40, 348— bu 3 ta yuz 4 ta o’n 8 ta bir, agar 4 ta o’n ayirilsa, u holda 3 yuz
8 birlik, ya’ni 308 soni hosil bo’ladi.
Shunga   o’xshash   topshiriqlarni   bajarishda   bolalar   sondagi   u   yoki   bu   xona
birliklarining   umumiy   miqdorini   aytishni   o’rganishadi   (yuzlar   hammasi   bo’lib
nechta?   O’nlar   hammasi   bo’lib   nechta?   Alohida   birlar   hammasi   bo’lib   nechta?).
Masalan,   684   sonida   —   yuzlar   6   ta,   o’nlar   8   ta,   birlar   4   ta.   Agar   hamma   o’nlar,
ya’ni   yuzlar   ichiga   kirgan   o’nlar   ham   sanalsa,   u   holda   bu   sonda   68   ta   o’n   (6   ta
yuzda 60 ta o’n va 8 ta alohida o’n, jami 68 ta o’n) bo’ladi. 684 sonida birlar 684 ta
(6   ta   yuzda   —600   ta   bir,   8   ta   o’nda—.80   ta   bir,   yana   4   ta   aloxida   bir;   hammasi
bo’lib, 600+80+4=684).
Bolalar   u   yoki   bu   sonda   hammasi   bo’lib   nechta   bir   (o’n)   borlig   ini   tez   va
xatosiz   aniqlay   olishlariga   erishish   kerak,   chunki   istagan   xonadagi   birlarning
umumiy   miqdorini   ajrata   olish   ko’nikmasi   ancha   kichik   birliklarda   ifodalangan
sonlarni   ancha   yirik   birliklarda   ifodalangan   sonlar   bilan   almashtirish   uchun
zarurdir (3 so’m 20 tiyin=320 tiyin, 785 tiyin=7 so’m 85 tiyin, 6 m 05 sm—605 sm
va hokazo), shuningdek, ko’paytirish va bo’lishni bajarishda ham kerakdir.
Og’zaki nomerlashni o’rganish jarayonida yozma nomerlashga tayyorgarlik ishi
boshlanadi.   Shu   maqsadda   ikki   xonali   sonlarni   yozma   nomerlash   takrorlanadi:
o’quvchilar  sonlarni  diktovka ostida  yozishadi, ular  sonlar  qanday  raqamlar  bilan
yozilganini va bu sonlardagi (67, 76, 60, 70, 100) har bir raqam nimani anglatishini
tushuntirishadi;   biryaar   o’ngdan   chapga   qarab   hisoblanganda   birinchi   o’ringa,
o’nlar esa ikkinchi o’ringa yozilishi haqidagi qoidani takrorlashadi.
Yozma   nomerlashni   o’rganishda   uch   xonali   sonlar   bolalarga   oldindan   tanish
bo’lgan   raqamlar   yordamida   yozilishini,   lekin   har   bir   xona   birliklari   esa   sondagi
o’zining aniq o’rnida yozilishini ko’rsatish kerak.
Namoyish qilish uchun nomerli jadvaldan va yuzliklarni (100, 200, 300 ... 900),
o’nliklarni   (10,   20,   ...   90),   birliklarni   (1,   2,   .   ..,   9)   tasvirlovchi   kartoch-   kalardan
foydalanish maqsadga m.uvofiqdir. Har bir o’quvchida shunday
14 Yuzlar Unlar Birlar
5 6 7
9 4 0
3 o 9
8 0 0
kartochkalar   to’plami   bo’lishi   kerak.   Masalan,   o’qituvchi   nomerli   jadvalda   567
sonini   tasvirlashni   taklif   etsin.   Partada   o’tirgan   o’quvchilar   ham   shu   sonni
to’plamdan foydalanib tuzishadi. Ular 500 sonini tasvirlovchi kartochkani olishadi,
uning   ustiga   60   sonini   tasvirlovchi   kartochkani   shunday   qo’yishadiki,   u,   birinchi
sonning   yozuvidagi   ikkita   0   raqamini   bekitadigan   qilib,   7   raqamli   kartochkani
qo’yishadi.   So’ngra   bu   son,   tahlildan   so’ng   (unda   nechta   yuzlik,   o’shshk,   birlik,
bor; yuzliklar, o’nliklar, birliklar o’ngdan nechanchi o’ringa yoziladi) daftarlariga
yoziladi.   940,   309,   800   sonlarining   yozuvi   ham,   ya’ni   u   yoki   bu   xona   («xona»
atamasi   bolalarga   aytilmaydi)   birliklari   bo’lmagan   sonlar   ham   xuddi   shunga
o’dyiash qarab chiqiladi.
100 10 1
Bu   mashqlar   asosida   quyidagi   xulosa   chiqariladi:   o’ngdan   chapga   qarab
sanaganda   —   birliklar   —   birinchi,   o’nliklar   —   ikkinchi,   yuzliklar   —   uchinchi
o’ringa   yoziladi;   agar   sonda   o’nliklar   yoki   birliklar   bo’lmasa,   uning   o’rniga   nol
yoziladi.
Kartochkalardan   foydalanish   uch   xonali   sonlarni   yozishda   bolalar   juda   ko’p
yo’l   qo’yadigan   xatolarning   oldini   olishga   yordam   beradi,   masalan,   bolalar   740
sonini   70040   tarzida,   yoki   304   sonini   3004   tarzida   yozishadi.   Bu   xatolar
o’quvchilarning   sonlar   yozuvida   raqamlarning   qiymatini   yomon
o’zlashtirganlaridan   dalolat   beradi.   Shuning   uchun   ular   bilan   uch   xonali   sonlarni
tasvirlash uchun nima sababdan bir kartochka ikkinchisi ustiga qo’yilishini va buni
qanday   qilish   kerakligini   tushuntirish   ayniqsa   muhimdir.   Bunga   quyidagi
ko’rinishdagi mashqlar yordam beradi:
900+90=990, 380—80=300, 540—500=40, 400+20+3=423 va hokazo.
15 O’qituvchi  bolalarning nutqini  juda diqqat  bilan kuzatishi  kerak. Ularning son
bilan   raqamni   chalkashtirib   yuborishlarira   yo’l   qo’ymasligi   kerak.   Masalan,   200
soni   haqida   gapirganda   unda   20   ta   o’nlik   borligini,   unda   hammasi   bo’lib   206   ta
birlik   borligini,   sondagi   0   raqami   o’nliklarning   ayrim   birliklari   yo’qligini
ko’rsatishini   aytish   mumkin,   ammo   0   raqami   sonda   o’nliklar   umuman   yo’qligini
bildiradi, deb aytib bo’lmaydi va hokazo.
Raqamlarning turgan o’rniga ko’ra qiymatiga alohida e’tibor beriladi. Masalan,
666   sonida   o’ngdan   chapga   qarab   hisoblaganda   birinchi   6   raqami   ayrim   birliklar
miqdorini, ikkinchi  6 raqami  o’nliklar miqdorini, uchinchi  6 raqami esa  yuzliklar
miqdorini   anglatadi.   Bolalar   ayni   bir   raqam   yordamida   turli   xil   bir   xonali,   ikki
xonali, uch xonali sonlarni yozish mumkinligini ko’rishadi.
Bolalar,   masalan,   3,   30,   300   ko’rinishidagi   sonlardagi   farq   va   o’xshashlikni
aniqlashga   o’rgatiladi.   Bu   yerda   3   raqami   bir   holda   oddiy   birliklarni   anglada,
ikkinchi holda o’nliklar mikdorini, uchinchi holda yuzliklar miqdorini ko’rsatadi.
Taqqoslash uchun 356, 306, 350 va hokazo ko’rinishidagi sonlarni ham tavsdya
qilish qiziqarlidir.
Yozma   nomerlash   bo’yicha   bilim   va   uquvlarni   o’zlashtirishga   quyidagacha
topshiriqlarni bajarish yordam beradi:
1) 346, 643, 364, 634, 463 sonlarni yozuvidagi har bir raqam nimani anglatadi.
2) 586, 59, 508, 905, 556, 354 sonlaridan har birining yozuvida 5 raqami nimani
bildiradi.
3) 74,   77,   737,   777,   700,   1000   sonlaridan   har   birining   yozuvida   hammasi   bo’lib
nechta raqam va nechta har xil raqam foydalanilgan.
4) 0, 1, 5 raqamlari bilan oltita uch xonali son yozing.
5) 2 va 3 raqami yordamida iloji bo’ladigan hamma bir xonali, ikki xonali va uch
xonali sonlarni yozing.
Yozuvida nollar qatnashgan sonlarga alohida e’tibor berish kerak. Shunday bir
maxsus  mashqlar  berish  kerakki, ularni  bajarishda  o’quvchilar   bunday  sonlarning
yozilishini tahlil qilishsin.  Masalan:
1) Quyidagi sonlarni yozing: 46 va 406, 203 va 230, 40 va 400, 100 va 1000. Bu
16 sonlar nimasy bilan o’xshash va nimasi bilan farq qilishini aniqlang.
2) Sonlarni   taqqoslang,   nuqtalar   o’rniga   >   yoki   <S   belgisini   qo’ying:   30   ...   300,
706 ... 76, 40 ... 204.
3) Tushib qolgan sonlarni yozing. . .., 340, . . ., ... 799,
4) Misollarni yeching: 149+1, 199+1, 250 — 1, 600 — 1.
5) Berilgan   sonlar   qatorini   davom   ettiring:   a)   295,   296,   297,   .   ..;   b)   907,   906,
905, ...; v) 610, 620, 630 ...
Nomerlashni   o’rganishni   tugallab,   bolalarning   mazkur   bo’lim   bo’yicha   olgan
bilimlarini sistemaga keltirish kerak. Bir necha marta quyidagicha topshiriq qiritish
mumkin—   berilgan   son   haqida   (masalan,   254,   505,   800)   bolalarning   bilgan
narsalarining   hammasi   haqida   so’zlab   berish.   Masalan,   244   soni   haqida   bunday
deyish   mumkin:   bu   son   2   ta   yuz   4   ta   o’n   va   4   ta   birdan   iborat,   undagi   o’nlar
miqdori   —4   ta,   hamma   birliklar   244   ta,   bu   sonni   xona   qo’shiluvchilarining
yig’indisi ko’rinishida ifodalash mumkin, ya’ni 200+40 + 4; sonlar qatorida u. 243
sonidan keyin va 245 sonidan oldin turadi; 244 soni uch xonali. Uni yozish uchun
3 ta raqam kerak bo’lgan, turli raqamlar  ikkita (2, 4). Shunday qilib, 1000 ichida
sonlarni nomerlashni  o’rganish natijasida o’quvchilar buyumlarni  bittalab qo’shib
sanash   yo’li   bilan   ham,   buyumlarni   o’ntalik   va   yuztalik   guruhlarga   ajratishdan
foydalanib  ham  sanash  ko’nikmasini  egallashlari  kerak. Bolalar  sonlarni  aytishni,
yozishni va o’qishni o’rganishlari, bu sonlarning yuzlik, o’nlik va birliklardan hosil
qilinishini   aniq   tasavvur   qilishlari   kerak.   Nihoyat,   ma’lum   bilimlar   doirasini
o’zlashtirib   olish   talab   qilinadi:   o’nli   sanoq   sistemasi   haqida   (xona   birliklarining
nomi, ularning nisbati, sonlarning o’nli tarkibi, son xona qo’shiluvchilari yig’indisi
sifatida, sondagi istagan xona birliklarining umumiy miqdori); sonlarni yozishning
pozitsion   prinsipi   haqida   (uch   xonali   sonlarni   yozish   qoidasi,   sonlarni   yozishda
nolning   ahamiyati);   sonlarning   natural   ketma-ketligi   haqida   (sonlarning   natural
qatorda   tashkil   etilishi,   joylashish   tartibi,   ketma-ket   sonlarning   miqdoriy
munosabati).
Va nihoyat, bolalar uch xonali sonlar katoridagi eng kichik va eng katta sonni
o’zlashtirib olishlari kerak.  Buni yaqqol bunday tasvirlash mumkin:
17 1, 2, 3, 4, 5, 6,7, 8,_9
10, 11, 12, .. ., 98,
100,  101, 102, . . ., 997, 998, 999
1000 soni to’rt xonali son, bunda 1 mingliklar birligini ifodalaydi.  [25]
I bob xulosasi
Birinchi   bobda   biz   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   minglik   mavzusini
o’qitishda   nomerlashni   o’rgatish   metodikasi   ya’ni   minglik   mavzusini   o’qitish,
ming ichida sonlarni nomerlashni o’rganish metodikasini bayon etdik.
1000   ichida   sonlarni   nomerlashni   o’rganishga   tayyorgarlik   ishini   «Ming»
bo’limiga   o’tmasdan   ancha   oldin   boshlash   maqsadga   muvofiqdir.   Uch   xonali
sonlarni nomerlashni o’zlashtirish ikki xonali sonlarning hosil bo’lishi prinsiplarini
va   ikki   xonali   sonlarni   yozishni   tushunishga   asoslanar   ekan.   Shuning   uchun
birinchi   yuzlik   sonlarini   nomerlashni   oldindan   takrorlash   kerak,   bunda   og’zaki
mashqlarga   xona   birliklarini   taqqoslash,   ikki   xonali   sonlarning   o’nli   tarkibi,   1—
100 sonlarining natural ketma-ketligiga doir topshiriqlar kiritish lozim.
18 2-Bob. Ming ichida ko’paytirish va bo’lishni og’zaki va yozma usullari.
2.1 Ming ichida ko’paytirish va bo’lishni og’zaki va yozma usullari.
1000 ichida nomerlash bilan tanishtirgandan so’ng bolalarni yaxlit yuzliklar va
o’nliklarni   bir   xonali   songa   ko’paytirish   va   bo’lishni   og’zaki   bajarish   bilan
tanishtiriladi;   ko’paytirish   va   bo’lishga   doir   misollar   og’zaki   yechiladi.   So’ngra
o’quvchilar   1000   ichida   yozma   ko’paytirish   va   bo’lishga   o’tadilar.   Uch   xonali
sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lish   usullari   ko’p   xonali   sonlarni   ko’shish   va   ayirish
usullaridan   keskin   farq   qiladi   hamda   ancha   murakkabdir.   Yaxlit   yuzliklar   va
o’nliklarni   bir   xonali   songa   og’zaki   ko’paytirishda   bo’linuvchini   yuzlik   yoki
o’nlikning birliklari sifatida ifodalaydilar.
90*4  90— bu 9 ta o’nlik. 9 o’nl.*4=36 o’nl. Yoki 360. Demak, 90*4=360.
80:2 80— bu 8 ta o’nlik. 8 o’nl.: 2=4 o’nlik yoki 40.
Demak: 80 : 2=40.
240*3   240— bu 24 ta o’nlik. 24 o’nl.*3. Bu yerda o’quvchi 100 ichida jadvaldan
tashqari   ko’paytirish   usullaridan   foydalanadi:   24*3=(20   +   4)*4=20*3   +
4*3=60+12=72. 24o’nl.*3=72 o’nl. Demak, 240*3=720.
270 : 9  270— bu 27 ta o’nlik. 27 . o’nl. : 9=3 o’nl. 270 : 9=30.
300*3  300— bu 3 ta yuzlik. 3 yuzl. • 3=9 yuzl. 300 • 3=900.
800:4  800— bu 8 ta yuzlik. 8 yuzl. : 4=2 yuzl. 800 : 4=200.
Ko’paytirish va bo’lish jadvallarini bilgan bolalarda ko’paytirish va bo’lishning
bu usullari unchalik qiyinchilik tug’dirmaydi.
Bolalarni   ko’paytirishning   yozma   usullari   bilan   tanishtirishdan   oldin   yana   bir
bor yig’indini songa ko’paytirishning xossasini eslash zarurdir:
24*2=   (20+4)*2=20*2+4*2=40+8=48.
324*2=(300+20+4)*2=300*2+20*2+4*2=600+40+8=648.
Sonlarni   ko’paytirish   (24*2   va   324*2)   natijalarini   olgach,   o’qituvchi   bu
misollarni   ustun   shaklida   yozib   yechish   qulay   (qisqa)   roq   ekanini   aytadi.   24
sonining tarkibini tahlil qilgandan so’ng o’qituvchi bu misolni quyidagicha yozishi
mumkin:
19 Bu yozuvdan ko’rinadiki, ikki xonali srnni ko’paytirish bu sonning har bir
xonasini   birliklardan   boshlab,   ko’paytirishga   keltiriladi.   Uch   xonali   sonni   bir
xonali   songa   ko’paytirishning   quyidagi   yozuvi   bo’yicha   ham   mulohazalar   xuddi
yuqoridagidekdir:   324   ni   2   ga   ko’paytyrish   kerak.   Ikkinchi   ko’paytuvchi   (2)   ni
birinchi ko’paytuvchi (324) ning birliklari ostiga yozamiz.
x  324
2___  
648
Chiziqcha   chizamiz.   Chap   tomonga   «x»   belgi   qo’yamiz   (bolalarga   ko’paytirish
amali   faqat   nuqta   bilangina   emas,   balki   bunday   belgi   bilan   ham   belgilanishini
tushuntirib ketish kerak).  Yozma ko’paytiryshni birliklardan boshlaymiz. 4 birlikni
1 ga ko’paytiramiz, 8 ta birlik hosil bo’ladi (4 birl.^2=8 birl.). 8 ni birliklar ostiga
yozamiz.  O’nliklarni  ko’paytiramiz:   2 ta  o’nl.^2=4  ta o’nl. 4  ta o’nlikni  o’nliklar
ostiga   yozamiz.   Yuzliklarni   ko’paytiramiz:   3   ta   yuzl.   •   2=   =6   ta   yuzl.   6   yuzlikni
yuzliklar ostiga yozamiz.  Ko’paytma 648.
Bir   xonali   songa   yozma   ko’paytirish   hollari   asta-sekin   qiyinlashtirib   boriladi.
Dastlab   birliklarda,   so’ngra   o’nliklarda   xona   birligidan   o’tish   soni   kiritiladi.
Masalan: 127*3, 231*4.
x  127
___3
       381
127   ni   3   ga   ko’paytirish   kerak.   Misolni   ustun   shaklida   yozamiz.   Birinchi
ko’paytuvchi 127. Birliklar ostiga ikkinchi ko’paytuvchini yozamiz. Ko’paytirishni
birliklardan   boshlaymiz.   7   birlikni   3   ga   ko’paytiramiz,   21   birlik   hosil   bo’ladi   (7
birl.  • 3= =21 birl). 21 birl.=2 o’nl. 1 birl., 2 ta o’nlik va 1 ta birlik.
1 birlikni   birliklar   ostiga   yozamiz,   2   ta   o’nlikni   eslab   qolamiz,   uni   keyin
o’nliklarga qo’shamiz.
20 O’nliklarni   ko’paytiramiz.   2   ta   o’nlikni   3   ga   ko’paytirsak,   6   ta   o’nlik   hosil
bo’ladi, bundan tashqari yana 2 ta o’nlik (dildagi) bor (2 o’nl.*3=6 o’nl.; 6 o’nl.+2
o’nl.=8   o’nl.),   2   ta   o’nlikni   6   ta   o’nlikka   qo’shamiz,   8   ta   o’nlik   hosil   bo’ladi.   8
o’nlikni o’nliklar ostiga yozaman.
Yuzliklarni ko’paytiramiz. 1 yuzl. ni 3 ga ko’paytiraman, 3 yuzl. hosil bo’ladi
(1 yuzl.*3=3 yuzl.). 3 yuzlikni yuzliklar ostiga yozamiz. Ko’paytma: 381.
x   231
          4
  924
231   ni   4   ga   ko’paytirish   kerak.   Misolni   ustun   shaklida   yozamiz.   Birinchi
ko’paytuvchi 231. Uni yozamiz. Birliklar ostiga ikkinchi ko’paytuvchini yozamiz.
Dastlab   birliklarni   ko’paytiramiz.   1   birlikni   4   ga   ko’paytiramiz,   4   birlik   hosil
bo’ladi: 1 birl.*4=4 birl. 4 ni birliklar ostiga yozamiz. O’nliklarni ko’paytiramiz. 3
o’nlikni   4   ga   ko’paytirilsa,   12   o’nlik   hosil   bo’ladi,   bu   1   yuzl.   va   2   o’nl.
(3o’nl.*4=12 o’nl., 12 o’nl.=1 yuzl. 2o’nl.). 2 o’nlikni o’nliklar ostiga yozaman, 1
ta   yuzlikni   esa   dilda   saqlaymiz.   Bu   yuzlikni   yuzliklarga   qo’shamiz.   Yuzliklarni
ko’paytiramiz,   2   yuzlikni   4   ga   ko’paytiramiz,   8   yuzlik   hosil   bo’ladi,   yana   1   ta
yuzlik bor, hammasi bo’lib, 9 ta yuzlik. 9 ni yuzliklar ostiga yozamiz. Ko’paytma:
924.
Misollarni mufassal yechishni tushuntirishdan o’qituvchi rahbarligida qisqacha
tushuntirishga (bunda xona birliklarining nomlari aytilmaydi) o’tadilar, masalan,
x  241
            3
723
241   ni   3   ga   ko’paytirish   kerak.   1   ni   3   ga   ko’paytiraman.   3   ni   birliklar   ostiga
yozaman.  4  ni  3  ga  ko’paytiraman,   12  ni   hosil   qilaman,  2  ni   yozaman,  1  ni  esda
saqlayman. 2 ni 3 ga ko’paytiraman, 6 hosil bo’ladi, «dildagi» bilan 7 bo’ladi. Uni
yuzliklar ostiga yozaman. Ko’paytma 723.
Bir   xonali   sonni   uch   xonali   songa   ko’paytirishda   ko’paytirishning   o’rin
almashtirish xossasidan foydalaniladi: 7* 112=112*7
21 x  112  7
784
5 ni   112   ga  ko’paytirish   kerak.   Bu   112  ni   7  ga   ko’paytirish   degan   so’zdir.
Misolni   ustun   shaklida   yozaman.   Birinchi   ko’paytuvchi   qilib   112   ni   yozaman.
Ikkinchi   ko’paytuvchi   uchun   7   sonini   yozaman.   Ko’paytirishni   boshlayman.
Dastlab birliklarni ko’paytiraman . . .
Bir   xonali   songa   ko’paytirishni   o’rgangandan   so’ng   yozma   bo’lishga
tayyorgarlik   boshlanadi.   Dastlab   bolalar   bo’lish   amali   haqida   bilganlarini
takrorlaydilar: bo’lish — bu ko’paytirish amaliga teskari amaldir. Agar 48 ni 16 ga
bo’lishimiz   kerak   bo’lsa,   biz   shunday   sonni   topishimiz   kerakki,   16   ni   bu   songa
ko’paytirganda natijada 48 ni berishi kerak.  Bolalarni bo’lishning yozma belgisi |_
(burchak) bilan tanishtiriladi va qoldiqli bo’lishga doir (ma’lum hollar) bir nechta
misol yechiladi:
Bu misollarni yechishda bolalar bo’linuvchi bo’lish belgisining chap tomoniga,
bo’luvchi   bo’lish   belgisi   ichiga   yozilishini   aniqlaydilar.   Bo’lish   belgisining
chiziqchasi   ostiga   bo’linma   yoziladi.   Bo’linuvchi   ostiga   bo’luvchi   bo’lingan   son,
chiziqcha   ostiga   esa   qoldiq   yoziladi.   Bo’linuvchi   bilan   bo’luvchi   bo’lingan   son
orasiga « — » (minus, ayiruv) belgisi qo’yiladi.
Ana   shunday   o’tkazilgan   tayyorgarlik   ishidan   so’ng   bir   xonali   songa   bo’lish
bilan tanishishga o’tiladi.
Masalan,   426   ni   2   ga   bo’lish   misoli   qaralayotgan   bo’lsin.   Dastlab   bolalar
o’qituvchi   rahbarligida   yig’indini   songa   bo’lish   xossasidan   foydalanib,   bo’lishni
bajaradilar:
426 : 2= (400+20+6) : 2=400 : 2+20 : 2+6 : 2=200+ + 10+3=213.
804 : 4=(800+4) : 4=800 : 4+4 : 4=200+1=201.
Bu yechilishlarni tahlil qilib chiqilgach, o’qituvchi yozma bo’lish usulini qarab
chiqishni   boshlaydi:   426   ni   2   ga   bo’lish   kerak.   Bo’lishga   doir   bu   misolni   ustun
shaklida   yozamiz.   Bo’linuvchi   426,   bo’luvchi   2.   Bo’linuvchida   4   ta   yuzlik,   2   ta
o’nlik   va   6   ta   birlik   bor.   Yuzliklarni   bo’lishdan   boshlaymiz.   4   yuzlik   2   ga
bo’linadi,   2   chiqadi   (4   yuzl.:   2=2   yuzl.).   2   ni   bo’linmaga   yozamiz.   Qaysi   sonni
22 bo’lganimizni aniqlaymiz (2-2=4). 4 ni yuzliklar ostiga yozamiz. Ayiramiz, necha
qolganini   aniqlaymiz   (hech   qanday   son   qolmaydi).   Chiziqcha   ostiga   o’nliklarni
yozamiz. Bizda 2 ta o’nlik bor. 2 ta o’nlikni 2 ga bo’lamiz (2 o’nl. : 2—1 o’nl.), 1
hosil   bo’ladi.   Bo’linmaga   1   ni   yozamiz   (2   yuzlikdan   keyin),   nechta   o’nlikni
bo’lganimizni   aniqlaymiz.   Buning   uchun   2   ni   1   ga   ko’paytiramiz,   2   chiqadi,   uni
o’nliklar   ostiga   yozamiz.   Bo’linmagan   nechta   o’nlik   qolganini   bilish   uchun
ayiramiz   (hech   nima).   Chiziqcha   ostiga   6   birlikni   yozamiz.   6   birlikni   2   ga
bo’lamiz, 3 birlik chiqadi. 3 ni bo’linmaga yozamiz (1 dan keyin). Nechta birlikni
bo’lganimizni  aniqlaymiz. 2 ni  3 ga  ko’paytiramiz, 6 hosil  bo’ladi. Uni  6 raqami
ostiga yozamiz. Nechta qolganini bshshsh A
uchun ayiramiz (hech nima). Bo’lishga
son qolmadi. Shuning uchun chiziqcha ostiga 0 raqamini yozamiz. Bo’linma: 213.
Misolni   yechishni   bunday   tushuntirgandan   so’ng   (o’quvchilar   uni   daftarlariga
yozmaydilar) o’qituvchi bo’lish algoritmini tushuntirishga, ya’ni to’liq bo’lmagan
(to’liqmas)   bo’linuvchilarni   hosil   qilish   uquvini,   bo’linmaning   raqamlari   sonini
aniqlashga,   har   qaysi   xisoblash   amalini   tushuntirishga   kirishadi:   bo’linmaning
tegishli   raqamini   topish   uchun   to’liqmas   bo’linuvchi   bo’luvchiga   bo’linadi;
bo’linmaning   topilgan   raqami   bo’luvchiga   ko’paytiriladi   (nechta   birlik   (yuzlik,
o’nlik)   ni   bo’linganligini   bilish   uchun);   bu   xonaning   nechta   birligi   hali
bo’linmaganligini   bilish   uchun   hosil   bo’lgan   ko’paytmani   to’liqmas
bo’linuvchidan ayiriladi; bo’linmadagi raqam to’g’ri topilganligi tekshiriladi.
936 |3
Masalan, 936 ni 3 ga bo’lish kerak bo’lsin. Bu misolni ustun shaklida yozamiz.
Bo’linuvchi   936,   unda   9   ta   yuzlik,   3   ta   o’nlik,   6   ta   birlik   bor.   9   ta   yuzni   3   ga
bo’lish   mumkin,   demak,   bo’linmada   uchta   raqam   bo’ladi   —   yuzlar,   o’nlar   va
birlar.   Bo’linmada   uchta   nuqta   qo’yamiz   —   bu   har   qaysi   nuqta   o’rniga   raqam
yozishimizni eslab turish uchun.
Bo’lishni boshlaymiz. Yuzliklarni bo’lamiz. 9 yuzl.: 3=3 yuzl. Bo’linmaga 3 ni
yozamiz. Nechtani bo’lganimizni aniqlaymiz. Ko’paytiramiz: 3^3=9. Uni yuzliklar
ostiga   yozamiz.   Ayiramiz:   9—9=0.   Yuzliklar   butunlay   bo’linadi.   O’nliklarni
bo’lamiz,   3   o’nl.:   3=1   o’nl.   1   ni   bo’linmada   o’nliklar   o’rniga   yozamiz.
23 Bo’linmagan   nechta   o’nliklar   qolganini   aniqlaymiz.   O’nliklarni   Ham   butunlay
bo’ldik.   Birliklarni   bo’lamiz.   6   birl.   :   3=2   birl.   2   ni   bo’linmada   birliklar   o’rniga
yozamiz.   Nechta   birlikni   bo’lganimizni   aniqlaymiz.   3   ni   2   ga   ko’paytiramiz
(3*2=6). Birliklarni ham bo’lib bo’ldik. Chiziqcha ostiga 0 ni yozamiz. Bo’linma:
312.
Tekshirish: 312*3=936.
Bo’lish usullari qiyinlashtirib boriladi.
Bo’linuvchi   729,   unda   7   ta   yuzlik,   2   ta   o’nlik,   9   ta   birlik   bor.   Bo’luvchi   3.
Yuzliklarni   3   ga   bo’lish   mumkinligini   aniqlaymiz.   7   yuzl.   :   3=2   yuzl.
Ko’paytiramiz: 3*2=6 yuzl. 6 yuzl. ni ayiramiz. 7—6=1 (yuzl.) Yana bitta yuzlikni
bo’lish qoldi. 1 yuzl. va 2 o’nl. 12 o’nl. ga teng. O’nliklarni bo’lamiz. 12:3=4 o’nl.
4*3=12 (o’nl.) —bo’ldik.
Birliklarni   bo’lamiz.   9:3=3   (birl).   Ko’paytiramiz:   3*3=9.   Ayiramiz:   9—9=0.
Qoldiq qolmadi. Bo’linmani o’qiymiz: bo’linma 243.
Tekshiramiz: x 243
3
729 to’g’ri yechilgan.
Endi bolalarni qisqaroq mulohaza yuritishga o’rgatiladi. Bu misolda 9 ta yuzlik
bo’linadi.   Javobda   uch   xonali   son.   Uchta   nuqta   qo’yamiz.   Yuzliklarni   bo’laman:
18 9 : 3=3 (yuzl.) Ko’paytiraman: 3*3=9. Ayiraman: 9 — 9=0. Qoldiq
y°’q.
O’nliklarni   bo’laman:   7:3=2   (o’nl.)   —   qoldiq   bor.   Ko’paytiraman:   2*3=6.
Ayiraman: 7— 6=1 (o’nl.) 1 ta o’nlikni ham bo’lish kerak. Birliklarni bo’laman: 1
o’nl.   va   8   birl.   18   birl.   ga   teng.   18   :   3=6   (birl.)   Ko’paytiraman:   6*3=18(birl.).
Ayiraman: 18—18=0 (qoldiq yo’q).
Bo’linuvchi   279,   unda   2   ta   yuzlik,   7   ta   o’nlik,   9   ta   birlik   bor.   Bo’luvchi   9.   2
yuzl.ni   9   ga   hech   bo’lmaganda   bittadan   yuzlik   bo’ladigan   qilib   bo’lish   mumkin
emas. Demak, javobda 2 ta raqam — o’nliklar va birliklar bo’ladi.
O’nliklarni   bo’laman:   2   yuzl.   va   7   o’nl.   27   o’nl.   ni   beradi,   27:9=3   (o’nl.)
Ko’paytiraman: 3*9=27 (o’nl.). Ayiraman: 27—27=0 (qoldiq yo’q).
24 Birliklarni   bo’laman:   9:9=1   (birl.).   Ko’paytiraman:   1*9=9.   Ayiraman   9—9=0
(qoldiq yo’q). Bo’linma: 31.
100 hida bir xonali songa ko’paytirish va bo’lish ana shunday bajariladi. [25]
2.2 Tajriba sinov ishlari
Men   Toshkent   shahar   Yakkasaroy   tumanidagi   118-maktabda   pedagogik
amaliyotni   o’tadim.   Pedagogik   amaliyot   davrida   boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga
og’zaki   va   yozma   hisoblashga   doir   ko’pgina   ko’rgazmali   qurollar   yasadim.
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarini   o’tishda   noan’anaviy   usullardan
foydalandim.   Bitiruv   malakaviy   ishimda   o’tkazilgan   darslardan   namunalar
keltiraman.
1000   Ichida   qo’shish   va   ayirish   Og’zaki   qo’shish   va   ayirish   Mavzuni   o’rganish
natijalari
Mavzuni o’rganish natijasida o’quvchilar:
1. Uch xonali  sonlarni  og’zaki  qo’shish va  ayirish  usullarini  o’zlashtirishlari
hamda mos ravishdagi hisoblash malakalarini egallashlari kerak.
2. Qo’shish va ayirishni tekshira olishlari kerak.
3. O’zlariga tanish bo’lgan uzunlik va massa  o’lchovi  birliklarini takrorlash;
ular haqidagi ko’rgazmali tasavvurni va uzunlik o’lchovlari orasidagi munosabatlar
haqidagi hamda berilgan kattaliklarni o’lchay olish kabi bilimlarni mustahkamlash;
yangi   massa   o’lchovi   birliklari   bilan   tanishish,   avval   kiritilgan   birliklar   bilan
ularning munosabatlarini o’zlashtirish (1 kg = 1000 g), har bir yangi birlik haqida
ko’rgazmali tasavvurga ega bo’lishlari kerak.
4. Ikki   qo’shiluvchini   topishga   doir,   ikki   bo’linmaning   yig’indisini   topishga
doir tarkibli masalalar bilan tanishishlari kerak.  [20]
Darslarga oid metodik ko’rsatmalar
30-dars.
300+600, 700—200 ko’rinishidagi hollar uchun qo’shish va ayirish usullari
Yangi material ustida ishlar
1. Namuna bo’yicha og’zaki bajaring:
654=600+50+4 721-... 850=... 308=...
25 Yuzlarni qanday qo’shish (ayirish) qulay:
700+200 400+100 800-300 500-200?
3. Darslikdagi namuna bo’yicha Sizning rahbarligingizda ishlash.
4. 218- mashq (III ustun — doskada, I—II ustunlar mustaqil).
O’tilgan material ustida ishlash
1. Og’zaki mashqlar.
1) Hisoblash usullarini tushuntiring: 25+3, 25-3, 432+30,
2) Javoblarinigina yozing: 75 soni 25 dan necha marta katta? 75 soni 25 dan
qancha   ortiq?   36   sm   ning   yarmini   toping.   Kesmaning   biri   2   sm   ga   teng,   Butun
kesma qanchaga teng?
3) Ketma-ket hisoblang.
2. 216, 219- mashqlar tushuntirib yechiladi.
3. 220- masala Sizning rahbarligingizda yechiladi. Masalani  o’qing va uning
qisqa yozuvini yozing:
Olib kelindi — □ kg shakar.
Ishlatildi — □ kun har kuni □ kg dan.
Qoldi — ?
Masala   savoliga   javob   berish   uchun   nimani   bilish   kerak?   (Qancha   shakar
bo’lgan   va   qancha   ishlatildi?)   Biz   nimani   bilamiz?   Nimani   topa   olamiz?   Qaysi
amal   bilan?   Qancha   shakar   qolganligini   qaysi   amalni   bajarib   bilish   mumkin?
Masalaning yechimini amallar bo’yicha yozing.
4. 221- amaliy mazmundagi mashq izohlab yechiladi.  [20]
26  XULOSA
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   minglik   mavzusini   o’qitishda   nomerlashni
o’rgatish   metodikasi   ya’ni   minglik   mavzusini   o’qitish,   ming   ichida   sonlarni
nomerlashni   o’rganish   metodikasini   bayon   etildi.   1000   ichida   sonlarni   nomerlash
metodikasi to’liq bayon etilgan.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   og’zaki   va   yozma   hisoblashga   o’rgatish
metodikasi,  ya’ni   3 -   sinfda   ming  ichida   ko’paytirish  va  bo’lish  og’zaki  usullari,   3 -
sinfda ming ichida ko’paytirish va bo’lish yozma usullari, 3-sinf o’quvchilariga ming
ichida   ko’paytirish   va   bo’lish     og’zaki   va   yozma   usullarini   bajarish   algoritmi   bayon
etilgan.   2.3-faslda   ming   ichida   ko’paytirish   va   bo’lishga   o’rgatish   algoritmi   bayon
etilgan.   2.4-faslda   pedagogik   amaliyot   davrida   o’tkazilgan   ming   ichida   og’zaki
qo’shish   va   ayirishga   doir,   ming   ichida   yozma   qo’shish   va   ayirishga   doir   dars
ishlanmalari keltirilgan. Shuningdek, og’zaki qo’shish va ayirish mavzusini o’rganish
natijalari, darslarga oid metodik ko’rsatmalar keltirilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   3-sinf   o’quvchilarga   ming   ichida   og’zaki   va   yozma
hisoblash   usullarini   puxta   o’rgatish   keyinchalik   sonlar   ichida   arifmetik   amallarni
bajarishga tayanch bilim bo’ladi.
Uch   xonali   sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lish   usullari   ko’p   xonali   sonlarni
ko’shish va ayirish usullaridan keskin farq qiladi hamda ancha murakkabdir. Yaxlit
yuzliklar   va   o’nliklarni   bir   xonali   songa   og’zaki   ko’paytirishda   bo’linuvchini
yuzlik yoki o’nlikning birliklari sifatida ifodalaydilar.
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol avlod
- O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash   -   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun darslik. Toshkent. 
O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik. Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev M.E. Bolalarda matematika tushunchalarni shakllantirish nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan   labaratoriya
mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet. 15. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
16. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi. Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
17. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
18. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
20. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
21. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
22. Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda fakultativ darslarni tashkil etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
23. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
24.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/