Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 746.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Bernulli va Rikatti tenglamalari

Купить
Bernulli va  Rikkati tenglamalari
REJA
KIRISH.
I BOB.   YORDAMCHI MA’LUMOTLAR
1.1-§.  Differensial tenglamalar haqida umumiy tushunchalar
1.2-§.  Ixtiyoriy o‘zgarmasni variatsiyalash usuli
II BOB.  BERNULLI VA RIKKATI TENGLAMALARI
2.1-§.    Bernulli tenglamasi
2.2-§.  Rikkati tenglamasi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Bugungi   o’ta   tezkor   rivojlanish   va   taraqqiyot   sharoitida   mustaqil
O’zbekiston   o’zining   buyuk   kelajagini   bilimli,   aqlli,   mehnatsevar,   jasur,
ma’naviyati   yuksak,   jismonan   kuchli   bo’lgan   yosh   avlod   timsolida   ko’radi.
Bunday   har   tomonlama   barkamol   avlodni   o’stirib,   voyaga   yetkazish
davlatimizning   ustuvor   vazifalaridan   sanaladi.   Buning   isboti   sifatida   O’zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   quyidagi   fikrlarini
keltirishimiz mumkin:
“Yurtimiz   yoshlari   o’rtasida   ilm-fan,   ta’lim-tarbiya,   tibbiyot,   madaniyat,
adabiyot   va   san’at,   sport,   ishlab   chiqarish,   harbiy   xizmat   sohalarida,   umuman,
barcha   jabhalarda   jonbozlik   ko’rsatib   kelayotgan   azamat   yoshlarimiz   juda   ko’p.
Ular   o’zining   jismoniy   va   ma’naviy   salohiyati,   iste’dod   va   mahoratini   namoyon
etishi uchun zarur sharoitlarni yaratib berish borasida mamlakatimizda ko’p ishlar
qilinyapti va kelgusida ham albatta davom ettiramiz”.
Davlatimizda   yoshlarimizni   barkamol   qilib   voyaga   yetkazish,   ularga   bilim,
ta’lim-tarbiya   berish   masalasi   konstitutsiyaviy   maqomga   ega   bo’ldi.
Ma’naviyatimiz   asosini   tashkil   etgan,   hayotimizning   ajralmas   qismiga   aylangan,
davlatimizning   doimiy   diqqat-e’tiborida   turgan   ta’lim   masalasi   Asosiy
Qonunimizdan mustahkam o’rin oldi.
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   mustaqillikdan   oldin   –
1990-yilning 24-martida, respublikamizda Prezidentlik lavozimi ta’sis etilgan kuni
so’zlagan   tarixiy   nutqida   yosh   avlodning   ma’naviy   tarbiyasi   masalasiga   alohida
e’tibor qaratgan edi:
“Yana   bir   dolzarb   vazifa   –   o’sib   kelayotgan   avlodga,   uning   ma’naviy
tarbiyasiga   nihoyatda   katta   javobgarlik   hissi   bilan   yondashish   masalasi.   Axir,
yoshlar xalq ma’naviyatining – ham mahsuli, ham kelajagi...
O’zimizning   ma’naviy   burchimizni   oqlashni   istasak,   ularga   otalarcha
g’amxo’rlik qilishimiz kerak”.
2 O’zbekistonda,   ko’plab   sohalarda   bo’lgani   singari,   ta’lim-tarbiya   tizimida
ham   sobiq   sho’ro   davrida   qaror   topgan   o’ta   salbiy   holatlarga   mustaqillikning
dastlabki   yillaridan   boshlab   barham   berishga   kirishildi.   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi   hamda   2004-2009-yilarda   Maktab   ta’limini   rivojlantirish   umummilliy
davlat   dasturining   hayotga   muvaffaqiyatli   joriy   etilishi   natijasida   yurtimizda
mutlaqo yangi mazmun-mohiyatdagi ta’lim-tarbiya tizimi vujudga keldi. Insoniyat
o’z rivoji davrida yosh avlodga bilimlar berar ekan, asosiy e’tiborini o’z faoliyati
va   taraqqiyot   talablarini   hisobga   olib,   turli   fanlar   asoslarini   o’rgatishga   harakat
qiladi.   Shu   sababli   o’quvchilarga   barcha   fanlar   qatori   matematikadan   chuqur
bilimlar   berish   vazifasi   va   uni   ilmiy   amalga   oshirish   asosiy   masalalardan
hisoblanadi. Bunda matematika o’qitish uslubiyoti asosiy o’rinlardan birida turadi. 
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.Karimov   alohida
ta’kidlaganlaridek,   "...biz   mamlakatimizning   istiqboli   yosh   avlodimiz   qanday
tarbiya   topishiga,   qanday   ma’naviy   fazilatlar   egasi   bo’lib   voyaga   yetishiga,
farzandlarimizning   hayotga   nechog’li   faol   munosabatda   bo’lishiga,   qanday   oliy
maqsadlarga xizmat qilishiga bog’liq   ekanini hamisha yodda tutishimiz kerak". 
Ta’lim   tizimida   yakuniy   natija,   bevosita   ta’lim-tarbiya   jarayonini   amalga
oshiradigan   o’qituvchi   mehnatining   qanday   tashkil   etilishiga   borib   taqalaveradi.
Ta’lim   zimmasiga   qo’yilayotgan   ulkan   vazifalar   esa   ta’lim   berishga
munosabatni,   yondashuvni   o’zgartirishni   taqozo   etmoqda.   Sh u   munosabat   va
yondashuvni o’zida mujassam etishi lozim bo’lgan yangi   pedagogik  texnologiya
xususida bir qancha maqsadlar   e’lon qilindi . Biroq hozirdagi islohotlar  jadalligi
mavjud   nazariyani   tezroq   amaliyotga   tadbiq   etishni   talab   etadi.   Shu   sababli   ham
birinchi   navbatda   ta’lim   mazmuni   va   uning   tarkibini   kengaytirish   va
chuqurlashtirish, xususan, bu  mazmunga nafaqat bilim, ko’nikma va malaka, balki
umuminsoniy   madaniyatni   tashkil   qiluvchi   –   ijodiy   faoliyat  tajribasi,   tevarak-
atrofga munosabatlarni ham kiritish g’oyasi kun tartibiga ko’ndalang qilib qo’yildi. 
Tashqaridan   qaraganda   matematikani   oliy   o’quv   yurtlarida   o’qitish   juda
sodda va asosan quyidagi ikki muammodan iboratdek ko’rinadi: birinchidan, o’quv
3 rejasiga  ko’ra ajratilgan soatlarda bayon etish mumkin bo’lgan materialni  ajratish
va   ikkinchidan,   uni   o’quvchilarga   mantiqiy   bayon   etish   va   buning   natijasida   oliy
o’quv yurti pedagogikasi mazkur masalalar bilangina chegaralanadi degan tasavvur
paydo   bo’ladi.   Lekin   aslini   olganda   tanlab   olingan   o’quv   materialini   o’qitish
muammolari   bir   muncha   murakkabdir.   Tavsiya   etilgan   o’quv   adabiyotlaridan
foydalanib   o’quv   materialini   og’zaki   bayon   etish   jarayonini   umumiy   nuqtai
nazardan   baholash   uning   quyidagi   asoslarga   ko’ra   shakllanganligini   ko’rsatadi:
matematik   nazariyalar   boshlang’ich   tushunchalar   asosida   formal   mantiq
qoidalariga   ko’ra   qurilganligiga   asosan,   ta’lim   berish   jarayoni   ham   asosan
matematik   nazariyaning   formal-mantiqiy   tomonlarini   talabalarga   bayon   etishdan
iborat bo’lishi  kerak va bu jarayon qisqa vaqt ichida, ketma-ketlik bilan, ortiqcha
so’zlarsiz, talabalar bilim darajasiga javob berishi zarur. 
O’zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   ijobiy
natijalaridan eng muhimi sifatida davlat tomonidan yosh avlodga ta’lim berish va
tarbiyalash borasida qilinayotgan ishlarni alohida ta’kidlash lozim.
Albatta   har   tomonlama   kamol   topgan   yosh   avlodni   tarbiyalash,   ularga
zamonaviy   bilimlarni   berish,   buning   uchun   esa   o’qitishning   ilg’or   pedagogik
texnologiyalaridan qay darajada unumli foydalanishga bog’liq.
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy
Majlisning XIV sessiyasida so’zlagan  nutqida kadrlar tayyorlashning  ahamiyatiga
izoh berib shunday degan edi:
“Biz   oldimizga   qanday   vazifa   qo’ymaylik,   qanday   muammoni   yechish
zaruriyati   tug’ilmasin,   gap   oxir   oqibat,   baribir   kadrlarga   borib   qadalaveradi.
Mubolag’asiz   aytish   mumkinki,   bizning   kelajagimiz,   mamlakatimiz   kelajagi,
o’rnimizga   kim   kelishiga   yoki   boshqacharoq   qilib   aytganda,   qanday   kadrlar
tayyorlashimizga bog’liq.
…Mamlakatimiz   kelajagi   uchun   Oliy   Majlisning   IX   sessiyasida   qabul
qilingan   “Kadrlar   tayyorlash   bo’yicha   milliy   dasturi”ning   amalga   oshirilishi   juda
ham muhim ahamiyatga ega.
4 …Yuqori malakali pedagog kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlashga alohida
e’tibor   berish   lozim.   Kadrlar   tayyorlashning   sifati,   erkin   fikrlovchi   shaxs   –
fuqaroni   kamol   toptirishga   ertaga   sinf   xonalar   va   auditoriyalarda   kimlar   dars   va
saboq berishiga bog’liq”. 
Darhaqiqat, barkamol inson shaxsining shakllanishi bevosita uzluksiz ta’lim
jarayonida   amalga   oshadi.   Shunday   ekan   har   jabhada   muvaffaqiyatga   erishish,
jumladan, yuqori malakali kadrlar tayyorlashda milliy dasturni o’rni va ahamiyati
beqiyosdir.
Kurs   ishining   maqsadi:   Kurs   ishinini   bajarishimdan   maqsad,   chiziqli
differensial tenglamalar, ularni yechish usullari,   Bernulli va   Rikkati  tenglamalari
ta’riflari va yechish usullari, misollar orqali tushunishdan iborat. 
Kurs ishining vazifalari:    Ushbu kurs ishining vazifalari quyidagilardan
iborat:
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
2.Ta’lim   sifati   va   samaradorligini   yaxshilash   orqali   ta’lim   natijasini
ta’minlash yo’llarini aniqlash;
3. Bernulli tenglamasi va uning yechish usullarini o’rganish;
4.  Rikkati tenglamasi va uning yechish usullarini o’rganish;
5. Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish.
5 I BOB
BIRINCHI TARTIBLI XUSUSIY HOSILALI DIFFERENSIAL
TENGLAMALAR
1.1-§ Differensial tenglamalar haqida umumiy tushunchalar
Matematikadan   fizika,   mexanika,   astronomiya   sohasida   unumli   foydalanib
kelinayotganligi   hammaga   ma’lum.   Hozirda   matematika   iqtisodga,   biologiyaga,
tibbiyotga,   texnikaga   va   boshqa   sohalarga   chuqur   kirib   boryapti.   Aytilgan
sohalarda   ko’plab   jarayonlar   differensial   tenglamalar   bilan   tavsiflanadi.   Shuning
uchun bunday tenglamalarni o’rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
Noma’lum   funksiyaning   hosilasi   (yoki   differensiali)   albatta   qatnashadigan
tenglama differensial tenglama deyiladi.
Agar   noma’lum   funksiya   bir   argumentli   bo’lsa,   tegishli   tenglama   oddiy
differensial   tenglama,   ko’p   argumentli   bo’lsa,   xususiy   hosilali   differensial
tenglama deyiladi. 
Misol sifatida quyidagi differensial tenglamalarni keltirish mumkin:
1.   (radiaktiv parchalanish tenglamasi),
2.   (Puasson tenglamasi),
3.   (chiziqli ossillyator tenglamasi),
4.    (issiqlikning tarqalishi tenglamasi).
Differensial   tenglamada   qatnashayotgan   noma’lum   funksiya   hosilalarining
(differensiallarining)   eng   yuqori   tartibi   shu   differensial   tenglamaning   tartibi
deyiladi.   Masalan,   yuqorida   keltirilgan   tenglamalardan   birinchisi   1-tartibli,
uchinchisi 2-tartibli oddiy differensial tenglama bo’lsa, ikkinchi va to’rtinchilari 2-
tartibli xususiy hosilali differensial tenglamalardir.
6 Ta’rif:  Ushbu
(1.1.1)
tenglama   hosilaga   nisbatan   yechilmagan   birinchi   tartibli   oddiy   differensial
tenglama deyiladi.
Ba’zi hollarda (1.1.1) tenglamani   ga nisbatan yechish mumkin bo’ladi.
Ta’rif:  Ushbu
(1.1.2)
tenglama  hosilaga nisbatan yechilgan  birinchi tartibli oddiy differensial tenglama
deyiladi.
Endi (1.1.1) va (1.1.2) tenglamalar uchun yyechim tushunchasini kiritaylik.
Ta’rif:  Agar   intervalda aniqlangan   funksiya uchun
;
;
shartlar bajarilsa,   funksiya (1.1.2) tenglamaning   intervalda aniqlangan
yyechimi  deyiladi.
Ta’rif:  Agar   intervalda aniqlangan   funksiya uchun
;
;
shartlar bajarilsa,   funksiya (1.1.1) tenglamaning   intervalda aniqlangan
yyechimi  deyiladi.
Differensial  tenglamaning barcha yyechimlarini topish uni   integrallash   deb
ham yuritiladi.
7 1.2-§. Ixtiyoriy o‘zgarmasni variatsiyalash usuli
Ushbu 
      (1.2.1)
ko‘rinishdagi tenglama  birinchi tartibli chiziqli tenglama  deyiladi, bu yyerda 
va   biror oraliqda aniqlangan uzluksiz funksiyalar.
Chiziqli   tenglamalarni   yechishning   eng   keng   tarqalgan   usuli   ixtiyoriy
o‘zgarmasni variatsiyalash usulidir.
Agar (1.2.1) tenglamada    bo‘lsa, u holda
  (1.2.2)
ko‘rinishdagi   tenglama   hosil   bo‘lib,   u   (1.2.1)   chiziqli   tenglamaga   mos   bir   jinsli
tenglama  deyiladi.
Avvalo   (1.2.2)   tenglamani,   ya’ni   (1.2.1)   chiziqli   tenglamaga   mos   bir   jinsli
tenglamani   yechamiz.   (1.2.2)   tenglama   o‘zgaruvchilari   ajraladigan   tenglama
bo‘lib, u 
    (1.2.3) 
ko‘rinishdagi   umumiy   yyechimga   ega.   (1.2.1)   tenglamaning   umumiy   yyechimini
topish  uchun  (1.2.3)  dagi   ixtiyoriy     o‘zgarmasni   variatsiyalaymiz,  ya’ni   (1.2.3)
formulada   o‘zgarmasning o‘rniga   funksiya deb qaraymiz:
  (1.2.4)
Endi esa (1.2.4) funksiyani va undan olingan 
hosilani (1.2.1) tenglamaga qo‘yib, oson integrallanadigan 
  (1.2.5)
differensial tenglamaga keltiramiz. Undan   funksiyani topamiz:
.
8 Topilgan   funksiyani (1.2.4) formulaga qo‘yib, berilgan (1.2.1) chiziqli
tenglamaning umumiy yyechimiga ega bo‘lamiz:
.    (1.2.6)
Birinchi   tartibli   (1.2.1)   chiziqli   tenglamaning   umumiy   yyechimini   (1.2.6)
formula   yordamida   aniqlashda     va     aniqmas
integrallarning   har   biridagi   boshlang‘ich   funksiyalardan   bittasini   olish   etarli,
chunki   ularga   ixtiyoriy   o‘zgarmaslarni   qo‘shish   faqat   ixtiyoriy     o‘zgarmasning
qiymatini   o‘zgartiradi,   xolos,   bu   esa   differensial   tenglamaning   umumiy   yyechimi
uchun muhim emas.
Bu usulning nomi ixtiyoriy     o‘zgarmasni     argumentning funksiyasi  deb
qarab, uni variatsiyalaganimizdan (o‘zgartirganimizdan) kelib chiqqan. 
Bu   yyerda   ko‘rib   chiqilgan   ixtiyoriy   o‘zgarmasni   variatsiyalash   usuli   bitta
(1.2.1)   chiziqli   tenglamani   integrallash   masalasini   o‘zgaruvchilari   ajraladigan
ikkita (1.2.2) va (1.2.5) tenglamalarning yyechimlarini izlashga olib keladi.
1-misol.    tenglamani yeching   
Avvalo berilgan chiziqli tenglamaga mos kelgan
  (1.2.7)
bir jinsli tenglamaning umumiy yyechimini topamiz:
. (1.2.8)
Berilgan   chiziqli tenglamani  yechish uchun (1.2.8)  formulada o‘zgarmasni
variatsiyalaymiz, ya’ni   deb olamiz, va
        (1.2.9)
funksiyadan chiziqli tenglamani qanoatlantirishini talab qilamiz:
9 ya’ni  . Bundan   kelib chiqadi, bu yyerda 
-yangi ixtiyoriy o‘zgarmas.   ning topilgan ifodasini (1.2.9) formulaga qo‘yib,
dastlabki   berilgan   chiziqli   tenglamaning   umumiy   yyechimini   topamiz:
.
2-misol.     tenglamaning     nuqtadan   o‘tuvchi
yyechimini toping.     funksiya berilgan tenglamaning yyechimi emasligi aniq,
shuning   uchun   tenglamani     ko‘rinishda   yozib   olamiz.   Bu   chiziqli
tenglamaga mos kelgan     bir jinsli tenglamani yechamiz. Uning umumiy
yyechimi     bo‘ladi.   Ixtiyoriy   o‘zgarmasni   variatsiyalash   usulini   qo‘llaymiz.
Natijada     tenglikka   ega   bo‘lamiz.   Bu   yerdan     ni   topamiz:
.   Shunday   qilib,   berilgan   tenglamaning   umumiy   yyechimi
 ko‘rinishda topiladi.
Endi tenglamaning   nuqtadan o‘tadigan yechimini topamiz. Buning
uchun   umumiy   yyechimning   yuqorida   olingan     formulasida
  deb   olib,     ni   topamiz.   U   holda   ,   ya’ni
 xususiy yyechim topiladi.
3-misol.  Birinchi tartibli chiziqli differensial tenglamaning ikkita har xil   
va   yyechimlari berilgan. Shu yyechimlar yordamida tenglamaning umumiy 
yyechimini yozing. 
Ma’lumki,   chiziqli differensial tenglama
   (1.2.10)
umumiy yyechimga ega, bu yerda
.
10 Masalaning shartiga ko‘ra, (1.1.11) dan
           (1.2.11)
kelib chiqadi, bu yyerda   va  - chiziqli tenglamaning   va   yyechimlariga
mos   kelgan   o‘zgarmaslar.   So‘ngra,   (1.2.11)   tengliklardan   foydalanib,     va  
funksiyalarni   va   yyechimlar orqali ifodalaymiz:
.
 va  funksiyalarning ifodalarini (1.2.12) ga qo‘yib, topamiz:
bu yerda  - ixtiyoriy o‘zgarmas.
11 II BOB
BERNULLI VA RIKKATI TENGLAMALARI
2.1-§.    Bernulli tenglamasi
Quyidagi tenglamalar chiziqli tenglamalarga keltiriladi:
      (2.1.1)
   (2.1.2)
 (2.1.3)
(2.1.3) tenglama Bernulli tenglamasi deyiladi. (2.1.1) tenglamada   deb
olsak,   tenglik o‘rinli bo‘ladi. Olingan ifodalarni (2.1.1) tenglamaga
qo‘yib,   ko‘rinishidagi chiziqli tenglamani hosil qilamiz.
(1.3.2) tenglama   da o‘z-o‘zidan chiziqli tenglama bo‘lganligi uchun   da
 o‘rniga qo‘yishni bajaramiz. U holda   tenglikni e’tiborga
olsak, (2.1.2) tenglama 
ko‘rinishdagi chiziqli tenglamaga o‘tadi.
(2.1.3)   ko‘rinishidagi   Bernulli   tenglamasi     da   chiziqli   tenglamaga,
  da   esa   o‘zgaruvchilari   ajraladigan   tenglamaga   o‘tadi.   Shuning   uchun
kelgusida Bernulli tenglamasi bilan ishlaganda   va   deb faraz qilamiz.
Bernulli tenglamasini
ko‘rinishda   yozib   olinib,     o‘rniga   qo‘yish   yordamida   chiziqli   tenglamaga
keltiriladi:
12   Agar   bo‘lsa, Bernulli tenglamasi   yyechimga ham ega bo‘ladi.
7-misol.   tenglamani yeching.
  Bu   tenglama   (2.1.1)   ko‘rinishdagi   tenglamadir.   Bizda   .   Berilgan
tenglamada     deb   olib,     va     ifodalarni
tenglamaga qo‘yamiz. Natijada     chiziqli tenglama hosil bo‘ladi. Unga
mos   kelgan   bir   jinsli   tenglama     umumiy   yyechimga   ega.   O‘zgarmasni
variatsiyalash   usulini   qo‘llab   topamiz:   .   Shunday   qilib,   berilgan
tenglamaning umumiy yyechimi   ko‘rinishda yoziladi.
8-misol.  .
Bu tenglama (2.1.2) ko‘rinishdagi tenglamadir:
.
Bu tenglamada   deb olib, ketma-ket tarzda topamiz:
.
Hosil bo‘lgan tenglama   ga nisbatan chiziqlidir. Bu tenglamaning ixtiyoriy
o‘zgarmasni variatsiyalash yoki o‘rniga qo‘yish usullaridan biri yordamida yechish
mumkin,   albatta.   Ammo   bu   tenglamani     ko‘rinishda   yozib   olsak,   uni
yechish   yanada   osonlashadi:   .   Endi   dastlabki   tenglamaning   umumiy
yyechimini yoza olamiz:  .
9-misol. 
Bu   Bernulli   tenglamasi   ( ).   Tenglamaning   ikkala   tomonini     noma’lum
funksiyaga ko‘paytirib, so‘ngra   deb olamiz:
13 .
Hosil bo‘lgan chiziqli tenglamani  ixtiyoriy o‘zgarmasni  variatsiyalash usuli
bilan   yechamiz.   Bundan     yyechimni   topamiz,   bu   erda
.   Xullas,   .   Berilgan   tenglamaning   umumiy
yyechimi   ko‘rinishda topiladi.
10-misol.  .
 Bu tenglamaning ikkala tomonini   ga bo‘lamiz:
.
Bu   Bernulli   tenglamasi   ( )   bo‘lib,   uning   ikkala   tomonini  
funksiyaga bo‘lamiz va   deb olamiz:  .
Hosil   bo‘lgan   chiziqli   tenglamani   o‘zgarmasni   variatsiyalash   usuli   bilan
echib,   umumiy yyechimni topamiz.
SHunday   qilib,   dastlabki   berilgan   tenglamaning   umumiy   yyechimi
  ko‘rinishda   topiladi.   Bundan   tashqari,   tenglama     yyechimga
ham ega.
Xullas,   berilgan   tenglamaning   hamma   yechimlari   ;  
ko‘rinishda yoziladi.
11-misol.  .
Zarur almashtirishlarni bajarib, bu tenglamani 
ko‘rinishga   keltiramiz.   Hosil   bo‘lgan   Bernulli   tenglamasini   ( )   yuqoridagi
kabi usullar bilan yechish mumkin. 
14 Ammo   bu   tenglamani   Bernulli   tenglamasi   ko‘rinishiga   keltirmasdan   ham
bevosita   yechish   mumkin.   Haqiqatan   ham,     va     deb   olsak,
  chiziqli   tenglama   hosil   bo‘ladi.   Bu   chiziqli   tenglamaning   umumiy
yyechimi   ko‘rinishda topiladi.
Xullas, berilgan tenglamaning umumiy yyechimi:  .
12-misol.  .
Bu   Bernulli   tenglamasi   ( ),   lekin   uni   o‘rniga   qo‘yish   usulida   ham
yechish mumkin.
  funksiya   bu   tenglamaning   yyechimi   ekanligi   ochiq   ravshan.
Tenglamaning     bo‘lgandagi   yyechimlarini   topamiz.   Buning   uchun
 ifodani berilgan tenglamaga qo‘yamiz:
.
  sifatida     tenglamaning   birorta   yyechimini,   masalan,
 funksiyani olamiz va uni 
tenglamaga qo‘yamiz:
Oxirgi   tenglamaning   ikkala   tomonini     ifodaga   bo‘lishdan   hosil
bo‘lgan   ushbu     tenglamani   integrallab,  
15 ko‘rinishdagi   yyechimlarni   olamiz.   Endi   esa     ekanligini   e’tiborga   olib,
natijani yozamiz:  .
13-misol.  .
Tenglikning   ikkala   tarafidan   hosila   olib,  
ko‘rinishdagi   chiziqli   tenglamaga   kelamiz.   Bu   chiziqli   tenglamaning   umumiy
yechimi     ko‘rinishda   bo‘ladi.   Berilgan   dastlabki
tenglamadan kelib chiqadigan    boshlang‘ich shart bajarilishi uchun  
ga teng bo‘lishi kerak. Shunday qilib,  .
14-misol.  .
Tenglikning ikkala tarafidan ketma-ket ikki marta hosila olamiz:
.
Bu   yerdan     boshlang‘ich   shart   va     umumiy   yyechimni
topamiz. Boshlang‘ich shartga ko‘ra,   ga teng. Shunday qilib, 
.
2.2-§.  Rikkati tenglamasi
Ushbu 
        (2.2.1)
tenglama  Rikkati tenglamasi  deyiladi,
 (2.2.2)
16 tenglama   esa   maxsus   Rikkati   tenglamasi   deyiladi,   bu   yerda   o‘zgarmas
sonlar.
Rikkati   tenglamalari,   umuman   aytganda,   kvadraturalarda   integrallanmaydi.
Hattoki,   maxsus   Rikkati   tenglamasi   ham     ( butun   son   yoki   )
bo‘lgandagina kvadraturalarga keltiriladi.
Agar     tenglik     da   bajarilsa,   u   holda   (2.2.2)   tenglamada
 o‘rniga qo‘yishni bajarsak, bu tenglama 
ko‘rinishga keladi. So‘ngra   deb olib, 
tenglamani olamiz. Shundan keyin   belgilash kiritib,
tenglamaga   kelamiz.   Bunday   almashtirishlarni   o‘zgaruvchilari   ajraladigan
tenglama hosil bo‘lguncha davom ettiramiz.
Agar     tenglik     da   bajarilsa,   u   holda   ko‘rsatilgan
almashtirishlarni teskari tartibda bajarish kerak.
  Ushbu
 (2.2.3) 
  tenglama   Rikkatining kononik tenglamasi   deyiladi. Agar (2.2.1) tenglamada  
funksiya   ikki   marta   uzluksiz   differensiallanuvchi   bo‘lsa,   u   holda  
  almashtirishlar   yordamida   (2.2.1)   tenglama   (2.2.3)   kononik
17 ko‘rinishga   keltiriladi.   Ba’zan   (2.2.3)   yordamida   (2.2.1)   tenglamaning   xususiy
yyechimini topish oson kechadi.
Agar   (2.2.1)   tenglamaning   xususiy   yyechimi   bo‘lsa,   u   holda
  yoki     deb   olib,   Rikkati   tenglamasini   chiziqli   tenglamaga
keltirish mumkin.
Misollar.
15-misol. 
Xususiy   yechimni     ko‘rinishda   izlaymiz.   Uni
berilgan tenglamaga qo‘yib,   ga nisbatan ayniyatni hosil qilamiz:
,
bundan o‘z navbatida 
tenglamalar sistemasini olamiz. Bu erda ikkita yyechim bo‘lishi mumkin: 
yoki  .
Masalan,     bo‘lsin.   Shunga   binoan     xususiy   yyechim
bo‘ladi. Tenglamada   o‘rniga qo‘yishni bajaramiz:
.
Soddalashtirilgandan keyin   ko‘rinishdagi o‘zgaruvchilari ajraladigan
tenglama hosil bo‘ladi. Bu tenglamani integrallab, topamiz:   . Shunday
qilib,   berilgan   tenglamaning   umumiy   yyechimini     ko‘rinishda   yoza
olamiz.     xususiy yechimni bu umumiy yyechimdan     da ham hosil
qilish mumkin.
16-misol.  .
18 Xususiy yechimni     ko‘rinishda izlaymiz. Uni berilgan
tenglamaga qo‘yib, 
tenglamalar   sistemasini   hosil   qilamiz.   Sistemaning     yechimi   yordamida
  xususiy   yyechimni   yozamiz.   Endi   berilgan   tenglamada     deb
olsak, u holda 
 (2.2.4)
ko‘rinishdagi   Bernulli   tenglamasi   ( )   hosil   bo‘ladi.   (2.2.4)   tenglamaning
umumiy yyechimini bilgan holda natijani yozamiz:
.
17-misol.   .
Tenglamaning ikkala tomonini   ifodaga bo‘lamiz:
.
Bu Rikkati tenglamasining xususiy yyechimini 
ko‘rinishda topamiz:  . Endi   deb olib,
ko‘rinishida   o‘zgaruvchilari   ajraladigan   tenglamani   olamiz.   Bu   tenglamani
integrallab va eski o‘zgaruvchilarga qaytib, topamiz:
.
18-misol.  .
19 Bu maxsus Rikkati tenglamasi ( ) bo‘lganligi uchun   butun son
bo‘ladi.   Shunga   binoan,   uni   kvadraturalarga   keltirish   mumkin.   Berilgan
tenglamada     deb   olib,     tenglamaga   ega   bo‘lamiz.
Bu tenglamani o‘zgaruvchilarga ajratib integrallaymiz: 
.
So‘ngra eski o‘zgaruvchilarga qaytamiz: 
.
19-misol. 
        (2.2.5)
Bu   erda   .   Demak,   qaralayotgan   tenglama   yuqoridagi
tenglamalarda   bajarilgan   almashtirishlar   kabi   almashtirishlarni   bajarish   natijasida
hosil   bo‘lgan   tenglama   ekan,   ya’ni   tegishli   almashtirishlarni   teskari   tartibda
bajarish kerak. Shunday qilib,
.
Bu tengliklardan   kelib chiqadi. Bundan ko‘rinadiki,
   (2.2.6)
tenglamada
formulalar bo‘yicha almashtirishlar natijasida
tenglama, ya’ni bizga berilgan dastlabki (2.2.5) tenglama hosil bo‘ladi.
(2.2.6) tenglamani yechib, topamiz:
20  ya’ni
  .
Dastlabki   tenglamada     bilan   funksiya,     bilan   argument   belgilanganligi
uchun mazkur tenglamaning umumiy integrali
ko‘rinishda topiladi.
20-misol. 
Tenglamani   kononik   ko‘rinishga   keltiramiz.   Avvalo     o‘rniga
qo‘yish   yordamida     ning   oldidagi   koeffitsientning   1   ga   teng   bo‘lishiga
erishamiz:
,  (2.2.7)
bundan   .   Shuning   uchun   (2.2.7)   dan     kelib   chiqadi.
So‘ngra     almashtirish   bilan   oxirgi   tenglamani   shunday
o‘zgartiramizki, natijada
tenglamada   izlanayotgan     funksiyaning   birinchi   darajasi   qatnashmasin.   Buning
uchun     deb   olinsa,   u   holda   Rikkati   kononik   tenglamasi   hosil   bo‘ladi:
21 . Bu tenglamada     umumiy yyechimga ega. Shunday qilib,
dastlabki berilgan tenglamaning umumiy yyechimi:
.
21-misol.   Rikkati   tenglamasining   umumiy   yechimini   uning   uchta   turli
yyechimlari yordamida yozing.
Agar Rikkati tenglamasining bitta     xususiy yechimi ma’lum  bo‘lsa, u
holda uning umumiy yyechimi 
ko‘rinishda   bo‘ladi,   bu   erda   mos   chiziqli   tenglamaning   umumiy   yyechimi.
Ma’lumki,chiziqli   tenglamaning   umumiy   yyechimi   ikkita   funksiya   yordamida
yoziladi:
.
Shuning uchun Rikkati tenglamasining umumiy yyechimi 
   (2.2.8)
ko‘rinishda   tasvirlanadi.   Endi     va   -   qaralayotgan   Rikkati
tenglamasining xususiy yyechimlari bo‘lsin. U holda (2.2.8) dan kelib chiqadi:
    (1.4.9)
Bu   erda     va     xususiy   yyechimlarga   mos   ravishda     va     (
)   bilan   belgilangan.   (2.2.9)   tenglamalar   sistemasini     va     ga   nisbatan
yechib va ularning qiymatlarini (2.2.8) ga qo‘yib, topamiz:
,
bu yerda  ixtiyoriy o‘zgarmas son.
22 XULOSA
Bugungi   kunda   respublikamizda   ta’lim   tizimi   tubdan   isloh   qilinmoqda.
Barcha   kurslardagi   singari   “Oddiy   differensial   tenglamalar”   kursini   o’qib,
o’rganish   va   o’qitishda   hamda   talabalarning   misollar   ishlashi   va   uning   tub
mohiyatini   tushinib   yetishlari   uchun   qulay,   yangicha   usullardan   foydalanib
tushuntirish   va   ishlash   talab   etilmoqda.   Bundan   ko’rinib   turibdiki,   matematik
analiz   kursida   funksiya   va   uning   limitini     hisoblashda   ham   imkon   boricha   uning
qulay,   hisoblashga   oson   bo’ladigan,   usullarini   o’rganib   chiqish   talab   etilmoqda.
Bundan ko’zlangan maqsad esa funksiya va uning limitini hisolashda   fan tarixida
bajarilgan   ishlar   bilan   chuqur   tanishib   chiqish   va   ulardan   hisoblash   oson   va   aniq
bo’ladigan   usullarini   tanlab   olib   funksiya   va   uning   limitini   hisoblashda   ularni
qo’llashdan  iborat.Ushbu kurs ishi   Bernulli tenglamasi     gidrodinamikaning asosiy
tenglamasi.   Suyuqlik   oqimi   barqaror   (statsionar)   bo lganda   suyuqlikning   oqishʻ
tezligi   v   bilan   bosimi   r   orasidagi   munosabatni   ifodalaydi.   Bernulli   tenglamasi   ga
ko ra   suyuqlik   ko ndalang   kesimi   o zgaruvchan   gorizontal   quvurdan   oqayotgan	
ʻ ʻ ʻ
bo lsa, quvurning tor joylarida suyuqlikning tezlign kattaroq, bosimi kichikroq va,
ʻ
aksincha,   quvurning   keng   joylarida   bosimi   kattaroq,   tezligi   kichikroqbo ladi.	
ʻ
Bernulli   tenglamasi   gidravlika   masalalarini   yechishda,   mas,   quvurning   biror
ko ndalang  kesimidan  vaqt   birligida  oqib o tayotgan suyuqlik  (yoki  siqilgan  gaz)	
ʻ ʻ
miqdorini   hisoblashda   ishlatiladi.   Buning   uchun   Pito   naychasi   yordamida
suyuqlikning bosimi aniqlanadi. 
Kurs ishida chiziqli  Bernulli va  Rikkati tenglamalari  o’rganildi. 
Birinchi   bоbda   differensial   tenglamalar   haqida   umumiy   tushunchalar ,
ixtiyoriy o‘zgarmasni variatsiyalash usuli va ularni yechish usullari misollar orqali
o’rganildi. Ikkinchi bоbda  Bernulli va  Rikkati tenglamalari   va misollar yechilgan.
Kurs   ishida   o’rganilgan   natijalar   nazariy   va   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lib,
ulardan   differentsial   tenglamalar   va   matematik   fizika   tenglamalariga   qo’yilgan
masalalarni yechishda  fоydalanish mumkin.
23 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.Mirziyoyev   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”.  Toshkent-“O’zbekiston”-2017
2. T.Azlarov,   X.Mansurov.   Matematik   analiz.   1,2-tom.   Toshkent,   «O‘qituvchi»,
1986, 1989.
3. Г. М. Фихтенгольц. Курс дифференциального и интегралного исчисления.
III- том ,  Москва, ФизМатГИЗ , 1963. 
4. A.Q.O’rinov.,   X.N.Qosimov   Differensial   tenglamalar   fanidan   uslubiy
qo’llanma.I qism.Farg’ona2002
5. Б.   П.   Демидович.   Сборник   задач   и   упражнений   по   математическому
анализу. Москва, «Наука», 1990.
 INTERNET SAYTLAR.
1.  Elektron  jurnal                                            htt://www.arki.ru/magaz
2. To`liq  matnli  kutubxona                             htt://www.lib.ru
3. O`zMU                                                          htt://www.nuu.uz
4. O`zbekiston  Respublikasi                             htt://www.gov.uz
24
Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha