Boshlang’ich sinf o’quvchilarida matematika o’qitishda o’quvchilarning bilish faoliyatini rivojlantirish

MAVZU: BOSHLANG`ICH SINF O`QUVCHILARIDA MATEMATIKA
O`QITISHDA O`QUVCHILARNING BILISH FAOLIYATINI RIVOJLANTIRISH
MUNDAR I JA:
KIRISH…………………………..……………………………………………..….3
I BOB. BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA  BILISH 
FAOLIYATNING NAZARIY ASOSLARI…………….…………………..….…6
1.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv kompetensiyasini shakllantirish 
bosqichlari…………………………………………………………………….……..6
l.2. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv ta’limiy faoliyatini 
shakllantirish texnologiyasining nazariy asoslari……………………………..…....11
II BOB. MATEMATIKA DARSLARIDA KOGNITIV FAOLIYATNI 
RIVOJLANTIRISHNING AMALIY YONDASHUVLARI……………………17
2.1. Boshlang’ich sinf matematika darslarini tizimli yondashuv asosida tashkil etish 
…………………………………………………………….………………………..17
2.2. Matematika o‘qitishda interfaol metodlardan foydalanish …………………….23
XULOSA………………………………………...…………………………………31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………….………..…………………..33
ILOVALAR…………….………………………………………………………….35
    
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   2021-
yilning   30-oktabr   kuni   mamlakatda   ta’lim-tarbiya   tizimini   takomillashtirish,   ilm-fan
sohasi rivojini jadallashtirish masalalari muhokamasi bo‘yicha videoselektor yig‘ilishi
bo‘lib   o‘tdi.   “Biz   ustozni   otaday   ulug‘   deb   bilgan,   doimo   ardoqlagan   ma’rifatparvar
xalqning vakillarimiz. Men ham o‘qituvchi, muallim deganda o‘zim uchun eng aziz va
hurmatli   bo‘lgan,   ziyoli   va   zamonaviy,   samimiy   va   mehribon   insonlarni   tasavvur
qilaman. Chunki hammamizga ham shu muallim saboq va ta’lim berib, mehribon ota-
onalarimiz   qatorida   tarbiyalagan.   Bugungi   kunda   O‘zbekistonning   yangi   taraqqiyot
davri   poydevorini   yaratyapmiz.   Bunda   bizning   eng   yaqin   ko‘makchilarimiz   ustoz   va
murabbiylar, ilmiy va ijodkor ziyolilardir”, – dedi Prezident yig‘ilishda. 1
  Har bir oila,
har  bir  bola hayoti  maktab bilan bog‘langani, bu masala  davlatning, jamiyatning eng
muhim ishi ekani ta’kidlandi. 
  Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan ta’lim  siyosatining  muhim  masalalaridan
biri   yosh   avlodni   har   tomonlama   barkamol   insonlar   qilib   tarbiyalashdir.   Albatta,
barkamol   inson   deganda   ma’naviy   jihatdan   yetuk   o’z   Vatanining   tarixi   buguni   va
kelajagi   uchun   qayg’uradigan,   shuningdek   jamiyatning   iqtisodiy   taraqqiyotiga   o’z
hissasini   qo’shish   ishtiyoqida   yonib   yashaydigan   shaxsni   tushunish   bugungi   kun
talabiga   mos   keladi.   Lekin   ushbu   tushunchaga   tahliliy   yondashilsa,   uning   naqadar
serqirra murakkab va har  tomonlama umuminsoniy  qadriyatlarga mos kelishini idrok
etish mumkin.
Ma’lumki   1997   yil   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   9-sessiyasida
“Ta’lim   to’g’risidagi   Qonun”   hamda   “Kadrlar   tayorlashning   milliy   dasturi”   kabi
hujjatlar   uzluksiz   ta’lim   tizimining   o’zbek   modelini   belgilab   berdi.   Ushbu
hujjatlarning   eng   axamiyatli   jihati   shundan   iboratki,   ularda   shaxs   kadrlar   tayorlash
tizimining bosh subyekti sifatida qaraladi.
Umumiy   o’rta   ta’lim   uchun   yaratilgan   “Davlat   ta’lim   standarti”   ning   asosiy
qoidalarida   ko’rsatilishicha,   bu  standart   o’quvchilarning   umumta’lim   tayyorgarligiga,
saviyasiga   qo’yiladigan   majburiy   minimal   darajani   belgilab   beradi.   Shuningdek
1
 Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimiga kirishish tantanali marosimiga bag’ishlangan 
Oliy Majlis palatalarining qo’shma majlisidagi nutq /SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: «O’zbekiston», 2016. -56 b.
2 “Davlat   ta’lim   standarti”   ta’limning   mazmunini,   shakllarini,   metodlarini   va
vositalarini,   ularning   sifatini   nazorat   qilish   va   baholash   tartibini   belgilaydi.   Bundan
tashqari ushbu standart o’zlarinig tuzilishlari va mazmunlariga ko’ra davlat, hudud va
maktab   manfaatlari   muvozanatini   aks   ettiradi,   hamda   eng   muhimi   -   o’quvchi   shaxsi,
uning  intilishlari,  ijodiy  qobiliyatlari   va  qiziqishlarining  ustuvorligidan   kelib  chiqadi.
Shu   boisdan       tanlab   olingan   mavzu   boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasining eng dolzarb mavzularidan biri ekanligidan dalolat beradi.
Hozirgi   kunda   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   darslarida   o‘quvchilarning
kognitiv   ta’limiy   faoliyatini   rivojlantirish   ta’lim   jarayonining   asosiy   maqsadlaridan
biridir. Kognitiv qobiliyatlar  bolaning fikrlash,  muammoni  hal  qilish,  eslab  qolish  va
diqqatni   jamlash   kabi   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Matematika   fanini   o‘qitish
jarayonida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   kreativ   metodlardan   foydalanish
orqali   o‘quvchilarning   bilim   olish   jarayoni   yanada   samarali   bo‘ladi.   Shu   sababli,
matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishda   kognitiv   faoliyatni   rivojlantirishning   dolzarbligi
katta ahamiyat kasb etadi.
Kurs ishining maqsadi:  Boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘quvchilarning
kognitiv   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bo‘yicha   samarali   usullar   va   metodlarni   ishlab
chiqish.   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   o‘quvchilarning   kognitiv   ta’limiy
faoliyatini takomillashtirishga qaratilgan samarali metod va usullarni ishlab chiqishdir.
Ushbu   maqsad   orqali   o‘quvchilarning   matematik   tushunchalarni   o‘zlashtirish,   ijodiy
va   analitik   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda   amaliy   mashg‘ulotlar
yordamida bilim olish jarayonini boyitish ko‘zda tutiladi.
Kurs ishining vazifalari:
1. O‘quvchilarning   kognitiv   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   mos   metodlarni
o‘rganish va ulardan foydalanish.
2. Matematik tushunchalarni o‘qitishda interfaol yondashuvlarni ishlab chiqish va
sinovdan o‘tkazish.
3. Kognitiv   qobiliyatlarning   rivojlanishini   baholash   uchun   mezon   va   vositalarni
aniqlash.
3 4. Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilarning   matematik
fikrlashini shakllantirish.
5. Amaliy mashg‘ulotlar va topshiriqlar orqali bilimlarni mustahkamlash.
Kurs ishining obyekti:  Boshlang‘ich sinflarda matematika dars jarayonlari bo‘lib,
o‘quvchilarning kognitiv qobiliyatlarini rivojlantirishga yo‘naltirilgan ta’limiy faoliyat
va pedagogik jarayonlar tahlil qilinadi. 
Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   o‘quvchilarning   kognitiv   faoliyatini
rivojlantirishga   qaratilgan   o‘quv   jarayonlari.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   bilimlarni
o‘zlashtirish,   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish,   ijodiy   va   amaliy   mashg‘ulotlar
orqali   bilim   darajasini   oshirish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   pedagogik   faoliyatni   o‘z   ichiga
oladi.
Kurs ishining predmeti:   Matematikadan o‘quvchilarning kognitiv qobiliyatlarini
rivojlantirishda   qo‘llaniladigan   metodlar   va   texnologiyalar.   Boshlang‘ich   sinf
matematika   darslarida   o‘quvchilarning   kognitiv   ta’limiy   faoliyatini   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan pedagogik metodlar va texnologiyalarni ishlab chiqish hamda ularni dars
jarayonida samarali qo‘llash usullari.
Mavzuning o‘rganilishi:  Boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘quvchilarning
kognitiv   faoliyatini   rivojlantirish   bo‘yicha   ilmiy-tadqiqotlar   va   amaliy   tajribalar
mavjud.   Kognitiv   rivojlanish,   ya’ni   fikrlash,   eslab   qolish,   diqqatni   jamlash   va
muammoni   hal   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   matematik   ta’limda   muhim
ahamiyatga   ega.   O‘qituvchilar   o‘z   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanib,
o‘quvchilarning  kognitiv  jarayonlarini  shakllantirishi   kerak.  Bu   masala   bo‘yicha   turli
pedagogik yondashuvlar va metodologik tadqiqotlar ishlab chiqilgan.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi:   Kurs   ishining   umumiy   hajmi   32   sahifadan
iborat bo'lib, kirish, 2 bob, xulosa, foydalangan adabiyotlar ro'yxati va ilovadan tashkil
topgan.
4 I   BOB.  BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA KOGNITIV
FAOLIYATNING NAZARIY ASOSLARI.
1.1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv kompetensiyasini shakllantirish
bosqichlari .
Hozirgi   davrda   ta’limning   maqsadi   o‘quvchilarda   faqat   bilim   olish   va   to‘plash
jarayonini   takomillashtirish   emas,   balki   ilmiy   faoliyatni   o‘zlashtirish,   ya’ni,
bilimlardan   amaliy      foydalanish       ko‘nikmalarini       amalga         oshirishni   talab   etadi.
O‘z navbatida kognitiv kompetensiya turli vaziyat va sharoitlarda bilim va ko‘nikma
elementlarini qo‘llash qobiliyatini yanada rivojlantirishni ifodalaydi. 
Ushbu   bo’limda   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   mustaqillik,   faollik   va
mas'uliyatni   rivojlantirish   muhimligini   ta'kidlab   o`tilib,   o’quvchilarning   kognitiv
kompetensiyasining   turli   darajalari   muhokama   qilingan,   shuningdek,   ularning   ta'lim
amaliyoti kontekstida rivojlanishiga e'tibor qaratilgan.  
Maqolada   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   kognitiv   kompetensiyasini
shakllantirish   bosqichlarini   o‘rganishda   mahalliy   va   xorijiy   manbalarning   tahliliga
asoslangan   bo‘lib,   analiz   va   sintez,   qiyosiy   tahlil,   kompleks   yondashuv,   tizimli
yondashuv, mantiqiylik kabi usul va tamoyillardan foydalanilgan. 2
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   kognitiv   kompetensiyasini   shakllantirishda
ta’lim-tarbiyaning   bir   qator   ustuvor   hususiyatlari,   asosiy   tamoyillari   bilan   bog‘lash
mumkin. 
Kognitiv     kompetensiyalar   -   bu   ma’lum   bir   maqsadga   erishish,   muammo   yoki
vazifalarni hal qilish uchun ma’lumotni qayta ishlash bilan  bog'liq  kognitiv  faoliyat
jarayonida     namoyon     bo‘ladigan     kompetensiyalarni   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu
yo`nalishda yurtimiz va xorijda bir qancha ilmiy tadqiqot ishlari olib borilgan bo`lib,
ushbu ilmiy ishlar tahlili maqolada o‘z aksini topgan.  
O'qituvchining   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   o'quv   faoliyatini
faollashtirishdagi   roli   muhim   ahamiyat   kasb   etadi   va   ularning   kompetensiya   hamda
shaxsiy salohiyatini samarali shakllantirish va rivojlantirish uchun har bir o'quvchiga
individual yondoshish zarurligini taqazo etadi. 
2
 Kognitiv faoliyat darajalari: darslik / T.I. Shamov. - M .: Ta'lim, 2005. - 286 b.
5 O‘qituvchining   kompetentligi   o‘z   navbatida   o‘quvchilarning   kompetentligini
rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Hatto   eng   muvaffaqiyatli   o‘qituvchilar   ham
tirishqoqlik   bilan   o‘qiydigan   va   o‘qituvchining   ko‘rsatmalariga   faol   rioya   qiladigan,
ammo   o‘quv   faoliyatida   mustaqillik   va   faollik   ko‘rsatmaydigan   o‘quvchilarga   duch
kelishlari   mumkin.   Bunday   o‘quvchilar   faqat   reproduktiv   o‘rganishga,   ya'ni
ma'lumotni takrorlash va yodlashga qodir, ammo ijodiy yondashuv va materialni tahlil
qilishda qiyinchiliklarga uchraydilar. 
Ushbu   muammoni   hal   qilish   uchun   o‘qituvchilar   har   bir   o‘quvchining
qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   individual   ta'lim
strategiyalarini   yaratishlari   kerak.   Bunga   qo‘shimcha   topshiriqlar,   loyihalar,   guruhda
ishlash,   munozaralar   va   o‘quvchilarning   tanqidiy   fikrlash,   ijodkorlik   hamda
mustaqillikni rivojlantirishga yordam beradigan boshqa usullar kiradi. 
Bizning   tadqiqotimiz   davomida   boshlang'ich   sinf   o‘quvchilarida   kognitiv
kompetentligini rivojlantirish uch bosqichda amalga oshirilishi aniqlandi: 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchisining   o'quv   faoliyatini   shakllantirishning   asosiy
maqsadi   uning   faoliyat   sub'ekti   sifatida   shakllanishida   yotadi.   O’quvchi   o'z
faoliyatining   maqsadlarini   mustaqil   ravishda   aniqlashga,   ularga   erishish   uchun   zarur
bilim va usullardan foydalanishga, harakatlarini rejalashtirishga, ularning bajarilishini
nazorat   qilishga   va   belgilangan   maqsadlarni   hisobga   olgan   holda   natijalarni
baholashga qodir bo'lganda ushbu maqsadga erishadi. Bu o’quvchi mustaqil ravishda
o'qish   bilan   shug'ullanishi,   o'zini   rivojlantirish   va   o'zini   takomillashtirishga   intilishi
mumkin ekanligini anglatadi. 
Boshlang'ich   sinflarni   tugatish   bilan   yakunlanadigan   uchinchi   bosqichning
oxiriga   kelib,   boshlang'ich   sinf   o'quvchisi   shaxsning   eng   muhim   sifatiga   -   o'quv
jarayonida mustaqillikga ega bo'lishi kerak. Bu uning muayyan maqsadlarni belgilash
va   o'z   sa'yharakatlari   bilan   ularga   erishish,   olgan   bilimlarini   amalda   qo'llash,   o'z
rivojlanishi hamda mustaqil ta’lim olishda ustida faol ishlash, tashabbuskorlik, faollik,
o'z e'tiqodlarini himoya qilishga tayyorlik qobiliyatida namoyon bo'ladi [1]. 
Mustaqillik,   faollik   va   mas'uliyat   psixolog   va   o'qituvchilar   tomonidan   bir-biri
bilan   chambarchas   bog'liq   bo'lgan   asosiy   shaxsiy   xususiyatlar   sifatida   o’qrganiladi.
6 Ushbu   uchta   jihat   boshlang'ich   sinf   o'quvchisining   o'quv   qobiliyatining   muhim
tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Kognetiv   kompetetntsiyaga   ega   ta'lim   faoliyat   sub'ekti
sifatida o'z rolini tan oladi va uning mustaqilligi haqida fikr yuritish qobiliyatiga ega.
Ushbu   bosqichda   kompetensiya   uchta   asosiy   elementdan   tarkib   topadi:   mahorat,
motivlar, iroda [2]. 
Kompetensiya,   mustaqillik,   motivatsiya   va   iroda   o'rtasidagi   munosabatlar   o'zaro
bog'liqdir.   Ta’lim   faoliyatida   o'z   kompetentsiaylarini   namoyish   etish   va   mustaqil
ravishda harakat qilish istagi ko'pincha zarur ko'nikmalarga ega bo'lgan o’quvchilarda
namoyon   bo'ladi.   Motivatsiya   ixtiyoriy   harakatlarning   faollashishiga   yordam   beradi.
Boshqa   tomondan,   kuchli   iroda,   qat'iyatlilik,   bilim   va   ko'nikmalar   sifatini
rivojlantirishga yordam beradi.  
O'z bilim va ko'nikmalarini kengaytirganda, o’quvchi yanada mustaqil bo'ladi, bu
esa uning kompetensiyasining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi [3]. Ushbu bosqichda
kompetensiya   va   mustaqillikni   o'zaro   bog'liq   tushunchalar   deb   hisoblash   mumkin,
chunki   faqat   o'quv   faoliyatida   malakali,   ushbu   sohani   yaxshi   biladigan   o’quvchi
mustaqil   ravishda   harakat   qilaoladi.   Mustaqil   faoliyat   olib   boraoladigan   o’quvchi
rivojlangan akademik ko'rsatkichlarni, motivatsiyani, tirishqoqlikni, shuningdek bilim
va   ko'nikmalarning   yuqori   harakatchanligini   birlashtiradi,   bu   esa   uni   erkin,   faol   va
mustaqil ravishda yo'naltirilgan o'quv faoliyatida kognetiv kompetensiyasi rivojlangan
o’quvchi qilib tayorlaydi. 
Ushbu bosqichda boshlang’ich sinf o’quvchisi ushbu yoshdagi o'quv faoliyatining
asosiy   turlari   bilan   chambarchas   bog'liq   bo'lgan   umumiy   asosiy   kompetensiyani
rivojlantiradi.   O’quvchi   boshlang'ich   ta'lim   dasturida   ko'zda   tutilgan   turli   xil   bilim
sohalari  va o'quv fanlarini tushuna boshlaydi  va erkin tahlil  qiladi. Boshlang'ich  sinf
bosqichining oxiriga kelib umumiy kognitiv kompetensiyani to'g'ri shakllantirish bilan
u o’quv faoliyatida zarur kompetensiyalarni rivojlantirish uchun asos bo'lishi mumkin.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarning   kreativ   qobiliyatini   rivojlantirish   usullari   va
vositalariga   ta’sir   qiluvchi   muhim   omillardan   biri   o’qituvchi-o’quvchilar   hamkorligi
ekanligiga   alohida   e’tibor   qaratish   lozim.   Ma’lumki,   ta’lim   jarayoni   ikki   yoqlama
xarakterga   ega   bo’lib,   o’qituvchi   va   o’quvchilarning   teng   munosabatlaridan   tashkil
7 topadi. Bu  jarayonga  rahbarlik  qiluvchi   o’qituvchi   ta’lim   jarayonining to’g’ri  tashkil
etilishi,   ta’lim   maqsadlarining   to’g’ri   amalga   oshirilishi   va   ta’lim   natijalari   uchun
javobgar shaxs hisoblanadi. 
Har bir o’quvchi o'ziga xos bilim, ko'nikma va malakalar to'plamiga, shuningdek
xarakter,   qiziqish   va   qobiliyatning   individual   xususiyatlariga   ega.   Har   bir
o‘quvchining kasbiy kompetentligi uning individual ehtiyojlari, rivojlanish darajasi va
ta'lim maqsadlariga muvofiq shakllanadi. Bu o'qitishda muvaffaqiyatga erishish uchun
har   bir   o’quvchining   o'ziga   xos   xususiyatlarini   hisobga   olish   va   uning
kompetensiyalari   va   salohiyatini   eng   samarali   yo'nalishda   rivojlantirish   uchun
individual o'qitish yondashuvlarini qo'llash kerakligini anglatadi [4]. 
O’quvchi   olgan   bilimlaridan   qanday   tarzda   foydalanishni   bilishiga   qarab,
boshlang'ich sinf o'quvchilarining kognitiv kompetensiyasining 3 darajasi ajratiladi: 
 
1- rasm. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining kognitiv kompetensiyasining darajalari.
Past   daraja.   Oq’uvchi   tayyor   namuna   (nusxa   ko'chirish)   bo'yicha   harakatlarni
bajarishi   mumkin.   Bunday   boshlang’ich   sinf   o’quvchisini   past   kometiv
kompetentlikga ega deb hisoblash mumkin, chunki u faqat olingan nazariy bilimlarni
takrorlashga   qodir   va   amalda   uni   kattalar   yordamida   qo'llay   oladi   holos   va   ko'plab
xatolarga yo'l qo'yadi. 
Kognitiv   kompetensiyaning   o'rta   darajasida   o’quvchi   bilimlarni   tanish   standart
vaziyatlarda   erkin   qo'llashi   mumkin.   Maqsad   va   o'quv   vazifalari   odatda   o'qituvchi
8  past (passiv, taqlid qilish ):
o'rta (faol  izlanuvchan ,  namoyish etuvchi ) ;
yuqori (intensiv ijodiy). tomonidan taklif etiladi, ammo o’quvchi allaqachon muammoning echimini mustaqil
ravishda rejalashtirishga qodir [5]. U odatdiy mashq va misollarni bajaradi, materialni
qisman qayta tiklashdan foydalangan holda matnni takrorlaydi va uni to'g'ridan-to'g'ri
darslikdan   yoki   o'qituvchining   hikoyasidan   nusxa   ko'chirmasdan   o'z   so'zlari   bilan
taqdim   eta   oladi.   Ushbu   darajada   o’quvchi   interpretasion   faollikni   namoyish   etadi.
Biroq,   u   materialni   umumlashtirish   va   tizimlashtirish   kabi   meta-predmet
ko'nikmalariga ega emas.  
Murakkab   vazifalar   yoki   ijodiy   echimni   talab   qiladigan   holatlarda   ko'pincha
qiyinchiliklar va muvaffaqiyatsizliklar yuzaga keladi [6]. O’quvchi o'zini o'zi nazorat
qilishni muvaffaqiyatli amalga oshiradi, lekin odatda ish tugagandan so'ng va faoliyat
jarayoni   sust   nazorat   qilinadi.   Ushbu   kompetensiya   darajasida   bitta,   ammo   barqaror
motivning ustunligi xarakterlidir (masalan, yangi narsalarni o'rganish istagi, mas'uliyat
hissi va boshqalar). 
Kognitiv   kompetensiyaning   yuqori   darajasida   o’quvchi   bilimlarni   yangi   va
nostandart vaziyatlarda muvaffaqiyatli qo'llaydi. Uning bilimlari izchillikni namoyish
etadi va meta-fan aloqalarini o'rnatish qobiliati mavjud bo’ladi. Bu darajada o’quvchi
o'zining   ta’lim   faoliyatini   bashorat   qilishning   yuqori   darajasiga   ega:   u   mustaqil
ravishda   o'z   oldiga   maqsadlar   qo'yishi,   o'quv   muammolarini   anglash   va
shakllantirishi,   shuningdek   ularni   hal   qilish   bosqichlarini   rejalashtirishi   mumkin.
Bunday o’quvchilar o'ziga xos fikrlash va turli xil bilim olish usullaridan foydalanish
qobiliyatini  kuzatishlari  mumkin. Ular  mustaqil  faoliyatda yuqori faollikni  namoyish
etadilar va doimiy ravishda o'zlarini nazorat qiladilar.  
Kognitiv kompetensiyalar  idrok etish, fikrlash, shuningdek, ma’lumotlarni  qayta
ishlash va tushunish jarayonlarini, muammolar va vazifalarni hal qilish jarayonlarini,
qaror natijalarini uzatish jarayonlarini amalga oshirish imkoniyatini tavsiflaydi. 3
 
Muammolarni   hal   qilish   jarayoni   doimiy   ravishda   muammoning   shartlari   bilan
bog'liq.   Bunday   o'quvchilar   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   motivlarni   namoyon   etadilar,
o'qituvchilar va sinfdoshlar bilan hamkorlik qilishga tayyor ekanliklarini, shuningdek,
3
 E.N Mojar, Maktab o'quvchilarining o'quv va kognitiv faoliyati talabalar va talabalarni tarbiyalash sifatida (Tug'ilgan kunning 85 yilligiga): 
Respublika materiallari. ilmiy amaliy konf. (Gomel, 2005 yil 23-24 iyun). I qism / Tahrir: F.V.Kadol, V.P.Gorlenko va boshqalar; vazirlik arr. RB, GSU
im. F.Skarina. - Gomel: GSU im. F.Skarina, 2005. - P.165168.
9 o'zlarining   va   jamoaviy   ishlarining   natijalari   uchun   yuqori   javobgarlikni   namoyish
etib, o'z sheriklarini ishda faol qo'llab-quvvatlaydilar. 
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   konetiv   kompetensiyasini   muvaffaqiyatli
rivojlantirish ko'p jihatdan o'z kasbiy darajasini doimiy ravishda oshirishga va ijodiy
yondashuvlarni   rivojlantirishga   intilayotgan   o'qituvchining   faol   va   maqsadli
faoliyatiga bog'liq. 
Har qanday    bilim    qiziqarli    usullarda    bayon    qilingandagina boshlang’ich
sinf o‘quvchilarining diqqat e’tiborini tortishi va xotirasida saqlanib qolishi mumkin.
Shu   sababli   ham   boshlang’ich   sinflarda   o‘qitishning     samarali     metodlari     haqida
ko‘plab     gap     ketadi.     Ta’lim   metodlari   o‘rganish       jarayonini   samaradorligini
oshirishga    xizmat    qiladi.    Ta'lim  metodlari   muayyan  pedagogik  jarayondan  ko‘zda
tutilgan   maqsadlarga   erishish   uchun   bajarish   lozim   bo‘lgan   vazifalarini   amalga
oshirishda qo‘llaniladigan turli-tuman ish usullari va shakllarni o‘z ichiga oladi[7]. 
Faqat   mashg'ulotlarga   faol   yondoshish   boshlang’ich   sinf   o'quvchilarda   o'quv
faoliyatining barcha jihatlarini, shu jumladan motivatsiya, faoliyat usullari, ishlatilgan
vositalar   va   boshqaruv   mexanizmlarini,   shuningdek   faoliyat,   mustaqillik,   mas'uliyat
va   o'zini   o'zi   tashkil   etish   kabi   asosiy   fazilatlarni   rivojlantirishga   imkon   beradi.
Bularning   barchasi   boshlang’ich   sinf   o'quvchining   konetiv   kompetensiyasini
muvaffaqiyatli   shakllantirishga   va   rivojlantirishga   yordam   beradi   hamda   uning
shaxsini rivojlanishiga ijobiy ta'sir ko'rsatadi. 
1.2.  B oshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv ta’limiy faoliyatini 
shakllantirish texnologiyasining nazariy asoslari .
Mazkur   bo’limda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   bilimini   rivojlantirish,
ta’lim samaradorligini oshirishda   kognitiv ta’limiy faoliyatni shakllantirish, kognitiv
faoliyat texnologiyasining nazariy asoslari haqida fikrlar yoritilgan.   
Boshlang’ich   ta’lim   sohasidagi   milliy   o’quv   dasturi   doirasida   amalga
oshirilayotgan   ishlar   qator   ijobiy   o’zgarishlarga,   ta’limning   sifat   va   samaradorligi
ortishini   yanada   jadallashtirmoqda.   Ta’lim   oluvchi   o’quvchilarning   bilim   olish
motivatsiyalarini   shakllantiruvchi   mexanizmlarni   va   o’qitishning   yangi   shakl,
10 noan’anaviy   uslublari   orqali   ularning   bilish   hamda   ta’lim-tarbiya   jarayoni   tizimini,
xususan, boshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv ta’limiy faoliyatini shakllantirish
texnologiyasining nazariy asoslarini yaratishni taqozo etmoqda.  O’quvchilarga ta’lim-
tarbiya   berish   masalalarida   yangicha   yondashish   davr   talabi   bo’lib   kelmoqda.
Boshlang’ich   sinflarda   dars   va   darsdan   tashqari   mashg’ulotlarni   tashkil   etishda
tizimlilik,   aniq   maqsadga   yo‘naltirilganlik,   o’qitish   ishlarining   natijalarini   nazorat
qilish   hamda   baholashga   yangicha   usullarni   joriy   etish   kabilar   yetarlicha   o‘z   aksini
topmay   qolmoqda.   Shuning   uchun   umumta’lim   maktablarida   o‘quv   uslubiy   ishlarni
takomillashtirishda   ta’lim   va   tarbiyaning   faol   usullaridan   foydalanish,   o‘qitishning
hamda   sinov-nazorat   ishlarini   o‘tkazishni   maqbul   shakllaridan   oqilona   foydanish
yo‘llarini izlab topish dolzarb masalaga aylanib bormoqda. Ma’lumki, o‘qitish usullari
o‘qituvchining o‘quvchilar bilan muayyan maqsadlarga erishish yo’lidagi faoliyatidan
tarkib   topgan   bo‘lib,   kimga   nimani   qanday   o‘rgatish   zarurligi   haqidagi   masalalarni
ochib berishga xizmat qiladi. Shuning uchun boshlang’ich sinf o‘quvchilarining bilish
faoliyatlarini   faollashtirish   va   ularning   mustaqil,   ijodiy   fikrlashlari   uchun
qo‘llaniladigan shakl va usullarini mos ravishda tanlash kelgusida kadrlar tayyorlashda
o‘z samarasini beradi.          
  Bugungi   kunda   ta’limning   pedagogik   maqsadlari   bilan   bir   qatorda   ta’lim
oluvchilarni   rivojlantirishga   va   kognitiv   ta’limiy   faoliyatini   shakllantirishga   e’tibor
qaratilmoqda. Boshlang’ich sinf o’quvchilarining kognitiv faoliyatini shakllantirishga
bo’lgan   extiyoj   kuchaymoqda.   Kognitiv   faoliyat   har   xil   o’quvchilarning   fikrlash   va
tushunish jarayonidan qanday o'tishi, ma'lumotni  qanday qabul qilishi, qayta ishlashi
va eslab qolishi, shuningdek, muammolarni hal qilishning nisbatan barqaror individual
xususiyatlarini tushunishni o’z ichiga oladi.[1]
Hayotda   barcha   narsa   oydinlashuvchi   lahzadan   iborat.   Uilyam   Jordanning   so’zi
bilan   aytganda:   “Har   bir   bandaga   ko’rinmas   kuch   ato   etilgan   –   u   orqali   inson   o’z
hayotiga   ta’sir     ko’rsatadi.   Ijobiy   yoki   salbiy   ta’sirga   ega   bu   kuch   –   insonning   ichki
“men”idan   muttasil   taralib   turuvchi   quvvatdir”.   Har   birimiz   o’zimizni   hodisalarni
boricha idrok etadigan, ya’ni xolis inson sifatida tasavvur qilamiz. Lekin haqiqat biroz
boshqacharoq.   Bu   dunyoni   o’z   holicha   ko’rmaymiz.   Aksincha,   o’zimiz   qanday
11 bo’lsak, dunyo ko’z o’ngimizda shunday shakllanadi. Nima ko’rayotganimizni aytish
uchun   og’iz   juftlaganimizda,   biz   aslida   o’zimizni,   idrokimizni,   paradigmalarimizni
tasvirlashni boshlaymiz.     
  Kognitiv   faoliyat   pedagogik   hodisa   sifatida   ikki   tomonlama   o'zaro   bog'liq
jarayondir:   bir   tomondan,   kognitiv   faoliyat   o'quvchining   o'zini   o'zi   tashkil   etishi   va
o'zini   o'zi   anglash   shaklidir;   ikkinchi   tomondan,   kognitiv   faoliyat   o'qituvchining
o'quvchining bilish faoliyatini tashkil etishdagi alohida harakatlarining natijasi sifatida
qaraladi.   
G’arb   olimlarining   bir   qator   tadqiqotlarida   kognitiv   faoliyatni   o’rganishning
nazariy   asoslari   ko’rib   chiqilgan.   Nazariy   asos   deganda   o’rganilayotgan   tadqiqotni
bilvosita   asoslab   beradigan   oldingi   ishlarning   sharhi   tushuniladi.     Boshlang’ich   sinf
o’quvchilarining   kognitiv   ta’limiy   faoliyatini   shakllantirish   texnologiyasi   bizning
yangi   ishimiz,   yangicha   yondashuv   va   boshqa   tadqiqotlarga   nisbatan   qo’shimcha
ma’lumotlarni   aniqlashning   yana   bir   muhim   elementidir.   Nazariy   asos   turli   xil
manbalarga   murojaat   qilish   va   tadqiqot   ishimizni   boyitishga   imkon   beradigan
tushunchalar va kitoblardan foydalanish orqali ishlab chiqilishi mumkin.           
Tadqiqotchi   olim   L.V.Zankov   kognitiv   faoliyatni   “o’quvchilarning   tafakkurini,
hissiy   sohasini   rivojlantiradi,   materialning   umumiy   ma’nosini,   asosiy   mazmunini
tushunish   va   aniqlashga   o’rgatadi”   deb   ta’kidlagan.   I.F.   Xarlamov   esa   kognitiv
faoliyatni   “o’quvchining   o’rganishga   intilishi,   aqliy   zo’riqish   va   bilimlarni
o’zlashtirish   jarayonida   ixtiyoriy   harakatlarning   namoyon   bo’lishi   bilan   tavsiflangan
faol   holati”   deb   talqin   qilgan.   O’rganilayotgan   materialni   faol   idrok   etish   va
tushunishda o'qituvchining o’z taqdimotiga maftunkor xarakter bera olishi, uni jonli va
qiziqarli qila olishi katta ahamiyatga ega. Avvalo shuni unutmasligimiz kerakki, o’quv
materialining  o’zida  o’quvchilarning  qiziqishi   va aqliy  faoliyatini   rag’batlantiradigan
ko’plab   stimullar   mavjud.   Ilmiy   axborotning   yangiligi,   faktlarning   yorqinligi,
xulosalarning   o'ziga   xosligi,   o'rnatilgan   g'oyalarni   ko'rib   chiqishga   o'ziga   xos
yondashuv, hodisalarning mohiyatiga chuqur kirib borishi shular jumlasidandir.  
12 G.I.   Shchukina   kognitiv   faoliyatni   “o'quvchining   o'ziga   xos   holatini   va   uning
faoliyatga   munosabatini   ifodalovchi”,   “o'quvchining   maktab   yillarida   jadal
shakllangan qimmatli va murakkab shaxsiy ta'limi” deb hisobladi. 4
 
A.K.Markova bu ta’lim faoliyatini “ta'limga faol munosabatning barcha turlarini
bilish sifatida tushundi: ma'noning mavjudligi, bola uchun bilish sifatida o'rganishning
ahamiyati,   kognitiv   motivlarning   barcha   turlari”.   Kognitiv   motivlarning   turlariga
quyidagilar   kiradi:   keng   kognitiv   (yangi   bilimlarni   o'zlashtirishga   yo'naltirilganlik   -
faktlar,   hodisalar,   qonuniyatlar),   o'quv   va   kognitiv   motivlar   (bilim   olish   usullarini,
bilimlarni o'z-o'zini egallash usullarini o'zlashtirishga yo'naltirish).        
  M.D.Vinogradov   va   I.B.   Pervin   kognitiv   faollikni   rivojlantirishda   kollektiv
kognitiv   faoliyat   muhim   rol   o'ynaydi,   deb   hisoblagan.   Uning   turli   shakllari
ijodkorlikni,   fantaziyani,   tasavvurni,   kognitiv   faollikni   va   mustaqillikni
rag'batlantiradi.   O’quvchilarni   jamoada   ishlashga   o'rgatish   kerak.   Sinfda   o'zaro
hurmat,   xayrixohlik,   bir-biriga   e'tibor   va   sezgirlik   muhitini   yaratish   bir   xil   darajada
muhimdir,   shunda   har   bir   o'quvchi   o'qishga   ijobiy  munosabatda   bo'ladi   va   unda   faol
ishtirok etadi.     
 E.N.Kabanova kognitiv faoliyatni rivojlantirishda o'quvchilarning samarali o'quv
faoliyatining   muhim   tarkibiy   qismlari   bo'lgan   o'quv   ishining   umumlashtirilgan
usullarini   shakllantirish   tizimini   ko'rib   chiqadi.   Uning   fikricha,   kognitiv   faoliyat
usullari - bilim, ko'nikma va malakalarni o'zlashtirish, ularni mustaqil qo'llash va faol
o'zgartirishni   ta'minlaydigan   aqliy   mehnat   usullari,   kognitiv   faolligini   faollashtirish
vositalari   tizimidan   foydalanish,   kognitiv   motivni   shakllantirish   bosqichida   faoliyat
maqsadini   tushunish,   ijodiy   foydalanish,   unumli   xarakterdagi   mustaqil   ishlash
ko'nikmalari,   umumlashtirilgan   ta'lim   ko'nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.
[3:166]    
  Z.I.Kalmykova   kognitiv   faoliyatni   rivojlantirishning   yetakchi   sharti   muammoli
ta'lim   deb   hisobladi.   Muammo   tamoyili   yangi   bilimlarni   ochishga   qaratilgan   bo'lib,
rivojlantiruvchi ta'limning yetakchi tamoyilidir.     
4
 G.I. Shukin, Talabalarning kognitiv qiziqishlarini shakllantirishning pedagogik muammolari: darslik - M.: Pedagogika, 2008. - 296 b.  
13 70-80-yillarda    I.S.Yakimanskaya  kognitiv faoliyatga  keng hissa  qo'shdi.  Uning
fikriga   ko'ra,   hamma   ta'lim   haqiqatan   ham   rivojlanuvchi   ta'sirga   ega   emas,   garchi   u
talabalarning   kognitiv   faolligini   istisno   qilmasa   ham.   Kognitiv   faoliyat   o'z-o'zini
faollikka   aylantirgandagina   aqliy   rivojlanishning   eng   muhim   manbai   hisoblanadi.
Ushbu o'z-o'zini faolligini shakllantirish rivojlanish ta'limining eng muhim vazifasidir.
[3:167]  
Kognitiv   faoliyatni   T.I.Shamova:   “O‘quv   faoliyatidagi   faollik...   nafaqat
o‘quvchining faollik holati, balki... bu faoliyatning sifati bo‘lib, unda o‘quvchi shaxsi
uning   faoliyat   mazmuni,   tabiati   va   faoliyatiga   munosabati   bilan   namoyon   bo‘lishi,
o'zining  ma'naviy va  irodaviy sa'y-harakatlarini   ta'lim  va  kognitiv maqsadga   erishish
uchun safarbar qilish istagi” deb talqin qilgan. 5
 Ushbu ta'rif eng to'liq ko'rinadi, chunki
u nafaqat kognitiv faoliyatning psixologik jihatlarini faoliyat holati, ushbu faoliyatning
sifati, balki ijtimoiy tomonlarini ham o’quvchilarning shaxsiyati va uning mazmuni va
mazmuniga   munosabatini   aks   ettiradi.   Shuningdek,   kognitiv   faoliyatni
faollashtiradigan   vositalarni   nomlaydi:   faoliyat,   qiziqish,   motivatsion   sohani
rivojlantirish,   irodaviy   fazilatlar(odamning   ma'naviy   va   irodaviy   sa'yharakatlarini
safarbar qilish istagi) va bu harakatlarni qo'llashning o'ziga xos manzili (tarbiyaviy va
kognitiv maqsadga erishish).    
T.I.Shamova kognitiv faollikni aqliy va oddiy kuchlanishgacha kamaytirmaydi ,
lekin   uni   o‘quvchining   faoliyat   mazmuni   va   jarayoniga   munosabatida,   bilim   va
faoliyat   usullarini   maqbul   vaqtda   samarali   o‘zlashtirishga   intilishida,   axloqiy   va
irodaviy   qobiliyatlarini   safarbar   etishda   namoyon   bo‘ladigan   shaxs   faoliyati   sifatida
qaraydi. 
Boshlang’ich   ta’lim   o'quvchilari   o'rtasida   ta'lim   faoliyatiga   bo'lgan   ehtiyojni
shakllantirish  jarayonida  u  turli   xil  motivlarda  konkretlashtiriladi,   bu  esa  bolalarning
o'zini   tutishini   talab   qiladi.   Kognitiv   faoliyat   o'quv   materialini   o'zgartirishga,   eng
fundamental,   asosiy   tushunchalarni   ajratib   ko'rsatish   orqali   o'quvchini   bilimlarning
kelib   chiqishi   bilan   tanishtirishga   asoslanadi.   Pedagogik   voqelik   har   kuni   isbotlab
bermoqdaki,   agar   o‘quvchi   kognitiv   faol   bo‘lsa,   o‘quv   jarayoni   samaraliroq   bo‘ladi.
5
 Kognitiv faoliyat darajalari: darslik / T.I. Shamov. - M .: Ta'lim, 2005. - 286 b.
14 Bu   hodisa   pedagogika   nazariyasida   “o‘quvchilarning   bilim   olishdagi   faolligi   va
mustaqilligi” tamoyili sifatida mustahkamlangan.  
O'quv jarayonini tashkil etuvchi o'qituvchilar uchun faoliyatning tuzilishini bilish
muhimdir.   Uning   asosiy   tarkibiy   qismlari:   motivlar,   maqsad,   vazifalar,   mazmun,
vositalar,   shakllar,   usullar   va   natija.   Demak,   o`qituvchi   turli   vositalar   yordamida
o`quvchilar   shaxsining   emotsional-motivatsion,   aqliy,   amaliy   sohasiga   ta`sir
ko`rsatishi   kerak.   Shuningdek,   o'qituvchilar   maktab   o'quvchilari   ishtirok   etadigan
asosiy   faoliyat   turlarini   bilishlari   muhimdir:   o'quv-kognitiv,   ijtimoiy,   mehnat,   o'yin,
estetik,   sport   va   dam   olish.   Ushbu   faoliyatni   o'zaro   bog'lash   juda   muhimdir.
Boshlang’ich   sinf   o'qituvchisi   ko'p   jihatdan   o'quvchilarning   kognitiv   mustaqil
faoliyatining   tashkilotchisi   hisoblanadi.   Kognitiv   ta'lim   hozirgi   vaqtda   variant
dasturlari, tabaqalashtirilgan usullar, ijodiy uy vazifalari, o'quvchilar faoliyatini tashkil
etishning   sinfdan   tashqari   shakllari   orqali   erishiladi.   Psixologlarning   kognitiv   ta'lim
bo'yicha zamonaviy tadqiqotlari, tadqiqot muammolarini hal qilishda o’quvchilarning
kognitiv   faolligi   standartlashtirilgan   muammolarni   hal   qilishdan   farq   qilishini
ishonchli isbotlaydi.      
Kognitiv   faoliyat   kichik   yoshdagi   o'quvchilarning   yangi   bilim,   ko'nikma,   ichki
maqsadga   muvofiqlik   va   bilimlarni   to'ldirish,   bilimlarni   kengaytirish   va   ufqlarini
kengaytirish   uchun   turli   xil   harakat   usullaridan   foydalanishga   doimiy   ehtiyojini   aks
ettiradi.[5]   
  Kognitiv   faoliyatni   shaxsiy   darajada   shakllantirish   muammosi,   adabiy
manbalarni   tahlil   qilishdan   dalolat   beradiki,   kognitiv   faoliyat   motivatsiyasini   va
kognitiv   qiziqishlarni   shakllantirish   usullarini   hisobga   olish   bilan   bog'liq.   Kognitiv
faoliyatni   o’quvchi   shaxsiyatining   barcha   jabhalarining   namoyon   bo'lishi   sifatida
ko'rib   chiqish   mumkin:   bu   yangilikka   qiziqish,   muvaffaqiyatga   intilish,   o'rganish
quvonchi, shuningdek, muammolarni hal qilishga bo'lgan munosabat, uning asta-sekin
murakkablashishidir.    
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   kognitiv   faoliyat   o’quvchining   o'zi   mavqei,
jamiyatda   yangi   mavqega   ega   bo'lish   istagini   o'rganishga   tayyorligini,   ishtiyoqini
belgilaydigan   muhim   faoliyatdir.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   maktab   kunini
15 quvonchli   kutish   birinchi   sinf   o'quvchilari   orasida   o'tadi,   o'rganish   uchun   dastlabki
ishtiyoq   paydo   bo'ladi.   Shuning   uchun   tashqarida   emas,   balki   o'rganish   jarayonida
yotadigan bunday motivlarni uyg'otish kerak. 
II BOB.  MATEMATIKA DARSLARIDA KOGNITIV FAOLIYATNI
RIVOJLANTIRISHNING AMALIY YONDASHUVLARI.
2.1. Boshlang’ich sinf matematika darslarini tizimli yondashuv asosida tashkil
etish.
Mazkur   bo’limda   tizimli   yondashuv   asosida   boshlang’ich   sinf   matematika
darslarini     tashkil   etish   va   tizimli   yondashuv   asosida   tashkil   qilingan   dars
samaradorligi haqida gap boradi. 
Tizimli   yondashuv   tabiatda,   jamiyatda   va   tafakkurda   sodir   bo'ladigan
jarayonlarni   o'rganishda   bilish   va   dialektika   nazariyasini   qo'llash   shaklidir.   Uning
mohiyati umumiy tizimlar nazariyasi talablarini amalga oshirishdan iborat bo'lib, unga
ko'ra   uni   o'rganish   jarayonida   har   bir   ob'ekt     element   sifatida   o‘rganiladi.   Tizimli
yondashuvning   mohiyati   shundaki,   nisbatan   mustaqil   komponentlar   alohida   holda
emas,   balki   ularning   o'zaro   bog'liqligi,   rivojlanishi   va   harakatida   ko'rib   chiqiladi   va
o‘rganiladi.   Tizimning   bir   komponenti   o'zgarganda,   boshqalari   ham   o'zgaradi.   Bu
integratsion tizim xususiyatlarini ochish imkonini beradi. 
    Dars   jarayonini   tizimli   yondashuv   asosida   tashkil   etish   ta’lim   samaradorligini
oshiradi   va   o‘quvchilarni   samarali   bilim   olishiga   yordam   beradi.   1   soatlik   dars
jarayonini   bir   tizim   deb   hisoblasak,   dars   jarayonida   amalga   oshiriladigan   bo’limlar
qism   tizim   hisoblanadi.   Agar   tizimdagi   bironta   qism   tizim   amalga   oshirilmasa   usha
dars jarayonida o’quv samaradorligi pasayadi  va dars o’tishdagi oldimizga qo’yilgan
maqsad amalga oshirilmaydi.   
Quyida 2-sinf matematika darsidan 1 soatlik dars ishlanma keltirib o‘tamiz. 
16 Darsning texnologik xaritasi
 
Mavzu: Ko‘paytirish amali va uning ma’nosi. 
a) Ta’limiy maqsad: O’quvchilarga ko’paytirish va ularni bajarish yo’llarini
o’rgatish. 
b) Tarbiyaviy   maqsad:   Jamoa   tarzida   ishlashga,   ahil   bo’lishga   o’rgatish.
Tashkiliy qism: 
a) Salomlashish  
b) Davomatni aniqlash   
17 d)   O’quvchilarning   darsga   tayyorgarligini   tekshirish
Darsning shiori: O’rganamiz, izlanamiz, tez yechamiz 
Darsning turi: Yangi bilim beruvchi 
Darsning usuli: Interfaol metodlar 
Darsning jihozi: 2-sinfi uchun darslik. T:O’qituvchi nashriyoti. 2021., darsga oid
ko’rgazmalar  tarqatma materiallar. Darsning blok – sxemasi : 
               1. O’tilgan mavzuni mustahkamlash.                                         5. ”Zinama-zina” didaktik
o’yini. 
2. Ko’paytirishni bajarish haqida ma’lumot.        6.  Tez javob o’yini  
   3.”Klaster” metodi.                                  7. Mustahkamlash                          
4. Quvnoq daqiqa.                                                 8.  Dars yakuni. 
Darsning borishi: 
O’tgan mavzuni mustahkamlash. 
1. Bor edi 40 ta olma, olib kelishdi 45 ta olma.  Yeyildi- 18 ta olma. Qoldi-? 
2. 15+18-18 ni hisoblang. 
3. 46-45+54 ni hisoblang. 
4. 100-10+10 ni hisoblang. 
5. Birinchi  bog’da 10 ta olma,  15 ta olcha, 2 ta jiyda, 23 ta nok daraxti bor.
Ikkinchi bog’da esa birinchi bog’dagidan 20 ta kam daraxtlar bor. Ikkala bog’da
nechta daraxt bor? Yangi mavzuning bayoni: 
18 19  
20 21 Darsda faol qatnashgan o’quvchilarning ballari e’lon qilinadi. 
Uyga vazifa  442-443-misollarni yechish. 
  Ko’rib turganimizdek tizimli yondashuv asosida tashkil qilingan bir soatlik dars 
jarayonida qism tizimlarning barchasi amalga oshirilsa darsda oldimizga qo’yilgan 
maqsadlarning barchasiga erishiladi. O’quvchilar o’zlashtirish darajasi yuqori bo’ladi. 
22   2. 2 .  Matematika o‘qitishda interfaol metodlardan foydalanish. 
Yangi   pedagogik   texnologiyaning   afzalligi   zamon   sinovidan   o‘tib,   interfaol
darsning   sifat   va   samaradorliginp   oshirishda   muhim   omil   ekanligi   o‘z   isbotini
topmoqda. 
Bu   borada   ancha-muncha   tajriba   to‘plagan   tadqiqotchilar   pedigogik   texnologiya
darsining   muvaffaqiyatlarini   kafolotlavchi   omil   ekanligini   ta’kidlab,   pedagogik
jarayonlarni   ilmiy   lohihalashtirish,   uni   amalga   oshirish,   loyihalashtirilgan   ta’lim
tarbiya   jarayonini   amaliyotga   aniq   va   ketma-ket   tatbiq   qilish   xususida   o‘z
fikrmulohazalarini ommaning diqqat-e’tiboriga havola etayotir. 
Ta’lim   oluvchilar,   guruh   a’zolarining   majburiyatlarini   bilishlari   va   bajarishlari
zarur: 
- har bir a’zo o‘rtoqlari fikrini eshitishi kerak; 
- har bir a’zo ishda faol qatnashishi va hamkorlikda ishlashdan bo‘yin tormasligi
kerak; 
- har bir a’zo, zarurati bo‘lganda yordam so‘rashi kerak; 
- har   bir   a’zo   undan   yordam   so‘rashganda,   boshqalarga   o‘z   yordamini   berishi
kerak; 
- har bir a’zo guruh ishining natijalarini baholashda ishtirok etishi kerak; - har bir
a’zo o‘zining rolini yaxshi tushunishi va bajarishi kerak. 
Kubik metodi. 
Kubik metodidan darsni mustahkamlash vaqtida foydalansa yaxshi natija beradi.
1-qadam:   o‘quvchilarga   mavzu   o‘tilgandan   so‘ng   unga   biror   tushuncha   shakllanadi.
Shakllangan tushunchani quyidagicha yozish taklif etiladi. 
1. Tasvirlang; 
2. Taqqoslang; 
3. O‘xshating; 
4. Tahlil qiling; 
5. Ishlating; 
6. Foydali va zararli tomonlari. 
Masalan mavzu: “Prizma” 
23 Asosi  to`g`ri to`rtburchak, qarama qarshi yoqlari o`zaro teng va paralell bo`lgan
prizma to`g`ri prizma deyiladi. 
To`g`ri parallelopiped va to`rtburchakli prizma. 
Sinf xonasi, gugurt quttisi, yashik, shkaf...... 
2 ta asos, 4 ta yoq, 4 ta yon qirra, 12 ta umumiy qirra, 8 ta uchi bor. 
Shkaf   (kiyimlar   saqlanadi),   gugurt(gugurt   donalari   saqlanadi),   xona   (odam
yashaydi).... 
Gugurt – olov yoqish uchun foydali. Gugurt – bolalar uchun havfli. 
Sinkveyn metodi. 
Sinkveyn   fransuzcha   so‘z   bo‘lib   "besh"   degan   ma’noni   bildiradi.   o‘quvchilarga
darsni mustahkamlash bosqichida biror fizik kattalik, asbob, hodisa nomi, fizik olimni
quyidagicha besh qatorli misraga solishni taklif etish lozim. Ot (1 so‘z), Sifat (2 so‘z),
Fe’l (3 so‘z). 
Ibora (gap bilan ta’rifi beriladi). 
Sinonim (1 so‘z yoziladi, otga yozilgan so‘z bilan ma’nosi bir xil bo‘lsin). 
Masalan mavzu: “Kesmaning yo`nalishi. Vektor ” 
Vektor 
Erkin, nol nuqta 
Yasash, yo`naltirish, qabul qilish. 
Agar   vektorning   boshi   va   oxiri   ustma   ust   tushsa   bunday   vektor   nol   vektor
deyiladi. 
Nur (chegaralangan). 
Sinkveyn   metodidan   foydalanish   o`quvchilarni   chuqur   mulohaza   qilishga
o`rgatadi. 
Venn diagrammasi. 
«Diagramma   vena»   qiyosiy   taxlilda   juda   qo‘l   kelib,   mavzuni   sharxlab,   ikki
muammoni   bir-biriga   muqoyasa   qilib   o‘tishda   qulay   usuldir.   Bu   usul   ikki   doira
shaklidagi   aylana   chiziqlarning   qo‘shilishi   holatida   bo‘lib   doiralarning   ikki   tarafiga
tanlangan   mavzuning   faqat   o‘ziga   xos   individual   xususiyatlari   yozilib,   o‘rtada   ikki
doiraning qo‘shilishi natijasida paydo bo‘lgan bo‘shliqda esa tanlangan ikki mavzuga
24 xos   turli   fikrlar,   xususiyatlar   g`oyalar   ko‘rinishi   izohlab   boriladi.   Bir   qarashda
oddiydek   tuyulgan   bu   usul   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini   oshiradi,   xotirani
kuchaytiradi.   U   yoki   bu   mavzu   ustida   mustaqil   ishlashga   undaydi.   Ikki   mavzuning
umumiy va individual, ya’ni faqat o‘ziga xos tomonlarini tez farqlaydi. Mavzu tez va
uzoq   vaqt   esda   qoladi.   «Diagramma   vena»   o‘quvchini   hushyorlikka,   sezgirlikka
chorlaydi.   O‘quvchilar   4—5   tadan   uch   guruhga,   jami   15   taga   ajratiladi.   1-guruh
doiraning   o‘ng   tomoni,   2-guruh   doiraning   chap   tomoni,   3-guruh   ikki   doiraning
qo‘shilishidan   paydo   bo‘lgan   bo‘shliq   ustida   ishlaydi.   Mavzuni   keng   qamrovli
o‘zlashtirib   olishga   ko‘maklashadi.   Guruxdagi   qolgan   o‘quvchilar   esa
kuzatuvchilardir,   ya’ni   «Diagramma   vena»   ustida   ishlayotgan   3   guruhning
harakatlarini   kuzatadilar.   Hatto   baholashlari   ham   mumkin.   Dars,   mavzu,   harakatlar
uzoq vaqg esda saqlanib qoladi. «Diagramma vena» turli xil g`oya, fikrlar kurashi va
hujumini,   munozaralarni   keltirib   chi-qaradi.   O‘quvchilarni   o‘ylantiradi,   mustaqil
fikrlashga undaydi. 
Bu   metod   o‘quvchini   kattaliklarni   qiyoslashga   undaydi.   quyidagiday   doiralar
chiziladi.   Ikkita   kattalik   taqqoslanadi.   Bir   xil   jihatlari   o‘rtada   (aylanalar   kesishgan
qismida yoziladi. O‘ziga xos jihatlari aylanada yoziladi. 
Klaster metodi. 
Klaster   inglizcha   so‘z   bo‘lib   (kluster)   bosh,   bir   shingil,   popuk   ma’nosini
anglatadi.   Klaster   -   bu   ma’lum   mavzu   bo‘yicha   erkin   va   ochiq   fikrlashning   notekis
shaklidir. 
1-qadam:  Yangi   mavzuning asosiy   tushunchasi   aylana  (elips)   shaklidagi   chizma
ichida   yoziladi.   Masalan   yangi   mavzu   "Kvadrad"   bo‘lsa   quyidagicha   daftarlariga
chizish va yozish taklif etiladi. 
2-qadam:   o‘quvchilarga   kvadrat   deganda   ko‘z   oldingizga   kelgan   fikrlarni
chiziqchalar   yoniga   yozish   taklif   etiladi.   (Bunda  o‘quvchi   rasmini   chizsa   ham   ruxsat
beriladi). 
3-qadam:   Taqdimot   o‘tkaziladi.   Bunda   o‘quvchilar   tomonidan   yozilgan   fikrlar
umumlashtirib aytib beriladi. (Guruhdan 1 o‘quvchi spiker aytib beradi). Bu fikrlarni
doskada bo‘r yoki plakatda flomasterlar bilan yozish mumkin. 
25 4-qadam: Yangi mavzu o‘rganiladi. 
5-qadam:   Darsni   mustahkamlash   bosqichida   o‘quvchilarga   quyidagi   topshiriq
beriladi.   q·izil   rangli   ruchkalaringizni   (yashil,   qora   bo‘lsa   ham   bo‘ladi)   olib   yangi
o‘rganilgan tushunchalar bilan boyiting. Son qatnashgan maqollar aytishuvi Maqsad: 
Son qatnasshgan maqollar orqali O‘zbek xalq maqollari degan boy merosimizdan
foydalangan   holda   o‘quvchilarni   milliy   g‘urur,axloqiy   his   tuyg‘ularni   hakllantirish,
ma’naviy   tuyg‘ularini   rivojlantirish,   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalab   ,Vatan   va
Vatanga   muhabbat   tushunchalarini   o‘quvchilar   ongiga   sindirish.   ularning   mustaqil
fikrlash   qobiliyatlarini   o‘stirish   va   sonning   dunyodagi   roli   haqida   tushuncha   berib,
ko‘nikma va malaka hosil qilish. 
Har   bir   o‘quvchi   kamida   10   ta   son   qatnashgan   maqol   aytishi   kerak   .   Aytish
tartibi:   navbatma   navbat,   bitta   bittadan   maqol   aytiladi.   10   tadan   kam   maqol   aytgan
o‘quvch o‘yinni tark etadi. 
Ushbu   bo’limda   boshlang`ich   sinflarda   interfaol   metodlarni   qo`llagan   holda
matematika   darslarini   o`tishning   ahamiyati   va   samarasi   haqida   qisqacha   keltirib
o`tilgan.   Shuningdek,   quyidagi   maqolada   bir   nechta   interfaol   metodlardan   namular
ham keltirilgan. 
Interfaol   metodlar   deganda-   ta’lim   oluvchini   faollashtiruvchi   va   mustaqil
fikrlashga   undovchi,   ta’lim   jarayonining   markazida   ta’lim   oluvchi   bo’lgan   metodlar
tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini faol ishtirok
etishga   chorlaydi.   Interfaol   metod   biror   faoliyat   yoki   muammoni   o’zaro   muloqotda,
o’zaro  bahs-munozarada   fikrlash  asnosida,hamjihatlik  bilan  hal   etishdir.  Bu  usulning
afzalligi shundaki, butun faoliyat o’quvchilarni mustaqil fikrlashga o’rgatib, mustaqil
hayotga tayyorlaydi.Interfaol metodlar orqali o’quvchilarning tashabbuskorligi hamda
jamoaviy izlanuvchanligini oshiriladi. 
Interfaol metodlardan foydalanib darslarni tashkil etilsa, o’quvchi darsga bo’lgan
qiziqishi yanada oshadi va ta’lim sifati yaxshilanadi.  
Interfaol   usullar   orqali   o’tilgan   darslar   o’quvchini   ijobiy   fikrlashga,   olingan
axborotlarni   faollikda   hal   etishga,   fikrini   erkin   bayon   qilishga,   hamkorlikda   ish
yuritishga, fikrni yozma bayon etishga chorlaydi. Interfaol metodlar orqali o’tiladigan
26 darslarda   an’anaviy   usullardan   voz   kechish   degani   emas,   balki   mazmunni   o’zaro
faollikda   hal   eta   olishdir.   Interfaollik   bu   faollikdir,   ya’ni   o’quvchi   va   o’qituvchi
o’rtasidagi o’zaro muloqoti asosida kechadi. Albatta, har bir ishning maqsadi bo’lgani
kabi   interfaol   usullarni   qo’llashdan   maqsad   bo’ladi.Matematika   darslarida   interfaol
metodlar   orqali   tashkillashtirilsa,   dars   ham   qiziqarli,   ham   mazmunli   o’tishi   mumkin.
Chunki,   biz   bilamizki,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilar   juda   o’yinqaro   bo’lishadi.
Shuning uchun ham darslarni rangbarang metodlarni tashkil qilish maqsadga muvofiq.
Misol   uchun   “Ko’paytirish   jadvali”ni   tushunishida   o’quvchi   qiynaladi.   Agar   bu
mavzularni   tushuntirishda   interfaol   metodlar   orqali   tushuntirilsa,   o’quvchining
xotirasiga   ham   qolishi   osonroq   bo’ladi.   Hozirgi   yuksalish   va   yangilanish   davrida
yashar ekanmiz biz o’qituvchilar interfaol metodlar asosida dars jarayonalarini tashkil
qilamiz.Oddiygina   o’qitish   metodini   olsak,   bu   tushuncha   didaktika   va   metodikaning
asosiy   tushunchalaridan   biridir.   Didaktika   va   metodikaga   oid   hozirgi   zamon
ishlarining ko’pchiligida o’qitish metodlari o’qituvchi va o’quvchilarning birgalikdagi
faoliyatlari   usullari,   bo’lib,   bu   faoliyat   yordamida   yangi   bilimlar,malaka   va
ko’nikmalarga   erishiladi,   o’quvchilarning   dunyoqarashlari   shakllanadi,   ularning
qobilyatlari   rivojlanadi.Darsda   o’quvchilar   faolligini   oshiruvchi   vositalardan   biri-
interfaol   metodlardir.   Bu   uslublar   maktab   pedogikasi   uchun   yangilik   emas.   Ulardan
ilgari ham foydalanib kelingan. Qachonki, bu metodlar samarali natija bera oladi: 
-Dars va mavzuning maqsadlari to’g’ri aniq tanlanganda; 
-Mavzuga mos metodlarni tanlay olinsa; 
-Bir   metod   butun   dars   davomida   qamrab   olmasdan,   balki   kichik   daqiqalarni
qamrab 
olsa; 
-Tanlagan   metod   o’quvchilarga   yangi   bir   axborotlarni   yetkazib   bersa,o’quvchi
mavzuni nima haqidaligini tezgina tushuna oladi. 
O'qituvchilarning matematika fanlarini o'qitishda yo'naltirilgan darslar jarayonini
noan'anaviy   shakllarda   tashkil   etish,   ta'lim   jarayonini   mukammal   andoza   asosida
loyihalashga erishish, mazkur loyihalardan oqilona foydalana olish ko'nikmalariga ega
27 bo'lishi ta'lim oluvchilar tomonidan nazariy bilimlarning puxta, chuqur o'zlashtirilishi,
ularda amaliy ko'nikma va malakalarning hosil bo'lishining kafolati bo'la oladi. 
Ta'lim   jarayoni   o'quv   materiali   mazmunini   yoritishga   xizmat   qiluvchi   muayyan
mavzu   bo'yicha   nazariy   va   amaliy   bilimlar   majmuini   ifoda   etish   imkonini   beradi.
Ta'lim   mazmunida,   shuningdek,   o'quvchilar   tomonidan   o'zlashtirilishi   lozim   bo'lgan
tushuncha, ko'nikma hamda malakalarning hajmi ham o'z ifodasini  topa olishi lozim.
Zero,   ta'lim   mazmunining   g'oyaviy   jihatdan   mukammalligi   o'quvchilar   tomonidan
muayyan   bilim,   ko'nikma   va   malakalarning   o'zlashtirilish   darajasi   bilan   belgilanadi.
Buning   samarasi   o'quvchilar   tomonidan   ma'lum   tushunchalarning   o'zlashtirilishi,
ko'nikma   va   malakalarning   shakllanishini   ta'minlovchi   shartlarning   ishlab
chiqilganligida namoyon bo'ladi. 
Aynan   darsning   shakli,   metod   va   vositalari   ta'lim   jarayonining   muvaffaqiyatli
ta'minlanishiga   olib   keladi.   Ular   yordami   bilangina   o'quv   predmetining   mavzusi
borasidagi   nazariy   bilimlar   o'quvchilarga   uzatiladi,   o'quvchilar   tomonidan   esa   ushbu
bilimlar qabul qilinadi. Dars mashg'uloti uchun eng maqbul deb topilgan shakl, metod
va   vositalarning   belgilanishi   ta'lim   jarayonining   qarib   90   foizlik   muvaffaqiyatini
kafolatlaydi.   Yangi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   asosiy   mohiyati   aynan
mana   shu   bosqichda   ochib   beriladi.   O'quvchilarni   ijodiy   izlanish,   faollik,   erkin   fikr
yuritishga   yo'naltiruvchi   ta'lim   shakli,   metod   va   vositalarining   to'g'ri   tanlanishi   dars
jarayonini  samarali, qiziqarli, bahsmunozaralarga boy bo'lishi, ijodiy tortishuvlarning
yuzaga   kelishiga   turtki   beradi.   Mana   shu   holatdagina   o'quvchilar   tashabbusni   o'z
qo'llariga   oladilar,   o'qituvchining   zimmasida   esa   ularning   faoliyatini   ma'lum
yo'nalishga   solib   yuborish,   umumiy   faoliyatni   nazorat   qila   olish,   murakkab
vaziyatlarda yo'l-yo'riq ko'rsatish, maslahatlar berish, hamda ular faoliyatini baholash
kabi vazifalar qoladi. 
Zamonaviy   ta'limni   tashkil   etishga   qo'yiladigan   muhim   talablardan   biri   ortiqcha
ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay,   qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga   erishishdir.
Qisqa   vaqt   orasida   muayyan   nazariy   bilimlarni   o'quvchilarga   yetkazib   berish,   ularda
ma'lum   faoliyat   yuzasidan   ko'nikma   va   malakalarni   hosil   qilish,   shuningdek,
o'quvchilar   faoliyatini   nazorat   qilish,   ular   tomonidan   egallangan   bilim,   ko'nikma   va
28 malakalar   darajasini   baholash   o'qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahorat   hamda   ta'lim
jarayoniga nisbatan yangicha yondashuvni talab etadi. 
Pedagogik   texnologiyalardan   majburan   foydalanish   mumkin   emas.   Aksincha,
tajribali pedagoglar tomonidan asoslangan yoki ular tomonidan qo'llanilayotgan ilg'or
texnologiyalardan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   bilan   birga,   ularni   ijodiy
rivojlantirish maqsadga muvofiqdir. 
Bugungi   kunda   o'quvchilarning   o'quv   va   ijodiy   faolliklarini   oshiruvchi   hamda
ta'limtarbiya   jarayonining   samaradorligini   kafolatlovchi   pedagogik   texnologiyalarni
qo'llash borasida katta tajriba to'plangan bo'lib, ushbu tajriba asoslarini tashkil etuvchi
metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritiladi. 
Matematika   darslarida   foydalaniladigan   interfaol   metodlardan   bir   nechtasining
mohiyati va ulardan foydalanish usullarini korib chiqamiz. 
"Fikriy   hujum"   metodi.   Mazkur   metod   o'quvchilarning   darslar   jarayonidagi
faolliklarini   ta'minlash,   ularni   erkin   fikr   yuritishga   rag'batlantirish   hamda   bir   xil
fikrlash   inertsiyasidan   ozod   etish,   muayyan   mavzu   yuzasidan   rang-barang   g'oyalarni
to'plash,   shuningdek,   ijodiy   vazifalarni   hal   etish   jarayonining   dastlabki   bosqichida
paydo bo'lgan fikrlarni yengishga o'rganish uchun xizmat qiladi. 
"6x6x6"   metodi.   "6x6x6"   metodi   yordamida   bir   vaqtning   o'zida   36   nafar
o'quvchini   muayyan   faoliyatga   jalb   etish   orqali   ma'lum   topshiriq   yoki   masalani   hal
etish,   shuningdek,   guruhlarning   har   bir   a'zosi   imkoniyatlarini   aniqlash,   ularning
qarashlarini   bilib   olish   mumkin.   Bu   metod   asosida   tashkil   etilayotgan   mashg'ulotda
har   birida   6   nafardan   ishtirokchi   bo'lgan   6   ta   guruh   o'qituvchi   tomonidan   o'rtaga
tashlangan   muammoni   muhokama   qiladi.   Belgilangan   vaqt   nihoyasiga   yetgach
o'qituvchi   6   ta   guruhni   qayta   tuzadi.   Qaytadan   shakllangan   guruhlarning   har   birida
avvalgi 6 ta guruhdan bittadan vakil bo'ladi. Yangidan shakllangan guruh a'zolari o'z
jamoadoshlariga guruhi tomonidan muammo yechimi sifatida taqdim etilgan xulosani
bayon etib beradilar va mazkur yechimlarni birgalikda muhokama qiladilar. 
"Klaster"   metodi.   Klaster   (g'uncha,   bog'lam)   metodi   pedagogik,   didaktik
strategiyaning   muayyan   shakli   bo'lib,   u   o'quvchilarga   ixtiyoriy   muammolar   xususida
erkin, ochiq o'ylash va shaxsiy fikrlarni bemalol bayon etish uchun sharoit yaratishga
29 yordam beradi. Mazkur metod turli xil g'oyalar o'rtasidagi aloqalar to'g'risida fikrlash
imkoniyatini beruvchi tuzilmani aniqlashni talab etadi. 
"Klaster"   metodi   aniq   ob'ektga   yo'naltirilmagan   fikrlash   shakli   sanaladi.   Undan
foydalanish   inson   miya   faoliyatining   ishlash   tamoyili   bilan   bog'liq   ravishda   amalga
oshadi. Ushbu metod muayyan mavzuning o'quvchilar tomonidan chuqur hamda puxta
o'zlashtirilguniga   qadar   fikrlash   faoliyatining   bir   maromda   bo'lishini   ta'minlashga
xizmat   qiladi.   Metod   guruh   asosida   tashkil   etilayotgan   mashg'ulotlar   va   o'quvchilar
tomonidan bildirilayotgan g'oyalarning majmui tarzida namoyon bo'ladi. Bu esa ilgari
surilgan   g'oyalarni   umumlashtirish   va   ular   o'rtasidagi   aloqalarni   topish   imkoniyatini
yaratadi. 
"Zakovatli zukko" metodi. Mavjud bilimlarni puxta o'zlashtirishda o'quvchlarning
fikrlash,  tafakkur   yuritish   layoqatlariga   egaliklari  muhim  ahamiyatga   ega.  "Zakovatli
zukko" metodi o'quvchlarda tezkor fikrlash ko'nikmalarini shaklalantirish, shuningdek,
ularning   tafakkur   tezliklarini   aniqlashga   yordam   beradi.   Metod   o'z   bilimlarini   sinab
ko'rish   istagida   bo'lgan   o'quvchlar   uchun   qulay   imkoniyat   yaratadi.   Ular   o'qituvchi
tomonidan berilgan savollarga qisqa muddatlarda to'g'ri va aniq javob qaytara olishlari
zarur.   Savollarning   murakkablik   darajasiga   ko'ra   har   bir   savolga   qaytarilgan   to'g'ri
javob   uchun   ballar   belgilanadi.   Metod   o'quvchlar   bilan   yakka   tartibda,   guruhli   va
ommaviy ishlashda birdek qo'llanilishi mumkin. 
"Charxpalak"   metodi.   "Charxpalak"   texnologiyasidan   o'quv   mashg'ulotlarining
barcha   turlarida,   dars   boshi   va   oxirida,   biror   bo'lim   tugatilganidan   keyin,   o'tilgan
mavzularni   o'zlashtirganlik   darajasini   baholashda,   takrorlash,   mustahkamlash,   oraliq
va   yakuniy   nazoratlarni   o'tkazishda   foydalanish   mumkin.   Mashg'ulotlarni   yakka   va
guruh   shaklida   tashkil   etsa   bo'ladi.   Qolaversa,   o'z   ichiga   og'zaki   va   yozma   ish
shakllarini   qamragan   holda   turli   mazmun   va   xarakterga   ega   mavzularni   o'rganishda
ham asqotadi. 
Shuni   aytish   joizki,   matematika   darslarida   interfaol   o'yinlar   bolaning   his-
tuyg'usiga   ta'sir   etib,   unda   o'qishga   ijobiy   munosabat   va   qiziqish   xislatini   tarkib
toptiradi. Bolalar  o'yinda zo'r mamnuniyat bilan ishtirok etadilar. O'yin boshlanishini
30 sabrsizlik bilan kutadilar, ularning ongida beixtiyor ertangi o'quv kunining quvonchli
manzarasi gavdalanadi. 
   
XULOSA.
Xulosa   o’rnida   shuni   ta’kidlash   lozimki,   hozirgi   zamonning   muhim   talablaridan
biri o’quvchilarning bilish va ijodiy faoliyatlarini aktivlashtirishdan iborat. Har bir dars
fikrlash,   ijod   qilishga   qaratilgan   bo’lishi   kеrak.   Bunday   jarayonlarda   o’qituvchi
tomonidan   butun   sinfga   topshirilgan   ijobiy   ishda   har   bir   o’quvchining   maksimal
bilimini hisobga olish, maxsus didaktik matеriallardan foydalanish, muammoli vaziyat
yaratish,   tеstlardan   foydalanish,   har   xil   ko’rsatmali   va   ekran   vositalarini   qo’llash,
darsda   musobaqa   shaklidan   foydalanish,   darsda   alohida   va   umumiy   ishni   birgalikda
mohirona   olib   borish,   diffеrеntsiallashgan   o’qitishni   amalga   oshirishda   muhim
hisoblanadi.   O’qituvchining   mahorati   darsda   o’quvchilar   uning   tushuntirishlarini
qanday qabul qilishlariga, o’quvchilar qanday ishlashlariga, savollarga javob bеrishda
va   olishga   qarab   baholanadi.   Zero,   «Har   qarichi   muqaddas   bo’lgan   ona   yerimizga
nisbatan   farzandlarimizda   g’urur   va   iftixor,   sadoqat   tuyg’ularini   uyg’otish   uchun   biz
bugun nima qilyapmiz, degan savolga javob izlab ko’raylik» - degan fikrlarga javoban
ta’lim   va   tarbiya   berishning   zamonaviy   usullarini   tadbiq   etish   orqali   ko’zlangan
maqsadga   erishishga   o’z   hissasini   qo’shishni   istaydigan   har   bir   o’qituvchi,   ishining
samarasi   uchun   albatta   tinimsiz   mehnat   qiladi   va   samarali   hamda   natijali   darslarni
tashkillashtirish orqali o’z o’quvchilarini zaruriy bilimlar bilan ta’minlay oladi.
  Matematika fani boshqa fanlarga qaraganda murakkab hisoblansada, lekin fanga
nisbatan   tushunchalarni   ongli   ravishda   tushunilsa   bu   fandan   qiziq   fan   bo‘lmaydi.
Matematikani   asosi   masalalardan   iborat   bo‘lib,   har   bir   matematik   belgi   o‘zida
mantiqiy bir  fikrni   mujassamlashtirgan.  Ko‘pgina  olimlarimiz bu  fanni  rivojlanishida
o‘zlarining   metodik   qo‘llanmalari,   kitob   va   darsliklari   bilan   o‘z   hissalarini   qo‘shib
kelmoqdalar. 
Matematika   fanining   asosiy   tarkibini   masalalar   tashkil   qiladi.   Masalalarni
mukammal   ishlaydigan   bola   misollar   ishlashda   qiynalmaydi   va   shu   bilan   birga
31 matematika   fanini   o‘zlashtirishi   ham   oson   bo‘ladi.   N.Ya.Vilenkin   aytganidek   “Qiyin
masalani yechishni, mustahkam qal’ani zabt etishga taqqoslash mumkin”. Haqiqatdan
ham   qiyin   masalani   ishlasa,   o‘quvchilarning   fikrlash   qobilyatlari   o‘sib,   rivojlanib
boradi.   O‘quvchilarni   masala   ishlashga   o‘rgatish   o‘qituvchidan   ancha   pedagogik
mahorat   talab   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   har   bir   bolaning   psixologiyasini
bilgan   holda   unga   nisbatan   munosabat   o‘rnatadi.   Matematika   darsligidan   masalalar
ishlash   jarayonida   ham   o‘qituvchi   bolaning   bilim   darajasiga   qarab   masalaning
arifmetik   amallarini   hayot   bilan   bog‘lagan   holda   unga   tushuncha   berib   boradi.
Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi pedagogika va psixologiya fanlarini mukammal bilishi,
har   tomonlama   yetuk   barkamol   avlodni   tarbiyalash,   ularga   ta’lim   berish   ishlarini
o‘qituvchilar   amalga   oshiradilar.   Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   har   bir   yosh
davrining   psixologik   xususiyatlarini   chuqur   o‘rganib,   shu   o‘rgangan   nazariyalarini
diagnoz   qilishlari   ham   kerak   bo‘ladi.   Maktabga   ilk   qadam   qo‘ygan   har   bir   bola
qo‘shishni  yoki  ayirishni  bilavermaydi, o‘qituvchi  uning bilim  darajasi, qobilyati  shu
bilan   birga   layoqatini   hisobga   olgan   holda   sinfda   munosabat   o‘rnatadi.   Matematika
fani   o‘quvchilarni   qobilyatlarini   namoyon   qilish   bilan   birga   ularning   qobilyatlarini
rivojlantiradi. Buyuk olim Bernard Shouning “Insondagi eng asl qobilyatlardan biri –
matematik   fikrlay   olishidir”.   Ta’lim-tarbiya   jarayonini   to‘g‘ri,   ilmiy   asosda   tashkil
qilish uchun ta’lim jarayonining o‘ziga xos psixologik qonuniyatlarini, ya’ni bilimlarni
o‘zlashtirish   jarayonini,   ko‘nikma   va   malakalarni,   faol,   mustaqil,   individual   tarzda
hamda ijobiy tafakkur jarayonlarini va ongli fikrlashni tarkib toptirishni yaxshi  bilish
lozim bo‘ladi. 
Ta’lim-tarbiya   jarayonidagi   asosiy   vazifalarni   bajarish   yoki   boshqacha
aytganimizda   muammolarni   hal   etish   turli   model   va   texnologiyalardan   foydalanishni
taqozo   etadi.   Jamyatning   intelektual   salohiyatga   mos   kelajak   avlodni   tarbyalash
bugungi   ta’lim   tizimi   oldida   turgan   dolzarb   vazifa   bo‘lib,   bu   o‘z   navbatida   ta’lim
jarayonida   muntazam   ravishda   innovatsion   yondashuvlarni   amalga   oshirishni   talab
etadi. 
O‘qitishning zamonaviy kompetensiyaviy yondashuvga o‘tilishi ta’lim jarayoniga
qor   ko‘chkisi   kabi   ta’sir   ko‘rsatadi   va   misli   ko‘rilmagan   o‘zgarishlarga   olib   keladi.
32 Bunda   yangiliklarni   ta’lim   jarayoniga   olib   kirish   va   joriy   etish   bugungi   kun
o‘qituvchisiining vazifasiga aylanadi. Bilimli, yuqori malakaga ega bo‘lgan o‘qituvchi
kadrlargina   jamiyatning   ta’lim   oldiga   qo‘ygan   vazifasini   amalga   oshirishga   qodir
bo‘ladilar.   O‘qituvchining   izlanishi,   bugungi   kun   talablari   asosida   o‘z-o‘zini
tarbiyalashi,   o‘z   ustida   tinimsiz   izlanishi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni
mukammal   o‘zlashtirishi   va   ularni   ta’lim   jarayonida   qo‘llashi   ta’lim   samaradorligini
oshiradi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga   kirishish   tantanali   marosimiga
bag’ishlangan Oliy Majlis palatalarining qo’shma majlisidagi nutq /SH.M. Mirziyoev.
- Toshkent: «O’zbekiston», 2016. -56 b.
2. Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   -   har   bir   rahbar
faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. - Toshkent: «O’zbekiston», 2017.-104
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada
takomillashtirishga oid chora–tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-2909 qarori.- Toshkent, 2017
y, 20-aprel.
4. Qonun  ustuvorligi   va  inson  manfaatlarini   ta’minlash   –  yurt  taraqqiyoti   va  xalq
farovonligining   garovi.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining
24   yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruza.     2016   yil   7   dekabr
/SH.M.Mirziyoev. – Toshkent : “O’zbekiston”, 2017. – 48 b.
5. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni  mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. “O’zbekiston”, 2017.
Ilmiy adabiyotlar ro’yxati
1. G.I. Shukin, Talabalarning kognitiv qiziqishlarini  shakllantirishning pedagogik
muammolari: darslik - M.: Pedagogika, 2008. - 296 b.  
2. S.R.Kovi,   “Muvaffaqiyatli   insonlarning   yetti   ko’nikmasi”(ingliz   tilidan
Orifaxon G’ulomova tarjimasi), “Nihol” nashriyoti-2020, 16-b. 
3. E.N   Mojar,   Maktab   o'quvchilarining   o'quv   va   kognitiv   faoliyati   talabalar   va
talabalarni   tarbiyalash   sifatida   (Tug'ilgan   kunning   85   yilligiga):   Respublika
33 materiallari.   ilmiy   amaliy   konf.   (Gomel,   2005   yil   23-24   iyun).   I   qism   /   Tahrir:
F.V.Kadol, V.P.Gorlenko va boshqalar; vazirlik arr. RB, GSU im. F.Skarina. - Gomel:
GSU im. F.Skarina, 2005. - P.165168. 
4. Щукина Г.И. Усиление когнитивной активности в процессе образования. –
М., Образование, 2005 год. 
5. Kognitiv faoliyat darajalari: darslik / T.I. Shamov. - M .: Ta'lim, 2005. - 286 b. 
6. 1.To‘raqulov X. A., Raxmatova F. A., To‘raqulova M. A.Boshlang'ich ta'limda
matematik savodxonlikni  shakllantirish  bosqichlari   //  TDPU axborotlari  .-T.,  2017. -
№4. 
7.  2.2-sinfi uchun darslik  T:O’qituvchi nashriyoti. 2021 
8. Ikromov   J.,   Mirzaahmedov   M.   va   boshqlar.   Matematika.   O'rta   maktabning   5-
6sinflari uchun o'quv qo'llanma. - T.: O'qituvchi, 2002. 
9. Mirzaahmedov   M.,   Rahimqoriev   A.   Matematika   6-sinf.   Umumiy   o'rta   ta'lim
maktablari 6-sinfi uchun darslik. - T.: O'qituvchi, 2007. 
10. Колмогоров А.Н. Математика - наука и профессия. - М., 1998. 
11. Селевко Г.К. Современые образовательные технологии. - М., 1998. 
12. "Umumiy   o'rta   ta'limning   davlat   ta'lim   standartlarini   tasdiqlash   to'g'risida"gi
qarori 
13. (1999 yil 16 avgust) //Xalq ta'limi j. 1999. № 5 
14. Ochilov M. Yangi pedagogik texnologiyalar. - Qarshi. Nasaf. 2000. 
15. Tolipov O'. Q., Usmanboyeva M. Pedagogik texnologiya: nazariya va amaliyot.
- Toshkent: "Fan". 2005. 
16. Sherqulov. M. Ma'ruza matni dan, Toshkent: 2012. 
17. Ikromov   J.,   Mirzaahmedov   M.   va   boshqlar.   Matematika.   O‘rta   maktabning   5-
6sinflari uchun o‘quv qo‘llanma. – T.: O‘qituvchi, 2002. 
18. Mirzaahmedov   M.,   Rahimqoriev   A.   Matematika   6-sinf.   Umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablari 6-sinfi uchun darslik. – T.: O‘qituvchi, 2007. 
19. Колмогоров А.Н. Математика – наука и профессия. – М., 1998. 
20. Селевко Г.К. Современые образовательные технологии. – М., 1998. 
34 Internet saytlar
1. http://www.      arxiv.uz
2. http://dl.nw.ru/theories/technologies   
3. http://dl.nw.ru/theories/technologies    .
4. http://www.edustorng.ru/main/book/pedagogtechno.htm    .
35 36