Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 84.1KB
Покупки 3
Дата загрузки 28 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Bohodir Jalolov

Irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
Tabiiy va aniq fanlar fakulteti  Matematika va informatika  kafedrasi 
“Informatika o’qitish metodikasi”  fanidan 
Himoyaga tavsiya etilsin
Tabiiy va aniq fanlar
fakulteti dekani
_____________P.Tojiyev
“ ____”_____2024 yil
KURS ISHI 
Mavzu:  Irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi
1 Irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB. TENGLAMALARNI O’RGANISH METODIKASI
1.1.  Tenglamalar tushunchasini kiritish metodikasi  ……………….………………5
1.2.  Tenglamalarni yechish usullari …………………………..…………………….9
II.BOB.  IRRATSIONAL TENGLAMALARNI O’QITISH METODIKASI
2.1.   Irratsional   son   tushunchasini   kiritish   metodikasi   ………………….…………
13
2.2.   Irratsional   tenglamalarni   yechish   ………………………………………….…
17
XULOSA…………………………………………………………………………22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………......23
2 KIRISH
  Irratsional   tenglamalar   algebraik   ifodalar   orqali   ta'riflanadi,   bunda   tenglamaning
o’zi ildizlar yoki ildizli ifodalar bilan bog’liq bo’lib, bu ifodalarning ildizlari yoki
qismlari   haqiqiy   yoki   kompleks   sonlar   bo’lishi   mumkin.   Irratsional   tenglamalar
odatda   oddiy   algebraik   tenglamalardan   farq   qiladi,   chunki   ularning   yechimlarini
topish ko’pincha murakkabroq bo’ladi. Bunday tenglamalar nafaqat matematikada,
balki   ilm-fan,   iqtisodiyot   va   muhandislik   sohalarida   ham   keng   qo’llaniladi.
Irratsional   tenglamalarni   yechish   jarayoni   murakkabliklari   va   xilma-xilligi   bilan
ajralib   turadi.   Ularni   o’qitishda,   talabalar   nafaqat   algebraik   manipulyatsiyalarni
o’rganishadi,   balki   matematik   mantiq,   analitik   fikrlash   va   amaliy   masalalarni   hal
qilish   ko’nikmalarini   ham   rivojlantiradilar.   O’qitish   metodikasining   asosiy
maqsadi,   talabalarga   irratsional   tenglamalarni   to’g’ri   yechish   usullarini
o’rgatishdan   iborat   bo’lib,   ular   o’z   fikrlarini   izchil   ravishda   bayon   qilishni   va
murakkab masalalarni bosqichma-bosqich hal qilishni o’rganadilar. Bu kurs ishida
irratsional   tenglamalarni   o’qitish   metodikasining   asosiy   tamoyillari,   metod   va
vositalari   tahlil   qilinadi.   Shuningdek,   talabalar   uchun   bu   mavzuni   o’rgatishdagi
qiyinchiliklar va yechimlar haqida so’z yuritiladi.
Kurs ishining dolzarbligi:   Irratsional  tenglamalarni o’rgatishning samarali
metodlarini   ishlab   chiqish   va   amaliy   tajriba   asosida   ta'lim   jarayonini   yanada
takomillashtirishga   yo’naltirilgan   tavsiyalarni   berishdir.   Irratsional   tenglamalar
matematikaning   bir   bo’lagi   bo’lib,   ular   o’zgaruvchilari   ildizlar   yoki   kesmalar
shaklida   ifodalangan   tenglamalardir.   Ushbu   tenglamalarni   yechish   va   o’rganish,
o’quvchilarda   matematik   tafakkur   va   muammolarni   hal   qilish   ko’nikmalarini
rivojlantirishda muhim rol o’ynaydi. Irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi,
o’quvchilarga matematikani aniq va samarali o’rgatish uchun muhim vosita bo’lib,
ularni   tenglama   yechishning   turli   yondashuvlari   bilan   tanishtiradi   va   ularni
3 murakkab   masalalarni   hal   qilishga   o’rgatadi.   Ushbu   kurs   ishida   irratsional
tenglamalarni   o’qitishning   metodik   yondashuvlari,   usullari   va   samarali   ta'lim
texnikalari haqida batafsil ma'lumot beriladi.
Kurs   ishining   maqsadi   —   irratsional   tenglamalarni   o’qitish   metodikasini
o’rganish   va   o’quvchilarga   bu   turdagi   tenglamalarni   qanday   samarali   o’rgatish
usullarini aniqlashdir. Shuningdek, kurs ishida o’qitishda uchraydigan muammolar
va ularni hal qilishning metodik yondashuvlari ham ko’rib chiqiladi.
Asosiy maqsadlar:
 Irratsional tenglamalar turlari va ularning xususiyatlarini tahlil qilish.
 Irratsional tenglamalarni o’qitishda qo’llaniladigan metodik yondashuvlar va
usullarni o’rganish.
 O’qituvchilarga   irratsional   tenglamalarni   o’qitishda   qanday   yondashuvlar
samarali bo’lishi haqida maslahatlar berish.
 O’quvchilarni irratsional tenglamalar bilan ishlashga o’rgatishning samarali
texnikalarini ishlab chiqish.
Nazariy   bilimlarni   mustahkamlash:   O’quvchilar   irratsional   tenglamalarni
echishda   zarur   bo’lgan   algebraik   bilimlarni   to’liq   o’zlashtirishlari   kerak.   Bu,
xususan,   ildizlarni   oddiy   shakllarga   keltirish,   ildizlarni   yo’q   qilish   va   tenglama
tomonlarini   to’g’ri   manipulyatsiya   qilish   kabi   amaliy   ko’nikmalarni   o’z   ichiga
oladi.
Misollar va amaliy mashqlar: Irratsional tenglamalarni tushunish uchun ko’plab
misollar va amaliy mashqlarni yechish talab qilinadi. Ularning turli xil shakllarda
berilishi o’quvchilarga har xil yondashuvlarni o’zlashtirishga yordam beradi.
Geometrik   va   grafik   yondashuvlar:   Ba'zi   hollarda,   irratsional   tenglamalarni
grafik yoki geometrik tarzda tushuntirish o’quvchilarga ularni aniqroq tushunishga
yordam   beradi.   Masalan,   ildizlarni   topish   jarayonini   grafik   yordamida
vizualizatsiya qilish ko’proq anglashuvni ta'minlaydi.
4 Sinov va nazoratlar: O’quvchilarning bilimlarini sinovdan o’tkazish jarayonida
irratsional   tenglamalarni   yechish   bo’yicha   murakkab   misollarni   berish,   ularning
tahliliy va ijodiy yondashuvlarini rivojlantirishga yordam beradi.
5 I.BOB. TENGLAMALARNI O’RGANISH METODIKASI
   1.1. Tenglamalar tushunchasini kiritish metodikasi
Maktab   matematika   kursida   tenglama   tushunchasi   konkret-induktiv   metod
orqali   kiritiladi.   O’quvchilar   IV   sinfgacha   natural   sonlar   ustida   ta’rifsiz   to’rt
amalni   bajarishni   o’rganadilar,   so’ngra   o’quvchilarga   qo’shish,   ayirish,   bo’lish
amallarida qatnashayotgan komponentlardan ikkitasi ma’lum bo’lganda noma’lum
qatnashayotgan   komponentni   topish   o’rgatiladi.   Bunda   ana   shu   topilishi   kerak
bo’lgan komponentni harf bilan belgilanadi. Masalan, qanday songa 4 ni qo’shsak,
7 soni hosil bo’ladi? x + 4 = 7. Qanday sondan 8 ni ayirsak, 10 soni hosil bo’ladi?
x - 8=10. Qanday sonni 5 ga bo’lsak, 7 soni hosil bo’ladi? x: 5 =7, 18 soni qanday
songa   bo’linsa,   3   soni   hosil   bo’ladi?   18:x=3.   Shu   xildagi   savollar   asosida   harfiy
ifoda qatnashgan  to’rt  amalga  doir  tengliklarni  hosil  qilishi  mumkin. O’quvchilar
x+4 = 7 tenglikdagi noma’lum x sonini topishni ayirish mavzusidan biladilar, ya’ni
«noma’lum qo’shiluvchini topish uchun yig’indidan ma’lum qo’shiluvchini ayirish
kerak»   degan   qoidaga   ko’ra   berilgan   x   +   4   =   7   tenglikdagi   noma’lum   sonni
quyidagicha topadilar:  x = 7   4 = 3. Ana shu fikrlarni  o’quvchilarga tushuntirib,˗
so’ngra x + 4 = 7 tenglik matematika kursida tenglama deb atalishini, so’ngra unga
berilgan quyidagi ta’rifni keltirish mumkin.
 Ta’rif. Noma ’lum son qatnashgan tenglik tenglama deyiladi. x+4 = 7; x-5 = 9; 12-
x = 6,27; x = 9; x: 8 = 7 ... . 
  Tenglama   deb   qaralayotgan   tengliklarda   noma’lum   sonlar   x,y,z.   ...   harflar   bilan
belgilanadi.   Tenglamani   yechish   degan   so’z   uning   hamma   ildizlarini   topish
demakdir,   boshqacha   aytganda,   noma’lumning   tenglamani   chap   qismini   uning
o’ng qismiga teng qiladigan qiymatni topish tenglamani yechish deb ataladi. 
    Masalan,   x   +   4=7   tenglama,   x   =   3   soni   uning   ildizidir,   chunki   tenglamaning
ildizigina berilgan tenglikni to’g’ri tenglikka aylantira oladi. 
   Ta’rif. Nomalum sonning topilgan qiym ati berilgan tenglamaning yechimi yoki
ildizi deyiladi. 
  Bundan   ko’rinadiki,   noma’lumli   tenglamaning   ikkala   qismini   son   jihatidan   teng
qiladigan   qiymati   tenglamaning   ildizi   yoki   yechimi   bo’lar   ekan.   Demak,   x=3
6 yechim   bo’lgani   uchun   3+4=7   bo’ladi.   IV   sinf   o’quvchilariga   bir   noma’lumli
tenglamalarni yechish uchun quyidagi qoida o’igatiladi:
  1.   Agar   berilgan   tenglamada   noma’lum   son   kamayuvchi   bo’lsa,   u   quyidagi
qoidaga   ko’ra   topiladi.   Noma’lum   kamayuvchini   topish   uchun   ayriluvchi   bilan
ayirmani qo’shish kerak. Umumiy holda x   b =c bo’lsa, x = b + c bo’ladi. ˗
 2. Agar berilgan tenglamada noma’lum son ayiriluvchi bo’lsa, u quyidagi qoidaga
ko’ra   topiladi.   l^oma’lum   ayiriluvchini   topish   uchun   kamayuvchidan   ayirmani
ayirish kerak. Umumiy holda: a   x =c bo’lsa, x = a - 	
˗ с  bo’ladi.
  3.   Agar   berilgan   tenglamada   noma’lum   son   ko’payuvchilardan   biri   bo’lsa,   u
quyidagi   qoidaga   ko’ra   topiladi.   Nomalum   ko’payuvchini   topish   uchun
ko’paytmani   ma’lum   ko’payuvchiga   bo’lish   kerak.   Umumiy   holda:   a   •   x   =   с
bo’lsa. x=c:a bo’ladi. 
  4. Agar berilgan tenglamada noma’lum son bo’luvchi bo’lsa, u holda u quyidagi
qoidaga   ko’ra   topiladi.   Nom   a’lum   bo’luvchini   topish   uchun   bo’linuvchini
bo’linmaga bo’lish kerak. Umumiy holda a: x =  с  bo’lsa, x = a:  с  bo’ladi.
  5.   Agar   berilgan   tenglamada   nom   a’lum   son   bo’linuvchi   bo’lsa,   u   quyidagi
qoidaga   ko’ra   topiladi.   Noma’lum   bo’linuvchini   topish   uchun   bo’linmaga
bo’luvchini ko’paytirish kerak. Umumiy holda x: a =  с  bo’lsa, x = a ·  с  bo’ladi.
  6.   V   sinf   matematika   kursida   manfiy   sonlami   ayirish   mavzusi   o’tiladi,   bunda
berilgan yig’indi va qo’shiluvchilardan biriga ko’ra ikkinchi qo’shiluvchi topiladi.
Masalan, x+( 5)= 12 tenglik berilgan bo’lsin. x ni topish uchun tenglikning har ikki	
˗
qismiga   5   sonni   qo’shamiz,   x+( 5)+5=12+5,   x   =17.   Bundagi   17   soni   12   va   5	
˗ ˗
sonlarining   ayirmasidir,   ya’ni   12 ( 5)=12+5=17.   Javobning   to’g’riligini   qo’shish
˗ ˗
amali   orqali   tekshiriladi:   17+( 5)=12.   Agar   x+( 5)=12   tenglikka   IV   sinfdagi
˗ ˗
berilgan   tenglam   a   ta   ’rifmi   qo’llasak,   x+( 5)=12   tenglik   tenglam   a   bo’lib	
˗
hisoblanadi.   Bu   yerdagi   x=17   soni   esa   x+( 5)=12   tenglamaning   ildizi   bo’ladi.
˗
Yuqoridagi   yechish   bosqichlariga   ko’ra   x   +   a   =0   yoki   x   +   a   =   0   ko’rinishdagi	
˗
tenglamalarni   yechish   qoidasini   chiqarish   mumkin.   x+a=b   yoki   x   +   a   =   b	
˗
ko’rinishdagi   har   qanday   tenglamani   yechish   uchun   ularning   chap   va   o’ng
7 qismlariga birgina  a sonini qo’shish kifoya: (x + a = b )= > [x + a  a = b  a )= > (x˗ ˗ ˗
= b  a); ( x + a = b ) => ( x + a  a = b -a )= > ( x = b   a ) => (x=a b).	
˗ ˗ ˗ ˗ ˗ ˗ ˗
Misollar:
1) x   3=17,  2)4 (2,8 x)=1,5    Tekshirish:2-misol	
˗ ˗ ˗
 x   3 + 3=17 + 3;  4 2,8+x=1,5     4 (2,8 0,3)=1,5	
˗ ˗ ˗ ˗
х  = 14.      x=0,3        1,5=1,5	
˗
Shu misollardan  keyin tenglama  tuzishga  olib  keladigan masalalami   yechish
foydali bo’ladi. 
  1-masala.   Savatda   bir   necha   qo’ziqorin   bor   edi.   Unga   yana   27   ta   qo’ziqorin
solinganidan keyin qo’ziqorinlar 75 ta bo’ldi. Savatda nechta qo’ziqorin bo’lgan? 
  Yechish.   Savatdagi   bor   qo’ziqorinlar   soni   x   bilan   belgilanadi.   U   holda   shartga
muvofiq x+27=75 tenglamani tuzamiz. 
  Tenglamani   yechish   uchun   bunday   mulohaza   yuritiladi:   tenglikdagi   noma’lum
qo’shiluvchini   topish   uchun   yig’indidan   ma’lum   qo’shiluvchini   ayirish   kifoya,
ya’ni x=75 27=48 (ta). Tenglama yechimini to’g’ri yoki noto’g’ri ekanligini bilish	
˗
uchun   tuzilgan   tenglamadagi   noma’lum   x   o’miga   48   sonini   qo’yib,   uni
hisoblaymiz.  Agar  tenglamaning  chap  qismida  ham  75  chiqsa  u to’g’ri  yechilgan
bo’ladi. 48+27=75, 75=75. Demak, yechim to’g’ri ekan.
  Matematika fanida tenglik tushunchasi taqqoslash tushunchasi orqali quyidagicha
tushuntiriladi: o’rganilayotgan matematik obyektdagi narsalaming o’zaro o’xshash
va   farqli   tomonlarini   fijo’mrak   aniqlash   taqqoslash   deyiladi.   Ana   shu
o’rganilayotgan   narsalarning   o’xshash   yoki   farqli   tomonlarini   taqqoslagganda   bir
xil son qiymatiga ega bo’lsa, u holda bu narsalar son jihatidan teng deb qaraladi, u
tenglik (=) ishorasi bilan belgilanadi. Agar a va b sonlar o’zaro teng bo’lsa, u a=b
kabi agar ular teng bo’lmasa, a≠b kabi belgilanadi. 
  Masalan,   3=3,   7+1=8,   9 6=3.   ...   .   Shuningdek,   8≠9,   3+5≠4,   ...   kabi   yoziladi.	
˗
Matematika kursida tengliklar ikki xil bo’ladi, ayniyat va tenglama.
  Ta’rif. Tarkibidagi noma’lum sonlarning V qo’yiladigan har qanday qiymatlarida
ikkala qismi bir xil son qiymatlarini qabul qiladigan tenglik ayniyat deyiladi. 
 Masalan,
8       x²  1 = ( x   l ) ( x + 1); ˗ ˗
1) x² l=(x 1)(x+l) tenglikni olaylik, x ning ixtiyoriy qiymatlarida tenglikning chap
˗ ˗
tomoni o’ng tomoniga teng chiqadi. 
 Masalan,
    x = 2 bo’lsin, 2²-l= (2 - l)(2+1), bundan 3 = 3 
    x = 5 bo’lsin, 5² l= (5   1)(5 + 1), bundan 24 = 24 	
˗ ˗
  2) 1
X ² − 1 = 1
X − 1 ∙ 1
X + 1   tenglikni   olaylik,   bunda   eng   avvalo   bu   tenglikdagi
noma’lumlarning yo’l qo’yiladigan qiymatlarini aniqlash lozim. Bu tenglikda x≠±l
bo’lishi   kerak,   aks   holda   kasming   maxraji   nolga   teng   bo’lib,   u   ma’noga   ega
bo’lmay qoladi. Shuning uchun berilgan harflaming yo’l qo’yiladigan qiymatlariga
quyidagicha ta’rif berilgan. 
 Ta’rif. Tenglik tarkibiga kiruvchi harflaming shu tenglikning  о  ‘ng va chap qismi
m   a’noga   ega   bo’ladigan   qiymatlari   bu   harflaming   yo’l   qo   ‘yiladigan   qiymatlari
deyiladi. Yuqoridagi tenglamada yo’l qo’yiladigan qiymatlar x≠ ±1 lardan boshqa
barcha haqiqiy sonlardir. Masalan, 
 agar x  ¿
 2 bo’lsa, 1
2² − 1 = 1
2 − 1 ∙ 1
2 + 1  , 	
1
3∙1
1=	1
3,
 agar x ¿
 3 bo’lsa,  1
3² − 1 = 1
3 − 1 ∙ 1
3 + 1 ,  1
2 ∙ 1
4 = 1
8 .
  Endi   matematika   kursida   shunday   tengliklar   ham   borki,   ularning   ikkala   qismi
harfning bir xil yo’1 qo’yiladigan qiymatlarida turli son qiymatlarini qabul qiladi.
Masalan: x+5=7, 2x − ¿
 7 = 8. 
  Bu   ko’rinishdagi   tengliklarni   tenglamalar   deb   ataladi,   tenglama   biror   berilgan
tenglikning ikkala qismi noma’lum harfning yo’l qo’yiladigan qiymatlarida bir xil
son   qiymatlar   qabul   qilishini   aniqlash   masalasini   o’rganuvchi   tenglik   bo’lib
hisoblanadi.   V   sinfda   4x=2x+l6   ko’rinishdagi   tenglamani   yechish   o’rganiladi.
Bunday tenglamalarni  yechish uchun tenglikning har ikkala tomoniga   − ¿
2x ifoda
qo’shiladi.   4x+(-2x)=2x+(-2x)+16,   4x − ¿
2x=2x − ¿
2x+l6.   Bu   ifodaning   tengUgini
quyidagicha   tushuntirish   mumkin.   Tarozining   har   ikkala   pallasidan   o’zaro   teng
bo’lgan   miqdordagi   narsalar   olib   tashlanadi,   u   holda  2x=16   tenglik  hosil   bo’ladi,
9 bundan   x=8   soni   kelib   chiqadi,   x=8   soni   4x=2x+16   tenglamaning   yechimi   yoki
ildizi bo’ladi.
  Bir   noma’lumga   nisbatan   ikki   tenglamadan   binning   har   bir   ildizi   ikkinchi
tenglamaning ham ildizi bo’lsa, ikkinchi tenglamaning har bir ildizi esa shu bilan
birga   birinchi   tenglamaning   ham   ildizi   bo’lsa,   bu   ikki   tenglama   tengkuchli
(ekvivalent)   tenglamalar   deyiladi.   Masalan,   2x+5=7   va   x—1=0   tenglamalar   teng
kuchli   tenglamalardir,   chunki   ularning   ikkalasining   ham   ildizi   x=l   sonidan
iboratdir.   Bundan   tashqari,   ildizlari   mavjud   bo’lmagan   tenglamalar   ham   teng
kuchlidir. Masalan, x²=  − ¿
3 va x²+2 ¿ − ¿
5 va hokazo. Teng kuchli tenglamalarning
quyidagi xossalarini o’quvchilarga tushuntirish maqsadga muvofiqdir.
  1-   xossa.   Agar   tenglamaning   ikkala   qismi   noldan   farqli   biror   songako’paytirilsa
yoki   bo’linsa,   berilgan   tenglamaga   teng   kuchli   tenglama   hosil   bo’ladi.   Masalan,
15x − ¿
5=25,   bu   tenglamaning   har   ikki   tomonini   5   soniga   bo’lsak,   3x − ¿
1=5
tenglama   hosil   bo’ladi,   bu   tenglama   oldingi   tenglamaga   teng   kuchli   bo’lgan
tenglamadir. Masalan: 12x − ¿
7=2x+13. 12x  − ¿
 2x=13+7, 10x =20, x=2.
1.2. Tenglamalarni yechish usullari.
  Tenglamani  yechish usullari   matematikaning muhim va asosiy bo’limlaridan biri
bo’lib, ular o’quvchilarga tenglamalarni hal qilishni o’rgatishda ishlatiladigan turli
yondashuvlarni   o’z   ichiga   oladi.   Tenglamalarni   yechishda   qo’llaniladigan   usullar
muayyan matematik tushunchalarni o’zlashtirishga, masalalarni to’g’ri va samarali
yechishga   yordam   beradi.   Tenglamalarni   yechish   usullari   matematika   va   algebra
sohasidagi   asosiy   jarayonlardan   biridir.   Tenglama,   o’zgaruvchi   (yoki
o’zgaruvchilar) ni topish uchun berilgan ifodaning to’g’ri qiymatini aniqlash uchun
ishlatiladi. 
Tenglamalarni   yechish   usullari   metodikasi   —   bu   matematik   tenglamalarni
samarali va to’g’ri yechish uchun qo’llaniladigan metodlar, yondashuvlar va ularni
qo’llashning tizimli uslubidir. Tenglamalar turli sohalarda, jumladan, muhandislik,
iqtisodiyot,   tabiiy   fanlar   va   boshqa   ko’plab   sohalarda   uchraydi,   shuning   uchun
ularni   yechish   metodlari   ham   turlicha   bo’ladi.   Tenglamalarni   yechish   metodikasi
bu jarayonda qaysi usulni qachon va qanday qo’llashni tushunishga yordam beradi.
10 1. Tenglamaning turini aniqlash
 Tenglamalar turli shakllarda bo’lishi mumkin, va har bir turga mos yechim usulini
tanlash juda muhim. Masalan:
  - Chiziqli tenglamalar: Bu tenglamalarda o’zgaruvchilar birinchi darajali bo’ladi,
ya'ni ularning har biri birinchi darajada qatnashadi (masalan, \( ax + b = 0 \)).
 - Kvadrat tenglamalar: O’zgaruvchilarning darajalari ikki yoki undan ko’p bo’ladi,
masalan, (ax 2
 + bx + c = 0 ).
  -   Chiziqli   tenglamalar   tizimi:   Bir   nechta   o’zgaruvchilarni   o’z   ichiga   olgan
tenglamalar tizimi, masalan, (Adot X = B).
  -   Differensial   tenglamalar:   O’zgaruvchilar   orasida   vaqt   yoki   boshqa   uzluksiz
o’zgarishlar   bo’lishi   mumkin.   Bu   tenglamalar   tabiiy   va   texnik   jarayonlarni
tasvirlaydi, masalan, ({ dx
dy } = f(x)).
  -   Matritsalar   bilan   ishlash:   Bu   usul   ko’pincha   murakkab   tizimlarni   yechishda
ishlatiladi   va   o’zgarmas   o’zgaruvchilar   (masalan,   matritsa   yoki   vektorlar)   bilan
ishlashni o’z ichiga oladi.
 2. Yechish usullarini tanlash
  Tenglamani   yechishda   foydalaniladigan   usul   muammoga   qarab   farq   qiladi.   Ular
orasida eng ko’p qo’llaniladiganlar:
  -   Analitik   usullar:   Bu   usullar   tenglamaning   aniq   yechimini   topishga   qaratilgan.
Algebraik manipulyatsiyalar yoki formula yordamida yechimga erishiladi.
    -   Kvadrat   tenglamani   yechish   uchun   formulalar   (masalan,   kvadrat   tenglama
formulasi) qo’llaniladi.
    -   Tenglama   tizimlarini   yechishda   Gauss   eliminatsiyasi   yoki   Krama   usullari
ishlatiladi.
  -   Grafik   usul:   Chiziqli   tenglamalar   yoki   ularning   tizimlari   uchun   grafik   usul
yordamida   yechimni   vizual   tarzda   topish   mumkin.   Masalan,   ikki   o’zgaruvchili
tenglamani   grafikda   chizib,   kesishgan   nuqtani   topish   orqali   yechimni   aniqlash
mumkin.
11   -   Iteratsion   usullar:   Bunday   usullar   aniq   formulalar   mavjud   bo’lmagan   hollarda
yoki   yechimni   faqat   ma'lum   aniqlikda   topish   zarur   bo’lgan   hollarda   qo’llaniladi.
Misollar:
    -   Nyuton   metodlari:   Kvadrat   tenglamalar   yoki   nonlineer   tenglamalar   uchun
qo’llaniladi.
   - Jacobi va Gauss-Seidel metodlari: Bu metodlar chiziqli tenglamalar tizimlarini
yechishda ishlatiladi.
  - Bisection (ikkilik) metodi: Nonlineer tenglamalarni yechish uchun ishlatiladi.
  -   Raqamli   metodlar:   Matematik   tenglamalarni   yechishda   kompyuter   yordamida
raqamli metodlar qo’llaniladi. Bu metodlar analitik yechimni topish imkonsiz yoki
juda murakkab bo’lganda ishlatiladi. Misol uchun:
    -   Chiziqli   tenglamalar   tizimi   uchun   raqamli   yechimlar   Gauss   usuli,   LU
dekompozitsiyasi yoki matritsa inversiyasi yordamida olinadi.
  - Differensial tenglamalar uchun Euler yoki Runge-Kutta metodlari qo’llaniladi.
3. Bosqichma-bosqich yechim jarayoni
  Tenglamalarni   yechishda   bosqichma-bosqich   yondashuvlar   muhimdir.
Tenglamaning   turiga   qarab,   yechimni   topish   jarayoni   quyidagi   qadamlarni   o’z
ichiga olishi mumkin:
  -  Tenglama  tizimini   to’g’ri  shakllantirish:   Muammo  boshlanishida  tenglamalarni
to’g’ri yozib, tizimni shakllantirish lozim. Bu bosqichda noaniqliklar va xatoliklar
kiritilishining oldini olish uchun ehtiyotkorlik zarur.
  - O’zgaruvchilarni ajratish: Ba'zan tenglamalar tizimida bir nechta o’zgaruvchilar
bo’ladi.   Ularni   ajratib,   alohida   qarab   chiqish   mumkin.   Bu   yondashuv,   ayniqsa,
tizimlar bo’yicha ishlaganda samarali.
  -   Yechimni   olish:   Yechimni   aniq   yoki   raqamli   metodlar   yordamida   olish.   Ba'zi
tenglamalar faqat bir nechta bosqichda yoki iteratsion tarzda yechiladi.
-   Natijalarni   tekshirish:   Yechimni   olishdan   so’ng,   uni   dastlabki   tenglamada
tekshirish muhimdir. Bu natijani aniq va to’g’ri topganligimizni tasdiqlaydi.
 4. Kompyuter yordamida yechim
12   Murakkab   tenglamalar   tizimi   yoki   katta   o’lchamdagi   masalalarni   yechishda
kompyuter yordamida yechish keng qo’llaniladi. Dasturlar yordamida tenglamalar
yechimi tez va samarali tarzda amalga oshiriladi. Misol uchun:
  -   MATLAB:   Matematika   va   muhandislik   masalalarini   yechish   uchun   keng
qo’llaniladi.   Bu   dasturda   chiziqli   va   chiziqli   bo’lmagan   tenglamalar   tizimlari,
diferensial tenglamalar va optimizatsiya masalalarini yechish mumkin.
  - Python: NumPy, SciPy va SymPy kutubxonalari yordamida turli xil matematik
masalalarni yechish mumkin. Python kompyuterga tenglamalarni yechishda qulay
va keng tarqalgan dastur bo’lib, bilim va amaliyotga asoslanadi.
5. Yechimlarni aniqlash va interpretatsiya qilish
  Yechimni   topishdan   keyin,   uni   muammoga   qayta   qo’llash   zarur   bo’ladi.   Bu
natijalarni   to’g’ri   talqin   qilish   va   amaliyotda   qo’llash   uchun   ham   zarurdir.
Yechimning   to’g’riligini   va   foydaliligini   baholash   uchun   turli   metodlardan
foydalaniladi:
 - Algebraik tekshiruv: Yechimni tenglamaga qo’yib tekshirish.
  -   Grafik   tekshiruv:   Agar   tenglama   ikki   yoki   undan   ortiq   o’zgaruvchilarga   ega
bo’lsa,   uning   grafik   shaklini   chizib,   kesish   nuqtasini   topish   orqali   natijani
tasdiqlash.
  -   Tenglama   tizimini   tahlil   qilish:   Olingan   yechimni   tizimga   nisbatan   umumiy
sharhlash va xatoliklarni aniqlash.
13 2.BOB.  IRRATSIONAL TENGLAMALARNI O’QITISH METODIKASI
2.1. Irratsional son tushunchasini kiritish metodikasi
  O’quvchilar   VII   sinfda   birinchi   marta   irratsional   son   tushunchasi   bilan
tanishadilar.   O’qituvchi   bu   mavzuni   tushuntirishdan   oldin   o’quvchilarga
kvadrat ildiz va arifmetik ildiz tushunchalarini tushuntirishi, so’ngra irratsional
son tushunchasini quyidagi masalani yechish orqali kiritishi lozim. 
Masala. Katetlari bir birlikka teng bo’lgan to’g’ri burchakli uchburchakning
gipotenuzasi topilsin. 
Berilgan: ∆ ABC, 	∠ C = 90% CB=AC=1.
 Topish kerak: AB — ? 
Yechish. Pifagor teoremasiga ko’ra: AB²=AC²+  СВ ², AB²=1²+ 1²=2.
  Masalaning   yechimini   quyidagicha   o’qish   mumkin.   Shunday   AB   soni
topilsinki,   uni   kvadratga   ko’tarilganda   2   soni   hosil   bo’lsin.   Bunday   AB   son
ratsional sonlar to’plamida mavjud emas. A nuqtadan AB ga perpendikular A A
1
=   1   katetni   o’tkazib,   uning  	
A1   nuqtasini   В   nuqta   bilan   birlashtirib,	A1B   ning
qiymatini   hisoblaymiz: A
1 B
² =AB ² +1 ²   A
1 B
²=2+1=3;  	
A1B ²=3   soni   ham   ratsional
sonlar maydonida mavjud emas. Yuqoridagilardan ko’rinadiki, ratsional  sonlar
to’plamida   mavjud   bo’lmagan   yana   qandaydir   sonlar   to’plami   ham   mavjud
ekan, ya’ni AB²=2,	
A1B²=¿ 3,  ... 
Yuqoridagi   mulohazalarga   ko’ra   AB²=2, A
1 B
²=3   ,...   ko’rinishdagi   sonlarni
ratsional bo’lmagan yoki irratsional sonlar deb ataldi va ularni AB=	
√ 2
, 	A1B =	√ 3
,
... kabi belgilash qabul qilingan.
Ta’rif.   p
q kasr   ko’rinishida   tasvirlab   bo’lmaydigan   sonlar   irratsional   sonlar
deyiladi.   (p,   q)   ∈
  N.   Bu   yerda   o’quvchilarga   yana   shu   narsani   tushuntirish
kerakki,   har   qanday   ratsional   sonni   cheksiz   davriy   o’nIi   kasr   £o’rimshda
ifodalash   mumkin,   irratsional   sonni   cheksiz   davriy   o’nli   kasr   ko’rinishida
ifodalab boimaydi, bunga quyidagi misollarni ko’rsatish mumkin. 
1.	
√ 5
 = 2,360679... bundagi 	√ 5
 irratsional son cheksiz davriy bo’lmagan o’nli
kasr ko’rinishida ifodalanayapti. 
14 2.  √2   = 1,41-  bundagi  	√ 2
  irratsional  son ta’rifini  yana quyidagicha keltirish
mumkin. 
Ta’rif. Cheksiz davriy o’nli kasr ko’rinishida ifodalab bo’lmaydigan sonlarni
irratsional sonlar deb ataladi.
Тео rema.   Kvadrati   2   ga   teng   bo’lgan   ratsional   son   mavjud   emas.   Bu
teoremaning   isbotini   teskarisidan   faraz   qilish   yoii   bilan   isbotlaymiz,   chunki   l	
1²	≤2≤2²
butun sonlar to’plamida u kvadrati 2 ga teng bo’lgan son mavjud emas. 
Isboti. Faraz qilaylik, p
q ko’rinishidagi qisqarmas kasr mavjud bo’lsin, r va q -
natural  sonlar. Faraz  qilaylik, kvadrati  2 ga teng bo’lgan ratsional  son  mavjud
bo’lsin, ya’ni: ( p
q ) ²
=2 , bunda p²=2q², bunda r ning ham  ikkiga bo’linishi  kelib
chiqadi. Agar r=2n bo’lsa, 4n = 2q² 2n =q² bo’ladi, bundan q ning ham juft son
ekanligi kelib chiqadi. Farazimizga ko’ra,   p
q   kasrni qisqarmas kasr degan edik,
isbotning   natijasida   esa   p
q   kasr   qisqaruvchi   kasr   bo’lib   chiqmoqda,   bunday
qarama-qarshilik   farazimizning   noto’g’ri   ekanligini   tasdiqlab,   teorema   to’g’ri
ekanligini ko’rsatadi.
Yuqoridagi ta’rif va isbot qilingan teoremalardan ko’rinadiki, kvadrati 2, 3,
5, 7, 10, 11 larga teng bo’ladigan ratsional son mavjud emas ekan, biz ta’rifga
ko’ra   bularni   irratsional   sonlar   deb   atadik.   Bunday   irratsional   sonlarni	
√2,√3,√5,
- kabi belgilash qabul qilingan. Ularga qarama-qarshi  bo’lgan sonlar
ham irratsional sonlar bo’lib, ular	
−√2,−	√3,−√5,   - kabi belgilanadi. O’qituvchi
bu   yerda   o’quvchilarga   shuni   eslatishi   kerakki,   irratsional   sonlarga   kvadrati
berilgan   musbat   songa   teng   bo’lgan   sonni   topish   masalasigina   olib   kelmaydi.
Masalan,   aylana   uzunligining   diametriga   nisbatini   ifodalovchi  	
π sonini   oddiy
kasr ko’rinishida tasvirlash mumkin emas, u ham irratsional sondir.
1.  Algebraik usullar
Algebra
a)  Tenglama boshqarish (transformatsiya) usuli
Tenglamani o’zgartiriMisol:  2x+3=72x + 2 x + 3 = 7
15 Kvadrat ildizlar va faktorizatsiya usuli
x2−5x+6=0 x 2
 - 5x + 6 = 0 x2 − 5x + 6 = 0
(x−2)(x−3)=0 ⇒ x=2   yoki   x=3(x - 2)(x - 3) = 0 x = 2
 x = 3 ( x − 2 ) ( x − 3 ) = 0 ⇒ x = 2   yoki   x = 3
2.  Grafik usul
Tenglamani   grafik   usulda   yechish   —   bu   ikki   funksiyaning   harakatish   nuqtasini
topish.   Agar   tenglama   f(x)   =   0   ko’rinishida   berilgan   bo’lsa,   unda   yechimi   f(x)
grafikasi va xo’qi o’ tekshiruvish joyi
 Grafikda funksiyaning ko’rinishi haqida tasavvur hosil qilish va un
3.  Sonli (Chiziqli) usullari
Agar tenglama yoki tenglamalar 
Korrigirovka metodi (Iteratsion usul)
Iteratsionda, yechimni bosqichma-bosqichda va keyingi bosqichda yangi qiymatlar
b)  Yaxshi yaxshilar va sondan-tajaviy metodlar
Bu usul, komplekslarni tezda topish uchun, qayta tiklashni va o’zaro taqqoslash 
4.  Tenglamalar yana yechish usullari
Tenglamalar tizimi — bir nechta noma'lumlar bo’lgan tenglamalar majmui. Ularni
yechishda usullarni qo’llanila
a)  Qora yig’ish usuli
Bu   usulda   tenglamalarning   ikki   tomonini   ko’paytirish   orqali   noma'lum   yoki
tarkibiy   qismlarni   yo’qotish.   qaysi,   tenglamalar   ko’paytirilganidan   so’ng,   faqat
bitta noma'lumni aniqlash mumk
b)  O’zgaruvchilarning qo’llanilishi (Substitutsiya usuli)
Birinchi tenglamadan noma'lumni ifodalab, tenglamaga o’
c)   Grafik   usul Ko’p   o’zgaruvchilar   uchun   tizimning   grafik   echimi   —   tizimning
tenglamalarini grafikda kesishish nuqtalarini topish orqali amalga oshirish.
d)  Krammer qoidasi (determinantlar usuli)
Tenglamalar   aniq   determinantlar   yordamida   yechish   usuli.   Bu   metod,
ko’po’zgaruvchilar bo’lgan
5.  Maxsus tenglamalar
16 Boshqa maxsus ajratilgan tenglamalarni yechish uchun alohid
a)  Logarifmik tenglamalar
Logarif  tenglamalar  yechimida  logarifmlar  va  tahrirlardan  foydalaniladi.  Bu  turib
tenglamalarni yechish uchun logarifmlar qoidal
Trigonometrik tenglamalar
Agar   tenglamalar   trigonometrik   funktsiyalarni   o’z   ichiga   olsa,   trigonometrik
identifikat
c)  Eksponent tenglamalari
Eksponentlar   yordamida   berilgan   tenglamalarni   yechish   uchun   eksponent   va
logarifmlar bog’lanis
6.  Kompleks echimlar (Karma usullari)
Agar   tenglamaning   yechimi   kompleks   sonlar   olamiga   kirsa,   masalan,   kvadrat
tenglama yoki yuqori darajali teng
7.  Tenglamalar yana yechishning umumiy metodikasi:
1. O’n
2. Ixtiyoriy tuzatish usulini tuzatish (grafik, algebraik yoki sonli).
3. Yechimni tekshiriladi
4. Yechimning umumiysin
Tenglamalarni   yechish   metodikasi,   tenglamaning   turiga,   uning   qiyinchiligiga   va
mavjud   ma'lumotlarga   qarab,   turlicha   bo’lishi   mumkin.   yechimlar   va   metodlarni
tuzatish Yaxshi matematika va analitik fikrlash yondoshuvlari mu him.
17 2.2. Irratsional tenglamalarni yechish
Irratsional   son   tushunchasi   maktab   matematika   kursining   VIII   sinfida
o’tiladi. 0 ‘quv qo’llanmasida irratsional  tenglamaga ta ’rif berilib, uni yechish
usullari ko’rsatilgan. O’quv qo’llanmasidagi ta’rif quyidagicha ifodalanadi.
  Ta’rif.   «Noma’lumlari   ildiz   ishorasi   ostida   bo’lgan   tenglamalar
irratsional tenglamalar deyiladi». Bu ta’rifni kengroq ma’noda quyidagicha ham
berish   mumkin.   «Noma’lumlari   ildiz   ishorasi   ostida   yoki   kasr   ko’rsatkichli
daraja belgisi ostida bo’lgan tenglama irratsional tenglama deyiladi».
 Masalan, √4−5x
 = 6;	√ x = 7 ;	√ 2 x − 8 +	√ x + 5
 =7;  
3	
√
x − a +	3√x+ava hokazo. 
Maktab   matematika   kursida   faqatgina   kvadrat   ildizlami   o’z   ichiga  olgan
irratsional   tenglamalarni   yechish   o’rgatiladi.   Shuning   uchun   ham   bu   mavzu
materialini  o’tish jarayonida o’qituvchi o’quvchilarga sonning kvadrat  ildizi  va
uning arifmetik ildizi degan tushunchalami takrorlab tushuntirish lozim, chunki
biz maktab algebra kursida faqat  manfiy bo’lmagan sonlardan ildiz chiqarishni
o’rgatamiz.	
√ − 3
,	√ − 7
,	√ − 36
,...   lar   haqiqiy   sonlar   maydonida   ma’noga   ega   emas.
Biz musbat sonning kvadrat ildizi deganda uning arifmetik ildizini, ya’ni uning
musbat   qiymatlarini   tushunamiz.   Masalan,  	
√ 9
=±3   bo’ladi,   ammo   − ¿
3   soni
arifmetik ildiz bo’la olmaydi, 3 soni esa 9 sonning arifmetik ildizidir. 
  Irratsional   tenglamaning   yechishdan   avval   uning   aniqlanish   sohasini
topish lozim. 
1-misol.	
√ 3 x − 6 +	√ 1 + x
=2   tenglamaning   aniqlanish   sohasini   toping.
Yechish.   3x	
−6≥0 va   l+x	≥ 0   bu   tengsizliklardan:   x	≥ 2   va   x	≥−¿ 1.   Demak,   bu
tenglamaning   aniqlanish   sohasi   x ≥
2   bo’ladi.   Haqiqatan   ham,   bu   tenglama
yechilsa,  uning  ildizi   2 ga  teng  yoki  undan  katta son  chiqishi  uning  aniqlanish
sohasidan ko’rinadi.
  2-misoI.  	
√x−1+√3−	x =	√ x + 2
  tenglamaning   aniqlanish   sohasini   toping,   x
− ¿
1 ≥ 0
,   3	
−	x≥ 0,   x+2 ≥
0   bu   tengsizliklardan   x ≥
l,   x ≤ 3 ,
  x	≥−¿ 2.Bularga   ko’ra
18 tenglamaning   aniqlanish   sohasi   l≤x≤3 bo’ladibu   degan   so’z   tenglama   ildizi   1
soni bilan 3 soni orasida bo’ladi, deganidir.
Irratsional   tenglamalar   ayniy   shakl   almashtirishlar   orqali   ratsional
tenglama   ko’rinishiga   keltiriladi.   Irratsional   tenglamalarni   yechish   uchun   eng
ko’p   ishlatijadigan   shakl   almashtirish   berilgan   tenglikning   har   ikkala   tomonini
bir   xil   darajaga   ko’tarish   va	
√ f ( x )	√ g ( x )
=	√ f ( x ) g ( x )
,  	√ f ( x )
√
g ( x ) =	√	
f(x)	
g(x) kabi
usullardir.   Bunday   shakl   almashtirishlarni   bajarish   jarayonida   yechilayotgan
tenglama uchun chet ildiz hosil bo’lishi mumkin, chunki bu ayniy tengliklarning
o’ng tomonlarining aniqlanish sohasi chapga qaraganda kengroqdir. 
Teorema.   Agarf(x)=g(x)   (1)   tenglamaning   har   ikkala   qismini   kvadratga
ko’tarilsa, berilgan tenglama uchun chet ildiz hosil bo’ladi, bu chet ildiz f(x)= − ¿
g(x) tenglamaning ildizidir.
  Isboti.   Agar   (1)   tenglamaning   har   ikkala   tomoni   kvadratga   ko’tarilsa,
[f(x)]²=[g(x)]² yoki [f(x)]² − ¿
[g(x)]²=0 bu degan so’z [f(x) − ¿
g(x)][f(x)	
+¿ g(x)]²=0
deganidir.   Bunda   quyidagi   ikki   hol   bo’lishi   mumkin:   1)   agar   f(x) − ¿
g(x)=0
bo’lsa, f(x)	
+¿ g(x)	≠ 0 u holda f(x)=g(x) bo’ladi; 2) agar f(x)+g(x)=0 bo’lsa,f(x) − ¿
g(x) ≠
0   u   holda   g( х )=	
−	g ( х )bo’ladi.   Demak,   hosil   bo’ladigan   chet   ildiz   yoki
[f(x)]² − ¿
[g(x)]²=0 tenglamaning ildizi bo’ladi.
  Misol.   4x=7   tenglama   berilgan   bo’lsin.   Bu   tenglamaning   har   ikkala
tomonini kvadratga ko’tarilsa, 16x²=49 bo’ladi. Bundan(16x² − ¿
49=0)=> =>(4x
− ¿
7)(4x+7)=0.
1) agar 4x − ¿
7=0 bo’lsa, 4x − ¿
7	
≠ 0 bundan x= 7
4 =1 3
4 ; 
2) agar 4x+7=0 bo’lsa, 4x + ¿
7 ≠
0 bundan x= − 7
4 = − ¿
1 3
4 ; 
 Bunda x = − ¿
1 3
4  chet ildizdir, haqiqatda ham 4 ∙ ( − 7
4 ) = 7
 bundan -7=7, bu x= − ¿
1
3
4   yechim   tenglamani   qanoatlantirmaydi   deganidir.   Bu   chet   ildiz   4x=7
tenglamaning   har   ikkala   tomonini   kvadratga   ko’tarish   natijasida   hosil   bo’ladi.
19 Maktab matematika kursida irratsional tenglamalarni yechish quyidagi ikki usul
orqali amalga oshiriladi: 
1) irratsional tenglamaning har ikkala tomonini bir xil darajaga ko’tarish;
  2)yangi o’zgaruvchilar kiritish usuli.
  Irratsional   tenglamalarning   ikkala   tomonini   bir   xil   darajaga   ko’tarish   usuli
quyidagi ketma-ketlik asosida amalga oshiriladi:
a) berilgan irratsional tenglama  n√
f	( x	)
=	n√g(x) ko’rinishga keltiriladi;
b) bu tenglamaning ikkala tomoni n darajaga ko’tariladi; 
  d) hosil bo’lgan 	
f (x)=g(x) ratsional tenglama hosil bo’ladi;
  e) natijada  f
(x)=g(x) ratsional tenglama yechiladi va tekshirish orqali chet ildiz
aniqlanadi.
1-misol. 	
√ 3 x + 4
=x tenglamani yeching.
Yechish. Tenglamaning aniqlanish sohasini topiladi: x≥0 va 3x+4≥0, bundan x ≥
− 4
3 .
I usul. Har ikkala tomonini kvadratga ko’tarsak, [(	
√ 3 x + 4
)= x²]=> =>(3x + 4=x²).
Bundan x	
² -3x-4=0 tenglamani hosil qilamiz. Uning yechimlari x =4 va x = - l ,	₁ ₂
x =   -   l   yechim	
₃	√ 3 x + 4
=xtenglama   uchun   chet   ildizdir,   chunki   u   tenglamani
qanoatlantirmaydi.
    II   usul   [(	
√ 3 x + 4
)=   x²]   =>   (3x   +   4=x²)   =>{[x² − ( 3 x + 4 )
]=0}=>(x −	√ 3 x + 4
)(x+	
√
3 x + 4
)= 0.
1)   Agarx −	
√ 3 x + 4 = 0
  bo’lsa,x+	√ 3 x + 4 ≠
0   bo’ladi,bundan   x   =	√ 3 x + 4
  berilgan
tenglama hosil bo’ladi, buning yechimi x = 4 bo’ladi.
  2)   Agar   x+	
√ 3 x + 4
=0   bo’lsa,x −	√ 3 x + 4
≠   0   bo’ladi,   bundanx   = −	√ 3 x + 4
  bo’ladi,
buning yechimi x = − ¿
l dir. 
Demak,	
√ 3 x + 4
=x   tenglamaning   har   ikkala   tomonini   kvadratga   ko’tarish
natijasida x= − ¿
1 chet ildiz hosil bo’ladi, x=4 esa uning haqiqiy yechimi bo’ladi. 
Irratsional tenglamalarni yangi o’zgaruvchilar kiritish usuli bilan ham yechiladi. 
2-misol.  5
√(
x − 5	) 2
− ¿ 5	√
x − 5 ¿ =6 tenglamani yeching. 
  Yechish.Bu tenglamaning aniqlanish sohasi (-	
∞	,∞ ). Agar 	5√x−5 =y deb 
20 belgilasak,   tenglama   y²-y-6=0   ko’rinishga   keladi.   Bu   tenglama   у =3   va   y =-2₁ ₂
yechimlarga ega. Bunga ko’ra x - 5=243; x=248.  	
5√x−5 =-2 tenglama aniqlanish
sohasiga   tegishli   bo’lgan   ildizga   ega.   Demak,   x =248,   x =-27   tenglamaning	
₁ ₂
yechimi bo’lar ekan.
3-misol. 	
√x+4+√x+20 =8 tenglamani yeching. 
Yechish. 1. Aniqlanish sohasi topiladi. x+4≥0 va x+20≥0, bulardan x≥-4 va x≥-
20 bo’ladi. Bundan x≥-4 qiymat olinadi.
2. Berilgan tenglamaning har ikkala tomoni kvadratga ko’tariladi:
(	
√ x + 4 +	√ x + 20 ) ²
=(8)²
 x+4+ 2
√ x + 4 ∙	√ x + 20
 +x+20=64
      2x+	
√ x + 4 ∙	√ x + 20
=40
¿
)²=(20-x)²,	
(
x + 4	)( x + 20	) = 400 − 40 x + x 2
x 2
+24x+80=	
400	−	40	x+x2 ,
      64x=320, x=5.
Bu tenglamani yana quyidagi usul bilan ham yechish mumkin:	
(√x+4+√x+20	)²
=(8)²	¿ =0] =>
[	
(√ x + 4 +	√ x + 20	) − 8 ¿ ] [ (	(√ x + 4 +	√ x + 20	) ❑
+ 8 ) ] = 0 ¿ ¿ ❑
1) 	
√ x + 4 +	√ x + 20
=8 buningyechimi х =5,
2) 	
√ x + 4 +	√ x + 20
=-8, bu tenglama yechimga ega emas. 
4-misol.
√ 2 x + 3
  = a, parametrik ko’rinishdagi irratsional tenglamani yeching. Bu
yerda   tenglamaning   aniqlanish   sohasiga   nisbatan   a>0   shartni   qo’yish   yetarli
bo’ladi.   (
√2x+3 )²=   a²,   2 х +3=a²,   bundan   2x=a²-3   yoki   x ¿ a ² − 3
2 yechim   hosil
bo’ladi.
Tekshirish.	
√2a²−3	
2	+3  = a, 	√ a = ¿
a, a=a.
 5-misol.	
√x2+4x+4+√x2−10	x+25 =10 irratsional tenglamani yeching. 
Yechish.   Bu   tenglamani
√ ( x + 2 ) ² +	√ ( x − 5 ) ²
=10   yoki   │x+2│+│x-5│=10
ko’rinishga keltirib, so’ngra yechiladi.
a) agar x < - 2 bo’lsa, − ¿
 x  − ¿
 2 − ¿
x+5=10, bundan  − ¿
2x=7 yoki x= − ¿
3,5;
21  b) agar -2≤x≤  5 bo’lsa , x+2-x+5=10, yoki 7=10, bu holda tenglama yechimga
ega emas;
 d) agar x>5 bo’lsa, x+2+x-5=10, bundan 2x=13 yoki x=6,5. x=-3,5va x=6,5.
XULOSA
Irratsional   tenglamalar   matematik   o’qitishda   muhim   o’rin   tutadi   va   ularni
o’qitish   samarali   metodik   yondashuvlarni   talab   qiladi.   O’quvchilarga   irratsional
tenglamalarni   yechish   usullarini   tushuntirishda   bosqichma-bosqich   yondashuv,
22 grafik metod, algebraik manipulyatsiyalar  va xatoliklarni tahlil qilish kabi  usullar
foydalidir.   Shuningdek,   o’qitishda   uchraydigan   muammolarni   aniqlash   va   ularni
samarali   hal   qilish   ham   o’quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashga   yordam
beradi. Shu sababli, irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi, o’quvchilarning
mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirish   va   murakkab   masalalarni   hal   qilishda   samarali
vosita   bo’ladi.   Irratsional   tenglamalarni   o’qitish   metodikasi,   nazariy   va   amaliy
jihatlarni   birlashtirgan   holda,   o’quvchilarning   matematik   tafakkurini
rivojlantirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   O’qituvchilar   uchun   ushbu   metodni
o’quvchilarning   qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   mos   ravishda   shakllantirish   va
samarali   yondashuvlarni   qo’llash   zarur.   Bu   esa   matematik   ta'limning   sifatini
oshirishga   yordam   beradi.   Irratsional   tenglamalarni   o’qitish   metodikasini
takomillashtirish,   o’qituvchilarga   o’quvchilarning   tayyorgarligiga   moslashishga
imkon   beradi.   Bu   metodika,   o’qitishda   texnologiyalarni   qo’llash,   individual
yondashuvlar   va   interfaol   mashqlarni   kiritish   orqali   yanada   samarali   bo’lishi
mumkin.   Natijada,   o’quvchilar   bu   mavzuni   o’zlashtirishda   yuqori   natijalarga
erishadilar   va   kelajakda   matematik   masalalarni   hal   qilishda   ishonchli   bilimlarga
ega   bo’ladilar.   Irratsional   tenglamalarni   o’qitish   metodikasi   matematik   ta'limda
muhim o’rin tutadi. Ushbu kurs ishida irratsional tenglamalarning mohiyati, ularni
echishning   turli   metodlari,   shuningdek,   o’qitish   jarayonida   talabalar   uchun   eng
samarali usullar ko’rib chiqildi. Irratsional tenglamalar, ya'ni ildizli yoki kesmalar
shaklida   ifodalangan   tenglamalar,   o’quvchilarda   algebraik   manipulyatsiyalarni
mukammal   o’zlashtirishni   talab   qiladi.   Shu   sababli,   ularni   o’qitishda   quyidagi
metodlarga e'tibor qaratish zarur:
23 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. O’zbekiston Respublikasi Davlat Qonunlari
1. 2022   –   2026-yillarga   mo’ljallangan   Yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi   //   O’zbekiston   Respublikasi   Qonun   ,,,,  hujjatlari   to’plami.   –   Toshkent,
2022. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   8   oktyabrdagi   PF-
5847-   son   Farmoni   //   O’zbekiston   Respublikasi   oliy   ta'lim   tizimini   2030   yilgacha
rivojlantirish   konsepsiyasi.   – 2019
3. Sh.M.Mirziyoyev   Erkin   va   Farovon   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.Toshkent: “O’zbekiston”,   2016
4. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining “Matematika  sohasidagi  ta’lim
sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida” gi
qarori - 07.05.2020 yildagi PQ-4708-son
II. Asosiy adabiyotlar
1. Algebra   4-nashri.   Sh.A.Alimov,   A.R.Xalmuxamedov,   M.A.Mirzaxmedov.
Toshkent: "O’qituvchi" NMIU,2019.
2. Algebra.   Nasritdinov   G’.N.,   Mirzaahmedov   M.A.,   Usmonov   F.R.,   Aripova
Sh.R. “G’afurG’ulom nomidagi nashryot-matbaa ijodiy uyi”, 2012. 
3. Matematika o’qitish metodikasi. Alixanov S.– T.: ”O`qituvchi”, 2008.
4.  “Algebra va matematika analiz asoslari” 2006.
5. Geometriya.A.A'zamov.B.Haydarov.E.Sariqov.Geometriya.-Tuzatilgan   va
to’ldirilgan uchinchi nashr.-Toshkent.: "Yangiyo’l poligraf servis",2017.
6. “ Matematikadan mavzulashtirilgan testlar to’plami ” : 1996-2020.Toshkent
7. “ Elementar   matematikadan   qo’llanma ”:   K.Muhammedov.Sharq   nashriyoti-
matbaa aksiyadorlik jamiyati bosh tahririyati.Toshkent-2008
8. “ Elementar matematika ”: T.R.To’laganov.  ”O`qituvchi” Toshkent-2008
9. M,Barakayev   A,Shamsiyeva   G,G’oyibnazarova,   H,O’rinova,   O’.Halimov
Matematika   o’qitish   metodikasi   ‘‘O’zbekiston   faylasuflari   milliy   jamiyati”
nashriyoti: TOSHKENT-2019
10. Tojiyev М., Barakayev М., Xurramov A. «Matematika o ‘qitish metodikasi
24 fani o’quv mashg’ulotlari loyihasi. / / O ’quv-ilmiyuslubiy qo’llanma. - Т.: «Fan va
texnologiya», 2015-yil
11.   Tolipov   Ol.Q.,   Usmonboyeva   M.   Pedagogik   texnologiyalarning   tatbiqiy
asoslari. — Т.: «Fan», 2006-y
12.   M. Barakayev va boshqalar. Zamonaviylashuv sharoitida matematika fanini
o’qitish texnologiyalari. —  Т .: 2017-yil.
13. Kaldibekova  A.S.,  Xodjayev   В . Х .  O’quvchilarning  bilish  faolligini   oshinsh
yoilari. —  Т .: TDPU, 2006-yil.
14. Курбонов Г.Г., Камолова Г.Б. Умумтаълим мактабларининг математика
дарсларида   рақамли   таълим   технологияларидан   фойдаланишнинг   дидактик
тамойиллари. Science and education. 3:1 (2022), Pp. 424-430. 
15. Qurbonov   G.G.,   Rahmatova   F.M.   Uumumta’lim   maktablarida   matematika
fanini   o’qitishda   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish.   Science   and   education.
2:11 (2021), Pp. 678-684.
III. Axborot manbalari
1. http://www.ziyonet.uz – Axborot ta’lim portali. 
2. http://www.edu.uz – Oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi portal
3. http://www.max.dba.uz – Masofaviy o’quv kurslari portal
4. http://www.intuit.ru – masofaviy ta’lim sayti (Milliy ochiq universitet)
25

Irratsional tenglamalarni o’qitish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha