Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 430.9KB
Покупки 1
Дата загрузки 18 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Chegarada buziladigan 2-tartibli tenglamalar uchun chegaraviy masalalar

Купить
REJA
Kirish
Asosiy qism:
I BOB.  Chegaraviy masalalar
1.1-§.  Chegaraviy masalalar haqida umumiy tushuncha
1.2-§.  Ikki nuqtali chegaraviy masala
1.3-§.  Ikki nuqali chegaraviy masalaning yechimi
II   BOB.   Chegarada   buziladigan   differensial   tenglamalar   uchun   chegaraviy
masalalar
2.1-§.   Yuqori   tartibli   differensial   tenglamalar   uchun   chegaraviy   masalalar
2.2-§.   Chegarada buziladigan  ikkinchi  tartibli  differensial  tenglamalar  uchun
chegaraviy masalalar
Xulosa 
  Foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati
1 KIRISH
Bugungi   kunda   farzandlarimizning   ma’naviy   olamini   yuksaltirish,   ularni
milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalash   masalasi   biz   uchun   eng
dolzarb vazifa bo’lib qolmoqda.
Mamlakatimizda   sog’lom   va   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishning   eng
muhim sharti bo’lgan ta’lim-tarbiya masalasi haqida so’z borganda, biz ko’pincha
sohaning   moddiy   texnik   bazasini   mustahkamlash,   yangi   maktablar,   litsey   va
kollejlar,   oliy   o’quv   yurtlari   barpo   etish,   ularni   zamonaviy   jihozlash   haqida
ko’proq gapiramiz. Holbuki, ayni shu ishlarimiz bilan birga, ta’limning mazmuni,
sifati ham tubdan o’zgarmoqda. 
Eng   muhimi,   zamonaviy   bilim   va   tafakkurga,   sog’lom   dunyoqarashga   ega,
rivojlangan   davlatlardagi   tengdoshlari   bilan   bellashishga   tayyor   bo’lgan,   ko’zi
yonib   turadigan   navqiron   avlodimiz   katta   ishonch   bilan   hayotga   dadil   kirib
kelayotgani   barchamizni   quvontiradi.   Barchamiz   bugun   chuqur   anglab   oldik   –
faqatgina   zamonaviy   asosda   ta’lim   tarbiya   olgan,   jahonning   manaman   degan
mamlakatlaridagi   tengdoshlari   bilan   bellasha   oladigan,   jismoniy   va   ma’naviy
jihatdan barkamol yoshlar biz boshlagan ishlarni munosib davom ettirish va yangi
bosqichga ko’tarishga bog’liq bo’ladi.
Shu   sababli   yurtimizda   yangi-yangi   maktablar,   litsey   va   kollejlarni,
madaniyat,   san’at   va   sport   obyektlarini   qurish,   rekonstruksiya   qilish,   zamonaviy
talablar   asosida   jihozlash   ishlariga   bundan   buyon   ham   ustuvor   e’tibor   qaratiladi.
Ta’lim-tarbiya   va   tibbiyot   muassasalarini   yanada   rivojlantirish,   ularning   moddiy-
texnik   bazasini   mustahkamlash   va   bugungi   kun   talablari   asosida   jihozlash
darajasini oshirish, ijtimoiy infratuzilma obyektlarini jadal rivojlantirish biz uchun
ustuvor yo’nalish hisoblanadi.
Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim
dargohlarida   yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni
qanday   bo’lishi   farzandlarimizning   bugun   qanday   ta’lim   va   tarbiya   olishiga
bog’liq. Shuning   uchun   ham   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq butun
2 mamlakat   miqyosida   ta’lim   va   tarbiya,   ilm-fan,   kasb-hunar   o’rgatish
tizimlarini  tubdan  isloh  qilishga  nihoyatda  katta zarurat  sezila  boshladi.  
Matematika     fani   o’sib     kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda
o’quv   fani   sifatida   keng       imkoniyatlarga   ega.   U   o’quvchi   tafakkurini
rivojlantirib,   ularning   aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga   soladi,   o’quvchilarda
maqsadga   yo’naltirganlik,         mantiqiy     fikrlash,       topqirlik   xislatlarini
shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda   mulohazalarning   to’g’ri,     go’zal
tuzilganligi, o’quvchilarni didli, go’zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o’qitilishiga   bo’lgan   talablarini   hisobga
olgan   holda   maktab   matematika   kursini   ularning   zamonaviy   rivoji   bilan
uyg’unlashtirish   maktabda   o’quvchilarga   matematikani   o’qitishdan   ko’zda
tutilgan asosiy maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o’quvchilarni   iroda,
diqqatni   to’plab   olishni;   qobiliyat   va   faollikni,   tasavvurining   rivojlangan
bo’lishini   talab   eta   borib,   mustaqil,   ma’suliyatli,   mehnatsevar,   intizomli   va
mantiqiy   fikrlash   hamda   o’zining   qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida
himoya  qila  olish  ko’nikmalarini  rivojlantirishni  talab   qiladi.   Hozirgi  zamon
darsiga  qo’yiladigan  eng  muhim   talablardan  biri  har   bir  darsda   tanlanadigan
mavzuning   ilmiy   asoslangan   bo’lishidir,   ya’ni   darsdan   ko’zlangan   maqsad
hamda o’quvchilar imkoniyatini hisobga olgan holda mavzu xajmini belgilash
uning   murakkabligini   aniqlash,   avvalgi   o’rganilgan   mavzu   bilan   bog’lash,
o’quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning   ketma-ketligini
aniqlash,   darsda   kerak   bo’ladigan   jihozlarni   belgilash   va   qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot   texnologiyalardan
foydalangan holda muammoli vaziyatni yaratishdir. Dars davomida o’qituvchi
o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga
olishi kerak. Maktabda matematika fanini o’qitish jarayonida ilg’or pedagogik
texnologiyalardan   foydalanisho’qitish   samaradorligini   oshirishning
omillaridan   biri   sifatida   yaqqol   ko’zga   ko’rinmoqda.   Chunki   o’qitishning
ilg’or,   nostandart   (interfaol)   shakllari-ta’lim-tarbiya   masalalarini   unumli
3 yechishga,   o’quvchilarning   bilish   faoliyatini   kuchaytirishga   qaratilgan   o’quv
mashg’ulotlarini takomillashtirish yo’llaridan biri. 
Yoshlarda matematika faniga qiziqishni kuchaytirish, iqtidorli bolalarni
seleksiya   qilib,   ixtisoslashtirilgan   maktablar   va   keyinchalik   oliy   ta’lim
muassasalariga   qamrab   olish   ishlarini   to’g’ri   tashkil   qilish   kerakligi
ta’kidlandi.   Bolalar   uchun  mazkur   fandan   oddiy  va   tushunarli   tilda   yozilgan
ommabop   darslik   va   o’quv   qo’llanmalari   yaratish,   matematik   ongni,   kerak
bo’lsa, bog’chadan boshlab shakllantirish vazifasi qo’yildi.
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi.   Bunday chegaraviy masalalarni yechish
talabaga oson emas. Shu sababli ushbu kurs ishida chegaraviy masalalar soddaroq
xollar   uchun:   Birinchi   va   ikkinchi   tartibli   differensial   tenglamalar   uchun
o’rganilgan va to’liq tahlil etilgan   Shu sababdan bu masalaning qo‘yilishi dolzarb
hisoblanadi.
Tadbiqot     obyekti     va     predmeti:   Chegaraviy   masalalar,   ikkinchi   tartibli
differensial tenglamalar uchun chegaraviy masalalar.
Ishning     maqsadi   va     vazifalari.   Ushbu   kurs   ishda   differensial
tenglamalarda chegaraviy masalalarni yechishda Grin funksiyasidan foydalanilgan
va Shturm Liuvill masalasi tahlil etilgan hamda misollar bilan tushuntirilgan.
Tadqiqot     usuli   va   uslubiyoti.   Ikkinchi   tartibli   oddiy   differensial
tenglamalar va ularga qo‘yilgan chegaraviy masalalarni yechish.
4 I BOB.
Chegaraviy masalalar
1.1-§. Chegaraviy masalalar haqida umumiy tushuncha
Chegaraviy   masalalar     berilgan   sohada   aniqlangan   funksiyalarning   biror˗
sinfidan bu sohaning chegarasida   berilgan shartlarni qanoatlantiruvchi funksiyani
topish   uchun   mo’ljallangan   masalalar.   Aniq   hodisalarni   ifodalovchi   funksiyalar,
odatda,   matematik   fizika     tenglamalarining   yechimlaridan   iborat   bo’ladi.
Matematik fizika tenglamalari (differensial, integral, integrodifferensial,funksional
tenglamalar) cheksiz ko’p yechimlarga ega. Shuning uchun ham kerakli birdan bir
yrchimni   aniqlash   uchun   qo’shimcha   chegaraviy   shatlar   beriladi.     Chegaraviy
masalalarni   tekshirishda   integral   tenglamalar,   oldindan   baholashlar,   chekli
ayirmalar usuli va boshqa usullar keng qo’llaniladi.
Differensial   tenglamalar   uchun   qo’yilgan   Koshi   (boshlang’ich)   masalasini
eslab   o’taylik.   Sodda   qilib   aytganda,   Koshi   masalasi   berilgan   differensial
tenglamaning berilgan nuqtadan o’tadigan integral  chizig’ini  izlashdan iborat edi.
Agar differensial  tenglamaning biror bir integral chizig’ini berilgan ikki nuqtadan
o’tishi talab etilsa, bu masala Koshi masalasidan farq qilib, berilgan ikki nuqtaning
har biri uchun alohida olingan Koshi masalasi yechimga ega bo’lsa ham, bu masala
yechimga ega bo’lmasligi mumkin.
Birinchi tartibli differensial tenglama uchun bu masala quyidagicha
,     
kabi yoziladi, bu yerda     –   berilgan sonlar bo’lib,   .   Bu masalani
o’rganishda,   qaralayotgan   differensial   tenglamaning  
  shartni
qanoatlantiradigan   yechimi   mavjud   bo’lsa,   u   yechim  
  shartni   ham
qanoatlantiradimi   yoki   yo’qmi?   degan     savolga   javob   berish   lozim   bo’ladi.   Bu
holda   bevosita   savolga   tekshirish   bilan   javob   berish   mumkin.   Masalan,
  masala   yechimga   ega   emas.   Haqiqatdan   ham   berilgan
5 tenglamaning umumiy yechimi     ko’rinishga ega bo’lib, undan  
shartga   ko’ra   ,   ya’ni   kelib   chiqadi.   Demak,     yechim
  shartni   qanoatlantiradi.   Ammo   bu   funksiya   shartni
qanoatlantirmaydi,   chunki   .   Demak,   bu   funksiyaga   mos   integral
chiziq   (1;1)   nuqtadan   o’tmaydi.   Shuning   uchun   o’rganilayotgan   maala   yechimga
ega   emas.   Ammo   yuqoridagi   mulohazalardan   ko’rinib   turibdiki,   ushbu
    masala yagona   yechimga ega.
Ma’lumki,   ikkinchi   tartibli   differensial   tenglamalar   uchun
Koshi   (boshlang’ich)   masalasi   shartlar   bilan   qo’yiladi.   Bu
maala   geometrik   nuqtai   nazardan,   berilgan   differensial   tenglamaning  
nuqtadan   y
1   burchak   koeffitsiyent   bilan   o’tuvchi   integral   chizig’ini   topishdan
iborat.   Qaralayotgan   tenglama   uchun   chegaraviy   shartli
masala   qo’yilishi   ham   mumkin.   Bu   masalada   tenglamaning   integral   chizig’i
  va        nuqtalardan o’tishi talab qilinayotgan bo’lib, bu nuqtalardan
bu   integral   chiziq   qanday   burchak   koeffitsiyent   bilan   o’tishi   avvaldan   berilgan
emas. Misol sifatida ushbu 
masalani tekshiraylik. Berilgan differensial tenglamaning yechimi
dan   iborat,   bu   yerda   va     -   ixtiyoriy   o’zgarmaslar.   Bundan   shartni
qanoatlantiradigan   yechim     ekani   kelib   chiqadi.   Agar     ( k   –
berilgan ixtiyoriy butun son) bo’lsa,  bo’ladi. Demak, bunda
  funksiya  
  –   ixtiyoriy   son   bo’lganda   ham   qaralayotgan   masalaning
yechimi bo’ladi, ya’ni bunda masala cheksiz ko’p yechimga ega bo’ladi.   
bo’lib,   tenglikdan   kelib   chiqadi.   Bu   holda
6 qaralayotgan   masala     ko’rinishdagi   yagona   yechimga   ega
bo’ladi.   Xususiy   holda,   shartni   qanoatlantiradigan   yechim
faqatgina  mavjud bo’lib, u  funksiyadan iborat bo’ladi.
Yuqorida   differensial   tenglamalar   uchun   qo’yilgan   masala   Koshi
masalasidan farq qiladigan masala bo’lib, uni  ikki nuqtali chegaraviy masala  yoki,
to’g’ridan-to’g’ri,  chegaraviy masala  deb yuritiladi.
1.2-§. Ikki nuqtali chegaraviy masala
  Ushbu 
                                                                 (1.2.1)
differensial tenglamaning 
                                      (1.2.2)
shartlarni qanoatlantiradigan   yechimini topish masalasi (1.1) tenglama uchun   ikki
nuqtali   chegaraviy   masala   deb   ataladi.   Bunda   (1.2)   –   chegaraviy   shartlar   deb
yuritiladi.(1.1) Va (1.2)  tengliklarda  –  berilgan sonlar,  
lar esa berilgan funksiyalar bo’lib,   va     .
  {(1.1),   (2.1)}   masalani   noma’lum   funksiyani   almashtirish   bilan
soddalashtirish mumkin. Haqiqatdan ham,  noma’lum funksiyani 
tenglik bilan yangi  noma’lum funksiyaga almashtirsak, (1.1.1) tenglama yana
ikkinchi tartibli quyidagi ko’rinishdagi 
chiziqli   differensial   tenglamaga,   (1.2.2)   chegaraviy   shartlar   esa
ko’rinishga keladi, bu yerda
7 Ko’pincha   (1.2.1)   tenglamani   tekshirishga   qulay   bo’lganm   boshqa
ko’rinishda   yoziladi.   Agar   (1.2.1)   tenglamaning   ikki   tomonini   exp∫p
1 (x)dx
funksiyaga ko’paytirib, ba’zi shakl almashtirishlarni bajarsak, 
                           (1.2.3)
ko’rinishdagi tenglamaga ega bo’lamiz. Bu yerda 
Yuqoridagi mulohazalarni e’tiborga olib, umumiylikni chegaralamagan holda 
{(1.2.1), (1.2.2)} masala o’rniga (1.2.3) tenglamaning 
,       (1.2.4)
shartlarni qanoatlantiradigan yechimini topish haqidagi chegaraviy masalasini 
o’rganish yetarli degan hulosaga kelamiz. 
Agar     bo’lsa, {(1.2.3), (1.2.4)} masala  bir jinsli bo’lmagan masala ,
  bo’lganda esa  bir jinsli masala  deb yuritiladi.
Yuqorida bayon qilingan masala (1.2.3) tenglamaning ushbu 
                                       (1.2.5)
chegaraviy   shartlarni   qanoatlantiruvchi   yechimini   topish   haqidagi   masalaning
xususiy holidir, bu yerda     - berilgan o’zgarmaslar bo’lib,  
va  . Agar   bo’lsa, {(1.2.3), (1.2.5)}   masala  bir jinsli chegaraviy
shartli   masala   deyiladi,     bo’lganda   esa   tegishli   masala   bir   jinsli
bo’lmagan chegaraviy shartli masala  deyiladi.
Demak,     ikki   nuqtali   chegaraviy   masalada   berilgan   differensial   tenglama
qaralayotgan   kesma   chegarasida   nafaqat   noma’lum   funksiyaning   qiymati,   balki
uning   hosilasining   qiymati   yoki   o’zi   va   hosilasining   biror   chiziqli
kombinatsiyasining   qiymati   berilishi   mumkin   ekan.   Odatda,   (1.2.3)   tenglama
uchun   (1.2.4)   shartlar   bilan   qo’yilgan   masala   birinchi   chegaraviy   masala,
8   shartlar   bilan   qo’yilgan   masala   ikkinchi   chegaraviy   masala,
qolgan hollarda esa  aralash chegaraviy masala  deb ataladi. 
1.3-§. Ikki nuqali chegaraviy masalaning yechimi
1. Quyidagi ikki nuqtali chegaraviy masalani qaraylik:
                                              (1.3.1)
          Bu masalaning yechimi quyidagi teorema asosida topiladi.
           Gilbert  t eoremasi.  Agar {(1.3.0), (1.3.1)} masalaning  Grin 
funksiyasi ma’lum va   bo’lsa, bu masalaning  yechimi 
                                        (1.3.2)
formula   bilan   aniqlanadi,   aksincha,   agar     funksiya   {(1.3.0),
(1.3.1)}   masalaning   yechimi   bo’lsa,   uni   (1.3.2)   ko’rinishda   ifodalash
mumkin. 
Isbot. Haqiqatan ham, (1.3.2) formula bilan aniqlangan 
funksiya (1.3.1) chegaraviy shartlarni qanoatlantiradi, chunki Grin 
funksiyansining ta’rfiga ko’ra 
 bo’lgani uchun 
  Endi   (1.3.2)   formula   bilan   aniqlangan   funksiya   (1.3.0)   tenglamaning
yechimi ekanligini ko’rsatamiz. Buning uchun avval  (1.3.2) ni quyidagicha yozib
olamiz:
Bundan   hosilalarni hisoblaymiz:
9 = ;
      larning qiymati (1.3.0) ga qo’yamiz. Unda 
.
  Integral ostidagi ifodalar nolga tengligini e’tiborga olsak, oxirgi tenglikdan
(1.3.0) tenglik kelib chiqadi. Teoremaning birinchi qismi isboti kelib chiqdi.
  Endi   teoremaning   ikkinchi   qismini   isbotlaymiz,   ya’ni   {(1.3.0),   (1.3.1)}
masalaning   yechimi   mavjud   bo’lsa,   uni   (1.3.2)   formula   bilan   yozilishini
isbotlaymiz.       funksiya   qo’yilgan   {(1.3.0),   (1.3.1)}   masalaning   yechimi
bo’lsin.   Bu   masalaning   Grin   funksiyasini   bilan   belgilaylik.   (1.3.0)
tenglamani   ga, 
tenglamani  ga ko’paytirib, birinchisidan ikkkinchisini ayirsak,
10 tenglikka ega bo’lamiz.
Bu tenglikni   oraliqda integrallaymiz:
          va     funksiyalar   (1.3.1)   chegaraviy   shartlarni
qanoatlantirishini   va     funksiyalar   esa     oraliqda
uzluksizligini e’tiborga olsak, oxirgi tenglikdan 
tenglik  kelib chiqadi. Bu tenglikni   funksiyaning  bo’lgandagi
xossasiga asosan,
ko’rinishda yozish mumkin.
Bu yerda  s  va   x  o’zgaruvchilar o’rinlarini almashtirsak, 
formula hosil bo’ladi. 
Qo’yilgan   masalaning   Grin   funksiyasi   uchun  
tenglik o’rinli ekanligini e’tiborga olsak, oxirgi tenglikdan (1.12) tenglik
kelib chiqadi. 
     Gilbert teoremasi to’lig’icha isbotlandi.
11   2.   Endi   ikki   nuqtali   chegaraviy   masala   uchun   oddiy   Grin
funksiyasining   yagonaligini   isbotlash   mumkin.   Haqiqatdan   ham,
{(1.3.0), (1.3.1)} masalaning ikkita   oddiy Grin funksiyalari
mavjud   deb   faraz   qilsak,   (1.3.2)   formulaga   asosan,   qo’yilgan
masalaning   bu   Grin   funksiyalariga   mos   yechimlarini   quyidagicha
yozish mumkin:
Bularning  ayirmasidan iborat bo’lgan ushbu 
funksiya   bir   jinsli   tenglamani   va   (1.3.1)   chegaraviy   shartlarni
qanoatlantiradi. Ma’lumki bunday funksiya aynan nolga teng, ya’ni
Bu   ayniyat   ixtiyoriy     funksiya   uchun   bajarilganligi
uchun,   undan ,   ya’ni,     ekanligi   kelib
chiqadi.   Demak,   {(1.3.0),(1.3.1)}   masalaning   oddiy   Grin   funksiyasi
yagona ekan.
12 II BOB.
 Chegarada buziladigan differensial tenglamalar uchun chegaraviy
masalalar
2.1-§. Yuqori tartibli differensial tenglamalar uchun chegaraviy
masalalar
  1.   Umumiy   tushunchalar.   Yuqori   tartibli   oddiy   differensial
tenglamalar   uchun   qo’yilgan   chegaraviy   masalani   yechishda   yangi
qiyinchiliklar   deyarli   kelib   chiqmaydi.   Shuning   uchun   bir   tipik   misolni
tekshirish bilan chegaralanamiz. Quyidagi 
                               (2.1.1)
differensial tenglama berilgan bo’lsin. 
13   differensial ifodaning  
                  (2.1.2)
chegaraviy shartlarni qanoatlantiruvchi Grin funksiyasi quyidagicha ta’riflanadi:
Ta’rif.  Ikki argumentli  funksiya quyidagi shartlarni qanoatlantirsin:
1˚.     funksiyalar   s   ning     oraliqdagi   barcha
qiymatlarida  x  argumenti bo’yicha uzluksiz;
2˚.   funksiya (2.1.2) chegaraviy shartlarni bajaradi;
  3˚.     hosila   x   ning     oraliqdagi   barcha   qiymatlarida
uzluksiz, lekin   nuqtada birinchi tur uzilishga ega bo’lib, uning sakrashi 1 ga
teng, ya’ni
yoki
.
4 ˚ .   funksiya     oraliqlarda     differensial
operatorning   (2.1.2)   chegaraviy   shartlarni   qanoatlantiradigan   Grin   funksiyasi
deyiladi.
Grin funksiyasining eng harakterli xususiyatlaridan biri uning uchun Gilbert
teoremasining   o’rinligidir,   ya’ni   agar   funksiya   (2.1.1)   tenglamani   va   (2.1.2)
chegaraviy shartlarni qanoatlantirsa, uni 
                                 (2.1.3)
ko’rinishda   ifodalash   mumkin   va,   aksincha,   (2.1.3)   formula   bilan   berilgan   y(x)
funksiya (2.1.1) tenglama va (2.1.2) chegaraviy shartlarni qanoatlantiradi.
2.   To’rtinchi   tartibli   oddiy   differensial   tenglamalar   uchun   Grin
funksiyasini tuzishga doir misollar.
14 1)      differensial operatorning 
chegaraviy shartlarni qanoatlantiruvchi Grin funksiyasini tuzing.
Yechish.   Eng   avval   tenglamaning   umumiy   yechimini   topamiz.
Ravshanki, u quyidagi ko’rinishga ega:
             Bundan foydalanib ko’rsatish mumkinki,     bir jinsli tenglamaning
bir jinsli chegaraviy shartlarni qanoatlantiruvchi yechim   bo’ladi. Shuning
uchun oddiy Grin funksiyasini tuzamiz.
Grin funksiyasini quyidagi ko’rinishda izlaymiz:
Chegaraviy shartlardan ushbu 
algebraik   tenglamalar   sistemasi   kelib   chiqadi.   Bu   sistemadan
  larni   topamiz.   Demak,   Grin   funksiyasi   quyidagi
ko’rinishga ega:
Grin funksiyasi uchun birinchi va uchinchi shartlarga ko’ra ushbu algebraik
tenglamalar sistemasini hosil qilamiz:
Bu sistemani yechib, quyidagilarga ega bo’lamiz:
15 Topilganlarni   o’rniga   qo’ysak,   o’rganilayotgan   masalaning   Grin   funksiyasi
to’la aniqlanadi:
2)     differensial   operatorning  
chegaraviy shartlarni qanoatlamtiruvchi Grin funksiyasini tuzing.
Yechish.   Ma’lumki,     bir   jinsli   tenglamaning   umumiy   yechimi
  ko’rinishda   yoziladi.   U   holda
  bo’ladi.   Bularni   va
chegaraviy shartlarni e’tiborga olib,   tengliklarga ega
bo’lamiz.   Demak,     u   holda     tenglamaning   bir   jinsli
chegaraviy   shartlarni   qanoatlantiruvchi   yechimi     bo’ladi.   Agar  
bo’lsa, trivial yechimga ega,     bo’lsa, trivial bo’lmagan bo’lmagan yechimga
ega bo’lamiz. Shuning uchun umumlashgan Grin funksiyasini tuzish lozim bo’ladi.
  yechimni   normallashtirsak,     kelib   chiqadi.   Endi
, ya’ni   tenglamaning umumiy yechimini topamiz:
Demak, umumlashgan Grin funksiyasi quyidagi
ko’rinishda   izlaymiz.   Bu   funksiyani   chegaraviy   shartlarga   bo’ysundirsak,
tengliklar va
16 tenglamalar sistemasi kelib chiqadi. Oxirgi sistemani yechib,   larni topamiz:
  Shunga   ko’ra,   umumlashgan   Grin   funksiyasi   quyidagi
ko’rinishga keladi:
Buni   umumlashgan   Grin   funksiyasi   ta’rifining   birinchi   shartlariga
bo’ysundirib
algebraik  tenglamalar sistemasini hosil qilamiz. 
Bu sistemani yechib, quyidagilarni topamiz:
.
Bularni o’rniga qo’ysak, umumlashgan Grin funksiyasi
ko’rinishga keladi.   noma’lumni topish uchun umumlashgan Grin funksiyasining
normallangan     yechim   bilan   ortoganal   bo’lim   shartidan   foydalanamiz,
ya’ni 
tenglikdan foydalanamiz.  ni bu shartga qo’yib, 
17 ni topamiz.    ning bu qiymatini    funksiyaning oxirgi formulasiga qo’ysak,
o’rganilayotgan masalaning umumlashgan Grin funksiyasi hosil bo’ladi. 
2.2-§. Chegarada buziladigan ikkinchi tartibli differensial tenglamalar
uchun chegaraviy masalalar
Agar   va     funksiyalar     oraliqda   aniqlangan   va   uzluksiz
bo’lib,  bo’lsa, ushbu 
                  (2.2.1)
tenglama   chegarada   buziladigan   ikkinchi   tartinbli   differensial   tenglama
deyiladi.   Bunda   ko’pincha     funksiya   uchun
tengsizlik bajariladi deb qaraladi.
(2.2.1)   differensial   tenglama   uchun   quyidagicha   chegaraviy   shartlar
bilan qo’yilgan masalalar qaraladi:
Agar   bo’lsa, 
                                 (2.2.2)
 Agar   bo’lsa, 
                        (2.2.3)
{(2.2.1), (2.2.2)} masalani qaraylik. Agar {(2.2.1), (2.2.2)} masalaning
yechimini
ko’rinishda   ifodalash   mumkin   bo’lsa,   bu   formuladagi   funksiya
{(2.2.1), (2.2.2)} masalaning Grin funksiyasi deyiladi. 
18 funksiyani   tuzishga   kirishamiz.   Buning   uchun   (2.2.1)
ternglamaning umumiy yechimini topamiz. (2.2.1) ni integrallab, 
tenglikka yoki bu yerda Dirixle formulasidan foydalanib, 
                    (2.2.4)
tenglikka     ega   bo’lamiz.   Bundan   chegaraviy   shartga   asosan
chegaraviy shartga asosan esa 
tenglik    kelib chiqadi, bu yerda 
.
Topilganlarni (2.2.4) ga qo’yamiz:
Bu yerdagin    oraliq bo’yicha integralni   va  oraliqlar bo’yicha
integrallarga ajratsak va 
,
tengliklarni e’tiborga olsak, (*) tenglik 
19 Ko’rinishda yoziladi. Bu yerda 
belgilash kiritsak, oxirgi tenglikni quyidagi 
ko’rinishda   yozish   mumkin   bo’ladi.   U   holda   yuroqidagi   ta’rifga   asosan  
funksiya {(2.2.1), (2.2.2)} masala uchun Grin funksiyasi bo’ladi. Bu yerda
tengliKlarni   e’tiborga   olsak,   Grin   funksiyasining   quyidagicha   ko’rinishiga   ega
bo’lamiz:
                       (2.2.5)
Bu Grin funksiyasi quyidagi xossalarga ega ekanligi osongina isbotlanadi:
1) Grin funksioyasi   kvadratda uzluksiz;
2)   bo’lganda   tenglik bajariladi;
3) Grin funksiyasi (2.2.2) shartlarni qanoatlantiradi;
4)  .
Endi   {(2.2.1),(2.2.2)}   masalaning   yechimini   topamiz.   (2.2.1)   tenglamaning
umumiy   yechimi   (2.2.5)   formula   bilan   aniqlaanadi.   Undan     chegaraviy
shartga asosan esa 
tenglik kelib chiqadi.
Topilganlarni (2.2.4) ga qo’yib, 
20 tenglikka ega bo’lishimiz, bu yerdagi  funksiya 
ko’rinishga  ega bo’lib, u {(2.2.2), (2.2.3)} masalaning Grin funksiyasi bo’ladi.Bu
funksiyaning xossalariga to’xtalamiz:
1) Grin funksiyasi   to’g’ri to’rtburchakda uzluksiz
(bu yerda   );
2)   tengsizlik o’rinli.
Bu tengsizlikni isbotlaymiz:
Bu   yerda ikkinchi qo’shiluvchida integrallash tartibini o’zgartirib,so’ngra   x
ni  t  bilan,  t  ni esa  x  bilan almashtirsak va  tenglikni e’tiborga olsak,
tenglik kelib chiqadi. U holda
21 3)   bo’lganda   tenglikni bajariladi;
4) Grin funksiyasi (2.2.2) chegaraviy shartlarni bajaradi;
5) 
Oxirgi   3),   4)   va   5)   xossalar   ham   Grin   funksiyasining   formulasidan
foydalanib qiyinchiliksiz isbotlandi.
XULOSA
Bugungi kunda respublikamizda ta’lim tizimi tubdan isloh qilinmoqda.
Barcha   kurslardagi   singari   “Oddiy   differensial   tenglamalar”   kursini   o’qib,
o’rganish   va   o’qitishda   hamda   talabalarning   misollar   ishlashi   va   uning   tub
mohiyatini   tushinib   yetishlari   uchun   qulay,   yangicha   usullardan   foydalanib
tushuntirish   va   ishlash   talab   etilmoqda.   Bundan   ko’rinib   turibdiki,   Oddiy
differensial   tenglamalar   kursida   Chegarada   buziladigan   ikkinchi   tartibli
22 tenglamalar   uchun   chegaraviy   masalalar   mavzusini   o’rganishda   imkon
boricha uning qulay, hisoblashga oson bo’ladigan, usullarini o’rganib chiqish
talab   etilmoqda.   Bundan   ko’zlangan   Chegarada   buziladigan   ikkinchi   tartibli
tenglamalar   uchun   chegaraviy   masalalar ni   hisoblash   uchun   fan   tarixida
bajarilgan   ishlar   bilan   chuqur   tanishib   chiqish   va   ulardan   hisoblash   oson   va
aniq bo’ladigan usullarini tanlab olib  hisoblashda ularni qo’llashdan iborat.
Oddiy   differensial   tenglamalar   matematikaning   fundamental
bo’limlaridan       bo’lib,   uning   poydevori   hisoblanadi.   Ma’lumki,   oddiy
differensial   tenglamalar   kursi       davomida   ko’pgina   tushuncha   va   tasdiqlar,
shuningdek, ularning tasdiqlari   keltiriladi.
                 Kurs ishining birinchi bob birinchi  paragrafida   Chegaraviy masalalar
haqida   umumiy   tushuncha   yoritib   berilgan .   Ikkinchi   paragrafda   Ikki   nuqtali
chegaraviy   masala     ko’rsatib   o’tilgan .   Uch i nchi   paragrafda   Ikki   nuqali
chegaraviy masalaning yechimi   mavzulari   tushuntirib berilgan .   Ikkinchi bob
birinchi  paragrafda   Yuqori  tartibli differensial  tenglamalar  uchun chegaraviy
masalalar   mavzusi   ko’rsatib   berilgan.   Ikkinchi   paragrafda   Chegarada
buziladigan   ikkinchi   tartibli   differensial   tenglamalar   uchun   chegaraviy
masalalar ishlab yo’nalishlar berilgan. 
Kurs   ishida   o’rganilgan   natijalar   nazariy   va   amaliy   ahamiyatga   ega
bo’lib,   ulardan   Oddiy   differensial   tenglamalarg a   qo’yilgan   masalalarni
yechishda  fоydalanish mumkin.
              Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston Respublikasi ning   “K adrlar tayyorlash milliy dasturi ” Toshkent –
1997 yil . 
2. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonuni”, Toshkent – 1997
yil.
3.   A.   I.   Shirinov,   X.   N.   Nosirov,   I.   S.   G’oziyev.   Differensial   tenglamalar
23 fanidan uslubiy ko’rsatma. Farg’ona – 2002.
4. Salohitdinov M. Matematik fizika tenglamalari T.  “O’zbekiston”, 2002, 444b.
5. Salohitdinov   M.   S.,   Nasriddinov   G.   N.   Oddiy   differensial   tenglamalar.   T.
“O’zbekiston”, 1994, 167-198- betlar.
6. Vladimirov V. S., Mixaylov V.P., Vasharin A.A., Karimova X.X., Sidorov Y.,
Shabunin   M.I   “Сборник   задач   по   уравнениям   математической   физики”
“Наука”  1982, 272  ст.
7. Teshaboyeva N. X. Matematik fizika usullari. T. 1966, 160b.
8. Jurayev T. Abdinazarov S. Matematik fizika tenglamalari. T. 2003, 332b.
Internet saytlari:
1. Elektron jurnal www.arki.ru
2. T o’ li q  matnli kutubxona www.lib.ru
24
Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha