Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 436.1KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Shohruh

Дата регистрации 07 Май 2025

0 Продаж

Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral

Купить
                                                           REJA:
         Kirish
         I BOB . Boshlang`ich funksiya haqida tushuncha
1-1-§.  Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
1-2-§. Integrallash jadvallari
II BOB .  Integralni hisoblash usullari
2-1-§. Differentsialni belgi ostiga kiritish usuli
          2-2-§. Bo`laklab integrallash usullari
III BOB . Funksiyalarni integrallash
          3-1-§. Ratsional funksiyalarni integrallash
3-2-§. Trigonometrik funksiyalar qatnashgan ifodalarni integrallash
3- 3 -§. Irratsiional qatnashgan funksiyalarni integrallash
          Xulosa 
           Foydalanilgan  adabiyotlar KIRISH
                Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo‘lishi
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog‘liq.
Shuning   uchun   ham   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq butun mamlakat
miqyosida ta’lim va tarbiya, ilm-fan, kasb-hunar o‘rgatish   tizimlarini   tubdan   isloh
qilishga  nihoyatda  katta zarurat  sezila  boshladi.  
Ta’lim-tarbiya   tizimidagi   islohotlar   boshlangan   dastlabki yillarda men jahon
tajribasi   va   hayotda   o‘zini   ko‘p   bor   oqlagan   haqiqatdan     kelib     chiqib,     agar     bu
maqsadlarimizni muvaffaqiyatli ravishda amalga oshira olsak, tez orada hayotimizda
ijobiy     ma’nodagi   «portlash     effekti»   ga,     ya’ni,     yangi     ta’lim   modelining     kuchli
samarasiga  erishamiz,  degan  fikrni bildirgan edim. 
Darhaqiqat,     istiqlol     davrida     barpo     etilgan,     barcha     shart-sharoitlarga     ega
bo‘lgan    akademik     litsey    va    kasb-hunar  kollejlari,    oliy    o‘quv    yurtlarida     tahsil
olayotgan,     zamonaviy   kasb-hunar   va   ilm-ma’rifat   sirlarini   o‘rganayotgan,
hozirdanoq ikki-uch   tilda   bemalol    gaplasha    oladigan   ming-minglab o‘quvchilar,
katta     hayotga     kirib     kelayotgan,     o‘z     iste’dodi     va   salohiyatini   yorqin   namoyon
etayotgan   yosh   kadrlarimiz   misolida   ana   shunday     orzu-intilishlarimiz     bugunning
o‘zida o‘z  hosilini berayotganining guvohi bo‘lmoqdamiz.
Muxtasar     qilib     aytganda,     oxirgi     yillarda     ta’lim-tarbiya   sohasida     amalga
oshirgan,     ko‘lami     va     mohiyatiga     ko‘ra     ulkan   ishlarimiz   biz   ko‘zlagan   ezgu
niyatlarimizga   erishish,   hech   kimdan   kam     bo‘lmaydigan     hayot     barpo     etish,
yoshlarimiz,   butun xalqimizning   ma’naviy   yuksalishi   yo‘lida   mustahkam   zamin
yaratdi, desak, hech qanday xato bo‘lmaydi.
Respublikamiz   Prezidenti     I.A.Karimovning   2001-yil   Oliy   Majlisning   5-
sessiyasida   so‘zlagan   nutqida   axborot   texnologiyalari   va   kompyuterlarni   jamiyat
hayotiga,   kishilarning     turmush   tarziga,   maktab   va   OTMlariga   jadallik   bilan   olib
kirish   g‘oyasi   ilgari     surilgan   edi.   Prezident   I.Karimov   tashabbusi   bilan   Vazirlar
Mahkamasining 2001-yil 23-maydadagi 230-sonli «2001-2005-yillarda kompyuter va axborot texnologiyalarini rivojlantirish», shuningdek, «Internet»ning xalqaro axborot
tizimlariga   keng   kirib   borishini   ta’minlash   dasturini   ishlab   chiqishni   tashkil   etish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   Qarorlari   qabul   qilindi.   2002-yil   30-mayda
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Kompyuterlashtirishni   yanada
rivojlantirish   va   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   to‘g‘risida»gi
Farmoni va uning ijrosini amalga oshirish yuzasidan Vazirlar Mahkamasining  2002-
yil   6-iyundagi   «2002-2010-yillarda   kompyuterlashtirish   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   rivojlantirish   dasturi»   to‘g‘risidagi   Qarori   e’lon   qilindi.   Bulardan
ko‘rinadiki, hozirgi paytda ta’limga axborot texnologiyalarini jadal tatbiq etish, ta’lim
jarayonini kompyuterlashtirish asosiy masalaga aylangan.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning   murakkab
vazifalarini   hal   etish   o’qituvchining   g’oyaviy   e ’ tiqodi,   kasb-mahoratiga,   san’ati,
iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog’liqdir. Ta’lim-tarbiya
jarayonini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini   safarbar   etish
o’qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridir.   Matematika     fani   o’sib
kelayotgan yosh avlodni  kamol   toptirishda o’quv fani sifatida keng   imkoniyatlarga
ega.   U   o’quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning   aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga
soladi,   o’quvchilarda     maqsadga   yo’naltirganlik,         mantiqiy     fikrlash,       topqirlik
xislatlarini       shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda   mulohazalarning   to’g’ri,
go’zal   tuzilganligi, o’quvchilarni didli, go’zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o’qitilishiga   bo’lgan   talablarini   hisobga   olgan
holda   maktab   matematika   kursini   ularning   zamonaviy   rivoji   bilan   uyg’unlashtirish
maktabda   o’quvchilarga   matematikani   o’qitishdan   ko’zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o’quvchilarni   iroda,   diqqatni   to’plab
olishni;   qobiliyat   va   faollikni,   tasavvurining   rivojlangan   bo’lishini   talab   eta   borib,
mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,   intizomli   va   mantiqiy   fikrlash   hamda   o’zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantirishni talab qiladi.  Hozirgi   zamon   darsiga   qo’yiladigan   eng   muhim
talablardan biri har bir darsda tanlanadigan mavzuning ilmiy asoslangan  bo’lishidir, ya’ni   darsdan   ko’zlangan   maqsad   hamda   o’quvchilar   imkoniyatini   hisobga   olgan
holda   mavzu   xajmini   belgilash   uning   murakkabligini   aniqlash,   avvalgi   o’rganilgan
mavzu   bilan   bog’lash,   o’quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning
ketma-ketligini aniqlash, darsda kerak bo’ladigan jihozlarni belgilash va qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot   texnologiyalardan
foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars   davomida   o’qituvchi
o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga   olishi
kerak.  Maktabda   matematika   fanini   o’qitish
jarayonida   ilg’or   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish–o’qitish   samaradorligini
oshirishning   omillaridan   biri   sifatida   yaqqol   ko’zga   ko’rinmoqda.   CHunki
o’qitishning ilg’or, nostandart (interfaol) shakllari-ta’lim-tarbiya masalalarini unumli
yechishga,   o’quvchilarning   bilish   faoliyatini   kuchaytirishga   qaratilgan   o’quv
mashg’ulotlarini   takomillashtirish   yo’llaridan   biri.   Matematika   fanini   o’qitishda
o’quvchilarning   hayotiy   tasavvurlari   bilan   amaliy   faoliyatlarini   umumlashtira   borib,
matematik   tushuncha   va   munosabatlarni   ular   tomonidan   ongli   o’zlashtirilishiga
hamda   hayotga   tatbiq   eta   olishga   intilish   maqsadida   quyidagi   to’rtlikni   shior   qilib
olganman. 
Hisobli do’st ayrilmas,
Hamyondan pul sovrilmas.
Buning uchun do’stlar siz, 
Matematikani bilingiz.
Ma’lumki,   harakatdagi   nuqtaning   tezligini   topish,
shuningdek, egri chiziqqa urinma o’tkazish kabi masalalar
funksiyani differensiallash tushunchasiga olib kelgan edi.
Nuqtaning har bir vaqt momentidagi tezligi ma’lum
bo’lganda   uning   harakat   qonunini   topish,   egri   chiziqni
uning har bir nuqtasidagi urinmalariga ko’ra aniqlash kabi
masalalar ham ko’p uchraydi.  Bunday masalalar yuqorida eslatib o’tilgan masalalarga
teskari masalalar bo’lib, ular funksiyani integrallash tushunchasiga olib keladi.         I BOB. 
BOSHLANG`ICH 
FUNKSIYA HAQIDA 
TUSHUNVHA
        1- 1§    
Boshlalang`ich funksiya 
va aniq integral Faraz   qilaylik,     funksiya     intervalda   (bu   interval   chekli   yoki
cheksiz bo’lishi mumkin) aniqlangan bo’lib,   funksiya esa shu intervalda 
differensiallanuvchi bo’lsin. 
Ta’rif.   Agar     funksiya     oraliqda   hosilaga   ega   bo`lib,   shu
oraliqning   ixtiyoriy   nuqtasida   uning   hosilasi     funksiyaga     teng   bo`lsa,   ya`ni
  tenglik   o`rinli     bo`lsa,   u   holda     funksiya     funksiya   uchun
boshlang’ich funksiya deyiladi. 
Eslatma.     funksiyaning     oraliqlardagi
boshlang’ich funksiyasi yuqoridagi kabi ta`riflanadi.
Misol.    funksiya   funksiya uchun   raliqda 
boshlang’ich funksiyasi bo`ladi. Ya’ni   tenglik bajariladi.
Ravshanki,  agar   funksiya  uchun   funksiya   oraliqda 
boshlang’ich funksiya bo`lsa, u holda   funksiya ham   funksiya 
uchun     oraliqda boshlang’ich funksiya bo`ladi, bu erda   -ixtiyoriy o`zgarmas
son.
Teorema.     Agar     va     funksiyalar     funksiyaning  
oraliqdagi     ixtiyoriy   boshlang’ich   funksiyalari   bo`lsa,   u   holda   shu   oraliqda
 bo`ladi, C -biror o`zgarmas son. 
  funksiyaning   barcha     boshlang’ich   funksiyalari   bir-biridan   o’zgarmas   songa
farq qiladi va istalgan boshlang’ich funksiyasi ushbu ko’rinishda ifodalanadi:
 
    Ta`rif.     funksiya   boshlang’ich   funksiyalarining   umumiy   ifodasi
  shu funksiyaning aniqmas integrali deb ataladi va  
kabi belgilanadi. 
Agar     funksiya     funksiyaning     oraliqdagi   biror   boshlang’ich
funksiyasi bo`lsa, u holda  
              
Teorema.   Biror   oraliqda   uzluksiz   funksiya   shu   oraliqda   borshlang’ich
funksiyaga ega.
Ta`rif.     funksiya   boshlang’ich   funksiyasining   umumiy   ko`rinishi
  ni   topish   amaliga   integrallash   amali   deyiladi.   Ta`riflardan   ko`rinadiki,
  funksiyaning   integrallash   amali   shu   funksiyadan   hosila   olish   yoki
differensiallash amaliga nisbatan teskari bo`lgan amal ekan. 
Integrallash amali quyidagi muhim xossalarga ega:
1-xossa.   
2-xossa.  
3-xossa. 
4-xossa.  
5-xossa.  1-2§.  Integrallash jadvallari
1. 
2. 
3. 
4. 
5.  
6. 
7. 
8.             
9.           
10.               11.              
12.   
13. 
14.   
15.  ∫	
dx
sh	2x
=	−	cthx	+c,(x≠	0).	∫	
dx	
sh	2(kx	+b)
=−	cth	(kx	+b)+c,(x≠	0)
16. 	
∫	
dx
ch	2x
=	thx	+c.	∫	
dx	
ch	2(kx	+b)
=	th	(kx	+b)+c.
29.    30. 
         II BOB : INTEGRALNI HISOBLASH USULLARI
          2-1    §:    Differensial belgisi ostiga kiritish usuli   
Bu usulda  integral ostidagi ifodalarni ko’rinishini o’zgartirish hisobiga  jadval 
integraliga keltiriladi.	
∫	f(x)dx	=∫	dF	(x)=	F	(x)+c
Bu usul bilan aniq misollar yordamida chuqurroq tanishib chiqamiz.
Misol .    integralni hisoblang. Yechish.∫	√5+ln	xdx	
x	
=	∫	√5+ln	x⋅1
x
⋅dx	=	∫	√5+ln	x⋅(5+ln	x)′dx	=	
=	∫	(5+ln	x)
1
2d	(5+ln	x)==	(5+ln	x)
1
2+1	
1
2+1	
+c=	2
3	(5+ln	x)
3
2+c.
           2-2    §   .Bo’laklab integrallash usuli   
Faraz  qilaylik,  u(x), v(x)  differensiallanuvchi funksiyalar bo’lsin. U holda	
d(u⋅v)=	vdu	+udv
  yoki 	udv	=	d(uv	)−	vdu  bo’lishi ravshan. Oxirgi tenglikni ikkala 
qismini integrallab  	
∫	udv	=∫	d(uv	)−∫	vdu  yoki 	∫	udv	=	uv	−∫	vdu  (33.2)                         
bo’laklab integrallash  formulasi deb yuritiluvchi formulaga ega bo’lamiz.
Bo’laklab integrallashning mohiyati shundan iboratki, berilgan integralni 
hisoblashda integral ostidagi 	
f(x)dx  ifodani  udv   ko’paytma shaklida tasvirlab va 
(33.2) formulani tadbiq qilinsa, berilgan 	
∫	udv  integralni 	∫	vdu  jadval integrali yoki 
osongina topiladigan integral bilan almashtiriladi. Integrallarni bo’laklab integrallash 
usuli bilan hisoblashda muhim o’rinni  u   va  dv  ifodalarni qanday tanlanishi egallaydi.
Qanday hollarda 	
u,dv  larni qanday tanlashni qaraylik.
I. 	
∫	Pn(x)sin	axdx	,∫	Pn(x)cos	axdx	,∫	Pn(x)eaxdx
turdagi integrallarni bo’laklab integrallash uchun 
Pn(x)=	u  deb olib qolgan 
ifodalarni  dv  orqali belgilash ma‘qul, bunda 	
Pn(x)   n - darajali ko’phad,  а  o’zgarmas 
son. 
II.	
∫	Pn(x)ln	xdx	,∫	Pn(x)arcsin	axdx	,∫	Pn(x)arccos	xdx	,∫	Pn(x)arctgaxdx	,	
∫	Pn(x)arcctgaxdx
       turdagi integrallarni bo’laklab integrallash uchun 
transendent ko’paytuvchini  u  va 	
Pn(x)dx	=	dv deb olish maqsadga muvofiq. III. ∫	eaxsin	bxdx	,∫	eaxcos	bxdx	,  ( a,b- o’zgarmas sonlar) turdagi integrallar uchun
esa 	
eax=	u  va qolgan ko’paytuvchilarni  dv  deb olish ma‘qul.
Bo’laklab integrallash jarayoniga tegishli belgilashlarni ham xuddi 
o’zgaruvchini almashtirish usulidagidek integraldan so’ng vertikal kesmalar orasiga 
yozamiz.
Misol. 	
∫	x2ln	xdx  integral hisoblansin.
Yechish.  	
ln	x=	u,dx	=	x2dv  desak 	
(ln	x)'dx	=	du	,dx
x	
=	du	,v=	x3
3  bo’lib, (33.2) 
formulaga binoan  	
∫	ln	хdx	=	x3
3
⋅ln	x−	1
3∫	x3⋅dx
x	
=	x3
3
⋅ln	x−	1
3∫	x2dx	=	x3
3	
ln	x−	x3
9	
+c
kelib chiqadi.
     III BOB. FUNKSIYALARNI INTEGRALLASH
         3-1§. Ratsional funksiyalarni integrallash
         Ikki ko’phadning nisbati kasr-ratsional funksiya yoki ratsional kasr deyiladi:	
f(x)=	
Q	m(x)	
Pn(x)=	
b0xm+b1xm−1+...+bm−1x+bm	
a0xn+a1xn−1+...+an−1x+an
.
Agar  	
m	<n   bo’lsa,   u   holda   ratsional   kasr   to’g’ri,  	m	≥	n   bo’lganda   ratsional
kasr noto’g’ri kasr deyiladi	
f(x)
  ratsional   kasr   noto’g’ri   kasr   bo’lganda   kasrning  	Qm(x)   suratini   uning    	Pn(x)
maxrajiga bo’lib kasrni	
Q	m(x)	
Pn(x)=	qk(x)+	r(x)	
Pn(x)
ko’rinishga keltiriladi, bunda  	
qk(x) -ko’phad, 	
r(x)	
Pn(x)  to’g’ri kasr.
Ushbu f(x)=	
Q	m(x)	
Pn(x)to’g’ri ratsional kasrni qaraymiz. Kasrning maxraji 	
Pn(x)=	a0(x−	α1)k1...(x−	αr)kr(x2+	p1x+q1)
s1¿(x2+	p2x+q2)
s2...(x2+	pex+qe)
se
ko’rinishdagi   ko’paytuvchilarga   ajratishdan   foydalanib   ratsional   kasrni   elementar
kasrlar yig’indisi shaklida yoziladi.	
Qm(x)	
Pn(x)=	
A1	
x−	α	+	
A2	
(x−	α	)2+	
A3	
(x−	α)3+...+	
Aк	
(x−	α)к+	
+	
A1x+	B1	
x2+	px	+q	
+	
A2x+	B	2	
(x2+	px	+	q)2+...+	
Asx+	B	s	
(x2+	px	+	q)s
To’g’ri ratsional kasrning eng sodda ratsional kasrlar yig’indisiga yoyilmasida
A
i   ,   B
i   koeffitsientlarni   aniqlash   uchun   turli   xil   usullar   mavjud.   Ulardan   noma‘lum
koeffitsientlar usuli bilan misollarda tanishamiz.
Misol.	
∫	x5+2x3+4x+4	
x4+2x3+2x2	dx  integralni hisoblang.
Yechish .  Integral ostidagi funksiya kasr-ratsional funksiya bo’lib, u noto’g’ri
kasrdir.     Bu   kasrning   suratini   uning   maxrajiga   bo’lib   kasrning   butun   qismini
ajratamiz:
_	
x5+2x3+4x+4	
x5+2x4+2x3	|x4+2x3+2x2	
x−	2
       _	
−	2x4+4х+4	
−	2х4−	4х3−	4х
                                              	
4	х3+4	х2+4х+4	
x5+2	x3+	4	x+	4	
x4+	2	x3+	2	х3	=	x−	2+	4	х3+	4	x2+4	х+	4	
x2(x2+	2	х+	2) Endi  4х3+4x2+4х+4	
x2(x2+2х+2)  to’g’ri kasrni  eng sodda ratsional kasrlarga  yoyamiz:	
4	х3+	4	x2+	4	х+	4	
x2(x2+2	х+	2)	
=	4(	
х3+	х2+	х+1	
х2(х2+	2	х+	2))=	4(
A
x	+	B
x2+	Cx	+	D	
x2+2	x+	2)
   (a)	
Ax	(x2+	2	x+2)+	B	(x2+	2	x+2)+(Cx	+	D	)x2=	x3+	x2+	x+1	
Ax	3+	2	Ax	2+	2	Ax	+	Bx	2+	2	Bx	+	2	B	+Cx	3+	Dx	2=	x3+	x2+	x+1
Bu yerdagi bir xil darajali   x   lar oldidagi koefitsiyentlarni tenglashtirib	
{A+C=1,¿{2A+B+D=1,¿{2A+2B=1,¿¿¿¿
sistemaga   ega   bo’lamiz.   Sistemani   yechib  	
A=	0,B=	C	=	D	=	1
2     ekanini   topamiz.
Noma’lum   koefitsiyentlarning   topilgan   qiymatlari   (a)   qo’yib   quyidagini   hosil
qilamiz.	
4
(	
х3+	х2+	х+1	
х2(х2+2	х+	2))
=	4(	
1
2
x2+	
1
2	
x+	1
2	
x2+	2	x+	2)=	2(	
1
х2+	
х+	1	
х2+2	х+	2)
Demak,	
∫	x5+2x3+4x+4	
x4+2x3+2x2	dx	=	∫	(x−	2)dx	+2∫	1
x2dx	+2∫	x+1	
x2+2x+2	
dx	=	
=	x2
2	−	2x−	2
x+2∫	
1
2	d(x2+2x+2)	
x2+2x+2	
=	x2
2	−	2x−	2
x+ln	(x2+2x+2)+C
bo’ladi.
          3-2§. Trigonometrik funksiyalar qatnashgan ifodalarni integrallash ∫	R(sin	x,cos	x)dx ko`rinishdagi  integrallarni 	tg	x
2
=	t  almashtirish  orqali 
ratsional  funksiyalarning  integrallariga keltiriladi.
Bizga ma`lumki, 	
sin	x=	
2tg	x
2	
1+tg	2x
2	
=	2t	
1+t2	;cos	x=	
1−	tg	2x
2	
1+tg	2x
2	
=	1−	t2	
1+t2;x=	2arctgt	;	dx	=	2
1+t2dt
  
Bu belgilashlardan so’ng integralimiz 	
∫	R(	
2t	
1+t2,1−	t2	
1+t2)	
2
1+t2dt  ratsional kasrga 
keladi.
Misol . 	
∫	
dx	
1+3cos	x+sin	x   integral hisoblansin.
Yechish.	
∫	
dx
3	+	3	cos	x	+	2	sin	x	
=	¿
|tg	
x
2	
=	t	dx	=	
2	dt	
1	+	t
2	¿|¿	
¿	
¿	¿	
¿	
¿	
∫	R(sin	x,cos	x)dx
 ko‘rinishidagi  integralni  quyidagi   o‘rnigа  qo‘yishlаr orqali ham 
topish mumkin:
a)	
R(sin	x,cos	x)  ifoda 	sin	x ga nisbatan toq bo‘lganda uning integrali  	cos	x=	t  
o‘rnigа qo‘yish orqali ratsionallаshtirаdi; 
b)	
R(sin	x,cos	x)  ifoda 	cos	x ga nisbatan toq bo‘lganda uning integrali  	sin	x=	t  
o‘rnigа qo‘yish orqali ratsionallаshtirаdi; 
c)  Agar 	
R(sin	x,cos	x)  funksiya  	sin	x   va  	cos	x ga  nisbatan juft bo‘lganda uning 
integralini 	
tgx	=	t   o‘rnigа qo‘yish orqali rаtsiоnаllаshtirilаdi. Bunda quyidagi 
almashtirishlardan foydalaniladi:  sin	2x=	tg	2x	
1+tg	2x
=	t2	
1+t2,cos	2x=	1	
1+tg	2x
=	1
1+t2Misol.  	
∫	sin	3x	
cos	2+cos	x	
dx  integral hisoblansin.
Yechish.   Integral     ostidagi   funksiya     sinx     ga   nisbatan   toq   funksiya.     Shuning
uchun	
∫	sin	3x	
cos	2x+cos	x	
dx	=∫	sin	2x⋅sin	xdx	
cos	2x+cos	x	
=	∫	
(1−	cos	2x)⋅sin	xdx	
cos	2x+cos	x	
=	¿|cos	x=	t¿|¿	
¿	
¿	
=−	∫	
(1−	t2)dt	
t2+t	
=	∫	
(t−	1)(t+1)	
t(t+1)	
dt	=∫	(1−	1
t)dt	=	t−	ln	t+C	=	cos	x−	lncos	x+C	
∫	sin	nx⋅cos	mxdx
  ko‘rinishidagi   integrallar   m   vа   n   butun   sоnlаrga   bоg‘liq   hоldа
quyidagicha topiladi:
а )  n>0  va toq son bo’lsin. U holda 
                    cosx=t ,  sinxdx=-dt
almashtirish yordamida berilgan integral  ratsionallashtiriladi.
b)    m>0   va toq son bo’lsin. U holda berilgan integral
                     sinx=t,   cosxdx=dt
almashtirish yordamida ratsionallashtiriladi.
d)  n  va  m  darajalar juft va nomanfiy bo’lsin.
U holda  
                 	
sin	2x=	1−	cos	2x	
2	
,cos	2x=	1+cos	2x	
2  
darajani pasaytirish formulalaridan foydalanib berilgan integralni  со s2x  ko’phadining
integraliga ega bo’lamiz.  со s2x  ning toq darajalari ishtirok etgan integrallar  b)  bandga asosan   topiladi.   со s2x   ning   juft   darajalari   ishtirok   etgan   integrallarni   topish   uchun
yana
                cos	22x=	1+cos	4x	
2
darajani pasaytirish formulasidan foydalanamiz. Bu jarayonni davom ettirib oxiri
               	
∫	cos	kxdx	=	1
k
sin	kx	+С
ga ega bo’lamiz.
e)  n  va  m  juft sonlar bo’lib ulardan kamida bittasi manfiy bo’lsin. U holda 	
tgx	=	t,x=	arctgt	,dx	=	dt
1+t2,cos	2x=	1	
1+tg	2x
=	1
1+t2,sin	2x=	tg	2x	
1+tg	2x
=	t2	
1+t2
almashtirish yordamida berilgan integral ratsionallashtiriladi.	
∫	cos	nx	⋅cos	mxdx	,∫	sin	nx	⋅cos	mxdx	,∫	sin	nx	⋅sin	mxdx	(n≠	m	)
  ko`rinishdagi
integrallar  trigonometrik  funksiyalar  ko`paytmasini  yig’indi  shaklga  keltirish 
orqali oson  hisoblanadi.
        3-3§. Irratsional qatnashgan ifodalarni integrallash
Irratsional funksiyadan olingan integral hamma vaqt ham elementar funksiyalar
orqali   ifodalanavermaydi.   Irratsional   funksiyalarni   integrallashda   o’zgaruvchilarni
almashtirish yordamida ularni ratsional funksiyalarni integrallashga keltiramiz.
  ko'rinishdagi integralni qaraymiz. Aytaylik,         
soni     kasrlarning     umumiy   mahraji   bo’lsin.     almashtirish
qilamiz.   U   holda,   har   bir   kasr   ko’rsatkichli   daraja   butun   ko’rsatkichli   darajaga
almashadi va natijada, integral ostidagi funksiya   ning ratsional funksiyasidan iborat bo’ladi.   Endi     ko’rinishdagi
integralni qaraymiz. Bu integral  
almashtirish bilan ratsional funksiyani integrallashga keltiriladi. Bu yerda   soni 
soni   kasrlarning umumiy mahraji.
Ba’zi   hollarda     ko’rinishdagi   aniqmas   integrallar   ham
uchraydi.   Bunday   integrallar   Eyler   almashtirishlari   deb   ataluvchi   quyidagi
almashtirishlar yordamida ratsional funksiyani integrallashga keltiriladi.
I. Eylerning birinchi almashtirishi. Agar   bo’lsa,
  almashtirish   qilamiz.   U   holda
  bo’ladi.   Bundan   x   ni   t   ning   ratsional   funksiyasi
sifatida aniqlaymiz.x=	t2−	c	
b−	2√at
Bu     yerda     ham     ning     ratsional     funksiyasidan     iborat   bo’ladi.     Shunday   qilib	
√ax	2+	bx	+c=	√a	t2−	c	
b−	2√at
+	t
 bo’lib  u  t  ni   ratsional funksiyasi bo’ladi.
II. Eylerning   ikkinchi   almashtirishi.   Agar     bo’lsa,
  almashtirish     qilamiz.   Oxirgi   tenglikni   har   ikkala   tomonini
kvadratga ko’tarsak   tenglik hosil bo’ladi. Bu ifodadan
c
 oldida plyus ishorani olib  х  ni topamiz, 
                              dx   va     larni   t     orqali   ifodalab   berilgan   integralga   ,   x   dx   va
 ning  t  orqali qiymatlarini qo’ysak integral ratsionallashadi.
III.  va      kvadrat uchhadning haqiqiy ildizlari bo’lganda
almashtirishni olamiz. U   holda     bo ’ lgani   uchun
  tenglik hosil bo’ladi. Bu tenglikni kvadratga ko’tarib   x
o’zgaruvchini   topamiz   va   bundan     kelib   chiqadi.   dx   va  
larni   t     orqali   ifodalab   berilgan   integralga   ,   x   dx   va         ning   t   orqali
qiymatlarini qo’ysak integral ratsionallashadi.
Misol.  Ushbu   integral hisoblansin. 
Yechish.  Bu integralda   almashtiramiz. Chunki  . Binomial differensiallarni integrallash.
Ushbu 
differensial ifoda binomial differensia deb ataladi. Uning integrali 
berilgan bo’lsin. Bunda    o’zgarmas sonlar,  ratsional sonlardir. Integralni
hisoblash uchun quyidagi uchta 
1)   butun son;
2)  butun son;
3) butun son;
holdagina ratsional funksiyalarning integrali orqali ifodalanadi:
1) butun   son   bo'lsa,   yuqorida   ko’rilgan   eng   sodda   irratsional   funksiya
integraliga ega bo’lamiz.
2)   butun son bo’lsa,     almashtirish bajaramiz. Bu yerda
     ratsional sonning maxraji. 3) butun   son   bo’lsa,     almashtirish   olsak   integral
ratsional  funksiyaning integraliga keladi. Bunda ham         ratsional  sonning
maxraji.
Misol.    integral hisoblansin.
Yechish.   Integralni   quyidagi   ko’rinishga   keltiramiz.
Bunda   bo’lib,   butun son. Shuning uchun 
 ko’rinishdagi integrallar.
ko’rinishdagi   integrallar     almashtirish   yordamida,
 ko’rinishdagi integrallar   almashtirish yordamida,   ko’rinishdagi   integrallar     almashtirish   yordamida,
ratsional funksiyaning integrallariga keltiriladi.
Misol.    integral hisoblansin.
Yechish.   Berilgan   integra
  ko’rinishdagi   integraldir.     Bunda
 ko’rinishda almashtirish bajaramiz.
Oxirgi integralda trigonometrik almashtirishlardan foydalanamiz.
Misol.    integral hisoblansin.
Yechish .     
XULOSA
Kurs ishini yozish davomida quyidagilarni o`rgandim:
1. Boshllang`ich funksiya va aniq integral ta’riflari va ularga doir teoramalar.
2. Integrallash jadvalida o`zim bilmagan ba’zi bir formulalar.
3. Differnsialni belgi ostiga kiritish usulini mustahkamladim.
4. Bo`llaklab integrallash usullarini .
5. Ratsional funksiyalarni integralllashni.
6. Trigonometrik va irratsional funksiyalar qatnashgan ifodalarni integrallashni.
7. Ta’rif.  Agar   funksiya   oraliqda hosilaga ega bo`lib, shu oraliqning
ixtiyoriy   nuqtasida   uning   hosilasi     funksiyaga     teng   bo`lsa,   ya`ni
  tenglik   o`rinli     bo`lsa,   u   holda     funksiya     funksiya
uchun boshlang’ich funksiya deyiladi. 
8. Eslatma.     funksiyaning     oraliqlardagi
boshlang’ich funksiyasi yuqoridagi kabi ta`riflanadi.
9. Misol.    funksiya   funksiya uchun   raliqda  10. boshlang’ich funksiyasi bo`ladi. Ya’ni   tenglik bajariladi.
11. Ravshanki,  agar   funksiya  uchun   funksiya   oraliqda 
12. boshlang’ich funksiya bo`lsa, u holda   funksiya ham   funksiya 
13. uchun     oraliqda   boshlang’ich   funksiya   bo`ladi,   bu   erda   -ixtiyoriy
o`zgarmas son.
Bundan tashqari har bir bobni yozish davomida undagi mavzularni misollar
 yordamida chuqurroq tushunib yetdim.
Farg`ona davlat universiteti fizika-matematika fakulteti matematika 
yo`nalishi 19.01 guruh talabasi Mirkomilov Javohirnning “ ANIQMAS 
INTEGRAL VA RATSIONAL FUNKSIYALARNI INTEGRALLASH ” 
mavzusida yozgan kurs ishiga
T A Q R I Z
                Ushbu kurs ishi kirish, asosiy qism,   foydalanilgan adabiyotlar ro`yhatidan
iborat.     Kurs   ishida   O`zbekistonda   matematikaga   qaratilgan   e’tibor,   nafaqat   aniq
fanlar,   balki   ijtimoiy   fanlardagi   o`zgarishlar   to`g`risida   fikr   yuritilgan.Dastlab
boshlang`ich   tushunchalarga   oydinlik   kiritilgan,   asta-sekin   har   bir   ta’rif   va
teoremalar   isboti   bilan   keltirilgan.   Mavzudagi   ma’lumotlar   mavzu   doirasidan
chetlashmagan holda to`plangan va bayon etilgan. 
                Kurs  ishi  24 varaq hajmida yozilgan, ma’lumotlarning keng  tahlili  amalga
oshirilgan, 5 nomdagi foydala nilgan adabiyotlar ro`yhati keltirilgan. U zamonaviy darsliklarni,   o`quv   qo`llanmalarini,   ko`pchilik   tomonidan   foydalanilayotgan
internet saytlarini o`z ichiga oladi. Kurs ishida quyidagi kamchiliklar mavjud:
- mundarija yo`q     
- imloviy xatolarga yo`l qo`yilgan.
  Ushbu   kamchiliklar   kurs   ishining   mazmuniga   ta’sir   etmaydi.   Kurs   ishi   talab
darajasida   yozilgan   deb   aytish   mumkin(garchi   berlgan   mavzu   yuzasian   juda   kam
malumot topgan bo`lsamda qo`limdan kelgancha shu mavzuga yaqin mavzulardan
yozishga   harakat   qildim).   Talaba   yuqorida   ko`rsatilgan   kamchiliklarni   kelgusi
tatqiqot   ishlarida   takrorlanishiga   yo`l   qo`ymaydi   deb   o`ylayman   va   ushbu   kurs
ishini himoyaga tavsiya etish mumkin.
                   
                                 Foydalanilgan adabiyotlar
1. T.A.Azlarov, H.Mansurov. Matematik analiz, 2-qism Toshkent, “O‘qituvchi”,1989y.
2.   Xolmurodov   E.,   Yusupov   A.I.,   Aliqulov   T.A.   Oliy   matematika. 2 -qism.-
Toshkent: “NEXT MEDIA GROUP”,2017. 
3.   G.N.Berman. С борник   задач   по   математическому   анализ . Moskva, “Nauka”, 1985
4.  YO.U.Soatov. Oliy matematika, 2-jild. Toshkent, “O‘qituvchi” 1994.
5.  YO.U.Soatov. Oliy matematika,  3 -jild. Toshkent, “O‘qituvchi” 1995.

Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral

Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari
  • Oxiridan yechiladigan masalalar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha