Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 744.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

60 Продаж

Chegirmalarning keltirilgan sistemasi va uning xossalari. Sinflar xalqasi

Купить
  Chegirmalarning keltirilgan sistemasi va uning
xossalari.Chegirmalar sinflari xalqasi
Mundarija: 
I. KIRISH
I-BOB. Chegirmalar sistemasi
1.1 -   Keltirilgan chegirmalar  sistemasi
1.2 -   Chegirmalarni xossalari
1.3 - Chеgirmalar nazariyasining ba'zi tatbiqlari     
II BOB.  Chegirmalar sinflari xalqasi
2.1 -  Taqqoslama va uning xossalari.   Z
m   halqa xaqida
2.2 -  Bir xil modulli taqqoslamalarni hadlab ko’paytirish
2.3-   Chegirmalar sinflarini xalqasi. Eyler va Firma teoremalari
XULOSA.
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR.
1 KIRISH
“Yoshlarimizning   mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak   intellektual   va   ma’naviy   salohiyatga   ega
bo`lib, dunyo miqyosida o’z tengdoshlariga hech qaysi sohada bo`sh kelmaydigan insonlar
bo`lib   kamol   topishi,   baxtli   bo`lishi   uchun   davlatimiz   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va
imkoniyatlarini safarbar etamiz”
                                                                                          Sh.M.Mirziyoyev.
                         O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasi   tasdiqlandi   va   unda   quyidagilar   nazarda
tutiladi:oliy   ta'lim   sohasida   davlat-xususiy   sheriklikni   rivojlantirish,
hududlarda davlat va nodavlat oliy ta'lim muassasalari faoliyatini tashkil
etish   asosida   oliy   ta'lim   bilan   qamrov   darajasini   50   foizdan   oshirish,
sohada   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratish;O‘zbekiston   Milliy
universiteti va Samarqand davlat universitetini mamlakatimiz oliy ta'lim
muassasalarining   flagmaniga   aylantirish;respublikadagi   kamida   10   ta
oliy ta'lim muassasasini xalqaro e'tirof etilgan tashkilotlar (Quacquarelli
Symonds   World   University   Rankings,   Times   Higher   Education   yoki
Academic Ranking of World Universities) reytingining birinchi 1 000 ta
o‘rindagi oliy ta'lim muassasalari ro‘yxatiga, shu jumladan, O‘zbekiston
Milliy   universiteti   va   Samarqand   davlat   universitetini   birinchi   500   ta
o‘rindagi   oliy   ta'lim   muassasalari   ro‘yxatiga   kiritish;oliy   ta'lim
muassasalarida   o‘quv   jarayonini   bosqichma-bosqich   kredit-modul
tizimiga o‘tkazish;alqaro tajribalardan kelib chiqib, oliy ta'limning ilg‘or
standartlarini   joriy   etish,   jumladan,   o‘quv   dasturlarida   nazariy   bilim
olishga   yo‘naltirilgan   ta'limdan   amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirishga yo‘naltirilgan   ta'lim   tizimiga   bosqichma-bosqich   o‘tish;oliy   ta'lim
mazmunini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   ko‘tarish,   ijtimoiy   soha   va
iqtisodiyot   tarmoqlarining   barqaror   rivojlanishiga   munosib   hissa
qo‘shadigan, mehnat bozorida o‘z o‘rnini topa oladigan yuqori malakali
kadrlar   tayyorlash   tizimini   yo‘lga   qo‘yish;oliy   ta'lim   muassasalarining
akademik   mustaqilligini   ta'minlash;oliy   ta'lim   muassasalarida   ta'lim,
fan,   innovatsiya   va   ilmiy-tadqiqotlar   natijalarini   tijoratlashtirish
faoliyatining   uzviy   bog‘liqligini   nazarda   tutuvchi   “Universitet   3.0”
konsepsiyasini   bosqichma-bosqich   joriy   etish;xorijiy   investitsiyalarni
keng   jalb   qilish,   pullik   xizmatlar   ko‘lamini   kengaytirish   va   boshqa
budjetdan   tashqari   mablag‘lar   hisobiga   oliy   ta'lim   muassasalarida
texnopark,   forsayt,   texnologiyalar   transferi,   startap,   akselerator
markazlarini   tashkil   etish   hamda   ularni   tegishli   tarmoq,   soha   va
hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishini   tadqiq   qiluvchi   va
prognozlashtiruvchi   ilmiy-amaliy   muassasalar   darajasiga   olib
chiqish;oliy   ta'lim   muassasalari   professor-o‘qituvchilari,   ilmiy
izlanuvchilari,  doktorantlari,   bakalavriat  va   magistratura   talabalarining
yuqori   impakt-faktorga   ega   nufuzli   xalqaro   ilmiy   jurnallarda   maqolalar
chop   etishi,   maqolalarga   iqtiboslik   ko‘rsatkichlari   oshishi,   shuningdek,
respublika   ilmiy   jurnallarini   xalqaro   ilmiy-texnik   ma'lumotlar   bazasiga
bosqichma-bosqich   kiritilishini   ta'minlash;O‘zbekiston   oliy   ta'lim
tizimini Markaziy Osiyoda xalqaro ta'lim dasturlarini amalga oshiruvchi
“xab”ga   aylantirish;oliy   ta'limning   investitsiyaviy   jozibadorligini
oshirish,   xorijiy   ta'lim   va   ilm-fan   texnologiyalarini   jalb   etish;talaba-
yoshlar   ta'lim-tarbiyasi   uchun   qo‘shimcha   sharoitlar   yaratishga qaratilgan   kompleks   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   olgan   beshta
tashabbusni   amaliyotga   tatbiq   etish;oliy   ta'lim   muassasalarining
infratuzilmasi va moddiy-texnik bazasini, shu jumladan, xalqaro moliya
institutlarining   imtiyozli   mablag‘larini   keng   jalb   qilish   hisobiga
yaxshilash,   ularni   bosqichma-bosqich   o‘zini   o‘zi   moliyalashtirish
tizimiga   o‘tkazish   va   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlash;ta'limning
ishlab   chiqarish   korxonalari   va   ilmiy-tadqiqot   institutlari   bilan   o‘zaro
manfaatli   hamkorligini   yo‘lga   qo‘yish;aholining   ijtimoiy   himoyaga
muhtoj   qatlamlari,   shu   jumladan,   imkoniyati   cheklangan   shaxslarning
oliy   ta'lim   bilan   qamrov   darajasini   oshirish,   ular   uchun   infratuzilmaga
oid   sharoitlarni   yaxshilash;b)   O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim
tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   2019   yilda   amalga
oshirish   bo‘yicha   “Yo‘l   xaritasi”   tasdiqlandi.Konsepsiya   tegishli   davrga
mo‘ljallangan   maqsadli   parametrlar   va   asosiy   yo‘nalishlardan   kelib
chiqib, har yili alohida tasdiqlanadigan “Yo‘l xaritasi” orqali bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilishi   belgilab   qo‘yildi.O‘zbekiston   Respublikasi
Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta'lim   vazirligi   hamda   Vazirlar   Mahkamasi
huzuridagi Ta'lim sifatini nazorat qilish davlat inspeksiyasining Oliy va
o‘rta   maxsus   ta'lim   vazirligi   huzuridagi   Jamoatchilik   kengashi   hamda
O‘zbekiston   oliy   ta'lim   muassasalari   rektorlari   kengashi   negizida
nodavlat notijorat tashkilot shaklidagi Respublika oliy ta'lim kengashini
tashkil etish to‘g‘risidagi taklifiga rozilik berildi.Professor-o‘qituvchilar,
talabalar   o‘rtasida   so‘rovlar   o‘tkazish,   jamoatchilik   va   ish
beruvchilarning   fikrini   o‘rganish   hamda   ilg‘or   xorijiy   tajribalarni   tahlil
qilish   orqali   oliy   ta'lim   sifatini   oshirish,   o‘quv   dasturlarini takomillashtirish   va   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   joriy   etish
yuzasidan   tavsiyalar   ishlab   chiqish;oliy   ta'limni   davlat   tomonidan
boshqarish   tizimi   samaradorligiga   va   professor-o‘qituvchilar   uchun
yaratilgan   sharoitlar,   ular   tomonidan   ta'lim   berishda   qo‘llanilayotgan
ta'lim-tarbiya   usullarining   ta'sirchanligiga   xolisona   baho   berish;ta'lim
berishda   yuqori   sifatni   ta'minlash   yuzasidan   ta'sirchan   jamoatchilik
nazoratini   o‘rnatish,   bu   borada   ommaviy   axborot   vositalari   va   boshqa
fuqarolik jamiyati institutlari bilan yaqindan hamkorlik qilish;oliy ta'lim
muassasalari   faoliyatida   ochiqlik,   shaffoflik   va   xolislikni   ta'minlash,
korrupsiyaga   sharoit   yaratuvchi   omillarni   bartaraf   etishga   qaratilgan
kompleks   chora-tadbirlar   ishlab   chiqish   va   ularni   amalga   oshirish
bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish;oliy ta'lim tizimida kadrlar tayyorlash,
qayta   tayyorlash,   malakasini   oshirish   va   pedagoglarning   ilmiy-
innovatsion   faoliyatini   rivojlantirish   bo‘yicha   ishlarni   mazmunli   va
maqsadli   tashkil   etish   yuzasidan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab
chiqish;xalqaro   aloqalar   natijadorligini   tahlil   qilib   borish,   qo‘shma
dasturlar   samaradorligini   baholash,   hamkorlikning   yangi   shakllarini
rivojlantirish,   chet   ellik   professor-o‘qituvchilar   va   xorijdagi
vatandoshlarni   oliy   ta'lim   tizimiga   jalb   etish   bo‘yicha   takliflar
tayyorlash;oliy ta'lim muassasalari faoliyati samaradorligini baholash va
takomillashtirish   bo‘yicha   xorijiy   ilg‘or   tajribalarni   o‘rganish   asosida
ularni   respublika   oliy   ta'lim   muassasalari   sharoitida   qo‘llash   bo‘yicha
tavsiyalar   ishlab   chiqish.Kengashning   faoliyati   natijalari,   ishlab
chiqilgan   taklif   va   tavsiyalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta
maxsus   ta'lim   vazirligining   hay'at   majlisida   yiliga   kamida   ikki   marta Kengash   a'zolari   bilan   birgalikda   ko‘rib   chiqiladi,   natijasi   yuzasidan
tegishli   qarorlar   qabul   qilinadi;Kengash   tomonidan   tayyorlangan   taklif
va   tavsiyalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta'lim
vazirligi,   tarkibida   oliy   ta'lim   muassasalari   bo‘lgan   vazirlik   va   idoralar
hamda   oliy   ta'lim   muassasalari   tomonidan   majburiy   tartibda   ko‘rib
chiqiladi
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning
murakkab vazifalarini hal etish o’qituvchining g’oyaviy e ’ tiqodi, kasb-mahoratiga,
san’ati, iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog’liqdir. Ta’lim-
t arbiya   jarayonini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini
safarbar   etish   o’qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridi .
Matematika     fani   o’sib     kelayotgan   yosh   avlodni     kamol       toptirishda   o’quv   fani
sifatida   keng       imkoniyatlarga   ega.   U   o’quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning
aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga   soladi,   o’quvchilarda     maqsadga   yo’naltirganlik,
mantiqiy     fikrlash,       topqirlik   xislatlarini       shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir
qatorda   mulohazalarning   to’g’ri,     go’zal       tuzilganligi,   o’quvchilarni   didli,
go’zallikka ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib   borish   asosida   fanlar   o’qitilishiga   bo’lgan   talablarini   hisobga   olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg’unlashtirish
maktabda   o’quvchilarga   matematikani   o’qitishdan   ko’zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o’quvchilarni   iroda,   diqqatni   to’plab
olishni; qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo’lishini talab eta borib,
mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o’zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantirishni talab qiladi. 
Hozirgi   zamon   darsiga   qo’yiladigan   eng   muhim   talablardan   biri   har   bir
darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan   bo’lishidir,   ya’ni   darsdan ko’zlangan   maqsad   hamda   o’quvchilar   imkoniyatini   hisobga   olgan   holda   mavzu
xajmini belgilash uning murakkabligini aniqlash, avvalgi o’rganilgan mavzu bilan
bog’lash,   o’quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning   ketma-
ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo’ladigan   jihozlarni   belgilash   va   qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot   texnologiyalardan
foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars   davomida   o’qituvchi
o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga   olishi
kerak. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Algebra   va   sonlar   nazariyasining     ba’zi     bir
tadbiqlari   va   asosiy   xossalari   haqida   eng   muhum   tushunchalarini   o’rganish   va
algebra va sonlar nazariyasi kursida olgan bilimlarimizni  mustahkamlash. 
Kurs ishining obyekti.  Algebra va sonlar nazariyasi
Kurs   ishinin g   predmeti.   Algebra   va   sonlar   nazariyasi ning   qay   darajada
kerakligi;
Kurs ishining vazifalari.
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
2. Algebra va sonlar nazariyasi  fanini chuqur o’rganish;
3. Taqqoslamalar tushunchasini shakllantirish;
4. Taqqoslamalarning turlari;
5. Taqqoslamalar va ularning xossalari tatbig’i; I- BOB.  Chegirmalar sistemasi
1.1 Keltirilgan chegirmalar  sistemasi.
1 0
 . Ch е girmalar   tushunchasi.  Faraz qilaylik, )	(z	f  funksiya	
		: 0	K z z a R	    	
                                                       (1)
sohada   golomorf   bo’lib,   a   nuqta   bu   funksiya   yakkalanuvchi   maxsus   nuqtasi
bo’lsin. U holda 	
)	(z	f  funksiya  K  da ushbu Loran qatoriga yoyiladi.	
	

 
 


												
n n n
nn
nn
n	a	z	c	a	z	c	a	z	c	a	z	c	a	z	c	z	f
0 2
21
1	...	)	(	...	)	(	)	(	)	(	)	(	)	(	
{ :| | ; 0 }z z a R	  	     	
 aylana  bo’yicha hadlab int е grallash mumkin:	
																	

	
				
									
...	)	(	)	(	)	(	)	(	)	(	
0	
2	2	1	1	dz	a	z	c	dz	a	z	c	dz	a	z	c	dz	a	z	c	dzz	f	n	n	n	
n	
n
Bu  е rda 	
  da musbat yo’nalish olgan.
      Ma'lumki,

 


lsao'1agar  ,2 ,lsabo'1agar,0
)(
bmi m
dzaz m	
	
bo’ladi. Shuni e'tiborga olib	
i	с	dzz	f		
	
2	)	(	1			
ya'ni	

		
	 1	)	(	2
1	c	dzz	f	i
bo’lishini topamiz.
1–ta'rif.  Ushbu 	

		dzz	f	i	)	(	2
1
mikdor, ya'ni  	
)	(z	f funksiyaning Loran katoriga yoyilmasidagi  	1с  koeffitsеnti  	)	(z	f
funksiyaning     yakkalangan   maxsus   a   nuqtasidagi   chеgirmasi   dеyiladi   va  	
)	(z	f	resaz
kabi bеlgilanadi: 		
		dzz	f	i	z	f	res az	)	(	2
1	)	(
,                                                  (2)
( res –frantsuzcha   Residn   so’zining   qisqacha   yozilishi   bo’lib,   u   “ch е girma”   d е gan
ma'noni anglatadi).
Misol.  Ushbu	
z
z	x	f	sin	)	(	
funksiyani   qaraylik .   Bu   funksiya  	
0z   nuqtaning   o’yilgan   atrofi  			: 0	z z R  
da   golomorf   va   uning   uchun  	
0z   nuqta   yakkalangan   maxsus   nuqta   bo’ladi.   Bu
funksiyaning             	
		: 0	z z R  
 dagi Loran   qatori 
...
!5!31sin 42
 zz
z z
bo’ladi.     Ravshanki,   bu   holda  
0	1	с     bo’ladi.   Dеmak,  	z
z	z	f	sin	)	(	   funksiyaning	
0z
 nuqtadagi chеgirmasi 	
0	sin	)	(	0	0					z
z	res	z	f	res	z	z
bo’ladi.
    Endi funksiyaning 	
  dagi ch е girmasi tushunchasini k е ltiramiz.
Aytaylik,	
)	(z	f funksiya  		R	z	C	z				0:   sohada   golomorf   va  	a   nuqta
uning uchun  yakkalangan maxsus nuqta bo’lsin.
2–ta'rif.  Ushbu 	


R	dzz	f	i		)	(	2
1
mikdor,   ya'ni  	
)	(z	f   funksiyaning     Loran     qatoriga   yoyilmasi     (1)   dagi    	1с
koeffitsiеntni  manfiy ishora  bilan olingan qiymati 	
)	(z	f  funksiyaning yakkalangan
maxsus  	
a  nuqtadagi  chеgirmasi  dеyiladi va 	)	(z	f	resz  kabi bеlgilanadi:  

R dzzf
izfres
z	 )(
2 1
)(
Yuqoridagid е k , 	
)	(z	f   funksiyaning 		 0	:	z R z   
  dagi Loran qatorini  
............)( 2
21
12
21
10  


 n
nn
n zczczczczczcczf	
	
0	: ,R	z z R R R		   	
aylana bo’yicha hadlab intеgrallab 
)(
2 1
)(
1	
 c
idzzf
R		
ya'ni 	
1
)(
2 1

 сdzzf
i
R		
bo’lishini topamiz.
а)   Faraz   qilaylik   a   nuqta  
)	(z	f   funksiyaning   oddiy   ( bir   karrali )   qutb   nuqtasi
bo ’ lsin .   Ma'lumki,bu  holda   
)	(z	f     funksiyaning     a   nuqta  atrofidagi    Loran  qatori
ushbu 	
			
n
n na	z	с	a	z	с	z	f					


01
1	)	(
ko’rinishga ega bo’ladi.Kеyingi munosabatdan 
					
n
n na	z	с	a	z	z	f	a	z	с						

01	)	(
bo’lishi kеlib chikadi. Bu tеnglikda 	
a	z  da limitga o’tib 	
			)	(	lim	1	z	f	a	z	с	a	z				
bo’lishini topamiz.
      D е mak, 	
)	(z	f  funksiyaning  a  nuqtadagi ch е girmasi 	
			)(	lim	)(	z	f	a	z	z	f	res	az	az				
bo’ladi.
            Xususan ,   )( )(
)(
zz
zf	

 
  bo ’ lib ,  	
)(z	   va  	)	(z	   funksiyalar   a   nuqtada   golomorf ,
0)(,0)(,0)( '
 aaa	
		
  bo’lsa,   a   nuqta  	)	(z	f   funksiyaning   oddiy   qutb   nuqtasi
bo’lganda 		
)(
)(	
)(	)(	
)(	lim	)(	
)(	lim	)('	a
a	
a	z	
a	z	
z	
z	
z	a	z	z	f	res
azaz
az	
	
		
	
	
		

			 

bo’ladi. Dеmak,	
)	(
)	(	
)	(
)	(
'	
z
a	
z
z	res
az	
	

	 
b )Faraz   qilaylik,   а   nuqta  	
)	(z	f   funksiyaning   m   karrali   qutb   nuqtasi   bo’lsin.   Bu
holda  	
)	(z	f  funksiyaning   а  nuqta atrofidagi Loran qatori ushbu 	
				
						...	...	...	)(	2	2	1	0	1	1	1													
	
	
	
					n	n	m	m	m	m	a	z	c	a	z	c	a	z	c	c	a	z
c	
a	z
c	
a	z
c	z	f
ko’rinishga ega bo’ladi.
    (5) tеnglikning har ikki tomonini 	
	m	a	z  ga ko’paytirib quyidagi 	
						
							
1	
1 1	
1 2	
0 1 2	
( ) ...	
... ..	
m m	
m m	
m m m m n	
n	
f z z a	с с z a с z a	
с z a с z a с z a с z a	
	
   	
  	
       	
        
tеnglikka kеlamiz.
     	
1	m  marta diffеrеntsiallash natijasida 	
											
...
!2 !1
!1 !
!1)( 2
101
11




azсm
azсm
сmzfaz
dz d
m
mm
bo’ladi.
Kеyingi tеnglikda 	
a	z da limitga o’tib  topamiz:	
						1	1
1	
!1	)	(	lim		
	
	
			с	m	z	f	a	z	dz
d	m	m
m	
a	z
Bundan esa 	
			)(	)	(	lim!1
1	
1
1	
1	zf	a	z	dz
d	
m	с	m	m
m	
az				
	
	
Bo ’ lishi   kelib   chiqadi .
D е mak ,  bu   holda  	
)	(z	f   funksiyaning	a	z nuqtadagi    ch е girmasi	
					)	(	!1
1	)	(	1
1	
z	f	a	z	dz
d	
m	z	f	res	m	
m
m	
az				
	

bo’ladi. Xususan,	 ma	z	
z	z	f	
	
	)(	)	(	
bo’lib,  	
)(z	   funksiya   a   nuqtada   golomorf   va  	0	)	(		a	
bo’lsa, unda (6) munosabatdan  	
				
		)(	!1
1	)(	)(
1	a	m	a	z	
z	res	z	f	resm
m
azaz 
						
 bo’lishi k е lib chiqadi.
  Misol.  Ushbu 
2)(	
2

z z
zf
funksiyani   qaraylik.   Ravshanki,  	
2	z   nuqta   bu   funksiyaning   oddiy   qutb   nuqtasi
bo’ladi.   (3)   formuladan   foydalanib   bеrilgan   funksiyaning	
2	z qutb   nuqtasidagi
chеgirmasini topamiz.	
		4	lim	2	2	lim	2	
2	
2	
2	
2	
2	
2		
	

	
							z	z
z	z	z
z	res	z	z	z 1.2 Chegirmalarning  xossalari
Ch е girmalar   haqida   t е or е malar .   Endi   ch е girmalar   haqidagi   t е or е malarni
k е ltiramiz .
1- t е or е ma .   Faraz   qilaylik  )	(z	f   funksiya   bir   bog ’ lamli   D   sohada   b е rilgan
bo ’ lib ,   shu   sohaga   t е gishli   ch е kli   sondagi   maxsus   n	
z	z	z	,...,	,21
    nuqtalardan   boshqa
barcha   nuqtalarda   golomorf   bo ’ lsin .  Bu   yakkalangan   maxsus   n	
z	z	z	,...,	,21
  nuqtalar   D
sohada   yotuvchi   silliq   yopiq  	
   chiziq   ichida   joylashsin .  U holda	
)	(	2	)	(	
1	
z	f	res	i	dz	z	f	
n
k	zz	k							

bo’ladi. Bunda 	
 yopiq chiziq musbat yo’nalishda olingan.
Isbot.   Markazlari  	
	 nkz
k ,...,2,1
  nuqtalarda,   е tarlicha   kichik   radiusli
shunday  	
	 nk
k ,...,2,1	
  aylanalarni   olamizki,   bu   aylanalar  	   yopiq   chiziq   ichida
yotsin va
),...,2,1,,(, nikik
ik 	
		
bo’lsin.
U holda Koshining ko’p bog’lamli sohalar haqidagi tеorеmasiga ko’ra	
				
	
n
k	k	
dz	z	f	dz	z	f	
1	
)	(	)	(	
	
bo’ladi, bunda 	
k  aylanalarda soat strеlkasi yo’nalishiga qarshi yo’nalish olingan.
Agar	
)	(	2	)	(	z	f	resi	dz	z	f	k	к	zz				

ekanligini e'tiborga olsak, unda (8) tеnglikdan 	
)	(	2	)	(
1	z	f	res	i	dzz	fn
k zz
k		
 			

bo’lishi k е lib chiqadi. Bu esa t е or е mani isbotlaydi.
Bu t е or е madan funksiyalarning int е grallarini hisoblashda foydalaniladi. 2–t е or е ma.   Faraz   qilaylik,  )	(z	f   funksiya   kеngaytirilgan   komplеks
tеkislikning   chеkli   sondagi   maxsus   n	
z	z	z	,...,	,21
  nuqtalaridan   boshqa   barcha
nuqtalarda   golomorf   bo’lsin.   Uholda   bu   funksiyaning   n	
z	z	z	,...,	,21
  nuqtalardagi
hamda 	
z  nuqtadagi chеgirmalari yig’indisi nolga tеng bo’ladi:	
					
n
k	z	zz	zf	res	zf	res	k	1	
0	)(	)(
Isbot.   T е kislikda   R   radiusli   shunday  	
		:	R	z z R		  	   aylanani
olamizki,   n	
z	z	z	,...,	,21
  yakkalangan   maxsus   nuqtalar   shu   aylana   ichida   joylashsin.
Bu aylanada yo’nalishni musbat qilib olamiz.
Yuqorida isbot etilgan 1-t е or е maga ko’ra 	
)	(	2	)	(	
1	
z	f	res	i	dzz	f	
n	
zz	R	
					
			
bo’ladi.
     Ikkinchi tomondan (9) munosabatga ko’ra 	
)(	2	)(	z	f	resi	dzz	f	z	R					

bo’ladi.
 (10)  t е nglikdan  (11)  t е nglikni   hadlab   ayirib   topamiz .	
)	(	2	)	(	2	0	
1	
z	f	resi	z	f	res	i	z	
n	
zz									
	
Dеmak,
0)()(
1 

  zfreszfres
zn
zz	
	
T е or е ma isbot bo’ldi. 1.3  Ch е girmalar nazariyasining ba'zi tatbiqlari
Ushbu paragrafda funksiyaning ch е girmalari haqidagi ma'lumotlar va tasdiqlardan
foydalanib   funksiyalarning   yopiq   egri   chiziq   (yopiq   kontur)   bo’yicha   olingan
int е grallarini hamda ma'lum sinf aniq int е grallarni hisoblaymiz.
1 0
.   Funksiyaning   yopiq   egri   chiziq   bo’yicha   int е grallarini   hisoblash .
Funksiya chеgirmasi ta'rifi :
 							dzz	f	i	c	z	f	resaz	)	(	2
1	)	(	1
yopiq egri chiziq bo’yicha olingan 	


dzzf )(
int е gralni hisoblash imkonini b е radi.
Masalan. Ushbu  	
dz	e	
z	
z	1
1
intеgralni   qaraylik.   Int е gral   ostidagi   z	
e	z	f1	)	(	
funksiyaning  	0z   nuqta   o ’ yilgan
atrofi  	
	R	z	C	z				0:   dagi   Loran   qatori  	
...	2
1	1	1	2	
1	
				z	z	ez
bo’lib, bunda 	
1	1	c bo’ladi. Dеmak,	
i	e	res	i	dz	e	z	
z	z	
z			2	2	
1	
0	1	
1	
				
bo’ladi.
Ma'lumki, chеgirmalar haqidagi 1-tеorеmaga asosan  	
)	(z	f   funksiyaning yopiq egri
chiziq    	
   bo’yicha   olingan   intеgrali   shu   funksiyaning  	   ichida   yotgan   maxsus
nuqtalardagi   chеgirmalari   orqali   ifodalanilar   edi.   Binobarin,   bunday   int е grallar
ch е girmalarni hisoblash bilan bog’liq.
        Masalan. Ushbu 	
			2	2	
2	
)1	)(1	(	z	z	z	
dzz intеgralni qaraylik. Intеgral ostidagi )3	)(1	(	)	(	2	
2	
			z	z	
z	z	f
funksiya   uchun     3,,
321  ziziz
  maxsus   nuqtalar   (qutb   nuqtalar)   bo’lib,
ulardan ikkitasi  	
i	z	i	z			2	1	,   lar    			: 2	z z    aylana ichida yotadi. 2-tеorеmaga
binoan 	
	)(	)(	2	)3	)(1	(2	2	
2	
z	f	res	z	f	resi	z	z	
dz	z	
i	z	iz	z				
					
bo’ladi.
Endi   (3)   formuladan     foydalanib   funksiyaning  	
i	z	i	z			2	1	,   nuqtalardagi
ch е girmalarini hisoblaymiz:	
							
				
2 2	
2	
2	
2	
lim lim	2	3	1 3	1 3	
1	
2 3 2 1 3	
z z z	res f(z) res z i	z i z	z z	z i z i	z a z i	(z )(z )	
i	,	i i i	
 
 	    	 	 	 	 	 	 	 	
 	 
		
		
			
						i	i	i
i	
ii	z	
i	
z	z	
z	i	z	
z	z	
z	
z	z	
z	res	zf	res	i	z	i	z	i	z	i	z	
3	12	
1	
3	2	3	
3	1	
lim	
3	1	
lim	
)3	)(1	(	
)(	
2	2	
2	
2	
2	
2	
2	
	
	
		
	
		
	
	
		


	


		
		
	
		
				
Natijada	
					5	3	12	
1	
3	12	
1	2	)3	)(1	(2	
2	
2	
i	
i	i	i	z	z	
z	
z	
									
bo’lishini topamiz.
Yana bir n е cha misollar qaraymiz.
Misol.  Ushbu 	
		1||	2	sin	2
1	z	z	
zdz
intеgralni hisoblang. 
Intеgral ostidagi   

	


		

	


		
	
	
	
z	z
z	
z	
z	z	f	
sin	2
2	sin	2
2	sin	2
1	)	(	2funksiyaning	
4	,4	2	1					z	z   maxsus nuqtalari (qutb nuqtalari) 			: 1	z z   aylana
ichida yotadi. Unda  	


	


	
	
	
	
	
				z	
z	
z	
z	i	
z	
zdz	res	res	z	z	z	2	4	2	4	1	2	sin	2
1	sin	2
1	2	
sin	2
1			
bo’ladi.
Endi (4)  formuladan  foydalanib ch е girmalarni  hisoblaymiz:	
		'	2	2	4	4	
4	
2	4	
4 4 4	
1	sin 2 4	1	sin sin	sin	2 2	2	
4	
1	4	sin	sin	2	2	
z	z	
z	
z	
z	
z	z	z	
z	
z	
res	
res	
		
	
	
  	
	
	
	
	
	
		
	

   		 	 		  	
	
 	 		 	  
Dеmak,	

	
	
				
 1 2
2	4	4	2	
sin	2
1
z	i	i	
z	
zdz				
bo’ladi.
Misol.  Ushbu 	
dz	z
z	
z		2	4
3
1
intеgralni hisoblang. Intеgral ostidagi 	
1	)	(
4 3			z
z	z	f
funksiyaning   4   ta   maxsus   4321 ,,, zzzz
  nuqtalari     (qutb   nuqtalari)   bo’lib,   barchasi	
	2	:			z	C	z
 aylana ichida joylashganligi sababli 1-tеorеmaga ko’ra 	
								2	
4
1	4
3	
4
3	
1	2	1	z	k	zz	z
z	res	i	z	
dzz	
k	
bo’ladi.
Ma'lumki, 2-tеorеmaga muvofiq  0
11 4 3
4
1 4 3


 
 
z z
res
z z
res
z
k zz
k
bo’ladi. Agar 	

	
				
	
				...	1	1	1	
1	1	
1	1	
1	)	(
4
44 3	z	z	
z	
z	z
z	z	f
bo’lishidan 
1
14 3
1 


z z
resc
z
ekanligini e'tiborga olsak, unda (13) munosabatdan 	
1	1	
4
1	4
3	
				k	zz	z
z	res
k
bo’lishi k е lib chikishini topamiz.
      (12) va (14) munosabatlardan topamiz:
idz
z z
z	
 2
1
2 4 3



.
            Endi   funksiyaning   ch е girmasidan   foydalanib   ayrim   ko’rinishdagi   aniq
int е grallarni hisoblaymiz.
2 0
.  	
				
	
			
2
0	
sin,	cos	d	R	I     ko’rinishdagi     int е grallarni     hisoblash .     Ratsional
funksiya 	
			sin,	cos	R  ning 		2,0 oraliq bo’yicha aniq int е grali	
	
		
	
			
2
0	
sin,	cos	d	R	I
ushbu	
		
20,  i
ez
                                                           (15)
almashtirish   е rdamida   kompl е ks   o’zgaruvchili   funksiyaning   yopiq   egri   chiziq
bo’yicha olingan int е graliga k е ladi.
                Avvalo shuni  aytish  k е rakki   ,(15)   almashtirishda  	
   o’zgaruvchi  0  dan  	2
gacha   o’zgarganda   z   o’zgaruvchi     musbat   yo’nalishda   olingan   birlik   aylana	
		: 1	z z 
 ni hosil qiladi.
        Ravshanki, 




 






zz
ii ee zz
ii ee
ii ii
1
2 1
2cos 1
2 1
2sin		
		


bo’lib,	
		
izddiedz i

ya'ni	
zi
dz	d		
bo’ladi. Natijada	
	
dzzR
zidz
zz
izzRdR )(1
2 1
,1
21
sin,cos
1













		
bo’lib,  qarala е tgan aniq  int е gral  	
)	(1z	R   ratsional   funksiyaning  			: 1	z z    aylana
bo’yicha  olingan int е graliga k е ladi:	
			
	 1 12
0	)	(	sin,	cos z	dzz	R	d	R
	
		
Bu tеnglikdagi 	
1
1	)	(	
z	
dzz	R
intеgral uchun, chеgirmalar  haqidagi tеorеmaga muvofiq	
					
	
n
k	zz	z	
z	R	res	i	dzz	R
k	
1	1	11	)	(	2	)	(	
bo’ladi. Bu   е rda   n	
z	z	z	,...,	,21
  lar  	)(1z	R   funksiyaning birlik aylana ichida   joylashgan
maxsus nuqtalari.
          Misol.  Ushbu 	
						
	
	
	2
0	
1	cos	a	a	
d	I
int е gralni hisoblang.
                  Bu   int е gralda  	
ie	z   almashtirish   bajarib,   (16)   va   (17)   munosabatlardan
foydalanib     
  





	
	
2
0 1 1 2
122
1
21 1
cos
z z azz dz
i
zza dz
zi
a d
bo’lishini topamiz. Intеgral ostidagi 	
		1	1	2
1	
2					a	az	z	z	f
funksiyaning ikkita 
1,1 2
22
1  aazaaz
maxsus   nuqtalari   bo’lib,   ulardan   12
1  aaz
  birlik   aylana  	
	1	:			z	C	z   ning
ichida joylashgandir. D е mak,	
1	2	2	1	2
2
1 2
1					
		az	z	
dz	resi	az	z	
dz zz
z	
bo’ladi.
        Endi (3) formuladan foydalanib ch е girmani hisoblaymiz:	
				
								1	2	
1	
1	1	
1	lim	1	2	
1	lim	1	2	2	2	2	
2	
1	2	
2	
1	2	2	2	1		
	
						
						
											a	a	a	z	a	a	z	
a	a	z	
az	z	
a	a	z	
az	z	
dz	res	a	a	z	a	a	z	zz
(18), (19) va (20) tеngliklardan  	
	1	
1	
2	
1	2	
1	22	
cos	2	2	
2
0	
	
	
	
	
			a	
a	a	
i	i	a	
d				
	
bo’lishini topamiz.
Misol.    Ushbu 	
	
		
	
	
	2
0	sin	2	
cos	2	d	I
intеgralni hisoblang 
Bu   int е gralda    	
ie	z   almashtirish   bajarib ,   (16)   va   (17)   munosabatlardan
foydalanib   topamiz :	
				
			
			

	
			

	
			
	
 1 22
12
0	
1	4	
1	4	
1	
2
1	2	
1	
2
1	2	
sin	2	
cos	2 zz	dz	iz	zz	
z	z	
zi
dz	
z	z	i	
z	z	
d	
	
	

Intеgral ostidagi  		14 14
22
 

izzz zz
zf
funksiyaning  3 ta 	
3	2	,3	2	,0	3	2	1	i	i	z	i	i	z	z					
maxsus nuqtalari bo’lib, ulardan 	
	3	2	,0	3	1				i	z	z
lar	
		: 1	z z  aylananing ichida joylashgan.
D е mak,	
							




 

 

 

	 14 14
14 14
2
14 14
22
3222
0
1 22
izzz zz
res
izzz zz
residz
izzz zz
izz
z	
Endi (3)formuladan foydalanib ch е girmalarni hisoblaymiz:	
				
										
				
2 2
2 2	0	0	
2 2
2 2	2 3	2 3	
2	
( 2 3 )
4 1 4 1	1,	4 1 4 1	
4 1 4 1	2 3	4 1 4 1	
4 1 2	1 .	3	2 3
lim	
lim	
lim	
z	z	
z i	z i	
z i
z z z z	res	z z iz z z iz	
z z z z	res z i	z z iz z z iz	
z z i	
z z i i	
		
 	 	
 	
 	   	 	 	   	  	
 	   	 	 	   	 	 	   	  
 	  	
 
(21), (22) va (23) tеngliklardan 	
3
4	
3
2	1	1	2	sin	2	
cos	22
0	
			
		

	

	

	

					
	
	
i	i	d
bo ’ lishi   k е lib   chiqadi .
3 0
.	
	 
 dxxR
ko ’ rinishdagi     int е grallarni    hisoblash .
Aytaylik ,   x   o ’ zgaruvchinig     ratsional   funksiyasi   bo ’ lgan   )( )(
)(
xQ xP
xR 
  bo ’ lib ,   bunda	
)	(x	P
  va  	)	(x	Q   lar   mos   ravishda    n   va   m   darajali   ko ’ phadlar   va  	2	n	m   bo ’ lsin .	
)	(x	R
  funksiya   haqiqiy   o ’ qda   qutb   nuqtaga   ega   bo ’ lmasin .
Markazi   koodinatalar   boshida   radiusi     R   bo ’ lgan   aylananing   yuqori   yarim
t е kislikdagi    qismi     hamda   haqiqiy   o ’ qning   	
	R	R,	   k е smasidan   tashkil   topgan  	R
yopiq   egri   chiziqni   olamiz . Ravshanki,		,	R	R R		  	
So’ng  )( )(
)(
zQ zP
zR 
 ratsional funksiyani qaraymiz.
                Endi     R   radiusni   shunday   katta   qilib   olamizki,   R(z)   funksiyaning     barcha
yuqori   yarim   t е kislikdagi   maxsus   nuqtalari   shu  	
R yopiq   egri   chiziq   ichida
joylashsin.
Chеgirmalar haqidagi tеorеmaga ko’ra	
				
R	k	
p
k	zz	z	R	res	i	dzz	R
	
	1	)(	2	)(
bo’ladi.   Bu   е rda   n	
z	z	z	,...,	,21
  lar   R(z)   funksiyaning  	R   yopiq   egri   chiziq   ichidagi
maxsus nuqtalari (qutb nuqtalari ).
Ravshanki, 
  
 
R R
R C dzzRdxxRdzzR	
 )()()(
bo’ladi. ( 24) va (25) munosabatlardan	
						
		
p
k	zz	
R
R	C	
z	R	res	i	dzz	R	dx	x	R	k	1	)	(	2	)	(	)	(	
bo’lishi kеlib chiqadi. Bu tеnglikdagi 	

C	dzz	R	)	(
intеgralni baholaymiz.
Agar 
m
mm
mmm n
nn
nnn
nm
m n m
mm
mmm n
nn
nnn
m
m n
n m
mm
m n
nn
n
zb b
zb b
zbb za a
za a
zaa
zb a zb b
zb b
zbb za a
za a
zaa
zb za bzbzbzb azazaza
zQ zP
zR
0
111 0
111 0
111 0
111 011
1 011
1
...1 ...1 ...1 ...1 ......
)( )(
)(
 
 




 
 
 

 
   
 
 Hamda  2	n	m   б o’lishini   e'tiborga   olsak   ,   unda     R   ning   е tarlicha   katta
qiymatlarida 	
)	(	,	)	(	2	const	k	R
k	z	R		   bo’lishini topamiz.Natijada 	
R
k	R	R
k	dzz	R
C					 2	)	(
bo’ladi. Kеyingi munosabatdan 	
0	)(	lim		

CR	dzz	R
bo’lishi kеlib chiqadi.
Yuqoridagi  (26)  t е nglikda  	
		R da   limitga   o ’ tib   topamiz :	
				

	
	
p
k	zz	z	R	res	i	dxx	R
k	
1	
)(	2	)(	
D е mak,  R(z)  funksiya yuqorida aytilgan shartlarni qanoatlantirsa,unda 	


	dxx	R	)	(
intеgral    R(z)  funksiyaning yuqori yarim tеkislikdagi  barcha maxsus nuqtalaridagi
chеgirmalari yig’indisini 	
i2  ga ko’paytirilganiga  tеng bo’lar ekan.  
(27) tеnglik quyidagicha 	
				

	
	
0	
)	(	2	)	(	
km	k	zI	zz	z	R	res	i	dxx	R	
ham yoziladi.
Misol.  Ushbu 
		

	 2
21	x
dx
intеgralni hisoblang. Ravshanki
	
2
2
11
)(

xxf
funksiya     uchun  	
i	z   nuqta   yuqori   yarim   t е kislikda     joylashgan   ikkinchi     nuqta
tartibli qutb nuqta bo’ladi.                        II-BOB .  Chegirmalar sinflari xalqasi
2.1   Taqqoslama va uning xossalari.   ℤ
m   halqa  xaqida
T alabalarda   taqqoslama   va   uning   xossalari,   ℤ
m   halqa,   chegirmalar   sinflari,
Eyler va Fermaning kichik teoremasi haqida     bilim va ko’nikmalarni shakllantirish.
Bizga       xalqada     va     sonlar   va   qandaydir   son   berilgan   bo’lsin .
                  TA’RIF   20.1   Agar     va     sonlarini      
  ga     bo’lgandagi   qoldiqlari   teng   bo’lsa ,     va     sonlar     son   bilan   yoki     modu
l   bo’yicha   taqqoslamada   deyiladi   va   yoki   shakllarda   yo
ziladi .
                  Masalan ,   ,     sonlari     modul   bo’yicha     taqqoslanadi ,   chu
nki     va     va   demak ,   .
                  Agar     va     sonlarni     songa   bo’lganda   har   xil   teng   emas   qoldiqlar   hosil   b
o’lsa ,     va     sonlarni     bo’yicha   taqqoslanmaydi   deyiladi   va     s
haklda   yoziladi .   Masalan ,   ,     sonlari       modul   bo’yicha     taqqos
lanmaydi ,   chunki     va     bo’ladi     va   demak
,   .
                  TEOREMA   20.2   Agar     va     sonlar     son   bilan   yoki    
modul   bo’yicha   taqqoslansa , u   holda     soni     ga   bo’linadi .
                  Isbot.   Haqiqatan ,     va     sonlar     ga   qoldiqli   bo’lamiz :
  va   , .
U   holda     bo’ladi   va   demak ,     son     ga   bo’linadi .  
Hamma     soniga   karrali   bo’lgan   sonlar     to’plam i       bo’ladi .
U   holda   bu   to’plamga   nisbatan   binar   munosabat   bo’ladi ,   chunki     modul   bo’yich
a   taqqoslamalaga   ixtiyoriy   sonlar   uchun   .
                  TEOREMA   20.3     to’plamda    
modul   bo’yicha   kiritilgan   binar   munosabat   ekvivalentlik   munosabati   bo’ladi .
                  Isbot.   Ekvivalentlikning   uchta   xossalarining   o’rinli   bo’lishligini   ko’rsatamiz :
                  1.   , chunki         ga   bo’ltnadi   va   demak   ~
                  2.Agar     bo’lsa ,   u   holda    
bo’ladi ,   chunki     son     ga   bo’linsa ,     soni   ham     ga   bo’li
nadi   va   demak ,   ~   dan     ~ kelib   chiqadi .
    Agar     va     Agar     bo’lsa ,
u   holda   ,   chunki     va     sonlar     ga   bo’linsa
,       son   ham       ga ,   bo’linadi   va   dempk ,   ~ ,     ~  
dan   ~   kelib   chiqadi .
                  Bu   ekvivalentlik   munosabati     to’plamni     modul   bo’yicha   kesishmaydig
an   sinflarga   ajratadi   va   bu   sinflarga   chegirmalar   sinflari   deyiladi ,    
munsabat   esa   taqqoslama   deyiladi .
                  Shuni   ta’kidlash   kerakki ,     ayirma     ga   bo’linsa ,       va     sonlarni    
ga   bo’lgandagi   qoldiqlari   teng   bo’ladi   ( tekshiring )   va   demak ,     modul   bo’yicha   h
ar   bir   chegirmalar   sinfi     ga   bo’lingandi   bir   xil   qoldiq   beradigan   barcha   butun   so
nlardan   iborat .   Butun   son     ga   bo’linganda   faqat     sonlarini   qoldiq   s
ifatida     paydo   bo’ladi   va   demak ,     modul   bo’yicha   barcha     chegirmalar   sinfi     ta  
bo’ladi .   Biz   chegirmalar   sinfini     ga   bo’lgandagi     qoldig’i   0   bo’ladigan     bilan ,  
qoldig’i   1   ga   bo’ladigani     va   hokazo   qoldig’i      
ga   bo’ladiganini     belgilab   olamiz .   K
o’rinib   turibdiki ,     dir.     to’plamnining     modu
l   bo’yicha   turli     chegirmalar   sinfi   faktor   to’plam   bo’lib ,
u     to’plamdan   iboratdir .   Shuni   ta’kidlaymizki ,    
modul   bo’yicha     chegirmalar   sinflarining   ta’rifidan     munosaba
t   munosabatga   teng   kuchlidir .
                  Endi   taqqoslamaning   asosiy   hossalarini   keltiramiz .
                  XOSSA 20.4   Bir   xil   modulli   taqqoslamalarni   hadlab   qo’shish   mumkin .
                  Isbot.   Bizga     modul   bo’yicha       va   taqqo
slamalar   berilgan   bo’lsin .   U   holda     va     yig’inidilar   ham    
modul   bo’yicha   taqqoslanadi ,   chunki     va     bo’lishligida
n     bo’ladi   va   demak
,  
2.2 Bir xil modulli taqqoslamalarni hadlab ko’paytirish
                  XOSSA 20.5   Bir   xil   modulli   taqqoslamalarni   hadlab   ko’paytirish   mumkin .
                  Isbot.   Haqiqatan ,     va     sonlar     ga   bo’linsa
,     son   ham    
ga   bo’linadi   va   demak       bo’ladi . Bu   xossalar     faktor   to’plamda   qo’shish   va   ko’paytirish   amalarini
kiritishga   imkon   beradi,   ya’ni     elementlarning   (sinflarning)    
yig’indisi     deb,     elementga   (sinfga)   va   ularning    
kpaytmasi     deb     elementga   aytiladi,   shunday   aniqlangan   qo’shish   va
ko’paytirish   binar   algebraik   amal     bo’ladi.   Haqiqatan,   buning   uchun     bu    
yig’indi     va     ko’paytma     va     elementlarning     va     sinflarda   bog’liq
emas-ligini   ko’rsatamiz,   ya’ni     va     tengliklardan    
va     tengliklar   kelib   chiqishi   yoki   boshqacha   qilib   aytganda
taqqoslamalar   tilida   buning   ma’nosi   quyidagicha:    
va     dan     va     lar
kelib chiqishini  ko’rsatish kerak,ammo bular     11.4 va 11.5-xossalarda isbotlangan
edi.
                  Shunday   qilib,     to’plamda   kiritilgan     qo’shish     va    
ko’paytirish amallari     va     sinflar bilan bir qiymatli aniqlangan amallardir.
                  Misol .     to’plamda   qo’shish   va
ko’paytirish     amallari   masalan     va     sonlari   uchun   quyidagicha
bo’ladi:   ,     bo’ladi.   Umuman   bu   amalla
rning   quyidagi   jadval   orqali   ifodalashimiz   mumkin :
      to’plam     aniqligini     qo’shish   va   ko’paytirish   amallariga   nisbatan     kommutati
v   birlik   xalqa   tashkil   etadi .   Masalan ,   kommutativ ,   assosiativ   va   distributivlik   qonu
nlarining   bajarilishini   ko’rsatamiz : ,
                  Qolgan   xossalarni   shunga   o’xshash   ko’rsatiladi   va   bu   xossalarni   bajarilishini  
ko’rsatish   o’quvchining   ixtiyoriga   havola   qilinadi .
                    xalqa     element   ( sinf )   qo’shish   amaliga   nisbatan   neytral   element   bo’ladi
. ,
va     element( sinf )   ko’paytirish   amaliga   nisbatan   neytral   element   vazifasini   bajarad
i :   ,  
  xalqaga     modul   bo’yicha   faktor   xalqasi   deb   aytiladi .
Shuni   ta’kidlaymizki ,     h alqa   umuman   olganda   butun   xalqa   bo’lmaydi .  
Masalan ,   agar    
murakkab   son   bo’lsa ,     hosil   bo’ladi   va   demak ,     xalqada   n
olning   bo’luvchilari   mavjud .   Xususan ,     da   .   Shunga   qaramasdan   savo
l   paydo   bo’ladi ,   ya ’ ni     h alqaning       elementlari   ko’paytirish   amaliga   nisbatan   t
eskarilanuvchi   bo’ladimi ?   Bu   savolga   javob   berish   uchunbiz   quyidagi   xossalarni   k
eltiramiz   va   undan   kelib   chiqqanholda     ni   ayrima   elementlari( sinflari )   haqida   s
o’z   yuritamiz .
XOSSA 20.6.   Agar     bo’lsa , u   holda   bo’ladi . Isbot.   Haqiqatan ,bu   holda   .   Bundan     va
sonlarning   EKUBi   orqali   chiziqli   ifodasi   dan   kelib
chiqadi.   Shunga   o’xshash     munosabat   ham   ko’rsatiladi   va
demak   . Xususan.bu xossadabevosit quyidagi xossa kelib chiqadi:
X O SSA   20 .7.   Agar biror sinfdagi biror bir son   bilan o’zaro tub bo’lsa, u
holda bu stnfdagi barcha sonlar ham     bilan o’zaro tub bo’ladi.
Bu     xossani   to’g’riligini   ko’rsatish   o’quvchining   ixtiyoriga   havola   qilinadi.
yoki   sonlar   nazariyasi   bo’yichayozilgan   istalgan   adabiyotdan   foydalanib   ishonch
hosil qilish mumkin.
                  TA’RIF   20 .8 .     halqada     bilan   o’zaro   tub   bo’lgan   barcha   sinflarga
sodda   sinflar   deyiladi.   Masalan,     barcha   turli
sinflar     shartni   qanoatlantiruvchi     sinflarning   sodda   sinflari   bo’ladi.
Shuning   uchun     modul   bo’yicha   sinflar   ichida   soddalarining   umumiy   soni    
dan   katta   bo’lmasin   va     bilan   o’zaro   tub   bo’lgan   natural   sonlarning   soniga,
ya’ni     Eyler   funksiyasiga   tengdir.   Masalan,    
halqada sodda     sinflar     soni     bo’lib, ular     sinflaridan iboratdir.
                  TEOREMA   20 .9.     modul   bo’yicha   sodda   chegirmalar     sinflari    
halqada ko’paytirish amaliga nisbatan teskarilanuvchidir.
Isbot.     halqada   biror   bir       sinf   sodda   sinf   bo’lsin,   ya’ni   .   U
holda     uchun     bo’ladi.   Bu   tenglikni     modul   bo’yicha
taqqoslasak     hosil   bo’ladi,   ya’ni     sinf     sinfga   teskaridir.
Shuni   ta’kidlaymizki,     teskari     sinf   ham   sodda   sinfdir,   chunki   aks holda     tenglikni   kkala   tomoni   ham     ga   bo’linardi.
Teorema isbot bo’ldi.
xalqaning   hkmma   teskarilanuvchi   sinflari   to’plami     unga   kiritilgan
ko’paytirish   amaliga   nisbatan   multiplikativ   gruppadir   va   bu   gruppaning
tartibi   ( yoki   )     ga tengdir.
                  TEOREMA   20.10 .   ( Eyler   teoremasi ).   Agar   bo’lsa ,
u   holda   .
                  Isbot.   Teorema   shartiga   asosan     sinf   sodda   sinf ,   ya’ni       gruppad
agi   hamma     sodda   sinflarni       sinfga   ko’paytirsa
k       sinflarni   hosil   qilamiz .   Bu   sinflar   yana     ga   qarashli
,   ya’ni   sodda   sinflar   bo’ladi ,   chunki   .   Bulardan
ni   hosil   qilamiz.   Bu   tenglikning   ikki   tomonini    
teskarisiga   ko’paytiramiz       ni   hosil   qilamiz   va   bu   ,
ya’ni    
  taqqoslamaga teng kuchlidir.
Natija   20 .11.   (Fermaning kichik teoremasi).Agar     butun son va     tub son
bo’lsa, u holda  
  soni     ga bo’linadi.
Isbot.   Agar     bo’lsa, u holda tasdiq o’rinliligi ravshan.Endi     soni     ga
bo’linmasin. U holda  
  va Eyler teoremasiga ko’ra   son     ga   bo’linadi   va   demak,  
son   ham     ga bo’lina di .
Agar  
  tub   son   bo’lsa  
  kommutativ   birlik   halqaning     dan   boshqa
hamma   sinflari   sodda   sinf   bo’lib,   maydon   ta’rifiga   asosan     maydon   bo’ladi.
Tabiiyki,     maydon chekli halqa kabi chekli maydon bo’ladi.
  maydonda     birlik   elementni   o’zini   o’ziga     marta   qo’shsak   nol   hosil
bo’ladi:
chunki  
Bu holat bizga ma’lum bo’lgan birorta ham sonli maydonlarda o’rinli emas.
Umuman,   agar   bizga   biror   bir     maydon   berilga n   bo’lib,   qandaydir    
natural son   uchun
bo’lsa ,     maydonga     x arakteristikali   maydon   deyiladi   va  
  shaklda   yoz
iladi .
2.3  Chegirmalar sinflarini xalqasi. Eyler va Firma teoremalari
    Barcha   butun   sonlarni   biror   musbat   m>1   butun   songa   bulishdan   0,1,2,...,   (m-1)
koldiklar xosil buladi. Xar bir koldikka sonlarning biror sinfi mos keladi.
1-TAXRIF    m ga buligandi bir xil koldik beradigan butun sonlar tuplami m
modulp bUyicha chegirmlaar sinfi deyiladi.
m modulp bUyicha chegirmalar sinfini a	a	a	am	0	1	2	1	,	,	,....,	
(1) kurinishda belgilaymiz.
Bo’linma va koldikni yagonaligi xakidagi teoremaga asosan chegirmalarning
m   modulp   bUyicha   xar   xil   sinflari   umumiy   elementlarga   ega   bulmaydi.   Demak,
butun sonlar xalkasi uzaro kesishmaydigan sinflarga yoyiladi.
Xar   kanday   butun   sonni   m   ga   bulganda   0,1,2,...   (m-1)   koldiklar   kolganligi
sababli (1) ni kuyidagicha yozish mumkin0	1	2	1	,	,	,...,(	)	m	
(1')
Bu xolda 	
x	a	x	a	mt	t	Z					
Masalan. mq10 bulganda 	
3  cinf 
{..., -27,-17,-7,3,13,23,...} dan iborat buladi.
Ikkita butun son m modulp bUyicha takkoslanuvchi bulishi uchun, ular shu
modulp bUyicha bitta sinfga karashli bulishi zarur va etarli ekanligi kelib chikadi.
2-TAXRIF  Chegirmalar sinfining ixtiyoriy elementi chegirma deyiladi.
3-TAXRIF  m  modul bo’icha tuzilgan xar bir chegirmalar sinfidan ixtiyoriy
ravishda   bittadan   element   olib   tuzilgan   elementlar   tuplami   m   modulp   bUyicha
chegirmalarning tula sistemasi deyiladi.
Masalan. mq6 modulp bUyicha	
6	6	1	6	2	6	3	6	4	6	5	0	1	2	3	4	5	m	m	m	m	m	m	,	,	,	,	,	,	,	,	,	,						    ¸ê è   
  sinflar   xosil   buladi
bulardan   ixtiyoriy   ravishda   olib   tuzilgan   12,7,14,-27,-34,5   sonlar   sistemasi   6
modulp bUyicha chegirmalaraning tula sistemasi buladi.
Chegirmalarning manfiymas eng kichik tula sistemasi uchun 0,1,2,3,4,... (m-
1)sistema olinadi.
Baozi   xollarda   m   modulp   bUyicha   absolyut   kiymati   bUyicha   eng   kichik
chegirmalar sinfini olishga tugri keldi ular.
Agar   m   -   juft   bulsa,  
0	1	2	2	
2	2	,	,	,...,	;	;					m	m   m-tok   bulsa,	
0	1	2	1	
2	,	,	,...,					m
 kurinishdagi sistemani olinadi.
Masalan. mq8 bulsa -3,-2,-1, 0,1,2,3,4 mq7 bulsa,
  -3,-2,-1,0,1,2,3   lar   absolyut   kiymati   bUyicha   eng   kichik   chegirmalar   sinfidan
iborat. Yukoridagi muloxazalardan kuyidagi xulosa kelib chikadi.
Berilgan   sonlar   sistemasi   biror   m   modulp   bUyicha   chegirmalarning   tula
sistemasi bulishi uchun kuyidagi ikki shartni kanoatlantirishi kerak.
1. Ular m modulp bUyicha xar xil sinflarining elementlari bulishi kerak.
2. Ularning soni m ga teng bulishi kerak.
1-TEOREMA.  Agar ( a,m )q1  va b  ixtiyoriy butun son bulib,  x
1 , x
2 , ..., x
m  (2)
m modulp bUyicha chegirmlaarning tula sistemasini tashkil etsa.
ax
1 Qb, ax
2 Qb,..., ax
m  Qb    (3)
xam chegirmalarning tula sistemasini tashkil etadi.
Isbot.   (3)   yukoridagi   xulosani   2)   shartini   kanoatlantiradi.   (3)   sonlarni   m
modulp bUyicha xar xil sinflarga karashli ekanligini kursataylik faraz kilaylik 
ax
i Qbqax
j Qb (mod m) i j   bundan  ax
i  	  ax
j  (mod m) (m,a)q1  bulgani uchun oxirgi
takkoslamadan   x
i  	
   x
j   (mod   m)   (2)   sistema   m   modulp   bUyicha   chegirmalarning
tula   sistemasi   bulgani   uchun   oxirgi   takkoslama   uringa   ega   emas,   faraz   notugri
teorema tugri (1) yoki (1') chegirmalar sinflari tuplamini  Z/m  orkali belgilaylik.
Bu tuplamda kushish va kupaytirish amallarini kuyidagicha kritamiz
a	b	a	b	a	b	a	b							(	),
Z   da Q va      assotsiativ,  kommutativ, va      Q amali  kupaytirish  amaliga nisbatan
distrubutiv bulganligi uchun  Z/m da  Q va    assotsiativ, kommutativ, va    Q amali
kupaytirish amaliga nisbatan distrubutiv buladi.	
		a	Z	m	/
 uchun 	a	a	a	a	m	a								0	0	
a	a	a	a	a	m	a	m											(	)	(	)	0
Bulardan   kurinadiki   Z/m   xalka   buladi.Bu   xalka     Z   butun   sonlar   xalkasini
takkoslama munosabatiga kura faktor-xalkasi  buladi, bu faktor-xalkani  m modulp
bUyicha chegirmalar sinfining xalkasi deyiladi.
Masalan mq5   bulsa  	
Z	/	{	,	,	,	,	}	5	0	1	2	3	4	   bu tuplamda kushish va kupaytirish amallarini
kUyidagicha kiritamiz
Q	
0	1	2	3	4 	0	1	2	3	4	
0	0	1	2	3	4	0	0	0	0	0	0	
1	1	2	3	4	0	1	0	1	2	3	4 2	2	3	4	0	1	2	0	2	4	1	3  	
3	3	4	0	1	2	3	0	3	1	4	2	
4	4	0	1	2	3	4	0	4	3	2	1	
2	3	0	2	3	1	4	0	1	4	
3	2	0	3	2	4	1	0	4	1	
								
								
,	(	)	,	(	)	
(	)	,	(	)
Z/m   tuplami   additiv     Abelp   gruppa   buladi,   bu   gruppaning   m   modulp   bUiycha
chegirmalar sinflarining  additiv gruppasi deyiladi.
Z/m  ba’zi adabiyotlarda  Z
m  kabi xam belgilanadi.
Agar   m   modulp   bUyicha   chegirmalar   sinfining   bitta   chegirmasi   modulp
bilan uzaro tub bulsa, bu sinfning barcha elementlari xam m bilan uzaro tub buladi.
3-TAXRIF  m modulp bilan uzaro tub bulgan barcha chegirmalar sinflaridan
bittadan   elementi   olib   tuzilgan   sistema,   chegirmalarning   m   modulp   bUyicha
chegirmalarning keltirilgan sistemasi deyiladi.
m   modulp   bUyicha   chegirmalarning   keltirilgan   sistema-sidagi   chegirmalar
soni     (m) ta buladi.
2-TEOREMA .   Agar   ( ma )q1   x
1 ,   x
2 ,...,x	

(m)     m     modulp   bUyicha
chegirmalarning keltirilgan sistemasi bulsa 
ax
1 , ax
2 , ..., ax	

(m)   lar xam m modulp bUyicha chegirmalarning keltirilgan sistemasi
buladi.
3-TEOREMA .   m   modulp   bilan   uzaro   tub   chegirmalar   sinflarini   tuplami
kupaytirish almaliga nisbatan Abelp gruppasi buladi. Bu gruppani m modulp bilan
uzaro tub chegirmalar sinfining mulptiplikativ gruppasi deyiladi.
4-TEOREMA . (Eyler teoremasi). Agar ( ma )q1 bulsa, u xolda  a	
 (m)
 	  1(mod
m)  takkoslama uringa ega.
ISBOT.   Chizikli   forma   xakidagi   2-teoremadan   foydalanamiz.   a x   formani
olib, undagi  x  urniga m modulp bUyicha chegirmalarning keltirilgan sistemasidagi
sonlarni   ketma-ket   kUyib   chikamiz.   Chegirmalarning   keltirilgan   sistemasi   eng
kichik musbat chegirmalardan iborat bulsin. Agar   x   uzgaruvchi   r
1 ,r
2 ,...,r
k   (kq	
 (m)) kabi  chegirmalarni  kabul   kilsa,   ax     forma  xam  mos  ravishda   r'
1 ,r'
2 ,...,r'
k   (kq (m))
kabi chegirmalarni kabul kiladi. Demak,
ar
1  	
  r
1  (mod m),
ar
2  
  r'
2  (mod m),
............................
ar
k
  ar'
k  (mod m).
Bu takkoslamalarni xadlab kupaytirsak,	
a	r	r	r	r	r	r	m	k	k	k									1	2	1	2	...	...	(mod	)	'	'	'
(4)
takkoslamaga ega bulamiz. Bunda  r
1  	
 r
2  	 ...	 r
k    kupaytma bilan 
r'
1  	
 r'
2  	 ...	 r'
k   kupaytma  uzaro  teng  va  ularning  xar  biri   modulp  bilan  uzaro  tub,
chunki   ( r
i; m )q1   edi.   (4)   ning   ikkala   kismi  	
r	r	r	r	r	r	k	k	1	2	1	2								...	...	'	'	'   larga
kiskartirilgandan sUng kuyidagiga ega bulamiz:
a k
 	
  1 (mod m)
Lekin  kq	
 (m)  edi. Shuning uchun  a	 (m)
 	  1 (mod m) buladi.
1-misol. mq8,aq5  bulsin.(8;5)q1bulib,5  (8)
 1( modm ) buladi.
 (8)q  (2 3
)q2 3-1
(2-1)q2 2
 	
 1q4,5 4
 625   1 (mod 8), 5 4
 1 (mod 8)
2-TEOREMA.   (Ferma teoremasi). Agar   a   soni  r songa bulinmasa  va r tub
son bulsa, u xolda  a p-1
 
  1 (mod p)  takkoslama urinli buladi.
ISBOTI.  a  son r songa bulinmasa va r tub son bulsa, u xolda ( a ,  r)q1 buladi.
Bundan   Eyler   teoremasidagi   takkoslamada   mqr   olinsa   va      (r)qr-1   ekanidan
a p-1
 	
  1 (mod p)   (5)
takksolama   kelib   chikadi.   ( a;   r)q1   bulgani   uchun   (5)   ning   ikkala   kismini   a     ga
kupaytirish mumkin. U xolda 
a p
 	
  a (mod p)  takkoslama ixtiyoriy  a   uchun tugri buladi.
2-misol.  a   q8, rq11 bulsin. 8    -3 (mod 11) bulganidan
8 10
  (-3) 10
 (mod 11)    (-3) 2
    9    -2 (mod 11)
(-3) 10
    (-2) 5
    -32    1 (mod 11)
Demak, 8 10
    1 (mod 11) buladi.
a p-1
 	
  1 (mod p)  takkoslama bajarilsa, u xolda xar doim  r  tub son bulmasligi
mumkin. Masalan,   a q2, rq341,  	
 (341)q300   bulsin, U xolda 2 340
 1 (mod 341) takkoslama   urinli.   Lekin   341   murakkab   son,   yaoni   341q11  31.   Ammo   2 10
     1
(mod 341) bulgani uchun 2 340
    1 (mod341) buladi.
XULOSA
    Men o’zimga berilgan Algebra va sonlar    nazariyasi  fanidan  “   Chegirmalarning
keltirilgan   sistemasi   va   uning   xossalari.Chegirmalar   sinflari   xalqasi”   mavzusini
o’rganish davomida matematika fani o’quvchilarni iroda, diqqatni to’plab olishni;
qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo’lishini talab eta borib, mustaqil,
ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o’zining qarash va
e’tiqodlarini dalillar asosida himoya qila olish ko’nikmalarini rivojlantirishni talab
qiladi.Hozirgi   zamon   darsiga   qo’yiladigan   eng   muhim   talablardan   biri   har   bir
darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan   bo’lishidir,   ya’ni   darsdan
ko’zlangan   maqsad   hamda   o’quvchilar   imkoniyatini   hisobga   olgan   holda   mavzu
xajmini belgilash uning murakkabligini aniqlash, avvalgi o’rganilgan mavzu bilan
bog’lash,   o’quvchilarga   beriladigan   topshiriq   va   mustaqil   ishlarning   ketma-
ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo’ladigan   jihozlarni   belgilash   va   qo’shimcha
ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot   texnologiyalardan
foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars   davomida   o’qituvchi o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez   fikrlashlarini   hisobga   olishi
kerak. 
       Algebra va sonlar nazariyasi fanidan    Chegirmalarning keltirilgan sistemasi va
uning   xossalari.Chegirmalar   sinflari   xalqasi   mavzusida     olgan   bilimlarimizni
mustahkamlash.Algebra va sonlar nazariyasining qay darajada kerakligi;
        Mavzuga doir ma’lumotlarni yig’ish va rejani shakllantirish;
  Chegirmalar   sinflari   va   chegirmalarning   keltirilgan   sistemasini   o’tkazishni
o’rganish;   lozimligini   .Hоzirgi   kunda   umumta’lim   maktablari,   akademik
litseylarda   matematika   kursi   dasturini   mazmuni   va   uning   bayon   qilish
metоdlarining   asоsiy   maqsadi   o‘quvchilarning   shu   fan   bo‘yicha   egallaydigan
bilimlari   sistemasini   yanada   chuqurrоq   shakillantirish,   ularning   bilim   оlish
jarayonini faоllashtirishdan ibоratdir.
Taqqoslamalarni,   ularga   doir   tenglamalarni   yechish   masalasi   biriktirilgan
nuqtai   nazardan   juda   muhim   bo’lgan   tushuncha.   Buni   avvalo   nazariy   jihatdan
asoslash taqozo etiladi. 
So’ngra   uni   nazariy   rivojlantirib   hayotga   tadbiq   etiladi.   Bunday   dialektik
yondashuv   tufayli   inson   yashash   hayoti   yanada   rivojlantiriladi.   Bu   masalaga
bag’ishlangan   ko’pgina   ilmiy   va   ilmiy-uslubiy   tadqiqotlarni   ko’rsatish   mumkin.
Ushbu   kurs   ishi   ham   yuqori   darajali   taqqoslamalar   masalasiga   bag’ishlangan.
Masalan bir kunlik hayotimizda qo'llayotgan sonlar alifbosi o'nta arab raqamini o'z
ichiga   olgan   bo'lib,   uning   kelib   chiqishida   va   qo'llanilishida   tabiiy   hisoblash
vositasi   bo'lmish   qo'l   barmoqlarimiz   asosiy   o'rin   tutadi.O'z   ichiga   o'nta   raqamni
olganligi uchun ham bu alifbo o'zining barcha qoidalari bilan birgalida o'n raqamli
sanoq sistemasi deb ataladi.
Qadimda   ba'zi   xalqlar   ishlatadigan   sonlar   alifbosi   beshta   (qadimgi   Afrika
qabilalarida),   o'n   ikkita   (masalan,   ingilizlarning   sonlar   alifbosida),   yigirmatta
(XVI-   XVII   asrlarda   Amerika   qit'asida   yashagana,   mayya   qabilarida;eramizdan
avvalgi   II   asrda   G'arbiy   Yevropada   yashagan   keltlarida;   fransuzlarda   ),   bazilari
o'tmishda (qadimgi vavilonliklar) belgini o'zichiga olgan. Ular mos ravishda besh raqamli   (qisqacha   o'n   ikkilik)   sanoq   sistemasi,   ygirmatta   raqamli   (qisqacha
yigirmalik) sanoq sistemasi yoki oltmishlik sanoq sistemasi deb nomlanadi.
Bu  teoremaning  mohiyati  shundaki,  uning  birinchi   qismi   yoyilma  koeffisentlarini
hisoblashning rekurrent bog’lanishini beradi.Yoyilmaning yagonaligi esa, ixtiyoriy
natural   sonni   t   lik   sanoq   sistemasida   yoyish   uchun   asos   bo’ladi.   t   lik   sanoq
sistemasida yozilgan son qisqacha   kabi belgilanadi.
Ushbu   kurs   ishini     yozish   davomida  yuqoridagi     bilim   va    ko’nikmalarga   ega
bo’ldim   va   albatta   olgan     bilimlarimdan     kelajak   avlodni   o’qitib   tarbiyalash
jarayonida foydalanaman.
Taqqoslamalarni,   ularga   doir   tenglamalarni   yechish   masalasi   biriktirilgan
nuqtai   nazardan   juda   muhim   bo’lgan   tushuncha.   Buni   avvalo   nazariy   jihatdan
asoslash   taqozo   etiladi.   So’ngra   uni   nazariy   rivojlantirib   hayotga   tadbiq   etiladi.
Bunday   dialektik   yondashuv   tufayli   inson   yashash   hayoti   yanada   rivojlantiriladi.
Bu   masalaga   bag’ishlangan   ko’pgina   ilmiy   va   ilmiy-uslubiy   tadqiqotlarni
ko’rsatish mumkin. Ushbu kurs ishi ham   Chegirmalarning keltirilgan sistemasi va
ularni xalqasi  mavzusiga   bag’ishlangan. FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR   
1. Vafoyev R. H. va boshqalar. Algebra va analiz asoslari. Akademik litsey va 
kasb-hunar kollejlari uchun o’quv qo’llanma.  Toshkent, “O’qituvchi”, 2001-yil.
2. S.Sadadinova Diskret matematika o’quv qo’llanma. Toshkent 2014 yil
3.  Nazarov.R.N  “Algebra va sonlar nazariyasi” T, O’qituvchi. I q 1993, II q 1995 
4. Yunusova D.I va boshqalar “Algebra va sonlar nazariyasi” o’quv qo’llanma. T, 
Ilm-ziyo. 2009 
5. H.Mahmudоv. Algebra va sоnlar nazariyasidan amaliy mashg‘ulоtlar. F.2002.
6. N.Hоjiev, A.S.Faynleyb. Algebra va sоnlar nazariyasi. Darslik, T. 2001.
Internet saytlari:
1. Elektron jurnal www.arki.ru
2. T o’ li q  matnli kutubxona www.lib.ru
3 . Maktabda axborot texnologiyalari www.    maktabim.uz   
4. Talaba-yoshlar sayti www.study.uz
5. Bilim portali www.ziyonet.uz
6 Internet qidiruv tizimi www.yandex.ru
7 Internet qidiruv tizimi Google.co.uz
8 Shaxsiy reja portali Uz.denemetr.com

Chegirmalarning keltirilgan sistemasi va uning xossalari. Sinflar xalqasi

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha