Arifmetik amallarni bajarish jarayonida boshlang'ich sinf o'quvchilarida kommunikativ kompitensiyani shakllantirish

Arifmetik amallarni bajarish jarayonida boshlang'ich sinf
o'quvchilarida kommunikativ kompitensiyani shakllantirish
Reja:
Kirish
1-Bob .Asosiy qism Boshlang'ich sinf o'quvchilarida kommunikativ 
kompitensiyani shakllantirish  
1.1 O’quvchilarni turli sonlar ichida  arifmetik amallarni o`rgatish 
metodikasi haqida  umumiy ma`lumot
1.2.  Qo‘shish va ayirish
2-Bob   Qo‘shish va ayirishning yozma usullari
2.1. Ko’p xonali sonlar
2.2  Ko’p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Mundarija:
Kirish………………………………………………………………….………….3
1-Bob  Asosiy qism.   Boshlang'ich sinf o'quvchilarida kommunikativ 
kompitensiyani shakllantirish   …………….……….……………….….…..6
1.1   O’quvchilarni turli sonlar ichida  arifmetik amallarni o`rgatish 
metodikasi haqida  umumiy  ma`lumot………………………..…………… …6
1.2.  Qo‘shish va ayirish……………………………………………………….….8
2-Bob   Qo‘shish va ayirishning yozma usullari…………………….…….……12
2.1. Ko’p xonali sonlar……………………………..…………………..……….15
2.2.  Ko’p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish………………………..…….19
Xulosa……………………………………………………………………….……25
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………...……….26
2 Kirish
Normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamasi   portalida   yangi   tahrirdagi
O‘zbekiston Respublikasining Ta'lim to‘g‘risidagi qonuni loyihasi e'lon qilindi .
Ushbu Qonunning maqsadi  O‘zbekiston Respublikasida fuqarolarga ta'lim-tarbiya
berish,   kasb-hunar   o‘rgatishning   huquqiy   asoslarini   va   ta'lim   sohasidagi   davlat
siyosatining asosiy prinsiplarini belgilash hamda har kimning bilim olishdan iborat
konstitutsiyaviy huquqini ta'minlashdan iborat.
Qonunning asosiy vazifalari:
ta'lim   tizimining   ishlashi   va   rivojlanishi   uchun   huquqiy   kafolatlar   va
mexanizmlarni yaratish;
ta'lim   olish   jarayonida   ta'lim   oluvchilar   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish   va
shaffoflikni ta'minlash;
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari   darajasigacha
takomillashtirish; ta'lim sohasida davlat hokimiyati va davlat boshqaruvi organlari
hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini   belgilash   va   ular
o‘rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   solish;   ta'lim   sohasida   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda   ularning   o‘zaro
munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga solish. Ta'lim O‘zbekiston Respublikasi
ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim sohasida davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
3 12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalarni bir yil davomida umumiy o‘rta ta'limga
tayyorlash   hamda   o‘n   bir   yillik   umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus)   ta'limning
majburiyligi;
ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat ta'lim standartlari va davlat ta'lim talablari doirasida ta'lim olishning hamma
uchun ochiqligi;
ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e'tiqodi, shaxsi, ijtimoiy
mavqeidan qat'iy nazar, har kimga ta'lim olishda teng huquqlarni kafolatlaydi.
Mavzuning  dolzarbligi. O'zbekiston  Respublikasining  "Ta'lim  to'g'risida M
gi
qonuni   hamda   "Kadrlar   tayorlash   milliy   dasturi"   talablari   asosida   ta'limning
maqsadi,   vazifalari,   mazmuni,   shakli,   vositalari   hamda   prinsiplari   tanlanishi
birinchi darajali ehtiyojga aylandi.
Bu   degani   -   mamlakatimizning   "ta'lim   to'g'risida"   gi   qonuni,   "Kadrlar
tayorlash   milliy   dasturi",   "Maktab   ta'limini   rivojlantirish   davlat   umummilliy
dasturi"ning   besh   tamoyili   asosida   o'quvchilarga   ta'lim   berish,   ko'nikma   hosil
qilish,   ularning   malakalarini   oshirish,   huddi   buyuk   ajdodlarimiz   singari   o'zbek
nomini dunyoga doston qilguvchi asl o'g'il-qizlar qilib kamolga yetkazishdir.
O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   prezidenti   “Ta’lim   -   tarbiya   va   kadrlar
tayyorlash milliy tizimini tubdan isloh qilish, barkamol avlodni voyaga yetkazish
to’g’risida”gi   farmonida   va   Oliy   Majlis   tomonidan   qabul   qilingan   “Ta’lim
to’g’risida”   gi   qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   da   ta’lim   tizimini
4 nazorat qilish va shakllantirishga katta e’tibor berilgan.
Bu   hujjatlarda   ko’rsatilishicha   ta’lim   tizimida   boshlang’i   ch   ta’lim   eng
asosiy, tayanch manba bo’lib hisoblanishi qayd qilingan. Boshlang’ich sinf o’quv
dasturini, darsliklarini qayta tuzib chiqish, boshlang’ich sinf o’qituvchilarini qayta
tayyorlash,   o’qitish   sifatini   oshirishga   e’tibor   berilgan.Biz   bitiruv   malakaviy   ish
mavzusini   “Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   o’quvchilarni   tengsizlik
tushunchasi bilan tanishtirish metodikasi” mavzusini tanladik.
5 1-Bob .Asosiy qism Boshlang'ich sinf o'quvchilarida kommunikativ
kompitensiyani shakllantirish
1.1 O’quvchilarni turli sonlar ichida  arifmetik amallarni o`rgatish
metodikasi haqida  umumiy ma`lumot
           Dastur  talablariga  binoan o‘quvchilar  ikki xonali  va uch xonali
sonlarni   1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   og‘zaki   va   yozma
usullarini   egallashlari,   shuningdek ,   100   ichida   amallar   bajarishga
keltiriladigan   hollarda   1000   ichida   hisoblashlarni   to‘g‘ri   bajara
olishlari   kerak.«Minglik»   mavzusida   oldin   qo‘shish   va   ayirishning
og‘zaki,   keyin   esa   yozma   usullari   o‘rganiladi.  
Qo‘shish va ayirishning og‘zaki usullari
1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   og‘zaki   usullarini   o‘rganish
metodikasi   bilan   100   ichida   qo‘shish   va   ayirish   ustida   ishlash
metodikasining ko‘pgina o‘xshash tomonlari bor.
1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   og‘zaki   usullari   bolalar ga
oldindan   yaxshi   tanish   bo‘lgan   xossalar   (sonni   yig‘indiga   qo‘shish,
yig‘indini songa qo‘shish, yig‘indini yig‘indiga qo‘shish, yig‘indidan
sonni   ayirish,   sondan   yig‘indini   ayirish,   yig‘indidan   yig‘indini
ayirish)   ga   asoslanadi.   Amallarning   o‘quvchilarga   tanish   xossalari
sonlarning   yangi   sohasi   1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning
hisoblash   usullarini   qarashda   o‘quvchilarning   to‘ la   mustaqillik   bilan
ishlashlari   uchun   asos   bo‘ladi.1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning
og‘zaki usullari bir vaqtda va quyidagi tartibda o‘rganiladi.
1. 250 ± 30, 420 ± 300 ko‘rinishidagi qo‘shish va ayirish hollari.
6 Qaralayotgan hollarda hisoblash usullari sonni yig‘indiga qo‘shish va
yig‘indidan   sonni   ayirishning   tanish   qoidalariga   asoslanadi.   Bundan
tashqari,   uch   xonali   sonning   xona   birlik   laridan   iborat   tarkibini
o‘quvchilar   bilan   birgalikda   takrorlash   kerak.   O‘quvchilar   tanish
hisoblash   usullarini   sonlarning   yangi   sohasiga   tadbiq   qila   olishlari
uchun   1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   har   bir   yangi   holi   ustida
ishlashni 100 ichida qo‘shish va ayirishning mos holini (25 ± 3, 42 ±
30) takrorlashdan boshlagan ma’qul.
250 + 30 = (200 + 50) + 30 = 200 + (50 + 30) =200 + 80 = 280,
250—30 = (200 + 50) — 30 = 200 + (50—30) = 200 + 20 = 220,
420 + 300 = (400 + 20) + 300= (400 + 300) + 20 = 700 + 20 = 720,
420 — 300 = (400 + 20)—300= (400—300) + 20=100+20=120.
Bu   yerda   ko‘rsatma-qo‘llanma   sifatida   100   lik   kvadratlardan   (har
birida   10  tadan  doiracha   bo‘lgan   10  qatorli  kvadratlardan)   va  o‘nlik
poloskalardan   (har   birida   10   tadan   doiracha   bo‘lgan   poloskalardan)
foydalanish mumkin.
Tegishli hisoblash usullari karab bo‘lingandan keyin, ularni ikkitadan
bir-biri   bilan   taqqoslash   va   ular   nimalari   bilan   o‘xshash   va   nimalari
bilan fark qilishini aniqlash muhimdir.
«Bolalar   tegishli   usullarii   100   ichida   amallarni   o‘rganishda   yaxshi
o‘zlashtirib   olishgani   uchun   bunday   usullarni   qarashda   to‘la
tushuntirishni   amallarning   yangi   hollarini   tanish   hollari   bilan
taqqoslash sharoitida bir-ikki marta takrorlash yetarli. Shundan keyin
7 bunday   mashqlarni   bolalar   qisqa   tushuntirishlar   bilangina   (hech
qanday qo‘shimcha yozuvlarsiz) bajarishlari kerak».
1.2.  Qo‘shish va ayirish
O‘quvchilarni   qaralayotgan   hollar   uchun   qo‘shish   va   ayirish ning
boshqa   usuli,   ya’ni   o‘nliklar   sonini   ifodalovchi   sonlarni   qo‘shish   va
ayirishga keltiriladigan usuli bilan tanishtirish maqsadga muvofik:
250 + 30 = 280 250 — 30 = 220
25 o‘nl+ 3 o‘nl= 28 o‘nl 25 o‘nl— 3 o‘nl = 22 o‘nl 420 + 300 =720
420 — 300 = 120
42 o‘nl +30 o‘nl = 72 o‘nl 42 o‘nl — 30 o‘nl = 12 o‘nl
Bu   usuldan   foydalanish   o‘quvchilarni   1000   ichida   ko‘paytirish   va
bo‘lishning  og‘zaki usullarini, shuningdek, ko‘p xonali sonlar ustida
amallar bajarishni o‘rganishga tayyorlaydi.
2. 840 + 60, 700 — 80 ko‘rinishidagi qo‘shish va ayirish hollari.
Bunda   qo‘shish   usuli   yangilik   emas,   o‘nliklar   yig‘indisi   yuzliklarni
hosil qiladi, shuni yuzliklarga qo‘shish kerak:
840 + 60 = (800 + 40) + 60 = 800 + (40 + 60) =800 + 100 = 900.
Qo‘shishning   bu   usulini   qarashga   tayyorlash   sifatida   84+6
ko‘rinishidagi qo‘shish hollarini eslatish kifoya.
700—80   ko‘rinishidagi   holni   qapashga   tayyorgarlik   maqsadida
birinchidan   70—8   ko‘rinishidagi   ayirish   hollarini   takrorlash   kerak,
ikkinchidan, quyidagidek maxsus mashqlarni nazarda tutish kerak.
8 — sonlarni namunadagiga o‘xshash yig‘indi bilan almashtiring:
400 = 300 + 100 600 = ..., 800 = ..., 900 = ....
Shundan keyin 700 —80 = (600 + 100) — 80 = 600 + (100 — 80) =
620 ko‘rinishidagi misollar yechiladi.
Yuqorida qaralgan hollarga oid hisoblash usullarini mustahkamlashda
ushbu ko‘rinishdagi misollarni kiritish ham foydali:
437 + 400, 162 + 5, 872 - 700, 568 — 4 va h.k.
Bularning   yechimlari   ham   yig‘indiga   sonni   qo‘shish   va   yig’indidan
sonni   ayirish   qoidalarini   qo‘llanishga   asoslanadi.   Bunda   birdan-bir
farq   uch   xonali   sonni   xona   birliklari   yig‘indisi   shaklida   emas,   balki
qulay qo‘shiluvchilar yig‘indisi shaklida ifodalashning qulayligidir:
437 + 200 = (400 + 37) + 200 = (400 + 200) + 37 = 637,
162 + 5 = (160 + 2) + 5 = 160 + (2 + 5) = 167,
872 — 700 = (800 + 72) — 700 = (800 — 700) + 72 = 172,
568 — 4 = (560 + 8) — 4 = 560 4- (8 — 4) = 564.
3. 700 + 230, 430 + 260, 90 + 60, 380 + 70, 270 + 350 ko‘rini shidagi
qo‘shish hollari.
Bu hollar uchun qo‘shish usullari songa yig‘indini qo‘shish qoidasiga
asoslangan:
700 + 230 = 700 + (200 + 30) = (700 + 200) + 30 = 930,
430 + 260 = 430 + (200 + 60) = (430 + 200) + 60 = 690,
9 90 + 60 = 90 + (10 + 50) = (90 + 10) + 50 = 150,
380 + 70 = 380 + (20 + 50) = (380 + 20) + 50 = 450,
270 + 350 = 270 + (300 + 50) = (270 + 300) + 50 = 570 + 50 = 620.
430 + 260 ko‘rinishidagi qo‘shish hollari uchun hisoblashning boshqa
usulidan,   ya’ni   yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   qoidasiga   soslangan
xonama-xona qo‘shish usulidan foydalanish mumkin:
430 + 260 = (400 + 30) + (200 + 60) = (400 + 200) + (30 + 60) = 600
+ 90 = 690.
Hisoblashing   bu   usulidan   foydalanish   yozma   qo‘shish   usul lari   bilan
tanishtirishga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Shu   sababli   bu   usuldan
foydalanishga katta e’tibor berish kerak.
90 + 60 ko‘rinishidagi qo‘shish hollari uchun o‘nliklar ustida amallar
bajarish usulidan ham foydalanish qulay:
90 + 60 = 150
9 o‘nl + 6 o‘nl = 15 o‘nl
4.   Sondan   yig‘indini   ayirish   qoidasining   qo‘llanishiga   asoslangan
hollar gruppasi:
500 - 140 = 500 — (100 + 40) = (500 — 100) — 40 = 400 — 40 =
360,
270—130 = 270 - (100 + 30) = (2/6 — 100) —30 = 170 — 30 = 140,
140 — 60 - 140— (40 + 20) = (140 — 40) — 20 = 100 - 20 = 80,
10 340 — 60 = 34-0 — (40 + 20) = (340 — 40) — 20 = 300 — 20 =
280,
340 — 160 - 340 — (100 + 60) = (340 — 100) — 60 = 240 — 60 =
180.
270— 130 ko‘rinishidagi hollar uchun yig‘indidan yig‘indini ayirish
qoidasiga   asoslangan   xonama-xona   ayirish   usulidan   foydalanish
qulay:
270 - 130 = (200 + 70) - (100 + 30) = (200 — 100) + (70 —30) = 100
+ 40 = 140.
140 — 60 ko‘rinishidagi hollar uchun o‘nliklar ustida ayi rish amalini
bajarish   usuli   qulaydir:  
140 — 60 = 80        .
14 o‘nl 6 o‘nl = 8 o‘nl
11 2-Bob   Qo‘shish va ayirishning yozma usullari.
Qo‘shish   va   ayirishning   yozma   usullari   alohida-alohida   qaraladi:
oldin   qo‘shishning   yozma   usullari,   keyin   esa   ayirishning   yozma
usullari   qaraladi.   Yozma   hisoblash   ko‘nikmalari   oxirida
avtomatizmga yetkazilishi kerak.
Yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   qoidasi   yozma   qo‘shish   (ustun   qilib
qo‘shish)ga   nazariy   asos   bo‘ladi.   Shu   sababli,   o‘quvchilarga
yig‘indini  yig‘indiga  qo‘shish   qoidasiga  asoslanib , uch xonali  sonlar
qanday qo‘shilganini tushuntirib berish taklif qilinadi:
354 + 132 = (300 + 50 + 4) + (100 + 30 + 2) = (300 + 100) + (50 +
30) + (4 + 2) = 400 + 80 + 6 = 486.
Keyin   shu   misolni   ustun   qilib   yechishga   o‘tish   hech   qanday
qiyinchilik   tug‘dirmaydi,   chunki   bunda   ham   o‘sha   qoidadan
foydalaniladi.   Bu   o‘rinda   o‘qituvchining   tushuntirishi   taxminan
bunday   bo‘ladi:   agar   qo‘shiluvchilarni   birining   ostiga   ikkinchisini,
ya’ni   birliklarni   birliklar   ostiga,   o‘nliklarni   -o‘nliklar   tagiga   va
yuzliklarni   yuzliklar   ostiga   ustun   qilib   yozilsa,   uch   xonali   sonlarni
qo‘shish   oson   bajariladi:   yig‘indiniyig‘indiga   qo‘shish   qoidasidan
foydalanib, birliklar birliklar bi lan, o‘nliklar o‘nliklar bilan, yuzliklar
yuzliklar   bilan   qo‘shiladi.O‘qituvchi   yozma   qo‘shish   yuzliklardan
emas   (og‘zaki   hisoblashlarda   qilinganidek)   balki   birlikdan
boshlanishiga bolalarning e’tiborini qaratishi kerak.
O‘quvchilarga sonlarni birining ostiga ikkinchisini to‘g‘ri yozishning
zarurligini   oydinlashtirish   uchun   birinchi   darsdayoq,
12 qo‘shiluvchilardan biri uch xonali, ikkinchisi esa ikki xonali bo‘lgan
misollar   ishlatish   kerak.   Chunki   o‘quvchilar   ko‘pincha   misollarin
ustun qilib yozishda xatoga yo‘l qo‘yadilar. Masalan,  
Bunday   xatolikning   oldini   olish   uchun   metodik   adabiyotda   yozma
qo‘shishning shunday tartibi tavsiya etiladi:  
1 birliklar yig‘indisi va o‘nliklar yig‘indisi 10 dan kichik bo‘lgan hollar.  
O‘nlikdan   o‘tmasdan   turib   misollar   yechishda   qo‘shish   usulini
tushuntirishni keltiramiz:
2   birlikka   5   birlikni   qo‘shamiz,   7   birlik   hosil   bo‘ladi.   Chiziq   ostida
yig‘indida   birliklar   o‘rniga   7   ni   yozamiz;   bir   o‘nlikka   ikki   o‘nlikni
qo‘shamiz, 3 o‘nlik chiqadi. Yig‘indida o‘nliklar o‘rniga
2ni   yozamiz.   To‘rt   yuzlikka   3   yuzlikni   qo‘shamiz,   7   yuzlik
chiqadi. Yig‘indida yuzlik o‘rniga 7 ni yozamiz. Yig‘indi 737 ga teng.  
1. Birliklar   yig‘indisi   yoki   o‘nliklar   yig‘indisi   (birlik lar   yig‘indisi
ham,   o‘nliklar   yig‘indisi   ham)   10   ga   teng   bo‘l gan   hollar.   Bular
ushbu ko‘rinishdagi misollardir:  
 
Masalan,   misolning   yechilishini   tushuntiramiz:   6   birlikka   4   birlikni
qo‘shamiz, 10 yoki 1 o‘nlik chiqadi, alohida birlik yo‘q, shu sababli
13 yig‘indida   birlik   o‘rniga   nol   yozamiz,   o‘nlikni   esa   o‘nliklarga
qo‘shamiz. 4 o‘nl. + 5 o‘nl. = 9 o‘nl. Va yana 1 o‘nlik, 10 o‘nlik yoki
1   yuzlik   chiqadi.   Aloqida   o‘nliklar   yo‘q,   shu   sababli   yig‘indida
o‘nliklar  o‘rniga nol yozamiz,  yuz likni  esa yuzliklarga  qo‘shamiz.  3
yuzlikka   4   yuzlikni   qo‘shamiz,   7   yuzlik   chiqadi ,   bunga   1   yuzlikni
qo‘shamiz, 8 yuzlik chiqadi, yuzliklar o‘rniga 8 ni yozamiz.  Yig‘indi
800ga   teng.  
3. Birliklar   yig‘indisi   yoki   o‘nliklar   yig‘indisi   (birlik lar   yig‘indisi
ham,   o‘nliklar   yig‘indisi   ham)   10   dan   katta   bo‘l gan   hollar.  
Bu   hollarni   o‘rganish   uchun   20   ichida   qo‘shishning   tegishli
hollarini   eslash,   shuningdek,   ushbu   ko‘rinishdagi   tayyorgarlik
mashqlarini   bajarish  lozim:   14  birl.  =  1  o‘nl.   4  birl.;  16  o‘nl,  =  1
yuzl. 6 o‘nl. va hokazo.
Qo‘shishning   oldingi   hollarida   bo‘lganidek,   oldin   misollar
mukammal tushuntirishlar bilan yechiladi:
7  birlikka   6   birlikni   qo‘shamiz,   13   birlik   chiqadi   yoki   1  o‘nlik   va  3
birlik   chiqadi.   3   birlikni   birliklar   ostiga   yozamiz,   1   o‘nlikni   esa
o‘nliklarga qo‘shamiz. 2 o‘nl. + 3 o‘nl. = 5 o‘nl. va yana 1 o‘nlik, 6
o‘nlik chiqadi. Yig‘indida o‘nliklar o‘rniga 6 ni yozamiz. 5 yuzlikka
2 yuzlikni  qo‘shamiz,  7 yuzlik  chiqadi.  Yuzliklar  o‘rniga  7 ni yoza -
miz. yig‘indi 763 ga teng.
Sekin-asta qisqa tushuntirishga o‘tish  kerak: 7 va 6 — o‘n uch, 3 ni
yozaman, 1   ni eslab qolaman ; 2 va 3 besh, yana 1 olti, 6 ni yozaman;
5   va   2   —   yetti,   hammasi   763.   Vaqti-vaqti   bilan   mu kammal
14 tushuntirishlarga   (ayniqsa,   kuchsiz   o‘quvchilar   bilan   ishlashda)
qaytib   turish   kerak.   Shuni   aytish   kerakki,   ba’zi   metodik
qo‘llanmalarda   va   maqolalarda   eslab   qolinishi   kerak   bo‘lgan   u   yoki
bu   xona   birliklarini   unutib   qo‘yish   bilan   yo‘l   qo‘yiladigan
xatolarning oldini olish uchun eslab qolingan birliklarni qo‘shishdan
boshlash   tavsiya   qilinadi.   Masalan,   keltirilgan   misolni   yechishda
o‘quvchi bunday mulohaza yuritishi mumkin: «7 ga 6 ni qo‘shaman,
13 chiqadi, 3 ni yozaman, 1 ni eslab qolaman; 1 va 2 — uch, va yana
3,   hammasi   6»   va   hokazo.   Bunday   qilish   yaramaydi,   chunki   ba’zi
o‘quvchilar   bu   usulni   yozma   ko‘paytirishga   tadbiq   qiladilar,   bu   esa
xatoga sabab bo‘ladi, masalan, 534 va 7 sonlarini ko‘paytirishda ular
bunday mulohaza yuritadilar: «4 ni 7 ga ko‘paytiramiz, 28 chiqadi, 8
ni   yozamiz,   2   ni   eslab   qolamiz;   ikki   va   uch   —   besh,   5   ni   7   ga
ko‘paytirsak, 35 chiqadi» va hokazo.
2.1. Ko’p xonali sonlar
Yozma qo‘shish ustida yetarlicha ishlash natijasida o‘quvchilarda tez
va to‘g‘ri hisoblashga oid puxta ko‘nikmalar shakllanishi kerak.
Yozma ayirishning har xil usullari qo‘shishdagidek o‘rganiladi: oldin
yig‘indidan yig‘indini ayirish qoidasi qaraladi, so‘ngra yozma ayirish
usuli   ochib   beriladi.   Oldin   o‘quvchilar   xonadan   o‘tishni   talab
qilmaydigan   hollarda   yozma   ayirish   usu li   bilan   tanishtiriladi:   469-
246, 754-623 va shu kabi.
Og‘zaki ayirish usullaridan yozma ayirish usullariga o‘tishni qo‘ щ ish
uchun   qilinganidek   amalga   oshirish   mumkin:   o‘quvchilardan
15 yig‘indidan   yig`indini   ayirish   qoidasiga   asosan   qanday   bajarilganini
tushuntirib berish so‘raladi:
563 — 321 = (500 + 60 + 3) — (300 + 20 + 1) = = (500 — 300) +
(60 — 20) + (3 — 1) = 200 + 40 + 2 = 242.
Shundan   keyin,   ko‘pchilik   o‘quvchilar   agar   ayiriluvchi
kamayuvchining   ostiga   ustun   qilib   yozilsa,   uch   xonali   sonlarni   ayi -
rish   (qo‘shishdagidek)   oson   bo‘lishini,   oldin   birliklarni,   shun dan
keyin   o‘nliklarni,   va   nihoyat,   yuzliklarni   ayirish   kerakligini
payqaydilar:  
Dastlabki vaqtlarda ayirish mukammal tushuntirishlar bilan yechiladi,
keyin   qisqa   tushuntirishlar   ham   kifoya   qiladi.   Nihoyat,
kamayuvchining   birliklari   xonasida   0   bo‘lganda   ayirish   hollari
qaraladi.   Masalan,   —   misolining   yechilishiga   doir   mukammal
tushuntirishlar   bunday   bo‘ladi:   noldan   6   ni   ayirib   bo‘lmaydi,   shu
sababli 5 o‘nlikdan 1 o‘nlikni olamiz. Buni esdan chiqarmaslik uchun
5   raqami   ustiga   nuqta   qo‘yamiz.   Bir   o‘nlikda   10   birlik   bor.   10
birlikdai   6   birlikni   ayiramiz,   4   birlik   chiqadi.   Javobni   (4)   birliklar
tagiga   yozamiz.   Endi   o‘nliklarni   ayiramiz.   5   raqami   ustidagi   nuqta
birliklarni   ayirganimizda   bir   o‘nlik   olganimizni   eslatadi.   To‘rt
o‘nlikdan 3 o‘nlikni ayiramiz....
Shundan   keyin:   a)   kamayuvchining   birliklari   ayiriluvchining
birliklardan   kichik   bo‘lganda   ayirish   hollari   (983—536)
ko‘rinishidagi   kabi);   b)   kamayuvchining   o‘nliklari   ayriluvchining
16 o‘nliklaridan   kichik   bo‘lganda   ayirish   hollari   (826   —   351)
ko‘rinishidagi   kabi);   v)   kamayuvchining   birlikla ri   va   o‘nliklari
ayiriluvchining   birliklari   va   o‘nliklaridan   kichik   bo‘lganda   ayirish
hollari   qaraladi.  
Misol   tariqasida ,   963   —   586   ko‘rinishidagi   ayirishni
keltiramiz.   Tushuntirish.   3   birlikdan   6   birlikni   ayira   olmaymiz;   6
o‘nlikdan   bir   o‘nlikni   olamiz   (6   raqami   ustiga   nuqta   qo‘yamiz).   1
o‘nlik va 3 birlik — bu 13 birlik, 13 birlikdan 6 birlikni ayiramiz, 7
bir lik qoladi, javobni (7 ni) birliklar tagiga yozamiz, 6 o‘nlik o‘rnida
5 o‘nlik bor, undan 8 o‘nlikni ayirib bo‘lmaydi, 9 yuzlikdan 1 tasini
maydalaymiz,   10   ta   o‘nlik   bo‘ladi,   avvalgi   5   ta   o‘nlik   bilan   15
o‘nlikdan   8   o‘nlikni   ayiramiz,   7   o‘nlik   qoladi   uni   o‘nlar   xonasiga
yozamiz. Nihoyat 8 yuzlikdan 5 yuzlik ni ayirib (3), uni yuzlar xonasi
tagiga yozamiz. Natija ayirmada 377 qoladi».
Shuni   ta’kidlab   o‘tamizki,   o‘quvchi   berilgan   misolni   og‘za ki
yechishga   kuchi   yetadigan   hamma   hollarda   og‘zaki   yechishga
afzallik   bergan   ma’qul,   yechimni   faqat   yozish   o‘zini   oqlagandagina
yozish kerak.
Yozma qo‘shish ustida yetarlicha ishlash natijasida o‘quvchilarda tez
va to‘g‘ri hisoblashga oid puxta ko‘nikmalar shakllanishi kerak.
Yozma ayirishning har xil usullari qo‘shishdagidek o‘rganiladi: oldin
yig‘indidan yig‘indini ayirish qoidasi qaraladi, so‘ngra yozma ayirish
usuli   ochib   beriladi.   Oldin   o‘quvchilar   xonadan   o‘tishni   talab
qilmaydigan   hollarda   yozma   ayirish   usu li   bilan   tanishtiriladi:   469-
246, 754-623 va shu kabi.
17 Og‘zaki ayirish usullaridan yozma ayirish usullariga o‘tishni qo‘ щ ish
uchun   qilinganidek   amalga   oshirish   mumkin:   o‘quvchilardan
yig‘indidan   yig`indini   ayirish   qoidasiga   asosan   qanday   bajarilganini
tushuntirib berish so‘raladi:
563 — 321 = (500 + 60 + 3) — (300 + 20 + 1) = = (500 — 300) +
(60 — 20) + (3 — 1) = 200 + 40 + 2 = 242.
Shundan   keyin,   ko‘pchilik   o‘quvchilar   agar   ayiriluvchi
kamayuvchining   ostiga   ustun   qilib   yozilsa,   uch   xonali   sonlarni   ayi -
rish   (qo‘shishdagidek)   oson   bo‘lishini,   oldin   birliklarni,   shun dan
keyin   o‘nliklarni,   va   nihoyat,   yuzliklarni   ayirish   kerakligini
payqaydilar:  
18 2.2  Ko’p xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish
Ikkinchi sinfda o‘quvchilar bir yoki ikkita nol bilan tugaydigan son -
larni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   usullari   bilan   tanishadilar.   Ko‘paytirish
va bo‘lish hollari bunda jadvalda ko‘paytirish va bo‘lishga keltiriladi.
Ko‘paytirish   va   bo‘lishning   hisoblash   usullari   o‘quvchilarning   aktiv
ishtirokida qaralishi kerak:
 
Ko’p  хо nali s о nlarni ko’paytirish va bo’lish mavzusini o’tishda 
o’quvchilar  о g’zaki va  е zma ko’paytirish va bo’lishning as о siy 
usullarini o’zlashtirishlari: m о s his о blash malaka va ko’nikmalarni 
egallashlari:  
Ko’p  хо nali s о nlarni ko’paytirish va bo’lishni o’rganish as о san  
4-sinfdanb о shlanadi.  
Ko’paytirish va bo’lish amallari haqidagi,  
Ularning  хо ssalari, amal k о mp о n е ntlari va natijalari  о rasidagi o’zar о  
mun о sabatlar haqidagi bilimlarni kengaytirishlari,
Chukurlashtirishlari va sist е malashti rishlari kabi bilim va 
ko’nikmalarini egallashlari yo’lga qo’yilgan.
Ko’p  хо nali s о nlarni ko’paytirish va bo’lish, qo’shish va ayirishga 
nisbatan ancha murakkabdir.
K е yinchalik ko’paytuvchi va bo’luvchilardagi raqamlar s о nining 
19 о rtishi bilan  о rtib b о radi, shuning uchun  
ko’p  хо nali s о nlarni ko’paytirish va bo’lish quyidagi b о sqichlardan 
o’tadi:
a) bir  хо nali s о nga ko’paytirish va bo’lish.
Bir  хо nali s о nga ko’paytirish: Ko’p  хо nali s о nlarni bir  хо nali 
s о nlarga ko’paytirish o’rganilayotganda o’quvchilar bilan ilgari 
o’rganilgan mat е rial takr о rlanadi umumlashtiriladi.  
Tay е rgarlik ishlariga birinchi navbatda batafsil tushuntirishlarni va 
batafsil yozuvlari bilan  е chiladigan t о pshiriqlarni kiritish zarur.
1.Ikki  хо nali s о nni bir  хо nali s о nga ko’paytirish:
13    4 = 10    4 + 3    4 = 40 + 12 = 52
2.YA х lit uch  хо nali s о nlarni bir  хо nali s о nga ko’paytirish:
170    5 = ( 100    . 5 + 70    5 ) = 500 + 350 = 850
Uch  хо nali s о nlarni bir  хо nali s о nga ko’paytirish :  
400    . 6= 4 ta yuzlik    6 = 24 yuzlik 2400 , yoki  
700    5 = 7 ta yuzlik    5 = 35 ta yuzlik = 3 ta minglik 5 ta yuzlik
Tayyorgarlik ishlaridan k е yin yozma ko’paytirishga o’tish tavsiya 
etiladi. o’qituvchi to’rt  хо nali, b е sh  хо nali va  о lti  хо nali s о nlarni 
ko’paytirishd е k bir  хо nali s о nni birinchi ko’paytuvchi birliklari 
о stiga yozib, "Ustun" qilib yozishni bajarish va ko’paytirishni 
birliklarni ko’paytirishdan b о shlash mumkinligini tushuntiradi.
2937
х  3
Ko’paytirishning ikkinchi h о li (usuli) bilan tanishtirishga tay е rgarlik 
sifatida n о lni ko’paytirish va n о lni qo’shish q о idasini takr о rlash 
k е rak , bunda o’quvchilarga bunday mis о llar b е rish k е rak:  
20 0 o’nl. ● 4 + 0 yuzl:  
0 o’nl.● 5 + 4 o’nl ,  
0 yuzl. ● 4 + 3 yuzl va h о kaz о .
804 ni 9 ga ko’paytirish k е rak:
804
х  
9  
To’la   tushuntirish:   Ko’paytuvchi   9   ni   birinchi   ko’paytuvchining
birliklari   о stiga   yoziladi,   4   birlikni   9   ga   ko’paytiraman   36   ta   birlik
chiqadi,   bu   3   ta   o’nlik   va   6   ta   birlik   6   birlikni   birliklar   о stiga
yozaman,   3   ta   o’nlikni   dilda   saqlayman   ,   0   ta   o’ntalikni   9   ga
ko’paytiraman , 0 ta o’nlik chiqadi va yana 3 ta o’nlik b о r edi , jami 3
ta   o’nlik   ,   3   ni   o’nliklar   о stiga   yozaman   va   h о kaz о .
Qisqa   tushuntirish:   To’rt   karra   to’qqiz   36,   6   ni   yozaman,   3   dilda
saqlayman.  о  ko’paytiruv 9 , 0 chiqadi, unga dildagi 3 ni ko’shaman.
3 ni yozaman: sakkiz karra to’qqiz 72 ni yozaman, ko’paytma "7236
bo’ladi.
B о lalardagi  bilimlarni  musta х kamlash   uchun,  b о lalar   o’zlari  bunday
mis о llarni   o’ylab   t о psalar   ya х shi   bo’ladi.
Q о ldiqli   bo’lish   usuli:   masalan,   42   :   5   =   8   (   2   q о ldiq   )
Q о ldiqli bo’lish usuli 4 sinf darsligining 40 - 42 sahifalarida al о hida
mavzu   qilib   b е rilgan.
Yangi   mat е rial   sifatida   426   :   2   ko’rinishidagi   h о llar   uchun   о g’zaki
bo’lish   usuli   kiritiladi.Dastlab   o’quvchilar   yig’indini   s о nga   bo’lish
21 хо ssasini   takr о rlaydilar   va   umumlashtiradilar   .   Masalan:
( 14 + 7 + 21 ) : 7= 6 , ( 14 + 7 + 21 ) : 7 = 14 : 7 + 7 : 7 + 21 : 7 = 6
Yozma   bo’lish   usuli   (   9522   :   5   )   dastlab   uch   хо nali   s о nlar   uchun
k е yinr о k   esa   turt   хо nali,   b е sh   хо nali   va   о lti   хо nali   s о nlar   uchun
kiritiladi.Bunda   birinchi   navbatda   bo’linmada   bo’linuvchida   n е chta
raqam  bo’lsa,  shuncha  raqam  chiqadigan   h о llar  qaraladi   (  792 :  3  ),
k е yin   esa   bo’linmada   bo’linuvchidagidan   biitta   raqam   kam
chiqadigan   h о llar   qaraladi.   (   196   :   7   )
Хо nali   s о nga   ko’paytirish.O’quvchilar   bir   хо nali   s о nga
ko’paytirishni   mustahkam   o’zlashtirib   о lganlaridan   so’ng   10,   100,
1000   ga   k е yin   esa   30,   300,   3000   ga   ko’paytirish   usullari   qaraladi.
10, 100, 1000 ga ko’paytirish bu  е rda takr о rlash tartibida qaraladi. Bu
usul  birinchi   marta  s о nlarni   n о m е rlashni  o’rganishda  ko’rib  o’tilgan
edi.   Dastlab   o’quvchilar   o’qituvchi   b о shchiligida   ilgari   egallangan
bilimlarni   yangi   shartlarda   qo’llashga   d о ir   qat о r   mis о llarni
y е chadilar.
Хо nali   s о nga   bo’lish.   Dastlab   10   ga   va   100   ga   q о ldiqsiz   bo’lish
h о llari   qaraladi:   undan   k е yin   10   va   100   ga   q о ldiqli   bo’lish   h о llari
kiritiladi.
N о l   bilan   tugaydigan   s о nlar   uchun   10   ga   bo’lish   q о idasini   k е ltirib
chiqarish   uchun   quyidagi   mis о llarni   ko’rib   chiqamiz.
60   :   10   =   6   .(   jadval   bo’yicha)
100   :   10   =   10.   (   n о m е rlash   as о san)
190 : 10 = 19 . ( 100 : 10 + 90 : 10) - yig’indini s о nga bo’lish. 1000
    O'quvchilarni   ko'paytirish   va   bo'lish   arifmetik   amali   ma'nosi   bilan
tanishtirish;   ularning   ba'zi   xossalari   va   ular   orasidagi   mavjud
22 bog'lanishlar bilan bu, amallar  komponentalari  bilan natijalari  orasidagi
o'zaro bog'lanishlar bilan tanishtirish;
-ko'paytirish   jadvalini   puxta   bilishni   va   undan   bo'linmani   topishda
foydalana olishni ta'minlash;
-o'quvchilar jadvaldan tashqari ko'paytirish va bo'lish usullari bilan, 0 va
1   ga   ko'paytirish   va   bo'lish   hollari,   qoldiqli   bo'lishning   jadval   hollari
bilan   tanishtirish.Ko'paytirish   amalining   konkreti   mazmunini   ochishni
bir   xil   qo'shiluvchilar   yig'indisini   topishga   doir   masala   yechishdan
boshlash   maqsadga   muvofiq.   Masala   yechishda   foydalaniladigan
Ko'rsatmalilik   bolalarga   har   bir   konkreti   holda   qaysi   qo'shiluvchi
takrorlanayotganligini   va   necha   marta   takrorlanayotganligini   tushinib
olishga yordam beradi.
Qo'shishga   oid   misollarni   ko'paytirish   bilan   almashtiring,   3+3+3+3=
6+6+ 6=
Natijalarni   hisoblang,   mumkin   bo'lgan   o'rinlarda   qo'shishga   oid
misollarni ko'paytirish bilan almashtiring. 2+2+2= 2+3+3=
Ko'paytirishni   qo'shishga   doir   misol   bilan   almashtiring   va   natijalarni
hisoblang: 4x3, 5x2, 3x6,....
-Ifodalarni taqqoslang: 4+4+4+4+4 g’ 4x3 7x5 g’ 7+7+7+7
-Birinchi misol natijasi bo'yicha ikkinchi misol natijasini toping:
5x7=35 5x8=5x7+5 8x3=24 8x4=8x3+8
Bo'lishning   konkreti   ma'nosi   oldin   mazmuniga   ko'ra   bo'lishga   doir
masalalar   yechishda,   so'ngra   teng   qismlarga   bo'lishga   doir   masalalar
yechishda ochib beriladi.
Masalan,   berilgan   buyumlar   to'plamini   2   tadan,   3,4   tadan   bo'lish,   teng
bo'laklarga bo'lish va ularni yozishni o'rganish shakklanadi.
18:3=6,   18:9=2   «18   ni   3   ga   bo'linsa,   6   hosil   bo'ladi»   deb   o'qiladi.
23 Bo'lishning natijalari bu bosqichda yod olinmaydi keyinchalik mashqlar
biroz murakkablashadi:
-Bir xil ko'payuvchili (3x4 va 3x5) yoki bir xil ko'paytiruvchili (6x5 va
7x5) misollar juftini taqqoslang.
-Ikki usul bilan yeching. 6x4+6, 6x4-6, 6x8+6x2.
6x4-6=24+6=30  II.  6x4+6=6+6+6+6+6=30
Endi o'quvchilarni amallar nomi, ko'paytirish va bo'lish komponentalari
va   natijalari   bilan   tanishadilar:   kamayuvchi,   ko'paytiruvchi
(ko'paytuvchilar), ko'paytma; bo'linuvchi, bo'luvchi, bo'linma.
Bu atamalarni jadvalda ko'rsatish foydali.
Ko'paytirishning   o'rin   almashtirish   xossasini   bilish   avvalo   ko'paytirish
amalini mukammal tushunish uchun va o'quvchilar yoddan bilishi zarur
bo'lgan   hollar   sonini   ikki   marta   qisqartirish   uchun   imkon   yaratadi.   Bu
xossani   kataklar,   doirachalar,   tugma   kabi   ko'rsatmalar   bilan
tushuntiriladi.
agar   ko'payuvchi   1   ga   teng   bo'lsa,   u   holda   ko'paytma   ko'paytiruvchiga
teng   bo'ladi.   1xa=a   keyin   1ga   ko'paytirish   qoidasi   bilan   tanishtiriladi:
agar   ko'paytiruvchi   1   ga   teng   bo'lsa,   ko'paytma   ko'payuvchiga   teng
bo'ladi.   ax1=a   bo'linuchiga   teng   bo'lgan   songa   bo'lish   (4:4=1),
bo'lishning aniq ma'nosi asosida ochib beriladi; Birga bo'lish ko'paytirish
va bo'lish orasidagi bog'lanish asosida kiritiladi; 1x4=4 dan 4:1=4
10 ni ko'paytirishda (10x2=20) hisoblash usulidan foydalaniladi, 10 ni 2
ga   ko'paytirish   uchun   1   o'nlikni   2   ga   ko'paytirish   mumkin,   natijada   2
o'nlik   yoki   20   hosil   bo'ladi.   10   ga   ko'paytirganda   o'rin   almashtirish
xossasidan   foydalaniladi.   Bo'lishda   ko'paytirish   va   bo'lish   orasidagi
bog'lanishga   asoslanadi.   Masalan,   20:2=10,   20:10=2.   20=10x2,
20=2x10.
24 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,boshlang’ich   sinflarda   algebraik
materiallarni   o’rganishni   nazariy   asoslari   o’quvchilarni   kelajakda
ziyrak,   topqir   va   o’z   ustida   ishlash   ko’nikmalarini   berib,   ularni   katta
sinflarga   chiqqanlarida   misol,   masalalarni   qiynalmasdan   ishlashga
poydevor   bo’lib,   xizmat   qiladi   va   oldiga   qo’ygan   maqsadlari   yo’lida
olg’a intiladilar.
I-IV   sinflarda   algebraik   materialni   o’rgatishning   asosiy   vazifasi
o’quvchilarda sonli va harfiy ifoda, tenglama, tengsizlik, tenglama tuzish
bilan   masalalarni   yechish,   to’g’risidagi   boshlang’ich   tushunchalar   va
tasavvurlarni   puxta   shakllantirishdan   iboratdir.   Bu   shakllantirilgan
tushuncha   va   tasavvurlar   ta’limning   keyingi   bosqichlarida,   umuman,
yoshlarning keyingi faoliyatida asos bo’lib xizmat qiladi.  
Masalan: chizmada nechta kvadrat bor?
Yechish:  5x3=15, 3x5=15
Shunday keyin, bu masalalarni taqqoslab, ular nimasi bilan o'xshash va
nimasi bilan farq qilishi aniqlanadi. Shunga o'xshash mashqlardan keyin
xulosa   ifodalanadi.   Ko'paytiruvchilarning   o'rnini   almashtirishdan
ko'paytma o'zgarmaydi. Mazkur xossa umumiy holda harflar yordamida
quyidagicha yoziladi: axb=bxa
Bu   xossani   o'zlashtirish   maqsadida   turlicha   mashqlar   bajariladi.
Ko'paytirish   va   bo'lishning   jadval   holini   o'rganishga   sharoit   yaratish
maqsadida ular orasidagi bog'lanish tushuntiriladi.
Keyin o'quvchilar misollarni taqqoslashadi va xulosa qilinadi: agar ikki
sonning ko'paytmasi ko'paytuvchilardan biriga bo'linsa, u holda ikkinchi
ko'paytuvchi hosil bo'ladi. 
25 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol avlod -
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent:
O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash - yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:   O‘zbekiston,
NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun darslik. 
Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik.  Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish
nazariyasi.-T.: ”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
26 15. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
16. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi.  Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
17. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
18. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
20. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
21. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
22. Tadjiyeva  Z.G’.  Boshlang’ich  sinflarda fakultativ darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
23. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
24.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
27