Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 51.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

6 Продаж

Boshlang’ich sinf o’quvchilarini qoldiq bilan tanishtirish metodikasi

Купить
MAVZU: BOSHLANG`ICH SINF O`QUVCHILARINI QOLDIQ BILAN
TANISHTIRISH METODIKASI
1       MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………..3
I-BOB.  BOSHLANG`ICH SINF O`QUVCHILARINI QOLDIQ BILAN    
TANISHTIRISH METODIKASI……………………………………………………..5
1.1 Boshlang‘ich sinflarda qoldiqli bo‘lishni o‘rgatishda ..........................4
    1.2 Boshlang‘ich sinf matematika darslarida qoldiqli bo‘lishni o‘rgatish 
metodikasi…………………………………………………………………...7
II-BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARINI QOLDIQLI 
BO‘LISHNI MISOLLAR ORQALI O‘RGATISH …………………….17
2.1 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini qoldiqli bo‘lishni misollar orqali o‘rgatish
XULOSA……………………………………………………………………30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………..32
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Matematika   fanining   vujudga   kelishi   va
rivojlanishi   insoniyat   tarixining   ilk   davridayoq   bevosita   amaliy   ehtiyojdan-
narsalarni   sanash,   xo`jalik   hisob   kitobi,   masofalarni   o`lchash,   buyumlarning
shaklini   belgilash,   quyosh   va   yulduzlar   vaziyatiga   qarab   dunyo   tomonlarini
aniqlash   kabi   tirikchilik   uchun   zarur   masalalardan   kelib   chiqqan.   Dehqonchilik,
me’morchilik inshootlari qurilishi, dengizga suzish taraqqiy etishi bilan matematik
bilimlarning ahamiyati ham ortib borgan.
VIII   asrdan   ilm-fan   taraqqiyotining   markazi   O`rta   Sharq   mamlakatlari,
xususan, O`rta Osiyoda ijod qilgan olimlarning kata qismi  bizning yurtdoshlarimiz
edi: Muhammad Muso al-Xorazmiy, Ahmad Farg`oniy, Abu-Rayhon Beruniy, Abu
Ali   Ibn   Sino,   Abu   Nasr   Farobiy,   Ismoil   Buxoriy   nomlari   bugun   butun   dunyoga
ma’lum. Insoniyat  taraqqiyotida muhim o`rin tutuvchi o`nli  sanoq sistemasi  bilan
yevropaliklar   asosan   al-Xorazmiyning   “Hind   hisobi”   risolasi   orqali   tanishganlar.
Uning “Al-jabr val-muqobala” asari algebra fani sifatida shakllangan.
Matematikaning   bevosita   amaliy   tatbiqlaridan   tashqari   yosh   avlodni   har
taraflama   rivojlangan   yetuk   kishilar   qilib   tarbiyalashda,   uning   alohida   o`ringa
egaligini   ta’kidlash   zarur.   Tahliliy   mulohaza,   mantiqiy   mushohada,   fazoviy
tasavvur,   abstrak   tafakkur   inson   faoliyatining   barcha   sohasi   uchun   zarur
qobiliyatki,   bular   matematikani   o`rganish   jarayonida   shakllanib,   chuqurlashadi.
Matematikaga   qiziqayotgan,   uni   chuqur   o`zlashtirishga   intiladigan
o`quvchilarimiz oz emas. Vatanimizda ular yetuk ilm sohiblari bo`lib yetishuvlari
uchun   barcha   sharoitlar   mavjud.   Mamlakatimizda   pedagog   kadrlarni   tayyorlash
jarayonini   modernizatsiyalash,   sohasidagi   zamonaviy   rivojlanish   tendentsiyalari,
ilg`or xorijiy tajribalar va innovatsion yondashuvlar asosida ta’lim mazmunini va
o`qitish   sifatini   takomillashtirish   muhimligi   sababli   u   davlat   siyosati   darajasiga
ko`tarilgan.
3 Zamonaviy   ta’limda   ta’lim   muassasalaridagi   o`qitish   sifatini   ta’minlashga
qaratilgan   tizimli   islohotlar   zamirida   bo`lajak   o`qituvchilarning   kasbiy   mahoratli,
ularning zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar, ilg`or xorijiy tajribalarni
o`zlashtirish   borasidagi   zamonaviy   bilim,   ko`nikma   va   malakalarini   rivojlantirish
dolzarb vazifalardan sanaladi. 
Respublikamizda  umumiy o`rta ta’lim  maktablarining uzliksiz  rivojlanishi
uchun   iqtisodiy,   siyosiy,   huquqiy   shart-sharoit   yaratildi.   Jumladan,   hukumatimiz
tomonidan qabul qilingan qator me’yoriy hujjatlarda o`qitishni sifat jihatdan yangi
bosqichga   ko`tarish   sohasida   qator   tadbirlar   boshlab   qo`yilgan.   Xususan,
boshlang`ich   sinf   o`qituvchilarini   zamon   talablari   asosida   malakali   kadr   etib
tayyorlash   bugungi   kunning   kechiktirib   bo`lmas   muammolaridan   biri   sanaladi.
Shuni hisobga olgan holda O`zbekiston Respublikasi  Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
quyidagilarni ta’kidlaydi: “Maktab o`quv dasturlarini ilg`or xorijiy tajriba asosida
takomillashtirish,   o`quv   yuklamalari   va   fanlarni   qayta   ko`rib   chiqish,   ularni
xalqaro standartlarga moslashtirish, darslik va adabiyotlar sifatini oshirish zarur.
Mamlakatimiz   uchun   ilm-fan   sohasidagi   ustuvor   yo`nalishlarni   aniq
belgilab   olishimiz   kerak.   Hech   bir   davlat   ilm-fanning   barcha   sohalarini   bir   yo`la
taraqqiy   ettira   olmaydi.   Shuning   uchun   biz   ham   har   yili   ilm-fanning   bir   nechta
ustuvor yo`nalishini rivojlantirish tarafdorimiz.
Joriy   yilda   matematika,   kimyo-biologiya,   geologiya   kabi   yo`nalishlarida
fundamental va amaliy tadqiqotlar faollashtirilib, olimlarga barcha shart-sharoitlar
yaratib   beriladi.   Shuningdek,   ilm-fan   sohasida   fundamental   va   innovatsion
tadqiqotlar uchun maqsadli grant mablag`larine ajratish mexanizmini tubdan qayta
ko`rib   chiqishi   kerak”.   Ma’lumki,   boshlang`ich   ta’lim   jarayoni   juda   murakkab
jarayondir.   Bu   jarayonni   hozirgi   kunda   davr   talabi   asosida   tashkil   etish,   ya’ni
uzliksiz   ta’lim   tizimida   uzviylikni   ta’minlash   boshlang`ich   sinf   o`qituvchilardan
katta mas’uliyat, bilim, mahoratni talab etadi.
4 1-4-sinflardagi   matematika   darslari   umumiy   o`rta   ta’lim   maktab
matematika fani uchun asos, poydevor ekan, bu sinflarda matematika o`qitilishini
eng   zamonaviy   talablar   darajasiga   ko`tarmoq   zamon   talabidir.   Chunki   bolalarga
keyinchalik   matematika   va   boshqa   fanlar   uchun   zarur   bo`lgan   elementar,
tushunchalar shu sinflarda singdiriladi.
Kurs   ishining   ob’ekti.   Umumiy   o‘rta   ta‘lim   boshlang‘ich   sinflarida
matematika darslari.
Kurs   ishi   predmeti.   Umumiy   o‘rta   ta‘lim   boshlang‘ich   sinflarda
matematikani o‘rgatish shakllari, vositalari, usullari va pedagogik shart-sharoitlari
Kurs   ishining   maqsadi.   Uchinchi   sinf   o‘quvchilariga   matematikadan
og`zaki   hisoblashga   o`rgatish   metodikasi   mavzusini   o‘rganishda   ilmiy-metodik
tavsiyalar ishlab chiqish va ularni o‘quv jarayoniga tatbiq etish.
Kurs ishining vazifalari. 
1.   Uchinchi   sinf   matematika   darslarida   misol   va   masalalarni   og`zaki   hisoblash
tushunchasini shakllantirish;
2.   Uchinchi   sinf   matematika   darslarida   misol   va   masalalarni   og`zaki   hisoblashga
o‘rgatish usullarini aniqlash;
3.   Uchinchi   sinf   matematika   darslarida   misol   va   masalalarni   og`zaki   hisoblashga
o‘rgatishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish. 
Kurs   ishining   ilmiy   tadqiqot   metodlari.   Ilmiy   adabiyotlarni   o’rganish
metodi,   pedagogik   kuzatuv   metodi,   pedagogik   tajriba   metodi,   ilg’or   tajribalarni
o’rganish metodi, pedagogik tahlil metodi.
Kurs   ishining   metodologik   asoslari.   O‘zbekiston   Respublikasining
Konstitutsiyasi,   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta‘lim   to‘g‘risida”gi   qonuni,
umumiy   o‘rta   ta‘limni   yanada   takomillashtirishni   ta‘minlashga   doir   qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
5 qarorlari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   ta‘lim-tarbiya   jarayonini
takomillashtirishga   oid   nutq   va   ma’ruzalari,   tadqiqot   mavzusiga   oid   ilmiy-
pedagogik  adabiyotlar va  manbalar.
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kirish, 2 ta bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6 I BOB.  BOSHLANG`ICH SINF O`QUVCHILARINI QOLDIQ BILAN
TANISHTIRISH METODIKASI
1.1Boshlang‘ich sinflarda qoldiqli bo‘lishni o‘rgatish.
      Boshlang‘ich   sinflarda   qoldiqli   bo‘lish   amali   bajarish   jarayoni   o‘quv   bilim
jarayoniga  matematika  o‘qitish  bo‘yicha  bilim,  ko‘nikma  va  malakalarigina  emas
balki   shaxsning   muayyan   asosiy   faoliyati   majmuasi   mehnat   o‘quv-biluv,
kammunikativ-axloqiy   va   jismoniy-kamolatiga   mos   keladigan   fazilatlarining
shakllanishini  ham ta’minlaydi. Qoldiqli bo‘lish bilan o‘quvchi 3-sinfdan boshlab
tanishadilar.   Bu   vaqtgacha   o‘quvchi   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallarini   mukammal   o‘rganishlari   kerak.   Qoldiqli   bo‘lishni   o‘rganishda
o‘qituvchi vazifalari quyidagilar:
- O‘quvchilarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   arifmetik   amallarni   ma’nosi   bilan
tanishtirish,ularning   ba’zi   xossalari   (ko‘paytirishning   o‘rin   almashtirish
xossasi, sonni yig‘indiga va yig‘indini songa ko‘paytirish xossasi, yig‘indini
songa   bo‘lish   xossasi)   va   ular   orasidagi   mavjud   bog‘lanishlar   bilan,   bu
amallar   komponentlari   bilan   natijalari   orasidagi   o‘zaro   bog‘lanishlar   bilan
tanishtirish;
- Ko‘paytirish   jadvalini   puxta   bilishni   va   undan   bo‘linmani   topishda
foydalana olishni ta’minlash;
      O‘quvchilarni   jadvaldan   tashqari   ko‘paytirish   va   bo‘lish   usullari   bilan
ko‘paytirish va bo‘lishning maxsus hollari ( nol soni bilan ko‘paytirish va bo‘lish,
1   ga   ko‘paytirish   va   bo‘lish)   qoldiqli   bo‘lishning   jadval   hollari   bilan   tanishtirish.
O‘qituvchi   bu   kabi   qoidalar   asosida   qoldiqli   bo‘lishga   kirganda   o‘quvchining
o‘zlashtirishi   yaxshi   bo‘ladi.   O‘quvchilarning   qoldiqli   bo‘lish   amalini   bajarishga
o‘rgatish   metodikasining   nazariy   asoslari   Davlat   ta’lim   standartlari   va   Milliy
dastur   o‘quv   fani   bo‘yicha   o‘quv   -metodik   majmualar   (dastur,   o‘quv   rejasi,
darstliklar   )ni   yaratish   uchun   keng   imkoniyatlar   ochib   beradi,   shuningdek   o‘quv
fanlararo   bog‘lanish   va   bilimlarni   muvofaqiyotlashtirish   tamoyili   asosida   o‘quv
fanlarni   bog‘lanishi   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Yangi   matematika   kursida,
avvalgiga   o‘xshash,   arifmetika   asosiy   o‘rinni   egallaydi.   Shuningdek   arifmetik
boshlang‘ich   o‘rganish   uslubi   ham   mukammallashtirilgan   qoldiqli   bo‘lish
boshlang‘ich   sinflarda   arifmetikaning   bir   qo‘shimchasi   sifatida   ko‘paytirish,
bo‘lish amallaridan so‘ng o‘tiladi 1
.
      Kichik   yoshdagi   o‘quvchilarni   o‘qitishning   barcha   bosqichlaridan   ularning
tiklash   faoliyatini   aktivlashtirishga   tayanch   faktlar   va   kuzatishlarni   o‘z   vaqtida
1
 .Jumaboyev M.E “Bolalarda matematik tushunchalarni rivojlantirish nazariyasi” Toshkent, Ilm-ziyo”, 2020 yil.
7 umumlashtirishga,   ayrim   masalalar   orasidagi   o‘zaro   bog‘lanishni   tayinlashda,
bolalarda   mustaqil   ishlash   o‘quvlarini   paydo   qilishda   qaratilgan   yangi   ilmiy
asoslangan usul va uslubdagi maktab dasturiga kiritilgan. O‘quv materialini o‘quv
yillari   bo‘yicha   taqsimlanishida   o‘rganilayotgan   sonlar   sohasini   asta-sekin
kengayib borishi ko‘rsatiladi.
   Qoldiqli bo‘lish amaliga doir material konsentrlarga bo‘lib o‘rganiladi. Hammasi
bo‘lib   5   ta   konsentr   ko‘zda   tutiladi:   o‘nlik,   ikkinchi   o‘nlik,   yuzlik,   minglik,   ko‘p
xonali sonlar. Har bir konsert o‘z mazmuniga ko‘ra sistematik arifmetika kursining
asosiy   masalalarni   aks   ettiradi,   shuning   uchun   o‘quvchilar   u   yoki   bu   chegaralar
ichida   sonlar   ustida   amallarni   o‘rganar   ekanlar,   umuman   qoldiqli   bo‘lishning
mohiyati   to‘g‘risida   tasavvur   hosil   qiladilar.   Har   gal   yangi   sonli   material   asosida
amallar   bajarishga   qayta-qayta   murojaat   etish   eng   muhimi   qoldiqli   bo‘lish
tushunchalarning   mazmunini   chuqurlashtirish   va   kengaytirishga   imkon   beradi.
Bundan   tashqari,   mustahkam   o‘quv   va   malakalarning   asta-sekin   shaklanishi
(sanoqda,   o‘lchashlarda,   og‘zaki   va   yozma   nomerlashda,   hisoblashda   va   h.k)
ta’minlanadi,   chunki   bu   amallarni   bajarishning   usullari   umumiylikni   saqlagan
holda asta-sekin murakkablashtirib boradi.
Masalan:
7   ta   yong‘oqni   3   o‘rtoq   teng   taqsimlab   olish   moq   chi   bo‘lishdi.   Bolalarning   har
biriga  nechtadan yong‘oq tegadi?
Yechilishi:
7 : 3 = 2 (1 qold.). 1 – qoldiq son. 
Javob:
2 tadan yong‘oq tegadi. 1 ta yong‘oq  qoldiq sifatida ortib qoladi. 
7 : 3 = 2 (1 qold.) ifoda quyidagicha  o‘qiladi: 7 ni 3 ga bo‘lsak, bo‘linma 2 ga 
teng bo‘ladi va 1 qoldiq qoladi.
Qoldiqli bo‘lishlarni bajaring:
15 : 2               16 : 3 
21 : 5               25 : 6
19 : 2               25 : 3 
36 : 5              37 : 6
8 18   dona   anor   4   ta   likopchaga   bir   xilda     qo‘yilishi   kerak.   Bitta   likopchaga   necha
dona  anor to‘g‘ri keladi? Necha donasi qoldiq sifatida ortib qoladi? 
Uzunliklari 12 sm va 5 sm bo‘lgan ikkita kesma chizing. Birinchi kesma uzunligi
ikkin   chizing   kesma   uzunligiga   bo‘linganda   necha   santimetrli   kesma   qoldiq
sifatida qoladi?
Tarozining birinchi pallasida 3 ta bir xil handalak bor. Ikkinchi pallasiga shunday 1
ta   handalak   va   12   ta   bir   xil   shaftolini   qo‘ysak,   tarozi   pallalari   tenglashadi.   1   ta
handalak massasi nechta shaftolining massasiga teng?
Qoldiqli   bo‘lish   bilan   birinchi   tanishishni   teng   qismlarga   bo‘lishga   doir   sodda
masalaning   tegishli   yozuvlarini   doskada   bajarib   yechishdan   boshlash   lozim.
Masalan, o‘qituvchi nabor polotnosining uchta qatoriga 6 ta doirachani baravardan
bo‘lib   qo‘yishni   va   har   bir   qatorda   nechta   doiracha   bo‘lishini   topishni   tavsiya
qilish mumkin. Bolalar buning uchun 6 ni 3 ga bo‘lganda 2 chiqishini, ya’ni har bir
qatorda   2   tadan   doiracha   bo‘lishini   tushuntirishadi.   Olingan   yaqqol   namunadan
foydalanib,   o‘qituvchi   bolalarga   «har   bir»   degani   nima   ekanini   eslatadi,   bunda
quyidagi   savollarni   beradi:   «Birinchi   qatorda   nechta   doiracha   bor?   Ikkinchi
qatorda-chi?   Uchinchi   qatorda   nechta?   Nima   uchun?»   Keyin   muammoli
xarakterdagi   masala   taklif   etiladi.   Masalani   amaliy   namoyish   qilib   ko‘rsatib
yechish   maqsadga   muvofikdir:   «Qizchada   7   ta   otkritka   bor   edi.   Qizcha
otkritkalarni uchta dugonasiga baravardan taqsimlab taqdim qilishga axd qiladi. Bu
ishni bajarishda unga yordam bering».
O‘quvchilar   7   ni   3   ta   teng   bo‘lakka   ajratib   bo‘lmasligini   bilishadi.   Ular   bu
muammoning   yechilishini   qidira   boshlashadi   va   qizcha   6   ta   otkritkani
dugonalariga sovg‘a qiladi, yettinchisi esa o‘zida qoladi degan xulosaga kelishadi
(agar   kerak   bo‘lsa,   o‘qituvchi   yordamida).   O‘quchilarning   qoldiqli   bo‘lish   bilan
tanishishi ana shunday boshlanadi 2
.
1.2.Boshlang ich sinf matematika darslarida qoldiqli bo lishga o rgatishʻ ʻ ʻ
metodikasi
          Hozirgi   paytda   maktablarda   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning
asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarni   har   tomonlama   yetuk   insonlar   qilib
tarbiyalash   hisoblanadi.   Bunda   ularda   matematika   fani   bo‘yicha   bilimlar   berish
bilan birga ularga o‘rganilayotgan bilimlarni asosli va puxta bo‘lishini ta’minlash,
ularni   qo‘llay   olish   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga
ega.   Ayniqsa   matematika   darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   hamda
2
 .Jumaboyev M.E va boshqalar “Matematika o‘qitish metodikasi” Toshkent, “Ilm-ziyo”, 2018 yil.
9 ularni   kelgusida   olingan   bilimlarni   ongli   hayotiy   faoliyatida   muvaffaqiyatli
qo‘llashlari   uchun   zarur   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish   boshlang‘ich
matematika   ta’limining   asosiy   vazifalariga   aylanishi   lozim.   Shu   nuqtai   nazardan
o‘quv   jarayonida   matematik   masalalar,   jumladan   hayotiy   mazmunli,   ularning
to‘plagan tajribasiga asoslangan masalalarni yechish usullariga va ularni qo‘llashga
o‘rgatish o‘ziga xos xususiyatlarga ega. 
       Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidadagi
faollikni   oshirish   orqali   o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Interfaol metodlarni qo‘llash dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:
norasmiy   bahs   –   munozaralar   o‘tkazish,   o‘quv   materialini   erkin   bayon   etish   va
ifodalash   imkoniyati,o‘quvchilar   tashabbus   ko‘rsatishlariga   imkoniyatlar
yaratilishi,   kichik   guruh,   sinf   jamoasi   bo‘lib   ishlash   uchun   topshiriqlar   berish   va
boshqa   metodlardan   iborat   bo‘lib,   ular   ta’lim   –   tarbiyaviy   ishlar   samaradorligini
oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega.
7   ta   yong‘oqni   3   o‘rtoq   teng   taqsimlab   olishmoqchi   bo‘lishdi.   Bolalarning   har
biriga nechtadan yong‘oq tegadi?
Yechilishi:
7 : 3 = 2 (1 qold.). 1 – qoldiq son.
Javob: 2 tadan yong‘oq tegadi. 1 ta yong‘oq qoldiq sifatida ortib qoladi.
7 : 3 = 2 (1 qold.) ifoda quyidagicha o‘qiladi: 7 ni 3 ga bo‘lsak, bo‘linma 2 ga teng
bo‘ladi va 1 qoldiq qoladi .
       Hozirda ta’lim  metodlarini  takomillashtirish  sohasidagi  asosiy  yo‘nalishlardan
biri   interfaol   ta’lim   va   tarbiya   usullarini   joriy   qilishdan   iboratdir.   Barcha   fan
o‘qituvchilari   shu   jumladan   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   ham   dars
mashg‘ulotlari   jarayonida   interfaol   metodlardan   borgan   sari   keng   ko‘lamda
foydalanmoqdalar.   Interfaol   metodlarni   qo‘llash   natijasida   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlash,   tahlil   qilish,   xulosalar   chiqarish,   o‘z   fikrini   bayon   qilish,   uni
asoslangan holda himoya qila bilish, sog‘lom muloqot, munozara, bahs olib borish
ko‘nikmalari shakllanib, rivojlanib boradi.
     Qoldiqli bo‘lish bilan birinchi tanishishni teng qismlarga bo‘linishga doir sodda
masalaning   tegishli   yozuvlarini   doskada   bajarib   yechishdan   boshlash   lozim.
Masalan, o‘qituvchi nabor polotnosining uchta qatoriga 6 ta doirachani baravardan
bo‘lib qo‘yishni va har bir qatorda nechta doiracha bo‘lishni topishni tavsiya qilish
10 mumkin. O‘quvchilar buning uchun 6 ni 3 ga bo‘lganda 2 chiqishini , ya’ni har bir
qatorda   2   tadan   doiracha   bo‘lishini   tushuntirishadi.   Olingan   yaqqol   namunadan
foydalanib,   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   “har   bir   “   degani   nima   ekanligini   eslatadi,
bunda quyidagi savollarni beradi:
       “Birinchi qatorda nechta doiracha bor? Ikkinchi qatorda-chi? Uchinchi qatorda
nechta?   Nima   uchun?   “.   Keyin   muammoli   xarakterdagi   masala   taklif   etiladi.
Masalani   amaliy   namoyish   qilib   ko‘rsatib   yechish   maqsadga   muvofiqdir.
“Qizchada   7   ta   qalam   bor   edi.   Qizcha   qalamlarni   uchta   dugonasiga   baravardan
taqsimlab   taqdim   qilishga   ahd   qildi.   Bu   ishni   bajarishda   unga   yordam   bering.”
O‘quvchilar   7   ni   3   ta   teng   bo‘lakka   ajratib   bo‘lmasligini   bilishadi.   Ular   bu
muammoning yechilishini qidira boshlashadi va qizcha 6 ta qalamni dugonalariga
sovg‘a   qiladi,   yettinchisi   esa   o‘zida   qoladi   degan   xulosaga   kelishadi   (agar   kerak
bo‘lsa,   o‘qituvchi   yordamida   ).   O‘quvchilarning   qoldiqli   bo‘lish   bilan   tanishishi
ana shunday boshlanadi.
        Mustahkamlash   uchun   bir   nechta   shunga   o‘xshash   masalalar   yechiladi,   bunda
o‘quvchilar   bo‘lishda   hosil   bo‘ladigan   qoldiq   bo‘linadigan   sondan   kichik
(   bo‘luvchidan   kichik)   bo‘lishi   kerak,   degan   xulosaga   keltiriladi.   Yangi   material
bilan   tanishishga   tayyorlanish   uchun   ko‘paytirish   jadvalidan   berilgan   songa
bo‘linuvchi   sonlar   qatorini   takrorlash   muhimdir.   Masalan,   2   ga   qoldiqsiz
bo‘linadigan   sonlarni   aytishni   taklif   etish   mumkin   va   hokazo.   Bunday   o‘yinni
taklif   qilish   mumkin:   o‘qituvchi   ketma-ket   sonlarni,   masalan,   1   dan   30   gacha
sonlarni   aytadi.   O‘quvchilar   uni   diqqat   bilan   tinglashadi   va   u   masalan,   3   ga
qoldiqsiz   bo‘linadigan   sonni   aytganda   qo‘llarini   ko‘tarishadi   (   yoki   3   ga   bo‘lish
natijasini anglatuvchi raqamli kartochkani ko‘tarishadi).
        O‘quvchilar   maxsus   tashkil   etilgan   kuzatishlar   asosida   o‘zlari   xulosa
chiqarishlari juda foydalidir. Bu ishni quyidagicha o‘tkazish mumkin: o‘quvchilar
o‘qituvchi taklif etgan misollarni, masalan, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39,
40   sonlarini   3   ga   bo‘lishadi,   keyin   4   ga,   keyin   esa   5   ga   va   6   ga   bo‘lishadi.
Misollarni   og‘zaki   yozuvlarsiz   yechishadi.   O‘qituvchi   doskaga   bo‘luvchi   va
qoldiqni   jadval   ko‘rinishida   yozadi   (   agar   qoldiq   bir   necha   marta   takrorlansa   ,   u
yozuvda   takrorlanmaydi).   O‘quvchilar   bo‘luvchi   va   qoldiqlarni   taqqoslashadi,
bo‘luvchi  qoldiqdan  katta   bo‘lishi  kerakligi  haqida  xulosa   chiqarishadi.  Bu   yerda
o‘quvchilar   nima   uchun   qoldiq   bo‘luvchiga   teng   yoki   undan   katta   bo‘lmasligini
tushuntirishlari   muhimdir.   Bunga   1-navbatda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisining
o‘qish,   yozish   tezligining   kichikligi   va   sinfda   aksariyat   hollarda   30   tadan   ortiq
o‘quvchi   o‘qishi   bo‘ladi.   Interfaol   metodlar   nisbatan   kichik   auditoriyalarga   (30
tagacha   )   va   ko‘proq   uzluksiz   ta’lim   tizimining   o‘rta   va   yuqori   bo‘ginlariga
11 mo‘ljallangan bo‘lib, boshlang‘ich sinflarda qo‘llash tajribalari juda kam. Shuning
uchun   yangi   texnologiyalarning   faqat   boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida
qo‘llash mumkin bo‘lganlari haqida so‘z yuritamiz 3
.
        Interfaol  metod  sinfda o‘tiladigan mavzular   yuzasidan  muammoli   vaziyatlarni
muhokama qilishda “Aqliy hujum, Adashgan zanjirlar, Savol bering, Insert, BBB,
Bahs   –   munozara,   Muammoli   savollar,   Kichik   guruhlarda   ishlash,   Burchaklar
metodi,   Kubiklar   metodlari”   asosida   bahs,   munozara   orqali   ularni   yechimini
topishda yaqindan yordam beradi.
“Aqliy hujum” texnologiyasini qo‘llash bir muammoni hal qilish yo‘lidan turlicha
va iloji boricha ko‘proq taklif, fikr – mulohazalarni yig‘ishdan iborat. Avvaliga har
qanday   takliflar   qabul   qilinadi.   Keyin   esa,   ularning   ichidan   eng   ma’qulini   tanlab
olinadi.   Bu   metodni   qo‘llashda   eng   nozik   tomoni   hamma   takliflarni   ―eslab
qolishdir.   Shuning   uchun   ularni   yozib   borish   kerak   bo‘ladi.   O‘qituvchi   ularni
shartli belgilar va qisqartirishlar bilan doska yoki daftar qog‘ozga yozib boradi.
Matematika   -   turli   shartli   belgilarni   juda   keng   qo‘llaydi.   Matematika   bir   turdagi
shartli   belgilardan   boshqalarini   keltirib   chiqaradi.   Aytish   mumkinki,   matematika
bu   -   ramziy   mavhumiyatni   o‘rganadigan   fandir.   Fanlar   shohi   endi-endi   tizimli
tarzda   o‘rganilayotgan   davrlarda   uning   muomala   tili   ham   juda   sodda   bo‘lgan.
Xususan,   ilk   matematik   kitoblarni   bitgan   mualliflar,   o‘zlari   keltirmoqchi   bo‘lgan
misollarni   oddiy   so‘zlashuv   tilida,   matn   tarzida   keltiraverishgan.   Masalan,   “falon
buyumdan   falonchasini   bunchaga   ko‘paytirsa,   manabuncha   bo‘ladi”   qabilidagi
gaplar bilan misollarni yozaverishgan.
Aslida, matematikada bo‘lish amalini ifodalash uchun hali hanuz turli belgilardan
foydalanilmoqda. Masalan, ba’zi matematika kitoblarida “÷”ishorasi ham bo‘lishni
bildirsa, boshqalarida “/”, va yana ayrimlarida “:”ham bo‘lish kerakligini bildiradi.
“÷”   belgisini   qo‘llashni   1659-yilda   nemis   matematigi   Iogann   Ran   o‘zining
“Teutsche Algebra” asarida boshlab bergan (aytgancha, uning asarida ko‘paytirish
amalini yulduzcha, ya’ni, * belgisi bilan ifodalangan, bilasiz, bu belgi hozirda ham
ko‘paytirish amalini ifodalash uchun keng qo‘llaniladi.
Boshlang‘ich   ta’limda   bo‘lish   amalini   qo‘llash   usuli   Matematikada   bo‘lish
ko‘paytirishga   teskari   amal.   Unda   bo‘lish   ko‘paytirishning   xususiy   holi   ekanligi
kelib   chiqadi.   Bo‘lish   bilan   bog‘liq   bir   masalaga   ko‘paytirish   orqali   aniq   va   tez
javob   topish   mumkin.Qoldiqli   bo‘lishda   esa   sonlar   ya’ni   bo‘linuvchi   bo‘luvchiga
bo‘linadi,   chiqqan   javob   yoziladi   qoldiqli   qavs   -   ()   orqali   ifodalanadi.   Javobni
3
Jumayev M.E “Matematika o‘qitish metodikasidan praktikum”, Toshkent, “O‘qituvchi”, 2019 yil.
12 tekshirish   uchun   o‘quvchi   ko‘paytirish   jadvalini,   sonlarning   bo‘linish   xossalarini
yaxshi o‘zlashtirgan bo‘lishlari kerak.
        Kichik   yoshdagi   maktab   o‘quvchilari   bo‘lish   amalini   o‘rganishga   kirisha
boshlaganda   yechadigan   bir   masalani   qaraylik:   “8ta   apelsinni   har   biriga   2   tadan
qilib   likobchalarga   qoyib   chiqishdi,   2   tadan   qilib   necha   marta   apelsin   qoyishdi?
Nechta   likobcha   kerak   boldi?”   Masalaning   savoliga   javob   bolish   yordamida
topiladi: 8:2 = 4. 37 dona nok bor edi. Bitta idishga 7 dona nok sigsa, qancha nol
ortib qoladi? Yechish: 37 : 7=5 (2 qold.)
Masalan:   3   –   sinfda   mavzuga   oid   quyidagi   mashqni   hal   qilish   yuzasidan   hamma
takliflarni   yig‘ish   mumkin.   ―Quyidagi   shaklda   nechta   to‘rt   burchak   bor?   Bunda
takliflar to‘rtburchaklar sonini sanash usuliga oid bo‘lib, ularning sonini to‘g‘ridan
–   to‘g‘ri   aytish   talab   qilinmaydi.   Bunda   turli   takliflar   bildirish   mumkin.Eng
maqbuli avval 1 katakli, keyin 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 katakdan tuzilgan to‘rtburchaklar
sonini   sanashni   taklif   qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini   qulay   usulda
hisoblash yuzasidan takliflar yig‘iladi. Masalan:  3 – sinfda mavzuga oid quyidagi
mashqni hal qilish yuzasidan hamma takliflarni yig‘ish mumkin.
    Quyidagi shaklda nechta to‘rt burchak bor. Bunda takliflar to‘rtburchaklar sonini
sanash   usuliga   oid   bo‘lib,   ularning   sonini   to‘g‘ridan   –   to‘g‘ri   aytish   talab
qilinmaydi.   Bunda   turli   takliflar   bildirish   mumkin.   Eng   maqbuli   avval   1   katakli,
keyin   2,   3,   4,   5,   6,   7,   8   katakdan   tuzilgan   to‘rtburchaklar   sonini   sanashni   taklif
qilish   mumkin.   Yoki   biror   ifoda   qiymatini   qulay   usulda   hisoblash   yuzasidan
takliflar   yig‘iladi   Masalan:   1   dan   20   gacha   bo‘lgan   barcha   natural   sonlar
yig‘indisini   topish   yo‘li   so‘raladi.   Hamma   takliflar   qabul   qilinadi.   Ularning   bir
nechtasi bo‘yicha yig‘indi topiladi va usullar taqqoslanadi. Eng qulay usulni taklif
qilgan guruh yoki juftlik taqdirlanadi. Darsda berilgan masala, misol va topshiriqni
juft   bo‘lib   hal   qilishi   ham   o‘quvchilarni   o‘zaro   fikr   almashishga,   bir   –   birini
to‘ldirishi,   kerak   bo‘lsa   bir   –   biriga   o‘rgatishga   o‘rgatadi.   Bunday   usulni   ―
juftlikda   ishlash   deb   ataladi.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   mustaqil   hal   qilishi   mumkin
bo‘lgan istalgan vazifani juftlikda topshiradi. Bunday topshiriqni ijodiy xarekterda
bo‘lishi maqsadga muvofiqroqdir.
        “Adashgan   zanjirlar”   usuli   boshlang‘ich   sinflarda   biror   bir   ketma   –   ketlikni
tiklash uchun qo‘llanadi. Bunda o‘qituvchi biror mavzu, tushuncha, algoritmga oid
ketma   –   ketlikni   alohida   –   alohida   va   tartibsiz   qo‘yadi.   O‘quvchilar   tartibsiz
joylashgan so‘zlarga mantiqiy bog‘langan zanjirni tuzishlari kerak. Bu metodni 4-6
kishilik   guruhda   qo‘llash   ham,   butun   sinf   bilan   ishlash   ham   mumkin.   O‘qituvchi
bilim   uzatuvchi   rolidan   o‘quv   jarayonini   tashkil   qiluvchi,   o‘qish   faoliyatini
boshqaruvchi,   o‘quvchilar   faolligini   psixologik   va   pedagogik   jihatdan   oqilona
13 qo‘llab-quvvatlab   rivojlantiruvchi   roliga   o‘tishi,   deb   hisoblaymiz.   Ta’limning
globallashuvi   sharoitida   ta’lim   sohasi   bilan   jamiyatning   rivojlanib   borayotgan
ijtimoiy ehtiyojlari  o‘rtasida  nomutanosiblikning  yuzaga kelganligi  kuzatilmoqda.
Ta’lim   tizimi   oldiga   barkamol   shaxsni   shakllantirish,   ta’lim   sohasi   bilan   mehnat
bozori o‘rtasidagi nomutanosiblikni qisqartirish hamda axborot texnologiyalaridan
foydalanish   imkoniyatlarini   kengaytirish   kabi   yangi,   dolzarb   vazifalar
qo‘yilmoqda.   Mazkur   vazifalar   pedagogik   texnologiya   nazariyasini   yaratish   va
ta’lim   jarayonini   puxta   loyihalashga   erishish   zaruriyatidan   kelib   chiqadi.Qayd
etilganidek,   pedagogik   texnologiyaning   nazariy   asoslarini   ishlab   chiqish   dolzarb
vazifa   sanalib,   ta’lim   texnologiyalarini   yaratish   muammolari   bo‘yicha   olib
boriladigan   umumiy   va   amaliy   tadqiqotlarga   keng   yo‘l   bergan   holda   ushbu
nazariya   mohiyatini   to‘laqonli   aks   ettiruvchi   terminologiyani   shakllantirishni
taqozo etadi. Bugungi kunda nazariy va amaliy jihatdan puxta asoslangan umumiy
ishlanmalarning   mavjud   bo‘lishi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Zero,   umumiy
nazariy bazaga ega bo‘lmasdan turib, ayrim muammolarni hal etish mumkin emas.
Pedagogik texnologiya nazariyasi va uni ta’lim jarayonida qo‘llash muammolariga
bag‘ishlangan   zamonaviy   tadqiqotlar   mazkur   nazariyaning   ta’lim   rivojini
ta’minlashdagi   ahamiyatini   chuqur   anglab   yetish,   uning   imkoniyatlarini   aniqlash
va keng ko‘lamli axborot maydonini egallashga yordam beradi 4
.
        Pedagogik   texnologiya   nazariyasini   shakllantirish   va   undan   foydalanish
mexanizmini bilish, ta’lim jarayonini rivojlantirish va boshqarishning eng samarali
shakl   va   metodlarini   aniqlash   imkonini   beradiki,   buning   nafaqat   nazariy,   balki
amaliy   ahamiyati   ham   beqiyosdir.   Ta’lim   nazariyasi   va   amaliyotida   pedagogik
texnologiyalarni   tadqiq   etish   ishi   fanlararo   (pedagogika,   psixologiya,
metodologiya,   pedagogik   metodologiya,   falsafa,   sotsiologiya   va   boshqa   fanlar)
aloqadorlik   va   bog‘liqlik   asosida   yondashuvni   talab   etadi.   Ko‘rsatib   o‘tilgan   fan
yo‘nalishlarining har birida ta’lim texnologiyalarining ma’lum nazariy jihatlari va
texnologiyani   ta’lim   jarayoniga   tatbiq   etishda   alohida   o‘rin   tutuvchi   qulay   shart-
sharoitlari   bir   qator   to‘liq   tahlil   qilingan.Texnologiya  mehnat   jarayonining  o‘ziga
singdiriladi.   Texnologiyaning   amalga   oshirilish   shaklidan   qat’iy   nazar,   asosiy
maqsad umumiy jarayon operatsiyalarining tavsifi, predmeti, vositalari va yakuniy
natija bilan belgilanadi. Binobarin, pedagogik texnologiyaning pedagogik jarayoni
amalga   oshirish   shakli   sifatidagi   mohiyati   pedagogik   faoliyat   sohasida   namayon
bo‘ladi   insonning   ongi   jamoaviy   o‘zaro   ta’sir   in‘ikosining   ideal   shakli   hamda
dialektik   qarama-qarshiligini   ifoda   etib,   o‘zgartirilgan   mehnat   sifatida   namoyon
bo‘ladi.   Shunga   ko‘ra   ongi   qayta   shakllantirish   qonuniyatlarini   ijtimoiy
4
Jumaboyev M.E, Gadjiev Z.G‘ “Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi” Toshkent, “O‘qituvchi”, 
2018 yil. 
14 texnologayadan, ushbu qonuniyatlarini joriy etishning asosiy shakllarini pedagogik
texnologiyaga asoslangan pedagogik amaliyotdan izlash taqozo etiladi;
- qoldiqli bo‘lishda pedagogik texnologiya ijtimoiy texnologiyadan ajralib chiqib,
o‘z   taraqqiyotida   shartli   jamoaviy   repetitsiyaviy   (mashqlantiruvchi)   refleks
bosqichini   bosib   o‘tgan   holda,   asosiy   texnologik   o‘zaro   ta’sirlarni   maqsadga
muvofiq tarzda takrorlovchi harakat va operatsiyalar tizimiga ajratadi.
Bundan   kuzatilgan   maqsad   ijtimoiy   ongi   mustahkamlash   va   to‘plangan   tajribani
yangi   avlodlarga   yetkazishdan   iborat   bo‘lib,   uning   predmeti   esa   ideallashtirilgan
tavsifga ega;
-qoldiqli   bo‘lishda   pedagogik   texnologiya   nazariyasining   yaratilish   va   rivojlanish
mantiqi   asosiy   bosqichlarda   umumiy   texnologik   nazariyaning   shakllanishini   aks
ettiruvchi holat sifatida namoyon bo‘ladi. Mazkur xislat asosi fikrlash jarayonining
eng muhim shakli sifatida xulosa chiqarish imkonini beruvchi deduktiv yondashuv
hisoblanadi;   -   pedagogik   texnologiya   nazariyaning   yaratilishi   uchun   "g‘isht
qo‘yishning"   asosiy   davri   pedagogiktexnologiyaning   boshlang‘ich   "hujayrasi"ni
ifoda etuvchi  pedagogik jarayonda texnologik besh jihatning mohiyatini  ochishga
yordam   beruvchi,   o‘ziga   xos   tushuncha   va   kategoriyalar   tizimini   aks   ettiruvchi
texnologik o‘zgarish, texnologik vosita hamda texno-pedagogik o‘zaro ta’sir bilan
bog‘liqdir.
    Qoldiqli bo‘lish formulasi
     a=n*m+r  ??????  ≤  ??????  ≤  ?????? .
Bu erda a – bo‘linuvchi, n – bo‘luvchi, m –bo‘linma, r – qoldiq.
      Ayrim   misollarda   berilgan   butun   sonning   yetarlicha   katta   darajasini   boshqa
butun songa bo‘lgandagi qoldiqni topish talab etiladi. Agar bo‘luvchi butun songa
bo‘linish belgisini qo‘llash murakkab bo‘lsa ushbu misolning yechimi o‘quvchiga
qiyinchilik   tug'dirishi   yoki   ko‘proq   vaqt   talab   qilishi   mumkin.   Biz   bu   kabi
misollarni   yechishning   arifmetik   usuli   hamda   taqosslama   usullarini   yechishdagi
farqni quyida solishtirish yo‘li bilan keltiramiz.
1-misol. 1728+9 sonni 13 ga bo‘lgandagi qoldiqni toping.
1-usul: Arifmetik usuli: 172849:13 = (13 + 4)2849:13 = 42849:13 = 25698:13 ^ ^
25694 • 24 = 16 • 25694 = 16 • (26)949 = 16 • 64949 = 16 • (65 -1)949
Bu   yerda   misolga   c   belgilash   kiritamiz   ya’ni   (65   -1)949   ifodani   (65c   -   1)   ifoda
bilan almashtiramiz.
15 16 • (65c -1) = 16 • 65c -16 ifodaga yangi o‘zgaruvchi d ni kiritamiz < 16 • 65c >
ifoda < 16 -13 • 5 • c > bo‘lganidan < 13 • 80c > demak bu ifodani <13d> bilan
almashtirsak, yangi o‘zgaruvchi d=80c ga tengligi kelib chiqadi.
13d -16 = 13d -13 - 3 = 13(d -1) – 3 bu ifodaga 13 ni qo‘shib, ayiramiz, ya'ni
13(d -1) - 3 +13 -13 = 13(d -1) -13 +13 - 3 = 13(d - 2) +10
172849: 13 = (13(d - 2) +10) : 13   dan qoldiqni 10 ekanligi kelib chiqadi.
Endi   yuqoridagi   misolni   arifmetik   usulda   yechishga   qaraganda   ancha   osonroq   va
nisbatan   kamroq   vaqt   talab   qiluvchi   taqqoslama   usulida   yechishni   keltiramiz.   2-
usul: Fermaning kichik teoremasiga ko‘ra
172849:   13   ^   17131   =   1(mod13)   1712   =   1(mod13)   (1712   )237   =   1237(mod13)
172844 = 1(mod13) 172844 -175 = 1 -175(mod13)
Bunga ko‘ra ni 13 bo‘lgandagi qoldiqni topish kifoya. 2-misol. 93253: 7 qoldiqni
toping.
1-usul: Berilgan misolni arifmetik usul yordamida yechamiz. 93253: 7 = (13 •7 +
2)253:7 = 2253: 7 = 23 • 225 yoki 2 • 2252 ko‘rinishida yozib olamiz.
2 • 2252 = 2 • (23)84 = 2 • 884 = 2 • (7 +1)84 ^ ^ bu tenglikda 2 • (7 +1)84 ifodani
2 • (7c +1) ifoda bilan almashtiramiz, bu ifodani hadma-had ko‘paytirib, 2 • 7c + 2
ifodaga   ega   bo‘lamiz.   Hosil   bo‘lgan   2   •   7c   +   2   ifodani   7   d   +   2   ifoda   bilan
almashtiramiz. Bu erda d yangi o‘zgaruvchi 2c qiymatni ifodalaydi. Xosil bo‘lgan
7d + 2 ifodadan ko‘rinadiki qoldiq 2 ga teng. Demak, 93253: 7 =.... (2 qoldiq).
2-usul: Ferma teoremasini esga olamiz.
937+1 = 1(mod7) 936 = 1(mod7) (936)42 = 142(mod7) 93252 = 1(mod7) 93252 •
93 = 93(mod7) 93:7 = 13 (2 qoldiq)
3-misol.   4250   ni   17   ga   bo‘lgandagi   qoldiqni   toping.   1-usul:   4250:17   =   (2   •   17   +
8)50:17 850:17 ifoda bilan almashtirsak bo‘ladi.
850: 17 = (82)25: 17 = 6425:17 = (3 • 17 +13)25: 17  ifoda shu ko‘rinishga keladi
va 850:17 = (82)25:17 = 6425:17 = (3 -17 +13)25:17   ifodani 1325:17 ifoda bilan
almashtiramiz. 1325:  17 = (17 - 4)25: 17 ^ 42 (17 - 4)25: 17 ifodaga с belgilash
kiritamiz. (17 - 4)25 ifodani (17c - 4) ifoda bilan almashtirib qoldiqni hisoblaymiz.
(17c   -   4):   17   ^   (17c   -17   +17   -   4):   17   =   =  (17(c   -1)   +13):   17   ifodadan   qoldiq   13
ekanligini aniqlaymiz. 2-usul: Ferma teoremasi yordamida qoldiqni topamiz.
16 4250: 17 ^ 4216 = 1(mod17) = (4216)3 = 13(mod17) 4248 = 1(mod17) 4248 - 422
= 1 - 422(mod17) 4248 - 422 = 422(mod17)
Yuqoridagi   misollardan   ko‘rinadiki   berilgan   butun   sonning   yetarlicha   katta
darajasini   boshqa   butun   songa   bo‘lgandagi   qoldiqni   topishda   taqqoslama   usuli
ancha   qulaylik   tug‘dirar   ekan,   buning   uchun   o‘quvchidan   taqqoslama   xossalarini
va Ferma teoremasini bilishi talab etiladi xolos.
“Aqliy hujum” o‘yini 7-misol
40:9=?       (4 q)      
 57:7=8     (q ?)
64:9=?      (1 q)
34:4=?      (2 q)
57:8=7     (q ?)
46:9=5     (q ?)
Orol dengizi
Qoldiqli bo‘lish
1-misol
Nasiba 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 sonlaridan har qaysisining ostiga 2 ga, 3 ga, 4 ga
bo‘lishdan   chiqqan   qoldiqlarni   yozdi.   Nasiba   jadvalni   to‘g‘ri   to‘ldirganini
doirachalar (cho‘plar)dan foydalanib tekshiring.
Sonni 2 ga, 3 ga, 4 ga bo‘lganda eng katta qoldiq nechaga teng bo‘ladi?
2 ga bo’lganda 1, 3 ga bo’lganda 2, 4 ga bo’lganda 3 qoldiq qoladi
“Baliq ovi” o‘yini
43:7=                    84:9=
22:7=                    13:3=
65:8=                     46:9=
73:9=                     38:4=
Qoldiqli bo`lish
17 P=(a+b)*2
P=22sm
Bo‘yi-4sm
Eni-?,sm
Yechish: 4*2=8
22-8=16
16:2=8
Javob: eni 8 sm
(6+4)-9. Bu yerda yig‘indini  topish qulay (6+4=10), chunki  uni  9 ga ko‘paytirish
oson (6+4=10, 10-9=9-10= =90).
(10+6)-5. Bu yerda har bir qo‘shiluvchini 5 ga ko‘paytirish qulay, chunki 16 ni 5
ga   ko‘paytirishni   hali   bilmaymiz   (10+6=16,   16-5=?).   Shuning   uchun   bunday
hisoblaymiz:   (10+6)-5=10-5+6-5=50+30=80.   Shundan   so‘ng   bolalarga   4   ta   20
tiyinlik   tanga   va   4   ta   5   tiyinlik   chaqa   ko‘rsatish   (54-rasm),   hammasi   necha   tiyin
bo‘lishini hisoblashni va buni misol tarzida yozishni taklif qilish qulay.
15 • 4=?
20 5
25-4= (20+5) • 4=20-4+5-4=80+20=100.
Shunga o‘xshash misollarni yechishda bolalar mulohaza yuritishadi, masalan,
24 ni 3 ga ko‘paytirish uchun 24 ni o‘nlik va birliklar ko‘rinishida ifodalaymiz, bu
20 + 4 bo‘ladi; har bir qo‘shiluvchini
3 ga ko‘paytiramiz:
24-3 24-3=(20 + +4) -3= =20-3+4-3= =60+12=72 20-3=60, 4-3=12, bu sonlarning
yig‘indisini topamiz: 60 + 12=72, demak, 24-3=72.
So‘ngra bolalar o‘rganish mashqlaridan so‘ng o‘zlari 2-38 misolni qanday yechish
kerakligini   tushuntirishadi   (ko‘paytuvchilarning   o‘rnini   almashtiramiz:   2-38=38-
2= = (30+8)-2=30-2+8-2=60+16=76. Demak, 2-38=76).
Jadvaldan   tashqari   bo‘lish.   Jadvaldan   tashqari   bo‘lishda   quyidagi   ko‘rinyshdagi
hollar qaraladi: 60 : 3, 100 : 2, 80 : 20, 64 : 4 va 64 : 16. Yaxlit sonlarni bir xonali
18 songa bo‘lib, bolalar jadvaldan tashqari ko‘paytirishdagidek mulohaza yuritishadi:
«80— bu 8 ta o‘nlik, 8 o‘nl. : 2= =4 o‘nl. yoki 40».
80 : 20 ko‘rinishdagi bo‘lishda bolalar ularni o‘nliklar kabi bo‘lishadi. 8 o‘nlikni 2
ta o‘nlikdan qilib bo‘linganda 4 chiqadi 5
. 
80   :   2   va   80   :   20   ko‘rinishidagi   misollarni   taqqoslashga   alohida   e’tibor   berish
lozim.   Bolalar   ko‘pincha   ularni   chalkashtirishadi   va   bunday   xatoga   yo‘l
qo‘yishadi:   80   :   20=40.   Bu   turdagi   xatoliklarning   oldini   olish   uchun   bu   hollarni
taqqoslab, tanish bo‘lgan ko‘rsatmalilikdan foydalanishga (cho‘plar bog‘lamlariga)
qaytish kerak.
Bo‘lishning   keyingi   usullarini   o‘zlashtirish   maqsadida   o‘qituvchi   quyidagi
ko‘rinishdagi juda ko‘p tayyorgarlik mashqlarini o‘tkazadi:
1.   Har   bir   son   uchun   shunday   bo‘luvchini   tanlangki,   bo‘linmada   10   soni   hosil
bo‘lsin: 30, 40, 50, 60, 70, 80.
Topshiriq yozma ravishda bajariladi:
30 : 3=10, 40 : 4=10 va hokazo
30, 40, 80 soni qanday bir xonali sonlarga bo‘linadi?
Topshiriqni   bajarishda   1   sonini   ham   hisobga   olish   kerak,   ya’ni   daftardagi   yozuv
bunday ko‘rinishda bo‘ladi: 30 : 1=30, 30 : 2=15, 30 : 3=10, 30 : 5=6, 30 : 6=5.
Yig‘indi   6   ga   bo‘linishi   uchun   30   ga   qanday   bir   xonali   sonni   qo‘shish   mumkin?
Yig‘indi   8   ga   bo‘linishi   uchun   40   ga   qanday   bir   xoyali   sonni   qo‘shish   mumkin?
Yigindi 5 ga bo‘linishi uchun 50 ga qanday bir xonali sonni qo‘shish mumkin?
3 ga, 4 ga, 5 ga, 6 ga bo‘linadigan va 0 bilan tugaydigan eng katta sonni ayting.
     Bolalarni 64 : 4 ko‘rinishidagi hollarda bo‘lish usullari bilan tanishtirish uchun
ular   bilan   yig‘indini   songa   bo‘lish   usullari   qarab   chiqiladi.   Yig‘indiga   nisbatan
bo‘lishning   taqsimot   xossasi   bilan   tanishtirish   odatda   ko‘rsatmali   tarzda   beriladi,
bunda   birinchi   ko‘rsatmali   namoyish   doskada   bajariladi,   keyin   shunga   o‘xshash
mulohazalar   yuritib,   bolalar   darslik   bo‘yicha   yig‘indini   songa   bo‘lishning   ikki
usulini   tahlil   qilishadi   va   shunga   o‘xshash   usul   bilan   yig‘indini   songa   bo‘lishga
doir misollarni yechishni o‘rganishadi (bu misollarning birinchisi bu songa har bir
qo‘shiluvchini   bo‘lish   imkonini   ko‘zda   tutadi,   ammo   birinchi   darslardayoq
shunday hollar kiritiladiki, ularda ikki qo‘shiluvchining yig‘indisi songa bo‘linadi,
ularning   har   biri   esa   bu   songa   bo‘linmaydi).   Shunday   qilib,   eng   boshidanoq
5
  Jumayev M. E., Tadjieva Z. G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi T.: 2005 yil
19 bolalarning   diqqati   yig‘indini   songa   bo‘lishning   qarab   chiqilgan   usullaridan
ikkalasi   ham   har   doim   ham   mumkin   bo‘lavermasligiga,   lekin   doimo,
qo‘shiluvchilardan   har   biri   bo‘linganda   ularning   yig‘indisini   «bo‘laklab»   bo‘lish,
keyin olingan natijalarni qo‘shish mumkinligiga qaratiladi.
        Bolalarni   qarab   chiqilgan   xossaning   masala   va   misollarni   samarali   usul   bilan
yechishga   qo‘llanishda   mashq   qildirib,   ularning   diqqatini   yig‘indini   «bo‘laklab»
bo‘lish   usulidan   tez-tez   foydalanish,   yechimni   yengillashtirishga   qaratish   kerak
(masalan, bolalar shunday qilib 454-81 sonlar yig‘indisini 9 ga bo‘lishlari mumkin,
bu   qoidani   bilmasdan   esa   bu   sonlarning   yig‘indisini   9   ga   umuman   bo‘la
olishmaydi).
20 II BOB. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini qoldiqli bo‘lishni misollar orqali
o‘rgatish
2.1 Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini qoldiqli bo‘lishni misollar orqali
o‘rgatish.
        Tabiiyki,   umumiy   holda   erishilgan   natija   har   doim   ham   o‘qituvchining   dars
boshida   belgilagan   maqsadiga   mos   kelavermaydi.   Ta’lim   maqsadi   o‘qituvchi   va
o‘quvchilar faoliyati asosida, shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi,
ushbu   jarayonda   aniq   maqsadga   yo‘naltirilgan   mexanizm   ishga   tushadi.   Ta’lim
tizimlari   maqsadga   erishish   jarayonida   bosh   xalqa   aynan   qanday   va   qaysi
mexanizm   asosida   hamda   mavjud   tarkibiy   unsurlarni   qanday   ishga   solish
mumkinligini ifodalashga qiladi.
   Qoldiqli bo‘lishda qoldiq doim bo‘luvchidan kichik bo‘ladi. a va b natural sonlar
bo‘lsin. a ni b ga bo‘lganda to‘liqsiz bo‘linma c va qoldiq d bo‘lsa, ya’ni, a:b=c ( d
qoldiq) bo‘h, u holda, a=b*c+d, d>b bo‘ladi.
      Qoldiqli   bo‘lishda   bo‘luvchini   topish   uchun   ,   to‘liqsiz   bo‘linmani   bo‘luvchiga
ko‘paytirib, hosil bo‘lgan ko‘paytmaga qoldiqni qo‘shish kifoya.
      a   va   b   –   natural   sonlar   bo‘lsin.   a   ni   b   ga   bo‘lganda   to‘liqsiz   bo‘linma   c   va   d
bo‘lsa,   yani,   a:b   =   c   (d   qoldiq)   bo‘lsa,   u   holda   ,   a   =   b   c   +   d,   d   bo‘ladi   a   –
bo‘linuvchi   b   –   bo‘luvchi   c   –   to‘liqsiz   bo‘linma   d   –   qoldiq.   Bo‘lishda   qoldiq
bo‘luvchidan doimo kichik bo‘lishi lozim Masala : 28 ni 9 ga bo‘ling.
Yechish:   28   sonini   9   ga   bo‘lib   bo‘lmaydi   chunki   9   ni   ko‘paytirilganda   28   ni
beruvchi   natural   son   yo‘q.   9,   18,   27,   36   sonlari   ichida   28   yo‘q   ammo   bu   sonlar
ichida 28 dan kichik va 9 ga bo‘linadigan eng katta natural sonlar bor.
28 ni hosil qilish uchun 27 ga 1 ni qo‘shish kerak 27 + 1 = 28
Demak 28 ni quyidagicha yoza olamiz :  bunda 28- berilgan,
9 - bo‘lunuvchi, 3 – to‘liqsiz bo‘linma , 1 – qoldiq bo‘ladi
1-misol.
a) 9:3=3 b) 12:5=2(2 q) d) 18:6=3 e) 20:8=2(4 q)
f) 0:34=0 g) 124:5=24(4 q)
2-misol.
a) ha b) ha d) ha e) ha f) yo‘q 4-misol..
21 200:6=33 (2 q)
5-misol.
a) 546:5=109 (1 q) b) 308:7=44
d) 210:19=11 (1 q) e) 1230:7=175(5 q)
f) 12655:63=200(55 q) g) 54103:44=1229 (27 q)
6-misol.
a) 2053=84∙24+37
b) 4106=79∙51+77
d) 2891=2∙1000+891
e)1230=94∙13+8
7-misol.
a) 32∙24+13=781
b) 43∙25+17=1092
d) 119∙31+29=3718
Yangi   material   bilap   tanishishga   tayyorlanish   uchun   ko‘paytirish   jadvalidan
berilgan   songa   bo‘linuvchi   sonlar   qatorini   takrorlash   muhimdir.   Masalan,   2   ga
qoldiqsiz bo‘linadigan sonlarni aytishni taklif etish mumkin va hokazo.
Bunday   o‘yinni   taklif   qilish   mumkin:   o‘qituvchi   ketma-ket   sonlarni,   masalan,   1
dan   30   gacha   sonlarni   aytadi.   O‘quvchilar   uni   diqqat   bilan   tinglashadi   va   u
masalan, 3 ga qoldiqsiz bo‘linadigan sonni aytganda ko‘llarini ko‘tarishadi (yoki 3
ga bo‘lish natijasini anglatuvchi raqamli kartochkani ko‘tarishadi).
O‘quvchilar maxsus tashkil etilgan kuzatishlar asosida o‘zlari xulosa chiqarishlari
juda   foydalidir.   Bu   ishni   quyidagicha   o‘tkazish   mumkin:   o‘quvchilar   o‘qituvchi
taklif etgan misollarni, masalan, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 160
36,   37,   38,   39,   40   sonlarini   3   ga   bo‘lishadi,   keyin   4   ga,   keyin   esa   5   ga   va   6   ga
bo‘lishadi.   Misollar   og‘zaki   yozuvlarsiz   yechiladi.   O‘qituvchi   doskaga   bo‘luvchi
va qoldiqni jadval ko‘rinishida yozadi (agar qoldiq bir necha marta takrorlansa, u
yozuvda takrorlanmaydi):  
Bo‘luvchi                          Qoldiq
22 3                                       0, 1, 2
4                                       0, 1, 2, 3
5                                       0, 1, 2, 3, 4
6                                       0, 1, 2, 3, 4, 5
O‘quvchilar bo‘luvchi va qoldiqlarni taqqoslab, bo‘luvchi qoldiqdan katta bo‘lishi
kerakligi   haqida   xulosa   chiqarishadi.   Bu   yerda   o‘quvchilar   nima   uchun   qoldiq
bo‘luvchiga teng yoki undan katta bo‘lmasligini tushuntirishlari muhimdir.
Xulosa chiqarishga tayyorlanish uchun bunday mashqdan foydalanish mumkin:
2 ga bo‘ling:
18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
3 ga bo‘ling:
16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Chaqirilgan   o‘quvchilarning   biri   2   ga   bo‘linadigan   sonlarning   ostiga   chizadi,
ikkinchisi   3   ga   qoldiqsiz   bo‘linadigan   sonlarning   ostiga   chizadi,   bo‘lishda
chiqadigan qoldiqlarni tekshiradi.
Xulosani   mustahkamlash   va   ongli   o‘zlashtirish   uchun   turli   xil   mashqlardan
foydalaniladi. Masalan:
Agar bo‘luvchi 6 ga teng bo‘lsa, bo‘lishda qanday qoldiqlar qoladi?
7 ga bo‘lganda qanday eng katta qoldiq qolishi mumkin?
8 ga bo‘lganda qoldiqda 7, 8, 9 chiqishi mumkinmi? Nima uchun? Xatoning oldini
olish   uchun   misolni   yechmasdan   oldin   qanday   eng   katta   qoldiq   qolishi
mumkinligini   aniqlashga   bolalarni   o‘rgatish   kerak.   Shu   maqsadda   shunday
mashqlar   tavsiya   qilinadiki,   unda   berilgan   misollar   orasidan   qoldiq   4   dan   katta
bo‘lmaganlarini tanlab olish va yechish kerak: 16 : 6, 25 : 8, 22 : 3.
        Bunday   mashqlar   bajarilgandan   so‘ng   yozma   ravishda   qoldiqli   bo‘lish
o‘tkaziladi. O‘qituvchi, masalan, 3 ta tokchaga 7 ta doirachani joylashtirishni taklif
qiladi.   Hamma   doirachalarni   3   ta   tokchaga   baravardan   joylashtirish   mumkin
emasligi aniqlanadi. Hamma tokchada baravardan doiracha bo‘lishi uchun ularning
har biriga 2 tadan doiracha qo‘yish kerak, lekin bunda 1 ta doiracha ortib qoladi.
Shundan keyin doskaga 7 ta o‘quvchi chaqiriladi va ularga bir juftdan tizilib turish
taklif qilinadi. Bunda 3 ta juft hosil bo‘ladi, lekin bitta bola juftsiz qoladi. Har bir
23 masalani   qarab   chiqishda,   u   bo‘lish   amali   bilan   yechilishi   ta’kidlab   o‘tiladi.
O‘qituvchi   masalaning   yechilishi   qanday   yozilishini   doskada   ko‘rsatadi.   Bunda
yozuvdagi har bir qadam masalani tahlil qilish yo‘li bo‘yicha bajariladi:
Necha   juft   hosil   bo‘lishini   bilish   uchun   qaysi   amalni   bajarish   kerak?   (7   ni   2   ga
bo‘lish kerak) Yozuv: 7 : 2.
Necha juft hosil bo‘ldi? (3 juft.) Yozuv to‘ldiriladi: 7 : 2=3.
7  ta   bolaning  hammasi   juft-juft   bo‘lib  turishdimi?   (Yo‘q,  faqat   6  ta   bola  juft-juft
bo‘lib turibdi.) O‘qituvchi biz haqiqatan qaysi sonni 2 ga bo‘lganimizni ko‘rsatish
uchun (6 sonni) 7 soni ostiga b sonini yozishni taklif qiladi.
Yozilishi: 7 : 2=3
Qancha   odam   juftsiz   qolganini   bilish   uchun   7   dan   6   ni   ayirish   kerak.   1   chiqadi.
Yozuv bunday ko‘rinishni oladi: 7:2=3
Bu   yozuv,   7   ni   2   ga   bo‘lib,   biz   3   ni   va   yana   qoldiqda   1   ni   hosil   qilganimizni
ko‘rsatadi. Buni esdan chiqarmaslik uchun biz buni hozircha bunday yozamiz:
7: 2=3 (Qoldiq 1).
Bu   yozuv   quyidagicha   o‘qiladi:   yettini   ikkiga   bo‘lganda   3   chiqadi   va   qoldiqda   1
qoladi.O‘quvchilardan birortasi  doskada bajarilgan yozuv qanday o‘qilishini  yana
bir marta takrorlasin, shundan so‘ng masalada qo‘yilgan savolga javob bersin 6
.
Yozma   qoldiqli   bo‘lish   yozuvi   bilan   tanishib,   bolalar   qoldiqli   bo‘lish   algoritmini
o‘zlashtirishga kirishishadi. Mulohazalar bunday bo‘lishi mumkin: 60 : 8.
  Bo‘linuvchidan   kichik   va   bo‘luvchiga   qoldiqsiz   bo‘linuvchi,   bo‘linuvchiga   eng
yaqin sonni topish kerak. Bu son 56. 56 ni 8 ga bo‘lib, 7 ni hosil qilamiz.
Qoldiqni   bilamiz.   Biz   56   ni   bo‘ldik,   ammo   60   ni   bo‘lish   kerak   edi.   60   —   56=4.
Demak, qoldiq 4.
Qoldiqni   bo‘luvchi   bilan   taqqoslaymiz.   Qoldiq   bo‘luvchidan   kichik.   Demak,   56
bo‘luvchi to‘g‘ri tanlangan. Yechilishini yozamiz:
_60 : 8=7 (qoldiq 4)
      O‘quvchi   har   bir   amalni   to‘g‘ri   bajarish   uchun   u   nimani   bilishi   va   uddalashi
kerak?   Eng   qiyin   amal   —   bo‘luvchiga   qoldiqsiz   bo‘linadigan,   berilganga   yaqin
6
 Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematikadan fakultativ darslarni tashkil etish metodikasi 
T.: TDPU 2005 yil
24 bo‘linuvchini   tanlashdir.   Uning   bajarilishi   uchun   ko‘paytirish   jadvalini,   berilgan
songa   bo‘linuvchi   sonlar   qatorini   yaxshi   bilish   kerak.Shu   munosabat   bilan
quyidagi mashqlar foydalidir:
2 ga, 3 ga, 4 ga, 5 ga va hokazoga qoldiqsiz bo‘linadigan hamma sonlarni ayting.
Berilgan   sonlar   orasidan   5   ga,   8   ga   va   hokazoga   qoldiqsiz   bo‘linadigan   sonlarni
tanlang.
Masalan,  56, 63, 72, 78, 81, 90 sonlari  orasidan 8 ga qoldiqsiz bo‘linadiganlarini
tanlab olish kerak.
52   soniga   eng   yaqin,   lekin   undan   kichik   va   8   ga   qoldiqsiz   bo‘linadigan   sonni
ayting 7
.
Ma’lumki,   buning   uchun   ko‘paytirish   jadvalini   juda   yaxshi   bilish   zarur.   Bu
o‘qituvchiga   turli   xil   mashqlarni   bajarishda   uni   muntazam   takrorlash   vazifasini
yuklaydi.
Qoldiqni   bo‘luvchi   bilan   taqqoslash   ham   ancha   qiyin   amaldir.   Bu   yerda
o‘quvchilar faqat qoldiq bo‘luvchidan kichik bo‘lishi kerakligini bilishlari muhim
emas.   Ular   nima   uchun   bo‘linuvchiga   eng   yaqin   songa   bo‘lish   mumkinligini
tushuntirishlari   kerak.   Bu   amalni   qoldiqli   bo‘lish   uquvini   shakllantirishda
e’tiborsiz   qoldirib   bo‘lmaydi.   Agar   o‘quvchilarni   doim   uni   mustaqil   bajarishga
o‘rgatilsa,   bu   ko‘p   xonali   sonlarni   bo‘lishni   bajarishda   xatolarning   oldini   olishga
yordam beradi.
Mashq   qilish   tarzidagi   topshiriqlarni   bajargandan   so‘ng   bolalarga   qoldiqli
bo‘lishga  bag‘ishlangan  materialni  tushunib  olish  oson  bo‘ladi. Doskada   qoldiqdi
bo‘lishga doir misolning yechilishi yozilgandan so‘ng [(masalan, _49 : 6=8 (qold.
1)] o‘qituvchi butun sinfga savol beradi: yechimning to‘g‘riligini qanday tekshirish
mumkin?   Bolalar   qoldiq   va   bo‘luvchini   taqqoslash   kerakligini,   qoldiq
bo‘luvchidan   kichik   bo‘lishi   kerakligini   (1   qoldiq   3   dan   kichik)   tushunishlari
uchun yetarlicha tayyorlangan bo‘lishlari kerak. O‘qituvchi doskaga yozadi: 1) 1<8
va   bu   tekshirishning   birinchi   va   juda   muhim   qadami   ekanini   tasdiqlaydi.   Endi
bo‘lish   to‘g‘ri   bajarilayotganini   tekshirish   kerak.   Biz   bo‘lishni   qanday
tekshiramiz? Ko‘paytirish bilan. 8 ni 6 ga ko‘paytirsak, 48 hosil bo‘ladi. Bu biz 6
ga bo‘lgan sondir. Doskaga o‘qituvchi tekshirishning ikkinchi qadamini yozadi: 2)
8-6=48. Lekin bizda yana 1 qoldiq qoldi. 48 ga birni qo‘shamiz, 49 chiqadi. Bu son
bo‘linuvchidir. Doskaga tekshirishning uchinchi qadami yoziladi: 3) 48 + 1=49.
7
  Jumayev M.E. Bolalarda matematik tushunchalarni rivojlantirish nazariyasi va metodikasi (KHK uchun) T.: Ilm-Ziyo
2005 yil
25     Bajarilgan yozuvlar bo‘yicha qoldiqli bo‘lishni tekshirishning asosiy bosqichlari
takrorlanadi: 1) qoldiq bilan bo‘luvchini taqqoslaymiz. Qoldiq bo‘luvchidan kichik
bo‘lishi kerak. 2) Hosil qilingan bo‘linmani bo‘luvchiga ko‘paytiramiz. 3) Olingan
ko‘paytmaga   qoldiqni   qo‘shamiz.   Agar   bunda   bo‘linuvchi   hosil   bo‘lmasa,
yechimida xatoga yo‘l qo‘yilgan bo‘ladi 8
.
      Keyingi   darslarda   bolalar   60:44,   71   :   23   va   hokazo   ko‘rinishidagi   hollardagi
qoldiqli bo‘lish bilan tanishadilar. Bu hollarni qarab chiqishdan oldin 44 : 20, 51 :
17 va hokazo ko‘rinishdagi  oldinroq qarab chiqilgan bo‘lishning tegishli hollarini
takrorlash   zarur,   bolalarga   qoldiqli   bo‘lishda   bo‘luvchiga   qoldiqsiz   bo‘linadigan,
bo‘linuvchiga   eng   yaqin   bo‘lgan   kichik   sonni   topish   kerakligini   yana   bir   marta
eslatish   kerak,   bunda   har   gal   hosil   qilinadigan   qoldiq   bo‘luvchidan   kichik   ekani
tekshiriladi.
      Bundan   keyin   mashq   qilish   jarayonida   og‘zaki   hisoblashlarda   va   qoldiqli
bo‘lishga   doir   misollarni   og‘zaki   yechishda   har   doim   ham   yechilishining
to‘g‘riligini   tekshirishning   hamma   uchala   qadamini   bajarishni   majburiy   ravishda
talab   qilish   lozim   emas,   lekin   har   gal   juda   bo‘lmaganda   uning   birinchi   qadamini
bajarish   kerak   (qoldiqni   bo‘luvchi   bilan   taqqoslash).   Qoldiqli   bo‘lishga   doyr   har
bir   misolni   yechishda   bunday   taqqoslashning   zarurligiga   bolalar   o‘rgatilgan
bo‘lishlari kerak.
    Tabiiyki,   qoldiqli   bo‘lishni   o‘zlashtirish   bo‘yicha   ish   bu   bosqichda
tugallanmasligi   kerak.   Tegishli   mashqlardan   boshlang‘ich   maktabni   tugatguncha
muntazam foydalanish zarur. Faqat shu shart bajarilgandagina qoldiqli bo‘lishning
mustahkam va ongli ko‘nikmasini ishlab chiqish mumkin.
Mashqlar keltiramiz.
31 : 4=6(qold. 7) O‘qituvchi qanday xatoga yo‘l qo‘ygan.
Misolni to‘g‘ri yeching.
5 ga bo‘linganda qoldiqda 2 ni beradigan bir nechta misol ayting.
Qoldiqli   bo‘lishga   doir   shunday   misol   o‘ylab   topingki,   unda   qoldiq   5   ga   teng
bo‘lsin:
□ : □ = □ (qold. 5)
Qoldiqli   bo‘lishga   doir   misol   tuzing,   bunda   bo‘linuvchi   65,   qoldiq   2   ga   teng
bo‘lsin:
8
Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan amaliy mashg’ulotlar 
Jizzax, 2006 yil
26 65: □=□ (qold. 2)
Qoldiqdi   bo‘lishga   doir   misol   tuzing,   unda   bo‘linuvchi   43,   bo‘linma   9   ga   teng
bo‘lsin:
43 : □ =9 (qold. □ )
Qoldiqli bo‘lishga doir misol tuzing, unda bo‘linuvchi 41, bo‘linma 8 va qoldiq 1
ga teng bo‘lsin:
41 : □ =8 (qold. 1)
Bo‘luvchi 6, bo‘linma 7 va qoldiq 4 ga teng bo‘lgan qoldiqli bo‘lishga doir misol
tuzing:
□ : 6=7 (qold. 4) ~ 42
«Qoldiqdi   bo‘lish»   mavzuini   o‘rganish   katta   tarbiyaviy,   ta’limiy   va   amaliy
ahamiyatga  ega,   ya’ni  bo‘lish  haqidagi  tushunchani   kengaytirishga  olib  keladi  va
bolalarni   ko‘p   xonali   sonlarni   bo‘lishni   o‘rganishga   tayyorlaydi.   Undan   tashqari,
bu   mavzu   bolalarni   matematikadan   bilimlarini   turli   xil   amaliy   masalalarni
yechishga   qo‘llanishni   o‘rganish   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratadi.   Bu   mavzuni
o‘rganish   tarbiyaviy   jihatdan   matematikani   amaliyot   bilan   aloqasini   ko‘rsatishga
yordam beradi 9
.   Qoldiqli bo’lishga doir shunday misol o’lab topingki, unda qoldiq
5 ga teng bo’lsin: 
Masalan: 41:6=6 (5 qoldiq)
Qoldiqli   bo’lishga   doir   misol   tuzing.   Bunda   bo’lunuvchi   65,   qoldiq   2   ga   teng
bo’lsin.
65: =65:9=7(2Qoldiq)
Qoldiqli   bo’lishga   doir   misol   tuzing.   Bunda   bo’lunuvchi   43,   bolinma   4   ga   teng
bo’lsin:
43: =4 ( qoldiq )
43:9=4 (7Qoldiq)
Qoldiqli bo’lishga doir misol tuzing, unda bo’lunuvchi 41, bo’linma 8 ga va qoldiq
1 ga teng bo’lsin:
41: =8(1qoldiq )
9
 Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang’ich sinflarda matematika darslarida didaktik o‘yinlar Jizzax, 2007 yil
27 41:5=8 (1 qoldiq)
Guruh a’zosi 17 m li lentani qirqib ko’rsatib beradi.
Kesib olishdi – 17 m dan 4 ta bo’lak.
Qoldi – 5 m l.
Uzunligi - ? m
Yechimi: 17:4=3 m (5 qoldiq)
Javob : Kesib olingan har qaysi bo’lakning uzunligi 3 m.
Savol – javob o’tkaziladi.
Lentalar nima uchun kerak?
Qaychidan qanday foydalanish kerak?
Siz kim bo’lmoqchisiz?
Tikuvchilik qanday kasb?
Javoblar umumlashtirib, ballar qo’yiladi.
Men   bir   jumboq   mushukcha,   mening   sonlarim   ancha,   -   deya   mushukcha   bizga   3
sonlari   bilan   tashrif   buyuradi.   Mushukchadagi   sonlardan   biz   26   sonini   olib   4   ga
bo’ldik.261 :4=6 (2 qoldiq)
Mashina Kichik – kichik uychalar,
Chopadi ko’cha bo’ylab.
Bolalar chiqib olgan
Nima bu, ayting o’ylab?
Ha,   albatta,   bu   moshina.   Moshinamizdan   biz   1   lar   va   1   ta   g’ildirak   yig’indisini
oldik va uni g’ildirakda berilgan songa bo’ldik.
10+6=16
16:6=2 (4 qoldiq)
Laylakda berilgan tana qismidagi sonlar yig’indisini dumida berilgan 2 lardan 3 ta
bo’lgani uchun 3 ga bo’ldik.
19:3=6 (1 qoldiq)
28   96 ichida 7 ga bo‘linadigan eng katta sonni izlaymiz: 
7 ⋅  12 = 84;           7 ⋅  13 = 91;      7 ⋅  14 = 98
72 yoshda Otasidan  2 marta yosh Bobosidan  8 marta yosh
Ular orasidan 91 ni tanlay miz. 96 – 91 = 5;
5 < 7. 
Demak:
96 : 7 = 13 (5 qold.)
Qoldiqli bo‘lishni bajarishning bunday 
usuli tanlash usuli deb ataladi.
Qoldiqli bo‘lishlarni bajaring:
25 : 2             54 : 4 
64 : 5             87 : 8
32   ta   atirgul   va   21   ta   chinnigulni   5   ta   gul-   donga   bir   xilda   solish   kerak.   Har   bir
guldonga   nechta   atirgul   va   nechta   chinnigul   to‘g‘ri     keladi?   Nechta   atirgul   va
nechta chinni gul qoldiq sifatida ortib qoladi?
2 ga bo‘linganda 1 qoldiq, 3 ga bo‘linganda 2 qoldiq, 4 ga bo‘linganda 3 qoldiq, 7
ga esa butun bo‘linadigan sonni toping.
                                                
XULOSA
            Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarning
arifmetik   amallar   bajarishni   o‘rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini
29 o‘rganish   va   ularga   individual   yondashish   darajasi   bo‘yicha   bilish   topshiriqlarini
ularni hal etish jarayonida cheklash shart-sharoitlarini belgilashdan iborat bo‘ladi.
          Psixologik-pedagogik   nuqtai-nazardan   o‘qituvchilar   boshlang‘ich   sinf
matematika   darslarida   o‘quvchilarining   arifmetik   amallar   bajarishni   o‘rganishini
tashkil etish didaktik “rintsi" larining o‘ziga xosliklari, o‘quv jarayonining didaktik
ta’minorai, didaktik ishlanmalar mohiyati va yo‘nalishi ko‘rib chiqilgan bu barcha
materiallarning boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘quvchilarning arifmetik
amallar   bajarishni   o‘o‘rganishini   tashkil   etish   didaktik   prinsiplarini   shakllantirish
maqsad va vazifalariga muvofiqligining ilmiy asoslangan tahlili berilgan.
        Psixologiyadan   ma’lumki,   tafakkurning   rivojlanishi   shaxsning   ijodiy   aktivligi
orqali   aniqlanadi.   Masalalarni   mustaqil   yechishni   tashkil   qilish   o‘qituvchiga
o‘quvchilarning   mumkin   bo‘lgan   aqliy   qobiliyatlari   rezervlaridan   foydalanish
imkonini beradi. Masalalarning yechishda predmetga bo‘lgan qiziqish rivojlanadi,
umuman   mustaqillik,   erkinlik,   talabchanlik,   mexnatsevarlik,   maqsadga   intilishlik
rivojlanadi.Bolalarga   ta’lim-tarbiya   berishda   kam   matnli   masalalarning   roli
kattadir. Masalalar o‘quvchilarning fikr doiralarini kengaytirishga yordam beradi.
      Qoldiqli bo‘lish amaliga doir masalalar yechishda ko‘rgazmalikning ahamiyati
katta.   Darslarda   masalalar   yechishda   ko‘rgazmalikdan   foydalanish   o‘quvchilarni
faollashtiradi,   ularning   diqqatini   oshiradi   va   rivojlantiradi,   o‘quv   materialini
mustaxkam o‘zlashtirishni ta’minlaydi va vaqtni tejash imkonini beradi.
     O‘quvchilarga qoldiqli bo‘lish amaliga doir masalalarni yechishga o‘rgatishdan
oldin   ularga   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini,   xisoblash   usullarini   o‘rgatish
muhim o‘rin tutadi. O‘quvchilar bu xisoblash usullarini yaxshi o‘zlashtirib olsalar
masalalar   yechishda   qiynalmaydilar.   Qoldiqli   bo‘lish   amallariga   doir   masalalar
yechishda bir nechta xil usullarda yechishni namayon etsa bo‘ladi.
          Boshlang‘ich   sinfda   qoldiqli   bo‘lish   amallarini   hamda   ular   orasidagi
bog‘lanishlarni   yaxshi   o‘zlashtirsalar   yuqori   sinflarda   masalalar   yechishga
qiynalmaydilar.   Qoldiqli   bo‘lishjga   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilarning   fikrlash
doirasi   ham   kengayib   boradi.   Qoldiqli   bo‘lishga   o‘rgatishda   o‘quvchilarga   avval
ko‘paytirish va   bo‘lish amallarini tushunib olgan bo‘lishi kerak. 
             FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
                                       Asosiy adabiyotlar
30 1.Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. Toshkent «O‘zbekiston» 2017
2.Jumaboyev   M.E   “Bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi”
Toshkent, Ilm-ziyo”, 2020 yil.
3.Jumaboyev M.E va boshqalar “Matematika o‘qitish metodikasi” Toshkent, “Ilm-
ziyo”, 2018 yil.
4.Jumayev   M.E   “Matematika   o‘qitish   metodikasidan   praktikum”,   Toshkent,
“O‘qituvchi”, 2019 yil.
5..   Jumaboyev   M.E,   Gadjiev   Z.G‘   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi” Toshkent, “O‘qituvchi”, 2018 yil.
6.   Jumayev   M.   E.,   Tadjieva   Z.   G’.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi T.: 2005 yil
7.   Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan
fakultativ darslarni tashkil etish metodikasi T.: TDPU 2005 yil
8.   Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
metodikasi (KHK uchun) T.: Ilm-Ziyo 2005 yil
9. Suvonqulov A. K. Hamzayev H. X. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasidan amaliy mashg’ulotlar Jizzax, 2006 yil
10.   Suvonqulov   A.   K.   Hamzayev   H.   X.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika
darslarida didaktik o‘yinlar Jizzax, 2007 yil
                                    Qo‘shimcha adabiyotlar
11.Mehnat   ta’limi.   Uzviylashtirilgan   o‘quv   dasturini   joiry   etish   bo‘yicha   tavsiya
etiladigan taqvim-mavzu rejalar (1-9 sinflar). Toshkent-2010 y.
12. Abduqodirov G'.M. Kasb ta’limi praktikumi. Toshkent. “Sharq”-2012 y.
13. Karimov A.S. Mehnat ta'limi o‘qitish texnologiyalari.Toshkent-2008 y
14.Axmedov   M   va   boshqalar   “Birinchi   sinf   matematika   darsligi”   Toshkent,
“Sharq” 2018yil.
15.   Axmedov   M   va   boshqalar   “Birinchi   sinf   matematika   darsligi”   Toshkent,
“Uzinkomsentr” 2019 yil.
31 16.Bekbayeva   N.U   va   boshqalar   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi” Toshkent, “O‘qituvchi”, 2018 yil.
17.Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Ikkinchi   sinf   matematika   darsligi”
Toshkent “O‘qituvchi”, 2019 yil.
18.Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Ikkinchi   sinf   matematika   darsligida
metodik qo‘llanma” Toshkent “O‘qituvchi”, 2020 yil.
19.Bekbayeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Uchinchi   sinf   matematika   darsligida
metodik qo‘llanma” Toshkent “O‘qituvchi”, 2018 yil.
20.Bekbaeva   N.U,   Yangiboeva   E.Ya   “Uchinchi   sinf   matematika   darsligi”
Toshkent “O‘qituvchi”, 2019 yil.
                   Elektron ta’lim resurslari
1. www.agro.uz
2. www.gov.uz
3. www.ziyonet.uz
4. www.qmii.uz
5. www.vse.uz
32 33

Boshlang’ich sinf o’quvchilarini qoldiq bilan tanishtirish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha