Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 307.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 20 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

94 Продаж

Chekli limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 23.01-guruh talabasi
Azimjonova Odinaxon Dilshodbek qizining
Matematik analiz fanidan 
“ Chekli limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari ”
mavzusidagi
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                     A.Abduqodirov
FARG‘ONA– 2025
1 REJA
KIRISH
1. To‘plamning limit nuqtasi.
2. Funksiyaning limiti ta’riflari va ekvivalentligi.
3. Limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 KIRISH
Barkamol   avlod   jamiyat   taraqqiyotining   asosi.   Shu   bois   mamlakatimizda
ham jismonan, ham ma’nan barkamol avlodga ta’lim-tarbiya berish davlat siyosati
darajasiga ko‘tarilgan.
  Prezidentimiz   SH.   Mirziyoyev   19-sentyabr   kuni     BMT   Bosh
assambleyasining   72-sessiyasida   so‘zlagan   nutqida   :   “ Jamiyatimizda   siyosiy
faollik   ortib   bormoqda,   barcha   sohalarda   chuqur   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Ulardan   ko‘zlangan   maqsad   –   “Inson   manfaatlari   hamma   narsadan   ustun”   degan
oddiy va aniq-ravshan tamoyilni amalga oshirish ustuvor  ahamiyatga ega bo‘lgan
demokratik davlat va adolatli jamiyat barpo etishdan iborat.
  “2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi”da   xalqimiz   hayot
darajasini   yuksaltirishning   aniq   mexanizmlari   belgilab   berilganligi   to‘g‘risida
fikrlarini   bildirib,   ushbu   strategiyaning   nafaqat   xalqimiz,   balki   dunyo
jamoatchiligi e’tiborini o‘ziga jalb etgan muhim hujjatga aylanganligini alohida
ta’kidlab, o‘tamiz.  
“Harakatlar   strategiyasida   ta’lim   sifatini   oshirish,   yoshlarga   oid   davlat
siyosatini   takomillashtirish   masalalari   alohida   o‘rin   egallaydi.   Harakatlar
strategiyasi   xonalari   faoliyatidan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   -   O‘zbekiston
Respublikasini  rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi  bo‘yicha Harakatlar
strategiyasida yoshlarning ijtimoiy faolligini oshirish, ularni 2017-2021 yillarga
mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasiga yanada kengroq jalb qilishdir.  
Yoshlarning   bilim   va   iqtidorini   chuqurlashtirish,   ularning   kelgusida
malakali   kadrlar   bo‘lib,   O‘zbekistonni   yanada   rivojlantirishdagi   ishtirokini
ta’minlash   maqsadida   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   yondashuvlar   joriy
etilmoqda,   shunga   javoban   tadqiqot   ishimizni   samarali   va   amaliyotga   joriy
etishda natijaviylikka etiborni qaratamiz. 
3 Ta’lim   yosh   avlodni   mustaqil   hayotga   tayyorlashning   asosiy
komponentlaridan   biridir.   Mustaqillik   yillarida   jamiyatning   yosh   avlod   ta’lim-
tarbiyasiga   qo‘yayotgan   talablari,   ilm-fan   taraqqiyoti   natijasida   umumta’lim
maktablaridagi   ta’lim  mazmunida  keskin   o‘zgarishlar  sodir  bo‘ldi.Fan  taraqqiyoti
ta’limning   texnologik   bazasi,   jamiyat   a’zolarining   yashash   sharoitida   keskin
o‘zgarishlarga olib keldi. Jumladan, ilm-fan yangiliklari, zamonaviy texnologiyalar
jamiyatning ma’naviy qiyofasini o‘zgartirib yubordi. Ilm-fan yutuqlari va ularning
insonlar   hayotidagi   o‘rni   rivojlangan   mamlakatlar   maktab   ta’limi   mazmuni   va
strukturasiga   ta’sir   o‘tkazmay   qolmaydi.   Mamlakatimizda   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan   islohotlar   natijasida   o‘quv   soatlari   keskin   qisqartirildi,   o‘quv
materiallari   mazmuni   modernizatsiya   qilindi.Ma’lumki,   har   bir   davlat   va
jamiyatning taraqqiyoti, kelajak istiqboli, uning dunyo hamjamiyatidagi o‘rni, fan-
texnika   yoki   ixtirolar   muvaffaqiyati   bilan   amalga   oshayotganligi   ehtimoldan   holi
emas.   Zero,   muhtaram   birinchi   prezidentimiz   I.A.Karimov   aytganlaridek,
“Bugungi kun mustaqil davlatimiz taqdiri, uning ravnaqi, hozirgi davri va kelajagi,
jamiyatimiz   fanlarida   erishilayotgan   yutuqlar   orqali   amalga   oshayotganligi
shubhasizdir”   .XXI   asr   O‘zbekistonda   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan   va   texnika,
ijtimoiy-siyosiy   innovasiyalar   asri   sifatida   boshlandi   va   ana   shunday   sharoitda
barkamol   shaxs,   yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash   nafaqat   pedagogik,
balki ijtimoiy zaruratga aylandi. So‘nggi yillarda ta’lim tizimiga boshqa sohalardan
bir qator yangi tushunchalar kirib keldi. Bugungi kunda ta’limning iqtisodiyligi va
takomillashganligi o‘rgatuvchi va o‘rganuvchi aloqalari, texnika va texnologiyalar,
ta’limni   interfaol   metodlar   asosida   tashkil   qilish,   hamda   ta’lim   samaradorligini
oshirishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Ta’lim   tizimida,   ta’lim   jarayonida   interfaol
metodlardan foydalanish – ta’lim samaradorligini oshiradigan innovatsion usuldir.
Yoshlarni yangicha ishlashga  va tafakkur  yuritishga  o‘rgatish davr talabi ekanligi
yurtboshimiz   tomonidan   asoslab   berildi.Ta’lim   texnologiyasi   insoniylik
tamoyillariga   tayanadi.   Falsafa,   pedagogika   va   psixologiyada   bu   yo‘nalishning
o‘ziga   xosligi   talabaning   individualligiga   alohida   e’tibor   berish   orqali   namoyon
bo‘ladi. Shunday ekan bo‘lajak pedagog mutaxassislarni tarbiyalashda pedagogika
4 fanining   mazmun-mohiyatini   tushuntirishda   hamda   pedagogika   fanining   so‘nggi
yutuqlaridan   foydalanib   fan   mavzularining   bayonida   interfaol   metodlar   asosida
darslarni tashkil etish muhim ahamiyat kasb etadi.   
Kurs   ishining   dolzarbligi :   Matematik       analiz       oliy     matematikaning
fundamental   bo‘limlaridan biri bo‘lib,  matematikaning   poydevori   hisoblanadi.
Ma’lumki,       matematik       analiz       kursi       davomida       ko‘pgina       tushuncha       va
tasdiqlar,     shuningdek,     ularning       tasdiqlari       keltiriladi   va   mutaxassislar
tayyorlash,   barkamol   avlodni   shakllantirish   muammosi   bilan   uzviy   bog‘liq.
Ma m l a k a t i m i z n i n g   b arc h a   j a b h a l ar i d a   a m a lg a   o s h i r i l a y o t g an   k e n g   k o‘l a m l i
i s l oh o t l ar,   h u qu qi y   d e m ok r a t i k   d a vl a t   v a   er k i n   f u q a r o li k   j a m i y a t in i   q u r i s h
z a m i r id a,   a v v a l o m bo r,   i n so n   m a n fa a t l a r i ,   u n i n g   i nt e l e k t u a l   s a l o h i y a t i n i   y u z a g a
c h i q a r i s h ,   k a s b   m a ho r a t in i   o sh i r is h   u c h u n   za r u r   s h a r t   -   sh a r o i t   v az i fa l ari
m u j a ss a m .   Bu   bo r a d a  b a r k a m o l   a vl o d n i   t a r bi y a l a sh ,  u m u m t a’ l i m   m a kt a b l a r i ,   o li y
v a   o‘ r t a   m a x s u s   t a ’ li m   s o h a s i d a   y u q o r i   m a l a k a l i   k a d r l a r n i   t a y y o r l a sh ,   i l m -fa n ,
t a ’ li m   h a m d a   i s h l a b   c h i q ar is h   o‘ r t a si d a g i   o‘ zaro   ha m ko r l i k n i   y a n a d a
r i v o j l a n t i r i sh g a a l o h i d a   e’ t i b o r  q ar a t i l m oqd a.
O‘ qu v   j ara y o n i d a   s a m ara do r l ik k a   e r i s his h   u c hu n   za m on a vi y   i lg‘o r
p e d a g og i k   t e xn o lo gi y a l ar,   n o a n ’ a n vi y   d a r s   us u l l a r i   v a   o‘ zaro   f a o l   o‘q u v
j a r a y oni n i   t a d bi q   qi l is h   lo z i m .   O‘ zaro   f a o l   u s u l l a r n i   o‘ qu v   j ara y o n ig a   q o‘l l a s h
u c h u n   e s a   o‘ t il a d ig a n   m a v z un i   t a l a b a l ar,   o‘ q u v c h i l ar   o‘ z l a r i   m us t a q i l   t a y y o r l ab
k e l is hl a ri   t a l a b   e t i l a di .   J a ra y on nin g   s a m ara do r l ig i n i   o s h i r i s h   m a qs a d i d a
i nn o v a t s io n   us u l l a r n i   q o‘ll a s h d a   e nd i   b i z   –   p e d a go g l ar   “ O‘quv c h il a r n i
o‘ q it m a y m i z,   b a l k i   k i t ob n i   o‘q is h g a   o‘ r g a t a m i z”   s h io r i n i   a m a lg a     o s h i ra m i z.
B u n i n g     s a b a b i     s h u n d a ki ,     a g a r d a    t a l a b a    v a    o‘q u v c h i l ar    d a r sg a   t a y y o r   ho l d a
k e l m a s a l ar,   h e ch   q a n a q a   f a o l   us u l d a n   s a m ara l i   f o y d a l a n i b   b o‘l m a y d i .   N a ti j a d ao‘	qitu	vchi 
y a n a   o‘ z - o‘ z i d an   a n ’ a n a vi y   s h a k l d a d a r s  	o‘	tishga to‘ g‘ r i   k e l a d i .
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida  19-mart
kuni yoshlarga e’tiborni kuchaytirish, ularni madaniyat, san’at, jismoniy tarbiya va
sportga   keng   jalb   etish,   ularga   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish
5 ko‘nikmalarini   singdirish,   yoshlar   o‘rtasida   kitobxonlikni   targ‘ib   qilish,   xotin-
qizlar   bandligini   oshirish   masalalariga   bag‘ishlangan   videoselektor   yig‘ilishi
o‘tkazildi.   Mamlakat   aholisining   30   foizini   14   yoshdan   30   yoshgacha   bo‘lgan
yigit-qizlar tashkil  etadi. Ularning ta’lim olishi, kasb-hunar egallashi  uchun keng
sharoit   yaratilgan.   Shu   bilan   birga,   yoshlarning   bo‘sh   vaqtlarini   mazmunli
o‘tkazishni  tashkil  etish dolzarb masala hisoblanadi. Yoshlar qanchalik ma’naviy
barkamol   bo‘lsa,   turli   yot   illatlarga   qarshi   immuniteti   ham   shunchalik   kuchli
bo‘ladi.Ma’lumki,   O‘zbekiston   rahbari   ijtimoiy,   ma’naviy-ma’rifiy   sohalardagi
ishlarni yangi tizim asosida yo‘lga qo‘yish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari
surgan edi. Birinchi tashabbus – yoshlarning musiqa, rassomlik, adabiyot, teatr va
san’atning   boshqa   turlariga   qiziqishlarini   oshirishga,   iste’dodini   yuzaga
chiqarishga   xizmat   qiladi.   Ikkinchi   tashabbus   –   yoshlarni   jismoniy   chiniqtirish,
sport . Uchinchi tashabbus – aholi va yoshlar o‘rtasida kompyuter texnologiyalari
va   internetdan   samarali   foydalanishni   tashkil   etishga   qaratilgan.     To‘rtinchi
tashabbus   –   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ular   o‘rtasida   kitobxonlikni   keng
targ‘ib   qilish   bo‘yicha   tizimli   ishlarni   tashkil   etishga   yo‘naltirilgan.     Beshinchi
tashabbus   –   xotin-qizlarni     ish   bilan   ta’minlash   masalalarini   nazarda   tutadi.   Ana
shu   ezgu   g‘oya   Prezidentning   Sirdaryo   viloyatiga   tashrifi   chog‘ida   boshlanib,
qisqa   vaqtda   ulkan   ishlar   amalga   oshirildi.   Sirdaryo   viloyatidagi   tuman   va
shaharlar   kutubxonalariga   300   ming   nusxada   badiiy   adabiyotlar   yetkazib   berildi.
Musiqa   va   san’at   maktablari   cholg‘u   asboblari,   sport   ob’ektlari   jihozlar   bilan
ta’minlandi.   Bu   ishlar     Namangan   viloyatida   ham   davom   ettirilib,   “Ma’rifat
karvoni”   tashkil   etildi.   Yoshlar   uchun   25   ming   dona   kitob,   80   turdagi   sport
jihozlari va musiqa asboblari yetkazib berildi. Bir so‘z bilan aytganda, ushbu 5 ta
tashabbus   xalq,   ayniqsa,   yoshlar   tomonidan   katta   qiziqish   bilan   kutib   olindi.Bir
so‘z bilan aytganda, ushbu    5 ta tashabbus  xalq, ayniqsa, yoshlar tomonidan katta
qiziqish   bilan   kutib   olindi.   Yig‘ilishda   bu   tajribani   mamlakatning   barcha
hududlarida   keng   joriy   qilish   masalalari   muhokama   qilindi.   Bugungi   kunda
mamlakatdagi   800   dan   ortiq   madaniyat   markazlari,   312   ta   musiqa   va   san’at
maktablariga   atigi   130   ming   nafar   o‘g‘il-qiz   qamrab   olingani,   mazkur
6 muassasalarning   aksariyati   o‘quv   qo‘llanmalari,   notalar   to‘plami,   musiqa
asboblari,   mebel   va   jihozlar   bilan   yetarli   darajada   ta’minlanmagani   ko‘rsatib
o‘tildi.Davlat   rahbari   joylardagi   madaniyat   markazlari,   musiqa   va   san’at
maktablarining   moddiy-texnik   bazasi   va   ulardan   foydalanish   holatini   o‘rganib,
ularning faoliyatini yaxshilash bo‘yicha
            O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012-yil 28-maydagi ―``Malakali
kadrlar tayyorlash hamda oily ta’lim muaasalarini shunday kadrlar bilan ta’minlash
yanada   takomillashtirishga   oid   chora   tadbirlar   to‘g‘risida”gi   qarori   ta’lim
mazmunini   uning   samaradorligini   yanada     yaxshilashga     qaratilgan.
Respublikamizda     faoliyat     ko‘rsatayotgan   o‘rta   maxsus   kasb-hunar   kollejlari
uchun   tayyorlanayotgan   pedagog   kadrlar   sifatini   tubdan   yaxshilash,   ta’lim
muassasalaridagi   o‘quv   jarayonini   zamonaviy   talablar   asosida   qayta   tashkil   etish
va   tayyorlanayotgan   o‘rta   bo‘gin   mutaxasislari   malakasining   raqobatbardosh
bo‘lishiga erishish asosiy vazifalaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Ushbu vazifalarning
samarali   bajarilishining   asosiy   omili   o‘quv   vositalaridir.   Ta’lim   vositalari
svilizatsiyaning   ajralmas   qismi   umuminsoniy   madaniyatning   muhum   elementi
hamda   dunyoni   ilmiy   o‘rganish   tilidir.   Shiddatli   axboratlashuv   jarayoni   amalga
oshib   borayotgan   hozirgi   davrda   har   bir   soha   kishisi   zamon   bilan   hamnafas
ravishda   innovatsion   tehnalogiyalarga,   innovatsion   vositalarga   murojaat   qilishiga
to‘g‘ri   kelmoqda   shu   jumladan   matematika   fani   ham   bunday   oqimdan   chetda
qolayotgani yo‘q. Mahsuldor    ta’lim har qanday ta’limning zaruriy tarkibiy qismi
hisoblanib, u insoniyat jamg‘argan tajribani aniq o‘quv fani doirasida o‘zlashtirish
bilan   bog‘liq.   Ta’lim   oluvchilarda   bilim   va   ko‘nikmalarning   ma’lum   poydevori
hosil   qilingandan     keyingina   ta’limning   natijali   vaijodiy   yondashish   usullariga
ko‘chish mumkin.Pedagogik texnalogiya oqimi 70-80 yillarda   AQSh   da   yuzaga
keldi   va   YUNESCO     kabi   nufuzli     tashkilot   tomonidan   tan   olindi   va   qo‘llab   –
quvvatlandi   va   hozirgi   kunda   ko‘pgina   mamlakatlarda   muvaffaqiyatli
o‘zlashtirilmoqda.   Ma’lumki,   tubdan   farq   qiluvchi   uchta   talim   turlarini   ajratish
mumkin.   Bular:   og‘zaki-   ko‘rgazmali,   texnologik   va   izlanuvchan-ijodiy   ta’lim
7 turlari   hisoblanadi.   1.   Og‘zaki   –   ko‘rgazmali   an’anaviy   bo‘lib,   o‘qituvchining
axborot   berishi,   talabalarning   bilimlarni   qabul   qilishi,   to‘plashi   va   xotirasida
saqlashi   bilan   belgilanadi.   Ta’limda   ogzaki-ko‘rgazmali   yondashuv   juda   katta
tajribaga   ega   bo‘lib,   qismlarga   ajratib   ishlab   chiqilgan   vata’lim   tizimida   ulkan
xizmat   ko‘rsatdi.Jadal   suratlar   bilan   o‘sib   borayot-gan   fan   va   texnika   talablari,
ta’lim   tizimidagi   istlohatlar,   raqobotbardosh   kadrlar   tayyorlash,   shaxsni
rivojlantirish,   uning   ma’lumot   olish   istaklarini   to‘laroq   qondirishga     bo‘lgan
jamiyat   ehtiyojlari   o‘qitish   usullariga   yangicha   yondashishni   talab   qilmoqda.
Ta’limga texnologik yondashuvning umumiy tavsifnomasi qismlarga ajratilmagan
holda,   ta’limning   juda   oddiy   mahsuldor   darajasi   sifati   misolida   qaraladi.   O‘quv
ishlari   yuqori   natijalarga   erishishga   qaratilgan   bo‘lib,   yo‘naltirilganlik,   mashg‘ul
bo‘lish, musobaqalashish va o‘zaro yordamlashish tushunchalari mavjud bo‘ladi. 3.
Izlanuvchan   yondashuvdagi   maqsad,   talabalarda   muammoni   hal   etish,   yangi,
oxirigacha   tugallanmagan   tajribani   o‘zlashtirish,   ta’sir   etishning   yangi   yo‘llarini
yaratish   qobiliyatlarini,   shaxsiy   idrokni   rivojlantirishdan   iboratdir.     Bu   tushuncha
orqali   sanoatda   tayyor   mahsulotni   olish   uchun   bajariladigan   ishlarning   ketma   –
ketligi   haqidagi   hujjat,   ta’limda   esa   fan   bo‘yicha   uslubiy   tadbirlar   majmuasi
tushuniladi.   Pedagogik   texnologiyada   asosiy   yo‘l   aniq   belgilan-gan
maqsadlargaqaratilganlik, ta’lim oluvchi bilan muntazam o‘zaro aloqani o‘rnatish,
pedagogik   texnologiyaning   falsafiy   asosi   hisoblangan   ta’lim   oluvchining   xatti   –
harakati   orqali   o‘qitishdir.   O‘zaro   aloqa   pedagogik   texnologiya   asosini   tashkil
qilib, o‘quv jarayonini to‘liq qamrab olish kerak. Pedagogik texnologiyada nazarda
tutiladigan   maqsadlarni   qo‘yish   usuli,o‘qitish   maqsadlari   o‘quvchilar   harakatida
ifodalanadigan   va   aniq   ko‘rinadigan   hamda   o‘lchanadigan   natijalar   orqali
belgilanadi.   Maqsadlar   o‘qituvchining   faoliyatidan   kelib   chiqqan   holda   o‘rgatish,
tushuntirish,   ko‘rsatish,   aytib   berish   va   hokazo   atamalar   orqali   qo‘yiladi.
O‘quvchining   harakatlarida   ifodalanadigan   vazifalar   esa   ta’limining   natijalarda
ifodalanadi.   Natija,   talabaning   tugallangan   xatti   –harakatini   ifodalovchi   keltirib
chiqaring,   sanab   o‘ting,   so‘zlab   bering   tanlang,   ko‘rsatib   bering,   hisoblang   kabi
atamalar   bilan   ifodalanishi   kerak.Shunday   qilib,   an’anaviy   o‘quv   jarayonlarida
8 asosiy 6 omil – bu pedagog va uning faoliyati hisoblansa, pedagogik texnologiyada
birinchi o‘ringa o‘qish jarayonidagi o‘quvchilarning faoliyati qo‘yiladi.  Ma’lumki,
ilg‘or   texnologiyalarni   qo‘llashda   asosiy   e’tibor   loyihalash   bosqichiga   qaratiladi,
bunday tizimli yondoshuv asosida o‘quv jarayonini loyihalash, kutilayotgan natija
shaklidagi o‘quv maqsadlarini mumkin qadar aniqlashtirish, rejalashtirilgan o‘quv
maqsadlariga kafolatli erishishga undaydi.   Biz ushbu mavzuda matematika sohasi
uchun innovatsion vositalar bilan tanishib chiqamiz. 
                        Kurs ishining maqsad va vazifalari:   O‘quv jarayonida interfaol xorijiy
usullarni   qo‘llash   kurs   ishining   to‘liq  o‘zlashtirilishini   kafolatlaydi.   Bu   jarayonda
nazariy   mashg‘ulotlarni   olib   boorish   pedagogik   texnologiyalarga   asoslangan.
Shuningdek, ma’ruza matnlari va amaliy mashg‘ulotlarga oid fan materiallari bilan
birgalikda testlar, va videomateriallar bilan boyitish fanni sifatli o‘qitish uchun eng
dolzarb muammolardan biri hisoblanadi.
                    Kurs   ishining   ob’yekti:   O‘zbekistondagi   barcha   ta’lim   muassasalarida
matematikani o‘qitish jarayoni.
          Kurs ishining predmeti:  Innovatsion ta’lim muhiti mazmuni, metodlari va
innovatsion muhitni shakllantiruvchi vositalar.
                   Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism,
xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   tashkil   topgan   bo‘lib,   kirish
qismida   kurs   ishining   dolzarbligi,   maqsad   va   vazifalari   haqida   qisqacha   bayon
etilgan.
9 1. To‘plamning limit nuqtasi.
Aytaylik, biror      to‘plam va     nuqta berilgan bo‘lsin.
1-ta’rif.     Agar     nuqtaning ixtiyoriy
atrofida     to‘plamning  x
0   nuqtadan farqli kamida bitta nuqtasi bo‘lsa, ya’ni
bo‘lsa,  x0 nuqta       to‘plamning limit nuqtasi deyiladi.
Misollar.   1.     to‘plamning   har   bir   nuqtasi   shu   to‘plamning   limit
nuqtasi bo‘ladi.
2.     to‘plamning   har   bir   nuqtasi   va   x=0,   x=1   nuqtalar   shu
to‘plamning limit nuqtalari bo‘ladi.
3.    to‘plamning limit nuqtasi  	
x0=1   bo‘ladi.
4.      to‘plam limit nuqtaga ega emas.
2-ta’rif.    Agar   x
0   nuqtaning ixtiyoriy
  o‘ng   atrofida   (chap   atrofida)   X   to‘plamning   kamida   bitta   nuqtasi   bo‘lsa,  	
x0  
nuqta   X   to‘plamning o‘ng (chap) limit nuqtasi   deyiladi.
3-ta’rif.   Agar ixtiyoriy   c	
∈R   uchun
10 to‘plamda   X   to‘plamning   kamida   bitta   nuqtasi   bo‘lsa,   “+∞   X   to‘plamning   limit
“nuqta”si deyiladi.
Agar ixtiyoriy   c	
∈R   uchun
to‘plamda   X   to‘plamning   kamida   bitta   nuqtasi   bo‘lsa,   “ − ∞
    X   to‘plamning   limit
«nuqta»si deyiladi.
Keltirilgan   ta’rif   va   misollardan   ko‘rinadiki,   to‘plamning   limit   nuqtasi   shu
to‘plamga tegishli bo‘lishi ham, bo‘lmasligi ham mumkin ekan.
1-teorema.   Agar  	
x0∈R     nuqta   X R   to‘plamning   limit   nuqtasi   bo‘lsa,   u
holda  	
x0   nuqtaning har qanday
atrofida X   to‘plamning cheksiz ko‘p nuqtalari bo‘ladi.
  Aytaylik,     nuqta     to‘plamning   limit   nuqtasi   bo‘lsin.   Teorema
tasdig‘ining   teskarisini   faraz   qilaylik:     nuqtaning   biror       atrofida    
to‘plamning chekli sondagi     nuqtalarigina bo‘lsin.   U holda
deb olinsa,     nuqtaning   U
σ ( x
0 )
    atrofida   X   to‘plamning   x
0
  dan farqli bitta ham
nuqtasi bo‘lmaydi. Bu esa   x
0   nuqta   X   to‘plamning limit nuqtasi bo‘lishiga ziddir.
2-teorema.    Agar  	
x0   nuqta   X  R     to‘plamning limit nuqta-si bo‘lsa, u holda
shunday sonlar ketma-ketligi  	
{xn}   topiladiki,
1)  
2)     bo‘ladi.
11 2. Funksiya limiti ta’riflari va ekvivalentligi.
Faraz   qilaylik,     f(x)   funksiya     X     to‘plam   X R   da   berilgan
bo‘lib,     nuqta   X   to‘plamning   limit   nuqtasi   bo‘lsin.    x0     nuqtaga   intiluvchi
ixtiyoriy   {	
xn }   :
   
ketma-ketlikni olib, funksiya qiymatlaridan iborat   { f (	
xn )}   :
   
ketma-ketlikni hosil qilamiz.
3-ta’rif.   (Geyne).   Agar     da  	
xn    	→	x0       (	xn∈X	,Xn≠X0     bo‘ladigan
ixtiyoriy  	
{xn}   ketma-ketlik   uchun   n	→	∞     da   f(	xn )b     bo‘lsa,     b   ga     f(x)     funksiyaning	
x0
  nuqtadagi limiti   deyiladi va   x	→	x0    da    f(x)	→	b   yoki
kabi belgilanadi.
Eslatma.   Agar   n	
→	∞     da
bo‘ladigan   turli  	
{xn} ,  { y
n	}
  ketma-ketliklar   uchun   n	→	∞   da   f( x
n ¿ → b
1
,   f( y
n ¿ → b
2
 
bo‘lib,     b
1 ≠ b
2   bo‘lsa   f(x)   funksiya   x → x
0   da limitga ega emas deyiladi.
1-misol .   Ushbu
unksiyaning  	
x0=4   nuqtadagi limiti topilsin.
  Quyidagi  
{ x
n	} :
12 ketma-ketlikni olaylik. Unda
f(xn¿=	xn2−16	
xn2−	4xn
=	xn+4	
xn
bo‘lib,   n	
→	∞       da   f(	xn¿→	2   bo‘ladi. Demak,
4-ta’rif.   (Koshi).   Agar  	
∀	ε>0   son   olinganda   ham   shunday   δ = δ	( ε) 0
 
topilsaki,  	
∀	x∈X	∩(U	δ(x0)¿{x0¿})   uchun
tengsizlik bajarilsa,   b   soni   f(x)   funksiyaning   x
0   nuqtadagi limiti   deyiladi:
.
Bu ta’rifni qisqacha quyidagicha ham aytish mumkin:
∀ ε > 0
  ,  	
∃δ=	δ(ε)>0   ,   ∀ x ∈ X ∩ ( U
δ	( x
0	) ¿ { x
0 ¿ } )
  :  	| f	( x	) − b	| < ε
bo‘lsa,
5-ta’rif.   Agar  	
∀	ε>0     son   olinganda   ham   shunday   δ > 0
  son
topilsaki,   ∀ x ∈ X ∩ ( U
δ	
( x
0	) ¿ { x
0 ¿ } )
    uchun   f(x)> ε
  tengsizlik
bajarilsa,   f(x)   funksiyaning  	
x0   nuqtadagi limiti   +	∞   deb ataladi va
kabi belgilanadi.
13 Masalan,
funksiya uchunlimx→0
1
x2=	¿¿
+	∞
bo‘ladi.
Aytaylik,     f(x)   funksiya     X  
  R     to‘plamda   berilgan   bo‘lib,  	
xo=+∞  
nuqta   X   to‘plamning limit nuqtasi bo‘lsin.
6-ta’rif.     Agar  	
∀	ε>0   son   olinganda   ham   shunday  	δ>0   topilsaki,  	∀	x∈X	,   x   >	
δ
  uchun
tengsizlik bajarilsa,   b   soni   f(x)   funksiyaning   x
0 = + ∞
  dagi limiti   deyiladi va
kabi belgilanadi.
7-misol.   Aytaylik,   X = (0, 	
+∞¿ ,  	xo=+∞ ,   f(x) = 	1
x   bo‘lsin.   U holda
bo‘ladi.
  Haqiqatan ham,  	
∀	ε>0   sonnni olaylik. Ravshanki,  	∀	x>0   uchun
14 Demak,   δ = 1
ε   deyilsa, unda  ∀	x>δ  uchun
bo‘ladi.
7-ta’rif.     Agar
bo‘lsa,   b   son   f ( x )   funksiyaning   x
0   nuqtadagi chap limiti   deyiladi va
kabi belgilanadi.
Faraz   qilaylik,   f   (   x   )   funksiya   X  
  R   to‘plamda   berilgan,   x
0
  nuqta   X   ning
o‘ng limit nuqtasi bo‘lib,
bo‘lsin.
8-ta’rif.     Agar
bo‘lsa,   b   son   f( x )   funksiyaning  
x0   nuqtadagi o‘ng limiti deyiladi va
kabi belgilanadi.
15 Masalan,
f( x ) = 
funksiyaning 0 nuqtadagi o‘ng limiti 1, chap limiti –1 bo‘ladi.
3. Limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari.
Chekli   limitga   ega   bo‘lgan   funksiyalar   ham   yaqinlashuvchi   ketma-ketlik
singari qator xossalarga ega.
Faraz   qilaylik,   f(x)   funksiya   X R   to‘plamda   berilgan   bo‘lib,  x0∈R  
nuqta   X   ning limit nuqtasi bo‘lsin.
1-xossa .   Agar   x → x
0   da    f( x )   funksiya limitga ega bo‘lsa, u yagona bo‘ladi.
  Bu   xossaning   isboti   limit   ta’riflarining   ekvivalentligi   hamda   ketma-ketlik
limitining yagonaligidan kelib chiqadi.
2-xossa .   Agar
,  (b   – chekli son)
bo‘lsa,   u   holda  	
x0   nuqtaning   shunday  	U	δ(x0)   (	δ>0¿   atrofi   topiladiki,   bu
atrofda   f( x )   funksiya chegaralangan bo‘ladi.
Aytaylik,
bo‘lsin. Funksiya limiti ta’rifga binoan	
∀	ε>0
  ,   ∃ δ = δ	( ε) > 0
  ,   ∀ x ∈ X ∩ ( U
δ	( x
0	) ¿ { x
0 ¿ } )
  da   	| f	( x	) − b	| < ε
ya’ni
16 bo‘ladi. 
                        Keyingi   tengsizliklardan   f(   x   )   funksiyaning  x0   nuqtaning  	U	δ(x0)  
atrofida chegaralanganligi kelib chiqadi.
3-xossa .     Agar
bo‘lib,   b < p   bo‘lsa, u holda  	
x0   nuqtaning shunday   	U	δ(x0)     atrofi topiladiki, bu
atrofda
bo‘ladi.
  Shartga ko‘ra
Funksiyaning   limiti   ta’rifiga   ko‘ra     uchun   shunday     son
topiladiki,   ∀ x ∈ X
,  	
| x − x
0	| < δ
,  	x≠x0   uchun
bo‘ladi. Bu esa  	
∀	x∈U	δ(x0)   da   f( x )   bo‘lishini bildiradi.
Faraz   qilaylik,   f(   x   )   va   g(   x   )   funksiyalar   X  
  R   to‘plamda   berilgan
bo‘lib,  	
x0∈R   nuqta   X   to‘plamning limit nuqtasi bo‘lsin.
4-xossa .     Agar
bo‘lib,   ∀ x ∈ X
  da   f( x )	
≤g(x)   tengsizlik bajarilsa, u holda   b
1 ≤ b
2 , ya’ni
17 bo‘ladi.
  Aytaylik,
bo‘lsin.
Funksiya limitining Geyne ta’rifiga ko‘ra  x0   ga intiluvchi ixtiyoriy	
xn→	x0
  	(xn∈X	,xn≠x0)
ketma-ketlik uchun
(
1 )
bo‘ladi.
Ravshanki,  	
∀	n∈N   da
f( 	
xn¿≤g(xn) (
2 )
Yaqinlashuvchi   ketma-ketlikning   xossalaridan   foydalanib,   (1)   va   (2)
munosabatlardan
ya’ni  	
b1≤b2   bo‘lishini topamiz.  
5-xossa .     Faraz qilaylik,
 , (  b
1 , b
2 ∈ R ¿
limitlar mavjud bo‘lsin. U holda
a)   ∀ c ∈ R
da  
limx→x0(c∙f(x))=	c∙limx→x0
f(x) ;
18 b)   lim
x → x
0( f	( x	) + g	( x	)) = lim
x → x
0 f	( x	) + lim
x → x
0 g ( x )
;
v)   lim
x → x
0	
( f	( x	) ∙ g	( x	)) = lim
x → x
0 f	( x	) ∙ lim
x → x
0 g	( x	) ;
g) Agar  	
b2≠0   bo‘lsa,   lim
x → x
0 f ( x )
g ( x ) = lim
x → x
0 f	
( x	)
lim
x → x
0 g	
( x	) ;
bo‘ladi.
Bu   tasdiqlarning   isboti   sonlar   ketma-ketliklari   ustida   arifmetik   amallar
bajarilishi haqidagi ma’lumotlardan kelib chiqadi.
2-misol.   Ushbu
limit hisoblansin.
  Ma’lumki,   1 − cosx = 2 sin 2 x
2 . Shuni hisobga olib topamiz:
lim
x → 0 1 − cosx
x 2  = 	
limx→0
2sin	2x
2	
x2	=limx→0
1
2∙
[
sin	x
2
x
2	]
2
=	1
2∙
[
limx→0
sin	x
2
x
2	]
=	1
2  . 
Funksiyaning limiti
Ikki  (va ikkidan ortiq)    o‘zgaruvchi   funksiyasining      limiti   va   uzluksizligi
bir   o‘zgaruvchi       funksiyasidagi       kabi       ta’riflanadi.   Bu   ta’riflar   nuqtaning  	
δ−
atrofiga   tushunchasiga   asoslanadi.  	
P0(x0;y0)   nuqtaning  	δ− atrofi   deb	
√(x−	x0)
2+(y−	y0)
2<	δ
  (yoki  	ρ(P	,P0)<δ )   tengsizlikni   qanoatlantiruvchi
barcha  	
P(x;y)   tekislik   nuqtalari   to‘plamiga     aytiladi.   Bu   to‘plam     markazi      	P0
nuqtada     bo‘lgan     va       radiusi  	
δ   ga   teng     ochiq   (chegarasiz)   doirada   yotuvchi
barcha 	
P   nuqtalardan tashkil topadi  (4-rasm).
19              3-ta’rif .     Agar   ∀	ε>0   son uchun  	P0(x0;y0)    nuqtaning shunday  	δ− atrofi
topilsaki, bu atrofning istalgan 	
P(x;y)    nuqtasi  ( 	P0  nuqta bundan istisno bo‘lishi
mumkin) uchun	
|f(P)−	A|<ε
tengsizlik   bajarilsa,  	
A     songa  	z=	f(x,y)   funksiyaning  	P0(x0;y0)     nuqtadagi
yoki  	
P→	P0   dagi   limiti   deyiladi  va  	
lim	¿x→x0¿	
y→y0¿
¿f(x,y)=A¿ ,  	lim	(x,y)→(x0,y0)
f(x,y)=	A   yoki    	
limP→P0
f(P)=	A
 kabi belgilanadi. 
Quyida bu teoremalarni keltiramiz.
        1-teorema .   Ikkita funksiya algebraik yig‘indisining limiti bu  funksiyalar   
 limitlarining algebraik  yig‘indisiga teng ,ya’ni                            	
limP→P0
(f(P)±	g(P))=	limP→P0
f(P)±	limP→P0
g(P)
.
                2-teorema .   Ikkita   funksiya   ko‘paytmasining   limiti   bu   funksiyalar
limitlarining  ko‘paytmasiga teng,  ya’ni  	
limP→P0
(f(P)⋅g(P))=	limP→P0
f(P)⋅limP→P0
g(P)
.
1-natija . Funksiya 	
P→	P0 da yagona limitga ega bo‘ladi.
2-natija . O‘zgarmas funksiyaning   limiti uning o‘ziga teng , ya’ni   	
limP→P0
f(C	)=C
.
                3-natija .   O‘zgarmas   ko‘paytuvchini   limit   belgisidan   tashqarida   chiqazish
mumkin,  ya’ni  	
limP→P0
(k⋅f(P))=	k⋅limP→P0
f(P	),k∈R.
20                4-natija . Funksiyaning natural ko‘rsatkichli  darajasining limiti bu funksiya
limitining shu tartibli darajasiga teng, ya’ni  limP→P0
(f(P)n)=(limP→P0
f(P))n
, 	
n∈N	.
               3-teorema .   Ikki funksiya bo‘linmasining limiti bu funksiyalar  limitlarining
nisbatiga  teng,  ya’ni	
lim
P→P0
f(P)	
g(P)=	
limP→P0
f(P)	
limP→P0
g(P	)
 ,  	limP→P0
g(P)≠	0 .
  4-teorema .   Agar  	
P0   nuqtaning   biror   atrofidagi   barcha  	P nuqtalar   uchun	
f(P)≤	ϕ(P)≤	g(P)
    tengsizlik   bajarilsa   va  	
lim
P→P0
f(P	)=	lim
P→P0
g(P)=	A   bo‘lsa,
u holda  	
lim
P→P0
ϕ(P)=	A  bo‘ladi.
Misollar  .    1. 	
lim	
(x,y)→(2,−1)
x+2y2	
x2+3xy  limitni limitlar haqidagi teoremalarni qo‘llab,
topamiz:	
lim	
(x,y)→(2,−1)
x=2
   va  	lim	
(x,y)→(2,−1)
y=−1 .
U holda	
lim	(x,y)→(2,−1)
x+2y2	
x2+3xy	=	
lim	(x,y)→(2,−1)(x+2y2)	
lim	(x,y)→(2,−1)(x2+3xy	)=	
lim	(x,y)→(2,−1)x+2	lim	(x,y)→(2,−1)y2	
lim	(x,y)→(2,−1)x2+3	lim	(x,y)→(1,−2)xy	=	2+2⋅(−	1)2	
22+3⋅2⋅(−	1)=−	2.
                2.  	
lim	
(x,y)→(0,0	)
√xy	+9−	3	
x−	y   limitni   topish   uchun  	(0;0)   nuqtaga  	y=	kx     to‘g‘ri
chiziq bo‘ylab yaqinlashamiz.    U   holda	
lim	
(x,y)→(0,0	)
√xy	+9−	3	
x−	y	
=	lim
x→0
√kx	2+9−	3	
(1−	k)x	
=	lim
x→0	
kx	2	
(1−	k)x(√kx	2+9+3)
=
21 =	lim
x→0	
kx	
(1−	k)(√kx	2+3+3)
=	0	
6(1−	k)
=	0.Yuqorida   keltirilgan   ikki   o‘zgaruvchi   funksiyasining   limiti   unung   karrali
limiti   deyiladi.   Ikki   o‘zgaruvchining   funksiyasi   uchun   karrali   limitdan   tashqari
takroriy   limitlar   deb   ataluvchi    	
limx→x0
(limy→y0
f(x,y)) va    	limy→y0
(limx→x0
f(x,y))   limitlar   ham
kiritiladi.   Umuman   olganda  	
lim	(x,y)→(x0,y0)
f(x,y)   karrali   limit   har   ikki   argument   bir
vaqtda   nuqtalarga   intilganda   takroriy   limitlar   bilan   ustma-ust   tushish   shart   emas.
Quyida  	
f(x,y)   funksiyaning   karrali   limitini     uning   takroriy   limitlari   bilan
almashtirish imkonini beruvch teoremani keltiramiz.
MISOLLAR
1-misol:
Funksiya: f(x) = 3x + 2
Limit: x → 2
Yechim:
f(2) = 3·2 + 2 = 6 + 2 = 8
Demak, lim x→2 f(x) = 8
Bu yerda funksiya to‘g‘ri chiziq, har qanday nuqtada aniqlangan va uzluksiz, 
shuning uchun limit mavjud va 8 ga teng.
2-misol:
Funksiya: f(x) = (x² - 4)/(x - 2)
Limit: x → 2
Yechim:
(x² - 4) = (x - 2)(x + 2), shuning uchun:
f(x) = [(x - 2)(x + 2)] / (x - 2) = x + 2 (x ≠ 2)
Endi x → 2 da: f(x) → 2 + 2 = 4
22 Demak, lim x→2 f(x) = 4
Bu yerda x = 2 nuqtada funksiya aniqlanmagan, lekin limit mavjud.
3-misol:
Funksiya: f(x) = sin(x)/x
Limit: x → 0
Yechim:
Bu limit matematikada mashhur limitlardan biridir va sin(x)/x → 1 bo‘ladi.
Demak, lim x→0 sin(x)/x = 1
Bu limit trigonometrik limitlardan biri hisoblanadi.
4-misol:
Funksiya: f(x) = (x² + x - 6)/(x - 2)
Limit: x → 2
Yechim:
f(x) = [(x - 2)(x + 3)] / (x - 2) = x + 3 (x ≠ 2)
x → 2 da: f(x) → 2 + 3 = 5
Demak, lim x→2 f(x) = 5
Bu yerda ham funksiya x = 2 nuqtada aniqlanmagan bo‘lsa-da, limit mavjud.
23 XULOSA
                  Bizga   ma’lumki   funksiyaning   limiti   matematik   analiz   asoslari   fanining
muhim rivojlanayotgan tarmoqlaridaan biri bo‘lib hisoblanadi.Limitga ega bo‘lgan
funksiyalar–   matematik   analiz   asoslari   fanini   yaxshi   o‘zlashtirish,   unga   tegishli
bo‘lgan tushunchalar va turli masalalarni yechishga, ularni oson hal qilishga imkon
beradi.   Ushbu   kurs   ishida   matematik   tahlilning   eng   asosiy   va   dolzarb
tushunchalaridan   biri   bo‘lgan   limit   tushunchasi   keng   qamrovda   o‘rganildi.
Ayniqsa,   funksiyaning   chekli   limitga   ega   bo‘lishi   holatlari   va   bu   limitga   ega
funksiyalarning asosiy xossalari nazariy va amaliy jihatdan yoritildi. Kurs ishining
har   bir   bo‘limi   mazkur   mavzuni   ketma-ket   chuqurlashtirib,   nazariy   bilimlarni
mustahkamlovchi   isbotlar   va   misollar   bilan   boyitilgan.
Avvalo,   to‘plamning   limit   nuqtasi   tushunchasi   tahlil   qilindi.   Bu   tushuncha
matematik  analizda   muhim   o‘rin  tutadi,   chunki   har   qanday   limit   yoki   uzluksizlik
haqida   fikr   yuritishda,   avvalo,   to‘plamdagi   nuqtalarning   qanday   yaqinlashishi,
ya’ni   limit   nuqtalar   mavjudligi   muhim   ahamiyatga   ega.   Kurs   ishining   birinchi
bo‘limida limit nuqtasining formal ta’rifi, uning mavjud bo‘lish shartlari, misollar
orqali   tasdiqlangan   holda   bayon   etildi.   Limit   nuqtasi   tushunchasi   orqali   biz
funksiyalar   va   ketma-ketliklar   limitining   mavjudligi   haqida   umumiy   tasavvurga
ega bo‘lamiz.Ikkinchi bo‘limda esa funksiyaning limiti tushunchasi hamda bu limit
uchun   mavjud   bo‘lgan   har   xil   ta’riflar   o‘rganildi.   Xususan,   Epsilon-Delta   ta’rifi,
Chexov ta’rifi va boshqa ta’riflar ko‘rib chiqildi. Ular o‘zaro ekvivalentligi isbotlar
yordamida asoslab berildi. Bu bo‘limda ta’riflar orasidagi farq va ularning mohiyat
jihatdan bir  xil   natijaga olib  kelishi   batafsil  tahlil   qilindi.  Bu  esa  talabalarga  turli
ta’riflar   orqali   bir   xil   limit   holatini   aniqlash   imkonini   beradi.   Limit
tushunchasining   turli   ifodalanishi,   ayniqsa,   murakkab   funksiyalarni   o‘rganishda
qulaylik   yaratadi.
            Uchinchi   bo‘limda   esa   chekli   limitga   ega   bo‘lgan   funksiyalarning   xossalari
24 yoritildi.   Bu   xossalar   funksiyalar   ustida   turli   algebraik   amallar   bajarilganda
limitlarning   qanday   o‘zini   tutishini   aniqlaydi.   Jumladan,   limitning   chiziqlilik
xossasi, ya’ni ikki funksiyaning yig‘indisi, ayirmasi, ko‘paytmasi yoki nisbatining
limitlarini   topish   qoidalari   ko‘rib   chiqildi.   Bu   qoidalar   nafaqat   nazariy   jihatdan,
balki   amaliy   hisob-kitoblardagi   soddalashtirishlar   uchun   ham   muhim   ahamiyatga
ega.
                   Shuningdek, ushbu bo‘limda uzluksizlik va limit tushunchalari o‘rtasidagi
uzviy bog‘liqlik tahlil qilindi. Funksiya berilgan nuqtada uzluksiz bo‘lishi uchun, u
yerda   chekli   limit   mavjud   bo‘lishi   va   bu   limit   funksiyaning   o‘sha   nuqtadagi
qiymatiga teng bo‘lishi kerakligi isbotlandi. Bu esa real funksiyalarni o‘rganishda,
grafik   tahlillar   olib   borishda,   hosila   va   integral   kabi   tushunchalarni   aniqlashda
zarur   bo‘lgan   nazariy   asosni   tashkil   etadi.
Kurs   ishining   nazariy   asoslari   matematik   tahlil   fanining   poydevorini   tashkil
qiluvchi fundamental tushunchalarga tayangan holda yozilgan. Har bir ta’rif, xossa
va   teorema   aniq   isbotlar   bilan   mustahkamlangan.   Misollar   orqali   mavzuga   oid
nazariy   bilimlar   amaliy   nuqtai   nazardan   tasdiqlangan.   Bu   esa   o‘z   navbatida,
talabaga   mavzuni   chuqurroq   o‘zlashtirish   imkonini   beradi.
Xulosa qilib aytganda, ushbu kurs ishi  orqali talabalar limit tushunchasini  chuqur
o‘rganishlari,   turli   limit   holatlarini   tahlil   qilishlari,   funksiyalarning   limitga   ega
bo‘lish   shartlarini   aniqlashlari   va   amaliy   masalalarda   bu   bilimlarni   qo‘llay   olish
ko‘nikmalarini   shakllantirishlari   mumkin.   Shuningdek,   bu   bilimlar   keyingi
matematik   tushunchalar   —   hosila,   uzluksizlik,   integral   kabi   mavzularni
o‘rganishda   mustahkam   nazariy   zamin   bo‘lib   xizmat   qiladi.Kurs   ishining   muhim
jihatlaridan   biri   bu   mavzuning   ta’lim   jarayonidagi   rolini   yoritish   bo‘ldi.   Chekli
limitga   ega   bo‘lgan   funksiyalarning   xossalari   mavzusi   o‘quvchilarga   abstrakt
fikrlash,   mantiqiy   xulosalar   chiqarish,   formulalar   bilan   ishlash   va   real
muammolarni   matematik   modellashtirish   ko‘nikmasini   shakllantirishga   xizmat
qiladi.   Shu   bois,   bu   mavzuni   chuqur   o‘zlashtirish   matematikaning   boshqa
bo‘limlarini,   ayniqsa   funksiyalar   nazariyasi,   differensial   va   integral   hisob,
ehtimollar nazariyasi kabi sohalarni o‘rganishda mustahkam poydevor bo‘ladi.
25 Kelgusida bu mavzuni yanada chuqurlashtirish uchun limit tushunchasining
bir tomonlama limitlar, cheksiz limitlar, yo‘nalishli limitlar va ko‘p o‘zgaruvchili
funksiyalar   uchun   limit   kabi   kengaytirilgan   shakllari   o‘rganilishi   maqsadga
muvofiqdir.   Zero,   limit   tushunchasi   nafaqat   matematik   analizda,   balki   fizika,
iqtisod,   informatika   va   muhandislik   kabi   sohalarda   ham   muhim   va   keng
qo‘llaniladi.
26 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   7-maydagi   Matematikaʺ
sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy-tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida gi PQ-4708-sonli Qarori. 	
ʺ
2)   Azlarov   T.A.,   Mansurov   X.T.   Matematik   analiz,   1-qism,   Toshkent,
O‘qituvchi , 1994. 	
ʺ ʺ
3)   Xudayberganov   G.,   Varisov   A.,   Mansurov   H.,   SHoimqulov   B.   Matematik
analizdan ma’ruzalar, 1-qism, Qarshi, «Voris-nashriyot», 2010. 
4)   A.Sadullayev,   X.Mansurov,   G.Xudoyberganov,   A.Vorisov,   R.G‘ulomov
Matematik   analiz   kursidan   misol   va   masalalar   to‘plami,   Toshkent,   “O‘qituvchi”
2008. 
5)   Фихиенгольц   Г.М.   Основы   математического   анализа.   Т.   1-часть   "Лань"
2015. 
6)   Демидрович   Б.П.   Сборник   задач   и   упражнений   по   математическому
анализу. Санкт-Петербург. "Лань" 2021. 
27 7)   Кудряцев   Л.Д.   и   др.   Сборник   задач   и   упражнений   по   математическому
анализу. 1-часть Масква. "Наука" 200 3
8) A.Sa’dullayev,   H.   Mansurov,   G.   Xudoyberganov   va   boshqalar.   Matematik
analiz kursidan misol va masalalar to‘plami  1-qism. T: “O‘zbekiston”  1993 yil;
9) T.Azlarov,   H.   Mansurov.   Matematik   analiz   asoslari     1-qism.   T:
“Universitet” 2007 yil
10) G.   Xudoyberganov,   A.   K.   Vorisov,   X.   T.   Mansurov,   B.   A.   Shoimqulov.
Matematik analizdan ma’ruzalar  1-qism. T: “Voris-nashriyot” 2010 yil
11) B.   A.   Shoimqulov,   T.   T.   Tuychiyev,   D.   H.   Djumaboyev.   Matematik
analizdan mustaqil ishlar.  T: “O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati”   2008 yil.
28 Internet  saytlari:
      1.Elektron  jurnal :                                       www.arki.ru
      2. To‘liq  matnli  kutubxona :                        www.lib.ru
      3.   Maktabda  axborot  texnologiyalari:         www.edunet.uz
      4.   Talaba  yoshlar  sayti:                                 www.study.uz      
      5.    Bilim  portal:                                              www.ziyonet.uz
29

Chekli limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari

Купить
  • Похожие документы

  • To‘plamlar va ular ustida amallar, to‘plamda akslantirishlar 25
  • Aniq integral va uning xossalari
  • Arifmetik va geometrik progressiyaning o‘qitish metodikasi
  • Gipergeometrik funksiya
  • Buziluvchan va aralash turdagi tenglamalar.

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha