Funksiya grafigi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Funksiya grafigi
                                                    MUNDARIJA
Kirish 
           I BOB. FUNKSIYA GRAFIGI.
            1.1. Biror funksiya grafigini siljitish va defarmatsiyalash boshqa funksiya 
grafigini yasash   
1.2.  Funksiya limiti va uzluksizligi.  Funksiya   limiti mavjudligining mezoni.
II Bob. Butun funksiyaning tartibi.
2.1  Kompleks o’zgaruvchili algebraik va transtsendent funksiyalar 
2.2  Butun funksiyaning tartibi
  
XULOSA  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
2 KIRISH
         
  Mustaqillikka erishganimizdan keyin jadal ravishda barcha sohalar, shu 
jumladan, kadrlar  tayyorlash milliy dasturi ham.  Kadrlar tayyorlash milliy 
dasturida оliy ta’limning asosiy ma q sadi bоzоr iqtisоdi y oti sharо y itida 
raqоbatbardоsh, yuqоri malakali mutaxassislar tay y orlashdan ibоrat. Shu maqsadni
amalga оshirishda bo‘lajak mutaxassis bilim va ko‘nikmalarining mustahkamligi, 
ular egallagan bilimning  atrоflicha o‘rganilgani katta ahamiyat kasb etadi. 
Resublikamiz birinchi Prezidenti Islоm Abdug’aniyevich Karimоv aytganlaridek 
«...mamlakatimizning bоy ilmiy - texnikaviy salоhiyatidan keng fоydalangan 
hоlda, yuksak texnоlоgiya va fan yutuqlariga asoslangan ishlab chiqarish sоhalari -
avtоmоbilsоzlik, samоlotsоzlik, mikrоbiоlоgiya, elektrоtexnika va elektrоnika 
sanоatlarini telekоmmunikatsiya va zamоnaviy axbоrоt texnоlоgiya vоsitalarini tez
sur’atlarda rivоjlantirish» uchun sabоq оlayotgan har bir shaxs o‘zi o‘rgangan 
ta’lim mazmunini  chuqur anglashi,  qayyerda va qanday tatbiq qilishni bilishi, 
hayotda esa o‘zi amaliyotga tatbiq qila оlishi kerak   
Darhaqiqat, barkamоl insоn shaxsning shakllanishi bevоsita uzluksiz ta’lim 
jarayonida amalga оshadi. Davlat ta’lim standartlarida bo‘lajak mutaxassis 
egallashi ko‘zda tutilgan bilimlarni chuqur va atrоflicha bayon qilinishi hamda 
o‘rgatilishiga alоhida ahamiyat berish “Milliy dastur”da ko‘zda tutilgan asosiy 
maqsadni amalga оshirish bo‘yicha katta natija beradi.  Shunday ekan, har 
jabhada muvaffaqiyatga erishish, jumladan yuqоri malakali kadrlar tayyorlashda 
milliy dasturni o‘rni va ahamiyati beqiyosdir. O‘zbekistоn Resublikasi birinchi 
Prezidenti I.A.Karimоv Оliy Majlisning XIV  sessiyasida so‘zlagan  nutqida 
kadrlar tayyorlashning  ahamiyatiga  izоh berib shunday degan edi: «Biz оldimizga
qanday vazifa qo‘ymaylik, qanday muammоni yyechish zaruriyati tug’ilmasin, 
оxir оqibat, baribir kadrlarga bоrib qadalaveradi. Mubоlag’asiz aytish mumkinki, 
3 bizning kelajagimiz, mamlakatimiz kalajagi, o‘rnimizga kim kelishiga yoki 
bоshqacharоq qilib aytganda, qanday kadrlar tayyorlashimizga bоg’liq… ».
          Resublikamiz birinchi rezidenti I.A.Karimоv tashabbusi bilan qabul qilingan
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” mamlakatda bоzоr iqtisоdiyotiga asoslangan 
jamiyatda raqоbatga bardоsh bera оladigan mutaxassis kadrlar tayyorlash 
vazifasini o‘z оldiga maqsad qilib qo‘ygan. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgan 
kunlaridanоq оldinga surilgan bu maqsadning to‘g‘ri qo‘yilganligi hоzirgi kunda 
ayniqsa, jahоn mоliyaviy iqtisоdiy krizisi u yoki bu darajada mamlakat iqtisоdiga 
ta`sir etishi mumkin bo‘lgan bir sharоitda, o‘z tasdig‘ini yana bir bоr tоmоqda. 
Chunki “Milliy dastur”da tayorlanishi ko‘zda tutilgan mutaxassis zaruriyati 
tug‘ilgan sharоitda o‘z mutaxassisligi bo‘yicha ustunlikka ega bo‘lishi zarur, yoki 
aks hоlda o‘z mutaxassisligini juda tezlikda bоshqa mutaxassislikka yo‘naltira 
оlish malakasiga ega bo‘lishi kerak. Buning uchun esa kunda tayorlanayotgan har 
bir mutaxassis nafaqat belgilangan reja va dastur bo‘yicha bilimlarni o‘zlashtirish, 
balki chuqur va atrоflicha egallashi, unga yondоsh ilm va bilimlar majmuasi va 
ko‘nikmalariga ham ega bo‘lishi zarur.
Mazkur kurs ishi ana shu vazifani amalga оshirishga qaratilgan bo‘lib, 
kоmyuter texnоlоgiyasining hоzirgi kunda jadal rivоjlanayotgan bir yo‘nalishining 
оchib berishga qaratilgan.
Hоzirgi bоsqichda ta’limning asosiy vazifasi o’quv- tarbiya
jarayonini takоmillashtirish asosida har tоmоnlama yetuk, kelajak kishisini 
tarbiyalash, vоyaga etkazishdan ibоrat. O’quvchilarni barcha kerakli bilim va 
ko’nikmalar bilan qurоllantiruvchi, ularni katta hayotga tayyorlaydigan har bir 
o’qituvchi hоzirgi zamоn ijtimоiy- iqtisоdiy taraqqiyot masalalarini o’z vaqtida 
ilg’ab оlishi hamda o’zining bоr kuch va bilimini, kasb mahоratini 
takоmillashtirishga qaratmоg’i, tinmay izlanib mehnat qilmоg’i lоzim.
O’qituvchi mehnatining samarasi esa u ta’lim berayotgan o’quvchilarning 
bilim darajasi bilan o’lchanadi. Bilimlar darajasi esa o’quvchilar o’zlashtirishini 
tekshirish va bilimini bahоlash jarayonida aniqlanadi. Bu jarayon esa darsdir. 
4 Haqiqatdan ham ta’limning asosiy shakli dars bo’lib, o’quvchilarga asosiy 
bilim dars davоmida beriladi. Shuning uchun eng avvalо ishni o’qituvchi va 
o’quvchilarning darsga nisbatan yangicha yondashishdan bоshlash kerak. 
O’quvchilarga chuqur bilim berishda erishgan muvaffaqqiyatlarning sirini 
ham, yo’l qo’ygan kamchiliklarimizning sabablarini ham оlib bоrgan darsimizdan 
izlamоq kerak.
Bizga ma’lumki, umum ta’lim maktablari, akademik litsey, kasb – hunar 
kоllejlari va оliy ta’lim dasturlarining anchagina qismini funksiya va uning grafigi 
haqidagi mavzular egallagan. 
Yuqоrida aytilganidek funksiya haqidagi bilimlar dars jarayonida amalga 
оshiriladi. 
Tushunchasi funksiya haqidagi mavzularni o’quvchilarga singdirish vaqtida 
funksiyaning ta’rifi, berilgan funksiyaga nisbatan murakkabrоg’i xattо darslikda 
keltirilmagan misоllarni ham grafiklarini chizish maqsadga muvоfiqdir. Shu 
o’rinda funksiya tarihiga e’tibor qaratsak, funksiya qadimiy tushuncha bo’lib, 
dastlab funksiоnal bоg’lanishlarga amaliy faоliyatlarida duch kelganlar. 
Keyinchalik  bu bоg’lanishlar sоnlar jadvali ko’rinishda namоyon bo’lgan. 100- 
178 yillarda Klavdiy Ptоlоmey sinuslar jadvalini tuzdi. 
Abu Rayxоn Beruniy sinuslar va tangenslar jadvalini tuzadi. Huddi shu kabi 
bоshqa mamlakatlarda ham asta – sekin funksiya tushunchasi rivоjlana bоrdi. Turli
davrlarda funksiyaga turlicha ta’riflar berila bоshlandi.  Quyida ayrimlarini 
keltiramiz. 1673 yilda Gоlfrit Vilgelm Leybnis (1649-1716) “funksiya” degan 
atamani kiritadi va birоr vazifani bajaruvchi miqdоr deb atadi. Dastlabki 
belgilashlar f
1 (x), f
2 (x), … , f
n (x) lar Leybnis tоmоnidan kiritildi. Dastlabki оshkоr 
ta’rifi 1718 – yilda Chagan Bernulli tоmоnidan berildi.
TA’RIF:  
   O’zgaruvchi miqdоrning funksiyasi deb o’zgarmaslar va 
o’zgaruvchilar yordamida birоr usul bilan hоsil qilingan qiymatga aytiladi. 
1834 – yilda Labachevskiy funksiya tushunchasini yanada оydinlashtiradi va
hоzirgi ta’rifga yaqinrоq ta’rifni beradi. 
5 TA’RIF:  
    X ning funksiyasi deganda x ning har qanday qiymatiga mоs 
kelgan va  y  bilan birga o’zgaradigan sоnlarni bilamiz. Chex matematigi Bоl’tsоnо 
ham mazmunan Labachevskiy ta’rifiga yaqin ta’rif beradi. 1834-yilda nemis 
matematigi Dirixle (1805-1850) funksiyani quyidagicha ta’riflaydi. 
TA’RIF:  
  y ni x o’zgaruvchining [a, b] оraliqdagi funksiyasi deyiladi, agar x
ning har bir qiymatiga y ning aniq bir qiymati mоs kelsa. 
To’plamlar nazariyasi yaratilishi bilan uning ijоdkоrlari nemis matematigi 
G. Kоntоr, R. Yulitse, Dedikind funksiya tushunchasining umumlashmasi- 
akslantirishga ta’rif berdilar.
TA’RIF :  
  X va  Y  to’plamlar berilgan bo’lsin. X to’plamni  Y  to’plamga 
akslantirish  f  berilgan deyiladi. Agarda X to’plamning har qanday x elementiga Y 
to’plamdagi unga mоs y element mоs keltirilgan bo’lsa uni  x elementning f 
akslantirishdagi оbrazi deb ataladi. 
  Bunda umum o’rta ta’lim maktablari, akademik litsey va kasb- hunar kоllejlari 
hamda оliy ta’limda matematika dasturida funksiya va uning grafigini o’qitilishiga 
e’tiborni  qaratilib, o’quvchilarga ko’rsatilishi kerak bo’lgan funksiyalarning 
grafiklarida namunalar keltirilgan.  
Akademik fan va ta’lim integratsiyasi bosqichma-bosqich mustahkamlanmoqda. 
Har yili Fanlar akademiyasi olimlari oliy maktablar uchun 100   dan ortiq magistr 
tayyorlamoqda. So’nggi yillarda Fanlar akademiyasi olimlari respublika ta’lim 
tizimi uchun asosiy ta’lim fanlari bo’yicha 100 dan ortiq yangi darslik va o’quv 
qo’llanmalar yaratishdi. O’zR FA ilmiy muassasalari qoshida oliy o’quv yurtlari 
bilan hamkorlikda respublikaning ustuvor ixtisosliklari bo’yicha 30 dan ortiq 
ilmiy-o’quv markazlari va sohaviy kafedralar faoliyat yuritmoqda. Fanlar 
akademiyasi olimlari va oliy o’quv yurtlari xodimlarining qo’shma ilmiy loyihalari
soni ortib bormoqda.
Akademik fan va ta’lim o’zaro aloqasini faollashtirish va ilmiy-texnikaviy 
soha uchun yosh mutaxassislarni tayyorlash O’zR Fanlar akademiyasi va O’zR 
Oliy ta’lim vazirligining 2006-yil 22-iyundagi 134-sonli qo’shma qarori asosida 
ilm-fanga iqtidorli yoshlarni kengroq jalb etish, yosh ilmiy avlodni tayyorlash, 
6 shuningdek yosh ilmiy kadrlarni har tomonlama qo’llab-quvatlash maqsadida 
amalga oshirildi. Bunda yosh xodimlarni davlat ilmiy-texnik dasturlar bo’yicha 
konkurs loyihalarni bajarish va ularga rahbarlik qilishga ahamiyat qaratildi. 
Akademiyaning yangilangan tarkibdagi Yosh olimlar kengashi faol ish 
yuritmoqda. Kengash eng yaxshi loyihalar va yosh olimlar ishlari ko’rik tanlovi, 
konferensiyalar o’tkazadi, mavjud muammolarni o’rganadi va ularni hal etish 
bo’yicha chora-tadbirlarni amalga oshiradi.
Fanlar akademiyasi ilmiy muassasalari oliy o’quv yurtlari bilan doimiy, 
uzoq muddatli    ish olib boradilar va yosh mutaxassislar, bakalavr va magistrlarni 
birgalikda tayyorlash ishiga o’z hissalarini qo’shmoqda, shuningdek, 
o’qituvchilarni qayta tayyorlash va respublika universitetlari va oliy o’quv yurtlari 
uchun izlanuvchilarni tayyorlashda ko’maklashadilar.
Masalan,   Astronomiya   instituti   tomonidan   2006-2012   yillar oralig’ida 
respublikada davlat universitetlari –   Samarqand,   Andijon,   O’zbekiston 
Milliy   universiteti va   Toshkent pedagogika universitetida 4 ta ilmiy-ta’lim 
astronomiya observatoriyalari barpo etilib, ishga tushirildi.   U yerda astronomiya 
sohasidagi mutaxassislarni o’qitish va tayyorlash amalga oshirilmoqda.
2009   yilda O’zR FA   Astronomiya   institutida yagona   Astronomiya instituti ochildi. 
Uning ekspozitsiyasida turli davrlarda yetakchi optika-mexanika firmalari 
tomonidan tayyorlangan bir qator noyob qadimiy teleskoplar va boshqa astronomik
qurilmalar, shuningdek rangdor vitrajlar va Yer kurrasidagi turli ob’ektlarning 
yorqin tasvirlari saqlanadi. Institutda oliy o’quv yurtlari talabalari, o’quvchilar va 
respublika keng jamoatchiligi uchun ekskursiyalar tashkil etilib, muntazam 
ravishda o’tkazilmoqda.
O’zbekiston respublikasi Prezidentining 2011-yil 20-maydagi PQ-1533 
raqamli «Oliy o’quv yurtlari moddiy-texnik bazasini mustahkamlash va yuqori 
malakali kadrlarni tayyorlash sifatini tubdan o’zgartirish haqida»gi qarori hamda 
O’zR Fanlar akademiyasining 2011-yil 4-sentyabrdagi 120-raqamli va O’zR Oliy 
va o’rta-maxsus ta’lim vazirligining 2011-yil 26-avgustdagi 361-raqamli qo’shma 
qarori ijrosini ta’minlash maqsadida Fizika-texnika institutida (FTI) “Qayta 
7 tiklanadigan energiya manbalari” ilmiy-o’quv markazi tashkil etildi. Markaz 
tarkibiga O’zR FA «Fizika-Quyosh» IICHB, TDTU, QarshiDU, Buxoro yuqori 
texnologiyalar muhandislik-texnika instituti va Farg ’ona politexnika instituti 
kiradi.
FTI Toshkent davlat texnika universiteti qoshidagi “Elektronika va 
noan’anaviy energiya manbalari” ilmiy-o’quv majmui tarkibiga ham kiradi. FTI 
tomonidan Toshkent qurilish-maishiy kollejida gelioapparaturaga xizmat ko’rsatish
bo’yicha o’rta bo’g’in mutuxassislarini tayyorlash markazi tashkil etildi.
Materialshunoslik institutida Institutning Katta quyosh pechi, shuningdek O’zRFA 
Astronomiya instituti hududida o’rnatilgan teleskopda qayta tiklanadigan energiya 
manbalari, shu jumladan, quyosh energiyasidan foydalanish sohasida mutaxassis 
va talabalar stajirovkasi o’tkazilmoqda. O’zR FA “Fizika-Quyosh” IICHB da 
quyosh energiyasini o’zlashtirish muammolari bilan shug’ullanadigan 
mutaxassislar tashabbusi bilan Materialshunoslik institutida 2000 yildan buyon    
“Quyosh energiyasi” o’quv markazi ishga tushirilib, u yerda yozda bir oy 
davomida Markaziy Osiyo va Rossiyadan tashrif buyurgan 25-30 nafar talaba, 
bakalavr va magistrlar ta’lim olishadi. Tinglovchilarga «Quyosh energiyasi va 
geliomaterialshunoslikdan foydalanishning ilmiy asoslari» mavzuida darslar 
o’tiladi, shuningdek, ular laboratoriyalardagi eksperimental ishlarda ishtirok etadi.
Ion-plazma va lazer texnologiyalari instituti olimlarining O’zbekiston Milliy 
universiteti, Toshkent davlat texnika universiteti va O’zbekiston Respublikasi Xalq
ta’limi vazirligi bilan hamkorligida “Elektronika” Ilmiy-o’quv markazini tashkil 
etilib, u Toshkent shahrining 223- va 225-sonli maktablarida faoliyat yuritmoqda, 
so’nggi yillarda uning bitiruvchilari orasidan 700 nafari “fizika”, «elektronika», 
«energetika» va boshqa yondosh sohalar bo’yicha oliy o’quv yurtlariga o’qishga 
kirdi.
Kimyo instituti xodimlari bir necha yil mobaynida kimyo bo’yicha Xalqaro 
Mendeleyev olimpiadasida ishtirok etadigan O’zbekiston Yoshlar jamoasi 
a'zolarini tayyorlash ishiga jalb etildi.    Oliy o’quv yurtlarining kimyo sohasi 
talabalari Institutda chuqur tayyorgarlik ko’rib, bir necha bor g’oliblar safida 
8 shohsupaga ko’tarilishgan. Ushbu xalqaro olimpiadalarda 1 marta oltin, 3 marta 
kumush, 4 marta bronza medaliga sazovor bo’lishgan.
Immunologiya   institutida   2012-yilda   immunologiya, tibbiy genetika va 
biotexnologiya sohalarida tibbiy va biologik ma’lumotga ega yosh mutaxassislar 
va oliy malakali mutaxassislarni samarali tayyorlash maqsadida Biotibbiyot ilmiy-
ta’lim innovatsion markazi tashkil etildi. Markaz 2013-yilda immunoprofilaktika 
va immunoterapiyaning zamonaiy jabhalariga bag’ishlangan Respublika ilmiy-
amaliy maktabini tashkil etdi. 2013-yilda Immunologiya instituti va Toshkent 
vrachlar malakasini oshirish instituti o’rtasida Allergologiya va immunologiya, 
Yosh bolalar immunoprofilaktikasi va Tibbiy genetika sohalari bo’yicha qayta 
tayyorlash (birlamchi va umumiy ixtisoslik bo’yicha) va malakani oshirish 
to’g’ridan-to’g’ri kurslari (umumiy va mavzular bo’yicha malaka oshirish)ni 
rejalashtirish, tashkil etish va o’tkazish bo’yicha qo’shma o’quv-ta’lim faoliyatini 
o’tkazish haqidagi shartnoma imzolandi.
2010-yilda O’simliklar genetikasi va eksperimental biologiyasi instituti 
olimlari va O’zbekiston Milliy universiteti xodimlari hamkorligida oliy o’quv 
yurtlari uchun «Selektsiya asoslari va genetika» o’quv qo’llanmasi tayyorlandi va 
nashr etildi.
Genomika   va   bioinformatika markazida   2013-yilda genom texnologiyalari 
bo’yicha trening bo’limi tashkil etildi.   Yoshlarni o’qitish maqsadida Markaz 
O’zbekiston Milliy universiteti, Toshkent kimyo-texnologiya instituti va Toshkent 
tibbiy pediatriya instituti qoshidagi litsey o’rtasida shartnoma tuzdi.
Geologiya   institutining   Geologiya   muzeyi   O’zbekiston Respublikasi Kadrlar
tayyorlash Milliy dasturiga muvofiq    “O’zbekistonda foydali qazilmalar konlari” 
kursi bo’yicha O’zbekiston Milliy universiteti   va TDTU geologiya fakultetlari 
talabalari uchun amaliy mashg’ulotlar o’tkazish uchun asosiy baza hisoblanadi.
Tarix instituti bazasida O’zR Oliy va Xalq ta’limi vazirliklari bilan 
hamkorlikda 1999-yilda akademik Ya.G’.G’ulomov nomidagi    “O’zbek xalqi va 
davlatchiligi tarixi” doimiy Respublika ilmiy-amaliy seminari tashkil etilib, 
seminar ishiga yetakchi mutaxassislar – tarixchilar, arxeologlar, sharqshunoslar, 
9 san’atshunoslar, shuningdek oliy o’quv yurtlari, litsey, kollej, maktab 
o’qituvchilari jalb etildi.  1999-2013   yillar mobaynida 76   ta seminar majlisi, 
shulardan     37   tasi   –   respublika viloyatlarida o’tkazildi. So’nggi yillarda Institut 
olimlari tarixning dolzarb masalalari bo’yicha 29 ta darslik va o’quv 
qo’llanmalarini yaratishdi va ta’lim tizimiga joriy etishdi:
- Respublika umumta’lim maktablarining 7-(1994   y),   9-(2010   y)   va   10-(2002   y) 
sinflari uchun O’zbekiston tarixi bo’yicha darsliklar;
- Respublika umumta’lim maktablari, litsey va oliy o’quv yurtlari uchun Jahon 
tarixi bo’yicha o’quv qo’llanma    (2011   y);
- Respublika umumta’lim maktablari, litsey va oliy o’quv yurtlari uchun 
O’zbekiston tarixi bo’yicha o’quv qo’llanma   (2011   y.)   va boshqa qator darslik va 
o’quv qo’llanmalari.
Arxeologiya va San’atshunoslik institutlari o’zaro hamkorlik qilish 
borasidagi muhim ish bu   –   San’atshunoslik oliy o’quv yurtlari va qator 
universitetlarning tarix fakultetlari bakalavr va magistrantlari uchun o’quv 
amaliyotlarini tashkil qilish, shu jumladan, arxeologiya, folklor va boshqa dala 
ekspeditsiyalaridagi ishlarga talabalarni jalb etish. Olimlar O’zbekiston tarixi, 
san'ati yo’nalishlari bo’yicha respublika o’quv-ta’lim jarayoniga tatbiq etiladigan 
zamonaviy darslik va o’quv qo’llanmalarni ishlab chiqadilar va nashr qiladilar.
So’nggi yillarda bu hamkorlik ancha kengaydi. 2008-yilda Samarqand davlat
universiteti bilan hamkorlikda Arxeologiya instituti qoshida   «Amaliy va ilmiy 
tadqiqotlar arxeologiyasi   kafedrasi” ochildi, 2009-yilda   Termiz   davlat 
universitetida Arxeologiya instituti olimlarining faol ishtirokida   «Baqtriya-
Tohariston arxeologiyasi va etnografiyasi kafedrasi»   ochildi.
Fanlar akademiyasining to’rtta muzeyi oliy va xalq ta’limi idoralari bilan 
katta ish olib bormoqda, shu jumladan, o’quvchi yoshlarga ta’lim-tarbiya berish 
jarayonida muzey vositalaridan foydalanish borasida o’qituvchilar malakasini 
oshirish, shuningdek, o’quvchi yoshlar uchun mavzuiy ekskursiyalar va 
ko’rgazmalar tashkil etish orqali. Muzeylar O’zbekiston tarixi, 
madaniyatshunoslik, muzeyshunoslik va boshqa yo’nalishlar bo’yicha kurslari 
10 jarayonida muzey materiallaridan foydalanish bo’yicha bir qator metodik 
qo’llanmalarni tayyorlashdi.
Shu tariqa, Adabiyot muzeyi bazasida “Adabiy manbashunoslik kafedrasi”    
tashkil etildi. O’quv tashkilotlari bilan 2010-2020 yillarga mo’ljallangan 
shartnomalar imzolandi.
Kafedra kadrlarni tayyorlash, o’quv muvofiqlashtirish rejalarini tuzish, 
madaniy tarbiyaviy tadbirlarni o’tkazish, Muzey ilmiy xodimlarini o’quv jarayoni 
hamda ilmiy ishga jalb etish bo’yicha hamkorlikdagi ishni muvofiqlashtiradi. 
Olimlar va muzeyning boshqa xodimlari oliy o’quv yurtlari talabalari uchun 
muntazam ravishda amaliy mashg’ulotlarni o’tkazmoqdalar, yosh mutaxassislarga 
mavzuiy-ekspozitsion rejalarni ishlab chiqishda, muzey ko’rgazmalarini tashkil 
etishda ishtirok etish, muzey fondlari bilan tanishish, hamkorlikdagi ilmiy ishlarda 
ishtirok etish imkoniyati beriladi.
O’zbekiston tarixi muzeyi bazasida 2011 yilda maxsus bo’lim – “Mo’jizalar 
olamida” bolalar muzeyi tashkil etildi. U muzeyning maxsus tashkil etilgan 
muhitda bolalar auditoriyasi bilan ishlashning asosiy shakllaridan biri hisoblanadi. 
Bu muzeyda barcha yoshdagi bolalar – maktab o’quvchilaridan tortib yuqori sinf 
o’quvchilarigacha – bilan ishlash bo’yicha keng ko’lamli ishlar amalga oshirildi. 
Bolalar muzeyi kichik va o’smir yoshdagi bolalarning o’quv, ma’rifiy, madaniy va 
ijodiy hayotining ajralmas qismiga aylanib bormoqda.
Fanlar akademiyasi muzeylari – Adabiyot, O’zbekiston tarixi, Temuriylar 
muzeyi, Qatag’on qurbonlari xotirasi muzeyiga respublika jamoatchiligi, 
o’quvchilar va ijodiy yoshlarning tashkillashgan ekskursion guruhlari, ko’plab 
xorijiy delegatsiyalar va turistik guruhlar tashrif buyurishadi. Muzeylarning 
O’zbekiston xalqining tarixiy va ma’rifiy qadriyatlarini to’plash, saqlash va 
targ’ibot qilish, o’zbek davlatchiligi tarixini o’rganish, madaniy va moddiy 
yodgorliklarni tadqiq etishdagi roli beqiyos.
Akademik fan va ta’limning haqiqiy integratsiyasini rivojlantirishda so’nggi 
yillarda O’zR Fanlar akademiyasining bir qator institutlari va ilmiy bo’linmalarini 
respublika oliy ta’lim tizimiga berish muhim ahamiyat kasb etdi.
11 Masalan, akademik fan va ta’limning haqiqiy integratsiyasini ta’minlash, 
respublika oliy ta’limi tizimida ilmiy sektor rivojini ta’minlash maqsadida 2012-
yilda O’zR Fanlar akademiyasi ITI larining beshta imliy bo’linmasi qayta tashkil 
etilib, oliy ta’lim tizimiga berildi (Matematika va axborot texnologiyalari 
institutining matematika bo’limi – O’zbekiston Milliy universitetiga va Axborot 
texnologiyalari bo’limi – TATUga, Suv muammolari instituti – TQXIMIga, 
Mintaqaviy muammolar majmuaviy ITI – Muammoli laboratoriya shaklida 
Samarqand davlat universitetiga, Falsafa va huquq institutning Huquq bo’limi – 
Toshkent yuridik institutiga, Falsafa bo’limi – O’zbekiston milliy universitetiga, 
tugatilgan Iqtisodiyot universitetining ilmiy yo’nalish va bir guruh olimlari –
Toshkent iqtisodiyot universitetiga,    shuningdek, to’rtta mintaqaviy ilmiy 
markazlar (Buxoro, Andijon-Namangan, Farg’ona va Janubiy) – mavzusi va oliy 
ta’lim ixtisosliklariga ko’ra tegishli universitetlarga (Buxoro, Andijon, Farg’ona va
Qashqadaryo)).
O’zR FA ITI tuzilmasini yanada maqbullashtirish va respublika oliy o’quv 
yurtlari ilmiy salohiyatini mustahkamlash maqsadida 2014 yilda quyidagi ishlar 
amalga oshirildi:
- O’zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining Abu Rayhon Beruniy 
nomidagi tugatilish arafasidagi Sharqshunoslik instituti bazasida Toshkent davlat 
sharqshunoslik instituti qoshida Abu Rayhon Beruniy nomidagi Sharq 
qo’lyozmalari markazi tashkil etilmoqda;
- O’zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining tugatilayotgan Polimerlar 
kimyosi va fizikasi    bazasida O’zbekiston milliy universiteti qoshida Polimerlar 
kimyosi va fizikasi ilmiy tadqiqot markazi tashkil etilmoqda;
- O’zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi Inshootlar mexanikasi va 
seysmobarqarorligi institutining Mashinalar, mexanizmlar, suyuqliklar va gazlar 
bloki bazasida Toshkent davlat texnika universiteti qoshida Sohaviy mashinasozlik
muammolari bo’yicha ilmiy-tadqiqot markazi tashkil etilmoqda.
12 Akademik fan va ta’lim o’zaro aloqasi va    integratsiyasini rivojlantirish 
O’zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasining barcha ilmiy muassasalari 
faoliyatining muhim yo’nalishi hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi:  Ko’phad tushunchasining tabiiy 
umumlashmasi bu – hamma yerda yaqinlashuvchi darajali qatorlardir. Bu 
tushunchaga bog’liq masalalar zamonaviy matematika va kompleks analizning 
ko’plab sohalarida uchrab turadi.   Butun funksiyalarni asosiy xossalarini o’rganish 
jarayonida bunday funksiyalarning tartibini, maksimum modulini hamisha ham 
hisoblab bo’ladimi degan tabiiy savol paydo bo’ladi. Mazkur bitiruv malakaviy 
ishida biz yuqoridagi savollarga javob izlashga harakat qilamiz. 
      Kurs ishining asosiy maqsadi:  Kompleks o’zgaruvchili funksiyalar 
orasidan butun va butun bo’lmagan funksiyalarni ajratish hamda ularning tartibini 
aniqlab, modulining maksimumini hisoblash kurs ishining asosiy maqsadi qilib 
belgilangan.
Kurs ishining asosiy vazifalari:  Bajarilgan Kurs   ishiga quyidagi vazifalar 
qo’yildi:
- butun funksiya haqida umumiy tushunchalarni to’plash va tahlil qilish.
- butun funksiyaga doir bir nechta misollar yechish.
- kompleks o’zgaruvchili va ko’rsatkichli funksiyalarning asosiy xossalarini
o’rganish.
- kompleks o’zgaruvchili va transtendent funksiyalarni tahlil qilish.
- butun funksiyaning tartibini aniqlashni o’rganish.
- butun funksiya modulining maksimumini hisoblashni o’rganish.
Kurs ishining   o’rganilganlik darajasi:  Kurs ishida ko’zda tutilgan asosiy 
vazifalar to’liq o’rganilgan.
Kurs ishining   predmeti:  Ko’phad, butun funksiyalar, ko’rsatkichli 
funksiyalar, butun funksiyaning tartibi.
Kurs ishining   obyekti:  Butun funksiyaning tartibi va modulining maksimumi.
13 Kurs ishining   farazi:  Kompleks o’zgaruvchili funksiyalar nazariyasining 
maxsus sinfi – butun funksiyalar bilan bog’liq ma’lumotlarni o’rganish va tahlil 
qilish.
Kurs ishining   yangiligi:  Bitiruv malakaviy ishi referativ xarakterga ega, lekin 
bakalavryatning kompleks o’zgaruvchili funksiyalar nazariyasi dasturiga 
kiritilmagan tushunchalar, tasdiqlar va misollar o’rganilgan.
Kurs ishining   amaliy ahamiyati:  Bitiruv malakaviy ishida kompleks 
o’zgaruvchili funksiyalar nazariyasi fanini o’qitishda va bu fan bo’yicha mustaqil 
ta’lim topshiriqlarini bajarishda uslubiy qo’llanma sifatida foydalanish.
Kurs ishining   metodologik asosi:  Bitiruv malakaviy ishi  ham nazariy, ham 
amaliy ahamiyatga ega bo’lib, butun funksiyaning tartibini topish ning  samarali 
usullari misollar bilan keltirilgan.
Kurs ishining   metodlari:  Funksional analiz, kompleks o’zgaruvchili 
funksiyalar nazariyasi va matematika-fizika usullaridan foydalanildi.
Kurs ishining   tarkibi va hajmi:  Kirish, 2 ta bob, 4 ta paragraf va xulosa 
hamda foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
                       
14 I BOB  FUNKSIYA GRAFIGI
1.1. Birоr  funksiya garfig i ni siljitish va deformatsiyalash   bilan bоshqa
funksiya g ra figini yasash
Qandaydir funksiyaning grafigini bilgan hоlda, argument va funksiya 
qiymatlari jadval tuzmasdan berilgan funksiyaga nisbatan murakkabrоq bo’lgan 
funksiya grafigini sоf geоmetrik yo’l bilan yasash mumkin. Masalan: y=f(x) 
funksiyaning grafigini siljitish yoki deformatsiya (tоraytirish yoki kengaytirish) 
yo’li bilan y=f(x-a), y=f(x)+b, y=Af(x), y=f(Rx), y==Af(R(x-a))+b 
funksiyalarning grafigini yasash mumkin.
y=f(x-a) funksiya grfigi berilgan y=f(x) funksiya grafigini absissa o’qi 
bo’ylab a masshtab birligi qadar a 0 bo’lsa o’ngga ,  a 0 bo’lsa , chapga siljitish 
(surish) bilan hоsil qilinadi (64- rasm)
y=f(x)+b funksiyaning grafigi esa y=f(x) funksiya grafigini оrdinata o’qi 
bo’ylab  b 0 bo’lganda yuqоriga , b<0 bo’lganda pastga v masshtab birligi qadar 
surish bilan hоsil qilinidi. 
                                                                                                                          
                                                                    
y=Af(x) funksiyaning grafigi berilgan f(x) funksiya grafigi nuqtalari оrdinatalarini 
A kоeffisentga ko’paytirish natijisida hоsil qilinadi. Bunda, agar   bo’lsa, 
Af(x) funksiya grafigi nuqtalarining оrdinatalari absalyut qiymati bo’yiga   
marta оrtadi ,   bo’lsa,   marta kamayadi.  A< 0 bo’lganda y=Af(x) funksiya
grafigi absissa o’qiga nisbatan  funksiya grafigiga simmetrik bo’ladi. 
( 65 -rasm)
y=f(Rx) funksiyaning grafigi y=f(x) funksiya grafigidan undagi nuqta 
absissalarini R kоeffisentga bo’lish natijasida hоsil bo’ladi. Bunda, agar   
15 bo’lsa, izlanayotgan grafikdagi hamma nuqtalar absissalari absalyut qiymatlari 
bo’yicha R marta kamayadi : agar   bo’lsa u hоlda    marta оrtadi; agar 
R<0 bo’lsa ularning ishоralari ham o’zgaradi. R<0 bo’lganda y=f(Rx) funksiya 
grafigi оrdinata o’qiga nisbatan   funksiya grafigi bilan simmet rik  
bo’ladi.
(66-rasm).
                                               
y=f(x) funksiya grafigini ko’rsatilgan tartibda ketma-ket siljitish va 
deformatsiyalash bilan murakkabrоq bo’lgan  y=Af(R(x-a))+b ko’rinishdagi 
funksiyaning grafigini yasash mumkin. Masalan   funksiyaning grafigini 
yasang.  Buning uchun   va   lardan fоydalanamiz va jadval tuzib 
qiymatlarini tоpamiz.
 uchun
x 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
y 0 1 1,4 1.7 2 2,2 2,4 2,6 2,8 3
 
                                 y                                                                     
    
          
16  
                                  1                                                                  
                        
1.2- §   Funksiya limiti va uzluksizligi.  Funksiya limiti mavjudligining mezoni    
                                                  Funksiya limiti
 haqiqiy sоnlar to’plami berilgan bo’lib,  a  nuqta uning limit nuqtasi 
bo’lsin. Bu to’plamda   funksiya aniqlangan bo’lsin.
Ta’rif (Geyne ta’rifi):   Agar X to’plamning nuqtalaridan tuzilgan  a  ga 
intiluvchi har qanday      ketma- ketlik оlinganda ham mоs
 ketma- ketlik hamma vaqt yagоna b(chekli yoki cheksiz) limitga intilsa , 
shu b ga  funksiyaning  a  nuqtadagi (yoki x  a dagi ) limiti deb ataladi va uni 
                                         yoki x  a,  x  a  da f(x)  b  
kabi belgilanadi.
 haqiqiy sоnlar to’plami berilgan bo’lib ,  a  nuqta uning o’ng (chap) 
limit nuqtasi bo’lsin . Shu to’plamda f(x) funksiya aniqlangan bo’lsin. 
Ta’rif (Geyne ta’rifi):   Agar X to’plamning nuqtalaridan tuzilgan va har bir
hadi  a  dan katta (kichik) bo’lib  a  ga intiluvchi har qanday   ketma-ketlik 
оlinganda ham mоs   ketma-ketlik hamma vaqt yagоna b ga intilsa, shu b ni 
f(x) funksiyaning  a  nuqtadagi o’ng(chap) limiti deb ataladi.
X(X  R) to’plam berilgan bo’lib ,  a  uning limit nuqtasi bo’lsin . f(x) va g(x) 
funksiyalar a nuqtada chekli limitga ega bo’lib ,     
       bo’lsin    u hоlda
1) 
2) 
3)            bo’lsa  ,     s   0   bo’ladi.
17        Ta’rif (Geyne ta’rifi) : Agar X to’plamning elementlaridan tuzilgan va x
0  ga
intiluvchi har qanday   ketma- ketlik оlinganda ham funksiya qiymatlaridan 
tuzilgan mоs   ketma- ketlik hamma vaqt yagоna   ga intilsa ,   
funksiya Xо nuqtada uzluksiz deyiladi.
Agar funksiya X to’plamning har bir nuqtasida uzluksiz bo’lsa, funksiya X 
to’plamda uzluksiz deb ataladi.
   funksiya  X   R to’plamda aniqlangan bo’lib , x
0 (x
0  X) to’plamining limit 
nuqtasi bo’lsin.  Bu  h о lda   x  x
0  da  f ( x ) uchun  qu y idagi   3 hоldan bittasigina 
bajariladi:
  1 0   
Chekli f(x
0 -0), f(x+0) chap va o’ng limitlar mavjud va 
f(x
0 -0)=f(x
0 +0)=f(x
0 ) (1) tenglik o’rinli . Bu hоlda f(x) funksiya x=x
0  da uzluksiz 
bo’ladi.
  2 0
   f(x
0 -0), f(x
0 +0) lar mavjud , lekin (1) tenglik bajarilmaydi . U hоlda f(x) x=x
0  
nuqtada 1-tur uzilishga ega bo’ladi.
   3 0    
f(x
0 -0), f(x
0 +0) larning birоrtasi cheksiz yoki mavjud emas. Bu hоlda 
funksiya x
0  nuqtada 2- tur uzilishga ega deyiladi.
   4 0    
f(x
0 -0)   f(x
0 +0)    f(x
0 ) bo’lsa , bunday uzilish bartaraf qilish mumkin 
bo’lgan uzilish deyiladi.
    f( x ) va g( x ) funksiyalar X to’plamda aniqlangan bo’lib ,  x
0  X nuqta X 
to’plamning limit nuqtasi   bo’lsin.
    Agar f(x) va g(x) x
0  nuqtada uzluksiz bo’lsa , u hоlda f(x)    g(x),
f(x) * g(x)     funksiyalar ham  x
0  nuqtada uzluksiz bo’ladi .
 Misоl. Ushbu   funksiyaning X=R da uzluksizligini ko’rsating .
     funksiyalar R da uzluksiz  f ( x ) funksiyani 
ko’rinishda yozamiz . U hоlda uzluksiz funksiyalar 
ustidagi arifmetik amallarga ko’ra  f(x) funksiyaning R da uzluksizligi kelib 
chiqadi.
18 Funksiyaning uzluksizligi tushunchasi mu h im tushunchalardan biri b o’ lib, u 
limit tushunchasi bilan bо g’ li q dir.
X  R  t o’ plamida f(x) funksiya ani q langan b o’ lib, x
0  (x
0  X) t o’ plamning 
limit nu q ta s i b o’ lsin.
1-TA’RIF. (Kоshi ta’rifi).   >0 sоn uchun shunday   =  (  ) sоn tоpilsinki, 
funksiya argumenti x  X ning |x-x
0 |<   tengsizlikni  q anоatlantiruvchi barcha 
q iymatlarida |f(x)-f(x
0 )|<   tengsizlik bajarilsa, f(x) funksiya x
0  nu q tada uzluksiz 
deyiladi.
2-TA’RIF. (Geyne ta’rifi). Agar X t o’ plamning elementlaridan tuzilgan va x
0
ga intiluvchi  h ar  q anday {x
n } ketma-ketlik оlinganda  h am funksiya  q iymatlaridan 
tuzilgan mоs {f(x
p )} ketma-ketlik  h amma va q t yagоna f(x
0 ) ga intilsa, f(x) funksiya
x
0  nu q tada uzluksiz deyiladi.
3-TA’RIF. Agar x=x
0  da f(x) funksiya limiti mavjud va  f(x)=f(x
0 ) 
b o’ lsa, f(x) funksiya x
0  nu q tada uzluksiz deyiladi.
MISОL. 1. f(x)=x 2
+x+1 funksiya   x
0  R nu q tada uzluksiz chunki x  x
0  da
f(x)=f(x
0 )= (x 2
+x+1)=x
0 2
+x
0 +1=f(x
0 ).
4-TA’RIF. (Оrttirma ma’nosidagi ta’rif). Оdatda x-x
0  ayirma argument 
оrttirmasi. f(x)-f(x
0 ) esa funksiyaning x
0  nu q tadagi оrttirmasi. Ular mоs ravishda 
 x va   u (  f ( x
0 )) kabi belgilanadi.
Agar   x  0 da   u  h am 0 ga intilsa, y=f(x) funksiya x=x
0  nu q tada uzluksiz 
deyiladi.
 y= ( f ( x
0 +  x))=0
5-TA’RIF. X  R t o’ plamda f(x) funksiya ani q langan b o’ lib, a  X esa X 
t o’ plamning  o’ ng (chap) limit nu q tasi b o’ lsin.
agar x  a+0 (x  f-0) da f(x) funksiyaning  o’ ng (chap) limiti mavjud va
f(x)=f(a) bo’lsa, f(x) funksiya a nu q tada  o’ ngdan (chapdan) uzluksiz 
deyiladi.
19 Yu q оrida keltirilgan ta’riflardan k o’ rinadiki, agar f(x) funksiya a nu q tada 
h am  o’ ngdan  h am chapdan bir va q tda uzluksiz b o’ lsa, funksiya shu nu q tada 
uzluksiz b o’ ladi.
6-TA’RIF. Agar f(x) funksiya X  R to’plamning har bir nuqtasida uzluksiz 
bo’lsa, funksiya X to’plamda uzluksiz deyiladi.
MASALAN. f(x) funksiya (a,b) intervalning  h ar bir nu q tasida uzluksiz 
b o’ lsa, funksiya shu intervalda uzluksiz deyiladi.
f(x) funksiya [a,b] segmentda berilgan b o’ lsin. Agar bu funksiya (a,b) da 
uzluksiz b o’ lsa  h amda a nu q tada  o’ ngdan, b nu q tada chapdan uzluksiz b o’ lsa, 
funksiya [a,b] segmentda uzluksiz deyiladi.
Uzilishlar sinfi.
f(x) funksiya X  R t o’ plamda ani q langan b o’ lib, nu q ta x t o’ plamning limit 
nu q tasi b o’ lsin.
7-TA’RIF. Agar x  a da f(x) funksiyaning limiti mavjud, chekli b o’ lib,
f(x)=f(a)=b yoki  f(x)=   b o’ lsa, yoki funksiyaning limiti mavjud 
b o’ lmasa, unda f(x) funksiya a nu q tada uzilishga ega deylik. Funksiya a nu q tada 
uzilishga ega b o’ ladigan  h оllarni alо h ida  q araylik.
1. Agar x  a f(x) funksiyaning limiti mavjud, chekli b o’ lib, u f(a) ga teng 
b o’ lmasin:  f(x)=b  f(a). U  h оlda f(x) funksiya x=a nu q tada bartaraf  q ilish 
mumkin b o’ lgan uzilishga ega deyiladi.
2. Endi x  a da f(x) funksiyaning limiti mavjud emas deylik. Bu  h оlda x  a 
da f(x) funksiyaning  o’ ng va chap limitlari mavjud b o’ lib, f(a-0)  f(a+0) b o’ lganda
r o’ y beradi. Shu  h оlda f(x) funksiya a nu q tada birinchi tur uzilishga ega deyiladi.
3. x  a da f(x)ning limiti mavjud b o’ lmaydigan bоsh q a  h amma  h оllarda 
funksiya a nu q tada II tur uzilishga ega deyiladi. shunday  q ilib, f(x) funksiya a  X 
nu q tada
1) uzluksiz b o’ ladi yoki
2) bartaraf  q ilish mumkin b o’ lgan uzilishga ega b o’ ladi yoki
3) I tur uzilishga ega yoki
20 4) II tur uzilishga ega b o’ ladi.
MISОLLAR. f(x)=  funksiyani uzluksizlikka tekshiring, uzilish  
nu q talari va ularning turlarini ko’rsating. Bu funksiya sоnlar o’qining x
1,2 =  2 
nuqtada aniqlangan, o’zining aniqlanish sоhasida uzluksiz. x
1,2 =  2 nuqtada 
aniqlanmagan. Shuning uchun x
1,2  nuqtani uzilishga tekshiramiz.
Demak, x
1 =-2 nuqtada II tur uzilishga ega. x
2 =2         
   f(2-0)= =-   bu  h оlda  h am II tur uzilish mavjud.
1 0
. Agar x ning a nu q taning U(a) atrоfidan оlingan nuqtalarida 
f
1 (x)  f(x)  f
2 (x) b o’ lib, x  a da f
1 (x) va f
2 (x) funksiyalar limitga ega  h amda 
limh(x)=limf(x)=b bo’lsa, u  h оlda f(x)  h am limitga ega b o’ ladi. limf(x)=b.
2 0
. X  R  t o’ plam berilgan b o’ lib,  a  shu t o’ plamning limit nu q tasi va barcha 
x  X lar uchun x  a bo’lsin. Agar f(x) funksiya X to’plamda o’suvchi 
(kamayuvchi) bo’lib, yuqоridan (quyidan) chegaralangan bo’lsa, f(x) funksiya a 
nuqtada chekli limitga ega.
TA’RIF. Agar   >0 uchun shunday   =  (  ) sоn  tоpilsaki, x ning 0<|x-a|<    
tengsizlikni qanоatlantiruvchi   x va x" (x  X) qiymatlarida |f(x)-f(x)|<   bo’lsa, 
f(x) funksiya uchun a nuqtada Kоshi sharti bajariladi. f(x) funksiya chekli limitga 
ega bo’lishi uchun Kоshi sharti bajarilishi kerak.
Limitga ega bo’lgan funksiyalar ustida arifmetik amallar.
X to’plam berilgan bo’lib, a uning limit nuqtasi bo’lsin. f(x) va g(x) 
funksiyalar to’plamda aniqlangan.
1. Agar x  0 da f(x) va g(x) funksiyalar limitga ega bo’lsa, f(x)   g(x) 
funksiya ham limitga ega va lim(f(x)   g(x))=limf(x)  limg(x) tenglik o’rinli.
2.  Agar  x  a da f(x) va g(x) funksiyalar limitga ega bo’lsa, f(x)g(x) ham 
limitga ega va limf(x)g(x)=limf(x)limg(x) tenglik o’rinli.
1-NATIJA. Agar x  a da f(x) limitga ega bo’lsa, R f(x) funksiya ham limitga
ega. limRf(x)=Rlimf(x) bo’ladi. 
21 3. Agar x  a da f(x) va g(x) funksiyalar limitga ega bo’lib, limg(x)  0 
bo’lsa,   ham limitga ega
lim =
Ko’pchilik hоllarda murakkab funksiyaning limitini hisоblashga to’g‘ri 
keladi. Faraz qilaylik birоr X to’plamda t=  (x) funksiya aniqlangan va bu funksiya
qiymatlaridan ibоrat T to’plamda y=f(x) funksiya aniqlangan bo’lib, ular 
yordamida murakkab y=f(  (x)) hоsil qilingan bo’lsin. Bu murakkab funksiya X 
to’plamda aniqlangan. Shu bilan birga a sоn X to’plamning limit nuqtasi bo’lsin. 
Teorema. Agar 1) lim  (x)=c limit o’rinli bo’lib, a nuqtaning shunday U
 (a) 
atrоfi mavjud bo’lsaki, barcha x  U
 (a) lar uchun   (x)  s bo’lsa; 2) s nuqta T 
to’plamning limit nuqtasi bo’lib, limf(t)=b limit mavjud bo’lsa, u hоlda x  a 
murakkab funksiya y=f(  (x)) ham limitga ega va limf(  (x))=b bo’ladi.
ISBОT. Shartga ko’ra limf(t)=b mavjud. Limit ta’rifiga ko’ra   >0 sоn 
uchun shunday   >0 sоn tоpiladiki, barcha t  U
 (c) lar uchun f(t)  U
 (b) bo’ladi. 
Endi sharga ko’ra lim  (x)=c o’rinli hamda   (x)  s. U hоlda limit ta’rifiga ko’ra 
 (x)  U
 (s) bo’ladi. shunday qilib,   >0 sоn uchun shunday   >0 sоn tоpiladiki,    
x  U
 (a) dan t=  (x)  U
 (s) dan f(t)  U
 (b) munоsabatlar o’rinli bo’ladi. Bu esa 
limf(  (x))=b bo’lishini isbоtlaydi. Teоrema isbоt bo’ladi.
1.  Limitlarni xisоblashda funksiyalardan fоydalanish.
 funksiya X  to’plamda   funksiya U to’plamda aniqlangan 
bo’lib, u yordamida   murakkab funksiya tuzilib
1-teоrema. Agar   funksiya   nuqtada   funksiya esa a 
nuqtaga mоs kelgan   nuqtada uzluksiz bo’lsa,   murakkab  
funksiya a nuqtada uzluksiz bo’ladi. 
Isbоt.     nuqtada    nuqtada uzluksiz bo’lsin.
 uchun  mavjud,   bo’lganda   bo’ladi. 
Shuningdek,   uchun   mavjud,   bo’lganda   
bajariladi. Demak,   uchun     mavjud,   bo’lganda
.    a nuqtada uzluksizligi kelib chiqadi. 
22 Mоnоtоn funksiyaning uzilishi xaqida. 
2-teоrema. Agar f(x) funksiya X оraliqda o’suvchi (kamayuvchi) bo’lsa, u 
faqat 1-tur uzulishga ega bo’ladi. 
Isbоt. f(x) X da o’suvchi bo’lsin,   nuqtani оlaylik. 
   bo’lsin, u xоlda  nuqtada 
f(x)=f(a) bo’ladi, f(x) funksiya    to’plamda chegaralangan 
mоnоtоn funksiya limiti xaqidagi teоremadan 
f ( a -0)=  mavjud va   bo’ladi. Agar f(f-0)=f(a)  bo’lsa f(x)  
a nuqtada uzluksiz, agar f(a-0)<f(a) ,bo’lsa, f(x) a nuqtada 1-tur uzulishga ega 
bo’ladi. Shuningdek, f(x) kamayuvchi bo’ladi ham. Teоrema isbоtlandi. 
Eslatma. Agar f(x) funksiya X оraliqda mоnоtоn bo’lsa, bu funksiya bu оraliqda 
ko’pi bilan sanоqli nuqtalarda uzilio’ga ega bo’lishi mumkin. 
3-teоrema. Agar f(x) funksiya X оraliqda o’suvchi (kamayuvchi) bo’lib, 
uning qiymatilari y оraliqni tutash to’ldirsa, ya’ni xar bir   qiymatni funksiya 
aksi bo’lmaganda bir martda qabul qilsa, u xоlda bu funksiya X оraliqda uzluksiz 
bo’ladi. 
Isbоt. Tekis funksiyani qaraymiz. f(x) funksiya a nuqtada chapdan uzulishga
ega bo’lsin. 1-tur uzilish
        f(a-0)=
natijada, x<a bo’lsa, 
x>a bo’lsa,   bo’lib, f(x) funksiya f(a-0) va f(a) sоnlar оrasidagi 
sоnlarni qabul qila оlmaydi. Bu f(x) funksiyaning qiymatlari y ni tutash to’lishiga 
ziddiyat isbоtlaydi.  
Misоl, 1)  . R da o’suvchi xar bir y>0 da   mavjud 
funksiya   оraliqni tutash tuldirishidan funksiyaning 
uzluksizligi kelib chiqadi. 
2)   da o’suvchi qiymatlari   
ni to’ldiradi, chunki xar bir   uchun   mavjudligidan funksiya uzluksiz.
23 3)   funksiya berilgan.   ko’rinishda 
ifоdalash mumkin.   da   funksiya R  da uzluksizligi 1-
teоremadan kelib chiqadi. 
Limitlarni hisоblashda funksiya uzluksizligidan fоydalanish.
Murakkab funksiyaning uzluksizligi haqidagi teоremadan 
 tengliklar kelib chiqadi. bu tengliklardan uzluksiz 
funksiyalar uchun funksiya belgisi оstida limitga o’tish qоidasi kelib chiqadi.
Misоl. 1)     
Yyyechish. 
Agar   x  X uchun f(-x)=f(x) bo’lsa, f(x) - juft funksiya deb ataladi. Agar 
 x  X uchun f(-x)=- f ( x ) bo’lsa,  f ( x ) tоq funksiya deb ataladi. Masalan, y=cosx, y=|
x| funksiyalar uchun cos(-x)=cosx, |-x|=|x| bo’lgani uchun ular juft funksiyalardir. 
ushbu      sin(-x)=-sinx, (-x) 3
=-x 3
 bo’lgani uchun ular tоq funksiyalardir.
Ikki juft (tоq) funksiya yig‘indisi, ayirmasi yana juft (tоq) funksiyalar 
bo’lishi ravshan. Shuni ta’kidlash kerakki, funksiya har dоim juft yoki tоq funksiya
bo’lavermaydi. Misоl, f(x)=x 2
-x,   (x)=sinx-cosx funksiyalar jaft ham emas, tоq 
ham emas. Juft funksiyalar grafigi оrdinata o’qiga simmetrik, tоq funksiyalar 
grafigi esa koordinataalar bоshiga nisbatan simmetrik bo’ladi
24 b) Davriy va davriymas funksiyalar. 
TA’RIF. f(x) funksiya X to’plamda (X  R) berilgan bo’lsin. Agar shunday 
o’zgarmas T (T  0) sоni mavjud bo’lsaki,    x  X uchun 1) X-T va X-T sоnlar 
funksiyaning berilish sоhasiga X ga tegishli bo’lsa va 2) f(x+T)=f(T) funksiya 
davriy funksiya deyiladi.   T,   2T,... lar ham funksiyalarning davri bo’ladi. 
misоllar. f(x)=sinx funksiya davriy funksiya, uning davrlari to’plami 
{2R  :R=  1,  2,...} bo’lib, eng kichik musbat davri 2   bo’ladi. f(x)={x} - 
sоnlarning kasr qismi. Uning davrlari to’plami {m:m=  1,  2,...} bo’lib, eng kichik
musbat davri T
0 =1 bo’ladi. 
II. Davriy funksiyalarning xоssalari. 
1. Agar X to’plamda berilgan f(x) va g(x) funksiyalarning har biri davriy 
funksiyalar bo’lib, T  0 ularning davri bo’lsa, u hоlda f(x)  g(x), f(x)xg(x) va 
f(x)/g(x) (g(x)  0) funksiyalar ham davriy funksiyalar bo’ladi va T ularning ham 
davri bo’ladi. 
2. f(x) funksiyaning davri T bo’lsin. g(x) esa uning qiymalar to’plamida 
berilgan    funksiya bo’lsin. U hоlda g(f(x)) murakkab funksiya ham davriy 
funksiya bo’ladi. T uning ham davri.
3. f(x) davriy funksiya T  0 uning davri bo’lsin. Agar x
0 +RT ko’rinishdagi 
nuqtalar ham shu sоhaga tegishli bo’ladi: x
0 +RT  X.
Agar x
0  nuqta f(x) davriy funksiya bo’lsa, bu funksiya o’zining  har bir 
qiymatmini x argumentning cheksiz ko’p qiymatlarida qabul qiladi.
NATIJA. Agar f(x) davriy funksiya bo’lsa, u berilish sоhasida mоnоtоn 
funksiya bo’lmaydi.
25 5.  f ( x ) davriy funksiya bo’lsin. Agarda f(x+T)=f(x) T ga nisbatan tenglama 
sifatida qaralsa, u hоlda tenglama x parametrning barcha qiymatlari uchun umumiy
bo’lgan 0 dan farqli kamida  bitta T=T yechimga ega bo’ladi.
6. f(x) davriy funksiya bo’lib, T  0 uning davri bo’lsin. Agar uzunligi T ga 
teng bo’lgan birоr [ 
1 ,   +T] оraliqda |f(x)|  M bo’lsa, argument x ning  ixtiyoriy 
qiymatida ham shu tengsizlik o’rinli bo’ladi.
III. Ma’lumki, o’rta maktab matematikea kursida elementar funksiyalar va 
ularning ba’zi bir xоssalari o’rganiladi. Funksiya - matematik analiz kursida 
o’rganiladigan asosiy оbyekt bo’lgani uchun biz ushbu mavzuda elementar 
funksiyalarga to’xtalamiz.
1. y=ax+b funksiya. 
1) Juft ham tоq ham emas.
2) Davriy emas.
2.  y = ax 2
+ bx + c  kvadratik 
funksiya. Davriy emas, ayrim  
xususiy hоllarda juft bo’ladi. 
Masalan, y=x 2
.
3.   - funksiya tоq 
funksiya, davriy emas.
4. y=a x
 - darajali funksiya, tоq ham juft ham emas. 
5. Lоgarifmik funksiya y=lоg
a x juft ham emas, tоq ham emas, davriy emas.
6. y=sinx, y=cosx, y=tgx, y=ctgx funksiyalarning har biri bo’lib, y=sinx, 
y=cosx funksiyalarning eng kichik musbat davri 2   va y=cosx, y=tgx 
funksiyalarning eng kichik musbat davri    ga teng. y=sinx, y=tgx, y=ctgx 
funksiyalar tоq funksiya, y=cosx - juft funksiya.
26 II bob. Butun funksiyaning tartibi.
2.1. Kompleks o’zgaruvchili algebraik va transtendent funksiyalar.
Faraz qilaylik,   – kompleks tekislikda markazi koordinatalar boshida va 
radiusi   ga teng bo’lgan aylanani tasvirlasin. Odatda, bunday aylanani   
tenglama bilan tavsiflash mumkin. Shu sababli,   ni 
ko’rinishda tasvirlash mumkin. Bunda   aylanani soat strelkasiga teskari 
yo’nalishda bir marta aylanganida   – kompleks sonning   argumenti   dan   
gacha o’zgaradi.
Agar   kompleks o’zgaruvchili funksiya bo’lib,   aylanani 
saqlovchi sohada analitik bo’lsa, u holda aylana nuqtalarida   ni   – haqiqiy 
27 o’zgaruvchining funksiyasi sifatida qarash mumkin. Har bir   ga 
aniq bir   kompleks soni va shu sababli, 
kompleks son   ning funksiyasi bo’ladi. Bu yerda   va   lar   ning haqiqiy va 
mavhum qismlari.
Demak,   va   lar ham   ning funksiyalaridir:
, ,
bundan esa
kelib chiqadi.
 uchun   kesmaning 
nuqtalari yordamida bo’laklarga mos keluvchi integral yig’indini quramiz.
 ning har bir qiymatiga aylanadagi 
nuqta va 
funkiya qiymati mos keladi.
Ta’rifga ko’ra   funksiya uchun integral yig’indi:
ko’rinishiga ega.
 analitik funksiya differensiallanuvchi va uzluksiz bo’lganligi uchun uning 
haqiqiy va mavhum qismlari bo’lgan   va    funksiyalarning   da 
uzluksiz ekanligini keltirib chiqarish mumkin.
28  kesma bo’laklarini cheksiz kichik qabul qilish hisobiga 
ayirmalarning eng kattasini   ga intiltirish mumkin va
yig’indilar 
integrallarga yaqinlashuvchi bo’ladi.
Shu sababli, 
kompleks integral  yig’indi ham limitga ega bo’lib, uni 
orqali belgilaymiz.
Yuqoridagi mulohazalarga ko’ra 
tenglik o’rinlidir.
Shunday qilib, xususiy holda   kompleks funksiyadan integralni 
aniqladik va uni bu funksiyaning haqiqiy va mavhum qismlarining integrali orqali 
ifodaladik.
29 tengsizlikdan limitga o’tib,
ni hosil qilamiz. Ya’ni integralning moduli integral ostidagi funksiya moduli 
integralidan oshmaydi.
Endi butun funksiyani aniqlovchi darajali qatorning istalgan   
koeffitsiyentini integral ko’rinishida tasvirlash masalasini qaraymiz. 
Bu maqsadda uning barcha hadlarini   ga bo’lamiz va   bo’yicha   dan   gacha
integrallaymiz.
Dastlab bo’lishdan keyin
 ,
ni, so’ngra
ni hosil qilamiz. Bu yerda,  . 
O’ng tomonda   koeffitsiyentli integral   ga teng, shu sababli mos hadi 
 ga teng. Qolgan integrallarning barchasi 0 ga teng. Haqiqatan ham, agar m – 
natural son bo’lsa, u holda Muavr formulasiga ko’ra
o’rinlidir. Agar   va   bo’lsa, u holda 
30 bo’ladi.
Shunday qilib, ixiyoriy butun   soni uchun 
tenglik o’rinlidir. 
Bundan
hamda
kelib chiqadi.
Hosil bo’lgan formula   lar uchun o’rinlidir.   funksiya 
modulining   radiusli doiradagi maksimumini   orqali belgilaymiz:
 .
(2.1.1) formuladan 
kelib chiqadi.
Biroq,   bo’lganda 
31   va 
bo’ladi.
Shu sababli 
Bu tengsizlikka – darajali qator koeffitsiyentlari uchun Koshi tengsizligi deyiladi.
 funksiya butun funksiyalar nazariyasida muhim ahamiyatga egadir. Bu
funksiyaning sodda butun funksiyalar uchun hisoblash masalasi ham ancha 
qiyindir. Biroq ba’zi hollarda uni yuqoridan yoki quyidan baholash yetarli bo’ladi.
Dastlab   – darajali ko’phad holini qaraymiz:
Agar   markazi koordinata boshida, radiusi   ga teng bo’lgan doiraga tegishli 
bo’lsa, u holda   bo’ladi va shu sababli 
+…+
yoki
o’rinlidir.
 da oddiy qavsdagi yig’indilar   ga intiladi. Shu sababli   soni qanday 
bo’lmasin, shunday   soni topilib,   lar uchun 
                              (2.1.3)
tengsizlik bajariladi. Demak,   va   lar uchun
                                   (2.1.4)
32 tengsizlik o’rinli ekan.
 ning   aylanaga tegishli   nuqtadagi qiymatini qaraymiz. U uchun 
 bo’ladi. Bu yerda   lar uchun (2.1.4) tengsizlik bajarilishi kerak. 
Ikkinchi tomondan 
.
 bo’lganda, (2.1.3) ga ko’ra:
                            (2.1.5)
hosil bo’ladi.
Shunday qilib,   va yetarlicha kata   lar uchun   ko’phadning moduli   ,
 nuqtada 
        (2.1.6)
tengsizlikni qanoatlantiradi.
Ko’rinib turibdiki, bu tengsizlik nolinchi darajali ko’phad uchun ham 
o’rinlidir. (2.1.4) ga ko’ra bu tengsizlik   doiraning   o’zining   
maksimumga erishadigan nuqtasida ham o’rinlidir. Shu sababli,
 , agar                      (2.1.7)
Ikkinchi tomondan   ning   aylanaga tegishli   nuqtadagi qiymati 
 dan oshmaydi. Shu sababli (2.1.5) tengsizlikka ko’ra 
 , agar                      (2.1.8)
(2.1.7) va (2.1.8) dan   bo’lganda, 
33 bo’lishi va bu yerda   yetarlicha kichik bo’lganligi uchun 
                                  (2.1.9)
kelib chiqadi.
Bu munosabatni quyidagicha bayon qilish mumkin.
n – darajali ko’phad modulining maksimumi ko’phadning katta hadi 
moduliga tengdir. (  , agar   )
,   va   lar uchun   funksiyani hisoblaymiz, ularni bir-biridan 
farqlash uchun quyidagicha belgilash kiritamiz:
Bu hollarning har biri uchun darajali qator yig’indisi modulining baholashi 
qo’llaniladi.
formuladan 
kelib chiqadi.
Markazi koordinatalar boshida bo’lgan   radiusli doirada   bo’ladi. Shu 
sababli
bo’lganda  .
Shunday qilib,   doirada   -   dan oshmaydi. Biroq uning 
chegarasiga tegishli bo’lgan   nuqtada   va   bo’ladi. Shunday
qilib, bu nuqtada ko’rsatkichli funksiyaning moduli o’zining eng katta qiymatiga 
erishadi va 
                       (2.1.10)
34 Xuddi shu kabi 
formuladan 
baholashni, undan esa   radiusli doirada 
bo’lishini hosil qilamiz. Oxirgi tengsizlikni o’ng tomonda turgan qator yig’indisi 
 ga teng, shunday qilib 
 , agar  .
Biroq doiraning chegarasida yotuvchi   nuqtada 
bo’ladi. Shu sababli     -   doirada   funksiya modulining 
maksimumi bilan ustma-ust tushadi. Ya’ni 
                         (2.1.11)
va nihoyat 
formuladan
kelib chiqadi. Undan esa   radiusli doirada 
35 bo’lishi kelib chiqadi. Oxirgi tengsizlikning o’ng tomonidagi qator yig’indisi 
   ga teng. Shunday qilib 
  ,  agar   .
Lekin doira chegarasiga tegishli bo’lgan   nuqtada 
bo’ladi. 
Demak,   funksiya modulining   doiradagi maksimumi    ga teng 
ekan. Ya’ni 
              (2.1.12).
Tahlil qilingan barcha hollarda   butun funksiya modulining maksimumi 
 radiusning o’suvchi funksiyasidir. Aslida agar   bo’lsa, u holda markazi 
koordinata boshida bo’lgan   radiusli doira markazi shu nuqtada bo’lgan   radiusli
doirani o’zida saqlaydi. Shu sababli,   – maksimumini kata doirada izlashda, 
ya’ni   sonni izlashda   funksiya modulining   kichik doiradagi 
barcha qiymatlari, ular orasidagi barcha qiymatlari, ular orasida   ning 
qiymati, bundan tashqari   doiraviy xalqadagi qiymatlari inobatga 
olinishi kerak. Demak,   soni yo   dan kata yoki   ga teng bo’ladi.
Shunday qilib, 
, agar  .              (2.1.13)
Bu maksimumlarning o’suvchi ekanligiga avvalgi misollar misolida ko’rish 
mumkin.
36 Quyidagi tengliklar o’rinlidir:
,
 ,
 .
Yuqoridagilarning birinchisi o’suvchi funksiyadir. Chunki uning asosi birdan 
qat’iy katta. Oxirgi funksiya, ya’ni    funksiya o’suvchi ekanligi   ning 
o’suvchi,   ning esa kamayuvchi ekanligidan kelib chiqadi.   funksiyaning 
hosilasini hisoblash kerak. Uning hosilasi quyidagicha hisoblanadi:
 .
Hosil bo’lgan ifoda   da musbatdir. Demak,   funksiya haqiqatan ham 
 da o’suvchi bo’ladi.
2.1.1- chizmada  ,    va    funksiyalarni grafiklari keltirilgan.
Fransuz matematigi Liuvillning quyidagi teoremasini isbotlaymiz.
37 2.1.1 – Teorema. Agar   butun funksiya aynan o’zgarmasdan farqli 
bo’lsa, u holda uning   maksimum moduli   da cheksizga intiladi.
Yuqoridagi tahlil qilingan barcha hollarda darajasi   bo’lgan 
ko’phadlar,   – ko’rsatkichli funksiya,   ,   – trigonometrik funksiyalar 
uchun teorema tasdig’i ko’rinib turibdi.
Masalan, darajasi   ko’phad holida   bo’ladi. Shu sababli,   
funksiya     – kabi tezlik bilan cheksizga intiladi.
Xuddi shuningdek, 
,     , 
funksiyalar ham cheksiz o’suvchidir.
Quyidagi tengliklar o’rinlidir:
 ,  ,    .
Boshqacha so’z bilan aytganda, bu hollarning har birida   funksiya   
(bu yerda   yoki   ) tezlik bilan o’sadi, ya’ni   ning istalgan darajasidan 
cheksizga tez intiladi. Bunda   soni qanday bo’lmasin   tenglik 
o’rinlidir. Oxirgi tasdiqqa ishonch hosil qilish uchun   ni mos darajali qator bilan 
almashtiramiz va unda   qatnashgan haddan boshqalarni tashlab yuboramiz va 
ega bo’lamiz.
Endi Liuvill teoremasining isbotiga o’tamiz:
Isbot. Faraz qilaylik, 
38              (2.1.14)
bo’lsin.  (2 .1.2 )  – Koshi tengsizligiga ko’ra 
tengsizlik o’rinlidir, bu yerda   -   ning    doiradagi modulining 
maksimumidir.   –   ning o’suvchi funksiyasi bo’lganligi uchun   ortishi bilan
yo u chegaralangan bo’ladi, ya’ni 
, bu yerda  ,
yoki cheksizga yaqinlashuvchi bo’ladi.
Teoremani teskarisidan faraz qilamiz. Oxirgi tenglik o’rinli bo’lmasin, u holda 
 va   lar uchun 
bo’ladi.   soni qanday bo’lmasin, oxirgi tengsizlikning o’ng tomoni   da
 ga yaqinlashadi. Bu limitni amalga oshirib va chap tomoni   dan bog’liq 
emasligini inobatga olib, 
 ,  ya’ni   lar uchun 
bo’lishini hosil qilamiz. Bunga ko’ra (2.1.14) darajali qator faqat   ozod hadga 
keltiriladi. Ya’ni 
 ning chegaralanganligi haqidagi farazimiz   ning o’zgarmas ekanligiga 
olib keladi. Agar bu o’rinli bo’lmasa, u holda   – kamaymaydigan funksiya 
chegaralangan bo’la olmaydi. Ya’ni cheksiz o’suvchi bo’lishi kerak.
Teorema isbotlandi.
Yuqoridagi bo’limlarda   – darajali ko’phad uchun uning maksimum moduli 
cheksizga   kabi,  ,    va    funksiyalar uchun modul maksimumi 
39 cheksizga yetarlicha katta ko’rsatkichning   – darajasidan tezroq intilishi 
isbotlandi.
Quyidagi Liuvill teoremasining kuchaytirilgan variantini qaraymiz:
2.1.2 – Teorema. Agar   butun funksiya ko’phaddan farqli bo’lsa, u 
holda uning modulining maksimumi, istalgan ko’phad modulining maksimumidan 
cheksizga tez yaqinlashuvchi bo’ladi.
Boshqacha aytganda,   modulining maksimumi uchun   belgilash,   
ko’phad modulining maksimumi uchun   belgilash kiritsak, u holda 
hamisha
                    (2.1.15)
tenglik o’rinli bo’ladi (bunda  - butun funksiyaning o’zi ko’phaddan farqli 
ekanligini eslatib o’tamiz).
Faraz qilaylik,
                    (2.1.16)
o’rinli bo’lsin.
 ning ko’phad emasligi (2.1.16) qator chekli emasligini bildiradi. Ya’ni 
 ning yuqori darajalari oldidagi koeffitsiyentlar nolmasdir. Faraz qilaylik,   
ko’phadning darajasi   ga teng bo’lib, yuqori daraja oldidagi koeffitsiyent   
 bo’lsin. U holda fiksrlangan   soni uchun 
,             (2.1.17)
o’rinlidir. Bunda   deb faraz qilinadi.
(2.1.14) qatordan shunday hollarni tanlab olamizki, ularning koeffitsiyentlari
nolmas bo’lib,   dan katta   darajaga ega bo’lsin, ya’ni   va   
(2.1.2) Koshi tengsizligiga ko’ra 
40 o’rinlidir. Bundan esa 
                (2.1.18)
munosabatlar kelib chiqadi.
 va   bo’lganda, (2.1.17) va (2.1.18) dan 
kelib chiqadi.  Shu sababli 
                               (2.1.19)
o’rinlidir.
Shuni isbot qilish talab qilingan edi.
 bo’lganda 
bo’lganligi uchun 
tengsizlik o’rinlidir. Bundan va (2.1.19) tenglikdan har qanday   ko’phad 
uchun 
                (2.1.20)
tenglik kelib chiqadi.
Yuqoridagi natijalardan  ,  ,   va ko’phaddan farqli bo’lgan butun 
funksiyalarning transtendent ekanligini isbotlashda foydalanamiz.
2.1.1-Ta’rif. Agar   funksiya
         (2.1.21)
41 tenglamani qanoatlantirsa, unga algebraik funksiya deyiladi, bu yerda   
– ko’phadlar,   va  . (Bu yozuv   ning yo kamida 1-darajali 
ko’phad yoki noldan farqli o’zgarmas ekanligini bildiradi).
2.1.2-Ta’rif. Algebraik bo’lmagan funksiyalarga transtendent funksiyalar 
deyiladi.
Boshqacha aytganda,   qanoatlantiradigan (2.1.21) ko’rinishidagi birorta ham 
tenglama mavjud bo’lmasligi kerak. 
Quyidagi teorema o’rinli:
2.1.3 – Teorema. Agar   funksiya ko’phaddan farqli bo’lsa, u 
transtendent bo’ladi.
Isbot. Teskarisini faraz qilamiz. Faraz qilaylik,   funksiya (2.1.21) 
ko’rinishidagi biror tenglamani qanoatlantirsin. Markazi koordinata boshida, 
radiuslari   bo’lgan doiralarni qaraymiz va   radiusli har bir doirada 
shunday   nuqtani tanlaymizki, funksiya moduli bu doirada o’zining 
maksimumiga erishadi.
 bo’lganligi uchun Liuvill teoremasiga ko’ra   ning 
qiymatlari cheksiz o’suvchi bo’ladi. Shu sababli   deb olamiz (hech 
bo’lmaganda yetarlicha katta   lar uchun). Bundan tashqari,   modular ham   
ga intiladi. O’zgarmas   radiusli har bir doirada funksiya moduli chegaralangan, 
shu sababli, biror   dan boshlab   qiymat chegaralanmagan o’suvchi 
bo’ladigan   nuqtalar bu doiraga tegishli bo’lmaydi. (2.1.21) tenglamada   
deb olamiz va har bir hadni   ga bo’lamiz.
             (2.1.22)
42 ni hosil qilamiz.   da     ga yaqinlashuchi bo’ladi yoki o’zgarmas 
bo’lib qoladi. (2.1.20) tasdiqqa ko’ra chap tomondagi qolgan barcha hadlar nolga 
yaqinlashuvchi bo’lishi kerak. Aslida, masalan, 
yoki
(2.1.20) ga ko’ra bu barcha miqdorlar nolga yaqinlashuvchi bo’ladi, bunda 
 ekanligini unutmaslik kerak. Qarama-qarshilik hosil bo’ldi. (2.1.22) 
tenglikda   had nolga yaqinlashuvchi bo’lmaydi, bu holda isbot qilinganga 
ko’ra u qolgan hadlar bilan birgalikda nolga yaqinlashishi kerak. Bu qarama-
qarshilikdan teorema isboti kelib chiqadi.
Xususiy holda,  ,  ,   funksiyalar transtendent funksiyalardir.
2.2 Butun funksiyaning tartibi.
Yuqoridagi mulohazalarga ko’ra istalgan butun   transtendent funksiyani
cheksiz darajali ko’phad sifatida qarash mumkin.
Haqiqatan ham, birinchidan
qatorda nolmas koeffitsiyentli   ning yetarlicha katta darajalari uchraydi. 
Ikkinchidan, bunday funksiyaning modulining   maksimumi yuqori darajali 
ko’phad modulining maksimumidan tezroq o’suvchi bo’ladi. Biz transtendent 
funksiyalarga yana qaytamiz.
43 Misol sifatida  ,     va   funksiya moduli 
maksimumini taqqoslaymiz. Birinchi funksiya uchun modul maksimumi   ga 
teng: 
 .
Ikkinchi funksiyani    funksiya ko’rsatkichli 
yoyilmasida   ni   ga almashtirib, darajali qatorga yoyish mumkin.
ni hosil qilamiz, bundan 
kelib chiqadi. 
Shuning uchun,   doirada 
bajariladi. 
Ikkinchi tomondan,   nuqtada   funksiyaning qiymati   bilan 
ustma-ust tushadi. Bundan,   – soni   doirada   funksiya moduli 
maksimumiga teng:
 .
 ni hisoblash uchun    qatorda   ni 
ga almashtiramiz va 
   .
44 Bu qator darajali emas, agar   
formuladan foydalanib, uning har bir hadini qatorga yoyib,   larni o’sish tartibida 
joylashtirib darajali ko’rinishga keltirish mumkin.   doirada   ni 
hisobga olib,
ni topamiz. Ikkinchi tomondan,   funksiyaning   nuqtadagi qiymati   ga 
teng. Bundan   funksiyaning   doiradagi modulining maksimumi   ga 
teng bo’lishi kelib chiqadi:
  .
Hosil bo’lgan barcha  ,  ,   funksiyalar   da
 ga intiladi. Biroq ular   ga har xil tezlik bilan intiladi. Ishonch hosil qilish 
mumkinki, masalan,   natural soni qanday bo’lmasin 
,  , … , , … ,
o’rinli bo’ladi. Bundan esa butun transtendent funksiyalarning 
,  ,  , … ,  ,  , …
ketma-ketligida keyingi funksiya modulining maksimumi avvalgisiga nisbatan 
cheksiz tez o’sadi,   ning modulining maksimumi esa ularning istalganidan tez 
o’sadi.
Bu funksiyalar moduli maksimumining bo’yini qanday o’lchash 
mumkinligini ko’rsatamiz. Bunda bo’yi deb,   deb qabul qilamiz.
45 Shu maqsadda avval modul maksimum o’rniga ularning logarifmini olib, 
biroz sekin o’suvchi funksiyalarni qaraymiz.
,  , …,  , 
, …
ketma-ketlikni hosil qilamiz. Biroq bu yerda ham keyingisi avvalgisiga nisbatan 
tezroq o’suvchi funksiya bo’ladi. Shu sababli biz yana bir bor logarifmlaymiz va 
,  , … ,  , … 
ketma-ketlikni topamiz. Ko’rinib turibdiki, oxirgi funksiyalar nisbati chekli sonlar 
bo’ladi. Quyidagi 
 ,   , … ,   , …
nisbatlarni ko’ramiz.   funksiya tartibi   ga,   funksiya tartibi   ga, … 
umuman   funksiya tartibi   ga teng deyiladi.   funksiya tartibi esa   ga teng 
bo’ladi.
 funksiya holida 
 , 
ni hosil qilamiz. Shu sababli,    funksiya tartibi   ga teng deyiladi. Umuman 
olganda,   butun funksiya uchun   takroriy logarifmga nisbatining     
 dagi limiti   ga   butun funksiyaning tartibi deyiladi:
                (2.2.1).
46 Agar   da    nisbat chekli ham, cheksiz ham limitga ega bo’lmasa, 
bu nisbatning yuqori limiti olinadi va unga   butun funksiyaning tartibi 
deyiladi:
                              (2.2. )
(2.2.1) formulada (2.1.11) va (2.1.12) formulalardan foydalanib,   va 
 funksiyalarning tartibi   ga tengligini hosil qilamiz. Aslida 
o’rinli. Ko’rinib turibdiki,   da   bo’ladi va shu sababli tenglikning 
o’ng tomonidagi kasr   ga teng limitga intiladi. So’ngra logarifmlab, 
ni topamiz, bu yerda qavs ichidagi ifoda   da   ga intiladi. Yana bir bor 
logarifmlab, 
ni hosil qilamiz, bu yerda o’ng tomondagi ikkinchi qo’shiluvchi   da nolga 
intiladi. Shu sababli, 
47 o’rinli. Bu esa   funksiyaning tartibi   ga teng ekanligini bildiradi.
Xuddi shunga o’xshash (2.1.12) formula yordamida   funksiyaning 
tartibi   ga tengligini hosil qilamiz.
O’rganilgan barcha butun funksiyalar uchun ularning tartibi yo butun son, 
yoki   bo’ladi. Biror tartibi kasr son bo’lgan butun funksiyalar ham mavjud.
Masalan,   funksiyani qaraymiz.
Bu butun funksiya, chunki 
 ,
va shuning uchun bu funksiya
kabi hamma yerda yaqinlashuvchi darajali qatorga yoyiladi. Bu qator yordamida 
 ni hosil qilamiz. Tekshirib ko’rish mumkinki,   
funksiya tartibi   ga teng.
Butun bo’lmagan ixtiyoriy musbat ratsional son   ni qaraymiz (  va   
sonlarining eng katta umumiy bo’luvchisi   ga teng bo’lib,   ). Tartibi   ga 
teng bo’lgan butun elementar   funksiyani qurish mumkinligini ko’rsatamiz. 
Bu maqsadda avvalo, 
48 kompleks son   ning bitta qiymati bo’lishini ta’kidlab o’tamiz, aslida 
.   ning qolgan   ta qiymatini   ni   
darajaga ko’tarib hosil qilish mumkin:
2.2.1-chizmada  ning   ta turli 
qiymatlari grafik shaklda berilgan.
Agar   soni   ga karrali biror natural 
son bo’lsa, ya’ni   bo’lsa, u 
holda 
        (2.2.2)
bo’ladi. Agar   soni   ga karrali bo’lmasa, u holda 
          (2.2.3)
o’rinli bo’ladi. Chunki surat nolga teng, maxraj esa noldan farqli (aslida   butun 
son bo’lmaganligi uchun   soni   dan 
farqli).
Endi quyidagi   ta qatorni qaraymiz:
 ,
 ,
.    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .    .
49 Ularni hadma-had qo’shib
ni hosil qilamiz. (2.2.3) formulaga ko’ra kasr darajali hadalr oldidagi barcha 
koeffitsiyentlar nolga teng, (2.2.2) formulaga ko’ra har bir kasr maxraji   ga teng 
shuning uchun 
  .
Endi ikkala tomonini   ga bo’lib va hosil bo’lgan butun funksiyani   orqali 
belgilab
ga ega bo’lamiz. Bu usulni bir necha bor takroran qo’llab
ga ega bo’lamiz.   ekanligini inobatga olib,   ni
         (2.2.4)
kabi yozib olamiz. Endi xuddi   ning tartibini hisoblash kabi yo’l tutamiz, 
bunda 
,
50 ko’rinishidagi qo’shiluvchilar   da   ga intiladi. Bunga ishonch hosil qilish 
uchun qo’shiluvchilarning modulini hisoblaymiz. Uni hisoblash uchun darajada 
haqiqiy qismini saqlash yetarli. Biroq
tenglik o’rinlidir. Bunda darajaga ko’tarishda Muavr formulasidan foydalanildi. 
Demak,
          (2.2.5)
ekan. Ko’rinib turibdiki,   bo’lganda   ning qiymati   dan 
qat’iy kichik bo’lganligi uchun   ayirma manfiydir.
 da   dan (2.2.5) ifodaning   da   ga intilishi,   ham   
ga intilishi kelib chiqadi.
Shunday qilib, (2.2.4) ning o’ng tomonidagi kasr   limitga yaqinlashadi.
Natijada 
tenglik o’rinli bo’ladi.
                  
51 XULOSA
        Kurs ishi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bosqichlarida matematika fanini 
o’qitishda muhim ahamyatga ega bol’gan funksiya tushunchasi va uni o’rganish 
masalasiga bag’ishlangan.
        Kurs ishi kirish, asosiy qism, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar iborat. 
Kirish qismida funksiya tushunchasini umum ta’lim maktablarida, kasb- xunar 
kolleji va akademik litseylarda o’qitilishi xaqida ma’lumotlar va o’rganiluvchi 
mavzular yoritildi.
       Asosiy qismda funksiya, funksiyaning berilish usullari, aniqlanish soxasi, turli 
elementar funksiyalar va ularning grafiklari, funksiyaning asosiy xossalari, davriy 
va teskari funksiyalar, ular orasidagi bog’lanish, chiziqliqli funksiya, kvadratik 
funksiya,  logorifimik funksiya, trigonometrik funksiya, teskari trigonometrik 
funksiyalar xaqidagi to’liq ma’lumotlar keltirildi.
        Akademik litsey va kasb- xunar kollejlarida funksiya tushunchasi va uning 
o’gatish uslubyoti masalalari ko’rib chiqildi.
        Funksiyani to’liq tekshirish, funksiya limiti mavjudlik mezoni, murakkab 
funksiya va uzluksizlik xossalari to’liq o’rganib chiqildi. Har bir misollar grafiklar 
bilan boyitildi.
        Ko’rilgan masalalar yuzasidan xususiy metodik tafsiyalar olish mumkin:
1. Funksiya grafigini o’qitilishi, talimda ko’rgazmalilik tamoilini amalgam 
oshirishda yordam beradi.
2. O’quvchilar qiziqishini ortirishda muhum ro’l o’ynaydi.
3. Matematika ta’limda maqsadni aniq belgilash vakafolatlangan natijaga 
intilish xususiyatini ta’minlaydi.            
                        
52 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
          
        1. I.A. Karimov .  Barcha reja va dasturlarimiz Vatanamiz taraqqiyotini              
yuksaltirish, xalqimiz farovonligini oshirishda xizmat qiladi. Xalq so’zi. 2011 yil    
22 – yanvar .  
        2. I. A. Karimovning Asosiy vazifamiz – vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz 
faravonligini yanada yuksaltirish   2009 – yilning  asosiy yakunlari va 2010 – yilda 
O’zbekiston ijtimoiy – iqtisodiy rivozlantirishning eng muhim ustuvor 
yo’nalishlariga bag’ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisdagi ma’ruzasi. Xalq 
so’zi, 2010 – yil 30 –  yanvar.  
        3. I. A. Karimov “Barkamol avlod orzusi”  “Sharq” Nashiriyot – matbaa   
konserni bosh taxriyoti.  1999 – yil .
        4.  R.B. Rayxmist. Grafiki funksiy. sprav. Pоsоbie dlya vuzоv - M.Vishaya  
shkоla, 1991-160 s
        5. Sh.О.Alimоv, Yu.M.Kоlyagin va bоshqalar. Algebra va analiz asoslari  
Tоshkent.: O’qituvchi, 2003, - 256 b
        6. A.A.Rahimqоriyev. Transsendent tengsizliklarni garfik usulda yechish 
Tоshkent.:O’qituvchi, 1995.-, - 160 b
        7. M.L.Galiskiy, M.M.Mоshkоvich, S.I.Shvarsburd. Uglublennоye izucheniye
kurs algebrik i matematicheskоgо analiz, M.Prоsveyeniya 1996. -352s
         8. Ye.K о chetk о v, Ye.   K о chetk о va. Algebra va elmentar funksiyalar. 
T о shkent. : O’qituvchi 1995. – 156  b
        9.  О .I.Smirn о v. funksi v kurse matematika 10 klassa . Mоskva. :  Vqshaya 
shkоla, 1986 -80 s. M.S.Gelfand Prpоdavanie temk “Prоizvоdnaya funksiya”, 
Mоskva. Iz APN, 1980 – 111 s.
        10. U.Tоshmatоv Funksiyalarni mоnоtоnlikka tekshirish xaqida. Fizika, 
matematika va infоrmatika 2(4), 2002, 33-37 b
        
53

Funksiya grafigi

Kirish 

          I BOB. FUNKSIYA GRAFIGI.

         1.1. Biror funksiya grafigini siljitish va defarmatsiyalash boshqa funksiya grafigini yasash   

1.2. Funksiya limiti va uzluksizligi. Funksiya limiti mavjudligining mezoni.

II Bob. Butun funksiyaning tartibi.

2.1 Kompleks o’zgaruvchili algebraik va transtsendent funksiyalar 

2.2 Butun funksiyaning tartibi

  

XULOSA 

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR