Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 689.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Birinchi tartibli chiziqli bo’lmagan tenglamalar

Купить
REJA
KIRISH
I BOB.   CHIZIQLI DIFFERENSIAL TENGLAMALAR HAQIDA 
YORDAMCHI MA’LUMOTLAR
1.1-§.  Differensial tenglamalar haqida umumiy tushunchalar
1.2-§.  Chiziqli differensial tenglamalar va ularni yechish usullari
II BOB. CHIZIQLI BO’LMAGAN TENGLAMALAR
2.1-§.    Bernulli tenglamasi
2.2-§. Rikkati tenglamasi
2.3-§. To’la differensial tenglama
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
“Bizning eng katta boyligimiz – bu xalqimizning
          ulkan intellektual va ma’naviy salohiyati”
Shavkat Mirziyoyev
Bugungi   o’ta   tezkor   rivojlanish   va   taraqqiyot   sharoitida   mustaqil
O’zbekiston   o’zining   buyuk   kelajagini   bilimli,   aqlli,   mehnatsevar,   jasur,
ma’naviyati   yuksak,   jismonan   kuchli   bo’lgan   yosh   avlod   timsolida   ko’radi.
Bunday   har   tomonlama   barkamol   avlodni   o’stirib,   voyaga   yetkazish
davlatimizning   ustuvor   vazifalaridan   sanaladi.   Buning   isboti   sifatida   O’zbekiston
Respublikasining   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   quyidagi   fikrlarini
keltirishimiz mumkin:
“Yurtimiz   yoshlari   o’rtasida   ilm-fan,   ta’lim-tarbiya,   tibbiyot,   madaniyat,
adabiyot   va   san’at,   sport,   ishlab   chiqarish,   harbiy   xizmat   sohalarida,   umuman,
barcha   jabhalarda   jonbozlik   ko’rsatib   kelayotgan   azamat   yoshlarimiz   juda   ko’p.
Ular   o’zining   jismoniy   va   ma’naviy   salohiyati,   iste’dod   va   mahoratini   namoyon
etishi uchun zarur sharoitlarni yaratib berish borasida mamlakatimizda ko’p ishlar
qilinyapti va kelgusida ham albatta davom ettiramiz”.
Davlatimizda   yoshlarimizni   barkamol   qilib   voyaga   yetkazish,   ularga   bilim,
ta’lim-tarbiya   berish   masalasi   konstitutsiyaviy   maqomga   ega   bo’ldi.
Ma’naviyatimiz   asosini   tashkil   etgan,   hayotimizning   ajralmas   qismiga   aylangan,
davlatimizning   doimiy   diqqat-e’tiborida   turgan   ta’lim   masalasi   Asosiy
Qonunimizdan mustahkam o’rin oldi.
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   mustaqillikdan   oldin   –
1990-yilning 24-martida, respublikamizda Prezidentlik lavozimi ta’sis etilgan kuni
so’zlagan   tarixiy   nutqida   yosh   avlodning   ma’naviy   tarbiyasi   masalasiga   alohida
e’tibor qaratgan edi:
2 “Yana   bir   dolzarb   vazifa   –   o’sib   kelayotgan   avlodga,   uning   ma’naviy
tarbiyasiga   nihoyatda   katta   javobgarlik   hissi   bilan   yondashish   masalasi.   Axir,
yoshlar xalq ma’naviyatining – ham mahsuli, ham kelajagi...
O’zimizning   ma’naviy   burchimizni   oqlashni   istasak,   ularga   otalarcha
g’amxo’rlik qilishimiz kerak”.
O’zbekistonda,   ko’plab   sohalarda   bo’lgani   singari,   ta’lim-tarbiya   tizimida
ham   sobiq   sho’ro   davrida   qaror   topgan   o’ta   salbiy   holatlarga   mustaqillikning
dastlabki   yillaridan   boshlab   barham   berishga   kirishildi.   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi   hamda   2004-2009-yilarda   Maktab   ta’limini   rivojlantirish   umummilliy
davlat   dasturining   hayotga   muvaffaqiyatli   joriy   etilishi   natijasida   yurtimizda
mutlaqo yangi mazmun-mohiyatdagi ta’lim-tarbiya tizimi vujudga keldi. Insoniyat
o’z rivoji davrida yosh avlodga bilimlar berar ekan, asosiy e’tiborini o’z faoliyati
va   taraqqiyot   talablarini   hisobga   olib,   turli   fanlar   asoslarini   o’rgatishga   harakat
qiladi.   Shu   sababli   o’quvchilarga   barcha   fanlar   qatori   matematikadan   chuqur
bilimlar   berish   vazifasi   va   uni   ilmiy   amalga   oshirish   asosiy   masalalardan
hisoblanadi. Bunda matematika o’qitish uslubiyoti asosiy o’rinlardan birida turadi. 
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.Karimov   alohida
ta’kidlaganlaridek,   "...biz   mamlakatimizning   istiqboli   yosh   avlodimiz   qanday
tarbiya   topishiga,   qanday   ma’naviy   fazilatlar   egasi   bo’lib   voyaga   yetishiga,
farzandlarimizning   hayotga   nechog’li   faol   munosabatda   bo’lishiga,   qanday   oliy
maqsadlarga xizmat qilishiga bog’liq   ekanini hamisha yodda tutishimiz kerak". 
Ta’lim   tizimida   yakuniy   natija,   bevosita   ta’lim-tarbiya   jarayonini   amalga
oshiradigan   o’qituvchi   mehnatining   qanday   tashkil   etilishiga   borib   taqalaveradi.
Ta’lim   zimmasiga   qo’yilayotgan   ulkan   vazifalar   esa   ta’lim   berishga
munosabatni,   yondashuvni   o’zgartirishni   taqozo   etmoqda.   Sh u   munosabat   va
yondashuvni o’zida mujassam etishi lozim bo’lgan yangi   pedagogik  texnologiya
xususida bir qancha maqsadlar   e’lon qilindi . Biroq hozirdagi islohotlar  jadalligi
mavjud   nazariyani   tezroq   amaliyotga   tadbiq   etishni   talab   etadi.   Shu   sababli   ham
birinchi   navbatda   ta’lim   mazmuni   va   uning   tarkibini   kengaytirish   va
3 chuqurlashtirish, xususan, bu  mazmunga nafaqat bilim, ko’nikma va malaka, balki
umuminsoniy   madaniyatni   tashkil   qiluvchi   –   ijodiy   faoliyat  tajribasi,   tevarak-
atrofga munosabatlarni ham kiritish g’oyasi kun tartibiga ko’ndalang qilib qo’yildi. 
Tashqaridan   qaraganda   matematikani   oliy   o’quv   yurtlarida   o’qitish   juda
sodda va asosan quyidagi ikki muammodan iboratdek ko’rinadi: birinchidan, o’quv
rejasiga  ko’ra ajratilgan soatlarda bayon etish mumkin bo’lgan materialni  ajratish
va   ikkinchidan,   uni   o’quvchilarga   mantiqiy   bayon   etish   va   buning   natijasida   oliy
o’quv yurti pedagogikasi mazkur masalalar bilangina chegaralanadi degan tasavvur
paydo   bo’ladi.   Lekin   aslini   olganda   tanlab   olingan   o’quv   materialini   o’qitish
muammolari   bir   muncha   murakkabdir.   Tavsiya   etilgan   o’quv   adabiyotlaridan
foydalanib   o’quv   materialini   og’zaki   bayon   etish   jarayonini   umumiy   nuqtai
nazardan   baholash   uning   quyidagi   asoslarga   ko’ra   shakllanganligini   ko’rsatadi:
matematik   nazariyalar   boshlang’ich   tushunchalar   asosida   formal   mantiq
qoidalariga   ko’ra   qurilganligiga   asosan,   ta’lim   berish   jarayoni   ham   asosan
matematik   nazariyaning   formal-mantiqiy   tomonlarini   talabalarga   bayon   etishdan
iborat bo’lishi  kerak va bu jarayon qisqa vaqt ichida, ketma-ketlik bilan, ortiqcha
so’zlarsiz, talabalar bilim darajasiga javob berishi zarur. 
O’zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   ijobiy
natijalaridan eng muhimi sifatida davlat tomonidan yosh avlodga ta’lim berish va
tarbiyalash borasida qilinayotgan ishlarni alohida ta’kidlash lozim.
Albatta   har   tomonlama   kamol   topgan   yosh   avlodni   tarbiyalash,   ularga
zamonaviy   bilimlarni   berish,   buning   uchun   esa   o’qitishning   ilg’or   pedagogik
texnologiyalaridan qay darajada unumli foydalanishga bog’liq.
O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   Oliy
Majlisning XIV sessiyasida so’zlagan  nutqida kadrlar tayyorlashning  ahamiyatiga
izoh berib shunday degan edi:
“Biz   oldimizga   qanday   vazifa   qo’ymaylik,   qanday   muammoni   yechish
zaruriyati   tug’ilmasin,   gap   oxir   oqibat,   baribir   kadrlarga   borib   qadalaveradi.
Mubolag’asiz   aytish   mumkinki,   bizning   kelajagimiz,   mamlakatimiz   kelajagi,
4 o’rnimizga   kim   kelishiga   yoki   boshqacharoq   qilib   aytganda,   qanday   kadrlar
tayyorlashimizga bog’liq.
…Mamlakatimiz   kelajagi   uchun   Oliy   Majlisning   IX   sessiyasida   qabul
qilingan   “Kadrlar   tayyorlash   bo’yicha   milliy   dasturi”ning   amalga   oshirilishi   juda
ham muhim ahamiyatga ega.
…Yuqori malakali pedagog kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlashga alohida
e’tibor   berish   lozim.   Kadrlar   tayyorlashning   sifati,   erkin   fikrlovchi   shaxs   –
fuqaroni   kamol   toptirishga   ertaga   sinf   xonalar   va   auditoriyalarda   kimlar   dars   va
saboq berishiga bog’liq”. 
Darhaqiqat, barkamol inson shaxsining shakllanishi bevosita uzluksiz ta’lim
jarayonida   amalga   oshadi.   Shunday   ekan   har   jabhada   muvaffaqiyatga   erishish,
jumladan, yuqori malakali kadrlar tayyorlashda milliy dasturni o’rni va ahamiyati
beqiyosdir.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Fizika,   biologiya,   kimyo,   tibbiyot,   iqtisod     va
boshqa   fanlarda   uchraydigan   ko’plab   jarayonlar   differensial   tenglamalar
yordamida   tavsiflanadi.   S h u   tenglamalarni   o’rganish   bilan   tegishli   jarayonlar
haqidagi   biror   ma’lumotga,   tasavvurga   ega   bo’lamiz.   Ana   shu   differensial
tenglamalar   o’rganilayotgan   jarayonning   matematik   modelidan   iborat   bo’ladi.   Bu
model   qancha   mukammal   bo’lsa,   differensial   tenglamalarni   o’rganish   natijasida
olingan ma’lumotlar jarayonlarni shuncha to’la tavsiflaydi.  Shuning uchun chiziqli
differensial   tenglamalarni   o’rganish   muhim   hisoblanadi.   Chunki   ko’plab
differensial   tenglamalarni   yechish   aynan   chiziqli   differensial   tenglamalarni
yechishga keltiradi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Oliy   o’quv   yurtlari   talabalariga   chiziqli
differensial   tenglamalar,   ularni   yechish   usullari   va   chiziqli   bo’lmagan
tenglamalarni   chiziqli   tenglamaga   keltirib   yechish   misollar   orqali
tushuntirishdan iborat. 
5 Kurs ishining obyekti:  Barcha oliy o’quv yurtlarining fizika-matematika
fakultetlarini   matematika,   oddiy   differensial   tenglamalar   fanini
takomillashtirish.
Kurs   ishining   vazifalari:     Ushbu   kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan
iborat:
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
2.Ta’lim   sifati   va   samaradorligini   yaxshilash   orqali   ta’lim   natijasini
ta’minlash yo’llarini aniqlash;
3. Chiziqli bo’lmagan tenglamalarni o’rganish;
4.Matematika   ta’limida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish
metodikasining ahamiyatini bilish;
5. Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish.
Kurs   ishi   asosan   oliy   o’quv   yurti   talabalariga   matematik   bilimlar   dunyosi,
differensial   tenglamalar,   ularning   rang-barangligi   hamda   hayotiy   ahamiyatini,
uning zarurligini o’rgatishdan iborat.
6 I BOB
CHIZIQLI DIFFERENSIAL TENGLAMALAR HAQIDA 
YORDAMCHI MA’LUMOTLAR
1.1-§.  Differensial tenglamalar haqida umumiy tushunchalar
Matematikadan   fizika,   mexanika,   astronomiya   sohasida   unumli   foydalanib
kelinayotganligi   hammaga   ma’lum.   Hozirda   matematika   iqtisodga,   biologiyaga,
tibbiyotga,   texnikaga   va   boshqa   sohalarga   chuqur   kirib   boryapti.   Aytilgan
sohalarda   ko’plab   jarayonlar   differensial   tenglamalar   bilan   tavsiflanadi.   Shuning
uchun bunday tenglamalarni o’rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
Noma’lum   funksiyaning   hosilasi   (yoki   differensiali)   albatta   qatnashadigan
tenglama  differensial tenglama  deyiladi.
Agar   noma’lum   funksiya   bir   argumentli   bo’lsa,   tegishli   tenglama   oddiy
differensial   tenglama ,   ko’p   argumentli   bo’lsa,   xususiy   hosilali   differensial
tenglama  deyiladi. 
Misol sifatida quyidagi differensial tenglamalarni keltirish mumkin:
1.   (radiaktiv parchalanish tenglamasi),
2.   (Puasson tenglamasi),
3.   (chiziqli ossillyator tenglamasi),
4.    (issiqlikning tarqalishi tenglamasi).
Differensial   tenglamada   qatnashayotgan   noma’lum   funksiya   hosilalarining
(differensiallarining)   eng   yuqori   tartibi   shu   differensial   tenglamaning   tartibi
deyiladi.   Masalan,   yuqorida   keltirilgan   tenglamalardan   birinchisi   1-tartibli,
7 uchinchisi 2-tartibli oddiy differensial tenglama bo’lsa, ikkinchi va to’rtinchilari 2-
tartibli xususiy hosilali differensial tenglamalardir.
Ta’rif:  Ushbu
(1)
tenglama   hosilaga   nisbatan   yechilmagan   birinchi   tartibli   oddiy   differensial
tenglama deyiladi.
Ba’zi hollarda (1) tenglamani   ga nisbatan yechish mumkin bo’ladi.
Ta’rif:  Ushbu
(2)
tenglama  hosilaga nisbatan yechilgan  birinchi tartibli oddiy differensial tenglama
deyiladi.
Endi (1) va (2) tenglamalar uchun yechim tushunchasini kiritaylik.
Ta’rif:  Agar   intervalda aniqlangan   funksiya uchun
;
;
shartlar   bajarilsa,     funksiya   (2)   tenglamaning     intervalda   aniqlangan
yechimi  deyiladi.
Ta’rif:  Agar   intervalda aniqlangan   funksiya uchun
;
;
8 shartlar   bajarilsa,     funksiya   (1)   tenglamaning     intervalda   aniqlangan
yechimi  deyiladi.
Differensial   tenglamaning   barcha   yechimlarini   topish   uni   integrallash   deb
ham yuritiladi.
1.2-§. Chiziqli differensial tenglamalar va ularni yechish usullari				y f x y g x 
  ko’rinishdagi   tenglama   birinchi   tartibli   chiziqli
differensial   tenglama   deyiladi.   Bu   tenglamani   yechish   uchun   avval   unga   mos   bir
jinsli (ya’ni 	
		0	g x	  bo’lgan) tenglamani yechib olinadi:	
		0	y f x y 
(3)
Bu o’zgaruvchilari ajraladigan tenglama bo’lgani uchun, uni integrallab quyidagini
olamiz:	
						
		

1 1 1 1, 0; , ;
ln ln , 0; , 0. f x dxdy dy dy
f x y y f x dx f x dx
dx y y
y f x dx C C y C e C    

      
	
	,  	f x dx	y Ce C R		 
 larda (3) tenglamaning umumiy yechimi bo’ladi. Endi biz	
				y f x y g x 
(4)
tenglamaning   yyechimini  	
		
 f x dx
y C x e 

   ko’rinishda   qidirib   ko’ramiz,   bu
yerda  	
		C x   – hozircha noma’lum bo’lgan funksiya.  			C x   noma’lum funksiyani
topib olish uchun 	
y  hosilani hisoblaylik:
		
	
		
	
				

.f x dx f x dx f x dx
d
y C x e C x e C x f x e
dx   
 
  
 
  
 
 
Endi  	
y   ni  (4)  ga   qo ’ ysak   quyidagiga   ega   bo ’ lamiz :
9 		
	
				
	
				
	
		
				
,
.f x dx f x dx f x dx
f x dxC x e C x f x e C x f x e g x
C x g x e  
  

  



Oxirgi tenglikni integrallab	
				
	
1	
f x dx	C x g x e dx C		 	
ifodani   olamiz .   Topilgan  	
		C x   ni   o ’ rniga   olib   borib   qo ’ ysak ,   (4)   ning   umumiy
yechimi   uchun	
	
		

1f x dx f x dx
y e g x e dx C 
 
 
 
 
   (5)
formulaga   ega   bo ’ lamiz .
Agar   biz   (4)   tenglamaning  	
		0 0,	x y   nuqtadan   o ’ tuvchi   integral   chizig ’ ini
topmoqchi   bo ’ lsak , (5)  dan   foydalanib ,  uning   ko ’ rinishi	
	
		
	
0 0
0 0x x
x x f x dx f x dx
x
x	y e g x e dx y 	
 	 	 	 	 
  

(6)
ekanligiga qiyinchiliksiz ishonch hosil qilishimiz mumkin.
Demak,   (4)   tenglamaning  	
		0 0,	x y   nuqtadan   o’tuvchi   integral   chizig’i   (6)
ko’rinishda va umumiy yechimi (5) ko’rinishda ekan.
Chiziqli differensial tenglamaning umumiy yyechimini bunday usul bilan
topishga,  o’zgarmaslarni variatsiyalash usuli  yoki  Lagranj usuli  deyiladi.
(4) tenglamaning umumiy yyechimini  Eyler-Bernulli usuli dan foydalanib
topish ham mumkin. 
(4)  tenglamada
 (7)
almashtirish qilamiz.   Bunda     va      lar ixtiyoriy uzluksiz differensiallanuvchi
funksiyalardir.
10  (8)
 funksiya ixtiyoriy bo’lgani uchun, uni shunday tanlab olamizki,
shart bajarilsin.
Bundan                  ,     
                     (9)
(9) ni (8) ga olib borib qo’ysak,
,      ,      
(10)
ga ega bo’lamiz
(7),   (9),   (10)   ga   asosan   bir   jinsli   bo’lmagan   differensial   tenglamaning
umumiy yechimi:
.
1-misol.  Berilgan differensial tenglamaning umumiy yyechimini toping:
Yechish :   Berilgan   differensial   tenglamani   quyidagi   ko’rinishda   yozib
olamiz: 
,                 bu   tenglama   x   funksiyaning   hosilasiga
nisbatan   yechilgan   birinchi   tartibli   chiziqli   differensial   tenglamadir.   Uning
umumiy   yechimini   topish   uchun    	
		

1f x dx f x dx
y e g x e dx C 
 
 
 
 
  
11 formuladan   foydalanamiz.   Berilgan   tenglamamizda     funksiya   o’rnida
  funksiya,     o’rnida   ,       o’rnida    
funksiyalar kelgan, bularni formulaga qo’yib umumiy yechimni topamiz.
Demak     berilgan   differensial   tenglamamizning   umumiy   yechimi
 ga teng ekan. 
2-misol.  Ushbu 
tenglamaning umumiy yyechimini toping.
Yechish : Tenglamani   ga bo’lib, ushbu ko’rinishga keltiramiz:
.
,       o’rniga   qo’yish   natijasida   berilgan   tenglama   quyidagi
ko’rinishga keladi:
ning oldidagi ko’paytuvchini nolga tenglab
12 tenglamalar   sistemasini   hosil   qilamiz.   Dastlab   birinchi   tenglamaning   istalgan
xususiy yechimini topamiz:
   yoki   .
Bundan
yoki
.
Topilgan   funksiyani sistemaning ikkinchi tenglamasiga qo’yamiz:
.
Bu yerdan  . Berilgan tenglamaning umumiy yechimi:
.
3-misol.  2 sin	y y ctg x x x   tenglamaning umumiy yechimini toping.
Yechish : Bir jinsli tenglamaning umumiy yechimini topib olaylik
1 1 cos cos
0, , ,
sin sin
ln ln sin ln , 0, sin , . dy dy x dy x
y ctg x dx dx
dx y x y x
y x C C y C x C R    
      
Endi   o’zgarmasni   variatsiyalaymiz,   ya’ni   berilgan   tenglamaning   yechimini	
	sin	y C x x	
 ko’rinishida izlaymiz, bu erda 			C x  hozircha noma’lum funksiya.	
					
sin sin cosy C x x y C x x C x x 
 
  
tenglamani qo’yib quyidagini olamiz
13 						
						2 2	
2 2	
sin cos cos 2 sin ,
2 , , sin .	
C x x C x x C x x x x	
C x x C x x C y x C x	
	  	
	    Demak,   berilgan   tenglamaning   umumiy   yechimi  	
2	
2	sin sin	y x x C x	 
ko’rinishda ekan.
Albatta,   oxirgi   ifodani   (3)   formulani   qo’llab   ham   olish   mumkin   edi.   Lekin
juda   ko’p   misolllarda   bizga   o’xshab   (3)   formulani   olish   uchun   qilingan   barcha
ishni bajarib chiqqan ma’qulroq. 
4-misol.   Berilgan   chiziqli   differensial   tenglamaning   umumiy   yyechimini
toping: 
Yechish :       bu   differensial   tenglamani   quyidagi   ko’rinishda
yozib olamiz.
  bu  birinchi  tartibli   chiziqli   differensial  tenglama  bo’lib  uning
umumiy   yyechimini  	
	
		

1f x dx f x dx
y e g x e dx C 
 
 
 
 
     formula   yordamida
topamiz:
Demak, tenglamaning umumiy yechimi   ga teng ekan.
14 II BOB
CHIZIQLI BO’LMAGAN TENGLAMALAR
2.1-§.    Bernulli tenglamasi
Bunday differensial tenglama
ko ’ rinishda   bo ’ ladi .  Bu   tenglamada     yoki     bo ’ lsa ,  chiziqli   tenglama   hosil
bo ’ ladi .  Demak   bo’lgan   o’zgarmas. Bernulli tenglamasini   ga bo’lib,
almashtirish bajarsak, 
ekanligini hisobga olsak,
birinchi tartibli chiziqli differensial tenglama hosil bo’ladi.
1-misol.    differensial tenglamaning umumiy yechimini toping.
Ye chish.  Berilgan tenglamani   bo’lib,
tenglamani   hosil   qilamiz.     almashtirish   olsak     bo’ladi.   Bularni
tenglamaga qo’yib,
chiziqli   tenglamaga   kelamiz.   Bu   tenglamaning   umumiy   yechimini   (5)   formulaga
asosan topish mumkin:
15 Shunday qilib ,
bo’ladi,   ning o’rniga   
ni qo’yib,
yechimni olamiz. Bu berilgan Bernulli tenglamasining umumiy yechimi bo’ladi.
2.2-§. Rikkati tenglamasi
Ushbu
(11)
ko’rinishdagi   differensial   tenglamaga   Rikkati   tenglamasi   deyiladi.   Bunda
  funksiyalar   biror   intervalda   aniqlangan   uzluksiz   funksiyalar.
(11)   tenglamada     bo’lsa,   chiziqli   tenglama ;     bo’lsa,   Bernulli
tenglamasi kelib chiqadi.
Umuman   olganda   Rikkati   tenglamasi   yechimini   elementar   funksiya   va
ularning integrallari yordamida echib (kvadraturada integrallab) bo’lmaydi.
Ushbu xususiy holni qaraymiz: Rikkati tenglamasining bitta xususiy yechimi
ma’lum   bo’lsa,   bu   tenglama   yechimi   kvadraturalarda   integrallanadi.  
Rikkati   tenglamasining   biror   xususiy   y echimi   bo’lsin.     almashtirish
bajaramiz, bu holda
16 bo’lib, ( 1 1) tenglama
ko’rinishda bo’ladi. Oxirgi tenglikdan,   (11) tenglama yechimi, ya’ni
ekanligini hisobga olsak,
tenglama hosil bo’lib, bu Bernulli tenglamasidir. Bunday differensial tenglamaning
umumiy yechimini qanday topishni yuqorida o’rgandik.
2-misol.   Ushbu
Rikkati tenglamasining umumiy echimini toping.
Yechish.   Bu   tenglamaning   xususiy   echimini     ko’rinishda
izlash maqsadga muvofiq, bu holda
bo’lib,   bir   xil   darajali     lar   koeffitsientlarini   tenglashtirsak     kelib
chiqadi.
Demak,      xususiy yechimlar bo’ladi. 
xususiy yechim uchun Bernulli tenglamasi
bo’lib, uning umumiy yechimi  
bo’ladi.
17 2.3-§. To’la differensial tenglama 
Quyidagi tenglama berilgan bo‘lsin:  
.                                           (1 2 )
Agar   (1 2 )   tenglamaning   chap   tomoni   biror     funksiyaning   to‘liq
differensiali bo‘lsa, ya’ni 
munosabat o‘rinli bo‘lsa , (12)  tenglama  to‘liq differensialli tenglama  deyiladi . 
(12)  tenglamaning to‘liq differensialli bo‘lishi uchun 
                                                          (13)
tenglikning bajarilishi zarur va etarli .
Agar yuqoridagi xossaga ega bo‘lgan     funksiya ma’lum bo‘lsa, u holda
(12)  tenglamaning umumiy integrali 
ko‘rinishda yoziladi .
  funksiyani topish uchun 
                                         ( 14)
tengliklardan foydalanamiz .
SHu   tengliklardan   birinchisini     o‘zgaruvchi   bo‘yicha   integrallab  
funksiyani ixtiyoriy differensiallanuvchi funksiya aniqligida topamiz :
,                                   (15)
bu   erda   -   ixtiyoriy   differensiallanuvchi   funksiya ,     esa    
funksiyaning   o‘zgaruvchi bo‘yicha boshlang‘ich funksiyasi .
18 Endi   (15)   tenglikni     bo‘yicha  differensiallab , (14)   tengliklardan  ikkinchisini
e’tiborga olsak ,    funksiyani aniqlash uchun ushbu tenglamani hosil qilamiz :
.
Bu   erdan funksiyani   topib ,     uni   (4)   munosabatga   qo‘yamiz   va  
funksiyaning ifodasini topamiz .
Y u qorida   aytilganlarni   quyidagi   formulalar   ko‘rinishida   ifodalash   ham
mumkin:
                                   (16)
yoki 
.                                  ( 17 )
Integrallovchi ko‘paytuvchi
Agar
                                 ( 18 )
tenglama uchun 
                                                ( 19 )
munosabat o‘rinli bo‘lmasa, u holda ( 18 ) tenglama to‘liq differensialli bo‘lmaydi.
Agar   shunday     funksiya   topilsaki,   shu     funksiyani   (18)
tenglamaning ikkala tomoniga ko‘paytirish natijasida hosil bo‘lgan tenglama to‘liq
differensialli   bo‘lsa,   bunday     funksiya     (18)   teng-lamaning   integrallovchi
ko‘paytuvchisi   deyiladi.
  va     funksiyalar   ikkalasi   bir   vaqtda   nolga   teng   bo‘lmagan   funk-siyalar,
ya’ni     bo‘lsin. Agar     va     - uzluksiz funksiyalar bo‘lib, uzluksiz
xususiy hosilalarga ega bo‘lsa, u holda integrallovchi ko‘paytuvchi mavjud bo‘ladi
(etarli shart).
19 Agar   funksiya ( 18 ) tenglamaning integrallovchi ko‘paytuvchisi bo‘lib,
  esa   ( 18 )   tenglamaning   shu     integrallovchi   ko‘paytuvchiga   mos   integrali,
ya’ni 
tenglik   o‘rinli   bo‘lsa,   u   holda   ixtiyoriy     differensiallanuvchi   funk-siya   uchun
  funksiya   ham   berilgan   tenglamaning   integral-lovchi
ko‘paytuvchisi bo‘ladi.
Integrallovchi   ko‘paytuvchining   bu   xossasi   ko‘p   hollarda   berilgan   tenglamani
ikki   qismga   ajratish   usuli   bilan   integrallovchi   ko‘paytuv-chini   topish   imkonini
beradi.
Usulning   mohiyatini   bayon   qilamiz.   Ushbu   ikkita         va
  tenglamalarning   umumiy   integrallari     va   integrallov-chi
ko‘paytuvchilari,   mos   ravishda,   ,     va   ,  
ko‘rinishda   bo‘lsin.   U   holda,   yuqoridagi   xossaga   ko‘ra,     va
  funksiyalar,   mos   ravishda,   birinchi   va   ikkinchi   tenglamalarning
integrallovchi   ko‘paytuvchilari   bo‘ladi.   Endi     va     funksiyalarni   shunday
tanlaymizki,       munosabat   o‘rinli   bo‘lsin.   U   holda
 funksiya  
tenglama   uchun   integrallovchi   ko‘paytuvchi   bo‘ladi.   Amalda     va     funk-
siyalarni 1 ga teng qilib olish mumkin. 
Integrallovchi   ko‘paytuvchining   ta’rifidan   ko‘rinadiki,   agar     funksiya
( 18 ) tenglamaning integrallovchi ko‘paytuvchisi bo‘lsa,  u holda   
tenglama  to‘liq differensialli bo‘ladi va  ( 8 )  shartga ko‘ra   
20 munosabat o‘rinli bo‘ladi.   S h unday qilib, integrallovchi ko‘paytuvchini   
                          (20)
ko‘rinishdagi   birinchi   tartibli   xususiy   hosilali   differensial   tenglamaning   echimi
sifatida aniqlash mumkin .
Agar     ekanligi   ma’lum   bo‘lsa   (bu   erda     -   biror   ma’lum
differensiallanuvchi   funksiya),   u   holda       integrallovchi   ko‘paytuvchi   ushbu
differensial tenglamani qanoatlantiradi:
.                           ( 21 )
Integrallovchi   ko‘paytuvchini   ( 20 )   yoki     ( 21 )   differensial   tenglamalar
yordamida   topishning   ba’zi   xususiy   hollariga   to‘xtalamiz.   Bunday   hol-larda
 ifodaning ko‘rinishi muhimdir. Kelgusida yozuvda qulay bo‘lishi uchun
 belgilash kiritamiz. SHubhasiz,   va 
bo‘lishi kerak.   
1-hol.   Agar   ifoda  o‘zgarmas   son  yoki   faqat     o‘zgaruvchiga     bog‘liq
funksiya   bo‘lsa,   u   holda   integrallovchi   ko‘paytuvchi     ko‘rinishda,
ya’ni faqat   o‘zgaruvchiga bog‘liq funksiya bo‘ladi va u ushbu
tenglamadan   
,  
formula bo‘yicha topiladi .
21 2- hol .   Agar     ifoda o‘zgarmas son yoki faqat     o‘zgaruvchiga bog‘liq
funksiya bo‘lsa, u holda integrallovchi ko‘paytuvchi       ko‘rinishda ,
ya’ni faqat    o‘zgaruvchiga bog‘liq funksiya bo‘ladi va u ushbu
tenglamadan 
, 
formula bo‘yicha topiladi .
3- hol .   Agar     tenglikni   qanoatlantiruvchi
qandaydir      va    funksiyalar topilsa ,  u holda integrallovchi ko‘paytuvchi
  ko‘paytma   ko‘rinishida   bo‘ladi .     va  
funksiyalar, mos ravishda, 
   va   
formulalar yordamida topiladi .
4- hol .   Agar   va     funksiyalar bir xil tartibli bir jinsli funksiyalar
bo‘lsa ,  u holda integrallovchi ko‘paytuvchi   
ko‘rinishda topiladi .
Integrallovchi   ko‘paytuvchi     yoki     ko‘rinishda   ekanligini
bilgan holda quyidagi tenglamalarni  eching.
  tenglamalarning   ba’zilari   uchun  
integrallovchi ko‘paytuvchini topish
       
22 J A D  V A L I
№   va   funksiyalarga shartlar Integrallovchi ko‘paytuvchi
1   
, 
2   
3
4
5
 
6
,
7
, 
8
 
9
10
Izoh.  Jadvalda  ,  -ixtiyoriy funksiyalar,   esa ikki 
o‘zgaruvchili ixtiyoriy funksiya
23 XULOSA
Bugungi   kunda   respublikamizda   ta’lim   tizimi   tubdan   isloh   qilinmoqda.
Barcha   kurslardagi   singari   “Matematik   analiz”   kursini   o’qib,   o’rganish   va
o’qitishda hamda talabalarning misollar  ishlashi  va uning tub mohiyatini tushinib
yetishlari uchun qulay, yangicha usullardan foydalanib tushuntirish va ishlash talab
etilmoqda. Bundan ko’rinib turibdiki, matematik analiz kursida funksiya va uning
limitini  hisoblashda ham imkon boricha uning qulay, hisoblashga oson bo’ladigan,
usullarini   o’rganib   chiqish   talab   etilmoqda.   Bundan   ko’zlangan   maqsad   esa
funksiya   va   uning   limitini   hisolashda     fan   tarixida   bajarilgan   ishlar   bilan   chuqur
tanishib chiqish va ulardan hisoblash oson va aniq bo’ladigan usullarini tanlab olib
funksiya va uning limitini hisoblashda ularni qo’llashdan iborat.
Kurs ishida chiziqli bo’lmagan tenglamalar tadbiqi  o’rganil di . 
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   chiziqli   differensial   tenglama   deb
noma’lum   funksiya   va   uning   hosilasi   birinchi   darajada   bo’lgan,   umumiy
ko’rinishi
bo’lgan birinchi tartibli differensial tenglamaga aytilar ekan. Bunday tenglamani
 ko’rinishida ham yozish mumkin.
Birinchi   tartibli   chiziqli   differensial   tenglamaning   umumiy   yechimini
topish uchun   formuladan foydalanamiz. 
Chiziqli   differensial   tenglamalarni   o’rganish   muhim   hisoblanadi.   Chunki
ko’plab differensial tenglamalarni yechish aynan chiziqli differensial tenglamalarni
yechishga   keltiradi.   Bunday   differensial   tenglamalarga   Bernulli   va   Rikkati
tenglamalarini va boshqalarni misol qilib olishimiz mumkin.
24 Darhaqiqat,   fizika,   biologiya,   kimyo,   tibbiyot,   iqtisod     va   boshqa   fanlarda
uchraydigan   ko’plab   jarayonlar   differensial   tenglamalar   yordamida   tavsiflanadi.
S h u   tenglamalarni   o’rganish   bilan   tegishli   jarayonlar   haqidagi   biror   ma’lumotga,
tasavvurga   ega   bo’lamiz.   Ana   shu   differensial   tenglamalar   o’rganilayotgan
jarayonning   matematik   modelidan   iborat   bo’ladi.   Bu   model   qancha   mukammal
bo’lsa,   differensial   tenglamalarni   o’rganish   natijasida   olingan   ma’lumotlar
jarayonlarni   shuncha   to’la   tavsiflaydi.   Shunisi   qiziqki   tabiatda   uchraydigan   turli
jarayonlar bir xil differensial tenglamalar bilan tavsiflanishi mumkin. Bu esa biror
bir   matematik   model   to’la   o’rganilsa,   tegishli   natijadan   turli   jarayonlarni
tushuntirishda   foydalansa   bo’ladi.   Aytilgan   fikrlar   differensial   tenglamalarning
umumiy nazariyasi va amaliy masalalarni yechishga tatbig’i muhim ahamiyat kasb
etishini  anglatadi.   Kurs ishida o’rganilgan natijalar nazariy va amaliy ahamiyatga
ega   bo’lib,   ulardan   differentsial   tenglamalar   va   matematik   fizika   tenglamalariga
qo’yilgan masalalarni yechishda  fоydalanish mumkin.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston   Respublikasi   “Ta’lim   to’g’risidagi   qonuni”.   T.:   “Sharq”
nashriyoti-1997 yil.
2. Karimov   I.A.   “Barkamol   avlod   –   O’zbekiston   taraqqiyotining
poydevori”. T.: “Ma’naviyat” nash.   1998 y.
3. Karimov   I.A.     Yuksak   ma’naviyat   engilmas   kuch   T.:   “Ma’naviyat”,
2008 yil.
4.   O’zbekiston   Respublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”.   T.:
“Sharq” nashriyot -1997 y.
5. Mirziyoyev Sh.M. “2017-2021 xarakatlar strategiyasi”.
6. Ўринов   А.Қ.   Махсус   функциялар   ва   махсус   операторлар.   –
Фарғона: Фарғона нашриёти, 2012. 112 бет.
7. Ўринов   А.Қ.   Оддий   дифференциал   тенгламалар   учун   чегаравий
масалалар. – Тошкент: МУМТОЗ СЎЗ, 2014. 164 бет.
8. Salohiddinov   M.S.   Integral   tenglamalar.   –   Toshkent:   Yangiul
polygraph service, 2007. 256 bet.
9.   Boyqo’ziyev Q.B.  Differensial  tenglamalar. – Toshkent:  O’qituvchi,
1983 yil.
Internet   ma ’ lumotlari
10. https    ://    www    .   schooI    307.    uz    /   non    /   publications    /  
79_    abdullaeva    _   tadjigul    _   radjapovn   
11. https :// www . referat . arxiv . uz / files /53589_ matematika - o ’ qitish -
vositalarining ...
12. https    ://    www    .   ziyonet    .   uz    /   uzl    /   library    /   libid    /40900     
26
Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha