Algebraik tog'ri chiziqlar. Tekislikda to’g’ri chiziqning turli tenglamalari

Mundarija  
I-BOB.   ALGEBRAIK   CHIZIQ   VA   UNING   TARTIBI.   TEKISLIKDA
TO’G’RI CHIZIQNING TURLI TENGLAMALARI.
1.1  Koordinatalarni bog’lovchi tenglama va tengsizliklarning geometrik ma’nosi.
1.2 .  Algebraik chiziq va uning tartibi
1.3 Tekislikda to’g’ri chiziqning turli tenglamalari.
II BOB.  TEKISLIKDA TO’G’RI CHIZIQ VA UNING TENGLAMALARI
2.1   Tekislikda to’g’ri chiziq va uning tenglamalari
2.2  To’g’ri chiziqlarga doir asosiy masalalar
2.3   To’g’ri   chiziq   va   tekisliklar   orasidagi   burchak,   ularning   parallellik   va
perpendikulyarlik shartlari .
2.4  Fazoda to’g’ri chiziqning turli tenglamalari.
III.XULOSA
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
            Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev Konstitutsiyamiz qabul qilinganining
  25 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimidagi  nutqida: “ Biz ta’lim va   tarbiya
tizimining   barcha   bo‘g‘inlari   faoliyatini   bugungi   zamon   talablari   asosida
takomillashtirishni   o‘zimizning   birinchi   darajali   vazifamiz   deb   bilamiz”     deb
ta’kidlagan   edi.   Respublikamizda   faoliyat   ko‘rsatayotgan   umumta’lim
muassasalari   uchun   tayyorlanayotgan   pedagog   kadrlar   sifatini   tubdan   yaxshilash,
ta‘lim muassasalaridagi o‘quv jarayonini zamonaviy talablar asosida qayta tashkil
etish   va   tayyorlanayotgan   mutaxassislari   malakasining   raqobatbardosh   bo‘lishiga
erishish asosiy vazifalaridan biri bo‘lib hisoblanadi.
Mustaqil O‘zbekiston Respublikasida shakllanayotgan milliy istiqlol g‘oyasi
Respublika   Konstititsiyasida   e’tirof   etilgan   insonparvar,   demokratik,   huquqiy
davlat   va   jamiyatni   barpo   etish,   shuningdek,   ijtimoiy-iqtisodiy   hamda   madaniy
rivojlanishning yuqori bosqishlariga ko‘tarish, jahon hamjamiyati safidan munosib
o‘rin egallashga yo‘naltirilgan ezgu maqsadlarni amalga oshirishga xizmat qiladi.
Ushbu maqsadlarning ijobiy natijaga ega bo‘lishi, eng avvalo, yosh avlodga
ilmiy bilimlar asoslarini puxta o‘rgatish, ularda keng dunyoqarash hamda tafakkur
ko‘lamini   hosil   qilish,   ma’naviy-axloqiy   sifatlarni   shakllantirish   borasidagi
ta’limiy-tarbiyaviy ishlarni samarali   tashkil   etish bilan bog‘liqdir. Zero, yurtning
porloq   istiqbolini   yaratish,   uning   nomini   jahonga   keng   yoyish,   ulug‘   ajdodlar
tomonidan   yaratilgan   milliy-madaniy   merosni   jamiyatga   namoyish   etish,   ularni
boyitish mustaqil O‘zbekiston Respublikasining rivojlangan mamlakatlar qatoridan
joy   egallashini   ta’minlash   yosh   avlodni   komil   inson   hamda   malakali   mutaxassis
qilib tarbiyalashga bog‘liqdir.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O‘quvchilar   intellektual   tafakkurini
shakllantirish asosida o‘quvchilar qobiliyat va qiziqishlarini rivojlantirish  ularning
fazoda   to’g’ri   chiziqning   turli   tenglamalari   haqidagi     bilimlarni   yanada
chuqurlashtirish.
2 Respublikamiz   Prezidenti   Sh.   Mirziyoyev   “   O’zbekiston   Respublikasini
yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi farmoni va oliy
ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   qabul   qilingan   PQ   29-09   Qarori
mazmunida barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga yetkazish
jarayonining   mohiyati   to‘laqonli   ochib   berilgan.   Malakali   kadrlar   tayyorlash
jarayonining   har   bir   bosqichi   o‘zida   ta’lim   jarayonini   samarali   tashkil   etish,   uni
yuqori   bosqichlarga   ko‘tarish,   shu   bilan   birga   jahon   ta’limi   darajasiga   yetkazish
borasida   muayyan   vazifalarni   amalga   oshirishi   lozim.   Mazkur   vazifalarning
muvaffaqiyatli hal etilishida yana bir omilning mavjudligi, ya’ni, ta’lim jarayoning
samaradorligini oshirish, uzluksiz ta’lim tizimi xodimlarining malakali mutaxassis
bo’lib   yetishishlari   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Biz   bo’lajak   pedagog   ekanmiz,
o ‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   yetuk   ma‘naviyatli,     bilimli,     malakali   kadr     etib
tarbiyalash    har   bir    pedagogning   asosiy   vazifasidir   va   bu   ishlarni   biz   ham
munosib     ravishda     amalga     oshirilishiga     o‘z     hissamizni     qo‘shishga     harakat
qilamiz.
Kurs   ishining   maqsadi:   Tekislikda   to’g’ri   chiziqning   turli   tenglamalarini
o‘rgatish .
Kurs   ishining   ob y ekti:   Oliy   va   o’rta   ta’lim   muassasalarida   geometriyani
o’qitish jarayoni.
Kurs ishining predmeti : Geometriyani o’qitish metodlari va vositalari.
Kurs ishining vazifalari:
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
2.  Tekislikdagi   to’g’ri burchakli  koordinatalar sistemasini o’rganish;  
3.   Tekislikda   qutb  koordinatalar sistemasini o’rganish;
4.To’g’ri chiziqning  normal  tenglamasini o’rganish ;  
5.To’g’ri chiziqning turli tenglamalarini o’rganish ;  
6.  Tekislikda ikki to’g’ri chiziqning parallellik va perpendikulyarlik shartlari ni
o’rganish ;
3 I-BOB. Algebraik chiziq va uning tartibi. Tekislikda to’g’ri
chiziqning turli tenglamalari.
1.1 Koordinatalarni bog’lovchi tenglama va tengsizliklarning
geometrik ma’nosi.
  Analitik   geometriya   –   matematikaning   bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,   bunda
geometrik   shakllar   algebraik   usullar   yordamida   o‘rganiladi.   Analitik
geometriyaning   asosiy   usuli     koordinatalar   usuli   hisoblanadi.   Koordinatalar   usuli
XYII   asrda   fransuz   matematigi   Rene   Dekart   tomonidan   kiritilgan.   Koordinatalar
usuli nuqtaning o‘rnini koordinatalar sistemasi  hosil qiluvchi koordinata o‘qlariga
nisbatan aniqlashga asoslanadi.
                Qandaydir     o‘q,     ya’ni   yo‘nalgan   to‘g‘ri   chiziq   berilgan   bo‘lsin.O‘qning
yo‘nalishini   strelka   bilan   ko‘rsatamiz.   O‘qning   ko‘rsatilgan   yo‘nalishini   musbat
deb,   qarama-qarshi   yo‘nalishni   manfiy   deb   hisoblaymiz.   Bu   o‘qda       nuqtani
(koordinatalar boshini) va uzunlik birligini (masshtabni) tanlaymiz.
Koordinatalarni bog’lovchi tenglama va tengsizliklarning geometrik ma’nosi.
1. Tekislikda   koordinatalar   sistemasi   berilsa,   tekislik   nuqtalari   bilan   RxR=R 2
haqiqiy sonlar to’plami orasida bir qiymatli moslik o’rnatiladi.
   Tekislikda )	,	,0(	2	1	e	e		 affin koordinatalar sistemasi olib, x, y o’zgaruvchilarni
kamida   birini   o’z   ichiga   olgan   F(x,   y)   ifoda   berilgan   bo’lsin.   Agar   x=x
0 ,   y=y
0
sonlar   uchun   F(x
0 ,   y
0 )   ifoda   ma’noga   ega   bo’lsa,   u   holda   x
0 ,   y
0   sonlar   F(x,   y)
ifodani   aniqlanish   sohasiga   tegishli   deyiladi.   Bunday   sonlarning   har   bir   jufti
berilgan   koordinatalar   sistemasida   aniq   bitta   nuqtani   aniqlaydi.   Barcha   bunday
nuqtalar   to’plami   tekislikdagi   biror   geometrik   shakldan   iborat.   Bu   figura   butun
tekislikdan yoki uning biror qismidan, ba’zan bo’sh to’plamdan iborat bo’ladi.
Ta’rif.   Agar   F   figuraga   tegishli   har   bir   nuqtaning   koordinatalari   F(x,   y)=0
tenglamani     (tengsizlikni)   qanoatlantirsa,   F   ga   tegishli   bo’lmagan
(birorta   ham)   nuqtaning   koordinatalari   uni   qanoatlantirmasa,   bu   tenglama
(tengsizlik)  figuraning tenglamasi (figurani aniqlovchi tengsizlik)  deb ataladi. 
4 Agar   figuraning   tenglamasi   (figurani   aniqlovchi   tengsizlik)   ma’lum   bo’lsa,
tekislikning qanday nuqtasi shu figuraga tegishli yoki tegishli emasligi masalasini
hal qilish mumkin.
Geometrik   shakllarni   koordinatalar   metodi   bilan   o’rganishda   ushbu   ikkita
masalaga amal qilinadi:
1) Figura xossalari berilsa, bu figurani aniqlovchi
analitik shart yoziladi.
2) Agar   figurani   aniqlovchi   analitik   shartlar
yozilsa, uning geometrik xossalari o’rganiladi.
Birinchi muammoni yechuvchi masalani ko’rib chiqaylik.
Tekislikda (0, , ) affin koordinatalar sistemasi berilgan bo’lsin.
x,y   larning   kamida   bittasini   o’z   ichiga   oluvchi   F(x,y)   ifoda   tekislikda   bir
nechta figuralarni aniqlashga imkon beradi.                                     
          1.   F
1 ={ N (x, y )   |   F (x, y )=0},   (koordinatalari   F (x. y ) =0   tenglamani
qanoatlantiruvchi barcha nuqtalar to’plami);
2. F
2 ={  |  F (x, y )>0};
3.  F
3 ={  |  F (x, y )<0};
4. F
4 =  |  F (x, y )  0} => F
4  = F
1     F
2 ;
5. F
5 ={  |  F (x, y )  0} => F
5  = F
1    F
3 ;
6. F
6 ={  |  F (x, y )  0} => F
6  = F
2     F
3 .
   Algebraik    chiziq    va    uning   tartibi   .
Tekislikdagi   geometriyani   koordinat a lar   metodi   bilan   o’rganishda   ko’pincha
figura   sifatida   chiziq   olinadi.   Masalan,   to’g’ri   chiziq,   aylana,   parabola,   sinusoida
va hokazo chiziqlar.Chiziq tushunchasiga qat’iy ta’rifni keyinroq beramiz.
Ta’rif.   Tekislikdagi   biror   affin   koordinatalar   sistemusida   F(x,y)=0
tenglamaning  chap   tomoni     larga   nisbatan   algebraik  ko’phad,  ya’ni  
ko’rinishdagi   hadlarning   algebraik   yig’indisidan   iborat   bo’lsa,   bu   tenglama   bilan
aniqlanuvchi   nuqtalar   tuplami   algebraik   chiziq,   tenglama   esa   algebraik   tenglama
deyiladi.
5 36-chizma   bo’lib   lar   manfiy   bo’lmagan   butun   sonlar   bo’lib     son  
hadning   darajasi   deyiladi.     darajalar   yig’indisi ning   maksimal   qiymati   F(x,y)
ko’phad darajasi deyiladi.
Shu bilan bir vaqtda
F (x,y) = 0 ( 20.1 )
tenglamaning   ham   darajasi   deyiladi,   bu   daraja   (8 . 4)   tenglama   bil a n   ani qlangan
chiziq tartibi deb  h am yuritiladi.
Ta’rif.   Biror   affin   koordinatalar   sistemasida   n-darajali   algebraik   tenglama
bilan aniqlangan figura n-tartibli algebraik chiziq deb aytiladi.
Biz tekislikdagi birinchi va ikkinchi tartibli chiziqlar bilan shug’ullanamiz.
Teorema.   Bir   affin   koordinatalar   sistemasidan   ikkinchi   koordinatalar
sistemasiga o’tishda chiziqning algebraikligi va tartibi o’zgarmaydi.
Isboti talabalarga havola.
Algebraik bo’lmagan barcha chiziqlar transendent chiziqlar deb aytiladi.
Algebraik   bo’lmagan   chiziqlarga   misollar   sifatida   ushbu   tenglamalar   bilan
berilgan chiziqlarni ko’rsatish mumkin.
y - sin x=0,  y - tg x=0,  y - lg x=0,  y  = a x 
= 0.
 To’g’ri chiziqning turli tenglamalari
To’g’ri  chiziqning  umumiy tenglamasi quyidagicha:
                              (*)
Bu yerda     berilgan sonlar.     to’g’ri chiziqqa   tegishli   nuqta.Unga mos
to’g’ri  chiziqning  berilish  usullarini qarab  chiqamiz.
1. . U holda   (*) dan   kelib chiqadi.   Ya’ni   bu   to’g’ri chiziq     o’qiga
parallel     bo’ladi.   (16.2   chizma )   .   U   holda     (*)   dan     kelib   chiqadi.
Ya’ni  bu  to’g’ri chiziq    o’qiga  parallel  bo’ladi. (16.3  chizma )
2. .   U   holda     (*)   dan     kelib   chiqadi.     Ya’ni     bu     to’g’ri   chiziq
koordinatalar boshidan  o’tadi. (16.4  chizma ) 1
1
6     
16.2 chizma                                                    6.3 chizma                            16.4
chizma                                                                                              
Faraz     qilaylik         va       bo’lsin.     tenglikdan
 kelib  chiqadi. Tenglikning  ikkala  tomonini   ga  bo’lamiz.
Agar   va   belgilashlarni  kiritsak;
                                                       (**)    
(**)     tenglikka     to’g’ri     chiziqning     kesmalar   bo’yicha     tenglamasi   deyiladi.   Bu
yerda       va       modul   jihatdan   to’g’ri   chiziq     koordinata     o’qlaridan   ajratgan
kesmalar  uzunligiga  teng. (16.5 chizma)
                           
(16.5 chizma)
            To’g’ri  chiziq  parametrik tenglama  bilan  ham  beriladi.
                          ,              (***)
Misollar:
7 1. ning   qanday   qiymatlarida  
  to’g’ri     chiziq    
  o’qining
musbat (manfiy) yo’nalishini kesib o’tadi.
2. ning qanday qiymatlarida  
  to’g’ri    chiziq koordinatalar
tekisligining birinchi  choragini  kesib o’tmaydi.
3. Ushbu     va     tenglamalar   bilan   berilgan   to’g’ri
chiziqlar  
  o’qiga nisbatan simmetrik joylashganligini ko’rsating.
Ikki to’g’ri chiziq orasidagi burchak.
          Faraz   qilaylik   bizga  
  o’qiga   parallel   bo’lmagan  
  va     to’g’ri
chiziqlar berilgan  bo’lsin. 
  orqali 
  va   to’g’ri chiziqlar orasidagi
burchakni  belgilaymiz.
    To’g’ri chiziqlar orasidagi o’tkir burchak uchun quyidagi xossalar o’rinli.
(1)  
(2)
    faqat   va   faqat   shu
holdaki   to’g’ri   chiziqlar   parallel   yoki
ustma-ust tushsa.
(3)  
     16.6 chizma
                                
            Aytaylik                                                                                                                      
to’g’ri    chiziq    
  o’qiga parallel  bo’lmagan   to’g’ri    chiziq   bo’lsin.  Tenglamani
8 ikkala   tomonini     ga   ko’paytirib,   so’ngra     va       belgilashlarni
inobatga  olsak, biz quyidagi 
                                                                                               (*)
formulaga  ega bo’lamiz. 
        (*) formuladagi    va    koeffisientlar  aniq  geometric  ma’noga  ega:
-  to’g’ri  chiziq ning   o’qi  bilan  tashkil  qilgan    burchakning tangensidir.
-  to’g’ri  chiziq ning   o’qi  bilan  kesishishidan hosil bo’lgan kesmadir.
        Haqiqatdan ham,  aytaylik   va   nuqtalar to’g’ri chiziqning
ikkita nuqtasi  bo’lsin.(16.7 chizma)
              To’g’ri   chiziq        o’qini   (        ekanidan     kelib   chiqadi)
 nuqtada  kesadi.
16.7 chizma
Faraz  qilaylik  bizga     tekisligida  ikkita 
 va  
 to’g’ri  chiziqlar  berilgan  bo’lsin. 
  orqali   bu     ikki     chiziq   orasidagi   burchakni
belgilaymiz. Agar     va     lar mos   ravishda   yuqoridagi   to’g’ri   chiziqlar bilan
 o’qi  orasidagi  burchaklarni  belgilasak, (3) xossaga  ko’ra 
tenglik  o’rinli.
ekanidan, biz  
                                                      (**)
formulaga  ega   bo’lamiz. Bu  yerda   2
  1.   T   o’  g’  r   i    ch   i   z   i   q    t   a   ‘   r   i   f   l   a   n   m   a   y   d   i   g   a   n    t   u   sh   u   n   ch   a   .
2
 College Geometry pp 179- 186,  mazmun – mohiyatidan foydalanildi
9 To’g’ri   chiziqqa   parallel   bo’lgan   ixtiyoriy   nol   bo’lmagan   vektor   to’g’ri
chiziqning    yo’naltiruvchi vektori deyiladi.
a)   b itta   nuqtasi   va   yo’naltiruvchi   vektori   bilan   berilgan   to’g’ri   chiziq
tenglamasi.
T ekislikdagi   affin   koordinatalar   sistemasi   ( 0 , , )   berilgan   bo’lsin.
Tekislikdagi     to’g’ri   chiziq   o’zining
  nuqtasi   va   yo’naltiruvchi
  vektorining   berilishi   bilan   to’liq
aniqlanadi. 
  to’g’ri   chiziq   tenglamasini
yozaylik,   ma’lumki   tekislikdagi   biror
  nuqta     to’g’ri   chiziqda   yotishi
uchun  vektor    vektorga kollinear bo’lishi zarur va yetarlidir.
 =                      (21.1 )  
bundan
                    ( 21.2 )
   -   haqiqiy son n i parametr deb aytiladi.
( 21.1 )   tenglama     to’g’ri   chiziqning   ve k tor   parametrik   tenglamasi
  ( 21.2 )
tenglama   to’g’ri chiziqning parametrik tenglamasi deyiladi .
( 21.2 ) tenglamadan ushbu,
                          (21.3)
tenglamani hosil qilamiz. ( 21.3 ) ni to’g’ri chiziqning kanon ik  tenglama s i deyiladi. 
Undan
      ( 21.4 )
Bu   yerda     va     lardan   kamida   bittasi   noldan   farqli,   shu   sababli   ( 21.4 )
birinchi darajali tenglamadir.
Shuning bila n , ushbu muhim xulosaga keldik:
10 38-chizma Har qanday to’g’ri chiziq birinchi tartibli algebraik chiziqdir.
b) Ikki nuqtasi bilan berilgan to’g’ri chiziq.
Affin   koordinatalar   sistemasiga   nisbatan     to’g’ri   chiziqning   M
1 (x
1 ,y
1 )   va
M
2 (x
2 , y
2 )   nuqtalari   berilgan   bo’lsin.   M
1 M
2   =   to’g’ri   chiziq   tenglamasini
yozaylik.
 to’g’ri chiziqning yo’naltiruvchi vektori deb  ( ;  )   vektorni 
olsak, (21.3) ga asosan   to’g’ri chiziq tenglamasi ushbu 
             (21.5)
tenglama   bilan   ifodalanadi.   Bu   berilgan   ikki   nuqtadan   o’tuvchi   to’g’ri   chiziq
tenglamasidir.
v) To’g’ri chiziqning kesmalar bo’yicha tenglamasi.
To’g’ri   chiziq   o’qini     nuqtada     o’qini     nuqtada
kessin,   u   holda   ikki   nuqtadan   o’tgan   to’g’ri   chiziq   tenglamasi   ( 21.5 )   dan
foydalansak     (39-chizma)
, yoki  (21.6)
( 21.6 )   da   a, b   sonlar   to’g’ri   chiziqning
koordinata   o’qlaridan   ajratgan   kesmalari   ( 21.6 )
ni   to’g’ri   chiziqning   kesmalar   bo’yicha
tenglamasi deyiladi.
g) To’g’ri chiziqning burchak koeffitsientli tenglamasi.
Ordinata o’qini kesuvchi   to’g’ri chiziq olaylik. Bu to’g’ri chiziqning 
yo’naltiruvchi vektori    bo’lsa,    va   vektorlar kollinear bo’lmaydi, 
shuning uchun  .
Ta’rif.   soni   to’g’ri chiziqning burchak koeffitsienti deyiladi.
To’g’ri   chiziqning   burchak   koeffitsienti   yo’naltiruvchi   vektorni   tanlab
olinishiga bog’liq bo’lmasligini isbotlash mumkin.
Burchak koeffitsientining geometrik ma’nosini bilish uchun to’g’ri burchakli
dekart koordinatalar sistemasi (0, ,  )   ni olamiz.
11 39-chizma ,
,
demak, 
( 21.7 )
Shunday   qilib     son   =     burchak   yo’nalishini   aniqlaydi.   Shuning
uchun   ni   to’g’ri chiziqning burchak koeffitsienti deyiladi.
Biror affin koordinatalar sistemasida berilgan     to’g’ ri   chiziq tenglamasini
yozaylik.
 to’g’ri chiziqning burchak koeffitsienti   ga teng.
Shuning uchun    vektor   to’ g’ ri chizi qqa 
parallel. Demak,   nuqtadan o’tib   vektorga parallel bo’lgan to’g’ri 
chiziq tenglamasini tuzing degan masalaga keladi. (21.4) ga ko’ra
(21.8)
to’g’ri chiziqni burchak koeffitsienti tenglamasi hosil bo’ladi.
To’g’ri chiziqning umumiy tenglamasi.
  Biz yuqorida ko’rib o’tgan barcha to’g’ri chiziq tenglamalari koordinatalar
sistemasiga nisbatan birinchi darajali tenglamalardir.
Ularni umumiy holda
           Ax +  By  +  C  = 0      ( 22.1 )
ko’rinishda yozish mumkin. A va  B  lar bir vaqtda nolga teng emas.
Teorema.    Barcha affin koordinatalarga nisbatan birinchi darajali  
Ax +  By +  C  =0 tenglama bilan berilgan chiziq, yo’naltiruvchi vektori  Р (-
B ,A)   bo’lgan to’g’ri chiziqdan iborat.
Isbot. d - ( 22.1 ) tenglama  bilan  berilgan chiziq M
0 (x
0 , y
0 )  d  bo’lsa, bu nuqta
koordinatalari ( 22.1 ) tenglamani qanoatlantiradi:
        Ax
0  +  By
0  +  C  = 0          ( 22.2 )
12 Bunday   nuqta   hamisha   mavjud,   chunki   A   va   B   lar   bir   vaqtda   n o lg a
teng   emas.   ( 22.2 )   tenglamada n   C   ni   topib   ( 22.1 )   tenglamaga   qo’yamiz   va   d
chiziq tenglamasini   Ax +  By  – A x
0  –  By
0  = 0  
yo ki            A (x-x
0 ) +  B ( y - y
0 ) = 0 ( 22.3 )
ko’rinishda  yozamiz .
Bu tenglama ( 21.4 ) tenglamaga ekvivalent (o’xshash) demak, ( 22.3 )  
tenglama M
0 (x
0 , y
0 ) nuqtadan o’tuvchi va yo’naltiruvchi vektori  P (-  B ,A)   dan iborat
to’g’ri chiziqni aniqlaydi.
( 22.1 ) tenglamasini to’g’ri chiziqning umumiy tenglamasi deyiladi.
3-masala.   Uchlarining   koordinatalari   A(-3,-1),   B (2,3),   C (2,1)   nuqtalarda
bo’lgan   A BC   uchburchak   berilgan.   Uchburchakning   A   uchidan   BC   tomon i ga
parallel bo’lib o’tgan to’g’ri chiziq tenglamasini tuzing.
Yechish   Izlangan   to’g’ri   chiziqning   yo’naltiruvchi   vektori   deb   BC(0,-2)   ni
olish mumkin, u holda A=-2, B=0. To’g’ri chiziqning A(-3,-1) nuqtadan o’tishini
e’tiborga olsak
-2(-3)+0(-1)+C = 0 , C = -6
A,B,C   larning   qiymatini   (22.1)ga   qo’ysak   izlangan   to’g’ri   chiziq   tenglamasini
topamiz.
x + 3 = 0
3.   To’g’ri   chiziqning   umumiy   (22.1)
tenglamasini   tekshiraylik,   ya’ni   A,B,C   larning
ba’zi   birlari   nolga   aylanganda   to’g’ri   chiziqning
koordinatalar   sistemasiga   nisbatan   joylanishini
o’rganaylik:
1. C = 0 bo’lsa, (22.1) tenglama ushbu 
Ax   +   By   =   0   ko’rinishni   oladi,   0   nuqtaning   koordinatalari   bu   tenglamani
qanoatlantiradi,   demak,   to’g’ri   chiziq   koordinatalar   boshidan   o’tadi   va   aksincha
O  d bundan A  0+B  0+C = 0=>C = 0 (41-chizma).
II BOB
131	e

2	e
	
O	
x	
y 41 -chizma	
d TEKISLIKDA TO’G’RI CHIZIQ VA UNING TENGLAMALARI
2.1  Tekislikda to’g’ri chiziq va uning tenglamalari
C h iziq va uning tenglamasi haqida.
Analitik geometriyaning eng muhim tushunchalaridan biri ,  chiziq tenglamasi
tushunchasidir.   Tekislikda   to’g’ri   burchakli   koordinatlar   sistemasida     chiziq
berilgan bo’lsin( 10 -chizma).
Ta’rif.     chiziqda yotuvchi istalgan   nuqtaning koordinatlari
                                                                       (1)
tenglamani   qanoatlantirib,   unda   yotmagan   nuqtalarning   koordinatlari
qanoatlantirmasa,   bu   tenglama     chiziqning   tenglamasi   deyiladi .   Bundan  
chiziq, koordinatlari (1) tenglamani qanoatlantiruvchi barcha nuqtalar to’plamidan
iborat ekanligi kelib chiqadi. Chiziqning tenglamasini tuzish deganda unga tegishli
ixtiyoriy     nuqtaning koordinatlari orasidagi munosabatni (bog’lanishni)
tenglama   ko’rinishida   ifodalashdan   iborat.   Topilgan   chiziq   tenglamasi   uchun:
chiziqdagi   istalgan   nuqtaning   koordinatlari   uni   qanoatlantiradi   va   aksincha,
nuqtaning koordinatlari tenglamani qanoatlantirsa, bu nuqta shu chiziqda yotadi.  
To’g’ri chiziq va uning tenglamalari.
To’g’ri   chiziq   tushunchasi   analitik   geometriyaning   asosiy   tushunchalaridan
biridir.   Quyida   har   xil   holatlarda   to’g’ri   chiziqning   analitik   ifodalarini
(tenglamalarini)   keltirib   chiqaramiz   va   ular   yordamida   to’g’ri   chiziqning
tekislikdagi vaziyatlarini o’rganamiz.
To’g’ri   chiziqning   burchak   koeffitsientli   tenglamasi.   To’g’ri   chiziqning
  o’qi   musbat   yo’nalishi   bilan   hosil   qilgan   burchagi     va   to’g’ri   chiziqning
ordinatlar o’qidan ajratgan kesmasining kattaligi     berilganda, uning tekislikdagi
holati aniq bo’ladi. Masalan,  ,   bo’lsa, uning holati aniq bo’ladi (11-
chizma). 
              
14y
L y y
y
M 10-chizma                           11-chizma                                 12-chizma
Yuqoridagi   miqdorlar   berilganda   to’g’ri   chiziqning   tenglamasini   keltirib
chiqaramiz.     to’g’ri   chiziqqa   tegishli   ixtiyoriy   nuqta  bo’lsin   (12-chizma).
 to’g’ri burchakli uchburchakdan 
                     , bundan   
12–chizmadan   ;   yoki   ,     bo’lganligi   uchun
  bo’ladi.     to’g’ri   chiziqning   burchak   koeffitsienti   deyiladi   va
 bilan belgilaymiz. Shunday qilib,
                                                                                        (2)
munosabat   kelib   chiqadi.   Bunga   to’g’ri   chiziqning   burchak   koeffitsientli
tenglamasi   deyiladi.     bo’lsa,   to’g’ri   chiziq   koordinatlar   boshidan   o’tib,
tenglamasi     bo’ladi.     bo’lsa,     bo’lib,   bu   birinchi   koordinat-   lar
burchagining bissektrisasi bo’ladi. 
1-misol.     o’qi   bilan     burchak   hosil   qiluvchi   va     o’qini
nuqtada   kesib   o’tuvchi   to’g’ri   chiziqni   yasang   va   uning   tenglamasini
yozing.
Yechish.   Shartga ko’ra, to’g’ri chiziq     o’qini     nuqtada kesib
o’tadi,   demak   .   Bu   nuqtadan     o’qiga   parallel   chiziq   o’tkazamiz,   hamda
shu to’g’ri chiziq bilan   burchak hosil qiluvchi tomon, yasalishi kerak bo’lgan
to’g’ri chiziq bo’ladi .
Endi   shu   to’g’ri   chiziq   tenglamasini   yozamiz.   Bu   holda
    bo’lganligi   uchun,     to’g’ri     chiziqning
burchak koeffitsientli tenglamasi  bo’ladi.
15xO x x3
O O A B
Cb Berilgan bitta nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziqlar dastasining
tenglamasi. Berilgan ikki nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziq tenglamasi.
,   nuqtalar berilgan bo’lsin.
                                                                          (3) 
to’g’ri   chiziq     nuqtadan   o’tsin.   Bu   holda     nuqtaning   koordinatlari   to’g’ri
chiziq     tenglamasini   qanoatlantiradi,   ya’ni     bo’ladi.   (3)   tenglikdan
oxirgi tenglikni ayirsak:
                                                           (4)
hosil   bo’ladi.   (4)   tenglamaga   berilgan   bitta   nuqtadan   o’tuvchi   to’g’ri   chiziqlar
dastasining tenglamasi deyiladi.
To’g’ri chiziq   ikkinchi nuqtadan ham o’tsa,  
                               
bo’lib,
                                        
bo’ladi.   ning yuqoridagi qiymatini (4) ga  qo’yib,
                                                     (5)
tenglamani   hosil   qilamiz.   (5)   berilgan   ikki     va     nuqtalardan
o’tuvchi to’g’ri chiziq tenglamasi deyiladi.
2-misol.  Biror xil mahsulotdan 100 donasini ishlab chiqarishga 300 ming
so’m   xarajat   qilinsin.   500   donasi   uchun   esa   xarajat   1300   ming   so’m   bo’lsin.
Xarajat   funktsiyasi   chiziqli   (to’g’ri   chiziq)   bo’lsa,   shu   mahsulotdan   400   dona
ishlab chiqarish xarajatini toping.
  Yechish.   Masala  sharti  bo’yicha     va     nuqtalar
berilgan. Berilgan ikki nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziq tenglamasiga asosan,
 , yoki  
  tenglik   o’rinli   bo’ladi.   Oxirgi   tenglamadan     uchun,     ekanligini
topamiz.   Demak,   mahsulotdan   400   dona   ishlab   chiqarish   uchun   1050   ming   so’m
xarajat qilinadi.
16 To’g’ri chiziqning umumiy tenglamasi va uning xususiy hollari.
Ikki noma’lumli 
                                  
tenglamani qaraymiz.                             
Bundan,     ,       bo’lib,     ,       bilan
belgilasak,       tenglama   hosil   bo’ladi.   Shunday   qilib,  
tenglama ham to’g’ri chiziq tenglamasi ekanligi kelib chiqadi.
                                                                            (6)
tenglamaga to’g’ri chiziqning umumiy tenglamasi deyiladi.
To’g’ri   chiziq   umumiy   tenglamasining   hususiy   hollari:   1) ,   ,
 bo’lsa,   bo’lib, to’g’ri chiziq koordinatlar boshidan o’tadi, chunki
 nuqtaning koordinatlari tenglamani qanoatlantiradi;
2)  ,  ,  , bo’lsa,   bo’lib,   o’qdan    kesma 
ajratib,   o’qiga parallel to’g’ri chiziq tenlamasi bo’ladi;
3)   ,   ,     bo’lsa,       bo’lib,     o’qdan  
kesma ajratib ,   o’qiga paralllel to’g’ri chiziq tenglamasi bo’ladi;
4)   ,   ,     bo’lsa,     bo’lib,     o’qining tenglamasi hosil
bo’ladi;
5)  ,   ,     bo’lsa,     bo’lib,     o’qining   tenglamasi
hosil bo’ladi;
            6)  ,  ,   bo’lsa,   bo’lib, o’zgarmas miqdor, bir paytda 0
dan farqli hamda 0 ga teng kelib chiqadi, bunday bo’lishi mumkin emas.     
3-misol.     to’g’ri chiziq uchun    va    parametrlarni toping.
                  Yechish:     Buning    uchun    berilgan  tenglamani     ga  nisbatan   yechamiz:
  bundan   (2)   tenglama   bilan     taqqoslab   ,
ekanligini   topamiz.   SHunday   qilib,   to’g’ri   chiziq   umumiy   tenglamasini   burchak
koeffitsientli tenglamaga keltirib   va   parametrlarni topdik.
17 To’g’ri chiziqning kesmalarga nisbatan tenglamasi.
To’g’ri chiziq koordinat o’qlaridan mos ravishda    va   kesmalar ajratib
o’tsin(13-chizma).   To’g’ri   chiziq   va     nuqtalardan   o’tadi.
Berilgan ikki nuqtadan o’tuvchi to’g’ri chiziq tenglamasiga asosan
                        ,         ,             
yoki                                    
                                                        (7)
  tenglama   hosil   bo’ladi.   Bu   tenglamaga   to’g’ri   chiziqning   kesmalarga   nisbatan
tenglamasi deyiladi. 
4-misol.     to’g’ri chiziqning kesmalarga nisbatan tenglamasini
yozing va uni yasang.
              Yechish.     to’g’ri   chiziqning   umumiy   tenglamasini   (7)
ko’rinishdagi tenglamaga keltiramiz.
bu   to’g’ri   chiziqning   kesmalarga   nisbatan   tenglamasi   bo’ladi.   Endi   koordinat
o’qlaridan   mos   ravishda   5   va   3   kesmalarni   ajratib,   ajratilgan   kesmalar   oxiridan
yasalishi kerak bo’lgan to’g’ri chiziqni o’tkazamiz.
     13- chizma.                                             14- chizma.
To’g’ri chiziqning normal tenglamasi.
18y
xO b
a y
xO p To’g’ri   chiziqqa   koordinat   boshidan   tushirilgan   perpendikulyarning
(normal) uzunligi va uning   o’qi musbat yo’nalishi bilan hosil qilgan burchagi
  berilganda   to’g’ri   chiziqning   tekislikdagi   holati   aniq   bo’ladi   (14-chizma)   va
uning tenglamasi
                                                   (8)
bo’ladi.   (8)   tenglamaga  to’g’ri   chiziqning  normal   tenglamasi   deyiladi.   Ma’lumki,
.   Normal   tenglamada   shu   shart   bajarilishi   kerak.   To’g’ri   chiziq
umumiy tenglamasini normal tenglama keltirish uchun 
 
normallovchi ko’paytuvchini  hisoblab, uni 
                                                    
tenglamaga ko’paytiramiz. Bu holda
normal  tenglama hosil bo’ladi. Normallovchi  ko’paytuvchining ishorasi  ozod had
ishorasiga teskari olinadi.
5-misol.   Normalning   uzunligi     va   uning     o’qi   bilan   hosil   qilgan
burchagi   bo’lsa, to’g’ri chiziqni yasang va uning tenglamasini yozing.
    Yechish.   Shartga ko’ra normal     o’qi bilan     li burchak tashkil etadi.
Bu   burchakni   yasaymiz   va   uning   qo’zg’aluvchi   tomoni   normal   to’g’ri   chiziq
bo’ladi.   SHu   to’g’ri   chiziqda     kesma   ajratib   uning   oxiridan   unga
perpendikulyar to’g’ri chiziq o’tkazamiz. Bu yasalishi kerak bo’lgan to’g’ri chiziq
bo’ladi . Endi to’g’ri chiziqning tenglamasini yozamiz. SHartga ko’ra normalning
uzunligi   va   uning     o’qi   bilan   hosil   qilgan   burchagi   berilgan,   bu   holda
ma’lumki,   to’g’ri   chiziqning   (8)   normal   tenglamasini   yozamiz.   ,  
bo’lganligi uchun
natijada    tenglama hosil bo’ladi.
19 6-misol.     to’g’ri   chiziq   tenglamasini   normal   tenglamaga
keltiring.
Yechish.  Normallovchi ko’paytuvchini topamiz:   bo’ladi.
Berilgan   tenglamani     ko’paytirib,     tenglamani
hosil qilamiz. Bu to’g’ri chiziqning normal tenglamasi, chunki  
,                  edi.
2.2 To’g’ri chiziqlarga doir asosiy masalalar
Ikki to’g’ri chiziq orasidagi burchak.
   Ikkita
                        
to’g’ri   chiziqlar   berilgan   bo’lsin.   Bunda   ,     bu   to’g’ri   chiziqlar
parallel bo’lmasin va ular orasidagi burchakni topish talab etilsin. To’g’ri chiziqlar
orasidagi burchakni   bilan belgilaymiz.
           
 
                              
        
                     15-chizma.
                       
Ya’ni , (9-chizma) . Ma’lumki,
                      
 yoki   
20O xy2		
 bo’ladi.  ikki to’g’ri chiziq orasidagi burchakning tangensini topish for mulasi deb 
ataladi.
7-misol.    ,  to’g’ri chiziqlar orasidagi burchakni toping.
          Yechish.  (1) formulaga asosan,
                  bo’lib,   ,
bo’ladi.
To’g’ri   chiziqlarning   perpendikulyarlik   va   parallellik   shartlari   To’g’ri
chiziqlar perpendikulyar bo’lsa, ular orasidagi burchak 
  bo’lib,    yoki                
kelib chiqadi, bundan 
                                                          
bo’ladi, bunga ikki to’g’ri chiziqning perpendikulyarlik sharti deyiladi.
To’g’ri chiziqlar parallel bo’lsa,  bo’lib,  , ¸yoki
,  , 
kelib chiqadi.
                                                        
tenglikka ikki to’g’ri chiziqning parallellik sharti deyiladi.
Ikkita   to’g’ri   chiziqning   kesishuvi.   Ikkita   to’g’ri   chiziqning   kesishish
nuqtasini   topish   uchun   ularning   tenglamalarini   birgalikda   yechib,   kesishish
nuqtasining koordinatlari topiladi.
8-misol.        
    to’g’ri chiziqlarning kesishish nuqtasini toping.
                      Yechish.     Ikkinchi   tenglamani   ga   ko’paytirib,   hosil   bo’lgan
tenglamalarni hadma-had qo’shib  ,   ni hosil qilamiz.   ni birinchi
21 tenglamaga   qo’ysak,     yoki     bo’ladi.   Shunday   qilib,   bu   to’g’ri
chiziqlar   nuqtada kesishadi.
Nuqtadan   to’g’ri   chiziqqacha   bo’lgan   masofa.     nuqta   va
  to’g’ri   chiziq   berilgan   bo’lsin.   Berilgan   nuqtadan,   berilgan
to’g’ri chiziqqacha bo’lgan masofa
                                         (9)    
formula yordamida topiladi. To’g’ri chiziq tenglamasi umumiy
                                               
ko’rinishda berilgan bo’lsa, nuqtadan to’g’ri chiziqqacha bo’lgan masofa,
                                                                             (10)
formula bilan topiladi. 
                9 -misol.     nuqtadan     to’g’ri   chiziqqacha   bo’lgan
masofani toping.
                  Yechish.   To’g’ri chiziq tenglamasi umumiy holda berilgan.   S h uning uchun
( 11 ) formulaga asosan,
bo’ladi.
10-misol.  Ikki xil transport vositasida yuk tashish xarajatlari funktsiyasi
             va   
bilan ifodalansin. Bunda,     transport xarajati,     har yuz kilometrga yuk tashish
masofasi.   Qanday   masofadan   boshlab   2-xil   transport   vositasi   bilan   yuk   tashish
tejamliroq bo’ladi.
  Yechish .   Masala   shartida   berilgan         va         to’g’ri
chiziqlar   kesishadigan   nuqtani   topamiz:   tengliklarning   chap   tomonlari   teng
bo’lganligi   uchun   tenglamani   hosil   qilamiz,   bundan
 bo’ladi. Demak, to’g’ri chiziqlar   nuqtada kesishadi.
Endi to’g’ri chiziqlarni yasaymiz: (10-chizma).
22 A                                                                                                16-chizma
16-chizmadan ko’rinadiki, yuk tashish masofasi  500 km dan ortiq bo’lganda
2-xil transport vositasi bilan yuk tashilsa, xarajat kamroq bo’ladi.
Ikkita parallel to’g’ri chiziqlar orasidagi masofani topish
   va   
parallel   to’g’ri   chiziqlar   berilgan   bo’lsin.   Bu   to’g’ri   chiziqlar   orasidagi   masofani
topish   uchun,  bu   to’g’ri   chiziqlarning  bittasida   ixtiyoriy   bir   nuqtani   tanlaymiz   va
tanlangan   nuqtadan   ikkinchi   to’g’ri   chiziqqacha   bo’lgan   masofani   topamiz:
birinchi  to’g’ri  chiziqda     desak,     bo’lib,      1-to’g’ri  chiziqdagi
nuqta   bo’ladi.     nuqtadan   ikkinchi     to’g’ri   chiziqqacha
bo’lgan masofani (3) formulaga asosan,  ќ isoblasak,
                      ,   
bo’ladi
2.3  To’g’ri chiziq va tekisliklar orasidagi burchak, ularning parallellik
va perpendikulyarlik shartlari .
Ta’rif.   To’g’ri   chiziq   bilan   uning   tekislikdagi   proeksiyasi   tashkil   qilgan
burchakka to’g’ri chiziq bilan tekislik orasidagi burchak deb ataladi.
Bizga    
  to’g’ri   chiziq   va  
tekislik berilgan bo’lsin.
23 17-chizma
To’g’ri   chiziq   bilan   tekislik   orasidagi   (17-chizma)   burchak         va
yo’naltiruvchi   vektor  
  bilan   tekislikning   normal   vektori  
orasidagi burchak   lar yig’indisi   bundan 
Ikkinchi   tomondan   bu   vektorlar   mos   tartibda     to’g’ri   chiziqqa   va  
perpendikulyarga  parallel (  burchak   dan  gacha o’zgaradi).
Ikki vektor orasidagi burchak kosinusini topish formulasiga ko’ra: 
       ( )             (11) 
bo’lgani uchun formula suratidagi ifodaning absolyut qiymati olinadi).
(11)   formulaga   to’g’ri   chiziq   bilan   tekislik   orasidagi   burchakni   topish
formulasi   deyiladi.Agar     to’g’ri   chiziq   bilan   tekislik   bir-biriga   parallel   bo’lsa,   u
holda to’g’ri chiziqning yo’naltiruvchi vektori bilan tekislikning normal vektori bir-
biriga perpendikulyar bo’ladi, ya’ni 
                                          (12)
Agar to’g’ri chiziq tekislikka   perpendikulyar bo’lsa, ularning yo’naltiruvchi
vektori bilan normal vektori bir-biriga parallel bo’ladi. Shuning uchun    
                                                    (13)
24 (12)   ga   to’g’ri   chiziq   bilan   tekislikning   parallellik   sharti   deyilsa,   (13)   ga
perpendikulyarlik sharti  deyiladi .
2.4  Fazoda to’g’ri chiziq tenglamalari.
  T o’g’ri chiziqning vektor shaklidagi tenglamasi.
Berilgan     nuqtadan   
    vektorga paralell holda
o’tuvchi  to’g’ri  chiziq   tenglamasi     (1)  ko’rinishda  bo’ladi   va to’g’ri
chiziqning   vektor   shaklidagi   tenglamasi   deyiladi.   Bu   yerda   -to’g’ri   chiziqdagi
istalgan    nuqtaning radius vektori (18-chizma)     esa 
nuqtaning radius vektori,  harqanday haqiqiy qiymatlar qabul qiluvchi parametr.
-   to’g’ri   chiziqning     yo’naltiruvchi   vektori   deyiladi,   uning   koordinatalari   esa
(ya’ni   sonlar) to’g’ri chiziqning  yo’naltiruvchi koeffitsientlari deyiladi.
18-chizma
T o’g’ri chiziqning parametrik va kanonik tenglamalari.
Agar (14) tenglamada vektorlarning koordinatalariga o’tilsa, ya’ni
                    (14)
larni e’tiborga olsak:
 
                                                     (15) 
25 bu   tenglama     to’g’ri   chiziqning     koordinata   shakldagi   prametrik   tenglamasi
deyiladi.   ( parametr)   (15)     tenglamalarga   qaraganda   biz   fazoda   to’g’ri   chiziq
parametrik shaklda uchta tenglama bilan beriladi degan xulosaga kelamiz. 
Parametrik tenglamadan    ni topamiz:
,    ,   
Demak,
                                          (16)
bu tenglama to’g’ri chiziqning kanonik tenglamasi deyiladi. 
XULOSA
Ushbu     kurs     ishida     ta‘lim     jarayonini     tashkil   etishda     tekislikda   to’g’ri
chiziqning   turli   tenglamalari   haqida   fikr   yuritildi.   Hozirgi   paytda   maktablarda
geometriyani   o‘qitishning   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarni   har   tomonlama   yetuk
insonlar qilib   tarbiyalash hisoblanadi. Bunda ularda geometriya bo‘yicha bilimlar
berish   bilan   birga   ularga   o‘rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta   bo‘lishini
ta’minlash,   ularni   qo‘llay   olish   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim
ahamiyatga   ega.   Ayniqsa,   o’quvchilarda   geometrik   dunyoqarashni   shakllantirish
matematik   ta’limning   asosiy   vazifalaridan   biri.   Shu   nuqtai   nazardan   bo’lajak
pedagoglarga   oliy   ta’limda   geometriyadan   chuqur   bilimlar   berish   ahamiyatlidir.
Ayniqsa,   geometriyaning   t ekislikning   turli   tenglamalari,   tekislik   va   to’g’ri
chiziqning o’zaro vaziyati ni chuqur o’rgatish masalasi ko’ndalang qo’yilishi kerak.
Matematikadan   bilimlarning   uzilish   nuqtalari   aynan   shu   mavzularda   bo’lib
qolayapti. Geometriyada   tekislikda to’g’ri chiziqning turli tenglamalari   o‘ziga xos
xususiyatlarga   ega,   ularni   ta’lim   mazmuni   va   o‘rganilayotgan   tushunchalar
mohiyatini ochib berishda foydalanish, o‘zaro aloqadorlikda va o‘quvchilar amaliy
faoliyati tajribasi bilan qo‘shgan holda o‘qitish, fundamental bilimlar asosida ta'lim
berish   dolzarb   masalalardan   hisoblanadi.   Bu   usullarni   ishlab   chiqish   va   amalda
qo‘llash   o‘qitish   sifat   va   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Geometriyani
o‘qitishning   asosiy   maqsadlaridan     biri   ham   o‘quvchilar   intellektual   tafakkurini
26 shakllantirish   asosida   o‘quvchilar   qobiliyat   va   qiziqishlarini   rivojlantirish
hisoblanadi. Ta‘lim     jarayonini     tashkil   etishda   geometrik   bilimlarni
chuqurlashtirish   haqida   fikr   yuritilar   ekan,   geometriyani   o’qitishda   tekislikda
to’g’ri   chiziqning   turli   tenglamalari   haqida   bilimlar   berish   ahamiyatli
jihatlardandir. 
FOYDALANILGAN     ADABIYOTLAR    
         1. Sh.   Mirziyoyev. “ O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha
Harakatlar strategiyasi to’g’risida ”.  Ma’naviyat  nashriyoti.   2017-y.
2. Sh.   Mirziyoyev.   “Tanqidiy tahlil, Qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik-
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”   .   O’zbekiston
nashriyoti.  2017-y.
3. Р. К. Отажонов “Геометрик ясаш методлари”.ўқитувчи. 1 9 8 6-й .
4.   X.Latipov,   Sh.Tojiеv   “Analitik   gеomеtriya   va   chiziqli   algеbra”,   T.1995
“O’zbеkiston”
5. T.Shodiеv “Analitik gеomеtriya va chiziqli algеbra”, T.1984 “O’qituvchi”
6. Dadajonov N.D. Jo’rayeva M. Geometriya 1-qism. Toshkent. O’qituvchi 1982
7. Abduraxmonov, Maktabda geometriya tarixi. T. O’qituvchi. 1993
8.  Dadajonov N.D.  Geometriya  2 -qism. Toshkent. O’qituvchi 198 8
Internet saytlari:
1.  htt://www.school . edu. ru.
2.   htt:// www.aim.uz
3.   htt://www.bilimdon.uz
4.  htt://www.edunet.uz
5.   htt://www.gov.uz
27 6.   htt://www.z iyonet.uz  
28