11-sinfda o’quvchilarning elementar matematik tasavurlarini shakillantirishda taqdimotlardan foydalanishning ahamiyati

1-sinfda o’quvchilarning elementar matematik tasavurlarini
shakillantirishda taqdi motlardan foydalanishning ahamiyati
Reja:
Kirish. 
1-Bob.  Elementar matematik tasavvurlarni shakllantirishning nazariy va 
didaktik asoslari .
1.1.Elementar matematik tushunchalarni rivojlantirishda ta’lim  muammolari.
1.1. Elementar matematikani o’quvchilarga tushuntirish yo’llari.
2.Bob. Boshlang’ich sinf   bolalarda  elementar matematik tasavvurlarni 
shakllantirish asoslari ning  nazariy asoslari.
2.1. Elementar matematik tasavvurlarni  shakllantirish metodikasi asoslarining  
rivojlanishi.
2.2 Bolalarda matematik tushunchalarni shakllantirish nazariyasi  va metodikasi
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiyotlar.
1 Mundarija:
Kirish. …………………………………………………………………………..3
1-Bob.  Elementar matematik tasavvurlarni shakllantirishning nazariy va 
didaktik asoslari ……………………………………………………………..…6
1.1.Elementar matematik tushunchalarni rivojlantirishda ta’lim  muammolari…8
1.1. Elementar matematikani o’quvchilarga tushuntirish yo’llari………………11
2.Bob. Boshlang’ich sinf   bolalarda  elementar matematik tasavvurlarni 
shakllantirish asoslari ning  nazariy asoslari… …………………………….…16
2.1. Elementar matematik tasavvurlarni  shakllantirish metodikasi asoslarining  
rivojlanishi……………………………………………………………………….19
2.2. Matematika elementlariga o‘rgatishini tashkil qilish……………………….23
Xulosa …………………………………………………………………….….….29
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………...…30
2 Kirish.
Normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamasi   portalida   yangi   tahrirdagi   O‘zbekiston
Respublikasining Ta'lim to‘g‘risidagi qonuni loyihasi e'lon qilindi .
Ushbu Qonunning maqsadi O‘zbekiston Respublikasida fuqarolarga ta'lim-tarbiya
berish,   kasb-hunar   o‘rgatishning   huquqiy   asoslarini   va   ta'lim   sohasidagi   davlat
siyosatining   asosiy   prinsiplarini   belgilash   hamda   har   kimning   bilim   olishdan
iborat konstitutsiyaviy huquqini ta'minlashdan iborat.
Qonunning asosiy vazifalari:
ta'lim   tizimining   ishlashi   va   rivojlanishi   uchun   huquqiy   kafolatlar   va
mexanizmlarni yaratish;
ta'lim   olish   jarayonida   ta'lim   oluvchilar   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish   va
shaffoflikni ta'minlash;
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari   darajasigacha
takomillashtirish; ta'lim sohasida davlat hokimiyati va davlat boshqaruvi organlari
hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini   belgilash   va   ular
o‘rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   solish;   ta'lim   sohasida   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda   ularning   o‘zaro
munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga solish. Ta'lim O‘zbekiston Respublikasi
ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim sohasida davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalarni bir yil davomida umumiy o‘rta ta'limga
tayyorlash   hamda   o‘n   bir   yillik   umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus)   ta'limning
majburiyligi;
3 ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat   ta'lim   standartlari   va   davlat   ta'lim   talablari   doirasida   ta'lim   olishning
hamma uchun ochiqligi;
ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e'tiqodi, shaxsi, ijtimoiy
mavqeidan qat'iy nazar, har kimga ta'lim olishda teng huquqlarni kafolatlaydi.
Davlat ta'lim olish huquqini quyidagilar orqali ta'minlaydi:
ta'lim tashkilotlarini rivojlantirish;
ta'lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   va   ta'lim   dasturlarini   innovatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirishni qo‘llab-quvvatlash;
yetakchi   klassik   oliy   ta'lim   muassasalari   maqomini   belgilash   va   ularni   qo‘llab-
quvvatlash;
ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy, dual) ta'lim olishni tashkil etish;
kadrlar tayyorlash va ta'limga oid davlat dasturlari asosida o‘qitish;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta'limni bepul olish;
oilada   yoki   o‘zi   mustaqil   ravishda   bilim   olgan,   shuningdek,   majburiy   umumiy
o‘rta   ta'limni   to‘liq   olmagan   fuqarolarga   akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta'lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish;
ta'lim   muassasalarida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   davlat   buyurtmalarini   mehnat
bozorining talablariga muvofiq shakllantirish.
Xorijiy   mamlakatlarning   fuqarolari   O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro
shartnomalarga va qonun hujjatlariga muvofiq ta'lim olish huquqiga ega.
4 O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy yashab  turgan  fuqaroligi  bo‘lmagan shaxslar
ta'lim olishda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga ega.
O‘zbekiston Respublikasi kadrlar tayyorlash Milliy dasturi (1997 y) uzluksiz
ta’limni   bir   butun   tizimini   yaratish   vazifasini   ilgari   surdi   va   mutaxassislar
tayyorlash   sifatiga   qo‘yiladigan   talablarni   yanada   oshirdi.   YAna   shunga   bog‘liq
holda   Respublikadagi   pedagogika   oliy   o‘quv   yurtlaridagi   ta’lim   —   tarbiya
jarayonini   takomillashtirish   masalasi   dolzarb   masalaga   aylandi.   Maktabgacha
tarbiya   mutaxassislarini   tayyorlash   tizimida   «Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
elementar   matematik   tasavvurlarni   shakllantirish   asoslari   va   metodikasi»   kursi
muhim   o‘rin   tutadi.   So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   bolalar   bog‘chasida
matematika   o‘qitish   butun   sistemasida   o‘z   ko‘lami   va   ahamiyati   jihatidan
nihoyatda   katta   bo‘lgan   o‘zgartirishlar   amalga   oshirildi.   Maktab   oldiga   yangi
maqsadlarning   qo‘yilishi   bilan   bog‘chada   matematik   ta’lim   berish   mazmunining
tubdan o‘zgarishiga olib keldi. Bog‘cha bolalariga matematikadan samarali ta’lim
berish   bo‘lajak   tarbiyachi   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   ishlab   chiqilgan
«Maktabgacha yoshdagi bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish» kursini
o‘qish metodikasini egallab, chuqur o‘zlashtirib olmog‘i lozim. 
1-Bob.  Elementar matematik tasavvurlarni shakllantirishning nazariy va
didaktik asoslari .
Bolalardagi   matematik   bilim   hayotdan   ajralmagan   holda   dunyoni   chuqurroq,
to ’ laroq o ’ rganishga imkon yaratadi. Bunda bolalarda matematik tushunchalardan
oldin   mavjud   bo‘lgan   g‘oya   katta   ahamiyatga   egadir.   Har   bir   yangilikdan   oldin
g‘oya   paydo   bo‘ladi,   keyin   shu   yangilik   ham   kelib   chiqqan   natijalarni   isbotlash
uchun
umumiy   uslubni   anglashga   va   shu   natijani   umumiy   ifodalashga   harakat   qiladi.
Matematik   masalalarni   echish   jarayoni   o‘zining   mohiyati   bo‘yicha   mustaqil
5 fikrlashni   talab   qiladi.   Matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   darajasi   turli
insonlarda turlicha bo‘ladi. Uning shakllanishi doimiy mashq qilishni
talab   qiladi.   Bu   mashqlar   oila   va   maktabgacha   ta’limdan   boshlanadi.   Har   bir
mustaqil echilgan masala, tuzilgan masala va masalani echish jarayonida uchragan
qiyinchiliklarni   mustaqil   engishida   matonat   shakllanadi,   ijodiy   qobiliyatlar
rivojlanadi.   Ruhshunoslarning   fikriga   qaraganda,   matematik   tushunchalarni
shakllantirish   muammosi   murakkab   va   serqirralidir.   O‘zining   mohiyati   bo‘yicha
har bir fikr ijodiy, past yoki yuqori darajaning mahsulidir. Har bir fikr — izlanish
va yangilikni yaratish hamda uni ommalashtirishga qaratilgan mustaqil harakatdan
iborat.
Adabiyotlar   tahlillari   shuni   ko‘rsatadiki,matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
mahsulining yuqori darajadagi yangiligi, unga erishish jarayonining o‘ziga xosligi
va aqliy rivojlanishga sezilarli ta’sir ko‘rsatish bilan ifodalanadi. Ayrim mualliflar
bolaning turli
fikrlashlari ularning oldida turgan yangi muammolarni mustaqil echishga, chuqur
bilimlarni   tez   egallashga,   qulay   imkoniyatga   engil   o‘tishga   undaydi,   deb
hisoblaydilar.
S.L.Rubinshteynning   birinchilardan   bo‘lib   umumiy   aqliy   rivojlanish   borasida
qilgan   izlanishlari   maqsadga   muvofiqdir.     U   ruhshunoslikdagi   faoliyat   toifasini
ruhiy   izlanishning   ob’ekti   hamda   maqsadi   qilib   kiritdi   va   asosladi.   Faoliyat
nazariyasi   asosida   S.L.Rubinshteyn   faoliyat   tushunchasini   sub’ektdan   ob’ektga
o‘tish deb kiritadi.
S.L.Rubinshteyn faoliyatning ikkinchi bosqichini ob’ektdan sub’ektga qarab
borgan   aloqadan   iborat   deb   hisoblaydi.   S.L.Rubinshteynning   diqqat   markazida,
inson   faoliyati   jarayonida   faqatgina   o‘ziga   xos   bo‘lgan   shaxs   sifatida   o‘zining
xususiyatlarininamoyon etib qolmay, balki undagi ruhiyatning shakllanishi ob’ekt
bo‘lib  aniqlanadi,  degan   mazmun  turadi.   “Faoliyat”,  “harakat”  tushunchalarining
fundamental psixologik tushunchalari A. N.  Leontev ishlarida yoritilgan.
Faoliyat — sub’ektning bir-biriga bog‘langan realligining o‘zaro ta’sir ko‘rsatishi
deb   bilgan   A.N.Leontev,   reallikning   bola   ongida   aks   ettirilishi   —   “ta’sir”ning
6 natijasi   bo‘lmay,   o‘zaro   ta’sir,   ya’ni   bir-biriga   duch   kelgan     jarayonlarning
natijasidir, deb hisoblaydi.
A. N. Leontev va S.L. Rubinshteynning o‘qitish amaliyotidagi xulosalariga
qaraganda,   matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   faoliyat   shakllarining
ishlanmasi   va   ishlatilishi   hamda   ta’limdagi   faoliyat   tamoyillarining   bir-   biriga
ketma-ket o‘tkazilishi eng foydali va natijali yo‘nalishdir.
Matematik   tushunchalarni   rivojlantirishda   bo‘lgan   barcha   izlanishlar   ikki   asosiy
yo‘nalishda   olib   borilmoqda.   Birinchi   yo‘nalishda   matematik   tushunchalarning
o‘ziga   xos   xususiyatlari   ta’riflanadi.   SHu   nuqtai   nazardan   muammolarni
o‘rganishga ko‘p olimlarning ishlari bag‘ishlangan. Ularda bir necha g‘oyalar aniq
aks ettirilgan:
a)   g‘oyalardan   biri   —   bolalarning   amaliy   faoliyati   bajarilishidagi   ayrim   belgilar
ularning   har   xil   birikmalarini   ajratib   ko‘rsatmoqda,   ya’ni   amaliy   masalalarni
mustaqil   ravishda  tuzmoq,  bajarish,  ijodiy  xarakterdagi-   masalalarni   echish,  aniq
va yashirin jarayonlarning   funksional bog‘lanishini
tushungan holda bajarishva hokazo;
b)   izlanishlarning   ikkinchi   guruhi   matematik   tushunchalarni   shakllantirishning
xususiyatlarini   bilim   boyligi   va   uni   o‘zlashtirish   darajasi   orqali   izohlashni   o‘z
ichiga oladi;
d)   uchinchisi   —   matematik   tushunchalarni   shakllantirishning   asosini
tarbiyachilarning   turli   xil   (masalan,   tushunchalar   yig‘indisini:   qo‘shmoq,
mulohaza qilmoq, mantiqiy bog‘lanishni aniqlamoq, bilmoq) masalalarni echishda
namoyon bo‘lgan umumiy qobiliyatlari bilan bog‘laydi. 
Ikkinchi   yo‘nalishdagi   izlanishlar   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning   mexanizmi,   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   o‘rganish   va
tushuntirishga   bag‘ishlangan.   Bunda   matematik   tushunchalarni   shakllantirishni
shaxs   xususiyatlari   (kasbga   bo‘lgan   qiziqish,   shaxs   uchun   ijodiy   fikrlashning
ahamiyati,  shaxsning   yoshiga   xos   bo‘lgan  xususiyatlar)   bilan   bog‘lashga   harakat
qilingan.
7 Bolada   matematik   tushunchalar   shakllangan   hisoblanadi.   Agar   masalani
echishdagi   yangilikni,   masalani   qiziqarli   echish   uslubini,   doim   qo‘llab   kelgan
standart   uslublaridan   voz   kechib,   masalaning   yangi   echimlarini,   muammoning
asosiy bog‘lanish mohiyatini anglash va uni echish uchun turli usullarni topish,
amaliy   masalalarni   echish   muammolaridan   chiqish,   oldindan   aytib   berish
qobiliyatlariga ega bo‘lsa, matematik tushunchalar rivojlangan hisoblanadi. 
L.   S.   Vigotskiy   fikrlashning   rivojlantirish   muammosini   o‘rganib,   dastlab
matematik   tushunchalarni   shakllantirishni   ilgari   suradi.   Bunda   u   bolalarda
matematik   tushunchalarni   shakllantirish   uchun   eng   qulay   sharoitlarni   topish
lozimligini   ta’kidlaydi.   L.S.   Vigotskiyning   fikri   bo‘yicha,   bolaning   tasavvuri
rivojlanishi   bilimlarni   o‘zlashtirish   jarayonisiz   o‘tmaydi,   faqatgina   o‘quv
axborotlarining     to‘plami   (bilim,   bilish)   fikrlashni   harakatlantiradi,   bolalarning
fikrini
rivojlantiradi.   O‘z   navbatida   matematik   tasavvurning   hosil   bo‘lishi   bilim   va
bilishni o‘zlashtirish yuqori darajada bo‘lishiga dastlabki shart hisoblanadi.
L. S. Vigotskiydan keyin psixolog va didaktlarning ko‘pchiligi o‘rgatish — 
rivojlanish manbai, tarbiyachilarning bilimi va bilishi ularning rivojlanishi uchun 
muhim shartlardan  biridir, deb hisoblaydilar. Bunda o‘qitish  jarayonida 
tasavvurni hosil qildirish jarayonini ko‘zda tutish muhimdir, ya’ni 
tarbiyachilarning egallagan matematik tushunchalarni rivojlanish darajasini 
e’tiborga olish va ularni keyingi engilroq maydonga siljitish kerak. 
Ushbu maydonni aniqlash uchun L. S. Vigotskiy ikki ko‘rsatkichdan  
foydalanishni tavsiya etadi:
1) bolaning yangi bilimlarni kattalar  yordamida egallashi;
2)   boladagi   o‘zlashtirilgan   bilimlarni   masalalarni   mustaqil   echishda   qo‘llash,
tatbiq etish qobiliyati.
L.S. Vigotskiyning takliflarini amaliyotda qo‘llaganda:
a)   bolalarga   masalani   echilishini   ko‘rsatib,   xuddi   shunga   o‘xshash   masalani
o‘zlariga echish uchun beradi;
b) tarbiyachi boshlab qo‘ygan masalani bolaning echib tugatishini tavsiya etadi;
8 d) murakkabroq masalalarni echishni bolaga tavsiya etadi;
e)   masalaning   echilish   prinsipini   tushuntiradi,   yordamchi   savollar   beradi,
muammolar qo‘yadi, masalani qismlarga bo‘ladi va hokazo.
Bundan   tashqari,   masalani   echish   jarayonida   tasavvurni   hosil   qildirish
jarayonini   aniqlash   uchun   tavsiya   etilayotgan   usullardan   foydalanish   maqsadga
muvofiq bo‘ladi, deb hisoblaymiz.
Z.I.Kalmakovaning   ishlarida   ta’kidlanadiki,   ,,YAqindan   tushunchalarni
rivojlantirish maydonini o‘rganishda, Vigotskiy aytganidek, masalaning faqatgina
kattalar   yordamida   echilishi   mumkin   bo‘lmay,   balki   bolaning   maqsadiga   etish
uchun talab qilinayotgan yordamning me’yori ham ahamiyatga
egadir.
Z.I.Kalmakovaning   fikricha,   bolada   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning eng ishonchli ko‘rsatkichi — uning ta’limiyligi, ya’ni bolaning
bilimlarni o‘zlashtirishining umumiy qoidalarida, deb hisoblaydi.  Ta’limiylikning
asosi,   uning   asosiy   tashkil   etuvchisi—   ta’limiylikning     boshqa   parametrlarini
yuqori   darajada   aniqlab   beradigan   fikriy   faoliyatning     umumiylashtirilishidir.
Masalaning   bola   uchun   foydali   echilishi   V.   G.   Razumovskiy,   Z.I.Kalmakova   va
boshqalarning fikricha, bola shu masalani chin  ko‘ngildan qabul qilishi lozim. 
Buning   uchun   ushbu   bilimlarga   qiziqishni   rivojlantirish   talab   qilinadi.
Ammo   bu   juda   sub’ektiv   va   ma’lum   miqdorda   sun’iy   holat,   chunki   bunday
faoliyatni   har   doim   ham   tabiiy   deb   tasavvur   qilish     qiyin.   Bolada   yangilangan
faoliyat   paydo   bo‘ladi   va   shakllanadi.   Bunday   faoliyat     asosida   bola   har   xil
qobiliyatlarni   o‘zlashtiradi   va   yangilaydi.   V.   V.   Davidov   ushbu   faoliyat   o‘quv
masalalarini,   ya’ni   o‘rganilayotgan   ob’ekt   va   holatlarning     muhim   tomonlarini
aniqlashga,   rivojlanish   qonuniyati   va   ularning   rivojlanishini   aniqlaydigan
mohiyatini   ochib   beradigan   jihatlarini   o‘rganish   jarayonida   bo‘ladi,   deb
hisoblaydi.   SHaxs   harakatlanmasdan   maqsadni   aniqlay   olmaydi.   Boshqacha
aytganda, maqsadlar tasvirlanmaydi, asossiz sub’ekt bo‘la olmaydi, ular ob’ektiv
holatlarda   berilgan.   YA’ni,   maqsadni   topish   uchun   harakatlanish   zarur.
Faoliyatimiz,   harakatimiz   qanchalik   har   xil   bo‘lsa,   maqsadni   aniqlash,   oldindan
9 ko‘ra   olish   imkoniyati   shuncha   ko‘proq   bo‘ladi.   Fikrlashning   chuqurligi
matematik aniqligi va masalaning mohiyatiga kirib borish qobiliyatida, asosiysini
ikkinchi   darajalidan   ajrata   bilishda   ifodalanadi.   Elastikligi   faoliyatning   bir
usulidan   ikkinchi   usuliga   osongina   o‘tish,   faoliyat   usulini   maqsadga   muvofiq
o‘zgartira olish qobiliyatida ifodalanadi.   Fikrlashning faolligi  masalani  echishga
qaratilgan tirishqoqlikning  doimiyligi.
Fikrlashning tanqidiyligi masalani echish yo‘li to‘g‘ri tanlanganligiga baho
bera   olish   qobiliyati,   faoliyat   usulining   unumliligida,   natijaning   to‘g‘riligida,
faoliyatni   doimo   me’yorda   saqlash   qobiliyatida   ifodalanadi.   Ratsional   fikrlash
turli   parametrlarga   qo‘yib   faoliyat   usullarini   taqqoslash   qobiliyati,   masalani
echishda kam vaqt sarflanadigan usullarini topa olishda ifodalanadi. Fikrlashning
originalligi   qo‘yilgan   muammo   yoki   berilgan   masalaning   ajoyib,   boshqa
usullardan   farqli   usul   bilan   echishdir.   U   ko‘pincha   fikrlashning   teranligi   va
chuqurligi   natijasida   namoyon   bo‘ladi.   Fikrlashning   mustaqilligi   masalaning
echish usulini mustaqil, yordamsiz topa olishida, faoliyatning oraliq hamda oxirgi
natijalarini ko‘ra bilishda, fikr-mulohazalarining mustaqil, erkin va asosliligida 
ifodalanadi. Matematik tushunchalarni shakllantirishda intuitsiya muhim 
ahamiyatga ega. Bu erda intuitsiya birdan
xayolga kelgan fikr, muvaffaqiyatli 
g‘oyadek   namoyon   bo‘ladi.   Echish   g‘oyasi   faraz,   tahlil   qilish,   gipoteza   shaklida
paydo bo‘lishiga
qaramay,   oldin   shakllangan   bilimlar,   faoliyat   uslublari   (bilish   va   ko‘nikish)
masalada   qo‘yilgan   shartlar,   xususiyatlar   asosidagi   yangi     bog‘lanishlarning
muhimligi echim asosi bo‘lib xizmat qiladi.
Matematik tushunchalarni shakllantirishda I.YA.Lerner va M.N. Skatkin ishlab 
chiqqan uslublar turkumlariga tayaniladi.
10 1.1.Elementar matematik tushunchalarni rivojlantirishda ta’lim
muammolari
Bolada   matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   muammoli   ta’lim   kata
ahamiyatga   egadir.   Muammoli   ta’lim   —   bu   didaktik   tizim   bo‘lib,   pedagog
(tarbiyachi)larni muammoli xarakterdagi savollarni echishga jalb qilishni nazarda
tutadi.   Psixologlar   fikrlash   muammoli   vaziyatdagi   savoldan     boshlanadi,   deb
hisoblaydilar. 
SHuning   uchun   muammoli   vaziyat   muammoli   ta’limning   asosini   tashkil
qiladi,   muammoni   echish   uchun   sharoit   yaratadi.     Vaziyat—   bu   ilmiy   bahs-
munozara   orqali   tushunchalarni   tartibga   solish   uchun   zaruriyatga   chaqiruvchi
jarayondir. 
Muammoli   jarayon   —   o‘zining   echilishi   uchun   izlanishni   talab   qiladigan
anglangan   qiyinchilikdir.   Berilgan   savol   qiyinchilik   yaratsa   va   javob   berishda
pedagog   (tarbiyachi)dan   yangi   bilim   va   fikriy   faollik   talab   qilinsa,   o‘shanda
muammoli   vaziyat   yaratiladi.   Muammoli   vaziyatda   pedagog   (tarbiyachi)lar
e’tibori savollarning echilishiga to‘liq yo‘naltiriladi, pedagog   (tarbiyachi)larning
fikrlashi moyil qilinadi (to‘g‘rilanadi). Muammoni   echishda ushbu moyillik aniq
maqsadga   aylanadi.   Bola   tomonidan   asosiy   bilim,     tushuncha,   og‘zaki,   masala
echish   uslublari   chuqur   va   mustahkam   o‘zlashtirilgandagina,   muammoli   ta’lim
foydali bo‘lishi mumkin.
Ta’lim   olish   jarayonidagi     muammoli   vaziyatning   ahamiyati   shundaki,
bolalar   erda   “izlanuvchi”   va     birinchi   kashfiyotchidek   bo‘lishadi.   Bunda
muammoli vaziyat bu avval yaratiladi va  tahlil qilinadi, muammoni echish uchun
qulay   usul   aniqlanadi,   muammo   echiladi     va   xulosa   o‘rganiladi.   Muammoli
ta’limdan   foydalanish   jarayonida     mavzuni   muammoli   bayon   qilish,   evristik
suhbat va izlanish uslublari to‘plamidan foydalanish mumkin.
Muammoli   bayonning   mohiyati   shundaki,   pedagog   (tarbiyachi)   o‘zi
masalani   beradi   va   og‘zaki   echish   yo‘llarini   ko‘rsatadi.   Evristik   uslubning
mohiyati   esa     pedagog   (tarbiyachi)   tomonidan   bolalarni   aniq   izlanishlarga
yo‘naltiruvchi     savollar   tizimi   avvaldan   o‘ylab   qo‘yilishida   ifodalanadi.   Izlanish
11 uslubi   bolalarda   atrofdagi   olamga   katta   qiziqishni   uyg‘otadi,   u   o‘ylashga,
mulohaza     qilishga   harakat   qiladi,   atrofdagi   voqealarni   o‘rganadi,   o‘zlashtirilgan
bilimlardan   amaliyotda   va   masalani   echishda   foydalanadi.   Izlanish   uslubida
pedagog (tarbiyachi) muammoni qo‘yishi
mumkin, farazlar keltiradi, asosiy 
g‘oyani   aniqlaydi,   kuzatishlar   o‘tkazadi,
taqqoslaydi   va   umumiylashtiradi,     tahlil
qiladi,  butunni   tarkibiy  qismlarga  bo‘ladi
va   xulosa   chiqaradi.     L.   S.   Vigotskiy
xayol   qilish   (faraz   qilish)   bilan   reallik
orasidagi to‘rtta
bog‘lanish   shaklini   aniqladi.   Bu   bog‘lanish   shakllari   bolada   matematik
tushunchalarni rivojlantirishda katta ahamiyatga egadir. 
Birinchi bog‘lanish shakli. Ushbu shaklda bolalarning faraz qilish  faoliyati
ifodalanadi.     Bu   shaklning   mohiyati   haqiqatan   ham   olingan   matematik
tushunchalar asosida xayol  qilishda ifodalanadi. Faraz qilishning ijodiy   faoliyati
bolaning   avvalgi   tajribasining   boyligi   va   xilma-xilligiga     bog‘liqdir.   CHunki
fantaziya   tajriba   bergan   material   asosida   tuziladi.     Qanchalik   tajriba   boy   bo‘lsa,
shuncha faraz qilish uchun ko‘p material bo‘ladi.
Ikkinchi bog‘lanish shakli. Faraz qilishning reallik bilan ikkinchi bog‘lanish
shakli   tajribaning   faraz   qilishiga   tayanadi.   (Fantaziyaning   tayyor     mahsuloti   va
haqiqiy   voqealari   o‘zgalarning   tajribasiga   asosan   bog‘lanadi),     chunki   farazlar
ushbu   holatda   erksiz   bo‘lib   xizmat   qiladi,   ammo   o‘zgalar     tajribasi   orqali
yo‘naltiriladi,   o‘zgalarning   ko‘rsatmasi   bilan     harakatlangandek,   faqat   shunga
asoslanib haqiqiy reallik bilan mos kelish  natijasiga erishish mumkin.
Uchinchi   bog‘lanish   shakli.   Farazning   emotsional   (his-hayajonli)   haqiqat
qonunidir.   Qonunning   mohiyati   shundaki,   fantaziyaning   har   qanday   tuzilishi
bizning   his-hayajonlarimizga   teskari   ta’sir   qiladi,   agar   fantaziyaning   ushbu
tuzilishi   haqiqatga   mos   kelmasa,   unda   chaqirilgan   his-hayajon   haqiqat,   amaliy
haqiqatda   boshdan   kechiriladigan,   bolani   qiziqtiradigan   tuyg‘u   bo‘ladi.   Ijodiy
12 faraz   faoliyatida   his-hayajonli   (emotsional)   o‘zlashtirishning   ahamiyati,
shubhasiz, kattadir. SHuning uchun sezgi xuddi fikrdek insondagi ijodni harakatga
soladi. Bu faraz faoliyati va haqiqat o‘rtasidagi to‘rtinchi qonunidir.
L.S.Vigotskiy   shakllagan   qonunlarga   pedagogik   xulosa   chiqarganda     quyidagini
aytish mumkin: bolada bilish tajribasini har tomonlama   kengaytirish lozim; bola
qancha ko‘p bilsa, u shuncha ko‘p o‘zlashtiradi, ko‘radi,   eshitadi va uning faraz
qilish   faoliyati   natijali   bo‘ladi.     Masalani   echish   jarayoni   bolada   tajribani
kengaytirish   vositasi   bo‘lib     xizmat   qiladi,   chunki   bola   bevosita   tajribasida
bo‘lmagan narsani faraz  qiladi va ko‘z oldiga keltira oladi.
Masalani   echish   jarayonini   batafsil   ko‘rib   chiqamiz.   “Masalani   echish”     atamasi
—   psixologik-pedagogik   adabiyotda   turli   ma’nolarda   qo‘llaniladi.     Turli
matnlarda masalani echish deganda turlicha tushuniladi:
—   masalaning   maqsadiga   etganda
olingan natija;
—   shu   natijaga   olib   keladigan,
mantiqiy   o‘zaro   bog‘langan
harakatlarning     ketma-ketligi;   bunda
ketma-ketlik   imkoniyat   boricha,
tejamli   bo‘lib,   hech   qanday
yo‘naltiruvchi   mulohazalarsiz   taxmin
etiladi (mantiqiy tugatilmagan echim):
—   shaxsning   masalani   qabul   qilib   olganicha   natijaga   erishguncha   bo‘lgan
jarayondir. Bunda natija masala maqsadi (echish jarayoni)dir.
SHunday   qilib,   uslubiy   adabiyotda   masalani   echish   deganda,   shu   masala
bilan     bog‘liq   bo‘lgan   butun   faoliyat   shu   masalani   qabul   qilishdan   boshqa
masalaga     o‘tish   yoki   umuman   boshqa   ish   turiga   o‘tishgacha   bo‘lgan   faoliyat
tushuniladi.     “Masalani   echish”   atamasini   to‘la   tushungandagina   masala   ustida
ishlashning   ma’lum   bo‘lgan   to‘rt   bosqichga   ajratilishi   mantiqqa   egadir.   Ushbu
bosqichlarni qisqagina ta’riflab o‘tamiz.
Birinchi bosqich  — axborotni
13 qabul qilishda, masalaning shart va
maqsadlarini anglashda
ifodalanadi. Ushbu bosqichni
masalani tahlil qilish bosqichi deb
ham atashadi.
Ikkinchi bosqich  — echimini
topish ko‘p murakkablikni, masalani
og‘zaki echish rejasini topib olishni
o‘z   ichiga   oladi.   Ko‘pincha   echimini   topish   faoliyati   og‘zaki   echish   jarayonini
egallab, bir necha guruhlarga bo‘linadi: holatning tahlili, echish rejasining   paydo
bo‘lishi, rejani bajarishga intilish, muvaffaqiyatsizlikning sababini
aniqlash.
Masala echimini topish jarayoni to‘liq topilsa yoki bajarilishi uchun bir necha aniq
echimni   topish,   bir   rejani   topishda   emas,   balki   maqsadga   olib     keluvchi   rejani
topishda to‘liq bajariladi. Ushbu bosqich har bir masala ustida  ishlaganda ishtirok
etadi. 
Ammo   ko‘p   holatlarda   masala   echuvchi   tomonidan   ushbu   bosqich
anglanmay qoladi, chunki bu bosqich yashirin xarakterda namoyon bo‘ladi.
Uchinchi   bosqich   —   echimning   shakllanishi,   rejaning   bajarilishi     shaxsning
fikricha   eng   tejamliroq,   masala   shartlaridan   maqsadga   olib   keluvchi     harakatlar
ketma-ketligini bajarishdan iborat.
Ikkinchi va uchinchi, birinchi va ikkinchi   bosqichlarning chegaralari   taxminiy
bo‘lsa-da, masala echilayotganda ushbu chegaralar aniq namoyon bo‘ladi.  Ushbu
bosqich   qisqartirilgan   xarakterda   bo‘lishi   mumkin;   oxirgi   harakat     shundagina
o‘rinli bo‘ladi, qachon natijaga olib keluvchi hamma harakatlar
oldingi   bosqichda   bajarilgan   bo‘lsa,   o‘quv   amaliyotida   uchinchi   bosqich   bola
tomonidan   masalaning   og‘zaki   echilish   jarayonida   tashqi   ko‘rinishida   namoyon
bo‘ladi.   SHunday   qilib,   ushbu   bosqichda   tugallangan   oxirgi   toza   nusxali   u   yoki
bu uslub orqali ob’ektlashgan echim hosil bo‘ladi.
14 To‘rtinchi, so‘nggi bosqich . Masalaning ustida ishlashning ushbu bosqichi  kelib
chiqqan   natijaning   to‘g‘riligini   tekshirish   va   chamalab   ko‘rmoqni   (ammo
tekshirish   echimning   ajralmas   qismi   bo‘lib   kelmaydi),   boshqa   echim
imkoniyatlarini   topishni,   ularni   taqqoslash,   topilgan   echimning   foydasi   va
kamchiligini   aniqlash,   masalani   echish   jarayonida   foydalanilgan   va   kelajakda
foydalanish   mumkin   bo‘lgan   usul   hamda   uslublarni   ajratish   va   ularning   bola
yodida   qolishi,   topilgan   natijaga   ko‘maklashuvchi   matematik   xarakterdagi
natijalarni aniqlashni tahlil qiladi.  
Pedagog   tarbiyachilar   quyidagi   savollarni   o‘z   oldilariga   maqsad   qilib
qo‘yishlari mumkin:
1. Masalani echish jarayonidagi bola fikrlash psixologiyasining
xususiyatlarini qanday o‘rganish mumkin?
2. Ushbu o‘rganishlardan foydalangan holda masalani echishga o‘rgatish
uslubi haqidagi nazariyani qanday tuzish mumkin?
Bolada matematik tushunchalarni rivojlantirish uchun uning shaxs
xususiyatlarini bilish muhimdir.
15 2.Bob. Boshlang’ich sinf   bolalarda  elementar matematik tasavvurlarni
shakllantirish asoslari va metodikasi kursining   nazariy asoslari.
Bolalarga   real   olamdagi   yuz   beradigan   eng   sodda   hodisalardagi
miqdoriy   nisbatlarni   tushunishga   va   olamdagi   fazoviy   formalarni
(joylashishlarini); natural son, geometrik figura, miqdor va boshqa tushunchalar
abstrakt   ammo   ular   real   borliqdagi   predmetlarga   xos   bo‘lgan   bog‘lanish   va
munosabatlarni   aks   ettiradigan   hajmda   bilimlar   berish,   Bu   bilimlar   fazovoy
tasavvurlarni   rivojlantirishga   mantiqiy   fikrlay   bilishga   yordam   berishi   kerak.
Matematikani   o‘rgatish   bolalarda   o‘z   ona   tilida   xatosiz   so‘zlashga,   o‘z   fikrini
aniq   va   ravon   qilib   bayon   eta   bilishga   o‘rgatishda   yordam   berishi   kerak.
Matematikani  bayon etishda sergaplikka yo‘l  qo‘yish mumkin emas, bunda har
bir so‘zni o‘z o‘rnida ishlata bilish ayniqsa muhimdir. 
Maqsad: 
1.   Bolalarni   maktabda   asosiy   fanlardan   bilim   olishga   o‘rgatish   (shu
qatorda matematikadan ham). 
2. YOsh bolalarga matematik bilim berish.
Matematikaga   doir   bajariladigan   ishlar   bolalarni   boshqa   oladigan
bilimlariga   qaraganda   ko‘proq   sabotlikka,   tiripqoqlikka,   puxtalikka,   aniqlikka
o‘z   fikr   va   xulosalarini   nazorat   qila   olishga,   ayniqsa   kuzatish,   tajriba   va
faxmlash   asosida   aytiladigan   fikrlarining   ravon   bo‘lishiga   e’tibor   bera   bilishga
odatlantirish kerak. Bolalarda matematik bilimlarga bo‘lgan qiziqish, matematik
xarakterdagi   masalalarni   sabr   —   toqat   va   tirishqoqlik   bilan     kechish
ko‘nikmalari rivojlantiriladi.
MUXAMMAD  IBN  MUSO  XORAZMIY.
Muxammad   ibn   Muso   Xorazmiy   783   yilda   Xorazmda,   Xivada   tug‘ilgan.
YOshligidan ilm — fanga qiziqqan. Kunt bilan arab, fors, hind va yunon tillarini
o‘rgangan.   Donishmand   sifatida   tanilgan,   9-asr   boshlarida   o‘z   davrining   katta
16 ilmiy   va   madaniy   markazi   hisobla   Bog‘dodga   taklif   qilingan.   Xorazmiy   saroyda
barakali   ijod   qilib,   SHarqning   dastlabki   akademiyasi   («Bayt-   ul   —   Xikmat»)
«Donolar     uyi   "da   faol  ishtirok  etdi.Xorazmiy  juda  ko‘p  asarlar  yaratgan  bo‘lsa
ham   ularning   hammasi   bizga   etib   kelmagan.   Xorazmiyning   arifmetika   va
algebraga oid asarlari matematika tarixida yangi davrni o‘rta asrlar matematikasi
davrini   boshlab   berdi,   hamda   matematikaning   keyingi   asrlardagi   taraqqiyotiga
bekiyos   hissa   qo‘shdi.O‘quvchilar   algebra,   algoritm   so‘zlarini   ko‘p   eshitishgan.
Algebra   matematikaning   katta   bir   bo‘limi,   algoritm   esa   x,   Algebra,   algoritm
so‘zlari matematik, astronom va geograf, «Xozirgi zamon algebrasining otasi «al
—   Xorazmiy   nomi   bilan   bog‘liqdir.   Uning   «Al   —   jabr   val-mu q abala»   risolasi
keyinch alik   Evropada «algebra» deb ataladigan b o‘ ldi. Ayni   shu asar tufayli Al-
Xorazmiy nomidan XII asr boshla rida  «algoritm» termini paydo b o‘ ldi. 
Xorazmiyning   matematikaga   oid   sho h   asarlari   Fapb   va   SHar q   xal q l ari
tillariga tarjima  q ilinib, k o‘ p asrlardan bu yo n  qo‘ llanma sifa tida   xizmat  q iladi. 
                       
MUXAMMAD  TARAG‘AY ULUG‘BEK (1394 — 1449)
Muxammad   Tarag‘ay   Ulug‘bek   1394   yilda   Eronda   Sultoniyada   tug‘ilgan.
Ulu g‘ bek   —   buyuk   o‘ zbek   olimi   va   davlat   arbobi.   U   Temur   (1336:,   1405)
nabirasi. Ulu g‘ bekning otasi SHo h rux (1377 — 1447)   h am dav lat  arbobi b o‘ lga n .
Asli   nomi   Muxammad   Tara g‘ ay.   1409   yilda   SHo hrux   otasining   davlati   o‘ rnida
ikkita   musta q il   davlat   tuzdi.   Biri   —   Xypo s o n   —   markazi   Xirot,   ikkinchisi
Movaraun n a h rni   (bo shq arishni)   mark azi   S amar q and.   Xir otni   SHo h ru x   o‘ zi
bo shqardi.   Mo varounnahrni   bosh q arishni   esa   Ulu g‘ bekka   topshirdi.   Bobosi
Temurning aksi  sifatida  Ulu g‘ bek   h arbiy yurishlarni  yo q tirmas  edi. U juda zarur
b o‘ lsagina,   biror xon uning d a vlati chegarasini buzsa, unga  q arshi yurish  q ilar edi.
Uni   ilm-fan,   q urilish,   sha h ar   va   q ishlo q larni   obodonlashtirish   k o‘ pro q   q iz iq tirar
edi.   U   1447   yil   Buxoroda,   1490   yil   Samar q andda,   1432   —   1433   yillari
G ijduvonda madrasa   q urdirdi. «Bibixonim» masjidi, «G o‘ ri  — Amir» ma q barasi
va   «SHoxi   —   Z i nda»ni   q urilishini   ni h oyasiga   etkazdi.   Taxminan   1425-1428
17 yillari   u   Samar q and   ya q inidagi   Obi   Ra h mat   tepaligida   o‘ zining   rasadxonasini
q urdirdi.   Rasadxonaning   binosi   3   q avatli   b o‘ lib,   uning   asosiy   q uroli   —
seketantning   balandligi   50   metrcha   edi.   Ulu g‘ bekning   ilm   —   fanga   q iz iq ishida,
birinchidan   bobosi   —   Temur   bilan   o‘ zga   yurtlarga   q ilgan   safarlari,   bobosi
saroyidagi   shoirlar   va   olimlar   bilan   o‘ tkaziladigan   su h batlar,   otasi   —
SHo h ruxning   no yo b   kitoblarini   sevishi   va   yi g‘ ishi,   yunon   ol i mlari   Platon,
Aristotel,   Gi pp arx,  Menelaylarning,  shuningdek,   o‘ z  vatandoshlari  —  Xorazmiy,
Beruniy   Ibn   Sinolarning   asarlari   bilan   ya q indan   tanish   b o‘ lish,   o‘ sha   zamonda
O‘ rta   Osi yo da   matematika,   astronomiya   va   bo shq a   fanlardan   etuk   asarlar
mavjudligi   sabab   b o‘ lgan.   Bu   shart   —   sharoitlarning   h ammasi   Ulu g‘ bek   ilmiy
yunalishining shakllanishiga, Samar q andda «Astr o nomiya maktab i »   n ing vujudga
kelishga   sabab   b o‘ ldi.     Zijning   amaliy   astronomiyaga   taalluqli   qismida   ekliptika
ekvatorga   og‘ishi,   osmon   yoritgichlarining   koordinatlarini   aniqlash,   erdagi
ixtiyoriy   punktning   geografik   uzunligi   va   kengligini   aniqlash,   yulduzlar   va
sayyoralar orasidagi masofalarni aniqlash kabi masalalar bor.
Ulug‘bekning   yulduzlar   ro‘yxati   1018   yulduzdan   iborat   bo‘lib,   u   yulduz
turkumlari   bo‘yicha   joylashtirilgan.   Ro‘yxatda   har   bir   yulduzning   turkumdagi
nomeridan   tashqari,   uning   yulduz   turkumidagi   o‘rnining   qisqacha   tavsifi,   1437
yildagi teng kunlik nuqtasiga nisbatan  uzunligi va kengligi berilgan.  
           JAMSHID   G‘ IYOSIDDIN    AL - KO SH IY
O‘ rta   Osi yo lik   ato q li   matematik   va   astronom.   T o‘ li q   ismi   Jam shid   Ibn
Ma’s ud     Ibn Maxmud   G‘ iyosidin al     Koshiy. Taxminan 1430 yilda Samar q andda
vafot   etgan.   Uni   «Kosho niy”   h am   deb   atashadi,   chunki   u   Eronning   Koshon
sha h rida   tu g‘ilgan.   Koshoniyning   tarjimai   holi   haqida   deyarli   ma’lumotlar   yo‘q.
Ba’zi matematika tarixchilarining yozishiga qaraganda u boshlang‘ich ma’lumotni
o‘z   ona   shahri   Koshiyda   olgan.   XV   asrda   Koshon   ancha   rivojlangan   sh   ahar
bo‘lgan.   U o‘zining olimlari, ayniqsa qo‘li gul ustalari bilan birga sharqda dong
taratgan.   O‘rta   asr   olimlari   singari   Koshiy   ham   fanning   juda   ko‘p   sohalari   bilan
shug‘ullangan.   U   qiziqqan   fanlar   qatorida   meditsina   ham   bo‘lgan.   Koshiyni
18 Ulug‘bek   o‘zining   astronomiya   maktabida   ishlashga   taklif   qilgan.   Astronomiya
maktabi   uchun   ilmiy   kadrlar   zarur   edi.   Koshiy   Ulu g‘ bek   madrasasida
Astronomiya   va   matematikadan   dars   berdi.   Bir   va q tning   o‘ zida   u   Ulu g‘ bek
maktabida   olib   borayotgan   ilmiy   ishlarda   h am   ishtirok   etdi.   U   ilmiy   ishlarning
yakuni   sifatida   " H isob   kaliti",   "Aylana   h a q ida   risola",   "Vatar   va   sinus   h a q ida
risola"   nomli   va   bosh q a   k o‘ plab   asarlarni   yaratdi.   Bu   usul   Koshiygacha
b o‘ lmaganmi ,   degan   savolga   matematika   tarixchisi   P.Lukey   bu   usul   kub   i ldiz
chi q arish   uchun   A h mad   al-   Nasafiyda   uchrashini   aytdi.   Nasafiyda   uchrashini
aytadi. L u key Nasadiy bilan Koshiy orasidagi davrda bu usul bilan Umar  H ayyom
shu g‘ ullangan b o‘ lishi kerak deb taxmin  q iladi. Lekin bu usulning istalgan natural
p-lar   uchun   umumlashtirishi   shub h asiz   Koshiyga   taalu q li.   Koshiyning   "Aylana
h a q ida   risola"   asari   aylana   uzunligining   o‘ z   diametriga   nisbatan,   ya’ni   P-sonini
h isoblashga   ba g‘ ishlangan.   P- n ing   aniq   q iymatini   h isoblash   bilan   olimlar   juda
q adim   zamonlardan   b oshlab   shu g‘ ullanishgan.   Koshiy   P-ping   qiymatini
hisoblashda   Arximedning   usuli   aylanaga   ikki   muntazam   ko‘pburchak   chizishdan
foydalanadi. 
    U   muntazam   (3.2 28
)   —   ko‘pburchakning   perimetrini   hisoblab,   2P   ping
oltmishli sanoq sistemasidan ushbu qiymatini keltirdi. 
O‘nli   sanoq   sistemasida   u   quyidagicha   2P=6,2831853071795865   yoki
P=3,1415926535897932. 
Koshiyning   uchinchi   asari   —   "Vatar   va   Sinus   haqida   risola"   hozircha
topilmagan.   Lekin  "Hisob  kaliti"  asarida   eslatilishicha,   Koshiyning  bu  asari  ham
matematikaning muhim muammolaridan bo‘lishi — berilgan yoy va vatarga ko‘ra
uning   uchdan   birining   vatarini   anglashga,   hozirgi   belgilashlarda   esa   sin3 0
bo‘yicha sin1 0  
ni topishga bag‘ishlangan.   
2.1 Elementar matematik tasavvurlarni  shakllantirish metodikasi
asoslarining  rivojlanishi.
Bolalarga matematikadan ta’lim berish va maktabgacha ta’limdagi o‘quv-tarbiya
jarayonini
19 Buning   uchun   pedagog   (tarbiyachi),   bola   haqidagi   muhim   ma’lumotlarga,
ya’ni   uning   ijodiy   faoliyatiga   tayyorgarligi   haqida   ma’lumotlarga   ega   bo‘lishi
muhimdir.   Faoliyat   jarayonida   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlar   va   faoliyatning
so‘nggi     natijalari   haqida   bilish   katta   ahamiyatga   egadir.   SHuning   uchun
matematik
tushunchalarni   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   axborotning   uch   shaklini     shartli
ravishda   ajratish   mumkin:   dastlabki,   joriy   va   so‘nggi.   Axborotning     ahamiyati
shundaki,   u   oldinda   turdagi   ishning   maqsadini   yoki   bolaning   aniq     vazifalarini
bajarishga   tayyorgarligini   to‘g‘ri   aniqlashga   imkoniyat   yaratadi.     Pedagogikada
dastlabki axborotning quyidagi turlari mavjud:  
- shaxs xususiyatlari;
- aqliy qobiliyatlar, talab, qiziqish;
- bilim va bilish darajasi.
Ushbu   ma’lumotlar   bolaning   masalani   ijodiy   bajarishga   tayyorligini
aniqlashda   muhimdir.   SHuning   uchun   bunday   faoliyatni   tashkil   qilishda
quyidagilarni bilish kerak:
a) bilim darajasi, ya’ni bolaning  ijodiy faoliyati qanday tushunchalarga  asoslanib
bajariladi;
b) ijodiy ishlashning qanday  shakllanganligi;
d) bolalarda uchraydigan o‘ziga xos  qiyinchiliklar; 
e) bolaning shaxsiy xususiyatlari.
Bilim   jarayonining  holatini  ta’riflaydigan  axborot   ham  katta  ahamiyatga     egadir.
SHuning   uchun   pedagog   (tarbiyachi)   e’tibori   bolaning   maqsadga   qarab
harakatlanishini ta’riflaydigan joriy axborot ko‘rsatkichlariga qaratilishi  kerak. 
 N.F.Talizin joriy axborotni quyidagi turlarga bo‘ladi:
     -  o‘rganuvchi tomonidan dasturlangan faoliyat bajarilayaptimi;
    - bajarilishi to‘g‘rimi;
    - faoliyat shakli o‘zlashtirishning ushbu bosqichiga mos keladimi;
    -  umumiylashtirish, o‘zlashtirish, bajarish tezligiga asoslanib faoliyat
shakllanmoqdami.
20 Har   bir   aniq   holatda   joriy   axborotning   mazmuni   bolaga,   topshirilgan
dasturga   bog‘liq   bo‘ladi.   Joriy   axborotning   ijodiy   ishlashdagi   o‘ziga   xos
ko‘rsatkichlari quyidagilar:
a) bolaning vazifani bajarish qobiliyati (maqsadga muvofiqlik, to‘g‘rilik, tezlik);
b)   ish   jarayonida   paydo   bo‘layotgan   qiyinchiliklar   va   ularning   kelib   chiqish
sabablari;
d) masalani o‘zlashtirish uslubini tanlashda bolaning mustaqilligi;
e) bolaning o‘zini-o‘zi nazorat qilishi.
Har   bir   ijodiy   ish   tugab   bo‘lganidan   keyin   olingan   axborot   muhim   o‘rin
egallaydi. Ushbu axborot ijodiy ishning borishiga baho berishda va ob’ektiv  tahlil
qilishda   muhim   ahamiyatga   egadir,   chunki   olingan   natijalar   ishning   boshida
qo‘yilgan maqsadga erishish qay darajada yordam berishini hamda
faoliyat   bosqichlarining   ketma-ketligi   qay   darajada   to‘g‘ri   va   maqsadga
muvofiqligini aniqlashga imkon beradi.
So‘nggi   axborotning   muhim   ko‘rsatkichlari   boshqarishning   keyingi   turkumiga
ta’sir ko‘rsatadi:
a) erishilgan bilim darajasi (to‘liqlik, umumiylik, tezkorlik);
b) bilim va ko‘nikmalarning egallanganlik darajasi;
d) bilim va bilishda yo‘l qo‘yilgan kamchiliklar;
e)   vazifaning   bajarilishida   ijodning   aniqlanishi   (javobning   mantiqiyligi,
ajoyibligi).
Bolalarda   matematik
tushunchalarni   shakllantirishda
bolaga   alohida     yaqindan
yondashish   ahamiyatga   egadir.
Tarbiyachi   guruh   bilan
ko‘pincha frontal ish olib boradi.
Ushbu   frontal   ish   yutuqlar   bilan   birga,   kamchiliklarga   ham   egadir.   Bolalarning
faoliyati uchun bir xil sharoit yaratilganligi va vazifani
21 bajarish   imkoniyatlari   bolalarda   har   xil   bo‘lganligi   sababli   materialning
o‘zlashtirilishi   ham   har   xil   bo‘ladi.   Frontal   yondashish   bolalarning   axborot
xazinasini   to‘liq   e’tiborga   olishga   imkoniyat   bermaydi,   chunki   ular   turli     bilim
qiziqishlariga, qobiliyatlariga va layoqatlariga ega.   Mashg‘ulot jarayonida yakka
yondashishni   amalga   oshirishning   vositalaridan     biri   —   bu   har   bir   bolaning
shaxsiy   xususiyatlariga   qarab   ta’lim   berishdir,     ya’ni   ta’lim   berishni
individuallashtirishdir.   Ta’lim   berish   psixologik-   pedagogik   adabiyotda   o‘quv
jarayonining   shunday   tashkili   tushuniladiki,   ta’lim-   tarbiya   berish   uslub   va
vositalarining   tanlanishida   bolaning   shaxsiy     psixologik   xususiyatlari   nazarda
tutiladi.   Ta’limni   individuallashtirish     bilim   va   ko‘nikmalarning   har   bir   bola
tomonidan ongli, mustahkam  o‘zlashtirilishini ta’minlashga, uning  aqliy kuchi va
bilish   qobiliyatlarini     rivojlantirishga,   bilimni   mustaqil   topa     bilishini
shakllantirishga   hamda   bu     bilimni   turli   amaliy   va   o‘rgatuvchi   masalalarni
echishda   ijodiy   ishlata     bilishni   o‘rgatishga   qaratilgan.     Psixologik-pedagogik
adabiyotlarda
ta’kidlanadiki, fikriy uslublarning muhimlaridan biri — bu oldindan aytib berish.
Har   qanday   masalani   (turmushda,     ishlab   chiqarishda,   o‘qishda)   echishda   inson
tahlil, sintez, shu vaqtdagi holatni 
umumiylashtirish   asosida   harakatlarning   borishini   oldindan   ko‘rishga   doim
harakat qiladi va keyingi faoliyatini tartibga solib to‘g‘rilaydi, uning
natijalarini   oldindan   ko‘radi.   SHuning   uchun   oldindan   ko‘ra   bilishni
shakllantirish, natijalarni oldindan ko‘rish bolalarning matematik   tushunchalarini
rivojlantirishning asosiy qismi hisoblanadi.
Masalani   echish   yo‘lini   topish   uchun   oldindan   aytib   berishning   tahlil,     sintez,
umumiylashtirish   va   bir   qator   uslubiy   tavsiyalar   bilan   birligi   bolalarga   katta
yordam beradi. Oldindan aytib berish — echimini topishning  muhim qismi bo‘lib,
fikrlashni shakllantiruvchi kuchli vositadir.
22 2.2 Bolalarda matematik tushunchalarni shakllantirish nazariyasi  va
metodikasi
Tushuncha—bu   predmetlar   va   hodisalarni   ba’zi   bir   muhitni   alomatlariga     ko‘ra
farqlash yoki  umumiylashtirish natijasidir. Masalan,  son, miqdor, kesma,   to‘g‘ri
chiziq   va   hokazo.   Alomat   (belgi)   esa   predmet   yoki   hodisalarning   bir-   biriga
o‘xshashligi, tengligi yoki farqlanishini bildiruvchi xossadir.
Predmetlar   deganda   ob’ektlar   nazarda   tutiladi.   Odatda,   ob’ektlar   ma’lum
muhim   va   muhim   bo‘lmagan   xossalarga   ega.   Muhim   xossa   faqat   shu   ob’ektga
tegishli   va   bu   xossasiz   ob’ekt   mavjud   bo‘la   olmaydigan   xossalarga   aytiladi   .
Ob’ektning   mavjudligiga   ta’sir   qilmaydigan   xossalar   muhim   bo‘lmagan   xossalar
hisoblanadi.   Ob’ekt   nimani   anglatishini   bilish   uchun   uning     xossalari   mavjud
bo‘lsa, u holda bu ob’ekt haqida tushuncha mavjud deyiladi.
Tushuncha   nomlanadi,   shuningdek,   mazmun   va   hajmga   ega   bo‘ladi.
Ob’ektning   barcha muhim xossalari birgalikda tushunchaning mazmunini tashkil
etadi. Bir xil muhim xossalarga ega bo‘lgan ob’ektlar to‘plami tushuncha hajmini
tashkil   etadi. Demak, tushuncha hajmi bitta tushuncha bilan nomlanishi mumkin
bo‘lgan
ob’ektlar   to‘plami   ham   ekan.   Matematik
tushunchalar   o‘z   navbatida   insoniyat
to‘plagan   katta   tajribani   umumlashtirish
natijasida   yuzaga   keladi   va   moddiy
dunyoning   tub   mohiyatini   aks   ettiradi,   lekin
real ob’ektlarning ko‘pgina   xossalaridan ko‘z
yumgan   holda   ularni   ideallashtirish   natijasida
hosil
bo‘ladi. Matematik tushunchalarni shakllantirish maktabgacha yoshdagi bolalarni
matematikani   o‘rgatishga   tayyorlash   maktabning   zarur   predmetlaridan   biri
sifatida tan olingan. Bolalarda matematik tushunchalarni shakllantirish nazariyasi
va   metodikasining   bosh   masalasi   bolalarda   matematik   tushunchalarni
shakllantirishning   didaktik   asoslarini   ishlab   chiqishdan   iborat.   Bu   o‘z   navbatida
23 dunyoni chuqur bilish, fikrlashni  rivojlanishini  yangi metodlarini   o‘rganish kabi
vazifalarni bajarish orqali echiladi. 
Bolalarda   matematik   tushunchalarni   shakllantirishning   nazariy   jihatlari
psixologik, pedagogik va boshqa fundamental fanlar asosida yaratiladi:
—   ko‘rgazmali   dasturli   hujjatlar
(bolalarda matematik tushunchalarni
shakllantirish   bo‘yicha   ko‘rsatmalar   va
hokazo);
—   metodik   adabiyotlar   (maxsus
jurnallarda chop etilgan maqolalar,
masalan,   maktabgacha   tarbiya   to‘g‘risida
o‘quv qo‘llanmalar, o‘yinlar va hokazo);
— jamoa va yakka tartibda ish olib borish, ilg‘or tajriba va olimlarning fikrlari.
Hozirgi   kunda   bolalarda   matematik   tushunchalarni   shakllantirish     muammosi
ilmiy   asoslangan   metodik   tizimga   ega.   Ularning   asosiy   elementlari     maqsad,
mazmun,   metodlar,   ishni   tashkil   etish   shakl   va   usullari   bir-biri   bilan     uzviy
bog‘liqdir. Ular orasidagi asosiy maqsad tasavvurni shakllantirishga
qaratiladi.     Matematik   tushunchalarni   shakllantirish   —  inson   ijodiy  faoliyatining
butun   maqsadli   amalga   oshiriladigan   pedagogik   jarayonidir.   Uning     maqsadi   -
bolalarni   faqat   matematikani   bilishdan   emas,   balki   ularni   hayotga     tayyorlash,
o‘zlarining hayotdagi o‘rinlarini topa olishlariga yordam berishdan
iborat.     Bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   fanining   asosiy
masalalari quyidagilardan iborat:
—   bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   darajasi   nuqtai     nazaridan
ikkinchi   kichik,   o‘rta,   katta   va   maktabga   tayyorlov   guruhlari   uchun     shartlar
rejasini asoslash;
—   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   maktab   matematikasini   o‘rganishga
tayyorlashni rejalash;
— matematik tushunchalarning
rivojlantirish yo‘llari va shartlarini ishlab 
24 chiqish;
— bolalarda matematik tushunchalarni  rivojlantirishni ta’minlovchi metodik
ko‘rsatmalar berish.
Gnedenko   o‘z   ishlarida   matematik     qobiliyatlarning   ikki   darajasini   ajratib
ko‘rsatadi: “Oddiy o‘rta qobiliyat” (ushbu   qobiliyat boshlang‘ich maktab kursini
o‘zlashtirish   uchun  zamin  bo‘lgan)   va  “o‘rtadan  yuqori   bo‘lgan  qobiliyat”,  ya’ni
matematik bilimlarni osonlikcha egallashda masalalarning aql echimini
topishda namoyon bo‘ladigan qobiliyatdir.
Matematikani o‘rgatishda u tarbiyaviy choralarga ushbu omillarni  kiritadi :
1) bolalarda o‘qishga bo‘lgan qiziqish, bilim va ko‘nikmalarni  shakllantirish;
2) mashg‘ulot jarayoniga bo‘lgan mas’uliyatlilikni tushuntirish;
3) o‘z kuchiga, qobiliyatiga bo‘ladigan ishonchni tarbiyalash;
4)   matematika   keyingi   bosqich   uchun   “zamin”   ekanligiga   ishonchlilikni
tarbiyalash.
Matematik   tushunchalarni   shakllantirishda   S.I.SHvarsburd   quyidagi
komponentlarni ajratadi:
1) keng qamrovli tasvirlashni rivojlantirish;
2) asosiyni tanlay bilish, abstrakt fikrlashni bilish;
3) aniq holatdan savolni matematik ifodalashga o‘tishni bilish;
4) tahlil qilishni, aniq holatlarga bo‘lishni bilish;
5) ilmiy xulosalarni aniq materialda ishlashni bilish;
6)   matematik   masalani   echishda   toqat   qilishni   bilish,   deduktiv   fikrlash
ko‘nikmalarini hosil qilish;
7) yangi savollarni berish (qo‘yish)ni bilish.
Demak,   ilk   matematik   qobiliyatlar   shunday   insoniy   xususiyatlar   orqali
ifodalanadiki,   ular   matematika   ilmida   yuqori   ijodiy   faoliyat   ko‘rsatishga     imkon
yaratadi.     Bilim   va   ko‘nikmalarni   o‘rganuvchilarning   ko‘pchiligi   bilish   bu
matematik  masalada qo‘yilgan maqsadga muvaffaqiyatli erishtiruvchi bilim va
ko‘nikmalarga   asoslangan   insoniy   qobiliyatdir.     “Bilish”ning   ayni   shunday
ifodalanishi   ushbu   izlanishda   ko‘rilmoqda.     “Ko‘nikma”   bolaning   masalani
25 echishdagi   shaxsiy   tajribasida   ifodalanuvchi     faoliyat   deb   ko‘riladi.   Bilimni
o‘zlashtirish va bilim hamda ko‘nikmalarning   shakllanishi o‘rtasidagi bog‘lanish
bolalarning   bilimlariga   asoslangan   bilim   va   ko‘nikmalarni   egallashda   ko‘riladi.
Ushbu   ko‘nikma   va   bilimlar   hisobida   bolalarda   yangi   bilimlar,   tushunchalar
o‘zlashtiriladi.
I.A.Markushevich maktabgacha ta’lim oldida turgan asosiy vazifa bolalarda
matematik tushunchalarni
rivojlantirishdir deydi.
I.A.   Markushevich   bolalarda   quyidagi     ko‘nikmalar   hosil   qilish   uchun
batafsil  metodologik dasturni beradi:
1) savolning mohiyatini aniqlash;
2) aniq qo‘yilgan savoldan sxemaga
o‘tish (sxemalashtirishni bilish);
3) berilgan farazlardan mantiqiy xulosalarni keltirish;
4) berilgan savolni tahlil qilish;
5) nazariy fikrlashdan kelib chiqqan xulosalarni aniq savollarda
ishlatishni bilish;
6) xulosalarni taqqoslash;
7) shartlarning natijalariga bo‘lgan ta’sirni baholash;
8) olingan xulosalarni umumiylashtirib, yangi savollarni qo‘yish.
YUqorida   keltirilgan   bilimlar   bolaning   ijodiy   fikrlashi   asosida   yotadi     va   bu
bilimlarni   bolalarda   maktabga   qadam   qo‘yguncha   muntazam   rivojlantirish
lozimdir.
Geometrik   tushunchalarni   rivojlantirishda   bolalarda   mustaqil     fikrlashni
shakllantiruvchi   boshqa   bilim   va
ko‘nikmalarni shakllantirish  muhimdir.
Bolalarda   matematik   tushunchalarni
rivojlantirish bir qator shartlarga  bog‘liq:
Birinchidan , bola oldin egallagan bilim va
ko‘nikmalarga ega bo‘lishi  muhimdir.
26 Ikkinchidan ,   matematik   tushunchalarning   mazmuni   ketma-ketlikda   bo‘lishi
shartdir.
Uchinchidan ,   bola   matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirish   jarayonini     o‘rganib,
kelib chiqadigan xulosalarni bilishi shart.
Ushbu   vazifalarning   bajarilishi   bolaning   bilim   hajmi   va   aqlining
rivojlanganlik   darajasiga   bog‘liq.   SHuning   uchun   birinchi   bosqichda   pedagog
(tarbiyachi)ga   aqliy   kuch   va   tirishqoqlikni   ko‘p   talab   qilmaydigan   masalalarni
taklif etish kerak.
Bunda bola sodda matematik tushunchani o‘zlashtirishi, keyin esa bora-bora
bolaning   o‘zi   mustaqil   ishlash   ko‘nikmasini   hosil   qilgunicha   matematik
tushunchalarni   rivojlantirib,   murakkablashtirish   kerak.   Matematik     tushunchani
o‘zlashtirish   jarayonidan   foydalanishning
maqsadga   muvofiqligi     shu   tushunchaning
mazmuniga   ham   bog‘liq.   Har   bir
tushunchadagi   ma’lumotlar     matematik
tushunchalar   va   g‘oyalarning   mantiqiy
tugallangan   doirasidir,   bu   esa     tarbiyachi
tomonidan   faol   o‘zlashtirilgan,   qaytadan
ishlab chiqilib oxirigacha o‘ylangan bo‘lishi kerak. 
SHuningdek,   bunday   ishlarni   amalga     oshirish   tanlangan   masalalarning
mazmuniga,     ularning   turli-tumanligiga,   echish     usullariga,   qolaversa,
mashg‘ulotning tashkil  qilinishiga ham bog‘liq bo‘ladi.
Maktabgacha   ta’limda   har   bir   mashg‘ulot     tugallanadigan   maqsadni   o‘zida
mujassamlashtirgan   bo‘lishi   kerak.   Mashg‘ulot     etarli   darajada   qoniqarli   va
muvaffaqiyatli   o‘tishligi   uchun   tarbiyachi     mashg‘ulotning   umumiy   ta’lim,
tarbiyaviy   va   rivojlantiruvchi   maqsad   hamda     vazifasini,   uni   amalga   oshirish
usullarini   aniq   tushungan   va   egallagan     bo‘lishi   kerak.   Mashg‘ulotda   masalalar
echish jarayonida har bir bola uning
mustaqil fikrlashini rivojlantirishga imkon beradigan matematik bilimlar  tizimiga,
maxsus   va   umumiy   o‘quv   ko‘nikma   hamda   malakalariga,   rivojlanganlik     va
27 tarbiyalanganlik   darajasiga   erishgan   bo‘lishi   kerak.     Mashg‘ulotning   har   bir
maqsadi   aniq   bo‘lib,   bilimda   aniq   bir   sifat     o‘zgarishni   ko‘zda   tutgan   bo‘lishi
kerak. Bolada masalalar echish uchun tegishli
ko‘nikma va malakalari, mantiqiy hamda ijodiy
fikrlash faoliyati, qolaversa, unda axloqiy
tarbiyasi ham to‘la shakllangan bo‘lishi kerak.
Tarbiyachi savol yordami bilan bolani
rag‘batlantirishi, mashg‘ulotlarda uni, muammoli
jarayonlar   yaratish,   erkin   ijodiy   mashg‘ulotlar   tashkil   qilishi   kerak.   Bu     ishlarni
amalga oshirishda quyidagi qator shartlarga rioya qilishi kerak va  zarur:
—   tasodifiy   “bo‘shliqqa”   yo‘l   qo‘ymaydigan   mashg‘ulotning   borish     tezligini
saqlab turmoq;
—   ishning   boshlanishiga   qadar   barcha   tushuntirishlar,   buyruq   va     ko‘rsatmalar
aniq qilingan bo‘lishi zarur;
—   pedagog   (tarbiyachi)   o‘z   tushuntirishlarida   bolalarning   individual     javoblari
vaqtida   bolalarning   fikrlash   faoliyatini   doimiy   ravishda     faollashtirib   borishi
kerak;
—   bolalarning   barchasi   ishlayotgan   paytda   ularni   ortiqcha   gaplar   bilan
chalg‘itmaslik,   xonada  aylanib  yurmaslik  va   ayrim  guruh  bolalariga     beriladigan
tanbehlar yuqori ovozda aytilmasligi kerak;
— ishning shakli va ko‘rinishi har xil bo‘lishligi;
—   muhokama   qilinayotgan   materialni   tahlil   qilishda   har   xil   strategik     usullarni
tashkil qilshdan foydalanish;
X ulosa:
Xulasa qilib aytganda  Bolalarda matematik tushunchalarni shakllantirishda
ta’limning didaktik tamoyillarini hisobga olish kerak.
Matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   va   uni   murakkablashtirish
dialektikaning   asosiy   qonunlaridan   biri   bo‘lgan   inkorni   inkor   qonuni     asosida
28 qurilgan bo‘lishi kerak. Bu qonunga ko‘ra, bir muammoni boshqa bir  muammoga
almashtirish ular orasidagi aniq bog‘lanishga asoslangan bo‘lishi
kerak.   Keyingi   va   oldingi   masalalar   orasidagi   qonuniy   bog‘lanish   ularning   ichki
sifati   birligidan   kelib   chiqadi.   Bu   sifatiy   birlik   har   bir   to‘plam     masalalarning
qanday   maqsad   uchun   tuzilish   strukturasidan   kelib   chiqadi.     Masalalar   echishda
uddaburonlik bilan xulosalar chiqara olishi, paydo
bo‘lgan   muammolarni   echishning   yo‘llarini   topa   bilishi   ham   zarur.   Masalalar
echishda   pedagog   (tarbiyachi)larda   shakllangan       bilimdan   to‘liq   foydalanishga
imkoniyat     beradigan   eng   qulay   va   sodda   masalalarni     echishdan   ishni   boshlash
kutilgan natijalarga  olib kelishi mumkin.  
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O ’ zbekiston   Respublikasining   “ Ta ’ lim   to ’ g ’ risidagi   qonun ” //   Barkamol   avlod
-  O ’ zbekiston   taraqqiyotining   poydevori .-  Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
29 2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning. Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: O‘zbekiston,
NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun darslik. 
Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik.  Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish
nazariyasi.-T.: ”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
15. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
30 Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
16. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi.  Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
17. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
18. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
20. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
21. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
22. Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda fakultativ darslarni tashkil etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
23. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
24.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
31